Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.694 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
VikeeVeekie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Dit is dus de pech, de unit hadden we zelf gekocht bij Climasense, opgehangen en in bedrijf laten stellen door een koelmonteur die normaliter industriele installaties doet, dus we zitten met de gebakken peren of ik moet op de ene of andere manier garantie kunnen claimen bij Climasense, wat denk ik lastig gaat worden omdat het in bedrijf stellen zwart was gdaan.
"Gespart am falschen Ende".

Wees nu ook een man, schakel een vakman in en betaal die gewoon.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Dit is dus de pech, de unit hadden we zelf gekocht bij Climasense, opgehangen en in bedrijf laten stellen door een koelmonteur die normaliter industriele installaties doet, dus we zitten met de gebakken peren of ik moet op de ene of andere manier garantie kunnen claimen bij Climasense, wat denk ik lastig gaat worden omdat het allemaal zwart was geregeld.
Als je niet kan aantonen dat je de unit in gebruik hebt laten stellen door erkende Fgassen monteur kan dat zeker problemen met garantie opleveren. Maar feit blijft dat jou een deugdelijk product geleverd had moeten worden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
Servee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Zonder de hele test te hebben gezien, valt er eigenlijk weinig van te zeggen, wat is de test criteria geweest, is er alleen getest met koelen of ook met verwarmen? Getest met gelijke situatie? Wie heeft getest? Is er überhaupt fysiek getest, of alleen op basis van de fabrieksopgave? Stroom kosten waarop gebaseerd? Enz enz
Alleen het koelen is beoordeeld volgens dit scoresysteem.

De volledige test is natuurlijk veel uitgebreider (want Duitsers) maar ik ga hier niet de hele test posten (die zou terecht weggemod worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:45
[...]

Dit is dus de pech, de unit hadden we zelf gekocht bij Climasense, opgehangen en in bedrijf laten stellen door een koelmonteur die normaliter industriele installaties doet, dus we zitten met de gebakken peren of ik moet op de ene of andere manier garantie kunnen claimen bij Climasense, wat denk ik lastig gaat worden omdat het in bedrijf stellen zwart was gdaan.
Dat is dus de reden waarom ik persoonlijk graag iets meer betaal.
Zodat ik bij problemen een aanspreekpunt hebt,die het probleem kan/moet oplossen.

Ik zou nu idd zoals eerder aangehaald een erkende installateur zoeken en die gewoon betalen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11
MotorBeast schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:29:
@outlandos Je kan nog veel meer met HA of Domo. Ik zou als ik opnieuw zou beginnen HA pakken en het niet op een rasp draaien. Die dingen geven altijd ellende, zie andere topics. Voordeel is wel dat je nooit afhankelijk bent van servers van fabrikanten. Daarom balen velen dat de lokale Api van Daikin weg is. Ligt hun server eruit of stoppen ze ermee ben je weer klaar met spitten.

@FrankHe Je moet zo'n appartement toch op je sloffen warm kunnen houden met L/L? Stoppen met gasstoken scheelt je veel kosten. Vloerverwarming is top ........ met een L/W. Gas is zo 1990. 8)
Waar zou je HA dan wel op draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik heb inmiddels opdracht gegeven voor een 2e set.
MHI srk 25 zs-w voor de slaapkamer.
Volgende week wordt ie geïnstalleerd.

In de woonkamer had ik al een 35 zs-w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 13:54
Servee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Hoe is dit afgelopen eigenlijk? Installateur nog gesproken over de roestvorming op je MHI?
Ze gaan hem helemaal schoonmaken en met Zinkspray behandelen. Dan volgend jaar naar een even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
outlandos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Waar zou je HA dan wel op draaien?
Daar zijn andere topics voor. HA en Domoticz topics. Laten we maar bij L/L blijven hier anders krijg ik weer op mijn donder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
FrankHe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:12:
[...]

In dat geval zou een 2MXM40N ook moeten kunnen. Hier hangt een 3MXM40N en dat gaat in mijn situatie prima.
Oke bedankt.
Hoe zit het met defrosts op de koude dagen, komen deze vaker voor met een kleinere buitenunit?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Bambufan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Alleen het koelen is beoordeeld volgens dit scoresysteem.

De volledige test is natuurlijk veel uitgebreider (want Duitsers) maar ik ga hier niet de hele test posten (die zou terecht weggemod worden).
Best een uitgebreide test, wel een terechte winnaar :*)

Kort samengevat een paar speerpunten
Gekoeld op temperatuur van 24 graden en verschillende buitentemperaturen.

Din EN 14825 in combinatie met Din EN 14511, delen 1-4, maar met behulp van de wat strengere compensatiemethode (zie "International Journal of Refrigeration 104 (2019)

Het geluid van de buitenunit geëvalueerd door middel van geluidsvermogensmeting en subjectieve beoordeling in minimaal en maximaal bedrijf.

Kamertemperatuur 24 graden en een buitentemperatuur van 35 graden.
Ze beoordeelden ook de tijd die de apparaten nodig hadden om een ​​testruimte van 3,8 bij 3,8 meter (ongeveer 40 kubieke meter) van 30 naar 24 graden te koelen; buiten was het 30 graden.

Het geluid van de buitenunit geëvalueerd door middel van geluidsvermogensmeting en subjectieve beoordeling in minimaal en maximaal bedrijf.

De luchtstroom in de testruimte gemeten op maximaal ventilatorniveau, op twee meter afstand van het apparaat en op een hoogte van 70 of 170 centimeter

Evalueren van het thermisch comfort (tochtrisico) op alle zes de posities.

Gebruiksaanwijzing, bediening (app/afstandsbediening)

Elektronische veiligheid

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
OneTimer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Oke bedankt.
Hoe zit het met defrosts op de koude dagen, komen deze vaker voor met een kleinere buitenunit?
Kijk even naar het minimale vermogen. Als die hetzelfde is zit er dezelfde compressor in en zal dat niets uitmaken. Maar ook hier geldt bij mij dat mijn multi sneller in defrost gaat dan mijn single. Als je huis goed geisoleerd is is dat niet erg. Bij mindere isolatie krijg je zo'n 10 minuten koudeval binnen.

@Servee Ik vind het dan een test van niets. Koelen kunnen alle L/L goed en probleemloos. Verwarmen, daar zit het pijnpunt en kost ook veeeeeeeeeeeel meer stroom. Moet daarom ook altijd wel lachen als mensen zeggen dat airco stroomslurpers zijn om mee te koelen.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:57:
[...]

@Servee Ik vind het dan een test van niets. Koelen kunnen alle L/L goed en probleemloos. Verwarmen, daar zit het pijnpunt en kost ook veeeeeeeeeeeel meer stroom. Moet daarom ook altijd wel lachen als mensen zeggen dat airco stroomslurpers zijn om mee te koelen.
Klopt, daarom vroeg ik dat ook. Al is de airco oorspronkelijk in het leven geroepen om te koelen, en tegenwoordig zo zuinig dat verwarmen (en koelen) met de inverter techniek ipv die energie slurpende aan/uit compressors een prima alternatief is voor duurzaam verwarmen en koelen.
Maar al met al op basis van de gemeten criteria wel een prima score voor Daikin :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Weet iemand of er toevallig ergens een overzicht is van airco's inclusief COP waarde en prijs? Ik wil een airco gaan gebruiken als bij verwarming voor in de winter. Dus eerst de Airco laten verwarmen en dan de CV pas aan. Dit vanwege het feit dat de initiële op warming van de woonkamer in de winter ongeveer 1m3 is bij koude temperaturen en ik dit met een airco wil opvangen.
Ik heb echter op de 1e verdieping een airco die de woning kan koelen maar daarmee de woonkamer verwarmen is niet mogelijk.
Het liefst een goedkopere model (500-700) maar wel enigszins betrouwbaar. Waarom wat goedkoper? Ik wil hem zo snel mogelijk terug verdienen met het overschot van mijn zonnepanelen. Installatie doe ik zelf.
Iemand tips?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:07:
[...]

Maar al met al op basis van de gemeten criteria wel een prima score voor Daikin :+
Maar dat wisten wij al lang door onze ervaring. :+ Het zal hier weer potverdorie toch niet weer HET Daikin topic worden. @Notna Heeft mij destijds gek gemaakt in het oude topic. Foei! :+ Dat topic was inhoudelijk echt super leerzaam.

Kijk bijvoorbeeld dit eens: RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
CPM schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:10:
Weet iemand of er toevallig ergens een overzicht is van airco's inclusief COP waarde en prijs? Ik wil een airco gaan gebruiken als bij verwarming voor in de winter. Dus eerst de Airco laten verwarmen en dan de CV pas aan. Dit vanwege het feit dat de initiële op warming van de woonkamer in de winter ongeveer 1m3 is bij koude temperaturen en ik dit met een airco wil opvangen.
Ik heb echter op de 1e verdieping een airco die de woning kan koelen maar daarmee de woonkamer verwarmen is niet mogelijk.
Het liefst een goedkopere model (500-700) maar wel enigszins betrouwbaar. Waarom wat goedkoper? Ik wil hem zo snel mogelijk terug verdienen met het overschot van mijn zonnepanelen. Installatie doe ik zelf.
Iemand tips?
Lijst zie TS oude topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Niet meer actueel ben ik bang. Ben bang dat je met dat budget niet ver gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
rwijnhov schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Ze gaan hem helemaal schoonmaken en met Zinkspray behandelen. Dan volgend jaar naar een even kijken.
Dat is idd een prima optie (na het opgelost te hebben denk ik? ), maar hebben ze iets kunnen zeggen over de oorzaak, kwaliteit materiaal of hoe te voorkomen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Navi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:17:
[...]
Snap ik, het probleem is echter het is een grote woning van 305m2, bijna 1000m3 en 6 ruimtes (waarvan 3 slaap) die gekoeld moeten worden, en 6 singlesplits neerzetten naast de unit van de lucht/water warmtepomp wordt iets te gek.

Vandaar dat ik nadacht over bijvoorbeeld 2x de 5MXM90N, 1 voor de bovenverdieping en 1 beneden. Bij elkaar is dat 18kW koelvermogen, terwijl als je 1000m3 omrekent via de bekende factoor 30/40/50 o.i.d kom je al veel hoger uit.

Het minimumvermogen van de 5MXM90N is zo'n 2,85kW.
Ik heb een 4MXM68N, die heeft ook de 32A afzekering op het label staan, en doet het prima met 16A afgezekerd, ook de opstart stromen zijn niet hoger dan maximaal gebruik, het is een inverter die start nooit met max vermogen op, maar als je er niet van kan slapen zou je hem met een 16A C karacteristiek kunnen afzekeren.

Het klinkt wel erg veel vermogen wat je wil laten neer zetten, zeker als het alleen voor koelen is.

Ter indicatie, mijn huis is 1050 m3 met een isolatie die voor 1995 best goed was ~RC 2.5 en met 24/7 koelen ben ik nog nooit tegen de max van de unit aangelopen, zelfs niet bij extreem zonnige dagen met 40oC buiten temperaturen.

Ik heb geen last van pendel gedrag met koelen, de units in de slaapkamers boven gaan wel regelmatig uit maar aangezien de beneden verdieping 400 m3 is blijft die unit altijd vrolijk door gaan en kan het het minimum vermogen van de buiten unit makkelijk kwijt en die blijft dus ook altijd draaien.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
PentaClover schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Ik heb een 4MXM68N, die heeft ook de 32A afzekering op het label staan, en doet het prima met 16A afgezekerd, ook de opstart stromen zijn niet hoger dan maximaal gebruik, het is een inverter die start nooit met max vermogen op, maar als je er niet van kan slapen zou je hem met een 16A C karacteristiek kunnen afzekeren.

Het klinkt wel erg veel vermogen wat je wil laten neer zetten, zeker als het alleen voor koelen is.

Ter indicatie, mijn huis is 1050 m3 met een isolatie die voor 1995 best goed was ~RC 2.5 en met 24/7 koelen ben ik nog nooit tegen de max van de unit aangelopen, zelfs niet bij extreem zonnige dagen met 40oC buiten temperaturen.

Ik heb geen last van pendel gedrag met koelen, de units in de slaapkamers boven gaan wel regelmatig uit maar aangezien de beneden verdieping 400 m3 is blijft die unit altijd vrolijk door gaan en kan het het minimum vermogen van de buiten unit makkelijk kwijt en die blijft dus ook altijd draaien.
Goeie info, is dat je enige buitenunit en welke binnenunits hangen eraan?

Edit: nvm zie net je sig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Navi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:40:
[...]
Goeie info, is dat je enige buitenunit en welke binnenunits hangen eraan?
Ja, en dat staat in mijn signature voor de oplettende lezer O-)

Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

In 3 Slaapkamers dus een 2kw model en met de deuren open koelt dat de hele boven verdieping, in de woonkamer een 5kw model.

Met de kennis van nu, had ik een 5MXM moeten nemen en beneden 2 kleinere binnen units moeten laten hangen, door de grote ruimte is er een paar graden verschil tussen de kant waar de unit hangt en de andere kant.
Dit verschil is groter bij het verwarmen, waar de capaciteit overigens te klein is voor echt koude buiten temperaturen, maar daar was jij toch niet in geinteresseerd geloof ik.

Tevens is een 5kW model voor verwarmen niet prettig, hij moet hard blazen om zijn warmte kwijt te kunnen, dat ervaren we niet als erg prettig.
Met koelen zien we dit effect niet, dan blaast hij over het algemeen zachtjes en hoor je hem vrijwel niet, pas bij tropische buiten temperaturen gaat hij harder blazen (maar nog niet zo hard als met verwarmen).

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
MotorBeast schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:50:
[...]

Daar zijn andere topics voor. HA en Domoticz topics. Laten we maar bij L/L blijven hier anders krijg ik weer op mijn donder. ;)
Is niet meer nodig. Vandaag lukte het koppelen in één keer... gister en eergisteren uren mee bezig geweest. Terwijl ik nu alle AP's en mesh gewoon aan had staan. Niet te bevatten maar blij dat het nu wel werkt (vraag is hoe lang als ik de reviews lees - Panasonic up your game !

Edit: en alweer een interne fout... haha wat slecht allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door outlandos op 20-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

400m3 met een 5kw das ni echt in verhouding, had je deze unit aangeschaft als bij verwarming of sec voor koelen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Maar dat wisten wij al lang door onze ervaring. :+ Het zal hier weer potverdorie toch niet weer HET Daikin topic worden. @Notna Heeft mij destijds gek gemaakt in het oude topic. Foei! :+ Dat topic was inhoudelijk echt super leerzaam.

Kijk bijvoorbeeld dit eens: RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Nou zeg -O-

:+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 00:31
toxictooms schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Wat is dan de prijs voor een vergelijkbare mhi installatie.
Ik heb net een Daikin vloermodel van 5kW aangekocht. Deze heeft plaatsing inbegrepen 2920€ gekost.😉
MHI 5kw vloermodel gaat bij mij ongeveer 2700 kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Ramtka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:59:
[...]

MHI 5kw vloermodel gaat bij mij ongeveer 2700 kosten
Zit nog redelijk dicht bij elkaar qua prijs👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Servee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:09:
[...]
400m3 met een 5kw das ni echt in verhouding, had je deze unit aangeschaft als bij verwarming of sec voor koelen?
Inderdaad primair aangeschaft om mee te koelen.
Met verwarmen is er niet genoeg capaciteit als het buiten onder 0oC komt, hoewel de afgelopen zachte winter ik maar minimaal met Gas heb bijgestookt om de vloer een beetje op te warmen voor het comfort beneden. Dan merk je dat 1 unit voor zo'n grote ruimte gewoon te weinig is als je de ventilator niet op standje orkaan wil hebben draaien. Vandaar ook mijn opmerking dat ik met de kennis van nu 2 kleinere units beneden zou hebben laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

@outlandos echt pech (en slechte app), dan spreek ik van geluk want 2 verschillende generaties ethereas en vrijwel nooit problemen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
BTS schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:50:
@outlandos echt pech (en slechte app), dan spreek ik van geluk want 2 verschillende generaties ethereas en vrijwel nooit problemen.
En je gebruikt de Panasonic Comfort app? Een van m'n 2 airco's werkt dus perfect in de app, de ander geeft telkens interns fout. Ik zie letterlijk 100en en wereldwijd 1000en 1 ster reviews met hetzelfde probleem. Laatste app update was in 2021. Waarom besteed Panasonic hier niet gewoon een beetje tijd en geld aan? Al die mensen die zeggen nooit meer Panasonic begrijp ik maar al te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
toxictooms schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Wat is dan de prijs voor een vergelijkbare mhi installatie.
Ik heb net een Daikin vloermodel van 5kW aangekocht. Deze heeft plaatsing inbegrepen 2920€ gekost.😉
Dat is niet duur. Ik heb aanbiedingen van tussen de 4500 en 5000 voor Daikin 5 kW met 2 binnenunits. Geen betonboringen of andere gekke dingen.
Welke regio zit jij?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
OneTimer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 03:13:
[...]

Dat is niet duur. Ik heb aanbiedingen van tussen de 4500 en 5000 voor Daikin 5 kW met 2 binnenunits. Geen betonboringen of andere gekke dingen.
Welke regio zit jij?
Regio oost-vlaanderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 18-09 19:08
[...]

Die 32 A is wat maximaal is toegestaan, vandaar dat het woord MAX er staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFwLBi9WfM_rIi_1CPPX9_cJtHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWdeDQlflT2pTJDUIGwXBNxa.jpg?f=user_large

De 4 kW unit hier zou zelfs nog op een 6 A met B-curve kunnen. Aangezien ik op het balkon geen aparte groep heb zit het apparaat gewoon op een algemene groep die met 16 A is afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
OneTimer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Oke bedankt.
Het appartement is heel goed geïsoleerd en ik gebruik de L/L warmtepomp vooralsnog alleen in de overgangsseizoenen als hoofdverwarming en ik heb nog nooit ijsvorming gezien. Ik heb nog geen plannen om het systeem ook in de winter als hoofdverwarming te gebruiken vanwege de aanwezige vloerverwarming en aansluiting op het warmtenet. Heb de airconditioning in der tijd aangeschaft om voornamelijk te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

outlandos schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:19:
[...]

En je gebruikt de Panasonic Comfort app? Een van m'n 2 airco's werkt dus perfect in de app, de ander geeft telkens interns fout. Ik zie letterlijk 100en en wereldwijd 1000en 1 ster reviews met hetzelfde probleem. Laatste app update was in 2021. Waarom besteed Panasonic hier niet gewoon een beetje tijd en geld aan? Al die mensen die zeggen nooit meer Panasonic begrijp ik maar al te goed.
Ja ik gebruik eigenlijk nooit de afstandsbediening. De comfort cloud app werkt bij mij vrijwel vlekkeloos, Afgelopen jaren is deze app redelijk verder ontwikkeld. (NanoeX bediening via de app was bij voorheen niet mogelijk bij de z35wke variant ).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]

De 4 kW unit hier zou zelfs nog op een 6 A met B-curve kunnen. Aangezien ik op het balkon geen aparte groep heb zit het apparaat gewoon op een algemene groep die met 16 A is afgezekerd.
Op jouw foto staat MAX 16A idd, maar links ervoor staat ook afzekeren met 16. Tis gewoon een beetje vreemd, Daikin geef gewoon aan per unit wat er nodig is, en niet gewoon bij veel units gewoon 32A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 14:08
nou lees ik op de bcc website waar ze nu ook MHI leveren met installatie dat een MHI 2 kleinere compressoren heeft ten opzichte van 1 grote.

zie hieronder.
nooit eerder gelezen heb even gegoogled en niks gevonden tot nog toe.

https://www.bcc.nl/specials/bcc-aircoshop-faq

Wat is de energiebesparing?

Compressors zorgen voor meer rendement
Om energie te besparen heeft Mitsubishi verschillende methoden ontwikkeld. Eén daarvan is de toepassing van twee kleinere compressoren. Dat heeft als voordeel dat slechts één compressor wordt aangesproken als niet het hele koelvermogen nodig is. Pas als het volledige koelvermogen wordt gevraagd, zal ook de tweede compressor inschakelen. De energiebesparing kan hierdoor oplopen tot 35%. En aangezien er tweemaal een kleinere compressor gaat draaien, is de aanloopstroom ook lager dan bij een airconditioner met één grote compressor. Bijkomend voordeel is dat het maar zelden nodig is de elektrische installatie aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
MotorBeast schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Welke omstandigheden dan? De enige 2 redenen zijn cosmetisch en geen plek voor singles.

Mijn multi als hij draait staan alle 2 de units aan. Bij koelen loopt hij mooi strak, bij verwarmen waggelt de compressor snelheid op en neer en gaat al vrij vlot aan/uit. Daar had ik met 2 singles geen probleem mee gehad. Het werkt ook wel, maar nooit zo mooi als singles. De multi is nooit de beste keuze maar een compensatiekeuze. Iedere goede installateur zal je dat ook vertellen.

Maar volgens mij is deze discussie zowel hier als in het oude topic iedere 2 a 3 weken weer opnieuw te lezen.
Het minimumvermogen is vele malen lager bij een multisplit als alle daarop aangesloten units aan staan. 5 singles hebben 5 keer 1kW (even uit de lucht gegrepen, maar het zal ongeveer wel kloppen). Dat is een minimumvermogen van 5kW(!!!!). Een multisplit met 5 binnenunits zal een minimum afgiftevermogen hebben van 2kW ofzo, wellicht 2,5kW als je zo'n enorme bak van 9kW koopt. Dat is een factor 2 in het voordeel van de multi.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Het minimumvermogen is vele malen lager bij een multisplit als alle daarop aangesloten units aan staan. 5 singles hebben 5 keer 1kW (even uit de lucht gegrepen, maar het zal ongeveer wel kloppen). Dat is een minimumvermogen van 5kW(!!!!). Een multisplit met 5 binnenunits zal een minimum afgiftevermogen hebben van 2kW ofzo, wellicht 2,5kW als je zo'n enorme bak van 9kW koopt. Dat is een factor 2 in het voordeel van de multi.
De 9kW Daikin buitenunit heeft een minimumvermogen van 2,85kW koelen en 3,49kW verwarmen.

De kleinste Daikin Perfera binnenunits hebben een minimum van 1,3kW koelen en verwarmen.
De duurste Ururu Sarara, die kan terugschalen tot 0,6kW.

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 21-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De huizen in Nl zijn gemiddeld klein, daarom wordt hier zo vaak multi afgeraden.

Als je vrij zeker bent dat er altijd minimaal 2 binnenunits draaien, dan is een multi volgens mij net een voordeel.

Hier gaan er 4 binnenunits op de multi van 9kW.
Voor koeling zal het varieren tussen 2 en 4 units. Ik plan om de slaapkamers enkel te koelen van 20-23h.
Voor verwarmen zal het 2 of 3 units zijn, en dan is het minimum prima voor keuken plus woonkamer van samen zowat 100 m2. Daar ben je 3.5 kW zo kwijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik maak nu nog altijd een afweging of de airco aangaat om te koelen maar daar komt in de toekomst verandering in nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers... Dan wordt het dus overdag het hele huis op 18 graden en in de avond/nacht uit zodat ik mijn eigen stroom volledig gebruik. Denk niet dat dat de bedoeling is van zonnepanelen maar ze dwingen me ertoe zo helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:50:
De huizen in Nl zijn gemiddeld klein, daarom wordt hier zo vaak multi afgeraden.

Als je vrij zeker bent dat er altijd minimaal 2 binnenunits draaien, dan is een multi volgens mij net een voordeel.

Hier gaan er 4 binnenunits op de multi van 9kW.
Voor koeling zal het varieren tussen 2 en 4 units. Ik plan om de slaapkamers enkel te koelen van 20-23h.
Voor verwarmen zal het 2 of 3 units zijn, en dan is het minimum prima voor keuken plus woonkamer van samen zowat 100 m2. Daar ben je 3.5 kW zo kwijt.
Als het echt warm is buiten ga je alleen met 3 uurtjes koelen de boel niet heel de nacht koel houden. Warmte zit dan lekker gebufferd in je muren en binnen no time is je kamer weer warm. Ik krijg nu de ruimte al niet meer echt koel zonder airco. Vannacht was het buiten hier 12 graden en alle ramen open boven. Het is 21 graden binnen. Lang leven goede isolatie (in de winter ja 8) ).

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
BTS schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Ja ik gebruik eigenlijk nooit de afstandsbediening. De comfort cloud app werkt bij mij vrijwel vlekkeloos, Afgelopen jaren is deze app redelijk verder ontwikkeld. (NanoeX bediening via de app was bij voorheen niet mogelijk bij de z35wke variant ).
Erg vreemd allemaal. Vraag me af waar het probleem dan ligt, bij de hardware of de software. Als ik de hoeveelheid klachten zie dan neig ik naar software.

Dat hij het in de kamer waar we slapen wel doet is wel het belangrijkste, die andere kamer is de werkkamer en relatief klein. De toegevoegde waarde van de app is daar het kleinst. Maar toch insane dat ik 2 identieke airco's heb die op hetzelfde netwerk is aangesloten en waarvan er 1 vlekkeloos werkt en de ander constant ''interne fout'' melding geeft wanneer ik heb probeer aan te sturen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
FrankHe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]
Bij de zekering staat niet het woord MAX op het label, nu doe je de aanname dat op mijn unit een zelfde soort label zit als bij jou, wat niet correct is. Mijn unit is al weer een paar jaartjes ouder, bij mij ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B88ZFq4QXWLZmtmgPJIvKmST5Ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7fC9sc8LbauONnPyQvBIAtmd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
PentaClover schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Bij de zekering staat niet het woord MAX op het label, nu doe je de aanname dat op mijn unit een zelfde soort label zit als bij jou, wat niet correct is. Mijn unit is al weer een paar jaartjes ouder, bij mij ziet het er als volgt uit:

[Afbeelding]
Hier staat alle amperage van de 4MXM68N duidelijk beschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngTAgE7GQ1Fleewk_BSOK7ikQ9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aChNzpkpHBJrwFeZDH74vIVZ.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Maxwp schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:13:
nou lees ik op de bcc website waar ze nu ook MHI leveren met installatie dat een MHI 2 kleinere compressoren heeft ten opzichte van 1 grote.

zie hieronder.

Om energie te besparen heeft Mitsubishi verschillende methoden ontwikkeld. Eén daarvan is de toepassing van twee kleinere compressoren. Dat heeft als voordeel dat slechts één compressor wordt aangesproken als niet het hele koelvermogen nodig is. Pas als het volledige koelvermogen wordt gevraagd, zal ook de tweede compressor inschakelen. De energiebesparing kan hierdoor oplopen tot 35%. En aangezien er tweemaal een kleinere compressor gaat draaien, is de aanloopstroom ook lager dan bij een airconditioner met één grote compressor. Bijkomend voordeel is dat het maar zelden nodig is de elektrische installatie aan te passen.
De huidige generaties inverterregelingen kennen helemaal geen noemenswaardige aanloopstroom meer en blijven allemaal heel netjes binnen de opgegeven maximale stroomopname. Met twee compressors die ze neem ik aan kort na elkaar op toeren laten komen is het al helemaal een eitje om ultra netjes binnen de lijntjes te blijven kleuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Navi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Op jouw foto staat MAX 16A idd, maar links ervoor staat ook afzekeren met 16. Tis gewoon een beetje vreemd, Daikin geef gewoon aan per unit wat er nodig is, en niet gewoon bij veel units gewoon 32A.
Om verwarring te voorkomen zouden ze er de maximal opgenomen stroom op kunnen zetten.

Het is heel gebruikelijk om bij (industriële) apparatuur aan te geven wat de maximaal toegestane eindbeveiliging is. Het is dus geen minimumopgave voor de afzekering maar een maximumopgave. Dit heeft te maken met de opgegeven kortsluitvastheid van componenten en zegt dus niets over het maximaal opgenomen vermogen van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Servee schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Hier staat alle amperage van de 4MXM68N duidelijk beschreven.
[Afbeelding]
Bij de twee 6,8 kW units staat in de kolom MSC een waarde van respectievelijk 9.8 en 8.3. Dat is de maximum stroom van een opstartende compressor. Bij de 8,0 kW en 9,0 kW units is dat 11.2 en 11.8. Dus voor alle units geldt dat deze ieder voor zich prima achter een 16 A met B-karakteristie kunnen worden gezet. Je mag ze achter een 25 A zekering zetten maar het mag niet achter een 40 A zekering omdat je dan voorbij de toegestane 30 A gaat. Een automaat van 16 A volstaat dus in al deze gevallen. Een C-karakteristiek is niet nodig bij een compressor met inverterregeling, een B-karakteristiek volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Bij de twee 6,8 kW units staat in de kolom MSC een waarde van respectievelijk 9.8 en 8.3. Dat is de maximum stroom van een opstartende compressor. Bij de 8,0 kW en 9,0 kW units is dat 11.2 en 11.8. Dus voor alle units geldt dat deze ieder voor zich prima achter een 16 A met B-karakteristie kunnen worden gezet. Je mag ze achter een 25 A zekering zetten maar het mag niet achter een 40 A zekering omdat je dan voorbij de toegestane 30 A gaat. Een automaat van 16 A volstaat dus in al deze gevallen. Een C-karakteristiek is niet nodig bij een compressor met inverterregeling, een B-karakteristiek volstaat.
Die 9.8A zou dan 2254w betekenen op max vermogen van de compressor als ik het goed begrijp. Dan zou deze idd op een 16A automaat geplaatst mogen worden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Servee schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Die 9.8A zou dan 2254w betekenen op max vermogen van de compressor als ik het goed begrijp. Dan zou deze idd op een 16A automaat geplaatst mogen worden.
Toch opletten met het reactief vermogen, het zijn electromotoren, en dan is de stroom niet altijd lineair met het vermogen dat afgenomen wordt.

Onze omvormer voor de zonnepanelen van 4 kW zat achter een 20A zekering, wat normaal voldoende is als je 4000W/230V deelt. En toch sprong de zekering. In de handleiding stond dat het 25 A moest zijn, en toen die geïnstallerd was ging het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Toch opletten met het reactief vermogen, het zijn electromotoren, en dan is de stroom niet altijd lineair met het vermogen dat afgenomen wordt.
Klopt wat je zegt maar in het geval van een warmtepomp was dat vroeger niet met die oude aan/uit compressor die trok wel fors meer maar met de inverter techniek zal dat best meevallen denk ik.
Onze omvormer voor de zonnepanelen van 4 kW zat achter een 20A zekering, wat normaal voldoende is als je 4000W/230V deelt. En toch sprong de zekering. In de handleiding stond dat het 25 A moest zijn, en toen die geïnstallerd was ging het goed.
Boekje niet goed gelezen :P

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MotorBeast schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Als het echt warm is buiten ga je alleen met 3 uurtjes koelen de boel niet heel de nacht koel houden. Warmte zit dan lekker gebufferd in je muren en binnen no time is je kamer weer warm. Ik krijg nu de ruimte al niet meer echt koel zonder airco. Vannacht was het buiten hier 12 graden en alle ramen open boven. Het is 21 graden binnen. Lang leven goede isolatie (in de winter ja 8) ).
Inderdaad. Ook tevens hét argument tegen verdiepingkoeling met één unit wat mij betreft. Of erger nog, de slaapkamers op de eerste verdieping proberen te koelen met een dikke unit op zolder.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Inderdaad. Ook tevens hét argument tegen verdiepingkoeling met één unit wat mij betreft. Of erger nog, de slaapkamers op de eerste verdieping proberen te koelen met een dikke unit op zolder.
Dat lukt hier toch gewoon. Als het warm is staat bij mij iedere unit de hele dag aan op iedere verdieping (3 voor het hele huis). Zolang het hele huis 21 graden blijft vind ik het goed. Ik ga toch echt niet op een slaapkamer van 12m2 van zoon een unit hangen van 2 kW. Ik koel/verwarm dus ook niet adhoc maar zorg dat het stabiel blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2022 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Servee schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:00:
[...]

De 9,8 Ampère is een kortstondige piekbelasting op het moment dat de compressor op toeren wordt gebracht. Dat is nauwelijks een piek te noemen dankzij de inverterregeling die de conpressor aanstuurt. De continustroom van de compressor is maximaal de 8,37 A bij 230 V wat neerkomt op 1925 VA. Daar komt nog naar schatting 1 A bij voor de fans van alle binnenunits en de buitenunit samen wanneer deze allemaal tegelijk op maximaal toerental zouden draaien. Daardoor komt het totaal neer op pakweg 2155 VA. Dat gaat net niet helemaal comfortabel op een 10 A automaat maar een 13 A of de in Nederland gebruikelijke 16 A met B-karakteristiek gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Maxwp schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:13:

zie hieronder.

Een tijdje terug is mij opgevallen dat de buitenunit van de MHI SRK 25 & 35 het cijfer "2" achter hun naam heeft gekregen.

Ik heb helaas nog geen antwoord kunnen vinden wat deze wijziging betekend. De andere modellen van MHI hebben dit cijfer er (nog) niet bij staan.

Een logische aanname zou kunnen zijn dat het een 2e verbeterde versie van de buitenunit betreft. Maar nu begin ik n.a.v. jouw post te denken of dit mogelijk een indicatie is van "2 compressors". Maar dit is vooralsnog puur speculatie.

Mocht iemand meer informatie hebben wat het onlangs verschenen cijfer "2" aanduidt, dan verneem ik dat graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL30TSTOOjWi7mkIMh2yZfDZ7p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnNfTBlKBD1DAnBiiShWpB9s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 21-05-2022 19:10 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Een tijdje terug is mij opgevallen dat de buitenunit van de MHI SRK 25 & 35 het cijfer "2" achter hun naam heeft gekregen.

Ik heb helaas nog geen antwoord kunnen vinden wat deze wijziging betekend. De andere modellen van MHI hebben dit cijfer er (nog) niet bij staan.

Een logische aanname zou kunnen zijn dat het een 2e verbeterde versie van de buitenunit betreft. Maar nu begin ik n.a.v. jouw post te denken of dit mogelijk een indicatie is van "2 compressors". Maar dit is vooralsnog puur speculatie.

Mocht iemand meer informatie hebben wat het onlangs verschenen cijfer "2" aanduidt, dan verneem ik dat graag :)

[Afbeelding]
Die 2 staat voor benaming van de buitenunit. In deze technische handleiding uit 2020 staat het separaat vermeldt als vloer model maar vermoedelijk passen tegenwoordig de wall mount en floor standing op 1 buitenunit, vandaar ook in de specs zichtbaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 14:08
ik zie aan de gegevens niet echt veel veschil

lijkt me dat voor het minimale opgenomen vermogen veel lager zou moeten zijn want 1 van de 2 kan dan uit en daarmee kan je een nog lager naar beneden gebracht vermogen halen als deze inverter zijn toerental naar beneden brengt.

geen idee waar die waarde staan bij MHI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
ThaBEN schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:56:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hier ook een -W2, vorig jaar geïnstalleerd. Geen idee of er verschil in zit? Dit is wat er op de buitenunit staat iig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcvvBwYWzhvIUnryNAY33lAd1Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8c7LvW7EJwLY6fQU909NNoL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dennistd op 26-05-2022 00:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M9820441
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 21:43
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:04:
@M9820441 Die berekeningen moet je allemaal met een korrel zout nemen.
Hier was het verbruik met deze temperaturen gemiddeld 3m3 gas per dag, met de MHI 3,5kWh is het verbruik nu zo’n 3kWh per dag.
Als deze aan staat en rustig doordraait verbruikt hij zo’n 200W per uur, het geluid heb ik niet gemeten, maar is op 5 meter afstand onhoorbaar.
De buurman heeft een Daikin 5kWh hangen die behoorlijk meer lawaai maakt en ook zo’n 800W per uur doet.
Hallo,
Sinds een maand hangt hier een Daikin 4,2kw STYLISCH.
Onze leefruimte is 180M3 (L vorm).
Na lang twijfelen en goed geïnformeerd via deze site gekozen voor een 4,2Kw model. (Er was een installateur die zei : neem duo-split (2x3,5kw) , er was een andere die zei : neem 3,5kw.

-> Dus ik dacht, ik ga voor de gulden middenweg ... :)

Tot nader order mee verwarmd (april) en nu gekoeld (mei).
Voldoet ruimschoots ...

Dus idd, miss belangrijkste les : de 'voorgeschreven' m3 en dan het bijpassende model mag met korrel zout worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:42
Ik ben op zoek naar een lucht/lucht warmtepomp als backup voor mijn 'hybride' lucht/water warmtepomp. Deze redt het tot 2 graden alleen - maar daaronder moet hij de CV (nog heel beperkt) bijschakelen. Bij -10 is er nog ca. 2.5 kW verwarmingsvermogen extra nodig, en ik wil daarvoor een airco in de woonkamer gebruiken (die dan ook meteen kan koelen in de zomer). Weet iemand welke typen hun vermogen nog relatief goed vast kunnen houden bij lage temperaturen - dus echt flink onder het vriespunt? Bij gemiddelde wintertemperatuur kan de lucht/waterpomp alle verwarming doen - het hoeft dus niet de meest efficiente lucht/lucht warmtepomp te zijn voor verwarmen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Bij gemiddelde wintertemperatuur kan de lucht/waterpomp alle verwarming doen - het hoeft dus niet de meest efficiente lucht/lucht warmtepomp te zijn voor verwarmen.
Om onder nul te kunnen verwarmen (met een beetje opbrengst) heb je juist een efficiënte llwp nodig vrees ik, want ook deze brengen minder kw warmte op onder nul. Dus zoek er een binnen budget met de hoogst mogelijke cop van indien mogelijk een degelijk A-merk.

De meeste A merken met een cop van 4/5+ kunnen dat wel aan en heb je het minste last van overige factoren zoals hier al vaker besproken vwb b merken.

Hoe groot is de ruimte waar je het over hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 22-05-2022 21:34 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBtL schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:19:
Ik ben op zoek naar een lucht/lucht warmtepomp als backup voor mijn 'hybride' lucht/water warmtepomp. Deze redt het tot 2 graden alleen - maar daaronder moet hij de CV (nog heel beperkt) bijschakelen. Bij -10 is er nog ca. 2.5 kW verwarmingsvermogen extra nodig, en ik wil daarvoor een airco in de woonkamer gebruiken (die dan ook meteen kan koelen in de zomer). Weet iemand welke typen hun vermogen nog relatief goed vast kunnen houden bij lage temperaturen - dus echt flink onder het vriespunt? Bij gemiddelde wintertemperatuur kan de lucht/waterpomp alle verwarming doen - het hoeft dus niet de meest efficiente lucht/lucht warmtepomp te zijn voor verwarmen.
Mitsubishi Electric heeft daar een speciale serie buitenunits voor. Dit zijn de typenummers eindigend op HZ. Bijvoorbeeld de MUZ-FH25VEHZ (R410a) die bij -10 nog 3.2 kW levert. Maar ook de (normalere) MUZ-EF35VG (R32) levert bij -10 nog 2.9 kW. Staat allemaal netjes gespecificeerd in de databooks.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben een MHI SRK/SRC 35 ZS-W deze heeft een verwarmingscapaciteit bij -10 ºC van 3,0 kW en bij -20 nog 1,5 kW.
Wij gebruiken deze Airco de hele winter, dus ook bij gemiddelde temperaturen, daardoor hebben we helemaal geen gasverbruik meer en is het veel goedkoper dan met CV of hybridepomp.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Die 2 graden kan je volgens mij omzeilen en dan stookt je warmtepomp gewoon door. Alleen daarvoor zou ik geen L/L aanschaffen. Dat verdien je never nooit terug of in ieder geval staat het rendement tot geen verhouding van de kosten. Ik weet weer waarom ik never nooit een hybride aanschaf. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Wij hebben een MHI SRK/SRC 35 ZS-W deze heeft een verwarmingscapaciteit bij -10 ºC van 3,0 kW en bij -20 nog 1,5 kW.
Wij gebruiken deze Airco de hele winter, dus ook bij gemiddelde temperaturen, daardoor hebben we helemaal geen gasverbruik meer en is het veel goedkoper dan met CV of hybridepomp.
Ik zie niet in waarom het goedkoper is dan met hybride? COP zal weinig uitmaken. En gasverbruik hebben wij (de meeste dan) nog wel want het bad moet toch gevuld worden en douchen wordt toch ook lastig met een L/L. Koelen, daar winnen we mee met een L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 23:52
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met een multizone kanaalunit? Er wordt hiet een installatie voorgesteld met buiten die warme/koude lucht door het plafond blazen.

Het was de eerte installateur die dit systeem voorstelde in ons huis maar ik had hier nog niet van gehoord en zit ook wat te twijfelen ivm met het verbruik.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
illya89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:01:
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met een multizone kanaalunit? Er wordt hiet een installatie voorgesteld met buiten die warme/koude lucht door het plafond blazen.

Het was de eerte installateur die dit systeem voorstelde in ons huis maar ik had hier nog niet van gehoord en zit ook wat te twijfelen ivm met het verbruik.

Mvg
Zoekfunctie al gebruikt? ;)
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
In bovenstaand geval zijn de huidige buizen gebruikt van de oude heteluchtverwarming, de weerstand in dat kanaal systeem is dan veel hoger (of veel te laag) dan standaard meegeleverd met kanaal units. Ik kan me zo voorstellen dat dit op den duur niet gaat werken en dus de compressor de geest geeft.

@illya89 Het zal niet de goedkoopste oplossing zijn en over het algemeen hebben kanaal systemen een lagere cop, dus hoger verbruik daarentegen ben je wel in staat om per ruimte onafhankelijk te regelen met een eigen thermostaat, heb je geen herrie in huis (op de plek na waar de binnen ventilator staat)
Dit systeem word al jaren in hotels en bedrijven gebruikt, in huizen nog minder maar indien je de verbouwing er voor over hebt en de kosten tegen de baten afstreept en je comfort verkiest boven de kosten kan het een interessante optie zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:15:
[...]

Die 2 graden kan je volgens mij omzeilen en dan stookt je warmtepomp gewoon door. Alleen daarvoor zou ik geen L/L aanschaffen. Dat verdien je never nooit terug of in ieder geval staat het rendement tot geen verhouding van de kosten. Ik weet weer waarom ik never nooit een hybride aanschaf. 8)
De lucht/water draait gewoon door onder 2 graden buiten inderdaad - maar het vermogen is niet meer voldoende bij vorst. We gaan van het gas af met een hybride + lucht/lucht WP + warmtepompboiler, dus het vastrecht vervalt. In mijn geval is deze route een stuk goedkoper dan een volledig elektrische warmtepomp + LTV (ik kan het niet zelf installeren). De terugverdientijd van de hybride is zo belachelijk laag (1.5 jaar) dat het voor de lucht/lucht + WPB wel iets langer mag zijn.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 23:52
Servee schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:39:
[...]

In bovenstaand geval zijn de huidige buizen gebruikt van de oude heteluchtverwarming, de weerstand in dat kanaal systeem is dan veel hoger dan standaard meegeleverd met kanaal units. Ik kan me zo voorstellen dat dit op den duur niet gaat werken en dus de compressor de geest geeft.

@illya89 Het zal niet de goedkoopste oplossing zijn en over het algemeen hebben kanaal systemen een lagere cop, dus hoger verbruik daarentegen ben je wel in staat om per ruimte onafhankelijk te regelen met een eigen thermostaat, heb je geen herrie in huis (op de plek na waar de binnen ventilator staat)
Dit systeem word al jaren in hotels en bedrijven gebruikt, in huizen nog minder maar indien je de verbouwing er voor over hebt en de kosten tegen de baten afstreept en je comfort verkiest boven de kosten kan het een interessante optie zijn.
Ja, het was wel 25% duurder maar alles is wel goed weggewerkt.. Verbruik is bij mij een belangrijk punt dus voor mij toch geen mogelijkeheid. Thx! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Servee schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:39:
[...]

In bovenstaand geval zijn de huidige buizen gebruikt van de oude heteluchtverwarming, de weerstand in dat kanaal systeem is dan veel hoger (of veel te laag) dan standaard meegeleverd met kanaal units. Ik kan me zo voorstellen dat dit op den duur niet gaat werken en dus de compressor de geest geeft.
Ik refereerde niet specifiek aan bovenstaand geval :) Staan er wel meer in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Ik refereerde niet specifiek aan bovenstaand geval :) Staan er wel meer in dit topic.
d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
JBtL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:45:
[...]

De lucht/water draait gewoon door onder 2 graden buiten inderdaad - maar het vermogen is niet meer voldoende bij vorst. We gaan van het gas af met een hybride + lucht/lucht WP + warmtepompboiler, dus het vastrecht vervalt. In mijn geval is deze route een stuk goedkoper dan een volledig elektrische warmtepomp + LTV (ik kan het niet zelf installeren). De terugverdientijd van de hybride is zo belachelijk laag (1.5 jaar) dat het voor de lucht/lucht + WPB wel iets langer mag zijn.
Ik snap hem nog niet helemaal; zolang je hybride hebt, betaal je vastrecht voor gas. Als je van het gas af wilt, is het dan niet goedkoper om dat in een keer te doen? 1.5 jaar is ~ €400 vastrecht. En via de hybride tussenoplossing heb je 2 keer installatiekosten i.p.v. 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
HereIsTom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Wat wil je nu een L/L warmtepomp of een L/W warmtepomp?
Als je je huis makkelijk warm krijgt met 40° CV verwarming, dan kun je het ook ook wel warm krijgen met een L/W warmtepomp. Anders wordt het dus een L/L.
MotorBeast schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Wat is precies je vraag mbt multi? Denk dat daar genoeg over geschreven is hier wbt voor- en nadelen.

En een hoge temperatuur L/W zou ik nooit doen ivm te lage COP. Met L/W moet je met max 40 graden aanvoer je huis warm kunnen houden. Zoniet, geen L/W.
Bedankt. Ik probeerde mijn huis warm te krijgen met 50 centrale verwarming. Het was prima, maar het was in maart, dus het is niet zo koud.
Ja. Ik hou ook van de L/L-warmtepomp omdat deze kan worden gebruikt voor verwarming en koeling. Is het ook mogelijk om het als ventilatiesysteem te gebruiken? Mijn huis heeft geen ventilatiesysteem en ook geen ventilatierooster op de ramen.

[ Voor 21% gewijzigd door hainv201 op 23-05-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:21:
[...]

Ik zie niet in waarom het goedkoper is dan met hybride? COP zal weinig uitmaken. En gasverbruik hebben wij (de meeste dan) nog wel want het bad moet toch gevuld worden en douchen wordt toch ook lastig met een L/L. Koelen, daar winnen we mee met een L/L.
Omdat je met een hybride nog steeds gas verbruikt voor verwarmen. De hybride kun je nog wel gebruiken voor warm water. Wij gebruiken de Airco warmtepomp voor verwarming en de CV ketel alleen nog voor warm water waardoor ons gasverbruik nog maar >50m3 per jaar is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Martin7182 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Ik snap hem nog niet helemaal; zolang je hybride hebt, betaal je vastrecht voor gas. Als je van het gas af wilt, is het dan niet goedkoper om dat in een keer te doen? 1.5 jaar is ~ €400 vastrecht. En via de hybride tussenoplossing heb je 2 keer installatiekosten i.p.v. 1 keer.
De installatiekosten voor een hybride warmtepomp zijn toch wel een stuk lager dan voor een full-electric lucht/water warmtepomp. Bovendien zou er bij ons flink wat aan het CV-systeem moeten worden aangepast (alleen radiatoren, aangesloten op 16 mm leidingen) - de offertes die ik kreeg voor full-electric waren allemaal 20k+.

Met de hybride lucht/water warmtepomp benutten we het bestaande CV-systeem maximaal, maar dat geeft niet genoeg warmte om ook bij lage temperatuur het huis warm te houden (we kunnen niet echt verder meer isoleren). Op deze manier zijn we voor 7500 euro ipv >20.000 euro van het gas af: De hybride was 2500 euro, en ik reken op 2500 voor de lucht/lucht warmtepomp en 2500 voor de warmtepompboiler.

We hebben nu een winter gedraaid met de hybride, en weten nu vrij precies hoeveel warmteverlies de woning heeft bij verschillende buitentemperaturen. Door dat te extrapoleren naar -10 weet ik hoeveel vermogen er nog nodig is voor de lucht/lucht warmtepomp. Je zou het ook in 1 keer kunnen doen - dat scheelt 1 jaar vastrecht, maar op deze manier ben je een stuk zekerder of de capaciteit voldoende zal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De discussie over 'van het gas af' en 'hybride warmtepompen' past beter in andere topics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
JBtL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:23:
[...]

De installatiekosten voor een hybride warmtepomp zijn toch wel een stuk lager dan voor een full-electric lucht/water warmtepomp. Bovendien zou er bij ons flink wat aan het CV-systeem moeten worden aangepast (alleen radiatoren, aangesloten op 16 mm leidingen) - de offertes die ik kreeg voor full-electric waren allemaal 20k+.
Precies. Bij ons zou in feite alles eruit moeten, en vloerverwarming erin (tenminste begane grond). Dat kost een aardig duitje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De Mitshubishi Hyper Heat is specifiek ontworpen om echt heel lang zijn vermogen vast te houden. Eigenlijk voor in koude klimaten, niet in ons gemiddelde klimaat, dus je zit echt gebakken met zo'n unit.

Afbeeldingslocatie: https://www.123klimaatshop.nl/wp-content/uploads/2020/12/HyperHeating-Mitsubishi-Electric.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:15:
[...]

Financieel is dat inderdaad maar de vraag en misschien is @JBtL in die zin goedkoper uit met een eCV (weg met het vastrecht, lagere aanschaf- en installatieprijs), maar anderzijds zou het heerlijk koelvermogen van een lucht/lucht het de meerprijs waard kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Financieel is dat inderdaad maar de vraag en misschien is @JBtL in die zin goedkoper uit met een eCV (weg met het vastrecht, lagere aanschaf- en installatieprijs), maar anderzijds zou het heerlijk koelvermogen van een lucht/lucht het de meerprijs waard kunnen maken.
Ik kwam voor een eCV uit op ca. 1500 euro inclusief installatie. Maar deze moet weer via hetzelfde afgiftesysteem als de hybride, wat er voor zorgt dat de COP voor de warmtepomp bij -10 nog lager wordt en je dan voornamelijk op COP1 gaat verwarmen. Dat vind ik eerlijk gezegd niet verantwoord. Omdat de lucht/lucht warmtepomp zijn eigen afgiftesysteem heeft functioneert ook de hybride beter, en verwarm je ook bij -10 met een COP van 2.5-3. Dat, en maar 1000 euro extra voor koelen in de zomer bracht me op dit topic.

Ik snap dat het misschien niet direct past hier - maar bij het lucht/water topic krijg ik vast ook te horen dat het daar niet over lucht/lucht warmtepompen gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JBtL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Met de hybride lucht/water warmtepomp benutten we het bestaande CV-systeem maximaal, maar dat geeft niet genoeg warmte om ook bij lage temperatuur het huis warm te houden (we kunnen niet echt verder meer isoleren). Op deze manier zijn we voor 7500 euro ipv >20.000 euro van het gas af: De hybride was 2500 euro, en ik reken op 2500 voor de lucht/lucht warmtepomp en 2500 voor de warmtepompboiler.

We hebben nu een winter gedraaid met de hybride, en weten nu vrij precies hoeveel warmteverlies de woning heeft bij verschillende buitentemperaturen. Door dat te extrapoleren naar -10 weet ik hoeveel vermogen er nog nodig is voor de lucht/lucht warmtepomp. Je zou het ook in 1 keer kunnen doen - dat scheelt 1 jaar vastrecht, maar op deze manier ben je een stuk zekerder of de capaciteit voldoende zal zijn
Leuk hoor die -10 maar dat is het nooit. https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Omdat je met een hybride nog steeds gas verbruikt voor verwarmen. De hybride kun je nog wel gebruiken voor warm water. Wij gebruiken de Airco warmtepomp voor verwarming en de CV ketel alleen nog voor warm water waardoor ons gasverbruik nog maar >50m3 per jaar is.
Dat kan je dus omzeilen zodat je warmtepomp gewoon doorstookt. Dan heb je je ketel dus ook alleen voor SWW. En dat is dus zonde. Ik heb ook L/L en wil zsm naar full electric met L/W zodat ik weer het comfort van mijn radiatoren heb en van het gas af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Brent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Precies. Bij ons zou in feite alles eruit moeten, en vloerverwarming erin (tenminste begane grond). Dat kost een aardig duitje.
Waarom kan het bij mij dan gewoon met radiatoren? Gewoon voldoende afgifte hebben en fatsoenlijk isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Waarom kan het bij mij dan gewoon met radiatoren? Gewoon voldoende afgifte hebben en fatsoenlijk isoleren.
Pssst, niet elk huis is hetzelfde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Brent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Pssst, niet elk huis is hetzelfde ;)
Klopt, maar ook niet iedereen doet enige moeite om wat ik noem op orde te brengen. De meeste niet en daarom kwakken we straks massaal hybride pompen overal in. Isoleren is top prioriteit en ik heb destijds via Marktplaats genoeg bijna nieuwe dikke radiatoren gevonden om afgifte te verhogen zodat ik toen al dik in het HR gebied van mijn cv ketel kon stoken. Ik lach me al jaren een gat in mijn broek om mijn energiekosten omdat ik wel de maatregelen al jaren geleden nam. En nu helemaal met de energieprijzen. Huis uit 1978 en een voorschot van €85,- per maand met 4 personen met het hele huis warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Klopt, maar ook niet iedereen doet enige moeite om wat ik noem op orde te brengen.
De kans is niet zo groot dat je al toevallig radiotoren hebt hangen die voldoende kunnen afgeven op 35-40 graden. Optimale buis diameter idem. Met een gasloos systeem heb je het snel over iets dat ergens anders in het huis moet komen, dus sowieso opnieuw je buizen moet leggen.

Dat is dus voor veel huizen nogal wat -- duur -- voorwerk.

Aardige tip wel van radiotoren marktplaatsen, heb je ze zelf opgehangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 23-05-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Brent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:44:
[...]

De kans is niet zo groot dat je al toevallig radiotoren hebt hangen die voldoende kunnen afgeven op 35-40 graden. Optimale buis diameter idem. Met een gasloos systeem heb je het snel over iets dat ergens anders in het huis moet komen, dus sowieso opnieuw je buizen moet leggen.

Dat is dus voor veel huizen nogal wat -- duur -- voorwerk.

Aardige tip wel van radiotoren marktplaatsen, heb je ze zelf opgehangen?
Meten is weten. Mijn cv komt echt niet hoger dan 40 graden. Ik hou nu makkelijk met een L/L het warm. Loodgietertje in het zwart kost het einde van de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 22:04
Ik zou boven op de overloop een airco willen plaatsen om te koelen, zou dit een geschikte plek zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuUQWcDJfCfgvJsDlOdkXxYnXJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM754VK4uEoP1nXPNH9rXD3i.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit werken boven koelen met de deuren open, en welk vermogen airco zou ik nodig zijn?

Inhoud boven is ongeveer 107m3 en de woning is goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@gerthallink Is dat trappengat open? Zo ja dan gaat het niet werken op die plek, koude lucht zakt namelijk naar beneden de trap af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
HereIsTom schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:06:
@gerthallink Is dat trappengat open? Zo ja dan gaat het niet werken op die plek, koude lucht zakt namelijk naar beneden de trap af.
Trapgat is wel open ja, de hal daar beneden 10m3 zitten wel deuren in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
gerthallink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:51:
Ik zou boven op de overloop een airco willen plaatsen om te koelen, zou dit een geschikte plek zijn.

[Afbeelding]

Zou dit werken boven koelen met de deuren open, en welk vermogen airco zou ik nodig zijn?

Een airco kan de warme lucht koelen die word aangezogen aan bovenzijde van de binnenunit, indien je de airco in een klein halletje plaatst zal de warme/koude lucht in aangrenzende kamers dus niet aangezogen worden en zul je geen comfortabel klimaat krijgen. Resultaat: een ijskoude/bloedhete hal en klamme kamers omdat de luchtvochtigheid daar dus niet afneemt, daarnaast zal het systeem gaan pendelen met zelfde resultaat: koude/warme hal en klamme of koude kamers in geval van verwarmen. Dus mijn advies niet doen.

Wat wel kan in twee kamers tegenover elkaar een split unit met twee binnenunits en die gelijk laten draaien, de lucht gaat zich dan wel verspreiden als de boel een tijdje draait, dan heb je het beste resultaat maar niet ideaal. Idd is een deur plaatsen bovenaan de trap wel een betere optie

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 23-05-2022 14:42 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

[Afbeelding]

Mwa, deze opstelling is echt nasty. Dit gaat sowieso niet werken, zie de comments hierboven.

Ik zou denk een multi-split met 2 units opperen, 1 in de grote kamer en één op de muur schuin/recht voor de 2 deuren van de kleiner kamer. (dus trap opkomend, rechter muur). die blaast dan wel beter de kamers in als deuren open zijn.

Edit: Serieus een deur overwegen. Is wel goede plek om überhaupt iets van een deur te kunnen plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door R-B op 23-05-2022 14:20 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
R-B schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Mwa, deze opstelling is echt nasty. Dit gaat sowieso niet werken, zie de comments hierboven.

Ik zou denk een multi-split met 2 units opperen, 1 in de grote kamer en één op de muur schuin/recht voor de 2 deuren van de kleiner kamer. (dus trap opkomend, rechter muur). die blaast dan wel beter de kamers in als deuren open zijn.

Edit: Serieus een deur overwegen. Is wel goede plek om überhaupt iets van een deur te kunnen plaatsen.
Dit is dus ook geen optie, dat ie de lucht de andere kant op blaast richting de grote kamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijPVne3fVviLr1KMZamKK5qRqdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwAoJWs4Bf5WdSEhOCBY6iqC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:23

R-B

Blokkert

gerthallink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Dit is dus ook geen optie, dat ie de lucht de andere kant op blaast richting de grote kamer
[Afbeelding]
Andere kant, trap opkomend (rechts). Dus boven de 9m3 tekst. En dan 2e unit in de grote kamer zelf.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

[Afbeelding]

Ik heb de mijne op de grootste kamer op zuid hangen met alle deuren open. Bewust daar zodat de unit niet afslaat (in een hal gebeurt dat onherroepelijk) en omdat vanaf de kamer op zuid de warmte het huis in komt. Wel heb ik een deur boven zodat de koude niet de trap af zakt. Verder een unit op zolderkamer en die kou zakt bewust wel naar beneden. Gisteren 1 kWh verstookt om het op 21 graden te houden en houd ik er 10 over van de zonnepanelen. O-)

NB: niet meer dan 2 kW hangen. Meer vermogen kan zo'n ding toch nooit kwijt en permanent zorgen dat de temperaturen stabiel blijven. Ad hoc gaat zeker niet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
gerthallink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]
Vind je het oké om de deuren naar de overloop open te houden? Want anders gaat het sowieso niet werken als de muren helemaal zijn opgewarmd. Er is luchtverplaatsing nodig en een deur houdt dat natuurlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:14:
[...]

Thanks, ga mijn Toon2 gebruiken als bron dus dat zou goed moeten komen :)

[Update]
Deze Automation werkt prima:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Toon 2 MHI Livingroom
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.toon2_temp
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: MHI-AC-CTRL-Livingroom/Troom
      payload: '{{trigger.to_state.state}}'
mode: single

[Afbeelding]
Omdat mijn Toon recht tegenover de Airco hangt (en dus toen ik aan t testen was de Toon vond dat ie moest gaan stoken) heb ik een ESP met een Bosch BMP280 sensor in elkaar geknutseld en daar Tasmota op gezet. In de airco zit een MHI-AC-Ctrl met de optie #define ROOM_TEMP_MQTT aan.

Door de volgende 2 rules te laden via de Tasmota console is deze nu de bron voor de temperatuur van de airco:
code:
1
2
3
4
rule1 ON BMP280#Temperature DO Var1 %value% ENDON
rule2 ON Time#Minute|1 DO publish MHI-AC-Ctrl-Livingroom/Troom %Var1% endon
rule1 1
rule2 1

Dit betekent tevens dat Home Assistant er tussenuit kan :) (de ESP published m zelf naar de airco)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Vind je het oké om de deuren naar de overloop open te houden? Want anders gaat het sowieso niet werken als de muren helemaal zijn opgewarmd. Er is luchtverplaatsing nodig en een deur houdt dat natuurlijk tegen.
Ja de deuren zullen open moeten blijven als je alles een beetje koel wilt houden.
Ideaal is het niet en als er koude lucht naar beneden stroomt vind ik ook niet zo erg, als het daar een paar graden kouder wordt is het mooi meegenomen.

Het gaat ook maar om een paar weken per jaar dat het er te warm wordt boven en inmiddels heb ik de zonnepanelen er op gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
gerthallink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Ja de deuren zullen open moeten blijven als je alles een beetje koel wilt houden.
Ideaal is het niet en als er koude lucht naar beneden stroomt vind ik ook niet zo erg, als het daar een paar graden kouder wordt is het mooi meegenomen.

Het gaat ook maar om een paar weken per jaar dat het er te warm wordt boven en inmiddels heb ik de zonnepanelen er op gelegd.
Ik zie deze redenering regelmatig voorbij komen.
Waarom niet kiezen om gewoon op iedere kamer een binnenunit te plaatsen?
Werkt toch vele malen beter? Wij koelen de beide kamers afzonderlijk.
Lijkt me toch straf dat je zo de boel deftig kan koelen/verwarmen.
Maar wie ben ik natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

[Afbeelding]

Ik zit min of meer met dezelfde vraag.

Ik heb maar 2 mogelijkheden voor een unit, het rode of het blauwe vlakje. Immers moet de buitenunit op het balkon komen, en de leidingen binnendoor.

Zouden de slaapkamers hier profijt van hebben? Uitgaande van een overbemeten unit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAMLRg0rdJrgYXSNgN1Qb-5K_8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eTXeV1k6K2s03YnROLyJWGnt.png?f=user_large
In werkelijkheid komt de keuken verder de woonkamer in, dus vanuit blauw is er ook geen directe luchtstroom naar de gang.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 23-05-2022 16:57 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn units (3 stuks) laten schoonmaken door een installateur die ik ken, en ik ben blij dat ik dat heb laten doen.. Kost me wel 300 euro, maar ik had het nooit zelf kunnen doen.

De Haier beneden was nog redelijk simpel (al was de kap echt een *bitch* om los te krijgen), de Fujitsu's moesten echt half uit elkaar om de rollen en lekbak schoon te kunnen maken. Ik was nog vol goede moed: goed opletten, volgende keer doe ik het zelf. Maar ondanks dat een bak geld kost laat ik het over 2 jaar wel weer opnieuw doen.. :) Ga niet die apparaten zelf uit elkaar trekken :X

Om de kosten even in perspectief te plaatsen: geen enkele airco heeft hier meer dan 600 gekost qua aanschaf, dus 300 is dan nogal wat :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
TommyGun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zit min of meer met dezelfde vraag.

Ik heb maar 2 mogelijkheden voor een unit, het rode of het blauwe vlakje. Immers moet de buitenunit op het balkon komen, en de leidingen binnendoor.

Zouden de slaapkamers hier profijt van hebben? Uitgaande van een overbemeten unit...

[Afbeelding]
In werkelijkheid komt de keuken verder de woonkamer in, dus vanuit blauw is er ook geen directe luchtstroom naar de gang.
Dit gaat echt niet lekker werken. Met een beetje geluk koel je de gang wat, maar die slaapkamers worden een heel ander verhaal. Als je hem op de rode plek hangt, waarom dan niet een multi nemen en de slaapkamers ook voorzien?

Pagina: 1 ... 147 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic