Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

GermanPivo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Dit gaat echt niet lekker werken. Met een beetje geluk koel je de gang wat, maar die slaapkamers worden een heel ander verhaal. Als je hem op de rode plek hangt, waarom dan niet een multi nemen en de slaapkamers ook voorzien?
Zou wellicht kunnen, maar het gaat om de slaapkamer die het verste weg is (in werkelijkheid is dat de grootste), dus dan heb je het over ~10-12 meter leidingen en 2 muren waar 't doorheen moet, dat wordt volgens mij een duur grapje qua leidingen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zit min of meer met dezelfde vraag.

Ik heb maar 2 mogelijkheden voor een unit, het rode of het blauwe vlakje. Immers moet de buitenunit op het balkon komen, en de leidingen binnendoor.

Zouden de slaapkamers hier profijt van hebben? Uitgaande van een overbemeten unit...

[Afbeelding]
In werkelijkheid komt de keuken verder de woonkamer in, dus vanuit blauw is er ook geen directe luchtstroom naar de gang.
Het ligt er een beetje aan, voor koelen is de vraag waar staat de zon en heb je zonwering?
Hier in appartement lukt het prima met één unit, maar wij hebben wel overal zonwering.
Het is hier redelijk goed geïsoleerd dus verwarmen gaat ook prima als je de deuren open zet komt de warmte ook in de andere kamers.
Op het rode kruis hangt hier de MHI 3,5 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v1dbwRYUiJtxBv-FHD8OZmdcJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cz4yeDEOp20ycl6wD7klplkX.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Het ligt er een beetje aan, voor koelen is de vraag waar staat de zon en heb je zonwering?
Hier in appartement lukt het prima met één unit, maar wij hebben wel overal zonwering.
Het is hier redelijk goed geïsoleerd dus verwarmen gaat ook prima als je de deuren open zet komt de warmte ook in de andere kamers.
Op het rode kruis hangt hier de MHI 3,5 kW.

[Afbeelding]
Vrijwel de gehele dag zon... en geen zonwering, enkel dikke gordijnen. Het is nu al 24 graden binnen.

Huurappartement waarbij niks aan de buitenzijde gedaan mag worden |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:18:
[...]

Zou wellicht kunnen, maar het gaat om de slaapkamer die het verste weg is (in werkelijkheid is dat de grootste), dus dan heb je het over ~10-12 meter leidingen en 2 muren waar 't doorheen moet, dat wordt volgens mij een duur grapje qua leidingen.
Ja, dat laatste ligt een beetje aan de installateur. De grote jongens hebben standaard bedragen en rekenen alles extra per meter. Wat kleine spelers die maken zich niet zo druk om een extra gat (tenzijn beton) en een metertje extra. Maar in het slechte geval zit je aan +€500.

Maar gaten in muren en een airco plaatsen is geen probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 23-05-2022 17:26 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GermanPivo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Ja, dat laatste ligt een beetje aan de installateur. De grote jongens hebben standaard bedragen en rekenen alles extra per meter. Wat kleine spelers die maken zich niet zo druk om een extra gat (tenzijn beton) en een metertje extra. Maar in het slechte geval zit je aan +€500.
De tussenmuurtjes zijn gips (of een ander soort peperkoek, maar geen beton), dat scheelt.
Maar gaten in muren en een airco plaatsen is geen probleem?
Zo lang het te herstellen is naar semi-oorspronkelijke staat hoeft niemand het te weten :P

Als het maar niet zichtbaar is, wat bij wijzigingen aan de buitengevel uiteraard wel het geval is.

De leidingen vanaf het balkon naar binnen krijgen is nog de grootste uitdaging omdat vrijwel alles kunststof of glas is, daar ga ik uiteraard niets aan vernaggelen. Bij een andere bewoner is er door de houten koof c.q. omlijsting geboord, dat is redelijk eenvoudig te herstellen als we hier weg gaan...

https://www.funda.nl/huur...oude-kluizeweg-83/#foto-3
(In de hoeken waar de planten staan).

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 23-05-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Vrijwel de gehele dag zon... en geen zonwering, enkel dikke gordijnen. Het is nu al 24 graden binnen.

Met de gehele dag zon en geen zonwering ga je het zo niet redden denk ik, dan moet je voor het koelen toch op iedere kamer een Airco laten plaatsen, door de binnenmuren de leidingen lijkt me geen probleem, meestal zijn dit zachte niet dragende muren.
Maar wel grappig dat de Airco wel op het balkon mag, maar geen leidingen buiten langs.
Hier mochten juist geen Airco’s op het balkon (geluid) en moesten ze op het dak, wel allemaal op dezelfde plek naar buiten en omhoog.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Met de gehele dag zon en geen zonwering ga je het zo niet redden denk ik, dan moet je voor het koelen toch op iedere kamer een Airco laten plaatsen, door de binnenmuren de leidingen lijkt me geen probleem, meestal zijn dit zachte niet dragende muren.
Maar wel grappig dat de Airco wel op het balkon mag, maar geen leidingen buiten langs.
Hier mochten juist geen Airco’s op het balkon (geluid) en moesten ze op het dak, wel allemaal op dezelfde plek naar buiten en omhoog.
Mag waarschijnlijk ook niet, maar het scheelt dat er geen slaapkamers aan die zijde zijn. En natuurlijk wil ik de unit op airco steunen laten zetten, eventueel met bekisting.

Pand is 10 hoog, ik zit op 1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Mag waarschijnlijk ook niet, maar het scheelt dat er geen slaapkamers aan die zijde zijn. En natuurlijk wil ik de unit op airco steunen laten zetten, eventueel met bekisting.

Pand is 10 hoog, ik zit op 1 :+
Zou eerst even informeren vwb het ZAV-beleid van de corporatie indien aanwezig. Beetje zonde om paar K te investeren als je om diverse te bedenken redenen de boel weer weg mag halen en zelf voor de reparatie kosten mag opdraaien en dan alsnog geen airco hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Servee schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Zou eerst even informeren vwb het ZAV-beleid van de corporatie indien aanwezig. Beetje zonde om paar K te investeren als je om diverse te bedenken redenen de boel weer weg mag halen en zelf voor de reparatie kosten mag opdraaien en dan alsnog geen airco hebt.
Aangezien het een beruch... bekende (strikte) verhuurder is zal dat antwoord waarschijnlijk direct nee zijn.

Vandaar dat ik het dusdanig wil aanleggen dat het vrij eenvoudig te herstellen is.

Verder geen slapende honden wakker maken...
1. Kleine veranderingen in uw woning
Kleine veranderingen zijn veranderingen die zonder noemenswaardige kosten weer
ongedaan kunnen worden gemaakt. Voorbeelden van kleine veranderingen zijn: het
boren van gaatjes ten behoeve van gordijnrails of planken aan de muur, het vervangen
van badkameraccessoires (wc-bril, toiletrolhouder) of het aanbrengen van behang of
binnenschilderwerk dat niet sterk afwijkt van gangbare kleurstellingen. Voor kleine
veranderingen hoeft u geen toestemming te vragen. <verhuurder> heeft in de huurovereenkomst
als voorwaarde opgenomen dat deze veranderingen bij het beëindigen van de
huurovereenkomst worden hersteld in de oorspronkelijke staat. Denkt u hierbij
bijvoorbeeld aan het dichtmaken van boorgaten. Kleine veranderingen komen nooit voor
vergoeding in aanmerking.

2. Grote veranderingen in uw woning
Grote veranderingen zijn vaak van meer blijvende aard en kunnen slechts door het
maken van noemenswaardige kosten in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht.
Voor grote veranderingen dient u altijd schriftelijke toestemming van <verhuurder> te hebben.
Voorbeelden hiervan zijn: een andere keuken, een nieuwe badkamer, het plaatsen van
binnenwanden, het vervangen van binnendeuren, het leggen van vloerbedekking
(laminaat, tegels en dergelijke) of het omtimmeren van radiatoren.
Hierover dienen van te voren afspraken te worden gemaakt. <verhuurder> wil namens de
eigenaar voorkomen dat de woningen in waarde dalen of slecht verhuurbaar worden als
gevolg van niet passende veranderingen in de woning of mogelijk slecht uitgevoerde
werkzaamheden. Voor het aanvragen van een grote verandering in uw woning verzoeken
wij u het aanvraagformulier Toevoeging, veranderingen en verbouwingen te gebruiken.
Bij de beantwoording van uw aanvraag in het geval van een grote verandering zal <verhuurder>
ook aangeven op welke wijze een eventuele vergoeding na afloop van uw
huurovereenkomst zal worden bepaald.

Een grote wijziging aanbrengen in de woning zonder voorafgaande toestemming van
<verhuurder> is dus niet toegestaan en zorgt ervoor dat al uw rechten vervallen. Dat houdt in dat
u bij verhuizing de woning in oorspronkelijke staat moet terugbrengen. 4
Waar vallen die gaten onder... Aan "noemenswaardige kosten" voldoet het sowieso niet.

[ Voor 61% gewijzigd door TommyGun op 23-05-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
Glashelder schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:13:
Ik heb vandaag mijn units (3 stuks) laten schoonmaken door een installateur die ik ken, en ik ben blij dat ik dat heb laten doen.. Kost me wel 300 euro, maar ik had het nooit zelf kunnen doen.

De Haier beneden was nog redelijk simpel (al was de kap echt een *bitch* om los te krijgen), de Fujitsu's moesten echt half uit elkaar om de rollen en lekbak schoon te kunnen maken. Ik was nog vol goede moed: goed opletten, volgende keer doe ik het zelf. Maar ondanks dat een bak geld kost laat ik het over 2 jaar wel weer opnieuw doen.. :) Ga niet die apparaten zelf uit elkaar trekken :X

Om de kosten even in perspectief te plaatsen: geen enkele airco heeft hier meer dan 600 gekost qua aanschaf, dus 300 is dan nogal wat :P
Hier kost de reiniging en controle 130€ voor 2 binnenunits ( wandmodel) en 1 binnenunit (vloermodel) en 2 buitenunits. Hebben we het allebei over een L/L warmtepomp, want heel moeilijk zag het reinigen van mijn units er niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
toxictooms schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Hier kost de reiniging en controle 130€ voor 2 binnenunits ( wandmodel) en 1 binnenunit (vloermodel) en 2 buitenunits. Hebben we het allebei over een L/L warmtepomp, want heel moeilijk zag het reinigen van mijn units er niet uit ;)
L/L ja. Zoals ik al zei, de Haier is redelijk simpel: kap eraf (kost wel wat moeite), verdamper los en omhoog halen, dan kan de rol eruit.

Bij de Fujitsu een soortgelijk verhaal, maar daar zit de motor vast aan de rol en daardoor moet het halve apparaat uit elkaar.

Hij was ook ruim 3 uur bezig dus heel gek vond ik het niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

toxictooms schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Ik zie deze redenering regelmatig voorbij komen.
Waarom niet kiezen om gewoon op iedere kamer een binnenunit te plaatsen?
Werkt toch vele malen beter? Wij koelen de beide kamers afzonderlijk.
Lijkt me toch straf dat je zo de boel deftig kan koelen/verwarmen.
Maar wie ben ik natuurlijk ;)
Kosten.. Ik ben serieus dit wel aan overwegen voor mijn 1e verdieping. ten eerste om (als het nodig is) daadwerkelijk goed te kunnen verwarmen. En voor het koelen, energie te besparen ipv in de hal te hangen meer energie nodig is om de kamers koel te krijgen.

Grootste "probleem" zijn toch echt wel kosten die ermee gemoeid gaan. 1 x single split vs multi-2 of multi-3 met het kleinste vermogen die leverbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door R-B op 23-05-2022 18:45 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Kosten.. Ik ben serieus dit wel aan overwegen voor mijn 1e verdieping. ten eerste om (als het nodig is) daadwerkelijk goed te kunnen verwarmen. En voor het koelen, energie te besparen ipv in de hal te hangen meer energie nodig is om de kamers koel te krijgen.

Grootste "probleem" zijn toch echt wel kosten die ermee gemoeid gaan. 1 x single split vs multi-2 of multi-3 met het kleinste vermogen die leverbaar is.
Ik betaal liever iets meer waar ik zeker van weet dat het doet wat ik er van verwacht.
Dan een halve oplossing.
Hier koelen en verwarmen de kamers perfect zoals gewenst.
De airco gaat op warme nachten een uurtje op voorhand aan en ze blijven de hele nacht rustig koelen met gesloten ramen en deuren.
Verbruik is niet veel op gebied van koeling, verwarming verbruikt meer.
Alle units zijn van daikin, er zijn wellicht merken die ook goed zijn.
Kostprijs voor koeling en verwarming in ons volledige woning was 5700€ (premies zijn reeds afgetrokken)
De unit in de woonkamer staat er nog maar net, op gebied van koeling werkt hij perfect.
Of hij even vlot gaat verwarmen, ga ik weten volgende winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zoek een airco om te koelen en te verwarmen. Benedenverdieping geheel open. 950x550x250 cm. Nieuwbouw uit 2013. Ik denk aan een MHI. Welke capaciteit heb ik nodig. Ik dacht aan een 3,5 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Inverter schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:13:
Ik zoek een airco om te koelen en te verwarmen. Benedenverdieping geheel open. 950x550x250 cm. Nieuwbouw uit 2013. Ik denk aan een MHI. Welke capaciteit heb ik nodig. Ik dacht aan een 3,5 kw.
Met die open ruimte gaat het prima lukken met een MHI 3,5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Met die open ruimte gaat het prima lukken met een MHI 3,5 kW.
Of een Daikin. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Verder geen slapende honden wakker maken...

Waar vallen die gaten onder... Aan "noemenswaardige kosten" voldoet het sowieso niet.
Ik kan en ga je daar geen advies in geven, ik zou er persoonlijk niet aan beginnen als je op voorhand al weet dat er een nee komt. Indien je een keer bezoek krijgt ivm onverhoopte lekkage, reparatie oid van de verhuurder of klachten van geluidsoverlast van de buitenunit, kun je best de boel weg moeten halen en alles in oorspronkelijke staat moeten herstellen op jouw kosten.

Als je dat niks uitmaakt, lekker doen zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 23-05-2022 19:22 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sowieso een Daikin :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:13:
Ik heb vandaag mijn units (3 stuks) laten schoonmaken door een installateur die ik ken, en ik ben blij dat ik dat heb laten doen.. Kost me wel 300 euro, maar ik had het nooit zelf kunnen doen.

De Haier beneden was nog redelijk simpel (al was de kap echt een *bitch* om los te krijgen), de Fujitsu's moesten echt half uit elkaar om de rollen en lekbak schoon te kunnen maken. Ik was nog vol goede moed: goed opletten, volgende keer doe ik het zelf. Maar ondanks dat een bak geld kost laat ik het over 2 jaar wel weer opnieuw doen.. :) Ga niet die apparaten zelf uit elkaar trekken :X

Om de kosten even in perspectief te plaatsen: geen enkele airco heeft hier meer dan 600 gekost qua aanschaf, dus 300 is dan nogal wat :P
Mijn installateur adviseert 1 keer per 4 a 5 jaar met mijn verbruik. En die dingen worden hier toch echt intensief gebruikt. Na 3 jaar nog bijna geen vervuiling. Ik ga het toch zelf proberen na 1 keer gratis servicebeurt (goede installateur of wat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Ik heb totaal geen problemen met verwarmen/koelen met 1 unit op iedere verdieping. Als iedereen weg is alle deuren open en lekker laten pruttelen. Verwarmen doen wij boven sowieso boven bijna niet. En kinderen zijn vroeg volwassen en die leven toch al meer buitenshuis. Scheelt me toch 3 mille. Weet je hoeveel kratten bier dat zijn? :+ Badkamer staat voor de echte koude electrisch kacheltje. Deze winter niet gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

toxictooms schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:05:
[...]

Ik betaal liever iets meer waar ik zeker van weet dat het doet wat ik er van verwacht.
Dan een halve oplossing.
Hier koelen en verwarmen de kamers perfect zoals gewenst.
De airco gaat op warme nachten een uurtje op voorhand aan en ze blijven de hele nacht rustig koelen met gesloten ramen en deuren.
Verbruik is niet veel op gebied van koeling, verwarming verbruikt meer.
Alle units zijn van daikin, er zijn wellicht merken die ook goed zijn.
Kostprijs voor koeling en verwarming in ons volledige woning was 5700€ (premies zijn reeds afgetrokken)
De unit in de woonkamer staat er nog maar net, op gebied van koeling werkt hij perfect.
Of hij even vlot gaat verwarmen, ga ik weten volgende winter
True, het is ook een voordeel om het juist wel zo op te lossen. Helemaal eens, daarom ook de afweging :>

5700.. dat ga ik sowieso niet redden om alles optimaal te vervangen.
eerder richting de 9000 (Woonkamer + 3 kamers 1e verdieping + zolder kamer). Exacte configuratie ben ik nog niet uit, maar elke configuratie komt rond de 9k uit.
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Ik heb totaal geen problemen met verwarmen/koelen met 1 unit op iedere verdieping. Als iedereen weg is alle deuren open en lekker laten pruttelen. Verwarmen doen wij boven sowieso boven bijna niet. En kinderen zijn vroeg volwassen en die leven toch al meer buitenshuis. Scheelt me toch 3 mille. Weet je hoeveel kratten bier dat zijn? :+ Badkamer staat voor de echte koude electrisch kacheltje. Deze winter niet gebruikt.
True, dat is het alternatief. Overdag lekker laten pruttelen als niemand thuis is. Maar de locatie unit hal 1e verdieping is gewoon matig.. Maja.. :+

Eens mbt verwarming, echter met een kleine op komst en toekomst kan gerichter 1 kamer verwarming wel de betere oplossing zijn.

#keuzestress :9

[ Voor 26% gewijzigd door R-B op 23-05-2022 19:33 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:29:
[...]

True, het is ook een voordeel om het juist wel zo op te lossen. Helemaal eens, daarom ook de afweging :>

eerder richting de 9000 (Woonkamer + 3 kamers 1e verdieping + zolder kamer). Exacte configuratie ben ik nog niet uit, maar elke configuratie komt rond de 9k uit.
Het is een bak geld, maar wat echt zonde is om op de overloop/gang een systeem te plaatsen waar je achteraf achter komt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt en de unit dus praktisch onbruikbaar is, en ik kan je garantie geven dat je daar spijt van zou krijgen. Genoeg “succesverhalen” hier over gelezen de afgelopen jaren in alle topics.

Maak eens een sommetje voor jezelf wat je aan gasverbruik bespaart hiermee en wat dan je terugverdientijd is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Mijn installateur adviseert 1 keer per 4 a 5 jaar met mijn verbruik. En die dingen worden hier toch echt intensief gebruikt. Na 3 jaar nog bijna geen vervuiling. Ik ga het toch zelf proberen na 1 keer gratis servicebeurt (goede installateur of wat?).
Probleem was dat de unit op zolder ontzettend begon te stinken en vandaag bleek ook wel waarom.. zat een bak schimmel in :'( :r

2 hangen er hier nu 3 jaar, die in de woonkamer nu 2 jaar. De twee die er 3 jaar hingen moesten echt nodig :) Probleem van die Fujitsu’s is dat ze de ventilator stoppen als de compressor stopt. De verdamper blijft dus lekker vochtig de hele tijd.. voer voor vieze schimmels. Gelukkig kan je dat veranderen via de AB dus hopelijk kunnen ze nu wel 4-5 jaar mee :)

Gratis servicebeurt altijd fijn. Ik haal mijn units uit het buitenland en dus dat privilege had ik niet :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
@MotorBeast @Servee Get a room :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Jij hebt ook geen humor. :N Mhi = Mag Humor Ietjes ? :+ _O- Er is genoeg te janken in de wereld! :Y

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:29:
[...]

[...]

True, dat is het alternatief. Overdag lekker laten pruttelen als niemand thuis is. Maar de locatie unit hal 1e verdieping is gewoon matig.. Maja.. :+

Eens mbt verwarming, echter met een kleine op komst en toekomst kan gerichter 1 kamer verwarming wel de betere oplossing zijn.

#keuzestress :9
Als het boven 18/19 graden blijft is warm zat, ook voor een baby. Die zijn niet van glas al denken mensen in ons land dat wel. Kruikje in bed, zaaaaaalig warm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:41
Ach, als het er al heet aan toe gaat, kunnen ze goed gekoeld worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
HereIsTom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:05:
[...]

Dit is een douchebeurt hier en het jaar verbruik;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En jullie worden wel nat met douchen?😋 ik dacht dat wij zuinig waren met onze 0.3m3 per douchebeurt. Dat is 7 tot 10 minuten ongeveer met een douchekop die 5.5 l/min doet op een Intergas Xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Als het boven 18/19 graden blijft is warm zat, ook voor een baby. Die zijn niet van glas al denken mensen in ons land dat wel. Kruikje in bed, zaaaaaalig warm.
klopt, ik had over verder in de toekomst.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:54:
[...]

klopt, ik had over verder in de toekomst.. :)
Als je echt al je kamers individueel wil verwarmen dan zou ik niet eens voor 9 mille L/L gaan hangen maar voor L/W gaan. Kost je met subsidie net zoveel en is (vind ik) ook nog comfortabeler dan L/L. Geen geluid, geen luchtstroming, egalere warmte alleen ....... geen koeling (zonder condens). En helemaal van het gas af met SWW.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Stokertje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:32:
[...]

En jullie worden wel nat met douchen?😋 ik dacht dat wij zuinig waren met onze 0.3m3 per douchebeurt. Dat is 7 tot 10 minuten ongeveer met een douchekop die 5.5 l/min doet op een Intergas Xtreme.
Haha… ja hoor, moet de hele badkamer steeds droog trekken :Y
Wij hebben een spaardouchekop, maar geen idee wat die verbruikt aan water, maar wel >5 minuten. Totaal waterverbruik is 30m3.
Remeha Tzerra Plus hier, die was ook al heel zuinig met verwarmen.
Het lijkt erop dat we nu met een elektrische boiler duurder uit zijn dan met de CV ketel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Haha… ja hoor, moet de hele badkamer steeds droog trekken :Y
Wij hebben een spaardouchekop, maar geen idee wat die verbruikt aan water, maar wel >5 minuten. Totaal waterverbruik is 30m3.
Remeha Tzerra Plus hier, die was ook al heel zuinig met verwarmen.
Het lijkt erop dat we nu met een elektrische boiler duurder uit zijn dan met de CV ketel :'(
Lijkt me stug als je vastrecht gas wegvalt zonder gasaansluitng. Juist met zo'n laag vebruik zijn dat hele dure kuubs.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:05:
[...]

Lijkt me stug als je vastrecht gas wegvalt zonder gasaansluitng. Juist met zo'n laag vebruik zijn dat hele dure kuubs.
Een goede zuinig boiler komt al gauw op € 750,- Gas is hier 1 euro met vastrecht betalen we nu € 240,- per jaar.
Standby verbruik boiler is al 1 kW per dag met warm water verbruik erbij zit je al snel op 1000 kWh per jaar is zo’n 300 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Zonder airco kun je ook aan de binnenkant iets monteren wat de warmte beter tegenhoudt dan gordijnen. Doen we hier ook, is nog niet boven de 21°C geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Als je echt al je kamers individueel wil verwarmen dan zou ik niet eens voor 9 mille L/L gaan hangen maar voor L/W gaan. Kost je met subsidie net zoveel en is (vind ik) ook nog comfortabeler dan L/L. Geen geluid, geen luchtstroming, egalere warmte alleen ....... geen koeling (zonder condens). En helemaal van het gas af met SWW.
Juiste reden om dit te nemen is de koeling, mooi meegenomen dat kan verwarmen en CV eruit kan.
Dus ik moet ergens compromis vinden, waarmee ik kan leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Juiste reden om dit te nemen is de koeling, mooi meegenomen dat kan verwarmen en CV eruit kan.
Dus ik moet ergens compromis vinden, waarmee ik kan leven :)
Koelen kan met fancoils. Ik zou toch nog even goed nadenken alvorens je beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Een goede zuinig boiler komt al gauw op € 750,- Gas is hier 1 euro met vastrecht betalen we nu € 240,- per jaar.
Standby verbruik boiler is al 1 kW per dag met warm water verbruik erbij zit je al snel op 1000 kWh per jaar is zo’n 300 euro per jaar.
Ik schakel mijn keukenboiler op tijd, dus bijna geen standby verbruik. Ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:20:
[...]

Ik schakel mijn keukenboiler op tijd, dus bijna geen standby verbruik. Ideetje?
Ja vroeger had je nachtstroom schakeling, maar dan heb je nog warmteverlies over de dag, dus het is meer het warmteverlies van een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:25:
[...]

Ja vroeger had je nachtstroom schakeling, maar dan heb je nog warmteverlies over de dag, dus het is meer het warmteverlies van een boiler.
Je snapt het niet. Waarom zou je dat ding de hele dag warm houden. Ik schakel hem om 11.30 uur aan voor een uurtje en om 1700 uur voor een uurtje. Genoeg warm water voor de keuken. Dan schakel jij hem voor het douchen erbij en je bent klaar en je verbruikt bijna geen stroom. Ik kijk voor L/W en ga echt niet de hele dag mijn SWW water op 50/60 graden stoken. Zonde van het geld.

En hoezo €750,- https://electraboiler.nl/...liter-elektrische-boilers Groot genoeg voor jou en de helft van het geld. Maar laten we maar stoppen want dit hoort hier weer niet thuis.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@MotorBeast Ik snap ‘m wel, maar jij niet denk ik ;)
Als je ‘m uit zet dan zakt de temperatuur van het water, warmteverlies, daar heb je ook weer stroom voor nodig om te verwarmen, dat bedoelde ik met standby verlies.
En met die goedkope boilers is dat verlies nog veel hoger, deze zijn namelijk veel minder goed geïsoleerd.
Heb jij het verbruik wel eens goed gemeten voor een maand, van iedereen met een boiler van >100L hoor ik dat het zo’n 80 kWh per maand is.
Vroeger zelf ook een boiler gehad en die warmde alleen paar uur op met nachtstroom, 80L maar verbruik was toen ook zo’n 1600 kWh per jaar.
Edit: ja sorry oftopic |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:08
Hallo,

Onze woonkamer is 125m3. We willen graag een airco laten ophangen voor met name verwarmen in de winter.
Zomerdag als het erg warm is zouden we dan ook graag gaan koelen, het is niet zo dat het meteen 30+ in huis is.

Zouden wij nu een 3.5 of 5kw nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:12
Brent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Precies. Bij ons zou in feite alles eruit moeten, en vloerverwarming erin (tenminste begane grond). Dat kost een aardig duitje.
je kan lage temp raditoren plaatsen . vloer verwarming is niet nodig bij een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Goedemorgen allemaal.

Ik zit met een aantal onduidelijkheden n.a.v. handleiding MHI SRK-ZS. Zo hebben deze units een aantal opties die niet (volledig) uitgelegd zijn in de handleiding.
Zo heeft de MHI een optie voor "Self-Clean" om vocht uit de binnenunit te halen. Dit proces neemt zo een 2 uur in beslag.

Mijn vraag is omtrent de frequentie dat je deze modus dient te gebruiken. De handleiding wekt de suggestie dat je dit wellicht na elke koelsessie moet uitvoeren, klopt dit?

En indien dagelijks, kun je deze optie ook aan een weekschema toevoegen zodat deze automatisch start op een door jouw gekozen tijdstip op het einde van de dag? Dit heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N82WcfBqiDLHeWRcG8g_Jh1Nhcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYbUuYY3H0Hhy4eU9SvIu6i7.jpg?f=user_large

Daarnaast heeft de MHI ook de optie "DRY". Ik lees op het internet dat die optie met name bedoeld is om de luchtvochtigheid omlaag te brengen in situaties waarin het benauwd in huis aanvoelt omdat het bijvoorbeeld net heeft geregend terwijl het de rest van de dag warm is, zoals afgelopen dagen. Dan zou het beter zijn om de optie "DRY" te kiezen i.p.v. "Koelen" omdat de optie "DRY" speciaal voor die omstandigheden is ontwikkeld. Echter de aanbevolen temperatuur voor de optie "DRY" is 24 - 26 graden, waardoor je de woning bij dezelfde omstandigheden als afgelopen dagen gaat verwarmen i.p.v. koelen.
In het voorbeeld weekschema in de handleiding zie ik ook dat de optie "DRY" in het midden van de dag wordt gebruikt, waar ikzelf eerder de optie "COOL" had verwacht.

Iemand enig idee vanuit praktijkervaring in welke omstandigheden het beter is om de optie "DRY" te kiezen i.p.v. "COOL" en of je "DRY" ook op lagere temperatuur kunt gebruiken (bijvoorbeeld 22 graden)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HleAp4IvNUoOL06hzwwADxEbmyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fNN7ofc3XIm0pJN0Jqu7VEdj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBMZBlWaGr5X5esBomajNAorwqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LFb1EI2Na35tp0UdqtHYl7NW.jpg?f=user_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
Ik heb vandaag de beta app geïnstalleerd en de units firmware geupdated.
Als ik het goed begijp kan je de buitenunit op 40% laten draaien, is energiezuiniger.

Ik denk dan ook dat het pendelen minder wordt, klopt dat?

's-nachts heb ik eigenlijk liever dat de ventilator van de binnenunit continu door blijft draaien, dan aan-uit-aan-uit.
Is er ook geen stand die, als de koeling uitslaat, gewoon de ventilator door laat draaien?

In de handleiding vind ik niets daarover.
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:58:

Ik mis wel het aan- en uit kunnen schakelen van de sensors (intelligent eye en comfort luchtstroom), al blijven deze instellingen eenmaal ingesteld gewoon bewaard dus zo erg is het niet. Ook de buitenunit stil-stand is niet in te stellen via enige API.

Demand control is dan weer niet in te stellen via de afstandsbediening maar alleen via de cloud app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

Maxwp schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:37:
[...]

je kan lage temp raditoren plaatsen . vloer verwarming is niet nodig bij een warmtepomp
LT-radiatoren plaatsen is niet het beste advies als je geen vvw kunt of wilt plaatsen. Die hebben namelijk een kleine waterinhoud waardoor je te weinig systeeminhoud krijgt als thermische buffer. De kans op pendelen van de wp wordt zo groter.
Beter is het om uit de kluiten gewassen T22 radiatoren op te hangen of beter T33’s of kolomradiatoren. Die hebben net als een vvw veel volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@ThaBEN Clean is een setting die je eenmalig instelt. Na het aanzetten van clean wordt dit proces elke keer gestart gestart nadat je na koelen of ontvochtigen de airco uitzet met de afstandsbediening (of via programma op AB).

Met Dry gaat de unit overigens niet ineens verwarmen. Als de gemeten temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, gaat de unit ontvochtigen. Daalt de temperatuur binnen weer aan het einde van de dag, stopt 'ie met ontvochtigen.

[ Voor 45% gewijzigd door GermanPivo op 24-05-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
djiedjee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:50:
Als ik het goed begijp kan je de buitenunit op 40% laten draaien, is energiezuiniger.

's-nachts heb ik eigenlijk liever dat de ventilator van de binnenunit continu door blijft draaien, dan aan-uit-aan-uit.
Is er ook geen stand die, als de koeling uitslaat, gewoon de ventilator door laat draaien?

[...]
Niet dat ik weet, al zou het met de lokale API wel te automatiseren zijn mbv Home Assistent. Door bijvoorbeeld de compressor frequency te tracken. Ik weet niet of deze data via de cloud API beschikbaar is.

Zelf doe ik het gewoon op schema. 22:00-01:00 koelen, dan even ventileren, dan uit. In een hittegolf zal ik hem misschien langer door laten koelen en/of drogen er tussen schuiven, maar goed je kunt ook meerdere schema's maken in de gewone app als je dat wilt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43

[...]
Ik heb de firmware ook gelijk geupdate en eindelijk demand control weer terug na een jaar afwezigheid :) Je zou pendelen in sommige situaties kunnen verminderen maar op de momenten waar pendelen optreedt zal je systeem over het algemeen al wel onder die 40% zitten waardoor dat limiet dus niet zoveel meer doet. Snachts de unit op fluisterstil zetten zal meer comfort opleveren naar mijn idee.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
Team-RiNo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb de firmware ook gelijk geupdate en eindelijk demand control weer terug na een jaar afwezigheid :) Je zou pendelen in sommige situaties kunnen verminderen maar op de momenten waar pendelen optreedt zal je systeem over het algemeen al wel onder die 40% zitten waardoor dat limiet dus niet zoveel meer doet. Snachts de unit op fluisterstil zetten zal meer comfort opleveren naar mijn idee.
Bij Daikin heeft het zeker zin in deze periode van het jaar, zodra de buitenunit de 2e keer start zal dat rustiger gebeuren zie ik terug in de logs.
Bij elke start sessie als demand control aan staat is het overduidelijk lager.

Gedrag wat vaak speelt is dat de binnenunit ineens een boost krijgt bij starten, doordat het veel te snel gaat valt die vrij vlot weer uit gezien het al op temperatuur is volgens de sensor die ernaast zit.

Dit gedrag is ook aanwezig bij single split units alleen in mindere mate.

Zelf heb ik van dit gedrag geen hinder meer doordat ik de voeler eruit heb gehaald en 2 meter verder gehangen.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2022 10:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
GermanPivo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:54:
@ThaBEN Clean is een setting die je eenmalig instelt. Na het aanzetten van clean wordt dit proces elke keer gestart gestart nadat je na koelen of ontvochtigen de airco uitzet met de afstandsbediening (of via programma op AB).

Met Dry gaat de unit overigens niet ineens verwarmen. Als de gemeten temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, gaat de unit ontvochtigen. Daalt de temperatuur binnen weer aan het einde van de dag, stopt 'ie met ontvochtigen.
Helder!
Dank voor de toelichting! _/-\o_

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

[...]
Het enige wat je ermee bereikt is dat als je adhoc koelt/verwarmt hij niet met een max zal gaan koelen/verwarmen. Oftewel hij zal langzamer zijn setpoint bereiken en daarmee claimen sommige dat de cop verbetert omdat je compressor minder toeren zal maken. Resultaat bij mij is dat het met koelen geen bal uitmaakte en met verwarmen ook niet omdat mijn huis zo langzaam afkoelt hij toch nooit max toert en ik niet adhoc stook maar zowel zomer als winter zorg dat de temperaturen binnen constant blijven. Als je in de winter bijvoorbeeld de ruimte naar 16 graden laat zakken en je begrenst teveel heb je kans dat je je setpoint helemaal niet haalt of uren bezig bent om de 20/21 te halen. Mijn conclusie is dat het zinloos is en zuiniger is je binnentemperaturen constant te houden zodat je unit altijd een lage compressor snelheid draait, lees hoogste COP heeft.

NB: tegen pendelen helpt het sowieso niet. Setpoint bereikt is nu eenmaal setpoint bereikt en dan zal de unit gewoon aan/uit gaan. Ik ben juist blij met pendelen. Betekent dat mijn huis goed is geisoleerd. ;) Dat voorkom je met bepaalde buitentemperaturen toch niet of je woont in een kartonnen doos. Dan heb je geen last van pendelen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Bij Daikin heeft het zeker zin in deze periode van het jaar, zodra de buitenunit de 2e keer start zal dat rustiger gebeuren zie ik terug in de logs.
Bij elke start sessie als demand control aan staat is het overduidelijk lager.

Gedrag wat vaak speelt is dat de binnenunit ineens een boost krijgt bij starten, doordat het veel te snel gaat valt die vrij vlot weer uit gezien het al op temperatuur is volgens de sensor die ernaast zit.

Dit gedrag is ook aanwezig bij single split units alleen in mindere mate.

Zelf heb ik van dit gedrag geen hinder meer doordat ik de voeler eruit heb gehaald en 2 meter verder gehangen.
Hier komen die pieken bij koelen in de nacht niet hoog genoeg om tot die 40% te komen. Wellicht wel op een zomerse dag als er meerdere units aan staan maar daar heb ik nu even geen data van.

Dit was een warmte dag met één 2.5kW ingeschakeld. Nominaal opgenomen vermogen is 1kW/0,4 zou dus 400w max zijn en dat komt vrijwel niet voor. Het 'pieken' is hier voornamelijk een ding bij verwarmen, bij koelen is het een stuk minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFaXkMsARRsxLts6aX5SMmtswKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHIS0CkcRqJfHDcyiCYqoQ23.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Team-RiNo Precies wat ik je zei. Met koelen doet het echt al helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
Team-RiNo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Hier komen die pieken bij koelen in de nacht niet hoog genoeg om tot die 40% te komen. Wellicht wel op een zomerse dag als er meerdere units aan staan maar daar heb ik nu even geen data van.

Dit was een warmte dag met één 2.5kW ingeschakeld. Nominaal opgenomen vermogen is 1kW/0,4 zou dus 400w max zijn en dat komt vrijwel niet voor. Het 'pieken' is hier voornamelijk een ding bij verwarmen, bij koelen is het een stuk minder.

[Afbeelding]
En toch maakt het uit als ik in de logs kijk, heb je multisplit moet je dit wel bij alle binnenunits inschakelen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:01:
[...]

En toch maakt het uit als ik in de logs kijk, heb je multisplit moet je dit wel bij alle binnenunits inschakelen.
Mijn multi loopt met koelen gewoon constant op een mooie lage snelheid, zonder deze fratsen. Ook hier blijkt weer hoe belangrijk het is dat je units goed demensioneerd. Met verwarmen fluctueert het wat meer maar pieken doet het nooit. En ik gebruik de begrenzing ook met verwarmen niet.

NB: ook wel een beetje vaag toch. Installateur adviseert, neem een 3 kW. En o ja, als je hem gaat gebruiken moet je het vermogen gaan begrenzen want dat is zuiniger en gebruik je die 3 niet.

Welke pieken? Ja mag mijn compressor even opstarten?

_O-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G7FPbEylwF3NI_L6Cv8WiuJWmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFqWIS1Pxx382VFA9nrLWFrW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
We hebben de ventilatorstand al op "Binnenunit stil" staan. Dat is toch wat je bedoelt?

De herrie valt inderdaad wel mee, maar we worden nog wel eens wakker van het aanslaan.
Maar ook:
als de slaapkamer overdag opwarmt, krijgen we de lucht 's-avonds prima op een lekker frisse temperatuur.
Als de unit uitslaat, voelt het daarna al weer heel snel warm. Benen en armen dus weer buiten de dekens, totdat hij aanslaat en er een koud windje overheen waait.

Een aantal dagen de airco laten draaien zodat de kamer zelf ook wat kouder is, helpt wel. Dan voelt het verschil tussen aan en uit niet zo gropt.
Team-RiNo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Snachts de unit op fluisterstil zetten zal meer comfort opleveren naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
djiedjee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:
We hebben de ventilatorstand al op "Binnenunit stil" staan. Dat is toch wat je bedoelt?

De herrie valt inderdaad wel mee, maar we worden nog wel eens wakker van het aanslaan.
Maar ook:
als de slaapkamer overdag opwarmt, krijgen we de lucht 's-avonds prima op een lekker frisse temperatuur.
Als de unit uitslaat, voelt het daarna al weer heel snel warm. Benen en armen dus weer buiten de dekens, totdat hij aanslaat en er een koud windje overheen waait.

Een aantal dagen de airco laten draaien zodat de kamer zelf ook wat kouder is, helpt wel. Dan voelt het verschil tussen aan en uit niet zo gropt.

[...]
Wat jij bedoelt is denk ik de fluisterstand van de ventilator. Dat is wat anders dan het afknijpen van het max vermogen van de compressor. Overigens zou ik dat ook weer niet gebruiken als de boel op temperatuur wil krijgen en ook niet als je het wil houden bij extreme omstandigheden. Dan stook je echt onzuinig. Bij deze temperaturen buiten geen probleem maar als het plus 30 graden is zou ik het je afraden. Standje 1 kan je echt wel bij slapen.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
djiedjee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:

Maar ook:

[...]
Ja dat klopt, ik merk zelf niks van de airco op die stand maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk en situatie afhankelijk. Als de unit te vaak afslaat kan de temp misschien nog wat omlaag om m bezig te houden maar als je hier altijd last van hebt is de unit wellicht wat te groot voor de kamer. Ik weet echter wel vrijwel zeker dat demand control niet het verschil gaat maken voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Team-RiNo Waarom heeft iedereen toch zo'n probleem met aan/uit? Als het binnen op de gewenste temperatuur is en hij slaat daarom af verbruik je ook geen stroom. Nee, lager zetten want dan wordt het nog kouder en dan verbruiken we gelukkig weer stroom. |:( Pendelen voorkom je niet bij bepaalde buitentemperaturen in combinatie met je isolatie/zonwering.

Als je cv afslaat omdat het op temperatuur is zet je hem ook hoger zodat hij weer gaat stoken. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Demand control betekent niet dat het minimum afgiftevermogen lager wordt. Het betekent juist dat het vermogen wordt gemaximeerd. In theorie kan dit betekenen dat er nét wat minder wordt gependeld omdat er tijdens die pieken natuurlijk meer vermogen wordt geleverd en de ruimte dus sneller op temperatuur is. ]

Maar als het minimumvermogen structureel hoger is dan het vermogen wat vervliegt dan is daar niets aan te doen. Pieken of geen pieken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@HarmoniousVibe Praktijk is hier dat het met koelen echt geen bal uitmaakt en bij verwarmen bij echte koude het setpoint niet gehaald werd en dus juist onzuiniger want hij blijft dan maar stampen. In de tussenseizoen maakte het in verbruik ook geen bal uit en beperkte het het pendelen ook niet. DE truc met warmtepompen om zo zuinig mogelijk te stoken is de temperaturen in je huis niet teveel te laten schommelen waardoor je compressor altijd op lage niveau's draait, lees hoge COP. Dat hij daarbij af en toe pendelt zal dan zo zijn bij bepaalde omstandigheden. Meten is weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
Dat kun je nou wel zeggen, maar wat is er mis met adhoc verwarmen met lagere COP? 24/7 maximale COP is per tijdseenheid heel efficient, maar kan uiteindelijk duurder uitpakken dan stoken in blokken. "kan" he, niet "zal" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:47
In de winter regel ik de temperatuur behoorlijk goed met demand control.
Daardoor blijft de airco op een constant niveau werken en als je demand control uitzet gaat hij stevig werken om het op temperatuur te krijgen om vervolgens te gaan pendelen.
Dat gedrag kun je afzwakken door demand control te gebruiken. Zodra het kouder wordt buiten, gewoon het percentage van 40 richting 60 of 100 wijzigen. (Afgelopen winter is demand control niet boven de 60 geweest)

Voor koelen heeft het geen zin, of het moet al buiten 35+ zijn wil de unit boven 40% werking komen (voordeel van screens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Martin7182 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:55:
Dat kun je nou wel zeggen, maar wat is er mis met adhoc verwarmen met lagere COP? 24/7 maximale COP is per tijdseenheid heel efficient, maar kan uiteindelijk duurder uitpakken dan stoken in blokken. "kan" he, niet "zal" :)
Precies, erg afhankelijk de situatie.
Bij ons in de woonkamer was 24/7 stoken in de winter niet efficient. Met blokken verwarmen leverde minder stroomverbruik op.

Vorige week heb ik een paar dagen koeling aan gehad en daar zag ik juist het tegenovergestelde. In de woonkamer liet ik hem aan snachts want hij draaide op het laagste stroomverbruik en de temperatuur in de kamer bleef stabiel. Rond 04:00 in de nacht ging hij pendelen, maar met lage pieken. Dus nog minder verbruik uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-07 16:28
Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Precies, erg afhankelijk de situatie.
Bij ons in de woonkamer was 24/7 stoken in de winter niet efficient. Met blokken verwarmen leverde minder stroomverbruik op.

Vorige week heb ik een paar dagen koeling aan gehad en daar zag ik juist het tegenovergestelde. In de woonkamer liet ik hem aan snachts want hij draaide op het laagste stroomverbruik en de temperatuur in de kamer bleef stabiel. Rond 04:00 in de nacht ging hij pendelen, maar met lage pieken. Dus nog minder verbruik uiteindelijk.
Ik neem aan dat je deze data verzameld door het uitlezen van de groep/stopcontact waarop de units gekoppeld zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
dannybeuker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Ik neem aan dat je deze data verzameld door het uitlezen van het groep/stopcontact waarop de units gekoppeld zijn?
Ik heb een Shelly Plus 1PM bij de buitenunit aangesloten.

(edit)
Ik heb ook Melcloud en het energieverbruik is daar niet makkelijk af te lezen. Alleen verbruik per uur, dag of een nog grotere periode. Doordat ze afronden wijkt het nogal af. Maar het geeft wel een goede indicatie voor als je niks extra's wil aansluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Plenkske op 24-05-2022 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Hier zijn ze aan het installeren. Er zijn al een paar muurdoorvoeren, een dakdoorvoer en een boring schuin van de ene kamer naar de andere gemaakt.
Voorlopig ziet het er allemaal goed uit, en er is maar 1 kamer waar we echt een muur moeten "renoveren" omdat de condensafvoer schuin naar beneden loopt. Maar ja, alles toch om die condenspomp te vermijden.

Het gaat toch uitdraaien op 1 dag werk voor 3 personen, dus ik vind de installatie al een pak minder duur dan wat ik dacht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sinds kort airco's op de verdieping en zolder. Nu zou ik met 1 extra multisplit (woonkamer en gang+keuken) van het gas af kunnen. 2-onder-1-kap uit 1963. Pui achteraf geïsoleerd, rc onbekend. De vloer van de woonkamer is recent met tonzon luchtkussens geisoleerd (RC5.0). De woonkamer heeft dubbelglas.

De installateur van de eerste airco's raden een 5kW unit voor de woonkamer (90m3) aan, zodat we wat overcapaciteit zouden hebben. Zelf denk ik dat de woonkamer ergens tussen goed en matig geïsoleerd is, maar vind daar weinig data over wat die schaal zou zijn. En dan kom ik uit op max 3.6kW (90*40w/m3) voor koelen. Uiteraard zeggen ze: wij adviseren, maar uiteindelijk kiest de klant. Wij hoeven niet perse 21 graden binnen in de zomer, maar gaan wel koelen als het te heet wordt.

De gang+keuken krijgt een 2.5kW. Het voorstel is dan met een 6kW buitenunit. Met een 3.5kW in de woonkamer zou die volgens mij ook naar een 5kW kunnen.

Juist die stappen (buiten 6kW > 5kW en binnen 5kW > 3.5kW) schelen best veel geld, maar gaan we hier achteraf spijt van krijgen?

Wat zouden jullie doen?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:56:
Het gaat toch uitdraaien op 1 dag werk voor 3 personen, dus ik vind de installatie al een pak minder duur dan wat ik dacht.
Ik weet niet hoeveel ze allemaal installeren, maar ik had precies hetzelfde met 4 binnenunits. Vooraf vond ik de totale prijs, tov alleen de apparatuur in een webshop, erg hoog. Maar als ik zie wat ze doen met 3 man, dan begrijp ik het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
dannybeuker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Ik neem aan dat je deze data verzameld door het uitlezen van de groep/stopcontact waarop de units gekoppeld zijn?
Uitlezen van de Airco werkt perfect met deze Energy Socket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@coop 3,5 kW is voor de woonkamer meer dan genoeg en ik weet niet hoe groot keuken/gang is, maar 2,5 kW klinkt alsnog groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Ik zou zelf nooit aanraden om een airco met een stekker aan te sluiten. Zou alijtd een vaste aansluiting gebruiken, waarbij de installateurs vaak (volgens mij verplicht) een werkschakelaar toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Nu online
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:39:
@coop 3,5 kW is voor de woonkamer meer dan genoeg en ik weet niet hoe groot keuken/gang is, maar 2,5 kW klinkt alsnog groot.
Dank voor je snelle reactie, dan ga ik toch 'eigenwijs' zijn en voor de 3.5kW met 5kW buitenunit. Keuken en gang zijn samen bijna 25m2 en 2.6m hoog. Voordeur met enkel glas (helaas niet mooi te vervangen) en geen vloerisolatie. Ook in de gang een open trap naar de 1e verdieping. Nu zullen we daar niet veel zijn, maar moet wel comfortabel zijn als je er bent (vooral in de winter). Met die geringe isolatie begrijp ik daar de toegevoegde waarde van een 2.5kW tov een 2.0kW wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-07 16:28
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb hier nog twee Shelly 1PM's liggen, dus ik denk dat ik daar een van ga gebruiken.

Ondertussen bezig met een offerte en die ziet er straks als het goed is ongeveer zo uit. De eerste kwam op 5500 uit met een Mitsubishi SCM 45 ZS-W.
1 x Mitsubishi SCM 40 ZS-W
1 x Mitsubishi SRK 25 ZS-W
1 x Mitsubishi SRK 20 ZS-W

1 x Mitsubishi SRC 35 ZS-W
1 x Mitsubishi SRK 35 ZS-W
3150
Materiaal600
Installatie1500
Schatting totaal5250

Het streven is de multisplit gebruiken voor het koelen van de slaapkamer/zolder en de single split voor koelen en verwarmen van de woon- en eetkamer.
[edit] Voor deze ruimtes: 50m3, 30m3, 100m3

De waardes die ze in de spec sheet voor verwarmen opgeven zijn ook vrij bijzonder voor de single split trouwens:
SRK-ZS Wandmodel
Energielabel A++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur)146/895

SRK-ZSX Wandmodel
Energielabel A+++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur)934

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Ik zou zelf nooit aanraden om een airco met een stekker aan te sluiten. Zou alijtd een vaste aansluiting gebruiken, waarbij de installateurs vaak (volgens mij verplicht) een werkschakelaar toevoegen.
Wat is dan precies de argumentatie om dit niet te doen? Ik heb er een stuk of 12 zo aangesloten en dat werkt echt prima :)

De enige reden dat die stekker er is, is overigens de energiemeter stekker die er dan tussen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
[...]

Volgens mijn installateur was dit inderdaad verplicht en heeft hij dus ook geplaatst.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

En waarom dan niet, volgens de installateurs was dat bij een single-split echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Glashelder schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Wat is dan precies de argumentatie om dit niet te doen? Ik heb er een stuk of 12 zo aangesloten en dat werkt echt prima :)

De enige reden dat die stekker er is, is overigens de energiemeter stekker die er dan tussen kan.
Het zal inderdaad prima werken. Mijn argumentatie is simpel: je bezet een stopcontact terwijl je de kabel ook achter het stopcontact aan kan sluiten zodat je het stopcontact over houd. En belangrijker nog, de stekker kan er niet zomaar uit getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
Tommie12 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:56:
Hier zijn ze aan het installeren. Er zijn al een paar muurdoorvoeren, een dakdoorvoer en een boring schuin van de ene kamer naar de andere gemaakt.
Voorlopig ziet het er allemaal goed uit, en er is maar 1 kamer waar we echt een muur moeten "renoveren" omdat de condensafvoer schuin naar beneden loopt. Maar ja, alles toch om die condenspomp te vermijden.

Herkenbaar. Hier 2 man 2 binnen en 2 buiten units geplaatst, uurtje of 7 werk met zijn 2en.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Het zal inderdaad prima werken. Mijn argumentatie is simpel: je bezet een stopcontact terwijl je de kabel ook achter het stopcontact aan kan sluiten zodat je het stopcontact over houd. En belangrijker nog, de stekker kan er niet zomaar uit getrokken worden.
Mmm… ik heb hier bij de Airco een apart stopcontact die al niet werd gebruikt en kan er ook direct bij als het moet en met de Energy Socket kan/zet ik ‘m ook uit bij landurig niet gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:08:
[...]

En waarom dan niet, volgens de installateurs was dat bij een single-split echt niet nodig.
Mocht er onderhoud aan de buitenunit worden gepleegd, dan kan iemand de stekker weer in de wandcontactdoos plaatsen en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. Daarom zit er normaal gesproken een werkschakelaar bij de buitenunit, zodat de installatie spanningsloos gemaakt kan worden.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Hartox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Mocht er onderhoud aan de buitenunit worden gepleegd, dan kan iemand de stekker weer in de wandcontactdoos plaatsen en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. Daarom zit er normaal gesproken een werkschakelaar bij de buitenunit, zodat de installatie spanningsloos gemaakt kan worden.
Mmm… bij onderhoud ben ik toch thuis en ben ook niet achterlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 24-05-2022 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Mmm… bij onderhoud ben ik toch thuis en ben ook niet achterlijk.
In jouw geval woon je in een flat, buitenunit staat op het dak. Als de monteur op het dak aan het sleutelen is en heeft dus geen zicht op de stroom aansluiting, en iemand steekt de stekker erin… werkschakelaar is verplicht en terecht.
En of je nou een stekker aan binnenzijde hebt of niet komt (en kan) sowieso een werkschakelaar tussen.
Als jouw installateur dat niet heeft gedaan mag je serieus twijfels trekken bij de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 24-05-2022 16:44 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Je argumentatie is eigenlijk dat je een airco niet op een bestaand stopcontact en bestaande groep moet zetten.

De airco’s die ik heb aangelegd hebben in de meterkast een los stopcontact met een losse groep. Dat stopcontact is er dan alleen voor de energiemeting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
HereIsTom schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:39:
Pas wel op wat je zegt; het is inderdaad vaak zo, maar je weet niks over de isolatie en het gasverbruik dus dit advies is wat te simpel.

@coop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:55:
Ik stel je temperatuur zo constant mogelijk houden. Ik weet wel zeker dat als je een slecht geisoleerd huis hebt en in de winter je kamer laat droppen naar 15 graden en dan weer vol moet stoken (met lage COP) naar 21 dit onzuiniger is dan hem niet verder te laten droppen dan 19 graden in de nacht/overdag en dan weer met stapjes naar 20 en 21 graden in de avond te gaan. Als je huis niet lager komt dan 19 graden kan je hem wel uitzetten, doe ik ook in voor- en naseizoen, maar onder de 5 graden pruttelt hij hier lekker door. Is sowieso qua comfort dan ook nog eens beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
VidaR-9 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Volgens mijn installateur was dit inderdaad verplicht en heeft hij dus ook geplaatst.
Komt anders de installatie politie langs? :+ Ik heb geen kruipruimte en was al blij dat ik met een grondpen aarde heb kunnen realiseren en gewoon in het stopcontact. Ik ga echt bij een servicebeurt de installateur niet onder stroom zetten hoor. Of het moet zo'n ongelofelijke l.. zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Komt anders de installatie politie langs? :+ Ik heb geen kruipruimte en was al blij dat ik met een grondpen aarde heb kunnen realiseren en gewoon in het stopcontact. Ik ga echt bij een servicebeurt de installateur niet onder stroom zetten hoor. Of het moet zo'n ongelofelijke l.. zijn. :+
Volgens de nieuwe NEN1010 is het verplicht voor installateurs om een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de airco buitenunit, zodat er veilig gewerkt kan worden aan de airco indien noodzakelijk, daarnaast voor behoud van componenten en elektronica indien er de tuinslang op gezet word en een overlaat denk hé die stekker hoort er toch in :+

Edit; maar die gold nog niet toen jij je boeltje geïnstalleerd kreeg drie jaar terug >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 24-05-2022 16:38 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Servee Tja Nederland met al zijn regeltjes. Maak me meer zorgen over al die malloten op de weg die zich niet aan de regels houden en mij iedere dag mij in levensgevaar brengen. Mijn installateur die het zo bij mij heeft aangelegd komt gewoon service verlenen hoor. Stekker eruit en geen probleem. Maar eens, het kan netter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik stel je temperatuur zo constant mogelijk houden. Ik weet wel zeker dat als je een slecht geisoleerd huis hebt en in de winter je kamer laat droppen naar 15 graden en dan weer vol moet stoken (met lage COP) naar 21 dit onzuiniger is dan hem niet verder te laten droppen dan 19 graden in de nacht/overdag en dan weer met stapjes naar 20 en 21 graden in de avond te gaan. Als je huis niet lager komt dan 19 graden kan je hem wel uitzetten, doe ik ook in voor- en naseizoen, maar onder de 5 graden pruttelt hij hier lekker door. Is sowieso qua comfort dan ook nog eens beter.
Nee, dat is niet zonder meer zo. Misschien wel in jouw geval waarbij je wellicht vaak en lang thuis bent. Ik ben periodes zo laat thuis geweest dat het uurtje maximaal stoken 's avonds toch veel minder kostte dan 24/7 rustig het huis op temperatuur houden.

Aan de ene kant is hard stoken inderdaad onzuinig. Aan de andere kant heb je meer warmteverlies bij een hogere binnentemperatuur. Warmteverlies = ∆T/R, met ∆T het temperatuurverschil tussen binnen en buiten en R de warmteweerstand van je huis. Deze twee tegen elkaar afgewogen geeft een positief of negatief resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik gebruik een Din Rail kWh meter icm een Youless LS110 om de groep te monitoren waar beide airco's op hangen.
Bij de airco's zelf zit inderdaad ook een werkschakelaar.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:49:
Ik gebruik een Din Rail kWh meter icm een Youless LS110 om de groep te monitoren waar beide airco's op hangen.
Bij de airco's zelf zit inderdaad ook een werkschakelaar.
In hoeverre verschilt deze met de homewizard kWh meter? Ken deze niet en gebruik zelf de homewizard.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:51:
[...]

In hoeverre verschilt deze met de homewizard kWh meter? Ken deze niet en gebruik zelf de homewizard.
Ik lees gewoon met Domoticz de unit zelf uit middels een script. Die heb ik uit het oude topic (toen zaten er toch meer echte nerds en daar was ik heeeeeeeeeeel blij mee want ik heb die kennis niet). Kan hem hier wel weer eens posten als daar behoefte aan is. Heb ook een script om de compressor uit te lezen.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Nee, dat is niet zonder meer zo. Misschien wel in jouw geval waarbij je wellicht vaak en lang thuis bent. Ik ben periodes zo laat thuis geweest dat het uurtje maximaal stoken 's avonds toch veel minder kostte dan 24/7 rustig het huis op temperatuur houden.

Aan de ene kant is hard stoken inderdaad onzuinig. Aan de andere kant heb je meer warmteverlies bij een hogere binnentemperatuur. Warmteverlies = ∆T/R, met ∆T het temperatuurverschil tussen binnen en buiten en R de warmteweerstand van je huis. Deze twee tegen elkaar afgewogen geeft een positief of negatief resultaat.
Maar jou ruimte dropt niet naar 15 graden. Wedden? 8) Alles valt of staat bij een warmtepomp bij de gemiddelde COP. En bij echte koude vind ik koude muren, meubels etc k.. Zo ook met bloedhitte is alleen koude lucht niet prettig.

NB: eens. Hier is altijd wel iemand thuis. Maar overdag vinden wij 19 graden voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Ken de HomeWizard verder niet maar dit is gewoon een 'domme' S0 meter, kun je dus uitlezen met elk S0 enabled apparaat :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
MotorBeast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Maar jou ruimte dropt niet naar 15 graden. Wedden? 8) Alles valt of staat bij een warmtepomp bij de gemiddelde COP. En bij echte koude vind ik koude muren, meubels etc k.. Zo ook met bloedhitte is alleen koude lucht niet prettig.

NB: eens. Hier is altijd wel iemand thuis. Maar overdag vinden wij 19 graden voldoende.
De temperatuur in onze woonkamer daalt in de winter tijdens de nacht geregeld naar 15 graden. Ik ben 24 uur per dag thuis. En hier is het voordeliger om in blokken te verwarmen.

Een deel daarvan zit in het hogere minimale vermogen van onze buitenunit (min verbruik normaal plusminus 320W). Dat keer 24 is een fors verbruik.
Maar het zit ook in het aantal uren dat je wel verwarmt, in combinatie met het vermogen van de installatie. Bovendien stoken wij voornamelijk overdag, en dat heeft veel invloed op de mate van efficientie van de warmtepomp. Ik wacht doorgaans tot het buiten wat warmer is. Dat scheelt snel tussen de 5 en 10 graden, wat veel impact heeft.

Uiteraard heeft het voorkomen van een temperatuur van 15 graden invloed op wat algemeen als comfortabel wordt gezien. Maar comfort is uiteindelijk subjectief denk ik.

Dus nee, het is niet altijd voordeliger om de hele dag te verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:36:
[...]

De temperatuur in onze woonkamer daalt in de winter tijdens de nacht geregeld naar 15 graden. Ik ben 24 uur per dag thuis. En hier is het voordeliger om in blokken te verwarmen.

Een deel daarvan zit in het hogere minimale vermogen van onze buitenunit (min verbruik normaal plusminus 320W). Dat keer 24 is een fors verbruik.
Maar het zit ook in het aantal uren dat je wel verwarmt, in combinatie met het vermogen van de installatie. Bovendien stoken wij voornamelijk overdag, en dat heeft veel invloed op de mate van efficientie van de warmtepomp. Ik wacht doorgaans tot het buiten wat warmer is. Dat scheelt snel tussen de 5 en 10 graden, wat veel impact heeft.

Uiteraard heeft het voorkomen van een temperatuur van 15 graden invloed op wat algemeen als comfortabel wordt gezien. Maar comfort is uiteindelijk subjectief denk ik.

Dus nee, het is niet altijd voordeliger om de hele dag te verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp.
Aan de andere kant, als je continue in blokken stookt kom je inderdaad nooit onder je minimale vermogen verbruik omdat je woning simpelweg niet voldoende warmte bezit om verder te kunnen terug moduleren. Mijn unit kan op papier ook niet lager dan 320w maar dat zie ik echter alleen bij opstart of bij vries temperaturen. Tussen de 130/150w is een beetje de standaard (en bij vele hier) met 24 uur aan of bij warmere dagen aan/uit stoken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
[...]

Makkelijke van homewizard is dat je gelijk de app hebt en fancy grafiekjes. Met een s0 meter moet je hier zelf nog een oplossing voor verzinnen. Dus het is ook net wat je voorkeur heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Sjamo Mijn hele huis voor afgelopen winter met 1067 kWh op een stabiele temperatuur tegen €0,25 (ja ja nog 2 jaar vast ) vind ik zuinig en niet te vergeten comfortabel. Ik ga niet moeilijk doen om daar 200 van af te snoepen. Ik ga in ieder geval niet op koude banken zitten met koude muren. Alleen warme lucht vind ik niet prettig en dat zal vast heeeeeeeeeeeel zuinig zijn. Rest my case.

Nb; is 0,464 kWh per graaddag.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Aan de andere kant, als je continue in blokken stookt kom je inderdaad nooit onder je minimale vermogen omdat je woning simpelweg niet voldoende warmte bezit om verder te kunnen terug moduleren. Mijn unit kan op papier ook niet lager dan 320w maar dat zie ik echter alleen bij opstart of bij vries temperaturen. Tussen de 130/150w is een beetje de standaard (en bij vele hier) met 24 uur aan of bij warmere dagen aan/uit stoken.
En waarom zijn multi's ook al weer niet top? ;)
Pagina: 1 ... 148 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic