Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.379 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:53:
@Servee @CPM

Het staat in de handleiding van de rekentool (pagina 11, hoofdstuk 3.1).

De rekentool berekent het toelaatbare maximale geluidvermogenniveau van de buitenunit opdat
het geluidniveau op de plaatsen waar een grenswaarde geldt, voldoet aan de eisen van het
Bouwbesluit 2012. Dit is op de perceelgrens, op 1,5 m hoogte boven het niveau waar de geluidbron staat of soms op 0,5 m boven een scherm. Ook kan op een aantal extra posities het geluiddrukniveau worden berekend als ook daar een grenswaarde geldt volgens het Bouwbesluit.
@CPM
Fabrieksopgave geluidsdruk is een indicatie en niet leidend. Het gaat uiteindelijk om de exacte locatie waar de unit komt, en onder welke omstandigheden die geplaatst word, en welke metingen daar gedaan worden, dit staat ook overal beschreven. Indien bijvoorbeeld tegen een muur geplaatst kan de afstand juist langer moeten zijn om dezelfde geluidsdruk te verminderen ivm weerkaatsing.

Beste kun je een goede installateur je een advies laten geven waar in jouw situatie welke set geplaatst kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 26-05-2022 08:57 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

GermanPivo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:53:
@Servee @CPM

Het staat in de handleiding van de rekentool (pagina 11, hoofdstuk 3.1).

De rekentool berekent het toelaatbare maximale geluidvermogenniveau van de buitenunit opdat
het geluidniveau op de plaatsen waar een grenswaarde geldt, voldoet aan de eisen van het
Bouwbesluit 2012. Dit is op de perceelgrens, op 1,5 m hoogte boven het niveau waar de geluidbron staat of soms op 0,5 m boven een scherm. Ook kan op een aantal extra posities het geluiddrukniveau worden berekend als ook daar een grenswaarde geldt volgens het Bouwbesluit.
Kijk hier heb ik wat aan.
Het geluidvermogen op de perceelsgrens op 40dB ga ik nooit redden. Maar geluiddrukniveau bij een slaapkamerraam oid kan ik wel in de tool proberen in te voeren om te laten zien dat daar de waardes acceptabel zijn en geen hinder opleveren.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Martin7182 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Als je de unit mag beschouwen als een puntbron, dan neemt de geluidsdruk per verdubbeling van de afstand af met 6 dB. Op hoeveel afstand wordt het geluidsvermogen gemeten? "naast de unit" kan 1 cm zijn of 10 en dat maakt nogal verschil als je gaat extrapoleren tot grotere afstanden. Maar goed, je kunt ook de specs bekijken, daarin staat de geluidsdruk gemeten op 1 meter afstand:
[Afbeelding]
Die 1 meter afstand voor geluidsdruk is geen vast gegeven, daar gaat iedere fabrikant anders mee om. En dat zie je ook in de specs gezien het verschil tussen vermogen en druk 13dB is. Ik heb hier zelf met een geluidsmeter gemeten en er gaat écht geen 13dB af op 1m en ook niet op 2m. Die 45dB ga je dus echt niet halen op 1m tenzij je altijd in silent mode draait waar de unit zijn maximale vermogen niet haalt en wat slecht is voor de COP/EER.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:49:
Ik gebruik een Din Rail kWh meter icm een Youless LS110 om de groep te monitoren waar beide airco's op hangen.
Bij de airco's zelf zit inderdaad ook een werkschakelaar.
Dankzij deze meter kan ik concluderen dat het stand-by verbruik van een SRK-ZSX 20 en een SRK-ZSX 35 samen 6 Watt is. Dit betekent dagelijks 0.145 kWh verbruik als ie niet gebruikt wordt (en dus ~ 53 kWh per jaar ‘sluipverbruik’)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tomba schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Dankzij deze meter kan ik concluderen dat het stand-by verbruik van een SRK-ZSX 20 en een SRK-ZSX 35 samen 6 Watt is. Dit betekent dagelijks 0.145 kWh verbruik als ie niet gebruikt wordt (en dus ~ 53 kWh per jaar ‘sluipverbruik’)
Klopt ik heb de Energy Socket ertussen en die gaf een standby verbruik aan van 3 Watt, dus met de Energy Socket heb ik ‘m hellemaal uit gezet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Team-RiNo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Die 1 meter afstand voor geluidsdruk is geen vast gegeven, daar gaat iedere fabrikant anders mee om. En dat zie je ook in de specs gezien het verschil tussen vermogen en druk 13dB is. Ik heb hier zelf met een geluidsmeter gemeten en er gaat écht geen 13dB af op 1m en ook niet op 2m. Die 45dB ga je dus echt niet halen op 1m tenzij je altijd in silent mode draait waar de unit zijn maximale vermogen niet haalt en wat slecht is voor de COP/EER.
Ik heb mijn units een keer gemeten in de winter toen het echt koud was met een dB meter op smartphone (zal niet helemaal accuraat zijn) en ik kwam echt niet hoger dan zo'n 20dB op een halve meter. Als ik 2 meter verder loop hoor ik al helemaal niets van de units en meet ik alleen omgevingsgeluid. In de zomer zijn ze nog stiller want koelen kost veel minder vermogen. Wij zitten op zo'n 1,5 meter van die dingen op een terras. Ik zie het probleem niet en buren hebben nog nooit geklaagd. Ja dat het warm is bij hen binnen in de zomer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Ik heb mijn units een keer gemeten in de winter toen het echt koud was met een dB meter op smartphone (zal niet helemaal accuraat zijn) en ik kwam echt niet hoger dan zo'n 20dB op een halve meter. Als ik 2 meter verder loop hoor ik al helemaal niets van de units en meet ik alleen omgevingsgeluid. In de zomer zijn ze nog stiller want koelen kost veel minder vermogen. Wij zitten op zo'n 1,5 meter van die dingen op een terras. Ik zie het probleem niet en buren hebben nog nooit geklaagd. Ja dat het warm is bij hen binnen in de zomer. 8)
Inderdaad, dat heb ik hier afgelopen winter ook een paar keer gedaan en kwam op ongeveer dezelfde waardes.
Een lawaaierig vliegtuig dat toevallig hoog boven de wolken langs kwam maakte meer dB’s ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Klopt ik heb de Energy Socket ertussen en die gaf een standby verbruik aan van 3 Watt, dus met de Energy Socket heb ik ‘m hellemaal uit gezet.
Iedere keer volledig de stroom eraf en weer aanzetten is ook niet best voor die dingen. Eigenlijk net als een start/stop systeem in een benzineauto. Dat raadt mijn garage me ook af. Iedere keer moet je unit weer volledig opstarten/druk opbouwen. Lijkt me nog slechter qua slijtage dan het pendelen waar iedereen hier gek van wordt. Ik ga met echt niet druk maken om zo'n €0,04 stroom per dag aan sluipverbruik. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Iedere keer volledig de stroom eraf en weer aanzetten is ook niet best voor die dingen. Eigenlijk net als een start/stop systeem in een benzineauto. Dat raadt mijn garage me ook af. Iedere keer moet je unit weer volledig opstarten/druk opbouwen. Lijkt me nog slechter qua slijtage dan het pendelen waar iedereen hier gek van wordt. Ik ga met echt niet druk maken om zo'n €0,04 stroom per dag aan sluipverbruik. Maar ieder zijn ding.
Ik haal niet iedere keer de stroom eraf, en zeker niet als hij nog draait, alleen als hij langere tijd uitstaat, dan kan volgens de leverancier geen kwaad net als bij onze auto kan dat volgens de garage geen kwaad.
Ik haal bijna overal de stroom eraf bij geen gebruik, scheelt ons per jaar toch zo’n € 150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Iemand ervaring met het afkoppelen van een split airco? Mijn Daikin 2mxm40n heeft nieuwe binnenunits nodig. Ze zijn defect en de installatiehandleiding geeft alleen weer hoe je moet afkoppelen via bediening op de binnenunits... en die doen het niet. Sommige modellen lijken een printplaat te hebben waarop je de buitenunit kunt forceren, maar daar kan ik voor mijn model niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Zoals ik al zei, ik kon hem niet op de auto stand zetten.. okee?
Ons huis is niet geweldig geïsoleerd, maar het is hier de afgelopen weken ook niet warmer dan 20 graden in huis geweest, omdat er geen zon naar binnen schijnt, zoals ik al eerder schreef.

Met harde vorst gaat inderdaad de CV ketel mooi mee draaien, dat is geen enkel probleem.

Maar eerlijk gezegd heb je me niets verder geholpen en alleen maar commentaar op de manier waarop wij onze airco gebruiken, het is misschien niet de efficiëntste manier, maar voor ons prima.
Graag gedaan. Ik kan ook in mijn glazen bol zien dat jij niet thuis bent en niet op afstand de boel kan schakelen. :N En de efficienste manier is ook helemaal niet belangrijk met belachelijke energieprijzen en een klimaatcrisis joh. Putin vindt het ook helemaal geen probleem dat jij lekker gas gaat stoken :'( Maar gelukkig voor jouw prima toch? Succes en jammer dat je zo reageert als je door 2 man wordt gewezen op verkeerd gebruik van je units. Rest my case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Sprak ook een bevriende makelaar en die vertelde me ook dat het voor verkoop van een woning niet echt fijn is als er alleen verwarmt kan worden met L/L en de cv eruit is. Meeste mensen zijn daar niet echt van gecharmeerd. Misschien toch iets om over na te denken. Al blijft de woningmarkt voorlopig wel krap.
Dat komt omdat de meeste mensen het niet kennen en gelijk hun oordeel klaar hebben.
Hier behoud ik mijn oude verwarmingsinstallatie ook, het zit niet in de weg dus waarom weghalen, woning heeft heteluchtverwarming, roosters wel dichtgemaakt in de muren door er overheen behangen maar kan eenvoudig hersteld worden, later is beneden vloerverwarming erbij gekomen omdat alleen met l/l verwarming als het erg koud buiten is toch net niet is gezien de vloer erg koud blijft.

De enige type verwarming wat ik beter vind dan l/l is vloerverwarming, hier draait het zaakje ook regelmatig gecombineerd, de vloerverwarming op laag pitje en l/l vult de rest aan.

Mensen willen nou eenmaal een centraal verwarmingssysteem waarbij je alle ruimtes kan verwarmen, dat in praktijk boven vaak niet verwarmt wordt is een andere zaak, mensen willen eenmaal die optie houden.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2022 12:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Ik haal niet iedere keer de stroom eraf, en zeker niet als hij nog draait, alleen als hij langere tijd uitstaat, dan kan volgens de leverancier geen kwaad net als bij onze auto kan dat volgens de garage geen kwaad.
Ik haal bijna overal de stroom eraf bij geen gebruik, scheelt ons per jaar toch zo’n € 150,-
Langere tijd snap ik.

NB: bij je auto kan het wel degelijk zeer veel kwaad. Alleen je accu's slijten al als een malle. Starten/stoppen van een brandstof motor is helemaal niet zuinig en geeft extra slijtage aan alle mechansiche onderdelen. Het is alleen gedaan door fabrikanten om aan europese uitstootnormen te komen. En weer on topic....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Langere tijd snap ik.

NB: bij je auto kan het wel degelijk zeer veel kwaad. Alleen je accu's slijten al als een malle. Starten/stoppen van een brandstof motor is helemaal niet zuinig en geeft extra slijtage aan alle mechansiche onderdelen. Het is alleen gedaan door fabrikanten om aan europese uitstootnormen te komen. En weer on topic....
Toevallig dit jaar bij de beurt een nieuw (start/stop) accu gehad, de auto is 8 jaar dus valt wel mee toch.
En ik heb de startstop een tijd uitgezet, toen was het verbruik 1/18, met start/stop 1:21 en dat scheelt aardig wat euro’s met de huidige prijzen. Ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Dat komt omdat de meeste mensen het niet kennen en gelijk hun oordeel klaar hebben.
Maar ook hier gooi ik de oude verwarmingsinstallatie er niet uit, het zit niet in de weg dus waarom weghalen(deze woning heeft heteluchtverwarming oorspronkelijk), de roosters zijn wel dichtgemaakt door er overheen behangen zie je ze niet meer maar ik zou het eenvoudig kunnen herstellen).

De enige type verwarming wat ik beter vind dan l/l is vloerverwarming, hier draait het zaakje ook regelmatig gecombineerd, de vloerverwarming op laag pitje en l/l vult de rest aan dat werkt super(vloerverwarming is er later in gekomen beneden).

Mensen willen nou eenmaal een centraal verwarmingssysteem waarbij je alle ruimtes kan verwarmen, dat in praktijk boven vaak niet verwarmt wordt is een andere zaak, mensen willen eenmaal die optie houden.
Eens, maar als ik mijn woning moet verkopen heb ik toch te maken met het (voor)oordeel van de kopers. Ik ga dan niet staan lobbyen voor mijn L/L systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Eens, maar als ik mijn woning moet verkopen heb ik toch te maken met het (voor)oordeel van de kopers. Ik ga dan niet staan lobbyen voor mijn L/L systeem.
Mmm… als ik zou verkopen, kan ik onze L/L ook wel verkopen, geen gasverbruik meer en dus halvering van de energie kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:44
mr_evil08 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Hier behoud ik mijn oude verwarmingsinstallatie ook, het zit niet in de weg dus waarom weghalen, woning heeft heteluchtverwarming, roosters wel dichtgemaakt in de muren door er overheen behangen maar kan eenvoudig hersteld worden, later is beneden vloerverwarming erbij gekomen omdat alleen met l/l verwarming als het erg koud buiten is toch net niet is gezien de vloer erg koud blijft.

De enige type verwarming wat ik beter vind dan l/l is vloerverwarming, hier draait het zaakje ook regelmatig gecombineerd, de vloerverwarming op laag pitje en l/l vult de rest aan.

Mensen die zo kortzichtig zijn zullen er ook in trappen als je wat elektrische radiatoren ophangt voor de verkoop. 'Zuinig, want gasloos'. COP zullen ze nooit wat van hebben gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Mmm… als ik zou verkopen, kan ik onze L/L ook wel verkopen, geen gasverbruik meer en dus halvering van de energie kosten.
Ging over een woning waar je je cv volledig uitsloopt. Die hangt bij jou nog. Neem maar van mij aan dat de meerderheid niet alleen L/L wil om te verwarmen. Anders had heel NL al vol gehangen met die dingen. Daarom gaan die hybrides nu als broodjes ook. Gelukkig heb ik toch nog een keteltje. Nederlanders zijn kuddedieren en angsthazen. Ik heb hier buren die zelfs nu nog betwijfelen of mijn zonnepanelen wel wat opleveren en mijn uitleg over L/L vinden ze helemaal belachelijk. Zegt genoeg toch?

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:08
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Ik heb dit sluipverbruik ook al opgemerkt bij mijn daikin.

Zou het mogelijk een probleem zijn om de warmtepomp volledig uit te zetten buiten het stookseizoen? Pakweg van begin april tot begin oktober?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
Wozmro schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Zou het mogelijk een probleem zijn om de warmtepomp volledig uit te zetten buiten het stookseizoen? Pakweg van begin april tot begin oktober?
Ja, hoe zo niet? Gewoon de groep uit zetten (of de stekker eruit).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wozmro schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Gewoon doen. Maar niet om de dag aan/uit. Hier heb ik een paar keer een aardlek probleem gehad en zo'n unit buiten hoor je toch aardig werken om de boel weer op te starten. Mijn units verbruiken 0,2 kWh iedere dag standby (multi en een single). In mijn geval bij afnamestroom €0,05 . Tja. NB: ik heb zonnepanelen.

Ellende hier thuis dat ik bijna niets kan afschakelen. Hue, doet licht het niet, modem kan niet ivm domotica en alarm camera's, Nas draait domotica op etc etc.

Ach ja, Voorschot €85,- per maand met een heel gezin. Doen het beter dan heeeeeeeeeeeeeel veel Nederlanders. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Dat hoeft ook niet als je aangeeft het oude systeem weer operationeel kunt maken, mensen zien de L/L systeem als een airco voor in de zomer en dat laatste gaat steeds meer voordelen geven gezien we in een steeds warmer klimaat komen.

In deze tijd verkoopt een woning sowieso wel, maar er zijn ook mensen die afknappen op een woning met zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Dat hoeft ook niet als je aangeeft het oude systeem weer operationeel kunt maken, mensen zien de L/L systeem als een airco voor in de zomer en dat laatste gaat steeds meer voordelen geven gezien we in een steeds warmer klimaat komen.
Heb hier en in het oude topic toch al een paar mensen voorbij zien komen die al hun radiatoren eruit gesloopt hadden. Kijk je wel eens naar die woonprogramma's met jongen mensen? Die willen allemaal instapklaar een huis in. Ik postte het om mensen hier maar alleen even te laten nadenken over dit fenomeen. Aan een ieder daarmee te doen wat ze zelf willen. Hun huis, hun verkoop op termijn. Stof tot nadenken. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Heb hier en in het oude topic toch al een paar mensen voorbij zien komen die al hun radiatoren eruit gesloopt hadden. Kijk je wel eens naar die woonprogramma's met jongen mensen? Die willen allemaal instapklaar een huis in. Ik postte het om mensen hier maar alleen even te laten nadenken over dit fenomeen. Aan een ieder daarmee te doen wat ze zelf willen. Hun huis, hun verkoop op termijn. Stof tot nadenken. Meer niet.
Dat geeft direct de motivatie voor nieuwe huiseigenaren om vloerverwarming aan te leggen beneden.
Maar het klopt, iets om rekening mee te houden als je er niet lang blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:13
Goedendag allen, sinds een week lees ik hier mee op het forum.

Wij (vooral ik :’) ) zijn hier inmiddels anderhalf jaar bezig met een verbouwing/verduurzaming bezig.
Hoekhuis met woonkamer/keuken (55m2), master bedroom (32m2). Helaas aan het begin geen vvw gelegd wegens tijd en geld gebrek.

Wat er wel is gebeurd: dakisolatie met PIR (Rd=6), kunststof kozijnen met HR++ en wat glas-in-lood in dubbel glas ter vervanging van het enkel glas-in-lood en de spouwmuur wordt binnenkort geïsoleerd (Rd= 1,82).
Dan heb ik nog een klein stukje kruipruimte te isoleren ( +/- 28m2 met Tonzon folie)
De keuken uitbouw is geïsoleerd met glaswol (Rd=3,5)
We hebben hier wel een Serre met 18m2 HR glas die in het voorjaar en najaar de benedenverdieping aardig op temperatuur weet te houden. (CV is de laatste anderhalve maand amper aan geweest.)

Het eerste jaar was ik veel thuis, 2100m3 gas verstookt en nog was het niet echt behaaglijk, typische doortocht woning (EDIT: het was een doortocht woning). Sinds het plaatsen van de zolder isolatie konden we duidelijk merken dat de zolder in de winter veel behaaglijker werd.

Eind dit jaar krijgen we zonnepanelen op de garage en wordt het wel interessant om bij te verwarmen met L/L.

Nu heb ik het idee om een binnen unit in de keuken te hangen, deze kan dan zo’n 11 meter rechtdoor blazen de woonkamer in (behalve de laatste 14m2 van het L gedeelte.
Dan zou ik nog een binnenunit op willen hangen in de master bedroom.

Woonkamer/keuken = 143m3 x 30 = 4,29kW
Slaapkamer = 73,6 m3 x = 2,2 kW.

Zelf dacht ik aan een multi-split van 4,5 kw met dan een binnenunit voor de woonkamer/keuken 3,5 of 4,5 kW
En dan een binnenunit op de slaapkamer van 2,5kW.

Idealiter zou de buiten unit het beste op de uitbouw van de keuken kunnen staan, echter zitten we met de erfgrens en het geluid. De buiten unit zou dan vlak naast onze slaapkamer staan en die van de buren :+ .

De andere optie is om de buiten unit op het dakkapel te plaatsen (vervanging van dakkapel over een jaar of 5)
Ik vraag me af wat de COP zou doen als de unit op het dakkapel staat in de wind en vol in de zon.

Ik wil alles zelf plaatsen met uitzondering van ‘het in bedrijf stellen’ door een erkende installateur.

Als ik tijd heb zal ik nog wat tekeningen uploaden met de plaatsing van e.d.

I.v.m. Leiding lengte heb ik de unit het liefst op de uitbouw van de keuken, anderzijds qua gelui heb ik hem liever op het dakkapel staan.

Ik vind het vrij lastig te bepalen waar ik nou verstandig aan doe betreft vermogen en plaatsing.
Wellicht dat jullie nog tips hebben.

Mvg
Elektriekert (ben ik niet van beroep)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
@elektriekert Je gasverbruik is dus op dit moment ook niet representatief denk ik? Het helpt enorm als je een plattegrond toe kan voegen. :)
Als je het mooi kwijt kan, is het sowieso beter om twee units te nemen voor de woonkamer (en dan ook niet beide op dezelfde buitenunit).

[ Voor 58% gewijzigd door GermanPivo op 26-05-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
GermanPivo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:10:
@elektriekert Je gasverbruik is dus op dit moment ook niet representatief denk ik? Het helpt enorm als je een plattegrond toe kan voegen. :)
Als je het mooi kwijt kan, is het sowieso beter om twee units te nemen voor de woonkamer (en dan ook niet beide op dezelfde buitenunit).
Gas verbruik is niet representatief meer, geschat tot September rond de 1500m3,
Dakisolatie zat er begin Januari in, beglazing sinds Maart en spouwmuurisolatie vanaf Juni.

Volgend jaar kan ik het pas echt goed zien in verbruik.
Er hangt hier nog een CV-ketel van 20+ jaar oud maar nu is het chaos m.b.t. Hybride of full electric (sowieso vvw is dan wel een must mijns inziens.

Qua aantal buiten units zit ik ook met het WAF (Wife Acceptance Factor)
Die ziet het liefst helemaal niets staan.

Daarom de voorkeur voor een multi split (helaas hoger minimaal vermogen).

De plattegronden moet ik nog ff opsnorren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:56
elektriekert schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Dakisolatie zat er begin Januari in, beglazing sinds Maart en spouwmuurisolatie vanaf Juni.

Er hangt hier nog een CV-ketel van 20+ jaar oud maar nu is het chaos m.b.t. Hybride of full electric (sowieso vvw is dan wel een must mijns inziens.

Met zulke kleine multisplits maakt het in praktijk vaak helemaal niks uit, en is het vaak zelfs zuiniger dan 2 singles, zeker als ze toevallig een keer tegelijk aan staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Voor L/W is vloerverwarming geen must. Je afgiftevermogen in relatie tot je warmteverlies is bepalend. En ook voor L/L bereken je warmteverlies. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als koelen geen prio heeft zou ik gaan voor L/W inclusief boiler. Meten is weten.

En wat betreft WAF. Ga jij dan lekker 60 uur per week werken schat om de toekomstige kosten van verwarmen op te vangen? Als die dingen eenmaal staan/hangen zie je na 2 maanden niet meer. Alles went behalve een vent. :+

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Voor L/W is vloerverwarming geen must. Je afgiftevermogen in relatie tot je warmteverlies is bepalend. En ook voor L/L bereken je warmteverlies. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als koelen geen prio heeft zou ik gaan voor L/W inclusief boiler. Meten is weten.

En wat betreft WAF. Ga jij dan lekker 60 uur per week werken schat om de toekomstige kosten van verwarmen op te vangen? Als die dingen eenmaal staan/hangen zie je na 2 maanden niet meer. Alles went behalve een vent. :+
Ik ben het helemaal met je eens dat meten, weten is.
Inderdaad afgiftevemogen tot warmte verlies. Maar in de woonkamer/keuken is er al een T30 weggehaald 1000x1200mm

In de keuken hangt een T11 (1400x600mm)
Woonkamer: T30 (3000x300mm) en T30 (700x800mm), deze zullen een 30-40 jaar oud zijn

EDIT: ik zit ook nog met oud dikwandig stalen leiding 1/2” en een deel koper 15mm, voor de flow van een L/W WP zou dit ook te mager zijn meen ik.

‘Gevoelsmatig’ (jaja, hier heb je geen ene donder aan ;) ) voelt dat weinig voor de 55m2.

Dat is wel een goeie t.o.v. de WAF, om eventuele problemen te voorkomen met de buren zou de buiten unit dan toch op het dakkapel moeten komen staan.

Koelen is nu nog geen prio maar ik verwacht dat wanneer het huis goed geïsoleerd is (heb nu ook nog een berging met half steense muur te isoleren en dak die ooit bij het huis betrokken is) ,dat als de hitte eenmaal in het huis zit, deze moeilijk eruit te krijgen is.

En een beetje comfort in de zomer is ook niet onprettig.

Op korte termijn zal ik aan die berekening beginnen.
Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 26-05-2022 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
@elektriekert Je schrijft een doortocht woning, weet je waar die tocht vandaan komt en is dat niet op te lossen, dat scheelt je al een hoop gas denk ik en kun je de woonkamer en keuken ook met een 3,5 kW wel warm krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
@GermanPivo @MotorBeast @Tommie12 @elektriekert Ik heb weer een aantal posts verwijderd gezien ze niks tot zeer weinig te maken hadden met lucht-lucht warmtepompen. Houd het ontopic a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Dat zou goed kunnen maar dit ging over vollast i.c.m. wetgeving, wat de unit zou kunnen doen wanneer deze op lager vermogen draait is niet relevant. En 20dB is wel erg weinig, normaal achtergrond geluid is meestal al minimaal 30dB.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Servee schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:16:
[...]

@CPM
Fabrieksopgave geluidsdruk is een indicatie en niet leidend. Het gaat uiteindelijk om de exacte locatie waar de unit komt, en onder welke omstandigheden die geplaatst word, en welke metingen daar gedaan worden, dit staat ook overal beschreven. Indien bijvoorbeeld tegen een muur geplaatst kan de afstand juist langer moeten zijn om dezelfde geluidsdruk te verminderen ivm weerkaatsing.

Beste kun je een goede installateur je een advies laten geven waar in jouw situatie welke set geplaatst kan worden.
ik heb twee mhi srk 5 kilowat staan. ik heb ze op de erfgrens staan. ik was ook echt bang voor geluid. omdat wij in een hofje wonen. alles weerkaats en ik hoor letterlijk de buurman 3 deuren verder ademen. die dingen maken gewoon echt geen geluid. super stil. zou er niet bang voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:02:
[...]

ik heb twee mhi srk 5 kilowat staan. ik heb ze op de erfgrens staan. ik was ook echt bang voor geluid. omdat wij in een hofje wonen. alles weerkaats en ik hoor letterlijk de buurman 3 deuren verder ademen. die dingen maken gewoon echt geen geluid. super stil. zou er niet bang voor zijn.
Klopt die ervaring heb ik ook met mijn Daikin, MAARRRR als er een buur gaat klagen met een nieuw geplaatste installatie en een meting wijst uit dat deze op vollast niet binnen de nieuwe wet en regelgeving valt kun je €1500/€2500 investeren in geluidswerende omkasting per stuk of zelfs gevorderd worden om de boel weg te halen of te verplaatsen als dit met omkasting ook niet haalbaar is. Dus wel iets om rekening mee te houden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29
Ik heb er ook eentje soort van op de erfgrens hangen (van vóór april 2021, toen het nog mocht). Recht onder het raam van de logeerkamer. Deze deelt de muur rechts met de buren. Echter hebben zowel ik als de buren er geen enkele last van. Ook mijn logees niet.

Filmpje wat ik begin de maand heb gemaakt ter illustratie:

Het is een 3MXM52N met alle binnenunits op vraag (18 graden koelen, even om zeker te weten dat hij vermogen vraagt). Zoals je kunt horen is er binnen echt niks te horen en zelfs met het raam open alleen als ik ook mijn hoofd nog uit het raam hang. Er is ook 0,0 van trillingen te voelen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een dubbelsteense muur met spouwisolatie heb (1994). De buitenunit is opgehangen aan muurbeugels.

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-05-2022 09:33 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 23:04
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:32:
[...]
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een dubbelsteense muur met spouwisolatie heb (1994). De buitenunit is opgehangen aan muurbeugels.
Bedoel je twee maal een halfsteens muur en een met isolatie gevulde spouw? Totaal is het ongeveer 30 cm dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
FrankHe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Bedoel je twee maal een halfsteens muur en een met isolatie gevulde spouw? Totaal is het ongeveer 30 cm dik?
Geen idee, gewoon een standaardmuur uit 1994.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-bONIQXGOgMA/WOJCv4vpUNI/AAAAAAAAIjs/p0TOjtQnawg/s640/spouwmuurisolatie.png

Volgens mij is dat een muur met een spouw die geïsoleerd is. Ik dacht dat dat dubbelsteens heette maar dat kan ik mis hebben. Ben niet zo thuis in die terminologie. Hij is inderdaad bijna precies 30cm.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Geen idee, gewoon een standaardmuur uit 1994.

[Afbeelding]

Volgens mij is dat een muur met een spouw die geïsoleerd is. Ik dacht dat dat dubbelsteens heette maar dat kan ik mis hebben. Ben niet zo thuis in die terminologie. Hij is inderdaad bijna precies 30cm.
Dat is twee maal een halfsteens muur met isolatie er tussen. Uitgaande van Waalformaat bakstenen, 210 × 100 × 50 mm, zijn het buiten- en binnenspouwblad ieder 100 mm en de dikte van de spouw met isolatie is afhankelijk van hoe het gebouwd is. Rond 1994 was dat vermoedelijk rond de 100 mm. Vroeger was het minder, richting de 70 mm en tegenwoordig is het meer in de richting van 150 mm.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 27-05-2022 11:14 . Reden: "dikte" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moppersmurf51
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik krijg binnenkort een split unit LG. De buitenunit is de MU4R25. De buitenunit komt in mijn achtertuin en nu vroeg ik me af wat wijs is.
Plaatsing parallel aan de buitengevel (iets ruimte houdend i.v.m. buitenkraan en onderhoud) Of parallel aan de schutting? Kan iemand iets zeggen over de luchtverplaatsing? Als ik hem langs de schutting zet, blaast hij richting waar we ook soms op het terras zitten (ca 1,5 meter vanaf de unit). Is dat voelbaar?
En ik wil vervolgens een overkapping maken op 1,20 hoogte van polycarbonaat. Om ook de tuinstoelen in de winter onder te kunnen zetten. Neem aan dat dit geen probleem is voor de unit omdat de voorkant open blijft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scutlP-eNYpMNPp6PFlRSaumFmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeUBbFkAkXwqM0XWxjTwJhrw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Moppersmurf51 op 27-05-2022 13:00 ]

Sinds 2012 1880 WP op Z.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dat is zeker voelbaar. Er komt een bak hete lucht uit tijdens het koelseizoen als je buiten op je terras zit. Dat is hoe een WP werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:54
Wordt waarschijnlijk de Mitsubishi Heavy 5.0kW SRK50ZS-W /SRC50ZS-W.

Deze lijkt mij goed laag terug te kunnen moduleren, verschil met de 3.5 kw is heel niet veel maar alle kleine beetjes tellen mee.

Of dit goed uitpakt met weinig tot niet pendelen is afwachten, we zitten met 125m3 net te hoog voor een 3.5kw model al had ik dit liever gehad. (Prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nico_09 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:07:

Deze lijkt mij goed laag terug te kunnen moduleren, verschil met de 3.5 kw is heel niet veel maar alle kleine beetjes tellen mee.

Of dit goed uitpakt met weinig tot niet pendelen is afwachten, we zitten met 125m3 net te hoog voor een 3.5kw model al had ik dit liever gehad. (Prijs)
Ik doe een kleine 170m3 met een 3.5kw en die doet dat zowel in de zomer als de winter op zijn sloffen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
revolution-nl schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Ik doe een kleine 170m3 met een 3.5kw en die doet dat zowel in de zomer als de winter op zijn sloffen.
Super geïsoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
nico_09 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:07:

Hier ook een MHI 3,5kW SRK/SRC35ZS-W met 170m3 en dat gaat prima, energielabel C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Vervelende Is dat 2 instalateurs ook 2 verschillende adviezen gaven, 3.5 en 5 kw.

Wel komt hij in de hoek te hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Een Daikin Perfera 3,5kW, dezelfde inhoud als bij ons 150m3.
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Hier ook een MHI 3,5kW SRK/SRC35ZS-W met 170m3 en dat gaat prima, energielabel C.
De ene keer is je woonkamer 150m3 en de andere keer 170m3 O-) of heb je de keuken van de buren erbij gepakt _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Vertel er wel even bij dat je in een appartement woont waarbij de buren heel hard hun best doen jou muren, vloer en wellicht ook je plafond te verwarmen. Mijn schoonmoeder woont in een appartement van zo'n 15 jaar oud en die heeft bijna nooit de verwarming aan met al die bejaarde om haar heen die de boel lekker naar 22/23 graden stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nico_09 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:15:
Vervelende Is dat 2 instalateurs ook 2 verschillende adviezen gaven, 3.5 en 5 kw.

Voor jouw beeldvorming. Hier een jaren 70 woning met standaard geisoleerde spouwmuur van zo'n 12m2, rest grenst aan buren die lekker meeverwarmen. Verder een glaspui van 10 m2 met vroeger oud dubbelglas (sinds deze winter pas HR++) en 65m2 vloeroppervlak met een Daikin 4,2 wat achteraf een iets kleiner formaat had kunnen zijn. Een 5 lijkt me in jouw geval wel erg heftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Dat zou goed kunnen maar dit ging over vollast i.c.m. wetgeving, wat de unit zou kunnen doen wanneer deze op lager vermogen draait is niet relevant. En 20dB is wel erg weinig, normaal achtergrond geluid is meestal al minimaal 30dB.
Laat de Rijdende rechter maar komen hoor. Denk als de eerste zaken gevoerd gaan worden dat een rechter uit zal gaan van praktijkmetingen. Praktijk is dat een warmtepomp nooit op vollast draait of in ieder geval heel kortstondig. Eigenlijk wel benieuwd of hier al jurisprudentie over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Laat de Rijdende rechter maar komen hoor. Denk als de eerste zaken gevoerd gaan worden dat een rechter uit zal gaan van praktijkmetingen. Praktijk is dat een warmtepomp nooit op vollast draait of in ieder geval heel kortstondig. Eigenlijk wel benieuwd of hier al jurisprudentie over is.
Nou hier vind ik een uitspraak uit 2021 tussen VVE en eigenaar appartement waarbij de rechter wel toestaat dat de airco geplaatst mag worden onder deze specifieke omstandigheden maar indien geluidsnorm overschrijd toch deze moet (laten) weghalen.
Dus heb het vermoeden dat bij geluidsmeting dit ook gehandhaafd word, tis tenslotte een wettelijke bepaling uit het bouwbesluit.

6.1.
wijst het verzoek toe om alsnog de airco buitenunit te mogen plaatsen, aansluiten en houden, en de daarmee gepaard gaande noodzakelijke bouwkundige handelingen te (laten) verrichten;

6.2.
verbindt daaraan de voorwaarde dat indien de buitenunit van de airco en/of een onderdeel daarvan aantoonbaar een geluidsniveau van boven 40 decibel op vier meter afstand produceert en derhalve (geluids)overlast veroorzaakt, Legal Expert deze op het eerste verzoek van de VvE zal (laten) verwijderen;

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 27-05-2022 16:44 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Moppersmurf51 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:00:
Ik krijg binnenkort een split unit LG. De buitenunit is de MU4R25. De buitenunit komt in mijn achtertuin en nu vroeg ik me af wat wijs is.
Plaatsing parallel aan de buitengevel (iets ruimte houdend i.v.m. buitenkraan en onderhoud) Of parallel aan de schutting? Kan iemand iets zeggen over de luchtverplaatsing? Als ik hem langs de schutting zet, blaast hij richting waar we ook soms op het terras zitten (ca 1,5 meter vanaf de unit). Is dat voelbaar?
En ik wil vervolgens een overkapping maken op 1,20 hoogte van polycarbonaat. Om ook de tuinstoelen in de winter onder te kunnen zetten. Neem aan dat dit geen probleem is voor de unit omdat de voorkant open blijft?[Afbeelding]
Wellicht is het een idee om de unit rechts van de tuinstoelen, een meter of vier uit de gevel haaks op de schutting te zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrUGZVzD3DF3ra6s52b83dLmgJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mHU61YQqxR5mQQddMq8kNkRB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moppersmurf51
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
FrankHe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Wellicht is het een idee om de unit rechts van de tuinstoelen, een meter of vier uit de gevel haaks op de schutting te zetten?
[Afbeelding]
Is een idee. Weet alleen niet of die vier meter extra leidingen weer negatief zijn. Maar wil eigenlijk het lijntje zo kort mogelijk houden.

Sinds 2012 1880 WP op Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Nou hier vind ik een uitspraak uit 2021 tussen VVE en eigenaar appartement waarbij de rechter wel toestaat dat de airco geplaatst mag worden onder deze specifieke omstandigheden maar indien geluidsnorm overschrijd toch deze moet (laten) weghalen.
Dus heb het vermoeden dat bij geluidsmeting dit ook gehandhaafd word, tis tenslotte een wettelijke bepaling uit het bouwbesluit.

6.1.
wijst het verzoek toe om alsnog de airco buitenunit te mogen plaatsen, aansluiten en houden, en de daarmee gepaard gaande noodzakelijke bouwkundige handelingen te (laten) verrichten;

6.2.
verbindt daaraan de voorwaarde dat indien de buitenunit van de airco en/of een onderdeel daarvan aantoonbaar een geluidsniveau van boven 40 decibel op vier meter afstand produceert en derhalve (geluids)overlast veroorzaakt, Legal Expert deze op het eerste verzoek van de VvE zal (laten) verwijderen;
En dan zijn we weer waar we al een paar keer waren en ik blijf die mening staven. Als je comfortabel met een warmtepomp omgaat zorg je dat je huis stabiel op temperatuur blijft, oftewel zal je unit nooit op vollast draaien en heb je geen ellende met je buren en mogen ze komen meten. Ja kom er maar in mensen die hun woningen lekker naar 15 graden laten zakken en dan volle bak moeten stoken om weer enigszins warmte in de woning te krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Moppersmurf51 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Is een idee. Weet alleen niet of die vier meter extra leidingen weer negatief zijn. Maar wil eigenlijk het lijntje zo kort mogelijk houden.
Ingraven en in een pvc pijp leggen. Geen probleem.

NB: je weet dat LG behoorlijk wat problemen geeft met verwarmen? Even terug lezen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:54:
[...]

En dan zijn we weer waar we al een paar keer waren en ik blijf die mening staven. Als je comfortabel met een warmtepomp omgaat zorg je dat je huis stabiel op temperatuur blijft, oftewel zal je unit nooit op vollast draaien en heb je geen ellende met je buren en mogen ze komen meten. Ja kom er maar in mensen die hun woningen lekker naar 15 graden laten zakken en dan volle bak moeten stoken om weer enigszins warmte in de woning te krijgen. O-)
Heb je zéker een punt! Alleen niet iedereen snapt dat of wil dat en dus zal je geluidsoverlast ervaren op sommige plekken en die dB vaak overschreden worden met name op locaties die dichtbij ramen van de buren bevinden. Ook zal dit vermoedelijk ook meer voorkomen met goedkope systemen die zullen naast blaas geluiden ook andere irritante geluiden maken die het leefcomfort van je buren niet veel goeds doen 8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:38
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ingraven en in een pvc pijp leggen. Geen probleem.

NB: je weet dat LG behoorlijk wat problemen geeft met verwarmen? Even terug lezen. ;)
Om de issues bij verwarmen nou problemen te noemen is sterk overdreven. Ja hij defrost op gezette tijden; kost dus wat extra stroom en is wat oncomfortabeler maar de prijs is er dan ook naar tho.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Servee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:25:
[...]

[...]

De ene keer is je woonkamer 150m3 en de andere keer 170m3 O-) of heb je de keuken van de buren erbij gepakt _O-
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Hoeveel gas verbruikte je hiervoor?
Hier is de ruimte 120m3 en wordt de CV helemaal niet meer gebruikt, alleen voor warm water.
HereIsTom schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Hier hebben wij 190m3 en kregen het makkelijk warm met 300m3 gas.
De spreiding is nog groter. In ieder geval >120 m³ <190 m³. Ik gok dat de inhoud van het type var is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:31:
[...]

[...]

[...]

De spreiding is nog groter. In ieder geval >120 m³ <190 m³. Ik gok dat de inhoud van het type var is. ;)
Hahahahha 8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
nico_09 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:15:

Als je isolatie écht op orde is, dan ga je dit met een 3.5 kW wel redden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Moppersmurf51 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Hoeveel lengte heb je totaan de binnenunit vanaf de gevel? Als het praktischer is om de unit niet 'op' het terras te hebben dan kom je er denk ik niet omheen om deze wat verder weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sturmer93 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Om de issues bij verwarmen nou problemen te noemen is sterk overdreven. Ja hij defrost op gezette tijden; kost dus wat extra stroom en is wat oncomfortabeler maar de prijs is er dan ook naar tho.
Hoeveel scheelt het met een goed apparaat zeg MHI, ME, Daikin enz op een gebruiksduur van 10/15 jaar per maand, liefst compleet storingsvrij en met comfort? Ik ben altijd van, als je iets doet, doe je het goed en als het budget er niet is......even doorsparen. Het is geen apparaat wat je maar een paar dagen per jaar gebruikt. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Superbeagle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:31:
[...]

[...]

[...]

Modulerende kamer met maximaal vermogen qua inhoud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Servee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:25:
[...]

[...]

Het is 75m2 en 2,5m hoog dus het is zelfs 187m3, ik had met 2 meter hoog gemeten :Y
En het is met een open keuken waar de Airco ook hangt.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 27-05-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Vertel er wel even bij dat je in een appartement woont waarbij de buren heel hard hun best doen jou muren, vloer en wellicht ook je plafond te verwarmen. Mijn schoonmoeder woont in een appartement van zo'n 15 jaar oud en die heeft bijna nooit de verwarming aan met al die bejaarde om haar heen die de boel lekker naar 22/23 graden stoken.
Ik heb maar aan een kant buren, dus 3 buitenmuren, hoek appartement op de bovenste verdieping, dus ook vol in de wind en er wonen hier jongen mensen die veel weg zijn en het echt niet 23° stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Hoeveel scheelt het met een goed apparaat zeg MHI, ME, Daikin enz op een gebruiksduur van 10/15 jaar per maand, liefst compleet storingsvrij en met comfort? Ik ben altijd van, als je iets doet, doe je het goed en als het budget er niet is......even doorsparen. Het is geen apparaat wat je maar een paar dagen per jaar gebruikt. Maar ieder zijn ding.
Zullen we hier nou niet gaan beweren dat Daikin storingsvrij is.. want als er èèn merk niet storingsvrij is (van de premiums) dan is het Daikin wel :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@HereIsTom Het gaat erom dat je niet zomaar ongefundeerd kan roepen wat iemand moet/kan hangen aan vermogen en dat wordt nogal ongeloofwaardig als je iedere keer wat anders roept.

Voor verwarmen geldt maar 1 ding, afgifte vermogen in relatie tot warmteverlies en dat laatste kan je berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als je dat op orde hebt hoef je je meestal geen zorgen meer te maken over koelen of je moet een enorme glazen pui hebben zonder enige zonwering. Of je gebruikt de Koevlaas formule. Die is zelfs ruim want daar zit SWW ook bij in.

Eigenlijk moet hier de discussie over vermogen helemaal niet meer gevoerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Zullen we hier nou niet gaan beweren dat Daikin storingsvrij is.. want als er èèn merk niet storingsvrij is (van de premiums) dan is het Daikin wel :).
Ja ja daar gaan we weer. Ken verschillende mensen met Daikin en geen centje pijn. Top spul (vinden wij). _/-\o_

L/W zou ik dan weer niet kopen. Regeling niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Ja ja daar gaan we weer. Ken verschillende mensen met Daikin en geen centje pijn. Top spul (vinden wij). _/-\o_

L/W zou ik dan weer niet kopen. Regeling niet fijn.
Jaja, stop dan met die ongefundeerde beweringen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Jaja, stop dan met die ongefundeerde beweringen :)
Ja is rommel joh. Daarom verkoopt Climasense niets anders omdat ze zo graag storingen oplossen. Nou goed. ;w

Jij blij dat mijn L/W een ME wordt. :+

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Ja is rommel joh. Daarom verkoopt Climasense niets anders omdat ze zo graag storingen oplossen. Nou goed. ;w

Jij blij dat mijn L/W een ME wordt. :+
Nee hoor dat maakt mij echt niets uit.. ik heb geen eens een ME hangen nu ;)

Daikin is prima spul maar verre van storingsvrij.. that’s it.. ik hou het graag objectief.

De L/W wordt hier dan ook wel weer een ME. Maar ik was eerst in de running voor een Vailiant. Helaas bleek het bedrijf waarvan ik een offerte had geaccordeerd een of andere oplichter :+ (ik ga hier geen namen noemen want helemaal zeker ben ik niet :p Hele bedrijf was zo schimmig als wat :X ).

Maar goed.. laten we gauw kappen met L/W en het weer over L/L hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:46:
@HereIsTom Het gaat erom dat je niet zomaar ongefundeerd kan roepen wat iemand moet/kan hangen aan vermogen en dat wordt nogal ongeloofwaardig als je iedere keer wat anders roept.

Voor verwarmen geldt maar 1 ding, afgifte vermogen in relatie tot warmteverlies en dat laatste kan je berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als je dat op orde hebt hoef je je meestal geen zorgen meer te maken over koelen of je moet een enorme glazen pui hebben zonder enige zonwering. Of je gebruikt de Koevlaas formule. Die is zelfs ruim want daar zit SWW ook bij in.

Eigenlijk moet hier de discussie over vermogen helemaal niet meer gevoerd worden.
Ik roep niks ongefundeerd, jij bent ook geen deskundige, iedereen praat hier uit eigen ervaring en dat doe ik ook! En in de praktijk blijken al die getallen op papier ook niet te kloppen, dat blijkt zelfs als installateurs je ook bijna standaard veel te grote units aansmeren.
Hier werd ook een 5 of zelfs 6 kW aangeraden, maar ben blij dat ik daar niet ben ingetrapt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 19:16
Dank voor de tips in dit topic. Ik heb een MHI SRK/SRC 35ZSX-W besteld voor de verwarming van de woonkamer/keuken (126m3) van onze tussenwoning. Voor de allerkoudste dagen hebben we de cv (vloerverwarming) nog ter beschikking. Er hoeft op de bovenverdieping niet verwarmd te worden.

Mijn vraag gaat over de Remeha iSense thermostaat in de woonkamer in relatie tot de airco. Hoe kan ik die het beste met elkaar combineren? Ik veronderstel:

Op de koudste dagen
De airco op een continue-stand zetten (ik veronderstel dat dat mogelijk is) en de iSense instellen op de gewenste kamertemperatuur zodat de cv de kamer naar de gewenste temperatuur toe moduleert. De iSense bewaakt/bepaalt dus de kamertemperatuur. (Geen idee eigenlijk of het ook andersom kan, dus dat de cv op een continue-stand gezet wordt waarbij hij een relatief geringe hoeveelheid warmte afgeeft).

Op overige dagen
De iSense op een hele lage temperatuur instellen zodat de cv nooit aanslaat. De airco kan het in zijn eentje aan. De thermostaat in de airco bewaakt/bepaalt dus de kamertemperatuur.

Is dit een beetje zoals jullie het ook zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@JiMiHeNdRiX Ik lees niet vaak dat mensen die al vvw hebben, kiezen voor L/L in diezelfde ruimte.

Ik gok dat de oppervlakte ca. 50 m² is. Wat is jouw motivatie voor deze hybride oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Zo doe ik het ook inderdaad.
Toevallig net vandaag de jaarafrekening gehad, nu 2 jaar met airco.
Vloerverwarming beneden en Combinair warmtepomp.
Eerste jaar met airco de verwarming nog wel aan gehad, afgelopen jaar alles grotendeels op de airco gedaan. Alleen op heel koude dagen de vloerverwarming gebruikt om de kou uit de vloer te halen.
Van 1200m3 gas en 4100kwh naar 863 en 4850kwh. Naar 460m3 en 5400kwh.
Wekken 4400 op per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHKAAbdD6bvs6PWI9qqGsoSBcQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgVSqVhm0o08SiCUT2ejtl3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6r9BmSqqxYInlnOlO4F9YwFsmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpFLnb21p7dCqlCzcw5GKj5D.jpg?f=fotoalbum_large

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@JiMiHeNdRiX Als je gas wilt besparen zou ik de iSense altijd laag instellen, als het dan met heel koud weer niet lukt om het warm te krijgen kun je de iSense dan als nog hoger instellen.
Anders gaat de CV steeds aan en heb je kans dat de Airco uit gaat of gaat pendelen.
Hier staat de iSense altijd op 12° zodat als het echt te koud wordt hij wel aangaat.

[ Voor 13% gewijzigd door HereIsTom op 27-05-2022 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

matthijst schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:55:
Zo doe ik het ook inderdaad.
Toevallig net vandaag de jaarafrekening gehad, nu 2 jaar met airco.
Vloerverwarming beneden en Combinair warmtepomp.
Eerste jaar met airco de verwarming nog wel aan gehad, afgelopen jaar alles grotendeels op de airco gedaan. Alleen op heel koude dagen de vloerverwarming gebruikt om de kou uit de vloer te halen.
Van 1200m3 gas en 4100kwh naar 863 en 4850kwh. Naar 460m3 en 5400kwh.
Wekken 4400 op per jaar.
Stel prijs gas is €1/m³ en elektra is €0,25/kWh(lev en sald) en ik laat vastrecht en investeringskosten buiten beschouwing.

Je ging van

1.200 m³ x €1/m³ = €1.200 plus (4.100 - 4.400) kWh x €0,25/kWh = -€75 is totaal €1.025.

naar

460 m³ x €1/m³ = €460 plus (5.400 - 4.400)kWh x €0,25/kWh = €250 is totaal €710

Stel je had een L/W all-electric genomen dan zou het zijn

1.200 m³ x 8 kWh/m³ = 9.600 kWh. Uitgaande van COP(4) verbruikt de wp 9.600/4= 2.400 kWh.
2.400 kWh + 4.100 kWh - 4.400 kWh = 2.100 kWh. 2.100 kWh x €0,25/kWh = € 525

Een all-electric L/W wp is dus vanuit energiekosten gezien voordeliger dan een hybride gas-L/L. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik probeer de beweegreden te achterhalen waarom iemand met een vloerverwarming, in principe geschikt voor een L/W, de keuze maakt voor een L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Superbeagle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:51:
@JiMiHeNdRiX Ik lees niet vaak dat mensen die al vvw hebben, kiezen voor L/L in diezelfde ruimte.

Ik gok dat de oppervlakte ca. 50 m² is. Wat is jouw motivatie voor deze hybride oplossing?
Omdat dit een snelle, goedkope oplossing is om te voorkomen dat ik over een paar maanden >2500 Euro (worst case) extra voor gas moet gaan betalen als mijn contract los komt. Bovendien hebben we een houten vloer op de vloerverwarmde plavuizen liggen wat niet gunstig is. Verder moet ik bekennen me niet verdiept te hebben in andere warmtepomp-oplossingen, ik herinner me alleen dat ik schrok van de prijzen die ik voorbij zag komen. Het verbruik van de airco haal ik deels uit de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:58:
@JiMiHeNdRiX Als je gas wilt besparen zou ik de iSense altijd laag instellen, als het dan met heel koud weer niet lukt om het warm te krijgen kun je de iSense dan als nog hoger instellen.
Anders gaat de CV steeds aan en heb je kans dat de Airco uit gaat of gaat pendelen.
Hier staat de iSense altijd op 12° zodat als het echt te koud wordt hij wel aangaat.
Dat is ook een idee, maar stel dat de airco het bijv. maar 18 graden krijgt. Dan zet ik de iSense op 20. En dan gaat de ketel stoken. Totdat het 20 graden is. Maar dan gaat de airco evengoed toch ook pendelen? En de cv-ketel ook? Daarom dacht ik dat het misschien mogelijk is om op die momenten de airco op een soort continu-stand te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Superbeagle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
[...]

...
Ik probeer de beweegreden te achterhalen waarom iemand met een vloerverwarming, in principe geschikt voor een L/W, de keuze maakt voor een L/W.
Geen idee, niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Dat is ook een idee, maar stel dat de airco het bijv. maar 18 graden krijgt. Dan zet ik de iSense op 20. En dan gaat de ketel stoken. Totdat het 20 graden is. Maar dan gaat de airco evengoed toch ook pendelen? En de cv-ketel ook? Daarom dacht ik dat het misschien mogelijk is om op die momenten de airco op een soort continu-stand te zetten.
Ja je zou eerst moeten kijken bij welke temperatuur de Airco het echt niet meer warm krijgt, dan weet je ongeveer wanneer de CV aan zou moeten.
Als de Airco het echt niet trekt kun je ‘m ook tijdelijk uitzetten want dan zal hij ook niet zuinig draaien.
Als je een redelijk tot goed geïsoleerd huis hebt denk ik dat je het misschien pas bij -10 of lager niet meer goed warm kan krijgen en die temperaturen komen hier nog maar heel weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Dit is een erg groot en lang topic en ondoenlijk om vanaf pagina 1 alles te lezen. Ik heb het dus gehouden bij de laatste pagina's en ben het niet tegengekomen. Maar wat is jullie ervaring met geluidsoverlast van de BINNEN unit?

Ik heb sinds een maand een L/L warmtepomp en heb in de woonkamer gekozen voor een unit, in de hoop de gasprijzen te drukken. Ik heb een matig geisoleerd huis in een bosrijke (dus koudere) omgeving en dat betekent dat het de afgelopen vier weken zonder bij te verwarmen makkelijk 16 graden kan worden. Ik heb het ding dus al regelmatig aangehad om mijn woonkamer van 30 m2 op temperatuur te brengen tussen 18 a 20 graden.

Maar ik word eerlijk gezegd diep ongelukkig van het geluid en vrees het ergste voor een winterdag. Nu (met deze temperatuur van vandaag, buiten 15 graden) en binnentemperatuur van 17 graden (startwaarde) slaat de airco al elke 10 minuten aan om het op 19,5 graden te houden. En zelfs in de laagste stand heb ik het idee dat ik om de 10 minuten drie minuten lang naar een afzuigkap op volle toeren zit te luisteren. Ik word er gallisch van en heb het apparaat uitgezet. Op deze manier ga ik deze winter niks niet verwarmen met de airco als ik in de kamer ben. Dan staat het ding ongetwijfeld non stop te loeien.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Dit is trouwens de binnenunit die ik heb:
Fujitsu ASYG12KMCC Wandmodel binnenunit - 3,5 kW - E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Femmie010 Mijn ervaring met onze MHI is dat hij juist erg stil is, maar hier hangt hij in de open keuken.
Maar ik wist wel dat de Fujitsu veel meer geluid maakt, collega heeft er ook zo een hangen, gekocht om te koelen na de hete zomer paar jaar terug, maar hij zei ook dat die veel lawaai maakt en nu bijna alleen nog aan zet als hij niet thuis is.
Daarom hebben wij ook gezocht naar een stille Airco en zo kwamen wij op de MHi uit die net als Daikin best stil zijn.
Zit er ook geen Auto functie op die Fujitsu zodat hij niet steeds uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Hier met een ME ook geen problemen met geluid. Staat op de laagste stand te snorren en hoor het niet eens meer.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Femmie010 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:26:
Dit is trouwens de binnenunit die ik heb:
Fujitsu ASYG12KMCC Wandmodel binnenunit - 3,5 kW - E
Mijn ervaring is dat je er na enige tijd wel aan went. Geef het wat tijd. Maar 33 dB op low is wel redelijk veel.. Tv of muziek ietsjes harder, dan hoor je het straks vast niet echt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Superbeagle schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Ik had al zo'n Combinair, dat ís een hybride luchtwaterwarmptepomp, jaar of 15.
Vloerverwarming met laminaat, dus niet ideaal, duurt lang voor het warm wordt, aangezien ik het sochtends niet warm wil heb en en hij dus snachts uit staat.

Daarvan was het gebruik 4100/1200 kuub gas van (dus de eerste 3 jaar in plaatje). Twee jaar terug zonnepanelen en airco gehaald.
Toen eerste jaar airco (dus ook verbruik van koelen in de zomer) en vloerverwarming gedaan, ook 5 dagen thuiswerken ipv 2, dus wat bonusverbruik dat samenvalt met laatste 2 jaar.
Tweede jaar meer met airco gedaan, minder verwarmen met Combinair.
Van 180 naar 50 euro per maand,dus vind het mooi zo.
Kan niet meer zonnepanelen kwijt dus grootste bezuinig zat nog in gas.

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 27-05-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@matthijst Ik heb even gezocht op Combinair van Daalderop, en uit de resultaten blijkt dat het niet de meest succesvolle hybride is.

In mijn beleving ga je van een hybride L/W + CV naar een all-electric L/W als je al vloerverwarming hebt en niet naar een hybride L/L + CV. De ‘dure’ vloerverwarming schrijf je dan versneld af.

Het prijsbeleid van de overheid maakt dat gas steeds minder rendeert. Hierdoor moet je vroeg of laat toch van het gas af.

Zelf heb ik beneden in ons jaren 70 2-O-1 vloerverwarming en boven radiatoren. Na dakisolatie komt er een full-electric L/W en waarschijnlijk boven een L/L tegen de hitte en snelle warmte voor studeer/werkkamer. Maar daar is het ei nog niet over gelegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Femmie010 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:20:
Dit is een erg groot en lang topic en ondoenlijk om vanaf pagina 1 alles te lezen. Ik heb het dus gehouden bij de laatste pagina's en ben het niet tegengekomen.
Niet specifiek voor jou, maar meer in het algemeen. De ervaring leert dat het bij dit soort lange topics volstaat om te filteren op de gepinde en gewaardeerde post. Zo krijg je de belangrijkste informatie te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Of_fHyLLWnIOzQvf4pXhX91da8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kPj1SYI4llRKqmT0f7Lqjb7t.jpg?f=user_large

De zoekfunctie werkt ook fantastisch. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjNAyGeSiLJe-FHpFZySnaiugWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MFZKSgDyHWiE9BdRLca95LUc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Superbeagle schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:12:
@matthijst Ik heb even gezocht op Combinair van Daalderop, en uit de resultaten blijkt dat het niet de meest succesvolle hybride is.

In mijn beleving ga je van een hybride L/W + CV naar een all-electric L/W als je al vloerverwarming hebt en niet naar een hybride L/L + CV. De ‘dure’ vloerverwarming schrijf je dan versneld af.
Klopt. Ketel is niet fantastisch.
Er zit nu overigens geen andere gedachte achter dan: laten we zonnepanelen halen want dat is altijd slim. En laten we maar 's airco halen want het wordt steeds warmer in de zomer met een plat dak.
Nu we beide hebben beviel verwarmen met de airco beter dan met vloerverwarming, want reageert veel sneller.
Vloerverwarming gebruik ik alleen nog om in de winter de kou uit de vloer te krijgen. Niet om er verder mee te verwarmen (omdat deze ketel dat dus met CV bij mengen doet en dat met gas duurder is).
Hoop dat ie nog 3-4 jaar blijft draaien en dan maar 's kijken wat er aan all electric is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Mijn ervaring is dat je er na enige tijd wel aan went. Geef het wat tijd. Maar 33 dB op low is wel redelijk veel.. Tv of muziek ietsjes harder, dan hoor je het straks vast niet echt meer.
En mijn ervaring is precies de omgekeerde. Het blijft irritant het geluid van een ventilator en knijpen van dat ding is killing voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Ik roep niks ongefundeerd, jij bent ook geen deskundige, iedereen praat hier uit eigen ervaring en dat doe ik ook! En in de praktijk blijken al die getallen op papier ook niet te kloppen, dat blijkt zelfs als installateurs je ook bijna standaard veel te grote units aansmeren.
Hier werd ook een 5 of zelfs 6 kW aangeraden, maar ben blij dat ik daar niet ben ingetrapt!
Als je je warmteverlies berekent klopt het precies. En dat heeft niets met mijn ervaring te maken. Goede installateurs doen dit ook. Roepen ik doe makkelijk x m2 met y vermogen is nergens op gebaseerd en zegt helemaal niets,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Dit is een erg groot en lang topic en ondoenlijk om vanaf pagina 1 alles te lezen. Ik heb het dus gehouden bij de laatste pagina's en ben het niet tegengekomen. Maar wat is jullie ervaring met geluidsoverlast van de BINNEN unit?

Ik heb sinds een maand een L/L warmtepomp en heb in de woonkamer gekozen voor een unit, in de hoop de gasprijzen te drukken. Ik heb een matig geisoleerd huis in een bosrijke (dus koudere) omgeving en dat betekent dat het de afgelopen vier weken zonder bij te verwarmen makkelijk 16 graden kan worden. Ik heb het ding dus al regelmatig aangehad om mijn woonkamer van 30 m2 op temperatuur te brengen tussen 18 a 20 graden.

Maar ik word eerlijk gezegd diep ongelukkig van het geluid en vrees het ergste voor een winterdag. Nu (met deze temperatuur van vandaag, buiten 15 graden) en binnentemperatuur van 17 graden (startwaarde) slaat de airco al elke 10 minuten aan om het op 19,5 graden te houden. En zelfs in de laagste stand heb ik het idee dat ik om de 10 minuten drie minuten lang naar een afzuigkap op volle toeren zit te luisteren. Ik word er gallisch van en heb het apparaat uitgezet. Op deze manier ga ik deze winter niks niet verwarmen met de airco als ik in de kamer ben. Dan staat het ding ongetwijfeld non stop te loeien.

Dat is wel een vervelende situatie. Nu ken ik de afstandsbediening verder niet, maar op foto's op internet lijkt het net of er een klepje opzit met daaronder nog een aantal instel mogelijkheden. Misschien dat daar een knopje opzit met QUIET . Ik kan me ook nog wel voorstellen dat als het temperatuurverschil tussen gemeten waarde en ingestelde waarde groot is dat hij dan misschien daarom extra hard gaat blazen. Misschien kun je daar eens mee stoeien. Door de gemeten waarde maar 1 graad te verhogen en dan zo steeds een beetje verder verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:05
Ik zie sommige mensen hier met mooie grafieken van stroomverbruik van hun lucht lucht warmtepomp, met de mogelijkheid om zo te zien of hij bijvoorbeeld pendelt.

Hoe doen jullie dit / waar lezen jullie dit mee uit?
(Home wizard?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Soullancer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:00:
Ik zie sommige mensen hier met mooie grafieken van stroomverbruik van hun lucht lucht warmtepomp, met de mogelijkheid om zo te zien of hij bijvoorbeeld pendelt.

(Home wizard?)
Inderdaad, hier een Energy Socket van Homewizard er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:16

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

(Home wizard?)
Ik heb een verbruiksmeter op de groep geïnstalleerd welke ik kan uitlezen via een modbus usb adapter naar HomeAssistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS6syY1-5IyP8SpZ5qpexFGnGZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfkB0AqcI7JCkuy99WPntJyP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUHsBff1RCAr8A6gXxK8WfoPgsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcHTf5a4etr3Kv6SAC0evLLv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door I_stealth_I op 28-05-2022 17:26 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

(Home wizard?)
Ik lees de Daikins uit middels een script in Domoticz. Kan ook de units bedienen/timen met Domoticz. Wat is dat een app of afstandsbediening? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:08

Als je in mei nog moet verwarmen zit er daar wel een probleem. (hier typische vanaf de eerste helft van april geen verwarming meer nodig).

Zeker bij verwarmen met warme luchtconvectie.

Als je op de buiten in bosrijk gebied woont zou ik eerder kijken naar een massakachel op hout.
Wikipedia: Finkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast

Ik ben ook geen fan van het geluid van de ventilator maar als hij net zo hard klinkt als een afzuigkap zou ik maar eens teug gaan naar de installateur want dat is niet normaal. Tip: zet even een db meter op je smartphone en kijk eens of de waardes overeenkomen met de specificaties. Die zijn vast te vinden. Google is geduldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wozmro schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Als je in mei nog moet verwarmen zit er daar wel een probleem. (hier typische vanaf de eerste helft van april geen verwarming meer nodig).

Zeker bij verwarmen met warme luchtconvectie.

Als je op de buiten in bosrijk gebied woont zou ik eerder kijken naar een massakachel op hout.
Wikipedia: Finkachel
Lijkt me niet een oplossing met de discussie over fijnstof etc. Ik zie het nog wel gebeuren dat die dingen verboden gaan worden. (zeg ik die zelf een houtkachel af en toe stookt 8) ). Verder moet je wel heel m3 hout gaan hakken/opslaan om zo'n koud huis te stoken.
Pagina: 1 ... 150 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic