Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.473 views

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:49
Servee schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Je kunt de klok erop gelijk zetten dat indien men straks in de toekomst nog amper gas verbruikt dat de stroomprijzen flink omhoog gaan door meer belasting te gaan heffen. In de zomer heb je nog wel profijt van panelen maar in de winter een heel stuk minder dus in de toekomst zal verwarmen met lucht lucht niet extreem goedkoop blijven vrees ik al blijft het verbruik wel relatief beperkt met een zuinig systeem.
Ik ben me hier zeker bewust van.
Hoe meer elektrische auto’s, des te minder brandstof er verkocht wordt dus dat geld moet dan weer ergens anders vandaan komen.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Pssst: daarom is salderen zoals het nu is ook zo mooi. Wat ik niet gebruik in de zomer kan ik 1 op 1 gebruiken in de winter. Zeker met mijn terugdraaiende Ferraris meter. >:) Precies daarom schrijf ik dat afbouw salderen geen moer meer doet voor je warmtepomp straks in de winter.
Je kunt altijd kiezen voor hybride 3 fase omvormer en een 1 fase accupack van 10 kWh bruto.

9 Maanden per jaar laden de panelen deze accu dagelijks vol, en ontlaad hij als het donker wordt in de avond en nacht.

Hiermee wordt zo'n 2000 kWh per jaar niet terug geleverd aan het net, maar zelf verbruikt.

Prijs: €10k 8)7

De vraag of dat nu echt een goed terugverdien model is maar het dekt wel het verwarmen met lucht lucht :9

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Volgens mij schrijf ik dat toch ook? :? Ik heb het over diegene die NIET verwarmen met L/L en GEEN zonnepanelen hebben. Het is voor het klimaat en de opwarming van de aarde echt een ramp extra als iedereen gaat koelen die dat niet doen. :Y

Waarom moet je een L/L terugverdienen? Dat deed je HR Ketel ook niet, iets terugverdienen. Ik heb al ruim 10 zonnepanelen en zei mijn kinderen toen al dat ik dat deed omdat zij later ook een fatsoenlijke wereld verdienen. Ik verwarm om die reden al 3 jaar ook met L/L. Dat het nu met die belachelijke prijzen geld scheelt is mooi, maar ik was al zuinig met mijn 900m3 per jaar aan gas. Ik verdien die dingen never nooit terug met de drie tientjes verschil per maand de afgelopen jaren.

Ik vind het ook top dat de energieprijzen omhoog knallen (behalve voor de minima) zodat mensen nu eindelijk gedwongen worden om actie te ondernemen. Alleen met pijn op de bankrekening doen de meeste pas wat. Niet voor niets is een warmtepomp nu een hype.

NB: je weet dat salderen op de schop gaat? Dan heb je niet zoveel meer aan je stroom van zonnepanelen in de winter. Daarmee maken we dan de energiemaatschappijen alleen op termijn heel blij. :'(
Een hr ketel verdiende zich terug tov een oude ketel of geiser. Een lucht lucht verdient zich ook terug. Want die 3 tientjes per maand, is 3600 euro over 10 jaar. En dat is waarschijnlijk nog met de oude gas en electra prijzen gerekend? Maar zo niet, na 10njaar een gratis nieuwe airco + nog besparing.

Verder mooi dat je dit alles doet voor de toekomst van je kinderen. Maar al je maatregelen zijn ook goed voor je eigen portemonnee geweest.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Waah schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Verder mooi dat je dit alles doet voor de toekomst van je kinderen. Maar al je maatregelen zijn ook goed voor je eigen portemonnee geweest.
I know. Regeren is vooruit zien. 8) Ik werd 10 jaar geleden nog uitgelachen.

• elektriekert
offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:44 ]

• MacD007
  • Laatst online: 06-06-2025
joostbo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:18:
Ik ben al redelijk op zoek geweest maar heb het gevoel dat er meer opties zijn;

In onze situatie is het zeer wenselijk dat de binnenunit (wandmodel) een dieptemaat heeft van max 180mm (5kw) meeste zijn 210mm of meer.

Bij daikin heb ik de stylish gevonden met deze compacte dieptemaat. Ziet er ook mooi uit, top merk. Kan zo geen prijs vinden incl montage maar het lijkt er op dat deze wel dik boven de begrote 2000 uit gaat komen.

Weet iemand nog zo een alternatief van een merk met compacte dieptemaat van de binnen unit wandmodel?
Wat is de reden voor deze eis, door de afmetingen van de meste ventilatoren en de filtersystemen zal de diepte meer dan de gewenste diepte zijn, de aangegeven daikin zal zeker boven de genoemde prijs liggen, zelfs ruim daarboven. Is er geen andere locatie waar een diepte geen probleem is?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
nee, zo gaan we hier niet discussiëren...
Op de inhoud: ja graag.
Ad hominems: nou nee dank u

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:38 ]

• MacD007
en dit is riant offtopic hier

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:39 ]

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:39
MotorBeast schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:06:
[...]

2 Kampen hier? Volgens mij niet. Het gaat erom dat je bij vorst overdag je huis kan warm houden. De beruchte -10 komt in Nederland bij hoge uitzondering alleen in de nacht voor. -5 overdag is realistisch en zelfs dat zie we niet veel meer. Het maximum van een WP bijvoorbeeld de genoemde 3,5 die je noemt heb je alleen bij adhoc verwarmen nodig en dat raad ik je echt niet aan...adhoc verwarmen bij vorst. Bij echte koude stook ik in ieder geval lekker door en pruttelt de wp op laag niveau (lees zuinig) door. Pendelen komt alleen voor in de tussenseizoenen en dan is juist minimaal vermogen die dat bepaalt. Neem je een grote unit heeft die meestal een hoger minimaal vermogen dus eerder pendelen. Is pendelen slecht? Mwoah. Het zorgt voor aan/uit en dit kan iets comfort verlies opleveren bij slechte isolatie en je compressor heeft iets meer te lijden. Drama? Nee. Een te grote unit kost je meer, is bij juist gebruik niet nodig en pendelt dus meer.

Voor jouw beeldvorming. Hier een Daikin 4,2 op 65 m2 en dat had een 3,5 kunnen zijn achteraf. Ik tik zelfs de 3,5 nooit aan in een pand uit 78 (wel goed geisoleerd overigens).
Bedankt voor je reactie! Ik heb vooral veel gelezen in het begin van het topic en daar leken die twee kampen nog wat meer aanwezig. Wellicht inmiddels niet meer :). Hoe dan ook, jouw verhaal doet me in ieder geval weer wat meer neigen naar de 3.5kW versie.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:45
ook dit was offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:40 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ach je kan koelen altijd verantwoorden als je wil.

Vroeger vloog ik 100km ver om het strand op te zoeken op een hete dag. Dat is slechter voor het milieu dab die 1kwh aan stroom voor de airco nu.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:07
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Niet helemaal mee eens. Ik heb tijdens de 38 graden dag zo'n 11 kWh erdoor heen gepompt om de gehele woning op 23 graden te houden. Nu doen mijn panelen dat wel afdekken, maar zonder airco had ik mijn stroom het net opgegooid en bijgedragen aan een beter klimaat. De meerderheid van de Nederlanders heeft geen zonnepanelen en als die hetzelfde gaan doen als ik, lekker koelen, dan wordt er toch echt wel een berg energie uit het net geslurpt. De meerderheid van de L/L gebruikers koelt dan ook nog eens alleen met die dingen en als je ermee verwarmt in de winter compenseert de enorme besparing tov van een HR Ketel dat in mijn ogen wel veel voor het koelen maar dat gebeurd helaas maar mondjesmaat. Niet voor niets zit er geen subsidie op de L/L warmtepomp...... en gelukkig maar.

Eens, de mobiele airco moet zsm van de markt af. Rampenapparaten.
Uiteraard ligt het aan de woning, het aantal ramen en je isolatie. En ik had het over een huiskamer, niet het gehele huis.

Hier heb ik maximaal 5kWh verbruikt op 24 uur om de huiskamer op 22 te houden. De slaapkamer maximaal 4kWh vanaf een uur of 18.00 - 5.00

Alle ramen beneden waar zon op staat schermen we af. Boven hebben we die optie niet en nog enkel glas zelfs.
Ondanks dat mijn units geen extreem zuinige is valt het verbruik dus best wel mee.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
ook dit was offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• elektriekert
echt riant offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:42 ]

• elektriekert
.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 10:42 ]

• MacD007
MacD007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:43:
[mbr]en dit is riant offtopic hier[/mbr]
hoezo of topic, dit was een en al topic, een reactie op bovenstaande, als dit off topic was was de eerste post dat ook, wel aub met gelijke kappen beoordelen. en het was ook niet "Ad hominems" bedoeld, lezen is blijkbaar ook een vak. maar oke zal er in de toekomst rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2022 12:01 ]

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

SideShow

Administrator

Kan ik een kleine vraag stellen?

Mijn aircotoestel heeft een functie voor "ontvochten" / "drogen". Wat is dit dan precies in de praktijk? Gewoon de airco die heeeel zachtjes draait? Nog zachter dan de zogenaamde "eco" stand?

In principe kan zo een toestel toch maar gewoon 2 zaken lijkt me: warmte van buiten naar binnen of van binnen naar buiten.

Of is die ontvochtiger toch iets speciaals...

DAIKIN FTXM25

• MacD007
SideShow schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:39:
Kan ik een kleine vraag stellen?

Mijn aircotoestel heeft een functie voor "ontvochten" / "drogen". Wat is dit dan precies in de praktijk? Gewoon de airco die heeeel zachtjes draait? Nog zachter dan de zogenaamde "eco" stand?

In principe kan zo een toestel toch maar gewoon 2 zaken lijkt me: warmte van buiten naar binnen of van binnen naar buiten.

Of is die ontvochtiger toch iets speciaals...
dat is eigenlijk heel simpel, exact zoals je het zelf ook al zegt de functie "ontvochten" / "drogen""" doet dus exact wat deze woorden zeggen, de airco koelt hierbij dus niet de ruimte, hij zorgt alleen ervoor om de luchtvochtigheid in de lucht omlaag te brengen en dus de lucht te drogen zonder deze echter te koelen.
Deze functie is mn belangrijk bij mensen die last hebben bij een hoge luchtvochtigheid, hoe hoger de temperatuur is hoe meer vocht de lucht kan vasthouden, te laag is overigens ook niet gezond, sommige mensen krijgen dan bv last van kriebelhoest.

de meeste basis modelen hebben die functie niet, maar tijdens het koelen krijg je dit eigenlijk ook, zeg maar krijg je er gratis bij. bij andere modelen zie je vaak de functie wel, deze verbruikt dan ook minder energie.

mooi voorbeeld van hoge luchtvochtigheid is bv in Florida (zeer warm maar door het zeeklimaat ook zeer vochtig) en een lage luchtvochtigheid de Lucht in de Sahara, waar dus woestijnklimaat heerst met een extreme lage luchtvochtigheid met hoge temperaturen, water verdampt daar ook heel snel omdat de warmte lucht dat heel snel kan opnemen. Waar je dat thuis ook kunt zien is dat vaak in de winter (lage luchtvochtigheid door de lage buitentemperaturen je binnen een verdamper aan je radiatoren hangt om de luchtvochtigheid iets omhoog te brengen. waterdruppels aan de binnenkant van de ruit is daarin tegen weer een teken van een hogere luchtvochtigheid en het verschil aan temperatuur in de ruimte en het glas (bij HR++ zie je dat bijna niet, door de goede isolatie van de ruit.

"In principe kan zo een toestel toch maar gewoon 2 zaken lijkt me: warmte van buiten naar binnen of van binnen naar buiten." Nee dat gebeurt dus niet.
nog een veelvoorkomende fout is dat een splitunit geen lucht van buiten aanzuigt, het koelt alleen de reeds aanwezige lucht in een ruimte, daarom is bij een airco regelmatige ventilatie ook zo belangrijk, de verbruikte lucht verversen, dus nieuwe zuurstof naar binnen en een te veel aan CO2 naar buiten, een splitunit doet dat dus niet.
een mobile airco zal dus wel lucht uit de kamer (naar buiten) blazen, echter zal door de drukverlaging die dan ontstaat er weer lucht vanuit andere ruimtes of van buiten automatisch naar binnen worden gezogen (door het drukverschil). doe je dit bij een hermetische gesloten kamer ga je dus de druk in die kamer verlagen, kun je merken als je een naar buitendraaiende deur lastiger open kunt maken.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2022 12:18 ]

• MacD007
BGFG schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Het werkt met infrarood, net zoals de afstandsbediening van je tv of airco. Als je die de andere kant op richt, werkt dat ook niet. Als je geluk hebt, misschien schuin wel, dat zou je moeten proberen. Anders heb je er dus 2 nodig. Let ook op dat je altijd de tado bridge nodig hebt, anders kun je hem niet remote bedienen (lees met de tadoapp of de woning app bij Apple)
mooie toelichting, als ik mag nog een kleine toevoeging om het mogelijk voor de echte leken nog duidelijker te maken, IR = Infra Rood en dus licht (alleen licht die onze ogen niet kunnen zien maar er wel is, het heet rood omdat het direct aan het voor ons zichtbare rood grenst. Je kunt dat goed testen met je IR afstandbediening van je TV, als er dan iemand voor staat, lijkt hij het niet te doen, omdat er iemand de lichtstraal onderbreekt.
Ïn Zicht"betekend dus dat er altijd een directe lijn tussen de zender en ontvanger moet zijn, licht kan zonder hulpmiddelen (bv spiegels) nu eenkeer niet om een hoek kijken.
IR word gebruikt omdat het erg goedkoop is.

• SideShow

SideShow

Administrator

Hoi, had al wat onderzoek gedaan en was idd op de hoogte van je punten.

Enkel heb ik toch nog steeds het gevoel dat de "ontvochtigen" modus weldegelijk gewoon de airco is die zeer stilletjes draait. Echt koelen zal deze mode dus niet doen maar er komt wel heel gering koele lucht uit om een lagere relatieve luchtvochtigheid te bekomen, of te behouden, lijkt me.

Doet me denken aan de temperatuur instellen van een thermostat. Je stelt niet daadwerkelijk de temperatuur in, wel de aan/af cyclus van het apparaat zodoende de ingestelde temperatuur te benaderen.

• SideShow

SideShow

Administrator

MacD007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:52:
[...]

"In principe kan zo een toestel toch maar gewoon 2 zaken lijkt me: warmte van buiten naar binnen of van binnen naar buiten." Nee dat gebeurt dus niet.
Hoezo niet, is toch helemaal wat een warmtepomp doet?

• MacD007
SideShow schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Hoi, had al wat onderzoek gedaan en was idd op de hoogte van je punten.

Enkel heb ik toch nog steeds het gevoel dat de "ontvochtigen" modus weldegelijk gewoon de airco is die zeer stilletjes draait. Echt koelen zal deze mode dus niet doen maar er komt wel heel gering koele lucht uit om een lagere relatieve luchtvochtigheid te bekomen, of te behouden, lijkt me.
Dat is juist, om te ontvochtigen moet de airco wel draaien, ook zul je direct bij de binnenunit wel een koelere lucht voelen, omdat je dat wel nodig hebt om het water uit de lucht te krijgen, lagere temperatuur geeft minder vocht in de lucht die dan in de binnenunit condenceert en het water word afgevoerd.
Doet me denken aan de temperatuur instellen van een thermostat. Je stelt niet daadwerkelijk de temperatuur in, wel de aan/af cyclus van het apparaat zodoende de ingestelde temperatuur te benaderen.
[/quote]
Dat heeft er eigenlijk niets mee te maken, verschil in de ingestelde temperatuur van de airco en een andere termometer in de ruimte is uitsluitend te wijten op de locatie met de meter, warmte lucht stijgt en koude lucht daalt. veelal word bij een airco (in de binnenunit) de aanzuiglucht gemeten.
[quote]

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-01 22:50
VikeeVeekie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:15:
Enige tijd terug zat ik te klagen dat ik hier met een FTXF25C zat die last had van rare airflow problemen na langere tijd koelen, alsof hij moeite had om lucht aan te zuigen. Aan de hand van het geluid, dachten ik en andere Tweakers dat de ventilator onregelmatig werd aangestuurd (elektra probleem oid), maar het probleem leek simpeler te zijn. Een paar keer de warmtewisselaar van de binnenunit reinigen met Dasty had het probleem zo goed als uit de wereld geholpen, althans tot nu toe lijkt het er zo op. De komende dagen zal ik het denk ik goed merken.

Wat was de casus precies? Op warme dagen met lage luchtvochtigheid koelde de unit meestal urenlang zonder bijzonderheden, maar op iets koelere dagen met hoge luchtvochtigheid begon de unit meteen te hyperventileren tijdens koelen. Zet ik de unit voor 30-40 minuten op ventileren zodat de warmtewisselaar droogt, lost het probleem zich op en stabiliseert de luchtstroom. Ik had voor een langere tijd de motor en de lagers gedacht, denkende dat er ergens zoveel weerstand is dat de ventilator niet tegen de statische druk van een vochtige warmtewisselaar kan en had van allemaal truucjes geprobeerd zoals lagers opnieuw invetten, etc. Toen begon ik raar op te kijken dat de airflow meteen stabiliseerde als ik de nog natte warmtewisselaar optilde zodat de ventilator lucht kon aanzuigen door de onstane kieren.

Een vuile warmtewisselaar was eerlijk het laatste waar ik aan dacht, omdat dit zich vorige zomer voordeed toen we de unit in maart hadden geinstalleerd, hij dus nog splinternieuw was en ik heilig overtuigd was dat ie nooit vuil kon zijn. Kennelijk toch wel dus :+
Ik dacht dat dit was opgelost, nee dus |:(

Vandaag is de luchtvochtigheid kennelijk hoog en is het huis redelijk warm, dus de verdamper is goed vochtig en het is weer hyperventileren tot de max. Enige tijd geleden had ik contact opgenomen met Climasense over deze casus, kerel aan de telefoon was stom verbaasd erover en had contact opgenomen met Daikin's tech support. Liepen zij doodleuk te verklaren dat het mogelijk een tekort aan koelmiddel is. Unit is afgelopen winter bijgevuld, daarna heb ik nog een keer voor de zekerheid lektests gedaan op alle koppelingen met zeep, geen sporen te zien.

Als ie gaat hyperventileren kan ik hem kalmeren door hem op fan only te zetten zodat de warmtewisselaar droogt en een andere keer kalmeerde hij ook meteen als ik de verdamper een stukje optilde terwijl de ventilator draait, zodat er lucht werd aangezogen door de ontstane kieren in plaats van de warmtewisselaar. Die heb ik een tijd geleden dus schoongemaakt met Dasty, waarbij redelijk veel troep in de lekbak verscheen na de eerste keer schoonmaken.

Hetzelfde gesuis kan ik repliceren door de luchtinlaat al voor de helft te bedekken met een handdoek terwijl de unit kurkdroog is, m'n oude Tristar in de andere kamer doet het ook maar pas als ik de luchtlaat daarvan volledig bedek. Of de ventilatormotor is zo zwak als een oud mens, of de verdamper is om de een of andere reden nog steeds achterlijk vervuild dat de boel gaat hyperventileren. Mogen ze mij uitleggen wat een tekort aan koelmiddel hiermee heeft te maken als het probleem zich nog enige tijd door blijft doen als de unit allang is gestopt met koelen.

Iemand wellicht ideeen wat ik verder nog kan gaan proberen? Aan Climasense heb ik op dit moment weinig aan, die reageren niet eens meer. Installateurs in de buurt heb ik benaderd of ze een keer de boel kunnen nakijken maar weigeren dienst 'want niet onze installatie'. Wat ik wel een keer nog ga proberen is de verdamper reinigen met coil cleaner in de hoop dat ik eventueel onzichtbaar vuil eruit kan halen, als dat niets oplevert ga ik denk ik overwegen om Climasense een nieuwe ventilator motor te laten sturen.

• elektriekert
Eens :')

• MotorBeast
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Ik dacht dat dit was opgelost, nee dus |:(

Vandaag is de luchtvochtigheid kennelijk hoog en is het huis redelijk warm, dus de verdamper is goed vochtig en het is weer hyperventileren tot de max. Enige tijd geleden had ik contact opgenomen met Climasense over deze casus, kerel aan de telefoon was stom verbaasd erover en had contact opgenomen met Daikin's tech support. Liepen zij doodleuk te verklaren dat het mogelijk een tekort aan koelmiddel is. Unit is afgelopen winter bijgevuld, daarna heb ik nog een keer voor de zekerheid lektests gedaan op alle koppelingen met zeep, geen sporen te zien.

Als ie gaat hyperventileren kan ik hem kalmeren door hem op fan only te zetten zodat de warmtewisselaar droogt en een andere keer kalmeerde hij ook meteen als ik de verdamper een stukje optilde terwijl de ventilator draait, zodat er lucht werd aangezogen door de ontstane kieren in plaats van de warmtewisselaar. Die heb ik een tijd geleden dus schoongemaakt met Dasty, waarbij redelijk veel troep in de lekbak verscheen na de eerste keer schoonmaken.

Hetzelfde gesuis kan ik repliceren door de luchtinlaat al voor de helft te bedekken met een handdoek terwijl de unit kurkdroog is, m'n oude Tristar in de andere kamer doet het ook maar pas als ik de luchtlaat daarvan volledig bedek. Of de ventilatormotor is zo zwak als een oud mens, of de verdamper is om de een of andere reden nog steeds achterlijk vervuild dat de boel gaat hyperventileren. Mogen ze mij uitleggen wat een tekort aan koelmiddel hiermee heeft te maken als het probleem zich nog enige tijd door blijft doen als de unit allang is gestopt met koelen.

Iemand wellicht ideeen wat ik verder nog kan gaan proberen? Aan Climasense heb ik op dit moment weinig aan, die reageren niet eens meer. Installateurs in de buurt heb ik benaderd of ze een keer de boel kunnen nakijken maar weigeren dienst 'want niet onze installatie'. Wat ik wel een keer nog ga proberen is de verdamper reinigen met coil cleaner in de hoop dat ik eventueel onzichtbaar vuil eruit kan halen, als dat niets oplevert ga ik denk ik overwegen om Climasense een nieuwe ventilator motor te laten sturen.
Wat bedoel je met hyperventileren? En vervuild? Mijn Daikin hangt hier 3 jaar en is nog brandschoon. Rook je binnen? Of brand je wierook? Ik zou overigens zelf niet gaan rommelen aan dat ding. Ik weet niet hoe oud hij is maar als je zelf gaat prutsen sta je niet echt sterk meer als de zaak aanhangig gemaakt gaat worden. Je hebt gewoon recht op een goed functionerende machine.

NB: vochtig is het nog lang niet. Buiten hier 45%. Binnen 58%. Komt hier ook geen druppel uit de afvoer van de units.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 13:06 ]

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Wat bedoel je met hyperventileren? En vervuild? Mijn Daikin hangt hier 3 jaar en is nog brandschoon. Rook je binnen? Of brand je wierook?
Sorry, in die rant was ik nogal geirriteerd en niet duidelijk!

Hyperventileren is eigenlijk de beste omschrijving die ik het kan geven. Na verloop van tijdje in koelen begint de unit als het waren te snakken naar lucht en steeds in stoten lucht uit te blazen, met een heel onregelmatig geluid tot gevolg dat klinkt alsof er wind van buiten door een luchtrooster wordt geblazen, of zoals m'n moeder het ook wel omschrijft 'alsof de wind erop slaat'. In onderstaande video kun je het ongeveer horen, alleen heeft Google Camera een nogal agressieve noise reduction erop toegepast:

De unit is een jaar oud en deed het vorige zomer ook al, maar toen sliepen mijn ouders nog hier en die hadden het nooit gemerkt noch last van ondervonden omdat ze de unit 's nachts niet aan hadden staan. We roken in elk geval niet in huis oid.

Het bizarre is, met de 40c die we vorige week hadden kon de unit met twee vingers in zijn neus de boel op 21c houden en bleef de compressor vrijwel de hele dag vrolijk op 20-22hz draaien en was de airflow de hele dag rustig, alleen als ik de ventilatorsnelheid op quiet zette had hij de neiging om dat te doen, dus dwong ik hem de hele dag/nacht op 1 om dat niet aan te hoeven horen. Vandaag blaast hij onregelmatig en heeft hij ook merkbaar moeite om de kamer van 12m2 terug naar 21c te krijgen zelfs met gesloten deur.

[ Voor 28% gewijzigd door VikeeVeekie op 24-07-2022 13:11 ]

• MotorBeast
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Sorry, in die rant was ik nogal geirriteerd en niet duidelijk!

Hyperventileren is eigenlijk de beste omschrijving die ik het kan geven. Na verloop van tijdje in koelen begint de unit als het waren te snakken naar lucht en steeds in stoten lucht uit te blazen, met een heel onregelmatig geluid tot gevolg dat klinkt alsof er wind van buiten door een luchtrooster wordt geblazen, of zoals m'n moeder het ook wel omschrijft 'alsof de wind erop slaat'. In onderstaande video kun je het ongeveer horen, alleen heeft Google Camera een nogal agressieve noise reduction erop toegepast:

[YouTube: FTXF25C turbulentie]

De unit is een jaar oud en deed het vorige zomer ook al, maar toen sliepen mijn ouders nog hier en die hadden het nooit gemerkt noch last van ondervonden omdat ze de unit 's nachts niet aan hadden staan. We roken in elk geval niet in huis oid.

Het bizarre is, met de 40c die we vorige week hadden kon de unit met twee vingers in zijn neus de boel op 21c houden en bleef de compressor vrijwel de hele dag vrolijk op 20-22hz draaien en was de airflow de hele dag rustig, alleen als ik de ventilatorsnelheid op quiet zette had hij de neiging om dat te doen, dus dwong ik hem de hele dag/nacht op 1 om dat niet aan te hoeven horen. Vandaag blaast hij onregelmatig en heeft hij ook merkbaar moeite om de kamer van 12m2 terug naar 21c te krijgen zelfs met gesloten deur.
Als hij echt zo wisselend blaast (is moeilijk te horen) lijkt het me eerder een electronica probleem. Heb je de stroom er al een vol vanaf gehaald paar minuten en weer opstarten? Last resort. Lost dit het niet op Climasense mailen en zorgen dat ze het oplossen. Is gewoon je Consumentenrecht. Je hebt garantie op een degelijk en goed functionerende apparaat. Niet zelf gaan rommelen! Buitenunit kan wel vrij uitblazen? Zuigt niet zijn eigen warmte op?

NB: sowieso de blaasfunctie op auto zetten. Hij moduleert vanzelf naar laagste niveau als het goed is. Zeker met koelen. En de klep bij koelen helemaal in bovenste stand zetten. Koude lucht valt naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 13:21 ]

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Als hij echt zo wisselend blaast (is moeilijk te horen) lijkt het me eerder een electronica probleem. Heb je de stroom er al een vol vanaf gehaald paar minuten en weer opstarten? Last resort. Lost dit het niet op Climasense mailen en zorgen dat ze het oplossen. Is gewoon je Consumentenrecht. Je hebt garantie op een degelijk en goed functionerende apparaat. Niet zelf gaan rommelen!
Diverse minuten van de stroom laten had ik ook diverse keren gedaan, met geen verschil tot gevolg. Ik ben er langzaam heilig van overtuigd dat het of de ventilatormotor is die zwak is en niet meer tegen de statische weerstand van een vochtige verdamper op kan boksen, of om de ene of andere reden zorgt onzichtbaar vuil ervoor dat er een restrictie is. Dat laatste vind ik alleen bizar gezien de unit vorig jaar was opgehangen en het toen ook al deed, je zou verwachten dat er dan niet zo veel vuil aanwezig is lijkt me. Daarbij ook, over de breedte van de unit is de luchtstroom niet constant als het gebeurt. E.d. links komt er dan soms ineens meer lucht uit dan rechts, of andersom. Er klopt gewoon helemaal niets van.

En ja, ik probeer druk te zetten bij Climasense dat ze tot een oplossing komen. Het frustrerende is dat ze kampen met een combinatie van extreme drukte en personeelsterkort waardoor communicatie ontzettend traag verloopt. Je krijgt een beetje het gevoel alsof je met je rug tegen de muur staat van dit gedoe en maar wordt aangewezen om zelf tot een oplossing te komen, ze zijn ook minder happig omdat de unit niet door hun is geinstalleerd maar een andere partij.

NB: De unit heb ik op fanstand auto staan en de klep max omhoog, vandaag blaast hij dan wat harder omdat de compressor extra gas geeft om de een of andere reden, maar op de dagen dat hij minder hard werkt moduleert hij de ventilatorsnelheid heel snel terug naar fluisterstil, in de regel merk ik hoe lager de ventilatorsnelheid, des te eerder de luchtstroom gekke kuren gaat vertonen. Meestal als hij het begint te doen, kan ik het afwenden door de snelheid een tikje omhoog te gooien.

[ Voor 18% gewijzigd door VikeeVeekie op 24-07-2022 13:34 ]

• SideShow

SideShow

Administrator

• VikeeVeekie
SideShow schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Welke desktop app is dat?
Home Assistant, de bediening en uitlezen van temperaturen en compressor frequentie gebeurt door met de Daikin BRP069B45 te babbelen, stroomverbruik meet ik met een Shelly Plug S.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
MacD007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:52:
[...]

dat is eigenlijk heel simpel, exact zoals je het zelf ook al zegt de functie "ontvochten" / "drogen""" doet dus exact wat deze woorden zeggen, de airco koelt hierbij dus niet de ruimte, hij zorgt alleen ervoor om de luchtvochtigheid in de lucht omlaag te brengen en dus de lucht te drogen zonder deze echter te koelen.
Volgens mij kan dat alleen als je koelt (zodat er vocht uit de lucht condenseert en vervolgens de lucht weer opwarmt tot de oorspronkelijke temperatuur. Maar een airco kan niet koelen en verwarmen tegelijk. En er zit ook geen convectorkacheltje in. Ergo, volgens mij kun je met een airco niet ontvochtigen zonder de lucht ook af te koelen.

Edit: je kunt natuurlijk wel bij een (zonder airco) oplopende binnentemperatuur de lucht met de airco op een stabiele temperatuur houden en zodoende ontvochtigen. Maaf relatief gezien ben je dan ook aan het koelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 24-07-2022 14:36 ]

• MotorBeast
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Diverse minuten van de stroom laten had ik ook diverse keren gedaan, met geen verschil tot gevolg. Ik ben er langzaam heilig van overtuigd dat het of de ventilatormotor is die zwak is en niet meer tegen de statische weerstand van een vochtige verdamper op kan boksen, of om de ene of andere reden zorgt onzichtbaar vuil ervoor dat er een restrictie is. Dat laatste vind ik alleen bizar gezien de unit vorig jaar was opgehangen en het toen ook al deed, je zou verwachten dat er dan niet zo veel vuil aanwezig is lijkt me. Daarbij ook, over de breedte van de unit is de luchtstroom niet constant als het gebeurt. E.d. links komt er dan soms ineens meer lucht uit dan rechts, of andersom. Er klopt gewoon helemaal niets van.

En ja, ik probeer druk te zetten bij Climasense dat ze tot een oplossing komen. Het frustrerende is dat ze kampen met een combinatie van extreme drukte en personeelsterkort waardoor communicatie ontzettend traag verloopt. Je krijgt een beetje het gevoel alsof je met je rug tegen de muur staat van dit gedoe en maar wordt aangewezen om zelf tot een oplossing te komen, ze zijn ook minder happig omdat de unit niet door hun is geinstalleerd maar een andere partij.

NB: De unit heb ik op fanstand auto staan en de klep max omhoog, vandaag blaast hij dan wat harder omdat de compressor extra gas geeft om de een of andere reden, maar op de dagen dat hij minder hard werkt moduleert hij de ventilatorsnelheid heel snel terug naar fluisterstil, in de regel merk ik hoe lager de ventilatorsnelheid, des te eerder de luchtstroom gekke kuren gaat vertonen. Meestal als hij het begint te doen, kan ik het afwenden door de snelheid een tikje omhoog te gooien.
Je vocht analyse klopt niet. Het is op dit moment niet vochtig dus je condensor ook niet.

Waarom benader je Climasense dan? Je moet bij je partij zijn die dat ding verkocht en geplaatst hebben. Daar moet je ook je garantie claimen. Misschien zit je ventilator rol er niet goed in of loopt hij niet soepel. Gewoon specialist naar laten kijken of bel technische helpdesk Daikin. Hoop niet dat je hem uit het buitenland hebt besteld dan.

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
klompje65 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:22:
Ik zou heel graag jullie advies willen in de keuze tussen een enkele Ururu Sarara (5kW) of 2 Stylish (ieder van 3.5kW), met name ook om mee te verwarmen. Onze kamer is een L-vormige kamer van ca. 55 m2. Het liefst zou ik gaan voor een Ururu Sarara omdat deze toch het meest efficient is met name voor verwarmen. Echter, de enig mogelijke locatie is er een die (denk ik) niet makkelijk de hele ruimte egaal zal verwarmen. Zie links op het plaatje... de warmte gaat denk ik niet snel de hoek om om ook daar de ruimte egaal te verwarmen. Of heb ik het mis? Met 2 Stylish lijkt dat meer in balans omdat dan beide uithoeken in de ruimte een binnenunit krijgen (rechter plaatje). Hoeveel zou het schelen in de winter, het verschil in beide situaties? Ik zie dat als we dik onder nul gaan dat de beide Stylish wel meer vermogen kunnen blijven leveren (natuurlijk, tegen relatief meer input elektrisch vermogen) maar houd de Ururu Sarara het dan uberhaupt nog wel warm? Bijv. bij -10C buiten en 20C binnen zie ik dat de Ururu Sarara nog 'maar' 3.42 kW warmte levert (tegen 0.98 elek vermogen (= COP van 3.49).
De beide 3.5 kW Stylish (op een 3MXM68) leveren dan samen nog max 7.40 kW tegen 2.59 elek vermogen (= COP van 2.86). Vraag hier is dus ook dat het wel leuk is zo'n hoge COP maar als je het daar vervolgens niet meer mee warm krijgt heb je er ook niets aan. Ideeen? Feedback? Praat ik onzin of klopt mijn verhaal?
[Afbeelding]
Ik bedacht mij nog iets dat ik graag nog eens zou willen dubbelchecken bi jullie. De Ururu van 5kW heeft een min opgenomen vermogen van maar 100 W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfzLGPi8zNRjStk1VId1_G7Mj1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GHkuZGkcHhygn5qM5VSxGbi.jpg?f=fotoalbum_large
Nu had ik de vraag of ik in onze L-vormige kamer niet beter 2 keer een Stylish kon hangen van 3.5 kW elk (beide met hun eigen buitenunit ivm SCOP waardes) om een betere warmte verdeling te krijgen. Echter, als ik de specs van de Stylish bekijk zie ik een min opgenomen vermogen van al meteen 320 W, en dat dan keer 2 dus 640 W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C914HxSEjKqMqcik40hSu0aDd-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9KzMgXq9AIFB8zICF94Drx87.jpg?f=user_large
Nu zullen ze uiteindelijk wel in hun eigen pendelgedrag vervallen (omdat de ene hoek eerder op temp is dan de andere) en dus zal er mogelijk vaak maar 1 tegelijk vermogen vragen. Maar toch, dat is dus een behoorlijk verschil met de US5. Mogelijk is dit verschil in de winter minder een issue omdat de benodigde warmte dan hoger zal zijn dan dat je met 100 W gaat krijgen maar in het voor- en najaar lijkt me dat de Stylish dus meteen 640 W elek en dan ook min 2800 W verwarmingsvermogen gaan staan blazen en daardoor dus veel eerder pendelgedrag gaat vertonen. Snijdt dit hout?? Want in dat geval lijkt de US5 toch veel meer ideaal!?
Nog steeds geen goed antwoord gevonden op mijn eerdere vraag omtrent de warmteverdeling van de US5 'om het hoekje' dus als iemand nog een idee heeft, graag!!!

• MotorBeast
  • Nu online
klompje65 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Ik bedacht mij nog iets dat ik graag nog eens zou willen dubbelchecken bi jullie. De Ururu van 5kW heeft een min opgenomen vermogen van maar 100 W:
[Afbeelding]
Nu had ik de vraag of ik in onze L-vormige kamer niet beter 2 keer een Stylish kon hangen van 3.5 kW elk (beide met hun eigen buitenunit ivm SCOP waardes) om een betere warmte verdeling te krijgen. Echter, als ik de specs van de Stylish bekijk zie ik een min opgenomen vermogen van al meteen 320 W, en dat dan keer 2 dus 640 W:
[Afbeelding]
Nu zullen ze uiteindelijk wel in hun eigen pendelgedrag vervallen (omdat de ene hoek eerder op temp is dan de andere) en dus zal er mogelijk vaak maar 1 tegelijk vermogen vragen. Maar toch, dat is dus een behoorlijk verschil met de US5. Mogelijk is dit verschil in de winter minder een issue omdat de benodigde warmte dan hoger zal zijn dan dat je met 100 W gaat krijgen maar in het voor- en najaar lijkt me dat de Stylish dus meteen 640 W elek en dan ook min 2800 W verwarmingsvermogen gaan staan blazen en daardoor dus veel eerder pendelgedrag gaat vertonen. Snijdt dit hout?? Want in dat geval lijkt de US5 toch veel meer ideaal!?
Nog steeds geen goed antwoord gevonden op mijn eerdere vraag omtrent de warmteverdeling van de US5 'om het hoekje' dus als iemand nog een idee heeft, graag!!!
Een 5 op 55 m2? Lijkt me forse overkill. Hier een 4,2 op 65 en dat is al overkill.

Neem dan twee keer 2. En een Ururu vind ik zijn geld niet waard en is.....echt lelijk.

En lucht verplaatst echt wel. Ik doe hier een kamer met T vorm en daaraan een serre gewoon met 1 unit. Perfera bij mij pendelt zelden.

En weer.naar Max. Die heeft het ook.warm in zijn auto :+

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 15:31 ]

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Je vocht analyse klopt niet. Het is op dit moment niet vochtig dus je condensor ook niet.

Waarom benader je Climasense dan? Je moet bij je partij zijn die dat ding verkocht en geplaatst hebben. Daar moet je ook je garantie claimen. Misschien zit je ventilator rol er niet goed in of loopt hij niet soepel. Gewoon specialist naar laten kijken of bel technische helpdesk Daikin. Hoop niet dat je hem uit het buitenland hebt besteld dan.
Hij was bij Climasense besteld maar door een bekende opgehangen en vervolgens in bedrijf gesteld door een STEK momteur die actief is in de industriële koeltechniek, vandaar dat ik Climasense benaderde, excuus. Beide partijen zijn stomverbaasd met dit probleem namelijk.

Wat betreft m'n analyse over een vochtige verdamper, hier is het lokaal redelijk vochtig en kwam er uit onze drie units redelijk wat condens, niet veel maar wel genoeg dat ik voelde dat mijn unit een behoorlijke vochtige verdamper is, het moment wanneer het probleem me airflow snel voldoet.

Overigens ik had straks toch nog een keer de boel spanningsloos gemaakt en wat denk je, toen was het ineens verdwenen na herstarten en de compressor loopt nu rustig op 20Hz in plaats van 30Hz. Ik heb hem een halfuur rustig horen draaien tot ik weg ging en nu momenteel loopt ie nog steeds op 20Hz, ben ik benieuwd of hij straks nog steeds rustig aan doet. Ik weet wel, ik begin echt verward te raken van dit probleem. In de eerste instantie dacht ik een restrictie die de luchtstroom belemmert, maar wellicht is het toch in de hoek van elektra te zoeken 7(8)7

• klompje65
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Een 5 op 55 m2? Lijkt me forse overkill. Hier een 4,2 op 65 en dat is al overkill.

Neem dan twee keer 2. En een Ururu vind ik zijn geld niet waard en is.....echt lelijk.

En lucht verplaatst echt wel. Ik doe hier een kamer met T vorm en daaraan een serre gewoon met 1 unit. Perfera bij mij pendelt zelden.

En weer.naar Max. Die heeft het ook.warm in zijn auto :+
Ik heb het met name over verwarmen, niet koelen. Had jij het daar ook over?
Verder, de 3.5 of 5 kW dat is inderdaad ook nog een keuze. De 3.5 kW zal in de meeste gevallen wel voldoende zijn maar de 5 kW zou een keuze zijn vanwege hoger vermogen bij lage temperaturen, minder defrosts(?) en omdat beide tegelijk toch even ver terug kunnen moduleren.
Ik snap alleen niet wat je eerder schreef dat je 100 W vermogen trekt met een 4.2 unit van Daikin - of heb ik het verkeerd begrepen? Dat zal dan toch een soort van gemiddeld vermogen moeten zijn? Zoals ik de specs van de 4.2 van Daikin (bijv. Stylish) begrijp zal deze altijd met een stuk meer min vermogen werken. Maar met pendelen zul je ongetwijfeld een lager gemiddeld vermogen vinden?

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:07
Even hulp nodig van de experts hier.

Boven hebben we op onze slaapkamers aircos gehangen.
Ons huis ligt op het zuiden en vangt de hele dag zon met grote raampartijen van 4 meter lengte en 2.2m hoogte( ook 2 jaar geleden vervangen door shuco plana met HR++ glas) en een plat dak (weliswaar geisoleerd 2 jaar geleden met 20cm pir platen) en bitumen dak.

Het werd bloedheet altijd op de slaapkamers en hebben nu 2x een tosot 3.5kw airco hangen op de 2 kamers welke de ruimte goed gekoeld krijgen.
De ruimtes zelfs zijn een 20m² groot.

De airco is op zich te zwaar voor de ruimte maar ik hoopte als ik de 2 zou op zetten dat de koelte ook wat naar beneden zou trekken maar dit is niet direct het geval.

Is dit te wijden aan een budget airco ipv een A merk ??

Nu op de beneden verdieping hadden we er ook eentje hangen maar is ook aan vernieuwing toe.

We gaan de benedenverdieping volledig renoveren dus de ruimte gaat wat groter en volledig open gaan worden.

Ik heb net gemeten volgens de nieuwe afmetingen ongeveer en kom dan op 143m³ uit voor de beneden te koelen/verwarmen.

Voor de nieuwe plannen hebben we opnieuw een groot raampartij voorzien van 3m maar wel maar iets van 80cm hoogte.
Omdat hier de hele middag/avondzon op gaat staan verwacht ik wel ook wat meer warmte binnen te krijgen.

Nu komt ik uit op 5.7 kw of 7.2 kw volgens de berekeningen met gemiddeld isolatie waarde persoonlijk lijkt me dit aan de hoge kant ?

Zou ik hiervoor best een 5kw nemen of toch eerder een 6kw ?
Het moet niet ijskoud worden maar wil een aangename temperatuur bekomen door heel het huis zowel boven als beneden.
Vandaar dat ik niet weet als ik beter een zwaarder of dan een lichter model moet nemen voor de ruimte.

Opties waren of zijn wel een daikin prefera 6kw ofwel een panasonic etherea 5kw.

Beide wil ik wel van een A merk want mijn ouders hebben de panasonic en voor mijn gevoel koelt deze ook veel beter dan onze tosot (deze zijn dan ook wel dubbel zo duur) maar voor boven op de slaapkamers maakte dit niet zoveel uit en was ook omdat we niet zo heel veel budget vrij hadden op dat moment om hiervoor een groter investering in een A merk te doen voor op een slaapkamer.

Bedoeling is wel ook om ramen te voorzien van rolluiken later om zo het broeien van de zon op onze raam al een groot stuk te verminderen aangezien de warmte vooral in het glas blijft hangen.

De airco onder willen we ook gaan gebruiken om te verwarmen in de winter omdat de gasprijs momenteel heel hoog is en wij nog een terugdraaiende meter in belgie hebben en een overschot van onze zonnepanelen ook overhouden jaarlijks.

Bijkomend is de wifi module ook een meerwaarde om dit op de aircos bij te plaatsen ?

Alvast bedankt

• MotorBeast
  • Nu online
klompje65 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Ik heb het met name over verwarmen, niet koelen. Had jij het daar ook over?
Verder, de 3.5 of 5 kW dat is inderdaad ook nog een keuze. De 3.5 kW zal in de meeste gevallen wel voldoende zijn maar de 5 kW zou een keuze zijn vanwege hoger vermogen bij lage temperaturen, minder defrosts(?) en omdat beide tegelijk toch even ver terug kunnen moduleren.
Ik snap alleen niet wat je eerder schreef dat je 100 W vermogen trekt met een 4.2 unit van Daikin - of heb ik het verkeerd begrepen? Dat zal dan toch een soort van gemiddeld vermogen moeten zijn? Zoals ik de specs van de 4.2 van Daikin (bijv. Stylish) begrijp zal deze altijd met een stuk meer min vermogen werken. Maar met pendelen zul je ongetwijfeld een lager gemiddeld vermogen vinden?
Waarom denk je dat een unit met hoger vermogen minder defrosts heeft? Hooguit zal de buitenunit een fractie groter zijn maar dat zal een fractie aan verschil maken met defrosts. Ik heb het overigens ook over verwarmen. Voor koelen kan ik zelfs met een 2 uit. Vermogen ook altijd berekenen op verwarmen. Koop gewoon een unit die past bij je warmteverlies en maak je niet druk over defrosts. En minimaal vermogen vind ik dan belangrijker dan die paar defrosts bij een beetje fatsoenlijke isolatie. Alleen bij een tochtgat voel je in die 10 minuutjes een grote koude val. Ik heb beneden op de koudste dag 24/7 verwarmen 12,8 kWh verbruikt ter indicatie voor verbruik is gemiddeld 500Watt.

Die 100 watt is nu met koelen zowel op mijn single als duo multi. NB: mijn multi 4,5 heeft wel meer defrosts dan de single 4,2 omdat daar 2 units als ze draaien flink aan trekken.

Kijk ook eens naar het geluid binnen van een 5 en alles wat daaronder zit. Een 5 maakt meer geluid.

@Philtjens Hier 150m3, 65m2 met een 4,2 met 2 vingers in de neus koelen met een serre op zuid (mijn advies Thermobel AGC warmtewerend glas gebruiken bij jou, heb ik ook sinds dit jaar) en zonwering erboven. Verwarmen ook peanuts. Lees je aub even iets verder in want veel van je vragen kan je makkelijk in TS vinden en met wat zoekopdrachten. Hoe kom je aan zulke hoge vermogens te kiezen? Daikin zit Wifi in bij een Perfera. Altijd makkelijk. Ik gebruik nooit de afstandsbediening.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 17:33 ]

• MotorBeast
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Hij was bij Climasense besteld maar door een bekende opgehangen en vervolgens in bedrijf gesteld door een STEK momteur die actief is in de industriële koeltechniek, vandaar dat ik Climasense benaderde, excuus. Beide partijen zijn stomverbaasd met dit probleem namelijk.

Wat betreft m'n analyse over een vochtige verdamper, hier is het lokaal redelijk vochtig en kwam er uit onze drie units redelijk wat condens, niet veel maar wel genoeg dat ik voelde dat mijn unit een behoorlijke vochtige verdamper is, het moment wanneer het probleem me airflow snel voldoet.

Overigens ik had straks toch nog een keer de boel spanningsloos gemaakt en wat denk je, toen was het ineens verdwenen na herstarten en de compressor loopt nu rustig op 20Hz in plaats van 30Hz. Ik heb hem een halfuur rustig horen draaien tot ik weg ging en nu momenteel loopt ie nog steeds op 20Hz, ben ik benieuwd of hij straks nog steeds rustig aan doet. Ik weet wel, ik begin echt verward te raken van dit probleem. In de eerste instantie dacht ik een restrictie die de luchtstroom belemmert, maar wellicht is het toch in de hoek van elektra te zoeken 7(8)7
Denk dat er iets in je regelsysteem niet lekker loopt. Climasense is dan toch je partij om even te reclaimen. Die zullen dan vast iemand van Daikin langs sturen. Toevallig komen mijn units ook van hen en heb in het begin een piep gehad in mijn multi buiten en dat is toen snel opgelost door Daikin. Bellen is op dit moment een ramp met Climasense want ik heb ze 3 keer geprobeerd te bellen afgelopen week en krijg alleen antwoordapparaat. Wilde daar nog eens informeren voor L/W. Ik zeg even mailen.

Edit: Heb je je unit wel geaard? Dit kan namelijk zonder vreemde storingen opleveren. ;)

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Denk dat er iets in je regelsysteem niet lekker loopt. Climasense is dan toch je partij om even te reclaimen. Die zullen dan vast iemand van Daikin langs sturen. Toevallig komen mijn units ook van hen en heb in het begin een piep gehad in mijn multi buiten en dat is toen snel opgelost door Daikin. Bellen is op dit moment een ramp met Climasense want ik heb ze 3 keer geprobeerd te bellen afgelopen week en krijg alleen antwoordapparaat. Wilde daar nog eens informeren voor L/W. Ik zeg even mailen.

Edit: Heb je je unit wel geaard? Dit kan namelijk zonder vreemde storingen opleveren. ;)
Dat bedoel ik dus, qua communicatie is het idd een drama bij ze ;) Fijn om te horen dat het een optie is om iemand van Daikin langs te laten sturen, al moet ik ervoor betalen omdat de 1 jarige fabrieksgarantie voorbij is, prima dan want ik word er stapelgek van.

En ja, tijdje geleden had ik de hele boel eens goed nagelopen en geconstateerd dat er inderdaad aarding correct aanwezig was, had dat ook gecontroleerd aan de binnenunit. Overal is de spanning stabiel, etc. Bleef alleen bizar dat dit probleem zich alleen voordoet tijdens koelen, tijdens verwarmen heb ik er letterlijk nooit last van gehad namelijk!

• MotorBeast
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:41:
[...]

Dat bedoel ik dus, qua communicatie is het idd een drama bij ze ;) Fijn om te horen dat het een optie is om iemand van Daikin langs te laten sturen, al moet ik ervoor betalen omdat de 1 jarige fabrieksgarantie voorbij is, prima dan want ik word er stapelgek van.

En ja, tijdje geleden had ik de hele boel eens goed nagelopen en geconstateerd dat er inderdaad aarding correct aanwezig was, had dat ook gecontroleerd aan de binnenunit. Overal is de spanning stabiel, etc. Bleef alleen bizar dat dit probleem zich alleen voordoet tijdens koelen, tijdens verwarmen heb ik er letterlijk nooit last van gehad namelijk!
Consumentenrecht geldt veeeeeeeeeeeel langer dan die 1 jaar: https://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/ Succes. Hoop dat het snel wordt opgelost voor je.

• klompje65
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Waarom denk je dat een unit met hoger vermogen minder defrosts heeft? Hooguit zal de buitenunit een fractie groter zijn maar dat zal een fractie aan verschil maken met defrosts. Ik heb het overigens ook over verwarmen. Voor koelen kan ik zelfs met een 2 uit. Vermogen ook altijd berekenen op verwarmen. Koop gewoon een unit die past bij je warmteverlies en maak je niet druk over defrosts. En minimaal vermogen vind ik dan belangrijker dan die paar defrosts bij een beetje fatsoenlijke isolatie. Alleen bij een tochtgat voel je in die 10 minuutjes een grote koude val. Ik heb beneden op de koudste dag 24/7 verwarmen 12,8 kWh verbruikt ter indicatie voor verbruik is gemiddeld 500Watt.

Die 100 watt is nu met koelen zowel op mijn single als duo multi. NB: mijn multi 4,5 heeft wel meer defrosts dan de single 4,2 omdat daar 2 units als ze draaien flink aan trekken.

Kijk ook eens naar het geluid binnen van een 5 en alles wat daaronder zit. Een 5 maakt meer geluid.

@Philtjens Hier 150m3, 65m2 met een 4,2 met 2 vingers in de neus koelen met een serre op zuid (mijn advies Thermobel AGC warmtewerend glas gebruiken bij jou, heb ik ook sinds dit jaar) en zonwering erboven. Verwarmen ook peanuts. Lees je aub even iets verder in want veel van je vragen kan je makkelijk in TS vinden en met wat zoekopdrachten. Hoe kom je aan zulke hoge vermogens te kiezen? Daikin zit Wifi in bij een Perfera. Altijd makkelijk. Ik gebruik nooit de afstandsbediening.
Blijft dat ik die 100 W bij een 4.2 single unit vreemd vind tenzij het een gemiddelde over bepaalde tijd is. Want bijv. de Perfera 4.2 (met RXM42) heeft een min. opgenomen vermogen bij koelen van 430 W. Dan zou deze in mijn ogen dus wel degelijk moeten pendelen zodat ie op gemiddeld 100 W uitkomt. Anders snap ik het niet meer...

• MotorBeast
  • Nu online
klompje65 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Blijft dat ik die 100 W bij een 4.2 single unit vreemd vind tenzij het een gemiddelde over bepaalde tijd is. Want bijv. de Perfera 4.2 (met RXM42) heeft een min. opgenomen vermogen bij koelen van 430 W. Dan zou deze in mijn ogen dus wel degelijk moeten pendelen zodat ie op gemiddeld 100 W uitkomt. Anders snap ik het niet meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_sqQ8AtctJYsilYJbKRrCenjDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJvM8Eg2g0mkfVxMz6pjTnJP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij draait bij nu toch ook weer 100? Of ik moet het verkeerd zien?

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 17:49 ]

• klompje65
Aja, dat is energieverbruik, niet hetzelfde als opgenomen vermogen. Dus Wh, dan kan 100 Wh inderdaad prima.

• MotorBeast
  • Nu online
klompje65 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Aja, dat is energieverbruik, niet hetzelfde als opgenomen vermogen. Dus Wh, dan kan 100 Wh inderdaad prima.
Cop 4 ? NB: ik kom niet uit de elektra wereld. O-) Kennis door inlezen, beetje ervaring etc. 8)

Maar volgens mij heb je zo'n joekel echt niet nodig (weet ik uit ervaring).

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 18:03 ]

• Philtjens
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Ik heb het niet over de defrosts dit zijn gewoon de formule berekeningen wat iedereen aanhoud waardoor ik op aanraden uitkom van een 5 tot 7kw nodig heb voor deze ruimte vandaar ook mijn vraag welke dan betere keuze is of zal zijn.

Zowel de panasonic of daikin geven aan bij gegevens voor een 5kw toestel max ruimte tot 130m³ en een 6kw tot max 210m³.

Verder zijn beide ook de top toestellen waarbij de geluidsproductie al stukken lager is dan bij andere modellen dus hier maak ik me ook niet direct heel veel zorgen over.

Over het glas heb ik niet een keuze zij werken samen met 1 vaste glasleverancier maar hier word erna ook een rolluik voorzien waardoor ook al een deel warmte word weggenomen.

• MotorBeast
  • Nu online
Philtjens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Ik heb het niet over de defrosts dit zijn gewoon de formule berekeningen wat iedereen aanhoud waardoor ik op aanraden uitkom van een 5 tot 7kw nodig heb voor deze ruimte vandaar ook mijn vraag welke dan betere keuze is of zal zijn.

Zowel de panasonic of daikin geven aan bij gegevens voor een 5kw toestel max ruimte tot 130m³ en een 6kw tot max 210m³.

Verder zijn beide ook de top toestellen waarbij de geluidsproductie al stukken lager is dan bij andere modellen dus hier maak ik me ook niet direct heel veel zorgen over.

Over het glas heb ik niet een keuze zij werken samen met 1 vaste glasleverancier maar hier word erna ook een rolluik voorzien waardoor ook al een deel warmte word weggenomen.
Waarschijnlijk heb je het dan over de bekende 30,40,50 waardes? Hier op dit topic blijkt dat die veel te hoog gegrepen zijn. Maak gewoon een warmteverliesberekening en ik weet bijna zeker dat je fors lager uitkomt.
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Als ik hier 150m3 met een 4,2 makkelijk doe in een huis met een serre met voorheen oud dubbel glas (sinds 1/2 jaar pas HR++) en in de muren isolatie uit 1978, wat moet jij dan met een 5 of 7? Overkill lijkt me.

NB: iedere glasleverancier kan warmtewerend leveren. Beter vind ik dan heel de zomer in een donker huis zitten met rolluiken. Maar jouw keuze natuurlijk.

En dat geluid binnen wil je echt zo laag mogelijk hebben. Iedere dB is er 1 zeker met luchtverwarming. Bij echte koude kan je niet toe met de laagste blaasstanden waarschijnlijk.

De defrostopmerking was voor de andere vraagsteller. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 18:42 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:23
Vlakbij de plek waar de buitenunit moet komen te hangen van onze toekomstige Daikin Perfera 3,5 kW is een bestaande groep aanwezig.

Op deze groep zitten: vriezer (klein model onder aanrechtblad) en 3x dubbele wandcontactdoos boven aanrechtblad. Op één van deze WCD zit standaard een espressomachine (max 1450 watt) aangesloten. En op de andere WCD tijdelijk eens apparaten die je nodig hebt bij het bereiden van eten, grootste verbruiker die ik daarbij kan bedenken is de airfryer (max 1500 watt).

Wat denken jullie, kan de Daikin op deze bestaande groep worden aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door nMad op 24-07-2022 19:33 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• MotorBeast
  • Nu online
nMad schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:18:
Vlakbij de plek waar de buitenunit moet komen te hangen van onze toekomstige Daikin Perfera 3,5 kW is een bestaande groep aanwezig.

Op deze groep zitten: vriezer (klein model onder aanrechtblad) en 3x dubbele wandcontactdoos boven aanrechtblad. Op één van deze WCD zit standaard een espressomachine (max 1450 watt) aangesloten. En op de andere WCD tijdelijk eens apparaten die je nodig hebt bij het bereiden van eten, grootste verbruiker die ik daarbij kan bedenken is de airfryer (max 1500 watt).

Wat denken jullie, kan de Daikin op deze bestaande groep worden aangesloten?
16 amp is toch 3680 Watt maximaal? Als je alles niet tegelijk aanzet geen probleem. Anders .... bam.

Er zit op de Daikin ook een functie om het maximaal te trekken vermogen te beperken via de app.. Dat kan helpen als je adhoc gaat koelen/verwarmen als hij een groot temperatuurverschil moet overbruggen. Dan trekt hij dus nooit maximaal vermogen. Ik zorg sowieso dat ruimtes redelijk constant op temperatuur blijven want dan draait hij nooit volle bak, lees (is mijn ervaring en mening. Niet iedereen is het daarmee eens) in mijn ogen ook zuiniger. Doe vandaag weer eens een test en heb ze de hele dag uit gehad en nu zijn ze aan het stampen hier. Zit nu al in 2 uur op 1,1 kWh beneden terwijl ik met de 38 graden van de week 3,5 kWh nodig had voor 24 uur.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 19:45 ]

• elektriekert
Philtjens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:19:
[...]

@MotorBeast heeft wel een punt wat betreft het nut van een warmteverlies berekening te maken.

Ik heb deze berekening gemaakt voor een hoekhuis oud vs. Nieuwe situatie.

Oude situatie was bijna 20kW
En de nieuwe 7,3kW bij de vooraf ingestelde klimatologische omstandigheden. (60% verwarmen, naar 20graden bij buiten -8)

• Philtjens
elektriekert schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:41:
[...]

@MotorBeast heeft wel een punt wat betreft het nut van een warmteverlies berekening te maken.

Ik heb deze berekening gemaakt voor een hoekhuis oud vs. Nieuwe situatie.

Oude situatie was bijna 20kW
En de nieuwe 7,3kW bij de vooraf ingestelde klimatologische omstandigheden. (60% verwarmen, naar 20graden bij buiten -8)
Ik ga eens een simulatie maken en dan de situatie herbekijken 👍

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:02
*knip*, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2022 20:38 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• elektriekert
Philtjens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Succes!
We zijn uiteraard ook erg benieuwd naar je uitkomst :Y

• MotorBeast
  • Nu online
*knip*, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2022 20:38 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Philtjens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Ben benieuwd. Wedden dat je geen 7 nodig hebt. Ik kan daar mijn hele huis van 140m2 mee verwarmen.

• Philtjens
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Ben benieuwd. Wedden dat je geen 7 nodig hebt. Ik kan daar mijn hele huis van 140m2 mee verwarmen.
Dat was de bedoeling ook niet toen ik de uitkomst zag 😂
Ik heb de link even bekeken voor warmteverlies te berekenen bekeken sommige zaken waren niet zo heel duidelijk is het erg als ik enkele zaken hierover in PM vraag ?

Zal de uitkomst uiteraard hier ook posten als alles uitgewerkt is maar dat zal iets voor morgen of woensdag zijn.

• MotorBeast
  • Nu online
Philtjens schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Dat was de bedoeling ook niet toen ik de uitkomst zag 😂
Ik heb de link even bekeken voor warmteverlies te berekenen bekeken sommige zaken waren niet zo heel duidelijk is het erg als ik enkele zaken hierover in PM vraag ?

Zal de uitkomst uiteraard hier ook posten als alles uitgewerkt is maar dat zal iets voor morgen of woensdag zijn.
Als ik al je vragen kan beantwoorden. Ik ben niet alwetend, maar mij is het destijds ook gelukt. Ik zie je vragen wel. Weet ik het antwoord niet, gooi je het hier gewoon op het topic. Kennis zat hier.

• MotorBeast
  • Nu online
*knip*, commentaar op moderatie niet via deze weg, kan via DM evt. Maar dan wel op een andere toon...

[ Voor 101% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2022 09:16 ]

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
Iets van drie jaar geleden heb ik tweedehands midden in de zomer (huidige AC stopte ermee) een Zibro P122 gekocht, hij doet zijn ding als het niet echt heel heet is buiten, maar met vorige week en ook vorig jaar is mij opgevallen dat hij er moeite mee heeft. Mijn woonkamer is 0,54m³, ramen en deuren volledig dicht, slang gaat door de muur naar buiten.

Vorige week was het in de woonkamer alles behalve koel en echt puur recht voor de AC gaan zitten gaf verkoeling. Volgens de achterkant van de Zibro is hij 52DB, ik had hoger verwacht want het is een hels kabaal. Via een Google search kom ik qua koelcapaciteit op 2200 uit, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Het is een flink oud ding ook.

Mijn woning is qua isolatie niet het beste wat er is, dat moet ik wel erbij zeggen. Ik heb via Google flink gezocht naar mobiele airco's, maar je krijgt zulke uiteenlopende reviews dat ik er niet echt veel wijzer van wordt. Voor onder de 300 euro zie ik al mobiele airco's met hoge BTU, maar ik zie ze ook van 500 euro en hoger.

Simpelweg gezegd, welke is nu echt aan te raden voor mijn huiskamer? Lawaai zal het toch wel blijven maken, maar de P122 kan het duidelijk niet aan hier. Er zijn er nu zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil best 500 uitgeven voor eentje, maar als eentje van 300 of lager net zo goed is......nergens voor nodig om teveel uit te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door devilsnight op 24-07-2022 20:51 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@devilsnight Eigenlijk geen enkele, maar als je er een neemt 1 die de lucht van buiten aanzuigt. Even zoeken hier op tweakers. Over die machines zijn topics zat te vinden. Hier gaat het over split units.

• devilsnight
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:51:
@devilsnight Eigenlijk geen enkele, maar als je er een neemt 1 die de lucht van buiten aanzuigt. Even zoeken hier op tweakers. Over die machines zijn topics zat te vinden. Hier gaat het over split units.
Oh dat had ik niet door. Ik kwam hier terecht via de vorige thread en ik dacht dat dat over mobiele ging ook, my bad.

Ik zou dolgraag een split unit willen, maar de woningbouw verbiedt dit aan alle kanten, helaas.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:45
@devilsnight Bij de Lidl in sonder angeböt https://www.lidl.nl/p/com...airconditioner/p100347623 is 7000 btu ~ 2 kW een niet al te grote kamer prima mee koel te houden mits redelijk geïsoleerd.

o benste is alweer uitverkocht https://www.lidl.nl/p/sil...ioner-7000-btu/p100347207 deze nog niet.

Een 3,5 kw zijn er ook wel maar zijn al snel zoals jezelf al uitgevonden hebt richting 500 euro.

[ Voor 35% gewijzigd door habbekrats op 24-07-2022 21:00 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MotorBeast
  • Nu online
devilsnight schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Oh dat had ik niet door. Ik kwam hier terecht via de vorige thread en ik dacht dat dat over mobiele ging ook, my bad.

Ik zou dolgraag een split unit willen, maar de woningbouw verbiedt dit aan alle kanten, helaas.
Hier bijvoorbeeld. Vrij recent: Mobiele airco

@devilsnight Waarom wordt dat verboden? Heb je geen raam wat je tijdelijk kan vervangen voor een houten plaat of iets dergelijks? Slangen erdoor, unit buiten, unit binnen en bij verhuis alles verwijderen en glas er weer in. Drama altijd die woningbouw verenigingen en VVE's. :'(

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2022 21:09 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:57:
@devilsnight Bij de Lidl in sonder angeböt https://www.lidl.nl/p/com...airconditioner/p100347623 is 7000 btu ~ 2 kW een niet al te grote kamer prima mee koel te houden mits redelijk geïsoleerd.

o benste is alweer uitverkocht https://www.lidl.nl/p/sil...ioner-7000-btu/p100347207 deze nog niet.

Een 3,5 kw zijn er ook wel maar zijn al snel zoals jezelf al uitgevonden hebt richting 500 euro.
Ik was vanmiddag in een Vomar en daar stonden er een paar opgestapeld voor €169,- Zelf vroeger ook een gehad maar koos toen wel voor de hogere prijsklasse (bosch) ivm capaciteit en minder geluid.
(maar blijven herriebakken) Een split unit blijft altijd het beste en veeeeeeele malen zuiniger dan zo’n losse unit maar als je niet anders kan dan is het een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS6N3flqwtBJoTehr-8CQkAYsSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bpbEfOUJ3CWP4JyRlcHbS0GW.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• devilsnight
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Hier bijvoorbeeld. Vrij recent: Mobiele airco

@devilsnight Waarom wordt dat verboden? Heb je geen raam wat je tijdelijk kan vervangen voor een houten plaat of iets dergelijks? Slangen erdoor, unit buiten, unit binnen en bij verhuis alles verwijderen en glas er weer in. Drama altijd die woningbouw verenigingen en VVE's. :'(
Ik ben zelf echt alles behalve een handige donder, dus dat wordt al lastig. Dan zou ik iemand daar voor moeten inschakelen. Ik zal morgen eens de woningbouw bellen, het is namelijk alweer een tijdje geleden dat ik contact met hun erover. Wie weet hoe ze er nu over denken.

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-01 19:31
Al heel veel hier doorgelezen over de mogelijkheden met een LL warmtepomp.
Maar ik kom er toch niet helemaal uit.

We verbruikten 2021 1700m3 gas waarvan 350m3 voor SWW. In 2021 zal dit minder zijn wegens zuiniger stookgedrag, en dat SWW voor de keuken volledig door de Quooker voorzien word.
To the point.
Ik reken dus met 1350m3 gas, waarop ik zou willen besparen.
Ons stookgedrag is voornamelijk de woonkamer met open keuken verwarmen. Dit is 33m2. (83m3) Verder alleen de kou eraf in 3 slaapkamers als het echt koud is.

Als ik de koevlaas methode aanhoud, kom ik dus uit op 6,5kw om de gehele 1350m3 te vervangen. Dit lijkt me wat veel, aangezien het vooral om de woonkamer met keuken gaat.
Moet hierbij wel opmerken dat de cv wellicht overbemeten is, dit is een 30/CW5 met een minimaal vermogen van 6,6kw.

Als ik factor 50 aanhoud voor verwarmen met de inhoud berekening, kom ik uit op 4,1kw voor de woonkamer met keuken.

Echter lees ik ook veel dat men met het zat afkan met 3,5kw tot 100m3.

Wat moet ik nu aanhouden? Alle gas vervangen hoeft niet, de cv zal af en toe aan mogen voor de rest, of als het te koud is. We willen ook koelen op de warmste dagen.

De woonkamer heeft ongeveer 10m2 glas hr+ of ++ helaas niet duidelijk. Er zit volgens de bedrukking argon in. De (enige) buitenmuur is voorzien van wat oudere spouwmuurisolatie en het grootste gedeelte van deze muur is daar waar de garage staat.

Dank!!

• MotorBeast
  • Nu online
cmderks93 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:14:
Al heel veel hier doorgelezen over de mogelijkheden met een LL warmtepomp.
Maar ik kom er toch niet helemaal uit.

We verbruikten 2021 1700m3 gas waarvan 350m3 voor SWW. In 2021 zal dit minder zijn wegens zuiniger stookgedrag, en dat SWW voor de keuken volledig door de Quooker voorzien word.
To the point.
Ik reken dus met 1350m3 gas, waarop ik zou willen besparen.
Ons stookgedrag is voornamelijk de woonkamer met open keuken verwarmen. Dit is 33m2. (83m3) Verder alleen de kou eraf in 3 slaapkamers als het echt koud is.

Als ik de koevlaas methode aanhoud, kom ik dus uit op 6,5kw om de gehele 1350m3 te vervangen. Dit lijkt me wat veel, aangezien het vooral om de woonkamer met keuken gaat.
Moet hierbij wel opmerken dat de cv wellicht overbemeten is, dit is een 30/CW5 met een minimaal vermogen van 6,6kw.

Als ik factor 50 aanhoud voor verwarmen met de inhoud berekening, kom ik uit op 4,1kw voor de woonkamer met keuken.

Echter lees ik ook veel dat men met het zat afkan met 3,5kw tot 100m3.

Wat moet ik nu aanhouden? Alle gas vervangen hoeft niet, de cv zal af en toe aan mogen voor de rest, of als het te koud is. We willen ook koelen op de warmste dagen.

De woonkamer heeft ongeveer 10m2 glas hr+ of ++ helaas niet duidelijk. Er zit volgens de bedrukking argon in. De (enige) buitenmuur is voorzien van wat oudere spouwmuurisolatie en het grootste gedeelte van deze muur is daar waar de garage staat.

Dank!!
Koevlaas is voor de gehele woning inclusief Sww. Maak gewoon voor je woonkamer een warmteverlies berekening. Zie link paar posts hierboven of Ts. Schat dat je aan een 3 al voldoende hebt. Mijn woonkamer is dubbel zo groot met een 4,2 en die is al te groot blijkt na drie jaar gebruik.

• MacD007
[...]

ja, als huurder word je dus aan alle kanten ****. het probleem met mobile airco's is eigenlijk dat deze geen enkele cent waard zijn, zoals hierboven reeds beschreven moet je dan eigenlijk een unit hebben die ook de lucht van buiten aanzuigt en weer uitblaast, vaak mag dat echter ook niet van een woningbouw vereeniging en technische zelf aanpassen is best lastig als je niets aan de bouwstructuur mag veranderen. dus dat ik eigenlijk ook niet uitvoerbaar. overigens kijk maar eens naar de outlet van trotec voor goekope mobile airco's (heb er nog een hier staan, die moet eigenlijk weg, in een verstandsverbijstering gekocht, domdomdom)(link plaatsen mag geloof ik hier niet).

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:34
[...]

Nou ja, uiteindelijk vallen de mobiele airco's technisch gezien natuurlijk ook onder de omschrijving in de topic-titel :)
Het zijn (mits goede), warmtepompen die geschikt zijn voor koelen en verwarmen.

Ik zal altijd een split-unit adviseren boven een mobiele unit, maar wanneer daar geen mogelijkheid voor is door omstandigheden kan een mobiele unit soms erg goed functioneren, dat was althans onze ervaring.

Mocht je belangstelling hebben voor ervaring en evt merk, dan kan je altijd een privé-bericht sturen.

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-01 19:31
MotorBeast schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:19:
[...]

Koevlaas is voor de gehele woning inclusief Sww. Maak gewoon voor je woonkamer een warmteverlies berekening. Zie link paar posts hierboven of Ts. Schat dat je aan een 3 al voldoende hebt. Mijn woonkamer is dubbel zo groot met een 4,2 en die is al te groot blijkt na drie jaar gebruik.
Dank, daar zit mijn denkfout dan :-)

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58
Ook ik ben in de markt voor een airco-setup voor de nieuwe woning. Op dit moment aan het oriënteren, ik zie (en lees op het forum) dat fabrikanten nogal enthousiast zijn met het aanbevelen van grote hoeveelheden vermogen per ruimte.

Zou ik voor mijn woonkamer + open keuken (60m2 op Zuid, +-10m2 glas, gemiddeld geïsoleerd) uit kunnen met 3.5kW, of toch voor de zekerheid voor de 5kW gaan? (Ik kijk nu naar de Mitsubishi ZSX-W serie ivm de goede beoordelingen en hoge theoretische efficiëntie, maar sta open voor andere suggesties).

Totaalplan is om een 7.1 of 8kW buitenunit te koppelen aan bovengenoemde binnenunit voor beneden, en dan boven de drie slaapkamers ieder te voorzien van een licht(st)e binnenunit. Het geheel kan dan niet allemaal tegelijk op max draaien maar dat scenario zie ik sowieso niet echt gebeuren want de kamers boven zijn zo klein dat zelfs te lichtste binnenunits eigenlijk overkill zijn...

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:17
dunedanh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:13:
Ook ik ben in de markt voor een airco-setup voor de nieuwe woning. Op dit moment aan het oriënteren, ik zie (en lees op het forum) dat fabrikanten nogal enthousiast zijn met het aanbevelen van grote hoeveelheden vermogen per ruimte.

Zou ik voor mijn woonkamer + open keuken (60m2 op Zuid, +-10m2 glas, gemiddeld geïsoleerd) uit kunnen met 3.5kW, of toch voor de zekerheid voor de 5kW gaan? (Ik kijk nu naar de Mitsubishi ZSX-W serie ivm de goede beoordelingen en hoge theoretische efficiëntie, maar sta open voor andere suggesties).

Totaalplan is om een 7.1 of 8kW buitenunit te koppelen aan bovengenoemde binnenunit voor beneden, en dan boven de drie slaapkamers ieder te voorzien van een licht(st)e binnenunit. Het geheel kan dan niet allemaal tegelijk op max draaien maar dat scenario zie ik sowieso niet echt gebeuren want de kamers boven zijn zo klein dat zelfs te lichtste binnenunits eigenlijk overkill zijn...
Als je een ZSX aan een multi hangt, verlies je de voordelen van een ZSX dacht ik.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Headshot_NL

Ga je hiermee koelen en/of verwarmen?
De ZSX is erg zuinig en efficiënt. Die kan ook bij erg lage buitentemperaturen nog heel veel vermogen leveren. Misschien dat een ZSX-W 3.5 het nog beter doet dan een goedkope 5.0 bij -5.
Ik zou dan kiezen voor een ZSX-W 3.5 beneden als single split. Voor boven dan elke kamer een 2.0 ZS-W en de SCM50ZS-W als buitenunit omdat deze het laagste vermogen heeft en geschikt is voor 3 binnenunits.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• dunedanh
GermanPivo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Als je een ZSX aan een multi hangt, verlies je de voordelen van een ZSX dacht ik.
Ai, dat is wel een goede om eens uit te zoeken. Zou jammer zijn om een duurdere unit te kopen en er vervolgens niet de voordelen uit te halen. Heb je hier misschien een linkje voor, ik kan op hun site vooral heel veel "oh wat is hij stil, oh wat is hij goed" marketing vinden en bijzonder weinig echt nuttige info...
Headshot_NL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:25:
[...]

Ga je hiermee koelen en/of verwarmen?
De ZSX is erg zuinig en efficiënt. Die kan ook bij erg lage buitentemperaturen nog heel veel vermogen leveren. Misschien dat een ZSX-W 3.5 het nog beter doet dan een goedkope 5.0 bij -5.
Ik zou dan kiezen voor een ZSX-W 3.5 beneden als single split. Voor boven dan elke kamer een 2.0 ZS-W en de SCM50ZS-W als buitenunit omdat deze het laagste vermogen heeft en geschikt is voor 3 binnenunits.
Zowel koelen als verwarmen ja. Raadt je de ZS units aan voor boven omdat de ZSX inderdaad zijn voordeel verliest bij multi-split? Ik zou eigenlijk het liefste met een enkele buitenunit werken, ze komen aan de achtergevel te hangen aan de kant van de tuin. Het geluid maak ik mij nog niet zo'n zorgen om, maar om nou 2 van die grote dingen voor in het zicht te hangen... Als het niet nodig is liever niet zeg maar ;)

• Sjamo
dunedanh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Ai, dat is wel een goede om eens uit te zoeken. Zou jammer zijn om een duurdere unit te kopen en er vervolgens niet de voordelen uit te halen. Heb je hier misschien een linkje voor, ik kan op hun site vooral heel veel "oh wat is hij stil, oh wat is hij goed" marketing vinden en bijzonder weinig echt nuttige info...

[...]

Zowel koelen als verwarmen ja. Raadt je de ZS units aan voor boven omdat de ZSX inderdaad zijn voordeel verliest bij multi-split? Ik zou eigenlijk het liefste met een enkele buitenunit werken, ze komen aan de achtergevel te hangen aan de kant van de tuin. Het geluid maak ik mij nog niet zo'n zorgen om, maar om nou 2 van die grote dingen voor in het zicht te hangen... Als het niet nodig is liever niet zeg maar ;)
Het verschil in stats voor de verschillende combinaties (met en zonder x) kan je terugvinden in de tabel met de gegevens voor verschillende combinaties voor mhi multisplit. Daar staan de 2 soorten binnenunits apart weergegeven met (bijna) alle gegevens die je kan bedenken.

Ik weet zo even geen link voor deze tabel, maar wanneer je zoekt op mhi multisplit combinatie tabel dan zou je het moeten kunnen vinden denk ik. Misschien heeft iemand anders een link.

• Headshot_NL
dunedanh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:07:
[...]

[...]

Ja, omdat de combinatie van die binnen en buitenunit de hele goede efficiëntie geeft. Als je 1 multisplit wil met 4 binnenunits kom je bij MHI al uit op een 7.1kW. Nog steeds een zuinige oplossing maar wel erg extreem als je maar 1 unit aan hebt voor koelen of verwarmen.
Dan zou ik overigens ook gaan voor 4x een ZS-W.

-edit, lijkt niet te kloppen-

[ Voor 25% gewijzigd door Headshot_NL op 25-07-2022 11:46 ]

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-01 22:48
Wellicht kan je hier iets mee. Kan je energielabels maken van de verschillende versies, rolt ook een SCOP uit.

mth

• Sjamo
Headshot_NL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Ja, omdat de combinatie van die binnen en buitenunit de hele goede efficiëntie geeft. Als je 1 multisplit wil met 4 binnenunits kom je bij MHI al uit op een 7.1kW. Nog steeds een zuinige oplossing maar wel erg extreem als je maar 1 unit aan hebt voor koelen of verwarmen.

Dit is de combinatietabel van de 7.1kW buitenunit met 1x de 3.5kW en 3x de 2.0kW ZS-X
[Afbeelding]
Wij gebruiken de 6.0, maar het verschil in minimaal verbruik vind ik wel enorm groot. Op basis van deze gegevens zou ik zelf niet voor deze unit gaan maar voor een combinatie van een single en een kleinere multi. Mits ik de optie zou hebben qua ruimte natuurlijk.

• MotorBeast
  • Nu online

Vermogens kan je uitrekenen met warmteverliesberekening en multi's zijn helaas altijd een ellende als je niet alles tegelijk draait ivm minimaal vermogen. Ik heb bewust beneden een single en boven wel een multi want als het daar draait draait het tegelijk (2 units). Beneden stook ik veel meer en vaak boven dan niet en daarom beneden een single. Mijn multi gaat ook nog veel sneller in defrost dan de single.

En staar je niet te blind op die A labels. Als je een MHI, ME of Daikin neemt met welk A++ of +++ label dan ook ga je echt onderling geen duizenden euro's besparen.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
Dankzij alle comments hier ook goed aan het zoeken gegaan en ben momenteel bezig met de offerte, hoofddoel verwarmen. Dank voor alle informatie en inzichten _/-\o_ (al maakt dat je ook snel aan het twijfelen :+ , zeker formaat unit, hoe erg is "te groot", ik heb geen ervaring met airco verwarmen)

Situatie: Hoekhuis 1991, 125m2 wonen met 2,40m plaffond hoogte (~60m2 beneden verdieping, vloerverwarming als hoofdverwarming lage temp), voorgevel op zuid-west dus zomers veel warmte. boven ruimtes voor airco en zolder 1 ruimte voor airco (zolder ook op zuid-west met plat dak en veel ramen)

Voor beneden kwam de offerte/advies op 5kw MHI ZS-W singlesplit unit en voor boven over 3 ruimtes een 5kw ZS-W multisplit met 2kw ZS-W binnen units (slaapkamer, werkkamer 1 en werkkamer 2). Totaal 8500/9000euro incl montage en wifi

Nu kwam ik door enkele comments hier toch zelf uit op een 3,5kw MHI voor beneden (dan de ZS-X lijn), toch door zuinigheid en wil niet te hoog vermogen (vloerverwarming wil ik toch ook gebruiken). Ben benieuwd hoeveel de kosten gaan schelen, heb nu een update gevraagd op de offerte :)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@N3oC Ben ook wel benieuwd, maar ik denk niet dat de offerte goedkoper wordt. Eerder duurder. De 35ZSX-W is zo'n €200-€420 duurder dan de 50ZS-W.

https://www.comfortklimaa...-zs-w-airconditioner.html
https://www.comfortklimaa...zsx-w-airconditioner.html

https://www.aircodruten.n...subishi-heavy-srk-50zs-w/
https://www.aircodruten.n...ishi-heavy-srk-35zsx-w-2/

(Even twee willekeurige webshops gepakt)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2022 11:48 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Headshot_NL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Dit is de combinatietabel van de 7.1kW buitenunit met 1x de 3.5kW en 3x de 2.0kW ZS-X
[Afbeelding]
Klopt die tabel wel? De subtitel "Room heating capacity" bij koelen is verkeerd, misschien zijn ze ook slordig geweest met het minimale vermogen van maarliefst 4.4 kW. Met alleen de 3.5 unit op max. zou de buitenunit nog steeds gaan pendelen. Gezien de minimale 1.7 kW bij verwarmen zou ik bij koelen iets van 1.4 kW als minimaal vermogen verwachten (20% van nominaal).

• MotorBeast
  • Nu online
N3oC schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:22:
Dankzij alle comments hier ook goed aan het zoeken gegaan en ben momenteel bezig met de offerte, hoofddoel verwarmen. Dank voor alle informatie en inzichten _/-\o_ (al maakt dat je ook snel aan het twijfelen :+ , zeker formaat unit, hoe erg is "te groot", ik heb geen ervaring met airco verwarmen)

Situatie: Hoekhuis 1991, 125m2 wonen met 2,40m plaffond hoogte (~60m2 beneden verdieping, vloerverwarming als hoofdverwarming lage temp), voorgevel op zuid-west dus zomers veel warmte. boven ruimtes voor airco en zolder 1 ruimte voor airco (zolder ook op zuid-west met plat dak en veel ramen)

Voor beneden kwam de offerte/advies op 5kw MHI ZS-W singlesplit unit en voor boven over 3 ruimtes een 5kw ZS-W multisplit met 2kw ZS-W binnen units (slaapkamer, werkkamer 1 en werkkamer 2). Totaal 8500/9000euro incl montage en wifi

Nu kwam ik door enkele comments hier toch zelf uit op een 3,5kw MHI voor beneden (dan de ZS-X lijn), toch door zuinigheid en wil niet te hoog vermogen (vloerverwarming wil ik toch ook gebruiken). Ben benieuwd hoeveel de kosten gaan schelen, heb nu een update gevraagd op de offerte :)
Als je hoofddoel verwarmen is en je hebt vloerverwarming zeg ik ..... L/W inclusief boiler en helemaal van het gas af. Scheelt je alleen al zo'n €300,- vastrecht en verwarmen met een vloerverwarming is altijd comfortabeler dan met L/L. Ik heb een hele dure parketvloer en die sloop ik er niet uit, maar als ik het nu opnieuw zou doen wist ik het wel.

• Headshot_NL
Martin7182 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Klopt die tabel wel? De subtitel "Room heating capacity" bij koelen is verkeerd, misschien zijn ze ook slordig geweest met het minimale vermogen van maarliefst 4.4 kW. Met alleen de 3.5 unit op max. zou de buitenunit nog steeds gaan pendelen. Gezien de minimale 1.7 kW bij verwarmen zou ik bij koelen iets van 1.4 kW als minimaal vermogen verwachten (20% van nominaal).
Nu je het zegt, die tabel lijkt me inderdaad niet te kloppen. Hij is weg.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
MotorBeast schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Als je hoofddoel verwarmen is en je hebt vloerverwarming zeg ik ..... L/W inclusief boiler en helemaal van het gas af. Scheelt je alleen al zo'n €300,- vastrecht en verwarmen met een vloerverwarming is altijd comfortabeler dan met L/L. Ik heb een hele dure parketvloer en die sloop ik er niet uit, maar als ik het nu opnieuw zou doen wist ik het wel.
Helaas is de rest van het huis niet voorbereid op LTV (55c gaat goed, 50c wordt al lastig) en is de CVketel nog niet aan vervanging toe (evenals mijn gasformuis en pannen), al die kosten opgeteld stel ik dat liever nog even uit.

En hoofddoel wil niet zeggen dat de koelfunctie niet gebruikt gaat worden >:) Mijn werkkamer is de afgelopen 2 weken smiddags bijna niet te doen, woonkamer wordt ook 26/27 graden afgelopen dagen :O
ThinkPad schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:41:
@N3oC Ben ook wel benieuwd, maar ik denk niet dat de offerte goedkoper wordt. Eerder duurder. De 35ZSX-W is zo'n €200-€420 duurder dan de 50ZS-W.

https://www.comfortklimaa...-zs-w-airconditioner.html
https://www.comfortklimaa...zsx-w-airconditioner.html

https://www.aircodruten.n...subishi-heavy-srk-50zs-w/
https://www.aircodruten.n...ishi-heavy-srk-35zsx-w-2/

(Even twee willekeurige webshops gepakt)
Ben benieuwd, dan zou de 5kw misschien net zo goed zijn qua vermogen. Ben benieuwd naar de offerte!

[ Voor 28% gewijzigd door N3oC op 25-07-2022 11:57 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• MotorBeast
  • Nu online
N3oC schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Helaas is de rest van het huis niet voorbereid op LTV (55c gaat goed, 50c wordt al lastig) en is de CVketel nog niet aan vervanging toe (evenals mijn gasformuis en pannen), al die kosten opgeteld stel ik dat liever nog even uit.

En hoofddoel wil niet zeggen dat de koelfunctie niet gebruikt gaat worden >:) Mijn werkkamer is de afgelopen 2 weken smiddags bijna niet te doen, woonkamer wordt ook 26/27 graden afgelopen dagen :O
Koelen is L/L dan weer King. d:)b

• dunedanh
Ik realiseer mij door de post van N3oC dat ik iets vergeten ben te melden wat misschien toch wel belangrijk is. Het is voor mij de hoop/verwachting de airco's te gaan gebruiken als hoofdverwarming in het huis. Ook de units op de verdieping verwacht ik daarom "standaard" aan te hebben, niet alleen als ik in de ruimtes aanwezig ben (bijvoorbeeld alleen s avonds aanzetten voor het slapen). Het minimaal opgenomen vermogen is wel een beetje een ding om naar te kijken, maar de vraag is of dat opweegt ten opzichte van het hebben van twee afzonderlijke installaties als ze toch in principe beide actief zijn, of denk ik nu verkeerd?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:33
Wij hebben een huis gekocht en zijn voornemens om tenminste 2 L/L warmtepompen te installeren.

Ik wil één unit in de woonkamer om te verwarmen en één unit op de zolder om te koelen.
Mijn vriendin is een koukleum, we zitten in de zomer voornamelijk buiten en wij hebben geen behoefte om het hele huis te koelen naar 21 graden. We willen wel de zolder comfortabel hebben, warmte stijgt op en in de zomer wordt dat waarschijnlijk mijn thuiswerkplek.

In eerste instantie had ik mijn ogen gevestigd op een hybride warmtepomp (CV ketel is van 2020). Maar het gasverbruik van de vorige eigenaren heeft mij daarvan weerhouden. Het huis heeft geen vloerverwarming, maar wel grote radiatoren, maar ook relatief veel glas beneden.

Het betreft een 2-onder-1-kapper van ongeveer 150m2 uit 1967, volledig geïsoleerd (op een stukje vloer na). Energielabel C met 12 zonnepanelen en rolluiken op de eerste etage. De benedenverdieping is 70m2 (T vorm), de leefgedeelte zolder ongeveer 23m2.

Ik volg dit topic al een tijdje en ik heb inmiddels 3 afspraken staan met airco/wamrtepomp bedrijven. Graag wil ik mij een beetje voorbereiden voor de gesprekken met de leveranciers.

Een paar functionele en niet-functionele wensen:
- Daikin of MHI
- Vloerunit voor de woonkamer (indien mogelijk achter radiator ombouw)
- Wandunit voor de zolder
- Lichte voorkeur voor multisplit ivm aanzicht zijkant woning, 1 unit zal niet echt zichtbaar zijn, 2 wel
- Ergste hitte wegnemen op de eerste etage (waar geen unit hangt)

Verwachte capaciteit:
- 3,5 KWh voor de woonkamer
- 2KWh voor de zolder

Ik twijfel of wij met een unit op de zolder de ergste hitte op de eerste etage kunnen wegnemen. Dit werkte bij mijn vorige huis met een mobiele unit, maar dat huis was beter geïsoleerd. Helaas hebben wij geen strategische plek op de eerste etage, bijvoorbeeld de overloop, om een unit op te hangen.

Zit ik goed met het vermogen? Wat denken jullie over het indirect wegnemen van warmte van de eerste etage? Andere tips en opmerkingen zijn uiteraard ook welkom :)

• MotorBeast
  • Nu online
dunedanh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:35:
Ik realiseer mij door de post van N3oC dat ik iets vergeten ben te melden wat misschien toch wel belangrijk is. Het is voor mij de hoop/verwachting de airco's te gaan gebruiken als hoofdverwarming in het huis. Ook de units op de verdieping verwacht ik daarom "standaard" aan te hebben, niet alleen als ik in de ruimtes aanwezig ben (bijvoorbeeld alleen s avonds aanzetten voor het slapen). Het minimaal opgenomen vermogen is wel een beetje een ding om naar te kijken, maar de vraag is of dat opweegt ten opzichte van het hebben van twee afzonderlijke installaties als ze toch in principe beide actief zijn, of denk ik nu verkeerd?
Mijn ervaring met single en multi. Beneden single 4,2 loopt veel mooier en gelijkmatiger met 1 unit binnen regelt op 1 unit buiten en dus minder complex voor de unit om mooi laag stabiel te lopen. Mijn multi boven waar 2 units op zitten varieert veel meer in compressorsnelheid en tevens omdat erop een 4,5 2 units staan te trekken resulteert dit bij ongunstige omstandigheden in meer defrosts. Dit alles bij verwarmen. Koelen doen die machines sowieso veel makkelijker. Logisch want van 5 graden buiten verwarmen naar 20 binnen is een veel groter verschil dan van 30 buiten naar 23 binnen.

Ik neem aan dat je beneden het op 21 graden wil hebben en boven zo'n 18/19 graden. Oftewel in tussenseizoen ga ik ervan uit dat je units boven bijna niets doen/afslaan en dan zit je beneden zeker met een pendelende machine door een hoog minimaal vermogen van een multi.

• MotorBeast
  • Nu online
Abom schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:40:
Wij hebben een huis gekocht en zijn voornemens om tenminste 2 L/L warmtepompen te installeren.

Ik wil één unit in de woonkamer om te verwarmen en één unit op de zolder om te koelen.
Mijn vriendin is een koukleum, we zitten in de zomer voornamelijk buiten en wij hebben geen behoefte om het hele huis te koelen naar 21 graden. We willen wel de zolder comfortabel hebben, warmte stijgt op en in de zomer wordt dat waarschijnlijk mijn thuiswerkplek.

In eerste instantie had ik mijn ogen gevestigd op een hybride warmtepomp (CV ketel is van 2020). Maar het gasverbruik van de vorige eigenaren heeft mij daarvan weerhouden. Het huis heeft geen vloerverwarming, maar wel grote radiatoren, maar ook relatief veel glas beneden.

Het betreft een 2-onder-1-kapper van ongeveer 150m2 uit 1967, volledig geïsoleerd (op een stukje vloer na). Energielabel C met 12 zonnepanelen en rolluiken op de eerste etage. De benedenverdieping is 70m2 (T vorm), de leefgedeelte zolder ongeveer 23m2.

Ik volg dit topic al een tijdje en ik heb inmiddels 3 afspraken staan met airco/wamrtepomp bedrijven. Graag wil ik mij een beetje voorbereiden voor de gesprekken met de leveranciers.

Een paar functionele en niet-functionele wensen:
- Daikin of MHI
- Vloerunit voor de woonkamer (indien mogelijk achter radiator ombouw)
- Wandunit voor de zolder
- Lichte voorkeur voor multisplit ivm aanzicht zijkant woning, 1 unit zal niet echt zichtbaar zijn, 2 wel
- Ergste hitte wegnemen op de eerste etage (waar geen unit hangt)

Verwachte capaciteit:
- 3,5 KWh voor de woonkamer
- 2KWh voor de zolder

Ik twijfel of wij met een unit op de zolder de ergste hitte op de eerste etage kunnen wegnemen. Dit werkte bij mijn vorige huis met een mobiele unit, maar dat huis was beter geïsoleerd. Helaas hebben wij geen strategische plek op de eerste etage, bijvoorbeeld de overloop, om een unit op te hangen.

Zit ik goed met het vermogen? Wat denken jullie over het indirect wegnemen van warmte van de eerste etage? Andere tips en opmerkingen zijn uiteraard ook welkom :)
Als je zorgt dat de unit richting het trapgat hard blaast en niet adhoc gaat koelen, koelt het beneden wel mee, maar niet optimaal. En je zal de unit op zolder bijvoorbeeld op 21 moeten zetten en hard moeten laten blazen om het op de eerste naar 23/24 graden te krijgen. Ik koel met 2 units boven, eerste etage en zolder en merk dat er toch behoorlijk wat lucht van de zolder naar beneden stroomt. Met verwarmen heb je dan weer geen bal aan dat ding op zolder. Ik zeg hang er ook 1 op je slaapkamer bij en je wordt echt blij, zowel met koelen als verwarmen.

En niets achter een radiatorombouw doen!!!!! :X Kost je veel te veel rendement. Het is geen radiator met 60 graden water. ;) Vraag me ook af of je met een vloermodel de lucht ook wel goed verspreid krijgt in een ruime woonkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 13:08 ]

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
MacD007 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:56:
[...]

Wat is de reden voor deze eis, door de afmetingen van de meste ventilatoren en de filtersystemen zal de diepte meer dan de gewenste diepte zijn, de aangegeven daikin zal zeker boven de genoemde prijs liggen, zelfs ruim daarboven. Is er geen andere locatie waar een diepte geen probleem is?
Nee helaas. We hebben er uitgebreid over nagedacht. Tevens een aircospecialist langs laten komen en die zei ook dat dit de enige fatsoenlijke plek is om effectief een airco goed te kunnen laten functioneren. Plafonds zijn te laag voor een plafond model. Inbouw word lastig ivm beton plafond. Voor vloermodel is geen ruimte en was de aircozaak ook niet echt over te spreken als het echt niet moet.

1 plek is een soort nis waar hij perfect kan hangen. Er loopt alleen een trap voor langs. Met 18 cm steekt hij niet uit die nis, elke centimeter dat hij meer uit steekt vergroot de kans dat iemand er aan stoot met gevolg voor mens en binnenunit. Als het echt niet anders kan, dan is het maar zo. Maar om zo dicht mogelijk bij een diepte van 18cm te blijven voor de binnenunit is dus zeer gewenst.

De daikin is alleen een zeer prijzig alternatief. Heb al een paar merken bekeken (LG, MHI) en dat is allemaal 21-23 cm wat betekend dat hij 3-5 uit de nis/muur steekt. We overwegen het nu toch, maar als er een merk is die een iets minder diepe binnenunit heeft, dan heeft dat absoluut de voorkeur.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:29
joostbo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:01:
[...]

Nee helaas. We hebben er uitgebreid over nagedacht. Tevens een aircospecialist langs laten komen en die zei ook dat dit de enige fatsoenlijke plek is om effectief een airco goed te kunnen laten functioneren. Plafonds zijn te laag voor een plafond model. Inbouw word lastig ivm beton plafond. Voor vloermodel is geen ruimte en was de aircozaak ook niet echt over te spreken als het echt niet moet.

Wij zijn heel tevreden over ons "vloermodel' van Daikin.
Als hij deze winter even goed de woonkamer warm krijgt dan hij ze nu koelt.
Gaan we heel tevreden zijn van onze aankoop.

1 plek is een soort nis waar hij perfect kan hangen. Er loopt alleen een trap voor langs. Met 18 cm steekt hij niet uit die nis, elke centimeter dat hij meer uit steekt vergroot de kans dat iemand er aan stoot met gevolg voor mens en binnenunit. Als het echt niet anders kan, dan is het maar zo. Maar om zo dicht mogelijk bij een diepte van 18cm te blijven voor de binnenunit is dus zeer gewenst.

De daikin is alleen een zeer prijzig alternatief. Heb al een paar merken bekeken (LG, MHI) en dat is allemaal 21-23 cm wat betekend dat hij 3-5 uit de nis/muur steekt. We overwegen het nu toch, maar als er een merk is die een iets minder diepe binnenunit heeft, dan heeft dat absoluut de voorkeur.

• MotorBeast
  • Nu online
joostbo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:01:
[...]

Wat bedoel je met een nis? Een unit moet vrij kunnen aanzuigen en blazen wil hij goed kunnen functioneren. Anders krijg je geheid problemen met je regeling, wellicht hoog verbruik of te vroeg afslaan. Fotootje? Niet gaan rommelen want daar krijg je spijt van en het is allemaal duur zat. Of plaats even een tekening van je situatie. Er zijn hier voor veel mensen al oplossingen voorbij gekomen waar de "specialisten" niet aan dachten.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 14:55 ]

• Recona
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-10-2025
iIk heb wat advies nodig over aanschaf Multi spilt unit,

Mijn woonkamer 48,68 m3
Kamer 1 29,03 m3
Kamer 2 24.51 m3

Deze combinaties wil ik aanschaffen

woonkamer 48,68 m3 ( Daikin Bluevolution Perfera Wand-unit FTXM25R 2,5 KW )

Kamer 1 29,03 m3 ( Daikin Bluevolution Perfera Wand-unit CTXM15R 1,5 KW )

Kamer 2 24.51 m3 ( Daikin Bluevolution Perfera Wand-unit CTXM15R 1.5 KW )

Buiten-unit ( Daikin Airconditioning Buiten-unit 3MXM40N 4.0 KW )

Voor mij gaat het hoofzakelijk voor het goed Verwarmen
Overdag woord alleen kamer 2 gebruik (1,5 KW)

En in de avond woonkamer (2,5 KW) en kamer 2 (1,5 KW)
Flat redelijke geïsoleerde
Voor mij is ook belangrijk dat de airco niet gaat pendelen
Mij probleem is dat ik in een flat woon 2 hoog en ik kan buiten geen meerderen airco’s plaatsen , ook moet ik rekening houden met de buren wat betref Geluidsniveau buiten-unit
Deze unit kom op mijn achter balkon te staan

Ik zou graag jullie menig willen weten
Alvast bedankt

[ Voor 18% gewijzigd door Recona op 25-07-2022 15:14 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Recona schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:58:

Mijn woonkamer 48,68 m3
Kamer 1 29,03 m3
Kamer 2 24.51 m3

Alvast bedankt
Heb je zelf al wat gezocht hier? Vermogens lijken me okee, maar alles op 1 multisplit kan nadelen hebben. Pendelen en iets meer defrosts bij alle units aan. Lees even hierboven een post van mij.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
Recona schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:58:

Mijn woonkamer 48,68 m3
Kamer 1 29,03 m3
Kamer 2 24.51 m3

Flat redelijke geïsoleerde
Voor mij is ook belangrijk dat de airco niet gaat pendelen

Alvast bedankt
Zijn dat echt m3 of bedoel je m2 ? Oftwel is het lxbxh of lxb ?
Als het echt m3 is dan zijn die units prima qua vermogen. Uit mijn hoofd gaat die buiten unit ook ver genoeg terug, maar dan zou je de volledige specs moeten bekijken.
Pendelen is in kleine ruimtes(als het m3 is) bijna niet 100% te voorkomen, of je moet deuren/ramen open houden.

• MotorBeast
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Zijn dat echt m3 of bedoel je m2 ? Oftwel is het lxbxh of lxb ?
Als het echt m3 is dan zijn die units prima qua vermogen. Uit mijn hoofd gaat die buiten unit ook ver genoeg terug, maar dan zou je de volledige specs moeten bekijken.
Pendelen is in kleine ruimtes(als het m3 is) bijna niet 100% te voorkomen, of je moet deuren/ramen open houden.
Valt wel mee hoor. Als ik bij echte koude buiten boven 2 units tegelijk aanzet op mijn multi om te verwarmen pendelt hij niet. Wel met 1 aan. En dat gaat hij doen. Volgens mij als je ze op singles zet zal dat mooier draaien. Ik ben sowieso altijd fan van single als je plaats hebt (en die had ik niet :'( ). Lijkt mij stug dat een 3 poorts multi net zover terug kan als een single. En bij uitval van 1 unit heb je er altijd nog over. Ook fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 15:13 ]

• Recona
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-10-2025
de ruimtes zij in m3 bereken

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
@MotorBeast tja wat is "echte koude" en hoe vaak komt dat voor ;)
Een 2-3 poorts multi kan meestal niet zo ver terug nee, maar bij sommige units scheelt het maar 0,1 tot 0,4 kW ofzo. Dat is wel te overzien.

IMO: multi is beter als je ze vaak tegelijk aan hebt, single is beter als dat vaker niet zo is. Maar de meningen zijn verdeelt en het zal ook per merk/model wat verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 25-07-2022 15:15 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:15:
@MotorBeast tja wat is "echte koude" en hoe vaak komt dat voor ;)
Een 2-3 poorts multi kan meestal niet zo ver terug nee, maar bij sommige units scheelt het maar 0,1 tot 0,4 kW ofzo. Dat is wel te overzien.

IMO: multi is beter als je ze vaak tegelijk aan hebt, single is beter als dat vaker niet zo is. Maar de meningen zijn verdeelt en het zal ook per merk/model wat verschil maken.
Ik stook alleen boven als het onder de 19 graden komt. Na mijn isolatie 1/2 jaar geleden afgelopen winter (winter waar? o<:) ) niet meer. Kwam er niet meer onder. d:)b Met koelen pendelt het hier nooit, maar nogmaals ze draaien dan ook altijd tegelijk.

Bewust beneden daarom ook die op een single geplaatst. Daar wordt wel gestookt naar 21/22 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 15:19 ]

Pagina: 1 ... 179 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic