praliwi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:59:
Komend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik overweeg airco voorbereiding te laten aanleggen naar de zolder, de 3 slaapkamers en naar de keuken (buitenunit(s) kunnen op plat dak berging en plat dak dakkapel).
- Slaapkamer 1 is 41,5m3, benodigd vermogen ca. 1,24 kW
- Slaapkamer 2 is 23,5m3, benodigd vermogen ca. 0,71 kW
- Slaapkamer 3 is 26,5m3, benodigd vermogen ca. 0,80 kW
- Begane grond is 145m3, benodigd vermogen ca. 4,35 kW
- Zolder is 100m3, benodigd vermogen ca. 3,5 kW
De voorbereiding bestaat uit: voor iedere locatie een lekwaterafvoer (op het platte dak van de berging/de dakkapel of het riool), 2 geïsoleerde koelleidingen per binnenunit locatie naar het platte dak (waar ik de buitenunit(s) wil plaatsen), 4 aderige kabel vanaf platte dak naar iedere binnenunit, loze leiding platte dak naar meterkast, extra groep(en).
De installateur geeft aan dat ik ca. € 31,- ex. btw per meter kan verwachten qua kosten.
Ik ga alle 5 ruimtes voorbereiden als de kosten meevallen, daadwerkelijk een airco aansluiten kan altijd nog.
Mijn vragen:
- Is € 31,- ex. btw per meter een redelijke prijs?
- Ik heb de mogelijkheden bekeken qua binnenunits en vermogen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik
voor de begane grond 1/4” / 1/2” koelleidingen moet laten aanleggen, en dat ik voor de overige 4 ruimtes weg kom met 1/4” / 3/8”. Heb ik dat goed?
- Of zou ik voor de 145m3 begane grond in een goed geisoleerd huis wegkomen met een binnenunit van 3,5kW? Wat zijn jullie ervaringen?
- Ik moet voor de voorbereiding weten hoeveel buitenunits ik wil plaatsen, en waar ik ze wil plaatsen. Hiermee ben ik dus een beetje aan het puzzelen. Ik neig nu naar het volgende, en hoor graag hoe jullie mening!
Twee slaapkamers op een multisplit unit die op de berging staat ((2x 3/8" naar de berging dus, als voorbereiding). Voor deze twee slaapkamers willen we denk ik sowieso airco.
Mochten we het in een later stadium fijn vinden, dan kunnen we nog een multisplit unit op de berging plaatsen voor slaapkamer 3 (de kleinste, de werkkamer) + de woonkamer (1x 3/8"en 1x 1/2" naar de berging dus, als voorbereiding)
Voor de zolder kunnen we dan, wanneer gewenst, een single split unit op de dakkapel plaatsen (1x 3/8" dus naar het dak van de dakkapel, als voorbereiding).
Alvast bedankt!