Trouwens de buitenunits worden op zuid gehangen en de zon schijnt daar de hele dag op. We hebben geen schaduw daar en het is ook erg open. Dus thuis wordt het flink heet met dit weer (gelukkig al wel verminderd door de rolluiken) Is dit belangrijk om rekening mee te houden dat de buitenunits de hele dag door in de zon staan?socrates013 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]
De intentie is eigenlijk zo min mogelijk de CV ketel aan te zetten omdat we naar gasloos willen met de middelen die we hebben. Mijn idee was dus isoleren, HR++ glas, rolluiken, zonnepanelen wat allemaal al gebeurd is en nu dus airco om te koelen maar vooral in de winter ermee te verwarmen om zo te besparen op gas.
Maar waarom is het niet gebruikelijk om te verwarmen met de airco?
Klopt de slaapkamers liggen op de eerste verdieping.[Afbeelding]
Het is een hoekhuis dus direct aan de andere kant van de gevel komen de aircos.
Inmiddels is het duidelijk dat ik de 3MXM52N moet nemen ipv de 3MXM68N.
De 3MXM52N kan dan direct 3 binnenunits aansturen en dacht dat het ook gewoon praktisch is en buiten niet 2 of 3 buitenunits heb hangen. Correct me if im wrong.
Of zeg je nu dat ik eigenlijk 2 verschillende buitenunits moet nemen? 1 voor boven en 1 voor beneden?
Hier staan ze ook de hele dag te bakken in de zon. Zal iets onzuiniger zijn in de zomer dan schaduw, maar......verwarmen kost veel meer stroom en dan staan ze in de winter ook lekker in het warme zonnetje en dus dan zuiniger. En je hebt minder defrosts in de winter en je ijs onder de unit smelt eerder weg.socrates013 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Trouwens de buitenunits worden op zuid gehangen en de zon schijnt daar de hele dag op. We hebben geen schaduw daar en het is ook erg open. Dus thuis wordt het flink heet met dit weer (gelukkig al wel verminderd door de rolluiken) Is dit belangrijk om rekening mee te houden dat de buitenunits de hele dag door in de zon staan?
Alhoewel. Vandaag vanaf 00.00 tot nu 4,1 kWh voor een heel huis op 23 graden met nu 36,4 graden buiten vind ik peanuts met de units in de zon.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2022 14:27 ]
De units zullen daardoor harder moeten werken om te koelen dan wanneer ze op een minder warme plek stonden. Daarentegen hoeven ze wanneer het koud is en je bent aan het verwarmen, weer minder hard te werken in de zon dan wanneer ze in de schaduw stondensocrates013 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Trouwens de buitenunits worden op zuid gehangen en de zon schijnt daar de hele dag op. We hebben geen schaduw daar en het is ook erg open. Dus thuis wordt het flink heet met dit weer (gelukkig al wel verminderd door de rolluiken) Is dit belangrijk om rekening mee te houden dat de buitenunits de hele dag door in de zon staan?
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Volgende maand wordt hier de 3e unit geinstalleerd voor de beneden verdieping.
(PC12SQ-SK 3,5 KW)
Vooral voor verwarmen in de winter om minder gas te gaan verbruiken, maar met temperaturen als vandaag is die in de toekomst ook welkom
3x single split vanwege verschillende redenen
- had eerst multisplit, maar veel gezeur mee gehad
- de unit op de logeerkamer word weinig gebruikt, dus de single split op de slaapkamer is zuiniger dan de
multisplit die 90% van de tijd in zijn eentje werkt.
- redundantie
Anyway, de 3e is dus in aantocht. Dit is de opstelling op het moment:
:strip_exif()/f/image/LhSLn2mBjoZjH3T3a93iBZ6O.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit eraan te denken om de 3e rechts naast de onderste unit te laten plaatsen. De boom is groenblijvend en kan (moet) ik nog een stuk terug snoeien.
Er boven kan ook nog wel, maar dan word de stapel units wel erg hoog...
Of is het plaatsen zo dicht bij een boom af te raden?
(PC12SQ-SK 3,5 KW)
Vooral voor verwarmen in de winter om minder gas te gaan verbruiken, maar met temperaturen als vandaag is die in de toekomst ook welkom
- de unit op de logeerkamer word weinig gebruikt, dus de single split op de slaapkamer is zuiniger dan de
- redundantie
:strip_exif()/f/image/LhSLn2mBjoZjH3T3a93iBZ6O.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit eraan te denken om de 3e rechts naast de onderste unit te laten plaatsen. De boom is groenblijvend en kan (moet) ik nog een stuk terug snoeien.
Haal NOOIT een spookrijder in !
Ik vrees dat die boom het erg koud krijgt in de winterperiode als die vlak voor de unit komt te staan. Uitgaande lucht is ijskoud dan.ZtaaB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:09:
Volgende maand wordt hier de 3e unit geinstalleerd voor de beneden verdieping.
(PC12SQ-SK 3,5 KW)
Vooral voor verwarmen in de winter om minder gas te gaan verbruiken, maar met temperaturen als vandaag is die in de toekomst ook welkom![]()
- redundantie
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier 4,3kWh sinds gisterochtend 8:30 continu aan geweest. Dus over 31uur 138Wh gemiddeld. Met een maximum van 229Wh en minimum 75Wh. Setpoint en ruimte temperatuur 22 graden. Unit staat hier tot 14:00 in volle zon maar met deze warmte zie ik amper verschil nu deze in de schaduw staat, normaal zie je verbruik wel iets afnemen in de schaduw.MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:23:
[...]
Hier staan ze ook de hele dag te bakken in de zon. Zal iets onzuiniger zijn in de zomer dan schaduw, maar......verwarmen kost veel meer stroom en dan staan ze in de winter ook lekker in het warme zonnetje en dus dan zuiniger. En je hebt minder defrosts in de winter en je ijs onder de unit smelt eerder weg.
Alhoewel. Vandaag vanaf 00.00 tot nu 4,1 kWh voor een heel huis op 23 graden met nu 36,4 graden buiten vind ik peanuts met de units in de zon.
Daikin FTXM35R/RXM35R
@ZtaaB Geen idee of je daar ook mee gaat verwarmen; maar indien wel; heeft de onderste dan geen last van het "defrostwater" van de bovenste?
Waar kan ik de verwarmingscapaciteit van de Daikin FVXM35A + Daikin RXM35R combinatie vinden bij x aantal graden?
In de specificaties van Daikin staat het volgende:
Nom. 4,50 kW
Min. 1,30 kW
Max. 5,80 kW
Nominale verwarmingscapaciteit gebaseerd op: binnentemperatuur: 20° CDB, buitentemperatuur: 7°.
Er staat niet bij op waar de minimale verwarmingscapaciteit op gebaseerd is.
Ben wel benieuwd wat deze doet bij 0° en -5°.
Nom. 4,50 kW
Min. 1,30 kW
Max. 5,80 kW
Nominale verwarmingscapaciteit gebaseerd op: binnentemperatuur: 20° CDB, buitentemperatuur: 7°.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
De mijne blazen altijd tegen hedra aan. Groeit gewoon door en blijft ook mooi groen.ZtaaB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:09:
Uitgebreide tabellen zijn te vinden op de site van Daikin. Minimale capaciteit is waartoe hij kan terug moduleren alvorens hij gaat pendelen.nMad schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
Waar kan ik de verwarmingscapaciteit van de Daikin FVXM35A + Daikin RXM35R combinatie vinden bij x aantal graden?
Nom. 4,50 kW
Min. 1,30 kW
Max. 5,80 kW
Zou het nog helpen als je wat gaten in die stenen muren maakt, zodat de koude lucht eruit kan ‘zakken’?Hartox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:17:
@PVPaneel Je gaat inderdaad een koude bak met lucht krijgen, dat ervaar ik ook in onze gesloten achtertuin (2 graden lager). Hierdoor heb je wat eerder last van defrosts en is het rendement iets lager, maar het gaat wel werken.
Ik ben wat dat betreft een echte TU ingenieur; een hoop theorie geleerd, ooit, maar weinig praktijkervaring met zaken buiten m’n eigen werkveld…
Onzin. Je hebt daar ruimte zat en de wind doet zijn werk wel. De mijne hebben veeeeeeeeeel minder ruimte in een nis naast mijn serre. Gewoon plaatsen en je zal zien dat het gewoon functioneert zonder problemen.Hkuit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Zou het nog helpen als je wat gaten in die stenen muren maakt, zodat de koude lucht eruit kan ‘zakken’?
Ik ben wat dat betreft een echte TU ingenieur; een hoop theorie geleerd, ooit, maar weinig praktijkervaring met zaken buiten m’n eigen werkveld…
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2022 15:26 ]
Nu hier 38 graden buiten en compressors draaien nog steeds op laagste niveau 14 .Servee schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:19:
[...]
Hier 4,3kWh sinds gisterochtend 8:30 continu aan geweest. Dus over 31uur 138Wh gemiddeld. Met een maximum van 229Wh en minimum 75Wh. Setpoint en ruimte temperatuur 22 graden. Unit staat hier tot 14:00 in volle zon maar met deze warmte zie ik amper verschil nu deze in de schaduw staat, normaal zie je verbruik wel iets afnemen in de schaduw.

Hier draaiden ze gisteren op 10hz maar ondertussen ook op 14. zolang je alles een beetje op temperatuur kan houden is dit echt een makkie voor die units. Als je van 30 naar 20 wil koelen zal dat wel wat meer werk zijn.MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:29:
[...]
Nu hier 38 graden buiten en compressors draaien nog steeds op laagste niveau 14 .
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Kun je me naar de juiste plek wijzen? Ik heb net 10 min gezocht zonder resultaat ..MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:23:
[...]
Uitgebreide tabellen zijn te vinden op de site van Daikin. Minimale capaciteit is waartoe hij kan terug moduleren alvorens hij gaat pendelen.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik snap echt niet hoe jullie zo een laag verbruik halen.
Hier nu pas deze week aan het koelen met
mijn nieuwe unit, en ik kom met mijn Daikin FTXF35 niet lager dan 500watt per uur, volgens de Daikin App.
Zit nu bijvoorbeeld op 12:00-14:00 op 1.4 kWh volgens de Daikin App. Setpoint 23 graden, binnen is het 24 graden. Buiten 38 graden, tuin dus wel op het zuiden en de buitenunit toch wel redelijk lang in de volle zon.
Binnen 130m3 ongeveer, beneden.
Waar kan dat aan liggen? Ik doe wel ad-hoc koelen maar toen ik vanochtend begon was het ‘maar’ 25 graden binnen. Of is die App overdreven met verbruik?
Gisteren had ik ongeveer 0.55 kWh verbruik per uur bij 30 graden buiten en 23 binnen setpoint.
mijn nieuwe unit, en ik kom met mijn Daikin FTXF35 niet lager dan 500watt per uur, volgens de Daikin App.
Zit nu bijvoorbeeld op 12:00-14:00 op 1.4 kWh volgens de Daikin App. Setpoint 23 graden, binnen is het 24 graden. Buiten 38 graden, tuin dus wel op het zuiden en de buitenunit toch wel redelijk lang in de volle zon.
Waar kan dat aan liggen? Ik doe wel ad-hoc koelen maar toen ik vanochtend begon was het ‘maar’ 25 graden binnen. Of is die App overdreven met verbruik?
Gisteren had ik ongeveer 0.55 kWh verbruik per uur bij 30 graden buiten en 23 binnen setpoint.
Volgens mij vermeld Daikin dat vrijwel nergens, hier kan je wel die info vinden: https://www.eurovent-cert...5B0%5D=RXM#access-resultsnMad schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:33:
[...]
Kun je me naar de juiste plek wijzen? Ik heb net 10 min gezocht zonder resultaat ..Komt vast door de hoge temperaturen
Alvast dank!!
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ah, hij zou dan tegen de stam aan staan te blazen. Ik ga er dan maar op gokken dat ie t overleefd. Zo niet, ik ben er niet heel erg aan gehechtServee schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:12:
[...]
Ik vrees dat die boom het erg koud krijgt in de winterperiode als die vlak voor de unit komt te staan. Uitgaande lucht is ijskoud dan.
Dat is een goede vraag. De bovenste unit is die van de logeerkamer, en we verwarmen de bovenverdieping eigenlijk nooit behalve de slaapkamer soms. Maar die hangt daar dan weer onder...PVPaneel schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:19:
@ZtaaB Geen idee of je daar ook mee gaat verwarmen; maar indien wel; heeft de onderste dan geen last van het "defrostwater" van de bovenste?
Dan zal het wel goed komen inderdaad.MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
[...]
De mijne blazen altijd tegen hedra aan. Groeit gewoon door en blijft ook mooi groen.
Vroeg het mij ook een beetje af ivm algengroei of mos vorming. Maar dan moet ik dat maar een beetje in de gaten houden.
Haal NOOIT een spookrijder in !
Op tijd aanzetten scheelt zeker in stroomverbruik, echter op lange duur niet altijd goedkoper. Mijn Perfera heeft tot A+++ met koelen en verwarmen wellicht dat dit meespeelt, het type compressor en inverter regeling zullen wellicht van andere kwaliteit zijn. De Onecta app geeft altijd hoger aan. Hier geeft de Onecta app over vandaag 300Wh meer aan dan de homewizard kWh meter.Babel10 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier tussen 10 en 16 elk uur ook 0,5kWh. Vandaag al bijna 5 kWh opgeslurpt.Babel10 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
Mijn setpoint staat op 25 graden voor een kamer van ongeveer 20 m3 met een Perfera 35. Verbruik valt wel tegen. Normaal is het rond de 0,2kWh voor koelen.
Vanochtend om 08:00 aangeslingerd, setpoint 22°C (Automatische stand), 4 binnenunits (Daikin FTXMxxR Perfera 3 maal 2.5 kW, 1 maal 2 kW op 2 buiten units 2MXM40M) en vandaag verbuiken ze allen bij elkaar opgeteld 0.52 kW per uur (Bron Onecta app).
Units hangen in de slaapkamers / kantoor van de bovenste twee verdiepingen met de deuren open, zodat de begane grond ook meegekoeld wordt (resultaat = 23.5°C).
Units hangen in de slaapkamers / kantoor van de bovenste twee verdiepingen met de deuren open, zodat de begane grond ook meegekoeld wordt (resultaat = 23.5°C).
I have no special talent. I am only passionately curious.
Even naar gisteren gekeken totaal verbruik 24 uur:
7kw overloop 5kw mhi (van 8-21 22 graden 21-8 20 graden)
1kw keuken 3.5kw mhi(8-21 aan 22 graden)
1,75kw woonkamer 3.5kw mhi(8-21 aan 22 graden)
7kw overloop 5kw mhi (van 8-21 22 graden 21-8 20 graden)
1kw keuken 3.5kw mhi(8-21 aan 22 graden)
1,75kw woonkamer 3.5kw mhi(8-21 aan 22 graden)
[ Voor 16% gewijzigd door rwijnhov op 19-07-2022 16:45 ]
Onze multi-split (mhi 6.0kW, 3 binnenunits) gebruikte vandaag meer dan gisteren. Gemeten vanaf afgelopen middernacht hadden we rond 2 uur vanmiddag gemiddeld 260W/uur, en op dit moment, 17.30 uur zitten we op 320W gemiddeld. De hoge buitentemperatuur hier lijkt dus wel invloed te hebben.
Volgens weerbericht nu 38, eigen thermometer buiten in schaduw 41 graden. Ingestelde temperatuur verlaagd vanmiddag. Het is hier ongeveer 22,5 graad binnen.
We koelen wel met alle 3 units, woonkamer, overloop en slaapkamer.
Volgens weerbericht nu 38, eigen thermometer buiten in schaduw 41 graden. Ingestelde temperatuur verlaagd vanmiddag. Het is hier ongeveer 22,5 graad binnen.
Lekker he😉🤣 hier 23 graden met een luchtvochtigheid van 41%Sjamo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:39:
Onze multi-split (mhi 6.0kW, 3 binnenunits) gebruikte vandaag meer dan gisteren. Gemeten vanaf afgelopen middernacht hadden we rond 2 uur vanmiddag gemiddeld 260W/uur, en op dit moment, 17.30 uur zitten we op 320W gemiddeld. De hoge buitentemperatuur hier lijkt dus wel invloed te hebben.
En "gratis" met de stroom van de zonnepanelen. ❄️❄️❄️
@HereIsTom Bespaar je de moeite om die mensen op Nu uit te leggen wat een lucht/lucht warmtepomp doet en hoe efficiënt mogelijk ze zijn
Ik weet niet of anderen dat ook hebben, maar ik vind het nogal lomp om op een goedbedoelde suggestie van een ander te reageren met “Onzin”. Je bedoelt dat het naar jouw mening niet nodig is, en dat is prima natuurlijk.MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:25:
[...]
Onzin. Je hebt daar ruimte zat en de wind doet zijn werk wel. De mijne hebben veeeeeeeeeel minder ruimte in een nis naast mijn serre. Gewoon plaatsen en je zal zien dat het gewoon functioneert zonder problemen.
Ik heb nu voor 2e dag achter elkaar de airco in gebruikt om de koelen, hangt sinds vorige week.
Ben dus lerend mbt omgaan en gedrag van de Airco
Toch verbaas ik me beetje over zijn gedrag vandaag.
Eigenlijk gister ook beetje al, toen wijdde ik het nog aan te laat aangezet, initieel te laag ingesteld...
Dit betreft een MHI 3.5 kw ZS, in de woonkamer, single split.
Goed om te weten, de MHI is nog default ingesteld, is nog zoals hij uit de doos komt..
Stand: Auto
Lamellen: 3D Auto
Setpoint: 25
Vanmorgen om 0700 aangezet, heeft zich goed gedragen tot 1700.
Eerst tot 1200 beetje pendelen, daarna stabiel op lage frequentie en laag vermogen.
Maar dan ineens vanaf uur of 1700 ineens veel vermogen, hoop luchtflow.
Buitentemperaturen al vrij lang stabiel, loopt langzaam gedurende de dag omhoog.
Binnentemperatuur ook stabiel rond 23 a 24 (23 gemeten, ingesteld op 25). (setpoint ontbreekt ook nog op influx)
Maar dan krijg alsnog onderstaand patroon? (Helaas geen nog vaker updatende binnen temp meting, zojuist toegevoegd in influx).
Buitenunit én binnenunit hangen hele dag in schaduw. Geen verschil daarin mbt omstandigheden.
Heb wel idee dat zijn eigen temp sensor erg slecht updatet, staat nu al tijden op 24 terwijl het flink kouder geworden is in de ruimte door dit gedrag.
Vandaag:
Eigenlijk gister ook beetje al, toen wijdde ik het nog aan te laat aangezet, initieel te laag ingesteld...
Goed om te weten, de MHI is nog default ingesteld, is nog zoals hij uit de doos komt..
Eerst tot 1200 beetje pendelen, daarna stabiel op lage frequentie en laag vermogen.
Buitentemperaturen al vrij lang stabiel, loopt langzaam gedurende de dag omhoog.
Binnentemperatuur ook stabiel rond 23 a 24 (23 gemeten, ingesteld op 25). (setpoint ontbreekt ook nog op influx)
Maar dan krijg alsnog onderstaand patroon? (Helaas geen nog vaker updatende binnen temp meting, zojuist toegevoegd in influx).
Buitenunit én binnenunit hangen hele dag in schaduw. Geen verschil daarin mbt omstandigheden.
Heb wel idee dat zijn eigen temp sensor erg slecht updatet, staat nu al tijden op 24 terwijl het flink kouder geworden is in de ruimte door dit gedrag.
Vandaag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OZrLrOMWJENYDOZ4FNS7FiXc.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door R-B op 19-07-2022 19:09 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Toevallig directe zon op de binnenuit? Zorgde hier voor.vergelijkbaar effect.
Nee helaas, hangt volledige dag in schaduw.dt_swiss schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:07:
Toevallig directe zon op de binnenuit? Zorgde hier voor.vergelijkbaar effect.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Hmm, dit is wel een hele grote stap. Interessant. Ik zie op mijn multi iets soortgelijks (maar minder extreem) om dezelfde tijd, maar causation is not correlation.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:43:
Ik heb nu voor 2e dag achter elkaar de airco in gebruikt om de koelen, hangt sinds vorige week.
Maar dan krijg alsnog onderstaand patroon? (Helaas geen nog vaker updatende binnen temp meting, zojuist toegevoegd in influx). Buitenunits hangen hele dag in schaduw, dus ook nu. Geen verschil daarin mbt omstandigheden.
Vandaag:
[Afbeelding]
Edit: had boven alle deuren openstaan, want elke kamer heeft airco. Zon kwam rond 17:30 op de betreffende kamer en de gang boven (5 meter lang) en toen begon het. Net deur van die kamer dichtgegaan en verbruik zakte paar minuten laten direct weer terug naar 700 Wh.
[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 19-07-2022 19:20 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Vergeet niet dat met deze hitte je massa flink opwarmt aan de buitenzijde, met name einde dag zou het heetste punt bereikt worden. De warmtepompen zijn niet heel snel met deze verschillen in setpoint en buitentemperatuur dus denk ik wel verklaarbaar met ineens hoger verbruik en luchtverplaatsing.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier heeft onze multisplit 5,3 kW met binnen 3,5 en 2,5 tot ongeveer 16:00 stabiel gedraait.
Hierna wat meer pieken en dalen en een hoger gemiddeld verbruik. Ik vermoed door de buitentemperatuur(zat laat op het hoogste vandaag) én hij heeft hier vrij laat de zon op de unit (westen).
De temperatuur binnen houd hij wel netjes stabiel !
Hierna wat meer pieken en dalen en een hoger gemiddeld verbruik. Ik vermoed door de buitentemperatuur(zat laat op het hoogste vandaag) én hij heeft hier vrij laat de zon op de unit (westen).
16 graden?Mars18 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:08:
Ze werken prima met deze temperaturen, in de slaapkamers is het heerlijk 16 graden,

Is de thermostaat van die dingen stuk? Of krijg je subsidie om zoveel mogelijk stroom te verspillen? een graad of 23 (of nog hoger) is bij deze buitentemperaturen een stuk gezonder en véél zuiniger.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Goed punt, echter de buitentemp zette al lichte dalende lijn.Servee schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:14:
Vergeet niet dat met deze hitte je massa flink opwarmt aan de buitenzijde, met name einde dag zou het heetste punt bereikt worden. De warmtepompen zijn niet heel snel met deze verschillen in setpoint en buitentemperatuur dus denk ik wel verklaarbaar met ineens hoger verbruik en luchtverplaatsing.
Daarnaast is mijn zijgevel (hoekhuis) volledige dag in schaduw (alleen ochtend tot 0700 pakt ie zon), dus alleen stukje voorkant (ochtend) en achterkant (vanaf uur 1500) dat in zon komt. Maar eens, het is gewoon warm ook in schaduw. Dat sijpelt wel door gegeven moment.
Dan vindt ik het nog raar, mijn losse temperatuur metingen zakken enorm in temperatuur door dit gedrag maar de MHI blijft zelf (nog steeds) op 24 graden staan. Staat sinds 1600 al fixed op 24 graden.
Misschien is dat wellicht het probleem? Te langzame binnen temp meting?
[ Voor 4% gewijzigd door R-B op 19-07-2022 19:29 ]
RTL Nieuws wil ook weer sensatie hoor. Maken een heel item over split unit airco's, en komen dan met een infographic dat "een mobiele airco maarliefst 24kwh per dag verbruikt om te koelen." Met op het eind een 'expert' die aanraad om vooral geen airco aan te schaffen, en beter te investeren in een zonnescherm.
Van het niveau; technisch gezien waar maar wel enorm fucking misleidend

Dat lijkt weinig zoninval , maar voel maar eens buiten aan je gevel hoe warm deze is. Niet alleen door de zon maar je gehele casco warmt op door de warme wind.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:29:
[...]
Goed punt, echter de buitentemp zette al lichte dalende lijn.
Daarnaast is mijn zijgevel (hoekhuis) volledige dag in schaduw (alleen ochtend tot 0700 pakt ie zon), dus alleen stukje voorkant (ochtend) en achterkant (vanaf uur 1500) dat in zon komt. Maar eens, het is gewoon warm ook in schaduw. Dat sijpelt wel door gegeven moment.
Dan vindt ik het nog raar, mijn losse temperatuur metingen zakken enorm in temperatuur door dit gedrag maar de MHI blijft zelf (nog steeds) op 24 graden staan. Staat sinds 1600 al fixed op 24 graden.
Misschien is dat wellicht het probleem? Te langzame binnen temp meting?
Die interne sensor moet je met een korreltje zout nemen, die is softwarematig geregeld en gestuurd en is geen meetpunt voor de reële temperatuur. Wat wel zou kunnen dat je unit heel lang in z’n eigen koude staat te blazen en opeens denkt hé het is niet zoals gemeten en er dan achter komt dat de kamertemperatuur toch wel veel is veranderd en dan volgas gaat
Daikin FTXM35R/RXM35R
Tja, dat is de modus operandi van de MSM tegenwoordig, geen onwaarheden verkondigen maar wel op een listige manier een bepaald beeld neerzetten, fatsoenlijke journalistiek is allang begraven.TigerXtrm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:42:
RTL Nieuws wil ook weer sensatie hoor. Maken een heel item over split unit airco's, en komen dan met een infographic dat "een mobiele airco maarliefst 24kwh per dag verbruikt om te koelen." Met op het eind een 'expert' die aanraad om vooral geen airco aan te schaffen, en beter te investeren in een zonnescherm.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2022 19:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Eens.Servee schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:43:
[...]
Dat lijkt weinig zoninval , maar voel maar eens buiten aan je gevel hoe warm deze is. Niet alleen de zon maar je gehele casco warmt op door de warme wind.
Die interne sensor moet je met een korreltje zout nemen, die is softwarematig geregeld en gestuurd en is geen meetpunt voor de reële temperatuur. Wat wel zou kunnen dat je unit heel lang in z’n eigen koude staat te blazen en opeens denkt hé het is niet zoals gemeten en er dan achter komt dat de kamertemperatuur toch wel veel is veranderd en dan volgas gaatdat is wel een airco dingetje die je hier vaker leest maar meestal bij verwarmen.
Het kan best zijn dat dit een gevolg is van de zon inval.
Onze uitbouw dak + achterdeuren en glas komen vol in de zon de staan, dus ik kan me heel goed voorstellen dat tegen het plafond de temperatuur iets oploopt. Iets waarvan je op normale sta/zit hoogte veel minder last van heb. Die temperatuur zo hoog in de ruimte koelt ie niet snel weg en gaat beetje pendelen in hoog gebruik.
Remedie zou hier zijn een custom sensor te koppelen als source van de AC, of juist "auto" stand verlaten tegen die tijd van de dag en fixeren op andere stand.
Daikin.nl, installateur, productfinder, zoeken wat je wil, technische details, downloaden maar.nMad schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:33:
[...]
Kun je me naar de juiste plek wijzen? Ik heb net 10 min gezocht zonder resultaat ..Komt vast door de hoge temperaturen
Alvast dank!!
24/7 koelen. Dan is de massa ook koud, muren, meubels etc en dan draait de compressor continue laag, is laag verbruik. Als je eerst van 25 naar 23 graden moet moet je unit stampen en de muren stralen nog uren warmte af. Zo stook ik ook bij echte koude buiten. Mijn ervaring is dat dat in mijn huis zuiniger is.Babel10 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
Aanvullend ter info, dit was gedrag van gister. Toen speelde ik wat meer met ingesteld setpoint (niet in trend zichtbaar), maar krijg ik ook ineens een omhoog gaande verbruik rond 1730/1800. Toen corrigeerde ik het setpoint met +1 om de boel rustig te krijgen.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:43:
Vandaag:
[Afbeelding]
In begin had ik de AC duidelijk te laat aanzet, maar ach daar is het verkennen voor
:fill(white):strip_exif()/f/image/C2SPj8lZbX8Kp6tJnXdsu1qW.png?f=user_large)
Een externe sensor kan altijd of idd allerlei omwegen te proberen maar ik zou als eerste de zon buiten houden en zo heet als vandaag en gisteren is het niet heel vaak in NL dus dit zal niet heel vaak voorkomen denk ik.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Eens.
Het kan best zijn dat dit een gevolg is van de zon inval.
Remedie zou hier zijn een custom sensor te koppelen als source van de AC, of juist "auto" stand verlaten tegen die tijd van de dag en fixeren op andere stand.
Daikin FTXM35R/RXM35R
En hoe schermen we dan de muren en dak af, het grootste oppervlak van het gemiddelde huis, en waar het langst de warmte in blijft hangen en afstralen in je huis?TigerXtrm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:42:

Maar 1 ding is zeker, als iedereen een airco neemt om te koelen en geen zonnepanelen hebben, hebben we er wel een probleem bij.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2022 20:29 ]
R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:43:
Wat zou je dan anders willen instellen?? Heb namelijk dezelfde
Vandaag:
[Afbeelding]
Dit Is zeker alleen uit te lezen met een aangepaste wifi module?Headshot_NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:32:
[...]
Hier draaiden ze gisteren op 10hz maar ondertussen ook op 14. zolang je alles een beetje op temperatuur kan houden is dit echt een makkie voor die units. Als je van 30 naar 20 wil koelen zal dat wel wat meer werk zijn.
Een paar van deze over je dak spannen en tegen je gevelMotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:16:
[...]
En hoe schermen we dan de muren en dak af, het grootste oppervlak van het gemiddelde huis, en waar het langst de warmte in blijft hangen en afstralen in je huis?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Gehele 1e verdieping heeft rolluiken en zolder ook aan de zonkant.Servee schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:09:
[...]
Een externe sensor kan altijd of idd allerlei omwegen te proberen maar ik zou als eerste de zon buiten houden en zo heet als vandaag en gisteren is het niet heel vaak in NL dus dit zal niet heel vaak voorkomen denk ik.
Beneden, waar deze single split hangt, heeft (blijkbaar?) last van de achtergevel waar de de zon pas relatief laat op komt. Alles zat pot dicht, maar toch sijpelt er blijkbaar teveel hinderlijke warmte naar binnen voor de AC (die hangt dus relatief dichtbij die achtergevel) en daardoor dit gedrag vertoont.
Er geen optie voor zonnescherm of screens, misschien eens doeken voor schaduw bekijken. Echter zitten daar planten en boompjes in de tuin in de weg

Wat je zegt, het gebeurt niet vaak dat zo extreem is. Even in praktijk bekijken wat wijsheid is. Setpoint +1 corrigeren op einde dag of andere sensor als bron gebruiken (via custom MHI-WiFi-Controller) proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door R-B op 19-07-2022 20:24 ]
Eten koken afzuiging aan. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:03:
[...]
Aanvullend ter info, dit was gedrag van gister. Toen speelde ik wat meer met ingesteld setpoint (niet in trend zichtbaar), maar krijg ik ook ineens een omhoog gaande verbruik rond 1730/1800. Toen corrigeerde ik het setpoint met +1 om de boel rustig te krijgen.
In begin had ik de AC duidelijk te laat aanzet, maar ach daar is het verkennen voor. Daarom vandaag meteen aangezet om 0700, maar geen verschil rond tijdstip 1700/1800.
[Afbeelding]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
*knip, offtopic*MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:16:
[...]
En hoe schermen we dan de muren en dak af, het grootste oppervlak van het gemiddelde huis, en waar het langst de warmte in blijft hangen en afstralen in je huis?![]()
Maar 1 ding is zeker, als iedereen een airco neemt om te koelen en geen zonnepanelen hebben, hebben we er wel een probleem bij.Zeker zolang stroom met gas of kolen wordt opgewekt. Daarom zijn electrische auto's in mijn ogen ook complete onzin op dit moment. CO2 komt gewoon lekker uit de centrale ipv uit de auto. DE oplossing.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2022 20:29 ]
Nope niet eens, vandaag aten we pas 1930 omdat ik aan verdiepen was in de datawizzopa schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:27:
[...]
Eten koken afzuiging aan. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327
Gister gebeurde het ook te vroeg t.o.v. koken e.d.
Ik heb de module via een mede tweaker via V&A, deze vervangt de originele wifi module en geeft je veel meer inzicht op de data.
Die infographic was inderdaad vrij stuitend en lijkt erop alsof ze bij de redactie bij het onderzoek niet veel verder gekomen zijn dan die vrouw van Milieu Centraal.TigerXtrm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:42:
Ik heb warmtewerend glas van Thermobel AGC op de gehele zuidkant sinds dit jaar. Werkt als een malle. Was fractie duurder dan normaal HR++ glas op zes meter serre. Boven ook gedaan.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Er geen optie voor zonnescherm of screens, misschien eens doeken voor schaduw bekijken. Echter zitten daar planten en boompjes in de tuin in de weg![]()
.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2022 20:42 ]
:strip_exif()/f/image/jlHlNo25x0eqHimnmGT8OCg6.jpg?f=fotoalbum_large)
Setpoint op 26', binnen temperatuur 25'
Is het dan normaal dat de airco door gaat met koude lucht afgeven op een zeer lage stand?
Beide kamer thermostaten, voor en achter geven 23 graden aan, dit wordt niet lager. Met setpoint 26.
Het verbruik is vanaf 9 uur vanmorgen ongeveer 2.5 kw, dit valt mij erg mee. Woonkamer 125m3, bijkeuken 20m3 en de hal 10m3 houd de airco op 23 graden.
Mhi 3.5
Hmmz ja, is al HR++ wat erin zit sinds 2014 toen we uitbouw plaatsten. Toen nooit zo over nagedacht, helaas. Misschien overwegen voor later, dit jaar genoeg uitgegevenMotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:41:
[...]
Ik heb warmtewerend glas van Thermobel AGC op de gehele zuidkant sinds dit jaar. Werkt als een malle. Was fractie duurder dan normaal HR++ glas op zes meter serre. Boven ook gedaan.
Denk eerst serieus schaduwdoek overwegen die eenvoudig geplaatst kan worden om de felheid van de zon op te vangen
Zie mijn scenario, ik vermoed dat de AC binnen stiekem last heeft van de warmte die via achtergevel binnenkomt vanaf 1700/1800 ergens, de warmte die tegen plafond blijft zweven en de AC dus meet.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:44:
[Afbeelding]
Is het dan normaal dat de airco door gaat met koude lucht afgeven op een zeer lage stand?
Beide kamer thermostaten, voor en achter geven 23 graden aan, dit wordt niet lager. Met setpoint 26.
Het verbruik is vanaf 9 uur vanmorgen ongeveer 2.5 kw, dit valt mij erg mee. Woonkamer 125m3, bijkeuken 20m3 en de hal 10m3 houd de airco op 23 graden.
Mhi 3.5
Hoe ziet jou opstelling er fysiek uit t.o.v. zon inval?
[ Voor 3% gewijzigd door R-B op 19-07-2022 20:51 ]
en werkt in het stookseizoen ook tegen je als een malle want je kan het niet even weghalen na de warme dagen.MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:41:
[...]
Ik heb warmtewerend glas van Thermobel AGC op de gehele zuidkant sinds dit jaar. Werkt als een malle. Was fractie duurder dan normaal HR++ glas op zes meter serre. Boven ook gedaan.
Je kan ook krijt of hoe dat spul ook heet tegen de ramen doen wat tuiners doen, einde van seizoen haal je het eraf.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2022 20:53 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Tegen?mr_evil08 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:52:
[...]
en werkt in het stookseizoen ook tegen je als een malle want je kan het niet even weghalen na de warme dagen.
Quote van de website:
"Naast de zonwerende functie heeft de beglazing ook isolerende eigenschappen. In de winter zorgt het glas ervoor dat de binnenwarmte wordt behouden. Zo kan de verwarming langer uitblijven. Zowel in de zomer als de winter zorgt de zonwerende beglazing voor een optimaal binnencomfort. Dit dankzij de toegepaste coating."
Reclamepraat, zonwerend glas is altijd zonwerend, hoe wil de zon in de winter erdoor komen of is het slim genoeg dat het begrijpt als buiten het koud is dat het alle zon door mag laten?R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:53:
[...]
Tegen?
Quote van de website:
"Naast de zonwerende functie heeft de beglazing ook isolerende eigenschappen. In de winter zorgt het glas ervoor dat de binnenwarmte wordt behouden. Zo kan de verwarming langer uitblijven. Zowel in de zomer als de winter zorgt de zonwerende beglazing voor een optimaal binnencomfort. Dit dankzij de toegepaste coating."
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2022 20:55 ]
ja ik snap je, want "gratis" warmte in de winter van de zon houdt je dus ook buiten..mr_evil08 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Reclamepraat want is onmogelijk, zonwerend glas is altijd zonwerend, hoe wil de zon in de winter erdoor komen?
mr_evil08 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Reclamepraat, zonwerend glas is altijd zonwerend, hoe wil de zon in de winter erdoor komen of is het slim genoeg dat het begrijpt als buiten het koud is dat het alle zon door mag laten?
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 19-07-2022 21:01 ]
De binnenunit hangt op de zuidkant, hele dag zon erop. Wel hangt er een zonnescherm voor.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:51:
[...]
Zie mijn scenario, ik vermoed dat de AC binnen stiekem last heeft van de warmte die via achtergevel binnenkomt vanaf 1700/1800 ergens, de warmte die tegen plafond blijft zweven en de AC dus meet.
Hoe ziet jou opstelling er fysiek uit t.o.v. zon inval?
Maar als setponit 26 is, en de unit meet 25, dan zou ik zeggen hij mag geen koude lucht meer blazen enkel ventileren. Of is dit anders?
Zou je denken.. die meting is zo belabberd dat je er niks aan heb. Wat @Servee ook verteld.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:02:
[...]
De binnenunit hangt op de zuidkant, hele dag zon erop. Wel hangt er een zonnescherm voor.
Maar als setponit 26 is, en de unit meet 25, dan zou ik zeggen hij mag geen koude lucht meer blazen enkel ventileren. Of is dit anders?
Ik had hier setpoint 25, meting 24 en hij toch als een malle tekeer.
Dit is anders - je zegt dat de ruimtetemperatuur stabiel blijft, dus dat is goed. Niet teveel op de temperaturen letten die de unit meet - die zijn niet echt heel nauwkeurig.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:02:
[...]
De binnenunit hangt op de zuidkant, hele dag zon erop. Wel hangt er een zonnescherm voor.
Unit blijft rustig aan koude lucht blazen om de boel op temperatuur te houden. Dit wil je, dus niks aan de hand.
Pas als de airco zijn minimale vermogen niet meer kan afgeven aan de ruimte, zal hij stoppen met koelen.
[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 19-07-2022 21:08 ]
In mijn geval niet dan net niet. Dak serre vangt mooi zon in de winter waar nu zonwering op zit en boven hoefde ik met het oude dubbelglas al bijna niet te stoken en nu met HR++ en extra gevelisolatie al helemaal niet meer. En zoveel kracht heeft de zon in de winter niet getuige de opbrengst van mijn zonnepanelen in de winter. En HR++ laat standaard al minder warmte van zon door dan mijn oude dubbelglas.mr_evil08 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:52:
[...]
en werkt in het stookseizoen ook tegen je als een malle want je kan het niet even weghalen na de warme dagen.
Je kan ook krijt of hoe dat spul ook heet tegen de ramen doen wat tuiners doen, einde van seizoen haal je het eraf.
Al die enorme glaspuien in Nederland in kantoren en appartementen kunnen fors minder opwarmen, lees airco minder gebruiken door dit glas. Weegt niet op tegen het kleine nadeel in de winter.
Bijzonder zijn beide gemeten door de binnenunit, maar normaal dus.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Zou je denken.. die meting is zo belabberd dat je er niks aan heb. Wat @Servee ook verteld.
Inderdaad is de ruimte constant en op een gewenste temperatuur.
Precies wat ik ook had, de ruimte was stabiel in temp (liep misschien minimaal omhoog) en toch besloot de unit als de malle te gaan koelen zonder dat de temp van de AC daadwerkelijk terug liep.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Bijzonder zijn beide gemeten door de binnenunit, maar normaal dus.
Inderdaad is de ruimte constant en op een gewenste temperatuur.
Ik heb nu een temp sensor hoog tegen het plafond geplaatst, bij de AC in de buurt. Zelf eens meten wat er gebeurt.
[ Voor 41% gewijzigd door R-B op 19-07-2022 21:41 . Reden: Verkeerd gelezen O-) ]
Het is wat ongemakkelijk geschreven maar er staat niet dat ze zon binnen laten komen. Alleen dat ze de warmte langer binnenhouden. Dus hoeft de verwarming pas later aan voor het binnen helemaal is afgekoeld.mr_evil08 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Reclamepraat, zonwerend glas is altijd zonwerend, hoe wil de zon in de winter erdoor komen of is het slim genoeg dat het begrijpt als buiten het koud is dat het alle zon door mag laten?
Het houdt de temperatuur aan beide kanten dus gewoon beter tegen.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2022 21:24 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@nico_09 Schreef dat zijn binnenunit in zeer lage stand door blijft gaan met koelen, dus dat is gewoon normaal gedrag.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Precies wat ik ook had, de ruimte was stabiel in temp (liep misschien minimaal omhoog) en toch besloot de unit als de malle te gaan koelen zonder dat de temp van de AC daadwerkelijk terug liep.
Dat gebeurt hier niet, temperatuur constant 23.0 gemeten met 2 externe sensoren. Unit blaast erg zacht, voelt het alleen als je er voor staat.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Precies wat ik ook had, de ruimte was stabiel in temp (liep misschien minimaal omhoog) en toch besloot de unit als de malle te gaan koelen zonder dat de temp van de AC daadwerkelijk terug liep.
Ik heb nu een temp sensor hoog tegen het plafond geplaatst, bij de AC in de buurt. Zelf eens meten wat er gebeurt.
Hebben ze het gat naar buiten wel goed geïsoleerd? Als daar warme lucht door naar binnen komt gaat je ac ook heel raar doen.
Even een kleine nuance, de meting is niet belabberd maar gekoppeld met de software die de boel aanstuurt. De meting die jij ziet kán hoger of lager zijn met datgene wat de unit op de achtergrond aan het doen is en wat je setpoint is. In geval van verwarmen zul je merken dat die meting zomaar twee graden meer aangeeft dan je setpoint en wat je op 1m50 zou meten en dus in die zin geen referentie heeft mbt tot je setpoint en daadwerkelijke kamertemperatuur.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Zou je denken.. die meting is zo belabberd dat je er niks aan heb. Wat @Servee ook verteld.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bij ons blijft de mhi binnenunit ook gewoon blazen als het setpoint gehaald is; enkel springt de buitenunit uit als er geen koel-vraag meer is.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:44:
[Afbeelding]
Mhi 3.5
In de ochtend zag ik nog wel gependel, maar tegen de middag begon ie continu draaien.
Verbruik is volgens mij behoorlijk laag.
Hier een 3,5kw op een 4kw multisplit heeft de hele dag lopen pruttelen. Met een totaal verbruik van 5,85 kWh in 14 uur. Zo'n 585 Wh/uur.
Bij ons hangt ie overigens op zolder en helpt de 1e verdieping en de beganegrond ook mee; de unit op de beganegrond heeft nog geen 2 kWh in die tijd verbruikt (aparte single-split).
Gemeten met een Shelly PM
Nee dat is alleen uit te lezen via de diagnostic app. In elk geval niet via de standaard wifi module.nico_09 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Dit Is zeker alleen uit te lezen met een aangepaste wifi module?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Goedenavond,
Ik ben al een tijdje bezig om een installatie in de woning te willen maken. Omdat ik alles weg gewerkt wil hebben heb ik een traject kunnen bedenken waarbij de buitenunits op de grond aan de voorzijde en achterzijde van de woning kunnen komen te staan en dan via de kruipruimte naar de Kast in de woonkamer voor de unit van de woonkamer. En 3 stuks via de technische ruimte naast me meterkast naar de slaapkamer ( door een koof) waarvan 1 leiding voor de binnenuit in de slaapkamer is en dan 2 door via de zolder naar de 2 andere slaapkamers.
De leindinglengte’s zijn als volgt:
Van 1 buitenunit (voorzijde) naar:
- Woonkamer 9m
- Slaapkamer J 25m
Dit moet een split unit worden omdat deze aan de voorzijde van de woning komt en daar geen 2 units geplaatst wenst te hebben. En dan de volgende:
Van 1 buitenunit (achterzijde) naar:
- Slaapkamer Ouders. 19m
- Slaapkamer Q 26 m
Heb zitten kijken naar 2 split units die niet zwaarder afgerekend hoeven te worden dan 16A. Dit is mogelijk met bv een 2MXM40M of 50M. Alleen daarvan zijn de maximale leiding lengte’s in totaal maar 30m en per binnenunit zelfs maar 20m. Dit betekend dat ik naar een zwaardere unit moet gaan die het wel zou moeten aankunnen maar dat word dan een 3MXM40N of 52N. Hierbij mag de lengte per binnenunit 25m zijn en totaal 50m. Dit past prima in onze situatie alleen zit ik met het volgende:
De unit 3MXM40N vraagt volgens de specs van Daikin een opgenomen elektrisch vermogen van 1,39 Kw bij verwarmen. Deze zou afgezekerd moeten worden met 30A. Dit lijkt me niet erg logisch gezien de rekensom. P= U x I. 1390= 230 x I wat inhoud dat de stroom +/- 6A. Ik krijg er maar geen duidelijkheid is waarom dat hij 30A afgezekerd zou moeten worden. Daarnaast zit ik met een woningaansluiting van 3x25A dus dat zou hem dan niet gaan worden.
Ik ben al naarstig op zoek geweest naar een typeplaatje van deze machine om te kijken wat daarop staat omtrent de maximale opgenomen stroom.
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen of me voorzien van een foto van een typeplaatje van een van eerder genoemde machine’s ?
Tevens ben ik ook op zoek gegaan naar de maximale leidinglengte van de single split units van Daikin maar dat is helaas maar 10m of is deze info ook onjuist?
Wat zouden jullie advies zijn en kan iemand bovenstaande beantwoorden. Zou een ieder zijn input zeer op prijs stellen.
Ik ben al een tijdje bezig om een installatie in de woning te willen maken. Omdat ik alles weg gewerkt wil hebben heb ik een traject kunnen bedenken waarbij de buitenunits op de grond aan de voorzijde en achterzijde van de woning kunnen komen te staan en dan via de kruipruimte naar de Kast in de woonkamer voor de unit van de woonkamer. En 3 stuks via de technische ruimte naast me meterkast naar de slaapkamer ( door een koof) waarvan 1 leiding voor de binnenuit in de slaapkamer is en dan 2 door via de zolder naar de 2 andere slaapkamers.
- Woonkamer 9m
- Slaapkamer J 25m
Dit moet een split unit worden omdat deze aan de voorzijde van de woning komt en daar geen 2 units geplaatst wenst te hebben. En dan de volgende:
- Slaapkamer Ouders. 19m
- Slaapkamer Q 26 m
Heb zitten kijken naar 2 split units die niet zwaarder afgerekend hoeven te worden dan 16A. Dit is mogelijk met bv een 2MXM40M of 50M. Alleen daarvan zijn de maximale leiding lengte’s in totaal maar 30m en per binnenunit zelfs maar 20m. Dit betekend dat ik naar een zwaardere unit moet gaan die het wel zou moeten aankunnen maar dat word dan een 3MXM40N of 52N. Hierbij mag de lengte per binnenunit 25m zijn en totaal 50m. Dit past prima in onze situatie alleen zit ik met het volgende:
De unit 3MXM40N vraagt volgens de specs van Daikin een opgenomen elektrisch vermogen van 1,39 Kw bij verwarmen. Deze zou afgezekerd moeten worden met 30A. Dit lijkt me niet erg logisch gezien de rekensom. P= U x I. 1390= 230 x I wat inhoud dat de stroom +/- 6A. Ik krijg er maar geen duidelijkheid is waarom dat hij 30A afgezekerd zou moeten worden. Daarnaast zit ik met een woningaansluiting van 3x25A dus dat zou hem dan niet gaan worden.
Ik ben al naarstig op zoek geweest naar een typeplaatje van deze machine om te kijken wat daarop staat omtrent de maximale opgenomen stroom.
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen of me voorzien van een foto van een typeplaatje van een van eerder genoemde machine’s ?
Tevens ben ik ook op zoek gegaan naar de maximale leidinglengte van de single split units van Daikin maar dat is helaas maar 10m of is deze info ook onjuist?
Wat zouden jullie advies zijn en kan iemand bovenstaande beantwoorden. Zou een ieder zijn input zeer op prijs stellen.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
@Antera Check even of je een omgevingsvergunning nodig heb aan de voorkant. Straat / zijkant bij hoekhuizen zijn soms problematisch, achterkant of op het dak mag bijna altijd vergunningvrij.
Verder zou ik een installateur bellen met de vraag. De mijne ging akkoord met een 16A zekering op de slaapkamer/1e verdieping groep i.p.v. losse 25A groep dat in de handleiding staat, maar dat geldt niet voor alle apparaten.
Een warmtepomp / airco is geen domme weerstand, volt x amp = watt geldt niet altijd, reactief vermogen van inverters zorgt voor hogere amperes die niet bijdragen aan arbeid. Dat zie je ook bij UPS bij computers, 500 VA != 500W max load.
Verder zou ik een installateur bellen met de vraag. De mijne ging akkoord met een 16A zekering op de slaapkamer/1e verdieping groep i.p.v. losse 25A groep dat in de handleiding staat, maar dat geldt niet voor alle apparaten.
Een warmtepomp / airco is geen domme weerstand, volt x amp = watt geldt niet altijd, reactief vermogen van inverters zorgt voor hogere amperes die niet bijdragen aan arbeid. Dat zie je ook bij UPS bij computers, 500 VA != 500W max load.
@w00key de vergunning i Now.
Installateurs geven niet graag info als je zelf alles aan het uitdenken bent helaas. Al geprobeerd. Daarom ben ik praktijkervaring te vinden. En als de buitenunit meer verbruikt ook geen probleem maar zou graag binnen 16A blijven dat is de reden dat ik het vraag. En als een unit uitgerekend 6A zou pakken dan blijft er nog 10A over. En ik snap dat aanloopstroom enz belangrijk is.
Installateurs geven niet graag info als je zelf alles aan het uitdenken bent helaas. Al geprobeerd. Daarom ben ik praktijkervaring te vinden. En als de buitenunit meer verbruikt ook geen probleem maar zou graag binnen 16A blijven dat is de reden dat ik het vraag. En als een unit uitgerekend 6A zou pakken dan blijft er nog 10A over. En ik snap dat aanloopstroom enz belangrijk is.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
De meeste binnenunits hebben een foutmarge van + 1.5c en - 1.5c ter voorkoming dat de unit steeds aan/uit/aan/uit etc gaan dus een rustiger verloop, heeft mijn Daikin ook wanneer die tegen zijn minimaal vermogen grens aanloopt tilt die de temperatuur iets op tijdens verwarmen en bij koelen andersom.R-B schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Als je weet dat de unit dit heeft zet je de setpoint gewoon iets hoger/lager zodat het toch klopt.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2022 22:28 ]
16 amp is voldoende. Zoek even terug in het topic. Discussie is al heel vaak gevoerd.Antera schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:53:
Goedenavond,
- Woonkamer 9m
- Slaapkamer J 25m
- Slaapkamer Ouders. 19m
- Slaapkamer Q 26 m
Die 10 meter zet ik ook zwaar mijn vraagtekens bij. Wat zegt je installateur? Bel anders even met de installateurs helpdesk van Daikin. Ik werd daar 3 jaar geleden gewoon geholpen met wat specifieke vragen.
Kan iemand mij een indicatie geven van het te verwachten kWh verbruik
over nov-dec-jan-feb indien het 3 lucht-lucht units (die ca 400m3 moeten verwarmen) betreft in een goed geïsoleerde woning (ik verbruik ca 1.200m3 gas)
Ik snap dat stookgedrag en/of superkoude/warme winter mee tellen,
maar het gaat dus om een indicatie.
Ik heb echt nog geen flauw idee wat te verwachten.
tia
over nov-dec-jan-feb indien het 3 lucht-lucht units (die ca 400m3 moeten verwarmen) betreft in een goed geïsoleerde woning (ik verbruik ca 1.200m3 gas)
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Als vuistregel grofweg het dubbele van je gasverbruik, dus zo'n 2400 kWh.Hansieo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:52:
Kan iemand mij een indicatie geven van het te verwachten kWh verbruik
tia
ok, dank voor de inputGermanPivo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:56:
[...]
Als vuistregel grofweg het dubbele van je gasverbruik, dus zo'n 2400 kWh.
dit kan ik dus per maand aanhouden? bijvoorbeeld m3
nov 150m3 > 300kWh
dec 250m3 > 500kWh
jan 250m3 > 500kWh
feb 150m3 > 300kWh
mooie vuistregel
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zijn er meer mensen waar de Airconwithme module het de laatste dagen slecht doet ? Gister ochtend werkte hij niet, 's middags weer wel. Er knippert dan ook een lampje midden achter op de binnen unit. (vrij zwak, bijna niet te zien in daglicht). Op dit moment werkt het weer niet. Vanmorgen al de router + modem gereset, mocht niet baten. Ik ga vanmiddag anders even de spanning van de airco afhalen, wellicht dat die module ook wel eens een reset kan gebruiken
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Het is niet helemaal correct per maand, want een warmtepomp is efficienter bij hogere buitentemperaturen, maar voor een grove schatting zou je het wel zo kunnen doen.Hansieo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:02:
[...]
ok, dank voor de input![]()
dit kan ik dus per maand aanhouden? bijvoorbeeld m3
nov 150m3 > 300kWh
dec 250m3 > 500kWh
jan 250m3 > 500kWh
feb 150m3 > 300kWh
mooie vuistregel
Wij hebben sinds vorig jaar een Daikin airco. Sinds dit koelseizoen merken we 's nachts op de fluisterstand een zacht tikkend/ratelend geluid. Het gekke is dat als ik de linkerkant van de behuizing iets op til (hoeft niet veel), het geluid geheel weg is. Zodra ik hem loslaat komt het geluid weer langzaam terug. Het lijkt net of er ergens iets aanloopt ofzo.
Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
Toevallig in de afgelopen weken dit 2x voorbij zien komen.jerring1980 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:33:
Wij hebben sinds vorig jaar een Daikin airco. Sinds dit koelseizoen merken we 's nachts op de fluisterstand een zacht tikkend/ratelend geluid. Het gekke is dat als ik de linkerkant van de behuizing iets op til (hoeft niet veel), het geluid geheel weg is. Zodra ik hem loslaat komt het geluid weer langzaam terug. Het lijkt net of er ergens iets aanloopt ofzo.
Monteur terug laten komen en het op laten lossen.
Kuusj schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:08:
[...]
1 unit van mij tikt ook zo (wel harder nog), ik word er knettergek van
En inderdaad, als ik op de zijkant druk is het getik weg, dus misschien de installateur met z'n 10 jaar garantie eens bellen (is nog geen jaar oud overigens). Ik heb Daikin Perfera units.
Gisteren is er bij mij toch ruim 10kWh verbruikt.
Zelf op vakantie, maar een van mijn kinderen kwam nog eens thuis kamperen, en heeft de zonnewering niet naar beneden gedaan….
Laat ons zeggen dat het een goede stresstest is geweest.
Zelf op vakantie, maar een van mijn kinderen kwam nog eens thuis kamperen, en heeft de zonnewering niet naar beneden gedaan….
Laat ons zeggen dat het een goede stresstest is geweest.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat is ook wat ik gemerkt heb met de hygrometers in alle kamers. Die gebruik ik om de daadwerkelijke temperatuur uit te lezen i.p.v. de temperatuur welke de airco aangeeft.Met koelen geeft de airco altijd een graad of 2 hoger aan dan wat de hygrometers vertellen. Vermoedelijk te verklaren doordat de airco bovenaan het plafond hangt en alle hygrometers een stuk lager op "tafelhoogte" geplaatst zijn.GermanPivo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Dit is anders - je zegt dat de ruimtetemperatuur stabiel blijft, dus dat is goed. Niet teveel op de temperaturen letten die de unit meet - die zijn niet echt heel nauwkeurig.
Unit blijft rustig aan koude lucht blazen om de boel op temperatuur te houden. Dit wil je, dus niks aan de hand.
Pas als de airco zijn minimale vermogen niet meer kan afgeven aan de ruimte, zal hij stoppen met koelen.
Ik ben wel aan het overwegen om hierdoor ECO-modus te gaan proberen. Eco modus bij MHI is eigenlijk niets anders dan een offset. Het apparaat werkt dan circa 1,5 °C hoger dan de ingestelde temperatuur bij koelen en 2,5 °C lager tijdens verwarmen + "Start met een zachte werking van de voeding in de lage stand om excessief afkoelen of verwarmen te voorkomen."
Eens testen hoe dat bevalt en of ECO-modus actief blijft indien je de app gebruikt en het apparaat uit en aan zet, gezien je ECO-modus enkel via de afstandbediening kunt inschakelen. Het lijkt erop van niet, gezien je via de app dan nog altijd de fan stand kan aanpassen. Iets dat niet mogelijk is op de afstandbediening zodra Eco mode is ingeschakeld.
Wellicht iemand die dit weet?
Ik zag per toeval dat MHI een aantal nieuwe korte reclame filmpjes online heeft gepost. Mogelijk interessant voor sommigen welke nog een keuze zijn aan het overwegen, gezien het nogal schaars is m.b.t. officiële reclamevideo's voor airco units van welk merk dan ook.
[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 20-07-2022 10:37 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Dank, deze posts had ik nog niet gevonden.elektriekert schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Toevallig in de afgelopen weken dit 2x voorbij zien komen.
Monteur terug laten komen en het op laten lossen.
[...]
@Kuusj toevallig al oplossing gevonden met de monteur?
Ik heb de 3MXM52N dus iets groter dan die jij krijgt en deze zit incl. de binnenunits op één 16A zekering. De hoogste piek die ik ooit gemeten heb is 3017W.Antera schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:04:
@w00key de vergunning i Now.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Wil 1 airco apart op 1 groep. 3,5 of 5 Kw unit, nu lees ik in de specs dat je dan 16A traag moet gebruiken. Nu zijn dit de kosten niet maar doet iedereen dit?
Nee, ik heb mijn 5,2 multisplit op een bestaande groep hangen, waar ook mijn airfryer en TV op zit. Nooit problemen mee gehad. Het maximale opgenomen vermogen is volgens mij iets van 1,3kW ofzo (wat ik volgens mij echt nooit haal) dus zelfs met de Airfryer (2kW) erbij past dat prima. Automaat is nog nooit getript in ieder geval.Tagor555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:33:
Wil 1 airco apart op 1 groep. 3,5 of 5 Kw unit, nu lees ik in de specs dat je dan 16A traag moet gebruiken. Nu zijn dit de kosten niet maar doet iedereen dit?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als toevoeging. Later op de avond ging de unit weer terug naar stabiel niveau (en dat houd hij tot nu gewoon vol). De temperatuur buiten ging weer omlaag en de unit kwam weer in schaduw.Plenkske schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:18:
Hier heeft onze multisplit 5,3 kW met binnen 3,5 en 2,5 tot ongeveer 16:00 stabiel gedraait.
Betreft de massa die opwarmt... voel maar eens aan de buitenmuren die lang in de zon staan tegenover muren die schaduw hebben. Gisteravond was het verschil enorm. Die warmte komt echt wel binnen, ook met fatsoenlijke isolatie (al duurt het dan natuurlijk langer).
Nee ben er nog niet achteraan kunnen gaan.jerring1980 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Dank, deze posts had ik nog niet gevonden.
@Kuusj toevallig al oplossing gevonden met de monteur?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Vraagje; Hoe ontvang je deze informatie van de MHI unit? (compressor Hz & W)
(momenteel is onze installateur bezig met de installatie van onze nieuwe L/L MHI systeem)
Bespaar je de moeite. Zojuist ook geprobeerd en ik kan de unit nog steeds niet bedienen met de app.TTLCrazy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:08:
Zijn er meer mensen waar de Airconwithme module het de laatste dagen slecht doet ? Gister ochtend werkte hij niet, 's middags weer wel. Er knippert dan ook een lampje midden achter op de binnen unit. (vrij zwak, bijna niet te zien in daglicht). Op dit moment werkt het weer niet. Vanmorgen al de router + modem gereset, mocht niet baten. Ik ga vanmiddag anders even de spanning van de airco afhalen, wellicht dat die module ook wel eens een reset kan gebruiken
Wifi module herstart en opnieuw aan het netwerk gehangen. Device ontkoppelt en weer aan m'n account toegevoegd. Mocht niet baten helaas.
Zojuist een beetje zitten googlen en het schijnt dus blijkbaar vaker voor te komen met deze wifimodules icm
de Airconwithme app
Je kunt die vuistregel een stuk nauwkeurig maken als je eerst het gasverbruik voor SWW van het totale gasverbruik aftrekt.GermanPivo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:56:
Als vuistregel grofweg het dubbele van je gasverbruik, dus zo'n 2400 kWh.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat ergerlijke framing in het RTL Nieuws gisteren, waarbij airco's afgeschilderd worden als extreem onduurzame energievreters. Een airco zou 24kwh per dag gebruiken, wat niet meteen overeenkomst met het hier genoemde verbruik. En ik zie meteen waarom: ze gooien mobiele en vaste airco's op een hoop...
En ze stippen enkel de koelfunctie aan, terwijl dit ook een kans is om op de verwarmingsfunctie te wijzen, en dus op het enorme potentieel van airco's om gas te besparen in de gebouwde omgeving...
edit: hier het artikel dat bij het item in het nieuws hoort. Er worden allerlei duurzame innovaties bijgehaald, maar geen woord over het potentieel van de airco om je gasrekening omlaag te krijgen... nalatig vind ik dat.
En ze stippen enkel de koelfunctie aan, terwijl dit ook een kans is om op de verwarmingsfunctie te wijzen, en dus op het enorme potentieel van airco's om gas te besparen in de gebouwde omgeving...
edit: hier het artikel dat bij het item in het nieuws hoort. Er worden allerlei duurzame innovaties bijgehaald, maar geen woord over het potentieel van de airco om je gasrekening omlaag te krijgen... nalatig vind ik dat.
[ Voor 33% gewijzigd door marvel27 op 20-07-2022 11:29 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic