Mobiele airco advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:01
Ik zoek een?
Mobiele airco voor een slaapkamer/werkkamer van 15m2 voor de zomermaanden.
Door aanwezigheid van apparaten (o.a. pc/console gamen) en 's avonds de zon op de kamer, wordt het onaangenaam warm. Wanneer het 's avonds afgekoeld is, is het openzetten van een raam vaak onvoldoende.

Waarom mobiel en geen split unit?
Mobiel omdat ik hem van ruimte wil kunnen veranderen, en als ik ga verhuizen wil ik hem meenemen. Ik wil niks aan het huidige huis (muren/ramen) bouwtechnisch aanpassen. Het is maar 15m2.

Wat is je budget?
Liefst rond 400, bij dermate kwaliteitsverschil tot max 650-700.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Koelen overdag en bij slapen. Ik ben een luide ventilator gewend dus ik verwacht dat een Airco rond de 60db ook wel moet lukken.

De afvoerslang moet via het draairaam naar buiten geleid worden. Dit wil ik doen door middel van een Airlock raamafdichting:
Afbeeldingslocatie: https://trotec24.blob.core.windows.net/product-assets/images/325x325/1635969043260439541_74d3a8a9-f490-46c6-bd43-b9a9af21b7c1.jpg

Het hoeft niet mooi te zijn, het is een slaapkamer.

Wat heb je zelf al gevonden?

Budget ?:Hoger segment? :Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is een goede mobiele airco voor een 15m2 ruimte? Is er een groot kwaliteitsverschil als je een airco van 250 euro vergelijkt met een van 700? Is een mobiele airco van 250 euro prima voor mij? Zijn er betere alternatieven?

Bvd. :)

Beste antwoord (via Alexknl op 06-06-2019 09:50)

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 19:05
TL;DR; geef meer geld uit en koop een vaste split-unit. ja, echt! :)

Lang verhaal;
Ruim 10 jaar terug tijdelijk in een appartement gewoond van een bekende, hier was een mobile airco aanwezig. appartement, bovenste verdieping, plat dak. Houten plaat gemaakt welke in precies in het raam kon zetten zodat de lucht niet meer naar binnen kwam.

De hele avond dat ding aan gehad, kom je om 22.00 uur op de slaapkamer is het nog steeds 22 graden. Bij thuiskomst omstreeks 18.00 uur was het 30 graden.
Zet ik dat ding uit en ga slapen, is het binnen tientallen minuten weer ram warm! 8)7 Er zit nog zoveel warmte in de woning als de kamer meteen weer warm wordt.

Nu een eigen woning met plat dak, gister was het op de slaapkamer ruimt 28 graden. De split-unit airco 30 minuten aan, even douchen en later is het heerlijk 22 graden. Vervolgens zet ik hem lager op 20 graden en ga slapen. Blijft de hele nacht aan staan, want is fluisterstil.

De Mitsubishi 2,5 kw split-unit koste mij drie jaar geleden € 1.344,- euro inclusief installatie, het is inderdaad een hoop geld maar dat ding is écht goddelijk! Als het kouder wordt (lees bijna winter) dan kan schakel ik hem om naar 'verwarmen' en heb je de tent binnen 10 minuten lekker warm.

Laat je voorlichten, aircoboer komt langs en neemt een kijkje. Misschien kan je ook met een lichtere split-unit toe, is immers maar een kamer en geen plat dak. Nogmaals, laat je voorlichten. Want ik denk als je spijt krijgt van de 500 pietermannen die je uitgeeft en het over een paar jaar 'toch eigenlijk niet zo goed werkt als verwacht' en gooi je dat ding weg. In mijn ogen is dat dan echt zonde geld! |:(

Moraal van dit verhaal. Geef naar mij idee wat meer uit, je krijgt er meer voor terug. Laat je goed voorlichten door een aircoboer en koop een split-unit. Je krijg er sowieso geen spijt van. Het is even een dikke uitgave, maar het geld vergeet je, de airco niet. Die dingen zijn domweg een geweldige uitvinding! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Martine op 06-06-2019 01:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn ervaring met mobiele airco's is niet best. Na een hele dag draaien lukte het me om de temperatuur wel 2 graden lager te krijgen. Van 31 naar 28....
Weet niet meer wel type het was, maar zat in het €500 segment. En dan heb ik het over een vergelijkbare ruimte.
Ik heb ook al meerdere topics hier gelezen waaruit blijkt dat het zonde van je stroom en geld is...
Uiteindelijk werkt een ventilator bij mij het beste :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb een tijd terug een soortgelijk topic geopend: Mobiele airco zolder - welk model en hoe omgaan met dakraam?

Uiteindelijk heb ik een BlueBuilt AC12010 gekocht die op zich aardig werkt. Je moet geen wonderen verwachten van mobiele airco's: ze produceren veel geluid voor relatief weinig koeling maar op mijn zolderverdieping maakt het wel net het verschil tussen wel en niet comfortabel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
fm77 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:38:
Mijn ervaring met mobiele airco's is niet best. Na een hele dag draaien lukte het me om de temperatuur wel 2 graden lager te krijgen. Van 31 naar 28....
Weet niet meer wel type het was, maar zat in het €500 segment. En dan heb ik het over een vergelijkbare ruimte.
Ik heb ook al meerdere topics hier gelezen waaruit blijkt dat het zonde van je stroom en geld is...
Uiteindelijk werkt een ventilator bij mij het beste :p
Dank voor je reactie. Ik heb ook wat topics doorgenomen en daar wordt vooral de split unit varianten aangeraden. Als ik jouw (en veel andere) ervaringen lees over mobiele airco's, dan belooft dat niet veel goeds. Dan blijft er inderdaad niet veel over. Helaas werkt een ventilator bij mij niet goed.
g0tanks schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:41:
Ik heb een tijd terug een soortgelijk topic geopend: Mobiele airco zolder - welk model en hoe omgaan met dakraam?

Uiteindelijk heb ik een BlueBuilt AC12010 gekocht die op zich aardig werkt. Je moet geen wonderen verwachten van mobiele airco's: ze produceren veel geluid voor relatief weinig koeling maar op mijn zolderverdieping maakt het wel net het verschil tussen wel en niet comfortabel.
Precies, dat geluid boeit me niet zo heel veel. Als ik voor 250 euro nét dat verschil kan krijgen naar een comfortabele temperatuur, ben ik al blij. Gebruik jij ook zo een raamafdichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Alexknl schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:44:
[...]

Precies, dat geluid boeit me niet zo heel veel. Als ik voor 250 euro nét dat verschil kan krijgen naar een comfortabele temperatuur, ben ik al blij. Gebruik jij ook zo een raamafdichting?
Een standaard raamafdichtingsset werkt niet met mijn klapraam. Ik heb daarom wat in elkaar geflanst met een groot stuk karton en tape dat mijn volledige raam afdekt. Doet wel afbreuk aan de ervaring omdat het extra moeite kost om het raam open en dicht te doen, maar werkt redelijk.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Split-units zijn het beste, daar is geen twijfel over als het gaat om: efficient + comfort (geluid/snelheid koeling).

Mobiele units worden helaas vaak direct negatief neergezet, terwijl ze onder optimale omstandigheden zeker wel goed kunnen werken. Maar waar moet je dan aan denken:

* De kamer moet wel echt goed geisoleerd zijn. Aangezien een mobiele unit harder moet werken om alles koel te krijgen, is het van belang om geen koelte weg te laten lekken. Mensen met een kier onder de deur van 1+ CM verliezen belangrijke koeling. (Vaak te voelen aan de andere kant van de deur).

* Zorg voor een goede plaatsing van de mobiele airco. De unit plaats je het lieftst zo dicht mogelijk bij een opening naar buiten, zodat er zo min mogelijk af te voeren warmte langer in de te koelen ruimte zal blijven.

* Gooi de plastic afvoerslang weg... plastic isoleert hitte erg slecht, waardoor veel warmte terug de kamer in komt , voordat het door je opening naar buiten gaat. Ga naar de bouwmarkt en koop een goede stugge aluminium (zit ook wat plastic bij overigens) afvoerslang. Deze slang monteer je op de mobiele unit. Zorg dat het gedeelte naar je raamopening zo min mogelijk bochten maakt/uitrekt. Op deze wijze heeft de hitte de minste weerstand om naar buiten te komen en hoe 'dikker' de slang, hoe beter de hitte in het afvoersysteem behouden blijft. Het gedeelte van de slang dat ná de raamopening komt, kun je gewoon wat uitrekken, zodat de hitte echt wegblaast. Altijd omlaag afbuigen aan uiteinde i.v.m. vocht van buiten enzo..

* Ga geen karton gebruiken om een doorvoer naar buiten te maken. Karton isoleert zeer matig en is onbetrouwbaar als het gaat om een 'stevige' constructie die je gedurende uren kunt laten draaien in de hitte. Ga naar de bouwmarkt en haal een stevigegrote plaat (dikker MDF) en laat deze op maat zagen volgens de afmetingen van je kozijn. Vervolgens kun je hier met een decoupeerzaag precies een nette cirkel in zagen voor de doorvoerslang. Een dikke MDF-plaat laat weinig tot geen warmte van buiten door en is vaak ook makkelijk te bevestigen in een kozijn. Je kunt er namelijk makkelijk wat schroefjes/klemmetjes/etc op vastschroeven, zodat de plaat geborgd zit in je kozijn.

* Tot slot, zorg dat het 'afvoergat' ook echt afvoert en geen typerend doe-het-zelf gat is, waardoor hitte toch een beetje naar binnen kruipt. Maak het gat in diameter slechts enkele mm`s groter dan de slang (zodat hij er makkelijk doorheen gaat). Eventueel kun je nog een stevig doekje om de slang draaien/vouwen, zodat er sprake is van een complete afdichting bij het afvoergat.

* een van de grootste valkuilen bij een mobiele unit is ook, dat men `m vaak pas aanzet op het moment dat het al erg warm is. Door de unit strategisch aan te zetten (als je weet dat het 31 graden gaat worden en je ziet de thermostaat al langzaam stijgen van 20 -> 22 graden), is de kamer vrij snel op gewenste temperatuur te krijgen en is het ook veel makkelijk om de kamer op deze temperatuur te houden. Er hoeft namelijk niet nog 10+ graden aan overmatige warmte weggewerkt te worden.

Op deze manier houd ik een normaal geisoleerde slaapkamer van 13m2 prima op 21 graden met een mobiele unit, als het buiten 31+ graden is. Betreft een oude 9000BTU unit die ik jaren geleden heb gekocht.

Kijk dus of deze inspanningen voor jou te doen zijn als het gaat om een mobiele unit. Zo nee, pak dan misschien toch iets anders. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het split unit werkt natuurlijk beter omdat de warmte en kou beter gescheiden zijn dan bij een alles-in-1 ding.

Maar als je bv voorkomt dat de ruimte opwarmt (verduisterende gordijnen) en een simple ventilator die 24x7 de licht circuleert .. Scheelt dat heel veel "airco" power .. als de uitlaat buis van de mobiele unit geen verhindering heeft (niet te veel bochten/en meer dan 1m lang slang bv) trekt je mobiele unit het ook veel makkelijker ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Dank voor je uitgebreide reactie en tips @Michael Knight. Daar heb ik wat aan. Dus je vind die stoffen raamafdichting ook geen goed plan als ik het zo lees? Ik heb namelijk niet veel andere mogelijkheden, mijn raam draait naar binnen open.

@vso Dat met die ventilator en verduisteren heb ik de afgelopen jaren al veel geprobeerd, maar helpt niet veel. Vooral als mijn gamepc 's avonds warme lucht zit te blazen wordt het al gauw onaangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alexknl schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:22:
Dank voor je uitgebreide reactie en tips @Michael Knight. Daar heb ik wat aan. Dus je vind die stoffen raamafdichting ook geen goed plan als ik het zo lees? Ik heb namelijk niet veel andere mogelijkheden, mijn raam draait naar binnen open.

@vso Dat met die ventilator en verduisteren heb ik de afgelopen jaren al veel geprobeerd, maar helpt niet veel. Vooral als mijn gamepc 's avonds warme lucht zit te blazen wordt het al gauw onaangenaam.
Ik heb een houten plank die in het raam past (zelfde type naar binnen draaiend) met een gat voor de airco.

Tja gamen ,... hmmm, en dan 15 m2 ruimte, zoals ik al zei je start met ventilator en verduistering..

dus naast 15m2 ruimte 2 graden koelen moet je weten hoeveel watt je pc verbruikt en naar BTU omzetten

https://www.rapidtables.com/convert/power/Watt_to_BTU.html

bv: 7000 btu voor 250,- kostende mobiele unit .. voor bv 800W aan grafisch geweld ben je al 60% ongeveer kwijt aan koelvermogen .. even snel gekeken..

Ik zou kijken of je extra casefan's of waterkoeling oftewel je koeloppervlak en/of luchverplaatsing vergroten
Je kan niet je opwarming voorkomen, maar je kan het wel vertragen (en dus aangenamer maken..)

of je pc hitte direct naar buiten afvoeren via apart installatie. (eigen afzuiging .. )

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
Een van de grotere problemen met zo'n unit is ook dat het de lucht die je binnen hebt, naar buiten blaast. Daardoor krijg je onderdruk en komt er dus lucht van elders naar binnen. Die lucht is warmer dan je de kamer wil hebben, en eigenlijk dweil je dus met de kraan open.

Er zijn ook mobiele split airco's. Deze werken hetzelfde als een split airco, maar hoef je niet te installeren. Wel geldt hetzelfde als bij een 'gewone' mobiele airco, zorg dat je de ruimte goed isoleert. Omdat je geen gaten maakt om koelleidingen door te voeren moet je het gat (meestal: raam) goed afdichten voor het beste effect.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien is de Eurom AC2401 wel het beste, het is voor een caravan maar wel split.
Dit zou ik doen in combinatie met die afdichtingsset.
https://www.eurom.nl/en/p...rconditioners/1612-ac2401
In ieder geval een stuk stiller.
Voor 500 euro te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 05-06-2019 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Theo

moederbord

Michael Knight schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:11:
Split-units zijn het beste, daar is geen twijfel over als het gaat om: efficient + comfort (geluid/snelheid koeling).

Mobiele units worden helaas vaak direct negatief neergezet, terwijl ze onder optimale omstandigheden zeker wel goed kunnen werken. Maar waar moet je dan aan denken:

* De kamer moet wel echt goed geisoleerd zijn. Aangezien een mobiele unit harder moet werken om alles koel te krijgen, is het van belang om geen koelte weg te laten lekken. Mensen met een kier onder de deur van 1+ CM verliezen belangrijke koeling. (Vaak te voelen aan de andere kant van de deur).

* Zorg voor een goede plaatsing van de mobiele airco. De unit plaats je het lieftst zo dicht mogelijk bij een opening naar buiten, zodat er zo min mogelijk af te voeren warmte langer in de te koelen ruimte zal blijven.

* Gooi de plastic afvoerslang weg... plastic isoleert hitte erg slecht, waardoor veel warmte terug de kamer in komt , voordat het door je opening naar buiten gaat. Ga naar de bouwmarkt en koop een goede stugge aluminium (zit ook wat plastic bij overigens) afvoerslang. Deze slang monteer je op de mobiele unit. Zorg dat het gedeelte naar je raamopening zo min mogelijk bochten maakt/uitrekt. Op deze wijze heeft de hitte de minste weerstand om naar buiten te komen en hoe 'dikker' de slang, hoe beter de hitte in het afvoersysteem behouden blijft. Het gedeelte van de slang dat ná de raamopening komt, kun je gewoon wat uitrekken, zodat de hitte echt wegblaast. Altijd omlaag afbuigen aan uiteinde i.v.m. vocht van buiten enzo..

* Ga geen karton gebruiken om een doorvoer naar buiten te maken. Karton isoleert zeer matig en is onbetrouwbaar als het gaat om een 'stevige' constructie die je gedurende uren kunt laten draaien in de hitte. Ga naar de bouwmarkt en haal een stevigegrote plaat (dikker MDF) en laat deze op maat zagen volgens de afmetingen van je kozijn. Vervolgens kun je hier met een decoupeerzaag precies een nette cirkel in zagen voor de doorvoerslang. Een dikke MDF-plaat laat weinig tot geen warmte van buiten door en is vaak ook makkelijk te bevestigen in een kozijn. Je kunt er namelijk makkelijk wat schroefjes/klemmetjes/etc op vastschroeven, zodat de plaat geborgd zit in je kozijn.

* Tot slot, zorg dat het 'afvoergat' ook echt afvoert en geen typerend doe-het-zelf gat is, waardoor hitte toch een beetje naar binnen kruipt. Maak het gat in diameter slechts enkele mm`s groter dan de slang (zodat hij er makkelijk doorheen gaat). Eventueel kun je nog een stevig doekje om de slang draaien/vouwen, zodat er sprake is van een complete afdichting bij het afvoergat.

* een van de grootste valkuilen bij een mobiele unit is ook, dat men `m vaak pas aanzet op het moment dat het al erg warm is. Door de unit strategisch aan te zetten (als je weet dat het 31 graden gaat worden en je ziet de thermostaat al langzaam stijgen van 20 -> 22 graden), is de kamer vrij snel op gewenste temperatuur te krijgen en is het ook veel makkelijk om de kamer op deze temperatuur te houden. Er hoeft namelijk niet nog 10+ graden aan overmatige warmte weggewerkt te worden.

Op deze manier houd ik een normaal geisoleerde slaapkamer van 13m2 prima op 21 graden met een mobiele unit, als het buiten 31+ graden is. Betreft een oude 9000BTU unit die ik jaren geleden heb gekocht.

Kijk dus of deze inspanningen voor jou te doen zijn als het gaat om een mobiele unit. Zo nee, pak dan misschien toch iets anders. :)
toon volledige bericht
Waarom een aluminium slang gebruiken terwijl je bij dezelfde bouwmarkt vaak ook geïsoleerde slagen kunt krijgen? Mijn ervaring is dat de slang erg warm is, en dus ook veel warmte terug straalt de ruimte in.
Het wikkelen van de slang in een handdoek scheelt al erg veel qua warmteverlies in de slang om het even te proberen.

De afvoerslang moet inderdaad kort zijn, weinig bochten en weerstand hebben en geïsoleerd zijn..
https://www.ventilatiesho...lexibele-slang-aluminium/

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb zelf een mobiele airco sinds vorig jaar. Merk wel dat als je de ruimte wil koelen je echt alles goed dicht moet houden in de ruimte die je wil koelen. Ramen dicht, deuren dicht, etc.

Verder voor afsluiting heb ik een dun houten plaatje op maar laten maken met een gat erin (waar de slang doorheen kan) en klittenband langs mijn raam. Zo kan ik de warmte makkelijk afvoeren en verniel ik niet mijn kozijnen (huurhuis).

Verder merk ik dat als je de airco uit zet, de temperaturen toch al snel weer gaan stijgen helaas.

Dus het werkt wel, maar niet uitstekend. Had achteraf liever een split unit gehad voor op de slaap en hobby kamer. Huiskamer beneden is wel altijd prima koel vanwege een grote boom voor mijn huis.

Andere tips betreft koelen: Veel (grote) bomen en planten in en rond je huis. Deze vangen de zon en haar warmte prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 03-05 17:16
heb zelf een verplaatsbare split airco unit.
deze werkt stukken beter dan zo een mobile airco unit.

reden is vrij simpel.
het condensor deel hangt buiten en daar komt ook alle warmte vanaf. dit houd dus in de je ook geen warmte teug het huis in brengt door de werking van je unit

enigste wat je nodig hebt in je ruimte waar je hem plaatst is een raam waar je je buiten unit door naar buiten kunt duwen en een kozijn om de buitenunit aan op te hangen. loopt 1 relatief dunne slang naar buiten waar je koude middel en een voeding voor de buitenunit doorheen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Theo schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:11:
[...]

Waarom een aluminium slang gebruiken terwijl je bij dezelfde bouwmarkt vaak ook geïsoleerde slagen kunt krijgen?
Geïsoleerde slangen zijn van aluminium.. En daar zijn stugge en flexibele varianten van inderdaad.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 17:05
Ik heb de airco in de deuropening staan tussen de deur geklemd, slang naar de hal. dit zorgt ervoor dat de koele lucht wel naar binnen gaat, maar de herrie nog enigszins buiten blijft.

En warme hal vind ik snachts prima, wellicht mn koelkast en kat niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misstickjoint
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 17:55
Ooit gedacht aan een raam-airco ? koelt als een split unit en is compact en past in een raam

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is een mobiele split unit airco iets voor je? Zijn er niet veel maar lijkt mij het meest effectief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:49
Bij ons op kantoor heeft een aantal jaren (ja echt) de centrale airco niet gewerkt. In een heel warme zomer werd het echt onhoudbaar heet. Toen hebben we een paar van deze units geplaatst. Gevolg: het was onhoudbaar heet met herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Dank voor jullie reacties. Een mobiele airco hoor ik toch teveel negatieve verhalen over.

De mobiele split-airco klinkt wel interessant. Echter, kan ik deze überhaupt bevestigen aan mijn kozijn?
En als ik die (gelukkig dunne) slang naar buiten gaat, blijft het raam toch wat open staan. Dus daar zou ik dan met wat stof ofso moeten opvullen om te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z3hT0q4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EK0Ij2H.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aaliz2g.jpg

Zo ziet het er meestal bij deze kamer uit. Ventilator van buiten naar binnen gericht, mits het buiten wat koeler is, dus vooral 's avonds laat, of zoals nu, als de temperatuur buiten wat aangenamer is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3eyaNhe.jpg

Hebben we het dan over deze?
https://www.coolblue.nl/p...airco-caravan-ac2401.html

Want door mijn vensterbank aan de buitenkant denk ik niet dat dit goed gaat passen.. niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 21:08
Ik zou meer vertrouwen hebben in zoiets:
https://www.ts24.nl/produ...258&lgw_code=15316-144258

heb je ook 6x zoveel koelcapaciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meester_J schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:44:

ik ook.. hor er uit, houten plaat er terug in waar de unit in hangt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Ik kan daar geen houten plaat in gaan vast maken. Dat raam wil ik ook nog helemaal dicht kunnen doen als het nodig is, en ik heb graag licht van dat raam. Lijkt me ook niet zo mooi uit zien van buiten. Hor netje is gewoon tijdelijk dingetje wat ik eruit kan halen, zit met klittenband vast in het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 21:08
Voor een gemiddeld huis in Nederland geldt de stelregel dat je voor elke kubieke meter ongeveer 30 tot 40 Watt koelvermogen nodig hebt. Dat is gelijk aan 100 tot 135 BTU per m3.
Je hebt dus ten minste 1500 BTU nodig.
Met die Suntec van 270 euro ben je dus mooi snel klaar. Meer heb je niet nodig. Het enige risico dat je loopt is dat ie meer takkeherrie maakt dan een duurdere (die schakelen als het goed is sneller terug naar een laag standje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lijkt me dat je wel een houten plaat kan maken waar de AC unit aanvast kan en welke je indien nodig wel kan voorzien van extra steun op de vensterbank.. en voor de lichtinval zou je ipv het hele opendraaiende raam voorzien van een inzetbare plaat, ook kunnen gaan voor een deels hout (waar de unit in / aan zit, en een deel van plexiglas..

als je het goed maakt kan je het zo uitnemen als je toch je raam dicht wil doen :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meester_J schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:08:
Voor een gemiddeld huis in Nederland geldt de stelregel dat je voor elke kubieke meter ongeveer 30 tot 40 Watt koelvermogen nodig hebt. Dat is gelijk aan 100 tot 135 BTU per m3.
Je hebt dus ten minste 1500 BTU nodig.
Met die Suntec van 270 euro ben je dus mooi snel klaar. Meer heb je niet nodig. Het enige risico dat je loopt is dat ie meer takkeherrie maakt dan een duurdere (die schakelen als het goed is sneller terug naar een laag standje).
Right. Dat geldt misschien voor een geisoleerde trapkast. Niet voor een kamer waar de zon warmte toevoegt én een console én een PC. En dan moet je de mensen nog meerekenen: een mens staat voor grofweg 150watt aan warmte.

1500 BTU speelt echt helemaal niets klaar behalve je energierekening iets verhogen :p

Mijn ervaring is dat die kleine units echt geen moer doen tenzij ze echt de hele dag staan te draaien. Doe jezelf een plezier en ga voor minimaal 10k BTU. Dan heb je ook genoeg vermogen om de lucht die terug de kamer in komt af te koelen.

Overigens is het wel zo dat de duurdere mobiele airco’s het condenswater kunnen gebruiken om efficiënter de condensor te koelen. Dát scheelt wel in efficiëntie omdat er minder lucht naar buiten verplaatst hoeft te worden.

Als topicstarter van het airco topic op dit forum kan ik je zeggen dat je de eerste niet bent die begint met mobiel (“zo slecht zal het toch niet zijn”) en na een paar jaar toch maar voor een split gaat. Bij deze alvast welkom ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 05-06-2019 20:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Meester_J schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:44:

Ik heb met dit soort units ook erg goede ervaringen, afgelopen zomer midden in de hittegolf hield zo’n unit gewoon een bouwkeet koel terwijl de zon op het dak ervan stond te bakken.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou een luchtontvochtiger halen. Veel plezieriger voor je pc en console. En goedkoper.

Als je vocht aan lucht onttrekt dan voelt 25 graden als 20, etc. En buitenzonnewering altijd een must als de schijnt, zoals op je foto's te zien is.

Eerst zonnewering dan kijken hoe koel, en dan vervolgens een luchtontvochtiger of een airco halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alexknl schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:55:
Ik kan daar geen houten plaat in gaan vast maken. Dat raam wil ik ook nog helemaal dicht kunnen doen als het nodig is, en ik heb graag licht van dat raam. Lijkt me ook niet zo mooi uit zien van buiten. Hor netje is gewoon tijdelijk dingetje wat ik eruit kan halen, zit met klittenband vast in het kozijn.
je foto's gezien. ik had een dergelijk raam op zolder en een houten plaat er in gezet, ducttape rondom was voldoende immers bij storm/winter ging hij eruit .. zo heb ik er 4 zomers mee gedaan ..
gat erin voor de airco ..

Maar is het niet gemakkelijker & goedkoper om op waterkoeling over te gaan ? desnoods maak je een aparte "lus" voor je reservoir die via een buiten radiator/unit extra koelt .. desnoods doe het in het raam hangen met de ventilator op de foto erachter (dubbel winst?) net zoals een auto ..

@Alexknl hier een foto https://imgur.com/TKObG7y die ik nog vond van mijn "opzet" was even spuren (de aansluiting is een doorvoer met klep (geen wind en ongedierte naar binnen als de airco uitstaat..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 05-06-2019 23:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 10:14
Een mobiele airco blaast ook warme lucht naar buiten, en als er lucht naar buiten gaat komt er ook weer warme buiten lucht naar binnen.

een mobiele airco is dweilen met de kraan open (maar dan met warme lucht afkoelen)

split airco blijft het beste
( helaas niet mobiel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gezien je budget, is een Dyson Pure Hot+Cool geen mogelijkheid?

Zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand hier wel?

[ Voor 35% gewijzigd door Pietervs op 05-06-2019 23:25 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:02
Pietervs schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:22:
Gezien je budget, is een Dyson Pure Hot+Cool geen mogelijkheid?

Zelf geen ervaring mee, maar misschien iemand hier wel?
Die blaast de lucht enkel rond en koelt de lucht niet. Eigenlijk een ventilator dus, die ook kan verwarmen in de winter. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Prio 1 is volgens mij dichte (lichtdoorlatende) gordijnen.

Het raam mag wel open, maar er moet zowieso geen direct zonlicht de kamer in komen. Of een klein stukje voor de plantjes. Gedurende de dag dicht gordijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Martine
  • Laatst online: 06-03 19:05
TL;DR; geef meer geld uit en koop een vaste split-unit. ja, echt! :)

Lang verhaal;
Ruim 10 jaar terug tijdelijk in een appartement gewoond van een bekende, hier was een mobile airco aanwezig. appartement, bovenste verdieping, plat dak. Houten plaat gemaakt welke in precies in het raam kon zetten zodat de lucht niet meer naar binnen kwam.

De hele avond dat ding aan gehad, kom je om 22.00 uur op de slaapkamer is het nog steeds 22 graden. Bij thuiskomst omstreeks 18.00 uur was het 30 graden.
Zet ik dat ding uit en ga slapen, is het binnen tientallen minuten weer ram warm! 8)7 Er zit nog zoveel warmte in de woning als de kamer meteen weer warm wordt.

Nu een eigen woning met plat dak, gister was het op de slaapkamer ruimt 28 graden. De split-unit airco 30 minuten aan, even douchen en later is het heerlijk 22 graden. Vervolgens zet ik hem lager op 20 graden en ga slapen. Blijft de hele nacht aan staan, want is fluisterstil.

De Mitsubishi 2,5 kw split-unit koste mij drie jaar geleden € 1.344,- euro inclusief installatie, het is inderdaad een hoop geld maar dat ding is écht goddelijk! Als het kouder wordt (lees bijna winter) dan kan schakel ik hem om naar 'verwarmen' en heb je de tent binnen 10 minuten lekker warm.

Laat je voorlichten, aircoboer komt langs en neemt een kijkje. Misschien kan je ook met een lichtere split-unit toe, is immers maar een kamer en geen plat dak. Nogmaals, laat je voorlichten. Want ik denk als je spijt krijgt van de 500 pietermannen die je uitgeeft en het over een paar jaar 'toch eigenlijk niet zo goed werkt als verwacht' en gooi je dat ding weg. In mijn ogen is dat dan echt zonde geld! |:(

Moraal van dit verhaal. Geef naar mij idee wat meer uit, je krijgt er meer voor terug. Laat je goed voorlichten door een aircoboer en koop een split-unit. Je krijg er sowieso geen spijt van. Het is even een dikke uitgave, maar het geld vergeet je, de airco niet. Die dingen zijn domweg een geweldige uitvinding! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Martine op 06-06-2019 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Fuwor schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:30:
[...]

Die blaast de lucht enkel rond en koelt de lucht niet. Eigenlijk een ventilator dus, die ook kan verwarmen in de winter. ;)
Dat vroeg ik me dus af.
Als het alleen een ventilator is is het natuurlijk een erg duur ding, maar ik kreeg het idee dat hij ook actief kan koelen. Maar niet dus? Jammer ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-04 09:51
Ik heb ervaring met beide, zowel een mobiele als een split unit gehad. We woonden in een appartement met plat dak en een blinde muur waar de zon de hele dag op scheen. Zelfs met raam open was het niet te doen. Een mobiele unit aangeschaft (Zibro P24) en dat werkte redelijk behalve dan het geluid, je kon er niet bij slapen.
Vervolgens een split unit gekocht, CH Alpha S09FTXE 90M3 met wifi. Werkt prima, voor het slapen gaan even een half uurtje laten draaien en het was heerlijk koel en minder vochtig.

Tips:
- Ga voor de split unit (al vaak genoeg gezegd)
- Montage kun je prima zelf doen
- Boor het gat voor de slangen ietsjes naar beneden (van binnen naar buiten gezien), dan loopt water niet naar binnen
- Laat het afvullen doen door een gecertificeerde STEK monteur! Kost denk ik rond de 100 euro.
- Airco's die verkocht worden met kant en klaar koelmiddel etc, kun je doen (maar laat het afvullen door de pro). Er komt altijd vocht bij en dat is funest voor de werking van de airco. Ook kan de monteur lekkages testen met vacuumpomp etc.

Je zult er veel plezier van hebben, op de echt warme dagen zaten wij alleen maar in de slaapkamer te werken ;-)

Overigens heb ik de split unit nu te koop ivm verhuizing. Stuur PB bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Dank voor de info. Het is denk ik nu wel duidelijk geworden. Voor het beste resultaat moet er toch een split-unit airco komen. Echter kan ik in dit huis niks aanpassen aan de muur, en ik wil ook geen gekke en lelijke constructies gaan maken bij het raam. Ik denk dat ik het toch nog even wat jaartjes moet uithouden met mijn ventilatortje, en dan bij verhuizing in het nieuwe huis voor een split-unit airco moet gaan. Lijkt me toch de beste optie en een betere investering t.o.v. een mobiele airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
Alexknl schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:46:
Echter kan ik in dit huis niks aanpassen aan de muur
Kan, of wil? Want ook bij een huurhuis mag het gewoon; je moet het alleen weer netjes wegwerken als je de huur opzegt.

Zelf had ik een koophuis, maar geen goede optie om de buitenunit ergens neer te zetten; uiteindelijk de buitenunit op zolder gezet en daar een raam open. Opletten met regen, en het wordt lekker warm op zolder, maar dat wat toch met vlizo dus daar kwam ik amper :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexknl
Paul schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:10:
[...]
Kan, of wil? Want ook bij een huurhuis mag het gewoon; je moet het alleen weer netjes wegwerken als je de huur opzegt.

Zelf had ik een koophuis, maar geen goede optie om de buitenunit ergens neer te zetten; uiteindelijk de buitenunit op zolder gezet en daar een raam open. Opletten met regen, en het wordt lekker warm op zolder, maar dat wat toch met vlizo dus daar kwam ik amper :P
Wil. Woon nog bij m'n ouders en die vinden dat soort dingen alleen maar onzin. Dan doe ik dat liever zelf in mn eigen huis, hopelijk binnenkort mijn eigen huisje :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb sinds kort deze mobiele airco gekocht om een ruimte van 12m2 te koelen:
https://nl.trotec.com/sho...ac-2010-e-1210002006.html

Ik ben er zeer tevreden over. In mijn vorige huis had ik inderdaad een split unit airco. Deze was een stuk stiller en had meer koelvermogen, maar qua koelvermogen is deze mobiele airco ruim voldoende voor deze kleine ruimte. Van 25 graden terugbrengen naar 19 graden is geen probleem (duurt ongeveer 30-45 minuten). Ik heb wel een gat in m'n muur geboord om de slang naar buiten te voeren, dus niet via het raam oid.

Er bestaat overigens ook een groter broertje met wat meer koelvermogen voor ruimtes tot 34m2:
https://nl.trotec.com/sho...opschrift-1210002021.html

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 20:16
Freekers schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:56:

Ik ben er zeer tevreden over. In mijn vorige huis had ik inderdaad een split unit airco. Deze was een stuk stiller en had meer koelvermogen, maar qua koelvermogen is deze mobiele airco ruim voldoende voor deze kleine ruimte. Van 25 graden terugbrengen naar 19 graden is geen probleem (duurt ongeveer 30-45 minuten). Ik heb wel een gat in m'n muur geboord om de slang naar buiten te voeren, dus niet via het raam oid.

Er bestaat overigens ook een groter broertje met wat meer koelvermogen voor ruimtes tot 34m2:
Maakt hij veel herrie voor in de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik heb ook een mobiele airco gekocht maar was uiteindelijk eerst maar begonnen met afplakken van mijn ramen. Dat werkt al een stuk beter dan airco's want mijn ruimtes worden nu echt stukken minder warm en ik red het nu wel met een Dyson en ramen open 's avonds met een hor.
Ik vind de mobiele airco echt niet werken want die slang moet uit het raam dus warme lucht komt alsnog binnen dus ik was ook al aan het kijken naar een splitunit. Dat is echt verreweg de beste oplossing. Niet nu en morgen maar ook overmorgen. Dat gezeur met die mobiele airco's, ook nog dat je in de winter dat ding moet laten leeglopen en het maakt herrie.
Ik heb er nu twee staan welke ik niet gebruik en ik ga misschien toch in de overweging nemen om een splitunit in de woning aan te brengen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 20:16
itsalex schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:07:
ik heb ook een mobiele airco gekocht maar was uiteindelijk eerst maar begonnen met afplakken van mijn ramen. Dat werkt al een stuk beter dan airco's want mijn ruimtes worden nu echt stukken minder warm en ik red het nu wel met een Dyson en ramen open 's avonds met een hor.
Ik vind de mobiele airco echt niet werken want die slang moet uit het raam dus warme lucht komt alsnog binnen dus ik was ook al aan het kijken naar een splitunit. Dat is echt verreweg de beste oplossing. Niet nu en morgen maar ook overmorgen. Dat gezeur met die mobiele airco's, ook nog dat je in de winter dat ding moet laten leeglopen en het maakt herrie.
Ik heb er nu twee staan welke ik niet gebruik en ik ga misschien toch in de overweging nemen om een splitunit in de woning aan te brengen.
Begonnen met afplakken van mijn ramen..
@itsalex Hoe moet ik dat zien? en met welke Dyson? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 01:24:
[...]

Begonnen met afplakken van mijn ramen..
@itsalex Hoe moet ik dat zien? en met welke Dyson? :)
Ik heb statisch raamfolie gebruikt om de UV stralen te filteren. Dit maakt ook het raam iets donkerder maar ik heb de warmte niet meer. Als je nu naar de gevel kijkt dan zie je een complete spiegel bij de ramen, maar sorry boeiend. Er is overdag bijna geen inkijk mogelijk en in de avond alleen met licht aan wel. Dit scheelt zo veel qua warmte.

Qua de Dyson heb ik de goedkoopste gepakt qua ventilator. Ik moet echt zeggen, geweldig. Het is geen airco en het zal het niet meteen naar 15 graden koelen maar de kracht van de luchtstroom en de lucht voelen koel aan en naar mijn gevoel scheelt het best en koelt het toch wel iets.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Arjantje72 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:55:

Maakt hij veel herrie voor in de slaapkamer?
Daarvoor maakt ie iets teveel herrie tenzij je met oordopjes slaapt, dan is het goed te doen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:29
Vandaag zag ik nog een filmpje waarom een mobiele airco niet zo efficiënt is. echter als je toch voort een mobiele airco gaat zou een dubbele slang beter kunnen zijn (althans volgens de mening van de presentator).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dond3rz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-05 18:06
Maar heb je nu geen last van binnensluipende insecten als de slang buiten hangt, en de mobiele airco uitgaat via b.v. de sleeptimer :P .. Misschien bestaat er een filter voor?

Ik heb de Trotec 2000E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvjmme
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 20:22
Steekje schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:28:
Vandaag zag ik nog een filmpje waarom een mobiele airco niet zo efficiënt is. echter als je toch voort een mobiele airco gaat zou een dubbele slang beter kunnen zijn (althans volgens de mening van de presentator).

[YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them]
Wat ik me wel afvraag op basis van dit filmpje is of je een draagbare airco met 1 buis niet beter buiten kunt zetten en dan de koude lucht naar binnenlaat blazen? Dan krijg je binnen de overdruk en de unit die toch flink wat stroom gebruikt en dus warmte creëert staat buiten. Ik heb de portable airco al en ben er op zich redelijk tevreden mee, maar efficiëntie kan geen kwaad. Iemand een onderbouwde mening over dit idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
mvjmme schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:05:
[...]

Wat ik me wel afvraag op basis van dit filmpje is of je een draagbare airco met 1 buis niet beter buiten kunt zetten en dan de koude lucht naar binnenlaat blazen? Dan krijg je binnen de overdruk en de unit die toch flink wat stroom gebruikt en dus warmte creëert staat buiten. Ik heb de portable airco al en ben er op zich redelijk tevreden mee, maar efficiëntie kan geen kwaad. Iemand een onderbouwde mening over dit idee?
Ik zou het eerlijk gezegd ook niet precies weten. Maar ik gok dat het iets is met de vochtigheid (mobiele airco ontvochtigd ook), efficiëntie (compressor koelen met 35+ graden lucht) en niet praktisch in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Donderdag ook maar een mobiele airco besteld. Ja ik weet dat dit niet "DE" oplossing is, maar we moeten iets. Mijn vrouw heeft het rare idee dat als het warm is binnen, de deuren of ramen open moeten (ondanks dat het buiten nog 15 graden warmer is!!????)

Het is een Eurom coolperfect 120 geworden, eens kijken of ik er iets van verkoeling mee kan krijgen.

Aangezien wij ook in een huurhuis wonen en wij aan de voorzijden geen aanpassingen mogen doen aan de woning, is een split unit op de slaapkamer niet haalbaar. Als dit een koophuis was, had ik wel wat geld uit gegeven voor een passende oplossing.

Vorig jaar een Dyson gekocht, prima voor op de bank als je in het bereik van dat ding zit, maar uiteindelijk zit je nog steeds in warme lucht die rond geblazen wordt. Tijdens de nachten stond de Dyson op de slaapkamer op de laagste stand en dat ging net. Het voordeel van een Dyson is dat die stil is en mooi is, verder natuurlijk schandalig duur!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-05 20:46
Ook ik heb de eurom 120 geleverd gekregen, vnl voor het koelen van de slaapkamer. Een split is geen korte termijn oplossing omdat de leidingen van een quickconnect te kort zijn om de verdamper op het platdak te krijgen. Langere leidingen moeten afgevuld worden door een installateur en als die moet langs komen wil ik liever meteen een definitieve setup waar ik ook de andere kamers kan meenemen.

Hierbij mijn conclusie voor het apparaat zelf: het werkt zoals beloofd, het koelen gaat goed. Lijkt dus goede prijs/kwaliteit

Voor mij blijkt het totaal onzinnig echter en ga het terugsturen. Het gekende nadeel van mobiele units is dat deze het huis in onderdruk brengt. De verdamper wordt gekoeld wordt met lucht van in de woning die naar buiten gaat. Dat betekent dus minder rendement (immers de koele lucht in de kamer wordt deels opgewarmt). Maar in mijn geval (woonhuis) wil dit ook zeggen dat lucht van buiten wordt aangetrokken door andere kamers en die dus opwarmen. Maw, ik koel één kamer af en de rest van het huis wordt opgewarmd (afhankelijk vd temperatuur vd buitenlucht). Daarboven komt dan nog dat als de unit wordt afgezet het in no-time weer weer enkel graden warmer wordt waardoor het effect verdwijnt. Deze laten aanstaan in de slaapkamer is onmogelijk. Ik dacht eerst dat het geluid zou minder worden op lage stand, maar dat is niet zo. De unit maak altijd hetzelfde geluid als hij koelt, de standen zijn enkel voor de ventilator.

Volgens mij is een mobiele unit (ongeacht type/merk) enkel interessant in bv. appartementen waar je weinig ruimten hebt, waardoor de lucht die hij aanzuigt van gemeenschappelijke delen komt (de gang bv.) en waar je de unit ook kan laten aanstaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hier iemand die al jaren zit te kloten met een mobiele airco. Een spotgoedkoop modelletje bij de Makro, maar heeft mij zeker niet teleurgesteld.

Jaar 1: Airco in mijn kamer (16m2) gezet, raam open en slang uit het raam. Compleet kansloos natuurlijk.

Jaar 2: Airco in studeerkamer gezet (tegenover mijn kamer) en daar de slang (dit jaar een dunne plastic afvoerslang) uit een kleiner raam gehangen (100cm x 40cm). Werkte al iets beter, maar de studeerkamer vulde zich uiteraard met warme lucht die vervolgens lekker hard de rest van de bovenverdieping op kwam zetten.

Jaar 3: Was vorige zomer met de hittegolf. Airco wederom in de studeerkamer, maar ditmaal aluminiumfolie om de afvoerslang gedraaid, een MDF plaat op maat gezaagd en met karton de deuropening zo goed mogelijk dichtgemaakt zodat de warmte uit die kamer niet naar buiten kon. Werkte tot dat moment het beste.

Dit jaar: De airco op een stevige stoel gezet en een dikke plastic slang gebruikt icm de MDF plaat. Dit was de gouden zet.. Die dunne plastic slang heeft mij al die tijd parten gespeeld. Ik heb gisteren de hele bovenverdieping van onze grote vrijstaande woning relatief koel gehouden (23 graden in de morgen, 24 richting de late middag). Die slang isoleert dermate veel beter dat het niet merkbaar warmer is in de studeerkamer ook al heeft hij de hele dag gelopen. Natuurlijk zuipt het stroom en maakt het lawaai, maar het comfort t.o.v. vorige jaren is enorm. Daarbij hebben we ruim 5000Wp aan PV op het dak liggen dus teruglevering is nog steeds 3,5KW :+

Ik overweeg zeker om eens een split-unit te laten installeren, maar zoals het gisteren werkte is echt ideaal. Als het geluid nu nog wat minder was, zou het helemaal ideaal zijn, en dat voor een 8000BTU airco van 249.- die 4 jaar oud is.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 09:59
pilskes schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:44:
Donderdag ook maar een mobiele airco besteld. Ja ik weet dat dit niet "DE" oplossing is, maar we moeten iets. Mijn vrouw heeft het rare idee dat als het warm is binnen, de deuren of ramen open moeten (ondanks dat het buiten nog 15 graden warmer is!!????)
Dat heeft mn vriendin ook, en bijna alle collega's op werk nu de airco het daar niet doet 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:02:

Jaar 3: Was vorige zomer met de hittegolf. Airco wederom in de studeerkamer, maar ditmaal aluminiumfolie om de afvoerslang gedraaid, een MDF plaat op maat gezaagd en met karton de deuropening zo goed mogelijk dichtgemaakt zodat de warmte uit die kamer niet naar buiten kon. Werkte tot dat moment het beste.
Maar dat is dus het grote probleem. Een mobiele airco met één slang circuleert maar voor , wat, 50%? De rest van de lucht blaast naar buiten en moet dus ergens vandaan komen. Hoe meer je de kamer afsluit, des te meer energie het ding zal gaan verbruiken (moeizamer om lucht aan te zuigen) en zal het koeleffect ook verminderen.

Ik heb een recent huis en zeker de boven verdieping is relatief luchtdicht. De lucht die aangezogen wordt komt dus niet direct van buiten maar eerst via andere ruimten (minste weerstand) en die andere ruimten worden dan opgevuld met lucht van buiten (omdat daar bv. met minder weerstand lucht van buiten kan gehaald worden -> garage poort, schuifraam beneden dat niet echt lucht dicht is enz). Verder is mijn slaapkamer verbonden aan een dressing (zonder deur) en doorlopend badkamer. Het resultaat is dus dat mijn slaapkamer lekker fris is, maar de warmte gewoon zit te wachten enkele meters verder.

Ik begrijp dus ook niet waarom men geen mobiele airco's levert met 2 slangen zodat de verdamper binnenstaat, maar wel gekoeld wordt met buitenlucht. In dat geval is het instaleren wel meer hassle (je zal beide slangen ook enkele meters uit elkaar moeten naar buiten leiden) maar is het conceptueel nog zinvol :)

Samengevat: mobiele airco zal (sowieso met verminderd rendement) wel werken, maar het zal sterk afhangen van de structuur en je moet 'm sowieso kunnen laten draaien als je in de ruimte bent, wat met deze unit helaas niet mogelijk is, en al zeker niet in de slaapkamer

[ Voor 8% gewijzigd door miitjohn op 24-06-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

miitjohn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Maar dat is dus het grote probleem. Een mobiele airco met één slang circuleert maar voor , wat, 50%? De rest van de lucht blaast naar buiten en moet dus ergens vandaan komen. Hoe meer je de kamer afsluit, des te meer energie het ding zal gaan verbruiken (moeizamer om lucht aan te zuigen) en zal het koeleffect ook verminderen.

Ik heb een recent huis en zeker de boven verdieping is relatief luchtdicht. De lucht die aangezogen wordt komt dus niet direct van buiten maar eerst via andere ruimten (minste weerstand) en die andere ruimten worden dan opgevuld met lucht van buiten (omdat daar bv. met minder weerstand lucht van buiten kan gehaald worden -> garage poort, schuifraam beneden dat niet echt lucht dicht is enz). Verder is mijn slaapkamer verbonden aan een dressing (zonder deur) en doorlopend badkamer. Het resultaat is dus dat mijn slaapkamer lekker fris is, maar de warmte gewoon zit te wachten enkele meters verder.

Ik begrijp dus ook niet waarom men geen mobiele airco's levert met 2 slangen zodat de verdamper binnenstaat, maar wel gekoeld wordt met buitenlucht. In dat geval is het instaleren wel meer hassle (je zal beide slangen ook enkele meters uit elkaar moeten naar buiten leiden) maar is het conceptueel nog zinvol :)

Samengevat: mobiele airco zal (sowieso met verminderd rendement) wel werken, maar het zal sterk afhangen van de structuur en je moet 'm sowieso kunnen laten draaien als je in de ruimte bent, wat met deze unit helaas niet mogelijk is, en al zeker niet in de slaapkamer
toon volledige bericht
Die kennis had ik toen inderdaad nog niet. Vandaar dat ik nu de deur naar de zolder (in studeerkamer) wat open heb gezet zodat die nog een buffer van ongeveer 150m3 lucht kan aanspreken. Onze eerste verdieping is met 90-100m2 dus veel te groot voor die zielige 8000BTU, maar het helpt zeker. De begane grond is nog een stukje groter (en dus erger om te koelen), al is de kelder altijd een paar graden koeler, ik had al het idee om die lucht (160m3) naar boven te blazen. Misschien nog effectievere koeling dan een mobiele airco :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 24-06-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Mijn ervaring met mobiele airco's is misschien ook de aanvulling waard in dit topic.

Ik begon ooit met een ding van de Gamma, dat na 2 dagen gebruik retour is gegaan vanwege de enorme herrie die dat ding produceerde. Deze heb ik vervangen met 1 die ik qua specs kon vinden met low noise. Dit is de DeLonghi Pinguino Air-to-Air PAC N81 geworden.
Natuurlijk is dit lang niet stil als een split-unit, maar het verschil met dat Gamma ding was aanzienlijk.

Vervolgens het afvoer probleem.
Ik zit op een zolder met 2 schuine daken.
De eerste constructie was de slang door het dakraam met een doek ervoor om de warmte buiten te houden. Dit werkte best goed, maar zodra je hem uitzet is het heel snel weer warm en toch voelde je de behoorlijke warmte door dat doek heen komen, kortom het kon niet echt heel koud worden.

Daarna heb ik de airco gekoppeld aan een dakafvoer, dus geen raam meer open en dit werkt echt heel goed. Grootste minpunt hierbij is dat die slang nog steeds erg heet wordt. De standaard meegeleverde slangen zijn niet thermisch of akoestisch geïsoleerd dus laten ook veel warmte weer vrij in de ruimte waar deze doorheen loopt. Bij mij was dit direct ook de ruimte die gekoeld moest worden.
Ik heb die slang nu vervangen met een Sonodec slang (https://www.ventilatielan...tilatieslang-5-meter.html), dit werkt fantastisch. Ik heb zelfs het idee dat het geluid minder. Slang wordt helemaal niet meer warm en de ruimte die ik heb (4x4) wordt snel koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:27

tomk94

Developer

Wij hebben hier nu ook een mobiele airco staan, Suntec Welness Transform 11665, 1700W koelvermogen. Het voordeel aan deze airco is dat je ervoor kan kiezen om de koude lucht via de slang aan te voeren ipv de warme lucht af te voeren. De airco staat nu dan ook op het balkon en blaast koude lucht naar binnen via een deels openstaande deur. Scheelt een hoop geluid

Ondanks dat de deur open moet blijven staan op de kierstand (huurhuis, dus wil geen gaten boren) en hij continue warme lucht van buiten aanzuigt ipv de al koelere binnenlucht, houdt hij het huis netjes op de 22.5 graden. Normaal gesproken wordt het met dit soort dagen makelijk 27+ graden binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miitjohn
tomk94 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:19:
Wij hebben hier nu ook een mobiele airco staan, Suntec Welness Transform 11665, 1700W koelvermogen. Het voordeel aan deze airco is dat je ervoor kan kiezen om de koude lucht via de slang aan te voeren ipv de warme lucht af te voeren. De airco staat nu dan ook op het balkon en blaast koude lucht naar binnen via een deels openstaande deur. Scheelt een hoop geluid

Ondanks dat de deur open moet blijven staan op de kierstand (huurhuis, dus wil geen gaten boren) en hij continue warme lucht van buiten aanzuigt ipv de al koelere binnenlucht, houdt hij het huis netjes op de 22.5 graden. Normaal gesproken wordt het met dit soort dagen makelijk 27+ graden binnen.
Goede bemerking. Als je de airco inderdaad buiten kan zetten (de meeste zijn wel maar ip25, maar je kan er snel een afdakje rond bouwen) en zo lucht binnen blazen dan zet je het huis net in overdruk en ga je eventueel via een dakraam van de zolder ofzo de warme lucht naar buiten blazen en vervangen door koude. Dan ben je meteen deels van de herrie verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

tomk94 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:19:

Dat is best een slim idee. Ik heb ook soort inpandig balkon waar de airco prima kan staan. Alleen heb ik twee problemen met deze opzet:
- De koele lucht moet waarschijnlijk door een te kleine slang waardoor je minder luchtverplaatsing krijgt.
- De airco moet de warme lucht van buiten koelen ipv de nog steeds 10-12 graden koelere binnenlucht.

Er is natuurlijk een max. aantal graden wat dat ding kan koelen, en als dat betekend dat hij lucht uit blaast van 18 graden ipv 8 is daar nog best wat over te zeggen. Maar goed, het is altijd beter dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miitjohn
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:45:
[...]

Dat is best een slim idee. Ik heb ook soort inpandig balkon waar de airco prima kan staan. Alleen heb ik twee problemen met deze opzet:
- De koele lucht moet waarschijnlijk door een te kleine slang waardoor je minder luchtverplaatsing krijgt.
- De airco moet de warme lucht van buiten koelen ipv de nog steeds 10-12 graden koelere binnenlucht.

Er is natuurlijk een max. aantal graden wat dat ding kan koelen, en als dat betekend dat hij lucht uit blaast van 18 graden ipv 8 is daar nog best wat over te zeggen. Maar goed, het is altijd beter dan niks.
Kan het zo meteen niet vinden, maar denk units gezien te hebben waar je de luchtstroom kan omkeren. Ook met de eurom coolperfect zou dit moeten gaan, je kan de slang en het ventilatierooster omwisselen. Hoewel de handleiding dit vermeld voor te gaan verwarmen (in dat geval keert de luchtstroom om) kan het ook gewoon werken voor koelen denk ik. De slang die normaal voor de afvoer dient blaast dan koude lucht en het ventilatierooster warme lucht, de stroom blijft dezelfde maar je verwisselt dus gewoon slang en rooster. Vermits de uitvoer dan relatief kort tegen de aanvoer zit zou je indien mogelijk nog een extra slang aansluiting kunnen bestellen zodat je langs beide kanten een slang hebt. De slang aan de afvoer hou je dan zo kort mogelijk (50cm ofzo), of zelf iets knutselen

Dat de airco dan buitenstaat en met warme lucht van buiten moet koelen lijkt mij standaard, dat doet een split unit uiteindelijk ook. Voor zover ik het begrijp is een mobiele airco hetzelfde concept alleen in één doos gepropt. Als je het ding dus buiten zet en de slang naar binnen heb je iets dat meer in de buurt komt van en split unit (in de buurt komt != hetzelfde) dan dat je het ding gewoon binnenzet. Wel zorgen dat het ding niet in de volle zon staat en dat je het beschermd tegen ev. regen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 15:13
Mobiele split unit.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:50

Felyrion

goodgoan!

Ze zijn bijzonder slecht verkrijgbaar tegenwoordig, maar ik heb zelf ook zo'n mobiele split unit staan.
Voordeel is dat je in de zomer dat ding onder je raam kunt hangen (heb het zelf met een sjorband aan de vensterbank hangen omdat het maar om een paar dagen in het jaar maximaal gaat).

Dan heb je alleen een kleine kier die je makkelijk dicht kunt maken en verder heb je geen binnenkomende warme lucht.

Helaas zie ik wel dat ze erg zeldzaam lijken te zijn, en daarmee vrij duur :'(

Voorbeeld:

https://www.ts24.nl//prod...le-Split-Airconditioning/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

miitjohn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:06:
[...]

Kan het zo meteen niet vinden, maar denk units gezien te hebben waar je de luchtstroom kan omkeren. Ook met de eurom coolperfect zou dit moeten gaan, je kan de slang en het ventilatierooster omwisselen. Hoewel de handleiding dit vermeld voor te gaan verwarmen (in dat geval keert de luchtstroom om) kan het ook gewoon werken voor koelen denk ik. De slang die normaal voor de afvoer dient blaast dan koude lucht en het ventilatierooster warme lucht, de stroom blijft dezelfde maar je verwisselt dus gewoon slang en rooster. Vermits de uitvoer dan relatief kort tegen de aanvoer zit zou je indien mogelijk nog een extra slang aansluiting kunnen bestellen zodat je langs beide kanten een slang hebt. De slang aan de afvoer hou je dan zo kort mogelijk (50cm ofzo), of zelf iets knutselen

Dat de airco dan buitenstaat en met warme lucht van buiten moet koelen lijkt mij standaard, dat doet een split unit uiteindelijk ook. Voor zover ik het begrijp is een mobiele airco hetzelfde concept alleen in één doos gepropt. Als je het ding dus buiten zet en de slang naar binnen heb je iets dat meer in de buurt komt van en split unit (in de buurt komt != hetzelfde) dan dat je het ding gewoon binnenzet. Wel zorgen dat het ding niet in de volle zon staat en dat je het beschermd tegen ev. regen
De split heeft alleen de condensor buiten staan. Hij moet bij hete temperaturen wel iets harder werken, maar het belangrijkste deel, de verdamper, staat binnen.

De split profiteert dus wel van de eigen afgekoelde lucht :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Enig idee waar je het stuk kan kopen die je op het einde van de afvoerslang voor de warme lucht kan zetten met een rechthoekig einde?

Hoe heet zoiets eigenlijk? Kan ze wel vinden voor andere diameters, maar niet in 150mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22

Pierre

Van nature lui!

Freekers schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:56:

Kan je die slang ook in een emmer duwen ipv door het raam of door een gat in de muur.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Pierre schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Kan je die slang ook in een emmer duwen ipv door het raam of door een gat in de muur.
De slang waar ik op doelde, is die grote witte slurf die de warmte lucht afvoert. Deze kan dus niet in een emmer, want dan blijft de hitte in dezelfde ruimte. De condensafvoer kun je wel in een emmer doen als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
pilskes schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:19:
Enig idee waar je het stuk kan kopen die je op het einde van de afvoerslang voor de warme lucht kan zetten met een rechthoekig einde?

Hoe heet zoiets eigenlijk? Kan ze wel vinden voor andere diameters, maar niet in 150mm
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zoiets ja! Maar zit daar ook "schroefdraad" in voor de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
pilskes schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:24:
Zoiets ja! Maar zit daar ook "schroefdraad" in voor de buis?
Denk het niet, maar met wat geluk past de slang erin, en doe je er een stukje tape omheen. :)
Pagina: 1