(mobiele) Airco advies

Pagina: 1
Acties:
  • 6.364 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1367734

Topicstarter
Hallo allen!

Ik zoek een?
Mobiele airco / goedkope split-unit

Wat is je budget?
max. 500 euro, liever minder. Mocht het écht niet anders kunnen ben ik bereid hier boven te gaan.

Ik woon sinds kort in een zelfstandig studio'tje van zo'n 25 vierkante meter. De ruimte is niet bijster goed geïsoleerd en ligt onder een plat dak, daarnaast beschikt de ruimte over 4 relatief grote ramen. Ik heb vernomen van een vorige bewoner dat de binnentemperatuur tijdens de hittegolf vorige zomer bijna de 50 graden Celsius aantikte, en dit wil ik voor zijn! Gisteren( toen het buiten nog 20 graden was), gaf de thermostaat al 25 graden aan. Het is dan ook zo dat de zon in de namiddag recht naar binnen schijnt(ik heb op dit moment geen gordijnen maar binnenkort wel).

Nu ben ik aan het kijken naar mobiele airco's, maar ik lees dat men daar niet echt lovend over is. Bovendien heb ik geen zin in een slang die permanent uit mijn raam moet hangen. Wat zou mijn beste optie zijn zodat ik deze zomer niet verstik?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 17:40
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten enk kan je wel vertellen dat het lastig is. In mijn geval stond mijn VVE niet toe dat er een van buitenaf zichtbare raamairco geplaatst zou worden en ook geen split unit op het dak (dit is meestal vanuit VVE's het geval). Ik was dus aangewezen op een mobiele welke ondanks dat deze ruim meer koelcapaciteit had dan nodig nauwelijks de temperatuur naar beneden kreeg, tevens zit je ook met de herrie van zo'n ding wat echt niet prettig is in zo'n kleine ruimte.

Dus indien mogelijk een raamairco, deze moet nog wel voor max 500 te vinden zijn. Een split unit is de mooiste oplossing maar dat ga je niet redden met 500. En mobiel alleen doen als je echt geen andere optie hebt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou eerst navraag doen aan de eigenaar wat de regels zijn mbt tot een airco. Mogelijk is er geen bezwaar om een unit op het dak te zetten/tegen de buitenmuur te hangen, maar vereisen ze wel dat dit door een prof. bedrijf met garantie wordt uitgevoerd. Denk daarnaast ook aan het afwerken als je ergens anders gaat wonen, of kan je de airco dan daar laten hangen (en betaald de verhuurder je een klein bedrag ter compensatie).

Als dat niet mag, dan kan je eventueel ook nog navraag doen of je een afvoer door de muur mag maken voor een mobiele airco en dat deze netjes wordt afgewerkt met kapjes/buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Ik snap niet dat mobiele airco's überhaupt zijn toegestaan; ze functioneren eigenlijk nauwelijks en maken wel een hoop kabaal en gebruiken veel energie.

Zonnewering nog een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:13
Jag schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:37:
Ik snap niet dat mobiele airco's überhaupt zijn toegestaan; ze functioneren eigenlijk nauwelijks en maken wel een hoop kabaal en gebruiken veel energie.

Eerst zeg je dat mobiele airco's amper functioneren, en daarna raad je zonnewering aan? :')

OT:

Ik heb ook een tijdje een mobiele airco gehad en dat was echt fantastisch. Maar ik gebruikte hem dan ook alleen voor het slapen, de kamer was binnen 15 minuten een paar graden koeler. (ongeveer 12m2)
Ik had een EDY EDPA1001 of zoiets en die koste €300. Echt een top ding.

Helaas is deze achtergebleven bij mijn ouders en zoek ik nu eigenlijk precies dezelfde, maar ze worden volgens mij niet meer gemaakt. :(

[ Voor 35% gewijzigd door dehardstyler op 08-04-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:26

g0tanks

Moderator CSA
Jag schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:37:

Hier een tevreden gebruiker van een mobiele airco (vorig jaar deze gekocht). Zolang je accepteert dat het nooit in de buurt komt van een degelijke split-unit is er niets mis mee.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Anoniem: 1367734 schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:55:
Nu ben ik aan het kijken naar mobiele airco's, maar ik lees dat men daar niet echt lovend over is. Bovendien heb ik geen zin in een slang die permanent uit mijn raam moet hangen. Wat zou mijn beste optie zijn zodat ik deze zomer niet verstik?
Hou het geld in je zak. Mobiele airco's werken amper en maken veel lawaai. Zeker de versies met een slang naar buiten. Immers ... ze blazen lucht naar buiten en die moet natuurlijk wel ergens vandaan komen... niet efficient dus. Er heeft ooit op Tweakers een goede Youtube video gestaan met heldere uitleg waarom dergelijke airco's niet werken. Iets wat mogelijk zou kunnen werken is een mobiele split unit airco. Maar of dat binnen je budget past...
Belangrijkste is de warmte buiten houden. Ramen dicht, zonwering (liefst buitenkant) en na zonsondergang goed ventileren zodra de temperatuur buiten daalt.

Lees ook hier even: Het grote airconditioning topic - Deel 2

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 08-04-2020 17:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

dehardstyler schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:40:
[...]

Eerst zeg je dat mobiele airco's amper functioneren, en daarna raad je zonnewering aan? :')
Zeker als de TS enkele grote ramen heeft die recht op de zon staan.
Gaan die zonnewering veel meer doen dan zon mobiele airco !

Heb hier zon mobiele airco. voor in de zomer mijn slaapkamer af te koelen.
Ding krijgt het in een uur 10 graden koeler. maar zodra ik hem af zet is het binnen de kortste keren weer even warm. omdat de warmte in de bakstenen zit.

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 08-04-2020 17:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
heuveltje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:49:
[...]

Zeker als de TS enkele grote ramen heeft die recht op de zon staan.
Gaan die zonnewering veel meer doen dan zon mobiele airco !

Heb hier zon mobiele airco. voor in de zomer mijn slaapkamer af te koelen.
Ding krijgt het in een uur 10 graden koeler. maar zodra ik hem af zet is het binnen de kortste keren weer even warm. omdat de warmte in de bakstenen zit.
Nou ik weet niet wat voor gordijnen je wil gaan ophangen, maar als het vandaag al 25 graden binnen wordt, dan gaat hem dat echt niet worden. :P
En als het volgens TS zelfs 50 graden wordt binnen, dan gaan gordijnen echt niet werken. Maar gordijnen in combinatie met bijvoorbeeld een airco gaat wel verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:55

FeaR

In GoT we trust

dehardstyler schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:05:
[...]
Nou ik weet niet wat voor gordijnen je wil gaan ophangen, maar als het vandaag al 25 graden binnen wordt, dan gaat hem dat echt niet worden. :P
Gordijnen is volgens mijn woordenboek toch iets anders dan zonwering. Dat laatste is mijns inziens hardware als rolluiken, screens, knikarmscherm, etc. In ieder geval iets wat de warmte tegenhoudt voor het binnen is. Gordijnen dicht klinkt leuk maar de warmte is dan al binnen, het zit dan tussen het glas en de gordijnen. Een laken buiten voor een raampartij spannen werkt al beter dan binnen de gordijnen dicht doen.

Edit:
Ik heb hier rolluiken aan de achterzijde hangen en z.s.m. komt er ook een airco voor de slaapkamer. De rolluiken houden zeker de warmte buiten maar voor helemaal lekker slapen ga ik toch dubbel en komt er dus ook een airco. Eens zien hoe ik deze zomer door ga komen. Mocht de woonkamer toch te warm worden komt daar ook airco.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 08-04-2020 18:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
FeaR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:30:
[...]

Gordijnen is volgens mijn woordenboek toch iets anders dan zonwering. Dat laatste is mijns inziens hardware als rolluiken, screens, knikarmscherm, etc. In ieder geval iets wat de warmte tegenhoudt voor het binnen is. Gordijnen dicht klinkt leuk maar de warmte is dan al binnen, het zit dan tussen het glas en de gordijnen. Een laken buiten voor een raampartij spannen werkt al beter dan binnen de gordijnen dicht doen.
Hoe kom ik in godsnaam op gordijnen? :P 8)7
Dat is inderdaad wel iets anders. :)

edit: ik ben in de TS blijven hangen zie ik. :X

[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 08-04-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dehardstyler schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:33:
[...]
Hoe kom ik in godsnaam op gordijnen? :P 8)7
Nu al bevangen door de warmte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 23:45
Als je het zelf kan plaatsen (gat door de muur, ophangbeugels in de muur, evt elektra aanleggen als nodig) kan je voor ~450 tot 550 met budget modellen wel klaar zijn. Tenminste, dat had ik vorig jaar betaald. De slangen zijn voorgevuld en kan je zelf er op klikken. Het zal niet het mooiste apparaat zijn, niet het stilste maar het zal wel z'n werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

dehardstyler schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:05:
[...]

En als het volgens TS zelfs 50 graden wordt binnen, dan gaan gordijnen echt niet werken. Maar gordijnen in combinatie met bijvoorbeeld een airco gaat wel verschil maken.
Gordijnen zijn geen zonwering !
Je wilt de warmte Buiten je flat houden, dus iets van screens of een luifel die de zon opvangt voor het je woning raakt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Microkid schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:46:
[...]

Hou het geld in je zak. Mobiele airco's werken amper en maken veel lawaai. Zeker de versies met een slang naar buiten. Immers ... ze blazen lucht naar buiten en die moet natuurlijk wel ergens vandaan komen... niet efficient dus. Er heeft ooit op Tweakers een goede Youtube video gestaan met heldere uitleg waarom dergelijke airco's niet werken. Iets wat mogelijk zou kunnen werken is een mobiele split unit airco. Maar of dat binnen je budget past...
Belangrijkste is de warmte buiten houden. Ramen dicht, zonwering (liefst buitenkant) en na zonsondergang goed ventileren zodra de temperatuur buiten daalt.

Lees ook hier even: Het grote airconditioning topic - Deel 2
Totale onzin om dit negatieve advies te geven. Voor kleinere ruimtes is een mobiele airco zeker een goede optie en zeker als je een beperkt budget hebt zoals TS. Mijn kamer van 20m2 wordt hier prima gekoeld met een mobiele airco unit. Zuinig is het inderdaad niet, maar hij werkt prima. Ik ga komende dagen voor een upgrade kijken omdat het een oude unit is en derhalve niet zo zuinig is. Maar net doen alsof ze amper werken is totaal uit de lucht gegrepen, dat hangt zeer af van de locatie en grootte van de te koelen kamer. Als het in de zomer 30 graden wordt heeft een zonnewering een zeer minimaal effect, vergeleken met een mobiele airco.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend.
Ondertussen heb ik dat andere topic teruggevonden waarin e.e.a. besproken wordt:
Mobiele airco advies

Met daarin ook de video die ik bedoelde:

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten. Lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:40:
Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend.
Ondertussen heb ik dat andere topic teruggevonden waarin e.e.a. besproken wordt:
Mobiele airco advies

Met daarin ook de video die ik bedoelde:
[YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them]

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten. Lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.
Het ligt ook aan je buurt...

Hier heb ik een combinatie van herriemakers 's avonds: een kwart straat vol Tokkie type buren die in de voortuin schuin onder mij gaan zitten kletsen, roken, vuurpot aan, chihuahua erbij, kids erbij, papegaai erbij, tot een uur of 2 of soms gewooon 5 als het lekker weer is. Plus aan de overkant een hele straat vol Turkse mensen die 's avonds na 11 uur op straat gaan lopen kletsen/schreeuwen door de hele straat (nu helemaal met Corona), inclusief klein jankend kind. Plus een groep bouwvakkers o.i.d die standaard rond 12u 's nachts thuiskomen met een bus en dan op straat gaan lopen kletsen/roken. Plus het standaard verkeer uit het centrum: harde muziek, lallend, rolkoffertje, hard kletsen.

Dus hoe graag ik ook niet dood wil gaan door de hitte en de 2 slaapkamerramen wijd open wil zetten, dan is het een dermate ****herrie dat ik alsnog niet kan slapen. Een mobiele airco zou bij mij dus 2 functies hebben: de slaapkamer koelen en een 'whitenoise' leveren tegen de herrie.

Oh ja, in mijn logeerkamertje (achterkant huis, koeler en veel minder herrie) kan ik ook niet slapen zodra het een beetje warm is: als ik het raam daar opendoe dan wordt ik knetter van de buitenunit van de airco van de buren! Die staat namelijk aan MIJN kant van het dak :( :( :( , ik kan hem aanraken vanuit mijn raam.
Heb er 2 maal voorzichtig wat van gezegd (die buren zijn van het Tokkie alles-in-elkaar-rammen-type en ik ben er wat bang voor), maar 'het kon niet anders' 'hij moet de hele nacht aan anders hebben we er niks aan' 'de vorige bewoners hebben er nooit wat van gezegd'.
Hij staat een poosje aan, dan slaat hij af, dan slaat hij weer AAN en dan ben ik dus wakker.
Ik was vorige week al in staat dat ding van het dak af te trappen, echt. Kun je een buitenunit saboteren? }) }) })

Echt, tokkies hier... Ik kan gewoon nergens slapen of ik moet in de badkamer gaan liggen :( Ik voel me dus ook absoluut niet schuldig als ik 's avonds een herrieslang naar buiten doe 2 meter boven waar zij in de tuin zitten te beppen de hele nacht :+

Helaas is mijn mobiele split tijden de verhuizing gesneuveld. En bol.com is al een paar dagen mijn nieuwe mobiele airco kwijt (en met mij nog een aantal mensen, hele lading mobiele airco's foetsie?). Maar er moet dus echt een mobiele airco komen hier... Split kan ik niet betalen en ik wil hier ook zsm weg dus dat kan ook niet uit.

Iemand een hutje op de hei te huur toevallig?

#rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
dragon2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Het ligt ook aan je buurt...

Hier heb ik een combinatie van herriemakers 's avonds: een kwart straat vol Tokkie type buren die in de voortuin schuin onder mij gaan zitten kletsen, roken, vuurpot aan, chihuahua erbij, kids erbij, papegaai erbij, tot een uur of 2 of soms gewooon 5 als het lekker weer is. Plus aan de overkant een hele straat vol Turkse mensen die 's avonds na 11 uur op straat gaan lopen kletsen/schreeuwen door de hele straat (nu helemaal met Corona), inclusief klein jankend kind. Plus een groep bouwvakkers o.i.d die standaard rond 12u 's nachts thuiskomen met een bus en dan op straat gaan lopen kletsen/roken. Plus het standaard verkeer uit het centrum: harde muziek, lallend, rolkoffertje, hard kletsen.

Dus hoe graag ik ook niet dood wil gaan door de hitte en de 2 slaapkamerramen wijd open wil zetten, dan is het een dermate ****herrie dat ik alsnog niet kan slapen. Een mobiele airco zou bij mij dus 2 functies hebben: de slaapkamer koelen en een 'whitenoise' leveren tegen de herrie.

Oh ja, in mijn logeerkamertje (achterkant huis, koeler en veel minder herrie) kan ik ook niet slapen zodra het een beetje warm is: als ik het raam daar opendoe dan wordt ik knetter van de buitenunit van de airco van de buren! Die staat namelijk aan MIJN kant van het dak :( :( :( , ik kan hem aanraken vanuit mijn raam.
Heb er 2 maal voorzichtig wat van gezegd (die buren zijn van het Tokkie alles-in-elkaar-rammen-type en ik ben er wat bang voor), maar 'het kon niet anders' 'hij moet de hele nacht aan anders hebben we er niks aan' 'de vorige bewoners hebben er nooit wat van gezegd'.
Hij staat een poosje aan, dan slaat hij af, dan slaat hij weer AAN en dan ben ik dus wakker.
Ik was vorige week al in staat dat ding van het dak af te trappen, echt. Kun je een buitenunit saboteren? }) }) })

Echt, tokkies hier... Ik kan gewoon nergens slapen of ik moet in de badkamer gaan liggen :( Ik voel me dus ook absoluut niet schuldig als ik 's avonds een herrieslang naar buiten doe 2 meter boven waar zij in de tuin zitten te beppen de hele nacht :+

Helaas is mijn mobiele split tijden de verhuizing gesneuveld. En bol.com is al een paar dagen mijn nieuwe mobiele airco kwijt (en met mij nog een aantal mensen, hele lading mobiele airco's foetsie?). Maar er moet dus echt een mobiele airco komen hier... Split kan ik niet betalen en ik wil hier ook zsm weg dus dat kan ook niet uit.

Iemand een hutje op de hei te huur toevallig?

#rant
Klinkt als een gezellige buurt daar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Amdwarrior schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Klinkt als een gezellige buurt daar :')
Hartstikke gezellig, en zo levendig ook. Mijn buurman is ook nooit te beroerd om je van leuke plantjes te voorzien.

Ik woonde hier net 2 weken (omdat ik de 7 trappen in mijn oude huis wegens gezondheidsproblemen niet meer trok), zei mijn buurman: Jij past hier niet tussen.

No shit, Sherlock!

De kwartstraat rechts van mij zijn overigens wel allemaal prima lui, kun je prima als buren hebben. Met mij erbij nemen we heel langzaam de tokkie kant van de straat over 😂

Mgoed, ik kwam van bovenin een flatje met grote ramen onder plat dak (WARM) in een jaren30 woning te wonen, beetje boel onderschat hoe warm het hierin ook wordt. Vandaar dat ik toch graag een mobiele airco wil...

Volgens iemand op Pepper zei klantenservice Bol dat de lading airco's door aliens is ontvoerd :?
In ieder geval lijkt ook mijn bestelde airco kwijt. 9000 btu voor 186 euro was een goede deal... Als iemand nog zo'n aanbieding tegenkomt toevallig (die thuisbezorgd wordt) dan houdt ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@dragon2 zullen we de rant over je buurt/straat stoppen? Het voegt voor TS en het topic niets toe.

Edit:
Ik gooi dit topic wel op slot. TS is al meer dan een maand niet meer online geweest. De kick was om meerdere reden niet heel nuttig.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 28-05-2020 21:09 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.