Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.377 views

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-01 20:23

Superbeagle

Always smile

Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Ik heb daar toch zo mijn twijfels bij. De COP van IR is sowieso 1. Een beetje IR paneel doet zo 600 watt en in 8 uur verbruik je dan 4,8 kWh. Mijn L/L in mijn werkkamer verbruikt stukken minder in 8 uur dan dat.

Er was hier een tijd geleden iemand die zijn woonkamer verwarmde met IR en die was een whopping 12.000 kWh per jaar kwijt :X

offtopic:
Weet niet welke mod er hier bezig is maar dank.. het wordt er niet gezelliger op zo *O*
Ja, dat herinner ik me nog. Ik zou ook geen woonkamer met IR verwarmen.

Voor een slaap/werkkamer lijkt mij dat wel een oplossing om te overwegen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:49
mr_evil08 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Geluid nooit problemen gehad, hoor ik de L/L WP niet dan is het de koelkast of mechanische afzuiging wel hoe dan ook je woonkamer stil krijgen is onmogelijk want je blijft omgevingsgeluiden horen.

L/W WP heeft voordeel van vloerverwarming.

Het is inderdaad een eindeloze discussie, meestal flink aangedikt en niet op feiten gebaseerd, vreemd dat luchtverwarming in het bedrijfsleven breed wordt toegepast, wat zullen al die kantoor mensen doof worden van die herrie zeg.
Het is denk ik geen discussie. Het is persoonlijk en ik ben gevoelig voor bijgeluiden. En wees nu eerlijk, alles boven stand 2 hoor je gewoon. Of je je eraan ergert ga ik niet voor een ander bepalen. Ik probeer hier alleen de lezer ook te waarschuwen dat het niet alleen plussen heeft maar ook minnen. Beetje lullig als je zo'n duur ding koopt en je net als ik bij koude minimaal stand 2 nodig hebt en je dan spijt als haren op je hoofd hebt. Ik heb geen spijt want koelen is en blijft subliem en als mijn L/W het niet trekt bij echt horror winter kan ik altijd de L/L nog bijschakelen.

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-01 12:49
Daarom heb ik voor mhi gekozen. Super stil. Een 3,5 kilowatt hoor je op stand 1 en 2 gewoon bijna niet.

Mijn 5 kilowatt stand 1 ook niet hoorbaar. Stand 2 ja die hoor je. Maar als de tv aanstaat. Is het ook weg.

Dus ik vind persoonlijk het geluid geen issue

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:43:
Daarom heb ik voor mhi gekozen. Super stil. Een 3,5 kilowatt hoor je op stand 1 en 2 gewoon bijna niet.

Mijn 5 kilowatt stand 1 ook niet hoorbaar. Stand 2 ja die hoor je. Maar als de tv aanstaat. Is het ook weg.

Dus ik vind persoonlijk het geluid geen issue
Dat bedoel ik... het is persoonlijk.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:42:
[...]

Het is denk ik geen discussie. Het is persoonlijk en ik ben gevoelig voor bijgeluiden. En wees nu eerlijk, alles boven stand 2 hoor je gewoon. Of je je eraan ergert ga ik niet voor een ander bepalen. Ik probeer hier alleen de lezer ook te waarschuwen dat het niet alleen plussen heeft maar ook minnen. Beetje lullig als je zo'n duur ding koopt en je net als ik bij koude minimaal stand 2 nodig hebt en je dan spijt als haren op je hoofd hebt. Ik heb geen spijt want koelen is en blijft subliem en als mijn L/W het niet trekt bij echt horror winter kan ik altijd de L/L nog bijschakelen.
Vaak zijn het installatiefouten, ligt niet aan de techniek.
Hier draait de binnenunit altijd op auto stand maar de ene binnenunit is de ander niet er zit verschil in en maakt uit hoe en waar die geplaatst wordt.

Bij een grote ruimte hoor je 2 kleine binnenunits te plaatsen en niet 1 grote ergens in een hoekje weggemoffeld want dan krijg je het inderdaad niet egaal warm.

Ook heb je vloerunits die er redelijk uit zien als radiatoren als je geen wandmodel wil.

Fluisterstand nooit probleem mee alhoewel auto stand niet veel meer geluid maakt behalve als het echt gaat vriezen, maar even realistisch hoe vaak gebeurd dat... het wordt geen tornado maar hoorbaar als ik geen tv/radio aan heb.

Als je minimaal op stand 2 moet draaien is er iets fout gegaan.

Maar schijnbaar vallen mensen bijna nooit over radiatoren die op de meest onhandige plekken geïnstalleerd worden, maar o jeej een binnenunit aan de muur of vloer dat kan echt niet terwijl die koelen en verwarmen kan.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2022 19:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Dat bedoel ik... het is persoonlijk.
Zeker persoonlijk én afhankelijk van de locatie van de binnenunit. Je kunt pas vergelijken met exact dezelfde (in dit geval als voorbeeld een woonkamer) binnenunit op exact dezelfde locatie met exact dezelfde setpoint, isolatie én stookgedrag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• arie-verdetti
Uiteraard had ik gehoopt met standje 1 mijn kamer te verwarmen en te koelen.

Maar voor zover mijn beperkte ervaring denk ik niet dat ik dan genoeg airflow heb om de kamer enigsinds egaal te verwarmen of koelen.

De 45 graden lijkt iets te helpen. Maar airco slaat toch snel uit op stand 1. Terwijl als ik hem op auto zet hij behoorlijk doorblaast om dezelfde temperatuur te bereiken.

Ik ben zeker blij met mijn keuze. Zeker gezien het feit dat ik maar 3500 euro kwijt ben. Als ik zie wat mijn zwager kwijt is met zijn full electric. Dan doe ik het niet verkeerd.

Nu een wintertje draaien want dat is toch het spannendste. En dan ook maar een kijken om compleet van gas af te gaan.

• MotorBeast
Locatie is bij mij optimaal. Centraal in de kamer, hoef niet eens de swing aan te zetten. Ik ben gewoon een zeikerd wbt geluid en stook de kamer ook op naar 22 graden anders vind ik het met een L/L gewoonweg niet aangenaam tov radiatoren. Waarom denk je dat hier af en toe een houtkachel aan gaat? Zalige stralingswarmte. @mr_evil08 Door de situatie hier kunnen er geen 2 units in.

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:17:

Maar voor zover mijn beperkte ervaring denk ik niet dat ik dan genoeg airflow heb om de kamer enigsinds egaal te verwarmen of koelen.

De 45 graden lijkt iets te helpen. Maar airco slaat toch snel uit op stand 1. Terwijl als ik hem op auto zet hij behoorlijk doorblaast om dezelfde temperatuur te bereiken.

Ik ben zeker blij met mijn keuze. Zeker gezien het feit dat ik maar 3500 euro kwijt ben. Als ik zie wat mijn zwager kwijt is met zijn full electric. Dan doe ik het niet verkeerd.

Nu een wintertje draaien want dat is toch het spannendste. En dan ook maar een kijken om compleet van gas af te gaan.
En dan een echte winter met -10 in de nacht en overdag -5 gedurende 2 a 3 weken. Dat is winter.

• arie-verdetti
Kunnen we misschien lang op wachten.

• arie-verdetti
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6VmV0gVq4lE3ZvupXxC0OiAYSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8OsKkWiGNYBYEhMz5QiGvMT.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn situatie

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ja zo’n winter hebben we al 25 jaar niet meer gehad volgens mij en met de huidige klimaatverandering denk ik ook niet dat dat nog snel voorkomt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En als het gebeurd: straalkacheltje, denkentje, of accepteren dat het steenkoud is buiten, dat het een vermogen kost om het huis dan op 22 graden te houden en dat het beter is om dan de boel op 18 graden te zetten en van de besparing achteraf lekker uit eten te gaan :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
Vanwege de open trap kan een l/l WP in jouw situatie zeer slecht gaan werken want convectie warmte stijgt.
Een dik gordijn voor hangen die goed aansluit helpt enorm of natuurlijk een deur.

• Servee
  • Niet online

Dat blazen geeft je een betere cop, je hebt nou eenmaal een juiste hoeveelheid m3/h nodig om de volledige ruimte voldoende te vullen met lucht, mijn luchtverwarming (origine in huis) is op basis van inhoud en lucht hoeveelheid ingeregeld met een debiet meter, en das niet voor niks, als ik hier de roosters allemaal half dicht zou zetten met koud weer moet de ketel 2x zo hard werken om met minder lucht meer warmte te creëren. De LLWP begrenzen op stand 1 met koud weer kost je veeeeel meer stroom en een soortgelijk effect als hierboven beschreven. Harder werken, meer verbruik, minder warmteoverdracht op grotere afstand.

Aanvulling: dat de unit stopt op stand 1 is omdat de warmte rond de binnenunit blijft hangen omdat er simpelweg te weinig debiet is om de opgebrachte warmte de kamer in te blazen. Het beste resultaat bereik je door de unit het werk te laten doen en zelf het debiet te laten regelen, dan heb je het meeste comfort door de hele ruimte heen.

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 01-06-2022 21:33 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom

Zoals gezegd moet je de 3D Auto functie gebruiken en deze een aantal dagen de kans geven om zich aan je kamer aan te passen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:40
illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:07:
[...]

Hij denkt dat we in de winter veel last gaan hebben met het geluid van een blazende units. En dat het niet comfortabel is in de slaapkamer. Wat mij nu ook doet twijfelen natuurlijk :)
Wellicht dat je bij iemand in de buurt kan luisteren of misschien zelfs van iemand uit het topic hier.
Bij normaal gebruik in de lagere standen (wat veel mensen hier aanraden) zal je er denk ik nauwelijks last van
hebben.
Dat vertellen de ouwe rotten hier in ieder geval.

• arie-verdetti
mr_evil08 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Vanwege de open trap kan een l/l WP in jouw situatie zeer slecht gaan werken want convectie warmte stijgt.
Een dik gordijn voor hangen die goed aansluit helpt enorm of natuurlijk een deur.
Er komen nog deuren. Dus dat komt goed
Bedankt voor de tip

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Zoals gezegd moet je de 3D Auto functie gebruiken en deze een aantal dagen de kans geven om zich aan je kamer aan te passen.
Yes boss. Gaan we doen. :)

• HereIsTom
Hoeft niet hoor, maar je wil toch advies?

• arie-verdetti
elektriekert schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:17:
[...]
Ik woon in Helmond. Vlakbij Eindhoven. Altijd welkom om eens te luisteren

Wellicht dat je bij iemand in de buurt kan luisteren of misschien zelfs van iemand uit het topic hier.
Bij normaal gebruik in de lagere standen (wat veel mensen hier aanraden) zal je er denk ik nauwelijks last van
hebben.

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:17:
[...]

hebben.
Dan heb je net niet gelezen wat @Servee schrijft over relatie lage blaasstand, verspreiding warmte en COP. Daar wordt dus niet aangeraden. Ik heb mijn unit altijd op auto blazen staan en met echt lage temperaturen buiten moet hij toch echt harder gaan blazen. Ga ik hem knijpen en dat kan wel vliegt het verbruik naar boven en nog erger, gaat hij ook nog eens veel meer in defrosts (logisch want de buitenunit moet meer warmte genereren om dezelfde capaciteit binnen te leveren).

Een normale slaapkamer gaat je unit ook niet hard blazen normaal gesproken. Of je moet een kamer hebben van 60m2.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 20:37 ]

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:17:
Locatie is bij mij optimaal. Centraal in de kamer, hoef niet eens de swing aan te zetten. Ik ben gewoon een zeikerd wbt geluid en stook de kamer ook op naar 22 graden anders vind ik het met een L/L gewoonweg niet aangenaam tov radiatoren. Waarom denk je dat hier af en toe een houtkachel aan gaat? Zalige stralingswarmte. @mr_evil08 Door de situatie hier kunnen er geen 2 units in.
Hoge en lage temperatuurverwarming is altijd wennen welk systeem je ook gebruikt, houtkachel is hoge temperatuur evenals radiatoren.

Ik snap hem wel, ik val over woorden als herrie en andere zaken, dit valt gewoon onder geluid, herrie is iets ernstigs zoals constant een denderende trein of vrachtwagen voor je huis langs.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:07:
[...]

Hij denkt dat we in de winter veel last gaan hebben met het geluid van een blazende units. En dat het niet comfortabel is in de slaapkamer. Wat mij nu ook doet twijfelen natuurlijk :)
Je kunt er ook voor kiezen om de slaapkamer niet of weinig te verwarmen. Of bedoelt je schoonvader soms dat het te warm wordt als je uberhaupt verwarmd? Persoonlijk kan het me in de slaapkamer niet koud genoeg zijn.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Hoge en lage temperatuurverwarming is altijd wennen welk systeem je ook gebruikt, houtkachel is hoge temperatuur evenals radiatoren.

Ik snap hem wel, ik val over woorden als herrie en andere zaken, dit valt gewoon onder geluid, herrie is iets ernstigs zoals constant een denderende trein of vrachtwagen voor je huis langs.
Ben na 3 jaar nog steeds niet gewend en de vrouw al helemaal niet. _O- Op 22 graden vind ik het wel aangenaam overigens maar nogmaals bij onder 5 graden ga ik hem dan niet knijpen zodat de COP niet instort.
NB: zei ik herrie? Nee toch? Ik hoor de wind, dat is wat anders dan herrie. Maar laten we hier maar over ophouden en iedereen zijn ervaring hebben. Het was als waarschuwing naar nieuwe kopers die zich blindstaren op 19dB. En die is er niet altijd in alle gevallen. Rest my case.

• elektriekert
Ik zou nog wat woning plattegronden opsnorren.
Hier het volgende
Woonkeuken =55m2 (hoogte = 2,6m) = 143m3 (143*30 = 4,3kW)
Slaapkamer 1+2 (1 geheel) = 22,8m2 (hoogte 2,3m) = 52m3. (52*30 = 1,5kW)
Zolder = 46,2m2 (hoogte nok rond de 3,5m zadeldak). 90m3? ( 90*30 = 2700kW)

Met als vooruitzicht dat het heel huis goed geïsoleerd is (behalve op grootste deel vloer [beton] na) wil ik kunnen koelen in huis.
Maar nu zeker ook met de hoge energieprijzen en het vooruitzicht op en kleine 8kWp aan zonnepanelen wordt L/L (bij)verwarmen ook wel interessant.

De split unit op Zolder was niet het idee maar ik overweeg een multi-split buitenunit op het dakkapel te zetten (vanwege geluid en erfgrens)
Dat zijn dan korte lijntjes naar die unit toe.
Voor de buitenunit wilde ik voor een 5kW gaan.
Mede doordat velen hier zeggen dat de meeste units zwaar overkill zijn.
In mijn geval door de aangebrachte isolatie denk ik dat het wel redelijk klopt.

2 single splits in de woonkeuken is verre van ideaal omdat er dan een unit aan de gevel zou moeten komen wat vol in het straatbeeld valt.

Ik ben benieuwd naar jullie op en/of aanmerkingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:19:
[...]

Hoeft niet hoor, maar je wil toch advies?
ga het zeker doen. was een grapje he:)

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Op 22 graden vind ik het wel aangenaam overigens maar nogmaals bij onder 5 graden ga ik hem dan niet knijpen zodat de COP niet instort.
Kun je dat iets concreter maken? Hoeveel stort de COP in naar je idee als je hem b.v. 50% knijpt?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Martin7182 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Kun je dat iets concreter maken? Hoeveel stort de COP in naar je idee als je hem b.v. 50% knijpt?
Hoe meet je dat überhaupt op een airco :+ :Y)

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Maar wat doet de 3D auto functie dan precies? Zoals jij het beschrijft klinkt het als een zelflerend programma, maar daar kan ik verder nergens iets over vinden.

Enige dat ik daadwerkelijk bevestigd zie via officiële kanalen is dat dat de "ventilatorsnelheid en de luchtstroomrichting automatisch worden geregeld", maar meer dan die omschrijving kan ik niet vinden.

Is "3D-auto" niet gewoon "Swing" modus met de ventilatorsnelheid op "Auto" en als enige onderscheidende factor dat de lamellen nu ook in verticale richting op en neer gaan i.p.v. enkel horizontaal?

Het zou cool zijn als deze optie inderdaad zelflerend is, maar volgens mij is het niets anders dan een vast patroon dat zich blijft herhalen, waarbij zowel horizontale als verticale lamellen op een voorgeprogrammeerde interval een bepaalde richting op blazen.

Mocht iemand meer toelichting kunnen geven over de werking van deze modus, dan verneem ik dat graag :)

Update:
Terwijl ik dit bericht ben aan het typen kwam ik onderstaande afbeelding tegen. Volgens mijn geven de stappen 1 t/m 4 de volgorde aan van wat de binnenunit doet in "3D-auto" modus.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat elke stap voor iets van 8-minuten wordt uitgevoerd, maar dat kan ik niet bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptaoGST_uKwyUqB2btorPFADIUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2njGQ2GdsD2QtOwtnO3jm2hk.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 11:10

R-B

Blokkert

Wauw!

Jou trap is echt perfect om daar twee schuifdeuren voor de plaatsen die achter elkaar langs schuiven. Sluiten mooi trapgat af, verbetering van je L/L en ziet er nog eens goed uit ! :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Wat ik wel merk is dat ik in de woonkamer altijd iets van hele lichte luchtverplaatsing voel als de airco aan staat. Deze blaast ruim bij onze zitplaatsen vandaan. Ik vermoed dat dit inherent is aan het verwarmen met luchtverwarming?

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:06:
Wat ik wel merk is dat ik in de woonkamer altijd iets van hele lichte luchtverplaatsing voel als de airco aan staat. Deze blaast ruim bij onze zitplaatsen vandaan. Ik vermoed dat dit inherent is aan het verwarmen met luchtverwarming?
Klopt, afhankelijk van de stand waarop deze draait. Soms kan de unit met minder opgebrachte warmte harder blazen (lees m3h nodig om ruimte te vullen) dan voel je de luchtstroom soms iets meer, als de uitgeblazen lucht warmer is voel je dit minder in geval van verwarmen. Het hele systeem is gebaseerd op luchtverplaatsing.
Als de ruimte voldoende verzadigd is zal je hier praktisch niets meer van merken (afhankelijk van de locatie van de unit en je zit positie natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 02-06-2022 08:15 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 02-06-2022 08:12 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
Ja precies en dat is wel even wennen t.o.v. radiatoren. En inderdaad 22 graden is wel een must savonds om het behagelijk aan te laten voelen. Het is nog even experimenteren wat het beste werkt. Daarom inderdaad niet te veel vermogen ophangen in je woonkamer. Door het pendelen. Veranderd je luchtstroom en dat merk je. Beste dat de unit rustig door kan draaien blijft je luchtstroom gelijk in je kamer en merk je er niets van.

• mr_evil08
rwijnhov schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:19:
Ja precies en dat is wel even wennen t.o.v. radiatoren. En inderdaad 22 graden is wel een must savonds om het behagelijk aan te laten voelen. Het is nog even experimenteren wat het beste werkt. Daarom inderdaad niet te veel vermogen ophangen in je woonkamer. Door het pendelen. Veranderd je luchtstroom en dat merk je. Beste dat de unit rustig door kan draaien blijft je luchtstroom gelijk in je kamer en merk je er niets van.
Bij luchtverwarming is het belangrijk je luchtvochtigheid op orde te houden, dat is lastiger dan bij vloerverwarming of radiatoren, je voelt het direct als het lager is ook belangrijk hoe je ventilatielucht is geregeld want dat heeft fors meer invloed.

klopt je ventilatie niet helemaal dan gaat het snel aanvoelen als tochten doordat de koude en warme stromen de heletijd op elkaar botsen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2022 08:26 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
mr_evil08 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:23:
[...]

Bij luchtverwarming is het belangrijk je luchtvochtigheid op orde te houden, dat is lastiger dan bij vloerverwarming of radiatoren, je voelt het direct als het lager is ook belangrijk hoe je ventilatielucht is geregeld want dat heeft fors meer invloed, klopt het niet helemaal dan gaat het aanvoelen als tochten doordat de koude en warme stromen teveel op elkaar botsen.
Volgens mij is er geen enkel verschil tussen de verschillende systemen qua luchtvochtigheid bij het verwarmen. Er wordt immers op geen enkel moment vocht uit de ruimte onttrokken cq toegevoegd. Behalve als je de Daikin US hebt. De RH wordt lager omdat de lucht warmer wordt, maar de lucht geeft er niks om wat de oorzaak is van die warmte.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Servee
  • Niet online
Er is bij elke airco een offset, als je die gevonden hebt weet je bij welke setpoint (en uiteindelijk welke kamertemperatuur) de unit rustiger gaat draaien. Als jouw ingestelde setpoint klopt met de kamertemperatuur en de unit gaat dan rustiger blazen zou dat ideaal zijn, maar vaak is dat anders dat zou je even moeten testen. Kan zomaar zijn dat in jouw situatie setpoint 20 beter is maar 24 kan ook afhankelijk van de ruimte, buitentemperatuur, isolatie en warmtevraag.
Bij koudere (lees winter) temperaturen zal mogelijk je setpoint weer anders zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Volgens mij is er geen enkel verschil tussen de verschillende systemen qua luchtvochtigheid bij het verwarmen. Er wordt immers op geen enkel moment vocht uit de ruimte onttrokken cq toegevoegd. Behalve als je de Daikin US hebt. De RH wordt lager omdat de lucht warmer wordt, maar de lucht geeft er niks om wat de oorzaak is van die warmte.
En toch zit er verschil doordat de luchtstromingen hoger zijn waardoor je indirect meer gaat ventileren en meer koude lucht wordt aangezogen bij ventilatieroosters weg, daardoor daalt luchtvochtigheid sneller, dit "probleem" had mijn heteluchtverwarming vroeger ook.

De co2 meter bevestigd dit nog eens, de PPM is lager indien luchtverwarming aan dan wanneer ik vloerverwarming als hoofdverwarming gebruik(bij vloerverwarming stook je lager klopt maar ook minder ventileren).

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2022 09:11 ]

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 22:39
Ik twijfel nu al een tijdje tussen een Daikin Perfera en Mitsubishi Diamond ln. Heeft iemand eerder gekeken naar deze units die mij kan voorzien van een doorslaggevend advies? :)

Hoofddoel is verwarmen van de woonkamer (130m3) in de winter

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 11:10

R-B

Blokkert

Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:44:
Ik twijfel nu al een tijdje tussen een Daiking Perfera en Mitsubishi Diamond ln. Heeft iemand eerder gekeken naar deze units die mij kan voorzien van een doorslaggevend advies? :)

Hoofddoel is verwarmen van de woonkamer (130m3) in de winter
Welk type zit je te denken? een 3.5 kW versie?

Beiden merken zijn top, dus wellicht in de details zoeken mbt minimaal vermogen, effiecientie, prijs?
Op de specs gezien lijkt de ME beter in de minimale vermogens te zijn?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Nism0
R-B schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Welk type zit je te denken? een 3.5 kW versie?

Beiden merken zijn top, dus wellicht in de details zoeken mbt minimaal vermogen, effiecientie, prijs?
Op de specs gezien lijkt de ME beter in de minimale vermogens te zijn?
6KW kijk ik naar. Het is een jaren 50 woning met matige isolatie. De specs van de diamond lijken iets beter inderdaad. Een praktijkervaring moet denk ik de knoop doorhakken. Hoe is het comfort bijvoorbeeld...

• arie-verdetti
Servee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Dat blazen geeft je een betere cop, je hebt nou eenmaal een juiste hoeveelheid m3/h nodig om de volledige ruimte voldoende te vullen met lucht, mijn luchtverwarming (origine in huis) is op basis van inhoud en lucht hoeveelheid ingeregeld met een debiet meter, en das niet voor niks, als ik hier de roosters allemaal half dicht zou zetten met koud weer moet de ketel 2x zo hard werken om met minder lucht meer warmte te creëren. De LLWP begrenzen op stand 1 met koud weer kost je veeeeel meer stroom en een soortgelijk effect als hierboven beschreven. Harder werken, meer verbruik, minder warmteoverdracht op grotere afstand.

Aanvulling: dat de unit stopt op stand 1 is omdat de warmte rond de binnenunit blijft hangen omdat er simpelweg te weinig debiet is om de opgebrachte warmte de kamer in te blazen. Het beste resultaat bereik je door de unit het werk te laten doen en zelf het debiet te laten regelen, dan heb je het meeste comfort door de hele ruimte heen.
ik begrijp dat je een bepaalde luchstroom nodig hebt. mijn gedachtegang was de volgende toen ik de mhi 5.0 kw aan heb geschaft. als ik kijk naar onderstaande gegevens van de MHI 3,5 KW en de MHI 5,0KW. dan blaast de 5kw op stand 1 zelfs nog iets meer uit dan de 3,5 kw op stand 2. Uitgaande wat ik heb gezien en getest had bij een vriend van mij (die heeft een 3,5 kw) heb je al snel stand 2 nodig om de lucht goed te verspreiden. Dit komt dus ongeveer overeen met stand 1 van de 5KW.

als ik lees op forum dan zijn er toch een aantal waarbij stand 2 kan zorgen voor een continue flow zonder al te veel pendelen. en de lucht dus niet teveel om het apparaat heen blijft hangen.

waarom is dat bij een 5kw op stand 1 dan wel het geval. hij verplaats immers meer lucht op stand 1 dan een 3,5 kw op stand 2.

en dan is de vraag wat zou een 3,5 kw in mijn situatie hebben gedaan. zou hij de ruimte dan op stand 3 of 4 gaan volblazen??

srk zs-3.5
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/336/522/678

srk zs 5.0
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)354/444/594/726

• HereIsTom
ThaBEN schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Maar wat doet de 3D auto functie dan precies? Zoals jij het beschrijft klinkt het als een zelflerend programma, maar daar kan ik verder nergens iets over vinden.
Ik kan ook nergens vinden of het zelf lerend is, maar de installateur gaf aan dat de unit met 3D Auto zelf op zoek gaat naar de beste instellingen per situatie en ik ‘m daar enkele dagen de tijd voor moest geven.
De eerste week in de winter de 3D auto niet gebruikt, unit ging toen vaak hard blazen en dan weer een tijd uit om vervolgens weer te beginnen met hard blazen, wat hier vaak pendelen wordt genoemd.
Toen ik de installateur daarom vroeg vertelde hij van de 3D Auto functie.
Die heb ik toen steeds aangezet en inderdaad na een paar dagen bleef de unit rustig doordraaien op laag vermogen en hoorde we ‘m niet meer.

• ThaBEN
Gezien deze vraag in dit topic regelmatig voorbijkomt, hieronder een video over single- of een multisplit airco:

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 02-06-2022 11:23 ]

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Ik kan ook nergens vinden of het zelf lerend is, maar de installateur gaf aan dat de unit met 3D Auto zelf op zoek gaat naar de beste instellingen per situatie en ik ‘m daar enkele dagen de tijd voor moest geven.
De eerste week in de winter de 3D auto niet gebruikt, unit ging toen vaak hard blazen en dan weer een tijd uit om vervolgens weer te beginnen met hard blazen, wat hier vaak pendelen wordt genoemd.
Die heb ik toen steeds aangezet en inderdaad na een paar dagen bleef de unit rustig doordraaien op laag vermogen en hoorde we ‘m niet meer.
Ik heb ook genoeg instellingen geprobeerd en inderdaad, 3D AUTO is de stand waarbij ie lekker lang doorpruttelt.

• MotorBeast
Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:55:
[...]

6KW kijk ik naar. Het is een jaren 50 woning met matige isolatie. De specs van de diamond lijken iets beter inderdaad. Een praktijkervaring moet denk ik de knoop doorhakken. Hoe is het comfort bijvoorbeeld...
6kW op 130m3???? Matige isolatie? Als dit nodig hebt om de boel warm te houden kan ik je nu al vertellen dat het comfort niet best zal zijn. Dan gebeurt er dus waar ik voor waarschuw bij lage temperaturen. Een unit die hard moet blazen (in jouw geval erg hard denk ik) om de boel warm te houden en dat is niet comfortabel. Geluid hoog (persoonlijk), maar erger grote luchtstromen in je kamer. Sowieso begint energie besparen altijd bij isoleren.....dan pas de rest. Anders blijft het water naar de zee dragen. NB: ik ben destijds van 2000m3 gas naar 900m3 gegaan. Isoleren die hap.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 09:45
Ik heb de knoop voor mezelf doorgehakt en ga voor airco verwarming. Even resumé, een redelijk geïsoleerde woning, gasgebruik voor verwarmen ongeveer 1500 ( maar dat kan wel wat lager, nog veel te weinig op gasgebruik gestuurd). Begane grond 68m2, 140m3, 1e verdieping 64m2, 120m3.
Doel is voornamelijk verwarmen begane grond, op de 1e verwarmen we niet heel veel, maar een beetje warmte daar is wel fijn.
Plan is 2 keer 2.5 KW binnen op de begane grond, en 1 keer 2.5 of 3.5 op de 1e verdieping, die kan centraal hangen en bereikt alles wel wat schat ik in.
Wat is jullie advies, met name voor de buitenunit. 7KW ? Of moet een 5KW die binnenunits alle 3 wel kunnen bedienen? Ik zie ook 6.2 wel langskomen dacht ik?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• MotorBeast
Dat is dus ook de reden dat ik geen 3D Auto gebruik (ja ja zit ook op een Daikin) maar vaste stand van de klep. Dan heb je de minste luchtwervelingen in je kamer.

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Dat is dus ook de reden dat ik geen 3D Auto gebruik (ja ja zit ook op een Daikin) maar vaste stand van de klep. Dan heb je de minste luchtwervelingen in je kamer.
Op de MHI heb je met de 3D Auto ook geen luchtwervelingen meer als hij eenmaal de beste stand heeft gevonden.

• ThaBEN
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Op de MHI heb je met de 3D Auto ook geen luchtwervelingen meer als hij eenmaal de beste stand heeft gevonden.
Volgens mij is het ook appels met peren vergelijken.

3D op de MHI heeft te maken met de koude/warme lucht in alle richtingen van de kamer te blazen.
Nadruk ligt dan meer op efficiënt verwarmen/koelen.

Op de Daikin is die optie er volgens mij om met behulp van de motion sensor de lucht niet in de richting van mensen te blazen. De blaasrichting bij de Daikin is als het ware dynamisch, afhankelijk van waar er mensen zich in de ruimte bevinden.
Nadruk ligt daar meer op comfort.

Dat is althans wat ik begrepen lijk te hebben van de beschrijvingen.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:38:
[...]

3D op de MHI heeft te maken met de koude/warme lucht in alle richtingen van de kamer te blazen.
Bij Daikin ook.
Op de Daikin is die optie er volgens mij om met behulp van de motion sensor de lucht niet in de richting van mensen te blazen. De blaasrichting bij de Daikin is als het ware dynamisch, afhankelijk van waar er mensen zich in de ruimte bevinden.

Nee hoor beide (sensor en 3D) kun je los en in combinatie gebruiken met 3D auto.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 02-06-2022 13:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
[...]

ik begrijp dat je een bepaalde luchstroom nodig hebt. mijn gedachtegang was de volgende toen ik de mhi 5.0 kw aan heb geschaft. als ik kijk naar onderstaande gegevens van de MHI 3,5 KW en de MHI 5,0KW. dan blaast de 5kw op stand 1 zelfs nog iets meer uit dan de 3,5 kw op stand 2. Uitgaande wat ik heb gezien en getest had bij een vriend van mij (die heeft een 3,5 kw) heb je al snel stand 2 nodig om de lucht goed te verspreiden. Dit komt dus ongeveer overeen met stand 1 van de 5KW.

als ik lees op forum dan zijn er toch een aantal waarbij stand 2 kan zorgen voor een continue flow zonder al te veel pendelen. en de lucht dus niet teveel om het apparaat heen blijft hangen.

waarom is dat bij een 5kw op stand 1 dan wel het geval. hij verplaats immers meer lucht op stand 1 dan een 3,5 kw op stand 2.

en dan is de vraag wat zou een 3,5 kw in mijn situatie hebben gedaan. zou hij de ruimte dan op stand 3 of 4 gaan volblazen??

srk zs-3.5
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)300/336/522/678

srk zs 5.0
Luchthoeveelheid u-la/la/mi/ho (m³/uur)354/444/594/726
De hoofdreden van jouw issue is denk ik plaatsing van de unit, de medegebruikers waar jij het over hebt zullen wellicht de unit centraal in de woonkamer hebben hangen daar durf ik zo geen antwoord op te geven maar feit is dat de 5kw een minimaal afgeven vermogen heeft van 1,6kw, dit in combinatie met de plaatsing van de unit en lage ventilator stand kan ik me zo voorstellen dat de warmte blijft hangen in eerste deel van de woonkamer.

Voorbeeldschets; Unit blaast matig (1,6kw aan warmte) op laagste stand de kamer in, unit zuigt aan bovenzijde de lucht op die matig de kamer in word geblazen omdat deze simpelweg de andere kant niet bereikt die is dus warmer dan de lucht helemaal aan de andere kant van de woonkamer, unit denkt temp bereikt en gaat uit.
Warmte stijgt en unit zuigt boven bij plafond aan.
Overigens zou zoninval bij de ramen ook directe invloed kunnen hebben op de werking van de unit

Zodra ik hier in geval van lucht verwarming een rooster bij de keuken dicht zou zetten zal de cv veel harder moeten werken en meer lucht m3h creëren om de keuken mee te verwarmen.

Of die 3,5 kw beter had gewerkt? Ik denk het niet om dezelfde locatie is gewoonweg niet gunstig als je met lage ventilator snelheden wilt verwarmen. Je zult op de locatie waar de unit nu hangt alleen comfort krijgen in de winter met hogere ventilator snelheden daar ontkom je niet aan omdat de lengte van de kamer te groot is om koudere lucht van die kant aan te zuigen, danwel te laten circuleren (want dat is wat je eigenlijk wilt)

Vandaar ook altijd het advies hang de unit centraal op in de woonkamer dan heb je de beste warmte verdeling.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• elektriekert
Ik heb nog een tweede optie voor de binnenunit beneden die vrij makkelijk te realiseren is voor een 3,5 of 4,2 kW

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Nism0
FietsFanaat33 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:34:
Sorry voor het zelf quoten maar iemand die mij nog kan adviseren?

[...]
En ben je er al achter gekomen?
Ik twijfel namelijk om de MUZ-LN35VGHZ2 aan te schaffen.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Ik heb daar toch zo mijn twijfels bij. De COP van IR is sowieso 1. Een beetje IR paneel doet zo 600 watt en in 8 uur verbruik je dan 4,8 kWh. Mijn L/L in mijn werkkamer verbruikt stukken minder in 8 uur dan dat.

Er was hier een tijd geleden iemand die zijn woonkamer verwarmde met IR en die was een whopping 12.000 kWh per jaar kwijt :X

offtopic:
Weet niet welke mod er hier bezig is maar dank.. het wordt er niet gezelliger op zo *O*
IR panelen zijn er ook te krijgen met thermostaat. Daarnaast kan je ook nog een 230V thermostaat schakelaar kopen met externe voeler. Als je deze dan hangt op de plek waar je warmte wilt (je stoel/bureau) dan zal het paneel zeker niet continu aanstaan, maar aan/uit schakelen naar behoefte.

Het verbruik zal niet niks zijn, maar zeker geen 4,8 kWh in 8 uur :P.

Een collega van mij heeft dit zo gedaan in zijn werkkamertje om niet altijd de CV aan te hoeven in de woonkamer en hij ervaart het als een prettige manier van verwarmen. Verbruik houdt ie niet zo bij volgens mij.

• HarmoniousVibe
600W voor IR lijkt me echt zwaar overdreven? Ik heb 700W in mijn sauna hangen. Nou ik kan je vertellen dat is heet heet heet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:54:
[...]

_O- De magische airco die en helemaal geen geluid maakt en geen luchtstroom creëert. Je moet hem wel aanzetten Tom. :o Sorry dat ik een beetje cynisch ben, maar krijg onderhand het idee dat je importeur van MHI bent. Je mag best blij zijn met je unit maar nogmaals vertel dan ook dat je een relatief kleine kamer hebt in een top geisoleerd appartement. Dan draait een unit ook nooit hard en vol. Je verbruik bewijst dat ook.

Als mijn unit op auto met 3D draait (precies hetzelfde als bij MHI) op de laagste stand is het identiek als bij jou. De meeste woningen (en zeker minder geisoleerde) gaan het niet redden bij echte koude op standje 1 en dan krijg je juist met 3D veel wervelingen in de kamer die onaangenaam voelen. En nee Tom, bij jou niet ....

Op mijn slaapkamer heb ik net als jij dezelfde ervaring maar ........... die is dus veel kleiner dan de woonkamer en is binnen notime op temperatuur. 3D auto Daikin/MHI of ME maakt geen bal uit.

[ Voor 58% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2022 15:23 ]

• HarmoniousVibe
Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:52:
[...]

En ben je er al achter gekomen?
Ik twijfel namelijk om de MUZ-LN35VGHZ2 aan te schaffen.
Hyper Heat zorgt ervoor dat het vermogen veel langer (=tot koudere temperaturen) vast kan worden gehouden en dat de unit bovendien in koudere temps nog opereert (dit laatste is niet echt relevant voor NL). Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit precies werkt maar volgens mij gaat dit gewoon wat ten koste van de efficiëntie.

• MotorBeast
[...]

Bij Daikin identiek aan MHI. Heeft niets met de motion sensor te maken. Die kan je er extra bij aanzetten. ME en andere merken zullen vast het ook hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2022 15:31 ]

• Nism0
HarmoniousVibe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Hyper Heat zorgt ervoor dat het vermogen veel langer (=tot koudere temperaturen) vast kan worden gehouden en dat de unit bovendien in koudere temps nog opereert (dit laatste is niet echt relevant voor NL). Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit precies werkt maar volgens mij gaat dit gewoon wat ten koste van de efficiëntie.
Klopt, de specs zien er ook goed uit. Bij -10 nog gewoon 4kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLPYCTGFyq8Y2GasyjQrYJOGBsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFU1hlI5ULtsGfu3jVkZ5hXg.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Klopt, de specs zien er ook goed uit. Bij -10 nog gewoon 4kw.

[Afbeelding]
TS gelezen? Wanneer is en was het -10? Heb je dat nodig? Jouw centen natuurlijk. We wonen niet in het noorden van Finland. ;)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 15:05
Niek_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:04:
Zo, na lang meelezen hier ook even melden. Onderstaand de ontvangen offerte en benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Doel is om de 3 slaapkamers zomers op een behaaglijke slaaptemperatuur te krijgen/houden.

Zit vooral even met de unit op de overloop en ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën hierover.

Situatie: bovenverdieping van onze woning.
Grote slaapkamer 80m3 volledig onder een schuin dak (oost-west) en op zuid een groot raam met screen.
Slaapkamer 2, 22m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Slaapkamer 3, 29m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Overloop met open vide naar beneden toe, volume inclusief ruimte beneden ongeveer 80M3.

De isolatie is helaas niet je van het, maar kan (in ieder geval de komende jaren) niet beter, dan moet namelijk het heel dak eraf :)

Blauwe strepen zijn de 2 voorgestelde locaties, een 3,5kW unit in de grote slaapkamer en een 5,0kW unit op de overloop. Rode vierkant is het platte dak waar de buitenunits op komen te staan.

[Afbeelding]

Offerte 1:
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 35 ZS-W + SRK 35 ZS-W
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 50 ZS-W + SRK 50 ZS-W
2 x wifi module
volledige installatie ex elektra
€ 4250

Offerte 2:
Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF+MUZ-HR35VG
Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF+MUZ-HR50VG
2 x wifi module
€ 3490
Zo, weer even wat verder na al jullie adviezen. Waarvoor dank!

Nieuwe offertes binnen:
Offerte 1:
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 25 ZS-W + SRK 25 ZS-W
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 25 ZS-W + SRK 25 ZS-W
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 35 ZS-W + SRK 35 ZS-W
3 x wifi module
€ 5575

Offerte 2:
Mitsubishi Electric MSZ-HR25VF+MUZ-HR25VG
Mitsubishi Electric MSZ-HR25VF+MUZ-HR25VG
Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF+MUZ-HR35VG
3 x wifi module
€ 4825

Nu dus in elke kamer 1. Installateur 'durft' de 2,5kW in de grote slaapkamer niet aan ivm glaspartij op het zuiden, oost-west schuin dak vol in de zon en de inhoud. Ik zit zelf nog even met 1 vraag, wellicht dat jullie kunnen helpen?
2,5kW in de kleine slaapkamers is best fors. Hij kan geen 2,0kW units leveren. Ik begrijp dat 2,5kW duurder zal zijn dan 2,0kW, maar zijn er verder redenen om niet voor de 2,5kW te gaan in de 2 kleinere slaapkamers?

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk :)

edit:
Als ik het topic trouwens een beetje doorzoek lijkt het erop dat ME er minder goed uitkomt dan MHI?

• Nism0
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:34:
[...]

TS gelezen? Wanneer is en was het -10? Heb je dat nodig? Jouw centen natuurlijk. We wonen niet in het noorden van Finland. ;)
Klopt ook. Maar het gekke is is dat die hyperheat goedkoper blijkt te zijn.

• MotorBeast
Nism0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Klopt ook. Maar het gekke is is dat die hyperheat goedkoper blijkt te zijn.
Top dan. Go for it!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
Niek_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:37:
[...]

2,5kW in de kleine slaapkamers is best fors. Hij kan geen 2,0kW units leveren. Ik begrijp dat 2,5kW duurder zal zijn dan 2,0kW, maar zijn er verder redenen om niet voor de 2,5kW te gaan in de 2 kleinere slaapkamers?
Vreemd dat ie geen 2.0 kW units kan leveren, maar goed, het prijsverschil is ook niet zo heel spannend. Bij MHI moduleert de 2.5 kW even ver terug als de 2.0 kW. Van ME weet ik dat niet uit m'n hoofd, maar indien dat ook gelijk is, dan is er verder geen bezwaar om voor de 2.5 kW te gaan van een van de twee merken.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 02-06-2022 16:01 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• rwijnhov
weebl15 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:02:
[...]

IR panelen zijn er ook te krijgen met thermostaat. Daarnaast kan je ook nog een 230V thermostaat schakelaar kopen met externe voeler. Als je deze dan hangt op de plek waar je warmte wilt (je stoel/bureau) dan zal het paneel zeker niet continu aanstaan, maar aan/uit schakelen naar behoefte.

Het verbruik zal niet niks zijn, maar zeker geen 4,8 kWh in 8 uur :P.

Een collega van mij heeft dit zo gedaan in zijn werkkamertje om niet altijd de CV aan te hoeven in de woonkamer en hij ervaart het als een prettige manier van verwarmen. Verbruik houdt ie niet zo bij volgens mij.
Zo werkt het helaas niet. Heb hier in 3 ruimtes IR panelen hangen en ik kan je vertellen dat die de lucht maar marginaaal verwamen. Het verwarmt met name jou als persoon en niet de ruimte. Dus je gaat wel zeker 4,8kw in 8 uur verbruiken als je dat niet goed inregeld. Icm. de hue motion detectors en een slimme stekker kun je dat heel mooi oplossen. Ik heb het nu zo ingeregeld. Zodra er meer als 5 minuten motion wordt gedetecteerd en de temperatuur van de ruimte onder 20 graden is, zal het paneel aan gaan zolang deze ook motion detecteerd of de ruimte warmer als 20 graden wordt.

• Niek_
GermanPivo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Vreemd dat ie geen 2.0 kW units kan leveren, maar goed, het prijsverschil is ook niet zo heel spannend. Bij MHI moduleert de 2.5 kW even ver terug als de 2.0 kW. Van ME weet ik dat niet uit m'n hoofd, maar indien dat ook gelijk is, dan is er verder geen bezwaar om voor de 2.5 kW te gaan van een van de twee merken.
Weet je toevallig waar ik de informatie over terugmoduleren zou kunnen vinden? Ben wel even nieuwsgierig, zeker gezien de beperkte m3's in 2 van de slaapkamers.
Ik heb hier wel wat meer info gevonden maar weet eerlijk gezegd niet precies waar ik naar op zoek moet: https://www.klimate.nl/am...le/download/file_id/3370/

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
rwijnhov schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Zo werkt het helaas niet. Heb hier in 3 ruimtes IR panelen hangen en ik kan je vertellen dat die de lucht maar marginaaal verwamen. Het verwarmt met name jou als persoon en niet de ruimte. Dus je gaat wel zeker 4,8kw in 8 uur verbruiken als je dat niet goed inregeld. Icm. de hue motion detectors en een slimme stekker kun je dat heel mooi oplossen. Ik heb het nu zo ingeregeld. Zodra er meer als 5 minuten motion wordt gedetecteerd en de temperatuur van de ruimte onder 20 graden is, zal het paneel aan gaan zolang deze ook motion detecteerd of de ruimte warmer als 20 graden wordt.
Vandaar dat ik ook zei dat je het goed moet regelen met een thermostaat. :P Volgens mij zeggen we hetzelfde. ;)

(met bijv zoiets: https://dugoshop.nl/thermostaat-schakelaar)

[ Voor 3% gewijzigd door weebl15 op 02-06-2022 16:35 ]

• marcovandam
marcovandam schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:09:
Ik heb de knoop voor mezelf doorgehakt en ga voor airco verwarming. Even resumé, een redelijk geïsoleerde woning, gasgebruik voor verwarmen ongeveer 1500 ( maar dat kan wel wat lager, nog veel te weinig op gasgebruik gestuurd). Begane grond 68m2, 140m3, 1e verdieping 64m2, 120m3.
Doel is voornamelijk verwarmen begane grond, op de 1e verwarmen we niet heel veel, maar een beetje warmte daar is wel fijn.
Plan is 2 keer 2.5 KW binnen op de begane grond, en 1 keer 2.5 of 3.5 op de 1e verdieping, die kan centraal hangen en bereikt alles wel wat schat ik in.
Wat is jullie advies, met name voor de buitenunit. 7KW ? Of moet een 5KW die binnenunits alle 3 wel kunnen bedienen? Ik zie ook 6.2 wel langskomen dacht ik?
Een beetje snel ondergesneeuwd denk ik, zometeen komt de eerste installateur, heeft er nog iemand advies?

• GermanPivo
Niek_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Weet je toevallig waar ik de informatie over terugmoduleren zou kunnen vinden? Ben wel even nieuwsgierig, zeker gezien de beperkte m3's in 2 van de slaapkamers.
Ik heb hier wel wat meer info gevonden maar weet eerlijk gezegd niet precies waar ik naar op zoek moet: https://www.klimate.nl/am...le/download/file_id/3370/
En dan gaat het vooral om de laagste getallen tussen de haakjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YM4QNS6WuuqlaehDtVtvzlsuUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cbGz0hsYlTBjoV8oI7VHGsk6.png?f=user_large

• GermanPivo
marcovandam schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Een beetje snel ondergesneeuwd denk ik, zometeen komt de eerste installateur, heeft er nog iemand advies?
Qua gasverbruik en inhoud enigszins vergelijkbaar met wat ik hier had. 5 kW buitenunit zou voldoende moeten zijn voor die combinatie. Meerdere buitenunits overwogen?

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 02-06-2022 16:57 ]

• marcovandam
GermanPivo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Qua gasverbruik en inhoud enigszins vergelijkbaar met wat ik hier had. 5 kW buitenunit zou voldoende moeten zijn voor die combinatie. Meerdere buitenunits overwogen?
5 KW maar? Ok dat valt mee :) Maar kan daar dan 2 keer 2.5 en een 3.5 aan?

Meerdere buitenunits is een optie als dat veel beter werkt.

• GermanPivo
marcovandam schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:00:
[...]

5 KW maar? Ok dat valt mee :) Maar kan daar dan 2 keer 2.5 en een 3.5 aan?

Meerdere buitenunits is een optie als dat veel beter werkt.
Hoeveel je er maximaal op aan kan sluiten is een beetje afhankelijk van het merk - daar zijn combinatietabellen voor, maar dat zou de installateur toch moeten wetne. >:)

Ja meerdere buitenunits is over het algemeen aan te raden - dan heb je ook meer zekerheid in je woonkamer. Stel één unit geeft functioneert niet meer, dan gaat de andere gewoon lekker verder i.p.v. dat je helemaal niet meer kan verwarmen. Hetzelfde geldt tijdens een defrost - die zullen zelden tegelijk zijn bij twee buitenunits, dus je verwarming gaat altijd door. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 02-06-2022 17:05 ]

• Niek_
GermanPivo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:42:
[...]

En dan gaat het vooral om de laagste getallen tussen de haakjes.
[Afbeelding]
Ah ok, dus ook in dit geval moduleren ze even ver terug.

En met een aanloopstroom van 3,6A + 3,6A + 4,4A = 11,6A kunnen ze prima alle 3 samen op een 16a groep.

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 02-06-2022 17:32 ]

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:07:
[...]

inmiddels de energysocket binnen. en tussen de airco gezet. airco eens aangezet en eens kijken wat ie aangeeft.

werkt trouwens perfect die energy socket. bedankt voor de tip

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38

Tacoos

i am i

Ook wij overwegen een single split airco unit met als hoofddoel verwarmen van de woonkamer en daarmee hopelijk ook verlagen van de stookkosten op gas.
We hebben net een forse verbouwing achter de rug en willen daarom nog niet de vloer in de woonkamer eruit en vorzien van vloerverwarming incl warmtepomp.

Mijn vraag is vooral wat de beste locatie van de binnenunit zou zijn. Woonkamer is grofweg 42m2 en de voorste helft is een zitkuil met hoogte 3m, de rest is 2.6m.
Zithoek tegenover de haard (grijs), eethoek bij de drie ramen tegen de tuin

Rood is het dichtst bij de meterkast, wat handig is met stroom, maar de buitenunit staat dan in de voortuin en de grijze vlek is de schoorsteen van de gashaard, waar je dan half tegenaan blaast

Geel is ongeveer op de splitsing zitkuil/geen zitkuil, de buitenunit staat aan de zijgevel, de tuin is daar 1.5m breed met daarnaast een pad en de muur van de garage van de buurman. Ik neig naar deze locatie, maar mijn vrouw kon daar wel eens moeite mee hebben (binnenunit pontifikaal midden op de lange muur)

Groen is de achtermuur. Naar mijn idee is dan de plaatsing van de buitenunit wat lastiger, want of tegen de gevel op het terras, of op dezelfde plek als geel, maar dan met meer lelijke leiding over de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3obxPYaFq12q0_OsAkL_FBlA3I8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tln443s854BA10QyB2XlAHRu.png?f=fotoalbum_large

Ons huis is een vrijstaand huis uit de jaren '70, de spouw is nageisoleerd maar de ramen zijn nog klassiek dubbelglas en de vloer is (verwacht ik) niet geisoleerd.
Zolder heb ik afgelopen winter wel zelf geisoleerd met 140mm PIR

Ik wil offertes laten uitbrengen voor Daikin, MHI en misschien 1 ander merk (mijn vrouw vond de LG Artcool wel ok, maar dat is juist voor verwarmen niet de beste optie begrijp ik en ze stoort zich aan het Mitsubishi logo op de MHI (kan dat eraf? :P ))
Jullie begrijpen al: het oog wil ook wat, de WAF is een factor

Uit wat ik hier gelezen heb zou ik mogelijk al uitkomen met een 3,5 - 4,2 kW unit?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• HereIsTom
[...]
Op de MHI gaat hij met de 3D Auto functie alleen in het begin even de juiste richting zoeken, daarna blijft hij gewoon stilstaan en heb je dus geen wervelingen.

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:06:
[...]

_O- De magische airco die en helemaal geen geluid maakt en geen luchtstroom creëert. Je moet hem wel aanzetten Tom. :o Sorry dat ik een beetje cynisch ben, maar krijg onderhand het idee dat je importeur van MHI bent. Je mag best blij zijn met je unit maar nogmaals vertel dan ook dat je een relatief kleine kamer hebt in een top geisoleerd appartement. Dan draait een unit ook nooit hard en vol. Je verbruik bewijst dat ook.

Als mijn unit op auto met 3D draait (precies hetzelfde als bij MHI) op de laagste stand is het identiek als bij jou. De meeste woningen (en zeker minder geisoleerde) gaan het niet redden bij echte koude op standje 1 en dan krijg je juist met 3D veel wervelingen in de kamer die onaangenaam voelen. En nee Tom, bij jou niet ....

Op mijn slaapkamer heb ik net als jij dezelfde ervaring maar ........... die is dus veel kleiner dan de woonkamer en is binnen notime op temperatuur. 3D auto Daikin/MHI of ME maakt geen bal uit.
Sorry hoor ik heb geen enkele band met MHI, alleen dan dat ik ‘m zelf in huis heb hangen.
Ik heb meer het idee dat ik niks goeds over MHI van jou mag zeggen, want volgens jou is Daikin veel beter.
Echter maakt het mij helemaal niks uit wat iemand wil kopen, als is het een Haier, ik geeft hier alleen mijn ervaringen weer.
De woonkamer/open keuken is 55m2 ik vind dat zelf niet echt klein. Het appartement heeft officieel energielabel C, dus niet top geïsoleerd, maar redelijk goed met aan 3 kanten buiten muren.
Zoals hier boven beschreven zoekt de 3D auto alleen in het begin naar de juiste instellingen en daarna staat de bladen gewoon stil en blaast hij rustig één kant op en dus geen wervelingen.

• MotorBeast
Het 3D auto topic is weer geopend. :o Echt Tom we weten het nu echt wel.

Ik vind Mhi top. Alleen de binnenuit niet mooi. De enige reden dat ik Daikin koos tezamen met Domotica mogelijkheden destijds En de installateur was een l.. Daikin is niet beter of slechter. Maar dat is het verschil tussen jou en mij. Ik probeer nuance aan te brengen, objectief te zijn en benoem ook de nadelen en omstandigheden. ;)

Woonkamer van jouw is 55 m2? Beetje ongeloofwaardig als je eerder meldt dat je totale oppervlakte van je appartement 75m2 is? Waar slaap je dan? In de meterkast? 8) Volgens mij roep je een boel zaken die gewoonweg nergens op gestoeld zijn en daar heb ik wel moeite mee want dan breng je mensen op het verkeerde been.
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Het is 75m2 en 2,5m hoog dus het is zelfs 187m3, ik had met 2 meter hoog gemeten :Y
En het is met een open keuken waar de Airco ook hangt.

[ Voor 123% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2022 19:38 ]

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 14:56
Hai allen, nu we zijn aanbeland in een periode van koud naar warm ben ik benieuwd wat jullie ervaring is m.b.t de levensduur van de airco ala lucht warmtepomp die dus zowel zomers als winters zijn werk moet doen, laat het horen bedankt...

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:19:
Het 3D auto topic is weer geopend. :o Echt Tom we weten het nu echt wel.

Ik vind Mhi top. Alleen de binnenuit niet mooi. De enige reden dat ik Daikin koos tezamen met Domotica mogelijkheden destijds En de installateur was een l.. Daikin is niet beter of slechter. Maar dat is het verschil tussen jou en mij. Ik probeer nuance aan te brengen, objectief te zijn en benoem ook de nadelen en omstandigheden. ;)

Woonkamer van jouw is 55 m2? Beetje ongeloofwaardig als je eerder meldt dat je totale oppervlakte van je appartement 75m2 is? Waar slaap je dan? In de meterkast? 8) Volgens mij roep je een boel zaken die gewoonweg nergens op gestoeld zijn en daar heb ik wel moeite mee want dan breng je mensen op het verkeerde been.

[...]
Dat is jou idee ik ben er wel klaar mee en heb hier geen zin in met al die aantijgingen!

• Brianpa
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Ben toch wel benieuwd wat jullie zouden kiezen in mijn situatie m.b.t. koeling, betreft een tussenwoning uit 1916. HR++ glas, vloer en muur isolatie.
We zijn net klaar met de verbouwing en willen dus niet te veel slopen.

Woonkamer + keuken
8,5m x 3,63m x 3m = 93 m3
4,6m x 2,41m x 2,7m = 30m3
123 m3

123*30= 3,7 kW
123*40= 4,9 kW

Ten eerste twijfel ik of we kunnen wegkomen met 3,7 kW of dat we toch hoger moeten gaan.
Ten tweede of we moeten gaan voor een multi of single split unit, en waar deze te plaatsen.

Optie 1 betreft twee binnen units, als we hier gebruik zouden maken van 2x 2,5 kW zouden we dan uitkomen of is de verdeling door de keuken en woonkamer niet optimaal?

Optie 2 betreft 1 unit van 5kW die achter in de keuken hangt.

Zelf denk ik dat optie 2 het meest ideaal is maar misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd, ben benieuwd wat jullie vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Mc1zP2jxqs9kuzpWc1vAzslKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUKYZ25apS9GdHLcOsadhsTt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX10g0DyawMAigx7TiL--8rjJEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13sLzZqoz2wPF0QKayBUa3Xk.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
Waah schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:23:
[...]

Hoe meet je dat überhaupt op een airco :+ :Y)
Dat doet er niet zo toe. Mijn vraag was alleen of @MotorBeast een idee had ervan. Een COP instorting van b.v. 10% lijkt me niet zo heel spannend. Maar wel b.v. 50%.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:23
arie-verdetti schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:32:
[...]

inmiddels de energysocket binnen. en tussen de airco gezet. airco eens aangezet en eens kijken wat ie aangeeft.

werkt trouwens perfect die energy socket. bedankt voor de tip
Hoe heb je dat gedaan? Deze komt toch in het stopcontact en kan niet buiten volgens de specs.

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-01 14:40
Hier onlangs een Daikin 3.5 (FTFX35) geinstalleerd voor de benedenverdieping. Geen multi, maar 1 binnendeel en 1 buitendeel.

Nu hoor ik bij het koelen, bij de buitenunit een borrelend / gorgelend geluid. Dit lijkt mij niet de bedoeling? Vooral omdat mijn oom hem ook heeft laten plaatsen, precies dezelfde, en daar hoor je dit niet. Note: het is dus alleen bij koelen, bij verwarmen hoor je het niet.

https://vimeo.com/716512419

• HereIsTom
nico_09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Deze komt toch in het stopcontact en kan niet buiten volgens de specs.
Nee klopt die kan alleen in een stopcontact, als je een directe aansluiting hebt in de meterkast kun je de kWh Meter van HomeWizard gebruiken.

• Nism0
Ja ok. Maar de vraag was. Waarom is een hyper heating unit goedkoper dan een normaal model?

• HereIsTom
Babel10 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:46:
Hier onlangs een Daikin 3.5 (FTFX35) geinstalleerd voor de benedenverdieping. Geen multi, maar 1 binnendeel en 1 buitendeel.

Nu hoor ik bij het koelen, bij de buitenunit een borrelend / gorgelend geluid. Dit lijkt mij niet de bedoeling? Vooral omdat mijn oom hem ook heeft laten plaatsen, precies dezelfde, en daar hoor je dit niet. Note: het is dus alleen bij koelen, bij verwarmen hoor je het niet.

https://vimeo.com/716512419
Heb je geen aquarium gekocht? ;)
Maar nee volgens mij klopt dit niet, hoe lang draait hij al?

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-01 14:40
Nu 1 week, ik dacht v/d week ga even kijken hoeveel geluid die buitenunit maakt. Bij verwarmen hoor je het niet, alleen bij koelen.

Bij mijn oom, precies dezelfde situatie / airco, hoor je het niet.

Wel raar dat je alleen bij koelen hoort, niet bij verwarmen.

• HereIsTom
Babel10 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:57:
Nu 1 week, ik dacht v/d week ga even kijken hoeveel geluid die buitenunit maakt. Bij verwarmen hoor je het niet, alleen bij koelen.

Even de installateur laten horen.

• Servee
  • Niet online
Babel10 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:57:

Lijkt op een lek, (te weinig koudemiddel) zou m uitzetten en de installateur bellen morgen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:23
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Nee klopt die kan alleen in een stopcontact, als je een directe aansluiting hebt in de meterkast kun je de kWh Meter van HomeWizard gebruiken.
Ik heb nog niks, maar dan heb je de buitenunit binnen aangesloten? Of gok je het erop dat die kwh plug het buiten blijft doen?

• HereIsTom
nico_09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Ik heb nog niks, maar dan heb je de buitenunit binnen aangesloten? Of gok je het erop dat die kwh plug het buiten blijft doen?
Ja hier zit de Airco gewoon binnen in het stopcontact.

• arie-verdetti
nico_09 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:38:
[...]

klopt. maar mijn buitenunit is op een stopcontact aangesloten. (binnen)

• GermanPivo
Brianpa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:22:
Ben toch wel benieuwd wat jullie zouden kiezen in mijn situatie m.b.t. koeling, betreft een tussenwoning uit 1916. HR++ glas, vloer en muur isolatie.
We zijn net klaar met de verbouwing en willen dus niet te veel slopen.

Woonkamer + keuken
8,5m x 3,63m x 3m = 93 m3
4,6m x 2,41m x 2,7m = 30m3
123 m3

123*30= 3,7 kW
123*40= 4,9 kW

Ten eerste twijfel ik of we kunnen wegkomen met 3,7 kW of dat we toch hoger moeten gaan.
Ten tweede of we moeten gaan voor een multi of single split unit, en waar deze te plaatsen.

Optie 1 betreft twee binnen units, als we hier gebruik zouden maken van 2x 2,5 kW zouden we dan uitkomen of is de verdeling door de keuken en woonkamer niet optimaal?

Optie 2 betreft 1 unit van 5kW die achter in de keuken hangt.

Zelf denk ik dat optie 2 het meest ideaal is maar misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd, ben benieuwd wat jullie vinden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Optie twee gaat niet lekker werken - door de maat van de opening zal de meeste warmte in de keuken blijven hangen blijft de temperatuur in je woonkamer achter. Twee units is veel beter in deze situatie.

Of je uit kan met 2x 2.5 durf ik niet te zeggen - weet je al je gasverbruik doet na isoleren? Nog beter is om een warmteverliesberekening te maken - link staat ergens in de topic start.

• GermanPivo
Martin7182 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Dat doet er niet zo toe. Mijn vraag was alleen of @MotorBeast een idee had ervan. Een COP instorting van b.v. 10% lijkt me niet zo heel spannend. Maar wel b.v. 50%.
Als ik 24/7 draai in de koudste maanden, dan schakel ik 's nachts/als er niemand in de woonkamer is naar een hogere fanstand en de temperatuur een graad lager. De ruimtetemperatuur blijft gelijk, maar het scheelt iets van 20% in het opgenomen vermogen.

• arie-verdetti
Met mijn energiesocket mijn mhi srk zs 5.0 gemeten.

Het minimal vermogen voor verwarmen komt uit op een verbruik van 385 watt.

Voor Koelen. Is dit 200 watt.

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:02
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Zoals hier boven beschreven zoekt de 3D auto alleen in het begin naar de juiste instellingen en daarna staat de bladen gewoon stil en blaast hij rustig één kant op en dus geen wervelingen.
Zoals je misschien wel weet Tom heb ik een iets kleiner oppervlak met dezelfde (fantastische, op HA gekoppelde) unit ook op 3D auto, maar onhoorbaar is de unit niet als je het mij vraagt. Ik hoor wel degelijk luchtverplaatsing, al helemaal hartje winter als er een beetje tocht is in de woning, helaas. De bank staat zo'n 2-3 meter van de unit af.

Dat gezegd hebbende, hij maakt niet echt meer lawaai dan mijn koelkast of inductie kookplaat, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen echt zoveel last hebben van het geluid als je 24/7 verwarmt en hij idd rustig doorpruttelt. Maar als ik vanaf 0 mocht beginnen had ik beneden vloerverwarming op L/W, boven wat redelijke radiatoren aangevuld met iets als een Daikin + Airzone. Kan je ook efficiënter per kamer temperatuur inregelen en je slaapkamer koel houden :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• HereIsTom
@kevineppo Klopt, ik zeg ook niet dat hij onhoorbaar is, maar precies wat je zegt meer dan het geluid van een koelkast is het niet, dus geen wervelwind geluid. Onze bank staat op zo’n 5 meter afstand.
Als ik een nieuw huis zou mogen/kunnen bouwen zou ik overal vloerverwarming leggen met een W/W of L/W warmtepomp, met sommige types schijn je ook te kunnen koelen ;)

Pagina: 1 ... 154 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic