Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:30
Hoi alle!

Helaas hebben wij deze zomer nog geen budget voor het aanschaffen en installeren van een splitairco op onze bovenverdieping. Dus vandaar dat ik opzoek ben naar een mobiele airco.

Echter lijk ik maar niet de juiste variant te kunnen vinden. Onze bovenverdieping is klein en bestaat uit 3 kleine slaapkamers a 10-14m2. De airco zal gebruikt worden in een kamer fungerend als kantoorruimte en in de slaapkamer.

We zijn dus opzoek naar een kleine mobiele airco die zo stil mogelijk is. Omdat de kamers klein zijn, maak ik mij niet druk om de koelcapaciteit.

Wellicht heeft iemand suggesties over een bepaald model/merk?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je zou eens naar Duux airco's kunnen kijken. Erg prettig, zien er nog mooi uit voor een airco en zijn te bedienen met een app :)
Bijvoorbeeld : pricewatch: duux Blizzard Smart Mobiele Airco 12K BTU/h

Warning tho : Mobiele airco's zijn niet stil, zeker als ze aan het koelen zijn zijn ze echt vrij luidruchtig..

[ Voor 55% gewijzigd door DennusB op 18-05-2022 11:06 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zou naar beide kijken nu ongeacht of je het geld er nu voor hebt.
Leveringen van split units zijn lang in tijd, en worden alleen maar langer nu het warm wordt en meer mensen een airco willen.

Mijn ouders hadden vorig jaar al 6 maanden leveringstijd voor Daikin.

Mijn ervaring met mobile airco's is zo ruk, dat ik liever een jaar wacht op een echt airco systeem.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Stil ga je niet vinden. De reden is simpel: er moet niet enkel frisse lucht worden geblazen, maar ook warme lucht, en dan nog eens via een spiraalbuis ipv gewoon de vrije lucht in. Reken nog eens dat de compressor zich ook binnen bevindt.

Overigens heb ik ook eerst de stap gezet om een mobiele airco te halen, en daarna een echte te laten installeren. Eigenlijk heb ik dik spijt van die beslissing, de mobiele airco maakt een ruimte frisser, maar het gedoe met de buis door een raam en dat dan proberen af te dichten is eigenlijk te gek voor woorden. 's nachts is hij te luid dus zet je hem ook uit, en het resultaat is dat je er eigenlijk niet veel aan hebt. Gezien de reden "budget" is, zou ik gewoon nog een jaartje uitzitten en dan een "echte" airco laten steken.

[ Voor 52% gewijzigd door Mavamaarten op 18-05-2022 11:18 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk dat al goedkope dingen niet voor elkaar onderdoen. Zag deze van de week langs komen, geen idee of het iets is maar het is wel een bekend budget merk: https://www.action.com/nl-nl/p/tristar-air-conditioner/

Zelf heb ik er ook een, zeker meer dan 20 jaar (uiteraard niet dit model maar wel vergelijkbaar). Ik gebruik hem hooguit 10 keer per jaar voor een paar uurtjes om de slaapkamer wat koeler te krijgen en dat doet hij nog steeds perfect. Geluid maakt hij zeker maar vind dat niet storend, liever dat dan de hitte ;). Het enige waar je op moet letten is dat je de water opvang leeg haalt voordat je hem opbergt anders gaat het muf (schimmel) ruiken.

Voor mij geld dat ik ook ieder jaar overweeg om een goede (eenvoudige) split op te hangen maar eigenlijk werkt mijn huidige prima en die paar keer is ook geen kosten last qua elektriciteit. Als hij ooit stuk gaat dan zal ik hem wel vervangen door een split.

[ Voor 69% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2022 11:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
Er zijn verschillende topics over mobiele airco's, en volgens mij is DukeBox de eerste reactie die ik zie die positief is over die dingen :).

Ik ben er ook mee begonnen, maar heb hem na een jaar snel weer verkocht: een bak herrie en nauwelijks koelen. Meerdere ruimtes tegelijk koelen kun je zowiezo vergeten. Als je hem wil gebruiken in meerdere ruimtes zul je hem moeten verplaatsen, ook de luchtinlaat/uitlaat dus...

Ik zou je adviseren om een jaartje door te sparen, en hem op tijd te bestellen (want lange levertijd). Je kunt beter de tussentijd overbruggen met een goedkope (plafond) ventilator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hopeloos.
Je creeert een onderdruk omdat je warme lucht naar buiten blaast.
Omdat je huis dat wil corrigeren zuigt de kamer overal lucht vandaan (deur, raam, ventilatierooster, etc.) en die lucht is warm.

Er bestaan ook mobiele split airco's voor in de caravan enzo. Die hang je dan uit het raam.
Zoals deze: https://www.mestic.nl/kli...t-airconditioner-spa-3000
Of kleiner: https://www.obelink.nl/eurom-ac2401-split-airco.html

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 22-05-2022 01:47 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DukeBox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:16:
Ik denk dat al goedkope dingen niet voor elkaar onderdoen. Zag deze van de week langs komen, geen idee of het iets is maar het is wel een bekend budget merk: https://www.action.com/nl-nl/p/tristar-air-conditioner/
Die heb ik met een ander merk erop (Fuave), vorig jaar gebruikt terwijl m'n echte (split unit) stuk was. Maakt nogal wat geluid (zeker als je een split gewend bent) maar koelt best ok.
DJMaze schreef op zondag 22 mei 2022 @ 01:35:
Hopeloos.
Omdat je huis dat wil corrigeren zuigt de kamer overal lucht vandaan (deur, raam, ventilatierooster, etc.) en die lucht is warm.
Mja, met een split unit zijn die monoblocks niet te vergelijken maar ze doen op zich wel wat er gevraagd wordt: koelen. Minder effectief dan een split unit (en dus duurder qua stroom), en met meer lawaai, maar je ruimte wordt er uiteindelijk wel koel van.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Ik heb vorigjaar een mobiele airco gekocht van medion, echter heb ik deze uiteindelijk nooit gebruikt en gaan we dit jaar opzoek naar een multi split airco.

Mocht je interesse hebben om hem voor een zacht prijsje over te nemen, stuur maar een pb (uiteraard heb ik de bon ed. gewoon erbij).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Bartoow Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aan laten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak, voor 1500 euro. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan. Ik had dus al 1100 euro uitgegeven, terwijl ik het in 1x goed had kunnen doen voor 1500...

Je zal ook moeten kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 22-05-2022 13:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartoow
Thanks alle voor de tips en het advies!

Op basis daarvan ben ik van plan om geen mobiele airco aan te schaffen.
Met name om het lawaai en het geringe koel effect. Ook zijn onze kamers boven klein, dus gedoe met verplaatsen van de mobiele airco naar een andere kamer.

Ik ga sparen voor een mooie split unit die ik volgend jaar zo tegen de lente hoop te kunnen laten plaatsen.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Er is maar één goede mobiele airco en die is alles behalve mobiel.

https://www.bol.com/nl/nl...erslang/9300000004088918/

Dit is een vrij uniek model omdat hij geen slang heeft. 's Nachts zet je hem ergens weg in de berging op de koude opslag stand en dan gaat hij een ijs-element bevriezen. Als deze bevroren is zet je hem in de te koelen kamer en dan wordt het ijs gebruikt om de kamer te koelen. Tijdens de koude opslag maakt hij herrie en geeft hij hitte af maar dan kun je hem dus weg zetten. Tijdens de koude-afgifte is hij vrijwel stil omdat er alleen lucht langs het ijs-element loopt.

Nadeel is dat hij maar liefst 77kg weegt als hij gevuld is dus alles behalve makkelijk te verplaatsen. En dat terwijl verplaatsen echt wel nodig is bij dit model.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartoow
Tyrian schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:38:
Er is maar één goede mobiele airco en die is alles behalve mobiel.

https://www.bol.com/nl/nl...erslang/9300000004088918/

Dit is een vrij uniek model omdat hij geen slang heeft. 's Nachts zet je hem ergens weg in de berging op de koude opslag stand en dan gaat hij een ijs-element bevriezen. Als deze bevroren is zet je hem in de te koelen kamer en dan wordt het ijs gebruikt om de kamer te koelen. Tijdens de koude opslag maakt hij herrie en geeft hij hitte af maar dan kun je hem dus weg zetten. Tijdens de koude-afgifte is hij vrijwel stil omdat er alleen lucht langs het ijs-element loopt.

Nadeel is dat hij maar liefst 77kg weegt als hij gevuld is dus alles behalve makkelijk te verplaatsen. En dat terwijl verplaatsen echt wel nodig is bij dit model.
Cool apparaat! Maar zoals al aangeeft, niet heel praktisch aangezien onze bovenverdieping klein en smal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 20:55
Elke keer wanneer ik in de zomer de supermarkt in loop geniet ik, heerlijk die airco. Dat is een split unit, toch? Ik zou zoiets dolgraag willen hebben en zou er met gemak 1500 euro voor over hebben. Echter kan ik dit allemaal op mijn buik schrijven, want ik zit in een huurwoning en daar mag je echt amper iets aan veranderen.

In 2005 kocht ik mijn eerste mobiele airco, een Bodner&Mann bij Hornbach en die heeft mij jaren lang trouwe dienst bezorgd in mijn snikhete kleine kamertje. Ook in de huurwoning daarna en nu sinds een jaar of twee a drie heb ik een Zibro P122, tweedehands gekocht toen. Maar ik merk dat ie echt moeite heeft om mijn woonkamer van 0,54m³ koel te houden. Nou is de koelcapaciteit 2200, dus echt schokkend is dat niet.

Ik heb de slang door de muur naar buiten, dus ramen kunnen gelukkig dicht blijven. Ik heb flink gezocht op Google, maar al die uiteenlopende reviews schieten niet op. Je kunt al eentje hebben met een BTU van 7000 voor minder dan 200 euro, en als je richting 300+ euro gaat dan kijk je naar 12000 en meer. Ik zeg altijd maar, liever beetje overkill dan te weinig.

Deze bijvoorbeeld

https://www.bol.com/nl/nl...waAmlMEALw_wcB#modal_open

https://www.bcc.nl/huisho...XImEYu4ivGI8aAiHKEALw_wcB

Qua DB zijn ze wel harder dan de Zibro die 52DB is, maar het zij zo.

Ik sta open voor suggesties, want ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:35
devilsnight schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:26:
Ik sta open voor suggesties, want ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel keuze.
Zoals reeds meerdere malen aangehaald, mobiele airco's zijn slecht.
Je trekt lucht naar buiten, dus die wordt elders in huis aangevuld door lucht van buiten (of de ramen nu dicht zijn of niet, maakt niet uit, je gaat je huis niet vacuüm zuigen)
Het uiteindelijk koelvermogen wordt hierdoor aanzienlijk teniet gedaan.
(zie ook video hierboven)

Het kan een paar graden helpen, maar je wilt eigenlijk een split. Jj hebt al een gat naar buiten, dus als je de buiten unit ergens kwijt kan, hoeft dat zo moeilijk niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
IceTeaGX schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Zoals reeds meerdere malen aangehaald, mobiele airco's zijn slecht.
Je trekt lucht naar buiten, dus die wordt elders in huis aangevuld door lucht van buiten (of de ramen nu dicht zijn of niet, maakt niet uit, je gaat je huis niet vacuüm zuigen)
Het uiteindelijk koelvermogen wordt hierdoor aanzienlijk teniet gedaan.
(zie ook video hierboven)

Het kan een paar graden helpen, maar je wilt eigenlijk een split. Jj hebt al een gat naar buiten, dus als je de buiten unit ergens kwijt kan, hoeft dat zo moeilijk niet te zijn.
Het gat is waar vroeger zo'n hele ouderwetse kachel zat. Verder heb ik niet echt een woning waar ik zoiets kan bevestigen. En dat zal de woningbouw ook niet toelaten. Hij zou echt aan de buitenkant bevestigd moeten worden, zelf ben ik alles behalve een handige donder en kan het niet zelf doen. Aardig gedoe om iets waarvan het risico blijft dat de woningbouw echt moeilijk over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 08:05

me1299

$ondertitel

Woningbouw is niet zo moeilijk, je vult een formuliertje in en ze geven bijna altijd toestemming.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
me1299 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:11:
Woningbouw is niet zo moeilijk, je vult een formuliertje in en ze geven bijna altijd toestemming.
Dat zou top zijn! Een tijdje geleden wilde ze er niks van weten, maar goed, de tijd vliegt en dingen veranderen. Ik zal hun morgen weer eens bellen.

Dan is het een kwestie van een goede split unit vinden en iemand er voor in huren om te laten bevestigen. Begreep wel dat de wachttijden daar wel aardig lang voor zijn weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

devilsnight schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:26:
Elke keer wanneer ik in de zomer de supermarkt in loop geniet ik, heerlijk die airco. Dat is een split unit, toch? Ik zou zoiets dolgraag willen hebben en zou er met gemak 1500 euro voor over hebben. Echter kan ik dit allemaal op mijn buik schrijven, want ik zit in een huurwoning en daar mag je echt amper iets aan veranderen.

In 2005 kocht ik mijn eerste mobiele airco, een Bodner&Mann bij Hornbach en die heeft mij jaren lang trouwe dienst bezorgd in mijn snikhete kleine kamertje. Ook in de huurwoning daarna en nu sinds een jaar of twee a drie heb ik een Zibro P122, tweedehands gekocht toen. Maar ik merk dat ie echt moeite heeft om mijn woonkamer van 0,54m³ koel te houden. Nou is de koelcapaciteit 2200, dus echt schokkend is dat niet.

Ik heb de slang door de muur naar buiten, dus ramen kunnen gelukkig dicht blijven. Ik heb flink gezocht op Google, maar al die uiteenlopende reviews schieten niet op. Je kunt al eentje hebben met een BTU van 7000 voor minder dan 200 euro, en als je richting 300+ euro gaat dan kijk je naar 12000 en meer. Ik zeg altijd maar, liever beetje overkill dan te weinig.

Deze bijvoorbeeld

https://www.bol.com/nl/nl...waAmlMEALw_wcB#modal_open

https://www.bcc.nl/huisho...XImEYu4ivGI8aAiHKEALw_wcB

Qua DB zijn ze wel harder dan de Zibro die 52DB is, maar het zij zo.

toon volledige bericht
De enige mobiele airco's die een beter koelen zijn echte split's, deze zijn echter vrij zelfzaam denk ik. Op marktplaats zie je ze wel eens langskomen.
Voorwaarde is wel dat je dus een buitenunit ergens buiten moet kunnen zetten door een open raam welke je daarna zoveel mogelijk sluit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Hopeloos.

Er bestaan ook mobiele split airco's voor in de caravan enzo. Die hang je dan uit het raam.
Dit argument zie ik zo vaak, maar wat als je huis luchtdicht is afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 13:07
crazyheinz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Je moet ergens je warme lucht afvoeren, dus dat gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Knul schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Je moet ergens je warme lucht afvoeren, dus dat gaat niet op.
Via een gat in de muur waar de slang in zit komt er tegelijk warme lucht terug binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Er is geen enkel huis dat echt luchtdicht is, dat zou levensgevaarlijk zijn. Er is altijd wel iets van ventilatie aanwezig.

Zelfs al zou dat niet zo zijn, je hebt niet zo heel veel onderdruk nodig om toch nog een beetje lucht door een tochtstrip heen te trekken. Een klein beetje statische druk is veel sterker dan een beetje wind.

In het ergste geval zouden de kiertjes om de afvoer van je mobiele airco heen genoeg zijn om weer lucht naar binnen te zuigen. Ik merk bij mij dat de deur van mijn zolder wel echt klemt als ik de airco vol aan heb staan, dus in mijn gedeelte van de zolder ontstaat onderdruk. Nou is ons huis niet luchtdicht afgewerkt, en ik heb een redelijke afsluiting (stuk MDF precies op maat van het raam met een gat precies dezelfde maat als de afvoerbuis), maar ik voel nog altijd wel een beetje warme lucht naar binnen gezogen worden. Dat kun je gewoon niet voorkomen tenzij je echt alles luchtdicht hebt, een gat in de muur hebt, daar je buis doorheen doet en daar omheen dan weer dichtkit of pur spuit.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat iemand die een huis heeft dat echt luchtdicht is een mobiele airco nodig zou hebben, want dan heb je het meestal over een vrij nieuw of recent gerenoveerd huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Het probleem is dat zo'n apparaat twee condensors heeft, een wordt koud en de andere warm. De koude wordt opgewarmd met warme lucht van binnen die er vervolgens koel uit komt, en de warme wordt afgekoeld met óók warme lucht van binnen die er vervolgens nóg warmer uit komt.

Die warme lucht voer je af naar buiten middels de slang. Maar je kunt niet eindeloos lucht van binnen naar buiten pompen zonder nieuwe aanvoer, want dan maak je een vacuum. En dat gaat niet met zo'n apparaat, dus heb je twee mogelijkheden: er wordt nieuwe lucht aangevoerd via openingen in de ruimte of in het apparaat (want die is ook niet luchtdicht afgewerkt), of het apparaat trekt een vacuum en omdat het bepaald geen sterke pomp is houdt 'ie op een gegeven moment op met werken en raakt oververhit omdat de warmte niet meer afgevoerd kan worden.

Dit alles los van dat dat gewoon nooit gebeurt want ruimtes waar mensen in verblijven moeten worden geventileerd anders is 't levensgevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het is puur verwachtingsmanagement: mobiele airco: een ruimte net bv voordat je gaat slapen een paar graden afkoelen kan. Langdurig een constante, stille klimaatbeheersing? split airco. Verschil in kosten is ook aanzienlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyheinz
Oon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Er is geen enkel huis dat echt luchtdicht is, dat zou levensgevaarlijk zijn. Er is altijd wel iets van ventilatie aanwezig.

Zelfs al zou dat niet zo zijn, je hebt niet zo heel veel onderdruk nodig om toch nog een beetje lucht door een tochtstrip heen te trekken. Een klein beetje statische druk is veel sterker dan een beetje wind.

In het ergste geval zouden de kiertjes om de afvoer van je mobiele airco heen genoeg zijn om weer lucht naar binnen te zuigen. Ik merk bij mij dat de deur van mijn zolder wel echt klemt als ik de airco vol aan heb staan, dus in mijn gedeelte van de zolder ontstaat onderdruk. Nou is ons huis niet luchtdicht afgewerkt, en ik heb een redelijke afsluiting (stuk MDF precies op maat van het raam met een gat precies dezelfde maat als de afvoerbuis), maar ik voel nog altijd wel een beetje warme lucht naar binnen gezogen worden. Dat kun je gewoon niet voorkomen tenzij je echt alles luchtdicht hebt, een gat in de muur hebt, daar je buis doorheen doet en daar omheen dan weer dichtkit of pur spuit.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat iemand die een huis heeft dat echt luchtdicht is een mobiele airco nodig zou hebben, want dan heb je het meestal over een vrij nieuw of recent gerenoveerd huis
toon volledige bericht
duidelijke uitleg, maar is dit beetje warme lucht die je dan binnenkrijgt genoeg om te zeggen dat dit soort systemen niet efficient is? Ik gebruik de airco enkel avonds als de temperatuur binnen warmer is dan buiten, dan kan het eigenlijk ook niet veel kwaad denk ik om lucht van buiten te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door crazyheinz op 09-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
CyBeR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Het probleem is dat zo'n apparaat twee condensors heeft, een wordt koud en de andere warm. De koude wordt opgewarmd met warme lucht van binnen die er vervolgens koel uit komt, en de warme wordt afgekoeld met óók warme lucht van binnen die er vervolgens nóg warmer uit komt.

Die warme lucht voer je af naar buiten middels de slang. Maar je kunt niet eindeloos lucht van binnen naar buiten pompen zonder nieuwe aanvoer, want dan maak je een vacuum. En dat gaat niet met zo'n apparaat, dus heb je twee mogelijkheden: er wordt nieuwe lucht aangevoerd via openingen in de ruimte of in het apparaat (want die is ook niet luchtdicht afgewerkt), of het apparaat trekt een vacuum en omdat het bepaald geen sterke pomp is houdt 'ie op een gegeven moment op met werken en raakt oververhit omdat de warmte niet meer afgevoerd kan worden.

Dit alles los van dat dat gewoon nooit gebeurt want ruimtes waar mensen in verblijven moeten worden geventileerd anders is 't levensgevaarlijk.
Als pakweg de deur van je kamer op een kiertje blijft staan, is er dan nog iets aan de hand? Dan heb je wel natuurlijk een grotere ruimte die je moet koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

crazyheinz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

duidelijke uitleg, maar is dit beetje warme lucht die je dan binnenkrijgt genoeg om te zeggen dat dit soort systemen niet efficient is?
Nouja, dat is lang niet het enige. Twee héle grote nadelen zijn dat de warme en koude kant van de airco allebei binnen staan, en dat de warme lucht door een dunne plastic afvoerbuis naar buiten moet.
Nou is de buis wel te vervangen door een geïsoleerde buis, maar ook gewoon de mobiele airco zelf geeft echt wel veel warmte af. Er blaast koele lucht uit, maar direct om de unit heen aan de andere kant van waar de koele lucht uitkomt kan het flink heet worden. Ik had die van mij in een hoekje staan (onder het raam in een dakkapel) en daar heb ik wel eens temperaturen van tegen de 50 graden gemeten.

Verder als je je best doet om je raamafdichting goed op orde te hebben maken ze je ruimte wel koeler, maar het rendement van een mobiele airco is gewoon een stuk lager dan een split unit.
Mijn mobiele airco verbruikt gemiddeld een halve kWh per uur, dus dan heb je het snel over een tientje per dag. Als ik 'm in deze hete tijden een maand heb draaien is dat 300 euro, alleen om mijn ruimte van ~2 bij 3 op temperatuur te houden, en zo gauw ik 'm uitzet is het weer snikheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

crazyheinz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Als pakweg de deur van je kamer op een kiertje blijft staan, is er dan nog iets aan de hand? Dan heb je wel natuurlijk een grotere ruimte die je moet koelen.
Zoals ik al eerder in de thread zei, ze werken op zich wel maar doordat ze lucht naar buiten afvoeren die vervangen moet worden ergens vandaan, zijn ze minder efficient dan ze zouden kunnen zijn, en dus duurder in gebruik.

Ik vraag me echt af waarom ze die dingen niet met twee buizen maken, zodat je ook lucht van buiten aan kunt zuigen voordat je 't naar buiten blaast. Dat zou het hele probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:01
CyBeR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Ik vraag me echt af waarom ze die dingen niet met twee buizen maken, zodat je ook lucht van buiten aan kunt zuigen voordat je 't naar buiten blaast. Dat zou het hele probleem oplossen.
Dit word inderdaad wel eens gedaan, of het kan is wel een afhankelijk van het design van de airco (gescheiden inlaat voor de 2 condensors is nodig). En in dat geval win je een heel stuk efficiëntie, de andere nadelen blijven echter wel (lawaai, en 1000watt aan warmte generatie die niet perfect word afgevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Man wat een drama is het met dit weer joh. Buiten vind ik het nog niet eens zo'n ramp, het is te doen. Die warmte gaat echter in je huis zitten en is zo vreselijk lastig weer weg te krijgen. Ik woon op de eerste verdieping en het warmte verschil is insane wanneer ik van begane grond in het portiek naar boven loop. Om nog maar te zwijgen over hoe het dan in de gang en keuken voelt.

De woonkamer is de enige kamer waar het heerlijk is, zolang die mobiele airco aan staat, want zodra ik hem uit zet dan ben ik nog geen half uur verder en het is al niet meer te doen hier. Hetzelfde met de slaapkamer, en met het lawaai valt echt niet te slapen. Het is dat ik het niet kan betalen nu een split unit en de installatie ervan, maar ik ga er echt achter aan voor de volgende zomer en hopen de woningbouw het accepteert.

Niet leuk meer dit. Heb de airco ook nog nooit zo lang hoeven laten draaien dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Hopeloos.

Is 35graden warme lucht aanzuigen van buiten dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ruud888 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:31:
Als het binnen warmer dan 35 is wel ja.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 13:34
Ruud888 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Het probleem zit hem niet in de temperatuur van de lucht, maar het feit dat je lucht naar buiten afvoert.

De mobiele airco heeft 2 ventilatoren.
Fan 1 zuigt lucht van binnen aan, blaast die door het koude deel van de airco, en terug de ruimte in.
Fan 2 zuigt lucht van binnen aan, blaast die door het warme deel van de airco, en blaast deze door de slang naar buiten.

Probleem is dat je dus lucht naar buiten afvoert, lucht die je net met fan 1 hebt liggen te koelen.
Ergens moet nieuwe lucht vandaan komen, en dat is dus warme lucht van buiten.

Als je een airco hebt met 2 slangen, dan is het een "gesloten" systeem waarbij de lucht van buiten rechtstreeks door het warme deel van de airco gaat en weer terug naar buiten.
Pagina: 1