Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.501 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
@Headshot_NL die 1369 is idd fix hier ook goedkoper en hetzelfde type nummer https://airco-ropa.be/mer...2sq-nsj-/-pc12sq-ua3.html

@Team-RiNo ga ik even nazoeken

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

Headshot_NL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is dan weer heel erg afhankelijk van het type. Met de S09ET, S12ET en de PC18SQ heb ik persoonlijk ervaring en werken allemaal probleemloos en zuiniger dan verwacht. Geen defrost timer en vooral de S09 en de S12 kunnen ook erg laag terugmoduleren.

Edit:
Kost de airco los trouwens €1369? Dat is aardig aan de prijs, ze zijn veel goedkoper te vinden.
Niet exact hetzelfde type, wel gelijkwaardig en te koop voor €650: https://www.nlx-international.com/lg-split-airco-s12et/a7
Dat is inclusief standaard montage.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
@HellBeast oh het is inc de 550 montage kosten? dan valt het inderdaad wel beter mee.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

Fantastic_fox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:30:
@HellBeast oh het is inc de 550 montage kosten? dan valt het inderdaad wel beter mee.
Ja, precies.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
vraagje over de Daikin, ik ben het een en ander aan het vergelijken en ik kwam dit tegen in de specs. Houd dit in dat deze buitenunit niet verder kan verwarmen als de buiten temp hoger is als 18 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axtoodvheP3IwI7K8TKADK7Npfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMSeoF38XtYEuPCLl0wBgSeR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:14
robertjan12 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:58:
vraagje over de Daikin, ik ben het een en ander aan het vergelijken en ik kwam dit tegen in de specs. Houd dit in dat deze buitenunit niet verder kan verwarmen als de buiten temp hoger is als 18 graden?

[Afbeelding]
Als het buiten 18 graden is dan heb je normaal echt geen verwarming meer nodig hoor.
Hier valt de CV op gas in "summer eco mode" (en dat is gewoon uit) zodra er buiten 15 graden gemeten wordt.

Hier zou ik echt niet over vallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
HereIsTom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Tja je stookgedrag is denk ik nog belangrijker dan de SCOP of COP.
Maar goed als je de Nederlandse opgaves bij diverse leveranciers ziet, zitten er ook veel verschillen in bij hetzelfde type/merk. Net als A+ A++ of A+++, vaak zit er maar 0,1 verschil in.
Stookgedrag maakt juist onderdeel uit van SCOP, niet van COP. Het is zoiets als 24/7 verwarmen tot 21 °C. Niet iedereen verwarmt 24/7 of tot 21 °C in alle jaargetijden. Op een koude voorjaarsochtend ga ik de kachel niet aanzetten, terwijl op een milde winterochtend met dezelfde binnentemperatuur misschien wel. Sowieso laat het stoken in voor/najaar een vertekend beeld zien. De SCOP is dan lekker hoog omdat het niet zo koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
robertjan12 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:58:

[Afbeelding]
Ligt aan de capaciteit van de buitenunit van dat type.
De Perfera bijvoorbeeld heeft een werkingsbereik met
koelen; -10/+50
verwarmen; -20/+25

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MarkV6 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Wat zou het probleem van rustig lopen zijn? Wat er gebeurd is dat de kanaal unit niet genoeg vermogen kwijt kan en de temperatuur zie oplopen tot 50º later stabiliseert zich dat rond de 30. Dat is bij eerste aanzetten op de dag.
Ik zou heb ook liever in auto mode zitten echter de regeling is dan niet in staat om een balans te vinden en schakelt iedere 20 min in en uit.
Het is niet dat het minimum vermogen te hoog is want het kan wel, ik heb ik field settings de statische druk omlaag gezet, dat maakt niet uit. Bij instellen hogere druk gaat hij wel harder blazen.

Wat is nu wijsheid? Daikin gaat het me niet vertellen denk ik. Mijn installateur had een LG aangeraden omdat de support naar hem heel goed is. Maar ik dacht het niet nodig te hebben.
Het is niet per definitie slecht maar kan een oorzaak zijn icm andere aspecten die hier meespelen.

Dat de binnenkanaal unit niet voldoende vermogen kwijt kan komt dat vermoedelijk door de te hoge weerstand in je buizen systeem. Dat aan/uit gedrag om de 20 minuten is niet bepaald bevordelijk voor de levensduur van je compressor.
Waar hangt jouw thermostaat? In de woonkamer?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Net als A+ A++ of A+++, vaak zit er maar 0,1 verschil in.
Kun je dat onderbouwen met feiten?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:06
Storing gehad, 3 weken terug zelfde probleem alleen toen was er lekkage van koelmiddel, nu weer 2 units koelde na paar weken niet meer op de bovenverdiepingen, 3de laagst gelegen wel mondjesmaat, zonder storingcodes.

Koelmiddel gechecked, niks verloren.
Druk gechecked, op peil,

Systeem leeg en weer gevuld. Dit keer dus geen lekkage, maar wel zelfde symptomen.

Alles koelt nu wel weer.

Waardoor? Niemand weet het.

Maar niet standje ijs wat ik gewend van 5 weken terug ben eigenlijk als ik er een aanzet (bijv de daikin 2kw unit op 5,2kw buitenunit). Nu wordt er gezegd dat komt door het weer buiten (..22c)

Mijn vergelijking zo onredelijk tegenover 18-19c buitentemp en nu 22? Of ben ik gewoon een beetje paranoia door dat het ding zwabberende werking heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Soullancer op 22-06-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
zie op meerdere websites toch S.E.E.R./S.C.O.P. 9,5/5,10 geen 6.5 voor scope

hier bijvoorbeeld
https://www.aircovoordeel...avy-industries-srk35zsx-w

dat is toch de zelfde of niet?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:57
Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
Storing gehad, 2 units koelde na paar weken niet meer op de bovenverdiepingen, 3de laagst gelegen wel mondjesmaat, zonder storingcodes.

Druk gechecked, op peil,

Systeem leeg en weer gevuld.
Alles koelt nu wel weer.

Maar niet standje ijs wat ik gewend van 5 weken terug ben eigenlijk als ik er een aanzet (bijv de daikin 2kw unit op 5,2kw buitenunit). Nu wordt er gezegd dat komt door het weer buiten (..22c)

Mijn vergelijking zo onredelijk tegenover 18-19c buitentemp en nu 22? Of ben ik gewoon een beetje paranoia door dat het ding zwabberende werking heeft.
Kan je ook je opgenomen vermogen zien? Dat hij veel minder koud klopt niet. Zelfs met de hittegolf 2 jaar geleden kwam hier echt ijskoude lucht uit de airco, niks anders dan nu.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:06
Headshot_NL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Kan je ook je opgenomen vermogen zien? Dat hij veel minder koud klopt niet. Zelfs met de hittegolf 2 jaar geleden kwam hier echt ijskoude lucht uit de airco, niks anders dan nu.
Opgenomen vermogen?
Ik kan in de app zien wat hij verbruikt heeft aan stroom, maar da's niet het zelfde denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
Storing gehad, 2 units koelde na paar weken niet meer op de bovenverdiepingen, 3de laagst gelegen wel mondjesmaat, zonder storingcodes.

Druk gechecked, op peil,

Systeem leeg en weer gevuld.
Alles koelt nu wel weer.

Zou het kunnen dat er iets vocht in het systeem heeft gezeten? Je expansie ventiel(en) van je binnenunit kan hierdoor bevroren raken.
Indien het expansieventiel bevriest kan er vocht in het aircosysteem aanwezig zijn. Het systeem moet worden leegghaald en dient vervolgens tenminste 30 minuten gevacumeerd te worden om het vocht te verwijderen. Wanneer daarna het systeem opnieuw gevuld wordt kan het probleem opgelost zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Zou het kunnen dat er iets vocht in het systeem heeft gezeten? Je expansie ventiel(en) van je binnenunit kan hierdoor bevroren raken.
Indien het expansieventiel bevriest kan er vocht in het aircosysteem aanwezig zijn. Het systeem moet worden leegghaald en dient vervolgens tenminste 30 minuten gevacumeerd te worden om het vocht te verwijderen. Wanneer daarna het systeem opnieuw gevuld wordt kan het probleem opgelost zijn.
Overigens kan het ook zijn dat de expansie ventielen op je binnenunit niet goed meer zijn, heb je logischerwijs ook minder koude lucht.

Een expansieventiel regelt de grootte van de opening in de leiding en daarmee het debiet van het koudemiddel. Hoe hoger het debiet, hoe lager de druk en temperatuur. De koelmachine heeft dan meer koelcapaciteit. Een expansieventiel meet de temperatuur van het gasvormige koudemiddel dat van de verdamper komt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
zit tussen deze 2 te twijfelen, hoofddoel is het verwarmen van de woonkamer +/- 80m3

Mijn voorkeur zal nu gaan naar de Panasonic gezien de min verwarmingscapiciteit van 0.8.

Andere tips zijn ook welkom, budget +/- 700

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I95G3f-PkeYJ1FUmzxX550o6pew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Jpxcn1BZGxOshuHAlnU92tQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:57
Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Opgenomen vermogen?
Ik kan in de app zien wat hij verbruikt heeft aan stroom, maar da's niet het zelfde denk ik?
Nee dat is niet hetzelfde, ik bedoel het actuele stroomverbruik. Je kunt dan wel een beetje uitrekenen of dat klopt met de afgifte van koude lucht.
Bij weinig koelmiddel gaat hij bijvoorbeeld snel meer stroom verbruiken terwijl hij veel minder warme of koele lucht geeft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag had ik een opmerkelijke waarneming die ik nog niet eerder heb gehad, de airco werd kort nadat hij werd uitgeschakeld weer ingeschakeld, waarna er damp uit de unit ontstond. Ik dacht eerst een lek, maar de uitblaas temperatuur is gewoon goed en de damp verdween na verloop van tijd.

Verbruik vond ik ook hoger dan normaal voor deze condities, mogelijke oorzaak hogere luchtvochtigheid (54% in huis), gebeurde overigens ook tijdens het koken met een airfryer en de oven aan? Volgens de handleiding niets om je zorgen over te maken.

Meer mensen met soortgelijke ervaringen?

YouTube: Mhi 3.5 damp

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2022 19:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:29:
Vandaag had ik een opmerkelijke waarneming die ik nog niet eerder heb gehad, de airco werd kort nadat hij werd uitgeschakeld weer ingeschakeld, waarna er damp uit de unit ontstond. Ik dacht eerst een lek, maar de uitblaas temperatuur is gewoon goed en de damp verdween na verloop van tijd.

Verbruik vond ik ook hoger dan normaal voor deze condities, mogelijke oorzaak hogere luchtvochtigheid (54% in huis), gebeurde overigens ook tijdens het koken met een airfryer en de oven aan? Volgens de handleiding niets om je zorgen over te maken.

Defrost van binnenunit? Wel grappig gezicht ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is een goede, nooit aangedacht, de LED knipperde overigens niet, wat wel het geval is als de buitenunit een defrost krijgt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Dat is een goede, nooit aangedacht, de LED knipperde overigens niet, wat wel het geval is als de buitenunit een defrost krijgt.
Heb ooit een presentatie van Daikin gezien waar dit uitgelegd werd, geen paniek niks aan de hand.
Zeker omdat je lekker aan t koken was (oven en airfryer zijn beste warmtebronnen) en je binnenunit waarschijnlijk al flink koud was ging ie net even te ver. Leuk om eens te zien heb t zelf nog nooit meegemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 22-06-2022 20:08 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik weet niet waar je die tabel vandaan haalt. maar die klopt niet. wel even goed checken voordat je iets post. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqbJ9WFYjCevqsHwZuQZQY9ia_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzKKLM3xZ9TPt3UaeNGMc0U4.jpg?f=fotoalbum_large

dit is de goede tabel.

[ Voor 13% gewijzigd door arie-verdetti op 22-06-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
HellBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:49:
Ik ben aan het twijfelen tussen deze twee opties voor de zolderkamer waar mijn dochter slaapt:

[Afbeelding]

Daikin wordt volgens mij iets beter als merk gewaardeerd, maar de LG heeft standaard WiFi aan boord. Ik denk dat ik met beiden geen kat in de zak zal kopen. De buitenunit komt op een dakkapel te staan.

Iemand nog redenen om voor de een of de andere te kiezen?
Ik ben zelf vorige week in spanje op vakantie geweest. ik heb daar lg airco mogen ervaren voor het coolen.
ALs je de airco zelf zijn gang laat gaan dan is het 1 grote fiasco. continue harder en dan weer zchter blazen. om de minuut veranderde de stand. heel irritant. weet natuurlijk niet of dit voor elk model geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:33
Vandaag is er bij ons iemand van AircoDirect langs geweest die ons op basis van de m2 beneden verdieping (65m2) een Daikin Perfera 5kw aanraden. Ik heb ook aangegeven dat voor ons geluid heel belangrijk is maar hij vertelde me dat dit niet uit maakt en deze 5kw ook heel stil is. Maar ik lees op dit forum andere verhalen.

Heeft iemand toevallig de Daikin Perfera 4.2 kw en kan me vertellen hoe die bevalt. Ik lees namelijk op de site van Daikin dat die 21db heeft in de fluisterstille stand en 30 db in de lage stand. En bij de 5 kw is dat 27 db en 36 db. Zie plaatje beneden.

En denken jullie dat 4.2 kw voldoende is voor onze lange woonkamer van 65m2 (airco komt iets van 8 meter van het zit/tv gedeelte te hangen). We gebruiken nu 1000m3 op jaarbasis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOboliJJM_9O9IgYHN2W6PJT7T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XcnxeZfw1qKBcsSq2E2m8nP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Jesp_J op 22-06-2022 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:40:
Vandaag is er bij ons iemand van AircoDirect langs geweest die ons op basis van de m2 beneden verdieping (65m2) een Daikin Perfera 5kw aanraden. Ik heb ook aangegeven dat voor ons geluid heel belangrijk is maar hij vertelde me dat dit niet uit maakt en deze 5kw ook heel stil is. Maar ik lees op dit forum andere verhalen.

Heeft iemand toevallig de Daikin Perfera 4.2 kw en kan me vertellen hoe die bevalt. Ik lees namelijk op de site van Daikin dat die 21db heeft in de fluisterstille stand en 30 db in de lage stand. En bij de 5 kw is dat 27 db en 36 db. Zie plaatje beneden.

En denken jullie dat 4.2 kw voldoende is voor onze lange woonkamer van 65m2 (airco komt iets van 8 meter van het zit/tv gedeelte te hangen). We gebruiken nu 1000m3 op jaarbasis.

[Afbeelding]
Ik al drie jaar op deze oppervlakte. Geen vijf nemen. Ik had achteraf zelfs met een 3,5 gekund. Top machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

[Afbeelding]
Haha… ze blijven het proberen om iedereen een veel te grote aan te smeren, denk dat het ook wel werkt met een 3,5kW.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
MotorBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ik al drie jaar op deze oppervlakte. Geen vijf nemen. Ik had achteraf zelfs met een 3,5 gekund. Top machine.
En hoe is het geluid op de fluisterstille en lage stand van de 4.2kw? En kun je de woonkamer dan op die stand goed op temperatuur houden in een goed geïsoleerd huis uit 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:57:
[...]

En hoe is het geluid op de fluisterstille en lage stand van de 4.2kw? En kun je de woonkamer dan op die stand goed op temperatuur houden in een goed geïsoleerd huis uit 2010.
Als je een plattegrond hebt en wat meer info vwb ligging en locatie airco word eea wellicht wat duidelijker.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]
Onze woonkamer is even groot. Het advies aan mij destijds :

"Als de maten die u heeft opgegeven kloppen dan is de airco van uw keuze is niet krachtig genoeg voor uw woonkamer.
U heeft een systeem nodig uit de volgende categorie:

https://www.*******/category/koelcapaciteit-7-0-kw-24000-btu :F ;w '"

De 3.5kW die er nu hangt (ik ben eigenwijs O-) )doet het met vrieskoude en hoogzomer op zijn slofjes. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
Servee schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Als je een plattegrond hebt en wat meer info vwb ligging en locatie airco word eea wellicht wat duidelijker.
Even snel een plattegrond geregeld van onze woonkamer. De Daikin Perfera 4.2kw zou dan in de aanbouw moeten komen bij de oranje markering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_6RQ0q8fJgJVn7s8ckIPpCOzOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVK9izKrCpxrUezkB346ytEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Even snel een plattegrond geregeld van onze woonkamer. De Daikin Perfera 4.2kw zou dan in de aanbouw moeten komen bij de oranje markering.

[Afbeelding]
Ik zou de unit centraal hangen, als je huis goed is geïsoleerd kun je idd mogelijk zelfs af met een 3,5 maar als je twijfelt of veel glas in je aanbouw hebt is wellicht de 4,2 een betere optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5qHSgIskusIqxuwILi4mAmAJhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2xgend8E3kRqiPVfY1LAA0gp.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Geluid laat ik me niet meer over uit. Lees even terug met zoekfunctie op geluid. Fluister stand ga je bij vorst weinig mee bereiken. Ja...hoge stroom rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Servee schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Ik zou de unit centraal hangen, als je huis goed is geïsoleerd kun je idd mogelijk zelfs af met een 3,5 maar als je twijfelt of veel glas in je aanbouw hebt is wellicht de 4,2 een betere optie.
[Afbeelding]
Of 2x een 2.5, één in de zitkamer en één in de aanbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Geluid laat ik me niet meer over uit. Lees even terug met zoekfunctie op geluid. Fluister stand ga je bij vorst weinig mee bereiken. Ja...hoge stroom rekening.
Met 24/7 blijft de fanspeed op auto is het geluid bij ons zeer beperkt, voor ons niet storend /aanwezig met alle leefgeluiden.

Wel erg afhankelijk van isolatie en plaatsing en stookschema.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 14:17
Ik had ook het advies 5 kw voor een ongeveer even grote woonkamer, en ben voor de 4.2 gegaan mede voor de lagere geluidproductie. Het verschil in vermogen is maar een halve kw, en 6 DB is echt wel een verschil.
Ik heb wel voor de Stylish gekozen, maar eigenlijk puur voor het uiterlijk, de specs zijn nagenoeg gelijk voor de 4.2, bij de 5 is de stylish een stuk stiller dan de perfera.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:29:

Volgens mij is het gewoon condensatie van vochtige warme lucht die snel afgekoeld wordt. Ik neem aan dat je unit op koelen staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
MotorBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Hoezo werkt een fluisterstille stand niet voor verwarming? Ik zie in de specs ook staan verwarmingscapaciteit minimaal is 1.7kw en opgenomen vermogen bij verwarmen op de minimale stand is 0.38kw mooie factor 4.5 toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Met 24/7 blijft de fanspeed op auto is het geluid bij ons zeer beperkt, voor ons niet storend /aanwezig met alle leefgeluiden.

Wel erg afhankelijk van isolatie en plaatsing en stookschema.
I know. Maar ik heb geen zin meer om afgebrand te worden door mensen die koud een unit gebruiken en dit niet willen horen. Hou het kort en bondig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Martin7182 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Volgens mij is het gewoon condensatie van vochtige warme lucht die snel afgekoeld wordt. Ik neem aan dat je unit op koelen staat :)
Zou goed kunnen, ik herkende het gedrag niet uit eigen ervaring óf uit dit topic, vandaar dat ik het iets wat typisch vond.

Uitblaastemperatuur is gelijk aan de single 3.5 op zolder dus het zal wel goed zijn :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Dan gaat je unit niet uit en aan met een hoger verbruik dan normaal. Typisch defrost verhaal.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Servee schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:31:
[...]

Dan gaat je unit niet uit en aan met een hoger verbruik dan normaal. Typisch defrost verhaal.
Hij ging niet zelf uit, dan deed ik handmatig. Na de start ontstond de damp, toen uitgezet ivm eten, daarna even de handleiding erbij gepakt, ingeschakeld en weer de damp dit verdween vanzelf en daarna niet meer gezien.

Verbruik was eigenlijk de hele dag voor mij gevoel een stuk hoger, helaas geen historische dag grafieken omdat ik net ben overgestapt op homewizard, daarnaast meet ik de airco groep waat de MHI van de zolder en de BGG op zit, dus lastig te zien wat per unit het verbruik is geweest.

Toch maar snel aan de gang met mijn home assistant project en WiFi module voor de MHI's met MQTT :9~

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Hoezo werkt een fluisterstille stand niet voor verwarming? Ik zie in de specs ook staan verwarmingscapaciteit minimaal is 1.7kw en opgenomen vermogen bij verwarmen op de minimale stand is 0.38kw mooie factor 4.5 toch.
Lucht flow te weinig op zo'n oppervlakte. Krijgt dan sowieso koudere plekken ver van de unit. Of je moet een hogere setpoint geven en dat vreet stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
MotorBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Lucht flow te weinig op zo'n oppervlakte. Krijgt dan sowieso koudere plekken ver van de unit. Of je moet geen hogere setpoint geven en dat vreet stroom.
Ok op die manier maar de efficiëntie van de airco is nog wel gewoon goed. Maar het is dus gewoon de airflow. Mss dat onze wtw al voor wat extra airflow zorgt en daardoor de warmte of kou beter verdeeld wordt.

Ik ga het gewoon eerst proberen met 1 enkele 4.2kw Daikin Perfera. De geluid specs van die en de 3.5 zijn bijna hetzelfde dus dan liever eentje die net iets meer vermogen heeft.

Ik kan de unit ook niet in het midden van de kamer hangen omdat er dan van die lange buizen op de muur moeten en dat is niet goed voor de WAF (en in dit geval geef ik haar ook wel gelijk.

Als het echt niet anders is dan kan ik mss altijd nog een vloermodel airco aan de voorkant van de woonkamer plaatsen. Maar op het begin zal het voornamelijk zijn voor (bij) verwarming. Dat zon ding ook kan koelen is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
MotorBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ik heb hier sinds kort een Daikin vloermodel van 5kW staan. Geluid valt mee,maar is er wel.
Moest de unit vlak naast mij staan, zou het geluid mij wel storen.

Of de 5kW de juiste keuze is, kan ik moeilijk beoordelen. Ons huis is van 1960. Dak is vernieuwd en geïsoleerd. Dubbele beglazing.
Misschien kon een 4,2kW ook maar is niet simpel.
Stel dat de 4,2kW onvoldoende is, zit ik er mee.
Maar misschien is de 5kW Overkill.
Bij een recent gebouwde woning is die keuze misschien gemakkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jesp_J schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Ok op die manier maar de efficiëntie van de airco is nog wel gewoon goed. Maar het is dus gewoon de airflow. Mss dat onze wtw al voor wat extra airflow zorgt en daardoor de warmte of kou beter verdeeld wordt.

Ik ga het gewoon eerst proberen met 1 enkele 4.2kw Daikin Perfera. De geluid specs van die en de 3.5 zijn bijna hetzelfde dus dan liever eentje die net iets meer vermogen heeft.

Ik kan de unit ook niet in het midden van de kamer hangen omdat er dan van die lange buizen op de muur moeten en dat is niet goed voor de WAF (en in dit geval geef ik haar ook wel gelijk.

Als het echt niet anders is dan kan ik mss altijd nog een vloermodel airco aan de voorkant van de woonkamer plaatsen. Maar op het begin zal het voornamelijk zijn voor (bij) verwarming. Dat zon ding ook kan koelen is mooi meegenomen :)
Ik betwijfel of je de zithoek comfortabel krijgt bij (stevig) koude (lees koude val, benodigde airflow van de unit, luchtstromen in huis, koude zones) , ik zou eerder voor een 3.5 gaan, als dat niet werkt een 2.5 bijplaatsen voor de zithoek, maak je ook geen desinvestering, zit je niet met een overbemeten unit maar ben je wel schaalbaar.

[ Voor 77% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb hier sinds kort een Daikin vloermodel van 5kW staan. Geluid valt mee,maar is er wel.
Moest de unit vlak naast mij staan, zou het geluid mij wel storen.

Of de 5kW de juiste keuze is, kan ik moeilijk beoordelen. Ons huis is van 1960. Dak is vernieuwd en geïsoleerd. Dubbele beglazing.
Misschien kon een 4,2kW ook maar is niet simpel.
Stel dat de 4,2kW onvoldoende is, zit ik er mee.
Maar misschien is de 5kW Overkill.
Bij een recent gebouwde woning is die keuze misschien gemakkelijker.
Ik bedoel dit niet lullig. Sinds kort, dus alleen koelen. Dat geluid wordt erger bij verwarmen verwacht ik. Als ik hier nu koel hoor ik zelfs bijna niets. Kiest automatisch fluisterstand. Koelen vraagt niet zoveel als verwarmen. 0 graden buiten en 21 binnen is een stuk lastiger dan 22 binnen en buiten 30.

Keuze is altijd makkelijk....warmteverlies berekening maken. Zie Ts

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 22-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Ik betwijfel of je de zithoek comfortabel krijgt bij (stevig) koude (lees koude val, benodigde airflow van de unit, luchtstromen in huis, koude zones) , ik zou eerder voor een 3.5 gaan, als dat niet werkt een 2.5 bijplaatsen voor de zithoek, maak je ook geen desinvestering, zit je niet met een overbemeten unit maar ben je wel schaalbaar.
Ik krijg zo'n vermoeden dat een 3.5 ook voldoende is en dat je dan altijd nog een 2.5 erbij kunt pakken in de zithoek. Maar voor het geval dat het toch met eentje gaat lukken pak ik nu de 4.2kw zeker omdat die maar een beetje duurder is als de 3.5 en dezelfde geluid specs heeft.

Jullie hebben me iig al van de 5 kw afgepraat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jesp_J op 22-06-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Hij ging niet zelf uit, dan deed ik handmatig.
Ik las je bericht anders, in dat geval natuurlijk niet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:22

R-B

Blokkert

Installateur die "ook heel stil" zegt.. dat is ieder zijn persoonlijke invulling daarvan.
Je ziet de cijfers, 3.5 en 4.2 zijn stiller als de airco rustig zijn werk doet.

Kijk of je hem centraal in de woning kan hangen zoals aangegeven door Servee, dan is 4.2 de max.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
R-B schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Installateur die "ook heel stil" zegt.. dat is ieder zijn persoonlijke invulling daarvan.
Je ziet de cijfers, 3.5 en 4.2 zijn stiller als de airco rustig zijn werk doet.
Precies, de installateur kun je achteraf niet aanspreken om het feit dat jij het niet stiller vind dan aanvankelijk “beloofd” omdat deze waarneming niet meetbaar is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:47

[Afbeelding]
Hoe storend een geluid is hangt ook compleet af van je omgeving en wat je gewend bent. Op mijn werk is veel meer lawaai dan bij mij thuis. Op het werk (midden in het centrum) is veel omgevingsgeluid en constant telefonerende en pratende collega's. Dit stoort mij niet.

Terwijl als ik thuis in de avond TV ben aan het kijken dan kan een zacht geluid, zoals vaatwasmachine die in de keuken draait met de keukendeur open al als storend worden ervaren.

Voordat ik een keuze van aircounit had gemaakt had ik een gratis dB-meter app op mijn telefoon gedownload. En daar 's avonds in mijn woonkamer mee gemeten om een idee te krijgen hoe hard het geluid klinkt als ik TV ben aan het kijken en spelen met het volume om op dezelfde dB's van de airco's uit te komen. Tevens op mijn werk in een aantal leegstaande kantoorkamers gaan staan, waar de airco draaide. Daar dan goed geluisterd en gemeten hoe dat geluid klinkt en ingebeeld hoe ik dit zou ervaren indien ik thuis alleen in de woonkamer zou zitten.

Toen viel mij ook op dat het geluid van de airco op kantoor, dat ik normaal niet bewust ervaar, toch best wel veel lawaai maakte indien ik datzelfde aantal dB in mijn huis zou hebben, waardoor de keuze van mijn unit thuis minder dB's moest produceren dan welke ik op kantoor had gemeten.

Misschien is dat ook nog iets voor jou om te proberen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-05 09:10
Even mijn ervaring. Ik heb een 5kw mhi en die hoor je in alle standen behalve de laagste erg goed. Ik heb nu ook 2 nieuw srk35 hangen die hoor je in fan stand 1+ 2 gewoon niet en in 3 minimaal. Een van de unit maakt na lang verwarmen wel een soort woop woop geluid op een hele lage frequenty. Moet daar nog eens naar laten kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door rwijnhov op 23-06-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Geluid is voor iedereen anders. Wij hebben hier in huis bijvoorbeeld heteluchtverwarming, wij zijn tijdens de winterperiode gewend om blaasgeluiden uit roosters te horen, dus de 5kW vloerunit van Daikin is bij ons geen bijzondere stoorzender, dat verwacht ik ook niet als straks het stookseizoen begint en we met de Airco gaan verwarmen.

Het is erg lastig om voor een ander te bepalen wat storend is, dat zal je echt voor jezelf moeten bepalen en hangt van enorm veel factoren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Netsrek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:30:
Geluid is voor iedereen anders. Wij hebben hier in huis bijvoorbeeld heteluchtverwarming, wij zijn tijdens de winterperiode gewend om blaasgeluiden uit roosters te horen, dus de 5kW vloerunit van Daikin is bij ons geen bijzondere stoorzender, dat verwacht ik ook niet als straks het stookseizoen begint en we met de Airco gaan verwarmen.

Het is erg lastig om voor een ander te bepalen wat storend is, dat zal je echt voor jezelf moeten bepalen en hangt van enorm veel factoren af.
Klopt volledig wat je zegt.
Maar ik vind het wel belangrijk om mee te geven.
Als je echt niets van geluid wil, denk ik dat een warmtepomp geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
toxictooms schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Klopt volledig wat je zegt.
Maar ik vind het wel belangrijk om mee te geven.
Is de kanttekening dan weer niet dat een warmtepomp minder effectief kan koelen, indien dat belangrijk voor je is? Dat is althans wat ik in de volksmond vaak hoor, maar online lees ik ook weer berichten dat ze net zo effectief kunnen koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:04
ThaBEN schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Is de kanttekening dan weer niet dat een warmtepomp minder effectief kan koelen, indien dat belangrijk voor je is? Dat is althans wat ik in de volksmond vaak hoor, maar online lees ik ook weer berichten dat ze net zo effectief kunnen koelen...
Misschien snap ik het niet goed, maar jullie hebben het over een warmtepomp. Wat bedoel je dan?

Warmtepomp lucht/lucht zoals dit topic, die erg goed koelen, een lucht/water warmtepomp, of water/water?

Ik kan het wel gaan invullen, maar dat is niet altijd correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 23-06-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Verkeerde optie

[ Voor 95% gewijzigd door Sjamo op 23-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Sjamo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Misschien snap ik het niet goed, maar jullie hebben het over een warmtepomp. Wat bedoel je dan?

Warmtepomp lucht/lucht zoals dit topic, die erg goed koelen, een lucht/water warmtepomp, of water/water?

Ik kan het wel gaan invullen, maar dat is niet altijd correct.
Excuses, vergeet mijn post. Ik ben nog niet goed wakker en had de reactie welke ik quotte verkeerd gelezen (zit stiekem tijdens het werk op Tweakers >:) )

Ik dacht even dat er gesuggereerd werd dat je beter een (hybride)warmtepomp kon nemen indien je geen last van geluid wil hebben. Zo een die op je CV systeem wordt aangesloten.

Maar vergeet mijn post maar even O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
ThaBEN schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Koelen is zeker geen probleem. Op korte tijd is de woonkamer perfect op temperatuur en ik laat hem dan ook verder door draaien.
Bij ons moet hij vooral dienen om te verwarmen ipv de accumulatie verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Jawel, een L/W. 8) Binnen dan geen geluid iig.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Jawel, een L/W. 8) Binnen dan geen geluid iig.
Dit topic gaat toch enkel over L/L warmtepompen. Want anders loopt alles door elkaar van topics. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Dit topic gaat toch enkel over L/L warmtepompen. Want anders loopt alles door elkaar van topics. 😉
Ik reageerde op de stelling GEEN geluid EEN warmtepomp. Die is algemeen toch? Overigens voor mij DE reden dat ik wil overstappen op L/W voor verwarmen. Ik vind het geluid bij echte koude buiten teveel van een L/L (ontopic ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Ik reageerde op de stelling GEEN geluid EEN warmtepomp. Die is algemeen toch? Overigens voor mij DE reden dat ik wil overstappen op L/W voor verwarmen. Ik vind het geluid bij echte koude buiten teveel van een L/L (ontopic ;) ).
Ik deel mijn ervaring over enkele maanden🤣
De ventilatoren van de accumulatie maakten ook lawaai, dus we zijn wel iets gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Ik reageerde op de stelling GEEN geluid EEN warmtepomp. Die is algemeen toch?
Die wel, maar je haalt er zelf 'binnen' bij. Ergo, de stelling gaat nog steeds op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:00
ThaBEN schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Toen viel mij ook op dat het geluid van de airco op kantoor, dat ik normaal niet bewust ervaar, toch best wel veel lawaai maakte indien ik datzelfde aantal dB in mijn huis zou hebben, waardoor de keuze van mijn unit thuis minder dB's moest produceren dan welke ik op kantoor had gemeten.
Kantoren klinkt het indirect minder hard ondanks de DB meting anders aangeeft doordat er geluidsabsorberende zaken aanwezig zijn zoals de plafondplaten, tegenwoordig is het een trent om je woning een klankkast te maken door zoveel mogelijk harde voorwerpen te hebben en geen gordijnen op te hangen bijvoorbeeld, ondanks de db meting hetzelfde zegt ervaar je het toch als luider vanwege de echo.

@MotorBeast Hier heb ik vloerverwarming als bijverwarming voor de echt koude dagen, de koude vloer is vervelend, beide draaien tegelijk, systeem draait gewoon op gas want die 100m3 per jaar kan niet uit om naar een l/W WP te kijken.

Met de L/L WP een reductie van 90% op gasverbruik, doordat ik toch met SWW zit (wil geen boiler) en 3 fase voor een doorstromer niet aanwezig blijf ik voorlopig toch nog gas behouden.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2022 12:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Die wel, maar je haalt er zelf 'binnen' bij. Ergo, de stelling gaat nog steeds op :)
Neem je W/W. Hoor je niets meer. Pfff.

Als ik overnieuw moest beginnen nam @mr_evil08 ik voor verwarmen geen L/L meer, maar L/W. Stiller, comfortabeler door het hele huis, gelijk Sww gedekt, subsidie en helemaal van het gas af. Scheelt alweer vastrecht en kan je weer stroom.voor verstoken. Voor koelen is L/L koning.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 23-06-2022 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Neem je W/W. Hoor je niets meer. Pfff.

Als ik overnieuw moest beginnen nam @mr_evil08 ik voor verwarmen geen L/L meer, maar L/W. Stiller, comfortabeler door het hele huis, gelijk Sww gedekt, subsidie en helemaal van het gas af. Scheelt alweer vastrecht en kan je weer stroom.voor verstoken. Voor koelen is L/L koning.
Ik begon met L/L als tussenoplossing om uiteindelijk naar L/W te gaan, daar zien wij vanaf omdat wij het comfort niet lager vinden dan de vloerverwarming welke wij nu niet meer gebruiken :). Zo zie je maar weer hoe de ervaring kan verschillen ;)

Moet alleen nog een e-boiler aanschaffen en dan kan de stadsverwarming de deur uit. Ben van plan de e-boiler aan de vloerverwarming op de BGG en de radiatoren op de eerste te knopen als back-up. :P

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Ik begon met L/L als tussenoplossing om uiteindelijk naar L/W te gaan, daar zien wij vanaf omdat wij het comfort niet lager vinden dan de vloerverwarming welke wij nu niet meer gebruiken :). Zo zie je maar weer hoe de ervaring kan verschillen ;)

Moet alleen nog een e-boiler aanschaffen en dan kan de stadsverwarming de deur uit. Ben van plan de e-boiler aan de vloerverwarming op de BGG en de radiatoren op de eerste te knopen als back-up. :P
Probleem met L/L. Garage niet verwarmd en leidingen kunnen daar bij vorst bevriezen en spullen die vorstvrij moeten worden bewaard kan daar niet meer, toilet in hal vries ik vast, natte jassen in hal drogen te langzaam want geen verwarming daar, bij echte kou moet ik klungelen met een electrische kachel voor de badkamer en sowieso zonder verwarming klamme handdoeken (heel lang), bij hoge luchtvochtigheid en lage buitentemperaturen defrost buitenunit is 10 minuten binnen geen verwarming en dat kan bij echt slechte omstandigheden meerdere keren per uur zijn (2 jaar geleden was een mooie testwinter) zonder buffer want de warme lucht valt gelijk weg. Dus bij echte koude alsnog bijstoken met HR ketel en dat zijn hele dure kuubjes met de huidige gasprijzen en het vastrecht bij mij voor zo'n 400m3 per jaar. Reken dat maar eens uit tegen de huidige tarieven tegen helemaal gasvrij met L/W met 2 keer subsidie (Monoblock en WP boiler).

Het zijn maar overwegingen waarvan ik hoop dat de nieuwe kopers hierover nadenken alvorens tot aanschaf over te gaan. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Probleem met L/L. Garage niet verwarmd en leidingen kunnen daar bij vorst bevriezen en spullen die vorstvrij moeten worden bewaard kan daar niet meer, toilet in hal vries ik vast, natte jassen in hal drogen te langzaam want geen verwarming daar, bij echte kou moet ik klungelen met een electrische kachel voor de badkamer en sowieso zonder verwarming klamme handdoeken (heel lang), bij hoge luchtvochtigheid en lage buitentemperaturen defrost buitenunit is 10 minuten binnen geen verwarming en dat kan bij echt slechte omstandigheden meerdere keren per uur zijn (2 jaar geleden was een mooie testwinter) zonder buffer want de warme lucht valt gelijk weg. Dus bij echte koude alsnog bijstoken met HR ketel en dat zijn hele dure kuubjes met de huidige gasprijzen en het vastrecht bij mij voor zo'n 400m3 per jaar. Reken dat maar eens uit tegen de huidige tarieven tegen helemaal gasvrij met L/W met 2 keer subsidie (Monoblock en WP boiler).

Het zijn maar overwegingen waarvan ik hoop dat de nieuwe kopers hierover nadenken alvorens tot aanschaf over te gaan. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Tja als de boel niet goed geïsoleerd is dan wordt het lastig, met een L/W warmtepomp kun je de rest dan makkelijker warm krijgen, maar kost ook meer energie.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast Jouw genoemde gevallen heeft sterk met je huis te maken.
Badkamer hangt hier een electrische handdoekradiator die met een tijdklok aan/uit gaat en een beetje verwarmd wanneer het echt koud is, voor de rest geen reden om de gang of toilet te verwarmen, bevriezingsgevaar kennen wij niet doordat de woning goed genoeg geisolleerd is daarvoor.

Defrost was elke 2 uur bij buitentemperaturen van -12 maar ook geregeld alleen maar 5 uur.
Bij mist en kwakkelen rond 0 heb ik vaker defrost.

Ga je met een warmtepomp aan de slag dien je sowieso je huis redelijk geisolleerd te hebben of dat l/l of l/w is.
De gang/toilet, badkamer etc hier is altijd wel minstens 16 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Tja als de boel niet goed geïsoleerd is dan wordt het lastig, met een L/W warmtepomp kun je de rest dan makkelijker warm krijgen, maar kost ook meer energie.
Je trekt weer conclusies zonder de feiten te kennen. Een huis wat zonder L/L op 140m2 900m3 gas verstookte (500 m3 voor verwarming) met HR++ glas, dakisolatie en nieuwe gevelisolatie is niet slecht geisoleerd. Tja....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Je trekt weer conclusies zonder de feiten te kennen. Een huis wat zonder L/L op 140m2 900m3 gas verstookte met HR++ glas, dakisolatie en nieuwe gevelisolatie is niet slecht geisoleerd. Tja....
Maar dan stookte je waarschijnlijk zeer selectief?

In dit nieuwbouwhuis van vergelijkbare grootte was het nergens in huis ook maar in de buurt van fris toen het vorig jaar feb -10 was, laat staan dat je bevroor op de WC. Ondanks 24/7 op 21 graden (destijds) in de woonkamer, 20-21 op de 1e verdieping en 2e verdieping onverwarmd was dat ook zo'n 900 m3 (omgerekend dan, heb stadsverwarming).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:11:
@MotorBeast Jouw genoemde gevallen heeft sterk met je huis te maken.
Badkamer hangt hier een electrische handdoekradiator die met een tijdklok aan/uit gaat en een beetje verwarmd wanneer het echt koud is, voor de rest geen reden om de gang of toilet te verwarmen, bevriezingsgevaar kennen wij niet doordat de woning goed genoeg geisolleerd is daarvoor.

Defrost was elke 2 uur bij buitentemperaturen van -12 maar ook geregeld alleen maar 5 uur.
Bij mist en kwakkelen rond 0 heb ik vaker defrost.

Ga je met een warmtepomp aan de slag dien je sowieso je huis redelijk geisolleerd te hebben of dat l/l of l/w is.
De gang/toilet, badkamer etc hier is altijd wel minstens 16 graden.
Leuk dat mensen hier altijd roepen hoe geweldig het is voor hen in hun omstandigheden en wensen/eisen en zodra iemand een kritisch geluid laat horen dat niet kan en allerlei argumenten zoeken om hun aankoop te verdedigen. Ik zeg ook niet dat het niet werkt, ik zeg dat nieuwe kopers zich bewust moeten zijn van de nadelen. Want die zijn er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Maar dan stookte je waarschijnlijk zeer selectief?

In dit nieuwbouwhuis van vergelijkbare grootte was het nergens in huis ook maar in de buurt van fris toen het vorig jaar feb -10 was, laat staan dat je bevroor op de WC. Ondanks 24/7 op 21 graden (destijds) in de woonkamer, 20-21 op de 1e verdieping en 2e verdieping onverwarmd was dat ook zo'n 900 m3 (omgerekend dan, heb stadsverwarming).
Bevroor was overdreven maar die zit aan mijn garage in de hal. Prettig was anders. Binnen is het bij mij altijd tussen de 19 en 21 graden in de woonkamer. Boven streef ik 19 graden na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat het goed is deze zaken in dit topic te benoemen.

Op dit moment schijnt er een enorm gebrek aan lucht/water-warmtepompen te zijn, waardoor mensen misschien kunnen denken dat lucht/lucht ook voor hen de oplossing is, terwijl het dat niet hoeft te zijn.

Veel (alle?) dingen die je noemt spelen hier niet, maar ik kan me veel huizen herinneren waar dat anders zou zijn geweest. Dat nog los van het feit dat bewegende warme lucht en het geluid niet voor iedereen een succes zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
Dan hang je toch gewoon een wat goedkoper model airco in je garage. Voor een 300-400 euro heb je dat geregeld. Zet die enkel aan als het heel koud is op een graad of 5 en je hebt het gefixed. Infrood paneeltje op je toilet en je bent koning. Je zou zelfs nog een 1kw paneel in je garage kunnen hangen om het boven 0 te houden als het echt een keer vriest.

[ Voor 19% gewijzigd door rwijnhov op 23-06-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rwijnhov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:26:
Dan hang je toch gewoon een wat goedkoper model airco in je garage. Voor een 300-400 euro heb je dat geregeld. Zet die enkel aan als het heel koud is op een graad of 5 en je hebt het gefixed. Infrood paneeltje op je toilet en je bent koning.
Dus, dan zijn we er, ik had dus achteraf beter L/W kunnen kopen want wil je het echt goed doen in mijn geval moet ik in de garage een oplossing zoeken, in de badkamer een electrische oplossing hebben en in het toilet. Nogmaals en dan stop ik, het kan allemaal wel maar in vergelijking met L/W is het een houtje touwtje oplossing en zit je ook nog steeds aan je gas vast voor SWW.

Ik post dit om mensen te laten nadenken alvorens ze hier achteraf achter komen. Bezint eer ge begint. Plussen en minnen etc etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
[...]

Je trekt weer conclusies zonder de feiten te kennen. Een huis wat zonder L/L op 140m2 900m3 gas verstookte (500 m3 voor verwarming) met HR++ glas, dakisolatie en nieuwe gevelisolatie is niet slecht geisoleerd. Tja....
Blijkbaar is je garage dus slecht geisoleerd of je hebt daar nu geen verwarming waar je het vroeger wel had. Had je zelf ook wel kunnen bedenken dus.
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Leuk dat mensen hier altijd roepen hoe geweldig het is voor hen in hun omstandigheden en wensen/eisen en zodra iemand een kritisch geluid laat horen dat niet kan en allerlei argumenten zoeken om hun aankoop te verdedigen. Ik zeg ook niet dat het niet werkt, ik zeg dat nieuwe kopers zich bewust moeten zijn van de nadelen. Want die zijn er gewoon.
Volgens mij valt niemand je hier aan hoor, je maakt er zelf een verhitte discussie van door die conclusies te trekken. Feit is dat het voor veel mensen goed werkt en die praten ook vanuit hun eigen ervaringen, net als jij.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De beleving die jij schetst komt bij mij over als een matig geisoleerde woning. Bij de vrieskoude van 2021 draaide ik op de BGG 24/7 20.5c (verbruik was op zijn hoogst 13kWh per dag)

De temperaturen in de overige vertrekken bij deze koude (s'nachts tussendoor naar boven open):
- De hal + wc 19-20c
- 1ste verdieping slaapkamers 18c.
- 1ste verdieping Badkamer 19c (vreemd genoeg altijd iets warmer als de rest van de 1ste verdieping)
- Zolder hal + masterbedroom 16 - 17c
- Kantoor zolder 15 - 16c van 4 m2 (met dito dakraam) dat is de enigste plek waar ik in de ochtend even de koude eruit stook met een convector kachel, de rest van de dag blijft het op temperatuur door mijn apparatuur.

Amper last van defrosts, en bij een defrosts is er geen merkbare invloed op de temperatuur (Halfvrijstaand @EPC0.4).

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Dus, dan zijn we er, ik had dus achteraf beter L/W kunnen kopen want wil je het echt goed doen in mijn geval moet ik in de garage een oplossing zoeken, in de badkamer een electrische oplossing hebben en in het toilet. Nogmaals en dan stop ik, het kan allemaal wel maar in vergelijking met L/W is het een houtje touwtje oplossing en zit je ook nog steeds aan je gas vast voor SWW.

Ik post dit om mensen te laten nadenken alvorens ze hier achteraf achter komen. Bezint eer ge begint. Plussen en minnen etc etc.
Als jouw huis geschikt is voor een all electric L/W of W/W warmtepomp dan is dat altijd beter dan met airrco's verwarmen. Helaas is 90% van de woningen daar niet geschikt voor. Ik stond bij mijn vrijstaande woning uit 1990 voor de keuze. Of alle vloeren op bgg er uit kappen en vloerverwarming aanleggen en dan all electric L/W. Of 2 - 3 airco's plaatsen. Die kostenafweging was heel snel gemaakt in mijn geval. Plus ik vind vloerverwarming niks. Of je stookt 20 graden en kun je overdag wat doen in je huis maar heb je het savonds koud. Of je stookt 21 en hebt het overdag te warm. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Maar volgens mij kun je stellen. Is je woning nu al geschikt dan L/W aanschaffen. Is die dat niet dan L/L. Hybrid oplossing is in mijn ogen volledig nutteloos. Let wel je woning is pas full electric geschikt als jij het met aanvoer temperatoor van 30-35 graden ook bij -10 nog warm gestookt krijgt in je woning.

Als dit jaar een echte winter komt, dan gaan er heel veel mensen problemen krijgen die nu hals overkop een all electric of hybrid hebben aangeschaft. Meeste woningen zijn totaal niet geschikt en de installateur verkoopt heel graag.

[ Voor 11% gewijzigd door rwijnhov op 23-06-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
rwijnhov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Als jouw huis geschikt is voor een all electric L/W of W/W warmtepomp dan is dat altijd beter dan met airrco's verwarmen. Helaas is 90% van de woningen daar niet geschikt voor. Ik stond bij mijn vrijstaande woning uit 1990 voor de keuze. Of alle vloeren op bgg er uit kappen en vloerverwarming aanleggen en dan all electric L/W. Of 2 - 3 airco's plaatsen. Die kostenafweging was heel snel gemaakt in mijn geval. Plus ik vind vloerverwarming niks. Of je stookt 20 graden en kun je overdag wat doen in je huis maar heb je het savonds koud. Of je stookt 21 en hebt het overdag te warm. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Maar volgens mij kun je stellen. Is je woning nu al geschikt dan L/W aanschaffen. Is die dat niet dan L/L. Hybrid oplossing is in mijn ogen volledig nutteloos. Let wel je woning is pas full electric geschikt als jij het met aanvoer temperatoor van 30-35 graden ook bij -10 nog warm gestookt krijgt in je woning.

Als dit jaar een echte winter komt, dan gaan er heel veel mensen problemen krijgen die nu hals overkop een all electric of hybrid hebben aangeschaft. Meeste woningen zijn totaal niet geschikt en de installateur verkoopt heel graag.
L/W is toch sowieso al een hybride oplossing? of bedoel je dat niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwijnhov
Nee ik bedoel een lucht/water warmtepomp. Je hebt 3 type warmtepompen:
W/W water / water
L/W lucht / water
L/L lucht / lucht

Gebruik je een van deze vormen icm. met een gasgestookte ketel heb je een hybride oplossing.

[ Voor 76% gewijzigd door rwijnhov op 23-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Mja de reden was een beetje kul, bang voor vorst in huis maar wel goed geisoleerd dat rijmt niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Hierbij mijn ervaringen met het zelf installeren van een airco. Ter leering ende vermaeck.

Achtergrond: 10 jaar terug zelf -extra stille- Panasonic 2.5kw split (toentertijd R410a) op slaapkamer geïnstalleerd. Leidingen getrokken, gat geboord, goten aangelegd, units opgehangen. Monteur laten komen, die heeft de koppelingen hardgesoldeerd, installatie vacuum getrokken en in bedrijf gesteld. Werkt tot op de dag van vandaag prima en...heerlijk slapen.

Maar met die inferno zomers van tegenwoordig groeide ook de behoefte aan een airco in de woonkamer. Het gaat om een grote woonkamer pal op het zuiden, met aangrenzende keuken via open doorgang, in totaal ongeveer 165m3.

Medio jaren 70 bouw dus immense glaspartijen en matige isolatie (wel al veel nageisoleerd, oa hr++ glas en spouwmuurisolatie maar je krijgt het nooit naar huidige waarden). Ik zou dan op een berekend vermogen van 6.5kw (gerekend met factor 40) komen, dus zeg een 6.0 maar hield het op een 5.0 unit. Het hoeft geen opvangtehuis voor pinguïns te worden.

Uitgangspunt was een basismodel van een zo goed mogelijk merk. Bij goede merken delen basismodellen vaak veel onderdelen met die van de duurdere modellen. Geen toeters en bellen zoals motion sensors en wifi, gewoon druk op de knop en een arctische poolwind om mijn oren. Geluidsniveau normaal, hoeft niet extra stil zoals op de slaapkamer. Vulmiddel R32 zodat we klaar zijn voor de toekomst.

Gekozen voor Daikin atxc50b/arxc50b ook wel bekend onder de naam Siësta, feitelijk het instapmodel van Daikin. Groot voordeel is dat -althans bij deze serie- de 5.0kw binnenunit gelijk is qua afmetingen aan de 20/25/35 units. Buitenunit is wel groter maar dat is geen probleem.

Deze serie wordt niet geleverd door Daikin Nederland maar hier kom je ze wel tegen als vrijwel identieke ftxc-b serie (naar ik meen onder de naam sensira siesta). Komt wel vaker voor dat identieke aircos net een lettertje per land verschillen om vergelijken moeilijker te maken. Ik heb hem in Italië besteld en laten verzenden naar NL (=goedkoper).

Het aanleggen. Ik hou niet van leidingen en kabelgoten in het zicht en dus erg veel moeite gestoken in wegwerken van leidingen onder vloeren, achter knieschotten en boven plafonds (houten verdiepingsvloer). De 1/2" retourgasleiding (normaal bij 5kw units en groter) bleek heel lastig handmatig te buigen en kostte veel moeite om door te voeren. Je hebt er een buigijzer(12mm) voor nodig bij krappe bochten. Was flinke klus maar maakte het mijzelf ook niet makkelijk met alles wegwerken natuurlijk.

Condensafvoer kon niet mee naar buiten omdat koelleidingen op het laatst omhoog liepen richting een plat dak. Wilde geen storingsgevoelige condenspomp dus daarom deze in een (bestaande) koof doorgevoerd richting de kruipruimte. Was ik ook wel even zoet mee.

5kw en grotere units hebben bedrading nodig van 2,5mm2. Van een stopcontact binnen een 3x2,5mm2 draad getrokken naar de buitenunit, van de buitenunit een 4x2,5mm2 stuurstroomdraad naar de binnenunit. Hij zou moeten worden afgezekerd op een 20A groep (althans dat wordt aangeraden) maar 16A gaat in de praktijk ook goed, ook op vol vermogen.

Buitenunit op kunststof stelbalkjes geplaatst met rvs houtdraadbouten en ringen. Reep extra dakleer los onder de balkjes ter bescherming van het bestaande dakleer, de balkjes hebben namelijk de neiging om iets weg te zinken/vast te plakken in het dakleer als het erg warm is. Buitenunit waterpas gesteld met vulringen. Buitenunit moet ongeveer waterpas staan anders blijft er condens in staan.

10m gas/vloeistofleidingen van Aircotube gebruikt, voordeel is dat deze aan beide zijden zijn voorzien van flares en wartels dus je hoeft niet te solderen.

Helaas knikte de 1/2" leiding toch op het laatst bij een krappe bocht vlak bij de buitenunit, dus ik moest alsnog flaren nadat ik de geknikte leiding iets had ingekort. Gelukkig had ik een flareset.

Omdat te zorgen dat de flares goed afdichten heb ik een speciaal industrieel gasafdichtingsmiddel op de contactoppervlakten van de flares gebruikt, soort loctite voor gas/vloeistof. Contactvlakken spaarzaam ingesmeerd want je wilt dit spul niet in je compressor krijgen.

Daikin schrijft drupje R32 olie voor als afdichting, maar dat is nergens te krijgen. Overigens heb ik bij de Panasonic geen afdichtingsspul gebruikt op de flares en dat gaat al 10 jaar goed.

Wel momentsleutel gebruikt bij de flares. Te vast -of niet vast genoeg- draaien (het beruchte 'op gevoel') kan bij flares resulteren in lekkages wat flares een ietwat onterecht slechte naam heeft bezorgd. Overigens is 90% van alle airco's in de wereld geflared.

Gebruikservaringen: hele fijne unit. Binnenunit is voldoende stil maar zeker niet superstil. In 'Silence' mode is het goed te doen (29db), vergelijkbaar met een staande ventilator, maar kan mij voorstellen dat een stillere binnenunit voor sommige mensen wat fijner is. Zeker als je hem in de slaapkamer wilt gebruiken.

Geldt ook voor de buitenunit. Eenmaal binnen afgekoeld stil zat, maar in de aanloop is het geluidsniveau wat hoger als je wellicht zou willen. Voor een rijtjeswoning met -door de warmte- kribbige buren zou ik een stillere 5kw buitenunit overwegen.

Realiseer je overigens wel dat 5kw units door de bank genomen meer geluid produceren dan zijn kleinere broertjes. De 20/25/35 variant zal voor de meesten stil genoeg zijn (ter vergelijking: binnenunit 20/25/35 is 20/21db in silence mode versus de 29db van mijn 5.0).

Capaciteit lijkt vooralsnog meer dan voldoende. Fijne afstandbediening. En wat fijn om zoiets te hebben in je woonkamer. Je leefgenot (en in mijn geval levensvreugde, ik kan slecht tegen hitte) gaat er stukken op vooruit. Vooral het verminderen van de luchtvochtigheid is heel fijn, dat zorgt er voor dat je met 24 graden al een heel gerieflijk klimaat binnenshuis hebt.

Kosten:
Daikin atxc50b+arxc50b 804 euro incl verzenden/btw 800 euro
Leidingwerk 72 euro
Diversen (stroomkabels, condensslang, stekker, doorvoeren, stelbalkjes) 35 euro
Monteur voor vacumeren, controleren en in bedrijf stellen 100 euro

Let wel, ik heb e.e.a. met korting/onderhandelen kunnen krijgen dus wellicht lukt het jou niet zo goedkoop.

Onder de streep de best bestede 1000 euro van mijn leven.

Wat zou ik anders doen met de kennis van nu:
- kijken of ik met een 4.2 uit de voeten kan ipv 5.0. Een 4.2 heeft 1/4x3/8 leidingen ipv 1/4x1/2 en die zijn makkelijker te buigen. Ook is een 4.2 stiller. Deze is in de atxc-b serie echter niet leverbaar.
- ik zou een positie kiezen voor de buitendoorvoer die wat verder weg ligt van de doorvoer zodat de leidingen naar de buitenunit wat langer zijn. Als de dakbedekking moet worden vervangen zijn langere leidingen handiger met tijdelijk verplaatsen van de buitenunit.
- een wat eenvoudigere routering van de binnenleidingen. Ik was veel tijd kwijt met bochten maken en doorvoeren.
- stem de vulling van je installatie af op het aantal leiding meters. Mijn buitenunit was gevuld voor max 7.5 meter. Mijn leidingen zijn 10m dus er moest nog een fractie bij. Hierdoor was ik gedwongen een STEK monteur in te schakelen. Als mijn buitenunit voor 10m of meer vulling had gehad, had ik zelf kunnen vacumeren en was ik niet afhankelijk geweest van een monteur.

Daikin versus Panasonic: de Daikin komt op alle fronten degelijker over. Zeer degelijke buitenunit die al voorzien in van een coating (blue-fin), fraaie cowl om de de condensor ventilator, bombestendige buitenkast, mooie grote afstandsbediening, degelijke binnenunit, geen trillingen. En over 15 jaar zijn er nog onderdelen van leverbaar (itt Panasonic).

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

rwijnhov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Plus ik vind vloerverwarming niks. Of je stookt 20 graden en kun je overdag wat doen in je huis maar heb je het savonds koud. Of je stookt 21 en hebt het overdag te warm. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Dat is ook een heel belangrijk punt, die huizen zijn altijd te koud of te warm, Zeker een heel belangrijk onderschat comfortaspect. Met l/l ben je veel flexibeler om de temperatuur razendsnel te optimaliseren naar behoefte.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:28
Tsja, alles heeft zo zo'n voor- en nadelen. Ik denk niet dat iemand dat zal ontkennen.

En zelfs al heb je een lijst van factoren die de overweging de ene of de andere kant op kunnen trekken, dan nog zijn dingen vaak subjectief. Of ook weer afhankelijk van andere soms vrij specifieke factoren. Of vrij banale factoren zoals geld of beschikbaarheid.

En "beter" is ook lang niet altijd "optimaler". Zoals gezegd kan all-electric L/W fors duur worden ivm verbouwingen en dergelijke. Zelfs met die leuke subsidie op L/W, komt dat echt niet uit. En ook al heb je wel overal LTV, dan nog vind ik het redelijk zonde om eigenlijk altijd de VV warm te houden, ook al ben ik het grootste gedeelte van de dag niet thuis. Met L/L heb ik binnen 15 minuten de zaak warm als ik opstond om te ontbijten om naar kantoor te gaan. Met VV en een slimme thermostaat kun je wel eea proberen te schedulen, maar dat is veel lastiger te timen (gaat uren overheen) en het is maar zeer de vraag hoe efficiënt het uiteindelijk is.

Zelf heb ik bij aankoop van mijn woning (1994, vloerverwarming over de gehele benedenverdieping, radiatoren boven, gasgestookt) echt heel lang zitten wikken en wegen of ik L/W wilde of L/L. Eerst wilde ik gewoon beide, maar dat werd met afgeraden door de installateur (jammer). Beneden vloerverwarming in een verder natuurlijk koude stenen vloer, dus ideaal voor L/W. Maar boven alleen redelijk kleine radiatoren. Dit laatste argument heeft me doen overhalen om voor L/L te gaan, tezamen met het feit dat L/L de koelkoning is en ik heel slecht warm kan slapen.

En ik moet zeggen ik heb ook nagenoeg 0 "last" van de veelgenoemde nadelen van lucht: geluid, luchtverplaatsing, temperatuurverschil in de woonkamer. Ook laat ik nu een tweetal ruimtes onverwarmd: de logeerkamer en de zolder. Echter op de zolder heb ik überhaupt nooit de behoefte gehad om te stoken en de logeerkamer blijft ook wel warm door de units op kantoor en op de slaapkamer. En er staat nog een convectorkachteltje voor echt strenge winters, maar die heb ik tot op heden nog nooit nodig gehad.

Echter had ik toentertijd niet echt goed door hoe koud mijn vloer wel niet is in de winter. Met laminaat (in mijn appartement) had ik eigenlijk nooit last van een onverwarmde vloer, en ook de laminaatvloer in het huis van mijn ouders was nooit te koud. En laminaat is ook niet bepaald een warm materiaal. Maar met een stenen vloer is dat dus blijkbaar toch anders. Daarom stook ik in de winter ook af en toe bij om de kou uit de vloer te halen (met een Ta van 30 graden, dus zo zuinig mogelijk). Om deze reden laat ik nu toch nog een kleine L/W bijhangen van 3kW om de vloer warm/lauw te krijgen. En meteen gasloos te gaan want hij kan natuurlijk ook SWW.

Puur financieel komt het niet helemaal uit, want het vastrecht bespaart me ongeveer 3800 over 15 jaar en omdat ik de vloer zo efficiënt warm kan stoken zullen de variabele besparingen ook wel meevallen. Alhoewel met de huidige gasprijs en het feit dat ik overproductie PV heb.. En het feit dat onderhoud van een gasketel stiekem best prijzig is en een WP veel onderhoudsarmer is.

Maar goed, een WPB was ook voldoende geweest om gasloos te gaan en daarvan is de tvt natuurlijk een stuk lager.

Maar goed, het is wel gewoon fijn om "onbeperkt" de vloer warm te kunnen stoken zonder dat knagende gevoel dat het zonde is van het geld omdat ik ook een perfect werkend LLWP-systeem heb hangen. Dat is me wel een paar duizend euro over 15-20 jaar waard.

Uiteindelijk geen spijt dat ik L/L heb, maar het was waarschijnlijk goedkoper geweest om mijn installateur te negeren en na aankoop wel gewoon beide systemen neer te hangen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het punt vloer warmstoken is alleen amper van toepassing op modern geisoleerde woningen, doordat de warmtevraag zeer laag is wordt de vloer ook niet echt warm, als je dan afstapt van de vloerverwarming is de vloer niet heel veel kouder maar heb je wel de warme luchtstroom van de l/l wp.

Tenminste, dit is bij ons het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:03:
Het punt vloer warmstoken is alleen amper van toepassing op modern geisoleerde woningen, doordat de warmtevraag zeer laag is wordt de vloer ook niet echt warm, als je dan afstapt van de vloerverwarming is de vloer niet heel veel kouder maar heb je wel de warme luchtstroom van de l/l wp.
Het valt me juist op in die moderne woningen dat het met name in de winter zo oncomfortabel warm is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:28
revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:03:

Tenminste, dit is bij ons het geval.
Tsja, ik weet niet of je 1994 met energielabel B onder modern geïsoleerd vindt vallen, maar daar heb ik geen "last" van. Je kunt ook aardig goed met de aanvoertemperatuur spelen. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het met echt modernere huizen dusdanig goed geïsoleerd is dat je weinig warmte nodig hebt. Maar dan nog, een vloer, en zeker een dikke stenen vloer, vormt best een aardige buffer. Het duurt bij mij zo'n beetje een halve dag om de vloer met een Ta van 30 helemaal warm te stoken haha.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

digifun schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Het valt me juist op in die moderne woningen dat het met name in de winter zo oncomfortabel warm is.
Dat is een ander nadeel van vloerverwarming inderdaad :)

Wij hebben er echt een hekel aan om op te staan in een kamer die 20.5-21c is, met vloerverwarming is er teveel warmte gebufferd om de temperatuur te laten zakken, de l/l kan ik in de avond uit zetten en die is het in de ochtend 1 tot 2 graden kouder, waarbij ik gedurende de dag langzaam kan opstoken.

Doen we overigens niet bij vrieskoude, dan draait hij 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
arie-verdetti schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:07:
[...]

Ik weet niet waar je die tabel vandaan haalt. maar die klopt niet. wel even goed checken voordat je iets post. [Afbeelding]

dit is de goede tabel.
Die tabel klopt inderdaad niet.

space-one in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

In mijn overzicht heb ik de COP ook berekend bij min vermogen en dan zie je ook verschillen met de X serie en een multisplit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Komt door de luchtvochtigheid die is doorgaans veel te laag in moderne woningen, heeft mijn woning ook last van en moet ik actief bevochtigen in de winter.

En daarnaast wil je geen ventilatie C want het "tocht" ofwel voelt altijd een kilte, moderne woningen wil je eigenlijk altijd WTW erbij.

Bij oudere woningen speelt dat niet omdat de afgiftesysteem in huis staat te "gloeien" waardoor het overstemd wordt.

Het vloerverwarmingsysteem welke ik als bijverwarming erbij gebruik heb ik om die reden ook bewust droogbouw gekozen, wordt snel warm en koelt snel af, schakel het alleen in bij aanwezigheid(30 min van tevoren).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
space-one schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Die tabel klopt inderdaad niet.

space-one in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

In mijn overzicht heb ik de COP ook berekend bij min vermogen en dan zie je ook verschillen met de X serie en een multisplit.
Mooi overzicht. Jammer dat de verschillen in minimaal opgenomen vermogen tussen het gebruik van 1, 2 of 3 units er niet bij vermeld staan bij de multi-splits. Maar ik kan me voorstellen dat je ergens de grens moet trekken in wat je vermeldt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:12
[quote]elmerblues schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
Hierbij mijn ervaringen met het zelf installeren van een airco. Ter leering ende vermaeck.

Mooi verhaal om te lezen :) Dank je wel ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Doen we overigens niet bij vrieskoude, dan draait hij 24/7
Hoe veel lager zetten jullie de L/L in de winter? Voor ons aankomende winter het eerste stookseizoen, en ben nog in dubio wat handig is.
Alles zelf testen is natuurlijk altijd goed elk huis is anders.

Wij hebben respectievelijk 500m3 (2020) en 550m3 (2021) verbruikt voor verwarmen, maar onze woonkamer koelt redelijk snel af door, denk ik, een grote glaspartij. 's avonds de verwaming uit (20,5/21°C) was in de echt koude periode <0°C 's ochtends 15/16°C. Verder alles HR++ glas, 10cm vloerisolatie, 13cm spouwisolatie.

Vanwege heteluchtverwarming (60°C) is het wel altijd in een kwartiertje weer 18,5/19°C wat 's ochtends prima is.
Wat zouden jullie adviseren met de L/L wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Netsrek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Hoe veel lager zetten jullie de L/L in de winter? Voor ons aankomende winter het eerste stookseizoen, en ben nog in dubio wat handig is.

Wij hebben respectievelijk 500m3 (2020) en 550m3 (2021) verbruikt voor verwarmen, maar onze woonkamer koelt redelijk snel af door, denk ik, een grote glaspartij. 's avonds de verwaming uit (20,5/21°C) was in de echt koude periode <0°C 's ochtends 15/16°C. Verder alles HR++ glas, 10cm vloerisolatie, 13cm spouwisolatie.

Vanwege heteluchtverwarming (60°C) is het wel altijd in een kwartiertje weer 18,5/19°C wat 's ochtends prima is.
Zul je echt zelf moeten ervaren denk ik wat voor jou het beste werkt, ik doe met temperaturen onder de 5/6 graden overdag 24 uur stoken, zonder nachtverlaging. Boven de 5/6 overdag stook ik de boel 2 uur vooraf op zodat ruimte op temperatuur is en geen wervelstorm heb in de ochtend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Netsrek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Afkoeling is van heel veel factoren afhankelijk, een goed geisoleerd huis met weinig massa kan sneller afkoelen dan een slecht geisoleerd huis met veel massa.

Daar is geen generiek antwoord op te geven, het is heel erg afhankelijk van de situatie. Mijn ervaring is dat je de DT met de nachtverlaging niet hoger wilt hebben dan 2c.

21c in de avond is dan een nachtverlaging van minimaal 19c, waarbij je gedurende dag rustig per graden kan verwarmen naar je eind setpoint voor de avond.

Bij stevige vorst zou ik overigens gewoon steady 24/7 adviseren, de massa blijft dan beter op temperatuur waardoor je minder koude straling heb, minder last heb van defrosts in frequentie en als die plaatsvind dat je geen comfort overlast heb.

Bij koude temperaturen wil je de massa op temperatuur houden en de unit rustig zijn werk laten doen. Niet is zo onprettig als een stampende L/L die met veel geluid een warmte opstookt, waarbij de massa kouder aanvoelt.

Gewoon experimenteren! Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik de juiste setting had.

Mijn schema:
vanaf 2c buiten. 19c van 9:00 - 12:00 | 20.5 van 12:00 tot 23:00, daartussen uit.
Onder de 2c 24/7 op 20.5

Alles op ECO om een rustig regelvermogen af te dwingen.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
@elmerblues Een mooi en uitgebreid verhaal. d:)b
elmerblues schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Het hoeft geen opvangtehuis voor pinguïns te worden.
Gelukkig maar, je weet het maar nooit he. ;)
[...]

- stem de vulling van je installatie af op het aantal leiding meters. Mijn buitenunit was gevuld voor max 7.5 meter. Mijn leidingen zijn 10m dus er moest nog een fractie bij. Hierdoor was ik gedwongen een STEK monteur in te schakelen. Als mijn buitenunit voor 10m of meer vulling had gehad, had ik zelf kunnen vacumeren en was ik niet afhankelijk geweest van een monteur.
Volgens mij mag een installatie uitsluitend in bedrijf worden gesteld door een f-gassen gecertificeerd bedrijf. Ook al heb je zelf alle apparatuur, zonder het papiertje mag je het kraantje niet opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Afkoeling is van heel veel factoren afhankelijk, een goed geisoleerd huis met weinig massa kan sneller afkoelen dan een slecht geisoleerd huis met veel massa.

Daar is geen generiek antwoord op te geven, het is heel erg afhankelijk van de situatie. Mijn ervaring is dat je de DT met de nachtverlaging niet hoger wilt hebben dan 2c.

21c in de avond is dan een nachtverlaging van minimaal 19c, waarbij je gedurende dag rustig per graden kan verwarmen naar je eind setpoint voor de avond.

Bij stevige vorst zou ik overigens gewoon steady 24/7 adviseren, de massa blijft dan beter op temperatuur waardoor je minder koude straling heb, minder last heb van defrosts in frequentie en als die plaatsvind dat je geen comfort overlast heb.

Bij koude temperaturen wil je de massa op temperatuur houden en de unit rustig zijn werk laten doen. Niet is zo onprettig als een stampende L/L die met veel geluid een warmte opstookt, waarbij de massa kouder aanvoelt.

Gewoon experimenteren! Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik de juiste setting had.

Mijn schema:
vanaf 2c buiten. 19c van 9:00 - 12:00 | 20.5 van 12:00 tot 23:00, daartussen uit.
Onder de 2c 24/7 op 20.5

Alles op ECO om een rustig regelvermogen af te dwingen.
De eco functie dat is wel een goede. Weet iemand wat die precies doet?
Pagina: 1 ... 167 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic