R-B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:44:
[...]
Hier in de gemeente geldt dat bouwvolume pas als je meer dan 0.5m uit gaat steken.. dat is niet het geval met een ophangen van een buiten unit. (tenzij het het een hele grote jongen is....).
Ik zou vooral kijken naar de historie van vergunningsaanvragen van je gemeente, afgelopen jaar bijv. Ik gok dat daar welgeteld 0 aanvragen over een airco in staan. Dat was bij ons ook het geval.
Helder. Hier zou hij overigens niet aan de gevel komen maar op het dak. Langs de gevel zou dan wel de buis voor koeling lopen, dat dan weer wel.ThaBEN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:08:
[...]
[...]
Inderdaad, hier in de gemeente mag je bijvoorbeeld niets aan de voorgevel hangen (of de gevels welke aan de straatkant grenzen, indien je op de hoek van een straat woont) zonder vergunning. Op andere wanden mag dit wel en gelden de regels zoals @R-B beschrijft.
Indien je daar aan voldoet dan valt dit als uitzondering onder een "verandering van niet-ingrijpende aard" welke geen gevolgen heeft voor de draagconstructie van je woning. Dan hoeft deze uitbreiding niet meegeteld te worden bij het totale volume van je woning en heb je daardoor géén vergunning nodig.
Misschien moet ik het maar doen. De kans dat de gemeente op gaat treden, al zou hij vergunningsplichtig zijn, is nagenoeg 0. Men heeft natuurlijk geen enkele capaciteit om dit op grote schaal aan te gaan pakken.