Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.372 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:34
R-B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Hier in de gemeente geldt dat bouwvolume pas als je meer dan 0.5m uit gaat steken.. dat is niet het geval met een ophangen van een buiten unit. (tenzij het het een hele grote jongen is.... :D ).

Ik zou vooral kijken naar de historie van vergunningsaanvragen van je gemeente, afgelopen jaar bijv. Ik gok dat daar welgeteld 0 aanvragen over een airco in staan. Dat was bij ons ook het geval.
ThaBEN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:08:
[...]

[...]

Inderdaad, hier in de gemeente mag je bijvoorbeeld niets aan de voorgevel hangen (of de gevels welke aan de straatkant grenzen, indien je op de hoek van een straat woont) zonder vergunning. Op andere wanden mag dit wel en gelden de regels zoals @R-B beschrijft.
Indien je daar aan voldoet dan valt dit als uitzondering onder een "verandering van niet-ingrijpende aard" welke geen gevolgen heeft voor de draagconstructie van je woning. Dan hoeft deze uitbreiding niet meegeteld te worden bij het totale volume van je woning en heb je daardoor géén vergunning nodig.
Helder. Hier zou hij overigens niet aan de gevel komen maar op het dak. Langs de gevel zou dan wel de buis voor koeling lopen, dat dan weer wel.

Misschien moet ik het maar doen. De kans dat de gemeente op gaat treden, al zou hij vergunningsplichtig zijn, is nagenoeg 0. Men heeft natuurlijk geen enkele capaciteit om dit op grote schaal aan te gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utlover
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06-2022
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Ok offtopic want het gaat bij mij nu of L/W, maar goed, zelfde ding. Mijn L/L hangt redelijk tegen de erfgrens omdat dat toen nog mocht. Niemand heeft er last vast, dus dikke prima. Maar ja, regels zijn regels en ik heb geen zin in gezeik mochten er bijvoorbeeld ooit nieuwe buren komen ofzo die wel gaan klagen. Dus ik zet de unit op de grond neer nu. Kost me wel flink wat extra leiding maar goed.
Dat hangt er maar net van af. Was jouw L/L geplaatst vóór 01-04-2021? Dan is die regelgeving niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:43
GermanPivo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:58:
@HugoStiglitz Beste plek is in het midden van de langste muur. Kan je niet met het leidingwerk door de koof?
Dat zou heel mooi zijn. Daar zit alleen geef koof of iets dergelijks die zit boven de keuken. En de leiding wordt dan heel erg lang ruim 7,5 meter.
De keuken is inderdaad een ding, terecht dat gesteld wordt dat de koude lucht over het fornuis komt wat die zit er recht tegenover.
Mooie argumenten en dank voor de informatie en meedenken.

Zit er in buitenunits nog verschil in resonantie? Dan zou het plaatsen op het platte dak nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
HugoStiglitz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Dat zou heel mooi zijn. Daar zit alleen geef koof of iets dergelijks die zit boven de keuken. En de leiding wordt dan heel erg lang ruim 7,5 meter.
De keuken is inderdaad een ding, terecht dat gesteld wordt dat de koude lucht over het fornuis komt wat die zit er recht tegenover.
Mooie argumenten en dank voor de informatie en meedenken.

Zit er in buitenunits nog verschil in resonantie? Dan zou het plaatsen op het platte dak nog een optie zijn.
Tja ik denk dan zonder koof geen genot ervan en een koof/leiding kun je op verschillende manieren wegwerken.
Ongeveer net naast de keuken op die muur lijkt de beste plek.
Resonantie? Je bedoelt dat hij trilt? Hier geen last van met de MHI.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:43
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Tja ik denk dan zonder koof geen genot ervan en een koof/leiding kun je op verschillende manieren wegwerken.
Ongeveer net naast de keuken op die muur lijkt de beste plek.
Resonantie? Je bedoelt dat hij trilt? Hier geen last van met de MHI.
Dat zou inderdaad nog een optie zijn.. Koof vergroten voor de leidingen. Dank je wel voor het meedenken.

Resonantie bedoel ik mee als ik de unit op een andere plek zet op de uitbouw. Met houten constructie waar je een kat over hoort lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
R-B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Hier in de gemeente geldt dat bouwvolume pas als je meer dan 0.5m uit gaat steken.. dat is niet het geval met een ophangen van een buiten unit. (tenzij het het een hele grote jongen is.... :D ).

Ik zou vooral kijken naar de historie van vergunningsaanvragen van je gemeente, afgelopen jaar bijv. Ik gok dat daar welgeteld 0 aanvragen over een airco in staan. Dat was bij ons ook het geval.
Ehh... Is dat niet 0.5m3? Want volgens mij gaat het om bouwvolume, en niet om afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 13-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
HugoStiglitz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Dat zou inderdaad nog een optie zijn.. Koof vergroten voor de leidingen. Dank je wel voor het meedenken.

Resonantie bedoel ik mee als ik de unit op een andere plek zet op de uitbouw. Met houten constructie waar je een kat over hoort lopen...
Als hij goed wordt geplaatst heeft hij geen resonantie, er zijn allerlei veren, rubbers, matten enz om het trillen en het geluid tegen te gaan.
P.S. maar als je echt een kat erop hoort lopen, dan betwijfel ik of je er wel iets op kan plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2022 10:45 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
HugoStiglitz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:12:
[...]

In elke buitenunit zit een compressor. Deze moet best wel wat arbeid verzetten. Het fijne (vervelende) is dat de frequentie hiervan kan variëren van zo'n 15 slagen per seconde tot aan 90 toe. Dit is wel voelbaar als je met de hand aan de buitenunit voelt.

Deze trillingen gaan dus ook met gemak door je platte dak heen, zeker als je al een kat erover hoort lopen.
Als je misschien de mogelijkheid hebt om hem aan een muur van steen of beton op te laten hangen dan heeft dit toch wel vaak de voorkeur. Ik ben zelf ook best wel lang zoekende geweest hoe dit opgelost te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
Ik hoorde afgelopen weekend dat een L/L warmtepomp (airco dus) een negatieve invloed heeft op het energielabel van een huis. Ik kan er zo snel niets over vinden op het internet, weet iemand of dit waar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:43

R-B

Blokkert

Waah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Ehh... Is dat niet 0.5m3? Want volgens mij gaat het om bouwvolume, en niet om afstand.
Nope, gaat echt om het meer dan 0.5m uitsteken van het object.. :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Abom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:53:
Ik hoorde afgelopen weekend dat een L/L warmtepomp (airco dus) een negatieve invloed heeft op het energielabel van een huis. Ik kan er zo snel niets over vinden op het internet, weet iemand of dit waar is?
Mmm… tja het is maar hoe ze het bekijken, het is net als een hybride auto, als je steeds op benzine blijft rijden heeft het geen zin, met een Airco hoofdzakelijk op koelen is net zoiets.
Maar kijken ze bij een energielabel ook niet naar het verbruik?
Als je dan 90% minder gas verbruikt of helemaal geen gas meer en iets meer stroom lijkt me toch ook wel een beter label waard.
Maar goed ik heb die labels nooit echt vertrouwd, buren hebben vorig jaar energielabel A gekregen met precies hetzelfde appartement en veel hoger energieverbruik, terwijl de rest hier op C zit 8)7
Daarom kijk ik altijd naar het historische energieverbruik/rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Abom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:53:
In België is dat zo, omdat je extra energie gaat verbruiken om te koelen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
Wat een onzin eigenlijk, je kunt hem toch uitzetten. Met een elektrische bbq in de tuin krijg je zeker ook strafpunten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tommie12 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:03:
[...]

In België is dat zo, omdat je extra energie gaat verbruiken om te koelen...
Omdat het kan dat je extra energie gaat verbruiken om te koelen, daarom krijg je in Nederland er ook geen subsidie op.
Maar sommige gewone warmtepompen kunnen ook koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 07:49
Daklem schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:52:
@Processorkoeler
__
Daklem in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
@Daklem Wat zijn tot nu toe je ervaringen met Mitsubishi? AP is volgens mij het reguliere model, maar ben benieuwd wat je vindt van de bediening e.d.?
[/quote]

Ervaring is erg goed. Ik heb geen andere ervaring, maar het systeem is stil, koelen en verwarmen gaat echt prima. Inverters produceren weinig geluid. Enkel op de hoogste stand hoor je "iets", maar niet storend.. Binnen in de woning is niks hoorbaar qua trillingen.

De AP serie is niet de basic serie maar 1 serie hoger. Deze hebben standaard ook wifi (behalve de vloer units). Tot nu toe gebruik ik wifi amper, maar wel voor 1 ding namelijk de omgevingstemperatuur checken. Vind het jammer dat die niet zichtbaar is op de afstandsbediening.

De app is wel heel slecht gemaakt. Het werkt overigens prima als je de wifi modules hebt gekoppeld, maar het voelt aan als een app uit 2015, maar daarover had ik mijzelf al ingelezen dus dat kwam niet als een verrassing.
Ik heb een MXZ-4F72 VF - Mitsubishi Electric buitenunit met de msz AP20vg, msz ap35vgk, en msz ap50vfk.

De app lijkt erg op de webapp waar je met een demo account op kan inloggen: https://app.melcloud.com/

Mijn ervaringen:
Ik heb langere tijd last van vreemde geluiden gehad tijdens verwarmen, uiteindelijk tot tevredenheid opgelost door de installateur, distributeur en ME in Japan. (Nieuwe firmware, en een teveel aan koelmiddel fabrieksaf).

Met 5kW is het erg blazen om te verwarmen met koud weer.

De temperatuur meting van de airco is niet representatief voor de temperatuur in the kamer.

Ik heb een integratie geschreven voor mijn smarthome (hubitat), die de airco hoger/lager zet aan de hand van een zigbee thermometer. Dit gaat goed. Na koelen laat ik ook even automatisch de fan draaien zodat de airco netjes droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
O ja, bedankt Tom, dat brengt me op de volgende vraag; kun je eigenlijk de koelmodus onklaar gemaakt krijgen en dan wel subsidie krijgen? Zo'n airco kan ook iets goedkoper aangelegd worden, want je hebt dan geen condensafvoer van de binnenunit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Martin7182 De Koelmodus onklaar maken zou best kunnen denk ik, maar subsidie denk ik niet.
Subsidieregeling zijn hier sowieso vaak krom, kijk maar naar de ‘rijken’ subsidie voor de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:21:
O ja, bedankt Tom, dat brengt me op de volgende vraag; kun je eigenlijk de koelmodus onklaar gemaakt krijgen en dan wel subsidie krijgen? Zo'n airco kan ook iets goedkoper aangelegd worden, want je hebt dan geen condensafvoer van de binnenunit nodig.
Je kan in B een subsidie krijgen van een paar honderd euro als de mogelijkheid tot koelen definitief en onherroepelijk uitgeschakeld wordt. Niet eens naar gekeken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:25:
@Martin7182 De Koelmodus onklaar maken zou best kunnen denk ik, maar subsidie denk ik niet.
Subsidieregeling zijn hier sowieso vaak krom, kijk maar naar de ‘rijken’ subsidie voor de Tesla.
Subidies op dingen die je als een investering kan zien komen altijd terecht bij de middenklasse en hoger.
Mensen die op de rand van hun financiele mogelijkheden leven investeren gewoon niet.
Daarom zijn goedkope of zelfs gratis kredieten een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Maar kijken ze bij een energielabel ook niet naar het verbruik?
[...]
Ik heb recent een energielabel laten opstellen voor mijn huis. Degene die het label heeft gemaakt heeft niet gevraagd naar mijn energie-gebruik.
Ik vind het label ook vrij suggestief. Er wordt ook niet gekeken naar zaken zoals zonwering of natuurlijke schaduw van bomen.
Volgens mij wordt alleen naar isolatie-waarden en warmteproductie (CV of warmtepomp) gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zou een Tesla toch niet echt als investering zien. Wel klopt het dat subsidies vaak bij vermogenden terechtkomen, want je moet eerst een investering doen. Iedereen zou een financiele buffer moeten aanhouden (hoeft niet groot te zijn), zodat je niet telkens de hoofdprijs betaalt. Het is pas krom als je dat niet doet en vervolgens klaagt dat 'de rijken' alles maar kado krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:31:
Ik zou een Tesla toch niet echt als investering zien.
Het is in die mate een investering dat je initieel (veel) meer uit geeft en hoopt een stuk daarvan terug te verdienen (eerder besparen) door een lagere verbruikskost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Abom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb recent een energielabel laten opstellen voor mijn huis. Degene die het label heeft gemaakt heeft niet gevraagd naar mijn energie-gebruik.
Ik vind het label ook vrij suggestief. Er wordt ook niet gekeken naar zaken zoals zonwering of natuurlijke schaduw van bomen.
Volgens mij wordt alleen naar isolatie-waarden en warmteproductie (CV of warmtepomp) gekeken.
Tja we dwalen iets af, maar hier bij de buren precies hetzelfde, al hadden die ook nog een oude CV-ketel hangen en ook een veel hoger gasverbruik, de isolatie van de muren hetzelfde als hier, maar daar kijken ze ook niet in om wat voor isolatie het precies gaat.
Tommie12 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Het is in die mate een investering dat je initieel (veel) meer uit geeft en hoopt een stuk daarvan terug te verdienen (eerder besparen) door een lagere verbruikskost.
En dat is ook alleen maar als je heel veel kilometers rijdt, mijn auto was vele malen goedkoper en rijdt ook 1:21 en rij ook maar 3000km per jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
Martin7182 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:31:
Ik zou een Tesla toch niet echt als investering zien. Wel klopt het dat subsidies vaak bij vermogenden terechtkomen, want je moet eerst een investering doen. Iedereen zou een financiele buffer moeten aanhouden (hoeft niet groot te zijn), zodat je niet telkens de hoofdprijs betaalt. Het is pas krom als je dat niet doet en vervolgens klaagt dat 'de rijken' alles maar kado krijgen.
Een buffer om een Tesla te kunnen aanschaffen is vrij groot :+

Maar inderdaad: genoeg mensen zouden wel 10K op de bank moeten hebben staan. En dan zou je daar nu bijvoorbeeld voor hoofdverwarming een airco kunnen pakken. Dan bespaar je weer en kun je dat later weer uitbreiden naar een airco voor boven, of een warmtepompboiler (met subsidie).

Dan eet je die buffer op, maar die zou weer sneller moeten aanvullen (of minder leeg moeten lopen) dan wanneer je niet had geinvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Even frustratie delen: ik ben offertes aan het opvragen. Ondanks de uitdrukkelijke wens 'A+++ voor verwarmen' is het nog geen van de bedrijven die een offerte uitbrengt daadwerkelijk gelukt om me een apparaat aan te bieden dat een A+++ label heeft voor verwarmen. Hoeveel duidelijker dan dit kan ik het zeggen... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Team-RiNo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 01:19:
[...]

Het zal best kunnen werken in die situatie maar tweakers is naar mijn mening niet echt de plek om iets te adviseren wat buiten de wet valt. Er zijn genoeg situaties waar het prima kan en geaccepteerd wordt maar afhankelijk van soort tuin/omgevingsgeluid/locatie slaapkamers en nog veel meer variabelen is het niet iets waar je een 'algemeen' advies op kan baseren naar mede-posters hier.

Ikzelf heb een redelijk betegelde en afgesloten voortuin waar mijn unit staat en het geluid ook weerkaatst tegen mijn schuur/caport met weinig omgevingsgeluid in de nacht (<30dB) en dat zorgt bij verwarmen (koelen geen probleem) gewoon voor overlast, je hoort mijn unit dan gewoon op 20-30m afstand en dan slapen mijn buren ook in de winter met de ramen open aan deze zijde van het huis. Ik heb daarom zelf een omkasting laten plaatsen.
Het is geen advies. Het is meer vreemd! Waarom kan een projectontwikkelaar een paar honderd huizen zo neerzetten? (Let op voornamelijk rijtjeshuizen). En zouden wij niet kunnen verduurzamen in een rijtjeshuis vanwege de geluidsnorm. Dat kan dan toch maar 1 ding zijn?
Projectontwikkelaar weet dit en gelooft het allemaal wel want aardgas vrij bouwen. En niemand zal klagen omdat de hele buurt het heeft. Ik blijf het dan toch raar vinden dat ik een stillere variant niet zou kunnen plaatsen vanwege de norm terwijl een grote projectontwikkelaar nergens naar hoeft te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19

ede

Groenewarmte schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:01:
Even frustratie delen: ik ben offertes aan het opvragen. Ondanks de uitdrukkelijke wens 'A+++ voor verwarmen' is het nog geen van de bedrijven die een offerte uitbrengt daadwerkelijk gelukt om me een apparaat aan te bieden dat een A+++ label heeft voor verwarmen. Hoeveel duidelijker dan dit kan ik het zeggen... |:(
Ik heb begrepen dat alleen de kleinere capaciteit airco's die A+++ voor verwarmen halen. Ik heb nog geen 5K-model gevonden dat beter presteert dan A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

ede schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Ik heb begrepen dat alleen de kleinere capaciteit airco's die A+++ voor verwarmen halen. Ik heb nog geen 5K-model gevonden dat beter presteert dan A++
Exact.

Hangt af welke vermogen je zoekt, want volgens mij boven de 3 of 4 kW zijn die opties er nauwelijks tot niet.
Even in de datasheets van MHI, ME of Daikin struinen :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Hang voor de meerprijs een paar extra zonnepanelen. Dat rendeert uiteindelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Die zijn er ook bijna niet, de MHI SRK/SRC modellen hebben allemaal Energielabel: A++A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
[...]

Yup, goed punt. Ik ben op zoek naar een 3,5 kW airco, dus daar voldoen de MHI SRK-35 ZSX-W en een van de Daikins prima aan, met een SCOP van 5,1 (en een LG, maar die heb ik op aanraden van andere mensen in deze draad van mijn lijstje afgeschopt), maar op een of andere manier is het toch weinig airco-installateurs gegeven om dat door te hebben.

Voor 5kW ken ik ze ook niet, maar ik moet toegeven dat ik daar ook niet heel hard naar gezocht heb, 3,5 is in mijn huis genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

De Daikin Ururu Sarara heeft wel A+++ in zowel koelen als verwarmen met de 5kw.

+ het laagste minimale vermogen van 0,6kw van alle airco’s.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 13-06-2022 13:49 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
rwijnhov schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:38:
Hang voor de meerprijs een paar extra zonnepanelen. Dat rendeert uiteindelijk beter.
Die heb ik al voldoende, met overproductie, en ik ga er van uit dat we over een tijdje niet meer zo veel kunnen salderen, dus dat het dan wel de moeite is om een zuinig exemplaar te hebben. Scheelt 10%, en dat is over de levensduur van de airco aanzienlijk. Strikt genomen moet ik hem nog wel even doorrekenen, dus dat ga ik nu doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:44:
[...]

De Daikin Ururu Sarara heeft wel A+++ in zowel koelen als verwarmen met de 5kw.
Dat mag ook wel met zulke hoge prijzen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Groenewarmte schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Die heb ik al voldoende, met overproductie, en ik ga er van uit dat we over een tijdje niet meer zo veel kunnen salderen, dus dat het dan wel de moeite is om een zuinig exemplaar te hebben. Scheelt 10%, en dat is over de levensduur van de airco aanzienlijk. Strikt genomen moet ik hem nog wel even doorrekenen, dus dat ga ik nu doen :)
Dan tijdens de zonuren zoveel mogelijk al voorverwarmen of koelen.
Plus het verschil tussen A++ en A+++ is zo klein, dat kun je makkelijk terugverdienen door de Airco juist te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:07
Groenewarmte schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Zoals aangegeven heeft Daikin een model met dat energielabel. Ook heb je bijvoorbeeld de MHI ZSX serie en zo zijn er vast nog wat types. Ik zou gewoon offerte's opvragen met de types die je zelf hebt gevonden. Bieden ze het merk/type niet aan, dan kies je de volgende.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:52:

[...]

En dat is ook alleen maar als je heel veel kilometers rijdt, mijn auto was vele malen goedkoper en rijdt ook 1:21 en rij ook maar 3000km per jaar ;)
Dat zou dan een investering geweest zijn die zichzelf niet terug verdiende...

Bij een auto gaat het altijd om een uitgave, en je probeert die te beperken door bij de start een andere keuze te maken.

Je huis isoleren wordt ook gesubsidieerd, en dat is een pure investering die je op enige termijn zou moeten kunnen terugverdienen. En ja, mensen die niks hebben stellen het uit, of doen het niet, en missen subsidies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Groenewarmte schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Yup, goed punt. Ik ben op zoek naar een 3,5 kW airco, dus daar voldoen de MHI SRK-35 ZSX-W en een van de Daikins prima aan, met een SCOP van 5,1 (en een LG, maar die heb ik op aanraden van andere mensen in deze draad van mijn lijstje afgeschopt), maar op een of andere manier is het toch weinig airco-installateurs gegeven om dat door te hebben.

Voor 5kW ken ik ze ook niet, maar ik moet toegeven dat ik daar ook niet heel hard naar gezocht heb, 3,5 is in mijn huis genoeg.
Gisteren een top 10 van hybride warmtepompen vergeleken 1 kunnen vinden met A+++ bij 35 graden.
Mercuria Ace R32 4,5 kW was ook de enige met R32. Zonder R32 kom je niet snel boven de 5,1 uit.

Zware subsidie op oude wp zonder R32 en geen A+++

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 13-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
Hallo allemaal! Het is voor ons thuis ook zo ver om op de slaapkamer een airco te plaatsen. Het gaat om een normale kamer, maar het leek me handig om een iets sterkere airco te nemen zodat we eventueel de hele verdieping kunnen koelen in de toekomst.

Online kom ik veel de LG S12ET tegen, die echt voor 700 (binnen+buitenunit) te koop is. Waarom is deze zo goedkoop? Het schijnt een prima airco te zijn, met WiFi en ook nog eens erg stil.

Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

MHI ZSX50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja als je bij de verschillende leveranciers kijkt staat er ook bij de MHI 50 A++/A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Ja als je bij de verschillende leveranciers kijkt staat er ook bij de MHI 50 A++/A++
Uit de pdf SRK50ZSX-W
Energy Class (Cooling/Heating) A++/A++
SEER 8.30
SCOP (Average climate) 4.70

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 13-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Devaqto schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:40:
Hallo allemaal! Het is voor ons thuis ook zo ver om op de slaapkamer een airco te plaatsen. Het gaat om een normale kamer, maar het leek me handig om een iets sterkere airco te nemen zodat we eventueel de hele verdieping kunnen koelen in de toekomst.

Online kom ik veel de LG S12ET tegen, die echt voor 700 (binnen+buitenunit) te koop is. Waarom is deze zo goedkoop? Het schijnt een prima airco te zijn, met WiFi en ook nog eens erg stil.

Lees aub even wat pagina's terug. Dit soort scenario's zijn vaak teruggekomen laatste tijd.

"Grotere" nemen in je slaapkamer gaat je niet helpen de gehele verdieping te koelen, eerder dat die grote dus eerder "uit" gaat omdat het te snel koel wordt in de kamer.

beter is om het meteen tactischer (binnen je mogelijkheden) op te hangen, of meerdere binneunits te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Devaqto schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:40:

Deze unit heb ik ook in de woonkamer. en de S09ET op de slaapkamer. Deze gebruik ik als hoofdverwarming maar ook om te koelen. Voor een slaapkamer is de S09ET meer dan genoeg. Hij heeft inderdaad een extra stille stand (bepaalde optie via de afstandsbediening) waardoor je hem eigenlijk niet meer kan horen. Let op, dit is alleen leuk als je de gewenste temperatuur al hebt bereikt. Dus niet aanzetten terwijl je slaapkamer 30 graden is en direct stil willen slapen.

De S09ET gebruik ik ook om de gehele verdieping wat te koelen. Een grotere unit heeft geen zin omdat er gewoon niet voldoende luchtstroming is tussen de slaapkamers.
Maar het kan het ook geen "kwaad" om de S12 te nemen ten opzichte van de S09. Ze zijn fysiek hetzelfde alleen is de S12 softwarematig iets krachtiger gezet. Het minimumvermogen is gelijk.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Zojuist (in de Beta) een nieuwere versie (3.5.0) van Onecta beschikbaar gekomen.

De schedule user interface is verbeterd waardoor net nu makkelijker is om dagen of een compleet programma te wissen, wat voorheen soms wel een uitdaging bleek omdat dit per ingesteld deel moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yH4ojfHa622okfw6T7pUGnYEdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9bo9PWF7jp8BSkIC9IYndU5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsmfnVCuMolKZXUZUMNLRmOTJjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erGU6rqbpUYZoEE1fOxzAZOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PiDtR7HZOWMYtHh5PU5Wq35WBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyeHhnXXBE0IkBBqzn3dAJQN.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Er zijn een hoop factoren waar je rekening mee moet houden. Je kunt beter kijken naar het minimale en nominale verbruik van een unit welke je op het oog hebt. De grens tussen A+++ en A++ zegt niet zoveel ansicht. Kan in theorie om maar net 0,1 verschil gaan waardoor iets net wel of net niet onder een bepaalde waarde valt.

En zoals al eerder genoemd, hangt het van de grootte van je unit af. Logisch ook, hoe groter het apparaat hoe meer energie het verbruikt.

Het kan ook zo zijn dat je 2 x een A+++ unit in huis haalt, welke samen minder energiezuinig zijn dan 1 grotere A++ welke mogelijk exact dezelfde ruimtes in zijn eentje kan verwarmen dan de 2x kleinere enkel samen kunnen doen.

Daarnaast is een belangrijke factor of je de units gaat gebruiken in singlesplit of multisplit. Indien multisplit dan moet je al helemaal niet naar de energielabels kijken, want die zijn enkel gebaseerd op singlesplit.
Dan moet je al in de combinatietabellen opzoeken hoe (on)zuinig je multiunit is in combinatie met de betreffende binnenunits.

En als laatste speelt ook klimaat een rol. Een unit kan A+++ hebben om te verwarmen in Spanje, maar in Nederland scoort diezelfde unit wellicht maar A++ met verwarmen. Nederland heeft nu eenmaal een wat kouder klimaat dus is het ook te verwachten dat ze wat meer energie slurpen om te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_124EhcvOerQkY13PMtUjhqwYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TkJuB0Ix8e4RTCisHgtO9Rao.jpg?f=user_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Tot hoever zou een airco eigenlijk moeten kunnen terugkoelen?
Hier heb ik momenteel moeite met de zolder op temperatuur houden, vandaag ter test even de gehele dat de 3.5kw unit aan laten staan op 19.5 graden, onder de 21 heeft die het niet gekregen zou toch gemakkelijk moeten kunnen met deze temperaturen.

De uitblaas temp is als alle units in huis aanstaan +-8/10 graden (ingesteld op 16 per unit dus max vermogen)
Gister gemeten met 1 unit aan toen was dit 10/12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Er zijn een hoop factoren waar je rekening mee moet houden. Je kunt beter kijken naar het minimale en nominale verbruik van een unit welke je op het oog hebt. De grens tussen A+++ en A++ zegt niet zoveel ansicht. Kan in theorie om maar net 0,1 verschil gaan waardoor iets net wel of net niet onder een bepaalde waarde valt.

En zoals al eerder genoemd, hangt het van de grootte van je unit af. Logisch ook, hoe groter het apparaat hoe meer energie het verbruikt.

Het kan ook zo zijn dat je 2 x een A+++ unit in huis haalt, welke samen minder energiezuinig zijn dan 1 grotere A++ welke mogelijk exact dezelfde ruimtes in zijn eentje kan verwarmen dan de 2x kleinere enkel samen kunnen doen.

Daarnaast is een belangrijke factor of je de units gaat gebruiken in singlesplit of multisplit. Indien multisplit dan moet je al helemaal niet naar de energielabels kijken, want die zijn enkel gebaseerd op singlesplit.
Dan moet je al in de combinatietabellen opzoeken hoe (on)zuinig je multiunit is in combinatie met de betreffende binnenunits.

En als laatste speelt ook klimaat een rol. Een unit kan A+++ hebben om te verwarmen in Spanje, maar in Nederland scoort diezelfde unit wellicht maar A++ met verwarmen. Nederland heeft nu eenmaal een wat kouder klimaat dus is het ook te verwachten dat ze wat meer energie slurpen om te verwarmen.

[Afbeelding]
Als je het puur op SCOP gaat vergelijken uitgaande van eenzelfde situatie haal je als ik het goed begrijp dan met een A+++ 400w meer warmte uit elke verbruikte kw, als vergelijking Daikin Perfera 3,5 kw met SCOP 5.10 ten opzichte een A++ SCOP 4.7 SRK35-ZSW ?

Uitgaande als voorbeeld 600kwh verbruik op jaarbasis voor verwarmen krijg je;

600kWh X 5.10 = 3.060 kw aan warmte
600kWh X 4,70 = 2,820 kw aan warmte

Verschil is dan 240kw aan warmte meer met een A+++ t/o A++ op jaarbasis op seizoensgebonden vergelijking.

Tis niet de wereld maar zit wel degelijk verschil in als ik dit goed heb berekend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
medal schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:10:
Hier heb ik momenteel moeite met de zolder op temperatuur houden, vandaag ter test even de gehele dat de 3.5kw unit aan laten staan op 19.5 graden, onder de 21 heeft die het niet gekregen zou toch gemakkelijk moeten kunnen met deze temperaturen.

De uitblaas temp is als alle units in huis aanstaan +-8/10 graden (ingesteld op 16 per unit dus max vermogen)
Afhankelijk van de inhoud, isolatie en zoninval?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 20:25

Terug koelen naar 18 graden zou geen probleem moeten zijn.
Vanaf welke temperatuur ben je begonnen? 30 graden binnen? ja dan wordt het lastig.

Set de airco kouder want temperatuur sensoren kloppen niet altijd, kan gerust 2c afwijken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
mr_evil08 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Terug koelen naar 18 graden zou geen probleem moeten zijn.
Vanaf welke temperatuur ben je begonnen? 30 graden binnen? ja dan wordt het lastig.

Set de airco kouder want temperatuur sensoren kloppen niet altijd, kan gerust 2c afwijken.
Begonnen met een binnentemp van 19 graden op de unit gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
medal schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:22:
[...]

Begonnen met een binnentemp van 19 graden op de unit gemeten.
Ik snap ‘m niet je zegt eerst dat je ‘m op 19,5° hebt gezet en dat het niet onder de 21° is gekomen, hoe kom je dan met een begintemperatuur van 19°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:27:
[...]

Ik snap ‘m niet je zegt eerst dat je ‘m op 19,5° hebt gezet en dat het niet onder de 21° is gekomen, hoe kom je dan met een begintemperatuur van 19°?
19 graden sochtens, toen airco aan op 19.5.. smiddags was de ruimte 21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:13:
[...]

Als je het puur op SCOP gaat vergelijken uitgaande van eenzelfde situatie haal je als ik het goed begrijp dan met een A+++ 400w meer warmte uit elke verbruikte kw, als vergelijking Daikin Perfera 3,5 kw met SCOP 5.10 ten opzichte een A++ SCOP 4.7 SRK35-ZSW ?

Uitgaande als voorbeeld 600kwh verbruik op jaarbasis voor verwarmen krijg je;

600kWh X 5.10 = 3.060 kw aan warmte
600kWh X 4,70 = 2,820 kw aan warmte

Verschil is dan 240kw aan warmte meer met een A+++ t/o A++ op jaarbasis??

Tis niet de wereld maar zit wel degelijk verschil in als ik dit goed heb berekend.
Klopt, maar nu vergelijk je ook 2x een 3,5 met elkaar.
Waar ik op doelde is dat @Groenewarmte aangeeft dat er geen 5 kW met A+++ verwarmen waren. Een mogelijk gevolg kan zijn dat iemand daardoor meerdere kleine units gaat aanschaffen die wel A+++ hebben. Bijvoorbeeld 2x een 2,5 kW (dat is samen ook 5 kW) i.p.v. een 5 kW, puur omdat de 2,5 dan wel A+++ heeft en de 5 "slechts" A++.
Maar indien je dan beide apparaten tegelijk hebt draaien ben je mogelijk aan het einde van het jaar alsnog duurder uit dan dat je 1 apparaat van 5 kW hebt draaien, al is die 5 kW dan A++ i.p.v. A+++.

Dat was althans mijn gedachte, de berekeningen moet ik je schuldig blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
medal schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Tja of de ruimte is zo slecht geïsoleerd dat de Airco het niet aan kan, hoe warm wordt het daar op dit soort dagen zonder Airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:58:
[...]

Klopt, maar nu vergelijk je ook 2x een 3,5 met elkaar.
Waar ik op doelde is dat @Groenewarmte aangeeft dat er geen 5 kW met A+++ verwarmen waren. Een mogelijk gevolg kan zijn dat iemand daardoor meerdere kleine units gaat aanschaffen die wel A+++ hebben. Bijvoorbeeld 2x een 2,5 kW (dat is samen ook 5 kW) i.p.v. een 5 kW, puur omdat de 2,5 dan wel A+++ heeft en de 5 "slechts" A++.
Maar indien je dan beide apparaten tegelijk hebt draaien ben je mogelijk aan het einde van het jaar alsnog duurder uit dan dat je 1 apparaat van 5 kW hebt draaien, al is die 5 kW dan A++ i.p.v. A+++.

Dat was althans mijn gedachte, de berekeningen moet ik je schuldig blijven :P
Owzooo ja dat is van allerlei factoren afhankelijk, aan de andere kant zal die 5kw mogelijk in een grotere ruimte harder moeten werken met een hoger opgenomen vermogen met A++ en iets lagere scop terwijl die twee units veelal op lager opgenomen vermogen hoeven te werken met A+++ met een iets hogere scop dus dat kan wel voordeliger uitpakken maar hoeft niet en is afhankelijk van oa m3, plaatsing, setpoint, isolatie ed.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Bel de airco monteur maar dit hoort niet, vermoedelijk te weinig koelgas erin/lekkage ergens.
Zeker een 3,5 moet het makkelijk koel kunnen houden, het is nog niet warm geweest.

Als test zet hem morgen eens op 18c.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:12:
[...]

Bel de airco monteur maar dit hoort niet, vermoedelijk te weinig koelgas erin/lekkage ergens.
Zeker een 3,5 moet het makkelijk koel kunnen houden, het is nog niet warm geweest.

Als test zet hem morgen eens op 18c.
Weten we al welke oppervlakte er gekoeld moet worden? Is er een deur aanwezig? Of een open zolder?
Bij een te grote oppervlakte kan een 3,5 gewoon te klein zijn icm met mogelijk veel zoninval of amper isolatie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:17:
[...]

Weten we al welke oppervlakte er gekoeld moet worden? Is er een deur aanwezig? Of een open zolder?
Bij een te grote oppervlakte kan een 3,5 gewoon te klein zijn icm met mogelijk veel zoninval of amper isolatie.
Elke airco zou met dit weer geen enkel probleem moeten hebben, ook al zou het in het slechtste scenario berekend zijn.

Ik ga er dan vanuit dat hij geen crypto farm of andere exotische zaken heeft staan dat veel hitte genereert.

Je zou haast het raam nog open kunnen doen om het laten af te koelen...
Als ik hier de deuren los laat met dit weer koelt de gang zonder problemen mee met de volle zon op de ramen.

En ga ervan uit dat hij hem op de auto stand(fan) heeft staan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Elke airco zou met dit weer geen enkel probleem moeten hebben, ook al zou het in het slechtste scenario berekend zijn.

Ik ga er dan vanuit dat hij geen crypto farm of andere exotische zaken heeft staan dat veel hitte genereert.

Je zou haast het raam nog open kunnen doen om het laten af te koelen...
Als ik hier de deuren los laat met dit weer koelt de gang zonder problemen mee met de volle zon op de ramen.

En ga ervan uit dat hij hem op de auto stand(fan) heeft staan.
Nou dat hoeft echt niet, als de ruimte in de zon ligt en slecht geïsoleerd is en met open plekken waar de kou weg kan dan moet het wel een kleine ruimte zijn of een >5kW om het koud te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Nou dat hoeft echt niet, als de ruimte in de zon ligt en slecht geïsoleerd is en met open plekken waar de kou weg kan dan moet het wel een kleine ruimte zijn of een >5kW om het koud te krijgen.
Dan is het gigantisch fout gegaan met de berekening, het is amper 23 graden buiten...
Tijdens de hete zomer van 40 graden met de buitenunit in de volle zon kon ik hier nog vlot koelen naar 18c... nu weet ik dat je dat ook niet kan verwachten.

Als ik hier de buitendeur open gooi en de airco staat aan begint het hard te trekken/tochten en wil je echt niet meer voor de airco staan, je gaat dan ook overduidelijk koude voeten voelen.

Vaak is het te weinig koelgas, de airco functioneerd nog wel maar heeft onvoldoende capaciteit meer of er is een ander defect.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Dan is het gigantisch fout gegaan met de berekening, het is amper 23 graden buiten...
Tijdens de hete zomer van 40 graden met de buitenunit in de volle zon kon ik hier nog vlot koelen naar 18c... nu weet ik dat je dat ook niet kan verwachten.

Als ik hier de buitendeur open gooi en de airco staat aan begint het hard te trekken/tochten en wil je echt niet meer voor de airco staan, je gaat dan ook overduidelijk koude voeten voelen.

Vaak is het te weinig koelgas, de airco functioneerd nog wel maar heeft onvoldoende capaciteit meer of er is een ander defect.
Ja als ze niet naar de isolatie hebben gekeken, had vroeger ook een slaapkamer waar de zon op stond en het met dit weer al rustig >30° werd.
Maar als dat het inderdaad niet is dan heb je gelijk.
Hier is het vandaag binnen niet boven de 21° geweest zonder Airco, maar wel alle screens naar beneden.
En in de slaapkamer met raam open is het nu 18,5°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Ja als ze niet naar de isolatie hebben gekeken, had vroeger ook een slaapkamer waar de zon op stond en het met dit weer al rustig >30° werd.
Maar als dat het inderdaad niet is dan heb je gelijk.
Hier is het vandaag binnen niet boven de 21° geweest zonder Airco, maar wel alle screens naar beneden.
En in de slaapkamer met raam open is het nu 18,5°.
@mr_evil08 het gaat hier om een zolder, zonder goede isolatie met veel raam oppervlakte kan het idd zoals @HereIsTom zegt zomaar erg warm worden.
Indien je met 19 graden start zou je normaal gesproken verwachten als de unit voldoende capaciteit heeft t/o de ruimte dat het toch minimaal setpoint moet halen en niet 21 graden, echter als de zolder volledig open is, ruimte aardig groot is en de kou zo de trap afzakt dan word zolder nooit of niet snel 19 graden als de zon op het dak staat te branden met mogelijk veel zoninval.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]

@mr_evil08 het gaat hier om een zolder, zonder goede isolatie met veel raam oppervlakte kan het idd zoals @HereIsTom zegt zomaar erg warm worden.
Indien je met 19 graden start zou je normaal gesproken verwachten als de unit voldoende capaciteit heeft t/o de ruimte dat het toch minimaal setpoint moet halen en niet 21 graden, echter als de zolder volledig open is, ruimte aardig groot is en de kou zo de trap afzakt dan word zolder nooit of niet snel 19 graden als de zon op het dak staat te branden met mogelijk veel zoninval.
Mja, wat betekent "zonder goede isolatie" in deze context. De laatste keer dat ik een dergelijk issue had, zat er gewoon te weinig koudemiddel in. R32 bijgevuld, draaide weer als een tiet. 35->18 lukt nu makkelijk. Maar goed, als het net een serre is op zolder dan zou het inderdaad wel wat tegen kunnen vallen, maar dan nog, met dit weer? Wat was het vandaag? 20 graden?

We hebben meer specs nodig.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Bij verwarmen geeft maakt onze airco het vaak een graad of 2 warmer dan we aangegeven op de afstandbediening.

Kan het zijn dat sommige airco's dat met koelen ook doen, maar dan de andere kant op?
Dus dat de airco het niet verder terugkoelde omdat hij dacht dat hij er al was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Valt nog niks op te zeggen.
Kijk eens in de app wat de airco zelf meet. Ik neem aan dat jij op een losse thermometer kijkt.
Kan best zijn dat de airco een temp van 19 meet en zijn vermogen omlaag regelt.
Of je hebt geen isolatie en je kijkt recht tegen de pannen…

Andere test, zet de airco gewoon eens op volle kracht, en laat die een uur draaien. Je zou om te beginnen al condenswater moeten zien komen, en moeten voelen dat er continu een pak koude lucht uit komt.
Afwijkngen tussen wat de airco zelf meet en wat ik op de kamerthermostaat lees van 2 graden heb ik hier ook.

Nu in de woonkamer volgens de kamerthermostaat (ca 1,5m van de grond): 22,6.
Airco staat op koelen tot 24,5 graden en de airco meet 23 graden en draait af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Bij verwarmen geeft maakt onze airco het vaak een graad of 2 warmer dan we aangegeven op de afstandbediening.

Kan het zijn dat sommige airco's dat met koelen ook doen, maar dan de andere kant op?
Dus dat de airco het niet verder terugkoelde omdat hij dacht dat hij er al was?
Bij mijn systeem zit een kleine offset in bij koelen, volgens mij 1 graad, bij verwarmen is dat hoger 2,5 graad tot thermo-off. Weet niet wat daar hangt maar zou mogelijk een mede oorzaak zijn maar met setpoint 19 zou de unit dan met 18 graden moeten stoppen in vergelijking met mijn systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 13-06-2022 21:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Daar vis ik de hele tijd al naar >:)
Beetje de gewoonte hier om zonder de juiste informatie te speculeren, maar goed vult het topic lekker op en hebben de “read only” users ook wat te doen :9

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:16
Servee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:03:
Zojuist (in de Beta) een nieuwere versie (3.5.0) van Onecta beschikbaar gekomen.

De schedule user interface is verbeterd waardoor net nu makkelijker is om dagen of een compleet programma te wissen, wat voorheen soms wel een uitdaging bleek omdat dit per ingesteld deel moest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu nog meerdere dagen wijzigen in 1x en het is helemaal perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
Ik kwam vandaag koppelingen tegen van flex flair die blijkbaar te gebruiken zijn tot 60 bar, zonder tools. Gewoon je ontbraamde koperleiding erin en klaar.

https://www.wasco.nl/arti...or-flare-1-4-sae/99DA1802

Iemand hier ervaring mee toevallig? In theorie nog sneller dan persen lijkt me.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 03:56
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Mja, wat betekent "zonder goede isolatie" in deze context. De laatste keer dat ik een dergelijk issue had, zat er gewoon te weinig koudemiddel in. R32 bijgevuld, draaide weer als een tiet. 35->18 lukt nu makkelijk. Maar goed, als het net een serre is op zolder dan zou het inderdaad wel wat tegen kunnen vallen, maar dan nog, met dit weer? Wat was het vandaag? 20 graden?

heb je dan geen lekkage of gehad?
hier al meer dan 10 jaar niks gedaan en werkt nog steeds als een tiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Team-RiNo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:27:
[...]

Zonder plattegrond is er weinig over te zeggen maar een airco op een minder ideale locatie kan mits de isolatie goed is best wel een hele verdieping warmhouden. Zeker als je 24/7 draait. Al kan de keuken wel een erg slechte plek zijn, als je daar aan het koken bent of de oven/magnetron/gril aan hebt kan het de werking van de unit verstoren omdat de temperatuur daar veel hoger wordt dan in de rest van de kamer.
heb even nog wat verder proffesioneel en op schaal uitgetekend met het paint pakket ;-)

geel zijn de ramen rood de deuren en blauw de 2 airco's
ben de voordeur vergeten haha :P

wat hier nu iets hiervoor word vermeld dat een airco in de keuken vettig kan worden is dat echt een probleem?

[ Voor 29% gewijzigd door Maxwp op 14-06-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNzzx8GfnQ5EmN-16-u0f7wAyCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X1xqiuKMmVR6C7CJGhrv52qU.png?f=fotoalbum_large
de vraag is dus nu zoals eerder gesteld of je hiermee de woonkamer voldoende zal kunnen verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 14-06-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
dit is offtopic, reageer inhoudelijk en constructief of ga lekker tv kijken ofzo...

[ Voor 136% gewijzigd door teacher op 14-06-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Indien te weinig R32, naar wat ik teruglas staat het hele spul op een multi, dan alles uitzetten en alleen zolder aanzetten. Als koelen dan wel binnen no-time lukt dan is idd het geval. Ook kunnen de filters compleet dichtzitten met stof, ook kan het expansieventiel op de binnenunit niet helemaal lekker werken.. kan kan kan kan allemaal.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:31

Te weinig koudemiddel, lekke koelleiding waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
foutje
kan weg
kan zelf niet delete? alleen tekst aanpassen

[ Voor 154% gewijzigd door Maxwp op 14-06-2022 08:14 . Reden: dacht dat een mod mijn post had afgekeurd maar bleek om iemand anders te gaan ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Je airco staat dus ingesteld op 19,5 graden terwijl het 21 graden blijft.
Hoe meet je deze 21 graden? Uitgelezen via de airco zelf of via een externe bron?
Welke fan stand gebruik je? (Auto/1/2/3/4)
Indien Auto, blijft de airco constant hard werken, of draait hij na een tijdje weer rustig?
Heeft je unit een "offset" optie? En indien ja, wat is het resultaat daarmee?

Probeer anders je airco eens in te stellen op 18 graden. Blijft het dan nog steeds 21 graden op zolder, of wordt het dan wellicht 19,5?

Zo kun je verifiëren of er niet mogelijk op een of andere manier een offset (van 1,5 graad) aanwezig is tussen je set-point en de gemeten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20
Wij hebben sinds vorige week een LG 5kW op de overloop, hij koelt de kamers perfect! :)

Maar wij hebben ook een WTW systeem, wat is nu verstandig als we stevig willen koelen op de warme dagen? De WTW uitschakelen of gewoon zijn ding laten doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Danielson Ventilatie uitzetten kan nooit een goed idee zijn, maar ik vraag me sowieso af waarom het een probleem zou zijn. Je koelt dan toch de ingaande lucht met de uitgaande? Niks speciaals verder toch?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20
Termy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:07:
@Danielson Ventilatie uitzetten kan nooit een goed idee zijn, maar ik vraag me sowieso af waarom het een probleem zou zijn. Je koelt dan toch de ingaande lucht met de uitgaande? Niks speciaals verder toch?
Ik ben niet 100% thuis in de werking van een WTW systeem, maar als de bypass aan staat, dan pompt hij toch de lucht van buiten rechtstreeks naar binnen? De lucht is dan aanzienlijk warmer dan de lucht de de airco uitblaast.

Mijn boerenverstand zegt me dat dit het effect van de airco niet ten goede komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik neem aan dat die bypass alleen gebruikt wordt als het buiten daadwerkelijk koeler is dan binnen en dat zou dan niet het geval zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sinds vorige week heb ik een Daikin multisplit laten installeren, woonkamer en slaapkamer.
De unit van de slaapkamer staat ongeveer 15 meter van de buitenunit, waarvan 10 meter horizontaal, werkt verder prima.
Echter ben ik niet zo tevreden over de condenswater pomp. Deze zit in de koof, ongeveer een 30 a 50cm van de binnenunit, in een andere kamer (leidingen van de binnenunit gaan via een gat door de betonnen muur), en maakt eigenlijk behoorlijk herrie als deze aanslaat.
De installateur had hem al helemaal in schuimrubber verpakt, maar dat ding is nog steeds erg luidruchtig, vooral in de nacht natuurlijk. De herrie is dusdanig, dat de huisdieren in de woonkamer hier van wakker worden. Is dit normaal, of zou ik hier met een (semi)defecte pompje te maken hebben ?

Verder is de interval van dat ding nogal kort naar mijn gevoel, ongeveer iedere 5 a 10 minuten slaat dat pompje voor 1 a 2 seconden aan. Lijkt me iets te vaak en te kort ?

Merk en type pomp weet ik niet, qua uiterlijk en kleur lijkt hij erg veel op een lichtblauwe langwerpige Aspen Mini aqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Danielson schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ik ben niet 100% thuis in de werking van een WTW systeem, maar als de bypass aan staat, dan pompt hij toch de lucht van buiten rechtstreeks naar binnen? De lucht is dan aanzienlijk warmer dan de lucht de de airco uitblaast.

Mijn boerenverstand zegt me dat dit het effect van de airco niet ten goede komt?
Als het goed is moet de bypass pas open gaan als de buitenlucht kouder is dan de binnenlucht.
Maar goed op de laagste stand zetten als de Airco aan staat lijkt me wel handig anders zuigt hij het er wel snel weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:06
Danielson schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:11:
[...]

De bypass zou alleen 's-nachts open moeten staan - overdag wordt de binnenkomende lucht gekoeld door de (airco-gekoelde) lucht die naar buiten gaat - bij het gebruik van WTW heb je overdag dus (bij gelijke ventilatie) minder koeling nodig door de airco. Ipv de bypass kan je trouwens ook gewoon de ramen openzetten 's nachts in de zomer - dat werkt nog beter.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Madshark schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:22:
Sinds vorige week heb ik een Daikin multisplit laten installeren, woonkamer en slaapkamer.
De unit van de slaapkamer staat ongeveer 15 meter van de buitenunit, waarvan 10 meter horizontaal, werkt verder prima.
Echter ben ik niet zo tevreden over de condenswater pomp. Deze zit in de koof, ongeveer een 30 a 50cm van de binnenunit, in een andere kamer (leidingen van de binnenunit gaan via een gat door de betonnen muur), en maakt eigenlijk behoorlijk herrie als deze aanslaat.
De installateur had hem al helemaal in schuimrubber verpakt, maar dat ding is nog steeds erg luidruchtig, vooral in de nacht natuurlijk. De herrie is dusdanig, dat de huisdieren in de woonkamer hier van wakker worden. Is dit normaal, of zou ik hier met een (semi)defecte pompje te maken hebben ?

Verder is de interval van dat ding nogal kort naar mijn gevoel, ongeveer iedere 5 a 10 minuten slaat dat pompje voor 1 a 2 seconden aan. Lijkt me iets te vaak en te kort ?

Merk en type pomp weet ik niet, qua uiterlijk en kleur lijkt hij erg veel op een lichtblauwe langwerpige Aspen Mini aqua.
Heb je echt geen alternatief om dat pompje weg te laten?
Mijn installateur heeft zowat alles uit gezocht om dat te vermijden.
Misschien kan je een reservoir van een paar liter voorzien, en dat dan elk uur leeg pompen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Madshark schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:22:

Wat ik heb begrepen is dat de interval verschilt bij verschillende werkingscondities. Al kan dat uiteraard ook per merk/type verschillen. Meest gebruikelijke is dat er een reservoir is welke de condens opvangt. Er zit een vlottertje in het reservoir. Naarmate het reservoir zich vult zal het vlottertje stijgen. Dit doet hij totdat de vlotter een schakelaar raakt welke de condenspomp de opdracht geeft om het reservoir leeg te pompen.
Naarmate de temperatuur stijgt zal er meer condens optreden en dus ook de frequentie van de condenspomp toenemen.

Indien mogelijk zou ik zeker proberen om de condensafvoer via natuurlijk verloop kwijt te komen. Als je voor circa elke horizontale meter leiding, (minimaal) 1 cm omlaag gaat, en dit weet vol te houden tot aan het afvoerpunt, dan heb je geen condenspomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:51
Weet iemand het verschil tussen de LG S12EW en de LG S12ET ?
De verkoper kan het mij niet vertellen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
driel24 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:09:
Weet iemand het verschil tussen de LG S12EW en de LG S12ET ?
De verkoper kan het mij niet vertellen.
Ik heb beide datasheets bekeken en daar zie ik geen verschil in. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het land waarvoor de ET en EW oorspronkelijk bedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Zojuist mijn systeem besteld:

Fuji RSG-07-KG - 2.5kW
Fuji RSG-12-KG - 3.5kW
Fuji RGG-12-K - 3.5 kW (vloermodel)

Ik ben erg benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Ik heb nog geen ervaringen met een vloermodel, dus dat is ook nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Maxwp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:41:
[...]

heb even nog wat verder proffesioneel en op schaal uitgetekend met het paint pakket ;-)

geel zijn de ramen rood de deuren en blauw de 2 airco's
ben de voordeur vergeten haha :P

wat hier nu iets hiervoor word vermeld dat een airco in de keuken vettig kan worden is dat echt een probleem?
Nee deze setup zal je woonkamer niet voldoende verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Maxwp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:53:
[Afbeelding]
de vraag is dus nu zoals eerder gesteld of je hiermee de woonkamer voldoende zal kunnen verwarmen.
Tikkeltje lastige situatie, maar kan je geen unit kwijt tegenover de deur van de keuken? Dat dekt sowieso je woonkamer beter, en je blaast dan ook richting je uitbouw en keuken. Zoals je het nu getekend hebt gaat het je woonkamer denk ik niet goed warm krijgen, of je keuken/aanbouw wordt veel te warm.

[ Voor 9% gewijzigd door TigerXtrm op 14-06-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Hallo, ik kom weer even binnenvallen, maar dat is eigenlijk nav de energiebeurs waar ik afgelopen weekend naartoe ben geweest. We hebben het hier over lucht lucht warmtepoppen. Niet te vergelijken met rendementen of toepasbaarheid met andere warmtepompen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen iets nieuws (althans voor mij heel erg nieuw) als alternatief voor een HR ketel waar de meesten van ons toch mee rekenen. Hoe zou het zijn als er een L/L warmtepomt aangeschaft wordt in combinatie met een inductieketel of een waterstofketel?

Ik ga ook kijken of daar al een lopend topic van is. Maar als ik zo de beurs mag geloven, hebben een boel mensen een afslag gemist door meteen de focus te leggen op warmtepompen (in z'n algemeen) en niet (ook) de optie met een inductiepomp of waterstofpomp mee te nemen. Die waterstofpomp kostte geloof ik zelfs maar rond de €3000, wat natuurlijk een ontzettend concurrerend bedrag is als je tóch een nieuwe (hybride) cv aan moet gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Waterstof.. dat gehypte goedje wat stiekem vooralsnog vele malen slechter voor het milieu is dan gewoon gas verbranden?

Hoe ziet het financiële plaatje eruit dan? Waar haal je de waterstof vandaan? Wat kost het per liter en hoe verhoud zich dat tot een m3 gas? En hoe sla het op? Gastank? Mag dat überhaupt wel, zelf waterstof opslaan (het lekt echt overal uit :X ).

Indicatieketels hebben volgens mij geen voordeel boven gewoon die een resistief zijn. Het is allebei COP1.

Maar hier offtopic.. dus ik ben benieuwd naar je topic ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
inductieketel klinkt mooi maar vraag me af de verliezen bij gas koken heb je niet bij inductie koken toch lijkt me dat je dit niet kunt vergelijken met een ketel omdat deze dat verlies niet zoveel heeft.
dus het voordeel van inductie zie ik niet zo erg.

klinkt wel interessant maar of het was is?

waterstof.... ja aub blijft daar bij weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
rwijnhov schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Nee deze setup zal je woonkamer niet voldoende verwarmen.
ja ben hier al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TigerXtrm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:39:
[...]

Tikkeltje lastige situatie, maar kan je geen unit kwijt tegenover de deur van de keuken? Dat dekt sowieso je woonkamer beter, en je blaast dan ook richting je uitbouw en keuken. Zoals je het nu getekend hebt gaat het je woonkamer denk ik niet goed warm krijgen, of je keuken/aanbouw wordt veel te warm.
en stomme is dat elke installateur ook welke naam hier naar tevredenheid al eens voorbij is gekomen hier g een moeite mee hadden.
liefs zou ik in plaats van 1 x 3,5 2 x 2 of 2 x 1,5kw plaatsen en dan 1 keuken en 1 woonkamer.maar die zijn dan ook gelijk weer bijna 2 x zo duur.
is niet dat je ene grote auto koopt van 30.000 of in plaats 2 kleine van 15.000 nee dan betaald je of 30k of je betaald 25k en ben je dus 50k kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Femmie010 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:36:
Hallo, ik kom weer even binnenvallen, maar dat is eigenlijk nav de energiebeurs waar ik afgelopen weekend naartoe ben geweest. We hebben het hier over lucht lucht warmtepoppen. Niet te vergelijken met rendementen of toepasbaarheid met andere warmtepompen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen iets nieuws (althans voor mij heel erg nieuw) als alternatief voor een HR ketel waar de meesten van ons toch mee rekenen. Hoe zou het zijn als er een L/L warmtepomt aangeschaft wordt in combinatie met een inductieketel of een waterstofketel?

Ik ga ook kijken of daar al een lopend topic van is. Maar als ik zo de beurs mag geloven, hebben een boel mensen een afslag gemist door meteen de focus te leggen op warmtepompen (in z'n algemeen) en niet (ook) de optie met een inductiepomp of waterstofpomp mee te nemen. Die waterstofpomp kostte geloof ik zelfs maar rond de €3000, wat natuurlijk een ontzettend concurrerend bedrag is als je tóch een nieuwe (hybride) cv aan moet gaan leggen.
Precies wat @Glashelder zegt.
Volgens mij hebben ze je op die beurs mooie verkooppraatjes voorgehouden, maar vergeten de nadelen te vertellen.
Een inductie ketel heeft ten eerst een aparte groep met krachtstroom nodig en een verbruik van je gas die je maal 8 moet doen.
Waterstof zou best mooi kunnen zijn voor verwarmen echter hoe ga je aan die waterstof komen?
De kans dat er ooit een waterstof netwerk komt net als gas voor huishoudens is heel erg klein en als het er zou komen nog minstens 15 jaar of langer gaan duren.
Dus als je toch van het gas af wil kies je voor een warmtepomp, als dat zeer moeilijk of veel te duur wordt kun je dus ook voor een Airco warmtepomp kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 16:37
@Femmie010 Niemand heeft hier de boot gemist. De inductie ketel is een marketing hype met een COP van 1 en een waterstofketel levert hetzelfde rendement als een gasketel momenteel, aangezien je nergens waterstof vandaan haalt en dat voorlopig ook niet gaat kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zullen we nu weer stoppen over waterstof of inductieketels.. dit keer vóór de modbreak :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 161 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic