Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.635 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:42
nextnext schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:58:
Heeft er iemand gekozen voor de Daikin Stylish Blackwood die een foto wil delen? Ik kan alleen maar studio foto's vinden namelijk en wil hem eens in het 'echt' zien.
Ik moet de goot nog blauw spuiten maar hierbij een foto van de Daikin Stylish Blackwood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTsLjFh2EysaNXg-bRJ16Zbt6EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujpkhEsrIEoC2rErDhaputqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Net gisteren geïnstalleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS9TJPtVVhtWhVIypCK3zOVi3yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CEjfpdAnZPiYe2OTdh9L0wvN.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjadzrEhD3ld8u6q8F5B5SUgiVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fZ9Jqc1IOiV0kctTcWBkN7E2.png?f=user_large
Daikin Stylish Zwart hout, zwarthout, blackwood FTXA BT

[ Voor 7% gewijzigd door Lieuwe15 op 10-02-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Idefix70 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Ik moet de goot nog blauw spuiten maar hierbij een foto van de Daikin Stylish Blackwood:

[Afbeelding]
Mooi! De zijkanten kleuren ook mooi bij je muur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Mooi strak. Maar wel erg strak tegen het plafond.... das niet helemaal volgens de voorschriften meen ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
En een close up, bedankt :) Die van mij komt ook op een lichte kleur muur, mooi ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Idefix70 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Mooi strak. Maar wel erg strak tegen het plafond.... das niet helemaal volgens de voorschriften meen ik....
Er zit 5cm tussen plafond en unit en er is volgens de handleiding minimaal 30mm nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8wTYNHeLliZtgk62BoEkYxqp3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ncCBjozQqoltOZoob2szQxHO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Lieuwe15 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Er zit 5cm tussen plafond en unit en er is volgens de handleiding minimaal 30mm nodig:
[Afbeelding]
Ik zie het. Grrrrr..... een jaar geleden riep de monteur alhier dat het 30 CENTImeter moest zijn. De boef, had ze alle 5 liever zo als bij jou hangend gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nextnext schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:58:
Heeft er iemand gekozen voor de Daikin Stylish Blackwood die een foto wil delen? Ik kan alleen maar studio foto's vinden namelijk en wil hem eens in het 'echt' zien.
Hier staan ook een paar foto's: ik222 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Heb hier 3 x de Stylish in die kleur hangen en vind ze erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
ik222 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Hier staan ook een paar foto's: ik222 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Heb hier 3 x de Stylish in die kleur hangen en vind ze erg mooi.
Dank had gezocht op 'stylish' en 'blackwood'. Ziet er erg netjes uit, ook je gootwerk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
De installateur zei hier, ik doe deze op 5cm, want met 3cm wordt het lastiger om de kappen de demonteren. Nu is 5cm ook erg mooi hoog natuurlijk.
Maar wel zuur dat de installateur waarschijnlijk die 30 voor centimeters aan heeft gezien..

Even een vraag voor de rest van het topic, we hebben nu in de woonkamer deze unit (3,5kw) hangen en verwarmen trekt hij tot nu toe nog aardig (cmpfreq gaat wel relatief snel omhoog (60+) op 130m3).
Alleen nu merk ik dat de rest van het huis toch echt wel de cv her en der nodig heeft.
Het lijkt mij niet verstandig om de radiatoren in de woonkamer dicht te draaien en de thermostaat een slinger te geven. Hierdoor lijkt mij dat de regeling van de thermostaat in de war gaat (wel verwarmen, geen resultaat).
Zou ik op mijn ouderwetse nefit ketel gewoon een contact kunnen maken die ik vanuit domoticz schakel op de aan/uit thermostaat ingang? En zo de modulerende thermostaat bypass en toch de rest van de woning wat op kan stoken voor beperkte tijdsduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn Daikin Stylish staat ingesteld op 21 graden, de woonkamer warmde door invloed van de zon op naar 23 graden. Toch besloot mijn Daikin om gewoon door te blijven stoken. Pas toen ik handmatig de setpoint naar 19 graden verlaagde sloeg hij af. En hij staat nu al zeker een half uur uit terwijl de woonkamer alsnog 23 graden is, het was dus ook niet nodig dat hij bleef stoken.

Is dit een bekend "probleem"? Dit is een situatie die bij mij vaker voorkomt, de zon heeft aardige invloed op de temperatuur dus als die op een koude dag doorbreekt dan sta ik eigenlijk onnodig energie te verstoken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Lieuwe15 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:23:
De installateur zei hier, ik doe deze op 5cm, want met 3cm wordt het lastiger om de kappen de demonteren. Nu is 5cm ook erg mooi hoog natuurlijk.
Maar wel zuur dat de installateur waarschijnlijk die 30 voor centimeters aan heeft gezien..

Even een vraag voor de rest van het topic, we hebben nu in de woonkamer deze unit (3,5kw) hangen en verwarmen trekt hij tot nu toe nog aardig (cmpfreq gaat wel relatief snel omhoog (60+) op 130m3).
Alleen nu merk ik dat de rest van het huis toch echt wel de cv her en der nodig heeft.
Het lijkt mij niet verstandig om de radiatoren in de woonkamer dicht te draaien en de thermostaat een slinger te geven. Hierdoor lijkt mij dat de regeling van de thermostaat in de war gaat (wel verwarmen, geen resultaat).
Zou ik op mijn ouderwetse nefit ketel gewoon een contact kunnen maken die ik vanuit domoticz schakel op de aan/uit thermostaat ingang? En zo de modulerende thermostaat bypass en toch de rest van de woning wat op kan stoken voor beperkte tijdsduur?
Ik heb in de woonkamer 1 radiator open laten staan, zodat de CV hier op kan reageren. Dat werkt voor mij prima.
Nu met grote koude komt de airco wat tekort en heb ik 1 extra radiator opengedraaid omdat het anders boven veel te warm werd. Boven staat (waar nodig) alles open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:26
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:25:
Mijn Daikin Stylish staat ingesteld op 21 graden, de woonkamer warmde door invloed van de zon op naar 23 graden. Toch besloot mijn Daikin om gewoon door te blijven stoken. Pas toen ik handmatig de setpoint naar 19 graden verlaagde sloeg hij af. En hij staat nu al zeker een half uur uit terwijl de woonkamer alsnog 23 graden is, het was dus ook niet nodig dat hij bleef stoken.

Is dit een bekend "probleem"? Dit is een situatie die bij mij vaker voorkomt, de zon heeft aardige invloed op de temperatuur dus als die op een koude dag doorbreekt dan sta ik eigenlijk onnodig energie te verstoken.
Hij slaat pas af als de gemeten temperatuur tussen jouw binnenunit en ingestelde temp meer dan 4 graden is. Ik heb hiermee lopen experimenteren met mijn multisplit boven om tot deze conclusie te komen. Wat de binnenunit meet klopt namelijk van geen kant, die meet veel te hoog, maar je buitenunit gebruikt die temp wel om terug te moduleren. Dus wat met de binnenunit qua temp en wat is het daadwerkelijk? Zodra jouw unit uit staat zal hij de werkelijke temp meten aangezien de warme lucht er dan niet meer voor zorgt dat de sensor van slag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Lieuwe15 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:23:
Hoor net dat ihkv de HAF mijn wederhelft de installeur heeft ingefluisterd om de bovenkant unit gelijk met het raam danwel deurkozijn te laten lopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 22:13
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:25:

heb in de zomer gemerkt dat er wel 4 graden speling in kan zitten tussen de ingestelde temperatuur en het moment van stoppen met verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vinom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Hij slaat pas af als de gemeten temperatuur tussen jouw binnenunit en ingestelde temp meer dan 4 graden is. Ik heb hiermee lopen experimenteren met mijn multisplit boven om tot deze conclusie te komen. Wat de binnenunit meet klopt namelijk van geen kant, die meet veel te hoog, maar je buitenunit gebruikt die temp wel om terug te moduleren. Dus wat met de binnenunit qua temp en wat is het daadwerkelijk? Zodra jouw unit uit staat zal hij de werkelijke temp meten aangezien de warme lucht er dan niet meer voor zorgt dat de sensor van slag is.
Interessant. Mijn Daikin is namelijk vrij accuraat, metingen zijn hetzelfde als de thermostaat een paar meter verderop en mijn vleesthermometers van de BBQ. Ik neem aan dat dit niet zelf ingesteld kan worden tot een lagere delta?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Interessant. Mijn Daikin is namelijk vrij accuraat, metingen zijn hetzelfde als de thermostaat een paar meter verderop en mijn vleesthermometers van de BBQ. Ik neem aan dat dit niet zelf ingesteld kan worden tot een lagere delta?
Het kan op sommige modellen wel via de afstandsbediening, maar niet op die van ons zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Bij de Daikin US kan dit op de afstandbediening in het Service Setting Menu:

Druk 5 seconden op Set up button
Menu optie 12 Adjust heat Temp. Std +1 +2 –1 –2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:21:
Voor de mensen die wat langer mee draaien met een lucht/lucht warmtepomp.

Merken jullie dat er nu wat meer defrost zijn door de sneeuw dan normaal in koudere periode? (Langere dagen vorst zonder sneeuw)

Wij willen van het gas af, alleen merk dat er nu elk 40 a 50 min een defrost is. Lijkt een ritme te zijn, het maakt niet uit of de unit in die tijd rustig heeft gedraaid of powerfull.
Valt mee behalve dat paar dagen geleden mijn warmtepomp was ingesneeuwd, dat heb ik elke dag even handmatig weggehaald, die sneeuw was ook wel uitzonderlijk dit jaar.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Die Daikins hierboven zien er mooi uit!

De Mitsubishi (MHI SRK-25 ZS-W) hangt hier in de nok op zolder tussen de twee schuin lopende daken. Visuele weergave: /--\ ;)
Juist ervoor gekozen om hem zo hoog mogelijk te hangen zodat hij bij hitte lekker de warme lucht kon aanzuigen en de koude heerlijk kon dalen. Nooit gedacht dat er zoiets kwam als fulltime thuiswerken en dat de unit ook nog dagelijks zou gaan verwarmen. Dan blijkt dat het in die nok sneller warm is dan in de rest van de ruimte met als gevolg veel pendelgedrag omdat de temperatuur bij de unit wordt gemeten. Dat is redelijk te 'compenseren' door de temperatuur op 26 in te stellen, fan stand op 1 of 2 en de blaasrichting schuin weg vanaf het apparaat. Op die manier redelijk constant en dat is prima te doen.

Wat me even opvalt tijdens het lezen van jullie ervaringen, ik heb totaal geen last van een bevriezende condenswater slang. Wat ik zo zie is er de afgelopen dagen nog geen druppel vocht uit gekomen (dat zou ik toch moeten zien op de gladde onaangetaste sneeuwlaag er onder). De slang is ook niet bevroren. Een defrost heeft er ook nog niet plaatsgevonden, dat zou ik kennelijk moeten horen want ik werk in de ruimte waar de buitenunit (MHI SRC 25 ZS-W) tegenaan is gemonteerd en ik hoor het als de compressor werkt. Mijn kou kleumerige vriendin werkt op zolder en die heeft niet gemerkt dat de unit is gestopt met blazen. Nu vraag ik me wel af hoe dit dan kan. Wij slapen 's nachts ook op zolder met het raam open (airco uit), dus mogelijk is de luchtvochtigheid gewoon erg laag door de weersomstandigheden. Daarentegen hangt er ook een berg was te drogen. Ik kan het niet helemaal plaatsen maar de unit werkt verder perfect. Hangt hier vlak boven het dak van de keuken (aanbouw), ongeveer 50cm boven het dak en heeft geen last van de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
@-MD- Een defrost gebeurt bij de buitenunit en heeft dus niets met het binnenklimaat van doen. Tijdens het verwarmen wordt er warmte onttrokken uit de buitenlucht. Het vocht in de lucht zal bevriezen op de buitenunit.
Periodiek (geprogrammeerd of door diverse parameters), wordt de functionaliteit kort omgedraaid waardoor de buitenunit even buiten gaat verwarmen en ontdooit. Dat water moet ergens weg en bevriest bij sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hoe gaat dat eigenlijk als het echt te koud wordt voor de L/L? Slaat hij dan gewoon af? Of kan er ook echt iets mis/stuk gaan?

Betreft Daikin FTXA, zou in theorie tot -20 moeten kunnen draaien.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:24:
Hoe gaat dat eigenlijk als het echt te koud wordt voor de L/L? Slaat hij dan gewoon af? Of kan er ook echt iets mis/stuk gaan?

Ik stelde de vraag ook al eerder, eva, en over het algemeen is de respons dat de unit stopt/zichzelf uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 12:25
Tammo2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:21:
[Afbeelding]

Hier zat er ook een aardig plakkaat ijs op de buitenunit, dus op deze manier maar even ontdooid
Zag er bij mij ook zo uit (Mitsubischi FH35i die er hangt sinds november 2014) heb rooster in zijn geheel verwijderd en er nu geen last meer van.
Dit komt denk ik door defrosts en sneeuw die eraan blijft plakken en op die manier vriest het rooster erin vast en blijft het eraan hangen en word het steeds dikker.
Zonder het rooster kan het nergens aan blijven hangen zeg maar.

groeten Hans

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Een vraag over de prijs van een airco, niet waar ie het goedkoopst is en waarom dat zoveel verschilt maar meer omdat ik me dan afvraag hoeveel waar je krijgt voor je geld. Concreet, model wat ik nu op het oog heb kost in NL dik €1200 maar in Frankrijk is ie €550.

https://www.climaled.fr/r..._query=FTXA42BT&results=2

vs

https://www.climasense.nl...h-ftxa42bt-wandmodel.html

Als ie voor 550 verkocht wordt dan zal ie dus minder dan 500 kosten qua inkoop. Ben ik dan heel naief als ik denk dat ik voor 1200 een hele luxe goede unit krijg, of betaal ik vooral voor merk en design én dus een behoorlijke marge voor de tussenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nextnext schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:34:
Een vraag over de prijs van een airco, niet waar ie het goedkoopst is en waarom dat zoveel verschilt maar meer omdat ik me dan afvraag hoeveel waar je krijgt voor je geld. Concreet, model wat ik nu op het oog heb kost in NL dik €1200 maar in Frankrijk is ie €550.

vs

Als ie voor 550 verkocht wordt dan zal ie dus minder dan 500 kosten qua inkoop. Ben ik dan heel naief als ik denk dat ik voor 1200 een hele luxe goede unit krijg, of betaal ik vooral voor merk en design én dus een behoorlijke marge voor de tussenpartij?
nederland is duur.

[ Voor 96% gewijzigd door flippy op 10-02-2021 17:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02
In Nederland naaien ze je waar je bij staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
nextnext schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:34:

vs

Ik zou dit eens doornemen; je bent niet de eerste die dit ziet :)

Airco bestellen in het buitenland

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:24:

Bij -20 temperaturen komt er ook weinig warmte meer vanaf dus mogelijk zet je hem zelf al eerder uit, maar ik denk ook dat de warmtepomp zichzelf zal gaan uitschakelen.

We hebben nu bijna de "winter des doods" achter de rug met extreme temperaturen in Nederlandse begrippen maar geen moment gehad dat het kritiek werd gewoon volledig op warmtepomp gewerkt, wel gezien dat de vollast richting 75% ging maar dat is prima.

Zelf denk ik dat ik tot -10 kan en daarboven zal ik het met een graadje minder moeten doen binnen omdat de warmtevraag te groot wordt, of een convectorkachel erbij.

Mijn warmtepomp is daar niet op gedemontioneerd en bewust niet gedaan ik ga niet op iets berekenen wat 2 dagen in mischien 10 jaar tijd voor kan komen, in Nederland leven we in algemeen in een warmer klimaat.

Overgens CV ketels moet ik ook maar zien of dat haalbaar is -20 daar geloof ik ook weinig in dat het nog probleemloos zal gaan, onze huizen worden daar niet op berekend, lijkt me sterk dat je 50c+ door vloerverwarming kan gaan jassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Hier gaat het ook goed. Maar wind en sneeuw houden de units echt niet van. - 10 in weer zoals nu, met dus alleen kou kunnen ze makkelijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
vinom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:48:
Hier gaat het ook goed. Maar wind en sneeuw houden de units echt niet van. - 10 in weer zoals nu, met dus alleen kou kunnen ze makkelijk aan.
Ik hou daar anders ook niet van met -10 in de wind staan met een gevoelstemperatuur van -20 bij 30 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
VikeeVeekie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Ik kan niet spreken hoe veel anders de belevenis is tijdens het verwarmen, maar met koelen vind ik pendelen verschrikkelijk als de ventilator blijft draaien omdat al het condens op het verdamperblok terug de ruimte wordt ingeblazen wat zorgt voor een hele kleffe luchtvochtigheid.
Gelukkig gebeurt dat dan ook niet. Als je hem handmatig uit koelen haalt en naar ventileren zet wel, maar bij gewoon gebruik gaat die niet zodanig warm worden dat de condens weer verdampt.

(Tenzij je unit defect is of extreem slechte regelsoftware heeft. Immers dit probleem is al 40+ jaar bekend en vroeguh waren alle airco's vol aan of geheel uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauri25
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-02 16:05
1 Haier airco van mij wil niet koelen.
Als ik hem aanzet op verwarmen dan gaat na 5 minuten wachten de compressor op enorm lage toeren draaien (alsof hij vastzit) daarna gaat hij langzaam steeds hoger in de toeren en valt hij vervolgens in 1 klap uit.

Wat zou dit kunnen zijn? Binnenunit gaat blazen dus deze ziet geen storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:38

Freakie1NL

Grote Baas

Trouwens wel een nadeel van de nieuwe Daikin (beta) app. Zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik heb geen behoefte om mijn airco's op afstand te bedienen als ik niet thuis ben. Dus in de oude app had ik dat uit staan. In de nieuwe hangt hij altijd aan het internet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 08:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dccozE34k-dkKzPPIRvKlHPm86Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1cZGAboFqLhyg14lq3hayzb.jpg?f=fotoalbum_large ik krijg voor bovenstaande systemen een offerte inclusief montage en btw van 11.5k. Nou kan ik de buiten units niet echt terugvinden op internet. Is dit een beetje een oke prijs?

Heeft iedereen trouwens foto's van hoe de airco's gemonteerd zijn? Ik ga het huis verbouwen en wil graag volledig gaan verwarmen met airco's, maar mijn wederhelft vindt zo'n wit gevaarte midden in de Kamer echt een verschrikking (en ik ben het niet oneens) hoe heeft iedereen dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 08:23
Nolitecho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:19:
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
[Afbeelding]

Eerste verdiep
[Afbeelding]

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

[Afbeelding]

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.
Ik ga even onbeleefd zijn. Is er iemand die mij een beetje wil helpen met mijn vragen?
@antonboonstra @Glashelder @HarmoniousVibe @Notna @Speedy-Andre Andere mensen mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@Maartinho , duur zeg. Voor prijs vergelijken kan je bijvoorbeeld 123klimaatshop gebruiken. Dan heb je een beetje een idee wat het in Nederland realistisch in de markt kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Heeft iedereen trouwens foto's van hoe de airco's gemonteerd zijn? Ik ga het huis verbouwen en wil graag volledig gaan verwarmen met airco's, maar mijn wederhelft vindt zo'n wit gevaarte midden in de Kamer echt een verschrikking (en ik ben het niet oneens) hoe heeft iedereen dat opgelost?
Er zijn merken met mooie units, b.v. Mitsubishi Electric en Daikin die zeker een pronkstuk in de woonkamer kunnen zijn. Omdat je daar al voor een losse set kiezen kan daar prima een set van een ander merk.

En de prijs? Duur! Zeker voor zo’n basic set. Ga maar verder shoppen! Dit kan veeeeeel beter!

[ Voor 7% gewijzigd door PeepPeepPeep op 10-02-2021 21:08 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:09
Na meerdere opties te hebben bekeken, advies van het forum en na overleg met verschillende installateurs is de kogel door de kerk. Vandaag akkoord gegeven op een installatie, welke begin April wordt geïnstalleerd.
De huiskamer gaat op een singlesplit en de slaapkamers met zolder op een multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Maartinho schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:54:
[Afbeelding] ik krijg voor bovenstaande systemen een offerte inclusief montage en btw van 11.5k. Nou kan ik de buiten units niet echt terugvinden op internet. Is dit een beetje een oke prijs?

Over de prijs kan je weinig zeggen als je de situatie niet weet met betrekking tot de hoeveelheid werk.

Elk merk heeft zijn design modellen. De titanium van MHI vind ik persoonlijk best mooi.

Of je kan kijken naar de nieuw van Toshiba

https://www.toshiba-airco.com/nl/HAORI

Afbeeldingslocatie: https://www.toshiba-airco.com/nl/media/wysiwyg/HaoriGrijs_ABkopie.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 10-02-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
[Afbeelding] ik krijg voor bovenstaande systemen een offerte inclusief montage en btw van 11.5k. Nou kan ik de buiten units niet echt terugvinden op internet. Is dit een beetje een oke prijs?

Het feit dat ze mitsubishi heavy binnenunits aanbieden in combinatie met een Mitsubishi Electric buitendeel doet wel een alarmbelletje rinkelen. Weet niet hoeveel werk/materiaal het is maar lijkt mij anders een paar duizend euro te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nog afgezien dat het van de zotte is om 3 monounits neer te zetten ipv 1 triple of 1 mono en een duo.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024

Is naar mijn mening aardig aan de prijs. Wat ook al opgemerkt wordt is dat er Mitsubishi Electric buitenunits worden aangeboden met Mitsubishi Heavy Industries binnenunits. Ik heb de laatste weken redelijk wat offertes biinnengekregen voor Daikin en MHI. Wat mij daarin is opgevallen is het grote verschil in prijzen. Voor dezelfde oplossing zelfs tot 50% duurder, wat voor mij niet te verklaren was. Ik ga in principe nooit voor de goedkoopste, maar heb dit nu wel gedaan. Mede door de goede ervaring bij mijn buurman en de referenties op internet. Mijn advies, vraag meerdere offertes op en vergelijk goed. Je kunt zelf ook wat berekeningen maken op diverse sites. Soms zelfs met installatie, dan heb je een indruk wat ongeveer reeel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nolitecho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:19:
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
[Afbeelding]

Eerste verdiep
[Afbeelding]

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

[Afbeelding]

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.
1. Ik zie niet echt een andere optie. Ik zou de unit wel verder naar rechts hangen om niet direct in de flow van de airco te slapen. Je kan de lamellen dan naar de muur richtten zonder dat je wegvriest in het bed.
2. Niets op aan te merken
3. Dat is per persoon anders. Ik moest ze met deze dagen uitzetten ivm geluid tijdens defrosts. Kijk maar naar de wisselende ervaringen hier in de afgelopen dagen. Dat zal je zelf moeten ervaren.
4. Ivm arbeidsloon; meteen laten plaatsen.
5. Ja; ik gebruik het als hoofdverwarming voor 150m3 en wil niet anders. Zeker bij zulke 'warme' buitentemps zou je juist het meest efficient zijn met de aircos
6. Lijkt mij een prima keuze :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

flippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:49:
nog afgezien dat het van de zotte is om 3 monounits neer te zetten ipv 1 triple of 1 mono en een duo.
Hier twee units (Daikin), maar twee single splits was in ons geval domweg goedkoper dan een multi. En efficienter ook.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:44
mauri25 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:11:
1 Haier airco van mij wil niet koelen.
Als ik hem aanzet op verwarmen dan gaat na 5 minuten wachten de compressor op enorm lage toeren draaien (alsof hij vastzit) daarna gaat hij langzaam steeds hoger in de toeren en valt hij vervolgens in 1 klap uit.

Wat zou dit kunnen zijn? Binnenunit gaat blazen dus deze ziet geen storing.
Misschien moet hij bijgevuld of heb je een lek? Hoe oud is ie, nieuw dan kan iets niet goed zitten. > 4 jaar dan kan bijvullen nodig Zijn.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Situatie is niet geheel vergelijkbaar met in Nederland maar ik zie vaak genoeg een totale overkill aan airco in Nederland op een offerte gegeven worden (5 waar 3.5 makkelijk kan).

In de USA zijn er ook van die gasten die zich er makkelijk vanaf willen maken. Alle gevolgen van dien: YouTube: How to Repair a Frozen Air Conditioner | Ask This Old House

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02
Hier verwarmt de airco de kamer de gehele werkdag waardoor de luchtvochtigheid erg laag wordt icm droge buitenlucht. Hebben jullie nog tips om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen?

Een schaaltje water bij de airco is niet zo praktisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
banaliteit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:57:
Hier verwarmt de airco de kamer de gehele werkdag waardoor de luchtvochtigheid erg laag wordt icm droge buitenlucht. Hebben jullie nog tips om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen?

Zeker, een goede luchtbevochtiger kopen. Het is een investering maar meer dan waard. Heb er 1 op de benedenverdieping en ook in de slaapkamer. Dat komt het comfort zeer ten goede. Er is een topic voor :) en schaaltjes water doen NIKS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Hier een aantal tips.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39

Aantal mensen hier hebben goede ervaringen met luchtbevochtigers van Venta. Zou ik wel de LW45 of groter nemen voor een woonkamer. Kleiner is niet aan te raden.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
mr_evil08 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Overgens CV ketels moet ik ook maar zien of dat haalbaar is -20 daar geloof ik ook weinig in dat het nog probleemloos zal gaan, onze huizen worden daar niet op berekend, lijkt me sterk dat je 50c+ door vloerverwarming kan gaan jassen.
Je ketel vermogen is vele malen groter dan wat je voor verwarming nodig hebt, maar mogelijk zijn je warmte afgevers als radiatoren niet toereikend bij extreme kou.

Ketel vermogen is met name uitgekozen om de hoeveel warm water die je per minuut zou willen. Da's een beetje de tegenstrijdigheid bij het kiezen van je ketel, voor verwarming wil je een ketel die lekker continu kan doorpruttelen (dus niet te groot met pendelen tot gevolg), terwijl je warm water eigenlijk per direct in overmaat zou willen (hoe grote de ketel (en leidingen) hoe beter)

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09

kamer planten, werkt lekker.

(oke ik ga wat ver, met met 60+ soorten in de huiskamer alleen.
en zeker de tilantia's, die spuit ik 2x per week helemaal vol met regen water (zonder kalk, dus geen aanslag op het raam).
net een water ronde gedaan, 5 liter bij de planten gegooid.
dit 2x per week ongeveer, dus 10 liter per week.

(ik schrik elke keer een beetje bij de hoeveelheden water die sommige lucht bevochten apparaten mensen gebruiken. wil je daar ook kalk vrij water voor gebruiken en dat kopen, dan is dat een dure hobby.
gewoon water is erg goedkoop, maar kalk vrij water is duur in de hoeveelheden die je snel nodig hebt.
dus kijk ook eerst rond hoe je aan kalk vrijwater kunt bekomen als je dat wil gaan doen, doe dit niet naderhand maar vooraf. ;)
zoals @deamonix en @flippy hier onder al voorbeelden van geven. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-02-2021 13:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Offtopic: Een waterontharder is dan een goedkopere en handiger oplossing. Nooit meer kalkaanslag in huis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• flippy
  • Niet online

flippy

osmoseapparaat kan ook., of zoals ik: beide. ontharder voor hele huis en een extra kraan voor osmosewater in de keuken en badkamer boven.

• nextnext
migjes schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:26:
[...]

(oke ik ga wat ver, met met 60+ soorten in de huiskamer kas alleen.
;)

• Idefix70
flippy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:31:
osmoseapparaat kan ook., of zoals ik: beide. ontharder voor hele huis en een extra kraan voor osmosewater in de keuken en badkamer boven.
Interessant. Waarmee maak jij osmose water? Merk/type apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Idefix70 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Interessant. Waarmee maak jij osmose water? Merk/type apparaat?
ik heb deze: https://www.osmoseapparaa...en/aquabright-75-pro.html

maar dan met 1 extra tank, 1 extra harsfilter (die zit tussen je tank en kraan) en heb 2 leidingen parralel lopen naar een Y- fitting zodat er meer volume doorheen kan en dan gaat het met een normale (kunstof) waterleiding naar de kraan in de keuken. door 2 tanks en leidingen te gebruikenkrijg je grofweg dezelfde waterdruk/flow als de normale waterkraan. was een kleine uitgave meer maar is wel fijner. ook omdat je dan een normale kraan in de keuken hebt zitten. ook heb je dan 20+ liter osmosewater klaar voor gebruik. wat wel handig is soms als je veel dingen in 1x doet die dat water gebruiken zoals koffieaparaat (1,5L) en waterkoker (4,5L) en planten water geven en dan nog een pan vullen voor de groente koken.

als je eenmaal osmose gewend bent wil je echt niet meer anders. we gebruiken de osmosekraan meer dan de reguliere kraan.

met een ontharder ervoor (en ik heb nog een 20" voorfilter) doe je echt een eeuwigheid met de filters en membranen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-02-2021 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
[...]

en zeker de tilantia's, die spuit ik 2x per week helemaal vol met regen water (zonder kalk, dus geen aanslag op het raam).

(ik schrik elke keer een beetje bij de hoeveelheden water die sommige lucht bevochten apparaten mensen gebruiken. wil je daar ook kalk vrij water voor gebruiken en dat kopen, dan is dat een dure hobby.
gewoon water is erg goedkoop, maar kalk vrij water is duur in de hoeveelheden die je snel nodig hebt.
dus kijk ook eerst rond hoe je aan kalk vrijwater kunt bekomen als je dat wil gaan doen, doe dit niet naderhand maar vooraf. ;)
Kalk is geen probleem meer als je het juiste type bevochtiger gebruikt. De Venta maakt gebruik van roterende schijven waar het water dus op verdampt, maar de kalk op achterblijft. Daarmee kan je dus gewoon liters kraanwater gebruiken zonder je hele huis in een witte waas te bedekken. Ik heb ook ultrasone bevochtigers gebruikt maar dat is echt een ramp qua kalk inderdaad. Dat nooit meer.

• Idefix70
TigerXtrm schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:17:
[...]
De Venta maakt gebruik van roterende schijven waar het water dus op verdampt, maar de kalk op achterblijft.
Kunnen/mogen die in de vaatwasser?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:31

Res-q

Redder in nood?

ZeRoC00L schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:49:
[...]

Hier ook ios, na verschillende pogingen nog niet gelukt, dus als je een gouden tip hebt, graag!
Update over de foutmelding bij het toevoegen van units aan de Daikin beta-app. Inmiddels heb ik contact met Daikin support op basis van de feedback die ik had gestuurd uit testflight. Moet zeggen dat ze snel reageren en erg behulpzaam zijn. Ik heb een wifi-analyse programmaatje (java) van ze gekregen en gedraaid, daar wordt een log van gemaakt, en die heb ik teruggestuurd. Wat ik zie is dat een van de units een gekke unieke code heeft ("���� " etc), terwijl de andere units netjes een GUID heeft.
Die log heb ik eerder vandaag teruggestuurd, dus ben benieuwd wanneer daar een reactie op komt.

Scheelt dat de unit die het nu niet doet via wifi is ingesneeuwd en niet meer opstart, dus heeft geen haast.. ;)

en zo is het voorspeld!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Res-q schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Update over de foutmelding bij het toevoegen van units aan de Daikin beta-app. Inmiddels heb ik contact met Daikin support op basis van de feedback die ik had gestuurd uit testflight. Moet zeggen dat ze snel reageren en erg behulpzaam zijn. Ik heb een wifi-analyse programmaatje (java) van ze gekregen en gedraaid, daar wordt een log van gemaakt, en die heb ik teruggestuurd. Wat ik zie is dat een van de units een gekke unieke code heeft ("���� " etc), terwijl de andere units netjes een GUID heeft.
Die log heb ik eerder vandaag teruggestuurd, dus ben benieuwd wanneer daar een reactie op komt.

Scheelt dat de unit die het nu niet doet via wifi is ingesneeuwd en niet meer opstart, dus heeft geen haast.. ;)
Top, zal ook eens kijken....
Ik was ook wat verder, had inmiddels 3 van de 4 units in de app gekregen. Dus misschien contact ik ze ook wel even waarom die laatste niet wil.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

@ZeRoC00L cool! Enig idee dan waarom dat eerst niet lukte, en nu wel? Hoeveel had je er vorige week gekoppeld gekregen?

en zo is het voorspeld!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Res-q schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:56:
@ZeRoC00L cool! Enig idee dan waarom dat eerst niet lukte, en nu wel? Hoeveel had je er vorige week gekoppeld gekregen?
Vorige week 2, en nu dus 3.
Geen idee, op zich niets anders gedaan. Firmware was wel bijgewerkt zag ik vorige week (kon de unit nog in de oude app zien). Maar steeds bij registratie kreeg ik iets van 'verbinding met de cloud mislukt.'

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Idefix70 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Kunnen/mogen die in de vaatwasser?
Geen idee, Venta heeft zo'n onderhoud spulletje dat je er af en toe bij gooit en dat houdt de schijven dan schoon. Alle troep verzameld zich onder in de waterbak en die maak je dan af en toe schoon.

• mr_evil08
[...]

Planten doen niet zoveel in de winter ik heb er 5 staan, 3 daarvan zijn al grote jongens zoals de lepelplant en goudpalm staan bekend om zijn luchtvochtigheid maar toch vind ik het tegenvallen in de Winter, want dan rusten ze en doen ze niet zoveel, hier gaat er ook liters door met de planten in de zomer maar in de winter willen ze amper wat dan verzuip ik ze(ja al eens gehad water stond tot de rand van de pot ze willen gewoon niks).

Zonder luchtbevochtiger is het gewoon niet mogelijk rond 50% te komen met dit weer of je ventileert mogelijk onvoldoende.

Hier daarom ter aanvulling ook een dikke Venta LW45 maar die heeft ook wel moeite bij -10 buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2021 17:58 ]

• Idefix70
ZeRoC00L schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Geen idee, op zich niets anders gedaan. Firmware was wel bijgewerkt zag ik vorige week (kon de unit nog in de oude app zien). Maar steeds bij registratie kreeg ik iets van 'verbinding met de cloud mislukt.'
Ik had ook gedoe en dat loste zich op door alles van de stroom te halen en weer op te starten. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
TigerXtrm schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Geen idee, Venta heeft zo'n onderhoud spulletje dat je er af en toe bij gooit en dat houdt de schijven dan schoon. Alle troep verzameld zich onder in de waterbak en die maak je dan af en toe schoon.
Ik gooi er zacht water in uit een waterfilter. Geen last van kalk e.d alleen zie ik wat aanslag komen op de fantilator.

Op de tv hadden ze het over de warmtepomp dat er totaal geen problemen zijn met deze winterkou. En dat je geen nachtverlaging mag toepassen. Nou ja zeg dat is groot nieuws. |:(

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:32
@kliklakloe Dit heb ik met behulp van Kire88 kunnen uitlezen. Hij heeft mij geholpen hiermee.

Code voor Configuration.yaml

sensor:
###Daikin logging of cmpfreq and mompow
- platform: rest
resource: http://192.168.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
name: Daikin Compressor frequency
value_template: '{{ value.split(",")[5].split("=")[1] }}'
- platform: rest
resource: http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
name: Daikin mompow
value_template: '{{ value.split(",")[6].split("=")[1] }}'

Code voor custom mini-graph-card:

type: 'custom:mini-graph-card'
name: Compressor frequency - 12hrs
hours_to_show: 12
icon: none
height: 330
line_width: 2
points_per_hour: 40
entities:
- entity: sensor.daikin_compressor_frequency
color_thresholds:
- value: 10
color: '#0223f7'
- value: 30
color: '#03fcf8'
- value: 50
color: '#f7115e'

Hiervoor moet je wel HACS hebben geinstalleerd in HA.
kliklakloe schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:12:
@Dolbyadt Zou jij mij kunnen uitleggen hoe ik die cmp freq entity in home assistant gecodeerd krijg?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• mr_evil08
evtje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Op de tv hadden ze het over de warmtepomp dat er totaal geen problemen zijn met deze winterkou. En dat je geen nachtverlaging mag toepassen. Nou ja zeg dat is groot nieuws. |:(
Heuh ik pas gewoon nachtverlaging toe omdat snachts fors kouder is en overdag -2 dan laat ik hem niet snachts onnodig "scheeuwen" hier laat ik temp met 2c dalen en inderdaad mijn warmtepomp heeft er ook geen probleem mee, wel moet die even aan de bak in de ochtend maar dat valt ook wel mee.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2021 20:35 ]

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
mr_evil08 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Heuh ik pas gewoon nachtverlaging toe omdat snachts fors kouder is en overdag -2 dan laat ik hem niet snachts onnodig "scheeuwen" hier laat ik temp met 2c dalen en inderdaad mijn warmtepomp heeft er ook geen probleem mee, wel moet die even aan de bak in de ochtend maar dat valt ook wel mee.
Tot rond het vriespunt ging hij bij mij ook in nachtverlaging of zelf uit. Nu heb ik hem de laaste paar dagen hem ook s'nachts laten draaien op 21c kost bijna niets meer en het gedrag is stabieler. Ook de laaste dagen bij geen defrost meer gehad. Vanacht was er nog 1 . Vandaag de hele dag geen defrost ik denk dat het met de dauwpunt te maken heeft wat gisteren op -7 stond en bij mij pas in de nacht werd.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TigerXtrm
Boel gaat hier 's nachts gewoon uit. Zelfs afgelopen nacht met -10 ofzo niets aan de hand. Woonkamer 's ochtends 16 graden. Fris, maar niet verschrikkelijk. Unit had 5 minuten nodig om op te starten en daarna was het binnen een half uurtje prima te doen met de temperatuur.

Uiteraard is het comfort een stuk groter als je de boel 's nachts aan laat, maar ik vind dat zonde van de energie.

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
mr_evil08 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:56:
[...]

Planten doen niet zoveel in de winter ik heb er 5 staan, 3 daarvan zijn al grote jongens zoals de lepelplant en goudpalm staan bekend om zijn luchtvochtigheid maar toch vind ik het tegenvallen in de Winter, want dan rusten ze en doen ze niet zoveel, hier gaat er ook liters door met de planten in de zomer maar in de winter willen ze amper wat dan verzuip ik ze(ja al eens gehad water stond tot de rand van de pot ze willen gewoon niks).

Zonder luchtbevochtiger is het gewoon niet mogelijk rond 50% te komen met dit weer of je ventileert mogelijk onvoldoende.

Hier daarom ter aanvulling ook een dikke Venta LW45 maar die heeft ook wel moeite bij -10 buiten.
Alternatief, als je onverhoopt geen ventilatie C hebt (wat inderdaad permante relatief vocht-arme buitenlucht aan trekt) maar ventilatie D, kun je een WTW unit nemen (bv Alklima / Mitsubishi Lossnay) die naast warmte ook vocht vangt en terug ventileert. Bij Brink kun je bij bepaalde modellen ook de aluminium kern vervangen door zo'n vocht-teruggevende.

Als je ventilatie D hebt kun je dus ook het prijskaartje van bevochtigen vergelijken met een aanpassing/nieuwe WTW kast.

Voordeel is dat het dan je hele huis bedient ipv één kamer. Nadeel wellicht iets duurder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

ZeRoC00L schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Nog een update over het toevoegen van een Daikin wifi module in de nieuwe beta app.
Vanavond nog een reactie ontvangen van Daikin support op basis van het logbestand dat ik had opgestuurd. Ze hadden de fout geanalyseerd, en de oplossing is om de naam opnieuw in te stellen via de API.
De URL om dit te doen is als volgt: http://ADAPTER_IP/common/set_account?id=&pw=&port=30050 .
Dit uitgevoerd ("ret=OK"), en de wifi module werd probleemloos toegevoegd aan de nieuwe app :)

Hulde voor de uitstekende ondersteuning vanuit Daikin :D _/-\o_

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:32
@Res-q Ik ben ook de Daikin beta app aan het testen. En ben er tot nu toe zeer tevreden mee.
Res-q schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Nog een update over het toevoegen van een Daikin wifi module in de nieuwe beta app.
Vanavond nog een reactie ontvangen van Daikin support op basis van het logbestand dat ik had opgestuurd. Ze hadden de fout geanalyseerd, en de oplossing is om de naam opnieuw in te stellen via de API.
De URL om dit te doen is als volgt: http://ADAPTER_IP/common/set_account?id=&pw=&port=30050 .
Dit uitgevoerd ("ret=OK"), en de wifi module werd probleemloos toegevoegd aan de nieuwe app :)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Res-q schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Deze uitgevoerd en kon daarna inderdaad de binnenunit die eerst niet wilde nu wel koppelen !
Bedankt!

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
@Dolbyadt Bedankt, daar ben ik enorm mee geholpen.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Vraag mbt condensafvoer.

Met twee units gaat condens rechtstreeks via leiding naar buiten geleid worden en dan via buisje tot onder aan de grond gebracht worden.

Nu het zo vriest, is er dan een risico dat het condenswater bevriest waardoor dus afvoer van twee units verstopt geraakt en water dus niet meer weg kan, met alle schade tot gevolg aan muur, leiding, toestel (?) ?
Ik zou immers ook de units willen gebruiken om te verwarmen.

Ter verduidelijking, voor die twee units gaat alleen de condens via die muur naar buiten, de koeleidingen etc gaan via zolder op andere plek naar de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:37
Leffunk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:56:
Vraag mbt condensafvoer.

Met twee units gaat condens rechtstreeks via leiding naar buiten geleid worden en dan via buisje tot onder aan de grond gebracht worden.

Nu het zo vriest, is er dan een risico dat het condenswater bevriest waardoor dus afvoer van twee units verstopt geraakt en water dus niet meer weg kan, met alle schade tot gevolg aan muur, leiding, toestel (?) ?

Ter verduidelijking, voor die twee units gaat alleen de condens via die muur naar buiten, de koeleidingen etc gaan via zolder op andere plek naar de buitenunit.
Daar ga je geen problemen mee krijgen. In de winter (verwarmen) heb je enkel de condens bij de buitenunit. In de zomer (koelen) heb je condens van de binnenunit.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Leffunk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:56:
Vraag mbt condensafvoer.

Bij verwarmen komt er geen condens uit de binnenunits, er komt dan juist condenswater uit de buitenunit.

Alleen bij koelen komt er condens uit de binnenunits.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 12-02-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
TigerXtrm schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Aantal mensen hier hebben goede ervaringen met luchtbevochtigers van Venta. Zou ik wel de LW45 of groter nemen voor een woonkamer. Kleiner is niet aan te raden.
Luchtvochtigheid is een b*tch in deze tijd. Sinds afgelopen week was het tijd om mijn bevochtiger weer in te schakelen toen ik zag dat de lucht vochtigheid was gezakt naar 28%!. Dit is killing voor je ogen en keel maar ook onze houten vloer vindt dat niet chill.

Ik heb zelf ook een Venta gehad. Op zich deed hij zijn ding goed maar vond hem te aanwezig. Je moest hem best hoog zetten om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen en je hoorde toch altijd een beetje het "water gekletter" van de draaiende schijven.

Uiteindelijk heb ik nu al 3 of 4 jaar een Stadler Form Oskar Big staan in huis. Deze is veel stiller (ventilatoren zijn echt goed stil, behalve op de allerhoogste stand) en geen draaiende delen in het water aangezien deze met 4 grote filters werkt die in het water zitten en "opzuigen". Enige nadeel is dat je elk jaar 4 nieuwe filters moet aanschaffen. Deze zijn vaak wel met een goede deal te vinden op amazon.

Na een nachtje draaien op vol vermogen was de luchtvochtigheid van 28% gestegen naar 40% in de ochtend. Nu draait ie 24/7 op half vermogen (dus stil) en is de luchtvochtigheid tussen 45-50% . Ik kan hem van harte aanbevelen iig. Onze kamer is ongeveer 60m2 (170m3) en houdt dit prima bij.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kom je met goed ventileren niet een eind? Het komt hier niet onder de 50% momenteel. Met de L/L 24/7 aan voor verwarmen. 2 ventilatieroosters ietsje open, meer niet.

[ Voor 15% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 12-02-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58
renzo4000 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Luchtvochtigheid is een b*tch in deze tijd. Sinds afgelopen week was het tijd om mijn bevochtiger weer in te schakelen toen ik zag dat de lucht vochtigheid was gezakt naar 28%!. Dit is killing voor je ogen en keel maar ook onze houten vloer vindt dat niet chill.

Ik heb zelf ook een Venta gehad. Op zich deed hij zijn ding goed maar vond hem te aanwezig. Je moest hem best hoog zetten om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen en je hoorde toch altijd een beetje het "water gekletter" van de draaiende schijven.

Uiteindelijk heb ik nu al 3 of 4 jaar een Stadler Form Oskar Big staan in huis. Deze is veel stiller (ventilatoren zijn echt goed stil, behalve op de allerhoogste stand) en geen draaiende delen in het water aangezien deze met 4 grote filters werkt die in het water zitten en "opzuigen". Enige nadeel is dat je elk jaar 4 nieuwe filters moet aanschaffen. Deze zijn vaak wel met een goede deal te vinden op amazon.

Na een nachtje draaien op vol vermogen was de luchtvochtigheid van 28% gestegen naar 40% in de ochtend. Nu draait ie 24/7 op half vermogen (dus stil) en is de luchtvochtigheid tussen 45-50% . Ik kan hem van harte aanbevelen iig. Onze kamer is ongeveer 60m2 (170m3) en houdt dit prima bij.
Voor luchtvochtigheid heb ik een oudere versie van deze: https://www.bol.com/nl/p/...9GZg_0_47.53.ProductTitle Dat is dus een ultrasone luchtbevochtiger, en die zou ik persoonlijk alleen gebruiken in combinatie met een RO systeem. Ik heb zelf de goedkoopste van https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html maar wel met een boosterpomp, anders duurt het behoorlijk lang voordat je die 5 liter weer vol hebt zitten. Maar dat werkt super, af en toe wat ventilatorgeluid van de unit en verder niets. Ook geen consumables verder, behalve dan het RO filter. Grootste voordeel wat mij betreft is dat de unit bij ultrasoon een stuk kleiner is dan passieve verdampers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Alleen bij die type bevochtigers krijg je dus wel neerslag van kalk/stof overal in je huis. Dit lees je dus overal in de reviews bij dit soort verdampers. Overigens zou je heel snel 5 liter moeten kunnen verwerken in deze tijden. Mijn Stadler heeft 6 liter capaciteit en die moet ik nagenoeg in 24 uur weer bijvullen.

Daarom hebben planten, bakjes water aan de radiator etc. bijna geen nut in deze tijden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
renzo4000 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:42:
Alleen bij die type bevochtigers krijg je dus wel neerslag van kalk/stof overal in je huis. Dit lees je dus overal in de reviews bij dit soort verdampers. Overigens zou je heel snel 5 liter moeten kunnen verwerken in deze tijden. Mijn Stadler heeft 6 liter capaciteit en die moet ik nagenoeg in 24 uur weer bijvullen.

Daarom hebben planten, bakjes water aan de radiator etc. bijna geen nut in deze tijden.
Dat klopt, daarom dus alleen met RO water. Daar zit (bijna) niets meer in, dus ook niets om neer te slaan of om voor fijnstof te zorgen. Ik heb hem ook eerder gebruikt met de bijgeleverde 'ontkalker'. Ik had daarnaast een fijnstof gestuurde ventilator met filter in huis staan, die ging op standje turbo elke keer dat de luchtbevochtiger aansloeg. Dan hoeft het van mij dus ook niet. Maar met demiwater, of RO water, heb je weinig tot geen opgelost zout, en dus ook geen kalk en stof.

Ik vul hem nu denk ik elke 3 a 4 dagen. Douchen met de deur open en beperkter ventileren helpt ook heel veel om de luchtvochtigheid te verhogen. Daarnaast bevochtig ik maar tot 50%, is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Maar dan moet je telkens demi water gaan kopen a €2,50 per 5 liter? Of zelf maken? Lijkt me kostbaar geintje dan van uitgaande dat ik zeker 5 liter per dag er doorheen jaag. Uiteraard is dat een keuze maar ik vind die verdampers niet de beste oplossing voor grote ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
renzo4000 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:54:
Maar dan moet je telkens demi water gaan kopen a €2,50 per 5 liter? Of zelf maken? Lijkt me kostbaar geintje dan van uitgaande dat ik zeker 5 liter per dag er doorheen jaag. Uiteraard is dat een keuze maar ik vind die verdampers niet de beste oplossing voor grote ruimtes.
Ja, zelf maken. De goedkoopste optie op dit moment is dus €45 euro voor zo'n setje. Als je het iets beter wilt doen kan je nog een buffer vat gebruiken, kraantje er bij, vaste aansluiting maken, etc. Dus voor een mooi setje ben je tussen de €100 en €150 kwijt. Met als bijkomend voordeel dat je ook gelijk (bijna) gratis demiwater hebt voor streeploos schoonmaken van glas, voor het strijkijzer, etc. Formeel moet je de filters ook elk jaar of na x liter vervangen, die van mij zijn een paar jaar oud, ik leef nog en er komt nog steeds water uit met een lage TDS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
[...]

Ik heb dat type ook gehad, maar juist het gedoe met die filters was echt een drama. Als je zacht water hebt zal het best goed werken, maar met een beetje hard water zit je gewoon elke maand of 2 maanden die filters te vervangen omdat ze keihard zijn geworden, en die dingen zijn niet goedkoop. Werd me een iets te duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rescla schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Ja, zelf maken. De goedkoopste optie op dit moment is dus €45 euro voor zo'n setje. Als je het iets beter wilt doen kan je nog een buffer vat gebruiken, kraantje er bij, vaste aansluiting maken, etc. Dus voor een mooi setje ben je tussen de €100 en €150 kwijt. Met als bijkomend voordeel dat je ook gelijk (bijna) gratis demiwater hebt voor streeploos schoonmaken van glas, voor het strijkijzer, etc. Formeel moet je de filters ook elk jaar of na x liter vervangen, die van mij zijn een paar jaar oud, ik leef nog en er komt nog steeds water uit met een lage TDS :)
TigerXtrm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Ik heb dat type ook gehad, maar juist het gedoe met die filters was echt een drama. Als je zacht water hebt zal het best goed werken, maar met een beetje hard water zit je gewoon elke maand of 2 maanden die filters te vervangen omdat ze keihard zijn geworden, en die dingen zijn niet goedkoop. Werd me een iets te duur geintje.
ik gebruik zelf deze: https://www.osmoseapparaa...en/aquabright-50-pro.html

maar dan met 2 tanks en wat extra leidingwerk wat samenkomt op 1 reguliere waterleiding die naar de keuken gaat. hierdoor komt er gewoon op normale snelheid water uit zoals de reguliere kraan heeft en we gebruiken het voor echt alles, dus vooral om te drinken, koffie/theeaparaat/waterkokers en om eten in te koken. het hele huis zit achter een 10 micron filter en een grote ontharder dus het osmoseapparaat heeft het al vrij makkelijk. de filters gaan hierdoor jaren mee. enigste gezeik is dat de ontharder in de afwasmachine blijft zeiken dat er geen zout in zit en mijn wederhelft kan nog steeds niet snappen hoe weinig wasmiddel er in de machine moet dus is het alsnog om de haveklap 1 grote zeepsopbel in de wasmachine als ze weer eens vergeet om maar 5ml erin te doen ipv 50ml...- 8)7
en het koffieaparaat ontkalken doen we gewoon met osmosewater wat er normaal dus ook ingaat want er zit gewoon geen kalkaanslag in maar daar kan je dat stomme ding weer niet op instellen dus je MOET het programma doorlopen.... |:(

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-02-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
[...]Uiteindelijk heb ik nu al 3 of 4 jaar een Stadler Form Oskar Big staan in huis. Deze is veel stiller (ventilatoren zijn echt goed stil, behalve op de allerhoogste stand) en geen draaiende delen in het water aangezien deze met 4 grote filters werkt die in het water zitten en "opzuigen". Enige nadeel is dat je elk jaar 4 nieuwe filters moet aanschaffen. Deze zijn vaak wel met een goede deal te vinden op amazon.
Eens, ik heb ze ook. En die filters hebben een heel groot voordeel: ze zijn milieuvriendelijk en je gooit de vuiligheid inclusief stof gewoon weg. Ze zijn erg onderhoudsarm. Ik ben er zeer tevreden over dus ook wat mij betreft een aanrader!

Edit: ik heb een waterontharder :)

[ Voor 2% gewijzigd door Idefix70 op 12-02-2021 11:45 . Reden: Edit toegevoegd ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
flippy schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:28:
[...]
enigste gezeik is dat de ontharder in de afwasmachine blijft zeiken dat er geen zout in zit en mijn wederhelft kan nog steeds niet snappen hoe weinig wasmiddel er in de machine moet dus is het alsnog om de haveklap 1 grote zeepsopbel in de wasmachine als ze weer eens vergeet om maar 5ml erin te doen ipv 50ml...
Ik kan dat uitschakelen op mijn vaatwasser (boekje erbij, 30 toetscombinaties indrukken en klaar). Zelf de was gaan doen helpt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Idefix70 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ik kan dat uitschakelen op mijn vaatwasser (boekje erbij, 30 toetscombinaties indrukken en klaar). Zelf de was gaan doen helpt 8)
vaatwasser kan van 1 tot 5, maar niet lager dan 1. dat heb ik al lang uitgezocht. je MOET gewoon zout erin doen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Huh, gaat het ineens over vaatwassers in het warmtepomp topic ??

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:50:
Huh, gaat het ineens over vaatwassers in het warmtepomp topic ??
Zit een pomp in.... en warmte O-)

Punt gemaakt, we gaan weer on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Hebben meer mensen last van dat de Daikin stylish (of andere airco's) een hele lage kamertemperatuur aangeven als de unit uit staat?
De temperatuur die de unit aangeeft (in de app en domoticz) is vannacht gedaald tot 9° en staat nu op 15°. Terwijl het vannacht 17° in huis was en nu 20,5°.
Als de airco aan staat klopt het wel redelijk (dan geeft hij 0.5-1° hoger aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:28:
Hebben meer mensen last van dat de Daikin stylish (of andere airco's) een hele lage kamertemperatuur aangeven als de unit uit staat?
De temperatuur die de unit aangeeft (in de app en domoticz) is vannacht gedaald tot 9° en staat nu op 15°. Terwijl het vannacht 17° in huis was en nu 20,5°.
Als de airco aan staat klopt het wel redelijk (dan geeft hij 0.5-1° hoger aan).
Is het gat waar de leidingen doorheen komt direct achter de unit en zo ja; is die dichtgemaakt? Ja, de sensor geeft relatief lagere temperaturen aan, maar ik had enkel zulke afwijkingen toen ik erachter kwam dat het gat erachter gewoon open was en dus tochtte als een malle.

Als het gat nog open is; dicht purren of volstoppen met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
De installateur zei dat hij het gat dicht had gemaakt met pur. Maar ik weet niet of dit buiten en binnen gedaan is.
Ik ben bang dan alleen buiten (dan krijg je alsnog tocht vanuit de spouw.
Even kijken of ik de kappen eraf kan trekken om te zien hoe het gat erbij staat.

Ik ben alleen bang dat er nu niet meer bij te komen is, aangezien de leidingen recht naar achter gaan door de muur en buiten direct naar beneden. Dus dan krijg je de binnenunit niet meer naar voren.

[ Voor 27% gewijzigd door Lieuwe15 op 12-02-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.

Zouden er paar Daikin eigenaren naar kunnen kijken? Is dit geluid "normaal" en acceptabel ? Heb ik een slechte unit. Is dit wellicht geïntroduceerd in de 2021 FTXM-R serie?

Alvast heel erg bedankt! :)

YouTube: Daikin Perfera
Bij mijn Daikin Stylish klinkt het hetzelfde met de 3D stand.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:02:
De installateur zei dat hij het gat dicht had gemaakt met pur. Maar ik weet niet of dit buiten en binnen gedaan is.
Ik ben bang dan alleen buiten (dan krijg je alsnog tocht vanuit de spouw.
Even kijken of ik de kappen eraf kan trekken om te zien hoe het gat erbij staat.

Ik ben alleen bang dat er nu niet meer bij te komen is, aangezien de leidingen recht naar achter gaan door de muur en buiten direct naar beneden. Dus dan krijg je de binnenunit niet meer naar voren.
Die hoeft ook niet persé naar voren. Als je de kap eraf haalt kan je 9 van de 10 keer gewoon zo bij de leidingen van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Laatst online: 19:25
Vermogensvraagstuk

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units van deze specifieke type casette unit). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?

[ Voor 8% gewijzigd door Djankie op 12-02-2021 15:52 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic