Ik gebruik een Youless voor de groep waar beide airco’s opzitten en via MHI-AC-Ctrl lees ik (onder andere) het verbruik van de airco’s zelf uit.Soullancer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:00:
Ik zie sommige mensen hier met mooie grafieken van stroomverbruik van hun lucht lucht warmtepomp, met de mogelijkheid om zo te zien of hij bijvoorbeeld pendelt.
Hoe doen jullie dit / waar lezen jullie dit mee uit?
(Home wizard?)
Hier gewoon via de Daikin local API (heeft mijne gelukkig nog), anders zou ik vermoedelijk gaan voor tenminste een Shelly 1 PM. Maar daar kun je 'm niet mee bedienen, kan ik nu welSoullancer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:00:
Ik zie sommige mensen hier met mooie grafieken van stroomverbruik van hun lucht lucht warmtepomp, met de mogelijkheid om zo te zien of hij bijvoorbeeld pendelt.
Hoe doen jullie dit / waar lezen jullie dit mee uit?
(Home wizard?)
Ik ben van plan een 5kW LG Airco te plaatsen op onze eerste verdieping, ik wil hiervoor stroom uit de garage halen en hiermee de buitenunit voeden.
Maar hoe noodzakelijk is een eigen groep voor de airco? De garage deelt hier een groep met de hal, overloop, en toilet waar eigenlijk alleen lampen hangen, de airco trekt volgens de specificaties hooguit 1600 watt, dat lijkt me toch geen probleem?
Maar hoe noodzakelijk is een eigen groep voor de airco? De garage deelt hier een groep met de hal, overloop, en toilet waar eigenlijk alleen lampen hangen, de airco trekt volgens de specificaties hooguit 1600 watt, dat lijkt me toch geen probleem?
Zou geen probleem moeten zijn, maar 5kW op 1ste verdieping?Danielson schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:24:
Ik ben van plan een 5kW LG Airco te plaatsen op onze eerste verdieping, ik wil hiervoor stroom uit de garage halen en hiermee de buitenunit voeden.
Float like a butterfly, sting like a bee.
1600W hoeft niet op eigen groep volgens de NEN1010, moet pas vanaf 2000W. Aan jezelf om te kiezen of je het op bestaande groep doet of niet. Afhankelijk van overige verbruikers op de groep kan het vaak wel.Danielson schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:24:
Let op dat de LG PC18SQ (5,0kW) bij koelen een minimale geluidsdruk heeft van 31dB en bij verwarmen minimaal 34db.
Neem je de LG MU2R17 buitenunit met de PM15SP (4,2kW) dan doet die 19dB en 29dB respectievelijk. Ook is de minimale luchtflow meer dan 50% lager. Besef dat je vaker op minimale fan-stand zal draaien dan op maximaal. Maximaal verwarmen met deze combinatie kan tot 5,6kW. Dat scheelt maar weinig versus de PC18SQ die 6,4kW doet.
Ook is de binnenunit significant kleiner.
Genoemde combinatie is een stukje duurder, maar heeft zeker voordelen vind ik.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
zonder je woning verder te kennen durf ik toch de stelling wel aan dat 5 kW waanzin is.
Met een natte vinger in de lucht zeg ik dat je het met de helft daarvan moet afkunnen.
Met een natte vinger in de lucht zeg ik dat je het met de helft daarvan moet afkunnen.
Ah fijn weer de vraag of een L/L op een groep kan en of 5kW niet veel is. Staat dit topic op repeat? Kan iemand even op play and search klikken? 
@Glashelder Misschien een goed idee eens even met een schuin oog te kijken naar het L/W topic. De TS daar is toch vele malen duidelijker hoe vermogens te bepalen en waar allemaal rekening mee te houden. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Denk zelfs dat je 1/2 gewoon kunt overnemen.
Hier komen iedere keer dezelfde vragen terug en kan men daarom ook niet verwijzen naar TS alleen naar de zoek functie (en die werkt nu eenmaal niet echt gebruiksvriendelijk. Al doen denk ook dat vele niet @Danielson , even zoeken en teruglezen). Het is gewoon jammer dat dit topic daarom inhoudelijk vrij arm is vind ik.

@Glashelder Misschien een goed idee eens even met een schuin oog te kijken naar het L/W topic. De TS daar is toch vele malen duidelijker hoe vermogens te bepalen en waar allemaal rekening mee te houden. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Denk zelfs dat je 1/2 gewoon kunt overnemen.
Hier komen iedere keer dezelfde vragen terug en kan men daarom ook niet verwijzen naar TS alleen naar de zoek functie (en die werkt nu eenmaal niet echt gebruiksvriendelijk. Al doen denk ook dat vele niet @Danielson , even zoeken en teruglezen). Het is gewoon jammer dat dit topic daarom inhoudelijk vrij arm is vind ik.
[ Voor 70% gewijzigd door MotorBeast op 28-05-2022 22:19 ]
Helemaal mee eens, Ik heb laatst ook een lijstje gemaakt en die vind ik ook nergens terug en die carroussel blijft ook maar draaien. Indien de TS verder aangevuld word met onder andere relevante informatie om het benodigde vermogen te berekenen op basis van de juiste berekeningen (en hoe dit te doen) op basis van warmteverlies en isolatie zal voor vele al een stuk inzichtelijker maken denk ik. Ik denk dat het L/W topic een mooi voorbeeld is hoe dit zou kunnen worden.MotorBeast schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:05:
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Servee / @MotorBeast jullie zijn van harte welkom om een bijdrage te leveren 
Mijn tijd is wat beperkt sorry.. (ben ook door mijn rug gegaan en heb geen motivatie om hier nu veel aan te doen..
)

Mijn tijd is wat beperkt sorry.. (ben ook door mijn rug gegaan en heb geen motivatie om hier nu veel aan te doen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De bedoeling is dat hij op de overloop moet komen:ASW1 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:34:
zonder je woning verder te kennen durf ik toch de stelling wel aan dat 5 kW waanzin is.
:strip_exif()/f/image/cXud5wn1tqaEBc3qnoFlwrNz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat een airco op de overloop een discussiepunt is, maar een aantal buren hebben ook een 5kW versie op de overloop en die bevallen zeer goed. Maar ik twijfel inderdaad enorm tussen een 3.5kW en een 5kW versie.
De woning is zeer goed geïsoleerd.
Alle tips zijn welkom!
Ook bedoeld om beneden iets te bereiken qua koeling?Danielson schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:15:
[...]
De bedoeling is dat hij op de overloop moet komen:
[Afbeelding]
Ik weet dat een airco op de overloop een discussiepunt is, maar een aantal buren hebben ook een 5kW versie op de overloop en die bevallen zeer goed. Maar ik twijfel inderdaad enorm tussen een 3.5kW en een 5kW versie.
Alle tips zijn welkom!
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat zou wel een dikke plus zijn inderdaad!VidaR-9 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Ook bedoeld om beneden iets te bereiken qua koeling?
Ik heb een goed geïsoleerde woning (2016) en een 4.2 boven op de overloop hangen. Dat gaat echt meer dan prima boven - op de laagste stand. Ik denk dat ik voor enkel koelen daarmee ook een eind was gekomen beneden, de koele lucht trekt toch automatisch wel naar beneden.
Mijn vriendin (1972 2-onder-1-kap) heeft in haar kleinste kamer boven een 3.5 hangen en die red het een stuk minder makkelijk om boven te koelen (zelfs met rolluiken). Die moet dan op 30 graden dagen wel de hele dag volle bak aan, maar trekt zelfs dan ook nog beneden een graad of 2 omlaag tov geen airco.
Laat de 3.5 nakijken. Of is dat een oude aan/uit apparaat? Hier was ooit ook een "3.5" maar die doet helemaal niks vergeleken met een moderne 2.5.VidaR-9 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:49:
[...]
Ik heb een goed geïsoleerde woning (2016) en een 4.2 boven op de overloop hangen. Dat gaat echt meer dan prima boven - op de laagste stand. Ik denk dat ik voor enkel koelen daarmee ook een eind was gekomen beneden, de koele lucht trekt toch automatisch wel naar beneden.
Mijn vriendin (1972 2-onder-1-kap) heeft in haar kleinste kamer boven een 3.5 hangen en die red het een stuk minder makkelijk om boven te koelen (zelfs met rolluiken). Die moet dan op 30 graden dagen wel de hele dag volle bak aan, maar trekt zelfs dan ook nog beneden een graad of 2 omlaag tov geen airco.
Ook ben ik een setje tegengekomen die lekte, die had veel meer moeite met koelen en verwarmen vergeleken met de mijne, met dezelfde buitenunit. Monteur erbij, lek gedicht en weer gevuld, fixed.
heb nu al meer dan 10 jaar een airco op een kamer hangen op de 1e verdieping.Danielson schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:15:
[...]
De bedoeling is dat hij op de overloop moet komen:
[Afbeelding]
Alle tips zijn welkom!
daarmee koel ik het hele huis. ( behalve de slaapkamers want snachts koelt het toch af zetten we ramen open.
de deur zet ik open en de ventilatie naar de deur opening.
koude lucht zakt naar beneden en dan op de overloop nog een ventilator die het extra naar beneden blaast
werkt al jaren perfect ook in 2018 toen we een lange en warme zomer hebben gehad.
natuurlijk geen 21 graden beneden maar dat wil je ook niet met 28-32 buiten.
wel een merkbaar lagere lucht vochtigheid ( warmte stijgt weer naar boven neem ik aan en dit vocht word daar weer door de airco naar buiten geleid )
dit is een 3,5 watt unit
Hallo allen,
Ik ben bezig met het aanschaffen van een split airco. Verschillende installateurs gesproken met elk een ander verhaal, dus richt ik mij op jullie in de hoop vergelijkbare situaties tegen te komen en ervaringen daar mee.
De situatie: Ik wil graag twee slaapkamers koelen. Nou denk je: plaats maar op elke slaapkamer één en succes. Helaas zorgt dat voor te veel leidingwerk door de kamers heen, en dat willen we liever niet. Daarnaast zou enige plaatsing van buitenunit voor onze slaapkamer op het dakkapel zijn aan de voorkant van de straat. Toen kwam het idee van een airco op de overloop.
Ik heb meerdere installateurs gesproken hierover en het varieert van "doe het niet, je moet altijd op elke kamer één hebben" tot "ja deze 3,5kw koelt de hele verdieping wel". en van alles er tussen in.
Huis is 2 onder 1 kap uit 1986, met dak, vloer, muur isolatie en HR++.
Plattegrond:
:strip_exif()/f/image/Mz5yh2NYxcVfJF5DuUraUSlu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wens is om kamer 1 en 2 te koelen.
Plaatsing:
:strip_exif()/f/image/QcFJXzQssNNy13DR3niz7b8G.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen zijn net niet gunstig om de unit boven het raam te kunnen plaatsen, zou daarom meer naar de zijkant (en in het trappengat) geplaatst moeten worden. Andere plaats in de overloop is eigenlijk niet mogelijk.
:strip_exif()/f/image/ClfZfqvAS2DMHl1naXzBIBld.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kant op zou die blazen (note: de genomen foto is vanaf raam positie, werkelijke situatie zou dus meer naar de zijkant zijn en zou de airco ook enigzins tegen de (open) treden blazen richting die twee kamers.
Wat vinden jullie van deze situatie? Ik ben mij er van bewust dat op elke kamer één het ideaalbeeld is, maar omdat ik geen eenduidig antwoord kan krijgen van installateurs wil ik voorkomen dat ik straks een 5kw unit heb hangen die enkel de gang koelt en we nog steeds zweten.
Ik ben bezig met het aanschaffen van een split airco. Verschillende installateurs gesproken met elk een ander verhaal, dus richt ik mij op jullie in de hoop vergelijkbare situaties tegen te komen en ervaringen daar mee.
De situatie: Ik wil graag twee slaapkamers koelen. Nou denk je: plaats maar op elke slaapkamer één en succes. Helaas zorgt dat voor te veel leidingwerk door de kamers heen, en dat willen we liever niet. Daarnaast zou enige plaatsing van buitenunit voor onze slaapkamer op het dakkapel zijn aan de voorkant van de straat. Toen kwam het idee van een airco op de overloop.
Ik heb meerdere installateurs gesproken hierover en het varieert van "doe het niet, je moet altijd op elke kamer één hebben" tot "ja deze 3,5kw koelt de hele verdieping wel". en van alles er tussen in.
Huis is 2 onder 1 kap uit 1986, met dak, vloer, muur isolatie en HR++.
Plattegrond:
:strip_exif()/f/image/Mz5yh2NYxcVfJF5DuUraUSlu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wens is om kamer 1 en 2 te koelen.
Plaatsing:
:strip_exif()/f/image/QcFJXzQssNNy13DR3niz7b8G.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen zijn net niet gunstig om de unit boven het raam te kunnen plaatsen, zou daarom meer naar de zijkant (en in het trappengat) geplaatst moeten worden. Andere plaats in de overloop is eigenlijk niet mogelijk.
:strip_exif()/f/image/ClfZfqvAS2DMHl1naXzBIBld.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kant op zou die blazen (note: de genomen foto is vanaf raam positie, werkelijke situatie zou dus meer naar de zijkant zijn en zou de airco ook enigzins tegen de (open) treden blazen richting die twee kamers.
Wat vinden jullie van deze situatie? Ik ben mij er van bewust dat op elke kamer één het ideaalbeeld is, maar omdat ik geen eenduidig antwoord kan krijgen van installateurs wil ik voorkomen dat ik straks een 5kw unit heb hangen die enkel de gang koelt en we nog steeds zweten.
Ik wil wel tijd maken om te helpen aanpassen hoor! Als @Servee of @MotorBeast even het lijstje sturen waar ze het over hebben, of ik kijk idd grotendeels mee bij L/W. Want ik ken en zie de vragen ook wel vaker voorbij komen.Glashelder schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:51:
@Servee / @MotorBeast jullie zijn van harte welkom om een bijdrage te leveren
Mijn tijd is wat beperkt sorry.. (ben ook door mijn rug gegaan en heb geen motivatie om hier nu veel aan te doen..)
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Serieus? Ik zeg zoek even terug en dan kom je met deze post?
@thezs En voor jou geldt hetzelfde. Beetje moeite doen.
Edit: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2022 11:59 ]
+1 laat die unit naakijken, klinkt niet alsof die nog normaal werkt. Voordat je de expert haalt, maak de warmtewisselaars schoon binnen en buiten, anders betaal je die expert daarvoor als die niet schoon zijn.w00key schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Laat de 3.5 nakijken. Of is dat een oude aan/uit apparaat? Hier was ooit ook een "3.5" maar die doet helemaal niks vergeleken met een moderne 2.5.
Ook ben ik een setje tegengekomen die lekte, die had veel meer moeite met koelen en verwarmen vergeleken met de mijne, met dezelfde buitenunit. Monteur erbij, lek gedicht en weer gevuld, fixed.
Ik heb het in het topic gelezen en had dacht ik ook een bookmark gemaakt maar krijg t (ook met de zoekfunctie) niet meer gevonden… hoe kan ik die 2 graden thermostaat compensatie uitschakelen op mijn MHI?
De temperatuur krijgt ie via MQTT vanaf de andere kant van de kamer dus daar mag ie mooi naartoe werken.
(Lijkt me ook een mooie entry voor de nieuw te maken topic start
)
[update]
Ah toch gevonden… @GermanPivo had deze post geplaatst waarin het staat uitgelegd;
GermanPivo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
De temperatuur krijgt ie via MQTT vanaf de andere kant van de kamer dus daar mag ie mooi naartoe werken.
(Lijkt me ook een mooie entry voor de nieuw te maken topic start
[update]
Ah toch gevonden… @GermanPivo had deze post geplaatst waarin het staat uitgelegd;
GermanPivo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 29-05-2022 11:49 ]
Geen idee eigenlijk. Is denk een jaartje of 7 oud. Denk dat de plaatsing in klein kamertje en wat slechtere isolatie niet meehelpt. En als je hem harder laat blazen krijgt hij het prima koel hoor, zelfs tijdens hittegolf. Maar hij moet er wel voor werken.w00key schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Laat de 3.5 nakijken. Of is dat een oude aan/uit apparaat? Hier was ooit ook een "3.5" maar die doet helemaal niks vergeleken met een moderne 2.5.
Is hij in die 7 jaar wel eens grondig gereinigd?VidaR-9 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:25:
[...]
Geen idee eigenlijk. Is denk een jaartje of 7 oud. Denk dat de plaatsing in klein kamertje en wat slechtere isolatie niet meehelpt. En als je hem harder laat blazen krijgt hij het prima koel hoor, zelfs tijdens hittegolf. Maar hij moet er wel voor werken.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Volgens mij niet. Maar is in die 7 jaar ook nog geen 100 dagen gebruikt hoor.HereIsTom schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Is hij in die 7 jaar wel eens grondig gereinigd?
Mijn vriendin had ook nog nooit de filters schoongemaakt. Dus die wou ik laatst even schoonmaken maar waren als nieuw.
Iemand die mij uit kan leggen wat ik verkeerd doe? Ik heb zowel op de remote als op t apparaat de knop meer dan een minuut ingedrukt maar ik hoor geen bip-bip….GermanPivo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
Heb je onderstaande al toegepast? Komt uit de handleiding van MHI.![]()
[Afbeelding]
Staat er een beetje vreemd. Maar gewoon de aan/uit knop indrukken tot je piep-piep hoort.
Kan zijn dat je het systeem eerst even spanningsloos moet maken. Dan spanning erop (keertje aanzetten dacht ik) en dan de knop indrukken.Tomba schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Iemand die mij uit kan leggen wat ik verkeerd doe? Ik heb zowel op de remote als op t apparaat de knop meer dan een minuut ingedrukt maar ik hoor geen bip-bip….
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Oh, fijn, dat is goed om te wetenSuperbeagle schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Niet specifiek voor jou, maar meer in het algemeen. De ervaring leert dat het bij dit soort lange topics volstaat om te filteren op de gepinde en gewaardeerde post. Zo krijg je de belangrijkste informatie te zien.
[Afbeelding]
De zoekfunctie werkt ook fantastisch.![]()
[Afbeelding]
Er zit een groot verschil in gemeten waarde en ingestelde waarde. De installateur vertelde me dat ik standaard 3 a 4 graden hoger moet instellen dan wat ik als eindtemperatuur wil. Dus stel ik wil 19 graden, dan moet ik 'm minimaal op 22 a 23 graden zetten. Dat is dus aanpasbaar begrijp ik? Ik snap niet waarom die instelling niet standaard al aangepast is vanuit de fabriek.zonnefreak schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Dat is wel een vervelende situatie. Nu ken ik de afstandsbediening verder niet, maar op foto's op internet lijkt het net of er een klepje opzit met daaronder nog een aantal instel mogelijkheden. Misschien dat daar een knopje opzit met QUIET . Ik kan me ook nog wel voorstellen dat als het temperatuurverschil tussen gemeten waarde en ingestelde waarde groot is dat hij dan misschien daarom extra hard gaat blazen. Misschien kun je daar eens mee stoeien. Door de gemeten waarde maar 1 graad te verhogen en dan zo steeds een beetje verder verhogen.
Er zit standaard vaak al een correctie in voor verwarmen, maar ieder huis is anders, dus één standaard kan niet.Femmie010 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Ik snap niet waarom die instelling niet standaard al aangepast is vanuit de fabriek.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik krijg het bij mijn mhi ook niet voor elkaar om de setpoint aan te passen en bip bip uit het apparaat te krijgen. Is een nieuwe srk35zs-w
Wij hebben die aanpassing niet gedaan bij onze mhi (multi-split).rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:33:
Ik krijg het bij mijn mhi ook niet voor elkaar om de setpoint aan te passen en bip bip uit het apparaat te krijgen. Is een nieuwe srk35zs-w
We hebben gemerkt dat de temperatuur bij wat hogere temperaturen zo'n 1,5 a 2 graden boven de setpoint zit.
Wanneer het buiten kouder is, is de temperatuur redelijk on point.
Wij houden met het instellen van de setpoint rekening met de afwijkende waarde. En voor ons is de waarde bij echte kou buiten belangrijker dan bij meer relaxte temperaturen.
Ik zou graag wat advies krijgen van de kenners. Ik krijg binnenkort 10k Wp zonnepanelen en ik wil dit graag gebruiken om een groot deel van mijn gasverbruik te vervangen.
Helemaal van gas af is op dit moment een te grote investering dus de optie is een hybride lucht-water of lucht-lucht warmtepomp. Gezien de slechte beschikbaarheid en aanpassingen aan radiatoren die nodig zijn voor een hybride pomp ga ik nu naar lucht-lucht verwarming neigen. Het zal voornamelijk verwarmen zijn, maar als het erg heet is is de koeling natuurlijk een leuke bonus maar minder belangrijk.
Huidige gebruik is 1800 M3 voor verwarmen en SSW, 4 personen. Verwarmen begane grond is het belangrijkst van 7 tot 0.00 op 20C, in de middag en avond moet het op de 1e ook wel een beetje aangenaam zijn, de zolder is puur vorstvrij houden.
De begane grond en 1e zijn ongeveer 150m3. Isolatie redelijk, woning is van 1990 met alleen geschakelde garage met slaapkamer erboven.
Is dit een goede usecase voor lucht-lucht warmtepomp?
Ik denk dat 2 binnen units het beste is, een op BG en 1 op de 1e? Wat zou het vermogen zijn dat aan te bevelen is?
Wat zouden jullie adviseren, 2 single of 1 split unit? 1 buitenunit heeft wel een lichte voorkeur.
Mijn vrouw maakt zich wel wat zorgen over het geluid, hoe goed zijn de binnen units te horen?
Zijn er nog bepaalde merken aan te bevelen voor mijn situatie?
Helemaal van gas af is op dit moment een te grote investering dus de optie is een hybride lucht-water of lucht-lucht warmtepomp. Gezien de slechte beschikbaarheid en aanpassingen aan radiatoren die nodig zijn voor een hybride pomp ga ik nu naar lucht-lucht verwarming neigen. Het zal voornamelijk verwarmen zijn, maar als het erg heet is is de koeling natuurlijk een leuke bonus maar minder belangrijk.
Huidige gebruik is 1800 M3 voor verwarmen en SSW, 4 personen. Verwarmen begane grond is het belangrijkst van 7 tot 0.00 op 20C, in de middag en avond moet het op de 1e ook wel een beetje aangenaam zijn, de zolder is puur vorstvrij houden.
De begane grond en 1e zijn ongeveer 150m3. Isolatie redelijk, woning is van 1990 met alleen geschakelde garage met slaapkamer erboven.
Ik denk dat 2 binnen units het beste is, een op BG en 1 op de 1e? Wat zou het vermogen zijn dat aan te bevelen is?
Wat zouden jullie adviseren, 2 single of 1 split unit? 1 buitenunit heeft wel een lichte voorkeur.
Mijn vrouw maakt zich wel wat zorgen over het geluid, hoe goed zijn de binnen units te horen?
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Wat doet iedereen hier? Gewoon nachtverlaging of airco's helemaal uit met dit weer?
Iedereen weet ik niet, maar wij hebben al in geen 2 maanden de airco meer aan. Niet voor warm en niet voor koud.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
Wat doet iedereen hier? Gewoon nachtverlaging of airco's helemaal uit met dit weer?
En dat zegt niets voor jou. Het is volledig afhankelijk van je eigen situatie (lees huis) denk ik.
Edit: blijkbaar niet interessant genoeg
[ Voor 96% gewijzigd door Servee op 29-05-2022 22:47 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Airco op zolder staat 24/7 op 20 graden te koelen.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
Dat houdt zelfs op de dag in zo nu en dan wat koelen, maar zo zijn de slaapkamers, overloop en gang ook lekker koel.
/edit
24/7, op een dag zoals gisteren, wanneer het buiten 16 graden is, zal de airco vanwege de automatische stand (MHI 35), niets koelen. Mede doordat er met deze temperaturen er wat ramen en deuren open staan.
De TROOM wordt daarnaast middels MQTT ook nog aangepast (met dank aan Hartox).
Opwek gisteren was 16kWh tegenover een verbruik van net geen 14kWh.
[ Voor 33% gewijzigd door Vorkie op 30-05-2022 06:57 ]
Airco boven aan ‘s nachts.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
En beneden einde vd middag beetje om het op 20 te houden.
Meer comfort dan must maartoch.
Ik heb de airco 's nachts helemaal uit met dit weer. 's Ochtends even op power en dan is het zo weer lekker warm.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
Volgens mij zijn er niet veel ongeschikte situaties voor een lucht/lucht warmtepomp (airco), tenzij je heel veel kieren hebt en zodoende warmte lekt. In alle situaties zul je besparen op gas, omdat de input voor een deel uit gratis energie komt en slechts 1/4 deel electriciteit. In combinatie met pv panelen wek je dan eigenlijk gratis warmte op. Uiteraard is de apparatuur (warmtepomp en installatie) niet gratis. Dus hoe lang je er dan over doet om dit terug te verdienen, is een rekensommetje. Die kan ik niet maken. Maar een installateur wel. Aangezien jouw woning so wie so een stuk groter is dan de mijne, zul je allicht meer nodig hebben dan een 3,5 KW unit. En qua geluid, ja, ik hoor het ding. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik -zoals ik hier las- een binnenunit heb die nogal luid is. Je zult dan dus ook moeten kijken naar de hoeveelheid DB want ik kan je zeggen dat het heel irritant is om constant een zware ventilator te horen. En nu na twee weken is dat nog steeds niet gewend. Ik zou daar zeker extra geld voor uittrekken voor een stillere binnenunit! Het soort warmte vind ik prettig. Daarin mis ik de CV (nog) niet, maar goed, ik heb er nog geen echte kou meegemaakt.marcovandam schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:23:
Ik zou graag wat advies krijgen van de kenners. Ik krijg binnenkort 10k Wp zonnepanelen en ik wil dit graag gebruiken om een groot deel van mijn gasverbruik te vervangen.
Ook over het aantal units: hoe meer toestellen je hebt, hoe meer er te onderhouden valt. Ik zou een onderhoudscontract wel adviseren en je betaald per toestel. Alleen heeft 1 buitenunit een max aan binnenunits dat aangesloten kan worden.In mijn kleine (90 m2) huisje heb ik 2 units, 1 beneden en 1 boven. Ik kan me voorstellen dat als je 1 hele grote ruimte wilt koelen, het beter is om 2 units te verdelen over die ruimte. Of als er deuren tussenzitten (zeg woonkamer gescheiden met een deur van keuken/eetkamer). Nadeel is dan meer buizen door het huis.
Met dit weer vandaag? Uit. Blijft en is 21 graden beneden en boven door ramen open 20.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
Bij 5 graden of kouder buiten 24/7 aan. Daarboven tot 30 plus koelen/verwarmen adhoc zodat temperatuur wanneer nodig (koelen kan ook vaak door ramen openen) rond de 20/21 graden blijft. Boven 30 plus en warme nachten 24/7.
We zijn een beetje aan het priegelen waar de buitenunit moet komen. De aannemer heeft nu voorgesteld om 'm aan de woon- en slaapkamerkant aan de muur te hangen. Ik ben daar echter niet helemaal gerust op. Dit is direct tegen de woon- en slaapvertrekken aan, en bovendien hangt de unit dan in de zon. Wat in de zomer een nadeel is in verband met minder efficient koelen, zou daarentegen in de winter een voordeel kunnen zijn in verband met efficiënter bijverwarmen. Ik ga ervan uit dat het stroomverbruik in de zomer ook minder kritisch is in verband met de plaatsing van zonnepanelen, alvast rekening houdende met de afbouw van de salderingsregeling.
Wat zijn jullie ervaringen met geluid en positionering?
Zie DM.Servee schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:28:
[...]
Om een aftrap te geven heb ik het advies lijstje toegevoegd aan TS, indien er onvolledige verzoeken zijn kan hier evt naar verwezen worden.
[Afbeelding]
Kan je wel berekenen. 1m3 gas is 8 a 9 kW warmte. Oftewel 1m3 gas is ongeveer 2kWh electriciteit bij COP 4. Easy (en ik ben geen installateur). Verbruik bijvoorbeeld 1500m3 kom je nu uit op 3000 kWh stroom en de rest uitrekenen tegen je tarieven die je betaald uitrekenen. Cop 4 haal je alleen niet altijd, dus het het is niet precies en afhankelijk van je isolatie en koude gedurende de winter.Femmie010 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:00:
[...]
Volgens mij zijn er niet veel ongeschikte situaties voor een lucht/lucht warmtepomp (airco), tenzij je heel veel kieren hebt en zodoende warmte lekt. In alle situaties zul je besparen op gas, omdat de input voor een deel uit gratis energie komt en slechts 1/4 deel electriciteit. In combinatie met pv panelen wek je dan eigenlijk gratis warmte op. Uiteraard is de apparatuur (warmtepomp en installatie) niet gratis. Dus hoe lang je er dan over doet om dit terug te verdienen, is een rekensommetje. Die kan ik niet maken. Maar een installateur wel. Aangezien jouw woning so wie so een stuk groter is dan de mijne, zul je allicht meer nodig hebben dan een 3,5 KW unit. En qua geluid, ja, ik hoor het ding. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik -zoals ik hier las- een binnenunit heb die nogal luid is. Je zult dan dus ook moeten kijken naar de hoeveelheid DB want ik kan je zeggen dat het heel irritant is om constant een zware ventilator te horen. En nu na twee weken is dat nog steeds niet gewend. Ik zou daar zeker extra geld voor uittrekken voor een stillere binnenunit! Het soort warmte vind ik prettig. Daarin mis ik de CV (nog) niet, maar goed, ik heb er nog geen echte kou meegemaakt.
Ook over het aantal units: hoe meer toestellen je hebt, hoe meer er te onderhouden valt. Ik zou een onderhoudscontract wel adviseren en je betaald per toestel. Alleen heeft 1 buitenunit een max aan binnenunits dat aangesloten kan worden.In mijn kleine (90 m2) huisje heb ik 2 units, 1 beneden en 1 boven. Ik kan me voorstellen dat als je 1 hele grote ruimte wilt koelen, het beter is om 2 units te verdelen over die ruimte. Of als er deuren tussenzitten (zeg woonkamer gescheiden met een deur van keuken/eetkamer). Nadeel is dan meer buizen door het huis.
En ook ik vind dat een slecht geisoleerd huis niet geschikt is voor L/L als je nu met radiatoren met hoge aanvoertemperaturen moet stoken. En dat zijn nog heel veel woningen in Nederland helaas. Dan wordt het gewoonweg niet comfortabel en zit je met een hard blazende unit.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2022 19:40 ]
Mijne staat ook in de zon en merk er weinig tot niets van in het gebruik. Wellicht heb ik iets minder defrosts in de winter maar lijkt me stug. Unit bij voorkeur op de grond plaatsen met Big Foots. Weet je zeker dat je geen resonantie hebt.XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:25:
We zijn een beetje aan het priegelen waar de buitenunit moet komen. De aannemer heeft nu voorgesteld om 'm aan de woon- en slaapkamerkant aan de muur te hangen. Ik ben daar echter niet helemaal gerust op. Dit is direct tegen de woon- en slaapvertrekken aan, en bovendien hangt de unit dan in de zon. Wat in de zomer een nadeel is in verband met minder efficient koelen, zou daarentegen in de winter een voordeel kunnen zijn in verband met efficiënter bijverwarmen. Ik ga ervan uit dat het stroomverbruik in de zomer ook minder kritisch is in verband met de plaatsing van zonnepanelen, alvast rekening houdende met de afbouw van de salderingsregeling.
Vraagje voor de Daikin Stylish eigenaren (hier op een multi 3MXM68N).
Ik heb mijn airco in de slaapkamer nog steeds aanstaan. Fluisterstand en op een temperatuur om bij warm weer in ieder geval ongeveer 21,5 a 22 graden te houden.
Nu is het kouder in de slaapkamer, maar toch gaat de airco om de zoveel tijd even aan en draait dan voor 2 minuten op een rustige vermogen en gaat weer uit. Enerzijds vind ik het irritant en ik kan de unit gewoon uit zetten, maar ik wil er juist geen omkijken naar hebben.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom die dat doet. Luchtvochtigheid laag houden misschien? Hierdoor wordt het toch net iets kouder in de slaapkamer dan gewenst.
Jullie hetzelfde gedrag van de unit als die aan blijft staan en de actuele temperatuur eigenlijk geen vraag moet leveren?
Ik heb mijn airco in de slaapkamer nog steeds aanstaan. Fluisterstand en op een temperatuur om bij warm weer in ieder geval ongeveer 21,5 a 22 graden te houden.
Nu is het kouder in de slaapkamer, maar toch gaat de airco om de zoveel tijd even aan en draait dan voor 2 minuten op een rustige vermogen en gaat weer uit. Enerzijds vind ik het irritant en ik kan de unit gewoon uit zetten, maar ik wil er juist geen omkijken naar hebben.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom die dat doet. Luchtvochtigheid laag houden misschien? Hierdoor wordt het toch net iets kouder in de slaapkamer dan gewenst.
Jullie hetzelfde gedrag van de unit als die aan blijft staan en de actuele temperatuur eigenlijk geen vraag moet leveren?
[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 29-05-2022 19:57 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Heb je de stand automatisch aanstaan of alleen op verwarmen of koelen?Sarge78 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:55:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Alleen op koelen.Servee schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:02:
[...]
Heb je de stand automatisch aanstaan of alleen op verwarmen of koelen?
Met die setpoint verschillen van Daikin denk ik niet dat ik gelukkig wordt van de automatische stand. Staat dat ding straks ineens te verwarmen ind e zomer
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Omdat je aangaf dat het kouder is in de slaapkamer en toch gaat koelen, dacht ik aan de auto stand. Het kan zijn dat de lucht boven in je kamer bij je plafond toch nog warmer is dan in de kamer op ooghoogte en dat de unit dan denkt dat deze moet koelen.Sarge78 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:07:
[...]
Alleen op koelen.
Met die setpoint verschillen van Daikin denk ik niet dat ik gelukkig wordt van de automatische stand. Staat dat ding straks ineens te verwarmen ind e zomer
Je zou ervoor kunnen kiezen als je er geen omkijken naar wilt hebben om op vaste tijden te laten draaien met een tijdschema dan pendelt de unit minder, systeem heeft dan ook wat te doen en beter voor je componenten.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hete sex op het bed eronder?Sarge78 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:07:
[...]
Alleen op koelen.
Zet dat ding gewoon uit en zet je raam open. Goed voor je rekening en het klimaat. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het belangrijkste.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2022 20:28 ]
In dit laatste geval zal het dan een hybride constructie zijn en ook die zijn gunstiger dan alleen verwarmen met je gasgestookte CV. In de (koude) winter zul je dan zeker moeten bijverwarmen en zal je terugverdientijd daardoor langer duren. Maar gemiddeld genomen zal je goedkoper uit zijn, zeker als je zelf via PV panelen de benodigde stroom opwekt. Je rendement is alleen wel lager, dat klopt.MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:32:
[...]
En ook ik vind dat een slecht geisoleerd huis niet geschikt is voor L/L als je nu met radiatoren met hoge aanvoertemperaturen moet stoken. En dat zijn nog heel veel woningen in Nederland helaas. Dan wordt het gewoonweg niet comfortabel en zit je met een hard blazende unit.
Qua geluidsoverlast, dan zul je moeten investeren in een hele stille unit. Misschien dat er bepaalde merken goed om bekend staan. In mijn geval werkt de installateur volgens mij alleen met Fuijtsi. Dan moet je een dealer hebben met een groter assorti.
Heb je (nabije) buren? Mijn buitenunit maakt eigenlijk onverwacht veel lawaai. \Nu al, zonder dat ik hele grote temperatuurverschillen vraag. Ik weet zeker dat de unit aan de achterkant mijn buren diep ongelukkig zou hebben gemaakt. Aan de voorzijde staat mijn unit qua geluid van mijn buren af, omdat daar een uitstekend muurdeel tussen de buren en mijzelf zit. Hij staat op de grond op pootjes, omdat ik heb begrepen dat er aan de voorzijde geen units aan de gevels mogen hangen door Welstand en ook omdat ik begreep dat dit minder kans geeft op resonantie. Misschien kan de unit zelfs wat verder weg staan van je huis? Dat zie ik ook wel eens, dan staan ze achterin een tuin.XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:25:
Ook een hele stille binnenunit, zoals jij hem noemt, zal bij een slecht geisoleerd huis hard moeten gaan blazen om de boel op temperatuur te blijven en dus geluid (ik vind herrie) geven. Die 19 dB waar Daikin (heb ik toevallig ook) bijvoorbeeld mee schermt is alleen op de laagste stand.en is eigenlijk een wassen neus, zeker met veel warmteverlies in je huis.Femmie010 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:39:
[...]
In dit laatste geval zal het dan een hybride constructie zijn en ook die zijn gunstiger dan alleen verwarmen met je gasgestookte CV. In de (koude) winter zul je dan zeker moeten bijverwarmen en zal je terugverdientijd daardoor langer duren. Maar gemiddeld genomen zal je goedkoper uit zijn, zeker als je zelf via PV panelen de benodigde stroom opwekt. Je rendement is alleen wel lager, dat klopt.
Qua geluidsoverlast, dan zul je moeten investeren in een hele stille unit. Misschien dat er bepaalde merken goed om bekend staan. In mijn geval werkt de installateur volgens mij alleen met Fuijtsi. Dan moet je een dealer hebben met een groter assorti.
Edit: PV panelen leuk zolang de saldering niet is afgebouwd. Die wordt afgebouwd en heb je straks in de winter helemaal niets meer aan je hoge opbrengsten in de tijd dat je het bijna niet gebruikt.
En mijn buitenunits hoor je dan weer bijna niet. Staan gewoon op de erfgrens bijna naar de buren toe te blazen. Hoezo onverwacht veel geluid? Staat in de specificaties wat ze doen aan dB.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2022 21:06 ]
Hier staat hij ook al 2 maanden helemaal uit en zoals vandaag kun je gewoon de ramen en deuren open zetten, het is 14° buiten.rwijnhov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:17:
Met deze temperaturen de Airco gebruiken is natuurlijk onzin.
[ Voor 56% gewijzigd door HereIsTom op 29-05-2022 21:13 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Als je PV gebruikt voor de airo om bij te verwarmen in de winter heb je er toch juist wat aan? Of begrijp ik je verkeerd?MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:56:
Edit: PV panelen leuk zolang de saldering niet is afgebouwd. Die wordt afgebouwd en heb je straks in de winter helemaal niets meer aan je hoge opbrengsten in de tijd dat je het bijna niet gebruikt.
Voor wie het uit milieuoverwegingen doet maakt het salderingsverhaal sowieso wat minder uit, alleen het kostenplaatje wordt straks mogelijk wat minder aantrekkelijk. Iedere kilowatt die jij opwekt en die elders gebruikt kan worden blijft toch een kilowatt (of meer) die niet uit kolen getrokken is. Bovendien krijg je er nog wel wat voor terug.
Er zijn uiteraard buren, maar die zitten wel een eindje weg. Ik gok 6 meter hemelsbreed en misschien 10-12 meter tot een plek waar iets openstaat of ze het zouden kunnen horen.Femmie010 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:47:
Heb je (nabije) buren? Mijn buitenunit maakt eigenlijk onverwacht veel lawaai. \Nu al, zonder dat ik hele grote temperatuurverschillen vraag. Ik weet zeker dat de unit aan de achterkant mijn buren diep ongelukkig zou hebben gemaakt. Aan de voorzijde staat mijn unit qua geluid van mijn buren af, omdat daar een uitstekend muurdeel tussen de buren en mijzelf zit. Hij staat op de grond op pootjes, omdat ik heb begrepen dat er aan de voorzijde geen units aan de gevels mogen hangen door Welstand en ook omdat ik begreep dat dit minder kans geeft op resonantie. Misschien kan de unit zelfs wat verder weg staan van je huis? Dat zie ik ook wel eens, dan staan ze achterin een tuin.
Dat zou wel een voordeel zijn van de buitenunit aan de andere kant van het huis zetten: die buren hebben al die troep ook aan die kant hangen, dus die mogen niet klagen. De aannemer vindt het leggen van leidingen aan die kant echter lastig.
Gewoon helemaal uit zetten, zoveel moeite kost dat toch niet, als het straks echt weer warm wordt zet je ‘m weer aan.Sarge78 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:55:
Ik heb hier het nadeel dat ik dan allemaal beestjes in mijn slaapkamer heb als ik ga slapenHereIsTom schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:09:
[...]
Hier staat hij ook al 2 maanden helemaal uit en zoals vandaag kun je gewoon de ramen en deuren open zetten, het is 14° buiten.
Met deze temperaturen de Airco gebruiken is natuurlijk onzin.
Daar zijn horren voor. Als we allemaal airco's gaan gebruiken als vervanging voor het openzetten van een raam drijven de ijsberen misschien volgende week al wel voorbij.TigerXtrm schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:48:
Ik heb hier het nadeel dat ik dan allemaal beestjes in mijn slaapkamer heb als ik ga slapenDe verleiding om de airco gewoon even aan te zetten is groot
Topicstart een kleine update gegeven. Als er nu nog iemand vraagt naar de airco op de overloop, verwijs ze maar naar vraag 2 in de FAQ @MotorBeast. Overigens stond die er al in, hij is alleen wat duidelijker beantwoord nu denk ik.
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Er staat een programma/planning ingesteld, maar binnen het programma gaat hij toch dingen doen als de ruimte al op temperatuur is. Niet heel vaak, maar toch gaat hij draaien. Vorige zomer al eens getimed hoe lang het duurde voordat die weer aanging en toen kreeg ik het idee dat het echt op tijd ging, maar weet niet meer helemaal hoe of wat. Toen stond die op vraagbesturing en ging het echt vaker. Heb dat maar uitgezet en daarna was het veel minder vaak.Servee schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Omdat je aangaf dat het kouder is in de slaapkamer en toch gaat koelen, dacht ik aan de auto stand. Het kan zijn dat de lucht boven in je kamer bij je plafond toch nog warmer is dan in de kamer op ooghoogte en dat de unit dan denkt dat deze moet koelen.
Je zou ervoor kunnen kiezen als je er geen omkijken naar wilt hebben om op vaste tijden te laten draaien met een tijdschema dan pendelt de unit minder, systeem heeft dan ook wat te doen en beter voor je componenten.
De temperatuur bovenin heb ik ook al aan gedacht maar die wijkt niet zoveel af om de unit aan te laten gaan. Bijna niet zelfs.
Ik probeer vooral te kijken of het normaal gedrag is of niet en het te vergelijken met anderen die wellicht de unit (ook bij warm weer) gewoon aan laten staan.
Dan kan ik vandaaruit kijken of de unit misschien niet in orde is.
Met respect voor de andere beantwoorders,
Dat doe ik nu ook, zowel de CV als de airco staan nu gewoon uit.HereIsTom schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Gewoon helemaal uit zetten, zoveel moeite kost dat toch niet, als het straks echt weer warm wordt zet je ‘m weer aan.
Als het deze zomer eens goed warm wordt zet ik de binnenunits op koelen en 24 graden of zo van 7 tot 22 h. We zien wel hoe dat uit draait.
Daarstraks was het wat koel in de keuken, en heb ik als test enkel de keuken aan gezet op 20 en op de stilste stand. Na een kwartier viel die al uit en was het warm zat.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daar heb je horren voor, die hebben wij ook voor alle ramen, zo duur zijn die niet en heb je zo terugverdiend als je de Airco niet gebruikt!TigerXtrm schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:48:
[...]
Ik heb hier het nadeel dat ik dan allemaal beestjes in mijn slaapkamer heb als ik ga slapenDe verleiding om de airco gewoon even aan te zetten is groot
@MotorBeast
Ik begreep dat jij ook Daikin Stylish units hebt.
Zie jij ook dat de gemeten temp van de units (in de app) meestal zo’n 2 graden boven de ‘echte’ ruimtetemp zit?
In de woonkamer geeft mijn kamerthermostaan nu 21,8 aan, en de Airco geeft 25 aan. Uiteraard hangt die hoger, maar als ik vraag om te verwarmen naar 21, dan begint die echt wel te stoken.
Gebruik jij de automatische stand voor de fan, of standaard op indoor quiet?
Ik kan die indoor quiet ook enkel activeren via de app, op de afstandsbediening krijg ik de fan niet weg van de autostand (maar ik heb wel het IR oog geactiveerd, en dat kan dan weer enkel met de afstandsbediening….).
Zie jij ook dat de gemeten temp van de units (in de app) meestal zo’n 2 graden boven de ‘echte’ ruimtetemp zit?
In de woonkamer geeft mijn kamerthermostaan nu 21,8 aan, en de Airco geeft 25 aan. Uiteraard hangt die hoger, maar als ik vraag om te verwarmen naar 21, dan begint die echt wel te stoken.
Ik kan die indoor quiet ook enkel activeren via de app, op de afstandsbediening krijg ik de fan niet weg van de autostand (maar ik heb wel het IR oog geactiveerd, en dat kan dan weer enkel met de afstandsbediening….).
Ik heb zo’n idee dat al die thermometers niet echte geijkt zijn, ik heb hier verschillende thermometers en echt niet de goedkoopste, maar als ik ze allemaal bij elkaar zet is er geen eentje die dezelfde temperatuur aan geeft, verschil tussen de hoogste en laagste is zelfs 4°.Tommie12 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:24:
@MotorBeast
Dus dat zal met die airco’s niet veel anders zijn.
Mijn zonnepanelen leveren mij deze zonnige maanden flink wat opbrengst die ik bij lange na niet volledig nodig heb in deze maanden. Dat geeft niet omdat ik 1 op 1 kan salderen en dus die opbrengst in de winter kan gebruiken. Helemaal top dus deze situatie.XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:11:
[...]
Als je PV gebruikt voor de airo om bij te verwarmen in de winter heb je er toch juist wat aan? Of begrijp ik je verkeerd?
Voor wie het uit milieuoverwegingen doet maakt het salderingsverhaal sowieso wat minder uit, alleen het kostenplaatje wordt straks mogelijk wat minder aantrekkelijk. Iedere kilowatt die jij opwekt en die elders gebruikt kan worden blijft toch een kilowatt (of meer) die niet uit kolen getrokken is. Bovendien krijg je er nog wel wat voor terug.
Als straks na 2023 salderen wordt afgebouwd en uiteindelijk helemaal verdwijnt heb ik dus heel veel opbrengst in de zonnige maanden die ik in de winter niet kan verstoken en in de maanden dat dat veeeeeeeeeeeeel minder is brengen die dingen niet voldoende op om mijn warmtepomp te laten draaien. Ze dekken in mijn geval dan niet eens het gebruik zonder warmtepomp. Je moet echt wel heel veel WP hebben liggen aan panelen om daar een warmtepomp in de winter op te laten draaien.
Ik heb een Perfera maar volgens mij hebben die hetzelfde binnenwerk. Staat toevallig nu even op verwarmen want de vrouw vond het kil worden in huis. Setpoint 20, gemeten temp in app 22, thermostaat ketel zegt 21,5 en Netatmo zegt 21,4. Fan staat op auto, swing staat altijd uit en klep bij verwarmen in een hoek van 45 graden (nooit recht naar beneden want dat meet hij de warme lucht te snel en wordt een grote kamer zeker niet correct warm). IR oog niet nodig want ik richt hem vast een richting op zodat altijd niemand in de wind zit.Tommie12 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:24:
@MotorBeast
Toegevoegd aan TS site alwaar men warmteverlies berekening zeer makkelijk kan maken en in mijn ogen de manier vermogen te berekenen en site alwaar men de gemiddelde temperaturen kan zien in Nederland over de seizoenen. Er wordt in mijn ogen wel heel vaak geroepen -10 graden terwijl dat echt uitzonderlijke temperaturen zijn in NL. Je kan je daarvoor indekken, je kan ook altijd bij nood of de CV aanzetten of een COP1 electrisch kacheltje erbij zetten. Ik zeg CV zodat je leidingen in schuurtjes etc niet kapot vriezen.
Omg ja een appartement kun je echt totaal niet vergelijken met een huis. Ik heb in een appartement van 95m2 gewoond uit de jaren 70 ofzo. Met energielabel F of G. En het was bijna grappig hoe weinig ik hoefde te stoken.MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Vertel er wel even bij dat je in een appartement woont waarbij de buren heel hard hun best doen jou muren, vloer en wellicht ook je plafond te verwarmen. Mijn schoonmoeder woont in een appartement van zo'n 15 jaar oud en die heeft bijna nooit de verwarming aan met al die bejaarde om haar heen die de boel lekker naar 22/23 graden stoken.
@HereIsTom sorry maar je moet niet zo'n stellige beweringen doen zonder de context erbij te geven. De overgrote meerderheid hier woont in een huis, dat dus niet van 2, 3 of zelfs 4 kanten wordt verwarmd.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik ben nu aan het overwegen om de radiatoren te gaan verwijderen op de benedenverdieping. Enige twijfel zit hem erin dat het een relatief zachte winter was en we de l/l hebben sinds november 2021.
Dan zou ik dat zeker nog niet doen. Afgelopen winter is de ketel hier ook niet nodig geweest.kbuntu schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:55:
Ik ben nu aan het overwegen om de radiatoren te gaan verwijderen op de benedenverdieping. Enige twijfel zit hem erin dat het een relatief zachte winter was en we de l/l hebben sinds november 2021.
Jaar ervoor wel toen het de -10 aantikte. Nou ja nodig is een groot woord.. vriendin kreeg het koud. 19 graden is niet warm genoeg
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik vermoed dat na de salderingsperiode er een injectievergoeding gegeven wordt.MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:29:
[...]
Mijn zonnepanelen leveren mij deze zonnige maanden flink wat opbrengst die ik bij lange na niet volledig nodig heb in deze maanden. Dat geeft niet omdat ik 1 op 1 kan salderen en dus die opbrengst in de winter kan gebruiken. Helemaal top dus deze situatie.
Als straks na 2023 salderen wordt afgebouwd en uiteindelijk helemaal verdwijnt heb ik dus heel veel opbrengst in de zonnige maanden die ik in de winter niet kan verstoken en in de maanden dat dat veeeeeeeeeeeeel minder is brengen die dingen niet voldoende op om mijn warmtepomp te laten draaien. Ze dekken in mijn geval dan niet eens het gebruik zonder warmtepomp. Je moet echt wel heel veel WP hebben liggen aan panelen om daar een warmtepomp in de winter op te laten draaien.
Dat is in België nu het geval als je een digitale meter hebt.
Afname zit nu rond de 40ct, en voor teruglevering krijg je tussen 10 en 25ct.
Toen we in B nog saldering hadden was het algemene advies bij plaatsen van PV : plaats een installatie die ongeveer oplevert wat je zelf verbruikt.
Nu is de trend: leg je dak vol, of plaats zo veel je kan betalen, maar blijf onder het maximale omvormervermogen van 10kW (en 5kW per fase). (ander val je in de pro categorie)
Ik heb in 2010 voor 4560Wp op een 4 kW omvormer gelegd. Nu leg ik 6000Wp op een 5 kW omvormer bij en schakel naar 3f.
Die panelen gaan me stroom leveren aan een kost van ca 7ct per kWh.
Zelfs al moet ik die helemaal op het net zetten, dan is het nog winst.
Maar omdat ik L/L WPs geplaatst heb zal het eigen verbruik wel wat stijgen.
Temperatuur wijkt inderdaad af. 2 tot zelfs 3 graden is standaard bij de units. Setpoint moet je hier vaak ook op aanpassen, maar dat ligt dan ook weer aan het vermogen wat je in de kamer hebt hangen.Tommie12 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:24:
@MotorBeast
Er komt een verplichting om minimaal 70% 80% van het kale leveringstarief als terugleververgoeding te geven.Tommie12 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:02:
[...]
Ik vermoed dat na de salderingsperiode er een injectievergoeding gegeven wordt.
Perfera en Stylish verschillen behoorlijk. Er zijn wel meerdere versies van de Perfera ondertussen, maar ik praat nu over een FTXM uit 2020 in vergelijking tot de Stylish FTXA.MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:41:
[...]
Ik heb een Perfera maar volgens mij hebben die hetzelfde binnenwerk. Staat toevallig nu even op verwarmen want de vrouw vond het kil worden in huis. Setpoint 20, gemeten temp in app 22, thermostaat ketel zegt 21,5 en Netatmo zegt 21,4. Fan staat op auto, swing staat altijd uit en klep bij verwarmen in een hoek van 45 graden (nooit recht naar beneden want dat meet hij de warme lucht te snel en wordt een grote kamer zeker niet correct warm). IR oog niet nodig want ik richt hem vast een richting op zodat altijd niemand in de wind zit.
2025 gaat het worden als het goed is.MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:29:
[...]
Als straks na 2023 salderen wordt afgebouwd en uiteindelijk helemaal verdwijnt heb ik dus heel veel opbrengst
De Stylish en Perfera R 2021 delen dezelfde buitenunits, intern durf ik 123 niet zo te zeggen maar kan me zo voorstellen dat ook dit niet veel verschilt op het design na. Wel is de sensor anders ipv een intelligent eye zit daar een intelligent grid sensor op.Sarge78 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:26:
[...]
Perfera en Stylish verschillen behoorlijk. Er zijn wel meerdere versies van de Perfera ondertussen, maar ik praat nu over een FTXM uit 2020 in vergelijking tot de Stylish FTXA.
[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 30-05-2022 17:03 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik lees net deze in de folder;Sarge78 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Er staat een programma/planning ingesteld, maar binnen het programma gaat hij toch dingen doen als de ruimte al op temperatuur is. Niet heel vaak, maar toch gaat hij draaien. Vorige zomer al eens getimed hoe lang het duurde voordat die weer aanging en toen kreeg ik het idee dat het echt op tijd ging, maar weet niet meer helemaal hoe of wat. Toen stond die op vraagbesturing en ging het echt vaker. Heb dat maar uitgezet en daarna was het veel minder vaak.
De temperatuur bovenin heb ik ook al aan gedacht maar die wijkt niet zoveel af om de unit aan te laten gaan. Bijna niet zelfs.
Ik probeer vooral te kijken of het normaal gedrag is of niet en het te vergelijken met anderen die wellicht de unit (ook bij warm weer) gewoon aan laten staan.
Dan kan ik vandaaruit kijken of de unit misschien niet in orde is.
Met respect voor de andere beantwoorders,ik snap dat ik de unit met dit weer ook helemaal uit kan zetten. Was niet echt op zoek naar de aan of uit knop
Ja hij doet het ook bij warm weer.
De grid-eyesensor bepaalt eerst de huidige ruimte- temperatuur en verdeelt vervolgens de lucht gelijkmatig over de ruimte. Daarna wordt er overgeschakeld op een luchtstroompatroon waarmee warme en koele lucht naar de juiste plek wordt gericht.
Zou het kunnen dat de sensor eerst de binnenunit laat blazen (meten) zonder de compressor aan te spreken? Om vervolgens geen afwijkingen te meten en dan dus niet gaat koelen of verwarmen? Die sensor meet dus de oppervlakte en mogelijk kan dat jouw “probleem” zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Servee op 30-05-2022 12:11 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Oh waar haal je dat vandaan? Ik hoor juist het tegenovergestelde, als je geluk hebt krijg je 6 cent, maar wat je dan niet direct verbruikt ben je gewoon kwijt.Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:25:
[...]
Er komt een verplichting om minimaal 70% van het kale leveringstarief als terugleververgoeding te geven.
PV panelen zullen nog een aantal jaren hun geld waard zijn, omdat de saldering in stappen wordt afgebouwd. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er misschien ook ooit subsidie zal komen op accu's en anders deze zelf aanschaffen, zodat je zelf opgewekte energie ook langer houdbaar is.MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Je hoort dat, waar dan? Mijn buurman komt ook altijd met dat soort verhalen als hij mijn zonnepanelen zietHereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:56:
[...]
Oh waar haal je dat vandaan? Ik hoor juist het tegenovergestelde, als je geluk hebt krijg je 6 cent, maar wat je dan niet direct verbruikt ben je gewoon kwijt.
Dit is niet om lullig te zijn maar ik heb het idee dat tegenstanders van zonnepanelen nogal vaak met ‘hearsay’ komen
De bron van Tweakers hier is ergens te vinden in stukken die horen bij het wetsvoorstel. Ik weet niet precies welke sorryIn een Algemene Maatregel van Bestuur moet in de toekomst worden vastgelegd dat die vergoeding ten minste 80 procent moet zijn van de met de leverancier overeengekomen leverprijs, de prijs zonder belastingen dus.
Het lijkt me ook common sense dat als je niets krijgt voor je zonnestroom, dat het ook heel snel klaar is met zonnepanelen in Nederland. En dat kan de regering zich niet veroorloven.
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 30-05-2022 12:29 ]
Dat is op z'n zachts gezegd een bijzondere benaderingswijze van het milieu en energiedebat. Maak gebruik van wat de natuur al (gratis) voorhanden heeft, nl. natuurlijke ventilatie. Koelen of verwarmen doe je hopelijk alleen als het buiten niet meer toereikend is. Beetje bewustwording in deze tijd is niet verkeerd.TigerXtrm schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:48:
[...]
Ik wil ook eerst minimaal 1 (koude) winter meemaken, vóór ik ga overwegen om de radiatoren te verwijderen. So wie so wil ik ze niet allemaal verwijderen, alleen degene die ik het meest in de weg vind staan. Dat kun je ook nog overwegen om een paar strategisch te laten staan.kbuntu schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:55:
Verder woon ik in een huurhuis en wil ik ook nog even wachten hoe die verplichting uitpakt voor een (hybride) warmtepomp voor 2026 en wat de woningcorpo dan doet met radiatoren. Wat voor soort warmtepomp dat wordt en hoe dat combineert met de L/L die ik nu zelf heb laten installeren.
Wat ik begreep is indien een nieuwe vervanging van cv ketel vanaf 2026 een verplichting voor overstap naar een type warmtepomp. Wil niet zeggen dat alle huurhuizen in 2026 voorzien hoeven te zijn van een warmtepomp en ben je dit volgens mij ook niet verplicht als woningbezitter, pas bij vervanging van huidige systeem.Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:46:
[...]
Verder woon ik in een huurhuis en wil ik ook nog even wachten hoe die verplichting uitpakt voor een (hybride) warmtepomp voor 2026 en wat de woningcorpo dan doet met radiatoren. Wat voor soort warmtepomp dat wordt en hoe dat combineert met de L/L die ik nu zelf heb laten installeren.
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Servee Vermoedelijk gaat het niet lang duren. Rond '26 zit de CV er ca. 14 jaar in, dus ik verwacht wel voor die tijd een overstap.
Waar zit het verschil dan in? Volgens mij betaal je bij de Stylish alleen meer voor de looks. Wat ik me weet te herinneren waren de specs indentiek.Sarge78 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:26:
[...]
Perfera en Stylish verschillen behoorlijk. Er zijn wel meerdere versies van de Perfera ondertussen, maar ik praat nu over een FTXM uit 2020 in vergelijking tot de Stylish FTXA.
2023, 2025.....Het wordt er in ieder geval niet beter op en ik weet niet als ik nu nog zou moeten leggen of ik het zou doen. Ik heb de mijne na bijna 11 jaar al dik terugverdient maar ga niet gratis of tegen bijna niets terugleveren met een investering van een paar mille. Maar in ieder geval kan je met zonnepanelen wel iets voeden in je warmtepomp maar in negen van de tien gevallen nooit genoeg om je hele verbruik inclusief warmtepomp te voeden in de winter/donkere/koude maanden.
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 13:21 ]
Leuk maar die onzekerheid kan niemand iets mee. Den Haag uw meest betrouwbare partner als het om lange termijn investeringen gaat.Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:08:
[...]
PV panelen zullen nog een aantal jaren hun geld waard zijn, omdat de saldering in stappen wordt afgebouwd. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er misschien ook ooit subsidie zal komen op accu's en anders deze zelf aanschaffen, zodat je zelf opgewekte energie ook langer houdbaar is.

Hoe kan je in een huurhuis je radiatoren er zomaar uitslopen? Jij bent geen eigenaar. Ik zou sowieso eerst maar eens een koude winter doorlopen.Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:46:
[...]
Ik wil ook eerst minimaal 1 (koude) winter meemaken, vóór ik ga overwegen om de radiatoren te verwijderen. So wie so wil ik ze niet allemaal verwijderen, alleen degene die ik het meest in de weg vind staan. Dat kun je ook nog overwegen om een paar strategisch te laten staan.
Hier komt juist een L/W omdat ik het comfort van mijn radiatoren terug wil en SWW wil en van het gas af. Ik ben wel een beetje klaar met die blower bij echte lage temperaturen buiten. Bij echte koude is fluisterstand niet toereikend, stand 1 COP te laag (lees te hoog verbruik) en vanaf stand 2 te luid (vind ik).
Zou dan eerder verwachten dat ze er nog even snel een nieuwe CV ketel in ophangen.Femmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:58:
@Servee Vermoedelijk gaat het niet lang duren. Rond '26 zit de CV er ca. 14 jaar in, dus ik verwacht wel voor die tijd een overstap.
Woningbouwverenigingen

Fatsoenlijk isoleren doen ze al vaak niet eens. Energierekening is toch voor de bewoner.Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Zou dan eerder verwachten dat ze er nog even snel een nieuwe CV ketel in ophangen.
Woningbouwverenigingen
Ik lees al een paar keer de afkorting SWW. Ik kan het vast opzoeken, maar wat is het?
Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Zou dan eerder verwachten dat ze er nog even snel een nieuwe CV ketel in ophangen.
Woningbouwverenigingen
Betere Woningbouwvereniging zoekenMotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Fatsoenlijk isoleren doen ze al vaak niet eens. Energierekening is toch voor de bewoner.
Ik weet van de woningbouwvereniging waar mijn broer werkt, ze (al jaren) actief bezig zijn om alle woningen te verduurzamen. Wat isolatie betreft gaan ze van oud -> nieuw, maar overal waar een CV-ketel vervangen moet worden wordt al jaren een hybride ketel opgehangen. Overal worden zonnepanelen aangeboden. Dus het kan wel
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Sanitair Warm WaterFemmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:42:
Ik lees al een paar keer de afkorting SWW. Ik kan het vast opzoeken, maar wat is het?
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Klopt, behalve dat corpo's nu ook aan allerlei energieprestatie-eisen moeten gaan voldoen. Hopelijk dwingt ze dat om uiteindelijk ook die oude huizen te gaan isoleren. Gelukkig is mijn woning (en de hele wijk) 10 jaar geleden compleet na geisoleerd en zitten we vermoedelijk rond een label D. Dat was niet grappig vóór de isolatie. Zodra je de gaskachels (jaja, toen nog gaskachels in alle ruimtes) uitdeed, was je binnen een half uur alle warmte kwijt. Ik wil niet weten wat ik vandaag had moeten betalen onder die omstandighedenMotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Fatsoenlijk isoleren doen ze al vaak niet eens. Energierekening is toch voor de bewoner.
MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:12:
[...]
2023, 2025.....Het wordt er in ieder geval niet beter op en ik weet niet als ik nu nog zou moeten leggen of ik het zou doen. Ik heb de mijne na bijna 11 jaar al dik terugverdient maar ga niet gratis of tegen bijna niets terugleveren met een investering van een paar mille. Maar in ieder geval kan je met zonnepanelen wel iets voeden in je warmtepomp maar in negen van de tien gevallen nooit genoeg om je hele verbruik inclusief warmtepomp te voeden in de winter/donkere/koude maanden.
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
klein want weer off topic
Met de huidige prijzen per kwh is een installatie van ~1 euro per Wp al terug verdient voor het salderen is afgelopen
Natuurlijk weet je niet wat de prijzen over een jaar zijn...
Betreft woningbouwverenigingen: die zjin gewoon verplicht om aan bepaalde energienormen te voldoen. Maar dan tellen ze alle huizen bij elkaar op. Als je dus geluk hebt wordt er iets aan je huis gedaan, of je moet nog een tijdje wachten.
Zeker een goed idee in het overschot aan alle huurwoningen. Zoek gewoon een ander beter huis bij een betere corpo, de keuze is reuze

[ Voor 3% gewijzigd door Femmie010 op 30-05-2022 13:49 ]
De discussie warmtepompen is precies waarom wij zijn overgegaan op een L/L warmtepomp in ons appartement. Een hybride warmtepomp is zonde van de investering als men van het gas af wil, het is duur en als je geluk hebt bespaar je maar 50% op het gas.
Aangezien een volledige warmtepomp hier niet kan i.v.m. ruimte en geen vloerverwarming, dus grote kostbare verbouwing kwamen we uit op een L/L warmtepomp.
Voor redelijk goed geïsoleerde appartementen met 2 bewoners lijkt me een L/L warmtepomp een goede oplossing. Hier bevalt het in ieder geval goed.
Nu nog zonnepanelen op het dak, al wordt dat lastig nu de prijs bijna € 2,00 per wp is.
Aangezien een volledige warmtepomp hier niet kan i.v.m. ruimte en geen vloerverwarming, dus grote kostbare verbouwing kwamen we uit op een L/L warmtepomp.
Voor redelijk goed geïsoleerde appartementen met 2 bewoners lijkt me een L/L warmtepomp een goede oplossing. Hier bevalt het in ieder geval goed.
Nu nog zonnepanelen op het dak, al wordt dat lastig nu de prijs bijna € 2,00 per wp is.
Ah niet alles zo serieus nemenFemmie010 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:48:
[...]
Zeker een goed idee in het overschot aan alle huurwoningen. Zoek gewoon een ander beter huis bij een betere corpo, de keuze is reuze
Niet alle woningbouwverenigingen over een kam scheren, dat was wat ik wou zeggen.
Hoerzo 2€ per WP?HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:01:
De discussie warmtepompen is precies waarom wij zijn overgegaan op een L/L warmtepomp in ons appartement. Een hybride warmtepomp is zonde van de investering als men van het gas af wil, het is duur en als je geluk hebt bespaar je maar 50% op het gas.
Vraag nog maar een paar offertes op. Dat kan een pak goedkoper.
Een hybride warmtepomp is voor een huis met 3 woonlagen net zo duur als op iedere verdieping een L/L unit hangen. Ik was toch echt 3 jaar geleden zo'n €5600,- kwijt (en geen subsidie). Appartement zoals bij jou kan je wellicht met 1 unit af en dan is het goedkoper.HereIsTom schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:01:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic