Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.353.611 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:39:
hierbij een geweldige tekening

rood zijn de doorgangen en blauw de 2 aircos met wat ik verwacht hoe de lucht moet gaan in het orange

[Afbeelding]
Gaat denk ik niet goed werken, omdat er toch warmte in die ruimte blijft hangen en de unit daarop gaat moduleren en je woonkamer dus niet voldoende warm word. Beste hang je de unit centraal op de lange wand zodat je die ruimte ook bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K-rOCe85gPCmb5ZCHIptYXIvt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXFxGqWkpjXWhaBFOvoxGrnf.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Goed ik hoef je niet te overtuigen. Maar klopt niet wat je zegt. Als je het over volblazen van ruimte hebt. Dat is echt een kwestie van 10 minuten. Dan is de zsx theoretisch sneller. Daarna blijft de standje 2 over voor het op temperatuur houden. Het op temperatuur houden doe je veel langer dan even volblazen. Dus zs is stiller.

Maargoed doe ermee wat je wilt.
Nu red je dat wel in 10 minuten maar als het koud is heb je een heel ander systeem, dan gaat het een heel ander verhaal worden, dan heb je gewoon veeeel lucht nodig om terug te moduleren. Maar goed de ervaring zal het leren ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 16:24
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Als ik naar deze cijfers kijk lijkt mij de zsx in de praktijk toch stiller, om het feit dat deze meer lucht kan verplaatsen en dus ook sneller kan terugmoduleren? En dat verschil van 29 of 31 dB dat merk je amper denk ik. Ik kan het mis hebben en heb geen ervaring met deze units maar gezien de werking lijkt me dit wel van toepassing.
elke 3db is een verdubbeling van het geluid dus denk dat 2db dan al veel zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Goed ik hoef je niet te overtuigen. Maar klopt niet wat je zegt. Als je het over volblazen van ruimte hebt. Dat is echt een kwestie van 10 minuten. Dan is de zsx theoretisch sneller. Daarna blijft de standje 2 over voor het op temperatuur houden. Het op temperatuur houden doe je veel langer dan even volblazen. Dus zs is stiller.

Maargoed doe ermee wat je wilt.
Je mag altijd bij mij komen luisteren. Dan krijg je een idee van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:04:
[...]

elke 3db is een verdubbeling van het geluid dus denk dat 2db dan al veel zal zijn
2db hoor je. Je neemt het niet waar als een verdubbeling van geluid. Maar het is toch een tandje meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Gaat denk ik niet goed werken, omdat er toch warmte in die ruimte blijft hangen en de unit daarop gaat moduleren en je woonkamer dus niet voldoende warm word. Beste hang je de unit centraal op de lange wand zodat je die ruimte ook bereikt.

[Afbeelding]
haha ook mooie tekening ;-)

die lange muur kan dus niet dat is het probleem dan zou de buitenunit aan de voorgevel moeten hangen en dat mag niet van de gemeente.
ik kan in nood geval in hartje winter een kleine kollom ventilator in de deur opening zetten om zoveel mogelijk naar de grote kamer te trekken.

wat is WAF eigenlijk zit te google maar lijkt geen term uit de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-08 16:11
@Maxwp Wife Acceptance Factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Nu red je dat wel in 10 minuten maar als het koud is heb je een heel ander systeem, dan gaat het een heel ander verhaal worden, dan heb je gewoon veeeel lucht nodig om terug te moduleren. Maar goed de ervaring zal het leren ;)
Als ik in de winter meer dan standje 2 nodig heb aan luchtverplaatsing om het warm te houden. Dan is wat mij betreft een airco geen goede optie om te verwarmen. Standje 3 vind ik echt te luidruchtig. Zo rond die 29 db ligt voor mij het omslagpunt.

Wil helemaal niet zeggen dat de zsx slecht is he. Waarschijnlijk de zuinigere machine. Maar met iets meer lawaai:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Als ik in de winter meer dan standje 2 nodig heb aan luchtverplaatsing om het warm te houden. Dan is wat mij betreft een airco geen goede optie om te verwarmen. Standje 3 vind ik echt te luidruchtig. Zo rond die 29 db ligt voor mij het omslagpunt.

Wil helemaal niet zeggen dat de zsx slecht is he. Waarschijnlijk de zuinigere machine. Maar met iets meer lawaai:)
Ligt aan je stookgedrag, als je 24 uur draait ga je dat mogelijk wel halen. Aan/uit word lastig gezien de locatie van jouw binnenunit bij temperaturen richting vriespunt of daaronder.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:09:
[...]

haha ook mooie tekening ;-)

die lange muur kan dus niet dat is het probleem dan zou de buitenunit aan de voorgevel moeten hangen en dat mag niet van de gemeente.
ik kan in nood geval in hartje winter een kleine kollom ventilator in de deur opening zetten om zoveel mogelijk naar de grote kamer te trekken.

wat is WAF eigenlijk zit te google maar lijkt geen term uit de praktijk?
Ja tekenen was altijd m’n sterke punt :9

Is het dan mogelijk om de unit links naast de deur te hangen? Ik raad de door jouw gekozen locatie echt af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65wtSml2814WjQmEsNiW-iQbp0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwzp54k5OrdOU1G850kzZ3HV.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Ligt aan je stookgedrag, als je 24 uur draait ga je dat mogelijk wel halen. Aan/uit word lastig gezien de locatie van jouw binnenunit bij temperaturen richting vriespunt of daaronder.
ik weet zeker dat ik alleen standje 2 nodig heb. heb niet voor niks een 5.0 kw gepakt i.p.v 3,5. maar zal eerlijk verslag uitbrengen als het winter is.

met meetresultaten van energie verbruik. zodat iedereen meer inzcht krijgt. en zo ook een juiste/betere keuze kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Vince Watson schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:08:
Hoe bepaal je het buitentemperatuur kantelpunt verwarmen met cv of airco? is dat kwestie van domweg verbruik meten op vorstdagen of kun je daar een formule op loslaten of is het een vast gegeven?
Dat ligt geheel aan de isolatie van de woning, als je de unit goed gekozen hebt dan kan deze verwarmen tot -15°/-20° en hoeft de CV niet aan.
Als je het verbruik bedoelt, dan maakt dat ook niet veel uit, een CV ketel is bij -15° ook niet rendabel meer en aangezien gas nu veel duurder is dan stroom is een Airco in de meeste gevallen goedkoper en als je zonnepanelen hebt is de Airco altijd goedkoper.
Als je dan ook nog ziet dat het de afgelopen decennia nauwelijks nog -15° of kouder is geweest hoef je je denk ik geen zorgen te maken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Tommie12 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:54:
[...]

3 uurtjes…

Hier hebben ze met 3 personen een hele dag gewerkt om 4 binnen en 1 buitenunit te hangen.
Heb je ook het nodige gereedschap om door de muur te boren en alles mooi weg te werken?
Die 3 uurtjes gaven ze zelf aan, uitgaande dat de montageplekken etc goed te bereiken zijn en dat de stroom er al ligt etc. En dat heb ik al geregeld. Dus ja, zal er zelf mss 2 dagen over doen, maar dan nog ... Je kan in Belgie een Easy Fix systeem komen, zodat je alle voorwerk zelf kan doen, inclusief kabelgoten etc. En een boor die flinke gaten in beton kan maken heb ik ja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
dennistd schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:27:
[...]

Ligt je garagedak dan minimaal een centimeter of 30 lager dan het plafond van je woonkamer? Anders moet het condenswater uit je binnenunit omhoog stromen namelijk ;)
Nou, heb ff gekeken en ik ben of heel blij, of ik ga heel hard huilen. Zie bijgevoegde tekening, de bovenkant van mn garagedak ligt 29.5cm lager dan de onderkant van mn plafond waar de AC binnen unit moet komen .. dus hou weinig over voor natuurlijk afschot .. iemand een idee of dit m gaat worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgW96m-v_23vXo-QPlZ_uwYi9e8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qLzuq9uWP9daiI3daBhOUprI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Nou, heb ff gekeken en ik ben of heel blij, of ik ga heel hard huilen. Zie bijgevoegde tekening, de bovenkant van mn garagedak ligt 29.5cm lager dan de onderkant van mn plafond waar de AC binnen unit moet komen .. dus hou weinig over voor natuurlijk afschot .. iemand een idee of dit m gaat worden?
[Afbeelding]
Dit word wel lastig - condensafvoer komt uit de onderkant van de airco (en 5cm vanaf plafond is eigenlijk ook al te krap). Kan je direct door de muur heen via je garage?

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2022 13:26 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:31:
[...]

ik weet zeker dat ik alleen standje 2 nodig heb. heb niet voor niks een 5.0 kw gepakt i.p.v 3,5. maar zal eerlijk verslag uitbrengen als het winter is.

met meetresultaten van energie verbruik. zodat iedereen meer inzcht krijgt. en zo ook een juiste/betere keuze kan maken.
Ben jij met zoveel overcapaciteit niet bang voor pendelgedrag? Ik zou een 5.0 moeten hebben obv berekeningen, en er werd al obv mn isolatie etc een 3.5 voorgesteld, maar denk dat ik in het midden ga zitten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
GermanPivo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Dit word wel lastig - condensafvoer komt uit de onderkant van de airco (en 5cm vanaf plafond is eigenlijk ook al te krap). Kan je direct door de muur heen via je garage?
Hard huilen dus :X

Ja, dan kom ik direct in de woonkamer, maar ik heb geen waterafvoer oid in mn garage, dus weet niet wat ik daar mee opschiet. Hoeveel ruimte moet je wel hebben tussen plafond en bovenkant binnen unit? Liefst komt het water gewoon op mn plattedak, dan gaat het naar de afvoer bij buurman ... maar dat zit helemaal achteraan van de garage en ook nog s niet op mijn eigen erf .. en mn eigen hw afvoer zit aan de andere kant van mn woning.. damn condens ... Had ik nog geen installateur over gehoord bij mij overigens .. En toch zeker wel een dingetje zo te zien

Andere optie is om de buitenunit niet boven de garage te hangen maar op de grond, maar dat vind ik lelijk en gevoelig voor fietsen/auto's/diefstal/ellende .. op mn garagedak zie j m amper

[ Voor 15% gewijzigd door ronaldtop op 06-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Hard huilen dus :X

Ja, dan kom ik direct in de woonkamer, maar ik heb geen waterafvoer oid in mn garage, dus weet niet wat ik daar mee opschiet. Hoeveel ruimte moet je wel hebben tussen plafond en bovenkant binnen unit? Liefst komt het water gewoon op mn plattedak, dan gaat het naar de afvoer bij buurman ... maar dat zit helemaal achteraan van de garage en ook nog s niet op mijn eigen erf .. en mn eigen hw afvoer zit aan de andere kant van mn woning.. damn condens ...
In je garage heb is het niet zo erg als je door een kleine buis voor de afvoer over de muur hebt lopen, dus als je via de garage ergens naar buiten kan... ;)
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Ben jij met zoveel overcapaciteit niet bang voor pendelgedrag? Ik zou een 5.0 moeten hebben obv berekeningen, en er werd al obv mn isolatie etc een 3.5 voorgesteld, maar denk dat ik in het midden ga zitten ...
Het gaat niet om overcapaciteit, maar om het minimale vermogen. Pendelgedrag ontkom je niet aan, maar als het minimale vermogen te hoog is, dan heb je er eerder last van. Vergelijk dus vooral de minimale vermogens van de 3.5/4.2/5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 19:18
Tacoos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:34:
[...]

[...]

We wonen hier zelf nog geen jaar en hebben een totaal andere gezinssamenstelling dan de vorige bewoners, bovendien heb ik gedurende de winter de zolder opnieuw geisoleerd, dus de koevlaas methode zal niet betrouwbaar zijn.

Als ik de warmteverliesberekening in de topicstart invul voor alleen de woonkamer, kom ik op 5,6kW warmtebehoefte bij -8 buiten. Met heel wat aannames die ik niet te positief probeer te nemen trouwens.
Bij 0 graden daalt dat zelfs naar 3.8 kW.

Als ik dan kijk in de specs van bijvoorbeeld een Daikin Perfera, zou die het net niet redden in 3.5 kW uitvoering (min/nom/max = 1.4/4.0/5.2 kW).
Maar hoe vaak is het tegenwoordig nog -8 en daarnaast blijft de cv ook nog aanwezig voorlopig.
Daarmee denk ik dat een 3.5 kW Daikin Perfera voldoende zou moeten zijn, of reken ik mezelf dan rijk?
Een MHI SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W kan zelfs nog iets meer.

Triple glas vs wat we nu hebben scheelt ongeveer 0,5 kW volgens dezelfde berekening trouwens
Houd er rekening mee dat die 5,2kW maximaal niet bij -8 zal zijn, maar bij een hogere temperatuur. Bij (de meeste) Daikin ligt het bivalente punt op -7ºC, en de 3,5kW Perfera levert daar 3,55kW, wat toch een heel stuk minder is dan wat jij nodig hebt.

Voor verwarmen zou ik (bij Daikin) eerder naar de RXZ50N kijken, die wel wat duurder is, maar 4,95kW levert met een COP van 3,82 bij -7, een laag minimumvermogen heeft (600W aan warmte) en bovendien een hoog seizoensrendement heeft van 5,5. Voor het comfort kan 2xRXZ25N interessanter zijn, omdat die minder hard moeten blazen en samen genoeg vermogen leveren om je ruimte bij -8 te verwarmen. Het gaat je dan wel een stuk meer kosten, maar het rendement is ook een tikje hoger (SCOP 5,9). Hier hebben we de 2,5kW uitvoering en die beviel prima voor het verwarmen deze winter (krijgt dit jaar nog versterking van een 2e unit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Ik heb liever pendelen met 5.0 kw in het tussen seizoen. En rustig draaien wanneer het er echt toe doet.

Dan met 3,5 kw in tussen seizoen geen pendelen. En wanneer het er echt toe doet. Dat ie flink moet toeren.

Ik zie het als rijden 200 rijden met een bmw of met Fiat panda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
GermanPivo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Het gaat niet om overcapaciteit, maar om het minimale vermogen. Pendelgedrag ontkom je niet aan, maar als het minimale vermogen te hoog is, dan heb je er eerder last van. Vergelijk dus vooral de minimale vermogens van de 3.5/4.2/5.0.
[quote]GermanPivo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Ja, dat bedoelde ik ook. De overcapaciteit van het minimale vermogen, zo had ik m in mn hoofd, niet op vol vermogen, dan valt er weinig te pendelen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb liever pendelen met 5.0 kw in het tussen seizoen. En rustig draaien wanneer het er echt toe doet.

Dan met 3,5 kw in tussen seizoen geen pendelen. En wanneer het er echt toe doet. Dat ie flink moet toeren.

Ik ga daarom beetje in het midden, mn eigen volvo v70 ;)

10km/u met een Ferrari rijdt ook voor geen meter. Dus ja, weet je, ik ken zelf niemand met een airco als hoofdverwarming, dus of pendelen nou zo heel vervelend is, geen idee. Maar voor mijzelf kom ik wel weg met een 4.2 en anders loei ik er nog zo'n elektrische blafkachel tegenaan als het er echt om spant..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Aan de andere kant, is de verwarm periode van het tussen seizoen groter dan de koude winter waar jij je systeem op hebt gebaseerd en het over hebt in Nederland dus niet helemaal logisch vrees ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
[...]

In je garage heb is het niet zo erg als je door een kleine buis voor de afvoer over de muur hebt lopen, dus als je via de garage ergens naar buiten kan... ;)
[...]

Hoe dik moet die afvoer zijn? En gewoon 1 cm over 1 m afschot denk? En om hoeveel water hebben we het en is zo'n pomp met vlotter echt een ramp? Dat kan ook nog.. of maak het zelf met een bilge pomp en een eoa opvangbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Inmiddels een MHI src50zsx-w2 hangen in de woonkamer. Leuk ding.

De luchtinlaat piept en kraakt best wel wat als deze open en dichtgaat. Is dit normaal / kan dit kwaad?

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
@Servee Hoe tevreden ben jij met je FTXM35R? En hoeveel m2/m3 verwarm/koel je ermee en wat voor soort huis heb je? Zal je wellicht ergens eerder hebben gepost .. maar tis een populair topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:46:
[...]

[...]

Hoe dik moet die afvoer zijn? En gewoon 1 cm over 1 m afschot denk? En om hoeveel water hebben we het en is zo'n pomp met vlotter echt een ramp? Dat kan ook nog.. of maak het zelf met een bilge pomp en een eoa opvangbak
Condens is voornamelijk met koelen / ontvochtigen en dan ook nog eens vooral als de luchtvochtigheid binnen hoog is. Maar extreem veel is het meestal niet. Je kan het het prima via een 16-19mm pvc pijpje laten lopen in de garage. Wat minder afschot kan prima hoor; het is maar water. Heb je wel eens enorm scheef gootwerk gezien op de buitengevel bij iemand? ;)

Je kan zoeken op poster in dit topic; als je zoekt op @Servee is de eerste post al wat hij heeft hangen. ;)
Servee in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Ja, ik zag wattie heeft hangen, maar niet wat voor huis, en gaat om de combi toch? Of ik lees heel slecht, ik weet wel nu dat zn bank 4m is =)

Ik denk dat ik idd vanuit de garage een gat boor naar de huiskamer, en vanuit de garage kan ik met een 16mm over de garagebreedte naar buiten en daar maak ik wel een waterton, staat nog leuk ook, goed voor de WAF =)

Ik heb al een dakdoorvoer op de garage voor de elektra, daar lopen nu ook de kabels van de zonnepanelen doorheen. En ik heb ook al een 4mm2 4 aderige ymvk-as kabel voor de buitenunit(s) liggen. Nu nog wat verzinnen voor de aan/afvoer van de buiten naar de binnen unit .. dat wordt ook gaten boren .. maar die komen dan net ff anders dan de condensafvoer.. ff puzzelen, ik stuur wel weer een tekening ... Ciao!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
[...]

Een goede vriend van me heeft sinds deze week 5 verschillende Daikin Perfera units in zijn huis hangen. Variërend van 2 kW op de slaapkamers t/m een 5 kW FTXM-R in de woonkamer (grote woning).
De 5 kW maakt voor hem zo een storend geluid in de laagste stand (27 dB tijdens koelen) in vergelijking met de overige kleinere units in zijn woning die allemaal 19 dB aankunnen, dat hij serieus is aan het overwegen om deze nu al te laten vervangen voor een kleiner model. En dan hangt de unit bij hem ruim 6 meter van het zitgedeelte vandaan, aan de andere kant van de woonkamer.

Nu is "overlast" van geluid natuurlijk subjectief, maar dit is zeker iets om mee te nemen in je overweging.

Ter vergelijking, mijn 3,5 kW MHI SRK produceert in stand 2 minder dB dan de 5 kW FTXM-R in zijn allerlaagste stand.

En met verwarmen i.p.v. koelen zal het aantal dB alleen maar toenemen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:48:
@Servee Hoe tevreden ben jij met je FTXM35R? En hoeveel m2/m3 verwarm/koel je ermee en wat voor soort huis heb je? Zal je wellicht ergens eerder hebben gepost .. maar tis een populair topic
Woonkamer met gesloten deur is 86m3, maar deur van de hal staat hier bijna altijd open dus ik verwarm hier ongeveer 110m3 met een 3,5kw en dat gaat prima. Betreft tussenwoning met tuin op N/O (winter amper tot geen zoninval aan achterzijde) en woningbrede schuifpui. Aan voorzijde wel laat op de dag zon, die zoninval word grotendeels geblokkeerd door de carport
Unit hangt centraal in midden van langste muur en ervaar geen probleem met temperatuur verschillen waar ook in de kamer of de hal.

De Perfera doet hier stilletjes zijn werk, en de buitenunit hoor ik echt nooit, omdat dat ding gewoon super stil is en omdat ik ervoor heb gekozen om deze 3 meter uit het huis te plaatsen en zo er zeker van ben geen doorgeef geluiden via muren te hebben en de buren er ook niks van horen. Daarnaast heb ik een mega zit onder m’n veranda en wilde daar geen buitenunit hebben staan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Een goede vriend van me heeft sinds deze week 5 verschillende Daikin Perfera units in zijn huis hangen. Variërend van 2 kW op de slaapkamers t/m een 5 kW FTXM-R in de woonkamer (grote woning).
De 5 kW maakt voor hem zo een storend geluid in de laagste stand (27 dB tijdens koelen) in vergelijking met de overige kleinere units in zijn woning die allemaal 19 dB aankunnen, dat hij serieus is aan het overwegen om deze nu al te laten vervangen voor een kleiner model. En dan hangt de unit bij hem ruim 6 meter van het zitgedeelte vandaan, aan de andere kant van de woonkamer.

Nu is "overlast" van geluid natuurlijk subjectief, maar dit is zeker iets om mee te nemen in je overweging.

Ter vergelijking, mijn 3,5 kW MHI SRK produceert in stand 2 minder dB dan de 5 kW FTXM-R in zijn allerlaagste stand.

Met alle respect dat scheelt 1 db.
[...]

Dan had hij beter voor mhi 5.0 kw kunnen kiezen. Is namelijk 22 db in laagste stand.

Maargoed staar je niet blind op de laagste stand. Want daar zal dat ding bijna nooit op draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Dat is ook steeds het punt van aandacht waar we hier steeds voor waarschuwen een 5kw maakt gewoon meer geluid dan kleinere versies ongeacht welk merk ook in de laagste stand.

Jij had ook bijna een 5kw opgehangen maar na enige overtuiging toch gegaan voor een stillere oplossing :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 08:53
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:07:
Ja, ik zag wattie heeft hangen, maar niet wat voor huis, en gaat om de combi toch? Of ik lees heel slecht, ik weet wel nu dat zn bank 4m is =)

Ik denk dat ik idd vanuit de garage een gat boor naar de huiskamer, en vanuit de garage kan ik met een 16mm over de garagebreedte naar buiten en daar maak ik wel een waterton, staat nog leuk ook, goed voor de WAF =)

Ik heb al een dakdoorvoer op de garage voor de elektra, daar lopen nu ook de kabels van de zonnepanelen doorheen. En ik heb ook al een 4mm2 4 aderige ymvk-as kabel voor de buitenunit(s) liggen. Nu nog wat verzinnen voor de aan/afvoer van de buiten naar de binnen unit .. dat wordt ook gaten boren .. maar die komen dan net ff anders dan de condensafvoer.. ff puzzelen, ik stuur wel weer een tekening ... Ciao!
Laat die waterton maar, je kan het gewoon in de tuin of op terras laten druppelen.
Hier hebben ze een gaatje gemaakt door de achtergevel en daar een 45 graden elleboogje op gezet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Met alle respect dat scheelt 1 db.
[...]

Dan had hij beter voor mhi 5.0 kw kunnen kiezen. Is namelijk 22 db in laagste stand.

Maargoed staar je niet blind op de laagste stand. Want daar zal dat ding bijna nooit op draaien
Maar het verschil is dat hij niet minimaal op stand 2 hoeft te draaien. In het merendeel van gebruik zal het verschil dan ook groter zijn dan slechts 1 dB. En zelfs indien stand 2 wel benodigd zou zijn heb je nog de optie om hem handmatig terug te zetten naar stand 1.

Bijvoorbeeld handig indien je savonds tv bent aan het kijken en het geluid op de tv niet hard wil aan hebben staan omdat je kind slaapt of iets dergelijks. Het hebben van die mogelijkheid vind ik persoonlijk al een meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Dat is ook steeds het punt van aandacht waar we hier steeds voor waarschuwen een 5kw maakt gewoon meer geluid dan kleinere versies ongeacht welk merk ook in de laagste stand.

Jij had ook bijna een 5kw opgehangen maar na enige overtuiging toch gegaan voor een stillere oplossing :+
En daar ben ik ook zeer blij mee _/-\o_ !
Vooral nu ik die ervaringen van die vriend van mij hoor.
Ter illustratie, ik heb een redelijk nieuwe koelkast van Samsung sinds een jaar of 3. Daar heb ik nooit last van ervaren m.b.t. geluid. Echter de 3,5 kW binnenunit in de keuken is op stand 1 onmogelijk te horen doordat de ijskast standaard al meer geluid maakt dan de airco, zo stil werkt de ≤ 3,5 kW MHI op stand 1 8)

[ Voor 23% gewijzigd door ThaBEN op 06-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Ter illustratie, ik heb een redelijk nieuwe koelkast van Samsung sinds een jaar of 3. Daar ik nooit last van ervaren m.b.t. geluid. Echter de 3,5 kW binnenunit in de keuken is op stand 1 onmogelijk te horen doordat de ijskast standaard al meer geluid maakt dan de airco, zo stil werkt de ≤ 3,5 kW MHI op stand 1 8)
Iets minder bier in je koelkast koud zetten word je koelkast ook stiller van :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik had achteraf ook liever 1x 3.5 of 2x 2.5 opgehangen in de woonkamer/keuken. Niet dat mijn 5kw (MHI) me heel erg stoort en ik wel tevreden ben. Is meer bijverwarming hiero. TV, koelkast,kinderen en voorbij rijdende autos zorgen toch al niet direct voor een stille omgeving. De volgende word iig een kleinere.

Komt hier eigenlijk nooit boven stand 2 uit , buiten een quick boost zowel koud als warm en dan maakt elke unit teveel lawaai imo.

Pendelen in de warme periode is geen ramp (alleen wat minder voor het verbruik?/scheelt dit veel? ) daar deze toch op stand 1 heel msschn 2 staat en nauwelijks te horen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Schranz89 op 06-06-2022 15:31 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-08 06:41
Servee schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Gefeliciteerd mooie oplossing! Deze klus scheidt wel meteen het kaft van het koren qua installateur.
Ja je hebt gelijk. Hierbij dan de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 19:38
Ik wil ook graag een duit in het zakje doen met een vraag over dit onderwerp. Afgelopen vrijdag zijn er 15 zonnepanelen geïnstalleerd (met overcapaciteit tov huidig verbruik) en die actie smaakt naar een vervolg. Ik ben dus aan het kijken naar een manier om het gasverbruik omlaag te brengen.
Omdat we het idee hebben dat we nog wel eens korter dan 5 jaar in het huidige huis blijven wonen hebben we het een tijdje voor ons uitgeschoven, maar met de huidige prijzen en terugverdientijd is het interessant om toch wat stapjes te maken.

We willen niet helemaal van het gas af, het idee is dat we warmwater vanuit de niet zo oude cv-ketel laten verzorgen en die wellicht ook kunnen laten dienen als aanvullende verwarming voor slaapkamers/badkamer en/of woonkamer als we een winter hebben waarbij de ijsmeesters ook iets meer doen dan alleen aan de Beerenburg te zitten.

Een Airco dus voor in ieder geval de woonkamer, we twijfelen nog over de slaapkamer van onze dochter. Zij heeft de kachel bijna nooit aan in haar kamer, maar het is daar in de zomer wel behoorlijk warm (op het zuiden, deels plat dak).

Even ons alleen richtend op de woonkamer heb ik volgens mij aan een 3.5Kw grote variant genoeg. De ruimte is open en heeft een oppervlak van 37,7m2 en inhoud van een kleine 90m3.

Locatie 1 op foto 1 zou de voor ons ideale locatie zijn voor de binnenunit. Dichtbij de buitenmuur, stopcontact in de buurt , vlakbij het zitdeel en naar ons idee valt hij daar het minste op. Maar wel tegen het plafond en boven een cv-radiator.
Kan dat of is locatie 2 op foto 3 een betere optie? En dan bijv een Daikin Sytlish omdat dat nog redelijk smoelt op die plek.
Ik verneem graag jullie mening en suggesties, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iz1BM8ZTdyrNNq3Uq5p5p__LLQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUbgSLbDvNF4oMhvFCHIyUnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUgWzYkxHBhk0NyvQZzkktrCZ1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmyLRSeg4lcb3qOQmMzeXLua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1tTYiCoY5WpUstQdqwshfMuHYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohAxHVV6oYAuRPr4NP8ZdlCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
@weebeast hopelijk staan deze wél goed verankert :P

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
weebeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:38:
[...]

[...]

Ik moest echt 3x kijken voordat ik het zag. Dacht even dat dit oude foto's pre-installatie waren. Klasse hoe dit is uitgevoerd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-08 10:46
@mikekiwi

Ik ben nog geen expert, sterker nog ze moeten bij mij nog opgehangen worden :) Maar van wat ik geleerd denk te hebben lijkt 1 me niet zo verstandig. Daar zit hij boven je hoofd, qua luchtstroom en geluid niet optimaal tot heel vervelend. Ik denk ook dat als je een cv erbij nodig hebt als het heel koud is de airco dan niet boven een radiator moet hangen, dan gaat die koelen waarschijnlijk :)

Plek 2 lijkt me een prima plaats om hem op te hangen.

[ Voor 66% gewijzigd door marcovandam op 06-06-2022 16:02 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

[...]

Is mooi geworden hoor! Op die donkere stenen zie je die koof niet eens en je moet goed kijken om het sowieso te zien. Ook mooi die condensafvoer.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:59
[...]

Ziet er wel strak uit zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:39:
Ik wil ook graag een duit in het zakje doen met een vraag over dit onderwerp. Afgelopen vrijdag zijn er 15 zonnepanelen geïnstalleerd (met overcapaciteit tov huidig verbruik) en die actie smaakt naar een vervolg. Ik ben dus aan het kijken naar een manier om het gasverbruik omlaag te brengen.
Omdat we het idee hebben dat we nog wel eens korter dan 5 jaar in het huidige huis blijven wonen hebben we het een tijdje voor ons uitgeschoven, maar met de huidige prijzen en terugverdientijd is het interessant om toch wat stapjes te maken.

We willen niet helemaal van het gas af, het idee is dat we warmwater vanuit de niet zo oude cv-ketel laten verzorgen en die wellicht ook kunnen laten dienen als aanvullende verwarming voor slaapkamers/badkamer en/of woonkamer als we een winter hebben waarbij de ijsmeesters ook iets meer doen dan alleen aan de Beerenburg te zitten.

Een Airco dus voor in ieder geval de woonkamer, we twijfelen nog over de slaapkamer van onze dochter. Zij heeft de kachel bijna nooit aan in haar kamer, maar het is daar in de zomer wel behoorlijk warm (op het zuiden, deels plat dak).

Even ons alleen richtend op de woonkamer heb ik volgens mij aan een 3.5Kw grote variant genoeg. De ruimte is open en heeft een oppervlak van 37,7m2 en inhoud van een kleine 90m3.

Locatie 1 op foto 1 zou de voor ons ideale locatie zijn voor de binnenunit. Dichtbij de buitenmuur, stopcontact in de buurt , vlakbij het zitdeel en naar ons idee valt hij daar het minste op. Maar wel tegen het plafond en boven een cv-radiator.
Kan dat of is locatie 2 op foto 3 een betere optie? En dan bijv een Daikin Sytlish omdat dat nog redelijk smoelt op die plek.
Ik verneem graag jullie mening en suggesties, alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij optie 1 zit je sowieso in de luchtstroming en bij optie 2 ook denk ik.
Nog betere plek is waar je lamp staat. Lijkt ook een buitenmuur? In dat geval helemaal eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
@marcovandam @GermanPivo Dank en o.k., uit de luchtstroom dus, genoteerd en erg jammer :-)
De locatie boven de staande lamp kan, maar zou wel betekenen dat óf de buitenunit in de voortuim moet komen te staan (dan kunnen daarna de leidingen boven de bovenkastjes van de keuken langs), of er moeten leidingen over 5 meter langs het plafond vanuit de achtergevel. En dat vinden we dan weer niet zo heul fraai...
De muur waar de staande lamp links staat is de muur naar de buren. Geen buitenmuur dus helaas

Kunnen de leidingen tussen buiten- en binnenunit ook lager liggen dan beide units? Dus buitenunit op de grond in tuin, leidingen door de kruipruimte naar voorraadkast en daar weer 2.5 meter naar boven tot boven de deur

[ Voor 7% gewijzigd door mikekiwi op 06-06-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:13:
@marcovandam @GermanPivo Dank en o.k., uit de luchtstroom dus, genoteerd en erg jammer :-)
De locatie boven de staande lamp kan, maar zou wel betekenen dat óf de buitenunit in de voortuim moet komen te staan (dan kunnen daarna de leidingen boven de bovenkastjes van de keuken langs), of er moeten leidingen over 5 meter langs het plafond vanuit de achtergevel. En dat vinden we dan weer niet zo heul fraai...
De muur waar de staande lamp links staat is de muur naar de buren. Geen buitenmuur dus helaas

Kunnen de leidingen tussen buiten- en binnenunit ook lager liggen dan beide units? Dus buitenunit op de grond in tuin, leidingen door de kruipruimte naar voorraadkast en daar weer 2.5 meter naar boven tot boven de deur
Maar heb je bij de lamp een raam? Want dan kan je met je leidingwerk direct door de muur naar buiten en vanaf daar over de buitengevel naar de buitenunit. Dus dan heb je binnen helemaal geen leidingwerk. Gewoon via de woonkamer van de buren :+
offtopic:
Ah, het is een keukenkastje. Lijkt door lichtval/spiegeling net een raam met vensterbank :+

Leidingen tussen binnen en buitenunit kunnen bijna op welke manier, mits niet teveel lengte (10-15 meter) of haakse bochten. Je condensafvoer is een ander verhaal als je een condenspomp wilt vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 21:47
Ik weet niet of dit topic zich ook voor specifieke vragen over units leent, dus misschien moet hij apart.

We hebben sinds een weekje een 5kW MHi SRK50-ZSX in de woonkamer hangen. Van het plastic kan je vanalles vinden, vooral dat het glimmend cheap blijft uitzien (voor een 'luxury' serie). De leidingen krijgen we redelijk netjes weggewerkt achter een koor van de daar toch al aanwezige CV leiding.

Maar nu knippert de blauwe led aan de voorkant constant als je voorbij loopt. Een soort herinnering dat de pir sensor het doet ofzo, maar voor ons gevoel erg storend.

Kan dat ding uit? Kan er niks over vinden in de handleiding. Maar daar vond ik ook de truc niet om de +2 offset eraf te halen, dus misschien is er wel een vergelijkbare handeling... iemand ervaring mee?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Aesculapius schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:19:
Ik weet niet of dit topic zich ook voor specifieke vragen over units leent, dus misschien moet hij apart.

We hebben sinds een weekje een 5kW MHi SRK50-ZSX in de woonkamer hangen. Van het plastic kan je vanalles vinden, vooral dat het glimmend cheap blijft uitzien (voor een 'luxury' serie). De leidingen krijgen we redelijk netjes weggewerkt achter een koor van de daar toch al aanwezige CV leiding.

Maar nu knippert de blauwe led aan de voorkant constant als je voorbij loopt. Een soort herinnering dat de pir sensor het doet ofzo, maar voor ons gevoel erg storend.

Kan dat ding uit? Kan er niks over vinden in de handleiding. Maar daar vond ik ook de truc niet om de +2 offset eraf te halen, dus misschien is er wel een vergelijkbare handeling... iemand ervaring mee?
Ikzelf heb de MHI SRK serie. Daar kun je via de optie Menu (degene welke je alleen met een pen/pinnetje kan induwen) en dan heet de optie dacht ik "Li" die kun je op 2, 1 of 0 zetten.
2 = LED op units branden op 100%
1 = LED op units branden op 50%
0 = LED op units blijven uit.

Ik vermoed dat dit op de ZSX ook zo aangepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
GermanPivo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Maar heb je bij de lamp een raam? Want dan kan je met je leidingwerk direct door de muur naar buiten en vanaf daar over de buitengevel naar de buitenunit. Dus dan heb je binnen helemaal geen leidingwerk. Gewoon via de woonkamer van de buren :+
offtopic:
Ah, het is een keukenkastje. Lijkt door lichtval/spiegeling net een raam met vensterbank :+

Leidingen tussen binnen en buitenunit kunnen bijna op welke manier, mits niet teveel lengte (10-15 meter) of haakse bochten. Je condensafvoer is een ander verhaal als je een condenspomp wilt vermijden.
Voor de duidelijkheid een foto vanaf de andere kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cj1ipPeAs8i5iq_tcPaHCPEtVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtCULyf8Kk1A0kllGfDTRM2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Dat kan, maar het meest ideale is om een condenspomp te vermijden. Oftewel vanaf de binnenunit enkel omlaag gaan met de leidingen tot aan het punt waar je buiten de condens wil afvoeren dien je (minimaal) circa 1 cm omlaag te gaan per horizontale meter leiding.
Moet de condens via een leiding ergens omhoog dan heb je een condenspomp nodig, want water kan niet uit zichzelf omhoog stromen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 06-06-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Voor de duidelijkheid een foto vanaf de andere kant:

[Afbeelding]
Via de koof van de keuken naar buiten is wel echt een hele nette oplossing. :) Wel even checken bij je gemeente of je een vergunning nodig hebt bij plaatsing van unit in de voortuin.

@Servee Heb je wel een goed punt - nu kan je wel langs het plafond met het leidingwerk, maar die irritante condensafvoer weer. :+

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Via de koof van de keuken naar buiten is wel echt een hele nette oplossing. :) Wel even checken bij je gemeente of je een vergunning nodig hebt bij plaatsing van unit in de voortuin.
Hele nette oplossing alleen vrees ik dat je ergens bij de bovenste plank van je keuken kastje uitkomt met de condensafvoer en goot 8)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Dat kan, maar het meest ideale is om een condenspomp te vermijden. Oftewel vanaf de binnenunit enkel omlaag gaan met de leidingen tot aan het punt waar je buiten de condens wil afvoeren. Daarvoor dien je (minimaal) circa 1 cm omlaag te gaan per meter leiding.
Moet de condens via een leiding ergens omhoog, dan heb je condenspomp nodig.
Vanaf de binnenunit in horizontale lijn naar buiten of naar beneden dus natuurlijk afschot, indien je ergens naar boven gaat heb je een pompje nodig.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Hele nette oplossing alleen vrees ik dat je ergens bij de bovenste plank van je keuken kastje uitkomt met de condensafvoer en goot 8)
Het zal ook eens een keer meezitten... :-)
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Dat kan, maar het meest ideale is om een condenspomp te vermijden. Oftewel vanaf de binnenunit enkel omlaag gaan met de leidingen tot aan het punt waar je buiten de condens wil afvoeren dien je (minimaal) circa 1 cm omlaag te gaan per horizontale meter leiding.
Moet de condens via een leiding ergens omhoog dan heb je een condenspomp nodig, want water kan niet uit zichzelf omhoog stromen.
Simpele zielengedachte: gewoon het condenswater in de kruipruimte in het zand weg laten lopen is zeker geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Het zal ook eens een keer meezitten... :-)

[...]
Simpele zielengedachte: gewoon het condenswater in de kruipruimte in het zand weg laten lopen is zeker geen optie?
Je zou dat kunnen doen, alleen vocht in je kruipruimte is niet altijd ideaal, er komt met koelen (met een hoge luchtvochtigheid) best wat water uit je condensafvoer. Wat wel zou kunnen dat je een loodgieter (of zelf ;) )een verbinding laat maken door je kruipruimte van je centrale afvoer naar de plek waar de afvoer omlaag gaat dan kun je wel met je leidingen naar het plafond en via de koof naar buiten. Dat zou in jouw geval denk ik de mooiste oplossing zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 06-06-2022 16:51 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:47:
@weebeast hopelijk staan deze wél goed verankert :P
Haha ja als het goed is wel. Installatie is door een andere partij gedaan. Goot zit met schroeven vast, dus het moet niet zo makkelijk los komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
@mikekiwi
De installateur gaf aan dat wanneer je de unit op een zomerse dag de hele dag aan hebt staan, deze tot wel 15 liter kan produceren. Dat wil je waarschijnlijk niet dagelijks in de kruipruimte dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Ik moest echt 3x kijken voordat ik het zag. Dacht even dat dit oude foto's pre-installatie waren. Klasse hoe dit is uitgevoerd d:)b
Ja hij heeft alles in zijn eentje gedaan, echt top van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:59:
@mikekiwi
De installateur gaf aan dat wanneer je de unit op een zomerse dag de hele dag aan hebt staan, deze tot wel 15 liter kan produceren. Dat wil je waarschijnlijk niet dagelijks in de kruipruimte dumpen.
Nee, alhoewel het erg droog is mijn kruipruimte, lijkt mij dat niet de juiste weg inderdaad. Alhoewel we de airco vooral voor verwarmen nemen (binnentemp is redelijk te doen in de zomer hier), gaan er toch een aantal dagen zijn dat er wel een dergelijke hoeveelheid water gaat worden afgevoerd
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Je zou dat kunnen doen, alleen vocht in je kruipruimte is niet altijd ideaal, er komt met koelen (met een hoge luchtvochtigheid) best wat water uit je condensafvoer. Wat wel zou kunnen dat je een loodgieter (of zelf ;) )een verbinding laat maken door je kruipruimte van je centrale afvoer naar de plek waar de afvoer omlaag gaat dan kun je wel met je leidingen naar het plafond en via de koof naar buiten. Dat zou in jouw geval denk ik de mooiste oplossing zijn.
Waar ik aan zit te denken is zoals het op de foto hieronder te zien is. Binnenunit = rode rechthoek. Blauwe lijn is aan en afvoer van leidingen. Aanvoer vanuit de buitenunit gaat dan onder de keukenkastjes door de voorgevel door naar de voortuin. Afvoer van condenswater komt dan in het deel waar ook de afvoer van wasbak en vaatwasser zit en kan daar op aangesloten worden. Of ben ik nu weer te creatief bezig?

Andere vraag (die al veel gesteld is waarschijnlijk): buitenunit komt onder mijn slaapkamerraam te staan (en onder die van de buren). Nu zou ik er sowieso een omkasting om gaan maken, maar gaat dit hoorbaar zijn?
Gaat vooral om het verwarmen 's morgens vroeg als het huis op temperatuur moet komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5f9nDUUhfl5TsMktTgNNx0jc5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evwbBcEwppNm8F4U1blnBdpD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mikekiwi op 06-06-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Is mooi geworden hoor! Op die donkere stenen zie je die koof niet eens en je moet goed kijken om het sowieso te zien. Ook mooi die condensafvoer.
Het valt inderdaad niet op en gelukkig geen condenspomp nodig gehad. Airco units staan ook niet in zicht. Ben er tevreden mee:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
FrankHe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Ziet er wel strak uit zo.
Ja het was wel even zoeken naar iemand die het ook zag zitten om het te doen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Leidingen maakt niet uit hoe ze komen te liggen, alleen geen haakse knik en niet langer dan 15/20 meter, ligt aan welk type. Alleen de condens afvoer moet een natuurlijk afschot hebben naar beneden dan heb je geen pompje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Waar ik aan zit te denken is zoals het op de foto hieronder te zien is. Binnenunit = rode rechthoek. Blauwe lijn is aan en afvoer van leidingen. Aanvoer vanuit de buitenunit gaat dan onder de keukenkastjes door de voorgevel door naar de voortuin. Afvoer van condenswater komt dan in het deel waar ook de afvoer van wasbak en vaatwasser zit en kan daar op aangesloten worden. Of ben ik nu weer te creatief bezig?
Als je daar afvoer hebt moet dit redelijk eenvoudig te realiseren zijn, al word die afvoer wel zichtbaar. Houd wel rekening mee dat er een goot van boven naar onder loopt, verder denk ik wel een optie.
Andere vraag (die al veel gesteld is waarschijnlijk): buitenunit komt onder mijn slaapkamerraam te staan (en onder die van de buren). Nu zou ik er sowieso een omkasting om gaan maken, maar gaat dit hoorbaar zijn?
Gaat vooral om het verwarmen 's morgens vroeg als het huis op temperatuur moet komen
Daar zijn rekentools voor, is niet zo te zeggen. Je bent afhankelijk van de nieuwe geluidsnormen.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 06-06-2022 17:12 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Leidingen maakt niet uit hoe ze komen te liggen, alleen geen haakse knik en niet langer dan 15/20 meter, ligt aan welk type. Alleen de condens afvoer moet een natuurlijk afschot hebben naar beneden dan heb je geen pompje nodig.
Duidelijk!
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Als je daar afvoer hebt moet dit redelijk eenvoudig te realiseren zijn, al word die afvoer wel zichtbaar. Houd wel rekening mee dat er een goot van boven naar onder loopt, verder denk ik wel een optie.

[...]

Daar zijn rekentools voor, is niet zo te zeggen. Je bent afhankelijk van de nieuwe geluidsnormen.
Dank, ik ga daar eens induiken. Dank tot zover voor de reacties, wij weten in welke richting we moeten denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Woonkamer met gesloten deur is 86m3, maar deur van de hal staat hier bijna altijd open dus ik verwarm hier ongeveer 110m3 met een 3,5kw en dat gaat prima. Betreft tussenwoning met tuin op N/O (winter amper tot geen zoninval aan achterzijde) en woningbrede schuifpui. Aan voorzijde wel laat op de dag zon, die zoninval word grotendeels geblokkeerd door de carport
Unit hangt centraal in midden van langste muur en ervaar geen probleem met temperatuur verschillen waar ook in de kamer of de hal.

De Perfera doet hier stilletjes zijn werk, en de buitenunit hoor ik echt nooit, omdat dat ding gewoon super stil is en omdat ik ervoor heb gekozen om deze 3 meter uit het huis te plaatsen en zo er zeker van ben geen doorgeef geluiden via muren te hebben en de buren er ook niks van horen. Daarnaast heb ik een mega zit onder m’n veranda en wilde daar geen buitenunit hebben staan.
Aha! Dan kan ik mss ook met een 3.5 wegkomen. Dat opperde @MotorBeast ook al. Mss doe ik dat wel. Ik heb daarbij een zonnige voorraam/zijraam in de ochtend, dan tot 12.30 ff niks en dan volle bak op de achterpui tot uur of 20u (in de zomer, in de winter issie om 17u weg). Zat wel te denken aan een overkapping aan de achterkant, mss ff nadeliger voor de warmte inval in huis, maar in de zomer kan het best warm worden, scheelt weer in de koeling. En in de winter en tussenseizoenen staat de zon stuk lager, dus dat maakt niet uit.

Zie mn tekening voor het aanvalsplan, schaal klopt niet helemaal, dat raam langs de lange wand is ff kleiner. Iemand hier een bedenksel bij? Positief of Negatief, mag allebei!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvpusEF60VGdCQbDw2nEpx9QojU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GAkqOUpfV2pSThLSlqHusVcP.jpg?f=user_large

Dus schuifpui is Zuid Westen en voorraam is op Noord Oosten, redelijk vrije licht/zoninval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Tommie12 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Laat die waterton maar, je kan het gewoon in de tuin of op terras laten druppelen.
Hier hebben ze een gaatje gemaakt door de achtergevel en daar een 45 graden elleboogje op gezet.
Er schreef ook iemand dattie 15 liter kan prodcueren op een dag, ljikt me sterk, maar in deze zomer dagelijks 10 liter op mn terras dumpen zit ik ook niet op te wachten, tis al 1 grote verzakkingsbende in Zaandam, dus ja .. Dus toch regenton, nahja, kan beginnen zonder en tonnetje kan altijd nog.

Maar als iemand weet wat waar is aangaande de liters condensvorming ... let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Er schreef ook iemand dattie 15 liter kan prodcueren op een dag, ljikt me sterk, maar in deze zomer dagelijks 10 liter op mn terras dumpen zit ik ook niet op te wachten, tis al 1 grote verzakkingsbende in Zaandam, dus ja .. Dus toch regenton, nahja, kan beginnen zonder en tonnetje kan altijd nog.

Maar als iemand weet wat waar is aangaande de liters condensvorming ... let me know!
Dat klopt wel hoor, gemiddeld condenseert een airco 1 tot 2 liter per uur, afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-08 10:46
Ok ik denk dat ik toch om ben en ga luisteren naar het advies wat ik krijg :)

Ik heb nog eens alle specs op een rij gezet, en vandaag met een geluidsmeter eens het verschil tussen 21 en 24 decibel nagebootst, en dat vond ik nog best een groot verschil.

En volgens mij maakt het in prestatie gewoon erg weinig uit. Het betreft de Daikin Stylish

Geluid van de 4.2: 21/29/45
van de 5: 24/31/46
Ik wil als het even kan toch zoveel mogelijk op low draaien.

Prestatie bij verwarmen van de 4.2: 1.70/5.40/6.00
van de 5: 1.70/5.80/6.50
Laagste dus gelijk, daarna .5 hoger bij de 5. Lijkt me dat als de 4.2 het niet trekt de 5 het ook niet zal redden?

Volume airflow van de 4.2: 5.2/7.7/10.5 /14.6
van de 5: 5.7/8.2/11.1 /15.1
De airflow maakt ook niet zoveel uit zo te zien, dat is belangrijk of hij de hele ruimte kan verwarmen denk ik?

En voor efficiëntie is de cop en eer toch belangrijk? Die is zelfs iets hoger bij de 4.2: 3.99/4.12 tegen 3.68/4.00

Dus volgens mij is het grootste verschil het geluid, plus 250 euro goedkoper, ook mooi meegenomen lijkt me.
Interpreteer ik de specs goed?Maak ik nog denkfouten ergens? Nog een keer de ruimte, 68M2 , 163M3 , een deel wat dieper weglopend, 12 meter van de unit met nog een stuk om de hoek van 3 meter aan het eind.
Muren en vloer goed geïsoleerd, wel veel oud dubbel glas.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05

Tacoos

i am i

GORby schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Houd er rekening mee dat die 5,2kW maximaal niet bij -8 zal zijn, maar bij een hogere temperatuur. Bij (de meeste) Daikin ligt het bivalente punt op -7ºC, en de 3,5kW Perfera levert daar 3,55kW, wat toch een heel stuk minder is dan wat jij nodig hebt.

Voor verwarmen zou ik (bij Daikin) eerder naar de RXZ50N kijken, die wel wat duurder is, maar 4,95kW levert met een COP van 3,82 bij -7, een laag minimumvermogen heeft (600W aan warmte) en bovendien een hoog seizoensrendement heeft van 5,5. Voor het comfort kan 2xRXZ25N interessanter zijn, omdat die minder hard moeten blazen en samen genoeg vermogen leveren om je ruimte bij -8 te verwarmen. Het gaat je dan wel een stuk meer kosten, maar het rendement is ook een tikje hoger (SCOP 5,9). Hier hebben we de 2,5kW uitvoering en die beviel prima voor het verwarmen deze winter (krijgt dit jaar nog versterking van een 2e unit).
Punt is, als ik 2 kleine units kies ipv 1 grote, waar ze te hangen; en hoe het leidingwerk over de buitenmuur moet lopen (mogelijk komt er op de 1ste verdieping ook airco, de buitenunit komt dan naast die van de woonkamer, dus hoe gaan we dat dan over de muur laten lopen zonder dat 't een puinhoop wordt)

Er is inmiddels 1 installateur langs geweest (levert Daikin). Die stelde een 42 voor, dus iets zwaarder.
Hij zou een Perfera en een Emura (want WAF) uitrekenen.
Hoe de Ururu Sarara zich tot de Emura verhoudt is me nog niet heel duidelijk, wel dat beide opties prijzig worden vrees ik😬

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 21:47
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Ikzelf heb de MHI SRK serie. Daar kun je via de optie Menu (degene welke je alleen met een pen/pinnetje kan induwen) en dan heet de optie dacht ik "Li" die kun je op 2, 1 of 0 zetten.
2 = LED op units branden op 100%
1 = LED op units branden op 50%
0 = LED op units blijven uit.

Ik vermoed dat dit op de ZSX ook zo aangepast kan worden.
That did the trick, thanks!

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 08:53
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Hier zal dat wel weg lopen tussen de klinkers.
En een pak gaat gewoon verdampen.
Vorige week hebben we de airco een uur of 3 laten draaien, er is geen druppel uit gekomen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 21:50
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:04:
[...]
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:05:
[...]
2db hoor je. Je neemt het niet waar als een verdubbeling van geluid. Maar het is toch een tandje meer
De decibel schaal is logaritmisch waarbij 10 dB extra, 10 keer zo veel betekend.

Om precies te zijn is 2 dB dan 102/10 = ~1.585 keer zo veel.

+dBFactor
01
11.259
21.585
31.995
42.512
53.162
63.981
75.012
86.310
97.943
1010

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
PentaClover schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:00:
[...]

[...]

De decibel schaal is logaritmisch waarbij 10 dB extra, 10 keer zo veel betekend.

Om precies te zijn is 2 dB dan 102/10 = ~1.585 keer zo veel.

+dBFactor
01
11.259
21.585
31.995
42.512
53.162
63.981
75.012
86.310
97.943
1010
Interessant, dus ik moet deze theorie interpreteren soortgelijk zoals ze bij het weerbericht altijd de daadwerkelijke temperatuur benoemen en dan nog eens apart de "gevoelstemperatuur". Zo van, het is 2℃ buiten, maar gevoelstemperatuur is -3℃.

Dus van 19 dB naar 22 dB is een daadwerkelijke stijging van 3 dB (oftewel stijging van ~16%), maar is waarneembaar voor je gehoor als een verdubbeling in geluid t.o.v. de 19 dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Interessant, dus ik moet deze theorie interpreteren soortgelijk zoals ze bij het weerbericht altijd de daadwerkelijke temperatuur benoemen en dan nog eens apart de "gevoelstemperatuur". Zo van, het is 2℃ buiten, maar gevoelstemperatuur is -3℃.

Dus van 19 dB naar 22 dB is een daadwerkelijke stijging van 3 dB (oftewel stijging van ~16%), maar is waarneembaar voor je gehoor als een verdubbeling in geluid t.o.v. de 19 dB?
Een theoretische verdubbeling 3db is niet hoorbaar als een daadwerkelijk verdubbeling van het geluid.
Draai maar eens aan je receiver. Als die een db aanduiding hebt. En + hem 3db op. Dat ervaar je niet als een verdubbeling van geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Een theoretische verdubbeling 3db is niet hoorbaar als een daadwerkelijk verdubbeling van het geluid.
Draai maar eens aan je receiver. Als die een db aanduiding hebt. En + hem 3db op. Dat ervaar je niet als een verdubbeling van geluid
En om het helemaal lastig te maken is het ook nog frequentie afhankelijk wat je ervaart als een verdubbeling.

Zo zijn onze oren veel minder gevoelig voor lage tonen. En meer voor de hoge tonen.

Daarom gebruiken ze in de professionele audio wereld dynamische eq. Dat houd in dat hoe harder de stereo gezet wordt hoe minder hoge tonen ten opzichte van lage tonen er uit de speakers komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Ja tekenen was altijd m’n sterke punt :9

Is het dan mogelijk om de unit links naast de deur te hangen? Ik raad de door jouw gekozen locatie echt af.

[Afbeelding]
die wife acceptance kan me wat ;-) WAF my ass ;-)

maar daar kan die unit niet hangen en trouwens hoe verwarm je dan nog de keuken? ik dacht nu zoveel mogelijk de woonkamer in blazen vanuit de keuken en wat lucht daar blijft hangen warmt de keuken ook beetje mee op.
dan zet ik de temp maar wat hoger als hij te snel terug regelt omdat hij het zelf warm krijgt ;-)
nog een unit erbij nemen dus in plaats van 1x 3,5 naar 2 x 2 of zo en elke ruimte 1 geven komt er bijna 25% weer bij de rekening want het ophangen kosten even veel per unit en de prijzen van de units zelf verschillen maar tientjes.
dus weer even 1500 a 2000 erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:00
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Nee, zo werkt het niet. Je moet eerst omrekenen naar absolute geluidsdruk. 3 dB is bijna 100% stijging. Je oren werken ook redelijk logaritmisch, dus 3 dB meer ervaar je als veel minder dan een verdubbeling. En gelukkig maar want zo hebben we een groot dynamisch bereik van 0 dB tot ~130 dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:21:
[...]

maar daar kan die unit niet hangen en trouwens hoe verwarm je dan nog de keuken? ik dacht nu zoveel mogelijk de woonkamer in blazen vanuit de keuken en wat lucht daar blijft hangen warmt de keuken ook beetje mee op.
dan zet ik de temp maar wat hoger als hij te snel terug regelt omdat hij het zelf warm krijgt ;-)
nog een unit erbij nemen dus in plaats van 1x 3,5 naar 2 x 2 of zo en elke ruimte 1 geven komt er bijna 25% weer bij de rekening want het ophangen kosten even veel per unit en de prijzen van de units zelf verschillen maar tientjes.
De straalbreedte is denk ik niet zodanig dat je voldoende warmte krijgt om je volledige woonkamer te vullen met voldoende lucht vanuit je keuken door een deuropening. Als je de unit in de woonkamer hangt warmt je keuken ook heus wel mee, zal daar misschien niet 22 graden worden maar wil je dat?

Overigens kan ik niks opmaken uit je tekening, misschien handig om eea aan te vullen qua maatvoering.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zo zo eindelijk technisch inhoudelijke discussie over geluid van een L/L ipv roepen dat je een airco niet hoort. Blij mee, eindelijk weer wat diepgang hier en objectieve onderbouwde argumenten. _/-\o_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-08 08:45

Y10

MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:15:
Zo zo eindelijk technisch inhoudelijke discussie over geluid van een L/L ipv roepen dat je een airco niet hoort. Blij mee, eindelijk weer wat diepgang hier en objectieve onderbouwde argumenten. _/-\o_
Kom je het vuurtje weer aanwakkeren?
Ik lees al ruim twee jaar mee en post af en toe een reactie.
Ik ben er ook als een leek ingerold nadat ik m'n airco's had geplaatst, en erachter kwam dat ik er ook mee kan verwarmen.
En ik begrijp maar wat goed dat je niet een compleet topic door gaat zoeken met termen waarvan je het bestaan niet afweet.
Dit is een fijn platform met extreem veel kennis en ervaring waar ik als leek een heleboel aan heb, maar sinds jij je commentaar overal op hebt is de sfeer en de drive om mee te lezen toch wel wat minder geworden..
Eerlijk gezegt was je vorige post in dit topic een kleine opluchting.
Wilde ik toch even kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Je kan hem zeker ook niet in de woonkamer recht tegenover de opening van de keuken hangen?
Want je woonkamer ga je echt niet fatsoenlijk warm krijgen met een unit in de keuken en een kleine opening.

Als je hem in de woonkamer hangt zal je keuken wel wat mee opwarmen en is je belangrijkste ruimte warm. Keuken dan nog te koud en je wilt geen twee binnunits? Hang dan in de keuken een kleine elektrische radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 19:18
Tacoos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Punt is, als ik 2 kleine units kies ipv 1 grote, waar ze te hangen; en hoe het leidingwerk over de buitenmuur moet lopen (mogelijk komt er op de 1ste verdieping ook airco, de buitenunit komt dan naast die van de woonkamer, dus hoe gaan we dat dan over de muur laten lopen zonder dat 't een puinhoop wordt)

Er is inmiddels 1 installateur langs geweest (levert Daikin). Die stelde een 42 voor, dus iets zwaarder.
Hij zou een Perfera en een Emura (want WAF) uitrekenen.
Hoe de Ururu Sarara zich tot de Emura verhoudt is me nog niet heel duidelijk, wel dat beide opties prijzig worden vrees ik😬
Hier lopen de leidingen van 3 buitenunits door 1 goot recht naar boven. Beneden is er een stukje horizontaal achter de units. De installateur heeft het zo uitgewerkt dat er binnen geen zichtbaar leidingwerk is en heeft daar goed in meegedacht.

We hebben hier zowel Perfera (1x wandmodel, 1x vloermodel) en Ururu Sarara. De voordelen van de US volgens mijn bevindingen:
- lijkt wat stiller, al is dat moeilijk te vergelijken tussen kamers
- veel minder defrosts bij vriesweer, ook al moet de US meer vermogen leveren dan de Perfera. De buitenunit is dan ook groter, dus een grotere warmtewisselaar helpt wel.
- automatische filterreiniging

Een 2,5kW US heeft hier deze winter 95% van het verwarmen voor zijn rekening genomen (100m3, huis uit 1960 dat nageisoleerd is. Normaal stookolieverbruik ongeveer 1500 liter), ook al is die eigenlijk ondergedimensoneerd (deze winter was een test om te zien of we voor airco als verwarming gaan en er komt er nog eentje bij).

Nadelen:
- grote lelijke binnenunit (maar daar let je heel snel niet meer op)
- prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 09:24
Vraagje over de ruimte tussen de binnenunit en het plafond. Ik heb inmiddels meerdere installateurs gehad en meerdere antwoorden:

- zeker 12cm
- 5cm is voldoende
- 10 aan te raden maar 8 is ook goed

De redenen verschillen ook steeds, de ene geeft aan dat het ivm onderhoud is, de ander zegt dat het apparaat niet goed gaat koelen.

Hoe zit dit nou precies? Ik begrijp dat die ruimte er is voor het aanzuigen van lucht, maar wat doet meer of minder aanzuig ruimte voor het apparaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
thezs schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:26:
Vraagje over de ruimte tussen de binnenunit en het plafond. Ik heb inmiddels meerdere installateurs gehad en meerdere antwoorden:

- zeker 12cm
- 5cm is voldoende

De redenen verschillen ook steeds, de ene geeft aan dat het ivm onderhoud is, de ander zegt dat het apparaat niet goed gaat koelen.

Hoe zit dit nou precies? Ik begrijp dat die ruimte er is voor het aanzuigen van lucht, maar wat doet meer of minder aanzuig ruimte voor het apparaat?
Wat mij betreft is het beste antwoord altijd de afstand die in de installatiehandleiding staat, maar dat verschilt per merk. Als je er dan zelf vanaf wilt wijken, dan in overleg met de installateur en op eigen risico :)

5 cm wordt ook wel erg krap om de kappen eraf te halen denk ik. In het algemeen is 10 wel een mooie richtlijn, maar van een cm meer of minder vergaat de wereld niet.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 07-06-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:59

- zeker 12cm
- 5cm is voldoende

Bij de binnenunit die ik heb wordt een minimum van 30 mm = 3 cm aangegeven. Bij andere systemen zal het misschien 5 cm zijn. Meer ruimte is in beginsel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Is de aanzuiging van de lucht ook niet bovenop de unit? Ik kan me voorstellen dat voor een goede meting van temperatuur en een efficiënte luchtstroom je ook wel wat ruimte wilt houden? Of is dat geen reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Waah De aanzuiging van de binnenunit is bij de meeste types inderdaad aan de bovenkant.
@thezs Hier hangt de unit van MHI op 10cm van het plafond, volgens de installateurs is dat de minimum afstand anders krijg je problemen met de aanzuiging en je plafond wordt sneller vies en je kan de unit niet goed schoonmaken aan de bovenkant, dat vind ik nu al lastig met 10cm.
Dus mijn advies zou zijn minstens 10cm, maar iets meer is makkelijker schoonhouden.
Maar zoals @GermanPivo zegt staat de minimum afstand meestal in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

GORby schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:23:
[...]

Hier lopen de leidingen van 3 buitenunits door 1 goot recht naar boven. Beneden is er een stukje horizontaal achter de units. De installateur heeft het zo uitgewerkt dat er binnen geen zichtbaar leidingwerk is en heeft daar goed in meegedacht.

We hebben hier zowel Perfera (1x wandmodel, 1x vloermodel) en Ururu Sarara. De voordelen van de US volgens mijn bevindingen:
- lijkt wat stiller, al is dat moeilijk te vergelijken tussen kamers
- veel minder defrosts bij vriesweer, ook al moet de US meer vermogen leveren dan de Perfera. De buitenunit is dan ook groter, dus een grotere warmtewisselaar helpt wel.
- automatische filterreiniging

Een 2,5kW US heeft hier deze winter 95% van het verwarmen voor zijn rekening genomen (100m3, huis uit 1960 dat nageisoleerd is. Normaal stookolieverbruik ongeveer 1500 liter), ook al is die eigenlijk ondergedimensoneerd (deze winter was een test om te zien of we voor airco als verwarming gaan en er komt er nog eentje bij).

Nadelen:
- grote lelijke binnenunit (maar daar let je heel snel niet meer op)
- prijs
Ik kwam langs een promo filmpje en daarin werd gezeg dat de US verse lucht van buiten naar binnen kan halen?
Klopt dat en merk je dat?

Dat zou voor mij het grote voordeel van de US zijn, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de meerprijs en WAF :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-08 21:18

- zeker 12cm
- 5cm is voldoende

"Vroeger" was de norm 'waterpas tussen plafond en binnenunit is voldoende'. Tegenwoordig wordt er volgens mij vaak 15-20cm voorgeschreven in de handleiding. Dat is niet zonder reden. Zie onderstaande schematische dwarsdoorsnede van een binnenunit. De drie oranje strepen zijn de warmtewisselaars (in koelmodus ook wel de verdampers genoemd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQEnuhH4OM12CGiuPWlbI-eCaLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3a08qxwkUv1jajKMYvQ1vtDC.png?f=user_large

Plaats je de binnenunit nou te dicht bij het plafond, dan zal de lucht met hogere snelheid gaan stromen tussen de unit en het plafond, door deze hoge snelheid kan de lucht niet meer afbuigen naar de voorste wisselaar en doet deze vrijwel niet meer mee. Dit komt het rendement en het vermogen niet ten geode.
Nou is 20cm wel vrij ruim. Zeker als je een 2,5kW unit hebt die je meestal maar op laagste ventilatorstand hebt draaien, is bijvoorbeeld 8cm ook wel voldoende. Heb je een 4,2kW of 5,0kW unit, dan hebben die vaak al een veel hoger debiet, zeg zo'n 10 kuub per minuut. Dan is 5cm echt wel te weinig.

Edit: Ik zie dat ik de verdamper verkeerd heb getekend. Dit zijn er doorgaans 2 in de vorm van een puntdak boven de fan-rol en één ervoor in plaats van erachter. Dit versterkt het effect van afgenomen vermogen bij hogere luchtsnelheid dus nog t.o.v. de getekende situatie.

Het is aan de expertise van de installateur om te bepalen of de voorgeschreven afstand echt gehandhaafd moet worden of dat dit slechts een richtlijn is, maar mijn indruk is dat weinig installateurs uberhaupt weten waarom dit is voorgeschreven. Zelf vind ik 5cm echt te weinig en houd ik minimaal 10 aan.

[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 07-06-2022 15:56 . Reden: Aangeven vermogen gewijzigd van BTU naar kW. Onjuiste locatie verdamper benoemd. ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@M_AW BTU wordt niet echt gebruikt als term, misschien beter om even te vermelden dat het om 2.5/4.2 en 5.0 kW gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 10:22
Tacoos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Ik kwam langs een promo filmpje en daarin werd gezeg dat de US verse lucht van buiten naar binnen kan halen?
Klopt dat en merk je dat?

Dat zou voor mij het grote voordeel van de US zijn, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de meerprijs en WAF :o
Ja, maar het debiet is wel erg laag.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
M_AW schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:43:
[...]

"Vroeger" was de norm 'waterpas tussen plafond en binnenunit is voldoende'. Tegenwoordig wordt er volgens mij vaak 15-20cm voorgeschreven in de handleiding. Dat is niet zonder reden. Zie onderstaande schematische dwarsdoorsnede van een binnenunit. De drie oranje strepen zijn de warmtewisselaars (in koelmodus ook wel de verdampers genoemd).

[Afbeelding]

Plaats je de binnenunit nou te dicht bij het plafond, dan zal de lucht met hogere snelheid gaan stromen tussen de unit en het plafond, door deze hoge snelheid kan de lucht niet meer afbuigen naar de voorste wisselaar en doet deze vrijwel niet meer mee. Dit komt het rendement en het vermogen niet ten geode.
Nou is 20cm wel vrij ruim. Zeker als je een 2,5kW unit hebt die je meestal maar op laagste ventilatorstand hebt draaien, is bijvoorbeeld 8cm ook wel voldoende. Heb je een 4,2kW of 5,0kW unit, dan hebben die vaak al een veel hoger debiet, zeg zo'n 10 kuub per minuut. Dan is 5cm echt wel te weinig.
Het is aan de expertise van de installateur om te bepalen of de voorgeschreven afstand echt gehandhaafd moet worden of dat dit slechts een richtlijn is, maar mijn indruk is dat weinig installateurs uberhaupt weten waarom dit is voorgeschreven. Zelf vind ik 5cm echt te weinig en houd ik minimaal 10 aan.
Dank voor de duidelijke uitleg. Zoiets had ik nou als antwoord verwacht van één van de installateurs maar wat zij zeiden was erg beperkt tot vage uitspraken.

Ik zal nog eens met mijn installateur overleggen, hij wilde de unit boven een raam plaatsen maar dan houd je 6 cm over. Het is wel de mooiste plek maar als dat ten koste gaat van efficiëntie (gaat om 3,5 of 5kw unit, daar discussiëren we nog over) liever elders. Nadeel is van een andere plek dat er meer obstakels (lees: trap treden) deels tussen zitten.

Maar even passen en meten dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 10:22
Ik zou de aanbevelingen van de fabrikant aanhouden. Pas als je daar niet aan kunt voldoen dan kun je gaan passen en meten, maar als dat lukt zou ik me niet druk maken

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:25:
Ik zou de aanbevelingen van de fabrikant aanhouden. Pas als je daar niet aan kunt voldoen dan kun je gaan passen en meten, maar als dat lukt zou ik me niet druk maken
Ik denk dat ik hem wat verder opzij zet dan staat ie in het trapgat naar zolder en dus lekker 3 meter aan ruimte om lucht aan te zuigen :) iets nadeliger voor de vrije blaasruimte naar één slaapkamer omdat ie tussen open treden moet blazen maar zal vast niet dramatisch zijn.

Fabrikant geeft namelijk 10cm aan, dan is 6 wel erg krap.

[ Voor 5% gewijzigd door thezs op 07-06-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
thezs schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Ik denk dat ik hem wat verder opzij zet dan staat ie in het trapgat naar zolder en dus lekker 3 meter aan ruimte om lucht aan te zuigen :) iets nadeliger voor de vrije blaasruimte naar één slaapkamer omdat ie tussen open treden moet blazen maar zal vast niet dramatisch zijn.

Fabrikant geeft namelijk 10cm aan, dan is 6 wel erg krap.
Ikzelf heb een 4-tal Xiaomi hygrometertjes gekocht voor circa €20,-
Die gebruik ik op elke (slaap)kamer waar geen binnenunit hangt en welke ik toch graag wil koelen/verwarmen. Daarmee kan ik testen met welke instellingen (o.a. stand van de lamellen etc.) ik deze kamers het beste gekoeld/verwarmd krijg met de airco bovenaan de trap.

De gemeten temperatuur van de binnenunit bovenaan de trap hoeft namelijk niet overeen te komen met de daadwerkelijke temperatuur op de (slaap)kamers. Al lijkt dat met de weersomstandigheden van afgelopen weken geen enkel probleem. Maar midden in de zomer/winter lijkt het mij wel handig dat ik deze metertjes gebruik om te controleren met welke instellingen ik de gewenste temperaturen op de (slaap)kamers weet te behalen.

Aliexpress.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrQ4gcfbTZ5XBBBIad6mJWPxDa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ubbuQxKs7O2oVQCCZk32xyH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
ThaBEN schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Ikzelf heb een 4-tal Xiaomi hygrometertjes gekocht voor circa €20,-
Die gebruik ik op elke (slaap)kamer waar geen binnenunit hangt en welke ik toch graag wil koelen/verwarmen. Daarmee kan ik testen met welke instellingen (o.a. stand van de lamellen etc.) ik deze kamers het beste gekoeld/verwarmd krijg met de airco bovenaan de trap.

De gemeten temperatuur van de binnenunit bovenaan de trap hoeft namelijk niet overeen te komen met de daadwerkelijke temperatuur op de (slaap)kamers. Al lijkt dat met de weersomstandigheden van afgelopen weken geen enkel probleem. Maar midden in de zomer/winter lijkt het mij wel handig dat ik deze metertjes gebruik om te controleren met welke instellingen ik de gewenste temperaturen op de (slaap)kamers weet te behalen.

Aliexpress.com

[Afbeelding]
Zoiets ben ik ook aan het overwegen. De overloop is altijd iets koeler dan de slaapkamers, enkel afgaan op de interne sensor gaat dan niet goed komen. Ben van plan na plaatsing iets te automatiseren om vanaf een externe sensor in een slaapkamer de airco aan te sturen via bv. Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:41:
[...]

De straalbreedte is denk ik niet zodanig dat je voldoende warmte krijgt om je volledige woonkamer te vullen met voldoende lucht vanuit je keuken door een deuropening. Als je de unit in de woonkamer hangt warmt je keuken ook heus wel mee, zal daar misschien niet 22 graden worden maar wil je dat?

Overigens kan ik niks opmaken uit je tekening, misschien handig om eea aan te vullen qua maatvoering.
en als ik zoals gezegd in de deur opening nog een toren fan neerzet om die warmte wat extra geforceerd de kamer in te blazen.?
iemand daar ervaring mee
in de zomer maak ik daar gebruik van met koelen 1 airco die boven hangt en bij de overloop blaas ik dat met een ventilator extra naar onderen (voor het hele huis) alleen koude lucht zakt.. dus weet niet of dat net zo makkelijk zal gaan met een ventilator
tekening aanpassen moet even wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
GermanPivo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:40:
[...]

Je kan hem zeker ook niet in de woonkamer recht tegenover de opening van de keuken hangen?
Want je woonkamer ga je echt niet fatsoenlijk warm krijgen met een unit in de keuken en een kleine opening.

Als je hem in de woonkamer hangt zal je keuken wel wat mee opwarmen en is je belangrijkste ruimte warm. Keuken dan nog te koud en je wilt geen twee binnunits? Hang dan in de keuken een kleine elektrische radiator.
nou het probleem is dat die muur er ooit nog eens uit zal gaan ( open keuken woonkamer ) dus hem er nu al hangen en dan weer weghalen is ook weer zo iets.
als die muur dan weg is zal de opening ook geen probleem meer zijn .
al kan dat nog jaren duren eerlijkgezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Ja, maar het debiet is wel erg laag.
Klinkt als niet de moeite?
Misschien dat t de meerprijs waard is als je toch een decentrale WTW unit zou overwegen en in plaats daarvan de US plaatst?

Pagina: 1 ... 157 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic