iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
[ Voor 107% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2022 19:51 ]
En omdat ik toch lekker bezig was gelijk kast om airco gemaakt.
:strip_exif()/f/image/fiTTHiQY7oujdzVi5yYWJhZi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/01iTTXMCQQikeruGs6WTSR7z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EAn8YwvDnJ8yKf2uQxmbIxlu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJ5dOoIHvQrMoGcIb8gRMMfN.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de voeding een 3x2,5mm2 kabel direct naar de meterkast getrokken op een aparte groep aangesloten en er gelijk een kWh meter bij gezet.
:strip_exif()/f/image/UpCXV7JoLM0ag5sZovdzeSWf.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappige is dat @MotorBeast soms ietwat ongenuanceerd uit de hoek komt maar de bedoelingen zijn vaak wel goed, daarnaast wél zaken onderbouwt of dat in ieder geval zoveel mogelijk probeert en over het algemeen op veel (niet alle) punten wel gelijk heeft. In tegenstelling tot wat jij vaak doet is je verschuilen achter andermans comments en als een papegaai dingen napraat zonder ook maar iets van onderbouwing te geven.HereIsTom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:05:
[...]
De feiten vertelde je zelf al, maar hierboven is alles al gezegd, dus zal het daar maar bij laten, [mbr]*knip, houd het gezellig*[/mbr]
Lijkt me beter dat jullie elkaar gewoon negeren en dan de context zoveel mogelijk op basis van ervaringen en inhoud te baseren.
@HereIsTom nav jouw onderstaande reactie, de insteek was over de hele linie en niet gebaseerd de afgelopen discussie…
[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 23-06-2022 21:30 . Reden: Voorkomen vervuiling topic, reactie aangepast ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zelf het hele huis verbouwd over de laatste 2jaar, en uiteraard sla ik mezelf nu voor de kop hier niet direct rekening mee gehouden te hebben, maarja je kan ook niet álles voorbereiden in de bouw..

Goed, ik zit te kijken of ik een kanaal-unit op de vliering, of een vloer-inbouw-unit in een inbouwkast kan proppen om zo meerdere kamers op de bovenetage te bedienen.
Heeft er iemand hier ervaring met een soortgelijke flow:

Dit zou betekenen dat ik in de gang kan aanzuigen en in de 2 slaapkamers & thuiskantoortje kan uitblazen. (in totaal zo'n 90m3 schat ik). Dan trek ik bijvoorbeeld 150mm geisoleerde buizen via de vliering naar die kamers en een aanzuigrooster op de overloop..
Ook mogelijk beneden hierop aan te sluiten, dat is zo'n 110m3 met een flinke bak glas op het westen. Ik vermoed dat hier dan wel én aanzuigen én uitblazen naartoe moet, want anders moet hij flink staan puffen om wat voor elkaar te krijgen..
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Netjes geplaatst, mooie set! Veel plezier ermee.Chninkel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:43:
Ik heb de Daikin perfera laatst zelf geplaats. L/L wp. Omdat ik de woonkamer hier mee wil verwarmen. In een ver verleden was ik koelmonteur en nog in het bezit van een STEK certificaat. Gelukkig ook de mogelijkheid om hardsoldeerset vacuümpomp en buigijzers te lenen. Ik heb voor het vloermodel gekozen. Ik mag wel zeggen dat dit geen verkeerde keuze was. Bij verwarmen komt er een heerlijke zachte warmte over de vloer wat heel aangenaam voelt. Ik ga de komende winter kijken of de gaskachel er volgend jaar uit kan. Bijkomst is dat die nu heerlijk staat te koelen met dit warme weer.
En omdat ik toch lekker bezig was gelijk kast om airco gemaakt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de voeding een 3x2,5mm2 kabel direct naar de meterkast getrokken op een aparte groep aangesloten en er gelijk een kWh meter bij gezet.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Werking ECONOMYrwijnhov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:54:
[...]
De eco functie dat is wel een goede. Weet iemand wat die precies doet?
Door op de HI/ECO-knop te drukken, start u een zachte werking met de voeding in de lage stand om excessief afkoelen of verwarmen te voorkomen.
Het apparaat werkt 1,5°C hoger dan de ingestelde temperatuur tijdens het koelen of 2,5°C lager dan tijdens het verwarmen.
De ECO modus werkt dus ook om de standaard 2 graden offset te corrigeren
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2022 20:25 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoe kom je daar nu bij? Ik vertel gewoon mijn ervaringen, *knip, niet zo aanvallend doen*Servee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Grappige is dat @MotorBeast soms ietwat ongenuanceerd uit de hoek komt maar de bedoelingen zijn vaak wel goed, daarnaast wél zaken onderbouwt of dat in ieder geval zoveel mogelijk probeert en over het algemeen op veel (niet alle) punten wel gelijk heeft. In tegenstelling tot wat jij vaak doet is je verschuilen achter andermans comments en als een papegaai dingen napraat zonder ook maar iets van onderbouwing te geven.
Lijkt me beter dat jullie elkaar gewoon negeren en dan de context zoveel mogelijk op basis van ervaringen en inhoud te baseren.
Ik ben meer dan een jaar bezig geweest met onderzoek om van het gas af komen en zo tot deze oplossing met dit type L/L warmtepomp gekomen.
*knip*
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2022 08:08 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik sta ongeveer in dezelfde schoenen als jij, maar de L/W oplossing is wel erg kostbaar hier.MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Ik reageerde op de stelling GEEN geluid EEN warmtepomp. Die is algemeen toch? Overigens voor mij DE reden dat ik wil overstappen op L/W voor verwarmen. Ik vind het geluid bij echte koude buiten teveel van een L/L (ontopic).
Een paar kleine straalkacheltjes zijn hier wél de oplossing.
Kost een klein beetje stroom extra, en nauwelijks een investering.
En dan bedoel ik kacheltjes van 450 Watt op de lage stand.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Prachtig gemaakt, de 5kw of 3.5 genomen?Chninkel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:43:
Ik heb de Daikin perfera laatst zelf geplaats. L/L wp. Omdat ik de woonkamer hier mee wil verwarmen.
Hier exact hetzelfde model sinds vorige week, ook heel blij mee! Snort lekker rustig op warme dagen als die van vandaag.
Zal ik doenelektriekert schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:37:
[mbr]*knip, ik snap je frustratie maar dit voegt ook niks toe. Dien volgende keer een topicreport in (knopje ‘Rapporteer’)*[/mbr]
Merk je iets van dat I-sense gebeuren? Zo te zien zit je met dat bureau er ook recht onder. Ik wil een MSZ-LN35 maar weet niet of die sensor werkt. De hoek ervan kon ik niet vinden.Oxellaar schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds gisterenavond de ME MSZ-LN25VG draaien in de woonkamer.
Zal ook zeker voor koelen gebruikt worden, maar het hoofd doel is verwarming.
Naast de warmtepomp lucht/water en de houtkachel, moet deze er voor zorgen, dat ik heel snel een paar graden erbij kan doen in de woonkamer.
En de Elga kan ontlasten als het wat kouder is.
Binnenunit ziet er goed uit vindt ik en is erg stil, zowel binnen als buiten.
Zowel binnen als buitenunit is flink zwaarder in gewicht dan de standaard modellen. Hij heeft een veel. Grotere verdamper en condensor dan de standaard modellen.
De 5kW . Zelf berekend . Iets te groot maar beter dan te weinig.Netsrek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:37:
[...]
Prachtig gemaakt, de 5kw of 3.5 genomen?
Hier exact hetzelfde model sinds vorige week, ook heel blij mee! Snort lekker rustig op warme dagen als die van vandaag.
Hij moet ook de strenge winters aankunnen.
Over geluid ben ik trouwens meer dan tevreden. Deze is heel stil.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PPKpWcjLbhg72tYUrwr9UM0x.png?f=user_large)
Nu koel mode auto mode, het vermogen gaat terug naar 500w
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VlPIDxlwRBBZC45PzSmmWlBC.jpg?f=user_large)
De software regelt in koelmode dus prima maar in warmings mode lukt het niet in een stabiele situatie te komen. De unit is toch wel speciaal gemaakt om mee te verwarmen, de gas leiding is in de buitenunit door de bodemplaat gemaakt tegen invriezen. Wat nu condens buiten geeft trouwens.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Mee eens! Erg fijne set, zelf ook sinds januari dit jaar in het bezit van deze unit. Krijgt het gemakkelijk warm in de woonkamer zonder teveel lawaai buiten als binnen. Met verwarmen zet ik de ventilator op stand 2 en dan moduleert de unit op een gegeven moment goed terug en pruttelt die rustig doorChninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 05:00:
[...]
De 5kW . Zelf berekend . Iets te groot maar beter dan te weinig.
Hij moet ook de strenge winters aankunnen.
Over geluid ben ik trouwens meer dan tevreden. Deze is heel stil.
Enigste nadeel is dat hij zijn eigen SSID nog blijft uitzenden na koppelen in de app met het eigen thuisnetwerk. Maar vanuit andere topics begreep ik dat hier door Daikin aan gewerkt wordt.
Lijkt me wel interessant om te weten hoe die opties het gedrag van de airco kunnen beïnvloeden en wellicht voor een stabielere performance kunnen zorgen.
Iemand toevallig bekend of zulke experimenten al eens hebben plaatsgevonden en resultaten gedeeld op dit forum?
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Heb je die warmtepomp kast zelf gemaakt of waren onderdelen ergens te koop?Chninkel schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:43:
Ik heb de Daikin perfera laatst zelf geplaats. L/L wp. Omdat ik de woonkamer hier mee wil verwarmen. In een ver verleden was ik koelmonteur en nog in het bezit van een STEK certificaat. Gelukkig ook de mogelijkheid om hardsoldeerset vacuümpomp en buigijzers te lenen. Ik heb voor het vloermodel gekozen. Ik mag wel zeggen dat dit geen verkeerde keuze was. Bij verwarmen komt er een heerlijke zachte warmte over de vloer wat heel aangenaam voelt. Ik ga de komende winter kijken of de gaskachel er volgend jaar uit kan. Bijkomst is dat die nu heerlijk staat te koelen met dit warme weer.
En omdat ik toch lekker bezig was gelijk kast om airco gemaakt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ziet er erg machinaal uit waardoor ik denk dat je onderdelen ergens hebt gekocht.
Ziet er allemaal netjes uit, zelf nooit aan gedacht een kwh meter in de meterkast gezien het al op mijn Daikin zit, in vergelijking met de slimme meter in huis is die aardig accuraat.
(Tip mischien toch nog iets aan de bovenkant gaan maken? als het in de winter gaat sneeuwen kan de boel vastlopen/tussenin vastvriezen?).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nog een nadeel las ik op een Kassa forum dat de unit in standby stand veel stroom verbruikt. En dit klopt. Kon dit op op mn slimme meter aflezen. Dit is simpel op te lossen door t witte stekkertje in de buitenunit los te koppelen. Zal bij jou door de installateur wel gedaan zijn. Maar omdat ik alles zelf geïnstalleerd heb moest ik me er even in verdiepen.Frank.v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:02:
[...]
Mee eens! Erg fijne set, zelf ook sinds januari dit jaar in het bezit van deze unit. Krijgt het gemakkelijk warm in de woonkamer zonder teveel lawaai buiten als binnen. Met verwarmen zet ik de ventilator op stand 2 en dan moduleert de unit op een gegeven moment goed terug en pruttelt die rustig door
Enigste nadeel is dat hij zijn eigen SSID nog blijft uitzenden na koppelen in de app met het eigen thuisnetwerk. Maar vanuit andere topics begreep ik dat hier door Daikin aan gewerkt wordt.
:strip_exif()/f/image/uAiHYGI3SNix6tBVq5LAxmY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit stekkertje . Dit dient er alleen voor als de unit gebruikt word om bijvoorbeeld een computer ruimte in de winter te koelen.
Interessant, dat ga ik vanavond eens even checken!Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Nog een nadeel las ik op een Kassa forum dat de unit in standby stand veel stroom verbruikt. En dit klopt. Kon dit op op mn slimme meter aflezen. Dit is simpel op te lossen door t witte stekkertje in de buitenunit los te koppelen. Zal bij jou door de installateur wel gedaan zijn. Maar omdat ik alles zelf geïnstalleerd heb moest ik me er even in verdiepen.
Dit stekkertje . Dit dient er alleen voor als de unit gebruikt word om bijvoorbeeld een computer ruimte in de winter te koelen.
Ik denk dat dat bij MHI niet gaat werken..ThaBEN schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:11:
Gisteren las ik een bericht over "Economy Mode". En nu weet ik dat sommige modellen airco's ook een "Open haard-functie" bezitten, ter preventie dat de airco afslaat met verwarmen indien door een openhaard (of andere warmtebron) de temperatuur in de kamer bereikt lijkt te zijn. Nu vraag ik me af of je deze opties ook kunt gebruiken (of moet ik zeggen misbruiken) wanneer je bijvoorbeeld géén openhaard bezit en hiermee mogelijk overmatig pendelgedrag kunt beïnvloeden?
Lijkt me wel interessant om te weten hoe die opties het gedrag van de airco kunnen beïnvloeden en wellicht voor een stabielere performance kunnen zorgen.
Iemand toevallig bekend of zulke experimenten al eens hebben plaatsgevonden en resultaten gedeeld op dit forum?
Fireplace Function
By continuing to operate the indoor fan when the room temperature is
stabilized, the warm air accumulated in the ceiling is circulated to the room.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Wat scheelt het bij jou? Ik zit hier op 7-10w in standby van één buitenunit en 3 binnenunits. Heb je ook een linkje naar dat topic op het kassa forum?Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Nog een nadeel las ik op een Kassa forum dat de unit in standby stand veel stroom verbruikt. En dit klopt. Kon dit op op mn slimme meter aflezen. Dit is simpel op te lossen door t witte stekkertje in de buitenunit los te koppelen. Zal bij jou door de installateur wel gedaan zijn. Maar omdat ik alles zelf geïnstalleerd heb moest ik me er even in verdiepen. [Afbeelding]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Dankje. Maar nee deze onderdelen zijn door mij zelf gemaakt. Ik ben gezegend met inzicht en twee rechter handen.mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:35:
[...]
Heb je die warmtepomp kast zelf gemaakt of waren onderdelen ergens te koop?
Het ziet er erg machinaal uit waardoor ik denk dat je onderdelen ergens hebt gekocht.
Ziet er allemaal netjes uit, zelf nooit aan gedacht een kwh meter in de meterkast gezien het al op mijn Daikin zit, in vergelijking met de slimme meter in huis is die aardig accuraat.
(Tip mischien toch nog iets aan de bovenkant gaan maken? als het in de winter gaat sneeuwen kan de boel vastlopen/tussenin vastvriezen?).
:strip_exif()/f/image/QaPgJqbOzVKIIaL0fHU0VScm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IO78cO1YFb8V0dzhRKDsRMJL.jpg?f=fotoalbum_large)
Van een oude hardhouten schutting de planken afgehaald. Reepjes gezaagd. Heel veel lijntjes gezet en gaatjes geboord. Alles met rvs schroefjes aan elkaar gezet. Weer een latje erover om de schroefjes af te dekken . De drie roosters aan elkaar gezet en inmiddels zit het dakje er ook op.
Wat het precies scheelt moet ik nog uitrekenen.Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Wat scheelt het bij jou? Ik zit hier op 7-10w in standby van één buitenunit en 3 binnenunits. Heb je ook een linkje naar dat topic op het kassa forum?
Stond op consumenten bond trouwens niet op kassa.
https://community.consume...rbruik-daikin-airco-23829
Wat is het verschil dan precies afgelezen op je slimme meter? Mijn unit doet 6w stand-by altijd, wat voor mij prima is overigens.Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:20:
[...]
Wat het precies scheelt moet ik nog uitrekenen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
iedere watt continu is 2 euro per jaar. Dat was nog voor de hoge energieprijzen, dat kan nu makkelijk 2,5 a 3 euro zijn per jaar.Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Wat is het verschil dan precies afgelezen op je slimme meter? Mijn unit doet 6w stand-by altijd, wat voor mij prima is overigens.
Dan is 6 watt continu ineens 12 tot 18 euro per jaar. Kan je weinig vinden maar makkelijker kan je ze niet besparen denk ik dan. (vooral als je meer apparaten heb die continu stroom verbruiken)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 |
Gelukkig hoef ik me daar niet zoveel zorgen om te maken maar kan me voorstellen dat het voor sommige wel uitmaakt. Ik ben niet zo actief bezig met elke euro te besparenSpeedfightserv schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:35:
[...]
iedere watt continu is 2 euro per jaar. Dat was nog voor de hoge energieprijzen, dat kan nu makkelijk 2,5 a 3 euro zijn per jaar.
Dan is 6 watt continu ineens 12 tot 18 euro per jaar. Kan je weinig vinden maar makkelijker kan je ze niet besparen denk ik dan. (vooral als je meer apparaten heb die continu stroom verbruiken)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat deed die van mij dus ook ongeveer. Net opgezocht in historie slimme meter. Na stekker loshalen nog gemiddeld 1,5 WattServee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Wat is het verschil dan precies afgelezen op je slimme meter? Mijn unit doet 6w stand-by altijd, wat voor mij prima is overigens.
Nee, dat kan eigenlijk geen kwaad AFAIK. Alleen in de winter kan het zijn dat het opstarten langer duurt.R-B schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:37:
Is er wel op tegen om regelmatig de gehele stroom van de airco af te halen? Dus met shelly voedingsbron af te schakelen? Kan me voorstellen dat zo apparaat het niet fijn vindt vanwege druk in het systeem e.d.
De druk stabiliseert sowieso over het gehele systeem als het uit staat.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het is bij afschakelen van stroom voor langere tijd wel verstandig om in de koudere maanden minimaal 6 uur te wachten voor je het systeem aan zet nadat de spanning er weer op staat, dit ivm carterverwarming en om koelmiddel en olie van elkaar te scheiden.Glashelder schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:05:
[...]
Nee, dat kan eigenlijk geen kwaad AFAIK. Alleen in de winter kan het zijn dat het opstarten langer duurt.
De druk stabiliseert sowieso over het gehele systeem als het uit staat.
Dit heb ik overigens uit de handleiding van de Daikin airco's gehaald.
Ja, dat is waarom ik meldde dat het opstarten in de winter langer duurtNetsrek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Het is bij afschakelen van stroom voor langere tijd wel verstandig om in de koudere maanden minimaal 6 uur te wachten voor je het systeem aan zet nadat de spanning er weer op staat, dit ivm carterverwarming en om koelmiddel en olie van elkaar te scheiden.
Dit heb ik overigens uit de handleiding van de Daikin airco's gehaald.
Had eigenlijk verwacht dat er wel iets van een automatische beveiliging op zit? En volgens mij geldt het ook alleen bij vorst toch?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hmmm dat gaat over de stekker die hier vermeld wordt? Die op de gelinkte tekening lijkt een jumper te zijn, de jouwe gaat echt nog ergens naartoe?Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
Nog een nadeel las ik op een Kassa forum dat de unit in standby stand veel stroom verbruikt. En dit klopt. Kon dit op op mn slimme meter aflezen. Dit is simpel op te lossen door t witte stekkertje in de buitenunit los te koppelen. Zal bij jou door de installateur wel gedaan zijn. Maar omdat ik alles zelf geïnstalleerd heb moest ik me er even in verdiepen. [Afbeelding]
Oh, ik kijk net even wat beter, het lijkt toch ook een jumper te zijn
Ik heb de mijne overigens nog niet losgehaald, het is er nog niet van gekomen
Ga er dit weekend werk van proberen te maken, ik rapporteer ook terug met mijn bevindingen
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 24-06-2022 11:00 ]
Het lijkt erop dat de stekker van @Chninkel aan een ty-wrap vast zit aan de behuizing dus nergens naartoe gaat. Ik ben nu hier wel benieuwd naar, ik ga van het weekend ook maar eens controleren of deze hier al los hangt.Slonzo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Hmmm dat gaat over de stekker die hier vermeld wordt? Die op de gelinkte tekening lijkt een jumper te zijn, de jouwe gaat echt nog ergens naartoe?edit:
Oh, ik kijk net even wat beter, het lijkt toch ook een jumper te zijn
Ik heb de mijne overigens nog niet losgehaald, het is er nog niet van gekomenGa er dit weekend werk van proberen te maken, ik rapporteer ook terug met mijn bevindingen
"Günstige Wärmepumpen-Alternativen: Split-Klima zum Heizen & Kühlen und Co"
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb even terug gekeken en mijn hele setup gebruikt gemiddeld 180Wh (7,5W continu gemiddeld) per dag als ik m niet gebruik, is 65,7kWh/26,90€ per jaar met de nieuwe tarieven. Uiteraard zal dat niet naar 0 gaan gezien de WiFi ook gewoon stroom verbruikt.Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:20:
[...]
Ik zal het stekkertje vandaag of morgen eens loshalen als die er in zit en de resultaten hier melden.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Standby verbruik valt reuze mee, zolang men niet weet wat "dit stekkertje" doet zou ik het er niet zomaar uit halen want misschien verlaagt dit wel de levensduur en was het bedoelt voor bewaking / carterverwarming ofzo.Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:20:
[...]
Na het stookseizoen heb ik de WP van spanning gehaald, spanning komt er pas weer op als we in een hittegolf zitten, verder koel ik nooit en anders gaat de stekker er pas weer in aan het begin van stookseizoen.
Waarom mensen stroom altijd met 3 cijfers achter de komma bekijken en nooit bij gas doen ondanks je daar fors mee kan besparen door simpele zaken zonder comfort verlies ontgaat mij altijd.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2022 11:37 ]
Eco laat de WP rustiger starten/draaien, het voorkomt piekvermogen en mogelijk verlenging in levensduur waardoor je onderaan de streep goedkoper bent.rwijnhov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:54:
[...]
De eco functie dat is wel een goede. Weet iemand wat die precies doet?
Ik zelf heb bij Daikin de stroombesparing op 50% (staat permanent) staan zodat voorkomen wordt dat de WP hoog start, als het echt koud wordt en merk dat de WP te lang over gaat doen haal ik het eraf.
Eco modus moet je zelf ieder keer weer aanzetten als je de airco aan zet.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2022 11:43 ]
Zelf kom ik de informatie over dat het stekkertje ervoor dient om een computer ruimte in de winter te koelen niet tegen op de link van het forum dat je doorstuurde van de consumentenbond. Waar heb je deze informatie vandaan? Interessante kwestie dit :-DChninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Zoals ik het lees staat energy saving standaard uit omdat niet alle combinaties binnen/buitenunit het ondersteunen. Voor iets als carterverwarming is het zeker niet, standby gebruik is hier constant erg vlak 7-10W zonder pieken.mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Standby verbruik valt reuze mee, zolang men niet weet wat "dit stekkertje" doet zou ik het er niet zomaar uit halen want misschien verlaagt dit wel de levensduur en was het bedoelt voor bewaking / carterverwarming ofzo.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yx9zx21EbTvH9DrDq87h660L.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rGaxgfRTujkO3KRLdk8sfoFf.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Team-RiNo op 24-06-2022 13:03 ]
Die stand wordt met jumpers bereikt, niet dit stekkertje.Frank.v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:44:
[...]
Zelf kom ik de informatie over dat het stekkertje ervoor dient om een computer ruimte in de winter te koelen niet tegen op de link van het forum dat je doorstuurde van de consumentenbond. Waar heb je deze informatie vandaan? Interessante kwestie dit :-D
/f/image/OkpIW0LlmegJf07w42hvXAEi.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij kan dat geen kwaad. Hier verbruikt de MHI 3 Watt als hij uit staat, ik heb er een Energy Socket tussen, daarmee meet ik precies het verbruik, maar daarmee schakel ik ‘m ook helemaal uit.R-B schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:37:
Is er wel op tegen om regelmatig de gehele stroom van de airco af te halen? Dus met shelly voedingsbron af te schakelen? Kan me voorstellen dat zo apparaat het niet fijn vindt vanwege druk in het systeem e.d.
Al die euro’s zijn bij elkaar zo honderden euro’s per jaar, maar je mag het ook naar mij overmaken als je er toch teveel hebtServee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Gelukkig hoef ik me daar niet zoveel zorgen om te maken maar kan me voorstellen dat het voor sommige wel uitmaakt. Ik ben niet zo actief bezig met elke euro te besparen
Hmm, dus dan blijft nog onduidelijk wat het stekkertje precies wel of niet doet, toch?Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Die stand wordt met jumpers bereikt, niet dit stekkertje.
Uit de handleiding van Daikin:Frank.v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:41:
[...]
Hmm, dus dan blijft nog onduidelijk wat het stekkertje precies wel of niet doet, toch?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GHJgnoLVtS4mSKMkxnmogTWs.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xwwg9D9A2Zy9nBFshqNJMdOc.png?f=user_large)
Het schakelt de buitenunit dus helemaal uit, en de binnenunit op standby. Zodra je vraagt om actie schakelt de binnenunit de buitenunit weer aan. Zo lees ik het in ieder geval.
[ Voor 23% gewijzigd door Netsrek op 24-06-2022 12:55 ]
Nou juist niet want hij laat ze zo ongebruikt weg lopenrwijnhov schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:41:
Nee hij gebruikt die euro's juist voor extra comfort.
Let wel op dit is de handleiding voor mijn buitendeel.Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Zoals ik het lees staat energy saving standaard uit omdat niet alle combinaties binnen/buitenunit het ondersteunen. Voor iets als carterverwarming is het zeker niet, standby gebruik is hier constant erg vlak 7-10W zonder pieken.
[Afbeelding]
Daikin RXM50R. Ga inderdaad geen stekkers loshalen of jumpers zomaar doorknippen.
:strip_exif()/f/image/FB7rFTraDIXYltl8WBCYQ9oO.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk. Koelen voor computer ruimte moet je bij mijn buitendeel bereiken door jumper 6 door te knippen.Frank.v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:44:
[...]
Zelf kom ik de informatie over dat het stekkertje ervoor dient om een computer ruimte in de winter te koelen niet tegen op de link van het forum dat je doorstuurde van de consumentenbond. Waar heb je deze informatie vandaan? Interessante kwestie dit :-D
En dan mag je die stekker niet verwijderen.
Ik heb hetzelfde buitendeel als jij hebt.Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Je hebt gelijk. Koelen voor computer ruimte moet je bij mijn buitendeel bereiken door jumper 6 door te knippen.
En dan mag je die stekker niet verwijderen.
Mogen wij dan nu wel of niet dat stekkertje loshalen om energie te besparen?
Als je ook de juiste binnenunit hebt kan dat gewoon.Netsrek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb hetzelfde buitendeel als jij hebt.
Ter referentie deze post, daar zie je mijn stand-by verbruik met de jumpers erin:

Ik heb alle3 mijn buitenunits opengehaald. RXM35R, 2MXM50N, en 3MXM68N.
De eerste 2 hadden het beruchte stekkertje, maar de 3MXM68N heeft die dus niet?
Ook al zegt de handleiding van wel

Heb ik blijkbaar verkeerd gezien, 3MXM68 staat er niet tussen, my bad

Maar goed, de andere units hadden 'm dus wel... Resultaat:

De 2MXM50N van 9W naar 5W, de RXM35R van 5.5W naar 2.5W.
3 a 4W 'winst' per buitenunit dus, jaarlijks zo'n EUR 10 a 15 in mijn geval.
Niet verkeerd voor 10 minuten werk
[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 24-06-2022 17:02 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Frank.v op 24-06-2022 14:58 ]
Grappig dat jij zo reageert terwijl je zelf allerlei houtje touwtje oplossingen hebt moeten zoeken om je temperatuur in de kamer te controleren. Kabeltje solderen en sensor ergens anders leggen is dus ook een nadeel van deze machine voor jou. Geeft niets, maar laten we nu niet doen of alles hoezee hiep hiep hoera is met deze machines.mr_evil08 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:48:
[...]
Mja de reden was een beetje kul, bang voor vorst in huis maar wel goed geisoleerd dat rijmt niet.
Voor jou info dan en stop ik deze discussie, mijn garage is uitpandig en als ik daar 2 weken niet stook met echte vorst vrees ik dat het niet goed gaat komen. Rest van het huis wordt altijd op 19 graden gehouden minimaal en aan mijn verbruik kan je ook zien dat isolatie geen enkel probleem is. Die conclusie had je zelf ook kunnen trekken met 900m3 gas totaal op 140m2 en een ander niet nader te noemen gebruiker ook.
Opmerkelijk is ook wel dat sommige gebruikers hier nog door het korte in bezit zijn eigenlijk totaal geen relevante ervaring hebben wbt een echte koude winter en die vrolijk mee roepen dat het allemaal geweldig is. Nogmaals, iedereen mag van mij blij zijn met hun machine maar het ontbreekt hier de laatste tijd wel enorm aan kritische geluiden op basis van objectiviteit, metingen en echte meerjarige ervaring. Het oude L/L topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp was wat dat betreft vele malen beter. Ik heb daar destijds mijn kennis vandaan gehaald en daar zaten mannen die echt alles tot in detail uit dachten/meten, en kritisch waren. En daar las je dus ook de (voor sommige) grote nadelen. Daar is Tweakers voor, niet alleen voor happy de peppy verhalen. Happy stories horen de nieuwe kopers al genoeg van de verkopers. Die zijn zelden kritisch.
Fijne dag allemaal en geniet van je L/L unit nu en in de winter. Ik ga weer verder met zoeken naar een goede installateur voor L/W (die ook nadelen hebben

Die keuze laat ik aan een ieder zelf over.Netsrek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb hetzelfde buitendeel als jij hebt.
Ik heb de stekker wel losgehaald. Maar ik heb de unit zelf geïnstalleerd en geen installateur om op terug te vallen. Jij kunt denk ik beter je installateur vragen of het raadzaam is. Nou is het zo dat de meeste installateurs wel goed installeren maar dat ze door de enorme hoeveelheid merken en type airco,'s ook niet alle eigenschappen van iedere airco weten.
Exact, ik heb bij m'n installateur navraag gedaan of het stekkertje is losgehaald of niet en of dat raadzaam is.Chninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Die keuze laat ik aan een ieder zelf over.
Ik heb de stekker wel losgehaald. Maar ik heb de unit zelf geïnstalleerd en geen installateur om op terug te vallen. Jij kunt denk ik beter je installateur vragen of het raadzaam is. Nou is het zo dat de meeste installateurs wel goed installeren maar dat ze door de enorme hoeveelheid merken en type airco,'s ook niet alle eigenschappen van iedere airco weten.
Edit; niet meer van toepassing ivm zelf testenNetsrek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:35:
[...]
Exact, ik heb bij m'n installateur navraag gedaan of het stekkertje is losgehaald of niet en of dat raadzaam is.
[ Voor 35% gewijzigd door Servee op 25-06-2022 19:52 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik snap eigenlijk ook niet goed hoe "ik heb geen verwarming in mijn garage, dus mijn garage wordt koud, en daarom is L/L niet geweldig" relevant is... Je hebt daar expliciet voor gekozen, dat kan toch moeilijk in het nadeel van L/L spreken?MotorBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
Voor jou info dan en stop ik deze discussie, mijn garage is uitpandig en als ik daar 2 weken niet stook met echte vorst vrees ik dat het niet goed gaat komen. Rest van het huis wordt altijd op 19 graden gehouden minimaal en aan mijn verbruik kan je ook zien dat isolatie geen enkel probleem is. Die conclusie had je zelf ook kunnen trekken met 900m3 gas totaal op 140m2 en een ander niet nader te noemen gebruiker ook.
Hier ben ik dan wel weer volledig mee akkoord.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
Opmerkelijk is ook wel dat sommige gebruikers hier nog door het korte in bezit zijn eigenlijk totaal geen relevante ervaring hebben wbt een echte koude winter en die vrolijk mee roepen dat het allemaal geweldig is. Nogmaals, iedereen mag van mij blij zijn met hun machine maar het ontbreekt hier de laatste tijd wel enorm aan kritische geluiden op basis van objectiviteit, metingen en echte meerjarige ervaring. Het oude L/L topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp was wat dat betreft vele malen beter. Ik heb daar destijds mijn kennis vandaan gehaald en daar zaten mannen die echt alles tot in detail uit dachten/meten, en kritisch waren. En daar las je dus ook de (voor sommige) grote nadelen. Daar is Tweakers voor, niet alleen voor happy de peppy verhalen. Happy stories horen de nieuwe kopers al genoeg van de verkopers. Die zijn zelden kritisch.
Real-life ervaringen/metingen en het kritisch beoordelen daarvan zijn het bestaansrecht van dit topic i.m.o.
Papegaaifiguren die tot in het oneindige zichzelf en anderen blijven napraten, daar hebben we niet veel aan.
Meteen ook waarom ik hier tegenwoordig veel minder meelees.
Als tip geef ik je nog deze css snippet mee die je in je custom css sectie op je profiel kan instellen:
1
| div[data-owner-id="378857"]:not(:hover) { height:20px; overflow: hidden; } |
Win je gegarandeerd een paar jaar van je leven mee terug door je minder druk te maken
mbt de temperatuurvoeler ben ik medeveroorzaker, ik had ook de installateur kunnen vragen om de binnenunit te verplaatsen, tijdens plaatsing was geen sprake dat er later een gordijn naast kwam wat invloed heeft op de werking, stukje draad en de voeler elders plaatsen werkt hier prima zonder iets te zien.MotorBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Grappig dat jij zo reageert terwijl je zelf allerlei houtje touwtje oplossingen hebt moeten zoeken om je temperatuur in de kamer te controleren. Kabeltje solderen en sensor ergens anders leggen is dus ook een nadeel van deze machine voor jou.
Voor de rest ga ik maar niet op in, het verbruik heeft te maken met veel factoren waaronder het leefgedrag van bewoners, ken genoeg mensen met 900m3 in een jaren 80 woning welke helemaal niet goed geisolleerd is en ook groot kwa oppervlaktes terwijl een vergelijkbaar ander woning 2000m3 gebruikt.
Kortom het zegt mij helemaal niks.
Voor vorstbeveiliging zijn er simpele oplossingen, daarvoor hoef je schuur niet heet te stoken, ook niet uitpandig, collega heeft een oud bedrijfspand die nooit gestookt wordt maar vanwege toiletten en andere watervoorzieningen zit er vorstbeveiliging in, verbruik van dat kacheltje is te verwaardelozen.
Edit: Het ging mij niet om volledig van het gas af gaan maar om een fors gasreductie en dat is gelukt, zolang ik het SWW probleem niet kan oplossen gebeurd het sowieso niet (boiler kan niet zonder grote verbouwing).
Jij vind L/L maar niks dat is prima, iedereen zijn mening, het is een ander manier van verwarmen wat veel factoren kent waardoor het mis kan gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2022 16:22 ]
Daar ga ik eens in duiken thx want moet niet zo zijn dat ineens mijn WiFi module van de binnenunit uitschakelt en onbereikbaar wordt.Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Zoals ik het lees staat energy saving standaard uit omdat niet alle combinaties binnen/buitenunit het ondersteunen. Voor iets als carterverwarming is het zeker niet, standby gebruik is hier constant erg vlak 7-10W zonder pieken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is niet zo, in de documentatie staat vermeld dat het de buitenunit is die 'uitgeschakeld' wordt, niet de binnenunits.mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:06:
Daar ga ik eens in duiken thx want moet niet zo zijn dat ineens mijn WiFi module van de binnenunit uitschakelt en onbereikbaar wordt.
Uitschakelen is trouwens een groot woord, want ik lees de buitentemperatuur uit a.d.h.v. een low-pass filter over de temperatuursensoren van de 3 buitenunits, en die geven gewoon ook nog netjes waardes door na het loshalen van de stekkers.
Dit kan ik trouwens onderschrijven, carterverwarming is het quasi zeker niet.Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:56:
Voor iets als carterverwarming is het zeker niet, standby gebruik is hier constant erg vlak 7-10W zonder pieken.
Ik heb hier de hele winter geen enkel piekje gezien in stand-by, ook niet tijdens nachtvorst.
Jammer dat je onterechte conclusies trekt want dat beweer ik niet dat ik het niks vind. Het heeft nadelen en die benoem ik. Jij was vroeger toch ook een stuk genuanceerder en van toegevoegde waarde en verliest dit op deze wijze ook helaas. De rest ga ik niet meer op in want terug lezen ben je blijkbaar ook afgeleerd.mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Jij vind L/L maar niks dat is prima, iedereen zijn mening, het is een ander manier van verwarmen wat veel factoren kent waardoor het mis kan gaan.
Wel lekker koel weer in huis. Dat is dan weer wel lekker.

De unit boven lijkt echter een stuk meer stroom te verbruiken. De staat wel wat vaker in de nacht aan maar dan op de laagste stand mogelijk. Ook staat de buitenunit boven op het zuiden (achtertuin op een plat dak) en beneden op het noorden (voortuin achter bomen) . En is het gemiddeld 2 graden warmer boven dan beneden zonder airco.
Wat verder opvalt is dat als ik boven de blaas stand van de unit zachter zet, de buiten unit eerst harder gaat en dan weer terugschakelt naar muisstil.
Verbruik beneden 12.5kw
Verbruik boven 22.25 kw
Heb ik een defecte unit boven of is dit wel normaal.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Na verwijderen stekkertje is het verbruik 3-4W, ongeveer de helft dus. Een 24uurs meting zal nog wel even duren gezien ik dagelijks wel wat aan koeling doe momenteel. Het systeem reageert nog steeds even snel als ik iets aanzet dus daar verlies je ook niks.Team-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Ik heb even terug gekeken en mijn hele setup gebruikt gemiddeld 180Wh (7,5W continu gemiddeld) per dag als ik m niet gebruik, is 65,7kWh/26,90€ per jaar met de nieuwe tarieven. Uiteraard zal dat niet naar 0 gaan gezien de WiFi ook gewoon stroom verbruikt.
Ik zal het stekkertje vandaag of morgen eens loshalen als die er in zit en de resultaten hier melden.
But what does it doooooTeam-RiNo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:30:
[...]
Na verwijderen stekkertje is het verbruik 3-4W, ongeveer de helft dus. Een 24uurs meting zal nog wel even duren gezien ik dagelijks wel wat aan koeling doe momenteel. Het systeem reageert nog steeds even snel als ik iets aanzet dus daar verlies je ook niks.

Twee van onze perfera 2Kw binnenunits geven een tikkend geluid. Dit lijkt van de ventilator te zijn, want na het afslaan neemt de frequentie af en is het vervolgens weg. Vooral op de slaapkamer is dat geluid hinderlijk.
Met betreft de FTXM20N.
Iemand ervaring hiermee en vooral ook tips voor het oplossen?
Maarten
Haha…. geweldige tipSlonzo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:54:
[...]
Als tip geef ik je nog deze css snippet mee die je in je custom css sectie op je profiel kan instellen:
Cascading Stylesheet:
1 div[data-owner-id="378857"]:not(:hover) { height:20px; overflow: hidden; }
Win je gegarandeerd een paar jaar van je leven mee terug door je minder druk te maken
Dat is dus het totale verbruik, maar je zegt dat die boven vaker/langer aan staat dan de beneden unit, dus lijkt me dan logisch dat hij dan ook meer verbruikt.vangoghnl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:45:
Vraagje. Hier boven en beneden een Mitsubishi 3,5kw zsx een week draaien.
De unit boven lijkt echter een stuk meer stroom te verbruiken. De staat wel wat vaker in de nacht aan maar dan op de laagste stand mogelijk. Ook staat de buitenunit boven op het zuiden (achtertuin op een plat dak) en beneden op het noorden (voortuin achter bomen) . En is het gemiddeld 2 graden warmer boven dan beneden zonder airco.
Wat verder opvalt is dat als ik boven de blaas stand van de unit zachter zet, de buiten unit eerst harder gaat en dan weer terugschakelt naar muisstil.
Verbruik beneden 12.5kw
Verbruik boven 22.25 kw
Heb ik een defecte unit boven of is dit wel normaal.
En hoe meet je dat verbruik en is het precies allebei van 7 dagen?
Ja dat snap ik.. maar wat doet hij dan normaal 'wel of extra' waardoor hij standaard al niet zon laag verbruik heeft
Er valt iets weg aan verbruik en dus aan functie of stroomvraag
[ Voor 4% gewijzigd door Soullancer op 24-06-2022 19:16 ]
Wat bedoel je precies met “tikkend geluid”?mwk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:50:
Een vraag die al eens gesteld is in het oude topic. Helaas kan ik daar niet vragen hoe het afgelopen is, daarom stel ik de vraag hier.
Twee van onze perfera 2Kw binnenunits geven een tikkend geluid. Dit lijkt van de ventilator te zijn, want na het afslaan neemt de frequentie af en is het vervolgens weg. Vooral op de slaapkamer is dat geluid hinderlijk.
Met betreft de FTXM20N.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als ik het zo kan inschatten zit die stekker standaard aangesloten vanwege diverse aanstuur functies die bij diverse combinaties binnen/buitenunits. De voeding van de buitenunit moet dus is sommige situaties altijd paraat staan vanwege extra functies in de buitenunit, in een aantal gevallen bij een aantal combi modellen word deze functie niet actief aangestuurd door de buitenunit waardoor deze dus door de binnenunit kan worden aangestuurd on demand, dus voeding uit minder sluip verbruik.Soullancer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Ja dat snap ik.. maar wat doet hij dan normaal 'wel of extra' waardoor hij standaard al niet zon laag verbruik heeft![]()
Er valt iets weg aan verbruik en dus aan functie of stroomvraag
Daikin FTXM35R/RXM35R
De benedenverdieping zit er al volgt uit (afmetingen zijn niet 100% accuraat). Woonkamer + keuken is 90 m3.
Tuin op het zuiden, plat dak boven de hal en garage. Hier zullen de buitenunits ook komen.
/f/image/sKIsUvylSNzVRUTMkuscAeRL.png?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel echter nog wat de meest logische en praktische plek is om de binnenunit neer te hangen:
1: boven de tuindeuren. Leidingen kunnen via de achtergevel naar het plat dak. Nadeel is dat er gordijnen over de hele breedte/hoogte hangen. Wat ons betreft niet wenselijk om deze in de winter open te houden voor de airco.
Evt. kan de buitenunit op het plat dak boven de garage zodat deze niet vol in de zon staat overdag.
2: idem als 1, alleen boven het andere raam in de achtergevel.
3: Boven de tv/richting de zithoek. Leiding kan boven de keukenkastjes naar buiten. Enigste potentiële probleem is dat er schuin omhoog richting het plat dak geboord moet worden, en dit niet lekker uit zou komen.
Wellicht de meeste efficiënte plek, maar ook de minst mooie plek denk ik.
4: In de hoek van de woonkamer, nadeel is dat de leiding via de voorgevel lopen.
Gezien het volume zal het een 3,5kW systeem worden, en ik neig naar Daikin Perfera vanwege de mogelijkheid tot hoofdverwarming.
Voor de bovenverdieping willen we ook een 3,5kW unit boven het trapgat hangen. Niet zo ideaal als een multi-split in elke slaapkamer, maar scheelt een hoop geld.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Optie 5 is een betere plek qua lucht verdeling maar als dat niet gaat dan is optie 3 een betere keuze maar houd dan wel rekening dat je in de luchtstroom zit en dat wil je eigenlijk vermijden.Basfr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:24:
We zijn ons aan het oriënteren op een dubbele mono-split inverter, met mogelijkheid tot hoofdverwarming.
De benedenverdieping zit er al volgt uit (afmetingen zijn niet 100% accuraat). Woonkamer + keuken is 90 m3.
Tuin op het zuiden, plat dak boven de hal en garage. Hier zullen de buitenunits ook komen.
[Afbeelding]
Ik twijfel echter nog wat de meest logische en praktische plek is om de binnenunit neer te hangen:
1: boven de tuindeuren. Leidingen kunnen via de achtergevel naar het plat dak. Nadeel is dat er gordijnen over de hele breedte/hoogte hangen. Wat ons betreft niet wenselijk om deze in de winter open te houden voor de airco.
Evt. kan de buitenunit op het plat dak boven de garage zodat deze niet vol in de zon staat overdag.
2: idem als 1, alleen boven het andere raam in de achtergevel.
3: Boven de tv/richting de zithoek. Leiding kan boven de keukenkastjes naar buiten. Enigste potentiële probleem is dat er schuin omhoog richting het plat dak geboord moet worden, en dit niet lekker uit zou komen.
4: In de hoek van de woonkamer, nadeel is dat de leiding via de voorgevel lopen.
Gezien het volume zal het een 3,5kW systeem worden, en ik neig naar Daikin Perfera vanwege de mogelijkheid tot hoofdverwarming.
Voor de bovenverdieping willen we ook een 3,5kW unit boven het trapgat hangen. Niet zo ideaal als een multi-split in elke slaapkamer, maar scheelt een hoop geld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ITLTJ3p2VbRXA71H7vLBD25o.jpg?f=user_large)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Denk dat dat wel moet kunnen, ondanks dat het de muur tussen ons en de buren is. Evt. iets meer richting de tuindeuren als de luchtstroom dan nog ok zou zijn.
De leiding zal dan alleen via diezelfde muur en de achtergevel naar het plat dak moeten.

[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 24-06-2022 19:55 ]
Ik dacht dat jij ging wegblijven van dit forum ?MotorBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:53:
[...]
Weer veel toegevoegde waarde jouw post. What else is new.. Voorgaande aan de tip zeker niet gelezen wat duidelijk jouw postings betrof.
Dit is het totale verbruik per unit sinds ze hangen. Staat in de app van de Mitsubishi. Klopt dat die boven langer heeft aangestaan. Maar zeker niet het dubbele overdag staat die bijvoorbeeld weer vaker uit boven. Totale verbruik boven is denk ik 5 uur meer. Dat verklaart dus niet het hogere verbruik volgens mij.HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Dat is dus het totale verbruik, maar je zegt dat die boven vaker/langer aan staat dan de beneden unit, dus lijkt me dan logisch dat hij dan ook meer verbruikt.
En hoe meet je dat verbruik en is het precies allebei van 7 dagen?
Alleen de buitenunit boven staat dus op een plat dak op het zuiden. Maar weet niet of plaatsing van de buitenunit uitmaakt voor het verbruik. Bedoel beneden heb ik ook ramen op het zuiden dus dat zou niet echt uit moeten maken. Je ziet overigens ook in de app dat de buitentemperatuur wat de unit meet soms wel 10 graden warmer is dan beneden. Maar binnen is dat verschil er niet echt.
Lang verhaal kort.
Los van de binnentemperatuur kan een identieke unit op een plat dak op het zuiden. Meer verbruiken dan een buitenunit in de schaduw op het noorden. Opnieuw binnentemperatuur maakt weinig verschil boven of beneden.
Zo centraal mogelijk altijd, maar met die amper 7 meter lengte gaat die 3,5 kw het makkelijk trekken, indien voldoende geïsoleerd zou je het mogelijk nog wel trekken met een 2,5kw. Nu zijn de minimale vermogens respectievelijk 1.3 bij de 2,5kw en 1.4 bij de 3,5kw bij Daikin dus een 3,5kw is dan een betere keuze heb je net ff meer.Basfr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:53:
Hmm, goed punt. Nog niet over nagedacht.
Denk dat dat wel moet kunnen, ondanks dat het de muur tussen ons en de buren is. Evt. iets meer richting de tuindeuren als de luchtstroom dan nog ok zou zijn.
De leiding zal dan alleen via diezelfde muur en de achtergevel naar het plat dak moeten.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heb je boven een lagere setpoint ingesteld? Hangt deze op de overloop of in een kamer?vangoghnl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Dit is het totale verbruik per unit sinds ze hangen. Staat in de app van de Mitsubishi. Klopt dat die boven langer heeft aangestaan. Maar zeker niet het dubbele overdag staat die bijvoorbeeld weer vaker uit boven. Totale verbruik boven is denk ik 5 uur meer. Dat verklaart dus niet het hogere verbruik volgens mij.
Alleen de buitenunit boven staat dus op een plat dak op het zuiden. Maar weet niet of plaatsing van de buitenunit uitmaakt voor het verbruik. Bedoel beneden heb ik ook ramen op het zuiden dus dat zou niet echt uit moeten maken. Je ziet overigens ook in de app dat de buitentemperatuur wat de unit meet soms wel 10 graden warmer is dan beneden. Maar binnen is dat verschil er niet echt.
Lang verhaal kort.
Los van de binnentemperatuur kan een identieke unit op een plat dak op het zuiden. Meer verbruiken dan een buitenunit in de schaduw op het noorden. Opnieuw binnentemperatuur maakt weinig verschil boven of beneden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
En zijn de ruimtes even groot? staat de deur open.... staat de zon op de kamer...Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:03:
[...]
Heb je boven een lagere setpoint ingesteld? Hangt deze op de overloop of in een kamer?
I have no special talent. I am only passionately curious.
Is het geen resonantie van de behuizing?mwk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:50:
Een vraag die al eens gesteld is in het oude topic. Helaas kan ik daar niet vragen hoe het afgelopen is, daarom stel ik de vraag hier.
Met betreft de FTXM20N.
Ik had hier bij een van de binnenunits ook een tikkend geluid, maar als ik op een bepaald punt op de behuizing drukte, ging het wel weg.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Een regelmatig zacht mechanisch tikkend geluid. Ik bedoel niet het metaalachtige tikkende geluid dat je wel eens hoort als de verdamper van temperatuur verandert.
Maarten
Loopt het tikken in snelheid mee met aanpassen fanstand?mwk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:09:
[...]
Een regelmatig zacht mechanisch tikkend geluid. Ik bedoel niet het metaalachtige tikkende geluid dat je wel eens hoort als de verdamper van temperatuur verandert.
En blijft dit ook als je de lamellen vast zet?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nee zelfde setpoint. Hangt in de slaapkamer met de deur open. In alle ruimtes boven koelt het uiteindelijk af.Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:03:
[...]
Heb je boven een lagere setpoint ingesteld? Hangt deze op de overloop of in een kamer?
Beneden ruimte is uiteindelijk iets kleiner denk ik. Zon staat boven op de slaapkamer. Maar beneden is er een afgesloten serre tegen het huis die ik overigens niet koel. Maar netto zou het dan niet veel uit moeten maken lijkt me.ricardo246 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:04:
[...]
En zijn de ruimtes even groot? staat de deur open.... staat de zon op de kamer...
Wel open verbinding naar zolder trouwens. Daar is het altijd wel warm.
[ Voor 4% gewijzigd door vangoghnl op 24-06-2022 20:21 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Indien je een open trap hebt naar beneden zal de koude eerst naar beneden vallen en als die ruimte is gevuld zal pas de rest boven worden gekoeld dat zou eea kunnen verklaren. Die trap naar boven heb je geen last vast kou zakt en stijgt nooit en warmte daalt niet. Dit in combinatie met zoninval en buitenunit vol in de zon.vangoghnl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:19:
[...]
Nee zelfde setpoint. Hangt in de slaapkamer met de deur open. In alle ruimtes boven koelt het uiteindelijk af.
[...]
Beneden ruimte is uiteindelijk iets kleiner denk ik. Zon staat boven op de slaapkamer. Maar beneden is er een afgesloten serre tegen het huis die ik overigens niet koel. Maar netto zou het dan niet veel uit moeten maken lijkt me.
Wel open verbinding naar zolder trouwens. Daar is het altijd wel warm.
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 24-06-2022 20:28 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Niet helemaal. Open keuken aan de woonkamer dus totaal oppervlakte is bijna hetzelfde.ricardo246 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:22:
Deur open, dan is de te koelen oppervlakte toch veel groter....
Er is ook een open trap naar beneden. Maar daar koelt de benedenunit natuurlijk ook. Zal dan inderdaad meer met de zon te maken hebben dan. Vind het verschil alleen best groot.Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Indien je een open trap hebt naar beneden zal de koude eerst naar beneden vallen en als die ruimte is gevuld zal pas de rest boven worden gekoeld dat zou eea kunnen verklaren. Die trap naar boven heb je geen last vast kou zakt en stijgt nooit en warmte daalt niet. Dit in combinatie met zoninval en buitenunit vol in de zon.
Ja, het varieert met de ventilatorsnelheid. En de lamellen heb ik altijd vast staan. Ik heb ze wel even van positie veranderd vandaag om te kijken of dat hielp. Dat was helaas niet zo.Servee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:11:
[...]
Loopt het tikken in snelheid mee met aanpassen fanstand?
En blijft dit ook als je de lamellen vast zet?
Maarten
Het verbruik van de App is niet accuraat dat kan ook een oorzaak zijn.vangoghnl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Dit is het totale verbruik per unit sinds ze hangen. Staat in de app van de Mitsubishi. Klopt dat die boven langer heeft aangestaan. Maar zeker niet het dubbele overdag staat die bijvoorbeeld weer vaker uit boven. Totale verbruik boven is denk ik 5 uur meer. Dat verklaart dus niet het hogere verbruik volgens mij.
Lang verhaal kort.
Maar de verschillende locaties van zowel binnen- als buitenunit kan ook een oorzaak zijn.
Hier staat de MHI SRC/SRK35 midden op het dak, dus de hele dag de zon erop, hij start hier dan op zo’n 500W en zakt in 30 minuten naar zo’n 200W per uur. Ik meet met een Energy Socket en die geeft accurater het verbruik weer dan met de App.
Misschien ook eens zo'n energy socket kopen. In de app zie ik namelijk alleen totaal verbruikHereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:12:
[...]
Het verbruik van de App is niet accuraat dat kan ook een oorzaak zijn.
Maar de verschillende locaties van zowel binnen- als buitenunit kan ook een oorzaak zijn.
Hier staat de MHI SRC/SRK35 midden op het dak, dus de hele dag de zon erop, hij start hier dan op zo’n 500W en zakt in 30 minuten naar zo’n 200W per uur. Ik meet met een Energy Socket en die geeft accurater het verbruik weer dan met de App.
Ja is handig hoor als je het verbruik precies wilt weten, heb er ook een P1 Meter bij dan zie je ook al je andere verbruik precies.vangoghnl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:47:
[...]
Misschien ook eens zo'n energy socket kopen. In de app zie ik namelijk alleen totaal verbruik
Vreemd dat twee de units dit doen, ik hoor bij mijn unit echt geen bijgeluiden maar wat zou kunnen even afhankelijk van leeftijd van de units dat of de ventilator rollen sterk zijn vervuild of dat de balansgewichtjes op de ventilatorrol verschoven zijn of zelfs los. Er kan tussen de fabriek en jouw adres heel wat gebeurd zijn met die dozenmwk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:44:
[...]
Ja, het varieert met de ventilatorsnelheid. En de lamellen heb ik altijd vast staan. Ik heb ze wel even van positie veranderd vandaag om te kijken of dat hielp. Dat was helaas niet zo.

Ik zou even je installateur bellen en dit laten fixen.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 24-06-2022 22:08 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zeker handig heb nu alleen nog de P1 meter maar ga het ook uitbreiden voor een goede prijs.HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:54:
[...]
Ja is handig hoor als je het verbruik precies wilt weten, heb er ook een P1 Meter bij dan zie je ook al je andere verbruik precies.
Ik zou voor optie 3 gaan, dat is in dit geval de beste plek. Of optie 5 zoals @Servee voorstelt, maar dan zul je door de kruipruimte moeten, ervan uitgaande dat er eentje is.Basfr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:24:
Bij optie 3 zul je inderdaad omhoog moeten naar het dak van de garage. Hier zou ik serieus tijd aan besteden om dit exact uit te zoeken. Het zou kunnen dat de situatie er bijvoorbeeld als volgt uitziet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vdBKJmuVLGn4jXIBdPRLigGV.png?f=user_large)
Met eventjes schuin omhoog boren ga je het denk ik niet redden. Het is wellicht nodig op twee ruime gaten te boren, eentje in de keukenmuur en eentje in de buitenmuur. Waarna je vervolgens ruim te tijd moet nemen om beide koelleidingen er doorheen te dirigeren. Vergeet ook de stuurstroomkabel niet en eventueel de voedingskabel voor de buitenunit. Wat betreft het vermogen kun je de airconditioning prima op de keukenverlichting erbij prikken.
Wat betreft condenswaterafvoer van de binnenunit zou ik willen aanraden om deze bij de gootsteen uit te laten komen. Het liefst aansluiten aan de gootsteenkant van de zwanenhals.

Monteer een werkschakelaar op de buitenmuur nabij de airconditioning buitenunit.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic