Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.456 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Tomba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Omdat mijn Toon recht tegenover de Airco hangt (en dus toen ik aan t testen was de Toon vond dat ie moest gaan stoken) heb ik een ESP met een Bosch BMP280 sensor in elkaar geknutseld en daar Tasmota op gezet. In de airco zit een MHI-AC-Ctrl met de optie #define ROOM_TEMP_MQTT aan.

Door de volgende 2 rules te laden via de Tasmota console is deze nu de bron voor de temperatuur van de airco:
code:
1
2
3
4
rule1 ON BMP280#Temperature DO Var1 %value% ENDON
rule2 ON Time#Minute|1 DO publish MHI-AC-Ctrl-Livingroom/Troom %Var1% endon
rule1 1
rule2 1

Dit betekent tevens dat Home Assistant er tussenuit kan :) (de ESP published m zelf naar de airco)
Dit vind ik wel een interessante, weet je toevallig of dit ook te realiseren is met een zigbee temp sensor die data naar home assistant stuurt en dat door publishen naar de MHI-AC-CTRL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Heb je echt geen alternatief om dat pompje weg te laten?
Mijn installateur heeft zowat alles uit gezocht om dat te vermijden.
Misschien kan je een reservoir van een paar liter voorzien, en dat dan elk uur leeg pompen....
Helaas niet mogelijk. De airco hangt in de slaapkamer, direct achter de binnenunit is een gat gemaakt naar de woonkamer, waar de leidingen vervolgens zo'n 40cm omhoog gaan, en vervolgens in een koof van 8 meter lang gaan, deze is aan het plafond gemonteerd.
Daaroverheen zal (later) wat hout en stucwerk komen zodat het naadloos aansluit op het verlaagd plafond.
Oftewel, afgezien van een 40cm koofje naar boven, geheel onzichtbaar. (er komt nog wel een soort van deurtje, om in de toekomst nog wel bij de pomp te kunnen komen.

Ik heb het idee dat de pomp nogal trigger-happy is, iedere 5 a 10 minuten (varieert) 1 a 2 seconden pompen, terwijl aan het uiteinde (intussen opgevangen in een maatbeker) niet meer dan zo'n 50cl zit na een uur.
ThaBEN schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Wat ik heb begrepen is dat de interval verschilt bij verschillende werkingscondities. Al kan dat uiteraard ook per merk/type verschillen. Meest gebruikelijke is dat er een reservoir is welke de condens opvangt. Er zit een vlottertje in het reservoir. Naarmate het reservoir zich vult zal het vlottertje stijgen. Dit doet hij totdat de vlotter een schakelaar raakt welke de condenspomp de opdracht geeft om het reservoir leeg te pompen.
Naarmate de temperatuur stijgt zal er meer condens optreden en dus ook de frequentie van de condenspomp toenemen.

Indien mogelijk zou ik zeker proberen om de condensafvoer via natuurlijk verloop kwijt te komen. Als je voor circa elke horizontale meter leiding, (minimaal) 1 cm omlaag gaat, en dit weet vol te houden tot aan het afvoerpunt, dan heb je geen condenspomp nodig.
Ik zit helaas gebonden aan de condenspomp, zie mijn uitleg hierboven. De condens moet eerst zo'n 40cm omhoog gepompt worden wil het in de afvoerleiding kunnen komen.
Maar zo'n pompje zou toch gewoon fluisterstil moeten/kunnen zijn ? Op het moment klinkt het alsof een buurman met een boorhamer in beton aan de gang is.

De installateur komt komende week even langs om de klacht te bekijken. Het lijkt mij dat de vlotter (indien aanwezig) niet goed is afgesteld (indien dat überhaupt is af te stellen?)
Zo'n 20 a 30x per uur een paar seconden pompen, en uiteindelijk zo'n 50cl verwerkt te hebben lijkt me niet zoals het hoort (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Glashelder schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:45:

Indicatieketels hebben volgens mij geen voordeel boven gewoon die een resistief zijn. Het is allebei COP1.

Maar hier offtopic.. dus ik ben benieuwd naar je topic ;)
Klopt, wel offtopic, maar ik vond het vooral interessant om in te brengen, omdat veel mensen denken dat het enige alternatief een warmtepomp is en dat is het niet.
Het is idd COP1. Met het voordeel dat het ene product electrisch werkt en dus all electric kan zijn en zeker als je PV panelen hebt, je een stuk goedkoper uitbent. Als de bijverwarming dan naast de L/L warmtepomp een all electric bron is, lijkt me dat beter te verkopen dan aardgas. Portemonnee -wijs in geval van PV panelen en qua milieu door het overslaan van fossiele brandstof.

Maar het is idd off topic. Ik ga jullie er hier verder niet mee lastig vallen. Ik zoek of er al een lopend topic van is.
Enne, de mooie praatjes zijn van alle tijden en van alle typen, ook warmtepompen. Altijd zelf blijven denken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Femmie010 op 14-06-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Madshark schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Helaas niet mogelijk. De airco hangt in de slaapkamer, direct achter de binnenunit is een gat gemaakt naar de woonkamer, waar de leidingen vervolgens zo'n 40cm omhoog gaan, en vervolgens in een koof van 8 meter lang gaan, deze is aan het plafond gemonteerd.
Daaroverheen zal (later) wat hout en stucwerk komen zodat het naadloos aansluit op het verlaagd plafond.
Oftewel, afgezien van een 40cm koofje naar boven, geheel onzichtbaar. (er komt nog wel een soort van deurtje, om in de toekomst nog wel bij de pomp te kunnen komen.

Ik heb het idee dat de pomp nogal trigger-happy is, iedere 5 a 10 minuten (varieert) 1 a 2 seconden pompen, terwijl aan het uiteinde (intussen opgevangen in een maatbeker) niet meer dan zo'n 50cl zit na een uur.

[...]

Ik zit helaas gebonden aan de condenspomp, zie mijn uitleg hierboven. De condens moet eerst zo'n 40cm omhoog gepompt worden wil het in de afvoerleiding kunnen komen.
Maar zo'n pompje zou toch gewoon fluisterstil moeten/kunnen zijn ? Op het moment klinkt het alsof een buurman met een boorhamer in beton aan de gang is.

De installateur komt komende week even langs om de klacht te bekijken. Het lijkt mij dat de vlotter (indien aanwezig) niet goed is afgesteld (indien dat überhaupt is af te stellen?)
Zo'n 20 a 30x per uur een paar seconden pompen, en uiteindelijk zo'n 50cl verwerkt te hebben lijkt me niet zoals het hoort (?).
Wat zit er onder de woonkamer? Kruipruimte?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
thezs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Dit vind ik wel een interessante, weet je toevallig of dit ook te realiseren is met een zigbee temp sensor die data naar home assistant stuurt en dat door publishen naar de MHI-AC-CTRL?
Ja dat wekt prima ik gebruik op deze manier de temp sensor van mijn Nefit Easy thermostaat als temp sensor voor mijn mhi. Hierdoor heb ik een veel mooier stook gedrag van de airco gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
rwijnhov schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:31:
[...]

Ja dat wekt prima ik gebruik op deze manier de temp sensor van mijn Nefit Easy thermostaat als temp sensor voor mijn mhi. Hierdoor heb ik een veel mooier stook gedrag van de airco gekregen.
gebruik je de mqtt variant of esphome? het is mij met esphome nog niet gelukt helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Ik gebruik mqqt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Femmie010 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Klopt, wel offtopic, maar ik vond het vooral interessant om in te brengen, omdat veel mensen denken dat het enige alternatief een warmtepomp is en dat is het niet.
Het is idd COP1. Met het voordeel dat het ene product electrisch werkt en dus all electric kan zijn en zeker als je PV panelen hebt, je een stuk goedkoper uitbent. Als de bijverwarming dan naast de L/L warmtepomp een all electric bron is, lijkt me dat beter te verkopen dan aardgas. Portemonnee -wijs in geval van PV panelen en qua milieu door het overslaan van fossiele brandstof.

Maar het is idd off topic. Ik ga jullie er hier verder niet mee lastig vallen. Ik zoek of er al een lopend topic van is.
Enne, de mooie praatjes zijn van alle tijden en van alle typen, ook warmtepompen. Altijd zelf blijven denken ;)
PV Panelen en verwarming. Even een sommetje. Een gemiddeld gezin gebruikt zonder elektrische verwarming probleemloos met 4 personen zo'n 4000 kWh. Verwarm je met een warmtepomp zal een gemiddeld huis met 1500 m3 gas verbruik omzetten naar 3000 kWh exclusief SWW. Totaal 7000 kWh = met 350 Wp panelen zijn dat zo'n 24 panelen op Zuid. Een gemiddeld gezin kan geen 24 panelen kwijt op een rijtjes huis. Kan je nagaan hoe die rekeningsom eruit gaat zien met Cop1. Drama! NB: Cop1 is milieuonvriendelijker dan HR Stoken met gas ook nog als stroom uit het net moet komen.

Warmtepomp L/L of L/W inclusief boiler is op dit moment the way to go. Totdat 1/2 Nederland zo'n ding heeft en het stroomnet echt uit zijn voegen barst en Den Haag weer een nieuwe melkkoe ziet. Dan zijn wij all electric weer de haas. Tot die tijd lach ik me een gat in mijn broek met €85,- voorschot met een vierpersoons huishouden op 140m2. En dat is inclusief koelen. Lekker morgen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
ik ben een idioot, esphome variant heeft een sensor override ingebakken en is als service aan te roepen via HA. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Wat zit er onder de woonkamer? Kruipruimte?
Mijn benedenburen >:)
(het is in een appartement)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

thezs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Dat kan zeker via een automation (staat ook in de post die je quote ;) ), zo deed ik t eerst namelijk :) (met de Temperatuur van mijn Toon, dus even aanpassen naar de naam van de sensor die je als bron wil gebruiken!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxcF4elln6SktawFFTGNt5aIXGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G51uIGlGKPbuWE4vvlm56ow5.jpg?f=fotoalbum_large

Let op! Na 2-3 minuten geen update wordt je WiFi uitgeschakeld door de airco (soort ingebouwde beveiliging) dus zorg dat je MQTT en je HA niet te lang offline zijn want dan moet je je airco herstarten. (Dat was een reden voor mij om t via Tasmota rechtstreeks te doen, dan is er alleen de afhankelijkheid van MQTT)

Bij de keuken airco gebruik ik een externe DS18x20 sensor, dan heb je dat probleem helemaal niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1MDV0_W5aw-JTgtNnqUavoWhsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWrhXZ9KYEpkV2Xq9GVAD4Wi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Tomba op 14-06-2022 22:49 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 12:57
thezs schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:06:
[...]

ik ben een idioot, esphome variant heeft een sensor override ingebakken en is als service aan te roepen via HA. 8)7
Hoe gaat dit in zijn werk met de ESPhome versie? Denk dat meerdere hier wel belang bij hebben in dit topic.
Zie het wel staan in de Yaml (set_api_room_temperature) maar waar/hoe kan ik deze overrulen met mijn eigen temp sensor. Moet ik dan opnieuw de Yaml daar heen sturen of kan dit binnen HA zelf?
Bedankt alvast.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 13:45
goed onderwerp voor eigen topic niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTT
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 22:30
Hier ook het plan om met L/L te gaan verwarmen en natuurlijk koelen waar nodig.
We zijn flink aan het verbouwen. cv installatie ligt eruit. warmwater word voorzien door een wpb(atlantic 270L). Alle buitenmuren zijn extra van binnenuit geïsoleerd met 7cm pir. Plan is om de vloer en het dak nog extra te isoleren. Huis is uit 1974 en een hoekwoning. Overal zit dubbelglas hr++. De 2e verdieping is voorzien van een plat dak. Qua isolatie zit het dus redelijk goed. Het gasverbruik weet ik niet. ik woon nu in het huis ernaast(tussenwoning) Hier verbruik ik 1300m3 inclusief tapwater.

Begane grond
Keuken+woonkamer: 62,5m2(158m3)x40=6,32kw

Verdieping 1:
slaapkamer 1: 13m2 (32,5m3) x40=1,3kw
slaapkamer 2: 16,5m2(41 m3) x40=1,65kw

Verdieping 2:
slaapkamer 3: 15,3m2(38m3) x40=1,53kw
slaapkamer 4: 16m2(40m3) x40=1,6kw

Het plan is om 3 multisplit airco's aan te schaffen, voor iedere verdieping 1.
Voor de slaapkamers dacht ik aan 2x Haier multisplit 4kw buitenunit met 2x 2kw pearl binnenunits.
Voor de woonkamer dacht ik aan Daikin(perfera) of Mhi 5kw of 6kw met 3,5+2,5kw binnenunits

De units in de slaapkamers zijn allemaal vrij makkelijk centraal op te hangen.
Voor de woonkamer zoek ik nog wat advies waar ze precies te plaatsen en of ik qua capaciteit uitkom.
Hieronder een tekening van de situatie.
https://1drv.ms/u/s!Ak-anNXFap4wgVxALLlAeDjyGi1J
De rode lijnen zijn 2x een verlaagde koof van 27cm ten opzichte van het plafond.
De 3,5kw unit in de woonkamer om het grote vlak te pakken en de 2,5kw unit in de keuken.
Het ophangen en leidingwerk wil ik graag zelf gaan doen. Het aansluiten mag een stekmonteur doen O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
Bonzo2009 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Hoe gaat dit in zijn werk met de ESPhome versie? Denk dat meerdere hier wel belang bij hebben in dit topic.
Zie het wel staan in de Yaml (set_api_room_temperature) maar waar/hoe kan ik deze overrulen met mijn eigen temp sensor. Moet ik dan opnieuw de Yaml daar heen sturen of kan dit binnen HA zelf?
Bedankt alvast.
Binnen HA zelf, ik heb bijv. een automation waarbij ik die set_api_room_temperature service aanroep en als waarde de staat van mijn temperatuursensor geef.

Hier even snel in elkaar gezet met behulp van mijn trouwe hue motion sensor die altijd de verkeerde temperatuur aangeeft, maar wel handig om mee te testen. Hier gaat ie elke minuut de interne sensor updaten met de waarde van de hue sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: airco temp
  description: ''
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: '1'
  condition: []
  action:
    service: esphome.airco_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.hue_motion_sensor_1_temperature') }}"
  mode: single

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:59:
goed onderwerp voor eigen topic niet?
Eindelijk gaat het niveau hier naar boven en dan is dit jouw post?

Laat die jongens aub delen hoe de boel te optimaliseren. Daar is Tweakers voor. Niet om voor de honderdste keer te vragen hoeveel vermogen je moet hangen en of koelen in een hal werkt. Daar is de TS en zoek functie voor uitgevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2022 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
Deze gebruik ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1234567890'
  alias: AircoWoonkamerExterneSensor
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  condition: []
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: AircoWoonkamer/set/Troom
      payload_template: '{{ states.sensor.inhouse_temperature.state }}'
  mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:50:
[...]

Eindelijk gaat het niveau hier naar boven en dan is dit jouw post?

Laat die jongens aub delen hoe de boel te optimaliseren. Daar is Tweakers voor. Niet om voor de honderdste keer te vragen hoeveel vermogen je moet hangen en of koelen in een hal werkt. Daar is de TS en zoek functie voor uitgevonden.
nou het is beter ook om het zoeken te vergemakkelijken voor bepaalde onderwerpen een eigen topic te maken
anders lopen veel zaken door elkaar heen
maar goed je kan niet iedereen tevreden houden toch is dat algemeen hoe het normaal word gedaan

nu krijg je hier home assistent of domoticz of nummer 100 andere thuis automatie systemen vragen terwijl het alleen over het verwarmen en koelen moet gaan van de L/L warmte pomp

vind de toon van je post wel een wat minder.

hier is bijvoorbeeld al een topic meer over de aansturing van een daikin

jhead22 in "Daikin arico wifi vervangen door S21 wifi module"

[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 15-06-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TheTT schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:18:
We zijn flink aan het verbouwen. cv installatie ligt eruit. warmwater word voorzien door een wpb(atlantic 270L). Alle buitenmuren zijn extra van binnenuit geïsoleerd met 7cm pir. Plan is om de vloer en het dak nog extra te isoleren. Huis is uit 1974 en een hoekwoning. Overal zit dubbelglas hr++. De 2e verdieping is voorzien van een plat dak. Qua isolatie zit het dus redelijk goed. Het gasverbruik weet ik niet. ik woon nu in het huis ernaast(tussenwoning) Hier verbruik ik 1300m3 inclusief tapwater.

Begane grond

Verdieping 1:
slaapkamer 2: 16,5m2(41 m3) x40=1,65kw

Verdieping 2:

Voor de slaapkamers dacht ik aan 2x Haier multisplit 4kw buitenunit met 2x 2kw pearl binnenunits.
Voor de woonkamer dacht ik aan Daikin(perfera) of Mhi 5kw of 6kw met 3,5+2,5kw binnenunits

Voor de woonkamer zoek ik nog wat advies waar ze precies te plaatsen en of ik qua capaciteit uitkom.
De rode lijnen zijn 2x een verlaagde koof van 27cm ten opzichte van het plafond.
De 3,5kw unit in de woonkamer om het grote vlak te pakken en de 2,5kw unit in de keuken.
Het ophangen en leidingwerk wil ik graag zelf gaan doen. Het aansluiten mag een stekmonteur doen O-) .
ik vermoed dat als het om koelen gaat 1 voldoende is
de vraag is waar staan de banken e.d. het beste nooit de airco te richten op waar je zit.

van waar de keuze voor zoveel verschillende merken? wat is er aan de haier zo goed vergeleken met de andere of is het de prijs?

1300m3 met hoeveel mensen zijn jullie dan
hier een hoekhuis met minder isolatie en 1450 met 3 mensen en sinds dit jaar nog maar 1150 alleen als door wat zaken beter in te regelen en de overstap op inductie

hebben nog riet als dak isolatie uit de jaren 40 winter gewoon 20 a 21 graden in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 15-06-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
Maxwp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:13:
[...]

nou het is beter ook om het zoeken te vergemakkelijken voor bepaalde onderwerpen een eigen topic te maken
maar goed je kan niet iedereen tevreden houden toch is dat algemeen hoe het normaal word gedaan

nu krijg je hier home assistent of domoticz of nummer 100 andere thuis automatie systemen vragen terwijl het alleen over het verwarmen en koelen moet gaan van de L/L warmte pomp

Heb je deels gelijk in hoor, maar van de andere kant is dit een manier om het optimaliseren van het koelen/verwarmen te verbeteren in bepaalde situaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Het gaat nog geen pagina over Home Assistant, specifiek over hoe je je airco beter kan bedienen en zo zuiniger kan laten draaien... En dan zijn het " nummer 100" thuis automate vragen?

Ik zou er meer voor zien om hier juist de optimalisatie en verbetering van je airco te bespreken op wat voor manier dan ook. En de 10.000e vraag over "Hoeveel KW heb ik nodig" zonder enige context of inlezen dmv de topic start, een eigen topic te geven :+ Al horen beide hier gewoon thuis.

Dit is toch een ervaringen en informatie topic? Als het daar een paar posts gaat over hoe je het in Home Assistant kan bedienen lijkt me dat net zo on-topic als vragen over de Daikin app, de werking van de MHI Wifi of wat voor manier dan ook. En het zelf lokaal doen is Tweakers ten voete uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTT
Maxwp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:20:
[...]

ik vermoed dat als het om koelen gaat 1 voldoende is
de vraag is waar staan de banken e.d. het beste nooit de airco te richten op waar je zit.

van waar de keuze voor zoveel verschillende merken? wat is er aan de haier zo goed vergeleken met de andere of is het de prijs?

1300m3 met hoeveel mensen zijn jullie dan
hier een hoekhuis met minder isolatie en 1450 met 3 mensen en sinds dit jaar nog maar 1150 alleen als door wat zaken beter in te regelen en de overstap op inductie

hebben nog riet als dak isolatie uit de jaren 40 winter gewoon 20 a 21 graden in huis.
De keuze voor haier is uit kosten besparing. In de woonkamer draait het meer om comfort, geluid etc vandaar de keuze voor daikin of mhi. Ik dacht zelf een multisplit in de woonkamer zodat de binnenunits dan wat kleiner kunnen en deze de capaciteit kunnen verdelen.

Huishouden bestaat uit 2 volwassenen en 2 Kids. Huidige huis heeft geen spouw en vloer isolatie. Koken gaan we op inductie doen. De inrichting staat hier niet vast en word toch wel een aantal keren per jaar verschoven dit maakt de definitieve plaats lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Ik zou even opzoeken wat to tweak betekent? Ik heb door het oude topic ook mijn systeem kunnen Tweaken.

En mijn toon is wellicht kritisch. Dat komt omdat dit topic vervalt in een eeuwig repeterend verhaal met ondertussen niveau Libelle. Lees eens L/W of hier. Als je daar vraagt wat moet ik plaatsen is het eerste wat men vraagt wat je zelf hebt berekend of hebt uitgezocht.

En waarom kom.ik.met zoekfunctie wel een.eind in LW? Omdat ik moeite doe en niet alles panklaar.hoef te weten. In L/W verwijzen ze je zelfs naar een Faq topic L/W en bij echte config vragen een eigen topic te maken om vervuiling, zoals hier, te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
In ieder geval draait het verwarmen hier met een externe sensor een stuk beter. De airco pendelt veel minder doordat deze geen last meer heeft van zijn eigen temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
rwijnhov schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:41:
In ieder geval draait het verwarmen hier met een externe sensor een stuk beter. De airco pendelt veel minder doordat deze geen last meer heeft van zijn eigen temperatuur.
Dit was dus ook mijn idee, heb nu een temp sensor bij mijn vaste zit plek hangen.
Leek mij ook de meest logische oplossing.
Vandaar dat ik alles aan het uitzoeken ben. Ik ben blij dat er meer mensen zijn die zo denken in dit topic.

Offtopic
Airco boer zou vorige week dinsdag komen om de 35 ZSX-W te plaatsen ( meer als 7 weken geleden besteld)
Helaas is die nog niet op voorraad en kan dus nog niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rwijnhov schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:41:
Ik ga ook eens proberen met Domoticz mijn Daikin afwijking te corrigeren. Meet middels Cresta thermometer centraal in de ruimteruimte die wordt uitgelezen door Domoticz en kan al mijn units middels Domoticz ook bedienen. Pendelen heb ik dan weer geen last van. Leuk projectje als het slecht weer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Bonzo2009 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Dit was dus ook mijn idee, heb nu een temp sensor bij mijn vaste zit plek hangen.
Vandaar dat ik alles aan het uitzoeken ben. Ik ben blij dat er meer mensen zijn die zo denken in dit topic.

Offtopic
Airco boer zou vorige week dinsdag komen om de 35 ZSX-W te plaatsen ( meer als 7 weken geleden besteld)
Helaas is die nog niet op voorraad en kan dus nog niet testen.
Precies wat ik heb gedaan. Temperatuur sensor in de hoek van de L waar wij zitten :) Wij hebben ook een ZSX 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38
ralphkeb schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:13:
[...]

Weet jij of de WF-RAC aan Homey of Home assist te koppelen is toevallig?
Is het jou al gelukt om WF-RAC te koppelen aan Homey?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Bonzo2009 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Heb het hier ook een "externe voeler" (niet vanwege pendelen maar temp regeling ging niet goed doordat zijn eigen warmte registreert), van Daikin kon ik niks verwachten want externe voeler kon niet volgens hun, dit opgelost met een soldeerapparaat en een stuk kabel, fijn als je zelf naar de oplossing moet zoeken en mag solderen aan een 2000 euro kostende apparaat.

Binnenunit ging zichzelf weer begrenzen nadat er meer warmtevraag nodig was.
Setpoint hoger zetten werkt maar moet je later opnieuw aanpassen doordat het dan te warm werd.

Dat geneuzel van constant de setpoint wijzigen werd ik een beetje moe van, deed ik ook nooit bij CV.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2022 13:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Merk dat de airco's (MHI ***) bij het koelen wat te ver doorschieten. Ingestelde temperatuur op alle 3 is 20 graden. Ze hangen allemaal rond de 19,2-19,5 graden. Ik kan in de beschikbare informatie niks terugvinden over het corrigeren van de meetwaardes, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Niek_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:17:
Merk dat de airco's (MHI ***) bij het koelen wat te ver doorschieten. Ingestelde temperatuur op alle 3 is 20 graden. Ze hangen allemaal rond de 19,2-19,5 graden. Ik kan in de beschikbare informatie niks terugvinden over het corrigeren van de meetwaardes, iemand ervaring mee?
Zo zou het moeten, maar mij lukt het niet (er gebeurt niks geen piep piep dus) dus als t jou wel lukt hou ik me aanbevolen voor een handleiding ;)
@GermanPivo reageert helaas zelf niet…

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 15-06-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Tomba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Zo zou het moeten, maar mij lukt het niet (er gebeurt niks geen piep piep dus) dus als t jou wel lukt hou ik me aanbevolen voor een handleiding ;)
@GermanPivo reageert helaas zelf niet…
@Niek_ Standaard aanpassing kan alleen bij verwarmen. ;) Je kan via MQTT de correcte waarde naar de unit te pushen, maar dan moet je zelf even aan de gang. Staat wel wat uitleg hier in het topic.
@Tomba Ik kan je verder ook niet helpen dan te zeggen dat ik het hier wel voor elkaar krijg. Knop op de binnenunit goed indrukken en wachten tot de piepjes.

[ Voor 23% gewijzigd door GermanPivo op 15-06-2022 13:26 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Moet je hem dan eerst op verwarmen zetten voor deze actie iets doet? Zoals gezegd hoor ik op mijn ZSX geen piep piep….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Tomba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Moet je hem dan eerst op verwarmen zetten voor deze actie iets doet? Zoals gezegd hoor ik op mijn ZSX geen piep piep….
Ik heb de aanpassing gedaan tijdens het verwarmingsseizoen, dus misschien wel inderdaad (lijkt me ergens ook wel logisch)...

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 15-06-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
GermanPivo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:20:
[...]

@Niek_ Kan alleen bij verwarmen. ;)
@Tomba Ik kan je verder ook niet helpen dan te zeggen dat ik het hier wel voor elkaar krijg. Knop op de binnenunit goed indrukken en wachten tot de piepjes.
Ah, kak, das jammer. Zie ze nu nog verder doorschieten: 18,7-19,0 bij een ingestelde temperatuur van 20,0 graden. Maar goed, pas sinds zaterdag in gebruik dus nog een beetje aan het ontdekken. Wel mooi op tijd voor de komende dagen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
Tomba schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Precies wat ik heb gedaan. Temperatuur sensor in de hoek van de L waar wij zitten :) Wij hebben ook een ZSX 35.
Dat je de HA niet meer nodig hebt is ook wel weer mooi (in jouw geval).
Het gaat mij om de lelijke kabel/onjuiste temps, hoop dat dit straks hier mee goed afgevangen gaat worden. Als ik meerdere zo hoor moet dat lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Niek_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Ah, kak, das jammer. Zie ze nu nog verder doorschieten: 18,7-19,0 bij een ingestelde temperatuur van 20,0 graden. Maar goed, pas sinds zaterdag in gebruik dus nog een beetje aan het ontdekken. Wel mooi op tijd voor de komende dagen :*)
Ik vind sowieso koelen tot 20 veel te koud.
Mijn units staan nu op koelen tot 23 of 24 graden, en dat is meer dan voldoende om een behaaglijk gevoel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:29
wodkabuikje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Is het jou al gelukt om WF-RAC te koppelen aan Homey?
Ik ben uiteindelijk voor de esphome module gegaan (via dit forum verkrijgbaar) om in HA te integreren.
Wel iets minder instelmogelijkheden, maar een fractie van de prijs 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Mijn units staan nu op koelen tot 23 of 24 graden, en dat is meer dan voldoende om een behaaglijk gevoel te krijgen.
Huis goed isoleren. Heb hier binnen nu overal 22 graden zonder airco. Kan je ook met minder vermogen toe in de winter als de meter echt draait. Koelen vraagt hier bijna niets. Eens, niet te koud maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Niet online
Vandaag zijn ze hier begonnen met installeren van een set airco's, type

1x FVXM50A+RXM50R (woonkamer)
1x FFA35A9+RXM35R (overloop in systeemplafond)

Het zijn de wat duurdere modellen, helaas niet met de hoogste COP/E.E.R., maar perfect voor onze situatie thuis. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat, zoals het nu uitziet morgenavond alles draaiend, dat zou de perfecte timing zijn voor de warme dagen vrijdag en zaterdag om te testen!

Bij de FFA35A9 wordt een Madoka remote geleverd voor vaste wand montage. Heeft hier iemand ervaring met dit model en of je de thermostaat van de airco zelf of de remote kan selecteren? In de, nu even snel bekeken, handleiding vind ik hier niks concreets over. Wel heb ik een PT100/1000 (of NTC) op de remote gevonden, maar deze hangt ook voor de aanzuigzijde van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tommie12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Hier met de screens naar beneden komt het binnen nog niet boven de 22°/51%, dus Airco nog niet aangehad, kijken hoe dat de komende dagen gaat. Op de buitengevel is het al 35°.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Hier met de screens naar beneden komt het binnen nog niet boven de 22°/51%, dus Airco nog niet aangehad, kijken hoe dat de komende dagen gaat. Op de buitengevel is het al 35°.
Woonkamer heeft ook nog niet gedraaid.
Enkel de slaapkamer onder het dak.... gisteren 0,7 kWh, dus dat is te behappen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
In opvolging van mijn bericht een paar dagen geleden, is het installatiebedrijf vandaag teruggekomen om het euvel (te frequente en herrie makende condenspomp) te fixen.
Eigenlijk waren er 2 problemen.
De pomp zit ongeveer 40cm hoger t.o.v. de condensbakl, het water moet dus aangezogen worden.
Een terugslag klep is dan hiervoor noodzakelijk, echter bleek deze niet goed te werken. Met als gevolg dat er steeds wat condenswater terugloopt, de pomp hierdoor vaker moet pompen, en nog erger, door het teruglopen, wordt er lucht in de pomp getrokken.
Zodoende maakte de pomp extra herrie, die dingen mogen blijkbaar niet drooglopen. En hoewel de pomp helemaal in schuimrubber was verpakt, terugslagklep 3cm van de pomp raakte de koof, wat een goede klankkast is, dat maakte het dus nog erger.

Installateur heeft een nieuwe terugslagklep gemonteerd, en nog een extra, nu dus voor en na de pomp. En omdat de pomp een aantal keren was drooggelopen, met mogelijke consequenties voor de levensduur, is deze uit voorzorg ook meteen vervangen voor een nieuwe.
Top service dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Netsrek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:03:
Vandaag zijn ze hier begonnen met installeren van een set airco's, type

1x FVXM50A+RXM50R (woonkamer)
1x FFA35A9+RXM35R (overloop in systeemplafond)

Het zijn de wat duurdere modellen, helaas niet met de hoogste COP/E.E.R., maar perfect voor onze situatie thuis. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat, zoals het nu uitziet morgenavond alles draaiend, dat zou de perfecte timing zijn voor de warme dagen vrijdag en zaterdag om te testen!

Bij de FFA35A9 wordt een Madoka remote geleverd voor vaste wand montage. Heeft hier iemand ervaring met dit model en of je de thermostaat van de airco zelf of de remote kan selecteren? In de, nu even snel bekeken, handleiding vind ik hier niks concreets over. Wel heb ik een PT100/1000 (of NTC) op de remote gevonden, maar deze hangt ook voor de aanzuigzijde van de ventilator.
Interessante optie, er even van uitgaande dat de overloop ruim genoeg is zal je met die casette denk ik een betere verdeling krijgen dan een losse unit. Ben benieuwd hoe dit gaat werken uiteindelijk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Netsrek
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Interessante optie, er even van uitgaande dat de overloop ruim genoeg is zal je met die casette denk ik een betere verdeling krijgen dan een losse unit. Ben benieuwd hoe dit gaat werken uiteindelijk.
Volgens mij hadden wij het hier al over in het topic over heteluchtverwarming tweaken, maar dat is een ander verhaal.

Onze overloop is denk ik 2x2meter, waar de casette unit nu exact in het midden hangt met de uitblaas lamellen richting de verschillende vertrekken. De lamel richting het trappenhuis schakel ik dan uit.

Foto vanaf onder gezien: (hij moet nog gesteld worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6T_7Czd8-3og9RblB0dV9h4VZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaYKgoIbr9DDSnv3X4IijbQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Netsrek op 15-06-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Netsrek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Volgens mij hadden wij het hier al over in het topic over heteluchtverwarming tweaken, maar dat is een ander verhaal.

Onze overloop is denk ik 2x2meter, waar de casette unit nu exact in het midden hangt met de uitblaas lamellen richting de verschillende vertrekken. De lamel richting het trappenhuis schakel ik dan uit.
Ja klopt (y)
De flow kun je wel veel beter richten met die casette zal veel beter gaan werken dan een losse unit zeker als en de Madoka in een andere ruimte hangt waar de meeste vraag is en op voldoende afstand van de unit. Mooie oplossing denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:26
HereIsTom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Hier met de rolluiken naar beneden komt het niet boven de 21 °C. Ik heb een deel van de luiken maar weer open gezet, want ik krijg het bijna koud. Misschien de keukendeur ook maar open, het is buiten een paar graden warmer dan binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Hier met de rolluiken naar beneden komt het niet boven de 21 °C. Ik heb een deel van de luiken maar weer open gezet, want ik krijg het bijna koud. Misschien de keukendeur ook maar open, het is buiten een paar graden warmer dan binnen :)
Hier een serre op zuid (15m2), waarbij zonwering buiten erg lastig wordt. 25°C and counting. We hebben twee jaar terug de 35°C binnen aangetikt. Hopelijk straks met de airco verleden tijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb hier in de woonkamer (23,5 momenteel) de airco op alleen blazen staan. Dat brengt de lucht in de woonkamer een beetje in beweging en dat is genoeg om comfortabel te blijven.

Nu koelen dan wordt het al snel te koud :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
De woonkamer is nu gewoon 22.2.
Als we goed gedisciplineerd omgaan met de zonwering, en ook de deuren dicht houden, dan tikken we de 24+ pas aan na een paar dagen van echt hoge temperaturen, en dan vooral als het 's nachts niet af koelt.

Een serre die 35° aan tikt zou ik ook niet willen koelen, dan moet je echt iets doen om de straling buiten te houden.

Voor mij is dit het eerste jaar met airco, en ik wil ook geen slechte gewoontes kweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ach als je op dit soort dagen 50kWh+ opwekt dan kan er wel een paar kWh vanaf voor de airco :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:50:
Een serre die 35° aan tikt zou ik ook niet willen koelen, dan moet je echt iets doen om de straling buiten te houden.
Ben ik met je eens, alleen soms zijn er invloeden (bouwstijl etc.) waardoor zonnewering bemoeilijkt wordt (extreem! duur)
Ik zal laten weten hoe de airco presteert tijdens een hittegolf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Netsrek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Hier een serre op zuid (15m2), waarbij zonwering buiten erg lastig wordt. 25°C and counting. We hebben twee jaar terug de 35°C binnen aangetikt. Hopelijk straks met de airco verleden tijd! :)
Offtopic tip: Hier ook een serre op zuid met ......AGC Thermobel warmtewerend glas en een zwevend electrisch zonnescherm (wat reageert middels Domoticz op wattage zonnepanelen) erboven. Dak geen warmtewerend glas ivm gratis warmte in de winter. Scheelt alles want ik denk dat anders de L/L op standje 4 moet koelen om het aangenaam te houden met bijbehorende kosten. Je gaat ook geen koelkast koelen met de deur open....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Netsrek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Het moet wel een bijzondere serre zijn wil er geen zonwering op passen. Denk dat de Airco hard moet werken en dus veel stroom verbruikt zonder zonwering en 35° binnen, net als met een koelkast de deur open laten staan ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Glashelder schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:10:
Ach als je op dit soort dagen 50kWh+ opwekt dan kan er wel een paar kWh vanaf voor de airco :p
Toch zonde zo lang je nog lekker kan salderen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:50:
De woonkamer is nu gewoon 22.2.
Als we goed gedisciplineerd omgaan met de zonwering, en ook de deuren dicht houden, dan tikken we de 24+ pas aan na een paar dagen van echt hoge temperaturen, en dan vooral als het 's nachts niet af koelt.

Voor mij is dit het eerste jaar met airco, en ik wil ook geen slechte gewoontes kweken.
Mijn ouders hebben in Spanje een airco oa in de serre, met voldoende capaciteit werkt dat prima.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Mijn ouders hebben in Spanje een airco oa in de serre, met voldoende capaciteit werkt dat prima.
Ja en ook lekker milieuvriendelijk. Oh nee we hebben geen klimaatcrisis. :'( Eerst isoleren en warmte weren, dan pas koelen anders is het water naar de zee dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Servee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Een serre zonder zonwering is net als een kas, het wordt er bloedheet dus kost het extra veel stroom om te koelen, erg zonde van de energie, ook al komt die van zonnepanelen! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Laatst online: 14-09 21:34
Hier staat de airco al een paar dagen zachtjes aan aan, is ook nodig om het op 22oC te houden.
De buiten muur in het avond zonnetje was hier om 18:23 45.6oC, de muur die sinds 14:00 vanmiddag in de schaduw staat, was om 18:23 nog steeds 31.8 oC. Met de RC=2.5 isolatie, zie ik dat met een tijdsvertraging van 4 uur gewoon terug op de binnen muren die dan opwarmen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Boven staat de airco bij ons ook aan vanaf 22.00. Beneden is alles nog niet warmer als 22 graden dus daar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een airco installateur op bezoek gehad voor onze wens:
- woonkamer+keuken 60m2 koelen/verwarmen.
- slaapkamer 20m2 koelen/verwarmen.

Ik dacht, zonder echt goed in te lezen, één buitenunit en dan 2 binnenunits. Maar de installateur adviseerde 2 buitenunits.

Nu lees ik dat in dit topic ook wel vaker terug als advies, dus ik ga er vanuit dat meneer de installateur het bij het rechte eind heeft. Kunnen jullie dat bevestigen?

Hij werkt met Toshiba. Offerte komt nog.

Enige nadeel is dus 2 buitenunits. De buitenunits komen op ons platte dak van de uitbouw. Er is daar alleen niet genoeg muur om ze op te hangen door de grote ramen. Kunnen die dingen ook gewoon los op het dak staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Verwijderd En wat zegt de TS? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Netsrek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:27:
[...]

Ben ik met je eens, alleen soms zijn er invloeden (bouwstijl etc.) waardoor zonnewering bemoeilijkt wordt (extreem! duur)
Ik zal laten weten hoe de airco presteert tijdens een hittegolf!
Dan is die serre eigenlijk onbruikbaar.
Zelfs al koel je de lucht (met een enorme koude luchtverplaatsing) zal het nooit comfortabel aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zeg ik; single units zijn beter :P Waarom kiest men uberhaupt voor multi splits dan? Puur esthetisch?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2022 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Dat zeg ik; single units zijn beter :P Waarom kiest men uberhaupt voor multi splits dan? Puur esthetisch?
Esthetisch, gemak en plaatsgebrek. Kan je single kwijt...doen. Metname bij verwarmen. Ander voordeel. Valt er 1 uit, doet de andere het nog. NB: goed advies van je installateur.

En wbt plaatsen op dak. Kijk uit voor resonantie en zet ze zo dat ze bij Zuidwester storm het minst wind vangen. Die richting komt het meest voor. En plaats ze op bigfoots eventueel met veren ertussen..

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Multisplit kan ook als de binnenunits in dezelfde ruimte hangen. Maar als je de ruimte hebt en ze staan niet in de weg is single-split beter.
Ik ken het dak van je uitbouw niet, maar als dat stevig genoeg is kan dat meestal wel, zeg wel tegen de installateur dat hij genoeg geluids- resonantie dempende maatregel neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTT
TheTT schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:18:

Begane grond

Verdieping 1:
slaapkamer 2: 16,5m2(41 m3)x40=1,65kw

Verdieping 2:

Iemand die mee wil kijken qua plek bepaling en vermogen voor de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheTT schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Iemand die mee wil kijken qua plek bepaling en vermogen voor de woonkamer?
Vermogen kan je berekenen, zie TS. NB: niet maal 40 enz. Warmteverlies berekening maken. @Servee Moet die maal 30,40 en 50 er niet uit want die geeft meestal belachelijke uitkomsten? Bij hem 6 kW. 8)7 Denk dat dat een 3,5 of 4,2 moet zijn.

Locatie, zo centraal en vrij mogelijk waarbij je niet in de luchtstroom zit. Het is allemaal niet zo moeilijk.

NB: waarom plaats je geen L/W? Volgens mij moet dat kunnen. Alleen als je wil koelen L/L doen anders zou ik voor L/W gaan. Monoblock (geen Stek nodig) met warmtepompboiler. Kan je allemaal zelf als je handig bent en je zoekt een monteur om te keuren voor subsidie. Doen deze: https://warmtepomponline.com/services Met losse warmtepompboiler 2 maal subsidie. :9~

[ Voor 47% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:33

Oekol

waka waka hey hey

Dat de onecta app een storing heeft 'dienst offline' en je geen zin hebt om naar zolder te lopen en 'm uit te zetten. Pfff :D

Overal Internet in huis dus lijkt me niet dat t aan mij ligt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Dus, ik zit net te kijken naar een aantal mogelijke oplossingen hier. Bij Daikin multisplits valt me iets heel raars op:

De SCOP is lager dan de COP op nominaal vermogen. Op nominaal vermogen in ieder geval. De COP van alle units is >4,5, soms zelfs tegen de 5 aan. Dat zijn ratings waarvan ik dacht dat alleen de kleinste singlesplits ze konden halen.

En nog wel wat meer rare dingen, zoals een 5MXM90N die een nominale gerate warmte output heeft van 5kw, waarmee alleen de 4kw modellen een lagere rating hebben.

https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf

Zou het soms zo kunnen zijn dat de SCOP voor multisplits erg nadelig uitpakt, omdat ze door de meetmethode erg vaak moeten gaan pendelen? Want met een beetje slim oversizen is dat wel af te vangen. Als je met meerdere verdiepingen werkt, dan lijkt me dat het gebruiksaccent van de units afhankelijk is van het seizoen.

Ook viel me op bij de Daikin single split units dat bij de FTXM20-35 de COP drastisch inkakt bij de zwaardere units, terwijl de SCOP précies hetzelfde blijft. Maar bij alle units is Pdesign min of meer hetzelfde.

Enfin. Ik dacht eerst dat multisplits alleen nuttig waren bij ruimtegebrek, maar volgens mij zijn ze, mits je het minimale vermogen kwijt kunt in diverse binnenunits, ook in zijn algemeen bijzonder efficient. Geen idee of ik nu iets roep wat al lang bekend is hier, maar de trend die ik hier zag was eerder dat je indien mogelijk geen multisplit moest nemen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 15-06-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:05
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:03:
Dat de onecta app een storing heeft 'dienst offline' en je geen zin hebt om naar zolder te lopen en 'm uit te zetten. Pfff :D

Overal Internet in huis dus lijkt me niet dat t aan mij ligt.
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@scoobs Hier staat mooi beschreven wat het verschil is tussen COP en SCOP;

https://www.ctcbenelux.com/blog/news/wat-is-cop-en-scop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hij doet het weer hier. Was dus (dank voor je bericht) een foutje aan de kant van hun.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
@PentaClover @rwijnhov Netjes op 22 graden. Ik kan echt slecht tegen warmte. Hier draait hij overdag op 20.5 en snachts gaat hij boven naar 20.0.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hola! Terug van weggeweest (letterlijk) en nu toch echt tijd om de knoop door te hakken. Had nog een installateur gevraagd en due zei 3.5kw ben je gek?? 5kw moet je hebben. Nu lijkt mij dat weer onzinnig. En de warmteverlies berekening zegt 3.45kw, maar daar geef je nergens de hoogte van je vloer in, dus ik neem aan dat ze dan 2.6m meenemen in hun berekening.

Maar goed, ik wil ook niet iets kopen en er spijt van krijgen, dus zit me echt kapot te kauwen op 3.5 of 4.2. En Daikin is dan de enige die een 4.2 levert, dus dan is de keuze wel weer snel gemaakt. Overigens wel dramatisch om te zien dat van die 3.45 in de berekening 2.9 wordt opgenomen voor verlies en slechts 0,55 voor opwarmen thermische massa, kolere .. alles gaat idd up in smoke ..

Iemand toevallig ervaring met Clima World? Of heeft iemand uberhaupt een aanrader voor een landelijk dekkende leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:05
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Hij doet het weer hier. Was dus (dank voor je bericht) een foutje aan de kant van hun.
Nog niet stabiel dus ze hebben wel een probleempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Ik ben bekend met het verschil tussen COP en SCOP. En dat een warmtepomp normaliter een significant hogere SCOP heeft dan COP, ivm deellast en warmere dagen. Hier is de COP hoger dan de SCOP (als je zelf nominale in/output doorrekent), wat ik nog nooit eerder heb gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmhV7AAkwxirt9EdqVafpcJdlr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAVFmpKZ7L4gxelInZ2Eoplz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbmqif2wJ70UdZPhXRyXoTXAf-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aimb7WUlUYtUSIYuZgZMV11G.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisterenavond de ME MSZ-LN25VG draaien in de woonkamer.
Zal ook zeker voor koelen gebruikt worden, maar het hoofd doel is verwarming.
Naast de warmtepomp lucht/water en de houtkachel, moet deze er voor zorgen, dat ik heel snel een paar graden erbij kan doen in de woonkamer.
En de Elga kan ontlasten als het wat kouder is.

Binnenunit ziet er goed uit vindt ik en is erg stil, zowel binnen als buiten.
Zowel binnen als buitenunit is flink zwaarder in gewicht dan de standaard modellen. Hij heeft een veel. Grotere verdamper en condensor dan de standaard modellen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
En een offerte voor een Mits SRK50ZS-W voor 2300, incl montage, ex wifi .. En de 35 voor 1900. Lijkt mij geen gekke prijs ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
ronaldtop schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:30:
En een offerte voor een Mits SRK50ZS-W voor 2300, incl montage, ex wifi .. En de 35 voor 1900. Lijkt mij geen gekke prijs ..
Bij mij is de SRK50 gisteren geplaatst voor 2275, vond het inderdaad geen verkeerde prijs aangezien ze met z'n 2en toch zo'n 3 uur bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Oxellaar schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast de warmtepomp lucht/water en de houtkachel, moet deze er voor zorgen, dat ik heel snel een paar graden erbij kan doen in de woonkamer.

Zowel binnen als buitenunit is flink zwaarder in gewicht dan de standaard modellen. Hij heeft een veel. Grotere verdamper en condensor dan de standaard modellen.
Waarom heb je er niet voor gekozen om de binnenunit 'strak' in de hoek te hangen zodat je die buis niet ziet van de leidingen of zo min mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
thezs schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Bij mij is de SRK50 gisteren geplaatst voor 2275, vond het inderdaad geen verkeerde prijs aangezien ze met z'n 2en toch zo'n 3 uur bezig zijn.
OK dan! En tevreden? Hoe is het geluid? Hoeveel m2/m3? Type huis en isolatiestaat? Sorry als je dat al verteld hebt .. }:| Mss iets om onze profielen te zetten.. zal mijnes vast doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
gelezen, jij hebt het voor je bovenverdieping! Maar toch, hoe is het geluid van dat ding? Voor mij is het alleen de huiskamer van 45m2 en ong 115m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Nu online
ronaldtop schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:46:
[...]

OK dan! En tevreden? Hoe is het geluid? Hoeveel m2/m3? Type huis en isolatiestaat? Sorry als je dat al verteld hebt .. }:| Mss iets om onze profielen te zetten.. zal mijnes vast doen :')
Ik ben voor de budget optie gegaan en dat ding in een trapgat laten plaatsen, blaast nu mn overloop koud en zorgt er voor dat twee slaapkamers minder warm worden. Lijkt dit prima te doen, echte test komt tegen het weekend als de temperaturen omhoog gaan. gaat om zo'n 120m3, beetje overkill maar plan is om over circa 2 jaar echt te investeren en alle slaapkamers te voorzien en dan deze unit verplaatsen naar de woonkamer/keuken die wel stukken groter is.

Geluid valt me heel erg mee, zelfs op de hoogste stand. Maar goed, ik ben ook het type die vroeger met een mobiele airco naast m'n hoofd zonder problemen sliep.

Ik ben van plan om een korte review te tikken hier na de warme dagen, dan weet ik ook meer over de effectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
ik slaap met oordoppen en rolluiken voor de ramen, haha! Dus da;s wel een klein verschil. Maar goed, voor mij dus woonkamerkeuken en 45m2/115m3. Dus 5.0 way too much denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ronaldtop schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:07:
ik slaap met oordoppen en rolluiken voor de ramen, haha! Dus da;s wel een klein verschil. Maar goed, voor mij dus woonkamerkeuken en 45m2/115m3. Dus 5.0 way too much denk.
3,5. Hier 4.2 op 60m2' Eitje

Leverancier Climasense Daikin

Helga van Leur net. Door het gebruik van airco wordt het buiten warmer want die blazen warme lucht naar buiten. _O- En waar komt die warmte oorspronkelijk ook alweer vandaan? Pffff 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 15-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Oxellaar schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

laat die dan maar niet op je blazen als je daar zit
heb je zo een voorhoofdsholte onsteking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
het valt me op bij veschilllende offertes en her offertes dat de MHI eigelijk even duur blijven maar de daikins om de 1 of andere reden steeds prijs verhogingen word doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:40:
[...]
:+

Overdrijven is ook een vak. Mijn werkkamer airco hangt al jaren voor m’n porum en die heeft me nog nooit een verkoudheid laat staan een voorhoofdsholteontsteking bezorgd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTT
[quote]MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Vermogen kan je berekenen, zie TS. NB: niet maal 40 enz. Warmteverlies berekening maken. @Servee Moet die maal 30,40 en 50 er niet uit want die geeft meestal belachelijke uitkomsten? Bij hem 6 kW. 8)7 Denk dat dat een 3,5 of 4,2 moet zijn.

Locatie, zo centraal en vrij mogelijk waarbij je niet in de luchtstroom zit. Het is allemaal niet zo moeilijk.

NB: waarom plaats je geen L/W? Volgens mij moet dat kunnen. Alleen als je wil koelen L/L doen anders zou ik voor L/W gaan. Monoblock (geen Stek nodig) met warmtepompboiler. Kan je allemaal zelf als je handig bent en je zoekt een monteur om te keuren voor subsidie. Doen deze: https://warmtepomponline.com/services Met losse warmtepompboiler 2 maal subsidie. :9~

3,8 kw komt uit de warmteverliesberekening. De vraag is of ik het red met bijvoorbeeld 1 unit van 4,2kw om de woonkamer en keuken gelijk warm te krijgen of dat ik beter kan kiezen voor multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Waarom heb je er niet voor gekozen om de binnenunit 'strak' in de hoek te hangen zodat je die buis niet ziet van de leidingen of zo min mogelijk?
Het nadeel van strak in een hoek hangen is dat er warmte/koude om de binnenunit blijft hangen en deze dus gaat registeren wat een negatief effect heeft op het regelgedrag en dus ook op het comfort. Advies is altijd hang de unit vrij en centraal op, indien dat alleen kan met een zichtbare goot zou ik dat ten alle tijden wel adviseren.

In het geval van @Oxellaar speelt de koof nog eens een extra rol waardoor dit niet mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 16-06-2022 07:58 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTT
MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:44:
[...]

3,8 kw komt uit de warmteverliesberekening. De vraag is of ik het red met bijvoorbeeld 1 unit van 4,2kw om de woonkamer en keuken gelijk warm te krijgen of dat ik beter kan kiezen voor multi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Omdat ik dat niet mooi vind en een stukje goot in het zwart, ook niet lelijk vind.

En er hangt een gordijn in de hoek, dus zie je het bijna niet.
Maxwp schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:40:
[...]
Haha... Geen last van, gaat keurig over je heen. En met mooi weer moet je buiten zijn, niet binnen :)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offerte is binnen, 4.6kW voor de woonkamer/keuken en 2.5kW voor de slaapkamer.
Onze woonkamer/keuken is zo'n standaard nieuwbouw U vorm. Totaal 138m3 (52.9m2) met een lange wand van 11meter. Het is nieuwbouw, dus factor is 30? Maar we hebben veel grote ramen waar veel de zon op staat, dus 40? En met factor 40 kom ik op 5.5kW uit?

Is 1 binnenunit met 4.6kW dan wel voldoende?

Die ramen gaan we overigens nog wel met screens bekleden in de toekomst.

Links boven komt de binnenunit, groene blok met rode kader:

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:17:
Offerte is binnen, 4.6kW voor de woonkamer/keuken en 2.5kW voor de slaapkamer.
Onze woonkamer/keuken is zo'n standaard nieuwbouw U vorm. Totaal 138m3 (52.9m2) met een lange wand van 11meter. Het is nieuwbouw, dus factor is 30? Maar we hebben veel grote ramen waar veel de zon op staat, dus 40? En met factor 40 kom ik op 5.5kW uit?

Is 1 binnenunit met 4.6kW dan wel voldoende?

Die ramen gaan we overigens nog wel met screens bekleden in de toekomst.
Ik denk wel dat je dit gaat redden. Je hebt veel glas maar verder wel een nieuw huis. Is er geen optie om eerder iets te doen aan zonnewering? Dat scheelt echt enorm voor de opwarming.
Hier kwam de airco het jaar voor het zonnescherm. Met dit soort dagen had ik de airco al lang aan omdat het anders ondragelijk was binnen. Nu met zonnescherm hem ik heb misschien nog maar paar uurtjes laten draaien, voornamelijk om het wat minder vochtig te laten worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Headshot_NL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Ik denk wel dat je dit gaat redden. Je hebt veel glas maar verder wel een nieuw huis. Is er geen optie om eerder iets te doen aan zonnewering? Dat scheelt echt enorm voor de opwarming.
Hier kwam de airco het jaar voor het zonnescherm. Met dit soort dagen had ik de airco al lang aan omdat het anders ondragelijk was binnen. Nu met zonnescherm hem ik heb misschien nog maar paar uurtjes laten draaien, voornamelijk om het wat minder vochtig te laten worden.
Ja de zonwering wordt ook aan gewerkt :) In de vorm van screens aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Ja de zonwering wordt ook aan gewerkt :) In de vorm van screens aan de buitenkant.
Dan zou ik zeker geen zwaardere unit nemen. Het mooiste is om hem een beetje in het midden van de ruimte te hangen. Nu is het best een eind van de hoek van je woonkamer af waardoor je hem waarschijnlijk wel aardig moet laten blazen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
TheTT schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:51:
[...]

2x een single is dan nog beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheTT schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Hier een kamer 60m2 in T vorm met daaraan serre. Gewoon met 1 unit. Waarom zou je het niet redden met 1?
2 is leuk hoor maar is ook 2 keer geluid, 2 keer zo'n unit tegen je wand, 2 keer kosten en vind ik weinig toegevoegde waarde. Als je nu een kamer van 200m3 en meer hebt dan snap ik het.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 16-06-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Hier een kamer 60m2 in T vorm met daaraan serre. Gewoon met 1 unit. Waarom zou je het niet redden met 1?
2 is leuk hoor maar is ook 2 keer geluid, 2 keer zo'n unit tegen je wand, 2 keer kosten en vind ik weinig toegevoegde waarde. Als je nu een kamer van 200m3 en meer hebt dan snap ik het.
met 2 units hoeven ze minder hard te blazen, want ze hoeven niet 11 meter te overbruggen. Dus standje low is dan voldoende ipv een hogere stand.

Dat zou een reden kunnen zijn. of ik dat zou doen weet ik niet :+ hangt nogal van het huis, de inrichting en het uiterlijk van de binnenunit af.
Pagina: 1 ... 162 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic