Koelen door onderdruk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:38
Beste,

Het is de afgelopen dagen redelijk warm geweest en hoorde ik toevallig via 2 verschillende kanalen het idee om te koelen dmv onderdruk. Ter illustratie (dank @Pindakaas voor de foto uit dit topic):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H2C7P6dIpKD1jSHsVjFO5Dwx/full.jpg

Ik heb een raam van 46 x 80cm op de 2de verdieping waar ik een ventilator in zou willen zetten die voor de onderdruk moet zorgen. Dit dmv een houtenplaat in de dagkant te zetten met een gat waar de ventilator op komt.

De vraag is wat voor een ventilator zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik denk aan een axiaalventilator voor lage druk maar het volume wat die moet doen is me niet helder, ons huis is 900m3.

Itho VWS 250 Z – 1700m3/h + regeling of wellicht volstaat de VW 250 Z 900m3/h al? Ik sta uiteraard ook (enigzins) open voor (goedkopere) alternatieven :)

Ik wil namelijk geen aparte airco units installeren en wil ook geen ComfoCoolQ (heb een WHR930).

ps. Ik zou enkel ramen / deuren met horren open maken uiteraard. Woon in een veilige buurt en heb raam/deur en beweging sensoren dus ben niet direct bang voor inbraak.

Beste antwoord (via Card Nox op 27-07-2019 23:14)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Als het buiten 40 graden is en binnen zeg 28, dan is koelen niet het effect dat je hiermee krijgt.

Maar als het in de avond koel is kan het op zich. Was pas nog een leuk topic over, beetje aan de extreme kant:

Regelaar zware ventilator, nul vs fase. Hete lucht uit huis

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je snapt dat dit geen enkel nut heeft zolang het buiten warmer is dan binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan je balansventilatietoestel wellicht ook instellen op enkel lucht afvoeren. Dit doe ik zelf ook 's nachts wanneer het buiten koeler is dan binnen. De ramen staan dan open en zelfs bij weinig wind komt er dan nog frisse lucht binnen. In principe zou je met een bypass ook de aanvoer kunnen laten aanstaan maar op standje boost komt er dan extra lawaai van de toevoerventielen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Als het buiten 40 graden is en binnen zeg 28, dan is koelen niet het effect dat je hiermee krijgt.

Maar als het in de avond koel is kan het op zich. Was pas nog een leuk topic over, beetje aan de extreme kant:

Regelaar zware ventilator, nul vs fase. Hete lucht uit huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:41
Dit wordt ook wel nachtventilatie genoemd. Het kan goed werken wanneer de nachten nog koel zijn, maar wanneer de nachttemperatuur hoger wordt (zoals de laatste dagen het geval was) doet het niet zoveel meer.
Het wordt veel in commerciële gebouwen toegepast om op de airco te bezuinigen, maar niet als vervanging ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Zeg maar wat er zo'n beetje in de Nu.nl tips om je huis te koelen stond.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Heb je een nieuwbouwhuis waarvan alles luchtdicht is gebouwd volgens de huidige normen?

Zoniet haal je gewoon de lucht van buiten terug binnen bij de dichtstbijzijnde kier op dezelfde kamer.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Osiris, ja dat is me bekend :)

@Admiral Freebee, klopt. Deze bypass heb ik als het goed is ook. Werkt zo'n beetje volgens hetzelfde / omgekeerde principe in de winter als het koud is. Nadeel hieraan vind ik het extra geluid wat dit kost.

EDIT: WHR930 zuigt 380m3/h af... dat is niets in vergelijking met zo'n ventilator met een hoop extra geluid, is het me niet waard.

@Wilke, bedoel inderdaad 's avonds tot 's morgens koelen en dan alles dicht gooien. Dat topic is precies wat ik dus ook wil doen, kon zo snel niets vinden op dus bedankt daarvoor. Staan ook nog wat links naar wat koelers en wat interessante info!

@ASW1, ahh nachtkoeling, dat was me niet bekend. Thanks voor de info. Vannacht koelt het af naar 18c zou fijn zijn als ik dat de hele nacht door mijn huis zou kunnen trekken.

@armageddon_2k1, die ken ik niet, maar zou inderdaad kunnen.

@Jellabie, Nieuwbouw ja. Heb het zelf gebouwd (2015-3 tot 2016-12) en weet dat het kierdicht is.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 27-07-2019 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus in plaats van een airco wil je maximaal stof naar binnen zuigen .. en ben je alsnog niet van het vocht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@kabeltjekabel, maximaal stof weet ik niet. Ik zou 3 ramen van ~1m2 en dubbele tuindeur van ~5m2 open zetten wat in totaal 8m2 is dus verwacht niet dat de luchtsnelheid zo hoog wordt dat het met bakken naar binnen wordt gedragen, plus als ik het met een regelaar kan regelen is het een afweging waard. Maar je hebt ergens natuurlijk gelijk, alles wat je naar binnen trekt neemt stof met zich mee.

Ik vind het topic dat Wilke linkte erg interessant en zie dat hij er in ieder geval hele goede resultaten mee behaald qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Even een tekening gemaakt.
Wit : Muur en vloer
Zwart : Venterbank
Groen : Draai / kiep deel raam
Blauw : Houten plaat 10mm
Paars : Ventilator

Opties
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H6zwtiR.png

Optie 1 Detail
B6PA 300 (2390m3/h bij 60 dBa met 210W voor €108) die is regelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LxhCkOq.png

Bij optie 2 zou het gewoon een bak zijn die ik ervoor schuif waarbij ik het raam op kiepen zou zetten. Weet niet wat dit voor een impact heeft? Meer druk / minder lucht / meer geluid? Ik zou hier natuurlijk wel voor een grotere fan kunnen gaan. Ander voordeel zou zijn dat ik dat ding kan aanpakken en verschuiven als ik het elders wil gebruiken.. Kan met die andere ook maar niet zo eenvoudig.

BSMS - BSTS 350 (3250m3/h bij 58dBa met 200W voor €116)

B6PAM350 (4080m3/h bij 63dBa met 270W voor €140) die is regelbaar.

EDIT: het wordt opie 3, gewoon in het kozijn zelf plaatsen. Heb hier 32 * 86cm de ruimte.
BSMS 250 - 2K (2200m3/h met 70dBa met 195W voor €120) en deze te regelen. Zou ik toch het volle vermogen willen maar met minder geluid koop ik me er een extra fan bij en dim ik ze of ik koop de stillere variant BS<S 250 (1200m3/h met 52dBa met 170W voor €110).

4MB 300m doet 1700m3 tegen 55dBa met 90W tegen voor €88 incl regelaar

[ Voor 134% gewijzigd door Card Nox op 28-07-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je zou ook een soort van hor voor je ramen kunnen maken met pc-fans van 200mm ofzo er aan vast gemaakt, en een stekker voor het stopcontact.

Als het buiten koeler is dan binnen zet je intake-horren beneden, en outtake-horren boven.
Als het binnen warmer is dan buiten draai je de intake-horren om naar outtake.

Dan is je huis als het ware één grote pc-case. Lijkt me wel een leuk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Ivysaur, ik heb een NZXT FZ-200 LED Red te koop staan als je interesse hebt :P

Heb dit overwogen maar deze 200mm (grote pc fan) doet 175m3/h. Zou ik er minstens 10 moeten ophangen voor 1750m3/h. Ansich niet slecht maar krijg het gevoel dat 10 zo'n fans niet doen wat 1 grote fan doet. Denk dat 10x 20dBa wel minder is dan 60dBa. Daarnaast zijn casefans radiaal ventilatoren en geen axiaal ventilatoren (correct me if I'm wrong want ben geen techneut).

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 28-07-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Card Nox Doe je ze zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/70sjS6Dt0hbzCrNPrHYeaAVC/thumb.png

Per raam één hor en 5 fans. Reken uit hoeveel het kost. Gewoon leuk om te proberen. Werkt het dan mooi meegenomen. Werkt het niet dan alles verkopen.
Als de herfst begint berg je de horren op, begint de lente haal je ze van stal. :9
Elke vorm van luchtverplaatsing is mooi meegenomen.

Of een oude ventilator slopen en het motortje en fanblade aan de hor monteren, hehe.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivysaur op 28-07-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Ivysaur, dan is het eenvoudiger gewoon zoiets te kopen en op het raam te richten (heb ik me ook overwogen).

HBM500 (6600m3/h voor €100,-) en dan een ventilatorslang en dat uit je raam te hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 28-07-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Oh dan zou ik die halen. Dat is goed spul ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Card Nox schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:25:
@kabeltjekabel, maximaal stof weet ik niet. Ik zou 3 ramen van ~1m2 en dubbele tuindeur van ~5m2 open zetten wat in totaal 8m2 is dus verwacht niet dat de luchtsnelheid zo hoog wordt dat het met bakken naar binnen wordt gedragen, plus als ik het met een regelaar kan regelen is het een afweging waard. Maar je hebt ergens natuurlijk gelijk, alles wat je naar binnen trekt neemt stof met zich mee.

Ik vind het topic dat Wilke linkte erg interessant en zie dat hij er in ieder geval hele goede resultaten mee behaald qua temperatuur.
Oooh, ik weet dat wel. Tot 2018 deed ik dat ook; 's nachts ramen open, afzuiging op 3. Hele bakken stof en pollen naar binnen... jakkes.

Nu gewoon de airco aan en nergens meer last van, en tevens ontvochtiging. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Update: Ik heb inmiddels 2 ventilatoren besteld. Toch voor de kleine variant gegaan vanwege het gemak van inbouwen (plaat 'in het kozijn' plaatsen ipv ervoor etc) en het er vanaf halen en ivm de relatief kleine ruimte die er is.

Ben voor 2 BDRAX 250-2K gegaan met 1 regelaar. Volgens mij zou ik beide fans op 1 regelaar moeten kunnen aansluiten. Volgens hun eigen website zouden deze 1.600 m3/h doen per uur bij 55dBa. Valt me nu echter op dat in de advertentie geadverteerd word met 1.500 m3/h met 70dBa. Nogal een groot verschil. Ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
Hoe kom jer bij dat je een lage druk ventilator wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177518

Wat is trouwens de stand van je ramen? Welke staan open, welke dicht? Je lijkt de muur te gebruiken voor de afzuiging. Waarom kies je er niet voor de afzuiging in het dakraam te monteren? En dus semi-verticaal lucht af te zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Anoniem: 1177518, Optie 1 zou het raam helemaal open staan, bei optie 2 op kiep. Ik ga nu voor optie 3 waar ik het raam helemaal open zet en in het kozijn zelf een plaat zet met daarin de ventilatoren.

Het is overigens geen dakraam maar gewoon een muur waar een raam in zit.

Zodra ik het klaar heb zal ik wat foto's maken en posten ter verduidelijking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Card Nox
Functioneel klaar. Hierbij wat foto's en een korte video.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iy6A43T.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/16l3zhK.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/McwDRgn.jpg

https://imgur.com/M0d7Fia

Heb het aangesloten zoals @Condor383 hier heeft beschreven.

Wil het wellicht nog een keertje even verven en ipv schroeben bouten en moeren gebruiken met wat rubber ertussen. Heb rondom vilt geplaatst zodat de trillingen van de ventilatoren niet overdragen worden aan het kozijn/huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 03-08-2019 12:23 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Leuk! Net alsof je in een varkensstal woont

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Card Nox
@kabeltjekabel, maar goed dat jij er niet hoeft te wonen dan 😉

Woon persoonlijk graag in mijn varkensstal. Zelf ontworpen en 2 jaar lang al mijn vrije uren in gestoken om het te bouwen. Ben nog met afwerking overkapping bezig, vandaar de rotzooi.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qYAz2in.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
barry86 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 06:40:
Hoe kom jer bij dat je een lage druk ventilator wil hebben?
Ik ben nog steeds benieuwd!
Ik was voor semi hoge druk gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@barry86, geen idee. Zoals ik aangaf ben geen techneut. Als ik moet kiezen tussen laag of hoog kies ik voor laag gezien het volume van een huis. Waarom zou je voor een semi hoog zijn gegaan? En welke fan was je voor gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Drukverschil zal afhangen van hoe restrictief de inlaat is..

Complimenten, inderdaad wel een mooie "stal" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:17
Wat waren je resultaten met deze opzet? En hoeveel uur had je de boel aan?

Ik schop dit topic weer even omhoog omdat ik zelf ook zoiets wil maken, maar dan aan een horizontaal zolderraampje van 55x45cm. Ik heb dus ruimte voor 1 ventilator.

Zie dat de ventilatoren niet meer te koop zijn, iemand nog tips?

Edit: Bijvoorbeeld deze wat verbouwen zodat ie op het zolderraam kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Terrz op 12-08-2020 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@Terrz, ik koel momenteel ongeveer 2 graden af tot ~2 graden boven de buiten temperatuur. In het begin toen het 's nachts koeler was (16c) natuurlijk meer. Ik zet als ik naar bed ga ~00:00 de boel aan op ~halve snelheid en 's morgens als ik opsta om 7:00 de boel weer uit. Ik zet onder een achterdeur op een kier (30cm of zo), hor raam dicht voor de beestjes en alarm natuurlijk aan.

Zo'n HBM kan, heb ik ook in dit topic geschreven. Er zijn echter nog genoeg ventilatoren te vinden:
https://www.amazon.de/Fen...21315&s=industrial&sr=1-2

[ Voor 29% gewijzigd door Card Nox op 12-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50
Heb zelf een aantal jaar een vergelijkbare setup met 1 enkele Fancom IF35 ventilator (ja die worden echt in varkensstallen gebruikt, maar erg goedkoop in de personeelsverkoop).

Over het algemeen werkt het goed, heb er een Arduino aangeknoopt die het stuurt als de buitentemp onder een ingestelde waarde komt. In langere periodes merk je wel dat ook de muren etc opwarmen en dat krijg je in 1 nacht niet terug gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Refro, yup. Ik merk dat het afkoelt maar zodra de ventilator uit gaat vrij snel weer warm wordt.

Zo'n Arduino is wel slim, ik moet er nu altijd zelf aandenken... Is dat moeilijk te maken, voor een n00b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:03
Oftewel je merkt echt een verschil (tov normaal) qua temperatuur? Mooie woning en kleur stenen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het vooral (een beetje) nut kan hebben als er weinig natuurlijke trek is of als je geen ramen tegen elkaar kan open zetten. Ik kan in mijn huis op drie gevels en drie verdiepingen (niet alle gevels op alle verdiepingen helaas) ramen openzetten en dan is er meestal wel wat trek.

Afgelopen nacht was het zo goed als windstil en dan zou het kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Card Nox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:47:
@Refro, yup. Ik merk dat het afkoelt maar zodra de ventilator uit gaat vrij snel weer warm wordt.
Zo'n Arduino is wel slim, ik moet er nu altijd zelf aandenken... Is dat moeilijk te maken, voor een n00b.
'Slimme' sturingen a.d.h.v. temperatuur boeien volgens mij weinig; in periodes als deze koelt het toch enkel 's nachts wat af. Weerbericht in de gaten houden, domme timer erop van 23u tot 06u30, en klaar voor minder geld met minder gepriel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@FordFiasco, ja 100% tov van alles dichthouden en enkel de lucht WTW aan.
Het effect is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Weet nog de eerste nacht had ik het koud toen ik van mijn slaapkamer af kwam (was buiten 16c).
Basic physics zeggen dat je het huis niet verder kunt afkoelen dan de temperatuur van de lucht die er er doorheen blaast, als het buiten 23graden is is dat het maximum wat je bereiken kunt. Wil je meer dan moet je iets 'forceren' zoals met een Airco.

Ook niet te vergeten: wind voelt koel aan ook al blaast hij 23c lucht rond. Maar heb het enkel 's nachts aan dus merk er weinig van. Je merkt de trek sowieso enkel wanneer je in een deuropening staat.

Thanks :) Blauw Paars Aniek van Steenhandel Kusters ;). Huis zelf ontworpen in SketchUp en toen zelf gebouwd.

@Admiral Freebee, ja het is een kwestie van door laten waaien. Als dit mogelijk is zonder ventilators is het ook in orde. Wij hebben een WTW (dus doen niet vaak de ramen open) en onder kan het niet omdat we overal hout jaloezien hebben en we daardoor niet kunnen kiepen / kantelen.

@Slonzo, heb je ook gelijk in, waarom moeilijk als het ook makkelijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Als je een mechanische ventilatie (en/of wasemkap) hebt dan kun je dit ook doen.

Beetje MV box doet 300-400m3/uur.

Overdag zet je dat ding minimaal aan (denk aan luchtkwaliteit). In de nacht maximaal aan.
Of beter gezegd: aan als de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur.

Dat kan handmatig maar ook eenvoudig geautomatiseerd worden voor een paar euro aan elektronica als je een ITHO MV box hebt.

Nu ik er over denk haal ik vannacht wellicht wel gewoon een dop los van een ongebruikte aansluiting op de ITHO. Dan zuig ik direct op het hoogste punt in huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Rukapul, nadeel van mechanische ventilatie WTW is dat het doel is de warmte binnen te houden. Weet niet of je dit 'uit' komt zetten? Heb wel een 'by pass' waarbij het niet meer aanzuigt van buiten als het te koud is.

Ochja, dat was het verschil.

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 12-08-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Card Nox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:50:
@Rukapul, nadeel van mechanische ventilatie is dat het doel is de warmte binnen te houden. Weet niet of je dit 'uit' komt zetten? Heb wel een 'by pass' waarbij het niet meer aanzuigt van buiten als het te koud is.
Jij hebt het over een WTW.

Een mechanische ventilatie blaast alleen lucht naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 16:24
De meer uitgebreide ventilatiesystemen met WTW hebben een optie om de wartewisselaar te bypassen, soms zelfs met een boost funtie waarbij het debiet wordt verhoogd wanneer de bypass actief is. Dan komt de buitenlucht gewoon binnen zonder verwarmd te worden door de afgevoerde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:34
Card Nox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:48:

Thanks :) Blauw Paars Aniek van Steenhandel Kusters ;). Huis zelf ontworpen in SketchUp en toen zelf gebouwd.
Wauw, dat is wel een prestatie! Dat is in ieder geval goed gelukt dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@dehardstyler, het staat na 3,5 jaar nog dus so far so good haha :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50
Slonzo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

'Slimme' sturingen a.d.h.v. temperatuur boeien volgens mij weinig; in periodes als deze koelt het toch enkel 's nachts wat af. Weerbericht in de gaten houden, domme timer erop van 23u tot 06u30, en klaar voor minder geld met minder gepriel.
Deze fan heeft een 0-10 volt stuursignaal nodig dus er moet toch al iets tussen, in mijn geval is het makkelijker met een Arduino en ik heb er ook hobby aan. Ben met je eens dat dit niet/nauwelijks beter werkt als een domme timer.
Pagina: 1