Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-06 19:18

Ben1988

Bite my shiny, metal ass!

Waah schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Ik snap inderdaad ook niet dat bij de ZSX de armen om de klep open te zetten wit zijn... Heb nog niet geprobeert ze zwart te spuiten, dat zou misschien wel een oplossing zijn.

Of het kostentechnisch haalbaar is: Dan moet je ook naar je gasverbruik kijken. Bij ons zou dat (de scop's aanhoudend, 4,7 vs 5,1 bij de 3,5kWh. Bij kleinere modellen 5,2 vs 4,7/4,6) ongeveer 150 kWh op jaarbasis schelen. 22,50 met onze (belachelijk lage) electraprijs op jaarbasis. maar over 10 jaar is dat dus 225 euro. En ik verwacht dat velen een hogere energieprijs hebben in de toekomst (of nu al).

Dus zou dat ook meenemen in je beslissing. Zeker met een relatief hoog gasverbruik (nu) en een hogere energieprijs kan het best lonen om de ZSX te nemen.
Nu op dit moment als je geen contract heb zit je +- 62cent voor een kWh en 2,85 voor 1m3 gas..
En dat wordt na mijn inziens alleen maar gekker.. dus ja reken maar uit.. Met besparing met gas + die +- 150Kwh is best wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
Ben1988 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Nu op dit moment als je geen contract heb zit je +- 62cent voor een kWh en 2,85 voor 1m3 gas..
En dat wordt na mijn inziens alleen maar gekker.. dus ja reken maar uit.. Met besparing met gas + die +- 150Kwh is best wel geld.
Met die prijzen zou het mij bijna 1000 euro schelen tussen de ZSX en ZS over 10 jaar (levensduur?). Dus das wel serieus geld.

Zelf heb ik nog 3 jaar lang 15 cent/kwh (en gas 89 cent) dus ik ga na de vakantie maar de rest van het huis voorzien van een warmtepompboiler en de andere kamers ook AC O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:07
Ben1988 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Wij hadden een offerte liggen van 2500 afgelopen week voor dat systeem met 3 meter leiding. Dus ik moet zeggen vind ik dan nog mee vallen. Ja ik bedoel als je voor de Perfera gaat dan is de binnen unit de instapper(design) en die kan je zo lux maken als je zelf wilt. En dan wordt het een duur geintje. Ik denk als je er een betonboring bij zou hebben zoals wordt omschreven dat 3K op dit moment gewoon marktconform is..
Pfff, ik weet niet waar jullie die nette prijzen voor een 3,5 Prefera vandaan halen. Servee 2400 incl 8 meter leiding, jij 2500 incl 3 meter. Al een tijdje opzoek maar de laagste is tot nu toe€ 2785, - inclusief btw
Begane grond 8 meter leiding, geen beton.

Of zijn de prijzen sinds begin dit jaar sterk gestegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
rlat52 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Pfff, ik weet niet waar jullie die nette prijzen voor een 3,5 Prefera vandaan halen. Servee 2400 incl 8 meter leiding, jij 2500 incl 3 meter. Al een tijdje opzoek maar de laagste is tot nu toe€ 2785, - inclusief btw
Begane grond 8 meter leiding, geen beton.

Of zijn de prijzen sinds begin dit jaar sterk gestegen?
Die van mij was is februari, altijd een betere keuze voor plaatsing airco in de wintertijd, net als met cv ketel die moet je ook nooit in de winter laten vv. Die 8 meter was trouwens 5 meter in de prijs de extra drie meter zijn niet berekend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:41
Om de woonkamer (30 m2) in het voor- en najaar te verwarmen laten we een MHI srk25zsx hangend aan de achtergevel plaatsen. De buitenunit heeft een geluidsdruk van 44 db en in silent mode 35 db.
Om het geluid verder te dempen willen we een Metosi omkasting van wps plaatsen, op de gevel achter de airco geluidsdempende Armaflex Ace 13 mm aanbrengen en op het dakje van onze aanbouw -waar de airco boven hangt- sedumbakken plaatsen, zodat er een zachte ondergrond ontstaat.
Wat vinden jullie van deze geluidsdempende maatregelen, hebben jullie nog adviezen, hartelijk dankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB13bXF3aVK5z2LgJo2VhGQNNzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvWKNSkEGVz5vffOg8fGIKrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32JE0V__b15vbWlvjOuSAthKn7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z9lkzf6wJQ2HqyNnTeOWZL1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
royduf schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:58:
Om de woonkamer (30 m2) in het voor- en najaar te verwarmen laten we een MHI srk25zsx hangend aan de achtergevel plaatsen. De buitenunit heeft een geluidsdruk van 44 db en in silent mode 35 db.
Om het geluid verder te dempen willen we een Metosi omkasting van wps plaatsen, op de gevel achter de airco geluidsdempende Armaflex Ace 13 mm aanbrengen en op het dakje van onze aanbouw -waar de airco boven hangt- sedumbakken plaatsen, zodat er een zachte ondergrond ontstaat.
Wat vinden jullie van deze geluidsdempende maatregelen, hebben jullie nog adviezen, hartelijk dank[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die omkasting gaat niet veel doen dus die zou ik laten als het ook niet om het uiterlijk gaat. De andere maatregelen zullen wellicht wel iets helpen maar 'veel stiller' maken is het niet.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
royduf schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:58:
Wat vinden jullie van deze geluidsdempende maatregelen, hebben jullie nog adviezen, hartelijk dank[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je met de rekentool van al een berekening gemaakt?
Link rekentool Rijksoverheid: Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/11/12/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte--en-koudeopwekking
zou ik zeker doen, ook als je later vragen van de gemeente krijgt, kun je tenminste aantonen dat je daarmee rekening hebt gehouden. Let op mn grotere gemeenten heben ondertussen plaatsingsvoorschriften, soms ook vergunningsplichtig (dat word overigens een duur grapje, bij ons kost dat bijna 600 euro).

Welk geluid wil je verminderen, het geluid richting je eigen huis of gaat het om het geluid wat de buitenunit aan de directe omgeving afstraalt ?

een geluidskast moet exact gemaakt zijn voor het type wat je wilt dempen, univerele kasten hebben in het algemeen een veel kleinere demping. Dus de vraag is of deze voor jou type bestemd zijn.

Vind de waarden voor je buitenunit wel erg laag, Nu ken ik niet de exacte waarden van jou toestel, echter redelijk stille buitenunits zijn rond de 56-58 dB(A) dus dat is best veel verschil, 6 dB(A) meer betekend een verdubbeling van het geluid., heb het nog even opgezocht, volgens de gegevens heeft de buitenunit een Geluidsvermogen van 57 dB(A). (is overigens behoorlijk stil).

De gedachte geluidsdempende Armaflex Ace 13 mm voor de achterkant, is deze weerbestendig ? mijn eigen ervaring is dat deze niet goed tegen vorst kan omdat er zich water in vastzuigd en bij vorst dit bevriest en op die manier de mat eigenlijk kappot maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 15-07-2022 16:18 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
MacD007 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:07:
[...]

heb je met de rekentool van al een berekening gemaakt?
Link rekentool Rijksoverheid: [Afbeelding]
zou ik zeker doen, ook als je later vragen van de gemeente krijgt, kun je tenminste aantonen dat je daarmee rekening hebt gehouden. Let op mn grotere gemeenten heben ondertussen plaatsingsvoorschriften, soms ook vergunningsplichtig (dat word overigens een duur grapje, bij ons kost dat bijna 600 euro).

Welk geluid wil je verminderen, het geluid richting je eigen huis of gaat het om het geluid wat de buitenunit aan de directe omgeving afstraalt ?

een geluidskast moet exact gemaakt zijn voor het type wat je wilt dempen, univerele kasten hebben in het algemeen een veel kleinere demping. Dus de vraag is of deze voor jou type bestemd zijn.

Vind de waarden voor je buitenunit wel erg laag, Nu ken ik niet de exacte waarden van jou toestel, echter redelijk stille buitenunits zijn rond de 56-58 dB(A) dus dat is best veel verschil, 6 dB(A) meer betekend een verdubbeling van het geluid., heb het nog even opgezocht, volgens de gegevens heeft de buitenunit een Geluidsvermogen van 57 dB(A). (is overigens behoorlijk stil).

De gedachte geluidsdempende Armaflex Ace 13 mm voor de achterkant, is deze weerbestendig ? mijn eigen ervaring is dat deze niet goed tegen vorst kan omdat er zich water in vastzuigd en bij vorst dit bevriest en op die manier de mat eigenlijk kappot maakt.
@royduf vermeld de geluidsdruk, dit is gemeten op 'x' afstand, verschillend per leverancier. Het geluidsvermogen (direct bij de unit) op volle belasting is 57/58dB (koelen/verwarmen) voor deze unit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:07
Servee schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Die van mij was is februari, altijd een betere keuze voor plaatsing airco in de wintertijd, net als met cv ketel die moet je ook nooit in de winter laten vv. Die 8 meter was trouwens 5 meter in de prijs de extra drie meter zijn niet berekend.
Zal de tijd van het jaar inderdaad wel zijn. Die paar meter leiding kan het niet zijn, bij de aanschaf van m'n ZSX was dat iets van 18 euro per meter.

Denk dat ik nog even afwacht tot later in het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Hier voor een MHI35ZSX-WT met ruim 12 meter leiding + 4x boorgaten (steen) €2850 euro betaald. De WT is ruim 200 euro duurder dan de standaard witte.

Gisteravond is de buitenunit geplaatst. Deze was dit keer wel deuk-vrij.

Volgens de installateur is de buitenunit zwaarder, groter en vooral veel stiller dan andere modelen die hij geplaatst heeft.

Dik tevreden, hij word echt ijskoud, echter gaan we daar niet vaak gebruik van maken. Hij mag komende winter aan de gang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV4ynMf6g1ZtcvcU8FQIt8DgB90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUeDwkPeTRMDMfoi6ElCA9pP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tomv op 15-07-2022 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Waarom kiezen veel van jullie voor een wandmodel als de primaire functie verwarmen is? Een vloermodel is hier toch veel beter voor geschikt?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomv
nMad schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:28:
Waarom kiezen veel van jullie voor een wandmodel als de primaire functie verwarmen is? Een vloermodel is hier toch veel beter voor geschikt?
In mijn geval heeft dit te maken met de huisdieren. Beschadiging en vervuiling van de unit is nu praktisch uitgesloten. (Los van regulier onderhoud etc. )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:28:
In theorie zou je dat denken, in de praktijk heb ik toch liever een wandmodel ipv een vloermodel. Hier standaard in huis Brink heteluchtverwarming en die blaast ook over de vloer, allesbehalve comfortabel en een constant tocht gevoel. Dat was de reden dat ik voor de airco ging, en dat is nu compleet weg. De lucht bij de vloer airco is warm echter een paar meter verder niet meer en dit met een koude vloer of raampartij kan dit tot onaangename situaties leiden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
revolution-nl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:55:
[...]

Wij vonden de binnenunit (titanium) van de ZSX in bedrijf minder mooi dan de ZS, je kijkt naar een uitgeklapt apparaat waarbij de lamellen voor sommige onderdelen wit plastic zijn, ivm de WAF voor de ZS gegaan
Tomv schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:17:
Hier voor een MHI35ZSX-WT met ruim 12 meter leiding + 4x boorgaten (steen) €2850 euro betaald. De WT is ruim 200 euro duurder dan de standaard witte.

Gisteravond is de buitenunit geplaatst. Deze was dit keer wel deuk-vrij.

Volgens de installateur is de buitenunit zwaarder, groter en vooral veel stiller dan andere modelen die hij geplaatst heeft.

Dik tevreden, hij word echt ijskoud, echter gaan we daar niet vaak gebruik van maken. Hij mag komende winter aan de gang.
[Afbeelding]
Bij het zien van deze foto, snap ik die WAF ook wel.
Als je die unit 24/7 op verwarmen laat staan, zit je 24/7 tegen een lelijk uitgeklapt monster aan te kijken.
Dan kun je beter een model hebben, waarbij alleen de uitblaas lamel open gaat.

Bij veel design producten gaat het niet meer om de functie. Maar het moet alleen mooi zijn, als het niet in genruik is….

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
biljoenblik schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:30:
[...]

[...]

Als je die unit 24/7 op verwarmen laat staan, zit je 24/7 tegen een lelijk uitgeklapt monster aan te kijken.

Bij veel design producten gaat het niet meer om de functie. Maar het moet alleen mooi zijn, als het niet in genruik is….
Nu ik dit zie moet ik ook nog even nadenken of de ZSX wel is wat we willen 😬. Kan ook niet zeggen dat ik het echt mooi vind dat die binnenunit zo “uitklapt. Had hem puur geselecteerd op basis van specs. (Hoge scop, stille buiten unit, en circa 5kW beschikbaar voor verwarmen bij -5C, en terugmodulerend tot 0.8kW warmteafgifte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:35
@Stokertje , of je neemt de witte ZSX, die is ook nog eens goedkoper. Die goede specs heeft hij o.a. te danken aan zijn uiterlijk als hij draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Martin7182 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:55:
@Stokertje , of je neemt de witte ZSX, die is ook nog eens goedkoper. Die goede specs heeft hij o.a. te danken aan zijn uiterlijk als hij draait.
Wit zou het sowieso worden, na wat foto’s gegoogeld te hebben zie ik dat bij de witte het uitgeklapt zijn wat minder “aanwezig is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Even een vraag over monitoren verbruik van de airco. Ik heb flink terug gelezen maar niet echt een sluitend antwoord gevonden.

Ik krijg volgende maand 2 single split Daikin units, een 4.2 Stylish beneden en een 3.5 Perfera boven.
Kan ik het stroom verbruik per unit goed en betrouwbaar monitoren via de Daikin app?

De units worden direct als aparte groep aangesloten op de meterkast, met buiten een werkschakelaar, dus er kan geen slimme stekker tussen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:44
marcovandam schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:48:
Even een vraag over monitoren verbruik van de airco. Ik heb flink terug gelezen maar niet echt een sluitend antwoord gevonden.

Ik krijg volgende maand 2 single split Daikin units, een 4.2 Stylish beneden en een 3.5 Perfera boven.
Kan ik het stroom verbruik per unit goed en betrouwbaar monitoren via de Daikin app?

De units worden direct als aparte groep aangesloten op de meterkast, met buiten een werkschakelaar, dus er kan geen slimme stekker tussen.
Ik heb 1 stylish en daar kun je van de unit het gebruik zien van koelen en verwarmen of combinatie. In domoticz kun je de sensoren ook uitlezen, daar kan ik hetzelfde monitoren alleen in iets meer detail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

hoezo geen slime meter er tussen, zijn deze op een groep of op twee verschillende groepen geinstalleerd.
in je meterkast kun je prima (zo ver je plaats hebt natuurlijk) een slime wi-fi meter (laten) plaatsen.
een voorbeeld: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siHxV7D-z_M_aA5qMR-bpOdhZVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uCjGuZMWGPrNB5jyzJRNKhnj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
Of in de behuizing van de werkschakelaar iets als een Shelly wifi kWh meter erbij in stoppen. Was iemand anders hier die dat ook zo had opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ThinkPad schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:27:
Of in de behuizing van de werkschakelaar iets als een Shelly wifi kWh meter erbij in stoppen. Was iemand anders hier die dat ook zo had opgelost.
ja, dat is ook een mogelijke oplossing. even voor de duidelijkheid hier de link en plaatje. maakt het waarschijnlijk ook iets duidelijker. Deze dus niet. sorry

aangepast, deze dus wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGfvMf7X8XrltbvxOca54Qt3FNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVszEKHoX2JX4cjciXJKOz5V.jpg?f=user_large met dank aan Wolly. zie link bij Wolly.

prima tip.

[ Voor 71% gewijzigd door MacD007 op 16-07-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Als ik in de daikin app voldoende info heb om comfort en verbruik op elkaar af te stemmen, dus met minimaal gebruik per dag is dat wel voldoende.
Anders moet het bij de werkschakelaar dan want in de meterkast is totaal van beide units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:32:
[...]

ja, dat is ook een mogelijke oplossing. even voor de duidelijkheid hier de link en plaatje. maakt het waarschijnlijk ook iets duidelijker.
prima tip.
https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pol_0&nbc=1
[Afbeelding]
Dit model meet geen stroomverbruik als ik het goed heb.

De PM wel: https://www.reichelt.nl/n...lly-plus-1pm-p313385.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Dat ziet er wel top uit idd, kan ik hierop de 2 units apart aansluiten en monitoren of heb ik er dan 2 nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
Twee aparte als je ze individueel wilt kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHFCh_rk8GfE3Y2-_kySl9RH1j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cw45yQZRUxz9dJ2pF1pfo0d.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn leuke dingetjes. Ik heb er eentje voor de lucht/lucht wp en voor mijn boilertje voor het douchen. Je kan er ook een drukknopje aanhangen, een timer instellen om dan een bepaalde tijd een relais in te schakelen. In dit geval voor een opwarmcyclus van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Dit model meet geen stroomverbruik als ik het goed heb.

De PM wel: https://www.reichelt.nl/n...lly-plus-1pm-p313385.html
helemaal gelijk, had het niet gelezen, zocht op Shelly wifi kWh meter, kreeg ik dit. dus heren, deze dus niet. heb mijn post aangepast.
Wolly bedankt voor de tip.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 16-07-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
Shelly 1 PM Plus heb ik bij de werkschakelaar zitten. Paste precies en werkt goed.
Met een script in de webinterface zet ik de waarde elke 30 seconden naar domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09

Ik heb 2 units op de slaapkamers en 1 vloermodel in de wonkamer.
Via de onecta app kan ik het verbruik opvolgen.
Of de monitoring heel precies is, weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MNgC8C7qQb4rZ_3k-m-9Pq_Tzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hezlk2FfQiHaZ5hLDvAUe7nH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwVrbveiJvN_QAGLpZ4G02RDebs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5QltZmBsz84x8nnYe5l950c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaVLZTySEA-pFm7Uy4axpZJzYBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OHaZn7it3Od640w6Tgmbxya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS-K3iFeT7R2EICQYsumjCeclLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX538CgfRVGpnmOvADK6Z5WA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Dank je wel! Als dit een beetje accuraat is gaat dat zeker wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of het accuraat is zal iemand een keer moeten meten…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:00
Heeft iemand hier ervaring met de Vechline 7000? Het is een mobiele split-unit, een beetje vergelijkbaar met de bekendere, iets goedkopere caravan airco's (Mestic SPA-3000 en Eurom AC2401). Echter is deze 7000 BTU dus een stuk krachtiger.

Ik heb thuis een kamertje met m'n PC waar ik ook werk, echter is de kamer vrij klein (7m2) en wordt het redelijk snel warm (ook door het beeldscherm en de PC als die aan staat). Op dit moment wil ik nog geen vaste split-unit installeren omdat ik niet weet of we deze kamer op de lange termijn blijven gebruiken als werkkamer, dus dan zou dat zonde zijn. De mobiele split-unit is wat dat betreft wel een idee, gezien ik de buitenunit op het aangrenzende balkonnetje kan plaatsen door de openslaande deurtjes. Gezien ik vrij handig ben kan ik dan waarschijnlijk wel de laatste kier afdichten met een stukje hout / piepschuim.

Zal die 7000 BTU voldoende zijn om dit kleine kamertje te koelen, zeker als daar nog een PC a 600w en (ultrawide) monitor a 60w staan te loeien? Zijn er mensen die ervaring hebben met de Eurom / Vechline 7000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
ZeRoC00L schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:34:
Of het accuraat is zal iemand een keer moeten meten…
Dat zou mooi zijn, is er iemand die de app en een alternatieve monitoring heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomv
[...]

[...]

Ik was van tevoren op de hoogte van de design tekortkomingen. Wilde perse de ZSX-WT.
Snap de kritiek overigens wel hoor. Dat is het zelfde als een zwarte auto afleveren, en dan de voorste 2 handgrepen wit maken i.p.v zwart. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:17
Vraagje, ik zal binnenkort een airco vast ophangen die dan later door een stek monteur moet worden aangesloten. Systeem is voorgevuld maar slangen nog niet. Heb wel een vacuüm pomp al onderweg dus misschien eens uitvogelen of het niet de moeite waard is zelf hier een examen in te doen(?)

Er zitten slangen bij met quickfit koppelsysteem dus inkorten is niet echt een optie. De slangen zijn 5 meter lang maar ik heb er maar 3 meter of zo nodig. Kan ik de extra lengte met grote radius buigen en achter de buitenunit verstoppen of zo(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Onlangs heb ik een offerte opgevraagd voor een multi-split airco.
Daikin en LG.
Het betreft voor de buitenunits een LG MU3R19 en van Daikin een 2MXM50
Het viel me op dat vooral bij de verwarmen de LG units al gauw zo’n 3dB luider zijn.
Ook is het minimale opgenomen vermogen een stuk hoger bij LG in vergelijk tot Daikin. (500+ Watt vs. 330)

Het prijsverschil van een buitenunit is aanzienlijk maar nu wel een stuk beter te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
warcow schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:43:
Vraagje, ik zal binnenkort een airco vast ophangen die dan later door een stek monteur moet worden aangesloten. Systeem is voorgevuld maar slangen nog niet. Heb wel een vacuüm pomp al onderweg dus misschien eens uitvogelen of het niet de moeite waard is zelf hier een examen in te doen(?)

Er zitten slangen bij met quickfit koppelsysteem dus inkorten is niet echt een optie. De slangen zijn 5 meter lang maar ik heb er maar 3 meter of zo nodig. Kan ik de extra lengte met grote radius buigen en achter de buitenunit verstoppen of zo(?)
wat voor een systeem heb je precies gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
elektriekert schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:49:
Onlangs heb ik een offerte opgevraagd voor een multi-split airco.
Daikin en LG.
Het betreft voor de buitenunits een LG MU3R19 en van Daikin een 2MXM50
Het viel me op dat vooral bij de verwarmen de LG units al gauw zo’n 3dB luider zijn.
Ook is het minimale opgenomen vermogen een stuk hoger bij LG in vergelijk tot Daikin. (500+ Watt vs. 330)

Het prijsverschil van een buitenunit is aanzienlijk maar nu wel een stuk beter te verantwoorden.
De buitendelen van LG zijn daarintegen een stuk kleiner en lichter dan die van daikin.
Waarschijnlijk dus een kleinere fan die dus harder moet draaien en dus meer lawaai maakt.

Het verschil in minimalen vermogen zou ik verder niet kunnen verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door rupsen op 17-07-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
rupsen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:01:
[...]

De buitendelen van LG zijn daarintegen een stuk kleiner en lichter dan die van daikin.
Waarschijnlijk dus een kleinere fan die dus harder moet draaien en dus meer lawaai maakt.

Het verschil in minimalen vermogen zou ik verder niet kunnen verklaren.
Ik wilde je eerst ongelijk geven m.b.t. Gewicht en afmetingen maar dit was een vergelijking tussen een dubbel split van Daikin tegenover een triple split van LG.
De triple split van Daikin is idd groter en zwaarder.

Omdat de buitenunit naast de slaapkamer komt te staan willen we toch liever voor Daikin gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
rupsen schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:54:
[...]

wat voor een systeem heb je precies gekocht?
Het meest goedkope wat er maar verkrijgbaar was. 😅

https://www.obi.de/klimag...-skg-9000-48-qc/p/3432531

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
350 voor de 12000btu :X, dat zijn pas prijzen. (Afhalen in Emmerich)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Martin7182 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:55:
Is de klep alleen open als de airco draait? Gaat dat automatische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
Is dat werkelijk wat? hoe weet je meer over de (werkelijke ) efficientie als S(COP) etc

Zijn er hier al mensen met ervaringen met instapmodellen??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Zoek nog een 2.5 kW airco voor de garage. Ik wil er sowieso een voor in het huis (keuken/woonkamer), de garage staat los van het huis (paar meter).

Ik zou een monoblock overwegen (geluid is niet zo van belang) in de garage, maar zou ik niet ook de buitenunit voor het huis kunnen gaan gebruiken?

De slangen moeten dan wel onder de tegels door lopen, is dat mogelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door feye1 op 17-07-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Nu online
Dat is zeker mogelijk door een mantelbuis. Ga ik hier ook zo doen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09
Hansieo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Is dat werkelijk wat? hoe weet je meer over de (werkelijke ) efficientie als S(COP) etc

Zijn er hier al mensen met ervaringen met instapmodellen??
Geen ervaring met instapmodellen.
Maar wat verwacht je van zulke modellen?
Op reis hingen er ook airco's van een voor mij onbekend merk, koelden matig, veel meer geluid dan onze daikin airco's thuis. En verbruik zal ook wel een pak hoger liggen.
Nog niet gesproken over de service als er een defect aan de toestellen komt.
Ik betaal liever meer bij een goede installateur. Zodat ik weet dat de kwaliteit, afwerking en service nadien in orde is.
Maar iedereen doet wat hij wil natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
toxictooms schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Geen ervaring met instapmodellen.
Maar wat verwacht je van zulke modellen?
Op reis hingen er ook airco's van een voor mij onbekend merk, koelden matig, veel meer geluid dan onze daikin airco's thuis. En verbruik zal ook wel een pak hoger liggen.
Nog niet gesproken over de service als er een defect aan de toestellen komt.
Ik betaal liever meer bij een goede installateur. Zodat ik weet dat de kwaliteit, afwerking en service nadien in orde is.
Maar iedereen doet wat hij wil natuurlijk.
Het komt bij mij in de slaapkamer (zolder te hangen) en is echt puur voor de dagen dat ik anders niet kan slapen van de hitte. Het wil er wel warm worden ondanks goede isolatie.

Op stroomverbruik verdien ik een duurdere niet snel terug, qua koeling kom ik er nog achter maar denk echt dat dit voldoende is. Geluid is zeker een goed punt en daar zal deze zeker slecht op scoren. Hopelijk is het op de laagste stand te doen en anders koel ik een paar uur voor ik ga slapen op een hete dag.

Hopelijk houdt die het meer dan een paar jaar vol en anders was het een niet al te dure les. Wordt sowieso opgevolgd door een LG of Daikin multisplit zodat ik in de woonkamer ook wat heb en het dan wel goed is. (Dit jaar gaat het grote geld al naar mijn tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
space-one schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:47:
[...]

Ja. Maar ik heb alleen een half uurtje testgedraaid. Ik weet niet of de unit inklapt als hij zijn setpoint heeft bereikt. Ik vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Heb jarenlang een Dlet op de slaapkamer gehad. Zuinig was die niet. Maar koelen als de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
space-one schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:47:
[...]

De klep staat open als de airco aaanstaat, ook als de buitenunit bij pendelen niks doet. De klep aan de onderkant gaat dan een beetje dicht maar niet helemaal. De klep aan de voorkant blijft openstaan.

Verder nog een vraag voor andere ZSX bezitters: ik heb gemerkt dat mijn airco (50ZSX) het het beste doet als het buiten warm is, i.e. meer dan ongeveer 22 C. Dan koelt hij netjes en loopt het verbruik uiteindelijk terug naar 180-300 W. Als het buiten kouder is, bijvoorbeeld 21 C, dan blijft het verbruik rond de 500W hangen. Alsof het meer moetie kost om te koelen als het buiten kouder is. En 500W kan ik nou niet bepaald zuinig vinden. Herkent iemand dit, en wat verbruiken andere ZSX-en?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cCkCw_yA_pPbsZ3G-TebWXGAvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07vbAzkoaJO213iOkwFiNYCy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Hinotori op 17-07-2022 13:16 ]

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Ik woon in een appartement waar we eigenlijk 2 grote ramen hebben die van de bovenkant naar beneden openschuiven. Ik kan verder niets aan het appartement aanpassen of zaken ophangen.

Nu zie ik veel mobiele airco's in de aanbieding. Ik begrijp dat deze niet efficient en al helemaal niet wanneer je het raam niet goed afdicht. Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan doen om de ruimte een beetje te koelen? Zie raam/situatie op de foto beneden (bovenkant is nu dus open en schuift van onderen naar boven dicht):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnxQ8wb4-yZNDEdXSsJWZUSCohw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uhze3aJfD5knUt70ceWjMauh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
lasharor schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:44:
Ik woon in een appartement waar we eigenlijk 2 grote ramen hebben die van de bovenkant naar beneden openschuiven. Ik kan verder niets aan het appartement aanpassen of zaken ophangen.

Nu zie ik veel mobiele airco's in de aanbieding. Ik begrijp dat deze niet efficient en al helemaal niet wanneer je het raam niet goed afdicht. Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan doen om de ruimte een beetje te koelen? Zie raam/situatie op de foto beneden (bovenkant is nu dus open en schuift van onderen naar boven dicht):

[Afbeelding]
Een schuifraam is perfect voor een window unit. Deze zijn vele malen efficiënter, stiller en effectiever dan zo'n mobiel ding.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25
feye1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:05:
Zoek nog een 2.5 kW airco voor de garage. Ik wil er sowieso een voor in het huis (keuken/woonkamer), de garage staat los van het huis (paar meter).

Ik zou een monoblock overwegen (geluid is niet zo van belang) in de garage, maar zou ik niet ook de buitenunit voor het huis kunnen gaan gebruiken?

De slangen moeten dan wel onder de tegels door lopen, is dat mogelijk?
De meeste units hebben een maximum aan leiding lengte waarbij de airco's nog goed werken( suds alle leidingen naar de binnenunits opgeteld). Bij extra leiding lengte moet er meestal al extra gram per meter nagevuld worden.
Bij de meeste buitenunits is deze waarde wel opgegeven.

Ik sta nog in twijfel of ik 1 grote buiten unit neem 6 kw en 2 binnen units 2,(5)kW en 3,5 kW. Eem multisplit is wat complexer en soms duurder als 2 single split airco's.

Ik heb 3 voorstellen duo split liggen
MTS2R-0912 Tosot 1x 2.5kw en 1x 3.5kw inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling €3005,- euro hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie.
Multi-18 R32 buitenunit: 1 x MTS2R-18 HDI
Bora 2,5kW binnenunit: 1 x Bora-GHW09AAB-I-R32
Bora 3,5kW binnenunit: 1 x Bora-GWH12AAB-I-R32
Garantie 3 jaar

.
Mitsubishi inverter airco SCM60ZS-S 6 kW Duo split 1x 2,0kW binnenunit 1x 5 kW BinnenunitSRK20ZS-W/SRK50ZS-W inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling
SCM60ZS-S 6 kW Duo split
1x 2,0kW binnenunit SRK20ZS-W
1 x 5 kW Binnenunit SRK50ZS-W
€ 4100,- hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie.
Garantie 5 jaar

Mitsubishi inverter airco SCM60ZS-S 6 kW Duo split 1x 2,5kW binnenunit 1x 3,5 kW BinnenunitSRK25ZS-W/SRK35ZS-W inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling
SCM60ZS-S 6 kW Duo split
1x 2,5kW binnenunit SRK25ZS-W
1 x 3,5 kW Binnenunit SRK35ZS-W
€ 3700,- hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie.
Garantie 5 jaar

Single
Mitsubishi H.I. SRK/SRC 35 ZS-W Single Split airco inverter warmtepomp R32: met wifi

€1921,- hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie.

Mitsubishi 2,0 KW inverter airco SRK 20 ZS-S 2,0 kW
€1780,- hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie

Nadeel voor mij is dat hier in het uiterste noorden niet heel veel installateurs zijn met een webshop, op een cowboy na.
Neem ik 1 van de heren uit bv Zwolle dan ben ik wel goedkoper uit maar betaal ik voor de km's ( en terrecht natuurlijk)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

HarmoniousVibe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Een schuifraam is perfect voor een window unit. Deze zijn vele malen efficiënter, stiller en effectiever dan zo'n mobiel ding.
Maar volgens mij zijn die meer geschikt voor ramen die van boven naar beneden schuiven. En daarnaast is het raam wat ik nu heb erg breed (2.8 meter). Ik had die type airco's ook in een andere reactie in dit topic gezien maar het lijkt mij niet zo veilig etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

[Afbeelding]
In jouw geval zou een mobiele airco prima kunnen, de unit op een tafel oid zetten, in ieder geval hoger om de slang zo kort mogelijk te maken ivm afgifte warmte door de slang en dan naar buiten en vrijblijvende ruimte opvullen met een lange lat/plaat. Het is niet ideaal maar beter dan niks.

Zelf had ik in onze vorige woning ook een mobiele airco en had op het aftap punt van de lekbak een slang gemaakt en ving het condens water op in een 15L emmer, dan bleef de unit mooi doorgaan ipv uit als condensbak vol was.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:16
habbekrats schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:53:
[...]

De meeste units hebben een maximum aan leiding lengte waarbij de airco's nog goed werken( suds alle leidingen naar de binnenunits opgeteld). Bij extra leiding lengte moet er meestal al extra gram per meter nagevuld worden.

Ik sta nog in twijfel of ik 1 grote buiten unit neem 6 kw en 2 binnen units 2,(5)kW en 3,5 kW. Eem multisplit is wat complexer en soms duurder als 2 single split airco's.

MTS2R-0912 Tosot 1x 2.5kw en 1x 3.5kw inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling €3005,- euro hier komt de leidingkoker nog over heen. Zelf installatie.
Garantie 3 jaar

.
Mitsubishi inverter airco SCM60ZS-S 6 kW Duo split 1x 2,0kW binnenunit 1x 5 kW BinnenunitSRK20ZS-W/SRK50ZS-W inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling
SCM60ZS-S 6 kW Duo split
Garantie 5 jaar

Mitsubishi inverter airco SCM60ZS-S 6 kW Duo split 1x 2,5kW binnenunit 1x 3,5 kW BinnenunitSRK25ZS-W/SRK35ZS-W inclusief wifi en 2 x 8 meter extra leiding + inbedrijfstelling
SCM60ZS-S 6 kW Duo split
Garantie 5 jaar

Single
Mitsubishi H.I. SRK/SRC 35 ZS-W Single Split airco inverter warmtepomp R32: met wifi

Nadeel voor mij is dat hier in het uiterste noorden niet heel veel installateurs zijn met een webshop, op een cowboy na.
Neem ik 1 van de heren uit bv Zwolle dan ben ik wel goedkoper uit maar betaal ik voor de km's ( en terrecht natuurlijk)
Ik heb kort geleden de Mitsubishi H.I. SRK/SRC 35 ZS-W Single Split airco laten plaatsen, incl 5 meter leiding voor 1750 euro. Woon in Joure, installateur uit Leeuwarden, was tevens niet de goedkoopste hier uit de buurt…
Zelf achteraf de nieuwste WiFi module geplaatst voor 100 euro, dit leek me toch wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Vele malen efficiënter niet hoor, hou het op een beetje efficiënter en stiller.
Maar beide zijn redelijk om te janken, zeker qua geluid.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Oxellaar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Vele malen efficiënter niet hoor, hou het op een beetje efficiënter en stiller.
Maar beide zijn redelijk om te janken, zeker qua geluid.
Nou ik heb zo geen cijfers maar het probleem van het creëren van onderdruk én het probleem van het aanzuigen van vers gekoelde lucht welke dan weer gedeeltelijk naar buiten wordt geblazen, bestaan niet bij een window unit.

Ook hangt de compressor buiten en kun je in ieder geval nog een stuk (geluids)isolatie tussen de verdamper en de condenser stoppen cq. zit dit er fabriek af al in.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@HarmoniousVibe Ja ik ken ze en weet hoe ze in elkaar zitten. Maar ik zou er nooit één aanschaffen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:07
habbekrats schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Garantie 3 jaar

.
SCM60ZS-S 6 kW Duo split
Garantie 5 jaar

SCM60ZS-S 6 kW Duo split
Garantie 5 jaar

Single

Ik woon boven Groningen maar heb het onlangs via CV Totaal laten doen. Zij zochten vervolgens een bedrijf die met een offerte kwamen. Weliswaar uit Gelderland maar het kostte me geen kilometers. Ze combineerden het met een andere klus hier in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 17:56
[...]

[...]

Eens. Met alle respect, maar dit is toch geen gezicht. Begrijp ik het goed dat hiervoor een meerprijs van € 200,- wordt gerekend? In hemelsnaam; why?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50

[Afbeelding]
Zelf zou ik een plaat (plank) op de juiste maat van het raam maken, zodat deze mooi ingeklemd zit, als het raam omhoog geschoven is.
In deze plaat 1 (of 2) gat(en) maken, voor de slang(en).

Ik zou op zoek gaan naar een mobiele airco met 2 slangen. Een voor de warme lucht naar buiten te blazen.
De andere om buitenlucht aan te zuigen om zichzelf te koelen.

Bij modellen met 1 slang, wordt er heel veel buitenlucht aangezogen, en die moet je ook weer koelen.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
warcow schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Het komt bij mij in de slaapkamer (zolder te hangen) en is echt puur voor de dagen dat ik anders niet kan slapen van de hitte. Het wil er wel warm worden ondanks goede isolatie.

Op stroomverbruik verdien ik een duurdere niet snel terug, qua koeling kom ik er nog achter maar denk echt dat dit voldoende is. Geluid is zeker een goed punt en daar zal deze zeker slecht op scoren. Hopelijk is het op de laagste stand te doen en anders koel ik een paar uur voor ik ga slapen op een hete dag.

Hopelijk houdt die het meer dan een paar jaar vol en anders was het een niet al te dure les. Wordt sowieso opgevolgd door een LG of Daikin multisplit zodat ik in de woonkamer ook wat heb en het dan wel goed is. (Dit jaar gaat het grote geld al naar mijn tuin)
even een vraag, wie gaat dee installatie doen ? Ik hoop dat je weet dat je dit niet zelf mag doen, en op dit moment een installateur vinden die het alleen voor je opgangt, nog heel veel geluk.
Bij OBI hebben ze het ook vermeld: "Split-Anlagen dürfen gemäß EU-Verordnung 517/2014 und zur Wahrung des Garantieanspruches nur von einem zertifizierten Fachbetrieb installiert und in Betrieb genommen werden". dus als je het zelf doet heb je geen garantie. :( 8) .

ik weet niet of je zonnepanelen hebt, maar heb je deze niet, zul je ook niet echt vrolijk gaan worden van je jaarrekening van je energieboer. Los van het geluid van deze dingen. heb je het geluid gezien, de enige waarde die je krijgt is 50 dB(A) voor je binnenunit, ik hoop voor je dat dit niet de minimale geluid is, wel leuk een straaljager in je slaapkamer. (joke).

Je bent nu nog goedkoper uit, dat wil ik wel eens zien over 5 jaar, zeer waarschijnlijk hangt er dan een ander model tegen de muur. time wil tell. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Laatst online: 20-09 14:45
Is de Mitsubishi SRK/SRC 25ZS-W of SRK/SRC 25ZSX-W de enige optie als je een airco op ~2.6m van de erfgrens wil plaatsen en aan de geluidsnorm wil voldoen? Geluidsvermogen is respectievelijk 57 en 58db dus zou dan net moeten kunnen volgens https://warmtepomp-panel....verdracht_warmtepomp.html

Ik wil een 2.5kW model, voornamelijk voor het (bij)verwarmen van de woonkamer 40m2. Is een relatief goed geisoleerd huis (bouwjaar 1998), heb doorgaans een gasverbruik van 700m3, voor mijn gevoel kom ik dan de meeste winter dagen wel uit met 3.1kW verwarmvermogen van deze 2.5kW units. Dit zijn de enige units die ik heb kunnen vinden met een zodanig laag geluidsvermogen dat het op 2.5 meter voldoet aan de norm, maar misschien zijn er nog andere? bij 3.5kW units van dit merk is het al te veel geluidsvermogen voor de afstand tot de erfgrens

[ Voor 5% gewijzigd door Penait1 op 17-07-2022 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
Penait1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:05:
Is de Mitsubishi SRK/SRC 25ZS-W of SRK/SRC 25ZSX-W de enige optie als je een airco op ~2.6m van de erfgrens wil plaatsen en aan de geluidsnorm wil voldoen? Geluidsvermogen is respectievelijk 57 en 58db dus zou dan net moeten kunnen volgens https://warmtepomp-panel....verdracht_warmtepomp.html

Ik wil een 2.5kW model, voornamelijk voor het (bij)verwarmen van de woonkamer 40m2. Is een relatief goed geisoleerd huis (bouwjaar 1998), heb doorgaans een gasverbruik van 700m3, voor mijn gevoel kom ik dan de meeste winter dagen wel uit met 3.1kW verwarmvermogen van deze 2.5kW units. Dit zijn de enige units die ik heb kunnen vinden met een zodanig laag geluidsvermogen dat het op 2.5 meter voldoet aan de norm, maar misschien zijn er nog andere? bij 3.5kW units van dit merk is het al te veel geluidsvermogen voor de afstand tot de erfgrens
Besef wel dat een 2.5kW dan volle bak staat te draaien; zowel binnen als buiten. Als je 3.1 kW nodig denkt te hebben, hang dan gewoon een 3.5 kW op. Heeft hetzelfde minimale vermogen als een 2.5 kW, maar draait wel rustiger op hoger vermogen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

[Afbeelding]
Ik zie dat er verschillende oplossingen aangedragen worden maar dat eigenlijk niemand je vraag echt eerlijk beantwoord.

Het enige eerlijke antwoord is dat hier gewoon geen bevredigende oplossing voor is. De aangedragen oplossingen zullen je naar alle waarschijnlijkheid op termijn gaan tegenvallen. Werken met stukken hout werkt wel, maar dat doe je een paar keer en dan ben je er wel klaar mee (waarschijnlijk nadat je de energierekening gekregen hebt of anders ben je de herrie wel zat..).

Leren leven met de ongemakken van een niet-aanpasbaar appartement helaas :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

heb je dezelfe berekening ook al eens gedaan met de rekentool van de overheid. Je eigen programma verwijst ook daarna. Ik kom met dat programma namelijk op iets andere (waarden uit, echter daar moet je ook iets meer invullen). ik zou dit toch maar proberen, ook omdat bij een geschil mbv de gemeente je dan een stuk sterker staat (je hebt je aan de eigen overheidsregels gehouden).hou aub ook met de regels van de plaatsing rekening (zo ver deze in jou gemeente bestaat, zo niet heb je geluk).

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
MacD007 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:28:
[...]

heb je dezelfe berekening ook al eens gedaan met de rekentool van de overheid. Je eigen programma verwijst ook daarna. Ik kom met dat programma namelijk op iets andere (waarden uit, echter daar moet je ook iets meer invullen). ik zou dit toch maar proberen, ook omdat bij een geschil mbv de gemeente je dan een stuk sterker staat (je hebt je aan de eigen overheidsregels gehouden).hou aub ook met de regels van de plaatsing rekening (zo ver deze in jou gemeente bestaat, zo niet heb je geluk).
Bedoel je dat ik mijzelf te rijk reken, en er in de officiële tool van de overheid meer db bij de erfgrens is dan mijn gelinkte simpele tool aangeeft als limiet?

Dat zou jammer zijn, ik dacht dat ik nog 1 escape had gevonden met deze units, maar dan wordt het helemaal geen doen voor rijtjeshuizen van ~5.5 meter breed zonder er een gigantische kast van €2k omheen te moeten zetten

@GermanPivo ik hoopte eigenlijk dat de unit na een tijdje terug moduleert, met 2 kleine design radiatoren van 3000watt totaal wordt het hier ook warm dus hoopte 90% van de winter met een wat terug gemoduleerde warmtepomp, desnoods met minder nachtverlaging ook

[ Voor 14% gewijzigd door Penait1 op 17-07-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
GermanPivo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Besef wel dat een 2.5kW dan volle bak staat te draaien; zowel binnen als buiten. Als je 3.1 kW nodig denkt te hebben, hang dan gewoon een 3.5 kW op. Heeft hetzelfde minimale vermogen als een 2.5 kW, maar draait wel rustiger op hoger vermogen.
Is dat zo? De units (zowel binnen als buiten) van de 25 en 35 zijn precies even groot en wegen even veel. Dan zou ik denken dat alleen de software verschilt en de 35 gewoon wat harder kan draaien. Dus bij 3.1 kW geen verschil. De 5 KW unit heeft wel andere hardware specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Gebruik je hier niet per ongeluk geluidsvermogen i.p.v. geluidsdruk? Die laatste is gemeten op 1m afstand en is overdag maar 45dB max. volgens de specs. Op 2m (verdubbeling van afstand) zit je dan zelfs onder de 40dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Penait1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Bedoel je dat ik mijzelf te rijk reken, en er in de officiële tool van de overheid meer db bij de erfgrens is dan mijn gelinkte simpele tool aangeeft als limiet?

Dat zou jammer zijn, ik dacht dat ik nog 1 escape had gevonden met deze units, maar dan wordt het helemaal geen doen voor rijtjeshuizen van ~5.5 meter breed zonder er een gigantische kast van €2k omheen te moeten zetten

@GermanPivo ik hoopte eigenlijk dat de unit na een tijdje terug moduleert, met 2 kleine design radiatoren van 3000watt totaal wordt het hier ook warm dus hoopte 90% van de winter met een wat terug gemoduleerde warmtepomp, desnoods met minder nachtverlaging ook
nee, "Bedoel je dat ik mijzelf te rijk reken, en er in de officiële tool van de overheid meer db bij de ergrend is? ", het was uitsluitend als goedgemeend advies bedoeld, mn omdat ik pas zelf met dit bijltje gehakt heb en er de nodige problemen me gehad. uiteindelijk was het goed, maar ik heb wel duidelijk meer afmetingen, dus dat helpt. of je die berekening wilt doen is helemaal je eigen zaak, de tool die jij gebruikte verwijst er echter ook na,dat zullen ze niet voor niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Heb net globaal de warmteverliesberekening gemaakt voor het hele huis. Zou zo’n 7,2kW

Zat nog een beetje te twijfelen tussen een multisplit 4.2kW binnenunit (woonkamer) of een 5kW, deze hangt niet ideaal vanwege de WAF en 2,5kW binnenunit op de grote slaapkamer. (Daikins)

De 4.2 is een stuk stiller.

Ga het er op wagen als hoofd verwarming. De hele Toko is zo goed als geïsoleerd en na het lezen van de vele ervaringen hier.

De bevindingen zullen over een aantal maanden voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
elektriekert schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:48:
Heb net globaal de warmteverliesberekening gemaakt voor het hele huis. Zou zo’n 7,2kW

Zat nog een beetje te twijfelen tussen een multisplit 4.2kW binnenunit (woonkamer) of een 5kW, deze hangt niet ideaal vanwege de WAF en 2,5kW binnenunit op de grote slaapkamer. (Daikins)

De 4.2 is een stuk stiller.

Ga het er op wagen als hoofd verwarming. De hele Toko is zo goed als geïsoleerd en na het lezen van de vele ervaringen hier.

De bevindingen zullen over een aantal maanden voorbij komen.
Als geluid een issue is zou ik in ieder geval ook een geluidberekening doen voor de buitenunit, voor minder geluid zullen je buren je dankbaar zijn, en mogelijk zelf jezelf, een beetje afhankelijk hoe de buitenunit staat. enkele db's kunnen hier echt het verschil maken, los of je met de nieuwe geluidsnormen daar ooknog last mee zou kunnen krijgen. mbt de binnenunit heeft een unit met minder geluid echt het voordeel, vergeet niet dat je dit geluid bijna altijd zult horen, een CV hoor je normaal gesproken niet. Gemeentes zullen daar vaak alleen bij klachten op reageren, en dan is het handig om een dergelijke berekening bij de hand te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 18-07-2022 00:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Ik ben geen professional maar wel ervaringsdeskundige.... Mobiele airco, begin er gewoon niet aan. Behalve al het gedoe dat je telkens de plaat erin moet doen voor je hem aan kan zetten maakt ie heel veel herrie én hij trekt het huis continu vaccum. Alle lucht die die naar buiten blaast trekt ie net zo hard door alle kieren en gaten weer terug het huis in, maar dan de buitentemperatuur.

Voor nu een paar goede waaiers, zet het deze winter bij de VVE op het vergaderprogramma en neem volgend jaar een echte splitunit. VVE's houden het zoveel mogelijk op afstand, maar het klimaat veranderd nou eenmaal. Bij ons waren ze eerst 10 jaar tegen en in 2 jaar heeft zo'n beetje iedereen een airco laten plaatsen en niemand heeft last van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Penait1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Dat gebeurt ook wel hoor, maar een 3.5 kW en 2.5 kW hebben een gelijk minimaal vermogen en qua geluid dezelfde ondergrens, maar een wat hogere bovengrens bij de 3.5 (maar daar staat wat meer vermogen tegenover) - ook bij lagere temperaturen. Dus dan kan red je het ook nog op de wat koudere dagen, als we die ooit nog krijgen. ;)

Bij plaatsing in een woonkamer zijn er in het geval van 2.5 kW vs 3.5 kW vrijwel geen nadelen om de 3.5 kW te pakken, vooral vanwege bovenstaande redenen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Stukje uit een stuk van het NHD van vandaag. Zal ook wel in andere kranten verschijnen. Lekker stereotype neergezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgyI-mfauigdhXOZEf9Q2-Q-IWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uI1NVVkLKrVBAoSYy9jCSxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Martin7182 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:42:
[...]

Is dat zo? De units (zowel binnen als buiten) van de 25 en 35 zijn precies even groot en wegen even veel. Dan zou ik denken dat alleen de software verschilt en de 35 gewoon wat harder kan draaien. Dus bij 3.1 kW geen verschil. De 5 KW unit heeft wel andere hardware specs.
Grotendeels is het verschil inderdaad softwarematig, maar afhankelijk van het model kan het gewicht wel verschillen. Bij een ZSX zit er inderdaad geen verschil in het gewicht van de buitenunit t/m 3.5 kW, maar bij de ZS zit interessant is de 3.5 kW, 2.5 kilo zwaarder dan de 2.5 kW.

Over het algemeen zijn de ervaringen hier dat een 3.5 bij een hogere warmtevraag rustiger draait dan een 2.5. Helaas bieden de specsheets geen cijfers van geleverde vermogen v.s. ventilatorstand v.s. geluid, maar daarvoor zijn alle situaties ook te verschillend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
robkrekel schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:25:
Stukje uit een stuk van het NHD van vandaag. Zal ook wel in andere kranten verschijnen. Lekker stereotype neergezet.[Afbeelding]
Dus in de winter zou het in dezelfde wijk 1 graad extra afkoelen omdat iedereen aan het verwarmen is met z'n airco? :+

Maar mensen zien vaak ook niet dat de techniek gelijk is aan een warmtepomp. Als ik zeg dat we met een airco verwarmen, kijkt het meerendeel je wazig aan en begint te roepen dat het onzuinig/niet milieuvriendelijk is. Vervang je airco door warmtepomp en niemand vind het raar.

Hier overigens een link naar het hele artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 18-07-2022 07:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Stukje uit een stuk van het NHD van vandaag. Zal ook wel in andere kranten verschijnen. Lekker stereotype neergezet.[Afbeelding]
En ondertussen heeft, als voorbeeld, India, heeft 13% van de inwoners een Airco (ze hebben er zelfs een tekort aan) en gaan ze ook door stroomgebrek de kolencentrales wat extra opstoken... en hier moet het weer de verdomhoek ingeduwd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Zo teleurstellend... Precies wat @GermanPivo ook opmerkt, is zelfde techniek als "wel aangeprezen" warmptepompen. Ongelooflijk..

MacD007 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:32:
[...]

ja, dat is ook een mogelijke oplossing. even voor de duidelijkheid hier de link en plaatje. maakt het waarschijnlijk ook iets duidelijker. Deze dus niet. sorry

aangepast, deze dus wel.
[Afbeelding] met dank aan Wolly. zie link bij Wolly.

prima tip.
Exact, ik heb deze ook in de ABB werkschakelaar geplaatst. Het was wel even goed passen en meten, maar het kan net aan! ;)

[ Voor 23% gewijzigd door R-B op 18-07-2022 08:37 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Martin7182 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Gebruik je hier niet per ongeluk geluidsvermogen i.p.v. geluidsdruk? Die laatste is gemeten op 1m afstand en is overdag maar 45dB max. volgens de specs. Op 2m (verdubbeling van afstand) zit je dan zelfs onder de 40dB.
Ik dacht dat het de bedoeling was om geluidsvermogen te gebruiken aangezien dit onafhankelijk is van de meetafstand. De 45dB max geluidsdruk kom ik alleen tegen in de specs bij de silent mode, en ik dacht dat niet met de silent mode gerekend mocht worden voor de geluidsnorm van de overheid
MacD007 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:23:
[...]

nee, "Bedoel je dat ik mijzelf te rijk reken, en er in de officiële tool van de overheid meer db bij de ergrend is? ", het was uitsluitend als goedgemeend advies bedoeld, mn omdat ik pas zelf met dit bijltje gehakt heb en er de nodige problemen me gehad. uiteindelijk was het goed, maar ik heb wel duidelijk meer afmetingen, dus dat helpt. of je die berekening wilt doen is helemaal je eigen zaak, de tool die jij gebruikte verwijst er echter ook na,dat zullen ze niet voor niets doen.
Ah ok, ja ik vond die officiele berekening er wat intimiderend uitzien maar misschien toch even doen dan; ik wil er gewoon geen gezeur mee hebben.
GermanPivo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:22:
[...]

Dat gebeurt ook wel hoor, maar een 3.5 kW en 2.5 kW hebben een gelijk minimaal vermogen en qua geluid dezelfde ondergrens, maar een wat hogere bovengrens bij de 3.5 (maar daar staat wat meer vermogen tegenover) - ook bij lagere temperaturen. Dus dan kan red je het ook nog op de wat koudere dagen, als we die ooit nog krijgen. ;)

Bij plaatsing in een woonkamer zijn er in het geval van 2.5 kW vs 3.5 kW vrijwel geen nadelen om de 3.5 kW te pakken, vooral vanwege bovenstaande redenen. ;)
Ik heb liever ook een 3.5 kW unit, maar het grootste nadeel van de 3.5 kW unit is dat ik dan sowieso niet ga voldoen aan de geluidsnorm. En ik wil eigenlijk alleen een airco neerzetten als de airco kan voldoen aan de norm, vandaar de 2.5kW unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Penait1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Ik dacht dat het de bedoeling was om geluidsvermogen te gebruiken aangezien dit onafhankelijk is van de meetafstand. De 45dB max geluidsdruk kom ik alleen tegen in de specs bij de silent mode, en ik dacht dat niet met de silent mode gerekend mocht worden voor de geluidsnorm van de overheid

[...]

Ah ok, ja ik vond die officiele berekening er wat intimiderend uitzien maar misschien toch even doen dan; ik wil er gewoon geen gezeur mee hebben.

[...]

Ik heb liever ook een 3.5 kW unit, maar het grootste nadeel van de 3.5 kW unit is dat ik dan sowieso niet ga voldoen aan de geluidsnorm. En ik wil eigenlijk alleen een airco neerzetten als de airco kan voldoen aan de norm, vandaar de 2.5kW unit
Volgens mij moet je juist wel rekenen met geluidsdruk, want het gaat om de herrie op de erfgrens. Daar mag je overdag niet boven de 45dB uitkomen en 's nachts niet boven de 40dB. En als ik het goed heb dan mag je voor 's nachts de silent mode aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Martin7182 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Volgens mij moet je juist wel rekenen met geluidsdruk, want het gaat om de herrie op de erfgrens. Daar mag je overdag niet boven de 45dB uitkomen en 's nachts niet boven de 40dB. En als ik het goed heb dan mag je voor 's nachts de silent mode aanhouden.
Klopt, dat van de nachtstand lees ik nu ook.

Maar is het niet zo dat 58dB geluidsvermogen, op 2.6m afstand van de erfgrens, 45dB geluidsdruk is op de erfgrens? Vandaar dat ik naar geluidsvermogen aan het kijken ben; dat is onafhankelijk van op welke afstand de fabrikant meet, dus makkelijker vergelijken per unit (als ik alles goed begrijp tenminste)

[ Voor 8% gewijzigd door Penait1 op 18-07-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vorkie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:40:
[...]

En ondertussen heeft, als voorbeeld, India, heeft 13% van de inwoners een Airco (ze hebben er zelfs een tekort aan) en gaan ze ook door stroomgebrek de kolencentrales wat extra opstoken... en hier moet het weer de verdomhoek ingeduwd worden.
Het echte probleem is overbevolking, zowel hier als in India. Op hitte kun je je op een gegeven moment niet meer kleden, op kou wel! Het ligt meer voor de hand om 's winters de kachel te verruilen voor een hele dikke trui :)

Dit is geen pleidooi om ongebreideld energie te verkwisten in de zomer. Bij ons blijft de airco morgen gewoon uit, al kan ik me best voorstellen dat anderen er een flinke slinger aan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Penait1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Klopt, dat van de nachtstand lees ik nu ook.

Maar is het niet zo dat 58dB geluidsvermogen, op 2.6m afstand van de erfgrens, 45dB geluidsdruk is op de erfgrens? Vandaar dat ik naar geluidsvermogen aan het kijken ben; dat is onafhankelijk van op welke afstand de fabrikant meet, dus makkelijker vergelijken per unit (als ik alles goed begrijp tenminste)
Dat weet ik niet. Geluidsvermogen is op 0m afstand, hoe vaak moet je 0m verdubbelen om b.v. op 2m te komen? Per verdubbeling v.d. afstand gaat er 6dB af. Geluidsdruk is op 1m (of 3ft) afstand. Een ZSX met 45dB geluidsdruk gaat op 2m naar 39dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Martin7182 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Dat weet ik niet. Geluidsvermogen is op 0m afstand, hoe vaak moet je 0m verdubbelen om b.v. op 2m te komen? Per verdubbeling v.d. afstand gaat er 6dB af. Geluidsdruk is op 1m (of 3ft) afstand. Een ZSX met 45dB geluidsdruk gaat op 2m naar 39dB.
Volgens mij is de 45dB geludisdruk die in de specs staat, al gemeten op 1 meter afstand, dus dan hou ik nog maar 1.5 meter over. En ik kan de 45dB geluidsdruk alleen maar vinden in de silent mode, en daarmee mag je overdag niet rekenen.

Of heb je een specsheet waar ik 45dB kan terugvinden in de maximale modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MacD007 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:40:
[...]

Als geluid een issue is zou ik in ieder geval ook een geluidberekening doen voor de buitenunit, voor minder geluid zullen je buren je dankbaar zijn, en mogelijk zelf jezelf, een beetje afhankelijk hoe de buitenunit staat. enkele db's kunnen hier echt het verschil maken, los of je met de nieuwe geluidsnormen daar ooknog last mee zou kunnen krijgen. mbt de binnenunit heeft een unit met minder geluid echt het voordeel, vergeet niet dat je dit geluid bijna altijd zult horen, een CV hoor je normaal gesproken niet. Gemeentes zullen daar vaak alleen bij klachten op reageren, en dan is het handig om een dergelijke berekening bij de hand te hebben.
Als de buitenunit een halve meter van de erfgrens staat is elke berekening niet te halen :’) .
Mijn vriendin vind het geluid van zo’n unit niet prettig en dan is 3dB erbovenop erg veel.
Staat ook naast de slaapkamer straks.

De buren zijn m.b.t. geluid erg makkelijk.
Die hebben het nog eens niet in de gaten als we een paar weken op vakantie zijn en er geen leefgeluiden meer zijn.
Het is een risico die ik wel durf te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Martin7182 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:19:
Dit is geen pleidooi om ongebreideld energie te verkwisten in de zomer. Bij ons blijft de airco morgen gewoon uit, al kan ik me best voorstellen dat anderen er een flinke slinger aan geven ;)
Beetje afhankelijk van waar je woont, maar ik woon in zuid-oost brabant. Als je morgen de airco pas aan zet ben je al te laat en ga je inderdaad energie verkwisten.
Ik zet hem straks aan en laat hem waarschijnlijk tot ergens op woensdagavond aan (kan ook nog 30 graden worden hier).
Een 3,5 kW én een 2,5 kW binnenunit zitten samen op een 5,3 kW buitenunit. Het verbruik zal ergens tussen 200 en 300 Watt liggen constant. Ik vind dat erg weinig voor een aangenaam binnenklimaat. Ondertussen wek ik op een dag als vandaag zo'n 40 kWh op.

Uiteraard zal iedereen zijn eigen keuzes maken en dat respecteer ik natuurlijk, dit is gewon mijn kijk erop :)

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 18-07-2022 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Nobele gedachte alleen een nutteloze reden, in de bedrijven sectoren word het meeste verbruikt. Wat dacht je alleen al van alle supermarkten in Nederland en dan nog eens alle bedrijven, koel centra enz. Die huis airco uitlaten heeft amper tot geen enkele bijdrage aan de besparing mits iedereen dat gaat doen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik ga het gewoon zeggen. Dikke neus ermee, ik ben al een tijdje aan het koelen. Heeft me tot op heden 150kWh gekost dit jaar. Meestal kom ik rond de 250kWh in een jaar uit. Verwarmen (met de airco) kost me vele malen meer.

Ik moet zeggen dat ik daar moreel ook weinig problemen mee heb. Ik heb al PV en ik verwarm er ook mee. Mensen met een gasketel die daarover zeiken hebben gewoon 0 recht van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:16
Volgende perikel in daikin.
Naast dat ik stiekem een beetje baal dat mijn perfera geluid maakt met de lamellen veranderen en de mitshu heavy op mijn werk niet in de slaapkamers.

Blijkt mijn systeem wederom leeg. Ik krijg nu verwijt dat ik een klep heb geopend waardoor dat kan want de monteur weet zeker dat hij hem laatste keer dicht gedaan heeft...ofzo
Aangezien er al zoveel mis mee is zou het me niet verbazen dat er van alles begint te lekken als het systeem wel even werkt met uitzetten of krimpen

Buiten al dat gedoe.
Waarom werkt mijn systeem niet met koelen.. blijkt alles leeg, maar vertikt dat ding om een foutcode te geven? Die foutcodes zijn dus ook een wassen neus ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vandaag en morgen zijn een mooie praktijktest hoe de 4.2 beneden en boven het doen op laagste standje. Ze zijn beiden aan de ruime kant met het doel deze dagen ook op de sloffen te doen.

Geluid blijft hier een terugkerend onderwerp en iedere keer verbaas ik me daar enigszins over. Ik ben zelf nogal gevoelig voor geluid en dergelijke, maar ik heb mijn buitenunits nog nooit gehoord. Als ik er een meter vandaan ga staan hoor ik vogels, wind door de bomen, provinciale weg paar 100m verderop, etc, maar niet mijn buiten units.

Geluid bij verwarmen kan ik nog niet echt iets over zeggen, nog geen echte koud gehad sinds installatie.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 14:00
Beste mede tweakers,
Wij zijn op dit moment onze zolder aan het verbouwen (dakkapel geplaatst en nu aan het afwerken) en willen in het najaar graag een airco laten plaatsen (vooral om te verwarmen en ontvochtigen ivm was).

Als we dan toch bezig zijn willen we beneden ook meteen meenemen.

Het plan is om de airco's zelf op te hangen en dan in bedrijf te laten stellen.

Ik zou graag wat advies willen mbt welke airco's het beste aan te raden zijn.

Wensen:

1 binnenunit voor zolder (+- 40m3) (en als het heel warm is koude lucht naar beneden).

Plek boven trap van 103cm breed

Voorkeurs plek binnen unit in het geel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5SvGMSnwSTvc2tJlOFTAklXtdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mNhb3iOf2xXt6hIhspAh4yu1.png?f=user_large

- Betrouwbaar merk / goede garantie
- Moet efficiënt kunnen verwarmen (vaak kunnen ze dan ook efficiënt koelen)
- Moet kunnen ontvochtigen (ivm wasmachine) (bij voorkeur een vochtigheidssensor hebben)
- Filteren op grof stof (van de was)
- Makkelijk te reinigen (uitwasbare filters)
- Moet naar beneden (trap af) en recht naar voren kunnen blazen
- Wifi

voor beneden:
1 binnen unit voor woonkamer +-120m3

- Betrouwbaar merk / goede garantie
- Moet efficiënt kunnen verwarmen (vaak kunnen ze dan ook efficiënt koelen)
- Plek recht tegenover waar wij zitten (moet zorgen dat we niet in de tocht zitten)
- Mag best een wat luxer model zijn
- Filteren tegen pollen
- Wifi
- Stil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyKV52L1othHukChZl5NQis8KUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PbjivhM9Cy5xVW0Jaoq581FZ.png?f=fotoalbum_large

De zijkant van het huis laat eigenlijk ook weinig variaties toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TvrtAFyJbje-NZmVlCEo_spP7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4khMCd2aNIrGMAxAV2q2jKs7.png?f=user_large

Ik was zelf bij een bedrijf bij ons in de buurt geweest welke airco's lost verkoopt.
Deze rade zelf de LG's aan: ALG350003

Beide dan 3.5Kw.

Ik moet dan zelf zeggen dat deze voor boven wel prima lijkt, maar ik voor beneden best een stapje luxer mag.
Daar kwam ik bij LG uit op de LG Airco - AC12BK ARTCOOL.

Bij elkaar zou dit een 2000euro zijn (kale airco's).

Nu vroeg ik me af of er grote nadelen zijn mbt tot deze units en of dat er misschien betere keuzes te maken zijn.
Ik sta open voor alle advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:00
VidaR-9 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:
Vandaag en morgen zijn een mooie praktijktest hoe de 4.2 beneden en boven het doen op laagste standje. Ze zijn beiden aan de ruime kant met het doel deze dagen ook op de sloffen te doen.

Geluid blijft hier een terugkerend onderwerp en iedere keer verbaas ik me daar enigszins over. Ik ben zelf nogal gevoelig voor geluid en dergelijke, maar ik heb mijn buitenunits nog nooit gehoord. Als ik er een meter vandaan ga staan hoor ik vogels, wind door de bomen, provinciale weg paar 100m verderop, etc, maar niet mijn buiten units.

Geluid bij verwarmen kan ik nog niet echt iets over zeggen, nog geen echte koud gehad sinds installatie.
Qua geluid klopt dat wel ja. Hier kan ik ze enkel horen als ik er recht onder sta en het stil genoeg is. heel lichtjes een compressor geluid en verder niks.
Met verwarmen is dat wel een stukje meer, daar kom je vanzelf nog wel achter.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
Soullancer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:12:
Volgende perikel in daikin.
Naast dat ik stiekem een beetje baal dat mijn perfera geluid maakt met de lamellen veranderen en de mitshu heavy op mijn werk niet in de slaapkamers.
Dit vind ik ook irritant en wordt ook bijna nooit benoemd. Dit was voor mij wel een reden om voor mitshu te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
VidaR-9 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:

Tot nu toe doe ik koelen ook enkel op de laagste fan stand, wat prima werkt. Onze units zijn niet ruim bemeten.
Al heb ik er ook geen probleem mee om hem een fan stand hoger te zetten als dat moet.

Bij verwarmen gaat de buitenunit harder werken en dan hoor je hem waarschijnlijk wel beter, maar het is wat mij betreft nog steeds goed te doen. Een defrost maakt ook weer andere geluiden ;) je komt er vanzelf achter straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25
@darklord007 Als je veel gaat verwarmen zou ik geen LG ALG350003 nemen, is slechts A+ bij verwarmen wat ik hier lees https://www.nlx-international.com/lg-split-airco-ap12rt/a133

Zo hoog op de buiten gevel, waar en hoever zitten je buren ?
laagstand is 48 dBA

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 14:00
habbekrats schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:43:
@darklord007 Als je veel gaat verwarmen zou ik geen LG ALG350003 nemen, is slechts A+ bij verwarmen wat ik hier lees https://www.nlx-international.com/lg-split-airco-ap12rt/a133

Zo hoog op de buiten gevel, waar en hoever zitten je buren ?
laagstand is 48 dBA
idee is gewoon net boven de garage. ons huis zit geschakeld met de garages aan elkaar. buitenmuur van de buren is dus zo'n 6m weg.

Mbt energielabel zag ik dat ze bij dezelfde shop ook de daikins hebben. Deze kosten dan zo'n 3000euro en hebben A+++. Dat is waar ik een beetje tussen twijfel
Pagina: 1 ... 174 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic