Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

HowsMyApple schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Bespaar je de moeite. Zojuist ook geprobeerd en ik kan de unit nog steeds niet bedienen met de app.
Wifi module herstart en opnieuw aan het netwerk gehangen. Device ontkoppelt en weer aan m'n account toegevoegd. Mocht niet baten helaas.
Zojuist een beetje zitten googlen en het schijnt dus blijkbaar vaker voor te komen met deze wifimodules icm
de Airconwithme app :-(
Ok, ligt dus niet aan mij, check :)

Ik weet dat het vaker gebeurt, daar zou ik op zich niet zo veel problemen mee hebben. Het zou wel helpen als ze op zijn minst een status pagina zouden hebben. Dan weet je in ieder geval dat je zelf niet hoeft te zoeken. Maar de ondersteuning van die apparaten is bagger.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:49
Zijn hier ook L/L (MHI) gebruikers die de units aansturen met Home Assistant? En eventueel data inzichtelijk maken met Grafana...

Momenteel is onze installateur bezig met de installatie van een Mitsubishi Heavy Industries systeem.
Woonkamer: Single split MHI SKR/SRC 5kw zw-s
Slaapkamer: Multisplit - MHI SCM 4.5kw zs-q buitenunit + MHI SRK 25 zs-q
Zolder/kantoor: Multisplit - MHI SCM 4.5kw zs-q buitenunit + MHI SRK 25 zs-q

Ik zag in voorgaande posts dat sommige het stroomverbruik + compressor Hz meten. Dat zou ik ook graag willen. Huidig idee is om met de Tado Smart AC V3+ iedere binnen unit aan te sturen omdat deze via homekit volledig lokaal werkt en iedere tado AC unit voorzien is van een goede temperatuursensor (ipv alleen temp sensor van de MHI binnen unit). Stroomverbruik dacht ik te meten met slimme plugs via Zigbee -> ZHA. Echter ontbreekt dan de Hz metingen van de compressor. Iemand die mij opweg kan helpen?

Doel is om volledig de woning te koelen/verwarmen met dit MHI systeem, en de HR ketel enkel nog voor warm(douche)water te gebruiken tot dat we die kunnen vervangen (met subsidie evt) voor een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
marvel27 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
Wat ergerlijke framing in het RTL Nieuws gisteren, waarbij airco's afgeschilderd worden als extreem onduurzame energievreters. Een airco zou 24kwh per dag gebruiken, wat niet meteen overeenkomst met het hier genoemde verbruik. En ik zie meteen waarom: ze gooien mobiele en vaste airco's op een hoop...

En ze stippen enkel de koelfunctie aan, terwijl dit ook een kans is om op de verwarmingsfunctie te wijzen, en dus op het enorme potentieel van airco's om gas te besparen in de gebouwde omgeving...

edit: hier het artikel dat bij het item in het nieuws hoort. Er worden allerlei duurzame innovaties bijgehaald, maar geen woord over het potentieel van de airco om je gasrekening omlaag te krijgen... nalatig vind ik dat.
Dan zijn bijna alle fabrikanten en leveranciers ook nalatig. Er zijn er maar heel weinig die die dingen aanprijzen om mee te verwarmen en de meeste gebruikers koelen er ook alleen maar mee. DE reden dat je er ook geen subsidie op krijgt. En zonder zonnepanelen zijn airco's in de zomer ook stroomvreters. Als heel Nederland aan de airco gaat en in de zomer die aan gaat zetten hebben we er echt wel een probleem bij zonder compensatie van zonnepanelen 1 op 1 of meer.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33
@rubensp check V&A aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

Is hier vaker besproken, dus nog wel wat info over te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Mooie stress test gisteren:
Daikin Perfera FTXM35N woonkamer 24 uur op 23.5 consumeerde 4.5 kWh

Mijn Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W kon het gisteren in de slaapkamer op 2e verdieping met deur open eigenlijk nauwelijks bijbenen;
12.5 kWh over van middernacht tot middernacht, met setpoint van 21 tijdens slapen en ECO 24 overdag.
Tot gisteravond vrij laat trok ie maximaal electrisch vermogen van 1 kW ! Moet wel zeggen dat het buiten heel laat pas onder de 30 graden ging.

Deze slaapkamer warmt extreem snel op met zon (ook in de winter met zon), vanwege grote ramen tot de vloer op het zuiden en pal onder plat dak met bitumen.
Daar kwamen we snel achter na de 1e zomer 20 jaar geleden in dit huis, toen al de eerste airco laten plaatsen, een Daikin FTK35B. Installateur wilde eigenlijk een 2.5 kW unit plaatsen, maar ik wilde perse een 3.5 kW unit.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
rsbroer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:49:
Deze slaapkamer warmt extreem snel op met zon (ook in de winter met zon), vanwege grote ramen tot de vloer op het zuiden en pal onder plat dak met bitumen.
Zou het dan niet eens tijd worden voor buitenzonwering?
Zo'n bouwkundige flater compenseren met meer energieverbruik is niet bepaald duurzaam, en op lange termijn (met de huidige energieprijzen) ook erg duur.
En dat platte dak kun je mooi voorzien van PV op een verhoogde opstelling. Daarmee sla je dan twee vliegen in 1 klap: Je dak warmt veel minder op (want ligt in de schaduw van je PV) en je compenseert je stroomverbruik.
Ik heb hier bij alle ramen ofwel dakoverstekken of buitenzonwering, en warmtepomp en airco samen hebben gisteren slechts 10 kWh verbruikt om 1200 m³ koel te houden. Die 10 kWh was overigens een record, nog nooit eerder had ik zoveel energie nodig om de keet koel te houden. Meestal is het maar een paar kWh per dag.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2022 11:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@rsbroer Hier 3 woonlagen, 140m2 op 23 graden 24 uur lang tegen 11 kWh. Gezien de buitentemperaturen met een max van 38,4 graden erg weinig verbruik vind ik. Panelen dekte het verbruik bijna precies af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Dan zijn bijna alle fabrikanten en leveranciers ook nalatig. Er zijn er maar heel weinig die die dingen aanprijzen om mee te verwarmen en de meeste gebruikers koelen er ook alleen maar mee. DE reden dat je er ook geen subsidie op krijgt. En zonder zonnepanelen zijn airco's in de zomer ook stroomvreters. Als heel Nederland aan de airco gaat en in de zomer die aan gaat zetten hebben we er echt wel een probleem bij zonder compensatie van zonnepanelen 1 op 1 of meer.
Ik vind de fabrikanten inderdaad ook nalatig: ofwel willen ze liever niet dat hun apparaten gebruikt worden om te verwarmen, ofwel moeten ze eens goed naar hun PR-afdelingen kijken, want de boodschap dat airco's duizenden euro's op je gasrekening kan besparen is nog niet erg duidelijk naar buiten gekomen.

Ik geef je natuurlijk gelijk dat iedereen aan de airco en allemaal flink koelen in de zomer niet erg wenselijk is. Maar mijn punt is dat ze enkel het koelen belichten, terwijl er enorm potentieel voor verduurzaming is door het verwarmen, dat simpelweg niet wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marvel27 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Ik vind de fabrikanten inderdaad ook nalatig: ofwel willen ze liever niet dat hun apparaten gebruikt worden om te verwarmen, ofwel moeten ze eens goed naar hun PR-afdelingen kijken, want de boodschap dat airco's duizenden euro's op je gasrekening kan besparen is nog niet erg duidelijk naar buiten gekomen.

Ik geef je natuurlijk gelijk dat iedereen aan de airco en allemaal flink koelen in de zomer niet erg wenselijk is. Maar mijn punt is dat ze enkel het koelen belichten, terwijl er enorm potentieel voor verduurzaming is door het verwarmen, dat simpelweg niet wordt genoemd.
Commercieel denken. Voor koelen L/L verkopen en verwarmen L/W. 2 keer verdienen. ;) Vergeet niet dat hier "nerds"zitten die alles tot in details uitzoeken. De meeste consumenten vertrouwen op installateurs en wat ze in het cafe/feestjes horen. Daarom krijg ik ook geen offertes op dit moment voor L/W. Ben te kritisch. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Zo'n bouwkundige flater compenseren met meer energieverbruik is niet bepaald duurzaam, en op lange termijn (met de huidige energieprijzen) ook erg duur.
En dat platte dak kun je mooi voorzien van PV op een verhoogde opstelling. Daarmee sla je dan twee vliegen in 1 klap: Je dak warmt veel minder op (want ligt in de schaduw van je PV) en je compenseert je stroomverbruik.
Ik heb hier bij alle ramen ofwel dakoverstekken of buitenzonwering, en warmtepomp en airco samen hebben gisteren 10 kWh verbruikt om 1200 m³ koel te houden. Die 10 kWh was overigens een record, nog nooit eerder had ik zoveel energie nodig om de keet koel te houden. Meestal is het maar een paar kWh per dag.
Vorig jaar heb ik 8 zonnepanelen geinstalleerd en hoopte ik idd dat dit zou schelen in de opwarming van het dak; ik merk er niet veel van eerlijk gezegd. Totale opbrengst gisteren was 24kWh, dus dit heeft het milieu niets gekost :)
Hoogste verbruik was trouwens 's-avonds, lijkt sterk op een doorwarming effect en niet zo zeer de zon.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
rsbroer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Vorig jaar heb ik 8 zonnepanelen geinstalleerd en hoopte ik idd dat dit zou schelen in de opwarming van het dak; ik merk er niet veel van eerlijk gezegd. Totale opbrengst gisteren was 24kWh, dus dit heeft het milieu niets gekost :)
Hoogste verbruik was trouwens 's-avonds, lijkt sterk op een doorwarming effect en niet zo zeer de zon.
Niet helemaal waar. Als je minder had verbruikt had je meer aan het net geleverd en die stroom had elders gebruikt kunnen worden en dus beter voor het milieu, maar eens je hebt gecompenseerd. Ondanks mijn panelen probeer ik de airco zo min mogelijk te gebruiken. Maar gisteren was zonder een ramp.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Ik heb een Panasonic CS-E12PKEW uit 2014. Deze is gisteren voor het eerst dit jaar gebruikt. Ik heb de volgende problemen geconstateerd:
  1. Direct na ingebruikname steeg de temperatuur met 0.7 graden. Uiteraard staat de airco op koelen.
  2. Het temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat van de binnenunit was maar 2.3 graden na 20 minuten. Ik heb hem uitgezet.
Vraag: wat is er waarschijnlijk aan de hand? Gebrek aan koelvloeistof of (ook) nog iets anders? De unit is destijds door de installateur van de aannemer geplaatst en die gaat mij niet helpen. Voordat ik iemand bel wil ik me goed voorbereiden dus jullie inzichten zijn zeer welkom.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Het bewijs dat de warmte nog steeds "lekker" in de muren zit en de reden dat ik bij echte warmte 24/7 koel. Buiten hier nu 21 graden, airco uitgezet, alle ramen open en de temperatuur in huis loopt gewoon op vanaf 23 graden die het was binnen.

@cville Kan koelvloeistof zijn, units binnen en buiten schoon?, electronica probleem. Het tweede kan je zelf controleren of ze schoon zijn, maar denk niet dat dat zulke grote problemen kan veroorzaken. Harde reset kan je ook nog proberen. Stroom er paar minuten eraf halen en inschakelen en testen.

Wordt anders denk ik toch even monteur bellen.

[ Voor 42% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
rubensp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Vraagje; Hoe ontvang je deze informatie van de MHI unit? (compressor Hz & W)
(momenteel is onze installateur bezig met de installatie van onze nieuwe L/L MHI systeem)
Via deze zelfbouw-module, ook te koop bij meerdere topicbezoekers hier: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:42:
Het bewijs dat de warmte nog steeds "lekker" in de muren zit en de reden dat ik bij echte warmte 24/7 koel. Buiten hier nu 21 graden, airco uitgezet, alle ramen open en de temperatuur in huis loopt gewoon op vanaf 23 graden die het was binnen.
Ik heb alles ook gewoon door laten draaien, de massa moet z'n warmte inderdaad nog kwijt.
Raad maar wanneer ik de airco deze morgen uitgezet heb :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XshhtaHjQ1JNRPNDFhd39jc49B8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SJxvOaF0HkhOQewHhPoiyqMl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubensp
Theetjuh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:48:
@rubensp check V&A aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

Is hier vaker besproken, dus nog wel wat info over te vinden :)
dennistd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Via deze zelfbouw-module, ook te koop bij meerdere topicbezoekers hier: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/
Dank hiervoor :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:01
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Precies! Met een airco in huis was het hier gisteren op de begane grond max. 24.7 °C. Verbruik: 0 kWh, want de airco is niet aan geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:08:
Zijn er meer mensen waar de Airconwithme module het de laatste dagen slecht doet ? Gister ochtend werkte hij niet, 's middags weer wel. Er knippert dan ook een lampje midden achter op de binnen unit. (vrij zwak, bijna niet te zien in daglicht). Op dit moment werkt het weer niet. Vanmorgen al de router + modem gereset, mocht niet baten. Ik ga vanmiddag anders even de spanning van de airco afhalen, wellicht dat die module ook wel eens een reset kan gebruiken :)
Same here, het grootste nadeel van een cloud controller he, vanmorgen vroeg knipperde er ook weer een rood lampje (heb toevallig de kap eraf voor een ander probleem).
Werkt nu overigens weer prima.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

Only schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Same here, het grootste nadeel van een cloud controller he, vanmorgen vroeg knipperde er ook weer een rood lampje (heb toevallig de kap eraf voor een ander probleem).
Werkt nu overigens weer prima.
Werkt bij mij ondertussen inderdaad ook weer sinds een uurtje.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn situatie gisteren uitgedrukt in wat cijfers...

3 kamers koelen (woonkamer, kantoor, slaapkamer), setpoints rond de 24 graden.
De hele dag alle gordijnen voor het grootste stuk dicht gehouden.
Totaal 16kWh verbruikt voor de airco's.
1kWh van het net moeten plukken, de zonnepanelen hebben mijn (totale) dagverbruik nipt niet afgedekt :(

Rond 16u onderstaand plaatje geschoten... De buitengevel op het zuidwesten was 52 graden 8)7
Op hetzelfde moment heb ik bij die binnenmuur 27 graden gemeten.
#1 zijn trouwens de zonnecollectoren, #2 een deel van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD0lgzmMwi3QrWpVqSbFNcG3o5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0EVtKcO8RnqzelyTGAjSjnc.jpg?f=fotoalbum_large

De zoldertemperatuur heb ik helaas niet, de batterij van mijn sensor bleek leeg te zijn :(
Maar ik gok dat het daar ook makkelijk +40 graden C geweest zal zijn.

Dagverloop in plaatjes uitgedrukt (@rubensp in Grafana ;) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP2hUStPa_ZNiZunaYShL0buND4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXrV0xnVpw7chbHaNDBzrKn8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5NTIXWtViosLqkDt3EFfQlxg2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMvcbN8a5LQ34B1bs0XeaTq1.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik loopt dus quasi lineair mee op met de temperatuur.
De uitschieters in het verbruik in de living-grafiek zijn van de airco in de keuken die ook even aan moest.

De 'echte' temperatuur in de woonkamer is door een onafhankelijke sensor gemeten, 5m van de airco vandaan, en zou een paar graden hoger gelegen hebben dan de airco aangaf. Maar het was gewoon lekker aangenaam dus dat boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Ja, precies, deze gebruik ik dus ook. HA met aanvulling van influxDB en Grafana. Erg fijn. Nadeel is wel, je originele wifi adapter moet eraf. Er kan er maar één opzitten.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
R-B schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Ja, precies, deze gebruik ik dus ook. HA met aanvulling van influxDB en Grafana. Erg fijn. Nadeel is wel, je originele wifi adapter moet eraf. Er kan er maar één opzitten.
Duidelijk! Had al bij de offerte besloten om de wifi adapters van Mitsubishi niet te nemen, gezien ze daar 160 euro per stuk voor vroegen + dan ben je afhankelijk van de MelCloud.... geen fan van.

Ik ga eerst is even testen met de Tado Smart AC controller + smartplug met powermonitoring. Mooie aan deze DIY adapter is dat je dus de Hz van de compressor kan uitlezen, lijkt me interessant maar of het ook nodig is voor de automatiseringen die ik in gedachte had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
rubensp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Duidelijk! Had al bij de offerte besloten om de wifi adapters van Mitsubishi niet te nemen, gezien ze daar 160 euro per stuk voor vroegen + dan ben je afhankelijk van de MelCloud.... geen fan van.

Ik ga eerst is even testen met de Tado Smart AC controller + smartplug met powermonitoring. Mooie aan deze adapter is dat je dus de Hz van de compressor kan uitlezen, lijkt me interessant maar of het ook nodig is voor de automatiseringen die ik in gedachte had....
Let wel op, die Tado werkt prima, maar ik werd gek van de piepjes (elk commando geeft een piepje net als met de normale afstandsbediening), de normale wifi controllers kunnen stille commando's geven (op aan/uit na).
En de Tado moet in de zichtlijn hangen (+stopcontact voor voeding).

Persoonlijk vind ik die nieuwe wifi controller wel netjes, wel cloud (enige nadeel), maar teminste wel dezelfde functies van de normale afstandsbediening.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 10:42
rubensp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:45:
Zijn hier ook L/L (MHI) gebruikers die de units aansturen met Home Assistant? En eventueel data inzichtelijk maken met Grafana...

Knip
Ik maak sinds 2 weken gebruik van MHI-AC-Ctrl icm HA, mijn motivatie om hierop over te gaan en de WF-RAC WiFi modules de deur uit te doen is dat ik nu de Toon en een Aqara temperatuur sensor via MQTT gebruik als temperatuur voelers voor de airco’s. Het pendelen is hierdoor tot nul terug gebracht.

In de winter denk ik dat ik hierdoor de gehele 1e verdieping kan verwarmen, afgelopen februari heb ik gemerkt dat wanneer je de interne temperatuur sensor gebruikt de binnenunit snel overgaat op pendel gedrag.

Alle data inlezen in grafana staat gepland voor na de zomer vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
Glashelder schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Bedoel je dat zolang je kan terugleveren en salderen dat het goedkoper is om met je gasketel te blijven stoken?
als je kan salderen krijg je voor je eigen gebruik ook 100% terug
zodra salderen weg valt krijg je nog maar max 80%? terug

dus zolang salderen loopt kan je beste terug leveren en niet overdag gebruiken
heb je dan een nacht meter kan je beter in die uren meer stroom verbruiken

zodra salderen weg is kan je juist beter wel overdag zelf gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat ergerlijke framing in het RTL Nieuws gisteren, waarbij airco's afgeschilderd worden als extreem onduurzame energievreters. Een airco zou 24kwh per dag gebruiken, wat niet meteen overeenkomst met het hier genoemde verbruik. En ik zie meteen waarom: ze gooien mobiele en vaste airco's op een hoop...

En ze stippen enkel de koelfunctie aan, terwijl dit ook een kans is om op de verwarmingsfunctie te wijzen, en dus op het enorme potentieel van airco's om gas te besparen in de gebouwde omgeving...

edit: hier het artikel dat bij het item in het nieuws hoort. Er worden allerlei duurzame innovaties bijgehaald, maar geen woord over het potentieel van de airco om je gasrekening omlaag te krijgen... nalatig vind ik dat.
Gelukkig zijn er ook nog media die het beter snappen :). Helaas nog steeds niet geweldig want de efficiëntie van verwarmen tov gas wordt niet genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 20-07-2022 14:27 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Maxwp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:22:
dus zolang salderen loopt kan je beste terug leveren en niet overdag gebruiken
heb je dan een nacht meter kan je beter in die uren meer stroom verbruiken

zodra salderen weg is kan je juist beter wel overdag zelf gebruiken
Zo simpel kan je dat niet zeggen. Als de leverancier saldeert over beide telwerken. Dus hoog+laag verbruik - hoog+laag teruglevering, dan boeit het dus totaal niet of je teruglevert of zelf meteen verbruikt. Maar sommige leveranciers doen hoog en laag apart. Wat over is betaal je / krijg je iets voor.

Wat betreft koeling/verwarming gaat het wat mij betreft over comfort en verbruik samen. Bij koelen is bij ons gebleken dat de units beter lang aan kunnen staan voor stabiel gebruik en temperatuur, vergeleken met adhoc. Uiteraard wel pas als het buiten 25+ is in de avond/nacht amper afkoelt om natuurlijk te kunnen koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 20-07-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37
Termy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:25:
[...]
Gelukkig zijn er ook nog media die het beter snappen :). Helaas nog steeds niet geweldig want de efficiëntie van verwarmen tov gas wordt niet genoemd.
Inderdaad: goed dat ze het noemen, maar nog steeds niet meteen lovende woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-09 16:27
Slonzo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:13:
Mijn situatie gisteren uitgedrukt in wat cijfers...

3 kamers koelen (woonkamer, kantoor, slaapkamer), setpoints rond de 24 graden.
De hele dag alle gordijnen voor het grootste stuk dicht gehouden.
Totaal 16kWh verbruikt voor de airco's.
1kWh van het net moeten plukken, de zonnepanelen hebben mijn (totale) dagverbruik nipt niet afgedekt :(

Rond 16u onderstaand plaatje geschoten... De buitengevel op het zuidwesten was 52 graden 8)7
Op hetzelfde moment heb ik bij die binnenmuur 27 graden gemeten.
#1 zijn trouwens de zonnecollectoren, #2 een deel van de zonnepanelen.

[Afbeelding]

De zoldertemperatuur heb ik helaas niet, de batterij van mijn sensor bleek leeg te zijn :(
Maar ik gok dat het daar ook makkelijk +40 graden C geweest zal zijn.

Dagverloop in plaatjes uitgedrukt (@rubensp in Grafana ;) ):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verbruik loopt dus quasi lineair mee op met de temperatuur.
De uitschieters in het verbruik in de living-grafiek zijn van de airco in de keuken die ook even aan moest.

De 'echte' temperatuur in de woonkamer is door een onafhankelijke sensor gemeten, 5m van de airco vandaan, en zou een paar graden hoger gelegen hebben dan de airco aangaf. Maar het was gewoon lekker aangenaam dus dat boeit niet.
Gave foto !!
waarmee genomen? duur apparaat?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Hansieo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Gave foto !!
Ik denk een FLIR One / One Pro. Mooie dingen, ik wil er ook een om warmte/koude lekken op te sporen, en "for science".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 01:29
Nooby hier,

Achtergrond: woon in niet geisoleerd jaren 50 hoekwoning (geen tot matige isolatie) en ben al geruime tijd bezig om e.e.a. te verduurzamen (pff wat een drama als je geen voldoende spouw hebt). Mijn CV installatie gebruik ik niet meer (kapot en gasgestookt, reparatie >1500 euro) en wil pertinent van gas af. Combi HR staat nu alleen nog voor warm water.
Ik verwarm mijn huis (1 kamer ervan) nu dmv straalkachel (3kW) en terrasheater (1kW) en daarmee krijg ik het redelijk snel heel dragelijk.
Omdat het niet opschiet qua verduurzaming [van (goed) advies naar uitvoering duurt eeuwigheid] viel oog (via YT kanaal van "In stappen van het gas af") op airco als verwarming. Concrete vraag: als ik een airco met capaciteit van 5kW in deze ruimte hang (met verbruik van 1-2kW?) ben ik energie-technisch al goed bezig?
Ook zit ik te denken aan warmtepompboiler ipv huidige (gas) HR+, puur om gas echt af te kunnen sluiten.
In vervolg zal er waarschijnlijk isolatie/lage temperatuur/warmtepomp installatie komen, maar om deze tijd te overbruggen (en in dagen als deze beetje top uit temp. te halen) is denkrichting nu airco.
Elke tip is meegenomen in stadium waarin ik nu zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@tomuitrotterdam Waarom 5 kW? Heb je TS gelezen? Warmteverliesberekening gemaakt? Misschien kan je uit met een 3,5 of 2,5 of 2. Deze info zegt niets. Eerst inlezen lijkt me een goed begin middels de TS. Als je nu een 3 en 1 gebruikt heb je met COP 4 minder vermogen nodig dan nu die 4 in ieder geval lijkt me. Groet van een geboren Amsterdammer. :+

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 22:32
TheJVH schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:58:
Heeft iemand hier ervaring met de Vechline 7000? Het is een mobiele split-unit, een beetje vergelijkbaar met de bekendere, iets goedkopere caravan airco's (Mestic SPA-3000 en Eurom AC2401). Echter is deze 7000 BTU dus een stuk krachtiger.

Ik heb thuis een kamertje met m'n PC waar ik ook werk, echter is de kamer vrij klein (7m2) en wordt het redelijk snel warm (ook door het beeldscherm en de PC als die aan staat). Op dit moment wil ik nog geen vaste split-unit installeren omdat ik niet weet of we deze kamer op de lange termijn blijven gebruiken als werkkamer, dus dan zou dat zonde zijn. De mobiele split-unit is wat dat betreft wel een idee, gezien ik de buitenunit op het aangrenzende balkonnetje kan plaatsen door de openslaande deurtjes. Gezien ik vrij handig ben kan ik dan waarschijnlijk wel de laatste kier afdichten met een stukje hout / piepschuim.

Zal die 7000 BTU voldoende zijn om dit kleine kamertje te koelen, zeker als daar nog een PC a 600w en (ultrawide) monitor a 60w staan te loeien? Zijn er mensen die ervaring hebben met de Eurom / Vechline 7000?
Om hier even op terug te komen:

Heb hem inmiddels binnen. Kwestie van neerzetten, inpluggen en gaan. Heb de slang nu door de balkondeur lopen en moet daar nog wat nets voor maken, maar tot nu toe erg tevreden, hij krijgt het met gemak een flink stuk koeler. Binnen begon het met zo'n 28 graden, en binnen een kwartiertje is dat gedaald naar 25 _/-\o_ .

Hij maakt verder wel redelijk wat herrie, er zit in de binnenunit een flinke ventilator die de nodige circulatie veroorzaakt (goed), maar daarbij wel herrie maakt (niet goed). De laagste stand is nog lang niet laag genoeg, da's jammer. Ook de buitenunit maakt herrie, maar da's te verwachten. Ik ben vooral benieuwd hoe het zich verhoud met het geluid van split units, want 's nachts zal je hem wel horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
tomuitrotterdam schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:01:
Nooby hier,

Achtergrond: woon in niet geisoleerd jaren 50 hoekwoning (geen tot matige isolatie) en ben al geruime tijd bezig om e.e.a. te verduurzamen (pff wat een drama als je geen voldoende spouw hebt). Mijn CV installatie gebruik ik niet meer (kapot en gasgestookt, reparatie >1500 euro) en wil pertinent van gas af. Combi HR staat nu alleen nog voor warm water.
Ik verwarm mijn huis (1 kamer ervan) nu dmv straalkachel (3kW) en terrasheater (1kW) en daarmee krijg ik het redelijk snel heel dragelijk.
Omdat het niet opschiet qua verduurzaming [van (goed) advies naar uitvoering duurt eeuwigheid] viel oog (via YT kanaal van "In stappen van het gas af") op airco als verwarming. Concrete vraag: als ik een airco met capaciteit van 5kW in deze ruimte hang (met verbruik van 1-2kW?) ben ik energie-technisch al goed bezig?

Het is inderdaad een stuk gunstiger qua verbruik om met behulp van een airco te gaan verwarmen. De straal kachel van 3 kW en terrasheater van 1 kW is samen een continu verbruik van 4kW. Als je met de airco van 5kW gaat werken zal deze ten hoogste iets van 1200 a 1300 watt verbruiken om 5kW aan warmte af te geven.

Ook zit ik te denken aan warmtepompboiler ipv huidige (gas) HR+, puur om gas echt af te kunnen sluiten.
In vervolg zal er waarschijnlijk isolatie/lage temperatuur/warmtepomp installatie komen, maar om deze tijd te overbruggen (en in dagen als deze beetje top uit temp. te halen) is denkrichting nu airco.
Elke tip is meegenomen in stadium waarin ik nu zit :-)
Heb je zelf enig idee wat je nu aan gasverbruik hebt? Als je nu iets van 5 of 6 m3 per maand verbruikt voor alleen het warme water dan zou ik dit toch aanhouden en het geld wat je daarmee bespaard steken in isolatiemateriaal. Als je enkelsteens muren hebt is het ook mogelijk om vanuit binnenuit te isoleren met PIRplaten met mes en groef. Je kunt deze zelfs met een gipsplaat afwerking bestellen.
Daar zou ik eerst mijn prioriteit leggen, dan kun je waarschijnlijk zelfs met een wat kleinere airco capaciteit van 3,5 kW uit. Scheelt allemaal kosten. Wat voor glas het je in je kozijnen zitten?
Als dit bijvoorbeeld ook nog enkel glas is dan kun je dit ook meepakken. Volgens mij is het ook nog zo als je 2 isolatiemaatregelen neemt dan kun je ook nog wat subsidie krijgen, maar ik weet daar niet het fijne van precies.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 20-07-2022 16:51 . Reden: eenheidfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
Chimsie78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Ik maak sinds 2 weken gebruik van MHI-AC-Ctrl icm HA, mijn motivatie om hierop over te gaan en de WF-RAC WiFi modules de deur uit te doen is dat ik nu de Toon en een Aqara temperatuur sensor via MQTT gebruik als temperatuur voelers voor de airco’s. Het pendelen is hierdoor tot nul terug gebracht.

In de winter denk ik dat ik hierdoor de gehele 1e verdieping kan verwarmen, afgelopen februari heb ik gemerkt dat wanneer je de interne temperatuur sensor gebruikt de binnenunit snel overgaat op pendel gedrag.

Alle data inlezen in grafana staat gepland voor na de zomer vakantie.
Thanks voor je uitleg! Mijn idee was inderdaad ook om meerdere temperatuursensoren te gebruiken per kamer waar een AC hangt om zo het de binnenunit aan te sturen. Vraagje; je geeft aan dat het pendelen hierdoor gestopt is, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Las in de docu van MHI-AC-Ctrl dat je wel externe temp sensoren kan gebruiken maar lees alleen over hardware matige sensoren. Neem aan dat jij het via HA doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 20-09 23:12
Plenkske schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Zo simpel kan je dat niet zeggen. Als de leverancier saldeert over beide telwerken. Dus hoog+laag verbruik - hoog+laag teruglevering, dan boeit het dus totaal niet of je teruglevert of zelf meteen verbruikt. Maar sommige leveranciers doen hoog en laag apart. Wat over is betaal je / krijg je iets voor.

Wat betreft koeling/verwarming gaat het wat mij betreft over comfort en verbruik samen. Bij koelen is bij ons gebleken dat de units beter lang aan kunnen staan voor stabiel gebruik en temperatuur, vergeleken met adhoc. Uiteraard wel pas als het buiten 25+ is in de avond/nacht amper afkoelt om natuurlijk te kunnen koelen.
ik weet niet of we elkaar niet begrijpen of juist wel maar als voorbeeld

stel je hebt 3500 stroom verbruik algemeen en 1500 watt puur voor de airco met koelen en verwarmen op een jaar.
dus 5000
je zonnepalen leveren 6000 dan krijg je voor die 1000 wat geld en verder betaal je niks
dat is met salderen
maar als het salderen weg gaat dan moet je ineens meer betalen dan is het ook interessant om energie thuis op te slaan maar is het ook nog veel belangrijker om overdag zoveel mogelijk van die zonne energie zelf te gebruiken in plaats terug te leveren.
dus overdag zoveel mogelijk verwarmen ook ( al zal in de echte winter dagen er te weinig zonne energie zijn ) en ook een boiler voor warm water warm stoken in plaats van wanneer hij het zelf wil.

maar goed tot zo ver want is ander onderwerp niet voor dit topic ?althans om uitgebreid op verder te gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 20-07-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Maxwp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:03:
[...]

ik weet niet of we elkaar niet begrijpen of juist wel maar als voorbeeld

stel je hebt 3500 stroom verbruik algemeen en 1500 watt puur voor de airco met koelen en verwarmen op een jaar.
dus 5000
je zonnepalen leveren 6000 dan krijg je voor die 1000 wat geld en verder betaal je niks
dat is met salderen
maar als het salderen weg gaat dan moet je ineens meer betalen dan is het ook interessant om energie thuis op te slaan maar is het ook nog veel belangrijker om overdag zoveel mogelijk van die zonne energie zelf te gebruiken in plaats terug te leveren.
dus overdag zoveel mogelijk verwarmen ook ( al zal in de echte winter dagen er te weinig zonne energie zijn ) en ook een boiler voor warm water warm stoken in plaats van wanneer hij het zelf wil.

maar goed tot zo ver want is ander onderwerp niet voor dit topic ?althans om uitgebreid op verder te gaan
Klopt, we bedoelen hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07-2024

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Gebruikt er ook iemand MHI-AC-Ctrl in combinatie met Domoticz? Ik heb nl. wat hulp nodig :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chimsie78
rubensp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:02:
[...]

Thanks voor je uitleg! Mijn idee was inderdaad ook om meerdere temperatuursensoren te gebruiken per kamer waar een AC hangt om zo het de binnenunit aan te sturen. Vraagje; je geeft aan dat het pendelen hierdoor gestopt is, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Las in de docu van MHI-AC-Ctrl dat je wel externe temp sensoren kan gebruiken maar lees alleen over hardware matige sensoren. Neem aan dat jij het via HA doet?
Correct, via HA loopt de communicatie tussen de MHI-AC-Ctrl en de temperatuur sensoren, stuk terug in dit forum is te lezen hoe je dit allemaal aan de praat krijgt.

Door de temperatuur sensoren op een strategische plek te plaatsen, bij mij in de woonkamer en de airco’s hangen zelf in de keuken en werkkamer, wordt het pendelen niet getriggerd zodra rondom de airco de ingestelde temperatuur is bereikt, maar pas wanneer de sensoren in de woonkamer de ingesteld temperatuur hebben bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Chimsie78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Ik maak sinds 2 weken gebruik van MHI-AC-Ctrl icm HA, mijn motivatie om hierop over te gaan en de WF-RAC WiFi modules de deur uit te doen
Als je beide hebt, overweeg dan de communicatie te sniffen met de aanpak op Github zodat de feautures van wf-rac die MHI-AC-Ctrl mist toegevoegd kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:44
Dankzij dit forum in april airco's geïnstalleerd en afgelopen dagen enorm van genoten.
(post: The_Woesh in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen")

allemaal erg bedankt!

hier nog wat foto's:

Mitsubishi SRK/SRC 60 ZSX-WB Single Split Wandmodel [6KW]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbb30Fj_pvbL32feOSaFlRyk2HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fae50EBAXV6RYPzgJp2fTXLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes de dakrand ingegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XH87p-gf6zClhccQMoLpWd_dNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flwJodgMlMB4AnWVBPRBMc6T.jpg?f=fotoalbum_large

buitenunit van de 60 ZSX-WB en erachter de SCM 50 ZS-W split unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z98Xc6SdMw0G_uWqDgfgSqjCj0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnTddfOCbaDUc2icaN1YgjuS.jpg?f=fotoalbum_large

3x de 2.0 splits binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuoF6w60L3ZAd0KxASICNEYn50g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa2sHfeO8uqgzkq0zzFp2mjp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfW_m3LkQ1L07iLJ4VQlBgDssAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2WrWfE69HMolb6BmFiW05NN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47fIgQCEzh_buvbxnPMINrG3lLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT7SwCsIHijxgWPXmEiIfWuC.jpg?f=fotoalbum_large

en nog 1x voor de grote slaapkamer de 35 ZS-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CboDZPLGyRQEmWon08p5RRzLzw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNxOGY6M8NPsgkPlE56hJfZo.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit op het balkon. (niet ideaal voor de airflow maar deze hoeft niet heel vaak aan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7HSr5_-0Vxk66n3nHyOHia_RUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M039wCcQ567HU8dyL4K8r23v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hitte voorbij en ik heb ze nog aanstaan. Heb afgelopen jaar nieuwe kozijnen met HR++ laten plaatsen, gevel extra geisoleerd, dak was al geisoleerd en was in de winter zalig warm en zuinig. Nu koelt me huis niet meer af in de zomer. :'( Met airco 23 graden in huis, maar zodra ze uitgaan loopt binnen no time de temperatuur op. Ik verwacht een run op L/L zodra iedereen klaar is met isoleren wat op dit moment hot is. Gelukkig weegt de besparing in de winter op tegen het verbruik in de zomer maar het fabeltje dat isoleren goed is om warmte te bestrijden in de zomer is hiermee wel ontkracht. Als het binnen zit, gaat het er niet meer uit. Ja....heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Chimsie78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Correct, via HA loopt de communicatie tussen de MHI-AC-Ctrl en de temperatuur sensoren, stuk terug in dit forum is te lezen hoe je dit allemaal aan de praat krijgt.

Door de temperatuur sensoren op een strategische plek te plaatsen, bij mij in de woonkamer en de airco’s hangen zelf in de keuken en werkkamer, wordt het pendelen niet getriggerd zodra rondom de airco de ingestelde temperatuur is bereikt, maar pas wanneer de sensoren in de woonkamer de ingesteld temperatuur hebben bereikt.
Ik doe precies hetzelfde werkt super. En inderdaad veel minder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rwijnhov schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Ik doe precies hetzelfde werkt super. En inderdaad veel minder pendelen.
Stuurt HA dan je setpoint van de unit aan of de gehele regeling onafhankelijk van het setpoint?

Ik heb overigens met koelen nooit pendelen gelukkig. Verwarmen is een ander verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:50:
Hitte voorbij en ik heb ze nog aanstaan. Heb afgelopen jaar nieuwe kozijnen met HR++ laten plaatsen, gevel extra geisoleerd, dak was al geisoleerd en was in de winter zalig warm en zuinig. Nu koelt me huis niet meer af in de zomer. :'( Met airco 23 graden in huis, maar zodra ze uitgaan loopt binnen no time de temperatuur op. Ik verwacht een run op L/L zodra iedereen klaar is met isoleren wat op dit moment hot is. Gelukkig weegt de besparing in de winter op tegen het verbruik in de zomer maar het fabeltje dat isoleren goed is om warmte te bestrijden in de zomer is hiermee wel ontkracht. Als het binnen zit, gaat het er niet meer uit. Ja....heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam.
Als de temperatuur snel oploopt dan heb je geen beste isolatie. Goede isolatie bestrijdt geen warmte maar houdt het tegen. De warmte gaat er net zo moeilijk uit als in. Goed in de zomer en goed in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:10:
[...]

Als de temperatuur snel oploopt dan heb je geen beste isolatie. Goede isolatie bestrijdt geen warmte maar houdt het tegen. De warmte gaat er net zo moeilijk uit als in. Goed in de zomer en goed in de winter :)
Hij liep niet snel op toen het warm werd buiten, hij loopt nu snel op omdat de warmte uiteindelijk nu in mijn isolatie van de muren en dak blijft zitten. Met nu 22,8 graden buiten loopt die warmte echt niet uit mijn isolatie. Ik heb met een verbruik in de winter gehele huis op 20 graden gemiddeld, 3 woonlagen op 140m2 met 1300 kWh top isolatie. Voorschot is hier €75,- per maand. Dat doen er niet veel mij na. NB: met slechte isolatie had ik ook geen dikke subsidie afgetikt. ;)

Het is ook een bekend fenomeen bij recent gebouwde huizen met echte topisolatie en lage temperatuur verwarming. Zit de warmte er eenmaal in hebben die ook de grootste moeite het huis koel te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 21-09 18:34
Een van mijn binnenunits (daikin vloermodel) geeft me een errorcode : 255.
Heb al gegoogeld, maar kan niks vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57

Klopt viel mij ook op, kan eraan ergeren ook mobiele airco,s nemen geen 24 kwh per dag, ze pakken de meest onzuinige airco en pakken het labeltje opgenomen vermogen van 1000 watt x 24 alsof je 24u de airco aan hebt en ook de heletijd op vollast.

Men liegt niet want technisch zou het kunnen als je de meest onzuinige airco pakt of meerdere aan hebt in huis, de praktijk is heel anders, mobiele zijn energieslurpers maar niet zo overdreven veel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:28:
Een van mijn binnenunits (daikin vloermodel) geeft me een errorcode : 255.
Heb al gegoogeld, maar kan niks vinden.
Is dat geen gateway error?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Hij liep niet snel op toen het warm werd buiten, hij loopt nu snel op omdat de warmte uiteindelijk nu in mijn isolatie van de muren en dak blijft zitten. Met nu 22,8 graden buiten loopt die warmte echt niet uit mijn isolatie. Ik heb met een verbruik in de winter gehele huis op 20 graden gemiddeld, 3 woonlagen op 140m2 met 1300 kWh top isolatie. Voorschot is hier €75,- per maand. Dat doen er niet veel mij na. NB: met slechte isolatie had ik ook geen dikke subsidie afgetikt. ;)

Het is ook een bekend fenomeen bij recent gebouwde huizen met echte topisolatie en lage temperatuur verwarming. Zit de warmte er eenmaal in hebben die ook de grootste moeite het huis koel te krijgen.
Dit.
Ik heb een 'nieuwbouw' huis. Het is nu 25 graden hier, zonder airco's. Dat zal nog wel een week zitten, of ik moet nu heel hard aan nachtkoeling doen. Zodra ik 's ochtends alles sluit vliegt de temperatuur weer omhoog. De muren voelen gewoon warm aan.

Mensen met goede isolatie hebben in de winter na 2 weken kou ook de verwarming nodig. Die hoeft niet heel hard te werken maar isolatie houdt het maar een bepaalde tijd vol. En met goede isolatie merk je dat extra goed in de zomer. We zijn gewend in de winter bij te moeten warmen, maar met goede isolatie moet je in de zomer (wel alleen bij hittegolven) ook extra bij koelen.

Ik ben dus toch weer naar een kanalen airco aan het kijken. Op zolder werken met 27 graden binnen (alleen op het heetst van de dag vandaag) is toch niet optimaal.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Raar verhaal; dus je hebt nu 3 temperatuurzones; ~22 graden binnen, 22,8 graden buiten en er tussenin hete isolatie die de binnenruimte opwarmt zodra je de airco uitzet?

Als ik 's zomers de airco uitzet (hij staat uit, maar bij wijze van spreken), dan blijft de temperatuur redelijk constant. Net als 's winters (cv/airco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:14:
[...]

Raar verhaal; dus je hebt nu 3 temperatuurzones; ~22 graden binnen, 22,8 graden buiten en er tussenin hete isolatie die de binnenruimte opwarmt zodra je de airco uitzet?

Als ik 's zomers de airco uitzet (hij staat uit, maar bij wijze van spreken), dan blijft de temperatuur redelijk constant. Net als 's winters (cv/airco).
Het is hier 23 graden binnen met airco (verbruikt overigens per unit maar 100 Wh) maar als ik deze alle 3 uitzet zie ik in Domoticz de waardes langzaam oplopen wbt binnentemperatuur. Ik vind het niet meer dan logisch want dan stralen de muren binnen lekker warmte af. Net even een muur van binnen gemeten met een IR meter. Rond de 25 graden zijn die ongeveer. Klopt wel met de 25 graden van @Kodess Dan wordt er ook nog lekker gedoucht boven en stookt de plofketel het water warm op zolder en dat geeft ook warmte. En heb ook nog met de wok op gas staan koken. Dat maakt de opwarming nog harder gaan. Ik vind er niets raar aan.

Vanmiddag heb ik de units 4 uur uit gehad en liep zonder koken etc de temperatuur ook op overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik krijg het met mijn 5KW Haier Tundra het gewoon niet kouder dan 22c op het moment in de woonkamer. Ondanks dat ik hem op 16c instel en op volle kracht laat blazen.

Je zou denken dat er iets mis moet zijn maar er komt op volle kracht gewoon een temperatuur van 8c uit. Volgens mij is dat zoals het hoort toch?

Het is niet dat ik het 16c wil hebben in huis nu, maar het was meer om te kijken hoe lang het zou duren voordat ie op 20c zou zijn.

Hij staat de hele dag op 23c en dat was het ook nadat ik hem op 16c heb gezet. Maar na 2uur niet lager dan 22c dus. Zie ik iets over het hoofd? Of is dit normaal gedrag? Is de uitstroom temperatuur dan toch niet laag genoeg?

Woonkamer incl open keuken is ca 80m2. Woning uit 2000 en goed geïsoleerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Imperium op 20-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hansieo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:31:
Gave foto !!
Flir One inderdaad, niet goedkoop maar betaalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Imperium schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Misschien zie ik iets over het hoofd. Maar ik krijg met mijn 5KW Haier Tundra het gewoon niet kouder dan 21c in de woonkamer. Ondanks dat ik hem op 16c instel en op volle kracht laat blazen.

Je zou denken dat er iets mis moet zijn maar er komt op volle kracht gewoon een temperatuur van 8c uit. Volgens mij is dat zoals het hoort toch?

Het is niet dat ik het 16c wil hebben in huis nu, maar het was meer om te kijken hoe lang het zou duren voordat ie op 20c zou zijn.

Hij staat de hele dag op 23c en dat was het ook nadat ik hem op 16c heb gezet. Maar na 2uur niet lager dan 22c dus. Zie ik iets over het hoofd?
Zet m maar eens uit, wacht 5 minuten en dan weer aan op 20 graden. Dat terugzetten werkt vaak niet heel lekker omdat de software een doeltemperatuur vasthoud. Ik denk dat je dan je jas even moet pakken, 16 graden zou ik niet doen :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Hoe is het met de isolatie en type glas. De buitenmuren van mijn woning zijn ca 45 graden, na een paar dagen warmt dit toch door en moetje lang koelen om de stenen ook koud te krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Zet m maar eens uit, wacht 5 minuten en dan weer aan op 20 graden. Dat terugzetten werkt vaak niet heel lekker omdat de software een doeltemperatuur vasthoud. Ik denk dat je dan je jas even moet pakken, 16 graden zou ik niet doen :+
Ga ik proberen, maar dan zou de uitblaas temperatuur toch ook hoger moeten zijn als hij de temperatuur vast probeert te houden?
habbekrats schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:58:
Hoe is het met de isolatie en type glas. De buitenmuren van mijn woning zijn ca 45 graden, na een paar dagen warmt dit toch door en moetje lang koelen om de stenen ook koud te krijgen.
Woning is redelijk tot goed geïsoleerd. HR++ glas. Muren voelen niet warm aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Imperium op 20-07-2022 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Martin7182 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:10:
[De warmte gaat er net zo moeilijk uit als in.
Dit is het hele probleem. Zodra warmte binnen is via het glas, kozijnen en ook de muren (vooral zon kant), dan gaat het er ook moeilijk uit. Natuurlijk duurt het wat langer voor het binnen is. Maar na een paar dagen 30+ gebeurt dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Imperium schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Ga ik proberen, maar dan zou de uitblaas temperatuur toch ook hoger moeten zijn als hij de temperatuur vast probeert te houden?
Het is een combinatie van koude en hoeveelheid lucht, niets zo vreemd als het regelgedrag van een airco. Het kan ook zijn dat de unit onderbemeten is natuurlijk of op de verkeerde plek hangt maar het is het proberen waard.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik ben al redelijk op zoek geweest maar heb het gevoel dat er meer opties zijn;

In onze situatie is het zeer wenselijk dat de binnenunit (wandmodel) een dieptemaat heeft van max 180mm (5kw) meeste zijn 210mm of meer.

Bij daikin heb ik de stylish gevonden met deze compacte dieptemaat. Ziet er ook mooi uit, top merk. Kan zo geen prijs vinden incl montage maar het lijkt er op dat deze wel dik boven de begrote 2000 uit gaat komen.

Weet iemand nog zo een alternatief van een merk met compacte dieptemaat van de binnen unit wandmodel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Het is een combinatie van koude en hoeveelheid lucht, niets zo vreemd als het regelgedrag van een airco. Het kan ook zijn dat de unit onderbemeten is natuurlijk of op de verkeerde plek hangt maar het is het proberen waard.
Wazig, nu Is de uitblaastemp 6.6c en lijkt de boel wat verder af te koelen. Wat apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 06:08
nMad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:50:
Ik wil graag een L/L warmtepomp voor het verwarmen en koelen van onze woonkamer en open keuken (totaal circa 50 m2 / 125 m3). Bouwjaar woning 1979, maar is recent voorzien van vloerisolatie + spouwmuurisolatie + kunstof kozijnen met triple glas.

Wil graag een vloermodel omdat verwarmen de hoogste prioriteit heeft. Het stookseizoen duurt nu eenmaal veel langer dan het "koelseizoen" in Nederland. Een vloermodel is beter geschikt om mee te verwarmen volgens de twee installateurs die hier langs zijn geweest. Bovendien heb ik een mooi centraal plekje in de woonkamer waar hij naast een CV radiator kan komen te hangen waarbij de leidingen gelijk door de buitenmuur naar buiten kunnen.

Nu heb ik 3 offertes ontvangen van 2 verschillende installateurs:
  1. Daikin FVXM50A binnenunit met 2MXM50 (multisplit) buitenunit: €4650,-
  2. Daikin FVXM50A binnenunit met RXM50R buitenunit: €4400,-
  3. Mitsubishi SRF 50 ZSX-W met SRC 50 ZSX-W2 buitenunit: €3350,-
De Daikin 2MXM50 multisplit buitenunit is veel compacter dan de RXM50R buitenunit: 734x870x373 vs 550x765x285 (HxBxD). Daarom is deze ook meegenomen. Ik heb niet daadwerkelijk een multisplit nodig.

Vrij fors prijsverschil tussen de Mitsubishi en Daikin. Is Daikin het 1050-1300 euro prijsverschil waard? Waar zouden jullie voor gaan?
Aan de hand van jullie reacties dat een 5 kW niet nodig is in mijn situatie heb ik een offerte opgevraagd voor een Daikin 3,5 kW vloermodel.

Daikin FVXM35A binnenunit
Daikin RXM35R buitenunit
Totaalprijs inclusief installatie €3270,-.

Wat vinden jullie van deze prijs?

Ik wacht nog op de MHI 3,5 kW vloermodel offerte van de andere installateur. Verwacht dat deze circa €1k lager zit.. Heb een voorkeur voor Daikin maar dan gaat het wel een lastige keuze worden.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Imperium schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:26:
[...]

Wazig, nu Is de uitblaastemp 6.6c en lijkt de boel wat verder af te koelen. Wat apart..
Zorg wel dat je alles op auto hebt staan, geen beperkingen in fanstand oid geen idee hoe dat werkt bij Haier want anders komt het niet goed.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Zorg wel dat je alles op auto hebt staan, geen beperkingen in fanstand oid geen idee hoe dat werkt bij Haier want anders komt het niet goed.
Normaal staat hij altijd op auto-fan. Alleen nu met de test had ik m even volgas staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Plenkske schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Dit is het hele probleem. Zodra warmte binnen is via het glas, kozijnen en ook de muren (vooral zon kant), dan gaat het er ook moeilijk uit. Natuurlijk duurt het wat langer voor het binnen is. Maar na een paar dagen 30+ gebeurt dat gewoon.
Maar de stelling dat isolatie de warmte tegenhoudt is daarmee niet ontkracht. Integendeel. Als je zoals @MotorBeast allerlei warmtebronnen binnen hebt, dan wordt het snel warm binnen. En de isolatie zorgt ervoor dat de warmte blijft waar die is. Dus heb je een warmtepomp nodig om de warmte weg te krijgen. Het 'probleem' is volgens mij niet zozeer de hoge buitentemperatuur, maar opgewekte binnenwarmte die niet weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akineyle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-07 11:59
Goedenavond,

Iemand die exact die weet hoe een Shelly plus 1 PM aan te sluiten op volgende configuratie (Mitsubishi MSZ-EF50VGK binnen unit)
(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG0gZ656gP_fHRwm1Rf_UbZOeBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtlS3RIR0HB89rpskLS00Imx.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit 3 fasen? De blauwe draad is niet aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Akineyle op 20-07-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:23
Imperium schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
ik krijg het met mijn 5KW Haier Tundra het gewoon niet kouder dan 22c op het moment in de woonkamer. Ondanks dat ik hem op 16c instel en op volle kracht laat blazen.

Hij staat de hele dag op 23c en dat was het ook nadat ik hem op 16c heb gezet. Maar na 2uur niet lager dan 22c dus. Zie ik iets over het hoofd? Of is dit normaal gedrag? Is de uitstroom temperatuur dan toch niet laag genoeg?

Woonkamer incl open keuken is ca 80m2. Woning uit 2000 en goed geïsoleerd.
Dit heb ik ook met een Daikin triple-split. 1 unit aan. Setting op 19 graden, temperatuur 23 graden. Hij blaast wel ongeveer 6 graden uit maar gaat niet lager. De buitenunit neemt ook niet meer dan 400 watt op. Gelet op het temperatuurverschil zou die eigenlijk volle bak vermogen moeten vragen van de buitenunit.

Ik krijg het vermoeden dat er een regeling is die ijsjoud koelen niet toestaat. Misschien dat de binnenunit wordt beschermd door niet nog lager dan 6 graden uitblaas te gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
zonnefreak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Heb je zelf enig idee wat je nu aan gasverbruik hebt? Als je nu iets van 5 of 6 m3 per maand verbruikt voor alleen het warme water dan zou ik dit toch aanhouden en het geld wat je daarmee bespaard steken in isolatiemateriaal. Als je enkelsteens muren hebt is het ook mogelijk om vanuit binnenuit te isoleren met PIRplaten met mes en groef. Je kunt deze zelfs met een gipsplaat afwerking bestellen.
Daar zou ik eerst mijn prioriteit leggen, dan kun je waarschijnlijk zelfs met een wat kleinere airco capaciteit van 3,5 kW uit. Scheelt allemaal kosten. Wat voor glas het je in je kozijnen zitten?
Als dit bijvoorbeeld ook nog enkel glas is dan kun je dit ook meepakken. Volgens mij is het ook nog zo als je 2 isolatiemaatregelen neemt dan kun je ook nog wat subsidie krijgen, maar ik weet daar niet het fijne van precies.
Thanks voor het meedenken 👍
Ik gebruik ongeveer 16m3 per maand om te water te verwarmen, maar met huurketel dus betaal daar ook aan, vandaar mijn overweging om op warmtepompboiler over te schakelen (gas +vastrecht + huur [360+290+360] maakt dat ik toch 1000/jaar uitgeef voor puur warm water, terwijl ik volgens mij zo'n ketel ook kan gebruiken zodra ik op warmtepomp voor verwarming overga: dus geen verloren investering [volgens mij kosten rond de 3k]).
Ik besef dat ik voor de nieuwe situatie waarin isolatie aangebracht heb dus een overcapaciteit aan heating/cooling in deze verdieping heb, en deze in die situatie dus maar sporadisch zal gebruiken.

Voor ramen/kozijnen in benedenverdieping ben ik bezig (HR++), isolatie van spouw is afgeraden door iemand die doet aan spouwmuurisolatie (te smal/vervuild) en wil eigenlijk de ruimte niet nog smaller maken door het aan binnenkant te zetten: bovendien moet er toch al een geheel nieuw (geïsoleerd) dak op, dus dacht even alle vliegen in klap te kunnen slaan, maar ben er recent achter dat een partij vinden die alles kon doen/kan coördineren best moeilijk te vinden is, of je overwaarde als leidraad van offerte ziet. ;-).

Dus nu zelf offertes aan het verzamelen (dak/kozijnen/buitenmuur en vloerisolatie) alvorens over vloerverwarming en warmtepomp na te denken. Maar dacht dus airco als tussenoplossing [die naderhand toch ook handig kan zijn ter verkoeling en/of herfstperiode], want schat zomaar in dat dit traject ook maanden gaat duren en mede om te voorkomen dat ik weer met een jaarrekening van 7500kWh te maken krijg [vanwege bouwheater en terrasverwarming [cop=1] om e.e.a. dragelijk te krijgen].

Geluid ben ik niet zo bang voor (zeker omdat bouwheater ook niet stil is) en heb plaats voor buitenunit (plat dak of in tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:07:
@tomuitrotterdam Waarom 5 kW? Heb je TS gelezen? Warmteverliesberekening gemaakt? Misschien kan je uit met een 3,5 of 2,5 of 2. Deze info zegt niets. Eerst inlezen lijkt me een goed begin middels de TS. Als je nu een 3 en 1 gebruikt heb je met COP 4 minder vermogen nodig dan nu die 4 in ieder geval lijkt me. Groet van een geboren Amsterdammer. :+
hahaha.. ik uit Rotterdam vertrokken [nu Utrecht], maar had ook uitNijmegen (geboorteplaats) of uitMaastricht (4-27) kunnen zijn.
Thanks voor de (terechte) terechtwijzing, ga me nog dieper inlezen ;-)
[5kw omdat ik aannam dat dat uitgangsvermogen was, en niet op 4 (3+1) gehouden om het iets meer dan dragelijk te krijgen, maar meer info is altijd handig ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
MotorBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Stuurt HA dan je setpoint van de unit aan of de gehele regeling onafhankelijk van het setpoint?

Ik heb overigens met koelen nooit pendelen gelukkig. Verwarmen is een ander verhaal.
Je overruled enkel de interne temperatuur opnemer van de unit, door die van bijvoorbeeld de Toon of elk andere temperatuur sensor die mqtt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Maar de stelling dat isolatie de warmte tegenhoudt is daarmee niet ontkracht. Integendeel. Als je zoals @MotorBeast allerlei warmtebronnen binnen hebt, dan wordt het snel warm binnen. En de isolatie zorgt ervoor dat de warmte blijft waar die is. Dus heb je een warmtepomp nodig om de warmte weg te krijgen. Het 'probleem' is volgens mij niet zozeer de hoge buitentemperatuur, maar opgewekte binnenwarmte die niet weg kan.
Vanmiddag stond er niets aan zoals gemeld. Was alleen thuis en geen koken, cv ketels aan etc. Ja een versterker maar die verwarmt niet mijn hele huis. Nu is het 19 graden buiten en blijft eindelijk de temperatuur op 23 graden met units uit. Al heb ik het liever koeler maar zet nu de ventilator boven bed maar aan. Verbruikt minder stroom en is ook goed te doen als het binnen niet meer warmer wordt. Welterusten. :z

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Chimsie78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Je overruled enkel de interne temperatuur opnemer van de unit, door die van bijvoorbeeld de Toon of elk andere temperatuur sensor die mqtt ondersteund.
Top! _/-\o_ Heb Daikin en daar heb ik dit nog niet over gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Servee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Ik heb de zelfde airco. Ik merk dit ook op. Heb wel even via homewizzard plug gemeten en als hij bij mij op QUIET staat verbruikt hij max 390watt, op fanstand 1 596watt op fanstand 2 775watt en op fanstand 3 970watt. hierbij ook de temperatuur ingesteld op 16 graden, terwijl hij eerst op 23 graden stond.

Ik zal dat morgen ook eens uitproberen instellen op 20 graden en dan nog eens allemaal meten. In ieder geval bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:53
Akineyle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:44:
Goedenavond,

Iemand die exact die weet hoe een Shelly plus 1 PM aan te sluiten op volgende configuratie (Mitsubishi MSZ-EF50VGK binnen unit)
([Afbeelding]

Volgens mij is dit 3 fasen? De blauwe draad is niet aangesloten.
Nee, dit is geen 3 fasen, er is gewoon 5-aderige kabel gebruikt waar maar 4 aders nodig waren (er zit een stuurstroomkabel tussen buiten- en binnenunit, voor de voeding en regeling. Ik zou in geen geval een shelly PM tussen de binnen- en buitenunit gaan zetten (heeft ook niet veel zin, dan meet je volgens mij alleen het verbruik van de binnenunit - dus de ventilator etc.), want de Shelly kan ook schakelen. Hij moet op de stroomtoevoer voor de buitenunit geplaatst worden. Dat gaat via dit schema Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDjNwsjZIZpCHTp4-tX7dLwkZzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87QNfijouU4lsqv5l17s8bgH.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 20% gewijzigd door JBtL op 21-07-2022 01:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
zonnefreak schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:54:
[...]

Ik heb de zelfde airco. Ik merk dit ook op. Heb wel even via homewizzard plug gemeten en als hij bij mij op QUIET staat verbruikt hij max 390watt, op fanstand 1 596watt op fanstand 2 775watt en op fanstand 3 970watt. hierbij ook de temperatuur ingesteld op 16 graden, terwijl hij eerst op 23 graden stond.

Ik zal dat morgen ook eens uitproberen instellen op 20 graden en dan nog eens allemaal meten. In ieder geval bedankt voor de tip.
Heb dit zelf een paar keer getest, terugzetten tijdens een langere run doet amper wat mits veel graden terug maar dat setpoint word dan niet snel of helemaal niet gehaald. Uitzetten, en weer aanzetten op een lagere setpoint dan begint de unit eigenlijk opnieuw met hoog vermogen en blijft daar ook wel een poosje dat wel maar wel de capaciteit om flink te koelen naar setpoint.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akineyle
JBtL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:01:
[...]

Nee, dit is geen 3 fasen, er is gewoon 5-aderige kabel gebruikt waar maar 4 aders nodig waren (er zit een stuurstroomkabel tussen buiten- en binnenunit, voor de voeding en regeling. Ik zou in geen geval een shelly PM tussen de binnen- en buitenunit gaan zetten (heeft ook niet veel zin, dan meet je volgens mij alleen het verbruik van de binnenunit - dus de ventilator etc.), want de Shelly kan ook schakelen. Hij moet op de stroomtoevoer voor de buitenunit geplaatst worden. Dat gaat via dit schema [Afbeelding].
Bedankt voor de toelichting. Ik dacht dat de monitoring gebeurde op de binnenunit (niet dus).

Ik zou deze dus ook onmiddellijk in de meterkast kunnen monitoren. De warmtepomp zit op een aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Akineyle dan zou ik inderdaad de Shelly in de meterkast aansluiten.
Zoals gezegt moet het op de buitenunit.
Het is eigenlijk heel simpel aan te sluiten.

Uitgaande van de Shelly 1 PM Plus:
blauwe nul draad op de N , en vanaf de N op Shelly naar de verbruiker (buitenunit)
bruine fase draad op de L
bruine fase draad vanaf de O (output) op Shelly naar de verbruiker (buitenunit)

aarde draad ook nog naar de buitenunit

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 21-07-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akineyle
@Plenkske De linkse groep is waar mijn L/L warmtepomp op zit. Deze groep is 20A, zal de Shelly 1 PM plus hier op kunnen? Ik dacht dat deze maar tot Max 16A ging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsjxfhyNmKa4pgMYP-KiuHAwMSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMtyXC5e4ApQxxg0hdFthrQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
JBtL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:01:
[...]

..., want de Shelly kan ook schakelen.
Maar moet hij ook altijd schakelen? Kan hij alleen de stroom meten bij een bekrachtigd relais? Ik zou niet zo graag een continue draaiend apparaat met serieus vermogen via een relais willen schakelen. Of schakelt hij elektronisch met een triac o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Akineyle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:48:
@Plenkske De linkse groep is waar mijn L/L warmtepomp op zit. Deze groep is 20A, zal de Shelly 1 PM plus hier op kunnen? Ik dacht dat deze maar tot Max 16A ging?

[Afbeelding]
Is inderdaad max 16A, maar als je op die groep alleen de airco buitenunit hebt dan zal dit geen probleem zijn. Die komt niet hoger (toch ?)
De shelly past nog makkelijk in dit doosje. Ik zou hem aansluiten op deze manier:
- groep uit zetten (eerst gebruikers die erop zitten uit zetten)
- huidige nul en fase eruit (bovenkant)
- een nieuwe nul draad en nieuwe fase draad op groep, korte draden
- deze draden naar de shelly
- huidige nul en fase draad (die naar buitenunit gaan) op de shelly

@Martin7182 hoe hij schakelt weet ik niet, maar bij mij staat die switch op altijd aan. Wel zitten er beveiligingen in de Shelly waardoor hij uit zou kunnen gaan. Is bij mij nog niet gebeurt. Er is alleen doorvoer van stroom als de switch aan staat, en daarmee ook alleen meting (in Watt) als hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 00:18
Als je alleen de stroom wil meten kun je beter een Shelly EM gebruiken denk ik, die werkt met klemmen om de draden heen en gaat tot 50 of 120A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Shelly discussie over hoe en wat beter hier: [Shelly] Ervaringen & Discussie

@dennistd helaas zijn die EM's niet zo aantrekkelijk qua prijs als de 1PM (plus), die plus is prima inzetbaar tot 16A. De load op zo een airco komt niet eens in de buurt. EM's nemen erg veel ruimte in (heb ze zelf ook), maar je groepenkast intern wordt er niet veel beter op qua drukte :X

Daarnaast verwacht ik dat een 1 PM Plus tot 16A nauwkeuriger kan meten als een EM tot 50A, aangezien je veelal in het onderbereik zit.

[ Voor 31% gewijzigd door R-B op 21-07-2022 12:09 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 17:52

Osxy

Holy crap on a cracker

rubensp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:45:

Momenteel is onze installateur bezig met de installatie van een Mitsubishi Heavy Industries systeem.
Woonkamer: Single split MHI SKR/SRC 5kw zw-s
Slaapkamer: Multisplit - MHI SCM 4.5kw zs-q buitenunit + MHI SRK 25 zs-q
Zolder/kantoor: Multisplit - MHI SCM 4.5kw zs-q buitenunit + MHI SRK 25 zs-q

Ik zag in voorgaande posts dat sommige het stroomverbruik + compressor Hz meten. Dat zou ik ook graag willen. Huidig idee is om met de Tado Smart AC V3+ iedere binnen unit aan te sturen omdat deze via homekit volledig lokaal werkt en iedere tado AC unit voorzien is van een goede temperatuursensor (ipv alleen temp sensor van de MHI binnen unit). Stroomverbruik dacht ik te meten met slimme plugs via Zigbee -> ZHA. Echter ontbreekt dan de Hz metingen van de compressor. Iemand die mij opweg kan helpen?

Doel is om volledig de woning te koelen/verwarmen met dit MHI systeem, en de HR ketel enkel nog voor warm(douche)water te gebruiken tot dat we die kunnen vervangen (met subsidie evt) voor een boiler.
Heb zelf een MHI hangen met Tado Smart AC V3+. Helaas is de aansturing erg beperkt, het doet exact hetzelfde als de remote, de temperatuur sensor in de Tado word alleen gebruikt voor de app. Integratie met Home Assistant is nu nog erg buggy (is actief item op github over).

Ik overweeg nu dus toch een wifi module te installeren (first of third-party)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:15
nMad schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Aan de hand van jullie reacties dat een 5 kW niet nodig is in mijn situatie heb ik een offerte opgevraagd voor een Daikin 3,5 kW vloermodel.

Daikin RXM35R buitenunit

Ik wacht nog op de MHI 3,5 kW vloermodel offerte van de andere installateur. Verwacht dat deze circa €1k lager zit.. Heb een voorkeur voor Daikin maar dan gaat het wel een lastige keuze worden.
Ik vind het nogal prijzig, maar weet niet hoe lastig de installatie is. Twee weken terug een MHI 5 kW vloermodel laten plaatsen voor 2750. Installatie was recht toe recht aan met 7 meter leiding. Maar de MHI 5 kW is los wel wat prijziger dan de 3,5 Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Daikin RXM35R buitenunit

Niet een heel gekke prijs afgaande van complete installatie en voor de periode van aanvraag met tekort aan materialen, vloermodellen zijn sowieso duurder. Ik zou meer op installateur kiezen met goede referenties dan alleen op prijs, budget prijzen vaak ook budget service.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 06:08
kurkie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Ik vind het nogal prijzig, maar weet niet hoe lastig de installatie is. Twee weken terug een MHI 5 kW vloermodel laten plaatsen voor 2750. Installatie was recht toe recht aan met 7 meter leiding. Maar de MHI 5 kW is los wel wat prijziger dan de 3,5 Daikin.
Zo, netjes, dat is wel een hele scherpe prijs! Wandmodel of vloermodel?
Servee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Niet een heel gekke prijs afgaande van complete installatie en voor de periode van aanvraag met tekort aan materialen, vloermodellen zijn sowieso duurder. Ik zou meer op installateur kiezen met goede referenties dan alleen op prijs, budget prijzen vaak ook budget service.
Dank voor je feedback. Dit is een installateur met goede referenties. Heeft ook de installatie bij mijn ouders thuis gedaan en daar erg netjes werk geleverd. Ik kan nog proberen om het "af te ronden" naar €3k rond. Dat zou ik wel een mooie prijs vinden :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:15
Zo, netjes, dat is wel een hele scherpe prijs! Wandmodel of vloermodel?
Vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 03-07 10:52
[...]

Daikin RXM35R buitenunit

Hier hangen een multi (2MXM50A) en single (RXA35) met 3 Stylish Blackwood-units (3.5/2.5/2.0) voor 4500 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Hier hangen een multi (2MXM50A) en single (RXA35) met 3 Stylish Blackwood-units (3.5/2.5/2.0) voor 4500 euro :)
Zelf geplaatst?

[ Voor 2% gewijzigd door Servee op 21-07-2022 15:18 . Reden: Spelling ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQpvA7fwgTxVo_KblQRqO5HeF8w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NGfMfJSPvi3EappsDxR2Ktwg.jpg?f=user_large

Afbeelding komt is de handleiding van de MHI. Is de hoek bij verwarming alleen volgend tekening in te stellen of nog iets ruimer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-Z6498oxXDSucavURr9OVLCjJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZcVariJTVGDwDkXZ1I8439Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding is van de Daikin Stylish. Hoe groot kan daar de hoek tot bij 45 graden? Is de warme luchtstroom gelijk in te stellen bij de Perfera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@space-one die uit de handleiding is de aanbevolen hoek met als idee: warme lucht stijgt vanzelf weer op en koude zucht zakt.

De units houden dit dan ook meestal aan als automatische stand. Je kan dan zelf aanpassingen doen.

Hoe groot de hoeken zijn en hoeveel stapjes je hebt is per unit anders. Bij de ME LN serie die ik heb hangen kan ik 5 stappen instellen per flap (is in twee delen gesplitst). En horizontaal kan ik ook nog richten, volgens mij ook 5 stappen. Daarnaast heb je ook vaak de optie om hem constant op en neer te laten bewegen.

De fijnste optie is vaak afhankelijk van waar de unit hangt en waar je zelf zit/staat. Hoe meer opties je hebt om af te stellen, hoe meer kans je uiteindelijk hebt dat je erin slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
@Plenkske Klopt de warme lucht stijgt vanzelf op. Maar ik heb een hoek van 40-45 graden nodig om een vrije weg te hebben. Wat natuurlijk ook belangrijk is voor de circulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 11-09 22:53
Flatisa schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Dit heb ik ook met een Daikin triple-split. 1 unit aan. Setting op 19 graden, temperatuur 23 graden. Hij blaast wel ongeveer 6 graden uit maar gaat niet lager. De buitenunit neemt ook niet meer dan 400 watt op. Gelet op het temperatuurverschil zou die eigenlijk volle bak vermogen moeten vragen van de buitenunit.

Ik krijg het vermoeden dat er een regeling is die ijsjoud koelen niet toestaat. Misschien dat de binnenunit wordt beschermd door niet nog lager dan 6 graden uitblaas te gaan ofzo.
Er is geen regeling die dat tegen houd. Ieder koudemiddel heeft zijn eigen hlog p diagram.
Vroeger had je drie koudemiddelen. R502 voor vriezers. R12 voor koelcellen. En R22 voor airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
Kan het artikel niet lezen, maar het lijkt erop dat ze bij Trouw wel verder gekeken hebben dan hun neus lang is:
https://www.trouw.nl/duur...gas-te-besparen~bc4fe421/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
storm-biker schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:37:
Kan het artikel niet lezen, maar het lijkt erop dat ze bij Trouw wel verder gekeken hebben dan hun neus lang is:
https://www.trouw.nl/duur...gas-te-besparen~bc4fe421/
Nou niet helemaal, maar word niet afgefikt in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCuxRQfabiFUhPXyjqQt6IlGSgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysqGCAxTZLg3WVH3VAA12kPs.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 17:37
Wij zouden graag als verduurzaming de bovenste verdiepingen starten te verwarmen via lucht-lucht warmtepomp. 2 slaapkamers op de 1e verdieping, en 1 slaapkamer op de zolder. Nu zou ik het graag ook automatiseren. Iemand leesvoer of ervaringen over de aansturing via slimme thermostaten? Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld Tado zones te linken aan de airco systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
space-one schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:17:
[Afbeelding]

Afbeelding komt is de handleiding van de MHI. Is de hoek bij verwarming alleen volgend tekening in te stellen of nog iets ruimer?

[Afbeelding]

Afbeelding is van de Daikin Stylish. Hoe groot kan daar de hoek tot bij 45 graden? Is de warme luchtstroom gelijk in te stellen bij de Perfera ?
Je kan bij een Perfera alle hoeken instellen die je zelf wil. Met verwarmen alleen nooit helemaal naar beneden laten blazen (wat men wel adviseert) omdat bij een beetje ruimte dan je never nooit de ruimte egaal warm krijgt en je unit binnen no time afslaat en zalig gaat pendelen. Ik heb hem bij verwarmen op 45 graden staan bij koelen helemaal naar boven. Swing functie gebruik ik bij al mijn units nooit. Ik wil nooit in de luchtstroom zitten. Te warm in de winter, en een ijspegel aan je neus in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 03-07 10:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drone
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2024
banaliteit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Dit vind ik ook irritant en wordt ook bijna nooit benoemd. Dit was voor mij wel een reden om voor mitshu te gaan.
Hallo, heb je hier een voorbeeld of fragment van?

We hebben deze week ook een offerte laten maken voor de

1x ftxm42r
2x FTXM20R

Ik vroeg nog aan hem van: zijn er wellicht dingen waar ik me aan kan ergeren als in geluiden.
Zijn antwoord was nee.

Ik ben vandaag aan het zoeken naar gebruikerservaringen en naast theorie heb ik weinig praktijk kennis.

Word je van dit geluid wakker, of is het storend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Drone schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Hallo, heb je hier een voorbeeld of fragment van?

We hebben deze week ook een offerte laten maken voor de

1x ftxm42r
2x FTXM20R

Ik vroeg nog aan hem van: zijn er wellicht dingen waar ik me aan kan ergeren als in geluiden.
Zijn antwoord was nee.

Ik ben vandaag aan het zoeken naar gebruikerservaringen en naast theorie heb ik weinig praktijk kennis.

Word je van dit geluid wakker, of is het storend?
Geruststelling voor je misschien. Ik heb de Perfera in 4,2 en 2,5 en 2 en heb nergens last van, lees is gewoon stil. Ik herken de klacht helemaal niet.
Pagina: 1 ... 177 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic