Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.262 views

• Drone
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2024
MotorBeast schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Geruststelling voor je misschien. Ik heb de Perfera in 4,2 en 2,5 en 2 en heb nergens last van, lees is gewoon stil. Ik herken de klacht helemaal niet.
O, goed om te horen!

Heb je exact het zelfde model dat ik omschreef?

Ik heb er 0 verstand van, doe een poging tot.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Hallo, heb je hier een voorbeeld of fragment van?

We hebben deze week ook een offerte laten maken voor de

1x ftxm42r
2x FTXM20R

Ik vroeg nog aan hem van: zijn er wellicht dingen waar ik me aan kan ergeren als in geluiden.
Zijn antwoord was nee.

Ik ben vandaag aan het zoeken naar gebruikerservaringen en naast theorie heb ik weinig praktijk kennis.

Word je van dit geluid wakker, of is het storend?
Mijn Perfera maakt echt 0 bijgeluiden, ik denk dat dit komt omdat sommige installateurs de kap er niet juist of te strak omheen zetten. Heb zelf de kap er een keer afgehaald en dat luistert vrij nauw, als er dus frictie zit kan je dus bijgeluiden krijgen, logisch ook want er zitten best wat bewegende delen in die praktisch tegen de zijkanten en voorkanten aan bewegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 21-07-2022 20:20 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:44

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Tagor555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:33:
Wil 1 airco apart op 1 groep. 3,5 of 5 Kw unit, nu lees ik in de specs dat je dan 16A traag moet gebruiken. Nu zijn dit de kosten niet maar doet iedereen dit?
Ik wil inderdaad een een multisplit op 1 zekering B16 of C16 en dan de andere ook
Team-RiNo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Ik heb de 3MXM52N dus iets groter dan die jij krijgt en deze zit incl. de binnenunits op één 16A zekering. De hoogste piek die ik ooit gemeten heb is 3017W.
Hier heb ik super veel aan. Dit bevestigd mijn vermoeden. De specs van Daikin geven 30A zekering aan om een of andere reden, _/-\o_

Heb je toevallig een foto van de sticker op de unit?

[ Voor 3% gewijzigd door Antera op 21-07-2022 20:20 ]

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:00
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:16:
[...]

O, goed om te horen!

Heb je exact het zelfde model dat ik omschreef?

Ik heb er 0 verstand van, doe een poging tot.
3 jaar oud en veel in gebruik geweest. Enige probleempje wat ik heb gehad was een verstopte afvoer in condensafvoer. Wat soda erin en opgelost. Heb van de week de unit binnen en buiten open gehad en nog steeds brandschoon dus onderhoud ook nog niet nodig. Ik zou niet anders willen dan een Daikin en heb geen klachten. Witte kap is ook niet verkleurd naar geel. NB: ben geen aandeelhouder. :+

• Drone
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Mijn Perfera maakt echt 0 bijgeluiden, ik denk dat dit komt omdat sommige installateurs de kap er niet juist of te strak omheen zetten. Heb zelf de kap er een keer afgehaald en dat luistert vrij nauw, als er dus frictie zit kan je dus bijgeluiden krijgen, logisch ook want er zitten best wat bewegende delen in.
Ah fijn om te horen! :)

Ben een complete noob op dit gebied, het is mijn eerste avond dat ik me enigsinds verdiep.
Mijn hoofd zit inmiddels vol maar dit is mijn offerte:

1x buitenunit: 3MXM52A (Multisplitbuitendeel 3-poort 5.2KW
2x FTXM20R Wandmodel Perfera 2.0 KW (slaapkamer)
1x FTXM42R Wandmodel Perfera 4.2 KW (woonkamer)

Totaal € 5675,00
inclusief montage etc etc.

Thoughts?

Vraag 1: zijn dit nieuwere modellen, bouwjaar?
Vraag 2: Wat komt hierna, of boven, is er beter dan dit en waar zit dat zich dan in?

Zitten er aan deze modellen voor of nadelen?
Kan ik beter iets anders overwegen / voorstellen?

Het liefste hoop ik dat deze set gewoon goed is, zonder dat ik me nog teveel moet verdiepen.
We zijn al 4 adviseurs verder, deze is de eerste die super goed voelt. Anders ben ik weer 3 maanden verder, en ik heb me zeker wel ingelezen en lees alleen maar veel goeds op Tweakers of daikin, maar alle modellen vergelijken, en waar de verschillen nu in zitten dat begrijp ik toch niet zomaar.

Weet verder niet wat ik precies kan vragen, alvast bedankt! :)

[ Voor 19% gewijzigd door Drone op 21-07-2022 20:28 ]

• Servee
  • Niet online
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Ah fijn om te horen! :)

Ben een complete noob op dit gebied, het is mijn eerste avond dat ik me enigsinds verdiep.
Mijn hoofd zit inmiddels vol maar dit is mijn offerte:

1x buitenunit: 3MXM52A (Multisplitbuitendeel 3-poort 5.2KW
2x FTXM20R Wandmodel Perfera 2.0 KW (slaapkamer)
1x FTXM42R Wandmodel Perfera 4.2 KW (woonkamer)

Totaal € 5675,00

Thoughts?

Vraag 1: zijn dit nieuwere modellen, bouwjaar?
Vraag 2: Wat komt hierna, of boven, is er beter dan dit en waar zit dat zich dan in?

Wil het natuurlijk graag moeiteloos kunnen bedienen.

Zitten er aan deze modellen voor of nadelen?

Weet verder niet wat ik precies kan vragen, alvast bedankt! :)
Prijs lijkt me prima, de modellen zijn nieuw de R modellen zijn vanaf 2021. De Perfera is het premium model met “standaard” looks maar alsnog vind ik een mooie kast.

De stylish die erboven komt heeft een andere sensor en iets aangepaste ventilator en andere looks, daarboven komt de Ururu Sarara dat is het topmodel met een best hogere prijs.

Eronder zitten de Comfora, Sensira en de Siësta, ook prima maar dat zijn de instap modellen en vooral geschikt voor te koelen.

Je hebt ook nog de Emura maar die zie je niet zoveel.

De Perfera is gewoon een top ding met A+++ in zowel koelen als verwarmen, ik ben er super tevreden mee, binnen en buiten erg stil. De boel is prima aan te sturen met de Daikin Onecta app Ik kan zo geen nadelen benoemen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Drone
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Prijs lijkt me prima, de modellen zijn nieuw de R modellen zijn vanaf 2021. De Perfera is het premium model met “standaard” looks maar alsnog vind ik een mooie kast.

De stylish die erboven komt heeft een andere sensor en iets aangepaste ventilator en andere looks, daarboven komt de Ururu Sarara dat is het topmodel met een best hogere prijs.

Eronder zitten de Comfora, Sensira en de Siësta, ook prima maar dat zijn de instap modellen en vooral geschikt voor te koelen.

De Perfera is gewoon een top ding met A+++ in zowel koelen als verwarmen, ik ben er super tevreden mee, binnen en buiten erg stil. De boel is prima aan te sturen met de Daikin Onecta app Ik kan zo geen nadelen benoemen.
Je bent toch niet toevallig mijn adviseur he? Grapje :)

Nou, fijn om te horen. Dan kan ik mijn moeder eindelijk vertellen, dat we akkoord kunnen gaan.
Ik verdiep me altijd graag, terwijl moeder zo is van: ja, laat maar gaan!

Fijn dat ik informatie kon vinden vandaag, over deze modellen en jouw en jullie uitgebreide uitleg. Nu hoef ik niet meer te struikelen over bepaalde begrippen, en typenummers.

Jouw uitleg was precies wat ik allemaal wilde uitzoeken, en nog beter is dat je ze zelf ook hebt en daarmee mijn zorgen hebt weggenomen.

Duizend maal dank.

• MotorBeast
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Je bent toch niet toevallig mijn adviseur he? Grapje :)

Nou, fijn om te horen. Dan kan ik mijn moeder eindelijk vertellen, dat we akkoord kunnen gaan.
Ik verdiep me altijd graag, terwijl moeder zo is van: ja, laat maar gaan!

Fijn dat ik informatie kon vinden vandaag, over deze modellen en jouw en jullie uitgebreide uitleg. Nu hoef ik niet meer te struikelen over bepaalde begrippen, en typenummers.

Jouw uitleg was precies wat ik allemaal wilde uitzoeken, en nog beter is dat je ze zelf ook hebt en daarmee mijn zorgen hebt weggenomen.

Duizend maal dank.
Prijs is zeker zeer goed want dat betaalde ik ongeveer 3 jaar geleden. Je leverancier heeft nog niet gehoord van inflatie. 8)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:32
Heeft u toevallig nog tips of waarbij op te letten bij de units?

Ik wil zelf ook een 2MXM50A plaatsen met daarin een FTXM42-R en een FTXM25-R.

Hebben de units al een deel leiding bevestigd waar de STEK-monteur aan soldeert?
Ik zag dit bij een ander merk langskomen.

Bij voorbaat dank.

• Drone
MotorBeast schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Prijs is zeker zeer goed want dat betaalde ik ongeveer 3 jaar geleden. Je leverancier heeft nog niet gehoord van inflatie. 8)
Ha lol. Hoe zit dat? Komt misschien omdat ik uit het Zuiden kom, daar is alles goedkoper :+

• Drone
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Ohja, dat was nog een vraag:

Ik zag zijn assortiment ook de 'stylish' en daarom ging ik twijfelen en onderzoek doen.

Is die upgrade het waard? Dat is volgens mij een € 500-700 duurder.

Ik ben nog jong, althans bijna 30 x) en moet er nog vast 40+ jaar tegen-aan kijken.
Althans, geen idee hoelang zoiets mee gaat, anyways:

Zitten er fucties, of specs in die het waard zijn i.t.t. Perfera?

• MotorBeast
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Ha lol. Hoe zit dat? Komt misschien omdat ik uit het Zuiden kom, daar is alles goedkoper :+
Nou niet echt. Ik koop mijn tweedehands auto's altijd bewust boven de sloot en mijn nieuwe kozijnen komen ook niet uit Brabant. Die zijn hier juist duurder. Ben nu bezig met een L/W en de hoogste prijs was 7 mille duurder dan de goedkoopste boven de sloot.

Maar bestellen die handel en genieten maar!!!

• MotorBeast
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Ik zag zijn assortiment ook de 'stylish' en daarom ging ik twijfelen en onderzoek doen.

Ik ben nog jong, althans bijna 30 x) en moet er nog vast 40+ jaar tegen-aan kijken.

Nee, alleen uiterlijk. Hij is echt mooi maar ik vond het de euro's niet waard. En de vrouw (die is niet moeilijk gelukkig) ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2022 20:51 ]

• Servee
  • Niet online
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Heb de unit zelf niet, zoals aangegeven is de ventilator anders gebouwd (coanda effect) en is de temperatuur sensor anders en natuurlijk het design als je dat belangrijk vind. Verder is de unit intern hetzelfde. De buitenunit is hetzelfde als de Perfera.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Hebben de units al een deel leiding bevestigd waar de STEK-monteur aan soldeert?

Bij voorbaat dank.
Wat ik me kan herinneren wel, de installateur heeft daaraan de leidingen naar de buitenunit gelast.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
*knip*, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2022 21:13 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:36
*knip*, offtopic

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Hallo, heb je hier een voorbeeld of fragment van?

We hebben deze week ook een offerte laten maken voor de

1x ftxm42r
2x FTXM20R

Ik vroeg nog aan hem van: zijn er wellicht dingen waar ik me aan kan ergeren als in geluiden.
Zijn antwoord was nee.

Ik ben vandaag aan het zoeken naar gebruikerservaringen en naast theorie heb ik weinig praktijk kennis.

Word je van dit geluid wakker, of is het storend?
Ik hoor luid en duidelijk dat de servo de flap heen en weer beweegt. Je hoort dan een duuuuuuuu. Dan stopt het geluid even. En dan gaat de flap de andere kant op en hoor je het weer. In mijn oren dus niet stil, maar niet voor iedereen storend. Ik zou er niet wakker van worden. Ik had alleen niet verwacht dat het geluid zou maken.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
*knip*, offtopic

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• elektriekert
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Wat ik me kan herinneren wel, de installateur heeft daaraan de leidingen naar de buitenunit gelast.
Heb een handleiding doorgenomen van de binnenunit en daar wordt beschreven dat je dezelfde diameter leiding moet gebruiken als de buitenunit heeft en men gebruik maakt van Flare connecties.
Ik meen dit gezien te hebben op een installatie video :) .
Moet goedkomen

• Servee
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Ik hoor luid en duidelijk dat de servo de flap heen en weer beweegt. Je hoort dan een duuuuuuuu. Dan stopt het geluid even. En dan gaat de flap de andere kant op en hoor je het weer. In mijn oren dus niet stil, maar niet voor iedereen storend. Ik zou er niet wakker van worden. Ik had alleen niet verwacht dat het geluid zou maken.
Dat hoort dus niet, zou als je het aandurft even de kap er af halen en opnieuw monteren zonder spanning anders even je installateur het laten oplossen.

Hier een foto van mijn unit, op de onderste lijn zit de kap met 4haakjes op de binnenunit, bij de gele pijlen zit de boel ook vrij snel te strak als je de boel te hard aandrukt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2t_Tr_O5CQ4_inM_f_vb1baed8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKDhRiiqGeAQ53geHUieIgKh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Servee op 21-07-2022 21:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-11-2025
Ook ik wil jullie om advies vragen.

Ik wil een airco in de woonkamer/keuken en eentje op de slaapkamer. In de slaapkamer voor koeling en in de woonkamer voor koeling en verwarming om de tijd te overbruggen tot er in de toekomst een warmtepomp komt. De keuze is gevallen op airco's van het merk Mitsubishi H.I. Ik wil graag jullie advies voor m.n. de airco in de woonkamer/keuken.
Enkele gegevens:
⦁ Woonkamer/keuken van 45m².
⦁ Muurisolatie +/- Rc 3.
⦁ Ramen binnenkort 5-14-4; ik twijfel of dat net wel of net niet is hr++ is.
⦁ Rolluiken voor alle ramen om 's zomers de zon van de ramen te houden.

Ik dacht in eerste instantie aan 3,5kW, omdat die bij verwarmen slechts een minimum vermogen van 0.8kW (0,9kW bij koelen) heeft en uit wat ik op dit forum lees meen ik op te kunnen maken dat dit misschien wel belangrijker is dan het maximum vermogen. Volgens de specs in de brochure is het verwarmingsvermogen 3,4kW bij 10 graden onder nul. Dat is niet voldoende - ik schat dat daar ongeveer 4kW voor nodig is - maar dan kan de C.V. bijspringen. Ik vraag me echter af of deze unit bij veel voorkomende temperaturen rond het vriespunt - overdag enkele graden hoger, 's nachts enkele graden lager - niet te hard hoeft te werken.

Alternatief zou dan een unit van 5kW zijn met een verwarmingsvermogen van 4,5kW bij 10 graden onder nul. Die heeft echter een minimum vermogen van 1,3kW.

Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de reacties.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:36
No49 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:44:
Ook ik wil jullie om advies vragen.

Ik wil een airco in de woonkamer/keuken en eentje op de slaapkamer. In de slaapkamer voor koeling en in de woonkamer voor koeling en verwarming om de tijd te overbruggen tot er in de toekomst een warmtepomp komt. De keuze is gevallen op airco's van het merk Mitsubishi H.I. Ik wil graag jullie advies voor m.n. de airco in de woonkamer/keuken.
Enkele gegevens:
⦁ Woonkamer/keuken van 45m².
⦁ Muurisolatie +/- Rc 3.
⦁ Ramen binnenkort 5-14-4; ik twijfel of dat net wel of net niet is hr++ is.
⦁ Rolluiken voor alle ramen om 's zomers de zon van de ramen te houden.

Ik dacht in eerste instantie aan 3,5kW, omdat die bij verwarmen slechts een minimum vermogen van 0.8kW (0,9kW bij koelen) heeft en uit wat ik op dit forum lees meen ik op te kunnen maken dat dit misschien wel belangrijker is dan het maximum vermogen. Volgens de specs in de brochure is het verwarmingsvermogen 3,4kW bij 10 graden onder nul. Dat is niet voldoende - ik schat dat daar ongeveer 4kW voor nodig is - maar dan kan de C.V. bijspringen. Ik vraag me echter af of deze unit bij veel voorkomende temperaturen rond het vriespunt - overdag enkele graden hoger, 's nachts enkele graden lager - niet te hard hoeft te werken.

Alternatief zou dan een unit van 5kW zijn met een verwarmingsvermogen van 4,5kW bij 10 graden onder nul. Die heeft echter een minimum vermogen van 1,3kW.

Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de reacties.
Je kan prima 3,5 kW nemen. Wanneer is het nu voor langere tijd, dus dag en nacht, -10 geweest? Dat is echt al even geleden.

In dat incidentele geval kan je met een kleine elektrische tijdelijk wat bijstoken. ;-)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 14:10
elektriekert schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Bij voorbaat dank.

[ Voor 61% gewijzigd door objectief2 op 21-07-2022 21:59 ]

• objectief2
Hier zijn alle units gewoon geflared en lekvrij. Vanzelfsprekend houd ik dit de komende tijd nog wel in de gaten (hitte = iets uitzetten, koude = krimpen)

De 2MXM50A heeft een dubbele aansluiting waarbij 1 "normaal" 6.4 en 9.5 als diameter heeft. De andere heeft 6.4 en 12.7. Dus voor die 12.7 moeten meegeleverde verloopstukjes (1+2) worden gebruikt om een 9.5 leiding daarop te kunnen aansluiten. Heb zelf gewoon een standaard 12.7 naar 9.5 verloop gekocht en die is gebruikt. Die verloopstukjes zullen best werken, maar ik heb liever vaste delen ;)

Verder zijn er bij Daikin weinig bijzonderheden. Als je zelf de installatie doet en je montageplaat hangt uiteindelijk niet helemaal waterpas, dan is dat te corrigeren door op 1 van de drie punten bovenaan wat ducttape aan te brengen ;)

Alle units (3 binnen en 2 buiten (1 multi en 1 single) draaien hier geruisloos zonder tikjes, gorgelende geluiden etc. De condenswaterafvoeren doen het ook prima, geheel op zwaartekracht 8) . Voor de 2MXM50A kun je een 16A groep reserveren in de groepenkast. Als interne verbindingskabel heb ik ipv 1.5mm toch 2.5mm genomen en voor de voedingskabel 4mm.

Mochten er nog meer vragen zijn hoor ik het wel

[ Voor 4% gewijzigd door objectief2 op 21-07-2022 22:02 ]

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01 13:49
Na wat 1e dagen koelen vond ik dat mijn FTXF35 wel wat verbruik per uur heeft, maar ik heb hem uiteindelijk voor verwarmen aangeschaft dus kan er wel mee leven (is totaal alsnog niet veel)

Echter lees ik overal dat verwarmen meer verbruik is dan koelen.. Gaat het dan echt om 100/200/300 watt per uur meer oid? Ben erachter dat mijn Daikin Koelen A++ heeft en Verwarmen A+, dus zal toch in normale omstandigheden niet meer dan 1.0kWh zijn per uur hoop ik.

Ik zie onderstaande data in de details van mijn Daikin, dan lijkt het er toch juist op dat verwarmen minder verbruik heeft ?

Opgenomen vermogen koelen: 0.31 / 1.00 / 1.40

Opgenomen vermogen verwarmen: 0.25 / 0.94 / 1.50

(Min. / Nom. / Max.)

• banaliteit
  • Niet online
Babel10 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:13:
Na wat 1e dagen koelen vond ik dat mijn FTXF35 wel wat verbruik per uur heeft, maar ik heb hem uiteindelijk voor verwarmen aangeschaft dus kan er wel mee leven (is totaal alsnog niet veel)

Echter lees ik overal dat verwarmen meer verbruik is dan koelen.. Gaat het dan echt om 100/200/300 watt per uur meer oid? Ben erachter dat mijn Daikin Koelen A++ heeft en Verwarmen A+, dus zal toch in normale omstandigheden niet meer dan 1.0kWh zijn per uur hoop ik.

Ik zie onderstaande data in de details van mijn Daikin, dan lijkt het er toch juist op dat verwarmen minder verbruik heeft ?

(Min. / Nom. / Max.)
Die van mij verbruikt gerust een 1 kwh. Soms 1,2 als t koud is.

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-11-2025
GermanPivo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Je kan prima 3,5 kW nemen. Wanneer is het nu voor langere tijd, dus dag en nacht, -10 geweest? Dat is echt al even geleden.

In dat incidentele geval kan je met een kleine elektrische tijdelijk wat bijstoken. ;-)
Dank voor de reactie.
Een temperatuur van -10 is niet het probleem. Zoals ik al schreef kan de nog aanwezige C.V. dan bijspringen. Ik vraag me af of de unit bij minder extreme maar vaker voorkomende koude omstandigheden niet te hard hoeft te werken.

• banaliteit
  • Niet online
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:23:
[...]

Dat hoort dus niet, zou als je het aandurft even de kap er af halen en opnieuw monteren zonder spanning anders even je installateur het laten oplossen.

Hier een foto van mijn unit, op de onderste lijn zit de kap met 4haakjes op de binnenunit, bij de gele pijlen zit de boel ook vrij snel te strak als je de boel te hard aandrukt. [Afbeelding]
Bedankt! Ik neem aan dat ik in de installatie handleiding kan terugvinden hoe de kap eraf kan? Ik ga er van het weekend naar kijken. Zou echt mooi zijn als ik het geluid kan elimineren.

• Servee
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:19:
[...]

Bedankt! Ik neem aan dat ik in de installatie handleiding kan terugvinden hoe de kap eraf kan? Ik ga er van het weekend naar kijken. Zou echt mooi zijn als ik het geluid kan elimineren.
Hier vind je een uitleg van @Notna over de reiniging van de binnenunit waar hij ook duidelijk uitlegt hoe de kappen eraf moeten en waar je op moet letten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• elektriekert
objectief2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Hier zijn alle units gewoon geflared en lekvrij. Vanzelfsprekend houd ik dit de komende tijd nog wel in de gaten (hitte = iets uitzetten, koude = krimpen)

De 2MXM50A heeft een dubbele aansluiting waarbij 1 "normaal" 6.4 en 9.5 als diameter heeft. De andere heeft 6.4 en 12.7. Dus voor die 12.7 moeten meegeleverde verloopstukjes (1+2) worden gebruikt om een 9.5 leiding daarop te kunnen aansluiten. Heb zelf gewoon een standaard 12.7 naar 9.5 verloop gekocht en die is gebruikt. Die verloopstukjes zullen best werken, maar ik heb liever vaste delen ;)

Verder zijn er bij Daikin weinig bijzonderheden. Als je zelf de installatie doet en je montageplaat hangt uiteindelijk niet helemaal waterpas, dan is dat te corrigeren door op 1 van de drie punten bovenaan wat ducttape aan te brengen ;)

Alle units (3 binnen en 2 buiten (1 multi en 1 single) draaien hier geruisloos zonder tikjes, gorgelende geluiden etc. De condenswaterafvoeren doen het ook prima, geheel op zwaartekracht 8) . Voor de 2MXM50A kun je een 16A groep reserveren in de groepenkast. Als interne verbindingskabel heb ik ipv 1.5mm toch 2.5mm genomen en voor de voedingskabel 4mm.

Mochten er nog meer vragen zijn hoor ik het wel
Zo te lezen verwen je jouw apparatuur wel met die dikke kabels :) .
Ik lees idd net in de specsheet dat er voor de gas kant 2 maten gebruikt worden (3/8” en 1/2”).

Ik zal hierop letten met het bestellen van de units.
Mag ik je vragen via welke weg jij de units hebt aangeschaft. Eventueel in een PB
In de groepenkast is er sowieso nog plek voor een extra groep. Heb al een extra leiding getrokken in de hal richting dakterras voor de aansluiting. :)

Wat betreft de condenswaterafvoeren zal bij 1 van de units een stuk van zo’n anderhalve meter horizontaal zijn.
Ik verwacht hier niet al te veel problemen mee.
Condenspomp wil ik niet aan beginnen vanwege geluid en mogelijke falen.

Dankjewel voor de informatie (y)

• objectief2
elektriekert schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Zo te lezen verwen je jouw apparatuur wel met die dikke kabels :) .
Ik lees idd net in de specsheet dat er voor de gas kant 2 maten gebruikt worden (3/8” en 1/2”).

Ik zal hierop letten met het bestellen van de units.
Mag ik je vragen via welke weg jij de units hebt aangeschaft. Eventueel in een PB
In de groepenkast is er sowieso nog plek voor een extra groep. Heb al een extra leiding getrokken in de hal richting dakterras voor de aansluiting. :)

Wat betreft de condenswaterafvoeren zal bij 1 van de units een stuk van zo’n anderhalve meter horizontaal zijn.
Ik verwacht hier niet al te veel problemen mee.
Condenspomp wil ik niet aan beginnen vanwege geluid en mogelijke falen.

Dankjewel voor de informatie (y)
Voor de 1/2 inch gasleiding is inderdaad het verloopdeel nodig. Vergeet een werkschakelaar niet. Als het eerste deel van de condenswaterafvoer maar schuin loopt, dan kan een horizontaal deel goed worden overbrugd verwacht ik.

En ik houd van goede kabels inderdaad, dus neem graag een maatje groter 8)

[ Voor 3% gewijzigd door objectief2 op 21-07-2022 22:45 ]

• Servee
  • Niet online

(Min. / Nom. / Max.)
Ik heb mijn (single split) unit nog nooit de 1kWh zien aantikken ook niet in de powermodus. Hoogste wat ik ooit heb gezien is 0,7kWh in geval van verwarmen en maar relatief kort. Op tijd de unit aanzetten in geval van koelen is wel slim om hoge aanloopstroom te voorkomen. Eea wel afhankelijk gekozen setpoint t/o ruimte en buitentemperatuur. Verder is de plaatsing van de binnenunit en de berekende inhoud/capaciteit natuurlijk van invloed.

Vwb de specs opgenomen vermogen denk ik dat deze verkeerd om staan in de datasheets.

Op een winterdag met ochtend temperatuur rond vriespunt en overdag rond 5 graden zit ik op 4-4,5 kWh per 24 uur aan verbruik met 100m3

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01 13:49
Servee schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Ik heb mijn (single split) unit nog nooit de 1kWh zien aantikken ook niet in de powermodus. Hoogste wat ik ooit heb gezien is 0,7kWh in geval van verwarmen en maar relatief kort. Op tijd de unit aanzetten in geval van koelen is wel slim om hoge aanloopstroom te voorkomen. Eea wel afhankelijk gekozen setpoint t/o ruimte en buitentemperatuur. Verder is de plaatsing van de binnenunit en de berekende inhoud/capaciteit natuurlijk van invloed.

Vwb de specs opgenomen vermogen denk ik dat deze verkeerd om staan in de datasheets.

Op een winterdag met ochtend temperatuur rond vriespunt en overdag rond 5 graden zit ik op 4-4,5 kWh per 24 uur aan verbruik met 100m3
Daar zou ik voor tekenen, zie wel dat jouw airco A+++ heeft met koelen én verwarmen, mijne is dus wat minder zuinig (A++ koelen en A+ verwarmen). En heb ongeveer 130m3 te doen beneden verdieping.

Tja die specs, zou wel raar zijn als dat fout staat in hun sheets. Maar ik vond het ook al vreemd lijken.

Ik heb voor mijn jaarverbruik ingeschat dat ik met mijn Daikin ongeveer 200 kWh doe met koelen en 1300 kWh met verwarmen, ik hoop dat dat (ruimschoots) genoeg is. Ben zeer benieuwd deze aankomende winter.

Achteraf misschien beter naar een zuinigere Daikin kunnen kijken; maar zonder al teveel kennis leek een A++ en A+ “goed”..

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 11:38
Ik ben in de markt voor voorlopig 2 binnen units, eentje op zolder (schuine daken maar verrekte warm).
En een op de slaapkamer.

Heb nu een offerte binnen voor MHI units: 2 x Mitsubishi Single Split set SRK 35 ZS-W 3.5kW buitenunit + binnenunit. 3700 euro met installatie.

Gedachte was dat 2x single wat stiller is en mocht er nou een keer wat zijn dat de ander het blijft doen.
Ze komen op een aanbouw te staan.

Nu lees ik meer over Daikin hier, daar zou ik ook een offerte voor kunnen opvragen. Wat is hier het consensus, Daikin beter dan MHI? Of erg vergelijkbaar.
Wil wel graag de airco's met de telefoon kunnen bedienen als ik niet thuis ben, dan moet er nog 2x 120 euro wifi module in bij MHI. Lees bij Daikin dat dit niet nodig is.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

• objectief2
Kapitein187 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:44:
Ik ben in de markt voor voorlopig 2 binnen units, eentje op zolder (schuine daken maar verrekte warm).
En een op de slaapkamer.

Heb nu een offerte binnen voor MHI units: 2 x Mitsubishi Single Split set SRK 35 ZS-W 3.5kW buitenunit + binnenunit. 3700 euro met installatie.

Gedachte was dat 2x single wat stiller is en mocht er nou een keer wat zijn dat de ander het blijft doen.

Nu lees ik meer over Daikin hier, daar zou ik ook een offerte voor kunnen opvragen. Wat is hier het consensus, Daikin beter dan MHI? Of erg vergelijkbaar.
Wil wel graag de airco's met de telefoon kunnen bedienen als ik niet thuis ben, dan moet er nog 2x 120 euro wifi module in bij MHI. Lees bij Daikin dat dit niet nodig is.
Daikin heeft inderdaad in iedere unit Wi-Fi ingebouwd. MHI ken ik in de praktijk niet, maar hier is de keus op Daikin gevallen vanwege de WAF-factor. No flame intended, maar die witte hoogglanzende broodtrommels worden hier niet geaccepteerd. Daarom Stylish Blackwood gekozen :)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:11

R-B

Blokkert

Kapitein187 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:44:
En een op de slaapkamer.

Volledig om het even, zelf MHI gekozen. Als je het in de details wilt zoeken, vergelijk de technische gegevens onderling van het 3.5 kW model.

Beiden zijn, zoals OP ook aangeeft, A merken. Samen met Mitsubithi Electric.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Iemand die onderstaand probleem herkent?

De afgelopen dagen uiteraard de airco gebruikt in onze slaapkamer. Woensdagmiddag begon deze opeens vreemd te doen, zie onderstaand filmpje:

Aan de airco zelf is er niets aan te merken, wel aan de condensatiepomp (Sauermann Si-10 van nog geen twee jaar oud).

Ik dacht initieel aan de vlotter in de pomp die niet meer op 0-punt staat waardoor deze maar blijft water oppompen zonder dat er voldoende water op te pompen is. Heb deze terug proper gemaakt en probleem was opgelost.
Sinds gisterenmiddag de airco niet meer gebruikt en opeens deze nacht begint hetzelfde probleem terug.
Moet ik deze nu nóg eens opkuisen (veel meer kan je niet doen lijkt mij maar wat kan er veranderd zijn in 24u tijd?) of is die pomp/vlotter gewoon kapot, wat mij vreemd zou lijken?

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2025

(Min. / Nom. / Max.)
Mijn 3,5kw unit gebruikt gemiddeld 100-120 watt om te koelen, en ~400 watt om te verwarmen, maar dat is natuurlijk heel afhankelijk van buitentemperatuur en andere omstandigheden. Onder de meest extreme omstandigheden (winter, -10 buiten, sneeuw) heb ik mijn unit 1200 watt uit de muur zien trekken, maar dat was voor een kwartiertje nadat ik hem aanzette. Toen het wat op temperatuur was viel ie terug naar 800 watt gemiddeld op die hele koude dagen.

• Servee
  • Niet online
Stancke schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:13:
Iemand die onderstaand probleem herkent?

De afgelopen dagen uiteraard de airco gebruikt in onze slaapkamer. Woensdagmiddag begon deze opeens vreemd te doen, zie onderstaand filmpje:

[YouTube: IMG 1793]

Aan de airco zelf is er niets aan te merken, wel aan de condensatiepomp (Sauermann Si-10 van nog geen twee jaar oud).

Ik dacht initieel aan de vlotter in de pomp die niet meer op 0-punt staat waardoor deze maar blijft water oppompen zonder dat er voldoende water op te pompen is. Heb deze terug proper gemaakt en probleem was opgelost.
Sinds gisterenmiddag de airco niet meer gebruikt en opeens deze nacht begint hetzelfde probleem terug.
Moet ik deze nu nóg eens opkuisen (veel meer kan je niet doen lijkt mij maar wat kan er veranderd zijn in 24u tijd?) of is die pomp/vlotter gewoon kapot, wat mij vreemd zou lijken?
Kan een verstopping zijn in de leiding anders pompje stuk denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
TigerXtrm schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Mijn 3,5kw unit gebruikt gemiddeld 100-120 watt om te koelen, en ~400 watt om te verwarmen, maar dat is natuurlijk heel afhankelijk van buitentemperatuur en andere omstandigheden. Onder de meest extreme omstandigheden (winter, -10 buiten, sneeuw) heb ik mijn unit 1200 watt uit de muur zien trekken, maar dat was voor een kwartiertje nadat ik hem aanzette. Toen het wat op temperatuur was viel ie terug naar 800 watt gemiddeld op die hele koude dagen.
Eindelijk eens ienand die het opgenomen vermogen uitdrukt in W i.p.v. in Wh/h. Dit leest wel lekker weg zo d:)b

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
MotorBeast schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Je kan bij een Perfera alle hoeken instellen die je zelf wil. Met verwarmen alleen nooit helemaal naar beneden laten blazen (wat men wel adviseert) omdat bij een beetje ruimte dan je never nooit de ruimte egaal warm krijgt en je unit binnen no time afslaat en zalig gaat pendelen. Ik heb hem bij verwarmen op 45 graden staan bij koelen helemaal naar boven. Swing functie gebruik ik bij al mijn units nooit. Ik wil nooit in de luchtstroom zitten. Te warm in de winter, en een ijspegel aan je neus in de zomer.
bedankt

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:11
Wat mij opvalt nu ik dit topic een tijdje volg is dat de Daikin's, MHI en ME toch wel heel populair zijn.
Zelf heb ik door de lokale "handelaar" net voor de zomer 3 Mitsui's laten installeren (1 multisplit met 12k BTU en 1 single split 12k BTU, trendline)

Tot dus ver ben ik zeer tevreden over deze machines. Oke, met verwarmen moet ik nog ervaring op doen, maar het koelen doen ze perfect.
De single hangt op de werkkamer (10m2),
De multisplit op de slaapkamer (10m2) en woonkamer/keuken (40m2) (die 2 ruimtes zitten mooi bovenelkaar)

De specs van de Mitsui's zagen mij er ook wel prima uit en wil ik toch even met jullie delen

Single split
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qYwXUWcBHACLJOuGJnvyM8t6K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWDBN1zYBz9lzVDjdCUVkBwE.jpg?f=fotoalbum_large

Multisplit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmmeaT1TdeqyioGJXpNas4_1pX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvZPNAsEe6tjaB7vEAqh3Zjm.jpg?f=fotoalbum_large

natuurlijk is dit een beetje mosterd na de maaltijd om "advies" te vragen over dingen die er al hangen, maar ik vond €3k inclusief installatie, afwerking e.d. niet een hele verkeerde prijs.

De begrippen moduleren en pendelen moet ik nog een beetje begrijpen. Wat wel opvalt is dat de multisplit in de slaapkamer bijvoorbeeld wel het volgende stroom gedrag laat zien (afbeelding is van vannacht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ci8TpndxyaG8b55mOM-0YFc9uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuVg5sIHMFLlnE69dTNJ3c2R.jpg?f=fotoalbum_large
Begrijp ik het goed dat dit enigsinds onder moduleren valt, met een vrij hoog vermogen?

En hieronder een grafiekje van afgelopen dinsdag (lekker warm) van de werkkamer. Dit noemt men dan pendelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41x_pNhPG-CmKvz6qedO6jx7GV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMUbBVipvQkZDCaynpn50AuV.jpg?f=fotoalbum_large

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:22
QempZoR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:38:
En hieronder een grafiekje van afgelopen dinsdag (lekker warm) van de werkkamer. Dit noemt men dan pendelen?
[Afbeelding]
Ja. Maar wat vooral op valt is dat je unit (dinsdag) niet lager gaat dan zo'n 550W. Dat is erg hoog. Ik heb een 4.2 kW dual-split (van Mitsubishi Electric), en die gaat vrolijk terug tot zo'n 220W 205W. Als jouw unit ook zo laag zou kunnen moduleren zou hij helemaal niet hoeven pendelen.
Misschien toch een nadeeltje aan Mitsui?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:23
Hallo allemaal,

Ik heb veel pagina's gelezen van dit topic (niet alle 710, sorry :), maar wel veel) en ben erg geïnteresseerd in de discussie over vermogen van de warmtepomp voor het verwarmen. Er lijken twee kampen te zijn, waarbij de ene kant zegt liever een wat hoger vermogen te pakken (minder defrosts en zeker weten dat je huis in de ijstijd ook nog lekker warm is) en de anderen zeggen liever een niet te grote unit om pendelen te voorkomen. Ik zal uitleggen waarom dit voor mij een interessant punt is.

Wij gaan aircos laten installeren voor het verwarmen van de woning in de winter. Van het gas af, dus we hebben geen backup. (Al denken we wel aan een houtkachel, maar dat is meer voor de leuk. Het zou als het echt moet natuurlijk als backup kunnen dienen.). De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJxRPn1ogt7L0rmHwDEQlPyHd48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPw5E94VS5t6EnxCKesV6BZ1.png?f=fotoalbum_large

We willen de woonkamer verwarmen en de keuken. Aangezien de deur van de bijkeuken eigenlijk altijd open staat, nemen we die voor de berekening ook mee. Het is een woning uit 97 met spouwisolatie (10cm glaswol), vloerisolatie (10cm van iets, geen idee wat) en HR+ glas en een deel HR++ (bijna alle ramen in de keuken en de ramen in de erker aan de bovenrechterkant van de woonkamer). De woonkamer is 135m3 en de keuken+bijkeuken 70m3.

Ik heb zo goed en kwaad als het me lukte een warmteverliesberekening gedaan, waarbij de transmissieverliezen voor binnen 20C (met de CV stoken we zelden boven de 18-19) en buiten -10C op ca 3kW uitkomen voor de woonkamer en 1.67kW voor de keuken+bijkeuken. Deze berekening klopt waarschijnlijk vrij aardig (via https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/? U waardes berekend e.d.). Voor ventilatieverliezen en infiltratieverliezen en opwarmvermogen heb ik wat waardes aangehouden die ik bij andere voorbeeldberekeningen heb gevonden (en geschaald naar mijn situatie). Ik kom dan uiteindelijk op 5.5kW voor de woonkamer en 2.9kW voor de keuken+bijkeuken, maar daarbij moet meteen gezegd worden dat die laatste categorie verliezen dus zwaar nattevingerwerk is.

De aircoman die langsgeweest is heb ik erg goede ervaringen mee (oude huis, maar ook al in het nieuwe huis voor de bovenverdieping). Die kwam uit op een 2.5kW unit voor de keuken en een 5kW unit voor de woonkamer. In de keuken komt hij boven de deur (rode vakje), want dat is de enige plek waar het enigszins kan en in de woonkamer was de meest logische plek in de hoek van de kamer (rechtsonder, rode vakje). De 2.5kW unit zou hetzelfde zijn als waar we er boven ook al een van hebben, namelijk: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC09SQ . Buitenunit LG PC09SQ.UA3 en binnenunit LG PC09SQ.NSJ. Boven hebben we hier een 2.5kW variant van hangen, een 3.5kW variant en 2x2.0kW (op een duosplit) en dat bevalt uitstekend.

Voor de woonkamer willen we voor een vloermodel gaan (WAF en als we de verhalen moeten geloven is het prettiger voor verwarmen). Dat kon ook een LG zijn (buitenunit LG UUB1.U20 binnenunit LG UQ18F.NA0), maar die binnenunit vonden "we" (;)) niet zo mooi en het minimale vermogen van de buitenunit die hier bij gekozen is, is 2kW. Dat zou het pendelen niet bepaald ten goede komen. We kunnen ook voor Daikin gaan. Dat had eerst niet mijn voorkeur, want dan hebben we zometeen 5 LG binnenunits en 1 Daikin. Leek me niet handig met apps en Home Assistant e.d., maar uiteindelijk is hoofdfunctionaliteit natuurlijk het belangrijkste. Aangezien de Daikin stiller is en de binnenunit mooier, lijkt dat de betere keus. (Daikin was ook nog ietsje goedkoper, maar scheelde niet veel). Dit gaat dan om de RXM50A buitenunit (minimaal vermogen 1.4kW) en FVXM50R binnenunit. Qua minimaal vermogen een stuk lager dan de LG en ik las al in dit topic dat de Daikins in de praktijk nog wel lager gaan?

Hoe dan ook, nu komt mijn twijfelpunt. Na het lezen van meerdere verhalen van "er werd mij 300kW aangeraden en 3.5kW was meer dan genoeg" (:p) twijfel ik of een 35A+35R combinatie van Daikin (dus de 3.5kW versie) niet voldoende zal zijn in mijn situatie. Het voordeel is dat die stiller is en dat deze een hogere SCOP heeft (4.6 vs 4.3; niet een wereld van verschil, maar toch...). Ik had gehoopt dat de 35A dan ook een lager minimaal vermogen zou hebben, maar dat lijkt nog steeds 1.4kW te zijn (al zag ik ergens anders weer 1.3). Om enigszins te waken voor te weinig vermogen in de koude ijstijd kan ik de keukenunit voor een paar tientjes meer laten uitvoeren als 3.5kW. Die buitenunit is nagenoeg identiek aan de 2.5kW versie (zelfde afmeting, geluid en minimaal vermogen).

Als je puur naar de berekeningen kijkt zou je zeggen: pak gewoon de 5kW in de woonkamer en dan zit je veilig. Maar na al jullie verhalen gelezen te hebben is dat wellicht niet de beste keuze :). Wat er ook nog bijgezegd moet worden: in de bijkeuken staan de wasmachine en droger en komt zometeen ook de warmtepompboiler te staan. Dus daar wordt ook wel iets van warmte gegenereerd.

Zijn er mensen die zich herkennen in mijn situatie en een vergelijkbare woning hebben qua bouwjaar/isolatie/inhoud en ervaringen kunnen delen? Alle beetjes extra info en tips zijn welkom! Alvast bedankt

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-01 12:12
Wat mij opvalt nu ik dit topic een tijdje volg is dat de Daikin's, MHI en ME toch wel heel populair zijn.
Zelf heb ik door de lokale "handelaar" net voor de zomer 3 Mitsui's laten installeren (1 multisplit met 12k BTU en 1 single split 12k BTU, trendline)

Tot dus ver ben ik zeer tevreden over deze machines. Oke, met verwarmen moet ik nog ervaring op doen, maar het koelen doen ze perfect.
De single hangt op de werkkamer (10m2),
De multisplit op de slaapkamer (10m2) en woonkamer/keuken (40m2) (die 2 ruimtes zitten mooi bovenelkaar)

De specs van de Mitsui's zagen mij er ook wel prima uit en wil ik toch even met jullie delen

Single split
[Afbeelding]

Multisplit
[Afbeelding]

natuurlijk is dit een beetje mosterd na de maaltijd om "advies" te vragen over dingen die er al hangen, maar ik vond €3k inclusief installatie, afwerking e.d. niet een hele verkeerde prijs.

De begrippen moduleren en pendelen moet ik nog een beetje begrijpen. Wat wel opvalt is dat de multisplit in de slaapkamer bijvoorbeeld wel het volgende stroom gedrag laat zien (afbeelding is van vannacht)
[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat dit enigsinds onder moduleren valt, met een vrij hoog vermogen?

[Afbeelding]
Je kan er natuurlijk prima tevreden mee zijn maar MHI en Daikin doen het wat specs betreft toch wel wat beter. Je SEER en SCOP zijn aan de lage kant, het geluid van de buitenunit is hoog 65dB! en het minimumvermogen is hoog. Dit was de afgelopen nacht hier (multisplit met 3 binnenunits):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ow-z_-f6Mth8pw1xQqF9TuCDkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XU3fxJrVvjXaLGkSIgUXRkmJ.png?f=fotoalbum_large

Bij koelen heb ik zelf nooit zo'n last van pendelen, bij verwarmen vind ik het vervelender. Het is meestal zo dat vooral bij verwarmen de nadelen van een goedkoper merk naar voren komen door slechte regeling/eerder pendelen. Ook zal de buitenunit meer geluid produceren bij verwarmen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Ja. Maar wat vooral op valt is dat je unit (dinsdag) niet lager gaat dan zo'n 550W. Dat is erg hoog. Ik heb een 4.2 kW dual-split (van Mitsubishi Electric), en die gaat vrolijk terug tot zo'n 220W. Als jouw unit ook zo laag zou kunnen moduleren zou hij helemaal niet hoeven pendelen.
Is ook wel aan de specs te zien.

• QempZoR
Plenkske schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:14:
[...]

Is ook wel aan de specs te zien.
Is dat de "Cooling Power Input" en dan de waarde tussenhaakjes?
Dan is het toch vreemd dat de multisplit een lagere wattage behoud dan de minimalen volgens het specsheet
En de singlesplit (werkkamer) die dus minimaal 130W kan, een nog veel hogere waarde heeft?)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

• MotorBeast
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Ja. Maar wat vooral op valt is dat je unit (dinsdag) niet lager gaat dan zo'n 550W. Dat is erg hoog. Ik heb een 4.2 kW dual-split (van Mitsubishi Electric), en die gaat vrolijk terug tot zo'n 220W. Als jouw unit ook zo laag zou kunnen moduleren zou hij helemaal niet hoeven pendelen.
Mijn Daikin is helemaal lui. :+ Die gaat tot 100W.

• Andrehj
MotorBeast schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:56:
Mijn Daikin is helemaal lui. :+ Die gaat tot 100W.
Maar dat zal dan een single split zijn denk ik?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
E-Hoog schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
Hallo allemaal,

Ik heb veel pagina's gelezen van dit topic (niet alle 710, sorry :), maar wel veel) en ben erg geïnteresseerd in de discussie over vermogen van de warmtepomp voor het verwarmen. Er lijken twee kampen te zijn, waarbij de ene kant zegt liever een wat hoger vermogen te pakken (minder defrosts en zeker weten dat je huis in de ijstijd ook nog lekker warm is) en de anderen zeggen liever een niet te grote unit om pendelen te voorkomen. Ik zal uitleggen waarom dit voor mij een interessant punt is.
2 Kampen hier? Volgens mij niet. Het gaat erom dat je bij vorst overdag je huis kan warm houden. De beruchte -10 komt in Nederland bij hoge uitzondering alleen in de nacht voor. -5 overdag is realistisch en zelfs dat zie we niet veel meer. Het maximum van een WP bijvoorbeeld de genoemde 3,5 die je noemt heb je alleen bij adhoc verwarmen nodig en dat raad ik je echt niet aan...adhoc verwarmen bij vorst. Bij echte koude stook ik in ieder geval lekker door en pruttelt de wp op laag niveau (lees zuinig) door. Pendelen komt alleen voor in de tussenseizoenen en dan is juist minimaal vermogen die dat bepaalt. Neem je een grote unit heeft die meestal een hoger minimaal vermogen dus eerder pendelen. Is pendelen slecht? Mwoah. Het zorgt voor aan/uit en dit kan iets comfort verlies opleveren bij slechte isolatie en je compressor heeft iets meer te lijden. Drama? Nee. Een te grote unit kost je meer, is bij juist gebruik niet nodig en pendelt dus meer.

Voor jouw beeldvorming. Hier een Daikin 4,2 op 65 m2 en dat had een 3,5 kunnen zijn achteraf. Ik tik zelfs de 3,5 nooit aan in een pand uit 78 (wel goed geisoleerd overigens).

• MotorBeast
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:03:
[...]

Maar dat zal dan een single split zijn denk ik?
Zowel de single als multi. Boven draait nu de multi op zolder 100W.

• Andrehj
MotorBeast schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:08:
Zowel de single als multi. Boven draait nu de multi op zolder 100W.
Dat is erg goed. Dat haalt mijn Mitsu niet.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
QempZoR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Is dat de "Cooling Power Input" en dan de waarde tussenhaakjes?
Dan is het toch vreemd dat de multisplit een lagere wattage behoud dan de minimalen volgens het specsheet
En de singlesplit (werkkamer) die dus minimaal 130W kan, een nog veel hogere waarde heeft?)
Inderdaad, maar het is ook wel een vreemd minimum die 540.
Ik doelde vooral op de SEER. Bij A merken is die meestal tussen 8 en 10

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb 2 MHI's in onze woning.
1x SRK50ZM-S
en
1xx SRK25ZM-S

Ik zou deze graag (op afstand) via een app willen bedienen ipv alleen met de ir remotes.
Ook zou ik in die app graag willen zien wat de huidige kamertemp bij die betreffende airco is (dit geven de ir afstandsbedieningen uiteraard niet weer).
Ik kom er niet goed uit welke modules hier voor leuk geld voor te koop zijn.

Kunnen jullie me helpen?

(Mooiste zou zijn als je in die app ook nog actueel en historisch wattage verbruik kan zien maar meen dat dat niet kan...)

• BGFG
  • Laatst online: 07:30
Allewijn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:30:
1x SRK50ZM-S
en
1xx SRK25ZM-S

Ik zou deze graag (op afstand) via een app willen bedienen ipv alleen met de ir remotes.
Ook zou ik in die app graag willen zien wat de huidige kamertemp bij die betreffende airco is (dit geven de ir afstandsbedieningen uiteraard niet weer).

Kunnen jullie me helpen?

(Mooiste zou zijn als je in die app ook nog actueel en historisch wattage verbruik kan zien maar meen dat dat niet kan...)
Tado?

• Allewijn
  • Niet online
Tado? Welke wifi module voor mijn MHI SRK's is dat?

• Allewijn
  • Niet online
Edit; gevonden. Losse Tado module die de ir signalen verstuurt ipv de originele remote.
Geen ingebouwde wifi module dus, maar wel interessant. Zeker icm mijn google home etc

Ik ga me er even in verdiepen. Dankjewel.

• BGFG
Allewijn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:20:
Edit; gevonden. Losse Tado module die de ir signalen verstuurt ipv de originele remote.
Geen ingebouwde wifi module dus, maar wel interessant. Zeker icm mijn google home etc

Klopt. Met een tado bridge ook op afstand te bedienen en te programmeren.

• darklord007
  • Laatst online: 04-01 16:42
Kort vraagje voor de kenners wat mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik wil een perfera 3.5kw en een stylish 3.5KW gaan plaatsen.
Moet ik bij beide een wifi module los aanschaffen (als ik deze funtie wil gebruiken natuurlijk) of zit dit bij de luxere modellen al ingebouwd?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:58
Allewijn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:30:
1x SRK50ZM-S
en
1xx SRK25ZM-S

Kunnen jullie me helpen?

MHI-AC-Ctrl is een mooie oplossing als je een klein beetje handig bent:
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Benodigde bordjes worden door meerdere Tweakers op V&A aangeboden:
V&A aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...
V&A aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 22-07-2022 23:14 ]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-01 09:50

ricardo246

Life's what you make it!

darklord007 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:01:
Kort vraagje voor de kenners wat mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik wil een perfera 3.5kw en een stylish 3.5KW gaan plaatsen.
Moet ik bij beide een wifi module los aanschaffen (als ik deze funtie wil gebruiken natuurlijk) of zit dit bij de luxere modellen al ingebouwd?
Bij de stylish en perfera zit de WiFi ingebouwd.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:05
@Allewijn en wanneer dit te veel werk is zou je ook voor de kant en klaar oplossing kunnen kiezen van MHI, de Mitsubishi RAC wifi interface voor SRK wandmodellen.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-01 20:53
Wij hebben sinds gisteren een LG PC12 3,5 kw. Ik probeer nu uit te vogelen wat die ongeveer aan daadwerkelijke stroom verstookt maar ik kom er niet helemaal uit.

Via de afstandsbediening kan ik zien wat hij gebruikt. Er staat echter alleen een getal, bijvoorbeeld 0,1 of 0,4. In de handleiding staat dat alles onder de 10 kW 0,1 is. Maar 10 kW lijkt me echt overdreven?

Hoe moet ik die getallen lezen?

• Headshot_NL
  • Laatst online: 08:48
FrankoNL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 02:19:
Wij hebben sinds gisteren een LG PC12 3,5 kw. Ik probeer nu uit te vogelen wat die ongeveer aan daadwerkelijke stroom verstookt maar ik kom er niet helemaal uit.

Via de afstandsbediening kan ik zien wat hij gebruikt. Er staat echter alleen een getal, bijvoorbeeld 0,1 of 0,4. In de handleiding staat dat alles onder de 10 kW 0,1 is. Maar 10 kW lijkt me echt overdreven?

Dat is het huidige vermogen, 0,1 is 100 watt huidig vermogen, 0,4 400 watt.
Je kunt hem koppelen met home assistant om het beter bij te houden maar in de LG app kan het ook.
Rechtsboven op de puntjes drukken en dan kiezen voor energiebewaking.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:10

Oekol

waka waka hey hey

Wat wel opvalt is dat de multisplit in de slaapkamer bijvoorbeeld wel het volgende stroom gedrag laat zien (afbeelding is van vannacht)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg je deze tabellen? Die zou ik ook graag krijgen. Is dat via de p1 poort op je slimme meter?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
FrankoNL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 02:19:

In de LG app kun je energieverbruik zien, huidig verbruik en per uur. Ook netjes terug te zoeken per dag/maand/jaar.
In de app de airco aanklikken en dan via de 3 puntjes rechtsboven energiebewaking.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik wil graag het verbruik van m'n airco in kaart gaan brengen om zodoende te kunnen bepalen welk stookgedrag ik moet hanteren.
Welke kwh/verbruiks meter geeft volgens jullie de meest accurate metingen van het verbruik weer?

• Allewijn
  • Niet online
Gaaf! Dat ie een mooie en echte 'tweakers' oplossing. Ga ik me ook in verdiepen.
Hoewel de Tado AC control modules (kant en klaar) ook niet echt gek geprijst zijn...

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Allewijn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:20:

Net zelf besteld op Tado website: Smart AC Control V3+
nu in de aanbieding voor 69 euro.....

ben benieuwd hoe het gaat werken en wat het infra rood bereik is. Ik heb namelijk in de woonkamer 2 airco's schuin tegen over elkaar met +- 12 afstand. En je raadt het al geen stroom punt in het midden ;)

iRacing Profiel

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:24
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:06:
[...]

ben benieuwd hoe het gaat werken en wat het infra rood bereik is. Ik heb namelijk in de woonkamer 2 airco's schuin tegen over elkaar met +- 12 afstand. En je raadt het al geen stroom punt in het midden ;)
Ik wacht ff rustig af dan 😋 op je bevindingen.

• QempZoR
Oekol schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:10:
[...]

Hoe krijg je deze tabellen? Die zou ik ook graag krijgen. Is dat via de p1 poort op je slimme meter?
De multisplit (woon/slaapkamer) zit op een aparte groep met daartussen een HomeWizard kWh meter
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

De singlesplit zit een HomeWizard Energy Socket tussen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Die zitten vervolgens aan HomeAssistant gekoppeld en daaruit zijn de grafiekjes

• refused81
Waah schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Mijn airco’s worden pas oktober geïnstalleerd 😂

iRacing Profiel

• MotorBeast
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Kan je in ieder geval deze zomer binnen alvast wennen aan de warmte van een L/L. :+

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
Martinusz schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:21:
[...]

In de LG app kun je energieverbruik zien, huidig verbruik en per uur. Ook netjes terug te zoeken per dag/maand/jaar.
In de app de airco aanklikken en dan via de 3 puntjes rechtsboven energiebewaking.
Dat geldt alleen voor de single split. Bij multi split heb je geen energie bewaking in de LG app.

• K!aus
Waah schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Ik heb deze.
https://a.aliexpress.com/_uQdX51

Veel goedkoper en kan hetzelfde maar dan nog meer namelijk ook de tv, dvd, enz... bedienen. Via Tuya. Je kan ook Tuya script toevoegen in Domoticz.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-01 20:53
Martinusz schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Dank! En de poster hierboven trouwens ook! Helder verhaal.

Dan gebruikt hij bij mij eigenlijk alleen het eerste half uur wat meer (400) watt. Daarna is het redelijk op gewenste temperatuur en dan geeft hij aan tussen de 0,0 en 0,1. Mij werd verteld dat airco’s zoveel energie slurpen maar dit is best acceptabel?

• BGFG
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Dat gaat niet werken; je moet namelijk echt “zicht” hebben, dus 1 van de 2 zal niet of slecht reageren.

• Allewijn
  • Niet online
K!aus schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb deze.

Veel goedkoper en kan hetzelfde maar dan nog meer namelijk ook de tv, dvd, enz... bedienen. Via Tuya. Je kan ook Tuya script toevoegen in Domoticz.
WauW! Helemaal goud. Dat is eigenlijk precies wat ik zocht voor zo'n zacht prijsje.
Gebruik Tuya toch al voor al mijn domotica.
Helemaal top. Gelijk besteld.
Heb de witte versie besteld. Nóg goedkoper, 14,58 eurootjes :9

• refused81
BGFG schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Dat gaat niet werken; je moet namelijk echt “zicht” hebben, dus 1 van de 2 zal niet of slecht reageren.
Wat houdt dat precies in, ‘zicht’?
Ik heb wel paar stopcontacten dat die de beide kan ‘zien’ . bij de een hangt die er op (grote afstand) rechtvoor, en bij de ander op marte afstand schuin voor of er schuin onder….

iRacing Profiel

• K!aus
Allewijn schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:24:
[...]

WauW! Helemaal goud. Dat is eigenlijk precies wat ik zocht voor zo'n zacht prijsje.
Gebruik Tuya toch al voor al mijn domotica.
Helemaal top. Gelijk besteld.
Heb de witte versie besteld. Nóg goedkoper, 14,58 eurootjes :9
Let er op dat je wel de versie besteld met infrarood! Hij is er namelijk ook met alleen temperatuur en luchtvochtigheid zonder IR. Die is inderdaad goedkoper.

• Allewijn
  • Niet online
@K!aus heel scherp! Ik zie idd niks genoemd over IR bij die witte. Geannuleerd en jouw link/zwarte besteld.!!!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 08:48
FrankoNL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Dank! En de poster hierboven trouwens ook! Helder verhaal.

Dan gebruikt hij bij mij eigenlijk alleen het eerste half uur wat meer (400) watt. Daarna is het redelijk op gewenste temperatuur en dan geeft hij aan tussen de 0,0 en 0,1. Mij werd verteld dat airco’s zoveel energie slurpen maar dit is best acceptabel?
Zulke energieslurpers zijn het helemaal niet. Met een paar kWh per zomerdag kan je huiskamer vaak al koel houden. Een mobiele airco is daarintegen vaak wel een slurper. Die nemen gerust continu 1000watt of meer en koelen vaak maar matig.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-01 17:47

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

En de mobiele airco maakt ook nog eens (teveel) herrie. Ik ben niet zo van het verbieden maar die mobiele airco's zijn mij een doorn in het oog. Categorie Tell Sell. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 23-07-2022 15:13 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• BGFG
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Wat houdt dat precies in, ‘zicht’?
Ik heb wel paar stopcontacten dat die de beide kan ‘zien’ . bij de een hangt die er op (grote afstand) rechtvoor, en bij de ander op marte afstand schuin voor of er schuin onder….
Het werkt met infrarood, net zoals de afstandsbediening van je tv of airco. Als je die de andere kant op richt, werkt dat ook niet. Als je geluk hebt, misschien schuin wel, dat zou je moeten proberen. Anders heb je er dus 2 nodig. Let ook op dat je altijd de tado bridge nodig hebt, anders kun je hem niet remote bedienen (lees met de tadoapp of de woning app bij Apple)

• refused81
BGFG schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Het werkt met infrarood, net zoals de afstandsbediening van je tv of airco. Als je die de andere kant op richt, werkt dat ook niet. Als je geluk hebt, misschien schuin wel, dat zou je moeten proberen. Anders heb je er dus 2 nodig. Let ook op dat je altijd de tado bridge nodig hebt, anders kun je hem niet remote bedienen (lees met de tadoapp of de woning app bij Apple)
Dat ga ik dan maar proberen 😇
Op de website van Tado staat dat je geen bridge nodig hebt voor remote bediening:

“Nee. In tegenstelling tot onze Slimme Thermostaat Starterskits, heeft de Slimme Aircobediening geen Internetbridge nodig om te werken. De Slimme Aircobediening maakt via wifi verbinding met het internet”

iRacing Profiel

• Martinusz
Stond al tijdje op de to do lijst, eigenlijk zo gepiept natuurlijk die werkschakelaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni4FKPtIoJKT-injbVWRTOo4eI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY8d926jl1EQUckQ5gKa6TgX.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Dat ga ik dan maar proberen 😇
Op de website van Tado staat dat je geen bridge nodig hebt voor remote bediening:

“Nee. In tegenstelling tot onze Slimme Thermostaat Starterskits, heeft de Slimme Aircobediening geen Internetbridge nodig om te werken. De Slimme Aircobediening maakt via wifi verbinding met het internet”
Sorry, je hebt gelijk: de airco remote is de enige die direct via WiFi werkt, voor de rest heb je de bridge wel nodig.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
Martinusz schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:42:
Stond al tijdje op de to do lijst, eigenlijk zo gepiept natuurlijk die werkschakelaar :)

[Afbeelding]
Wel zo netjes, ik heb 6 airco's en een warmtepomp maar nergens een werkschakelaar buiten bij de unit. In de garage heb ik er een naast de binnenunit omdat deze ook vast aangesloten is.

Andere units hebben een stekker of ik zet de eigen automaat in de groepenkast uit. Voor een privé situatie denk ik ook prima.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Martinusz
Gieliovd520 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Wel zo netjes, ik heb 6 airco's en een warmtepomp maar nergens een werkschakelaar buiten bij de unit. In de garage heb ik er een naast de binnenunit omdat deze ook vast aangesloten is.

Andere units hebben een stekker of ik zet de eigen automaat in de groepenkast uit. Voor een privé situatie denk ik ook prima.
Deze zitten ook op stekker, maar ach wel zo makkelijk om met zekerheid iets uit te schakelen waar je zicht op hebt :)

• Waah
K!aus schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb deze.

Veel goedkoper en kan hetzelfde maar dan nog meer namelijk ook de tv, dvd, enz... bedienen. Via Tuya. Je kan ook Tuya script toevoegen in 7uem5mDomoticz.
Werkt dit ook met functies als 3d auto en de vaste standen van de lamellen? Want dan zou het een toevoeging zijn op mhi-ctrl

• Waah
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Das lang wachten :+

• refused81
Precies op tijd voor de winter en voor mijn aflopende energie contract 😎

iRacing Profiel

• MotorBeast
Headshot_NL schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Zulke energieslurpers zijn het helemaal niet. Met een paar kWh per zomerdag kan je huiskamer vaak al koel houden. Een mobiele airco is daarintegen vaak wel een slurper. Die nemen gerust continu 1000watt of meer en koelen vaak maar matig.
Niet helemaal mee eens. Ik heb tijdens de 38 graden dag zo'n 11 kWh erdoor heen gepompt om de gehele woning op 23 graden te houden. Nu doen mijn panelen dat wel afdekken, maar zonder airco had ik mijn stroom het net opgegooid en bijgedragen aan een beter klimaat. De meerderheid van de Nederlanders heeft geen zonnepanelen en als die hetzelfde gaan doen als ik, lekker koelen, dan wordt er toch echt wel een berg energie uit het net geslurpt. De meerderheid van de L/L gebruikers koelt dan ook nog eens alleen met die dingen en als je ermee verwarmt in de winter compenseert de enorme besparing tov van een HR Ketel dat in mijn ogen wel veel voor het koelen maar dat gebeurd helaas maar mondjesmaat. Niet voor niets zit er geen subsidie op de L/L warmtepomp...... en gelukkig maar.

Eens, de mobiele airco moet zsm van de markt af. Rampenapparaten.

• K!aus
Waah schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Werkt dit ook met functies als 3d auto en de vaste standen van de lamellen? Want dan zou het een toevoeging zijn op mhi-ctrl
Ik kan de temperatuur, de snelheid van de blower en de 'mode' (koelen, verwarmen, drogen of blazen) aansturen. Ik heb een LG. Misschien kan je met MHI nog andere dingen er mee doen. De programatie van bv een TV kan je kompleet klonen en net zoveel knoppen aanmaken als de originele afstandsbediening. Ook kan je binnen de Tuya app scripjes bouwen net als in Domoticz of HA. Uiteraard kan je de temperatuur die hij meet ook meenemen als externe sensor voor programmeren binnen domotica.

• elektriekert
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Niet helemaal mee eens. Ik heb tijdens de 38 graden dag zo'n 11 kWh erdoor heen gepompt om de gehele woning op 23 graden te houden. Nu doen mijn panelen dat wel afdekken, maar zonder airco had ik mijn stroom het net opgegooid en bijgedragen aan een beter klimaat. De meerderheid van de Nederlanders heeft geen zonnepanelen en als die hetzelfde gaan doen als ik, lekker koelen, dan wordt er toch echt wel een berg energie uit het net geslurpt. De meerderheid van de L/L gebruikers koelt dan ook nog eens alleen met die dingen en als je ermee verwarmt in de winter compenseert de enorme besparing tov van een HR Ketel dat in mijn ogen wel veel voor het koelen maar dat gebeurd helaas maar mondjesmaat. Niet voor niets zit er geen subsidie op de L/L warmtepomp...... en gelukkig maar.

Eens, de mobiele airco moet zsm van de markt af. Rampenapparaten.
Als hier eind het jaar zonnepanelen komen ga ik rond de 5000kWh over productie hebben, na aftrek van de Airco’s nog zo’n 2500kWh. (Dit is een zeer grove schatting)
Ik ga er 0 problemen mee hebben om in de zomer het huis comfortabel te maken door ermee te koelen.

In de winter stook ik voornamelijk elektrisch totdat de overheid misschien weer met nieuwe regeltjes komt.
Dan hoop ik die airco’s wel terug verdiend te hebben.

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:57:
[...]

In de winter stook ik voornamelijk elektrisch totdat de overheid misschien weer met nieuwe regeltjes komt.
Je kunt de klok erop gelijk zetten dat indien men straks in de toekomst nog amper gas verbruikt dat de stroomprijzen flink omhoog gaan door meer belasting te gaan heffen. In de zomer heb je nog wel profijt van panelen maar in de winter een heel stuk minder dus in de toekomst zal verwarmen met lucht lucht niet extreem goedkoop blijven vrees ik al blijft het verbruik wel relatief beperkt met een zuinig systeem.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
elektriekert schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Als hier eind het jaar zonnepanelen komen ga ik rond de 5000kWh over productie hebben, na aftrek van de Airco’s nog zo’n 2500kWh. (Dit is een zeer grove schatting)
Ik ga er 0 problemen mee hebben om in de zomer het huis comfortabel te maken door ermee te koelen.

Volgens mij schrijf ik dat toch ook? :? Ik heb het over diegene die NIET verwarmen met L/L en GEEN zonnepanelen hebben. Het is voor het klimaat en de opwarming van de aarde echt een ramp extra als iedereen gaat koelen die dat niet doen. :Y

Waarom moet je een L/L terugverdienen? Dat deed je HR Ketel ook niet, iets terugverdienen. Ik heb al ruim 10 zonnepanelen en zei mijn kinderen toen al dat ik dat deed omdat zij later ook een fatsoenlijke wereld verdienen. Ik verwarm om die reden al 3 jaar ook met L/L. Dat het nu met die belachelijke prijzen geld scheelt is mooi, maar ik was al zuinig met mijn 900m3 per jaar aan gas. Ik verdien die dingen never nooit terug met de drie tientjes verschil per maand de afgelopen jaren.

Ik vind het ook top dat de energieprijzen omhoog knallen (behalve voor de minima) zodat mensen nu eindelijk gedwongen worden om actie te ondernemen. Alleen met pijn op de bankrekening doen de meeste pas wat. Niet voor niets is een warmtepomp nu een hype.

NB: je weet dat salderen op de schop gaat? Dan heb je niet zoveel meer aan je stroom van zonnepanelen in de winter. Daarmee maken we dan de energiemaatschappijen alleen op termijn heel blij. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 23-07-2022 20:16 ]

• BGFG
MotorBeast schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:11:
[...

NB: je weet dat salderen op de schop gaat? Dan heb je niet zoveel meer aan je stroom van zonnepanelen in de winter. Daarmee maken we dan de energiemaatschappijen alleen op termijn heel blij. :'(
Pssst: in de winter is de opbrengst van je panelen vrijwel 0, iets met zon die niet schijnt…..

• MotorBeast
BGFG schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Pssst: in de winter is de opbrengst van je panelen vrijwel 0, iets met zon die niet schijnt…..
Pssst: daarom is salderen zoals het nu is ook zo mooi. Wat ik niet gebruik in de zomer kan ik 1 op 1 gebruiken in de winter. Zeker met mijn terugdraaiende Ferraris meter. >:) Precies daarom schrijf ik dat afbouw salderen geen moer meer doet voor je warmtepomp straks in de winter.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 23-07-2022 21:19 ]

Pagina: 1 ... 178 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic