Zoals velen ben ik momenteel ook aan het overwegen om mijn huis te verduurzamen en om dat te bereiken wil ik graag mijn huidige gaskachel vervangen door een lucht-lucht warmtepomp systeem om zodoende van het gas af te kunnen. Nu heb ik recentelijk offertes opgevraagd en zijn er 3 installateurs langsgekomen, echter kon ik de verschillende adviezen niet met elkaar rijmen omtrent de capaciteit en ben is het dus nog steeds onduidelijk wat ik nodig heb voor welke ruimte.
Hieronder kort mijn situatie:
- Het betreft een jaren-30 bovenwoning (steense muur) met geen isolatie, maar wel dubbelglas. De woning heeft een plat dak en ligt op het zuidwesten.
- De airco’s moeten de hoofdverwarming worden omdat de gaskachel weg gaat (en koeling in de zomer).
- Ik wil graag 3 units plaatsen in de: woonkamer, studeerkamer en slaapkamer.
Afmetingen van de woning:
- Woonkamer: 5,66m (L) x 3,77m (b) x 2,80m (H) = ~60m3
- Studeerkamer: 2,33m (L) x 2,09m (b) x 2,80m (H) = ~14m3
- Slaapkamer/badkamer: 3,21m (L) x 4,09m (b) x 2,59m (H) = ~34m3
Van de verschillende installateurs heb ik te horen gekregen dat 2 buiten units handiger is i.v.m. de elektra bekabeling die bij één buiten unit lastiger is. Qua afvoer van het vocht kwamen de ideeën redelijk overeen en daar heb ik wel vertrouwen in. Nu is de capaciteit die de installateurs berekend hebben in de offerte wel wezenlijk verschillend en kom ik er niet uit wat nou precies nodig is.
Optie A:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 2,1 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,1 / 1,6 kW (allen LG)
Optie B:
Woonkamer 5,0 / 5,4 kW – overige kamers 2,5 / 3,2 kW (allen Mitsubishi)
Optie C:
Woonkamer 2,5 / 3,2 kW – Studeerkamer 1,5 / 1,6 kW – Slaapkamer 2,5 / 3,2 kW --- waarbij ik zou kunnen overwegen om 3,5 kW in de woonkamer te hangen.
Aangezien de adviezen dus redelijk afwijken kom ik er niet uit en is het lastig te bepalen welke capaciteit ik nou nodig heb. Hopelijk kunnen jullie me voorzien van advies hierin.