Hoe denk je dat de meeste ongevallen gebeuren ?HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Mmm… bij onderhoud ben ik toch thuis en ben ook niet achterlijk.
Zucht soms vind ik het wat lastig om de hele tijd van een aantal hun ongevraagde mening te horen. Maar ja nu doe ik het ook…..alleen niet 10 keer per dag….
[ Voor 102% gewijzigd door Yamahaa op 24-05-2022 18:14 ]
Onze woonkamer is 125m3. 12 meter van voor naar achter.
Is het slim om de airco links achterin de kamer te monteren? Zithoek is voor, 12 m van de airco af.
Heb zelf het idee dat je nu tijdens verwarmen tever van de unit af zit en zo in een koele luchtstroom komt te zitten, of valt dit mee?
Zou dan een 3.5kw unit worden.
Is het slim om de airco links achterin de kamer te monteren? Zithoek is voor, 12 m van de airco af.
Heb zelf het idee dat je nu tijdens verwarmen tever van de unit af zit en zo in een koele luchtstroom komt te zitten, of valt dit mee?
:strip_exif()/f/image/H3bBI5mEmFzS8buDLP4NmszB.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees je een beetje in dan vind je het antwoord: zal je tipje van de sluier oplichten; centraal ophangennico_09 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:18:
Onze woonkamer is 125m3. 12 meter van voor naar achter.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt vandaar ook de Youless. Onafhankelijk van leverancier/cloud gekoppeld aan mijn eigen domoticaGermanPivo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Makkelijke van homewizard is dat je gelijk de app hebt en fancy grafiekjes. Met een s0 meter moet je hier zelf nog een oplossing voor verzinnen. Dus het is ook net wat je voorkeur heeft
Hier verwarmen we ook niet 24 uur, in de winter met koud weer koelt het ‘s nachts vaak af naar 15°, na een uurtje aan is het 19°. ‘S avonds nog even aan en dan is het verbruik bij ons veel lager dan 24 uur aan laten staan.MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:13:
[...]
Maar jou ruimte dropt niet naar 15 graden. Wedden?Alles valt of staat bij een warmtepomp bij de gemiddelde COP. En bij echte koude vind ik koude muren, meubels etc k.. Zo ook met bloedhitte is alleen koude lucht niet prettig.
NB: eens. Hier is altijd wel iemand thuis. Maar overdag vinden wij 19 graden voldoende.
Koude muren heb je vast bij een slecht geïsoleerd huis, maar wij hebben geen last van koude muren of meubels.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Af en toe 's ochtends 12°C. Bij lange werkdagen en veel sporten, komt de temperatuur 's winters niet eens boven de 15°C.MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:13:
[...]
Maar jou ruimte dropt niet naar 15 graden. Wedden?
Zoals ik eerder zei, het is het ene effect tegen het andere en dat pakt in verschillende gevallen anders uit.
Das echt flauwekul, ik heb hier een kude installateurs over de vloer gehad en allemaal was het stopcontact prima, uiteindelijk heeft een groot koel en ventilatie bedrijf de Airco geinstalleerd.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:33:
[...]
In jouw geval woon je in een flat, buitenunit staat op het dak. Als de monteur op het dak aan het sleutelen is en heeft dus geen zicht op de stroom aansluiting, en iemand steekt de stekker erin… werkschakelaar is verplicht en terecht.
En of je nou een stekker aan binnenzijde hebt of niet komt (en kan) sowieso een werkschakelaar tussen.
Als jouw installateur dat niet heeft gedaan mag je serieus twijfels trekken bij de installatie.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Als je huis afkoelt naar 15 graden in de winter dan kun je afvragen of je isolatie wel op orde is. Hier word (werd voor de airco) het nooit kouder dan 17,5/18 graden als het flink vriest in de nacht met overdag een temperatuur van 21 graden.HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Hier verwarmen we ook niet 24 uur, in de winter met koud weer koelt het ‘s nachts vaak af naar 15°, na een uurtje aan is het 19°. ‘S avonds nog even aan en dan is het verbruik bij ons veel lager dan 24 uur aan laten staan.
Koude muren heb je vast bij een slecht geïsoleerd huis, maar wij hebben geen last van koude muren of meubels.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Huis is prima geïsoleerd, maar wij ventileren vaak ‘s nachtsServee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:40:
[...]
Als je huis afkoelt naar 15 graden in de winter dan kun je afvragen of je isolatie wel op orde is. Hier word (werd voor de airco) het nooit kouder dan 17,5/18 graden als het flink vriest in de nacht met overdag een temperatuur van 21 graden.
Het gaat om de veiligheid vwb de werkschakelaar, dat stopcontact is geen issue. Aan de andere kant van het snoer van de door jou zichtbare stekker gaat de fase (en nul) eerst via de werkschakelaar (die dus de spanning uit kan zetten bij de buitenunit) en dan naar je buitenunit zodat de monteur netjes spanning vrij kan werken.HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:36:
[...]
Das echt flauwekul, ik heb hier een kude installateurs over de vloer gehad en allemaal was het stopcontact prima, uiteindelijk heeft een groot koel en ventilatie bedrijf de Airco geinstalleerd.
Overigens heb ik er wel voor gekozen om de buitenunit rechtstreeks in de meterkast aan te sluiten op een aparte groep maar dat is mijn keuze en gezien het stroomverbruik niet perse nodig.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik hoor graag jullie reacties over de plaatsing van een binnenunit. Deze staat op de vliering, heeft wel 2 meter verderop een gat gekregen (doorsnede 20 cm), waardoor er via het plenum (ruimte tussen vloer en plafond) naar de overloop eronder verse lucht aangevoerd zou kunnen worden. Maar ik vraag me af of dat genoeg koeling geeft aan de vliering. Ik ben bang dat het nog steeds erg warm blijft.
De installateur zegt dat dit geen probleem is, maar ben benieuwd of jullie die mening delen en waarom wel/niet.
De installateur zegt dat dit geen probleem is, maar ben benieuwd of jullie die mening delen en waarom wel/niet.
Wij ookHereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:46:
[...]
Huis is prima geïsoleerd, maar wij ventileren vaak ‘s nachts
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik probeer te begrijpen wat je hier zegt.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:46:
[...]
Aan de andere kant, als je continue in blokken stookt kom je inderdaad nooit onder je minimale vermogen omdat je woning simpelweg niet voldoende warmte bezit om verder te kunnen terug moduleren. Mijn unit kan op papier ook niet lager dan 320w maar dat zie ik echter alleen bij opstart of bij vries temperaturen. Tussen de 130/150w is een beetje de standaard (en bij vele hier) met 24 uur aan of bij warmere dagen aan/uit stoken.
Wanneer onze binnenunit niet onder z'n minimale vermogen komt, dan komt dat omdat bij het in blokken verwarmen de woning niet voldoende warmte bezit om verder terug te kunnen moduleren?
Mijn vraag is hier, waarom zou je het pas "goed" doen wanneer je lager dan het minimale verbruik/vermogen zit? Is dat idee niet in de basis tegengesteld aan het begrip minimaal?
Ik had het zelf over minimaal verbruik. Plusminus 320W is ongeveer het minimale verbruik bij gebruik van 1 binnenunit. Ik ben niet zo bezig met minimaal vermogen. Het werkt goed hier en dat vind ik belangrijker
Maar ook met in blokken verwarmen komt een woning wel op temperatuur. In elk geval voldoende voor de unit om op z'n laagste verbruik te lopen. Heel soms komt het zelfs tot pendelen
Onze installatie loopt iets zuiniger (300W) wanneer 2 ipv 1 unit op minimaal loopt. En bij pendelen duikt hij nog iets verder terug (rond de 200W).
Ik vind het fantastisch dat je tevreden bent met je eigen situatieMotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
@Sjamo Mijn hele huis voor afgelopen winter met 1067 kWh op een stabiele temperatuur tegen €0,25 (ja ja nog 2 jaar vast ) vind ik zuinig en niet te vergeten comfortabel. Ik ga niet moeilijk doen om daar 200 van af te snoepen. Ik ga in ieder geval niet op koude banken zitten met koude muren. Alleen warme lucht vind ik niet prettig en dat zal vast heeeeeeeeeeeel zuinig zijn. Rest my case.
Nb; is 0,464 kWh per graaddag.
Maar dat was niet waar het me om ging.
Je beweerde vrij vast, dat bij een huis dat afkoelt naar 15graden etc, een airco niet zuiniger kan zijn bij het stoken in blokken.
En dat klopt niet.
Zoals altijd zeg ik er weer bij, het zal niet voor iedereen de beste situatie zijn, maar het kan wel.
Ons verbruik van dit jaar voor de airco.
:strip_exif()/f/image/klOoaoURrr7KICAModi5UjZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nov+dec vorig jaar was 90,4kW.
Ik heb het natuurlijk ook over minimaal verbruik, dus niet over minimaal afgegeven vermogen kw. Ik zeg niet dat het beter is, maar wat ik probeer te zeggen dat veel andere gebruikers hier waaronder ikzelf dus ervaren als de unit langer aanstaat dus onder het maximaal opgeven W uitkomt (zonder te pendelen) dus daardoor flink zuiniger draait dan wat af fabriek is opgeheven omdat dus de woning verzadigd is met voldoende warmte en de unit dus verder terug kan moduleren dan wat jij nu steeds aangeeft.Sjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:56:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat je hier zegt.
Wanneer onze binnenunit niet onder z'n minimale vermogen komt, dan komt dat omdat bij het in blokken verwarmen de woning niet voldoende warmte bezit om verder terug te kunnen moduleren?
Mijn vraag is hier, waarom zou je het pas "goed" doen wanneer je lager dan het minimale verbruik/vermogen zit? Is dat idee niet in de basis tegengesteld aan het begrip minimaal?
Ik had het zelf over minimaal verbruik. Plusminus 320W is ongeveer het minimale verbruik bij gebruik van 1 binnenunit. Ik ben niet zo bezig met minimaal vermogen. Het werkt goed hier en dat vind ik belangrijker
Maar ook met in blokken verwarmen komt een woning wel op temperatuur. In elk geval voldoende voor de unit om op z'n laagste verbruik te lopen. Heel soms komt het zelfs tot pendelenIk denk dat bij onze blokken de unit gemiddeld ongeveer de helft van de tijd op het minimum loopt. Dat is een ruime gok, ik heb het nooit uitgerekend.
Onze installatie loopt iets zuiniger (300W) wanneer 2 ipv 1 unit op minimaal loopt. En bij pendelen duikt hij nog iets verder terug (rond de 200W).
Edit; dat zal mogelijk verschillen bij merk/type en soms veel te grote buitenunits maar dat laatste is dan gewoon een verkeerde keuze geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 24-05-2022 19:08 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt dat zou ideaal zijn, helaas is centraal ophangen geen optie vanwege de leidingen. Het zou dus of achter of voor in de woonkamer worden. Tenzij je hierdoor in de tocht komt te zitten, dan komt er niks, vandaar de vraag.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:20:
[...]
Lees je een beetje in dan vind je het antwoord: zal je tipje van de sluier oplichten; centraal ophangen
Nee gek toch als je in een appartement woont en je buren boven, beneden en naast je de boel warm stoken.HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Hier verwarmen we ook niet 24 uur, in de winter met koud weer koelt het ‘s nachts vaak af naar 15°, na een uurtje aan is het 19°. ‘S avonds nog even aan en dan is het verbruik bij ons veel lager dan 24 uur aan laten staan.

NB: mijn huis koelt pas na 1 week niet stoken af naar 15 graden. Ja ja slecht geisoleerd joh.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 19:25 ]
Ventileren is iets anders dan de ramen heel de nacht openzetten. Dat is warmteverkwisting, geen ventileren. Ventileren hoor je heel de dag te doen. 10 minuten even hard doorluchten met ramen open om de luchtjes te verdrijven is okee. Co2 enz enz. Als je heel de nacht je raam openzet dan zou ik zeker maar je unit uitzetten ja.HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:46:
[...]
Huis is prima geïsoleerd, maar wij ventileren vaak ‘s nachts
[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 19:24 ]
Er zit op je browser rechstboven een kruisje.Yamahaa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:10:
Zucht soms vind ik het wat lastig om de hele tijd van een aantal hun ongevraagde mening te horen. Maar ja nu doe ik het ook…..alleen niet 10 keer per dag….
Je zou dan kunnen kiezen voor 2 kleine single splits voor én achter als je geen goot over je muur wilt (wat overigens ook niet heel erg is denk ik gezien de voordelen maar goed ieder zijn keus), je zou nog kunnen denken aan frezen? Maar 1 unit aan de andere kant word aan 1 kant iig niet echt comfortabel vrees ik.nico_09 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Klopt dat zou ideaal zijn, helaas is centraal ophangen geen optie vanwege de leidingen. Het zou dus of achter of voor in de woonkamer worden. Tenzij je hierdoor in de tocht komt te zitten, dan komt er niks, vandaar de vraag.
Daikin FTXM35R/RXM35R
In onze woonkamer (8x4) hangt ons vloermodel aan de andere kant van de zithoek.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Je zou dan kunnen kiezen voor 2 kleine single splits voor én achter als je geen goot over je muur wilt (wat overigens ook niet heel erg is denk ik gezien de voordelen maar goed ieder zijn keus), je zou nog kunnen denken aan frezen? Maar 1 unit aan de andere kant word aan 1 kant iig niet echt comfortabel vrees ik.
Dit kon niet anders ivm de leidingen.
Maar achteraf gezien ben ik blij dat hij daar hangt. Moest hij centraal/vlak naast de zithoek hangen, zou ik het geluid wel storend vinden.
Snap ik maar 8x4 is nog te overzien maar 12x (uitgaande van 5 meter breed en 2,50 hoog is dat toch 50m3 meer dan bij jou. Dan is 1 unit aan de andere kant (mits een zwaardere) niet echt een goede optie. Zwaardere unit maakt sowieso al meer geluid maar zou een oplossing kunnen bieden in dit specifieke geval.toxictooms schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:40:
[...]
In onze woonkamer (8x4) hangt ons vloermodel aan de andere kant van de zithoek.
Dit kon niet anders ivm de leidingen.
Maar achteraf gezien ben ik blij dat hij daar hangt. Moest hij centraal/vlak naast de zithoek hangen, zou ik het geluid wel storend vinden.
Ik zou ook niet snel een unit aanraden vlakbij de zithoek of erger nog er tegenover maar soms zoals bij jou kan het niet anders
Daikin FTXM35R/RXM35R
Maar is wel een dingetje om rekening mee te houden vind ik.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:05:
[...]
Snap ik maar 8x4 is nog te overzien maar 12x (uitgaande van 5 meter breed en 2,50 hoog is dat toch 50m3 meer dan bij jou. Dan is 1 unit aan de andere kant (mits een zwaardere) niet echt een goede optie. Zwaardere unit maakt sowieso al meer geluid maar zou een oplossing kunnen bieden in dit specifieke geval.
Ik zou ook niet snel een unit aanraden vlakbij de zithoek of erger nog er tegenover maar soms zoals bij jou kan het niet anders
Ook in de luchtstroom zitten lijkt mij idd niet aangenaam.
Zoek maar eens op berichten van @ThaBEN paar weken terug over geluid en luchtstroomtoxictooms schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:20:
[...]
Maar is wel een dingetje om rekening mee te houden vind ik.
Ook in de luchtstroom zitten lijkt mij idd niet aangenaam.
Daarnaast is een voordeel van twee units dat ze elkaar kunnen aanvullen, danwel om en om gebruiken die keuze heb je dan. Alleen in de winter dan meer maar dan maken alle units meer geluid. In de tussen seizoenen wel effectief dan heb je er maar 1 nodig.
[ Voor 27% gewijzigd door Servee op 24-05-2022 21:29 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je hebt de mogelijkheid bij Daikin om de ventilator te laten draaien door deze setting te veranderen.djiedjee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:50:
's-nachts heb ik eigenlijk liever dat de ventilator van de binnenunit continu door blijft draaien, dan aan-uit-aan-uit.
Is er ook geen stand die, als de koeling uitslaat, gewoon de ventilator door laat draaien?
In de handleiding vind ik niets daarover.
[...]
Voordeel; ventilator blijft draaien
Nadeel: luchtvochtigheid zal iets toenemen tussen de sessies door.
Mogelijk heb je hier positief effect van.
:strip_exif()/f/image/ObRy3cm94vP3dwZY9UzQJoxm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 24-05-2022 22:09 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja, waarom toch? Zou het zijn omdat mijn overbemeten triple split door z'n constante pendelen en veel te hoge opstartvermogen makkelijk 50% meer kWh verbruikt dan m'n goed bemeten duosplit die meer volume dient te verwarmen op hogere temperatuur? De onnodige slijtage? Het oncomfortabele aspect van koud/warm/koud/warm/...? Of nog wat anders? Hmmmm.... We zullen het nooit wetenMotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:23:
@Team-RiNo Waarom heeft iedereen toch zo'n probleem met aan/uit? Als het binnen op de gewenste temperatuur is en hij slaat daarom af verbruik je ook geen stroom.

Vandaag met de rekentool van de overheid bezig geweest m.b.t. de dB's van een buitenunit. Komt er simpel weg op neer dat je bij een tussenwoning van 5.75m breed geen airco kunt plaatsen omdat de dB's te hoog zijn van de buitenunit tot aan de erfgrens.
Meeste buitenunits hebben een minimale dB van 59 op de maximale stand (overdag!) En dat is te hard.
Iemand bekend met deze problematiek?
Om nou een extra geluidsreducerende ombouw eromheen te maken van €1500 gaat me echt te ver.
Meeste buitenunits hebben een minimale dB van 59 op de maximale stand (overdag!) En dat is te hard.
Om nou een extra geluidsreducerende ombouw eromheen te maken van €1500 gaat me echt te ver.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Wij hebben dus het geld uitgegeven voor de ombouw. En daar zijn we blij mee.CPM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:16:
Vandaag met de rekentool van de overheid bezig geweest m.b.t. de dB's van een buitenunit. Komt er simpel weg op neer dat je bij een tussenwoning van 5.75m breed geen air o kunt plaatsen omdat de dB's te hoog zijn van de buitenunit tot aan de erfgrens.
De kast is lelijk. Maar wanneer onze buren slapen in de winter, of net aan de andere kant van de schutting zitten in de zomer (en dat doen ze), het geluid wordt ingeperkt door de kast. De kast is lelijk. Maar het is makkelijker de andere kant op te kijken dan een geluid niet te horen.
Het gaat om geluidsdruk en niet om decibel bij warmtepompen.CPM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:16:
Vandaag met de rekentool van de overheid bezig geweest m.b.t. de dB's van een buitenunit. Komt er simpel weg op neer dat je bij een tussenwoning van 5.75m breed geen air o kunt plaatsen omdat de dB's te hoog zijn van de buitenunit tot aan de erfgrens.
Voorbeeld: Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Daikin FTXM35R/RXM35R
Alleen als je die unit dus precies in het midden zet van je 5,75m perceel in een doorsnee rijtjeshuis, je naar beide kanten 2,87 meter hebt (nog minus de helft van de breedte van de unit, voor wie in mierenneuk-mode zit). In elk geval, met 5 meter kom je een eind idd, maar dat halen echt heel veel mensen niet.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:27:
Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Heb je de tool ook gedraaidWilke schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Alleen als je die unit dus precies in het midden zet van je 5,75m perceel in een doorsnee rijtjeshuis, je naar beide kanten 2,87 meter hebt (nog minus de helft van de breedte van de unit, voor wie in mierenneuk-mode zit). In elk geval, met 5 meter kom je een eind idd, maar dat halen echt heel veel mensen niet.
Maar ik lees nu idd dat het om geluidsdruk gaat, die waardes liggen een stuk lager. Morgen nog maar even aanpassen in de tool.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Zal in elke situatie anders zijn, opgehangen of staand, betegelde tuin of begroeid, soort schutting maar belangrijker kwaliteit van de airco. Daarnaast is een gesprekje vooraf met je buren al 50% minder kans dat ze over die paar extra decibel gaan klagen als dat überhaupt al een probleem zou zijn.Wilke schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Alleen als je die unit dus precies in het midden zet van je 5,75m perceel in een doorsnee rijtjeshuis, je naar beide kanten 2,87 meter hebt (nog minus de helft van de breedte van de unit, voor wie in mierenneuk-mode zit). In elk geval, met 5 meter kom je een eind idd, maar dat halen echt heel veel mensen niet.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Die problematiek is duidelijk ja.. typisch weer iets voor de overheid om voor een term als ‘erfgrens’ te gaan. Waarom zou je rekening houden met waar mensen daadwerkelijk slapen - wat doorgaans bij ramen is?CPM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:16:
Vandaag met de rekentool van de overheid bezig geweest m.b.t. de dB's van een buitenunit. Komt er simpel weg op neer dat je bij een tussenwoning van 5.75m breed geen airco kunt plaatsen omdat de dB's te hoog zijn van de buitenunit tot aan de erfgrens.
Ik heb ze hier aan de schuur hangen. Het geluid gaat daardoor weg van de huizen. Mijn buren kunnen er last van hebben als ze achterin de tuin zitten, maar ‘s avonds en ‘s nachts horen ze er helemaal niets van.
Die oplossing voldoet wettelijk nog steeds niet, maar mijn buren vinden het best. Heb ze meerdere keren gevraagd en èèn keer in de zomer vonden ze het irritant.. maar goed, wat wil je als je net van vakantie terug bent en het in huis 30 graden is
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom zou je rekening houden met een erfgrens, ipv met de plaats waar mensen slapen?Glashelder schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:42:
[...]
Die problematiek is duidelijk ja.. typisch weer iets voor de overheid om voor een term als ‘erfgrens’ te gaan. Waarom zou je rekening houden met waar mensen daadwerkelijk slapen - wat doorgaans bij ramen is?
Ik heb ze hier aan de schuur hangen. Het geluid gaat daardoor weg van de huizen. Mijn buren kunnen er last van hebben als ze achterin de tuin zitten, maar ‘s avonds en ‘s nachts horen ze er helemaal niets van.
Die oplossing voldoet wettelijk nog steeds niet, maar mijn buren vinden het best. Heb ze meerdere keren gevraagd en èèn keer in de zomer vonden ze het irritant.. maar goed, wat wil je als je net van vakantie terug bent en het in huis 30 graden is
Misschien wel omdat mensen graag plezier hebben in hun tuin, en niet alleen waar ze slapen.
Ik ben blij dat wij het extra geld hebben uitgegeven voor een geluidsisolerende omkasting.
Dan heb je wel een onwenselijk situatie die je aan je installateur hebt te danken. Dat is wat anders dan als het van de week 14 graden wordt en in de nacht wat kouder en je dan binnen no time je setpoint bereikt, je huis goed is geisoleerd en je unit niets anders kan dan uit gaan. Ik zie dat probleem echt niet want dat is gewoon normaal gedrag. Een veel te grote unit met een veel te hoog minimum vermogen is gewoon zwaar klote. Volgens mij is die discussie over multi's al vele malen gevoerd.Slonzo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:09:
[...]
Ja, waarom toch? Zou het zijn omdat mijn overbemeten triple split door z'n constante pendelen en veel te hoge opstartvermogen makkelijk 50% meer kWh verbruikt dan m'n goed bemeten duosplit die meer volume dient te verwarmen op hogere temperatuur? De onnodige slijtage? Het oncomfortabele aspect van koud/warm/koud/warm/...? Of nog wat anders? Hmmmm.... We zullen het nooit weten
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 23:55 ]
Totdat je ruzie krijgt met je buren over iets heel anders en dan is het zo fijn voor hen dat voor je voeten te gooien. Helaas is in Nederland de tolerantie naar elkaar ver te zoeken tegenwoordig. Klagen, klagen enz enz.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:39:
[...]
Zal in elke situatie anders zijn, opgehangen of staand, betegelde tuin of begroeid, soort schutting maar belangrijker kwaliteit van de airco. Daarnaast is een gesprekje vooraf met je buren al 50% minder kans dat ze over die paar extra decibel gaan klagen als dat überhaupt al een probleem zou zijn.
Ik heb mijn leidingen binnen daarom binnen gelegd ipv op de buitenmuur waarbij ze net over hun grens zouden lopen. Geen probleem hoor totdat ..... Ik neem het risico niet.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 23:49 ]
Mijn buren hebben zoveel plezier in hun tuin dat ik bij mooi weer last heb van hun decibellen op mijn erfgrens. Helaas niet wettelijk vastgelegd.Sjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:28:
[...]
Waarom zou je rekening houden met een erfgrens, ipv met de plaats waar mensen slapen?
Misschien wel omdat mensen graag plezier hebben in hun tuin, en niet alleen waar ze slapen.
Ik ben blij dat wij het extra geld hebben uitgegeven voor een geluidsisolerende omkasting.
Ik zit overigens op 2 meter afstand op mijn terras naast die dingen en hoor nauwelijks iets. Mensen kunnen echt overdrijven.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 23:54 ]
ja dat weet ik.Superbeagle schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:52:
[...]
LT-radiatoren plaatsen is niet het beste advies als je geen vvw kunt of wilt plaatsen. Die hebben namelijk een kleine waterinhoud waardoor je te weinig systeeminhoud krijgt als thermische buffer. De kans op pendelen van de wp wordt zo groter.
Beter is het om uit de kluiten gewassen T22 radiatoren op te hangen of beter T33’s of kolomradiatoren. Die hebben net als een vvw veel volume.
maar ja niet iedereen wil dat
grappig is wel dat oude huizen vanwege de slechte isolatie dus grotere raditoren hebben en deze dus goed geschikt zijn samen met isolatie voor lager temp verwarming is gelijk stuk goedkoper.
Hoekhuis. Heb hem dus aan de zijkant van het huis. Wettelijk dus niet correct, want maar 3 meter van de "erfgrens". Maar niemand die er last van heeft.Sjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:28:
[...]
Waarom zou je rekening houden met een erfgrens, ipv met de plaats waar mensen slapen?
Als ik het netjes zou doen zouden de buren méér last hebben

Daarom is "erfgrens" veel te algemeen kwa term

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 25-05-2022 06:46 ]
Er komen hier per dag 300 vliegtuigen over maar die airco’s verpesten allesSjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:28:
[...]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Mijn Daikin (voordeel single split) draait bij koelen rond de 100w, geen geluid hoorbaar. Alleen als je m even aanzet een kwartiertje iets harder blazen daarna hoor je de vogels meer dan de unit. Zal met een hittegolf iets meer zijn maar heb hier een 18 meter lange achtertuin en unit staat 3 meter uit de woning en geluid gaat richting achter, eerstvolgende terras buren 10 meter verder. Om dezelfde reden ook geen unit vast aan de woning, met name voor geluiden vlak naast slaapkamer ramen (inclusief die van mijzelf) en ik wil zelf ook niks horen en geen unit tegen m’n woning. In de winter zelfde voordeel dan hoor je de unit wel meer (alleen blazen op 4 meter afstand niet meer hoorbaar).MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:48:
[...]
Totdat je ruzie krijgt met je buren over iets heel anders en dan is het zo fijn voor hen dat voor je voeten te gooien. Helaas is in Nederland de tolerantie naar elkaar ver te zoeken tegenwoordig. Klagen, klagen enz enz.
Ik heb mijn leidingen binnen daarom binnen gelegd ipv op de buitenmuur waarbij ze net over hun grens zouden lopen. Geen probleem hoor totdat ..... Ik neem het risico niet.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Mijn 2 buiten units hangen op de oprit, dus 2,5m van de erfgrens. De buren hebben wel een raam daar (die hebben woonruimte ipv garage), maar die staat zeer zelden open. En als die al open staat horen ze nog niets vermoed ik. Ik heb mijn airco echt nog helemaal niet gehoord afgelopen maanden sinds installatie. Ik dacht laatst dat ik wat hoorde toen ik buiten stapte, maar dat bleek mijn auto te zijn die aan het klimatiseren was.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Maar dan vergelijk je een unit die rustig rond zijn minimum draait met de regels die juist uitgaan van het maximum vermogen.MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:51:
[...]
Ik zit overigens op 2 meter afstand op mijn terras naast die dingen en hoor nauwelijks iets. Mensen kunnen echt overdrijven.
De strenge regels zijn er om fabrikanten aan te sporen om geluidsarme units te maken. Op zich prima, maar met de groeiende transitiedruk op burgers en units die nog flink lawaai kunnen maken, denk ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Je kunt trouwens ook andere maatregelen nemen, b.v. een dikke isolerende schutting. Het gaat uiteindelijk om de geluidsdruk op de erfgrens, niet ervoor. Daarnaast zou je ook het maximum vermogen softwarematig kunnen begrenzen, b.v. als je een 3kW unit hebt, maar je hebt maar 2kW piekvermogen nodig. Voor aanschaf kun je hier natuurlijk ook op letten; het minimum vermogen van verschillende units is vaak gelijk, dan kun je i.v.m. geluid toch beter voor de kleinste unit gaan die groot genoeg is.
Ik heb dus net de installatie sinds gisteren, en de installatie staat mooi in de Daikin Onecta app.
Nu een paar vraagjes van de noob.
- ik kan het verbruik in kWh zien in de app (per dag/week/jaar en zelfs per unit), maar niet wat het momentaan verbruik. Is er een andere manier om dit te zien?
- de functie voor het "intelligent oog" staat op de afstandsbedienin, maar niet in de app
- de temperaturen die de units meten zijn nogal afwijkend (zowat 2 graden hoger dan wat de kamerthermostaat aan geeft)
- binnenkort komt er een schilder om de zaak wat beter af te werken, en dan zou de kap van 1 unit eraf moeten. Ik kan nergens vinden hoe ik dat makkelijk kan doen zonder iets kapot te maken.
- zijn er andere apps aanbevolen die nog wat vriendelijker zijn in gebruik?
- ik kan het verbruik in kWh zien in de app (per dag/week/jaar en zelfs per unit), maar niet wat het momentaan verbruik. Is er een andere manier om dit te zien?
- de functie voor het "intelligent oog" staat op de afstandsbedienin, maar niet in de app
- de temperaturen die de units meten zijn nogal afwijkend (zowat 2 graden hoger dan wat de kamerthermostaat aan geeft)
- binnenkort komt er een schilder om de zaak wat beter af te werken, en dan zou de kap van 1 unit eraf moeten. Ik kan nergens vinden hoe ik dat makkelijk kan doen zonder iets kapot te maken.
- zijn er andere apps aanbevolen die nog wat vriendelijker zijn in gebruik?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan ga je uit van een benodigd vermogen van 2kW, wat in een doorsnee huis in de winter amper/niet voldoende is om de zaak warm te houden.Martin7182 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:34:
[...]
Maar dan vergelijk je een unit die rustig rond zijn minimum draait met de regels die juist uitgaan van het maximum vermogen.
De strenge regels zijn er om fabrikanten aan te sporen om geluidsarme units te maken. Op zich prima, maar met de groeiende transitiedruk op burgers en units die nog flink lawaai kunnen maken, denk ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Je kunt trouwens ook andere maatregelen nemen, b.v. een dikke isolerende schutting. Het gaat uiteindelijk om de geluidsdruk op de erfgrens, niet ervoor. Daarnaast zou je ook het maximum vermogen softwarematig kunnen begrenzen, b.v. als je een 3kW unit hebt, maar je hebt maar 2kW piekvermogen nodig. Voor aanschaf kun je hier natuurlijk ook op letten; het minimum vermogen van verschillende units is vaak gelijk, dan kun je i.v.m. geluid toch beter voor de kleinste unit gaan die groot genoeg is.
En 3 units van 2kW maken waarschijnlijk even veel geluid als 1 van 6 kW.
Ander punt (en dat is hierboven toevallig net naar boven gekomen) is het voorverwarmen van een auto. Dat gaat met EV's veel meer voorkomen, en dat maakt ook lawaai. Zelfs bij het laden kan de auto wat ventilatiegeluid maken.
kWh meter, of stekker diverse oplossingen niet in de Onecta app iigTommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:40:
Ik heb dus net de installatie sinds gisteren, en de installatie staat mooi in de Daikin Onecta app.
Klopt alleen in afstandsbediening te schakelen- de functie voor het "intelligent oog" staat op de afstandsbedienin, maar niet in de app
Normaal gedrag want op plafond of dicht bij vloer andere waarde dan zithoogte. Kamerthermostaten meten doorgaans op 1,50m. Warmte stijgt en koude zakt.- de temperaturen die de units meten zijn nogal afwijkend (zowat 2 graden hoger dan wat de kamerthermostaat aan geeft)
Zou eenvoudig moeten kunnen, niet aan installateur gevraagd?- binnenkort komt er een schilder om de zaak wat beter af te werken, en dan zou de kap van 1 unit eraf moeten. Ik kan nergens vinden hoe ik dat makkelijk kan doen zonder iets kapot te maken.
Bij nieuwe modellen alleen Onecta mogelijk.- zijn er andere apps aanbevolen die nog wat vriendelijker zijn in gebruik?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Gefeliciteerd met je installatie!Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:40:
Ook ik ben benieuwd of daar iets over te zien is, kan zelf ook alleen maar het verbruik in het verleden, afgelopen uur, gisteren, vorige week, zien.
In de mobile app bij de verticale airflow zie ik de optie comfort airflow maar dat is niet hetzelfde als het intelligente oog. Geen idee eigenlijk.- de functie voor het "intelligent oog" staat op de afstandsbedienin, maar niet in de app
Doorgaans is het tegen het plafond aan inderdaad een stuk warmer dan op 1,5 m hoogte. Je zult zelf moeten uitvinden welke setpoint (de temperatuur die je instelt) voor jou het beste aanvoelt. Staar je niet te veel blind op de temperatuurwaardes. Voor koelen houd ik zelf doorgaans een setpoint van 23,5 graden aan, proefondervindelijk vastgesteld.- de temperaturen die de units meten zijn nogal afwijkend (zowat 2 graden hoger dan wat de kamerthermostaat aan geeft)
In de installatiehandleiding kun je zien hoe de binnenunit in elkaar en uit elkaar gaat.- binnenkort komt er een schilder om de zaak wat beter af te werken, en dan zou de kap van 1 unit eraf moeten. Ik kan nergens vinden hoe ik dat makkelijk kan doen zonder iets kapot te maken.
De huidige generatie WiFi adapters is erg gesloten. Je kunt wel integreren met oplossingen van Amazon en Google en daar moet je maar net trek in hebben.- zijn er andere apps aanbevolen die nog wat vriendelijker zijn in gebruik?
Ik volg dit topic af en toe eens sinds vorig jaar en nu echt actief omdat we zeker voor een airco willen gaan door de verandering van de werkplek, zo'n 90% thuis in plaats van op kantoor.
Eerder was een airco een luxe, maar begint daardoor juist meer nodig te worden.
Nu willen we natuurlijk ook van het gas af, we hebben een nieuwbouw, maar helaas toch nog een cv op gas.
Goed geïsoleerd huis dus.
Al even naar een L/W warmte pomp gekeken, maar koelen schijnt daarmee echt niet goed te kunnen.
Daarom nu kijken naar een L/L warmte pomp en volgend jaar eens naar een L/W voor geheel van het gas af.
Ik denk dat ik de plaatsing beneden wel aardig ok heb, leidingen door de gang achter de kast langs de garage in en dan door het dak heen naar de buitenunit.
/f/image/4SosBkeGPKNpTsZ8NOIe1y2V.png?f=fotoalbum_large)
Voor boven zit ik te denk aan een unit in het open trappengat op de grens van de 1ste verdieping naar de zolder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5OK5YXSZzLi7bafh2brnJQcQ.png?f=user_large)
Daar wil ik voornamelijk slaapkamer 1.3 overdag koelen, aangezien dat mijn werkplek is.
Waarna daarna slaapkamer 1.4 's avonds gekoeld mag worden.
Geen idee hoe dit precies zal gaan, aangezien ik totaal geen ervaring heb met airco.
Maar het leek me wel mogelijk, aangezien slaapkamer 1.4 ramen op het noord-westen heeft.
Oppervlakte van de ruimtes;
- woonkamer 133 m3 (4 kW)
- gang 13,5 m3 (0,4 kW)
- overloop 14,8 m3 (0,5 kW)
- slaapkamer (1.4) 26 m3 (1,2 kW)
- werkkamer (1.3) 28,6 m3 (0,9 kW)
- logeerkamer (1.2) 40,3 m3 (0,8 kW)
Ik zat er dus aan te denken om een 5kW en 2,5kW voor boven.
Aangezien ik hier ook veel lees over iedere kamer afzonderlijk koelen, ben ik daar wel naar aan het kijken geweest.
Afzonderlijke unit op de uitbouw in het midden van de woning voor de werkkamer, maar dan komt het probleem ... slaapkamer 1.4 heeft helemaal geen makkelijke manier voor een unit.
Enige manier welke zou kunnen is achter de schotten op zolder en dan via dezelfde weg naar buiten zoals hier al getekend, maar dat zou alleen al in huis 12 meter leiding werk zijn.
Geen idee of dat wel eens te doen is, laat staan betaalbaar, maar over alle opties kan nagedacht worden natuurlijk
Nu willen we natuurlijk ook van het gas af, we hebben een nieuwbouw, maar helaas toch nog een cv op gas.
Al even naar een L/W warmte pomp gekeken, maar koelen schijnt daarmee echt niet goed te kunnen.
Daarom nu kijken naar een L/L warmte pomp en volgend jaar eens naar een L/W voor geheel van het gas af.
Ik denk dat ik de plaatsing beneden wel aardig ok heb, leidingen door de gang achter de kast langs de garage in en dan door het dak heen naar de buitenunit.
/f/image/4SosBkeGPKNpTsZ8NOIe1y2V.png?f=fotoalbum_large)
Voor boven zit ik te denk aan een unit in het open trappengat op de grens van de 1ste verdieping naar de zolder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5OK5YXSZzLi7bafh2brnJQcQ.png?f=user_large)
Daar wil ik voornamelijk slaapkamer 1.3 overdag koelen, aangezien dat mijn werkplek is.
Geen idee hoe dit precies zal gaan, aangezien ik totaal geen ervaring heb met airco.
Maar het leek me wel mogelijk, aangezien slaapkamer 1.4 ramen op het noord-westen heeft.
- gang 13,5 m3 (0,4 kW)
Aangezien ik hier ook veel lees over iedere kamer afzonderlijk koelen, ben ik daar wel naar aan het kijken geweest.
Afzonderlijke unit op de uitbouw in het midden van de woning voor de werkkamer, maar dan komt het probleem ... slaapkamer 1.4 heeft helemaal geen makkelijke manier voor een unit.
Enige manier welke zou kunnen is achter de schotten op zolder en dan via dezelfde weg naar buiten zoals hier al getekend, maar dat zou alleen al in huis 12 meter leiding werk zijn.
Geen idee of dat wel eens te doen is, laat staan betaalbaar, maar over alle opties kan nagedacht worden natuurlijk
Haha… ja wij wonen in een appartement en Airco op het dak, toch waren er een paar bewoners die liepen te klagen over de ‘erfgrens’ en geluidsoverlast. Wij zitten onder het dak en hij staat dus ook boven ons.Waah schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:42:
[...]
Hoekhuis. Heb hem dus aan de zijkant van het huis. Wettelijk dus niet correct, want maar 3 meter van de "erfgrens". Maar niemand die er last van heeft.
Als ik het netjes zou doen zouden de buren méér last hebbennu heeft de straat er last van
Daarom is "erfgrens" veel te algemeen kwa term
Ik zei dus ook erfgrens zijn de ramen van de buren, daar waren die mensen het niet helemaal mee eens maar de meerderheid gelukkig wel.
Sommige mensen hoorde ook onze Airco terwijl hij niet aan stond, bleek het hun eigen ventilatiebox te zijn

Maar, de officiële regels voor appartementen zijn toch ook anders?HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Haha… ja wij wonen in een appartement en Airco op het dak, toch waren er een paar bewoners die liepen te klagen over de ‘erfgrens’ en geluidsoverlast. Wij zitten onder het dak en hij staat dus ook boven ons.
Ik zei dus ook erfgrens zijn de ramen van de buren, daar waren die mensen het niet helemaal mee eens maar de meerderheid gelukkig wel.
Sommige mensen hoorde ook onze Airco terwijl hij niet aan stond, bleek het hun eigen ventilatiebox te zijn
Ik heb begrepen dat bij appartementen niet de grens op een balkon geldt bijvoorbeeld, maar dat daadwerkelijk het geluid bij de ramen gemeten wordt?
Niet helemaal on-topic maar voor diegene die met een L/L WP voor SWW nog een CV hebben, de Atag Lydos Hybrid WP boiler is een mooie oplossing. Wij hebben er eentje op zolder hangen en voldoet uitstekend als aanvulling op ons nu gasloze huis. En aangezien de WP binnen in het huis hangt is er ook geen gedoe met buren.
Inderdaad ja, maar leg dat mensen maar eens uit die denken dat ze er al last van hebben voordat hij er staat.Sjamo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Maar, de officiële regels voor appartementen zijn toch ook anders?
Ik heb begrepen dat bij appartementen niet de grens op een balkon geldt bijvoorbeeld, maar dat daadwerkelijk het geluid bij de ramen gemeten wordt?
Op balkon kon ook niet omdat de balkons naast elkaar zitten en daar zitten ook de slaapkamer ramen.
Een buurman had al 10 jaar zijn Airco op het balkon staan, maar moest ‘m weghalen toen er nieuwe buren kwamen wonen.
@Termy Hou op, schei uit! Het is om te huilen, de Airco is ook zo’n moeilijk en langdurig proces geweest

Klinkt goed, wat was je kwijt met de volledige installatie en ze hebben deze zeker niet in 50L?3kes schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:54:
Niet helemaal on-topic maar voor diegene die met een L/L WP voor SWW nog een CV hebben, de Atag Lydos Hybrid WP boiler is een mooie oplossing. Wij hebben er eentje op zolder hangen en voldoet uitstekend als aanvulling op ons nu gasloze huis. En aangezien de WP binnen in het huis hangt is er ook geen gedoe met buren.
Voor zover ik kan zien is de kleinste 118L, voor een 2 pers huishouden meer dan zat. Ik heb de boiler zelf geplaatst (stelt niet zoveel voor) en om in aanmerking te komen voor de subsidie heb ik een bevriend aannemertje een ochtend laten helpen.HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Klinkt goed, wat was je kwijt met de volledige installatie en ze hebben deze zeker niet in 50L?
Kosten boiler 979,-
Kosten aannemer 150,-
Totaal 1129,-
Per saldo kost de boiler dan 629,- (500 euro subsidie)
Omdat ik de installatie zelf gedaan heb kan eventuele garantie een lastig dingetje worden. Toch heb ik dat voor lief genomen. Een aantal offertes van installateurs lieten bedragen van 2500,- zien voor dezelfde boiler..
Ik heb de specs even bekeken.3kes schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:49:
[...]
Voor zover ik kan zien is de kleinste 118L, voor een 2 pers huishouden meer dan zat. Ik heb de boiler zelf geplaatst (stelt niet zoveel voor) en om in aanmerking te komen voor de subsidie heb ik een bevriend aannemertje een ochtend laten helpen.
Kosten boiler 979,-
Kosten aannemer 150,-
Totaal 1129,-
Per saldo kost de boiler dan 629,- (500 euro subsidie)
Omdat ik de installatie zelf gedaan heb kan eventuele garantie een lastig dingetje worden. Toch heb ik dat voor lief genomen. Een aantal offertes van installateurs lieten bedragen van 2500,- zien voor dezelfde boiler..
Die 118l boiler geeft ook maar een goede 100l water aan 40°C, dus na een bad is die wel leeg, en 2 douches wordt al een challenge.
Daarna is er 7uur nodig om die terug op te warmen. Dat is lang!
Het zal inderdaad moeten passen bij je wensen. De boiler draait op 53 graden en is voor ons meer dan zat voor twee douchebeurten. Ben je een lange doucher en staat er ook nog een bad dan zal er een andere (duurdere) optie moeten komen. Het ding draait bij mij hoogstens 3 uur per nacht.Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:56:
[...]
Ik heb de specs even bekeken.
Die 118l boiler geeft ook maar een goede 100l water aan 40°C, dus na een bad is die wel leeg, en 2 douches wordt al een challenge.
Daarna is er 7uur nodig om die terug op te warmen. Dat is lang!
Heb je er wel aan gedacht dat je voor je unit beneden nog wel een oplossing moet vinden voor de condensafvoer?Theetjuh schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:19:
Ik volg dit topic af en toe eens sinds vorig jaar en nu echt actief omdat we zeker voor een airco willen gaan door de verandering van de werkplek, zo'n 90% thuis in plaats van op kantoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- gang 13,5 m3 (0,4 kW)
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Heb je hier een bron van en dan m.b.t. duidelijke regelgeving, want ik lees bij de rijksoverheid niet dat het om geluidsdruk gaat.Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:27:
[...]
Het gaat om geluidsdruk en niet om decibel bij warmtepompen.
Voorbeeld: Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Ook een fabrikant als LG zou wel erg dom zijn om niet van die waarde uit te gaan in hun stukken omdat ze dan qua dB's lager uit kunnen komen dan dat ze doen: https://www.lgklimaat.nl/...wbesluit-geluidseisen.pdf
Het doel is om op basis van de positie van de buitenunit ten opzichte van de perceelgrens en/of
andere nabijgelegen controleposities bij woningen het maximaal toelaatbare geluidvermogensniveau
van een buitenunit te bepalen, rekening houdend met een opgegeven marge. De leveranciers van
buitenunits kunnen dan de benodigde maximum geluidvermogensniveaus en tonaaltoeslag1
aanleveren.
• LWAmax, dag: (LWAmax + K1 – Domkasting) dag [dB]
• LWAmax, avond+nacht: (LWAmax + K1 – Domkasting) avond+nacht [dB]
Hier bij is:
• LwA, max [dB] : het maximum geluidvermogensniveau van de buitenunit
• K1 : de tonaaltoeslag K1 [dB]
• Domkasting [dB] : het geluiddempende effect van een omkasting (indien aanwezig)
De rekentool gaat dus uit van het maximale geluidvermogensniveau dat de buitenunit kan produceren
in de dagperiode en in de avond- en nachtperiode. De leverancier moet dus het maximum
geluidvermogensniveau opgeven voor de instellingen overdag en in de avond- en nachtperiode naast
de eerder vermelde tonaliteitscorrectie (ook als deze 0dB(A) is).
Het geluidsniveau op het energielabel mag niet worden gebruikt, aangezien deze niet het maximale
geluidsvermogen weergeeft. De fabrikant/leverancier moet deze informatie ter beschikking stellen aan
gebruikers van de rekentool.
Bron: https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos
[ Voor 48% gewijzigd door CPM op 25-05-2022 13:23 ]
Ik zag het hier af en toe voorbijkomen inderdaad, maar nee daarmee nog geen idee wat de mogelijkheden zijn.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:56:
[...]
Heb je er wel aan gedacht dat je voor je unit beneden nog wel een oplossing moet vinden voor de condensafvoer?
Daar zit geen afvoer in de buurt, afgezien regen afwatering wat om de garage heen gaat waar misschien iets mee te regelen valt.
Heb ook nog geen adviseur over de vloer gehad verder, wil zoveel mogelijk voorbereid zijn voor als die langs komt, dus bedankt
Het was maar een voorbeeld.Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:46:
[...]
Dan ga je uit van een benodigd vermogen van 2kW, wat in een doorsnee huis in de winter amper/niet voldoende is om de zaak warm te houden.
En 3 units van 2kW maken waarschijnlijk even veel geluid als 1 van 6 kW.
3 units van 2 kW maken denk ik minder geluid dan 1 van 6 kW, zeker als je ze uit elkaar plaatst. Het gaat om de erfgrens, niet om hoeveel geluid een unit zelf maakt.
Theetjuh schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Ik zag het hier af en toe voorbijkomen inderdaad, maar nee daarmee nog geen idee wat de mogelijkheden zijn.
Daar zit geen afvoer in de buurt, afgezien regen afwatering wat om de garage heen gaat waar misschien iets mee te regelen valt.
Heb ook nog geen adviseur over de vloer gehad verder, wil zoveel mogelijk voorbereid zijn voor als die langs komt, dus bedankt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5I6E3B08pq0RlDFZ1WpqFymK.jpg?f=user_large)
Hier hebben ze dat zo opgelost. Alles om een condenspomp te vermijden.
Dit is overigens de enige muur die ze wat hebben vernaggeld (was zo afgesproken). Dat gaan we uiteraard mooi laten afwerken door een schilder.
Wat is geluidsvermogen?CPM schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:05:
[...]
Heb je hier een bron van en dan m.b.t. duidelijke regelgeving, want ik lees bij de rijksoverheid niet dat het om geluidsdruk gaat.
Ook een fabrikant als LG zou wel erg dom zijn om niet van die waarde uit te gaan in hun stukken omdat ze dan qua dB's lager uit kunnen komen dan dat ze doen: https://www.lgklimaat.nl/...wbesluit-geluidseisen.pdf
Het doel is om op basis van de positie van de buitenunit ten opzichte van de perceelgrens en/of
andere nabijgelegen controleposities bij woningen het maximaal toelaatbare geluidvermogensniveau
van een buitenunit te bepalen, rekening houdend met een opgegeven marge. De leveranciers van
buitenunits kunnen dan de benodigde maximum geluidvermogensniveaus en tonaaltoeslag1
aanleveren.
• LWAmax, dag: (LWAmax + K1 – Domkasting) dag [dB]
• LWAmax, avond+nacht: (LWAmax + K1 – Domkasting) avond+nacht [dB]
Hier bij is:
• LwA, max [dB] : het maximum geluidvermogensniveau van de buitenunit
• K1 : de tonaaltoeslag K1 [dB]
• Domkasting [dB] : het geluiddempende effect van een omkasting (indien aanwezig)
De rekentool gaat dus uit van het maximale geluidvermogensniveau dat de buitenunit kan produceren
in de dagperiode en in de avond- en nachtperiode. De leverancier moet dus het maximum
geluidvermogensniveau opgeven voor de instellingen overdag en in de avond- en nachtperiode naast
de eerder vermelde tonaliteitscorrectie (ook als deze 0dB(A) is).
Het geluidsniveau op het energielabel mag niet worden gebruikt, aangezien deze niet het maximale
geluidsvermogen weergeeft. De fabrikant/leverancier moet deze informatie ter beschikking stellen aan
gebruikers van de rekentool.
Bron: https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos
Geluidsvermogen is een eigenschap van de warmtepomp en wordt direct naast de warmtepomp gemeten. Het geluidsvermogen voor warmtepompen is al sinds 2012 begrensd in EU-regelgeving (Ecodesign Requirements). Warmtepompen tot 6kW mogen in de EU een maximaal geluidsvermogen hebben van 65 dB(A), voor grotere warmtepompen tot 12kW is dat maximaal 70 dB(A). Het geluidsvermogen van iedere warmtepomp wordt sinds 2015 vermeld op het verplichte CE-label.
Wat is geluidsdruk?
De nieuwe wetgeving per 2021 gaat niet over geluidsvermogen, maar over geluidsdruk. Geluidsdruk is een afgeleide van het geluidsvermogen, maar neemt de afstand van de ontvanger (het oor) tot de warmtepomp mee. De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Overdag maximaal 45db(A) geluidsdruk op de erfgrens
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Goede oplossing zo, zie je straks niks meer van.Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:15:
[...]
[Afbeelding]
Dit is overigens de enige muur die ze wat hebben vernaggeld (was zo afgesproken). Dat gaan we uiteraard mooi laten afwerken door een schilder.
En juiste locatie ook niet naast het raam want dat werkt juist averechts.
[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 25-05-2022 14:13 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik ben bezig met een L/W en die komt gewoon lekker precies op de erfgrens waarbij ik hem mijn tuin in laat blazen. En zoals ik al eerder heb gezegd, ik laat mijn warmtepompen nooit maximaal draaien maar lekker rustig laten pruttelen. Ik hou van een comfortabel huis met units die niet op standje vier als een fohn staan te blazen. Maar die discussie ga ik maar niet meer aan.Martin7182 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:34:
[...]
Maar dan vergelijk je een unit die rustig rond zijn minimum draait met de regels die juist uitgaan van het maximum vermogen.

Heeeeeeeeeeeeeeel verstandig!Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:15:
[...]
[Afbeelding]
Een relatie van me doet administratie en begeleiding van VVE's. Altijd gezeik. Schoonouders betalen zich blauw aan die VVE voor onderhoud etc en als ze wat regelen kopen ze te duur in. Ik ga echt never nooit in een appartement wonen. Tussen zes planken mijn huis uit ja.HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Haha… ja wij wonen in een appartement en Airco op het dak, toch waren er een paar bewoners die liepen te klagen over de ‘erfgrens’ en geluidsoverlast. Wij zitten onder het dak en hij staat dus ook boven ons.
Wij hebben vandaag de airco weer aan staan om te verwarmen. Nu komt de compressorfrequentie niet onder de 25hz, normaal zakt deze terug naar 12hz. Iemand een idee waarom hij zo hard blijft werken? Op deze manier is hij 20 minuten aan het verwarmen waarna hij weer een uur uit staat..
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
@Hartox Waaaaaaaaaaaat? Verwarmen? Hier staan alle ramen open.
Ruim 20 graden boven en 21,5 beneden.
Welk merk? Heb je hem op verwarmen staan of op auto?

Welk merk? Heb je hem op verwarmen staan of op auto?
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2022 14:40 ]
Ja, wij hebben bijna geen zon inval en dan warmt het met deze temperaturen niet erg op..
Merk staat in mn signature: MHI SRK-35-ZSX
Merk staat in mn signature: MHI SRK-35-ZSX
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
@Hartox Heb je dan fan geknepen? Gewoon op auto zetten kan hij maximaal afgeven en moduleert vanzelf terug (zeker met deze temperaturen). Maar blijf het ongelofelijk vinden dat je nu moet verwarmen. Het is hier buiten 18 graden. Wat gaat dat worden met -5 buiten?
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2022 14:45 ]
PreciesServee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Wat is geluidsvermogen?
Geluidsvermogen is een eigenschap van de warmtepomp en wordt direct naast de warmtepomp gemeten. Het geluidsvermogen voor warmtepompen is al sinds 2012 begrensd in EU-regelgeving (Ecodesign Requirements). Warmtepompen tot 6kW mogen in de EU een maximaal geluidsvermogen hebben van 65 dB(A), voor grotere warmtepompen tot 12kW is dat maximaal 70 dB(A). Het geluidsvermogen van iedere warmtepomp wordt sinds 2015 vermeld op het verplichte CE-label.
Wat is geluidsdruk?
De nieuwe wetgeving per 2021 gaat niet over geluidsvermogen, maar over geluidsdruk. Geluidsdruk is een afgeleide van het geluidsvermogen, maar neemt de afstand van de ontvanger (het oor) tot de warmtepomp mee. De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.
Koop b.v. de MHI 20ZSX-W of 25ZSX-W, en je zit al binnen de norm op 1 meter afstand.
Ja, fan staat op standje 1 en de buitenunit op silent. Van het voorjaar toen het kouder was werkte dat prima.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Hoe dan? Geluidsvermogen van de 20ZSX-W is 53dB, de geluidsdruk is dan op 1m 50dB en op 3m 47dB, je hebt dus meer dan 3 meter afstand nodig.Martin7182 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
[...]
Precies
Koop b.v. de MHI 20ZSX-W of 25ZSX-W, en je zit al binnen de norm op 1 meter afstand.
[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 25-05-2022 15:02 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Met stand 1 knijp je de binnenunit, de buitenunit heb je nog eens extra geknepen. Warmtevraag kan deze nu niet voldoende kwijt in de hoeveelheid lucht en gaat daardoor de compressor dus iets hoger lopen . Zet alles maar in standje auto met evt buitenunit nog geknepen dat zal wel al verschil maken denk ik.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
Ja, fan staat op standje 1 en de buitenunit op silent. Van het voorjaar toen het kouder was werkte dat prima.
[ Voor 1% gewijzigd door Servee op 25-05-2022 15:12 . Reden: Aanpassing ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Oftewel je knijpt zowel de binnen- als buitenunit. Tja.....Waarom koopt iedereen een vaak overbemeten unit of vraagt hier advies en gaat dan de boel knijpen? Zet dat dan ding nu eens eerst op normale werking en de fan op auto. Binnen notime de boel op temperatuur en dan maakt je buitenunit echt geen herrie. Als hij al herrie maakt zal dat heel kortstondig zijn en het harde blazen binnen heel even. En zal hij ook nog eens zuiniger werken. Niets knijpen!!! Met dit weer moet hij zelfs gaan pendelen.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
En waarom houd ik de boel binnen zo stabiel mogelijk? Precies om herrie (binnen en buiten) en hard blazen te voorkomen.
@Servee Zullen wij onze postings maar gaan bundelen in een boekje?
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2022 15:12 ]
Niet iedereen zal weten wat de warmtepomp op welk moment doet en wat de gevolgen zijn indien je met fanstand en en geknepen buitenunits gaat lopen klooien.MotorBeast schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Oftewel je knijpt zowel de binnen- als buitenunit. Tja.....Waarom koopt iedereen een vaak overbemeten unit of vraagt hier advies en gaat dan de boel knijpen? Zet dat dan ding nu eens eerst op normale werking en de fan op auto. Binnen notime de boel op temperatuur en dan maakt je buitenunit echt geen herrie. Als hij al herrie maakt zal dat heel kortstondig zijn en het harde blazen binnen heel even. En zal hij ook nog eens zuiniger werken. Niets knijpen!!! Met dit weer moet hij zelfs gaan pendelen.
En waarom houd ik de boel binnen zo stabiel mogelijk? Precies om herrie (binnen en buiten) en hard blazen te voorkomen.
@Servee Zullen wij onze postings maar gaan bundelen in een boekje?
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 25-05-2022 15:15 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja, omdat we vinden dat de binnenunit op fan stand 2 te veel herrie maakt. Ik heb hem op 2 gezet, eens kijken wat er dan gebeurt (waarschijnlijk te veel herrie binnen
).
En wat het minimum vermogen betreft, de ZSX moduleert normaal terug naar een compressorfrequentie van 12hz, dat is dikke prima.
@Servee Maar wat ik nog niet begrijp, waarom moduleert de buitenunit als het kouder is wel terug naar 12hz als de binnenunit op fan stand 1 staat en bij warmer weer blijkbaar niet? Is dat nodig om het gas weer te laten verdampen nu de buitentemperaturen hoger zijn?
En wat het minimum vermogen betreft, de ZSX moduleert normaal terug naar een compressorfrequentie van 12hz, dat is dikke prima.
@Servee Maar wat ik nog niet begrijp, waarom moduleert de buitenunit als het kouder is wel terug naar 12hz als de binnenunit op fan stand 1 staat en bij warmer weer blijkbaar niet? Is dat nodig om het gas weer te laten verdampen nu de buitentemperaturen hoger zijn?
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
basis temperatuur van koude middel is hoger dus hierdoor stijgt de druk van het koude middel. hierdoor zal de compressor dus met een hogere druk moeten werken en dus harder moeten werken ? Het is maar een idee misschien dat iemand het kan onderbouwen.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:17:
Ja, omdat we vinden dat de binnenunit op fan stand 2 te veel herrie maakt. Ik heb hem op 2 gezet, eens kijken wat er dan gebeurt (waarschijnlijk te veel herrie binnen).
Maar wat ik nog niet begrijp, waarom moduleert de buitenunit als het kouder is wel terug naar 12hz als de binnenunit op fan stand 1 staat en bij warmer weer blijkbaar niet? Is dat nodig om het gas weer te laten verdampen nu de buitentemperaturen hoger zijn?
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
In het geval van Daikin (vraagbesturing) dus knijpen van de buitenunit onthoud de unit wat de laatst gevraagde setting was. Kan zomaar zijn dat bij MHI dat ook is. Ik zou alles even uitzetten, fan op automatische stand en dan opnieuw kijken wat er dan gebeurt. Dikke kans dat dit de oorzaak is.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:17:
Ja, omdat we vinden dat de binnenunit op fan stand 2 te veel herrie maakt. Ik heb hem op 2 gezet, eens kijken wat er dan gebeurt (waarschijnlijk te veel herrie binnen).
Vwb gas verdampen lijkt me niet aan de orde.
Als jouw compressor terug gaat naar 12hz bij koud weer op stand 1 dan lijkt me de unit veeeeel te groot voor de ruimte waar deze in hangt. Normaliter ga je bij kouder weer meer lucht nodig hebben en zal de compressor veel harder moeten werken en op continue standje 1 kan ik me dat niet voorstellen. Op standje 1 is het praktisch onmogelijk om een kamer op temperatuur te krijgen/houden met een lage compressor frequentie bij koud weer.
[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 25-05-2022 16:58 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Waarom vraag je om advies en gaat hem dan eigenwijs op 2 zetten? Teveel herrie, dan had je geen L/L moeten kopen of hij hangt op een verkeerde plaats.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:17:

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2022 16:18 ]
Gewoon op 3D Auto zetten, dan gaat hij vanzelf rustig draaien en zuinig.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:17:
Als je de unit mag beschouwen als een puntbron, dan neemt de geluidsdruk per verdubbeling van de afstand af met 6 dB. Op hoeveel afstand wordt het geluidsvermogen gemeten? "naast de unit" kan 1 cm zijn of 10 en dat maakt nogal verschil als je gaat extrapoleren tot grotere afstanden. Maar goed, je kunt ook de specs bekijken, daarin staat de geluidsdruk gemeten op 1 meter afstand:Team-RiNo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:01:
[...]
Hoe dan? Geluidsvermogen van de 20ZSX-W is 53dB, de geluidsdruk is dan op 1m 50dB en op 3m 47dB, je hebt dus meer dan 3 meter afstand nodig.
/f/image/mtIXrUoOJZBzcan9khiN5KzC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 25-05-2022 18:30 ]
NEE, IK ZET HEM OP 2!!!!HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:00:
[...]
Gewoon op 3D Auto zetten, dan gaat hij vanzelf rustig draaien en zuinig.

Maar moet zeggen dat ik altijd wel blij ben als hij hard moet stoken/blazen dat wij bijna altijd muziek of tv aan hebben staan. Het geluid van die ventilator blijft irritant vinden wij. Als het even meezit sept/okt hier L/W en dan is het weer echt stil met verwarmen en lekker weer warme radiatoren.
Sprak ook een bevriende makelaar en die vertelde me ook dat het voor verkoop van een woning niet echt fijn is als er alleen verwarmt kan worden met L/L en de cv eruit is. Meeste mensen zijn daar niet echt van gecharmeerd. Misschien toch iets om over na te denken. Al blijft de woningmarkt voorlopig wel krap.
Ik was op dat moment niet thuis en met de DIY wifi module kan je geen auto selecteren vandaar. Ik snap je frustratie niet helemaal @MotorBeast
Maar hij staat nu op auto en de silent functie staat ook uit, maar de compressor blijft op 25hz draaien. Helaas bieden je suggesties geen oplossing. Al is er ook niet echt een probleem, ik vroeg het me gewoon af. Het wordt tenslotte wel prima warm in huis.
Maar hij staat nu op auto en de silent functie staat ook uit, maar de compressor blijft op 25hz draaien. Helaas bieden je suggesties geen oplossing. Al is er ook niet echt een probleem, ik vroeg het me gewoon af. Het wordt tenslotte wel prima warm in huis.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Je zou even kunnen uitproberen om hem via de WiFi module op stand 3 te zetten en kijken of die hij dan op 'auto' werkt. De logica heb ik nooit begrepen maar bij mij is fan stand 3 op de WiFi module (ook?) de auto stand van de airco. (edit: zie nu dat je het over een 'DIY module' hebt, weet niet zeker of dit dan ook werkt)Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:14:
Ik was op dat moment niet thuis en met de DIY wifi module kan je geen auto selecteren vandaar. Ik snap je frustratie niet helemaal @MotorBeast
[ Voor 8% gewijzigd door Jef61 op 25-05-2022 19:40 ]
Ik kwam deze oude post tegen van @KloekieHartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:14:
Weet niet welk versie hij heeft maar wel nuttige info;
Bij de MHI-SRK-ZSX-W is het minimale ingangs vermogen onder andere afhankelijk van de gemeten buiten temperatuur. In de manual heet dit "heating low outdoor temperature protective control". In de manual staat de volgende grafiek:
Tb<4°C ; Compressor speed > 20Hz (bij onze unit ongeveer 240W)
Tb<-4°C ; f > 32Hz (360W)
Tb<-8 ; f > 45Hz (540W)
Tb<-12 ; f > 55Hz (660W)
12Hz is normaal het minimum, wat ongeveer 144W input is. Deze waarde kan volgens mij alleen maar gehaald worden tussen Tbuiten tussen de 4 en 13 graden. Boven de 13 graden is er een vergelijkbare grafiek voor verwarmen.
Tb>13 ; f > 25Hz ; f < 90Hz
Tb>17 ; f > 35Hz ; f < 50Hz
Zullen ze wel een goede rede voor hebben.
Voor ons huis gaat het tot nu toe precies goed, bij Tb=2 draait ie vaak op 260W input om de woonkamer op 18.5°C te houden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat snap je niet? 2 man adviseren je zet hem op auto en jij meldt doodleuk ik zet hem op 2? Nee okee.Hartox schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:14:
Ik lees op dit moment veel op L/W en daar heb ik geen kaas van gegeten, in ieder geval weinig. Als ik daar een vraag stel en de erveringsdeskundigen daar (en zelfs een paar installateurs) adviseren allemaal hetzelfde en ik zeg dan, dat ga ik niet doen, ik doe ....... Wat denk je dat dan die mannen daar zeggen?
Overigens adviseer ik je wel ernstig iets aan je isolatie te doen want nu moeten stoken na zo'n warme periode buiten is gewoonweg echt beneden peil en zeker met een warmtepomp als het straks ooit eens echt koud wordt (harde vorst). Kan je alsnog je plofketel aandoen tegen heel veel € per m3.
Tipje: Je hebt je serie nummer door gestreept in de foto, maar niet de QR code, in de QR code zit naast je serie nummer ook nog een service code verstopt zie ik. Ik zou de QR code ook even onleesbaar maken.dennistd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:27:
[...]
Ik heb hier ook een -W2, vorig jaar geïnstalleerd. Geen idee of er verschil in zit? Dit is wat er op de buitenunit staat iig:
[Afbeelding]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Tja die ervaring hebben wij niet, hier draait hij zeer rustig en stil, zelfs visite die hier is heeft niet door dat we met de Airco verwarmen.MotorBeast schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:01:
[...]
NEE, IK ZET HEM OP 2!!!!(omdat dat rijmt denk ik
).
Maar moet zeggen dat ik altijd wel blij ben als hij hard moet stoken/blazen dat wij bijna altijd muziek of tv aan hebben staan. Het geluid van die ventilator blijft irritant vinden wij. Als het even meezit sept/okt hier L/W en dan is het weer echt stil met verwarmen en lekker weer warme radiatoren.
Sprak ook een bevriende makelaar en die vertelde me ook dat het voor verkoop van een woning niet echt fijn is als er alleen verwarmt kan worden met L/L en de cv eruit is. Meeste mensen zijn daar niet echt van gecharmeerd. Misschien toch iets om over na te denken. Al blijft de woningmarkt voorlopig wel krap.
Wedden dat ik hem hoor. Ik hoor zelfs de fluisterstand als ik op bed lig. Iedere ventilator maakt geluid want je kan geen lucht verplaatsen zonder geluid. Onmogelijk. Is pure natuurkunde. En jij hebt waarschijnlijk een woonkamer met een veel kleiner opp. Hier zo'n 65m2 dus blazen op fluisterstand is kou lijden in de winter.HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Tja die ervaring hebben wij niet, hier draait hij zeer rustig en stil, zelfs visite die hier is heeft niet door dat we met de Airco verwarmen.
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2022 20:58 ]
Ja midden in de nacht als het hier doodstil is hoor ik ook de ventilator, maar overdag met omgevingsgeluid hoor je dat niet.MotorBeast schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Wedden dat ik hem hoor. Ik hoor zelfs de fluisterstand als ik op bed lig. Iedere ventilator maakt geluid want je kan geen lucht verplaatsen zonder geluid. Onmogelijk. Is pure natuurkunde.
Bedankt voor de toevoeging, maar heb je ook iets waar de wet en regelgeving beschrijf vanuit een bron van de overheid ipv een vergelijkingssite?Servee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Wat is geluidsvermogen?
Wat is geluidsdruk?
Want ik vind het nogal gewaagd om te vertrouwen op een website die afwijkt van de beschrijving van de officiële meettool van de overheid.
Even verder gezocht, via het bouwbesluit kom je uit op het volgende:
Bron: https://www.infomil.nl/on...erzoek/handleiding-meten/
2.2.4 Maximaal geluidsniveau LAmax De beoordeling van geluiden die kortstondig optreden vindt veelal plaats aan de hand van LAmax. Het maximale A-gewogen geluidsniveau LAmax is gebaseerd op de hoogste aflezing in de meterstand `fast'; op deze afgelezen waarde wordt de meteocorrectieterm Cm (zie paragraaf 7.2.1) toegepast. De meterstand `fast' komt overeen met een tijdconstante van 125 ms.
Ik denk persoonlijk dat de site die jij gebruikt er naast. Geluidsdruk is geen term die gebruikt wordt in de stukken van de overheid.
De betreffende site verwijst zelf naar het CE (ander onderwerp).
Dat is iets anders dan het ERP label. Wat de overheid daarover zegt:
Er dient uitgegaan te worden van de maximaal geleverde geluidsniveau van de buitenunit. Dit is een afwijkende waarde van het nominale geluidsniveau welke staat weergegeven op het ERP energielabel conform EN12102.
Ik wil jou graag gelijk geven want dat werkt in mijn voordeel maar ik mis echt de onderbouwing.
[ Voor 22% gewijzigd door CPM op 25-05-2022 22:07 ]
Zoals ik al zei, ik kon hem niet op de auto stand zetten.. okee?MotorBeast schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:13:
[...]
Dat snap je niet? 2 man adviseren je zet hem op auto en jij meldt doodleuk ik zet hem op 2? Nee okee.![]()
Ik lees op dit moment veel op L/W en daar heb ik geen kaas van gegeten, in ieder geval weinig. Als ik daar een vraag stel en de erveringsdeskundigen daar (en zelfs een paar installateurs) adviseren allemaal hetzelfde en ik zeg dan, dat ga ik niet doen, ik doe ....... Wat denk je dat dan die mannen daar zeggen?![]()
Overigens adviseer ik je wel ernstig iets aan je isolatie te doen want nu moeten stoken na zo'n warme periode buiten is gewoonweg echt beneden peil en zeker met een warmtepomp als het straks ooit eens echt koud wordt (harde vorst). Kan je alsnog je plofketel aandoen tegen heel veel € per m3.
Ons huis is niet geweldig geïsoleerd, maar het is hier de afgelopen weken ook niet warmer dan 20 graden in huis geweest, omdat er geen zon naar binnen schijnt, zoals ik al eerder schreef.
Met harde vorst gaat inderdaad de CV ketel mooi mee draaien, dat is geen enkel probleem.
Maar eerlijk gezegd heb je me niets verder geholpen en alleen maar commentaar op de manier waarop wij onze airco gebruiken, het is misschien niet de efficiëntste manier, maar voor ons prima.
@Servee Dat lijkt me eerder de verklaring waarom de compressor niet naar 12hz zakt, bedankt voor het opzoeken
@Jef61 Als ik hem met de afstandsbediening op auto zet, geeft home assistent aan dat hij op stand 3 staat, wat je zegt lijkt wel te kloppen inderdaad. Maar als ik hem in HA op stand 3 zet is het nog niet duidelijk of de airco op stand 3 of auto gaat. Ik zal er van het najaar weer eens naar kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Hartox op 25-05-2022 21:47 ]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Ja hier dezelfde ervaring, geen last van de fan. Maar ik zet hem dus wel altijd in een vaste stand en niet op automatisch. Onze ervaring is dat in de stand automatisch het toerental steeds wijzigt en dat valt juist op. Hier dus altijd vast op stand 2.HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:58:
[...]
Ja midden in de nacht als het hier doodstil is hoor ik ook de ventilator, maar overdag met omgevingsgeluid hoor je dat niet.
Ieder dus zo zijn eigen ervaringen en voorkeuren!
Ik lees dat hier meerdere mensen ervaring hebben om een Brink luchtverwarming te vervangen voor een kanaal airco.
nu ben ik redelijk bekent met W/W warmtepompen en split airco,s
echter een complete vervanging van een Brink unit komt toch wat spitser.
de woning in kwestie verbruikt nu 3500m3 gas met een HR brink lucht cv ketel en een 180L 11kw direct gestookte gas boiler
nu twijfel ik over de dementioneering van de L/L wp of een enkele 16Kw unit voldoende is?
in theorie zou je ook 2x12Kw in cascade moeten kunnen plaatsen denk ik?
dus in parallel aan het systeem de brink unit doet nu volgens mij 3000m3/h
ruimte is niet echt een probleem. woning is geheel onder kelderd
nu ben ik redelijk bekent met W/W warmtepompen en split airco,s
echter een complete vervanging van een Brink unit komt toch wat spitser.
de woning in kwestie verbruikt nu 3500m3 gas met een HR brink lucht cv ketel en een 180L 11kw direct gestookte gas boiler
nu twijfel ik over de dementioneering van de L/L wp of een enkele 16Kw unit voldoende is?
in theorie zou je ook 2x12Kw in cascade moeten kunnen plaatsen denk ik?
dus in parallel aan het systeem de brink unit doet nu volgens mij 3000m3/h
ruimte is niet echt een probleem. woning is geheel onder kelderd
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
@Servee @CPM
Het staat in de handleiding van de rekentool (pagina 11, hoofdstuk 3.1).
De rekentool berekent het toelaatbare maximale geluidvermogenniveau van de buitenunit opdat
het geluidniveau op de plaatsen waar een grenswaarde geldt, voldoet aan de eisen van het
Bouwbesluit 2012. Dit is op de perceelgrens, op 1,5 m hoogte boven het niveau waar de geluidbron staat of soms op 0,5 m boven een scherm. Ook kan op een aantal extra posities het geluiddrukniveau worden berekend als ook daar een grenswaarde geldt volgens het Bouwbesluit.
Het staat in de handleiding van de rekentool (pagina 11, hoofdstuk 3.1).
De rekentool berekent het toelaatbare maximale geluidvermogenniveau van de buitenunit opdat
het geluidniveau op de plaatsen waar een grenswaarde geldt, voldoet aan de eisen van het
Bouwbesluit 2012. Dit is op de perceelgrens, op 1,5 m hoogte boven het niveau waar de geluidbron staat of soms op 0,5 m boven een scherm. Ook kan op een aantal extra posities het geluiddrukniveau worden berekend als ook daar een grenswaarde geldt volgens het Bouwbesluit.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic