Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:42
Deldenaar schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:57:
Ja ik hoor ook verhalen van 7a10 jaar maar meestal alleen bij koelen en natuurlijk afhankelijk van het weer lijkt me...
De airco in de huiskamer wordt bij mij nu 4 jaar intensief (verwarmen / koelen) gebruikt zonder problemen. Airco boven hangt bijna 10 jaar maar die wordt voornamelijk gebruikt om te koelen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de levensduur erg wordt verkort door intensief gebruik ;)

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:37:
[...]

De airco in de huiskamer wordt bij mij nu 4 jaar intensief (verwarmen / koelen) gebruikt zonder problemen. Airco boven hangt bijna 10 jaar maar die wordt voornamelijk gebruikt om te koelen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de levensduur erg wordt verkort door intensief gebruik ;)
Dit is denk ik afhankelijk van hoe hard de unit moet werken, als je steeds het maximale vraagt heb je ook maximale slijtage aan de onderdelen. Ook is regelmatig laten controleren op juiste hoeveelheid koude middel erg belangrijk voor de slijtage (ivm oververhitting) aan je compressor.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Is het niet zo dat, hoe meer en hoe langer hij draait, des te langer de levensduur is.
Dus kleiner (lees minder kw/btu) minder pendelen langere levensduur.

Rust roest.

[ Voor 6% gewijzigd door Supertip op 04-06-2022 11:49 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:42
Servee schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Dit is denk ik afhankelijk van hoe hard de unit moet werken, als je steeds het maximale vraagt heb je ook maximale slijtage aan de onderdelen. Ook is regelmatig laten controleren op juiste hoeveelheid koude middel erg belangrijk voor de slijtage (ivm oververhitting) aan je compressor.
Ach ik bekijk het eigenlijk zo dat ik de kosten van de airco er al lang uit heb omdat mijn energiekosten drastisch verlaagt zijn (eigenlijk geen energiekosten meer). Mocht hij over enkele jaren versleten zijn dan laat ik wel weer een nieuwe komen.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Het enige werkbare zou de afvoer langs de muur naar de buitenmuur wat deels schuin dak is en deels dakkapel en dan de regenafvoer in. Erg mooi ziet dat er niet uit vrees ik, maar ik ga het eens overwegen. Misschien kan ik unit dichter bij het dakkapel plaatsen.

Ander optie is om de airco op een andere muur te plaatsen maar dan is ie op ons bed gericht.

Om je een idee te geven van de situatie. Links grenst tegen de buren aan dus daar kan niks heen :)
[Afbeelding]
Koelen van alle drie de kamers gaat echt wel prima lukken zo. Als slaapkamer 3 vol op het zuiden ligt wordt dat misschien wat minder makkelijk koel dan de andere kamers, maar koeler wordt het sowieso. Ik vind het een hele praktische plek obv de plattegrond en zou de buiten unit lekker op de garage zetten als dat er recht onder ligt.

Ik heb een 4,2 op de overloop voor ongeveer dezelfde afmeting en kamers, met dezelfde reden als jou: minder leidingwerk door het huis en geen pompjes. Hier overigens met name voor de 4,2 gekozen omdat deze een groter bereik had dan de 3,5.

Kleine losse units per kamer werken ongetwijfeld nog beter en comfortabeler, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
HereIsTom schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Op welke functie had je ‘m staan? Pendelen is aan uit, dus dan krijg je van die pieken en dalen in de grafiek.
Hoop dat ik het nog eens mag zeggen, maar alleen met de 3D Auto functie begint hij bij mij even hoog om ze steeds rustiger te gaan draaien. Bij andere instellingen gaat hij bij mij ook steeds aan/uit.
Dan krijg je zo’n grafiek;

[Afbeelding]
Haha. Ja dit was bewust op auto 3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
arie-verdetti schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Haha. Ja dit was bewust op auto 3d.
Ja je ziet wel in jouw grafiek dat hij steeds rustiger gaat draaien, geeft ‘m nog een paar dagen en dan krijg je misschien zo’n grafiek als bij mij.
Alleen als het langdurig op temperatuur is en het bijna niet opwarmt binnen gaat hij alsnog uit of pendelen.

[ Voor 14% gewijzigd door HereIsTom op 04-06-2022 12:07 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 12:51
VidaR-9 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Koelen van alle drie de kamers gaat echt wel prima lukken zo. Als slaapkamer 3 vol op het zuiden ligt wordt dat misschien wat minder makkelijk koel dan de andere kamers, maar koeler wordt het sowieso. Ik vind het een hele praktische plek obv de plattegrond en zou de buiten unit lekker op de garage zetten als dat er recht onder ligt.

Ik heb een 4,2 op de overloop voor ongeveer dezelfde afmeting en kamers, met dezelfde reden als jou: minder leidingwerk door het huis en geen pompjes. Hier overigens met name voor de 4,2 gekozen omdat deze een groter bereik had dan de 3,5.

Kleine losse units per kamer werken ongetwijfeld nog beter en comfortabeler, dus dat is een overweging die je zelf moet maken.
Dit is best een geruststellende reactie. Ik heb inmiddels 6 installateurs over de vloer gehad en ze zeiden allemaal net weer wat anders.

Denk dat ik ook voor deze oplossing ga, en wellicht over een paar jaar met iets meer budget de unit laat verplaatsen naar de woonkamer en alsnog aparte units in de slaapkamer. De prijzen die ze nu rekenen voor split units icm langere leidingen enzo is niet te doen.

Ga denk ik sowieso wat sterkers nemen dan 3,5. Maar de Mitsubishi die ik op het oog had gaat volgens mij direct door naar 5kw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Ga denk ik sowieso wat sterkers nemen dan 3,5. Maar de Mitsubishi die ik op het oog had gaat volgens mij direct door naar 5kw.
Er wordt je net aangeraden om niet hoger te gaan dan een 3,5kw, met als hoofdreden dat het aantal KW helemaal geen ene bal uitmaakt, het gaat om de luchtflow die moet de kamers bereiken toch? Als je een unit met hoger vermogen neemt met een hogere flow wil dat niet zeggen dat de kamers sneller gekoeld worden of dat de lucht wel ineens het hoekje om gaat….sterker nog ding gaat gewoon keihard pendelen op de momenten dat je deze het hardste nodig hebt, lees; echte kou en hittegolf. Maar goed als jij die keuze wil maken, en de versnelde afschrijving voor lief neemt, gewoon doen ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:25
Servee schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Er wordt je net aangeraden om niet hoger te gaan dan een 3,5kw, met als hoofdreden dat het aantal KW helemaal geen ene bal uitmaakt, het gaat om de luchtflow die moet de kamers bereiken toch? Als je een unit met hoger vermogen neemt met een hogere flow wil dat niet zeggen dat de kamers sneller gekoeld worden of dat de lucht wel ineens het hoekje om gaat….sterker nog ding gaat gewoon keihard pendelen op de momenten dat je deze het hardste nodig hebt, lees; echte kou en hittegolf. Maar goed als jij die keuze wil maken, en de versnelde afschrijving voor lief neemt, gewoon doen ;)
Waarom denk je dat de 5kW gaat pendelen, juist op de momenten dat je hem het hardst nodig hebt? Bij echte kou en stevige warmte?
Is dat niet heel erg tegenstrijdig aan het normale verhaal wanneer een airco gaat pendelen?

En is het bekend hoe groot het verschil is tussen de minimale kW van deze 2 units en het minimaal opgenomen vermogen? Zit daar een significant verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Servee schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb inmiddels ook de vraag uitstaan bij de installateur voor een offerte voor 3,5kw. Dan kan ik ook dat vergelijken.

Reden dat ik steeds neig richting een hogere is omdat ik eigenlijk ook niet weet wat bijv. Dat trapgat doet met hoe snel de hal afkoelt. Of dat echt een groot verschil maakt weet ik ook niet.

Daarom zoek ik de nadelen van een krachtigere. Wat ik nu begrijp is dat door de hoge capaciteit de hal zo snel koel zou worden dat de unit afslaat terwijl de kamers niet mee zijn genomen. Met een 3,5kw bijv. Doet hij langer over de hal waardoor de kamers meer gelijkelijk mee koelen. Heb ik dit een beetje goed begrepen?

Edit: en wat als er een externe sensor aangesloten zou worden die bijv. Op de slaapkamer staat. Dat zou die eigenlijk niet af moeten slaan ongeacht de temperatuur op de gang.

[ Voor 6% gewijzigd door thezs op 04-06-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Dit is best een geruststellende reactie. Ik heb inmiddels 6 installateurs over de vloer gehad en ze zeiden allemaal net weer wat anders.

Denk dat ik ook voor deze oplossing ga, en wellicht over een paar jaar met iets meer budget de unit laat verplaatsen naar de woonkamer en alsnog aparte units in de slaapkamer. De prijzen die ze nu rekenen voor split units icm langere leidingen enzo is niet te doen.

Los van de discussie over het benodigde aantal kW's :)
Is er een mogelijkheid om in de winter en zomer met een (plafond-) ventilator de lucht meer richting de aparte kamers te verspreiden, waardoor je misschien voorkomt dat de unit misschien (snel) gaat pendelen?

Wij hebben een unit op onze slaapkamer, en slapen met onze kamerdeur vol open. Maar er lekt nauwelijks kou uit de slaapkamer tenzij we onze plafondventilator gebruiken.

Voor wat betreft het aantal kW's wat je nodig denkt te hebben. Ik zou goed letten op het verschil in minimaal vermogen en minimaal verbruik (als dat laatste je interesseert). Verder is het denk ik handig om te kijken wat voor temperatuur je boven wenst.

Wij hebben het in de winter op de overloop en in onze slaapkamers rustig 15graden en minder, zonder de unit aan te zetten. Daarom kunnen we met een laag vermogen toe, we hoeven niet een groot verschil te overbruggen.
Zouden we het op de slaapkamer altijd 22 graden willen hebben, liefst met een raam dat bijvoorbeeld een gedeelte van de dag openstaat, dan zouden we wat meer nodig hebben aan vermogen.

Het vermogen hangt van veel dingen af, maar ik ben het wel eens met eerdere reageerders dat meer niet altijd beter is hier in. Kijk ook naar hoe je de unit wil gebruiken. Wil je af en toe de unit aanslingeren en alles binnen enkele uren heerlijk warm hebben, of verwacht je bij koud weer de unit aan te zetten, en die 24/7 te laten draaien om een stabiele comfortabele temperatuur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Sjamo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Los van de discussie over het benodigde aantal kW's :)
Is er een mogelijkheid om in de winter en zomer met een (plafond-) ventilator de lucht meer richting de aparte kamers te verspreiden, waardoor je misschien voorkomt dat de unit misschien (snel) gaat pendelen?

Wij hebben een unit op onze slaapkamer, en slapen met onze kamerdeur vol open. Maar er lekt nauwelijks kou uit de slaapkamer tenzij we onze plafondventilator gebruiken.

Voor wat betreft het aantal kW's wat je nodig denkt te hebben. Ik zou goed letten op het verschil in minimaal vermogen en minimaal verbruik (als dat laatste je interesseert). Verder is het denk ik handig om te kijken wat voor temperatuur je boven wenst.

Wij hebben het in de winter op de overloop en in onze slaapkamers rustig 15graden en minder, zonder de unit aan te zetten. Daarom kunnen we met een laag vermogen toe, we hoeven niet een groot verschil te overbruggen.
Zouden we het op de slaapkamer altijd 22 graden willen hebben, liefst met een raam dat bijvoorbeeld een gedeelte van de dag openstaat, dan zouden we wat meer nodig hebben aan vermogen.

Het vermogen hangt van veel dingen af, maar ik ben het wel eens met eerdere reageerders dat meer niet altijd beter is hier in. Kijk ook naar hoe je de unit wil gebruiken. Wil je af en toe de unit aanslingeren en alles binnen enkele uren heerlijk warm hebben, of verwacht je bij koud weer de unit aan te zetten, en die 24/7 te laten draaien om een stabiele comfortabele temperatuur te krijgen?
Kan natuurlijk altijd wat ventilatoren neerzetten, om het te optimaliseren.

Verwarmen is eigenlijk niet mijn doel, ik merk in de winter dat ik de verwarming voor de bovenverdieping eigenlijk niet eens aan hoef te zetten. Het gaat echt puur om koelen tijdens de zomer, daarbij vind ik het best om dat ding de hele dag aan te hebben staan om het koel te houden. Dat extra stroomverbruik vind ik niet zo erg als ik maar beetje lekker kan slapen, ben best gevoelig voor warmte en slaap dan snel niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb inmiddels ook de vraag uitstaan bij de installateur voor een offerte voor 3,5kw. Dan kan ik ook dat vergelijken.

Reden dat ik steeds neig richting een hogere is omdat ik eigenlijk ook niet weet wat bijv. Dat trapgat doet met hoe snel de hal afkoelt. Of dat echt een groot verschil maakt weet ik ook niet.

Daarom zoek ik de nadelen van een krachtigere. Wat ik nu begrijp is dat door de hoge capaciteit de hal zo snel koel zou worden dat de unit afslaat terwijl de kamers niet mee zijn genomen. Met een 3,5kw bijv. Doet hij langer over de hal waardoor de kamers meer gelijkelijk mee koelen. Heb ik dit een beetje goed begrepen?

Edit: en wat als er een externe sensor aangesloten zou worden die bijv. Op de slaapkamer staat. Dat zou die eigenlijk niet af moeten slaan ongeacht de temperatuur op de gang.
Iets met een veel te grote unit in een veel te kleine ruimte? Minimaal vermogen is in deze niet relevant omdat je gewoonweg flow nodig hebt om alle kamers te bereiken dat ga je niet redden op minimaal opgenomen én afgegeven vermogen bij echte koude of echte warmte op een overloop..

Uiteindelijk gaat de unit moduleren naar de aangezogen temperatuur tegen het plafond van je hal, en indien je vermogen gaat vragen om meer warmte/koude te krijgen in de overige kamers (wat alleen kan door je setpoint significant te verhogen of te verlagen) dan gaat die 5kw veel meer vermogen opwekken met meer lucht, heel snel koud / warm retour en dus gewoon pendelen.

Indien je een temperatuur sensor in een andere kamer op zou hangen indien mogelijk zal de unit langer doorgaan maar kan wel je efficiëntie verlagen in de zin van meer verbruik.

Vwb de hal, zou je kunnen overwegen om het trapgat af te sluiten met een deur of een dik gordijn dat zal een hoop schelen.

@Sjamo in jouw geval heb je gewoon een veel te grote unit in een veel te kleine kamer. Dit kun je oplossen met allerlei trucjes maar ideaal is anders.
Dus als je advies geeft, praat men aub geen veel te grote units aan die er zelf amper wat van snappen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Kan natuurlijk altijd wat ventilatoren neerzetten, om het te optimaliseren.

Verwarmen is eigenlijk niet mijn doel, ik merk in de winter dat ik de verwarming voor de bovenverdieping eigenlijk niet eens aan hoef te zetten. Het gaat echt puur om koelen tijdens de zomer, daarbij vind ik het best om dat ding de hele dag aan te hebben staan om het koel te houden. Dat extra stroomverbruik vind ik niet zo erg als ik maar beetje lekker kan slapen, ben best gevoelig voor warmte en slaap dan snel niet goed.
Ik ben niet zo goed in hoeveel kW het beste is voor anderen :)
Maar met wat jij zegt, zou ik absoluut afgaan op wat mensen hier zeggen over de lagere optie.

Ik lees hier vaak van, juist de mensen die het apparaat 24/7 aan laten staan in de periodes dat het nodig is, dat de temperatuur stabieler en comfortabeler is, en ik heb volgens mij ook gelezen dat het bij zo'n gebruik ook beter verspreid de aparte ruimtes in.
Bovendien is het juist bij 24/7 gebruik fijn als de unit een zo laag mogelijk minimaal vermogen heeft om het genoemde pendelen tegen te gaan.

Ik zou het dan nog steeds combineren met een (plafond-) ventilator, maar misschien zijn er hier mensen die zeggen dat dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Wil jullie visie eens weten.

Vrijstaande woning met vloerverwarming en radiatoren. Vloerverwarming is bijverwarming en een flink oppervlak.

We hebben een Daikin Multisplit en gaan volgend jaar op koude dagen toch meer bijverwarmen met de units. Veel zonnepanelen en hoge gasprijs einde na contract begin 2023. Wil dit aankomende winter dus gaan testen.

Het nadeel is echter, dat bij de CV installatie de meeste energie gaat naar het opwarmen van de woning. Dit hebben we al eens getest en getweakt door ook met de nachtverlaging te spelen.
Als de warme lucht van de airco's de thermostaat van de cv dus te lang uit laat staan, blijft het een hoog verbruik voor het opwarmen van alle materialen, vloer enz.

Ik denk dus dat ik de cv echt het huis zelf wel warm moet laten houden. Warm water in de vloer enz. De rest de airco, maar weet even niet hoe ik dat nou het meest logisch kan doen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Servee schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Iets met een veel te grote unit in een veel te kleine ruimte? Minimaal vermogen is in deze niet relevant omdat je gewoonweg flow nodig hebt om alle kamers te bereiken dat ga je niet redden op minimaal opgenomen én afgegeven vermogen bij echte koude of echte warmte op een overloop..

Uiteindelijk gaat de unit moduleren naar de aangezogen temperatuur tegen het plafond van je hal, en indien je vermogen gaat vragen om meer warmte/koude te krijgen in de overige kamers (wat alleen kan door je setpoint significant te verhogen of te verlagen) dan gaat die 5kw veel meer vermogen opwekken met meer lucht, heel snel koud / warm retour en dus gewoon pendelen.

Indien je een temperatuur sensor in een andere kamer op zou hangen indien mogelijk zal de unit langer doorgaan maar kan wel je efficiëntie verlagen in de zin van meer verbruik.

Vwb de hal, zou je kunnen overwegen om het trapgat af te sluiten met een deur of een dik gordijn dat zal een hoop schelen.

@Sjamo in jouw geval heb je gewoon een veel te grote unit in een veel te kleine kamer. Dit kun je oplossen met allerlei trucjes maar ideaal is anders.
Dus als je advies geeft, praat men aub geen veel te grote units aan die er zelf amper wat van snappen.
Pardon?

Dit is de zoveelste keer dat je van alles zegt over mijn reacties wat nergens op slaat, en waar ook uit blijkt dat je vooringenomen reageert zonder überhaupt te lezen wat ik schrijf.

En voor wat betreft onze situatie?
Ik zou het waarderen als je je ongevraagde en ongefundeerde mening voor je houdt.

Wij hebben heel bewust voor onze combinatie gekozen, zijn er bijzonder gelukkig mee, hebben nog nooit iets anders erover gezegd dan dat het bijzonder goed werkt voor ons. Niets geen truukjes die wij moeten uithalen om een mislukte aankoop te laten werken.

Dit siert je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sarge78 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:49:

Vrijstaande woning met vloerverwarming en radiatoren. Vloerverwarming is bijverwarming en een flink oppervlak.

We hebben een Daikin Multisplit en gaan volgend jaar op koude dagen toch meer bijverwarmen met de units. Veel zonnepanelen en hoge gasprijs einde na contract begin 2023. Wil dit aankomende winter dus gaan testen.

Het nadeel is echter, dat bij de CV installatie de meeste energie gaat naar het opwarmen van de woning. Dit hebben we al eens getest en getweakt door ook met de nachtverlaging te spelen.
Als de warme lucht van de airco's de thermostaat van de cv dus te lang uit laat staan, blijft het een hoog verbruik voor het opwarmen van alle materialen, vloer enz.

Ik denk dus dat ik de cv echt het huis zelf wel warm moet laten houden. Warm water in de vloer enz. De rest de airco, maar weet even niet hoe ik dat nou het meest logisch kan doen.
Mijn idee is zo lang mogelijk de Airco gebruiken om te verwarmen en CV uit, alleen als het echt heel erg koud wordt en de Airco het niet meer trekt de CV erbij.
Anders meer of grotere Airco, hoef je de CV helemaal niet meer aan.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
Ik was helemaal vergeten dat een binnenunit ook nog een condens afvoer nodig heeft.
Dat verkleind de mogelijkheden tot fatsoenlijke plaatsing van de binnenunits weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:32
Kan iemand een goed bedrijf/bedrijven aanbevelen in regio Noord Brabant [edit: wij zitten in Oss]?

Willen graag een mhi 3,5 ZSX voor in de woonkamer afnemen en de bestaande airco naar zolder verhuizen.

Als aanvulling, de bestaande (Haier flexis) laat voor verwarming gewoon wat wensen over (modulering en luchtverplaatsing als compressor uit staat, SCOP), voor koeling zou ik ze nog eens aanschaffen, dat doen ze netjes.

Dus als iemand wat bedrijven kan aanbevelen, heel graag. Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Koelklimaattechniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@smerz Regio Noord-Brabant :? Dat is een hele provincie...

Maar dan nog, er is niet een goeie - iedere ervaring kan anders zijn, beste via Facebook/Google & Reviews checken en een aantal gewoon vragen om een offerte (met schouwing als je persoonlijke ervaring wilt)

[ Voor 63% gewijzigd door Vorkie op 04-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-05 19:54

Rrd

thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Wat betreft condenspomp, ik lees dat die dingen ook aanzuigen tot 2 meter. Zou ik die pomp niet op zolder kunnen zetten en dat dus de eerst halve meter tussen binnen unit, door het plafond naar zolder, gewoon wordt aangezogen? Dan hoor ik dat ding iig niet werken
Er zijn inderdaad condenspompen die je op enige afstand, bijvoorbeeld op zolder dus, kunt installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
Vorkie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:31:
@smerz Regio Noord-Brabant :? Dat is een hele provincie...

Maar dan nog, er is niet een goeie - iedere ervaring kan anders zijn, beste via Facebook/Google & Reviews checken en een aantal gewoon vragen om een offerte (met schouwing als je persoonlijke ervaring wilt)
ik heb zelf goede ervaringen met TY totaaltechniek.nl. Deze man doet niet moeilijk. ik had lekke koppelingen tijdens afpersen (zelf aangesloten). toen dit bedrijf tijdens het in bedrijf stellen van de airco's constateerde dat de koppelingen lek waren hebben we samen de units eraf gehaald. en heeft hij de koppelingen opnieuw gemaakt en gesoldeert.

Kundig en snel. geen gemouw. top gast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
smerz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:18:
Kan iemand een goed bedrijf/bedrijven aanbevelen in regio Noord Brabant [edit: wij zitten in Oss]?

Willen graag een mhi 3,5 ZSX voor in de woonkamer afnemen en de bestaande airco naar zolder verhuizen.

Als aanvulling, de bestaande (Haier flexis) laat voor verwarming gewoon wat wensen over (modulering en luchtverplaatsing als compressor uit staat, SCOP), voor koeling zou ik ze nog eens aanschaffen, dat doen ze netjes.

ik heb zelf goede ervaringen met TY totaaltechniek.nl. Deze man doet niet moeilijk. ik had lekke koppelingen tijdens afpersen (zelf aangesloten). toen dit bedrijf tijdens het in bedrijf stellen van de airco's constateerde dat de koppelingen lek waren hebben we samen de units eraf gehaald. en heeft hij de koppelingen opnieuw gemaakt en gesoldeert.

Kundig en snel. geen gemouw. top gast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Sarge78 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:49:

Hoe zo? Je kan toch gewoon 24/7 draaien met je airco op de koude dagen? Doe ik hier ook. Voorheen met CV enkel tussen 12 uur en 22 uur de woonkamer en de dag daarna de boel weer koud. Met de L/L draaien we 24/7 en verbruik in kWh is m3 x2 (dus zo'n 30% goedkoper met verwarmen, nog even afgezien van de zonnepanelen). En altijd alles lekker op temperatuur.

Als je airco het dan niet redt, dan kan je altijd nog even de CV inschakelen. Of om eventueel even de kou uit de vloer te halen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
smerz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:18:

Al eens een offerte hier opgevraagd?
https://www.bcc.nl/huisho...erwarmen/split-airco-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05:21
Zijn de prijzen incl installatie? Anders wel erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

elektriekert schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:28:
Ik was helemaal vergeten dat een binnenunit ook nog een condens afvoer nodig heeft.
Dat verkleind de mogelijkheden tot fatsoenlijke plaatsing van de binnenunits weer.
Waarom? Je kan dat toch ook naar buiten doen met de leiding van het koelgas mee, er zijn kleine pompjes voor tekoop waardoor je met slang heel ergens anders heen kan.
In kantoor panden zit ook niet bij elke unit een afvoer, die pompen het vaak terug op het platte dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Chimsie78 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Zijn de prijzen incl installatie? Anders wel erg hoog.
Prijzen zijn incl. standaard installatie, zie de uitleg ‘Wat houdt standaard installatie in?’;
https://www.bcc.nl/specials/bcc-aircoshop-faq

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 04-06-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 18:36
Even een ervaringsvraagje. Mijn installatie hangt nog maar een week.

Vandaag toch iets te lang de ramen en deuren open gelaten, en ook de zonnewering niet gebruikt. Het bleef goed in huis (zonder airco) tot ca 19h, maar na een wandeling vonden we het toch te warm.

Ik heb de units dus aangezet op ‘indoor quiet’ (Daikin Stylish), en een temperatuur van 23,5 graden. Ook het ir oogje heb ik via de afstandsbediening geactiveerd (kan blijkbaar niet in de app).
Licht briesje binnen is voelbaar, en op eenhalf uurtje vond ik het net te koud worden.
Dus nu naar 24.
De unit zelf meet nu blijkbaar 22, maar toch wordt er nog gekoeld.
Kamerthermostaat geeft 22,8 aan.

Hoe hoog/laag zetten jullie de temp?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
@Tommie12 Koeling staat nog niet aan hier want zo warm is het nog niet in Nederland.
maar als ik hem aan heb dan ook op 24-25 graden want een airco maakt het snel gevoelsmatig koud.

Ramen/deuren wel of niet open maakt nog niks uit want buiten is het niet warm genoeg daarvoor, dat gezegde komt van de hittegolven en dan maakt het wel uit.

Toen ik de airco nieuw had deed ik hem ook snel aan maar dat is puur omdat die nieuw is en je hem wilt uitproberen, ik gebruik hem hoofdzakelijk voor 95% verwarming en 5% koeling per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2022 19:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Ja je ziet wel in jouw grafiek dat hij steeds rustiger gaat draaien, geeft ‘m nog een paar dagen en dan krijg je misschien zo’n grafiek als bij mij.
Alleen als het langdurig op temperatuur is en het bijna niet opwarmt binnen gaat hij alsnog uit of pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB4kiq20-yFxR1RS7wCHORHkC-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GN1W2djdBpuVYnXBHWfXHbfT.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag nog maar eens aangezet. setpoint 1 graad hoger. gaat veel meer pendelen. later op de dag heb ik setpoint 1 graad lager gezet. en dan blijft die mooier constant. maar het is dan ook een vrieskiest hierbinnen. :)

gebruik je airco alleen voor te koelen zou ik nu ook eerder neigen naar een 3,5 kilowat voor mijn ruimte. ik heb geluk met mijn opentrap verbinding en wtw waardoor de kou ook echt merkbaar beneden is. (daar hoeft de airco in de zomer niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:14
Rrd schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Er zijn inderdaad condenspompen die je op enige afstand, bijvoorbeeld op zolder dus, kunt installeren.
die worden echt wel overal afgeraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28
Even een dubbelcheck qua offerte. Ik weet dat de prijzen de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en dat installateurs omkomen in het werk, dus het is wellicht wel te verklaren, maar ik vind deze offerte wat aan de hoge kant....maar heb ik gelijk? Of is het nu eenmaal niet anders in deze tijd?

1x Daikin Buitenunit 4MXM80A
1x Daikin Binnenunit FTXM60R
1x Daikin Binnenunit FTXM35R
25m stroomkabel
26m aircotube
2x condenspomp
Incl aardlek, werkschakelaar, leidinggoot 8m

Prijs: 8170 euro incl alles

Installateur is een zeer goed aangeschreven bedrijf, waar ik zelf ook gele goede ervaringen mee heb qua service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
zerocool schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:31:
Even een dubbelcheck qua offerte. Ik weet dat de prijzen de afgelopen maanden enorm zijn gestegen, en dat installateurs omkomen in het werk, dus het is wellicht wel te verklaren, maar ik vind deze offerte wat aan de hoge kant....maar heb ik gelijk? Of is het nu eenmaal niet anders in deze tijd?

25m stroomkabel
26m aircotube
2x condenspomp

Installateur is een zeer goed aangeschreven bedrijf, waar ik zelf ook gele goede ervaringen mee heb qua service.
Als ik dit even heel simpel bij elkaar klik op 123klimaatshop (dus inclusief montage/extra meters/etc) en flink naar boven afrond, dan kom ik €1000 lager uit.

Maar wat voor enorme ruimtes ga je verwarmen dan?

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 04-06-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28
Grote woonkamer en een aparte keuken. Ter vervanging van bestaande CV. Vrijstaande woning op het platteland, op de vlakte zeg maar....matig geisoleerd, dus ben wel wat nodig.
1000 euro meer....dat valt me nog mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
zerocool schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:52:
Grote woonkamer en een aparte keuken. Ter vervanging van bestaande CV. Vrijstaande woning op het platteland, op de vlakte zeg maar....matig geisoleerd, dus ben wel wat nodig.
1000 euro meer....dat valt me nog mee...
Als je dan toch een 4MX neemt en als je het binnen kwijt kan, hang dan 2x 3.5 kW in je woonkamer. Minder herrie en betere warmteverdeling. Staat verder genoeg over geschreven in het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zerocool schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:31:

25m stroomkabel
26m aircotube
2x condenspomp

Ik heb voor een 9kW buitenunit, Stylisch 5+ 3.5 en 2x classic 2.5 inclusief installatie 8800 betaald.
Alles inclusief, paar moeiljke boringen, dakdoorvoer, maar wel zonder condenspomp.

Installatie is 1.5 week oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 11:00
Vandaag een offerte gekregen voor mijn installatie. Volgens mij een redelijke prijs, iets lager dan bij 123klimaatshop.
Daikin stylish 5 KW single split voor begane grond.
Daikin comfora 3.5 KW single split voor 1e verdieping.
Inclusief alles voor 5500 euro geïnstalleerd.

Bedankt voor alle uitleg en hulp hier!

Nog wel een vraag, op de BG komt hij hier te hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0b3TYxU6q7HmjmqepFWi3vVADk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCXbg476zz9MuXTTR1x3uLmc.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft hij last van de hoge kast, ik schat voornamelijk met warme lucht die naar beneden moet?
Dus zover mogelijk naar links naast het raam wenselijk? Of kan er ook wel ongeveer de helft boven de kast komen? Of zelfs helemaal mooi in het midden, dat oogt wel het mooist.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
marcovandam schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:
Vandaag een offerte gekregen voor mijn installatie. Volgens mij een redelijke prijs, iets lager dan bij 123klimaatshop.

[Afbeelding]

Heeft hij last van de hoge kast, ik schat voornamelijk met warme lucht die naar beneden moet?
Dus zover mogelijk naar links naast het raam wenselijk? Of kan er ook wel ongeveer de helft boven de kast komen? Of zelfs helemaal mooi in het midden, dat oogt wel het mooist.
Mooiste is als de unit vrij hangt maar als het niet anders kan kun je de unit zo stellen dat je net voorbij de kast blaast in geval van verwarmen dus centraal erboven zou geen probleem zijn. Ik zou m niet vlak naast een raam ophangen ivm zoninval/temperatuur regeling.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
marcovandam schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:

[Afbeelding]

Die kast ziet er niet hoog uit, meer dressoir hoogte, daar kan de Airco prima boven hangen en net schuuin overheen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:45:
Even een ervaringsvraagje. Mijn installatie hangt nog maar een week.

Vandaag toch iets te lang de ramen en deuren open gelaten, en ook de zonnewering niet gebruikt. Het bleef goed in huis (zonder airco) tot ca 19h, maar na een wandeling vonden we het toch te warm.

Ik heb de units dus aangezet op ‘indoor quiet’ (Daikin Stylish), en een temperatuur van 23,5 graden. Ook het ir oogje heb ik via de afstandsbediening geactiveerd (kan blijkbaar niet in de app).
Licht briesje binnen is voelbaar, en op eenhalf uurtje vond ik het net te koud worden.
Dus nu naar 24.
De unit zelf meet nu blijkbaar 22, maar toch wordt er nog gekoeld.
Kamerthermostaat geeft 22,8 aan.

Hoe hoog/laag zetten jullie de temp?
Er is net als bij verwarmen rekening gehouden met het verschil tussen gemeten kamertemperatuur op doorgaans 1.50m en gemeten temp bij je airco bijna tegen je plafond. Dat verschil zal per woning en setpoint verschillen.
De “pendel” temperatuur kan zomaar 2,5 graad afwijken van je setpoint maar dat is van veel factoren afhankelijk. In de laatste stappen zal de unit op laagst mogelijk vermogen blijven draaien totdat de thermo-off temperatuur is bereikt en gaat dan uit.
Het is een soort anti pendel offset.

De reden waarom de airco een lagere temperatuur aangaf is waarschijnlijk omdat je deze op fluisterstand hebt gezet, en de koude dus om de airco heen blijft hangen vanwege een te lage flow, mede omdat je met koelen recht vooruit blaast. Met de unit op fluisterstand (indoor quiet) is met verwarmen de lucht ook een stuk warmer (vermoedelijk om te compenseren bij gebrek aan flow) of de vraag hoger dan de lucht kan verspreiden, dat zal bij koelen niet anders zijn en daardoor mogelijk een lagere gemeten temperatuur.

Setpoint start koelen is hier gelijk aan gemeten kamertemperatuur, in mijn situatie is dat het meest comfortabel en zal de unit de kamer rustig koelen en niet snel te koud worden maar ook dat zal per situatie verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 05-06-2022 10:55 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
GermanPivo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Als je dan toch een 4MX neemt en als je het binnen kwijt kan, hang dan 2x 3.5 kW in je woonkamer. Minder herrie en betere warmteverdeling. Staat verder genoeg over geschreven in het topic ;)
Hola, ben weer terug van weggeweest, zonnepanelen opgehangen, en airco-idee blijft maar knagen. Jij geeft aan twee units beter dan 1. Ik heb dus een ruimte zoals @marcovandam heeft ongeveer, ong 60m2, woonkamer tussen de 130 en 135m3. Als je nou 2 single splits neemt, hoeveel moeten die dan uit elkaar hangen? Neem iig aan dat ze naast elkaar moeten hangen en niet to elkaar. En hoe kan ik een plaatje uploaden ipv een url |:( ? Dat is de woonkamer, en dan heb ik evt nog twee slaapkamers, hoewel ik denk dat ik 1 van die slaapkamers beter kan verwarmen met een elektrische radiator, want de bezetting van die kamer is best laag .. maar kan daar wel heul warm worden (zolder en kamer van dochter lief) ...

Kom ik dan op 3 buiten units? 2 voor de single splits huiskamer en 1 bescheiden multi voor de slaapkamers?

Overigens is alles minimaal HR++ (soms HR+++), en vloerisolatie, dakisolatie, spouwmuurisolatie ..

Grtz,
Ronald

[ Voor 6% gewijzigd door ronaldtop op 05-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
En dan nog evt een warmtepompboiler, of is dat teveel off topic? Duurzame installaties zijn nou eenmaal wel een totaalconcept ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
ronaldtop schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Hola, ben weer terug van weggeweest, zonnepanelen opgehangen, en airco-idee blijft maar knagen. Jij geeft aan twee units beter dan 1. Ik heb dus een ruimte zoals @marcovandam heeft ongeveer, ong 60m2, woonkamer tussen de 130 en 135m3. Als je nou 2 single splits neemt, hoeveel moeten die dan uit elkaar hangen? Neem iig aan dat ze naast elkaar moeten hangen en niet to elkaar. En hoe kan ik een plaatje uploaden ipv een url |:( ? Dat is de woonkamer, en dan heb ik evt nog twee slaapkamers, hoewel ik denk dat ik 1 van die slaapkamers beter kan verwarmen met een elektrische radiator, want de bezetting van die kamer is best laag .. maar kan daar wel heul warm worden (zolder en kamer van dochter lief) ...

Kom ik dan op 3 buiten units? 2 voor de single splits huiskamer en 1 bescheiden multi voor de slaapkamers?

Overigens is alles minimaal HR++ (soms HR+++), en vloerisolatie, dakisolatie, spouwmuurisolatie ..

Grtz,
Ronald
De twee units van de woonkamer hang je zover mogelijk bij elkaar uit de buurt. Op zo'n manier dat ze beide een deel van de woonkamer verwarmen. 2x 2.5 kW zou dan voldoende moeten zijn. Voor de zolder kan je inderdaad een kleine multi overwegen dan. ;)

Om een afbeelding toe te voegen: als je een bericht schrijft, dan het icoontje welke tweede van rechts staat. En warmtepompboiler is inderdaad een ander topic voor :)

offtopic:
Op het forum groeten we elkaar niet elke keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Wat betreft condenspomp, ik lees dat die dingen ook aanzuigen tot 2 meter. Zou ik die pomp niet op zolder kunnen zetten en dat dus de eerst halve meter tussen binnen unit, door het plafond naar zolder, gewoon wordt aangezogen? Dan hoor ik dat ding iig niet werken
Ik heb 2 variaties:

1. Ik heb een unit met een condenspomp bij de Airco, een Aspen Lime 2e versie, maar deze is echt super irritant. Bij een hoge luchtvochtigheid gaat deze heel nerveus zowat iedere minuut een klein pompje doen om een beetje water weg te pompen.

2. Voor de slaapkamer heb ik gelukkig een Aspen blue, waarbij de pomp op de vlieringvloer ligt. De vlotter zit achterin de airco en als die vol raakt, schakelt hij de pomp op de vliering in. Daar hoor je in de verte enkel een brom van de pomp zodra die draait, want de vlieringvloer laat wat geluid door, maar echt niet storend.

Wat ik zelf wel echt zou doen is de veiligheid (circuitbreker) aansluiten. Als er dan teveel water in de vlotter komt, onderbreekt hij de stroom van het systeem, maar niet van de pomp. Bij ons gaven ze eerst aan dat het niet kon, maar dat kan ook bij Daikin wel degelijk. Super eenvoudig zelfs. Er zijn ook extra zekeringen voor, maar die moet je echt los bestellen. Ik heb ze maar moet die nog steeds plaatsen. Die zorgen bij overspanning, dat de pomp niet de geest geeft.
Daikin geeft aan dat dan het systeem uitgaat en een storing geeft, maar je dan niet weet waar die storing zit... |:( Joh, dan kijk ik eerst of een pomp defect is en rood knippert. Een lekkage en een bak water over mijn vloer vond ik iets vervelender. :P

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
GermanPivo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Hoe zo? Je kan toch gewoon 24/7 draaien met je airco op de koude dagen? Doe ik hier ook. Voorheen met CV enkel tussen 12 uur en 22 uur de woonkamer en de dag daarna de boel weer koud. Met de L/L draaien we 24/7 en verbruik in kWh is m3 x2 (dus zo'n 30% goedkoper met verwarmen, nog even afgezien van de zonnepanelen). En altijd alles lekker op temperatuur.

Als je airco het dan niet redt, dan kan je altijd nog even de CV inschakelen. Of om eventueel even de kou uit de vloer te halen.
Dat wordt dan een keer proberen. Denk dat de vrouw gaat klagen dat het minder comfortabel is en gaat irriteren als er de hele tijd met volle bak geblazen gaat worden. Moeten we maar even zien.

Ik heb ook zitten denken om in ieder geval alle radiatoren dicht te draaien en enkel de vloer nog te gebruiken. Dan kan de keteltemperatuur een heel stuk omlaag. Dan vervangt de airco in ieder geval de radiatoren. Alleen de radiatoren nog aan waar geen bereik met airco's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Sarge78 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Dat wordt dan een keer proberen. Denk dat de vrouw gaat klagen dat het minder comfortabel is en gaat irriteren als er de hele tijd met volle bak geblazen gaat worden. Moeten we maar even zien.

Ik heb ook zitten denken om in ieder geval alle radiatoren dicht te draaien en enkel de vloer nog te gebruiken. Dan kan de keteltemperatuur een heel stuk omlaag. Dan vervangt de airco in ieder geval de radiatoren. Alleen de radiatoren nog aan waar geen bereik met airco's is.
Als je 24/7 draait, hoef je enkel te compenseren voor het warmteverlies. Dit betekent automatisch dat hij ook vrijwel nooit volle bak staat te blazen. Hooguit als het echt heel koud is buiten. ;)

Hier gelukkig een dame die er geen moeite mee hoeft. Maar als je uitrekent dat verwarmen met gas ongeveer 2x de prijs is van verwarmen met een warmtepomp met de huidige prijzen, dan verzacht dat de irritaties misschien een beetje. :P

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 05-06-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sarge78 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Dan moet je aan je vrouw vragen of zei voortaan de energierekening wil betalen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Als het mag wil ik nog even terugkomen op de plaatsing boven een kast. De vorige foto was niet erg duidelijk, het is wel een hoge kast en ook nog wel vrij diep.
Ik heb speling van strak aan het raam tot zo`n 1.5 meter naar rechts voor de kijker.

Als hij wat verder naar rechts hangt dan hangt hij ook iets meer naar het grote woongedeelte gerichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMFqfQ6O_YKjx7owgjTV6xExAGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpj0Y7Gdggo60PRn6cntLPzA.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
marcovandam schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:45:
Als het mag wil ik nog even terugkomen op de plaatsing boven een kast. De vorige foto was niet erg duidelijk, het is wel een hoge kast en ook nog wel vrij diep.
Ik heb speling van strak aan het raam tot zo`n 1.5 meter naar rechts voor de kijker.

Als hij wat verder naar rechts hangt dan hangt hij ook iets meer naar het grote woongedeelte gericht[Afbeelding].
Geen probleem hoor - hooguit een standje minder ver omlaag uitblazen (dan blaas je net voor de kast langs). Dus zou vooral kiezen wat je het mooiste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-05 19:54

Rrd

Faece schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:27:
[...]

die worden echt wel overal afgeraden...
Als je het de mogelijkheid hebt om het op afschot weg te laten lopen is dat altijd beter en heb je geen kans op storingen. Maar als dat niet gaat is een goed pompje ook een optie hoor. Ik heb er meerdere geïnstalleerd, ook eentje bij mij thuis en tot nu toe werken ze probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:01

Als hij wat verder naar rechts hangt dan hangt hij ook iets meer naar het grote woongedeelte gericht[Afbeelding].
Toch niet echt hoog?
Daarnaast je unit is ook 20-30cm ”dik” hè, en licht wordt niet recht naar beneden geblazen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
GermanPivo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:00:
[...]

De twee units van de woonkamer hang je zover mogelijk bij elkaar uit de buurt. Op zo'n manier dat ze beide een deel van de woonkamer verwarmen. 2x 2.5 kW zou dan voldoende moeten zijn. Voor de zolder kan je inderdaad een kleine multi overwegen dan. ;)

Om een afbeelding toe te voegen: als je een bericht schrijft, dan het icoontje welke tweede van rechts staat. En warmtepompboiler is inderdaad een ander topic voor :)

offtopic:
Op het forum groeten we elkaar niet elke keer ;)
OK dan, 2 x 2.5kw ga ik me op richten dan, koelen en verwarmen is het doel, maar met name verwarmen natuurlijk. Bestair adviseerde trouwens 1 multi split voor mn hele huis. Minder montagekosten denk ik en betere marge?

Foto van mijn wand. Neem aan dat ze ook niet te dicht bij het raam moeten staan. Die kast gaat weg voor een lager dressoir model (verduurzamen zijn consessies). En beste plek is dan denk ik links boven schilderij en kast half/half en rechts naast waar nu de grote witte verticale radiator staat, bij de schuifpui, dus zeg 80cm van de schuifpui af ..?

Of toch een Daikin Hoge Temperatuur warmtepomp, dat is nu mn overweging ... Airco kost wel zootje geld en alsie het niet trekt of bevalt niet, mooi de sjaak ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnfRM5Cw-8rMwufotKgtNcM93eY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pBERoI7OIDM305E0zOeTtLBA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
FrankHe schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:52:
[...]

Op de volgende pagina zie ik maximaal 10 meter verticaal staan:
https://www.mhi.com/group...er-single-split/zs_series

Dus dan zou het wel moeten kunnen. Dit is op basis van R410A. Wellicht dat je een model met R32 koelmiddel geïnstalleerd krijgt, in beginsel zouden de waardes niet ver uit elkaar moeten liggen.

Je zult de installatiehandleiding van de buitenunit er altijd even op na moeten slaan. Over het algemeen geldt verticaal 7 meter als een standaardregel voor kleine consumenten systemen. Sommige modellen kunnen meer dan zeven meter aan.

Aanvulling:

Mocht je de buitenunit(s) toch beneden ophangen dan zou je ze wellicht met beugels aan het plafond kunnen hangen zoals ingetekend in de afbeelding. Mocht je de carport later ombouwen naar een garage dan bouw je er een koof omheen waarbij de buitenunits buiten blijven.

[Afbeelding]
Nou optie 1 is uitgevoerd, hij was er 2 dagen mee bezig. Ziet er echt netjes uit! Werkt goed:D

Respect dat hij het aandurfde waar sommige installateurs niet aan wouden beginnen. Zij wilden het liever installeren in de carport of terras maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Nou optie 1 is uitgevoerd, hij was er 2 dagen mee bezig. Ziet er echt netjes uit! Werkt goed:D

Respect dat hij het aandurfde waar sommige installateurs niet aan wouden beginnen. Zij wilden het liever installeren in de carport of terras maar ja.
Gefeliciteerd mooie oplossing! Deze klus scheidt wel meteen het kaft van het koren qua installateur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
weebeast schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Foto’s? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
ronaldtop schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:27:
[...]

OK dan, 2 x 2.5kw ga ik me op richten dan, koelen en verwarmen is het doel, maar met name verwarmen natuurlijk. Bestair adviseerde trouwens 1 multi split voor mn hele huis. Minder montagekosten denk ik en betere marge?
Bestair hier ook over de vloer gehad ooit, maar die denken vooral simpel. Meerdere buitenunits komt bij die 'adviseurs' niet eens in hun op. Overigens gaven ze hier ook een compleet idioot advies voor een prijs die ook nog eens bijna x2 was dan wat ik uiteindelijk betaald heb.
Foto van mijn wand. Neem aan dat ze ook niet te dicht bij het raam moeten staan. Die kast gaat weg voor een lager dressoir model (verduurzamen zijn consessies). En beste plek is dan denk ik links boven schilderij en kast half/half en rechts naast waar nu de grote witte verticale radiator staat, bij de schuifpui, dus zeg 80cm van de schuifpui af ..?
Als je de lengte van de ruimte/4 doet en dan de binnenunits op 1/4 en 3/4, dan dekken beide binnenunits precies de ruimte. Dan kan je met dat uitgangspunt eventueel nog een beetje schuiven zodat je zo min mogelijk in de luchtstroming zit.

Maar met een airco kan je ook goed koelen ;)

Overigens is er nog een andere reden om te kiezen voor 2x 2.5 kW - geluid. Een 5 kW unit maakt echt een stuk meer herrie dan een 2.5 kW unit op volle bak (ja, ik heb hier beide). Helaas konden we in de woonkamer geen tweede unit kwijt, anders hadden we dat zeker gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 05-06-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
ronaldtop schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Of toch een Daikin Hoge Temperatuur warmtepomp, dat is nu mn overweging ... Airco kost wel zootje geld en alsie het niet trekt of bevalt niet, mooi de sjaak ...

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik gewoon 1 5kw unit plaatsen, pas als je een U form als kamer hebt is 2 binnendelen een must. Maar uiteraard is 2 binnendelen niet verkeerd natuurlijk, ik zou alleen die extra kosten er niet voor over hebben.

Als je de airco(s) hebt kan je ook een warmtepomp boiler aanschaffen. De LG 270 liter variant kost op internet rond de 2900,- daar krijg je dan 950,- subsidie van terug.
Voor de installatie is geen F-gassen monteur nodig.

Dan ben je in totaal een stuk minder kwijt dan dat je een hoge temperatuur lucht/water warmtepomp laat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Eens, hier ook gekozen voor 1 5 KW unit beneden, zou volgens iedereen de ruimte prima moeten dekken, en een stuk goedkoper denk ik dan 2 keer 2.5 multi met al het leidingwerk.
Ik vind het ook spannend of het genoeg gaat zijn om straks zonder cv te draaien. Ik hoop op een strenge winter voor een goede test :). Maar ik denk dat zelfs als het niet werkt een airco unit nooit helemaal weggegooid geld is.
Ik reken er op dat ik toch wel 1000 m3 gas kan besparen minimaal, dus binnen 2 jaar is die terugverdiend.

[ Voor 11% gewijzigd door marcovandam op 05-06-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11

Ik zou helemaal geen rekening houden met de kast die je eventueel makkelijk elders kunt plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:45:
Eens, hier ook gekozen voor 1 5 KW unit beneden, zou volgens iedereen de ruimte prima moeten dekken, en een stuk goedkoper denk ik dan 2 keer 2.5 multi met al het leidingwerk.
Ik vind het ook spannend of het genoeg gaat zijn om straks zonder cv te draaien. Ik hoop op een strenge winter voor een goede test :). Maar ik denk dat zelfs als het niet werkt een airco unit nooit helemaal weggegooid geld is.
Ik reken er op dat ik toch wel 1000 m3 gas kan besparen minimaal, dus binnen 2 jaar is die terugverdiend.
Als je achteraf maar niet komt klagen dat de 5kw unit toch teveel herrie maakt 8)7 als er geen budget is dan heb je weinig keus maar je bent gewaarschuwd :9

Met die 5kw hou je het prima warm, geen zorgen daarover en geluid is voor iedereen anders, maar zet de hele dag je afzuigkap maar op standje 1 tot 2 afhankelijk van merk en kwaliteit en ga er maar eens op dezelfde afstand vanaf zitten een paar uur lang die je van plan bent met je airco, dat is een klein beetje waar je rekening mee moet houden met koud weer. Daarnaast is de laagste stand dB van een 5kw ook vaak hoger dan een model lager.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dank voor dit mooie topic ik heb er veel pagina's van doorgelezen en er een hoop van geleerd. Afgelopen maand via het topic 'airco bestellen in het buitenland' bij een Italiaanse (shopclima.it) webshop een mono split van ME besteld en geleverd gekregen.

Volgens dit topic had dat een 3.5kw moeten zijn en volgens de installateur een 5kw dus ben er tussen in gaan zitten met 4.2kw MUZ-EF42VG + MSZ-EF42VGKS en hij wordt volgende week geïnstalleerd voor een te hoog bedrag maar dat maakt me niet uit. Via mond tot mond reclame bij installateur terecht gekomen en betrouwbaarheid is waardevol. Ik ga er hoofdzakelijk mee verwamen en zal nog wel tegen een aantal vragen aanlopen kwa instellingen en gebruik dus ik dacht ik kom hier alvast even gedag zeggen. Bij deze :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
GermanPivo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
[...]

Bestair hier ook over de vloer gehad ooit, maar die denken vooral simpel. Meerdere buitenunits komt bij die 'adviseurs' niet eens in hun op. Overigens gaven ze hier ook een compleet idioot advies voor een prijs die ook nog eens bijna x2 was dan wat ik uiteindelijk betaald heb.

[...]

Als je de lengte van de ruimte/4 doet en dan de binnenunits op 1/4 en 3/4, dan dekken beide binnenunits precies de ruimte. Dan kan je met dat uitgangspunt eventueel nog een beetje schuiven zodat je zo min mogelijk in de luchtstroming zit.

Overigens is er nog een andere reden om te kiezen voor 2x 2.5 kW - geluid. Een 5 kW unit maakt echt een stuk meer herrie dan een 2.5 kW unit op volle bak (ja, ik heb hier beide). Helaas konden we in de woonkamer geen tweede unit kwijt, anders hadden we dat zeker gedaan.

Is ook logisch he dat een 5kw meer herrie maakt op volle toeren. Komt ook 2x zoveel luchtverplaatsing uit. Mijn 5 kw is op stand 1 net zo stil als een 3,5 op stand 2. Maar dan met meer luchtverplaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
GermanPivo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
[...]

[...]

daar komt bij dat als men 2 untis plaats. die zeg pak hem beet allebeid standje 2 draaien en 26 db geluid uit poepen. dus 2x 26 db. is een verdubbeling van geluid dus 29 db?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Hmm, dan wordt het of een 3.5 of een 4.2 voor beneden, jammer dat je m niet ff kan uitproberen .. keuze is vrij defnitief zeg maar, tenminste, geld is ook s een keer op helaas.

En de bovenverdieping dan wel een multi en dan 1.5kw per ruimte, ook een 3 tot 3.5 ofzo dan? Beide slaapkamers en beide op het zuiden, beide voorzien van rolluiken aan de buitenkant en HR++ glas ..

En heeft iemand hier de spulleboel zelf opgehangen of is dat het niet waard? Met name naar de zolder lijkt me wel een dingetje, als ik die doe, wordt het mss niet zo netjes, of ik zie mss de beste optie over het hoofd.

En qua elektra, buiten units eigen 16A groepen en verdelen over de aardlekgroepen denk? Heb nog een zielige 25A aansluiting, en Liander kan geen nieuwe afspraak plannen wegens gebrek aan 3 fase meters.. Maar mss doen ze wel een tijdelijke upgrade naar 35 1 fase. En de binnen units, wat trekken die? Nahja, ik ga zelf wel ff op onderzoek uit, als ik wat tegenkom, post ik het hier!

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Dan moet je aan je vrouw vragen of zei voortaan de energierekening wil betalen >:)
Technisch gezien staat die al op haar naam hahaha, ik ben ondernemer, kan zij de btw van de panelen terug vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Servee schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Als je achteraf maar niet komt klagen dat de 5kw unit toch teveel herrie maakt 8)7 als er geen budget is dan heb je weinig keus maar je bent gewaarschuwd :9

Met die 5kw hou je het prima warm, geen zorgen daarover en geluid is voor iedereen anders, maar zet de hele dag je afzuigkap maar op standje 1 tot 2 afhankelijk van merk en kwaliteit en ga er maar eens op dezelfde afstand vanaf zitten een paar uur lang die je van plan bent met je airco, dat is een klein beetje waar je rekening mee moet houden met koud weer. Daarnaast is de laagste stand dB van een 5kw ook vaak hoger dan een model lager.
Ik moet zeggen dat het mij heel erg meevalt hoeveel geluid de 5kw in fluisterstand maakt. Het is inderdaad net iets meer dan de 3,5kw, maar in de woonkamer stoort het mij niet. Er is altijd wel iets gaande. TV staat aan of wat dan ook. Ook als ik een tukkie ga doen, heb ik er geen last van.
We hebben ook een WTW en die maakt ook altijd geluid, dus misschien dat het ons daarom minder opvalt.

Als we het opnieuw mochten doen zou ik wel erg twijfelen of ik niet toch een 4.2kw zou doen. Voor het koelen zeker! Voor het verwarmen weet ik het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
arie-verdetti schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:28:
[...]

daar komt bij dat als men 2 untis plaats. die zeg pak hem beet allebeid standje 2 draaien en 26 db geluid uit poepen. dus 2x 26 db. is een verdubbeling van geluid dus 29 db?????
Correct, in het slechtste geval 3 dB. Bij ongecorreleerde bronnen als deze is de toename maximaal 3 dB. Het scheelt ook dat je de units uit elkaar kunt zetten.

Wikipedia: Optellen van geluidsniveaus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Ik moet zeggen dat het mij heel erg meevalt hoeveel geluid de 5kw in fluisterstand maakt. Het is inderdaad net iets meer dan de 3,5kw, maar in de woonkamer stoort het mij niet. Er is altijd wel iets gaande. TV staat aan of wat dan ook. Ook als ik een tukkie ga doen, heb ik er geen last van.
We hebben ook een WTW en die maakt ook altijd geluid, dus misschien dat het ons daarom minder opvalt.

Als we het opnieuw mochten doen zou ik wel erg twijfelen of ik niet toch een 4.2kw zou doen. Voor het koelen zeker! Voor het verwarmen weet ik het nog niet.
Fluisterstand heb je niks aan in de koude winter en ga je zeker je kamer niet mee warm houden. ;)
Nu is locatie en stookgedrag uiteraard wel van belang.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Correct, in het slechtste geval 3 dB. Bij ongecorreleerde bronnen als deze is de toename maximaal 3 dB. Het scheelt ook dat je de units uit elkaar kunt zetten.

Wikipedia: Optellen van geluidsniveaus
Hebben we het hier over de binnen of buiten units?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^buitenunits en automatisch ook binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
FTXP-M of FTXA of FTXJ ..? Die A is de stylish, dat is van binnen volgens mij de J, maar een automodel kiezen bij een merk is toch een stuk overzichtelijker .. 5 serie is groter een 3 serie en een M uitvoering wil je van beide hebben, maar met airco's .. ik denk dat de FTXP de meeste opties standaard heeft, ook met app bediening die je bij andere los moet kopen. Weet iemand een handig overzicht te vinden? Gaat om Daikin dus .. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Nou, nachtwerk dit gezoek, ik ben uitgekomen op een FTXA-42 (denk toch 42, of gaatie dan pendelen en zoeken en is de minimum output dan teveel? Lees overal dat 50m2 echt de max is met 42 en ik heb dus 55m2 ong).

Komt op 3000, incl. montage, dingen zijn ex montage trouwens nergens te krijgen. Ik vroeg me alleen af wat ze bedoelen met: "leveren en monteren van maximaal 10 meter condenswaterafvoer op afschot" .. is dat condens van de binnenunit dat naar buiten moet? Kan bij mij gewoon op mn garage dak, daar hangt de buitenunit ook aan, en mn woonkamer zit aan de andere kant van de muur, dus qua installatie super makkelijk. En op mn garagedak zit uiteraard een prima afvoer naar hemelwater riool .. Er zit trouwens toch ook een minimum aan de verbinding tussen binnen en buiten unit?

En dan nog een multisplit waar 2 units op kunnen komen. 1 kamer van 16m2 en 1 kamer van 8m2. Deze denk Daikin Multi 2 / 2MXM40A + 2x FTXM-20R maar die is voor 2 x 25m2, zijn geen kleinere lijkt het ..

Iemand nog een idee voor de kleine kamers optie?

Met deze selectie komt het op ong 6500,- .. wel van het gas af voor verwarming, en geen subsidie :?

[ Voor 8% gewijzigd door ronaldtop op 06-06-2022 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:14:
Ik vroeg me alleen af wat ze bedoelen met: "leveren en monteren van maximaal 10 meter condenswaterafvoer op afschot" .. is dat condens van de binnenunit dat naar buiten moet? Kan bij mij gewoon op mn garage dak, daar hangt de buitenunit ook aan, en mn woonkamer zit aan de andere kant van de muur, dus qua installatie super makkelijk. En op mn garagedak zit uiteraard een prima afvoer naar hemelwater riool ..
Ligt je garagedak dan minimaal een centimeter of 30 lager dan het plafond van je woonkamer? Anders moet het condenswater uit je binnenunit omhoog stromen namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
Dat zou nog best s kunnen dat deze lager ligt, en mss wel dertig cm, goeie, ga ik morgen ff nakijken, en anders gewoon in de grindput bij de garage? Is het veel water? Naadje dat mn hemelwaterafvoer aan de andere kant zit, ik las veel mensen die gezeik hadden met zo'n pomp.

Nahja, net nog een offerte gezien ex installatie, gewoon een doos voor je deur, en diezelfde komt dan op 1833 euro. Da's 1200 euro voor 3 uurtjes installatiewerk. En ik heb een losse STEK gecertificeerde monteur gevonden, die komt voor 160 de boel in bedrijf zetten. Da's snel 1000 euro verdiend denk ik.

Iemand ervaring met zelf de boel aan de muur hangen? Do's Don;t tips and tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:14:
Nou, nachtwerk dit gezoek, ik ben uitgekomen op een FTXA-42 (denk toch 42, of gaatie dan pendelen en zoeken en is de minimum output dan teveel? Lees overal dat 50m2 echt de max is met 42 en ik heb dus 55m2 ong).

Komt op 3000, incl. montage, dingen zijn ex montage trouwens nergens te krijgen. Ik vroeg me alleen af wat ze bedoelen met: "leveren en monteren van maximaal 10 meter condenswaterafvoer op afschot" .. is dat condens van de binnenunit dat naar buiten moet? Kan bij mij gewoon op mn garage dak, daar hangt de buitenunit ook aan, en mn woonkamer zit aan de andere kant van de muur, dus qua installatie super makkelijk. En op mn garagedak zit uiteraard een prima afvoer naar hemelwater riool .. Er zit trouwens toch ook een minimum aan de verbinding tussen binnen en buiten unit?

En dan nog een multisplit waar 2 units op kunnen komen. 1 kamer van 16m2 en 1 kamer van 8m2. Deze denk Daikin Multi 2 / 2MXM40A + 2x FTXM-20R maar die is voor 2 x 25m2, zijn geen kleinere lijkt het ..

Iemand nog een idee voor de kleine kamers optie?

Met deze selectie komt het op ong 6500,- .. wel van het gas af voor verwarming, en geen subsidie :?
In de topic start hoe je het vermogen kan berekenen maar dat schijnt vrij ruim te zijn volgens de experts die hier zelf al die dingen hebben hangen. Als je huis goed geïsoleerd is kan je al met wat lager af.
Condens water moet van de binnenunit naar buiten geleidt worden.
Warme lucht wordt aangezogen en wordt afgekoeld waardoor het minder vocht kan bevatten en dus condenseert op de wisselaar in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Tx, ik ga eea nog ff goed nalezen hier. Het komt denk neer op deze daikin-perfera-4-2-kw-15000btu-r32-met-wifi (FXPM dus) en nog eentje voor mn slaapkamer, ik denk deze DAIKIN PERFERA 2,0 KW 7000BTU R32 MET WIFI. En op de kids slaapkamers een elektrische radiator en klaar. Zelf neerzetten, ben je voor 3500 klaar, plus iemand met STEK die langskomt voor paar uurtjes en dan weer een stap gezet!

Nog ff kijken wat ik met de condensafvoer moet. Geen idee hoeveel het is ... Als het niet al te veel is, kan het bij de grindput in de voortuin en anders tsja ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:51:
Dat zou nog best s kunnen dat deze lager ligt, en mss wel dertig cm, goeie, ga ik morgen ff nakijken, en anders gewoon in de grindput bij de garage? Is het veel water? Naadje dat mn hemelwaterafvoer aan de andere kant zit, ik las veel mensen die gezeik hadden met zo'n pomp.

Nahja, net nog een offerte gezien ex installatie, gewoon een doos voor je deur, en diezelfde komt dan op 1833 euro. Da's 1200 euro voor 3 uurtjes installatiewerk. En ik heb een losse STEK gecertificeerde monteur gevonden, die komt voor 160 de boel in bedrijf zetten. Da's snel 1000 euro verdiend denk ik.

Iemand ervaring met zelf de boel aan de muur hangen? Do's Don;t tips and tricks?
3 uurtjes…

Hier hebben ze met 3 personen een hele dag gewerkt om 4 binnen en 1 buitenunit te hangen.
Heb je ook het nodige gereedschap om door de muur te boren en alles mooi weg te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Een vraagje: voor het verduurzamen van het huis van m'n moeder (stookt nog met gaskachels) ben ik aan t kijken naar lucht / lucht. Vooral omdat het aanleggen van een CV systeem best ingrijpend is. Ik lees her en der dat lucht lucht niet geschikt zou zijn om volledig gasloos te gaan. Bv omdat rendement inkachelt bij koudere temperaturen. Zijn dat dezelfde soort fabels als je bij lucht water hoort?

(Aanvullende isolatie is sowieso onderdeel van t plan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Aurelium schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:03:
Een vraagje: voor het verduurzamen van het huis van m'n moeder (stookt nog met gaskachels) ben ik aan t kijken naar lucht / lucht. Vooral omdat het aanleggen van een CV systeem best ingrijpend is. Ik lees her en der dat lucht lucht niet geschikt zou zijn om volledig gasloos te gaan. Bv omdat rendement inkachelt bij koudere temperaturen. Zijn dat dezelfde soort fabels als je bij lucht water hoort?

Het principe is gelijk aan lucht/water, dus ook hetzelfde effect bij lagere temperaturen.

Extreme kou voor meerdere dagen hebben we al heel lang niet meer gehad. En vrijwel alle goede merken leveren nog zat vermogen onder de 0, dus kan meestal prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:51:

Echt heel goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 23:18
wil hier 1 3,5 unit in de keuken hangen bij de opening naar de woonkamer en nog 1 in de aanbouw.
vraag me alleen af of deze unit de woonmaker wel mee zal verwarmen
de lucht word dan gericht naar de woonkamer zodat alles voornamelijk die kant uit word geblazen.
in de woonkamer is maar 1 muur vrij en daar wil ik niks op hangen omdat deze er mogelijk eens uit gaat ( l vormige woonkamer maken )
woonkamer is zeg 3.5*9 meter en keuken 3 x 3 meter aanbouw 3,5 bij 7
alles staat met elkaar in verbinding dus in principe kan in hartje winter alles open zodat de warmte overal verspreiden kan.
twijfel alleen toch een beetje of de woonkamer warm genoeg te krijgen is.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
ik heb hier de 5kw en de 3,5kw mhi hangen. Die 3.5 zijn veel stiller dan de 5 houd daar inderdaad rekening mee in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 23:18
hierbij een geweldige tekening

rood zijn de doorgangen en blauw de 2 aircos met wat ik verwacht hoe de lucht moet gaan in het orange

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jz5O7rUOJWGBuyj7a6C8PLY5ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zjt8hGAYKXQW9DukALmXjhrX.png?f=fotoalbum_large

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
ronaldtop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:36:
FTXP-M of FTXA of FTXJ ..? Die A is de stylish, dat is van binnen volgens mij de J, maar een automodel kiezen bij een merk is toch een stuk overzichtelijker .. 5 serie is groter een 3 serie en een M uitvoering wil je van beide hebben, maar met airco's .. ik denk dat de FTXP de meeste opties standaard heeft, ook met app bediening die je bij andere los moet kopen. Weet iemand een handig overzicht te vinden? Gaat om Daikin dus .. Thanks!
Hier onderaan staat een PDF met de types en specs, daar heb ik veel aan gehad met uitzoeken. Er zit hier en daar best een groot verschil in geluid volume en afmetingen.

https://www.daikin.eu/en_us/products/ftxj-ms---2mxm-m.html

Ik ben zelf gegaan voor een Stylish voor beneden omdat we dat de mooiste binnenunit vonden, en ik beneden wel wat kan profiteren van de luchtverdeling kunstjes hopelijk. Voor boven vanwege beperkte ruimte voor de comfora, dat was de kleinste binnenunit voor 3.5. Wel iets mindere scop en sfeer maar boven gaat hij ook een stuk minder draaien. En scheelt wel fors met de Stylish.

[ Voor 19% gewijzigd door marcovandam op 06-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
De knoop is doorgehakt. We gaan voor de Mitsubishi diamond 5kw in de woonkamer. Net even wat beter in moduleren en geluidsproductie dan de dan Daikin Perfera. En de WAF is een stuk hoger.

Ik hoop 80% van het gasverbruik te besparen gezien we enkel in de woonkamer verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
Nism0 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:27:
De knoop is doorgehakt. We gaan voor de Mitsubishi diamond 5kw in de woonkamer. Net even wat beter in moduleren en geluidsproductie dan de dan Daikin Perfera. En de WAF is een stuk hoger.

Ik hoop 80% van het gasverbruik te besparen gezien we enkel in de woonkamer verwarmen.
ik heb bewust voor de srk zs 5.0 gekozen. omdat deze stiller is dan de zsx. zie de specs. zover ik nu kan beoordelen lijkt het erop dat alle mhi toestellen terugmodeleren naar stand 2 ventilator. ik heb dit gezien bij de 3,5 en de 5.0. bij mijn vriend gaat de 3,5 eerst in hogere stand draaien om vervolgens terug te toeren naar standje 2. Bij mij constant standje 2.

SRK zsx 5.0

Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)324/468/744/858
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)22/31/39/44
Afmetingen (HxBxD) (mm)305x920x220

SRK ZS 5.0

Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)354/444/594/726
Geluidsdruk u-la/la/mi/ho (dB)22/29/36/46
Afmetingen (HxBxD) (mm)290x870x230

[ Voor 6% gewijzigd door arie-verdetti op 06-06-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Nism0 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:27:

Ik weet niet hoe groot de woonkamer is, maar met een SRK50ZSX krijg je de boel makkelijk warm, als het huis goed geïsoleerd is hoef je de rest alleen bij te verwarmen als het echt onder 0° komt.

Ik ken de ZSX niet, maar wij doen het met een ZS 3,5kW en bevalt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 06-06-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Maxwp schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:39:
hierbij een geweldige tekening

rood zijn de doorgangen en blauw de 2 aircos met wat ik verwacht hoe de lucht moet gaan in het orange

[Afbeelding]
Ziet er zo wel als een klein deurtje uit in de keuken, weet niet of dat lekker gaat werken, kan hij echt niet ergens in de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Aurelium schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:03:

Hoe beter geïsoleerd hoe beter het werkt, maar dat geld ook voor gaskachels, voordeel van Airco verwarming is dat de warme lucht beter verspreid wordt.
Wij zijn op warm water na al gasloos door de Airco verwarming, nog een boiler voor warm water en het gas kan eruit.
Hang één of meerdere binnenunits strategisch op en kijk hoe het de komende winter gaat, haal je daarna pas de gaskachels weg.
Hier bij de MHI ZS wordt gezegd dat hij het nog goed zou moeten doen tot -20°, het rendement is dan natuurlijk wel een stuk minder maar dat is het dan ook van gaskachels en CV ketels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:42:
[...]

ik heb bewust voor de srk zs 5.0 gekozen. omdat deze stiller is dan de zsx. zie de specs. zover ik nu kan beoordelen lijkt het erop dat alle mhi toestellen terugmodeleren naar stand 2 ventilator. ik heb dit gezien bij de 3,5 en de 5.0. bij mijn vriend gaat de 3,5 eerst in hogere stand draaien om vervolgens terug te toeren naar standje 2. Bij mij constant standje 2.

SRK zsx 5.0

SRK ZS 5.0

Er gaat ook minder volume doorheen. Het is maar net wat je voorkeur heeft. Bij de diamond hebben ze weer een ander type nr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet hoe groot de woonkamer is, maar met een SRK50ZSX krijg je de boel makkelijk warm, als het huis goed geïsoleerd is hoef je de rest alleen bij te verwarmen als het echt onder 0° komt.

Ik ken de ZSX niet, maar wij doen het met een ZS 3,5kW en bevalt perfect!
Top! We zijn druk aan het isoleren. Moet deze zomer gebeuren. (140/150m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:42:
[...]

SRK zsx 5.0

SRK ZS 5.0

Als ik naar deze cijfers kijk lijkt mij de zsx in de praktijk toch stiller, om het feit dat deze meer lucht kan verplaatsen en dus ook sneller kan terugmoduleren? En dat verschil van 29 of 31 dB dat merk je amper denk ik. Ik kan het mis hebben en heb geen ervaring met deze units maar gezien de werking lijkt me dit wel van toepassing.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoe bepaal je het buitentemperatuur kantelpunt verwarmen met cv of airco? is dat kwestie van domweg verbruik meten op vorstdagen of kun je daar een formule op loslaten of is het een vast gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Vince Watson schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:08:
Hoe bepaal je het buitentemperatuur kantel punt verwarmen met cv of airco? is dat kwestie van domweg verbruik meten op vorstdagen of kun je daar een formule op loslaten of is het een vast gegeven?
Wanneer je panelen met overproductie hebt dan is zo’n berekening een stuk minder interessant. Gewoon doordraaien tot hij het niet meer kan warmhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Als ik naar deze cijfers kijk lijkt mij de zsx in de praktijk toch stiller, om het feit dat deze meer lucht kan verplaatsen en dus ook sneller kan terugmoduleren? En dat verschil van 29 of 31 dB dat merk je amper denk ik. Ik kan het mis hebben en heb geen ervaring met deze units maar gezien de werking lijkt me dit wel van toepassing.
In de praktijk stiller klopt dus niet. Ja als ie op stand 4 staat is ie stiller. Maar stand 4 wil je niet voor lange tijd aan hebben. Stand 2 is wat mij betreft het maximum zowel voor luchtflow als geluid.

En 2 db is weer bijna verdubbeling van geluid. Alle beetjes tellen op. En kan net het omslagpunt zijn waarop men zegt het is net iets te hard geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:32:
[...]

In de praktijk stiller klopt dus niet. Ja als ie op stand 4 staat is ie stiller. Maar stand 4 wil je niet voor lange tijd aan hebben. Stand 2 is wat mij betreft het maximum zowel voor luchtflow als geluid.

En 2 db is weer bijna verdubbeling van geluid. Alle beetjes tellen op. En kan net het omslagpunt zijn waarop men zegt het is net iets te hard geluid
Wat ik bedoel, indien de zsx meer lucht verplaatst in dezelfde tijd zal de zsx dus sneller terugmoduleren ook in geluid, waar de ZS langer nodig heeft met een hogere fanstand hetzelfde resultaat te bereiken. Vandaar mijn idee dat de zsx achter de komma minder geluid maakt terwijl de specs anders doen voorkomen. Nogmaals dat is mijn idee zeg niet dat het zo is maar lijkt me wel gezien de werking bij een airco een logische aanname.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Wat ik bedoel, indien de zsx meer lucht verplaatst in dezelfde tijd zal de zsx dus sneller terugmoduleren ook in geluid, waar de ZS langer nodig heeft met een hogere fanstand hetzelfde resultaat te bereiken. Vandaar mijn idee dat de zsx achter de komma minder geluid maakt terwijl de specs anders doen voorkomen. Nogmaals dat is mijn idee zeg niet dat het zo is maar lijkt me wel gezien de werking bij een airco een logische aanname.
Goed ik hoef je niet te overtuigen. Maar klopt niet wat je zegt. Als je het over volblazen van ruimte hebt. Dat is echt een kwestie van 10 minuten. Dan is de zsx theoretisch sneller. Daarna blijft de standje 2 over voor het op temperatuur houden. Het op temperatuur houden doe je veel langer dan even volblazen. Dus zs is stiller.

Maargoed doe ermee wat je wilt.
Pagina: 1 ... 156 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic