Tacoos schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:37:
Ook wij overwegen een single split airco unit met als hoofddoel verwarmen van de woonkamer en daarmee hopelijk ook verlagen van de stookkosten op gas.
We hebben net een forse verbouwing achter de rug en willen daarom nog niet de vloer in de woonkamer eruit en vorzien van vloerverwarming incl warmtepomp.
Mijn vraag is vooral wat de beste locatie van de binnenunit zou zijn. Woonkamer is grofweg 42m2 en de voorste helft is een zitkuil met hoogte 3m, de rest is 2.6m.
Zithoek tegenover de haard (grijs), eethoek bij de drie ramen tegen de tuin
Rood is het dichtst bij de meterkast, wat handig is met stroom, maar de buitenunit staat dan in de voortuin en de grijze vlek is de schoorsteen van de gashaard, waar je dan half tegenaan blaast
Geel is ongeveer op de splitsing zitkuil/geen zitkuil, de buitenunit staat aan de zijgevel, de tuin is daar 1.5m breed met daarnaast een pad en de muur van de garage van de buurman. Ik neig naar deze locatie, maar mijn vrouw kon daar wel eens moeite mee hebben (binnenunit pontifikaal midden op de lange muur)
Groen is de achtermuur. Naar mijn idee is dan de plaatsing van de buitenunit wat lastiger, want of tegen de gevel op het terras, of op dezelfde plek als geel, maar dan met meer lelijke leiding over de muur.
[Afbeelding]
Ons huis is een vrijstaand huis uit de jaren '70, de spouw is nageisoleerd maar de ramen zijn nog klassiek dubbelglas en de vloer is (verwacht ik) niet geisoleerd.
Zolder heb ik afgelopen winter wel zelf geisoleerd met 140mm PIR
Ik wil offertes laten uitbrengen voor Daikin, MHI en misschien 1 ander merk (mijn vrouw vond de LG Artcool wel ok, maar dat is juist voor verwarmen niet de beste optie begrijp ik en ze stoort zich aan het Mitsubishi logo op de MHI (kan dat eraf?

))
Jullie begrijpen al: het oog wil ook wat, de WAF is een factor
Uit wat ik hier gelezen heb zou ik mogelijk al uitkomen met een 3,5 - 4,2 kW unit?