Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.715 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
700 kwh in 1 dag???
Dat is best veel...
Boinkie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:15:
Ik zit te mij te oriënteren op een airco voor de zomer en verwarmen in de winter. Heb vandaag 700kwh teruggeleverd aan het net door de zonnepanelen dus verwarmen met elektra is interessant. Is het zo dat elke airco ook kan verwarmen of er zijn bepaalde modellen waar ik op moet letten. Het gaat alleen om de woonkamer van een hoekhuis van ongeveer 25m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tacoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Ik kom wel deze tegen, maar die is ip40, dat lijkt me voor buiten niet ok?
[Afbeelding]
Ze zijn er ook wel, zie onderstaand.
https://www.switchgear.nl...020/03/slotschakelaar.jpg

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Waah schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:10:
@mr_evil08 meterkast op slot? Ik weet zeker dat dat niet mag ivm de brandweer. Die moeten ten allen tijde in de meterkast kunnen.

nvm, een meterkast mag juist wel op slot :+
Denk dat 9/10 meterkastdeuren een slot met sleutel hebben :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Martinusz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Denk dat 9/10 meterkastdeuren een slot met sleutel hebben :P
ja klopt, hij moet vrij zijn van troep O-) was ik ff mee in de war. Ze moeten juist wel op slot kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Is het trouwens raar om een werkschakelaar op zijn kant te monteren? :P
Mijn elektrakabel loopt een stuk horizontaal, eigenlijk zou het dus makkelijker zijn om de werkschakelaar op zijn kant er tussen te zetten O-)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
Martinusz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:22:
Is het trouwens raar om een werkschakelaar op zijn kant te monteren? :P
Mijn elektrakabel loopt een stuk horizontaal, eigenlijk zou het dus makkelijker zijn om de werkschakelaar op zijn kant er tussen te zetten O-)
Nee hoor. Heb ik ook in mijn veranda. Uiteindelijk zit er nog altijd een indicatie van I en O op.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Die is verplicht helaas, ook ik voelde mij daar niet prettig bij en heb nadat de installateur weg was de werkschakelaar even open gehaald en de draden doorverbonden zodat het geen functie meer heeft, 1 met slot hadden ze niet.

Ik zit niet te wachten op grapjes alhoewel de kans zeer klein zal zijn.

Ik prik de draden terug als er onderhoud komt, sowieso gaat de stroom eraf en meterkast op slot waardoor er niks kan gebeuren.
Ik heb me door de installateur laten vertellen dat het er om gaan dat de stroom er af kan en die er niet zomaar op wordt gezet "omdat iets anders het niet doet". Door de airco(s) op een eigen groep te zetten is die werkschakelaar dus niet nodig. Je zet de groep uit maar verder alles blijft in huis werken en dus mag je er vanuit gaan dat men niet zomaar groepen aan gaat zetten in de meterkast.

Hier heb ik zelf een aardlekautomaat bijgeplaatst, een grondkabel onder de funderingen door getrokken en deze buiten in een lasdoos laten uitkomen. Zo heb ik dus een aparte groep voor de 2 airco's voor de benedenverdieping aangelegd. Daar heeft de installateur vervolgens zonder een werkschakelaar te plaatsen de buitenunits aangesloten. Het zelfde staat in de planning voor de airco's die boven gaan komen.
Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat er later nog tussen de 2 buitenunits in een buitenstopcontact is opgehangen die op dezelfde lasdoos is aangesloten omdat dat handig is voor de grasmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 08:25
Waah schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:10:
@mr_evil08 meterkast op slot? Ik weet zeker dat dat niet mag ivm de brandweer. Die moeten ten allen tijde in de meterkast kunnen.

nvm, een meterkast mag juist wel op slot :+
Haha een meterkast deur hebben we met de hooligantool (halligantool) binnen een paar seconden open. Geen probleem hoor👍

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
Faece schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:29:
[...]

het spijt me maar dit vind ik verschrikkelijk... Kon dit niet ingeslepen worden ?
Hahaha, dat mag je gerust zeggen hoor. Wij vinden het ook niet mooi. Inslijpen hebben we niet serieus over nagedacht. Het was inderdaad wel mooier geweest maar dan hadden we nieuwe structuurverf met hetzelfde patroon moeten aanbrengen en de hele wand opnieuw sauzen terwijl we dat vorig jaar net hebben gedaan. Dus ik vind het wel gezegend zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
djiedjee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:18:
700 kwh in 1 dag???
Dat is best veel...

[...]
totaal dit jaar en dan eigen verbruik eraf getrokken. :+ Foutje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Boinkie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:54:
[...]

totaal dit jaar en dan eigen verbruik eraf getrokken. :+ Foutje!
25m2 woonkamer, dan kom je met een 2 of 2.5 kW single split toe, en ja de meeste kunnen verwarmen.

Ga wel voor een goed merk, anders heb je last van lawaai en mogelijk meer pendelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Hahaha, dat mag je gerust zeggen hoor. Wij vinden het ook niet mooi. Inslijpen hebben we niet serieus over nagedacht. Het was inderdaad wel mooier geweest maar dan hadden we nieuwe structuurverf met hetzelfde patroon moeten aanbrengen en de hele wand opnieuw sauzen terwijl we dat vorig jaar net hebben gedaan. Dus ik vind het wel gezegend zo.
Via de kruipruimte was ook geen optie?

De installateur kwam bij ons ook met een bizarre leidingroute door het trapgat en slaapkamer. Lekker makkelijk voor hem maar super lelijk. Ik heb toen zelf een zaterdag gespendeerd om in de punt van het knieschot onder een hoek een doorvoer te maken tot onder de dakgoot (door baksteen, spouw en balk). Nul leidingtetris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Leidingen een beetje netjes leggen kost inderdaad net even wat meer tijd, de tijd die een installateur doorgaans niet heeft. Ik ben zelf in der tijd ook een paar dagen bezig geweest, iedere dag een uurtje of twee om de koelleidingen netjes daar te krijgen waar ik ze wilde hebben. Het eindresultaat is mooi geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De keuze hoe en waar de leiding komt ligt bij de eindgebruiker, zodra die tevreden is en door allerlei factoren geen andere mogelijkheid ziet of überhaupt mogelijk is dan is het toch prima moet iedereen voor zichzelf weten. Ik zou liever de unit centraal hebben hangen met een zichtbare goot dan een unit die op de meest esthetische locatie zonder goot zichtbaar en er alleen maar last van hebben.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Servee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Ik begreep dat alle leidingen links zaten, maar je aan en afvoer van koudemiddel zitten dus rechts en je afvoer van je lek water links.

De ingaande kant van de verdamper zit altijd bovenaan en is het koudste punt. De condensatie zal voornamelijk plaatsvinden in de verdamper naarmate de uitgang is bereikt wat temperatuur verliezen, maar de ingang blijft het koudste punt dus icm met aangezogen warmere vochtige lucht zul je daar doorgaans iets meer vocht krijgen wat overigens los staat van het proces in de verdamper.

Doordat je koudste punt bovenaan door de verdamper gaat naar beneden zal bovenaan dus de meeste condensatie plaatsvinden en als je de hele leiding zou volgen aan het einde van de leiding minder.

Wat in jouw geval dus zou kunnen dat icm met een hoge RV er iets meer vocht aan de linkerzijde blijft hangen omdat daar mogelijk de meeste condensatie plaatsvind. Mogelijk dat met het soms wat spetteren het coanda effect hier nog een rol in speelt wat de stylish heeft maar dat durf ik niet zo te zeggen.
Misschien vergezocht, maar ik had de fan helemaal naar links staan om weg te blazen bij het bed. Nu heb ik die wat rechter gezet en het lijkt dat het nu iets beter is. Kan misschien een verkeerde luchtstroom of weerstand hebben gegeven?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Boinkie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:15:
Ik zit te mij te oriënteren op een airco voor de zomer en verwarmen in de winter. Heb vandaag 700kwh teruggeleverd aan het net door de zonnepanelen dus verwarmen met elektra is interessant. Is het zo dat elke airco ook kan verwarmen of er zijn bepaalde modellen waar ik op moet letten. Het gaat alleen om de woonkamer van een hoekhuis van ongeveer 25m2.
Eén van deze cijfers klopt niet denk ik :P Of heb je het dak van een stal vol liggen met panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:32
TigerXtrm schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:18:
Eén van deze cijfers klopt niet denk ik :P Of heb je het dak van een stal vol liggen met panelen?
Ik vermoed dat die 700 kWh zijn YTD waarde is....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 19-09 18:15
TigerXtrm schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Ik had me al gecorrigeerd.. Het is inderdaad tot nu toe 700kw tot nu toe dit jaar naar het net gestuurd waarbij m'n eigen verbruik al is afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Hoi allen,

Mooi om te lezen en ervaringen te delen.

Vraag: wij willen een airco voor beneden zowel koelen als verwarmen. 125m3, huis uit 2016. Is 3,5kw prima hiervoor? Welk merk komt het best eruit prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 23:53
@HereIsTom goede tip van de energy socket.

Hogere verbruik van de unit boven is hiermee gevonden.

Boven heb ik de fanspeed op zijn laagst staan en beneden op auto.

Wat blijkt, zet ik de fanspeed op auto. Dan fluctueert het verbruik tussen de 50 en 150 watt. Meestal rond de 100 watt.

Maar staat de ventilatie stand op zijn laagste instelling (dus zo zacht mogelijk blazen) dan komt het actuele verbruik niet onder de 300watt. Hoe dat kan geen idee maar dit verklaart wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
alternativ22 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:20:
Hoi allen,

Mooi om te lezen en ervaringen te delen.

Vraag: wij willen een airco voor beneden zowel koelen als verwarmen. 125m3, huis uit 2016. Is 3,5kw prima hiervoor? Welk merk komt het best eruit prijs/kwaliteit?
Als de isolatie goed is zou dat wel moeten lukken. Voor de zekerheid is een 4.2 ook nog wel een optie.
Daikin en mitsubishi zijn zeker voor verwarmen wel de beste optie, ik zou even goed naar de verschillende modellen kijken qua uiterlijk, geluid en afmetingen wat je het meest aanspreekt.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
vangoghnl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:00:

Wat blijkt, zet ik de fanspeed op auto. Dan fluctueert het verbruik tussen de 50 en 150 watt. Meestal rond de 100 watt.

Maar staat de ventilatie stand op zijn laagste instelling (dus zo zacht mogelijk blazen) dan komt het actuele verbruik niet onder de 300watt. Hoe dat kan geen idee maar dit verklaart wel erg veel.
Logisch. Om een gebrek aan convectie te compenseren zal de afgiftetemperatuur hoger (of in de zomer: lager) moeten worden om ongeveer hetzelfde resultaat te bereiken. Dit resulteert in een lagere COP/EER en een hoger opgenomen vermogen. Hier gaat de unit eigenlijk nooit op fluisterstand.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik zag net de mogelijkheid om de Daikin units te updaten naar software 1_14_68.
Kan ik ergens vinden wat er juist verandert? Google is vandaag mijn vriend niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:08
Zojuist een WF rac gemonteerd op de Mitsubishi heavy, helaas gaat de ontvanger niet aan. Iemand enig idee wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:17
nico_09 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
Zojuist een WF rac gemonteerd op de Mitsubishi heavy, helaas gaat de ontvanger niet aan. Iemand enig idee wat te doen?
Heb je het knopje ingedrukt gehouden op de wifi module? Bij mij stond de module standaard uit.

[ Voor 4% gewijzigd door prakka op 29-06-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
prakka schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Heb je het knopje ingedrukt gehouden op de wifi module? Bij mij stond de module standaard uit.
Heb alle knopjes idd ingedrukt, ook geen seintje of lichtje wanneer je de module koppelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Kan iemand mij toevallig vertellen wat het aansluitschema is van Daikin binnenunit. Volgens Daikin moeten de kleuren matchen maar ben al een tijdje aan het zoeken:

Ik zie dan wel ingangen met 1, 2, 3, en aarde staan met resp. een zwarte, witte en rode draad als uitgang.

Maar op welk nummer sluit ik de fase (bruin), nul (blauw), zwart aan?

Alvast bedankt! :)

PS. Volgens mijn logica zou 1 (bruin) 2, (blauw) en 3 (zwart) zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door objectief2 op 29-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Laatst online: 20:17
nico_09 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Heb alle knopjes idd ingedrukt, ook geen seintje of lichtje wanneer je de module koppelt
Ik zou nog even proberen de unit stroomloos te maken, en anders is misschien de wifi unit defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
objectief2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:17:
Kan iemand mij toevallig vertellen wat het aansluitschema is van Daikin binnenunit. Volgens Daikin moeten de kleuren matchen maar ben al een tijdje aan het zoeken:

Ik zie dan wel ingangen met 1, 2, 3, en aarde staan met resp. een zwarte, witte en rode draad als uitgang.

Zorg dat de bedrading van de binnenunit overeen stemt met die van de buitenunit.
Op de buitenunit de L, N en aarde. Dan de draden op 1, 2, 3 en aarde binnen en buitenunit. De buitenunit voed de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu7bBDEvnq7G9ir525Vbg_-ZxxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R75XMR5KLJpXRpfkd88HqzXd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door fmrama op 29-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Er is een nieuwe Wf-rac module besteld, er lagen nog vele op vooraard maar allen defect, dit komt dus wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
nico_09 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:57:
Er is een nieuwe Wf-rac module besteld, er lagen nog vele op vooraard maar allen defect, dit komt dus wel vaker voor.
Nou, lekker spul dan. Ik heb er ook een in bestelling staan. Goed om te weten dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
fmrama schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Zorg dat de bedrading van de binnenunit overeen stemt met die van de buitenunit.
Op de buitenunit de L, N en aarde. Dan de draden op 1, 2, 3 en aarde binnen en buitenunit. De buitenunit voed de binnenunit.

[Afbeelding]
Dankjewel. Ik heb ze intussen op die manier aangesloten (L (bruin), N(blauw), 3 = Zwart, Aarde. De 1 en 2 lopen synchroon met de L en N op de buitenunit.

Bedankt in ieder geval, geen idee waarom ze witte en rode draden in de binnenunit gebruiken, maar het zal waarschijnlijk iets internationaals zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
fun fact mijn srk35 in de keuken heeft vandaag 0,19kwh verbruikt om het 22 graden te houden die in de woonkamer 0,47. De 5kw mhi op de overloop van de 1e verdieping 3,39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
rwijnhov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:06:
fun fact mijn srk35 in de keuken heeft vandaag 0,19kwh verbruikt om het 22 graden te houden die in de woonkamer 0,47. De 5kw mhi op de overloop van de 1e verdieping 3,39.
De koelte valt van boven naar beneden, en waarschijnlijk is er daar meer zonneinstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Iemand ervaring met de Daikin Sensira 3,5kW?
Heb al een jaar problemen met dat ding, er blijven af en toe waterdruppels uit komen.
De filters en binnenblok zijn schoon de afvoerslang ook heb er nog een waterstofzuiger aan gehad.
Volgens daikin kan er bij dit model condens ontstaan op de lamel bij te hoge luchtvochtigheid.
Maar dat ie niet wat ik ervaar hij blaast gewoon water vanuit het binnendeel naar buiten.
Er is al 5 keer een monteur bij geweest die wist het ook niet meer, en had daikin zelf ingeschakeld.
Die kwamen dus met het antwoord dat het normaal is bij deze unit, en en misschien ooit nog een firmware update voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21
Goofy1978 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:22:
Iemand ervaring met de Daikin Sensira 3,5kW?
Heb al een jaar problemen met dat ding, er blijven af en toe waterdruppels uit komen.
De filters en binnenblok zijn schoon de afvoerslang ook heb er nog een waterstofzuiger aan gehad.
Volgens daikin kan er bij dit model condens ontstaan op de lamel bij te hoge luchtvochtigheid.
Maar dat ie niet wat ik ervaar hij blaast gewoon water vanuit het binnendeel naar buiten.
Er is al 5 keer een monteur bij geweest die wist het ook niet meer, en had daikin zelf ingeschakeld.
Die kwamen dus met het antwoord dat het normaal is bij deze unit, en en misschien ooit nog een firmware update voor komt.
Hier hangt een 2,5 kW in de slaapkamer, die spettert ook😉 maar zeer wisselend, waarschijnlijk is de fan snelheid hier mogelijk de oorzaak.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
Zij hier specialisten die in dit topic habbekrats in "Ook de gasketel einde latijn hoe nu groen verder" mij een beetje een hint kunnen geven of ik wat kan smokkelen met de hoogte en vrije ruimte tussen de binnenuit en het plafond.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
marcovandam schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:02:
[...]

Als de isolatie goed is zou dat wel moeten lukken. Voor de zekerheid is een 4.2 ook nog wel een optie.
Daikin en mitsubishi zijn zeker voor verwarmen wel de beste optie, ik zou even goed naar de verschillende modellen kijken qua uiterlijk, geluid en afmetingen wat je het meest aanspreekt.
Dankjewel! Oke. Mitsubishi electric of heavy? Zal is kijken naar de 4.2 types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
Nog een vraag over verdieping 1, deze situatie is best complex. Waar de airco te hangen? Op de overloop is geen plek i.v.m. deuren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td4TgceI3CkidQXfmwKB5nQrTl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UdPBQh2An1TJ7B4ZL7J8iklc.png?f=fotoalbum_large

3,5 of 4,2 of 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Is er plek bij de trap en gaat hij nog open verder naar boven?

Heavy of Electric maakt niet zoveel uit, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

[ Voor 42% gewijzigd door marcovandam op 29-06-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
marcovandam schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:54:
Is er plek bij de trap en gaat hij nog open verder naar boven?

Heavy of Electric maakt niet zoveel uit, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ja gaat nog verder naar boven, dat is een open trap. Alleen dat wordt veel kabelwerk. Idee was misschien om een 3,5 unit op te hangen bij een slaapkamer, deuren open en dan wordt de kou er wel 'ingeduwd', weet alleen niet of dit 'm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
objectief2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:17:

De binnenunit moet je niet voorzien van een voeding alleen de buitenunit ! Aansluiten op L en N en PE

Nummer 1,2,3 en aarde moeten op binnen en buitenunit gekoppeld worden. (Zelfde volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
rschilder1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:08:
[...]

De binnenunit moet je niet voorzien van een voeding alleen de buitenunit ! Aansluiten op L en N en PE

Nummer 1,2,3 en aarde moeten op binnen en buitenunit gekoppeld worden. (Zelfde volgorde)
Bedankt voor de waarschuwing, maar dat was me al duidelijk. De binnenunit krijgt voeding van de buitenunit via de verbindingskabel. De kleuren daarvan zijn iig hetzelfde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:55
habbekrats schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
Zij hier specialisten die in dit topic habbekrats in "Ook de gasketel einde latijn hoe nu groen verder" mij een beetje een hint kunnen geven of ik wat kan smokkelen met de hoogte en vrije ruimte tussen de binnenuit en het plafond.
Ik ga niet uitwijken naar andere topics, maar kan je wel verwijzen naar een eerdere post van mij hierover:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71756370

7-8cm voor een 3,5kW zou ik zelf nog wel aandurven. Er van uit gaande dat de fan vrijwel nooit tot nooit op max staat. Let wel; Dit is geen advies van mijn kant, maar als ik het bij mezelf zou moeten doen dan zou ik dit nog wel aandurven.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@M_AW Ok, voor de bovenverdieping zit ik een beetje tussen een 2,5 en 3,5 kW in. Alles is wel goed geïsoleerd maar kan er wel flink warm worden. De bedoeling is dat de airco recht vooruit blaast de slaapkamer in. Ik heb hem liever niet direct in de slaapkamer wegens de tocht over het bed heen.

De andere vraag is of je de kap dan nog wel omhoog eraf krijgt, maar uit de handleiding lezende lijkt mij dit geen probleem.
Ik maak hier morgen nog wel even een tekening van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
kan iemand mij helpen met redelijk stomme vraag (denk ik), namelijk de keuze tussen 2 single split apparaten.
1) Merk Daikin Perfera 2,5 kW
2) Merk Panasonic Etherea 2,5 kW

ruimte: slaapkamer van 20 m2 (5m*4m).

eisen:
- zo still mogelijk (beide binnenunits hebben een ultra stille modus van 19 dB(A)
- buitenunit ook zo stil mogelijk omdat deze op het balkon zijgevel richting de buren gaat (afstand bron tot gevel buren is circa 10m) Daikin is hier iets stiller (57 dB(A) versus (61) (beide onder vollast)
de rekentool Geluid geeft voor beide systemen een voldoende af.
- een zo goed mogelijk luchtfiltersysteem (dat is ook de reden voor deze modelen en niet de meer standaard modelen), dit is een must ivm gezondheidsklachten.
- prijs, de Daikin is iets duurder
- doel; met name koelen, voor verwarmen zal deze niet gebruikt worden (cv staat ook uit)

heeft iemand goede argumenten ik zou moeten kiezen, ben voor elke reactie dankbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2022 01:22 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

alternativ22 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:43:
Nog een vraag over verdieping 1, deze situatie is best complex. Waar de airco te hangen? Op de overloop is geen plek i.v.m. deuren. [Afbeelding]

3,5 of 4,2 of 5kw?
Jou verdeling lijkt op de mijne.

Mijne wordt t.h.v. het "groene" lijntje in midden van je overloop in je tekening gehangen.

Ik zou hem niet in één kamer hangen en dan hopen dat andere kamers ook goed meegaan. Of dan in alle kamers individueel een kleine unit, of 1 in trapgat ;)

[ Voor 13% gewijzigd door R-B op 30-06-2022 08:30 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:40:
[...]

De koelte valt van boven naar beneden, en waarschijnlijk is er daar meer zonneinstraling.
Dat is het vreemde dat is het dus niet. De gang daarbeneden ligt volledig in de schaduwkant. En aansluiten aan die gang liggen de keuken en woonkamer die ook beide op 22 graden gehouden worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thezs
  • Laatst online: 19-09 14:32
Hallo allen,

Ik heb recentelijk een airco laten plaatsen. Hierbij mijn ervaringen die wellicht anderen zullen helpen in hun beslissingsproces.

Om te beginnen, de usecase: Minder warmte op de slaapkamers in de zomer, met name die van mijn kind, die slaapkamer krijgt van einde middag tot zonsondergang de zon er vol op en wordt het dus erg warm.

Eerste gedachte was zonnewering, enkele offertes later lag het gemiddelde op 1400 euro. 1e verdieping, dakkapel, extra werk nodig om het echt passend te krijgen. Dit vond ik een best bedrag en verschoven mijn gedachtes van warmte weghouden naar koelen voordat de warmte er is.

Ik heb twee opties overwogen:
  • twee slaapkamers; twee binnen units: kosten voor MHI tussen de 3500 en 3800 inclusief plaatsing
  • Één binnenunit op de overloop die recht naar de slaapkamers blaast: kosten voor MHI 2200 inclusief plaatsing
Belangrijke beslissingsfactoren waren: prijs en geen bekabeling die overal heen gaat. Hierdoor uitgekomen op de overloop. Lang getwijfeld, want: minder efficiënt, verhalen over dat er niks van gemerkt gaat worden etc.

Uiteindelijk gewoon gekozen voor de overloop, mede omdat de positie van de unit gunstig is t.o.v. de slaapkamers. Unit plaatsing is dan uiteindelijk boven het open trapgat, beter qua lucht toevoer er boven want boven het raam was niet genoeg ruimte. Hierdoor moet hij wel tussen de traptreden blazen (of deels er om heen omdat de MHI naar rechts en links kan richten) zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU-kl2hP6QegUCeR9O30V9WnTvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz5yh2NYxcVfJF5DuUraUSlu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat volgde was capaciteit, hierover veel discussies gelezen: 3,5kw of 5kw; Ik ben lekker eigenwijs geweest en voor de 5kw gekozen. fun fact: er was een installateur die mijn aanraadde om een 7kw op zolder te plaatsen en dan zou ik 'het hele huis koelen met één unit'. die heb ik maar niet teruggebeld. Bovenverdieping is zo'n 120/130m3 dus theoretisch was 3,5kw voldoende.

Plaatsing was snel geregeld met installateur, dus gelukkig geen lange wachttijden voor mij en daar was ie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw3fx3Bwjc6z-9hxL5mZ29bpmHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWbQy5MNiV5pMdsEjkhLvlgI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-ATpX9faGH2gTmtvZyzrziZHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3TBXya1UgCn7hTGXmHq1CYc.jpg?f=fotoalbum_tile

Het was daarna even wachten op de warme dagen maar die zijn er geweest en goed kunnen testen. Korte samenvatting: het werkt erg goed! voor mij. Dit kan mij goed voorstellen dat dit niet de oplossing is voor iedereen.

Wat vind ik fijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8l3JSOd1ucoGADw1Wfg_tCSJDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5pj2fhAoLev6RtcJUNUgCa0.jpg?f=fotoalbum_large
Koeling gaat erg goed, 'return air temperature' is de temperatuur van een van de slaapkamers. Als ik op tijd de airco aanzet op een 21/22 graden dan blijven de kamers de gehele dag koel. 's nachts laat ik hem aanstaan en hoor ik de airco eigenlijk niet. Deuren moeten natuurlijk open staan maar dat stoort mij verder niet.

De koele lucht verspreid zich ook wel goed in de slaapkamers, ook met hogere warmte last wanneer de zon op de slaapkamer staat blijft het koel.

Wat is minder:
  • Temperatuur regel je niet per kamer (logisch)
  • Overloop is koeler dan slaapkamers, als je geen externe sensor hebt om in een slaapkamer te plaatsen zal de airco uitgaan van de overloop temperatuur en dus afslaan voordat je slaapkamers koel zijn.
  • Koele lucht zakt natuurlijk, door de afstand van de airco tot het midden van de slaapkamer wordt de vloer een stuk kouder dan de rest van de kamer.
Al met al ben ik voor mijn usecase heel tevreden, zelfs de 3e kamer die ik eigenlijk buiten beschouwing heb gelaten koelt redelijk. Qua capaciteit ben ik niet zeker wat het beste was geweest, ik denk dat een 3,5kw een betere keus was geweest als ik geen externe temperatuur sensor zou gebruiken. De 3,5 zou de ruimtes wat geleidelijk en langzamer koelen waardoor deze minder snel af zou slaan doordat de temperatuur is bereikt. In mijn situatie kan de 5kw lekker hard koelen omdat hij pas afslaat wanneer de temperatuur in de slaapkamer is bereikt, het zorgt er wel voor dat het op de overloop 18 graden is als het in de slaapkamer 20 graden is. Dit is niet fijn als je er de hele dag rondloopt, wij zijn eigenlijk alleen boven om te slapen en douchen dus hebben wij hier niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Dank je voor het verslag, leuk om een ervaring te lezen. Ben je ook van plan hiermee te gaan verwarmen?
Hoe ervaar je het geluid, zowel van binnen unit als buiten?
Geen last van trilling of geluid door de buitenunit op de muur?

Die 5 kW gebruik is representatief voor een warme dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:06
thezs schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:24:
Hallo allen,

Ik heb recentelijk een airco laten plaatsen. Hierbij mijn ervaringen die wellicht anderen zullen helpen in hun beslissingsproces.

Om te beginnen, de usecase: Minder warmte op de slaapkamers in de zomer, met name die van mijn kind, die slaapkamer krijgt van einde middag tot zonsondergang de zon er vol op en wordt het dus erg warm.

Eerste gedachte was zonnewering, enkele offertes later lag het gemiddelde op 1400 euro. 1e verdieping, dakkapel, extra werk nodig om het echt passend te krijgen. Dit vond ik een best bedrag en verschoven mijn gedachtes van warmte weghouden naar koelen voordat de warmte er is.

Ik heb twee opties overwogen:
  • En is dat trapgat open of gesloten?
  • twee slaapkamers; twee binnen units: kosten voor MHI tussen de 3500 en 3800 inclusief plaatsing
  • Één binnenunit op de overloop die recht naar de slaapkamers blaast: kosten voor MHI 2200 inclusief plaatsing
Belangrijke beslissingsfactoren waren: prijs en geen bekabeling die overal heen gaat. Hierdoor uitgekomen op de overloop. Lang getwijfeld, want: minder efficiënt, verhalen over dat er niks van gemerkt gaat worden etc.

Uiteindelijk gewoon gekozen voor de overloop, mede omdat de positie van de unit gunstig is t.o.v. de slaapkamers. zie afbeelding:

[Afbeelding]

Wat volgde was capaciteit, hierover veel discussies gelezen: 3,5kw of 5kw; Ik ben lekker eigenwijs geweest en voor de 5kw gekozen. fun fact: er was een installateur die mijn aanraadde om een 7kw op zolder te plaatsen en dan zou ik 'het hele huis koelen met één unit'. die heb ik maar niet teruggebeld. Bovenverdieping is zo'n 120/130m3 dus theoretisch was 3,5kw voldoende.

Plaatsing was snel geregeld met installateur, dus gelukkig geen lange wachttijden voor mij en daar was ie:

[Afbeelding][Afbeelding]

Het was daarna even wachten op de warme dagen maar die zijn er geweest en goed kunnen testen. Korte samenvatting: het werkt erg goed! voor mij. Dit kan mij goed voorstellen dat dit niet de oplossing is voor iedereen.

Wat vind ik fijn:
[Afbeelding]
Koeling gaat erg goed, 'return air temperature' is de temperatuur van een van de slaapkamers. Als ik op tijd de airco aanzet op een 21/22 graden dan blijven de kamers de gehele dag koel. 's nachts laat ik hem aanstaan en hoor ik de airco eigenlijk niet. Deuren moeten natuurlijk open staan maar dat stoort mij verder niet.

De koele lucht verspreid zich ook wel goed in de slaapkamers, ook met hogere warmte last wanneer de zon op de slaapkamer staat blijft het koel.

Wat is minder:
  • Temperatuur regel je niet per kamer (logisch)
  • Overloop is koeler dan slaapkamers, als je geen externe sensor hebt om in een slaapkamer te plaatsen zal de airco uitgaan van de overloop temperatuur en dus afslaan voordat je slaapkamers koel zijn.
  • Koele lucht zakt natuurlijk, door de afstand van de airco tot het midden van de slaapkamer wordt de vloer een stuk kouder dan de rest van de kamer.
Al met al ben ik voor mijn usecase heel tevreden, zelfs de 3e kamer die ik eigenlijk buiten beschouwing heb gelaten koelt redelijk. Qua capaciteit ben ik niet zeker wat het beste was geweest, ik denk dat een 3,5kw een betere keus was geweest als ik geen externe temperatuur sensor zou gebruiken. De 3,5 zou de ruimtes wat geleidelijk en langzamer koelen waardoor deze minder snel af zou slaan doordat de temperatuur is bereikt. In mijn situatie kan de 5kw lekker hard koelen omdat hij pas afslaat wanneer de temperatuur in de slaapkamer is bereikt, het zorgt er wel voor dat het op de overloop 18 graden is als het in de slaapkamer 20 graden is. Dit is niet fijn als je er de hele dag rondloopt, wij zijn eigenlijk alleen boven om te slapen en douchen dus hebben wij hier niet echt last van.
En is dat trapgat open of gesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thezs
ASW1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:26:
[...]

En is dat trapgat open of gesloten?
Open trapgat, was onderdeel van mijn twijfel maar moet zeggen dat ik weinig koude luchtstroom naar beneden merk. In ieder geval minder dan ik had verwacht. Misschien komt het ook omdat de airco tussen de traptreden de kamers in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:58
Mag ik vragen welke wifi-module je gebruikt voor zulke gedetailleerde informatie in Home Assistant? Ik heb nog de oude Airconwithme wifi-module, en daarmee kan ik alleen de meest basale informatie in Home Assistant krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Sander-B schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Mag ik vragen welke wifi-module je gebruikt voor zulke gedetailleerde informatie in Home Assistant? Ik heb nog de oude Airconwithme wifi-module, en daarmee kan ik alleen de meest basale informatie in Home Assistant krijgen.
Dat is de MHI-AC-CTRL software icm Esphome bordje. https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

Wil je het niet zelf doen zijn er verkopers hier op Tweakers (even zoeken op MHI Ctrl bij v&a) die het kant en klaar verkopen. Hoef je alleen zelf in te pluggen ipv je huidige module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Hier werkt het ook prima op de overloop. 20 graden op de unit betekent 21 graden in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 14:08
Servee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:03:
[...]

In dit filmpje wordt uitgelegd wanneer een oil trap benodigd is.
er word duidelijk omschreven dat dit is vanaf zeg 4,6 a 5 meter
en dan elke gemiddeld 5 meter een oil trap
dus is vooral voor zeer grote installaties en niet bij thuis gebruik van 4 max 5 meter lengte
volgens mi is het wel belangrijk om de buiten unit altijd lager te hangen dan de binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Vandaag offerte gekregen voor Mitsubishi of LG voor een 150m3 a 5kw en 270m3 voor 2x 3.5kw. Die eerste geloof ik wel, de tweede (7kw) in totaal lijkt beetje weinig?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Nog even een vraag over mijn boven verdieping, hieronder even in grof paint een overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7cWw9L0u3YRweCJKVW7MisredM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZULqPEugAc1LF3ywjRs4vm7.png?f=fotoalbum_large

Ik wil eigenlijk de airco in de gang hebben, 80% staat deze recht voor zich uit te blazen. Heel af en toe is de slaapkamer aan de achterzijde ook in gebruik. Echter deze ligt op de oost kant en is veel minder warm en heeft dus ook niet veel nodig.
Aan de oppervlakte kom ik op een 2,5 kW uit. Echter de warmte instraling weet ik niet 100%. Een 2,5 en 3,5 kw Mitsubishi Heavy Industries SRK soort hebben volgens mij dezelfde afmetingen.

Maar "blaast" de airco hard genoeg om de slaapkamer ook te koelen?

Airco boven de deur in de gang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wACScnroWqWzDYTg62bcZ45xaAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJyJljFZW6aDKOsV5wS2GwPB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 30-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Die ruimte boven de deur is niet genoeg. Gemiddeld zal een airco 29/30cm hoog zijn, daar wil je in iedergeval nog 8cm boven vrij hebben(fabrikanten vermelden zelfs 10 tot 15cm).

Wellicht boven het bed (onderaan het plaatje) gericht op de andere kant (trapzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik ben wel benieuwd wat jullie van de volgende offerte vinden:

3x single split unit Daikin Sensira FTX of Daikin Siesta ATXQ.

Woonkamer (kleine uitbouw ~10m2 met plat dak) 5kw ~43m2
Garage/ werkkamer (plat dak) 5kw ~43m2
Slaapkamer (schuin dak) 2,5kw ~12m2
€4700,- incl. montage en BTW. Kleine toeslag verwacht (~€5000,- max totaal) i.v.m. lastige doorvoer muren. Met 5 jaar garantie

Isolatie:
Het huis heeft voor ~40% vloerisolatie i.v.m. het verder ontbreken van een kruipruimte. Muur en dak is wel geïsoleerd incl. dubbel glas (ik meen hittewerend, in ieder geval met een gas iets ertussen). In de garage is ook de vloer geïsoleerd.

Andere modellen zoals de Mitsubishi Heavy SKR/SRC, mitsubishi msz-HR of LG SQ zijn eventueel ook beschikbaar mocht dit niets zijn.

Als ik de rekentool gebruik lijkt het net wat aan de zware kant?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

Detmer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:07:

€4700,- incl. montage en BTW. Kleine toeslag verwacht (~€5000,- max totaal) i.v.m. lastige doorvoer muren. Met 5 jaar garantie

Isolatie:
Het huis heeft voor ~40% vloerisolatie i.v.m. het verder ontbreken van een kruipruimte. Muur en dak is wel geïsoleerd incl. dubbel glas (ik meen hittewerend, in ieder geval met een gas iets ertussen). In de garage is ook de vloer geïsoleerd.

Andere modellen zoals de Mitsubishi Heavy SKR/SRC, mitsubishi msz-HR of LG SQ zijn eventueel ook beschikbaar mocht dit niets zijn.

Alles zeker minimaal 1 stap kleiner, 3.5kW / 3.5kW en 2kW.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vangoghnl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:00:

lijkt toch logish als hij niet meer koude lucht kan blazen maar dat wel moet zal hij de lucht harder moeten afkoelen om toch de ingestelde temp te proberen behalen? dus meer opgenomen vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
thezs schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Open trapgat, was onderdeel van mijn twijfel maar moet zeggen dat ik weinig koude luchtstroom naar beneden merk. In ieder geval minder dan ik had verwacht. Misschien komt het ook omdat de airco tussen de traptreden de kamers in blaast.
Ik deel dezelfde ervaring. Ik heb ook een MHI unit (3,5) boven een open trapgat en dat werkt tot nu toe prima. Het trapgat komt beneden uit in de hal en in die hal zit dan de voordeur en aan de andere zijde een deur welke toegang geeft tot de benedenverdieping (woonkamer/keuken welke ieder hun eigen 3,5 kw unit hebben).

In het begin liet ik de deur in de hal richting de woonkamer altijd bewust dicht. Bang om anders verlies van temperatuur op de bovenverdieping te krijgen. Maar ik merk dat dat niet eens nodig is wanneer alle 3 de units gelijktijdig aan staan.
Wanneer ik de setpoint van de unit boven circa 1,5 graden lager instel dan de units op de beneden verdieping, dan bereiken de slaapkamers nagenoeg dezelfde temperatuur als de temperatuur in de benedenverdieping.

Ik heb op elke kamer boven een aparte temperatuur/hygrometer geplaatst en daarmee lees ik dan uit wat de daadwerkelijke temperaturen op de kamers is.

Notitie:
Ik moet wel erbij aangeven dat wij rolluiken op de bovenverdieping hebben en wanneer het de verwachting is dat het een warme dag zal zijn, doen wij de rolluiken overal grotendeels naar beneden zodat de warmte al minder naar binnen kan komen, maar wel nog genoeg daglicht is om rond te kunnen lopen zonder lampen aan te hoeven doen. Dit doe ik al van de tijd voordat wij airco hadden.
Mogelijk kan dit een rol spelen waarom in mijn situatie een 3,5 kW unit boven het trapgat probleemloos werkt om de gehele bovenverdieping te koelen en zou dit zonder rolluiken anders kunnen uitpakken.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:01
ThaBEN schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Ik deel dezelfde ervaring. Ik heb ook een MHI unit (3,5) boven een open trapgat en dat werkt tot nu toe prima. Het trapgat komt beneden uit in de hal en in die hal zit dan de voordeur en aan de andere zijde een deur welke toegang geeft tot de benedenverdieping (woonkamer/keuken welke ieder hun eigen 3,5 kw unit hebben).

In het begin liet ik de deur in de hal richting de woonkamer altijd bewust dicht. Bang om anders verlies van temperatuur op de bovenverdieping te krijgen. Maar ik merk dat dat niet eens nodig is wanneer alle 3 de units gelijktijdig aan staan.
Wanneer ik de setpoint van de unit boven circa 1,5 graden lager instel dan de units op de beneden verdieping, dan bereiken de slaapkamers nagenoeg dezelfde temperatuur als de temperatuur in de benedenverdieping.

Ik heb op elke kamer boven een aparte temperatuur/hygrometer geplaatst en daarmee lees ik dan uit wat de daadwerkelijke temperaturen op de kamers is.

Notitie:
Ik moet wel erbij aangeven dat wij rolluiken op de bovenverdieping hebben en wanneer het de verwachting is dat het een warme dag zal zijn, doen wij de rolluiken overal grotendeels naar beneden zodat de warmte al minder naar binnen kan komen, maar wel nog genoeg daglicht is om rond te kunnen lopen zonder lampen aan te hoeven doen. Dit doe ik al van de tijd voordat wij airco hadden.
Mogelijk kan dit een rol spelen waarom in mijn situatie een 3,5 kW unit boven het trapgat probleemloos werkt om de gehele bovenverdieping te koelen en zou dit zonder rolluiken anders kunnen uitpakken.
Ivm plannen voor de toekomst heb ik een vraag; Hebben jullie "airco op de overloop" eigenaren ook een WTW?
Wat ik begrepen heb blaast zo'n WTW op de slaapkamers in en zuigt af in badkamers en keukens enz. Dwz de lucht gaat van de slaapkamer naar de overloop. De gekoelde / verwarmde lucht gaat dan toch niet naar de slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

EricTC schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:14:
Ivm plannen voor de toekomst heb ik een vraag; Hebben jullie "airco op de overloop" eigenaren ook een WTW?
Wat ik begrepen heb blaast zo'n WTW op de slaapkamers in en zuigt af in badkamers en keukens enz. Dwz de lucht gaat van de slaapkamer naar de overloop. De gekoelde / verwarmde lucht gaat dan toch niet naar de slaapkamers?
De aangezogen lucht moet ook ergens vandaag komen. Met een WTW zou je huis (in theorie) hermetisch gesloten moeten zijn, dus lucht stroomt vanuit de inblaaspunten met overdruk naar de afzuigpunten met onderdruk (bvb. slaapkamer > overloop > badkamer). De warmtewisselaar doet z'n ding en zorgt dus ook voor enig effect op je inblaaspunten. Maar dat zal verre van optimaal zijn :P

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 01-07-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
[...]

Ik heb géén WTW installatie. Ik richt de lamellen van de airco op de de slaapkamerdeur van de kamer waar het grootste gedeelte van de dag de zon op schijnt. Ik had verwacht dat de andere kamers hierdoor minder gekoeld zouden worden dan wanneer ik bijvoorbeeld de lamellen op Swing/3D auto laat staan, maar niets is minder waar.
Sterker nog, de kamer welke volgens de blaasrichting van de airco het meest nadelig ligt, is het snelst gekoeld van allemaal. Dit betreft de kamer die het minst van de dag in direct zonlicht staat en ik gebruik als werkkamer.

Naast blaasrichting van de airco lijkt de inval van de zon op je huis dus ook een belangrijke factor te zijn m.b.t. het bepalen van de meest ideale locatie.

Nu is dit bij mij puur toeval geweest en geen bewuste keuze. Ik wou de focus leggen op de slaapkamers en had dan maar voor lief genomen dat mijn werkkamer minder gekoeld zou worden omdat die deur haaks staat op de deuren van de slaapkamers. Echter die zorg blijkt achteraf (gelukkig) ongegrond.

Maar dit geldt dan uiteraard puur voor koelen. Met verwarmen moet ik nog praktijkervaring opdoen om te ondervinden hoe dat zal verlopen. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat het net omgekeerd is en de werkkamer minder goed op temperatuur komt in vergelijking met de slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@ThaBEN
Er is nog zoiets als aerodynamica.
Dat is voor mij de meest non-intuitieve kant van de wetenschap. Soms gaat de lucht gewoon anders dan je denkt op basis van de blaasrichting, en het effect van een kast, deur, trapgat etc.

Als je wil nakijken hoe dat gaat, koop dan een dikke vapepijp, zet je airco aan en ga eens wat dampen, dan zie je soms wel dingen die je echt niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

R-B schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Alles zeker minimaal 1 stap kleiner, 3.5kW / 3.5kW en 2kW.
Ook als we ermee gaan verwarmen in de winter? Uit de TS begrijp ik dat daarvoor een net wat grotere wel beter is?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Detmer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:07:

Isolatie:

Ik denk dat hier informatie ontbreekt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

O.a. Huidig gasverbruik, en waar wordt dat gas voor gebruikt (alleen hier genoemde ruimtes of meer en hoe worden eventuele overige ruimtes later verwarmd, alleen verwarming of ook warm water en welke verdeling).
Zal de airco de enige verwarming worden (met of zonder backup voor lastige momenten?) of bij-verwarming om bijvoorbeeld gasverbruik te drukken? Denk aan vloerverwarming etc.
Welke mate van comfort wordt gevraagd, bijvoorbeeld liefst de winterperiode een stabiele comfortable temperatuur door het hele huis of verwarmen/koelen waar nodig in een poging verbruik zo laag mogelijk te houden.

Ik denk dat dit soort dingen (en meer?) mee tellen bij dit soort keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Detmer Ik ben ook aan het kijken en rekenen, vermogens lijken mij hoog. Voor mijn 66m2 rekenen ze nog net een 3,5kW. Daikin Sensira FTX of Daikin Siesta ATXQ krijg ik bij Google dat dit een uitloop type is en krijg als alternatief de Daikin Sensira FTXC__C-RXC__C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Sjamo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat hier informatie ontbreekt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

O.a. Huidig gasverbruik, en waar wordt dat gas voor gebruikt (alleen hier genoemde ruimtes of meer en hoe worden eventuele overige ruimtes later verwarmd, alleen verwarming of ook warm water en welke verdeling).
Zal de airco de enige verwarming worden (met of zonder backup voor lastige momenten?) of bij-verwarming om bijvoorbeeld gasverbruik te drukken? Denk aan vloerverwarming etc.
Welke mate van comfort wordt gevraagd, bijvoorbeeld liefst de winterperiode een stabiele comfortable temperatuur door het hele huis of verwarmen/koelen waar nodig in een poging verbruik zo laag mogelijk te houden.

Ik denk dat dit soort dingen (en meer?) mee tellen bij dit soort keuzes.
In eerste instantie wilde ik meteen over naar een warmtepomp, maar daarvoor moet het huis toch weer aardig op zijn kop terwijl het net verbouwd is. Vloerisolatie is niet aanwezig grotendeels i.v.m. het ontbreken van kruipruimte en er is ook geen vloerverwarming. Alle huidige radiatoren zijn hoge temperatuur en zouden ook vervangen moeten worden. Als een-na-beste kwam de airco naar voren omdat we ook willen koelen in de zomer (garage is plat dak en ik werk veel thuis).

De bedoeling is om zoveel mogelijk met de airco te gaan verwarmen om het gasverbruik te drukken. De 3 ruimtes zijn de ruimtes waar het meest geleefd wordt. De CV ketel blijft voorlopig nog wel hangen, aangezien we die ook voor warm water nodig hebben. Dus een back-up is aanwezig. Op den duur zou het mooi zijn om de CV helemaal de deur uit te kunnen doen.

Badkamer, gang met toilet en 2e slaapkamer heb ik niet meegerekend voor de airco en dat is een bewuste keuze. In 99% van de tijd hebben we daar geen verwarming nodig en we hebben de CV nog als back-up.
Voor die 1 a 2 dagen in het jaar dat het echt nodig is voldoet het klein elektrisch kacheltje wat we hebben staan wel voor de 2e slaapkamer.

We hebben de sleutels nog niet, dus het is nog onbekend. In de verkoopbrochure staat dat de huidige bewoners gemiddeld €187,- p/m aan gas en elektra kwijt zijn (onder oude prijzen). Over de verdeling daarvan geen idee. Maar het is sowieso lastig, want het huis is in de afgelopen jaren verbouwd en geïsoleerd, corona met veel thuiswerken zit er tussen en de huidige bewoners leven anders dan wij. Wij zullen meer thuis zijn.
habbekrats schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:43:
@Detmer Ik ben ook aan het kijken en rekenen, vermogens lijken mij hoog. Voor mijn 66m2 rekenen ze nog net een 3,5kW. Daikin Sensira FTX of Daikin Siesta ATXQ krijg ik bij Google dat dit een uitloop type is en krijg als alternatief de Daikin Sensira FTXC__C-RXC__C
Als ik de berekening in de TS voor koelen gebruik kom ik op 2x 3,5kw en 1x 1,5kw uit. Waarbij ik de gang en bijkeuken (beiden afgesloten met een deur) niet meereken. Maar dan kom ik maar net boven de 3,5kw uit voor koelen. De installateur gaf aan dat het wel het 2022 model was van Daikin.

[ Voor 18% gewijzigd door Detmer op 01-07-2022 11:56 . Reden: Informatie huis bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
[...]

Ligt aan je WTW. Hier heb ik op de slaapkamers en woonkamer een inblaas en afzuigpunt, maar in de keuken, badkamer en toilet zijn er extra afzuigpunten zonder inblazen, dus er is een minimale luchtstroom.

Maar de 200 m3 per uur dat ik normaal ventileer is niks vergeleken met de luchtstroom van de 3.5 kW unit in de woonkamer, deze blaast rond met 210 tot 780 m3/uur, en op de verdiepingen heb ik nog 2x 2.5 kW hangen. Het enige effect dat ik merk is dat ventileren gratis is, ook als het 30 graden buiten is, voordat verse lucht de kamers binnen komt is mooi afgekoeld door retourlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Detmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Ook als we ermee gaan verwarmen in de winter? Uit de TS begrijp ik dat daarvoor een net wat grotere wel beter is?
3,5kw is ruim voldoende om een gemiddelde woonkamer te verwarmen. Zwaarder zal vooral zorgen dat het sneller warm is, maar ze krijgen het beide warm. 5kw in een garage is echter volledig overkill 8)7

Sowieso is 2kw al te veel voor een gemiddelde slaapkamer, maar hoe vaak denk je er in de praktijk te gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

TigerXtrm schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:06:
[...]

3,5kw is ruim voldoende om een gemiddelde woonkamer te verwarmen. Zwaarder zal vooral zorgen dat het sneller warm is, maar ze krijgen het beide warm. 5kw in een garage is echter volledig overkill 8)7

Sowieso is 2kw al te veel voor een gemiddelde slaapkamer, maar hoe vaak denk je er in de praktijk te gaan verwarmen?
Zeer zelden. De airco in de slaapkamer is vooral bedoeld om te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Detmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Zeer zelden. De airco in de slaapkamer is vooral bedoeld om te koelen.
Dan heb je aan de kleinste unit die je kan vinden ruim voldoende. Meestal is dat 1,5 of 2kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
High score voor mij in een nacht in de slaapkamer was dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8axJeDyl.png

Dat klopt aardig met de specs, de multi (LG MU3R19) heeft een minimum opgenomen vermogen van 0.29kW bij koelen en gemeten vermogen piekjes van iets boven de 300W. Verbruik is 1.6 kWh over 10 uren = 160W gemiddeld. Dit in een grote slaapkamer van 20 m2 met de deur dicht.

Ik zou nooit meer dan 2.5 kW installeren op een bovenverdieping. De minimum koelvermogen is opgegeven als 1.06 kW en dat is al te veel om te draaien zonder pendelen, hij staat de helft van de tijd uit, en EER/COP (1.06/0.29=3.65) is ook niet fantastisch op minimum power, op nominaal vermogen (5.28/1.11=4.75) is dat beter maar dan moeten wel minimaal 2 units actief koelen. Met de 1x 2.5 op de 2e verdieping kan ik twee bovenverdiepingen van 50 m2 koel houden als alle deuren open staan.

Ook verwarmen was vergelijkbaar, ik draaide het maar een paar uur elke dag, continue = extreem pendelen en hoger verbruik. Dit setje lijkt veel efficiënter met 500W+ uit de stopcontact, niet heel onredelijk met een groter buitenunit die 5.28 / 6.33 kW kan koelen en verwarmen.

TL;DR: kleinste kopen voor boven. 2.5 kW is genoeg voor 50 m2, en 100 m2 bij een goed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
is het mogelijk om, als je twee airco's in dezelfde ruimte nodig hebt, om ze beide met een enkele remote aan te sturen? Beide aanzetten met 1 remote en beide op 20 graden zetten bijvoorbeeld?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
refused81 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:43:
is het mogelijk om, als je twee airco's in dezelfde ruimte nodig hebt, om ze beide met een enkele remote aan te sturen? Beide aanzetten met 1 remote en beide op 20 graden zetten bijvoorbeeld?
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Wel andersom. Dat je meerdere remotes aan 1 binnunit kan koppelen. De remotes werken via infrarood (helaas niet via Bluetooth). Ze zouden beide dan al vlak naast elkaar moeten staan, wil het signaal überhaupt beide units bereiken tijdens het invoeren.

Je kunt wel in de app bij MHI meerdere favorieten profielen per airco unit aanmaken.
Daar vul je dan in de werkingsmodus, ventilatorstand, temperatuur, richting van de lamellen etc.

Wanneer je daar je voorkeursinstellingen hebt ingevuld en opgeslagen bij beide units, dan zou je in theorie via 2 drukken in de app beide units dat profiel kunnen laten uitvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 01-07-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:55
refused81 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:43:
Mijn ervaring met ten minste MHI en LG is dat dit absoluut wel kan. Hoef je niets voor te doen. Sterker nog, als je er twee in één ruimte hebt hangen en je wil er maar één aansturen, dan moet je juist zorgen dat het signaal de andere niet bereikt. Mijn ervaring is dat iedere MHI afstandsbediening van een wandmodel op ieder ander wandmodel van MHI werkt. Zelfde voor LG wandmodellen. Zelfs als vermogens niet identiek zijn. Dus afstandsbediening van LG 2,5kW is identiek aan 3,5kW en 5,0kW. Gewoon uitwisselbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 01-07-2022 14:01 . Reden: typo's ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
M_AW schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Mijn ervaring met ten minste MHI en LG is dat dit absoluut wel kan. Hoef je niets voor te doen. Sterker nog, als je er twee in één ruimt hebt hangen en je wil er maar één aansturen, dan moet je juist zorgen dat je signaal de andere niet bereikt. Mijn ervaring is dat iedere MHI afstandsbediening van een wandmodel op ieder ander wandmodel werkt. Zelfde voor LG wandmodellen.
Zo ook met Daikin.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Ohw zo, dan heb ik de vraag misschien verkeerd begrepen. Ik dacht dat @refused81 bedoelde om met 1 druk op de knop van een remote het signaal naar beide units tegelijk te sturen (zodat je het aantal benodigde inputs om beide units in 1 kamer te kunnen bedienen kunt halveren). In plaats van 1 remote gebruiken om meerdere units om de beurt te bedienen (alle inputs dus moet herhalen wanneer je richting de andere unit wijst met de remote control).

Dat laatste moet inderdaad kunnen. En gezien het infrarood betreft, kun je als worakround ook een Logitech Harmony remote aanschaffen voor een paar tientjes en via deze afstandbediening alle infrarood apparaten in je huis bedienen, inclusief je TV, home theatre system etc.

[ Voor 53% gewijzigd door ThaBEN op 01-07-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
M_AW schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Mijn ervaring met ten minste MHI en LG is dat dit absoluut wel kan. Hoef je niets voor te doen. Sterker nog, als je er twee in één ruimte hebt hangen en je wil er maar één aansturen, dan moet je juist zorgen dat het signaal de andere niet bereikt. Mijn ervaring is dat iedere MHI afstandsbediening van een wandmodel op ieder ander wandmodel van MHI werkt. Zelfde voor LG wandmodellen. Zelfs als vermogens niet identiek zijn. Dus afstandsbediening van LG 2,5kW is identiek aan 3,5kW en 5,0kW. Gewoon uitwisselbaar.
Bij MHI kan je ze ook afzonderlijk maken, standaard is dit niet het geval.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ThaBEN schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:10:
Ohw zo, dan heb ik de vraag misschien verkeerd begrepen. Ik dacht dat @refused81 bedoelde om met 1 druk op de knop van een remote het signaal naar beide units tegelijk te sturen (zodat je het aantal benodigde inputs om beide units in 1 kamer te kunnen bedienen kunt halveren). In plaats van 1 remote gebruiken om meerdere units om de beurt te bedienen (alle inputs dus moet herhalen wanneer je richting de andere unit wijst met de remote control).

Dat laatste moet inderdaad kunnen. En gezien het infrarood betreft, kun je als worakround ook een Logitech Harmony remote aanschaffen voor een paar tientjes en via deze afstandbediening alle infrarood apparaten in je huis bedienen, inclusief je TV, home theatre system etc.
Thanks, Idd 1 remote om meerdere units tegelijk te bedienen, zodat ze allebei hetzelfde reageren op basis van 1 remote bediening 👍

Goed om te weten dat dit gewoon kan 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
refused81 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Thanks, Idd 1 remote om meerdere units tegelijk te bedienen, zodat ze allebei hetzelfde reageren op basis van 1 remote bediening 👍

Goed om te weten dat dit gewoon kan 😎
Ik vind die afstandsbedieningen ondingen, en gebruik vrijwel altijd de app.
Enkel om het intelligent oog in the schakelen (Daikin) heb je die nodig.
In de winter ga ik schedules aan maken en gewoon 'fire and forget'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Wij overwegen om een airco te laten plaatsen om mee te koelen en te verwarmen. Situatie is als volgt:

- We willen er alleen de woonkamer + keuken mee koelen / verwarmen (zit een opening tussen ter grootte van een deur).
- We hebben een CV-ketel uit 2021
- We hebben vloerverwarming (2021 aangelegd) + 2 radiatoren beneden.
- We hebben 28 zonnepanelen, ruim overschot dus
- We hebben een twee onder een kap, met aan de zijkant de gevel vol op zuid zonder schaduw.
- We hebben voor de ramen (en stukje muur) op zowel oost, zuid als west beneden wél zonwering.
- De spouwmuur is na-geïsoleerd in 2022
- De vloer is geïsoleerd in 2022
- De gang/hal hoeft niet per se koel/warm te zijn.
- We hebben geen WTW.

De airco moet eigenlijk op de plek van de rode balk komen, verder zie ik niet echt een plek ervoor. Nu weet ik alleen niet of dat met het zonnescherm kan (zie foto). De buitenunit wil ik het liefst boven het zonnescherm plaatsen (blauwe vak ergens) en de binnenunit komt ongeveer op de hoogte van het blauwe bolletje. Denk dat de slangen dan ook daar moeten lopen, zou dat passen, weet niet hoe breed de slangen bijelkaar zijn ongeveer.

Tekening is niet helemaal juist met de hoogte, maar als ik het zelf even uitreken, dan kom ik uit op:

3.24 x 2.98 x 2.5 = 24.13
7.96 x 3.75 x 2.5 = 74.62
3.85 x 2.13 x 2.5 = 20.50

Totaal = 119.25 = 120m3

Ik vind het lastig om te bepalen welk vermogen de airco dan nodig heeft. Zou 3.5 kW voldoende zijn? Of moet ik naar wat zwaarders kijken? Geluid speelt natuurlijk altijd wel een rol in de woonkamer, liefste niet teveel herrie als het niet nodig is :+

Iemand die ons van nuttig advies kan voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vq-fDVcl1qTbk6kCYUdiMdRP7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdhixgeiqCgaxrdnvpgIph4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_cS937VxSPxxx6IP1D6y0z5H9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbmwQ6FZ7QGxSu5RCUsIv6OD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Ik denk dat de keuken wel wat lastiger warm en koel gaat worden, voor de rest van de ruimte is de plek prima.

Er komt wel water van de buitenunit, misschien wel iets van een lekbak met afvoer regelen, hoewel dat ook wel weer snel dichtvriest.

3.5 zou kunnen, misschien voor de zekerheid 4.2 nemen, dat maakt voor de meeste types niet veel uit qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Die keuken is echt klein, in de winter wordt die wel warm van het koken, en in de zomer glijdt de koude wel over de vloer de rumte in.
Ik zou het doen en kiezen voor een 4.2 unit.
De pijpjes passen wel naast je zonnescherm, maar dat moet je zeker melden als je de installateur laat komen voor de offerte.

En zorg dat je het condens van de binnenunit door de muur naar buiten kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
Tommie12 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:32:
Die keuken is echt klein, in de winter wordt die wel warm van het koken, en in de zomer glijdt de koude wel over de vloer de rumte in.
Ik zou het doen en kiezen voor een 4.2 unit.
De pijpjes passen wel naast je zonnescherm, maar dat moet je zeker melden als je de installateur laat komen voor de offerte.

En zorg dat je het condens van de binnenunit door de muur naar buiten kwijt kan.
Keuken heeft geen radiator en wordt nu inderdaad al makkelijk warm van de vloerverwarming ook. Daar maak ik me geen zorgen over.

Condens van binnenunit naar buiten, is daar iets aparts voor nodig dan? Komt dat omdat de buitenunit hoger hangt dan de binnenunit? Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Dat klopt, in de zomer maakt de binnenunit best veel water, dat moet afgevoerd worden en stroomt niet omhoog :).
Dus er zal na de doorvoer naar buiten wel een afvoer voor het water naar beneden moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
marcovandam schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:56:
Dat klopt, in de zomer maakt de binnenunit best veel water, dat moet afgevoerd worden en stroomt niet omhoog :).
Dus er zal na de doorvoer naar buiten wel een afvoer voor het water naar beneden moeten.
Dit klopt niet (volledig). Het condenswater hoeft helemaal niet naar de buitenunit te kunnen. Het moet enkel naar buiten of naar een rioolaansluiting te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
Is zoiets enigszins netjes op te lossen of waar moet ik dan aan denken hoe zoiets eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:31
feye1 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Condens van binnenunit naar buiten, is daar iets aparts voor nodig dan? Komt dat omdat de buitenunit hoger hangt dan de binnenunit? Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van 8)7
Bij koelen krijg je condenswater; in de zomer van de binnenunit, in de winter van de buitenunit. Meestal loopt de condensafvoer van binnenunit door dezelfde opening naar buiten als de bekabeling, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt b.v. ook het condenswater in de keuken afvoeren via het gootsteenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
feye1 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:09:
Is zoiets enigszins netjes op te lossen of waar moet ik dan aan denken hoe zoiets eruit ziet?
Bij mij is dat een klein pijpje, en dan druppelt het water rustig op het terras.
Buisje van 2 cm dik is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Als je die condensafvoerslang op natuurlijk afschot weg kunt leiden, scheelt je dat de installatie van een condensafvoerpompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:56:
High score voor mij in een nacht in de slaapkamer was dit:

[Afbeelding]

Dat klopt aardig met de specs, de multi (LG MU3R19) heeft een minimum opgenomen vermogen van 0.29kW bij koelen en gemeten vermogen piekjes van iets boven de 300W. Verbruik is 1.6 kWh over 10 uren = 160W gemiddeld. Dit in een grote slaapkamer van 20 m2 met de deur dicht.

Ik zou nooit meer dan 2.5 kW installeren op een bovenverdieping. De minimum koelvermogen is opgegeven als 1.06 kW en dat is al te veel om te draaien zonder pendelen, hij staat de helft van de tijd uit, en EER/COP (1.06/0.29=3.65) is ook niet fantastisch op minimum power, op nominaal vermogen (5.28/1.11=4.75) is dat beter maar dan moeten wel minimaal 2 units actief koelen. Met de 1x 2.5 op de 2e verdieping kan ik twee bovenverdiepingen van 50 m2 koel houden als alle deuren open staan.

Ook verwarmen was vergelijkbaar, ik draaide het maar een paar uur elke dag, continue = extreem pendelen en hoger verbruik. Dit setje lijkt veel efficiënter met 500W+ uit de stopcontact, niet heel onredelijk met een groter buitenunit die 5.28 / 6.33 kW kan koelen en verwarmen.

TL;DR: kleinste kopen voor boven. 2.5 kW is genoeg voor 50 m2, en 100 m2 bij een goed geïsoleerd huis.
maar als hij de helft van de tijd uit staat ook al heeft hij dan een lagere scope is het niet alsnog minder verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:20:
Als je die condensafvoerslang op natuurlijk afschot weg kunt leiden, scheelt je dat de installatie van een condensafvoerpompje.
Als ik hier op in mag haken, hier is mijn oplossing voor de 220v en afvoer condenswater.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvKbyDd0uNaFNfSejUXdx7vjqpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHvzw04Gbm76DTh1xjfVldVo.jpg?f=fotoalbum_large
Zo heb ik ook een giga oiltrap, niet dat het nodig is maar hij is er :P

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerriestheas
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Zoals velen ben ik momenteel ook aan het overwegen om mijn huis te verduurzamen en om dat te bereiken wil ik graag mijn huidige gaskachel vervangen door een lucht-lucht warmtepomp systeem om zodoende van het gas af te kunnen. Nu heb ik recentelijk offertes opgevraagd en zijn er 3 installateurs langsgekomen, echter kon ik de verschillende adviezen niet met elkaar rijmen omtrent de capaciteit en ben is het dus nog steeds onduidelijk wat ik nodig heb voor welke ruimte.

Hieronder kort mijn situatie:
- Het betreft een jaren-30 bovenwoning (steense muur) met geen isolatie, maar wel dubbelglas. De woning heeft een plat dak en ligt op het zuidwesten.
- De airco’s moeten de hoofdverwarming worden omdat de gaskachel weg gaat (en koeling in de zomer).
- Ik wil graag 3 units plaatsen in de: woonkamer, studeerkamer en slaapkamer.

Afmetingen van de woning:
- Woonkamer: 5,66m (L) x 3,77m (b) x 2,80m (H) = ~60m3
- Studeerkamer: 2,33m (L) x 2,09m (b) x 2,80m (H) = ~14m3
- Slaapkamer/badkamer: 3,21m (L) x 4,09m (b) x 2,59m (H) = ~34m3

Van de verschillende installateurs heb ik te horen gekregen dat 2 buiten units handiger is i.v.m. de elektra bekabeling die bij één buiten unit lastiger is. Qua afvoer van het vocht kwamen de ideeën redelijk overeen en daar heb ik wel vertrouwen in. Nu is de capaciteit die de installateurs berekend hebben in de offerte wel wezenlijk verschillend en kom ik er niet uit wat nou precies nodig is.

Optie A:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 2,1 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,1 / 1,6 kW (allen LG)

Optie B:
Woonkamer 5,0 / 5,4 kW – overige kamers 2,5 / 3,2 kW (allen Mitsubishi)

Optie C:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 1,5 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,5 / 3,2 kW --- waarbij ik zou kunnen overwegen om 3,5 kW in de woonkamer te hangen.

Aangezien de adviezen dus redelijk afwijken kom ik er niet uit en is het lastig te bepalen welke capaciteit ik nou nodig heb. Hopelijk kunnen jullie me voorzien van advies hierin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIsgnZhVpGqVwqZWmTxItdCVorY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NVsQeCWNEJtBm0nehZyAHPA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Gerriestheas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:04:
Zoals velen ben ik momenteel ook aan het overwegen om mijn huis te verduurzamen en om dat te bereiken wil ik graag mijn huidige gaskachel vervangen door een lucht-lucht warmtepomp systeem om zodoende van het gas af te kunnen. Nu heb ik recentelijk offertes opgevraagd en zijn er 3 installateurs langsgekomen, echter kon ik de verschillende adviezen niet met elkaar rijmen omtrent de capaciteit en ben is het dus nog steeds onduidelijk wat ik nodig heb voor welke ruimte.

Hieronder kort mijn situatie:
- Het betreft een jaren-30 bovenwoning (steense muur) met geen isolatie, maar wel dubbelglas. De woning heeft een plat dak en ligt op het zuidwesten.
- De airco’s moeten de hoofdverwarming worden omdat de gaskachel weg gaat (en koeling in de zomer).
- Ik wil graag 3 units plaatsen in de: woonkamer, studeerkamer en slaapkamer.

Afmetingen van de woning:
- Woonkamer: 5,66m (L) x 3,77m (b) x 2,80m (H) = ~60m3
- Studeerkamer: 2,33m (L) x 2,09m (b) x 2,80m (H) = ~14m3
- Slaapkamer/badkamer: 3,21m (L) x 4,09m (b) x 2,59m (H) = ~34m3

Van de verschillende installateurs heb ik te horen gekregen dat 2 buiten units handiger is i.v.m. de elektra bekabeling die bij één buiten unit lastiger is. Qua afvoer van het vocht kwamen de ideeën redelijk overeen en daar heb ik wel vertrouwen in. Nu is de capaciteit die de installateurs berekend hebben in de offerte wel wezenlijk verschillend en kom ik er niet uit wat nou precies nodig is.

Optie A:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 2,1 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,1 / 1,6 kW (allen LG)

Optie B:
Woonkamer 5,0 / 5,4 kW – overige kamers 2,5 / 3,2 kW (allen Mitsubishi)

Optie C:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 1,5 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,5 / 3,2 kW --- waarbij ik zou kunnen overwegen om 3,5 kW in de woonkamer te hangen.

Aangezien de adviezen dus redelijk afwijken kom ik er niet uit en is het lastig te bepalen welke capaciteit ik nou nodig heb. Hopelijk kunnen jullie me voorzien van advies hierin.

[Afbeelding]
Kun je misschien ter verduidelijking ook aangeven hoeveel m3 gas je nu per jaar verbruikt? en hoe is je isolatie van je plat dak? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerriestheas
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Het is een (plat) dak met een bitumen toplaag (is recentelijk vervangen) en dus geen isolatie. M'n verbruik weet ik niet omdat ik er pas enkele maanden woon en de gaskachel sinds april maar enkele dagen aan is geweest. Dit is wel de enige gaskachel (woonkamer).

Het blijft over het algemeen erg warm in de woning en heb ik afgelopen maanden niet hoeven te stoken en de warmte blijft redelijk hangen (erg warm einde dag als de zon op de woning heeft gestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Gerriestheas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:55:
Het is een (plat) dak met een bitumen toplaag (is recentelijk vervangen) en dus geen isolatie. M'n verbruik weet ik niet omdat ik er pas enkele maanden woon en de gaskachel sinds april maar enkele dagen aan is geweest. Dit is wel de enige gaskachel (woonkamer).

Het blijft over het algemeen erg warm in de woning en heb ik afgelopen maanden niet hoeven te stoken en de warmte blijft redelijk hangen (erg warm einde dag als de zon op de woning heeft gestaan).
als he nu erg warm word is het waarschijnlijk in de winter steenkoud. En met steens bedoel je dat er geen spouw is ?

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 03-07-2022 14:05 ]

Pagina: 1 ... 170 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic