Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.697 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Processorkoeler schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 03:51:
[...]

Merk je iets van dat I-sense gebeuren? Zo te zien zit je met dat bureau er ook recht onder. Ik wil een MSZ-LN35 maar weet niet of die sensor werkt. De hoek ervan kon ik niet vinden.
Eerlijk gezegd nog niet echt op gelet.
Ik zie de sensor wel draaien continu, in een hoek van 180 graden.
En voel bij de eettafel, die staat er schuin voor, nooit een luchtstroom.
Dus ik denk dat het wel werkt.

Maar om eerlijk te zijn, ik heb deze unit vanwege z'n hoge rendement, niet vanwege z'n gimmicks.
Het enige wat ik bewust aanzet, is de luchtreiniging.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:08
Is er een mogelijkheid om de actuele kamertemperatuur welke de Mitsubishi heavy meet te bekijken? Ik zie alleen de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:32
nico_09 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:23:
Is er een mogelijkheid om de actuele kamertemperatuur welke de Mitsubishi heavy meet te bekijken? Ik zie alleen de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening
Zo ver ik weet niet zonder WiFi module of een zelfgemaakte module voor het uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:52:
Tijdens mijn middagpauze net even de boel opengehaald...

Ter referentie deze post, daar zie je mijn stand-by verbruik met de jumpers erin:

[Afbeelding]

Ik heb alle3 mijn buitenunits opengehaald. RXM35R, 2MXM50N, en 3MXM68N.
De eerste 2 hadden het beruchte stekkertje, maar de 3MXM68N heeft die dus niet?
Ook al zegt de handleiding van wel 8)7
edit:
Heb ik blijkbaar verkeerd gezien, 3MXM68 staat er niet tussen, my bad

[Afbeelding]

Maar goed, de andere units hadden 'm dus wel... Resultaat:

[Afbeelding]

De 2MXM50N van 9W naar 5W, de RXM35R van 5.5W naar 2.5W.
3 a 4W 'winst' per buitenunit dus, jaarlijks zo'n EUR 10 a 15 in mijn geval.
Niet verkeerd voor 10 minuten werk :P
Zojuist hier ook even getest met mijn FTXM35R + RXM35R, mijn stroomverbruik gaat terug naar 0w na eerst bij elke functie een minuut op 6w te blijven draaien, alle functies getest verwarmen, koelen en ventileren.
Via de app benaderbaar op zowel WiFi als 4G.
Buitenunit zit via een werkschakelaar direct op een aparte groep in de meterkast via de kWh meter.
Via de app is de unit nog steeds aan te sturen ondanks 0w verbruik aldus de kWh meter. Je zou denken dat die WiFi module ook stroom verbruikt, maar de kWh meter zelf gebruikt ook >2w. Wellicht is het verbruik van de interne WiFi module zo laag dat de meter dit dus niet registreert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6BgP01N7hQnSXHj_MAeP_fAkf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPKYXw6XjlAwpQwGQOZ3jo0c.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: over een aantal uur blijft het stand-by verbruik 0w, om de zoveel tijd zie je een “piekje” van 2w van een paar seconde dat zal de temperatuur meting van de binnenunit zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 25-06-2022 15:59 . Reden: Aanvulling ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Servee schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Zojuist hier ook even getest met mijn FTXM35R + RXM35R, mijn stroomverbruik gaat terug naar 0w na eerst bij elke functie een minuut op 6w te blijven draaien, alle functies getest verwarmen, koelen en ventileren.
Buitenunit zit via een werkschakelaar direct op een aparte groep in de meterkast via de kWh meter.
Via de app is de unit nog steeds aan te sturen ondanks 0w verbruik aldus de kWh meter. Je zou denken dat die WiFi module ook stroom verbruikt, maar de kWh meter zelf gebruikt ook >2w. Wellicht is het verbruik van de interne WiFi module zo laag dat de meter dit dus niet registreert.

[Afbeelding]
Netjes! hier staat de meter nu op 0-2w (Shelly EM), nog wat lager dan gisteren dus dat is toch een aardige besparing voor slechts 5 minuten werk. Bedankt @Chninkel voor het opmerken van deze.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Vreemd dat twee de units dit doen, ik hoor bij mijn unit echt geen bijgeluiden maar wat zou kunnen even afhankelijk van leeftijd van de units dat of de ventilator rollen sterk zijn vervuild of dat de balansgewichtjes op de ventilatorrol verschoven zijn of zelfs los. Er kan tussen de fabriek en jouw adres heel wat gebeurd zijn met die dozen 8)7
Ik zou even je installateur bellen en dit laten fixen.
Dank voor de tip. Zal hem vragen.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Netjes! hier staat de meter nu op 0-2w (Shelly EM), nog wat lager dan gisteren dus dat is toch een aardige besparing voor slechts 5 minuten werk. Bedankt @Chninkel voor het opmerken van deze.
Ja wel grappig, gaat mij niet zozeer om de besparing maar was wel een leuk test projectje.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

GermanPivo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Is het geen resonantie van de behuizing?

Ik had hier bij een van de binnenunits ook een tikkend geluid, maar als ik op een bepaald punt op de behuizing drukte, ging het wel weg.
Dat was ook mijn gedachte. Heb het geprobeerd maar het geluid bleef.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
mwk schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Dat was ook mijn gedachte. Heb het geprobeerd maar het geluid bleef.
Ik zou het op een garantie gevalletje gooien en dus de installateur het laten oplossen, ik heb dezelfde units met wellicht iets meer kW, maar nooit van dergelijk geluid last gehad. Ook nog nooit iets over gelezen hier in het afgelopen jaar dat ik hier actief ben.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Hoi mede tweakers,

Ik ben van plan om een airco te kopen om voornamelijk mee te verwarmen. De keuze is enorm en ben aan het twijfelen welk vermogen volstaat. In de tekeningen lijkt me de gekozen plaats het beste/ makkelijkste om het te realiseren. Waar ik nu de airco ingetekend heb is de buitenmuur waar een 2 meter breed pad langs loopt (hoekwoning). De achtergevel is bijna geheel ramen… er is me geadviseerd om een Mitsubishi Heavy Ind. SRK63ZRW 6,3 kW Wit te nemen, echter lijkt me dit een beetje overdreven? Wat adviseren jullie in mijn situatie? Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9MzSumE5W3GaKjK-a2n9jplzGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ681dGvId3aRAoxagq7ZQUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osVcQIPLXh9zUdZIvxF-D3A4FsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OmPc6Okh8xw2J6imheOJPqfW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Tagor555 Is die blauwe kamer een slaapkamer of garage en moet die ook verwarmd worden?
Wat is je jaarlijkse gasverbruik gemiddeld?
6,3kW lijkt me overkill voor die woonkamer met open keuken, denk eerder dat daarvoor een 3,5kW wel genoeg is als het redelijk tot goed geïsoleerd is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:07:
@Tagor555 Is die blauwe kamer een slaapkamer of garage en moet die ook verwarmd worden?
Wat is je jaarlijkse gasverbruik gemiddeld?
6,3kW lijkt me overkill voor die woonkamer met open keuken, denk eerder dat daarvoor een 3,5kW wel genoeg is als het redelijk tot goed geïsoleerd is.
Hoi, de blauwe kamer is een inpandige garage met verwarming, ik wil de bovenverdieping en garage nog met gas verwarmen als test. Bevalt de airco goed wil ik uiteindelijk alles van het gas af. Isolatie is goed tot redelijk bj 1996. Dubbel glas, muurisolatie is aanwezig. Dat is wel ff een verschil 3,5kW!! Hoe ze dan bij dat advies komen… bedankt voor je reactie.

Edit: gasverbuik is gemiddeld 1300m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tagor555 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Hoi, de blauwe kamer is een inpandige garage met verwarming, ik wil de bovenverdieping en garage nog met gas verwarmen als test. Bevalt de airco goed wil ik uiteindelijk alles van het gas af. Isolatie is goed tot redelijk bj 1996. Dubbel glas, muurisolatie is aanwezig. Dat is wel ff een verschil 3,5kW!! Hoe ze dan bij dat advies komen… bedankt voor je reactie.

Edit: gasverbuik is gemiddeld 1300m3
Gasverbruik is dan ook voor boven, garage en warm water.
Hier adviseerde er eentje ook 6kW en sommige 5kW, maar er hangt nu een 3,5kW, scheelt ook in geluid en verbruik.
Kun je later altijd nog de rest van het huis doen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:35
Hallo mensen ik heb even een kleine vraag.

Ik heb een Daikin ftxc-35c , maar er zit geen wifi momenteel op.
Is dat makkelijk zelf te monteren ? Zoja als ik google kom ik veel soorten tegen.. welke raden jullie mij aan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Komend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik overweeg airco voorbereiding te laten aanleggen naar de zolder, de 3 slaapkamers en naar de keuken (buitenunit(s) kunnen op plat dak berging en plat dak dakkapel).

- Slaapkamer 1 is 41,5m3, benodigd vermogen ca. 1,24 kW
- Slaapkamer 2 is 23,5m3, benodigd vermogen ca. 0,71 kW
- Slaapkamer 3 is 26,5m3, benodigd vermogen ca. 0,80 kW
- Begane grond is 145m3, benodigd vermogen ca. 4,35 kW
- Zolder is 100m3, benodigd vermogen ca. 3,5 kW

De voorbereiding bestaat uit: voor iedere locatie een lekwaterafvoer (op het platte dak van de berging/de dakkapel of het riool), 2 geïsoleerde koelleidingen per binnenunit locatie naar het platte dak (waar ik de buitenunit(s) wil plaatsen), 4 aderige kabel vanaf platte dak naar iedere binnenunit, loze leiding platte dak naar meterkast, extra groep(en).
De installateur geeft aan dat ik ca. € 31,- ex. btw per meter kan verwachten qua kosten.

Ik ga alle 5 ruimtes voorbereiden als de kosten meevallen, daadwerkelijk een airco aansluiten kan altijd nog.

Mijn vragen:

- Is € 31,- ex. btw per meter een redelijke prijs?

- Ik heb de mogelijkheden bekeken qua binnenunits en vermogen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik
voor de begane grond 1/4” / 1/2” koelleidingen moet laten aanleggen, en dat ik voor de overige 4 ruimtes weg kom met 1/4” / 3/8”. Heb ik dat goed?

- Of zou ik voor de 145m3 begane grond in een goed geisoleerd huis wegkomen met een binnenunit van 3,5kW? Wat zijn jullie ervaringen?

- Ik moet voor de voorbereiding weten hoeveel buitenunits ik wil plaatsen, en waar ik ze wil plaatsen. Hiermee ben ik dus een beetje aan het puzzelen. Ik neig nu naar het volgende, en hoor graag hoe jullie mening!

Twee slaapkamers op een multisplit unit die op de berging staat ((2x 3/8" naar de berging dus, als voorbereiding). Voor deze twee slaapkamers willen we denk ik sowieso airco.

Mochten we het in een later stadium fijn vinden, dan kunnen we nog een multisplit unit op de berging plaatsen voor slaapkamer 3 (de kleinste, de werkkamer) + de woonkamer (1x 3/8"en 1x 1/2" naar de berging dus, als voorbereiding)

Voor de zolder kunnen we dan, wanneer gewenst, een single split unit op de dakkapel plaatsen (1x 3/8" dus naar het dak van de dakkapel, als voorbereiding).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
praliwi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:59:
Komend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik overweeg airco voorbereiding te laten aanleggen naar de zolder, de 3 slaapkamers en naar de keuken (buitenunit(s) kunnen op plat dak berging en plat dak dakkapel).

- Slaapkamer 1 is 41,5m3, benodigd vermogen ca. 1,24 kW
- Slaapkamer 2 is 23,5m3, benodigd vermogen ca. 0,71 kW
- Slaapkamer 3 is 26,5m3, benodigd vermogen ca. 0,80 kW
- Begane grond is 145m3, benodigd vermogen ca. 4,35 kW
- Zolder is 100m3, benodigd vermogen ca. 3,5 kW

De voorbereiding bestaat uit: voor iedere locatie een lekwaterafvoer (op het platte dak van de berging/de dakkapel of het riool), 2 geïsoleerde koelleidingen per binnenunit locatie naar het platte dak (waar ik de buitenunit(s) wil plaatsen), 4 aderige kabel vanaf platte dak naar iedere binnenunit, loze leiding platte dak naar meterkast, extra groep(en).
De installateur geeft aan dat ik ca. € 31,- ex. btw per meter kan verwachten qua kosten.

Ik ga alle 5 ruimtes voorbereiden als de kosten meevallen, daadwerkelijk een airco aansluiten kan altijd nog.

Mijn vragen:

- Is € 31,- ex. btw per meter een redelijke prijs?

- Ik heb de mogelijkheden bekeken qua binnenunits en vermogen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik
voor de begane grond 1/4” / 1/2” koelleidingen moet laten aanleggen, en dat ik voor de overige 4 ruimtes weg kom met 1/4” / 3/8”. Heb ik dat goed?

- Of zou ik voor de 145m3 begane grond in een goed geisoleerd huis wegkomen met een binnenunit van 3,5kW? Wat zijn jullie ervaringen?

- Ik moet voor de voorbereiding weten hoeveel buitenunits ik wil plaatsen, en waar ik ze wil plaatsen. Hiermee ben ik dus een beetje aan het puzzelen. Ik neig nu naar het volgende, en hoor graag hoe jullie mening!

Twee slaapkamers op een multisplit unit die op de berging staat ((2x 3/8" naar de berging dus, als voorbereiding). Voor deze twee slaapkamers willen we denk ik sowieso airco.

Mochten we het in een later stadium fijn vinden, dan kunnen we nog een multisplit unit op de berging plaatsen voor slaapkamer 3 (de kleinste, de werkkamer) + de woonkamer (1x 3/8"en 1x 1/2" naar de berging dus, als voorbereiding)

Voor de zolder kunnen we dan, wanneer gewenst, een single split unit op de dakkapel plaatsen (1x 3/8" dus naar het dak van de dakkapel, als voorbereiding).

Alvast bedankt!
In een nieuwbouwwoning zou 3.5 kW meer dan voldoende moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 25-06-2022 15:11 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:52:
[...]

En ben je er al achter gekomen?
Ik twijfel namelijk om de MUZ-LN35VGHZ2 aan te schaffen.
Jup, er komen 2 hyper heaters te hangen. 4 juli komen ze.
Ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen. Bij -15 graden nog steeds 100% van het verwarmingsvermogen. Ook minder last van defrosts.
Achteraf gezien hadden ze een fout gemaakt en dachten ze dat de hyper heater goedkoper was. Deze bleek toch duurder te zijn maar had de offerte al getekend dus ik heb geluk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52

Vos

AFCA

Mensen hier een idee hoe een oude airco, schat 10 jaar, zich verhoudt tot een nieuwe?

Onze huidige airco vind ik niet bepaald stil. Het merk is D-let, niet bepaald een A merk volgens mij ;). Hij zat al in de woning toen we deze kochten. Op zich komt er wel aardig koele lucht uit.

Zal een nieuwe A merk airco beter koelen? En stuk stiller zijn?

Als ik hem uizet warmt de boel aardig vlot weer op. Zou hem dan graag op lage stand aan willen houden in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
Hi @Krypt ,

Las je bericht van 11 april over het reverse engineeren van de WF-RAC Smart M Air. Ben je daar nog wel eens verder mee gekomen?
Iemand toevallig ook al aan het stoeien om de WF-RAC Smart M-air te reverse engineeren?

Ben er al achter gekomen dat de module poort 51443 gebruikt voor communicatie. Als je een JSON naar Post, krijg je response terug
Ik las vandaag op het Home Assistant community forum dat er nog iemand mee bezig is. Bericht van een goede maand geleden: https://community.home-as...rac-smart-m-air/411025/10

Ben zelf ook op zoek naar informatie om drie Mitsubishi Heavy Industries airco's te kunnen bedienen met Home Assistant. Heb al even wat zitten spelen met de smart m air app en mitmproxy om te zien wat voor verkeer er heen en weer gaat tussen de airco's en de Android app. Zie dezelfde json strings heen en weer gaan als bij jou, maar eerst zal de codering van airconStat boven water moeten komen voordat er meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Tagor555 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:01:
Hoi mede tweakers,

Ik ben van plan om een airco te kopen om voornamelijk mee te verwarmen. De keuze is enorm en ben aan het twijfelen welk vermogen volstaat. In de tekeningen lijkt me de gekozen plaats het beste/ makkelijkste om het te realiseren. Waar ik nu de airco ingetekend heb is de buitenmuur waar een 2 meter breed pad langs loopt (hoekwoning). De achtergevel is bijna geheel ramen… er is me geadviseerd om een Mitsubishi Heavy Ind. SRK63ZRW 6,3 kW Wit te nemen, echter lijkt me dit een beetje overdreven? Wat adviseren jullie in mijn situatie? Alvast bedankt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een capaciteit van 3,5 kW zou moeten volstaan. Er van uitgaande dat je het systeem in beginsel 24 uur per dag aan hebt staan. Wanneer je PV op je dak hebt liggen dan is het te overwegen om 4,2 kW te nemen zodat je overdag wat meer zelfopgewekte energie kunt gebruiken en dan zet je het systeem in de nacht bijvoorbeeld een paar graden lager of uit. Hoewel bij die oppervlakte 4,2 kW wellicht wat aan de grote kant is,

Wanneer je de L/L warmtepomp gaat inzetten als hoofdverwarming dat loont het wellicht de moeite om te kijken naar een systeem dat goed overweg kan met lage temperaturen. Zodra de buitentemperatuur onder de -5º C komt dan loopt het rendement over het algemeen rap af.

Zo heeft Mitsubishi Electric bijvoorbeeld de Hyper-Heat serie die zelfs bij een buitentemperatuur van -20 z'n capaciteit behoudt. Van de merken Daikin, Mitsubishi Heavy Industries en Toshiba week in niet exact welke series of modellen precies vergelijkbaar zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om een ventilatorkacheltje achter de hand te houden om een beetje bij te verwarmen op die paar dagen dat de temperatuur een keer onder -10º C komt.

Plaatsing van de binnenunit is afhankelijk van waar je bank en eettafel staan. Je wilt een gelijkmatige spreiding bereiken maar je wilt niet dat het systeem direct in je gezicht staat te blazen. Mijn eerste gevoel zou zijn het muurtje tussen de twee ramen aan de achtergevel maar aan de binnenmuur naar de garage is ook een optie. Het is op zich wel een mooie oplossing, de leidingen kunnen via de garage naar buiten en het condenswater kan in de gootsteen in de garage worden geloosd.

Als je de buitenunit zonder problemen in die steeg kunt ophangen dan is dat een goede plek. Wellicht op een meter of 4-5 hoogte zodat kwaadwillenden er niet zomaar bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Vos schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:38:

Onze huidige airco vind ik niet bepaald stil. Het merk is D-let, niet bepaald een A merk volgens mij ;). Hij zat al in de woning toen we deze kochten. Op zich komt er wel aardig koele lucht uit.
Dat merk is in 2013 failliet gegaan en was alles behalve een A merk eerder een D merk. Daarnaast heeft die nog een oud type koelmiddel en zal vast geen inverter techniek inzitten dus gewoon aan/uit, hard blazen op temperatuur en weer uit en die cyclus herhaalt zich steeds. Niet bepaald energie zuinig en alles behalve comfortabel.
Zal een nieuwe A merk airco beter koelen? En stuk stiller zijn?
Zeker weten en een stuk zuiniger
Als ik hem uizet warmt de boel aardig vlot weer op. Zou hem dan graag op lage stand aan willen houden in de nacht.
Dat heb je met elke airco, maar indien juist berekend kan een Amerk zeker op een lage ventilator stand blijven draaien.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]

Edit: over een aantal uur blijft het stand-by verbruik 0w, om de zoveel tijd zie je een “piekje” van 2w van een paar seconde dat zal de temperatuur meting van de binnenunit zijn.
Wat me opvalt in positieve zin, naast dat de voeding in de buitenunit uitgeschakeld word met deze optie is dat zoals in de handleiding beschreven staat ook de binnenunit in stand-by gaat. Ik zie in de homewizard app dat exact elk uur er een meting(kje) word gedaan door de binnenunit van 2w voor een paar seconde.

Voorheen gebeurde deze meting een grotere regelmaat volgens mij elke minuut. Wat dus zou kunnen dat tussen de metingen door je een afwijkende waarde zou kunnen zien van de interne temperatuur sensor in de Onecta app dan de daadwerkelijke gemeten temperatuur in dit geval tegen het plafond, wat natuurlijk direct wijzigt zodra je de unit aanzet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
@FrankHe ,

Ten eerste bedankt voor je reactie. PV wordt in Juli geïnstalleerd.
Interessante suggesties mtt de airco’s die op lage temperatuur nog veel capaciteit behouden , ga ik me eens in verdiepen.
Het plaatsen van een airco zou idd wel het beste zijn op het muurtje tussen de ramen, echter dit is een soort gips en kwa buitenunit weet ik nog niet of dit gaat. Ik ga die vraag zeker voorleggen aan de installateur. De tussenmuur v/d garage was wel mooi geweest, maar dan blaast de airco direct naar het zitgedeelte…
Ik heb weer wat huiswerk te doen, thnks 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:24
@Chninkel

Ik heb net dezelfde units en opstelling.

Net ook de jumper verwijderd en standby verbruik is nu 2,3W ipv 6,7W volgens shelly.

Ik heb de warmtepomp laten installeren. Is heel goed gedaan maar blijkbaar is de installateur niet op de hoogte van deze ’optie’ ,ik zal hem eens een mailtje sturen.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:34:
@Chninkel

Ik heb net dezelfde units en opstelling.

Net ook de jumper verwijderd en standby verbruik is nu 2,3W ipv 6,7W volgens shelly.

Ik heb de warmtepomp laten installeren. Is heel goed gedaan maar blijkbaar is de installateur niet op de hoogte van deze ’optie’ ,ik zal hem eens een mailtje sturen.

Bedankt voor de tip!
Ik hoop dat je alleen het stekkertje hebt weggehaald en niet de jumper ;) want een jumper weghalen is vaak onomkeerbaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:52:
Ik hoop dat je alleen het stekkertje hebt weggehaald en niet de jumper ;) want een jumper weghalen is vaak onomkeerbaar.
Dat is ook gewoon een jumper of jump wire ;)
quote: Wiki
In electronics and particularly computing, a jumper is a short length of conductor used to close, open or bypass part of an electronic circuit.
Zelfs de door te knippen jumpers kan je indien nodig toch gewoon weer aan elkaar solderen, veronderstel ik?

[ Voor 21% gewijzigd door Slonzo op 26-06-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Dat is ook gewoon een jumper of jump wire ;)

[...]

Zelfs de door te knippen jumpers kan je indien nodig toch gewoon weer aan elkaar solderen, veronderstel ik?
Klopt wat je zegt, alleen in deze context van airco handleidingen gaat het over “(cutting) (remove) jumpers” en remove the “selective connector” wat nog wat verwarring kan veroorzaken bij gebruikers die niet thuis zijn in deze materie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
amarok schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:27:
Hi @Krypt ,

Las je bericht van 11 april over het reverse engineeren van de WF-RAC Smart M Air. Ben je daar nog wel eens verder mee gekomen?

[...]

Ik las vandaag op het Home Assistant community forum dat er nog iemand mee bezig is. Bericht van een goede maand geleden: https://community.home-as...rac-smart-m-air/411025/10

Ben zelf ook op zoek naar informatie om drie Mitsubishi Heavy Industries airco's te kunnen bedienen met Home Assistant. Heb al even wat zitten spelen met de smart m air app en mitmproxy om te zien wat voor verkeer er heen en weer gaat tussen de airco's en de Android app. Zie dezelfde json strings heen en weer gaan als bij jou, maar eerst zal de codering van airconStat boven water moeten komen voordat er meer mogelijk is.
Veel te druk met werk helaas. Weinig tijd.
Heb in datzelfde topic ook dezelfde info als hier gedumpt. Fijn dat iemand de decode al heeft gevonden, dat scheelt al een stuk.

Git had ik ook al 1 aangemaakt. Eens bekijken wat hij in zijn git heeft staan.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 11-09 22:53
Servee schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Nee alleen de stekker los gekoppelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chninkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E78UnsvjsXr_Yx6bnte9JPzEsSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XUPgPdZPDqgOZXdknPhdYEr.jpg?f=fotoalbum_large
En ter inspiratie nog een foto om het buitendeel uit het zicht te onttrekken en er zelfs een gezellig hoekje van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
@Chninkel ,dat ziet er goed uit, mooi gemaakt. Tevens de vraag wat betreft omkastigen,is dit aan te bevelen ivm de werking/rendement/geluid/onderhoud of voegt dit niet veel toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

Samen met de aannemer zijn we een aan het kijken wat nou een goede plek is voor de buitenunit van een lucht/lucht warmtepomp. Het wordt in principe een 'gewone' multiplit airco waarmee ook verwarmd zal worden.

Mijn oorspronkelijke idee was de unit aan de schaduwkant van het huis te plaatsen, zoals normaal gesproken aangeraden wordt voor airco's. Later op de dag staat daar nog wel zon op, maar stelt wat minder voor. Ook staat de unit dan mooi weg van de woongedeeltes in verband met geluid.

Nu vraagt de aannemer of de unit niet aan de zonkant kan. Hij zou dan op de oprit de grond komen te staan, in een hoek van de stenen oprit en de buitenmuur. In de zomer kunnen de temperaturen in deze hoek natuurlijk flink oplopen, omdat de zon vol op een zee bakstenen staat te bakken.

Omdat met de installatie gekoeld en verwarmd gaat worden weet ik nu niet wat raadzaam is. Als je alleen wil koelen, dan moet het ding natuurlijk aan de schaduwkant. Maar gezien ik ook wil gaan verwarmen in de winter, en er dan ook minder stroom van de zonnepanelen te verwachten is, is het wellicht efficiënter om de unit in de zon te zetten. Dat efficiëntieverlies in de zomer doet minder pijn omdat je dan toch een bak stroom produceert en in de winter is de installatie dan zo efficiënt mogelijk met het beetje energie dat er dan is.

Ik kan echter weinig gegevens vinden om dit concreter uit te rekenen. Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Ik zou hem aan de zonnige kant zetten. Vriest die in de winter ook niet zo snel dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
@XOR in de zon met een afdakje erboven; 's winters staat de zon dan misschien laag genoeg om er onderdoor te schijnen. Mijn eerste gevoel zei: in de zon, want zomers is het temperatuurverschil veel kleiner dan in de winter. Maar vol in de zon is dat misschien niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:24
Enkel het stekkertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@XOR waarom wil de aannemer hem daar eigenlijk?

En wat is praktisch het handigste voor jezelf?

[ Voor 33% gewijzigd door VidaR-9 op 26-06-2022 18:08 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

VidaR-9 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:07:
@XOR waarom wil de aannemer hem daar eigenlijk?

En wat is praktisch het handigste voor jezelf?
De aannemer wil dat omdat het leidingenwerk door het huis dan wat eenvoudiger is. Maar goed, die redenering gaat toch niet helemaal op, want de units komen aan een andere muur dan hij wil. Op de voorgestelde plaats passen ze hoe dan ook niet lekker.

Zelf vind ik wel wat te zeggen voor het argument van rendement, maar op de oprit staat de unit wel iets meer in de weg. Dat vind ik nog wel een minpunt. Aan de andere kant staat 'ie ergens waar je er zelden iets van zult merken en bovendien bij wat andere schoorstenen en technische apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
XOR schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:15:
[...]

De aannemer wil dat omdat het leidingenwerk door het huis dan wat eenvoudiger is. Maar goed, die redenering gaat toch niet helemaal op, want de units komen aan een andere muur dan hij wil. Op de voorgestelde plaats passen ze hoe dan ook niet lekker.

Zelf vind ik wel wat te zeggen voor het argument van rendement, maar op de oprit staat de unit wel iets meer in de weg. Dat vind ik nog wel een minpunt. Aan de andere kant staat 'ie ergens waar je er zelden iets van zult merken en bovendien bij wat andere schoorstenen en technische apparatuur.
Op een dak (uitbouw/garage) staat hij vaak minst in de weg.

Ik heb zelf twee buiten units op zelfde plek als jou aannemer aangeeft, maar bij mij was dat wél omdat dit voor de binnen units perfect uit kwam. Overigens 0,0 last van in de weg staan in mijn situatie, maar ik gebruik m’n garage zelden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 20:11
Zo net voor de hitte van afgelopen week. 4 binnen units op 2 buiten units.

2x 3.5 kwh+ 2.5kw op een 10kw haier
En een 5 kw unit ook van haier in de woonkamer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvRQYnKS2P2KR7KMWWp8Qw5WBhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6PMJS8dv1PajXIsa9fUp8w8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS0vfaaXQX4xoat7VkdBP_UEGJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynJR70x40PBkl9s39Ww49TJx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:35
Zo, 10kw, daarmee kun je met 35 graden buiten nog steeds een skiepiste mee prepareren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
Lieuwe15 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:59:
Zo, 10kw, daarmee kun je met 35 graden buiten nog steeds een skiepiste mee prepareren :o
:D zou wel lekker zijn. Beetje een luxe probleem met te veel open ruimtes in huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
GermanPivo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:06:
[...]

In een nieuwbouwwoning zou 3.5 kW meer dan voldoende moeten zijn.
Bedankt! Mocht iemand hier me nog kunnen helpen met de andere vragen dan heel graag! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Lieuwe15 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:59:
Inderdaad, met een minimaal koelvermogen van 3.2kW :o

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
Tagor555 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:31:
@Chninkel ,dat ziet er goed uit, mooi gemaakt. Tevens de vraag wat betreft omkastigen,is dit aan te bevelen ivm de werking/rendement/geluid/onderhoud of voegt dit niet veel toe?
Voor de werking of rendement maakt dit niks uit. Oud collega die nog steeds koelmonteur is moest er afgelopen winter stuk of 15 uitgraven met die stuifsneeuw. Dan is een afdakje wel zo handig als buitenunit op de grond staat. Overigens hadden die 15 klanten de buiten unit ook zelf sneeuwvrij kunnen maken maar de technische kennis ontbreekt vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Druppels uit ventilatieopening,

Ik heb bij 1 van mijn Stylish units in de slaapkamer wat druppels in de ventilatie opening hangen en af en toe spettert dat natuurlijk wat naar buiten met de lucht.

Daaronder hangt een tv. Nu maar even een handdoekje op gelegd.

De andere 2 units aan dezelfde multi doen dit niet.
Lekbak is niet overvol, staat misschien 2 a 3 millimeter water aan de rechterkant (afvoerslang zit aan linkerkant), wel hangt ie echt waterpas. Geen blokkades in de lekbak en de pomp doet goed zijn werk. Heb geprobeerd wat op links te laten zakken, maar zit geen beweging in. Denk ook niet dat het de lekbak is, want als ik na koelen hard de ventilatie aan zet trekt hij daar geen extra water uit.

Ik denk echt dat hij het water van de verdamper afzuigt wat tussen de lammelen zit en naar buiten gooit. Het zit vooral aan de linkerhelft terwijl daar het minst water staat in de bak.

Bevriezen doet hij niet. Als ik hem echt goed koud zet op 18 graden en het 22 graden binnen is met weinig luchtverplaatsing dan kan het uitblazen zo'n 4 graden zijn. Als hij wat harder uitblaast draait is het 8 tot 10 graden. Bij normale vraag, koelt hij af en toe wat bij en loopt het heel rustig. uitblaas is dan gemiddeld 10 graden.
De leidingen bij de buitenunit meet ik 5 en 15 graden (voor zover dat gaat, want kan alleen op punt meten waar de leiding de unit ingaat, dus zal wat afwijken). Nu was het ook best vochtig en moest hij flink aan de bak, maar normaal lijkt het mij niet.

Compressor freq is heel steady op 15 met een uitloper naar 17 met 1 unit aan en 3 units aan op 21.

Iemand nog een ander goed idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Oabt1aGXGghEMZvA3wcA3B4DsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahyIiqOwf1UXVY5edlU1vyQI.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:38
@Sarge78 daar heeft mijn 2,5 kW Daikin Sensira ook last van.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:18:

Ik heb bij 1 van mijn Stylish units in de slaapkamer wat druppels in de ventilatie opening hangen en af en toe spettert dat natuurlijk wat naar buiten met de lucht.

Lekbak is niet overvol, staat misschien 2 a 3 millimeter water aan de rechterkant (afvoerslang zit aan linkerkant), wel hangt ie echt waterpas. Geen blokkades in de lekbak en de pomp doet goed zijn werk. Heb geprobeerd wat op links te laten zakken, maar zit geen beweging in. Denk ook niet dat het de lekbak is, want als ik na koelen hard de ventilatie aan zet trekt hij daar geen extra water uit.

Ik denk echt dat hij het water van de verdamper afzuigt wat tussen de lammelen zit en naar buiten gooit. Het zit vooral aan de linkerhelft terwijl daar het minst water staat in de bak.

Bevriezen doet hij niet. Als ik hem echt goed koud zet op 18 graden en het 22 graden binnen is met weinig luchtverplaatsing dan kan het uitblazen zo'n 4 graden zijn. Als hij wat harder uitblaast draait is het 8 tot 10 graden. Bij normale vraag, koelt hij af en toe wat bij en loopt het heel rustig. uitblaas is dan gemiddeld 10 graden.
De leidingen bij de buitenunit meet ik 5 en 15 graden (voor zover dat gaat, want kan alleen op punt meten waar de leiding de unit ingaat, dus zal wat afwijken). Nu was het ook best vochtig en moest hij flink aan de bak, maar normaal lijkt het mij niet.

Compressor freq is heel steady op 15 met een uitloper naar 17 met 1 unit aan en 3 units aan op 21.

[Afbeelding]
Je geeft aan dat de ruimte een hoge luchtvochtigheid had, unit moest flink aan de bak en de leidingen zitten ook aan de linkerkant, ook komen de druppels uit de linkerkant, dat is dus het koudste punt van de verdamper met daar de hoogte condensatie want aan die kant komt het op z’n koudst binnen. Zelf heb ik het nooit gezien maar kan me wel voorstellen hoe dit gebeurt met een erg hoge RV.
Fanstand wel op automatisch staan? Neem aan dat de filters schoon zijn?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 26-06-2022 20:43 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08
kun je eigenlijk mbt de leidingen vanaf een binnen deel naar buiten deze eerst een stuk je omhoog laten gaan en dan weer om laag
de vraag is ivm de olie

begrijp dat je een buitendeel beter niet hoger hangt dan het binnendeel omdat anders de olie voor de compressor bij lang uitstaan wegzakt of zo iets?
maar wat als de gasleiding even omhoog gaat en dan weer om laag?
de buiten unit hangt dan wel alsnog lager dan de binnen unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Volgens mij maakt het niet uit of de buitenunit hoger hangt.
Als deze op dak staat is het toch ook geen probleem ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:47:
kun je eigenlijk mbt de leidingen vanaf een binnen deel naar buiten deze eerst een stuk je omhoog laten gaan en dan weer om laag
de vraag is ivm de olie

begrijp dat je een buitendeel beter niet hoger hangt dan het binnendeel omdat anders de olie voor de compressor bij lang uitstaan wegzakt of zo iets?
maar wat als de gasleiding even omhoog gaat en dan weer om laag?
de buiten unit hangt dan wel alsnog lager dan de binnen unit
In dit filmpje wordt uitgelegd wanneer een oil trap benodigd is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:03:
[...]

In dit filmpje wordt uitgelegd wanneer een oil trap benodigd is.
Wat een irritant filmpje :+

Volgens mij zijn oil traps meer van oude systemen en wordt dat al heel lang niet meer gedaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Glashelder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Volgens mij zijn oil traps meer van oude systemen en wordt dat al heel lang niet meer gedaan.
Bij wat grotere koelinstallties (koelcel) wordt het in Amerika nog wel gedaan. Hoe dat in Nederland zit weet ik niet, Nederland loopt meestal wel voor op Amerika.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Servee schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Je geeft aan dat de ruimte een hoge luchtvochtigheid had, unit moest flink aan de bak en de leidingen zitten ook aan de linkerkant, ook komen de druppels uit de linkerkant, dat is dus het koudste punt van de condensor met daar de hoogte condensatie want aan die kant komt het op z’n koudst binnen. Zelf heb ik het nooit gezien maar kan me wel voorstellen hoe dit gebeurt met een erg hoge RV.
Fanstand wel op automatisch staan? Neem aan dat de filters schoon zijn?
De koelleidingen komen bij de unit rechts binnen om daar de verdamper in te gaan. Dan is het daar toch het koudst of moet het eerst nog verdampen en dat het daarom links kouder is?

In de nacht hebben we de fan op fluisterstand staan. Overdag op automatisch. Filters brandschoon.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
Speedfightserv schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Bij wat grotere koelinstallties (koelcel) wordt het in Amerika nog wel gedaan. Hoe dat in Nederland zit weet ik niet, Nederland loopt meestal wel voor op Amerika.
Vroeger maakte ik wel een oliezak in de zuigleiding van een koel of vriescel. Dan stond de installatie op het dak van een winkel en boven in de machinekamer stonden zuigercompressoren te draaien.
Ik denk dat het 1 keer voorgekomen is dat ik dit ook bij een airco gedaan heb die extreem hoog stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sarge78 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:13:
[...]

De koelleidingen komen bij de unit rechts binnen om daar de verdamper in te gaan. Dan is het daar toch het koudst of moet het eerst nog verdampen en dat het daarom links kouder is?

In de nacht hebben we de fan op fluisterstand staan. Overdag op automatisch. Filters brandschoon.
Ik begreep dat alle leidingen links zaten, maar je aan en afvoer van koudemiddel zitten dus rechts en je afvoer van je lek water links.

De ingaande kant van de verdamper zit altijd bovenaan en is het koudste punt. De condensatie zal voornamelijk plaatsvinden in de verdamper naarmate de uitgang is bereikt wat temperatuur verliezen, maar de ingang blijft het koudste punt dus icm met aangezogen warmere vochtige lucht zul je daar doorgaans iets meer vocht krijgen wat overigens los staat van het proces in de verdamper.

Doordat je koudste punt bovenaan door de verdamper gaat naar beneden zal bovenaan dus de meeste condensatie plaatsvinden en als je de hele leiding zou volgen aan het einde van de leiding minder.

Wat in jouw geval dus zou kunnen dat icm met een hoge RV er iets meer vocht aan de linkerzijde blijft hangen omdat daar mogelijk de meeste condensatie plaatsvind. Mogelijk dat met het soms wat spetteren het coanda effect hier nog een rol in speelt wat de stylish heeft maar dat durf ik niet zo te zeggen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Ik ben dan wel nieuwsgierig of daardoor dan ook weer roestvorming op treed net als bij mijn mhi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Wat is er dan precies anders bij de nieuwere systemen? Feit blijft indien de buitenunit flink hoger staat dan de binnenunit en je compressor gaat uit dat wilt voorkomen dan de olie van de buitenunit naar de binnenunit terugloopt of blijft hangen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:16:
Ik ben dan wel nieuwsgierig of daardoor dan ook weer roestvorming op treed net als bij mijn mhi.
Ik denk dat het wel een mede oorzaak is met mogelijk icm met type gebruikte materialen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Wat is er dan precies anders bij de nieuwere systemen? Feit blijft indien de buitenunit flink hoger staat dan de binnenunit en je compressor gaat uit dat wilt voorkomen dan de olie van de buitenunit naar de binnenunit terugloopt of blijft hangen.
Dan weet ik ook niet precies, maar dit is me verteld door meerdere koelmonteurs. Bij nieuwere systemen maken ze geen oiltraps meer.

Wellicht anders soort olie of wellicht zitten er andere trucjes in om te zorgen dat dit wel goed gaat?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb antwoord van mijn installateur omtrent het stekkertje in de Daikin buitenunit. Zij hebben dit ook met Daikin zelf besproken en het antwoord is als volgt:"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJofJSbayckXRPD53dgLRBZW69o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NAUTcRuslpbde0LaajtHHLb9.png?f=user_large

Het komt er denk ik op neer dat het stekkertje de Carterverwarming op stand-by houdt. Dit is dus een risico als de temperaturen gaan dalen. Behalve als je zelf dit vertrouwt en het niet vergeet als het koude seizoen start kan je hem er uit halen. Anders advies om te laten zitten.

@Servee @Chninkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Als je de unit lang niet gebruikt dan lijkt helemaal van het net loskoppelen me een betere optie. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Netsrek schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:38:
Ik heb antwoord van mijn installateur omtrent het stekkertje in de Daikin buitenunit. Zij hebben dit ook met Daikin zelf besproken en het antwoord is als volgt:"

[Afbeelding]

Het komt er denk ik op neer dat het stekkertje de Carterverwarming op stand-by houdt. Dit is dus een risico als de temperaturen gaan dalen. Behalve als je zelf dit vertrouwt en het niet vergeet als het koude seizoen start kan je hem er uit halen. Anders advies om te laten zitten.
Dus die paar W verschil moeten carterverwarming voorstellen?
Dat vind ik moeilijk te geloven, zeker als het buiten -5 of -10 vriest stelt die 3-4W toch niks voor...
Olie die gaat schuimen door lagere temperatuur heb ik ook nog niet gehoord.
En waarom zou je je units standby laten staan als je niet van plan bent om ze te gebruiken?

Geen commentaar op jou hoor @Netsrek, maar ik vind het maar een raar verhaal.
Beetje genre "ik weet het ook niet, maar ik wil er geen gezeik mee, dus doe het gewoon niet" :P

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 27-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Dus die paar W verschil moeten carterverwarming voorstellen?
Dat vind ik moeilijk te geloven, zeker als het buiten -5 of -10 vriest stelt die 3-4W toch niks voor...
Olie die gaat schuimen door lagere temperatuur heb ik ook nog niet gehoord.
En waarom zou je je units standby laten staan als je niet van plan bent om ze te gebruiken?

Geen commentaar op jou hoor @Netsrek, maar ik vind het maar een raar verhaal.
Dat snap ik, ik informeer hier alleen.
Die paar watt is denk ik het stand-by van het verwarming systeem en niet de verwarming zelf. Het schuimen bedoelen ze natuurlijk dat de koelvloeistof en olie gaan vermengen.

Ik zou dan eerder inzetten op, in de maanden dat je de unit niet gebruikt in de meterkast gewoon de gehele groep uit (bij mij hebben ze ieder een losse groep) en dan een paar dagen voordat je gaat stoken weer aanzetten om zeker te zijn dat olie/koelvloeistof is gescheiden door de carterverwarming.

Gewoon even mijn gedachte, maar misschien hebben jullie nog een ander inzicht over bovenstaande?
Martin7182 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:54:
Als je de unit lang niet gebruikt dan lijkt helemaal van het net loskoppelen me een betere optie. Of zie ik iets over het hoofd?
Precies wat jij dus eerder al schrijft! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Netsrek op 27-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Shinoki schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:55:
Zo net voor de hitte van afgelopen week. 4 binnen units op 2 buiten units.

2x 3.5 kwh+ 2.5kw op een 10kw haier
En een 5 kw unit ook van haier in de woonkamer :)

[Afbeelding][Afbeelding]
15kW opgesteld vermogen :o , puur uit nieuwsgierigheid, om wat voor woning hebben we het.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:32
Na wat advies van hier gehad te hebben ben ik de volgende stap aan het zetten. Heb 2 modellen gepakt die ik zou willen monteren zelf. Een Panasonic of een Daikin. Waarom? Omdat de binnen unit kleiner is dan 80CM en dat is wel handig met een muurtje van 80CM.

Om niet voor verassingen te komen staan ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf dat de installatie zonder installaleren ook in bedrijf zou willen stellen, ze mogen van mij voor een schappelijke prijs ook de airco leveren en dan hoef ik niet voor een dubbeltje internetprijs de spullen te hebben. Maar wel redelijk.

Nu komt het, er lijken geen bedrijven te zijn die dit doen? Het is leveren, installeren en in gebruik stellen en anders hebben ze niet heel veel interesse/te druk/je kan de piep krijgen.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik woon de de regio Ede/Wageningen en tips zijn zeer welkom na een telefoontje of 15 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 17:17
Beste tweakers,

In 2017 heb ik een post geplaatst over een 'omgekeerde' warmtepomp. Daar kwam helaas niets nuttigs op terug. In 2020 opnieuw, zonder resultaat. Hopelijk is de technologie nu zodanig dat er wel een oplossing is?

Mijn vraag: Ik heb een vrijliggende bovenverdieping (werkkamer) op 2-hoog van 120 kuub met veel ramen en rondom zon. Een soort plantenkas. Op een zonnige dag, zoals afgelopen weken, wordt het makkelijk 35 graden.

De huiskamer (150 kuub) is op de begane grond. Deze ruimte is altijd koel, want we zitten meerdere meters onder NAP. Hij is goed geïsoleerd van de kruipruimte eronder (waar het max 15 graden wordt). De 1e (slaap)verdieping heeft goede zoninstraling en heeft zelden verwarming nodig.

Boven zitten we dus soms al in maart bij 30 graden te puffen met terrasdeuren en ramen open met ventilator en een zonnescherm om het werkbaar te houden, terwijl we op de begane grond nog moeten stoken om het aangenaam te houden.

Het moet toch mogelijk zijn om met een warmtepomp op de bovenverdieping die warmte op te pikken, deze energie naar de begane grond te transporteren om het daar als warmte weer af te staan. We hebben een ongebruikt schoorsteenkanaal door het hele huis, dus een drukleiding is snel aan te leggen.

Het verschil met een gewone warmtepomp is alleen dat er twee binnenunits nodig zijn en geen buitenunit. Alternatief is een enkele bovenunit die via warmtewisselaar op mijn cv-systeem gezet kan worden, ofzoiets.

Een vlotte COP-berekening geeft voor deze koeltoepassing een efficiencyfactor van 20 aan. Theoretisch gaat er dan bij 100 Watt energie naar de warmtepomp zo'n 2 kW aan warmte van de bovenverdieping naar de begane grond. Daarvoor zou een kleine compressor van een koelkast al voldoende moeten zijn.

De vraag is of dit soort systemen bestaan of dat iemand zoiets zelf wel eens heeft gemaakt. Er zijn wel warmtepompen zonder buitenunit (e.g. Emmeti, DucoBox), maar die lijken niet bedoeld om ruimtes te koelen. Het is zonde om energie (uit zonnepanelen) te gebruiken om een ruimte met een airco te koelen terwijl die warmte twee verdiepingen lager nuttig gebruikt kan worden.

Ik kijk uit naar jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Een VRF systeem kan volgens mij wat je wilt, maar of je die ooit terugverdiend thuis betwijfel ik ten zeerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinoki
revolution-nl schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:04:
[...]

15kW opgesteld vermogen :o , puur uit nieuwsgierigheid, om wat voor woning hebben we het.
https://1drv.ms/u/s!Aplfsr-iNKMkhY9TbPkYB_OJePB9Iw?e=VvH2TG

Even wat bouwtekeningen :) er zit dus nog een zolder op, deze gebruiken we op dit moment nog niet als slaapkamer en heeft dus ook nog geen airco.

Het trappenhuis is dus geheel open vanaf de kelder tot aan de zolder. Dit zou wel flink wat verliezen opleveren, vandaar ook de forse 5kw unit voor alleen de woonkamer al.

Edit:

Het huis heeft een total inhoud van 720 m³ :P trek er even voor het gemak 100 vanaf voor badkamer en andere niet woon ruimtes... dan zit ik zelfs als ik 30watt per m3 reken nog steeds laag :9

[ Voor 14% gewijzigd door Shinoki op 27-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pazzoppe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:31:
In 2017 heb ik een post geplaatst over een 'omgekeerde' warmtepomp. Daar kwam helaas niets nuttigs op terug. In 2020 opnieuw, zonder resultaat. Hopelijk is de technologie nu zodanig dat er wel een oplossing is?
Vergeet het maar. Er is niks fundamenteels veranderd in de aircowereld, en dat gaat binnenkort ook niet gebeuren.
Mijn vraag: Ik heb een vrijliggende bovenverdieping (werkkamer) op 2-hoog van 120 kuub met veel ramen en rondom zon. Een soort plantenkas. Op een zonnige dag, zoals afgelopen weken, wordt het makkelijk 35 graden.

De huiskamer (150 kuub) is op de begane grond. Deze ruimte is altijd koel, want we zitten meerdere meters onder NAP.
Wat heeft de hoogte van je woning tov NAP met de temperatuur te maken? En dan klopt het ook nog niet, want normaliter wordt het koeler als je hoger zit (bergen) en warmer als je lager zit (Death Valley, Grand Canyon of Dode Zee).
Hij is goed geïsoleerd van de kruipruimte eronder (waar het max 15 graden wordt). De 1e (slaap)verdieping heeft goede zoninstraling en heeft zelden verwarming nodig.

Boven zitten we dus soms al in maart bij 30 graden te puffen met terrasdeuren en ramen open met ventilator en een zonnescherm om het werkbaar te houden, terwijl we op de begane grond nog moeten stoken om het aangenaam te houden.

Het moet toch mogelijk zijn om met een warmtepomp op de bovenverdieping die warmte op te pikken, deze energie naar de begane grond te transporteren om het daar als warmte weer af te staan. We hebben een ongebruikt schoorsteenkanaal door het hele huis, dus een drukleiding is snel aan te leggen.
Het verschil met een gewone warmtepomp is alleen dat er twee binnenunits nodig zijn en geen buitenunit.
Dat kan natuurlijk niet, want dan heb je geen compressor. Maar wat belet je om gewoon een standaard airco in je huis te installeren? En dan zet je de buitenunit gewoon boven of beneden, waar hij maar ergens uit het zicht kan staan en je de flow kwijt kan.
Een vlotte COP-berekening geeft voor deze koeltoepassing een efficiencyfactor van 20 aan
Leuke theorie, maar zo dergelijke COP(eigenlijk EER)-waardes heb ik nog geen warmtepomp zien halen. Als je 8 haalt ben je al heel goed bezig.
Hoe kom je aan die factor 20?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pazzoppe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:31:

Geen idee waarom je hiervoor een warmtepomp zou willen, dat kan toch gewoon met luchtcirculatie of (al dan niet WTW) ventilatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Netsrek schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:38:

[Afbeelding]

@Servee @Chninkel
In theorie zou het kunnen wat je zegt, alleen kan ik in de technische handleiding er niks over vinden. Er zijn hele lage wattage carter verwarming elementjes te koop. Zoals @Slonzo zegt zal dat vermoedelijk geen windeieren leggen bij -20.

Wel vond ik wat nuttige info vwb de carter verwarming indien defect of in dit geval dus mogelijk uitgeschakeld.

Vorstbeveiliging en carterverwarming

Bij een buiten opgestelde conventionele koelinstallatie, airconditioner of koudwateraggregaat, zal een defecte carterverwarming van de koelcompressor leiden tot z.g. "vloeistofslag."

Deze vloeistofslag ontstaat, zodra gasvormig koudemiddel condenseert tot een vloeistof in het compressorcarter. Dit condenseren wordt voorkomen door een verwarmingselement, "- de carterverwarming". Bij een defecte carterverwarming zal, zodra na de winterstop de koelinstallatie voor het eerst in werking treedt, dan geen gasvormig maar vloeibaar koudemiddel worden aangezogen. De aangezogen vloeistof is niet samendrukbaar en kan dan een zodanig defect aan de koelcompressor veroorzaken, dat deze moet worden vervangen met alle hoge kosten van dien.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 13:04
@Pazzoppe

Ik zou 2 opties bekijken...

1. Ventilatie
Je zuigt lucht aan van boven en blaast die beneden weer uit. Meer dan een dikke buis en een ventilator heb je niet nodig. Als de lucht moelijk terug kan, dan moet je 2 buizen steken.
Met jouw oppervlaktes moet je dan toch denken aan buizen van 20cm doormeter. Het zal wat geven, maar of het echt voldoende is...

2. Je plaatst gewoon een airco.
Die doet wat jij wil, alleen zal je ofwel boven, ofwel beneden een buitenunit binnen moeten zetten.
Nadeel is natuurlijk het lawaai en het uitzicht waar de 'buitenunit' staat, en je kan maar in 1 ruimte de temperatuur regelen.
Als je de buitenunit in je "serre" zet, dan zal de benedenruimte mooi verwarmd worden tot de gewenste temperatuur, maar je weet niet of het dan boven koel genoeg zal zijn.

Heb je al gedacht aan zonnewering?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Glashelder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Dan weet ik ook niet precies, maar dit is me verteld door meerdere koelmonteurs. Bij nieuwere systemen maken ze geen oiltraps meer.

Wellicht anders soort olie of wellicht zitten er andere trucjes in om te zorgen dat dit wel goed gaat?
Eerst geef je aan dat het volgens jou niet meer word gedaan en vervolgens zeg je dat bij nieuwere systemen ze geen oil traps meer maken wat verteld is door meerdere koelmonteurs. :+

Ik ben altijd een beetje allergisch voor aannames als ik het zelf niet heb ondervonden, van horen zeggen dingen melden zonder de exacte details te kennen zijn aannames en zonder dat het tegendeel wordt bewezen met feiten ben ik nog steeds van mening dat indien de buitenunit flink hoger staat dan de binnenunit er dan beter wel een oil trap geplaatst moet worden puur naar de techniek gekeken. Wat overigens inhoud dat in de meeste gevallen van huis installaties dit dus niet nodig is.

Edit: ik weet niet hoe het met je talenknobbel is gesteld maar hier is een recente Panasonic geplaatst met een oil trap op een dak geplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 27-06-2022 19:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ben jij koelmonteur dan? Prima, maar anders ga ik liever van de monteurs uit die ik gesproken heb. Zie niet in waarom ze tegen mij zouden liegen over iets dergelijks ;) Misschien is de ervaring simpelweg dat het niet toepassen van een oiltrap geen problemen veroorzaakt? :) Vind het overigens niet als ‘aanname’ te classificeren als zoiets verteld wordt.

En het is trouwens andersom volgens Daikin :p
https://www.manualslib.co...-Rzag71l7v1b.html?page=15

Dus een oiltrap als de binnenunit flink hoger staat.

Maar goed, wellicht is het wel heel heel zeldzaam en wordt dat door die gasten vertaald als ‘doen we niet’. Die Daikin manual spreekt over een oil trap per 10 meter hoogteverschil. Doorgaans zijn de huizen hier niet zo hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 27-06-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:04:
Ben jij koelmonteur dan? Prima, maar anders ga ik liever van de monteurs uit die ik gesproken heb. Zie niet in waarom ze tegen mij zouden liegen over iets dergelijks ;) Misschien is de ervaring simpelweg dat het niet toepassen van een oiltrap geen problemen veroorzaakt? :) Vind het overigens niet als ‘aanname’ te classificeren als zoiets verteld wordt.

En het is trouwens andersom volgens Daikin :p
https://www.manualslib.co...-Rzag71l7v1b.html?page=15

Dus een oiltrap als de binnenunit flink hoger staat.

Maar goed, wellicht is het wel heel heel zeldzaam en wordt dat door die gasten vertaald als ‘doen we niet’. Die Daikin manual spreekt over een oil trap per 10 meter hoogteverschil. Doorgaans zijn de huizen hier niet zo hoog.
Het is bekend dat de lengte van de leiding en plaatsing van de oil trap logischerwijs per merk en type compressor verschilt dat moge duidelijk zijn, dat staat ook overal beschreven in de informatie die ik heb gelezen. Dat het ook de andere kant op werkt is mij ook duidelijk geworden en ik gaf al aan dat bij de gemiddelde huis installatie dit vaak niet nodig is. ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 17:17
Dank voor de snelle antwoorden.
Helaas lijken de ontwikkelingen nog niet ver genoeg te zijn.

Wat commentaar:
Glashelder: VRF heeft een buitenunit. Die wil ik juist niet en lijkt me ook niet nodig. De warmte moet niet naar buiten maar naar mijn benedenverdieping.

Andrehj: Met een rivier op 150 m afstand dichtbij zit je onder NAP altijd in vochtige lucht die nooit veel warmer dan de rivier gaat worden.
Ik gaf al aan dat de bovenste verdieping permanent in de zon staat, dus geen hinder van andere gebouwen, bomen etc. Voor zonnepanelen overigens super. Vanzelfsprekend heb je een compressor nodig, maar die zit, vrijwel geluidloos, ook in mijn koelkast. Die COP van 20 kun je zo met de thermodynamica uitrekenen. Niet dat je het haalt, maar voor koeling spelen andere factoren dan verwarmen. Met je ervaring over veranderingen in de airco wereld heb je vrees ik gelijk. Ik zie wel wat van dit soort systemen in Nieuw-Zeeland, maar da’s voorlopig niet hier.

Slonzo: Luchtcirculatie over die afstand (10-15 meter) gaat het niet worden. Ik heb vroeger in een huis met forse airco ducts gewoond en zelfs met een fan van een meter erin ging dat niet lukken. Warmte gaat nu eenmaal graag omhoog.

Tommie12:
Ventilatie gaat het dus niet worden. Heb ik al teveel mee geexperimenteerd en die buizen worden inderdaad fors, terwijl een verdamper, een condensor, pomp en een drukleiding zo te plaatsen zijn.
Met de airco kom je erg in de buurt. Alleen nog een airco met een fluisterstille buitenunit die je binnen kunt zetten.
Of een koelkast slopen, een fan op het koeldeel zetten, de vloeistofleiding verlengen (met propaan erin ofzo) en het metalen rooster (condensor) op smaakvolle manier in de huiskamer inpassen.
Daar zijn diverse DIY projecten van op Youtube te vinden (meestal in USA).
Zonwering (heb ik al) en andere methodieken (folie op de ramen, speciale gordijnen, etc.) werken deels, maar mijn idee is nu juist om met al die extra warmte in huis iets nuttigs te doen.

Toch zou zo'n unit niet duur hoeven te zijn. Binnensysteem van een luchtontvochtiger, twee warmtewisselaars en een koelkastcompressor van pakweg 200W (voor een paar tientjes heb je er een).
Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29
Binnenkort worden 30 zonnepanelen geplaatst. Dus nu naar het volgende doel, van het gas af. Komende week komen meerdere airco bedrijven langs voor advies en offerte.
Ik ben van plan om eerst alleen onze 2 woonkamers te voorzien. Wij hebben normaal gesproken nergens anders de verwarming aan.

De ene woonkamer is 270m3 en de ander 150m3, aardig ruimtes dus. En het het is qua isolatie, ok/matig.
Ben bang dat er aardige krachtige dingen moet komen… voor de grote kamer 2x7kw en voor de ander 1x7kw?

Op dit moment heb ik 3000m3 gas verbruik.

De douche en dergelijke wil ik gewoon via elektrische boiler doen om helemaal van het gas te raken.

Op hoeveel kWh verbruik zou ik rekening moeten houden ?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
refused81 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:58:
Binnenkort worden 30 zonnepanelen geplaatst. Dus nu naar het volgende doel, van het gas af. Komende week komen meerdere airco bedrijven langs voor advies en offerte.
Ik ben van plan om eerst alleen onze 2 woonkamers te voorzien. Wij hebben normaal gesproken nergens anders de verwarming aan.

De ene woonkamer is 270m3 en de ander 150m3, aardig ruimtes dus. En het het is qua isolatie, ok/matig.
Ben bang dat er aardige krachtige dingen moet komen… voor de grote kamer 2x7kw en voor de ander 1x7kw?

De douche en dergelijke wil ik gewoon via elektrische boiler doen om helemaal van het gas te raken.

Zal iets van 6000 kWh worden…
Waarom dan ineens niet een WP boiler er bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
refused81 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:58:

Een plattegrond zou helpen, ik denk zo zonder wat gezien te hebben dat voor de ruimte van 270m3 twee units beter zijn dan 1 hele zware.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:10:
[...]

Zal iets van 6000 kWh worden…
Waarom dan ineens niet een WP boiler er bij?
Thanks… 6000 valt niet mee en ook niet tegen 😇

Goed punt voor de wp boiler, die heeft toch geen Buiten-unit nodig?

Het betreft alleen warm water voor douche en keuken zat zelf in wat goedkopere boilers te denken… scheelt dat zo veel dan (qua stroom)?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
HugoStiglitz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:29:
Na wat advies van hier gehad te hebben ben ik de volgende stap aan het zetten. Heb 2 modellen gepakt die ik zou willen monteren zelf. Een Panasonic of een Daikin. Waarom? Omdat de binnen unit kleiner is dan 80CM en dat is wel handig met een muurtje van 80CM.

Om niet voor verassingen te komen staan ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf dat de installatie zonder installaleren ook in bedrijf zou willen stellen, ze mogen van mij voor een schappelijke prijs ook de airco leveren en dan hoef ik niet voor een dubbeltje internetprijs de spullen te hebben. Maar wel redelijk.

Nu komt het, er lijken geen bedrijven te zijn die dit doen? Het is leveren, installeren en in gebruik stellen en anders hebben ze niet heel veel interesse/te druk/je kan de piep krijgen.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik woon de de regio Ede/Wageningen en tips zijn zeer welkom na een telefoontje of 15 vandaag.
Helaas dit ook meegemaakt en uiteindelijk noodgedwongen alles zelf gedaan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
Navond,

Hier kort verslag met foto's van onze nieuwe airco, de MHI SRK35ZS-W binnenunit en SRC35ZS-W2 buitenunit. We gaan hem gebruiken voor verwarmen beneden. Na veel lezen en rekenen gekozen voor een 3,5kW centraal in de ruimte. Bij extreme koude vallen we terug op de gashaard of vloerverwarming (in dit topic is eerder al bediscussieerd waarom ik dan toch voor L/L gekozen heb).

Ons huis is een uitgebouwde tussenwoning uit 1994. In de loop v/h jaar krijgen we HR++ glas ter vervanging van het standaard dubbelglas, waardoor het huis redelijk tot goed geïsoleerd zal zijn.

De warmteverliesberekening bevestigt dat een 3,5kW voldoende is, als ik alles goed ingevuld heb en de uitkomst goed interpreteer (zie afb.).

De binnenunit hangt exact op de plek waar ik hem wilde. Hij blaast precies tussen de eethoek en zithoek in, daar waar we er hopelijk het minste laste van hebben. Montage tegen de andere lange muur was beter geweest maar dat zou qua leidingwerk lastig geweest zijn. Het leidingwerk loopt langs de vloerplint door naar buiten. Het werk is keurig uitgevoerd.

We hebben de cavia's onder de binnenunit staan. Ik heb het idee dat als de fanspeed op zijn laagst staat, de luchtstroom op de cavia's valt. Ongeacht de stand van de lamellen. We moeten dat in de gaten houden, want de jongens moeten niet verkouden worden of een stijve nek krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXFP9q8jomZT0VrbypHLYoeS07c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6m90lmMA8RDUkRgop7vFsOUn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a2U2orLNhdmZ2wseQ7aVIthggs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQfMrKnDILaliOOt52IKVj3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK_Rv9JfEvp5bzEw1bxAWxO1twA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEmYxRZaKiqyQTGFFSODFPSP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Volkerk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]

Helaas dit ook meegemaakt en uiteindelijk noodgedwongen alles zelf gedaan..
Nog even of het mag. Kun je het zelf doen? Je hebt toch best wat spullen nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
HugoStiglitz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Nog even of het mag. Kun je het zelf doen? Je hebt toch best wat spullen nodig toch?
Ik had alleen een vacuümpomp nodig maar die is inmiddels al 6x gebruikt bij vrienden en familie. Rest had ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tagor555 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:24:
@FrankHe ,

Ten eerste bedankt voor je reactie. PV wordt in Juli geïnstalleerd.
Interessante suggesties mtt de airco’s die op lage temperatuur nog veel capaciteit behouden , ga ik me eens in verdiepen.
Het plaatsen van een airco zou idd wel het beste zijn op het muurtje tussen de ramen, echter dit is een soort gips en kwa buitenunit weet ik nog niet of dit gaat. Ik ga die vraag zeker voorleggen aan de installateur. De tussenmuur v/d garage was wel mooi geweest, maar dan blaast de airco direct naar het zitgedeelte…
Ik heb weer wat huiswerk te doen, thnks 👍
Graag gedaan. Een gipswand moet geen probleem zijn om een binnenunit aan op te hangen. De buitenunit zou ik als het even kan niet aan de wand hangen maar een eindje de tuin in, als dat tenminste een optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Chninkel schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Overigens hadden die 15 klanten de buiten unit ook zelf sneeuwvrij kunnen maken maar de technische kennis ontbreekt vaak.
Het was geen "technisch weer", dan krijg je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sarge78 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:18:

[Afbeelding]
De waterdruppels zijn uiteraard condens. Welke ventilatiestand gebruik je? Auto? Probeer de ventilatie eens op stand 2 te zetten. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds die druppels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HugoStiglitz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:29:

Ze zitten volgeboekt, weken vooruit, zeker na die recente hitte van een paar dagen.

Welke opdrachten willen ze dan doen denk je?

Een inbedrijfstelling van 2 uur waar ze 2 werkuren en een beetje verplaatsing mogen aanrekenen, of een opdracht waar ze voor 4000€ materiaal mogen leveren met een marge van 20-30%?

Als je dit wil, kan je beter wachten tot midden in de winter als ze vrijwel geen werk hebben, dan heb je misschien een kans….

Wat je ook moet overwegen is dat ze garantie moeten geven. Dus als jij een fout maakt, dan kan het zijn dat ze daar ten dele voor opdraaien, en dan wordt een beetje winst een put….

Welke klant zou jij voorrang geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Ze zitten volgeboekt, weken vooruit, zeker na die recente hitte van een paar dagen.

Welke opdrachten willen ze dan doen denk je?

Een inbedrijfstelling van 2 uur waar ze 2 werkuren en een beetje verplaatsing mogen aanrekenen, of een opdracht waar ze voor 4000€ materiaal mogen leveren met een marge van 20-30%?

Als je dit wil, kan je beter wachten tot midden in de winter als ze vrijwel geen werk hebben, dan heb je misschien een kans….

Wat je ook moet overwegen is dat ze garantie moeten geven. Dus als jij een fout maakt, dan kan het zijn dat ze daar ten dele voor opdraaien, en dan wordt een beetje winst een put….

Welke klant zou jij voorrang geven?
De klant met grote bestelling zou ik ook voorrang geven. Toch zou ik zeker kijken naar ook de kleinere klant die tussendoor gedaan kan worden op termijn. De unit mogen ze leveren en op verdienen, het enige wat ik zelf wil doen is de boel ophangen en de leiding leggen.
Daar heb ik namelijk ook om gevraagd. Heb geen haast, mag ook in het najaar gedaan worden dan installeer ik ook later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Een oil trap is om te voorkomen dat olie terug loopt en de compressor geen gas maar vloeistof moet samenpersen, hier uit de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_8EaE0JpfTjhCXpR3M_vugwIYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmNedoeZMPdXTF8Qemcy3V2I.jpg?f=user_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:37

Tacoos

i am i

FrankHe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:20:
[...]

...snip...

Als je de buitenunit zonder problemen in die steeg kunt ophangen dan is dat een goede plek. Wellicht op een meter of 4-5 hoogte zodat kwaadwillenden er niet zomaar bij kunnen.
Dit heb ik nog niet eerder benoemd zien worden in dit topic, maar in hoeverre hebben mensen last (gehad) van 'kwaadwillenden' ?

Bij ons zou de buitenunit in de tuin aan de zijkant van het huis komen, op minder dan een meter van een paadje tussen de huizen door en, zeker wanneer de gordijnen dicht zijn, redelijk uit het zicht voor ons.

Is het dan raar om aan een afsluitbare werkschakelaar te denken om te voorkomen dat grapjassen/vandalen deze omschakelen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tacoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dit heb ik nog niet eerder benoemd zien worden in dit topic, maar in hoeverre hebben mensen last (gehad) van 'kwaadwillenden' ?

Bij ons zou de buitenunit in de tuin aan de zijkant van het huis komen, op minder dan een meter van een paadje tussen de huizen door en, zeker wanneer de gordijnen dicht zijn, redelijk uit het zicht voor ons.

Is het dan raar om aan een afsluitbare werkschakelaar te denken om te voorkomen dat grapjassen/vandalen deze omschakelen?
Het hangt denk ik heel erg af van de buurt, maar in beginsel lijkt mij dat geen gek idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
het spijt me maar dit vind ik verschrikkelijk... Kon dit niet ingeslepen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Tacoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dat is al een aantal keer voorbij gekomen. Tot dusver zijn er geen mensen geweest die last hebben gehad van vandalen. Als de airco's op een eigen groep zitten kun je de werkschakelaar overigens weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
Chatslet schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Dat is al een aantal keer voorbij gekomen. Tot dusver zijn er geen mensen geweest die last hebben gehad van vandalen. Als de airco's op een eigen groep zitten kun je de werkschakelaar overigens weg laten.
Die is verplicht helaas, ook ik voelde mij daar niet prettig bij en heb nadat de installateur weg was de werkschakelaar even open gehaald en de draden doorverbonden zodat het geen functie meer heeft, 1 met slot hadden ze niet.

Ik zit niet te wachten op grapjes alhoewel de kans zeer klein zal zijn.

Ik prik de draden terug als er onderhoud komt, sowieso gaat de stroom eraf en meterkast op slot waardoor er niks kan gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2022 12:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@mr_evil08 meterkast op slot? Ik weet zeker dat dat niet mag ivm de brandweer. Die moeten ten allen tijde in de meterkast kunnen.

nvm, een meterkast mag juist wel op slot :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 28-06-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:37

Tacoos

i am i

mr_evil08 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Die is verplicht helaas, ook ik voelde mij daar niet prettig bij en heb nadat de installateur weg was de werkschakelaar even open gehaald en de draden doorverbonden zodat het geen functie meer heeft, 1 met slot hadden ze niet.

Ik zit niet te wachten op grapjes alhoewel de kans zeer klein zal zijn.

Ik prik de draden terug als er onderhoud komt, sowieso gaat de stroom eraf en meterkast op slot waardoor er niks kan gebeuren.
Ik kom wel deze tegen, maar die is ip40, dat lijkt me voor buiten niet ok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebpc3bYkK6gTbVfrATF2K0XaYwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AoFKrrYNiMhgXfwYKYDlUwax.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tacoos op 28-06-2022 12:17 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
Ik zit te mij te oriënteren op een airco voor de zomer en verwarmen in de winter. Heb tot vandaag 700kwh teruggeleverd aan het net dit jaar door de zonnepanelen dus verwarmen met elektra is interessant. Is het zo dat elke airco ook kan verwarmen of er zijn bepaalde modellen waar ik op moet letten. Het gaat alleen om de woonkamer van een hoekhuis van ongeveer 25m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
Waah schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:10:
@mr_evil08 meterkast op slot? Ik weet zeker dat dat niet mag ivm de brandweer. Die moeten ten allen tijde in de meterkast kunnen.
Brandweer heeft geen enkel moeite om deuren te openen, zijn ze heel goed in.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2022 12:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 169 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic