Mobiele airco zolder - welk model en hoe omgaan met dakraam?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik wil op mijn zolderverdieping (ca. 35m2) een mobiele airco plaatsen en er zijn twee zaken die ik met jullie wil toetsen.

Als eerste: welk model?
€700 lijkt mij een ruim budget voor een goed apparaat. De keuze in maart is nog beperkt, maar de AEG AXP35U538CW ChillFlex Pro lijkt mij interessant. Kan iets meer koelen dan ik nodig heb en 65dB aan geluid lijkt te doen. Hebben jullie andere aanbevelingen?

Ten tweede: hoe bevestig ik de slang aan mijn dakraam? Hieronder een foto van de situatie.

Ik wil niet de slang los uit het raam laten hangen in verband met muggen. Via Google kwam ik de Airlock tegen, wat in principe een stuk plastic is met klittenband. Je kan het aan je raam(kozijn) bevestigen om de opening 'luchtdicht' te maken. Kennen jullie betere oplossingen?

Daarnaast vraag ik me af wat typisch de maximale hoogte is voor een slang. Op Coolblue zie ik regelmatig 30-100 cm staan, maar mijn raamopening begint pas bij 110 cm. Heeft dit een grote impact op de efficiëntie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4r1yjxBJtJDRTlGZQaEyMK6q/full.png

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor 400/500 euro meer heb je gewoon een split-unit airco i.p.v. een apparaat wat de ruimte koelt en verwarmt, doordat ie aan het koelen is...

Is dat geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
Vorkie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 18:18:
Voor 400/500 euro meer heb je gewoon een split-unit airco i.p.v. een apparaat wat de ruimte koelt en verwarmt, doordat ie aan het koelen is...

Is dat geen optie?
Off topic inderdaad. Maar voor 1000 euro had ik een complete airco met daarbij split unit. Die werken echt 100x beter dan zn mobiele unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Een split-unit vind ik niet interessant voor mijn situatie. Ik weet niet hoelang ik nog in mijn huidige appartement wil wonen + plaatsing zal ongetwijfeld gedoe opleveren met de verhuurder.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Eventueen een mono-block oplossing zou nog altijd beter zijn dan die dingen met de slangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@g0tanks een mobiele airco (50 tot 150 euro ?) zo'n ding met slang .. heeft een nadeel je moet 10cm of 12,5cm slang naar buiten werken zonder dat de warme lucht naar binnen gaat.

Vaak zit er wel een "rubberen" achtig materiaal bij waarmee je een raam of luik gedeeltelijk af kan sluiten maar dat moet je met plakband vast zetten en met ons weer in NL/BE betekend dat als je weg gaat en je laat hem open dat je nog wel eens een nare verrassing te wachten staat als een rukwind of regen naar binnen komt. (plakband en water gaat niet goed samen)
Dus tenzij je in het dakdoorvoer een 10cm / 125 cm voor bv condensdrogers monteert zou ik gewoon niet eens dit als een optie zien.

als je iets goedkoops, niet destructief of iets niet-permanents wilt
- kan je bv eens op youtube zoeken naar DIY air cooler .. Die werken met (gekoeld)water en gewoon lucht verplaatsen/circuleren
- gordijnen dicht + deur dicht + ventilator aan dat scheelt al paar graden
- zet een kom met water(mist apperaatje erin mikken?) bij de ventilator (er voor / erachter) en de waterdamp brengt het verder naar beneden .. (water geleid goed dus --> koelt af)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Draaideel dakraam er uit halen, vaste plaat er in hangen; daar zowel buitenunit als binnenunit op monteren. Probleem opgelost.

Zodra je dit huis uitgaat neem je die constructie mee of verkoop je hem aan de volgende huurders.
vso schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:23:
@g0tanks een mobiele airco (50 tot 150 euro ?) zo'n ding met slang .. heeft een nadeel je moet 10cm of 12,5cm slang naar buiten werken zonder dat de warme lucht naar binnen gaat.
Juist ja. Waar dient die slang voor dan? Ooooh natuurlijk; er moet hete lucht naar buiten. Lucht uit = lucht in, dus ergens komt die warme lucht toch wel naar binnen...
als je iets goedkoops, niet destructief of iets niet-permanents wilt
- kan je bv eens op youtube zoeken naar DIY air cooler .. Die werken met (gekoeld)water en gewoon lucht verplaatsen/circuleren
[...]
- zet een kom met water(mist apperaatje erin mikken?) bij de ventilator (er voor / erachter) en de waterdamp brengt het verder naar beneden .. (water geleid goed dus --> koelt af)
Ik verbaas me ieder warm seizoen weer over de hoeveelheid posts van mensen die het _totaal_ niet begrepen hebben. Als je het niet snapt, post dan alsjeblieft niks.

Die zooi op Youtube is 90% totale onzin en de andere 10% betreft inderdaad wat jij beschrijft; de zogenaamde swamp coolers; dat werkt nog enigsinds als het heel warm en droog is, maar dat is het hier in Nederland nooit. Als het hier warm is, is het ook gigantisch vochtig. De vochtigheid verder verhogen werkt dan natuurlijk niet en is enorm ongezond. Een airco voert vocht af en de lagere luchtvochtigheid is een van de redenen dat het koeler aanvoelt.

Verder geleid water helemaal niet goed; dat is ook waarom als je een glas thee laat staan het na een tijdje bovenin nog warm is en onderin gewoon 'koud' en waarom je zoiets als een "halfvolle" boiler kunt hebben.

Het koud verdampen van water onttrekt inderdaad de verdampingsenergie uit de ruimte, maar 's zomers wil je zoals gezegd dat vocht niet binnen hebben. Lucht bevochtigen is iets voor de winter.

Wat wel kan is die koeltechniek aan de buitenkant toepassen. De poriën van het dak nathouden zorgt voor een koeler dak en daarmee ook koeler plafond. Zo heb ik gewoon een Gardena sproeier achter een Arduino-gestuurd magneetventiel op het dak staan. Maar ook dat heeft gewoon zijn limieten, dus die airco is er alsnog wel gekomen.

Luchtbevochtigers heb ik ook; die staan 's zomers goed opgeborgen...
- gordijnen dicht + deur dicht + ventilator aan dat scheelt al paar graden
De ventilator maakt het alleen maar warmer.

Wil je de boel koel houden; zet je hele zolder vol met tonnen met water; de warmtecapaciteit van het geheel is dan veel hoger en het duurt langer voor het opgewarmd is. En ventileer strategisch; als het koud is alle ramen en deuren open en dicht zodra het buiten warmer is. Helaas slaap je dan dus niet echt meer om alles in de gaten te houden en ga je langzaam dood. Die 1100,- voor een splitairco is dan dus goedkoper dan je denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-03-2019 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ons huis staat op het zuiden, mijn buren hebben een split airco, vloerverwarming betalen veel aan de energie leverancier ..
Wij betalen de helft, hebben geen vloerverwarming of airco (en ons huis is warmer in de winter en koel(er) in de zomer. we hebben in ons vorig (huur)huis een mobiele airco gehad. wij hebben hem maar weggegeven omdat in dit huis de isolatie optimaal is.
kabeltjekabel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 01:11:
Draaideel dakraam er uit halen, vaste plaat er in hangen; daar zowel buitenunit als binnenunit op monteren. Probleem opgelost.

Zodra je dit huis uitgaat neem je die constructie mee of verkoop je hem aan de volgende huurders.
Geweldig .. o wacht je vergeet wel waterdicht .. hoe ga je dat doen , en dan nog niet gesproken over de uitblaas afdichting / deksel zodat een vogel/muggen niet naar binnen kunnen als de airco even ontkoppelt is

en het moet wel bij elke helling werken. zou velux als producent dan niet kant en klaar "product" leveren immers de TS is niet de enige met de vraag
Juist ja. Waar dient die slang voor dan? Ooooh natuurlijk; er moet hete lucht naar buiten. Lucht uit = lucht in, dus ergens komt die warme lucht toch wel naar binnen...
:F
Verder geleid water helemaal niet goed; dat is ook waarom als je een glas thee laat staan het na een tijdje bovenin nog warm is en onderin gewoon 'koud' en waarom je zoiets als een "halfvolle" boiler kunt hebben.
als je puntje precies wilt zijn, tja ..

ik zou zeggen blaas tegen je vinger, en dan tegen een natte vinger.. welke voelt koud aan ? ;)

vroeger deden we proefjes op school, was je afwezig tijdens die lessen ?
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
De ventilator maakt het alleen maar warmer.
Sure ..
Afbeeldingslocatie: https://scd.observers.france24.com/files/imagecache/observers_full_width/rfi_multimedia_element_image/eco.cooler003.jpg

Dit zijn eco coolers die ze in arme gebieden gebruiken om hun woning(en) af te koelen zonder ventilator.
(je hebt ze ook met ventilator)

* vso heeft geen airco of extra (stroom en onderhoud) kosten die erbij komen het is lekker koel in huis

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
ik zou zeggen blaas tegen je vinger, en dan tegen een natte vinger.. welke voelt koud aan ? ;)
Dat komt dus door verdamping en niet door de thermische geleidbaarheid van water.. moet de omringende lucht dat extra vocht wel kunnen opnemen, en als het warm is wil je dus NIET de luchtvochtigheid omhoog brengen maar juist omlaag. |:(

Er zijn voor velux dakramen gewoon afsluiters te koop waar je de aircoslang in kunt doen. Geen probleem. Ook kun je een dakdoorvoer plaatsen, makkelijk te doen als het een pannendak is. Maar een split unit oplossing is de enige echt werkende oplossing.

Ventilator, maakt letterlijk de kamer inderdaad alleen maar warmer. Echter door de bewegende lucht (het effect van de natte vinger in de wind, lees bezweet lichaam in de bewegende lucht) zal de gevoelstemperatuur tijdelijk wat naar beneden gaan

mobiele airco, is eigenlijk gewoon een ventilator die gekoelde lucht blaast. Staat ook vaak te laag om echt de ruimte koel te maken. Verder te veel lawaai om bij te kunnen slapen

split unit airco doet daadwerkelijk de ruimtetemperatuur dalen EN de luchtvochtigheid naar beneden brengen EN de lucht in beweging houden. Kortom, de enige werkende oplossing :)

[ Voor 8% gewijzigd door BushMule op 31-03-2019 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Goed, dat een split-unit beter is wist ik al. Echter geloof ik niet dat een mobiele airco niets doet. Gewicht, energiekosten en geluid boeien mij allemaal niet. Daarnaast kan een mobiele airco binnen 30 minuten van levering al operationeel zijn.

Hebben alle mensen die hieronder positieve reviews hebben achtergelaten dan een miskoop gedaan?
https://www.coolblue.nl/p...7/sencor-sac-mt9011c.html
https://www.coolblue.nl/p...u538cw-chillflex-pro.html
https://www.bol.com/nl/p/...irco-wit/9200000092434173

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-07 23:01
Check altijd de specificaties van de fabrikant. De meeste mobiele airco's produceren rond de 60-65db aan geluid, maar websites zoals Coolblue adverteren soms met een lager nummer terwijl de specificaties van de fabrikant dit tegen spreken.
Ik ben hierdoor zelf twee keer teleurgesteld, omdat ik opzoek was naar een stillere mobiele airco voor op de slaapkamer.

Mijn advies, neem indien mogelijk een split unit. Die koelen veel beter en zijn stiller, daarnaast zijn ze ook energiezuiniger.

Als dat echt niet kan, dan is een mobiele airco alsnog beter dan niks of alleen een ventilator. Echter zijn mobiele airco's te luidruchtig om aan te laten staan tijdens de nacht en ze kunnen een warme kamer maar moeilijk terugbrengen naar een comfortabele temperatuur.
Mijn ervaring, tijdens de hittegolf van vorig jaar, is dan ook dat ik de airco de hele dag op vol vermogen laat draaien, om hem net voor het slapen gaan uit te zetten; dan blijft het 22-25c op een slaapkamer van ~15m2.

Dit is overigens een 8.000 BTU model van Sencys, die ik een aantal jaren geleden bij de Praxis heb gekocht voor 150-200 euro.
Ik heb later nog andere modellen met meer BTU geprobeerd, die volgens Coolblue ook stiller zouden zijn.. Maar dat viel tegen en bovendien waren deze modellen een stuk duurder.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07 21:10
Mijn ervaring met een degelijke mobiele airco op een zolder is dat het effect minimaal is. Natuurlijk komt er koude lucht, maar de airco zelf en vooral de 1,1 a 1,5 meter slang worden warm. Ik kon dat ding zo 4 uur aanzetten wat de temp van 30 naar 28 bracht, echter na het uitzetten was het binnen 15 minuten weer 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Gijs007 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:40:
Als dat echt niet kan, dan is een mobiele airco alsnog beter dan niks of alleen een ventilator. Echter zijn mobiele airco's te luidruchtig om aan te laten staan tijdens de nacht en ze kunnen een warme kamer maar moeilijk terugbrengen naar een comfortabele temperatuur.
Mijn ervaring, tijdens de hittegolf van vorig jaar, is dan ook dat ik de airco de hele dag op vol vermogen laat draaien, om hem net voor het slapen gaan uit te zetten; dan blijft het 22-25c op een slaapkamer van ~15m2.
Hoe had jij de slang bevestigd? Heb je ook een afdichtingsset gebruikt, of liet je de slang gewoon uit het raam hangen?
marc.r schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:45:
Mijn ervaring met een degelijke mobiele airco op een zolder is dat het effect minimaal is. Natuurlijk komt er koude lucht, maar de airco zelf en vooral de 1,1 a 1,5 meter slang worden warm. Ik kon dat ding zo 4 uur aanzetten wat de temp van 30 naar 28 bracht, echter na het uitzetten was het binnen 15 minuten weer 30 graden.
Weet je nog welk model je had?

Daarnaast ben ik van plan de mobiele airco op een verhoging te plaatsen, zodat de lengte van de slang minimaal is. Het lijkt mij dat met 1,5 meter aan slang er veel warmte via de slang weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-07 23:01
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:52:
[...]
Hoe had jij de slang bevestigd? Heb je ook een afdichtingsset gebruikt, of liet je de slang gewoon uit het raam hangen?
Voorheen heb ik een afdichting setje gebruikt: https://www.bol.com/nl/p/...co/9200000063620821/?s2a=

Dit was echter waardeloos, omdat met een ruk windje de boel los laat van de plakstrips.
Bovendien was deze oplossing bedoelt voor ramen die naar binnen toe opendraaien, mijn raam draait naar buiten open.

Tegenwoordig gebruik ik een houten plank, welke ik op maat heb gezaagd om in het raam te zetten. In de plank heb ik vervolgens een gat in gemaakt voor de slang. Dit werkt redelijk, maar een perfecte hermetische afsluiting is helaas niet haalbaar met een mobiele airco. (o.a. vanwege de onderdruk die mobiele airco's creëren)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:18:
Ons huis staat op het zuiden, mijn buren hebben een split airco, vloerverwarming betalen veel aan de energie leverancier ..
Wij betalen de helft, hebben geen vloerverwarming of airco (en ons huis is warmer in de winter en koel(er) in de zomer. we hebben in ons vorig (huur)huis een mobiele airco gehad. wij hebben hem maar weggegeven omdat in dit huis de isolatie optimaal is.
Mooi verhaal, kan zo in het blad van vereniging eigen huis; daar grossieren ze ook in verhalen waar cruciale gegevens ontbreken.
[...]

Geweldig .. o wacht je vergeet wel waterdicht .. hoe ga je dat doen , en dan nog niet gesproken over de uitblaas afdichting / deksel zodat een vogel/muggen niet naar binnen kunnen als de airco even ontkoppelt is
Of je nu rubbers, een zijl, lijm of enig andere manier gebruikt het om het dicht te krijgen maakt niet uit. Een uitblaas afdichting is er niet, want er is niks uit te blazen. Je moet alleen doorvoer voor de twee koelmiddelleidingen, de condensafvoer en de elektrakabels maken. Daar bestaan gewoon goedkope en kant en klare oplossingen voor.
en het moet wel bij elke helling werken. zou velux als producent dan niet kant en klaar "product" leveren immers de TS is niet de enige met de vraag
Nee, want als die airco er zit doe je het raam niet open. Wat Velux wel of niet leverd zal mij echt aan m'n reet roesten. Er zijn inderdaad veel meer mensen met die vraag, en een groot deel daarvan tuint in die onzin die mensen zoals jij verkondigen en geleid door een gebrek aan kennis komt er dan zo'n mobiele airco.
Leg eens uit. Die afdichtobsessie van mensen met een mobiele airco is dezelfde onzin als het in de rubbers trekken van alle deuren en ramen, het sluiten van de ventilatieroosters en dan de afzuiging op 3 zetten als je gaat douchen.... en ook dat wordt gedaan door hele volksstammen.

Er zijn dan zelfs mensen die denken dat de resulterende slechte binnenlucht dan komt omdat er lucht door het stankslot van het riool wordt aangezogen... hahaha.
[...]
als je puntje precies wilt zijn, tja ..

Dat is dus al uitgelegd; dat komt door verdamping. Als je water (of eigenlijk willekeurig welke stof) een faseovergang vloeistof > gas laat maken heb je daar energie voor nodig. Voor water is dat 2256 kJ / kg ofwel voor het verdampen van een kilo (~liter) water heb je 0,63 kWh nodig. Die energie komt ergens vandaan, en in het beschreven geval komt die uit de lucht en uit je vinger. Maar nogmaals; het verder verhogen van de luchtvochtigheid in een toch al oververhitte en klamme ruimte draagt niet bij aan het comfort. Koeling die op die manier werkt is simpelweg niet van toepassing in ons klimaat en het zou fijn zijn als de mensen die er toch al geen biet van begrijpen eens zouden stoppen met het propageren van die onzin.
vroeger deden we proefjes op school, was je afwezig tijdens die lessen ?
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Ik was er inderdaad erg vaak niet en heb ook verslagen gemaakt van proeven die ik niet gedaan heb. Maakt allemaal geen hol uit als je de kennis toch al hebt. Was jij er wel? Het heeft schijnbaar niet veel geholpen....

Water geleid enorm slecht, en dat is ook direct terug te zien in je Wiki tabelletje. Zelfs porselein geleid beter... Ofwel; de soepkom geleid beter dan het hoofdbestanddeel van de soep zelf.
[...]

Sure ..
[Afbeelding]

Dit zijn eco coolers die ze in arme gebieden gebruiken om hun woning(en) af te koelen zonder ventilator.
(je hebt ze ook met ventilator)
Yes! Ik zat er op te wachten tot je met die onzin zou komen. Het gaat in die voorbeelden om een dichte hut die als broeikas fungeerd versus eentje waar je koelere buitenlucht naar binnen laat komen. Het magische effect met de luchtsnelheid berust wederom alleen weer op gevoelstemperatuur, niet daadwerkelijke afkoeling. Er is geen magisch effect van hete lucht die je door een tuitje perst en er aan de andere kant kouder uitkomt. Waar haal je trouwens de constante wind uit de goede richting vandaan? Juist... die hebben we hier niet.
* vso heeft geen airco of extra (stroom en onderhoud) kosten die erbij komen het is lekker koel in huis
Fijn voor je. Hoe warm wordt het bij je? Want dat is precies hetzelfde wat de bejaarde buren van m'n zus zeiden toen ze niet mee wilden doen om het hele rijtje te voorzien van een nieuw plat dak maar dan mét isolatie. Zij vonden 32 graden prima om in te slapen...
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:40:
Goed, dat een split-unit beter is wist ik al. Echter geloof ik niet dat een mobiele airco niets doet. Gewicht, energiekosten en geluid boeien mij allemaal niet. Daarnaast kan een mobiele airco binnen 30 minuten van levering al operationeel zijn.
Als kosten niks boeien kun je dus een split-airco kopen en heb je iets wat minder ruimte inneemt, stiller is en veel beter werkt.
Veelal wel ja. Als je eerst op blote voeten liep is een bananen wat vastgeknoopt is met wat twijgen om je voeten een vooruitgang..

Mobiele airco's werken leuk als het buiten toch al kouder is dan binnen. Je kunt dan met eenzelfde volumestroom aan lucht net wat meer afkoeling krijgen dan wanneer je dezelfde luchtstroom als ventilatie hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-03-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Isolatie werd al genoemd, dat (hoe staat het trouwens daar mee?) maar ook zonwering op de Velux ramen van buiten af het liefst? Er zijn vast alternatieven anders dan de dure Velux types te vinden....
Als je daar 2-4 graden mee kunt winnen....scheelt je veel koelen en dus veel kosten....
wat er niet in komt hoef je ook niet te koelen...
En in de winter.. heb je er ook nog voordeel van.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 31-03-2019 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 01:11:
Die 1100,- voor een splitairco is dan dus goedkoper dan je denkt.
Eensch met je hele verhaal, maar vooral dit! Vorig jaar overigens een mobiele airco gekocht, en hoewel die het niet zo goed doet als een split hield het wel de woonkamer op een leefbare temperatuur van rond de 27 graden bij een buitentemperatuur van 37.

Er is overigens nog een 3e alternatief tussen een mobiele en een split airco, en dat is de mobiele split airco (voorbeeld). Het voordeel van een buitenunit en een mobiele unit in een. Ze zijn niet zo zacht als een echte split (en al helemaal niet als de binnenunit de compressor heeft) maar ze hebben wel het voordeel dat ze de lucht binnen koelen zonder die meteen te vervangen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 19:29
Ik heb zelf een mobiele split unit en dat werkt goed! Buitenunit uit het raam en een dunne slsng naar binnen. Kier plak je af of stop je dicht.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
S0epkip schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:51:
Ik heb zelf een mobiele split unit en dat werkt goed! Buitenunit uit het raam en een dunne slsng naar binnen. Kier plak je af of stop je dicht.
Welk merk/type en in wat voor ruimte, als ik vragen mag :+ Ik ben er naar op zoek maar ze zijn moeilijk te vinden. De Eurom die ik postte was voor de caravan/camper bedoeld (25m3) dus niet echt geschikt voor een woonkamer van 35m2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Felicia schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Welk merk/type en in wat voor ruimte, als ik vragen mag :+ Ik ben er naar op zoek maar ze zijn moeilijk te vinden. De Eurom die ik postte was voor de caravan/camper bedoeld (25m3) dus niet echt geschikt voor een woonkamer van 35m2 :P
Nog zoiets. Aircovermogen hangt af van het vermogen wat je weg moet koelen, niet van je woonoppervlak of inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 19:07
Een kennis van mij had bij erg warm weer een mobile airco staan, maar niet op de airco stand, maar op de ontvochtigen stand. Het was erg lekker vertoeven, terwijl het buiten bloed heet was. Alle ramen en deuren waren dicht. Dus Misschien eens proberen met: Ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
microcomputer schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:08:
Een kennis van mij had bij erg warm weer een mobile airco staan, maar niet op de airco stand, maar op de ontvochtigen stand. Het was erg lekker vertoeven, terwijl het buiten bloed heet was. Alle ramen en deuren waren dicht. Dus Misschien eens proberen met: Ontvochtigen.
Dat is ongeveer hetzelfde als koelen, maar dan waarschijnlijk met lagere temperatuur van de verdamper en lagere luchtstroom.

Met ramen en deuren dicht ben je dus alleen vocht aan het verwijderen. Temperatuur stijgt dus gewoon, alleen de vochtigheidsgraad daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:19:
[...]

Nog zoiets. Aircovermogen hangt af van het vermogen wat je weg moet koelen, niet van je woonoppervlak of inhoud.
Ja, tenzij je alleen de lucht wat wat afkoelt wat vaak prima te doen is met een kleine airco.

Als ik serieus wil koelen pomp ik wel water van 5 graden door m'n CV nadat ik fancoils heb geplaatst. Mijn warmtepomp kan namelijk ook koelen maar mijn radiatoren hebben niet zo veel koelend vermogen en de leidingen zijn niet dampdicht.
Ik zoek dus alleen iets wat de slaapkamer eventjes op een redelijke temperatuur brengt en alleen de lucht afkoelen is dan genoeg. Deden we in China ter hoogte van Hongkong ook, als je eenmaal slaapt merk je weinig van de weer oplopende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
S0epkip schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:51:
Felicia schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Ik ben ook zeer benieuwd! Ik wist niet dat mobiele split-units bestaan. Op Coolblue en Bol worden ze ook helemaal niet aangeboden.

Op de website van Trotec kwam ik wel een model tegen van €1.400: https://nl.trotec.com/sho...-pac-4600-1210000021.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:56:
[...]

[...]

Ik ben ook zeer benieuwd! Ik wist niet dat mobiele split-units bestaan. Op Coolblue en Bol worden ze ook helemaal niet aangeboden.

Op de website van Trotec kwam ik wel een model tegen van €1.400: https://nl.trotec.com/sho...-pac-4600-1210000021.html
Omdat die dingen een recept zijn voor F-gassen emissie, iets waar we juist vanaf willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:56:
[...]

[...]

Eurom AC2401 uit m'n hoofd, of de ac7000 maar die schijnt niet meer geproduceerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:03:
[...]

Omdat die dingen een recept zijn voor F-gassen emissie, iets waar we juist vanaf willen..
Is het koudemiddel in vaste split-units milieuvriendelijker dan? Want die worden wel volop aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
g0tanks schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:09:
[...]

Is het koudemiddel in vaste split-units milieuvriendelijker dan? Want die worden wel volop aangeboden.
Niet per definitie, maar de vaste installatie maakt lekken minder waarschijnlijk. Als je constant aan het zeulen bent met zo'n mobiel ding gaat het vroeg of laat een keer fout...

Een split airco zeul je maar één keer mee, en daarna volgt nog de lektest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Een Carrier Holiday. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://data2.manualslib.com/big_thumbs3/86/8560/855903_holiday_51akb_product.png

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-07 22:23
Gezien huurhuis ontkom je niet aan een monoblock, het probleem met die dingen je zuigt warme lucht elders weer aan, een mobiele split unit zou beter zijn maar gezien je dakraam zul je die ongetwijfeld nergens aan vast kunnen maken op buiten.

Hoe goed je de buis ook luchtdicht aan de dakraam maakt, het zal weinig uitmaken, lucht wat je afzuigt moet ook ergens aangezogen worden.

Je zou de gaten met karton kunnen dichtmaken of een houten plaat, dakraam hoeft er niet uit.

Ik heb die van mij "gemod" door aan de luchtaanzuiging ook een buis te maken(de condensor heeft gescheiden lucht aanzuiging), vroeger lukte het mij net om koel te houden, met die lucht aanzuiging buis eraan op ze sloffen.

O ja blijf maar weg bij die ventilatoren / luchtbevochtigers, het voelt heel even koeler aan maar in feite veranderd er niks.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2019 20:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:13:
O ja blijf maar weg bij die ventilatoren / luchtbevochtigers, het voelt heel even koeler aan maar in feite veranderd er niks.
De luchtvochtigheid gaat omhoog om dat moment verkoeling te veroorzaken. Aangezien in NL de luchtvochtigheid vaak juist een probleem is, maak je het alleen erger voor jezelf.

Overigens, bij een woningbouwvereniging hebben ze vaak een regeling voor ZAV (zelf aangebrachte voorzieningen), mits professioneel geïnstalleerd doen ze er vaak niet moeilijk over. Ik hoor van collega's verbouwde keukens, badkamers en zelfs een aanbouw her en der. Als de kwaliteit goed is en je verhuist kan je zelfs nog de restwaarde meekrijgen omdat het meerwaarde kan zijn voor de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
mr_evil08 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:13:

Ik heb die van mij "gemod" door aan de luchtaanzuiging ook een buis te maken(de condensor heeft gescheiden lucht aanzuiging), vroeger lukte het mij net om koel te houden, met die lucht aanzuiging buis eraan op ze sloffen.
Dit is nog wel een redelijke optie, twee slangen. Sommige mobiele units worden met twee slangen of iig aansluiting voor een tweede slang geleverd.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En de betere isolatie dan... zodat het niet zo warm kan worden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Airco's horen elders.
WVB >> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afgelopen zomer een mobiele airco gebruikt en het hielp zeker. De slaapkamer koelde altijd een paar graden af en de koele lucht hielp om in slaap te vallen.

Scheelde wel dat ik deze gratis op kon halen, moest ik hem zelf betalen zou ik gewoon een split unit installeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Afgelopen zomer ook een mobiele airco aangeschaft en gebruikt voor op zolder. Slang hing gewoon naar buiten met het dakraam half dicht, afdichten hielp niet. Het maakte de kamer niet perse koeler, maar ik zat er een metertje of twee-drie-vier vanaf en dan is het wel veel prettiger werken. Ook bij het slapen, even een timer instellen zodat hij na x minuten uit gaat en dan slapen met oordopjes in (vanwege het geluid).

Zoals iedereen hier al aanbeveelt, een split unit is gewoon de beste optie, maar als je hem eigenlijk als ventilator gebruikt en op paar meter afstand houdt, dan is het ook een optie. Let wel, het zal je zolder niet echt gaan koelen, hooguit een graadje of twee.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Een vergelijkbaar topic is er al een keer geweest. Heb je dat al gelezen.
De inkopper lijkt een airco, maar voor de goede lezer zijn er veel meer opties, neem de hele situatie eens onder de loep, waar onder de isolatie, de keuze van het glas en de zonwering.
Bij de isolatie, de keuze van het glas heb je er ook in de winter nog wat aan.
Het blijft toch zo, wat er niet in komt hef je er met een airco ook niet uit te halen.
En ik lees vaak dat het met de airco ca 2 graden is.... iets wat je met andere maatregelen ook zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-07 22:23
route99 schreef op maandag 1 april 2019 @ 06:57:
Een vergelijkbaar topic is er al een keer geweest. Heb je dat al gelezen.
De inkopper lijkt een airco, maar voor de goede lezer zijn er veel meer opties, neem de hele situatie eens onder de loep, waar onder de isolatie, de keuze van het glas en de zonwering.
Bij de isolatie, de keuze van het glas heb je er ook in de winter nog wat aan.
Het blijft toch zo, wat er niet in komt hef je er met een airco ook niet uit te halen.
En ik lees vaak dat het met de airco ca 2 graden is.... iets wat je met andere maatregelen ook zou kunnen halen.
Een belangrijke, een airco haalt ook de luchtvochtigheid omlaag waardoor het frisser aanvoelt, daarom hoor je vaak ook in de zandbak landen waar het 30-35c of hoger is toch nog behaaglijk aanvoelt, terwijl het in NL dan vies plakkerig wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar als de temperatuur minder ver op kan lopen heb je van dat effect iig minder last.. immers warmere lucht kan veel meer vocht bevatten.... Dus het helpt om op de juiste manier te isoleren en goed te ventileren wanneer het kan zodat de binnenlucht kwaliteit goed blijf (oa niet te vochtig..).
Maw bronaanpak lijkt me beter dan bron bestrijding.... het is nl veel duurzamer.
PS haal mijn quote even weg, die staat er pal boven, voegt niks toe om het te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Ik ga mijn mobiele gewoon aanpassen zodat de luchtaanvoer van buitenaf aangezogen wordt met een 2e slang. Eens kijken of dat ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ons huis is erg goed geïsoleerd, dat heeft veel voordelen, maar met lange periodes van warmte ook behoorlijke nadelen. Als de warmte eenmaal in het huis zit, krijg je die er bijna niet meer uit.

Ik kan dus absoluut niet tegen warmte, het liefst hang ik overal split units op, zodat ik in de zomer lekker kan genieten van een koel huis. Mijn vrouw denkt daar helaas anders over ("die 2 weken dat het warm is in een jaar blablabla"). Beneden hebben we een Dyson ventilator staan, heel mooi, maar verplaatst natuurlijk alleen maar lucht en koelt niks.
Op de slaapkamer wil ik toch iets van een airco, ik denk dat het een mobiele airco moet worden aangezien wij niks aan de voorzijde van het huis mogen hangen (huurhuis). Mijn ouders hebben een mobiele airco, en die werkt redelijk, op tijd aanzetten is wel een pre!

Wat ik niet begrijp aan het airco verhaal: hij zuigt ook lucht aan, logisch, maar is dit niet gewoon de warme lucht uit de kamer? Die moet toch gekoeld worden?

Moet ik bij aanschaf letten op de BTU's of de KW of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
pilskes schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:29:
Wat ik niet begrijp aan het airco verhaal: hij zuigt ook lucht aan, logisch, maar is dit niet gewoon de warme lucht uit de kamer? Die moet toch gekoeld worden?
Om de warmte af te voeren pompt een mobiele airco de lucht in je kamer deels naar buiten waardoor onderdruk ontstaat. Via de kieren in je raam en deur wordt dus lucht aangezogen waardoor je wel koelere lucht krijgt van de airco maar dus ook warme lucht van buiten of de rest van je huis.
Oplossing is een mobiele split waar de buitenunit verwijderbaar is of een 2 slangen systeem die de buitenlucht gebruikt i.p.v. de lucht in je kamer.
Moet ik bij aanschaf letten op de BTU's of de KW of iets anders?
Hoe meer kW des te meer koelvermogen. BTU komt op het zelfde meer maar is een andere eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Dank voor de tip. Ik ga de komende maand tweedehandse airco's in de buurt in de gaten houden.
Felicia schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:29:
[...]

Ik ga mijn mobiele gewoon aanpassen zodat de luchtaanvoer van buitenaf aangezogen wordt met een 2e slang. Eens kijken of dat ook werkt.
Best gek dat er zo weinig/ geen modellen worden verkocht met twee slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pilskes schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:29:
Hij zuigt lucht van buiten de ruimte aan. Wellicht is dat uit een koelere ruimte in je huis, die dan dus opwarmt, of het is rechtstreeks buitenlucht. Daarom werkende die mobiele airco's ook voor geen ene meter tenzij de buitenlucht kouder is dan de kamer die je wilt koelen.

Daarom ook niet aanzetten als het warm is, maar aanzetten voor het warm is.
g0tanks schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:12:
[...]

Dank voor de tip. Ik ga de komende maand tweedehandse airco's in de buurt in de gaten houden.

[...]

Best gek dat er zo weinig/ geen modellen worden verkocht met twee slangen.
Omdat iedereen die eenmaal snapt hoe het werkt toch al geen mobiele airco meer wil.

Zo'n beetje elk huis na 1975 heeft reeds een dakdoorvoer die je kunt gebruiken voor je splitairco :+

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 18:45
Ik ben van plan om een mobiele airco aan te schaffen.

Splitunit gaat hem niet worden vanwege huur woning.
https://www.mediamarkt.nl...rd-12k-btu-h-1604750.html

Ik zit met de klote slang... Is er niet een mod zodatde slang buiten is en geen warme lucht naar binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
Probook8979 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:39:

Ik zit met de klote slang... Is er niet een mod zodatde slang buiten is en geen warme lucht naar binnen komt?
Ja, er een intake slang aan knutselen. Mits de airco fysiek gescheiden is intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Probook8979 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:39:

Koop er dan 1 met 2 slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Succes met eentje vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 18:45
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Ja dat dus, bijna allemaal zijn met 1 slang ipv. 2 slangen.

Hoe is een Amerikaanse Windows AC?

YouTube: The Best Portable Air Conditioner of 2019

YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Uit de grafieken haal ik eruit dat een dubbele slang dus met 2 slangen beter is bij tropische warmte dan een enkele slang zie eerste filmpje. maar een Amerikaanse Windows AC, is beter ten alle opzichte.

Waar kan ik z'n window AC aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
In Europa vooral mazzel hebben via marktplaats/ebay etc

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 21:27
Een mobiele unit met zo’n dikke slang is niet gewoon slechter dan een split unit. Dat drukt het verschil te zwak uit. Ooit één na twee uur teruggebracht. De temperatuur in de kamer werd teruggebracht van 30 naar 28.5. Een bosch mobiele split unit kon wel de kamer afkoelen tot 22. Aircos worden prettiger naarmate een groter deel van het apparaat zich buiten bevind dan mis je ook de herrie van de compressor en kan je er zonder oordopjes bij slapen. Het goedkoopst zijn de amerikaanse raamunits maar dat zal op een zolder ws niet te installeren zijn.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-07 01:05
HanslH schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:29:
Een mobiele unit met zo’n dikke slang is niet gewoon slechter dan een split unit. Dat drukt het verschil te zwak uit. Ooit één na twee uur teruggebracht. De temperatuur in de kamer werd teruggebracht van 30 naar 28.5. Een bosch mobiele split unit kon wel de kamer afkoelen tot 22. Aircos worden prettiger naarmate een groter deel van het apparaat zich buiten bevind dan mis je ook de herrie van de compressor en kan je er zonder oordopjes bij slapen. Het goedkoopst zijn de amerikaanse raamunits maar dat zal op een zolder ws niet te installeren zijn.
Zo'n raamunit lijkt mij juist wel haalbaar. Je moet wel een framework maken in je raam, maar het is wel eenvoudig mee te nemen in geval van verhuizen.

In Suriname and New York zat er per kamer altijd zo'n https://www.lg.com/us/window-air-conditioners en dat koelde de ruimte altijd tot een aangename temperatuur. Nadeel is wel het geluid in de kamer.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Zo te lezen is een split airco dus wel veel beter dan een portable, maar .. een eind verderop hangt er eentje, onderschat de burenruzie niet door de rotherrie van de buitenunit. Als een van mijn buren er eentje kocht, zou ik dat totaal onacceptabel vinden, en uiteraard vice versa. Daar hoor ik niemand over, behalve de opmerking dat je zelf dan geen last hebt.
Ik heb dit topic met veel interesse gelezen, omdat huit uiteraard bloedje warm is, en ik denk niet dat de temperatuur de komende jaren gaat dalen (zeker niet omdat door het idiote nederlands beleid er kolen centrales gesloten gaan worden, zodat we lekkere gezonde bruinkool stroom gaan inkopen), maar nu weet ik het helemaal niet meer: zo'n air cooler doet niets, ventilatoren ook niet, een mobiele aircooler is dus eigenlijk ook een miskoop, en een split unit levert me een buren ruzie op. Voorlopig maar even zweten dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oktay1907
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-07-2020
Wat een boel onzin lees ik hier zeg. Een mobiele airco zou niet werken, beter een split unit bla bla.
Ik heb op zolder waar het met gemak 30+ graden wordt een mobiele airco en ik kan de kamer gewoon afkoelen naar 22 a 23 graden wat een heerlijke temperatuur is. En dat met een 7000 BTu.

Probleem met het dakraam heb ik als volgt opgelost; rol klittenband gehaald. Ene zijde langs het kozijn van het raam geplakt. Andere zijde van de klittenband heb ik op een stuk tentzijl (dat zijl dat je op de grond legt zeg maar) geplakt dat ik op exacte maat als het kozijn heb geknipt. Een kruis in het zijl gesneden waar de slang doorheen gaat (eventueel duct tape erom heen) en er komt geen lucht doorheen.

Werkt perfect! Zijlen zijn niet transparant dus het is wel donker in de kamer. Maar liever het licht aan dan 30+ graden.
Aan het lawaai wen je op den duur wel aan.
Pagina: 1