Wij hebben een huis gekocht en zijn voornemens om tenminste 2 L/L warmtepompen te installeren.
Ik wil één unit in de woonkamer om te verwarmen en één unit op de zolder om te koelen.
Mijn vriendin is een koukleum, we zitten in de zomer voornamelijk buiten en wij hebben geen behoefte om het hele huis te koelen naar 21 graden. We willen wel de zolder comfortabel hebben, warmte stijgt op en in de zomer wordt dat waarschijnlijk mijn thuiswerkplek.
In eerste instantie had ik mijn ogen gevestigd op een hybride warmtepomp (CV ketel is van 2020). Maar het gasverbruik van de vorige eigenaren heeft mij daarvan weerhouden. Het huis heeft geen vloerverwarming, maar wel grote radiatoren, maar ook relatief veel glas beneden.
Het betreft een 2-onder-1-kapper van ongeveer 150m2 uit 1967, volledig geïsoleerd (op een stukje vloer na). Energielabel C met 12 zonnepanelen en rolluiken op de eerste etage. De benedenverdieping is 70m2 (T vorm), de leefgedeelte zolder ongeveer 23m2.
Ik volg dit topic al een tijdje en ik heb inmiddels 3 afspraken staan met airco/wamrtepomp bedrijven. Graag wil ik mij een beetje voorbereiden voor de gesprekken met de leveranciers.
Een paar functionele en niet-functionele wensen:
- Daikin of MHI
- Vloerunit voor de woonkamer (indien mogelijk achter radiator ombouw)
- Wandunit voor de zolder
- Lichte voorkeur voor multisplit ivm aanzicht zijkant woning, 1 unit zal niet echt zichtbaar zijn, 2 wel
- Ergste hitte wegnemen op de eerste etage (waar geen unit hangt)
Verwachte capaciteit:
- 3,5 KWh voor de woonkamer
- 2KWh voor de zolder
Ik twijfel of wij met een unit op de zolder de ergste hitte op de eerste etage kunnen wegnemen. Dit werkte bij mijn vorige huis met een mobiele unit, maar dat huis was beter geïsoleerd. Helaas hebben wij geen strategische plek op de eerste etage, bijvoorbeeld de overloop, om een unit op te hangen.
Zit ik goed met het vermogen? Wat denken jullie over het indirect wegnemen van warmte van de eerste etage? Andere tips en opmerkingen zijn uiteraard ook welkom