Geen panelen is 0 alles wat je straks terug leverd 80 procent van het kale tarief. Alles beter als niets dus.
Maakt tot 2025 niet uit en met deze tarieven heb je ze tegen die tijd terugverdiendfRiEtJeSaTe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:52:
[...]
De ellende is alleen dat je zonnepanelen weinig opbrengen in de winter als je warmtepomp of airco staat te stampen.
En wat @rwijnhov zegt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wel opletten want veel leveranciers gaan salderen per maand en nog hooguit 50%.rwijnhov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:27:
Geen panelen is 0 alles wat je straks terug leverd 80 procent van het kale tarief. Alles beter als niets dus.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Bij variabel toch alleen?HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:42:
[...]
Wel opletten want veel leveranciers gaan salderen per maand en nog hooguit 50%.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De meest bekend Wifi module is die van Airconwithme, en is goed voor basis instellingen maar wel beperkt.JiMiHeNdRiX schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
Vraagje over de MHI srk35zs-w. Moet ik daar de bijbehorende WiFi module bij bestellen indien ik enkel gebruik wil gaan maken van software van derden, of maakt die derden-software gebruik van andere hardware?
Achterliggende reden van mijn vraag is dat ik wel enige ervaring met Arduino e.d. heb en de WiFi module van MHI behoorlijk prijzig vind. De app van MHI is kennelijk matig las ik hier ergens, wat zo'n WiFi module misschien geen goede investering maakt en het is dan leuker om zelf iets anders te maken.
Er is nu ook een nieuwe, de Mitsubishi Wifi Module WF-RAC. Nog niet zelf geprobeerd, maar de app ziet er veel uitgebreider uit.
Met een arduino kan je zelf iets maken, daarvoor heb je geen software van derden nodig als het goed is. Wel een kabel om het aan te sluiten. Bovenstaande modules zijn plug and play
Alleen niet als je nog een vast contract hebt.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
No spang. Heb er 30, allang terugverdiend dankzij EV van de zaak.rwijnhov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:27:
[ Voor 34% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-06-2022 22:36 ]
Hey thanks! Ik ga me daar even verder in verdiepen.John767 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:04:
[...]
De meest bekend Wifi module is die van Airconwithme, en is goed voor basis instellingen maar wel beperkt.
Er is nu ook een nieuwe, de Mitsubishi Wifi Module WF-RAC. Nog niet zelf geprobeerd, maar de app ziet er veel uitgebreider uit.
Met een arduino kan je zelf iets maken, daarvoor heb je geen software van derden nodig als het goed is. Wel een kabel om het aan te sluiten. Bovenstaande modules zijn plug and play
Heb nog contract tot volgend jaar mei. Mag hopen dat er dan weer e.e.a wat stabieler is en er weer nieuwe contracten af te sluiten zijn.
Wat bedoel je? Linkje waar het uitgelegd staat?HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:42:
[...]
Wel opletten want veel leveranciers gaan salderen per maand en nog hooguit 50%.
Staat bij diverse leveranciers waarbij de tarieven per 1 juli veranderen, o.a. BudgetEnergie;rwijnhov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Wat bedoel je? Linkje waar het uitgelegd staat?
*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Heb even wat verder gezocht op het Aux verhaal. Het merk bestaat al sinds 1986 en de specificaties zijn nauwelijks minder dan van Mitsubishi. Ten opzichte van Daikin en LG zijn de specificaties zelfs beter. Ik ga nog eens kijken bij een leverancier die zowel MHI als Aux levert en me daar laten voorlichten.
Nog wel een andere vraag. Zoals ik eerder aan gaf is mijn huis heel slecht geisoleerd. Buiten oud dubbel glas en een stuk plat dak met nieuwe isolatie is er niets geisoleerd. (En dat aanpakken gaat voorlopig ook nog niet gebeuren, ik vind het de investering niet waard). Ik heb onlangs zonnepanelen geplaatst met zo'n 400-500 kwh overcapaciteit.
Ik vraag me wel af in hoeverre het gaat renderen om met Airco te verwarmen. Ik heb vorig jaar 1200 m3 gas verbruikt. Ben dit jaar elektrisch gaan koken en wat meer gaan douchen ipv in bad. Laten we zeggen dat ik voor dit jaar op 1100m3 gasverbruik (waarvan +/- 800m3 voor verwarming) uit ga komen als ik met gas blijf verwarmen.
Hoeveel stroom gaat een airco verbruiken om te verwarmen? En hoeveel gasbesparing is realistisch? Ik weet dat het moeilijk te zeggen is op basis van deze gegevens, maar ben benieuwd naar wat ervaringen. Is 1250 kwh extra stroomverbruik en 400 m3 gas besparing realistisch?
Nog wel een andere vraag. Zoals ik eerder aan gaf is mijn huis heel slecht geisoleerd. Buiten oud dubbel glas en een stuk plat dak met nieuwe isolatie is er niets geisoleerd. (En dat aanpakken gaat voorlopig ook nog niet gebeuren, ik vind het de investering niet waard). Ik heb onlangs zonnepanelen geplaatst met zo'n 400-500 kwh overcapaciteit.
Ik vraag me wel af in hoeverre het gaat renderen om met Airco te verwarmen. Ik heb vorig jaar 1200 m3 gas verbruikt. Ben dit jaar elektrisch gaan koken en wat meer gaan douchen ipv in bad. Laten we zeggen dat ik voor dit jaar op 1100m3 gasverbruik (waarvan +/- 800m3 voor verwarming) uit ga komen als ik met gas blijf verwarmen.
Hoeveel stroom gaat een airco verbruiken om te verwarmen? En hoeveel gasbesparing is realistisch? Ik weet dat het moeilijk te zeggen is op basis van deze gegevens, maar ben benieuwd naar wat ervaringen. Is 1250 kwh extra stroomverbruik en 400 m3 gas besparing realistisch?
Eigenlijk is er ook nog iemand nodig die de WF-RAC snift om https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/ uit te breiden met extra features.
Ik gebruik inmiddels een combi van Tasmota-IR en MHI-AC-Ctrl.
Het voordeel van die eerste is dat bv silent en diverse andere instellingen gemaakt kunnen worden. Nadelen zijn de piepjes bij elke wijziging, nauwkeurigheid op hele graden, en dat je ergens een IR zendertje moet hebben.
Het voordeel van de tweede is hogere nauwkeurigheid, dat het in de behuizing is ingebouwd, en dat je ergens anders een temperatuursensor kunt hebben (met MQTT).
Grappig genoeg zijn ze te combineren: de IR methode zet alle instellingen, maar de inbouwunit alleen de setting die verandert. Door de juiste volgorde te hanteren kun je dus silent mode (de)activeren.
Afgelopen dagen waren interessant. Ik heb een trapgatunit. Deze wordt beperkt door de mate waarin de lucht verplaatst kan worden. Afgelopen dagen heb ik strategisch op de zolder en verdiepingsvloer een ventilator geplaatst om het in de kamers te blazen en nam 2 dingen waar:
• veel grotere koelcapaciteit (verwacht)
• hogere efficiëntie (niet verwacht in die mate) - op een warmere dag werd er met minder energie meer gekoeld
Tevens nog wat onverklaarbare effecten zoals een 40%-100% zaagtandpatroon in compressor met cycluslengte van ca 40min
Ik gebruik inmiddels een combi van Tasmota-IR en MHI-AC-Ctrl.
Het voordeel van die eerste is dat bv silent en diverse andere instellingen gemaakt kunnen worden. Nadelen zijn de piepjes bij elke wijziging, nauwkeurigheid op hele graden, en dat je ergens een IR zendertje moet hebben.
Het voordeel van de tweede is hogere nauwkeurigheid, dat het in de behuizing is ingebouwd, en dat je ergens anders een temperatuursensor kunt hebben (met MQTT).
Grappig genoeg zijn ze te combineren: de IR methode zet alle instellingen, maar de inbouwunit alleen de setting die verandert. Door de juiste volgorde te hanteren kun je dus silent mode (de)activeren.
Afgelopen dagen waren interessant. Ik heb een trapgatunit. Deze wordt beperkt door de mate waarin de lucht verplaatst kan worden. Afgelopen dagen heb ik strategisch op de zolder en verdiepingsvloer een ventilator geplaatst om het in de kamers te blazen en nam 2 dingen waar:
• veel grotere koelcapaciteit (verwacht)
• hogere efficiëntie (niet verwacht in die mate) - op een warmere dag werd er met minder energie meer gekoeld
Tevens nog wat onverklaarbare effecten zoals een 40%-100% zaagtandpatroon in compressor met cycluslengte van ca 40min
Wacht, mag dit zomaar? Volgens ConsuWijzer zijn energieleveranciers wettelijk verplicht om te salderen over een heel contractjaar, per maand salderen mag helemaal niet voor zover ik het begrijp.HereIsTom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:56:
[...]
Staat bij diverse leveranciers waarbij de tarieven per 1 juli veranderen, o.a. BudgetEnergie;
[...]
Klopt, het mag niet, maar ze doen het wel, dus als je dat ook hebt klacht indienen bij zowel ACM als bij de leveranciers zelf!TigerXtrm schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:35:
[...]
Wacht, mag dit zomaar? Volgens ConsuWijzer zijn energieleveranciers wettelijk verplicht om te salderen over een heel contractjaar, per maand salderen mag helemaal niet voor zover ik het begrijp.
@bart_g Verbruik van een Airco is altijd moeilijk te voorspellen, maar meestal zegt men het gasverbruik maal 2.
Echter wij wonen in een redelijk goed geïsoleerd appartement en verbruikten voor verwarming de afgelopen jaren gemiddeld per jaar zo’n 400m3 gas, dat was afgelopen winter met de Airco minder dan 200kWh.
Maar ga uit van je gasverbruik, dus bij jou tussen de 800kWh - 1600kWh, altijd nog veel goedkoper dan met gas.
Echter wij wonen in een redelijk goed geïsoleerd appartement en verbruikten voor verwarming de afgelopen jaren gemiddeld per jaar zo’n 400m3 gas, dat was afgelopen winter met de Airco minder dan 200kWh.
Maar ga uit van je gasverbruik, dus bij jou tussen de 800kWh - 1600kWh, altijd nog veel goedkoper dan met gas.
Het merk Aux kennen we hier niet. Ik kom het wel tegen in de USA. Ik zou een merk nemen dat gangbaar is op de plek waar de airconditioner wordt geïnstalleerd. Als dat de USA is dan neem je Aux. Is het België of Nederland neem dan een merkt dat hier normaal is te verkrijgen en door meer dan één leverancier wordt gevoerd.bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:06:
Heb even wat verder gezocht op het Aux verhaal. Het merk bestaat al sinds 1986 en de specificaties zijn nauwelijks minder dan van Mitsubishi. Ten opzichte van Daikin en LG zijn de specificaties zelfs beter. Ik ga nog eens kijken bij een leverancier die zowel MHI als Aux levert en me daar laten voorlichten.
Zie OP bij "Wat zijn goede merken?" voor een lijst van de premium en de iets minder premium merken. Vergeet ook niet dat sommige merken hun specificaties nog wel eens wat willen oprekken daar waar andere merken wat conservatiever zijn in hun opgave.
Voor een lange termijn investering zou ik in overweging willen geven om voor een van de vier premium merken te kiezen.
Klopt, maar einde zomer gaan er hier ook panelen op van zo’n 8kWp.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:52:
[...]
De ellende is alleen dat je zonnepanelen weinig opbrengen in de winter als je warmtepomp of airco staat te stampen.
Wil overstappen net voor de goede maanden en zo nog ff een paar keer een hoge TLV pakken.
Elektra zal uiteindelijk ook alleen maar stijgen, het rijk wil ook zijn inkomsten behouden en als gas en olie veel minder gaat worden…
We proberen hier wat minder snel achterop te raken
Bedoel je misschien dit:JiMiHeNdRiX schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
Vraagje over de MHI srk35zs-w. Moet ik daar de bijbehorende WiFi module bij bestellen indien ik enkel gebruik wil gaan maken van software van derden, of maakt die derden-software gebruik van andere hardware?
Achterliggende reden van mijn vraag is dat ik wel enige ervaring met Arduino e.d. heb en de WiFi module van MHI behoorlijk prijzig vind. De app van MHI is kennelijk matig las ik hier ergens, wat zo'n WiFi module misschien geen goede investering maakt en het is dan leuker om zelf iets anders te maken.
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
V&A aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...
De discussie over terugleveren/salderen/terugverdienen van zonnepanelen is hier off-topic, daar zijn andere topics voor
Begin had ik al gemaakt; poort en access lukt al om json reply te krijgen met de status. Alleen lukt het mij niet om de mapping te maken van de json result naar daadwerkelijke waardes.Rukapul schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:14:
Eigenlijk is er ook nog iemand nodig die de WF-RAC snift om https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/ uit te breiden met extra features.
APK al uit elkaar getrokken, en de mapping functie gevonden, maar kan er geen wijs uit maken helaas.
Ik heb deze ook besteld voor mijn AC, mijn AC komt over 2.5 week
[ Voor 4% gewijzigd door R-B op 21-06-2022 08:21 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Daarmee neem je aan dat de aansturing voor de SPI bus herleidbaar is uit de app. Kan op zich, maar zeker geen gegeven.Krypt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:57:
[...]
Begin had ik al gemaakt; poort en access lukt al om json reply te krijgen met de status. Alleen lukt het mij niet om de mapping te maken van de json result naar daadwerkelijke waardes.
APK al uit elkaar getrokken, en de mapping functie gevonden, maar kan er geen wijs uit maken helaas.
Heb zelf daarom enige tijd geleden gekeken of ik een firmware (update) kon vinden in de APK, maar nog zonder resultaat.
Kun je aan aangeven welke mapping je hebt gevonden?
Maar jij hebt dus de hardware? In dat geval is het hardwarematig sniffen van de SPI bus doelgerichter (code en hardware staat op de MHI-AC-Ctrl Githib pagina).
Ik neem niks aanRukapul schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Daarmee neem je aan dat de aansturing voor de SPI bus herleidbaar is uit de app. Kan op zich, maar zeker geen gegeven.
Heb zelf daarom enige tijd geleden gekeken of ik een firmware (update) kon vinden in de APK, maar nog zonder resultaat.
Kun je aan aangeven welke mapping je hebt gevonden?
Maar jij hebt dus de hardware? In dat geval is het hardwarematig sniffen van de SPI bus doelgerichter (code en hardware staat op de MHI-AC-Ctrl Githib pagina).
Ik weet dat de app op dezelfde manier de gegevens uitleest van de wf-rac modules. Want dat kan ik wel lezen uit de app, en sniff ik via de wifi accesspoint.
SPI status boeit me dus niet zoveel; de hele communicatie van de device naar spi ook niet.
Hoe de app de gegevens van de json vertaald naar de visuele controls van de app, en hoe de app de instellingen weer vertaald naar de json, daar ben ik meer geïnteresseerd in.
@fRiEtJeSaTe
Ik heb / had een vergelijkbaar probleem oude ketel die op het einde liep en stroom over, wat ik heb gedaan is het volgende:
Eerste stap was offerte L/W maar dat schiet allemaal niet op op dit moment qua prijs, levertijd en beschikbaarheid van installateurs en het ontbreken van vloerverwarming.
Ik heb op marktplaats een trendline gekocht van een paar jaar oud en die laten ophangen, Doordat dit een doorstroom verwarmer is en geen boiler zak ik 10-15 kuub in de zomer maanden wat naar mijn mening puur stilstand verlies is = 12*12(voorzichtig) = 144kuub a 2euro = 300 per jaar besparing.
Op dit moment zit ik redelijk serieus af te wegen of ik niet woonkamer tuinkamer (grootste vertrekken met de grootste warmtebehoefte) ga doen met een Airco = ururu sarara. Mocht de keuken hier nog iets mee pakken qua warmte dan is dat mooi.
Keuken badkamer en toilet en SWW via de ketel laten lopen zou toch al een fixe besparing kunnen opleveren zeker niet gasloos maar toch.
Dan moet ik wel nog zone regeling doen (tado iets van 600 euro schat ik even snel) waarmee ik wellicht onder de 500kuub zou kunnen komen en dus lager vast recht (hal ik trouwens niet bij nader inzien).,
In jouw geval is wellicht een WPboiler nog iets om naar te kijken omdat je relatief veel SWW gebruikt (eventueel naverwarmen met de ketel ivm de snelheid?)
Ik heb het nog niet besloten maar de ururu srara staat hier ook hoog op de lijst, kosten iets van 3k en dan nog installeren maar gelukkig heb ik een bevriende f gassen monteur die dit doet voor een 400 euro ofzo.
Knoop nog niet doorgehakt maar aangezien ik gas duur betaal en stroom over heb waar ik de komende 2 jaar beter gas voor kan vervangen lijkt dit echt de snelste optie...
Even snel rekenen mocht je er iets aan hebben:
1000kwh stroom heb ik over, laten we zeggen SCOP specs = 5,5 laten we hier 80% van nemen = 4.4 dus dit is 1000kwh verbruik = 4400kwh warmte afgifte /9 (gas stroom omrekening)= 500kuub
Deze 500kuub kosten met ongeveer 1000 per jaar. Dit is het geval de komende 2 jaar met volledige saldering.
https://airco-ropa.be/mer...daikin-split/ftxz50n.html kost dus 2750+500= 3250 na 2 jaar dus voor 60% terug verdient en dan reken ik dus met een scop 80% specs (ik weet niet wie er actuele data kan delen voor het verwarmen met een Daikin US.
Misschien heb je er iets aan, als je zelf geen f gassen monteur kent kost het natuurlijk iets meer maar dan is zelf hangen een optie en dan de ingebruikname laten doen door een bedrijf zal even zoeken zijn maar die vind je wel hoor.
Ik heb / had een vergelijkbaar probleem oude ketel die op het einde liep en stroom over, wat ik heb gedaan is het volgende:
Eerste stap was offerte L/W maar dat schiet allemaal niet op op dit moment qua prijs, levertijd en beschikbaarheid van installateurs en het ontbreken van vloerverwarming.
Ik heb op marktplaats een trendline gekocht van een paar jaar oud en die laten ophangen, Doordat dit een doorstroom verwarmer is en geen boiler zak ik 10-15 kuub in de zomer maanden wat naar mijn mening puur stilstand verlies is = 12*12(voorzichtig) = 144kuub a 2euro = 300 per jaar besparing.
Op dit moment zit ik redelijk serieus af te wegen of ik niet woonkamer tuinkamer (grootste vertrekken met de grootste warmtebehoefte) ga doen met een Airco = ururu sarara. Mocht de keuken hier nog iets mee pakken qua warmte dan is dat mooi.
Keuken badkamer en toilet en SWW via de ketel laten lopen zou toch al een fixe besparing kunnen opleveren zeker niet gasloos maar toch.
Dan moet ik wel nog zone regeling doen (tado iets van 600 euro schat ik even snel) waarmee ik wellicht onder de 500kuub zou kunnen komen en dus lager vast recht (hal ik trouwens niet bij nader inzien).,
In jouw geval is wellicht een WPboiler nog iets om naar te kijken omdat je relatief veel SWW gebruikt (eventueel naverwarmen met de ketel ivm de snelheid?)
Ik heb het nog niet besloten maar de ururu srara staat hier ook hoog op de lijst, kosten iets van 3k en dan nog installeren maar gelukkig heb ik een bevriende f gassen monteur die dit doet voor een 400 euro ofzo.
Knoop nog niet doorgehakt maar aangezien ik gas duur betaal en stroom over heb waar ik de komende 2 jaar beter gas voor kan vervangen lijkt dit echt de snelste optie...
Even snel rekenen mocht je er iets aan hebben:
1000kwh stroom heb ik over, laten we zeggen SCOP specs = 5,5 laten we hier 80% van nemen = 4.4 dus dit is 1000kwh verbruik = 4400kwh warmte afgifte /9 (gas stroom omrekening)= 500kuub
Deze 500kuub kosten met ongeveer 1000 per jaar. Dit is het geval de komende 2 jaar met volledige saldering.
https://airco-ropa.be/mer...daikin-split/ftxz50n.html kost dus 2750+500= 3250 na 2 jaar dus voor 60% terug verdient en dan reken ik dus met een scop 80% specs (ik weet niet wie er actuele data kan delen voor het verwarmen met een Daikin US.
Misschien heb je er iets aan, als je zelf geen f gassen monteur kent kost het natuurlijk iets meer maar dan is zelf hangen een optie en dan de ingebruikname laten doen door een bedrijf zal even zoeken zijn maar die vind je wel hoor.
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:58:
Ik zit net als zovelen op dit moment met het gasdilemma. We hebben nu een Nefit cv-ketel hangen uit 1996, die echt wel z'n beste tijd heeft gehad. Hij is uitgevoerd op 0 isolatie en enkel glas, wat allemaal al vervangen is. Daarnaast mist de warmtewisselaar al flink wat lamellen en is het onderhoud alweer een tijdje geleden.
Allereerst de variabelen:
- vrijstaande woning bouwjaar 1961 650m3
- gasverbruik 1400 kuub p/j, +/- waarvan 600 kuub ww
- aardig wat geisoleerd maar nog een hoop te doen
- cv-installatie opgedeeld in zones dmv Evohome
- eigenlijk maar 3 kamers die we echt verwarmen (woonkamer/keuken, kantoor, slaapkamer)
- efficiente houtkachel in de woonkamer
L/W warmtepompen zijn op dit moment niet aan te slepen en prijs van gas lijkt alleen maar omhoog te kunnen. Niks doen voelt niet goed. Ik overweeg zelfs de cv-ketel te vervangen naar iets dat verder kan terugschalen als we maar 1 kamer verwarmen. De huidige ketel doet minimaal 10kw, max 32kw.
We willen sowieso een airco voor onszelf en de honden om te koelen in de zomer. Dus dacht ik hey misschien kunnen we die ook gebruiken om te verwarmen. Dan rest de ketel alleen het warme water. We verwarmen meestal alleen kort. Vandaar ook de zone-regeling. D.w.z. alleen de ergste kou uit de lucht halen voor het slapen gaan. En voor het comfort in de woonkamer de houtkachel aan.
Zijn er ervaringsdeskundigen met ongeveer hetzelfde stookpatroon die de gok hebben genomen naar verwarmen met airco?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Tweakers,
Voor een huis en appartement ben ik op zoek naar een Airco.
Appartement
woonkamer a 60m2
Goed geïsoleerd. Buitenunit staat op het balkon, recht naast de loungeset. Dus liefst zo stil mogelijk.
Zowel verwarmen/koelen als luchtontvochtiging/reiniging.
VVE akkoord met plaatsing mits uit het zicht.
Huis:
Woonkamer a 40m2
Slaapkamer a 12m2
Goed geïsoleerd.
Zowel verwarmen/koelen
Nu heb ik al meerdere adviesgesprekken gehad maar het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Een multi split unit is afgeraden, wat ik tevens ook hier lees. Dus de keus gaat voor twee single splits.
De buitenunits komt 1 tegel de buitenmuur (slaapkamer) en de andere op de grond in de tuin.
Merken
Daikin en Mitsubishi zijn geadviseerd maar zijn vrij prijzig.
Daarnaast Panasonic en Haikin. Over deze heb ik nog wat vragen.
Appartement
Voor het appartement heb ik nu onderstaande modellen in gedachte. Het verschil zit volgens mij in het verbruik en extra luchtzuivering technologie in de Etherea .
- Panasonic Etherea single-split airco unit (wandmodel) met wifi
- Panasonic TZ Super-Compact single-split airco unit (wandmodel) met wifi
Vragen:
- Hebben jullie ervaring met bovenstaande en is het verschil tussen TZ en Eherea ook de prijs waard?
- Via adviesgesprekken kwam naar voren dat de ene 5KW aanraadt voor het appartement en de ander 3,5kw. Volgens mij is 3,5KW voldoende, ook al kan het erg warm worden binnen. Is 3.5KW voldoende ?
- In de winter wil ik ook verwarmen. Dan hoeft de kachel minder vaak aan. Blijft altijd wel redelijk warm binnen en nooit onder de 19 graden. Dus mijn verwachting is dat ik dan helemaal niet meer hoef te stoken.
Huis
2x single split unit. Iets minder budget omdat we er hier twee willen plaatsen.
Slaapkamer: 2,5KW
Woonkamer: 3,5 KW
- Panasonic FZ single-split airco unit (wandmodel) met wifi
- Haier Tundra Plus wand/single-split
- Qlima reeks
Vragen:
- Is de capaciteit voldoende of wellicht overkill in de slaapkamer?
- Verschil FZ is dat deze met een optionele wifi module komt en minder zuinig is dan de TZ. Is dit wel een prima airco voor een iets kleiner budget ?
- Is de haier vergelijkbaar met de FZ van panasonic ?
- Ik las hier dat Qlima een goedkoper "bouwmarkt" airco is en niet aangeraden wordt. Dus deze komt dan vollgens mij al te vervallen toch ?
Appartement
woonkamer a 60m2
Goed geïsoleerd. Buitenunit staat op het balkon, recht naast de loungeset. Dus liefst zo stil mogelijk.
Huis:
Woonkamer a 40m2
Slaapkamer a 12m2
Goed geïsoleerd.
Zowel verwarmen/koelen
Nu heb ik al meerdere adviesgesprekken gehad maar het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Een multi split unit is afgeraden, wat ik tevens ook hier lees. Dus de keus gaat voor twee single splits.
De buitenunits komt 1 tegel de buitenmuur (slaapkamer) en de andere op de grond in de tuin.
Merken
Appartement
Voor het appartement heb ik nu onderstaande modellen in gedachte. Het verschil zit volgens mij in het verbruik en extra luchtzuivering technologie in de Etherea .
Vragen:
- Hebben jullie ervaring met bovenstaande en is het verschil tussen TZ en Eherea ook de prijs waard?
- Via adviesgesprekken kwam naar voren dat de ene 5KW aanraadt voor het appartement en de ander 3,5kw. Volgens mij is 3,5KW voldoende, ook al kan het erg warm worden binnen. Is 3.5KW voldoende ?
- In de winter wil ik ook verwarmen. Dan hoeft de kachel minder vaak aan. Blijft altijd wel redelijk warm binnen en nooit onder de 19 graden. Dus mijn verwachting is dat ik dan helemaal niet meer hoef te stoken.
Huis
- Qlima reeks
Vragen:
- Verschil FZ is dat deze met een optionele wifi module komt en minder zuinig is dan de TZ. Is dit wel een prima airco voor een iets kleiner budget ?
- Ik las hier dat Qlima een goedkoper "bouwmarkt" airco is en niet aangeraden wordt. Dus deze komt dan vollgens mij al te vervallen toch ?
[ Voor 6% gewijzigd door Darklor op 21-06-2022 14:17 . Reden: Extra specs toegevoegd. ]
@Darklor Eerst heb je het over een balkon en dan over een tuin.
Aangezien het een appartement is moet je toestemming hebben van de VvE, deze zullen het waarschijnlijk ook over het geluid hebben gehad van de buitenunit(s).
Hier mochten ze bijvoorbeeld niet op de balkons i.v.m. het geluid, te dicht bij de erfgrens/ramen buren.
Na lang onderzoek kwam hier de MHI en Daikin kwa geluid van de buitenunits er het beste uit, dus zou eens kijken naar het geluid van de andere merken en garantie daarop van de leveranciers.
Als er één van de buren gaat klagen en uit onderzoek blijkt dat de buitenunit niet aan de huidige wet (40dB) voldoen moeten ze weg.
Aangezien het een appartement is moet je toestemming hebben van de VvE, deze zullen het waarschijnlijk ook over het geluid hebben gehad van de buitenunit(s).
Hier mochten ze bijvoorbeeld niet op de balkons i.v.m. het geluid, te dicht bij de erfgrens/ramen buren.
Na lang onderzoek kwam hier de MHI en Daikin kwa geluid van de buitenunits er het beste uit, dus zou eens kijken naar het geluid van de andere merken en garantie daarop van de leveranciers.
Als er één van de buren gaat klagen en uit onderzoek blijkt dat de buitenunit niet aan de huidige wet (40dB) voldoen moeten ze weg.
zit er altijd van die isolatie matten om de compressor heen of is dat zelf aangebracht?Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:23:
[...]
Iets langer gewacht wegens de hitte, maar ik heb nu alles bekeken. Binnen lijkt alles prima, bij de buitenunit ook. De grote ventilator draait soepel en zonder bijgeluiden, verder zie ik qua bewegende onderdelen alleen de compressor. Hoe weet ik of ie het goed doet? Het enige wat ik zie is bovenop zijn de connectors, maar geen as oid waar ik aan zou kunnen draaien.
[Afbeelding]
Verder - als ik de airco inschakel komt vrijwel direct de foutmelding F4 in beeld. In de buitenunit lijkt niets te gebeuren, ik hoor ook niets bij de compressor. De printplaat in de buitenunit is schoon en smetteloos voor zover ik kan zien.
Ideeën?
ja die 40db,HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:58:
staat ook duidelijk bij dat over het algemeen de 40 niet word gehaald fabriek af maar dat alleen kan worden gedaan door deze voldoende van de grens af te zetten
is er niet inmiddels algemeen bekend als een unit X meters van de grens afstaat dit in het algemeen dan wel goed moet zijn?
zeg 5 meter is minder dan 40db bij een 50db buiten unit?
Klopt. Ben opzoek naar 3 airco's.HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:58:
Balkon = appartement
Huis = Tuin
Navraag bij VVE al gedaan en is akkoord mits deze uit het zicht geplaats wordt.
MHI ken ik niet dus daar ga ik is induiken. Thanks alvast.
Heb je een foutcode, de compressor kan vastlopen. Bij mijn Daikin is de compressor en vloeistofvat al 2x vervangen onder garantie. Eerste na 300 draaiuren en tweede na 1400. Dus ik hoop dat ik de winter door kom voor hij weer stuk is.Maxwp schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Hoe weet ik of ie het goed doet? Het enige wat ik zie is bovenop zijn de connectors, maar geen as oid waar ik aan zou kunnen draaien.
Volgens mij weet Daikin dat er een probleem is met de RZAG71NY1 maar zo een grote unit zijn vooral voor bedrijven en daar vind je niets over. Daikin is erbij geweest en adviseren om hem weer te vervangen.
Het is een geheel dichte module daar kun je niets aan zien. Ik kon alleen aan het geluid horen dat hij probeerde op te starten en na een paar pogingen komt er een foutmelding op het display.
Er zit ook isolatiemateriaal omheen.
[ Voor 12% gewijzigd door MarkV6 op 21-06-2022 14:20 ]
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
@Maxwp in warme klimaten word geadviseerd om juiste die isolatie weg te halen ivm overhitting van de compressor.
@MarkV6 In jouw specifieke geval zou het kunnen zijn dat de buitenunit veel te hard moet werken omdat je de kanaal unit op een bestaand kanaal systeem hebt aangesloten wat van oorsprong voor gas heteluchtverwarming is bedoeld. Kan me voorstellen dat de weerstand in die leidingen te groot is waardoor de compressor ook te heet word en daardoor extreem snel slijt.
@MarkV6 In jouw specifieke geval zou het kunnen zijn dat de buitenunit veel te hard moet werken omdat je de kanaal unit op een bestaand kanaal systeem hebt aangesloten wat van oorsprong voor gas heteluchtverwarming is bedoeld. Kan me voorstellen dat de weerstand in die leidingen te groot is waardoor de compressor ook te heet word en daardoor extreem snel slijt.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat zou je denken maar ik moet de ventilator van de binnenunit op de laagste stand zetten omdat hij anders veel te veel vermogen geeft. Ik heb de 7.2Kw gekozen omdat de Brink B8 8kw was. Maar 5Kw was genoeg geweest, mogelijk te krap bij -5ºServee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:25:
@Maxwp in warme klimaten word geadviseerd om juiste die isolatie weg te halen ivm overhitting van de compressor.
De eerste compressor heeft de installateur open geslepen omdat hij niet terug hoefde. Er zat geen olie in. Daarom vastgelopen. Dan ge je zoeken op 'airco oil return system' en daar zit nog een hele wetenschap achter. Het vloeistofvat '(oil seperator) is ook vervangen.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Een geluidswerende omkasting is ook nog een mogelijke optie alvorens de unit eventueel te moeten verwijderen.HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:58:
@Darklor
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt er is eigenlijk geen enkele buitenunit die direct naast het apparaat 40dB haalt, daarom heeft de VvE hier besloten om overlast conflicten te voorkomen ze niet op het balkon of buitengevel mochten, maar op het dak moesten. De installateur hier garandeerde dat de MHI SRK/SRC35 de 40dB op 5 meter niet zo overschrijden.Maxwp schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:11:
[...]
ja die 40db,
staat ook duidelijk bij dat over het algemeen de 40 niet word gehaald fabriek af maar dat alleen kan worden gedaan door deze voldoende van de grens af te zetten
is er niet inmiddels algemeen bekend als een unit X meters van de grens afstaat dit in het algemeen dan wel goed moet zijn?
zeg 5 meter is minder dan 40db bij een 50db buiten unit?
Nu heb ik geen officiële meting laten doen, maar met een meting op mijn telefoon en Airco vol aan haalde hij dat al niet op 3 meter.
Ja klopt, maar die zijn erg duur en je moet dan ook wel een ruim balkon hebbenServee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Een geluidswerende omkasting is ook nog een mogelijke optie alvorens de unit eventueel te moeten verwijderen.
[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 21-06-2022 14:41 ]
Zou een optie kunnen zijn inderdaad. Op het balkon zou het kunnen.Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Een geluidswerende omkasting is ook nog een mogelijke optie alvorens de unit eventueel te moeten verwijderen.
Eventueel nog advies over overige vragen ?
Qua merk/capaciteit?
Als je de ventilator op de laagste stand dwingt, en er is wel meer vraag dan gaat de buitenunit juist harder werken omdat je de binnenunit knijpt. Het kan een installatie fout zijn in de lengte en plaatsing van de leiding, de oil return cycle is een vast gegeven die op gezette tijden plaatsvind onder bepaalde omstandigheden (draai tijden en compressor snelheid). Er zijn regels voor hoe leidingen aan te leggen indien de buitenunit bijvoorbeeld hoger staat dan de binnenunit met een bepaalde afstand dan moet er volgens mij een shifon werking gemaakt worden. Geen idee hoe dat bij jou is aangelegd?MarkV6 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Dat zou je denken maar ik moet de ventilator van de binnenunit op de laagste stand zetten omdat hij anders veel te veel vermogen geeft. Ik heb de 7.2Kw gekozen omdat de Brink B8 8kw was. Maar 5Kw was genoeg geweest, mogelijk te krap bij -5º
De eerste compressor heeft de installateur open geslepen omdat hij niet terug hoefde. Er zat geen olie in. Daarom vastgelopen. Dan ge je zoeken op 'airco oil return system' en daar zit nog een hele wetenschap achter. Het vloeistofvat '(oil seperator) is ook vervangen.
:strip_exif()/f/image/qMlSAHE7y2yzv3wfPgc1f91n.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt zijn niet goedkoop, maar weghalen na plaatsing is duurder en dan heb je nog niks. Het kan een oplossing zijn in bepaalde situaties. Vandaar ook “een mogelijke optie”HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:39:
[...]
Ja klopt, maar die zijn erg duur en je moet dan ook wel een ruim balkon hebben
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hi,
Ik heb enkele offertes voor de installatie van een multisplit unit en 4 binnenunits.
2 offertes voor Daikin (perfera)
1 van LG (is 10% goedkoper)
1 van samsung windfree (is beetje duurder als Daikin)
Het is de eeuwige vraag, welke is het beste, maar ik heb een bijkomende vraag: hoe zit het bij deze merken met smart home integratie. (Vb. Home Assistant)
Ik lees dat het bij de nieuwe Daikin units moeilijker is deze te integreren
Ik heb enkele offertes voor de installatie van een multisplit unit en 4 binnenunits.
Het is de eeuwige vraag, welke is het beste, maar ik heb een bijkomende vraag: hoe zit het bij deze merken met smart home integratie. (Vb. Home Assistant)
Kies een A-merk.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:41:
[...]
Zou een optie kunnen zijn inderdaad. Op het balkon zou het kunnen.
Eventueel nog advies over overige vragen ?
Qua merk/capaciteit?
A-merken scoren beter op geluid, moduleren beter en gaan waarschijnlijk langer mee.
Voor je appartement zou ik zeker met 3.5 kW durven gaan omdat je boven en onder buren ook verwarmen, dus waarschijnlijk is je warmte verlies nogal beperkt.
Waarom zou je geen multi nemen voor je huis?
Ik ben behoorlijk tevreden over mijn multi, en als de units stil zijn is pendelen niet echt een probleem hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Appels met peren, kan in zijn situatie geheel anders uitpakken indien alles tegelijk aanstaat is een multi zoals die van jou een prima alternatief maar indien je vooral één unit tegelijk gaat gebruiken is dat geen aanrader. Daarnaast moet je nog even een winter afwachten in jouw geval om echt te kunnen reviewen want met koelen pendelt een airco veeeeeele malen minder snel.Tommie12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:07:
[...]
Waarom zou je geen multi nemen voor je huis?
Ik ben behoorlijk tevreden over mijn multi, en als de units stil zijn is pendelen niet echt een probleem hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 21-06-2022 15:19 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
3.5+2.5kW zou voldoende moeten zijn, wat is je gasverbruik nu jaarlijks?Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:25:
Tweakers,
Appartement
woonkamer a 60m2
Huis:
Woonkamer a 40m2
Slaapkamer a 12m2
Goed geïsoleerd.
Zowel verwarmen/koelen
Merken
Appartement
Vragen:
Huis
- Qlima reeks
Vragen:
Zeker als je wilt verwarmen voor een A-merk gaan. Deze zijn stiller en vooral een stuk comfortabeler bij verwarmen. Ook zijn over het algemeen efficiënter. Panasonic is voor zover ik weet geen A-merk.
In het geval van 2 relatief kleine binnenunits kan een multisplit prima. Het minimum vermogen, waar het om gaat bij multi's is bijv. voor de Daikin 2MXM40N 1.5kW bij koelen vs 1.3kW/1.4kW (beide units in single split). Bij verwarmen is het minimumvermogen gelijk dus daar is helemaal geen voordeel te behalen met single splits.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Goed idee om naar de 'oil traps' te kijken. Het is nodig als de buitenunit (veel) hoger staat dan de binnenunit. En die staat lager, 4 meter. Dus niet van toepassing. Vreemd dat de monteur van Daikin niet naar de leiding loop gevraagd heeft.Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:44:
[...]
Als je de ventilator op de laagste stand dwingt, en er is wel meer vraag dan gaat de buitenunit juist harder werken omdat je de binnenunit knijpt.
[Afbeelding]
In de laagste stand gaat de buitenunit juist minder hard werken. Dat zie ik in de Madoka app. Compressor toerental is laag en de opgebouwde druk is ook lager. In auto mode heb ik een uitblaas temperatuur van 38º en in laag 32º
Toen de compressor na 300 uur stuk was ben ik van auto mode naar laag gegaan waardoor er ook veel minder aan/uit schakeling zijn. Dat ging 1400 uur goed.
Je hoort exact iedere 2 uur een wat ik nu begrijp een 'oil return' cyclus. Hij gaat even uit en je hoort een sissend geluid, binnen 30 seconde gaat hij weer aan.
Dit hele verhaal met auto/laag en defecte compressors heb ik met grafieken en al in een document gezet en via de installateur naar Daikin gestuurd. Nu 2 maanden verder geen reactie gehad.
Ik werk zelf ook in de R&D en als er iets van ons stuk gaat wil ik dat graag onderzoeken. Maar Daikin krijgt alles op een presenteerblaadje maar doet niets. Of weten het best wat er aan de hand is.
In het huis (van ouders) is koelen voornaamste. Gasverbruik weet ik niet.Team-RiNo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:17:
[...]
3.5+2.5kW zou voldoende moeten zijn, wat is je gasverbruik nu jaarlijks?
Zeker als je wilt verwarmen voor een A-merk gaan. Deze zijn stiller en vooral een stuk comfortabeler bij verwarmen. Ook zijn over het algemeen efficiënter. Panasonic is voor zover ik weet geen A-merk.
In het geval van 2 relatief kleine binnenunits kan een multisplit prima. Het minimum vermogen, waar het om gaat bij multi's is bijv. voor de Daikin 2MXM40N 1.5kW bij koelen vs 1.3kW/1.4kW (beide units in single split). Bij verwarmen is het minimumvermogen gelijk dus daar is helemaal geen voordeel te behalen met single splits.
In mijn appartement zit ik rond de 300m3. Als de prijzen het toe laten zou ik inderdaad voor een A merk gaan maar een Daikin heb ik laten offreren en die kwam voor mij (appartement) uit op 3000 inclusief. Terwijl de panasonic en Haikin de helft goedkoper waren. Vandaar dat ik nu meer neig naar de Panasonic. Van wat ik lees is deze kwalitatief ook iets beter dan de Haikin.
Bij mijn ouders ook multisplit laten berekenen en die kwam ook veel duurder uit dan twee single units. Het verschil was groot genoeg om dan toch te gaan voor twee.
.
Ik neig zelf naar de panasonic TZ of Etherea en bij ouders de Haikin. Vanavond nog wat verder onderzoek qua geluidsniveau van de buitenunit. Want was zelf nog niet op de hoogte wat @HereIsTom zei dat hier een huidige wetgeving van is.
Als je gasverbruik maar 300m3 is, dan kom je met een 2kW unit al toe, en doe jezelf een plezier.... kies die grote merken (thank us later).Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:51:
[...]
In het huis (van ouders) is koelen voornaamste. Gasverbruik weet ik niet.
In mijn appartement zit ik rond de 300m3. Als de prijzen het toe laten zou ik inderdaad voor een A merk gaan maar een Daikin heb ik laten offreren en die kwam voor mij (appartement) uit op 3000 inclusief. Terwijl de panasonic en Haikin de helft goedkoper waren. Vandaar dat ik nu meer neig naar de Panasonic. Van wat ik lees is deze kwalitatief ook iets beter dan de Haikin.
Bij mijn ouders ook multisplit laten berekenen en die kwam ook veel duurder uit dan twee single units. Het verschil was groot genoeg om dan toch te gaan voor twee.
.
Ik neig zelf naar de panasonic TZ of Etherea en bij ouders de Haikin. Vanavond nog wat verder onderzoek qua geluidsniveau van de buitenunit. Want was zelf nog niet op de hoogte wat @HereIsTom zei dat hier een huidige wetgeving van is.
Met Daikin of Mitsubishi zal je veel makkelijker service en onderdelen vinden, de regeling is beter etc etc.
Het gaat om een comfortfunctie, en je wil echt wel dat het goed werkt allemaal.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Indien er relatief weinig vraag is, dan zal de buitenunit ook rustiger gaan (blijven) draaien met een lagere fanstand, maar indien er wel meer vraag (opgebrachte warmte/koude uit de buitenunit) is dan de laagste fanstand kan afgeven zeker verdeeld over meerdere kamers dan gaat de compressor optoeren en blijft dat doen omdat de binnenunit door knijpen simpelweg dat niet kwijt kan in laagste fanstand maar de vraag er wel is, het stroomverbruik gaat dan omhoog en de lucht word warmer/kouder.MarkV6 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Goed idee om naar de 'oil traps' te kijken. Het is nodig als de buitenunit (veel) hoger staat dan de binnenunit. En die staat lager, 4 meter. Dus niet van toepassing. Vreemd dat de monteur van Daikin niet naar de leiding loop gevraagd heeft.
In de laagste stand gaat de buitenunit juist minder hard werken. Dat zie ik in de Madoka app. Compressor toerental is laag en de opgebouwde druk is ook lager. In auto mode heb ik een uitblaas temperatuur van 38º en in laag 32º
Toen de compressor na 300 uur stuk was ben ik van auto mode naar laag gegaan waardoor er ook veel minder aan/uit schakeling zijn. Dat ging 1400 uur goed.
Je hoort exact iedere 2 uur een wat ik nu begrijp een 'oil return' cyclus. Hij gaat even uit en je hoort een sissend geluid, binnen 30 seconde gaat hij weer aan.
Dit hele verhaal met auto/laag en defecte compressors heb ik met grafieken en al in een document gezet en via de installateur naar Daikin gestuurd. Nu 2 maanden verder geen reactie gehad.
Ik werk zelf ook in de R&D en als er iets van ons stuk gaat wil ik dat graag onderzoeken. Maar Daikin krijgt alles op een presenteerblaadje maar doet niets. Of weten het best wat er aan de hand is.
In geval van flinke overcapaciteit kan het ook zo zijn dat de compressor op lange tijd gewoon vastloopt omdat er te weinig toeren worden gemaakt. Het zal wellicht een combinatie van allerlei factoren zijn die dit probleem veroorzaakt.
Een sissend geluid lijkt meer op een defrost van de centrale binnenunit in geval van koelen? Ik kan zo niet zeggen of een oil return cycle ook dat geluid maakt maar het proces lijkt exact op een defrost.
Vwb je installateur is het wel kwalijk, al met al heb je natuurlijk wel een bijzondere situatie en kan me zo voorstellen dat ze daar op gaan beroepen na de garantie periode. Zoals gezegd draait dit systeem in de halve wereld bij bedrijven en als dat een structureel probleem zou zijn met deze units dan was dat vast ergens te vinden op het internet.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb sinds twee weken een LG model en die werkt super samen met HA!Pieterve schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:06:
Hi,
Indien alleen gekoeld word is een premium systeem geen keiharde voorwaarde denk ik, koelen kunnen alle A/B merken units wel prima. In geval van ook verwarmen komen er veel meer aspecten om de hoek kijken zoals eerder genoemd en kun je wel beter voor een premium model gaan.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:51:
[...]
In het huis (van ouders) is koelen voornaamste. Gasverbruik weet ik niet.
.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bedankt.Danielson schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:04:
[...]
Ik heb sinds twee weken een LG model en die werkt super samen met HA!
Voor degenen met een daikin, is de bevochtig, ontvochtig-functie een meerwaarde?
Ok Dank!Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:06:
[...]
Indien alleen gekoeld word is een premium systeem geen keiharde voorwaarde denk ik, koelen kunnen alle A/B merken units wel prima. In geval van ook verwarmen komen er veel meer aspecten om de hoek kijken zoals eerder genoemd en kun je wel beter voor een premium model gaan.
Neem ik mee in mijn beslissing.
Ook dank voor je reactie.Tommie12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Als je gasverbruik maar 300m3 is, dan kom je met een 2kW unit al toe, en doe jezelf een plezier.... kies die grote merken (thank us later).
Met Daikin of Mitsubishi zal je veel makkelijker service en onderdelen vinden, de regeling is beter etc etc.
Het gaat om een comfortfunctie, en je wil echt wel dat het goed werkt allemaal.
Ga ik voor mij nog even verder kijken naar een A merk.
Hebben jullie hierin misschien nog tips qua prijs/kwaliteit?
Daikin Wandmodel Perfera bijvoorbeeld? Al lees ik dat de buitenunit ook 49db is. Maar zal wel ook verschil in types binnen dat model zitten. Ik ga vanavond even verder op onderzoek uit i.i.g!
De Daikin Perfera is prima en met 300m3 aan gas ga je het met 2x2kW ook wel redden, zou look prima kunnen met de 2MXM40N die ik eerder noemde.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Ok Dank!
[...]
Ook dank voor je reactie.
Daikin Wandmodel Perfera bijvoorbeeld? Al lees ik dat de buitenunit ook 49db is. Maar zal wel ook verschil in types binnen dat model zitten. Ik ga vanavond even verder op onderzoek uit i.i.g!
Als je je volledig aan de wet wilt houden ga je geen buitenunit vinden die stil genoeg is. De wet gaat uit van geluid onder vollast en dan mag je overdag max 45dB op de erfgrens hebben en 40dB tussen 19:00-07:00. Verder moet je ook naar het Geluidsvermogen kijken en niet de Geluidsdruk, geluidsdruk is al op een bepaalde afstand gemeten die per fabrikant kan verschillen. Afname van geluidsvermogen vs afstand kan je hier vinden: https://www.bbapumps.com/...fstand-van-de-geluidsbron
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Top Bedankt.! Ik heb de moeilijkste buren niet dus ik verwacht dat het wel mee valt. Dus hoef inderdaad niet perse onder die 40db te komen. En als ik het zo lees gaat dat inderdaad ook lastig worden.Team-RiNo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:29:
[...]
De Daikin Perfera is prima en met 300m3 aan gas ga je het met 2x2kW ook wel redden, zou look prima kunnen met de 2MXM40N die ik eerder noemde.
Als je je volledig aan de wet wilt houden ga je geen buitenunit vinden die stil genoeg is. De wet gaat uit van geluid onder vollast en dan mag je overdag max 45dB op de erfgrens hebben en 40dB tussen 19:00-07:00. Verder moet je ook naar het Geluidsvermogen kijken en niet de Geluidsdruk, geluidsdruk is al op een bepaalde afstand gemeten die per fabrikant kan verschillen. Afname van geluidsvermogen vs afstand kan je hier vinden: https://www.bbapumps.com/...fstand-van-de-geluidsbron
Zal straks ook het type even opzoeken.
Toch nog een snelle check.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:34:
[...]
Top Bedankt.! Ik heb de moeilijkste buren niet dus ik verwacht dat het wel mee valt. Dus hoef inderdaad niet perse onder die 40db te komen. En als ik het zo lees gaat dat inderdaad ook lastig worden.
Zal straks ook het type even opzoeken.
Is dit ook een A merk? En een goed type?
https://www.warmteservice...e-split-unit-SRK/p/L06921
Dat is een zeer veel besproken unit in dit topic.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Toch nog een snelle check.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hier heb je een 3,5kW MHI voor €2150,- incl. installatie.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Ok Dank!
[...]
Ook dank voor je reactie.
Ja die hebben wij dus, is MHI, goedkoop daar, maar excl. installatie.Darklor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Toch nog een snelle check.
Iemand die hier iets meer kan vertellen over wat hier wordt aangeboden?
https://justcooling.nl/split-unit-aircos
Kwaliteit in orde?
Kwaliteit in orde?
Wat wil je weten? Er staan meerdere merken op een algemeen linkje..synx6 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:42:
Iemand die hier iets meer kan vertellen over wat hier wordt aangeboden?
Kwaliteit in orde?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Die MHI’s prima, maar die “Mitsu’s” (
) lijken mij gewoon rebranded Midea’s. Daar zou ik voor verwarmen van wegblijven.
Al moet wel gezegd worden dat Midea niet echt een kleine jongen is hoor. Zie je echt heel veel hangen in de warme landen. Net zoals Gree. Ook van dat spul dat echt geen reet kost. 3,5 kW spiltje voor 350 eu

Al moet wel gezegd worden dat Midea niet echt een kleine jongen is hoor. Zie je echt heel veel hangen in de warme landen. Net zoals Gree. Ook van dat spul dat echt geen reet kost. 3,5 kW spiltje voor 350 eu

Gree is overigens wel een goed merk hoor. In het buitenland redelijk premium als ik me niet vergis. Waar staat dat splitje van 350?
Heb zelf merken als mitsui en gree overwogen, het is zeer aantrekkelijk qua prijs. Maar reviews en ervaringen waren toch een stuk vaker negatief tov de Mitsubishi’s en daikin. Uiteindelijk toch maar meer betaald voor een MHI, voor de zekerheid.rwijnhov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:35:
Gree is overigens wel een goed merk hoor. In het buitenland redelijk premium als ik me niet vergis. Waar staat dat splitje van 350?
Climamarket. Al zie ik nu alleen Giatsu‘s. Meende dat ze ook ooit Gree’s haddenrwijnhov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:35:
daikin is ook niet meer zo premium als ze het doen lijken. kwaltieit is echt wel minder geworden in de loop der jaren. ze leunen erg veel op hun reputatie.
iets meer ontopic: https://nos.nl/artikel/24...-er-ruimte-om-te-besparen
aircos staan berucht om hun grote gasverbruik....
Er is afgelopen tijd dus al bewust of onbewust 'bespaard' op het gasverbruik. Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten spoort huishoudens aan om nog meer te besparen, bijvoorbeeld door korter te douchen en de airco zo min mogelijk te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-06-2022 01:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Iets eerder stond dit erop: https://nos.nl/artikel/24...an-niets-doen-is-te-grootflippy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 01:01:
daikin is ook niet meer zo premium als ze het doen lijken. kwaltieit is echt wel minder geworden in de loop der jaren. ze leunen erg veel op hun reputatie.
[...]
Die airco zit dan wel aan de stroom maar die stroom wordt (mede) middels aardgas gemaakt.
Er is niets premium aan Gree. Het is een typisch Chinees massaproduct voor dito markten.rwijnhov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:35:
Gree is overigens wel een goed merk hoor. In het buitenland redelijk premium als ik me niet vergis.
Dat er wellicht slechtere meuk gemaakt wordt doet daar niets aan af.
Hier zullen ze zeker ook moeten verwarmen. Dus twijfel ook nog tussen MHI en de ‘’mitsu’s’. Verkoper is natuurlijk enthousiast over dat spul maar de prijs is dermate laag en er zijn geen volledige specs te vinden. Smells fishy!thezs schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:05:
[...]
Heb zelf merken als mitsui en gree overwogen, het is zeer aantrekkelijk qua prijs. Maar reviews en ervaringen waren toch een stuk vaker negatief tov de Mitsubishi’s en daikin. Uiteindelijk toch maar meer betaald voor een MHI, voor de zekerheid.
Tja, dan moeten ze ook niet meer elektrisch gaan rijden, want die worden dan ook met aardgas gevuld of straks met kolenBeekforel schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:15:
[...]
Iets eerder stond dit erop: https://nos.nl/artikel/24...an-niets-doen-is-te-groot
Die airco zit dan wel aan de stroom maar die stroom wordt (mede) middels aardgas gemaakt.
Dit gaat er natuurlijk om dat een airco stroom verbruikt. En zolang we in NL nog steeds een deel van die stroom opwekken in gascentrales bespaart het niet laten draaien van die airco dus gas.flippy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 01:01:
Ik heb bijzonder weinig vertrouwen in Robje Jetten, maar hierin heeft ie wel degelijk gelijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar in de winter meer gebruik maken van de airco bespaart natuurlijk best veel gas. En als je in de zomer niet 10 graden onder de omgevingstemperatuur wilt koelen valt het energieverbruik wel mee. Staat niet in verhouding tot wat je in de winter aan gas bespaart.Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:48:
[...]
Dit gaat er natuurlijk om dat een airco stroom verbruikt. En zolang we in NL nog steeds een deel van die stroom opwekken in gascentrales bespaart het niet laten draaien van die airco dus gas.
Ik heb bijzonder weinig vertrouwen in Robje Jetten, maar hierin heeft ie wel degelijk gelijk.
Zat er origineel in. Hetzelfde soort spul in mijn (oude) mobiele airco.Maxwp schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:04:
[...]
zit er altijd van die isolatie matten om de compressor heen of is dat zelf aangebracht?
Maar dat weet het overgrote deel van de bevolking van Nederland niet. En hij spreekt die grote meerderheid aan, die denkt dat je alleen kan koelen met een airco.kurkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Maar in de winter meer gebruik maken van de airco bespaart natuurlijk best veel gas. En als je in de zomer niet 10 graden onder de omgevingstemperatuur wilt koelen valt het energieverbruik wel mee. Staat niet in verhouding tot wat je in de winter aan gas bespaart.
YouTube: Schrikbarend gebrek aan kennis over kernenergie bij Jetten en Klaver!
Het is een flauw filmpje, maar Jetten weet blijkbaar niets van duurzame elektrische mogelijkheden om je huis te verwarmen
Op https://www.reddit.com/r/hvacadvice/ (bijna alleen maar Noord-Amerikanen) wordt Gree over het algemeen redelijk afgefakkeld. Het heeft geen breed gedragen premium reputatie in ieder geval.rwijnhov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:35:
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik kan niet echt vinden welk model dat is, ik vermoed de ZS-W i.p.v. ZSX-W ?HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:54:
[...]
Hier heb je een 3,5kW MHI voor €2150,- incl. installatie.
Uiteraard. Maar de opmerkingen van Jetten ging over het gebruik in de zomer. Nu dus. En als je nu de airco uit laat (hoe zuinig die ook is), bespaar je (indirect) gewoon gas. Daar is geen speld tussen te krijgen.kurkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:10:
Maar in de winter meer gebruik maken van de airco bespaart natuurlijk best veel gas. En als je in de zomer niet 10 graden onder de omgevingstemperatuur wilt koelen valt het energieverbruik wel mee. Staat niet in verhouding tot wat je in de winter aan gas bespaart.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aan het plaatje te zien is het een ZSX-W ?ThinkPad schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Ik kan niet echt vinden welk model dat is, ik vermoed de ZS-W i.p.v. ZSX-W ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywYBn8FOx4ky60EU4YVS2FN1.jpg?f=user_large)
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Ik zie de meerwaarde niet echt in van zsx t.o.v. de zs?
Voegt het nog iets toe om een wifi module te nemen? Binnenkort komt er een MHI SRF 50 ZSX-W, maar ik vind het een fors bedrag voor de wifi module (€175).
Tenzij de gebruikte stroom rechtstreeks van je eigen zonnepanelen komt zou ik denken.Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Uiteraard. Maar de opmerkingen van Jetten ging over het gebruik in de zomer. Nu dus. En als je nu de airco uit laat (hoe zuinig die ook is), bespaar je (indirect) gewoon gas. Daar is geen speld tussen te krijgen.
rwijnhov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:57:
:strip_exif()/f/image/4h8slKrfJGAVSM8vQl9RKBVp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hier de verschillen.
ZSX is in algemeen efficiënter, maar heeft al flinke meerprijs.. is dat het waard?rwijnhov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:57:
Keuzes.... App bediening is tegenwoordig super handig & cloud.kurkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:59:
Voegt het nog iets toe om een wifi module te nemen? Binnenkort komt er een MHI SRF 50 ZSX-W, maar ik vind het een fors bedrag voor de wifi module (€175).
Als je het lokaal wilt houden met perfecte HA integratie, dan niet en neem je custom wifi module.
[ Voor 22% gewijzigd door R-B op 22-06-2022 11:03 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Nee. Want die gaat anders het net in, waardoor ergens een centrale minder stroom hoeft op te wekken.Sjamo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:00:
Tenzij de gebruikte stroom rechtstreeks van je eigen zonnepanelen komt zou ik denken.
Alleen als het aanzetten van je airco het uitgaan van je omvormer door overspanning nét kan verhinderen gaat jouw stelling op. Maar dat is met zo'n kleine verbruiker van slechts een paar honderd Watt bijna niet te doen.
Is dat COP verschil ook nog in ons klimaat / regio?
Zou het niet weten, het ging mij meer om het geluid en geen gezeur met de buren.rwijnhov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Is dat COP verschil ook nog in ons klimaat / regio?
Hogere COP is mooi meegenomen zodat ik hopelijk in de winter minder af hoef te nemen van het net.
Tsja, het is altijd beter om niet te koelen (of maar heel marginaal als je anders gezondheidsklachten krijgt). Net als het overigens beter is om niet/nauwelijks te verwarmen. Persoonlijk zie ik het verschil niet zo. Ja, verwarmen is sociaal geaccepteerd omdat we het grootste deel van het jaar nu eenmaal een koud landje zijn. Maar vanaf een bepaalde temperatuur verwarmen we ook gewoon voor comfort, niet uit noodzaak. Net als dat we koelen voor comfort. Ja, je kunt op zich 28 graden gewoon overleven, maar dat kun je voor verwarmen ook zeggen. Om gas te besparen wordt gezegd dat we de thermostaat een graadje (of zelfs 2) lager kunnen zetten maar feitelijk bezien is 14 graden ook meer dan voldoende. Doe binnen een dikke trui en pantoffels aan en klaas is kees.
Daar komt nog bij dat koelen veel efficiënter kan dan verwarmen (EER>COP)
[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-06-2022 11:16 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Die SCOP bij de ZSX serie klopt in ieder geval niet want de 35ZSX-W heeft in onze regio een SCOP van 5,1. De 48dB bij die unit is geluidsdruk en gemeten op 1 meter afstand.Bonzo2009 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Zou het niet weten, het ging mij meer om het geluid en geen gezeur met de buren.
Hogere COP is mooi meegenomen zodat ik hopelijk in de winter minder af hoef te nemen van het net.
Iedere keer als ik zo’n tabel van vergelijkingen tegenkom zijn de waardes weer anders!?
Helemaal mee eens. Er zijn zoveel huizen waar hij in de het najaar/voorjaar 22/23 graden "moet" zijn binnen. Daar valt veel meer op te besparen. Ik hou het bij 20 en soms eens 21 graden, tegen de kou kan je je ook makkelijker kleden dan tegen de warmte.HarmoniousVibe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:16:
Tsja, het is altijd beter om niet te koelen (of maar heel marginaal als je anders gezondheidsklachten krijgt). Net als het overigens beter is om niet/nauwelijks te verwarmen. Persoonlijk zie ik het verschil niet zo. Ja, verwarmen is sociaal geaccepteerd omdat we het grootste deel van het jaar nu eenmaal een koud landje zijn. Maar vanaf een bepaalde temperatuur verwarmen we ook gewoon voor comfort, niet uit noodzaak. Net als dat we koelen voor comfort. Ja, je kunt op zich 28 graden gewoon overleven, maar dat kun je voor verwarmen ook zeggen. Om gas te besparen wordt gezegd dat we de thermostaat een graadje (of zelfs 2) lager kunnen zetten maar feitelijk bezien is 14 graden ook meer dan voldoende. Doe binnen een dikke trui en pantoffels aan en klaas is kees.
Koelen is ook maar een fractie van het stroomverbruik van het verwarmen. Op de slaapkamer zet ik hem vaak in de avond aan en draait hij de hele nacht op een heel laag vermogen door, het verbruik zal ergens rond de 1kWh zijn over de gehele nacht, een beetje comfort mag toch wel?
In de woonkamer zorg ik (met goede zonnewering) dat het op hele warme dagen zoals morgen gewoon 22/23 graden is. Ook dat kost amper 2-3 kWh per dag.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Wat zou het probleem van rustig lopen zijn? Wat er gebeurd is dat de kanaal unit niet genoeg vermogen kwijt kan en de temperatuur zie oplopen tot 50º later stabiliseert zich dat rond de 30. Dat is bij eerste aanzetten op de dag.Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
[...]
In geval van flinke overcapaciteit kan het ook zo zijn dat de compressor op lange tijd gewoon vastloopt omdat er te weinig toeren worden gemaakt.
Ik zou heb ook liever in auto mode zitten echter de regeling is dan niet in staat om een balans te vinden en schakelt iedere 20 min in en uit.
Het is niet dat het minimum vermogen te hoog is want het kan wel, ik heb ik field settings de statische druk omlaag gezet, dat maakt niet uit. Bij instellen hogere druk gaat hij wel harder blazen.
Wat is nu wijsheid? Daikin gaat het me niet vertellen denk ik. Mijn installateur had een LG aangeraden omdat de support naar hem heel goed is. Maar ik dacht het niet nodig te hebben.
Waar komt die €175 vandaan? Installateur kan hem gewoon inkopen voor minder dan €80 ex btw. Plaatsen kan jij waarschijnlijk zelf ook gewoon. Vraag aan je installateur of hij er eentje bij doet voor die prijs.kurkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:59:
Dat gezegd hebbende, bijna €100 incl btw vind ik nog steeds vrij fors voor zo'n wifi-module, maar dat is niet anders bij MHI.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Voor SCOP is dat logisch want die is regio afhankelijk en hangt ook af van je stookgedrag over de seizoenen heen. COP is altijd bij vastgestelde condities, die waarden zijn veel beter te vergelijken.HereIsTom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:22:
[...]
Iedere keer als ik zo’n tabel van vergelijkingen tegenkom zijn de waardes weer anders!?
Tja je stookgedrag is denk ik nog belangrijker dan de SCOP of COP.Martin7182 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:23:
[...]
Voor SCOP is dat logisch want die is regio afhankelijk en hangt ook af van je stookgedrag over de seizoenen heen. COP is altijd bij vastgestelde condities, die waarden zijn veel beter te vergelijken.
Maar goed als je de Nederlandse opgaves bij diverse leveranciers ziet, zitten er ook veel verschillen in bij hetzelfde type/merk. Net als A+ A++ of A+++, vaak zit er maar 0,1 verschil in.
Ik ben aan het twijfelen tussen deze twee opties voor de zolderkamer waar mijn dochter slaapt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wssurGUDmfl1QvV4wJNQ6zHk.jpg?f=user_large)
Daikin wordt volgens mij iets beter als merk gewaardeerd, maar de LG heeft standaard WiFi aan boord. Ik denk dat ik met beiden geen kat in de zak zal kopen. De buitenunit komt op een dakkapel te staan.
Iemand nog redenen om voor de een of de andere te kiezen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wssurGUDmfl1QvV4wJNQ6zHk.jpg?f=user_large)
Daikin wordt volgens mij iets beter als merk gewaardeerd, maar de LG heeft standaard WiFi aan boord. Ik denk dat ik met beiden geen kat in de zak zal kopen. De buitenunit komt op een dakkapel te staan.
Beauty is in the eye of the beerholder
Zolder kamer, 3.5 kW... klinkt mij als overkill ?HellBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:49:
Ik ben aan het twijfelen tussen deze twee opties voor de zolderkamer waar mijn dochter slaapt:
[Afbeelding]
Edit: Zie ergens in je oude post historie een zolder van 240m3 staan? Dan heb ik niks gezegd
[ Voor 6% gewijzigd door R-B op 22-06-2022 12:52 ]
De kamer is 6,5 breed en 5,5 meter lang. Ook is het vrij hoog naar de nok. Denk dat ik met 3,5 kW dan precies goed zit.
Beauty is in the eye of the beerholder
Vergelijk vooral even de technische eigenschappen van de units, seer, scop, minimaal vermogen, geluid etc. Dan kan je beter inschatting maken welke de betere keus is.HellBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:53:
De kamer is 6,5 breed en 5,5 meter lang. Ook is het vrij hoog naar de nok. Denk dat ik met 3,5 kW dan precies goed zit.
Als je er mee wilt verwarmen iig geen LG nemen, voor koelen zijn beide prima.HellBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:49:
[Afbeelding]
@Team-RiNo wat is de redenen dat je zegt een LG niet nemen als je wilt verwarmen als ik vragen mag?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
De ervaringen in dit topic m.b.t. verwarmingsgedrag en beperkingen in de app. Als je in dit topic zoekt op LG en even de laatste ~5 pagina's terug leest vind je daar genoeg over.Fantastic_fox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:37:
@Team-RiNo wat is de redenen dat je zegt een LG niet nemen als je wilt verwarmen als ik vragen mag?
Dat is dan weer heel erg afhankelijk van het type. Met de S09ET, S12ET en de PC18SQ heb ik persoonlijk ervaring en werken allemaal probleemloos en zuiniger dan verwacht. Geen defrost timer en vooral de S09 en de S12 kunnen ook erg laag terugmoduleren.Fantastic_fox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:37:
Edit:
Kost de airco los trouwens €1369? Dat is aardig aan de prijs, ze zijn veel goedkoper te vinden.
Niet exact hetzelfde type, wel gelijkwaardig en te koop voor €650: https://www.nlx-international.com/lg-split-airco-s12et/a7
[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 22-06-2022 13:58 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic