Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
darklord007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:19:

- Plek recht tegenover waar wij zitten (moet zorgen dat we niet in de tocht zitten)

Ik sta open voor alle advies _/-\o_
Ik ben bang dat dit met koelen niet goed zal lukken, zodat je toch in de tocht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:00
zonnefreak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:49:
[...]

Ik ben bang dat dit met koelen niet goed zal lukken, zodat je toch in de tocht zit.
jah, probleem is dat ik m gewoon echt nergens anders kan hangen. Dus het gaat er vooral om dat ie goed alle kanten op kan richten (beneden en/of goed opzij).

Op zich hebben we m ook niet veel voor koelen nodig. Ons huis is goed geisoleerd en door een overkapping weinig directe instraling van zon. Tevens savonds/snachts alles open en overdag de WTW zn werk laten doen.

[ Voor 22% gewijzigd door darklord007 op 18-07-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
darklord007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:45:
[...]

idee is gewoon net boven de garage. ons huis zit geschakeld met de garages aan elkaar. buitenmuur van de buren is dus zo'n 6m weg.

Mbt energielabel zag ik dat ze bij dezelfde shop ook de daikins hebben. Deze kosten dan zo'n 3000euro en hebben A+++. Dat is waar ik een beetje tussen twijfel
Dit zie je erg vaak in wijken. Of men zet de buitenunit op de garage.
Waar je bij bevestigen aan de buitenmuur mee op moet letten is dat men goede rubbers gebruikt. Zodat het contact met de muur gedempt wordt en je muur niet/minder gaat trillen. Als het toch te veel herrie maakt kan je nog veren tussen de beugel en de unit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Dit zie je erg vaak in wijken. Of men zet de buitenunit op de garage.
Waar je bij bevestigen aan de buitenmuur mee op moet letten is dat men goede rubbers gebruikt. Zodat het contact met de muur gedempt wordt en je muur niet/minder gaat trillen. Als het toch te veel herrie maakt kan je nog veren tussen de beugel en de unit zetten.
goede tip, dank je wel _/-\o_

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Nog even een update nadat hier de boel (deels) is geïnstalleerd :)

1e verdieping / zolder wordt afgemaakt zodra zolder is gestuced én 1 verflaag heeft gehad. Deze zit momenteel in verbouwing na plaatsing twee dakkapellen.

Plaatsing buitenunits
Hangen prima plek, niet in de weg en erg weinig leidingwerk buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2R6nDfW5MOGVGl4WgznBmBwnx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fly9DUhN3jIpvF2Arp486EtQ.jpg?f=fotoalbum_large

1e verdieping / zolder.
Leidingenwerk binnen richting boven netjes in koof in hoek van de trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tyd0_It85u_ey1QxA2QEdat9f6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtPPttcouJrMNo8yqnwfJWAo.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder alles door de wanden heen, dus zien we niks meer van straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtbGFIafLoPEeHv8gkX56koprMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPif9Gp6KogFlVkk6r5vq8xU.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxDjykn-94IV4yJ2pgrOEkzVznI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCBqGByFd5kZaw3GfsCv1Shk.jpg?f=fotoalbum_large

Geheel geinstalleerd door Klimakoel in Uitgeest (Noord-Holland)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
darklord007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:19:
Beste mede tweakers,
Wij zijn op dit moment onze zolder aan het verbouwen (dakkapel geplaatst en nu aan het afwerken) en willen in het najaar graag een airco laten plaatsen (vooral om te verwarmen en ontvochtigen ivm was).

Als we dan toch bezig zijn willen we beneden ook meteen meenemen.

Het plan is om de airco's zelf op te hangen en dan in bedrijf te laten stellen.

Ik zou graag wat advies willen mbt welke airco's het beste aan te raden zijn.

Wensen:

1 binnenunit voor zolder (+- 40m3) (en als het heel warm is koude lucht naar beneden).

Plek boven trap van 103cm breed

Voorkeurs plek binnen unit in het geel:

[Afbeelding]

- Betrouwbaar merk / goede garantie
- Moet efficiënt kunnen verwarmen (vaak kunnen ze dan ook efficiënt koelen)
- Moet kunnen ontvochtigen (ivm wasmachine) (bij voorkeur een vochtigheidssensor hebben)
- Filteren op grof stof (van de was)
- Makkelijk te reinigen (uitwasbare filters)
- Moet naar beneden (trap af) en recht naar voren kunnen blazen
- Wifi

voor beneden:
1 binnen unit voor woonkamer +-120m3

- Betrouwbaar merk / goede garantie
- Moet efficiënt kunnen verwarmen (vaak kunnen ze dan ook efficiënt koelen)
- Plek recht tegenover waar wij zitten (moet zorgen dat we niet in de tocht zitten)
- Mag best een wat luxer model zijn
- Filteren tegen pollen
- Wifi
- Stil

[Afbeelding]

De zijkant van het huis laat eigenlijk ook weinig variaties toe.
[Afbeelding]

Ik was zelf bij een bedrijf bij ons in de buurt geweest welke airco's lost verkoopt.
Deze rade zelf de LG's aan: ALG350003

Beide dan 3.5Kw.

Ik moet dan zelf zeggen dat deze voor boven wel prima lijkt, maar ik voor beneden best een stapje luxer mag.
Daar kwam ik bij LG uit op de LG Airco - AC12BK ARTCOOL.

Bij elkaar zou dit een 2000euro zijn (kale airco's).

Nu vroeg ik me af of er grote nadelen zijn mbt tot deze units en of dat er misschien betere keuzes te maken zijn.
Ik sta open voor alle advies _/-\o_
Als je ze toch zelf gaat installeren en alleen de koeltechnische handelingen door de installateur laat doen is in het buitenland bestellen wellicht ook een optie: Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Ik zie dat er al veel mensen aan het stoeien zijn met de geluidsberekeningen, en daar sluit ik me maar even bij aan. Met mijn rijtjeshuis van ~5.5m breed en zonder achtertuin is alleen mijn gevel een optie voor een lucht/lucht warmtepomp om te koelen (airco).

In de rekentool van de overheid is eigenlijk geen van de beschreven situaties een goede match, echter staat in de beschrijving dat situatie Gg_2 gebruikt mag worden. Wat me bijzonder opvalt is dat op de erfgrens een meethoogte van 1.5m boven het maaiveld wordt aangehouden. Mijn plan is te plaatsen op 5 meter gevelhoogte, waarbij in het rekenmodel (als ik het goed begrijp) deze hoogte extra afstand tot het meetpunt geeft door de verticale verschillen. Heeft iemand ervaring of dit daadwerkelijk zo mag worden toegepast?

Ik kijk nu vooral naar de MHI SRC20ZS-W vanwege het uitzonderlijk lage geluidsvermogen. Volgens de specsheet staat deze op 56 dB(A) terwijl een vergelijkbare Daikin op 61 dB(A) staat. Dat lijkt me wel een bijzonder groot verschil, zo groot dat ik eigenlijk twijfel of dat wel klopt. Mijn installateur gaf zelfs aan dat de Daikin in hun praktijkervaring stiller is, maar op papier kan ik dat dus niet terugvinden.

Zowel Daikin als ME hebben mooie whitepapers gemaakt die enorm helpen bij het correct invullen van de geluidsrekentool.

Voor MHI kan ik deze nergens vinden en dat is wel een groot gemis. Is iemand bekend met de juiste waarden voor de marge (tonaliteit, octaafband en uitstraling) voor MHI? Verder zoek ik het geluidsvermogen wanneer de silent modus gebruikt wordt. Deze staat alleen gespecificeerd als geluidsdruk maar het vermogen kan ik nergens terugvinden. Zou top zijn als iemand deze info misschien al ergens is tegengekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
Penait1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Volgens mij is de 45dB geludisdruk die in de specs staat, al gemeten op 1 meter afstand, dus dan hou ik nog maar 1.5 meter over. En ik kan de 45dB geluidsdruk alleen maar vinden in de silent mode, en daarmee mag je overdag niet rekenen.

Of heb je een specsheet waar ik 45dB kan terugvinden in de maximale modus?
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38
darklord007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:45:
[...]

idee is gewoon net boven de garage. ons huis zit geschakeld met de garages aan elkaar. buitenmuur van de buren is dus zo'n 6m weg.

Mbt energielabel zag ik dat ze bij dezelfde shop ook de daikins hebben. Deze kosten dan zo'n 3000euro en hebben A+++. Dat is waar ik een beetje tussen twijfel
Als de buren dezelfde ramen in de gevel hebben die open kunnen in de zomer zou ik hem maar eens door de rekentool (laten) halen. De nieuwe aanvulling Bouwbesluit 2012 nr 189, geldig vanaf 1-4-2021
Overdag: 45 dB(A). Avond en nacht: 40 dB(A) kan wel eens dwars zitten, de afstand van de buitenunit tot gevel buren zal dan zo'n 5 meter zijn.

Van iemand hier https://warmtepomp-panel....verdracht_warmtepomp.html ruwe methode
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Probleem is als je buren maar 1 keer klagen kun je de zaak waarschijnlijk de boel afbreken al zit je er maar 1 dBA boven. Op wat dempende kappen na.

Kun je ze niet op de garage zetten met de lawaai uitstoot richting tuin ?
Een op het plat dak staande airco is ook veel makkelijker te installeren en servicen.

[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 18-07-2022 12:39 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Beetje afhankelijk van waar je woont, maar ik woon in zuid-oost brabant. Als je morgen de airco pas aan zet ben je al te laat en ga je inderdaad energie verkwisten.
Ik zet hem straks aan en laat hem waarschijnlijk tot ergens op woensdagavond aan (kan ook nog 30 graden worden hier).
Een 3,5 kW én een 2,5 kW binnenunit zitten samen op een 5,3 kW buitenunit. Het verbruik zal ergens tussen 200 en 300 Watt liggen constant. Ik vind dat erg weinig voor een aangenaam binnenklimaat.
Dat valt nog te bezien; 200W × 48h = 9.6kWh. Als je alleen morgen overdag zou koelen, dan is dat misschien wel minder. Constant koelen of verwarmen kost meestal meer energie dan adhoc. Maar goed, ik vind warmte heerlijk en ga helemaal niet koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclear
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik ben al een tijd dit topic aan het volgen en twijfel een beetje aan wat voor ons de beste oplossing is.

Ik heb een beetje een bijzonder casus omdat ik mijn bedrijfsunit (nov-20 gasloos gegaan) op de benedenverdieping met een airco wil gaan verwarmen deze winter. We komen van 2x 3.3kw kacheltjes afgelopen winter en dit was goed te doen met temperaturen van rond de 16 graden op de koudste dagen.
Echter het verbruik :'( :'(

Het gaat echter om een nogal grote ruimte van 10x10meter met in het midden een gesloten trapopstelling. Het trapgat heb ik de afgelopen winter met een dik geïsoleerd zeil dichtgehouden om warmteverlies naar boven te voorkomen. Dit werkte overigens behoorlijk goed gezien het warmteverschil voor en achter het zeil.

Effectief gaat het om 90m2 vloeroppervlak met een hoogte van 3.5meter.
De totale inhoud is dus ongeveer 315m3.

De reden om van de kachels af te stappen en naar Airco's laat zich raden, het stroomverbruik.

Onze unit zelf is verder vrij recent (2006) en goed geïsoleerd.
Een hoekunit wat montage buitenunit aan de spouwmuur makkelijk maakt. De overhead is geisoleerd en voor onze ramen (dubbelglas) hebben we altijd aan de binnenkant geisoleerde zonwering zitten welke tevens dienst doet als anti-inbraak. In z'n algemeenheid denk ik dat het grootste warmteverlies bij de grote ramen in onze 2x voordeuren zitten maar verder zitten we er wel goed bij.

In de zomer blijft het lang koel binnen, en afgelopen winter is het beneden (wij stookten niet na 17:00) nooit onder de 10 graden geweest bij binnenkomst in de ochtend.

De ideale werktemperatuur is voor ons ongeveer 17/18 graden, wij gaan er niet mee koelen enkel verwarmen.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de MHI vanwege uiteraard de gunstige COP en relatief gunstige aanschaf.
ik denk dat 2x single split units voor ons de beste keus zijn i.v.m. snelle opstart ochtend en beter rendement?
Hoe denken jullie hierover?

zou dit voor ons toereiken zijn?
2 x SRK 35 ZSX-W binnenunit
2 x SRC 35 ZSX-W buitenunit
of moet ik toch naar de 5kw kijken of een combinatie van beide?
voor ons gezien de beperkte warmtevraag (wij werken daar gewoon, echt geen 22 graden nodig)
voldoende zijn? of zie ik wat over het hoofd?

14.640Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Hoi iedereen,

Is het verstandig om 3 binnenunits aan te sluiten aan 1 buitenunit? Ze gaan NIET tegelijk koelen, verwarmen met momenten denk ik wel. Het gaat ons voornamelijk voor het verwarmen.

Ik wil namelijk voor het volgende gaan:

Daikin 3MXM68A

Woonkamer 76m3
Daikin FTXM35R

Slaapkamers 30m3 en 33m3
Daikin FTXM25R 2x

Deze zitten direct binnen een straal van 2 meter aan elkaar vast omdat wij een hoekwoning hebben en de woonkamer en slaapkamers direct aan de buitenmuur liggen.

Wij hebben HR++ GLAS, buitenmuur is van beton en is geïsoleerd en we hebben rolluiken. Ook zonnepanelen.

Bedankt 👍🏼

[ Voor 9% gewijzigd door socrates013 op 18-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
socrates013 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:08:
Hoi iedereen,

Is het verstandig om 3 binnenunits aan te sluiten aan 1 buitenunit? Ze gaan NIET tegelijk koelen, verwarmen met momenten denk ik wel. Het gaat ons voornamelijk voor het verwarmen.

Daikin 3MXM68A

Woonkamer 76m3
Daikin FTXM35R

Slaapkamers 30m3 en 33m3
Daikin FTXM25R 2x

Deze zitten direct binnen een straal van 2 meter aan elkaar vast omdat wij een hoekwoning hebben en de woonkamer en slaapkamers direct aan de buitenmuur liggen.

Bedankt 👍🏼
Als ze nooit of zeer incidenteel tegelijk aan staan, dan ben je beter af moet 3x een single split. Of de woonkamer op een single en de slaapkamers op een duo.
Heb je daar geen ruimte voor, dan kan je bovenstaande waarschijnlijk beter aansluiten op een 3MXM40/52. 68 is sowieso echt veel te overbemeten voor deze combinatie.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 18-07-2022 13:14 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
GermanPivo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Als ze nooit of zeer incidenteel tegelijk aan staan, dan ben je beter af moet 3x een single split. Of de woonkamer op een single en de slaapkamers op een duo.
Heb je daar geen ruimte (of budget) voor, dan kan je bovenstaande waarschijnlijk beter aansluiten op een 3MXM40/52. 68 is sowieso echt veel te overbemeten voor deze combinatie.
Als noobie, wat is jullie ervaring. Zetten jullie wel alles aan om te koelen?

Stel in de zomer koelen we alleen beneden en als we slapen gaan er 2 aan.

In de winter denk ik wel eerder dat ze alle 3 tegelijk aan staan om te verwarmen.

Maar is het verstandiger om ze WEL alle 3 tegelijk aan te hebben ivm rendement en kosten?

[ Voor 6% gewijzigd door socrates013 op 18-07-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Fastclear Als het een bedrijfsunit is kun je waarschijnlijk ook nog subsidie krijgen https://www.airconditioningwijzer.nl/subsidie/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
Soms zijn multi-splits verwarrend :)
De onze (6.0kW met 3 units aangesloten) draait sinds gisterenavond laat op een ingestelde temperatuur van 25 graden. Daarmee wordt het hier ongeveer 23 graden. Dat is voor ons een aangename temperatuur.

Sinds vannacht hebben wij een verbruik (bij gebruik 2 van de 3 units) van ongeveer 100W per uur. Dat wordt bereikt door wat men hier ziet als pendelen. Evengoed geeft pendelen hier een erg laag verbruik, en een erg gelijkmatige comfortabele temperatuursverdeling. Dus geen klachten daar.

1,3kW van middernacht tot 13 uur, ik ben er wel blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlWFRiuM89NvpyUCg8ifDkX0YBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWQofLmprE6JqDN2ttpPyjKF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclear
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
habbekrats schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:28:
@Fastclear Als het een bedrijfsunit is kun je waarschijnlijk ook nog subsidie krijgen https://www.airconditioningwijzer.nl/subsidie/
Top, bedankt voor het delen :)

14.640Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Fastclear schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Top, bedankt voor het delen :)
Voor Daikin

https://www.daikin.nl/nl_nl/subsidies.html

https://www.daikin.nl/con...ie%20document_Q1-2022.pdf

De wereld op zijn kop wel op EIA niet op ISDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Sjamo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:28:
De onze (6.0kW met 3 units aangesloten) draait sinds gisterenavond laat op een ingestelde temperatuur van 25 graden. Daarmee wordt het hier ongeveer 23 graden. Dat is voor ons een aangename temperatuur.
Een paar dagen geleden had ik kort (3 uur ofzo) de airco aan op de slaapkamer.
Op een gegeven moment ging hij ook pendelen, maar wat mij opviel is dat de binnenunit door ging alsof hij nog gewoon aan stond. Het leek alsof hij overging in "fan" stand. Verbruik 10 Watt, koude lucht maar niet zo koud als bij de echte "cold" stand. Bij koelen merk je dus in de praktijk vrijwel niks van pendelen bij deze ME. Bij verwarmen stopt hij bij pendelen vrijwel helemaal met blazen. Lamel is nog wel open, maar er komt maar een beetje lucht uit.
Het gependel gaf pieken van ongeveer 350 Watt. Viel me ook wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 18-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Een paar dagen geleden had ik kort (3 uur ofzo) de airco aan op de slaapkamer.
Op een gegeven moment ging hij ook pendelen, maar wat mij opviel is dat de binnenunit door ging alsof hij nog gewoon aan stond. Het leek alsof hij overging in "fan" stand. Verbruik 10 Watt, koude lucht maar niet zo koud als bij de echte "cold" stand. Bij koelen merk je dus in de praktijk vrijwel niks van pendelen bij deze ME. Bij verwarmen stopt hij bij pendelen helemaal met blazen.
Het gependel gaf pieken van ongeveer 350 Watt. Viel me ook wel mee.
Hij gaat hier inderdaad ook door, maar dan op ongeveer 20W tot 40W, zoiets. Bij verwarmen doet die van ons hetzelfde, maar alleen, of vooral bij een ingestelde temperatuur van 18 graden, wat hier ongeveer 19,5 a 20 graden geeft in het echt.

Bij ons zijn de pieken hoger dan bij een normaal stabiel verbruik (afhankelijk van aantal units in gebruik en waarvoor tussen de 250W en 350W per uur ongeveer). Ook dat is hier hetzelfde met koelen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Sjamo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Hij gaat hier inderdaad ook door, maar dan op ongeveer 20W tot 40W, zoiets. Bij verwarmen doet die van ons hetzelfde, maar alleen, of vooral bij een ingestelde temperatuur van 18 graden, wat hier ongeveer 19,5 a 20 graden geeft in het echt.

Bij ons zijn de pieken hoger dan bij een normaal stabiel verbruik (afhankelijk van aantal units in gebruik en waarvoor tussen de 250W en 350W per uur ongeveer). Ook dat is hier hetzelfde met koelen en verwarmen.
Ik heb mijn tekst nog aangepast, ik vind het bij verwarmen echt verwaarloosbaar wat hij dan nog doet. Terwijl het bij koelen nog voelbaar koude lucht is.

Bij verwarmen heb ik een stuk hogere pieken met pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Sinds vannacht hebben wij een verbruik (bij gebruik 2 van de 3 units) van ongeveer 100W per uur. Dat wordt bereikt door wat men hier ziet als pendelen. Evengoed geeft pendelen hier een erg laag verbruik, en een erg gelijkmatige comfortabele temperatuursverdeling. Dus geen klachten daar.

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik niet zo vrolijk worden van dergelijk gedrag, dat het zuiniger lijkt op eerste gezicht is wellicht een aanname. Indien je de apparatuur een paar jaar eerder gaat afschrijven kun je afvragen wat precies de besparing is geweest. Pendelen in de zin van uit/aan ivm temperatuur bereikt tussen goede runs door is echt geen probleem en zal je levensduur niet erg verkorten echter dit gedrag zoals in jouw statistiek is op lange termijn echt niet goed voor je compressor.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Servee schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Persoonlijk zou ik niet zo vrolijk worden van dergelijk gedrag, dat het zuiniger lijkt op eerste gezicht is wellicht een aanname. Indien je de apparatuur een paar jaar eerder gaat afschrijven kun je afvragen wat precies de besparing is geweest. Pendelen in de zin van uit/aan ivm temperatuur bereikt tussen goede runs door is echt geen probleem en zal je levensduur niet erg verkorten echter dit gedrag zoals in jouw statistiek is op lange termijn echt niet goed voor je compressor.
Als je de schaal van de grafiek goed lees zie je 3 schakelmomenten per uur, dat is niet echt een probleem hoor. De restart protection van mijn LG staat op 3 minuten.

Als het elke 5 minuten flipt zou ik me wel meer zorgen over maken, maar dit is zelfs voor een CV geen probleem (Honeywell default: max 6x per uur schakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo

[Afbeelding]
Maar het verbruik in de nacht zegt ook niet zoveel, want er is weinig te koelen zonder zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Als je de schaal van de grafiek goed lees zie je 3 schakelmomenten per uur, dat is niet echt een probleem hoor. De restart protection van mijn LG staat op 3 minuten.

Als het elke 5 minuten flipt zou ik me wel meer zorgen over maken, maar dit is zelfs voor een CV geen probleem (Honeywell default: max 6x per uur schakelen).
Indien je het systeem juist baseert op inhoud en vermogen en juist is ingeregeld en juist gebruikt hoef je die berekening helemaal niet te maken en elke start/stop is er naar mijn mening een teveel die ik zoveel mogelijk voorkom.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]
Waarmee meet je deze mooie grafiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Soullancer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Waarmee meet je deze mooie grafiek?
HomeWizard

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

robkrekel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:25:
Stukje uit een stuk van het NHD van vandaag. Zal ook wel in andere kranten verschijnen. Lekker stereotype neergezet.[Afbeelding]
nu snap ik het waarom zo veel geklaag over airco hoor op Nu.nl

bijna niemand die daar praat over lucht/lucht. alleen maar van waarom iedereen airco moet hebben voor paar dagen dat warm is

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
GermanPivo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:12:
Maar het verbruik in de nacht zegt ook niet zoveel, want er is weinig te koelen zonder zon...
Plaatje > 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzYSgyEEwrB7xvt1HkRHN66x0OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtvXoqnW6cXFdbeWW4trHQEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
GermanPivo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:12:
[...]

De cijfers die ik gaf (1,3kW op 13uur) waren van vannacht 0 uur tot vanmiddag 13 uur. Zoals je op de grafiek kan zien was er niet of nauwelijks verschil in verbruik tussen 0-6 en 6-13 uur. Ik heb de 100W per uur bijna constant gemeten over die 13 uur.

Om 13.30 uur heb ik de laatste binnenunit bijgeschakeld. Op dat moment was het buiten 31 graden. Om 3 uur was het 33 graden hier buiten. Om 15 uur zaten we op een verbruik van 1,6kW op 15 uur dus.
Daarmee was het verbruik over die 15 uur opgelopen naar ongeveer 107W per uur, dus ja, we verbruiken nu iets meer stroom. Maar ik gok dat dat meer te maken heeft met de 3e unit die even nodig heeft om de temperatuur hier zo'n 1,5 fot 2 graden terug te duwen.

Onze buitenunit staat in een omkasting waardoor hij niet rechtstreeks in de zon staat. De lucht binnen de omkasting zal waarschijnlijk behoorlijk vaak ververst worden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sjamo op 18-07-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Eens, maar zullen we dan wel de temperatuur van afgelopen nacht gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-3DaFIp2CpKDBQl6l3bcxl8ce0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0he4cw9mbH2W3t7d3rutE4L.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door GermanPivo op 18-07-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-03-2023
Hoi iedereen,

Daikin 3MXM68A

Woonkamer 76m3
Daikin FTXM35R

Slaapkamers 30m3 en 33m3
Daikin FTXM25R 2x

Wij hebben HR++ GLAS, buitenmuur is van beton en is geïsoleerd en we hebben rolluiken. Ook zonnepanelen.

Bedankt 👍🏼
Ik heb de 3MXM68A buitenunit met daarop:

- 2 keer een Stylish FTXA42AB
- 1 keer een Stylish FTXA25AB

Dat zou aan het maximum van de range zijn voor de buitenunit maar werkt perfect bij ons. Meestal staan wel enkel de 2 grote binnenunits aan.

Dus in jouw situatie met lichtere binnenunits zou ik één trapje lager gaan van buitenunit, zeker als de 3 units niet tegelijk zouden draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Is het schadelijk om een airco continue in de nacht stand te laten draaien? Dat lijkt me de zachtste stand qua blazen en geluid?

Hier draait alles nu op de laagste reguliere stand, maar wel benieuwd of hij nog lager kan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
socrates013 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Als noobie, wat is jullie ervaring. Zetten jullie wel alles aan om te koelen?

Stel in de zomer koelen we alleen beneden en als we slapen gaan er 2 aan.

In de winter denk ik wel eerder dat ze alle 3 tegelijk aan staan om te verwarmen.

Maar is het verstandiger om ze WEL alle 3 tegelijk aan te hebben ivm rendement en kosten?
Ik wil er hier zelf 2 gaan plaatsen en dan af laten STEK-en.
Tussen de woonkamer en grote slaapkamer zit 5cm glaswol (Vooral geluidsdemping) maar niet heel netjes gehangen.
Als ik de grote slaapkamer via de multi-unit mee koel zal het positief meehelpen in de woonkamer lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat dit toch ook wel een probleem is wat mede ontstaat door de verkopers.
ze hangen liever een te grote unit weg zodat deze altijd aan de koel-/warmtevraag kan worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Klein kort vraagje van een leek:

Wij overwegen op termijn een lucht/lucht warmtepomp. Maar momenteel is hij slechts in 1 kamer 'nodig'.
Op termijn is echter het plan om meerdere kamers met airco te verkoelen en te verwarmen; totaal 3 of 4.

We hebben niet bijzonder veel dak/muuroppervlak voor de buitenunits en zouden het liefst slechts 1 unit hebben.

Kortom: is een multisplit later 'uitbreidbaar'? Kan je hem zo installeren dat er minder binnenunits op aangesloten zitten dan direct vereist?
Of is dat eigenlijk geheel onpraktisch en niet aan te raden? :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Richh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:22:

Wij overwegen op termijn een lucht/lucht warmtepomp. Maar momenteel is hij slechts in 1 kamer 'nodig'.
Op termijn is echter het plan om meerdere kamers met airco te verkoelen en te verwarmen; totaal 3 of 4.

We hebben niet bijzonder veel dak/muuroppervlak voor de buitenunits en zouden het liefst slechts 1 unit hebben.

Kortom: is een multisplit later 'uitbreidbaar'? Kan je hem zo installeren dat er minder binnenunits op aangesloten zitten dan direct vereist?
Hier een antwoord van een redelijk ingelezen leek:

Onlangs een offerte gehad voor 2 merken.
Voor het merk LG werd mij een triple split aangeboden voor 2 binnenunits.
Ik ga er vanuit dat 1 aansluiting dan ongebruikt kan blijven.

M.b.t. het vermogen zal een multisplit waar je later 3 of 4 units op aansluit erg gaan pendelen omdat deze buitenunit zijn afgegeven vermogen dan niet goed kwijt kan.

Volgens de ervaringsdeskundige hier is een pendelende buitenunit niet heel erg goed. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Wellicht niet direct nodig maar hier wat tips bij een hoge druk storing mocht deze voorkomen in hete regio’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AcixiLnHn8sj50wC8CIz9if0zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lamPkiMQYylB73BOs7DtI4K6.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08

de vraag is hier eerder kun je een buitenunit wel kwijt als ik het bovenstaande lees, let even op de plaatselijke regels mbt het opstellen van een buitenunit en de hierbij behorende geluidscontouren, kun je in jou situatie überhaupt een buitenunit kwijt (max. 45/40 dB(A) gemeten op de erfgrens (richting buren) . Hou ook rekening dan eem multi-spit ook meer geluid maakt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Misschien proberen de buren te overtuigen ook de weelde van een airco te omarmen ter voorkoming van geklaag. Kun je mogelijk nog wat korting bedingen mits je hem niet morgen geplaatst wil hebben. Vanwege drukte bij de aircoboer met warm weer is het voordeliger te laten plaatsen in een ander seizoen.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hoi iedereen,

Daikin 3MXM68A

Woonkamer 76m3
Daikin FTXM35R

Slaapkamers 30m3 en 33m3
Daikin FTXM25R 2x

Bedankt 👍🏼
even een vraag, wil je in de slaapkamers gaan verwarmen (dat is redelijk ongewoon, koelen is hier vaak eerder de toepassing). Heb je nog een CV of wil je compleet gas-loos?
de Daikin FTXM25R voor de slaapkamer zijn bij deze afmetingen redelijk aan de grote kant, gaat meer richting sauna worden vrees ik.een 2kW unit is al te veel, je hebt ze helaas niet kleiner.
je zou eventueel de beide slaapkamers via een unit in de gang kunnen verwarmen.
zou een enkele unit alleen voor de woonkamer niet voldoende zijn? ik neem aan dat de slaapkamers op de eerste verdieping liggen, of is alles gelijksvloers ?

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 18-07-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:33
Motaro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:26:
[...]

bijna niemand die daar praat over lucht/lucht. alleen maar van waarom iedereen airco moet hebben voor paar dagen dat warm is
Nog even en er is weer een of ander kamerlid, dat voorstelt om milieubelasting te gaan heffen op airco’s. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Motaro schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:26:
[...]

heren, het zijn journalisten die dit schrijven, hebben vaak (uitzonderingen daargelaten) geen enkel verstand van techniek. dus dan krijgt je dit soort zaken, wat ze vergeten dat lucht/lucht verwarmen vaak een betere co2 balans heeft als een CV. Koelen heeft daartegen nog veel minder nodig, en vaak in combinatie met zonnepanelen in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
vdr01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:02:
Misschien proberen de buren te overtuigen ook de weelde van een airco te omarmen ter voorkoming van geklaag. Kun je mogelijk nog wat korting bedingen mits je hem niet morgen geplaatst wil hebben. Vanwege drukte bijde aircoboer met warm weer is het voordeliger te laten plaatsen in een ander seizoen.
wat wel wil helpen is als je hun dat vooraf verteld en ook aangeeft dat het ook allemaal binnen het wettelijk kader is door bv dit met een geluidsberekening te onderbouwen. Vaak is dat al genoeg, en ook handig zou de gemeente langs komen. Achteraf dingen wijzigen zijn alleen kosten waar niemand op zit te wachten.

Een nadeel als je de buren overtuigt, dan zit jij mogelijk met de geluidsoverlast. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Iemand die ons kan vertellen wat er aan de hand is met onze airco Mitsubishi srk45zsp-w ? Hij krijgt de temperatuur binnen niet meer naar beneden, maakt een gorgelend geluid en hij spuwt er ijs deeltjes uit. Toestel een half jaar in bezit en is al eens opnieuw gevacumeerd door een erkende installateur nadat die niet goed verwarmde. Al met al hebben wij meer plezier van onze Qlima airco met voorgevulde leidingen op de slaapkamer dan met deze 3 keer duurdere Mitsubishi. Wou een filmpje toevoegen, maar dat lukt hier niet helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolsward1970 op 18-07-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:02
Ook maar eens een update van onze kant. Obv alle goede adviezen een airco aangeschaft(MHI ZSX) Tot nu to erg positieve ervaringen over het verwarmen. Heerlijk snel warm en super zuinig icm zonnepanelen. Enkel de opstart blijven we vervelend vinden. Hard blazende warme lucht voelt voor ons erg benauwend. Ik zou dit niet een een kleine ruimte willen gebruiken.

Helaas had de binnenunit al wel snel piepjes en vreemde geluiden. Deze is na een aantal reparaties kosteloos vervangen. Ook de kwetsbare condespomp was kapot. En dit alles binnen 6 maanden... Wel jammer maar kan gebeuren!

Desondanks geen spijt en erg blij ermee. Ook vandaag heerlijk koel op eco modus.

Dank allen!

[ Voor 7% gewijzigd door StormRider op 18-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Bolsward1970 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:32:
Iemand die ons kan vertellen wat er aan de hand is met onze airco Mitsubishi srk45zsp-w ? Hij krijgt de temperatuur binnen niet meer naar beneden, maakt een gorgelend geluid en hij spuwt er ijs deeltjes uit. Toestel een half jaar in bezit en is al eens opnieuw gevacumeerd door een erkende installateur nadat die niet goed verwarmde. Al met al hebben wij meer plezier van onze Qlima airco met voorgevulde leidingen op de slaapkamer dan met deze 3 keer duurdere Mitsubishi. Wou een filmpje toevoegen, maar dat lukt hier niet helaas.
Heb je de fanstand op automatisch staan en geen beperkingen opgelegd aan de unit? De airco heeft met deze buitentemperatuur (afhankelijk van gekozen setpoint) echt luchtflow nodig zonder beperkingen zoals eco en/of icm geknepen buitenunits om goed te kunnen koelen.

Edit; fan of unit knijpen kan best als ruimte eenmaal op temperatuur is maar om dat te bereiken kun je beter de unit alles zelf laten regelen. Een borrelend geluid is meestal tekort aan koudemiddel, dus als alles op auto staat is dat mogelijk de oorzaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 18-07-2022 20:05 . Reden: Toevoeging ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Wat vinden jullie, is extra ventileren belangrijk tijdens gebruik of is het niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
VidaR-9 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:
Vandaag en morgen zijn een mooie praktijktest hoe de 4.2 beneden en boven het doen op laagste standje. Ze zijn beiden aan de ruime kant met het doel deze dagen ook op de sloffen te doen.

Geluid blijft hier een terugkerend onderwerp en iedere keer verbaas ik me daar enigszins over. Ik ben zelf nogal gevoelig voor geluid en dergelijke, maar ik heb mijn buitenunits nog nooit gehoord. Als ik er een meter vandaan ga staan hoor ik vogels, wind door de bomen, provinciale weg paar 100m verderop, etc, maar niet mijn buiten units.

Geluid bij verwarmen kan ik nog niet echt iets over zeggen, nog geen echte koud gehad sinds installatie.
Praktijk test vandaag heeft uitgewezen dat de 4.2’s toch ook net standje harder moeten werken met dit weer. In loop vd middag komt de zon op de achterzijde van de woning en schijnt einde vd middag onder de zonwering door. Dat was het moment om toch wat meer power te vragen.

Weten we dat ook weer.

Net even boven op max aangezet om te ervaren wat dat doet met buitenunit. Ik had verwacht dat deze dan harder zou gaan draaien maar dit kon ik niet merken?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Deldenaar schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:05:
Wat vinden jullie, is extra ventileren belangrijk tijdens gebruik of is het niet nodig?
Nadeel van alles potdicht en airco flink aan het werk dat de lucht in huis kurkdroog wordt. Sommige mensen krijgen daar kriebelhoest van. Tussen de 40 en 60 % schijnt ideaal te zijn. En een beetje verse lucht in je huis is ook beter voor je gezondheid denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Ventileren probeer ik toch wel even te doen vroeg in de ochtend.
Het viel me net op dat de vochtigheid hier nog 62% is bij 21.5 graden. Dat is vrij hoog terwijl de airco de hele dag aangestaan heeft. Er is geen druppel uitgekomen. Misschien komt dat doordat de unit op z'n minimum vermogen draait en daardoor geen condens veroorzaakt? In de diagnostics zag ik dat de temperatuur van de koelleiding binnen 15 graden was.

Vanaf 8.00 op 22 graden heeft tot nu 2.2 kWh gekost. Na een aantal keer pendelen was de koelte vraag hoog genoeg om hem door te laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi1cb27HxUgQOo-owRvX4MfA_kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPLb9gvyleqGfmZvMNQbfWHN.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Headshot_NL op 19-07-2022 08:25 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
VidaR-9 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:43:
Is het schadelijk om een airco continue in de nacht stand te laten draaien? Dat lijkt me de zachtste stand qua blazen en geluid?

Hier draait alles nu op de laagste reguliere stand, maar wel benieuwd of hij nog lager kan.
Nee, maar het verbruik zal (vaak) hoger zijn omdat het debiet lager is. Dus dan zal de airco kouder willen worden om te compenseren voor het gebrek aan airflow. Daarnaast loop je kans dat de unit dan langer moet draaien bij het oplopen van de temperatuur. In de nacht op de fluisterstand zetten is daarom juist vaak geen enkel probleem, omdat de temperatuur dan niet stijgt maar gelijk blijft of daalt.

Of het significant is, dat durf ik niet te zeggen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:13
Gekke vraag aan medebezitters van een MHI. Is het op één of andere manier mogelijk een lage stand te forceren? Bijvoorbeeld via de wifi?

Ik zou het liefst gewoon een bepaalde waarde instellen ipv een temperatuur. Zodat je kan aangeven: max 300 watt elektrisch, succes ermee. Zo kan ik koelen, maar voorkom ik dat de unit hard gaat werken doordat er een bepaalde temperatuur gehaald dient te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@dt_swiss die stand ligt zo voor de hand, maar schijnt er niet op te zitten. Onbegrijpelijk, het simpelste straalkacheltje van een paar tientjes heeft zo'n stand wel. En het zou pendelen vrijwel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
habbekrats schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Als de buren dezelfde ramen in de gevel hebben die open kunnen in de zomer zou ik hem maar eens door de rekentool (laten) halen. De nieuwe aanvulling Bouwbesluit 2012 nr 189, geldig vanaf 1-4-2021
Overdag: 45 dB(A). Avond en nacht: 40 dB(A) kan wel eens dwars zitten, de afstand van de buitenunit tot gevel buren zal dan zo'n 5 meter zijn.

Van iemand hier https://warmtepomp-panel....verdracht_warmtepomp.html ruwe methode
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Probleem is als je buren maar 1 keer klagen kun je de zaak waarschijnlijk de boel afbreken al zit je er maar 1 dBA boven. Op wat dempende kappen na.

Kun je ze niet op de garage zetten met de lawaai uitstoot richting tuin ?
Een op het plat dak staande airco is ook veel makkelijker te installeren en servicen.
het garagedak ligt al vol met zwembad zonnematten.
Er is een heel klein raampje aan de overzijde welke een heel klein beetje open kan.
Ik verwacht de airco niet veel te gebruiken, vooral in de winter als alles dicht zit.
Een geluidsdempende kast kan altijd nog.

Wil m sowieso niet te hoog aan de wand plaatsen ivm servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Heronimo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Als je ze toch zelf gaat installeren en alleen de koeltechnische handelingen door de installateur laat doen is in het buitenland bestellen wellicht ook een optie: Airco bestellen in het buitenland
het is al moeilijk genoeg om iemand te vinden. Laat staan iemand voor een in het buitenland gekochte unit :|
maar bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:17
MacD007 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:25:
[...]

even een vraag, wie gaat dee installatie doen ? Ik hoop dat je weet dat je dit niet zelf mag doen, en op dit moment een installateur vinden die het alleen voor je opgangt, nog heel veel geluk.
Bij OBI hebben ze het ook vermeld: "Split-Anlagen dürfen gemäß EU-Verordnung 517/2014 und zur Wahrung des Garantieanspruches nur von einem zertifizierten Fachbetrieb installiert und in Betrieb genommen werden". dus als je het zelf doet heb je geen garantie. :( 8) .

ik weet niet of je zonnepanelen hebt, maar heb je deze niet, zul je ook niet echt vrolijk gaan worden van je jaarrekening van je energieboer. Los van het geluid van deze dingen. heb je het geluid gezien, de enige waarde die je krijgt is 50 dB(A) voor je binnenunit, ik hoop voor je dat dit niet de minimale geluid is, wel leuk een straaljager in je slaapkamer. (joke).

Je bent nu nog goedkoper uit, dat wil ik wel eens zien over 5 jaar, zeer waarschijnlijk hangt er dan een ander model tegen de muur. time wil tell. 8)7
Mijn eerdere bericht waarnaar werd gerefereerd ook gelezen? Alles in je bericht heb ik al benoemd behalve misschien de zonnepanelen die ik sinds kort ook heb. En zelfs al had ik ze niet, de 5-10 avonden per jaar dat ik een airco echt nodig ben valt wel te overzien.

[ Voor 8% gewijzigd door warcow op 19-07-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habbekrats schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Nadeel van alles potdicht en airco flink aan het werk dat de lucht in huis kurkdroog wordt. Sommige mensen krijgen daar kriebelhoest van. Tussen de 40 en 60 % schijnt ideaal te zijn. En een beetje verse lucht in je huis is ook beter voor je gezondheid denk ik.
Ventileren is niet meer of minder belangrijk tijdens het gebruik van een luchtwarmtepomp. Het vervuilt de lucht niet, maar ververst het ook niet (behalve de Daikin US)

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-07-2022 08:11 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habbekrats schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Wordt vaak gezegd maar ik heb daar 0 last van. En dan bedoel ik niet dat ik geen last heb van droge lucht. Ik heb niet voor niets een luchtbevochtiger.

Echter. De airco staat hier al al weer een tijd 24/7 aan en volgens mijn weerstations heeft de binnenlucht een RH 49 en 50% in de slaap- en woonkamer respectievelijk. Dus nagenoeg perfect. Mijn luchtbevochtiger staat alweer sinds de winter uit. Dan heb ik namelijk wél droge lucht.

Vergeet niet dat een airco weliswaar vocht onttrekt uit de lucht, maar dat deze ook koelt. En de luchtvochtigheid (die er toe doet) is de relatieve luchtvochtigheid. Lucht van 22 graden hoeft dus veel minder vocht te bevatten dan die buitenlucht van 40 graden, om de 50% te halen.

Dit is ook meteen de reden waarom de lucht in de winter zo droog is. Niet omdat de buitenlucht dat is (deze is vaak 80-100%), maar omdat deze koude buitenlucht binnen wordt opgewarmd. Dat daalt de relatieve luchtvochtigheid dus, met dezelfde hoeveelheid gram water per kuub lucht.

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-07-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
dt_swiss schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:56:
Gekke vraag aan medebezitters van een MHI. Is het op één of andere manier mogelijk een lage stand te forceren? Bijvoorbeeld via de wifi?

Ik zou het liefst gewoon een bepaalde waarde instellen ipv een temperatuur. Zodat je kan aangeven: max 300 watt elektrisch, succes ermee. Zo kan ik koelen, maar voorkom ik dat de unit hard gaat werken doordat er een bepaalde temperatuur gehaald dient te worden
Ik zet mijn MHI's meestal op fanstand 1, dan bereik je ongeveer hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
kieskes schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Ik zet mijn MHI's meestal op fanstand 1, dan bereik je ongeveer hetzelfde effect.
Fanstand 1 is meestal niet de meest zuinige optie hier, meer 2 of 3, en nee je kunt helaas niet zeggen ik wil 300 Watt max draaien, dat zou pas een top optie zijn..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heeft MHI geen demand control à la Daikin? Daarmee kun je wel het vermogen knijpen op een percentage van het vermogen (tot aan 40%). Ik heb zelf nog geen onderzoek gedaan naar de precieze cijfers maar het werkt wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
December 2021 zijn wij verhuisd naar een onze nieuwe woning. Gelukkig hingen daar op de kamers aan de zonkant al 2 airco's

Dit zijn airco's van het merk "D-Let" aan de zijkant zit een sticker met de tekst 6/2005, ik vermoed dat deze airco's uit 2005 komen.

Ze werken prima met deze temperaturen, in de slaapkamers is het heerlijk 16 graden, echter maakt 1 airco volgens mij wat meer geluid als de andere. de buitenunit vind ik ook best wat geluid maken. Donderdag komt er een onderhoudsmonteur van een airco bedrijf, ben benieuwd wat de status van de airco is, ben bang dat ze niet heel lang meer mee kunnen gaan

Voor nu werken ze wel met deze hitte :)

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
16?graden, waarom?
Dat is toch net als in de winter stoken tot 25+?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

MacD007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:16:
[...]

heren, het zijn journalisten die dit schrijven, hebben vaak (uitzonderingen daargelaten) geen enkel verstand van techniek. dus dan krijgt je dit soort zaken, wat ze vergeten dat lucht/lucht verwarmen vaak een betere co2 balans heeft als een CV. Koelen heeft daartegen nog veel minder nodig, en vaak in combinatie met zonnepanelen in gebruik.
klopt maar je zou verwachten van journalisten zijn werk doen en onderzoek doen voor ze iets plaatsen. en dit komt vandaag weer langs op MSN en weer word airco hoekje geplaats en niks over wat ze in winter kunnen,

https://www.msn.com/nl-nl...01ff9434cb1b9ab7d850b04aa

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Motaro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:00:
[...]

klopt maar je zou verwachten van journalisten zijn werk doen en onderzoek doen voor ze iets plaatsen. en dit komt vandaag weer langs op MSN en weer word airco hoekje geplaats en niks over wat ze in winter kunnen,

https://www.msn.com/nl-nl...01ff9434cb1b9ab7d850b04aa
En lekker hameren op "slecht" vulmiddel R410(a) of R32. Maja hetzelfde goedje zit ook in de meeste lucht/water warmtepompen en daar zeggen ze gemakshalve niks over :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
ZeRoC00L schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:35:
16?graden, waarom?
Dat is toch net als in de winter stoken tot 25+?
Ik heb geen verstand van airco's, dit is de laagste stand die de airco kon draaien, volgens de afstandsbediening?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52

royhoi

-

Headshot_NL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:45:
Ventileren probeer ik toch wel even te doen vroeg in de ochtend.
Het viel me net op dat de vochtigheid hier nog 62% is bij 21.5 graden. Dat is vrij hoog terwijl de airco de hele dag aangestaan heeft. Er is geen druppel uitgekomen. Misschien komt dat doordat de unit op z'n minimum vermogen draait en daardoor geen condens veroorzaakt? In de diagnostics zag ik dat de temperatuur van de koelleiding binnen 15 graden was.

Vanaf 8.00 op 22 graden heeft tot nu 2.2 kWh gekost. Na een aantal keer pendelen was de koelte vraag hoog genoeg om hem door te laten draaien.

[Afbeelding]
Hoe kan je die diagnostic gegevens zien?

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07-2024

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Ik weet niet of dit het juiste forum is hiervoor, maar anders kan iemand mij misschien wel in de goede richting duwen?
Ik heb enige tijd geleden een MHI-AC-Ctrl gekocht en ben nu aan het proberen deze in Domoticz te kunnen gebruiken.
Echter: ik ben geen Domoticz/MQTT expert en weet eigenlijk niet goed hoe te beginnen.
Heeft iemand dit al gedaan?
Er zijn kant en klaar oplossingen voor HA maar niet voor Domoticz....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
royhoi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Hoe kan je die diagnostic gegevens zien?
Als het om een LG airco gaat kan dat op deze manier.
Je hebt de LG A/C Smart Diagnostics app nodig. Vervolgens start je die op en kies je voor het juiste type unit. Daarna moet je de "room temp" knop 5 seconden ingedrukt houden.
De unit maakt rare geluidjes die je telefoon oppakt. Vervolgens krijg je een rapport te zien.

De screenshot is overigens niet uit die diagnostics. Dat is uit home assistant.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 19-07-2022 11:00 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Mars18 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Ik heb geen verstand van airco's, dit is de laagste stand die de airco kon draaien, volgens de afstandsbediening?
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar bij deze temperaturen buiten kies ik zelf voor een hogere temperatuur binnen.
Beneden nu ~24 en boven ~22

Hij zal waarschijnlijk bij 16 graden meer moeite hebben om het op die temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ijsblokjes spuwen? Niet op temperatuur krijgen?

of een kapotte buitenunit, draait de ventilator daar?

of alsnog een lek en/of te weinig gas, wat best kan als ie hem alleen maar vacuum heeft getrokken en niet bijgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Plenkske schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar bij deze temperaturen buiten kies ik zelf voor een hogere temperatuur binnen.
Beneden nu ~24 en boven ~22

Hij zal waarschijnlijk bij 16 graden meer moeite hebben om het op die temperatuur te houden.
Oke, het is voor de slaapkamer, dan heerlijk koel slapen is wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
MacD007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:07:
[...]

even een vraag, wil je in de slaapkamers gaan verwarmen (dat is redelijk ongewoon, koelen is hier vaak eerder de toepassing). Heb je nog een CV of wil je compleet gas-loos?
de Daikin FTXM25R voor de slaapkamer zijn bij deze afmetingen redelijk aan de grote kant, gaat meer richting sauna worden vrees ik.een 2kW unit is al te veel, je hebt ze helaas niet kleiner.
je zou eventueel de beide slaapkamers via een unit in de gang kunnen verwarmen.
zou een enkele unit alleen voor de woonkamer niet voldoende zijn? ik neem aan dat de slaapkamers op de eerste verdieping liggen, of is alles gelijksvloers ?
De intentie is eigenlijk zo min mogelijk de CV ketel aan te zetten omdat we naar gasloos willen met de middelen die we hebben. Mijn idee was dus isoleren, HR++ glas, rolluiken, zonnepanelen wat allemaal al gebeurd is en nu dus airco om te koelen maar vooral in de winter ermee te verwarmen om zo te besparen op gas.
Maar waarom is het niet gebruikelijk om te verwarmen met de airco?

Klopt de slaapkamers liggen op de eerste verdieping.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQLL3nRlMbGWsblWJnWaZeOjS3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7osJ2iy6gpnVEoWXrEoPm1ti.png?f=user_large

Het is een hoekhuis dus direct aan de andere kant van de gevel komen de aircos.
Inmiddels is het duidelijk dat ik de 3MXM52N moet nemen ipv de 3MXM68N.

De 3MXM52N kan dan direct 3 binnenunits aansturen en dacht dat het ook gewoon praktisch is en buiten niet 2 of 3 buitenunits heb hangen. Correct me if im wrong.
Of zeg je nu dat ik eigenlijk 2 verschillende buitenunits moet nemen? 1 voor boven en 1 voor beneden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
net akkoord gegaan met de offerte voor 3x MHI SRK50ZS-W voor de benedenverdieping vooral voor het verwarmen, met plaatsing in oktober net voordat mijn energie contract ophoudt 😎

En ja, dat is vrij veel, maar het gaat om 2 grote woonkamers met heel veel inhoud.
Hopelijk kunnen mijn 30 zonnepanelen die ook in oktober komen alles beetje in balans houden qua verbruik 💪

Zoals altijd, met enorm veel hulp van dit forum, waarvoor dank 👍

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
socrates013 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]

De intentie is eigenlijk zo min mogelijk de CV ketel aan te zetten omdat we naar gasloos willen met de middelen die we hebben. Mijn idee was dus isoleren, HR++ glas, rolluiken, zonnepanelen wat allemaal al gebeurd is en nu dus airco om te koelen maar vooral in de winter ermee te verwarmen om zo te besparen op gas.
Maar waarom is het niet gebruikelijk om te verwarmen met de airco?

Klopt de slaapkamers liggen op de eerste verdieping.[Afbeelding]

Het is een hoekhuis dus direct aan de andere kant van de gevel komen de aircos.
Inmiddels is het duidelijk dat ik de 3MXM52N moet nemen ipv de 3MXM68N.

De 3MXM52N kan dan direct 3 binnenunits aansturen en dacht dat het ook gewoon praktisch is en buiten niet 2 of 3 buitenunits heb hangen. Correct me if im wrong.
Of zeg je nu dat ik eigenlijk 2 verschillende buitenunits moet nemen? 1 voor boven en 1 voor beneden?
Daikin heeft wel 1,5kW binnen units, maar die kan je alleen icm een multi-split kopen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Duidelijk te weinig koudemiddel. Het verdampt waarschijnlijk al in de leiding vóórdat het je binnenunit bereikt en dan kan je inderdaad ijs krijgen op delen van je binnenunit. Setpoint van het koudemiddel wordt binnen niet gehaald en dan gaat de buitenunit vol gas geven.

Kapotte sensor kan ook altijd.. maar lekkage is waarschijnlijker, zeker als je al eens een lekkage hebt gehad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52

royhoi

-

Headshot_NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Als het om een LG airco gaat kan dat op deze manier.
Je hebt de LG A/C Smart Diagnostics app nodig. Vervolgens start je die op en kies je voor het juiste type unit. Daarna moet je de "room temp" knop 5 seconden ingedrukt houden.
De unit maakt rare geluidjes die je telefoon oppakt. Vervolgens krijg je een rapport te zien.

De screenshot is overigens niet uit die diagnostics. Dat is uit home assistant.
Grappig! Zal vanavond eens kijken

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:49
Goeiemorgen,

Kan iemand in dit topic mij voorzien van een second opinion? Ben me nog steeds aan het orienteren op lucht/lucht voor het verwarmen (en koelen) van de bovenetage. Qua vermogen/merk ben ik er wel uit. Gaat nu om de setup van de buitenunit. Ik heb een creatieve installateur (en dat bedoel ik positief), die met het voorstel komt om 2 kleinere multisplits ipv 1 grote te nemen, zodat deze volledig achter de binnenzijde van het balkon wegvalt. (Niet 100% op schaal, maar meer om het idee over te brengen) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmo-QHJcQrdmyIYzEE1ojt-MmZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkk1BmNG3zfA1SHkYWFFRaIx.jpg?f=fotoalbum_large.
In de zomer zie ik dit wel werken, maar ik vraag me heel erg af of in de winter niet alle koude lucht blijft hangen en de units dus (uiteindelijk) afgekoelde lucht gaan aanzuigen?

Dit is het idee van boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0CYyBvF4uDTwIVlnlhMMRucYPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEt12ffRctyTDaqN4LMkuEmY.jpg?f=fotoalbum_large. Is ongeveer 6 m naar de erfgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@PVPaneel Geen enkel probleem. De mijne hebben aan de achterkant 40 cm ruimte en voor een 1,5 meter uitblaas. Geen enkel negatief effect zowel qua prestatie als verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Mars18 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Oke, het is voor de slaapkamer, dan heerlijk koel slapen is wel prettig.
Hoe kouder je het binnen maakt, hoe meer moeite je lichaam heeft zich buiten aan te passen overdag aan de hitte buiten. Mijn advies is het niet kouder te maken dan 22/23 graden binnen met deze temperaturen buiten. Beter voor je lichaam en ....... stroomrekening. Als je dat 24/7 aanhoudt zal de massa om je heen ook koud zijn en dat voelt comfortabel genoeg aan.

Hier het heel het huis 3 lagen op setting 23 graden gisteren tegen 5 kWh met 3 units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ik ben nu bezig met het opvragen van offertes voor airco thuis voor beneden en boven. De intentie is om gasverbruik zoveel mogelijk terug te dringen en voor de dagen in de zomer dat het handig is lekker te kunnen koelen.

De openingspost heeft heel verhelderend gewerkt zodat ik de juiste informatie kon aanleveren en ook de juiste vragen kan stellen, alvast dank daarvoor!

Wat zijn de grootste valkuilen waar ik op moet letten om offertes te beoordelen?

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
@PVPaneel Je gaat inderdaad een koude bak met lucht krijgen, dat ervaar ik ook in onze gesloten achtertuin (2 graden lager). Hierdoor heb je wat eerder last van defrosts en is het rendement iets lager, maar het gaat wel werken.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Katth schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:17:
Ik ben nu bezig met het opvragen van offertes voor airco thuis voor beneden en boven. De intentie is om gasverbruik zoveel mogelijk terug te dringen en voor de dagen in de zomer dat het handig is lekker te kunnen koelen.

De openingspost heeft heel verhelderend gewerkt zodat ik de juiste informatie kon aanleveren en ook de juiste vragen kan stellen, alvast dank daarvoor!

Wat zijn de grootste valkuilen waar ik op moet letten om offertes te beoordelen?
Plek waar men je binnenunits wil hangen (nooit in de luchtstroom komen te zitten) en bijna altijd hangt men veel te hoge vermogens. Vermogen bepalen op verwarmen. Zie TS. Warmteverliesberekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

Gisteren wat installatie filmpjes gekeken.
Bij het in gebruik stellen door een STEK-monteur worden de koppelingen, waar de leidingen op zitten op de buitenunit geopend waardoor de leidingen gevuld worden.
Dus als ze er een aantal dicht laten worden de binnenunit niet van gas voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Plek waar men je binnenunits wil hangen (nooit in de luchtstroom komen te zitten) en bijna altijd hangt men veel te hoge vermogens. Vermogen bepalen op verwarmen. Zie TS. Warmteverliesberekening maken.
Dus niet op de overloop bijv.? Aangezien daar de warme lucht van beneden doorstroomt richting zolder en met koude lucht visa versa.

Ik had al gekeken naar die berekentool, echter zijn er voor mij teveel unknowns. Gelukkig weet ik uit ervaring dat het warmteverlies in onze woning minimaal is (energielabel A+), maar uitgaan van vermogensbehoefte voor het verwarmen is uiteraard prima tip, is ook de hoogste prio ondanks de temperaturen nu buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:28
verplaatst naar het juiste draadje...

[ Voor 95% gewijzigd door Campo di Casa op 19-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Katth schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Dus niet op de overloop bijv.? Aangezien daar de warme lucht van beneden doorstroomt richting zolder en met koude lucht visa versa.

Ik had al gekeken naar die berekentool, echter zijn er voor mij teveel unknowns. Gelukkig weet ik uit ervaring dat het warmteverlies in onze woning minimaal is (energielabel A+), maar uitgaan van vermogensbehoefte voor het verwarmen is uiteraard prima tip, is ook de hoogste prio ondanks de temperaturen nu buiten.
Hoeveel ga je er plaatsen? Ter indicatie, ik doe 3 woonlagen met op ieder laag een unit. Ik ben persoonlijk geen voorstander van hangen op een overloop. Je unit regelt op die ruimte oftewel een kleine overloop is binnen no time op temperatuur en slaat dan af.

Mijn unit op de eerste verdieping hangt op de grootste slaapkamer op zuid (ivm warmte die daar vandaan komt). Slaat nooit af en met deuren open koelen maar en verwarmen. Op zolder op kamer dochter, deur open en kou zakt naar beneden en slaat nooit af. Boven een 2,5 en 2 en beneden op 65m2 een 4,2. Koelen is peanuts, zelfs nu en verwarmen ook. Mijn units draaien zelfs nu op de laagste compressor frequentie en heel het huis is 22,5 graad nu. Koelen vraagt lang niet zoveel als verwarmen. Vandaar berekenen op verwarmen en die 30,40,50 regel echt negeren.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Hoe kouder je het binnen maakt, hoe meer moeite je lichaam heeft zich buiten aan te passen overdag aan de hitte buiten. Mijn advies is het niet kouder te maken dan 22/23 graden binnen met deze temperaturen buiten. Beter voor je lichaam en ....... stroomrekening. Als je dat 24/7 aanhoudt zal de massa om je heen ook koud zijn en dat voelt comfortabel genoeg aan.

Hier het heel het huis 3 lagen op setting 23 graden gisteren tegen 5 kWh met 3 units.
Goed om te weten, stroomverbruik valt mij nog erg mee, ben voor het hele huis vanaf 0:00 uur nu 3,80 euro kwijt.

En kom deze dagen niet buiten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Mars18 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:54:
[...]
Goed om te weten, stroomverbruik valt mij nog erg mee, ben voor het hele huis vanaf 0:00 uur nu 3,80 euro kwijt.

En kom deze dagen niet buiten :*)
Ik €1,25 met mijn huidige tarieven en eigenlijk niets met de zonnepanelen en de gasbesparing in de winter. Met de hete zomer van 2019 was in €80,- kwijt voor de hele zomer. Airco's zijn bij juist gebruik in de zomer geen stroomslurpers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Koelen is peanuts, zelfs nu
Ja ik sta er elk jaar weer van te kijken. Mijn compressor draait ook nu nog steeds op 14Hz en hij hangt echt vol in de zon. Heel af en toe moduleert hij op naar 20 of 25 Hz, maar dat is zo maar sporadisch. Maar goed, ze staan dan ook 24/7 aan en het is wel aardig geïsoleerd allemaal (label B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Hoeveel ga je er plaatsen? Ter indicatie, ik doe 3 woonlagen met op ieder laag een unit. Ik ben persoonlijk geen voorstander van hangen op een overloop. Je unit regelt op die ruimte oftewel een kleine overloop is binnen no time op temperatuur en slaat dan af.

Mijn unit op de eerste verdieping hangt op de grootste slaapkamer op zuid (ivm warmte die daar vandaan komt). Slaat nooit af en met deuren open koelen maar en verwarmen. Op zolder op kamer dochter, deur open en kou zakt naar beneden en slaat nooit af. Boven een 2,5 en 2 en beneden op 65m2 een 4,2. Koelen is peanuts, zelfs nu en verwarmen ook.
De bedoeling is nu twee units, zowel beneden als bovenverdieping. Op zolder is het (nog) niet nodig. Dit geeft wel een bevestiging van wat ik zelf voor ogen had. Een 4,5 beneden en 2,5 boven. Ben benieuwd waar de offertes mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Campo di Casa schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:49:
Ook wij gaan overstag en zijn serieus aan het informeren naar een warmtepomp. Begin van dit jaar hebben wij ons huis laten isoleren. d.w.z. muurisolatie en vloerisolatie. Het dak is door de vorige bewoners als geïsoleerd. Volgend jaar gaan wij nog de houten vloer tussen de slaapkamers en zolder geïsoleerd.

Muurisolatie (spouwmuur Knauf Supafil CW60) Rc-waarde 1,82m2 k/w
Kruipruimisolatie (isoplusparels 500mm Rc-waarde 9,09m k/w

Als wij kijken naar het gasverbruik van 2021 (nog zonder de verbeteringen aan isolatie) zat dit op 1252m3 aan gas.
Het huis word beneden verwarmd met vloerverwarming en op de slaapkamers hebben wij radiatoren die eigenlijk nooit aan staan.

Wij hebben inmiddels een offerte ontvangen van een Toshiba Estia warmtepomp. HWT-601HW + HWT-601XWHM3W 230V. Deze heeft een vermogen van 6.0kW en 4.75kW bij -15C.

Als ik de Koevlaas methode gebruik om te kijken welk vermogen ik nodig heb kom ik uit op het volgende; 1252m3 x 8 / 1650 = 6,07kW. En als ik kijk naar het vermogen van de aangeboden WP volgens de offerte zou de Toshiba (4.75kW bij -15C) onvoldoende zijn.

Maar, dan is er geen rekening gehouden met het feit dat ons huis begin dit jaar beter is geïsoleerd en dat wij alleen maar beneden verwarmen.

Hoe kom ik er nu achter of de aangeboden Warmtepomp voldoende vermogen heeft?
Hou ook rekening met veel thuiswerken (en dus meer verwarmen) in 2021. Als dit van toepassing is uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Katth schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:57:
[...]

De bedoeling is nu twee units, zowel beneden als bovenverdieping. Op zolder is het (nog) niet nodig. Dit geeft wel een bevestiging van wat ik zelf voor ogen had. Een 4,5 beneden en 2,5 boven. Ben benieuwd waar de offertes mee komen.
Op termijn wel zolder? Gelijk meepakken. Prijzen gaan alleen maar verder omhoog en niets zo comfortabel als een huis wat gelijkmatig is gekoeld/verwarmd. En zuinig. In de zomer koelt je unit op zolder de 1e verdieping mee. Koude zakt naar beneden en in de winter vliegt je warmte van de eerste verdieping niet naar boven. Het blijft anders verwarmen dan met cv, lees lage temperatuur verwarming. Beneden een single pakken en boven een multi of ideaal, als je plek hebt 3 singles.

Ik betaalde 3 jaar geleden €5500,- voor 3 units. Die bedragen zie ik hier nu voor 2. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Op termijn wel zolder? Gelijk meepakken. Prijzen gaan alleen maar verder omhoog en niets zo comfortabel als een huis wat gelijkmatig is gekoeld/verwarmd. En zuinig. In de zomer koelt je unit op zolder mee. Koude zakt naar beneden en in de winter vliegt je warmte van de eerste verdieping niet naar boven. Het blijft anders verwarmen dan met cv, lees lage temperatuur verwarming. Beneden een single pakken en boven een multi of ideaal, als je plek hebt 3 singles.
Als ik er één op de zolder nodig ga hebben dan plaatsen we sowieso eerst een dakkapel en dan kan daar bovenop een 3e unit staan. Is nu de komende 2 jaar zeker nog niet aan de orde en wellicht wel nooit. We zijn nu alleen op de zolder voor de was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Campo di Casa schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:49:
Ook wij gaan overstag en zijn serieus aan het informeren naar een warmtepomp. Begin van dit jaar hebben wij ons huis laten isoleren. d.w.z. muurisolatie en vloerisolatie. Het dak is door de vorige bewoners als geïsoleerd. Volgend jaar gaan wij nog de houten vloer tussen de slaapkamers en zolder geïsoleerd.

Muurisolatie (spouwmuur Knauf Supafil CW60) Rc-waarde 1,82m2 k/w
Kruipruimisolatie (isoplusparels 500mm Rc-waarde 9,09m k/w

Als wij kijken naar het gasverbruik van 2021 (nog zonder de verbeteringen aan isolatie) zat dit op 1252m3 aan gas.
Het huis word beneden verwarmd met vloerverwarming en op de slaapkamers hebben wij radiatoren die eigenlijk nooit aan staan.

Wij hebben inmiddels een offerte ontvangen van een Toshiba Estia warmtepomp. HWT-601HW + HWT-601XWHM3W 230V. Deze heeft een vermogen van 6.0kW en 4.75kW bij -15C.

Als ik de Koevlaas methode gebruik om te kijken welk vermogen ik nodig heb kom ik uit op het volgende; 1252m3 x 8 / 1650 = 6,07kW. En als ik kijk naar het vermogen van de aangeboden WP volgens de offerte zou de Toshiba (4.75kW bij -15C) onvoldoende zijn.

Maar, dan is er geen rekening gehouden met het feit dat ons huis begin dit jaar beter is geïsoleerd en dat wij alleen maar beneden verwarmen.

Hoe kom ik er nu achter of de aangeboden Warmtepomp voldoende vermogen heeft?
Verkeerde topic. Dit is L/L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Katth schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Als ik er één op de zolder nodig ga hebben dan plaatsen we sowieso eerst een dakkapel en dan kan daar bovenop een 3e unit staan. Is nu de komende 2 jaar zeker nog niet aan de orde en wellicht wel nooit. We zijn nu alleen op de zolder voor de was.
Die wil je niet op je dakkapel. Resonantie wordt je niet blij van op je dak en servicen aldaar is ook niet lollig. En ook niet fijn met storm als je unit eraf geblazen kan worden. Het is maar om je over te laten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 03-07 10:52
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Op termijn wel zolder? Gelijk meepakken. Prijzen gaan alleen maar verder omhoog en niets zo comfortabel als een huis wat gelijkmatig is gekoeld/verwarmd. En zuinig. In de zomer koelt je unit op zolder de 1e verdieping mee. Koude zakt naar beneden en in de winter vliegt je warmte van de eerste verdieping niet naar boven. Het blijft anders verwarmen dan met cv, lees lage temperatuur verwarming. Beneden een single pakken en boven een multi of ideaal, als je plek hebt 3 singles.

Ik betaalde 3 jaar geleden €5500,- voor 3 units. Die bedragen zie ik hier nu voor 2. ;)
Kan je in deze niet anders dan gelijk geven :) Hier staat een single op de begane grond en een multi koelt/verwarmt de 1e etage en de 2e etage.

Ik lees dat de vraagsteller @ Katth geen plannen heeft om op zolder te verblijven, wat deze dan echter vergeet is dat een huis met een extra slaapkamer/werkkamer de extra uitgaven gewoon dubbel en dwars in de prijs terugbetaalt ;)

Ook al heb je plannen voor een verandering, altijd uitgaan van de meest ideale situatie voor de gemiddelde huizenkoper. Die betaalt graag voor extra klimaatgekoelde kamers 8)

@ Ook voor wat betreft het plaatsen van een buitenunit op een dakkapel heb je gelijk. 1. Het ziet er normaalgesproken niet uit 2. Het zijn meestal windvangers 3. Bij reparatie/lekkages van de dakkapel ben je alsnog dubbel en dwars aan de beurt qua kosten.

Gewoon aan een muur hangen :)

[ Voor 10% gewijzigd door objectief2 op 19-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
MotorBeast schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Die wil je niet op je dakkapel. Resonantie wordt je niet blij van op je dak en servicen aldaar is ook niet lollig. En ook niet fijn met storm als je unit eraf geblazen kan worden. Het is maar om je over te laten nadenken.
Gelukkig een zorg voor later, maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
objectief2 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Kan je in deze niet anders dan gelijk geven :) Hier staat een single op de begane grond en een multi koelt/verwarmt de 1e etage en de 2e etage.

Ik lees dat de vraagsteller @ Katth geen plannen heeft om op zolder te verblijven, wat deze dan echter vergeet is dat een huis met een extra slaapkamer/werkkamer de extra uitgaven gewoon dubbel en dwars in de prijs terugbetaalt ;)

Ook al heb je plannen voor een verandering, altijd uitgaan van de meest ideale situatie voor de gemiddelde huizenkoper. Die betaalt graag voor extra klimaatgekoelde kamers 8)

@ Ook voor wat betreft het plaatsen van een buitenunit op een dakkapel heb je gelijk. 1. Het ziet er normaalgesproken niet uit 2. Het zijn meestal windvangers 3. Bij reparatie/lekkages van de dakkapel ben je alsnog dubbel en dwars aan de beurt qua kosten.

Gewoon aan een muur hangen :)
De waarde van ons huis is in 6 jaar tijd al bijna verdubbeld, ik maak me daar niet zoveel zorgen over. Ik ga geen zolder verbouwen zodat ik er straks over 5 jaar meer geld voor krijg met de verkoop. Dat mag de volgende bewoner lekker zelf doen :)

Pagina: 1 ... 175 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic