Goedendag allen, sinds een week lees ik hier mee op het forum.
Wij (vooral ik :’) ) zijn hier inmiddels anderhalf jaar bezig met een verbouwing/verduurzaming bezig.
Hoekhuis met woonkamer/keuken (55m2), master bedroom (32m2). Helaas aan het begin geen vvw gelegd wegens tijd en geld gebrek.
Wat er wel is gebeurd: dakisolatie met PIR (Rd=6), kunststof kozijnen met HR++ en wat glas-in-lood in dubbel glas ter vervanging van het enkel glas-in-lood en de spouwmuur wordt binnenkort geïsoleerd (Rd= 1,82).
Dan heb ik nog een klein stukje kruipruimte te isoleren ( +/- 28m2 met Tonzon folie)
De keuken uitbouw is geïsoleerd met glaswol (Rd=3,5)
We hebben hier wel een Serre met 18m2 HR glas die in het voorjaar en najaar de benedenverdieping aardig op temperatuur weet te houden. (CV is de laatste anderhalve maand amper aan geweest.)
Het eerste jaar was ik veel thuis, 2100m3 gas verstookt en nog was het niet echt behaaglijk, typische doortocht woning (EDIT: het was een doortocht woning). Sinds het plaatsen van de zolder isolatie konden we duidelijk merken dat de zolder in de winter veel behaaglijker werd.
Eind dit jaar krijgen we zonnepanelen op de garage en wordt het wel interessant om bij te verwarmen met L/L.
Nu heb ik het idee om een binnen unit in de keuken te hangen, deze kan dan zo’n 11 meter rechtdoor blazen de woonkamer in (behalve de laatste 14m2 van het L gedeelte.
Dan zou ik nog een binnenunit op willen hangen in de master bedroom.
Woonkamer/keuken = 143m3 x 30 = 4,29kW
Slaapkamer = 73,6 m3 x = 2,2 kW.
Zelf dacht ik aan een multi-split van 4,5 kw met dan een binnenunit voor de woonkamer/keuken 3,5 of 4,5 kW
En dan een binnenunit op de slaapkamer van 2,5kW.
Idealiter zou de buiten unit het beste op de uitbouw van de keuken kunnen staan, echter zitten we met de erfgrens en het geluid. De buiten unit zou dan vlak naast onze slaapkamer staan en die van de buren

.
De andere optie is om de buiten unit op het dakkapel te plaatsen (vervanging van dakkapel over een jaar of 5)
Ik vraag me af wat de COP zou doen als de unit op het dakkapel staat in de wind en vol in de zon.
Ik wil alles zelf plaatsen met uitzondering van ‘het in bedrijf stellen’ door een erkende installateur.
Als ik tijd heb zal ik nog wat tekeningen uploaden met de plaatsing van e.d.
I.v.m. Leiding lengte heb ik de unit het liefst op de uitbouw van de keuken, anderzijds qua gelui heb ik hem liever op het dakkapel staan.
Ik vind het vrij lastig te bepalen waar ik nou verstandig aan doe betreft vermogen en plaatsing.
Wellicht dat jullie nog tips hebben.
Mvg
Elektriekert (ben ik niet van beroep)