Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.353.635 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:49
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:40:
@kevineppo Klopt, ik zeg ook niet dat hij onhoorbaar is, maar precies wat je zegt meer dan het geluid van een koelkast is het niet, dus geen wervelwind geluid. Onze bank staat op zo’n 5 meter afstand.
Als ik een nieuw huis zou mogen/kunnen bouwen zou ik overal vloerverwarming leggen met een W/W of L/W warmtepomp, met sommige types schijn je ook te kunnen koelen ;)
Ja met fancoils, hang dan direct een airco op :+. Overigens denk ik dat koelen een steeds significanter deel van de klimaatbeheersing in een huis gaat zijn, zal mij niks verbazen als een opstelling zoals ik voorstelde vrij normaal gaat worden.

Overigens is dit wel een nare week geweest mbt temperatuur. Was wel wat frisjes in de woonkamer. Maar de boel blijft hier uit staan, verwarmen tegen juni aan slaat gevoelsmatig helemaal nergens op

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 16:24
heb hier nu een offerte voor
2 x FTXM35R / RXM35R 1500 ex btw
1 x FTXM25R / RXM25R 1480 ex btw
dat is incl installeren
wat vergeleken met andere volgens mij erg goedkoop is zo heb ik al 1 daikin voor 2750 inl btw.

denk als ik dat prijs verschil zie ik de 25 voor de 35 vervang die 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
2004billy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:45:
[...]

De DAIKIN FTXM35R / RXM35R levert maar 2.35 kW bij -10C. Als het gaat vriezen is dat denk ik niet genoeg. Je kunt het ook zien aan de buitenunit, die is relatief klein (32 kg).
Een 60zsx-w levert 5.2 kW bij -10C, een F12MT 4.7 kW bij -10C. Beide hebben een slag grotere buitenunit van 45 kg.
de vergelijkbare thosiba 2,8 toch? niet zn groot verschil of wel
verder zijn de seer en scop bijna het zelfde RAS-B13J2KVSG-E/ de daikin net iets beter met koelen verwarming het zelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-08 10:46
marcovandam schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:09:
Ik heb de knoop voor mezelf doorgehakt en ga voor airco verwarming. Even resumé, een redelijk geïsoleerde woning, gasgebruik voor verwarmen ongeveer 1500 ( maar dat kan wel wat lager, nog veel te weinig op gasgebruik gestuurd). Begane grond 68m2, 140m3, 1e verdieping 64m2, 120m3.
Doel is voornamelijk verwarmen begane grond, op de 1e verwarmen we niet heel veel, maar een beetje warmte daar is wel fijn.
Plan is 2 keer 2.5 KW binnen op de begane grond, en 1 keer 2.5 of 3.5 op de 1e verdieping, die kan centraal hangen en bereikt alles wel wat schat ik in.
Wat is jullie advies, met name voor de buitenunit. 7KW ? Of moet een 5KW die binnenunits alle 3 wel kunnen bedienen? Ik zie ook 6.2 wel langskomen dacht ik?
Inmiddels is de eerste installateur geweest. Zijn advies een enkele 5KW split beneden, en een 3.5 boven. 2 buitenunits dus, van 5 en 3.5 KW. Hij beloofde als die 5KW niet de hele benedenverdieping ( open 68M2) zou verwarmen hij er gratis een bij zou hangen :) Hij komt nu in het midden van de lange zijkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Vzo6VzlI6f7ss-5BXb7q8mbVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQdLaqN60KrV8JieygTqXWih.jpg?f=fotoalbum_large
Een beetje twijfel over de enkele boven in de hal maar zou de boel wel wat net wat aangenaam kunnen maken, en dat is wat ik zoek daar.

Om een goede inschatting te kunnen maken, wat is een beetje redelijke prijs voor de montage inc materalen van 2 split units? Ze komen aan dezelfde kant aan de buitenmuur te hangen, de 1e verdieping is wat omhoog en door een kamer heen naar de hal.

Ik ben inmiddels ook wel naar merken aan het kijken, ik neig naar daikin. De baas vind de stylish het mooist, ben ik wel met haar eens. De sensira is natuurlijk wel een stukje goedkoper. Is de stylish zijn meerwaarde wel een beetje waard in geluid en warmtecomfort?

[ Voor 7% gewijzigd door marcovandam op 03-06-2022 00:54 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@marcovandam Een 5 maakt meer geluid dan een 4,2 in je woonkamer volgens mij, zie specs. Daar red je het ook mee.

Een 3,5 is veel te zwaar in een hal. Veel besproken in topic.

En verschil tussen diverse modellen kan je ook in de specs zien wbt geluid. Er bestaat overigens ook een Perfera. Doet niet onder volgens mij voor Stylish en goedkoper.

En nu slapen.....

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 08:53
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:43:
[...]

Inmiddels is de eerste installateur geweest. Zijn advies een enkele 5KW split beneden, en een 3.5 boven. 2 buitenunits dus, van 5 en 3.5 KW. Hij beloofde als die 5KW niet de hele benedenverdieping ( open 68M2) zou verwarmen hij er gratis een bij zou hangen :) Hij komt nu in het midden van de lange zijkant.
[Afbeelding]
Een beetje twijfel over de enkele boven in de hal maar zou de boel wel wat net wat aangenaam kunnen maken, en dat is wat ik zoek daar.

Om een goede inschatting te kunnen maken, wat is een beetje redelijke prijs voor de montage inc materalen van 2 split units? Ze komen aan dezelfde kant aan de buitenmuur te hangen, de 1e verdieping is wat omhoog en door een kamer heen naar de hal.

Ik ben inmiddels ook wel naar merken aan het kijken, ik neig naar daikin. De baas vind de stylish het mooist, ben ik wel met haar eens. De sensira is natuurlijk wel een stukje goedkoper. Is de stylish zijn meerwaarde wel een beetje waard in geluid en warmtecomfort?
Die 5 kW zal de boel zeker warm of koud krijgen, maar besef wel dat het op vol vermogen wat lawaai zal maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:43:
[...]

[Afbeelding]

Locatie is goed gekozen, de Sensira is het instapmodel en de Stylish het premium design model. De Perfera Idd ook in een 4,2kw (is ook stiller) te krijgen is het premium model met betere cijfers (SEER/(S)COP dan de sensira en doet qua specs niet onder in vergelijking met de Stylish. Betere keuze zou dus zijn tussen Perfera of Stylish prijs t/o design wat wellicht beter past bij jouw wensen of inrichting.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:37:
Ook wij overwegen een single split airco unit met als hoofddoel verwarmen van de woonkamer en daarmee hopelijk ook verlagen van de stookkosten op gas.
We hebben net een forse verbouwing achter de rug en willen daarom nog niet de vloer in de woonkamer eruit en vorzien van vloerverwarming incl warmtepomp.

Mijn vraag is vooral wat de beste locatie van de binnenunit zou zijn. Woonkamer is grofweg 42m2 en de voorste helft is een zitkuil met hoogte 3m, de rest is 2.6m.
Zithoek tegenover de haard (grijs), eethoek bij de drie ramen tegen de tuin

Rood is het dichtst bij de meterkast, wat handig is met stroom, maar de buitenunit staat dan in de voortuin en de grijze vlek is de schoorsteen van de gashaard, waar je dan half tegenaan blaast

Geel is ongeveer op de splitsing zitkuil/geen zitkuil, de buitenunit staat aan de zijgevel, de tuin is daar 1.5m breed met daarnaast een pad en de muur van de garage van de buurman. Ik neig naar deze locatie, maar mijn vrouw kon daar wel eens moeite mee hebben (binnenunit pontifikaal midden op de lange muur)

Groen is de achtermuur. Naar mijn idee is dan de plaatsing van de buitenunit wat lastiger, want of tegen de gevel op het terras, of op dezelfde plek als geel, maar dan met meer lelijke leiding over de muur.

[Afbeelding]

Ons huis is een vrijstaand huis uit de jaren '70, de spouw is nageisoleerd maar de ramen zijn nog klassiek dubbelglas en de vloer is (verwacht ik) niet geisoleerd.
Zolder heb ik afgelopen winter wel zelf geisoleerd met 140mm PIR

Ik wil offertes laten uitbrengen voor Daikin, MHI en misschien 1 ander merk (mijn vrouw vond de LG Artcool wel ok, maar dat is juist voor verwarmen niet de beste optie begrijp ik en ze stoort zich aan het Mitsubishi logo op de MHI (kan dat eraf? :P ))
Jullie begrijpen al: het oog wil ook wat, de WAF is een factor

Uit wat ik hier gelezen heb zou ik mogelijk al uitkomen met een 3,5 - 4,2 kW unit?
Ik heb t idee dat mijn vraag wat ondergesneeuwd is in de discussie, maar als ik de reactie lees op de vraag van Marcovandam, is plaatsing in het midden van de lange muur bij ons ook geen slecht idee?
Unit hangt dan ook precies tussen de zithoek en eethoek, waardoor we relatief wenig last zullen hebben van direct in de wind te zitten?
Adviseren jullie voor een woonkamer van 42m2/117m3 3,5 of 4,2 KW?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
al die leidingen die op de muur lopen moeten die niet zo kort mogenlijk en vooral binnenshuis zijn.
als er verwamt moet worden en het vriest buiten loopt er door die meters leidingen warm spul dat verloren gaat want zo bijzonder zijn die nu ook weer niet geisoleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 10:22
Nee hoor, we hebben het hier over koelgassen, niet over warm water. Voordeel van een split.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:43
Tacoos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Ik heb t idee dat mijn vraag wat ondergesneeuwd is in de discussie, maar als ik de reactie lees op de vraag van Marcovandam, is plaatsing in het midden van de lange muur bij ons ook geen slecht idee?
Unit hangt dan ook precies tussen de zithoek en eethoek, waardoor we relatief wenig last zullen hebben van direct in de wind te zitten?
Ik ervaar hetzelfde m.b.t. ondersneeuwen, men is drukker met discussiëren over blaasstanden e.d. :9

In een matig geïsoleerd huis zal je met die 40 moeten gaan rekenen, maar ik heb uit dit topic begrepen dat die waardes nogal ruim zijn.
Zelf heb ik nog 0 ervaring met de units en zal afhankelijk van vergelijkbare situaties mijn keus gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:53:
Nee hoor, we hebben het hier over koelgassen, niet over warm water. Voordeel van een split.
de leidingen in een auto airco zijn toch ook flink warm en flink koud.
en dat is voordat ze naar en nadat ze terug komen van de wisselaar in de auto
neem aan andersom ( verwarmen in plaats van koelen bij een warmte pomp airco ) dat dit niet anders is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
[...]

Plaatsing in het midden van de lange muur is ideaal. Ga je je glas nog laten vervangen binnenkort? Dat gaat namelijk een hoop schelen ook. Dan kan je daar alvast rekening mee houden met de aanschaf.

Kan je een inschatting van je gasverbruik maken? Zo ja, dan kan je een goed je een goede indicatie krijgen door de Koevlaasmethode. Zo nee, dan een warmteberekening. Hoeft niet helemaal exact, maar geeft al snel een goed beeld. Beide staan als het goed is in de topic start.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
waarom is met de koevlaas reken methode maar een vermogen nodig van 5kw nodig daar waar normaal een 24kw HR cv hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:57

ricardo246

Life's what you make it!

Maxwp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
waarom is met de koevlaas reken methode maar een vermogen nodig van 5kw nodig daar waar normaal een 24kw HR cv hangt?
COP?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Nope. SWW maken kost enorm veel vermogen ala minuut. Daarom staat mijn cv ook al jaren op minimaal vermogen (12 lager kan hij niet) voor verwarmen. Voor SWW knalt hij gewoon 25. NB: staat ook in TS ;)

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
[...]

de leidingen in een auto airco zijn toch ook flink warm en flink koud.
en dat is voordat ze naar en nadat ze terug komen van de wisselaar in de auto
neem aan andersom ( verwarmen in plaats van koelen bij een warmte pomp airco ) dat dit niet anders is
Hoe langer de lengte zal dat best iets rendement kosten......minimaal. Hier is 1 leiding zo'n 20 meter. Merk geen verschil met de korte. In ieder geval, ik kan het niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Berekenen, zie TS. Warmteverlies berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-08 15:47
Maar stel dat uit de warmteverliesberekening komt dat je een 4,2 kw nodig hebt om de woonkamer te verwarmen als het buiten -10 graden is. Is het dan niet beter om een 3,5 kw te nemen en op deze koude dagen bij te verwarmen als je die mogelijkheid hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:40:
@kevineppo Klopt, ik zeg ook niet dat hij onhoorbaar is, maar precies wat je zegt meer dan het geluid van een koelkast is het niet, dus geen wervelwind geluid. Onze bank staat op zo’n 5 meter afstand.
En dan voor de laatste keer.....dat is jouw situatie, met jouw blaasstand (lees laag) en met jouw perceptie. :Y

Conclusie is dus dat geen enkele L/L helemaal stil is en met hogere blaasstanden je wel degelijk luchtwervelingen en meer geluid gaat krijgen. In hoeverre dat voor iemand lastig is of niet is niet aan ons te bepalen maar aan de gebruiker in kwestie. Het is in ieder geval een nadeel van verwarmen met L/L waar iemand bij aanschaf wel degelijk rekening mee moet houden. Zeker met de plaats waar je hem hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
kurkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:01:
Maar stel dat uit de warmteverliesberekening komt dat je een 4,2 kw nodig hebt om de woonkamer te verwarmen als het buiten -10 graden is. Is het dan niet beter om een 3,5 kw te nemen en op deze koude dagen bij te verwarmen als je die mogelijkheid hebt?
Kan maar een 4,2 zal weinig verschillen in prijs. Dat is je eigen keuze.Belangrijk is te kijken ook naar minimaal vermogen. Loopt lekkerder als dat laag is in tussenseizoenen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:23
Maxwp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:51:
al die leidingen die op de muur lopen moeten die niet zo kort mogenlijk en vooral binnenshuis zijn.
als er verwamt moet worden en het vriest buiten loopt er door die meters leidingen warm spul dat verloren gaat want zo bijzonder zijn die nu ook weer niet geisoleerd
Ik meen me te herinneren dat het gas met een snelheid van orde grootte 5-15m/s door de leiding gaat. Het is dus eigenlijk al bij de binnenunit voordat het warmte kan afgeven aan de omgeving. In perfect gecontroleerde omstandigheden in een geconditioneerd laboratorium zal er wel een verschil in rendement waarneembaar zijn, maar daar ga jij thuis weinig van merken. De isolatie om de leidingen is er eigenlijk vrijwel alleen om condensvorming tegen te gaan op de leidingen als er gekoeld wordt. Dat er door de isolatie misschien een paar tienden van procenten efficiënter verwarmd kan worden, dat is dan mooi meegenomen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Maxwp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
HR CV ketels zijn meestal ook veel te groot en worden meestal berekent op het warm water gebruik, bad e.d.
Daarom gaat de vergelijking in kW niet op.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:01:
[...]

En dan voor de laatste keer.....dat is jouw situatie, met jouw blaasstand (lees laag) en met jouw perceptie. :Y

Conclusie is dus dat geen enkele L/L helemaal stil is en met hogere blaasstanden je wel degelijk luchtwervelingen en meer geluid gaat krijgen. In hoeverre dat voor iemand lastig is of niet is niet aan ons te bepalen maar aan de gebruiker in kwestie. Het is in ieder geval een nadeel van verwarmen met L/L waar iemand bij aanschaf wel degelijk rekening mee moet houden. Zeker met de plaats waar je hem hangt.
Nou voor de laatste keer dan… dat is jou situatie en jou perceptie.
Stil is een groot begrip, voor de één is stil als je echt helmaal niks meer hoort, wat in Nederland eigenlijk al niet meer lukt en voor de ander is het als je geluid van bijv. een koelkast kan horen.
En inderdaad met hogere blaasstanden maakt een airco meer geluid door de luchtwervelingen, maar ik en dus ook een paar anderen hier ervaren dat als hij in 3D Auto stand staat hij juist op een lage stand blaast en dus niet meer geluid maakt dan bijv. een koelkast. En ja dat is voor de één stil en voor de ander is dat nog lawaai.
En het lijkt me logisch dat de plaats waar je ‘m hangt ook uit maakt, als je ‘m direct boven de bank hangt dan maakt het meer ‘lawaai’ dan als je ‘m in de open keuken hangt.
Bijv. de buitenunit, als ik hier op het dak ernaast sta om middernacht dan hoor ik de unit niet door het omgevingsgeluid, maar woon je ergens in de middel of noware ja dan hoor die buitenunit wel en dat is hetzelfde voor de binnenunit, heb je een perfect (geluids) geïsoleerd huis en verder niks aan, ja dan hoor je de binnenunit duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 03-06-2022 11:30 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Nou voor de laatste keer dan… dat is jou situatie en jou perceptie.
Stil is een groot begrip, voor de één is stil als je echt helmaal niks meer hoort, wat in Nederland eigenlijk al niet meer lukt en voor de ander is het als je geluid van bijv. een koelkast kan horen.
En inderdaad met hogere blaasstanden maakt een airco meer geluid door de luchtwervelingen, maar ik en dus ook een paar anderen hier ervaren dat als hij in 3D Auto stand staat hij juist op een lage stand blaast en dus niet meer geluid maakt dan bijv. een koelkast. En ja dat is voor de één stil en voor de ander is dat nog lawaai.
En het lijkt me logisch dat de plaats waar je ‘m hangt ook uit maakt, als je ‘m direct boven de bank hangt dan maakt het meer ‘lawaai’ dan als je ‘m in de open keuken hangt.
Bijv. de buitenunit, als ik hier op het dak ernaast sta om middernacht dan hoor ik de unit niet door het omgevingsgeluid, maar woon je ergens in de middel of noware ja dan hoor die buitenunit wel en dat is hetzelfde voor de binnenunit, heb je een perfect (geluids) geïsoleerd huis en verder niks aan, ja dan hoor de de binnenunit duidelijk.
3D auto blaast niet ALTIJD op een lage stand maar is afhankelijk van de grootte van je kamer, je mate van isolatie en het setpoint waar hij naartoe moet werken afhankelijk van de start temperatuur in je kamer. En zoals ik je nu al een paar keer probeer duidelijk te maken is jouw situatie niet die van een ander. Jij verbruikt ook extreem weinig dus je zal weinig warmteverlies hebben en dus vrijwel altijd op lage standen blazen. Je projecteert jouw situatie op situaties van een ander en daarmee breng je mensen op het verkeerde been. Jouw "magische" 3D auto is niets anders dan die van andere merken, al heeft je installateur je dat wel wijs gemaakt.

En het klopt....mijn perceptie van hard blazen boven stand 1 is....mega irritant geluid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hee! Wat super! Een topic voor Airco als hoofdverwarming! Dit is mijn eerste post in dit topic, dus kleine introductie. Ronald dus, huis uit 1956 en aardig geisoleerd ondertussen (vloer/dak/gevel/HR++, 1 raam moet nog). Bestaande bouw is dus uit 1956 met paar weken geleden geisoleerde vloer (luchtkamers van NL isoleert) en een uitbouw uit 2010 volgens moderne norm, gewoon tempex en beton erop, zonder kruipruimte. Ik heb 3 flinke radiatoren in de woonkamer en alleen op de allerbovenste zolder verdieping (kamelenrug uit 2013, goed geisoleerd met PIR platen) wordt de radiator gebruikt, dochter houdt niet van kou. In alle overige slaapkamers hangen wel radiatoren, maar die worden amper gebruikt.

En nu van het gas af dus! Weg met Poetin en op naar wat duurzamers, dus ergens mogen we m ook bedanken voor deze stroomversnelling. Beetje wrang, maar iedere crisis een kans ...

Dus ik ben nu aan het afwegen, of een warmte pomp. Bij een WP is vloerverwarming nodig, maar dan moet mn gelijmde parket vloer eruit om vloerverwarming aan te leggen, en dat zie ik niet zitten. Drempels omhoog, deuren inkorten en mn parket weg. Dus dan kom ik op de airco. Maar hoe weet ik nu dat dit als hoofdverwarming gaat werken? Eventueel ondersteund met elektrische radiatoren ...

Mijn plafond is 2.6m hoog en de ruimte van de woonkamer is 6 x 10 (hier zou de gang/WC dan nog vanaf moeten). Dus zeg 55m2 x 2.6m is 143 m3 aan woonkamer met genoemde isolaties. Is dat te doen met een airco? De leveranciers Cewlbox en Bestair zeggen uiteraard van wel, maar ja, beste investering en dan zal het maar niet naar behoren werken ... Nu weet ik wel dat warme lucht stijgt, en de binnenunits hangen doorgaans aan het plaforn, dus ben je met een aircosysteem niet je plafonds aan het verwarmen?

Overigens is de ruimte op zolder ongeveer 16 a 18m3.

Hoor het graag!
Groeten,
Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
@marcovandam volgens mij hebben we ongeveer hetzelfde =) Ik heb ook een redelijk geisoleerd huis en een lange muur waar de unit dan in het midden kan komen. En dat is bij mij ook precies tussen woonkamergedeelte en woonkeuken. Waar ben jij op uitgekomen? Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Tacoos

i am i

MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Berekenen, zie TS. Warmteverlies berekening maken.
GermanPivo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Plaatsing in het midden van de lange muur is ideaal. Ga je je glas nog laten vervangen binnenkort? Dat gaat namelijk een hoop schelen ook. Dan kan je daar alvast rekening mee houden met de aanschaf.

Kan je een inschatting van je gasverbruik maken? Zo ja, dan kan je een goed je een goede indicatie krijgen door de Koevlaasmethode. Zo nee, dan een warmteberekening. Hoeft niet helemaal exact, maar geeft al snel een goed beeld. Beide staan als het goed is in de topic start.
We wonen hier zelf nog geen jaar en hebben een totaal andere gezinssamenstelling dan de vorige bewoners, bovendien heb ik gedurende de winter de zolder opnieuw geisoleerd, dus de koevlaas methode zal niet betrouwbaar zijn.

Als ik de warmteverliesberekening in de topicstart invul voor alleen de woonkamer, kom ik op 5,6kW warmtebehoefte bij -8 buiten. Met heel wat aannames die ik niet te positief probeer te nemen trouwens.
Bij 0 graden daalt dat zelfs naar 3.8 kW.

Als ik dan kijk in de specs van bijvoorbeeld een Daikin Perfera, zou die het net niet redden in 3.5 kW uitvoering (min/nom/max = 1.4/4.0/5.2 kW).
Maar hoe vaak is het tegenwoordig nog -8 en daarnaast blijft de cv ook nog aanwezig voorlopig.
Daarmee denk ik dat een 3.5 kW Daikin Perfera voldoende zou moeten zijn, of reken ik mezelf dan rijk?
Een MHI SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W kan zelfs nog iets meer.

Triple glas vs wat we nu hebben scheelt ongeveer 0,5 kW volgens dezelfde berekening trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door Tacoos op 03-06-2022 12:37 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:23:
Hee! Wat super! Een topic voor Airco als hoofdverwarming! Dit is mijn eerste post in dit topic, dus kleine introductie. Ronald dus, huis uit 1956 en aardig geisoleerd ondertussen (vloer/dak/gevel/HR++, 1 raam moet nog). Bestaande bouw is dus uit 1956 met paar weken geleden geisoleerde vloer (luchtkamers van NL isoleert) en een uitbouw uit 2010 volgens moderne norm, gewoon tempex en beton erop, zonder kruipruimte. Ik heb 3 flinke radiatoren in de woonkamer en alleen op de allerbovenste zolder verdieping (kamelenrug uit 2013, goed geisoleerd met PIR platen) wordt de radiator gebruikt, dochter houdt niet van kou. In alle overige slaapkamers hangen wel radiatoren, maar die worden amper gebruikt.

En nu van het gas af dus! Weg met Poetin en op naar wat duurzamers, dus ergens mogen we m ook bedanken voor deze stroomversnelling. Beetje wrang, maar iedere crisis een kans ...

Dus ik ben nu aan het afwegen, of een warmte pomp. Bij een WP is vloerverwarming nodig, maar dan moet mn gelijmde parket vloer eruit om vloerverwarming aan te leggen, en dat zie ik niet zitten. Drempels omhoog, deuren inkorten en mn parket weg. Dus dan kom ik op de airco. Maar hoe weet ik nu dat dit als hoofdverwarming gaat werken? Eventueel ondersteund met elektrische radiatoren ...

Mijn plafond is 2.6m hoog en de ruimte van de woonkamer is 6 x 10 (hier zou de gang/WC dan nog vanaf moeten). Dus zeg 55m2 x 2.6m is 143 m3 aan woonkamer met genoemde isolaties. Is dat te doen met een airco? De leveranciers Cewlbox en Bestair zeggen uiteraard van wel, maar ja, beste investering en dan zal het maar niet naar behoren werken ... Nu weet ik wel dat warme lucht stijgt, en de binnenunits hangen doorgaans aan het plaforn, dus ben je met een aircosysteem niet je plafonds aan het verwarmen?

Hoor het graag!
Groeten,
Ronald
Werken gaat het wel, maar er zijn wel verschillen met de meer traditionele verwarming zoals we die in NL/BE kennen.
De voornaamste is de verspreiding van de warmte. In tegenstelling tot radiatoren is de afgifte meer gelocaliseerd. Neem bijvoorbeeld de radiator op je WC. Je WC hokje gaat wat kouder zijn...

Voor de capaciteit van het airco systeem neem je de Koevlaas formule om een ruwe indicatie te krijgen. Staat ook in de topic start: Aantal m3 gasverbruik per jaar (voor stoken) x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven. Dan heb je kW aan verwarmingsvermogen.

Een gewone warmtepomp is alsnog een optie, ook zonder vloerverwarming. Maar mogelijk moet je dan je radiatoren vervangen door LTV-exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:23:

Hoor het graag!
Groeten,
Ronald
Warmtepomp kan prima zonder vloerverwarming indien de capaciteit van je radiatoren overbemeten is of met LTV radiatoren, maar daar is een ander topic voor. ;)

Er zijn er hier zat met zo'n oppervlakte/inhoud of groter. Verwarmen met een airco gaat prima en al helemaal als je isolatie op orde is - niks om je zorgen over te maken. Warmte stijgt, maar een airco circuleert ook de lucht in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Tx! Ik gebruik nu 1500m3 per jaar (hier is ww/koken vanaf), dan kom ik op 7.2 uit. Maar toen was de vloer nog niet geisoleerd en had ik nog geen HR++ glas in het grootste raam aan de voorkant. Nu wel, dus ik denk dat dat wel gaat schelen. Maar ja, hoeveel echt geen idee. Nu heb ik ook gelezen dat er binnenunits zijn die je naar beneden kan stellen, dat zal mss al helpen. Zijn er ook systemen waarbij de thermostaat ergens anders in de ruimte staat dan in de binnenunit zelf? Die kan je dan op zeg 20cm hoogte monteren ergens anders in de kamer. En zijn 2 losse units dan beter dan 1 grote? Ook voor de lokale warmte die de airco kennelijk maakt ..

Grtn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Tacoos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:34:
[...]

[...]

We wonen hier zelf nog geen jaar en hebben een totaal andere gezinssamenstelling dan de vorige bewoners, bovendien heb ik gedurende de winter de zolder opnieuw geisoleerd, dus de koevlaas methode zal niet betrouwbaar zijn.

Als ik de warmteverliesberekening in de topicstart invul voor alleen de woonkamer, kom ik op 5,6kW warmtebehoefte bij -8 buiten. Met heel wat aannames die ik niet te positief probeer te nemen trouwens.

Als ik dan kijk in de specs van bijvoorbeeld een Daikin Perfera, zou die het net niet redden in 3.5 kW uitvoering (min/nom/max = 1.4/4.0/5.2 kW).
Maar hoe vaak is het tegenwoordig nog -8 en daarnaast blijft de cv ook nog aanwezig voorlopig.
Daarmee denk ik dat een 3.5 kW Daikin Perfera voldoende zou moeten zijn, of reken ik mezelf dan rijk?

Triple glas vs wat we nu hebben scheelt ongeveer 0,5 kW volgens dezelfde berekening trouwens
De vraag is ook of je een backup hebt (e.g. een electrisch/hout kacheltje), en/of je in zo'n situatie concessies wilt doen op je comfort (e.g. verwarming komt een paar dagen niet boven de 17 graden uit, i.p.v 21).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Tacoos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:34:
[...]

[...]

Top! Precies wat je zegt, hoe vaak komt het nog voor. ;) Als ze op max draaien binnen is dat niet zo heel prettig, maar je kan dan nog op een alternatieve manier bijverwarmen als het ooit echt nog zo extreem wordt. Maar ik denk dat je met een 3.5 wel uitkan - ook naar een 4.2 kW gekeken? Heeft MHI niet, maar Daikin wel.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 03-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:30:
@marcovandam volgens mij hebben we ongeveer hetzelfde =) Ik heb ook een redelijk geisoleerd huis en een lange muur waar de unit dan in het midden kan komen. En dat is bij mij ook precies tussen woonkamergedeelte en woonkeuken. Waar ben jij op uitgekomen? Groeten!
Ik zit ook nog in de beslisfase. Qua uiterlijk is al democratisch door mijn vrouw beslist dat het daikin stylish wordt _O-. Maar daar kan ik prima mee leven, er zijn wel iets betere misschien, met name minimum 1.7 vind ik vrij hoog. Maar het schijnt dat de daikin specs vaak wel wat conservatief zijn.
Ik zit nu op installateur advies 5 kw beneden, 3.5 boven maar kreeg hier de feedback dat 4.2 ook wel moet kunnen beneden. Ze schelen ook maar 0.2 bij verwarmen, en 4.2 is wel wat stiller. Ik kom met de koevlaas wel een stuk hoger uit. Beide een eigen split unit, ook bij ons is het verwarmen boven minimaal dus die moet zich toch heel anders gedragen. En of er nu 1 of 2 units aan een blinde buitenmuur hangen maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:40:
Tx! Ik gebruik nu 1500m3 per jaar (hier is ww/koken vanaf), dan kom ik op 7.2 uit. Maar toen was de vloer nog niet geisoleerd en had ik nog geen HR++ glas in het grootste raam aan de voorkant. Nu wel, dus ik denk dat dat wel gaat schelen. Maar ja, hoeveel echt geen idee. Nu heb ik ook gelezen dat er binnenunits zijn die je naar beneden kan stellen, dat zal mss al helpen. Zijn er ook systemen waarbij de thermostaat ergens anders in de ruimte staat dan in de binnenunit zelf? Die kan je dan op zeg 20cm hoogte monteren ergens anders in de kamer. En zijn 2 losse units dan beter dan 1 grote? Ook voor de lokale warmte die de airco kennelijk maakt ..

Grtn!
2 losse units in je woonkamer is zeker beter dan één grote. Van vrijwel alle binnenunits kan je uitblaasrichting instellen, maar nogmaals, maak je geen zorgen om het verwarmen van je plafond. Een airco houdt daar ook rekening mee en heeft een standaard temperatuurcompensatie als het om verwarmen gaat.

Sommige merken hebben een bedrage thermostaat die je ergens anders kan hangen. 20cm is overigens veel te laag, meestal rond de 150 cm, net zoals de thermostaat van je cv. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Ik zit ook nog in de beslisfase. Qua uiterlijk is al democratisch door mijn vrouw beslist dat het daikin stylish wordt _O-. Maar daar kan ik prima mee leven, er zijn wel iets betere misschien, met name minimum 1.7 vind ik vrij hoog. Maar het schijnt dat de daikin specs vaak wel wat conservatief zijn.
Ik zit nu op installateur advies 5 kw beneden, 3.5 boven maar kreeg hier de feedback dat 4.2 ook wel moet kunnen beneden. Ze schelen ook maar 0.2 bij verwarmen, en 4.2 is wel wat stiller. Ik kom met de koevlaas wel een stuk hoger uit. Beide een eigen split unit, ook bij ons is het verwarmen boven minimaal dus die moet zich toch heel anders gedragen. En of er nu 1 of 2 units aan een blinde buitenmuur hangen maakt niet zoveel uit.
Koevlaas formule is voor je hele huis inclusief SWW. Dus handig als je het vermogen wil weten voor je hele huis verwarmen en dan eigenlijk overbemeten vanwege SWW. Beter is voor iedere ruimte een warmteverliesberekening maken. Een minimum van 1,7 zit je bij een beetje koude zo aan. De 4,2 is niet wat stiller vind ik maar behoorlijk. Maar die discussie ga ik maar niet meer aan. Ik wil het in ieder geval zo stil mogelijk hebben als dat ding draait. NB: die 4,2 haal je makkelijk. Ik zou met een behoorlijk geisoleerd huis zelfs een 3,5 aandurven.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Ik zeker ook, ik vind geluid zeker voor mijn vrouw een belangrijke factor.

Heating capacity Min./Nom./Max. kW 4.2 1.70/5.40/6.00
Heating capacity Min./Nom./Max. kW 5.0 1.70/5.80/6.50

Lees ik het dan goed dat de 4.2 normaal .4 en max.0.5 minder kW capaciteit heeft?
Geluid is 21/29/45 tegen 24/31/46 , ik vind het lastig in te schatten maar volgens jou is dat wel significant dus?

Als ik koevlaas zonder SSW neem kom ik op 7.2, dus dan zou dit echt wel moeten kunnen denk ik.

Dat betekend ook dat de 2.5 als het nodig is op max dus veel hoger kan: 1.30/2.80/4.70, dan is dat misschien ook wel voldoende voor de bovenverdieping. Er lekt wel wat warmte weg naar het voorportaal op de zolder.
Het gekke is dat de 3.5 alleen op normaal een stuk hoger zit. 1.40/4.00/5.20

[ Voor 5% gewijzigd door marcovandam op 03-06-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:07:
Ik zeker ook, ik vind geluid zeker voor mijn vrouw een belangrijke factor.

Heating capacity Min./Nom./Max. kW 4.2 1.70/5.40/6.00
Heating capacity Min./Nom./Max. kW 5.0 1.70/5.80/6.50

Lees ik het dan goed dat de 4.2 normaal .4 en max.0.5 minder kW capaciteit heeft?
Geluid is 21/29/45 tegen 24/31/46 , ik vind het lastig in te schatten maar volgens jou is dat wel significant dus?

Als ik koevlaas zonder SSW neem kom ik op 7.2, dus dan zou dit echt wel moeten kunnen denk ik.

Dat betekend ook dat de 2.5 als het nodig is op max dus veel hoger kan: 1.30/2.80/4.70, dan is dat misschien ook wel voldoende voor de bovenverdieping. Er lekt wel wat warmte weg naar het voorportaal op de zolder.
Het gekke is dat de 3.5 alleen op normaal een stuk hoger zit. 1.40/4.00/5.20
Ik destijds bewust de 5 niet genomen ivm geluid. Iedere dB is er 1 vind ik. Zeker als je alleen bent en toevallig geen radio/tv aan hebt. En yep scheelt een 0,5 Vanaf de 5 zit er een zwaardere ventilator in, dus meer luchtverplaatsing, is meer geluid.

Nogmaals Koevlaas is de verwarming van je hele huis inclusief SWW want je neemt je totale gasverbruik. Voor jouw idee. Ik doe hier 60/65 m2 (exact weet ik het niet meer) met een 4,2 op zijn sloffen in een huis uit 1978 met tot vorig jaar oud dubbel glas (nu HR++). Met een behoorlijke glaspui van 6 meter erin op zuid.

Ik had je al gezegd dat een 3,5 totaal zinloos is in een hal. Die kan daar nooit zijn vermogen kwijt. Hang daar gewoon een 2 en laat hem lekker pruttelen. Hoelang denk je dat het duurt een hal te koelen/verwarmen? 5 minuten of zo. Hier een hele zolder met een 2 (wel geisoleerd).

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Ik destijds bewust de 5 niet genomen ivm geluid. Iedere dB is er 1 vind ik. Zeker als je alleen bent en toevallig geen radio/tv aan hebt. En yep scheelt een 0,5

Nogmaals Koevlaas is de verwarming van je hele huis inclusief SWW want je neemt je totale gasverbruik. Voor jouw idee. Ik doe hier 60/65 m2 (exact weet ik het niet meer) met een 4,2 op zijn sloffen in een huis uit 1978 met tot vorig jaar oud dubbel glas (nu HR++). Met een behoorlijke glaspui van 6 meter erin op zuid.

Ik had je al gezegd dat een 3,5 totaal zinloos is in een hal. Die kan daar nooit zijn vermogen kwijt. Hang daar gewoon een 2 en laat hem lekker pruttelen. Hoelang denk je dat het duurt een hal te koelen/verwarmen? 5 minuten of zo.
Ik gebruik 1800 M3 totaal, heb er 300 voor SSW afgehaald, dan kom ik op 7.2, was wel bij een aanvoer van 80 graden kwam ik laatst achter 8)7 . Boven is niet alleen de hal, de bedoeling is dat hij het overal een beetje behaaglijk maakt. We stoken weinig boven maar ik denk dat als de airco beneden zijn werk doet en ik boven niets doe het daar wel erg koud wordt. Ik vind het zonde alleen daarvoor de CV aan te slingeren. En ik wil de eerste winter testen of ik het red, maar dan zou volgend jaar een warmtepompboiler erbij en gas eruit een fijne optie zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRc2cwWTYXSjMnzq1jqoCZj6NsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD1jF7UTXgMTHDdqV0SkvB6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Ik gebruik 1800 M3 totaal, heb er 300 voor SSW afgehaald, dan kom ik op 7.2, was wel bij een aanvoer van 80 graden kwam ik laatst achter 8)7 . Boven is niet alleen de hal, de bedoeling is dat hij het overal een beetje behaaglijk maakt. We stoken weinig boven maar ik denk dat als de airco beneden zijn werk doet en ik boven niets doe het daar wel erg koud wordt. Ik vind het zonder alleen daarvoor de CV aan te slingeren. En ik wil de eerste winter testen of ik het red, maar dan zou volgend jaar een warmtepompboiler erbij en gas eruit een fijne optie zijn.
[Afbeelding]
Maar je hangt hem in de hal en daar regelt hij op. Jammer dat je niet even terugleest in het topic. Ik ga het niet nog een keer uittypen. Even zoeken een 3 weken terug of zo. Je kan ook nooit op die manier op alle kamers binnen no time de temperatuur regelen. Ad hoc stoken wordt daar niets.

Dus bij fatsoenlijk inregelen van je CV zou je op zo'n 1500.1600m3 uitkomen voor verwarming. Beneden zou ik een 3,5 pakken (ben je bang een 4,2 ;) ) en boven op de hal een 2.

Als ik het red met een huis uit 78 dan jij ook.

Zo ben weer afgekoeld binnen (zonder airco). Ga de tuin weer in. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Jeempie lastig hoor. Het is een keuze voor 15 jaar als het meezit, en zoals gezegd zou ik als het kan graag het gas de deur uit doen.

Als iets teveel niet zo nadelig was door pendelen zou ik op zeker de veilige kant nemen en 5 en 3.5 neerhangen.
Maar als ik goed luister hier is het misschien toch beter om 4.2 en 2.5 te doen.
Kosten vind ik minder belangrijk dan comfort, maar scheelt toch zo`n 1000 euro denk ik. Als ik gas kan afsluiten daardoor verdien ik dat wel terug.
Polletje houden, wie stemt 5 met 3.5 en wie 4.2 met 2.5? :)
Of 4.2 met 3.5 , dat kan ook nog natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door marcovandam op 03-06-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:35:
Jeempie lastig hoor. Het is een keuze voor 15 jaar als het meezit, en zoals gezegd zou ik als het kan graag het gas de deur uit doen.

Als iets teveel niet zo nadelig was door pendelen zou ik op zeker de veilige kant nemen en 5 en 3.5 neerhangen.
Maar als ik goed luister hier is het misschien toch beter om 4.2 en 2.5 te doen.
Kosten vind ik minder belangrijk dan comfort, maar scheelt toch zo`n 1000 euro denk ik. Als ik gas kan afsluiten daardoor verdien ik dat wel terug.
Als het financieel niet uitmaakt plaats dan een kleine multi boven met twee binnenunits op de grootste slaapkamers, als die altijd tegelijk aanstaan heb je prima comfort boven. Beneden een 4.2 dat is zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/227WO7TW9YfFtb11t12HIx3d5lM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eZlmJwUhuFuXf2NA2g3e1PDZ.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Dat zou een optie zijn maar........ je raad het denk ik al :) Ik heb best wat moeite gehad om het airco plan erdoor te krijgen, het hielp wel veel om de energiekosten voor de komende jaren voor te rekenen in combinatie met de zonnepanelen.

Er was echter een veto, ik wil niet zo`n ding op de slaapkamer. Die ga ik er maar niet proberen door te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:03:
Dat zou een optie zijn maar........ je raad het denk ik al :) Ik heb best wat moeite gehad om het airco plan erdoor te krijgen, het hielp wel veel om de energiekosten voor de komende jaren voor te rekenen in combinatie met de zonnepanelen.

Er was echter een veto, ik wil niet zo`n ding op de slaapkamer. Die ga ik er maar niet proberen door te duwen.
Tja das een keuze.

Off-topic;
Ik weet niet hoeveel kamers er vrij zijn maar ik had gezegd voor de dagen dat het warm word boven word slaap jij maar in de kamer zonder airco :Y dan lig ik lekker koel oOo

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-08 09:18
de mhi35 en 20 hebben hetzelfde minimale vermogen. Hier draait die keurig op 190-200watt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:12:
de mhi35 en 20 hebben hetzelfde minimale vermogen. Hier draait die keurig op 190-200watt minimaal.
Hopelijk niet de verwarming aan nu? :X

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marcovandam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:35:

Waarom vraag je advies? Geef mij nu eens 1 reden waarom je een te grote unit op een hal wil en bang bent voor een fractie minder dan 5 in de kamer? Groter is niet beter.

En lees aub nu eens wat terug. Op Tweakers wordt enig inzet van jezelf op prijs gesteld. We vervallen anders continue in herhaling wat hier sowieso veel te veel gebeurd als je het vergelijkt met het L/W topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Zolder is nu 22 graden. Mag hij aan straks? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Afgelopen dagen heeft hij savonds in de woonkamer en sochtends in de keuken aan gestaan. We hebben een grote overkapping beneden waardoor onze benedenverdieping weinig opwarmt door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Woonkamer koelt naar een een 18.5-19 graden terug in de nacht. En warmt relatief dus weinig op door de zon overdag. Dus savonds lekker verwarming aan. Moet natuurlijk wel 22 graden op de bank zijn savonds :)

[ Voor 57% gewijzigd door rwijnhov op 03-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37

Oekol

waka waka hey hey

Weet iemand waar ik kan vinden waar de firmware update die ik zojuist kreeg voor de perfera's kan terugvinden. Ben benieuwd wat er verandert is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:47:
Woonkamer koelt naar een een 18.5-19 graden terug in de nacht. En warmt relatief dus weinig op door de zon overdag. Dus savonds lekker verwarming aan. Moet natuurlijk wel 22 graden op de bank zijn savonds :)
Ik bedoelde ook nu, omdat je het zojuist post :+
Hier soortgelijke situatie, tuin op N/O met veranda alleen is het niet kouder geworden dan 20.2 graden in de ochtend maar wel paar keer een uurtje aangehad afgelopen week om het “kille” eraf te halen want moet idd wel comfortabel zijn ding hangt er niet voor niks ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:00:
Weet iemand waar ik kan vinden waar de firmware update die ik zojuist kreeg voor de perfera's kan terugvinden. Ben benieuwd wat er verandert is.
Inhoudelijk niet maar dit staat er in de App Store. Volgens mij was de firmware update nodig om de demand control te ondersteunen. Ik kreeg namelijk in de Beta versie ook een firmware update van deze versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfINt25GfUWAe3aImY8fVKeTHMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL4tCfSsuNImueSkLGHSNXL0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 03-06-2022 18:25 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Inhoudelijk niet maar dit staat er in de App Store. Volgens mij was de firmware update nodig om de demand control te ondersteunen. Ik kreeg namelijk in de Beta versie ook een firmware update van deze versie.

[Afbeelding]
Is dit dan dezelfde in app update die je per unit moest doorvoeren? De app had ik voor de vakantie al geüpdatet, of is dit een soort van twee traps update?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Is dit dan dezelfde in app update die je per unit moest doorvoeren? De app had ik voor de vakantie al geüpdatet, of is dit een soort van twee traps update? Ik heb geen idee welke versie je gebruikte.
Er is een update geweest 4 weken terug, de 3.3.0 en nu is de 3.4.1 met demand control toegevoegd.
Alles terug te vinden in de App Store.
Zelf heb ik geen firmware updates gehad, alleen toen ik in de Beta de 3.4.1 ging downloaden, dat pushte de app erdoor voordat de app update gedaan was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04RQTh-3gjj95G9zc6GReRm-_PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjbS7u8solANuNeAiku90woE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 03-06-2022 18:35 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Voor de nieuwsgierigen hier het geluid buiten van een Multi Daikin 4,5 kW op een halve meter. Net aangezet en staat dus vol te blazen in 2 ruimtes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcJcUw8P7W7IbLRYBkWkDWixj7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8DZfYFOu5ZqXC69eXGIOojg.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand zich nog zorgen maken over de buren........ NB: max even negeren. Is waarschijnlijk geluid van een deur. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Er is een update geweest 4 weken terug, de 3.3.0 en nu is de 3.4.1 met demand control toegevoegd.
Alles terug te vinden in de App Store.
Zelf heb ik geen firmware updates gehad, alleen toen ik in de Beta de 3.4.1 ging downloaden, dat pushte de app erdoor voordat de app update gedaan was.
[Afbeelding]
Ja, dit zie ik ook. Echter in de app zelf moest ik de unit per stuk ook nog een keer updaten. Vergeten om er een screenshot van te maken. Het zal wel loslopen. Kan er verder online niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Ja, dit zie ik ook. Echter in de app zelf moest ik de unit per stuk ook nog een keer updaten. Vergeten om er een screenshot van te maken. Het zal wel loslopen. Kan er verder online niks over vinden.
Dat zal komen doordat in elke unit een aparte WiFi adapter zit denk ik, zal apart geüpdatet moeten worden? Zodat de centrale app alles kan aansturen?

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 03-06-2022 18:50 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Vandaag mijn airco eens 8 uur aangehad. om te koelen. buiten was het 27 graden. en wil het huis niet te veel laten opwarmen.

mijn situatie 2 woonlagen van allebei +/- 50m2. Deze staan in verbinding met elkaar via open trap. ik heb op beide etages een mhi 5.0 srk zs. huis is uit 2001.

vandaag alleen de bovenste aan gehad om te kijken wat het ding slurpt aan energie om de kamer op 19 graden te houden. (is te koud maar gaat om het idee). ik heb een foto meegestuurd van de meeting. het resultaat is dat zowel de boven verdieping en de beneden verdieping goed gekoeld werden. ) we hebben ook wtw (misschien dat dit iets meehelpt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYBk223djLwyYHP9LZeffTeoZKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOPd7NnArrAAjizBQx7ppmky.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@arie-verdetti Eeeeeeuh....wat wil je nu zeggen met je post???? :?

Aaaah plaatje er nu wel bij. _/-\o_

Edit; ik schrik van dit verbruik. Hier 0,2 kWh per uur voor 2 units.

[ Voor 47% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
misschien dat het wat inzicht geeft voor mensen.

en verder ben ik blij.

en verder vind ik dat je vrij negatief reageert op iedereen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@arie-verdetti Zag alleen je plaatje eerst niet, vandaar.

Kritisch zijn is niet negatief vind ik. Er wordt hier gewoon veel te veel in herhaling gevraagd om zaken die in de TS staan en mensen die wel erg makkelijk hun vragen dumpen zonder enige inzet van zichzelf. Ik vraag, jullie moeten maar draaien. ;) Ik heb al eerder eens verwezen naar het L/W topic. Daar wordt veel meer inhoudelijke vragen gesteld en bij vragen over wat moet ik plaatsen.....wat je heb je zelf al berekend etc etc. Ik orienteer me daar op en doe ook eerst mijn huiswerk. Zou fijn zijn dat dat hier ook gebeurd.

[ Voor 99% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
oke is al goed:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:49:
@arie-verdetti Eeeeeeuh....wat wil je nu zeggen met je post???? :?

Aaaah plaatje er nu wel bij. _/-\o_

Edit; ik schrik van dit verbruik. Hier 0,2 kWh per uur voor 2 units.
ik vond het wel meevallen eerlijk gezegd. maargoed een 3,5 zal verder terug kunnen moduleren.

en waarschijnlijk door open trapverbinding loopt er een hoop kou naar beneden. waardoor ik de andere unit niet hoef aan te zetten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:56:
[...]

ik vond het wel meevallen eerlijk gezegd. maargoed een 3,5 zal verder terug kunnen moduleren.

en waarschijnlijk door open trapverbinding loopt er een hoop kou naar beneden. waardoor ik de andere unit niet hoef aan te zetten:)
Hoe warm was het toen je begon binnen? Hier 22 graden. Hier draait nu een 2 en 2,5 en heb die rond 1700 uur pas aangezet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 21:47
Ik heb een vraag, na het lezen en volgen van dit interessante topic. Naar aanleiding daarvan ook tot aanschaf over gegaan van twee split units, één voor in de woonkamer (5kW MHI ZSX) en één op zolder boven het trapgat (idem, maar ZS). Die laatste kan ik dan met zijn flaps naar beneden richten om in warme dagen ook wat koeling op 1e verdieping te krijgen. I know, niet optimaal maar hoogst haalbare (we hebben laag plafond en vrouwlief wilde geen zichtbare units/buizen op 1e verd.).

Ik heb de units uitgevoerd met de Wemos D1 en software van Absalom-muc, om e.e.a. via HomeAssistant (en daarmee ook Influx/Grafana) te kunnen aansturen en uitlezen. Nu probeer ik soep te maken van de waardes en natuurlijk het verbruik te optimaliseren. Ik gebruik overigens een externe temperatuursensor die achter in de kamer ligt, en via MQTT zijn waarde naar de airco pusht als room-temp.

Dit is van vanmiddag op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyQSEB4lEWyGH6aTfPQp_NCf7ZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FBlZzuE1IPFVaflZrR5DYxM.png?f=fotoalbum_large

setPoint staat op 23 graden. Je ziet duidelijk een reactie op het stijgen van de temperatuur, de cmpfreq stijgt dan meteen naar 40Hz en hij 'boost' de temperatuur daarmee goed en makkelijk snel naar beneden weer. Maar het kost hem ook meteen weer een klap van 400 Watt aan vermogen. Terwijl de CmpFreq ook naar 20Hz had kunnen gaan en daarmee met minder vermogen veel geleidelijker had kunnen koelen.

Hoe krijg ik de airco 'uitgelegd' dat hij dat laatste moet doen? M.a.w. kan je zijn gedrag ergens met parameters instellen?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:55
Als ik 1125 M3 gas verbruik per jaar en ik wil een 2,5 en 3,5 Daikin laten draaien met een 5 kWh buitenmodule ... Hoe kan ik dan berekenen hoeveel ik dan zou gaan besparen per jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Faece Sorry hoor, maar ik schrijf hierboven eerst inlezen. Really??? Cop enz enz. 1m3 gas = 8 kWh enz enz. Er staan ruim 15000 posts in dit topic. Teruglezen en zoeken aub.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Hoe warm was het toen je begon binnen? Hier 22 graden. Hier draait nu een 2 en 2,5 en heb die rond 1700 uur pas aangezet.
bij mij was het 21 graden binnen. zowel de boven verdieping als beneden. Airco heeft beide ruimtes naar 19 graden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:58:
[...]

het minimale koel vermogen van de 5.0 kw is 1,3 kilowatt. als ik dan kijk dat ie na verloop van tijd rond de 200 watt verbruikt. is het volgens mij best aardig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:55
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:07:
@Faece Sorry hoor, maar ik schrijf hierboven eerst inlezen. Really??? Cop enz enz. 1m3 gas = 8 kWh enz enz. Er staan ruim 15000 posts in dit topic. Teruglezen en zoeken aub.
Ach man. Als dit standaardvragen zijn zoals jij zegt, zet dan zo dingen in het begintopic en het is opgelost... Ik heb al zodanig veel cijfertjes gezien dat ik het gewoon nu totaal niet meer snap. Niet iedereen heeft tijd om 15000 posts te lezen trouwens. Maar je hoeft geen tijd in mij te steken, dan hoef je je ook niet te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:43:
Vandaag mijn airco eens 8 uur aangehad. om te koelen. buiten was het 27 graden. en wil het huis niet te veel laten opwarmen.

mijn situatie 2 woonlagen van allebei +/- 50m2. Deze staan in verbinding met elkaar via open trap. ik heb op beide etages een mhi 5.0 srk zs. huis is uit 2001.

vandaag alleen de bovenste aan gehad om te kijken wat het ding slurpt aan energie om de kamer op 19 graden te houden. (is te koud maar gaat om het idee). ik heb een foto meegestuurd van de meeting. het resultaat is dat zowel de boven verdieping en de beneden verdieping goed gekoeld werden. ) we hebben ook wtw (misschien dat dit iets meehelpt).

[Afbeelding]
Het lijkt mij een echt rommelige grafiek, zeker met koelen zou je een strakke(re) lijn verwachten met een lager vermogen, lijkt wel of de unit constant aan het pendelen is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het veranderen van compressorfrequentie is niet echt pendelen voor zover ik weet

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Faece schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Ach man. Als dit standaardvragen zijn zoals jij zegt, zet dan zo dingen in het begintopic en het is opgelost... Ik heb al zodanig veel cijfertjes gezien dat ik het gewoon nu totaal niet meer snap. Niet iedereen heeft tijd om 15000 posts te lezen trouwens. Maar je hoeft geen tijd in mij te steken, dan hoef je je ook niet te ergeren.
Tnkx man. Jouw vraag heeft me doen besluiten niet meer deel te nemen aan dit topic, was het laatste zetje en me ook te verwijderen als Topicstarter. Je was HET prototype van "ik vraag en jullie draaien maar". Nb: er is ook een zoekfunctie. Had dat ook in de TS moeten staan die je net als zovelen waarschijnlijk niet eens hebt doorgenomen. ;) Ga jullie goed en geniet allemaal van je L/L in zomer en winter. Gun iedereen de perfecte combi maar niet op deze wijze. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:49:
Het veranderen van compressorfrequentie is niet echt pendelen voor zover ik weet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-8ZJG3zlMf2bSCL47wSq0h6yI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7E1nyrn6PPFkPx5zuNKiLU6r.png?f=fotoalbum_large

Dit is een beetje de werking van de inverter techniek. Met extremen kan dit hoger of lager zijn maar ik zie in die andere grafiek een heel ander gedrag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Aesculapius schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:00:
Ik heb een vraag, na het lezen en volgen van dit interessante topic. Naar aanleiding daarvan ook tot aanschaf over gegaan van twee split units, één voor in de woonkamer (5kW MHI ZSX) en één op zolder boven het trapgat (idem, maar ZS). Die laatste kan ik dan met zijn flaps naar beneden richten om in warme dagen ook wat koeling op 1e verdieping te krijgen. I know, niet optimaal maar hoogst haalbare (we hebben laag plafond en vrouwlief wilde geen zichtbare units/buizen op 1e verd.).

Ik heb de units uitgevoerd met de Wemos D1 en software van Absalom-muc, om e.e.a. via HomeAssistant (en daarmee ook Influx/Grafana) te kunnen aansturen en uitlezen. Nu probeer ik soep te maken van de waardes en natuurlijk het verbruik te optimaliseren. Ik gebruik overigens een externe temperatuursensor die achter in de kamer ligt, en via MQTT zijn waarde naar de airco pusht als room-temp.

Dit is van vanmiddag op zolder:
[Afbeelding]

setPoint staat op 23 graden. Je ziet duidelijk een reactie op het stijgen van de temperatuur, de cmpfreq stijgt dan meteen naar 40Hz en hij 'boost' de temperatuur daarmee goed en makkelijk snel naar beneden weer. Maar het kost hem ook meteen weer een klap van 400 Watt aan vermogen. Terwijl de CmpFreq ook naar 20Hz had kunnen gaan en daarmee met minder vermogen veel geleidelijker had kunnen koelen.

Hoe krijg ik de airco 'uitgelegd' dat hij dat laatste moet doen? M.a.w. kan je zijn gedrag ergens met parameters instellen?
Dit is een beetje inherent aan het opstart gedrag van de airco. Iets hoger starten en dan weer afbouwen. Vrees dat je daar zelf weinig aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-08 21:50
Faece schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:04:
Als ik 1125 M3 gas verbruik per jaar en ik wil een 2,5 en 3,5 Daikin laten draaien met een 5 kWh buitenmodule ... Hoe kan ik dan berekenen hoeveel ik dan zou gaan besparen per jaar ?
Als je alles er warm mee kunt houden moet je rekenen op ongeveer 2kWh per m3. Grofweg de SCOP van je setup geeft aan hoeveel kWh aan warmte je kan produceren met 1kWh aan stroom. 1m3 gas bevat ~10kWh aan energie maar er zijn uiteraard wat verliezen. Wat je kan besparen hangt af van de tarieven die je betaald. Vergeet ook niet warm water en eventueel koken van je gasverbruik af te trekken.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:55:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een beetje de werking van de inverter techniek. Met extremen kan dit hoger of lager zijn maar ik zie in die andere grafiek een heel ander gedrag.
Ik denk ook dat het pendel gedrag is, maar de resolutie van de grafiek is niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
GermanPivo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Ik denk ook dat het pendel gedrag is, maar de resolutie van de grafiek is niet hoog genoeg.
Je hebt die grafiek toch gemeten met de energy socket ?. Deze laat alleen maar zien wat het opgenomen vermogen was. Gemiddeld zit je rond de 200 a 250 Watt. Dat is volgens mij een dikke prima hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
Servee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Het lijkt mij een echt rommelige grafiek, zeker met koelen zou je een strakke(re) lijn verwachten met een lager vermogen, lijkt wel of de unit constant aan het pendelen is.
Zou kunnen als jij dat zegt. Wat ik zelf niet zo goed begrijp is waarom iedereen het zo over dat pendelen heeft. Ik zie het zo als het apparaat niet pendelt betekend het dat ie nooit de ingestelde temperatuur bereikt.
En ik heb liever dat ie nu pendelt met nog niet zo extreem warmte en super rustig blaast waardoor die met nog meer hitte nog steeds rustig blaast met minder pendelen (en niet als een malle blaast). 😁 Maargoed dat is mijn wijsheid. Tijd zal het leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:48
Deldenaar schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:37:
Hai allen, nu we zijn aanbeland in een periode van koud naar warm ben ik benieuwd wat jullie ervaring is m.b.t de levensduur van de airco ala lucht warmtepomp die dus zowel zomers als winters zijn werk moet doen, laat het horen bedankt...
Hmmmm, niemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
arie-verdetti schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:26:
[...]

Zou kunnen als jij dat zegt. Wat ik zelf niet zo goed begrijp is waarom iedereen het zo over dat pendelen heeft. Ik zie het zo als het apparaat niet pendelt betekend het dat ie nooit de ingestelde temperatuur bereikt.
En ik heb liever dat ie nu pendelt met nog niet zo extreem warmte en super rustig blaast waardoor die met nog meer hitte nog steeds rustig blaast met minder pendelen (en niet als een malle blaast). 😁 Maargoed dat is mijn wijsheid. Tijd zal het leren
Pendelen is, zeker in deze tijd van het jaar, vaak ook niet te voorkomen. Stel je hebt een single split die een slaapkamer van 12m2 moet verwarmen of koelen die verder redelijk geïsoleerd is.. Er moet hooguit een paar graden bij of af en dat is na een paar minuten blazen al wel bereikt. Vervolgens is het energieverlies / de energie-instroom niet hoog genoeg om de buitenunit lekker op een lage frequentie door te laten kabbelen. Dit omdat het temperatuurverschil tov buiten gewoon te laag is.

Dit effect zal minder worden naarmate de ruimte groter is, de isolatie slechter, of het een multi betreft en de buitenunit het vermogen nog kwijt kan in een andere ruimte waar de unit ook aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Deldenaar schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:37:
Hai allen, nu we zijn aanbeland in een periode van koud naar warm ben ik benieuwd wat jullie ervaring is m.b.t de levensduur van de airco ala lucht warmtepomp die dus zowel zomers als winters zijn werk moet doen, laat het horen bedankt...
Niemand kan in de toekomst kijken maar fabrikanten geven zelf aan dat de verwachtte levensduur 15 jaar is maar dat deze in de de praktijk 20 jaar is. Maar dit hangt ook van het pendelgedrag af. Vandaar dat dat hier zo'n ding is in dit topic. In hoeverre dit nu echt een ding is is nog maar de vraag want installateurs geven er in ieder geval geen drol om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
GermanPivo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Goed punt. Het kan zo zijn dat hij niet naar 0 lijkt te gaan omdat de resolutie te laag is. Ik zou de live-view van dat ding eens even in de gaten houden. Of koppelen aan Home Assistant zodat je later nog gewoon in kunt zoomen met een hogere resolutie. Ik heb zelf ook een paar energy sockets, een P1-meter en een kWh DIN-rail meter van Homewizard gekoppeld aan HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Klopt iedere unit gaat uiteindelijk pendelen, en dat is geen big issue als de unit juist is gedimensioneerd en als de intervallen waartussen dat gebeurt niet een lichtschakelaar effect gaan krijgen. Het blijft een spelletje vermogen/inhoud.
En als je een unit hebt die nooit pendelt dan in deze dus onder gedimensioneerd en zal idd altijd flink blazen.
Het idee van moduleren is dat de unit in beginsel harder blaast om de ruimte te verwarmen of koelen en dan naar een lager niveau gaat terug moduleren in zowel vermogen als ventilator stand, en dit zoveel en zolang mogelijk vasthoudt.

Indien een unit teveel pendelt krijg je juist het tegenovergestelde dan zal de unit doorgaans juist vaker harder gaan blazen, om er vervolgens achter te komen dat temp bereikt is en dit proces steeds herhalen. Dit allemaal afhankelijk van wat @HarmoniousVibe al aangaf afhankelijk van diverse factoren, en verschil in ruimte temperatuur, opgebrachte en minimale vermogen van de buitenunit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik twijfel al een tijdje over vermogen voor de airco op de overloop. (Na veel onderzoek is op de slaapkamers niet gewenst ivm erg lange leidingen en het nodig zijn van condenspompjes).

De totale ruime als de slaapkamer deuren openstaan is zo’n 100m3 en zou 3,5kw voldoende moeten zijn, maar we hebben het natuurlijk over een minder ideale situatie waarbij kou lekker de trap in kan vallen.

Airco kan recht naar de twee slaapkamers blazen maar moet wel 2 meter gang overbruggen vanaf de plek waar die kan hangen.

Zou een 5kw niet meer lucht kunnen verplaatsen waardoor de koude lucht beter de kamers bereikt?

Installateurs zijn het ook niet met elkaar eens over dit vraagstuk ben ik achter gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:07:
Ik twijfel al een tijdje over vermogen voor de airco op de overloop. (Na veel onderzoek is op de slaapkamers niet gewenst ivm erg lange leidingen en het nodig zijn van condenspompjes).

De totale ruime als de slaapkamer deuren openstaan is zo’n 100m3 en zou 3,5kw voldoende moeten zijn, maar we hebben het natuurlijk over een minder ideale situatie waarbij kou lekker de trap in kan vallen.

Airco kan recht naar de twee slaapkamers blazen maar moet wel 2 meter gang overbruggen vanaf de plek waar die kan hangen.

Zou een 5kw niet meer lucht kunnen verplaatsen waardoor de koude lucht beter de kamers bereikt?

Installateurs zijn het ook niet met elkaar eens over dit vraagstuk ben ik achter gekomen
Misschien een open deur (ba-dum tssh), maar de hoeveelheid lucht die kan worden verplaatst is niet afhankelijk van het vermogen maar van de ventilatorstand en de objecten die in de weg staan. Zoals muren en deuren.

Speltip #1 van dit topic: een gebrek aan airflow kun je niet compenseren met een hoger vermogen.

Al hang je er 12kW neer, als de overloop eenmaal koel is dan klikt de unit gewoon af. Of het nu 12kW of 2kW is. Ofwel, het vermogen is dan 0kW. Als je direct de slaapkamers in kunt blazen dan zal dit wel enorm helpen gok ik en is het waarschijnlijk wel een werkbaren oplossing, zolang je de deuren maar openlaat. Ook 's nachts, zeker in een hittegolf als de muren in enorme radiatoren zijn veranderd. Tenzij je huis matig-slecht geïsoleerd is zou ik niet hoger gaan zitten dan 3,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Misschien een open deur (ba-dum tssh), maar de hoeveelheid lucht die kan worden verplaatst is niet afhankelijk van het vermogen maar van de ventilatorstand en de objecten die in de weg staan. Zoals muren en deuren.

Speltip #1 van dit topic: een gebrek aan airflow kun je niet compenseren met een hoger vermogen.

Al hang je er 12kW neer, als de overloop eenmaal koel is dan klikt de unit gewoon af. Of het nu 12kW of 2kW is. Ofwel, het vermogen is dan 0kW. Als je direct de slaapkamers in kunt blazen dan zal dit wel enorm helpen gok ik en is het waarschijnlijk wel een werkbaren oplossing, zolang je de deuren maar openlaat. Ook 's nachts, zeker in een hittegolf als de muren in enorme radiatoren zijn veranderd. Tenzij je huis matig-slecht geïsoleerd is zou ik niet hoger gaan zitten dan 3,5kW.
Thanks! Qua isolatie is het redelijk, huis uit 1986 met muur, vloer en dakisolatie, hoe goed dat nog is durf ik niet te zeggen. In de winter is het iig met weinig stoken aangenaam. Zal ook wel komen door nieuw HR++ glas van afgelopen jaar.

Ik bedenk me met deze oplossing ook geen wonderen zoals 18 graden als het buiten 30+ is. Vraag me wel af wat voor mogelijkheden er zijn met externe temp sensoren zo dat het apparaat niet af slaat als de hal enigszins koel is. Of qua plaatsing wat hoger in het trapgat.

Blijft een flut situatie, maar als ik horrorverhalen lees over trillende condenspompjes dan begin ik niet aan units op de slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Thanks! Qua isolatie is het redelijk, huis uit 1986 met muur, vloer en dakisolatie, hoe goed dat nog is durf ik niet te zeggen. In de winter is het iig met weinig stoken aangenaam. Zal ook wel komen door nieuw HR++ glas van afgelopen jaar.

Ik bedenk me met deze oplossing ook geen wonderen zoals 18 graden als het buiten 30+ is. Vraag me wel af wat voor mogelijkheden er zijn met externe temp sensoren zo dat het apparaat niet af slaat als de hal enigszins koel is. Of qua plaatsing wat hoger in het trapgat.

Blijft een flut situatie, maar als ik horrorverhalen lees over trillende condenspompjes dan begin ik niet aan units op de slaapkamer :)
Kun je het condenswater niet ergens anders kwijt? Het is gebruikelijk om het met de koelleidingen mee naar buiten te leiden, waardoor het inderdaad mogelijk is dat het ergens tegen de zwaartekracht in moet stromen en je dus een pompje nodig hebt. Maar het HOEFT niet zo. Als je op die slaapkamer toevallig een wastafel hebt kun je het daar gewoon in het riool dumpen. Of je leidt de condenslijn gewoon ergens anders naar buiten waar je geen obstakels hebt en je kunt het bijvoorbeeld in de hemelwaterafvoer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Kun je het condenswater niet ergens anders kwijt? Het is gebruikelijk om het met de koelleidingen mee naar buiten te leiden, waardoor het inderdaad mogelijk is dat het ergens tegen de zwaartekracht in moet stromen en je dus een pompje nodig hebt. Maar het HOEFT niet zo. Als je op die slaapkamer toevallig een wastafel hebt kun je het daar gewoon in het riool dumpen. Of je leidt de condenslijn gewoon ergens anders naar buiten waar je geen obstakels hebt en je kunt het bijvoorbeeld in de hemelwaterafvoer doen.
Het enige werkbare zou de afvoer langs de muur naar de buitenmuur wat deels schuin dak is en deels dakkapel en dan de regenafvoer in. Erg mooi ziet dat er niet uit vrees ik, maar ik ga het eens overwegen. Misschien kan ik unit dichter bij het dakkapel plaatsen.

Ander optie is om de airco op een andere muur te plaatsen maar dan is ie op ons bed gericht.

Om je een idee te geven van de situatie. Links grenst tegen de buren aan dus daar kan niks heen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU-kl2hP6QegUCeR9O30V9WnTvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz5yh2NYxcVfJF5DuUraUSlu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
thezs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Het enige werkbare zou de afvoer langs de muur naar de buitenmuur wat deels schuin dak is en deels dakkapel en dan de regenafvoer in. Erg mooi ziet dat er niet uit vrees ik, maar ik ga het eens overwegen. Misschien kan ik unit dichter bij het dakkapel plaatsen.

Ander optie is om de airco op een andere muur te plaatsen maar dan is ie op ons bed gericht.

Om je een idee te geven van de situatie. Links grenst tegen de buren aan dus daar kan niks heen :)
[Afbeelding]
Puur kijkend naar de plattegrond zonder enige andere informatie zou ik kijken of je buitenunit aan de "onderkant" van het huis kunt plaatsen. En dan vanuit daar alle leidingen naar buiten leiden naar de buitenunit. De leidingen van slaapkamer 1 kun je door slaapkamer 2 leggen. Maar goed ik weet niet waar je obstakels staan waardoor je een condenspomp nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Puur kijkend naar de plattegrond zonder enige andere informatie zou ik kijken of je buitenunit aan de "onderkant" van het huis kunt plaatsen. En dan vanuit daar alle leidingen naar buiten leiden naar de buitenunit. De leidingen van slaapkamer 1 kun je door slaapkamer 2 leggen. Maar goed ik weet niet waar je obstakels staan waardoor je een condenspomp nodig zou hebben.
Haha het is inderdaad weinig zeggend zonder info.

Onderkant is de voorkant, bovenkant tuin, links grenst aan de buren en rechts is buitenmuur en grenst aan plat dak van garage.

Dus onderkant is dus voornamelijk schuin dak met een dakkapel, waar in eigenlijk niet de buitenunit wil ivm geluid maar ook het feit dat de unit dan een soort van boegbeeld van mijn huis wordt voor iedereen die voorbij loopt :P

Dus idealiter staat de buitenunit aan de rechterkant op de garage, maar dat zorgt voor of: veel bekabeling langs de muren. Of: direct van de unit naar de zolder en over de zolder naar de rechterkant, naar buiten, de buitenunit in. Maar das toch wel c.a. 10 meter aan kabels.

Wat betreft condenspomp, ik lees dat die dingen ook aanzuigen tot 2 meter. Zou ik die pomp niet op zolder kunnen zetten en dat dus de eerst halve meter tussen binnen unit, door het plafond naar zolder, gewoon wordt aangezogen? Dan hoor ik dat ding iig niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moppersmurf51
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
FrankHe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:09:
[...]

Hoeveel lengte heb je totaan de binnenunit vanaf de gevel? Als het praktischer is om de unit niet 'op' het terras te hebben dan kom je er denk ik niet omheen om deze wat verder weg te zetten.
Het is een 1/3 en de bovenste unit is ca 9meter ver weg.

Sinds 2012 1880 WP op Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moppersmurf51
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Hoeveel scheelt het met een goed apparaat zeg MHI, ME, Daikin enz op een gebruiksduur van 10/15 jaar per maand, liefst compleet storingsvrij en met comfort? Ik ben altijd van, als je iets doet, doe je het goed en als het budget er niet is......even doorsparen. Het is geen apparaat wat je maar een paar dagen per jaar gebruikt. Maar ieder zijn ding.
Moet je bekennen dat het budget geen probleem is. Heb me er niet heel erg in verdiept en was in de veronderstelling dat LG geen Chinese zooi was. De installateur die me de boel verkocht heeft, heeft ook niet aangeraden een ander merk te nemen wetende dat ik het ook wil gaan gebruiken voor verwarmen. Ach we gaan het zien. Anders gaat die naar de voorkant van het huis waar het meer draait om koelen dan verwarmen en komt er t.z.t. wel een andere unit.

Sinds 2012 1880 WP op Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Op welke functie had je ‘m staan? Pendelen is aan uit, dus dan krijg je van die pieken en dalen in de grafiek.
Hoop dat ik het nog eens mag zeggen, maar alleen met de 3D Auto functie begint hij bij mij even hoog om ze steeds rustiger te gaan draaien. Bij andere instellingen gaat hij bij mij ook steeds aan/uit.
Dan krijg je zo’n grafiek;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRihxpdc9XdErE2lSnldxLBtKuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De1HrejCOlUzVlvprWLYhE8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door HereIsTom op 04-06-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-08 22:59
Moppersmurf51 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Het is een 1/3 en de bovenste unit is ca 9meter ver weg.
Als je voorbij de toegestane totaallengte van de leidingen gaat dan kan het niet. Als je er binnen blijft dan kan het technisch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Deldenaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Hmmmm, niemand een idee?
Ik kan hierbij van alles gaan roepen, maar denk niet dat er hier veel mensen zijn die er al 10 jaar of langer zijn dIe ermee verwarmen.
Ik heb het wel de installateurs gevraagd en die zeiden allemaal zo’n 15 jaar als je ‘n netjes onderhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:48
Ja ik hoor ook verhalen van 7a10 jaar maar meestal alleen bij koelen en natuurlijk afhankelijk van het weer lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Op welke functie had je ‘m staan? Pendelen is aan uit, dus dan krijg je van die pieken en dalen in de grafiek.
Hoop dat ik het nog eens mag zeggen, maar alleen met de 3D Auto functie begint hij bij mij even hoog om ze steeds rustiger te gaan draaien. Bij andere instellingen gaat hij bij mij ook steeds aan/uit.
Dan krijg je zo’n grafiek;

[Afbeelding]
Elke airco begint hoog in elke stand indien er meerdere graden overbrugd moet worden, met als technische reden dat de compressor voldoende warmte moet opbrengen, dat kost stroom en dus hogere (start) piek vermogens waarna deze later dus kan terug moduleren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Deldenaar schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:57:
Ja ik hoor ook verhalen van 7a10 jaar maar meestal alleen bij koelen en natuurlijk afhankelijk van het weer lijkt me...
Afhankelijk van kwaliteit airco, gebruik, onderhoud, en mate van gependel.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 155 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic