Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:40:
Wat betreft verschillende manieren van gebruiken van een airco, mijn recente ervaringen hier in mbt koelen.
Wij hebben een mhi 6.0kW multi-split, met een 3,5kW, een 2,5kW en een 2,0kW binnen-unit.
Mijn man en ik, wij zijn beide mensen die er niet van houden steeds te verwarmen of te koelen. Daar hebben wij onze airco dus op uitgezocht, deze is, volgens "standaard" begrippen over-gedimensioneerd voor ons huis. Dit was een bewuste keuze van ons, aangepast op ons als mensen. Om moeiteloos en snel onze woning te verwarmen of te koelen.
Ik lees hier veel over mensen die vaak 24/7 koelen en/of verwarmen. En ik begrijp waarom dat voor veel mensen een goede keuze kan zijn. Het zal een stabielere temperatuur geven, over het algemeen zal het ook minder geluid geven vanuit de unit.
Prima voor veel mensen denk ik.
Maar is dat de enige juiste keuze? Dat is het idee dat hier momenteel zeer sterk, wordt uitgedragen. Wanneer je er voor kiest niet 24/7 te koelen of te verwarmen dan doe je het verkeerd. Erg verkeerd.
Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Er wordt aangedragen dat een warmtepomp is bedoeld om langdurig op laag vermogen te werken.
Mijn idee daarbij is dat dat al zit ingebakken in de setup van de unit of het systeem. Voor de werking van een lucht/water-warmtepomp, met afgifte via vloerverwarming of grote radiatoren kan ik me voorstellen dat dat anders is, maar een airco kan heel direct verwarmen en koelen. Je ziet het verschil ook bij bijvoorbeeld een elektrische boiler en een warmtepompboiler. Het lagere verbruik/uur zit al ingebakken in het systeem.
Het bij kortstondig koelen of verwarmen, al of niet opwarmen van muren of materialen door de aard van de warmte/koelte, in elk geval niet snel, kan een issue zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Wanneer wij beneden onze verwarming een uur aan zetten en daarna naar bed gaan, maakt het voor ons niets uit dat het beneden snel weer afkoelt. Of andersom, dat het weer opwarmt (in theorie).
24/7 koelen of verwarmen zou zuiniger zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Ik heb vanochtend als test onze 3 units aangezet om te koelen, en die doen dat nu de afgelopen 4 uur met een gemiddeld verbruik van ongeveer 320W/uur. Wanneer ik dat 24/7 zou doen, dan zou ik bijna 7,7kW kwijt zijn voor 24 uur.
Ok, wij hebben een overgedimensioneerd systeem. Stel, we hebben een systeem dat met 3 binnen-units maar 200W per uur gebruikt. Dan ben ik nog steeds 4,8kW kwijt.
Gisteren was het hier in huis zeer aangenaam, tot ongeveer 15.30 uur, iets later. Toen hebben wij onze airco aangezet op een moment dat in het algemeen als ongunstig zal worden gezien. Het was buiten het warmste moment van de dag, iets over de 30 graden, en wij hebben de units zo ingesteld dat ze overal 1,5 tot 2 graden moesten terugkoelen. Het eerste uur gebruikte het systeem daarvoor 600 a 650W. Daarna hebben wij de units 8 uur aan laten staan en het gemiddeld gebruik liep terug naar ongeveer 410W /uur. Dat was een totaal verbruik van krap 3,3kW totaal.
In eerste instantie noemde ik hier de mogelijkheid de airco aan het einde van de avond aan te zetten, net voor het slapen gaan. Hadden we dat gedaan, dan had ons verbruik dus in de buurt van de 600-650W gelegen.
Beide kortere opties gaven hier een significant lager verbruik dan we hadden gehad wanneer we domweg onze units 24/7 zouden laten aan staan. Zelfs wanneer we een systeem zouden hebben gehad dat niet over gedimensioneerd was.
In de nacht hebben wij voldoende mogelijkheden om het huis koel te krijgen/houden via natuurlijke ventilatie, geen probleem. Vanochtend voelde het zelfs wat fris hier.
Mocht dat een keer anders zijn dan zullen wij natuurlijk ook de units aan laten staan. Maar dat doen we alleen wanneer wij denken dat dat zinnig is. Niet standaard omdat we denken dat dat zo hoort. Of omdat iemand anders denkt dat het zo hoort.
Waar komt dan toch de drang vandaan bij sommige mensen om deze vorm van gebruik zo sterk, bijna agressief af te keuren. Is het 24/7 of niet?
Koelen en verwarmen in blokken is mijns insziens een prima manier om je airco te gebruiken. Of het zuiniger is of niet zal per situatie verschillen.
Ik ben niet tegen 24/7 gebruik van de airco. Sterker nog, ik geef eigenlijk altijd aan dat ik denk dat dat dat voor veel mensen veel voordelen zal hebben. Ik geef doorlopend een voorbehoud bij bijna alles wat ik zeg, dat ik niet denk dat de methode die wij gebruiken per definitie beter is (disclaimers vanwege het vele commentaar dat er al is geweest).
Waar ik benieuwd naar ben, is waarom onze manier van gebruiken van de airco door een aantal mensen zo sterk afgekeurd wordt dat een gedeelte van de mensen hier overgaat tot denigrerende opmerkingen over ons airco-systeem en de keuzes die wij daarin gemaakt hebben, en dat men veel weinig technische ondersteuning en vaak uit de lucht gegrepen argumenten gebruikt om hun eigen zaak kracht bij te zetten.
Een open gesprek kan ik waarderen. Maar dat is niet waar ik het hier over heb.
Ik had begrepen dat dit een topic was voor ervaringen met, en vragen over airco's. Volgens mij passen daar ook verschillende manieren van gebruik in.
Dat ik geen technische ondergrond heb, heb ik zelf vaak aangegeven. Maar is dat een vereiste hier om mee te mogen praten?
Als dat de maatstaf is zijn er denk ik wel meer mensen die wellicht ergens anders beter op de plek zouden zijn?
Ik heb ook niet de indruk dat ik het topic volspam met mijn verhalen.
Waar ik begrijp dat dit forum voortkomt uit een groep mensen die bovengemiddeld technisch gericht zijn, denk ik dat zelf dat een wat breder perspectief soms ook zinnig kan zijn.
Maar goed, wat is er zo verkeerd aan hoe wij onze airco gebruiken, veelal in blokken dus. Vrijwillig, niet om iets te compenseren.