Dat weet ik eerlijk gezegd niet maar het lijkt erop alsof de hitte moeilijk weg gaat. Er is inderdaad geen spouwmuur en dakisolatie kan alleen als het gehele dak vervangen wordt (is op dit moment geen optie).habbekrats schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:01:
[...]
als he nu erg warm word is het waarschijnlijk in de winter steenkoud. En met steens bedoel je dat er geen spouw is ?
Wat een gemiste kans zeg, dat ze geen dikke isolatieplaten onder de vernieuwde bitumen toplaag hebben gelegd.Gerriestheas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:55:
Het is een (plat) dak met een bitumen toplaag (is recentelijk vervangen) en dus geen isolatie. M'n verbruik weet ik niet omdat ik er pas enkele maanden woon en de gaskachel sinds april maar enkele dagen aan is geweest. Dit is wel de enige gaskachel (woonkamer).
Het blijft over het algemeen erg warm in de woning en heb ik afgelopen maanden niet hoeven te stoken en de warmte blijft redelijk hangen (erg warm einde dag als de zon op de woning heeft gestaan).
Eigenlijk zit je met het probleem dat de zon je dak verhit en je muren. Deze geven de hitte na verloop van tijd door aan je leefruimte. Misschien dat je nog kunt overwegen om je muur in de woonkamer en slaapkamer met PIR platen te isoleren. Dat is voor de muren nog wel een goede oplossing. Voor je plat dak zou ik bijna zeggen schilder deze wit met speciale verf. Dat absorbeert dan in ieder geval wel een stuk minder warmte. Maar dan zit je nog wel steeds in de winter dat je veel warmte gaat verliezen naar boven toe. Je zou toch eens moeten proberen te achterhalen wat het gasverbruik was van de vorige bewoners.
Stel dat dit 2000 m3 gas was. Een beetje moderne airco heeft een cop van gemiddeld 4. 1m3 gas heeft een energie van ongeveer 10kWh. als je 2000m3 gas dan omzet naar energie is dit 20000kWh. 20000/cop 4 = 5000kWh wat je aan stroomverbruik extra gaat krijgen als er daadwerkelijk 2000m3 gas per jaar verbruikt werd.
Daarom dat ik ook de nadruk leg van om het te laten na isoleren. Dit verdien je het snelste terug.
Mijn split-unit is nog geen jaar oud maar een van de binnenunits gaat na een tijdje flink stinken. De bekende zweetachtige lucht.
Heb hem de afgelopen dagen al twee keer gereinigd. De filters waren nog nagenoeg schoon maar toch even afgespoeld en gedroogd.Vervolgens Airco reiniger ('eco' spuitfles) op de ijzeren lamellen gespoten en een kwartier in laten werken. Daarna schoon water eroverheen gespoten met de plantenspuit en laten drogen. De eeste keer door de ventilator een tijd aan te zetten, de tweede keer door het 'self clean programma' te laten draaien waarbij de uitlaat dicht blijft maar de binnenunit wel gaat blazen. Helaas beide keren zonder resultaat.
De goot onder de lamellen is zo goed als droog dus daar lijkt geen schimmel oid te zitten en de afvoer lijkt in orde. Heeft iemand nog andere schoonmaaktips of ideeën over de oorzaak? Zoals gezegd komt de stank pas als hij een tijdje (half uur - uur) aanstaat.
Heb hem de afgelopen dagen al twee keer gereinigd. De filters waren nog nagenoeg schoon maar toch even afgespoeld en gedroogd.Vervolgens Airco reiniger ('eco' spuitfles) op de ijzeren lamellen gespoten en een kwartier in laten werken. Daarna schoon water eroverheen gespoten met de plantenspuit en laten drogen. De eeste keer door de ventilator een tijd aan te zetten, de tweede keer door het 'self clean programma' te laten draaien waarbij de uitlaat dicht blijft maar de binnenunit wel gaat blazen. Helaas beide keren zonder resultaat.
De goot onder de lamellen is zo goed als droog dus daar lijkt geen schimmel oid te zitten en de afvoer lijkt in orde. Heeft iemand nog andere schoonmaaktips of ideeën over de oorzaak? Zoals gezegd komt de stank pas als hij een tijdje (half uur - uur) aanstaat.
Bij gaslicht.com kun je de voorgaande gegevens van de netbeheerder halen dmv idin. Wellicht kun je het zo achterhalen?
Uit 1 m³ gas uit Slochteren zit afgerond inderdaad bijna 10 kWh. Alleen is de consensus hier op Tweakers dat een ketel hooguit 8 kWh daarvan omzet in nuttige warmte. Het scheelt zo uiteindelijk toch 1.000 kWh.zonnefreak schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:49:
[...]
1m3 gas heeft een energie van ongeveer 10kWh. als je 2000m3 gas dan omzet naar energie is dit 20000kWh. 20000/cop 4 = 5000kWh wat je aan stroomverbruik extra gaat krijgen als er daadwerkelijk 2000m3 gas per jaar verbruikt werd.
Als een ketel 99% efficient is (en dat beweren ze zo'n beetje allemaal wel nu, toch?), dan zou je zeggen dat die 8kWh wel wat erg pessimistisch is. Of zit warmte lek vanuit buizen op ruimten waar je niet komt e.d. daar ook in? Oftewel, die 8kWh is in je woon-/slaapkamers?Superbeagle schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:02:
[...]
Uit 1 m³ gas uit Slochteren zit afgerond inderdaad bijna 10 kWh. Alleen is de consensus hier op Tweakers dat een ketel hooguit 8 kWh daarvan omzet in nuttige warmte. Het scheelt zo uiteindelijk toch 1.000 kWh.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
99% efficiënt op 30-35 graden Ta ja. Maar de meeste ketels draaien nog gewoon minimaal op 50 graden. Soms zelf op 70. Dan maak je van je HR-ketel gewoon een VR-ketel met een rendement van zo'n 88%. Want met een retourwater van 50 graden kun je heel weinig rookgassen laten condenseren, dus die hitte vliegt ongebruikt je schoorsteen uit.Brent schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Als een ketel 99% efficient is (en dat beweren ze zo'n beetje allemaal wel nu, toch?), dan zou je zeggen dat die 8kWh wel wat erg pessimistisch is. Of zit warmte lek vanuit buizen op ruimten waar je niet komt e.d. daar ook in? Oftewel, die 8kWh is in je woon-/slaapkamers?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Heb je de condensbak al eens schoongemaakt? Ik gooi er in het koelseizoen regemalig wat van die tabletten in.rangatang schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:59:
Mijn split-unit is nog geen jaar oud maar een van de binnenunits gaat na een tijdje flink stinken. De bekende zweetachtige lucht.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Verhip ik heb hier helemaal geen rekening mee gehouden.Superbeagle schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:02:
[...]
Uit 1 m³ gas uit Slochteren zit afgerond inderdaad bijna 10 kWh. Alleen is de consensus hier op Tweakers dat een ketel hooguit 8 kWh daarvan omzet in nuttige warmte. Het scheelt zo uiteindelijk toch 1.000 kWh.

@Brent De calorische (boven)waarde uit 1 m³ aardgas uit Slochteren is 9,7 kWh. Dat is als je alle restwarmte uit waterdamp recupereert die ontstaat uit de verbranding.
Als het rendement inderdaad 99% is zoals je beweert dan zou je 99% x 9,7 kWh = 9,6 kWh aan warmte uit een kuub aardgas halen.
Dat kan alleen als je Tr voldoende laag is.
Hoe laag de Tr moet zijn is hier te zien in de tabel van PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Dat correspondeert dan met een Tr van ongeveer 20 ºC. Geloof mij, de Tr van een gemiddelde ketel in Nederland is niet zo laag.
Dan moet je eerder aan een Tr van 50 ºC denken. En dan zit je gemiddeld eerder op de 8 kWh.
Als het rendement inderdaad 99% is zoals je beweert dan zou je 99% x 9,7 kWh = 9,6 kWh aan warmte uit een kuub aardgas halen.
Dat kan alleen als je Tr voldoende laag is.
Hoe laag de Tr moet zijn is hier te zien in de tabel van PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Dat correspondeert dan met een Tr van ongeveer 20 ºC. Geloof mij, de Tr van een gemiddelde ketel in Nederland is niet zo laag.
Dan moet je eerder aan een Tr van 50 ºC denken. En dan zit je gemiddeld eerder op de 8 kWh.
Het is een splitunit met condensafvoerslangetje. Die heeft toch niet ook nog een condensbak?HarmoniousVibe schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:29:
[...]
Heb je de condensbak al eens schoongemaakt? Ik gooi er in het koelseizoen regemalig wat van die tabletten in.
Ik denk dat TS hiervan @Gerriestheas een gaskachel heeft, reken dan op een rendement tussen 65-80%.Brent schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Als een ketel 99% efficient is (en dat beweren ze zo'n beetje allemaal wel nu, toch?), dan zou je zeggen dat die 8kWh wel wat erg pessimistisch is. Of zit warmte lek vanuit buizen op ruimten waar je niet komt e.d. daar ook in? Oftewel, die 8kWh is in je woon-/slaapkamers?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja ik bedoelde de lekbak. Het water dat condenseert dat valt ergens in en dat moet zo af en toe chemisch worden gereinigd. Daar heb je tabletten voor.rangatang schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:20:
[...]
Het is een splitunit met condensafvoerslangetje. Die heeft toch niet ook nog een condensbak?
Precies ik heb deze besteld.HarmoniousVibe schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Ja ik bedoelde de lekbak. Het water dat condenseert dat valt ergens in en dat moet zo af en toe chemisch worden gereinigd. Daar heb je tabletten voor.
versnijdbare tabletten voor in de lekbak tegen slijmvorming en vuil, geeft langdurig een frisse geur af.
:strip_exif()/f/image/FjdReyCoMqptQGOUfHnHB7Wl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 03-07-2022 22:16 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dank je, maar hier mij zit de condensslang rechtstreeks op een afvoer gemonteerd.HarmoniousVibe schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Ja ik bedoelde de lekbak. Het water dat condenseert dat valt ergens in en dat moet zo af en toe chemisch worden gereinigd. Daar heb je tabletten voor.
Dat is bij iedereen zo. Je wastafel heeft ook een afvoer, maar toch moet je ook die regelmatig even schoonmaken. Zo ook met je lekbak.rangatang schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:32:
[...]
Dank je, maar hier mij zit de condensslang rechtstreeks op een afvoer gemonteerd.
Ok, weer wat geleerd. Kan iemand met vertellen waar ik die kan ingooien bij de Daikin Stylish (wandmodel) en de Daikin Classic (vloermodel)?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je die grote tabletten bestelt dan moet je die in kwartjes snijden en kun je ze onder de heatsink in het wandmodel stoppen. Een vloermodel heb ik nooit van binnen gezien, maar dat moet ook ergens onderaan zijn, onder de heatsink. Daar condenseert het immers voor een groot deel op.Tommie12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:42:
Ok, weer wat geleerd. Kan iemand met vertellen waar ik die kan ingooien bij de Daikin Stylish (wandmodel) en de Daikin Classic (vloermodel)?
Halleluja, €31 voor 120 g. Kun je misschien ook soda o.i.d. gebruiken? Daar heb je voor dat geld 31 kg voorServee schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:15:
[...]
Precies ik heb deze besteld.
versnijdbare tabletten voor in de lekbak tegen slijmvorming en vuil, geeft langdurig een frisse geur af.
[Afbeelding]
Zou je er ook af en toe een tabletje in kunnen doen dat je gebruikt om een liter water te zuiveren? De chloor of de zilvervariant?Martin7182 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:09:
[...]
Halleluja, €31 voor 120 g. Kun je misschien ook soda o.i.d. gebruiken? Daar heb je voor dat geld 31 kg voor
Ik had het in drie dagen binnen zie het nu ook staan.Vorkie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:43:
Let op bij die link van @Servee ,
15 tot 20 weken levertijd
[...]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bij de Perfera wandmodel moet de voorkap er even af om bij de lekbak te komen, bij jouw modellen weet ik het niet.Tommie12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:42:
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Servee @vorkie Ik zou de chemische samenstelling wel eens willen weten, kan mij niet voorstellen dat hier zeldzame schoonmaak middelen inzitten.
Geen idee, maar alternatieve schoonmaak middelen die aluminium kunnen aantasten zou ik niet adviseren voor langere tijd. Voor nood bij een verstopping zou het een keertje kunnen maar voorkomen is beter dan genezen.habbekrats schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:50:
@Servee @vorkie Ik zou de chemische samenstelling wel eens willen weten, kan mij niet voorstellen dat hier zeldzame schoonmaak middelen inzitten.
:strip_exif()/f/image/uTUMSTdWZgUneQD4B5NOOrzi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Servee op 04-07-2022 07:58 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb even gezocht, maar er zit Benzalkoniumchloride in.
https://images.salsify.co.../mtq49wybsvdfwdtqwxml.pdf
Wikipedia: Benzalkoniumchloride
https://images.salsify.co.../mtq49wybsvdfwdtqwxml.pdf
Wikipedia: Benzalkoniumchloride
Benzalkoniumchloride is een mengsel van alkylbenzyldimethylammoniumchloriden. Dit zijn quaternaire ammoniumzouten, waarvan de alkylgroep een keten is met een even aantal koolstofatomen tussen 8 en 18, dus C8H17 tot C18H37. Het wordt veel gebruikt als desinfecterend middel en conserveermiddel.
Benzalkoniumchloride is een hygroscopisch, wit tot geel-wit poeder of gelatineuze massa. Het is goed oplosbaar in water, en dissocieert in water in een klein anion (chloride) en een groot kation (quaternair ammonium). Het is een oppervlakteactieve stof die werkzaam is tegen gram-positieve en in minder mate gram-negatieve bacteriën, maar ook tegen algen en schimmels.
Het wordt gebruikt als werkzame stof in desinfecterende middelen (bijvoorbeeld lysol), voor de preventie van voetschimmel, of voor de bestrijding van algen in zwembaden en waterbedden. In lage concentraties is het een conserveermiddel in veel producten, waaronder oordruppels, oogdruppels, neusdruppels en shampoos. Het wordt enkel voor uitwendig gebruik toegepast omdat opname ervan door de mond misselijkheid en braken kan veroorzaken. Benzalkoniumchloride komt ook voor in schoonmaakproducten.
Die flowplus is idd aan de prijs. Let wel er zitten 12 tabletten die je in 4 kunt delen, Dus 48 parten.
Ik gebruik per binnen unit 2 x per jaar 1/4 tot 1/2 tablet. Met 2 binnenunits dus minimaal 6 jaar. Tja, dan valt het wel mee.
Overigens heb ik ook de daikin perfera, ik snijd de 1/4 tablet overlangs nog eens door. Dan past ie tussen de lamellen en de kap. Floep de lekbak in……
Ik gebruik per binnen unit 2 x per jaar 1/4 tot 1/2 tablet. Met 2 binnenunits dus minimaal 6 jaar. Tja, dan valt het wel mee.
Overigens heb ik ook de daikin perfera, ik snijd de 1/4 tablet overlangs nog eens door. Dan past ie tussen de lamellen en de kap. Floep de lekbak in……
Tja 6 jaar, met een gelijke hoeveelheid soda zou je voor dat geld 1550 jaar vooruit kunnen
Ik snap dat mensen graag betalen voor kwaliteit, maar meer dan € 250/kg voor iets wat misschien € 1/kg kost om te produceren 
Maar goed, voor 2 a 3 °C afkoeling ga ik de airco niet aanzetten, dus hij blijft waarschijnlijk lekker droog van binnen.
Maar goed, voor 2 a 3 °C afkoeling ga ik de airco niet aanzetten, dus hij blijft waarschijnlijk lekker droog van binnen.
Zijn die lekbaktabletten eigenlijk niet gewoon hetzelfde als de tabletten die in een zwembad gaan?
Electricien zegt dat dit komt door aardlekautomaat die 16a is. Handleiding heeft 20a aan, had ik al aangegeven bij installatie en hier ook aantal keer besproken op forum.Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
Storing gehad, 3 weken terug zelfde probleem alleen toen was er lekkage van koelmiddel, nu weer 2 units koelde na paar weken niet meer op de bovenverdiepingen, 3de laagst gelegen wel mondjesmaat, zonder storingcodes.
Koelmiddel gechecked, niks verloren.
Druk gechecked, op peil,
Systeem leeg en weer gevuld. Dit keer dus geen lekkage, maar wel zelfde symptomen.
Alles koelt nu wel weer.
Waardoor? Niemand weet het.
Maar niet standje ijs wat ik gewend van 5 weken terug ben eigenlijk als ik er een aanzet (bijv de daikin 2kw unit op 5,2kw buitenunit). Nu wordt er gezegd dat komt door het weer buiten (..22c)
Mijn vergelijking zo onredelijk tegenover 18-19c buitentemp en nu 22? Of ben ik gewoon een beetje paranoia door dat het ding zwabberende werking heeft.
Kan me alleen niet voorstellen dat deze problemen komen door een te kleine aardlekautomaat

@Chatslet Ik heb daar ook al eens naar gekeken. Zwembad, watertanks camper, ed. Waarom niet zou ik zeggen.
Een beetje biotex oplossen en erin , zou ook kunnen denk ik. Het gaat erom dat bacterien en algengroei voorkomt cq verdwijnt.
Een beetje biotex oplossen en erin , zou ook kunnen denk ik. Het gaat erom dat bacterien en algengroei voorkomt cq verdwijnt.
Precies kost dan max €5,- per jaar en geen omkijken meer naar. Net kap er even afgehaald maar om de tabletten in de lekbak te krijgen is het verwijderen van de stof filters voldoende dan schuif je ze idd zo tussen de verdamper en randje lekbak in.fmrama schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:37:
Die flowplus is idd aan de prijs. Let wel er zitten 12 tabletten die je in 4 kunt delen, Dus 48 parten.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nope, in het zwembad gaan chloortabletten.Chatslet schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:04:
Zijn die lekbaktabletten eigenlijk niet gewoon hetzelfde als de tabletten die in een zwembad gaan?
Dat wil je niet in huis... Anders ruik je de hele dag javelgeuren.
Ik vermoed dat het soda is.
Wat een gelul. Als ie meer vermogen nodig heeft trekt ie dat gewoon en klapt de automaat er wel uit. Het is geen begrenzer of zoSoullancer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:10:
[...]
Electricien zegt dat dit komt door aardlekautomaat die 16a is. Handleiding heeft 20a aan, had ik al aangegeven bij installatie en hier ook aantal keer besproken op forum.
Kan me alleen niet voorstellen dat deze problemen komen door een te kleine aardlekautomaat

Ik lees nu ook voor het eerst over een lekbak die gereinigd moet worden. Daar heeft mijn installateur niks over gezegd 🤔HarmoniousVibe schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Dus ken je gevoel @rangatang
Ik leer ook telkens bij hier 😁
Maar eens opzoeken waar dat bij mij airco zit dan.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
De installateur (in het algemeen) zegt daar natuurlijk niks over, je belt m vanzelf wel als je lekbakje op den duur overstroomt en het water langs je muur naar beneden druppeltVidaR-9 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Ik lees nu ook voor het eerst over een lekbak die gereinigd moet worden. Daar heeft mijn installateur niks over gezegd 🤔
Daikin FTXM35R/RXM35R
Mijn ideedennistd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:05:
[...]
Wat een gelul. Als ie meer vermogen nodig heeft trekt ie dat gewoon en klapt de automaat er wel uit. Het is geen begrenzer of zo

Notabene electricien.. daikin zou erom bericht zijn zegt hij.
Volgens mij bedoeld hij eerder een slechte aarding?
Nou goed...weer 30€ voor een automaat verder
[ Voor 23% gewijzigd door Soullancer op 04-07-2022 20:32 ]
[quote]Tomba schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:35:
[...]
Dat kan zeker via een automation (staat ook in de post die je quote
), zo deed ik t eerst namelijk
(met de Temperatuur van mijn Toon, dus even aanpassen naar de naam van de sensor die je als bron wil gebruiken!)
[Afbeelding]
@Tomba
Ik zou ook graag de temperatuur sensor van mijn Toon gebruiken voor de MHI, zou je de volledige automation voor HA willen delen incl hoe je er voor zorgt dat deze elke minuut refreshed?
[...]
Dat kan zeker via een automation (staat ook in de post die je quote
[Afbeelding]
@Tomba
Ik zou ook graag de temperatuur sensor van mijn Toon gebruiken voor de MHI, zou je de volledige automation voor HA willen delen incl hoe je er voor zorgt dat deze elke minuut refreshed?
Door deze discussie toch maar even kijken hoe het zit met de unit op de slaapkamer, hij begint beetje muf te ruiken als je hem op fan only zet. Unit is een LG dc09rh ("Deluxe, 2021 model"). Even wat plastic eraf klikken en oorzaak is snel duidelijk.HarmoniousVibe schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Video 1: https://imgur.com/U5E5IGT
Hey! Hij is nog nat van de laatste keer koelen 36 uur geleden, gisteravond was het niet nodig. Dat is met de droogblazen na gebruik functie aan. Hoe dan... Ja dan krijg je snel de "auto airco" geur. Gelukkig kan je hier wel redelijk bij met airco reiniger / schuim. Crappy design? Hoe blijft dit anderhalve dag zo nat... Lekbak is ook nattig maar oogt schoon.
Gespoeld met ruim water met een Gardena plantenspuit met drukpompje, heb geen cleaner in huis, lijkt te helpen.
En dan even zoeken naar een ratelend geluid, vorige keer bij onderhoud aangegeven en unit gedemonteerd tot lekbak eruit. Toen was het even weg, of niet meer zo duidelijk dat de monteur verder wou zoeken.
Video 2: https://imgur.com/cjNejlO [sound on, is vrij zachtjes, mode fan, stand minimum]
Licht drukken op plastic bij einde fan roll en de "taktaktaktak" is weg. Dat wordt een garantieclaim.
Inmiddels is het geëscaleerd naar daikin.Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
Storing gehad, 3 weken terug zelfde probleem alleen toen was er lekkage van koelmiddel, nu weer 2 units koelde na paar weken niet meer op de bovenverdiepingen, 3de laagst gelegen wel mondjesmaat, zonder storingcodes.
Koelmiddel gechecked, niks verloren.
Druk gechecked, op peil,
Systeem leeg en weer gevuld. Dit keer dus geen lekkage, maar wel zelfde symptomen.
Alles koelt nu wel weer.
Waardoor? Niemand weet het.
Maar niet standje ijs wat ik gewend van 5 weken terug ben eigenlijk als ik er een aanzet (bijv de daikin 2kw unit op 5,2kw buitenunit). Nu wordt er gezegd dat komt door het weer buiten (..22c)
Mijn vergelijking zo onredelijk tegenover 18-19c buitentemp en nu 22? Of ben ik gewoon een beetje paranoia door dat het ding zwabberende werking heeft.
De leidingen worden bevroren koud, ijs hangt eraan.
Binnen units doen niks, alleen maar normale licht blazen. Iets blokkeer of bevriest ergens.. en of dat een druksensor, expansieventiel, water of wat dan ook is vraag ik me hardop af
:strip_exif()/f/image/1XqG7As2IIuyUYdlLLwZEqMH.jpg?f=fotoalbum_large)
@Soullancer Bevriezende koelleiding is meestal wel gevolg van veel te weinig koelmiddel.
In geval van te weinig koudemiddel geeft het systeem dat aan middels een foutcode, ik denk nogmaals dat het in de magneet ventielen of expansie ventielen gezocht moet worden. Indien de spoelen de klep niet ver genoeg open doen of zelfs gesloten blijven kun je ook bevroren leidingen krijgen. De buitenunit doet z’n werk prima gezien de bevroren leiding.habbekrats schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 06:23:
@Soullancer Bevriezende koelleiding is meestal wel gevolg van veel te weinig koelmiddel.
Vervuilde verdampers kunnen dit ook veroorzaken maar aangezien dit spul recent geplaatst is lijkt me dit niet van toepassing.
Daikin FTXM35R/RXM35R
eerste instantie zou ik zeggen te weinig koelmiddel maar die was gecheckt staat er in je vorige bericht,Soullancer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:13:
[...]
Inmiddels is het geëscaleerd naar daikin.
De leidingen worden bevroren koud, ijs hangt eraan.
Binnen units doen niks, alleen maar normale licht blazen. Iets blokkeer of bevriest ergens.. en of dat een druksensor, expansieventiel, water of wat dan ook is vraag ik me hardop af
[Afbeelding]
knik in de leiding of leiding te lang. In het laatste geval is het dus weer te weinig koelmiddel.
Is de zuigleiding nat? Dan kan het een knik zijn of een kapotte expansieventiel.
Anders moet men een ventiel op de vloeistofleiding solderen om daar de druk te kunnen zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Speedfightserv op 05-07-2022 09:26 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Die koudemiddeldetectie werkt niet altijd (goed). Ik heb een tijdje gehad dat ik het (met een buitentemperatuur van ~26-28C) ik het niet beneden de 22 kreeg. De unit zelf kan geen issue maar toen de installateur er wat R32 bij had gestopt werkte alles weer naar behoren.Servee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:13:
[...]
In geval van te weinig koudemiddel geeft het systeem dat aan middels een foutcode, ik denk nogmaals dat het in de magneet ventielen of expansie ventielen gezocht moet worden. Indien de spoelen de klep niet ver genoeg open doen of zelfs gesloten blijven kun je ook bevroren leidingen krijgen. De buitenunit doet z’n werk prima gezien de bevroren leiding.
Vervuilde verdampers kunnen dit ook veroorzaken maar aangezien dit spul recent geplaatst is lijkt me dit niet van toepassing.
Dat kan alleen is dit volgens mij paar weken terug al gecontroleerd zoals ik lees, er even van uitgaande dat dit correct is gedaan.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:47:
[...]
Die koudemiddeldetectie werkt niet altijd (goed). Ik heb een tijdje gehad dat ik het (met een buitentemperatuur van ~26-28C) ik het niet beneden de 22 kreeg. De unit zelf kan geen issue maar toen de installateur er wat R32 bij had gestopt werkte alles weer naar behoren.
Daikin FTXM35R/RXM35R
1 unit van mij tikt ook zo (wel harder nog), ik word er knettergek vanw00key schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:59:
[...]
Door deze discussie toch maar even kijken hoe het zit met de unit op de slaapkamer, hij begint beetje muf te ruiken als je hem op fan only zet. Unit is een LG dc09rh ("Deluxe, 2021 model"). Even wat plastic eraf klikken en oorzaak is snel duidelijk.
Video 1: https://imgur.com/U5E5IGT
Hey! Hij is nog nat van de laatste keer koelen 36 uur geleden, gisteravond was het niet nodig. Dat is met de droogblazen na gebruik functie aan. Hoe dan... Ja dan krijg je snel de "auto airco" geur. Gelukkig kan je hier wel redelijk bij met airco reiniger / schuim. Crappy design? Hoe blijft dit anderhalve dag zo nat... Lekbak is ook nattig maar oogt schoon.
Gespoeld met ruim water met een Gardena plantenspuit met drukpompje, heb geen cleaner in huis, lijkt te helpen.
En dan even zoeken naar een ratelend geluid, vorige keer bij onderhoud aangegeven en unit gedemonteerd tot lekbak eruit. Toen was het even weg, of niet meer zo duidelijk dat de monteur verder wou zoeken.
Video 2: https://imgur.com/cjNejlO [sound on, is vrij zachtjes, mode fan, stand minimum]
Licht drukken op plastic bij einde fan roll en de "taktaktaktak" is weg. Dat wordt een garantieclaim.

En inderdaad, als ik op de zijkant druk is het getik weg, dus misschien de installateur met z'n 10 jaar garantie eens bellen (is nog geen jaar oud overigens). Ik heb Daikin Perfera units.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Bedankt voor alle reacties tot zover.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:47:
[...]
Die koudemiddeldetectie werkt niet altijd (goed). Ik heb een tijdje gehad dat ik het (met een buitentemperatuur van ~26-28C) ik het niet beneden de 22 kreeg. De unit zelf kan geen issue maar toen de installateur er wat R32 bij had gestopt werkte alles weer naar behoren.
Ze hebben koelmiddel eruit gehaald en de druk gecontroleerd. Dit was allemaal in orde, na het terug stoppen heeft de airco het wel weer heel even gedaan.
Keer ervoor met koelmiddel lek viel het me vies tegen wanneer die foutmelding pas kwam. Dat was nadat alle binnenunits een voor een geen koude lucht meer gaven... Vreselijk laat dus.
Waardeloos.. wachten nu op een monteur van daikin om de zaken uit te sluiten die jullie aangeven in het meedenken.
Mei airco geplaatst na een jaar dubben en denken nog geen moment plezier van gehad

[ Voor 10% gewijzigd door Soullancer op 05-07-2022 15:49 ]
Hier op het werk hangen 40 airco's, en dan vooral de grotere 10-15 kW. De monteur snijd de indien uberhapt aanwezig de flare aansluitingen eraf en met hardsoldeer een setje danfoss Flare koppelingen. Een zelfgemaakte koppeling welke verstuurd word is heel snel beschadigd, cq scheef gemaakt.
Een vraag over koppelen airco aan de app.
Wat ik ook doe: krijg het niet voor elkaar.
Betreft een Daikin stylish FTXA/AW/RXA35 met losse afstandsbediening
Aanwijzingen app opvolgen geeft dus helaas niet het gewenste resultaat…
Wie heeft DE tip?
Wie heeft DE tip?
Maak een verbinding zo dicht mogelijk bij je router, of een WiFi punt naast de unit, bij mij lukte dit toen wel. Eenmaal verbonden heb je prima verbinding.Lowlands schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:46:
Wie heeft DE tip?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik weet niet of je netwerk ook op 5Ghz uitzend, anders deze tijdelijk uitzetten. Dit hielp mij in ieder geval met een Haier Tundra airco systeem.Lowlands schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:46:
Wie heeft DE tip?
Klopt. Ik heb ook een tijdje lopen mieren, maar na uitzetten van 5Ghz was het zo gepiept.zonnefreak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:43:
[...]
Ik weet niet of je netwerk ook op 5Ghz uitzend, anders deze tijdelijk uitzetten. Dit hielp mij in ieder geval met een Haier Tundra airco systeem.
Daikin had of heeft onderhoud op de servers op 4 Juli, afhankelijk van tijdzones kan het wel eens 5 juli zijn geweest. Tevens werkt Daikin met 2.4GHz en niet met 5. Ik heb wel eens dat 1 vd 4 units niet bereikbaar is, die hangt naast de router waar beide signalen uitzenden, dus ik gok, dat ze gevoelig zijn voor 5 GHz storing.Lowlands schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:46:
Wie heeft DE tip?
De andere 3 units hebben een gezonde afstand vd routers, of AP, zoals ik ze heb ingesteld.
Bij mij ging de initiële installatie in de app ook moeizaam, moest het een paar keer proberen.
Gevoel, not science.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ik heb een aparte 2.4 Ghz wifi SSID voor IoT shit, er is echt teveel zooi dat geen verbinding kan maken op 5 Ghz.
Het helpt ook niet dat sommige APs band steering doen en proberen een 2.4 Ghz client naar 5 Ghz te forceren.
Het helpt ook niet dat sommige APs band steering doen en proberen een 2.4 Ghz client naar 5 Ghz te forceren.
Het werkt! Met dank voor de tips!Lowlands schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:46:
Wie heeft DE tip?
Door de installateur werd de app Daikin online controller geïnstalleerd.
Hiermee steeds problemen.
Nu gevonden dat er een andere app is. Deze werkt bij mij veel beter.
Misschien heeft hier iemand wat aan..
:strip_exif()/f/image/9Mw4k3lUwDQMqRLn2S2CkplS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Lowlands op 06-07-2022 09:50 . Reden: Plaatje ]
Mijn plaatser heeft me ook de Onecta app doen installeren, en die werkt prima hier.
Heb na ~3 jaar maar eens mijn installateur langs laten komen voor een grote beurt
/f/image/DqMWlZlNePTUxehMA8UbTjWt.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/LjsuCXrujgmRXidcPKDG1Muk.png?f=fotoalbum_medium)
Het is duur maar het wordt dan ook wel grondig schoongemaakt en gecontroleerd heb ik het idee. Hij verwacht zo'n 3 uur bezig te zijn (Daikin 3-split).
/f/image/DqMWlZlNePTUxehMA8UbTjWt.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/LjsuCXrujgmRXidcPKDG1Muk.png?f=fotoalbum_medium)
Het is duur maar het wordt dan ook wel grondig schoongemaakt en gecontroleerd heb ik het idee. Hij verwacht zo'n 3 uur bezig te zijn (Daikin 3-split).
Ik heb mijn buitenunits onlangs ook open gehad en zag dat de collectoren(?) daar net zoals bij jou gewoon bloot en ongeisoleerd waren. Is het een idee om daar wat aan te doen, of blijf je daar beter af? (zag dat er temperatuursensoren e.d. op zaten)
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar normaalgesproken zit er een kap op aan de rechterkant. Hij ligt nu open vanwege het onderhoud.Slonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:46:
[...]
Ik heb mijn buitenunits onlangs ook open gehad en zag dat de collectoren(?) daar net zoals bij jou gewoon bloot en ongeisoleerd waren. Is het een idee om daar wat aan te doen, of blijf je daar beter af? (zag dat er temperatuursensoren e.d. op zaten)
:strip_exif()/f/image/IFmJMcPwtpurhDzRmk3GNHGf.jpg?f=fotoalbum_medium)
In plaats van alles uit elkaar te halen plakt hij de muur of onder de binnenunits en doet hij er een soort plastic hoes omheen met daarin een afvoer en spuit hij zo alles schoon. Interessant.
Al het blote koperHarmoniousVibe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar normaalgesproken zit er een kap op aan de rechterkant. Hij ligt nu open vanwege het onderhoud.
In de winter heeft de wind er dus vrij spel in, mogelijks heb je daar dan rendementsverlies op door afkoeling?
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 06-07-2022 11:13 ]
Lijkt me niet, maar ik kan het mis hebben. Is dat in feite niet gewoon een extra stukje afgiftecapaciteit in de buitenunit?Slonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:12:
[...]
Al het blote koperEr zit idd een kap op, maar die is (bij mij iig) gewoon open aan de leidingen.
In de winter heeft de wind er dus vrij spel in, mogelijks heb je daar dan rendementsverlies op door afkoeling?
De warmte die er in de koelmodus vanaf komt moet juist weg worden geblazen. Evenals de koelte in verwarmingsmodus.
Wat doen die 'klemtangen' daar op de leidingen?HarmoniousVibe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:37:
Heb na ~3 jaar maar eens mijn installateur langs laten komen voor een grote beurt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vraag me af of zo'n 3MXM(52) unit een beetje stevig op een dakkapel te plaatsen is zonder dat een storm hem meeneemt.
Aan het gewicht zal het niet liggen lijkt mij.
Wat voor buitenunit is dit?
3MXM 52 of 68?
Tangthermometer met smartphone-bedieningelektriekert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:50:
[...]
Wat doen die 'klemtangen' daar op de leidingen?
Ik vraag me af of zo'n 3MXM(52) unit een beetje stevig op een dakkapel te plaatsen is zonder dat een storm hem meeneemt.
Aan het gewicht zal het niet liggen lijkt mij.
3MXM 52 of 68?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
De 52.elektriekert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:50:
[...]
Wat doen die 'klemtangen' daar op de leidingen?
[..]
3MXM 52 of 68?
Geen idee, dat waren tangen van de installateur. Heb de beste man niet continu lastig lopen vallen met vragen
edit: zie boven
Ik heb eindelijk mijn innova airleaf fancoils binnen en dacht ik test het even voor ik het installeer.
Ik heb het ook in het fancoil forum gepost, maar omdat het op een aircopomp lijkt post ik het ook hier.
Nu heb ik de 2wegklep en thermostaat aan de praat maar snap niet goed hoe ik de fan moet aansturen. Hij heeft 5 draden
Het gaat om deze
DC FLWD 89-22
n276300b sic-39cvj-f122-1
Zoiets
https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite
Iemand weet dat ongetwijfeld hier hoop ik?
Ik dacht kan hem gewoon als 3 speed fan aansluiten, maar snap er niks van.
Moet op deze thermostaat
https://www.becasmart.com...fan-coil-room-thermostat/
Ik heb nu deze controllers erbij besteld en dan werkt het wel met de thermostaten?
Innova B4V642II
https://www.idrocrimart.i...a-elettronica-termostati/
Ik heb het ook in het fancoil forum gepost, maar omdat het op een aircopomp lijkt post ik het ook hier.
Nu heb ik de 2wegklep en thermostaat aan de praat maar snap niet goed hoe ik de fan moet aansturen. Hij heeft 5 draden
Het gaat om deze
DC FLWD 89-22
n276300b sic-39cvj-f122-1
Zoiets
https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite
Iemand weet dat ongetwijfeld hier hoop ik?
Ik dacht kan hem gewoon als 3 speed fan aansluiten, maar snap er niks van.
Moet op deze thermostaat
https://www.becasmart.com...fan-coil-room-thermostat/
Ik heb nu deze controllers erbij besteld en dan werkt het wel met de thermostaten?
Innova B4V642II
https://www.idrocrimart.i...a-elettronica-termostati/
[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 06-07-2022 13:16 ]
Nukezone FTW
Hier precies hetzelfde inderdaad. Ga ook maar eens de service manual en daarmee de lekbak opzoeken.VidaR-9 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Ik lees nu ook voor het eerst over een lekbak die gereinigd moet worden. Daar heeft mijn installateur niks over gezegd 🤔
kan je überhaupt airco wandmodel (MHI) via de zijkant aansluiten, of alleen via de achterkant?
Wordt het überhaupt mooi via de zijkant? Kan via google geen voorbeeld foto vinden?
Wordt het überhaupt mooi via de zijkant? Kan via google geen voorbeeld foto vinden?
Tuurlijk, linkerkant, rechterkant, linkeronderkant en rechteronderkant. Bij de ZS modellen kan de goot strak aansluiten op de unit, bij de ZSX krijg je een heel smal spleetje door de manier waarop de kap is gemaakt.refused81 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:45:
kan je überhaupt airco wandmodel (MHI) via de zijkant aansluiten, of alleen via de achterkant?
/f/image/2cPLhF3ByV5SGjCrri0GBIFn.png?f=fotoalbum_large)
Ja, het plafond is scheef
VidaR-9 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Het is geen kwestie van moeten maar wel slim als je dit meepakt om te voorkomen dat je lekbak, en/of afvoer + slang dichtslibt met vuil en algengroei en schimmels, scheelt je weer een keertje de installateur bellen als het water onder je unit uitdruppelt of dat je zelf moet gaan sleutelen natuurlijk net midden in een hittegolfrangatang schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:49:
[...]
Hier precies hetzelfde inderdaad. Ga ook maar eens de service manual en daarmee de lekbak opzoeken.
[ Voor 23% gewijzigd door Servee op 06-07-2022 18:22 . Reden: Toevoeging ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat ziet er strakker uit als ik verwacht had thanks 😎EPICOSAURUS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:26:
[...]
Tuurlijk, linkerkant, rechterkant, linkeronderkant en rechteronderkant. Bij de ZS modellen kan de goot strak aansluiten op de unit, bij de ZSX krijg je een heel smal spleetje door de manier waarop de kap is gemaakt.
[Afbeelding]
Ja, het plafond is scheef
ZS kan idd strak tegen de muur!refused81 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Dat ziet er strakker uit als ik verwacht had thanks 😎
:strip_exif()/f/image/yIgyE59K3f4FfvwCtceEmuvN.jpg?f=fotoalbum_large)
Vermoedelijk cosmetisch de mooiste oplossing alleen zou ik persoonlijk een unit nooit in een hoek hangen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt maar dit was op de slaapkamer het meest praktisch.Servee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:54:
[...]
Vermoedelijk cosmetisch de mooiste oplossing alleen zou ik persoonlijk een unit nooit in een hoek hangen.
Werkt verder ook perfect zo hoor.
Ok ja in geval van veelal koelen en dalende lucht zou dit niet snel problemen geven idd. In een woonkamer de unit zo ophangen met verwarmen gaat niet goed komen.coob schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Klopt maar dit was op de slaapkamer het meest praktisch.
Werkt verder ook perfect zo hoor.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Vergeet niet om in dat geval via de afstandbediening het luchtstroombereik van de betreffende unit in te stellen. Dit wordt aangeraden om uit te voeren wanneer de unit minder dan 50 cm bij een muur hangt, voor betere "airflow".
Dit hoef je maar 1x te doen en de instelling blijft bewaard ook indien je de unit uitschakelt. Om het te deactiveren/wijzigen moet je onderstaande stappen opnieuw uitvoeren.
:strip_exif()/f/image/I9rT9ChI8SWxCNgl6Kc7ve4c.jpg?f=fotoalbum_large)
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Dat is leuk bedacht maar zodra je gaat verwarmen en de unit draait op een lage stand dan heb je amper airflow die omhoog gaat, dan krijg je een warmte bel rond je airco en die hoek kan de lucht niet wegstromen en gaat je unit dus pendelenThaBEN schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:04:
[...]
Vergeet niet om in dat geval via de afstandbediening het luchtstroombereik van de betreffende unit in te stellen. Dit wordt aangeraden om uit te voeren wanneer de unit minder dan 50 cm bij een muur hangt, voor betere "airflow".
Dit hoef je maar 1x te doen en de instelling blijft bewaard ook indien je de unit uitschakelt. Om het te deactiveren/wijzigen moet je onderstaande stappen opnieuw uitvoeren.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zo was ie al ingesteld idd.ThaBEN schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:04:
[...]
[Afbeelding]
Eigenlijk hangt ie in de woonkamer ook zo.Servee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:00:
[...]
Ok ja in geval van veelal koelen en dalende lucht zou dit niet snel problemen geven idd. In een woonkamer de unit zo ophangen met verwarmen gaat niet goed komen.
Wel op de korte muur, dus uitblazend naar de lengte van de kamer.
Geen problemen ondervonden afgelopen winter.
IK heb hier nog een grote fles isopropyl alcohol 90 procent staan. Dat doodt ook alle bacteriën en vervliegt na een tijdje. Zou ik daarvan niet ook een paar eetlepels in de goot/lekbak kunnen gooien (en dan even uit de kamer blijven uiteraard)? Ik meen dat dit kunststoffen niet aantast dus de airco en het afvoerslangetje zouden dit moeten kunnen hebben toch? .Servee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:14:
[...]
[...]
Het is geen kwestie van moeten maar wel slim als je dit meepakt om te voorkomen dat je lekbak, en/of afvoer + slang dichtslibt met vuil en algengroei en schimmels, scheelt je weer een keertje de installateur bellen als het water onder je unit uitdruppelt of dat je zelf moet gaan sleutelen natuurlijk net midden in een hittegolfIn geval van alleen verwarmen is dit niet nodig.
Dat was niet zo handig strak aan de muur want dit kan invloed hebben op de temperatuursensor/gedrag van de binnenunit.
Tenminste mijn Daikin vond het niet prettig dat er een gordijn naast hing.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2022 19:59 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik ben bezig met de overstap naar een andere energie leverancier omdat mijn gebruik sterk gaat veranderen door zonnepanelen en airco verwarming.
Om de juiste keuze te maken moet ik nogal wat aannames doen ten aanzien van opbrengst en gebruik.
Ik vind het ondanks heel veel lezen nog lastig om een goede inschatting te maken van het extra stroomverbruik door de airco`s.
Uiteraard zijn daarin heel veel variabelen qua gebruik en isolatie e.d., maar kan je op basis van het gas dat je gaat vervangen een grove inschatting maken van het stroomverbruik?
Ik vervang 1500 M3 gas voor verwarmen, en denk begrepen te hebben dat dat zo`n 3000 kWh moet gaan kosten?
Om de juiste keuze te maken moet ik nogal wat aannames doen ten aanzien van opbrengst en gebruik.
Ik vind het ondanks heel veel lezen nog lastig om een goede inschatting te maken van het extra stroomverbruik door de airco`s.
Uiteraard zijn daarin heel veel variabelen qua gebruik en isolatie e.d., maar kan je op basis van het gas dat je gaat vervangen een grove inschatting maken van het stroomverbruik?
Ik vervang 1500 M3 gas voor verwarmen, en denk begrepen te hebben dat dat zo`n 3000 kWh moet gaan kosten?
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
@Martin7182 dat is de vuistregel ja. Tenzij je gekke dingen gaan doen zal het daar wel in de buurt komen
Grof gerekendmarcovandam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:09:
Ik ben bezig met de overstap naar een andere energie leverancier omdat mijn gebruik sterk gaat veranderen door zonnepanelen en airco verwarming.
Uit gas haal je ongeveer 8 x 1500m3 = 12000 kwh Haal je in de winter met verwarmen een COP van 4 dan zou het moeten kloppen.
https://www.amazon.nl/Qih...d=pla-1704889009324&psc=1HarmoniousVibe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:08:
In plaats van alles uit elkaar te halen plakt hij de muur of onder de binnenunits en doet hij er een soort plastic hoes omheen met daarin een afvoer en spuit hij zo alles schoon. Interessant.
Ik heb ooit een flimpje gezien hoe ze in Azie (Thailand ?) de airco binnen units schoonmaakten, met een veel grotere diy zak eromheen en de tuinslang erop. Zag er erg simpel uit maar doeltreffend.
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Ja bijna precies zoiets, al was de zak die ze bij mij gebruikten groter, als in dat deze bijna om heel de unit heen zat.rsbroer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:57:
[...]
https://www.amazon.nl/Qih...d=pla-1704889009324&psc=1
Ik heb ooit een flimpje gezien hoe ze in Azie (Thailand ?) de airco binnen units schoonmaakten, met een veel grotere diy zak eromheen en de tuinslang erop. Zag er erg simpel uit maar doeltreffend.
De units boven (slaapkamer, bijna alleen koelen en kantoor, ook voornamelijk koelen, maar ook wel wat verwarmen in de echte winter) waren na bijna 3 jaar in gebruik nog vrij schoon, zei de installateur.
Echter de unit beneden, die bijna altijd aan staat, tenzij ik het zonder verwarmen of koelen zo rond de 20 kan houden, was wel wat viezer. Het water was niet zwart, maar wel grijzig. Ik maak regelmatig de filters schoon, ik heb geen huisdieren en ik rook niet.
Zou misschien een beetje een indicatie kunnen zijn voor andere mensen die zich afvragen hoe vaak ze zo'n ding nou echt grondig zouden moeten laten schoonmaken/onderhouden.
En welke airco haalt in de wintel een COP van 4?habbekrats schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:20:
[...]
Grof gerekend
Uit gas haal je ongeveer 8 x 1500m3 = 12000 kwh Haal je in de winter met verwarmen een COP van 4 dan zou het moeten kloppen.
Of bedoel je over het hele jaar een COP van 4 (de SCOP dus)
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 07-07-2022 10:17 ]
Hij had het over jaarverbruik, dus ja.Waah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:17:
[...]
En welke airco haalt in de wintel een COP van 4?
Een beetje moderne Mitsubishi SRK35_SRC wandmodel 3,5kW single split set airco R32 haalt volgens opgave onderstaande cijfersWaah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:17:
[...]
En welke airco haalt in de wintel een COP van 4?
S.E.E.R. 8,4
S.C.O.P. 4,7
Energielabel A++/A++ (koelen/verwarmen)
Jaarlijks energieverbruik 146/895 kW (koelen/verwarmen)
E.E.R. 3,93
C.O.P. 4,26
Probleem is alleen dat je sterk afhangt met hete lucht hoe je kamer geïsoleerd is. En wat voor soort winter je te krijgt. Bij flink in de min gaan deze waarden snel zakken, maar dat is bij een warmtepomp ook.
Isolatie heeft weinig met COP te maken, de mate van isolatie speelt alleen een rol in het vermogen wat je nodig hebt om de ruimte op temperatuur te krijgen/houden.habbekrats schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Een beetje moderne Mitsubishi SRK35_SRC wandmodel 3,5kW single split set airco R32 haalt volgens opgave onderstaande cijfers
S.E.E.R. 8,4
S.C.O.P. 4,7
Energielabel A++/A++ (koelen/verwarmen)
Jaarlijks energieverbruik 146/895 kW (koelen/verwarmen)
E.E.R. 3,93
C.O.P. 4,26
Probleem is alleen dat je sterk afhangt met hete lucht hoe je kamer geïsoleerd is. En wat voor soort winter je te krijgt. Bij flink in de min gaan deze waarden snel zakken, maar dat is bij een warmtepomp ook.
In de Nederlandse wintermaanden haal je overigens makkelijk een COP van 4, deze unit heeft bij 2c een COP van 4,65, de gemiddelde temperatuur ligt daar echt niet onder in de Nederlandse winters.
https://www.eurovent-cert...%5B0%5D=ZS#access-results
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Weet iemand toevallig wat het probleem was met daikin en gevoelige aardingsproblemen? Waardoor rare storingen konden ontstaan
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het infrezen van de leidingen in een betonnen binnenmuur.
Is dit iets dat probleemloos kan worden gedaan of is de ervaring om toch maar zo'n foeilelijke goot eromheen te plaatsen…?
De lengte van de in te frezen muur bedraagt zo'n 7,5 meter tot aan de buitengevel.
Zijn er geen problemen te verwachten mbt condens en daarmee doorslag in de muur ?
Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hieromtrent.
Is dit iets dat probleemloos kan worden gedaan of is de ervaring om toch maar zo'n foeilelijke goot eromheen te plaatsen…?
De lengte van de in te frezen muur bedraagt zo'n 7,5 meter tot aan de buitengevel.
Zijn er geen problemen te verwachten mbt condens en daarmee doorslag in de muur ?
Tast dat niet de draagkracht van de muur aan, als je over een lengte van 7,5 meter horizontaal erin gaat vrezen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik wens degene die daar nog een wifi-module in wil maken veel succes. Of nog vervelender, vervanging van onderdelen waarvoor je bij het moederbord moet zijn. Mensen die dit zo maken snap ik echt niet, vergeten totaal dat er ooit een dag komt dat er een service monteur bij moet komen.
Probleem zit 'm in het aansluiten van een wandmodel. Er zit een halve meter extra leiding aan die dmv koppelingen aangesloten moeten worden. Je zal de gleuf open moeten laten. De muurunit ophangen en aansluiten op de leidingen. Naderhand kun je pas de gleuf dichtsmeren en afwerken.mistercage schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:39:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het infrezen van de leidingen in een betonnen binnenmuur.
een installatie bedrjf dat niet zelf de leidingen in kort ( flens maakt ) maar gebruik maakt van standaard lengte en eventuele overlengte ( natuurlijk wel zo kort mogelijk houden ) in een lusje bij de buiten unit hangt.
is dat een goed bedrijf, gebeurd dat vaker?
moet zeggen als ik het zelf zou installeren dan zou ik met standard lengtes ook werken zo
moet zeggen als ik het zelf zou installeren dan zou ik met standard lengtes ook werken zo
Lijkt me een beetje lui/slordig, maar dat betekent natuurlijk niet meteen dat de installatie niet deugdelijk uitgevoerd werd. Het ene sluit het andere niet uit.Maxwp schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:51:
een installatie bedrjf dat niet zelf de leidingen in kort ( flens maakt ) maar gebruik maakt van standaard lengte en eventuele overlengte ( natuurlijk wel zo kort mogelijk houden ) in een lusje bij de buiten unit hangt.
[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 07-07-2022 16:08 ]
Ik zal de boel gelukkig zelf niet gaan frezen / aansluiten etc, maar laat dit over aan de installateur en degene die komt frezen.Chninkel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:54:
[...]
Probleem zit 'm in het aansluiten van een wandmodel. Er zit een halve meter extra leiding aan die dmv koppelingen aangesloten moeten worden. Je zal de gleuf open moeten laten. De muurunit ophangen en aansluiten op de leidingen. Naderhand kun je pas de gleuf dichtsmeren en afwerken.
Vroeg mij alleen af of de freesdiepte niet parten gaat spelen voor de sterkte vd muur (al betwijfel ik dit gelijk weer enigzins aangezien het hier een dikke betonnen scheidingsmuur betreft met de buren).
Ik hoor dit dan ook graag hier als van degenen die gaan uitvoeren ( zijn toch wat meer commercieel ingegeven in de antwoorden)
Zijn er wellicht anders andere, enigzins mooie oplossingen om deze lengte te kunnen overbruggen ?
Vandaag toevallig minimale koeling gekregen door de de aansturing van de magneet kleppen (geloof ik) er even af te halen en weer op de leiding te zetten die aan de buiten kant van de buiten unit zitten onder de elektraServee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:13:
[...]
In geval van te weinig koudemiddel geeft het systeem dat aan middels een foutcode, ik denk nogmaals dat het in de magneet ventielen of expansie ventielen gezocht moet worden. Indien de spoelen de klep niet ver genoeg open doen of zelfs gesloten blijven kun je ook bevroren leidingen krijgen. De buitenunit doet z’n werk prima gezien de bevroren leiding.
:strip_exif()/f/image/89dAgfxz7GsJyWMbhnVFD5p4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Soullancer op 07-07-2022 16:33 ]
Die spoelen op de kleppen zijn vaker een probleem, is overigens niet alleen bij airco’s maar bij jou staat alles pas net. Vraag me serieus af of je wel een spiksplinternieuwe buitenunit hebt gekregen. Hier iets soortgelijks maar die unit staat al twee jaar.Soullancer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Vandaag toevallig minimale koeling gekregen door de de aansturing van de magneet kleppen (geloof ik) er even af te halen en weer op de leiding te zetten die aan de buiten kant van de buiten unit zitten onder de elektra
![]()
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic