Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 152 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.342.546 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Een hybride pomp is niet zonde als dat 'maar' een besparing van 50% gas geeft. Vanuit milieu oogpunt so wie so niet. De terugverdientijd is afhankelijk van de isolatie vd woning. En vergis je niet, er zijn ontzettend veel (stedelijke) woningen die oud zijn en ontzettend moeilijk om te isoleren naar een standaard waarbij all electric uitkomt. Is het niet vanwege een gebrek aan geld (isolerende maatregelen kunnen in de tienduizenden lopen), dan soms omdat de isolatie soms zelf dubieus is (materiaal en productie is echt niet altijd duurzaam). Het is in bestaande (oud)bouw echt niet realistisch om te stellen dat een warmtepomp de volledige verwarming en tapwater kan regelen. Daar zul je soms hybride moeten verwarmen en dan is een hybride pomp een beter alternatief dan alleen op gas blijven stoken. Ik ben nog niet genoeg thuis in monoblock systemen (kan me voorstellen dat in dichte bebouwing deze vaker toegepast moet worden) en in hoog temperatuur verwarming pompen.
En vaak kom je idd een heel eind met een L/L pomp. Je moet echter wel beseffen dat dit binnenin de (woon) ruimte een behoorlijk buizenstelsel nodig heeft, wat niet altijd kan én je blijft binnen ook te maken hebben met geluidsoverlast. Dus dit zal ook niet onder alle omstandigheden het meest geschikt blijken.

Daarom moet je echt per situatie bekijken welke warmtepomp (combinaties) het beste uitpakken en ja, daarbij werk je altijd met wat er op dat moment op de markt is. Maar gas is niet de toekomst, dus waar het kan terugdringen, al is dat hybride. Het scheelt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Femmie010 @MotorBeast als je van het gas af wil/moet is een hybride dus geen goede investering, stel je laat zo’n hybride installeren en de gemeente komt dat jullie buurt 5 jaar later van het gas af moet, ben je investering dus weer kwijt.
Voor een L/L warmtepomp heb ik het dus over een appartement waar een L/W warmtepomp dus meestal niet kan, dus moet je inderdaad per situatie bekijken wat de beste oplossing is en dat was voor ons dus de L/L warmtepomp.

@Tommie12 Hier appartement met VvE dus lastige dakverdeling = helaas duur, de offertes die ik al hebben was de goedkoopste al € 2,00 per WP.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femmie010
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:01:
stel je laat zo’n hybride installeren en de gemeente komt dat jullie buurt 5 jaar later van het gas af moet, ben je investering dus weer kwijt.
Jij denkt dat er in 2026 een verplichting komt op een (hybride)warmtepomp en dat iedereen die aantoonbaar een hybride toestel heeft aangeschaft na 5 jaar weer verplicht moet overstappen op een ander systeem? Nu vind ik de overheid niet altijd logische keuzes maken, maar jouw uitgangspunt vind ik ver gezocht en slecht onderbouwd. Want stel he, stel dat de lucht uit de hemel komt vallen, je weet het niet.

Laten we ajb uitgaan van huidige wetgeving en dat transities tot nu toe over vele vele jaren gaan. Dat lijkt me veel logischer om mee te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Laten we ajb uitgaan van huidige wetgeving en dat transities tot nu toe over vele vele jaren gaan. Dat lijkt me veel logischer om mee te werken.
En dat is nu precies HET probleem. Daar kan je niet van uit gaan want nieuw kabinet, nieuwe regels en je weet niet wat de markt doet. Had jij dit probleem met gasprijzen voorzien met dank aan Rusland? Niets is zeker. Vorig jaar kreeg x subsidie, volgend jaar y. Krijg je een warmtenet of niet? Wat doet saldering enz enz enz. Maar laten we het hier maar bij L/L houden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:52:
Wat ik begreep is indien een nieuwe vervanging van cv ketel vanaf 2026 een verplichting voor overstap naar een type warmtepomp. Wil niet zeggen dat alle huurhuizen in 2026 voorzien hoeven te zijn van een warmtepomp en ben je dit volgens mij ook niet verplicht als woningbezitter, pas bij vervanging van huidige systeem.
Ik voorzie een golf vernieuwingen voor die tijd, zodat ze voorlopig de duurdere warmtepomp kunnen ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Ik voorzie een golf vernieuwingen voor die tijd, zodat ze voorlopig de duurdere warmtepomp kunnen ontlopen.
Eind 2025 een nieuwe ketel bestellen, voor een spotprijs want oude voorraad moet op :9

Ik heb net in 2020 een nieuwe laten ophangen, en met huidige verbruik ivm llwp kan die wel 15/20 jaar mee. Dus ik hoef voorlopig niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 30-05-2022 15:24 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Jij denkt dat er in 2026 een verplichting komt op een (hybride)warmtepomp en dat iedereen die aantoonbaar een hybride toestel heeft aangeschaft na 5 jaar weer verplicht moet overstappen op een ander systeem? Nu vind ik de overheid niet altijd logische keuzes maken, maar jouw uitgangspunt vind ik ver gezocht en slecht onderbouwd. Want stel he, stel dat de lucht uit de hemel komt vallen, je weet het niet.

Tja dat hoop ik al heel mijn leven, maar niks is onbetrouwbaarder dan de overheid, nieuwe regering nieuwe regels, ze passen het zo weer.
Maar goed als jij erop vertrouwd moet je het vooral doen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:18
Kunnen we het weer over L/L warmtepompen hebben? :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Oh waar haal je dat vandaan? Ik hoor juist het tegenovergestelde, als je geluk hebt krijg je 6 cent, maar wat je dan niet direct verbruikt ben je gewoon kwijt.
Eneco model contract tot 1 Juni of Juli levert kaal tarief voor TLV van 0,56€ meen ik.
Maar voor zonnepanelen terugleververgoeding is een apart topic voor :)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2101250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
GermanPivo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:47:
Die van mij heeft een naam ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
GermanPivo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:47:
Het ging toch over keuze voor een L/L warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:16
Zo, na lang meelezen hier ook even melden. Onderstaand de ontvangen offerte en benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Doel is om de 3 slaapkamers zomers op een behaaglijke slaaptemperatuur te krijgen/houden.

Zit vooral even met de unit op de overloop en ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën hierover.

Situatie: bovenverdieping van onze woning.
Grote slaapkamer 80m3 volledig onder een schuin dak (oost-west) en op zuid een groot raam met screen.
Slaapkamer 2, 22m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Slaapkamer 3, 29m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Overloop met open vide naar beneden toe, volume inclusief ruimte beneden ongeveer 80M3.

De isolatie is helaas niet je van het, maar kan (in ieder geval de komende jaren) niet beter, dan moet namelijk het heel dak eraf :)

Blauwe strepen zijn de 2 voorgestelde locaties, een 3,5kW unit in de grote slaapkamer en een 5,0kW unit op de overloop. Rode vierkant is het platte dak waar de buitenunits op komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_ARhZS8-0VBZP7_DOxkitheK98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HtCHGXaBxD8QYT01ySz3lLSn.png?f=fotoalbum_large

Offerte 1:
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 35 ZS-W + SRK 35 ZS-W
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 50 ZS-W + SRK 50 ZS-W
2 x wifi module
volledige installatie ex elektra
€4250

Offerte 2:
Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF+MUZ-HR35VG
Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF+MUZ-HR50VG
2 x wifi module
€3490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Niek_ Heb je al gelezen wat een unit op een hal doet en wat het effect is van 5kW in zo'n kleine ruimte? Wat wil je daarmee bereiken?

Hoeveel graden werd het 2 jaar geleden in die grote kamer (bloedhete zomer) waar die andere unit komt want ik vermoed dat je met een kleinere toe kunt?

NB: dak isoleren kan ook aan de binnenkant. Pir is topspul en niet dik.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 12:44
Niek_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:04:
Zo, na lang meelezen hier ook even melden. Onderstaand de ontvangen offerte en benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Doel is om de 3 slaapkamers zomers op een behaaglijke slaaptemperatuur te krijgen/houden.

Zit vooral even met de unit op de overloop en ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën hierover.

Situatie: bovenverdieping van onze woning.
Grote slaapkamer 80m3 volledig onder een schuin dak (oost-west) en op zuid een groot raam met screen.
Slaapkamer 2, 22m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Slaapkamer 3, 29m3 aan de zuidzijde van het schuine dak met een stukje vliering erboven, ook een raam met screen.
Overloop met open vide naar beneden toe, volume inclusief ruimte beneden ongeveer 80M3.

De isolatie is helaas niet je van het, maar kan (in ieder geval de komende jaren) niet beter, dan moet namelijk het heel dak eraf :)

Blauwe strepen zijn de 2 voorgestelde locaties, een 3,5kW unit in de grote slaapkamer en een 5,0kW unit op de overloop. Rode vierkant is het platte dak waar de buitenunits op komen te staan.

[Afbeelding]

Offerte 1:
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 35 ZS-W + SRK 35 ZS-W
Mitsubishi Heavy Industrie SRC 50 ZS-W + SRK 50 ZS-W
2 x wifi module
€4250

Offerte 2:
Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF+MUZ-HR35VG
Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF+MUZ-HR50VG
2 x wifi module
€3490
Als je het mij vraagt kun je beter 1 unit plaatsen en die vanuit de slaapkamer richting de overloop. Met de besparing kun je dan mooi het trapgat met een mooie glazen wand afsluiten zodat het niet naar beneden kan verdwijnen. Met een open trapgat blijft het water naar de zee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Flatisa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Als je het mij vraagt kun je beter 1 unit plaatsen en die vanuit de slaapkamer richting de overloop. Met de besparing kun je dan mooi het trapgat met een mooie glazen wand afsluiten zodat het niet naar beneden kan verdwijnen. Met een open trapgat blijft het water naar de zee brengen.
Zo doe ik het ook. Warmste kamer op zuid koelen zodat de unit mooi blijft lopen en overdag alle deuren open laten en niet ............. adhoc willen dat je van 26 graden naar 20 kunt komen. Gaat sowieso ook niet lukken met een unit op de hal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34

R-B

Blokkert

80m3 met een 5kw + 3.5kw, dat is wel errug ruig... :D -> 8)7
Voor me gevoel beter 2kw en 2.5 kw, hooguit 3.5 kw in de hal?

Is niet beter om dan de 2 units met hun "kont" tegen elkaar te hangen, boven de deur van slaapkamer 1?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
Inderdaad waarom 5kW. Ik neem aan dat je het washok niet wilt koelen dus dan doe je het voor slaapkamer 2. Dan kun je de unit ook net zo goed daar neerhangen. Of in slaapkamer 3.

Qua slaapkamer 1, staat daar een tussenwandje tegen het hoofdeind wat de de facto de echte slaapkamer is?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:15:
@Niek_ Heb je al gelezen wat een unit op een hal doet en wat het effect is van 5kW in zo'n kleine ruimte? Wat wil je daarmee bereiken?

Hoeveel graden werd het 2 jaar geleden in die grote kamer (bloedhete zomer) waar die andere unit komt want ik vermoed dat je met een kleinere toe kunt?

NB: dak isoleren kan ook aan de binnenkant. Pir is topspul en niet dik.
Idee was om met de deuren open de slaapkamers 2 en 3 + hal te koelen waarbij de nadruk op de slaapkamers moet liggen. Paar weken terug was de hele bovenverdieping ongeveer 25 graden toen het buiten warm was. Vorige zomer de exacte temperaturen niet scherp maar het was echt niet uit te houden. Ik vind alles boven de 19 graden al vervelend worden qua slaaptemperatuur :X
Als we gaan isoleren wordt het vanuit de buitenzijde, binnenzijde is echt geen optie hier maar zeker bedankt voor het meedenken.
Flatisa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Daar verlies ik het van de directie thuis, dat trapgat/de vide blijft open. Welke slaapkamer bedoel je qua unit? Aan de zuidzuid van de grote slaapkamer (bovenkant tekening) kunnen we geen unit kwijt.
MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Zo doe ik het ook. Warmste kamer op zuid koelen zodat de unit mooi blijft lopen en overdag alle deuren open laten en niet ............. adhoc willen dat je van 26 graden naar 20 kunt komen. Gaat sowieso ook niet lukken met een unit op de hal.
Dat is me duidelijk, lekker rustig doorpruttelen en niet in 1x naar beneden willen knallen.
R-B schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:20:
80m3 met een 5kw + 3.5kw, dat is wel errug ruig... :D -> 8)7
Voor me gevoel beter 2kw en 2.5 kw, hooguit 3.5 kw in de hal?

Is niet beter om dan de 2 units met hun "kont" tegen elkaar te hangen, boven de deur van slaapkamer 1?
Daar is helaas geen ruimte, plafond zit op 2,4m en daardoor tussen houten omlijsting deurkozijn en plafond zo'n 10cm ruimte.
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:25:
Inderdaad waarom 5kW. Ik neem aan dat je het washok niet wilt koelen dus dan doe je het voor slaapkamer 2. Dan kun je de unit ook net zo goed daar neerhangen. Of in slaapkamer 3.

Qua slaapkamer 1, staat daar een tussenwandje tegen het hoofdeind wat de de facto de echte slaapkamer is?
Tussenwandje is ongeveer 150cm hoog, dus wel 1 grote ruimte.

Als ik jullie reacties zo lees dan zou ik beter in elke slaapkamer 1 binnenunit kunnen ophangen? Dat de overloop dan ook meegekoeld wordt als de deuren open staan is mooi meegenomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Als ik jullie reacties zo lees dan zou ik beter in elke slaapkamer 1 binnenunit kunnen ophangen? Dat de overloop dan ook meegekoeld wordt als de deuren open staan is mooi meegenomen?
@Niek_
Jij hebt m sneller door dan menigeen hier d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Niek_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:48:

Dat is me duidelijk, lekker rustig doorpruttelen en niet in 1x naar beneden willen knallen.

[...]

Daar is helaas geen ruimte, plafond zit op 2,4m en daardoor tussen houten omlijsting deurkozijn en plafond zo'n 10cm ruimte.

[...]

Tussenwandje is ongeveer 150cm hoog, dus wel 1 grote ruimte.

Als je in het halletje zou hangen, dan geldt sowieso rustig pruttelen. Anders is het voorbaat kansloos.

Boven de deuren dus sowieso weinig ruimte, houdt er rekening mee dat binnenunits al 30cm hoog zijn, en daarboven eigenlijk liefst minimaal 6 cm ademruimte willen.

En idd, beste is elke kamer 1. Ik zit ook nog steeds in dat dubio, want kost paar duiten meer >:)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Niek_ ja inderdaad, het doel is toch niet om je overloop te koelen? Die unit de overloop zal slaapkamer 2 vanwege de blaasrichting wel adequaat koelen zolang je deur open laat, maar slaapkamer 3 wordt al een stuk lastiger. Meer vermogen kan niet echt compenseren voor een gebrek aan airflow. Zo'n overloop is binnen no-time koel want er komt daar nergens zon binnen. En dan is dus het setpoint op de overloop bereikt en zal de unit gewoon afklikken. Ook al hang je er 10kW neer. Dat gezegd hebbende helpt het wel wat natuurlijk, maar dan kun je net zo goed 2,5kW hangen. Zeker als het trapgat open is dan zal de koelte eerder naar de woonkamer zakken (maar ook daar is een gebrek aan adequate airflow) dan naar slaapkamer 3 gaan.

De plaatsing van de unit in de 1e slaapkamer zal geen probleem zijn als dat muurtje maar 150cm is. Voor koelen in ieder geval, want die wil je toch altijd parallel aan het plafond laten blazen.

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-05-2022 19:14 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Niek_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:48:
[...]
Daar verlies ik het van de directie thuis, dat trapgat/de vide blijft open. Welke slaapkamer bedoel je qua unit? Aan de zuidzuid van de grote slaapkamer (bovenkant tekening) kunnen we geen unit kwijt.

Trapgat is net als een doucheputje, koude lucht zakt naar beneden zo het trappegat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Trapgat is net als een doucheputje, koude lucht zakt naar beneden zo het trappegat in.
Maar dan weer niet snel genoeg om echt lekker de woonkamer beneden te kunnen koelen. Airflow is key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Maar dan weer niet snel genoeg om echt lekker de woonkamer beneden te kunnen koelen. Airflow is key.
Maar je krijgt wel een beetje flow, want de warme lucht trekt omhoog en de koude naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat met de deur open de woonkamer beter zal gekoeld worden dan die slaapkamer achter het hoekje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@HereIsTom inderdaad wel wat, maar een trapgat is maar klein, dus de meeste warmte in de woonkamer zal gewoon tegen het plafond vast blijven hangen.

@Tommie12 dat ben ik met je eens, daarom zei ik dat ook in mijn reactie daarvoor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@Niek_ In jouw situatie zou ik echt in iedere kamer een 2kW hangen. Overdag de deuren open en je hal koelt wel mee dan. Gezien die vide heeft een unit in de hal denk ik te weinig effect om de kamers goed te koelen. En wat hier ook al gezegd is daar gaat 5 kW niets aan helpen. Dat ding slaat gewoon af op een gegeven moment.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:11:
@Niek_ In jouw situatie zou ik echt in iedere kamer een 2kW hangen. Overdag de deuren open en je hal koelt wel mee dan. Gezien die vide heeft een unit in de hal denk ik te weinig effect om de kamers goed te koelen. En wat hier ook al gezegd is daar gaat 5 kW niets aan helpen. Dat ding slaat gewoon af op een gegeven moment.
In de grote slaapkamer zou ik een 2,5 ophangen met 80m3

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik snap trouwens niet helemaal hoe een vide er op de overloop uitziet. Maar goed ik ken maar 1 huis met een vide en dat is in feite gewoon een verdiepingsvloer die niet helemaal doorloopt naar de buitenmuur waardoor je een binnenbalkon creëert. Als deze "uitkijkt" over de woonkamer dan zal deze wel lekker mee kunnen worden gekoeld want dat is het "gat" dus vele malen groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Vaak heeft een 2,5 hetzelfde minimumvermogen als een 2,0 dus in dat geval, inderdaad.

Zelf zou ik de slaapkamers ook op een multisplit hangen maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Mijn redenering: minimumvermogen van 1 multi is véél lager dan het opgetelde minimumvermogen van 3 singles. Voorwaarde is dan wel dat die units vaak tegelijkertijd aan staan, anders wordt het handiger om idd singles te pakken.

Tegenargument: schijnbaar kan een multi regelproblemen hebben of hij kan gaan pruttelen ofzo? @Glashelder weet daar volgens mij meer over, maar ik heb daar met mijn Daikin iig geen last van. Ik weet niet of dit merkgebonden is ofzo. Daarvoor heb ik te weinig informatie. De argumenten van de meeste gebruikers hier zijn puur geënt op minimumvermogen.

En je hebt geen SPOF met singles. Kan ook handig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-05-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Vaak heeft een 2,5 hetzelfde minimumvermogen als een 2,0 dus in dat geval, inderdaad.

Zelf zou ik de slaapkamers ook op een multisplit hangen maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Mijn redenering: minimumvermogen van 1 multi is véél lager dan het opgetelde minimumvermogen van 3 singles. Voorwaarde is dan wel dat die units vaak tegelijkertijd aan staan, anders wordt het handiger om idd singles te pakken.

Tegenargument: schijnbaar kan een multi regelproblemen hebben of hij kan gaan pruttelen ofzo? @Glashelder weet daar volgens mij meer over, maar ik heb daar met mijn Daikin iig geen last van. Ik weet niet of dit merkgebonden is ofzo. Daarvoor heb ik te weinig informatie. De argumenten van de meeste gebruikers hier zijn puur geënt op minimumvermogen.

En je hebt geen SPOF met singles. Kan ook handig zijn.
Mijn multi van Daikin koelt voorbeeldig. Verwarmen schommelt de compressor wat meer. Is dat een probleem? Nee, alleen het loopt wat minder mooi dan single. Ik heb wel altijd beide units tegelijk aan op de multi. En iets eerder defostt dan de single.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Ik doe een zolder van ongeveer die omvang ongeveer met een 2. Maar het is denk ik lood om oud ijzer.

@Niek_ Weer een installateur die aan het werk kan. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Nouja het was maar een theorie van mij hoor :p Heel soms komen er wel eens horrorverhalen rond van multi’s die enorm lopen te pendelen omdat er geen coördinatie lijkt te zijn tussen de binnenunits.

Verder is er nog een ander argument tegen multi’s met verwarmen: ze dumpen warmte in ruimtes waar je het niet wilt hebben (het zogenaamde bleeden, waar @rupsen een mooi verhaal over had geschreven). Had te maken met het halen van een condensatiepunt ofzo.. maar anyway, ergens in huis wordt een verdamper warm waar geen warmte gevraagd wordt = verspilling :p).

Voor koelen is een multi perfect.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
En grote multi's met een hoog minimaal vermogen pendelen snel al je er maar 1 aan hebt. Is dat een probleem? Dat mag een ieder voor zichzelf bepalen. De compressor zal iets sneller slijten (zegt men) en het kan comfort verminderd werken (vinden sommige). Tja....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Indien de wens is om meerdere slaapkamers altijd tegelijk te koelen/verwarmen is dat een optie ja, anders word het één pendeldrama.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
Ik heb twee verschillende aanbiedingen voor het plaatsen van airco’s in ons huis. Beide Mitsubishi, maar wel andere types. Waar zouden jullie voor gaan?

Plan is om het huis ermee te verkoelen en verwarmen icm zonnepanelen. Vooral de ouder-slaapkamer wordt in no-time 35 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZinPnrrxwW9pcKB1PxVWvVRN2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2iPwetTogUjAmRYr5RBiz8p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9vW-Vp8wSJN0jsHNSMKRWtfxl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jj474J45NYnJiSQirj9DkG0l.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 19% gewijzigd door Kix@$$ op 30-05-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:18
Kix@$$ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:14:
Ik heb twee verschillende aanbiedingen voor het plaatsen van airco’s in ons huis. Beide Mitsubishi, maar wel andere types. Waar zouden jullie voor gaan?

Plan is om het huis ermee te verkoelen en verwarmen icm zonnepanelen. Vooral de ouder-slaapkamer wordt in no-time 35 graden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ze heten beide misschien wel Mitsubishi, maar het zijn toch echt twee verschillende merken en ook concurrenten van elkaar. De ene is Mitsubishi Heavy Industries (vaak MHI hier) en de andere Mitsubishi Electronics.

Over het vermogen etc kunnen we zonder verdere informatie niks zeggen. Als je daar geen vragen over hebt: beide goede merken, dus kies wat je mooier vindt of de installateur waar je een beter gevoel bij hebt.

Prijs lijkt me aan de hoge kant eerlijk gezegd…

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 30-05-2022 21:42 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
@Niek_

Wij hebben beneden op een oppervlak van meer dan 180m3 een 5kw hangen en als ik weer kon kiezen was het een 4,2 geworden. Lager dan dat was ik niet gegaan en 2 kleinere neerhangen was geen optie.

Boven op een warme slaapkamer met schuin dak van 90m3 hangt een 3,5 maar dat is gedaan omdat deze de gang en de hal beneden ook moet kunnen koelen (bedrijfstechnisch, bezoekers enz). Meer dan zat!

Verder alleen een 2,5 in een bedrijfsruimte. Allemaal op dezelfde multi.

Ik heb niet in detail naar jou opstelling gekeken en ik weet dat niet alle merken een 4,2kw hebben, maar kijk nog even naar die optie.

5kw hebben wij voor gekozen omdat de benedenverdieping flink is en we de ruimte snel weer op temperatuur willen hebben als toch de tuindeuren even open hebben gestaan. Ook voor verwarmen wel erg prettig. Toch nog steeds denk ik bij mij was de 4,2 ook prima geweest.

Zolang je koel houdt, zal never nooit iets maximaal draaien. Per ongeluk een deur open laten staan of te laat aangezet is het prettig dat het kan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:01:
[...]

De Stylish en Perfera R 2021 delen dezelfde buitenunits, intern durf ik 123 niet zo te zeggen maar kan me zo voorstellen dat ook dit niet veel verschilt op het design na. Wel is de sensor anders ipv een intelligent eye zit daar een intelligent grid sensor op.
Ook de opties op de binnenunit zijn anders en hoe het blazen gaat enz enz. Ik heb een perfera op een andere bedrijflocatie en had achteraf liever de stylish gehad. Draait veel fijner en de opties zijn beter in te regelen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Ik lees net deze in de folder;
De grid-eyesensor bepaalt eerst de huidige ruimte- temperatuur en verdeelt vervolgens de lucht gelijkmatig over de ruimte. Daarna wordt er overgeschakeld op een luchtstroompatroon waarmee warme en koele lucht naar de juiste plek wordt gericht.

Zou het kunnen dat de sensor eerst de binnenunit laat blazen (meten) zonder de compressor aan te spreken? Om vervolgens geen afwijkingen te meten en dan dus niet gaat koelen of verwarmen? Die sensor meet dus de oppervlakte en mogelijk kan dat jouw “probleem” zijn.
Goed bedacht, maar... Compressor gaat gelijk dingen doen. Kun je horen. :)
Die sensor is gewoon een infrarood achtige meetsensor die het oppervlak onder een schuine hoek, onder de airco meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Laatst online: 17-04-2024
zo eindelijk mijn 2x mhi srk 5.0 geinstalleerd. en beetje aan het spelen met instellingen.

Zoals al eens eerder gemeld mijn situatie woonkeuken van +/- 130m3 en op 2e etage woonkamer 125m3. beide ruimtes een airco geinstalleerd.
Doel is van het gas af door te verwarmen met airco. Koelen is mooi meegenomen.

Alles zelf geinstalleerd en het laaste stukje door een stekmonteur. Totaal was ik 2500 euro voor de airco's kwijt. +/- 400 euro aan leidingwerk en goten. stekmonteur 100 euro per airco. Totaal 3100 euro.

Mijn eerste indruk van de airco. Het verwarmen of koelen van de kamer gaat super snel. Echt ongelofelijk. buitenunits zijn super stil. Ik durf die bij de buren langs een raam te zetten zonder overlast te veroorzaken.

binnenunits zijn ook heel stil. stand 1 is niet of nauwelijks hoorbaar. stand 2 is hoorbaar. maar met tv aan niet storend (is persoonlijk natuurlijk). stand 3 en 4 zijn zeker hoorbaar. maar ik ga ervan uit die niet echt nodig te hebben. (of misshien alleen om de ruimte in een hele korte periode snel te verwarmen)

Wat ik nog wel lastig vind is een goede modus te vinden zodat het apparaat zorgt dat de complete ruimte met juiste temperatuur gevuld is.

met auto stand lukt dat eigenlijk wel prima. maar had gehoopt met standje 1 dat ook te kunnen. echter heb je dan denk ik te weinig airflow. hierdoor blijft warmte teveel hangen bij temperaatuursensor en slaat de airco te vroeg af, en is de warmte niet goed verdeelt. (iemand tips???)

of is dit nou eenmaal een gegeven bij een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Kix@$$ Ik zou voor de SRK versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Nog een specifieke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@arie-verdetti Ik gebruik hier met de MHI SRK de Auto 3D functie, dan zoekt hij zelf de beste stand om te verwarmen of koelen. Als het eenmaal op temperatuur is dan draait hij heel rustig door om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Kix@$$ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Nog een specifieke reden?
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en voor de prijs/kwaliteit voor de MHI SRK gekozen en geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:11:
@arie-verdetti Ik gebruik hier met de MHI SRK de Auto 3D functie, dan zoekt hij zelf de beste stand om te verwarmen of koelen. Als het eenmaal op temperatuur is dan draait hij heel rustig door om het op temperatuur te houden.
ja klopt de auto 3d doet best goed. echter wat ik heb gemerkt bij mij. lijkt het of hij standje 2 van mijn airco gebruikt om de ruimte te vullen. na verloop van tijd gaat de airco uit. om vervolgens weer aan te gaan. (denk dat dit dus het pendelen is?) hij schakelt niet terug naar bijvoorbeeld standje 1. dat had ik eigenlijk wel gehoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@arie-verdetti Met deze buitentemperaturen krijg je al snel pendelen, wat ik ook heb gemerkt is dat de unit enkele dagen nodig heeft om de juiste stand te vinden en het pendelen minder wordt. Dus laat hem eens een week op 3D Auto staan, waarschijnlijk gaat het dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Servee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Indien de wens is om meerdere slaapkamers altijd tegelijk te koelen/verwarmen is dat een optie ja, anders word het één pendeldrama.
Nu moet je ook niet overdrijven.

Heb om 20h mijn 5kw binnenunit die op een multisplit 9kW buitenunit zit aan gezet. (Met nog 1x3.5 en 2x 2.5 units, maar die stonden uit)
Volgensde kamerthermostaat was het toen 20,5. Woonkamer is 150m3.
Unit aangezet met gevraagde temp 20 graden en dan op eco quiet met het IT oogje aan.
Ik heb de unit niet gehoord, het is hier nu 21,3 graden en pendelen…. Kan zijn, maar niks van gemerkt.
Nu om 22h40 uit gezet, en er is 0,7 kWh verbruikt.

Alles van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:50:
@arie-verdetti Met deze buitentemperaturen krijg je al snel pendelen, wat ik ook heb gemerkt is dat de unit enkele dagen nodig heeft om de juiste stand te vinden en het pendelen minder wordt. Dus laat hem eens een week op 3D Auto staan, waarschijnlijk gaat het dan beter.
ja met deze temperaturen heb ik de airco ook helemaal niet nodig. was een beetje om te testen.

ik zal hem wanneer het weer wat warmer wordt eens gewoon op auto 3d draaien. eens kijken wat dat brengt.

welke mhi airco heb je zelf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:11:
Fancy naam voor iets wat iedere fatsoenlijke unit doet. Mijn Daikin in ieder geval wel en durf te wedden de andere merken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:30:
[...]

ja klopt de auto 3d doet best goed. echter wat ik heb gemerkt bij mij. lijkt het of hij standje 2 van mijn airco gebruikt om de ruimte te vullen. na verloop van tijd gaat de airco uit. om vervolgens weer aan te gaan. (denk dat dit dus het pendelen is?) hij schakelt niet terug naar bijvoorbeeld standje 1. dat had ik eigenlijk wel gehoopt
Toevallig heb ik mijn single ook nu draaien op setpoint 19 graden. Loopt al 3 uur op de laagste compressorsnelheid, fan met autostand op laagste snelheid en binnen is het 21,8 graden. Vrouw had het weer eens koud. <3

Probeer de klep eens niet naar beneden te laten blazen, maar schuin weg (45 graden) van de unit. Verdeelt de warmte in de kamer een stuk beter (bij mij dan in ieder geval).

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:13:
[...]

ja met deze temperaturen heb ik de airco ook helemaal niet nodig. was een beetje om te testen.

ik zal hem wanneer het weer wat warmer wordt eens gewoon op auto 3d draaien. eens kijken wat dat brengt.

welke mhi airco heb je zelf??
Zie handtekening ;) Een MHI SRC/SRK35 ZS-W.
Ja als weer echt warm wordt kun je het eens enkele dagen proberen.
Hier staat hij nooit continue aan, maar dat ligt aan de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Wij gebruiken op dit moment Tado voor onze CV (gekoppeld aan Homekit), maar stappen binnenkort over naar Airco's/warmtepompen voor zowel verkoeling als verwarming. Nu zit ik te twijfelen om dit via Tado te laten verlopen of via de Wifi-modules in de airco's.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat werkt het beste/fijnst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:18:
Ik snap trouwens niet helemaal hoe een vide er op de overloop uitziet. Maar goed ik ken maar 1 huis met een vide en dat is in feite gewoon een verdiepingsvloer die niet helemaal doorloopt naar de buitenmuur waardoor je een binnenbalkon creëert. Als deze "uitkijkt" over de woonkamer dan zal deze wel lekker mee kunnen worden gekoeld want dat is het "gat" dus vele malen groter.
De verdiepingsvloer loopt inderdaad niet door, er zit een gat van zo'n 3 bij 3 meter waar dan ook de trap vrij in staat. De woonkamer zit onder slaapkamer 1, dus die zal weinig tot niets meemaken van de koeling op de 1e verdieping.

Ik heb de installateur gevraagd een aanbieding te maken met op elke kamer 1 unit. 2 x 2,0 op de kleine slaapkamers en een 2,5 of 3,5 op de grote slaapkamer. In principe draait de koeling aardig gelijk, slaapkamer 3 wordt een fractie minder warm dan de andere 2 omdat deze wat minder lang in de zon ligt.

Wat wellicht een reden is om in de grote slaapkamer voor 2,5 of zelfs 2,0 te gaan is de warmtepomp met koelfunctie die we hebben. Werkt aardig (koele vloer) maar niet genoeg om het huis koel te houden en je haalt het vocht niet uit de lucht.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:32:
[...]

Toevallig heb ik mijn single ook nu draaien op setpoint 19 graden. Loopt al 3 uur op de laagste compressorsnelheid, fan met autostand op laagste snelheid en binnen is het 21,8 graden. Vrouw had het weer eens koud. <3

Probeer de klep eens niet naar beneden te laten blazen, maar schuin weg (45 graden) van de unit. Verdeelt de warmte in de kamer een stuk beter (bij mij dan in ieder geval).
oke zal dit ook eens proberen. thanx voor de tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Niek_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:02:
[...]

De verdiepingsvloer loopt inderdaad niet door, er zit een gat van zo'n 3 bij 3 meter waar dan ook de trap vrij in staat. De woonkamer zit onder slaapkamer 1, dus die zal weinig tot niets meemaken van de koeling op de 1e verdieping.

Ik heb de installateur gevraagd een aanbieding te maken met op elke kamer 1 unit. 2 x 2,0 op de kleine slaapkamers en een 2,5 of 3,5 op de grote slaapkamer. In principe draait de koeling aardig gelijk, slaapkamer 3 wordt een fractie minder warm dan de andere 2 omdat deze wat minder lang in de zon ligt.

Wat wellicht een reden is om in de grote slaapkamer voor 2,5 of zelfs 2,0 te gaan is de warmtepomp met koelfunctie die we hebben. Werkt aardig (koele vloer) maar niet genoeg om het huis koel te houden en je haalt het vocht niet uit de lucht.
Als je een L/W al hebt waarom kijk je dan om te koelen niet eens naar fancoils? https://www.mark.nl/luchtverwarming/watergevoed/fan-coil/ Heb je helemaal geen L/L nodig.

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Als je een L/W al hebt waarom kijk je dan om te koelen niet eens naar fancoils? https://www.mark.nl/luchtverwarming/watergevoed/fan-coil/ Heb je helemaal geen L/L nodig.

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ik heb weer wat leeswerk te doen zie ik :)

edit:
Interessant apparaat, wordt wel lastig toe te passen hier. Ik heb boven de slaapkamers 2 en 3 een vliering en aan de andere zijde van de muur boven de deur van slaapkamer 1. Kan dus relatief makkelijk de airoleidingen daar doorheen leggen. Deze fancoils staan op de grond, zal dan met de leidingen over de muur naar de fancoil toe moeten, dat heeft een extreem lage WAF :X

[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Niek_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb weer wat leeswerk te doen zie ik :)

edit:
Interessant apparaat, wordt wel lastig toe te passen hier. Ik heb boven de slaapkamers 2 en 3 een vliering en aan de andere zijde van de muur boven de deur van slaapkamer 1. Kan dus relatief makkelijk de airoleidingen daar doorheen leggen. Deze fancoils staan op de grond, zal dan met de leidingen over de muur naar de fancoil toe moeten, dat heeft een extreem lage WAF :X
Fancoils vervangen je convectors/radiatoren. Dus je sluit ze aan op de al bestaande leidingen. Als je die al hebt dan natuurlijk.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Kodess schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Fancoils vervangen je convectors/radiatoren. Dus je sluit ze aan op de al bestaande leidingen. Als je die al hebt dan natuurlijk.
Overal vloerverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:17
We zijn flink aan het verbouwen in ons nieuwe stekje, we zouden in eigen beheer iets nieuws gaan bouwen maar vanwege de exorbitante bouwprijs stijgingen hebben we dat voorlopig in de ijskast gedaan. We hebben nu een tussenwoning gekocht met energielabel A gebouwd in 2005. Geen vloerverwarming, allemaal radiatoren.

Degene die ik heb gevraagd om een airco aan te leggen om ook mee te verwarmen gaf aan dat een multi-split-unit een prima uitkomst zou bieden met een Mitsubishi SCM40-40ZS-W als buiten unit (SCOP 4,7 / COP 5,4) en twee SRK20-35ZS-W voor binnen (boven en beneden). Nu wil ik zijn specialisme niet in twijfel trekken maar controleren is beter dan vertrouwen, dit is/wordt de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cZGlHnhl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/44Bt07Jl.jpg

Woonkamer + keuken = 78m3 * 40 = 3,1kW
Slaapkamer + overloop / trapgat + slaapkamer (voor zover dat gehaald wordt) = 78m3 * 40 = 3,1kW

Alle radiatoren zijn er nu vakkundig afgesloopt omdat er ook gestucd en geschilderd wordt en we ze spuuglelijk vinden dus willen ze toch vervangen.

Ik vraag me een paar dingen af:

1) Multi-split-unit klinkt ideaal op het pendelen na, toch misschien voor single split gaan en dan twee stuks?

2) Kunnen we een aantal radiatoren laten vervallen misschien? Die onder de binnenunit in de woonkamer staat is een beetje ongelukkig geplaatst natuurlijk, dat gaat elkaar wellicht tegen werken?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
bokkow schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:22:
We zijn flink aan het verbouwen in ons nieuwe stekje, we zouden in eigen beheer iets nieuws gaan bouwen maar vanwege de exorbitante bouwprijs stijgingen hebben we dat voorlopig in de ijskast gedaan. We hebben nu een tussenwoning gekocht met energielabel A gebouwd in 2005. Geen vloerverwarming, allemaal radiatoren.

Degene die ik heb gevraagd om een airco aan te leggen om ook mee te verwarmen gaf aan dat een multi-split-unit een prima uitkomst zou bieden met een Mitsubishi SCM40-40ZS-W als buiten unit (SCOP 4,7 / COP 5,4) en twee SRK20-35ZS-W voor binnen (boven en beneden). Nu wil ik zijn specialisme niet in twijfel trekken maar controleren is beter dan vertrouwen, dit is/wordt de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Slaapkamer + overloop / trapgat + slaapkamer (voor zover dat gehaald wordt) = 78m3 * 40 = 3,1kW

Alle radiatoren zijn er nu vakkundig afgesloopt omdat er ook gestucd en geschilderd wordt en we ze spuuglelijk vinden dus willen ze toch vervangen.

1) Multi-split-unit klinkt ideaal op het pendelen na, toch misschien voor single split gaan en dan twee stuks?

2) Kunnen we een aantal radiatoren laten vervallen misschien? Die onder de binnenunit in de woonkamer staat is een beetje ongelukkig geplaatst natuurlijk, dat gaat elkaar wellicht tegen werken?
Die 3,5 boven lijkt mij zwaar overkill, die andere slaapkamer ga je echt niet bereiken :) Dan is een 3,5 voor alleen die slaapkamer echt veel te veel, een 2,5 is dan zelfs al ruim :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Die 3,5 boven lijkt mij zwaar overkill, die andere slaapkamer ga je echt niet bereiken :) Dan is een 3,5 voor alleen die slaapkamer echt veel te veel, een 2,5 is dan zelfs al ruim :)
Voor een huis uit 2005 met energie label A is een 3,5kw in de woonkamer met 78m3 ook way to much!

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Met een multi is de buitenunit echter leidend, dus dan boeit het naar mijn idee echt niet zoveel of je 3,5 of 2,5 als binnenunits neemt. Een kleinere multi dan 4 ga je niet vinden denk ik.

De 3,5 vind ik niet zo’n rare keus hier eigenlijk. Het geeft je wel een extra boost als je wel dat extra vermogen wilt aanspreken.

Vind dit een prima voorstel.

Begrijp me niet verkeerd, dat ding gaat sowieso pendelen, maar dat zou je ook krijgen met een losse 2,5.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@bokkow alleen denk ik niet dat je met die ene airco boven ook de andere slaapkamer warm of koud gaat krijgen, helemaal over de overloop met een open? trapgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bokkow schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

A label woning, alle radiatoren eraf, aan het verbouwen? Klinkt vreemd hier maar dan vreesde ik toch overal vloerverwarming erin en plaatste een L/W zodat SWW ook gedekt is. Inductie in de keuken en bye bye gasaansluiting. Ben je nog goedkoper uit op de lange termijn dan met L/L. Gasprijzen zie ik nooit meer heel veel dalen ( en niet alleen ik https://nos.nl/artikel/24...neer-komt-er-een-eind-aan en https://www.bndestem.nl/p...sische-gaskraan~a1dbe6c7/) en ben je ook van je vastrecht gas af. Ik heb L/L en ga nu toch ook voor L/W. Heb dan straks een duur systeem L/L voor alleen koelen en eventueel voor horror winters iets bij te stoken. Maar die zie ik nooit meer komen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Voor een huis uit 2005 met energie label A is een 3,5kw in de woonkamer met 78m3 ook way to much!
En jawel, zie TS. Warmteverliesberekening maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Ik denk dat ik acceptabele situatie heb gevonden na de voor- en tegens af te wegen van verschillende configuraties. Ook na veel meelezen het met anderen hier..

Doel:
  • Woonkamer: verwarmen, soms (ver)koelen.
  • 1e verdieping: (Ver)koelen, heel soms verwarmen (absolute kou eruit). Wordt daar niet bloedheet, maar als het lange tijd warm is buiten is het fijn om paar graden naar beneden te krijgen. Waarbij vooral gericht wordt op bovenste twee kamers. Andere zijn deuren dicht nauwelijks in gebruik.
  • Zolder: Warmte kamer van het huis. Koelen én verwarmen van die desbetreffende kamer, afhankelijk van het seizoen.
Eerst nog even de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE2TgocqUgBB0qMRCQ0b6N7ejNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySEmVeipaWrbDcpIK8wTOpRu.png?f=fotoalbum_large

Ter info:
  • Trapgat naar woonkamer is beneden afgesloten met schuifdeuren. Dus hoogstens vult het trapgat zich met kou.
  • Links is buitenmuur, rechts is muur met buren
In het rood aangegeven waar de binnen units ongeveer komen, hierbij is zolder is nog nader te bepalen. Hangt af hoe we de boel inrichten. De getekende opstelling hebben we minst last van de airflow t.o.v inrichting.

Na wikken en wegen kom ik voor me gevoel uit op het volgende, een betaalbare oplossing rond de 6k.
  • Woonkamer: MHI 3.5 kW ZS-W, single split. Komt op zijgevel te hangen aan de zijkant van het huis.
  • 1e verdieping: ME 2.0 kW AP20VGK binnen unit op multsplit.
  • Zolder: ME 2.5 of 3.5 AP25/35 VGK binnen unit op multisplit
Als multisplit de 2F42VF3, komt op dakkapel te staan. Condens afvoer kan ik dan in zijn totaliteit naar beneden krijgen via de nieuw te plaatsen wanden op zolder (hout skelet).De 42 is stuk beter als zijn broertje (33) met behoud van minimale vermogens.

Waarom ME?
  • 1e verdieping is in de 2kW formaat enorm klein binnen model. Daardoor ben ik in staat deze op getekende locatie fatsoenlijk kwijt te kunnen zonder het in de weg hangt. MHI en Daikin wordt flinke stap groter en zou dan andere plek komen
  • ME lager minimaal cooling vermogen t.o.v. MHI 4kW. multisplit.
Overwogen alternatieven:
  • Woonkamer MHI 5 kW (te groot)
  • 1e verdieping individuele unit per kamer, resulteerde in extra multiunit zelfde type. Voordeel was betere verwarming per kamer, maar dat is zelden nodig. Toekomst kan je hier altijd nog iets anders voor voorzien , CV blijft nog wel even hangen. Daarnaast werden de kosten te hoog én heb je veel leidingwerk in trapgat
  • 1e verdieping triple-split, reden te hoog minimaal vermogen en te duur
  • 1e verdieping grotere unit van 3.5, echter moet hij dan langs de trap richting zolder en wordt de airflow klap beroerder én hangt in de weg in de doorloop
Alleen nog lichte twijfel of de ME 2.0 hier te klein is.. Maar volgens mij moet dit prima gaan.

Sla ik hier nog ergens volledig de plank mis.. óf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@R-B Zolder en hal beide 2,0 en woonkamer 3 of 3,5. Woonkamer ga je niet blij worden van de plek met de wind in je nek als je op de bank zit

Unit op dakkapel. Uitkijken voor trillingen. Je hebt ook beugels voor je dak waarop je de unit plaatst. NB: en wind. Beetje ellendig als dat ding omvalt tijdens een storm.

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 16:02
Ik heb mij ook eens ingelezen hier en ben nu wel redelijk overtuigd om een unit aan te schaffen. Voornamelijk om de woonkamer/eetkamer (L-vorm) te verwarmen i.v.m. overschot van de zonnepanelen. Koelen is natuurlijk ook lekker. Woonkamer is ongeveer 180m3, aan één kant (40m2) zit deze direct onder het dak. De nok is ongeveer 5 meter hoog, dat deel is dan ongeveer 150m3. De eetkamer zit onder de vide en is ongeveer 13m2 en ongeveer 30m3.

Ik zit te kijken naar een Mitsubishi Electric VSH-M50I Vloermodel (vloermodel omdat het leidingwerk dan volledig weg te werken is). De unit zou in de hoek van de woonkamer moeten komen, helemaal aan de andere kant van de eetkamer. Maar ik vraag mij af of de warmte dan wel een beetje normaal verdeeld zal worden, of dat de eetkamer een beetje koude hoek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Mensen doe niet zo paniekerig over warmtepompen maximaal vermogen, Je demotioneert een warmtepomp niet op extremen welke misschien 2 dagen in het jaar zou kunnen voorkomen en al helemaal niet bij multi-split, want in praktijk gebeurd het nooit dat alle binnenunits tegelijkertijd op max vermogen staan.

Het zijn warmtepompen en geen ad-hoc racemonsters.

Komt er de d00m winter van -20 zet er dan een convectorkachel neer als bijverwarming, klinkt amateuristisch. Je zult echt geen bloemetjes op de ramen krijgen maar 21c niet gehaald wordt en blijft bij 20c.

Wees realistisch en let op het minimaal vermogen gezien dat een fors hogere rol speelt bij warmtepompen, je hoort alleen de verhalen als het mis gaat bij warmtepompen, het gaat ook nog regelmatig mis met CV maar dat hoor je niet in de media gezien dat een oude techniek is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 19:46

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik heb dus uiteindelijk besloten om vooralsnog enkel de woonkamer te voorzien van een airco. Ik dacht met 3.5kW wel klaar te zijn, denk zelfs aan 2.5 maar twijfel of dit niet te weinig is gezien de 'vorm'. Woonkamer en keuken zijn open, de gang heeft 'n deur die meestal open staat. Kan evt. dicht bij verwarmen. Huis uit '1986 met normale isolatie (energielabel C). Oud dubbel glas, e.d. Het glas aan de bovenkant van de plattegrond staat op het zuid-westen en heeft na 14:00 wel wat zon in de woonkamer. Heb wel een zonnescherm en ook rolgordijnen dus geen overmatig veel zon. Nu wordt het zonder die maatregelen op z'n max zo'n 25-26c beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwbxph9RhBeGVOItOT9JPwBTvW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l5QrsyG2y2Id23AcU2d43w3y.png?f=fotoalbum_large

Unit is nu ingetekend 'in de hoek' maar ik vraag me af of dit evt. flow belemmert om tot aan de keuken te kunnen verwarmen? Of moet 'ie dan in het midden aan de muur? Het is een niet hele grote ruimte.

Ik wilde eerst een Daikin Perfera, maar heb nu meerdere opties, voornamelijk Mitsubishi Electric (ME) vanwege het design en MELcloud (werkt met Home Assistant). Ik twijfel nog tussen een Daikin Perfera/Stylish of een Mitsubishi Electric Design / Diamond. Lichte voorkeur voor ME vanwege het design. SEER/SCOP overal wel gelijk. Perfera heeft 8,65 en de Diamond 9,4 SEER. SCOP is bij allen 5,1 behalve de ME Design (4,6).

Zijn er mensen die een ME design/diamond (MSZ-xxEF / MSZ-xxLN) hebben? Ik heb in dit topic gezocht maar vond weinig relevante info voor mijn vraag. Wat ik me vooral afvraag is hoe die i-see sensor werkt en met welk hoek. De airco zou recht boven de bank komen dus ik vraag me af of die sensor de mensen 'onder zich' kan sensen. Zo te zien is het een soort oogje dat de kamer scant.

Verder twijfel ik tussen 2.5 of 3.5kW, ik denk dat 3.5 groot genoeg is?

[ Voor 5% gewijzigd door Processorkoeler op 31-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:30:
Mensen doe niet zo paniekerig over warmtepompen maximaal vermogen, Je demotioneert een warmtepomp niet op extremen welke misschien 2 dagen in het jaar zou kunnen voorkomen en al helemaal niet bij multi-split, want in praktijk gebeurd het nooit dat alle binnenunits tegelijkertijd op max vermogen staan.

Het zijn warmtepompen en geen ad-hoc racemonsters.

Komt er de d00m winter van -20 zet er dan een convectorkachel neer als bijverwarming, klinkt amateuristisch. Je zult echt geen bloemetjes op de ramen krijgen maar 21c niet gehaald wordt en blijft bij 20c.

Wees realistisch en let op het minimaal vermogen gezien dat een fors hogere rol speelt bij warmtepompen, je hoort alleen de verhalen als het mis gaat bij warmtepompen, het gaat ook nog regelmatig mis met CV maar dat hoor je niet in de media gezien dat een oude techniek is.
Dat kun je 100 keer roepen maar installateurs hangen standaard te groot en klanten denken ook groter is beter is heter (of koeler). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Processorkoeler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:57:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik heb dus uiteindelijk besloten om vooralsnog enkel de woonkamer te voorzien van een airco. Ik dacht met 3.5kW wel klaar te zijn, denk zelfs aan 2.5 maar twijfel of dit niet te weinig is gezien de 'vorm'. Woonkamer en keuken zijn open, de gang heeft 'n deur die meestal open staat. Kan evt. dicht bij verwarmen. Huis uit '1986 met normale isolatie (energielabel C). Oud dubbel glas, e.d. Het glas aan de bovenkant van de plattegrond staat op het zuid-westen en heeft na 14:00 wel wat zon in de woonkamer. Heb wel een zonnescherm en ook rolgordijnen dus geen overmatig veel zon. Nu wordt het zonder die maatregelen op z'n max zo'n 25-26c beneden.

[Afbeelding]

Ik wilde eerst een Daikin Perfera, maar heb nu meerdere opties, voornamelijk Mitsubishi Electric (ME) vanwege het design en MELcloud (werkt met Home Assistant).

Ik twijfel nog tussen een Daikin Perfera/Stylish of een Mitsubishi Electric Design / Diamond. Lichte voorkeur voor ME vanwege het design. SEER/SCOP overal wel gelijk. Perfera heeft 8,65 en de Diamond 9,4 SEER. SCOP is bij allen 5,1 behalve de ME Design (4,6).

Zijn er mensen die een ME design/diamond (MSZ-xxEF / MSZ-xxLN) hebben? Ik heb in dit topic gezocht maar vond weinig relevante info voor mijn vraag. Wat ik me vooral afvraag is hoe die i-see sensor werkt en met welk hoek. De airco zou recht boven de bank komen dus ik vraag me af of die sensor de mensen 'onder zich' kan sensen. Zo te zien is het een soort oogje dat de kamer scant.

Verder twijfel ik tussen 2.5 of 3.5kW, ik denk dat 3.5 groot genoeg is?
Vorm heeft totaal niets met vermogen te maken. Inhoud in combinatie met warmteverlies bepaalt vermogen. De vorm bepaalt hooguit de luchtflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 19:46

Processorkoeler

Geen stock koeler

MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Vorm heeft totaal niets met vermogen te maken. Inhoud in combinatie met warmteverlies bepaalt vermogen. De vorm bepaalt hooguit de luchtflow.
Yes, klopt inderdaad, maar vraag me af of dat in dit geval aan de orde is. Of dat de unit wellicht dan in het midden van de ruimte moet? Heb 'm liever "in die hoek" van de tekening. Ik edit de post nog even snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 18:14
Heb inmiddels de srk35zs-w hier hangen 2 stuks en ik kan vermelden dat minimale opgenomen warmte vermogen inderdaad 190wat is volgens mij. Energiemeter. Compressor zakt hier tot 19.5 als laagste stand daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Processorkoeler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Yes, klopt inderdaad, maar vraag me af of dat in dit geval aan de orde is. Of dat de unit wellicht dan in het midden van de ruimte moet? Heb 'm liever "in die hoek" van de tekening. Ik edit de post nog even snel.
Niet plaatsen op een plek waar je veel zit, lees in de wind komt te zitten. Lucht verspreid zich echt wel. Ik heb 65m2 en gebruik de swingfunctie niet eens. Juist om ook niet in die wind te zitten. Zie TS voor site warmteverlies bereken en koelen komt dan ook echt wel goed.

Een ieder die nog twijfelt om te verwarmen met L/L of L/W https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli Drama. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:07:
@R-B Zolder en hal beide 2,0 en woonkamer 3 of 3,5. Woonkamer ga je niet blij worden van de plek met de wind in je nek als je op de bank zit

Unit op dakkapel. Uitkijken voor trillingen. Je hebt ook beugels voor je dak waarop je de unit plaatst. NB: en wind. Beetje ellendig als dat ding omvalt tijdens een storm.
Mbt woonkamer, eens maar beter kan het niet krijgen in onze situatie. Nu direct aan een hele vrije zijgevel waar niemand in de buurt komt _/-\o_

Installateur stelde voor om iets naar "midden" te hangen en dan lamellen op 45 graden te zetten richting midden woonkamer. Andere optie is om hem strak tegen trapmuur aan te zetten en recht te blazen langs de bank.

mbt dakkapel, dat is wel goede. Met beugels onder je dakpan vast te zetten.. net als zonnepaneel houders. Eventueel zelfs naast het dakkapel uit de wind.. als daar nog ruimte voor is >:)
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Een ieder die nog twijfelt om te verwarmen met L/L of L/W https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli Drama. :'(
Ja sick, zat vanmiddag nog even wat tarieven op te zoeken maar Eneco stak er nu al met kop en schouders boven uit :o ;w. Mijn contract loopt af volgende week en ga over op variabel. :| (niet bij Eneco gelukkig)

[ Voor 19% gewijzigd door R-B op 31-05-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@R_B Op dat muurtje waar de deur naar de trap zit. Tja wat leidingen door je hal. Maar alles om niet in de wind te zitten. Het is echt niet fijn. Je bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:31:
@R_B Op dat muurtje waar de deur naar de trap zit. Tja wat leidingen door je hal. Maar alles om niet in de wind te zitten. Het is echt niet fijn. Je bent gewaarschuwd.
Je bedoelt zeg maar ongeveer zelfde plek als 1e verdieping, alleen dan beneden?

Dat is onmogelijk helaas. Het zijn twee voor elkaar schuivende deuren van vloer tot aan het plafond. Dekken (op 30cm na, dat is muur (zie plattegrond zwart getekend)) hele trapgat af.

[ Voor 3% gewijzigd door R-B op 31-05-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
R-B schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:39:
[...]

Je bedoelt zeg maar ongeveer zelfde plek als 1e verdieping, alleen dan beneden?

Dat is onmogelijk helaas. Het zijn twee voor elkaar schuivende deuren van vloer tot aan het plafond. Dekken (op 30cm na, dat is muur (zie plattegrond zwart getekend)) hele trapgat af.
Tja. Je zal toch iets moeten verzinnen om niet in de luchtflow te zitten. Effect met warmte, oooh toch wel lekker (of zelfs te warm) totdat je opstaat en in de rest van je kamer komt. Beeeeh koud hier. Met koelen ..... een ijspegel aan je neus en echt afzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Dat kun je 100 keer roepen maar installateurs hangen standaard te groot en klanten denken ook groter is beter is heter (of koeler). :+

[ Voor 46% gewijzigd door Servee op 31-05-2022 21:54 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:28:
[...]

Tja…deze screenshot zegt genoeg denk ik _O-

[Afbeelding]
Toevallig gisteren hier bezoek gehad van een medetweaker die echt thuis is in L/W om even mee te denken. En daar is het gewoonweg hetzelfde verhaal. Belangrijk is het minimaal vermogen voor de tussen seizoenen en dat je bij echte koude (vriesweer in de nacht en overdag) de boel met benodigd vermogen warm kan houden. Maar ja zolang er mensen zijn die bij koud weer (en hele hete dagen) het vertikken om dat ding door te laten draaien moet je kunnen knallen en daar dekken die installateurs zich voor in. Vertellen er dan weer niet bij dat dat ding dan stroom vreet als hij staat te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Zie handtekening ;) Een MHI SRC/SRK35 ZS-W.
Ja als weer echt warm wordt kun je het eens enkele dagen proberen.
Hier staat hij nooit continue aan, maar dat ligt aan de isolatie.
zal bij mij ook niet altijd aan staan. welke energie meter heb je er tussen hangen. wil ook eens wat gaan meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
arie-verdetti schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:35:
[...]

zal bij mij ook niet altijd aan staan. welke energie meter heb je er tussen hangen. wil ook eens wat gaan meten
Zoekfunctie: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Beetje moeite doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 18:26
Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Testen gaat wat langer duren. want momenteel geen warmte of koelte nodig hier....
Een update. Nog steeds niet heel veel data, maar zie wel dat het standby verbruik bij de interne meting niet wordt meegenomen. Dus als ik de unit niet tot nauwelijks gebruik is er een verschil van ~90 watt (4 watt per uur verbruik dus). Als de unit wel op verwarmen staat maar niet verwarmt omdat de temperatuur is bereikt verbruikt die zo'n 12 watt volgens de losse meter. Ook dan zegt de MHI zelf 0 watt.

Dus als je standby verbruik missen niet zo erg vind, dan klopt de interne meting heel aardig! En hoef je dus geen losse meet unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Okee stookseizoen nu echt voorbij. Verbruik afgelopen winter om een heel huis te verwarmen en heb stiekem 1 m3 hout verstookt (dat is minimaal).

1 okt 2021 t/m
31 mei 2022

Verwarming
1257,66 m3

Per gewogen graaddag Information
0,440 m3

Aantal gewogen graaddagen
2857

In mijn geval nog tegen €0,25 = €314,- Lekker toch? :Y Misschien overtuigt dit de mensen om bij echte koude 24/7 te stoken. 8)

NB: staat in M3 ivm Mindergas. Moet zijn kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
arie-verdetti schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb deze Energy Socket er tussen hangen, werkt perfect met een app. Heb je geen stekkerdoos ertussen kun je ook deze kWh Meter in de meterkast ertussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hier hangt de Airco warmtepomp sinds 17 december en sindsdien verwarmen we alleen hier mee in ons appartement van 75m2, dus geen gas meer voor verwarming. Voorheen was het langjarig gemiddelde gasverbruik 350m3 gas per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D7SaRTN04LaUhZlXp1Oej6O99o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQ3F5TeyFFqb6EACeaNaPDfr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook nog een contract van € 0,23 per kWh. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Ik heb deze Energy Socket er tussen hangen, werkt perfect met een app. Heb je geen stekkerdoos ertussen kun je ook deze kWh Meter in de meterkast ertussen hangen.
oke bedankt. heb er ook 1 besteld. gewoon om eens te kijken en te meten. en ervaringen te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Jongen bij jou kost die Socket meer dan dat je verbruikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Ja daar ben ik door die Socket nu wel achter _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 08:34
[...]

ik dacht ook even aan een typfout _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 16:10
[...]

Ik denk dat hij inmiddels aandelen heeft met al die reclame op Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Niet echt betrouwbare club. Hoop voor @HereIsTom dat het in de toekomst blijft werken. nieuws: HomeWizard-hub krijgt na negen jaar geen updates en ondersteuning meer

Ben zelf nooit zo'n fan van die cloudoplossingen. Doe zoveel mogelijk lokaal met Domoticz en ga binnenkort denk ik switchen naar Home Assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Hij handelt met voorkennis. :+ Maar voor iemand die niet te moeilijk wil doen en wel inzicht wil makkelijke oplossing. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:03:
[...]
Ja ik ben er ook bang voor dat mijn variabele tarief van korte duur is. L/L helpt misschien maar ook de elektriciteitsprijzen knallen de pan uit, dus het wordt pas echt "leuk" zodra je zonnepanelen hebt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ja ik ben er ook bang voor dat mijn variabele tarief van korte duur is. L/L helpt misschien maar ook de elektriciteitsprijzen knallen de pan uit, dus het wordt pas echt "leuk" zodra je zonnepanelen hebt.
Kan je rekenen? Als je iedere m3 vervangt voor 2 kWH ongeveer. Wat is dan je voordeel tov stoken met gas? Dat mag je zelf berekenen met je tarieven.

Je wint altijd en bij mij dekt de opbrengst zonnepanelen (2000 kWh) niet eens het verbruik zonder warmtepomp. Je hebt echt geen zonnepanelen nodig om te besparen met een warmtepomp. Hoe meer gas je nu verstookt, hoe meer je dan gaat besparen en des te sneller verdien je je investering terug.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Toevallig gisteren hier bezoek gehad van een medetweaker die echt thuis is in L/W om even mee te denken. En daar is het gewoonweg hetzelfde verhaal. Belangrijk is het minimaal vermogen voor de tussen seizoenen en dat je bij echte koude (vriesweer in de nacht en overdag) de boel met benodigd vermogen warm kan houden. Maar ja zolang er mensen zijn die bij koud weer (en hele hete dagen) het vertikken om dat ding door te laten draaien moet je kunnen knallen en daar dekken die installateurs zich voor in. Vertellen er dan weer niet bij dat dat ding dan stroom vreet als hij staat te knallen.
Jij begrijpt dat, en ik ook.
Maar als Henk en Ingrid een L/L aankopen en daar hun laatste spaarcenten aan geven, dan willen ze dat het snel warm is, of snel koud.
En als het dan in de winter bij -10 eens niet warm wordt, dan bellen ze de plaatser en gaan ze klagen en slechte reviews schrijven.
Hetzelfde is geldig voor gasketels, waarom dat juis uit rekenen als je gewoon een 20 kW ketel overal kan plaatsen en daarna niks meer hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Tommie12 Je hebt met een gasketel dat vermogen nodig om SWW te maken. 50/60 graden leveren ala minute kost behoorlijk wat vermogen. Mijn verwarming gedeelte HR Ketel stond altijd op minimaal vermogen 12 kW met max aanvoer van 45 graden om te verwarmen (kon niet lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
MotorBeast schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Kan je rekenen? Als je iedere m3 vervangt voor 2 kWH ongeveer. Wat is dan je voordeel tov stoken met gas? Dat mag je zelf berekenen met je tarieven.

Je wint altijd en bij mij dekt de opbrengst zonnepanelen (2000 kWh) niet eens het verbruik zonder warmtepomp. Je hebt echt geen zonnepanelen nodig om te besparen met een warmtepomp. Hoe meer gas je nu verstookt, hoe meer je dan gaat besparen en des te sneller verdien je je investering terug.
Ja dat snap ik, maar tov mijn huidige contract ben ik straks aan verwarmen dan nog steeds meer kwijt met L/L vs gas nu. Maar het had inderdaad nog erger gekund zonder L/L. Maargoed die L/L was ook niet gratis.

Zonnepanelen komen hier over 3 weken als het goed is met 200% capaciteit tov huishoudelijk gebruik (ex elektrische auto).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1 ... 152 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic