Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:05
Heronimo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Waarom pak je niet meteen de zolder ook mee als je voor een multisplit gaat? Denk dat de kosten van een iets grotere buitenunit en een extra binnenunit lager liggen dan later alsnog doen. En qua verbruik ook een prima besparing ten opzichte van de mobiele airco die je nu hebt. Vooral omdat je later ook nog een L/W warmtepomp wilt nemen waardoor je dan met 3 buitenunits zou komen te zitten.

Met je huidige gasverbruik kom je met een L/W warmtepomp rond de 7-10kW uit. Plak je er een 4 of 5 kW L/L warmtepomp bij dan zal dat inderdaad een stukje lager zitten. En dat is best gunstig, want bij veel merken zie je een aardige sprong van de warmtepompen die tot 7 á 9 kW gaan en de hogere vermogens.

Is qua locatie in de woonkamer boven de deur van de woonkamer naar de gang toe nog een optie? Dat je dan het leidingwerk via de meterkast laat lopen?
Zolder meepakken (uitgaande van 2 binnenunits met eigen buitenunit) op buitenlocatie B, zou denk ik een extra 3-4k kosten (mogelijk meer, want die 90cm brede en 30cm hoge binnenunits wordt een beetje krap met het schuine dak (edit: een binnen unit van 80cm breed pas nog wel) , dus dan zouden we misschien ook vloerunits moeten hebben die 2x zo duur zijn)) en aangezien 1 van de slaapkamers nog niet in gebruik is (de jongste ligt nu nog bij ons op de kamer) en we die mobiele airco hebben heeft dat niet een enorm hoge prio.
Voorlopig worden die kamers niet voor iets anders gebruikt dan slapen (dat is over 5-10 jaar wel anders, want dan speelt de jongste ook op zijn eigen kamer en gebruiken wij onze slaapkamer ook als ruimte om ons terug te trekken als de oudste 2 beneden een feestje oid willen vieren en we er niet bij mogen zijn).

Een multi-split unit voor woonkamer/keuken + werkkamer waar we ook zolder-units op aansluiten zou kunnen, maar ik lees regelmatig dat een te grote multi-split buitenunit kan gaan pendelen als er te weinig warmte vraag is.

ik heb na meerdere bedrijven mailen voor offertes voor een lw warmtepomp, omdat onze CV ketel 11jr oud is, uiteindelijk maar 1 offerte gekregen voor een Atlantic Loria 6010 (10kW) met 300L boiler voor zo'n € 13500,-
Dat vond ik redelijk aan een prijs voor een merk dat ik meer als B-merk beschouw, ook konden ze pas na de winter leveren.
Vandaar onze overweging om dan maar eerst naar (inverter) airco te kijken en na de winter kijken hoever ons gasverbruik is gedaald.

Maarja, het is wel een optie, hangt denk ik van het prijs verschil af

Mbt je 2e vraag. Locatie 2 voor een binnenunit is ook een optie als leidingen een beetje netjes weggewerkt kunnen worden, dan zou de buitenunit op buitenlocatie B hangen. In dat geval valt er zeker wat voor te zeggen om voor een multi-split te gaan, waar de zolder units ook op aangesloten kunnen worden.

Dat betekent wel dat mijn werkkamer ws een eigen buitenunit zal krijgen. Anders moet er nog een 6-8m lange leiding door de garage/garage-zolder heen, maar misschien is dat helemaal geen probleem.
Huidig stookhok is op de garagezolder tegen het huis aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 11-07-2022 16:01 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
Metaalhoofd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Zolder meepakken (uitgaande van 2 binnenunits met eigen buitenunit) op buitenlocatie B, zou denk ik een extra 3-4k kosten (mogelijk meer, want die 90cm brede en 30cm hoge binnenunits wordt een beetje krap met het schuine dak, dus dan zouden we misschien ook vloerunits moeten hebben die 2x zo duur zijn)) en aangezien 1 van de slaapkamers nog niet in gebruik is (de jongste ligt nu nog bij ons op de kamer) en we die mobiele airco hebben heeft dat niet een enorm hoge prio.
Voorlopig worden die kamers niet voor iets anders gebruikt dan slapen (dat is over 5-10 jaar wel anders, want dan speelt de jongste ook op zijn eigen kamer en gebruiken wij onze slaapkamer ook als ruimte om ons terug te trekken als de oudste 2 beneden een feestje oid willen vieren en we er niet bij mogen zijn).

Een multi-split unit voor woonkamer/keuken + werkkamer waar we ook zolder-units op aansluiten zou kunnen, maar ik lees regelmatig dat een te grote multi-split buitenunit kan gaan pendelen als er te weinig warmte vraag is.

ik heb na meerdere bedrijven mailen voor offertes voor een lw warmtepomp, omdat onze CV ketel 11jr oud is, uiteindelijk maar 1 offerte gekregen voor een Atlantic Loria 6010 (10kW) voor zo'n € 13500,-
Dat vond ik redelijk aan een prijs voor merk dat ik meer als B-merk beschouw, ook konden ze pas na de winter leveren.
Vandaar onze overweging om dan maar eerst naar (inverter) airco te kijken en na de winter kijken hoever ons gasverbruik is gedaald.

Maarja, het is wel een optie, hangt denk ik van het prijs verschil af

Mbt je 2e vraag. Locatie 2 voor een binnenunit is ook een optie als leidingen een beetje netjes weggewerkt kunnen worden, dan zou de buitenunit op buitenlocatie B hangen. In dat geval valt er zeker wat voor te zeggen om voor een multi-split te gaan, waar de zolder units ook op aangesloten kunnen worden.

Dat betekent wel dat mijn werkkamer ws een eigen buitenunit zal krijgen. Anders moet er nog een 6-8m lange leiding door de garage/garage-zolder heen, maar misschien is dat helemaal geen probleem.
Huidig stookhok is op de garagezolder tegen het huis aan.
Die 13.5k voor de Atlantic Loria is in mijn ogen echt veel te veel. Als je beetje handig bent zou ik dan toch ook eens na gaan denken aan zelf installeren. Er zijn bedrijven die in bedrijfstellen als service aanbieden zodat je ook nog aanspraak kan maken op de subsidie. Dan ben je makkelijk voor de helft of nog minder klaar. Hooguit zal je even geduld moeten hebben vanwege de lange levertijden van de warmtepompen op dit moment.

Voor het schuine dak op zolder zou je ook zoiets kunnen doen met de binnenunit:
https://www.facebook.com/...amer-te-/637691523736898/

Overigens zou je in het geval van de airco als je handig bent ook in het buitenland kunnen importeren en door een lokale installateur de F-gassen handelingen kunnen laten doen:
Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 11:05
Heronimo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Die 13.5k voor de Atlantic Loria is in mijn ogen echt veel te veel. Als je beetje handig bent zou ik dan toch ook eens na gaan denken aan zelf installeren. Er zijn bedrijven die in bedrijfstellen als service aanbieden zodat je ook nog aanspraak kan maken op de subsidie. Dan ben je makkelijk voor de helft of nog minder klaar. Hooguit zal je even geduld moeten hebben vanwege de lange levertijden van de warmtepompen op dit moment.

Voor het schuine dak op zolder zou je ook zoiets kunnen doen met de binnenunit:
https://www.facebook.com/...amer-te-/637691523736898/

Overigens zou je in het geval van de airco als je handig bent ook in het buitenland kunnen importeren en door een lokale installateur de F-gassen handelingen kunnen laten doen:
Airco bestellen in het buitenland
overigens was die Loria incl een 300L boiler vat (en 50L buffer vat), was ik vergeten te melden.

Ik heb net eea op zolder nagemeten, een binnenunit wandmodel van 90cm breed en 30 cm hoog past net niet boven een deur, een unit van 80cm breed zou wel passen, zoals Daikin Perfera of Stylish reeks)

Ik ben overigens wel handig, maar ben wel beetje huiverig om dikke gaten te boren door de buiten muur en ivm gezin ben ik erg beperkt in mijn vrije tijd (en ervoor vrij nemen kost me als zzp-er ook geld)

edit: met een Daikin multi-split buitenunit die 4 binnendelen aan kan sturen begint het bij de 4MXM68A. Die heeft een min/nom/max van 2,47/8,6/10,81 en een SCOP van 4,52
Ik vraag me af of de min dan niet te hoog is om pendelen te voorkomen.

Als ik onze zoektocht beperk tot een multi-split met 2 binnendelen voor enkel de werkkamer en woonkamer zou denk ik de 2MXM40A prima zijn, die heeft 1,3/4,2/4,6 en een SCOP van 5
bijv: Daikin CVXM20A vloerunit voor de werkkamer, Daikin FTXM35R voor woonkamer op locatie 1, en de 2MXM40A op buitenlocatie A

dan zou ik later alsnog iets soortgelijks kunnen doen voor de zolder met een 2MXM40A op locatie B en een tweetal CTXM15R voor op de zolder slaapkamers

Ik vraag me af of een enkele multi voor alle 4 binnen delen wel handig is, want er zal dan veel meer leidingwerk moeten komen en nu is een vaste airco op zolder niet echt nodig (dat is denk ik over 5 jaar wel zo)

[ Voor 24% gewijzigd door Metaalhoofd op 11-07-2022 17:14 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik ben zelf werkzaam bij een koeltechnisch bedrijf. Wij verkopen voornamelijk alleen Daikin installaties. Een lucht/water warmtepomp heeft momenteel 6-8 weken levertijd als wij hem bestellen. Verder heb ik even de voorraad gecheckt. Sommigen buitendelen en binnendelen zijn op voorraad bij de fabrikant.

Overigens heb ik niet echt een idee hoe de woning er precies uit ziet en wat je gasverbruik is. Echter is verwarmen dmv lucht/lucht warmtepomp nog steeds aanzienlijk goedkoper t.o.v een lucht/water warmtepomp, daarmee bedoel ik dus verwarmen met een airco installatie of je warmtepomp ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:50
alfawizard schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:06:Echter is verwarmen dmv lucht/lucht warmtepomp nog steeds aanzienlijk goedkoper t.o.v een lucht/water warmtepomp, daarmee bedoel ik dus verwarmen met een airco installatie of je warmtepomp ketel.
In welke zin is het goedkoper? Bedoel je hiermee de aanschaf of stroomverbruik?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
nMad schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Ik denk TCO voor een grote groep mensen?
Ben ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:40

Pizzalucht

Snotneus.

Wat kan ik verwachten van een partij die binnen 2 weken kan plaatsen en op de offerte "2x 3.5 kw Daikin" zet? Op Google wel goede reviews maar het voelt een beetje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Pizzalucht schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:39:
Wat kan ik verwachten van een partij die binnen 2 weken kan plaatsen en op de offerte "2x 3.5 kw Daikin" zet? Op Google wel goede reviews maar het voelt een beetje apart.
En is die man bij jou ter plaatse geweest?

Het kan zijn dat hij een 1-2 mans bedrijfje heeft, en beter kan plaatsen dan kan schrijven...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Tommie12 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:59:
[...]

En is die man bij jou ter plaatse geweest?

Het kan zijn dat hij een 1-2 mans bedrijfje heeft, en beter kan plaatsen dan kan schrijven...
Hij is langs geweest ja, hij had het over een groot team dat ze daarom snel konden plaatsen. Ik heb gevraagd om een specifiek model maar lastig lastig met voorraden en leveringen, en ze "zijn toch vrijwel allemaal hetzelfde". Het was verder een aardige vent, daar niet van, het voelt alleen een beetje raar. Normaal gesproken zou het mooi zijn als het zo snel kan maar nu twijfel ik toch een beetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Lekker laten voor wat het is deze offerte.

Enige uitzondering is als je ook wilt verwarmen en zonnestroom overschot hebt. Dan is een zelfs een ultra cheape unit zoals een Gree al goedkoper dan CV :+

Het stookseizoen is echter nog ver weg.

Ik zou die ‘vent’ trouwens ook ff door Google halen. Ik had ook zo’n kerel over de vloer hier voor een Vailiant warmtepomp. Prima gast, snelle offerte, maar wilde 90% aanbetaald hebben 8)7. Snelle google actie leverde ondanks ‘een groot team’ geen enkele online ervaring op én ik kreeg een faillissementsvonnis te zien van enkele jaren oud :+ Ja doei..!

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 11-07-2022 18:39 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 20-09 23:12
zolang je kan terug leveren en salderen is het nog altijd goedkoper om terug te leveren.
pas als je veel meer terug gaat leveren EN het salderen wordt afgebouwd over 2 jaar is dat zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ik ga er inderdaad ook mee verwarmen, op een mooie dag lever ik wel wat terug, maar dat is echt niet zoveel dat ik me druk hoef te maken om salderen en terugleververgoeding.

Maar denk dat ik inderdaad beter bij mijn gevoel kan blijven en wat andere offertes kan afwachten, zoveel haast heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:10
@xor spuiten in kleur kun je ook (laten) doen https://www.aircovoordeel...iedere-gewenste-ral-kleur

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Heren of dames airco tovenaars!

Ik zoek wat advies qua locatie, het wordt iig een ururu sarara 5kw alleen de locatie weet ik niet helemaal zeker.

Het gaat om 75m2 en dus 180m3 ofzo te verwarmen en nu heb ik 2 opties A of B

Tk is een tuinkamer die ik gebruik om thuis te werken
Wk is woonkamer inc locatie van het bankstel
K is keuken.

De vraag is nu welke plek is het meest handig om een binnenunit te hangen? Het liefst zou ik alle drie de ruimte ermee kunnen verwarmen. De deur van woonkamer naar tuinkamer is ongeveer 2,4 m breed en 2m ofzo hoog. De deur van de wk naar de keuken is een gewone deur en staat eigenlijk altijd open.

Wat is de meest handige plek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4oVJ3HfjcnZdcEQSiealiz9SE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAdCzxrN9nA4YbNYDHRWsKKG.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:48
Fantastic_fox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:31:

Ik zoek wat advies qua locatie, het wordt iig een ururu sarara 5kw alleen de locatie weet ik niet helemaal zeker.

K is keuken.

De vraag is nu welke plek is het meest handig om een binnenunit te hangen? Het liefst zou ik alle drie de ruimte ermee kunnen verwarmen. De deur van woonkamer naar tuinkamer is ongeveer 2,4 m breed en 2m ofzo hoog. De deur van de wk naar de keuken is een gewone deur en staat eigenlijk altijd open.

[Afbeelding]
De keuken lijkt mij vrij onmogelijk om mee te verwarmen met 1 unit, WK + TK zou moeten lukken zou ik zeggen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Martinusz en dan op plek a of b? B lijkt een rechter weg naar de tuinkamer maar dan zit je op de bank wellicht in de luchtstroom, a heeft dat luchtstroom probleem niet maar dan is de tuinkamer wellicht wat lastiger te verwarmen/bereiken

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:08:
zolang je kan terug leveren en salderen is het nog altijd goedkoper om terug te leveren.
pas als je veel meer terug gaat leveren EN het salderen wordt afgebouwd over 2 jaar is dat zo
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Bedoel je dat zolang je kan terugleveren en salderen dat het goedkoper is om met je gasketel te blijven stoken?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22

K is keuken.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen plek A en dan schuin naar links laten blazen als je in de TK zit. En als je in de WK zit dan naar voor laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Maxwp schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:43:
[...]

hnagt die niet wat dicht bij het plafond toch minimaal 10 liefs 15cm dachty ik voor de lucht flow
Foto geeft erg vertekend beeld.
13cm tot bovenkant kap. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAAB3JFvhv9BvFRYOtCsRF2jQFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrwYfR6QoS4nn1JqZ8rpGSpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard
Pizzalucht schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:39:
Wij zijn een echt familiebedrijf en kunnen ook in een kort tijdsbestek plaatsen. Het is niet raar als je op korte termijn wat geplaatst kunt krijgen. Voorraad is ook nog voldoende. De zomer is voor ons het seizoen. En als wij de mensen lekker kunnen voorzien van een heerlijke koele woning, dan werken wij ook graag 6 dagen per week. Al is niet ieder bedrijf zo uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard

K is keuken.

[Afbeelding]
De tuinkamer en woonkamer krijg je wel op temperatuur. Echter wordt de keuken een lastiger verhaal.
Je moet eigenlijk een airco ook als een individuele radiator zien. Je kan moeilijk met 1 binnen-unit een gehele verdieping met aparte kamer(s) koelen of verwarmen.
Er zal wel wat convectie plaatsvinden maar niet genoeg om het op temperatuur te krijgen.
Misschien een optie om hem tegenover de deur van de keuken te zetten, niet helemaal recht ervoor maar een klein beetje zodat je dan wel een geforceerde luchtstroom creëert die richting de keuken wordt geblazen.

Dan kan je met de 3d luchtverdeling functie de lucht verspreiden over de woonkamer.

Verder vraag ik mij af waarom je voor een ururu model hebt gekozen? De FTXM50 (5kw, maar kan tot 5,8kw verwarmen). is een mooi model en beschikt ook over een ingebouwde wifi module en nog een stuk goedkoper als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard
nMad schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Als jij je woning helemaal voorziet van airco's en daarmee ook je woning gaat verwarmen scheelt dat al ongeveer 50% tov een Lucht-water warmtepomp boiler.
maar dan zit je nog steeds met je cv ketel voor warm tapwater. Aan de andere kant is het wel zo dat de ISDE subsidie voor warmtepompen dit jaar is verhoogd. Kan al gauw 3.000 euro zijn die je terug krijgt.

Het is een afweging die je moet maken. Wij verwarmen al jaren met een multi-split installatie de woning en hebben nog nooit problemen gehad. Het enige was wat wij verbruiken is om te douchen maar daar komt binnenkort ook een volledig electrische lucht/water warmtepomp voor in de plaats.
Zijn overigens geen kleine jongens. Buitendeel weegt 153kg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@alfawizard de daikin us kan ook ventileren ook al is het beperkt gecombineerd met een hele goede (s)cop lijkt me dit gewoon een goede keuze.

De ftxm (perfera) doet niet veel onder trouwens idd voor de us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard
Fantastic_fox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:58:
@alfawizard de daikin us kan ook ventileren ook al is het beperkt gecombineerd met een hele goede (s)cop lijkt me dit gewoon een goede keuze.

De ftxm (perfera) doet niet veel onder trouwens idd voor de us
elke unit kan ventileren! Die functie zit altijd ingebouwd. De FTXM beschikt ook over de streamer functie, dit is een ionisatie filter. Deze schiet negatief geladen ionen in de lucht die virussen (ook corona, hebben ze onderzocht in Japan), allergieën, bacteriën vernietigd.

Je kan dus het binnendeel aanzetten i.c.m de streamer en de ruimte laten ventileren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
alfawizard schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:03:
[...]

elke unit kan ventileren! Die functie zit altijd ingebouwd. De FTXM beschikt ook over de streamer functie, dit is een ionisatie filter. Deze schiet negatief geladen ionen in de lucht die virussen (ook corona, hebben ze onderzocht in Japan), allergieën, bacteriën vernietigd.

Je kan dus het binnendeel aanzetten i.c.m de streamer en de ruimte laten ventileren.
Nee, dat is circuleren. Zoals je een fan (ventilator) in de kamer zet en deze aan zet. Daarmee wordt geen verse lucht van buiten aangezogen.

Alleen de US kan ventileren en in zeer beperkte mate. Wellicht genoeg voor een niet al te grote slaapkamer.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@alfawizard wat @HarmoniousVibe zegt idd us is de enige die buitenlucht kan uitwisselen (voorverwarmde lucht). Weliswaar beperkt 23kuub per uur meen ik.

By far geen ventilatie eis zoals in bouwbesluit maar meer dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfawizard
HarmoniousVibe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Nee, dat is circuleren. Zoals je een fan (ventilator) in de kamer zet en deze aan zet. Daarmee wordt geen verse lucht van buiten aangezogen.

Alleen de US kan ventileren en in zeer beperkte mate. Wellicht genoeg voor een niet al te grote slaapkamer.
Als je overigens het gat niet helemaal afdicht naar buiten heb je ook al een extra ventilatie haha. Nee maar even zonder gekkigheid,
ik zie daar niet de meerwaarde in voor in een grote woonruimte. Wij hebben deze nog nooit bij een particulier thuis geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hoe lossen jullie de verwarming op in niet airco ruimtes? Tado? Gaat de cv dan niet pendelen als een malle?

Bij ons zou er dan via tado badkamer keuken en toilet op de cv lopen eventueel de gang als hij zijn vermogen niet kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Fantastic_fox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:18:
Hoe lossen jullie de verwarming op in niet airco ruimtes? Tado? Gaat de cv dan niet pendelen als een malle?

Bij ons zou er dan via tado badkamer keuken en toilet op de cv lopen eventueel de gang als hij zijn vermogen niet kwijt kan
Tsja, bij mij is dat eigenlijk niet aan de orde. Mijn onverwarmde ruimtes zijn de zolder (boeiend, en wordt voor een deel "natuurlijk" verwarmd) en de logeerkamer. Oké in theorie kan het voorkomen dat ik een keer midden in de winter een logé heb, maar daar heb ik dan ook een convectorkacheltje voor staan.

Mijn badkamer heeft een elektrische vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-07-2022 23:28 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JiMiHeNdRiX @alfawizard @Martinusz

Is locatie B af te raden ivm warme luchtstroom als je op de bank zit? en is locatie A daarom beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Enige tijd terug zat ik te klagen dat ik hier met een FTXF25C zat die last had van rare airflow problemen na langere tijd koelen, alsof hij moeite had om lucht aan te zuigen. Aan de hand van het geluid, dachten ik en andere Tweakers dat de ventilator onregelmatig werd aangestuurd (elektra probleem oid), maar het probleem leek simpeler te zijn. Een paar keer de warmtewisselaar van de binnenunit reinigen met Dasty had het probleem zo goed als uit de wereld geholpen, althans tot nu toe lijkt het er zo op. De komende dagen zal ik het denk ik goed merken.

Wat was de casus precies? Op warme dagen met lage luchtvochtigheid koelde de unit meestal urenlang zonder bijzonderheden, maar op iets koelere dagen met hoge luchtvochtigheid begon de unit meteen te hyperventileren tijdens koelen. Zet ik de unit voor 30-40 minuten op ventileren zodat de warmtewisselaar droogt, lost het probleem zich op en stabiliseert de luchtstroom. Ik had voor een langere tijd de motor en de lagers gedacht, denkende dat er ergens zoveel weerstand is dat de ventilator niet tegen de statische druk van een vochtige warmtewisselaar kan en had van allemaal truucjes geprobeerd zoals lagers opnieuw invetten, etc. Toen begon ik raar op te kijken dat de airflow meteen stabiliseerde als ik de nog natte warmtewisselaar optilde zodat de ventilator lucht kon aanzuigen door de onstane kieren.

Een vuile warmtewisselaar was eerlijk het laatste waar ik aan dacht, omdat dit zich vorige zomer voordeed toen we de unit in maart hadden geinstalleerd, hij dus nog splinternieuw was en ik heilig overtuigd was dat ie nooit vuil kon zijn. Kennelijk toch wel dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 12-07-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Pelox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Incl. Per 19 juli een nieuw contract, zeker dalen bij energie direct. Ik weet dus voor de komende 3 jaar mijn gasprijs.
Helaas nergens meer vaste contracten te krijgen nu.
Zit nu op 0,91€ de kuub, loopt per September af, zag prijzen van 2,50€ per kuub.

Als ik nog met ons oud verbruik zou rekenen gaat de energie rekening ruim maal 3.
Mijn vriendin had niet zo’n haast met een LLWP maar I.c.m. de zonnepanelen die over 3 maanden komen is ze al wel om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 23:36
elektriekert schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Helaas nergens meer vaste contracten te krijgen nu.
Zit nu op 0,91€ de kuub, loopt per September af, zag prijzen van 2,50€ per kuub.

Als ik nog met ons oud verbruik zou rekenen gaat de energie rekening ruim maal 3.
Mijn vriendin had niet zo’n haast met een LLWP maar I.c.m. de zonnepanelen die over 3 maanden komen is ze al wel om.
Ondanks dat wij nog wel een contract hebben kunnen afsluiten zijn ook hier de kosten toch nog x2.5 helaas.. had is vorig jaar maar 3 jaar gekozen ipv 1.. Het is wat het is.

Wellicht gaan we toch voor de airco, ook al is het niet direct een hele grote besparing. Extra koelen in de zomer is ook wel prettig. Eigenlijk puur als luxe dus, maar gelukkig hebben we die luxe hier nog.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Pelox schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Ondanks dat wij nog wel een contract hebben kunnen afsluiten zijn ook hier de kosten toch nog x2.5 helaas.. had is vorig jaar maar 3 jaar gekozen ipv 1.. Het is wat het is.

Wellicht gaan we toch voor de airco, ook al is het niet direct een hele grote besparing. Extra koelen in de zomer is ook wel prettig. Eigenlijk puur als luxe dus, maar gelukkig hebben we die luxe hier nog.
Ik kan je vertellen dat sinds dat we de spouwmuur hebben laten isoleren de warmte later op de dag al goed blijft hangen, hier hebben we een serre aan de aanbouw die we niet af kunnen sluiten met een deur.
Al die warmte trekt dus door het huis heen. Scheelt in stoken dat wel.
Misschien toch maar eens kijken naar een hordeur/ doek deur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:49:
@JiMiHeNdRiX @alfawizard @Martinusz

Is locatie B af te raden ivm warme luchtstroom als je op de bank zit? en is locatie A daarom beter?
Dat was inderdaad mijn gedachtengang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Voor A gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV0409
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
Goedemiddag,

Ik wil een aircosysteem (voornamelijk voor verwarmen, maar ook voor verkoelen) laten plaatsen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer dus ik heb geen idee welk systeem voor mijn situatie het beste is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR3jbqLmTfyY5bwcs_RkvUTYDTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P5nSohfUUdG8QcuCCQPv42OR.png?f=fotoalbum_large

Hierboven is een plattegrond van onze begane grond (50 m2/130 m3). Ik had bedacht dat de rode rechthoek de meeste handige plek is voor een wandunit. Ik heb een hoekwoning en de rechterzijde van de plattegrond is tevens ook de buitenmuur. De spouwmuur is onlangs geisoleerd, we hebben vloerisolatie en overal regulier dubbelglas (laten vervangen door HR++ staat al op het lijstje).

De eerste etage is ook 50 m2, waarvan 2 slaapkamers a ~45 m3 (en een overloop + badkamer). Beide slaapkamers grenzen aan de buitenmuur dus de wandunits kunnen aan de korte zijde van de slaapkamers worden geplaatst.

De zolder is 40 m2, met daarop een afgesloten slaapkamer van ~40 m3. De zolder heeft dakisolatie maar dat is al redelijk oud. De slaapkamer grenst ook aan de buitenmuur.

Normaliter verwarmen we de begane grond heel de dag (08:00-22:00), onze eigen slaapkamer (eerste etage) nooit en de slaapkamers van de kinderen (eerste etage + zolder) alleen als het erg koud wordt buiten. Dat is dan vaak 's avonds voordat ze naar bed gaan. Met verkoelen zal dat precies hetzelfde zijn, behalve dat we dat we dan onze slaapkamer ook verkoelen.

Ik ben uitgekomen bij een Mitsubishi Heavy SCM 80 ZS-W met 4 binnenunits (1x 5 kw en 3x 2.5 kW). Komt dat een beetje in de buurt van wat passend is of is een single split (voor de woonkamer) + multi split (voor de slaapkamers) handiger?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Omdat wij wat vaker gebruik willen maken van het comfort (en het lagere verbruik) dat het gecombineerd gebruik van onze 3 binnenunits horend bij de mhi multisplit buitenunit, is het voor ons handig een wifi-unit in de binnenunit boven te bouwen.

Weet iemand hier of dat kan? 1 van de 3 binnenunits bedienen via een app, en voor de overige 2 de afstandbediening gebruiken?

Ik las iets over een andere app dan de mhi-app, die beter zou werken? Of is dat achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent er iemand een site waar je airco's op (S)COP waarde kan rangschikken?
Ik kan nergens een goede manier vinden om makkelijk een keuze te maken.

Een website waar je kan rangschikken op SCOP met de prijs en capaciteit in kW er achter zou top zijn.

Of is er hier iemand die de beste warmtepompen op een rijtje gezet heeft en up-to-date houdt? Met wat reclame op de site moet dat makkelijk rendabel zijn lijkt mij.
Iemand die zin heeft om zoiets op te zetten? Als iemand een warmtepomp gevonden heeft die betere waardes heeft weer toevoegen door een bericht te ontvangen met link naar het product...

Scheelt een hoop zoekwerk. Als ik het zou kunnen zou ik het graag doen, maar hoop dat er al iets bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
MV0409 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:48:
Goedemiddag,

Ik wil een aircosysteem (voornamelijk voor verwarmen, maar ook voor verkoelen) laten plaatsen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer dus ik heb geen idee welk systeem voor mijn situatie het beste is.

[Afbeelding]

Hierboven is een plattegrond van onze begane grond (50 m2/130 m3). Ik had bedacht dat de rode rechthoek de meeste handige plek is voor een wandunit. Ik heb een hoekwoning en de rechterzijde van de plattegrond is tevens ook de buitenmuur. De spouwmuur is onlangs geisoleerd, we hebben vloerisolatie en overal regulier dubbelglas (laten vervangen door HR++ staat al op het lijstje).

De eerste etage is ook 50 m2, waarvan 2 slaapkamers a ~45 m3 (en een overloop + badkamer). Beide slaapkamers grenzen aan de buitenmuur dus de wandunits kunnen aan de korte zijde van de slaapkamers worden geplaatst.

De zolder is 40 m2, met daarop een afgesloten slaapkamer van ~40 m3. De zolder heeft dakisolatie maar dat is al redelijk oud. De slaapkamer grenst ook aan de buitenmuur.

Normaliter verwarmen we de begane grond heel de dag (08:00-22:00), onze eigen slaapkamer (eerste etage) nooit en de slaapkamers van de kinderen (eerste etage + zolder) alleen als het erg koud wordt buiten. Dat is dan vaak 's avonds voordat ze naar bed gaan. Met verkoelen zal dat precies hetzelfde zijn, behalve dat we dat we dan onze slaapkamer ook verkoelen.

Ik ben uitgekomen bij een Mitsubishi Heavy SCM 80 ZS-W met 4 binnenunits (1x 5 kw en 3x 2.5 kW). Komt dat een beetje in de buurt van wat passend is of is een single split (voor de woonkamer) + multi split (voor de slaapkamers) handiger?

Alvast bedankt!
Omdat je zelf aangeeft dat je de woonkamer veel en lang zal verwarmen, en de slaapkamer(s) en zolder weinig, maar wel vaak tegelijk, lijkt een singlesplit in de woonkamer en een multisplit voor de overige ruimtes een goed idee. We gebruiken zelf een mhi multisplit (6.0kW) en zijn daar erg tevreden over. Maar wanneer je in jouw situatie ruimte hebt voor een 2e buitenunit voor een singlesplit zou ik daar altijd voor kiezen.

Ik heb dus alleen ervaring met mhi.

Bij een mhi multisplit is het (wanneer verbruik van belang is voor je) goed om te kijken in de combinatietabellen voor de buitenunit. Daar vind je een indicatie van het verbruik bij de verschillende combinaties (en kW en type aangesloten binnenunit) bij koelen en verwarmen. En ja, bij veel (allemaal weet ik niet) gaat het verbruik wanneer de unit stabiel rustig draait, lager worden naarmate er meer units tegelijk aan staan.

Wanneer wij verwarmen met onze binnenunit in de woonkamer verbruikt het systeem wanneer het stabiel rustig verwarmt ongeveer 320W per uur. Wanneer wij alle drie de units aan hebben staan voor verwarmen verbruikt het systeem ongeveer 270W per uur totaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 12-07-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
MV0409 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:48:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Aangezien het gebruik heel verschillend is is het wel verstandig de beneden verdieping op een aparte split unit te zetten. De plek lijkt me prima, en 4.2 a 5 KW ook wel.
Je zou kunnen overwegen de 1e met een enkele 3.5 op een centrale plek te doen als de deuren open blijven. Maar 3 keer 2 a 2.5 is ook prima, kan wel op een 6 KW buitenunit.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-06 19:18

Ben1988

Bite my shiny, metal ass!

Ik heb een vraag hierover en ik ben super blij te lezen dat hier wat airco experts zitten :-)

Mijn woonkamer is 104m3 als ik dit met factor 30 zou vermenigvuldigen dan kom ik op 3120.
Het is een huis uit de jaren 80 alles van beton en goed geïsoleerd.
Je zou dus zeggen dat een 3,2 KW Airco zoals dit systeem voldoende moet zijn:
https://createcomfort.nl/product/srk-src-35zsx-w/
Alleen nu lees ik op pagina 1 als je je airco wil gebruiken als hoofd verwarming dat het dan niet handig is om kleinst mogelijk te gaan wat dus in mijn geval de 3,5 zal zijn. Want dit is killing voor je COP en bij -10 heb je kans dat hij niet jou gewenste temp kan bereiken.
Nu zat ik dus te denken om dit systeem aan te schaffen https://createcomfort.nl/product/srk-src-50zsx-w/
En dit is de 5KW variant. Maar kan dit wel zonder te pendelen? Dus compressor uit en aan?
Wat is hierin nou een juiste keuze?

Kan iemand mij daarin adviseren?
Mijn wens is simpel in de winter wil ik het aangenaam warm hebben 21/23 graden in de woonkamer ook bij -10 maar het liefst wel zonder te pendelen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Ben1988 voor die ene keer kun je die dag een straalkacheltje bijzetten mocht het eens -10 woeden kreeg ik als advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:16:
Ik heb een vraag hierover en ik ben super blij te lezen dat hier wat airco experts zitten :-)

Mijn woonkamer is 104m3 als ik dit met factor 30 zou vermenigvuldigen dan kom ik op 3120.
Het is een huis uit de jaren 80 alles van beton en goed geïsoleerd.
Je zou dus zeggen dat een 3,2 KW Airco zoals dit systeem voldoende moet zijn:
Alleen nu lees ik op pagina 1 als je je airco wil gebruiken als hoofd verwarming dat het dan niet handig is om kleinst mogelijk te gaan wat dus in mijn geval de 3,5 zal zijn. Want dit is killing voor je COP en bij -10 heb je kans dat hij niet jou gewenste temp kan bereiken.
Nu zat ik dus te denken om dit systeem aan te schaffen https://createcomfort.nl/product/srk-src-50zsx-w/
En dit is de 5KW variant. Maar kan dit wel zonder te pendelen? Dus compressor uit en aan?
Wat is hierin nou een juiste keuze?

Kan iemand mij daarin adviseren?
Mijn wens is simpel in de winter wil ik het aangenaam warm hebben 21/23 graden in de woonkamer ook bij -10 maar het liefst wel zonder te pendelen.

Bedankt alvast!
Neem een MHI 3,5kw. die kan verwarmen tot 5 kw. dan zit je goed.

Sowieso hebben die dingen behoorlijk veel vermogen en wordt te vaak een te grote machine geadviseerd wat eigenlijk niet nodig is.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Speedfightserv schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:20:
[...]

Neem een MHI 3,5kw. die kan verwarmen tot 5 kw. dan zit je goed.

Sowieso hebben die dingen behoorlijk veel vermogen en wordt te vaak een te grote machine geadviseerd wat eigenlijk niet nodig is.
Dank je wel dus gewoon de 3,5.
Het is dus niet zo dat de 5KW minder energie zal gebruiken omdat hij rustiger draait? Ik ben wel echt bang voor dat pendelen...
Maak de minimale leiding werk meters nog uit? ik heb namelijk begrepen dat als je leidingwerk te kort is dat de ontdooi functie dan niet goed werkt?

Vandaag een monteur over de vloer gehad die dit vertelde ik heb hier zelf niet veel kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Het is dus niet zo dat de 5KW minder energie zal gebruiken omdat hij rustiger draait? Ik ben wel echt bang voor dat pendelen...
Maak de minimale leiding werk nog uit? ik heb namelijk begrepen dat als je leidingwerk te kort is dat de ontdooi functie dan niet goed werkt?

Vandaag een monteur over de vloer gehad die dit vertelde ik heb hier zelf niet veel kaas van gegeten.
In het begin zal een 3,5 kw iets harder moeten werken dan een 5.0kw maar zodra je ruimte op temperatuur is kan hij rustig prutellen.
Pendelen krijg je juist als je een (te) grote unit neem. dan gaat hij uit/aan omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
een 3,5 kw kan terug tot 0,9 kw. een 5.0kw tot 1,3 kw. een 5 zal dus eerder gaan pendelen als hij zijn vermogen niet kwijt kan dan een 3,5kw

Minimale leiding maakt niet heel veel uit bij MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Speedfightserv schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:32:
[...]

In het begin zal een 3,5 kw iets harder moeten werken dan een 5.0kw maar zodra je ruimte op temperatuur is kan hij rustig prutellen.
Pendelen krijg je juist als je een (te) grote unit neem. dan gaat hij uit/aan omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
een 3,5 kw kan terug tot 0,9 kw. een 5.0kw tot 1,3 kw. een 5 zal dus eerder gaan pendelen als hij zijn vermogen niet kwijt kan dan een 3,5kw

Minimale leiding maakt niet heel veel uit bij MHI.
Ah super dank je wel!

Als ik bij de specs kijk van de 3,5 zie ik dit staan:
Koelvermogen (min.-max.) kW 3,5 (0,9~4,5)
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) kW 4,3 (0,8~6,8)

En bij de 5KW dit:
Koelvermogen (min.-max.) kW 5,0 (1,0~6,2)
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) kW 6,0 (0,8~8,2)

Betekend dit dat beide systemen bij verwarmen maximaal terug kunnen zakken naar 0,8 KW dus dat ze alle 2 op het zelfde moment zullen pendelen?
Of lees ik deze specs verkeerd?
Ik probeer de tech documenten goed te vergelijken om te kijken wat het pendel punt is.

Maar hoe dan ook is de 3,5 voldoende en ook nog eens zuiniger dan de 5KW? :-) Want dan is de keuze een no brainer natuurlijk 8)7
Wel heel erg bedankt voor je advies zover! weer wat geleerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Ah super dank je wel!

Als ik bij de specs kijk van de 3,5 zie ik dit staan:
Koelvermogen (min.-max.) kW 3,5 (0,9~4,5)
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) kW 4,3 (0,8~6,8)

En bij de 5KW dit:
Koelvermogen (min.-max.) kW 5,0 (1,0~6,2)
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) kW 6,0 (0,8~8,2)

Betekend dit dat beide systemen bij verwarmen maximaal terug kunnen zakken naar 0,8 KW dus dat ze alle 2 op het zelfde moment zullen pendelen?
Of lees ik deze specs verkeerd?
Ik probeer de tech documenten goed te vergelijken om te kijken wat het pendel punt is.

Maar hoe dan ook is de 3,5 voldoende en ook nog eens zuiniger dan de 5KW? :-) Want dan is de keuze een no brainer natuurlijk 8)7
Wel heel erg bedankt voor je advies zover! weer wat geleerd!!
Als dat de specs zijn van de nieuwe MHI dan klopt dat. Ik heb zelf nog een iets oudere PDF met specs op mijn laptop dus zou goed kunnen. Met de zuinigheid en opzichte van elkaar maakt het niet heel veel uit.

Waar heb je deze specificaties vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Speedfightserv schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Als dat de specs zijn van de nieuwe MHI dan klopt dat. Ik heb zelf nog een iets oudere PDF met specs op mijn laptop dus zou goed kunnen. Met de zuinigheid en opzichte van elkaar maakt het niet heel veel uit.

Waar heb je deze specificaties vandaan?
Ja dit zijn die Hyperinvert systemen

Op deze sites:
https://createcomfort.nl/product/srk-src-50zsx-w/

En dan Technische Specificaties

Ben erg benieuwd of het veel uitmaakt of ik de 3,5 zal kopen of de 5.. Kans op pendelen wil ik niet want dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het systeem en ook kwa klimaat..

[ Voor 17% gewijzigd door Ben1988 op 12-07-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:45:
[...]

Ja dit zijn die Hyperinvert systemen

Op deze sites:
https://createcomfort.nl/product/srk-src-50zsx-w/

En dan Technische Specificaties

Ben erg benieuwd of het veel uitmaakt of ik de 3,5 zal kopen of de 5.. Kans op pendelen wil ik niet want dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het systeem en ook kwa klimaat..
Dit zijn de laatste specs als het goed is :)

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

Dus klopt, beide minimaal 0,8 bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Speedfightserv schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Dit zijn de laatste specs als het goed is :)

https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf

Dus klopt, beide minimaal 0,8 bij verwarmen.
Dus de kans op pendelen is dan bij ieder systeem het zelfde? :)
Oke zal ik dan alsnog voor de 3,5 gaan of dan toch voor de 5?
Of zal dit kwa rendement en stroom verbruikt veel uitmaken?
3,5 is A+++ vanwege de hoge COP van 5,10 en de 5 is A++ want die is "maar" 4,7 COP
Ik kijk voornamelijk naar verwarmen en ik vindt het koelen een mooi gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben1988 op 12-07-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Dus de kans op pendelen is dan bij ieder systeem het zelfde? :)
Oke zal ik dan alsnog voor de 3,5 gaan of dan toch voor de 5?
Of zal dit kwa rendement en stroom verbruikt veel uitmaken?
3,5 is A+++ vanwege de hoge COP van 5,10 en de 5 is A++ want die is "maar" 4,7 COP
Ik kijk voornamelijk naar verwarmen en ik vindt het koelen een mooi gegeven.
klopt, alleen bij koelen zal de 5.0kw eerder gaan pendelen omdat de 3,5kw dan iets verder terug kan.

Persoonlijk zou ik voor de 3,5kw gaan, ook van wege de SCOP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Speedfightserv schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:57:
[...]

klopt, alleen bij koelen zal de 5.0kw eerder gaan pendelen omdat de 3,5kw dan iets verder terug kan.

Persoonlijk zou ik voor de 3,5kw gaan, ook van wege de SCOP :)
Dank je wel! je heb me echt uit de brand geholpen! ik ga de offerte aanvragen baseren op de 3,5 MHI met Hyperinvert buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
Wat vinden jullie van deze offerte?

Daikin FTXM50R wifi
Daikin FTXM35R wifi
Daikin 2MXM68N buitenunit

Samen 5.500 eur incl btw. Geen gekke dingen qua installatie of meters leidingen.

5 komt in woonruimte van circa 110m2.
3,5 1ste verdieping circa 60m2.

Verwarmen is de voornaamste inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@synx6 volgens mij betaalde mijn ouders vorige week 4,5k voor dezelfde set up alleen een 4.2 ipv van 5 binnenunit.

Ze doen wel een stukje zonder btw meen ik maar laat dat 200 verschil zijn ofzo. En dan 200 prijsverschil met de 5 ipv 4.2 zit redelijk in de buurt van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:45:
Ben erg benieuwd of het veel uitmaakt of ik de 3,5 zal kopen of de 5..
Een 5 binnen unit maakt ook meer geluid dan een 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
Wie heeft hier een goede tip om de condensafvoer van de lucht/lucht warmtepomp aan te sluiten op een bestaande regenpijp?

Een gaatje erin boren zie ik niet echt zitten. Zijn er geen mooi koppelingen voor te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Flappie Dat kan met een klemzadel https://pvcvoordeel.nl/pvc-klemzadel/

Misschien dat er een stankafsluiter tussen moet afhankelijk van de rioolbuis ligging en aansluiting op de dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
habbekrats schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:12:
@Flappie Dat kan met een klemzadel https://pvcvoordeel.nl/pvc-klemzadel/

Misschien dat er een stankafsluiter tussen moet afhankelijk van de rioolbuis ligging en aansluiting op de dakgoot.
Sorry, ik dacht dat die er alleen voor grote leidingen waren. Wist niet dat ze er ook coor 75/80 wel waren. Hier kan ik wel wat mee. En nu weet ik ook hoe ze die dingen noemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:51:
@synx6 volgens mij betaalde mijn ouders vorige week 4,5k voor dezelfde set up alleen een 4.2 ipv van 5 binnenunit.

Ze doen wel een stukje zonder btw meen ik maar laat dat 200 verschil zijn ofzo. En dan 200 prijsverschil met de 5 ipv 4.2 zit redelijk in de buurt van elkaar
@Fantastic_fox

Dat is met de huidige prijzen wel redelijk, met wat zoeken kan het misschien net iets goedkoper.

Ik heb zelf 2 single split daikin, 4.2 KW Stylish en 3.5 Perfera voor 5300 besteld, installatie in augustus.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
Flappie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:04:
Wie heeft hier een goede tip om de condensafvoer van de lucht/lucht warmtepomp aan te sluiten op een bestaande regenpijp?

Een gaatje erin boren zie ik niet echt zitten. Zijn er geen mooi koppelingen voor te krijgen?
Goede tip is " niet doen"
Gewoon laten lopen.
Als bij hevige regenval de hemelwaterpijp het niet kan verwerken komt het water via je airco naar binnen.
Helaas kan ik geen filmpje toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dan moet je er een bladvanger onder doen want anders krijg je nog veel meer problemen ook zonder aircoafvoer..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik gebruik mijn units (daikin Stulish en Classic) nu vrijwel altijd op de stand ‘indoor quiet’.
Dan blazen ze een stuk minder hard dan op de auto stand, en voorlopig krijg ik alles probleemloos op de temperaturen die ik wil. Het pendelt meestal, maar dat stoort me niet echt.

Is een unit nu minder efficient op die stand, omdat de verdamper zijn koelte minder snel kwijt raakt?
Zou dat een invloed hebben op de COP of de CEER?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
5kw mhi maakt een stuk meer lawaai als een 3.5. heb beide hangen. Zou de 3.5 pakken. De 3.5 gaat ook terug naar 180w minimaal vermogen bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:43:
Ik gebruik mijn units (daikin Stulish en Classic) nu vrijwel altijd op de stand ‘indoor quiet’.
Dan blazen ze een stuk minder hard dan op de auto stand, en voorlopig krijg ik alles probleemloos op de temperaturen die ik wil. Het pendelt meestal, maar dat stoort me niet echt.

Is een unit nu minder efficient op die stand, omdat de verdamper zijn koelte minder snel kwijt raakt?
Zou dat een invloed hebben op de COP of de CEER?
De fluisterstand kan de oorzaak zijn van pendelen, temperatuur ophoping rond de unit bij gebrek aan lucht. Permanent op deze stand in een grotere ruimte is allesbehalve efficiënt en heeft zeker invloed op de (S)EER. Doordat de koelte ronde de unit blijft hangen zal deze vaker uitschakelen om vervolgens weer hard aan de bak te moeten met een lage ventilator stand en dit proces steeds herhaalt. Als je met koelen de fan al te hard vind draaien kun je in de winter je lol op vrees ik.

Mijn unit staat nu 12 uur te draaien op auto stand (altijd met koelen en verwarmen) en hoor m amper na de opstart. Heb deze zomer nog niet 1x gependel gezien met koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yct9z71ZmhfZpPzVPxw-x1My5sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjOr65kcLwrPZBdaDmHNJuNa.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

M'n installateur kreeg schijnbaar van Daikin te horen dat m'n gekozen combo van 3,5 kW FTXM35R + 2x 1,5 kW CTXM15R op een 4,0 kW 3MXM40R buitenunit 'gek' is en dat ze een 5,2 buitenunit aanraden met 2,0 kW FTXM20R binnenunits op de 1e en 2e verdieping. Die 2 kW binnenunits zouden ook goedkoper zijn omdat ze de 1,5 weinig verkopen.

De gedachte is dus om de 2e (bovenste) en 1e verdieping te koelen (misschien 1e beetje verwarmen) en de begane grond voornamelijk verwarmen en hoogstens een beetje koelen (kou zakt toch wel, het is nu doorgaans koeler beneden dan boven). Elke verdieping is ongeveer 45 m2 (139 m2 totaal).

Het zal nooit voorkomen dat ze voluit op alle units verwarmen.
We zullen met ons goed geïsoleerde nieuwbouwhuis niet ad hoc gaan verwarmen/koelen
Het moet dus voornamelijk in staat zijn minimaal vermogen te kunnen vasthouden.

Het wordt nu op de 2e verdieping redelijk veel warmer dan op de rest maar dat komt ook/vooral omdat de uitbouw, op zuid, nog helemaal geen raambedekking heeft en wel zo'n een 3 meter breed verdiepingshoge raampartij.
De gedachte is dus ook om met een ventilator de koelte uit die kamer, want daar komt de bovenste binnenuit, naar de rest van de verdieping te blazen (noordkant heeft een gamekamer met serieuze gamePCs).

De 4 kW buitenunit kan 7 kW aangesloten hebben dus 1,5 + 2,0 + 3,5 kan, voor het geval dat er toch meer koeling nodig is op zolder, maar ik zou liever niet naar de 5,2 kW buitenunit gaan tenzij het echt beter zou zijn.

Dus, doen ze nu gewoon moeilijk omdat ze denken dat ik zo alles volle bak wil gaan verwarmen/koelen nadat ik van vakantie terugkom of maak ik echt een denkfout?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

Naast het overstroming gevaar bij verstopping wat al genoemd werd heb je ook het issue dat het geluid dat water in de regenpijp geeft versterkt wordt overgedragen aan de binnenunit. Dan hoor je ineens allemaal herrie uit je binnenunit komen bij regen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:00

Hier juist wel een goede ervaring. De condensafvoer loopt een stukje (1 meter) mee naar beneden samen met de gas/vloeistof leidingen. Vanaf daar gaat hij via een gaatje achter in de regenpijp. Binnen geen geluid, ook niet met veel regen en uiteraard ook geen water wat via de airco naar binnenkomt. Dan zou dat water 1 meter omhoog moeten lopen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Servee schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:01:
[...]

De fluisterstand kan de oorzaak zijn van pendelen, temperatuur ophoping rond de unit bij gebrek aan lucht. Permanent op deze stand in een grotere ruimte is allesbehalve efficiënt en heeft zeker invloed op de (S)EER. Doordat de koelte ronde de unit blijft hangen zal deze vaker uitschakelen om vervolgens weer hard aan de bak te moeten met een lage ventilator stand en dit proces steeds herhaalt. Als je met koelen de fan al te hard vind draaien kun je in de winter je lol op vrees ik.

Mijn unit staat nu 12 uur te draaien op auto stand (altijd met koelen en verwarmen) en hoor m amper na de opstart. Heb deze zomer nog niet 1x gependel gezien met koelen.
[Afbeelding]
In de slaapkamer gaat er op een 12 tal uren amper 0,6 kWh door. Dat betekent dus gemiddeld minder dan 50 W electrisch verbruik. Geen enkele unit gaat zo laag, dus het kan niet anders dan aan/uit.
Gisteren in de woonkamer op 3 uur tijd een verbruik van 0,2 kWh.

Dat de koude lucht rond de unit zou hangen kan ik niet bevestigen, het wordt snel een heel pak aangenamer in de hele kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:56
mijn woonkamer is 250m3, met hoge plafonds (denk woonboerderij/oude stal idee). Isolatie is ok, maar niet superhoog/middelmaat.

Ik heb nu offertes waar de meeste voor 2x5kwh gaan. En eentje denk het met 2x3.5kwh te redden.

Zelf denk ik dat ik ongeveer 250x40=10kwh in totaal nodig te hebben. Dat is dan idd 2x5 of 1x5+1x3.5, 2x 3.5 wordt dan te krap?

het gaat om MHI die dan voor de 3.5kwh -> 4.0kwh of de 5kwh-> 5.8kwh warmte generen.

Ik heb graag wat overcapaciteit maar de zwaardere units maken natuurlijk meer lawaai en verbruiken meer stroom, daarom mijn twijfel.

Is er een reden denkbaar om niet 1x5 en 1x3.5 in zelfde kamer te doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
refused81 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:08:
mijn woonkamer is 250m3, met hoge plafonds (denk woonboerderij/oude stal idee). Isolatie is ok, maar niet superhoog/middelmaat.

Ik heb nu offertes waar de meeste voor 2x5kwh gaan. En eentje denk het met 2x3.5kwh te redden.

Zelf denk ik dat ik ongeveer 250x40=10kwh in totaal nodig te hebben. Dat is dan idd 2x5 of 1x5+1x3.5, 2x 3.5 wordt dan te krap?

het gaat om MHI die dan voor de 3.5kwh -> 4.0kwh of de 5kwh-> 5.8kwh warmte generen.

Ik heb graag wat overcapaciteit maar de zwaardere units maken natuurlijk meer lawaai en verbruiken meer stroom, daarom mijn twijfel.

Gewoon 2x 3,5 maar dan wel het ZSX model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:08:

Die 250m3 is grotendeels door het hoge plafond?
Wat zijn de vloer afmetingen van de kamer zelf?
Vrijstaand? Veel zon inval?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Servee schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Die 250m3 is grotendeels door het hoge plafond?
Wat zijn de vloer afmetingen van de kamer zelf?
Vrijstaand? Veel zon inval?
plafond zit voor 80% op 3.50....
vloer afmeting zelf is ongeveer 10x8 meter.
Vrijstaande (woonboerderij)
wel aardig zon.....muur isolatie en dak....hier en daar enkele glas/voorzet raam voor de kleine boerderij raampjes.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:23:
[...]

plafond zit voor 80% op 3.50....
vloer afmeting zelf is ongeveer 10x8 meter.
Vrijstaande (woonboerderij)
wel aardig zon.....muur isolatie en dak....hier en daar enkele glas/voorzet raam voor de kleine boerderij raampjes.
In dat geval denk ik dat je het niet comfortabel gaat redden met 2x3,5. Het geluid wat dan nodig is zal dan niet veel verschillen met de 5kw.
Ik vermoed dat 1x3,5kw en 1x5kw een betere keuze is. De 5kw aan de warmste kant hangen en die 3,5 aan de andere kant.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Servee schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:31:
[...]

In dat geval denk ik dat je het niet comfortabel gaat redden met 2x3,5. Het geluid wat dan nodig is zal dan niet veel verschillen met de 5kw.
Ik vermoed dat 1x3,5kw en 1x5kw een betere keuze is. De 5kw aan de warmste kant hangen en die 3,5 aan de andere kant.
thanks....waarom zou je de 5kw aan de warme kant hangen? die kant heeft toch het minste kracht/verwarming nodig?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
refused81 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:38:
[...]

thanks....waarom zou je de 5kw aan de warme kant hangen? die kant heeft toch het minste kracht/verwarming nodig?
Ik doelde meer op zoninval en de warmte, die 5 kw zal dan rustiger draaien dan de 3,5kw op die plek. In geval van verwarmen zal vermoedelijk ook aan die kant meer raam partij aanwezig zijn met zelfde doel maar dan andersom.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
Servee schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:41:
[...]

Ik doelde meer op zoninval en de warmte, die 5 kw zal dan rustiger draaien dan de 3,5kw op die plek. In geval van verwarmen zal vermoedelijk ook aan die kant meer raam partij aanwezig zijn met zelfde doel maar dan andersom.
Got it…. Ik keek zijn alleen naar verwarmen… dat is mijn ultieme goal 👍

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
JBtL schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Midea heeft er recent een op de markt gebracht hier:

https://aircolemmer.nl/pr...hrfn7-me-r290-blue-angel/

Nog wel best prijzig, maar lijkt me zelf te installeren
Dat lijkt mij met alle airco's. Maar hoe is de wet en regelgeving. Met het R32 middel is het duidelijk dat het door stek monteur gedaan moet worden.
Hoe zit dit met R290 (propaan)? Kan er weinig over vinden nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
R290 is geen F-gas, dus voor de installatie van deze airco is een F-gassen diploma niet verplicht. Dat wil dus zeggen dat in principe iedereen deze mag installeren. (wel opletten in afgesloten ruimtes, propaan is natuurlijk wel makkelijk ontvlambaar..).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
HugoStiglitz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Dat lijkt mij met alle airco's. Maar hoe is de wet en regelgeving. Met het R32 middel is het duidelijk dat het door stek monteur gedaan moet worden.
Hoe zit dit met R290 (propaan)? Kan er weinig over vinden nog...
https://www.climalutions....lected_section=discussion geen idee wat dat merk voorstelt maar dit is wel budget materiaal denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogert78
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Ben1988 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Maak de minimale leiding werk meters nog uit? ik heb namelijk begrepen dat als je leidingwerk te kort is dat de ontdooi functie dan niet goed werkt?

Maak je over dat zgn pendelen niet te veel zorgen. Ik kom regelmatig units tegen in bv serverruimtes die al meer dan 10 jaar lang 24/7/365 staan te pendelen (om de paar minuten aan en uit, echt pendelen is iets anders) en die het nog steeds doen. Veel moderne systemen hebben ook een softstart op hun compressoren/inverterprint oftewel kalm aan optoeren na opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@rogert78 Staan de airco’s in datacenters nog steeds zo koud? (18°?). Meen dat er tijd terug discussie over was om het naar 22° ofzo te verhogen aangezien dit enorm veel stroom zou schelen.

Edit: 2012 was die discussie al: nieuws: Europa wil hogere temperaturen in datacenters

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:42
ThinkPad schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:51:
@rogert78 Staan de airco’s in datacenters nog steeds zo koud? (18°?). Meen dat er tijd terug discussie over was om het naar 22° ofzo te verhogen aangezien dit enorm veel stroom zou schelen.

Edit: 2012 was die discussie al: nieuws: Europa wil hogere temperaturen in datacenters
Een beetje datacenter heeft zijn airco’s ingesteld op een uitblaas temperatuur van tussen de 24° - 27°

De server ruimtes waar @rogert78 het over heeft hebben maken nog gebruik van split-units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
rwijnhov schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:00:
5kw mhi maakt een stuk meer lawaai als een 3.5. heb beide hangen. Zou de 3.5 pakken. De 3.5 gaat ook terug naar 180w minimaal vermogen bij verwarmen.
Over welke 5kW MHI heb je het dan? Hier komt binnenkort iemand langs om te kijken voor installatie van een Mitsubishi SRK 50 ZSX-W / SRC 50 ZSX-W (Binnenunit/buitenunit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Vraagje; is het een probleem dat mijn Daikin buitenunit enigszins vol in de zon staat? Tuin op het zuiden, en nu staat de zon er vol op.

De Onecta App gaf net binnen: 27 aan en buiten: 37.

Resulteert dit in meer energieverbruik bijv.? Alleen kijkend naar de (verkeerde) buitentemperatuur , niet toch?

De App kijkt toch naar de binnentemperatuur?

(Ik vind de temperaturen welke de App aangeeft vrij hoog.. meer mensen daar ‘last” van?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Stokertje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Over welke 5kW MHI heb je het dan? Hier komt binnenkort iemand langs om te kijken voor installatie van een Mitsubishi SRK 50 ZSX-W / SRC 50 ZSX-W (Binnenunit/buitenunit)
Die ZSX serie is echt wel mooi. Wel een stuk duurder dan de ZS serie maar ja je krijg er een Italiaans design ervoor en een hoge SEER en SCOP

Het geluid staat dit voor 5KW:
Binnen-unit
Minimale geluidsdrukniveau koelen / verwarmen binnenunit dB(A)
22 / 23

Maximale geluidsdrukniveau koelen / verwarmen binnenunit dB(A)
44 / 47

En voor de 3,5 is het :
19 / 19

43 / 42

Dus het scheelt iets maar ik denk dat het zal meevallen met deze ZSX Series. de ZS Serie (Oud) geeft dit op

5KW ZS:
22 / 24

46 / 46

Is dus iets meer.
Maar dit is op papier en ik heb deze niet hangen. Ik heb net akkoord gegeven op een offerte van een 3,5KW ZSX Serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Nu online

ricardo246

Life's what you make it!

Babel10 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:03:
Vraagje; is het een probleem dat mijn Daikin buitenunit enigszins vol in de zon staat? Tuin op het zuiden, en nu staat de zon er vol op.

Resulteert dit in meer energieverbruik bijv.? Alleen kijkend naar de (verkeerde) buitentemperatuur , niet toch?

(Ik vind de temperaturen welke de App aangeeft vrij hoog.. meer mensen daar ‘last” van?)
Mijn google skills vertellen me dat de buitenunit het beste in de schaduw kan staan, dat zou minder energie kosten. Volgens mij is dat het enige nadeel van in de zon plaatsen. In het buitenland, zonnige landen, zie ik ze ook vaker op zonnige plekken staan (bij gebrek aan een beter alternatief).

De app / binnenunit stuurt op binnen temperatuur. Aangezien deze unit hoog geplaatst is zal die daar altijd iets hoger meten. (bij mij ook 1 a 2 graden hoger (Daikin) bij alle 4 de binnen units). Zet je hem aan dan zakt de temp naar de waarde vd kamer (zal wel met de lucht flow te maken hebben). Stuur ik de units aan op 22.0 graden dan meet ik met een simpele thermometer in het midden vd kamer op zit hoogte 21.8 tot 22.4 graden. Ik heb de buiten unit verders niet geknepen, of een offset gebruikt. Fan op auto, Sensor aan (de binnen unit blaast dan langs je heen.)

[ Voor 6% gewijzigd door ricardo246 op 14-07-2022 15:23 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Babel10 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:03:

Hoger energieverbruik inderdaad, ik heb hier in de middag hetzelfde. Als de zon er direct opstaat wordt deze natuurlijk warmer dan de omgeving dus die hoge waardes kloppen wel.

Het gaat bij mij vrijwel gelijk op met de buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiJNvnT_RA1MkNIY7d-JJoTs2OE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbN2gvRQKlvXMMkdUWCUrKgq.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 14-07-2022 15:23 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Ben1988 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Die ZSX serie is echt wel mooi. Wel een stuk duurder dan de ZS serie maar ja je krijg er een Italiaans design ervoor en een hoge SEER en SCOP

Binnen-unit
22 / 23

44 / 47

En voor de 3,5 is het :
19 / 19

43 / 42

Dus het scheelt iets maar ik denk dat het zal meevallen met deze ZSX Series. de ZS Serie (Oud) geeft dit op

5KW ZS:
22 / 24

46 / 46

Is dus iets meer.
Maar dit is op papier en ik heb deze niet hangen. Ik heb net akkoord gegeven op een offerte van een 3,5KW ZSX Serie
nadeel is de (aardige) meerprijs van de ZSX serie én (als tegenzit) een veel langere levertijd. Daarnaast kan je afvragen of de (aardige) meerprijs het waard is / terugverdien tijd..

Onze buitenunit hangt niemand van de omgeving in de weg (hoekhuis), dus daar zullen we qua geluid nooit klachten krijgen.

Resume: Dus de ZS 3.5kW was voor ons voldoende

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:51
Team-RiNo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Hoger energieverbruik inderdaad, ik heb hier in de middag hetzelfde. Als de zon er direct opstaat wordt deze natuurlijk warmer dan de omgeving dus die hoge waardes kloppen wel.

Het gaat bij mij vrijwel gelijk op met de buitentemperatuur.

[Afbeelding]
Maar is dit niet juist wat je wilt?
In de zomer heb je genoeg kWh om meerverbruik af te dekken.
In de winter heb je nagenoeg niets, dus als de unit dan meer "warmte" kan pakken omdat deze in de zon staat..

Of zie ik dat niet goed?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Hansieo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Maar is dit niet juist wat je wilt?
In de zomer heb je genoeg kWh om meerverbruik af te dekken.
In de winter heb je nagenoeg niets, dus als de unit dan meer "warmte" kan pakken omdat deze in de zon staat..

Of zie ik dat niet goed?
Als je de unit ook voor het verwarmen gebruikt kan deze beter zoveel mogelijk in de zon staan inderdaad. Alle adviezen die je op internet kan vinden zijn er over het algemeen op gebaseerd dat een airco enkel voor koelen gebruikt wordt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Termy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:49:
M'n installateur kreeg schijnbaar van Daikin te horen dat m'n gekozen combo van 3,5 kW FTXM35R + 2x 1,5 kW CTXM15R op een 4,0 kW 3MXM40R buitenunit 'gek' is en dat ze een 5,2 buitenunit aanraden met 2,0 kW FTXM20R binnenunits op de 1e en 2e verdieping. Die 2 kW binnenunits zouden ook goedkoper zijn omdat ze de 1,5 weinig verkopen.

De gedachte is dus om de 2e (bovenste) en 1e verdieping te koelen (misschien 1e beetje verwarmen) en de begane grond voornamelijk verwarmen en hoogstens een beetje koelen (kou zakt toch wel, het is nu doorgaans koeler beneden dan boven). Elke verdieping is ongeveer 45 m2 (139 m2 totaal).

Het zal nooit voorkomen dat ze voluit op alle units verwarmen.
We zullen met ons goed geïsoleerde nieuwbouwhuis niet ad hoc gaan verwarmen/koelen
Het moet dus voornamelijk in staat zijn minimaal vermogen te kunnen vasthouden.

Het wordt nu op de 2e verdieping redelijk veel warmer dan op de rest maar dat komt ook/vooral omdat de uitbouw, op zuid, nog helemaal geen raambedekking heeft en wel zo'n een 3 meter breed verdiepingshoge raampartij.
De gedachte is dus ook om met een ventilator de koelte uit die kamer, want daar komt de bovenste binnenuit, naar de rest van de verdieping te blazen (noordkant heeft een gamekamer met serieuze gamePCs).

De 4 kW buitenunit kan 7 kW aangesloten hebben dus 1,5 + 2,0 + 3,5 kan, voor het geval dat er toch meer koeling nodig is op zolder, maar ik zou liever niet naar de 5,2 kW buitenunit gaan tenzij het echt beter zou zijn.

Dus, doen ze nu gewoon moeilijk omdat ze denken dat ik zo alles volle bak wil gaan verwarmen/koelen nadat ik van vakantie terugkom of maak ik echt een denkfout?
Geen commentaar dus zij zijn gek en ik (en jullie, want dit was jullie advies :p) niet?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

R-B schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:25:
[...]

nadeel is de (aardige) meerprijs van de ZSX serie én (als tegenzit) een veel langere levertijd. Daarnaast kan je afvragen of de (aardige) meerprijs het waard is / terugverdien tijd..

Onze buitenunit hangt niemand van de omgeving in de weg (hoekhuis), dus daar zullen we qua geluid nooit klachten krijgen.

Resume: Dus de ZS 3.5kW was voor ons voldoende
Wij vonden de binnenunit (titanium) van de ZSX in bedrijf minder mooi dan de ZS, je kijkt naar een uitgeklapt apparaat waarbij de lamellen voor sommige onderdelen wit plastic zijn, ivm de WAF voor de ZS gegaan

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52
Zijn de offertes bij jullie ook zo hoog? Voor een single split daikin perfera van 3,5kw met betonboring op begane grond komen er bedragen voorbij van 3-4k inc btw in midden NL. In 2022 is alles duurder geworden I guess?

[ Voor 16% gewijzigd door banaliteit op 15-07-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

banaliteit schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:22:
Zijn de offertes bij jullie ook zo hoog? Voor een single split daikin van 3,5kw met betonboring op begane grond komen er bedragen voorbij van 3-4k inc btw. In 2022 is alles duurder geworden I guess?
Dit ligt helemaal aan welk systeem van Daikin want je kan ook de "instapper" nemen namelijk de perfera wat trouwens een prima systeem is maar als je een andere binnen unit wilt dan gaat de teller al snel lopen bij daikin. Dan is het nog hoe moeilijk is de installatie is het appeltje eitje of is het tobben? En dan inderdaad inflatie en hoog seizoen plus verwarmen is nu een ding.. dat allemaal bij elkaar kan het zijn dat je zulke offerte,s krijgt. Hier zijn we 2,7K kwijt (zonder betonboring)voor 3,5KW van zsx series van MHI. Maar wij wilde ook een mooi strak design.. had zeker 800 goedkoper gekunt als we voor de "gewone" ZS series waren gegaan. En vergeet niet betonboring is ook prijzig

[ Voor 3% gewijzigd door Ben1988 op 15-07-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ben1988 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Dit ligt helemaal aan welk systeem van Daikin want je kan ook de "instapper" nemen namelijk de perfera wat trouwens een prima systeem is maar als je een andere binnen unit wilt dan gaat de teller al snel lopen bij daikin. Dan is het nog hoe moeilijk is de installatie is het appeltje eitje of is het tobben? En dan inderdaad inflatie en hoog seizoen plus verwarmen is nu een ding.. dat allemaal bij elkaar kan het zijn dat je zulke offerte,s krijgt. Hier zijn we 2,7K kwijt voor 3,5KW van zsx series van MHI. Maar wij wilde ook een mooi strak design.. had zeker 800 goedkoper gekunt als we voor de "gewone" ZS series waren gegaan. En vergeet niet beton boring is ook prijzig
De Perfera is geen instapper maar het premium model zonder design looks. De siësta en de Comfora zijn de instap modellen.
Mijn Perfera heb ik laten installeren (in februari) voor €2400,- incl 8 meter leiding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Servee schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:49:
[...]

De Perfera is geen instapper maar het premium model zonder design looks. De siësta en de Comfora zijn de instap modellen.
Mijn Perfera heb ik laten installeren (in februari) voor €2400,- incl 8 meter leiding.
Wij hadden een offerte liggen van 2500 afgelopen week voor dat systeem met 3 meter leiding. Dus ik moet zeggen vind ik dan nog mee vallen. Ja ik bedoel als je voor de Perfera gaat dan is de binnen unit de instapper(design) en die kan je zo lux maken als je zelf wilt. En dan wordt het een duur geintje. Ik denk als je er een betonboring bij zou hebben zoals wordt omschreven dat 3K op dit moment gewoon marktconform is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ben1988 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Binnen-unit
22 / 23

44 / 47

En voor de 3,5 is het :
19 / 19

43 / 42

5KW ZS:
22 / 24

46 / 46

Is dus iets meer.
Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting, het verschil zal on de praktijk ook wel meevallen denk ik. Ik zal de ZS en ZSX nog eens verder vergelijken, maar had in eerste instantie de keus laten vallen op ZSX vanwege de hogere scop. Zal bij de offerte ook wel een prijs vragen voor de ZS versie en kijken wat het prijsverschil wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Stokertje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting, het verschil zal on de praktijk ook wel meevallen denk ik. Ik zal de ZS en ZSX nog eens verder vergelijken, maar had in eerste instantie de keus laten vallen op ZSX vanwege de hogere scop. Zal bij de offerte ook wel een prijs vragen voor de ZS versie en kijken wat het prijsverschil wordt.
Ook om te overwegen, de binnen unit van de ZSX serie is ook nog eens enkele centimeters groter.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Stokertje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Ik snap inderdaad ook niet dat bij de ZSX de armen om de klep open te zetten wit zijn... Heb nog niet geprobeert ze zwart te spuiten, dat zou misschien wel een oplossing zijn.

Of het kostentechnisch haalbaar is: Dan moet je ook naar je gasverbruik kijken. Bij ons zou dat (de scop's aanhoudend, 4,7 vs 5,1 bij de 3,5kWh. Bij kleinere modellen 5,2 vs 4,7/4,6) ongeveer 150 kWh op jaarbasis schelen. 22,50 met onze (belachelijk lage) electraprijs op jaarbasis. maar over 10 jaar is dat dus 225 euro. En ik verwacht dat velen een hogere energieprijs hebben in de toekomst (of nu al).

Dus zou dat ook meenemen in je beslissing. Zeker met een relatief hoog gasverbruik (nu) en een hogere energieprijs kan het best lonen om de ZSX te nemen.
Pagina: 1 ... 173 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic