Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.353.987 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-08 18:51

Daklem

Audio Nerd

Vorige week 4 slaapkamers laten voorzien van airco. 1x single unit en 1x multisplit unit (3 airco's)

Single split
1x Mitsubishi MFZ-KT35 VG binnenunit
1x Mitsubishi SUZ-M35 VA buitenunit

Multi-split
1x Mitsubishi MFZ-KT35 VG binnenunit
2x Mitsubishi MSZ-AP25 VGK wandunit
1x Mitsubishi MXZ-3F54 VG multisplit

Mooie units, lekker stil en ze koelen/verwarmen vrij vlug. Mooie zwarte goten gebruikt met weinig leidingwerk buiten. Het meeste leidingwerk is weggewerkt onder de schuinte van het dak wat sowieso nog moet worden afgewerkt.

Heel blij mee.. De eerste stap naar een gasloos huis is gezet. Eind september volgt een all electric warmtepomp door hetzelfde bedrijf.

Foto's van de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oALFIWVqs0dUlyYZGWn2LZrSUEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tlLVNR5qGWgv976ElBjHQIT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvCEiHDPbxnJb5fHKWvCfRo-DtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3rXHhr5RUZ0jW0MTBD62SwD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-94lFR6N88x3IO9lBOYpfHMrUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrtMUtqAZkXZPPJ8v7Cn3O9B.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door Daklem op 08-06-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Daklem Gefeliciteerd! Foto’s?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
wat ik niet snap is als ik naar de daikin perfera kijk
als voorbeeld de FTXM25R + RXM25R

EER 4.50
COP 5.00
Energy efficiency class A+++
SEER 8.65
SCOP/A 5.10

maar als ik dan kijk naar de FTXM35R + RXM35R

EER 4.23
COP 4.04
Energy efficiency class A+++
SEER 8.65
SCOP/A 5.10

de scop en seer is een brekende waarde sesioen gebonden
toch? en de COP en EER is de echte technische efficiëntie waarde
dan is de 25 model met verwarmen van 5.00 een ~25% beter dan de 35 met 4.04

mogelijk dat ik even mijn % verkeerd bereken maar het gaat zich even om de strekking van het verhaal
dan ben je beter af met 2 x een 2 kw dan 1 x een 3,5 toch of niet want ook de 2kwis zoveel beter. ( cop van 5.00 )

maar waarom doen ze dan bij de scope en seer voor alle modellen de zelfde waarde van seer 8,65 en scope 5,10

[ Voor 2% gewijzigd door Maxwp op 08-06-2022 22:03 . Reden: nog wat fouten eruit gehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daklem
  • Laatst online: 27-08 18:51

Daklem

Audio Nerd

Toegevoegd aan m'n post. Van de binnenunits geen foto's gemaakt omdat we de bovenverdieping nog volledig moeten verbouwen (net als iedereen aan het wachten op de beschikbaarheid van onze aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Maxwp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:00:
wat ik niet snap is als ik naar de daikin perfera kijk
als voorbeeld de FTXM25R + RXM25R

mogelijk dat ik even mijn % verkeerd bereken maar het gaat zich even om de strekking van het verhaal
dan ben je beter af met 2 x een 2 kw dan 1 x een 3,5 toch of niet want ook de 2kwis zoveel beter. ( cop van 5.00 )

maar waarom doen ze dan bij de scope en seer voor alle modellen de zelfde waarde van seer 8,65 en scope 5,10
Niet al teveel mee gaan rekenen want je komt overal andere cijfers tegen. Daikin is sowieso voorzichtig met getallen dus het zijn geen objectieve waardes. De 2kw is bij alle merken efficienter maar weer duurder dan 3.5, investeer je dat verschil bv in zonnepanelen wordt het weer een heel ander prijs/eco verhouding.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
heb me gebaseerd op dit document en daar staan aardig wat cijfers in

EN-J02.DAI.18-Daikin-Perfera-RXM-R-Technical-data-Data-Book.pdf

bij -20 bij -7 bij 2 bij 12 graden etc wat de cop en vermogen is etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 08-06-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Servee schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:50:
[...]

De MHI SRK35 ZSX-W heeft idd betere cijfers A+++ in zowel koelen als verwarmen, [SEER/SCOP].
Verder zijn de overgebleven KW een bij -10 beter.
Bij de ZS-W is dat 2.8kw en bij de ZSX-W 3,4kw.
Dus bij echt lagere temperaturen zul je een rustigere unit hebben die iets minder hard hoeft te blazen.
Als ik voor MHI had gekozen zou ik ook voor de ZSX-W zijn gegaan. Vwb de prijs dat is maar net hoever het budget reikt en/of wat je ervoor over hebt.
de daiki perfera doet bij -7 nog maar 2.22 dat is wel een groot verschil

daar in tegen is hij bij -20 nog 2.14 wat doet de MHI dan?

op basis van dit documen t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
kan trouwens niet vinden wat het verschil is tussen de FTXM35R5V1B en de FTXM35R2V1B beide binnen units die samen met de zelfde buiten unit staan in de lijst RXM35R5V1B

heb hier een offerte voor een perfera geinstalleerd en wel voor 1815 new model ( de R en niet de m of n )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ben dit nog tegen gekomen maar geen verschil

https://www.daikin.eu/en_us/products/ftxm-r.table.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-09 20:35
ThaBEN schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:58:
[...]

[...]

Los van het feit dat het geen A-merk is, doet de LG het best ok als instapmodel voor te koelen. Maar waar de LG bijvoorbeeld 19 dB kan garanderen in de laagste stand tijdens koelen, schieten de dB's bij verwarmen al gelijk de lucht in. Dit zie je bij de A-merken niet gauw gebeuren. Die kunnen zowel koelen als verwarmen zonder al teveel verschil in dB's. Dat is al een aanwijzing dat LG niet zo geschikt is indien je van plan bent om ermee te verwarmen.

Daarentegen is LG het best verkochte (prijs/kwaliteit) merk in India en ontzettend populair. Maarja, ander klimaat waarbij ze niet snel de airco in verwarmstand gaan gebruiken :P

Toen ik in dit topic terecht kwam had ik ook mijn zinnen op LG gezet. Maar hoe meer je onderzoekt hoe minder aantrekkelijk deze units zijn. Met name vanwege het feit dat ze toch wel een jaar of 10 aan je muur hangen. Dan wil je gewoon meer zekerheid dat de units naar verloop van tijd nog altijd goed presteren.

En de meerprijs in aanschaf door de overstap naar een A-merk te nemen verdien je op korte termijn alweer terug met een lagere energierekening met als extra bonus meer comfort tijdens gebruik.

Mijn monteur was ook niet tevreden over LG. Hij vond het lastige apparaten om te kunnen ophangen en indien er bij LG ooit sprake is van een lekkage, trekt volgens hem de behuizing gelijk krom wat je niet meer weggewerkt krijgt. En dat is iets wat niet het geval is bij andere (A-)merken, aldus de monteur.

Dus doe jezelf een plezier en laat LG even links liggen 8)

Bonus video:
[YouTube: 21. Kan je nog geld besparen met een airco in de maand mei?]
Iedere installateur heeft vaak zijn eigen voorkeur. Dat kan heel persoonlijk zijn en niet altijd op feiten gebaseerd. Waarom is een BMW / Audi / Mercedes beter dan de andere? Om maar niet te beginnen in dit topic aan de discussie of MHI of ME of Daikin beter is, waar ik bewust niet aan deelneem. Zelf is LG mijn default go-to als de klant geen eigen voorkeur heeft en aangeeft geen meerprijs over te hebben voor 'premium'. De C- en D-merken laat ik liever links liggen i.v.m. beperkte (/afwezigheid van) technische ondersteuning.

Het is inderdaad waar dat LG bij verwarmen minder stil is dan anderen. Dit komt omdat LG besloten heeft om de allerlaagste fan-stand uit te schakelen bij verwarmen. Voor kleine slaapkamers en thuis-kantoortjes is dat jammer. Voor woonkamers is mijn mening dat fan1 vaak toch wat laag is om de warmte goed door de ruimte te verspreiden. Je zou dan dus eigenlijk de geluidsdruk bij fan-stand 2 van andere merken moeten vergelijken met de minimale geluidsdruk bij verwarmen van LG. Dat gezegd hebbende is het inderdaad wel jammer dat je als gebruiker niet ten minste de keuze hebt om fan1 te selecteren. Je vraagt je af waarom men die keuze heeft gemaakt.

Als installateur heb ik -voorlopig- alleen maar goede ervaringen met LG. Net als met Daikin, MHI en zelfs met Haier en Olimpia Splendid. Wat jouw monteur vertelde over dat LG lastige apparaten zijn om op te hangen, dat kan zeker wel zijn ervaring zijn, maar ik heb vaker met Daikins staan worstelen om de naad tussen de unit en de muur weg te krijgen dan met LG's. Ik heb die ervaring zeker niet. Als ik een Daikin installeer heb ik wel het gevoel een meer premium product op te hangen, maar ik ben er zelf nog niet over uit of dat tussen mijn oren zit of ook met feiten aangetoond kan worden.

Hoe een stuk plastic krom zou trekken door een lekkage is mij onbekend? LG heeft wel problemen (gehad?) met waarschijnlijk een foute mal in de fabriek waardoor heel veel binnenunits van 1,5kW t/m 4,2kW een golving hebben in het onderste stuk van de binnenunit. Dit probleem is bekend en er wordt zonder problemen een nieuw kapje opgestuurd als de installateur daar bij LG om vraagt.

Dat alles gezegd hebbende, zelf heb ik 3x MHI in huis en 1x LG. Ben over allemaal even tevreden. Hoe tevreden ik over de verschillende merken ben over 10 jaar, 15 jaar? We zullen het zien.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Maxwp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:28:
[...]

de daiki perfera doet bij -7 nog maar 2.22 dat is wel een groot verschil

daar in tegen is hij bij -20 nog 2.14 wat doet de MHI dan? TOTAAL NIET RELEVANT IN KLIMAAT VAN NEDERLAND
:) :)
op basis van dit documen t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
M_AW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Iedere installateur heeft vaak zijn eigen voorkeur. Dat kan heel persoonlijk zijn en niet altijd op feiten gebaseerd. Waarom is een BMW / Audi / Mercedes beter dan de andere? Om maar niet te beginnen in dit topic aan de discussie of MHI of ME of Daikin beter is, waar ik bewust niet aan deelneem. Zelf is LG mijn default go-to als de klant geen eigen voorkeur heeft en aangeeft geen meerprijs over te hebben voor 'premium'. De C- en D-merken laat ik liever links liggen i.v.m. beperkte (/afwezigheid van) technische ondersteuning.

Het is inderdaad waar dat LG bij verwarmen minder stil is dan anderen. Dit komt omdat LG besloten heeft om de allerlaagste fan-stand uit te schakelen bij verwarmen. Voor kleine slaapkamers en thuis-kantoortjes is dat jammer. Voor woonkamers is mijn mening dat fan1 vaak toch wat laag is om de warmte goed door de ruimte te verspreiden. Je zou dan dus eigenlijk de geluidsdruk bij fan-stand 2 van andere merken moeten vergelijken met de minimale geluidsdruk bij verwarmen van LG. Dat gezegd hebbende is het inderdaad wel jammer dat je als gebruiker niet ten minste de keuze hebt om fan1 te selecteren. Je vraagt je af waarom men die keuze heeft gemaakt.

Als installateur heb ik -voorlopig- alleen maar goede ervaringen met LG. Net als met Daikin, MHI en zelfs met Haier en Olimpia Splendid. Wat jouw monteur vertelde over dat LG lastige apparaten zijn om op te hangen, dat kan zeker wel zijn ervaring zijn, maar ik heb vaker met Daikins staan worstelen om de naad tussen de unit en de muur weg te krijgen dan met LG's. Ik heb die ervaring zeker niet. Als ik een Daikin installeer heb ik wel het gevoel een meer premium product op te hangen, maar ik ben er zelf nog niet over uit of dat tussen mijn oren zit of ook met feiten aangetoond kan worden.

Hoe een stuk plastic krom zou trekken door een lekkage is mij onbekend? LG heeft wel problemen (gehad?) met waarschijnlijk een foute mal in de fabriek waardoor heel veel binnenunits van 1,5kW t/m 4,2kW een golving hebben in het onderste stuk van de binnenunit. Dit probleem is bekend en er wordt zonder problemen een nieuw kapje opgestuurd als de installateur daar bij LG om vraagt.

Dat alles gezegd hebbende, zelf heb ik 3x MHI in huis en 1x LG. Ben over allemaal even tevreden. Hoe tevreden ik over de verschillende merken ben over 10 jaar, 15 jaar? We zullen het zien.
hehe iemand die inderdaad niet zoveel onzin uitkraamd. standje 1 verwarmen is in de meeste gevallen gewoon bullshit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
standje in is toch gewoon waar hij naar toegaat als e ruimte warm genoeg is.
wel fijn als hij op momenten ( en dat zullen er veel zijn als de ruimte in middels warm is en goed geisoleerd ) bijna niks hoeft te doen en alleen maar wat bij te verwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-09 20:35
Maxwp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:21:
standje in is toch gewoon waar hij naar toegaat als e ruimte warm genoeg is.
wel fijn als hij op momenten ( en dat zullen er veel zijn als de ruimte in middels warm is en goed geisoleerd ) bijna niks hoeft te doen en alleen maar wat bij te verwarmen
Wat ik nog was vergeten te melden, maar waar jij een perfect bruggetje naartoe aanlegt:
Dit geldt ten minste voor mijn MHI's, model SRK20ZS-S, maar volgens mij ook voor alle andere MHI's en Daikins: Als je de fan op 'auto' zet in de verwarmmodus, zal de unit nooit de allerlaagste fanstand selecteren. Ik vermoed dat dit is omdat er eigenlijk net wat te weinig debiet is dan. Vanuit comfort-oogpunt is deze zeer stille stand er wel, maar vanuit het oogpunt van rendement kiest de fabrikant ervoor om bij 'auto' een hogere fan-stand dan de allerlaagste aan te houden.

Dat gezegd hebbende, bij de meeste merken kan je wel handmatig de laagste fan-stand selecteren bij verwarmen. Wel fijn voor als je en heel klein thuiskantoortje hebt of voor een kinderkamer ofzo. Dat kan dus inderdaad bij LG niet.

Mocht ik het mis hebben en mocht het zo zijn dat andere merken / types wel de 'silent' of 'UltraLow' stand gebruiken bij verwarmen op 'auto' dan laat ik mij daar graag over informeren. Mijn MHI's SRK20ZS-S doen het zeer zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 08-06-2022 23:32 . Reden: Stukje toegevoegd over handmatig laagste stand kiezen. ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:35
marcovandam schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:31:
Hier is de beslissing gevallen. Na een stuk of 7 offertes kies ik voor een lokale partij, familiebedrijf met al 40 jaar ervaring. Ik denk dat die best een paar units netjes kunnen ophangen. Ook geen rare adviezen, vond het prima keuzes die ik....jullie..... WIJ gemaakt hebben :) Dank voor alle adviezen!
En was uiteindelijk nog de goedkoopste ook!
Voor 2 single split, een 4.2 daikin stylish en een 3.5 daikin perfera inc alles 5300. Dat is nog 500 onder 123klimaat die hier vaak als referentie gehanteerd wordt.
Ik kreeg ook nog een offerte van 8000 euro voor hetzelfde vandaag :(.

Ik moet helaas nog wel een paar weekjes wachten, maar dan kunnen mijn units gaan snorren!
Er is nog wel 1 twijfelpunt. Standaard is 2 jaar garantie, voorwaarde voor 5 jaar garantie is in die 5 jaar 2 keer een onderhoudsbeurt a 260 euro per keer voor 2 buiten en 2 binnenunits.
Daarbij zit dan schoonmaken, controleren op juiste werking en preventief onderhoud.
Is dat aan te bevelen? Ik ben niet de handigste maar een beetje schoonmaken kan ik wel :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
shit kom er net achter dat de nieuwere daikins alleen maar cloud hebben via de wifi en niet lokaal kunnen worden aangestuurd? wat is dat nu weer. bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
M_AW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Wat ik nog was vergeten te melden, maar waar jij een perfect bruggetje naartoe aanlegt:
Dit geldt ten minste voor mijn MHI's, model SRK20ZS-S, maar volgens mij ook voor alle andere MHI's en Daikins: Als je de fan op 'auto' zet in de verwarmmodus, zal de unit nooit de allerlaagste fanstand selecteren. Ik vermoed dat dit is omdat er eigenlijk net wat te weinig debiet is dan.
Dit alles is afhankelijk van de grootte van de ruimte, locatie van de unit, gekozen setpoint, isolatie en stookgedrag en wellicht ook merk afhankelijk dat weet ik niet maar mijn Daikin Perfera staat altijd op automatische fanstand en gaat keurig terug naar de laagste stand in geval van verwarmen indien de unit voldoende warmte meet in de kamer. Bij echt koud weer (lees; ver onder nul) niet meer natuurlijk.
Onder de 5 graden overdag blijft de unit hier 24 uur aan waardoor de buitenunit alleen hoeft te moduleren op basis van warm houden ipv opstokend regelen, wat in mijn geval inhoud soms iets harder blazen en dan weer terug naar de stilste stand betekent maar zoals genoemd zijn behoorlijk wat factoren afhankelijk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
M_AW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:09:
[...]

De negatieve ervaringen zijn wat ik hier heb gelezen van LG idd geluid (wat echt wel een zeer belangrijk punt is voor vele), en de idiote (lange) defrost regeling, danwel de oil return cycle die het comfort compleet naar beneden haalt, het regelgedrag is voor zover ik heb gelezen ronduit slecht te noemen. De gemiddelde consument zal daar niet over klagen omdat ze simpelweg geen vergelijking materiaal hebben en denken dat het zo hoort.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 11:39

klaaz

it's me!

Ook ik ben voornemens zelf een Airco te installeren in de woonkamer en een of twee slaapkamers. In mijn geval kan ik de buienunit heel mooi verbergen op mijn balkon van mijn 'twee onder een kap' woning, omdat die toch niet wordt gebruikt. 2 van de 3 binnenunits zijn dan binnen enkele meters aan te sluiten, de derde een paar meter verder.

In geval van de hoofdslaapkamer en de woonkamer ontkom ik er niet aan om de binnenunit recht tegenover mijn slaap en zitpositie te installeren. Ik weet dat Mitsubishi Electric wand units heeft die een persoon kunnen detecteren en de lucht er omheen (of er juist direct naar toe) kunnen blazen (I-See sensor). Een alternatief kan een vloerunit zijn. Maar ook die zal op dezelfde muur geplaatst moeten gaan worden.

Wat zijn de algemene ervaringen van gebruikers met vloerunits? Zijn deze efficiënter doordat zij koude lucht boven uitblazen en warme lucht onder? Of is een wandunit beter?

Ik ben de samenstelling van het systeem aan het voorbereiden voor de genoemde ruimtes (130m3 en 2x 33m3). De tweede slaapkamer is tot dusver optioneel maar als ik daarvoor nu al de capaciteit van de buitenunit moet bepalen dan kan ik net zo goed in slaapkamer 2 een eenvoudige wandunit ophangen toch dacht ik zo.

Al met al kom ik op een 5Kw unit voor de kamer en twee 1,5Kw units voor de slaapkamers, gecombineerd met één 6,8Kw buitenunit met drie aansluitingen. Ik zal nooit alle 3 de binnenunits tegelijk gebruiken, kan de buitenunit dan nog lichter worden of is dat een slecht idee? Of kan ik nog beter twee buitenunits plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Servee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:05:
[...]

De negatieve ervaringen zijn wat ik hier heb gelezen van LG idd geluid (wat echt wel een zeer belangrijk punt is voor vele), en de idiote (lange) defrost regeling, danwel de oil return cycle die het comfort compleet naar beneden haalt, het regelgedrag is voor zover ik heb gelezen ronduit slecht te noemen. De gemiddelde consument zal daar niet over klagen omdat ze simpelweg geen vergelijking materiaal hebben en denken dat het zo hoort.
En de gemiddelde consument een airco koopt puur om te koelen

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-09 08:42
klaaz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:23:
Ook ik ben voornemens zelf een Airco te installeren in de woonkamer en een of twee slaapkamers. In mijn geval kan ik de buienunit heel mooi verbergen op mijn balkon van mijn 'twee onder een kap' woning, omdat die toch niet wordt gebruikt. 2 van de 3 binnenunits zijn dan binnen enkele meters aan te sluiten, de derde een paar meter verder.

In geval van de hoofdslaapkamer en de woonkamer ontkom ik er niet aan om de binnenunit recht tegenover mijn slaap en zitpositie te installeren. Ik weet dat Mitsubishi Electric wand units heeft die een persoon kunnen detecteren en de lucht er omheen (of er juist direct naar toe) kunnen blazen (I-See sensor). Een alternatief kan een vloerunit zijn. Maar ook die zal op dezelfde muur geplaatst moeten gaan worden.

Wat zijn de algemene ervaringen van gebruikers met vloerunits? Zijn deze efficiënter doordat zij koude lucht boven uitblazen en warme lucht onder? Of is een wandunit beter?

Ik ben de samenstelling van het systeem aan het voorbereiden voor de genoemde ruimtes (130m3 en 2x 33m3). De tweede slaapkamer is tot dusver optioneel maar als ik daarvoor nu al de capaciteit van de buitenunit moet bepalen dan kan ik net zo goed in slaapkamer 2 een eenvoudige wandunit ophangen toch dacht ik zo.

Al met al kom ik op een 5Kw unit voor de kamer en twee 1,5Kw units voor de slaapkamers, gecombineerd met één 6,8Kw buitenunit met drie aansluitingen. Ik zal nooit alle 3 de binnenunits tegelijk gebruiken, kan de buitenunit dan nog lichter worden of is dat een slecht idee? Of kan ik nog beter twee buitenunits plaatsen?
Hoe je het ook wend of keert eigenlijk moet hij voor verwarmen vaak net aan de andere kant hangen dat bij koelen. vinnen omlaag of omhoog. Beste oplossing is in de stand zetten zodat je er geen last van hebt zodra je in de ruimte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
marcovandam schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:41:
[...]

Er is nog wel 1 twijfelpunt. Standaard is 2 jaar garantie, voorwaarde voor 5 jaar garantie is in die 5 jaar 2 keer een onderhoudsbeurt a 260 euro per keer voor 2 buiten en 2 binnenunits.
Daarbij zit dan schoonmaken, controleren op juiste werking en preventief onderhoud.
Is dat aan te bevelen? Ik ben niet de handigste maar een beetje schoonmaken kan ik wel :)
Ligt eraan of je zelf zo'n unit uit elkaar wilt halen. Sommige units zijn makkelijker schoon te maken dan anderen. Ik heb hier 2 Fujitsu's en 1 Haier hangen en ik heb laatst mijn aircoman erbij geroepen omdat 1 van de Fujitsu's toch behoorlijk ging stinken. Bleek de halve unit onder de schimmel te zitten en om dat schoon te maken moest zowat het hele apparaat uit elkaar. Ik heb echt geen zin om dat zelf te doen.

Bovendien kan hij makkelijker aan reserveonderdelen komen mocht ie toch wat slopen :+ Als particulier is dat toch wat lastiger heb ik gemerkt :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Glashelder schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:31:
[...]

Ligt eraan of je zelf zo'n unit uit elkaar wilt halen. Sommige units zijn makkelijker schoon te maken dan anderen. Ik heb hier 2 Fujitsu's en 1 Haier hangen en ik heb laatst mijn aircoman erbij geroepen omdat 1 van de Fujitsu's toch behoorlijk ging stinken. Bleek de halve unit onder de schimmel te zitten en om dat schoon te maken moest zowat het hele apparaat uit elkaar. Ik heb echt geen zin om dat zelf te doen.

Bovendien kan hij makkelijker aan reserveonderdelen komen mocht ie toch wat slopen :+ Als particulier is dat toch wat lastiger heb ik gemerkt :P
Als er problemen met je arico zijn komen die vaak wel de in de 1e 2 jaar naar boven is mijn mening. Als je daarna de filters van je binnenunit goed schoonhoud en controleert of je buitenunit niet dicht zit met allemaal rommel zal die het prima blijven doen. Ga er maar van uit dat die pas na die 5 jaar kapot gaat. Of om de 2 of 3 jaar onderhoud laten plegen. Zie ook:
https://aircotechnieknoord.nl/airco-onderhoud-zelf-doen/

[ Voor 5% gewijzigd door rwijnhov op 09-06-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
rwijnhov schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:35:
[...]

Als er problemen met je arico zijn komen die vaak wel de in de 1e 2 jaar naar boven is mijn mening. Als je daarna de filters van je binnenunit goed schoonhoud en controleert of je buitenunit niet dicht zit met allemaal rommel zal die het prima blijven doen. Ga er maar van uit dat die pas na die 5 jaar kapot gaat. Of om de 2 of 3 jaar onderhoud laten plegen. Zie ook:
https://aircotechnieknoord.nl/airco-onderhoud-zelf-doen/
Ik heb het alleen over vieze luchtjes. Ik heb al 15 jaar airco's in huis en de nodige zelf geplaatst, dus ik weet wel dat ze niet snel stuk gaan :p Ze kunnen echter wel goed gaan stinken na een aantal jaar, ondanks dat je netjes het filter bijhoudt.

En als ze gaan schimmelen is dat niet bij elke unit even eenvoudig schoon te maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Ja snap ik. Maar is dat niet met alles zo. Ik doe eigenlijk ook altijd zo'n beetje alles zelf tot dat het te complex wordt en je een vakman nodig hebt. En dat kost je op dat moment dan idd. ook wat extra geld. Maar ja dat is ook niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:32
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Het ligt aan je isolatie en huidig gasverbruik als die redelijk zijn dan kun je met een 3,5kW af.
Hier een MHI SRK35 ZS-W die het afgelopen winter op zijn sloffen warm hield in een open keuken/woonkamer van >50m2 in een redelijk goed geïsoleerd appartement, waardoor we geen gasverbruik meer hadden voor verwarming.
Hoe deed je de slaapkamers dan? of heb je boven ook nog units?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:44
Waah schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:33:

Installeren ESPHome voor MHI-ZS(X)

Voorbereiding Home Assistant
Als je de ESP al hebt toegevoegd in Home Assistant zonder de ESPHome Dashboard te gebruiken, verwijder deze dan eerst! Anders krijg je vage errors en ben je uren bezig (guilty)
[Afbeelding]
Installeren ESPHome Dashboard in Home Assistant
- Voor de eerste keer, moet je je board verbinden met de PC

- Deze link: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
En vervolgens Add Repository, en dan Add Addon. Zo voeg je de repository to en ESPHome Dashboard.

- Je krijgt dan de addon ESPHome. Deze staat onder Addons in Home Assistant. Dit is dus wat anders als de ESPHome integratie (die heb je verwijderd als het goed is)
[Afbeelding]

- Open Web UI,je krijgt de vraag om iets aan de Secrets.yaml toe te voegen dacht ik. Daar komt je Wifi en je wifi wachtwoord. Elke board die je nu toevoegt zal die wifi-gegevens gebruiken. Al kun je dit in de YAML later nog veranderen.
Downloaden files van github en in ESPHome folder zetten
- De files vind je hier: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
- Groene Code knop, download zip
- Unzip de bestanden
- In Home assistant, met Visual Code Studio ga je naar Config/ESPHome. In die map upload je de files eindigend met .h en .ccp
[Afbeelding]

LET OP: Voor nu zul je een aanpassing moeten maken aan de file mhi_ac_ctrl.h
Onderaan is er een regel over BinarySensor Defrost. Vervang deze door:
code:
1
BinarySensor defrost_;

[Afbeelding]

Hopelijk wordt dit nog aangepast in de originele code. Als je dit niet doet krijg je een error bij het installeren van ESPHome
Installeren ESPHome
- Ga naar de ESPHome Dashboard, kies voor Add Device, en vervolgens kan je een naam geven aan je device.

- Vervolgens wil die verbinden en vraagt die welke COM-poort (check dat je de goede poort kiest!)
[Afbeelding]
Als je geen poort kiest, zal die aangeven dat je drivers moet installeren. Als je die nog niet hebt kun je dat dan doen.

- Vervolgens gaat die ESPHome installeren (dat duurt even.... Dus als die minutenlang niet verder lijkt te komen geen paniek). Als alles goed gaat krijg je: "Configuration created!" Nu heb je enkel de basis-configuratie. Nu moeten we dus de code gaan aanroepen via een YAML file. De YAML die in de ZIP zit van github. Deze moet wel aangepast nog.

- Doe Edit bij je nieuwe ESPHome device, en hier kan je de YAML inplakken.
[Afbeelding]
Je moet wat dingetjes aanpassen maar hier mijn versie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
substitutions:
  # Unique device ID in HA
  deviceid: "**mhiwoonkamer**"
  # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name)
  devicename: "**mhiwoonkamer**"

esphome:
  name: **mhiwoonkamer**
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
    # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl.h
    - MHI-AC-Ctrl-core.h
    - MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: "**Secret of je Wifi SSID**"
  password: "**Je Wachtwoord*"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "**SSIDvanBoard**"
    password: "**wachtwoord**"
logger:
  level: DEBUG
  baud_rate: 0

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};
    climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}

api:
  reboot_timeout: 0s
  services:
    # Call the set_api_room_temperature service from HA to override the room temperature
    # If a new value has not been received after room_temp_api_timeout seconds, it will fall back to internal sensor
    - service: set_api_room_temperature
      variables:
        value: float
      then:
        - lambda: |-
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);
sensor:
  - platform: uptime
    name: ${devicename} Uptime
  - platform: wifi_signal
    name: ${devicename} WiFi Signal
    update_interval: 60s
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_sensors();
    # Sensor names in HA, you can change these if you want
    # Don't delete them or change their position in the list
    sensors:
      - name: ${devicename} error code
      - name: ${devicename} outdoor temperature
      - name: ${devicename} return air temperature
      - name: ${devicename} outdoor unit fan speed
      - name: ${devicename} indoor unit fan speed
      - name: ${devicename} current power
      - name: ${devicename} compressor frequency
      - name: ${devicename} indoor unit total run time
      - name: ${devicename} compressor total run time

binary_sensor:
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_binary_sensors();
    binary_sensors:
      - name: ${devicename} defrost

text_sensor:
  - platform: version
    name: ${devicename} ESPHome Version
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ${devicename} IP
    ssid:
      name: ${devicename} SSID
    bssid:
      name: ${devicename} BSSID

Alles met **xxxx** moet je vervangen (inclusief de **. Het gaat om de volgende info:
- DeviceID. Word gebruikt voor Home Assistant. Hier mogen géén streepjes in zitten, wel underscores
- DeviceName. Dit is de naam binnen Home Assistant
- esphome name: Dit is de naam die je in ESPHome Dashboard ziet.
- Wifi: Hier vul je je Wifi en wachtwoord in van je thuis-wifi.
- ap: de SSID en Password hier is voor wanneer het board geen wifi-verbinding kan maken. Dan kun je direct verbinden met het board en zo de instellingen aanpassen.

Na het aanpassen van mijn YAML, doe je Save en vervolgens Install. Hij zal nu hopelijk succesvol installeren. Als het succesvol gelukt is, zou je hem binnen Home Assistant al moeten zien!

Je kan hem toevoegen bij Integrations als die niet automatisch gevonden word. En als die info laat zien over IP adres etc, dan kan die in de binnenunit geplaatst worden. Veel sensors zijn nog unavailable natuurlijk, tot we hem installeren in de airco.
Kappen loshalen
Eerst open je de voorklep door hem naar boven te scharnieren. Je kan hem dan verwijderen maar dat hoeft niet.

Vervolgens verwijder je 2 schroeven om de rechter zijkap te verwijderen
[Afbeelding]

Nu moet je nog de shield verwijderen, 1 schroefje en je kan hem zo loshalen. Hierachter zit de printplaat
[Afbeelding]

Nu kun je het bordje inpluggen. Als je geen verlengkabel hebt kan dat direct. Als je er later makkelijker bij wil kunnen, kan je een kabel gebruiken met connector. Deze voer je dan door de sleuf bij de pijl en zo hoef je enkel de zijkap te verwijderen, niet de shield.
[Afbeelding]

Na terugplaatsen van de shield ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Vervolgens plaats je de zijkap weer terug (dat mag met gepast geweld).

Wanneer je de klep sluit, let op 2 punten. Zorg dat de 2 clips (links en rechts) van de voorplaat aan de bracket haken.
[Afbeelding]

Als deze er goed inzitten, sluit de kap en druk deze in de hoeken bij de onderstaande haken goed aan zodat deze vast klikken. Anders kan de voorkap niet "open" gaan staan. Als je het goed doet, zal de kap omhoog schuiven zodat je de pir-sensor ziet.
[Afbeelding]

En klaar! Als je later wilt updaten kan dit dus via ESPHome addon via WIFI. dus in theorie hoef je hem er niet meer uit te halen :+
Resultaat:
Met de nieuwe sensoren, krijg je de volgende info!
[Afbeelding]
en ook de volgende bedieningsmogelijkheden
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met behulp van je tutorial (veel dank) nog een update uitgevoerd naar de laatste versie via wifi.
Deze maakt de namen wat duidelijker op het dashboard.
Voor de personen die niet weten hoe je kan updaten:
Ga naar de github pagina en download de ZIP zoals in de tutorial.
Upload weer de bestanden naar de ESPhome map met .h en cpp
Ga in HA naar ESPhome en klik op de puntjes>install.
Selecteer Wirelessly wacht even tot die met update logs begint te spammen en je update moet gelukt zijn, klik daarna op stop en je nieuwe namen moeten werkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIKVQ84RCdRi0KqfEy0pDdqDVx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezItoukubQk14TxnpCz7DIEK.jpg?f=fotoalbum_large

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Deze ochtend nog wat aan het testen geweest en de SRK35 minimale opgenomen vermogen met verwarmen is 176 watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
M_AW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:29:
[...]
Dit geldt ten minste voor mijn MHI's, model SRK20ZS-S, maar volgens mij ook voor alle andere MHI's en Daikins: Als je de fan op 'auto' zet in de verwarmmodus, zal de unit nooit de allerlaagste fanstand selecteren. Ik vermoed dat dit is omdat er eigenlijk net wat te weinig debiet is dan. Vanuit comfort-oogpunt is deze zeer stille stand er wel, maar vanuit het oogpunt van rendement kiest de fabrikant ervoor om bij 'auto' een hogere fan-stand dan de allerlaagste aan te houden.
Met mijn MHI SRK35 ZS-W gaat hij in de Auto 3D stand gewoon naar allerlaagste fanstand en is hij dan zeer stil.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Hoe deed je de slaapkamers dan? of heb je boven ook nog units?
Het is een appartement, dus alles gelijkvloers. Om de andere ruimtes op te warmen deden we af en toe even de deur naar de gang en de kamers open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
rwijnhov schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:43:
Ja snap ik. Maar is dat niet met alles zo. Ik doe eigenlijk ook altijd zo'n beetje alles zelf tot dat het te complex wordt en je een vakman nodig hebt. En dat kost je op dat moment dan idd. ook wat extra geld. Maar ja dat is ook niet meer dan logisch.
Ja, maar nu wordt er specifiek gevraagd of het het waard is om onderhoud te laten doen :p

Mijn antwoord daarop is dus: als je een unit hebt die zo uit elkaar gaat en je makkelijk schoon kan maken => lekker laten zitten. Anders zou ik wel onderhoud laten plegen.

Garantie blijft een persoonlijke kwestie of je dat wilt verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
De Mhi unit trek je echt heel makkelijk uit elkaar. 4 schroefjes en heel omhuizing gaat van de binnen unit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07
rwijnhov schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:59:
De Mhi unit trek je echt heel makkelijk uit elkaar. 4 schroefjes en heel omhuizing gaat van de binnen unit af.
Ook om bij de lekbak te komen? ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
rwijnhov schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:59:
Mmm… ik heb het laatst geprobeerd toen ik de filters ging schoonmaken, maar de hele kap eraf ging mij niet zo 123 lukken?
Lekbak kon ik dus ook niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-09 20:04
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Het is een appartement, dus alles gelijkvloers. Om de andere ruimtes op te warmen deden we af en toe even de deur naar de gang en de kamers open.
Niet om het 1 en ander de grond in te trappen maar lucht laat moeilijk massa opwarmen/koelen.
"af en toe" even de deur open gaat niet werken want vlot na het sluiten gaat de temperatuur terug naar hoe het was.

De reden dat ik dit vraag is om andere mensen die nog apparatuur willen aanschaffen niet van koude kermis thuiskomen en op verkeerde been worden gezet.

Bij radiatoren of vloerverwarming werkt het anders omdat meer stralingswarmte gebruikt wordt en makkelijker massa verwarmen, luchtverwarming gaat die vlieger niet op.

Wat versta jij onder "af en toe de deur open" ?
Als ik hier de deur sluit veranderd de temperatuur al binnen 15 minuten en binnen 1 uur is dit weer de oorspronkelijke temperatuur, deze woning is prima geisolleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2022 11:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Ook om bij de lekbak te komen? ;)
....

[ Voor 13% gewijzigd door rwijnhov op 09-06-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Niet om het 1 en ander de grond in te trappen maar lucht laat moeilijk massa opwarmen/koelen.
"af en toe" even de deur open gaat niet werken want vlot na het sluiten gaat de temperatuur terug naar hoe het was.

De reden dat ik dit vraag is om andere mensen die nog apparatuur willen aanschaffen niet van koude kermis thuiskomen en op verkeerde been worden gezet.

Bij radiatoren of vloerverwarming werkt het anders omdat meer stralingswarmte gebruikt wordt en makkelijker massa verwarmen, luchtverwarming gaat die vlieger niet op.

Daarom schrijf ik ook appartement en hier koelt de massa niet zo erg af, als het echt vriest dan wordt het hier minimaal 16° binnen. Binnen een uur is het dan 20°.
De andere kamers hoeven hier geen >20° te worden, maar als het te fris wordt op de andere kamers zetten we de gangdeur open en de deuren van andere kamers, die zijn dan in een uur ook paar graden warmer.
Ik snap dat dat bij koud huis e.d. niet zo gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Als ik hier de deur sluit veranderd de temperatuur al binnen 15 minuten en binnen 1 uur is dit weer de oorspronkelijke temperatuur, deze woning is prima geisolleerd.
Het ligt er wel aan onder welke omstandigheden. Als je bijvoorbeeld wat "voorkoelt" als het overdag 25 is (en binnen dus 25-30) en 's nachts 15 of lager (niet ongebruikelijk hier), dan zal het vast aardig werken.

Want zó hard en snel warmen de muren nou ook weer niet op. En buiten is het al snel koeler dan binnen, dus dan de warmte ook weer relatief snel uit de muren trekken. Zeker als je een spouw hebt. Met straling worden eerst de buitenste stenen opgewarmd en zal de warmte niet meteen naar de binnenste stenen doorslaan. Daar is immers die spouw(isolatie) voor. Het moet echt wel een tijdje flink warm zijn (en 's nachts ook niet te koel) willen je muren warm blijven.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Met mijn MHI SRK35 ZS-W gaat hij in de Auto 3D stand gewoon naar allerlaagste fanstand en is hij dan zeer stil.
Goed om te weten! Dan gebruik ik voortaan die optie. Maar weet wel dat "3D AUTO" een aparte werkingsmodus is, waarbij je o.a. de stand van de lamellen niet zelf kan instellen. In het voorbeeld waar men het eerder over had betrof het de ventilator stand op "AUTO".

In het laatste geval is het mij ook opgevallen dat de ventilator dan op stand 2 blijft draaien. Dat ga ik nog eens opnieuw testen maar dan met "3D AUTO".

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
Ik heb even jullie ervaring nodig in welke capaciteit ik ga nemen en waar ik mijn binnen unit zou gaan plaatsen.

Ik wil een airco inverter plaatsen voor het koelen in de zomer en verwarmen in de winter maanden

Vraag 1:
Optie1 in het plaatje hieronder heeft mijn voorkeur aangezien ik dan geen leidinggoot in de woonkamer heb lopen maar komt de warmte dan ook goed naar de keuken? (open keuken)

Vraag 2:
Kamer+keuken is in totaal 83.5 m3 en als ik het goed bereken heb ik hiervoor een minimaal een +/- 11500 btu unit voor nodig, zouden jullie dan een 12000 btu 3.5kw nemen of toch voor overcapaciteit kiezen en er een 5kw 18000 btu neer hangen?

alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ_hNSgQidytVAEfrZvxL26kMUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jp0LzY6Lu1FWU67d4BC1W6s2.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door robertjan12 op 09-06-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
optie 2 3,5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

robertjan12 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:46:
Ik heb even jullie ervaring nodig in welke capaciteit ik ga nemen en waar ik mijn binnen unit zou gaan plaatsen.

Ik wil een airco inverter plaatsen voor het koelen in de zomer en verwarmen in de winter maanden

Vraag 1:
Optie1 in het plaatje hieronder heeft mijn voorkeur aangezien ik dan geen leidinggoot in de woonkamer heb lopen maar komt de warmte dan ook goed naar de keuken? (open keuken)

Vraag 2:
Kamer+keuken is in totaal 83.5 m3 en als ik het goed bereken heb ik hiervoor een minimaal een +/- 11500 btu unit voor nodig, zouden jullie dan een 12000 btu 3.5kw nemen of toch voor overcapaciteit kiezen en er een 5kw 18000 btu neer hangen?

alvast bedankt!

[Afbeelding]
3.5kW gaat meer dan voldoende zijn :)

Maar ga je de buitenunit aan de voorgevel zetten/hangen? :o :N

Misschien nog een optie 3: het stukje muur tussen de 2 ramen aan de achterkant van de woning? (ramen keuken/eetkamer)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Goed om te weten! Dan gebruik ik voortaan die optie. Maar weet wel dat "3D AUTO" een aparte werkingsmodus is, waarbij je o.a. de stand van de lamellen niet zelf kan instellen. In het voorbeeld waar men het eerder over had betrof het de ventilator stand op "AUTO".

In het laatste geval is het mij ook opgevallen dat de ventilator dan op stand 2 blijft draaien. Dat ga ik nog eens opnieuw testen maar dan met "3D AUTO".
Zover mijn ervaring is dat met de stand 3D Auto hij automatisch de beste stand van de lamellen zoekt.
Het moet dan eerst natuurlijk wel bijna op temperatuur zijn voordat hij naar de laagste fanstand gaat, dat is hier meestal na ongeveer 30 minuten. De eerste paar keer met de 3D Auto stand werkte dat niet meteen goed, maar na paar dagen wel, dus leek net of hij nog even moest zoeken naar de beste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Leute, hier een montagevraag over de buitenunit. Is er nog sprake van contact of doorgeefgeluid als ik m aan de zijgevel hang? De reden dat ik het vraag is dat mn slaapkamer hier precies achter zit. Of beter op de grond? En is dat laatste dan niet diefstalgevoelig/gaat makkelijker stuk want meer troep in de ventilator/etc? Kan je m ook op een bitumen dak zetten op een rubberen plaat en wat tegels ofzo om de druk te verdelen?
Groeten!

Zag hier een offerte voorbijkomen voor een 3,5kw Perfera voor 1850 incl montage, dat is wel een nette prijs... dat is dan 350 voor het plaatsen en montage kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
MK_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:52:
[...]

3.5kW gaat meer dan voldoende zijn :)

Maar ga je de buitenunit aan de voorgevel zetten/hangen? :o :N

Misschien nog een optie 3: het stukje muur tussen de 2 ramen aan de achterkant van de woning? (ramen keuken/eetkamer)
3.5 kw scheelt toch weer behoorlijk was in aanschaf

klopt, komt aan de voorkant van de woning.. geen issues mee hor, komt boven een afdak van de voordeur waar ook nog is een boom voorstaat dus vrijwel uit het zicht.

helaas pas die niet op die plek aangezien daar een draagbalk zit en een kast staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@ronaldtop
Er zijn allerlei mogelijkheden voor geluid/contact dempers voor zowel aan de muur als op een dak, als het dak maar sterk genoeg is.
Als je het laat doen moet je specifiek zeggen dat ze dus die dempers gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
@HereIsTom Mijn plan was om het zelf te doen, gezien de installatiekosten die gevraagd worden en heel ingewikkeld lijkt het niet te zijn. Ik heb mn garagedak al aangepast met sterkere balkdragers, dus moet lukken, alhoewel daar nu ook een zestal zonnepanelen liggen te schitteren .. Voor afpersen/inregelen moet ik dan wel een STEK gecertificeerde installateur laten langskomen. Maar die offerte van 1850, voor die 300 extra kan ik het amper zelf doen (extra gereedschap etc).

Algemene vraag voor de buitenunit, gevoelsmatig lijkt mij dat het beter is om de buitenunit op de hoogte te zetten van de eerste verdieping, dus op garagedak of hangen aan de gevel, omdat deze dan minder vuil vangt dan op de grond. Is dit gevoel juist? En bedankt voor de geluidsdempende tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:00:
Leute, hier een montagevraag over de buitenunit. Is er nog sprake van contact of doorgeefgeluid als ik m aan de zijgevel hang? De reden dat ik het vraag is dat mn slaapkamer hier precies achter zit. Of beter op de grond? En is dat laatste dan niet diefstalgevoelig/gaat makkelijker stuk want meer troep in de ventilator/etc? Kan je m ook op een bitumen dak zetten op een rubberen plaat en wat tegels ofzo om de druk te verdelen?
Groeten!

Zag hier een offerte voorbijkomen voor een 3,5kw Perfera voor 1850 incl montage, dat is wel een nette prijs... dat is dan 350 voor het plaatsen en montage kit.
Ligt aan je dak en je muur maar als je een fatsoenlijke spouwmuur hebt zou ik hem ophangen.

Ik heb een videootje gemaakt met het geluid.

Precies rechts van mij wonen de buren. Het is een 3MXM52 met volle (koel)vraag op alle units. Echt moeilijk om het te horen tenzij ik mijn hoofd uit het raam steek.

Met een dakmontage ben je ook wat duurder uit over het algemeen omdat bigfoots en eventueel trillingsdempers duurder zijn dan normale wandbeugels.

Ik heb een steense muur met een 10cm spouw uit de jaren 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo

Vraag 1:

Vraag 2:

alvast bedankt!

[Afbeelding]
Optie 2 is de ideale plek in deze situatie. Optie 1 kan ook prima, duurt dan misschien iets langer voordat je keuken is opgewarmd. Voordeel bij optie 1 is dat je geen gootwerk in je woonkamer hebt.
Puur op de inhoud is een 3,5 kW al meer dan genoeg. Heb je het ook uitgerekend aan de hand van je gasverbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Maar als je bij MHI bij de lekbak wilt komen, moet je wel iets meer doen dan 4 schroefjes losdraaien en de clipjes van de kappen losmaken.

@rwijnhov Dan ben je een van de weinige hier met een ZM, maar dat verklaart het dan wel inderdaad. ;) Dat hebben ze bij de ZS toch wel anders gedaan.

[ Voor 29% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ronaldtop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:00:
Groeten!

Bij muurmontage kan je ook nog andere trillingsdempers overwegen en/of rubberen pluggen om eventueel contactgeluid te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Zover mijn ervaring is dat met de stand 3D Auto hij automatisch de beste stand van de lamellen zoekt.
Het moet dan eerst natuurlijk wel bijna op temperatuur zijn voordat hij naar de laagste fanstand gaat, dat is hier meestal na ongeveer 30 minuten. De eerste paar keer met de 3D Auto stand werkte dat niet meteen goed, maar na paar dagen wel, dus leek net of hij nog even moest zoeken naar de beste stand.
Ik probeer nog altijd exact te achterhalen wat het apparaat doet in 3D auto. Maar in 99% van de gevallen vind ik enkel het standaard PR-praatje dat "de kamer optimaal van temperatuur zal worden voorzien", zonder daadwerkelijke toelichting wat gebeurd.

Maar wat ik lijk te begrijpen aan de hand van de info die ik gevonden heb is dat in 3D AUTO de unit als volgt te werk gaat:

Koelen:
  1. Hij blaast eerst een aantal minuten de koude lucht krachtig rechtdoor, hoog over het plafond om de andere kant van de kamer van koude lucht te voorzien.
  2. Vervolgens gaat hij dit doen in horizontale swing mode, terwijl hij iets minder krachtig uitblaast.
  3. Vervolgens zal hij wederom rechtdoor blazen, terwijl hij ditmaal in verticale swing mode gaat, terwijl hij nogmaals iets minder krachtig uitblaast.
  4. Hij zal wederom iets rustiger uitblazen en vervolgens terug moduleren naar de (aller?) laagste stand.
"In cooling operation cooled air flows directly to the ceiling. The cooled air does not flow directly to the occupants of the room and the comfort cooled air flow comes from the ceiling like a soft shower."

Verwarmen:
  1. Hij blaast eerst een aantal minuten de warme lucht krachtig omlaag, laag over de vloer om de andere kant van de kamer van warme lucht te voorzien.
  2. Vervolgens gaat hij dit doen terwijl hij iets minder krachtig uitblaast.
  3. Vervolgens zal hij wederom iets minder krachtig uitblazen en zal gelijktijdig in verticale swing mode gaan.
  4. Hij zal wederom iets rustiger uitblazen en vervolgens terug moduleren naar de (aller?) laagste stand.
"In heating operation warm air flows to the floor directly and spreads along the floor. Due to concentration of the warm air on the floor level, optimum comfort can be achieved."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNHXyOtDk7rDAbyxYt7acF9PLCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VrGRH8geUgobFmCJQDTFFcEg.jpg?f=user_large

Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat hij elke stap voor 8 minuten uitvoert. Ik kan helaas niet meer de bron vinden waar ik dit had gelezen. 4 x 8 minuten is 32 minuten in 3D AUTO. Dat komt mooi overeen met de 30 minuten welke jij beschrijft, voordat de binnenunit terug gaat moduleren naar zijn laagste stand :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

Maar een CV verwarmt toch ook vooral de lucht? De enige massa die het verwarmt, is waar je radiator tegenaan staan :+

Vloerverwarming is dat wel significant. Maar een paar radiatoren, zeker met radiatorfolie? Verwarm je dan nog de massa? Zeker niet de massa op meer dan een meter afstand?

Aangezien ik weinig mensen ken met vloerverwarming op de slaapkamers... Zal dat 1 kleine radiator zijn. En op slaapkamers staan die vaak toch uit (in een aardig geisoleerd huis). Want je woonkamer stook je (hopelijk) warmer dan je slaapkamer. En restwarmte komt daar via radiatoren in de woonkamer net zo goed als via een airco. Beide verwarmt de lucht.

Ik lees het vaker: "Ja CV verwarmt de massa!". Voor een vloerverwarming? zeker! Voor radiatoren?.... mwoah.... ik ben benieuwd.

Deze winter gaan we het meemaken. Want geen airco nog boven, en de CV gaat uit. Kijken hoe snel het afkoelt op de slaapkamers

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 09-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat hij elke stap voor 8 minuten uitvoert, maar kan dit niet meer vinden. Maar 4 x 8 minuten in 3D AUTO komt wel mooi overeen met de 30 minuten welke jij beschrijft, voordat de binnenunit terug gaat moduleren naar zijn laagste stand.
Ja daar lijkt het wel op, na 30 minuten is het echt wel rustig.
Het lijkt een mooi verkooppraatje, maar de installateur adviseerde deze 3D Auto stand omdat ik ‘m eerder ook niet rustig kreeg en hiermee dus wel.
Ik zou zeggen probeer het gewoons eens een paar dagen en misschien werkt het bij jou ook zo.
Ik heb er nog niet echt mee gekoeld, half uurtje en toen werd hij rustig, maar ook koud hier >:) en dus weer uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Die 3D auto lijkt me ook ideaal. enige nadeel: Via de zelfbouw-mhi-module kun je die 3D Auto niet kiezen.
Aan de andere kant: Ik kan wel mijn eigen 3D auto bouwen als automation. En dan kan ik zelf bepalen hoe lang iets duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:40:
[...]

3d auto heeft enkel te maken met de lamellen en niet met hoe hard het apparaat blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:40:
[...]

3d auto heeft enkel te maken met de lamellen en niet met hoe hard het apparaat blaast.
Hoe bedoel je, de eerst 30 minuten voel je toch echt wel dat hij in verschillende standen blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Daarom schrijf ik ook appartement en hier koelt de massa niet zo erg af, als het echt vriest dan wordt het hier minimaal 16° binnen. Binnen een uur is het dan 20°.
De andere kamers hoeven hier geen >20° te worden, maar als het te fris wordt op de andere kamers zetten we de gangdeur open en de deuren van andere kamers, die zijn dan in een uur ook paar graden warmer.
Ik snap dat dat bij koud huis e.d. niet zo gaat lukken.
beter is om goed aan te geven hoeveel M3 men stookt. En hoe dat zich verhoud tot de airco unit met verwarmen. in inderstaand filmpje is duidelijk te zien dat deze meneer met een 3,5 zsx toch nog even de verwarming aanzet om de boel op temperatuur te krijgen.

hier zie je wel duidelijk wat je kunt besparen

YouTube: 4. Ervaringen met verwarmen met airco. Hoe is mijn gasverbruik nu? H...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Hoe bedoel je, de eerst 30 minuten voel je toch echt wel dat hij in verschillende standen blaast.
Ja dan moet je de fanspeed wel op auto zetten. je kunt ook gewoon fanspeed op 1 zetten en dan blijft ie op 1 draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:45:
[...]

beter is om goed aan te geven hoeveel M3 men stookt. En hoe dat zich verhoud tot de airco unit met verwarmen. in inderstaand filmpje is duidelijk te zien dat deze meneer met een 3,5 zsx toch nog even de verwarming aanzet om de boel op temperatuur te krijgen.

hier zie je wel duidelijk wat je kunt besparen

YouTube: 4. Ervaringen met verwarmen met airco. Hoe is mijn gasverbruik nu? H...
Nou ja als je het filmpje bekijkt dan zie je dat hij dat doet omdat hij alleen CV heeft in de badkamer. En omdat hij alleen de fluisterstand gebruikt. Dus niet omdat het ding niet genoeg vermogen zou kunnen leveren.

Als ik hem was zou ik de woonkamer gewoon lekker op schema of iets dergelijks verwarmen op de auto-stand (of een hoge stand), dus 20 minuten voordat hij naar beneden gaat. Dan kan hij het zo warm maken als hij zelf wil en kan de airco al dan niet op schema weer naar de fluisterstand (wat niet echt efficiënt is maar dat daargelaten).

Voor de badkamer moet hij dan inderdaad wel iets anders bedanken maar ja, dat los je ook niet op door een dikkere airco neer te hangen.

Regel #1 van luchtverwarming: een gebrek aan convectie los je niet op met een hoger vermogen

Verder is het kanaal van die man trouwens echt wel nuttig om aircosceptici er überhaupt van te overtuigen dat het een warmtepomp is en dat je er dus ook echt heel zuinig mee kunt verwarmen.

[ Voor 29% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-06-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Ja dan moet je de fanspeed wel op auto zetten. je kunt ook gewoon fanspeed op 1 zetten en dan blijft ie op 1 draaien.
Niks van gemerkt, of de fanspeed nu op de hoogste of laagste stand staat en dan 3D Auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Nou ja als je het filmpje bekijkt dan zie je dat hij dat doet omdat hij alleen CV heeft in de badkamer. En omdat hij alleen de fluisterstand gebruikt. Dus niet omdat het ding niet genoeg vermogen zou kunnen leveren.
Precies dit, als je inderdaad een echt koud huis hebt, dan is de badkamer koud, als je die snel warm wilt hebben zet je de CV even aan.
En als je van het gasverbruik af wil, dan kun je daar ook een elektrische verwarming gaan gebruiken om het af en toe even op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
Ik wilde eerst even zeker weten dat mijn verhaal klopt en zojuist even de hele binnen unit van mijn SRK50ZM-S los gehaald. Bij dit type zijn het enkel 3 schroefjes kan de buitenkap er af in zit je direct in de lekbak en is deze helemaal vrij toegankelijk.

Ik ben er nu ook uit waarom de unit aan de reachtse kant verroest is en aan de linkse kant niet. Dit lijkt domweg een design fout van MHI te zijn:
1. De airco is helemaal waterpas gemonteerd
2. De lekbak loopt netjes leeg via de afvoer aan de linker kant.

Wat is nu het probleem. De lekbak heeft aan beide zijde een afvoer punt. Bij het afvoerpunt is er iets van een verlaging ergo aan beide uiteinde zit zeg maar iets van een minimaal bakje. Doordat de airco horizontaal hangt en er vooral aan de rechterzijde ivm. het leidingwerk veel condensatie op treed zit er aan het rechteruiteinde altijd wat condenswater in het bakje dat enkel weg kan door condensatie. Aangezien de airco in een kap zit en er weinig luchtstroom is, zal deze dus altijd vochtig blijven rechts in het zomerseizoen. Deze unit wordt enkel gebruikt om te koelen en niet om te verwarmen. Daarom ook enkel roestvorming rechts en niet links want daar loopt het bakje direct leeg in de afvoerpijp. Ook met een uurtje na ventileren los je dit volgens mij niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door rwijnhov op 09-06-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Niks van gemerkt, of de fanspeed nu op de hoogste of laagste stand staat en dan 3D Auto.
nog even wat meer testen dan. 3d auto is voor de swing van de lamellen.

als je hem op fanstand 1 zet blijft ie daarop draaien. niks geen high power of aanpassingen van fanstand.

dit doet ie alleen in de auto fanstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:56:
[...]

als je hem op fanstand 1 zet blijft ie daarop draaien. niks geen high power of aanpassingen van fanstand.

Nog meer testen? Hij heeft hier 3 maanden op 3D Auto gedraaid in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Ik moet het nogmaals testen thuis, maar ik dacht dat bij mij in de app de fanspeed en lamellen opties allemaal "greyed-out" zijn zodra ik 3D AUTO inschakel. Althans via de app. Heb het nog niet via de afstandbediening geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:39:
Die 3D auto lijkt me ook ideaal. enige nadeel: Via de zelfbouw-mhi-module kun je die 3D Auto niet kiezen.
Aan de andere kant: Ik kan wel mijn eigen 3D auto bouwen als automation. En dan kan ik zelf bepalen hoe lang iets duurt.
Hoe bedoel je? Heb je een andere Wi-Fi module dan de originele? Hier staat de optie in M-Air app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-iaII__lxzIy6bQLbSF66jPse0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iGPmRcAcSIEs2vnZoFZNGmfg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
[...]

Nou ja als je het filmpje bekijkt dan zie je dat hij dat doet omdat hij alleen CV heeft in de badkamer. En omdat hij alleen de fluisterstand gebruikt. Dus niet omdat het ding niet genoeg vermogen zou kunnen leveren. (HELEMAAL MEE EENS)

Als ik hem was zou ik de woonkamer gewoon lekker op schema of iets dergelijks verwarmen op de auto-stand (of een hoge stand), dus 20 minuten voordat hij naar beneden gaat. Dan kan hij het zo warm maken als hij zelf wil en kan de airco al dan niet op schema weer naar de fluisterstand (wat niet echt efficiënt is maar dat daargelaten).

Voor de badkamer moet hij dan inderdaad wel iets anders bedanken maar ja, dat los je ook niet op door een dikkere airco neer te hangen.

Regel #1 van luchtverwarming: een gebrek aan convectie los je niet op met een hoger vermogen

Verder is het kanaal van die man trouwens echt wel nuttig om aircosceptici er überhaupt van te overtuigen dat het een warmtepomp is en dat je er dus ook echt heel zuinig mee kunt verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Hoe bedoel je? Heb je een andere Wi-Fi module dan de originele? Hier staat de optie in M-Air app
[Afbeelding]
Klopt, geen standaard wifi module :+ ESPhome module met MHI-CTRL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Ik moet het nogmaals testen thuis, maar ik dacht dat bij mij in de app de fanspeed en lamellen opties allemaal "greyed-out" zijn zodra ik 3D AUTO inschakel. Althans via de app. Heb het nog niet via de afstandbediening geprobeerd.
Bij Mij op afstandbediening kan ik gewoon fanspeed kiezen als hij op 3d auto staat???

en dan draait ie op de fanstand waarop ik hem zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Bij Mij op afstandbediening kan ik gewoon fanspeed kiezen als hij op 3d auto staat???

Zet die de fan-speed niet op AUTO als je 3D AUTO kiest?
Achteraf aanpassen kan volgens mij (al heb ik geen idee of die daar iets mee doet, maar volgens jou wel dus dan zal dat zo zijn) maar is niet de standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
[...]

wat mij wel verbaast is dat zijn airco in een hoek hangt. (niet meest ideale plaats) ik meen dat hij ongeveer 110M3 moet verwarmen. hij geeft aan standje 1. in mijn optiek blijft die lucht toch als een bel om die airco unit heen hangen????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:19
[...]

Dit zegt mhi er zelf over in de handleiding?
3D AUTO operation
■ Fan speed and air flow direction are automatically controlled, allowing the entire room to be efficiently conditioned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Zet die de fan-speed niet op AUTO als je 3D AUTO kiest?
Achteraf aanpassen kan volgens mij (al heb ik geen idee of die daar iets mee doet, maar volgens jou wel dus dan zal dat zo zijn) maar is niet de standaard
net even gekeken. maar 3d en fanspeed werken echt onafhankelijk van elkaar. en het is ook niet zo dat als ik auto 3d druk dat de fanspeed fixed is of terug springt naar auto of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
[...]

Misschien heb je hem op 3D MANUAL staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Misschien heb je hem op 3D MANUAL staan >:)
haha.

wat ik wel heb gemerkt is dat het lijkt of auto 3d wel meer blaasstanden heeft dan de 4 die je manueel kunt instellen.

deelt men hier dezelfde ervaring??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:17:
[...]

haha.

wat ik wel heb gemerkt is dat het lijkt of auto 3d wel meer blaasstanden heeft dan de 4 die je manueel kunt instellen.

Ook de 4 standen zijn niet echt vaste vaste standen (behalve de hoogste stand). Alleen het maximum staat vast, maar de unit kan daarbinnen terugmoduleren als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Ik heb zojuist ook getest, zowel met de app als afstandsbediening en je hebt gelijk. De fan stand staat los van 3D AUTO en schakelt ook niet over naar AUTO indien je 3D AUTO activeert.

Ik denk dat ik uit automatisme 3D AUTO altijd gelijktijdig heb gekozen met AUTO fan stand, omdat ik 3D AUTO meestal activeer in kamers waar ik niet aanwezig ben. Mede doordat ik dus in de veronderstelling was dat de unit dan harder ging blazen.
Enkel de opties om de lamellen af te stellen zijn "greyed-out".

Dan toch maar eens 3D-AUTO activeren wanneer ik wel in de kamer zit 8)

[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-09 20:04
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Maar een CV verwarmt toch ook vooral de lucht? De enige massa die het verwarmt, is waar je radiator tegenaan staan :+

Vloerverwarming is dat wel significant. Maar een paar radiatoren, zeker met radiatorfolie? Verwarm je dan nog de massa? Zeker niet de massa op meer dan een meter afstand?

Aangezien ik weinig mensen ken met vloerverwarming op de slaapkamers... Zal dat 1 kleine radiator zijn. En op slaapkamers staan die vaak toch uit (in een aardig geisoleerd huis). Want je woonkamer stook je (hopelijk) warmer dan je slaapkamer. En restwarmte komt daar via radiatoren in de woonkamer net zo goed als via een airco. Beide verwarmt de lucht.

Ik lees het vaker: "Ja CV verwarmt de massa!". Voor een vloerverwarming? zeker! Voor radiatoren?.... mwoah.... ik ben benieuwd.

Deze winter gaan we het meemaken. Want geen airco nog boven, en de CV gaat uit. Kijken hoe snel het afkoelt op de slaapkamers
Ja een radiator doet meer stralingswarmte dan "airco" en blijft langer warm doordat radiator een buffer heeft, indien airco uit is het daadwerkelijk direct uit, radiator blijft "doorgloeien".

Voor een kleine ruimte als slaapkamer maakt het inderdaad amper uit doordat je dichtbij het apparaat zit en wel stralingswarmte voelt.

Radiatoren staan doorgaans meerdere van in het hele huis/ruimte.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:17:
[...]

haha.

In dit geval bedoel je dat je de fan dan wel op "AUTO" hebt staan? Is het niet standaard zo dat fan stand op "AUTO" een soort analoge optie betreft, waarbij de unit een draaisnelheid kiest ergens tussen 0 (stil) en 100 (maximaal) en de mogelijkheid heeft om ergens binnen die gehele range te gaan draaien, in plaats van dat hij een keuze maakt uit 4 (statische) voorgedefinieerde snelheden?
Volgens mij staat dit weer los van "3D AUTO" en is dit gekoppeld aan de fan stand "AUTO" :)

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Ik heb zojuist ook getest, zowel met de app als afstandsbediening en je hebt gelijk. De fan stand staat los van 3D AUTO en schakelt ook niet over naar AUTO indien je 3D AUTO activeert.

Ik denk dat ik uit automatisme 3D AUTO altijd gelijktijdig heb gekozen met AUTO fan stand, omdat ik 3D AUTO meestal activeer in kamers waar ik niet aanwezig ben. Mede doordat ik dus in de veronderstelling was dat de unit dan harder ging blazen.
Enkel de opties om de lamellen af te stellen zijn "greyed-out".

Dan toch maar eens 3D-AUTO activeren wanneer ik wel in de kamer zit 8)
Voor duidelijkheid. Het gaat me niet om mijn gelijk he😂. Het gaat erom dat de juiste info naar buiten komt. Zodat ook andere mensen een objectieve impressie krijgen. Zodat ze zo goed mogelijk besluit kunnen nemen over het aanschaffen van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 12:56

B2

wa' seggie?

Wat moet ik nou precies met de on-demand functie uit de nieuwe firmware van Daikin?
Ik gebruik mijn airco’s voor verwarmen en koelen. Afgelopen winter liet ik ze op eco stand draaien gedurende de dag en dan bleef het prima warm (met de bekende overshoot).

Waarschijnlijk kan ik het zo ook wel gebruiken in de zomer. Misschien op de echt hete dagen van eco af.

Zou ik nou on-demand op bv 50% moeten zetten? Of hoe moet ik dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Ook de 4 standen zijn niet echt vaste vaste standen (behalve de hoogste stand). Alleen het maximum staat vast, maar de unit kan daarbinnen terugmoduleren als dat nodig is.
even voor de duidelijkheid. de ventilator stand van de binnenunit is wel vast!!! de stand van de compressor op de buitenunit bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:43:
[...]

In dit geval bedoel je dat je de fan dan wel op "AUTO" hebt staan? Is het niet standaard zo dat fan stand op "AUTO" een soort analoge optie betreft, waarbij de unit een draaisnelheid kiest ergens tussen 0 (stil) en 100 (maximaal) en de mogelijkheid heeft om ergens binnen die gehele range te gaan draaien, in plaats van dat hij een keuze maakt uit 4 (statische) voorgedefinieerde snelheden?
Volgens mij staat dit weer los van "3D AUTO" en is dit gekoppeld aan de fan stand "AUTO" :)
daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. dat weet ik niet. zou mooi zijn als dit zo zou zijn. dat hij zichzelf traploss kkan instellen. ik denk echter dat we de machine teveel credits geven:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:59:
[...]

even voor de duidelijkheid. de ventilator stand van de binnenunit is wel vast!!! de stand van de compressor op de buitenunit bedoel je.
Begrijp ik hieruit ook dat pendelgedrag betekend dat de buitenunit zich telkens in- en uitschakelt en de binnenunit gewoon blijft draaien? Al zal je wel verschil merken in temperatuur welke de binnenunit uitblaast gedurende het gependel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Ok duidelijk, maar wat zegt de installateur dan als je zegt dat je binnenunit na 12 uur drogen nog steeds nat is?
En hoe hoog is de luchtvochtigheid in de ruimte waar de binnenunit hangt?
Ik ben er nu ook uit waarom de unit aan de rechtse kant verroest is en aan de linkse kant niet. Dit lijkt domweg een design fout van MHI te zijn:
1. De airco is helemaal waterpas gemonteerd
2. De lekbak loopt netjes leeg via de afvoer aan de linker kant.

Wat is nu het probleem. De lekbak heeft aan beide zijde een afvoer punt. Bij het afvoerpunt is er iets van een verlaging ergo aan beide uiteinde zit zeg maar iets van een minimaal bakje. Doordat de airco horizontaal hangt en er vooral aan de rechterzijde ivm. het leidingwerk veel condensatie op treed zit er aan het rechteruiteinde altijd wat condenswater in het bakje dat enkel weg kan door condensatie. Aangezien de airco in een kap zit en er weinig luchtstroom is, zal deze dus altijd vochtig blijven rechts in het zomerseizoen. Deze unit wordt enkel gebruikt om te koelen en niet om te verwarmen. Daarom ook enkel roestvorming rechts en niet links want daar loopt het bakje direct leeg in de afvoerpijp. Ook met een uurtje na ventileren los je dit volgens mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
bedankt voor alle reacties! Als aanvulling op onderstaand bericht heb ik nog een andere optie (optie 3) bekeken en dat is tussen de achter/keuken duur en het grote raam.. ben bang dat het te weinig ruimte is gezien een deel van de binnen unit vlak on der balk komt of zou dat niet heel veel uitmaken? denk wel dat de kast moet vervangen worden voor een iets lagere variant anders blaast de unit tegen de bovenkant van de kast want hij steekt er net niet voorbij..

wat zouden jullie doen in dit geval? :) optie 1, 2 of toch 3? met een 3.5kw daar hebben jullie me wel in overtuigt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfHzStWaRXSO4dVXyqNvO_kXc2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ht0U5itwfOD8LvtYHS41AxtM.png?f=fotoalbum_large

Vraag 1:

Vraag 2:

alvast bedankt!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Begrijp ik hieruit ook dat pendelgedrag betekend dat de buitenunit zich telkens in- en uitschakelt en de binnenunit gewoon blijft draaien? Al zal je wel verschil merken in temperatuur welke de binnenunit uitblaast gedurende het gependel?
Dat kun je instellen. Je kunt ervoor kiezen dat de binnenunit door blijft blazen. Je kunt ook instellen dat ie stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:16
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Klopt, geen standaard wifi module :+ ESPhome module met MHI-CTRL
Ik las wat berichten van je dat @AUijtdehaag dit soort modules kan leveren, is dit naast de al bestaande wifi controller of zou die op zich helemaal niet meer nodig hoeven te zijn?
Ik moet nog beginnen met HA en de airco hierin op te nemen zie ik alleen maar voordelen van.

Nu zag ik ook een topic voor de Daikin voorbij komen waarbij de oude wifi module nog te gebruiken is met een verloopkabel: Maxwp in "Daikin arico wifi vervangen door S21 wifi module"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Theetjuh schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:39:
[...]

Ik las wat berichten van je dat @AUijtdehaag dit soort modules kan leveren, is dit naast de al bestaande wifi controller of zou die op zich helemaal niet meer nodig hoeven te zijn?
Ik moet nog beginnen met HA en de airco hierin op te nemen zie ik alleen maar voordelen van.

Nu zag ik ook een topic voor de Daikin voorbij komen waarbij de oude wifi module nog te gebruiken is met een verloopkabel: Maxwp in "Daikin arico wifi vervangen door S21 wifi module"
Die module is voor MHI, just so you know :+

Voordelen:
Je hebt geen WIFI controller nodig van MHI
Makkelijke integratie in Home Assistant
Uitlezen van verbruik (behalve sluipverbruik)
Goedkoper als de MHI controller
Lokale bediening via ingebouwde server inclusief informatie wat die doet en uitleest
Volledig lokaal
Volledig info van de unit. Van de frequentie tot de gelezen temperatuur van de sensor

Nadelen:
Geen app
Geen mogelijkheid tot selecteren van AUTO of 3D AUTO
Geen optie om de lamellen vast te zetten op een specifieke positie. je kan kiezen voor swing (horitzontal), swing (vertical), swing (both) en swing uit. Maar dus niet zeggen: "lamellen naar links en geen swing".

Daarom twijfel ik nog of ik niet een IR-module wil gebruiken voor de bediening. Deze ESP-module gebruik ik dan voor uitlezen van data, verbruik etc. En de IR-module kan ik dan gebruiken om de IR-codes uit te lezen (ik dacht dat de afstandsbediening altijd alle instellingen stuurt die op dat moment op de remote in het scherm staan?) zodat ik kan kiezen voor "auto", 3D auto en bijvoorbeeld links blazen. Maar dat ga ik wel doen als ik meer winter-ervaring heb met de unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
ThaBEN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Bij MHI is het bij koelen standaard dat hij door blijft ventileren, bij verwarmen stopt de binnenunit standaard als de boel op temperatuur is. Als je bij verwarmen wilt dat hij door blijft ventileren, dan kan je de openhaardfunctie inschakelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
HarmoniousVibe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:27:
[...]

En de gemiddelde consument een airco koopt puur om te koelen
denk dat gezien de gasprijzen dat u anders is en men ook de verwarming kant goed bekijkt
dat doe ik nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Die module is voor MHI, just so you know :+

Voordelen:
Je hebt geen WIFI controller nodig van MHI
Makkelijke integratie in Home Assistant
Uitlezen van verbruik (behalve sluipverbruik)
Goedkoper als de MHI controller
Lokale bediening via ingebouwde server inclusief informatie wat die doet en uitleest
Volledig lokaal
Volledig info van de unit. Van de frequentie tot de gelezen temperatuur van de sensor

Nadelen:
Geen app
Geen optie om de lamellen vast te zetten op een specifieke positie. je kan kiezen voor swing (horitzontal), swing (vertical), swing (both) en swing uit. Maar dus niet zeggen: "lamellen naar links en geen swing".

Daarom twijfel ik nog of ik niet een IR-module wil gebruiken voor de bediening. Deze ESP-module gebruik ik dan voor uitlezen van data, verbruik etc. En de IR-module kan ik dan gebruiken om de IR-codes uit te lezen (ik dacht dat de afstandsbediening altijd alle instellingen stuurt die op dat moment op de remote in het scherm staan?) zodat ik kan kiezen voor "auto", 3D auto en bijvoorbeeld links blazen. Maar dat ga ik wel doen als ik meer winter-ervaring heb met de unit
je bedoelt de infrarood? die kan toch infra rood leren zodat je de afstands bediening van de daikin pakt en zo code kan aanleren aan een esp? en dus ook aansturen met iets als domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
lees dat de perfera laatste model R ingebouwde wifi heeft??
als je de wifi modullen nakijkt staat de R er niet bij de M en N wel
de R staan er los van als integrated?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:16
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:51:
[...]

je bedoelt de infrarood? die kan toch infra rood leren zodat je de afstands bediening van de daikin pakt en zo code kan aanleren aan een esp? en dus ook aansturen met iets als domoticz
Het ging om de module van @AUijtdehaag, die is enkel voor MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
arie-verdetti schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Uhm, nee. Ik heb het over de binnenunit. Ik merkte dit een keer en het staat ook zo in de technische handleiding. Hieronder de range die de binnenunit kan hanteren op een bepaalde fan stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb7BMfceIRER740hI_f8FtVhNFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZjO20k3pi2sM5Dm8X3hFUeS.png?f=fotoalbum_large

Voor de compressor is dat anders, maar hier zie je ook dat het in med/hi afhangt van de compressor snelheid. 'Low' lijkt hierbij de uitzondering te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BDOQnxoj6HqGjmUkIn2S7fkcas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVgjt4qhcpeYENFMDTWTdj3N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
Waah schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Nadelen:
[..]
Maar de nieuwe module van MHI zelf kan dit wel toch? Aangezien die dezelfde interface gebruikt op de binnenunit zou dit ook in de zelfbouw-variant moeten kunnen. Alleen moeten iemand nog even achterhalen welke commando's dit precies zijn :+

https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Maxwp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:49:
[...]

denk dat gezien de gasprijzen dat u anders is en men ook de verwarming kant goed bekijkt
dat doe ik nu wel
Ja de curve begint nu zeker op te komen, maar ik ben er van overtuigd dat de grote meerderheid van Nederland nog steeds denkt: oh, een airco, fijn voor in de zomer maar oh zo energieslurpend en slecht voor het milieu en je portemonnee!

Maar goed, hoge gasprijzen, dure lucht/water-warmtepompen met een oud/slecht afgiftesysteem, een luchtwarmtepomp komt steeds vaker ter sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Uhm, nee. Ik heb het over de binnenunit. Ik merkte dit een keer en het staat ook zo in de technische handleiding. Hieronder de range die de binnenunit kan hanteren op een bepaalde fan stand.

[Afbeelding]
Ik heb moeite met die tabel te interpreteren. Dit lijkt te suggereren dat elke stand tot 15 omwentelingen kan terugschakelen. Bij de mode AUTO snap ik dit. Maar bij de overige standen zou dit onlogisch zijn.

Als ik bijvoorbeeld de SRK35 neem, zou het dan niet logischer zijn als volgt:

Auto 15-98
HI 80-98
MED 70-79
LO 46-69
ULO 15-45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-09 17:12
robertjan12 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:12:
bedankt voor alle reacties! Als aanvulling op onderstaand bericht heb ik nog een andere optie (optie 3) bekeken en dat is tussen de achter/keuken duur en het grote raam.. ben bang dat het te weinig ruimte is gezien een deel van de binnen unit vlak on der balk komt of zou dat niet heel veel uitmaken? denk wel dat de kast moet vervangen worden voor een iets lagere variant anders blaast de unit tegen de bovenkant van de kast want hij steekt er net niet voorbij..

wat zouden jullie doen in dit geval? :) optie 1, 2 of toch 3? met een 3.5kw daar hebben jullie me wel in overtuigt

[Afbeelding]

[...]
Ik zou optie 3 zelf niet overwegen, er is best wel kans dat kook/oven/magnetronwarmte de werking van de airco gaat verstoren omdat het in de keuken daardoor lekker warm is maar in de rest van de kamer niet.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Pagina: 1 ... 159 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic