Zolder meepakken (uitgaande van 2 binnenunits met eigen buitenunit) op buitenlocatie B, zou denk ik een extra 3-4k kosten (mogelijk meer, want die 90cm brede en 30cm hoge binnenunits wordt een beetje krap met het schuine dak (edit: een binnen unit van 80cm breed pas nog wel) , dus dan zouden we misschien ook vloerunits moeten hebben die 2x zo duur zijn)) en aangezien 1 van de slaapkamers nog niet in gebruik is (de jongste ligt nu nog bij ons op de kamer) en we die mobiele airco hebben heeft dat niet een enorm hoge prio.Heronimo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:04:
[...]
Waarom pak je niet meteen de zolder ook mee als je voor een multisplit gaat? Denk dat de kosten van een iets grotere buitenunit en een extra binnenunit lager liggen dan later alsnog doen. En qua verbruik ook een prima besparing ten opzichte van de mobiele airco die je nu hebt. Vooral omdat je later ook nog een L/W warmtepomp wilt nemen waardoor je dan met 3 buitenunits zou komen te zitten.
Met je huidige gasverbruik kom je met een L/W warmtepomp rond de 7-10kW uit. Plak je er een 4 of 5 kW L/L warmtepomp bij dan zal dat inderdaad een stukje lager zitten. En dat is best gunstig, want bij veel merken zie je een aardige sprong van de warmtepompen die tot 7 á 9 kW gaan en de hogere vermogens.
Is qua locatie in de woonkamer boven de deur van de woonkamer naar de gang toe nog een optie? Dat je dan het leidingwerk via de meterkast laat lopen?
Voorlopig worden die kamers niet voor iets anders gebruikt dan slapen (dat is over 5-10 jaar wel anders, want dan speelt de jongste ook op zijn eigen kamer en gebruiken wij onze slaapkamer ook als ruimte om ons terug te trekken als de oudste 2 beneden een feestje oid willen vieren en we er niet bij mogen zijn).
Een multi-split unit voor woonkamer/keuken + werkkamer waar we ook zolder-units op aansluiten zou kunnen, maar ik lees regelmatig dat een te grote multi-split buitenunit kan gaan pendelen als er te weinig warmte vraag is.
ik heb na meerdere bedrijven mailen voor offertes voor een lw warmtepomp, omdat onze CV ketel 11jr oud is, uiteindelijk maar 1 offerte gekregen voor een Atlantic Loria 6010 (10kW) met 300L boiler voor zo'n € 13500,-
Dat vond ik redelijk aan een prijs voor een merk dat ik meer als B-merk beschouw, ook konden ze pas na de winter leveren.
Vandaar onze overweging om dan maar eerst naar (inverter) airco te kijken en na de winter kijken hoever ons gasverbruik is gedaald.
Maarja, het is wel een optie, hangt denk ik van het prijs verschil af
Mbt je 2e vraag. Locatie 2 voor een binnenunit is ook een optie als leidingen een beetje netjes weggewerkt kunnen worden, dan zou de buitenunit op buitenlocatie B hangen. In dat geval valt er zeker wat voor te zeggen om voor een multi-split te gaan, waar de zolder units ook op aangesloten kunnen worden.
Dat betekent wel dat mijn werkkamer ws een eigen buitenunit zal krijgen. Anders moet er nog een 6-8m lange leiding door de garage/garage-zolder heen, maar misschien is dat helemaal geen probleem.
Huidig stookhok is op de garagezolder tegen het huis aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 11-07-2022 16:01 ]