Zolder te heet. Hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 51.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Met de afgelopen dagen zal het misschien niet verbazen: hitte-problemen in huis.
En dan vooral de zolder. Daar wordt het op zulke dagen echt bloedheet. Zodanig dat onze dochter er niet meer kan slapen.

In de winter is het er ook vaak kouder dan in de rest van het huis, maar dat is een stuk minder erg. Dan stijgt de warme lucht uit het huis er ook naar toe, en kan je ook wat dieper onder de dekens gaan liggen.

De situatie is alsvolgt: 2-onder-1-kap huis uit 1960. Het dak is op zich wel geïsoleerd met glaswolmatten. De zolder bestaat uit 2 kamers. Een deel waar de trap op uitkomt met als functie bergruimte. De CV staat hier ook en ook de inverter van de zonnepanelen. De voorkant van het huis staat op het oosten. Deze kant van het dak is vrijwel volledig bedekt door zonnepanelen. Het 2e deel van de zolder is de slaapkamer van onze dochter. Hier is aan de achterkant een dakkapel. En we hebben het vermoeden dat dat een beetje de boosdoener is. De dakkapel is zo'n 9 jaar geleden geplaatst. We hebben eerlijk gezegd geen idee hoe heet het werd voordat de dakkapel er kwam. Toen kwamen we eigenlijk nooit op zolder. Maar we hebben wel het idee dat die dakkapel maar heel matig of zelfs helemaal niet is geïsoleerd. Het raam bevat H+ glas. Er zitten rolgordijntjes voor. (aanvankelijk zwarte, maar inmiddels al vervangen door witte)

Zie bijgevoegde foto's:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224025_2016-07-04%2015.06.21a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224026_2016-07-04%2015.05.30.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224027_2016-07-04%2015.05.35.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224028_2016-07-04%2015.05.40.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224029_2016-07-04%2015.06.04.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_224148_zolder%20temp.png

Wat zouden we voor oplossing kunnen kiezen? We hebben al gedacht aan:
- Groen dak op de dakkapel. Beplanting als isolatie. Pas iets overgelezen; klonk aardig, maar er zitten blijkbaar wel wat haken en ogen aan. En is dit wel de beste vorm van isolatie?
- Rolluik voor het raam. Dat hebben we in de rest van het huis ook, en daar lijkt het de hitte we aardig tegen te houden.
- Iets anders op het dak van de dakkapel leggen? Ik dacht bv aan wat rijtjes tuintegels, eventueel met iets van isolatie er nog onder? Bv Glaswol?

Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:26
Nr. 1 oplossing: airco. Kost misschien wat maar dat lost echt alles op. Vooral als er iemand slaapt. Dan kan je nog wel alles gaan isoleren maar als het een paar dagen flink warm is (zoals afgelopen paar dagen) loopt de temperatuur alsnog op.

Rolluiken helpt daarnaast ook aardig :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een lucht/lucht warmtepomp? Ofwel airco, daar kan je in de winter ook wat mee verwarmen.
Ding op de dakkapel en voila.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rolluiken (buitenkant!) om overdag de warmte buiten te houden en een split unit airco om de temperatuur flink omlaag te krijgen.

Isoleren op het dak zal niet eenvoudig gaan, daar moet je echt geen gedegen constructie neerleggen. Dat is niet een kwestie van wat plantjes erop mikken of wat grindtegels. Wellicht wat zonnepanelen op de dakkapel? Kan je energie opvangen voor de airco, kan je de kosten mee compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er wel naar uit dat het dak van die kapel bizar slecht is geïsoleerd. Daar zou je iets mee moeten doen. Ook tegen de kou in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:30
Als korte termijn oplossing zou je misschien het dak van de dakkapel nat kunnen houden met een tuinsproeier als het erg zonnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hier nog een foto van jaren geleden, toen het pas was aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170530_231734_2008-01-26%2012.57.17%20(Small).jpg

Links zie je de glaswolplaten die aan de schuine wanden zitten.
Een aantal jaren later is de kamer wat mooier gemaakt met gipsplaten tegen de muren en ook tegen het dak van de dakkapel.

Maar ik heb het idee dat de aannemers zich er goedkoop vanaf hebben gemaakt en de isolatie maar hebben vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:37

FreakNL

Well do ya punk?

Split airco FTW

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 30-05-2017 23:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 23:42
Dakje in plaats van groen bedekken met XPS foam,en daarop een water doorlatende tegel als gewicht.
Dat ligt bij mijn ouders op de dakkapel en het schuurtje.

Als je een sommetje wilt maken: http://www.termical.nl/berekeningen/plat_dak.aspx

Als je weet wat het aandeel van je dak is, kan je ook nog kijken wat die inverters aan warmte toevoegen, denk dat ze op warme dagen 10% verlies als warmte afgeven, krijg je dan alleen weg door naar buiten te ventileren.

Verder inderdaad warmte bij ramen zo goed mogelijk buiten zien te houden door rolluik/zonwering aan de buitenkant. Wat er niet inkomt hoeft er ook niet uit.

Met een flinke ventilator kan je het wel koelen, maar niet lager dan de buiten temperatuur. Een airco kan daarna het extra zetje geven.
Nielson schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:14:
Als korte termijn oplossing zou je misschien het dak van de dakkapel nat kunnen houden met een tuinsproeier als het erg zonnig is.
Geeft je in ieder geval goed beeld van isolatie/warmte doorgifte. Eerst warm laten worden, FLIR erbij, en sproeien maar. Je zal wel (geregeld) moeten sproeien, want al het droogt warmt het weer snel op.

[ Voor 44% gewijzigd door The_Vice op 30-05-2017 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Kantelraam hoog op de dakzijde tegenover de dagkapel koelt je zolder goed af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Zit zelf op de zolder met een dakkapel, waar van sochtends tot savonds de zon op staat. Heb een rolluik aan de buitenkant op laten hangen een zo'n mobiele airco unit met afzuiging naar buiten neer gezet. Overdag alles pot dicht en rond 7 uur alles open en de airco aan om de warmte uit de kamer te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Misschien een laagje grof grind op het platte dak ? hiermee zou je al wat hitte van het dak af kunnen houden. Als je alle gordijnen dichthoud, en bv een ventilator zachtjes aanzet, bij koeler weer goed doorluchten .. zolder is minder heet bij ons dan voorheen.

Het is jammer dat het te prijzig is om een buizen installatie te maken om de hitte te gebruiken voor je cv
scheelt je kosten voor het douchen :)

Maar als het zomers te warm is het in de winter dan te koud ?? want dan klinkt het inderdaad dat de isolatie niet goed genoeg is .. je hebt een rd waarde van 4 nodig voor zolder isolatie ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ja, in de winter is het er juist kouder.
Maar dat is een stuk minder problematisch

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170531_002259_zolder%20winter.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:03
je kunt van binnen en/of van buiten isoleren. maar als er eenmaal warmte in gekomen is dan zal die er toch weer uit moeten want anders blijft die warmte er door de isolatie inzitten. dus idd een kleine airco plaatsen op je geïsoleerde dak. HR+ glas stelt ook niks voor, je kunt de beglazing nog laten vervangen door HR++.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Licht is warm, toch? Je ziet gewoon de balken zitten (donker). Ik gok dat daar helemaal niks aan isolatie is gemonteerd. Dat zou ik als eerste controleren. Dan isolatie en een rolluik plaatsen. Dan zal het in de winter ook wat minder koud zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 19:40
Ziet er inderdaad uit als een tekort aan isolatie, wat @Maasluip zegt zou ik eerst doen. Dit kan al flink helpen, isolatie goed aan laten sluiten en het scheelt warmte in de zomer en kou in de winter.

Is dat niet voldoende, een airco kan dan helpen. Bij voorkeur split unit, die mobiele dingen blijven sta-in-de-weg apparaten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
hneel schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:19:
Hier nog een foto van jaren geleden, toen het pas was aangelegd.

[...]

Links zie je de glaswolplaten die aan de schuine wanden zitten.
Een aantal jaren later is de kamer wat mooier gemaakt met gipsplaten tegen de muren en ook tegen het dak van de dakkapel.

Maar ik heb het idee dat de aannemers zich er goedkoop vanaf hebben gemaakt en de isolatie maar hebben vergeten.
Als ik naar de glaswol platen kijk heb ik ook het vermoeden dat er een vrij lage warmteweerstand (R waarde) in het dak zelf zit. De warmteweerstand is hoe goed een materiaal isoleert. Hoe hoger de waarde, hoe beter de isolatie. De isolerende werking kan dan berekend worden door U=1/R en loopt dus derhalve met een logaritme af. De eerste centimeters hebben daardoor wel het meeste effect.

Ik kom net als Maasluip tot dezelfde constructie dat er geen isolatie in het dak van de dakkapel zit. De donkere lijnen zijn de ragels/de constructie die achter de beplating zit. Heb zo'n zelfde beeld bij mijn schoonouders gezien. Let wel op dat als je iets doet aan de binnenkant van het dak van de dakkapel, dat het dak niet vocht doorlatend is en dat je het vocht dus mogelijk juist opsluit. Gevolg is dat het hout zal gaan rotten. Dit is één van de redenen dat ze een plat dak vaak niet isoleren. Is simpelweg het goedkoopst en makkelijkst.

De 30°C om in te slapen is inderdaad niet fijn. Enige oplossing op hele korte termijn is een airco. Andere oplossing is om d'r een aantal dagen in een andere kamer te laten logeren. Kleed het wat leuk aan en het kan nog een avontuur zijn ook!

Wat ook heel erg kan helpen is zorgen dat het zwarte dak van de dakkapel niet teveel warmte meer opneemt. De grind oplossing of witte tegel oplossing zijn daar goede voorbeelden van.

Ter referentie, ons huis is gebouwd in 1971. Heb zelf de dakisolatie gedaan. De zolder is niet boven de 26°C gekomen, terwijl de 1e verdieping 25°C was. Wij hebben geen airco. Het is dus wel mogelijk, maar kost veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Isoleren kan je altijd doen, nooit slecht natuurlijk. Maar als dan de warmte er in zit krijg je het er slecht uit. Alle grind en tegel oplossingen zetten niet veel zoden aan de dijk, op een zolder is het nou eenmaal warm en een dakkapel draagt daar nog een steentje aan bij.

Kijk gewoon eens rond voor een split a/c unit, het hoeft niet ijs koud maar een paar graden naar beneden halen voor het slapen gaan komt de nachtrust wel ten goede. Die dingen zijn niet zo gek duur meer en zelf prima te installeren op een dakkapel/zolder. Dat je dan ook nog lekker kan warmen in de winter is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Neem inderdaad XPS platen voor op het dak. Ik had op mn schuurtje zowel EPS als XPS liggen en de EPS platen hadden zich helemaal volgezogen met water. Laagje grind erop voor het gewicht zodat ze niet gaan drijven.

Zelf heb ik er 2,5 cm op gelegd. Wegens de hoogte kon er niet meer isolatie op. Verschil ten opzichte van geen isolatie is duidelijk te merken. Het blijft zeker een paar graden koeler in de zomer.

In 2016 heb ik een nieuwe dakkapel laten plaatsen, HR++ glas, RC waarde van het dak 6, wangen 4,5. De rest van het dak is RC 2,44. Zonnepanelen op de zuidzijde en het wordt nog steeds te warm.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
in volgorde:
• dakkapel van binnen isoleren
• split unit airco (buitenunit op het platte dak)
• eventueel rolluik (minder relevant op het oosten)

• overweeg zonnepanelen op de dakkapel waarbij je zo plaatst voor maximale schaduw.
Behalve dat het energie opwekt voorkomt het ook direct instraling. Het dakbeschot van mijn huis voelt aanzienlijk koeler op de plekken waar zonnepanelen liggen. Het jammere van deze optie is dat het erg inefficient is om maar een heel klein aantal panelen zo neer te zetten of je moet al een opzet hebben met optimizers, etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Laatst online: 14-09 10:42
Exact dezelfde situatie gehad, ook een jaren '60 huis en de zolder opnieuw geïsoleerd, echter bleef de warmte nog hangen omdat de rest van het huis niet opnieuw geïsoleerd was..

Om die rede een split unit gehaald (zelfbouw systeem) en beviel zo goed dat ik er voor in de woonkamer ook een heb gehaald! Echt een aanrader..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het makkelijkst en goedkoopst is de 'warm dak' oplossing voor isolatie: wat platen piepschuim (EPS) of XPS op het dakleer leggen, tegels erop en klaar.
EPS zal zich vol zuigen, maar dat is niet zo heel erg: het verdampen van dat vocht zal extra koeling geven. Wel jammer in de winter.
Een randje van ca. 10 centimeter als goot houden zodat regen niet over de randen gaat. Bonuspunten voor zonnepanelen erop; de tegels zijn dan ballast voor zowel panelen als isolatie :)

Iets moeilijker is buitenzonwering (rolluik of screen), als je dat laat doen ben je al snel ~€600 kwijt.
Doe dan wel je hele huis.

Uiteindelijk kan je met een kleine split airco de warmte die uit de rest van het huis zich altijd op zolder verzamelt, weer naar buiten pompen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Tijdelijke oplossing: Zorgen dat er een laagje water op het dak staat. Het verdampende water neemt warmte op wat niet binnenkomt.
Als het een plat dak is waar een laagje water op blijft staan kan je elke ochtend/avond even met de tuinslang water aanvullen.
Beun oplossing, maar for the time being kan het een deels een oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:52:
in volgorde:
• dakkapel van binnen isoleren
Er ligt zeer waarschijnlijk dakleer op het platte dak, dus niet dampdoorlatend. Dan zou ik niet aan de binnenkant gaan isoleren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:36
hneel schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:19:

Dit! Hebben die platen isolatie erachter?

Verder lijkt vooral de lichtinval het verschil te maken. Heb je geïsoleerde, verduisterende gordijnen (laat ze tijdens 'het naar school gaan' dicht!)

[ Voor 23% gewijzigd door Harm_H op 31-05-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:33
Simpel doch effectief advies: wij hebben een Velux dakraam laten monteren, het zal je verbazen hoeveel warmte dit afvoert. Staat vanaf mei tot september open. Alternatief is mechanische ventilatie die draait met een thermoswitch (tweakers oplossing)...

En zonwerende beglazing! Wij hebben Semco Klima 700 geplaatst en scheelt echt. Is kostentechnisch ook nog te overzien.

[ Voor 40% gewijzigd door geldersscheepje op 31-05-2017 10:48 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Laatst online: 14-09 11:06
BTFD schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:02:
Exact dezelfde situatie gehad, ook een jaren '60 huis en de zolder opnieuw geïsoleerd, echter bleef de warmte nog hangen omdat de rest van het huis niet opnieuw geïsoleerd was..

Om die rede een split unit gehaald (zelfbouw systeem) en beviel zo goed dat ik er voor in de woonkamer ook een heb gehaald! Echt een aanrader..
Wellicht wat offtopic, maar wat ben je kwijt voor zo'n systeem? Mag eventueel via PB. Ik heb de afgelopen dagen een aantal keer op de bank in de woonkamer geslapen omdat het op de slaapkamer debiel warm is. :+

Daarnaast is het werken op m'n kantoor niet te doen, ondanks de aanwezige zonwering (maar wel plat dak). Het is er, ook dankzij m'n rack, zo'n beetje 32 graden (ja, echt).

Daarom heb ik diverse bedrijven langs laten komen, maar kom op bedragen van 3500-3800 euro uit voor beide vertrekken (70m3 en 60m3). Dat is exclusief de BTW en dat is toch stevig geld (lees: ga ik er niet aan uitgeven). ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De enige echte oplossing is inderdaad een airco. Ramen open om te ventileren is leuk, maar werkt eigenlijk niet. Overdag en vroeg in de avond heeft het sowieso geen zin en als het een warme nacht is lig je nog te puffen.

Ik gooi de airco aan, doe de ramen dicht en slaap heerlijk.
Terwijl de buren nog uren buiten zitten, omdat ze niet naar bed kunnen van de hitte.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Beunhaas91 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Wellicht wat offtopic, maar wat ben je kwijt voor zo'n systeem? Mag eventueel via PB. Ik heb de afgelopen dagen een aantal keer op de bank in de woonkamer geslapen omdat het op de slaapkamer debiel warm is. :+

Daarnaast is het werken op m'n kantoor niet te doen, ondanks de aanwezige zonwering (maar wel plat dak). Het is er, ook dankzij m'n rack, zo'n beetje 32 graden (ja, echt).

Daarom heb ik diverse bedrijven langs laten komen, maar kom op bedragen van 3500-3800 euro uit voor beide vertrekken (70m3 en 60m3). Dat is exclusief de BTW en dat is toch stevig geld (lees: ga ik er niet aan uitgeven). ;(
Kost echt geen reet meer:
Notna schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:16:
[...]

Klopt als een bus :Y

Hier nog iets goedkoper overigens (zelfde bedrijf maar andere website)

http://hwkoeltechniek.nl/.../alpha-s12ftxe-120m3.html

Grote kans dat die wifi alleen als AP werkt en niet aan het netwerk gehangen kan worden. Maar je moet je ook afvragen of dat uberhaubt een reeële wens is in deze klasse
Veel succes met isoleren voor dat geld :+

Om er vervolgens achter te komen dat het nog steeds heet wordt, alleen later in het seizoen, en langer.. want als de warmte eenmaal in de isolatie getrokken is ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Laatst online: 14-09 10:42
Heb destijds een bij de gamma gehaald (Chigo 12.000 btu) excact wat ik nodig had en heb er 450 euro voor betaald...

Regelmatig liggen ze daar tot aan het dak opgestapeld, daarnaast kun je hem zelf hangen en in gebruik nemen..dus geen extra kosten erbij..

Enige wat een beetje lastig was, was het gat boren voor de afvoerslang..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Isoleren aan buitenzijde op plat dak lijkt me het beste. daar staat ook langer de zon op dan op het raam.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:31
ik heb iets soortgelijks gehad, rolluik scheelt al aanzienlijk. Ook is het een plat dak (de kapel dan), mits hier dakleer op ligt gewoon wit kalken om te reflecteren.

zeker, zeker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:55:
De enige echte oplossing is inderdaad een airco. Ramen open om te ventileren is leuk, maar werkt eigenlijk niet. Overdag en vroeg in de avond heeft het sowieso geen zin en als het een warme nacht is lig je nog te puffen.

Ik gooi de airco aan, doe de ramen dicht en slaap heerlijk.
Terwijl de buren nog uren buiten zitten, omdat ze niet naar bed kunnen van de herrie.
Wat zeg je nou :? :+

Sorry, ik kon het niet laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:33
witte kalkverf over je dakkapel, alles witkalken zorgt voor veel minder opwarming, kun je ook met je hele dak doen. eventueel weer te verwijderen door enkele regenbuien

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat kan ook ja, je ramen krijten :)
Doen ze in de glastuinbouw al eeuwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:53:
[...]

Wat zeg je nou :? :+

Sorry, ik kon het niet laten ;)
:+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:29
Volgens mij 2 problemen.

Isolatie is onvoldoende, en er komt véél warmte door de ramen naar binnen.
Daarenboven heb je vrijwel geen inertie. Er is geen massa aanwezig die het opwarmen en afkoelen vertraagt.
Je ziet heel duidelijk dat de temperaturen op je zolder sneller omhoog en omlaag gaan.

Plat dak zou ik een groendak van maken, dat isolleert beter (winter en zomer) dan stenen.
Aan de ramen moet je aan de buitenkant werken. Rolluiken helpen, maar zijn ingrijpend.
Als student kleefde ik in de zomer ALU folie op de ruiten aan de buitenkant. Er waren er ook die een nat laken aan de buitenkant op hun raam legden (als ze er aan konden).
Dat zijn maatregelen die je natuurlijk niet als definitieve oplossing wil...

Nu, als het 3 dagen 30° is buiten, dan is geen enkele zolder nog fris, hoeveel isolatie er ook is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dat goede isolatie een nadeel is bij warmte. Als het een paar dagen overdag 25+ is dan komt die warmte toch wel binnen. Als het eenmaal binnen is krijg je het er niet meer uit. Zefls al daalt de buitentemp naar 18 graden is het nog 3 dagen heet omdat alle warmte in de isolatie zit. Met slechte isolatie zet je bij 25+ onderdag in de avond een raam open en het koelt vrij snel af. Doe je dat raam dan dicht word het maar ietjes warmer. Zet je bij goede isolatie het raam dicht gaat de temp binnen no-time keihard omhoog.

Heet word het toch wel. Als het 1 of 2 dagen buiten heet is dan is goede isolatie wel een voordeel. Is het 3 dagen of langer heet dan is het juist een nadeel. Persoonlijk heb ik zonder een airco te hebben staan veel liever slechte dan goede isolatie in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 09:28
Dat isoleren zal miss maar een graad of 2 schelen.Maar een split airco gaat je veel meer helpen. Omdat je pannen/platte dak, zonnepanelen de warmte vasthouden en de inverter word met dit weer ook nog eens extra warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Airco zonder isolatie weet de temperatuur dan wel draaglijk te maken, maar tegen hoge lopende kosten (en herrie etc).
Zonder zonwering en isolatie zou ik geen airco ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Proton_ schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:48:
Airco zonder isolatie weet de temperatuur dan wel draaglijk te maken, maar tegen hoge lopende kosten (en herrie etc).
Zonder zonwering en isolatie zou ik geen airco ophangen.
Beetje goede airco hoor je nauwelijks en voor die 1 a 2 kWh die het je kost op een dag hoef je het ook niet te laten, zeker niet gezien het geringe aantal hete dagen in NL.

Daarnaast is het direct ook als efficiënte verwarming te gebruiken, wat juist weer geld bespaard.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
cyberstalker schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:26:
[...]

Beetje goede airco hoor je nauwelijks
Bij een goede airco zit het wel goed ja. Dus een airco waarvan het grootste deel buiten hangt. Dan hoor je het binnen inderdaad niet zo. Een mobiele airco maakt een bak met herrie en die herrie heb je in je huis.

Een mobiele airco zou ik dan ook niet aanraden. Is natuurlijk wel vrij goedkoop maar koelt matig en maakt echt een bak met herrie.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 31-05-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

cyberstalker schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:26:
[...]

Beetje goede airco hoor je nauwelijks en voor die 1 a 2 kWh die het je kost op een dag hoef je het ook niet te laten, zeker niet gezien het geringe aantal hete dagen in NL.

Daarnaast is het direct ook als efficiënte verwarming te gebruiken, wat juist weer geld bespaard.
Ik ben bang dat TS het met een paar kWh per dag niet gaat redden, zonder iets aan de doorwaai dakkapel te doen. Heb je de foto's gezien?
Daarbij is een paar platen PIR/XPS neerleggen zó simpel en goedkoop dat het de vraag is waarom het niet eerder gedaan is.
Ik stel dus voor om beide te doen, isolatie alleen is inderdaad niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
El cheapo: Goede laag wit grind op de kapel.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb afgelopen jaar een nieuwe dakkapel laten plaatsen. Ik heb er toen meteen voor gekozen om ook een airco te plaatsen. Dat is een speciale airco voor een dakkapel geworden.

Installatie is een kwestie van één gat in je dakkapel. De buitenunit komt daar recht bovenop, de binnenunit recht onder.... Redelijk eenvoudig om dan ook nog achteraf te plaatsen.

http://www.minirooftop.nl/

geen aandelen... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Question Mark Wat was je kwijt aan die airco?

/edit: Ik zie het al bij het aanvragen krijg je de prijslijst. 1766 euro dus voor de unit. Niet echt goedkoop, maar wel een mooie oplossing.

/edit2: Het gaat niet op een schuin dak. Hmm.

[ Voor 71% gewijzigd door zonoskar op 31-05-2017 16:56 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hij was bij mij onderdeel van de totaalprijs van de dakkapel. De standaard verkoopprijs is 1700 euro volgens mij. Da's redelijk aan de prijs, maar dat verdien je weer een stukje terug aan het wat goedkoper kunnen plaatsen.

De installatie hebben ze bij mij op lokatie gedaan (dakkapel was pre-fab), en duurde nog geen half uur.
  • Plek afstemmen
  • Gat zagen in het dak
  • Unit op het dak plaatsen
  • Buis door gat
  • Buis op maat maken
  • Binnenunit vastschroeven
easy...
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cwh4qv/IMG_20161209_085456.jpg

Had hem zelf overigens uitgezocht. De leverancier van mijn dakkapel kende de oplossing zelf niet, achteraf was hij erg enthousiast over het systeem. Qua capaciteit is hij ruim voldoende voor mijn bovenverdieping.

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 31-05-2017 16:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
Nilvo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:28:
[...]
Ik kom net als Maasluip tot dezelfde constructie dat er geen isolatie in het dak van de dakkapel zit. De donkere lijnen zijn de ragels/de constructie die achter de beplating zit. Heb zo'n zelfde beeld bij mijn schoonouders gezien. Let wel op dat als je iets doet aan de binnenkant van het dak van de dakkapel, dat het dak niet vocht doorlatend is en dat je het vocht dus mogelijk juist opsluit. Gevolg is dat het hout zal gaan rotten. Dit is één van de redenen dat ze een plat dak vaak niet isoleren. Is simpelweg het goedkoopst en makkelijkst.
blitzkrieg schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:15:
[...]

Er ligt zeer waarschijnlijk dakleer op het platte dak, dus niet dampdoorlatend. Dan zou ik niet aan de binnenkant gaan isoleren.
Dit dus.
Aan de binnenzijde isoleren gaat wel, theorie is binnenzijde dampdichte folie, buitenzijde dampopen folie.
Let dus goed op de verwerking, anders ontstaat het dauwpunt in de isolatie en rot deze weg.
De dampdichte folie moet aan de binnenzijde overlappend geplaatst worden met de naden getaped.

Overigens is de isolatie op het dak aanbrengen beter, dan komt er minder warmte de constructie in (warm dak). Echter is deze ingreep niet mogelijk zonder aanpassingen van de constructie (boeidelen verhogen, loodaansluitingen omhoog etc. etc.).

Ik zou zeggen:
1: Dak isoleren
2: Rolluiken buitenzijde
3: Airco buitendaks (als het plafond dan toch open gaat even een doorvoertje branden :P )

Vrij kort door de bocht worden alle keuzes bepaald door budget. Hoe dat zit kan ik niet bepalen voor je.
Overigens slaapt mijn hele gezin onder plat dak (geisoleerd aan de buitenkant) en is het zomers (en gisteren) 30 graden in de twee zuidelijke slaapkamers (noord 3 graden koeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Ik heb ook een bijna zelfde situatie:
- overloop en 2 kleine slaapkamers zitten onder een ongeisoleerd dak en zijn in de zomer heet en in de winter niet warm te krijgen.
- hoofdslaapkamer is geïsoleerd (zit in dak opbouw die vernieuwd is), en heeft sinds kort een split-unit airco.

Rara, waar is het lekker toeven in de zomer én winter? ;)

Wat de rest hier ook al heeft aangegeven: isoleren als eerste stap. Dit helpt je met de stookkosten in de winter, en maakt de zomer behaaglijker. Een airco is érg lekker, maar vind ik persoonlijk zonde voor een nauwelijks gebruikte zolder. Het lijkt me fijner, goedkoper op de lange termijn, én praktischer, om eerst de heftige temperatuurschommelingen onder controle te krijgen... en daar helpt een betere isolatie meer bij.

Die extra behaaglijkheid voor een eventuele slaapkamer, of wanneer je de zolder wél gebruikt, kun je naderhand met een airco goed onder controle krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:39
Ondanks wat men zegt over warmte die blijft hangen (wat je weg laat gaan door ' avonds de ramen open te zetten op zolder, net als je beneden doet); Dakkapel isoleren is wat je altijd moet doen want dat bespaart airco kosten in de zomer en stookkosten in de winter.
Wel zou ik je aanraden om direct ook het schuine dak mee te nemen zodat de Rc-waarde gelijk is en er geen koudebruggen kunnen ontstaan (koude plek in je dak waar vocht op condenseert).

Hr+ glas vervangen door ++ kan problemen opleveren omdat dat dikker is. Controleer dat goed. Let ook op dat hr++ gevuld is met argon gas en dat is na ongeveer 10 jaar vervlogen waardoor de isolatiewaarde slechter wordt.

Groendak is niet aan te raden. Iedere tuin (dus ook het mossedum dak) heeft onderhoud nodig. Denk dan idd eerder aan tegels (grind kan afwaaien).

Natuurlijk niets zo fijn als airco, maar let op bovenstaande aangaande isolatie.

Goed dat de gordijnen zijn vervangen als ze dan ook maar overdag dicht zijn. rolluik of screens zorgen ervoor dat warmte niet direct binnenkomt en helpt dus ook positief mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

sbruynis schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:52:
Dit dus.
Aan de binnenzijde isoleren gaat wel, theorie is binnenzijde dampdichte folie, buitenzijde dampopen folie.
Let dus goed op de verwerking, anders ontstaat het dauwpunt in de isolatie en rot deze weg.
Maar dat kan dus niet; want je hebt aan de buitenzijde al een dampdichte folie. In theorie kan het als je heeel goed alles luchtdicht afwerkt aan de binnenkant met dampdichte folie; dan komt er immers nooit vocht in. Dat is in de praktijk nauwelijks te doen.

Als 'oplossing' hebben leveranciers een folie die in de winter vrij dampdicht is, en in de zomer een beetje damp open. Als er dan wat lekjes zitten bij naden of randen en er in de winter wat vocht binnenkomt, kan dat er in de zomer weer uit verdampen.

Bij Isover hebben ze 'Vario' folie: https://www.isover.nl/producten/vario-km-duplex-uv
Meuwissen heeft Miofol active: http://meuwissen.nl/miofol-active/

Ik heb onlangs mijn dakkapel van binnen geïsoleerd, omdat aan de buitenkant moeilijk te realiseren was, en heb Miofol active gebruikt en zo nauwkeurig mogelijk gewerkt. Ik hoop dat dat goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
De flir geeft eigenlijk al aan waar je zwakste plek zit: het dak van je dakkapel. Als daar zwart dakleer op ligt dan kan dat behoorlijk heet worden. Dat kan je met die flir of simpele ir meter wel zien. Het zou me niet verbazen als dat boven de 50° ligt. Groen op je dak kan al heel wat graden uitmaken. Verder kan je ook de binnenkant nog isoleren met platen en reflecterende folie. De sleutel is om te voorkomen dat je ergens warmtelekken hebt. Alle kieren kan je ook dichtpurren. Verder zorgen dat je goed kan ventileren door 2 ramen tegen elkaar open te zetten(eventueel met hor tegen de muggen). Een dakraam aan de andere kant kan al veel helpen. Een plafondventilator is verder een stuk voordeliger dan een airco en is behoorlijk stil. Een industriële plafondventilator is niet duur maar draait wel aan de harde kant. Dit kan je oplossen door in serie een mkt/folie condensator van 0.5μF 300V+ met de ventilator te schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door fastedje op 31-05-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
@eamelink
Kudos. Je hebt gelijk
Overigens zou je boven de isolatie nog een ventilerende laag kunnen maken denk ik. Zwak ventilerend wel te verstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb voor 350, - aan glaswol liggen (aanbieding bij bouwmarkt) rd 4.0 en sinds dat we op zolder een vliering gebouwd hebben scheelt de temperatuur wisseling enorm.
In de badkamer is er een velux hr++ dakraam gezet en tijdens het inbouwen heb ik nog wat isolatie materiaal rond het raam geduwd .. de badkamer heeft geen verwarming/koeling meer nodig ..

ik hoop dat op zolder dit effect ook straks behaald word, dit scheelt me veel elektra kosten (airco) in de zomer. in de winter is de zolder niet echt erg koud geweest. maar behagelijk warm was het ook niet. 18 graden (de zomer ervoor 15 graden) dus als we nu voor de 350,- het in orde hebben .. zijn wij blij.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Bedankt voor alle tips totnutoe. We gaan denk ik allereerst eens kijken naar isolatie van dat dakje. Dat XPS lijkt ons wel wat. Stap 2 zou dan een rolluik worden. En dan zullen we toch niet ontkomen aan een airco, denk ik. We willen eigenlijk zo veel mogelijk op energie besparen, maar ja. Dat het goed geïsoleerd is is dan wel een eerste vereiste.
Dan moeten we nog wel kijken wat de beste plek is. Op de kamer zelf, of in de andere kamer op de zolder, waar ook de trap is? (profiteren wij een etage lager er dan ook nog van?).

In hoeverre speelt trouwens opstijgende warme lucht nog een rol? Ik heb het idee dat dat in de winter in ons voordele werkt, maar nu in ons nadeel. Maar hoe sterk is die invloed?

Oh ja, raam open helpt ook vaak wel wat, maar daar kunnen we nooit te vroeg op de dag mee beginnen, want die dakkapel staat op het westen en dan staat de zon er eind van de middag loodrecht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik snap het hele isolatie verhaal niet echt eigenlijk. Heb zelf ervaring met hitte met goede en slechte isolatie en ik geef toch echt de voorkeur aan slechte isolatie voor de hete dagen.

De eerste 2 warme 25+ graden dagen is goede isolatie inderdaad beter. Daarna is het geen voordeel meer maar een enorm nadeel. In die 2 dagen word het ook met goede isolatie heet op een kamer onder het dak. Zodra het heet is krijg je die hitte er niet snel meer uit. Dit kan soms wel een week duren om er uit te krijgen als het buiten weer koel is. Met slechte isolatie een raam openzetten werkt prima om de temp wat lager te krijgen. Met goede isolatie hetzelfde doen werkt ook wel, maar zodra je dat raam weer dicht doet schiet de temp gelijk weer flink omhoog en dan enorm veel meer dan bij slechte isolatie.

Tuurlijk is isolatie een goed iets en vooral in de winter natuurlijk. Maar in de zomer is het na 2 of 3 warme dagen een enorm nadeel. Ook met overdag de airco aan kan je die airco in de nacht niet meer uitzetten want dan schiet de temp omhoog, been there done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een tip die ik hier nog niet had gezien en die ook geld oplevert is een hitteschild op je dakkapel.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Sneezzer schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:04:
El cheapo: Goede laag wit grind op de kapel.
Niet doen. Grind is zwaar. Als het er nu niet op ligt, san is het de vraag of het dak dat kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Of gewoon bij de action een de allergoedkoopste pot witte verf kopen en dat op het dak smeren :P

Disclaimer: risico op witte strepen bij de hemelwaterafvoer en/of andere wittigheden hier en daar O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
MeTooPV schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:10:
[...]

Niet doen. Grind is zwaar. Als het er nu niet op ligt, san is het de vraag of het dak dat kan dragen.
Waarom? Een dik pak sneeuw is zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sneezzer schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:17:
[...]

Waarom? Een dik pak sneeuw is zwaarder.
Die komt daar van de winter nog bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Waar stenen liggen kan geen sneeuw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
PilatuS schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:08:
Ik snap het hele isolatie verhaal niet echt eigenlijk. Heb zelf ervaring met hitte met goede en slechte isolatie en ik geef toch echt de voorkeur aan slechte isolatie voor de hete dagen.

De eerste 2 warme 25+ graden dagen is goede isolatie inderdaad beter. Daarna is het geen voordeel meer maar een enorm nadeel. In die 2 dagen word het ook met goede isolatie heet op een kamer onder het dak. Zodra het heet is krijg je die hitte er niet snel meer uit. Dit kan soms wel een week duren om er uit te krijgen als het buiten weer koel is. Met slechte isolatie een raam openzetten werkt prima om de temp wat lager te krijgen. Met goede isolatie hetzelfde doen werkt ook wel, maar zodra je dat raam weer dicht doet schiet de temp gelijk weer flink omhoog en dan enorm veel meer dan bij slechte isolatie.

Tuurlijk is isolatie een goed iets en vooral in de winter natuurlijk. Maar in de zomer is het na 2 of 3 warme dagen een enorm nadeel. Ook met overdag de airco aan kan je die airco in de nacht niet meer uitzetten want dan schiet de temp omhoog, been there done that.
Dat zou niet mogen natuurlijk. Als de binnentemp 22 graden is, zal dat bij slechte isolatie sneller stijgen dan bij goede isolatie. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat met slechte isolatie de begintemperatuur hoger was... en dat daarom de stijging minder rap ging (want dichterbij de max temperatuur). Maar goede isolatie zorgt ervoor dat de zolder minder snel warm wordt.

Zelf de zonder geisoleerd en begrijp je idee wel. Zelf merk ik ook dat de zolder minder snel afkoelt s'nachts. Maar zodra ik het raam open zet koelt het rap genoeg af. Dat duurt inderdaad langer (want enkel het open raam koelt, niet het hele huis) maar gaat rap genoeg als het s'nachts maar koud genoeg is.

Een dakraam van 1x1,40 helpt wel met koelen :9 ons oude postzegel-dakraam schoot weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Dat zou niet mogen natuurlijk. Als de binnentemp 22 graden is, zal dat bij slechte isolatie sneller stijgen dan bij goede isolatie. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat met slechte isolatie de begintemperatuur hoger was... en dat daarom de stijging minder rap ging (want dichterbij de max temperatuur). Maar goede isolatie zorgt ervoor dat de zolder minder snel warm wordt.

Zelf de zonder geisoleerd en begrijp je idee wel. Zelf merk ik ook dat de zolder minder snel afkoelt s'nachts. Maar zodra ik het raam open zet koelt het rap genoeg af. Dat duurt inderdaad langer (want enkel het open raam koelt, niet het hele huis) maar gaat rap genoeg als het s'nachts maar koud genoeg is.

Een dakraam van 1x1,40 helpt wel met koelen :9 ons oude postzegel-dakraam schoot weinig op.
Bij goede isolatie gaat de hitte in de isolatie zitten. Doe je dan het raam dicht schiet de temp omhoog. Ook blijft deze warmte dagen lang in de isolatie zitten.

Met goede isolatie word het minder snel warm binnen, maar als het eenmaal warm is blijft het ook lang warm en heeft een raam openzetten weinig nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
A4-tje schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:43:Hr+ glas vervangen door ++ kan problemen opleveren omdat dat dikker is. Controleer dat goed. Let ook op dat hr++ gevuld is met argon gas en dat is na ongeveer 10 jaar vervlogen waardoor de isolatiewaarde slechter wordt.
Dat vind ik wel een interessante opmerking, ik had deze nog niet eerder gehoord. Betekent dat dat de isolatiewaarde van HR++ minder goed wordt, of minder goed dan HR+? Dat maakt nogal een verschil of het handiger is voor de lange termijn om HR+ te nemen i.p.v. HR++ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
joramoudenaarde schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:12:
[...]

Dat vind ik wel een interessante opmerking, ik had deze nog niet eerder gehoord. Betekent dat dat de isolatiewaarde van HR++ minder goed wordt, of minder goed dan HR+? Dat maakt nogal een verschil of het handiger is voor de lange termijn om HR+ te nemen i.p.v. HR++ :)
Hangt af van type hr+, sommigen zijn ook gevuld met argon en vallen dus ook wat terug in isolatiewaarde. Maar aangezien het glas ook dikker is in hr++ zal die altijd iets beter isoleren maar is (wordt) het verschil minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
Sneezzer schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:16:
Waar stenen liggen kan geen sneeuw liggen.
:?
Dus op straat kan geen sneeuw liggen want tegels?
Sneeuw kleeft aan elkaar en moet altijd doorgerekend worden bij een constructie.

Gezien de staat van de dakkapel is dat denk ik niet doorgerekend maar meer op 'ervaring' gedaan. De balken lijken vrij dik maar hoe de oplegging daarvan is is hier niet te achterhalen en dus is er ook niets over de constructie an-sich te zeggen. Er vanuit gaand dat er mensen op het dak hebben gelopen voor de afwerking kan hij wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
A4-tje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:29:
[...]

:?
Dus op straat kan geen sneeuw liggen want tegels?
Sneeuw kleeft aan elkaar en moet altijd doorgerekend worden bij een constructie.

Gezien de staat van de dakkapel is dat denk ik niet doorgerekend maar meer op 'ervaring' gedaan. De balken lijken vrij dik maar hoe de oplegging daarvan is is hier niet te achterhalen en dus is er ook niets over de constructie an-sich te zeggen. Er vanuit gaand dat er mensen op het dak hebben gelopen voor de afwerking kan hij wel wat hebben.
Dat bedoel ik natuurlijk niet, wat ik bedoel is dat sneeuw zeker extra zwaar is, maar dat daar 40kg aan grind niet de bottleneck bij moet zijn, ik bedoel, de ruimte die grind in neemt neemt ijs ook wel in als er geen grind ligt met daarboven op nog sneeuw in beide gevallen moet de constructie het kunnen dragen.
Maar het is aan de TS om te kijken of het bouwkundig mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Laatst online: 06:32
Mocht je wat materialen hebben liggen, dan kan je ook zelf gaan knutselen :)

YouTube: How To Turn Your Fan Into An Airconditioner AC

Zelf niet geprobeerd, maar vind het wel een geinig project.

Om het toch een beetje op niveau te houden:

Wat is het stroomverbruik als je airco gebruikt? Scheelt dat je niet 24 uur 365 dagen in de week nodig hebt, maar ik hoor overal dat die dingen stroom vreten. Vooral de mobiele airco. Kan het bijvoorbeeld lonen om er een te kopen die duurder is, maar ook veel zuiniger.

Thuis heb ik voor onze slaapkamer een plafondventilator gekocht. Wij zetten die op de laagste stand en het blijft heerlijk koel. Alleen de hoogste stand hoor je een beetje. Daarbij heb je ook geen last van muggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt @A4-tje :) Het zou toch een mooi verhaal zijn geweest als men iedereen aanstuurt op A++ glas, als dat (altijd) zou betekenen dat de isolatiewaarde na 10 jaar lager zou liggen dan A+ glas :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

oosterhofjf schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:59:
Wat is het stroomverbruik als je airco gebruikt? Scheelt dat je niet 24 uur 365 dagen in de week nodig hebt, maar ik hoor overal dat die dingen stroom vreten. Vooral de mobiele airco. Kan het bijvoorbeeld lonen om er een te kopen die duurder is, maar ook veel zuiniger.
Als ik naar ons huis kijk: zo'n 1,5kWh a 2kWh per nacht. Als je 'm dus 50 nachten gebruikt dan zit je aan 75kWh a 100kWh. Ongeveer de helft / driekwart van wat je ultramoderne koelkast op jaarbasis verbruikt.

Als je dan 22 eurocent de kWh betaald dan zit je aan 22 euro op jaarbasis. Waar hebben we het over :+

Laten we het erop houden dat 'hearsay' een hele slechte raadgever is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 07:31
Witte dakcoating aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

of zijn dakbedekking is in die 5 jaar zover verouderd dat je er meteen isolatie+wittedakbedekking op kan leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
We zijn inmiddels vele hittegolven én een absoluut hitterecord verder...gegarandeerd dat er een airco hangt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@post.p welkom op tweakers! Je kickt nu een topic van een aantal jaar oud, check voortaan even de datum. Tnx!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.