Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.459 views

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:29
Ik ben ook nog een beetje aan het uittesten hoe ik het beste koel/verwarm.
Overdag maakt het mij niet uit omdat het met stroom van de zonnepanelen is. Dus staan de units de hele dag aan. Op de slaapkamers draaien ze nu 24/7 met deze temperaturen. In de woonkamer gaat hij 's nacht uit.
Maar wat een comfort sinds we overal airconditioning hebben 👍🏼❄️👍🏼❄️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS-K3iFeT7R2EICQYsumjCeclLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX538CgfRVGpnmOvADK6Z5WA.jpg?f=fotoalbum_large

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@MotorBeast
Ik ben wel klaar met jou en je ik weet het altijd beter en bij mij is het wel zuiniger en zo hoort het, alleen klopt er niks van je verhalen, dus ga lekker ergens anders je gal spuien als je niet kan lezen!

[ Voor 61% gewijzigd door HereIsTom op 18-06-2022 19:00 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Wij hebben besloten om het leidingwerk in de woonkamer gewoon bovengronds langs (of eigenlijk in plaats van) de vloerplint in de woonkamer naar buiten te leiden. De pvc-goot komt dus grotendeels over het parket te lopen, een heel fraai gezicht gaat dat niet zijn, maar beter dan langs het plafond omdat het minder zichtbaar is. Het bespaart me bovendien een condenspomp. Voor het verticale stuk hebben we wel een mooi hoekje.
Maar wat ik eigenlijk wil weten: zijn die pvc-goten goed bestand tegen botsingen zoals van de stofzuiger die er 2x per week tegenaan stoot of kan ik beter naar iets anders uitkijken? Ik heb niet echt speciale voorzetplinten oid kunnen vinden.
Prima oplossing, die goten kunnen best wat hebben maar hou er wel rekening mee dat die dingen 5,5cm diep zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om de leidingen strak tegen de muur te (laten) bevestigen en daar een houten koofje omheen te maken is wellicht een mooiere oplossing indien deze in het zicht loopt over de vloer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:36
Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:09:
[...]

Prima oplossing, die goten kunnen best wat hebben maar hou er wel rekening mee dat die dingen 5,5cm diep zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om in de leidingen strak tegen de muur te (laten) bevestigen en daar een houten koofje omheen te maken is wellicht een mooiere oplossing indien deze in het zicht loopt over de vloer.
Dank. En ik ga nadenken over een houten koof.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:31
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Ik weet wel zeker dat hier met deze temperaturen het zuiniger is hier met 24/7 met op alle verdiepingen maar 1 unit (=3 is kostenbesparing ipv 6 units). Als ik dan bijvoorbeeld zou gaan slapen is het boven zo'n 25 graden en zolder 27 graden en daar slaapt ook iemand. Betekent dat ik om 1900 uur die dingen aanzet en op 18 graden moet zetten met blaasstand geforceerd hoog om zo andere ruimtes naar een graad of 21 te krijgen. Heb dat vorig jaar 1 keer geprobeerd en viel stijl achterover van het gebruik. En dan moet ik in de nacht ook nog alle deuren open laten staan. Gaan we niet doen hier. Lekker 24/7 en pruttelen maar. Vergeet niet dat warmtepompen het zuinigst draaien met een lage compressorsnelheid, ook in de winter. Maar dat ga ik niet meer uitleggen. Onderstaand mijn multi en die draait nu reeds twee dagen op minimaal vermogen.

[Afbeelding]
Is ook logisch als je zo gaat lopen stampen, temperaturen kan je wel laten schommelen, is zuiniger maar voor elk huis verschillend tot hoe ver je kan gaan "nachtverlaging", vaak lukt niet meer dan 2 graden verschil.

Van 27/25 naar 21 graden koelen is gigantisch, snap ik wel waarom de energiegebruik hoog is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04
Martin7182 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Dit is natuurlijk alleen waar als de efficiency over het hele vermogensbereik gelijk is. Een warmtepomp is volgens mij efficienter als hij rustiger draait. Aan de andere kant heb je bij 24/7 bedrijf meer energieverlies zoals je terecht opmerkt. Daarnaast maakt het ook uit hoe vaak/lang je thuis bent en welk comfort je wenst. Het is de afweging tussen die factoren wat zinnig is. @MotorBeast maakt voor zijn situatie de beste keuze en probeert dat te projecteren op anderen. Dat werkt niet want elke woning is anders en elke persoonlijke voorkeur ook.
Het klopt wat je zegt. Maar wat betreft de efficiency vind ik dat meer een aanname die hier vaak gedaan wordt. Er is weinig over te vinden maar als je in het Engels gaat zoeken hier naar kom ik bij 9 van de 10 sites tegen dat een AC op vollast/nominaal zijn beste efficiency heeft mede omdat het ontvochtigen efficiënter verloopt door de lagere temperatuur van de condensor. Ik weet er niet genoeg van om dit goed te beoordelen maar ontvochtigen speelt natuurlijk geen rol bij L/W waar een lage cmpfreq wellicht wel beter is en waar die aanname mogelijk vandaan komt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
HereIsTom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:58:
@MotorBeast
Ik ben wel klaar met jou en je ik weet het altijd beter en bij mij is het wel zuiniger en zo hoort het, alleen klopt er niks van je verhalen, dus ga lekker ergens anders je gal spuien als je niet kan lezen!
Druktemaker. Zet je airco Ad hoc aan. Kan je beetje afkoelen. :+ Meten is weten Tom. ;) Verhalen en sprookjes zijn voor kinderen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 19:55 ]

• Servee
  • Niet online
Is het niet zo dat de warmtepomp de beste EER/COP haalt en het meest zuinig werkt indien het verschil tussen gevraagde temperatuur en bron temperatuur zo klein mogelijk is. Dus als je op tijd de boel aan zet, en op peil houd in geval van koelen verbruik je een stuk minder stroom.

In geval van verwarmen is dat verschil een stuk groter in de koude winter, om dan de unit op nominaal vermogen te laten draaien omdat dit een betere cop zou hebben zou in theorie wellicht kunnen zijn maar is het niet zo dat ze dan altijd veel hoger draaien door het grote verschil dus alsnog een betere COP halen in verhouding gezien dan?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-12-2025
Wat is het verschil tussen Daikin 4MXM68A en 4MXM68N, zo A en N series?

• Servee
  • Niet online
pkrasnop schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:03:
Wat is het verschil tussen Daikin 4MXM68A en 4MXM68N, zo A en N series?
Hier staat eea uitgelegd door @HarmoniousVibe

Daikin FTXM35R/RXM35R

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-12-2025
Prima uitgelegt voor binnenunits maar mijn vraag is over buitenunits, of ik lees verkeerd?

• Team-RiNo
Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:45:
Is het niet zo dat de warmtepomp de beste EER/COP haalt en het meest zuinig werkt indien het verschil tussen gevraagde temperatuur en bron temperatuur zo klein mogelijk is. Dus als je op tijd de boel aan zet, en op peil houd in geval van koelen verbruik je een stuk minder stroom.

In geval van verwarmen is dat verschil een stuk groter in de koude winter, om dan de unit op nominaal vermogen te laten draaien omdat dit een betere cop zou hebben zou in theorie wellicht kunnen zijn maar is het niet zo dat ze dan altijd veel hoger draaien door het grote verschil dus alsnog een betere COP halen in verhouding gezien dan?
Het verbruik is uiteraard lager bij gelijke temperaturen maar op de COP heeft dat geen invloed. Als het buiten kouder is wordt het voor de buitenunit moeilijker om warmte te onttrekken en vice versa voor koelen maar dat staat los van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. COP is in de specificaties ook altijd een vast gegeven bij bepaalde temperaturen buiten.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
pkrasnop schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Prima uitgelegt voor binnenunits maar mijn vraag is over buitenunits, of ik lees verkeerd?
De A versie is de nieuwe buitenunit voor 2022. Bij mij hebben ze recent een 'A'-multisplit geinstalleerd. Het verschil is vooral een wat mooier design voor de buitenunit (kan nu even geen foto's maken).

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/3mxm-a.html

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41
Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:45:
Is het niet zo dat de warmtepomp de beste COP haalt en het meest zuinig werkt indien het verschil tussen ruimte temperatuur en bron temperatuur (en vice versa) zo klein mogelijk is. Dus als je op tijd de boel aan zet, en op peil houd in geval van koelen verbruik je een stuk minder stroom.
Dat eerste vermoed ik ook, maar het is goed dat @Team-RiNo benadrukt dat het misschien slechts een aanname is.
Wat wel vaststaat is dat een stabiele temperatuur meer warmteverlies geeft, 'eenvoudig' uit te rekenen door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten te delen door de warmteweerstand van je huis. Het tweede is dus niet waar. Er loopt minder stroom, maar het is over langere tijd. Natuurkundige wetten kun je niet omzeilen.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:23
Ik lees hier allerlei manieren hoe het beste te koelen met (eventueel) zo laag mogelijk energiekosten. De manier die ik gebruik heb ik nog niet gelezen:

Afwijkend van wat hier iedereen roept gebruik ik NIET de automatische stand maar de laagst mogelijke fan stand. Mijn redenatie is dat de snelheid van de uitgeblazen lucht zo laag mogelijk is waardoor deze flink koud kan worden. Hierdoor wordt er veel water aan onttrokken en zie ik de relatieve luchtvochtigheid (die ik het meest onaangenaam vind) flink zakken. Het hoeft dus niet zo koud te worden om het toch aangenaam te krijgen (rond 24/25 graden beneden, slaapkamer wat lager).

Ik zet ze dus NIET 24/7 aan en ze hoeven toch niet 'volle bak' te draaien.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-01 20:23

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:10:
[...]

-10 is het overdag nooit. Zie wintergek.nl
Ik ben zo iemand die zo’n bewering ga natrekken. Toegegeven, het is lang geleden. Maar ‘nooit’? O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvE-EFH8P6gA162e7p_uqnasTBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xlxm8iOxAx0giCdXdWdtlLTc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVbNn-F6NoIuwFHkj6cWJxkIf88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1dFgPKi3AfYzkiMExz8tcPU.jpg?f=fotoalbum_large

• HereIsTom
@Superbeagle Heb je ook gevonden wanneer het ook zo koud was de afgelopen 25 jaar? 😉
Of een echt strenge winter? Je ziet als je naar al die gegevens kijkt dat het klimaat ook in Nederland steeds warmer wordt.
Dus voor die ene dag in de 25 jaar kunnen we wel een keer onder een deken gaan liggen of wat anders gaan doen :(:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aoxjk1p6V411kahDJC8OEo5GY5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrLfI3LzV0w6Vs1WDMWsHbbN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door HereIsTom op 18-06-2022 21:50 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-01 20:23

Superbeagle

Always smile

@HereIsTom Het toeval wilt dat de winter van 1997 vrij streng was. Op de valreep in de afgelopen 25 jaar. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XjdumsQXr2M9_-P_b61MX_9Mvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Tp1V9HJJYQvn1Zr0JGnP4d1.jpg?f=user_large

Toen hadden we ook de laatste Elfstedentocht!

[ Voor 17% gewijzigd door Superbeagle op 18-06-2022 22:31 . Reden: Verwijzing naar Elfstedentocht ]

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-01 16:30
Stop de pers, het E-woord is gevallen o<:)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:43
Voor de LG gebruikers, hoe zet je hem nu eigenlijk in zijn stilste stand? Is dat kwestie van F1 stand en comfort air kiezen? Of kun je met een functie ergens nog een extra stille modus kiezen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
GORby schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:05:
[...]

Ik ga er dan vanuit dat je een bijverwarming hebt voor wanneer het effectief -10 wordt, want de 4,2 kW Stylish levert absoluut geen 4,2kW bij -10. Bij -7 levert die nog 3,36 kW aan warmte, en daaronder wordt dat alleem maar minder, terwijl je vraag net toeneemt. Zo vaak wordt het geen -10, dus dat moet niet direct een probleem zijn, maar het lijkt alsof je vermoedt dat die dat wel gaat trekken.
Tx voor de tip, volgens de warmteverliesberekening had ik bij -7 3.25kw nodig en bij -10 3.34kw .. dat wordt een spannende winter iig ..

En ik heb met mn verbouwing 12 jaar geleden een mooie dubbelwandige RVS pijp afgestort met korrels in mn bestaande rookkanaal laten zetten. Komt mooi uit in mn huiskamer, alleen jammer dat die al 12 jaar afgedopt is, haha, daar komt een houtkachel. En ik zat nog te denken aan plint verwarming bij mn keuken. En anders slaap ik bij mn vriendin, haar huis is uit 2012 en ze verstookt nagenoeg ... niets ... da's ff anders dan een gatenkaas uit 1956. Echt wat een verschil. ik ga de boel uiteraard van de nodige automation voorzien om grafiekjes te maken, en die zal ik hier zeker laten zien!

Speaking, iemand enig idee hoe je de Daikin info kan uitlezen? Is hier een mqtt iets voor ofzo? api? Wat kan dat ding allemaal? Las wel dat er homey integratie voor bestaat...

Of is dat een ander topic? :/

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldtop op 19-06-2022 00:19 ]

• Team-RiNo
ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:16:
[...]

Tx voor de tip, volgens de warmteverliesberekening had ik bij -7 3.25kw nodig en bij -10 3.34kw .. dat wordt een spannende winter iig ..

En ik heb met mn verbouwing 12 jaar geleden een mooie dubbelwandige RVS pijp afgestort met korrels in mn bestaande rookkanaal laten zetten. Komt mooi uit in mn huiskamer, alleen jammer dat die al 12 jaar afgedopt is, haha, daar komt een houtkachel. En ik zat nog te denken aan plint verwarming bij mn keuken. En anders slaap ik bij mn vriendin, haar huis is uit 2012 en ze verstookt nagenoeg ... niets ... da's ff anders dan een gatenkaas uit 1956. Echt wat een verschil. ik ga de boel uiteraard van de nodige automation voorzien om grafiekjes te maken, en die zal ik hier zeker laten zien!

Speaking, iemand enig idee hoe je de Daikin info kan uitlezen? Is hier een mqtt iets voor ofzo? api? Wat kan dat ding allemaal? Las wel dat er homey integratie voor bestaat...

Vrij weinig sinds alles via de Daikin cloud gaat. Ik kan bijna alle opties bedienen via mijn homeassistant integratie behalve de Demain control. Dit is wat daar uit komt (niet van vandaag), de 'Heatpump current' is van een Shelly EM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmBOHFaEHwxh1DwIvWJxH4OofQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFdQD5fXO4AwHzz0fc4bhJIH.png?f=fotoalbum_large

• ronaldtop
Damn, je kan dus niet streamen naar een eigen dataplatform en dan daarop los gaan.. ? Maar goed, als die Daikin cloud biedt wat je nodig hebt .. hoe is de beschikbaarheid van die dienst? Is het wat? Hoop niet dat ze in een Indiaas datacenter staan ...

• Team-RiNo
ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:55:
Damn, je kan dus niet streamen naar een eigen dataplatform en dan daarop los gaan.. ? Maar goed, als die Daikin cloud biedt wat je nodig hebt .. hoe is de beschikbaarheid van die dienst? Is het wat? Hoop niet dat ze in een Indiaas datacenter staan ...
Ze zijn geloof ik begin 2021 begonnen hiermee, hebben wat opstart problemen gehad (latency voornamelijk, kon soms wel een minuut duren voor respons op een actie) maar ik heb totaal geen issues gehad de laatste ~12 maanden. Werkt wat mij betreft prima dus. Er mist alleen wat informatie zoals de compressor frequentie die je hier wel eens voorbij ziet komen van oudere modellen die wel lokaal nog uit te lezen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 19-06-2022 01:35 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:01
[...]

Voor die paar dagen dat het echt -10 graden is zet je er even een ventilatorkacheltje bij.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Het verbruik is hier gisteren toch nog wat opgelopen, ondanks dat het rond 22h buiten al goed afkoelde.
Woonkamer en keuken samen: 3,2 kWh (goede zonnewering)
Slaapkamer onder het dak: 3,4 kWh

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Martinusz
Algemene vraag over werkschakaars, ik zie er zoveel op onderstaande site dat ik eigenlijk geen idee meer heb wat nu verschillen zijn en wat nu nodig is. Ik heb 2 buitenunits, en wil gewoon 2 schakelaars plaatsen buiten aan de gevel, is deze bijvoorbeeld gewoon prima?

https://www.elektrototaal...pn-werkschakelaar-4141891

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Dat eerste vermoed ik ook, maar het is goed dat @Team-RiNo benadrukt dat het misschien slechts een aanname is.
Wat wel vaststaat is dat een stabiele temperatuur meer warmteverlies geeft, 'eenvoudig' uit te rekenen door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten te delen door de warmteweerstand van je huis. Het tweede is dus niet waar. Er loopt minder stroom, maar het is over langere tijd. Natuurkundige wetten kun je niet omzeilen.
Afgelopen periode diverse keren getest met koelen onder zo goed als dezelfde omstandigheden (binnen, buitentemperatuur, RV) de eerste sessies op tijd aangezet dus voordat de hitte in huis kwam en buiten nog niet zo warm en de unit ging redelijk snel terug naar rond de 100w in koelen en ging uiteindelijk zelfs terug naar 80w, tweede sessies gewacht tot huis flink was opgewarmd in de middag, buiten ook natuurlijk en unit aangezet en die bleef dus continue op 150w draaien en ging niet verder terug totdat de temperatuur buiten daalde. Beide met zelfde setpoint en exact dezelfde behaalde binnen temperatuur. Dus voorkomen is beter (zuiniger) dan genezen.

In geval van verwarmen heb je zeker een punt, in mijn geval in de winter kost 24uur stoken (bij temperatuur onder de 5 graden) iets meer stroom, ongeveer 1-1,5 kwh meer dan aan/uit stoken (met vorst in de nacht en overdag onder de 5) en dat is wat bij betreft te verwaarlozen maar geeft wel een enorme comfort verbetering in de zin van stabiele temperatuur, minder geluid, minder luchtverplaatsing en een rustig draaiende buitenunit en amper defrosts en 1x de unit “betrapt “op een oil return cycle.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:25
Martinusz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:25:
Algemene vraag over werkschakaars, ik zie er zoveel op onderstaande site dat ik eigenlijk geen idee meer heb wat nu verschillen zijn en wat nu nodig is. Ik heb 2 buitenunits, en wil gewoon 2 schakelaars plaatsen buiten aan de gevel, is deze bijvoorbeeld gewoon prima?

Ja, deze zijn prima. Stevig.

• FrankHe
Martinusz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:25:

Volstaat prima.

Het is en driefase schakelaar met ongschakelde nul, ook te gebruiken als enkele fase met nul.

Hier heb ik er ook een, daarbij heb ik de fase op L1 aangesloten en de nul geschakeld op contact L2. Dus van de drie schakelcontacten gebruik je er maar twee, L3 wordt niet gebruik en het N blokje rechtsboven houdt je ook ongebruikt. De aardedraad verbind je door via het blokje rechtsonder in de schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRghP_CogPXbPoCCyi2gwon9wUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z99nMsUZ8F26ayLDyysD0s2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor iedere unit apart een werkschakelaar monteren. Die paar tientjes moet je gewoon uitgeven. Daarmee maak je het werk van de f-gassen monteur heel veel gemakkelijker. Je betaalt die mensen per uur en als ze een paar keer extra heen en weer moeten lopen naar de meterkast dan heb je de investering van de werkschakelaar al terugverdient.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankHe op 19-06-2022 10:17 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]

• ronaldtop
FrankHe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Volstaat prima.

Het is en driefase schakelaar met ongschakelde nul, ook te gebruiken als enkele fase met nul.

Hier heb ik er ook een, daarbij heb ik de fase op L1 aangesloten en de nul geschakeld op contact L2. Dus van de drie schakelcontacten gebruik je er maar twee, L3 wordt niet gebruik en het N blokje rechtsboven houdt je ook ongebruikt. De aardedraad verbind je door via het blokje rechtsonder in de schakelaar.

[Afbeelding]

Voor iedere unit apart een werkschakelaar monteren. Die paar tientjes moet je gewoon uitgeven. Daarmee maak je het werk van de f-gassen monteur heel veel gemakkelijker. Je betaalt die mensen per uur en als ze een paar keer extra heen en weer moeten lopen naar de meterkast dan heb je de investering van de werkschakelaar al terugverdient.
[...]

Volstaat prima.

[Afbeelding]

Heb ik ook voor mn panelen, werkt prima! En ziet er strak uit zo onder de rest van je elektra infra .. :P

• Martinusz
[...]

Volstaat prima.

[Afbeelding]

Top gelijk 2 besteld :)

• JiMiHeNdRiX
Heb zelf met die ABB werkschakelaars wel een klein oorlogje moeten voeren om die gaten open te krijgen waar de kabel doorheen moet. Die druk je er niet zo maar uit. Snijden lukte ook niet. Dat werd dus dremelen. Er werden bij mij bovendien geen connectors meegeleverd die je in die gaten schroeft, dus waarmee je de grijze kabel waterdicht vastzet zeg maar. M25 waren die. Ik heb ze los moeten bijkopen.

• Martin7182
Servee schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Afgelopen periode diverse keren getest met koelen onder zo goed als dezelfde omstandigheden (binnen, buitentemperatuur, RV) de eerste sessies op tijd aangezet dus voordat de hitte in huis kwam en buiten nog niet zo warm en de unit ging redelijk snel terug naar rond de 100w in koelen en ging uiteindelijk zelfs terug naar 80w, tweede sessies gewacht tot huis flink was opgewarmd in de middag, buiten ook natuurlijk en unit aangezet en die bleef dus continue op 150w draaien en ging niet verder terug totdat de temperatuur buiten daalde. Beide met zelfde setpoint en exact dezelfde behaalde binnen temperatuur. Dus voorkomen is beter (zuiniger) dan genezen.

In geval van verwarmen heb je zeker een punt, in mijn geval in de winter kost 24uur stoken (bij temperatuur onder de 5 graden) iets meer stroom, ongeveer 1-1,5 kwh meer dan aan/uit stoken (met vorst in de nacht en overdag onder de 5) en dat is wat bij betreft te verwaarlozen maar geeft wel een enorme comfort verbetering in de zin van stabiele temperatuur, minder geluid, minder luchtverplaatsing en een rustig draaiende buitenunit en amper defrosts en 1x de unit “betrapt “op een oil return cycle.
Natuurkundig gezien is er geen enkel verschil tussen koelen en verwarmen; het is gewoon energiestroom van warm naar koud, afhankelijk van de weerstand. Dat er bij jouw wel verschillen zijn qua verbruik heeft te maken met ofwel verminderde effiency bij hard koelen ofwel met perceptie. Ik denk dat het in de zomer ook lastiger meten is; buiten was het hier eergisteren 30 °C en zonder airco kwam het binnen niet boven de 23 °C. Als ik wel een airco had, dan had ik vast geroepen dat hij het zo goed op temperatuur wist te houden ;)

Qua comfort is het sowieso voor iedereen anders, daar zijn geen harde uitspraken over te doen.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:40:
...
Waar ik benieuwd naar ben, is waarom onze manier van gebruiken van de airco door een aantal mensen zo sterk afgekeurd wordt dat een gedeelte van de mensen hier overgaat tot denigrerende opmerkingen over ons airco-systeem en de keuzes die wij daarin gemaakt hebben, en dat men veel weinig technische ondersteuning en vaak uit de lucht gegrepen argumenten gebruikt om hun eigen zaak kracht bij te zetten.
Een open gesprek kan ik waarderen. Maar dat is niet waar ik het hier over heb.
...
Wat beter is bepaal je zelf, op die aspecten die jij belangrijk vind en in jouw situatie.

Ik denk dat een aantal mensen niet goed snappen dat er een enorm verschil kan zitten in hoe een huis zich thermisch gedraagd en wat de relatie daarmee is met relatief weinig vermogen te koelen of te verwarmen.

Ik heb bijvoorbeeld een groot vrijstaand huis met ook veel thermische massa, thermisch gedrag maar ook instraling van zon en invloed van wind totaal niet vergelijkbaar met een apartement of rijtjeshuis, ik kan niet anders dan 24/7 koelen omdat ik anders bij alleen koelen als ik aanwezig ben in een ruimte, ik in de koele lucht zit naast een muur en onder een plafond en op een vloer die als een kachel warmte uitstraald, dan voelt het nog steeds niet prettig, en nog erger die gedurende de zomer ook steeds warmer wordt omdat er meer warmte wordt toegevoegd dan dat er in die paar uurtjes per dag kan worden weggekoeld, de lucht heeft immers maar een beperkte thermische capaciteit en koelt de massa maar langzaam af.

Wat efficienter is dat hangt ook weer van allerlei zaken af, zoals de thermische capaciteit van je huis, maar ook het warmte transmissie verlies en hoeveel uur je aanwezig bent en koelt als je niet 24/7 koelt en hoe hard de unit dan moet werken, want om meer koel vermogen te leveren zal een WP toch echt hogere temperaturen richting de verdamper buiten moeten maken en daardoor relatief meer stroom gaan verbruiken omdat de COP afneemt.

Er kan dus helemaal niet gesteld worden dat het een beter is dan het ander in algemene zin, dat zal iedereen voor zichzelf moeten uitvinden, waarbij de een comfort belangrijker vind dan efficientie en de ander juist weer niet.

Ik zou gewoon doen wat voor jou het beste werkt en daar blij mee zijn ongeacht wat anderen daar als mening over hebben. :Y

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:53
Hier heeft een buurman ook een prijsopgave gevraagd voor een lucht/lucht warmtepomp in huis, maar die krijg een nogal vreemde aanbeveling. De prijs is even niet van belang, maar wel de technische kant.

De installateur geeft aan een 8kW buitenunit te kunnen plaatsen met 2x 3,5kW + 1x 5kW binnen, vermoedelijk een Mitsubishi Electric. Die buitenunit lijkt mij nogal erg overdreven, en totaal nutteloos als je ook nog eens zuinig wilt koelen/verwarmen. Minimum lijkt ergens rond de 3,5kW te liggen?

Mijn advies voor de buurman zou dan eerder zijn 1x 5kW single split voor de woonkamer, en een 4 - 5kW multisplit met de 2x 3,5kW binnen voor de bovenverdiepingen. Of zit ik hier toch ver van een knappe opstelling te denken...en ja, ik volg dit topic al wat langer :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
FrankHe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 06:03:
[...]

Voor die paar dagen dat het echt -10 graden is zet je er even een ventilatorkacheltje bij.
Yup, en als dat je echt niet zint kun je ook een MHI met Hyper Heat kopen. Die loopt door tot aan de -25C.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
[...]

M.b.t. koude winterdagen:

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 22:36
Martin7182 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Natuurkundig gezien is er geen enkel verschil tussen koelen en verwarmen; het is gewoon energiestroom van warm naar koud, afhankelijk van de weerstand. Dat er bij jouw wel verschillen zijn qua verbruik heeft te maken met ofwel verminderde effiency bij hard koelen ofwel met perceptie. Ik denk dat het in de zomer ook lastiger meten is; buiten was het hier eergisteren 30 °C en zonder airco kwam het binnen niet boven de 23 °C. Als ik wel een airco had, dan had ik vast geroepen dat hij het zo goed op temperatuur wist te houden ;)

Qua comfort is het sowieso voor iedereen anders, daar zijn geen harde uitspraken over te doen.
Natuurkundig misschien niet. Maar hardware matig zeker wel. De condensor (vorm, ventilator en oppervlakte) is van de binnenunit anders dan van de buitenunit. Laten die nou net van taak wisselen als je gaat verwarmen…als voorbeeldje, naast de software, kleppen enz. Dan heb je ook nog je massa )die zich alleen al gezien de T delta) anders in koeling vs verwarmen zal gedragen. Dus persoonlijk is mijn inschatting dat je de “perceptie” kan wegstrepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yamahaa op 19-06-2022 16:28 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:32
John767 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:48:
Hier heeft een buurman ook een prijsopgave gevraagd voor een lucht/lucht warmtepomp in huis, maar die krijg een nogal vreemde aanbeveling. De prijs is even niet van belang, maar wel de technische kant.

De installateur geeft aan een 8kW buitenunit te kunnen plaatsen met 2x 3,5kW + 1x 5kW binnen, vermoedelijk een Mitsubishi Electric. Die buitenunit lijkt mij nogal erg overdreven, en totaal nutteloos als je ook nog eens zuinig wilt koelen/verwarmen. Minimum lijkt ergens rond de 3,5kW te liggen?

Mijn advies voor de buurman zou dan eerder zijn 1x 5kW single split voor de woonkamer, en een 4 - 5kW multisplit met de 2x 3,5kW binnen voor de bovenverdiepingen. Of zit ik hier toch ver van een knappe opstelling te denken...en ja, ik volg dit topic al wat langer :)
Het ligt er nogal aan hoe groot de kamers zijn en hoe goed de isolatie is. En ook: hoe vaak zet je de units tegelijk aan.
Meestal werkt een 3,5 kW prima voor de woonkamer. En 2,5 kW voor slaapkamers of zolder.

Een 8 kW buitenunit moet je meestal niet willen, vanwege het hoge minimum vermogen.
Tenzij je dus 3 units altijd tegelijk aan hebt. Dan maakt het niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 19-06-2022 16:45 ]

• Martin7182
Yamahaa schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Natuurkundig misschien niet. Maar hardware matig zeker wel. De condensor (vorm, ventilator en oppervlakte) is van de binnenunit anders dan van de buitenunit. Laten die nou net van taak wisselen als je gaat verwarmen…als voorbeeldje, naast de software, kleppen enz. Dan heb je ook nog je massa )die zich alleen al gezien de T delta) anders in koeling vs verwarmen zal gedragen. Dus persoonlijk is mijn inschatting dat je de “perceptie” kan wegstrepen.
Haha, dat meen je niet. Als je perceptie wilt wegstrepen dan heb je een lab nodig. En/of een dubbel-blind onderzoek.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Maar als je bij MHI bij de lekbak wilt komen, moet je wel iets meer doen dan 4 schroefjes losdraaien en de clipjes van de kappen losmaken.

@rwijnhov Dan ben je een van de weinige hier met een ZM, maar dat verklaart het dan wel inderdaad. ;) Dat hebben ze bij de ZS toch wel anders gedaan.
Ik heb zojuist mijn SRK35ZS-W binnenunit even los gehaald. Maar daar ook 4 schroefjes en dan pak je de hele buitenkap er af. En dan zit je direct op de lekbak (gootje met links en rechts een doorvoer voor de afvoerleiding). Of zie ik nu iets over het hoofd?

• HereIsTom
rwijnhov schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb zojuist mijn SRK35ZS-W binnenunit even los gehaald. Maar daar ook 4 schroefjes en dan pak je de hele buitenkap er af. En dan zit je direct op de lekbak (gootje met links en rechts een doorvoer voor de afvoerleiding). Of zie ik nu iets over het hoofd?
Foto’s?

• rwijnhov

• rwijnhov
4 schroefjes los kap er af en je kijkt zo op de lekbak.

• Servee
  • Niet online
Die unit op dat filmpje is ook al zo aangetast door roest 8)7 lijkt iets structureels van MHI?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L4_2IbKSA3M8VjQeV1SnnrFkNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNhaoj4wRQnvEehCC9Y11K7m.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Highintensity
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:38
Servee schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Die unit op dat filmpje is ook al zo aangetast door roest 8)7 lijkt iets structureels van MHI?
[Afbeelding]
Unit in het filmpje is een ME, dus geen MHI.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:36
Servee schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:39:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is het geen roest maar iets van koper soldeer.

• Servee
  • Niet online
Highintensity schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Unit in het filmpje is een ME, dus geen MHI.
Dan iets wat voorkomt bij zowel ME als MHI, @rwijnhov heeft ook iets dergelijks bij een 6 jaar oude unit van MHI.

@prakka Man zegt in het filmpje zelf dat het om corrosie gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 19-06-2022 19:49 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• prakka
Servee schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Dan iets wat voorkomt bij zowel ME als MHI, @rwijnhov heeft ook iets dergelijks bij een 6 jaar oude unit van MHI.

@prakka Man zegt in het filmpje zelf dat het om corrosie gaat.
Ik zie het nu inderdaad, maar corrosie van het koper maar geen roest

• Servee
  • Niet online
prakka schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zie het nu inderdaad, maar corrosie van het koper maar geen roest
Is roest geen vorm van corrosie?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• prakka
Servee schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Is roest geen vorm van corrosie?
Nu je het zegt _/-\o_

• rwijnhov
Is echt roest heeft de mijne ook.

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:57:
Is echt roest heeft de mijne ook.
Nu je dit weet, kun je er rekening mee houden en indien er sporen komen van corrosie meteen (laten) behandelen dan is er geen man overboord maar mogelijk wel een “standaard” dingetje bij deze units.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
Ja wordt een dezer weken behandeld door de installateur. Het is wel een ouder zm type. Hopelijk hebben mijn nieuwe srk35zs-w dit niet. We gaan het zien over een jaar of 6 :)

• Termy
  • Laatst online: 00:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

Roest gaat om oxidatie van ijzer. Oxidatie van koper is geen roest, maar zelfde idee verder.

Ik ben ondertussen bezig met een elektricien en aircoinstallateur voor mijn situatie en ik krijg wat pushback over m'n wens voor een Daikin 4 kW buitenunit met 3,5 + 1,5 + 1,5 binnenunits. Dat is meer dan 1.5x de buitenunit en zou dus niet volgens advies van Daikin zijn. Dus heb ik ze maar gewezen op de handleiding die aangeeft dat de 3MXM40N tot 7 kW binnenunits mag hebben.

Dit dus voor een nieuwbouwhuis van 2020 met woonkamer van zo'n 122 m3 (of 145 m3 met gangetje erbij) en 2 verdiepingen van zo'n 88 m3 en 98 m3. Zie plategronden hier. Hiermee hoop ik eigenlijk het hele huis op temperatuur te houden, zowel qua koelen als verwarmen. Volgens warmteverliesberekening of koevlaas heb ik zo'n 5 kW nodig op -10 maar aangezien dit niet de hoofdverwarming hoeft te zijn is tot vriespunt goed genoeg. Ik ben niet van plan sporadisch hard te gaan koelen/verwarmen maar de hele dag (waarschijnlijk niet 's nachts).

Bovenstaande werd mij hier eerder aangeraden maar nu het dichterbij komt zou het wel prettig zijn nog een sanity check te doen zodat ik niet een gruwelijke blunder maak en te ver onderdimensioneer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• FrankHe
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:07:
Heb zelf met die ABB werkschakelaars wel een klein oorlogje moeten voeren om die gaten open te krijgen waar de kabel doorheen moet. Die druk je er niet zo maar uit. Snijden lukte ook niet. Dat werd dus dremelen. Er werden bij mij bovendien geen connectors meegeleverd die je in die gaten schroeft, dus waarmee je de grijze kabel waterdicht vastzet zeg maar. M25 waren die. Ik heb ze los moeten bijkopen.
Met een grote schroevendraaier en een tik van een hamer had ik de twee openingen onderaan er zonder moeite uit.

De bijgeleverde IP44 wartels zijn prima voor gebruik onder een overdekt balkon zoals hier. Zonder afdak erboven zou ik twee IP65 wartels aanraden, apart aan te schaffen. De afmeding is M25 aan de tekst op de deksel te zien.

• FrankHe
ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Heb ik ook voor mn panelen, werkt prima! En ziet er strak uit zo onder de rest van je elektra infra .. :P
En het maakt het opsporen van storingen zoveel gemakkelijker. Wanneer de installatie nog nieuw is dan voelt het wellicht wat overbodig zo'n werkschakelaar. Maar in de toekomst als er een keer onderhoud gepleegd moet worden of een storing verholpen moet worden dan verdien je het meteen terug in tijd.

• FrankHe
Termy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:11:
Roest gaat om oxidatie van ijzer. Oxidatie van koper is geen roest, maar zelfde idee verder.

Ik ben ondertussen bezig met een elektricien en aircoinstallateur voor mijn situatie en ik krijg wat pushback over m'n wens voor een Daikin 4 kW buitenunit met 3,5 + 1,5 + 1,5 binnenunits. Dat is meer dan 1.5x de buitenunit en zou dus niet volgens advies van Daikin zijn. Dus heb ik ze maar gewezen op de handleiding die aangeeft dat de 3MXM40N tot 7 kW binnenunits mag hebben.

Dit dus voor een nieuwbouwhuis van 2020 met woonkamer van zo'n 122 m3 (of 145 m3 met gangetje erbij) en 2 verdiepingen van zo'n 88 m3 en 98 m3. Zie plategronden hier. Hiermee hoop ik eigenlijk het hele huis op temperatuur te houden, zowel qua koelen als verwarmen. Volgens warmteverliesberekening of koevlaas heb ik zo'n 5 kW nodig op -10 maar aangezien dit niet de hoofdverwarming hoeft te zijn is tot vriespunt goed genoeg. Ik ben niet van plan sporadisch hard te gaan koelen/verwarmen maar de hele dag (waarschijnlijk niet 's nachts).

Bovenstaande werd mij hier eerder aangeraden maar nu het dichterbij komt zou het wel prettig zijn nog een sanity check te doen zodat ik niet een gruwelijke blunder maak en te ver onderdimensioneer.
Een 3MXM40N buitenunit mag 7 kW vermogen aan binnenunits hebben. Die 4,0 kW gaat prima voor koelen. Als je er ook mee wilt verwarmen, ook midden in de winter, dan zou ik de 5,2 kW buitenunit adviseren. De 3MXM52N heeft hetzelfde minimale vermogen maar een hoger maximaalvermogen.

Ik heb hier een 3MXM40N met binnenunitcombinatie 2,5 kW + 2,5 kW + 2,0 kW. Daarbij hangt die 2,0 kW aan de noordkant en die wordt minder frequent gebruikt. Blijft over twee 2,5 kW units die samenwerken op een 4,0 kW buitenunit. Dat werkt fantastisch.

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
Ik heb nu een offerte voor een Mitsubishi Heavy Industries SRF/SRC 50 ZSX-W Single Split Vloermodel [5kW]. Installatie is redelijk recht toe recht aan, wel 7 meter koelleiding. Offerte met installatie en materiaal is €2750,-
Heb eigenlijk geen idee of dat een beetje marktconform is.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Weet iemand hier waar je een fatsoenlijke afstandsbediening kunt krijgen voor een Daikin Siesta?

We zijn onze afstandsbediening kwijt. Nu heb ik een universeel model gekocht via Amazon, maar daarmee werkt de swing optie niet terwijl die er wel op zit. :X

• prakka
De_Bastaard schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:41:
Weet iemand hier waar je een fatsoenlijke afstandsbediening kunt krijgen voor een Daikin Siesta?

We zijn onze afstandsbediening kwijt. Nu heb ik een universeel model gekocht via Amazon, maar daarmee werkt de swing optie niet terwijl die er wel op zit. :X
Je kan kijken op AliExpress

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
marcunator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Je had ook een pc kunnen kopen met een 3080ti erin :9
HaHa, nou dit is goedkoper, voor mij dan ;)
En de COP van een 3080ti schijnt iet lager te liggen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 14:32
kurkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:11:
Ik heb nu een offerte voor een Mitsubishi Heavy Industries SRF/SRC 50 ZSX-W Single Split Vloermodel [5kW]. Installatie is redelijk recht toe recht aan, wel 7 meter koelleiding. Offerte met installatie en materiaal is €2750,-
Kan wellicht iets lager, maar niet slecht denk ik.
Een vloermodel is gemiddeld 500 euro duurder dan een wandmodel.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10-2025
Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Iets langer gewacht wegens de hitte, maar ik heb nu alles bekeken. Binnen lijkt alles prima, bij de buitenunit ook. De grote ventilator draait soepel en zonder bijgeluiden, verder zie ik qua bewegende onderdelen alleen de compressor. Hoe weet ik of ie het goed doet? Het enige wat ik zie is bovenop zijn de connectors, maar geen as oid waar ik aan zou kunnen draaien.

[Afbeelding]

Verder - als ik de airco inschakel komt vrijwel direct de foutmelding F4 in beeld. In de buitenunit lijkt niets te gebeuren, ik hoor ook niets bij de compressor. De printplaat in de buitenunit is schoon en smetteloos voor zover ik kan zien.
Ideeën?
Ik neem aan dat je de rest al gedaan hebt, maar anders zou ik er een monteur naar laten kijken. Het zou kunnen zijn dat het gas lekt. Maar verder heb ik geen idee.

• HereIsTom
kurkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:11:
De aanschafprijs voor deze set ligt rond de €2000,-, dus €750,- voor installatie is niet gek in deze tijd.

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo allemaal,

na de hitte van afgelopen weekend ben ik eruit. Er moet in huis een airco komen. Onlangs heb ik ook zonnepanelen gelegd, dus wil hem ook gebruiken om een deel van het huis te verwarmen.

Even een schets van de situatie: ik heb een oud en slecht geisoleerd huis van in totaal 300 m3. De bedoeling is om de bovenverdieping (2 slaapkamers) (73 m3) en woonkamer (79 m3) te voorzien van een airco. Mijn idee is om op 1 slaapkamer en in de woonkamer een 3,5 Kw unit te hangen. Boven is dat niet ideaal, maar het leidingwerk komt allemaal in het zicht en dat wil ik tot een minimum beperken.

Later zou eventueel in de keuken (+/- 80m3) nog een derde airco geplaatst kunnen worden indien nodig. Voor nu zou ik eerst willen proberen hoe eea werkt met twee airco's.

Nou de vragen:

1 - ik twijfel of ik in deze setup voor een multi split moet gaan of voor twee buitenunits. Ze zullen zelden samen draaien. Boven heb ik nooit de verwarming aan en voor koelen ben ik of boven of beneden. Dat zal dus ook zelden gelijktijdig gebeuren. Ik krijg van de 'experts' die vooral airco's willen verkopen verschillende adviezen.
2. Merkkeuze. Het is me duidelijk dat Daikin en Mitsubishi top zijn. Mijn broer en een vriend hebben onlangs een airco van het merk Aux geplaatst. Afgezien van de kortere garantieperiode zien die er goed uit. Hoge COP, behoorlijk stil, vrij nette afwerking, gratis wifi module bij een leverancier in de buurt en spotgoedkoop. In hoeverre is het de moeite waard om meer te betalen voor een mitsubishi of daikin? Tussenoplossing is wat mij betreft LG, die ook een goede prijs kwaliteit verhouding lijken te hebben.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:21

R-B

Blokkert

bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:39:
Hallo allemaal,

na de hitte van afgelopen weekend ben ik eruit. Er moet in huis een airco komen. Onlangs heb ik ook zonnepanelen gelegd, dus wil hem ook gebruiken om een deel van het huis te verwarmen.

Even een schets van de situatie: ik heb een oud en slecht geisoleerd huis van in totaal 300 m3. De bedoeling is om de bovenverdieping (2 slaapkamers) (73 m3) en woonkamer (79 m3) te voorzien van een airco. Mijn idee is om op 1 slaapkamer en in de woonkamer een 3,5 Kw unit te hangen. Boven is dat niet ideaal, maar het leidingwerk komt allemaal in het zicht en dat wil ik tot een minimum beperken.

Later zou eventueel in de keuken (+/- 80m3) nog een derde airco geplaatst kunnen worden indien nodig. Voor nu zou ik eerst willen proberen hoe eea werkt met twee airco's.

Nou de vragen:

1 - ik twijfel of ik in deze setup voor een multi split moet gaan of voor twee buitenunits. Ze zullen zelden samen draaien. Boven heb ik nooit de verwarming aan en voor koelen ben ik of boven of beneden. Dat zal dus ook zelden gelijktijdig gebeuren. Ik krijg van de 'experts' die vooral airco's willen verkopen verschillende adviezen.
2. Merkkeuze. Het is me duidelijk dat Daikin en Mitsubishi top zijn. Mijn broer en een vriend hebben onlangs een airco van het merk Aux geplaatst. Afgezien van de kortere garantieperiode zien die er goed uit. Hoge COP, behoorlijk stil, vrij nette afwerking, gratis wifi module bij een leverancier in de buurt en spotgoedkoop. In hoeverre is het de moeite waard om meer te betalen voor een mitsubishi of daikin? Tussenoplossing is wat mij betreft LG, die ook een goede prijs kwaliteit verhouding lijken te hebben.
Op punt 1 geef je zelf het antwoord. Zelden samen -> single split beste oplossing.
Mitsubishi is tweeledig, de MHI (Heavy Industries) of ME (Electric). Beiden gevallen A-merk, net als Daikin.

Aux helemaal nog nooit voorbij zien komen in dit topic.. goedkoop / duurkoop? :?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Termy

Termy

FrankHe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 04:33:
[...]

Een 3MXM40N buitenunit mag 7 kW vermogen aan binnenunits hebben. Die 4,0 kW gaat prima voor koelen. Als je er ook mee wilt verwarmen, ook midden in de winter, dan zou ik de 5,2 kW buitenunit adviseren. De 3MXM52N heeft hetzelfde minimale vermogen maar een hoger maximaalvermogen.

Ik heb hier een 3MXM40N met binnenunitcombinatie 2,5 kW + 2,5 kW + 2,0 kW. Daarbij hangt die 2,0 kW aan de noordkant en die wordt minder frequent gebruikt. Blijft over twee 2,5 kW units die samenwerken op een 4,0 kW buitenunit. Dat werkt fantastisch.
Hm, volgens deze specsheet is dat niet het geval en heeft de 52 een hoger minimum (1,9 en 1,4 kW tov 1,7 en 1,3 kW bij de 40 bij koelen/verwarmen, resp.) in mijn gekozen config van 1,5 + 1,5 + 3,5.

De verwachting is hier ook dat bij koelen alles gebruikt wordt en bij verwarmen vrijwel alleen de 3,5 en een 1,5. Misschien wel alle 3 omdat warmte te makkelijk stijgt in huis (open trappenhuis) en het dus wat lastig is om de 1e verdieping te verwarmen zonder dat er warmte naar zolder ontsnapt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
R-B schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Op punt 1 geef je zelf het antwoord. Zelden samen -> single split beste oplossing.
Mitsubishi is tweeledig, de MHI (Heavy Industries) of ME (Electric). Beiden gevallen A-merk, net als Daikin.

Aux helemaal nog nooit voorbij zien komen in dit topic.. goedkoop / duurkoop? :?
Twee buitenunits is dus wel beter. Geeft meer rommel op de oprit, maar wat mij betreft wel het overwegen waard.

Om het Aux verhaal even in perspectief te zetten. Een 3,5kw multi split van Aux kost op dit moment 449 euro, inclusief wifi module, een daikin of mitsubishi bij dezelfde leverancier 900 euro... Hopelijk zijn er hier mensen die ervaring met de Aux hebben.

• HereIsTom
@bart_g Hoor nu ook voor het eerst van Aux, maar als je broer en vriend er goede ervaringen mee hebben, de specs zien er goed uit de prijs ook. Let wel op garantie en service.
Als je plek en ruimte hebt voor meerdere buitenunits is dat beter en als er eentje stuk mocht gaan, doet de andere het nog wel.

• Termy

Termy

Wat me trouwens opviel toen ik de specsheet van de 3MXM van Daikin bekeek: je kunt er blijkbaar ook warm water mee maken?

De DHW staat voor Domestic Hot Water en schijnbaar kan ie bij -15 nog 40 graden water maken, maar hoe dat dan precies aangesloten moet worden is me niet helemaal duidelijk. Uiteraard is een L/W warmtepomp niet anders, maar ik heb nog niet eerder gezien dat je kunt combineren met dezelfde buitenunit voor SWW en airco.

• Highintensity
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:38
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Highintensity op 20-06-2022 13:22 ]

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2025

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Er is op dit forum al meerdere malen besproken dat overdimensioneren van een airco geen goed idee is vanwege laag last.
Nu hebben wij onlangs een 5kW airco in de woonkamer laten plaatsen, ook ivm het verwarmen van 140m3, FVXM-A model van Daikin. Het minimale koelvermogen van dit model is 1.4kW.
Als ik één model kleiner had gekozen was het minimale koel- en verwarmingsvermogen identiek. COP/EER bij het kleinere model is wel een paar tienden hoger. Is het hogere rendement dan de winst als ik het goed begrijp?
Het minimale afgegeven vermogen, zelfs op de fluisterstand of bij het bereiken van de gewenste temperatuur blijft namelijk hetzelfde.

• HarmoniousVibe
Het gaat daarbij inderdaad om het minumum afgitevermogen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Termy

Termy

Netsrek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:32:
Er is op dit forum al meerdere malen besproken dat overdimensioneren van een airco geen goed idee is vanwege laag last.
Nu hebben wij onlangs een 5kW airco in de woonkamer laten plaatsen, ook ivm het verwarmen van 140m3, FVXM-A model van Daikin. Het minimale koelvermogen van dit model is 1.4kW.
Als ik één model kleiner had gekozen was het minimale koel- en verwarmingsvermogen identiek. COP/EER bij het kleinere model is wel een paar tienden hoger. Is het hogere rendement dan de winst als ik het goed begrijp?
Het minimale afgegeven vermogen, zelfs op de fluisterstand of bij het bereiken van de gewenste temperatuur blijft namelijk hetzelfde.
Welke buitenunit heb je dan? Zoals ik hierboven aangaf zegt de specsheet van de 3MXM dat de 40 toch echt een lager minimum vermogen heeft dan de 52.

• HarmoniousVibe
Oh, het gaat altijd om het vermogen van de buitenunit inderdaad. Daar zit het potentieel pendelende onderdeel in.

• Netsrek
  • Niet online
Termy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Welke buitenunit heb je dan? Zoals ik hierboven aangaf zegt de specsheet van de 3MXM dat de 40 toch echt een lager minimum vermogen heeft dan de 52.
Aha, ik vergeet helemaal te kijken naar het buitendeel 8)7 . Hier is het een RXM50R, dus inderdaad ander verbruik vergeleken met de RXM35R etc. Ik weet genoeg :) !

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:36
thezs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:35:
[...]

Binnen HA zelf, ik heb bijv. een automation waarbij ik die set_api_room_temperature service aanroep en als waarde de staat van mijn temperatuursensor geef.

Hier even snel in elkaar gezet met behulp van mijn trouwe hue motion sensor die altijd de verkeerde temperatuur aangeeft, maar wel handig om mee te testen. Hier gaat ie elke minuut de interne sensor updaten met de waarde van de hue sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: airco temp
  description: ''
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: '1'
  condition: []
  action:
    service: esphome.airco_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.hue_motion_sensor_1_temperature') }}"
  mode: single
Bedankt hiervoor! zelf dit weekend ook maar even gedaan, want onze unit zat er bij verwarmen standaard 2 graden naast. En met koelen had die het binnen 5 minuten op 19 graden :+ en zat ik toch nog te zweten (bij wijze van).

Nu gekoppeld met de Nest. Gaat al beter. Moet nu alleen nog een automagische regeling maken... waarbij die alleen aan gaat als we thuis zijn, uit gaat als we er niet zijn (moet nog iets van Presence detection doen), het te overriden is voor visite etc. En bij echt koude of warme buitentemps wil ik hem 24/7 laten draaien.

Nog genoeg te bedenken dus. Eerstvolgende stap zal een andere oplossing zijn voor de standaard remote. Wil een draaiknop om de temp te bedienen, en knoppen voor koelen of verwarmen.

Leuke hobby zo'n airco O-)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Twee buitenunits is dus wel beter. Geeft meer rommel op de oprit, maar wat mij betreft wel het overwegen waard.

Om het Aux verhaal even in perspectief te zetten. Een 3,5kw multi split van Aux kost op dit moment 449 euro, inclusief wifi module, een daikin of mitsubishi bij dezelfde leverancier 900 euro... Hopelijk zijn er hier mensen die ervaring met de Aux hebben.
Het feit dat zo weinig mensen het merk kennen is voor mij al een alarmbel.
Ja, het is 450€ verschil, maar als je na 5 jaar een onderdeel niet kan vinden of geen vakman vindt die er aan wil of kan werken...
Met de zogenaamde grote merken vind je makkelijk onderdelen, ook na 10 jaar en is de kennis over die toestellen makkelijker te vinden.
Wat je ook moet bekijken is of die AUX even diep naar onder kan moduleren en of de geluidsniveaus ok zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37
@MotorBeast @HereIsTom Ik ben even wat werk aan het inhalen van de afgelopen dagen (moderator zijn is ook maar gewoon vrijwilligerswerk...). De sfeer tussen jullie onderling vind ik vrij vervelend om eerlijk te zijn :/ Daarnaast een hoop off-topic geneuzel, het niveau is soms echt ver te zoeken. Verzoek om hier op te letten, het is hier niet 'de airco kroeg'... Er zijn meer mensen die zich hieraan storen, just saying...

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 14:53 ]

• Servee
  • Niet online
bart_g schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:39:
Hallo allemaal,

Nou de vragen:

Doe jezelf een plezier en koop aangezien je er ook mee wilt gaan verwarmen, en als het budget het toelaat een A-merk airco. Er zal heus warme lucht uit komen maar het temperatuur regelgedrag, defrost regeling enz is van die goedkope units vaak gewoon ronduit slecht, met koelen zul je daar wellicht weinig van merken en met alleen koelen kun je wellicht prima af met een B of C airco systeem maar om ermee te verwarmen komen er veel meer zaken om de hoek kijken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Netsrek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Aha, ik vergeet helemaal te kijken naar het buitendeel 8)7 . Hier is het een RXM50R, dus inderdaad ander verbruik vergeleken met de RXM35R etc. Ik weet genoeg :) !
Heb je al wat ervaring opgedaan met de plafond unit op de hal boven? Krijg je een comfortabele verspreiding op alle kamers?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Netsrek
  • Niet online
Servee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Heb je al wat ervaring opgedaan met de plafond unit op de hal boven? Krijg je een comfortabele verspreiding op alle kamers?
Het is nog even zoeken, maar het lijkt er nu op dat dit, voor ons, zeker gaat werken. Zaterdagmiddag de unit te laat aangezet. De zon stond al te lang op de op zuid liggende slaapkamers, dus een koele hal maar nog klamme slaapkamers.

Gistermiddag de unit eerder aangezet zo rond 15u, het blijft nog een beetje zoeken, en toen was het in de kamers rond de 24°C ipv 27°C vergeleken met zaterdagavond.
Ook de fan control handmatig op 3 gezet ipv auto, om meer luchtverplaatsing te krijgen. Toen mijn dochter ging slapen op 2/3 met haar deur voor 25% open. Dit hield de temperatuur vast op de 24°C.

Het lijkt er dus op dat we nog iets eerder de airco aan moeten zetten om op 22/23 te komen op de slaapkamers, maar dat het al een stuk minder vochtig/klam is dat doet al zoveel wonderen!
Ingestelde temperatuur was 20°C op de unit zelf, het halletje was dit ook zeker.

Nog te doen:
Plafondplaten terug plaatsen, deze worden vernieuwd dus dat zal binnenkort zijn voor het verbeteren van de valse luchtstromingen boven de profielen.

Energieverbruik heb ik nog niet naar gekeken, daar heb ik nog geen dedicated monitor voor.
(iemand ervaring hiermee voor de FFAxx modellen van Daikin?)

• rwijnhov
Als het warm wordt niet uitzetten gewoon door laten draaien. Dat werkt met mijn overloop unit ook het beste.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:49
kevineppo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:30:
Ik kwam vandaag koppelingen tegen van flex flair die blijkbaar te gebruiken zijn tot 60 bar, zonder tools. Gewoon je ontbraamde koperleiding erin en klaar.

https://www.wasco.nl/arti...or-flare-1-4-sae/99DA1802

Iemand hier ervaring mee toevallig? In theorie nog sneller dan persen lijkt me.
Heb reacties van monteurs gezien dat het allemaal bende is, stekkoppelingen en hardsolderen is het beste. Een goede flair daarna. Zelfs persen wordt door veel monteurs niet omarmd.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• FrankHe
Termy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Hm, volgens deze specsheet is dat niet het geval en heeft de 52 een hoger minimum (1,9 en 1,4 kW tov 1,7 en 1,3 kW bij de 40 bij koelen/verwarmen, resp.) in mijn gekozen config van 1,5 + 1,5 + 3,5.

De verwachting is hier ook dat bij koelen alles gebruikt wordt en bij verwarmen vrijwel alleen de 3,5 en een 1,5. Misschien wel alle 3 omdat warmte te makkelijk stijgt in huis (open trappenhuis) en het dus wat lastig is om de 1e verdieping te verwarmen zonder dat er warmte naar zolder ontsnapt.
Het minimum vermogen komt vrijwel overeen met kleine verschillen tussen de varianten ...M en ...N. Soms is het lastig om daadwerkelijk actuele documentatie te vinden.

Onderstaande data heb ik uit een document dat ik zelf vorig jaar heb gedownload:
koelen3MXM40M3MXM40M3MXM40M3MXM52M3MXM52M3MXM52M
minnommaxminnommax
1,51.40 kW1.50 kW2.20 kW1.40 kW1.50 kW2.40 kW
1,5 + 1,51.60 kW3.00 kW4.20 kW1.70 kW3.00 kW4.70 kW
3,51.40 kW2.50 kW4.10 kW1.60 kW3.00 kW4.20 kW
1,5 + 3,51.60 kW4.00 kW4.20 kW1.70 kW5.00 kW6.00 kW
1,5 + 1,5 + 3,51.70 kW4.00 kW4.60 kW1.90 kW5.20 kW6.80 kW

Als het voornamelijk gaat om koelen dan is de 4 kW buitenunit waarschijnlijk toereikend. Wil je er ook hartje winter mee kunnen verwarmen dan is de 5.2 kW unit een betere keuze.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:49
Soullancer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:42:
Bijzonder probleem, misschien weet iemand een oplossing.

Daikin 5,2kw split unit gehad. Na paar weken deed de hoogst gelegen airco (2kw) unit het niet meer, blaasde alleen lucht en geen koude lucht. Hierna gingen de andere 2 units minder koelen en kwam zoals verwacht een foutmelding te weinig koelmiddel. Bleek lekkage te zijn aan een van de binnenunit aansluitingen.
Mega langzame lekkage dus? Ondanks de drukken

Is gerepareerd. Afgeperst. Lek controle onder druk gedaan van een half uur.
Nu wederom na paar weken... doet de hoogste unit op 9meter hoogte geen koude lucht meer blazen..
Weer koelmiddel lekkage? Hoe dan... ondanks de druktest
alleen die unit afgeperst zeker? Dan kan het zijn dat hij bij een andere unit ook nog lekt..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
FrankHe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Het minimum vermogen komt vrijwel overeen met kleine verschillen tussen de varianten ...M en ...N. Soms is het lastig om daadwerkelijk actuele documentatie te vinden.

Onderstaande data heb ik uit een document dat ik zelf vorig jaar heb gedownload:
koelen3MXM40M3MXM40M3MXM40M3MXM52M3MXM52M3MXM52M
minnommaxminnommax
1,51.40 kW1.50 kW2.20 kW1.40 kW1.50 kW2.40 kW
1,5 + 1,51.60 kW3.00 kW4.20 kW1.70 kW3.00 kW4.70 kW
3,51.40 kW2.50 kW4.10 kW1.60 kW3.00 kW4.20 kW
1,5 + 3,51.60 kW4.00 kW4.20 kW1.70 kW5.00 kW6.00 kW
1,5 + 1,5 + 3,51.70 kW4.00 kW4.60 kW1.90 kW5.20 kW6.80 kW

Als het voornamelijk gaat om koelen dan is de 4 kW buitenunit waarschijnlijk toereikend. Wil je er ook hartje winter mee kunnen verwarmen dan is de 5.2 kW unit een betere keuze.
Volgens mij zijn de combinatietabellen nog het meest betrouwbaar. Die geven namelijk gewoon aan wat het minimale opgenomen vermogen is van een bepaalde buitenunit in een bepaalde configuratie. Dat is ook een betere methode omdat het afgegeven vermogen beïnvloedbaar is door vele factoren, zoals buitentemperatuur, deellast, wind etc. Het afgegeven vermogen in de brochures is vaak gebaseerd op het minimaal of nominaal vermogen x een vaste COP. Maar juist die COP is variabel in de praktijk. Je daadwerkelijke minimumvermogen kan dus hoger liggen dan 1.3 kW die in de brochures staan.

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-2MXM40M.pdf
https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-2MXM50M.pdf
https://www.comfortklimaa...tie-tabellen-3MXM40_1.pdf
https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-3MXM52M.pdf

Uit deze tabellen blijkt ook wat het verschil is tussen de binnenunits. Die worden gewoon softwarematig zo geknepen dat ze niet teveel opgenomen vermogen mogen vragen van de buitenunit. Maar stel dat je 's nachts de airco aanzet bij een COP van 10. Minimaal opgenomen vermogen is 300 watt..ja dan heb je toch echt 3000 watt afgegeven vermogen minimaal als de COP 10 is, afhankelijk weer van ventilatorstand etc.
Dat is tenminste mijn theorie maar wellicht zie ik wat over het hoofd en kan de fabrikant toch het daadwerkelijke afgegeven vermogen reguleren.

• JiMiHeNdRiX
Vraagje over de MHI srk35zs-w. Moet ik daar de bijbehorende WiFi module bij bestellen indien ik enkel gebruik wil gaan maken van software van derden, of maakt die derden-software gebruik van andere hardware?
Achterliggende reden van mijn vraag is dat ik wel enige ervaring met Arduino e.d. heb en de WiFi module van MHI behoorlijk prijzig vind. De app van MHI is kennelijk matig las ik hier ergens, wat zo'n WiFi module misschien geen goede investering maakt en het is dan leuker om zelf iets anders te maken.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 13:40
Ik zit net als zovelen op dit moment met het gasdilemma. We hebben nu een Nefit cv-ketel hangen uit 1996, die echt wel z'n beste tijd heeft gehad. Hij is uitgevoerd op 0 isolatie en enkel glas, wat allemaal al vervangen is. Daarnaast mist de warmtewisselaar al flink wat lamellen en is het onderhoud alweer een tijdje geleden.

Allereerst de variabelen:
- vrijstaande woning bouwjaar 1961 650m3
- gasverbruik 1400 kuub p/j, +/- waarvan 600 kuub ww
- aardig wat geisoleerd maar nog een hoop te doen
- cv-installatie opgedeeld in zones dmv Evohome
- eigenlijk maar 3 kamers die we echt verwarmen (woonkamer/keuken, kantoor, slaapkamer)
- efficiente houtkachel in de woonkamer

L/W warmtepompen zijn op dit moment niet aan te slepen en prijs van gas lijkt alleen maar omhoog te kunnen. Niks doen voelt niet goed. Ik overweeg zelfs de cv-ketel te vervangen naar iets dat verder kan terugschalen als we maar 1 kamer verwarmen. De huidige ketel doet minimaal 10kw, max 32kw.

We willen sowieso een airco voor onszelf en de honden om te koelen in de zomer. Dus dacht ik hey misschien kunnen we die ook gebruiken om te verwarmen. Dan rest de ketel alleen het warme water. We verwarmen meestal alleen kort. Vandaar ook de zone-regeling. D.w.z. alleen de ergste kou uit de lucht halen voor het slapen gaan. En voor het comfort in de woonkamer de houtkachel aan.

Zijn er ervaringsdeskundigen met ongeveer hetzelfde stookpatroon die de gok hebben genomen naar verwarmen met airco? :)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:27
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:58:
Ik zit net als zovelen op dit moment met het gasdilemma. We hebben nu een Nefit cv-ketel hangen uit 1996, die echt wel z'n beste tijd heeft gehad. Hij is uitgevoerd op 0 isolatie en enkel glas, wat allemaal al vervangen is. Daarnaast mist de warmtewisselaar al flink wat lamellen en is het onderhoud alweer een tijdje geleden.

Allereerst de variabelen:
- vrijstaande woning bouwjaar 1961 650m3
- gasverbruik 1400 kuub p/j, +/- waarvan 600 kuub ww
- aardig wat geisoleerd maar nog een hoop te doen
- cv-installatie opgedeeld in zones dmv Evohome
- eigenlijk maar 3 kamers die we echt verwarmen (woonkamer/keuken, kantoor, slaapkamer)
- efficiente houtkachel in de woonkamer

L/W warmtepompen zijn op dit moment niet aan te slepen en prijs van gas lijkt alleen maar omhoog te kunnen. Niks doen voelt niet goed. Ik overweeg zelfs de cv-ketel te vervangen naar iets dat verder kan terugschalen als we maar 1 kamer verwarmen. De huidige ketel doet minimaal 10kw, max 32kw.

We willen sowieso een airco voor onszelf en de honden om te koelen in de zomer. Dus dacht ik hey misschien kunnen we die ook gebruiken om te verwarmen. Dan rest de ketel alleen het warme water. We verwarmen meestal alleen kort. Vandaar ook de zone-regeling. D.w.z. alleen de ergste kou uit de lucht halen voor het slapen gaan. En voor het comfort in de woonkamer de houtkachel aan.

Zijn er ervaringsdeskundigen met ongeveer hetzelfde stookpatroon die de gok hebben genomen naar verwarmen met airco? :)
Hetzelfde probleem hier, eerste jaar 2100m3 gas (hoekwoning)
0 isolatie, glas-in-lood met enkel glas etc.
2e jaar komen we rond de 1600€ uit (dakisolatie sinds begin het jaar en HR++ glas sinds maart icm nieuwe kozijnen.
Ik ben hier ook al een tijdje aan het lurken.
Heb je je al wat ingelezen in de topic start? :+

Condens pompen is vaak een no no
Voor elke m3 gas heb je grofweg 2kW nodig bij een COP van 4ish

Ik heb hier laatst wat hulp gevraagd maar wilde niet echt opschieten helaas.
Wel een interessant topic als je tussen het gesteggel door kan lezen. :9

Maar vanuit de TS icm de verhalen van de meeste hier kom je een aardig eind.
Installateurs zullen snel overdimensioneren omdat men vaak meteen verkoeling of verwarming willen.
Voorkeur is dus op tijd aan zetten en aan laten staan voor laag verbruik (compressor frequentie)

(P.s. hier kwam laatst de onderhoudsmonteur de Nefit controleren van 20jaar + oud, hoop lamellen weg gecorrodeerd en ook rookgas zijdig lek.
Al kreeg ik meer de indruk dat hij graag een nieuwe ketel wil hangen. Nog geen offerte maar was behoorlijk aan de prijs in tegenstelling wat ik soms lees in een ander topic.)

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 22:23
Al veel gelezen maar toch een korte vraag. Kan een MHI SRK50ZS-W / SRC50ZS-W een ruimte van ca160m3 verwarmen en koelen? Verschillende offertes gevraagd en de ene zegt 5 kW is voldoende en de ander zegt 6,2kW. Betreft een woning die goed geïsoleerd is met screens aan de buitenzijde. Op de verdieping die kleiner is komt een 3,5kW. https://www.klimate.nl/mi...RzA2PqbwwZ6hoCdvcQAvD_BwE Zegt tot 175m3. 160x40(gemiddeld geïsoleerd) geeft 5,6kW benodigd conform https://www.warmtepompgig...paciteit-airco-berekenen/ , en de MHI 5 kan tot 5,8kW verwarmen. Koelen is 5KW. Als backup voor verwarmen blijft de cv nog. Wat is wijsheid?

[ Voor 6% gewijzigd door bbn_ldp op 20-06-2022 20:00 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Vorkie
  • Niet online
bbn_ldp schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:
Al veel gelezen maar toch een korte vraag. Kan een MHI SRK50ZS-W / SRC50ZS-W een ruimte van ca160m3 verwarmen en koelen? Verschillende offertes gevraagd en de ene zegt 5 kW is voldoende en de ander zegt 6,2kW. Betreft een woning die goed geïsoleerd is met screens aan de buitenzijde. Op de verdieping die kleiner is komt een 3,5kW. https://www.klimate.nl/mi...RzA2PqbwwZ6hoCdvcQAvD_BwE Zegt tot 175m3. 160x40(gemiddeld geïsoleerd) geeft 5,6kW benodigd conform https://www.warmtepompgig...paciteit-airco-berekenen/ , en de MHI 5 kan tot 5,8kW verwarmen. Koelen is 5KW. Als backup voor verwarmen blijft de cv nog. Wat is wijsheid?
Ik denk aan een multisplit met 2x2.5kW en 5.2 buiten unit voor die 160m2, betere verdeling. Of een 6.2 unit met een 2.5 en 3.5kW.

Maar goed, dat is ook maar een “gokje” zo vanaf afstand.

In de zomer, deuren open? Tuin? Kinderen? Veel bezoek? Allemaal dingen die bepalend kunnen zijn :-)

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 22:23
Vorkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Ik denk aan een multisplit met 2x2.5kW en 5.2 buiten unit voor die 160m2, betere verdeling. Of een 6.2 unit met een 2.5 en 3.5kW.

In de zomer, deuren open? Tuin? Kinderen? Veel bezoek? Allemaal dingen die bepalend kunnen zijn :-)
Geen kinderen maar wel een schuifdeur naar patio. Multi split wordt hier meestal afgeraden, daarom 2 enkele. Bij 1 offerte is zowel los als multi opgegeven, waarbij de enkele samen goedkoper zijn.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• fRiEtJeSaTe
elektriekert schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Hetzelfde probleem hier, eerste jaar 2100m3 gas (hoekwoning)
0 isolatie, glas-in-lood met enkel glas etc.
2e jaar komen we rond de 1600€ uit (dakisolatie sinds begin het jaar en HR++ glas sinds maart icm nieuwe kozijnen.
Ik ben hier ook al een tijdje aan het lurken.
Heb je je al wat ingelezen in de topic start? :+

Condens pompen is vaak een no no
Voor elke m3 gas heb je grofweg 2kW nodig bij een COP van 4ish

Ik heb hier laatst wat hulp gevraagd maar wilde niet echt opschieten helaas.
Wel een interessant topic als je tussen het gesteggel door kan lezen. :9

Maar vanuit de TS icm de verhalen van de meeste hier kom je een aardig eind.
Installateurs zullen snel overdimensioneren omdat men vaak meteen verkoeling of verwarming willen.
Voorkeur is dus op tijd aan zetten en aan laten staan voor laag verbruik (compressor frequentie)

(P.s. hier kwam laatst de onderhoudsmonteur de Nefit controleren van 20jaar + oud, hoop lamellen weg gecorrodeerd en ook rookgas zijdig lek.
Al kreeg ik meer de indruk dat hij graag een nieuwe ketel wil hangen. Nog geen offerte maar was behoorlijk aan de prijs in tegenstelling wat ik soms lees in een ander topic.)
Tja. Als ik het zo lees overal dan is koelen met een L/W warmtepomp vaak niet aan te raden ivm condens. Dus voor verkoeling (wat misschien nog wel belangrijker gaat worden dan verwarmen de komende decennia), is toch een airco nodig. Koop ik daarbij dan een nieuwe cv-ketel of wacht ik tot de hoos voorbij is en de warmtepompen weer leverbaar worden? Als de gasprijs boven de 2 euro komt, en ik 30% zou besparen met een nieuwe Intergas ketel (niet ondenkbaar gezien de staat van de ketel en ander stookgedrag), dan heb ik die bijna in 1 jaar terugverdiend. En de gasprijs gaat echt niet ineens dalen. Wat ik verontrustender vind, en waar ik niemand over hoor, is dat electra procentueel veel duurder is geworden dan gas.

• rwijnhov
Heel veel zonnepanelen. Zorgen dat je ze er uit hebt voor het salderen afgelopen is. En daarna door je overcapaciteit je rekening omlaag brengen. Dat is mijn strategie.

• fRiEtJeSaTe
rwijnhov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:45:
Heel veel zonnepanelen. Zorgen dat je ze er uit hebt voor het salderen afgelopen is. En daarna door je overcapaciteit je rekening omlaag brengen. Dat is mijn strategie.
De ellende is alleen dat je zonnepanelen weinig opbrengen in de winter als je warmtepomp of airco staat te stampen.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Vorkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
[...]

ik heb een 2.5 en 3.5 besteld met een 5.2 buitenunit...
Pagina: 1 ... 165 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic