Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.775 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
mistercage schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:39:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het infrezen van de leidingen in een betonnen binnenmuur.
Is dit iets dat probleemloos kan worden gedaan of is de ervaring om toch maar zo'n foeilelijke goot eromheen te plaatsen…?
De lengte van de in te frezen muur bedraagt zo'n 7,5 meter tot aan de buitengevel.
Zijn er geen problemen te verwachten mbt condens en daarmee doorslag in de muur ?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hieromtrent.
Wil je de koelleidingen over een lengte van 7.5m horizontaal in de beton frezen? Dan zou ik eerst maar eens een constructeur bellen. Want je moet voor die leidingen zeker 4cm diep, dan zit je nagenoeg zeker ook de wapening door slijpen.
Zoiets horizontaal inslijpen (niet frezen!) kan natuurlijk helemaal niet omdat dit veel te veel ten koste gaat van de sterkte van je muur.
Condens is "the least of your problems".

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:43
En m.i.zijn de betonnen tussen muren dunner dan de gevelmuren. Omdat het er twee zijn met een spou.
(Dat was iig bij mijn vorige woning uit 84) En als je dan al 4 cm minimaal weg slijpt, houd je weinig dikte over. Met waarschijnlijk geluidsoverdracht van en naar de buren. Gevoelsmatig zou ik daar zelf (leek) niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
Een vraag waarvan ik hoop dat ik deze hier mag stellen:

De gegevens:

Wij hebben vorig jaar aan de achterzijde uitgebouwd.
Zie de tekening.
Blauw is deel onder platdak.
Totale woonkamer/keuken is nu 71m2.
Onze woning is uit 1997 maar zeer goed geïsoleerd (oa HR++ glas). Ook de aanbouw is zeer goed geïsoleerd.

Omdat we voorzagen dat het best wel eens warm kon worden wilden we een airco laten plaatsen.
We hadden al extra radiatoren laten hangen tijdens de verbouwing.
Op dat moment schoten de gasprijzen omhoog. Dit besproken met de aircoleverancier en uiteindelijk is het dit geworden:

Daikin FTXA35A2V1BW / RXA35A3V1B

Deze airco is het rode streepje op de tekening (hij kon ook nergens anders!).
Buitenunit staat op het platdak; leiding schat ik ca 7 meter buiten.

Ik heb eea opgezocht aan specificaties voor deze combinatie.
Het zegt me erg weinig; ben door omstandigheden nu pas echt toe aan me verdiepen in dit onderwerp.

COP 4.04
EER 4.37
SCOP/A 5.15
Pdh Heating capacity at -10° 2.36 kW

https://www.daikin.eu/en_...txa-aw---rxa-a.table.html

=================
We hebben vorige maand 19 zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte opbrengst van 6500 kwH.
Ons reguliere gasverbruik is ca 1400m3.
Ons reguliere stroomverbruik was 4500 kwH.

Naar wat ik heb kunnen berekenen (poging) zouden we ongeveer 950m3 moeten kunnen vervangen door de airco.
overschot stroom (opbrengst panelen - regulier verbruik) = 2000 kwH
x 4 (? rendement airco) = 8000 kwH
delen door 8 = 1000 m3 te vervangen door stroom.

Mijn vragen:

- klopt deze berekening voor onze situatie (ongeveer)?

- ik lees vanalles over pendelen maar begrijp er lang niet alles van. Hoe kunnen wij onze airco nu het beste instellen als het kouder gaat worden? (koelen gaat heel goed). Hoe doe je dit zo zuinig mogelijk zonder veel in te leveren qua comfort?

Ik vermeld er even bij dat we 4/5 van de tijd in het keukendeel zitten/staan :-)

Ik heb al een Excel in elkaar geknutseld om eea bij te gaan houden maar zit vooral met vragen over hoe die airco nu voor de frisse en koude maanden in te stellen. Wanneer wel/niet verwarmen met de CV etc.

CV wordt behalve voor verwarmen alleen gebruikt voor de badkamer.

Mijn dank is enorm!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iBYMZmlDDlnHldBgxwicVHwee8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfQ5xy9Lpo31sVt9xUz4DTwU.jpg?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door Lowlands op 07-07-2022 18:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Op zich klopt de berekening wel, maar ik snap hem niet zo goed. Stroom is in ieder geval goedkoper dan gas op dit moment, dus ik zou zo veel mogelijk met de airco verwarmen.

Voor deze ruimte lijkt me de 3,5 wat aan de krappe kant, zeker op die plek. Maar met je isolatie zou het wel moeten kunnen.
Maar als het verder naar links niet zo warm hoeft te zijn dan is het prima natuurlijk, ik verwacht niet dat je last van pendelen gaat krijgen.

Als het zo goed geïsoleerd is kom je misschien al een heel eind met continue laten draaien, met een kleine nachtverlaging. Dan zou je ook niet zo heel ver boven die 2000 kWh uitkomen denk ik.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:08
Team-RiNo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Isolatie heeft weinig met COP te maken, de mate van isolatie speelt alleen een rol in het vermogen wat je nodig hebt om de ruimte op temperatuur te krijgen/houden.
In de Nederlandse wintermaanden haal je overigens makkelijk een COP van 4, deze unit heeft bij 2c een COP van 4,65, de gemiddelde temperatuur ligt daar echt niet onder in de Nederlandse winters.

https://www.eurovent-cert...%5B0%5D=ZS#access-results
Dat kan wel zijn maar de vrager wil weten hoeveel elektra het verbruik zal zijn in vergelijking met gas, Nu is verwarmen met radiatoren iets heel anders dan met warmtepomp airco's. De geforceerde luchtstroom heeft wel degelijk invloed om de manier van verwarmen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
habbekrats schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Dat kan wel zijn maar de vrager wil weten hoeveel elektra het verbruik zal zijn in vergelijking met gas, Nu is verwarmen met radiatoren iets heel anders dan met warmtepomp airco's. De geforceerde luchtstroom heeft wel degelijk invloed om de manier van verwarmen.
Ik besef me heel goed dat het voor een groot deel koffiedik kijken is, maar ik heb een klein beetje houvast nodig om een goede keuze te maken voor mijn energieleverancier.
Als het 500 of 1000 kWh meer is dan overleef ik het gelukkig ook nog wel :)

Ik ga gewoon uit van 3500, dan heb ik nog wat speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:40
Servee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Die spoelen op de kleppen zijn vaker een probleem, is overigens niet alleen bij airco’s maar bij jou staat alles pas net. Vraag me serieus af of je wel een spiksplinternieuwe buitenunit hebt gekregen. Hier iets soortgelijks maar die unit staat al twee jaar.
Zou dit kunnen komen door de vorige lekkage/druk verval/water in systeem oid?

Klachten zijn zelfde als de door jou gelinkte post. Geen kou of warmte, of slechts minimaal, maar niet zoals de eerste week dat het systeem draaide.
Snap niet hoe zoiets anders zo snel kapot kan zijn... En de buitenunit kwam uit een doos en met alles nieuw als boekjes enz.
Servee schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Zou het kunnen dat er iets vocht in het systeem heeft gezeten? Je expansie ventiel(en) van je binnenunit kan hierdoor bevroren raken.
Indien het expansieventiel bevriest kan er vocht in het aircosysteem aanwezig zijn. Het systeem moet worden leegghaald en dient vervolgens tenminste 30 minuten gevacumeerd te worden om het vocht te verwijderen. Wanneer daarna het systeem opnieuw gevuld wordt kan het probleem opgelost zijn.
Zie bovenstaande? Weet jij dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
Slonzo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Lijkt me een beetje lui/slordig, maar dat betekent natuurlijk niet meteen dat de installatie niet deugdelijk uitgevoerd werd. Het ene sluit het andere niet uit.
ja klopt maar ook snel en goedkoper denk ik en ze hebben het heel erg druk.

was er naast een max lengte ook nog een minimale lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ja, maar als alternatief kan men ook wat koelmiddel uit het systeem verwijderen.

Je loopt wel wat risico op wat trillingen binnen heb ik begrepen bij extreem korte leidingen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
maar ja wat is kort of te kort. 4 meter leiding is minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Maxwp schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:34:
maar ja wat is kort of te kort. 4 meter leiding is minimum?
Meeste wat ok lees kn installatie handleidingen is 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 10:34
Ik heb 2 identieke units.
Minimum leidinglengte aanbevolen uit trainings materiaal 1,5m.

Een unit heeft zo'n 2 meter leidinglengte, de andere 30-40cm (!!).

De buiten unit met de korte leidinglengte maakt meer geluid en geeft meer resonantie. Dat is wel een ding. [Edit: er is geen koelvloeistof uitgehaald, dat had wel gemogen]

[ Voor 10% gewijzigd door smerz op 08-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
EPICOSAURUS schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Ik wens degene die daar nog een wifi-module in wil maken veel succes. Of nog vervelender, vervanging van onderdelen waarvoor je bij het moederbord moet zijn. Mensen die dit zo maken snap ik echt niet, vergeten totaal dat er ooit een dag komt dat er een service monteur bij moet komen.
Geen probleem voor wifi module lijkt me hoor, misschien niet de meest comfortabele werkhouding voor een rechtshandige, maar zolang de kap niet tegen de muur schraapt geen probleem, schroefjes zitten allemaal voorop en klikkers voornamelijk bovenop. Zolang je je vinger nog tussen de zijkant kan drukken geen probleem.
Zou ik het zelf zo doen? Waarschijnlijk niet, maar voor schoonmaken/wifi module niet echt een probleem, hooguit als je echt dingen moet gaan vervangen, maar hoe vaak komt dat nou voor.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Soullancer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Klachten zijn zelfde als de door jou gelinkte post. Geen kou of warmte, of slechts minimaal, maar niet zoals de eerste week dat het systeem draaide.
Snap niet hoe zoiets anders zo snel kapot kan zijn... En de buitenunit kwam uit een doos en met alles nieuw als boekjes enz.

[...]

Zou theoretisch met elkaar te maken kunnen hebben, in geval van gelinkte post zal vocht (condens ivm buiten) onder de spoelen van de kleppen denk ik de oorzaak geweest zijn, dan krijg je kalkvorming in de spoel waardoor de spoelen te weinig kracht en contact hebben waardoor de spoelen uiteindelijk kapot gaan. In jouw geval kan er vocht in de leidingen hebben gezeten wat is bevroren waardoor de spoelen ook flink op hun donder krijgen. Zou lekker de installateur het zsm op laten lossen en iig alle kleppen vv, goed vacumeren als je zeker weet dat het een nieuwe unit was dan is dat waarschijnlijk niet goed gedaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
smerz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:58:
Ik heb 2 identieke units.
Minimum leidinglengte aanbevolen uit trainings materiaal 1,5m.

Een unit heeft zo'n 2 meter leidinglengte, de andere 30-40cm (!!).

De buiten unit met de korte leidinglengte maakt meer geluid en geeft meer resonantie. Dat is wel een ding. [Edit: er is geen koelvloeistof uitgehaald, dat had wel gemogen]
wacht welke unit heeft er al 2 meter aan zitten? niet de buiten unit want die leidingen sluit je direct op de unit aan en de binnen unit heeft er toch alleen ~20cm onder hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Servee schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Zou theoretisch met elkaar te maken kunnen hebben, in geval van gelinkte post zal vocht (condens ivm buiten) onder de spoelen van de kleppen denk ik de oorzaak geweest zijn, dan krijg je kalkvorming in de spoel waardoor de spoelen te weinig kracht en contact hebben waardoor de spoelen uiteindelijk kapot gaan. In jouw geval kan er vocht in de leidingen hebben gezeten wat is bevroren waardoor de spoelen ook flink op hun donder krijgen. Zou lekker de installateur het zsm op laten lossen en iig alle kleppen vv, goed vacumeren als je zeker weet dat het een nieuwe unit was dan is dat waarschijnlijk niet goed gedaan.
Installateur escaleert het naar daikin is geen storingsmonteur oid geeft ie aan.
Wacht al twee weken op antwoord van daikin voor een afspraak.

Ben er beetje beu van dat ik al wel zover ben gekomen wat er aan de hand is (in elk geval minimaal, God weet wat er nog meer is), maar dat je wortel zit te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Installateur escaleert het naar daikin is geen storingsmonteur oid geeft ie aan.
Wacht al twee weken op antwoord van daikin voor een afspraak.

Ben er beetje beu van dat ik al wel zover ben gekomen wat er aan de hand is (in elk geval minimaal, God weet wat er nog meer is), maar dat je wortel zit te schieten.
Wat een prutser, wel spul verkopen en half aansluiten maar niet kunnen repareren….kun je zelf niet bellen met Daikin wanneer dit opgelost gaat worden? Ik zou via/iom Daikin overstappen naar een andere installateur als ik jou was met behoud van je garantie. En wellicht even de algemene voorwaarden doorspitten van je huidige installateur daar zal deze procedure vast beschreven staan en wie weet kun je daar wat mee ivm nalatigheid en wellicht ondeugdelijke installatie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik zou heel graag jullie advies willen in de keuze tussen een enkele Ururu Sarara (5kW) of 2 Stylish (ieder van 3.5kW), met name ook om mee te verwarmen. Onze kamer is een L-vormige kamer van ca. 55 m2. Het liefst zou ik gaan voor een Ururu Sarara omdat deze toch het meest efficient is met name voor verwarmen. Echter, de enig mogelijke locatie is er een die (denk ik) niet makkelijk de hele ruimte egaal zal verwarmen. Zie links op het plaatje... de warmte gaat denk ik niet snel de hoek om om ook daar de ruimte egaal te verwarmen. Of heb ik het mis? Met 2 Stylish lijkt dat meer in balans omdat dan beide uithoeken in de ruimte een binnenunit krijgen (rechter plaatje). Hoeveel zou het schelen in de winter, het verschil in beide situaties? Ik zie dat als we dik onder nul gaan dat de beide Stylish wel meer vermogen kunnen blijven leveren (natuurlijk, tegen relatief meer input elektrisch vermogen) maar houd de Ururu Sarara het dan uberhaupt nog wel warm? Bijv. bij -10C buiten en 20C binnen zie ik dat de Ururu Sarara nog 'maar' 3.42 kW warmte levert (tegen 0.98 elek vermogen (= COP van 3.49).
De beide 3.5 kW Stylish (op een 3MXM68) leveren dan samen nog max 7.40 kW tegen 2.59 elek vermogen (= COP van 2.86). Vraag hier is dus ook dat het wel leuk is zo'n hoge COP maar als je het daar vervolgens niet meer mee warm krijgt heb je er ook niets aan. Ideeen? Feedback? Praat ik onzin of klopt mijn verhaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3g6wvl2uaLlItTJJcrV-UdIYvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bQzZOFL2jcsQbsXociVJ3yE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Servee schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:36:
[...]

Wat een prutser, wel spul verkopen en half aansluiten maar niet kunnen repareren….kun je zelf niet bellen met Daikin wanneer dit opgelost gaat worden? Ik zou via/iom Daikin overstappen naar een andere installateur als ik jou was met behoud van je garantie. En wellicht even de algemene voorwaarden doorspitten van je huidige installateur daar zal deze procedure vast beschreven staan en wie weet kun je daar wat mee ivm nalatigheid en wellicht ondeugdelijke installatie.
Ik vraag me af of dit überhaupt kan via daikin en of hun daar tussen willen gaan zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:27
klompje65 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:22:
Ik zou heel graag jullie advies willen in de keuze tussen een enkele Ururu Sarara (5kW) of 2 Stylish (ieder van 3.5kW), met name ook om mee te verwarmen. Onze kamer is een L-vormige kamer van ca. 55 m2. Het liefst zou ik gaan voor een Ururu Sarara omdat deze toch het meest efficient is met name voor verwarmen. Echter, de enig mogelijke locatie is er een die (denk ik) niet makkelijk de hele ruimte egaal zal verwarmen. Zie links op het plaatje... de warmte gaat denk ik niet snel de hoek om om ook daar de ruimte egaal te verwarmen. Of heb ik het mis? Met 2 Stylish lijkt dat meer in balans omdat dan beide uithoeken in de ruimte een binnenunit krijgen (rechter plaatje). Hoeveel zou het schelen in de winter, het verschil in beide situaties? Ik zie dat als we dik onder nul gaan dat de beide Stylish wel meer vermogen kunnen blijven leveren (natuurlijk, tegen relatief meer input elektrisch vermogen) maar houd de Ururu Sarara het dan uberhaupt nog wel warm? Bijv. bij -10C buiten en 20C binnen zie ik dat de Ururu Sarara nog 'maar' 3.42 kW warmte levert (tegen 0.98 elek vermogen (= COP van 3.49).
De beide 3.5 kW Stylish (op een 3MXM68) leveren dan samen nog max 7.40 kW tegen 2.59 elek vermogen (= COP van 2.86). Vraag hier is dus ook dat het wel leuk is zo'n hoge COP maar als je het daar vervolgens niet meer mee warm krijgt heb je er ook niets aan. Ideeen? Feedback? Praat ik onzin of klopt mijn verhaal?
[Afbeelding]
Hoeveel gas gebruik je op de koudste dag? 3.5 kW x 24 uur = 84 kWh, of bijna 10 m3 gas aan warmte.

En in Nederland wordt het nooit -10 gemiddeld over de hele dag, overdag heb je dus ruim meer vermogen beschikbaar. Mijn high score is 10 kWh elektrisch verstookt op een dag, voor 100 m2 over 2 verdiepingen, vergelijkbaar met 5 m3 gas vroeger toen de CV het moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:42
supergoedbedoeld, maar geen aanbod op het forum aub

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-07-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Ik vraag me af of dit überhaupt kan via daikin en of hun daar tussen willen gaan zitten...
Hier de algemene leveringsvoorwaarden van Daikin (installateur). Wellicht kun je daar eea uithalen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
w00key schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Hoeveel gas gebruik je op de koudste dag? 3.5 kW x 24 uur = 84 kWh, of bijna 10 m3 gas aan warmte.

En in Nederland wordt het nooit -10 gemiddeld over de hele dag, overdag heb je dus ruim meer vermogen beschikbaar. Mijn high score is 10 kWh elektrisch verstookt op een dag, voor 100 m2 over 2 verdiepingen, vergelijkbaar met 5 m3 gas vroeger toen de CV het moest doen.
Tja, ik snap je. Dat van het gas is overigens lastig te zeggen. Ik zie 16 m3 op 23 dec, maar daar zit ook gashaard, koken en sanitair bij. Het zal wel ergens rond de 10 m3 liggen. Mijn belangrijkste vraag is dan nog of de warmte zich wel goed verdeeld en ook om een hoek heen gaat. Want anders blijft het in de ene hoek koud of je zit in de woonkamer steeds in de hitte om het in een uithoek op termp te krijgen. Enig idee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Zo, vandaag is de installateur langs geweest.
Heb de hele dag geholpen.

Enige minpuntje is dat de buitenunit zwaar gedeukt uit de verpakking kwam. Word a.s. donderdag een nieuwe geleverd.

Erg tevreden , is een MHI SRK 35 ZSX-WT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyNTwSxmeGIihDQMygduREe208c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlO7hONpKkIPtuyilBDT1YxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSAu_7K1euCSptT-sdyYYTATYgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z988FZctnAYjG7fJz5E2j5Qz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 23:36
Wij willen mogelijk een airco gaan aanschaffen om extra te verwarmen. We hebben al een hybride warmtepomp met cv. Verbruik in de winter is op dit moment ongeveer 4 m3 gas per dag. Per jaar 700 a 800m3 incl warmwater verbruik.

Het zou gaan om enkel een split-unit in de kamer/keuken 130m3 inhoud.

Uiteraard is een airco ook lekker op hele warme dagen, maar dat is niet direct het doel dus.

Verwachten jullie dat een airco voor ons interessant is?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Tomv schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:44:
Zo, vandaag in de installateur langs geweest.

Enige minpuntje is dat de buitenunit zwaar gedeukt uit de verpakking kwam. Word a.s. donderdag een nieuwe geleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, goede oplossing zo met de leiding in de hoek.

En houd hij het een beetje warm? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomv
marcovandam schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Ziet er netjes uit, goede oplossing zo met de leiding in de hoek.

En houd hij het een beetje warm? :)
Dankje, heb er ook echt lang over nagedacht. Wel echt het advies hier 100% aangenomen.
Liever lastig leidingwerk , dan in de luchtstroom zitten.

Ik hoop donderdag te kunnen testen. Buitenunit is niet aangesloten. Deze word omgeruild voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Ah dat kan ik me nog herinneren, jij wilde hem in die hoek boven de bank hangen toch?

Ik hoop dat het goed gaat bevallen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
Afgelopen maandag hebben ze de aircos geplaatst bij mij.
Het zijn de Hyper-Heater varianten van mitsubishi.

MSZ-LN25VG2 2,5 kW binnenunit
MUZ-LN25VGHZ2 2,5 kW buitenunit
MSZ-LN35VG2 3,5 kW binnenunit
MUZ-LN35VGHZ2 3,5 kW buitenunit

De installateur zei al kwa verwarmen zijn deze echt goed. Aangezien de binnenuit in de woonkamer lager zit dat de buitenunit wou de installateur een pompje plaatsen. Toch over gehad of het niet gewoon onder de overkapping kon. uiteindelijk met een groot genoeg gat toch onder de overkapping gekregen waar het water netjes in het putje komt.

Heb even getwijfeld over een onderhoudscontract. Maar voor een tweaker zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn. Vind 144 per jaar nogal prijzig. En die prijs zal zeker oplopen de komende jaren. Wel krijg je dan 12 jaar garantie ipv de standaard 3 jaar. Maarja van een mitsubishi verwacht ik niet dat ie binnen 12 jaar al kapot gaat.
Ik ga het gewoon zelf proberen en over 2 of 3 jaar gewoon eenmalig een beurt laten uitvoeren en dan laten controleren of er nog genoeg gas/vloeistof inzit.

Verder heb ik er 2 smartpluggen van Ali tussen gezet. Ik zag dat de 2,5kW mooi terug moduleerde naar zo'n 75 watt en de 3,5kW ook al onder de 100 watt met koelen. Goeie kans dat ze nog lager gingen. want zie enkel de actuele waarde. (oke misschien een kleine afwijking omdat ze van ali komen :P).

Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan in de winter. Het zal met de hyper heaters geen probleem gaan zijn.

En wat zijn de buitenunits toch stil zeg! Had gedacht dat ze veel meer lawaai zouden maken.

Binnenkort wel wat lekbaktabletten aanschaffen.

Is deep cleaning van de binnenunits jaarlijks nodig? of is het gewoon ventilator schoonmaken en de condensor wat stofzuigen?

AfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLDy8Sra78WRpejb2MGui0z2lMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2HQLbmJcLLHT2NJeApJVtzi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDg76wYZ5Oan9mULhgdekffI9U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4gv7aBWuEcPaRCOHnsuCghF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/werGEeiFfdywdE_3Jeu0NEesaHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cy7Nzm9wgnxz81Occw9zI2tU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Ik heb een soortgelijke kamerverdeling. Ik ben heel erg benieuwd of de woonkamer wel voldoende warm wordt met de locatie van de airco.

Laat je het weten als je je nieuwe speeltje een tijdje getest hebt? :)

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 09-07-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv
banaliteit schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Ik heb een soortgelijke kamerverdeling. Ik ben heel erg benieuwd of de woonkamer wel voldoende warm wordt met de locatie van de airco.

Laat je het weten als je je nieuwe speeltje een tijdje getest hebt? :)
Zal ik doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Soullancer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:38:
[...]

[...]

ken de volledige voorgeschiedenis niet, maar het klinkt als vocht in het systeem. Is het apparaat vakkundig geinstalleerd (met vacumeren dus)? Hoe lang is het leidingwerk? Bij langer leidingwerk met meerdere solderingen moet er met stikstofflow gesoldeerd worden anders krijg je zwarte troep aan de binnenkant van de leidingen en daarmee problemen als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
Lowlands schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:58:
Een vraag waarvan ik hoop dat ik deze hier mag stellen:

De gegevens:

Wij hebben vorig jaar aan de achterzijde uitgebouwd.
Zie de tekening.
Blauw is deel onder platdak.
Totale woonkamer/keuken is nu 71m2.
Onze woning is uit 1997 maar zeer goed geïsoleerd (oa HR++ glas). Ook de aanbouw is zeer goed geïsoleerd.

Omdat we voorzagen dat het best wel eens warm kon worden wilden we een airco laten plaatsen.
We hadden al extra radiatoren laten hangen tijdens de verbouwing.
Op dat moment schoten de gasprijzen omhoog. Dit besproken met de aircoleverancier en uiteindelijk is het dit geworden:

Daikin FTXA35A2V1BW / RXA35A3V1B

Deze airco is het rode streepje op de tekening (hij kon ook nergens anders!).
Buitenunit staat op het platdak; leiding schat ik ca 7 meter buiten.

Ik heb eea opgezocht aan specificaties voor deze combinatie.
Het zegt me erg weinig; ben door omstandigheden nu pas echt toe aan me verdiepen in dit onderwerp.

COP 4.04
EER 4.37
SCOP/A 5.15
Pdh Heating capacity at -10° 2.36 kW

https://www.daikin.eu/en_...txa-aw---rxa-a.table.html

=================
We hebben vorige maand 19 zonnepanelen laten plaatsen met een verwachte opbrengst van 6500 kwH.
Ons reguliere gasverbruik is ca 1400m3.
Ons reguliere stroomverbruik was 4500 kwH.

Naar wat ik heb kunnen berekenen (poging) zouden we ongeveer 950m3 moeten kunnen vervangen door de airco.
overschot stroom (opbrengst panelen - regulier verbruik) = 2000 kwH
x 4 (? rendement airco) = 8000 kwH
delen door 8 = 1000 m3 te vervangen door stroom.

Mijn vragen:

- klopt deze berekening voor onze situatie (ongeveer)?

- ik lees vanalles over pendelen maar begrijp er lang niet alles van. Hoe kunnen wij onze airco nu het beste instellen als het kouder gaat worden? (koelen gaat heel goed). Hoe doe je dit zo zuinig mogelijk zonder veel in te leveren qua comfort?

Ik vermeld er even bij dat we 4/5 van de tijd in het keukendeel zitten/staan :-)

Ik heb al een Excel in elkaar geknutseld om eea bij te gaan houden maar zit vooral met vragen over hoe die airco nu voor de frisse en koude maanden in te stellen. Wanneer wel/niet verwarmen met de CV etc.

CV wordt behalve voor verwarmen alleen gebruikt voor de badkamer.

Mijn dank is enorm![Afbeelding]
Kan (nog) iemand met ervaring op dit punt aangeven hoe wij in de koelere en koude maanden het beste de airco in kunnen stellen aub?
Ik heb veel gelezen in dit topic maar ben echt onwetend op dit gebied!
Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogert78
Lowlands schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Kan (nog) iemand met ervaring op dit punt aangeven hoe wij in de koelere en koude maanden het beste de airco in kunnen stellen aub?
Ik heb veel gelezen in dit topic maar ben echt onwetend op dit gebied!
Alvast dank!
1. op verwarmen instellen (dus niet op koelen, ventileren of ontvochtigen etc)
2. temperatuur op de juiste stand, mijn ervaring is dat de ingestelde temperatuur wat hoger moet voor hetzelfde comfortniveau omdat je nu met hetelucht verwarmt ipv radiatoren. Graadje of 23/24 is hier altijd wel ok. Maar dit hangt natuurlijk ook af van woning, isolatie, persoonlijke voorkeur etc
3. fanspeed op automatisch
4. uitblaaslamellen naar beneden richten.(bij wandmodel)

ik heb thuis een wandmodel (hoog aan de wand) icm een vrij hoog plafond (3,5 meter). Bij verwarmen merk is duidelijk dat de warme lucht zoals bekend naar boven trekt, en dat het koud bleef aanvoelen als je op de bank neerplofde. Ik heb daarom een plafondventilator met winterstand erbij geplaatst om de luchtcirculatie en verdeling van warmte te verbeteren. Nu werkt het prima.

[ Voor 18% gewijzigd door rogert78 op 09-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
FietsFanaat33 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:50:

De installateur zei al kwa verwarmen zijn deze echt goed. Aangezien de binnenuit in de woonkamer lager zit dat de buitenunit wou de installateur een pompje plaatsen. Toch over gehad of het niet gewoon onder de overkapping kon. uiteindelijk met een groot genoeg gat toch onder de overkapping gekregen waar het water netjes in het putje komt.

Heb even getwijfeld over een onderhoudscontract. Maar voor een tweaker zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn. Vind 144 per jaar nogal prijzig. En die prijs zal zeker oplopen de komende jaren. Wel krijg je dan 12 jaar garantie ipv de standaard 3 jaar. Maarja van een mitsubishi verwacht ik niet dat ie binnen 12 jaar al kapot gaat.
Ik ga het gewoon zelf proberen en over 2 of 3 jaar gewoon eenmalig een beurt laten uitvoeren en dan laten controleren of er nog genoeg gas/vloeistof inzit.

Verder heb ik er 2 smartpluggen van Ali tussen gezet. Ik zag dat de 2,5kW mooi terug moduleerde naar zo'n 75 watt en de 3,5kW ook al onder de 100 watt met koelen. Goeie kans dat ze nog lager gingen. want zie enkel de actuele waarde. (oke misschien een kleine afwijking omdat ze van ali komen :P).

Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan in de winter. Het zal met de hyper heaters geen probleem gaan zijn.

En wat zijn de buitenunits toch stil zeg! Had gedacht dat ze veel meer lawaai zouden maken.

Is deep cleaning van de binnenunits jaarlijks nodig? of is het gewoon ventilator schoonmaken en de condensor wat stofzuigen?

Af[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
goede keuze. Mitsubishi electric is heel goed, probleemloze machientjes mits vakkundig geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39

Urk

Heeft iemand al ervaring of kennis van de airco van de toekomst. De IceCube van Dutch Climate Systems...?
Zie https://dcs.cool/
Hij schijnt extreem energiezuinige en milieuvriendelijk te zijn. Ik vond 't wel interessant alleen moet je volgens mij de unit aansluiten op een waterleiding begreep ik uit de technische tekeningen..
Zie ook filmpje op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78

Ook mitsubishi's kunnen kapot. Veel onderhoud kun je zelf doen zoals filters onder de kraan afspoelen, lekbak doorspoelen (zie hieronder), condensor (buitenunit) troep uit de lamellen vegen/stofzuigen, doekje erover. Als alles goed gemonteerd is dan blijft het koudemiddel er gewoon inzitten gedurende de hele levensduur. Als dat niet het geval is dan wordt het uiteindelijk toch een prijzige reparatie, onderhoud of geen onderhoud. Hou er ook rekening mee dat de garantie na de eerste 1 of 2 jaar alleen op onderdelen is, dus arbeid, voorrijkosten etc daar krijg je bij een reparatie dan gewoon nog een rekening van.

Niet nodig, gewoon wat soda van €1 vermengen met water en met een gietertje voorzichtig in de lekbak gieten

Deep cleaning is niet nodig, alleen bij vaak koelen in vochtige omstandigheden omdat er dan hele champignonkwekerijen in de binnenunits ontstaan. Maar bij verwarmen en af en toe koelen is dat niet zo snel het geval. Wel kan de fanrol wat stoffig worden.

Af[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ff bericht uitklappen aub :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogert78
Urk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:24:
Heeft iemand al ervaring of kennis van de airco van de toekomst. De IceCube van Dutch Climate Systems...?
Hij schijnt extreem energiezuinige en milieuvriendelijk te zijn. Ik vond 't wel interessant alleen moet je volgens mij de unit aansluiten op een waterleiding begreep ik uit de technische tekeningen..
Dit lijkt gebaseerd op adiabatische koeling / koeling gebaseerd op verdamping van water. Dat is helemaal niks nieuws, dat bestaat al heel erg lang. Je kunt er inderdaad wat mee koelen maar verwacht niet zulke grootse koelprestaties als bij een airco. En als het een slecht doordacht ontwerp is dan kan je er zelfs een hogere luchtvochtigheid mee krijgen ipv een lagere, dus dan ben je nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
Het filmpje suggereert dat het vooral voor grote gebouwen is.
Op de site lees ik dat het een wtw unit is met dauwpuntkoeling. Koelen via de ventilatie kanalen wordt hier ook wel eens besproken. Nadelen: mogelijk vocht in kanalen en je moet hard blazen voor voldoende effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20-09 22:01
Veel claims, weinig cijfers, en niet beschikbaar voor woningen.
Het zal weinig verbruiken, maar ook weinig doen. Bovendien, als hetin onze streken warm is, dan is het ook heel vochtig, en dan werkt het amper.
Principe wordt wel in Egypte gebruikt onder de naam desert cooling. Daar werkt het omdat her er superdroog is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkymonkey038
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-08 18:13
Mijn Samsung airco AR12TXHQASIN buitenunit toert niet terug en blaast op volle kracht. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Binnenunit koelt prima op alle ventilator standen. Maar de buitenunit lijkt een orkaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
funkymonkey038 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:23:
Mijn Samsung airco AR12TXHQASIN buitenunit toert niet terug en blaast op volle kracht. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Binnenunit koelt prima op alle ventilator standen. Maar de buitenunit lijkt een orkaan :-)
is het echt anders dan anders?
waarschijnlijk niet heel veel aan de hand, misschien condensor vervuild of in het ergste geval een temperatuursensortje buitenlucht die moeilijk doet. Staat de buitenunit misschien in de volle zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 18:15
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds gisteren een Samsung Luzon-12 Split airco 3,5kW. Bedoeld om onze woonkeuken (8x5) mee te verwarmen.
Hij zal nooit koelen omdat de woonkeuken altijd koel genoeg van zichzelf is.
Mij werd gevraagd of ik een onderhoudscontract af wilde sluiten. Zou dat nodig moeten zijn? Of kan ik het zelf schoon houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogert78
edjedan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:15:
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds gisteren een Samsung Luzon-12 Split airco 3,5kW. Bedoeld om onze woonkeuken (8x5) mee te verwarmen.
Hij zal nooit koelen omdat de woonkeuken altijd koel genoeg van zichzelf is.
Mij werd gevraagd of ik een onderhoudscontract af wilde sluiten. Zou dat nodig moeten zijn? Of kan ik het zelf schoon houden?
Veel onderhoud kun je zelf doen zoals filters onder de kraan afspoelen, lekbak doorspoelen met een beetje water/soda oplossing (zal bij jou niet nodig zijn omdat je er nooit mee gaat koelen), condensor (buitenunit) troep uit de lamellen vegen/stofzuigen, doekje erover binnen en buiten. Als je geen idee hebt waar dit alles over gaat dan is onderhoud door de vakman misschien geen slecht idee. Eens in de paar jaar controle op koeltechnisch functioneren kan ook geen kwaad maar als de set vakkundig geinstalleerd is dan zou dat bij normaal onderhoud gewoonlijk goed moeten blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 18:15
rogert78 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Veel onderhoud kun je zelf doen zoals filters onder de kraan afspoelen, lekbak doorspoelen met een beetje water/soda oplossing (zal bij jou niet nodig zijn omdat je er nooit mee gaat koelen), condensor (buitenunit) troep uit de lamellen vegen/stofzuigen, doekje erover binnen en buiten. Als je geen idee hebt waar dit alles over gaat dan is onderhoud door de vakman misschien geen slecht idee. Eens in de paar jaar controle op koeltechnisch functioneren kan ook geen kwaad maar als de set vakkundig geinstalleerd is dan zou dat bij normaal onderhoud gewoonlijk goed moeten blijven draaien.
Bedankt, ik zal me er verder in gaan verdiepen. Er zal vast een tutorial ergens te vinden zijn in dit forum? Het onderhoud zal dus waarschijnlijk beperkter zijn zonder koeling.
En idd om de paar jaar misschien wel even iemand laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkymonkey038
rogert78 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:57:
[...]

is het echt anders dan anders?
waarschijnlijk niet heel veel aan de hand, misschien condensor vervuild of in het ergste geval een temperatuursensortje buitenlucht die moeilijk doet. Staat de buitenunit misschien in de volle zon?
Ja het is echt op volle toeren. Hij staat deels van de dag in de zon, maar hij doet het ook voor zonsopgang en na zonsondergang. Het systeem is nog geen half jaar oud. Kan ik iets resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
funkymonkey038 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Ja het is echt op volle toeren. Hij staat deels van de dag in de zon, maar hij doet het ook voor zonsopgang en na zonsondergang. Het systeem is nog geen half jaar oud. Kan ik iets resetten?
Resetten kan door de spanning er even een minuutje vanaf te halen mbv de werkschakelaar of de zekering/automaat.

Als ie op koelen staat komt er dan voelbaar warme of hele warme lucht uit de buitenunit als ie zo hard aan het blazen is? Er waren verder toch geen klachten en storingsmeldingen of foutcodes? Ik heb dan een beetje het idee dan het dan gewoon een producteigenschap is maar het is lastig omdat via zo’n forum even te bepalen. Anders beter de installateur bellen als je dan nog steeds het gevoel hebt dat er iets niet goed is. Als het goed is heb je garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkymonkey038
rogert78 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Resetten kan door de spanning er even een minuutje vanaf te halen mbv de werkschakelaar of de zekering/automaat.

Als ie op koelen staat komt er dan voelbaar warme of hele warme lucht uit de buitenunit als ie zo hard aan het blazen is? Er waren verder toch geen klachten en storingsmeldingen of foutcodes? Ik heb dan een beetje het idee dan het dan gewoon een producteigenschap is maar het is lastig omdat via zo’n forum even te bepalen. Anders beter de installateur bellen als je dan nog steeds het gevoel hebt dat er iets niet goed is. Als het goed is heb je garantie
Bedankt voor je reactie. Ik snap dat het lastig is om via het forum te bepalen wat het is. Ik ben op zoek naar tips wat ik zelf zou kunnen doen., De lucht die ik voel is min of meer de verplaatsing, niet noemenswaardig veel warmer. Op de binnenunit geen foutcodes te lezen. Het systeem werkt ook gewoon, koelt en verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb zoiets wel eens gezien bij een Mitsubishi Electric en daar was de oorzaak teveel koudemiddel. Dat kan alleen vastgesteld worden door een installateur.

Te weinig kan denk ik ook wel, dan verdampt het al voordat het je binnenunit bereikt en die haalt dan de verwachte temperaturen niet.

Either way.. zelf kan je hier niet zoveel mee helaas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36

Af[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De zabodan of hoe heet t van Mitshu gaat ook al tot -10, lijkt me ook al voldoende. De hyper tot -25, lijkt me ook duurder alweer. Wat was je afweging tov andere merken of type en bv Daikin?

Ik zoek gewoon een split van 5 kw denk ik voor verwarmen van een woonk+ keuken. Alklima site ligt eruit hier...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsFanaat33
rogert78 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:26:
[...]

ff bericht uitklappen aub :)
Oke bedankt voor de informatie. Ik ga het zelf gewoon zo goed mogelijk schoon houden en over 2 jaar eens iemand laten komen of de vloeistof nog op druk is. Is het dan nog goed op druk dan ga ik er vanuit dat het voor altijd goed is.

En met die soda en water. Hoe vaak moet ik dat herhalen dan? of doet de soda een soort van hechten aan de leidingen?

Koelen zal ik toch afhankelijk van het weer wel veel doen denk ik. Maar zodra het koud word sowieso veel verwarmen. Maar dat zal ik dan wel zien als deep cleaning nodig is denk.
PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:40:
[...]

De zabodan of hoe heet t van Mitshu gaat ook al tot -10, lijkt me ook al voldoende. De hyper tot -25, lijkt me ook duurder alweer. Wat was je afweging tov andere merken of type en bv Daikin?

Ik zoek gewoon een split van 5 kw denk ik voor verwarmen van een woonk+ keuken. Alklima site ligt eruit hier...
Dat ik bewust voor de mitsu heb gekozen is vanwege het lage minimum koel en vewarm vermogen. Deze gaan gewoon lager in toerental dan de Daikin. Mede door dit forum dus niet voor Daikin gekozen. Vandaag nog eens in de gaten gehouden en de 2,5kW blijft gewoon rustig op zo'n 60 watt door draaien en de 3,5kW op zo'n 80 watt. Geen idee wat het laagste vermogen is van een Daikin. Maar de mitsu pendelen bijna niet.

Het bedrijf waar ik bij heb besteld had een fout gemaakt. Die zeiden dat de hyper heater goedkoper was dan de gewone versie. Dus die had ik besteld. Achteraf blieek dus die die duurder waren. Dus ik heb voor een lagere prijs de hyper heaters gekregen :). Ze hebben de fout toegeven. Hierdoor moesten ze wel de hyper heaters weer opnieuw bestellen en liep de installatie weer 3 weken uit. Vanaf onder de 7 graden geven de hypers meer warmte. Bij -15 graden geven deze nog steeds 100% van het nominale verwarm vermogen. Bij -25 nog altijd 75%. >:)

Ook blijkt dat hun leverancier de hyper heaters verkopen als Zubadan. Dit zijn dus gewoon dezelfde units.
De types die ik eerder vernoemde was wat er daadwerkelijk op de doos stond. En volgens het boekje zijn het de hyper heaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
https://www.mitsubishi-el.../Hyper-Heating-Technology

https://www.mitsubishi-electric.be/nl/system/Zubadan

Als ik hier kijk en lees, is t niet echt helder. Ofja, HH en Zubadan gaan alle twee op 100% tot -15.

Wat met nog lagere temps zal gebeuren boeit me geen hol eigenlijk, dat is hoogstens 3 dagen in 2 jaar...niet t geld en nut waard vind ik :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
FietsFanaat33 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Oke bedankt voor de informatie. Ik ga het zelf gewoon zo goed mogelijk schoon houden en over 2 jaar eens iemand laten komen of de vloeistof nog op druk is. Is het dan nog goed op druk dan ga ik er vanuit dat het voor altijd goed is.

En met die soda en water. Hoe vaak moet ik dat herhalen dan? of doet de soda een soort van hechten aan de leidingen?

Koelen zal ik toch afhankelijk van het weer wel veel doen denk ik. Maar zodra het koud word sowieso veel verwarmen. Maar dat zal ik dan wel zien als deep cleaning nodig is denk.

[...]
Lekbak met soda en water: 1x per jaar is voldoende, bv in de herfst als het aircoseizoen net achter de rug is. Soda hecht niet aan leidingen. Het lost troep in de leidingen op om ze te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39

Urk

rogert78 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Dit lijkt gebaseerd op adiabatische koeling / koeling gebaseerd op verdamping van water. Dat is helemaal niks nieuws, dat bestaat al heel erg lang. Je kunt er inderdaad wat mee koelen maar verwacht niet zulke grootse koelprestaties als bij een airco. En als het een slecht doordacht ontwerp is dan kan je er zelfs een hogere luchtvochtigheid mee krijgen ipv een lagere, dus dan ben je nog verder van huis.
Nee blijkbaar is het niet nieuw maar blijkbaar presteert deze beter dan een vergelijkbaar systeem, is het energiezuinig en milieuvriendelijk, iets wat tegenwoordig toch heel belangrijk is. En blijkbaar heeft de Technische Universiteit Eindhoven samen met DCS een materiaal ontwikkeld wat de lucht droog maakt genaamd Napassium. Zie dit artikel op installatieprofs.nl.

Het effect lijkt dus te liggen in het droog maken van de lucht. Dus anders dan de simpele coolertjes die je nu vaak ziet die blazen langs water....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58
Gisteren eindelijk een 35ZSX-W geleverd en geplaatst gekregen in de woonkamer. Had al 3 maanden een 20ZS-W op zolder. Nu zag ik vanochtend een behoorlijk plasje bij de 35ZSX-W wat opgedroogd was. Vandaag dus weer een paar uur laten draaien en gecheckt of er water uit de afvoer komt (daar komt genoeg uit), maar toch komen er weer wat druppels onderaan de binnenunit. Kan niet bepalen of het uit de binnenunit komt of echt vormt op de buitenkant. Kan condens zich met dit weer eenvoudig op de binnenunit vormen?

Op zolder hangt de unit midden in de ruimte en een meter van de nok. Huiskamer is in een hoek. Kom je dan gewoon te snel met dauw punt in de knel als lucht blijft hangen? Of toch eerder een afvoer/niet waterpas probleem?

Was om van 23 naar 21 graden te koelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rctworld op 09-07-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
Urk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Nee blijkbaar is het niet nieuw maar blijkbaar presteert deze beter dan een vergelijkbaar systeem, is het energiezuinig en milieuvriendelijk, iets wat tegenwoordig toch heel belangrijk is. En blijkbaar heeft de Technische Universiteit Eindhoven samen met DCS een materiaal ontwikkeld wat de lucht droog maakt genaamd Napassium. Zie dit artikel op installatieprofs.nl.

Het effect lijkt dus te liggen in het droog maken van de lucht. Dus anders dan de simpele coolertjes die je nu vaak ziet die blazen langs water....
Mja t zal mij benieuwen. Koelers obv verdamping van water zijn altijd milieuvriendelijker want er worden geen koudemiddelen gebruikt, alleen water. Daarbij hoeft er ook geen compressor aangedreven te worden dus weinig energieverbruik. Maar wat betreft het koelvermogen en ontvochtiging vd lucht is het wat mij betreft eerst zien en dan geloven want daar is al vaker ten onrechte heel veel moois beloofd bij waterverdampingkoelers.

Colt is een oud Brits bedrijf dat al heel erg lang van dit soort grote systemen bouwt en in best veel landen verkoopt, maar uiteindelijk is dit ook nooit echt groot geworden, waarschijnlijk met een reden.

https://www.coltinfo.nl/c...g-verdampingskoeling.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogert78
Rctworld schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:54:
Gisteren eindelijk een 35ZSX-W geleverd en geplaatst gekregen in de woonkamer. Had al 3 maanden een 20ZS-W op zolder. Nu zag ik vanochtend een behoorlijk plasje bij de 35ZSX-W wat opgedroogd was. Vandaag dus weer een paar uur laten draaien en gecheckt of er water uit de afvoer komt (daar komt genoeg uit), maar toch komen er weer wat druppels onderaan de binnenunit. Kan niet bepalen of het uit de binnenunit komt of echt vormt op de buitenkant. Kan condens zich met dit weer eenvoudig op de binnenunit vormen?

Op zolder hangt de unit midden in de ruimte en een meter van de nok. Huiskamer is in een hoek. Kom je dan gewoon te snel met dauw punt in de knel als lucht blijft hangen? Of toch eerder een afvoer/niet waterpas probleem?

Was om van 23 naar 21 graden te koelen.
Waarschijnlijk lekkage. Condens vormt zich niet zo snel op de kunststof buitenkant vd binnenunit en al helemaal niet afgelopen dagen, want zo klam en vochtig was het de laatste tijd niet. Misschien aansluiting tussen lekbak en afvoer niet helemaal waterdicht? Ik neem aan dat hij waterpas hangt? Ik de muurdoorvoer van binnen naar buiten wel met een beetje afschot geboord zodat er geen regenwater naar binnen kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Vanaf onder de 7 graden geven de hypers meer warmte. Bij -15 graden geven deze nog steeds 100% van het nominale verwarm vermogen. Bij -25 nog altijd 75%. >:)
wat heeft het zin om met zo een cijfers te goochelen als het de laatste 10 jaar niet onder de -5 is geweest...🤔

[ Voor 52% gewijzigd door Faece op 10-07-2022 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FietsFanaat33
PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:15:
https://www.mitsubishi-el.../Hyper-Heating-Technology

https://www.mitsubishi-electric.be/nl/system/Zubadan

Als ik hier kijk en lees, is t niet echt helder. Ofja, HH en Zubadan gaan alle twee op 100% tot -15.

Wat met nog lagere temps zal gebeuren boeit me geen hol eigenlijk, dat is hoogstens 3 dagen in 2 jaar...niet t geld en nut waard vind ik :)
Als ik er meer voor moest betalen had ik ze niet gepakt.
Faece schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:52:
[...]
wat heeft het zin om met zo een cijfers te goochelen als het de laatste 10 jaar niet onder de -5 is geweest...🤔
Het is voor de geïnteresseerden. Jij woont zeker in Spanje ofzo.

[ Voor 47% gewijzigd door FietsFanaat33 op 10-07-2022 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Faece schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Wat mij betreft ook beetje onzinnig om een unit in Nederland op -25 te gaan baseren, maar het is wel een beter alternatief dan een veel zwaardere unit nemen met alle gevolgen van dien als je twijfelt over de capaciteit van je isolatie. Hoewel met een juiste warmteverlies berekening prima is uit te vissen hoeveel je nodig hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:20:
[...]

de 2,5kW blijft gewoon rustig op zo'n 60 watt door draaien en de 3,5kW op zo'n 80 watt. Geen idee wat het laagste vermogen is van een Daikin. Maar de mitsu pendelen bijna niet.
In geval van koelen heb je sowieso veel minder snel last van pendelen omdat de koude lucht zakt, en veel lagere opgenomen vermogens in geval van verwarmen krijg je een heel andere werking omdat de warme lucht stijgt en op je plafond ter hoogte van je unit blijft hangen en daar dus ook de “kamertemperatuur” meet. Het stroomverbruik zal in de winter periode zeer zeker geen 80w zijn :9

Het “pendelen” ga je, indien van toepassing in jouw situatie (kw/m3) pas merken in de tussenseizoenen (relatief koude ochtenden en warme middagen) indien juist berekend anders mogelijk de hele winter door.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
Servee schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:28:
[...]

In geval van koelen heb je sowieso veel minder snel last van pendelen omdat de koude lucht zakt, en veel lagere opgenomen vermogens in geval van verwarmen krijg je een heel andere werking omdat de warme lucht stijgt en op je plafond ter hoogte van je unit blijft hangen en daar dus ook de “kamertemperatuur” meet. Het stroomverbruik zal in de winter periode zeer zeker geen 80w zijn :9

Het “pendelen” ga je, indien van toepassing in jouw situatie (kw/m3) pas merken in de tussenseizoenen (relatief koude ochtenden en warme middagen) indien juist berekend anders mogelijk de hele winter door.
Ja dat geloof ik wel. We zullen zien in de winter. Zal mijn bevindingen hier dan nog wel posten.

Daarom ook voor de 3,5kW gekozen ipv de 5 kW voor 120 kuub. Vreemd genoeg is voor de 3,5kW nominaal 4kW en tussen haakjes staat er zelfs 1 - 6,6kW bij. Enig idee wat dat betekend?
Hoekwoning uit '77 met glaswol isolatie.

[ Voor 6% gewijzigd door FietsFanaat33 op 10-07-2022 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:35
Proton_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Edit zo'n ding is wat betaalbaarder.
Wel aanpassen zodat hij twee (korte) luchtslangen naar buiten heeft.
https://www.bol.com/nl/nl...7A_0_10.15.ProductPageUrl
Even een cross-quote naar een meer relevant topic voor deze mobiele airco die ook kan verwarmen :P

Interessant apparaat, je ziet niet vaak mobiele airco's die ook kunnen verwarmen. Met een COP van 2,4 is dit beter dan een elektrisch kacheltje om overschot af te fakkelen. Ik kan er alleen verder weinig over vinden, van welk merk zou het een rebrand zijn?

Geluid is wel een dingetje, 65dB :X En je zal er nog een tweede slang aan moeten modden.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zijn er eigenlijk al split-airco's met R290 (propaan) koudemiddel? Wellicht zou je die wel zelf mogen installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
ThinkPad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:42:
Zijn er eigenlijk al split-airco's met R290 (propaan) koudemiddel? Wellicht zou je die wel zelf mogen installeren?
Volgens mij is R290 er niet in split, niet bij L/W en ook niet bij L/L warmtepompen. Volgens mij vanwege de brandbaarheid van het koelmiddel. Of dat argument hout snijdt mag je zelf beoordelen, maar ik verdenk de lobby van de koelmiddelindustrie (die met R290 geen bestaansrecht meer heeft) ervan dat ze hier achter zitten.
Ook in de auto-industrie is die lobby er in geslaagd om R290 te verbieden, waardoor we nu met het waanzinnig dure R1234yf opgescheept zitten.
Technisch gezien is er in ieder geval geen probleem om een split R290 apparaat te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan veilig, tenslotte heb ik nog nooit gehoord van een exploderende vriezer en R600a heeft heel vergelijkbare risico's als R290 en bovendien een mooi niet-geventileerd luchtcompartiment.
Maar dat is allemaal hermetisch, net als deze monoblocks.
Bij een split zouden de risico's op een explosief mengsel groter zijn. Ik ben niet gekwalificeerd daar iets over te zeggen.

@ThinkPad Bol en Amazon hebben een filter voor 'kan verwarmen', maar het zou me niet verbazen als de goedkopere versies een weerstand hebben.
Wat dat betreft is een COP van 2.4 wel best ok :)
Zou de COP van een een-slang-airco inclusief de verliezen zijn van het aanzuigen van koude lucht? Dan gaat hij met een tweede slang hard omhoog.

Re exploding fridge: het is zeldzaam genoeg om het nieuws te halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zercules
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-08-2022
Van "oude" boerderij naar moderne woning gegaan.
Bodemwarmtepomp, driedubbel glas, zonnepanelen, 240m2 aan vloerverwarming, 2x elektrische auto, load balancing in de meterkast om geen 3x35a te hoeven nemen.

Eerste jaar zit er inmiddels op, € 450 aan stroomkosten.
We hadden het voorschot maar "voorzichtig" op € 100/mnd gezet.
Vorige huis was meer dan € 450 per maand.
Krijgen nu dus ruim terug, ongelofelijk.

Baalde er van dat het zo verrekte duur was maar het betaalt zich nu prima terug.
Extreem lage hypotheekrente (30 jaar, 0,85%) ivm energiezuinigheid van het huis (nul op de meter) en een financiering van 50% plus fors lagere energiekosten.

Glimlach toen ik de jaarafrekening zag, kijk eigenlijk nooit naar die dingen, maar we kregen een keer geld terug haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogert78
Andrehj schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Volgens mij is R290 er niet in split, niet bij L/W en ook niet bij L/L warmtepompen. Volgens mij vanwege de brandbaarheid van het koelmiddel. Of dat argument hout snijdt mag je zelf beoordelen, maar ik verdenk de lobby van de koelmiddelindustrie (die met R290 geen bestaansrecht meer heeft) ervan dat ze hier achter zitten.
Ook in de auto-industrie is die lobby er in geslaagd om R290 te verbieden, waardoor we nu met het waanzinnig dure R1234yf opgescheept zitten.
Technisch gezien is er in ieder geval geen probleem om een split R290 apparaat te maken.
Delonghi had een jaar of tien twintig geleden een serie splitunits wandmodel met R290 en snelkoppelingen. Die vielen niet onder f-gassen, maar een succes is het nooit geworden. Dit omdat de snelkoppelingen vaak gingen lekken (veelvoorkomend probleem met snelkoppelingen) en er daarna geen enkele f-gassen monteur bereid was om het te komen repareren. (Je was toch weer op koelmonteurs aangewezen ondanks dat propaan niet onder f-gassen valt, omdat zij de juiste tools hebben). Waarna deze units massaal bij de milieustraat zijn geëindigd.

R290 kan met de hoeveelheden die in wandsplitjes zitten nooit een explosief mengsel vormen in de gemiddelde woon of slaapkamer, maar brandbaar blijft het natuurlijk wel. Tegenwoordig wordt propaan wel toegepast in sommige industrieele chillers en warmtepompen en ook veel in kleine stand-alone supermarkt koelingen, maar de regels zijn wel streng. Binnen de bebouwde kom is er sowiezo niet zo veel mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:58
ThinkPad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:42:
Midea heeft er recent een op de markt gebracht hier:

https://aircolemmer.nl/pr...hrfn7-me-r290-blue-angel/

Nog wel best prijzig, maar lijkt me zelf te installeren

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:50
Ik wil graag een L/L warmtepomp voor het verwarmen en koelen van onze woonkamer en open keuken (totaal circa 50 m2 / 125 m3). Bouwjaar woning 1979, maar is recent voorzien van vloerisolatie + spouwmuurisolatie + kunstof kozijnen met triple glas.

Wil graag een vloermodel omdat verwarmen de hoogste prioriteit heeft. Het stookseizoen duurt nu eenmaal veel langer dan het "koelseizoen" in Nederland. Een vloermodel is beter geschikt om mee te verwarmen volgens de twee installateurs die hier langs zijn geweest. Bovendien heb ik een mooi centraal plekje in de woonkamer waar hij naast een CV radiator kan komen te hangen waarbij de leidingen gelijk door de buitenmuur naar buiten kunnen.

Nu heb ik 3 offertes ontvangen van 2 verschillende installateurs:
  1. Daikin FVXM50A binnenunit met 2MXM50 (multisplit) buitenunit: €4650,-
  2. Daikin FVXM50A binnenunit met RXM50R buitenunit: €4400,-
  3. Mitsubishi SRF 50 ZSX-W met SRC 50 ZSX-W2 buitenunit: €3350,-
De Daikin 2MXM50 multisplit buitenunit is veel compacter dan de RXM50R buitenunit: 734x870x373 vs 550x765x285 (HxBxD). Daarom is deze ook meegenomen. Ik heb niet daadwerkelijk een multisplit nodig.

Vrij fors prijsverschil tussen de Mitsubishi en Daikin. Is Daikin het 1050-1300 euro prijsverschil waard? Waar zouden jullie voor gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 10-07-2022 20:54 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 12:24
nMad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:50:
Ik wil graag een L/L warmtepomp voor het verwarmen en koelen van onze woonkamer en open keuken (totaal circa 50 m2 / 125 m3). Bouwjaar woning 1979, maar is recent voorzien van vloerisolatie + spouwmuurisolatie + kunstof kozijnen met triple glas.

Wil graag een vloermodel omdat verwarmen de hoogste prioriteit heeft. Het stookseizoen duurt nu eenmaal veel langer dan het "koelseizoen" in Nederland. Een vloermodel is beter geschikt om mee te verwarmen volgens de twee installateurs die hier langs zijn geweest. Bovendien heb ik een mooi centraal plekje in de woonkamer waar hij naast een CV radiator kan komen te hangen waarbij de leidingen gelijk door de buitenmuur naar buiten kunnen.

De Daikin 2MXM50 multisplit buitenunit is veel compacter dan de RXM50R buitenunit: 734x870x373 vs 550x765x285 (HxBxD). Daarom is deze ook meegenomen. Ik heb niet daadwerkelijk een multisplit nodig.

Vrij fors prijsverschil tussen de Mitsubishi en Daikin. Is Daikin het 1050-1300 euro prijsverschil waard? Waar zouden jullie voor gaan?
Staat niet in je lijstje, maar zou gaan voor een 3.5 kW. 5 kW is echt teveel voor je ruimte met deze isolatie.

Tevens heeft een multi split vrijwel altijd een hoger minimaal vermogen, dus zou die sowieso laten vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 10-07-2022 21:09 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
GermanPivo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Staat niet in je lijstje, maar zou gaan voor een 3.5 kW. 5 kW is echt teveel voor je ruimte met deze isolatie.

Tevens heeft een multi split vrijwel altijd een hoger minimaal vermogen, dus zou die sowieso laten vallen.
Zitten nadelen aan iets teveel vermogen? Kunnen die units goed terugschakelen, en gaan ze niet pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 11-09 22:53
nMad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:50:

Ik ben voor nummer 2 gegaan. Kan van mitsubishi binnen deel niet goed vinden of deze warme lucht aan de onderkant uitblaast.
Reden dat ik voor de Daikin gekozen heb is het uiterlijk van het binnen deel en deze blaast zowel aan de boven als onderkant warme lucht uit. Dit was een geweldige ervaring die warme lucht over de vloer.
Buitendeel is inderdaad een behoorlijk ding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

Wij zitten hier met een vraagstuk op vlak van plaatsing van de muurunits. De aannemer voorzag ze op een muur waar dat niet gaat werken, omdat de deur dan niet meer fatsoenlijk open kan. De enige andere muur die dan overblijft is een halfsteens-muur met stucwerk aan beide kanten. De leidingen door deze muur wegwerken is al lastig, en de afvoer dan ook nog eens naar buiten nog lastiger. Voordeel is wel dat het een muur is die niet dragend is, en ook vlak boven het plafond stopt.

Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een binnenunit op een halfsteens muur, zonder dat er leidingen over de muur hoeven te lopen of iets dergelijks? Kunnen die leidingen in de muur verwerkt worden?

[ Voor 7% gewijzigd door XOR op 10-07-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:50
GermanPivo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Dank voor je reactie! De isolatie is inderdaad wel goed, maar ventilatie gebeurt helaas nog op de traditionele manier via ventilatieroosters boven de ramen.

Denk je dat de 3.5 kW ook voldoende is als het buiten echt koud is? Heb natuurlijk het normale CV-systeem ook nog in dat geval. Maar die wil ik met deze gasprijzen zo weinig mogelijk gebruiken komende winter.

Voordeel van een 3.5 kW systeem is dat de Daikin RXM35R buitenunit veel compacter is (550x765x285 HxBxD).
Chninkel schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Ik ben voor nummer 2 gegaan. Kan van mitsubishi binnen deel niet goed vinden of deze warme lucht aan de onderkant uitblaast.
Reden dat ik voor de Daikin gekozen heb is het uiterlijk van het binnen deel en deze blaast zowel aan de boven als onderkant warme lucht uit. Dit was een geweldige ervaring die warme lucht over de vloer.
Buitendeel is inderdaad een behoorlijk ding .
Dank voor je reactie! Warme lucht aan de onderkant uitblazen lijkt me idd erg fijn en weet dat de Daikin dit doet. Ging er gemakshalve vanuit dat de Mitsubishi dit ook doet, maar kan dit online zo ook niet vinden. Ga ik even checken met de installateur!

[ Voor 31% gewijzigd door nMad op 10-07-2022 21:59 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:18
@XOR Ik zou leidingen nooit in de muur verwerken; als een koppeling gaat lekken dan moet de muur open en ook als je de unit ooit moet weghalen. Je kunt toch ook een nette koof o.i.d. maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@xor Ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien dat ze echt in de muur weggesmeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:49:
@xor Ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien dat ze echt in de muur weggesmeerd zijn.
Wordt wel gedaan. In dit topic zijn er dacht ik wel foto's van.
Maar voor koperen leidingen die snel kunnen knikken blijft het wel spannend..

Dat gezegd hebbende: halfsteens lijkt mij wel érg dun om daar de leidingen met isolatie in te stoppen. blijft weinig steen over. Gewoon in een goot doen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 10-07-2022 22:00 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een Haier Tundra 5kw in de woonkamer hangen. Werkt prima, echter zit dat ding vrij hoog. De temperatuur die de binnenunit meet zit enkele graden hoger dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte (100m2).

Deze temperatuur lijkt echter wel te kloppen als ik het meet met een andere thermometer bij de lucht inlaat. Zo geeft de binnenunit nu 23 aan, de muurthermostaat 22 en de radiator thermostaat 21.5.

Het vreemde is dat dit vorig jaar veel consistenter was. Ook leek de airco veel sneller de ingestelde temperatuur te halen en sloeg toen wel eens af. Nu blijft deze eeuwig doorgaan terwijl deze 23c aangeeft ondanks deze ingesteld staat op 21c.

Uiteindelijk wordt het wel 21c volgens de radiator temperatuur sensoren in de woonkamer maar dus niet volgens de airco.

je zou verwachten dat het juist kouder in huis zou moeten worden dan de ingestelde temperatuur met bovenstaande symptomen als er een sensor stuk zou zijn omdat ie de temperatuur nog niet heeft behaald op zijn sensor?

Koelen doet ie opzich prima want als ik hem op 18c zet wordt deze ijskoud met een uitstroom temp van rond de 7-8c terwijl deze op vol vermogen blaast. Maar ook na ruim een uur is het dan nog 20c bij het plafond en 19c volgens de radiatoren. Het lijkt wel alsof ie de kamer niet snel genoeg kan koelen, maar 7-8c bij vol vermogen zou dat toch prima aan moeten kunnen?

Ik heb de installateur laten komen en die gaf aan dat de uitstroom temperatuur ruim voldoende was, verder kon hij niks betekenen.

Verwacht ik teveel? Het is een goed geïsoleerde woning uit 2000. In mijn herinnering was het vorig jaar toen ik hem als test instelde op 18c ook echt 18c na een uur terwijl het binnen 22c was. Of is het gewoon slecht regelgedrag van de Haier?

[ Voor 12% gewijzigd door Imperium op 10-07-2022 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
PCJR schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Zitten nadelen aan iets teveel vermogen? Kunnen die units goed terugschakelen, en gaan ze niet pendelen?
Je noemt het eigenlijk zelf al; met een te hoog minimaal vermogen krijg je eerder dat een unit gaat pendelen. Dan is er nog wat meer slijtage op de onderdelen door aan-uit, maar niemand weet wat dat precies voor de levensduur doet. Maar deze discussie is hier meerdere malen uitgebreid gevoerd ;)

Het is dus relatief ongunstig om een multi te gebruiken als je zeker weet dat er maar één unit aan gaat hangen, want een multi heeft een hoger minimaal vermogen. Kan dus minder ver terug regelen. Datzelfde geldt in het algemeen voor een 5kW single t.o.v. alles daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Andrehj schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:04:
[...]
[...]
Bizar eigenlijk, want een ringtank met 40-50L LPG in je kofferbak is dan weer geen issue? :P Terwijl de meeste auto's gaat bijv. nog geen 600g R134a in 8)7

@JBtL Interessant die R290 Midea! Verkrijgbaarheid wel erg beperkt lijkt het. Behalve die ene NL webshop vind ik geen andere aanbieders.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
nMad schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Dank voor je reactie! De isolatie is inderdaad wel goed, maar ventilatie gebeurt helaas nog op de traditionele manier via ventilatieroosters boven de ramen.

Denk je dat de 3.5 kW ook voldoende is als het buiten echt koud is? Heb natuurlijk het normale CV-systeem ook nog in dat geval. Maar die wil ik met deze gasprijzen zo weinig mogelijk gebruiken komende winter.

Voordeel van een 3.5 kW systeem is dat de Daikin RXM35R buitenunit veel compacter is (550x765x285 HxBxD).
Zonder berekening blijft het een beetje gokken, maar 3.5 kW lijkt me voldoende voor het meerendeel van de tijd.
offtopic:
Hier een twee kapper uit ‘78 met woonkamer van 60m2/157m3, HR++, standaard isolatie in de muren en geen vloerisolatie. De 5kW doet het hier met met gemak, dus achteraf gezien hadden we een 3.5 kW kunnen nemen.

Je kan het uitrekenen aan de hand van je warmteverlies of wat simpeler door de koevlaas-methode. Voor dat laatste heb je alleen je gasverbruik nodig op een koude winterdag. Daarbij bereken je de capaciteit die je nodig hebt op -10, maar wanneer hadden we dat voor het laatst meer dan een paar uur lang… ;) Daarbij is het vaak gunstiger om een extreem geval eventueel bij te stoken met een elektrisch kacheltje.

Een 3.5 kW is overigens ook een stuk stiller dan een 5 kW, dus houd daar ook rekening mee. :)

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 11-07-2022 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 23:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Af[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje: bij de laatste 2 foto's zie ik nog de cv-leidingen lopen, ga je die nog weg halen?

Mooie installatie hoor! (y)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-09 22:06
Even het net ophalen voor wat betreft deze opmerking in 1 van de uitstaande offertes:

"In de verwarmingsmodus worden de binnendelen automatisch op bleding gezet, wat
inhoud dat de verdamperblokken warm worden. Zodra men dan een tweede binnendeel
aanzet, er ook direct warme lucht uit komt."

Los van het feit dat er ongetwijfeld bleeding i.pv. bleding wordt bedoeld; dit lijkt een poging om (te) hoog minimum vermogen van de buitenunit af te doen als extra feature, of zie ik dat verkeerd? Gaat om 2x 2.0 kW Perfera op een 2MXM50 (de reden van geen 2MXM40 is overigens vermogen bij -10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PVPaneel schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:17:
Even het net ophalen voor wat betreft deze opmerking in 1 van de uitstaande offertes:

Los van het feit dat er ongetwijfeld bleeding i.pv. bleding wordt bedoeld; dit lijkt een poging om (te) hoog minimum vermogen van de buitenunit af te doen als extra feature, of zie ik dat verkeerd? Gaat om 2x 2.0 kW Perfera op een 2MXM50 (de reden van geen 2MXM40 is overigens vermogen bij -10)
Ik heb toevallig vorige week naar aanleiding met een aanvraag voor een duo split zo ongeveer hetzelfde te horen gekregen.
1 Als beide binnenunits draaien voor koeling of verwarming geen probleem, uiteraard is het niet mogelijk om met 1 te verwarmen en de ander te koelen. Hij dacht dat koelen voorrang had.
2 Vooral bij verwarming met 1 binnenunit kan er wat lekkage en gekraak in de andere binnenunit optreden. ( Lekkage moet je lezen als enige warmte uittreding door wat je zegt de bleeding modus.

Ik ben nu aan het kijken waar ik een 2e buitenunit kan plaatsen zonder al teveel overlast voor mijzelf ( lees plaats op de muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Los van het feit dat er ongetwijfeld bleeding i.pv. bleding wordt bedoeld; dit lijkt een poging om (te) hoog minimum vermogen van de buitenunit af te doen als extra feature, of zie ik dat verkeerd?
Tsja, het is een beetje vaag, je leest er zelf in wat je wil.
Gaat om 2x 2.0 kW Perfera op een 2MXM50 (de reden van geen 2MXM40 is overigens vermogen bij -10)
Waarom trouwens geen 2x 2.5kW of zelfs 2x 3kW als je toch voor een 50 gaat? :?

Als je airco het niet meer trekt bij -10 kan je evengoed een extra kacheltje gebruiken voor een paar dagen.
Komt je op termijn wsl goedkoper uit :P Of scheelt het minimumvermogen zo weinig tussen de 40 en de 50?

[ Voor 28% gewijzigd door Slonzo op 11-07-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

habbekrats schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:29:
2 Vooral bij verwarming met 1 binnenunit kan er wat lekkage en gekraak in de andere binnenunit optreden. ( Lekkage moet je lezen als enige warmte uittreding door wat je zegt de bleeding modus.

Ik ben nu aan het kijken waar ik een 2e buitenunit kan plaatsen zonder al teveel overlast voor mijzelf ( lees plaats op de muur)
Voor bleeding of geluid moet je 't niet echt laten om een multi te nemen, daar merk je weinig van. Minimumvermogen zou een grotere doorslag moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pelox schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:46:
Wij willen mogelijk een airco gaan aanschaffen om extra te verwarmen. We hebben al een hybride warmtepomp met cv. Verbruik in de winter is op dit moment ongeveer 4 m3 gas per dag. Per jaar 700 a 800m3 incl warmwater verbruik.

Het zou gaan om enkel een split-unit in de kamer/keuken 130m3 inhoud.
Uiteraard is een airco ook lekker op hele warme dagen, maar dat is niet direct het doel dus.
Verwachten jullie dat een airco voor ons interessant is?
Als je 't enkel voor verwarmen doet, lijkt het me amper de moeite.
Je hebt al een warmptepomp en je gasverbruik is al relatief laag.

Tenzij je nog een oplossing voor warm water hebt (warmtepompboiler/zonneboiler?) raak je toch niet van het gas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
Slonzo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Als je 't enkel voor verwarmen doet, lijkt het me amper de moeite.
Je hebt al een warmptepomp en je gasverbruik is al relatief laag.

Tenzij je nog een oplossing voor warm water hebt (warmtepompboiler/zonneboiler?) raak je toch niet van het gas af.
Ja tot die conclusie was ik ook gekomen afgelopen weekend na wat rekenwerk. Als we het toch doen is het puur als luxe, dus om te koelen op hete dagen en om een beetje te verwarmen in het voor- en najaar. Het bijverwarmen met de airco zou netto zo'n 100 euro per jaar opleveren. Niet direct een goede investering dus.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Pelox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ja tot die conclusie was ik ook gekomen afgelopen weekend na wat rekenwerk. Als we het toch doen is het puur als luxe, dus om te koelen op hete dagen en om een beetje te verwarmen in het voor- en najaar. Het bijverwarmen met de airco zou netto zoń 100 euro per jaar opleveren. Niet direct een goede investering dus.
Ik zou het dan alleen overwegen als je ook wilt koelen.

en/of

Als je je hybride WP monovalent kunt laten werken en een boilervat voor SWW aansluit. Alleen is die WP is niet krachtig genoeg om de ruimte te verwarmen in z'n eentje. Dan kun je in de winter die twee WP's samen laten werken en kun je van het vastrecht voor gas af. Dan kan het waarschijnlijk wel uit.

Dit laatste ga ik ook doen maar dan in omgekeerde volgorde. Heb al LLWP hangen. Komt binnenkort een full-electric L/W WP van 3kW bij. Gas gaat weg. Ikke blij.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-07-2022 10:36 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
ThinkPad schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:10:
[...]

Bizar eigenlijk, want een ringtank met 40-50L LPG in je kofferbak is dan weer geen issue? :P Terwijl de meeste auto's gaat bijv. nog geen 600g R134a in 8)7
In India is R290 wel algemeen gebruikt in split units. Mocht dat hier ook gebeuren worden de regels nog strenger vanwege de brandbaarheid. Daar zijn weer nieuwe diploma's voor nodig. Je hoort nooit over R152 dat heeft een heel laag GPW het heeft precies dezelde eigen schappen als R134. Mijn auto die iedere 2 jaar weer leeg vul ik zelf met R152. Het is te koop als 'Air Duster'

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
Slayer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Vraagje: bij de laatste 2 foto's zie ik nog de cv-leidingen lopen, ga je die nog weg halen?

Mooie installatie hoor! (y)
Thnx!

Nee bij de foto van beneden hebben we al een joekel van een radiator weg gehaald. Anders moest de binnenunit te dicht tegen het plafond aan. Voor de rest zit er nu nog 1 radiator op. In geval van nood hebben we dan nog 2 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Pelox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ja tot die conclusie was ik ook gekomen afgelopen weekend na wat rekenwerk. Als we het toch doen is het puur als luxe, dus om te koelen op hete dagen en om een beetje te verwarmen in het voor- en najaar. Het bijverwarmen met de airco zou netto zo'n 100 euro per jaar opleveren. Niet direct een goede investering dus.
Is dit inclusief of exclusief eventuele prijsverhogingen op gas. 2 a 3x zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hnagt die niet wat dicht bij het plafond toch minimaal 10 liefs 15cm dachty ik voor de lucht flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
banaliteit schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Is dit inclusief of exclusief eventuele prijsverhogingen op gas. 2 a 3x zoveel?
Incl. Per 19 juli een nieuw contract, zeker dalen bij energie direct. Ik weet dus voor de komende 3 jaar mijn gasprijs.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:05
We willen ons oriënteren op een lucht/lucht warmtepomp voor in onze woonkamer en mijn werkkamer.

Hoeveel m3 inhoud?
woonkamer/keuken: ca 135m3
werkkamer ca 33m3

Raamoppervlakte?
woonkamer/keuken: 9m2 ?
werkkamer 0,72 m2

Isolatie waarde ramen?
hr++ (wordt rond augustus geinstalleerd)

Ligging ruimte waar de airco komt?
woonkamer/keuken: begane grond, woonkamer is op zuidkant, keuken op noordkant
werkkamer: zolder boven garage aan noord en west gevel. (schuin dak)

Bouwjaar woning?
1991

Vloerisolatie?
in de herfst wordt vloer dat nu 10 cm Tempex heeft verder na geïsoleerd met PIF 60

Muurisolatie?
woonkamer/keuken:
11cm spouw met 9cm glaswol (sinds bouw)

werkkamer:
halfsteens buitenmuur waar afgelopen winter een voorzet wand voor is gebouwd (Rd 3,5). (Unidek?-dak heeft Rc 2,5 en aan de binnenkant breng ik aanvullende geluidsisolatiewol/gipsplaten er tegen aan met ongeveer Rd 1,1)

Soort bouw?
2 onder 1 kap

Welke provincie woon je?
Overijssel

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
1700m3 incl sww, dus qua verwarming ca 1400

Huidige type verwarming?
CV met T22 radiatoren (beneden) en T11 radiatoren boven, meesten met Speedcomforts ventilatoren.
Dit laten we in principe hangen, op termijn willen we ook een full-electric l/w warmtepomp installeren, maar gezien de huidige levertijden wordt dat op z'n vroegst pas na komend winter.

Afgelopen winter hebben we de CV op 55 graden gezet en dat werkte, maar willen dat de komende winter verder testen met 50/45 en/of 40 graden
icm het nieuwe hr++ glas, vloerisolatie en de airco units kunnen we dan opnieuw bekijken hoeveel ons gasverbruik is gedaald en hoeveel vermogen zo'n lw warmtepomp zou moeten hebben (op dit moment zou het op een 9-11kW versie uitkomen)

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide?

woonkamer/keuken: koelen in de zomer (vorig jaar werd het ca 27 graden) en bijverwarming in de winter (indien warmte afgifte van bestaande radiatoren onvoldoende blijkt in de winter voor een full-electric warmtepomp)
werkkamer: koelen in de zomer (afgelopen weken werd het 29 graden en de echte hitte moet nog komen) en verwarmen in de winter

Verder hebben we momenteel een mobiele airco op zolder (waarmee we voor het slapen gaan 2 slaapkamers in 1-2 uur terug kunnen koelen van 31 graden naar 21 graden). Op langere termijn willen we hier mogelijk ook een vaste airco, maar ivm kosten nog even niet.

Verder worden er komende winter 30 zonnepanelen (380Wp) gelegd in Oost/West opstelling (verwachte jaaropbrengst: 8300Kwh) ons huidig verbruik is zo'n 4400Kwh

Heb je al een merk/type voorkeur?
Heb je dit topic al eens doorgespit naar informatie?

Daikin/Mitsubishi

2kW voor werkkamer. Een niet zo'n brede wandunit zou nog net boven het raam kunnen passen, maar dat is een gipswand, dus weet niet of dat handig is (ook staat mijn bureau tegen de gevel)
Anders zou er ergens een vloermodel moeten komen (bijvoorkeur aan de huiskant), maar afgezien van Daikin CVXM20A lijken vloermodellen vaak te beginnen bij 2,5kW

Ik vroeg me af of een enkele 3,5kW (op locatie 1) voldoende zou zijn voor woonkamer/keuken (gezien de C vormige woonkamer/keuken en de wandkast die zithoek van eethoek scheidt (zie 2e foto))
Bij een binnenunit op locatie 1 zou ik mogelijk een multi-split kunnen doen op locatie A.

Qua vermogen buitenunit 4,5kW 5kW of 6kW bij een multi-split?

Plattegrond indien mogelijk toevoegen?

woonkamer/keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm45L49HxJFyrdkxbUzAd3xraxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ux28hr5JCAkBqS9OtYn44jU.jpg?f=fotoalbum_large

binnenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3ppB1YmjcbmA5UfmmIyxf2FV9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkJnBgFkwwuNAJONBvc19TvV.jpg?f=fotoalbum_large

werkkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QqotqHffLO8KpW8JrCe-0-jL7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brXjJrgEArht00uYuqVXpgGA.jpg?f=fotoalbum_large

achteraanzicht huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3cpXg4CWn5JTGAgtxdoVH-ixKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM58bpPkaW6pjHaeKYQHfNmO.jpg?f=fotoalbum_large
werkkamer is dus op de 'zolder' van de aanbouw met een radiator onder het raampje. Indien de airco in de wk hangt op locatie 1, zou een enkele multi-split buitenunit afdoende kunnen zijn.

een buitenunit voor een toekomstige lw warmtepomp zou of tegen achtergevel van de uitbouw moeten, of aan de zijkant van het huis langs de garage (de groenstrook naast het huis hebben we van de gemeente gekocht en we wachten nu op een bestemmingsplan wijziging, voor we de schutting afbreken/verplaatsen)

zijgevel huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61wvtgTAa8RIGk4zKDeoKM7xUmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju6cFTp9p59gXxaA7bV4k9pD.jpg?f=fotoalbum_large

buitenunits aan de voorgevel vind ik geen gezicht, zijgevel kan wel (locatie B op plattegrond). Mogelijk dat hier op termijn ook een buitenunit voor een airco op zolder komt te hangen.

Mijn vraag is of een enkele binnenunit in de woonkamer/keuken op locatie 1 zou werken, of dat we ivm de C-vormige woonkamer/keuken (en de (deels open) wandkast) beter voor 2 kleinere binnenunits kunnen gaan (2x 2,0 kW of 2x 2,5 kW?) en zo ja op elke locaties?

Ik begreep dat een binnenunit boven een zithoek wel eens afgeraden wordt (ivm luchtstromen) en locaties 3-6 zijn eigenlijk allemaal wel boven de zithoek. locaties 5 en 6 vind ik al minder geschikt ivm de plaatsing van een buitenunit en leidingwerk aan de voorkant van het huis)

We hebben liever geen binnenunit op de lange wand

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:15

jvr

In de categorie....kan dat?

Ik heb een warmte pomp voor verwarmen/koelen (buitenunit) en een warmtepompboiler.
Zou je de warmte die uit de airco komt niet kunnen gebruiken als input voor de warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
jvr schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:40:
In de categorie....kan dat?

Ik heb een warmte pomp voor verwarmen/koelen (buitenunit) en een warmtepompboiler.
Zou je de warmte die uit de airco komt niet kunnen gebruiken als input voor de warmtepomp boiler.
Je kan ook de koude lucht je huis in blazen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Niet voor een WPB, want dat is een monoblock-warmtepomp. In theorie wel voor een split-binnenunit van een L/W, waarop je weer een boilervat kunt aansluiten, maar dat wordt in de zomer natuurlijk weer lastig, want dan draait het systeem in koelmodus en kan normaliter dus niet langer verwarmen. Je zult dan een VRF-systeem moeten hebben ofzo.

Het enige systeem dat ik ken dat ook maar een beetje in de buurt komt is deze hybride warmtepomp van Daikin met geïntegreerde gasketel die op een multisplit-buitenunit van een lucht/lucht-systeem kan worden aangesloten.

Naar ik aanneem zal SWW 100% via gas gaan en kan er dus geen boilervat worden aangesloten. Dit om bovestaand probleem (het verwarmen van SWW in koelmodus) te kunnen omzeilen met een secudaire bron. Dus het is niet wat je wilt, maar komt wel het meeste in de buurt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
Metaalhoofd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:23:
We willen ons oriënteren op een lucht/lucht warmtepomp voor in onze woonkamer en mijn werkkamer.

Hoeveel m3 inhoud?
woonkamer/keuken: ca 135m3
werkkamer ca 33m3

Raamoppervlakte?
woonkamer/keuken: 9m2 ?
werkkamer 0,72 m2

Isolatie waarde ramen?
hr++ (wordt rond augustus geinstalleerd)

Ligging ruimte waar de airco komt?
woonkamer/keuken: begane grond, woonkamer is op zuidkant, keuken op noordkant
werkkamer: zolder boven garage aan noord en west gevel. (schuin dak)

Bouwjaar woning?
1991

Vloerisolatie?
in de herfst wordt vloer dat nu 10 cm Tempex heeft verder na geïsoleerd met PIF 60

Muurisolatie?
woonkamer/keuken:
11cm spouw met 9cm glaswol (sinds bouw)

werkkamer:
halfsteens buitenmuur waar afgelopen winter een voorzet wand voor is gebouwd (Rd 3,5). (Unidek?-dak heeft Rc 2,5 en aan de binnenkant breng ik aanvullende geluidsisolatiewol/gipsplaten er tegen aan met ongeveer Rd 1,1)

Soort bouw?
2 onder 1 kap

Welke provincie woon je?
Overijssel

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
1700m3 incl sww, dus qua verwarming ca 1400

Huidige type verwarming?
CV met T22 radiatoren (beneden) en T11 radiatoren boven, meesten met Speedcomforts ventilatoren.
Dit laten we in principe hangen, op termijn willen we ook een full-electric l/w warmtepomp installeren, maar gezien de huidige levertijden wordt dat op z'n vroegst pas na komend winter.

Afgelopen winter hebben we de CV op 55 graden gezet en dat werkte, maar willen dat de komende winter verder testen met 50/45 en/of 40 graden
icm het nieuwe hr++ glas, vloerisolatie en de airco units kunnen we dan opnieuw bekijken hoeveel ons gasverbruik is gedaald en hoeveel vermogen zo'n lw warmtepomp zou moeten hebben (op dit moment zou het op een 9-11kW versie uitkomen)

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide?

woonkamer/keuken: koelen in de zomer (vorig jaar werd het ca 27 graden) en bijverwarming in de winter (indien warmte afgifte van bestaande radiatoren onvoldoende blijkt in de winter voor een full-electric warmtepomp)
werkkamer: koelen in de zomer (afgelopen weken werd het 29 graden en de echte hitte moet nog komen) en verwarmen in de winter

Verder hebben we momenteel een mobiele airco op zolder (waarmee we voor het slapen gaan 2 slaapkamers in 1-2 uur terug kunnen koelen van 31 graden naar 21 graden). Op langere termijn willen we hier mogelijk ook een vaste airco, maar ivm kosten nog even niet.

Verder worden er komende winter 30 zonnepanelen (380Wp) gelegd in Oost/West opstelling (verwachte jaaropbrengst: 8300Kwh) ons huidig verbruik is zo'n 4400Kwh

Heb je al een merk/type voorkeur?
Heb je dit topic al eens doorgespit naar informatie?

Daikin/Mitsubishi

2kW voor werkkamer. Een niet zo'n brede wandunit zou nog net boven het raam kunnen passen, maar dat is een gipswand, dus weet niet of dat handig is (ook staat mijn bureau tegen de gevel)
Anders zou er ergens een vloermodel moeten komen (bijvoorkeur aan de huiskant), maar afgezien van Daikin CVXM20A lijken vloermodellen vaak te beginnen bij 2,5kW

Ik vroeg me af of een enkele 3,5kW (op locatie 1) voldoende zou zijn voor woonkamer/keuken (gezien de C vormige woonkamer/keuken en de wandkast die zithoek van eethoek scheidt (zie 2e foto))
Bij een binnenunit op locatie 1 zou ik mogelijk een multi-split kunnen doen op locatie A.

Qua vermogen buitenunit 4,5kW 5kW of 6kW bij een multi-split?

Plattegrond indien mogelijk toevoegen?

woonkamer/keuken
[Afbeelding]

binnenaanzicht
[Afbeelding]

werkkamer:
[Afbeelding]

achteraanzicht huis:
[Afbeelding]
werkkamer is dus op de 'zolder' van de aanbouw met een radiator onder het raampje. Indien de airco in de wk hangt op locatie 1, zou een enkele multi-split buitenunit afdoende kunnen zijn.

een buitenunit voor een toekomstige lw warmtepomp zou of tegen achtergevel van de uitbouw moeten, of aan de zijkant van het huis langs de garage (de groenstrook naast het huis hebben we van de gemeente gekocht en we wachten nu op een bestemmingsplan wijziging, voor we de schutting afbreken/verplaatsen)

zijgevel huis:
[Afbeelding]

buitenunits aan de voorgevel vind ik geen gezicht, zijgevel kan wel (locatie B op plattegrond). Mogelijk dat hier op termijn ook een buitenunit voor een airco op zolder komt te hangen.

Mijn vraag is of een enkele binnenunit in de woonkamer/keuken op locatie 1 zou werken, of dat we ivm de C-vormige woonkamer/keuken (en de (deels open) wandkast) beter voor 2 kleinere binnenunits kunnen gaan (2x 2,0 kW of 2x 2,5 kW?) en zo ja op elke locaties?

Ik begreep dat een binnenunit boven een zithoek wel eens afgeraden wordt (ivm luchtstromen) en locaties 3-6 zijn eigenlijk allemaal wel boven de zithoek. locaties 5 en 6 vind ik al minder geschikt ivm de plaatsing van een buitenunit en leidingwerk aan de voorkant van het huis)

We hebben liever geen binnenunit op de lange wand
Waarom pak je niet meteen de zolder ook mee als je voor een multisplit gaat? Denk dat de kosten van een iets grotere buitenunit en een extra binnenunit lager liggen dan later alsnog doen. En qua verbruik ook een prima besparing ten opzichte van de mobiele airco die je nu hebt. Vooral omdat je later ook nog een L/W warmtepomp wilt nemen waardoor je dan met 3 buitenunits zou komen te zitten.

Met je huidige gasverbruik kom je met een L/W warmtepomp rond de 7-10kW uit. Plak je er een 4 of 5 kW L/L warmtepomp bij dan zal dat inderdaad een stukje lager zitten. En dat is best gunstig, want bij veel merken zie je een aardige sprong van de warmtepompen die tot 7 á 9 kW gaan en de hogere vermogens.

Is qua locatie in de woonkamer boven de deur van de woonkamer naar de gang toe nog een optie? Dat je dan het leidingwerk via de meterkast laat lopen?
Pagina: 1 ... 172 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic