Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.574 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:55
Martinusz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Niet perse sarcastisch, was gewoon benieuwd naar de motivatie erachter.
Mijn ervaring is namelijk dat als je pas savonds de airco aanzet, de airco veel vermogen gebruikt, het dan inderdaad even koeler maakt, maar dat het dan snel weer opgewarmd is doordat de warmte in je huis zit.
Langer aanzetten overdag, draait de airco rustiger en verbruikt dan eigenlijk relatief weinig, zodra we ze dan uitzetten merk je dat de temperatuur niet zo hard weer oploopt als in het andere scenario.
Ik dacht, ik probeer het even uit, per slot van rekening schijnt de zon nog :) En het was oorspronkelijk onze bedoeling de airco juist overdag te gebruiken ivm efficient gebruik van de stroom van onze panelen.

Maar goed, minimaal verbruik van ons systeem volgens opgave fabrikant voor koelen, 1 unit 430W, 2 units 390W, 3 units 350W. Nooit eerder bewust 3 units gebruikt, maar voor alles is een eerste keer.

Nadat de units een uur liepen was het verbruik ongeveer 0,65kW, na het uur was de temperatuur 1,3 graden gezakt in de woonkamer, en het is nog nergens op de gevraagde temperatuur. Na ongeveer een half uur, iets langer, zakte het verbruik terug naar ongeveer 430W en dat verbruikt het nu nog (na 1,5 uur). We weten dus nog niet wat het systeem daadwerkelijk verbruikt wanneer in de 3 ruimtes de ingestelde temperatuur is bereikt.

Mij valt dat verbruik (0,65kW) op een eerste uur voor 3 units erg mee. Zeker wanneer we dat zouden gebruiken om net in de late avond wat verlichting te krijgen voor we de deur en het raam open kunnen zetten om de boel verder af te koelen, gratis.

Ik beweer nooit dat onze manier de beste manier is, maar het is voor nu een manier die goed past bij wat wij doen en prettig vinden.

Ik verwacht dat we, waar nodig, echt wel de airco ook voor langere tijd gaan gebruiken, zowel voor koelen als verwarmen, maar soms zullen we hem ook gewoon kort gebruiken, en dat is ook prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Dat doen we hier ook ,screens en rolluiken naar beneden.
Maar we genieten toch van de luxe van de airco op de slaapkamers en woonkamer.
Overdag "gratis" op de stroom van de zonnepanelen. ZALIG😆
Zonder airco wordt ieder huis vroeg of laat warm. Sterker nog, met goede isolatie als de warmte binnen zit krijg je het met nacht windje niet meer koel. Je isolatie is dan vol met warmte. Lekker in de winter ja, zomer een ramp zonder airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Source90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:07:
[...]

https://indd.adobe.com/vi...da-4f25-8c99-bd414169f2b1

Met (op pagina) de X0087 UV-C systeem, of een ander systeem?
Ik heb geen extra desinfectie systeem erin laten bouwen. Het betreft de standaard filters die in alle MHI apparaten zitten. Deze 2 gelige rechthoeken om exact te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiYE4vRWWgC0pbKM0919HEnwnTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0o7uYxwm5vQvHFQhY5NHc0F.jpg?f=fotoalbum_large

*******UPDATE*******
En per toeval kom ik nog wat info tegen over de werking van de "Allergen Clear Operation" functie en de "Self Clean" functie waar ik het eerder over had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvzPSaFNPgXG_pObKTGZvRU3On8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KD0vTgJI5djbN4gMZighjS39.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ThaBEN op 17-06-2022 17:42 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 21:34
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Mag hopen dat je bedoelt fan stand op auto? Het is afhankelijk van de warmte die binnendringt of niet of je unit wel of niet stopt. Zo ook met koude bij verwarmen. Liefst heb ik juist geen aan uit.
Nee je hebt bij daikin een auto stand. Dan gaat hij wel aan en uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
ThaBEN schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Ik heb geen extra desinfectie systeem erin laten bouwen. Het betreft de standaard filters die in alle MHI apparaten zitten. Deze 2 gelige rechthoeken om exact te zijn:

[Afbeelding]

*******UPDATE*******
En per toeval kom ik nog wat info tegen over de werking van de ""Allergen Clear Operation" functie en de "Self Clean" functie waar ik het eerder over had.

[Afbeelding]
Bedankt!
Ben benieuwd of dit een extra toegevoegde waarde heeft, in ieder geval fijn dat er standaard al een filter op zit. Denk dat het standaard filter (voor beoogde gebruik; pollen/allergenen) al redelijk voldoet, voor zover een ingebouwde unit dat kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB5cwhaNMuStSjHPEiD50Q93HYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/usEii3NV9Oo21FVwdqXAgWYp.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hier om 12:00 airco aangezet, kamer 23,4 met setpoint 22,5. Daalde vrij snel naar 22, voelde wat fris aan toen naar setpoint 23 gezet en draait al hele middag rustig op stabiele kamertemperatuur van 22,4 terwijl buiten hier nu 29 graden is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ik dacht, ik probeer het even uit, per slot van rekening schijnt de zon nog :) En het was oorspronkelijk onze bedoeling de airco juist overdag te gebruiken ivm efficient gebruik van de stroom van onze panelen.

Maar goed, minimaal verbruik van ons systeem volgens opgave fabrikant voor koelen, 1 unit 430W, 2 units 390W, 3 units 350W. Nooit eerder bewust 3 units gebruikt, maar voor alles is een eerste keer.

Nadat de units een uur liepen was het verbruik ongeveer 0,65kW, na het uur was de temperatuur 1,3 graden gezakt in de woonkamer, en het is nog nergens op de gevraagde temperatuur. Na ongeveer een half uur, iets langer, zakte het verbruik terug naar ongeveer 430W en dat verbruikt het nu nog (na 1,5 uur). We weten dus nog niet wat het systeem daadwerkelijk verbruikt wanneer in de 3 ruimtes de ingestelde temperatuur is bereikt.

Mij valt dat verbruik (0,65kW) op een eerste uur voor 3 units erg mee. Zeker wanneer we dat zouden gebruiken om net in de late avond wat verlichting te krijgen voor we de deur en het raam open kunnen zetten om de boel verder af te koelen, gratis.

Ik beweer nooit dat onze manier de beste manier is, maar het is voor nu een manier die goed past bij wat wij doen en prettig vinden.

Ik verwacht dat we, waar nodig, echt wel de airco ook voor langere tijd gaan gebruiken, zowel voor koelen als verwarmen, maar soms zullen we hem ook gewoon kort gebruiken, en dat is ook prima denk ik.
0,65 op een uur is gruwelijk veel. Ik zit nu op 3 vanaf 0900 uur voor drie units. Ad hoc zuipt stroom met deze temperaturen. En je huis is niet koel, de lucht is tijdelijk koel. Maar jouw feestje en keuze. En met de wind vannacht buiten ga jij niet gratis koelen,23 graden. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd ivm zinloos.

[ Voor 94% gewijzigd door Sjamo op 17-06-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
weebeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:38:
[...]

Nee je hebt bij daikin een auto stand. Dan gaat hij wel aan en uit
Nooit gebruiken. Koelen of verwarmen. Hij gaat sowieso altijd echt wel uit als het nodig is. Heeft niets met welke stand dan ook te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Je doet het heel erg goed. Ik doe het niet goed.
Zo, beter nu?
Aaah het niveau Libelle Magriet wordt weer bereikt. Meten is weten en het is hier niet Het ik ben blij topic. Het is een technisch topic. Zo beter en duidelijk?

Het is leuk als je mensen door ervaring, meten en inlezen kan helpen met optimalisatie. Dat jij daar gefrustreerd door raakt. Iemand heeft dan een.probleem toch? Jammer.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2022 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:57
Servee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:48:
Hier om 12:00 airco aangezet, kamer 23,4 met setpoint 22,5. Daalde vrij snel naar 22, voelde wat fris aan toen naar setpoint 23 gezet en draait al hele middag rustig op stabiele kamertemperatuur van 22,4 terwijl buiten hier nu 29 graden is.
Ik heb de indruk dat het vooral het ontvochtigen van de lucht is dat een comfortabel gevoel heeft. De graden zakken iets minder snel,de luchtvochtigheid zakt daarintegen heel snel. Hier van 55% naar 35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Ik heb de indruk dat het vooral het ontvochtigen van de lucht is dat een comfortabel gevoel heeft. De graden zakken iets minder snel,de luchtvochtigheid zakt daarintegen heel snel. Hier van 55% naar 35%
Dat is ook het principe bij de airco normaalgesproken, alleen zie ik dat hier niet gebeuren vandaag, dat komt denk ik omdat het de afgelopen dagen best droge lucht hadden en daardoor de luchtvochtigheid in de kamer al laag was. Vanmiddag met 6 man binnen gezeten dan merk je wel (verbruik in homewizard) dat de airco iets harder moest werken wat ook logisch is, kan ook zijn dat daardoor de luchtvochtigheid hoger blijft vandaag, nu ze weg zijn daalt de temperatuur ineens naar 22 graden met dezelfde buitentemperatuur ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:06:
[...]

Dat is ook het principe bij de airco normaalgesproken, alleen zie ik dat hier niet gebeuren vandaag, dat komt denk ik omdat het de afgelopen dagen best droge lucht hadden en daardoor de luchtvochtigheid in de kamer al laag was. Vanmiddag met 6 man binnen gezeten dan merk je wel (verbruik in homewizard) dat de airco iets harder moest werken wat ook logisch is, kan ook zijn dat daardoor de luchtvochtigheid hoger blijft vandaag, nu ze weg zijn daalt de temperatuur ineens naar 22 graden met dezelfde buitentemperatuur ;)
Mensen geef ook best wat warmte af. Lig niet voor niets tegen mijn vrouwtje aan in de winter. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Wel voldoende roosters open? Hier nog gewoon 55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:31:
[...]

Wel voldoende roosters open? Hier nog gewoon 55%.
Ja hoor, is gewoon wat het meeste opvalt.
De daling van de luchtvochtigheid.
Heb er geen probleem mee.
Unit draait op auto fan stand rustig verder.
Laat de winter maar komen, dan is pas de grote test en eigenlijk de reden van aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ja hoor, is gewoon wat het meeste opvalt.
De daling van de luchtvochtigheid.
Heb er geen probleem mee.
Unit draait op auto fan stand rustig verder.
Laat de winter maar komen, dan is pas de grote test en eigenlijk de reden van aanschaffen.
Apart. Ik lees dat wel vaker en ik het wordt hier bijna nooit zo laag. Ben wel benieuwd hoe dat bij mij dan komt dat hij hoog/normaal blijft want een vochtprobleem heb ik dan ook weer niet. Of wel, maar ik weet het niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Apart. Ik lees dat wel vaker en ik het wordt hier bijna nooit zo laag. Ben wel benieuwd hoe dat bij mij dan komt dat hij hoog/normaal blijft want een vochtprobleem heb ik dan ook weer niet. Of wel, maar ik weet het niet. :?
Hier zakt die ook nooit geen 20% tot 30% hoor hooguit paar procent tijdens koelen als de luchtvochtigheid hoger is. Wellicht dat setpoint een rol speelt, als je ineens van 28 naar 20 gaat dan kan ik me voorstellen dat de luchtvochtigheid ook harder daalt?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
revolution-nl schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Met deze dagen wek ik 55-60kWh per dag op die 4 a 5kWh dag die ik nu verstook om de hut koel te houden kan mij gestolen worden, comfort is ook wat waard en het spul hangt er niet voor niets.

De MHI op zolder staat nu 24/7 op 19c, de eerste verdieping blijft hiermee op 20.5 en de bgg 21.5 - 22c.
De deuren houden wij zoveel mogelijk open.

De MHI op de BGG gaat meestal einde dag even kort aan, om de warmte van de kookplaat en oven even wat te dempen.

Ik heb de self-clean hier overigens aanstaan, baadt het niet dan schaadt het niet.
Misschien kun je het dan beter in isolatie stoppen, die opwek ben je over paar jaar ook kwijt!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
Servee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Hier zakt die ook nooit geen 20% tot 30% hoor hooguit paar procent tijdens koelen als de luchtvochtigheid hoger is. Wellicht dat setpoint een rol speelt, als je ineens van 28 naar 20 gaat dan kan ik me voorstellen dat de luchtvochtigheid ook harder daalt?
Ondertussen zakt het ook zo snel niet meer.
Nu 22 graden met een luchtvochtigheid van 42%
Voor mij ideaal🤣
Ik lig er verder niet wakker van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Ondertussen zakt het ook zo snel niet meer.
Nu 22 graden met een luchtvochtigheid van 42%
Voor mij ideaal🤣
Ik lig er verder niet wakker van hoor.
Lekker laten, en idd niet druk om maken als t je gaat irriteren zet je gewoon een pan aardappels op zonder deksel en je wasemkap uit is je luchtvochtigheid zo weer op peil :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
Servee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:54:
[...]

Lekker laten, en idd niet druk om maken als t je gaat irriteren zet je gewoon een pan aardappels op zonder deksel en je wasemkap uit is je luchtvochtigheid zo weer op peil :+
Ga mij een dekentje nemen,want het is hier wat frisjes aan het worden 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:49:
0,65 op een uur is gruwelijk veel.
Als je vandaag de airco op 3 units voor het eerst aanzet vind ik 650 Wh het eerste(!) uur gewoon normaal.

Maar met dit weer laat ik hem constant aan. Hij draait lekker stabiel en rustig dus prima. Sinds gistermiddag niet uit geweest, 2 binnenunits.

Buiten vandaag een max van 32,0 hier in de tuin op een goed weerstation. Zuidoost brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Als je vandaag de airco op 3 units voor het eerst aanzet vind ik 650 Wh het eerste(!) uur gewoon normaal.

Maar met dit weer laat ik hem constant aan. Hij draait lekker stabiel en rustig dus prima. Sinds gistermiddag niet uit geweest, 2 binnenunits.

Buiten vandaag een max van 32,0 hier in de tuin op een goed weerstation. Zuidoost brabant.
En als je dat dus 3 keer per dag doet, is het verbruik dus hoog met minimale koeling. Ik zit hier nu op 0,3 kWh per uur met een constante binnen temperatuur van 22 graden. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil. Ik zoek comfort met minimale kosten/verbruik. Maar jij doet hetzelfde dus we liggen op 1 lijn.

Veel gebruikers van warmtepompen (jaja airco 8) ) snappen niet dat dit geen hit and run apparaten zijn bij extreme temperaturen, zowel met verwarmen als koelen. (Maar dat mag ik hier niet zeggen want dan worden sommige heel boos. Tja. :Z ).

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
Eh, de COP van alle warmtepompen (zie carnot cycle calculator) zijn beste met lage dT. Dus hoe warmer het binnen is voordat je het aan zet, en hoe koeler buiten, hoe efficienter.

Ik koel nauwelijks gebruikte 2e verdieping niet en slaapkamer alleen als ik er ben. 12 uur lang op 23 graden houden met 30 buiten kost ook stroom, laat het maar lekker opwarmen, unit meet nu 28.5. Met straks iets van 20 graden buiten is het in een uur volledig afgekoeld, gisteren ging dat domme apparaat zelfs pendelen.

LG: de enige echte aan/uit inverter warmtepomp.

Overigens kan je dat ding dus op "dry" zetten en hij loopt rustiger (200W ipv 400W) en langer, ik doe dat nu in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
toxictooms schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Ga mij een dekentje nemen,want het is hier wat frisjes aan het worden 🤣🤣🤣
_O- o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Slaapkamer hebben we nu een week op 23 gezet, 24/24.
Tot gisteren een verbruik van 0,8 kWh per dag, vandaag gaan we de 2 kWh aan tikken denk ik.
Ik denk dat de isolatie niet slecht is, en de warmte zit uiteraard nog niet in de muren en vloeren.
Valt me heel hard mee.
En ja, de unit pendelt als ik dat zo mag omschrijven. Om de zo veel tijd even een licht briesje (stand indoor quiet).

In de woonkamer met goede zonnewering vandaag pas aangezet rond de middag. Nu 0,8 kWh verbruik.
Niks dus. Ook hier af en toe een zuchtje koude lucht, ik hoor het amper.
Gevraagde temp 25 graden, de u it meet nu 24 graden, en de kamerthermostaat geeft 23,1 aan.

Wat een comfort!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 16-09 21:34
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Nooit gebruiken. Koelen of verwarmen. Hij gaat sowieso altijd echt wel uit als het nodig is. Heeft niets met welke stand dan ook te maken.
Interessant, ik ga de airco's dan vanaf morgenochtend al aanzetten. Ben benieuwd wat het verbruik is. Heb je opgemerkt dat de airco's dan beter draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:21
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:10:
[...]

En als je dat dus 3 keer per dag doet, is het verbruik dus hoog met minimale koeling. Ik zit hier nu op 0,3 kWh per uur met een constante binnen temperatuur van 22 graden. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil. Ik zoek comfort met minimale kosten/verbruik. Maar jij doet hetzelfde dus we liggen op 1 lijn.

Veel gebruikers van warmtepompen (jaja airco 8) ) snappen niet dat dit geen hit and run apparaten zijn bij extreme temperaturen, zowel met verwarmen als koelen. (Maar dat mag ik hier niet zeggen want dan worden sommige heel boos. Tja. :Z ).
Hier laten we hem inderdaad ook gewoon constant draaien op een vaste temperatuur. Rustig stabiel op zo'n 350 watt (3 units).

Om 10:00 moest ik even op zolder zijn. Alleen moet ik voortaan niet vergeten om de deur van de kamer op zolder dicht te doen, die stond toch even behoorlijk te stampen totdat ik me afvroeg waarom het zou koud was op de eerste etage en de hal beneden 8)7 Binnenunit hangt recht tegenover de deur en blaast rechtdoor, dus om 14:30 de deur maar even dicht gedaan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVbudegaw6QN9RpAmOGGEWurtA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TslMaANeJun1UmlnbhBHeuUo.png?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:37:
Eh, de COP van alle warmtepompen (zie carnot cycle calculator) zijn beste met lage dT. Dus hoe warmer het binnen is voordat je het aan zet, en hoe koeler buiten, hoe efficienter.

Ik koel nauwelijks gebruikte 2e verdieping niet en slaapkamer alleen als ik er ben. 12 uur lang op 23 graden houden met 30 buiten kost ook stroom, laat het maar lekker opwarmen, unit meet nu 28.5. Met straks iets van 20 graden buiten is het in een uur volledig afgekoeld, gisteren ging dat domme apparaat zelfs pendelen.

LG: de enige echte aan/uit inverter warmtepomp.

Overigens kan je dat ding dus op "dry" zetten en hij loopt rustiger (200W ipv 400W) en langer, ik doe dat nu in de woonkamer.
Hier leven mensen op alle verdiepingen. Zoon studeert boven en dochter was ook vrij vandaag. Mijn unit doet nu met koelen 100W. Heeeel laag dus. En ik vind het gewoon niet comfortabel om met dit weer hit and run te koelen. Zit nu op 4 kWh ( voor mij als ik moet betalen €1,-) en als ik naar boven loop geen klap in mijn gezicht van de warmte. Zalig overal dezelfde temperatuur en de zonnepanelen doen hun werk. Lig er geen seconden van wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
weebeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Interessant, ik ga de airco's dan vanaf morgenochtend al aanzetten. Ben benieuwd wat het verbruik is. Heb je opgemerkt dat de airco's dan beter draaien?
Kijk even terug een paar posten. Dan zie je de compressorsnelheid van mijn multi boven. Laagste niveau de hele dag = 14. Edit: Ik zou hem vannacht lekker laten doordraaien (als je thuis bent natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:37:
Slaapkamer hebben we nu een week op 23 gezet, 24/24.
Tot gisteren een verbruik van 0,8 kWh per dag, vandaag gaan we de 2 kWh aan tikken denk ik.
Ik denk dat de isolatie niet slecht is, en de warmte zit uiteraard nog niet in de muren en vloeren.
Valt me heel hard mee.
En ja, de unit pendelt als ik dat zo mag omschrijven. Om de zo veel tijd even een licht briesje (stand indoor quiet).

In de woonkamer met goede zonnewering vandaag pas aangezet rond de middag. Nu 0,8 kWh verbruik.
Niks dus. Ook hier af en toe een zuchtje koude lucht, ik hoor het amper.
Gevraagde temp 25 graden, de u it meet nu 24 graden, en de kamerthermostaat geeft 23,1 aan.

Wat een comfort!
Dan heb je echt goede isolatie. Mag je blij mee zijn. Top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
Hier ook een hele Happy camper.
35-zsx-w staat hier in de woonkamer lekker z'n werk te doen. 'Brommen' is niet te zeggen, want hij is echt stil. Evenals de bijbehorende buitenunit. Slurpt nu zo'n 138W; momenteel in de 'dry' stand.

Zolder en de slaapkamer staan momenteel ook op de 'dry' stand, met een 35zs-w en 25zs-w op een 40zs-w buitenunit en slurpen zo'n 280W.
Deze buitenunit is iets minder stil, maar niet bezwaarlijk.

Nu het wat warmer wordt, wordt het even uitvinden wat in welke situatie het slimste is.

Dat wordt ook even nieuwe temp sensoren op de diverse woonlagen zetten, en toch een kijken of ik die esp32 icm esphome combi voor elkaar kan krijgen, om die BLE temp sensors van Xiaomi uit te lezen.

Huidige instellingen voor alle airco's:
25 graden, 3D-Auto, automatisch fan, dry.

Verbruik:
Dual-split sinds 9:00 uur aan. 2,1kWh verbruikt
Single-split sinds 17:00 aan 0,41kWh verbruikt

[ Voor 11% gewijzigd door Krypt op 17-06-2022 20:21 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als ik die vermogens zie, dan snap ik ook de algemene aversie tegen te grote vermogens, maar ik ben wel blij met de multi split. Dat de unit af en toe aan en uit gaat en een zucht koude de kamer in blaast stoort me niet.
Kan alles rustig op indoor quiet blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:31:
Als ik die vermogens zie, dan snap ik ook de algemene aversie tegen te grote vermogens, maar ik ben wel blij met de multi split. Dat de unit af en toe aan en uit gaat en een zucht koude de kamer in blaast stoort me niet.
Kan alles rustig op indoor quiet blijven draaien.
Dat wordt met verwarmen wel hoger die vermogens. Koelen is bij de meeste peanuts. Daarom is het advies van al die installateurs toch vaak slecht. Je hebt echt wel 6 nodig om hier te koelen. Ja een kamer van 300/400 m2 misschien. Of een kartonnen doos.

@Krypt Waarom dry? Met koelen haal je sowieso de luchtvochtigheid naar beneden. Ik kan met een Daikin niet eens met dry een setting wbt temperatuur ingeven.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@MotorBeast

Mijn keuken en living samen zijn net geen 100m2. Er staan dus 2 units van 5 en 3,5 kW.

Als ik het verbruik van mijn verwarming bekijk op de koudste dagen dan draaide de 20 kW gasketel tot ca 50%, maar niet de hele dag natuurlijk.
Daarom gekozen voor een buitenunit van 9kW en 4 binnenunits. Doel is ook niet om helemaal van het gas af te gaan, badkamer en een minder gebruikte slaapkamer en dan nog het SWW staan nog op de ketel.
Ik moet nog uitzoeken hoe we dat gaan regelen. Waarschijnlijk laat ik,de ketel ‘s morgens en ‘s avonds telkens een uurtje aan gaan om die kamers wat warm te houden.

Ik begrijp de aversie tegen een beetje pendelen niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Als je toch gas blijft gebruiken dan zie ik eerlijk gezegd het nut niet in van zoveel vermogen. 9/17kW gaat niet een beetje pendelen, maar heel veel. Je had ook gewoon overal 3,5 kunnen hangen op een 6,8kW buitenunit. En in de kleinere ruimtes (slaapkamers, werkkamer) zelfs 2 of 2,5. Als het dan te koud wordt kun je voor een paar dagen gewoon je CV gebruiken. En koelen kost sowieso veel minder vermogen dan verwarmen.

Maar goed, meestal heb je op zich niet per se last van pendelen als het allemaal een beetje lekker staat afgesteld. De vraag is alleen wat het met de levensduur van de compressor gaat doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:55:
Als je toch gas blijft gebruiken dan zie ik eerlijk gezegd het nut niet in van zoveel vermogen. 9/17kW gaat niet een beetje pendelen, maar heel veel. Je had ook gewoon overal 3,5 kunnen hangen op een 6,8kW buitenunit. En in de kleinere ruimtes (slaapkamers, werkkamer) zelfs 2 of 2,5. Als het dan te koud wordt kun je voor een paar dagen gewoon je CV gebruiken. En koelen kost sowieso veel minder vermogen dan verwarmen.

Maar goed, meestal heb je op zich niet per se last van pendelen als het allemaal een beetje lekker staat afgesteld. De vraag is alleen wat het met de levensduur van de compressor gaat doen.
Slaapkamers hebben 2,5kW, maar enkel de 2de kamer gaan we verwarmen als ik thuis werk. Om te slapen gebruiken we al jaren geen verwarming. Nu kan het zijn dat we die af en toe eens opstoken als we even geen zin hebben om te slapen…..

Maar de woonkamer en de keuken wil ik zo mogelijk zowat 100% op de L/L verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:42:
@MotorBeast

Mijn keuken en living samen zijn net geen 100m2. Er staan dus 2 units van 5 en 3,5 kW.

Als ik het verbruik van mijn verwarming bekijk op de koudste dagen dan draaide de 20 kW gasketel tot ca 50%, maar niet de hele dag natuurlijk.
Daarom gekozen voor een buitenunit van 9kW en 4 binnenunits. Doel is ook niet om helemaal van het gas af te gaan, badkamer en een minder gebruikte slaapkamer en dan nog het SWW staan nog op de ketel.
Ik moet nog uitzoeken hoe we dat gaan regelen. Waarschijnlijk laat ik,de ketel ‘s morgens en ‘s avonds telkens een uurtje aan gaan om die kamers wat warm te houden.

Ik begrijp de aversie tegen een beetje pendelen niet echt.
Ik ga hier maar niets op zeggen want daar zijn ondertussen 2 topics over vol geschreven over pendelen.

En wbt config vermogen is er maar 1 echt goede regel om die te bepalen en dat is een warmteverlies berekening en die verschilt per huis. Koelen lukt altijd wel als de verwarming voor elkaar is of je moet een enorme glas partij hebben zonder zonwering.

Je cv zegt niets want als die niet waterzijdig is ingeregeld of je hebt te weinig afgifte dan stookte hij te hard. Oftewel vroeg veel vermogen.

Straks weer iemand boos... :+

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 17-06-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Plenkske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:02:
[...]

De airco die onze complete bovenverdieping moet koelen naar 20 graden draait zo'n beetje 400watt constant overdag snachts gaat die wel omlaag in verbruik. Maar die gaat de 10kwh verbruik vandaag wel halen.

De woonkamer unit heeft vandaag over de hele dag 1kwh totaal gebruikt dus dat is heel netjes.

[ Voor 10% gewijzigd door rwijnhov op 17-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Omdat het buiten toch een beetje frisjes is even een vraag over verwarmen. Ik ben op dit moment een 2 onder 1 kap jaren 70 woning aan het renoveren. De oudere dame, zonder vloer en spouwmuur isolatie zat op een verbruik van 1700 kuub gas per jaar. Nu zit ik qua verwarmen met het volgende:

Er komen 2 binnenunits, 1 beneden (midden van de woonkamer, grondunit van Panasonic, CS-Z50UFEAW en 1 boven, een CS-TZ35WKEW.

Ik heb nog een cv ketel, maar die wil ik het liefst eruit gooien. De bovenverdieping deed ik, in mijn vorige woning, sowieso amper verwarmen, dus indien nodig doe ik dat met die ene unit en dan deuren open.

Voor de benedenverdieping, een 45m2, zit ik in dubio. Kan ik deze met alleen de airco op temperatuur houden, of toch vloerverwarming met warmtepomp erbij inzetten?

En als toevoeging, ik wil een WTW met warmteterugwinning monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door TWCRay op 17-06-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hola, bullet through the church! Zojuist Daikin Stylish 4.2kw gekocht. Ja, 3.5 kan genoeg zijn, maar 4.2 red ik het zeker mee, en 5kw zal teveel zijn. Warmteverlies gaf aan 3.6kw nodig (-10) en de x40 formule gaf aan 4.6. Denk 4.2 mooi in het midden. Gaat 3000 kosten inclusief installatie. Had het ook zelf kunnen/willen doen, maar dan loopt Daikin moeliijk te doen met garanties. Dus ja, ik bespaar er een hoop mee, dus dan duurt dat een paar maanden langer, tis niet anders! Thanks voor alle adviezen en 9 juli wordtie geplaatst. Ik zal wat foto's sturen.

En nu ik het niet zelf ga doen, waar moet ik op letten bij de installateur/installatie? En nu op voor de warmtepomp boiler, een inductieplaat en dan kan het gas eraf! Nahja, afgezien van de LPG in mn auto dan =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:37
ronaldtop schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:50:
Hola, bullet through the church! Zojuist Daikin Stylish 4.2kw gekocht. Ja, 3.5 kan genoeg zijn, maar 4.2 red ik het zeker mee, en 5kw zal teveel zijn. Warmteverlies gaf aan 3.6kw nodig (-10) en de x40 formule gaf aan 4.6. Denk 4.2 mooi in het midden. Gaat 3000 kosten inclusief installatie. Had het ook zelf kunnen/willen doen, maar dan loopt Daikin moeliijk te doen met garanties. Dus ja, ik bespaar er een hoop mee, dus dan duurt dat een paar maanden langer, tis niet anders! Thanks voor alle adviezen en 9 juli wordtie geplaatst. Ik zal wat foto's sturen.

En nu ik het niet zelf ga doen, waar moet ik op letten bij de installateur/installatie? En nu op voor de warmtepomp boiler, een inductieplaat en dan kan het gas eraf! Nahja, afgezien van de LPG in mn auto dan =)
Ik ga er dan vanuit dat je een bijverwarming hebt voor wanneer het effectief -10 wordt, want de 4,2 kW Stylish levert absoluut geen 4,2kW bij -10. Bij -7 levert die nog 3,36 kW aan warmte, en daaronder wordt dat alleem maar minder, terwijl je vraag net toeneemt. Zo vaak wordt het geen -10, dus dat moet niet direct een probleem zijn, maar het lijkt alsof je vermoedt dat die dat wel gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TWCRay schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:11:
Omdat het buiten toch een beetje frisjes is even een vraag over verwarmen. Ik ben op dit moment een 2 onder 1 kap jaren 70 woning aan het renoveren. De oudere dame, zonder vloer en spouwmuur isolatie zat op een verbruik van 1700 kuub gas per jaar. Nu zit ik qua verwarmen met het volgende:

Er komen 2 binnenunits, 1 beneden (midden van de woonkamer, grondunit van Panasonic, CS-Z50UFEAW en 1 boven, een CS-TZ35WKEW.

Ik heb nog een cv ketel, maar die wil ik het liefst eruit gooien. De bovenverdieping deed ik, in mijn vorige woning, sowieso amper verwarmen, dus indien nodig doe ik dat met die ene unit en dan deuren open.

Voor de benedenverdieping, een 45m2, zit ik in dubio. Kan ik deze met alleen de airco op temperatuur houden, of toch vloerverwarming met warmtepomp erbij inzetten?

En als toevoeging, ik wil een WTW met warmteterugwinning monteren.
Ligt aan je warmteverlies. Berekenen zie Ts. Verwarmen met een LW zal bij echte koude meer comfort geven. Ik zoek daarvoor al tijden een installateur. Al vinden sommige hier het comfort geen probleem. Is persoonlijk en ligt ook erg aan je isolatie....en vrouw. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GORby schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:05:
[...]

Ik ga er dan vanuit dat je een bijverwarming hebt voor wanneer het effectief -10 wordt, want de 4,2 kW Stylish levert absoluut geen 4,2kW bij -10. Bij -7 levert die nog 3,36 kW aan warmte, en daaronder wordt dat alleem maar minder, terwijl je vraag net toeneemt. Zo vaak wordt het geen -10, dus dat moet niet direct een probleem zijn, maar het lijkt alsof je vermoedt dat die dat wel gaat trekken.
-10 is het overdag nooit. Zie wintergek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJwniQrmvxQtjkpn5vGCFKSioNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTIKuv59W9AP0mnW3xgCu5LK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/falzooJz-JaXSZ6SPTjQmVXvTq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YAKBMoQBNiY2v4FStVFpgKz.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben wij een probleem? Maandag komen ze derde binnenunit op deze buitenunit aansluiten maar hij lijkt te lekken?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben wij een probleem? Maandag komen ze derde binnenunit op deze buitenunit aansluiten maar hij lijkt te lekken?
Er zit geen water in je systeem, kan alleen water uit doormiddel van condenseren met koelen, komt je condens afvoer van de binnenunit op je dak uit?
Met verwarmen komt er wel vocht uit je buitenunit.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 18-06-2022 08:35 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Er zit geen water in, kan alleen water uit doormiddel van condenseren, komt je condens afvoer van de binnenunit op je dak uit?
Dat is inderdaad een goeie opmerking. Dat zou goed kunnen. Voor maandag wanneer de airco in de woonkamer wordt geïnstalleerd komt er wel een pompje die het op hetzelfde dak pompt. Zolang het maar geen koudemiddel kan zijn is het goed :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Dat is inderdaad een goeie opmerking. Dat zou goed kunnen. Voor maandag wanneer de airco in de woonkamer wordt geïnstalleerd komt er wel een pompje die het op hetzelfde dak pompt. Zolang het maar geen koudemiddel kan zijn is het goed :)
Aan de kringen te zien op je dak is het gewoon opgedroogd en nieuw condenswater, logisch want was best warm gisteren en vannacht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 18-06-2022 08:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Het koudemiddel in je systeem heeft een kookpunt van -56 graden (R32). Dus tenzij je in het noordelijkste puntje van syberië woont en het daar de koudste dag van het jaar is... Ga je het koudemiddel nooit als vloeistof uit je buitenunit zien lopen. Dat wordt direct een gas.

Gewoon condens dus.

spoiler:
of ben je Sponge bob? Want onder hoge druk zoals de bodem van de oceaan zou het ook wel vloeibaar kunnen zijn. Maar dan zie je waarschijnlijk geen plassen water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:46:
[...]

Aan de kringen te zien op je dak is het gewoon opgedroogd en nieuw condenswater, logisch want was best warm gisteren en vannacht ;) als je airco nog prima koelt zal ik me er niet druk om maken.
Ja gaat prima! Gisteren even aangehad om te koelen voor 1e verdieping. Had into taal 3,6 kWh verbruikt gisteren. Vannacht op stille modus en vraagbesturing aan (proberen wat dat doet), 21 graden koelen en 0,9 kWh verbruikt.

Zie hier in dit topic ook echt overzichtjes terug van hoeveel watt ze verbruiken in grafieken. Waar kun je dit. Vandaan halen eigenlijk? In de app zie ik alleen dingen die ik hierboven beschrijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
@Oekol de meesten zullen daarvoor een smarthome oplossing gebruiken. Dus een energiemeter (Shelly is populair en werkt simpel met een app) of een stekker die energie meet en dit doorgeeft aan een smarthome systeem (home assistant/domoticz) maar dat is ingewikkelder.

Een shelly is dus het makkelijkst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Ja gaat prima! Gisteren even aangehad om te koelen voor 1e verdieping. Had into taal 3,6 kWh verbruikt gisteren. Vannacht op stille modus en vraagbesturing aan (proberen wat dat doet), 21 graden koelen en 0,9 kWh verbruikt.

Zie hier in dit topic ook echt overzichtjes terug van hoeveel watt ze verbruiken in grafieken. Waar kun je dit. Vandaan halen eigenlijk? In de app zie ik alleen dingen die ik hierboven beschrijf
Dat kan bijvoorbeeld via Homewizard zelf gebruik ik de kWh meter, die heb ik geplaatst in de meterkast direct voor de groep van de airco.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Thanks voor de info hierboven. Is doorpluis materiaal voor later.

Ik heb hier ooit in dit topic een link gevonden met de tabellen op welke buitenunits je welke binnenunits kan aansluiten van de perfera. Hetzelfde als het boek die installateurs meehebben. Dit wil ik graag weer vinden, iemand enig idee. Dit topic heeft 200+ pagina's als je op daikin zoekt en via de daikin website krijg je alleen consumenten brochures.

Ben op zoek naar buitenunit 5,2kw mag binnenunit 3,5 + 4,2 of 2,0 +3,5 + 3,5 etc.

Maandag komt er een 4,2 kW in de woonkamer, hebben op de gang 3,5kw hangen en op kantoor 2,0. Wil even voor de laatste keer zwart op wit voor mezelf hebben welke wel tegelijk aan mogen en welke niet. Alle drie sowieso niet en dacht dat die 4,2 en 3,5 wel tegelijk mochten....

Ah toch gevonden via de Engelse site van Daikin:
https://www.daikintech.co...2V1B_Databook_EEDEN17.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 18-06-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:14:
Thanks voor de info hierboven. Is doorpluis materiaal voor later.

Ik heb hier ooit in dit topic een link gevonden met de tabellen op welke buitenunits je welke binnenunits kan aansluiten van de perfera. Hetzelfde als het boek die installateurs meehebben. Dit wil ik graag weer vinden, iemand enig idee. Dit topic heeft 200+ pagina's als je op daikin zoekt en via de daikin website krijg je alleen consumenten brochures.

Ben op zoek naar buitenunit 5,2kw mag binnenunit 3,5 + 4,2 of 2,0 +3,5 + 3,5 etc.

Maandag komt er een 4,2 kW in de woonkamer, hebben op de gang 3,5kw hangen en op kantoor 2,0. Wil even voor de laatste keer zwart op wit voor mezelf hebben welke wel tegelijk aan mogen en welke niet. Alle drie sowieso niet en dacht dat die 4,2 en 3,5 wel tegelijk mochten....
Deze bedoel je? Pagina 106

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ja die top! Kreeg zelf ineens ook 'beet' op de UK versie van daikin. Raar dat ik 'm niet gevonden kreeg. Maar nooit drie tegelijk aan en dan is het veilig dus. De zwaarste units 4,2kw en 3,5kw kunnen prima tegelijk. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 20:39
Afgelopen donderdag zijn hier 2x Mitsubishi zsx 3.5kw geplaatst plus een warmtepompboiler. We zijn nu volledig van het gas af. Heerlijk koel in huis nu.

Hebben hier mensen ervaring met de Smart m air app?
Wat een gedrocht van een app!! Soms verliest die een airco uit de lijst. Als mijn vrouw ook wil inloggen gooit die mij eruit. Moeten we allebei een eigen account aanmaken? Of kan dat op een account?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

GermanPivo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb de aanpassing gedaan tijdens het verwarmingsseizoen, dus misschien wel inderdaad (lijkt me ergens ook wel logisch)...
Hier nog even terugkomend. Mijn ZSX lijkt zich bij koelen exact aan de target temperatuur te houden, hij staat ingesteld op 23 graden en dit is de temperatuur sensor die ik via MQTT als Troom gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYCUUSvZoNgtHMx388Z04VYrFkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atA1QwgnZy0PGA3T1oSJ1zic.jpg?f=fotoalbum_large
Compensatie is dus niet aanwezig (althans zo lijkt t) dus logischerwijs ook niet uit te schakelen :)

Energie verbruik is zo’n 120-140 Watt (gemeten op de groep waar beide airco’s op zitten, de ZSX in de keuken staat uit dus die doet alleen het 3 Watt stand-by verbruik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8jbTcagpqnJyl1e32Hr3rKhA4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg3iSG3ILmPCnuDf2PmjbLsF.jpg?f=fotoalbum_large

Correleert ook mooi met de compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hG806qe4fccq_XVzZdLd5q-Q6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLgDkuQ1eRdKTTrBRucF6Ttt.jpg?f=fotoalbum_large
De buiten temperatuur is op dit moment 30.4 in de zon (sensor op noord) en 24.8 in de schaduw (sensor op zuid)

[ Voor 41% gewijzigd door Tomba op 18-06-2022 10:47 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 21:09
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Snap ik ook niet. Hier draaien ze nu vanaf 09.00 uur vanochtend alle drie op alle etages. 1,5 kWh verstookt tot nu toe waarbij de temperatuur een constante binnen heeft van 22 graden en belangrijker alles koel blijft, lees muren, meubels etc. Alle units draaien op de laagste comfrequentie (daarom zuinig) en alle units staan op auto blazen met als resultaat volgens mij de fluisterstand blazen. Ik zie geen enkele reden, zelfs zonder zonnepanelen, om adhoc te draaien. Nachttemperatuur hier volgens Buienradar minimaal 23 graden dus de units draaien vannacht lekker door zonder hoog verbruik. Meten is weten!
dat is wel erg onzuinig
hier draait i op 25 graden en dat is perfect ook omdat anders de klap naar buiten te groot is en met een lagere luchtvochtigheid en zomer kleren lekkere temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:08:
[...]

Ligt aan je warmteverlies. Berekenen zie Ts. Verwarmen met een LW zal bij echte koude meer comfort geven. Ik zoek daarvoor al tijden een installateur. Al vinden sommige hier het comfort geen probleem. Is persoonlijk en ligt ook erg aan je isolatie....en vrouw. <3
Thanks, ik ga toch de vvw leggen, maar tijdelijk op de cv aansluiten en dan volgend jaar aan de hand van het stookgedrag van de winter wel een keer voor een warmtepomp. De vrouw is de reden waarom ik een ander huis aan het verbouwen ben - die is weg _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Maxwp schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:51:
[...]

dat is wel erg onzuinig
hier draait i op 25 graden en dat is perfect ook omdat anders de klap naar buiten te groot is en met een lagere luchtvochtigheid en zomer kleren lekkere temp
Hier is het huis niet eens 25 graden geworden afgelopen dagen. Wat ons betreft te warm voor binnen, en te laat om mee te beginnen met koelen.
Ieder huis is anders en ieder zijn voorkeuren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:51:
[...]

dat is wel erg onzuinig
Slaapkamers setpoint 22 graden, woonkamer 23 graden. Zalig. Anders krijg ik klap van mijn vrouw. :+ Iedere unit, drie maal, doet 0,1 kWh. Ja kost een heel klein beetje. Tja. Leven de zonnepanelen die al dik zijn terugverdiend na tien jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Een Energy Socket geeft duidelijke grafieken en verbruiksoverzicht.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 22:05
marcunator schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Met lagers weet je het nooit, een zandkorreltje op de verkeerde plek kan al funest zijn. De compressor zit overigens in de buitenunit. Ik verwacht niet dat de binnenunitkapot is aangezien hij het wel doet zonder koelen.
Iets langer gewacht wegens de hitte, maar ik heb nu alles bekeken. Binnen lijkt alles prima, bij de buitenunit ook. De grote ventilator draait soepel en zonder bijgeluiden, verder zie ik qua bewegende onderdelen alleen de compressor. Hoe weet ik of ie het goed doet? Het enige wat ik zie is bovenop zijn de connectors, maar geen as oid waar ik aan zou kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVPEXmrAg5q2LJXEMDTFFEz40jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bxVd4Ip89aaJCQdxoP6e5QD.jpg?f=fotoalbum_large

Verder - als ik de airco inschakel komt vrijwel direct de foutmelding F4 in beeld. In de buitenunit lijkt niets te gebeuren, ik hoor ook niets bij de compressor. De printplaat in de buitenunit is schoon en smetteloos voor zover ik kan zien.
Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Iets langer gewacht wegens de hitte, maar ik heb nu alles bekeken. Binnen lijkt alles prima, bij de buitenunit ook. De grote ventilator draait soepel en zonder bijgeluiden, verder zie ik qua bewegende onderdelen alleen de compressor. Hoe weet ik of ie het goed doet? Het enige wat ik zie is bovenop zijn de connectors, maar geen as oid waar ik aan zou kunnen draaien.

[Afbeelding]

Verder - als ik de airco inschakel komt vrijwel direct de foutmelding F4 in beeld. In de buitenunit lijkt niets te gebeuren, ik hoor ook niets bij de compressor. De printplaat in de buitenunit is schoon en smetteloos voor zover ik kan zien.
Ideeën?
Reset nu al gedaan? Dat zou ik eerst proberen.

Verstopping afvoer binnenuit? Kan je zelf oplossen maar dit lijkt me niet de oorzaak want dan lekt de binnenunit water.

Geen druk meer. Lekkage? Dan wordt het monteur erbij halen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Een DIN rail meter met een Youless bevalt mij uitstekend, voordeel (vind ik) is de bekabelde aansluiting dus geen afhankelijkheid van WiFi ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Ideeën?
Lijkt mij een rebrand van een Midea en Midea zegt dat F4 iets met een kapotte sensor is op de leidingen van je buitenunit. Je zou die eens door kunnen meten. Als die kortsluiting (of open circuit) maakt dan heb je je boosdoener.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Reset nu al gedaan? Dat zou ik eerst proberen.

Verstopping afvoer binnenuit? Kan je zelf oplossen maar dit lijkt me niet de oorzaak want dan lekt de binnenunit water.

Geen druk meer. Lekkage? Dan wordt het monteur erbij halen.
De stroom is er al meerdere keren soms zelfs voor uren afgeweest. Terwijl ik eraan werk/naar kijk gaat dat sowieso spanningsvrij.

Geen verstopping, ook geen lekkage gehad.

Te weinig druk door een slechte aansluiting kan, kan ik dat testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Lijkt mij een rebrand van een Midea en Midea zegt dat F4 iets met een kapotte sensor is op de leidingen van je buitenunit. Je zou die eens door kunnen meten. Als die kortsluiting (of open circuit) maakt dan heb je je boosdoener.
Was ook al aan het googlen. Maar hoe los je dat zelf op? Ik begin er niet zelf aan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
[...]

Dank, Hij is inderdaad van Midea, het staat achterop de handleiding. Ik ga direct doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:35:
[...]

De stroom is er al meerdere keren soms zelfs voor uren afgeweest. Terwijl ik eraan werk/naar kijk gaat dat sowieso spanningsvrij.

Geen verstopping, ook geen lekkage gehad.

Te weinig druk door een slechte aansluiting kan, kan ik dat testen?
Niet. Heb je meet apparatuur voor nodig. Ik zou maar een Stek monteur gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Oekol schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Ja die top! Kreeg zelf ineens ook 'beet' op de UK versie van daikin. Raar dat ik 'm niet gevonden kreeg. Maar nooit drie tegelijk aan en dan is het veilig dus. De zwaarste units 4,2kw en 3,5kw kunnen prima tegelijk. d:)b
Vraag me af of dit met veilig te maken heeft of met het halen van de capaciteit. Dus zou even navragen bij de installateur hoe dit in de praktijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
[...]

Er zijn drie sensoren aangesloten op de printplaat.

- op de radiator, als dat zo heet, die de inkomende luchttemperatuur meet vermoed ik. Deze is van buitenaf zichtbaar en meet (losgekoppeld) 7k Ohm
- op een leiding, mbv een metalen klipje. Ziet eruit als een koperen staafje met snoertje. Deze meet 40k Ohm met stekkertje los.
- eentje die recht naar beneden naar de onderkant van de buitenunit verdwijnt. Wellicht ook aangesloten op een leiding, kan het net niet zien zonder nog verder te demonteren. deze meet 8k Ohm.

De vraag is of 40k Ohm een acceptabele weerstand is voor zo'n sensor - ik hoopte eigenlijk op kortsluiting of een open verbinding, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Derugash schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Dank, Hij is inderdaad van Midea, het staat achterop de handleiding. Ik ga direct doormeten.
In de Midea handleiding vind ik deze melding;
No D Indoor unit coil outlet temp. sensor or connector of sensor is defective

Lijkt op de temperatuur sensor uitgaande kant van je binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcBctZ9XLckXqg5iVh7yI4RMbBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTh0aAeIXI05c0RFnTwWXaER.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:00:
[...]

In de handeling vind ik deze melding;

[Afbeelding]
verrek, nou binnen meten dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:00:
[...]

In de handleiding vind ik deze melding;

[Afbeelding]
Servee uw Daikin gebruiker die zelfs andere merken voor u onder de loep neemt. _/-\o_ Donaties kunnen naar rekeningnummer....... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
Toch niet, vermoedelijk tenminste. De binnensensoren (kan er twee vinden) meten beide 8,5k Ohm. De enige afwijker is de buitensensor op de leiding die 40k meet. Verdachte 1 is de leidingsensor buiten.
Ik ga daar een weerstand van 8k tussen hangen ipv de sensor en dan kijken of ie aan wil, dan weet ik het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik kon hier gisteren gewoon met één goed geplaatste 2,5 kW unit zonder moeite het hele huis (135m2 woonoppervlak) op een aangename 23 graden houden, en er waren ook nergens in huis nog duidelijke hotspots aanwezig. Wel met behulp van zonwering en wtw, maar het geeft wel weer eens aan dat je met een goede passieve warmtewering helemaal niet zoveel koelvermogen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fijn natuurlijke ventilatie, wind stil weer hier bijna en airco. PPM waardes lopen hier nu wel erg op. 1710 PPM 8)7

Kan ik nu een raam gaan openzetten om weer een gezond binnen klimaat te krijgen want de roosters zijn nu onvoldoende. :'(

@Vistajevski Prijs je gelukkig met je WTW. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
MotorBeast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:34:
[...]
@Krypt Waarom dry? Met koelen haal je sowieso de luchtvochtigheid naar beneden. Ik kan met een Daikin niet eens met dry een setting wbt temperatuur ingeven.
Dry was voornamelijk omdat ie dan minder hard blies. Nu draaien ze alle 3 op cool 25 graden en alle binnendeuren open en dan op auto stand. M'n vrouw heeft er weinig last van gehad (snel overprikkeld door geluid ivm gehoor aandoening)

Merk nu aan het gedrag van de unit in de woonkamer dat de units op zolder en slaapkamer eigenlijk alles koel lijken te houden. Unit in woonkamer circuleert enkel en slaap af en toe aan.

1,5kWh sinds 8 uur. Dat vind ik erg netjes.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Krypt schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:59:
[...]

1,5kWh sinds 8 uur. Dat vind ik erg netjes.
Hier ook maar 0,3 kWh per uur. Bewijst maar weer dat naar een x setpoint brengen veel energie kost en daarna lekker laten pruttelen echt niet het einde van de wereld betekent. Ja wel als je 18 graden nastreeft in je woning maar dat wens ik niemand toe. Dan zal hij wel staan te stampen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sjamo
Wat betreft verschillende manieren van gebruiken van een airco, mijn recente ervaringen hier in mbt koelen.

Wij hebben een mhi 6.0kW multi-split, met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2,0kW binnen-unit.

Mijn man en ik, wij zijn beide mensen die er niet van houden steeds te verwarmen of te koelen. Daar hebben wij onze airco dus op uitgezocht, deze is, volgens "standaard" begrippen over-gedimensioneerd voor ons huis. Dit was een bewuste keuze van ons, aangepast op ons als mensen. Om moeiteloos en snel onze woning te verwarmen of te koelen.

Ik lees hier veel over mensen die vaak 24/7 koelen en/of verwarmen. En ik begrijp waarom dat voor veel mensen een goede keuze kan zijn. Het zal een stabielere temperatuur geven, over het algemeen zal het ook minder geluid geven vanuit de unit.
Prima voor veel mensen denk ik.

Maar is dat de enige juiste keuze? Dat is het idee dat hier momenteel zeer sterk, wordt uitgedragen. Wanneer je er voor kiest niet 24/7 te koelen of te verwarmen dan doe je het verkeerd. Erg verkeerd.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Er wordt aangedragen dat een warmtepomp is bedoeld om langdurig op laag vermogen te werken.
Mijn idee daarbij is dat dat al zit ingebakken in de setup van de unit of het systeem. Voor de werking van een lucht/water-warmtepomp, met afgifte via vloerverwarming of grote radiatoren kan ik me voorstellen dat dat anders is, maar een airco kan heel direct verwarmen en koelen. Je ziet het verschil ook bij bijvoorbeeld een elektrische boiler en een warmtepompboiler. Het lagere verbruik/uur zit al ingebakken in het systeem.

Het bij kortstondig koelen of verwarmen, al of niet opwarmen van muren of materialen door de aard van de warmte/koelte, in elk geval niet snel, kan een issue zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Wanneer wij beneden onze verwarming een uur aan zetten en daarna naar bed gaan, maakt het voor ons niets uit dat het beneden snel weer afkoelt. Of andersom, dat het weer opwarmt (in theorie).

24/7 koelen of verwarmen zou zuiniger zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Ik heb vanochtend als test onze 3 units aangezet om te koelen, en die doen dat nu de afgelopen 4 uur met een gemiddeld verbruik van ongeveer 320W/uur. Wanneer ik dat 24/7 zou doen, dan zou ik bijna 7,7kW kwijt zijn voor 24 uur.
Ok, wij hebben een overgedimensioneerd systeem. Stel, we hebben een systeem dat met 3 binnen-units maar 200W per uur gebruikt. Dan ben ik nog steeds 4,8kW kwijt.

Gisteren was het hier in huis zeer aangenaam, tot ongeveer 15.30 uur, iets later. Toen hebben wij onze airco aangezet op een moment dat in het algemeen als ongunstig zal worden gezien. Het was buiten het warmste moment van de dag, iets over de 30 graden, en wij hebben de units zo ingesteld dat ze overal 1,5 tot 2 graden moesten terugkoelen. Het eerste uur gebruikte het systeem daarvoor 600 a 650W. Daarna hebben wij de units 8 uur aan laten staan en het gemiddeld gebruik liep terug naar ongeveer 410W /uur. Dat was een totaal verbruik van krap 3,3kW totaal.

In eerste instantie noemde ik hier de mogelijkheid de airco aan het einde van de avond aan te zetten, net voor het slapen gaan. Hadden we dat gedaan, dan had ons verbruik dus in de buurt van de 600-650W gelegen.

Beide kortere opties gaven hier een significant lager verbruik dan we hadden gehad wanneer we domweg onze units 24/7 zouden laten aan staan. Zelfs wanneer we een systeem zouden hebben gehad dat niet over gedimensioneerd was.

In de nacht hebben wij voldoende mogelijkheden om het huis koel te krijgen/houden via natuurlijke ventilatie, geen probleem. Vanochtend voelde het zelfs wat fris hier.
Mocht dat een keer anders zijn dan zullen wij natuurlijk ook de units aan laten staan. Maar dat doen we alleen wanneer wij denken dat dat zinnig is. Niet standaard omdat we denken dat dat zo hoort. Of omdat iemand anders denkt dat het zo hoort.

Waar komt dan toch de drang vandaan bij sommige mensen om deze vorm van gebruik zo sterk, bijna agressief af te keuren. Is het 24/7 of niet?

Koelen en verwarmen in blokken is mijns insziens een prima manier om je airco te gebruiken. Of het zuiniger is of niet zal per situatie verschillen.

Ik ben niet tegen 24/7 gebruik van de airco. Sterker nog, ik geef eigenlijk altijd aan dat ik denk dat dat dat voor veel mensen veel voordelen zal hebben. Ik geef doorlopend een voorbehoud bij bijna alles wat ik zeg, dat ik niet denk dat de methode die wij gebruiken per definitie beter is (disclaimers vanwege het vele commentaar dat er al is geweest).

Waar ik benieuwd naar ben, is waarom onze manier van gebruiken van de airco door een aantal mensen zo sterk afgekeurd wordt dat een gedeelte van de mensen hier overgaat tot denigrerende opmerkingen over ons airco-systeem en de keuzes die wij daarin gemaakt hebben, en dat men veel weinig technische ondersteuning en vaak uit de lucht gegrepen argumenten gebruikt om hun eigen zaak kracht bij te zetten.
Een open gesprek kan ik waarderen. Maar dat is niet waar ik het hier over heb.

Ik had begrepen dat dit een topic was voor ervaringen met, en vragen over airco's. Volgens mij passen daar ook verschillende manieren van gebruik in.
Dat ik geen technische ondergrond heb, heb ik zelf vaak aangegeven. Maar is dat een vereiste hier om mee te mogen praten?
Als dat de maatstaf is zijn er denk ik wel meer mensen die wellicht ergens anders beter op de plek zouden zijn?
Ik heb ook niet de indruk dat ik het topic volspam met mijn verhalen.
Waar ik begrijp dat dit forum voortkomt uit een groep mensen die bovengemiddeld technisch gericht zijn, denk ik dat zelf dat een wat breder perspectief soms ook zinnig kan zijn.

Maar goed, wat is er zo verkeerd aan hoe wij onze airco gebruiken, veelal in blokken dus. Vrijwillig, niet om iets te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derugash
[...]

Toch nog een raadsel., Ik heb het volgende inmiddels ontdekt. De airco heeft in totaal vijf sensoren. Drie in de buitenunit en twee in de binnenunit. Als ik deze om de beurt loskoppel van de printplaat en vervolgens de boel aanzet krijg ik het volgende:

Binnenunit sensor 1: E4
Binnenunit sensor 2: E5
Buiten sensor 1: F1
Buiten sensor 2: F2
Buiten sensor 3: F4
Buiten alle sensoren los: F1

Gezien alle foutmeldingen met een F de buitenunit betreffen lijkt me dat daar de fout zit.
Alle weerstanden meten als ze losgekoppeld zijn tussen de 7 en 9 kOhm, behalve sensor 3 van de buitenunit - deze meet 40 kOhm. Bij wijze van test heb ik deze sensor losgekoppeld en er een weerstand van 8.2 kOhm tussen gezet, maar dan blijft de melding simpelweg F4. Hetzelfde geldt als ik Sensor 1 met 3 omwissel. Het lijkt daarom dat Buiten sensor nummer 3, die verantwoordelijk leek voor de foutmelding, misschien toch in orde is.
Ik twijfel of het probleem de sensor wel is, daarom heb ik de draadjes ook nog eens doorgemeten op de stekker die de printplaat in gaat, maar dat maakt geen verschil helaas.

Misschien heb ik nu ook te maken met wat geheugen in het ding die onthouden heeft wat er ook weer met welke sensor mis was. Ik moet eropuit, ga morgen weer eens kijken, maar mocht iemand een briljant idee hebben dan hoor ik het graag. Ben een beetje bang voor iets met de printplaat inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@Sjamo daar is niets verkeerd aan en je moet gewoon doen wat je zelf het prettigste vind !
Volgens mij is de enige die fel reageerd hier @MotorBeast , voor de rest valt het wel mee. Als je dat vervelend vind gewoon negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Vistajevski schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:27:
Ik kon hier gisteren gewoon met één goed geplaatste 2,5 kW unit zonder moeite het hele huis (135m2 woonoppervlak) op een aangename 23 graden houden, en er waren ook nergens in huis nog duidelijke hotspots aanwezig. Wel met behulp van zonwering en wtw, maar het geeft wel weer eens aan dat je met een goede passieve warmtewering helemaal niet zoveel koelvermogen nodig hebt.
Dat is vooral omdat je buitenmuren nog niet opgewarmd zijn. Ik denk niet dat je dat ook nog kan zeggen als het 5 dagen na elkaar boven de 30 gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:40:
Wat betreft verschillende manieren van gebruiken van een airco, mijn recente ervaringen hier in mbt koelen.

Wij hebben een mhi 6.0kW multi-split, met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2,0kW binnen-unit.

Mijn man en ik, wij zijn beide mensen die er niet van houden steeds te verwarmen of te koelen. Daar hebben wij onze airco dus op uitgezocht, deze is, volgens "standaard" begrippen over-gedimensioneerd voor ons huis. Dit was een bewuste keuze van ons, aangepast op ons als mensen. Om moeiteloos en snel onze woning te verwarmen of te koelen.

Ik lees hier veel over mensen die vaak 24/7 koelen en/of verwarmen. En ik begrijp waarom dat voor veel mensen een goede keuze kan zijn. Het zal een stabielere temperatuur geven, over het algemeen zal het ook minder geluid geven vanuit de unit.

Maar is dat de enige juiste keuze? Dat is het idee dat hier momenteel zeer sterk, wordt uitgedragen. Wanneer je er voor kiest niet 24/7 te koelen of te verwarmen dan doe je het verkeerd. Erg verkeerd.

Er wordt aangedragen dat een warmtepomp is bedoeld om langdurig op laag vermogen te werken.
Mijn idee daarbij is dat dat al zit ingebakken in de setup van de unit of het systeem. Voor de werking van een lucht/water-warmtepomp, met afgifte via vloerverwarming of grote radiatoren kan ik me voorstellen dat dat anders is, maar een airco kan heel direct verwarmen en koelen. Je ziet het verschil ook bij bijvoorbeeld een elektrische boiler en een warmtepompboiler. Het lagere verbruik/uur zit al ingebakken in het systeem.

Het bij kortstondig koelen of verwarmen, al of niet opwarmen van muren of materialen door de aard van de warmte/koelte, in elk geval niet snel, kan een issue zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Wanneer wij beneden onze verwarming een uur aan zetten en daarna naar bed gaan, maakt het voor ons niets uit dat het beneden snel weer afkoelt. Of andersom, dat het weer opwarmt (in theorie).

Ik heb vanochtend als test onze 3 units aangezet om te koelen, en die doen dat nu de afgelopen 4 uur met een gemiddeld verbruik van ongeveer 320W/uur. Wanneer ik dat 24/7 zou doen, dan zou ik bijna 7,7kW kwijt zijn voor 24 uur.
Ok, wij hebben een overgedimensioneerd systeem. Stel, we hebben een systeem dat met 3 binnen-units maar 200W per uur gebruikt. Dan ben ik nog steeds 4,8kW kwijt.

Gisteren was het hier in huis zeer aangenaam, tot ongeveer 15.30 uur, iets later. Toen hebben wij onze airco aangezet op een moment dat in het algemeen als ongunstig zal worden gezien. Het was buiten het warmste moment van de dag, iets over de 30 graden, en wij hebben de units zo ingesteld dat ze overal 1,5 tot 2 graden moesten terugkoelen. Het eerste uur gebruikte het systeem daarvoor 600 a 650W. Daarna hebben wij de units 8 uur aan laten staan en het gemiddeld gebruik liep terug naar ongeveer 410W /uur. Dat was een totaal verbruik van krap 3,3kW totaal.

In eerste instantie noemde ik hier de mogelijkheid de airco aan het einde van de avond aan te zetten, net voor het slapen gaan. Hadden we dat gedaan, dan had ons verbruik dus in de buurt van de 600-650W gelegen.

Beide kortere opties gaven hier een significant lager verbruik dan we hadden gehad wanneer we domweg onze units 24/7 zouden laten aan staan. Zelfs wanneer we een systeem zouden hebben gehad dat niet over gedimensioneerd was.

In de nacht hebben wij voldoende mogelijkheden om het huis koel te krijgen/houden via natuurlijke ventilatie, geen probleem. Vanochtend voelde het zelfs wat fris hier.
Mocht dat een keer anders zijn dan zullen wij natuurlijk ook de units aan laten staan. Maar dat doen we alleen wanneer wij denken dat dat zinnig is. Niet standaard omdat we denken dat dat zo hoort. Of omdat iemand anders denkt dat het zo hoort.

Waar komt dan toch de drang vandaan bij sommige mensen om deze vorm van gebruik zo sterk, bijna agressief af te keuren. Is het 24/7 of niet?

Koelen en verwarmen in blokken is mijns insziens een prima manier om je airco te gebruiken. Of het zuiniger is of niet zal per situatie verschillen.

Ik ben niet tegen 24/7 gebruik van de airco. Sterker nog, ik geef eigenlijk altijd aan dat ik denk dat dat dat voor veel mensen veel voordelen zal hebben. Ik geef doorlopend een voorbehoud bij bijna alles wat ik zeg, dat ik niet denk dat de methode die wij gebruiken per definitie beter is (disclaimers vanwege het vele commentaar dat er al is geweest).

Waar ik benieuwd naar ben, is waarom onze manier van gebruiken van de airco door een aantal mensen zo sterk afgekeurd wordt dat een gedeelte van de mensen hier overgaat tot denigrerende opmerkingen over ons airco-systeem en de keuzes die wij daarin gemaakt hebben, en dat men veel weinig technische ondersteuning en vaak uit de lucht gegrepen argumenten gebruikt om hun eigen zaak kracht bij te zetten.

Ik had begrepen dat dit een topic was voor ervaringen met, en vragen over airco's. Volgens mij passen daar ook verschillende manieren van gebruik in.
Dat ik geen technische ondergrond heb, heb ik zelf vaak aangegeven. Maar is dat een vereiste hier om mee te mogen praten?
Als dat de maatstaf is zijn er denk ik wel meer mensen die wellicht ergens anders beter op de plek zouden zijn?
Waar ik begrijp dat dit forum voortkomt uit een groep mensen die bovengemiddeld technisch gericht zijn, denk ik dat zelf dat een wat breder perspectief soms ook zinnig kan zijn.

Maar goed, wat is er zo verkeerd aan hoe wij onze airco gebruiken, veelal in blokken dus. Vrijwillig, niet om iets te compenseren.
Helemaal mee eens, zo doen wij het ook en is het verbruik een stuk minder dan 24/7.
Bij een CV ketel werd dat vroeger, en soms nog, ook verteld dan 24/7 aan beter is of (bijna) geen nachtverlaging, maar ook dat is allang achterhaald dat dat helemaal niet zuiniger is, maar denk dat het daar nog vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
24/7 draaien is simpelweg nooit zuiniger doordat er meer verlies van energie is door het grotere temperatuur verschil binnen/buiten wat je dan dus ook 24/7 hebt. Het kan natuurlijk een persoonlijke keuze zijn voor comfort maar voor minder verbruik hoef je het in ieder geval niet te doen.

Bij koelen draai ik nooit 24/7, zodra ik mijn airco aanzet voelt het eigenlijk al binnen een minuut of 10 aangenaam. Met verwarmen is het hier wel nodig bij lage buitentemperaturen omdat het wel een paar uur kan duren na een 'nachtje uit' voordat alle ruimtes comfortabel warm zijn. Ook zorgt de lekwarmte naar de bovenverdieping er dan voor dat de slaapkamers nooit onder de 16c gaan waardoor ik op die verdieping helemaal niet hoef te verwarmen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Team-RiNo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:44:
24/7 draaien is simpelweg nooit zuiniger doordat er meer verlies van energie is door het grotere temperatuur verschil binnen/buiten wat je dan dus ook 24/7 hebt. Het kan natuurlijk een persoonlijke keuze zijn voor comfort maar voor minder verbruik hoef je het in ieder geval niet te doen.

Bij koelen draai ik nooit 24/7, zodra ik mijn airco aanzet voelt het eigenlijk al binnen een minuut of 10 aangenaam. Met verwarmen is het hier wel nodig bij lage buitentemperaturen omdat het wel een paar uur kan duren na een 'nachtje uit' voordat alle ruimtes comfortabel warm zijn. Ook zorgt de lekwarmte naar de bovenverdieping er dan voor dat de slaapkamers nooit onder de 16c gaan waardoor ik op die verdieping helemaal niet hoef te verwarmen.
Ik wil het niet ingewikkelder maken dan nodig is maar (je begrijpt dat er nu iets volgt dat het onnodig ingewikkeld maakt :).)
Ik heb de precieze cijfers niet bij de hand, en ja, ook in de winter was in blokken stoken goedkoper, maar... Het verschil was voor mijn gevoel kleiner dan bij koelen. Misschien ook omdat het te overbruggen temperatuursverschil tussen werkelijk en gewenst groter was dan nu met koelen.

Daarbij gaf het stoken in blokken hier in de winter duidelijk wat minder comfort dan ik me kan voorstellen dat 24/7 geeft, en met koelen merk ik dat gebrek aan comfort helemaal niet. Ik had er geen last van, maar ik kan me duidelijk voorstellen dat dat voor sommige mensen heel anders zal zijn.

Maar met alles wat ik hier gelezen heb is de grootste verandering die ik zelf zou doorvoeren wanneer ik nu opnieuw moest kiezen en ik had de keuze (hebben we niet), dat ik in de woonkamer, waar de unit voor verwarmen eigenlijk altijd alleen gebruikt wordt, een single split zou nemen.

Ik heb me voor onze aanschaf niet gerealiseerd hoe bizar multi-single split werkt qua energie-verbruik. Maar het is voor ons dus voordeliger qua verbruik om 3 units te laten draaien, dan 1. Maar dan moeten wij dus onze bovenverdieping eigenlijk altijd op temperatuur gaan houden, wat we helemaal niet willen en nodig hebben.

Met koelen doen we het nu, maar met verwarmen geeft het hier soms vraagtekens. Misschien gaan we daar komende winter nog mee spelen (uitproberen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Laatst online: 22:16
Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:40:

Lekker kort verhaal haha.

Simpel. Airco's koelen de lucht waarin je verblijft. Dat werkt vlot dus binnen no time is je verblijf koeler.

Echter.... Je spullen, je muren, vloer alles blijft door een door warm.

Ten eerste kan dit qua comfort vervelend zijn (vieze warme lederen plakbank, bloedhete aanrecht oppervlakken) maar ook voor je energieverbruik is het ongunstig want die warmte blijft nog uren en uren uit de "batterijen" stromen en moet door je airco worden afgevoerd.

Is de boel eenmaal op temperatuur dan is het een kwestie van bijhouden (koel houden) en dat kost uiteraard minder energie, geluid, wind etc. dan "koelen".

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Gieliovd520 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Lekker kort verhaal haha.

Simpel. Airco's koelen de lucht waarin je verblijft. Dat werkt vlot dus binnen no time is je verblijf koeler.

Echter.... Je spullen, je muren, vloer alles blijft door een door warm.

Ten eerste kan dit qua comfort vervelend zijn (vieze warme lederen plakbank, bloedhete aanrecht oppervlakken) maar ook voor je energieverbruik is het ongunstig want die warmte blijft nog uren en uren uit de "batterijen" stromen en moet door je airco worden afgevoerd.

Is de boel eenmaal op temperatuur dan is het een kwestie van bijhouden (koel houden) en dat kost uiteraard minder energie, geluid, wind etc. dan "koelen".
Dat dus. Zo ook met verwarmen. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil. Maar dat had ik @Sjamo ook al gezegd.

Ik ga voor comfort op en top en tevens zijn hier altijd mensen aanwezig. Ik lig ook niet wakker van de minimale stroomkosten als ik ze zou moeten betalen ( vandaag tot nu een euro). Laat ik nu ook nog zonnepanelen hebben. Klimaat heeft al jaren geen last van mij. Ik wel van het klimaat.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:04:
@Sjamo daar is niets verkeerd aan en je moet gewoon doen wat je zelf het prettigste vind !
Volgens mij is de enige die fel reageerd hier @MotorBeast , voor de rest valt het wel mee. Als je dat vervelend vind gewoon negeren.
Tegengeluid kan niet meer in deze maatschappij. Niets fel aan. Lees L/W maar eens hoe discussies daar verlopen zoals het hoort. Groet van mijn vriend Derksen. :+ Ik ben niet woke :N. Maar ja @Servee mocht ook niets zeggen over de bizarre config en nu zegt @Sjamo zelf dat hij niet top is. Zegt mij genoeg. Als we hier niet meer openstaan op Tweakers voor open discussie kunnen we net zo goed alle topics dichtgooien. Ik had achteraf ook iets andere config kunnen nemen. Daar leren we met zijn allen van. Dat maakt het juist leerzaam.
Maar ik ga weer naar binnen in mijn koele hut. :Y

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Ik weet wel zeker dat hier met deze temperaturen het zuiniger is hier met 24/7 met op alle verdiepingen maar 1 unit (=3 is kostenbesparing ipv 6 units). Als ik dan bijvoorbeeld zou gaan slapen is het boven zo'n 25 graden en zolder 27 graden en daar slaapt ook iemand. Betekent dat ik om 1900 uur die dingen aanzet en op 18 graden moet zetten met blaasstand geforceerd hoog om zo andere ruimtes naar een graad of 21 te krijgen. Heb dat vorig jaar 1 keer geprobeerd en viel stijl achterover van het gebruik. En dan moet ik in de nacht ook nog alle deuren open laten staan. Gaan we niet doen hier. Lekker 24/7 en pruttelen maar. Vergeet niet dat warmtepompen het zuinigst draaien met een lage compressorsnelheid, ook in de winter. Maar dat ga ik niet meer uitleggen. Onderstaand mijn multi en die draait nu reeds twee dagen op minimaal vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7bCJL1hC2AunLVqtvTlpyraUII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8tVg2GFRwzutws26Vwekl9E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Helemaal mee eens, zo doen wij het ook en is het verbruik een stuk minder dan 24/7.
Bij een CV ketel werd dat vroeger, en soms nog, ook verteld dan 24/7 aan beter is of (bijna) geen nachtverlaging, maar ook dat is allang achterhaald dat dat helemaal niet zuiniger is, maar denk dat het daar nog vandaan komt.
Een Cv ketel is geen warmtepomp. Cop enz in relatie tot compressorsnelheid. (leeswerk te doen). Een cv ketel kan ook in de winter even vanuit alle hoeken 60/70/80 graden je kamer in kwakken. Dat moet je met een warmtepomp echt niet willen en lukt ook met de meeste niet (afgezien van een HT warmtepomp). L/L of L/W niet. Edit: met vloerverwarming en CV stook je overigens ook met minimale verlaging 24/7, lees lage aanvoer temperaturen, Zie de overeenkomst met een warmtepomp. En....jij hebt een klein appartement. Geen woning met drie woonlagen. Iets met appels en peren.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 18-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:37
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:10:
[...]

-10 is het overdag nooit. Zie wintergek.nl
Inderdaad, maar hij kwam met die temperatuur af. Bij 24/7 bedrijf, wat niet zo ongebruikelijk is voor een airco, kan de temperatuur toch al eens onder de -10 liggen trouwens, maar da's inderdaad erder uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
GORby schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Inderdaad, maar hij kwam met die temperatuur af. Bij 24/7 bedrijf, wat niet zo ongebruikelijk is voor een airco, kan de temperatuur toch al eens onder de -10 liggen trouwens, maar da's inderdaad erder uitzonderlijk.
Dan dropt de temperatuur wellicht wat in de nacht, eens. -10 hebben we in dit land uitzonderlijk alleen in de nacht. Dan zette ik er gewoon voor die max week een electrisch Cop1 kacheltje bij. Dan maar even onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Dat is vooral omdat je buitenmuren nog niet opgewarmd zijn. Ik denk niet dat je dat ook nog kan zeggen als het 5 dagen na elkaar boven de 30 gaat.
Dat. Ik heb een massief betonnen vloer van ruim 25000kg en zolang die en de buitenmuur niet zijn opgewarmd blijft het heerlijk koel in huis, ook zonder airco. Maar, is het een dag of 4, 5 erg warm dan is er niet meer tegenaan te koelen en blijft het ook dagen nadat het afgekoeld is een stuk warmer binnen. Ik knoei nog met een mobiele airco op het moment maar binnenkort split unit.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Ik weet wel zeker dat hier met deze temperaturen het zuiniger is hier met 24/7 met op alle verdiepingen maar 1 unit (=3 is kostenbesparing ipv 6 units). Als ik dan bijvoorbeeld zou gaan slapen is het boven zo'n 25 graden en zolder 27 graden en daar slaapt ook iemand. Betekent dat ik om 1900 uur die dingen aanzet en op 18 graden moet zetten met blaasstand geforceerd hoog om zo andere ruimtes naar een graad of 21 te krijgen. Heb dat vorig jaar 1 keer geprobeerd en viel stijl achterover van het gebruik. En dan moet ik in de nacht ook nog alle deuren open laten staan. Gaan we niet doen hier. Lekker 24/7 en pruttelen maar. Vergeet niet dat warmtepompen het zuinigst draaien met een lage compressorsnelheid, ook in de winter. Maar dat ga ik niet meer uitleggen. Onderstaand mijn multi en die draait nu reeds twee dagen op minimaal vermogen.

[Afbeelding]
Bij jou kan het wellicht zo zijn maar dat is door je gewenste comfort over x uur van de dag, je niet claimen dat 24/7 per definitie beter is dan op behoefte. En ja, die hoge opstart klopt, zo'n 500w hier, maar binnen een uur is het al gezakt naar wat de unit bij 24/7 draaien gebruikt; zo'n 150~200w. En als je bij 24/7 draaien gaat pendelen dan is het ook nog eens nadelig voor de levensduur van je setup.

Of een warmtepomp echt zuiniger is als in betere EER/COP bij een lagere cpmfreq weet ik niet, ik lees eerder het tegendeel dat een AC op z'n efficiëntst is bij nominale belasting, maar goed dat is toch niet zo relevant aangezien die hogere cpmfreq maar van korte duur is. Hier verbruikt koelen naar behoefte, zo'n 12 uur per dag, flink minder dan 24/7. En dat zal voor de meeste mensen gelden hier.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 19:16
Servee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Zeker een optie bij een vloer model midden in de kamer, echter bij een wand unit hou je dan toch altijd een verticale goot van 30cm van je plafond tot naar de vloer van 7x 5,5cm , weet niet of dit nu echt mooier is als een goot langs je wand horizontaal.

Daarnaast loopt in sommige huizen de fundering breder door dan de onderzijde van de wand waar je de vloer door wilt gaan wat doorboren wel een flinke uitdaging maakt. :9
Wij hebben besloten om het leidingwerk in de woonkamer gewoon bovengronds langs (of eigenlijk in plaats van) de vloerplint in de woonkamer naar buiten te leiden. De pvc-goot komt dus grotendeels over het parket te lopen, een heel fraai gezicht gaat dat niet zijn, maar beter dan langs het plafond omdat het minder zichtbaar is. Het bespaart me bovendien een condenspomp. Voor het verticale stuk hebben we wel een mooi hoekje.
Maar wat ik eigenlijk wil weten: zijn die pvc-goten goed bestand tegen botsingen zoals van de stofzuiger die er 2x per week tegenaan stoot of kan ik beter naar iets anders uitkijken? Ik heb niet echt speciale voorzetplinten oid kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
die goten zijn heel stevig dus tegen aan stoten geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Tegengeluid kan niet meer in deze maatschappij. Niets fel aan. Lees L/W maar eens hoe discussies daar verlopen zoals het hoort. Groet van mijn vriend Derksen. :+ Ik ben niet woke :N. Maar ja @Servee mocht ook niets zeggen over de bizarre config en nu zegt @Sjamo zelf dat hij niet top is. Zegt mij genoeg. Als we hier niet meer openstaan op Tweakers voor open discussie kunnen we net zo goed alle topics dichtgooien. Ik had achteraf ook iets andere config kunnen nemen. Daar leren we met zijn allen van. Dat maakt het juist leerzaam.
Maar ik ga weer naar binnen in mijn koele hut. :Y
Schrijf ik dat het niet mag, van mij mag alles hoor. Ik schrijf alleen als je er niet tegen kan: gewoon negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
24/7 draaien is simpelweg nooit zuiniger doordat er meer verlies van energie is door het grotere temperatuur verschil binnen/buiten wat je dan dus ook 24/7 hebt.
Dit is natuurlijk alleen waar als de efficiency over het hele vermogensbereik gelijk is. Een warmtepomp is volgens mij efficienter als hij rustiger draait. Aan de andere kant heb je bij 24/7 bedrijf meer energieverlies zoals je terecht opmerkt. Daarnaast maakt het ook uit hoe vaak/lang je thuis bent en welk comfort je wenst. Het is de afweging tussen die factoren wat zinnig is. @MotorBeast maakt voor zijn situatie de beste keuze en probeert dat te projecteren op anderen. Dat werkt niet want elke woning is anders en elke persoonlijke voorkeur ook.
Pagina: 1 ... 164 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic