Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.034 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:29
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Nou, het is grappig dat je dat zegt, want ik weet dat dus ook niet.

We hebben een huis uit 1930 met steense muren, geen spouw en voor de rest alles geisoleerd behalve het daadwerkelijke muuroppervlak. We hebben ook practisch geen muuroppervlak dat aan de buitenlucht grenst.

Maar ik kan dus totaal niet rijmen wat ik nu aan huis heb gedaan met de opties die ik op die site krijg dus... geen idee.

Ik doe maar een gok met de info die ik heb.

En zoals ik al zei, historische waarden zijn nu dus nutteloos omdat er zoveel gebeud is het afgelopen jaar dat ik al die info uit het raam kan gooien.

De koevlaas formule zelf zegt dat ik met de 1350 m3 van vorig jaar uit zou komen op
CEIL(1350 x 8 / 1650)=6.5kW aan verwarmingsvraag maar of dat nu nog zo is... geen idee.

Daar zal ik eerst de rest van het jaar voor moeten afwachten.
Koevlaas + Voor je hele huis inclusief SWW. Niet per ruimte.

Met de warmteverliesberekening kan je juist goed berekenen wat je NU nodig hebt en per ruimte doen. Alleen de woonkamer, rest op 0 zetten en dan ramen, muren etc bij die ruimte vullen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 19:19 ]

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-01 17:48
Ik heb een heel raar probleem;

Ik heb een multi-split van LG(mu3r21) met drie binnen units 3.5 + 3.5 + 2.5 één unit (de 2.5 op zolder) koelt wel en de andere twee blazen alleen lucht. De compressor slaat wel aan en de fan gaat ook harder draaien maar er komt geen koude lucht uit de andere twee units. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 21:15
MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Die factor 40 is bulls..... Deze https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en ik gebruik ook firefox. Doet het gewoon. En als ik nu zeg dat ik hetzelfde doe met een 4,2 :? Dan hang je een 6. Geen probleem. 8)7 Natte vingerwerk heb je niets aan.
Site werkt goed hier met Edge.

Hij geeft 30% verlies door ventilatie type C, 2,5kW op 7.5kW. Lijkt me erg veel eerlijk gezegd. Als je het balansventilatie topic doorleest wordt er echt niet met zulke enorme efficientie winsten gerekend. Gaat eerder om comfort dan terugverdientijd.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:03:
[...]

6 klinkt niet gek voor zijn 140 terwijl jij er 250 gaat doen met een 5? :? Zal aan mij liggen ......
Als hij een RC waarde heeft van 1 en flink wat koude straling... Dit huis is perfect voor LtV.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 14:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Plenkske schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Dat is best veel watt voor een ESP. Weet je zeker dat het die is en niet je hele airco ?
50 graden voor die chip is niet te heet, -40 tot +125 lees ik voor de esp8266
Opgelost, nieuw Wemos bordje. Temperatuur, stroomverbruik zijn nu acceptabel, wifi ontvangst is ook bijna 15db beter. Denk dat mijn bordje niet OK was intern.

/dev/null

• MotorBeast
Megalomania schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Hij geeft 30% verlies door ventilatie type C, 2,5kW op 7.5kW. Lijkt me erg veel eerlijk gezegd. Als je het balansventilatie topic doorleest wordt er echt niet met zulke enorme efficientie winsten gerekend. Gaat eerder om comfort dan terugverdientijd.
Heb ik geen kennis van. Ik heb hier oldschool A. Jij kan in ieder geval vraaggestuurd afvoeren als voordeel.Dat is dan toch winst? Of praat ik nu onzin?

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:54
dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

Warmteberekening via de link uit de ts heb ik geprobeerd, de groene "bereken" knop doet bij mij niets. Ik heb Chrome en Firefox geprobeerd en bij beide lukte het niet, ik kreeg ook geen waarschuwing dat ik een veld vergeten was in te vullen of iets dergelijks... Via google kom ik allerlei websites tegen die suggereren dat je er een berekening kan doen, maar als je dan alles hebt ingevuld moet je je contactgegevens opgeven voor het rapport wat ze dan blijkbaar gaan maken.

De "simpele berekening" uit de ts (145m3x40=5800W) suggereert dat die 6KW misschien niet eens zo heel vergezocht is. Geen dak (want zit een verdieping boven), matig geïsoleerd (enkelsteens buitenmuur met voorzetwanden bv pir platen als isolatie, geen vloerisolatie).

[...]

Het uitblaaspatroon (zsx blaast ook richting boven) en de geluidsproductie. ZSX voor de slaapkamers TOV ZS kost mij 450 euro extra, dat heb ik wel over voor dat extra beetje rust. Beneden ben ik bang dat een ZS minder makkelijk de hele ruimte kan koelen (lang en smal met de binnenunit aan de kopse kant ivm hoge ramen in de lange buitenmuur). Aan de andere kant, als het koelvermogen inderdaad nogal overkill is dan wordt het toch wel koud lijkt mij...
Ik zou goed naar de waardes kijken. Ik zie bijvoorbeeld voor de binnenunits:

Indoor dB(a) bij koelen:
Srk 20 zs 19/22/25/34
Srk 20 zsx 19/24/31/38

Dus de x versie is zelfs luider dan de zs versie.

• MotorBeast
Sturmer93 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:35:
Ik heb een heel raar probleem;

Ik heb een multi-split van LG(mu3r21) met drie binnen units 3.5 + 3.5 + 2.5 één unit (de 2.5 op zolder) koelt wel en de andere twee blazen alleen lucht. De compressor slaat wel aan en de fan gaat ook harder draaien maar er komt geen koude lucht uit de andere twee units. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Gokje....te weinig koelvloeistof in systeem is drukverlies. Lekkage dan. Installateur bellen.

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo, ik kreeg deze offerte onlangs binnen. Ons jaarlijk verbruik gas is ongeveer 1000 kuub inclusief koken en sww. Voor de badkamer kreeg ik een voorstel om gebruik te maken van elektrische infrarood verwarming. Airco is niet aan te raden daar volgens installateur maar kan wel.

Buitenunit 5MXM90A -8,5/+10kW Daikin
(4) Binnenunits:
Living- Wandmodel "Stylish" FTXA50AW -5/+5,8kW
Slaapkamer 1,2- Wandmodel"Perfera" FTXM15R -1,5/+2,2kW
Slaapkamer 3- Vloermodel "Classic" FVXM35F -3,5/+4,5kW
Incl. WiFi controller
Incl. werkuren en verplaatsing, zonder elektrische XLS infrarood.

Optie badkamer (niet aan te raden) Wandmodel "Perfera" FTXM20R -2/+2,5KW 944€ extra...

Nog even wat toelichting living is een open leeftuimte met keuken en inkom opp 52 m2.

Slaapkamer 1+2 20m2 elk en slaapkamer 3. 30m2.

Hoofddoel is eigenlijk verwarmen, en als het echt heet is buiten zoals vandaag een beetje verkoeling.

Prijs 8600 € inc BTW en installatie

Wat zijn jullie meningen?

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 22:55
Misschien niet de juiste topic hiervoor maar buren hebben sindskort een airco aangesloten en we zijn niet tevreden over de afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_fxGPyPaA_FCaaBMgwda_bcvnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGjEjWV9wHuDXhLMVwQqao3y.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen per ongeluk onderdoor gefietst en nat geworden. Al gaat het om paar druppels… Dit is toch niet acceptabel zo?

Foto is trouwens opgenomen vanuit mijn achtertuin. Geluidsoverlast valt gelukkig nog mee.

[ Voor 6% gewijzigd door osbourne1903 op 03-08-2022 21:22 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28
osbourne1903 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:21:
Misschien niet de juiste topic hiervoor maar buren hebben sindskort een airco aangesloten en we zijn niet tevreden over de afwerking.

[Afbeelding]

Vanmorgen per ongeluk onderdoor gefietst en nat geworden. Al gaat het om paar druppels… Dit is toch niet acceptabel zo?

Foto is trouwens opgenomen vanuit mijn achtertuin. Geluidsoverlast valt gelukkig nog mee.
Nee, maar wat zeiden je buren?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Deaddust
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Hi mensen,

Vraagje draai al met veel plezier 3 jaar een Tosot Bora airco 5kw in mijn woonkamer. Staat eigenlijk altijd alleen te koelen in de zomer maar nu merken we ineens vanmorgen dat de fanspeed soms hele rare wisselingen heeft. Ook als ik hem op gewoon stand 1, 2, of 3 zit lijkt het soms alsof hij wat harder draait en weer langzamer.

Het klinkt een beetje of het zeg maar "stormt" door ineens harde wind die je hoort en dan weer normaal werkt

Klinkt dit voor iemand bekend en zijn dit dingen die ik zelf kan oplossen?

Gr. Mark

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

[Afbeelding]

Nee wel een beetje aso situatie…

Zijn twee oplossingen;
1) je maakt een slang aan de condensafvoer en hangt die in de uitsparing van de afzuigkap bij geen goed contact met de buren
2) je belt aan om te vragen of ze dit goed willen aanpassen zodat het condenswater netjes wegloopt onder aan de woning bij goed contact met je buren ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Nilos128 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:06:
Hallo, ik kreeg deze offerte onlangs binnen. Ons jaarlijk verbruik gas is ongeveer 1000 kuub inclusief koken en sww. Voor de badkamer kreeg ik een voorstel om gebruik te maken van elektrische infrarood verwarming. Airco is niet aan te raden daar volgens installateur maar kan wel.

(4) Binnenunits:
Incl. WiFi controller

Optie badkamer (niet aan te raden) Wandmodel "Perfera" FTXM20R -2/+2,5KW 944€ extra...

Nog even wat toelichting living is een open leeftuimte met keuken en inkom opp 52 m2.

Hoofddoel is eigenlijk verwarmen, en als het echt heet is buiten zoals vandaag een beetje verkoeling.

Mening waarover? Vermogen, prijs? Vermogen zelf berekenen middels warmteverliesberekening , zie TS (leest iemand die nog alvorens ze hier vragen stellen? :'( ). Vermoed alweer dat de unit woonkamer overbemeten is bijvoorbeeld.

Badkamer, niet doen. Als je boven stookt met deuren open heb je daar echt wel bij normale/voldoende isolatie de boel warm. Bij echte koude gebruik een electrische kachel (afgelopen winter niet nodig gehad). Heb je echt in al die slaapkamers units nodig? Ik doe de hele verdieping met 1. Scheelt je bakken met geld en met dat geld kan je nog jaren stoken. Ideetje?

En kijk even naar het minimale vermogen van die grote multi. Niet funny als je maar 1 unit beneden hebt draaien vermoed ik. Zoek even op multi nadeel in dit topic (pendelen en zo).

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-08-2022 21:45 ]

• MotorBeast

[Afbeelding]

Volgens mij hangt dat ding ook nog boven de openbare ruimte of niet? Is gemeentelijke grond dan en dat mag helemaal niet.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Servee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Je COP is een vaste waarde bij een gelijkblijvende buitentemperatuur als ik me niet vergis. Hard opstoken kan bij een lagere buitentemperatuur bijvoorbeeld van 2 graden boven nul met COP 3 meer stroom kosten maar de COP van 3 blijft gelijk indien de buitentemperatuur gelijk blijft. Dus dan loopt de warmtepomp alsnog 1 op 3 :P met rustig opstoken blijft dit ook hetzelfde.
Het probleem hier is dat lucht relatief weinig energie per graad kan bevatten, dus als jij hard wil stoken, zal er veeeeeeel meer lucht door de wisselaar van je binnen unit moeten worden geblazen, de temperatuur hoger, of een combinatie van beiden, anders kan de binnen unit het vermogen dat bij het hardere stoken hoort niet kwijt.

Nu vinden mensen over het algemeen standje orkaan niet prettig binnen, plus dan is binnen no time alle lucht in de ruimte op temperatuur en slaat het ding af. Dus de unit zal de afgifte temperatuur verhogen om het vermogen kwijt te kunnen en door de hogere lucht temperatuur kan de lucht ook weer makkelijker warmte afgeven aan de massa in de ruimte.

De COP is sterk afhankelijk van het verschil in de uitblaas temperatuur en de buiten temperatuur, dus daar zie je het al, de COP met hard stoken wordt gewoon significant lager door de hogere uitblaas temperatuur ten opzichte van rustig proberen de boel op temperatuur te houden ondanks dat de buiten temperatuur het zelfde is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-12-2025
-

[ Voor 99% gewijzigd door socrates013 op 04-08-2022 12:17 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:57
Dit is ook nog wel een handige tabel om benodigd vermogen voor verwarming te berekenen (?)

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/media/kengetallen/Warmtepomp_richtgetal_watt_meter_jaar_vermogen_2021.png

Voor onze tussenwoning uit 1979 zou je dan op 82 watt/m2 uitkomen. Voor de woonkamer van 50 m2 is dat dan 4,1 kW. Dit is overigens bij een temperatuur van -10.

Als ik calculator op bouw-energie.be gebruik kom ik op 4,5 kW warmteverlies uit voor onze woonkamer bij -10.

Nu ga ik toch twijfelen over de Daikin FVXM35A + RXM35R combinatie. Het verwarm vermogen bij -10 is "slechts" 2.35 kW voor deze combinatie. Bij de 5 kW combinatie is dit 3.85 kW.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 07:23
nMad schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:54:
Dit is ook nog wel een handige tabel om benodigd vermogen voor verwarming te berekenen (?)

[Afbeelding]

Voor onze tussenwoning uit 1979 zou je dan op 82 watt/m2 uitkomen. Voor de woonkamer van 50 m2 is dat dan 4,1 kW. Dit is overigens bij een temperatuur van -10.

Als ik calculator op bouw-energie.be gebruik kom ik op 4,5 kW warmteverlies uit voor onze woonkamer bij -10.

Nu ga ik toch twijfelen over de Daikin FVXM35A + RXM35R combinatie. Het verwarm vermogen bij -10 is "slechts" 2.35 kW voor deze combinatie. Bij de 5 kW combinatie is dit 3.85 kW.
Toevallig heb ik laatst voor min of meer dezelfde keus gestaan. Woonkamer van 58m2 in een vrijstaand huis uit 97. Volgens die tabel kom ik dan ook op 4.1kW uit. Ook ik had de keuze tussen het 3.5kW en 5kW vloermodel van Daikin. Ik ben voor de 3.5kW gegaan adhv advies uit dit topic. Uiteindelijk heb je in NL maar gemiddeld 6-7 ijsdagen (dagen waarop het uberhaupt 24u beneden vriespunt is). De 3.5 is dan waarschijnlijk in 99.9% van de gevallen meer dan voldoende. En hij is stiller. Qua COP ontloopt het elkaar niet heel veel geloof ik

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:11
@osbourne1903 Ik denk dat beter tegen de buren kunt zeggen dat die hele muur groen en vochtig gaat worden. Langdurig nat is niet best voor metselwerk. Ligt er geen rioolbuis door het straatje. Of over de muur afvoeren naar de tuin.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Nilos128
Badkamer, niet doen. Als je boven stookt met deuren open heb je daar echt wel bij normale/voldoende isolatie de boel warm. Bij echte koude gebruik een electrische kachel (afgelopen winter niet nodig gehad). Heb je echt in al die slaapkamers units nodig? Ik doe de hele verdieping met 1. Scheelt je bakken met geld en met dat geld kan je nog jaren stoken. Ideetje?

En kijk even naar het minimale vermogen van die grote multi. Niet funny als je maar 1 unit beneden hebt draaien vermoed ik. Zoek even op multi nadeel in dit topic (pendelen en zo).
Dank voor je reactie. Eerst werkte het niet via de website van warmteverliesberekening, nu opeens wel en ik kom aan 6.96kw uit. Slaapkamers zijn op hetzelfde verdiep als de badkamer en daar slapen twee tieners, die slapen dus zeker niet met deuren open met als gevolg dat de badkamer smorgens niet zal warm zijn.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:15
MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Als ik hier eerst de slaapkamer naar 25 graden laat lopen en dan terug wil koelen naar 22 graden heb ik in het verleden waardes gemeten van 0,4 kWh verbruik alleen al in het eerste uur. Bam!!!

Zo ook in de winter als je wil verwarmen. Warmtepompen slurpen energie als je grote temperatuurverschillen wil overbruggen (van 17 graden naar 21 knallen in de winter) en zijn zuinig als je constante temperaturen nastreeft.
Dit geldt natuurlijk vooral als je huis goed geïsoleerd is.
Als je huis zo lek als een mandje is kan je mijn inziens beter adhoc stoken en dan dus alleen wanneer het hier nodig is

• elektriekert
dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

Je verwijst me naar de OP, ik gebruik informatie uit de OP, en nu noem je die informatie onzin? Beetje vreemde manier van denken. Uitgaan van 1 ervaring van 1 persoon op het internet is lijkt mij ook een beetje richting natte vingerwerk...

Ik dacht eigenlijk dat het wel duidelijk was dat ik vrij weinig verstand heb van koeltechniek, maar voor de duidelijkheid: ik heb vrij weinig verstand van koeltechniek :+ .

Ik heb nu 1 ervaring die zegt dat een 4.2 het prima doet, maar zonder informatie over isolatie, ramen/deuren en type airco (duidelijk geen MHI ZSX-W want die maken ze niet in 4.2KW) is dat lastig vergelijken. Een berekening lijkt mij de beste oplossing, maar dan moet dat wel lukken en ik ben niet thuis genoeg in de materie om zoiets zonder een calculator voor elkaar te krijgen. Ik gebruik het sommetje uit de OP en trek daaruit de conclusie dat 6KW misschien nog niet zo gek is, daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat hem dus maar gaat worden. Ik heb nu immers 1 reden om te denken dat dat wel oke is (de berekening), en 1 reden om te denken dat het zwaar overkill is (jouw ervaring). Ik hoop dan ook van meer mensen ervaringen (of nog beter, een alternatieve calculator zodat ik de boel netjes kan uitrekenen!). Ik wil zo goed mogelijk de afweging maken van wat ik nodig heb. Ik wil natuurlijk geen geld verspillen, maar te laag inzetten en later spijt krijgen wil ik ook voorkomen...
Ik zou volgens volume van woonkeuken x30 4,3kW warmtevraag voor de woonkeuken uitkomen.
De warmteverliesberekening voor mijn hele huis is 7,2kW bij 60% van volume verwarmen.

Daar zit dus een behoorlijk verschil in.

• elektriekert

(4) Binnenunits:
Incl. WiFi controller

Komt het regelmatig voor dat je alleen de living verwarmt/koelt?
Ik ga er vanuit dat het minimale vermogen van de buitenunit nogal fors is?
Kan nadelig zijn voor het energieverbruik en pendel gedrag denk ik

• elektriekert
socrates013 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:53:
Heren,

Ik heb de Daikins besteld!

Het gaat alleen om 1x buitenunit en 3x binnenunits, dus zonder materiaal.

Daikin 3MXM52A
Woonkamer
Daikin FTXM35R
Slaapkamers
Daikin FTXM25R 2x

De binnenunits komen direct aan de andere kant van de buitenmuur.

Nu wil ik materialen gaan bestellen. Welke materialen heb ik zoal nodig en welke merken materialen adviseren jullie?

[Afbeelding]
kijk hier eens naar de post van: Ssselayer

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

(4) Binnenunits:
Incl. WiFi controller

Stook je veel op de slaapkamers?
En hoe is je isolatie?
Slk3 lijkt me een behoorlijke unit? Dat moet vast kleiner kunnen.
Als die wat kleiner is zou je ook een 4mxm68 kunnen overwegen. Minder vermogen, maar je gaat er eigenlijk vanuit dat niet alles altijd vol aan staat, maar gewoon rustig staat te pruttelen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:29
Megalomania schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Ook met Edge geprobeerd, werkt daar inderdaad wel. Geen idee wat er mis ging met Chrome...

@MotorBeast
Volgens deze berekening kom ik op een netto energiebehoefte van 4.4kW. De ramen vervangen voor nieuwe HR++ (is nu dubbelglas van bijna 20 jaar oud) brengt me op 4.1. Dit doet mij vermoeden dat een 3.5kW unit toch echt wat krap gaat zijn. Als ik bij MHI wil blijven wordt het dan dus toch een 5 (een stap lager is 3.5).

Ik weet zo snel even niet meer wie het zei [edit] thanks @justben , maar thanks voor die cijfers over de geluidsproductie van de verschillende units. Ik ga daar nog eens goed naar kijken want blijkbaar zit het niet zo goed in mijn hoofd als ik dacht. Het kostenverschil is niet super groot bij de installateur waar ik nu een offerte van heb gekregen maar als het niks toevoegt dan ga ik natuurlijk geen geld weggooien :+

• osbourne1903
GermanPivo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Nee, maar wat zeiden je buren?
Heb ze nog niet gesproken. Reden daarvoor is dat ik eerst via hier zeker wil zijn of zoiets uberhaupt normaal is.

• osbourne1903
Servee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Nee wel een beetje aso situatie…

Zijn twee oplossingen;
1) je maakt een slang aan de condensafvoer en hangt die in de uitsparing van de afzuigkap bij geen goed contact met de buren
2) je belt aan om te vragen of ze dit goed willen aanpassen zodat het condenswater netjes wegloopt onder aan de woning bij goed contact met je buren ;)
Ik woon hier sindskort en ken de buren nog niet dus gaat sowieso optie 2 worden. Dankjewel voor je reactie.

• osbourne1903
MotorBeast schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Volgens mij hangt dat ding ook nog boven de openbare ruimte of niet? Is gemeentelijke grond dan en dat mag helemaal niet.
Klopt, gaat om een openbare ruimte toegankelijk voor iedereen. Wat bedoel je met dat het helemaal niet mag? De afvoer of de installatie van de hele unit?

• osbourne1903
habbekrats schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:12:
@osbourne1903 Ik denk dat beter tegen de buren kunt zeggen dat die hele muur groen en vochtig gaat worden. Langdurig nat is niet best voor metselwerk. Ligt er geen rioolbuis door het straatje. Of over de muur afvoeren naar de tuin.
Zal ik doen, dankjewel!

• MotorBeast
osbourne1903 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:57:
[...]

Klopt, gaat om een openbare ruimte toegankelijk voor iedereen. Wat bedoel je met dat het helemaal niet mag? De afvoer of de installatie van de hele unit?
Boven openbare ruimte is openbare ruimte. De
Installatie mag daar sowieso niet hangen volgens mij. Fanatieke ambtenaar zal daar veel plezier uit halen. :o

• MotorBeast
Nilos128 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Dank voor je reactie. Eerst werkte het niet via de website van warmteverliesberekening, nu opeens wel en ik kom aan 6.96kw uit. Slaapkamers zijn op hetzelfde verdiep als de badkamer en daar slapen twee tieners, die slapen dus zeker niet met deuren open met als gevolg dat de badkamer smorgens niet zal warm zijn.
Heel huis die 6 neem ik aan? Berekenen per ruimte en dus per unit.

• MotorBeast
Nilos128 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Overdag op temperatuur houden met deuren open. In de avond warme badkamer. In de ochtend ben je zo weg en snel naar school en werk. Ik heb ook twee jongeren van 18 plus. Jouw centen natuurlijk. Twee units is drie mille is veel kWh.

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Dit geldt natuurlijk vooral als je huis goed geïsoleerd is.
Als je huis zo lek als een mandje is kan je mijn inziens beter adhoc stoken en dan dus alleen wanneer het hier nodig is
Lek als een mandje moet je geen warmtepomp nemen en eerst isoleren.

• elektriekert
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:20:
[...]

Lek als een mandje moet je geen warmtepomp nemen en eerst isoleren.
Zonder twijfel!
Hier kunnen we dat iig afvinken :Y

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:11
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:05:
[...]

Boven openbare ruimte is openbare ruimte. De
Installatie mag daar sowieso niet hangen volgens mij. Fanatieke ambtenaar zal daar veel plezier uit halen. :o
leven en laten leven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• GermanPivo
dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Volgens deze berekening kom ik op een netto energiebehoefte van 4.4kW. De ramen vervangen voor nieuwe HR++ (is nu dubbelglas van bijna 20 jaar oud) brengt me op 4.1. Dit doet mij vermoeden dat een 3.5kW unit toch echt wat krap gaat zijn. Als ik bij MHI wil blijven wordt het dan dus toch een 5 (een stap lager is 3.5).
Als je voor de ZS-X gaat, dan kan je in principe steeds uit met een 3.5 kW. Deze heeft een nominaal verwarmingsvermogen van 4.3 kW en maximaal 6.8 kW (3.4 kW bij -10).
Moet je zelf even bedenken of je voor die paar koude dagen (warmteverlies staat standaard ook op -8) een grotere unit wilt hangen of dat je in dat geval een elektrische radiator oid aanzet. Maar wanneer hadden we voor het laatst zo'n lage gemiddelde dagtemperatuur? ;)

Vergelijk ook vooral de minimumvermogens van een 3.5 kW vs. 5 kW, maar iirc hebben alle ZS-X units op papier hetzelfde minimale verwarmingsvermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 04-08-2022 04:53 ]

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05-2025
oeps verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door schrobbelbob op 04-08-2022 07:23 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:57
GermanPivo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 04:50:
[...]

Als je voor de ZS-X gaat, dan kan je in principe steeds uit met een 3.5 kW. Deze heeft een nominaal verwarmingsvermogen van 4.3 kW en maximaal 6.8 kW (3.4 kW bij -10).
MHI ZS-X doet bij -10 nog 3,4 kW
Edit: volgens eurovent: 2.95 kW

Daikin FTXM35R (wandmodel) doet bij -10 nog slechts 2,53 kW. Dat is wel een erg groot verschil zeg, klopt dit wel?
edit: volgens eurovent bij -7: 2.22 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuv4f5zjqQdcUZgw1LyZXsk-J6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SDZ1hh5mFKL2zapZgKbrxKk.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FVXM35A (vloermodel) doet bij -10 nog 3,24 kW.
Edit: volgens eurovent bij -7: 2.48 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4pjK2zq7hD1AIpNY4RsVfRVbko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Jwsv75MGFI0kPeuO8jFJ2X.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin RXM-R technical data

@ThinkPad Bedankt voor de link. Ik begrijp niet goed waarom de Ph waarden hoger worden naarmate de buitentemperatuur lager is. Had juist verwacht dat deze dan omlaag zou gaan. Weet jij wat de reden hiervan is?

Behoorlijk groot verschil nog tussen MHI en Daikin in het voordeel van MHI.

[ Voor 89% gewijzigd door nMad op 04-08-2022 09:22 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
@nMad De site https://www.eurovent-certification.com/ is ook een mooie om dit soort dingen te vergelijken. Onafhankelijk getest :)

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-01 20:25
nMad schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:13:
Behoorlijk groot verschil nog tussen MHI en Daikin in het voordeel van MHI.
Je vergelijkt een topmodel van MHI met het standaard model van Daikin. Als je gaat vergelijken met de Daikin Ururu Sarara zal het een stuk dichter bij elkaar liggen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Iemand ervaring met het merk AUX?
Ik heb een installateur die ze voor €1.200 per stuk wilt komen installeren (incl unit en alle benodigdheden).

Voorbeeld: https://spacuzzi.nl/produ...-12000btu35kw-inverter-a/

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
justben schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zou goed naar de waardes kijken. Ik zie bijvoorbeeld voor de binnenunits:

Indoor dB(a) bij koelen:
Srk 20 zs 19/22/25/34
Srk 20 zsx 19/24/31/38

Dus de x versie is zelfs luider dan de zs versie.
Op hogere standen blaast hij harder en is daardoor zuiniger :) De ZSX buitenunit moet wel de warmte/koudevraag kunnen leveren en is iets zwaarder uitgevoerd dan de ZS.

• elektriekert
Swenn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:51:
Ik heb een installateur die ze voor €1.200 per stuk wilt komen installeren (incl unit en alle benodigdheden).

Paar collega’s hebben dat merk.
Zijn er wel tevreden over, maar ze zijn luidruchtiger.
Ervaring met onderdelen heb ik geen idee van.

• Nilos128
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Stook je veel op de slaapkamers?
En hoe is je isolatie?
Als die wat kleiner is zou je ook een 4mxm68 kunnen overwegen. Minder vermogen, maar je gaat er eigenlijk vanuit dat niet alles altijd vol aan staat, maar gewoon rustig staat te pruttelen.
Bedankt voor je reactie! Op slaapkamer 3 wordt er nooit verwarmd, we wonen daar nu 10 jaar en heb nog maar 1x de verwarming aangezet omdat het vrouwtje het koud had. Isolatie dak glaswol 18cm. Spouw zit 6cm parels in maar er komt 10cm isolatie op de gevel. Plan is ook om HR+++ ramen te steken overal. Minimum verbruik van de split unit is idd behoorlijk hoog, dank aan allen om dit te melden.

• Swenn
elektriekert schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Paar collega’s hebben dat merk.
Zijn er wel tevreden over, maar ze zijn luidruchtiger.
Ervaring met onderdelen heb ik geen idee van.
Ik zie dat de Mitsubishi 19/40db opgeeft en de AUX 42/39/35/31/24db (Turbo-Hi-Mid-Low-Si).
Op de laagste stand is dat inderdaad toch wel 5db verschil.

Aan de andere kant is €1.200 wel een scherpe deal, voor de Mitsubishi kom ik met offertes niet onder de €1.800 uit.

• Nilos128
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Welke unit zou je dan aanraden om op Slpk3 te zetten?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nilos128 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Welke unit zou je dan aanraden om op Slpk3 te zetten?
Hangt van de afmetingen af, maar als je nooit hoeft te verwarmen is het alleen voor koelen, hoe snel loopt de temperatuur op op flink hete dagen?
Meestal is een 2,5 al voldoende. Op tijd aanzetten, bijvoorbeeld een half uur voordat je gaat slapen, kan ie daarna in fluisterstand.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Nilos128
ZeRoC00L schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Hangt van de afmetingen af, maar als je nooit hoeft te verwarmen is het alleen voor koelen, hoe snel loopt de temperatuur op op flink hete dagen?
Meestal is een 2,5 al voldoende. Op tijd aanzetten, bijvoorbeeld een half uur voordat je gaat slapen, kan ie daarna in fluisterstand.
Denk een paar graden onder buitentemperatuur, gisterenavond bij slapengaan 26 graden... Wij slapen er enkel, dus ik volg uw redenering...

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
Swenn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ik zie dat de Mitsubishi 19/40db opgeeft en de AUX 42/39/35/31/24db (Turbo-Hi-Mid-Low-Si).
Op de laagste stand is dat inderdaad toch wel 5db verschil.

Aan de andere kant is €1.200 wel een scherpe deal, voor de Mitsubishi kom ik met offertes niet onder de €1.800 uit.
Waarschijnlijk zijn dat enkel de dB's tijdens koelen. Bij verwarmen maken ze doorgaans meer geluid.

Mitsubishi Heavy SRK 3,5 kW:

Koelen
Geluidsdruk (ULo/Lo/Me/Hi)
dB(A) 19/26/30/40

Verwarmen
Geluidsdruk (ULo/Lo/Me/Hi)
dB(A) 19/25/36/41

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Heb het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden.

Heb een offerte ontvangen voor een 8kW Mitsubishi split airco (icm 4 binnenunits). Hoe zit het qua geluid met een 8kW model? Is dat stiller, gelijk of luider dan een 5kW bijvoorbeeld? Opstelplaats: op de grond naast de voordeur, in de schaduw na 12:00.

De aircoboer zei dat je het moet vergelijken met een motor van een auto. Een kleine motor zal snel meer toeren maken dus meer lawaai, waarbij een zwaardere motor makkelijk nog "stationair" draait en daardoor stiller is.

Klopt dit?

[ Voor 5% gewijzigd door flo_ op 04-08-2022 11:51 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
flo_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:

Heb een offerte ontvangen voor een 8kW Mitsubishi split airco (icm 4 binnenunits). Hoe zit het qua geluid met een 8kW model? Is dat stiller, gelijk of luider dan een 5kW bijvoorbeeld? Opstelplaats: op de grond naast de voordeur, in de schaduw na 12:00.

De aircoboer zei dat je het moet vergelijken met een motor van een auto. Een kleine motor zal snel meer toeren maken dus meer lawaai, waarbij een zwaardere motor makkelijk nog "stationair" draait en daardoor stiller is.

Klopt dit?
Dat kan je niet zomaar bevestigen of ontkennen.
Het zal af hangen van de plaats, en hoe hard die moet werken.
Bij het starten, als alles moet gekoeld of verwarmd worden zal je 8kW unit waarschijnlijk ook 8kW gaan leveren, en dan verwacht ik toch wat meer lawaai dan bij 5kW.

Een Porsche maakt meer lawaai dan een Polootje, maar een Mercedes S500 waarschijnlijk minder....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MotorBeast
flo_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:

Klopt dit?
Kan je controleren middels specs. Zie site importeur.

• Martin7182
  • Nu online
Wat @Tommie12 zegt inderdaad. Maar een 8 kW gaat natuurlijk wel korter op vol vermogen draaien, dus dat verlaagt de overlast ook weer.
Maar als het om de wettelijke regels gaat, dan moet je overdag uitsluitend met vol vermogen rekenen. Wat dat betreft is kleiner altijd beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 04-08-2022 12:09 ]

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
Wat @Tommie12 zegt inderdaad. Maar een 8 kW gaat natuurlijk wel korter op vol vermogen draaien, dus dat verlaagt de overlast ook weer.
Maar als het om de wettelijke regels gaat, dan moet je overdag uitsluitend met vol vermogen rekenen. Wat dat betreft is kleiner altijd beter.
Geluid buiten maakt bij mij weinig uit met extreem weer met wat hij vraagt. @flo_ Bij grote warmte of koude draait de fan buiten gewoon hard en die veroorzaakt voornamelijk het geluid. Compressor hoor ik niet.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou uitgaan van maximaal geluid - ook de 3.5, 2.5, 5 heeft soms een moment dat ie best zijn maximale capaciteit draait, maar denk ook aan de defrost modus.

Dat verhaal van de stationaire motor is kul, juist de overmeten gaan vaker terug naar hoog vermogen (pendelen) en dat maakt meer herrie.

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 17:19
@MotorBeast Welke units had jij nou ook alweer hangen en wat is jouw verbruik per dag per unit nu gemiddeld?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• MotorBeast
Sarge_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:15:
@MotorBeast Welke units had jij nou ook alweer hangen en wat is jouw verbruik per dag per unit nu gemiddeld?
4,2 single en 2 en 2,5 op een multi. Alle units doen ongeveer 0,1 kWh.per.uur. Incidenteel 0,2. Bij koelen. Verwarming trekt fors meer in de winter.

• Sarge_
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

4,2 single en 2 en 2,5 op een multi. Alle units doen ongeveer 0,1 kWh.per.uur. Incidenteel 0,2. Bij koelen. Verwarming trekt fors meer in de winter.
Vergelijkbaar dus. Zat eerst verkeerd te kijken bij mij. De Daikin app geeft het alleen per 2 uur aan. 8)

Mijn 2.5 werkkamer zit op 01 tot 0.2
Mijn 3.5 voor boven zit op een dag als gisteren tussen de 0.1 en de 0.2 (hele boven etage alle deuren open)
Mijn 5 beneden deed gisteren 0.1 en op de piek 0.3

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• MotorBeast
dunedanh schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Ook met Edge geprobeerd, werkt daar inderdaad wel. Geen idee wat er mis ging met Chrome...

@MotorBeast
Ik vermoed dat met die 3,5 die 4,1 makkelijk gehaald wordt met zijn vermogen. Vergeet niet dat -10 alleen in onze regio heel soms maar gehaald word en dan in de nacht. Sowieso wijs ik er nog een keer op dat een L/L bij de meeste huizen bij dagenlang vorst met maar gemiddelde/normale isolatie in de meeste huizen niet comfortabel is en je dan waarschijnlijk toch je cv of houtkachel erbij stookt. Sommige gebruiken ook een extra electrische kachel. Ik ben in ieder geval bij vorst heel blij met mijn houtkachel. L/L is nu eenmaal echt heel andere warmte dan de warme radiatoren die je nu gewend bent en bij echte koude (vorst) staat je unit binnen ook hard te blazen om de boel op temperatuur te houden. Ga je hem knijpen schiet het verbruik naar boven.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-08-2022 12:47 ]

• MotorBeast
Sarge_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Vergelijkbaar dus. Zat eerst verkeerd te kijken bij mij. De Daikin app geeft het alleen per 2 uur aan. 8)

Mijn 2.5 werkkamer zit op 01 tot 0.2
Mijn 3.5 voor boven zit op een dag als gisteren tussen de 0.1 en de 0.2 (hele boven etage alle deuren open)
Mijn 5 beneden deed gisteren 0.1 en op de piek 0.3
Daar ga je toch niet meer voor zitten puffen. :N

• MotorBeast
Ik wel, maar ambtenaren heb ik het over. ;)

• Sarge_
Even een algemene tip voor mensen die na verloop van tijd iets horen trillen/rammelen bij de buitenunit:

Wij hebben dat ding echt bij ons terras staan en ineens begon bij een bepaalde frequentie iets heel irritant te rammelen. Als je de unit iets naar voren of achteren deed was het weg, om later weer terug te komen.
Ik zag een paar pagina's terug ook @Chatslet hierover maar weet niet of dat ook een Daikin betrof.

Onderstaande is wat ik gedaan heb. Wat exact geholpen heeft van de verschillende handelingen is nog de vraag en of het bij jou zo is weet ik niet. Wel even zorgen dat het echt waterpas hangt en de bouten op de beugel/voeten goed vast zijn gedraaid. Dit kan initieel al trillen voorkomen.

Ik was er wel achter dat het de verdamper met de lamellen betrof.
Kap aan de bovenzijde eraf gehaald en de voorzijde ook. Dus niet alleen het rooster aan de voorkant, maar hele kap.

Dan zie je dat linksonder de verdamper nog met een schroef vast zit. Kijk onder dat deel van de verdamper even of je met iets duns er helemaal onderdoor kunt en dus de verdamper vrij hangt. Indien niet. Schroef iets losmaken en zorgen dat er weer iets onderdoor kan. Ik ben er vanuit gegaan, dat als iets later is gaan rammelen, er iets losgeraakt moet zijn of verschoven/verzakt na een tijdje draaien.

Dan zie je dat de 2 delen van de verdampers met lamellen met tyraps aan elkaar verbonden zijn. Bij mij op 3 hoogtes. Hier heb ik er nog 3 tyraps bij gedaan. Ik had sterk het vermoeden dat het rammelen kwam van de beweging tussen die delen.

Als laatste zit er bij mij iets van schuimrubber (1 grijs blokje) tussen de verdamper en de voorzijde van de kap. Die maakt net geen contact en zorgt dat het blokje er een beetje los tussen zit. Hier heb ik aan de kapzijde nog een stukje epdm tussen gedaan. Nu is het weer 1 geheel.

Ik hoop dat dit bij jullie ook helpt.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt, dat was iets interessanter geweest dan deze lap tekst :P

• Sarge_
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Daar ga je toch niet meer voor zitten puffen. :N
Nee zeker niet. Hier alleen de discussie nog wel eens over temperatuur >:)
Mijn vrouw vindt het soms te koud met 23 graden binnen |:(

Ik geef al steeds aan dat het buiten warm is en binnen niet koud. Ook dat het vooral een verschil in luchtvochtigheid is wat ze ervaart. Die zit nu gewoon in modus eigenwijs :F O-)

• Tommie12
Sarge_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Nee zeker niet. Hier alleen de discussie nog wel eens over temperatuur >:)
Mijn vrouw vindt het soms te koud met 23 graden binnen |:(

Ik geef al steeds aan dat het buiten warm is en binnen niet koud. Ook dat het vooral een verschil in luchtvochtigheid is wat ze ervaart. Die zit nu gewoon in modus eigenwijs :F O-)
Ik zet de gevraagde temp bij warme dagen gewoon op 24.5 of 25, en dat voelt echt goed aan.
Als het kouder wordt binnen vind ik het in T-shirt ook te fris.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-01 23:40

(4) Binnenunits:
Incl. WiFi controller

Als ik reken met de koevlaas vuistregel kom je op 1000*8/1650=4.85kW benodigd vermogen inclusief warm tapwater op basis van je gasverbruik. Ik denk dus dat je echt veel te grote units nu hebt uitgezocht.

Ik zou dus een kleinere multisplit (bijvoorbeeld de 4MXM68 pakken of idealiter een 3.5kW single split voor de woonkamer en dan nog een kleine multi voor boven.

• MotorBeast
Swenn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:51:

Zal waarschijnlijk een Chinees merk zijn. Voor een paar weken per koelen kan het wellicht een mooie goedkope oplossing zijn. Voor het zwaardere werk en langdurig gebruik, lees verwarmen, zou ik investeren in Daikin, MHI of ME.

• MotorBeast
Heronimo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Als ik reken met de koevlaas vuistregel kom je op 1000*8/1650=4.85kW benodigd vermogen inclusief warm tapwater op basis van je gasverbruik. Ik denk dus dat je echt veel te grote units nu hebt uitgezocht.

Ik zou dus een kleinere multisplit (bijvoorbeeld de 4MXM68 pakken of idealiter een 3.5kW single split voor de woonkamer en dan nog een kleine multi voor boven.
_/-\o_

• Martin7182
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Ik zet de gevraagde temp bij warme dagen gewoon op 24.5 of 25, en dat voelt echt goed aan.
Als het kouder wordt binnen vind ik het in T-shirt ook te fris.
Als ik dat zou doen dan moet ik hem op verwarmen zetten _O- Ok, de COP gaat dan door het dak, maar lekker buiten in het zonnetje zitten kost nóg minder :)

• RnB
  • Registratie: September 2005

RnB

RnB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:30:
We zijn voornemens om van de winter offertes op te vragen voor een multi-split of meerdere single-split units.

Op dit moment zijn we ons nog aan het oriënteren en aan het inlezen. Nu kwam ik dit topic tegen en misschien kan ik al schop in de juiste richting krijgen.

De TS heb ik doorgenomen en dat was wel even slikken wat er allemaal nog bij komt kijken. Vooral dat we dus niet zomaar blind van de offertes uit moeten gaan (want al snel overbemeten).

Ook het verschil met multisplit of meerdere split vanwege het pendelen van de units, lijkt me wel belangrijk om mee te nemen.

Het plan is om in ieder geval de leefruimte en onze slaapkamer van een unit te voorzien. Als de meerprijs voor een derde unit voor een kantoor of kinderkamer meevalt, dan pakken we die mee.

De leefruimte heeft een inhoud van ruim 130m3 en heeft een L vorm.
De slaapkamer heeft een inhoud van 53m3 en heeft een rechthoekige vorm.

Om te koelen zou ik dan de volgende vermogens moeten hebben:
- 5,2kW voor de leefruimte (130m3*40)
- 2,65kW voor de slaapkamer (53m3*50)
Dat maakt dan 7.85kW voor beide ruimtes. Nu ik dit terug lees, is dat overigens wel bizar. Hoe ga ik dit in de meterkast voor elkaar krijgen?

Om te verwarmen zou ik de volgende vermogens moeten hebben:
- 10,8kW (((2499-(22m3 * 12)) * 8/1650) bedankt voor de correctie @GermanPivo

Zonder alle gegevens ingevuld te hebben (want niet aanwezig), kom ik bij de warmteverliesberekening op bouw-energie.be uit op een warmtevraag van 6,88kW. Dat lijkt totaal niet op wat ik even snel heb berekend. :+

Omdat we zowel willen koelen, als willen verwarmen zullen we moeten kijken naar de A-merken (Mitsubishi en Daikin). Als de meerprijs niet enorm is, zou ik een goede app wel waarderen. Misschien een integratie met Tado (ik heb gezien dat ze een slimme Aircobediening hebben) zou ook wel fijn zijn.

Ook zijn wij geen klussers. We kunnen wel het een en ander, maar omdat we het altijd ook goed willen hebben, laten we dit soort zaken doen door professionals.

Stel wij gaan morgen een aantal offertes opvragen, wat zijn jullie tips & tricks, ervaringen, etc?
Vandaag de eerste specialist over de vloer gehad om een offerte op te stellen.
Hij werkt zelf alleen met Daikin, maar dat is prima. Ik zou zelf voor een Daikin of een MHI gaan.
Komend weekend krijg ik twee offertes in de mail, 1 voor 2x single split en 1 voor 1x multisplit met 2 binnenunits. Hij gaf aan dat een multisplit met 2 binnenunits waarschijnlijk duurder is dan 2x singlesplit.

Hij kon wel al een indicatie geven van 2x singlesplit, met de volgende units per kamer:

- Woonkamer: Daikin Perfera 5kW (FTXM-R50R)
- Slaapkamer: Daikin Perfera 2,5kW (FTXM-R25R)

Dat zou dan €3.500,- voor de 50R worden en €2.200,- voor de 25R inclusief installatie.

Dat vind ik behoorlijk aan de prijs moet ik zeggen. 8)7

Maandag komen nog twee andere specialisten langs, ben benieuwd of zij met dezelfde adviezen en prijzen komen.

• Swenn
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Ik vermoed dat met die 3,5 die 4,1 makkelijk gehaald wordt met zijn vermogen. Vergeet niet dat -10 alleen in onze regio heel soms maar gehaald word en dan in de nacht. Sowieso wijs ik er nog een keer op dat een L/L bij de meeste huizen bij dagenlang vorst met maar gemiddelde/normale isolatie in de meeste huizen niet comfortabel is en je dan waarschijnlijk toch je cv of houtkachel erbij stookt. Sommige gebruiken ook een extra electrische kachel. Ik ben in ieder geval bij vorst heel blij met mijn houtkachel. L/L is nu eenmaal echt heel andere warmte dan de warme radiatoren die je nu gewend bent en bij echte koude (vorst) staat je unit binnen ook hard te blazen om de boel op temperatuur te houden. Ga je hem knijpen schiet het verbruik naar boven.
Wat is voor jouw gevoel het grootste verschil tussen stralings en luchtwarmte?

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:42
Zijn er - buiten het Daikin Experience center in Breukelen - nog andere locaties waar ik apparatuur van MHi/ME/Daikin in praktijksituatie kan beluisteren? En dan bij voorkeur in de randstad...

We willen hoogstwaarschijnlijk een 3.5kW variant gaan plaatsen, maar willen - mede door wat mindere airco-ervaringen tijdens onze afgelopen vakantie - toch wel erg graag de te bestellen apparatuur met redelijke belasting in werking horen alvorens de knoop door te hakken.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
mikekiwi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:02:
Zijn er - buiten het Daikin Experience center in Breukelen - nog andere locaties waar ik apparatuur van MHi/ME/Daikin in praktijksituatie kan beluisteren? En dan bij voorkeur in de randstad...

We willen hoogstwaarschijnlijk een 3.5kW variant gaan plaatsen, maar willen - mede door wat mindere airco-ervaringen tijdens onze afgelopen vakantie - toch wel erg graag de te bestellen apparatuur met redelijke belasting in werking horen alvorens de knoop door te hakken.
Mocht het niet in de randstad zijn dan bied ik me als vrijwilliger aan. Hier een Mitsubishi heavy industries 5kW op bigfoots. (Ulft Gelderland)

Sinds vorige week in bezit van het F-Gassen certificaat, en al het koeltechnisch gereedschap ter beschikking. ;)

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• flo_
  • Laatst online: 13-12-2025
Nice, ook iemand met een 8kW in de buurt van Harderwijk?

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 12:39
Bij ons is zojuist een Daikin Perfera 4.2 kw airco geïnstalleerd. Nu heb ik er natuurlijk direct een stroommeter tussen gezet en de airco op vol vermogen gezet (poppetje met spierballen) maar toch gaat het verbruik niet hoger dan +/-980 watt terwijl in de specificaties staat dat het maximale opgenomen vermogen bij koelen 1,47kW zou moet zijn.

Kan iemand dit verschil verklaren of heeft zelf een Daikin Perfera 4.2kw die hetzelfde doet?

• Tommie12
Jesp_J schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
Bij ons is zojuist een Daikin Perfera 4.2 kw airco geïnstalleerd. Nu heb ik er natuurlijk direct een stroommeter tussen gezet en de airco op vol vermogen gezet (poppetje met spierballen) maar toch gaat het verbruik niet hoger dan +/-980 watt terwijl in de specificaties staat dat het maximale opgenomen vermogen bij koelen 1,47kW zou moet zijn.

Kan iemand dit verschil verklaren of heeft zelf een Daikin Perfera 4.2kw die hetzelfde doet?
Bierviltjesberekening, maar wat je meet kan kloppen.

4.2 kW koelvermogen / COP van 4.2 = 1kW

Maximaal opgenomen vermogen houdt mogelijk rekening met een aanlooppiek.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11

Doe deze zelfde test maar eens bij 35 graden buitenT

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• mikekiwi
Nickkie55 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Mocht het niet in de randstad zijn dan bied ik me als vrijwilliger aan. Hier een Mitsubishi heavy industries 5kW op bigfoots. (Ulft Gelderland)

Sinds vorige week in bezit van het F-Gassen certificaat, en al het koeltechnisch gereedschap ter beschikking. ;)
Dank voor het aanbod, maar ik zoek het iets dichterbij als het kan. Met 1 uur en drie kwartier enkele reis is het wat ver tuffen :-)

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-01 13:09

krouwen

Hardware Enthusiast

Korte vraag, wat vinden jullie van de volgende offerte, puur prijstechnisch:

2x Mitsubishi Electric MSZ-AP50
Mitsubishi Electric MXZ-3F68

Totaalprijs, inclusief hulpmaterialen:
€ 3720,- excl. BTW
€ 4501,20 incl. BTW

[ Voor 4% gewijzigd door krouwen op 04-08-2022 15:41 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
wij hebben op dit moment een hele oude luchtontvochtiger staan in een kamer van 4x4 waar de piano staat.
Als we een een MHI krijgen in de woonkamer ernaast, en we houden de deur open...zal de airco (met verwarming) de luchtonvochtiger overbodig maken?

iRacing Profiel

• Tommie12
krouwen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
Korte vraag, wat vinden jullie van de volgende offerte, puur prijstechnisch:

2x Mitsubishi Electric MSZ-AP50
Mitsubishi Electric MXZ-3F68

Totaalprijs, inclusief hulpmaterialen:
€ 3720,- excl. BTW
€ 4501,20 incl. BTW
Geen gekke prijs.
Maar heb je 2x 5kW nodig?

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-01 13:09

krouwen

Hardware Enthusiast

Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Geen gekke prijs.
Maar heb je 2x 5kW nodig?
Het idee is dat dan het maximale vermogen van de buitenunit gebruikt kan worden door 1 binnenunit. De unit boven in de hal koelt alleen (de slaapkamers), de unit in de woonkamer zal alleen gebruikt worden om te verwarmen in de winter en heel misschien soms iets koelen op hele hete dagen.

Woonkamer is vrij groot dus vandaar het voorstel van 5 kW waarschijnlijk van de installateur.

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 12:39
Nickkie55 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Doe deze zelfde test maar eens bij 35 graden buitenT
Dat zal ik zeker eens proberen maar nu was het ook al 29 graden buiten. En ik heb ook een minirooftop airco op onze dakkapel op de zolder en als ik die aanzet staat die constant het maximale vermogen van 900 watt te verbruiken. Hij gaat alleen minder gebruiken als hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt (dan draait alleen de fan nog volgens mij). Ik ging er vanuit dat het bij de Daikin hetzelfde zou zijn.

• Tommie12
krouwen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Het idee is dat dan het maximale vermogen van de buitenunit gebruikt kan worden door 1 binnenunit. De unit boven in de hal koelt alleen (de slaapkamers), de unit in de woonkamer zal alleen gebruikt worden om te verwarmen in de winter en heel misschien soms iets koelen op hele hete dagen.

Woonkamer is vrij groot dus vandaar het voorstel van 5 kW waarschijnlijk van de installateur.
5kW in een hal... dat is hier al meermaals besproken.

Maar het maximale vermogen van je buitenunit is 6,8 kW, en je binnenunits zijn 5 kW... verhaal van de installateur klopt niet helemaal. Maar op zich niet slecht.

• GermanPivo
[...]

Het is eerder belangrijker dat het minimale vermogen van je buitenunit gebruikt gaat worden door één of beide units...

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
RnB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Vandaag de eerste specialist over de vloer gehad om een offerte op te stellen.
Hij werkt zelf alleen met Daikin, maar dat is prima. Ik zou zelf voor een Daikin of een MHI gaan.
Komend weekend krijg ik twee offertes in de mail, 1 voor 2x single split en 1 voor 1x multisplit met 2 binnenunits. Hij gaf aan dat een multisplit met 2 binnenunits waarschijnlijk duurder is dan 2x singlesplit.

Hij kon wel al een indicatie geven van 2x singlesplit, met de volgende units per kamer:

- Woonkamer: Daikin Perfera 5kW (FTXM-R50R)
- Slaapkamer: Daikin Perfera 2,5kW (FTXM-R25R)

Dat zou dan €3.500,- voor de 50R worden en €2.200,- voor de 25R inclusief installatie.

Dat vind ik behoorlijk aan de prijs moet ik zeggen. 8)7

Maandag komen nog twee andere specialisten langs, ben benieuwd of zij met dezelfde adviezen en prijzen komen.
Dat is duur ja. Bij ons komen ze twee binnen + buitenunits hangen van MHI 2.5 kW en 5 kW voor nog geen 3500 incl. En dan is de binnenunit geen recht toe rechtaan werk.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

5kW in een hal... dat is hier al meermaals besproken.

Maar het maximale vermogen van je buitenunit is 6,8 kW, en je binnenunits zijn 5 kW... verhaal van de installateur klopt niet helemaal. Maar op zich niet slecht.
Niemand leest hier ooit iets terug of gebruikt de zoefunctie. Never ending story. Top een 5 in een hal. 8)7 Sorry voor mijn cynisme.

• MotorBeast
GermanPivo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Het is eerder belangrijker dat het minimale vermogen van je buitenunit gebruikt gaat worden door één of beide units...
Nee joh, knallen. :+ Je kan het hier het verhaal van minimaal vermogen, nadelen mutli's , pendelen, luchtflow, warmteverliesberekening etc honderd keer neerpennen. Zoals ik al eerder zei, in L/W topic hebben ze maar 1 opmerking. Wat heb je zelf al gelezen en gezocht in het topic, wat heb je zelf al berekend?

• MotorBeast
[...]

Dat idee is nergens op gebaseerd, sorry.

Waarschijnlijk heb je niets aan. Laat hem het eens onderbouwen met een warmteverliesberekening wat je nodig hebt en lees zelf eens even terug hier wat erover vermogens etc wordt gezegd. Misschien is hij te groot of wellicht zelfs te klein. Natte vingerwerk vind ik van een installateur echt zo onprofessioneel.

• MotorBeast
mikekiwi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:02:

Vergis je niet in het geluid tussen zomer en winter. Koelen is veel stiller dan verwarmen.

• MotorBeast
Swenn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Wat is voor jouw gevoel het grootste verschil tussen stralings en luchtwarmte?
Het is minder behaaglijk vind ik dan cv warmte (andere zullen wellicht een andere mening hebben). Ik zet hem om het gevoel van 21 graden cv warmte te hebben in de avond vaak op 22 graden gemeten is setpoint 24 graden bij mij. Verder heb je bij slechter geisoleerde woningen/muren en oud dubbelglas (en zeker enkel glas) het probleem dat je meer koudeval voelt. Zeker van de ramen. Het is niet voor niets dat radiatoren bijna altijd onder je raam geplaatst worden.

• mikekiwi
MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Vergis je niet in het geluid tussen zomer en winter. Koelen is veel stiller dan verwarmen.
Dank om dat aan te stippen, maar ook in de zomer kun je het apparaat laten verwarmen toch? Men wordt er binnen niet vrolijk van, maar het zal ook geen half uur duren dat ik ernaar wil luisteren >:) ;)

• Servee
  • Niet online

De unit (software) bepaalt op basis van setpoint en binnen temperatuur hoe hard de compressor moet draaien en doet dit zo zuinig mogelijk. Het systeem is zo gemaakt dat je niet binnen 10 minuten van 25 naar 18 graden gaat maar dit gaat geleidelijk. In het begin zie je een piek daarna zal dit afzakken en naar gelang de vraag zal de inverter gas bij geven en afnemen. De hoeveelheid opgenomen vermogen zal dus zeker (gelukkig) niet meteen volgas gaan dit alles om een pendelende unit te voorkomen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Allewijn
  • Niet online
Op de MHI SRK50ZM-S in mijn woonkamer heb ik een verbruiksmeter gehangen.
Die doet in z'n LAAGSTE STAND (20 graden, koelen, fan op 1 streepje, vaste louvre stand) ~492 watt.
Is dat niet wat véél??

De SRK25ZM-S op de slaapkamer doet in diezelfde stand ~260 watt.
Dat vindt ik ook al vrij 'veel'.

Ik lees dat sommigen hier split airco's hebben die <100 watt in een rustige stand doen?...

Heb ik daar nou dure MHI's voor gekocht?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:37:
Die doet in z'n LAAGSTE STAND (20 graden, koelen, fan op 1 streepje, vaste louvre stand) ~492 watt.
Is dat niet wat véél??

Ik lees dat sommigen hier split airco's hebben die <100 watt in een rustige stand doen?...

Heb sinds een maand of 2 een 3,5kW MHI SRC 35ZS-W.
Er is ook een Samsung 3,5kW en beiden hebben een kWh meter in de meterkast. Mijn conclusie is hetzelfde, de MHI verbruikt +/- 25% meer dan de 3,5kW Samsung. Het te verwarmen/koelen oppervlakte is even groot.

• Servee
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:37:
Is dat niet wat véél??

Als ik het goed lees, zet de boel maar eens op automatische fanstand, zo te lezen heb je de binnenunit geknepen op fanstand 1 terwijl de vraag er mogelijk wel is maar dit niet in de lucht kwijt kan dus de buitenunit gaat hoger vermogen draaien om aan de vraag te voldoen.
Daarnaast is 20 graden koelen best ambitieus, hier staat woonkamer altijd op setpoint 22/23 met fanstand op automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 04-08-2022 19:03 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
mikekiwi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Dank om dat aan te stippen, maar ook in de zomer kun je het apparaat laten verwarmen toch? Men wordt er binnen niet vrolijk van, maar het zal ook geen half uur duren dat ik ernaar wil luisteren >:) ;)
Het zegt niet zoveel helaas. Het zal ook liggen aan waar hij hangt en waar jij verblijft, hoe groot de kamer is, hoe warm jij het wil hebben, hoe je isolatie is, hoe koud het buiten is, akoestiek van je ruimte....Die 19 dB waar ze allemaal mee schermen heb je waarschijnlijk niets aan want dat is de laagste stand. Horen ga je hem, zeker als je geen tv kijkt of muziek speelt en alleen thuis bent. Ik vind alles harder dan stand 2 onacceptabel. Maar dat ben ik. Ieder beleeft dat anders.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
standje 2 is op de 3.5 mhi net te doen. Op de 5kw mhi wordt je daar al gek van.

• Martin7182
  • Nu online
Servee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Als ik het goed lees, de boel maar eens op automatische fanstand, zo te lezen heb je de binnenunit geknepen op fanstand 1 terwijl de vraag er mogelijk wel is maar dit niet in de lucht kwijt kan dus de buitenunit gaat hoger vermogen draaien om aan de vraag te voldoen.
Dat idee heb ik ook. Volgens mij moet je kijken naar het opgenomen vermogen net voordat hij uitschakelt omdat de setpoint bereikt is. Als hij de setpoint niet bereikt, dan harder laten blazen. De fan zelf kost niet zoveel vermogen.
Pagina: 1 ... 185 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic