vso schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:18:
Ons huis staat op het zuiden, mijn buren hebben een split airco, vloerverwarming betalen veel aan de energie leverancier ..
Wij betalen de helft, hebben geen vloerverwarming of airco (en ons huis is warmer in de winter en koel(er) in de zomer. we hebben in ons vorig (huur)huis een mobiele airco gehad. wij hebben hem maar weggegeven omdat in dit huis de isolatie optimaal is.
Mooi verhaal, kan zo in het blad van vereniging eigen huis; daar grossieren ze ook in verhalen waar cruciale gegevens ontbreken.
vso schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:18:
[...]
Geweldig .. o wacht je vergeet wel waterdicht .. hoe ga je dat doen , en dan nog niet gesproken over de uitblaas afdichting / deksel zodat een vogel/muggen niet naar binnen kunnen als de airco even ontkoppelt is
Of je nu rubbers, een zijl, lijm of enig andere manier gebruikt het om het dicht te krijgen maakt niet uit. Een uitblaas afdichting is er niet, want er is niks uit te blazen. Je moet alleen doorvoer voor de twee koelmiddelleidingen, de condensafvoer en de elektrakabels maken. Daar bestaan gewoon goedkope en kant en klare oplossingen voor.
Nee, want als die airco er zit doe je het raam niet open. Wat Velux wel of niet leverd zal mij echt aan m'n reet roesten. Er zijn inderdaad veel meer mensen met die vraag, en een groot deel daarvan tuint in die onzin die mensen zoals jij verkondigen en geleid door een gebrek aan kennis komt er dan zo'n mobiele airco.
Leg eens uit. Die afdichtobsessie van mensen met een mobiele airco is dezelfde onzin als het in de rubbers trekken van alle deuren en ramen, het sluiten van de ventilatieroosters en dan de afzuiging op 3 zetten als je gaat douchen.... en ook dat wordt gedaan door hele volksstammen.
Er zijn dan zelfs mensen die denken dat de resulterende slechte binnenlucht dan komt omdat er lucht door het stankslot van het riool wordt aangezogen... hahaha.
Dat is dus al uitgelegd; dat komt door verdamping. Als je water (of eigenlijk willekeurig welke stof) een faseovergang vloeistof > gas laat maken heb je daar energie voor nodig. Voor water is dat 2256 kJ / kg ofwel voor het verdampen van een kilo (~liter) water heb je 0,63 kWh nodig. Die energie komt ergens vandaan, en in het beschreven geval komt die uit de lucht en uit je vinger. Maar nogmaals; het verder verhogen van de luchtvochtigheid in een toch al oververhitte en klamme ruimte draagt niet bij aan het comfort. Koeling die op die manier werkt is simpelweg niet van toepassing in ons klimaat en het zou fijn zijn als de mensen die er toch al geen biet van begrijpen eens zouden stoppen met het propageren van die onzin.
Ik was er inderdaad erg vaak niet en heb ook verslagen gemaakt van proeven die ik niet gedaan heb. Maakt allemaal geen hol uit als je de kennis toch al hebt. Was jij er wel? Het heeft schijnbaar niet veel geholpen....
Water geleid enorm slecht, en dat is ook direct terug te zien in je Wiki tabelletje. Zelfs porselein geleid beter... Ofwel; de soepkom geleid beter dan het hoofdbestanddeel van de soep zelf.
Yes! Ik zat er op te wachten tot je met die onzin zou komen. Het gaat in die voorbeelden om een dichte hut die als broeikas fungeerd versus eentje waar je koelere buitenlucht naar binnen laat komen. Het magische effect met de luchtsnelheid berust wederom alleen weer op gevoelstemperatuur, niet daadwerkelijke afkoeling. Er is geen magisch effect van hete lucht die je door een tuitje perst en er aan de andere kant kouder uitkomt. Waar haal je trouwens de constante wind uit de goede richting vandaan? Juist... die hebben we hier niet.
Fijn voor je. Hoe warm wordt het bij je? Want dat is precies hetzelfde wat de bejaarde buren van m'n zus zeiden toen ze niet mee wilden doen om het hele rijtje te voorzien van een nieuw plat dak maar dan mét isolatie. Zij vonden 32 graden prima om in te slapen...
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:40:
Goed, dat een split-unit beter is wist ik al. Echter geloof ik niet dat een mobiele airco niets doet. Gewicht, energiekosten en geluid boeien mij allemaal niet. Daarnaast kan een mobiele airco binnen 30 minuten van levering al operationeel zijn.
Als kosten niks boeien kun je dus een split-airco kopen en heb je iets wat minder ruimte inneemt, stiller is en veel beter werkt.
Veelal wel ja. Als je eerst op blote voeten liep is een bananen wat vastgeknoopt is met wat twijgen om je voeten een vooruitgang..
Mobiele airco's werken leuk als het buiten toch al kouder is dan binnen. Je kunt dan met eenzelfde volumestroom aan lucht net wat meer afkoeling krijgen dan wanneer je dezelfde luchtstroom als ventilatie hebt.
[
Voor 10% gewijzigd door
kabeltjekabel op 31-03-2019 14:29
]