Ze moeten nog wel los kunnen voor onderhoud.Chatslet schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:06:
Het is bij mij inderdaad overduidelijk de behuizing die lawaai maakt maar het is vrij moeilijk vast te stellen waar het precies vandaan komt. Hier van het weekend maar eens kijken of het met wat schroefjes aandraaien verholpen is. Als dat inderdaad het geval is dan zou blauwe loctite misschien een oplossing zijn om te voorkomen dat ze weer lostrillen en het een jaarlijks tafereel gaat worden.
Na lang nadenken toch een andere opties gevonden. Echter heb ik twijfels wat de beste optie is hier:justben schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:37:
Ik woon in een matig (denk ik) geïsoleerde jaren 30 woning, maar wil desondanks ook meedoen aan de energietransitie. Na afgelopen winter zijn de enkel glas ruiten van de voordeur en dak deur vervangen en zijn wat deuren beter ingehangen. De volgende stap is elektrisch verwarmen met lucht/lucht warmtepompen.
Op de koudste dag afgelopen winter is er ongeveer 10M3 gas verbruikt. Ik ga er even van uit dat er 1M3 voor warm water, 1M3 voor boven en 8M3 voor beneden. Dit geeft ~80 kWh aan maximale warmtebehoefte beneden. Ik zit zelf te denken aan MHI SRK35 ZSX-W singlespit beneden (4.3kW heating), boven denk ik aan MHI SRK35ZS-W vanwege de prijs incl minder intensief gebruik.
Ik heb 2 potentiele plekken beneden, en boven gaat mijn voorkeur ook uit naar single spit (Multi split moet een koof opengebroken, dicht gemaakt en gestukt worden). Mijn voorkeur esthetisch, geluid en leiding werk gaat uit naar positie A beneden. Boven zou ik het niet erg vinden de kantoorruimte bij te warmen met IR-mits nodig, hetzelfde met elektrische radiator in badkamer. Momenteel staat de radiator op de slaapkamer op laagste stand en kantoor handmatig aan/uit in de winter. Er is een airco man geweest die positie A een risico vond en ook boven niet kon garanderen dat de warmte overal komt. Verder zou hij de 5Kw ZS serie adviseren vanwege prijs/kwaliteit.[Afbeelding]
- Zou ik vanaf positie A de warmte genoeg kunnen verspreiden richting de zithoek? De doorgang naar de woonkamer is ~2.05M hoog terwijl plafondhoogte op 2.65 zit en airco >2 meter moet hangen vanwege een kastdeur.
- Zou de airco op de gang boven voldoende mate de slaapkamer en kantoor bereiken of is split model echt de veel betere optie?
- Zouden jullie ZSX serie of ZS aanraden?
- B en C, ik zat te denken aan zs-50 en zs-35
- A, B en C ik zat te denken aan 2kw, zsx-35, 3.5kw
- Zou optie 1 voldoende verwarming in de keuken kunnen bieden? Hier staat vaak het raam/ventilatie open.
- Zouden jullie voor een split unit gaan voor optie 2? Zo ja is het slim om A en C te koppelen aan 1 buiten unit bv scm-45zs?
- Gaat unit C het kantoor en slaapkamer kunnen verwarmen met deuren open?
- Zouden jullie andere merken/vermogens aanraden?
Blauwe loc-tite (243) is niet permanent, wel is het zaak dan een drupje op 2-3 gangen te doen en niet de hele bout of schroef.MotorBeast schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Ze moeten nog wel los kunnen voor onderhoud.
Volgens mij heb je mijn commentaar de vorige keer niet gelezen.....justben schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Na lang nadenken toch een andere opties gevonden. Echter heb ik twijfels wat de beste optie is hier:
Ik heb TS en vele pagin's gelezen maar ik vind de inschatting beneden/boven en de luchtstroming erg lastig.
- Zou optie 1 voldoende verwarming in de keuken kunnen bieden? Hier staat vaak het raam/ventilatie open.
- Zouden jullie voor een split unit gaan voor optie 2? Zo ja is het slim om A en C te koppelen aan 1 buiten unit bv scm-45zs?
[Afbeelding]
Raam open in de winter? 10 minuten om even te luchten geen probleem. Daarna dicht en moet je mogelijkheden hebben om permanent te ventileren. Raam open is geen ventileren maar water naar de zee dragen als het gaat om warmte binnen houden.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 01-08-2022 20:08 ]
De laagste unit (FDXM-F9) is precies 200mm hoog. Maar je hebt ook wat stelruimte nodig om 'm iets los te hangen van het plafond en waterpas te stellen, daikin zelf heeft het over 240mm aan benodigde ruimte, met 220mm kom je ook nog wel weg als echt elke cm telt.oscar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:59:
[...]
Da’s een duidelijk advies @RonJ, dank! Wellicht dat ik dan toch voor een combi ga van een wandunit + één veritable kanaalunit + één of twee ‘normale’ kanaalunits. Aangezien er een verticale unit in de puzzel zit zal het een Daikin oplossing worden.
Heb je een richtlijn voor me wat een minimale hoogte is voor een (normale/horizontale) kanaalunit? Dan kan ik gaan passen en meten onder een verlaagd plafond.
All-electric.
Ik heb hem wel gelezen, aan de hand daarvan was daar de allen keuken optie ook afgevallen en heb ik boven nagedacht voor een andere plaats.MotorBeast schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Volgens mij heb je mijn commentaar de vorige keer niet gelezen.....
Raam open in de winter? 10 minuten om even te luchten geen probleem. Daarna dicht en moet je mogelijkheden hebben om permanent te ventileren. Raam open is geen ventileren maar water naar de zee dragen als het gaat om warmte binnen houden.
Ik dacht dat je plaats b bedoelde met een eethoek, in de hoek bij de eethoek leek mij geen goede plaats in verband met de tocht, tafel staat tussen hoek en zithoek. Verder is nog een hoop discussie nodig voor de WAF, omdat deze in het zicht zit vanaf de bank.nu twijfel ik dus of vanaf daar de keuken goed bereikt gaat worden.
We hebben geen ventilatie rooster dus in de winter zullen de ramen bij redelijke temperaturen op kantel of ventilatie stand staan, bij echte kou natuurlijk niet.
Voor boven hoop ik wel dat de airco binnen 1/1.5uur de kamers een graad of 2 kan verwarmen. Bv in de nacht laag zetten en in de ochtend tijdens douchen/ontbijt wat harder aan voor kantoorruimte.
Verder hoopte ik dat er misschien andere ideeën zijn mbt keuzes voor binnen/buiten units en combinaties.
@jaap1149 Uit nieuwsgierigheid ben ik even in mijn verbruikscijfers 2020/2021 gedoken. Wij hadden in dat jaar 40% minder gasverbruik dan jou en stoken ook tot ongeveer 18 graden Celsius. Op de koudste dag verstookten wij 5.19 m3, omgerekend zou dat dan 7.27 m3 zijn, oftewel 58 kWh. Met een L/L warmtepomp die 4 kW continue kan leveren zou dat dus prima moeten kunnen (4 kW x 24h = 96 kWh). Al was 2020/2021 natuurlijk wel een milde winter. Mijn factor 5 geldt misschien voor een zeer strenge winterdag. Voor 2020/2021 was het eerder 1.5 a 2..Martin7182 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:50:
[...]
Nou, ik zet er 2 kW elektrisch naastDe 3,5 kW unit levert dat ook ongeveer. Maar je hebt gelijk dat het thermisch niet klopt. De 3,5 kW unit levert niet meer dan 5 kW thermisch en op een koude dag misschien maar 4. Maar de factor 5 is uit de lucht gegrepen, ik heb nog steeds het idee dat een 3,5 kW unit nog steeds goed kan als je maar tot 18°C opwarmt. Tijdens strenge vorst trekt hij het misschien niet, maar dan zet je er een 2 kW straalkacheltje naast
Heb niet veel ervaring met kanaalunits maar ze zijn er zeker wel van andere merken. Mitsubishi Electric en LG ben ik ze van tegen gekomen. Ook op de site van Mitsubishi heavy en Panasonic zie ik ze gewoon staan. Genoeg smaken dus.oscar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:48:
Geïnspireerd door deze post van @lemming_nl ben ik een plan gaan maken voor een installatie met een of twee kanaalunits (wandunits zijn nou eenmaal niet zo mooi). Eventueel met Airzone toepassing. Het liefst zou ik die verticaal plaatsen achter een valse wand.
Nu blijkt dat veritable units schaats zijn. Eigenlijk heb ik alleen de Daikin FNA / FNQ serie gevonden in verticale uitvoering: https://www.daikin.eu/en_us/products/fnq-a.html
Ik heb deze inmiddels voorgelegd aan mijn installateur. Hij komt tot de conclusie dat de statische druk van deze kanaalunits te laag is voor mijn toepassing![]()
Graag hoor ik of jullie nog tips hebben. Dat mag gaan over de statische druk of over alternatieven. Ik zit niet vast aan Daikin maar wil wel een A-merk.
En dat ze op een plaatje niet verticaal staan wil niet zeggen dat ze niet verticaal te plaatsen zijn
[ Voor 4% gewijzigd door DorisJerks op 01-08-2022 22:45 ]
Een kanaalunit verticaal plaatsen lijkt me niet de bedoeling, zover ik weet moeten ze zelfs horizontaal waterpas gesteld worden. Ben benieuwd of jij andere informatie hebt.DorisJerks schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:45:
En dat ze op een plaatje niet verticaal staan wil niet zeggen dat ze niet verticaal te plaatsen zijn
Links naar verticale units van MHI zie ik graag verschijnen
Oeps, verkeerde topic.
Zie: NovapaX in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zie: NovapaX in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 99% gewijzigd door NovapaX op 02-08-2022 00:49 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
@NovapaX
Je kunt je vraag beter stellen in het lucht/water topic, hier in dit topic gaat het alleen maar over lucht/lucht warmtepompen
Je kunt je vraag beter stellen in het lucht/water topic, hier in dit topic gaat het alleen maar over lucht/lucht warmtepompen
Oh help… dat was ook mijn bedoelingede schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:31:
@NovapaX
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Mede op basis van adviezen hier laat ik de Daikin FTXM25R op zolder continue aan op een vaste temperatuur (22 graden).
Nu valt het me op dat hij in de nachten vaak heel kort gaat draaien (pendelen):
/f/image/YvJBmE31cNSEVxASKvrkYRqc.png?f=fotoalbum_large)
Is dit schadelijk voor de het systeem? Kan ik hem 's avonds toch beter uitzetten en dan 's ochtends weer aan? Overdag draait hij wel mooi continue door:
/f/image/WoDj5y6CgiFTFsJsEfduuMpO.png?f=fotoalbum_large)
(die piek was even op standje "powerful")
/f/image/YvJBmE31cNSEVxASKvrkYRqc.png?f=fotoalbum_large)
Is dit schadelijk voor de het systeem? Kan ik hem 's avonds toch beter uitzetten en dan 's ochtends weer aan? Overdag draait hij wel mooi continue door:
/f/image/WoDj5y6CgiFTFsJsEfduuMpO.png?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Toevallig heb ik gisteren een persoon over de vloer gehad voor het plaatsen van 2 airco's (beneden en boven) ter vervanging van onze radiatoren (die al zijn verwijderd). Vooralsnog is de schatting 4000 euro incl. BTW en plaatsing van een 2-tal Mitsubishi binnen units (SRK35 ZS-W en SRK20 ZS-W) en een multi-unit (SCM40 ZS-W) aan de buitenkant.MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:11:
[...]
Jaarlijks? Wat doen jullie allemaal met die dingen? Toevallig net de kap nog van mijn binnenunit open gehad. Nog schoon na 3 jaar (zoals net gemeld wel de condensbak reinigen ivm verstopping) en buitenunit 2 of 3 weken geleden eens open geschroefd. Ook gewoon schoon. Pak een tuinslang en spuit die unit gewoon schoon. Klus van 5 minuten. Daaag dure installateur. Maar jouw centen natuurlijk. Filmpjes zat op you tube: YouTube: YouTube
Daarbij werd ook aangegeven dat er een (niet verplichte) onderhoudscontract zal worden aangeboden waarbij de units en buitenunits worden nagelopen. De reden waarom is simpelweg garantie vanuit de leverancier en de fabrikant; zonder het onderhoudscontract is de garantie 2 jaar, met zo'n contract 5 tot 7 jaar.
Tja, dan hangt het er nog vanaf hoeveel ze voor die onderhoudscontracten vragen. Het is al niet slecht dat het vrijblijvend is.nwagenaar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Toevallig heb ik gisteren een persoon over de vloer gehad voor het plaatsen van 2 airco's (beneden en boven) ter vervanging van onze radiatoren (die al zijn verwijderd). Vooralsnog is de schatting 4000 euro incl. BTW en plaatsing van een 2-tal Mitsubishi binnen units (SRK35 ZS-W en SRK20 ZS-W) en een multi-unit (SCM40 ZS-W) aan de buitenkant.
Daarbij werd ook aangegeven dat er een (niet verplichte) onderhoudscontract zal worden aangeboven waarbij de units en buitenunits worden nagelopen. De reden waarom is simpelweg garantie vanuit de leverancier en de fabrikant; zonder het onderhoudscontract is de garantie 2 jaar, met zo'n contract 5 tot 7 jaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Toevallig net de offerte ontvangen; onderhoudskosten voor 1.5, 3 of 5 jaar is 125 euro p/j excl. BTW.Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:41:
[...]
Tja, dan hangt het er nog vanaf hoeveel ze voor die onderhoudscontracten vragen. Het is al niet slecht dat het vrijblijvend is.
Volgens de offerte bevat dit de volgende zaken:
Tevens 10% korting op onderdelen die buiten de garantie vallen.Contractwerkzaamheden:
De contract werkzaamheden worden, tenzij anders omschreven, uitgevoerd in normale werkuren.
Werkzaamheden, verbruiksmaterialen en kosten welke binnen het contract vallen, zullen het volgende
omvatten:
Inspectie, van de staat en werking van de installatie.
Controle op lekdichtheid ter voorkoming van het verlies van koudemiddel.
Reinigen van de lekbakken.
Reinigen van warmtewisselaars.
Onderdelen welke onder garantie vallen.
Bijwerken / invullen van de vereiste documenten.
Rapportage over de staat van de installaties.
Reiskosten voor het contractonderhoud.
Kosten voor het gebruik van reinigingsmiddelen.
Ik persoonlijk zou m uitzetten snachts. Dat komt de levensduur zeker ten goede lijkt mij.nMad schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:07:
Mede op basis van adviezen hier laat ik de Daikin FTXM25R op zolder continue aan op een vaste temperatuur (22 graden).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe kom je aan een 5 en 3,5? Beide lijken me te groot. 36 m2 met een 5 terwijl ik hier 65 doe met een 4,2? Beneden denk ik als je het goed wil verdelen 1 kleine 2 in de keuken (uitzetten als de afzuigkap draait) en een kleine 2 in de woonkamer. Of je moet net als ik bij echte koude/warmte 24/7 draaien en dan 1 in de woonkamer maar dan zal je denk ik altijd een afwijking qua temperatuur in de keuken hebben. NB: warmteverlies berekening maken, zie TS.justben schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Ik heb hem wel gelezen, aan de hand daarvan was daar de allen keuken optie ook afgevallen en heb ik boven nagedacht voor een andere plaats.
Ik dacht dat je plaats b bedoelde met een eethoek, in de hoek bij de eethoek leek mij geen goede plaats in verband met de tocht, tafel staat tussen hoek en zithoek. Verder is nog een hoop discussie nodig voor de WAF, omdat deze in het zicht zit vanaf de bank.nu twijfel ik dus of vanaf daar de keuken goed bereikt gaat worden.
We hebben geen ventilatie rooster dus in de winter zullen de ramen bij redelijke temperaturen op kantel of ventilatie stand staan, bij echte kou natuurlijk niet.
Voor boven hoop ik wel dat de airco binnen 1/1.5uur de kamers een graad of 2 kan verwarmen. Bv in de nacht laag zetten en in de ochtend tijdens douchen/ontbijt wat harder aan voor kantoorruimte.
Verder hoopte ik dat er misschien andere ideeën zijn mbt keuzes voor binnen/buiten units en combinaties.
Boven hal een 2 want zoals ik al zei, de unit regelt daar op de hal een 3,5 zal net zo snel afslaan als een 2. Om daar te koelen/verwarmen zal je iets geforceerd moeten werken. Wil je verwarmen naar 19 graden op je kamer zal je hem bijvoorbeeld op 20 of 21 graden moeten zetten. Hal wordt dan iets warmer. Doe je dat niet zal hij bij 19 graden blijven en worden je kamers 18 bijvoorbeeld.
En WAF? Tja, dat zal je zelf moeten uitvechten. NB: als je singles kan doen en anders split. Split zal iets meer kunnen pendelen als je maar 1 unit hebt draaien. @nMad Pendelen is niet schadelijk, daar zijn die machines opgebouwd. Vroeger waren airco's alleen maar aan/uit. Het kan alleen bij verwarmen en slechte isolatie comfort verlagend zijn. NB: je koelkast heeft ook een compressor. Gaat ook aan/uit.
Je eigen keuze natuurlijk. Ik spaar die kosten nu reeds 3 jaar uit is nu reeds €450,- (en als dat per unit is keer drie) en check gewoon zelf wel even of onderhoud noodzakelijk is. Tevens zegt mijn installateur zelf ook dat die dingen minimaal onderhoud nodig hebben en heeft mij geadviseerd na 5 jaar een beurtje te geven. Lekken mogen die dingen bij goede installatie nooit gaan doen, dus als dat gebeurd heeft je installateur zijn werk niet goed gedaan en is hij sowieso aansprakelijk. Ik vind het gewoon gebruik maken van de angst van klanten en zo een dure verzekering verkopen. We gaan het zien mocht ik nog in de garantieperiode vallen. Het gaat volgens mij juridisch om deugdelijk onderhoud (zelf of door installateur) passend bij de intensiteit van gebruik. Sommige mensen gebruiken dat ding ook maar een paar weken per jaar.nwagenaar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
Toevallig net de offerte ontvangen; onderhoudskosten voor 1.5, 3 of 5 jaar is 125 euro p/j excl. BTW.
[...]
Tevens 10% korting op onderdelen die buiten de garantie vallen.
Als dat per toestel is, dan zou ik het ook niet doen.nwagenaar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
Toevallig net de offerte ontvangen; onderhoudskosten voor 1.5, 3 of 5 jaar is 125 euro p/j excl. BTW.
[...]
Tevens 10% korting op onderdelen die buiten de garantie vallen.
Filters poetsen moet je in principe wat meer doen dan 1/jaar, en is vrij simpel.
En ja ... extra garantie is fijn, maar als de installatie goed gedaan is, dan zou ofwel een defect direct naar boven moeten komen (lek bv), ofwel is het veel later. Om daar dan 450/j voor te betalen...
Gewoon behandelen als goede huisvader, en dan loopt het wel los. Als ik dit topic wat doorgraaf, dan is het niet zo dat de units continu uit vallen en steeds service nodig hebben, al zeker niet bij de A-merken.
.
Tenzij er iemand slaapt op zolder zou ik die 's nachts uit zetten.nMad schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit lijkt een beetje op het gedrag in mijn slaapkamer. Om de 15-20 min gaat die een paar minuten draaien, maar dat hoop ik binnenkort ook uit te zetten als het wat kouder wordt.
In de woonkamer en keuken zet ik de airco enkel aan als het binnen boven de 24 graden gaat én als we thuis zijn én natuurlijk moet de zonnewering dan naar buiten.
Beetje gezonde zuinigheid is wel op zijn plaats.
Natuurlijk wacht ik niet tot het binnen 27 graden is (nog nooit gehaald eigenlijk), om dan de airco in standje vrieskist te laten werken. En als het een paar dagen boven de 30-35 gaat, dan denk ik ze wel 24h te laten aan staan.
Bedankt voor je reactie. Lijkt me een goed plan.FietsFanaat33 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Ik persoonlijk zou m uitzetten snachts. Dat komt de levensduur zeker ten goede lijkt mij.
Dank voor je uitgebreide reactie. Er slaapt niemand op zolder. Dan ga ik hem vanaf nu 's avonds gewoon uitzetten en 's ochtends weer aan. Beter voor de techniek en beter qua stroomverbruik. Met extreme hitte 24/7 aan lijkt me goed plan, dan zal hij ook niet gaan pendelen lijkt me.Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:14:
[...]
Tenzij er iemand slaapt op zolder zou ik die 's nachts uit zetten.
Dit lijkt een beetje op het gedrag in mijn slaapkamer. Om de 15-20 min gaat die een paar minuten draaien, maar dat hoop ik binnenkort ook uit te zetten als het wat kouder wordt.
In de woonkamer en keuken zet ik de airco enkel aan als het binnen boven de 24 graden gaat én als we thuis zijn én natuurlijk moet de zonnewering dan naar buiten.
Beetje gezonde zuinigheid is wel op zijn plaats.
Natuurlijk wacht ik niet tot het binnen 27 graden is (nog nooit gehaald eigenlijk), om dan de airco in standje vrieskist te laten werken. En als het een paar dagen boven de 30-35 gaat, dan denk ik ze wel 24h te laten aan staan.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Voor de techniek maakt het niets uit. Pendelen zijn ze echt wel op gebouwd. Wel voor je stroomverbruik. Sowieso alleen maar 24/7 stoken als het echt warm is of in de winter echt koud. Ik had ze gisteren wel overdag aan staan, maar in de nacht niet. Ramen open met 13 graden op het koudste moment koelt genoeg. Komt het niet onder de 19 graden laat ik ze wel draaien. Buienradar even checken als je naar bed gaat.nMad schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Bedankt voor je reactie. Lijkt me een goed plan.
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Er slaapt niemand op zolder. Dan ga ik hem vanaf nu 's avonds gewoon uitzetten en 's ochtends weer aan. Beter voor de techniek en beter qua stroomverbruik. Met extreme hitte 24/7 aan lijkt me goed plan, dan zal hij ook niet gaan pendelen lijkt me.
Net voor iets anders even Climasense gebeld (mijn installateur) en gelijk vraag onderhoud maar gesteld. Advies nog steeds, check zelf even of je ernstige vervuiling ziet, of je capaciteitsverlies hebt (reinig wel de condensbak en filters) en zo niet is bij verwarmen/koelen 1 keer per 4 a 5 jaar voldoende. Ik kan je niets verplichten, ook niet voor de garantie. Wat fijn dat er nog eerlijke vakmensen zijn.Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:10:
[...]
Als dat per toestel is, dan zou ik het ook niet doen.
Filters poetsen moet je in principe wat meer doen dan 1/jaar, en is vrij simpel.
En ja ... extra garantie is fijn, maar als de installatie goed gedaan is, dan zou ofwel een defect direct naar boven moeten komen (lek bv), ofwel is het veel later. Om daar dan 450/j voor te betalen...
Gewoon behandelen als goede huisvader, en dan loopt het wel los. Als ik dit topic wat doorgraaf, dan is het niet zo dat de units continu uit vallen en steeds service nodig hebben, al zeker niet bij de A-merken.
.
Is dit een vrijstaande woning?justben schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Na lang nadenken toch een andere opties gevonden. Echter heb ik twijfels wat de beste optie is hier:
Ik heb TS en vele pagin's gelezen maar ik vind de inschatting beneden/boven en de luchtstroming erg lastig.
[Afbeelding]
Is het niet beter de units beneden in de rechterhoek te plaatsen zowel boven als beneden?
[ Voor 7% gewijzigd door Katth op 02-08-2022 11:48 ]
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Dankjewel voor de reactie. Warmteverlies berekening komt op 1000*8/1650=4.85. Op de koudste dag afgelopen jaar heb ik ~10M3 gas verbruikt, dus 10*8/16 (uren dat verwarming aanstaat)=5, of 3.33 per 24 uur. Als ik naar een steady state uur op de koudste dag kijk gebruik ik ~0.5m3 per uur = 4Kw.MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Hoe kom je aan een 5 en 3,5? Beide lijken me te groot. 36 m2 met een 5 terwijl ik hier 65 doe met een 4,2? Beneden denk ik als je het goed wil verdelen 1 kleine 2 in de keuken (uitzetten als de afzuigkap draait) en een kleine 2 in de woonkamer. Of je moet net als ik bij echte koude/warmte 24/7 draaien en dan 1 in de woonkamer maar dan zal je denk ik altijd een afwijking qua temperatuur in de keuken hebben. NB: warmteverlies berekening maken, zie TS.
Boven hal een 2 want zoals ik al zei, de unit regelt daar op de hal een 3,5 zal net zo snel afslaan als een 2. Om daar te koelen/verwarmen zal je iets geforceerd moeten werken. Wil je verwarmen naar 19 graden op je kamer zal je hem bijvoorbeeld op 20 of 21 graden moeten zetten. Hal wordt dan iets warmer. Doe je dat niet zal hij bij 19 graden blijven en worden je kamers 18 bijvoorbeeld.
En WAF? Tja, dat zal je zelf moeten uitvechten. NB: als je singles kan doen en anders split. Split zal iets meer kunnen pendelen als je maar 1 unit hebt draaien. @nMad Pendelen is niet schadelijk, daar zijn die machines opgebouwd. Vroeger waren airco's alleen maar aan/uit. Het kan alleen bij verwarmen en slechte isolatie comfort verlagend zijn. NB: je koelkast heeft ook een compressor. Gaat ook aan/uit.
Er staat in TS:
Hierdoor leek mij 5Kw beter zeker met moeilijke airflow naar keuken en natuurlijk zo laag mogelijke fan stand bij aanwezigheid. Bij 2 units is dit natuurlijk helemaal anders.Op de max draaien is echter wel killing voor je COP
Boven dacht ik aan 35 omdat de min heating capacity van zs20, zs25, zs35 allemaal 0.9 is en de grotere capaciteit de kamers sneller op temperatuur kan krijgen. Zeker als de airco recht de kamers in kan blazen. Zeker omdat MHI multi buitenunit minimaal 4Kw is leek me een 35 geen impact te hebben op pendelen.
Maar dat is voor je hele huis neem ik aan die warmteverliesberekening, NB dat is Koevlaasformule overigens? Even berekenen voor alleen beneden. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningjustben schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Dankjewel voor de reactie. Warmteverlies berekening komt op 1000*8/1650=4.85. Op de koudste dag afgelopen jaar heb ik ~10M3 gas verbruikt, dus 10*8/16 (uren dat verwarming aanstaat)=5, of 3.33 per 24 uur. Als ik naar een steady state uur op de koudste dag kijk gebruik ik ~0.5m3 per uur = 4Kw.
Er staat in TS:
[...]
Hierdoor leek mij 5Kw beter zeker met moeilijke airflow naar keuken en natuurlijk zo laag mogelijke fan stand bij aanwezigheid. Bij 2 units is dit natuurlijk helemaal anders.
Boven dacht ik aan 35 omdat de min heating capacity van zs20, zs25, zs35 allemaal 0.9 is en de grotere capaciteit de kamers sneller op temperatuur kan krijgen. Zeker als de airco recht de kamers in kan blazen. Zeker omdat MHI multi buitenunit minimaal 4Kw is leek me een 35 geen impact te hebben op pendelen.
Je krijgt met een 3,5 boven het echt niet sneller op temperatuur. Die hal is je referentieruimte en daar gaat hij op regelen en dan moet je door te forceren de kamers mee laten "lekken". Ik heb hier op de grootste slaapkamer op zuid een 2,5 en koel/verwarm daar 40 m2 mee met alle deuren open.
Multi buiten minimaal 4 kW lijkt me stug. Dat zal toch hopelijk wel lager zijn. Als je dan maar 1 unit aanzet heb je bijna altijd een pendelfestijn.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-08-2022 12:09 ]
Dankjewel voor het meedenken, het is een rijtjes huis, met scheidingsmuur op uitbouw en buren aan die kant hebben geen tuin.Katth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
Is dit een vrijstaande woning?
Is het niet beter de units beneden in de rechterhoek te plaatsen zowel boven als beneden?
[Afbeelding]
Het probleem van die kant van de woonkamer is dat al het leidingwerk zichtbaar op de muur moet, terwijl aan de kant van de gang/trap er een mogelijkheid is om beneden ontzichtbaar, en boven +/- 1 meter over de plint te werken. Verder zou dit kwa luchtstroming bij zitgedeeltes hetzelfde zijn als de rechter bovenhoek, namelijk richting de bank of richting de tafel. Lijkt het jullie conformtabel genoeg om rechts boven de airco bij de eethoek te hangen? Deze zal dan boven de eerste stoelen komen.
De units zouden eventueel aan de voorzijde van de woning geplaats kunnen worden op de grond, mits je een voortuin hebt. Dan heb je helemaal niks geen leidingen/buizen zichtbaar in de woning. Maar ik zou een installateur uitnodigen en het hem voorleggen en bespreekbaar maken.justben schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
Dankjewel voor het meedenken, het is een rijtjes huis, met scheidingsmuur op uitbouw en buren aan die kant hebben geen tuin.
Het probleem van die kant van de woonkamer is dat al het leidingwerk zichtbaar op de muur moet, terwijl aan de kant van de gang/trap er een mogelijkheid is om beneden ontzichtbaar, en boven +/- 1 meter over de plint te werken. Verder zou dit kwa luchtstroming bij zitgedeeltes hetzelfde zijn als de rechter bovenhoek, namelijk richting de bank of richting de tafel. Lijkt het jullie conformtabel genoeg om rechts boven de airco bij de eethoek te hangen? Deze zal dan boven de eerste stoelen komen.
Ik heb nu de laatste offertes binnen voordat we een keus gaan maken. Dit bedrijf levert ook Daikin Comfora en Perfera modellen naast MHI. Met MHI is hij richting de 1.000 Euro goedkoper dan zijn concurrenten en toen hij op bezoek was om de situatie te bekijken ook veel opener en eerlijker qua vermogens en mogelijkheden.
Ik denk dat ik sowieso voor hem ga kiezen alleen twijfel ik nu tussen Daikin en MHI + wifi modules.
Ik denk dat ik sowieso voor hem ga kiezen alleen twijfel ik nu tussen Daikin en MHI + wifi modules.
Voorkom dat je in de luchtstroom zit. Dat is nooit prettig. Hang een 2 centraal in de woonkamer bij je deur en een 2 in de keuken. Topverdeling. Boven in de hal een 2. En leidingwerk minimaal dan toch?justben schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
Dankjewel voor het meedenken, het is een rijtjes huis, met scheidingsmuur op uitbouw en buren aan die kant hebben geen tuin.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-08-2022 13:03 ]
Perfera heeft standaard wifi en verder is het lood om oud ijzer. MHI en Daikin beide top. Ik heb Daikin gekozen vanwege leverancier, integratie (destijds) Domotica en vond de glimmende units binnen van MHI niet mooi. Kies gewoon de unit die je binnen mooi vindt. Een slechte keuze is er niet.Katth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:51:
Ik heb nu de laatste offertes binnen voordat we een keus gaan maken. Dit bedrijf levert ook Daikin Comfora en Perfera modellen naast MHI. Met MHI is hij richting de 1.000 Euro goedkoper dan zijn concurrenten en toen hij op bezoek was om de situatie te bekijken ook veel opener en eerlijker qua vermogens en mogelijkheden.
Ik ben wel gevoelig voor de domotica kant van Daikin, maar mijn vriendin wil het gewoon warm of koud hebben. Alhoewel dat glimmende haar ook wellicht niet zal aanstaan.MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Perfera heeft standaard wifi en verder is het lood om oud ijzer. MHI en Daikin beide top. Ik heb Daikin gekozen vanwege leverancier, integratie (destijds) Domotica en vond de glimmende units binnen van MHI niet mooi. Kies gewoon de unit die je binnen mooi vindt. Een slechte keuze is er niet.
Met 2x 3,5Kw modellen Perfera komt de offerte uit op 4200 Euro. Ter vergelijking heb ik ook een offerte voor dat bedrag met 2x MHI modellen zonder wifi
Hallo allemaal, nogmaals een vraag om advies. Ik was al op de hoogte van de aangescherpte geluidsnormen vwb warmtepompen/airco's (wijziging bouwbesluit 1 april 2021), alleen niet volledig, zo blijkt.
Iedereen hier kent volgens mij wel de normen onder artikel 3.8 (https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2), oftewel "geluid bij de buren". Ik was zelf niet bekend met artikel 3.9 lid 3, oftewel, "geluid bij je eigen woning".
Dat is met max 40db bij het dichtsbijzijnde raam/deur dat/die open kan, vermoedelijk een hele kluif voor de geoffreerde oplossing van de installateur die "het geworden is" (0,5m van openslaande balkondeur met 48 dB max geluid van 1 buitenunit). Ik heb hem hier vanochtend op geattendeerd en ik heb netjes een hele verhandeling gehad over artikel 3.8, de nachtstand, niet draaien op vol vermogen en de afstand tot de buren. De situatie binnenshuis wordt afgedaan met de zin "Hoe het geluid binnen zal zijn, weten wij niet, daar wij niet weten hoe goed sluitend de deuren straks zijn". Wat moet ik hier nu verder mee? Volgens mij ben ik als opdrachtgever eindverantwoordelijk voor het voldoen aan het bouwbesluit en het laatste dat ik wil is iemand van handhaving die op z'n vrije dag met een papiertje komt zwaaien. Heeft de installateur hier geen rol in (als in, wie moet nu inzichtelijk maken welk geluid de installatie produceert)?
Dat is met max 40db bij het dichtsbijzijnde raam/deur dat/die open kan, vermoedelijk een hele kluif voor de geoffreerde oplossing van de installateur die "het geworden is" (0,5m van openslaande balkondeur met 48 dB max geluid van 1 buitenunit). Ik heb hem hier vanochtend op geattendeerd en ik heb netjes een hele verhandeling gehad over artikel 3.8, de nachtstand, niet draaien op vol vermogen en de afstand tot de buren. De situatie binnenshuis wordt afgedaan met de zin "Hoe het geluid binnen zal zijn, weten wij niet, daar wij niet weten hoe goed sluitend de deuren straks zijn". Wat moet ik hier nu verder mee? Volgens mij ben ik als opdrachtgever eindverantwoordelijk voor het voldoen aan het bouwbesluit en het laatste dat ik wil is iemand van handhaving die op z'n vrije dag met een papiertje komt zwaaien. Heeft de installateur hier geen rol in (als in, wie moet nu inzichtelijk maken welk geluid de installatie produceert)?
Ze benoemen altijd de erfgrens. Maar gaat het dan om de erfgrens van jouw tuin of die van de buren?PVPaneel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:51:
Hallo allemaal, nogmaals een vraag om advies. Ik was al op de hoogte van de aangescherpte geluidsnormen vwb warmtepompen/airco's (wijziging bouwbesluit 1 april 2021), alleen niet volledig, zo blijkt.Iedereen hier kent volgens mij wel de normen onder artikel 3.8 (https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2), oftewel "geluid bij de buren". Ik was zelf niet bekend met artikel 3.9 lid 3, oftewel, "geluid bij je eigen woning".
Wat als tussen die twee erfgrenzen nog een openbaar voetpad is?
Het doel van het bouwbesluit is in deze het beschermen van je gezondheid. De maximaal gemeten waarde geldt voor het dichtsbijzijnde perceel met een woonfunctie voor zover als ik kan zien. Dat zou betekenen dat het klaverweitje meetelt in de afstand en je pas meet op de grens van de buren; dat is immers het geluid dat ze zelf kunnen ervaren op hun eigen erf.
[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 02-08-2022 14:10 ]
Je lijkt (no offence intended, je probeert juist te handelen) een beetje politieagent over jezelf te spelen, zolang de 'herrie' in orde is bij de buren lijkt het mij onnoemelijk sterk dat een handhaving even met een geluidsmeter komt controleren of het bij die deur wel 40dB of minder isPVPaneel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:51:
Hallo allemaal, nogmaals een vraag om advies. Ik was al op de hoogte van de aangescherpte geluidsnormen vwb warmtepompen/airco's (wijziging bouwbesluit 1 april 2021), alleen niet volledig, zo blijkt.Iedereen hier kent volgens mij wel de normen onder artikel 3.8 (https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2), oftewel "geluid bij de buren". Ik was zelf niet bekend met artikel 3.9 lid 3, oftewel, "geluid bij je eigen woning".
En ja, wat moet je hier mee? Niet veel lijkt me. Hele volksstammen hebben die buitenunit op nog veel vreselijkere plekken hangen voor zowel buren als henzelf. Wij hebben hem thuis (Daikin Perfera 5kW multisplit) aan een muur van het inpandig balkon hangen, waar op 2 meter afstand tuindeuren zijn. Die tuindeuren zijn vreselijk slecht dicht, maar het valt reuze mee wat daar voor geluid mee naar binnen komt. Heb even voor je gemeten en op dit moment kom ik op 33dB uit. Heel spannend is dat dus niet.
Wel ben ik bezig die deuren enigszins te reviseren, er komt HR++ glas in en de kieren worden zo goed mogelijk aangepakt met tochtstrips. Maar om eerlijk te zijn heb ik het afgelopen jaar nog niet heel erg veel last van die buitenunit gehad.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Bij nieuw glas geluidswerende ventilatie roosters. Vooral defrosts zijn luidKuusj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:18:
[...]
Je lijkt (no offence intended, je probeert juist te handelen) een beetje politieagent over jezelf te spelen, zolang de 'herrie' in orde is bij de buren lijkt het mij onnoemelijk sterk dat een handhaving even met een geluidsmeter komt controleren of het bij die deur wel 40dB of minder isIk neem even aan dat het om nieuwbouw gaat? Daar kan ik me nog voorstellen dat men komt controleren, maar zelfs dan lijkt het mij sterk dat je binnen >40dB gaat meten met een fatsoenlijk set moderne tuindeuren.
En ja, wat moet je hier mee? Niet veel lijkt me. Hele volksstammen hebben die buitenunit op nog veel vreselijkere plekken hangen voor zowel buren als henzelf. Wij hebben hem thuis (Daikin Perfera 5kW multisplit) aan een muur van het inpandig balkon hangen, waar op 2 meter afstand tuindeuren zijn. Die tuindeuren zijn vreselijk slecht dicht, maar het valt reuze mee wat daar voor geluid mee naar binnen komt. Heb even voor je gemeten en op dit moment kom ik op 33dB uit. Heel spannend is dat dus niet.
Wel ben ik bezig die deuren enigszins te reviseren, er komt HR++ glas in en de kieren worden zo goed mogelijk aangepakt met tochtstrips. Maar om eerlijk te zijn heb ik het afgelopen jaar nog niet heel erg veel last van die buitenunit gehad.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wanneer draai je nu vol vermogen? Als je je units verkeerd gebruikt wel ja. Als je het eerst 28 graden binnen laat worden en dan terug wil koelen naar 22/23 wel. Zorg gewoon dat je de binnentemperatuur zoveel mogelijk stabiel houdt en je buren horen dan 30dB van je buitenunit bij 30 graden plus buiten. Is nog comfortabeler ook die koele muren in de zomer en warme in de winter. En je unit draait met lage compressor snelheid = zuiniger. Hier gisteren 3,4 kWh verstookt voor 3 woonlagen.PVPaneel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:51:
NB: ik hoor binnen mijn buitenunits nooit en die staan naast een serre met HR++ en ventilatieroosters.
Kan iemand mij helpen hoe een al vaker genoemde warmteverliesberekening te maken? En dan bedoel ik voor een enkele ruimte... bijvoorbeeld woonkamer... wat vul je dan in? Alleen de relevante zaken voor die ene ruimte en de rest leeg laten? Ik bedoel de tool die ook al eerder genoemd is op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Of heb ik het mis en kun je het alleen voor een heel huis doen?
Dat is vreemd, online kun je de MHI 35 ZS-w onder de 900 euro krijgen (+130 voor wifi), voor de ZSX-35W is dat rond de 1600, de enigste reden dat ik die overweeg is de geluidsproductie buiten icm zuinigere specs. Is installatie echt >1000 euro per unit, dan staat me nog een onaangename verrassing te wachten.Katth schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
Ik ben wel gevoelig voor de domotica kant van Daikin, maar mijn vriendin wil het gewoon warm of koud hebben. Alhoewel dat glimmende haar ook wellicht niet zal aanstaan.
Met 2x 3,5Kw modellen Perfera komt de offerte uit op 4200 Euro. Ter vergelijking heb ik ook een offerte voor dat bedrag met 2x MHI modellen zonder wifi
Yep, rest leeg laten.klompje65 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:55:
Kan iemand mij helpen hoe een al vaker genoemde warmteverliesberekening te maken? En dan bedoel ik voor een enkele ruimte... bijvoorbeeld woonkamer... wat vul je dan in? Alleen de relevante zaken voor die ene ruimte en de rest leeg laten? Ik bedoel de tool die ook al eerder genoemd is op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Jazeker, dankjewel ook voor de luchtstroom comment, dat moeten we echt niet willen inderdaad. Dan lijkt het erop dat ik zal moeten kijken of we 3 single airco’s kunnen plaatsen. De lage vermogens helpen ook met het geluidniveau te beperken, blijft toch spannend met de buren en alle regels.MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Voorkom dat je in de luchtstroom zit. Dat is nooit prettig. Hang een 2 centraal in de woonkamer bij je deur en een 2 in de keuken. Topverdeling. Boven in de hal een 2. En leidingwerk minimaal dan toch?
Heeft er iemand een goede foto of filmpje waar je de condensbak van een Daikin Stylish kan vinden?
Ik wil na de zomer kijken of er geen schimmeltjes groeien, en er eventueel wat soda in doen.
Ik wil na de zomer kijken of er geen schimmeltjes groeien, en er eventueel wat soda in doen.
Dat doet er allemaal niet toe. De regels werken met vol vermogen overdag en stille modus 's nachts.MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Wanneer draai je nu vol vermogen? Als je je units verkeerd gebruikt wel ja. Als je het eerst 28 graden binnen laat worden en dan terug wil koelen naar 22/23 wel. Zorg gewoon dat je de binnentemperatuur zoveel mogelijk stabiel houdt en je buren horen dan 30dB van je buitenunit bij 30 graden plus buiten. Is nog comfortabeler ook die koele muren in de zomer en warme in de winter. En je unit draait met lage compressor snelheid = zuiniger. Hier gisteren 3,4 kWh verstookt voor 3 woonlagen.
NB: ik hoor binnen mijn buitenunits nooit en die staan naast een serre met HR++ en ventilatieroosters.
.
[ Voor 132% gewijzigd door Martin7182 op 02-08-2022 18:09 ]
Dat moet je niet na de zomer doen maar nu. Na de zomer, bij verwarmen komt er geen condens meer in en is die bak gortdroog. Als je de kap naar boven doet waar je filters onder zitten zit daaronder als het goed is een richel waar je het in kan stoppen. Zal niet veel verschillen met een Perfera vermoed ik. In ieder geval onder de condensor en filters even eruit. Ik heb van de week een verstopping nog opgelost met kunstgebit tabletten.Tommie12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:41:
Heeft er iemand een goede foto of filmpje waar je de condensbak van een Daikin Stylish kan vinden?
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 02-08-2022 19:19 ]
Snap ik maar als er een echt dispuut komt zal meneer de rechter toch echt met een dB meter langs moeten komen. Ik zal me er niet te druk overmaken. Binnenkort staat 1/2 Nederland vol met die dingen. Ik heb mijn buren nog nooit gehoord en zij mijn unit niet.Martin7182 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:49:
[...]
Dat doet er allemaal niet toe. De regels werken met vol vermogen overdag en stille modus 's nachts.
Wel leuk weetje. Ik laat sinds kort mijn multi permanent op nachtmodus buiten draaien. Zodra hij het aankan schakelt hij naar stil en als het nodig is (echt warm buiten) schakelt blijkbaar de unit automatisch naar normale modus. Ik ben er wel blij mee want hij staat bij mij vrij dicht bij mijn terras. Verbruik, geen verschil.
[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 02-08-2022 19:20 ]
Iemand die me het verschil kan vertellen tussen de Daikin 3MXM-N versies en de 3MXM-A versie?
Google levert weinig op. Zit het verschil enkel in een andere case?
Het verschil is mij ook niet helemaal duidelijk behalve dat het wellicht een nieuwe versie betreft. In het uitzoeken van mijn aankomende airco liep ik hier ook tegenaan en heb ik Daikin gebeld om te bevestigen wat ik moet hebben. Volgens de specs, bevestigd aan de telefoon, heb je de A buitenunit nodig voor de nieuwe R binnenunits.Floxie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:07:
Iemand die me het verschil kan vertellen tussen de Daikin 3MXM-N versies en de 3MXM-A versie?
Hier ga ik dus voor de 3MXM40A met FTXM35R, FTXM20R en CTXM15R.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Welke?MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:59:
[...]
Dat moet je niet na de zomer doen maar nu. Na de zomer, bij verwarmen komt er geen condens meer in en is die bak gortdroog. Als je de kap naar boven doet waar je filters onder zitten zit daaronder als het goed is een richel waar je het in kan stoppen. Zal niet veel verschillen met een Perfera vermoed ik. In ieder geval onder de condensor en filters even eruit. Ik heb van de week een verstopping nog opgelost met kunstgebit tabletten.Werkt nog makkelijker. In stukjes breken en verdelen over de bak.
Op onze slaapkamer hebben wij een 2kw MHI ZSW hangen. Ik koel onze slaapkamer (14m2) pas 's avonds af. Setpoint 21 graden, fan automatisch, buitenunit op de silent stand. Ik krijg dan volgend gedrag in verbruik en temperatuur:
/f/image/M4Ze0HXILsTvNTwE8A4q8IPE.png?f=fotoalbum_large)
In het begin heeft de airco een lineair dalend verbruikspatroon beginnend op 270w tot ongeveer 135w. Dit dalende patroon blijft hij doen totdat hij de temperatuur in de kamer weer ziet stijgen. Dan schakelt hij weer wat op. De temperatuur daalt door de kleine ruimte vervolgens vrij snel waardoor hij in een pendel terecht komt. Je ziet een 1-op-1 patroon met de gemeten temperatuur. Zodra de temperatuur 0,25 daalt schakelt de airco uit en zodra die 0,25 graden er weer bij komt schakelt hij weer in. De airco gebruikt teveel vermogen bij het koelen waardoor de temperatuur te hard gaat schommelen. Gezien de data zou hij veel beter op constant op een lager niveau kunnen koelen.
Ik heb het idee dat de oorzaak voor dit gedrag komt omdat de slaapkamer eigenlijk te klein is voor het afgegeven vermogen van de airco. Het jammere is dat de airco na een pendel begint op een vrij hoog vermogen in plaats van een laag vermogen. Een lager vermogen zou ervoor kunnen zorgen dat de pendel-loop onderbroken zou kunnen worden.
Hebben jullie tips hoe ik dit gedrag beter kan sturen?
Zoals iemand eerder in dit topic al noemde zou je zo graag op vermogen willen kunnen aansturen in plaats van op temperatuur.
Ik zit zelf te denken aan een externe temperatuursensor in een hoek van de kamer die minder snel reageert op temperatuurschommelingen in de kamer. In de woonkamer gebruik ik al een externe temperatuursensor wat an sich prima werkt.
/f/image/M4Ze0HXILsTvNTwE8A4q8IPE.png?f=fotoalbum_large)
In het begin heeft de airco een lineair dalend verbruikspatroon beginnend op 270w tot ongeveer 135w. Dit dalende patroon blijft hij doen totdat hij de temperatuur in de kamer weer ziet stijgen. Dan schakelt hij weer wat op. De temperatuur daalt door de kleine ruimte vervolgens vrij snel waardoor hij in een pendel terecht komt. Je ziet een 1-op-1 patroon met de gemeten temperatuur. Zodra de temperatuur 0,25 daalt schakelt de airco uit en zodra die 0,25 graden er weer bij komt schakelt hij weer in. De airco gebruikt teveel vermogen bij het koelen waardoor de temperatuur te hard gaat schommelen. Gezien de data zou hij veel beter op constant op een lager niveau kunnen koelen.
Ik heb het idee dat de oorzaak voor dit gedrag komt omdat de slaapkamer eigenlijk te klein is voor het afgegeven vermogen van de airco. Het jammere is dat de airco na een pendel begint op een vrij hoog vermogen in plaats van een laag vermogen. Een lager vermogen zou ervoor kunnen zorgen dat de pendel-loop onderbroken zou kunnen worden.
Zoals iemand eerder in dit topic al noemde zou je zo graag op vermogen willen kunnen aansturen in plaats van op temperatuur.
Ik zit zelf te denken aan een externe temperatuursensor in een hoek van de kamer die minder snel reageert op temperatuurschommelingen in de kamer. In de woonkamer gebruik ik al een externe temperatuursensor wat an sich prima werkt.
SRK35ZS-W
Zo'n vaart loopt het inderdaad niet. Het omgevingsgeluid is hier (rustige straat in de randstad) overdag meestal al meer dan 50 dB vanwege auto-, vlieg- en treinverkeer. Laat ze eerst maar aantonen dat een eventuele overschrijding veroorzaakt wordt door mijn buitenunitMotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Snap ik maar als er een echt dispuut komt zal meneer de rechter toch echt met een dB meter langs moeten komen. Ik zal me er niet te druk overmaken. Binnenkort staat 1/2 Nederland vol met die dingen. Ik heb mijn buren nog nooit gehoord en zij mijn unit niet.
Evengoed heb ik de stilste unit gekozen en zit het geluid op de erfgrens als het goed is altijd onder de maximale waarde.
@Scooper stuur je hem dan aan via HA icm met een externe temp sensor?
De regelsoftware van die unit is ook wel erg aggresief, ik heb even bij mijn unit gekeken en daar wordt er pas geschakeld bij 1 graden verschil gemeten bij de unit wat zo'n 0,6 graden bij de temperatuur sensor in de kamer is. Dit betreft een 2.5kW op 15m2.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
Op onze slaapkamer hebben wij een 2kw MHI ZSW hangen. Ik koel onze slaapkamer (14m2) pas 's avonds af. Setpoint 21 graden, fan automatisch, buitenunit op de silent stand. Ik krijg dan volgend gedrag in verbruik en temperatuur:
[Afbeelding]
Een externe sensor zal waarschijnlijk wel helpen als deze lager hangt dan de unit.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Met deur open slapen doet denk al een boel. Voordeel.....heel je verdieping kan lekker meekoelen. Doe ik ook en pendelt nauwelijks. Maar op een gegeven moment in de nacht zal je denk ik pendelen niet voorkomen. Zeker als de nacht relatief koel is.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
[Afbeelding]
Bij Daikin kan je het max vermogen knijpen middels afstandsbediening en app (iets anders dan silentfunctie overigens), maar mijn ervaring is dat dat met koelen helemaal niets uithaalt. Weet niet of MHI dit heeft anders kan je dat nog proberen.
Overigens is jouw verhaal wel een goede waarschuwing voor al die mensen die dikke units in halletjes willen hangen en denken daarmee te kunnen knallen om snel een hele verdieping te koelen/verwarmen. Hieruit blijkt wel dat waar de unit hangt de referentieruimte is.
Stook voor de gein eens vandaag de hele dag met alle deuren open. Ik ben sowieso dan wel benieuwd wat dan je verbruik is en denk dat pendelen een stuk minder is. Je muren stralen dan fors minder warmte af. Dat veroorzaakt natuurlijk ook dat pendelen. Lucht koud, unit denkt afslaan, muren geeft weer snel warmte, unit slaat weer aan enz enz.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 11:08 ]
Slaapkamers zijn altijd te klein voor welke unit dan ook, maar is dat erg? Ik merk van pendelen helemaal niks, zo te zien blijft hij mooi tussen 20.0 en 20.5 graden.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
[Afbeelding]Ik heb het idee dat de oorzaak voor dit gedrag komt omdat de slaapkamer eigenlijk te klein is voor het afgegeven vermogen van de airco. Het jammere is dat de airco na een pendel begint op een vrij hoog vermogen in plaats van een laag vermogen. Een lager vermogen zou ervoor kunnen zorgen dat de pendel-loop onderbroken zou kunnen worden.
Afgelopen nacht pendelt het hier ook, op een externe sensor (SensorPush) op het nachtkastje:
/f/image/pwTm3i32HELjv0AqmglWln5q.png?f=fotoalbum_large)
Je merkt daar helemaal niks van, en 1 kWh over 8+ uren is gewoon te weinig voor welke buitenunit dan ook, ~120W gemiddeld is misschien net haalbaar voor de allerkleinste compressor op de laagste stand.
Zo loopt onze Daikin Sensira 2,5 kW in onze slaapkamer ca 40m3 https://pvoutput.org/intr...2965&dt=20220802&gs=0&m=1
ruimte temperatuur 20 gr. Co2 650 ppm.
ruimte temperatuur 20 gr. Co2 650 ppm.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik gebruik een Sonoff SNZB-02 om de temperatuur te meten en via Zigbee te laten communiceren naar Zigbee2mqtt. Ik manipuleer/filter vervolgens de data met NodeRed om het vervolgens te sturen naar de MHI via MHI-AC-Ctrl.Megalomania schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:36:
@Scooper stuur je hem dan aan via HA icm met een externe temp sensor?
De temperaturen worden ook naar Domoticz gestuurd, vanwaar ik ook de airco's verder aan kan sturen. Via InfluxDB en Grafana maak ik her en der wat beter inzichtelijk dan mogelijk is via Domoticz.
Ja, behoorlijk aggressief inderdaad.Team-RiNo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
De regelsoftware van die unit is ook wel erg aggresief, ik heb even bij mijn unit gekeken en daar wordt er pas geschakeld bij 1 graden verschil gemeten bij de unit wat zo'n 0,6 graden bij de temperatuur sensor in de kamer is. Dit betreft een 2.5kW op 15m2.
Een externe sensor zal waarschijnlijk wel helpen als deze lager hangt dan de unit.
Gezien ook de andere reacties zal ik nog wel wat temp sensoren bij bestellen. Dan gaan we eens wat testen.
Slapen met de deur open is niet zo handig bij ons aangezien we donker slapen en de kinderen vaak vroeger actief worden wij
SRK35ZS-W
Heb na aanleiding van je bericht ook even gekeken hoe onze MHI het doet 's nachts op de slaapkamer.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
[Afbeelding]
- 23:00u aangezet, set temp 22 graden
- 01:00u automatisch uit via timer
- MHI 4.5kw split unit outdoor (zit slaapkamer + zolder op)
- MHI 2kw indoor unit in slaapkamer (slaapkamer ong 10m2 )
- Deur van slaapkamer op een kiertje gezet
- "Temperatuur slaapkamer" is gemeten via een Zigbee Aqara sensor die op ong. 1.5m aan de muur hangt, schuin tegenover de AC indoor unit (ac blaast niet op deze sensor)
- Return air temp = temperatuur gemeten door de ingebouwde sensor in de indoor unit
- Indoor unit connected via ESPhome MHI-AC-CTRL boardje
- Homeasssitant stuurt de Aqara zigbee temp sensor info naar het ESPhome boarde iedere 30sec.
:strip_exif()/f/image/rpvfcGyrpRxVL4gWMv6MjQIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat; ook die van ons pendelt. zodra de temperatuur via de Aqara zigbee sensor met 0.3 graden stijgt slaat de unit aan om weer te koelen.
Thanks voor deze tip! ik ga vanacht is kijken of dit idd pendelen voorkomt.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Met deur open slapen doet denk al een boel. Voordeel.....heel je verdieping kan lekker meekoelen. Doe ik ook en pendelt nauwelijks. Maar op een gegeven moment in de nacht zal je denk ik pendelen niet voorkomen. Zeker als de nacht relatief koel is.
Thanks, gaat ook lukken in home assistant dan. Zou idd mooi zijn als het vermogen gecapt kan worden.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Ik gebruik een Sonoff SNZB-02 om de temperatuur te meten en via Zigbee te laten communiceren naar Zigbee2mqtt. Ik manipuleer/filter vervolgens de data met NodeRed om het vervolgens te sturen naar de MHI via MHI-AC-Ctrl.
De temperaturen worden ook naar Domoticz gestuurd, vanwaar ik ook de airco's verder aan kan sturen. Via InfluxDB en Grafana maak ik her en der wat beter inzichtelijk dan mogelijk is via Domoticz.
[...]
Ja, behoorlijk aggressief inderdaad.
Gezien ook de andere reacties zal ik nog wel wat temp sensoren bij bestellen. Dan gaan we eens wat testen.
Slapen met de deur open is niet zo handig bij ons aangezien we donker slapen en de kinderen vaak vroeger actief worden wij
Deur dicht, gaat je co2 niet door het dak dan?
Ik geloof zeker dat je daarmee stabielere temperaturen krijgt, maar elke kWh kost mij nu 61 cent door de hoge teruglevertarieven van tegenwoordig. Vandaar dat ik nu alleen koel als en waar ik het nodig heb. Dat kost me nog geen kWh per dag. De rest houd ik voor nu dus liever in de portemonnee.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Stook voor de gein eens vandaag de hele dag met alle deuren open. Ik ben sowieso dan wel benieuwd wat dan je verbruik is en denk dat pendelen een stuk minder is. Je muren stralen dan fors minder warmte af. Dat veroorzaakt natuurlijk ook dat pendelen. Lucht koud, unit denkt afslaan, muren geeft weer snel warmte, unit slaat weer aan enz enz.
SRK35ZS-W
Re: met deur open slapen
Je weet dat je meer koelt, dus meer stroom gaat verbruiken he. Ik hoef de overloop, gang, vide etc. niet perse extra koud te maken, daar staan 's nachts de ramen open en thermometer vide geeft 23 graden aan vanochtend.
Heel vroeger wou je niet zo vaak starten, zonder inverter loopt er een grote piekstroom door de compressor. Tegenwoordig, nee niet echt, hier start de inverter de compressor met 200W en gaat daarna pas met ~50W/s omhoog tot 800W als het nodig is. Je mag gerust elke 5 minuten pendelen, restart protection (3 minuten na afslaan) regelt het wel verder.
Je weet dat je meer koelt, dus meer stroom gaat verbruiken he. Ik hoef de overloop, gang, vide etc. niet perse extra koud te maken, daar staan 's nachts de ramen open en thermometer vide geeft 23 graden aan vanochtend.
Heel vroeger wou je niet zo vaak starten, zonder inverter loopt er een grote piekstroom door de compressor. Tegenwoordig, nee niet echt, hier start de inverter de compressor met 200W en gaat daarna pas met ~50W/s omhoog tot 800W als het nodig is. Je mag gerust elke 5 minuten pendelen, restart protection (3 minuten na afslaan) regelt het wel verder.
Grappig om te zien dat we beiden door het goed vast te leggen hetzelfde gedrag kunnen zienrubensp schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Heb na aanleiding van je bericht ook even gekeken hoe onze MHI het doet 's nachts op de slaapkamer.
- 23:00u aangezet, set temp 22 graden
- 01:00u automatisch uit via timer
- MHI 4.5kw split unit outdoor (zit slaapkamer + zolder op)
- MHI 2kw indoor unit in slaapkamer (slaapkamer ong 10m2 )
- Deur van slaapkamer op een kiertje gezet
- "Temperatuur slaapkamer" is gemeten via een Zigbee Aqara sensor die op ong. 1.5m aan de muur hangt, schuin tegenover de AC indoor unit (ac blaast niet op deze sensor)
- Return air temp = temperatuur gemeten door de ingebouwde sensor in de indoor unit
- Indoor unit connected via ESPhome MHI-AC-CTRL boardje
- Homeasssitant stuurt de Aqara zigbee temp sensor info naar het ESPhome boarde iedere 30sec.
[Afbeelding]
Resultaat; ook die van ons pendelt. zodra de temperatuur via de Aqara zigbee sensor met 0.3 graden stijgt slaat de unit aan om weer te koelen.
Jouw minimale verbruikte vermogen van de unit zit op ongeveer 550w? Of zou hij in theorie ook lager kunnen. Als hij wel lager zou kunnen werkt hij toch ook eigenlijk te aggresief. De minimale meeteenheid van de MHI is nota bene maar 0,25 graad.
SRK35ZS-W
Maar dat bedoel ik dus. Ik koel met dit weer 24/7 op 22 graden boven. 1,3 kWh voor de hele dag, een hele verdieping. Daar ga je niet arm van worden volgens mij van 0,3 kWh meer.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:49:
[...]
Ik geloof zeker dat je daarmee stabielere temperaturen krijgt, maar elke kWh kost mij nu 61 cent door de hoge teruglevertarieven van tegenwoordig. Vandaar dat ik nu alleen koel als en waar ik het nodig heb. Dat kost me nog geen kWh per dag. De rest houd ik voor nu dus liever in de portemonnee.
En dat moet je zeker niet doen. Ramen open. Die warmte heeft weer invloed op je ruimte waar je met je L/L koelt.w00key schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:50:
Re: met deur open slapen
Dat is inderdaad niet veel. Op zich wel interessant om eens te testen, al denk ik dat je testperiode wel langer moet zijn om de inmiddels opgewarmde muren af te koelen. Pas op dag 2 ga je denk ik realistische (de lagere) testwaardes terug zien.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Maar dat bedoel ik dus. Ik koel met dit weer 24/7 op 22 graden boven. 1,3 kWh voor de hele dag, een hele verdieping. Daar ga je niet arm van worden volgens mij van 0,3 kWh meer.
SRK35ZS-W
Als ik hier eerst de slaapkamer naar 25 graden laat lopen en dan terug wil koelen naar 22 graden heb ik in het verleden waardes gemeten van 0,4 kWh verbruik alleen al in het eerste uur. Bam!!!Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Dat is inderdaad niet veel. Op zich wel interessant om eens te testen, al denk ik dat je testperiode wel langer moet zijn om de inmiddels opgewarmde muren af te koelen. Pas op dag 2 ga je denk ik realistische (de lagere) testwaardes terug zien.
Zo ook in de winter als je wil verwarmen. Warmtepompen slurpen energie als je grote temperatuurverschillen wil overbruggen (van 17 graden naar 21 knallen in de winter) en zijn zuinig als je constante temperaturen nastreeft.
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 12:13 ]
1,3 kWh is over 24 uur gemiddeld 54 Watt. Dat is een extreem zuinige unit of reken ik verkeerd ?MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Maar dat bedoel ik dus. Ik koel met dit weer 24/7 op 22 graden boven. 1,3 kWh voor de hele dag, een hele verdieping. Daar ga je niet arm van worden volgens mij van 0,3 kWh meer.
Ik heb een multi split en met dit weer laat ik de 2 binnenunits ook 24 uur per dag aan. Verbruik zit tussen 250 en 300 Wh, elk uur.
Ramen open in de nacht, het was 18 graden buiten, dus gratis koeling, zeker voor op zolder waar het 26 graden was geworden na de middagzon. Nu is alles dicht ja.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:57:
[...]
En dat moet je zeker niet doen. Ramen open. Die warmte heeft weer invloed op je ruimte waar je met je L/L koelt.
Niet vergeten dat horren / hordeuren bestaan, en dat het vaak lekker koel is buiten in de nacht. Afgelopen nacht, in de woonkamer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VM4CBhlkRc5CAlt5iSnoJryU.png?f=user_large)
Blauwe kader: airco aan
Groen: achterdeur open, deur naar gang open, op de vide plus 2e verdieping ramen open en lekker door laten waaien. Gedeeltelijk geforceerd met een turboventilator, dan daalt de temperatuur extra snel.
~0.2 kWh totaal? Not bad voor 28 graden buiten. Het wordt vandaag 30 zegt KNMI.
[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 03-08-2022 12:28 ]
Daikin Perfera 2 een 2,5 en een 4,2 beneden. Beneden setpoint 24 graden, eerste verdieping 23 graden en zolder 23 graden. Daarmee is het overal gemiddeld 22,5 graden. Units beneden pendelt wel af en toe (warmte stijgt duidelijk in huis op), eerste verdieping/zolder ook in de nacht wel af en toe uit maar geen heftig pendel gedrag om de minuut of zo. Units trekken als ze draaien maar 100 Watt per stuk en altijd laagste compressortoerental.Plenkske schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:20:
[...]
1,3 kWh is over 24 uur gemiddeld 54 Watt. Dat is een extreem zuinige unit of reken ik verkeerd ?
Ik heb een multi split en met dit weer laat ik de 2 binnenunits ook 24 uur per dag aan. Verbruik zit tussen 250 en 300 Wh, elk uur.
Hier was het vannacht 19,3 graden buiten (het warme zuidenw00key schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Ramen open in de nacht, het was 18 graden buiten, dus gratis koeling, zeker voor op zolder waar het 26 graden was geworden na de middagzon. Nu is alles dicht ja.
Niet vergeten dat horren / hordeuren bestaan, en dat het vaak lekker koel is buiten in de nacht. Afgelopen nacht, in de woonkamer:
[Afbeelding]
Blauwe kader: airco aan
Groen: achterdeur open, deur naar gang open, op de vide plus 2e verdieping ramen open en lekker door laten waaien. Gedeeltelijk geforceerd met een turboventilator, dan daalt de temperatuur extra snel.
~0.2 kWh totaal? Not bad voor 28 graden buiten. Het wordt vandaag 30 zegt KNMI.
Akkoord gegeven op 2x Daikin Perfera 3,5Kw die ze eind september kunnen installeren. Nog bedankt voor de mensen die hier advies hebben gegeven en hebben meegedacht.
ik gebruik ook homeassistant alleen is mijn grafiek niet zo duidelijk als deze. Welke gebruik je?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Het ligt ook aan wat je gewend bent, 22 graden setpoint is voor mij te fris, ik hou het op 23 in de slaapkamer en 24 in de woonkamer; dan heb je wel opeens een dT van 3+ graden met buiten waardoor ramen open wel werkt.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Hier was het vannacht 19,3 graden buiten (het warme zuiden). Daar koelt mijn huis echt niet van af helaas. Pas als het in de nacht kouder is dan 18 graden wil ik de units uit doen in de nacht maar dan ook alleen met overdag koelen. Zoniet loopt onmiddellijk de temperatuur in huis op. Fijn goede isolatie. Ja in de winter. Niet in de zomer.
Prima dat het zo goedkoop kan voor jou, het koud houden met 1.3 kWh per dag boven; in dit zelfde rijtje is een ander huis met precies dezelfde installatie en ze stoken 10 kWh op warme dagen om het binnen koel te houden, met een record van 26 kWh op 18 juli. Dat is mij iets te on-eco.
Ik vervang een deel daarvan met een ventilator waar het kan. Deze huizen zijn verschrikkelijk warm in de zomer, zelfs met alles open afgelopen nacht en 10 uur lang gekoeld is het nu weer 25 graden in de slaapkamer, 26.5 op de 2e verdieping en het ergste moet nog komen. IR thermometer op de muren naar de buren geven +3 graden op ruimte temp.
Klopt, maar daar staat tegenover dat het warmteverlies van je huis geld kost. Het verlies is evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Met een wat slechtere airco en/of betere isolatie is continue verwarmen goedkoper, maar met een betere airco en/of slechtere isolatie is adhoc verwarmen goedkoper.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Zo ook in de winter als je wil verwarmen. Warmtepompen slurpen energie als je grote temperatuurverschillen wil overbruggen (van 17 graden naar 21 knallen in de winter) en zijn zuinig als je constante temperaturen nastreeft.
Vervang "airco" door "CV" en je ziet dat in praktisch alle huizen met CV adhoc verwarmen goedkoper is, omdat een CV op vol vermogen het relatief goed doet. Maar van een airco weet haast niemand hoeveel de efficiency inzakt op vol vermogen. Zeker als af en toe een ontdooicyclus voorbij komt.
Om exact te zijn, het gaat om de MHI SCM-45-ZS-W outdoor unit. Deze heeft een opgenomen minimaal vermogen van 0,34kW. Buitenunits hebben we achterin de tuin laten plaatsen ivm WAF, dus er zit wel wat afstand qua leidingen.Scooper schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
[...]
Grappig om te zien dat we beiden door het goed vast te leggen hetzelfde gedrag kunnen zien![]()
Jouw minimale verbruikte vermogen van de unit zit op ongeveer 550w? Of zou hij in theorie ook lager kunnen. Als hij wel lager zou kunnen werkt hij toch ook eigenlijk te aggresief. De minimale meeteenheid van de MHI is nota bene maar 0,25 graad.
In theorie zou die dus inderdaad lager moeten kunnen. Echter denk ik dat doordat de installatie pas 2 weken oud is, we niet eerder konden koelen toen de buitentemps omhoog liepen wat ervoor zorgt dat onze (goed)geisoleerde muren nu al flink warmte vasthouden. Dit icm met slechts enkele uurtjes aanstaan. (al hoewel is het nu buiten 31 graden op dit moment en slaapkamer (met zon erop, zonder airco) blijft stabiel 24.5).
De AC op de zolder (een 2.5kw indoor unit) draait nu sinds 09:30 deze ochtend (toen werd het hier boven de 24 graden buiten temp). Met de zon vol op het puntdak blijft het heerlijk 24 graden hier, en verbruikt de 4.5kw buitenunit met enkel zolder aan nu stabiel 344w, met af en toe een klein beetje pendelen.
Dit is de standaard grafiek in Grafana.Speedfightserv schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
ik gebruik ook homeassistant alleen is mijn grafiek niet zo duidelijk als deze. Welke gebruik je?
[ Voor 18% gewijzigd door rubensp op 03-08-2022 15:18 ]
Met iedere warmtepomp stort bij hard stoken je Cop in, of hij nu goed of slecht is. Als je in de winter je huis laat afkoelen tot 16 graden bijvoorbeeld kost het een vermogen aan kWh om weer tot 20/21 graden te komen. Wellicht ben je dan zelfs beter af met een Hr Ketel.Ik ben ook van mening dat eerst je isolatie op peil moet zijn met een warmtepomp. Hier komt het zelden zonder stoken onder de 18/19 graden, dus weinig warmteverlies. Ik hanteer de kennis van het L/W topic. Zoveel mogelijk stabiel houden, is lage compressor, is zuinig, is comfort.Martin7182 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Klopt, maar daar staat tegenover dat het warmteverlies van je huis geld kost. Het verlies is evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Met een wat slechtere airco en/of betere isolatie is continue verwarmen goedkoper, maar met een betere airco en/of slechtere isolatie is adhoc verwarmen goedkoper.
Vervang "airco" door "CV" en je ziet dat in praktisch alle huizen met CV adhoc verwarmen goedkoper is, omdat een CV op vol vermogen het relatief goed doet. Maar van een airco weet haast niemand hoeveel de efficiency inzakt op vol vermogen. Zeker als af en toe een ontdooicyclus voorbij komt.
Wat je zegt klinkt logisch voor mij.Martin7182 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Klopt, maar daar staat tegenover dat het warmteverlies van je huis geld kost. Het verlies is evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Met een wat slechtere airco en/of betere isolatie is continue verwarmen goedkoper, maar met een betere airco en/of slechtere isolatie is adhoc verwarmen goedkoper.
Wij hebben het geprobeerd, langdurig verwarmen en koelen, maar hier is het niet voordeliger en ook niet prettiger.
Eerste reden is denk ik dat smaken verschillen. Ik zie mensen heel blij zijn dat hun huis dagenlang dmv airco op dezelfde temperatuur blijft. Voor mij is dat niets. Ik hou er van pas te gaan koelen wanneer het me te warm is. En mijn temperatuursbehoefte is ook niet de hele dag gelijk. En ja, onze isolatie is niet meer dan gemiddeld, wat blijkbaar ook maakt dat onze woning (mede dankzij de nachtstand van onze ventilatie), in de nacht goed afkoelt. Vooral in juni en augustus. Juli is de maand welke hier de meeste kans op plaknachten geeft en waar dus heel soms de airco in de nacht aanblijft.
Overigens neemt bij mij mijn toleratie voor een hogere of lagere temperatuur ook toe naarmate ik daar af en toe mee geconfronteerd word. Dat betekent dat ik steeds langer de airco kan uitlaten naarmate het seizoen vordert. Dat is voor mij ook een groot bijkomend voordeel.
Maar er is voor mij dus geen enkel voordeel te behalen door 24/7 of zelfs maar hele dagen de airco te laten draaien. Niet qua comfort, maar ook zeker niet qua verbruik.
Ik kan me voorstellen dat dat in andere situaties (mensen met een andere temperatuursbehoefte en mensen met een "top of the bill" geïsoleerd huis, anders kan zijn.
Maar voor mij is het doorlopend op een constant laag niveau laten draaien van een warmtepomp dus niet de enige optie. Ik denk dat er daarin soms ook teveel gekeken wordt naar lucht/water warmtepompen, waarbij dat, door het afgifte-systeem een andere kwestie is. Een airco is geschikt voor snel verwarmen en koelen. Dat de muren dan nog niet meegaan in de temperatuur is niet altijd een probleem.
De eerste offertes beginnen binnen te lopen. 6KW MHI ZSX-W single-split voor beneden en 3x 2KW ZSX-W voor boven (op een 5KW buitenunit). Montage buitenunits aan de achtergevel, geen condenspomp of andere extra's, wel een 8m overbrugging met koelleidingen over de vliering. Is 6KW niet vrij ruim voor beneden (+-145m3), of valt dat wel mee? Dit werd aangeraden door de verkoper. 5KW was eventueel een optie (scheelt 300 euro), de stap daar onder is 3.5KW en dat was "echt niet aan te raden" volgens hem. Wat zouden jullie een reëel bedrag vinden voor deze opstelling inclusief montage en BTW? Ik krijg offertes tot nu toe variërend van 8700 tot "maximaal 11000" euro, dit lijkt mij vrij prijzig. Ik heb nog drie andere offertes open staan, maar ik was wel benieuwd naar jullie mening over wat zoiets zou mogen kosten
Zuinig is niet vanzelfsprekend. Een laag verbruik betekent niet lage kosten als dat een continue verbruik is. Om met goede isolatie van 20/21 graden af te koelen tot 16 graden moet je misschien wel een week wachten. Een week 100W continue is 16.8 kWh. Daar kun je een dag lang flink voor stoken. Het hangt er ook vanaf hoe vaak en lang je thuis bent. Op een gegeven moment is de kachel uit gewoon zuiniger dan aan 🤣MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Met iedere warmtepomp stort bij hard stoken je Cop in, of hij nu goed of slecht is. Als je in de winter je huis laat afkoelen tot 16 graden bijvoorbeeld kost het een vermogen aan kWh om weer tot 20/21 graden te komen. Wellicht ben je dan zelfs beter af met een Hr Ketel.Ik ben ook van mening dat eerst je isolatie op peil moet zijn met een warmtepomp. Hier komt het zelden zonder stoken onder de 18/19 graden, dus weinig warmteverlies. Ik hanteer de kennis van het L/W topic. Zoveel mogelijk stabiel houden, is lage compressor, is zuinig, is comfort.
Smaken verschillen inderdaad, gelukkig maar anders zou het een saaie boel worden. Ik ga denk ik komende winter wel continue overdag stoken als we thuis zijn, 's nachts niet.Sjamo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Wat je zegt klinkt logisch voor mij.
Wij hebben het geprobeerd, langdurig verwarmen en koelen, maar hier is het niet voordeliger en ook niet prettiger.
Eerste reden is denk ik dat smaken verschillen. Ik zie mensen heel blij zijn dat hun huis dagenlang dmv airco op dezelfde temperatuur blijft. Voor mij is dat niets. Ik hou er van pas te gaan koelen wanneer het me te warm is. En mijn temperatuursbehoefte is ook niet de hele dag gelijk. En ja, onze isolatie is niet meer dan gemiddeld, wat blijkbaar ook maakt dat onze woning (mede dankzij de nachtstand van onze ventilatie), in de nacht goed afkoelt. Vooral in juni en augustus. Juli is de maand welke hier de meeste kans op plaknachten geeft en waar dus heel soms de airco in de nacht aanblijft.
Overigens neemt bij mij mijn toleratie voor een hogere of lagere temperatuur ook toe naarmate ik daar af en toe mee geconfronteerd word. Dat betekent dat ik steeds langer de airco kan uitlaten naarmate het seizoen vordert. Dat is voor mij ook een groot bijkomend voordeel.
Maar er is voor mij dus geen enkel voordeel te behalen door 24/7 of zelfs maar hele dagen de airco te laten draaien. Niet qua comfort, maar ook zeker niet qua verbruik.
Ik kan me voorstellen dat dat in andere situaties (mensen met een andere temperatuursbehoefte en mensen met een "top of the bill" geïsoleerd huis, anders kan zijn.
Maar voor mij is het doorlopend op een constant laag niveau laten draaien van een warmtepomp dus niet de enige optie. Ik denk dat er daarin soms ook teveel gekeken wordt naar lucht/water warmtepompen, waarbij dat, door het afgifte-systeem een andere kwestie is. Een airco is geschikt voor snel verwarmen en koelen. Dat de muren dan nog niet meegaan in de temperatuur is niet altijd een probleem.
Wel grappig dat je verhoogde tolerantie aankaart
Dat altijd. Hier is ook altijd iemand wel thuis en wat @Sjamo ook zegt, het is ook maar wat je zelf wil. Ik vind het zalig dat het hele huis nu op dit moment tegen de 23 graden is waar ik me ook begeef en in de winter 20 graden. Verder lig ik dan ook weer niet wakker van op een dag als dit waarschijnlijk vandaag op 4,5 kWh uit te komen met zonnepanelen die er 11 opwekken waarschijnlijk vandaag. Ik heb een voorschot van €75,- per maand en het kan vast nog zuiniger, maar comfort is me ook wat waard. En aangezien de buren geen airco hebben en een jaar geleden met hetzelfde huis €250,- betaalde (oude tarieven) lig ik niet wakker van mijn comfort. De meerderheid om me heen heeft geen moer aan zijn huis gedaan (isolatie, zonnepanelen etc) dus schuldig voel ik me ook al niet.Martin7182 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Op een gegeven moment is de kachel uit gewoon zuiniger dan aan 🤣
TS lezen en warmteverliesberekening maken. Een 6 op 145m3 is waarschijnlijk grote overkill. Hier hetzelfde volume met 4,2 en dat had 3,5 kunnen zijn dus die raad ik je wel aan bij voldoende isolatie. Maar nogmaals.....berekenen.dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:17:
De eerste offertes beginnen binnen te lopen. 6KW MHI ZSX-W single-split voor beneden en 3x 2KW ZSX-W voor boven (op een 5KW buitenunit). Montage buitenunits aan de achtergevel, geen condenspomp of andere extra's, wel een 8m overbrugging met koelleidingen over de vliering. Is 6KW niet vrij ruim voor beneden (+-145m3), of valt dat wel mee? Dit werd aangeraden door de verkoper. 5KW was eventueel een optie (scheelt 300 euro), de stap daar onder is 3.5KW en dat was "echt niet aan te raden" volgens hem. Wat zouden jullie een reëel bedrag vinden voor deze opstelling inclusief montage en BTW? Ik krijg offertes tot nu toe variërend van 8700 tot "maximaal 11000" euro, dit lijkt mij vrij prijzig. Ik heb nog drie andere offertes open staan, maar ik was wel benieuwd naar jullie mening over wat zoiets zou mogen kosten
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 16:49 ]
Is er een reden dat je zsx wilt, er zit zeker op de binnen unit zeer weinig verschil tussen zs en zsx terwijl prijzen aardig uiteen lopen. Ook voor de single split zou ik goed kijken. De scop voor zs50 4.6 en 4.7 zsx, terwijl prijzen 1250 en 2000 zijn ongeveer.dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:17:
Warmteberekening via de link uit de ts heb ik geprobeerd, de groene "bereken" knop doet bij mij niets. Ik heb Chrome en Firefox geprobeerd en bij beide lukte het niet, ik kreeg ook geen waarschuwing dat ik een veld vergeten was in te vullen of iets dergelijks... Via google kom ik allerlei websites tegen die suggereren dat je er een berekening kan doen, maar als je dan alles hebt ingevuld moet je je contactgegevens opgeven voor het rapport wat ze dan blijkbaar gaan maken.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
TS lezen en warmteverliesberekening maken. Een 6 op 145m3 is waarschijnlijk grote overkill. Hier hetzelfde volume met 4,2 en dat had 3,5 kunnen zijn dus die raad ik je wel aan bij voldoende isolatie. Maar nogmaals.....berekenen.
De "simpele berekening" uit de ts (145m3x40=5800W) suggereert dat die 6KW misschien niet eens zo heel vergezocht is. Geen dak (want zit een verdieping boven), matig geïsoleerd (enkelsteens buitenmuur met voorzetwanden bv pir platen als isolatie, geen vloerisolatie).
Het uitblaaspatroon (zsx blaast ook richting boven) en de geluidsproductie. ZSX voor de slaapkamers TOV ZS kost mij 450 euro extra, dat heb ik wel over voor dat extra beetje rust. Beneden ben ik bang dat een ZS minder makkelijk de hele ruimte kan koelen (lang en smal met de binnenunit aan de kopse kant ivm hoge ramen in de lange buitenmuur). Aan de andere kant, als het koelvermogen inderdaad nogal overkill is dan wordt het toch wel koud lijkt mij...justben schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:50:
[...]
Is er een reden dat je zsx wilt, er zit zeker op de binnen unit zeer weinig verschil tussen zs en zsx terwijl prijzen aardig uiteen lopen. Ook voor de single split zou ik goed kijken. De scop voor zs50 4.6 en 4.7 zsx, terwijl prijzen 1250 en 2000 zijn ongeveer.
Je COP is een vaste waarde bij een gelijkblijvende buitentemperatuur als ik me niet vergis. Hard opstoken kan bij een lagere buitentemperatuur bijvoorbeeld van 2 graden boven nul met COP 3 meer stroom kosten maar de COP van 3 blijft gelijk indien de buitentemperatuur gelijk blijft. Dus dan loopt de warmtepomp alsnog 1 op 3MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Met iedere warmtepomp stort bij hard stoken je Cop in, of hij nu goed of slecht is.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Volgens mij niet. Als je een L/W ipv met 55/60 graden aanvoer stookt ipv 30 graden stort je COP ook in. Er staat op het L/W topic niet voor niets ook dat de Cop waarde afhankelijk is van relatie tussen woning en afgiftesysteem, instellingen/regelingen en vakkundige installatie. Dat lijkt me voor L/L niet anders. Okee, afgifte systeem is bij L/L altijd lucht met enige verschil.Servee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Je COP is een vaste waarde bij een gelijkblijvende buitentemperatuur als ik me niet vergis. Hard opstoken kan bij een lagere buitentemperatuur bijvoorbeeld van 2 graden boven nul met COP 3 meer stroom kosten maar de COP van 3 blijft gelijk indien de buitentemperatuur gelijk blijft. Dus dan loopt de warmtepomp alsnog 1 op 3met rustig opstoken blijft dit ook hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 17:33 ]
Die factor 40 is bulls..... Deze https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en ik gebruik ook firefox. Doet het gewoon. En als ik nu zeg dat ik hetzelfde doe met een 4,2dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
Warmteberekening via de link uit de ts heb ik geprobeerd, de groene "bereken" knop doet bij mij niets. Ik heb Chrome en Firefox geprobeerd en bij beide lukte het niet, ik kreeg ook geen waarschuwing dat ik een veld vergeten was in te vullen of iets dergelijks... Via google kom ik allerlei websites tegen die suggereren dat je er een berekening kan doen, maar als je dan alles hebt ingevuld moet je je contactgegevens opgeven voor het rapport wat ze dan blijkbaar gaan maken.
De "simpele berekening" uit de ts (145m3x40=5800W) suggereert dat die 6KW misschien niet eens zo heel vergezocht is. Geen dak (want zit een verdieping boven), matig geïsoleerd (enkelsteens buitenmuur met voorzetwanden bv pir platen als isolatie, geen vloerisolatie).
Ik krijg een 500 bij het berekening van de warmteverliesberekening dus er is wel ergens wat mis mee.
Nou is de koevlaas methode wmb bruikbaar maar met alle isolatiewerkzaamheden die we halverwege vorig jaar hebben uitgevoerd heb ik eigenlijk niks aan de waarde die daar uit komt.
code:
1
| POST https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening-to-calculation 500 |
Nou is de koevlaas methode wmb bruikbaar maar met alle isolatiewerkzaamheden die we halverwege vorig jaar hebben uitgevoerd heb ik eigenlijk niks aan de waarde die daar uit komt.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Je verwijst me naar de OP, ik gebruik informatie uit de OP, en nu noem je die informatie onzin? Beetje vreemde manier van denken. Uitgaan van 1 ervaring van 1 persoon op het internet is lijkt mij ook een beetje richting natte vingerwerk...MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
Die factor 40 is bulls..... Deze https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en ik gebruik ook firefox. Doet het gewoon. En als ik nu zeg dat ik hetzelfde doe met een 4,2Dan hang je een 6. Geen probleem.
Natte vingerwerk heb je niets aan.
Ik dacht eigenlijk dat het wel duidelijk was dat ik vrij weinig verstand heb van koeltechniek, maar voor de duidelijkheid: ik heb vrij weinig verstand van koeltechniek
Ik heb nu 1 ervaring die zegt dat een 4.2 het prima doet, maar zonder informatie over isolatie, ramen/deuren en type airco (duidelijk geen MHI ZSX-W want die maken ze niet in 4.2KW) is dat lastig vergelijken. Een berekening lijkt mij de beste oplossing, maar dan moet dat wel lukken en ik ben niet thuis genoeg in de materie om zoiets zonder een calculator voor elkaar te krijgen. Ik gebruik het sommetje uit de OP en trek daaruit de conclusie dat 6KW misschien nog niet zo gek is, daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat hem dus maar gaat worden. Ik heb nu immers 1 reden om te denken dat dat wel oke is (de berekening), en 1 reden om te denken dat het zwaar overkill is (jouw ervaring). Ik hoop dan ook van meer mensen ervaringen (of nog beter, een alternatieve calculator zodat ik de boel netjes kan uitrekenen!). Ik wil zo goed mogelijk de afweging maken van wat ik nodig heb. Ik wil natuurlijk geen geld verspillen, maar te laag inzetten en later spijt krijgen wil ik ook voorkomen...
@Servee Haal aub die factor 30/40/50 uit Ts. En zet bij Koevlaas formule dat dit voor een heel huis is inclusief Sww dikgedrukt in rood. Voorkomt veel verwarring bij nieuwe gebruikers.
Dit klopt niet. De COP is oa een functie van de afgiftetemperatuur, buitentemperatuur en binnentemperatuur. Dit betekend concreet dat op deellast de COPs hoger zijn dan bij vollast. En dus is het in sommige gevallen efficiënter om in deellast 24/7 te draaien dan een aantal uur per dag op vollast ondanks de toename in warmte/koude-verlies.Servee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Je COP is een vaste waarde bij een gelijkblijvende buitentemperatuur als ik me niet vergis. Hard opstoken kan bij een lagere buitentemperatuur bijvoorbeeld van 2 graden boven nul met COP 3 meer stroom kosten maar de COP van 3 blijft gelijk indien de buitentemperatuur gelijk blijft. Dus dan loopt de warmtepomp alsnog 1 op 3met rustig opstoken blijft dit ook hetzelfde.
Ik weet niet wat je invult maar ik doe hem net snel op smartphone. Zelfs daar geen problemen.Dutchess_Nicole schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:49:
Ik krijg een 500 bij het berekening van de warmteverliesberekening dus er is wel ergens wat mis mee.
code:
1 POST https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening-to-calculation 500
En terug lezen in het topic. Kost tijd, levert veel op. Je vragen zijn al tig keer beantwoord. En dat is niet alleen ik als gebruiker. Doe ik ook bij L/W. Om de een of andere reden wordt er bij L/W wel vanuit gegaan dat je eerst zelf wat energie en voorwerk doet ipv hier gelijk je vraag weggooien. Beetje zelf moeite doen aub.
[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 19:00 ]
Is het mogelijk om een mobiele split airco (dus met losse buiten unit) opnieuw te vullen? Vaak zijn dat van die apparaten met 2 modules (binnen en buiten) en een slang ertussen die je kan loskoppelen (aan een kant volgens mij). Ik heb hier een random bedrijf in de buurt gevraagd maar die zegt dat hij zulke airco's niet kan vullen maar ik hoor van iemand anders dat het wel kan (gewoon een persoon, geen bedrijf)
Wij gaan hier op BG een 5kw daikin plaatsen. Gedeelte dat hij voor zijn kiezen krijgt is circa 250 kuub. Let wel, houtskeletbouw, hr++, ongeveer 12 meter glas op het zuiden met screens. We investeren voornamelijk in de aircos vanwege verwarming. Kortom, 6kw klinkt niet gek.dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:24:
[...]
Je verwijst me naar de OP, ik gebruik informatie uit de OP, en nu noem je die informatie onzin? Beetje vreemde manier van denken. Uitgaan van 1 ervaring van 1 persoon op het internet is lijkt mij ook een beetje richting natte vingerwerk...
Ik dacht eigenlijk dat het wel duidelijk was dat ik vrij weinig verstand heb van koeltechniek, maar voor de duidelijkheid: ik heb vrij weinig verstand van koeltechniek.
Ik heb nu 1 ervaring die zegt dat een 4.2 het prima doet, maar zonder informatie over isolatie, ramen/deuren en type airco (duidelijk geen MHI ZSX-W want die maken ze niet in 4.2KW) is dat lastig vergelijken. Een berekening lijkt mij de beste oplossing, maar dan moet dat wel lukken en ik ben niet thuis genoeg in de materie om zoiets zonder een calculator voor elkaar te krijgen. Ik gebruik het sommetje uit de OP en trek daaruit de conclusie dat 6KW misschien nog niet zo gek is, daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat hem dus maar gaat worden. Ik heb nu immers 1 reden om te denken dat dat wel oke is (de berekening), en 1 reden om te denken dat het zwaar overkill is (jouw ervaring). Ik hoop dan ook van meer mensen ervaringen (of nog beter, een alternatieve calculator zodat ik de boel netjes kan uitrekenen!). Ik wil zo goed mogelijk de afweging maken van wat ik nodig heb. Ik wil natuurlijk geen geld verspillen, maar te laag inzetten en later spijt krijgen wil ik ook voorkomen...
Op termijn komt er hier een relatief kleine lw pomp bij voor de vloerverwarming en sww.
6 klinkt niet gek voor zijn 140 terwijl jij er 250 gaat doen met een 5?synx6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:56:
[...]
Wij gaan hier op BG een 5kw daikin plaatsen. Gedeelte dat hij voor zijn kiezen krijgt is circa 250 kuub. Let wel, houtskeletbouw, hr++, ongeveer 12 meter glas op het zuiden met screens. We investeren voornamelijk in de aircos vanwege verwarming. Kortom, 6kw klinkt niet gek.
Op termijn komt er hier een relatief kleine lw pomp bij voor de vloerverwarming en sww.
Als ik die berekening vergelijk met wat bijvoorbeeld mhi opgeeft aan geadviseerde aantal m2 voor de verschillende units, dan lijkt dat toch aardig overeen te komen. Ziet mhi het dan ook verkeerd?MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:35:
@Servee Haal aub die factor 30/40/50 uit Ts. En zet bij Koevlaas formule dat dit voor een heel huis is inclusief Sww dikgedrukt in rood. Voorkomt veel verwarring bij nieuwe gebruikers.
Nou, het is grappig dat je dat zegt, want ik weet dat dus ook niet.MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
Ik weet niet wat je invult maar ik doe hem net snel op smartphone. Zelfs daar geen problemen.Ook @dunedanh
We hebben een huis uit 1930 met steense muren, geen spouw en voor de rest alles geisoleerd behalve het daadwerkelijke muuroppervlak. We hebben ook practisch geen muuroppervlak dat aan de buitenlucht grenst.
Maar ik kan dus totaal niet rijmen wat ik nu aan huis heb gedaan met de opties die ik op die site krijg dus... geen idee.
Ik doe maar een gok met de info die ik heb.
En zoals ik al zei, historische waarden zijn nu dus nutteloos omdat er zoveel gebeud is het afgelopen jaar dat ik al die info uit het raam kan gooien.
De koevlaas formule zelf zegt dat ik met de 1350 m3 van vorig jaar uit zou komen op
CEIL(1350 x 8 / 1650)=6.5kW aan verwarmingsvraag maar of dat nu nog zo is... geen idee.
Daar zal ik eerst de rest van het jaar voor moeten afwachten.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Wat wil je nu wat ik zeg?Sjamo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Als ik die berekening vergelijk met wat bijvoorbeeld mhi opgeeft aan geadviseerde aantal m2 voor de verschillende units, dan lijkt dat toch aardig overeen te komen. Ziet mhi het dan ook verkeerd?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic