Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.349.727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:52
Tacoos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Klinkt als niet de moeite?
Misschien dat t de meerprijs waard is als je toch een decentrale WTW unit zou overwegen en in plaats daarvan de US plaatst?
Een slaapkamertje zou misschien nog wel lukken maar zelfs een kleine woonkamer is gewoon te groot.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
Deldenaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Hmmmm, niemand een idee?
Ivm. de levensduur van een airco :
Ik heb hier een daikin multi (5 binnenunits) hangen als "hoofdverwarming" sinds 2008 - als het echt te koud is, is er ook nog een pelletkachel die kan bijspringen. Draait nog altijd als een zonnetje. Dus deze houdt het toch al 14 jaar vol.
sinds 1 jaar hebben we uitgebreide isolatie aangebracht en deze winter heeft de airco praktisch "solo" gedraaid zonder de pelletkachel.
Aangezien ik een multi heb, halen wij bijlange niet het minimale verbruik dat ik hier vaak zie voorbijkomen. Minimale verbruik (1 unit 3.5 kw) situeert zich rond de 500 watt/uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-07 11:57
ThaBEN schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Ikzelf heb een 4-tal Xiaomi hygrometertjes gekocht voor circa €20,-
Die gebruik ik op elke (slaap)kamer waar geen binnenunit hangt en welke ik toch graag wil koelen/verwarmen. Daarmee kan ik testen met welke instellingen (o.a. stand van de lamellen etc.) ik deze kamers het beste gekoeld/verwarmd krijg met de airco bovenaan de trap.

De gemeten temperatuur van de binnenunit bovenaan de trap hoeft namelijk niet overeen te komen met de daadwerkelijke temperatuur op de (slaap)kamers. Al lijkt dat met de weersomstandigheden van afgelopen weken geen enkel probleem. Maar midden in de zomer/winter lijkt het mij wel handig dat ik deze metertjes gebruik om te controleren met welke instellingen ik de gewenste temperaturen op de (slaap)kamers weet te behalen.

Aliexpress.com

[Afbeelding]
Offtopic
Je kan op die ook andere firmware zetten dan werken ze gelijk in HA via ble
Ik heb deze setup momenteel ook draaien.
Voordeel is dat je ook vocht percentage kan uitlezen
https://github.com/atc1441/ATC_MiThermometer
Flashen via je mobiel werkt goed.
mocht je de firmware niet willen flashen moet je kloten met key's etc dat werkt niet echt lekker.
Als je de firmware wel flasht dan heb je hier geen last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Bonzo2009 op 07-06-2022 17:35 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:15:
Zo zo eindelijk technisch inhoudelijke discussie over geluid van een L/L ipv roepen dat je een airco niet hoort. Blij mee, eindelijk weer wat diepgang hier en objectieve onderbouwde argumenten. _/-\o_
Geluid blijft relatief voor iedereen, zo kan je ook gaan mekkeren over mechanische ventilatie of de koelkast die hoorbaar zijn of ruisende CV leidingen waar niemand over valt.

Een woonkamer kan nooit volledig stil zijn, je hoort of omgevingsgeluiden van buiten of je buren of wel apparatuur in huis.

Het heeft sterk te maken hoe de binnenunit geplaatst worden en/of je woning een holle klankkast is doordat bewoners het leuk vonden om voor bekleding te kiezen dat niet geluid absorbeert zoals geen gordijnen of een vloermatje etc maar alleen maar harde voorwerpen.

Wij kennen de situatie niet, de persoon vertelt altijd maar een half verhaal en vervolgens gaan wij tegen elkaar op boksen met welles/nietes.

Een lucht/lucht warmtepomp is amper hoorbaar mits juist geplaatst en heb je een grote ruimte hoor je 2 kleine binnenunits te plaatsen maar om ethische redenen willen mensen dat niet, echter lelijke radiatoren door het huis is dan weer geen probleem.

Daarom grote ruimte met 1 binnenunit is vragen om problemen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik lees al een tijdje mee. Had al een nieuw topic gestart, maar vraag het toch nog even hier.
Ik had het plan om dit jaar een single-split voor de slaapkamer te laten monteren en volgend jaar een single-split in de woonkamer.
Nu woon ik in een rijtjeshuis en om te voldoen aan de nieuwe norm mbt geluidseisen is mijn inziens onmogelijk.

https://www.rijksoverheid...tepompen+en+airco%27s.pdf

Ik heb een offerte gekregen voor een 2KW MHI ( 20 ZSX-W ) met een silent mod van 33db.
Nu lees ik in de rekentool WPAC-geluid dat het max geluidsvermogen moet worden gebruikt in de tool.
Deze is 56 db bij de MHI20ZSX.
Mijn rijtjeshuis heeft een breedte van 6 m. Ik kom dus nooit en te nimmer onder de 40 db.
Een geluiddempende kast brengt hoge kosten met zich mee. ( €3500 staat optioneel in de offerte )

Ik denk zelf dat menigeen niet op de hoogte is van de rekentool en de airco toch maar laat plaatsen.
Geen klachten van de buren,…dan heb je geluk gehad.

Aan jullie de vraag, zijn er voor mensen in rijtjeshuizen nog mogelijkheden.
Ook met zicht op het plan dat de overheid hybride warmtepompen wil verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hola, nog een paar vraagjes voor ik echt overstap ...

Airco lucht is in mijn beleving vaak droog, iig wel in mijn auto. Nu zie ik wel airco's met een ontvochtiger, maar zou dat niet juist een bevochtiger moeten zijn? Wat zijn de ervaringen tot nu toe met de droogheid van de lucht?

Wat is het preciese verschil tussen een Daikin Perfera en een Stylish? Is dat alleen optisch of ook onder de motorkap? Qua ruimte past het bij mij allebei. En wat zou een reden kunnen zijn om een Mitsubishi te nemen ipv een Daikin, afgezien van kosten?

Generieke vraag, wat als de saldering wegvalt? Bij een warmtepomp kan je een buffervat plaatsen waarin je overtollige zonneenergie hebt/had opgeslagen. Dit gaat niet op voor een airco. Daar is denk ik geen alternatief voor.

Grtz,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45
pjotter1965 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
Ik lees al een tijdje mee. Had al een nieuw topic gestart, maar vraag het toch nog even hier.
Ik had het plan om dit jaar een single-split voor de slaapkamer te laten monteren en volgend jaar een single-split in de woonkamer.
Nu woon ik in een rijtjeshuis en om te voldoen aan de nieuwe norm mbt geluidseisen is mijn inziens onmogelijk.

Ik heb een offerte gekregen voor een 2KW MHI ( 20 ZSX-W ) met een silent mod van 33db.
Nu lees ik in de rekentool WPAC-geluid dat het max geluidsvermogen moet worden gebruikt in de tool.
Mijn rijtjeshuis heeft een breedte van 6 m. Ik kom dus nooit en te nimmer onder de 40 db.
Een geluiddempende kast brengt hoge kosten met zich mee. ( €3500 staat optioneel in de offerte )

Ik denk zelf dat menigeen niet op de hoogte is van de rekentool en de airco toch maar laat plaatsen.

Als je je buitenunit in de achtertuin zet en vrij van de gevel (ook een vereiste voor een omkasting), heb je (volgens mij) sowieso geen vergunning nodig. Dan kan je gewoon plaatsen zonder omkast. Pas als er iemand aan de bel trekt i.v.m. geluidsoverlast zoek je naar een oplossing. En kleine kans dat dat gebeurt en al helemaal klein als je het een beetje in overleg doet met de buren ;)

Overigens - €3500 voor een omkasting? 8)7 Zoek even op Merford Dice (geen aandelen). Nog steeds niet goedkoop, maar scheelt alvast een stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 07-06-2022 15:18 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-07 11:59
ronaldtop schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:10:

Wat is het preciese verschil tussen een Daikin Perfera en een Stylish? Is dat alleen optisch of ook onder de motorkap? Qua ruimte past het bij mij allebei. En wat zou een reden kunnen zijn om een Mitsubishi te nemen ipv een Daikin, afgezien van kosten?

Generieke vraag, wat als de saldering wegvalt? Bij een warmtepomp kan je een buffervat plaatsen waarin je overtollige zonneenergie hebt/had opgeslagen. Dit gaat niet op voor een airco. Daar is denk ik geen alternatief voor.

Grtz,
Mitsubishi is stiller en kan over het algemeen op lagere vermogens draaien.

Als het salderen niet meer mogelijk is dan ga je voor de terugleververgoeding. Hier is zat mee mogelijk. Kiek eens:
Het grote terugleververgoeding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo

Airco lucht is in mijn beleving vaak droog, iig wel in mijn auto. Nu zie ik wel airco's met een ontvochtiger, maar zou dat niet juist een bevochtiger moeten zijn? Wat zijn de ervaringen tot nu toe met de droogheid van de lucht?

Grtz,
Airco lucht is alleen droog bij koelen, bij verwarmen maakt het vrijwel niets uit (maar die discussie is hier laatst al gevoerd). Dus bij koelen af en toe ventileren als het nog koud is buiten en je hebt nergens last van.

Als je de verschillen tussen verschillende merken wilt weten, moet je voor jouw configuratie van beide merken de specificaties even naast elkaar op een rijtje zetten. Dan kan je prima een goede afweging maken voor hetgeen wat voor jou belangrijk is ;)

In het algemeen heb je op de dagen dat je flink moet stoken, ook met een l/w/ warmtepomp, niks aan een buffervat, want in de echt koude maanden is je opwekking ook nihiel.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 07-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:26
[..]
[...]
Grtz,
Ik denk dat dit een zeer persoonlijk vraag is. Er is niet zozeer een beter dan de ander. Net zoals verschillende mensen voorkeuren hebben voor verschillende auto's of kledingstijlen.
Je kunt wellicht het beste een lijstje maken van wat jij belangrijk vind. Dingen zoals prijs, geluid, verwarmen/koelen of beide, design, gebruiksvriendelijkheid van app/afstandbediening, Wi-Fi, afstellen van de lamellen, minimaal verbruik etc.

Enige waar we het allemaal eens over zijn is dat je een A-merk moet pakken indien je budget het toe laat. Alle overige verschillen hebben meer met persoonlijke voorkeur te maken waar je eindeloos over kan discussiëren ;)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23

Grtz,
Het ontvochtigen zal een optie zijn waarbij je dus niet (hele) koude lucht je huis inblaast, maar toch kan ontvochtigen. Kan handig zijn als je huis té vochtig is, maar het buiten geen 25+ graden is.

Je kunt een luchtbevochtiger kopen als je last hebt van de droge lucht. want koelen = ontvochtigen. Natuurkundig principe waar je niet echt omheen komt.
* Waah heeft nu ideeën van een airco waarvan de afvoer gekoppeld is aan een bevochtiger zodat je het water weer terugbrengt in je huis en je de bevochtiger nooit hoeft te vullen

Alternatief voor een buffervat: Een accu/batterij. Warmte opslaan in een buffervat is leuk, maar in de winter wek je weinig op en verbruik je het volledig voor je verwarming al. In de zomer kun je dan lekker warm water maken met je zonne-energie, maar vervolgens hoef je je huis niet te verwarmen...

stromend warm water (sww) zou je nog als buffer kunnen gebruiken, maar dan kun je ook een airco + Warmtepompboiler nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:34
Als ik een binnenunit op de volgende plek (rood) hang, zou ik dan de grote slaapkamer nog enigszins mee kunnen koelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I7pWq999prr6EQpPjn74BhU36M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zpd2ZP3GsSDSBEO8V9XKvNFw.png?f=fotoalbum_large

Ik zit te denken aan een Mitsubishi SRK/SRC 20ZS-W of Mitsubishi SRK/SRC 25ZS. Welke zouden jullie aanraden? Als ik kijk naar de capaciteit voor alleen het kantoor is de 2.0 KW voldoende, maar als ik ook nog de slaapkamer wat zou willen meepakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Waah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Het ontvochtigen zal een optie zijn waarbij je dus niet (hele) koude lucht je huis inblaast, maar toch kan ontvochtigen. Kan handig zijn als je huis té vochtig is, maar het buiten geen 25+ graden is.

Je kunt een luchtbevochtiger kopen als je last hebt van de droge lucht. want koelen = ontvochtigen. Natuurkundig principe waar je niet echt omheen komt.
* Waah heeft nu ideeën van een airco waarvan de afvoer gekoppeld is aan een bevochtiger zodat je het water weer terugbrengt in je huis en je de bevochtiger nooit hoeft te vullen

Alternatief voor een buffervat: Een accu/batterij. Warmte opslaan in een buffervat is leuk, maar in de winter wek je weinig op en verbruik je het volledig voor je verwarming al. In de zomer kun je dan lekker warm water maken met je zonne-energie, maar vervolgens hoef je je huis niet te verwarmen...

stromend warm water (sww) zou je nog als buffer kunnen gebruiken, maar dan kun je ook een airco + Warmtepompboiler nemen :+
Check, die wp boiler staat idd ook op mn lijstje als combi met de airco, als laatste stap, dan die op de plaats van mn cv ;w

batterij/accu is nog erg ver weg om de winter te overbruggen. Ga wel een windturbine plaatsen is het plan.

En de airco condensafvoer koppelen aan een bevochtiger is een biljant plan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
zxcvb schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:36:
Als ik een binnenunit op de volgende plek (rood) hang, zou ik dan de grote slaapkamer nog enigszins mee kunnen koelen?
[Afbeelding]

Ik zit te denken aan een Mitsubishi SRK/SRC 20ZS-W of Mitsubishi SRK/SRC 25ZS. Welke zouden jullie aanraden? Als ik kijk naar de capaciteit voor alleen het kantoor is de 2.0 KW voldoende, maar als ik ook nog de slaapkamer wat zou willen meepakken?
Ik denk als je de unit op de grote slaapkamer zou hangen dat je er dan het meeste comfort en plezier van hebt, dan kan de unit een beetje blijven blazen en zal op kantoor ook best koeler worden. Unit op kantoor gaat niet echt lekker werken vrees ik met 7 m2 schat ik zo in.

Het minimale vermogen is van de 2/2,5 en de 3,5 kw hetzelfde dus dat maakt weinig uit dus aan jou de keuze maar ik denk dat een 2,5kw voldoende is indien je meerdere ruimtes wilt koelen en naar de ruimte gekeken zonder verder iets te weten van de ligging of isolatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 07-06-2022 17:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Ik heb dan een 3,5kW MHI ZS, maar als ik bij de buitenunit sta als hij vol draait, dan hoor ik ‘m niet door de omgevingsgeluiden, ‘s nachts als het echt stil is en ik sta ernaast dan hoor je ‘m inderdaad blazen, maar dat hoor je op 3 meter afstand ook al niet meer.
Maar zoals hierboven wordt gezegd, zit je in een rijtjeshuis, dan moet je ‘m niet direct bij de gevel plaatsen en zo dat hij blaast naar waar geen buren zijn.
Gewoon de installateur vragen dat je geen gezeur wil met de buren omtrent het geluid.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53

Vaak beginnen mensen al te scheeuwen bij het zien van een buitenunit terwijl die nog niet in bedrijf is geweest.

Ik woon in een rijtjeshuis en verwarm ermee, is niet zichtbaar vanuit de straat en daarmee voorkom je een hoop gezeur, de buren horen hem niet, staat in de tuin, alleen tijdens mist maakt de buitenunit meer geluid dan anders, bij vorst valt het weer mee.

Het plan van hybride warmtepompen is er nog niet door, kan gerust weer uitgesteld worden op laatste moment, daarnaast zijn veel gemeentes bezig met warmtenetten binnen woonwijken als realistische optie/plicht.

Met het ophangen van warmtepompen binnen woonwijken zou ik dus nog niet teveel op doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2022 17:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:57

Wij wonen in een tussenwoning van 6mtr breed, en hebben om deze reden gekozen voor geluidsisolerende omkasting. Deze was rond de 1500 euro dacht ik. In een ralkleur spuiten was nog 700 euro meer. Dat laatste hebben we niet gedaan.

De omkasting werkt voor ons erg goed, zelfs bij een defrost hoor je niets buiten de kast.

Het is wel een erg groot, lomp en lelijk ding vind ik.

Evengoed heb ik nooit spijt gehad van deze uitgave omdat het voor ons mogelijk maakt dat we ondanks de betrekkelijk smalle tuin toch onze airco volop kunnen gebruiken voor koelen en verwarmen, in elke stand die wij nodig vinden, op elk moment van de dag. Dat vinden we een prettig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:38
ronaldtop schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:51:
[...]

En de airco condensafvoer koppelen aan een bevochtiger is een biljant plan!
Bedoel je bij verwarmen (=condensvocht bij buitenunit)? Bij koelen in de zomer is ontvochtigen vaak juist gunstig omdat het de gevoelstemperatuur naar beneden brengt. Ergo, je airco kan een standje zachter. Zeker bij drukkend warm weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:34
Servee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Ik denk als je de unit op de grote slaapkamer zou hangen dat je er dan het meeste comfort en plezier van hebt, dan kan de unit een beetje blijven blazen en zal op kantoor ook best koeler worden. Unit op kantoor gaat niet echt lekker werken vrees ik met 7 m2 schat ik zo in.

Het minimale vermogen is van de 2/2,5 en de 3,5 kw hetzelfde dus dat maakt weinig uit dus aan jou de keuze maar ik denk dat een 2,5kw voldoende is indien je meerdere ruimtes wilt koelen en naar de ruimte gekeken zonder verder iets te weten van de ligging of isolatie.
Bedankt voor je reactie! Bedoel je met "gaat niet echt lekker werken" dat het waarschijnlijk luidruchtig is of teveel luchtverplaatsing (comfort), of is er een technische reden?

Het kantoor is voor mij het belangrijkste omdat ik daar vaak hele dagen werk. Slaapkamer koelen is mooi meegenomen, maar als daardoor het kantoor net niet genoeg koelt zou ik dat jammer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
zxcvb schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:31:
[...]

Bedankt voor je reactie! Bedoel je met "gaat niet echt lekker werken" dat het waarschijnlijk luidruchtig is of teveel luchtverplaatsing (comfort), of is er een technische reden?

Het kantoor is voor mij het belangrijkste omdat ik daar vaak hele dagen werk. Slaapkamer koelen is mooi meegenomen, maar als daardoor het kantoor net niet genoeg koelt zou ik dat jammer vinden...
Ik doel meer op teveel vermogen (ook de kleinste) in een relatief kleine ruimte, dan gaat de unit pendelen omdat het vermogen te groot is voor de ruimte en dat pendelen komt de levensduur weer niet ten goede en zal je slaapkamer zeker niet koeler worden omdat de unit steeds aan/uit gaat ipv rustig door pruttelt. Daarnaast is mogelijk idd geluid een punt als je aan het werk bent in weer zo’n relatief kleine ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 07-06-2022 18:42 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-07 10:35
de mhi offset uitezetten lukt me niet met de AB wel met de fysieke knop op de binnenunit. Kortom knop op binnenunit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
rwijnhov schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:46:
de mhi offset uitezetten lukt me niet met de AB wel met de fysieke knop op de binnenunit. Kortom knop op binnenunit gebruiken.
Het kan ook alleen maar met de knop op de binnenunit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024

gewoon hangen. niet zeuren. dingen maken echt geen geluid. ik heb echt de meest klote plek om ze buiten neer te zetten. niet te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
Tacoos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Ik kwam langs een promo filmpje en daarin werd gezeg dat de US verse lucht van buiten naar binnen kan halen?
Klopt dat en merk je dat?

Dat zou voor mij het grote voordeel van de US zijn, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de meerprijs en WAF :o
Het blaast wel wat verse lucht naar binnen, die ook ineens op temperatuur gebracht wordt, maar echt veel is dat niet. Bovendien is het geluid op de lage ventilatiestand nog draaglijk, maar op de hoogste stand wordt het best wel luid. Ook het bevochtigen is niet direct de meest nuttige functie.
Zoals ik al zei vind ik de automatische filterreininging wel heel interessant. Het koelen met het coanda-effect (wat ook op de Stylish zit als ik me niet vergis) vind ik ook wel aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-07 12:06
Zijn er eigenlijk mensen die het leidingwerk van de binnenunit in de woonkamer, via de kruipruimte naar buiten laten lopen? Kan me voorstellen dat installateurs bij zo'n voorstel denken je bekijkt het maar, doe maar lekker zelf. Maar vanuit esthetisch oogpunt kan het soms een mooie oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Wat is het preciese verschil tussen een Daikin Perfera en een Stylish? Is dat alleen optisch of ook onder de motorkap?

Grtz,
Hier een overzicht van alle opties en functies bij alle wand modellen van Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4UwjePBXGtvsj2nQJtqfPfwj2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiGzUtuJxbmLUoMqmkLvVckO.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:32:
Zijn er eigenlijk mensen die het leidingwerk van de binnenunit in de woonkamer, via de kruipruimte naar buiten laten lopen? Kan me voorstellen dat installateurs bij zo'n voorstel denken je bekijkt het maar, doe maar lekker zelf. Maar vanuit esthetisch oogpunt kan het soms een mooie oplossing zijn.
Bij ons gaat de leiding van de unit in de woonkamer door de muur naar de gang, en daar door de vloer de kelder in, langs het plafond van de kelder en daar naar buiten.

Daarvoor gebruiken we een condenspompje.

Misschien dat we nog eens gaan kijken naar een andere oplossing, met name ivm het pompje, maar voor nu werkt het goed. Het pompje horen we na een verkeerde start maar zelden. Maar we vinden het niet ideaal ivm mogelijke problemen met lekkages etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Sjamo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Bij ons gaat de leiding van de unit in de woonkamer door de muur naar de gang, en daar door de vloer de kelder in, langs het plafond van de kelder en daar naar buiten.

Misschien dat we nog eens gaan kijken naar een andere oplossing, met name ivm het pompje, maar voor nu werkt het goed. Het pompje horen we na een verkeerde start maar zelden. Maar we vinden het niet ideaal ivm mogelijke problemen met lekkages etc.
Ah okee. Maar hoezo een condenspompje? Die heb je toch niet nodig als je nergens boven de hoogte van de binnenunit uitkomt? (communicerende vaten enzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
Sjamo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Waarom heb je dan een pompje nodig? Zit het afvoerpunt hoger dan de airco-unit?

Want anders heb je toch geen pomp nodig dankzij de wet van communicerende vaten?

Net een minuut te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:32:
Zeker een optie bij een vloer model midden in de kamer, echter bij een wand unit hou je dan toch altijd een verticale goot van 30cm van je plafond tot naar de vloer van 7x 5,5cm , weet niet of dit nu echt mooier is als een goot langs je wand horizontaal.

Daarnaast loopt in sommige huizen de fundering breder door dan de onderzijde van de wand waar je de vloer door wilt gaan wat doorboren wel een flinke uitdaging maakt. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 07-06-2022 20:11 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Ah okee. Maar hoezo een condenspompje? Die heb je toch niet nodig als je nergens boven de hoogte van de binnenunit uitkomt? (communicerende vaten enzo)
Ik meen me te herinneren dat het het oorspronkelijke plan was omdat de leiding vanaf de unit door de muur en dan een stukje omhoog zou lopen. Dat plan is op het laatste moment veranderd, dus het kan best zijn dat het niet nodig is. Mooi onderwerp voor het volgende onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
Is het een idee om de warme gasleiding voordat hij de binnenunit ingaat, door een warmtewisselaar te laten lopen om zo om zo het water van de vloerverwarming (voor) te verwarmen?

De druk van het koelmiddel is tot 15 bar en de warmtewisselaar kan 20 bar aan.

Goed idee of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Servee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Zeker een optie bij een vloer model midden in de kamer, echter bij een wand unit hou je dan toch altijd een verticale goot van 30cm van je plafond tot naar de vloer van 7x 5,5cm , weet niet of dit nu echt mooier is als een goot langs je wand horizontaal.

Daarnaast loopt in sommige huizen de fundering breder door dan de onderzijde van de wand waar je de vloer door wilt gaan wat doorboren wel een flinke uitdaging maakt. :9
Dat is precies mijn twijfel. Wij hebben op de plek waar de uitbouw begint een 'versmallinkje' in de muur van zeg 15cm waar ik heel mooi die leiding langs naar beneden zou kunnen laten lopen. Maar dan stuit ik waarschijnlijk inderdaad op de oude fundering, wat het lastig maakt of zelfs gevaarlijk als ik daar in zou boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Dat is precies mijn twijfel. Wij hebben op de plek waar de uitbouw begint een 'versmallinkje' in de muur van zeg 15cm waar ik heel mooi die leiding langs naar beneden zou kunnen laten lopen. Maar dan stuit ik waarschijnlijk inderdaad op de oude fundering, wat het lastig maakt of zelfs gevaarlijk als ik daar in zou boren.
Ja dat wordt m niet dan, fundering is sowieso minimaal 60 tot 80 cm diep en zou je dit idd niet adviseren. Hier steekt de fundering ook zo’n 15 cm naar binnen, enige optie is dan een stuk je kamer in maar dat word ook geen fraaie oplossing denk ik ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:04
Tja, en dan denk je beslist te hebben maar ga je toch weer twijfelen.
Doel is voornamelijk verwarmen en een beetje koelen als het erg heet is. De unit beneden zal het meeste werk doen, ik denk nu dat die wel redelijk continu zal draaien als het kouder wordt, boven is meer een beetje aangenaam houden dus ik denk dat die voornamelijk overdag op de laagste stand staat te pruttelen en s`nachts uit gaat

De binnenunits staan wel vast,mede dankzij het forum, een 4.2 kW Daikin stylish beneden en een 3.5 kW Daikin perfera boven.

De buitenunit(s) is toch nog een punt van twijfel. 2 single split of een 2MXM68N multisplit.
Een enkele unit is minder lelijk buiten, staat niet echt in het zicht maar fraai vind ik ze niet. Ik heb het topic wel doorgespit maar ik vind het toch lastig in te schatten wat de nadelen zijn van een multi-split en hoe zwaar die tellen in mijn use-case. Zou iemand dat toch nog willen proberen daarbij te helpen?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
johooo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:03:
Is het een idee om de warme gasleiding voordat hij de binnenunit ingaat, door een warmtewisselaar te laten lopen om zo om zo het water van de vloerverwarming (voor) te verwarmen?

De druk van het koelmiddel is tot 15 bar en de warmtewisselaar kan 20 bar aan.

Goed idee of niet?
Dat gaat gegarandeerd de regeling compleet in de war schoppen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
marcovandam schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:20:
Doel is voornamelijk verwarmen en een beetje koelen als het erg heet is. De unit beneden zal het meeste werk doen, ik denk nu dat die wel redelijk continu zal draaien als het kouder wordt, boven is meer een beetje aangenaam houden dus ik denk dat die voornamelijk overdag op de laagste stand staat te pruttelen en s`nachts uit gaat

De binnenunits staan wel vast,mede dankzij het forum, een 4.2 kW Daikin stylish beneden en een 3.5 kW Daikin perfera boven.

De buitenunit(s) is toch nog een punt van twijfel. 2 single split of een 2MXM68N multisplit.
Een enkele unit is minder lelijk buiten, staat niet echt in het zicht maar fraai vind ik ze niet. Ik heb het topic wel doorgespit maar ik vind het toch lastig in te schatten wat de nadelen zijn van een multi-split en hoe zwaar die tellen in mijn use-case. Zou iemand dat toch nog willen proberen daarbij te helpen?
Een 6.8 kW buitenunit met daarop een 4.2 en een 3.5 die je verwacht sporadisch (!) te gaan gebruiken, is echt veel te zwaar. Een 2MXM50 zou dan veel beter passen (daar kan wel 8.5 kW aan binnenunits op toch?).

Met jouw situatie zou ik twee singles nemen - lager minimumvermogen dan met een multi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Ok dank je, dan ga ik het verstandige doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

1 van de nadelen van een multi-split, kan zitten in het minimaal opgenomen vermogen, zeg maar de verbruikte stroom op de laagste stand.

Wat ik nu noem zijn fictieve getallen, omdat ze per merk en hoeveelheid kW verschillen, maar stel...

Een multi-split voor een 3,5kW en een 4,2kW. Een 6,8kW buitenunit daarvoor lijkt mij erg veel hoor, maar stel een 6kW (wij hebben een 6,0kW dus ik gebruik dat als referentie voor stroomverbruik). Het kan waarschijnlijk ook nog lager.

Je geeft aan waarschijnlijk vooral de 4,2kW binnen unit te willen gebruiken. Als single split gebruikt die misschien 200W. Als multi-split is die binnenunit afhankelijk voor gebruik en power van de buitenunit. In ons geval gebruikt onze 6,0kW buitenunit 320W wanneer we alleen de 3,5kW binnenunit in de kamer gebruiken.

Was het een single-split geweest, had de complete unit waarschijnlijk minder stroom verbruikt, en misschien had de combinatie ook verder kunnen terugmoduleren, wat het risico op pendelen verder terug drukt.

Zeker wanneer je 24/7 je airco wil gebruiken, is het van belang goed te kijken naar het verbruik (vooral minimaal opgenomen vermogen), de minimale power (hoe lager, hoe minder risico op pendelen), en de combinatie daarvan.
Dit geeft voor de meeste mensen ook een meer stabiele en comfortabele beleving van verwarmen met airco.

Wanneer je liefst meer in korte blokken verwarmt, meer ad hoc, dan kan het zinnig zijn wat meer vermogen te hebben, opdat je sneller ruimtes warm kan krijgen. Dat gaat vaak gepaard met meer geluid en voelbare luchtverplaatsing.

Een multi-split moduleert vaak wat minder ver terug, en verbruikt vaak wat meer stroom dan een single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Duidelijk, dank je wel! Ik hoop met de airco`s gas volledig te gaan vervangen, dan is verbruik ondanks de zonnepanelen toch wel een factor. En ik wil zeker voorkomen dat ik de airco harder moet gaan zetten om pendelen te voorkomen, ook beneden heb ik liever dat hij continue lekker pruttelt. Dat kan een single dus beter.

Dan zijn we er wel uit, er komen morgen nog 2 installateurs langs voor offerte dan kan ik een keuze maken. Valt me nog mee hoeveel reactie ik krijg op een offertevraag. De prijzen verschillen weinig, op een enkele na die er zomaar even 2000 euro bovenop doet.

Ik kom nu voor de 4.2 Stylish en de 3.5 perfera inc. niet te ingewikkelde installatie op rond de 5500 bij de meeste.

[ Voor 37% gewijzigd door marcovandam op 07-06-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 18:08
Hallo,

sinds enkele maanden heb ik een airco hangen met een Sauermann Delta Pack condenswaterpomp. Deze maakt om de 5 a 10 minuten een brommend geluid van 3 seconden, ik vermoed wanneer het water naar boven wordt gepompt. Kan dit, is dit normaal, heeft nog iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:00

ricardo246

Life's what you make it!

Jackpurcell schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:58:
Hallo,

sinds enkele maanden heb ik een airco hangen met een Sauermann Delta Pack condenswaterpomp. Deze maakt om de 5 a 10 minuten een brommend geluid van 3 seconden, ik vermoed wanneer het water naar boven wordt gepompt. Kan dit, is dit normaal, heeft nog iemand dit?
Ik zou ten alle tijden condenspompen vermijden.
Precies om wat jij beschrijft, herrie.
Waarom niet afwateren via zwaartekracht? Er zijn maar weinig voorbeelden waarbij dat niet kan.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Jackpurcell schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:58:
Hallo,

Toen onze airco net geinstalleerd was hoorden wij de condenspomp erg vaak aanslaan. Soms een brommend geluid, soms een bijna gorgelend geluid. Maar zeker enkele keren per uur.

Bij ons bleek het bakje scheef te zitten.

Nu dat is gecorrigeerd horen wij de pomp nog maar 1 a hooguit 2 keer per dag bij koelen.

Ik zeg natuurlijk niet dat het bij jullie ook zo is, misschien verschilt het ook per merk, maar het kan de moeite waard zijn de installateur even te laten kijken?

Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN

GermanPivo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Een 6.8 kW buitenunit met daarop een 4.2 en een 3.5 die je verwacht sporadisch (!) te gaan gebruiken, is echt veel te zwaar. Een 2MXM50 zou dan veel beter passen (daar kan wel 8.5 kW aan binnenunits op toch?).

Met jouw situatie zou ik twee singles nemen - lager minimumvermogen dan met een multi.
@marcovandam Wat is je motivatie om voor multi-split te kiezen?
Indien je enkel 2 units hebt, waarvan 1 boven en 1 beneden, waarbij je zelf al aangeeft dat ze waarschijnlijk niet vaak gelijktijdig gebruikt zullen worden, wil ik je sterk adviseren om beide op single-splits aan te sluiten i.p.v. een multi-split, zoals @GermanPivo al aangeeft.

Multi zou ik persoonlijk pas overwegen indien je meerdere units bezit en dan enkel wanneer die het merendeel van de tijd gelijktijdig aan zullen staan. Bijvoorbeeld meerdere units op eenzelfde etage.
Of indien je géén ruimte hebt om meerdere buitenunits te kunnen plaatsen, zoals een appartement met enkel een balkon als plaatsingsruimte of iets dergelijks.

In alle andere gevallen heeft single-split de voorkeur.

In jouw situatieschets haal je met single-splits zowel qua performance als prijstechnisch er meer voordeel uit. Niet alleen in aanschaf maar ook in jaarlijks energieverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcovandam
De belangrijkste motivatie was de enkele unit buiten. Ik heb plek voor 2 maar het zijn nu niet de mooiste apparaten om te hebben staan. Ze hangen wel redelijk uit het zicht voor ons, op de muur langs de sloot boven een steiger die als achterom dient.
En ik dacht te ontdekken dat het een stuk voordeliger zou zijn, dat is dus niet het geval.
Ik heb het nog even nagevraagd bij een van de installateurs, het was 180 euro goedkoper.

Dus bij lange na niet genoeg reden om een slechter presterende installatie te kiezen, er komen gewoon 2 single splits!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Inderdaad, als ze niet tegelijkertijd aan komen te staan is het beter voor singles te kiezen. Mits je natuurlijk plaats hebt voor 2 buitenunits :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Ze komen hier laag aan de muur te hangen, op zich maakt het weinig uit of er 1 of 2 hangen.

Vandaar kan beneden bijna direct naar binnen , en boven naar de overloop recht omhoog, door 1 kamertje en dan op de muur.
het enige wat ik me nog afvraag is of ik geen ijsbaan krijg daar in de winter, of geeft de buitenunit bij vorst helemaal geen water af? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwoR7pyz8URSpHg-i3ZnEUphxYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MSvf7Gfb8dMu3OkWqasKOne.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
marcovandam schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:58:
Ze komen hier laag aan de muur te hangen, op zich maakt het weinig uit of er 1 of 2 hangen.

Vandaar kan beneden bijna direct naar binnen , en boven naar de overloop recht omhoog, door 1 kamertje en dan op de muur.
het enige wat ik me nog afvraag is of ik geen ijsbaan krijg daar in de winter, of geeft de buitenunit bij vorst helemaal geen water af? [Afbeelding]
Die ijsbaan kan zeker, maar indien de installateur een afvoer slang onder je buitenunit(s) aansluit en een gaatje boort in de vlonder en daar de afvoer heen laat lopen zul je daar geen hinder van ondervinden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ricardo246 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:15:
[...]

Ik zou ten alle tijden condenspompen vermijden.
Precies om wat jij beschrijft, herrie.
Waarom niet afwateren via zwaartekracht? Er zijn maar weinig voorbeelden waarbij dat niet kan.
Het geluid van de condenspomp is afhankelijk van het type maar ook van de luchtvochtigheid, indien er wel koel vraag is maar weinig luchtvochtigheid zal het pompje ook niet of amper aanslaan. Er zit een vlotter bakje in, zodra deze vol raakt zal het pompje het water opvoeren. Bij erg hoge luchtvochtigheid zal het pompje mogelijk meerdere keren per uur te horen zijn. Maar indien te voorkomen via natuurlijk afschot is een betere optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 08-06-2022 10:23 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Die ijsbaan kan zeker, maar indien de installateur een afvoer slang onder je buitenunit(s) aansluit en een gaatje boort in de vlonder en daar de afvoer heen laat lopen zul je daar geen hinder van ondervinden.
Ik raadt alle slangetjes af onder buitenunits die gebruikt worden voor verwarming. Als het iets langer dan een paar dagen vriest dan vriezen die dingen onherroepelijk dicht..

Gevolg is een buitenunit die compleet onder het ijs zit en dan gaat je ventilator het ijs raken :X Dat geeft me toch een partij herrie :7

Dan liever een ijsbaan onder de unit. Meestal is het toch maar vrij kort en die ijsbaan is niet te missen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
marcovandam schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:53:
Duidelijk, dank je wel! Ik hoop met de airco`s gas volledig te gaan vervangen, dan is verbruik ondanks de zonnepanelen toch wel een factor. En ik wil zeker voorkomen dat ik de airco harder moet gaan zetten om pendelen te voorkomen, ook beneden heb ik liever dat hij continue lekker pruttelt. Dat kan een single dus beter.

Dan zijn we er wel uit, er komen morgen nog 2 installateurs langs voor offerte dan kan ik een keuze maken. Valt me nog mee hoeveel reactie ik krijg op een offertevraag. De prijzen verschillen weinig, op een enkele na die er zomaar even 2000 euro bovenop doet.

Ik kom nu voor de 4.2 Stylish en de 3.5 perfera inc. niet te ingewikkelde installatie op rond de 5500 bij de meeste.
Niet zelf inbouwen? Veel goedkoper en je hebt er kits voor. Ik had een offerte van een 3.5 Perfera voor 1500 incl BTW, ex montage ... en mss leuk om te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Servee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Hier een overzicht van alle opties en functies bij alle wand modellen van Daikin.

[Afbeelding]
_/-\o_

specs van auto's toch een stuk makkelijker. Waarom de ene een Coanda effect en de andere een multizone met bewegingsdetectie? Waarom geen LX die beide heeft? Of wat is beter in welke situtatie? En een auto zit je elke dag in, dus dat weet je onderhand wel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Even een vraagje. Ik heb dus last van overmatige roestvorming in mijn MHI binnenunit. Nu heb ik daar vandaag eens even goed naar gekekeken. De unit is 12 uur na laatste gebruik nog steeds vochtig in de lekbak. Ik heb de cleanfucntie aanstaan. Als ik een glas water in de lekbak kieper loopt deze ook keurig weg. Dus waarom blijft de unit vochtig van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Roestvorming? Is een lekbak niet gewoon van plastic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:13:
Even een vraagje. Ik heb dus last van overmatige roestvorming in mijn MHI binnenunit. Nu heb ik daar vandaag eens even goed naar gekekeken. De unit is 12 uur na laatste gebruik nog steeds vochtig in de lekbak. Ik heb de cleanfucntie aanstaan. Als ik een glas water in de lekbak kieper loopt deze ook keurig weg. Dus waarom blijft de unit vochtig van binnen?
Wat heeft de installateur nu eigenlijk gezegd over die roestvorming?
Dat moet hij toch hebben gezien bij het onderhoud.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Ok even wat ervaringen posten en lessen voor de volgende.
1. De plaatsing van je binnenunit is ontzettend belangerijk. Je zit heel snel in de trek van je airco en dat is niet fijn. In ons geval werkt het het beste door de airco naar links en rechts te laten blazen recht omlaag. Let wel het probleem dat je dan krijgt is dat de airco zelf te snel opwarmt. Dit probleem los je op door een externe sensor te gebruiken. Ik gebruik hier mijn oude nefit thermostaat voor die aan de andere kant aan de muur hangt. Via home assistant kan ik die perfect uitlezen.
2. Plaats je buitenunit niet op een plat dak. Ik heb deze nu op mij erker uitbouw staan en heb heel veel last van resonantie op lage belasting. De unit gaan we dan ook op een muurbeurgel aan de muur monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Ik raadt alle slangetjes af onder buitenunits die gebruikt worden voor verwarming. Als het iets langer dan een paar dagen vriest dan vriezen die dingen onherroepelijk dicht..

Gevolg is een buitenunit die compleet onder het ijs zit en dan gaat je ventilator het ijs raken :X Dat geeft me toch een partij herrie :7

Dan liever een ijsbaan onder de unit. Meestal is het toch maar vrij kort en die ijsbaan is niet te missen.
In hoeverre van toepassing op een slangetje van nog geen 20 cm zou je een stukje warmte lint met isolatie tape kunnen toepassen. Iets met denken in oplossingen ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Wat heeft de installateur nu eigenlijk gezegd over die roestvorming?
Dat moet hij toch hebben gezien bij het onderhoud.
Deze airco hebben ze 2,5 jaar geleden omgehangen van mijn oude naar mijn nieuwe woning. Toen was er nog geen sprake van welke roestvorming dan ook, heb ik zelf ook gezien toen. Hij erkent dat ze het bij de laatste beurt hadden moeten zien. De unit is nu inmiddels 6 jaar oud. Ze gaan het roest nu zo ver en zo goed mogelijk verwijderen. En dan die kant volledig coaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:28:
[...]

In hoeverre van toepassing op een slangetje van nog geen 20 cm zou je een stukje warmte lint met isolatie tape kunnen toepassen. Iets met denken in oplossingen ;)
Tsja, dat korte stukje slang vroor hier direct dicht februari vorig jaar :X

Voor we mensen aansporen creatief te doen moet er misschien eerst een echt probleem zijn en als het zo koud is (langdurig) dan is er wel meer glad.. wat maakt het dan uit dat er onder de buitenunit óók wat ijs ligt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
ronaldtop schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:03:
[...]

_/-\o_

specs van auto's toch een stuk makkelijker. Waarom de ene een Coanda effect en de andere een multizone met bewegingsdetectie? Waarom geen LX die beide heeft? Of wat is beter in welke situtatie? En een auto zit je elke dag in, dus dat weet je onderhand wel ..
Ik weet dat het raar lijkt dat bij de Stylish geen bewegingsdetectie met 2 of 3 zone sensor staat, maar lager in de tabel staat dat er een intelligente sensor is (IR sensor met meer dan 3 zones voor zover ik begrepen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar je hebt bij Daikin 2 soorten functionaliteit met de sensor. Eentje voor zones inderdaad en eentje die verlaging (of verhoging in de zomer) toepast als er x tijd geen beweging is waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Deze airco hebben ze 2,5 jaar geleden omgehangen van mijn oude naar mijn nieuwe woning. Toen was er nog geen sprake van welke roestvorming dan ook, heb ik zelf ook gezien toen. Hij erkent dat ze het bij de laatste beurt hadden moeten zien. De unit is nu inmiddels 6 jaar oud. Ze gaan het roest nu zo ver en zo goed mogelijk verwijderen. En dan die kant volledig coaten.
Ok duidelijk, maar wat zegt de installateur dan als je zegt dat je binnenunit na 12 uur drogen nog steeds nat is?
En hoe hoog is de luchtvochtigheid in de ruimte waar de binnenunit hangt?

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 08-06-2022 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:27:
Ok even wat ervaringen posten en lessen voor de volgende.
1. De plaatsing van je binnenunit is ontzettend belangerijk. Je zit heel snel in de trek van je airco en dat is niet fijn. In ons geval werkt het het beste door de airco naar links en rechts te laten blazen recht omlaag. Let wel het probleem dat je dan krijgt is dat de airco zelf te snel opwarmt. Dit probleem los je op door een externe sensor te gebruiken. Ik gebruik hier mijn oude nefit thermostaat voor die aan de andere kant aan de muur hangt. Via home assistant kan ik die perfect uitlezen.
2. Plaats je buitenunit niet op een plat dak. Ik heb deze nu op mij erker uitbouw staan en heb heel veel last van resonantie op lage belasting. De unit gaan we dan ook op een muurbeurgel aan de muur monteren.
Alhoewel goedbedoelde info, toch even opletten met punt 2 vind ik. De eigen situatie als "algemene waarheid" verkopen is niet altijd 100% correct..

Wij hebben hier ook een airco op een erker en geen probleem. Ttz. ik heb de erker verzwaard, ik heb onder de airco dempende matjes/kussentjes gelegd. Dak van de erker is ook goed geïsoleerd. Dit alles werkt prima naar resonantie toe.
Vroeger hing de airco hier aan een muurbeugel en dan hadden we pas last van resonantie.
Zo zie je maar, net de omgekeerde situatie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 22-07 22:56
Diker20 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Alhoewel goedbedoelde info, toch even opletten met punt 2 vind ik. De eigen situatie als "algemene waarheid" verkopen is niet altijd 100% correct..

Wij hebben hier ook een airco op een erker en geen probleem. Ttz. ik heb de erker verzwaard, ik heb onder de airco dempende matjes/kussentjes gelegd. Dak van de erker is ook goed geïsoleerd. Dit alles werkt prima naar resonantie toe.
Vroeger hing de airco hier aan een muurbeugel en dan hadden we pas last van resonantie.
Zo zie je maar, net de omgekeerde situatie !
Het hangt inderdaad erg af van de dak- of gevelconstructie, welke manier van ophangen stiller is.

Hier staat de buitenunit ook bewust op het platte dak dat gemaakt is van kanaalplaten (beton). Binnen horen wij de unit niet.

De installateur wilde bij ons in eerste instantie een muurbeugel gebruiken, omdat deze manier over het algemeen minder "lawaai" oplevert. Toen ik aangaf dat het een platte dak van kanaalplaten is, voorzag hij echter geen problemen met geluid bij plaatsing op het platte dak.

Bij mijn ouders staat de buitenunit op hun garage dat een houten dak heeft. Als de airco flink moet werken is binnen duidelijk een brom (resonantie) te horen. Betonplaten onder buitenunit zou misschien kunnen helpen, maar mijn ouders vinden prima zo, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:50
@marcovandam Evt onder de units een opening in de vlonder maken en een rooster er op leggen, Dan geen last van Condens en defrostwater op de vlonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:42:
[...]

ik heb bewust voor de srk zs 5.0 gekozen. omdat deze stiller is dan de zsx. zie de specs. zover ik nu kan beoordelen lijkt het erop dat alle mhi toestellen terugmodeleren naar stand 2 ventilator. ik heb dit gezien bij de 3,5 en de 5.0. bij mijn vriend gaat de 3,5 eerst in hogere stand draaien om vervolgens terug te toeren naar standje 2. Bij mij constant standje 2.

SRK zsx 5.0

Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)324/468/744/858
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)22/31/39/44
Afmetingen (HxBxD) (mm)305x920x220

SRK ZS 5.0

Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)354/444/594/726
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)22/29/36/46
Afmetingen (HxBxD) (mm)290x870x230
Even nog terugkomend op een vergelijking met bovenstaande waardes en de Mitsubishi Diamond LN 5kw

De MSZ-LN50VG2 specificaties:
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur) 324-385-511-640-943
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho/s-ho 25-29-34-39-47

Het ontloopt elkaar niet veel. Standje 2 verwarmen op 29db is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Hoi allemaal,

Met de huidige gasprijzen overweeg ik een single split airco om 's winters de woonkamer mee te verwarmen. Ik ben duidelijk niet de enige met dat idee, dus ik hoop dat jullie even willen meekijken of ik een zinnige richting op denk:
* single split airco
* hoge SCOP (>5)
* voor in de woonkamer (50 m2, ofwel 125 m3), want in de andere kamers stoken we nauwelijks
* er is voorlopig nog een gasketel aanwezig, dus die kan altijd aan als het opeens -10 wordt

Ik vermoed dat ik aan een vermogen van 3,5 kW genoeg ga hebben, ook omdat we hier niet heel kouwelijk zijn (18 is warm zat, en eerlijk gezegd redden we het de meeste dagen ook wel op 16, zo lang er geen bezoek komt dat het niet gewend is :)).

Tot nu toe heb ik de volgende modellen gevonden die hieraan voldoen:
* MHI SRK35 ZSX-W (SCOP 5,1)
* LG F12MT (SCOP 5,1)
* Daikin RXZ35N/FTXZ35N

Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie? De MHI en de LG kan ik via Nederlandse leveranciers vinden, maar de Daikin niet, dus als iemand daar tips voor heeft hou ik me ook aanbevolen!

Groeten,
Gerdien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

R-B

Blokkert

Nism0 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Even nog terugkomend op een vergelijking met bovenstaande waardes en de Mitsubishi Diamond LN 5kw

Echter is de ME Daimond stuk duurder dan de MHI's.. oftewel dan het geld niet waard denk ik :)
Groenewarmte schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:13:
Hoi allemaal,

Met de huidige gasprijzen overweeg ik een single split airco om 's winters de woonkamer mee te verwarmen. Ik ben duidelijk niet de enige met dat idee, dus ik hoop dat jullie even willen meekijken of ik een zinnige richting op denk:
* single split airco
* hoge SCOP (>5)
* voor in de woonkamer (50 m2, ofwel 125 m3), want in de andere kamers stoken we nauwelijks
* er is voorlopig nog een gasketel aanwezig, dus die kan altijd aan als het opeens -10 wordt

Ik vermoed dat ik aan een vermogen van 3,5 kW genoeg ga hebben, ook omdat we hier niet heel kouwelijk zijn (18 is warm zat, en eerlijk gezegd redden we het de meeste dagen ook wel op 16, zo lang er geen bezoek komt dat het niet gewend is :)).

* LG F12MT (SCOP 5,1)
* Daikin RXZ35N/FTXZ35N

Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie? De MHI en de LG kan ik via Nederlandse leveranciers vinden, maar de Daikin niet, dus als iemand daar tips voor heeft hou ik me ook aanbevolen!

Groeten,
Gerdien
LG overslaan en lekker MHI of Daikin nemen. Daikin wordt geleverd door (bijna) iedere installateur.. :)
De 3.5 is dan meer dan genoeg inderdaad.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
R-B schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Echter is de ME Daimond stuk duurder dan de MHI's.. oftewel dan het geld niet waard denk ik :)

[...]

LG overslaan en lekker MHI of Daikin nemen. Daikin wordt geleverd door (bijna) iedere installateur.. :)
Dank je! De MHI en de Daikin blijven in de race, de LG valt af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. de ME is toch echt wel wat geavanceerder en heeft een betere SCOP. De WAF was bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
[...]

Je zegt heel stellig; LG overslaan. Zou je dat kunnen onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Groenewarmte schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:13:
Hoi allemaal,

* single split airco
* hoge SCOP (>5)

* LG F12MT (SCOP 5,1)
* Daikin RXZ35N/FTXZ35N

Groeten,
Gerdien
Het ligt aan je isolatie en huidig gasverbruik als die redelijk zijn dan kun je met een 3,5kW af.
Hier een MHI SRK35 ZS-W die het afgelopen winter op zijn sloffen warm hield in een open keuken/woonkamer van >50m2 in een redelijk goed geïsoleerd appartement, waardoor we geen gasverbruik meer hadden voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Abom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Misschien wat te enthousiast, maar puur gebaseerd premium merk tegen een minder premium merk. Zie OP.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33
[...]

LG en dan als primaire verwarming gebruiken is niet de beste combi, als je in dit topic zoekt kom je het e.e.a. aan ervaringen tegen en die zijn niet heel best.

[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 08-06-2022 14:43 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groenewarmte
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Het ligt aan je isolatie en huidig gasverbruik als die redelijk zijn dan kun je met een 3,5kW af.
Hier een MHI SRK35 ZS-W die het afgelopen winter op zijn sloffen warm hield in een open keuken/woonkamer van >50m2 in een redelijk goed geïsoleerd appartement, waardoor we geen gasverbruik meer hadden voor verwarming.
Dat klinkt hoopgevend! Het is een huis uit 2000, dus aardig goed geisoleerd. De tochtende tuindeuren zijn een paar weken geleden vervangen door een schuifpui met HR+++ glas. Vloer ook goed geisoleerd, maar hier geen onderburen die de vloer actief voor ons warm houden. Klinkt alsof we het wel gaan redden met 3,5 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Wat ik bedoel, indien de zsx meer lucht verplaatst in dezelfde tijd zal de zsx dus sneller terugmoduleren ook in geluid, waar de ZS langer nodig heeft met een hogere fanstand hetzelfde resultaat te bereiken. Vandaar mijn idee dat de zsx achter de komma minder geluid maakt terwijl de specs anders doen voorkomen. Nogmaals dat is mijn idee zeg niet dat het zo is maar lijkt me wel gezien de werking bij een airco een logische aanname.
Ik denk dat het inderdaad zoiets is. Je hebt ook nog de SRK-ZR series. De specs van die unit zien op papier ook weer bijzonder uit indien je ze rechtstreeks vergelijkt met de ZS en ZSX

Daar lees ik weer dat de ZR series speciaal is ontwikkeld voor grotere ruimtes. Deze heeft dan ook een brede binnenunit (120 cm breed) welke een krachtige luchtstroom genereert die deze over lange afstanden kan uitblazen.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is hoe deze serie wordt aangeduid op de MHI Nederland website. A.d.h.v. de beschrijving zou je verwachten dat je deze dus dient te kiezen voor de grootste ruimtes. Echter de 8 kW ZR wordt aangeraden als geschikt voor ruimtes tot maximaal 100 m³, terwijl de 5 kW SRK-ZS tot 120 m² zou kunnen en 5 kW SRK-ZSX tot 150 m³.

Nu weet ik dat je aan die m² niet teveel waarde moet hechten, maar aangezien dit binnen één en dezelfde website is weergegeven kan ik aannamen dat ze dezelfde manier van meten hebben toegepast. Dan vind ik het op papier wel bijzondere specs, dat deze 8 kW SRK-ZR unit minder oppervlakte kan verwarmen/koelen dan een 5 kW ZS(X).

Hierdoor zat ik me af te vragen of de ZR, mede door zijn extra brede binnenunit, wellicht ontworpen is om brede, minder diepe kamers te verwarmen/koelen. Dat deze efficiënter richting de zijkanten kan verwarmen i.p.v. recht vooruit in vergelijking met een ZS en ZSX, voor het geval je jezelf in een situatie zou bevinden waarbij je enkel op een soortgelijke muur een unit kan bevestigen?

Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJW2HdnTWWBspBaF5CIEQQNkdAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecMocK8b08EWyOTnDC2WkrJi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is puur speculatie vanuit mijn kant.

Iemand ervaringen met de ZR serie en in welke scenario's dit een geschikte keuze is?

Correctie:
De SRK-ZS en SRK-ZS zijn aangeduid in m³ (kubieke meters).
De SRK-ZR in m² (vierkante meters), wat natuurlijke in kubieke meters een veel hoger getal zal zijn.
Thanks @GermanPivo welke dit is opgevallen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 08-06-2022 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
Team-RiNo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:42:
[...]

LG en dan als primaire verwarming gebruiken is niet de beste combi, als je in dit topic zoekt kom je het e.e.a. aan ervaringen tegen en die zijn niet heel best.
[...]

Los van het feit dat het geen A-merk is, doet de LG het best ok als instapmodel voor te koelen. Maar waar de LG bijvoorbeeld 19 dB kan garanderen in de laagste stand tijdens koelen, schieten de dB's bij verwarmen al gelijk de lucht in. Dit zie je bij de A-merken niet gauw gebeuren. Die kunnen zowel koelen als verwarmen zonder al teveel verschil in dB's. Dat is al een aanwijzing dat LG niet zo geschikt is indien je van plan bent om ermee te verwarmen.

Daarentegen is LG het best verkochte (prijs/kwaliteit) merk in India en ontzettend populair. Maarja, ander klimaat waarbij ze niet snel de airco in verwarmstand gaan gebruiken :P

Toen ik in dit topic terecht kwam had ik ook mijn zinnen op LG gezet. Maar hoe meer je onderzoekt hoe minder aantrekkelijk deze units zijn. Met name vanwege het feit dat ze toch wel een jaar of 10 aan je muur hangen. Dan wil je gewoon meer zekerheid dat de units naar verloop van tijd nog altijd goed presteren.

En de meerprijs in aanschaf door de overstap naar een A-merk te nemen verdien je op korte termijn alweer terug met een lagere energierekening met als extra bonus meer comfort tijdens gebruik.

Mijn monteur was ook niet tevreden over LG. Hij vond het lastige apparaten om te kunnen ophangen en indien er bij LG ooit sprake is van een lekkage, trekt volgens hem de behuizing gelijk krom wat je niet meer weggewerkt krijgt. En dat is iets wat niet het geval is bij andere (A-)merken, aldus de monteur.

Dus doe jezelf een plezier en laat LG even links liggen 8)

Bonus video:

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 08-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
@R-B @Team-RiNo OK goede informatie.

Ik ben zelf aan het kijken voor (tenminste) twee units; één op zolder om voornamelijk te koelen in de zomer en één in de woonkamer om voornamelijk te verwarmen en zo te besparen op gas.

We hebben een jaren-60 huis gekocht wat redelijk goed is nageïsoleerd (energie-label C). Wanneer het huis niet helemaal af en goed onderhouden zou zijn, zou ik verbouwingen, vloerverwarming en een hybride warmtepomp overwegen. Maar het is tip-top en helemaal naar onze smaak. Ik twijfel nog over het vervangen van het dubbel-glas voor HR++ glas, maar het liefst doe ik dat op het moment dat we ook de kozijnen vervangen (nog lang niet aan de orde).

Toch willen wij besparen op onze gas-kosten en de mogelijkheid hebben om (een beetje) te koelen. Waarom een beetje; wij willen niet het huis naar 21 graden brengen terwijl het buiten 30+ is. Wanneer het een keer echt warm is, slapen we gewoon een paar dagen op zolder.
Verwarmen zouden we natuurlijk wel zoveel mogelijk willen doen middels de L/L warmtepomp in de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
ThaBEN schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat het inderdaad zoiets is. Je hebt ook nog de SRK-ZR series. De specs van die unit zien op papier ook weer bijzonder uit indien je ze rechtstreeks vergelijkt met de ZS en ZSX

Daar lees ik weer dat de ZR series speciaal is ontwikkeld voor grotere ruimtes. Deze heeft dan ook een brede binnenunit (120 cm breed) welke een krachtige luchtstroom genereert die deze over lange afstanden kan uitblazen.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is hoe deze serie wordt aangeduid op de MHI Nederland website. A.d.h.v. de beschrijving zou je verwachten dat je deze dus dient te kiezen voor de grootste ruimtes. Echter de 8 kW ZR wordt aangeraden als geschikt voor ruimtes tot maximaal 100 m³, terwijl de 5 kW SRK-ZS tot 120 m² zou kunnen en 5 kW SRK-ZSX tot 150 m³.

Nu weet ik dat je aan die m² niet teveel waarde moet hechten, maar aangezien dit binnen één en dezelfde website is weergegeven kan ik aannamen dat ze dezelfde manier van meten hebben toegepast. Dan vind ik het op papier wel bijzondere specs, dat deze 8 kW SRK-ZR unit minder oppervlakte kan verwarmen/koelen dan een 5 kW ZS(X).

Hierdoor zat ik me af te vragen of de ZR, mede door zijn extra brede binnenunit, wellicht ontworpen is om brede, minder diepe kamers te verwarmen/koelen. Dat deze efficiënter richting de zijkanten kan verwarmen i.p.v. recht vooruit in vergelijking met een ZS en ZSX, voor het geval je jezelf in een situatie zou bevinden waarbij je enkel op een soortgelijke muur een unit kan bevestigen?

Zoiets als dit:
[Afbeelding]

Maar dat is puur speculatie vanuit mijn kant.

Iemand ervaringen met de ZR serie en in welke scenario's dit een geschikte keuze is?
Er staat 100m2 voor de 8 kW op de MHI website ;) En die dingen plaatsen zo'n 2x zoveel lucht. De 6kW verplaatst al bijna 2x zoveel lucht in ultra low, dan een 5kW ZS op hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
GermanPivo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Er staat 100m2 voor de 8 kW op de MHI website ;) En die dingen plaatsen zo'n 2x zoveel lucht. De 6kW verplaatst al bijna 2x zoveel lucht in ultra low, dan een 5kW ZS op hoog.
Wow, scherpe ogen _/-\o_

Ik zie het nu. De SRK-ZS en SRK-ZS zijn inderdaad aangeduid in m³ (kubieke meters) en de SRK-ZR in m² (vierkante meters), wat natuurlijke in kubieke meters een veel hoger getal zal zijn.
Nu is het mij gelijk duidelijk voor welke scenario's deze type binnenunit geschikt is :D

[ Voor 27% gewijzigd door ThaBEN op 08-06-2022 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
Na heel veel onderzocht te hebben lijkt de MHI SRK35 ZS-W de beste allround machine. 200watt minimaal opgenomen vermogen, erg stil, sterk genoeg om een grote ruimte te kunnen verwarmen en te koelen en <1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenewarmte
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:17:
Na heel veel onderzocht te hebben lijkt de MHI SRK35 ZS-W de beste allround machine. 200watt minimaal opgenomen vermogen, erg stil, sterk genoeg om een grote ruimte te kunnen verwarmen en te koelen en <1000 euro.
Wat is de reden om niet voor de MHI SRK35 ZSX-W te gaan? Die heeft een betere SCOP, en ik vermoed dat je het verschil in kosten over de levensduur wel terugverdient. Is uiteraard afhankelijk van je gebruik. De reden dat ik het vraag is dat ik zelf naar de ZSX neig, en ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
X is een heel stuk duurder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Groenewarmte schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Wat is de reden om niet voor de MHI SRK35 ZSX-W te gaan? Die heeft een betere SCOP, en ik vermoed dat je het verschil in kosten over de levensduur wel terugverdient. Is uiteraard afhankelijk van je gebruik. De reden dat ik het vraag is dat ik zelf naar de ZSX neig, en ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie :)
De MHI SRK35 ZSX-W heeft idd betere cijfers A+++ in zowel koelen als verwarmen, [SEER/SCOP].
Verder zijn de overgebleven KW een bij -10 beter.
Bij de ZS-W is dat 2.8kw en bij de ZSX-W 3,4kw.
Dus bij echt lagere temperaturen zul je een rustigere unit hebben die iets minder hard hoeft te blazen.
Als ik voor MHI had gekozen zou ik ook voor de ZSX-W zijn gegaan. Vwb de prijs dat is maar net hoever het budget reikt en/of wat je ervoor over hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 08-06-2022 16:38 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Groenewarmte schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Dat klinkt hoopgevend! Het is een huis uit 2000, dus aardig goed geisoleerd. De tochtende tuindeuren zijn een paar weken geleden vervangen door een schuifpui met HR+++ glas. Vloer ook goed geisoleerd, maar hier geen onderburen die de vloer actief voor ons warm houden. Klinkt alsof we het wel gaan redden met 3,5 dus.
Tja het lijkt me sterk als je het niet gaat redden dan met de SRK35.
Hier dus appartement waar we af toe de gangdeur even open zetten en dan verwarmt hij dus ook de andere ruimtes nog. Maar goed we hebben nog geen echt strenge winter mee gemaakt, maar denk omdat het hier ook redelijk goed is geïsoleerd met o.a. ook HR+++ glas dat dat wel zal lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Ok duidelijk, maar wat zegt de installateur dan als je zegt dat je binnenunit na 12 uur drogen nog steeds nat is?
En hoe hoog is de luchtvochtigheid in de ruimte waar de binnenunit hangt?
De ruimte is 50 procent luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:55:
[...]

De ruimte is 50 procent luchtvochtigheid.
Doe je wel na ventileren na elke koel sessie?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Nism0 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Klopt wat je zegt. alleen blaast de mhi srk 5.0 15% meer lucht uit. vind ik best wel een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:35:
[...]

apartement is echt iets anders dan een huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
GermanPivo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:14:
[...]

dat wil je niet continue aan hebben in je huis. wind turbine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
Servee schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:09:
[...]

Doe je wel na ventileren na elke koel sessie?
nee dat deed ik dus nooit nu heb ik ingesteld dat de airco nog 2 uur na ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:42:
[...]

nee dat deed ik dus nooit nu heb ik ingesteld dat de airco nog 2 uur na ventileert.
Ik laat de airco (geprogrammeerd via de app) na elke langere koel sessie op maximale fanstand 5 meestal een 20 minuten nablazen op 3D stand zodat de lucht overal over de condensor heen word geblazen. Of die tijd goed is of twee uur dat weet ik niet precies maar 20 minuten op standje tornado 🌪 lijkt me voldoende.

…of je zet de airco een half uurtje op heat boost dan is tie zo droog :X Maarja dan is alles voor niks geweest :+

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 08-06-2022 18:57 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
arie-verdetti schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Klopt wat je zegt. alleen blaast de mhi srk 5.0 15% meer lucht uit. vind ik best wel een verschil
Dat is zo. Ik hoop dat dit resulteert in meer comfort. Mijn woning heeft niet een opgevoerde 5kw nodig. Iets meer dan 3,5kw is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Nism0 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Dat is zo. Ik hoop dat dit resulteert in meer comfort. Mijn woning heeft niet een opgevoerde 5kw nodig. Iets meer dan 3,5kw is prima.
dan zit je goed toch :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marcovandam
Hier is de beslissing gevallen. Na een stuk of 7 offertes kies ik voor een lokale partij, familiebedrijf met al 40 jaar ervaring. Ik denk dat die best een paar units netjes kunnen ophangen. Ook geen rare adviezen, vond het prima keuzes die ik....jullie..... WIJ gemaakt hebben :) Dank voor alle adviezen!
En was uiteindelijk nog de goedkoopste ook!
Voor 2 single split, een 4.2 daikin stylish en een 3.5 daikin perfera inc alles 5300. Dat is nog 500 onder 123klimaat die hier vaak als referentie gehanteerd wordt.
Ik kreeg ook nog een offerte van 8000 euro voor hetzelfde vandaag :(.

Ik moet helaas nog wel een paar weekjes wachten, maar dan kunnen mijn units gaan snorren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

marcovandam schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:31:
Hier is de beslissing gevallen. Na een stuk of 7 offertes kies ik voor een lokale partij, familiebedrijf met al 40 jaar ervaring. Ik denk dat die best een paar units netjes kunnen ophangen. Ook geen rare adviezen, vond het prima keuzes die ik....jullie..... WIJ gemaakt hebben :) Dank voor alle adviezen!
En was uiteindelijk nog de goedkoopste ook!
Voor 2 single split, een 4.2 daikin stylish en een 3.5 daikin perfera inc alles 5300. Dat is nog 500 onder 123klimaat die hier vaak als referentie gehanteerd wordt.
Ik kreeg ook nog een offerte van 8000 euro voor hetzelfde vandaag :(.

Ik moet helaas nog wel een paar weekjes wachten, maar dan kunnen mijn units gaan snorren!
Idem hier, klap erop gegeven. Single MHI 3.5 kW (ZS) en Multi ME met 2.0 en 2.5 met flink leidingwerk. Rond de 6500, prijzen waren allemaal om het even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Gefeliciteerd! Ik hoop dat ze ons goed gaan bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:14:
[...]

apartement is echt iets anders dan een huis. :)
Niet als het huis goed is geïsoleerd en ieder appartement is weer anders, wij hebben bijvoorbeeld aan 3 kanten buitenmuren en onder dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
rwijnhov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:42:
[...]

Dat verklaart denk ik een hoop! Als de ruimte dan nog meestal droog zou zijn <30% dan zou de unit misschien nog wel drogen.

Pagina: 1 ... 158 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic