Ik zit net als zovelen op dit moment met het gasdilemma. We hebben nu een Nefit cv-ketel hangen uit 1996, die echt wel z'n beste tijd heeft gehad. Hij is uitgevoerd op 0 isolatie en enkel glas, wat allemaal al vervangen is. Daarnaast mist de warmtewisselaar al flink wat lamellen en is het onderhoud alweer een tijdje geleden.
Allereerst de variabelen:
- vrijstaande woning bouwjaar 1961 650m3
- gasverbruik 1400 kuub p/j, +/- waarvan 600 kuub ww
- aardig wat geisoleerd maar nog een hoop te doen
- cv-installatie opgedeeld in zones dmv Evohome
- eigenlijk maar 3 kamers die we echt verwarmen (woonkamer/keuken, kantoor, slaapkamer)
- efficiente houtkachel in de woonkamer
L/W warmtepompen zijn op dit moment niet aan te slepen en prijs van gas lijkt alleen maar omhoog te kunnen. Niks doen voelt niet goed. Ik overweeg zelfs de cv-ketel te vervangen naar iets dat verder kan terugschalen als we maar 1 kamer verwarmen. De huidige ketel doet minimaal 10kw, max 32kw.
We willen sowieso een airco voor onszelf en de honden om te koelen in de zomer. Dus dacht ik hey misschien kunnen we die ook gebruiken om te verwarmen. Dan rest de ketel alleen het warme water. We verwarmen meestal alleen kort. Vandaar ook de zone-regeling. D.w.z. alleen de ergste kou uit de lucht halen voor het slapen gaan. En voor het comfort in de woonkamer de houtkachel aan.
Zijn er ervaringsdeskundigen met ongeveer hetzelfde stookpatroon die de gok hebben genomen naar verwarmen met airco?