Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 12:02
Dag mede Tweakers,

Ik ben benieuwd naar ervaringen mbt mobiele airco's. In heb al redelijk wat kunnen lezen.....maar technieken veranderen continu......dus om nu een goed beeld te krijgen hoop is op zoveel mogelijk reacties.

Ik heb een bovenverdieping die ik wat wil koelen in de warme dagen. Het betreft 3 kamers en een overloop. De 2 kamers op het zuiden zijn van de kinderen. De kamer op het noorden van ons. Daartussen zit de overloop. De airco is met name om het " begin van het slapen gaan" comfortabel te maken. Ze hoeven niet alle drie tegelijk gekoeld te worden.......we gaan op verschillende tijden naar bed.

Door enkele factoren kan er GEEN buitenunit geplaatst worden......waardoor een mobiele airco waarschijnlijk overblijft.

Wat betreft wensen:
Qua prijs heeft de voorkeur 250 - 400
Zo zuinig en stil als mogelijk binnen die prijsklasse.
Zoals gezegd hoeven niet alle drie de kamers gelijktijdig maar een volume van 40m3 zou wenselijk zijn
In de winter zou een verwarmingssysteem uitkomst bieden.

Ik sta open voor vreemde merken en bestellen in het buitenland maarkwaliteit moet wel betrouwbaar zijn.

Welke tips, ervaringen en aanbevelingen hebben jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Rendement van zo'n ding is altijd lager dan een split unit, maar goed daar ben je vast van op de hoogte. Daarnaast, je moet eigenlijk voor een model gaan met twee slangen of zelf een tweede slang toevoegen.
The DoE (department of energy) found the addition of a second duct that uses outdoor air to cool the condenser would yield an efficiency gain of 103 per cent for a retail price increase of around US$8 (from US$534 to US$542)—a price/efficiency ratio of 1:103 (i.e. a one per cent increase in price provides a 103 per cent increase in efficiency). Because double duct portables are no longer available on the Australian and New Zealand markets, suppliers are unable to communicate their benefits compared with single duct products.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QifB_DzBEGeo0p0BqdZOC6vRhio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tyaSK7FyVbPrWNjst5aC3ngg.jpg?f=user_large

Dit is de situatie met 1 slang, hieronder de situatie met 2 slangen. Met 1 slang maak je een lagedrukgebied in je kamer waardoor er weer warme lucht van buiten naar binnen gezogen wordt. Ook wordt voornamelijk de al gekoelde lucht door de airco (nogmaals) gekoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrgN9eTsrbseiAulH6xxiuy7NgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JP31hLXyNhCh01JHRJAcb1W.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 08-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan enigszins helpen wanneer je een slang met luchtafvoer naar buiten kan plaatsen zonder dat er warme lucht terug naar binnen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0D0N7bC64a9F-942XqcqonGkLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIpXNJ0WgWgy5lq8X1aQD038.jpg?f=fotoalbum_large
Maar het is verre van ideaal en je hebt met name een hoop herrie en een koel briesje zonder dat je echt voor merkbare verkoeling zorgt, hij moet al snel uren aan staan wil je de ruimte echt afkoelen. En als de warmte in de rest van het huis en in de buitenmuren zit dan warmt de kamer na het uitzetten relatief snel weer op.
Maar als je echt geen buitenunit kan plaatsen is het een van de weinige opties die je hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainBugs
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 18:40
Ik heb zelf ook niet de mogelijkheid om een split unit te plaatsen en heb uiteindelijk twee jaar geleden een mobiele airco gekocht. Verwacht geen wonderen maar het kan wel een stukje helpen om het wat comfortabeler te maken. Het belangrijkste is denk ik dat je de slang goed afgesloten uit een raam kan hangen en dat je de slang zelf ook isoleert. Als je dat niet doet zal het weinig helpen.

edit: Ik weet niet of dat standaard is maar eentje die de lucht kan ontvochtigen is ook aan te raden. Doet niks aan de temperatuur maar is gevoelsmatig een stuk prettiger als de lucht niet zo vochtig is.

[ Voor 21% gewijzigd door BrainBugs op 08-04-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Tsurany schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:42:
Het kan enigszins helpen wanneer je een slang met luchtafvoer naar buiten kan plaatsen zonder dat er warme lucht terug naar binnen kan.
[Afbeelding]
Maar het is verre van ideaal en je hebt met name een hoop herrie en een koel briesje zonder dat je echt voor merkbare verkoeling zorgt, hij moet al snel uren aan staan wil je de ruimte echt afkoelen. En als de warmte in de rest van het huis en in de buitenmuren zit dan warmt de kamer na het uitzetten relatief snel weer op.
Maar als je echt geen buitenunit kan plaatsen is het een van de weinige opties die je hebt.
Met zo'n dun stukje kunststof ertussen is echt een kutoplossing. Daarnaast kun je ook beter een geisoleerde slang gebruiken. Kost een tientje of twee, maar scheelt enorm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21
Ik heb persoonlijk ervaring met de goedkopere variant a €250 op dit moment, EUROM
EUROM Mobiele airco PAC 9.2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnrKFXYY5mfu3VWHuH58YS2v_D8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vrDokMl8KDQI7hyuyox4ROli.jpg?f=user_large

Gaat onder veel verschillende namen overigens.

Ding maakt ten eerste een bak herrie, ten tweede koelt het lokaal zeer goed, de lucht die er uit komt is koelkast temperatuur in de zomer. Maar een ruimte echt koel houden is lastig omdat er tegelijkertijd ook warme lucht aangezogen wordt. In de buurt van een werkplek zorgt het echter wel dat het een stuk behaaglijker kan zijn om thuis te werken bijvoorbeeld. Ik zou wel echt goede noise cancelling headphones aanraden.

Ik heb er afgelopen zomer 2 units gehad met flexibele geïsoleerde slangen van 90mm. Dat is een stuk effectiever dan de meegeleverde slangen, maar het is wel een geklooi met tape, adapters. Vooral als je ook de luchtaanvoer van buiten wil hebben, maar dat kan. Zelfs met de warme temperaturen van vorige zomer bleef hij werken, en voldoende koude lucht uitspugen. Maar je krijgt de doorvoer nooit echt helemaal luchtdicht, en daarnaast wordt de behuizing ook best warm, intern is er alleen wat piepschuim voor isolatie.

Maar goed, begin dit jaar heb ik een vaste split airco laten installeren. Dat kost natuurlijk wel wat meer en het moet fysiek kunnen en mogen. Maar hij gebruikt wel veel minder stroom voor zover ik tot nu toe heb kunnen testen en ik kan er in de buurt zijn zonder koptelefoon :)

Overigens werkt het in mijn ervaring dus niet voor het 'begin van het slapen gaan'. De ruimte is binnen een paar minuten al weer warm. Dus op de erg warme nachten heb ik met de unit aan en met oordoppen in geslapen. Dat ging, maar was niet super comfortabel. Zonder oordoppen was het voor mij echt niet te doen met de unit in dezelfde kamer.

[ Voor 9% gewijzigd door rescla op 08-04-2021 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat er al heel veel topics over zijn geweest. In de meeste gevallen komt het neer op het volgende:

Stil zijn ze nooit. Ook de beste modellen zijn niet stil te noemen. Door zo'n ding uren op vol vermogen te laten draaien ga je misschien 3 tot 4 graden winnen. Je gaat met een simpel model niet van 32 graden naar 25 toe. Wanneer de temps in de zomer weer flink oplopen worden er enorm veel van die dingen verkocht waarbij er 9 van de 10 weer retour gaan omdat het qua stroomverbruik, herrie en koeling meestal niet de moeite waard is. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar meestal is een mobiele unit het gewoon niet.

Wat ik nu zelf heb gedaan is een setup gebouwt waarbij er enorm veel lucht afgevoerd wordt door een flinke fan en er koele lucht aangezogen wordt. Zodra het buiten genoeg is afgekoeld werkt dit aardig goed. Zie ook dit topic: Koelen door onderdruk Overdag de boel dichthouden en in de nacht zoveel mogelijk koelen. Gaat de nachttemp naar 25 graden dan houdt het wel op natuurlijk, maar tot die tijd is het denk ik een betere oplossing dan een mobiele unit die veel te weinig doet. Voor mij is het of een split unit of een andere manier dan een airco. Die mobiele dingen lees je zelden goede verhalen over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@profox1977 Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.

Inzake jouw wensen:
- Qua prijs heeft de voorkeur 250 - 400
- Zo zuinig en stil als mogelijk binnen die prijsklasse.
- Zoals gezegd hoeven niet alle drie de kamers gelijktijdig maar een volume van 40m3 zou wenselijk zijn

Dat ga je niet redden. Een kamer koelen duurt lang, zeker met een mobiele airco. Je kan dus niet verwachten dat je even in een uurtje een kinderkamer koelt, en daarna de volgende kamer enz. Zelfs als je dat doet, zit de warmte in de stenen en is het binnen de kortste keren weer warm.

Zoals hierboven al gesteld: je kan beter kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 10-04-2021 11:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Zoals reeds gezegd moet je wel werken met 2 geïsoleerde slangen, toevoer en afvoer. Daarnaast moet de doorvoer naar buiten echt luchtdicht zijn (het liefst een plaat in je raam plaatsen met 2 gaten erin). Ik heb een Whirlpool 12000BTU model (PAC) welke de slaapkamer app. wel aangenaam houdt. De temperatuur kruipt normaal gesproken richting de 30-31 graden na een paar dagen in de slaapkamer. Met de Whirlpool de gehele avond aan, elke avond, is de temperatuur ongeveer 23-24 graden. Heb je forse zoninval dan zou je hem ook de hele dag moeten laten draaien naast de avond. Omdat de geïsoleerde slangen ook geluidsdempend zijn hoor je buiten compleet niets. Mijn slaapkamer heeft nog een badkamer ertussen naar de buren dus geluid in de kamer zelf is niet zo'n probleem. Een buitenunit aan de gevel mag hier helaas niet en hem op een schuin pannendak te zetten vind ik ook te lastig dus dit is ook voor mij het maximaal haalbare.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:50
Ben je een beetje handig dan is een raam airco een betere optie dan een mobiele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Ik heb sinds een paar jaar een mobiele airco, die me destijds €600 gekost heeft, en die heeft al moeite met mijn slaapkamer enigszins te laten afkoelen. En dan heb ik nog niks gezegd over de bak herrie die 'ie maakt.

Lang verhaal kort: voor €400 of minder ga je echt niks vinden qua mobiele airco's die ook maar enigszins effectief of efficiënt gaan zijn. Je zal misschien wat graadjes afkoelen tijdens het koelen (lees: tijdens de herrie), maar zodra 'ie uitstaat, warmt alles weer snel op.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik had ook zo'n ding van een paar honderd euro, en dat is echt bagger.
Staat dag en nacht aan om het rond de 24 te graden te houden, als het buiten rond de 30 is.
Leuk voor een washok, maar een woonkamer van 6x4 krijgt zo'n ding niet geregeld.

Uiteindelijk ene van bijna 1000 euro aangeschaft en die viel af en toe uit omdat ie de temperatuur bereikt had, maar dan nog was het een pokkeherrie.

Beter zorg je inderdaad dat de warmte buiten blijft.
En dat de lucht enigszins verplaatst, dus door middel van een paar ventilatoren in huis.
Dat geeft een minder bedrukt gevoel.
Niet op standje orkaan want dan krijg je nekklachten als je lang stil zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou dat geld eerder investeren in zonwering aan de buitenkant. Zeker in de slaapkamers op het zuiden.

Ik heb dat een paar jaar terug gedaan op de slaapkamer van mijn dochter (ook op het zuiden). Ik heb daar elektrische screens laten plaatsen. Overdag houden we deze dicht, dit scheelde letterlijk een graad of vier op haar slaapkamer.

Geen herrie, geen verbruikskosten, en waarschijnlijk een beter resultaat dan een mobiele airco.

Met een relatief eenvoudig doek voor de ramen bereik je al exact hetzelfde als een screen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@profox1977 welke factoren beperken jou in het laten installeren van een buiten unit aan te gevel?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
jack zomer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:17:
@profox1977 welke factoren beperken jou in het laten installeren van een buiten unit aan te gevel?
Het budget van 250-400 euro lijkt me vooralsnog één hele grote beperking :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:18:
[...]

Het budget van 250-400 euro lijkt me vooralsnog één hele grote beperking :P
Dat is een voorkeur... En lager op het lijstje dan factoren die een buiten unit plaatsen onmogelijk maken...

Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat het maximale bedrag idd de factor is waardoor een buiten unit niet mogelijk is.

Dan zou ik een fan aan het plafond doen en zonwering voor de ramen op zuid

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jack zomer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:21:
[...]
Dan zou ik een fan aan het plafond doen en zonwering voor de ramen op zuid
Dat werkt inderdaad ook erg goed. Voordat ik een airco in de slaapkamer had, had in zo'n grote "wappert" aan het plafond. In de zomer liet ik deze zachtjes zuigen, zodat er koele lucht van de vloer langs je bed komt (en je geen irritante windstroom op je voelt). Werkte ook prima. Dat, in combinatie met screens, zal zeker helpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Microkid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:36:
[...]

Dat werkt inderdaad ook erg goed. Voordat ik een airco in de slaapkamer had, had in zo'n grote "wappert" aan het plafond. In de zomer liet ik deze zachtjes zuigen, zodat er koele lucht van de vloer langs je bed komt (en je geen irritante windstroom op je voelt). Werkte ook prima. Dat, in combinatie met screens, zal zeker helpen.
juist gewoon een plafondventilator kopen beter dan een bak herrie van iets wat toch geen baat heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:06

Yucon

*broem*

Ik heb afgelopen jaar een justfire 7000 gekocht, en in tegenstelling tot veel ervaringen hierboven zijn die van mij wel positief. Tenminste in de zin dat hij prima koelt. Maar hij maakt wel aardig wat herrie en daaraan ontkom je volgens mij bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
jack zomer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:17:
Onze gevels zijn van keraliet en een airco verkoper gaf aan dat dat de kans op resonantie gekruid verhoogt. Ik wil voorkomen dat wij of onze buren last krijgen van gekruid van de airco. De buren slapen met raam open.
Daarbij komt dat de slaapkamers van de kinderen op het zuiden liggen boven onze tuin.......daar wil ik geen buitenunit aan de gevel.
Een optie zou nog zijn op het schuine dak......maar daar zijn denk ik veel installatiekosten aan verbonden.
Als ik het goed wil doen heb ik per kamer een binnen unit nodig en 1 goede stille buiten split unit........en kan kom je al gauw richting de 2500 en meer. En dat is momenteel ver boven budget.
Nog los van de buizen die dan van de ene kant van het huis naar de andere kant moeten lopen ( wij slapen aan de andere zijde).

We hebben aan ook onze kan wel een plat dak.....maar.zoals gezegd ben ik bang dat de geluidsoverlast problemen gaat veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Multisplit en dan de buitenunit in de tuin. Maar dan heb je het over een paar duizend euro. Kan je verklappen, het is het waard.

De condensleiding moet je iets mee als je op reis gaat ermee. Verder heb je een gecombineerde koperleiding en een stuurkabel die je naar de unit moet leiden.

Verder staan airco's onder witgoed, dus tikje vanuit WVB die kant op.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 10-04-2021 15:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• profox1977
Allemaal bedankt voor jullie meedenken en adviezen. Mede Tweakers Rescla is zo tof geweest om zijn mobiele airco's voor een prikkie van eigenaar te laten switchen.
Daardoor kan ik testen of dit wat voor ons is.....of dat het toch een buiten unit wordt.

Allemaal bedankt! En Rescla: nogmaals dank!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nander.degroot
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-07-2021
Tegenwoordig zijn er partijen die ook mobiele airco's verhuren. Op deze manier kan zelf ervaren of een mobiele airco voor jouw situatie voldoende geschikt is. En als je dat dan bevalt, kan je er altijd nog eentje kopen?!

Hier draait een Midea SilentCool en vooralsnog ben ik daar tevreden over. Alhoewel deze nog niet echt getest is, gezien de huidige 'herfstlente'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:44

CeesKees

I rest my Kees

profox1977 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:21:
[...]

Onze gevels zijn van keraliet en een airco verkoper gaf aan dat dat de kans op resonantie gekruid verhoogt. Ik wil voorkomen dat wij of onze buren last krijgen van gekruid van de airco. De buren slapen met raam open.
Daarbij komt dat de slaapkamers van de kinderen op het zuiden liggen boven onze tuin.......daar wil ik geen buitenunit aan de gevel.
Een optie zou nog zijn op het schuine dak......maar daar zijn denk ik veel installatiekosten aan verbonden.
Als ik het goed wil doen heb ik per kamer een binnen unit nodig en 1 goede stille buiten split unit........en kan kom je al gauw richting de 2500 en meer. En dat is momenteel ver boven budget.
Nog los van de buizen die dan van de ene kant van het huis naar de andere kant moeten lopen ( wij slapen aan de andere zijde).

We hebben aan ook onze kan wel een plat dak.....maar.zoals gezegd ben ik bang dat de geluidsoverlast problemen gaat veroorzaken.
Een goede airco met buiten unit hoor je zo goed als niet.
Ik zou de geluidsoverlast argumenten achterwege laten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 21:06

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extcalm
  • Laatst online: 06-06-2022
profox1977 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:35:
Dag mede Tweakers,

Ik ben benieuwd naar ervaringen mbt mobiele airco's. In heb al redelijk wat kunnen lezen.....maar technieken veranderen continu......dus om nu een goed beeld te krijgen hoop is op zoveel mogelijk reacties.

Ik heb een bovenverdieping die ik wat wil koelen in de warme dagen. Het betreft 3 kamers en een overloop. De 2 kamers op het zuiden zijn van de kinderen. De kamer op het noorden van ons. Daartussen zit de overloop. De airco is met name om het " begin van het slapen gaan" comfortabel te maken. Ze hoeven niet alle drie tegelijk gekoeld te worden.......we gaan op verschillende tijden naar bed.

Door enkele factoren kan er GEEN buitenunit geplaatst worden......waardoor een mobiele airco waarschijnlijk overblijft.

Wat betreft wensen:
Qua prijs heeft de voorkeur 250 - 400
Zo zuinig en stil als mogelijk binnen die prijsklasse.
Zoals gezegd hoeven niet alle drie de kamers gelijktijdig maar een volume van 40m3 zou wenselijk zijn

Ik sta open voor vreemde merken en bestellen in het buitenland maarkwaliteit moet wel betrouwbaar zijn.

Welke tips, ervaringen en aanbevelingen hebben jullie?
toon volledige bericht
Denk niet dat je voor 250 - 400 echt een goede zal krijgen, Ik raad aan De'Longhi airco PAC CN93 ECO die heb ik zelf ook en Ik heb het elke zomer 10 graden koeler en het koelvloeistof heeft tot nu toe nog niet vervangd hoeven worden, maar zal misschien wel een keer moeten deze zomer of die er na verwacht ik, maar die ik heb is vrij goed, maar als je de airco aan zet zorg er wel voor dat je hem al aan zet voor het bloedheet is want dan hoeft de airco minder te doen wanneer het heel erg heet buiten is want dan is de ruimte al wat koeler en dan verbruik je minder koelvloeistof, en als je het niet perse 10 grade koeler hoeft dan kan je hem ook gewoon op de temperatuur zetten die je wilt en de airco houd de ruimte op die temperatuur maar kan niet lager dan 16 celsius, en wanneer het over de 30 is kan de airco niet meer dan 10 grade verkoeling brengen, maar in 30-40 celsius die 10 grade koeler is wel heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extcalm
  • Laatst online: 06-06-2022
.

[ Voor 99% gewijzigd door extcalm op 29-05-2021 17:08 . Reden: had teveel geklikt met posten dus heb je het bericht dan 2 keer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Question Mark schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:12:
Ik zou dat geld eerder investeren in zonwering aan de buitenkant. Zeker in de slaapkamers op het zuiden.

Ik heb dat een paar jaar terug gedaan op de slaapkamer van mijn dochter (ook op het zuiden). Ik heb daar elektrische screens laten plaatsen. Overdag houden we deze dicht, dit scheelde letterlijk een graad of vier op haar slaapkamer.

Geen herrie, geen verbruikskosten, en waarschijnlijk een beter resultaat dan een mobiele airco.

Met een relatief eenvoudig doek voor de ramen bereik je al exact hetzelfde als een screen. :)
Als je nóg een paar graden wil winnen: rolluiken.
Die hebben we al jaren bij mijn dochter en werkt gewoon erg goed.

Ik zit al een tijdje tegen rolluiken op onze slaapkamer aan te hikken, vooral omdat we er direct 2 nodig hebben, toch weer een kostenplaatje :X

Ik heb jaren in de zonwering gewerkt en merkte een duidelijk verschil bij het installeeren van screens en rolluiken. Nooit écht gemeten en ik begrijp dat je in bepaalde ruimtes liever screens hebt (woonkamer). Maar slaapkamers? Direct voor rolluiken gaan! Bijkomend voordeel, in de avond maak je het vooor kinderen in de zomer volledig donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

PiB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:59:
[...]
Ik heb jaren in de zonwering gewerkt en merkte een duidelijk verschil bij het installeeren van screens en rolluiken. Nooit écht gemeten en ik begrijp dat je in bepaalde ruimtes liever screens hebt (woonkamer). Maar slaapkamers? Direct voor rolluiken gaan! Bijkomend voordeel, in de avond maak je het vooor kinderen in de zomer volledig donker.
Mijn dochter heeft screens op haar slaapkamer, ik heb rolluiken in mijn slaapkamer (destijds meteen laten inbouwen in mijn dakkapel destijds). De slaapkamer van mijn dochter zit op het zuiden en het scheelde minstens vier graden qua temperatuur.

Het nadeel van rolluiken vind ik wel dat geen zin meer heeft om 's nachts ramen te zetten. Met gesloten rolluiken sluit je eigenlijk alle ventilatiemogelijkheden wel af. De screens die mijn dochter heeft ventileren nog wel. Dat zou voor mij nog wel een overweging te zijn om een volgende keer toch voor screens te gaan ipv rolluiken. (zolang een slaapkamer niet over mechanische ventilatie beschikt).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1