Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.297 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hola, ik was bijna volledig overtuigd om een l/l wp te kopen, vriend van mij raadde dit af. Hij heeft onderstaande setup (35kw van MHI) maar zegt dat het onder de rode circkel (bureau) nooit warm wordt. Altijd koude voeten. Iemand enigf idee? Of kan dat ding niet goed afgesteld staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGAy6vH_Hd5M1GcBKyhvUdkbYys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TacXResOoKLKyY2h8ulSswgo.jpg?f=fotoalbum_large

SRK35ZS-W 3.5kw

Quote: "Airco aan plafond en onder de bureau's (de cirkel) wordt het NIET warm. Tenzij ik de airco een halve dag flink laat blazen. Maar dan nog is het niet echt warm. Het dak (systeemplafond) is niet super geïsoleerd dus ik denk dat daar veel warmte naar buiten verdwijnt."

Nu heb ik zelf ook gewoon een gipsen platfond onder de vloerbalken en plankenvloer 1e verdieping. Op de 1e verdieping heb ik wel een Fermacell ondervloer waar het laminaat op ligt ..

Maar ja, dit is nog geen 40m2 bij elkaar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:43
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:53:
Hola, ik was bijna volledig overtuigd om een l/l wp te kopen, vriend van mij raadde dit af. Hij heeft onderstaande setup (35kw van MHI) maar zegt dat het onder de rode circkel (bureau) nooit warm wordt. Altijd koude voeten. Iemand enigf idee? Of kan dat ding niet goed afgesteld staan?

[Afbeelding]

SRK35ZS-W 3.5kw

Quote: "Airco aan plafond en onder de bureau's (de cirkel) wordt het NIET warm. Tenzij ik de airco een halve dag flink laat blazen. Maar dan nog is het niet echt warm. Het dak (systeemplafond) is niet super geïsoleerd dus ik denk dat daar veel warmte naar buiten verdwijnt."

Nu heb ik zelf ook gewoon een gipsen platfond onder de vloerbalken en plankenvloer 1e verdieping. Op de 1e verdieping heb ik wel een Fermacell ondervloer waar het laminaat op ligt ..

En hoe ziet de vloer er uit?
Als dat een ongeïsoleerde tegelvloer is, dan zal die vloer altijd koud blijven.
Dan is de enigste oplossing de vloer isoleren en vloerverwarming zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
kwestie van een heel klein infraroodpaneeltje onder je bureau plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:04

[Afbeelding]

SRK35ZS-W 3.5kw

Hier op het werk hebben we luchtverwarming. De begane grond (ongeisoleerde betonnen vloer) was in de winter altijd koude voeten, warm hoofd. Het werd pas goed met vloerverwarming erbij.

Dat gezegd hebbende: Dat was lucht direct van boven, niet richtbaar. Het lijkt me toch dat je met het richten onder het bureau door dat je wel warmte daar moet kunnen krijgen...

Een systeemplafond is ook niet echt een standaard plafond in huis. Als veel warmte omhoog vertrekt, en de vloer is niet geisoleerd beton tja dan kan ik mij er wel iets bij voorstellen.

Wat voor unit heeft die? want dat kan ook wel uitmaken.
rwijnhov schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:57:
kwestie van een heel klein infraroodpaneeltje onder je bureau plakken.
Dit heb ik op zolder. Verbruikt tussen de 75 en 150 watt, lekker warme benen en ik hoef geen verwarming aan te zetten in de winter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

[Afbeelding]

SRK35ZS-W 3.5kw

Tsja, moeilijk te zeggen. Ik heb overal tegelvloer die zonder vloerverwarming sowieso vrij koud is. Dus ik heb ook wel regelmatig koude voeten. Vandaar dat ik ook nog een L/W laat hangen waarschijnlijk (maar voornamelijk vanwege SWW = gasloos). Maar ik heb echt nooit koude benen. En als ik (warme) sokken of schoenen aan heb heb ik ook geen koude voeten. Dus ik denk echt niet dat het aan de verdeling ligt. Zeker niet op 40m2. Het is geen infrarood...

Wel is het beter als je warme lucht schuin omlaag kunt blazen, omdat warmte stijgt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Dit is trouwens mn short list met criteria

Daikin Perfera FTXM35R/RXM35R
db:19/29/45
Heating opgenomen vermogen: 0,26/0,99/1,67
Heating capacity: 1,4/4,0/5,2
SEER: 8.65
SCOP: 5.1
WiFi: ja
prijs 1500

Daikin Stylish FTXA35AW/RXA35A
db:9/25/41
Heating capacity:1,3/2,5/3,5
SEER: 8.73
SCOP 5.15
Wifi: ja
prijs: 1700

MHI SRK35ZSX-W/SRC35ZSX-W
db: 19/28/35/42
Heating opgenomen vermogen: 0.74 / 0.90
Heating capacity: 0.8~6.8
SEER: 9.5
SCOP: 6.5
WiFi: optie (125)
prijs 1625 (incl Wifi)

De MHI scoort wmb het beste, maar die heeft die maat van me ook, en die krijgt zn man cave van 6x6 niet eens warm, dus of bij hem superslechte toestand (isolatie/afstelling/weet ik het) ... of het wordt m bij mij ook niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 09:52
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Ja de curve begint nu zeker op te komen, maar ik ben er van overtuigd dat de grote meerderheid van Nederland nog steeds denkt: oh, een airco, fijn voor in de zomer maar oh zo energieslurpend en slecht voor het milieu en je portemonnee!

Maar goed, hoge gasprijzen, dure lucht/water-warmtepompen met een oud/slecht afgiftesysteem, een luchtwarmtepomp komt steeds vaker ter sprake.
uh maar een airco als verwarming is toch juist zuiniger dan een cv en waarom zouden ze slecht voor het mileu zijn de gas blijft erin zitten en een cv maakt weer co2?
bestaan er lucht water met een slechte afgifte systeem? die doen nu toch ook al cop 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@ronaldtop die SCOP van de MHI klopt niet, die is 5.1
Ik denk dat je de SCOP van Zuid-europa hebt gepakt, niet gematigd europa waar wij onder vallen.

Zoals je ziet: Het ontloopt elkaar nauwelijks. Dus het zit in de kleine details.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 09-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:01:
Dit is trouwens mn short list met criteria

Daikin Perfera FTXM35R/RXM35R
db:19/29/45
Heating capacity: 1,4/4,0/5,2
SEER: 8.65
SCOP: 5.1
WiFi: ja
prijs 1500

Daikin Stylish FTXA35AW/RXA35A
db:9/25/41
Heating capacity:1,3/2,5/3,5
SEER: 8.73
SCOP 5.15
Wifi: ja
prijs: 1700

MHI SRK35ZSX-W/SRC35ZSX-W
db: 19/28/35/42
Heating opgenomen vermogen: 0.74 / 0.90
Heating capacity: 0.8~6.8
SEER: 9.5
SCOP: 6.5
WiFi: optie (125)
prijs 1625 (incl Wifi)

De MHI scoort wmb het beste, maar die heeft die maat van me ook, en die krijgt zn man cave van 6x6 niet eens warm, dus of bij hem superslechte toestand (isolatie/afstelling/weet ik het) ... of het wordt m bij mij ook niet ..
de perfera geinstalleerd voor 1500 incl btw? in NL? waar haal je die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:04:
Ik denk dat je de SCOP van Zuid-europa hebt gepakt, niet gematigd europa waar wij onder vallen.
vind die seer en scope sowieso dom
liever de eer en cop dan kun je ze goed vergelijken en is voor alle het zelfde ongezien het deel van de aardbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:43

R-B

Blokkert

ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:01:

maar hoe gaat die maat ermee om? Laat hij hem als koud is 24/7 aan op rustig pruttel tempo? Of is het Ad-hoc en verwacht ie dat het goed gaat?

En zoals eerder aangehaald, zo een type plafond is killing denk ik...

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]

SRK35ZS-W 3.5kw

kan me dit niet voorstellen
zal idd met de vloer te maken hebben dat het zo aanvoelt?
want dan zou ik me meer zorgen moeten gaan maken met 3,5 op een grotere ruimte met een deur er tussen en iederen installerteu vind het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:06:
[...]

vind die seer en scope sowieso dom
liever de eer en cop dan kun je ze goed vergelijken en is voor alle het zelfde ongezien het deel van de aardbol
Maar de efficientie is afhankelijk van het deel van de aardbol waar je woont :+

Leuk een COP van 20, maar als die dat enkel doet op een temperatuur die je bijna nooit hebt, en meteen instort bij een veel voorkomende temperatuur koop je daar niets voor.

Daikin was dacht ik best goed voor bijvoorbeeld -20. Maar daar heb je niets aan als het dat nooit is :+ en dan is de SCOP eigenlijk veel handiger... Dan zit je in ieder geval dichterbij.

Het mooiste zou een grafiek zijn, en voor elke fabrikant met dezelfde meetpunten. Maar daar zal eerst wel wat EU-bemoeienis voor moeten komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:03:
[...]
uh maar een airco als verwarming is toch juist zuiniger dan een cv en waarom zouden ze slecht voor het mileu zijn de gas blijft erin zitten en een cv maakt weer co2?
bestaan er lucht water met een slechte afgifte systeem? die doen nu toch ook al cop 4?
Ik geef alleen maar aan wat ik denk dat veel mensen denken.

Dit wordt helaas ook nog steeds door heel veel "officiële" bronnen in leven gehouden.

Vattenfall
Een airco is een warmtepomp die wordt gebruikt om te koelen in plaats van te verwarmen. De airco zorgt ervoor dat de ruimtetemperatuur wordt verlaagd en de lucht wordt ontvochtigd en gefilterd. Een airco is wel een echte energieslurper, al worden ze wel steeds energiezuiniger. Maar ze zijn niet goedkoop.
Milieucentraal
Een elektrische boiler, beertender of airconditioner kan de energierekening flink opjagen. Bovendien hebben deze apparaten veel milieu-impact. Stroom wordt voornamelijk opgewekt met fossiele brandstoffen, en dat zorgt voor klimaatverandering.
Essent

Milieucentraal nog een keer

Als je er alleen maar mee koelt dan snap ik het wel, maar ja, verwarmen en airco gaat gewoon niet samen in de hoofden van veel Nederlanders. Daarom noem ik ze ook altijd luchtwarmtepompen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Dit wordt helaas ook nog steeds door heel veel "officiële" bronnen in leven gehouden.

Vattenfall

[...]

Milieucentraal

[...]

Essent

Als je er alleen maar mee koelt dan snap ik het wel, maar ja, verwarmen en airco gaat gewoon niet samen in de hoofden van veel Nederlanders. Daarom noem ik ze ook altijd luchtwarmtepompen.
Zeker waar. toch zie ik in mijn omgeving en bij collega's steeds meer mensen die een airco nemen voor verwarmen momenteel. En dat zonder dat ik ze heb gesproken over de airco. Dus er lijkt wel langzaam een verandering gaande.

Al hebben veel officiele instanties inderdaad nog oude data :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Maar de efficientie is afhankelijk van het deel van de aardbol waar je woont :+

Leuk een COP van 20, maar als die dat enkel doet op een temperatuur die je bijna nooit hebt, en meteen instort bij een veel voorkomende temperatuur koop je daar niets voor.

Daikin was dacht ik best goed voor bijvoorbeeld -20. Maar daar heb je niets aan als het dat nooit is :+ en dan is de SCOP eigenlijk veel handiger... Dan zit je in ieder geval dichterbij.

Het mooiste zou een grafiek zijn, en voor elke fabrikant met dezelfde meetpunten. Maar daar zal eerst wel wat EU-bemoeienis voor moeten komen
het gaat erom dat je dan een MHI en een diakin als voorbeeld gewoon kan vergeljken als de MHI een cop van 5,0 heeft en de daikin 5,2 is de laatste beter
dan maakt het verder niet uit waar hij hangt zuid of noord europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:16:
[...]

het gaat erom dat je dan een MHI en een diakin als voorbeeld gewoon kan vergeljken als de MHI een cop van 5,0 heeft en de daikin 5,2 is de laatste beter
Het probleem is alleen dat je die COP van 5,0 op de noordpool nooit gaat halen. Want uit koude lucht kan je veel minder warmte onttrekken dan uit warme lucht in de tropen.

Cop=5,0 zegt gewoon heel weinig. Het is een meting op basis van 1 buitentemperatuur, en 1 binnentemperatuur. Het kan best zijn dat een unit een cop heeft van 4,5 bij 15 graden en dus minder zuinig zou zijn... maar deze bij -10 nog steeds een COP heeft van 3 terwijl die met COP=5 bij 15 graden bij -10 nog slechts een COP=2 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.adams-air.com/houston/images/aa/blog/efficiency/trane-xr16-performance.jpg

Daarom is de SCOP bedacht. O-) Omdat de buitentemperatuur nogal uitmaakt. En waar je woont dus ook.

Als men (de EU?) nu gaat verplichten dat de COP bij bepaalde temperaturen moet worden aangegeven (bijvoorbeeld: Binnentemp 20, buitentemp -20/-10/0/10) dan zou je pas echt goed kunnen vergelijken. Maar in principe is al die info al in 1 metric gegoten: de SCOP (verwarmen) en de SEER (koelen). _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 09-06-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Het probleem is alleen dat je die COP van 5,0 op de noordpool nooit gaat halen. Want uit koude lucht kan je veel minder warmte onttrekken dan uit warme lucht in de tropen.

Cop=5,0 zegt gewoon heel weinig. Het is een meting op basis van 1 buitentemperatuur, en 1 binnentemperatuur. Het kan best zijn dat een unit een cop heeft van 4,5 bij 15 graden en dus minder zuinig zou zijn... maar deze bij -10 nog steeds een COP heeft van 3 terwijl die met COP=5 bij 15 graden bij -10 nog slechts een COP=2 heeft.

Daarom is de SCOP bedacht. O-) Omdat de buitentemperatuur nogal uitmaakt. En waar je woont dus ook
De COP is ook veel moeilijker te duiden van bij een watergedragen systeem. Daarbij heb je vaste COPs bij A7/W35 (ambient 7 / water 35) enzo. Maar dat afgiftecomponent is bij lucht veel sneller en dynamischer en daarom is daar niet echt makkelijk een COP voor te geven die ook echt wat zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ter illustratie;

Bij de berekening van de COP speelt de brontemperatuur (hier de buitenlucht) een centrale rol. Deze temperatuur fluctueert, waardoor het rendement van de geselecteerde warmtepomp gedurende de verschillende seizoenen verschillend is. Om het gemiddelde rendement oftewel de Seasonal Coefficient of Performance (SCOP) van de warmtepomp te weten te komen, moet u de prestaties het gehele jaar door monitoren. Dat kan handmatig, maar ook via loggers. In tabel 1 staat per maand aangegeven wat er aan energie uit het elektriciteitsnet is gehaald is en wat er aan thermische energie is opgewekt. Daarnaast staat de COP per maand vermeld. De SCOP wordt bepaald door alle behaalde COP waardes bij elkaar op te tellen en vervolgens te delen door 12. In dit geval is de SCOP 4,02, wat netjes is. In de winter is de buitenlucht over het algemeen kouder dan in de zomer. De warmtepomp draait dan ook in de winter meestal met een lagere COP dan in de zomermaanden. Voor een installateur is het dus belangrijk om aan de klant uit te leggen dat er een verschil bestaat tussen de COP en SCOP en dat laatstgenoemde pas na uitgebreide monitoring is vast te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDpV0ltkkXmpjLLZbfavZrCd_Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHUeqD5fFZe69ayNSjd9HwK0.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:16:
[...]

dat is dus zeker niet waar.

een cop is gemeten onder vol belasting. sommige units draaien weer beter op deellast. is dus niet te vergelijken op die manier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
Servee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:41:
Ter illustratie;

Bij de berekening van de COP speelt de brontemperatuur (hier de buitenlucht) een centrale rol. Deze temperatuur fluctueert, waardoor het rendement van de geselecteerde warmtepomp gedurende de verschillende seizoenen verschillend is. Om het gemiddelde rendement oftewel de Seasonal Coefficient of Performance (SCOP) van de warmtepomp te weten te komen, moet u de prestaties het gehele jaar door monitoren. Dat kan handmatig, maar ook via loggers. In tabel 1 staat per maand aangegeven wat er aan energie uit het elektriciteitsnet is gehaald is en wat er aan thermische energie is opgewekt. Daarnaast staat de COP per maand vermeld. De SCOP wordt bepaald door alle behaalde COP waardes bij elkaar op te tellen en vervolgens te delen door 12. In dit geval is de SCOP 4,02, wat netjes is. In de winter is de buitenlucht over het algemeen kouder dan in de zomer. De warmtepomp draait dan ook in de winter meestal met een lagere COP dan in de zomermaanden. Voor een installateur is het dus belangrijk om aan de klant uit te leggen dat er een verschil bestaat tussen de COP en SCOP en dat laatstgenoemde pas na uitgebreide monitoring is vast te stellen.

[Afbeelding]
Probleem alleen dat bij L/L die kWh productie zich zo lastig laat meten...

[ Voor 58% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2022 17:01 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
[...]

Vattenfall

[...]

Milieucentraal

[...]

Essent

Tja, laat deze "officiële" bronnen nou ook net de partijen zijn die er baat bij hebben dat je géén airco gaat plaatsen in je woning, zodat je lekker gas bij hun moet blijven afnemen.

Ik gok dat die bedrijven echt wel beter weten en bewust deze foutieve ideeën in stand proberen te houden en helaas hebben ze ook nog in enige mate succes.

Is een beetje vergelijkbaar alsof Shell gaat verkondigen dat electrische auto's slecht voor het milieu zijn.

Waarom zouden ze überhaupt over dit onderwerp spreken? Ze hebben er eigen belang bij deze boodschap te verkondigen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
Maar Eurovent blijft wel mooi om alles te vergelijken.

[...]

Probleem alleen dat bij L/L die kWh productie zich zo lastig laat meten...
Is zo, was ook meer ter illustratie om wat duidelijkheid te creëren in cop en scop. De COP verschilt dus per maand en dat beïnvloedt dus rechtstreeks de SCOP.

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 09-06-2022 16:52 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Tja, laat deze "officiële" bronnen nou ook net de partijen zijn die er baat bij hebben dat je géén airco gaat plaatsen in je woning, zodat je lekker gas bij hun moet blijven afnemen.

Ik gok dat die bedrijven echt wel beter weten en bewust deze foutieve ideeën in stand proberen te houden en helaas hebben ze ook nog in enige mate succes.

Is een beetje vergelijkbaar alsof Shell gaat verkondigen dat electrische auto's slecht voor het milieu zijn.

Waarom zouden ze überhaupt over dit onderwerp spreken? Ze hebben er eigen belang bij deze boodschap te verkondigen.
Tsja, nogmaals, ik zeg alleen maar waarom ik denk dat dit is waarom veel mensen denken wat ze denken over airco's. TLDR, don't shoot the messenger.

Het moge duidelijk zijn dat is als tevreden eigenaar van een luchtwarmtepompsysteem en bovendien mede-topicstarter, er zelf niet zo over denk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Tsja, nogmaals, ik zeg alleen maar waarom ik denk dat dit is waarom veel mensen denken wat ze denken over airco's. TLDR, don't shoot the messenger.

Het moge duidelijk zijn dat is als tevreden eigenaar van een luchtwarmtepompsysteem en bovendien mede-topicstarter, er zelf niet zo over denk
Dat begrijp ik. Mijn relaas was ook niet naar jou persoonlijk gericht, maar net een bevestiging dat ik erken wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Aanvullend op vorige post; in grote lijnen hetzelfde verhaal met zowel LL als LW.
Wat beïnvloedt de SCOP nog meer:
- de locatie waar de warmtepomp staat opgesteld (bijvoorbeeld aan de kust of in het binnenland);
- het klimaat in het betreffende land;
- het seizoen;
- het toegepaste afgiftesysteem
- de configuratie: kan de warmtepomp alleen verwarmen of ook koelen?
- de bouwfysische schil: hoe slechter de woning is geïsoleerd, hoe hoger er gestookt moet worden om een comfortabel binnenklimaat te verkrijgen;
- de juiste berekening van de warmte- behoefte van de woning. Maak eerst een transmissieberekening van de woning dan weet je wat je maximaal nodig hebt, en selecteer vervolgens de juiste warmtepomp. In twijfelge- vallen liever iets te klein dan te groot.
Bij een overgedimensioneerde warmtepomp kan het pendelgedrag namelijk tot storingen leiden.
- de grootte van de warmtepomp: hoe beter de warmtepomp aansluit op de situatie, hoe hoger de COP/SCOP. Een overgedimensioneerde warmte- pomp is inefficiënt en leidt mogelijk tot een hoge energierekening.
- het bewonersgedrag; de een houdt een kamertemperatuur aan van 20°C, een ander stookt liever hoger;

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
Eurovent blijft wel mooi om alles te vergelijken. Geven certificeringen af en doen doen daarvoor metingen in gelijke omstandigheden met 20 graden setpoint binnen (bij verwarmen). Meer over de methode hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMk1Df9vLfCYhEvQ_D_su2077wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGZbJ5pYzxSurJAGztEedHMt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5MmoDeRdebWew8WwwLx02VJabA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5UumoRtOS0l3wupM6Ar0RWc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_BAiVoR4Za4OhgTPzF9_93Ngug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYQSap3cyVwtOLzZgZtGoNJb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
waar het mij om gaat is als elke airco nou onder de zelfde omstandigheden word getest en daar komt een cop uit
eventueel met verschillende gemeten standaard temp ( zo staat bij daikin bij -7 , 2 , 10 graden etc een lijst ) dan kun je merken en typen goed vergelijken
als dat een standaard is welke bij elk merk het zelfde moet worden uitgevoerd dan weet je dus welke onder welke omstandigheden het beste werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:08:
waar het mij om gaat is als elke airco nou onder de zelfde omstandigheden word getest en daar komt een cop uit
eventueel met verschillende gemeten standaard temp ( zo staat bij daikin bij -7 , 2 , 10 graden etc een lijst ) dan kun je merken en typen goed vergelijken
als dat een standaard is welke bij elk merk het zelfde moet worden uitgevoerd dan weet je dus welke onder welke omstandigheden het beste werkt
Die uiterste onderwaarden zijn in beginsel relatief onbelangrijk, bij temperaturen ver onder nul en zeker bij -10/-15 moet je de boel gewoon aanlaten en je woning op temperatuur houden en niet even je airco opstarten in de ochtend want dat gaat fout met elk systeem al dan niet door de vele defrosts (geld overigens ook en zeker voor LW)

Maar hoevaak word het zo koud in Nederland?

Belangrijker is hoeveel warmte je moet toevoegen aan je woning om de boel warm te houden bij die temperaturen en daar kun je beste het systeem op baseren als je zekerheid wilt met een horrorwinter.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 09-06-2022 17:28 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:08:
Dat is dus precies wat Eurovent doet. Nog beter zelfs als een instantie dat doet i.p.v. de fabrikant zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Ja de curve begint nu zeker op te komen, maar ik ben er van overtuigd dat de grote meerderheid van Nederland nog steeds denkt: oh, een airco, fijn voor in de zomer maar oh zo energieslurpend en slecht voor het milieu en je portemonnee!

Maar goed, hoge gasprijzen, dure lucht/water-warmtepompen met een oud/slecht afgiftesysteem, een luchtwarmtepomp komt steeds vaker ter sprake.
Klopt, hier in het appartementen complex geloven ze nog steeds niet dat het goedkoper is dan met CV ketel.
En wat zoveel geld voor een Airco voor die paar dagen dat het heet is. 8)7
Als ik dan zeg, je verstookt nu 1000m3 gas, dat wordt dan zo’n 2000 kWh, dan zeggen ze, zie je wel dat ze heel veel stroom verbruiken _O-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

[Afbeelding]

SRK35ZS-W 3.5kw

Hoe is de isolatie, koude vloer, koude brug bij raam?
Als de isolatie niet op orde is ja dan kan dat wel, maar dan stookt hij ook meer gas om het daar warm te krijgen of zit er radiator bij bureau.
Bij een redelijk isolatie moet het goed lukken met een MHI SRK35.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Vattenfall

[...]

Milieucentraal

[...]

Essent

Oh daar hebben de buren hier de informatie vandaan, zitten bij Vattenfal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ach geniet nou maar van die goedkope verwarming. Als straks iedereen het heeft dan gaat de belasting op elektra straks weer rap omhoog ;)

Er moet wel genoeg geld binnenkomen bij de overheid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Heel mooie discussie hier. Ik plan ook met airco's verwarmen en heb volgende vraag. Is het mogelijk een grote kamer met twee binnenunits van twee verschillende multisplit buitenunits koelen/verwarmen? Is communicatie tussen die gaat goed komen? Ik kijk nu op MHI en Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
pkrasnop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:47:
Heel mooie discussie hier. Ik plan ook met airco's verwarmen en heb volgende vraag. Is het mogelijk een grote kamer met twee binnenunits van twee verschillende multisplit buitenunits koelen/verwarmen? Is communicatie tussen die gaat goed komen? Ik kijk nu op MHI en Daikin.
Waarom zou je 2 binnenunits in dezelfde kamer op 2 verschillende multiunits aansluiten?
Er vanuit gaande dat de 2 units in die kamer altijd gelijktijdig aan staan zou ik ze i.v.m. minimaal vermogen van een multisplit beide op dezelfde multisplit zetten. Minder kans op pendelen indien je enkel de 2 units in die kamer aan hebt staan en nergens anders in je woning.

Of bedoel je dat elke unit in die kamer een ander merk betreft? 1x MHI en 1x Daikin?

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:04:
[...]
de perfera geinstalleerd voor 1500 incl btw? in NL? waar haal je die
Nee, los en dan zelf installeren, komt idd nog een installatiekit bij (200 ong) en een STEK monteur uurtje (160), zit je op net geen 2000 voor complete plaatje. Maar dat geldt voor allle 3, dus niet meegenomen in de equatie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:04:

Zoals je ziet: Het ontloopt elkaar nauwelijks. Dus het zit in de kleine details.
Oei! Tx voor de scherpte! Ik vond het ook al zo'n bizar verschil, dat maakte de keuze wel makkelijker dacht ik ff, mooi niet dus, haha! :N

Dan blijven idd de kleine details over en dan heb ik echt geen idee, maar dat betekent ook dat je geen slechte keuze kan maken uit deze 3 denk. Wat zou de killer zijn? Denk dan dat minimale vermogen de belangrijkste factor gaat zijn. Dan is de MHI het beste denk evengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Hier gaatie komen, zie foto. Liefst op het garagedak vanwege zicht en condensafvoer, maar dan is de kans ong 100% dat ik met een condenspomp aan de gang moet, omdat het garagedak wel lager ligt, maar het hoogteverschil net niet voldoende is denk. Dan moetie maar aan de muur, tussen raam en garagedak, maar dat moet 100% trillingsvrij. Garage was gewoon op het dak en klaar. Damned.
Mn woonkamer zit precies achter deze muur, dus afvoer condens zou heel klein zijn. Maar zo'n pomp is drama lees ik overal.. Nu zallie bij mij niet bevriezen en toch geen condens bij onder nul lijkt me ... Iemand hier nog commentaar op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbQLa1w2cyEsOGyXLqpVAT8lTts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rs67r6UPWPrkkxO4pPo6Jwl2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highintensity
  • Laatst online: 10:13
Na lang wikken en wegen worden op 15 juni 3 binnenunits en 2 buitenunits van MHI geplaatst. Wel zit ik nog met de vraag waar ik de buitenunits het beste kan plaatsen. Het gaat om een rijtjeshuis van +-6 meter breed. Er komt een 3.5kw single buitenunit en een 4kw duo, beide MHI.

Volgens de ene installateur die het kwam bekijken is het niet mogelijk om een buitenunir te monteren op de witte platen onder het kozijn, volgens de ander zou dat wel kunnen. De linkerkant betreft de werkkamer, rechts is de slaapkamer. Op de rechtermuur komt sowieso 1 buitenunit, maar de vraag is of de tweede daarnaast kan, of of het beter onder het kozijn van de werkkamer kan. Ik heb geen idee welk materiaal er onder de witte platen zit, het betreft een jaren 60 woning. Aan de binnenkant staan er radiatoren tegenaan. Wellicht zit hier iemand die me op weg kan helpen? Wat is wijsheid? Zou het, als het lukt, veel geluid veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdqdSPsvURoxxU8HPNBQ6Qytb5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7YBmJr6OJceONF8wGzEAUeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
Highintensity schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:37:
Na lang wikken en wegen worden op 15 juni 3 binnenunits en 2 buitenunits van MHI geplaatst. Wel zit ik nog met de vraag waar ik de buitenunits het beste kan plaatsen. Het gaat om een rijtjeshuis van +-6 meter breed. Er komt een 3.5kw single buitenunit en een 4kw duo, beide MHI.

Volgens de ene installateur die het kwam bekijken is het niet mogelijk om een buitenunir te monteren op de witte platen onder het kozijn, volgens de ander zou dat wel kunnen. De linkerkant betreft de werkkamer, rechts is de slaapkamer. Op de rechtermuur komt sowieso 1 buitenunit, maar de vraag is of de tweede daarnaast kan, of of het beter onder het kozijn van de werkkamer kan. Ik heb geen idee welk materiaal er onder de witte platen zit, het betreft een jaren 60 woning. Aan de binnenkant staan er radiatoren tegenaan. Wellicht zit hier iemand die me op weg kan helpen? Wat is wijsheid? Zou het, als het lukt, veel geluid veroorzaken?
[Afbeelding]
Op die witte platen lijkt me niet. Dan is eoa constructieplaat (lees moest goedkoop van de aannemer), dus daar zit waarschijnlijk isolatieachter (hoop ik voor je). En daar een trillend apparaat van 32kg aan hangen ,.. ik zou voor de bakstenen gaan.

Ben wel benieuwd waarom je uiteindelijk voor MHI hebt gekozen ...

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highintensity
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Op die witte platen lijkt me niet. Dan is eoa constructieplaat (lees moest goedkoop van de aannemer), dus daar zit waarschijnlijk isolatieachter (hoop ik voor je). En daar een trillend apparaat van 32kg aan hangen ,.. ik zou voor de bakstenen gaan.

Ben wel benieuwd waarom je uiteindelijk voor MHI hebt gekozen ...

Grtz
Duidelijk, dan wordt het inderdaad de bakstenen muur.

De reden dat ik voor MHI ben gegaan is omdat ik bij de partij waar ik het beste gevoel bij had, de keuze had tussen MHI, LG of Daikin. LG viel al snel af. MHI hebben we goede verhalen over gehoord en de specs zien er goed uit. Daarnaast was de waf het hoogste bij MHI ivm de looks van de binnenunits. Obv specs had Daikin wellicht ook gekund, maar goed die zijn weer een stukje duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:19:
Hier gaatie komen, zie foto. Liefst op het garagedak vanwege zicht en condensafvoer, maar dan is de kans ong 100% dat ik met een condenspomp aan de gang moet, omdat het garagedak wel lager ligt, maar het hoogteverschil net niet voldoende is denk. Dan moetie maar aan de muur, tussen raam en garagedak, maar dat moet 100% trillingsvrij. Garage was gewoon op het dak en klaar. Damned.
Mn woonkamer zit precies achter deze muur, dus afvoer condens zou heel klein zijn. Maar zo'n pomp is drama lees ik overal.. Nu zallie bij mij niet bevriezen en toch geen condens bij onder nul lijkt me ... Iemand hier nog commentaar op?
[Afbeelding]
Je buitenunit hoeft niet perse lager te liggen dan je binnen-unit he... Voor de condensafvoer van je binnenunit kan je ook "aparte" route nemen, zodat die afvoer leiding wel altijd de zwaartekracht mee heeft.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R-B schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:26:
[...]

Je buitenunit hoeft niet perse lager te liggen dan je binnen-unit he... Voor de condensafvoer van je binnenunit kan je ook "aparte" route nemen, zodat die afvoer leiding wel altijd de zwaartekracht mee heeft.
Inderdaad, gewoon laten uitdruppelen met een kleine doorvoor door de muur. Daar zou ik zeker geen condenspomp gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
R-B schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:26:
[...]

Klopt, zo heb ikzelf 3 singlesplit buitenunits op de 1ste etage laten plaatsen terwijl ik 2 binnenunits daarvan op de begane grond heb hangen. Alle 3 de binnenunits werken echter zonder conenspomp.

@ronaldtop Je hoeft je enkel te focussen dat je vanuit de binnenunit een geschikte afvoerlocatie kan vinden voor de condens waarbij je op deze route niet omhoog gaat. Eenmaal op die plek aangekomen is het vervolgens vrij spel in welke richtingen je vanaf dat punt de leidingen laat lopen om bij de buitenunit uit te komen en kun je dus ook weer omhoog gaan.
Zo kun je in veel gevallen een condenspomp vermijden, wat dan ook absoluut de voorkeur heeft.

Toevoeging:
Bedenk van tevoren alles goed uit, al dan niet samen met de monteur. Zo had ik bij mijn binnenunit in de keuken een ideale locatie op het oog om de condens af te laten voeren. Maar ook daar was het vanwege het minimale hoogteverschil van waar de binnenunit kwam te hangen + waar de condens afgevoerd moest worden twijfelachtig of dit kon zonder condenspomp.

Nu was er ook op diezelfde route nog een plan B. Dat de condensafvoer door de muur richting de tuin ging, maar dan heb ik wel de condens telkens op het terras liggen.
I.p.v. het risico gelijk te vermijden en te zeggen om dan maar gelijk de condens in de tuin af te voeren heeft de installateur eerst de voorkeursoptie geprobeerd. Daar moesten de leidingen sowieso toch al heen naar de buitenunit. Toen heeft hij wat water in de binnenunit gedaan en hebben we gezien dat deze gewoon netjes via natuurlijk verloop boven het garagedak naar buiten kwam.
Mocht dit niet hebben gewerkt dan had hij alsnog een aftakking richting de tuin gemaakt, maar gelukkig bleek dit niet nodig te zijn O+

Hier zie je hoe die is aangesloten.
[YouTube: Airco keuken]

En hier komt het condenswater onder de buitenunit de muur uit.
De condensafvoer van de binnenunit gaat via een klein slangetje gelijk de regenpijp in. De buitenunit heeft géén slang i.v.m. kans op dichtvriezen in de winter. De buitenunit laat de condens gewoon op het dak vallen.
De andere 2 buitenunits staan boven het keukendak, waar je 1 nog net kunt spotten rechtsboven op de foto, naast de regenpijp. De andere staat daarnaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goT660fId0O0U69mLzLhPrkVkLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw6SizFPMORBurCZnzAZOKWp.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vond ik het ook wel netjes hoe hij de leidingen om de bestaande buizen had weten te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrT_fDkSn3D5YVc0I60pygm_oqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUZD874bMwCykq9KC2XxBLcj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door ThaBEN op 10-06-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Highintensity schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:37:

[Afbeelding]
Overlegd met de buren ? Ik heb een soortgelijke woning. Gisteren via mijn installateur de berekeningen ontvangen over de WPAC geluidsnorm van 40 db op de erfgrens. Niet te doen in een rijtjeswoning.
Vandaar mijn vraag : overleg gehad met de buren, dat je 2 buitenunits laat plaatsen.
Zou in ieder geval de keuze maken voor de X-serie ( nog stillere silent modus ).
En de buitenunits niet aan de muur bevestigen, met de kans op geluidsoverdracht. Ik weet niet of het te realiseren is maar op de grond ( met dempingsblokken ) is mijn inziens de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highintensity
pjotter1965 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Overlegd met de buren ? Ik heb een soortgelijke woning. Gisteren via mijn installateur de berekeningen ontvangen over de WPAC geluidsnorm van 40 db op de erfgrens. Niet te doen in een rijtjeswoning.
Vandaar mijn vraag : overleg gehad met de buren, dat je 2 buitenunits laat plaatsen.
Zou in ieder geval de keuze maken voor de X-serie ( nog stillere silent modus ).
En de buitenunits niet aan de muur bevestigen, met de kans op geluidsoverdracht. Ik weet niet of het te realiseren is maar op de grond ( met dempingsblokken ) is mijn inziens de beste oplossing.
Ik verwacht er eerlijkgezegd niet echt problemen mee, gezien ze bijna nooit op volle kracht zullen draaien en vooral niet allebei tegelijk. Daarnaast is dit een omgeving waar toch al best wat omgevingsgeluiden zijn.

De adviseurs/installateurs die ik over de vloer heb gehad geven ook allemaal aan dat het fluisterstil is. Dat lees ik ook terug in de ervaringen van anderen, daarom durf ik het zo wel aan.

Op de foto is de muur aan de linkerkant van het kozijn niet voldoende zichtbaar, maar wellicht kan daar 1 unit komen te staan. En andere dus rechts. Maar goed, daar zullen we met de installateur naar moeten kijken.

Op de grond is trouwens niet echt ideaal ivm overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
Highintensity schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Ik verwacht er eerlijkgezegd niet echt problemen mee, gezien ze bijna nooit op volle kracht zullen draaien en vooral niet allebei tegelijk. Daarnaast is dit een omgeving waar toch al best wat omgevingsgeluiden zijn.

De adviseurs/installateurs die ik over de vloer heb gehad geven ook allemaal aan dat het fluisterstil is. Dat lees ik ook terug in de ervaringen van anderen, daarom durf ik het zo wel aan.

Op de foto is de muur aan de linkerkant van het kozijn niet voldoende zichtbaar, maar wellicht kan daar 1 unit komen te staan. En andere dus rechts. Maar goed, daar zullen we met de installateur naar moeten kijken.
Ok offtopic want het gaat bij mij nu of L/W, maar goed, zelfde ding. Mijn L/L hangt redelijk tegen de erfgrens omdat dat toen nog mocht. Niemand heeft er last vast, dus dikke prima. Maar ja, regels zijn regels en ik heb geen zin in gezeik mochten er bijvoorbeeld ooit nieuwe buren komen ofzo die wel gaan klagen. Dus ik zet de unit op de grond neer nu. Kost me wel flink wat extra leiding maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Highintensity schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Op de grond is trouwens niet echt ideaal ivm overkapping.
Installateurs verkopen graag. En inderdaad airco maakt niet veel herrie. Maar let wel op vol vermogen maken deze zeker wel meer lawaai dan fluister stil. 40db is stevig. als je binnenunit 40db maakt zou je erg onprettig in je kamer zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:39
rwijnhov schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Installateurs verkopen graag. En inderdaad airco maakt niet veel herrie. Maar let wel op vol vermogen maken deze zeker wel meer lawaai dan fluister stil. 40db is stevig. als je binnenunit 40db maakt zou je erg onprettig in je kamer zitten.
Misschien is het een kwestie van beleving, maar ik vind 40 decibel niet erg veel. Volgens verschillende apps is het dat geregeld in onze kamer zonder dat de airco aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor een buitenunit valt 40db mee, onthoudt een buitenunit draait vrijwel nooit op vollast.

Mijn binnenunit
Geluidsdrukniveau Hoog/Norm/Laag/Fluisterstil 45/33/29/19

45= Powerfull functie, dan wil je niet in de kamer zijn en gaan je gordijnen wapperen etc.

Doorgaans altijd op autostand rond 29-33 is prima, hoger zou bij mij ook storend worden.
Fluitsterstand 19 is niet hoorbaar tenzij aandachtig onder gaat luisteren terwijl de ruimte ontzettend stil is.

Hang de buitenunit niet nabij een slaapkamer raam van de buren maar op de grond als je een tussenwoning hebt dan valt het wel mee, hier staat die ook op de grond en kan hem eventueel nog kasten, mijn buren horen hem niet.

Aan de muur heb je kans op resoneren, dan klinkt het bij de buren harder dan als je er voor staat.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2022 10:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Sjamo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Misschien is het een kwestie van beleving, maar ik vind 40 decibel niet erg veel. Volgens verschillende apps is het dat geregeld in onze kamer zonder dat de airco aanstaat.
Eens, maar het belangrijkste is niet zozeer hoe de aircobezitter er over denkt, maar de buren die dit moeten aanhoren welke géén airco bezitten.
Gelukkig heb ik buren dit er geen last van hebben en nu zelf ook bezig zijn met offertes opvragen om airco's te plaatsen. Dus die zullen nooit gaan klagen. Maar afhankelijk van je relatie met de buren kan dat een ander verhaal zijn.

Maar even algemene vraag, volgens mij bestaan er sowieso toch niet echt buitenunits die lager gaan dan 40 dB? En mocht het escaleren met de buren dan wordt tijdens geluidmetingen volgens mij enkel getoetst op vol vermogen, dus dan maakt het ook niet veel uit of je een silent mode erop heb zitten of niet. Al kan dat natuurlijk wel een factor zijn in hoe snel de buren gaan klagen.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik vooral zou kijken naar welke airco jij graag wil hebben en niet zozeer daar concessies in doen door te kijken naar opties om de buren te pleasen (*afhankelijk naar eigen inzicht aangaande je verstandshouding met de buren natuurlijk O-) )

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 10-06-2022 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie-verdetti
rwijnhov schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:48:
[...]

40 db buiten is helemaal niet stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Maar even algemene vraag, volgens mij bestaan er sowieso toch niet echt buitenunits die lager gaan dan 40 dB? En mocht het escaleren met de buren dan wordt tijdens geluidmetingen volgens mij enkel getoetst op vol vermogen, dus dan maakt het ook niet veel uit of je een silent mode erop heb zitten of niet. Al kan dat natuurlijk wel een factor zijn in hoe snel de buren gaan klagen.
Mijn model heeft een jumper op de buitenunit zitten om het geforceerd in te schakelen en kun je dan niet overrulen met de AB, er gaat 3dB(A) af.

Laat het dan zwart op wit op papier zetten als de monteur de installatie aflevert deze functionaliteit ingeschakeld staat.
Overigens staat bij mij niet aan.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2022 10:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Eens, maar het belangrijkste is niet zozeer hoe de aircobezitter er over denkt, maar de buren die dit moeten aanhoren welke géén airco bezitten.
Gelukkig heb ik buren dit er geen last van hebben en nu zelf ook bezig zijn met offertes opvragen om airco's te plaatsen. Dus die zullen nooit gaan klagen. Maar afhankelijk van je relatie met de buren kan dat een ander verhaal zijn.

Is het niet zo dat overdag vol vermogen getest wordt, en dat het 45 decibel mag zijn op de erfgrens (of bij raam buren in geval van appartement), en 40 decibel in de nacht, maar dan gemeten op een stille modus?

Aanvulling,
Ik begrijp dat het waarschijnlijk pas gaat tellen wanneer buren gaan klagen, en dan nog alleen voor plaatsingen na de datum van de wet, maar buren zijn vreemde wezens. En ja, wij zijn ook buren.

Onze buren zijn erg sociaal, vaak buiten, en duidelijk hoorbaar. Ook doen ze eigenlijk nooit ergens moeilijk over.
Wij hebben geluidsisolatie (omkasting) om onze airco unit en kunnen met de beste wil van de wereld niet horen of onze airco aanstaat buiten. Een defrost merkten we op door erg veel damp uit de omkasting, geen geluid te horen.

En toch zeggen onze buren dat ze onze airco gehoord hebben.

Ik denk dat geluid inderdaad in de meeste gevallen goed zal gaan. Maar je zal maar net degene zijn waarvoor een meting wordt geregeld. Nog steeds erg blij met onze omkasting.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjamo op 10-06-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Sjamo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Is het niet zo dat overdag vol vermogen getest wordt, en dat het 45 decibel mag zijn op de erfgrens (of bij raam buren in geval van appartement), en 40 decibel in de nacht, maar dan gemeten op een stille modus?
Volgens mij mag een buitenunit officieel, te allen tijde max 40 dB op de erfgrens zijn.

Bron: Rijksoverheid: Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt (2021)

Daarin zeggen ze o.a. dit:
"De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Waarom zou je 2 binnenunits in dezelfde kamer op 2 verschillende multiunits aansluiten?
Er vanuit gaande dat de 2 units in die kamer altijd gelijktijdig aan staan zou ik ze i.v.m. minimaal vermogen van een multisplit beide op dezelfde multisplit zetten. Minder kans op pendelen indien je enkel de 2 units in die kamer aan hebt staan en nergens anders in je woning.

Of bedoel je dat elke unit in die kamer een ander merk betreft? 1x MHI en 1x Daikin?
Ik ga 2 buitenunits plaatsen aan beide zijkanten van de huis om alle kamers te bedienen. Op begane grond heb ik een grote kamer en ik denk het is beter met 2 units te verwarmen en dan het is makkelijker met leidingen. Merk heb ik nog niet gekozen maar keuze ligt tussen Daikin en MHI.
Mijn vraag is eigenlijk of ik kan deze units zo instellen dat die nier/nooit in conflict komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqFZsJOpnZvY6kEEv4aKg-rFU1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n8ntv9gslXaS2bKANZIuNB3K.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Volgens mij mag een buitenunit officieel, te allen tijde max 40 dB op de erfgrens zijn.

Bron: Rijksoverheid: Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt (2021)

Daarin zeggen ze o.a. dit:
"De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden."
Kleine nuancering :)
In de handleiding van de rekentool van de overheid staat het volgende:

De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB
zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een
afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op
de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de
dagperiode een maximum van 45 dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
pjotter1965 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:29:
[...]

dit is mijn situatie. 2x 5kw in het zicht op het dakje op de erfgrens. ik woon aan een plein allemaal hoge huizen van 4 a 5 etages. dus 1 grote galmbak. je hoort echt alles. als er iemand een probleem moet hebben met geluidsoverlast dan zou het bij mij moeten zijn.

die dingen hoor je gewoon echt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXYMQjj7Xn3ThnlMa3jDnPLwGiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQRgcLg9lekw4JDjF6gTsnzH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY2waSS0DkFpmH7-FLTul-C4QOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWsN6FdJK7jpYoitMNFYp71w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door arie-verdetti op 10-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:11
Ik lees de laatste tijd wat meer over de condens afvoer van de binnenunit. Logisch, want men begint nu met koelen :+

Mijn vraag is hoeveel water hier ongeveer uit komt. Moet ik in (centi) liters of emmers per dag denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
GermanPivo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Kleine nuancering :)
In de handleiding van de rekentool van de overheid staat het volgende:

De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB
zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een
afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op
de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de
dagperiode een maximum van 45 dB.
precies 45 db overdag. 40 db snachts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@ThaBEN netjes aangelegd hoor!

En nog een voordeel: Condens op het dak is meteen verkoeling voor je garage. Want een laag water houd het een stuk koeler dan een hete zon erop ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
robkrekel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:35:
Ik lees de laatste tijd wat meer over de condens afvoer van de binnenunit. Logisch, want men begint nu met koelen :+

Mijn vraag is hoeveel water hier ongeveer uit komt. Moet ik in (centi) liters of emmers per dag denken?
Volgens mijn installateur zou dit tot wel 15 liter condens per dag kunnen zijn, indien het goed heet buiten is en je flink bent aan het koelen in huis. Dit lijkt mij een "worst-case-scenario" welke in praktijk wat minder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
arie-verdetti schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:36:
[...]

precies 45 db overdag. 40 db snachts
Er zijn de regels, en dan de praktijk.

Waneer draait een airco op volle kracht?
Bij mij zal dat in de winter zijn wanneer iedereen binnen zit, en of in de zomer als het buiten 35 graden is... en dan zit je ook binnen.

Natuurlijk moet je zorgen dat je buitenunit niet de hele gevel laat trillen en in resonantie brengt.
In elk geval, het geluidscriterium is de belangrijkste reden waarom ik voor Daikin gekozen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Nu online
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Volgens mijn installateur zou dit tot wel 15 liter condens per dag kunnen zijn, indien het goed heet buiten is en je flink bent aan het koelen in huis. Dit lijkt mij een "worst-case-scenario" welke in praktijk wat minder zal zijn.
15 liter is niet overdreven, en ook geen worst-kaas-scenario gok ik zo. Ik denk dat er per uur wel anderhalve liter uit komt lopen in een hittegolf met een hoge RV. Ligt natuurlijk ook aan hoeveel je ruimte je koelt. In een heel huis zit natuurlijk veel meer water in de lucht dan in één slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:55:
[...]

15 liter is niet overdreven, en ook geen worst-kaas-scenario gok ik zo. Ik denk dat er per uur wel anderhalve liter uit komt lopen in een hittegolf met een hoge RV. Ligt natuurlijk ook aan hoeveel je ruimte je koelt. In een heel huis zit natuurlijk veel meer water in de lucht dan in één slaapkamer.
15 liter is niet zo veel.
Giet eens een emmer water uit over een dak of terras bij 30 graden en een licht briesje. Dat is in no time verdwenen.
Heb je klinkers, dan dringt het zo de grond in, loopt tussen de voegen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]
Haha… zo te zien komt er wel heel veel condenswater uit _O-

[ Voor 28% gewijzigd door HereIsTom op 10-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Haha… zo te zien komt er wel heel veel condenswater uit _O-
LOL, de installatie vond plaats op 20 mei. Dat was die dag dat er in o.a. Limburg (waar ik woon) flinke stormbuien bezig waren. Die foto's zijn gemaakt vlak na de storm.
Er was zelfs een tornado gesignaleerd in het dorp hiernaast. Maar dit alles heeft de installateur niet weerhouden om alles diezelfde dag nog gereed te krijgen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Er zijn de regels, en dan de praktijk.

Waneer draait een airco op volle kracht?
Bij mij zal dat in de winter zijn wanneer iedereen binnen zit, en of in de zomer als het buiten 35 graden is... en dan zit je ook binnen.
De praktijk; indien je buren gaan klagen en metingen wijzen uit dat dit niet aan de huidige wet en regelgeving voldoet kun je een omkasting aanschaffen, unit verplaatsen of zelf verplicht worden om te verwijderen.

Er zijn genoeg mensen die in de winter ook met de slaapkamer ramen open slapen en in de zomer sowieso waaronder ikzelf.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:11
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Top. Dus wil men echt duurzaam bezig zijn, even aansluiten op een regenton. Is in periode van droogte en dus vaak hitte, perfect voor de plantjes als je het mij vraagt.

Had ook hier geplaatst kunnen worden denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
robkrekel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:22:
[...]
Top. Dus wil men echt duurzaam bezig zijn, even aansluiten op een regenton. Is in periode van droogte en dus vaak hitte, perfect voor de plantjes als je het mij vraagt.

Wij hebben de afvoer doorgevoerd naar een plant die tegen onze muur aan staat en die, in de volle zon, wel een slokje water lust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:57:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik heb dus uiteindelijk besloten om vooralsnog enkel de woonkamer te voorzien van een airco. Ik dacht met 3.5kW wel klaar te zijn, denk zelfs aan 2.5 maar twijfel of dit niet te weinig is gezien de 'vorm'. Woonkamer en keuken zijn open, de gang heeft 'n deur die meestal open staat. Kan evt. dicht bij verwarmen. Huis uit '1986 met normale isolatie (energielabel C). Oud dubbel glas, e.d. Het glas aan de bovenkant van de plattegrond staat op het zuid-westen en heeft na 14:00 wel wat zon in de woonkamer. Heb wel een zonnescherm en ook rolgordijnen dus geen overmatig veel zon. Nu wordt het zonder die maatregelen op z'n max zo'n 25-26c beneden.

[Afbeelding]

Unit is nu ingetekend 'in de hoek' maar ik vraag me af of dit evt. flow belemmert om tot aan de keuken te kunnen verwarmen? Of moet 'ie dan in het midden aan de muur? Het is een niet hele grote ruimte.

Ik wilde eerst een Daikin Perfera, maar heb nu meerdere opties, voornamelijk Mitsubishi Electric (ME) vanwege het design en MELcloud (werkt met Home Assistant). Ik twijfel nog tussen een Daikin Perfera/Stylish of een Mitsubishi Electric Design / Diamond. Lichte voorkeur voor ME vanwege het design. SEER/SCOP overal wel gelijk. Perfera heeft 8,65 en de Diamond 9,4 SEER. SCOP is bij allen 5,1 behalve de ME Design (4,6).

Zijn er mensen die een ME design/diamond (MSZ-xxEF / MSZ-xxLN) hebben? Ik heb in dit topic gezocht maar vond weinig relevante info voor mijn vraag. Wat ik me vooral afvraag is hoe die i-see sensor werkt en met welk hoek. De airco zou recht boven de bank komen dus ik vraag me af of die sensor de mensen 'onder zich' kan sensen. Zo te zien is het een soort oogje dat de kamer scant.

Verder twijfel ik tussen 2.5 of 3.5kW, ik denk dat 3.5 groot genoeg is?
Zijn er nog mensen met een Mitsubishi Electric Diamond / Design die weten hoe het zit met die I-see sensor? De bank staat vrijwel direct onder de airco unit, ziet die sensor mij dan zitten, of is die hoek te klein?
Nism0 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:27:
De knoop is doorgehakt. We gaan voor de Mitsubishi diamond 5kw in de woonkamer. Net even wat beter in moduleren en geluidsproductie dan de dan Daikin Perfera. En de WAF is een stuk hoger.

Ik hoop 80% van het gasverbruik te besparen gezien we enkel in de woonkamer verwarmen.
Heb jij je toevallig verdiept in die Diamond? En wat heeft de doorslag gegeven, uiterlijk of specs?
Ik overweeg 'm ook, 3.5kW variant.

___
Daklem in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
@Daklem Wat zijn tot nu toe je ervaringen met Mitsubishi? AP is volgens mij het reguliere model, maar ben benieuwd wat je vindt van de bediening e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
robkrekel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:22:
[...]

De wasmachine afvoer was hier en stuk dichterbij dan het balkon _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:31
Vandaag akkoord gegeven op een offerte, in week 26 gaan ze al plaatsen. :)

Behoorlijk snel, dat had ik niet verwacht in deze tijd, al heb ik denk ik nog geluk dat het nog geen mega warme dagen zijn.
Maar wanneer de warme dagen komen ben ik er klaar voor, en in de winter willen we het huis ermee warm stoken om minder gas te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
Dat is mazzel hebben! Hier ook getekend vandaag, maar ik moet waarschijnlijk tot eind augustus wachten.
Wel ruim voor het stookseizoen, en hopelijk bewaren ze de hittegolven voor september :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Klopt, zo heb ikzelf 3 singlesplit buitenunits op de 1ste etage laten plaatsen terwijl ik 2 binnenunits daarvan op de begane grond heb hangen. Alle 3 de binnenunits werken echter zonder conenspomp.

@ronaldtop Je hoeft je enkel te focussen dat je vanuit de binnenunit een geschikte afvoerlocatie kan vinden voor de condens waarbij je op deze route niet omhoog gaat. Eenmaal op die plek aangekomen is het vervolgens vrij spel in welke richtingen je vanaf dat punt de leidingen laat lopen om bij de buitenunit uit te komen en kun je dus ook weer omhoog gaan.
Zo kun je in veel gevallen een condenspomp vermijden, wat dan ook absoluut de voorkeur heeft.

Toevoeging:
Bedenk van tevoren alles goed uit, al dan niet samen met de monteur. Zo had ik bij mijn binnenunit in de keuken een ideale locatie op het oog om de condens af te laten voeren. Maar ook daar was het vanwege het minimale hoogteverschil van waar de binnenunit kwam te hangen + waar de condens afgevoerd moest worden twijfelachtig of dit kon zonder condenspomp.

Nu was er ook op diezelfde route nog een plan B. Dat de condensafvoer door de muur richting de tuin ging, maar dan heb ik wel de condens telkens op het terras liggen.
I.p.v. het risico gelijk te vermijden en te zeggen om dan maar gelijk de condens in de tuin af te voeren heeft de installateur eerst de voorkeursoptie geprobeerd. Daar moesten de leidingen sowieso toch al heen naar de buitenunit. Toen heeft hij wat water in de binnenunit gedaan en hebben we gezien dat deze gewoon netjes via natuurlijk verloop boven het garagedak naar buiten kwam.
Mocht dit niet hebben gewerkt dan had hij alsnog een aftakking richting de tuin gemaakt, maar gelukkig bleek dit niet nodig te zijn O+

Hier zie je hoe die is aangesloten.
[YouTube: Airco keuken]

De condensafvoer van de binnenunit gaat via een klein slangetje gelijk de regenpijp in. De buitenunit heeft géén slang i.v.m. kans op dichtvriezen in de winter. De buitenunit laat de condens gewoon op het dak vallen.
De andere 2 buitenunits staan boven het keukendak, waar je 1 nog net kunt spotten rechtsboven op de foto, naast de regenpijp. De andere staat daarnaast.
[Afbeelding]

Verder vond ik het ook wel netjes hoe hij de leidingen om de bestaande buizen had weten te leggen.
[Afbeelding]
Mocht je op een gegeven moment wat riool lucht ruiken binnen, dat kan via je condens afvoer zo de airco in binnen met wat onderdruk of wind.

Zo'n HWA wil nogal eens ruiken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Even offtopic. *knip*, nee…

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:03

Daklem

Audio Nerd

@Processorkoeler
__
Daklem in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
@Daklem Wat zijn tot nu toe je ervaringen met Mitsubishi? AP is volgens mij het reguliere model, maar ben benieuwd wat je vindt van de bediening e.d.?
[/quote]

Ervaring is erg goed. Ik heb geen andere ervaring, maar het systeem is stil, koelen en verwarmen gaat echt prima. Inverters produceren weinig geluid. Enkel op de hoogste stand hoor je "iets", maar niet storend.. Binnen in de woning is niks hoorbaar qua trillingen.

De AP serie is niet de basic serie maar 1 serie hoger. Deze hebben standaard ook wifi (behalve de vloer units). Tot nu toe gebruik ik wifi amper, maar wel voor 1 ding namelijk de omgevingstemperatuur checken. Vind het jammer dat die niet zichtbaar is op de afstandsbediening.

De app is wel heel slecht gemaakt. Het werkt overigens prima als je de wifi modules hebt gekoppeld, maar het voelt aan als een app uit 2015, maar daarover had ik mijzelf al ingelezen dus dat kwam niet als een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Nee, los en dan zelf installeren, komt idd nog een installatiekit bij (200 ong) en een STEK monteur uurtje (160), zit je op net geen 2000 voor complete plaatje. Maar dat geldt voor allle 3, dus niet meegenomen in de equatie ..
ow hier 1500 euro ex btw geinstalleerd 3,5 kw perfera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mbt het geluid met een perfera 3,5 buiten unit van een single split maakt deze toch niet meer dan 50db?

de afstand tot de erfgrens is denk ik 6+ meter en hij komt dan ongeveer 2,5 a 3 meter hoog op de zij gevel te hangen.
aan de overkant is op2x 6 meter dus het slaapkamer raam van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:02
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Vorig jaar toen ik mijn installatie in gebruik nam kwam ik niet veel verder dan een liter of twee/drie per etmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
Maximaal één liter per uur maar is natuurlijk volledig afhankelijk van de RLV op dat moment.

Lekker buiten laten lopen ergens of in je riool binnen zoals ik heb gedaan (wasmachine ruimte achter slaapkamer muur).

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mag een duist bedrijf of een belgisch eigenlijk hier in nl in werking stellen van een installatie
lees dat de F gassen EU is en dat andere landen deze ook moeten hanteren het verder voor het mileu is en niet de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Ons gasverbruik is de afgelopen jaren al fors gedaald. Huis bouwjaar 1970. Na isolatie/glas van 1500 naar 900. Sinds ruim een jaar hebben we ook een kleine NIBE savent hybride warmtepomp 1,5 kW. Dit jaar hebben we tot nu toe 200 m3 verbruikt. Tot het einde van het jaar zal dat in totaal niet boven de 400 m3 uitkomen.
We hebben nog radiatoren en convectorput/jaga. We verwarmen normaal woonkamer en keuken en vaak ook de zolder overdag (werk). De 1,5 kW en bij een aanvoer temp van 35 graden voldoet boven nu 3-5 graden voor de woonkamer. Bij koude weer moet de aanvoertemp omhoog of meer afgifte capaciteit / vloerverwarming (we hebben nog een mooie houten vloer). CV draait op 45 graden aanvoertemp.
We hebben de oude ketel 2 jaar geleden moeten vervangen door een huurketel voor 25 euro per maand (we hebben bewust toen voor huurketel gekozen, oude ketel had al all-in onderhoudscontract van 12 euro per maand) Met de vaste kosten voor gas zit je per jaar snel op 500 euro per jaar totaal. Tot dec betalen we nog 1,32 voor gas daarna vermoedelijk 2 euro of nog meer. Later dit jaar krijgen nog meer zonnepanelen.

Ondanks de isolatie wordt zolder in de zomer ook behoorlijk warm en willen we een graag een airco en deze ook voor verwarmen gebruiken.
Voor een multi split (zolder en woonkamer) zit het min opgenomen vermogen bij verwarmen een stuk hoger dan bij single, veel meer leiding nodig, extra E groep en het eventueel het lawaai. Maar minder onderhoudskosten.

Onze keuze een SRK20ZSX-W bij -10 °C nog max 2,80 kW goede COP en voor verwarmen ook A+++. Zolder is 33 m3.

Naast de installatiekosten komen er ook kosten bij voor onderhoud. Schoonmaken zou ik wel zelf kunnen met mijn technische achtergrond maar grootonderhoud niet.
Ik ben kosten tegengekomen van 200 euro per jaar en 250 euro voor grootonderhoud (bijvullen). Ik er vanuit dat je bij verwarmen gedurende de hele winter in bijv de woonkamer het filter wel meer dan 1 x per jaar schoongemaakt moet worden.

Ik heb al veel vragen gevonden met zoeken.

Als ik het goed zie zit de luchtaanvoer links. Hoe ver moet afstand zijn aan die kant tot een schutting?

Voor de garantie van Mitsubishi van 5 jaar is dan elk jaar onderhoud nodig of alleen 2 x grootonderhoud?

Is de isolatie om de leidingen wel voldoende voor de winter? en zit er verschil in de gebruikte materialen.

We wonen in Twente

https://www.aircovoorinhuis.nl/ minder duidelijk over het onderhoud op de website. Ga ik eerst navragen.

http://klimaatmagazijn.nl/ en http://aircodoc.nl/ zijn schijnbaar hetzelfde bedrijf. Kan niet iets negatief vinden. Iemand ervaring met deze bedrijven? Duidelijke info over onderhoud. http://aircodoc.nl/content/29-onderhoud

https://www.aircovoordeel.nl/ zowel negatief en postitief op dit forum. Staat onderaan aan de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@space-one Klein onderhoudt kun je zelf wel doen, filters paar x per jaar even schoonmaken.
Wij hebben ook een MHI SRK35 met 5 jaar garantie via installateur, waarbij om de 2 jaar onderhoudt nodig is van ongeveer €250,- per keer.
Als het systeem goed is geïnstalleerd dan zou bijvullen meestal niet nodig zijn of pas na vele jaren, maar dat kunnen ze meten bij het onderhoudt.
Hoever van de schutting voor de aanzuig of geluid buren?
Voor de aanzuig is het maar zo’n 15cm.
Een goede installateur gebruikt meestal de juiste leidingen met isolatie.
Wij hebben goede ervaring met LTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
space-one schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:06:

We wonen in Twente

https://www.aircovoorinhuis.nl/ minder duidelijk over het onderhoud op de website. Ga ik eerst navragen.

http://klimaatmagazijn.nl/ en http://aircodoc.nl/ zijn schijnbaar hetzelfde bedrijf. Kan niet iets negatief vinden. Iemand ervaring met deze bedrijven? Duidelijke info over onderhoud. http://aircodoc.nl/content/29-onderhoud

https://www.aircovoordeel.nl/ zowel negatief en postitief op dit forum. Staat onderaan aan de lijst.
De site is nogal een puinhoop, maar heb zelf een goede ervaring met https://www.klimaattechniekkalter.nl/
Vorig jaar 2x MHI SRK35ZS-W voor €2900 laten installeren door hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Laatst online: 03-07-2024
dennistd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:26:
[...]

De site is nogal een puinhoop, maar heb zelf een goede ervaring met https://www.klimaattechniekkalter.nl/
Vorig jaar 2x MHI SRK35ZS-W voor €2900 laten installeren door hem.
Bedankt voor tip. Als eens mailen. Naar Haaksbergen is het maar een klein stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:31
marcovandam schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:33:
Dat is mazzel hebben! Hier ook getekend vandaag, maar ik moet waarschijnlijk tot eind augustus wachten.
Wel ruim voor het stookseizoen, en hopelijk bewaren ze de hittegolven voor september :)
Het verbaasde mij ook, maar het was wel mijn wens om voor de zomer/warme weer nog klaar te zijn, dat lijkt nu wel te lukken. :)
Ik kon zelfs een week eerder maar zo hebben we nog wat tijd de goten op de goede kleur te brengen en een kabel te trekken die ze kunnen aansluiten (dat doen we zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ik vraag me af of iemand die al wat langer een airco ook gebruikt om te verwarmen het volgende kan bevestigen.

als ik een airco op de overloop heb hangen zakt de koude lucht naar beneden. zo werkt het hier al 10 jaar
maar ik twijfel of een airco bijvoorbeeld in de keuken de gehele onderverdieping kan verwarmen.

ik vermoed dat je het dan moet omdraaien omdat warme lucht stijgt deze dus zo ver mogelijk weghangen van de trap
dus zeg halverwege de woonkamer en dan via de open deur van de keuken zo de gang op en de trap om hoog
of die laattse deur dichthouden en alleen de woonkamer en keuken verwarmen.

of is het toch beter het op te delen dus zeg 1 3,5 unit naar 2x 2kw waarvan 1 in de woonkamer en 1 in de keuken.
natuurlijk zal het laatste beter zijn maar kost ook bijna 2x zoveel omdat het vermogen tussen de aircos in de prijs maar marginaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mag een duist bedrijf of een belgisch eigenlijk hier in nl in werking stellen van een installatie
lees dat de F gassen EU is en dat andere landen deze ook moeten hanteren het verder voor het mileu is en niet de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Laatst online: 23-05 18:08
space-one schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:06:
We wonen in Twente

Neem eens contact op met https://www.aircoshoptwente.nl
Zitten in Enschede en plaatsen vooral in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 16:48
Maxwp schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:29:
ik vraag me af of iemand die al wat langer een airco ook gebruikt om te verwarmen het volgende kan bevestigen.

als ik een airco op de overloop heb hangen zakt de koude lucht naar beneden. zo werkt het hier al 10 jaar
maar ik twijfel of een airco bijvoorbeeld in de keuken de gehele onderverdieping kan verwarmen.

ik vermoed dat je het dan moet omdraaien omdat warme lucht stijgt deze dus zo ver mogelijk weghangen van de trap
dus zeg halverwege de woonkamer en dan via de open deur van de keuken zo de gang op en de trap om hoog
of die laattse deur dichthouden en alleen de woonkamer en keuken verwarmen.

of is het toch beter het op te delen dus zeg 1 3,5 unit naar 2x 2kw waarvan 1 in de woonkamer en 1 in de keuken.
natuurlijk zal het laatste beter zijn maar kost ook bijna 2x zoveel omdat het vermogen tussen de aircos in de prijs maar marginaal is.
Zonder plattegrond is er weinig over te zeggen maar een airco op een minder ideale locatie kan mits de isolatie goed is best wel een hele verdieping warmhouden. Zeker als je 24/7 draait. Al kan de keuken wel een erg slechte plek zijn, als je daar aan het koken bent of de oven/magnetron/gril aan hebt kan het de werking van de unit verstoren omdat de temperatuur daar veel hoger wordt dan in de rest van de kamer.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 23:51
In mijn woonplaats zijn ze een nieuwe wijk aan het bouwen. Verschillende huizen zijn afgelopen maanden opgeleverd. Allemaal verwarmd en gekoeld met l/w warmtepompen van Panasonic. (zowel rijtjes, 2 onder 1 kap en vrijstaand) meerdere stonden ook te draaien en waren duidelijk te horen en voldoen zeker niet aan de geluidsnormen op de erfgrens. Geen een met onmkasting.

Waarschijnlijk zal er niemand klagen omdat de hele buurt dezelfde heeft. Maar aan de eisen voldoen ze echt niet, stonden allemaal in de voortuintjes bij de rijtjeswoningen. Na dit gezien te hebben geloof ik niet dat er erg op gehandhaafd zal worden. Zelf meerdere die er ook nog een airco unit naast hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 16:48
vangoghnl schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:52:
In mijn woonplaats zijn ze een nieuwe wijk aan het bouwen. Verschillende huizen zijn afgelopen maanden opgeleverd. Allemaal verwarmd en gekoeld met l/w warmtepompen van Panasonic. (zowel rijtjes, 2 onder 1 kap en vrijstaand) meerdere stonden ook te draaien en waren duidelijk te horen en voldoen zeker niet aan de geluidsnormen op de erfgrens. Geen een met onmkasting.

Waarschijnlijk zal er niemand klagen omdat de hele buurt dezelfde heeft. Maar aan de eisen voldoen ze echt niet, stonden allemaal in de voortuintjes bij de rijtjeswoningen. Na dit gezien te hebben geloof ik niet dat er erg op gehandhaafd zal worden. Zelf meerdere die er ook nog een airco unit naast hadden staan.
Het zal best kunnen werken in die situatie maar tweakers is naar mijn mening niet echt de plek om iets te adviseren wat buiten de wet valt. Er zijn genoeg situaties waar het prima kan en geaccepteerd wordt maar afhankelijk van soort tuin/omgevingsgeluid/locatie slaapkamers en nog veel meer variabelen is het niet iets waar je een 'algemeen' advies op kan baseren naar mede-posters hier.

Ikzelf heb een redelijk betegelde en afgesloten voortuin waar mijn unit staat en het geluid ook weerkaatst tegen mijn schuur/caport met weinig omgevingsgeluid in de nacht (<30dB) en dat zorgt bij verwarmen (koelen geen probleem) gewoon voor overlast, je hoort mijn unit dan gewoon op 20-30m afstand en dan slapen mijn buren ook in de winter met de ramen open aan deze zijde van het huis. Ik heb daarom zelf een omkasting laten plaatsen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:06
Ik ben mij aan het oriënteren op een split unit airco, voor onze zolderverdieping met plat dak. Split unit komt daar bovenop en is niet te zien vanaf de straat.

Wat blijkt tot mijn grote verbazing, je hebt een omgevingsvergunning nodig omdat het bouwvolume zou worden uitgebreid. Dit voor een kastje van 60x50x35. Nederland weer lekker op zijn meest bureaucratisch. Ik ben een beetje aan het peilen hoeveel mensen daadwerkelijk een vergunning hebben aangevraagd. Hier in de straat, waar zo’n 6tal mensen een airco hebben, in ieder geval niemand. Sterker nog, niemand wist van de vergunningplicht.

Zijn hier mensen die een omgevingsvergunning hebben aangevraagd en zo ja, wat moet je daarvoor aanleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

FrankoNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 01:49:
Ik ben mij aan het oriënteren op een split unit airco, voor onze zolderverdieping met plat dak. Split unit komt daar bovenop en is niet te zien vanaf de straat.

Wat blijkt tot mijn grote verbazing, je hebt een omgevingsvergunning nodig omdat het bouwvolume zou worden uitgebreid. Dit voor een kastje van 60x50x35. Nederland weer lekker op zijn meest bureaucratisch. Ik ben een beetje aan het peilen hoeveel mensen daadwerkelijk een vergunning hebben aangevraagd. Hier in de straat, waar zo’n 6tal mensen een airco hebben, in ieder geval niemand. Sterker nog, niemand wist van de vergunningplicht.

Zijn hier mensen die een omgevingsvergunning hebben aangevraagd en zo ja, wat moet je daarvoor aanleveren?
Hier in de gemeente geldt dat bouwvolume pas als je meer dan 0.5m uit gaat steken.. dat is niet het geval met een ophangen van een buiten unit. (tenzij het het een hele grote jongen is.... :D ).

Ik zou vooral kijken naar de historie van vergunningsaanvragen van je gemeente, afgelopen jaar bijv. Ik gok dat daar welgeteld 0 aanvragen over een airco in staan. Dat was bij ons ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
FrankoNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 01:49:

R-B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Hier in de gemeente geldt dat bouwvolume pas als je meer dan 0.5m uit gaat steken.. dat is niet het geval met een ophangen van een buiten unit. (tenzij het het een hele grote jongen is.... :D ).

Ik zou vooral kijken naar de historie van vergunningsaanvragen van je gemeente, afgelopen jaar bijv. Ik gok dat daar welgeteld 0 aanvragen over een airco in staan. Dat was bij ons ook het geval.
Inderdaad, hier in de gemeente mag je bijvoorbeeld niets aan de voorgevel hangen (of de gevels welke aan de straatkant grenzen, indien je op de hoek van een straat woont) zonder vergunning. Op andere wanden mag dit wel en gelden de regels zoals @R-B beschrijft.
Indien je daar aan voldoet dan valt dit als uitzondering onder een "verandering van niet-ingrijpende aard" welke geen gevolgen heeft voor de draagconstructie van je woning. Dan hoeft deze uitbreiding niet meegeteld te worden bij het totale volume van je woning en heb je daardoor géén vergunning nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door ThaBEN op 13-06-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
Hoi Allen,

wat een kennis kunde en ervaring zit er ook weer in dit topic. Na het een en ander gelezen te hebben over lucht lucht warmtepompen ben ik op zoek gegaan naar systemen. De grote uitdaging waar ik mee zit is de plaats waar de unit kan komen. Ik zou aan de achterkant van de woning kunnen plaatsen op het platte dak. Dit is alleen recht onder de dakkapel waar onder kinderen slapen en in het zicht. Daarbij ben ik huiverig voor resonantie in het dak en dat dit binnen hoorbaar is. De uitbouw is van hout gemaakt namelijk.

Daarom het idee aan de voorkant te plaatsen. De buiten unit kan door makkelijk staan en weg gewerkt worden, bijkomend voordeel dat deze onder een klein afdakje komt te staan en achter een muurtje dus redelijk uit het zicht. Maar vanwege een koof aan de buitenmuur zal de unit wat gek op de muur geplaatst worden. Kan de koof natuurlijk weg. Maar met lampjes er in is dat ook niet erg practisch.

De unit wil ik gebruiken voor zowel verwarmen naast de c.v. op echt koude dagen. Eventueel in de zomer als hij er toch hangt lekker ontvochtigen/airco aan.

Zou de lucht/lucht warmtepomp zo goed kunnen werken?

Bijgevoegd een snel in elkaar gezet plattegrondje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bxP-GuSQdod4G-6YKhuzpJ3xo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZpzFl9Kuo5FzbOMJ7e1otg3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HugoStiglitz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:35:
Hoi Allen,

wat een kennis kunde en ervaring zit er ook weer in dit topic. Na het een en ander gelezen te hebben over lucht lucht warmtepompen ben ik op zoek gegaan naar systemen. De grote uitdaging waar ik mee zit is de plaats waar de unit kan komen. Ik zou aan de achterkant van de woning kunnen plaatsen op het platte dak. Dit is alleen recht onder de dakkapel waar onder kinderen slapen en in het zicht. Daarbij ben ik huiverig voor resonantie in het dak en dat dit binnen hoorbaar is. De uitbouw is van hout gemaakt namelijk.

Daarom het idee aan de voorkant te plaatsen. De buiten unit kan door makkelijk staan en weg gewerkt worden, bijkomend voordeel dat deze onder een klein afdakje komt te staan en achter een muurtje dus redelijk uit het zicht. Maar vanwege een koof aan de buitenmuur zal de unit wat gek op de muur geplaatst worden. Kan de koof natuurlijk weg. Maar met lampjes er in is dat ook niet erg practisch.

De unit wil ik gebruiken voor zowel verwarmen naast de c.v. op echt koude dagen. Eventueel in de zomer als hij er toch hangt lekker ontvochtigen/airco aan.

Zou de lucht/lucht warmtepomp zo goed kunnen werken?

Bijgevoegd een snel in elkaar gezet plattegrondje.[Afbeelding]
Je buitensituatie is moeilijk te beoordelen zonder foto's.
Maar die binnenunit op die plaats lijkt me niet zo handig.
- je krijgt koude/warme lucht over je heen als je kookt
- mogelijk snel vervuiling van je unit door vettige dampen
- slechte verspreiding in de ruimte.

Kan je die niet kwijt in de buurt van de "vaste kast"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
@HugoStiglitz Beste plek is in het midden van de langste muur. Kan je niet met het leidingwerk door de koof?

[ Voor 26% gewijzigd door GermanPivo op 13-06-2022 08:58 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic