iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Hoe dan? Onzuinige airco? Ik heb hier een C merk hangen en zelfs daarmee kost de airco me de helft van wat de gasketel me kostte aan verwarming.VidaR-9 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Ja dat snap ik, maar tov mijn huidige contract ben ik straks aan verwarmen dan nog steeds meer kwijt met L/L vs gas nu. Maar het had inderdaad nog erger gekund zonder L/L. Maargoed die L/L was ook niet gratis.
Zonnepanelen komen hier over 3 weken als het goed is met 200% capaciteit tov huishoudelijk gebruik (ex elektrische auto).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dan heb je wel een slecht contract, wij zijn juiste gehalveerd kwa energieprijs per maand met de L/L verwarming i.p.v. gas.VidaR-9 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Ja dat snap ik, maar tov mijn huidige contract ben ik straks aan verwarmen dan nog steeds meer kwijt met L/L vs gas nu. Maar het had inderdaad nog erger gekund zonder L/L. Maargoed die L/L was ook niet gratis.
Zonnepanelen komen hier over 3 weken als het goed is met 200% capaciteit tov huishoudelijk gebruik (ex elektrische auto).
Dus je bent eigenlijk altijd goedkoper uit met L/L i.p.v. met gas verwarmen, of de prijs van elektra moet 6x zo duur worden, maar dat wordt gas dan ook.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik moet het zelf nog zien. Ging uit van de 1m3 > 2 kWh regel die genoemd werd.Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:06:
[...]
Hoe dan? Onzuinige airco? Ik heb hier een C merk hangen en zelfs daarmee kost de airco me de helft van wat de gasketel me kostte aan verwarming.
1m3 is nu 0.84
2 kWh is straks 0.88
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ja maar dan is 1m3 gas straks ook € 2,75VidaR-9 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:08:
[...]
Ik moet het zelf nog zien. Ging uit van de 1m3 > 2 kWh regel die genoemd werd.
1m3 is nu 0.84
2 kWh is straks 0.88
Klopt maar daar ging t niet over 🤓
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Iedereen heeft wat te verbergen.HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:00:
[...]
Ja dat was het oude model van 9 jaar, ik denk dat jou telefoon e.d. over 3 jaar al geen updates meer krijgt en die is een heel stuk duurder.
En wat heb je tegen cloud oplossingen, heb je iets te verbergen dan?
Ik sla gewoon ieder jaar mijn gegevens op.MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:13:
[...]
Iedereen heeft wat te verbergen.Ik ben sowieso nogal op mijn privacy en als zo'n cloud stopt om wat voor reden dan ook zit je weer te kijken. En een cloudoplossing kan op termijn ook nog eens abbo geld gaan vragen.
Sterker nog, De staat gaat stroom koper maken. Volgens mij is de energiebelasting daarop al verlaagt. Gas zal ook daadoor duurder worden. Gas wordt ontmoedigd, zeker nu met die l.. uit Rusland.HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:08:
[...]
Dan heb je wel een slecht contract, wij zijn juiste gehalveerd kwa energieprijs per maand met de L/L verwarming i.p.v. gas.
Dus je bent eigenlijk altijd goedkoper uit met L/L i.p.v. met gas verwarmen, of de prijs van elektra moet 6x zo duur worden, maar dat wordt gas dan ook.
Waar gaat het dan over?
Je blijft bijv. 1000m3 gas verstoken voor € 2750,- of je gebruikt de L/L en kost je dan € 1760,-
Toch € 990,- bespaart 🤣
Ik ook....lokaal en liever niets in de cloud. Gebruik ook een NAS en geen Google Drive of Photo of hoe die ellende van Google ook heet.
2 Jaar ..... Unit terugverdient. Hoe hoger de tarieven, hoe sneller het gaat.HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:16:
[...]
Waar gaat het dan over?
Je blijft bijv. 1000m3 gas verstoken voor € 2750,- of je gebruikt de L/L en kost je dan € 1760,-
Toch € 990,- bespaart 🤣
Bij ons was het afgelopen winter € 34,50 voor de L/L, wat met gas € 360,- zou zijn geweestMotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:22:
[...]
2 Jaar ..... Unit terugverdient. Hoe hoger de tarieven, hoe sneller het gaat.

Wij gebruiken op dit moment Tado voor onze CV (gekoppeld aan Homekit), maar stappen binnenkort over naar Airco's. Nu zit ik te twijfelen om dit via Tado te laten verlopen of via de Wifi-modules in de airco's.
Daarnaast wil je in de winter lekker 21 graden, maar als het buiten 35° is dan wordt dat weer te koud.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat werkt het beste/fijnst?
Heb je het topic al doorzocht op Tado of Sensibo?Kix@$$ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:35:
Hoe doen jullie de aansturing van de airco (voor zowel koelen als verwarmen)?
Wij gebruiken op dit moment Tado voor onze CV (gekoppeld aan Homekit), maar stappen binnenkort over naar Airco's. Nu zit ik te twijfelen om dit via Tado te laten verlopen of via de Wifi-modules in de airco's.
Daarnaast wil je in de winter lekker 21 graden, maar als het buiten 35° is dan wordt dat weer te koud.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat werkt het beste/fijnst?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Beste iedereen,Space21 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:34:
Beste mede-Tweakers,
Net zoals veel mensen was het vorig jaar best warm in ons huis in de Bollenstreek.
Het gaat om een nieuwbouwhuis uit 2019. Zoals bij ieder nieuwbouwhuis; isoleren is in de winter leuk, maar in de zomer niet koel te krijgen. Enige manier om het huis koel te krijgen is te gaan kijken naar actieve koeling; oftewel een airco.
Even wat cijfertjes:
- Huis is 132m2
- 2 volwassenen + 2 kinderen
- Beneden vloerverwarming
- Boven radiatoren (staan nooit aan; zelfs in de winter niet)
- Jaarlijks gasverbruik: 466m2
- Zonnepanelen: Ja en jaarlijkse teruglevering van +/- 3800kWh
Het idee is nu om op de bovenverdieping 3 airco's te plaatsen; in elke slaapkamer één.
Wij slapen zelf ook boven; net als de kids. Het zijn maar kleine kamertjes, maar ik ben een beetje klaar met de plaknachten.
Er word momenteel een offerte opgemaakt door een lokale airco boer. Die is vorige week langs geweest en die gaf aan dat het lastig word om de tweede slaapkamer 'door te lussen' naar de achterkant van het huis. Daar heb ik een uitbouw van 2.4m en daar is ruimte zat. Het zou kunnen maar hij had het erover dat men dan 40cm onder het plafond leidingwerk moet verrichten; wat er uiteindelijk ook niet fraai uitziet. Hij ziet als enige optie om voor slaapkamer twee een aparte unit te plaatsen maar dan bijna op de grond; en aan de voorkant van het huis.
Persoonlijk vind ik dit niet zo'n mooie oplossing. Wat denken jullie hiervan?
Het zijn maar echt kleine slaapkamertjes dus ik denk dat een kleine airco ook voldoende moet zijn.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om alle drie de kamertjes op 1 unit aan te sluiten op de uitbouw; maar dat word volgens deze airco boer dus lastig. Wat denken jullie?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels een offerte binnen van een installateur uit de omgeving. Mijn buikgevoel zegt dat dit zwaar overkill is zowel qua materialen, aantal Kw en prijs. Wat vinden jullie?
1x Samsung Multi Split Buiten Unit AJ080TXJ4KG/EU Koelcapaciteit 8,0 KW Verwarmingscapaciteit 9,3
3x Samsung Wand Unit Comfort Wind-FreeAR07TXFCAWKNEU 2kW (voor de 3 slaapkamers)
1x Samsung Wand Unit Comfort Wind-FreeAR12TXFCAWKNEU Koelcapaciteit 3,5 KW (voor woonkamer)
Incl materialen, installatie totaal EUR 8500.
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
ik wil graag mijn slaapkamer en mijn woonkamer/keuken koel hebben en een beetje kunnen verwarmen om kosten te besparen met de cv ketel.
Nu zat ik te denken om van Daikin een airco te kopen.
slaapkamer CTXA15 AW
woonkamer/keuken FTXA35 AW
buitenunit 2MXM50N
Er bestaat ook een 2MXM40N buitendeel maar hoe kies je welke buitenunit je nodig hebt?
Is dat gewoon 1,5 kw +3,5 kw =5kw of zou een 4kw beter zijn?
Omdat beide units nooit 100% zullen draaien, is de 4kw unit al ruim voldoende en scheelt wat op het verbruik t.o.v. de 5kw.roytje3 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:25:
Hallo,
ik wil graag mijn slaapkamer en mijn woonkamer/keuken koel hebben en een beetje kunnen verwarmen om kosten te besparen met de cv ketel.
slaapkamer CTXA15 AW
buitenunit 2MXM50N
Er bestaat ook een 2MXM40N buitendeel maar hoe kies je welke buitenunit je nodig hebt?
Heb zelf een MHI 4,5kw buitenunit met 2x 2,5kw binnen, en dat was zelfs met koude dagen voldoende (enige vorm van verwarming).
Volgens mij heb ik zelfs een keer langs zien komen dat je 3,5 + 5kw erop kan draaien? Als je maar niet 100% van de tijd de 100% capaciteit nodig hebt.
Een beetje kunnen verwarmen?roytje3 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:25:
Hallo,
slaapkamer CTXA15 AW
buitenunit 2MXM50N
2 dingen, volgens mij is de FTXA20 goedkoper dan de CTXA15, en het minimumvermogen is net zo hoog, dus dan zou ik voor de 20 gaan.roytje3 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:25:
Hallo,
slaapkamer CTXA15 AW
buitenunit 2MXM50N
Qua buitenunit inderdaad de 4kW. Je zou die 5kW alleen nodig hebben als je op vakantie bent in de winter, iemand je ruiten in heeft gegooid en het binnen vriest. Echt een edge case. En zelfs dan, nou dan duurt het 25% langer voordat het weer warm is. Een buitenunit die net zo groot is als de som van alle binnenunits is in bijna alle gevallen gewoon zonde en slecht voor de levensduur van de buitenunit. Je zou het verschil wat kleiner kunnen maken als je een doorwaaiwoning hebt maar gezien de gekozen binnenunits ga ik daar niet van uit.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dan ga ik voor de;
buitenunit 2MXM40N
slaapkamer FTXA20 AW
Woonkamer is 68M2, 140M3 , huidig gasverbruik voor verwarmen zo`n 1500 M3, isolatie uit 1990 en vrij veel dubbel glas. Boven een overloop met 4 kamers en een badkamer met een open trap naar beneden en boven, 64M2. Zolder hoeft niet verwarmd te worden.
Ik wilde eigenlijk naar een hybride warmtepomp bij de CV, maar dat gaat hem het komende jaar niet worden vrees ik, en daarvoor zou ik wel de nodige aanpassingen aan de radiatoren moeten doen ook.
Dus lijkt me gezien alle positieve ervaringen hier het wel een goede optie om voor airco te gaan.
Voor beneden lijkt de beste optie om 2 keer een 2.5 unit op te hangen. Maar ik denk dat het dan boven toch wel erg koud wordt tenzij ik de CV aanslinger. Zou het een betere optie zijn een 3 split te nemen van 6 a 7 en dan boven nog een 3.5 KW op de overloop te hangen? Ik wil voor het geluid liever geen units in de slaapkamers. Zijn er nog aanbevelingen qua merk en type die ik het beste kan kiezen?
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Japanse airco's zijn doorgaans het meest verfijnd.
Waar ga je de buitenunits opstellen, en hoeveel kan je er kwijt ?
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
:strip_exif()/f/image/VQdLaqN60KrV8JieygTqXWih.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Hybride warmtepomp is bijna altijd een slecht idee!marcovandam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:16:
Binnenkort komen bij mij de zonnepanelen, net geen 10.000 WP. Ik heb me in het L/W forum laten overtuigen dat op korte termijn de beste oplossing een lucht/lucht warmtepomp is. Voornaamste doel is verwarmen, als het echt heel heet is is wat koeling uiteraard wel meegenomen.
Woonkamer is 68M2, 140M3 , huidig gasverbruik voor verwarmen zo`n 1500 M3, isolatie uit 1990 en vrij veel dubbel glas. Boven een overloop met 4 kamers en een badkamer met een open trap naar beneden en boven, 64M2. Zolder hoeft niet verwarmd te worden.
Ik wilde eigenlijk naar een hybride warmtepomp bij de CV, maar dat gaat hem het komende jaar niet worden vrees ik, en daarvoor zou ik wel de nodige aanpassingen aan de radiatoren moeten doen ook.
Dus lijkt me gezien alle positieve ervaringen hier het wel een goede optie om voor airco te gaan.
Voor beneden lijkt de beste optie om 2 keer een 2.5 unit op te hangen. Maar ik denk dat het dan boven toch wel erg koud wordt tenzij ik de CV aanslinger. Zou het een betere optie zijn een 3 split te nemen van 6 a 7 en dan boven nog een 3.5 KW op de overloop te hangen? Ik wil voor het geluid liever geen units in de slaapkamers. Zijn er nog aanbevelingen qua merk en type die ik het beste kan kiezen?
Zie startpost voor advies, beste merken zijn MHI en Daikin.
Ik denk dat je wat deuren niet getekend hebt, maar op lange muur tussen de eettafel en de zithoek lijkt mij een goede plek voor een unit, en links op die muur van 7.57 meter.
Voor verwarming zijn staande vloerunits effectiever.
Boven moet je eens kijken of een kanaal unit niet meerdere ruimtes van warmte kan voorzien.
Aan de andere kant, een airco op de slaapkamer hoef je nauwelijks te horen.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Dat heb ik inderdaad doorgenomen. Misschien moet ik mijn vraag ook nog wat verduidelijkenGermanPivo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:47:
[...]
Heb je het topic al doorzocht op Tado of Sensibo?
Ik wil m'n airco's heel graag koppelen aan Homekit. Dit kan via Wifi icm Homebrigde, maar kan ook idd via Tado os Sensibo. Vanuit Homekit wil ik vervolgens via Opdrachten de temperatuur-regeling gaan automatiseren. Hierbij denk ik aan: Als buiten < 21 graden dan op 21, als warmer dan 21 dan buitentemperatuur - 5 graden ofzo.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben welke methode dan het beste werkt?
In 2020 airco's laten plaatsen in een huis dat ik inmiddels verkocht heb.
Deze week heb ik opnieuw een offerte aanvraag gedaan voor ons tijdelijke huis (jup, een hekel aan hitte en het mobiele apparaat wat ik nu heb) bij hetzelfde bedrijf, nou is de offerte nog niet definitief maar ik zat al aan een prijsstijging van 50%.
Nou is het wel oorlog en blablabla, maar komt dit een beetje overeen met anderen? Ergens heb ik het idee dat ik (net zoals met de brandstofprijzen) enorm voor de gek wordt gehouden.
De airco die ze in de offerte hebben gezet is exact dezelfde als 2 jaar geleden, alleen nu voor €3000,- in plaats van €2000,-.
Dit is heel mager qua informatie dat je ons geeft.FabianGTI schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:05:
Iemand hier bekend wat de prijzen de laatste 2 jaar hebben gedaan bij Daikin?
Deze week heb ik opnieuw een offerte aanvraag gedaan voor ons tijdelijke huis (jup, een hekel aan hitte en het mobiele apparaat wat ik nu heb) bij hetzelfde bedrijf, nou is de offerte nog niet definitief maar ik zat al aan een prijsstijging van 50%.
Nou is het wel oorlog en blablabla, maar komt dit een beetje overeen met anderen? Ergens heb ik het idee dat ik (net zoals met de brandstofprijzen) enorm voor de gek wordt gehouden.
De airco die ze in de offerte hebben gezet is exact dezelfde als 2 jaar geleden, alleen nu voor €3000,- in plaats van €2000,-.
Het is niet enkel de kostprijs van de unit die de uiteindelijke prijs bepaalt, welke sowieso gestegen is tov 2020.
Maar ook hoeveel werk het bedrijf al heeft. Ze gaan echt niet een 'goedkoop' werkje doen, als ze al genoeg op de planning hebben, waar ze 2x meer op verdienen.
Als je denkt dat je voor de gek gehouden wordt, dan moet je het niet doen. Maar dan heb je ook geen airco.
Er is nog een tussenstap hé.bottom line schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:27:
[...]
Dit is heel mager qua informatie dat je ons geeft.
Het is niet enkel de kostprijs van de unit die de uiteindelijke prijs bepaalt, welke sowieso gestegen is tov 2020.
Maar ook hoeveel werk het bedrijf al heeft. Ze gaan echt niet een 'goedkoop' werkje doen, als ze al genoeg op de planning hebben, waar ze 2x meer op verdienen.
Als je denkt dat je voor de gek gehouden wordt, dan moet je het niet doen. Maar dan heb je ook geen airco.
Je kan een andere installateur ook om een offerte vragen, en je kan ook eens kijken of een Mitsubishi beter past.
Sony A7 iv en wat recycled glas
ik had een offerte van meer dan een jaar geleden liggen voor een daikin vloermodel.FabianGTI schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:05:
Iemand hier bekend wat de prijzen de laatste 2 jaar hebben gedaan bij Daikin?
Door het wegvallen van de terugdraaiende teller alles on hold gezet.
Een paar weken geleden toch beslist om de offerte te tekenen, prijs was nog identiek hetzelfde.
Dus ja..
toxictooms schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:48:
[...]
ik had een offerte van meer dan een jaar geleden liggen voor een daikin vloermodel.
Door het wegvallen van de terugdraaiende teller alles on hold gezet.
Een paar weken geleden toch beslist om de offerte te tekenen, prijs was nog identiek hetzelfde.
Dus ja..
Tautologie
Weet je hoe ze dit bij ons noemen???? muggenziften
Hybride is helemaal niet altijd een slecht idee. Sterker nog, iemand die geen koeling wenst kan beter een hybride warmtepomp nemen. Het comfort van warmte van je radiatoren is groter dan die van een L/L in een huis met 3 woonlagen als je alles wil verwarmen. (niet jou situatie roepen in een appartement, appels met appels.....HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:27:
[...]
Hybride warmtepomp is bijna altijd een slecht idee!
Zie startpost voor advies, beste merken zijn MHI en Daikin.
Als je een beetje scherp inkoopt ook nog eens goedkoper met subsidie ipv minimaal 3 units op iedere verdieping zonder subsidie. NB: verder zijn alle gebruikers hier ook hybride met een L/L zolang ze geen warmtepompboiler erbij nemen. Laten we dat niet vergeten.
Ik heb hier iemand gehad die ook een offerte heeft gegeven.Theetjuh schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:19:
Ik volg dit topic af en toe eens sinds vorig jaar en nu echt actief omdat we zeker voor een airco willen gaan door de verandering van de werkplek, zo'n 90% thuis in plaats van op kantoor.
Eerder was een airco een luxe, maar begint daardoor juist meer nodig te worden.
Nu willen we natuurlijk ook van het gas af, we hebben een nieuwbouw, maar helaas toch nog een cv op gas.
Goed geïsoleerd huis dus.
Al even naar een L/W warmte pomp gekeken, maar koelen schijnt daarmee echt niet goed te kunnen.
Daarom nu kijken naar een L/L warmte pomp en volgend jaar eens naar een L/W voor geheel van het gas af.
Ik denk dat ik de plaatsing beneden wel aardig ok heb, leidingen door de gang achter de kast langs de garage in en dan door het dak heen naar de buitenunit.
[Afbeelding]
Voor boven zit ik te denk aan een unit in het open trappengat op de grens van de 1ste verdieping naar de zolder.
[Afbeelding]
Daar wil ik voornamelijk slaapkamer 1.3 overdag koelen, aangezien dat mijn werkplek is.
Waarna daarna slaapkamer 1.4 's avonds gekoeld mag worden.
Geen idee hoe dit precies zal gaan, aangezien ik totaal geen ervaring heb met airco.
Maar het leek me wel mogelijk, aangezien slaapkamer 1.4 ramen op het noord-westen heeft.
Oppervlakte van de ruimtes;
- woonkamer 133 m3 (4 kW)
- gang 13,5 m3 (0,4 kW)
- overloop 14,8 m3 (0,5 kW)
- slaapkamer (1.4) 26 m3 (1,2 kW)
- werkkamer (1.3) 28,6 m3 (0,9 kW)
- logeerkamer (1.2) 40,3 m3 (0,8 kW)
Ik zat er dus aan te denken om een 5kW en 2,5kW voor boven.
Aangezien ik hier ook veel lees over iedere kamer afzonderlijk koelen, ben ik daar wel naar aan het kijken geweest.
Afzonderlijke unit op de uitbouw in het midden van de woning voor de werkkamer, maar dan komt het probleem ... slaapkamer 1.4 heeft helemaal geen makkelijke manier voor een unit.
Enige manier welke zou kunnen is achter de schotten op zolder en dan via dezelfde weg naar buiten zoals hier al getekend, maar dat zou alleen al in huis 12 meter leiding werk zijn.
Geen idee of dat wel eens te doen is, laat staan betaalbaar, maar over alle opties kan nagedacht worden natuurlijk
Een MHI SRK-ZS 5kW beneden in het midden van de woonkamer tegen de garage aan, iets wat mij niet fijn lijkt ... dan zitten we midden in de luchtstroom.
En een MHI SRK-ZS 3,5kW voor boven op dezelfde plek waar ik deze ook al had ingetekend.
Dit alles met installatie voor 5000 euro.
Volgens hun berekeningen is de woonkamer 125m3, zou een 3,5kW dan al niet genoeg zijn?
Ook las ik hier dat de MHI SRK-ZSX zo'n 10dB lagere buiten unit zou moeten hebben, maar dat kan ik in de specs nergens terug vinden, wat adviseren jullie ... is een paar honderd meer voor ZSX het waard?
Ze wilden niet door het EPDM dak van de garage, want dat kon niet gaven ze aan, dus alles moet door de garage, aan de achterkant naar buiten en weer helemaal terug het dak op.
Ik heb hier nog even gezocht op EPDM, maar daar lees ik helemaal niets over eigenlijk.
Dan weet je ook dat je een warmteverliesberekening kan maken voor vermogen. En ze kunnen toch gewoon met een dakdoorvoer werken. Geen probleem, zal alleen even een dakdekker mooi moeten afwerken als ze dat zelf niet doen.Theetjuh schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Ik heb hier iemand gehad die ook een offerte heeft gegeven.
Een MHI SRK-ZS 5kW beneden in het midden van de woonkamer tegen de garage aan, iets wat mij niet fijn lijkt ... dan zitten we midden in de luchtstroom.
En een MHI SRK-ZS 3,5kW voor boven op dezelfde plek waar ik deze ook al had ingetekend.
Volgens hun berekeningen is de woonkamer 125m3, zou een 3,5kW dan al niet genoeg zijn?
Ook las ik hier dat de MHI SRK-ZSX zo'n 10dB lagere buiten unit zou moeten hebben, maar dat kan ik in de specs nergens terug vinden, wat adviseren jullie ... is een paar honderd meer voor ZSX het waard?
Ze wilden niet door het EPDM dak van de garage, want dat kon niet gaven ze aan, dus alles moet door de garage, aan de achterkant naar buiten en weer helemaal terug het dak op.
Ik heb hier nog even gezocht op EPDM, maar daar lees ik helemaal niets over eigenlijk.
Ik zou bij je oorspronkelijke idee blijven wat betreft plaatsing - veel beter. En installateur zoeken die wel een dakdoorvoer kan/wil aanleggen (of daarvoor iemand wilt laten komen)...Theetjuh schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Ik heb hier iemand gehad die ook een offerte heeft gegeven.
Dat kan wel in Domoticz en Home Assistant middels scripts. Homekit zou ik niet weten. Al in desbetreffende topic van Homekit gekeken? Zal er vast zijn.Kix@$$ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:47:
[...]
Dat heb ik inderdaad doorgenomen. Misschien moet ik mijn vraag ook nog wat verduidelijken
Ik wil m'n airco's heel graag koppelen aan Homekit. Dit kan via Wifi icm Homebrigde, maar kan ook idd via Tado os Sensibo. Vanuit Homekit wil ik vervolgens via Opdrachten de temperatuur-regeling gaan automatiseren. Hierbij denk ik aan: Als buiten < 21 graden dan op 21, als warmer dan 21 dan buitentemperatuur - 5 graden ofzo.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben welke methode dan het beste werkt?
Ok, dan ga ik daarmee nog terug naar de installateur, 2,5kW bovenMartinusz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Die 3,5 boven lijkt mij zwaar overkill, die andere slaapkamer ga je echt niet bereikenDan is een 3,5 voor alleen die slaapkamer echt veel te veel, een 2,5 is dan zelfs al ruim
Ja? 78 * ~40 = 3,1kW toch? Dan kom ik met een 2,5kW niet uit?Servee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Voor een huis uit 2005 met energie label A is een 3,5kw in de woonkamer met 78m3 ook way to much!
Thanks! Ik vraag me af hoe vervelend ik dit pendelen ga vinden... Maar ja als het praktische niet te voorkomen is, dan is het gewoon maar iets waar we mee moeten leven.Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:50:
Met een multi is de buitenunit echter leidend, dus dan boeit het naar mijn idee echt niet zoveel of je 3,5 of 2,5 als binnenunits neemt. Een kleinere multi dan 4 ga je niet vinden denk ik.
De 3,5 vind ik niet zo’n rare keus hier eigenlijk. Het geeft je wel een extra boost als je wel dat extra vermogen wilt aanspreken.
Vind dit een prima voorstel.
Begrijp me niet verkeerd, dat ding gaat sowieso pendelen, maar dat zou je ook krijgen met een losse 2,5.
Ok, ja het voornaamste is het verwarmen van de slaapkamer waar de unit zich bevindt. Zou ik daar trouwens die radiator af kunnen doppen? Dan houden we de radiator in de badkamer en tweede slaapkamer en is de airco de enige bron van warmte in de winter. Zelfde verhaal voor beneden in de woonkamer?HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:59:
@bokkow alleen denk ik niet dat je met die ene airco boven ook de andere slaapkamer warm of koud gaat krijgen, helemaal over de overloop met een open? trapgat.
Ik begrijp wat je zegt maar daar is het een te grote onderneming voor in de korte tijd die we hebben om te verbouwen, we hebben alsnog erg veel kunnen doen en het meest makkelijk haalbare om zo veel mogelijk van gas af te schalen is nu L/L. In de keuken komt inductie en quooker met warm water boiler, dus enige waar we dan nog gas gebruiken is CV voor warm water douche en een beetje verwarmen. We verwachten hier 3-5 jaar te wonen afhankelijk van de bouwprijzen... Gasprijs gaat omhoog, maar electriciteit ook he gezien meeste uit gas gestookte centrales komt. Nu nog een zonnepanelen boer vinden die nog ergens voor het einde van het jaar plek heeft haha.MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:57:
[...]
A label woning, alle radiatoren eraf, aan het verbouwen? Klinkt vreemd hier maar dan vreesde ik toch overal vloerverwarming erin en plaatste een L/W zodat SWW ook gedekt is. Inductie in de keuken en bye bye gasaansluiting. Ben je nog goedkoper uit op de lange termijn dan met L/L. Gasprijzen zie ik nooit meer heel veel dalen ( en niet alleen ik https://nos.nl/artikel/24...neer-komt-er-een-eind-aan en https://www.bndestem.nl/p...sische-gaskraan~a1dbe6c7/) en ben je ook van je vastrecht gas af. Ik heb L/L en ga nu toch ook voor L/W. Heb dan straks een duur systeem L/L voor alleen koelen en eventueel voor horror winters iets bij te stoken. Maar die zie ik nooit meer komen.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ik denk dat we die maal 30, 40, 50 maar uit de TS moeten halen. Dat is te grof. Maak gewoon een warmteverliesberekening, zie ook TS maar vooruit: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningbokkow schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:48:
Allereerst bedankt voor jullie input!
Ja? 78 * ~40 = 3,1kW toch? Dan kom ik met een 2,5kW niet uit?
Ik begrijp wat je zegt maar daar is het een te grote onderneming voor in de korte tijd die we hebben om te verbouwen, we hebben alsnog erg veel kunnen doen en het meest makkelijk haalbare om zo veel mogelijk van gas af te schalen is nu L/L. In de keuken komt inductie en quooker met warm water boiler, dus enige waar we dan nog gas gebruiken is CV voor warm water douche en een beetje verwarmen. We verwachten hier 3-5 jaar te wonen afhankelijk van de bouwprijzen... Gasprijs gaat omhoog, maar electriciteit ook he gezien meeste uit gas gestookte centrales komt. Nu nog een zonnepanelen boer vinden die nog ergens voor het einde van het jaar plek heeft haha.
Je moet stoken met gas niet 1 op 1 vergelijken met electriciteit. COP 4 enzovoorts. Wat je nu doet is je scheel gaan betalen in verhouding met wat je nog aan gas verbruikt middels het fijne vastrecht. Als je daarvan af bent kun je die besparing weer gebruiken voor electriciteit. Als je niet de wens hebt om te koelen is een L/W met boiler goedkoper en comfortabeler dan een L/L. En wat ik nooit zou doen is radiatoren weghalen. Jij vindt misschien verwarmen met L/L geen probleem, de meerderheid van de kopers ooit van je huis wel over 5 jaar. NB: verwarmen met een L/W kan ook met radiatoren, kwestie van berekenen. Ga ik hier ook doen.
Als je echt graag van je CV installatie af wilt zou je die radiatoren weg kunnen halen.bokkow schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:48:
Ok, ja het voornaamste is het verwarmen van de slaapkamer waar de unit zich bevindt. Zou ik daar trouwens die radiator af kunnen doppen? Dan houden we de radiator in de badkamer en tweede slaapkamer en is de airco de enige bron van warmte in de winter. Zelfde verhaal voor beneden in de woonkamer?
Andere zou ik dan nog even laten hangen als backup voor een koude winter, maar dan zou je ook nog een elektrisch kacheltje kunnen gebruiken om bij te warmen, met de huidige gasprijs is dat zeker niet duurder als je ‘m niet constant aan laat staan.
Wij hebben ons CV systeem nog hangen omdat ze niet in de weg zitten en we de CV nog gebruiken voor warm water.
Top advies mbt ooit verkoop.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:02:
[...]
Als je echt graag van je CV installatie af wilt zou je die radiatoren weg kunnen halen.

Ik had gisteren al even naar die warmteverliesberekening gekeken, maar kon daar niet echt uitkomen.MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Dan weet je ook dat je een warmteverliesberekening kan maken voor vermogen. En ze kunnen toch gewoon met een dakdoorvoer werken. Geen probleem, zal alleen even een dakdekker mooi moeten afwerken als ze dat zelf niet doen.
We hebben een 2-1 nieuwbouw van januari 2020 met de volgende gegevens:
- gelijkvloers, oppervlakte vloer [A] 66 m²
- gelijkvloers, oppervlakte plat dak [B] 7,2 m²
- verdieping 1, oppervlakte vloer [C] 58,8 m²
- % muur grenzend aan buitenomgeving 70 %
- Isolatiewaarden :
- begane grondvloer Rc-waarde > 5,0 m2K/W
- buitenwanden Rc-waarde > 4.5 m2K/W
- dak Rc-waarde > 6,0 m2K/W
- Fundering : fundering op staal (betonnen plaat)
- Begane grondvloeren : geïsoleerde kanaalplaatvloer
- Verdiepingsvloer(en) : betonvloer
- Gevelopbouw : buitenblad - schoon metselwerk
- binnenblad – kalkzandsteen
- Buitenkozijnen : houten kozijnen
- Beglazing : isolerend dubbelglas HR++
- Binnenwanden : niet dragend – cellenbeton 100 mm
- Dakconstructie : hellend dak, houtskelet
- Platte dak : EPDM dakbedekking op isolatieplaten (indien van toepassing)
- Verwarming : CV installatie (vloerverwarming)
- Ventilatie : lucht toevoer middels ventilatieroosters in de kozijnen en afvoer middels
- mechanische afzuiging
- Warmtapwater : gecombineerd met verwarmingsinstallatie
Daar leunen wij ook steeds meer naar, bedankt voor de bevestiging dat ons oorspronkelijke plan goed lijkt.GermanPivo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
[...]
Ik zou bij je oorspronkelijke idee blijven wat betreft plaatsing - veel beter. En installateur zoeken die wel een dakdoorvoer kan/wil aanleggen (of daarvoor iemand wilt laten komen)...
Weet jij op de lokale Api op de oudere machines in stand blijft? DE reden dat ik niet update want die wil ik echt niet kwijt. Gebruik ook de oude app nog steeds.Servee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:18:
Daikin heeft de update doorgevoerd 3.4.1 welke eerst alleen in de Beta versie beschikbaar was. Demand control is nu weer beschikbaar icm een firmware update in Onecta.
[Afbeelding]
Nee dus niet dat staat er ook bij, das een keuze. Alle nieuw geleverde systemen zijn cloud only (mits zelf omgebouwd naar oude WiFi controler) dus sowieso geen issue voor nieuwe gebruikers.MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:27:
[...]
Weet jij op de lokale Api op de oudere machines in stand blijft? DE reden dat ik niet update want die wil ik echt niet kwijt. Gebruik ook de oude app nog steeds.
[ Voor 17% gewijzigd door Servee op 01-06-2022 12:31 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Oude app werkt niet meer. Staat toch niets over de Api?Servee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Nee dus niet dat staat er ook bij, das een keuze.
Je gaat met een nieuwe firmware update de cloud in. No way back voor zover ik weet.MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:30:
[...]
Oude app werkt niet meer. Staat toch niets over de Api?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Afkoppelen, radiator op zolder opslaan. Buizen kun je wel laten zitten of afdoppen.
Het is niet alsof het duizenden euro's kost om het te herstellen
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 12:41 ]
Kan, maar helemaal dumpen.....niet doen.Waah schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:32:
[...]
Afkoppelen, radiator op zolder opslaan. Buizen kun je wel laten zitten of afdoppen.
Het is niet alsof het duizenden euro's kost om het te herstellen
Cloud en api kunnen los van elkaar staan. Maar ik laat het maar want anders werkt er niets meer in Domoticz.Servee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:32:
[...]
Je gaat met een nieuwe firmware update de cloud in. No way back voor zover ik weet.
Zelf bepalen via een van onderstaande sites.Theetjuh schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:27:
[...]
Ik had gisteren al even naar die warmteverliesberekening gekeken, maar kon daar niet echt uitkomen.
We hebben een 2-1 nieuwbouw van januari 2020 met de volgende gegevens:
- gelijkvloers, oppervlakte vloer [A] 66 m²
- gelijkvloers, oppervlakte plat dak [B] 7,2 m²
- verdieping 1, oppervlakte vloer [C] 58,8 m²
- % muur grenzend aan buitenomgeving 70 %
Als iemand daarmee kan helpen ... heel graag.
- Isolatiewaarden :
- begane grondvloer Rc-waarde > 5,0 m2K/W
- buitenwanden Rc-waarde > 4.5 m2K/W
- dak Rc-waarde > 6,0 m2K/W
- Fundering : fundering op staal (betonnen plaat)
- Begane grondvloeren : geïsoleerde kanaalplaatvloer
- Verdiepingsvloer(en) : betonvloer
- Gevelopbouw : buitenblad - schoon metselwerk
- binnenblad – kalkzandsteen
- Buitenkozijnen : houten kozijnen
- Beglazing : isolerend dubbelglas HR++
- Binnenwanden : niet dragend – cellenbeton 100 mm
- Dakconstructie : hellend dak, houtskelet
- Platte dak : EPDM dakbedekking op isolatieplaten (indien van toepassing)
- Verwarming : CV installatie (vloerverwarming)
- Ventilatie : lucht toevoer middels ventilatieroosters in de kozijnen en afvoer middels
- mechanische afzuiging
- Warmtapwater : gecombineerd met verwarmingsinstallatie
[...]
Daar leunen wij ook steeds meer naar, bedankt voor de bevestiging dat ons oorspronkelijke plan goed lijkt.
Bouw-energie
Ubakus
Ik zou geen huis meer kopen die nog met een oude CV installatie op gas draait!
Ja fijn systeem hybride met huidige gasprijzen!MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Hybride is helemaal niet altijd een slecht idee. Sterker nog, iemand die geen koeling wenst kan beter een hybride warmtepomp nemen. Het comfort van warmte van je radiatoren is groter dan die van een L/L in een huis met 3 woonlagen als je alles wil verwarmen. (niet jou situatie roepen in een appartement, appels met appels.....).
Als je een beetje scherp inkoopt ook nog eens goedkoper met subsidie ipv minimaal 3 units op iedere verdieping zonder subsidie. NB: verder zijn alle gebruikers hier ook hybride met een L/L zolang ze geen warmtepompboiler erbij nemen. Laten we dat niet vergeten.

Wat klets je nu? Je hebt zelf ook hybride met je gasketel aan de muur voor je SWW.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Ja fijn systeem hybride met huidige gasprijzen!

Maar jij zit dan waarschijnlijk ook in je laatste huis voordat je tussen 6 planken ligt. Jongeren zijn al blij dat ze een huis kunnen vinden en daar kan je dan een hybride in plaatsen als je geen koeling wenst of zoals in mijn geval als de afgifte voldoende is een volledige all electric.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:46:
[...]
Ik zou geen huis meer kopen die nog met een oude CV installatie op gas draait!
[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 14:01 ]
Dan kun je beter gaan kijken naar een volledige warmtepomp i.p.v. hybride!MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:56:
[...]
Maar jij zit dan waarschijnlijk ook in je laatste huis voordat je tussen 6 planken ligt. Jongeren zijn al blij dat ze een huis kunnen vinden en daar kan je dan een hybride in plaatsen als je geen koeling wenst of zoals in mijn geval als de afgifte voldoende is een volledige all electric.
Man lees nu eens terug wat ik schrijf. Ernstig vermoeiend dat onzinnige gepost waarbij je jezelf ook eens tegenspreekt. Einde discussie en hoop dat een ieder voor zichzelf een verantwoorde keuze maakt.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Dan kun je beter gaan kijken naar een volledige warmtepomp i.p.v. hybride!
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 14:04 ]
Ik heb geen hybride, maar gewoon nog de CV voor warm water, maar die gaat er ook uit en zijn we van het gas af! Dat ben je met een hybride dus niet!MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Wat klets je nu? Je hebt zelf ook hybride met je gasketel aan de muur voor je SWW.Jij bent wel heel goed in zaken roepen zonder iets te onderbouwen.
Laat maar, je weet het toch beter!MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Man lees nu eens terug wat ik schrijf. Ernstig vermoeiend dat onzinnige gepost......
Dus hybride heb je nog. Ketel hangt er en wordt gebruikt. Je lijkt wel een klein kind. Ik stop ermee.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:03:
[...]
Ik heb geen hybride, maar gewoon nog de CV voor warm water, maar die gaat er ook uit en zijn we van het gas af! Dat ben je met een hybride dus niet!

Of een huis onverkoopbaar is zonder ‘CV systeem’.. het is een gevoelskwestie. Mijn gevoel zegt dat een huis zonder CV systeem sommigen af kan schrikken. Je moet je afvragen of dat in de huidige markt uit maakt. Er is een schreeuwend tekort.. een ieder mag lekker zelf weten wat ie doet. Fijne van een koopwoning
Wat de hybride discussie betreft: volgens mij zijn er ook genoeg hybrides die je in standalone modus kan zetten (een Elga bijvoorbeeld). Dan is het ineens wel een echte WP. Voor SWW plaats je dan een WP boiler ernaast en klaar.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Maar zit nog met een klein puntje wat ik hier wil voor leggen.
We willen de begane grond voorzien van een airco, voornamelijk voor te verwarmen maar ook voor te koelen.
de gehele begane grond is alleen voorzien van vloer verwarming, de kamer en keuken is een open ruimte grotendeels. De bij keuken is de laatste 2 jaar ook als werkplek gebruikt en zal dit ook blijven voor 2 dagen in de week. Het 1ste plan was om een multisplit te nemen en in de kamer en bijkeuken elk 1 unit te hangen. De kamer een 3.5Kw en de bijkeuken een 1.5 of 2Kw. De 2de optie is 2 aparte single units te nemen.
Nog een 3de optie is in de kamer een single unit van 3.5Kw en de bijkeuken te voorzien van een infrarood panel voor de 2 dagen dat hier gewerkt wordt. Nadeel lijkt mij van de laatste optie dat de bijkeuken dan niet geheel verwarmd wordt en je tocht krijgt.
Deze laatste optie lijkt mij niet echt de juiste.
wat zou dan het juiste plan zijn, een mulisplit of 2 single units?
We hebben al 2 airco`s hangen, 1 in de serre die nu is aan gebouwd aan de achterzijde en 1 op de slaapkamer. Beide zijn single HMI units. Voor de begane grond gaat mijn voorkeur uit naar een Daikin met een Stylish binnen unit in de kamer en voor de bijkeuken kan het een gewoon standaard unit zijn. De keuze voor Daikin is de in gebouwde wifi en de (betere/makkelijkere) app. Of is een MHI of ME een betere optie?
De keuze voor de Stylish heeft ook te maken dat deze kleiner is en mooier uitziet, bepalende factor in dit wordt dan als WAF afgekort?
Voor de multisplit van Daikin zou dan de keuze voor buitenunit de 2MXM40N zijn.
oppervlakte kamer/keuken is ongeveer 55m2 en bijkeuken is 10m2
:strip_exif()/f/image/cZnENygGVLXz9GrqjLZjT6uC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die deur altijd open is naar bijkeuken verwarmd het mee met de rest (beetje) en is infrarood het goedkoopst. Wil je comfort dan daar ook een unit lijkt me. Als altijd alles tegelijk draait kan gewoon een multi, Als je ruimte hebt voor 2 singles....single. Lopen nu eenmaal net ietsjes mooier en valt er 1 uit doet de andere het nog (al is die kans klein).bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:20:
al een hele tijd aan het mee lezen hier, zeer verhelderd sommige antwoorden en denk dat ik bijna toe ben aan een keuze te gaan maken.
Maar zit nog met een klein puntje wat ik hier wil voor leggen.
We willen de begane grond voorzien van een airco, voornamelijk voor te verwarmen maar ook voor te koelen.
de gehele begane grond is alleen voorzien van vloer verwarming, de kamer en keuken is een open ruimte grotendeels. De bij keuken is de laatste 2 jaar ook als werkplek gebruikt en zal dit ook blijven voor 2 dagen in de week. Het 1ste plan was om een multisplit te nemen en in de kamer en bijkeuken elk 1 unit te hangen. De kamer een 3.5Kw en de bijkeuken een 1.5 of 2Kw. De 2de optie is 2 aparte single units te nemen.
Nog een 3de optie is in de kamer een single unit van 3.5Kw en de bijkeuken te voorzien van een infrarood panel voor de 2 dagen dat hier gewerkt wordt. Nadeel lijkt mij van de laatste optie dat de bijkeuken dan niet geheel verwarmd wordt en je tocht krijgt.
Deze laatste optie lijkt mij niet echt de juiste.
wat zou dan het juiste plan zijn, een mulisplit of 2 single units?
We hebben al 2 airco`s hangen, 1 in de serre die nu is aan gebouwd aan de achterzijde en 1 op de slaapkamer. Beide zijn single HMI units. Voor de begane grond gaat mijn voorkeur uit naar een Daikin met een Stylish binnen unit in de kamer en voor de bijkeuken kan het een gewoon standaard unit zijn. De keuze voor Daikin is de in gebouwde wifi en de (betere/makkelijkere) app. Of is een MHI of ME een betere optie?
De keuze voor de Stylish heeft ook te maken dat deze kleiner is en mooier uitziet, bepalende factor in dit wordt dan als WAF afgekort?
Voor de multisplit van Daikin zou dan de keuze voor buitenunit de 2MXM40N zijn.
oppervlakte kamer/keuken is ongeveer 55m2 en bijkeuken is 10m2
[Afbeelding]
Vermogens lijken me okee. Ik zou de keuze niet laten afhangen van een app. Ik zou dan eerder kijken naar integratie in een Domotica systeem. Ik ben blij dat ik programma's bijvoorbeeld niet hoef te programmeren in de app van Daikin. Of je moet dat weer niet belangrijk vinden. Ik ga me hier niet meer mengen of Daikin, MHI of ME beter of mooier is. Maar app werkt in ieder geval goed.
NB: tip neem in je slaapkamer ook een unit want je wordt gek als je in de hete zomer beneden lekker koel zit en dan moet slapen in een bloedhete kamer.

Die dingen verbruiken zo 600 watt en op een werkdag is dat zo 5 a 6 kWh. Dat is nog best dure verwarming dan. En dan is het waarschijnlijk alleen warm onder het paneel. De rest van de kamer blijft allemaal koud.
Met deze kleine vermogens zou ik dan inderdaad voor een kleine multi gaan. Kleine multi’s moduleren nog best wel netjes.
Volgens mij had ik al gemeld dat een bevriende makelaar het mij ten strengste afraadde, ook in deze markt. Ik zelf zou niet eens een huis kopen waar alleen L/L hangt. Ik was toch blij toen het 2 jaar geleden extreem koud was ik de cv nog aan kon zetten zodat mijn schuur niet beneden het vriespunt kwam, de toilet in de hal mijn billen niet vastvroren en door heeeeeeeeeeeeel veel defrosts de cv echt nog nodig was om het comfortabel te houden. Het was bedoelt als waarschuwing en overpeinzing en een ieder is vrij te doen, zoals je zegt wat te doen.Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:21:
Zullen we weer even lief doen tegen elkaar mensen?![]()
Of een huis onverkoopbaar is zonder ‘CV systeem’.. het is een gevoelskwestie. Mijn gevoel zegt dat een huis zonder CV systeem sommigen af kan schrikken. Je moet je afvragen of dat in de huidige markt uit maakt. Er is een schreeuwend tekort.. een ieder mag lekker zelf weten wat ie doet. Fijne van een koopwoning

slaapkamer hangt er inmiddels al een jaartje, daar nog geen spijt van, swinters en zomers niet :-)
Vermogens ben ik dankzij dit topic op uit gekomen, dacht ook dat ik hier wel mee goed zit.
Ik heb wel domotica in de vorm van Fibaro HC3, of ik hier makkelijk een airco (welk merk?) mee aan kan sturen?
Daar heb je ook gelijk in over het verbruik en dat dit toch wat verschil in temperatuur en tocht kan opleveren. Denk dat de infrarood geen optie is.Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:22:
Ik zou bij infrarood wel even goed kijken hoeveel vermogen die panelen zijn.
Die dingen verbruiken zo 600 watt en op een werkdag is dat zo 5 a 6 kWh. Dat is nog best dure verwarming dan. En dan is het waarschijnlijk alleen warm onder het paneel. De rest van de kamer blijft allemaal koud.
Met deze kleine vermogens zou ik dan inderdaad voor een kleine multi gaan. Kleine multi’s moduleren nog best wel netjes.
Gewoon hangen daar en genieten en niet prullen. Fijne werkplek is belangrijk en levert geld op. Werkgever even lief aankijken?bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Daar heb je ook gelijk in over het verbruik en dat dit toch wat verschil in temperatuur en tocht kan opleveren. Denk dat de infrarood geen optie is.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 16:27 ]
De deur staat altijd open, dus een multisplit heeft denk ik de voorkeur.MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Gewoon hangen daar en genieten en niet prullen.
Multi is okee als ze maar gelijktijdig aanstaan. En anders even goed kijken naar minimum vermogen als alleen de woonkamer draait bij verwarmen.bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:27:
[...]
De deur staat altijd open, dus een multisplit heeft denk ik de voorkeur.
[/quote]
als ik bijvoorbeeld de MHI SCM40ZS-W bekijk heeft deze een minimum vermogen van koelen 1.5Kw en verwarmen 1.3Kw
De Daikin 2MXM40M is dan koelen 1.5Kw en verwarmen 1.3Kw
Zijn beide dan gelijk daarin.
1,3 doe je denk ik al snel met een beetje koude buiten. Dan hoef je alleen nog maar het merk te kiezen. Dat mag je zelf bepalen. Maak je nooit een verkeerde keuze in en tja Daikin is iets duurder, gedeeld door gebruiksjaren/maanden is minimaal (vind Ikbmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:39:
Multi is okee als ze maar gelijktijdig aanstaan. En anders even goed kijken naar minimum vermogen als alleen de woonkamer draait bij verwarmen.
[/quote]
als ik bijvoorbeeld de MHI SCM40ZS-W bekijk heeft deze een minimum vermogen van koelen 1.5Kw en verwarmen 1.3Kw
De Daikin 2MXM40M is dan koelen 1.5Kw en verwarmen 1.3Kw
Zijn beide dan gelijk daarin.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 16:53 ]
Bij een goed gekozen merk en combinatie buitenunit en binnenunits kan een multi-split uitstekend werken.bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:27:
[...]
De deur staat altijd open, dus een multisplit heeft denk ik de voorkeur.
Wij hebben een 6.0kW buitenunit, met daarbij een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW unit. Alles MHI. We hebben de 3,5kW op een woonkamer met zo'n 50m3 inhoud, en deze functioneert, ook als deze alleen aanstaat, prima.
Wanneer hij stabiel laag loopt gebruikt hij zo'n 320W, wat overeenkomt met het aangegeven minimaal opgenomen vermogen. Wanneer we een 2e unit aanzetten zakt het naar rond de 300W/uur wanneer beide stabiel laag lopen. Dat is dus 300W voor de 2 units samen. Allemaal precies zoals aangegeven door de fabrikant. Pendelen is hier een zeldzaamheid, maar wanneer de unit pendelt merk je bij ons niets qua comfort, alleen het gemiddeld gebruikt zakt terug.
We hebben met onze combinaties afgelopen jaar 3 defrosts gehad, dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Voor ons werkt dit goed.
Mocht je twijfelen tussen multi en single, kijk dan goed naar het door de fabrikant aangegeven minimaal opgenomen vermogen, in combinatie met de bijbehorende aantal kW.
Ze geven bij mhi het verbruik van de combinatie op. Daarbij kan je ook letten op het kleine verschil in minimaal verbruik dat er alvaak is (als er al verschil is) tussen de verschillende vermogens.
Voor verbruik is minimaal opgenomen vermogen van belang. Om pendelen minimaal te houden is het minimaal vermogen van belang, dus tot welk vermogen kan de buitenunit terug moduleren, en hoe verhoudt zich dat tot de binnenunit. Wanneer het minimaal vermogen van de binnen- en buitenunit niet goed zijn afgestemd, wordt er natuurlijk eerder gependeld.
Een single zal bijna altijd een lager minimaal opgenomen vermogen hebben (het verbruik per uur wanneer de unit stabiel laag loopt), en wanneer je de airco 24/7 laat draaien, die ene unit, zal je vaak gemiddeld wat duurder uit zijn met een multi (zie onze multi die vaak rond de 320W per uur gebruikt, waar single-splits van 3,5kW misschien maar rond de 200W per uur gebruiken?
2 single splits gaan daarentegen al snel boven ons verbruik (320W) uit wanneer ze geregeld gebruikt worden.
Misschien heb je er iets aan
Wij zijn erg blij met ons systeem, en zouden niet anders willen. En bij ons staat 80 tot 90% maar 1 van de 3 units aan, in elk geval afgelopen zachte winter.
Wellicht ook handig om te vermelden dat je in blokken stookt met een 6kw buitenunit en een 3,5 kw unit (die meestal alleen aan staat) op 50m3 om niet de illusie te wekken dat een unit dan niet gaat pendelen als je de unit gebruikt zoals vele hier doen, want voor het gros van de gebruikers is dit niet de ideale combi op de inhoud van de woning.Sjamo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:55:
[...]
Bij een goed gekozen merk en combinatie buitenunit en binnenunits kan een multi-split uitstekend werken.
Wij hebben een 6.0kW buitenunit, met daarbij een 3,5kW, een 2,5kW en een 2kW unit. Alles MHI. We hebben de 3,5kW op een woonkamer met zo'n 50m3 inhoud, en deze functioneert, ook als deze alleen aanstaat, prima.
Wanneer hij stabiel laag loopt gebruikt hij zo'n 320W, wat overeenkomt met het aangegeven minimaal opgenomen vermogen. Wanneer we een 2e unit aanzetten zakt het naar rond de 300W/uur wanneer beide stabiel laag lopen. Dat is dus 300W voor de 2 units samen. Allemaal precies zoals aangegeven door de fabrikant. Pendelen is hier een zeldzaamheid, maar wanneer de unit pendelt merk je bij ons niets qua comfort, alleen het gemiddeld gebruikt zakt terug.
We hebben met onze combinaties afgelopen jaar 3 defrosts gehad, dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.
Voor ons werkt dit goed.
Mocht je twijfelen tussen multi en single, kijk dan goed naar het door de fabrikant aangegeven minimaal opgenomen vermogen, in combinatie met de bijbehorende aantal kW.
Ze geven bij mhi het verbruik van de combinatie op. Daarbij kan je ook letten op het kleine verschil in minimaal verbruik dat er alvaak is (als er al verschil is) tussen de verschillende vermogens.
Voor verbruik is minimaal opgenomen vermogen van belang. Om pendelen minimaal te houden is het minimaal vermogen van belang, dus tot welk vermogen kan de buitenunit terug moduleren, en hoe verhoudt zich dat tot de binnenunit. Wanneer het minimaal vermogen van de binnen- en buitenunit niet goed zijn afgestemd, wordt er natuurlijk eerder gependeld.
Een single zal bijna altijd een lager minimaal opgenomen vermogen hebben (het verbruik per uur wanneer de unit stabiel laag loopt), en wanneer je de airco 24/7 laat draaien, die ene unit, zal je vaak gemiddeld wat duurder uit zijn met een multi (zie onze multi die vaak rond de 320W per uur gebruikt, waar single-splits van 3,5kW misschien maar rond de 200W per uur gebruiken?
2 single splits gaan daarentegen al snel boven ons verbruik (320W) uit wanneer ze geregeld gebruikt worden.
Wij zijn erg blij met ons systeem, en zouden niet anders willen. En bij ons staat 80 tot 90% maar 1 van de 3 units aan, in elk geval afgelopen zachte winter.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Volgens mij heb ik het gehad over 24/7 verwarmen en de impact die dat heeft. Verder maakt het aantal kW niet veel (niet alles) uit tov de ruimte, er zijn veel meer factoren die daarin meespelen.Servee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Wellicht ook handig om te vermelden dat je in blokken stookt met een 6kw buitenunit en een 3,5 kw unit (die meestal alleen aan staat) op 50m3 om niet de illusie te wekken dat een unit dan niet gaat pendelen als je de unit gebruikt zoals vele hier doen, want voor het gros van de gebruikers is dit niet de ideale combi op de inhoud van de woning.
Dat wij vaak in blokken verwarmen wil niet zeggen dat wij nooit een dag oid verwarmen.
In tegenstelling tot sommige andere berichten hier, probeer ik brede info te geven waarmee mensen hun eigen keuze kunnen maken, ipv iemand te vertellen dat er maar 1 manier de allerbeste is voor alle omstandigheden.
Aanvulling, ik lees je post nog eens door, en vraag me nu af of jij mijn post wel hebt gelezen alvorens te quoten en te reageren.
[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 01-06-2022 17:21 ]
tja dat wit, dat is dan weer een puntje waar het WAF verhaal in voorkomtMotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:49:
[...]
1,3 doe je denk ik al snel met een beetje koude buiten. Dan hoef je alleen nog maar het merk te kiezen. Dat mag je zelf bepalen. Maak je nooit een verkeerde keuze in en tja Daikin is iets duurder, gedeeld door gebruiksjaren/maanden is minimaal (vind Ik). Ik heb hier boven multi Daikin. Enige is dat ik vind dat die wat sneller in defrost gaat dan mijn single beneden. NB: ik vind dan die Stylish weer wel belachelijk duur. Perfera is toch een nette bak? Tja wit.....

begrijp ook niet waarom bijna alle binnen units standaard wit zijn, tegenwoordig worden deze steeds vaker in woonkamers gebruikt en daar zitten ook de dames
Het prijsverschil van de Stylish en Perfera valt wel mee als je een beetje rond kijkt. Mijn voorkeur gaat uit naar Daikin omdat hier gewoon wifi ingebouwd zit. Bij MHI moet je weer losse kastjes erbij gaan hangen wat zelfs ik niet mooi vind.
Begrijp ook niet waarom MHI niet ook standaard wifi erbij plaatst, tegenwoordig krijg bijna alles al met wifi in gebouwd. Persoonlijk vind ik dat een punt wat mee doet in mijn keuze`s.
Heb hier nu al 2 single units van MHI hangen en ben daar wel tevreden over, maar voor de begane grond gaat mijn voorkeur uit voor ingebouwde wifi omdat ook de dames in huis hier mee moeten werken.Sjamo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:55:
[...]
Bij een goed gekozen merk en combinatie buitenunit en binnenunits kan een multi-split uitstekend werken.
Voor ons werkt dit goed.
Wat betreft kwaliteit en werking doen beide merken niet onder voor elkaar, alleen de wifi en de kleur (woonkamer) keuze heeft de voorkeur voor de Daikin. Enigste nadeel is dat je hier een kleine €800 meer voor betaald tov de MHI multisplit.
Terecht punt hoor, snap inderdaad ook niet dat ze dat nog niet standaard doen. Overigens zijn losse kastjes niet nodig - de wifi modules (ook de nieuwste, ondanks dat ze zeggen van niet) passen gewoon in de binnenunit.bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Bij MHI moet je weer losse kastjes erbij gaan hangen wat zelfs ik niet mooi vind.
Begrijp ook niet waarom MHI niet ook standaard wifi erbij plaatst, tegenwoordig krijg bijna alles al met wifi in gebouwd. Persoonlijk vind ik dat een punt wat mee doet in mijn keuze`s.
Ik las wat je net zei over de waf wat betreft kleurbmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:24:
[...]
Heb hier nu al 2 single units van MHI hangen en ben daar wel tevreden over, maar voor de begane grond gaat mijn voorkeur uit voor ingebouwde wifi omdat ook de dames in huis hier mee moeten werken.
Wat betreft kwaliteit en werking doen beide merken niet onder voor elkaar, alleen de wifi en de kleur (woonkamer) keuze heeft de voorkeur voor de Daikin. Enigste nadeel is dat je hier een kleine €800 meer voor betaald tov de MHI multisplit.
Maar ik begrijp je. Bij ons past het toevallig, maar ik lees vaker van mensen die echt een probleem hebben met de ehhmm beperkte kleurkeuze van mhi, oa.
Dat je bij mhi nog een fors bedrag moet bijbetalen voor wifi is inderdaad wel een ding. Bij meerdere units heb je het dan snel over honderden euros wat er bij komt.
Wij vonden zelf een nadeel bij daikin dat we weinig technische informatie konden vinden qua verbruik etc. Zo heeft elk merk denk ik zijn voor of nadeel.
De reden dat ik ons merk specifiek vermeldde is eigenlijk dat waar ik dus erg tevreden ben met onze multi van mhi, dat niets hoeft te zeggen over de multisplit van een ander merk.
Het valt me in dit topic steeds weer op dat aparte merken hun heel eigen specifieke kenmerken hebben. Niet (altijd) beter of slechter, maar misschien wel beter of slechter voor sommige mensen of sommige ruimtes/ woningen/ situaties/ smaak/ gevoeligheden etc.
Succes met je keuze
Dat ze dan in het unit passen is weer een voordeel, maar wat ik lees werkt het nog niet zo 100% goed en ben je ook aan gewezen op derde partijen voor de wifi?GermanPivo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:34:
[...]
Terecht punt hoor, snap inderdaad ook niet dat ze dat nog niet standaard doen. Overigens zijn losse kastjes niet nodig - de wifi modules (ook de nieuwste, ondanks dat ze zeggen van niet) passen gewoon in de binnenunit.
Mijn schoonvader raadt dit af en vind het een slecht idee. Verbruik baart ons ook wat zorgen maar we hebben 7400WP aan panelen liggen.
Wat is de reden dat hij het afraadt?illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:57:
Heeft niemand hier eigenlijk last van het geluid van de ventilatoren? Ik ben aan het twijfelen om te verwarmen met een daikin stylish in de woonkamer +-55m² en in de slaapkamer 12m².
Mijn schoonvader raadt dit af en vind het een slecht idee. Verbruik baart ons ook wat zorgen maar we hebben 7400WP aan panelen liggen.
Hoog stroomverbruik?
Als je rekent met de COP van die units. t.o.v. de gasprijs dan wordt het al snel interessant, en met zonnepanelen al helemaal.
Ik denk dat elk merk wel specifieke kenmerken heeft, dat is bij alles wel zo en de ene consument kiest voor merk X of Y vanwege die specifieke kenmerken of functies.Sjamo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:36:
[...]
Ik las wat je net zei over de waf wat betreft kleurDat is hier makkelijker omdat ik alleen met de haf te maken heb, ik ben de waf
Maar ik begrijp je. Bij ons past het toevallig, maar ik lees vaker van mensen die echt een probleem hebben met de ehhmm beperkte kleurkeuze van mhi, oa.
Dat je bij mhi nog een fors bedrag moet bijbetalen voor wifi is inderdaad wel een ding. Bij meerdere units heb je het dan snel over honderden euros wat er bij komt.
Wij vonden zelf een nadeel bij daikin dat we weinig technische informatie konden vinden qua verbruik etc. Zo heeft elk merk denk ik zijn voor of nadeel.
De reden dat ik ons merk specifiek vermeldde is eigenlijk dat waar ik dus erg tevreden ben met onze multi van mhi, dat niets hoeft te zeggen over de multisplit van een ander merk.
Het valt me in dit topic steeds weer op dat aparte merken hun heel eigen specifieke kenmerken hebben. Niet (altijd) beter of slechter, maar misschien wel beter of slechter voor sommige mensen of sommige ruimtes/ woningen/ situaties/ smaak/ gevoeligheden etc.
Succes met je keuze
De beide MHI units doen het perfect voor het doel waar voor ze zijn aan gekocht. Maar voor de woonkamer komen er andere eisen en daar komt dan Daikin beter voor in aan merking. En helaas is dit dan duurder maar we tijden ook niet allemaal in een Dacia of zo
Wel leuk dat een dame ook "mee doet" in toch een wat meer technisch topic
Volgens mij is de nieuwe module sowieso van MHI zelf. Nieuwe app schijnt ook een vooruitgang te zijn, maar zelf geen ervaring mee.bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Dat ze dan in het unit passen is weer een voordeel, maar wat ik lees werkt het nog niet zo 100% goed en ben je ook aan gewezen op derde partijen voor de wifi?
Tjsa, welke ervaring heeft je schoonvader met een airco? Er is vast wel iemand waar je kan gaan luisteren.illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:57:
Heeft niemand hier eigenlijk last van het geluid van de ventilatoren? Ik ben aan het twijfelen om te verwarmen met een daikin stylish in de woonkamer +-55m² en in de slaapkamer 12m².
Een grotere unit maakt relatief gezien wat meer geluid, dus als je in je woonkamer 2 kleinere kan hangen, zeker doen.
Misschien dit topic eens goed doorlezen. Ventilatoren maken lawaai ja een Airco warmtepomp niet als je er niet direct onder gaat zitten en het verbruik van een kwaliteit airco is juist heel laag, zeker in vergelijking met gas.illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:57:
Hij denkt dat we in de winter veel last gaan hebben met het geluid van een blazende units. En dat het niet comfortabel is in de slaapkamer. Wat mij nu ook doet twijfelen natuurlijkelektriekert schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:01:
[...]
Wat is de reden dat hij het afraadt?
Hoog stroomverbruik?
Als je rekent met de COP van die units. t.o.v. de gasprijs dan wordt het al snel interessant, en met zonnepanelen al helemaal.
IR verwarmt anders dan de rest. De warmte is erg plaatselijk en daardoor hoeft niet de gehele kamer verwarmd te worden. Om die reden zal een IR minder verbruiken.bmweetje3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Daar heb je ook gelijk in over het verbruik en dat dit toch wat verschil in temperatuur en tocht kan opleveren. Denk dat de infrarood geen optie is.
IR is bij uitstek geschikt voor zoiets als een werkkamer waar je de hele tijd stilzit.
Dat is persoonlijk, maar ook die discussie is ook al gevoerd. Een unit hoor je wel, altijd en zeker als je een groter kamer hebt en je niet op stand1 het gaat redden (en zeker de fluisterstand niet) omdat anders de warmte niet goed verplaatst wordt. DE reden dat ik een L/W ga hangen. Zalig stil.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:04:
[...]
Misschien dit topic eens goed doorlezen. Ventilatoren maken lawaai ja een Airco warmtepomp niet als je er niet direct onder gaat zitten en het verbruik van een kwaliteit airco is juist heel laag, zeker in vergelijking met gas.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 18:11 ]
Wanneer men voor 2 kleinere units kiest heeft dat misschien als bijkomend voordeel dat het beter werkt met minder geluid, omdat je hem door lager verbruik (voor-en najaar maar 1 unit gebruiken) ook sneller de hele dag aan laat staan, waardoor de unit bijna altijd op z'n laagste vermogen en dus met de minste herrie zal draaien?GermanPivo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Volgens mij is de nieuwe module sowieso van MHI zelf. Nieuwe app schijnt ook een vooruitgang te zijn, maar zelf geen ervaring mee.
[...]
Tjsa, welke ervaring heeft je schoonvader met een airco? Er is vast wel iemand waar je kan gaan luisteren.
Een grotere unit maakt relatief gezien wat meer geluid, dus als je in je woonkamer 2 kleinere kan hangen, zeker doen.
Lastig uitgelegd, maar ik hoop dat je het snapt
De installateur stelt voor:
Multisplit
- Daikin 4MXM80A (buitenunit)
- CTXM15R 3 x slaapkamers (+/- 16m2 elk)
- FTXM50R 1 x voor de keuken. (zie grondplan)
Hij beweert dat de unit onvoldoende is voor keuken + living, maar we zouden het eerder gebruiken voor verwarming + koelen keuken/ eetplaats en als het de living iets zou koelen (met deuren open), is dit mooi meegenomen.
Om esthetische redenen hebben we momenteel liever geen airco in de living en we hebben daar een houtkachel, dus bijverwarmen is niet echt nodig.
Zou de unit in de keuken volstaan?
/f/image/F9oYCiDFy7rB4yKAzKIrbelj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier nog niemand gehad die zegt dat de Airco lawaai maakt, sterker nog, de meeste hebben niet eens in de gaten dat we verwarmen met een Airco en zeggen dus ook dat het wel erg mooi werkt!MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Dat is persoonlijk, maar ook die discussie is ook al gevoerd. Een unit hoor je wel, altijd en zeker als je een groter kamer hebt omdat anders de warmte niet goed verplaatst wordt. DE reden dat ik een L/W ga hangen. Zalig stil.
Last is altijd persoonlijk. Ik heb geen last maar erger me wel bij grote kou buiten en daardoor minimaal stand2. Heb je in een kleine kamer dan weer minder last van en koelen is gewoon rustig blazen.illya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:57:
Ja leuk met een waarschijnlijk kleine kamer in een appartement en top geisoleerd gezien je verbruik, dus op de laagste stand blazen. De mijne doet ook 19dB op de laagste stand alleen heb ik daar niets aan bij 5 graden of kouder op 60/65 m2.HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Ik heb hier nog niemand gehad die zegt dat de Airco lawaai maakt, sterker nog, de meeste hebben niet eens in de gaten dat we verwarmen met een Airco en zeggen dus ook dat het wel erg mooi werkt!
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2022 18:18 ]
Zowel mijn pa als schoonvader kwamen met dezelfde argumenten.. en ze verwarmen nu allebei met L/Lillya89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:07:
[...]
Hij denkt dat we in de winter veel last gaan hebben met het geluid van een blazende units. En dat het niet comfortabel is in de slaapkamer. Wat mij nu ook doet twijfelen natuurlijk
Wat het verbruik betreft: ik vind dat altijd typisch. De gemiddelde Nederlander is zo verslaafd aan gas dat ze 1500 m3 gas heel normaal vinden, maar als ze dat moeten inruilen voor 1500/2000 kWh dan is dat ineens ‘een hoog verbruik’, terwijl die tweede niet alleen een stuk goedkoper is maar ook nog eens zelf op te wekken is met zonnepanelen
Ik heb daar toch zo mijn twijfels bij. De COP van IR is sowieso 1. Een beetje IR paneel doet zo 600 watt en in 8 uur verbruik je dan 4,8 kWh. Mijn L/L in mijn werkkamer verbruikt stukken minder in 8 uur dan dat.Superbeagle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:08:
[...]
IR verwarmt anders dan de rest. De warmte is erg plaatselijk en daardoor hoeft niet de gehele kamer verwarmd te worden. Om die reden zal een IR minder verbruiken.
IR is bij uitstek geschikt voor zoiets als een werkkamer waar je de hele tijd stilzit.
Er was hier een tijd geleden iemand die zijn woonkamer verwarmde met IR en die was een whopping 12.000 kWh per jaar kwijt

Weet niet welke mod er hier bezig is maar dank.. het wordt er niet gezelliger op zo

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 01-06-2022 18:27 ]
Geluid nooit problemen gehad, hoor ik de L/L WP niet dan is het de koelkast of mechanische afzuiging wel hoe dan ook je woonkamer stil krijgen is onmogelijk want je blijft omgevingsgeluiden horen.MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Dat is persoonlijk, maar ook die discussie is ook al gevoerd. Een unit hoor je wel, altijd en zeker als je een groter kamer hebt en je niet op stand1 het gaat redden (en zeker de fluisterstand niet) omdat anders de warmte niet goed verplaatst wordt. DE reden dat ik een L/W ga hangen. Zalig stil.
L/W WP heeft voordeel van vloerverwarming.
Het is inderdaad een eindeloze discussie, meestal flink aangedikt en niet op feiten gebaseerd, vreemd dat luchtverwarming in het bedrijfsleven breed wordt toegepast, wat zullen al die kantoor mensen doof worden van die herrie zeg.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2022 18:34 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic