Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.654 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Condenspomp

Heb één unit nodig die een condenspomp nodig zal hebben. Installateur stelt Sauermann Si-30 (partnr SI30CE01UN23) voor.

Iemand ervaringen met dit soort pompjes? Of dien ik beter ander merk aan te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Djankie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:32:
Ik heb nog een vraagje,

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?
Andere installateur zoeken, want er zijn ook 4.2 kW units dus dat er niets tussen 3,5 en 5 zit is gewoon een leugen, of ze hebben een beperkt assortiment.

Maar volgens mij zijn er wel mensen hier die met vergelijkbare ruimtes en een 3,5 het prima warm krijgen :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Vermogensvraagstuk

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units van deze specifieke type casette unit). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?
Zoals @Glashelder al aangeeft: gelul van de bovenste plak.

Ik doe met een 2-onder-1-kap uit 2008 een inhoud van 150m3 met een 4.2 FTXM en dat is overkill. Ik gebruik het als hoofdverwarming en merk pas met weer van de afgelopen tijd dat de unit wat harder moet werken dan normaal. Maar dan nog is het prima. Voor jouw huis is 3.5 echt meer dan zat, zeker als bijverwarming en als verkoeling al helemaal (tenzij je raampartijen op het zuiden hebt met 0 zonwering, maar dan nog...)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 12-02-2021 15:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.

Zouden er paar Daikin eigenaren naar kunnen kijken? Is dit geluid "normaal" en acceptabel ? Heb ik een slechte unit. Is dit wellicht geïntroduceerd in de 2021 FTXM-R serie?

Alvast heel erg bedankt! :)

YouTube: Daikin Perfera
Die swingbeweging maakt wat geluid inderdaad, die motortjes hoor je. Bij onze Stylish valt het eigenlijk alleen op bij stand 1 en 2, daarboven wordt het overstemd.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
Vermogensvraagstuk

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units van deze specifieke type casette unit). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?
Voor mijn woning uit 2002 met vergelijkbare ruimte werd door 2 installateurs een 3,5kW model aangeraden. De 5kW lijkt me overkill voor een woning uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Weet iemand toevallig of er nog technische en/of functionele verschillen zitten tussen de Daikin:

FTXM25N en de FTXM25R ?

Laatst genoemde lijkt een 2021 model maar kan er nog maar bar weinig over vinden.. en natuurlijk willen verkopers/installateurs er het liefst niets over kwijt omdat ze anders hun 'oude' model niet kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Vermogensvraagstuk

Woning uit '81, 130m3, zelf na geïsoleerd, verwarm en koel al drie jaar met plezier met een 3.5 kW Daikin. Meer dan genoeg vermogen, heb nu de woning (beneden) op gemiddeld 22 graden (met deze kou).

Hoe is de vorm van je woonkamer?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Darker schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:18:
Weet iemand toevallig of er nog technische en/of functionele verschillen zitten tussen de Daikin:

FTXM25N en de FTXM25R ?

Laatst genoemde lijkt een 2021 model maar kan er nog maar bar weinig over vinden.. en natuurlijk willen verkopers/installateurs er het liefst niets over kwijt omdat ze anders hun 'oude' model niet kwijtraken.
Ik heb hier de R versie, en op basis van wat ik wel kan vinden over de N versie zie ik deze verschillen:

1. De wifi module is volgens mij niet langer een module en is ergens ingebouwd waar je er niet makkelijk meer bij kan (of zelfs onderdeel van de printplaat).

2. De R versie gebruikt standaard de Daikin Residential Controller en kan niet worden gebruikt met de oude Daikin apps.

3. De API lijkt compleet te zijn veranderd of heeft op z'n minst een authenticatie methode die nergens gedocumenteerd staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
TigerXtrm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Ik heb hier de R versie, en op basis van wat ik wel kan vinden over de N versie zie ik deze verschillen:

1. De wifi module is volgens mij niet langer een module en is ergens ingebouwd waar je er niet makkelijk meer bij kan (of zelfs onderdeel van de printplaat).

2. De R versie gebruikt standaard de Daikin Residential Controller en kan niet worden gebruikt met de oude Daikin apps.

3. De API lijkt compleet te zijn veranderd of heeft op z'n minst een authenticatie methode die nergens gedocumenteerd staat.
Punt 3 klopt ja. Ik heb toevallig zojuist geprobeerd om de R versie te koppelen met Home Automation. Volgens mij zou dat out of the box moeten werken, maar niet bij mij dus. Dus ik vermoed dat de API veranderd is. Zie ook andere berichten online.

[ Voor 4% gewijzigd door banaliteit op 12-02-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Woning uit '81, 130m3, zelf na geïsoleerd, verwarm en koel al drie jaar met plezier met een 3.5 kW Daikin. Meer dan genoeg vermogen, heb nu de woning (beneden) op gemiddeld 22 graden (met deze kou).

Hoe is de vorm van je woonkamer?
Top. Woonkamer is een rechthoek met open keuken. 10-11m x 4.85m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
TigerXtrm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Dank voor de snelle respons :)

Heb uiteindelijk ook een goede vergelijker gevonden op de site van Daikin :+

https://www.daikin.nl/con...fset%3D20%26language%3Dnl

Zitten dus qua functies nog best wel wat verschillen tussen de R, M en N op 't einde.

[ Voor 24% gewijzigd door Darker op 12-02-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Djankie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Top. Woonkamer is een rechthoek met open keuken. 10-11m x 4.85m.
Dat moet met een 3.5kw zeker te verwarmen zijn. Ik zou wel als je gaat verwarmen voor een A+++ gaan. In openingspost staan de modellen dacht ik. Heb zelf de ururu sarara van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Dat moet met een 3.5kw zeker te verwarmen zijn. Ik zou wel als je gaat verwarmen voor een A+++ gaan. In openingspost staan de modellen dacht ik. Heb zelf de ururu sarara van Daikin.
Hoeveel was die US? Ik overweeg die ook. Super mooi ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
banaliteit schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Destijds €2700 voor betaald inclusief installatie. Nadeel is dat je via de app niet alles kan doen (bijv. verbruik uitlezen enzo werkt gewoon niet). Vind ik erg jammer. Plus de extra opties gebruik ik bijna niet (soms frisse lucht functie). Achteraf gezien had ik ook voor een stylish ofzo kunnen kiezen. Maar desondanks ben ik erg tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:42
banaliteit schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Mooi???? Best een lompe bak vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:28:
Kom je met goed ventileren niet een eind? Het komt hier niet onder de 50% momenteel. Met de L/L 24/7 aan voor verwarmen. 2 ventilatieroosters ietsje open, meer niet.
Dan ventileer je mogelijk onvoldoende dit kan je zien met een Co2 meter.
Met dit weer kan het gewoon niet, bij voldoende ventilatie dondert de luchtvochtigheid in elkaar, of je hebt een huis wat pas gebouwd is en nog met bouwvocht te maken.

Je gaat koude buitenlucht opwarmen dan krijg je droge lucht in huis, dat kan je alleen corrigeren met luchtbevochtiging, planten doen maar minimaal met dit weer en zul je een jungle in huis moeten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2021 18:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vermogensvraagstuk

Andere installateur zoeken, ik verwarm 150m3 primair met een 3.5kW en dat gaat bij zowel -10 als +35 prima met genoeg speling over. Sterker nog, met de 3.5 heb ik afgelopen dagen het hele huis warm gehouden.

(eensgezinshoekwoning bj 2019)

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2021 19:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Laatst online: 19:25
Top dankjewel voor jullie input. Ik zal blijven bij 3.5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:16:
[...]

Dan ventileer je mogelijk onvoldoende dit kan je zien met een Co2 meter.
Met dit weer kan het gewoon niet, bij voldoende ventilatie dondert de luchtvochtigheid in elkaar, of je hebt een huis wat pas gebouwd is en nog met bouwvocht te maken.

Je gaat koude buitenlucht opwarmen dan krijg je droge lucht in huis, dat kan je alleen corrigeren met luchtbevochtiging, planten doen maar minimaal met dit weer en zul je een jungle in huis moeten hebben.
I stand corrected, de meter gaf vanmiddag iets meer dan 40% aan. Huis is 20 jaar oud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Djankie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:21:
Top dankjewel voor jullie input. Ik zal blijven bij 3.5kw
Hier 3,5 kwh en 77m3 woning van 1986 bij -10 wordt het wel krap, maar ik stook ook wel op 22c dan.
Deze woning heeft gewoon minder isolatie dan een woning van 2015.

Ik ben dik tevreden hiermee, -20 hoeft van mij ook niet wordt het zo gortig schakel ik wel tijdelijk een convectorkachel erbij aan, die heb ik tot nu toe niet nodig gehad.

@BeQuietAndDrive 40% krijg ik totaal niet voor elkaar dan moet alles potdicht waardoor ik dus niet meer ventileer in een 1986 woning, bij vorst kan dat gewoon niet een luchtvochtigheid van 40% zonder zelf het een handje te helpen, hier gaat het gerust naar 20%.
Ventileer je wel?

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 12-02-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier beneden staan drie roosters open. Van de zeven. Maar zeven, da's toch echt wel wat te koud nu. Zelfs van die drie voel je nu en dan wat kou, maar dat is niet anders.

Edit en wat tocht langs de keukendeur, dat moet ik nog een keer fixen (al drie jaar O-) )

Edit2 wel redelijk wat planten hier binnen, zou dat nog wat uitmaken?

[ Voor 39% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 12-02-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 08:23
Vermogensvraagstuk

Hier is vandaag ook een installateur op bezoek geweest. Hij stelde voor de woonkamer + keuken van 140 m³(3) een 5kw model voor. Na aandringen van mijn kant ivm overkill de 4.2 kw voorgesteld gekregen.

Woning van 2015/2016 en als bijverwarming/airco te gebruiken.

3,5kw ging veel te laag zijn volgens hem (die had ik in mijn hoofd na het doorlezen van dit topic). 'Met de opwarming van de aarde' kon ik beter een iets zwaardere nemen.

Ik vertrouw het onafhankelijk advies in dit topic wel meer dan een verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58
Nolitecho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Hier is vandaag ook een installateur op bezoek geweest. Hij stelde voor de woonkamer + keuken van 140 m³(3) een 5kw model voor. Na aandringen van mijn kant ivm overkill de 4.2 kw voorgesteld gekregen.

3,5kw ging veel te laag zijn volgens hem (die had ik in mijn hoofd na het doorlezen van dit topic). 'Met de opwarming van de aarde' kon ik beter een iets zwaardere nemen.

Ik ben niet de expert, maar volgens mij is het idee van een lager vermogen installatie voornamelijk dat het minimum vermogen lager is zodat je vaker continue runs hebt ipv pendelen. Dus dat zou je evt nog kunnen checken, bij de MHI die ik heb is het minimum vermogen over de units volgens de brochures gelijk.

That said, ik merk met de 3.5kW MHI die ik heb (met een minimum vermogenv van 900W volgens brochure) al dat hij eigenlijk altijd pendelt als de woning eenmaal op temperatuur is. De vloerverwarming heb ik tot nu toe totaal niet nodig gehad in ieder geval. Oppervlakte van de woning is 42m2, opgeleverd in 2018. Dus op basis van mijn ervaring is 3.5 meer dan genoeg. Maar als het minimum vermogen gelijk is maakt het netto niet zo veel uit welk vermogen je kiest, als ik het goed begrijp. Los van dat zwaardere units wat meer geld kosten in aanschaf natuurlijk. En mogelijk zijn de zwaardere units wat minder efficiënt, maar ik heb ook het idee dat dat komt omdat er vaak meer vermogen uit dezelfde radiator geperst wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Installateurs pakken volgens mij liever een maatje (of twee :+ ) te ruim zodat ze zeker weten dat ze geen discussies krijgen over te weinig capaciteit. Problemen met te veel capaciteit (pendelen) kan men makkelijk afwimpelen. Hoewel ik denk dat veel consumenten er niet eens over zullen vallen.

In jou geval moet een 3.5 echt voldoende zijn, anders kan je nog voor een MHI 5.0ZSX gaan, deze is wat duurder maar heeft een laag minimum vermogen van 0.6kW

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2021 21:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Dit is de reden waarom een condensor van een warmtepomp minimaal 30 cm hoog moet staan en het liefst ook aan 4 zijden daaronder vrij.

Ik volg het topic mondjesmaat maar en zullen de afgelopen weken vast veel dichtgevroren buitendelen voorbij zijn gekomen hier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhLIopLdIDviX2wtw-R4P8xRkDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zdmvDoBLR24CTC9D7KJYyaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLpdUpNPARuno0nFQmaiYpHt_VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFBLqPOYgySxFSiJr0mK25Oh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door rupsen op 12-02-2021 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
[...]

3.5 kw is meer dan genoeg :)
Die dingen hebben zo veel meer vermogen dan gespecificeerd staat. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@revolution-nl
Wat is jouw minimum vermogen vandaag? Bij mij was hij dagen lang aan lekker rustig draaien maar vandaag met wat zon in huis begon hij te pendelen. Ben ik even gaan monitoren en onder de 440W gaat hij uit. Na een minuut gaat hij weer opstarten en na 20 minuten weer uit. Bij -4 hier. Voor de vorst periode was dat nog onder 200W en bij 10 graden ook wel eens het minimum van 140W gezien. Ik vraag me af kan hij nu niet lager en waaraan kan dat liggen?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pouillie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-07-2021
Ik weet niet of ik hier terecht kan met mijn vraag, maar ik heb al vanalles opgzocht en kan het antwoord niet vinden.

Ik heb een buitenunit Daikin 5MXM90N. Daarop aangesloten zijn 5 ingebouwde binnenunits (1voor de benedenverdieping en 4 slaapkamer). De units voor de slaapkamers liggen op zolder en zo is er in iedere slaapkamer 2 gaten met roosters geplaatst (1uitblaas en 1 afzuig).

De units bedien ik met da Daikin Online controller app. De bedienigen liggen op de roosters van het afzuigrooster. (Ik denk dat daar de thermostaat inzit?) de bedieningen werden niet aan de muur bevestigd, gezien alle slaapkamers reeds afgewerkt zij en ik geen kabelgoten,... op de muren wou. En dit volgens mijn installateur draadloos niet mogelijk was.

Nu zit ik met het probleem dat ik met een enorm verschil zit in temperatuur tussen de effectieve temperatuur en de temperatuur weergegeven op de daikin app (en gemeten door de thermostaat?).

Deze avond verwarmde ik de kamer gedurende
een uur met insteltemperatuur 25 graden. Het resultaat na een uur:

- gemeten warmte op extrrne termometer 20,5 graden.
-temperatuur weergegeven op de daikin app: 11 graden.

Dit is erg vervelend. Als ik bv de temperatuur instel op 20 graden verwarmen slaat de airco nooit af eens hij de 20 graden effectief heeft bereikt. Volgens de app is het dan maar 10 - 11 graden en blijft hij natuurlijk verwarmen met als doel de 20 graden te bereiken.

Ik heb al vanalles opgezocht, maar kan niets vinden die mijn probleem kan oplossen. Is er iemand die mij kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aprnDycGUNynsqs4mmr-SS8yIM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4ABygiYHzCJ42tsBxeW6cc9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pouillie op 13-02-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:44
Pouillie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:23:
Ik weet niet of ik hier terecht kan met mijn vraag, maar ik heb al vanalles opgzocht en kan het antwoord niet vinden.

Ik heb een buitenunit Daikin 5MXM90N. Daarop aangesloten zijn 5 ingebouwde binnenunits (1voor de benedenverdieping en 4 slaapkamer). De units voor de slaapkamers liggen op zolder en zo is er in iedere slaapkamer 2 gaten met roosters geplaatst (1uitblaas en 1 afzuig).

De units bediening ik met da Daikin Online controller app. De bedienigen liggen op de roosters van het afzuigrooster. (Ik denk dat daar de thermostaat inzit?) de bedieningen werden niet aan de muur bevestigd, gezien alle slaapkamers reeds afgewerkt zij en ik geen kabelgoten,... op de muren wou. En dit volgens mijn installateur draadloos niet mogelijk was.

Nu zit ik met het probleem dat ik met een enorm verschil zit in temperatuur tussen de effectieve temperatuur en de temperatuur weergegeven op de daikin app (en gemeten door de thermostaat?).

Dit is erg vervelend. Als ik bv de temperatuur instel op 20 graden verwarmen slaat de airco nooit af eens hij de 20 graden effectief heeft bereikt. Volgens de app is het dan maar 10 - 11 graden en blijft hij natuurlijk verwarmen met als doel de 20 graden te bereiken.

Ik heb al vanalles opgezocht, maar kan niets vinden die mijn probleem kan oplossen. Is er iemand die mij kan helpen?

[Afbeelding]
Misschien kan zoiets helpen?
ok is van fan coil of zoiets maar er zijn tabellen mocht er een meet fout zitten in een thermistor. Is er een hidden menu?

Ik heb nog eens zitten lezen.. is er geen direct display of aansturing van je daikin? Beetje black box zo. Ik zie nu dat die in je roosters liggen , kun je daarbij, en wat zijn je setting mogelijkheden in je app. Ik vermoed dat die displays controllers ook meten dan is het. Misschien de temp verschil ruimte vs kanaal.

[ Voor 8% gewijzigd door EnderQ op 13-02-2021 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pouillie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:23:

De units bedien ik met da Daikin Online controller app. De bedienigen liggen op de roosters van het afzuigrooster. (Ik denk dat daar de thermostaat inzit?) de bedieningen werden niet aan de muur bevestigd, gezien alle slaapkamers reeds afgewerkt zij en ik geen kabelgoten,... op de muren wou. En dit volgens mijn installateur draadloos niet mogelijk was.

[Afbeelding]
Zijn dit kanaal of plafondunits? Want met gewone muurunits zit de temp sensor net naast de blower. En daar zit ook een klein verschil in meting, maar niet zo erg als dit (zie FAQ in de TS).
Hoe dat bij kanaalunits werkt weet ik niet, maar het lijkt er verdacht veel op dat die sensor op de tocht zit of gewoonweg stuk is.

Als je typenummers hebt kunnen we gerichter adviseren of zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 13-02-2021 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 12:14
[...]

Holy shit. Bedenk eens hoe fout deze opmerking is. In de 'first world' dragen we allemaal al enorm bij aan global warming met dingen als airco's, en deze aircoverkoper gebruikt dat als argument om vooral maar een zwaardere installatie te nemen...

:F ;(

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Jeetje wat een drama, een beetje realiteitszin ;(

:/

Je beseft je dat we in dit topic juist het klimaat enigszins proberen te besparen door met deze apparaten te verwarmen :? Bovendien weet ik niet hoe vaak je in ‘die andere wereld’ geweest bent, maar daar hangt in de meest rotte en lekke schuurtjes nog een split unit. En dat al vele tientallen jaren..

Om in die trant die verkoper nog wat te verdedigen: met die zwaardere unit heb je dus nog minder vaak je gasketel nodig ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pouillie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-07-2021
Notna schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Zijn dit kanaal of plafondunits? Want met gewone muurunits zit de temp sensor net naast de blower. En daar zit ook een klein verschil in meting, maar niet zo erg als dit (zie FAQ in de TS).
Hoe dat bij kanaalunits werkt weet ik niet, maar het lijkt er verdacht veel op dat die sensor op de tocht zit of gewoonweg stuk is.

Als je typenummers hebt kunnen we gerichter adviseren of zoeken.
Het typenummer van de units in de slaapkamer is FDXM25F9. Het temperatuursverschil is in alle
kamers zo groot. Dus echt stuk kunnen ze volgens mij niet zijn. Ik vermoed dat de temp sensor in de binnenunit zit, die op zolder ligt, en daardoor een veel lagere temperatuur meet? Maar volgens mijn installateur wordt er wel degelijk gemeten aan de bediening die op het rooster ligt, wat ik betwijfel...

[ Voor 22% gewijzigd door Pouillie op 13-02-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pouillie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Het typenummer van de units in de slaapkamer is FDXM25F9. Het temperatuursverschil is in alle
kamers zo groot. Dus echt stuk kunnen ze volgens mij niet zijn. Ik vermoed dat de temp sensor in de binnenunit zit, die op zolder ligt, en daardoor een veel lagere temperatuur meet? Maar volgens mijn installateur wordt er wel degelijk gemeten aan de bediening die op het rooster ligt, wat ik betwijfel...
Ah, dat zijn dus kanaalunits. Aldus de installatiehandleiding:
Selecteer de bevestigingslocatie van de signaalontvanger in
overeenstemming met de volgende omstandigheden:
• Installeer de signaalontvanger die een ingebouwde temperatuursensor
bevat, naast het inlaatkanaal waar er luchtconvectie bestaat en een
nauwkeurige detectie van de temperatuur van de kamer mogelijk is. Als het
inlaatkanaal zich in een andere ruimte bevindt, of als de unit om een
andere reden niet naast het inlaatkanaal kan worden geïnstalleerd,
installeer deze dan 1,5 m boven de vloer op een muur waar convectie is.
• Voor een nauwkeurige detectie van de temperatuur van de kamer,
installeer dan de signaalontvanger op een locatie waar deze niet direct
wordt blootgesteld aan koude of warme lucht uit het luchtafvoerrooster
of aan direct zonlicht.
• Aangezien de ontvanger een ingebouwde lichtreceptor heeft voor het
ontvangen van signalen van de draadloze afstandsbediening, bevestig
deze dan niet op een locatie waar het signaal mogelijk wordt geblokkeerd
door een gordijn, enz.
Je moet dus uitzoeken waar die signaalontvanger geplaatst is. Zodra je dat weet moet je eigenlijk met een IR temperatuur meter de omgevingstemp meten. Maar ik vermoed dat je zelf wel aanvoelt waar de kou vandaan komt, als dat idd het geval is. Andere mogelijkheid is dat de sensor niet goed afgesteld is door de installateur.

Lijkt mij overigens dat elke unit zijn eigen ontvanger heeft, wijken ze allemaal evenveel zo enorm af?

Heb je ook al eens naar de rauwe API response gekeken wat die per kamer meet?

@rupsen jij nog een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 13-02-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:42:
@revolution-nl
Wat is jouw minimum vermogen vandaag? Bij mij was hij dagen lang aan lekker rustig draaien maar vandaag met wat zon in huis begon hij te pendelen. Ben ik even gaan monitoren en onder de 440W gaat hij uit. Na een minuut gaat hij weer opstarten en na 20 minuten weer uit. Bij -4 hier. Voor de vorst periode was dat nog onder 200W en bij 10 graden ook wel eens het minimum van 140W gezien. Ik vraag me af kan hij nu niet lager en waaraan kan dat liggen?
Ik zag gisteren overdag hetzelfde gedrag, pendelen bij een minimum vermogen van rond de 438 - 440 watt. Het zal aan de condities liggen en het beschermen van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
Hallo allemaal!

Ik twijfel over het vermogen wat we nodig hebben om op hete dagen de bovenverdieping (en mogelijk de zolder) een beetje draaglijk te houden. Situatie is als volgt:

- Nieuwbouwhuis uit 2018, goed geïsoleerd.
- Verwarming via cv-ketel, beneden vloerverwarming, bovenverdieping radiatoren.
- Schets: zie afbeeldingen hieronder.

De binnenunit moet tussen de 1e verdieping en de zolder komen te hangen, boven de (open) zolder trap, zie de rode balk in de afbeeldingen hieronder.

De (meeste) binnenunits kunnen geloof ik vooruit en naar beneden blazen, maar niet naar boven. Het idee is dat de airco de slaapkamers een beetje aangenaam kan houden, en mogelijk ook de zolder. Mooi meegenomen zou ook zijn dat de naar beneden zakkende koude lucht op de begane grond ook wat doet. Doel is om het niet overal 30 graden te laten worden, dus niet om het hele huis op 21 graden te krijgen.

Ik zit te denken aan een Mitsubishi SRK/SRC ZS-W of ZSX-W combinatie van 3.5 kW of 5.0 kW.

Welke zouden jullie adviseren?

Zou een 5.0kW gaan pendelen of is er genoeg te koelen volume om dat te voorkomen?
Is 3.5 kW voldoende of zet dat helemaal geen zoden aan de dijk?

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGN5ziOZ7DTPTnbbh4lU8HJwGn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LcpysVHwmtJh9BvPNofZBqVl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnnfwagCMVDFDKvFO6wgOv4VEV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hXM5XSjuVLaH8NOEwXyK9sv7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
marcdeparc schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:26:
Hallo allemaal!

Ik twijfel over het vermogen wat we nodig hebben om op hete dagen de bovenverdieping (en mogelijk de zolder) een beetje draaglijk te houden. Situatie is als volgt:

De binnenunit moet tussen de 1e verdieping en de zolder komen te hangen, boven de (open) zolder trap, zie de rode balk in de afbeeldingen hieronder.

De (meeste) binnenunits kunnen geloof ik vooruit en naar beneden blazen, maar niet naar boven. Het idee is dat de airco de slaapkamers een beetje aangenaam kan houden, en mogelijk ook de zolder. Mooi meegenomen zou ook zijn dat de naar beneden zakkende koude lucht op de begane grond ook wat doet. Doel is om het niet overal 30 graden te laten worden, dus niet om het hele huis op 21 graden te krijgen.

Ik zit te denken aan een Mitsubishi SRK/SRC ZS-W of ZSX-W combinatie van 3.5 kW of 5.0 kW.

Zou een 5.0kW gaan pendelen of is er genoeg te koelen volume om dat te voorkomen?

Bedankt alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slaapkamers koelen gaat hoe dan ook heel lastig worden met een enkele unit op die plek. Veel te veel hoeken en bochten waar de koele lucht zich echt niet zomaar makkelijk door gaat verspreiden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ik222 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Slaapkamers koelen gaat hoe dan ook heel lastig worden met een enkele unit op die plek. Veel te veel hoeken en bochten waar de koele lucht zich echt niet zomaar makkelijk door gaat verspreiden vrees ik.
Het is woning uit 2018 met een beetje zonwering met het denk ik prima koel te houden zijn als je de warmte er niet in laat komen, dus hoogzomer gewoon 24/7 koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Hallo allemaal!

Bedankt alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou gaan voor de 3.5. Je moet wel alle deuren open laten staan en op de hete nachten misschien 's nachts ook wel. Ik heb de gehele bovenverdieping op een 2.5 en dat gaat prima. Bij mij hangt hij in de grootste slaapkamer en daar is het netjes 20 graden (ik wil koel slapen). De rest van de kamers zit op 22-24 graden.
Ik laat hem wel vanaf de ochtend rustig afkoelen. Maar ik heb dan ook een ouder huis en boven (nog) enkel glas.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Ik zag gisteren overdag hetzelfde gedrag, pendelen bij een minimum vermogen van rond de 438 - 440 watt. Het zal aan de condities liggen en het beschermen van de compressor.
Heeft de compressor een bepaalde swing nodig om warm te blijven ? Zoiets of zo?of kan het de werking van het gas zijn dat moeilijker is om op temperatuur te krijgen is. En nu denk ik even verder is er dan een directe relatie van het Cop ? Als ik bij 12c 140watt is en nu 440watt bij -4c b.v Cop 5.5 van de unit zal dat nu z.n 1.8 zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Heeft de compressor een bepaalde swing nodig om warm te blijven ? Zoiets of zo?of kan het de werking van het gas zijn dat moeilijker is om op temperatuur te krijgen is. En nu denk ik even verder is er dan een directe relatie van het Cop ? Als ik bij 12c 140watt is en nu 440watt bij -4c b.v Cop 5.5 van de unit zal dat nu z.n 1.8 zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Ik vermoedt dat het afgegeven vermogen wel hoger is gezien ik bij 1 graden continue op 200 - 250 watt draai zonder gependel, gister was het beduidend kouder -3 en had ik bij 400watt gependel.

Het lijk ook wel een combi te zijn van RLV en temperatuur, ik heb bij -3 namelijk ook gehad dat hij hij keurig op 250-300 watt liep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
De luchtvochtigheid hier loopt ook aardig terug. Vanmorgen was het 37%.
Aangezien we een Ururu Sarara hebben hangen die de lucht kan drogen maar ook bevochtigen dacht ik, waarom laten we dat niet maar eens proberen. Kijken wat het doet.

En zie hier het resultaat, de groene lijn voor de luchtvochtigheid, van 37% naar ongeveer 46% in een paar uur.
Verder niets veranderd of aangepast, alleen de Humidify stand aangezet via de afstandsbediening (via de app bestaat dat simpelweg niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ2YMrDZYJbdMHmuIJKq4rpc33Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvTrAjc1TwTyIXhZXsPIuPm8.png?f=user_large

Hij maakt iets meer geluid, maar dat is niet storend.

[ Voor 4% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 13-02-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:32
@Zanzibar-1337 Dat is nu de enige optie die ik nu mis op mijn Daikin Pefera FTXM35N. Heb sinds gisteren een luchtbevochtiger gekocht want op dit moment is de luchtvochtigheid te ver gezakt was 27% sinds ik de luchtbevoticher heb aangezet gisteravond 21:00 is op dit moment de luchtvochtigheid 33%. Nu hopen dat het naar de 45% gaat. Even afwachten dus.
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:59:
De luchtvochtigheid hier loopt ook aardig terug. Vanmorgen was het 37%.
Aangezien we een Ururu Sarara hebben hangen die de lucht kan drogen maar ook bevochtigen dacht ik, waarom laten we dat niet maar eens proberen. Kijken wat het doet.

En zie hier het resultaat, de groene lijn voor de luchtvochtigheid, van 37% naar ongeveer 46% in een paar uur.
Verder niets veranderd of aangepast, alleen de Humidify stand aangezet via de afstandsbediening (via de app bestaat dat simpelweg niet).

[Afbeelding]

Hij maakt iets meer geluid, maar dat is niet storend.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Ik vermoedt dat het afgegeven vermogen wel hoger is gezien ik bij 1 graden continue op 200 - 250 watt draai zonder gependel, gister was het beduidend kouder -3 en had ik bij 400watt gependel.

Het lijk ook wel een combi te zijn van RLV en temperatuur, ik heb bij -3 namelijk ook gehad dat hij hij keurig op 250-300 watt liep.
Een uur terug viel hij uit bij 450watt en zag hem aldoor tussen de 450- 480 watt lopen . Nu opeens loopt hij op 285watt . Het enige wat is veranderd in de uur is de buitentemp 1c hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Een uur terug viel hij uit bij 450watt en zag hem aldoor tussen de clopen . Nu opeens loopt hij op 285watt . Het enige wat is veranderd in de uur is de buitentemp 1c hoger.
Bij mij exact hetzelfde volgens de logging rond 13:05 - 13:10 een terugval van 450-480 watt naar 260-270 watt.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Bij mij exact hetzelfde volgens de logging rond 13:15 en terugval naar 260-270 watt
Je zou haast denken dat er een verwarmingselement in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het is volgens mij ook precies het moment dat de unit in de zon komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:59:
Het is volgens mij ook precies het moment dat de unit in de zon komt te staan.
Bij mij staat hij in de schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Bij mij staat hij in de schaduw.
Het is in iedergeval opvallend dat we bijna op precies hetzelfde moment hetzelfd gedrag zien.
Kan mij er overigens niet heel erg aan storen de mitsu heeft zich voor mij wel bewezen in deze koude dagen, uitstekend comfort, regelgedrag en verbruik _/-\o_

Ik ga een deze dagen maar eens offerte opvragen voor een SRK 3.5 ZSW voor de zolder :P, hoeven we aankomende zomer niet in de woonkamer te slapen :+

Met een 3.5 op de BGG en een 3.5 op de zolder verwacht ik dat de 1ste verdieping van de kids ook voldoende te kunnen koelen :)

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn Haier vertoond overigens soortgelijk gedrag. Die wil ook nog wel eens uitvallen bij 500W om vervolgens weer op te starten (en te blijven hangen) op ~300.

Iets wat volgens de specificaties eigenlijk niet mogelijk is 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
Hallo allemaal!

Bedankt alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
3.5 is echt genoeg :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Het is in iedergeval opvallend dat we bijna op precies hetzelfde moment hetzelfd gedrag zien.
Kan mij er overigens niet heel erg aan storen de mitsu heeft zich voor mij wel bewezen in deze koude dagen, uitstekend comfort, regelgedrag en verbruik _/-\o_

Ik ga een deze dagen maar eens offerte opvragen voor een SRK 3.5 ZSW voor de zolder :P, hoeven we aankomende zomer niet in de woonkamer te slapen :+

Met een 3.5 op de BGG en een 3.5 op de zolder verwacht ik dat de 1ste verdieping van de kids ook voldoende te kunnen koelen :)
De MHIs hebben een minimale compfreq afhankelijk van de temperatuur. Dus ik denk dat het boven 2 graden geweest is en dat hij weer terugvalt naar de normale min compfreq van, ik dacht, 20rps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vpQSYvY5BuJo-6qgxt_LOB-5co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LsPXpIED9avSsAq1779oaHMd.png?f=user_large

In de technische handleiding staat vrij uitgebreid beschreven waar hij allemaal naar kijkt om de compfreq te bepalen. Een rlv sensor heeft die van mij voor zover ik weet alleen in de binnenunit zitten, niet in de buitenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door rescla op 13-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

De dag begon koud. -12,7. De airco blies desondanks lekker warme lucht. En groot deel van de dag draaide hij op de zon 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANsI9bnuLHNOIHgYrfbIQMAt4MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/084OZiZvZzEAe0y7IuFfYvN6.jpg?f=fotoalbum_large

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik had vandaag ook weer 34kW te pakken, de auto weer geladen met 100% solar, het huis warm op 100% solar, lekker genoten van het ijs, i love these days O+
rescla schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:59:
[...]

De MHIs hebben een minimale compfreq afhankelijk van de temperatuur. Dus ik denk dat het boven 2 graden geweest is en dat hij weer terugvalt naar de normale min compfreq van, ik dacht, 20rps.
[Afbeelding]

In de technische handleiding staat vrij uitgebreid beschreven waar hij allemaal naar kijkt om de compfreq te bepalen. Een rlv sensor heeft die van mij voor zover ik weet alleen in de binnenunit zitten, niet in de buitenunit.
Toch meen ik mijn MHI wel vaker op 300watt te hebben gezien bij een temperatuur lager dan 2 graden, wellicht dat hij pas naar deze modus gaat als hij opnieuw start door bijv. een defrost. Ik zie het gedrag namelijk altijd nadat de compressor uit is geweest.

/edit: om 17:30 na een defrost van 260 watt weer terug naar 440 watt

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2021 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Hij staat bij mij nog tussen 290/310watt bij nu -4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:44:
Hij staat bij mij nog tussen 290/310watt bij nu -4
Waarschijnlijk de eerst volgende keer dat hij opnieuw opstart zit je weer op 430-440watt
Je zou het bij wijze van test kunnen forceren :9

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2021 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
Notna schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:46:
[...]

Ah, dat zijn dus kanaalunits. Aldus de installatiehandleiding:

[...]

Je moet dus uitzoeken waar die signaalontvanger geplaatst is. Zodra je dat weet moet je eigenlijk met een IR temperatuur meter de omgevingstemp meten. Maar ik vermoed dat je zelf wel aanvoelt waar de kou vandaan komt, als dat idd het geval is. Andere mogelijkheid is dat de sensor niet goed afgesteld is door de installateur.

Lijkt mij overigens dat elke unit zijn eigen ontvanger heeft, wijken ze allemaal evenveel zo enorm af?

Heb je ook al eens naar de rauwe API response gekeken wat die per kamer meet?

@rupsen jij nog een idee?
Bij een daikin kanalenunit regelt de afstandsbediening standaard op een combinatie van de retourlucht sensor en een sensor in de bediening.

Je kan hem instellen dat hij alleen op de bediening regelt. Dan moet je in de settings bij 'lijst lokale instellingen' 20-2 op 3 zetten
bij de madoka afstandsbediening moet je eerst de installateurs settings activeren. via de app bij settings - info en dan een paar keer op 'versie' klikken

let wel op, de bediening hangt normaal rond de 1.5M hoog en tussen het plafond en 1.5m kan een temperatuur verschil zitten, zeker met verwarmen

[ Voor 10% gewijzigd door rupsen op 13-02-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Waarschijnlijk de eerst volgende keer dat hij opnieuw opstart zit je weer op 430-440watt
Je zou het bij wijze van test kunnen forceren :9
Ik hoor hem nu net zo optoeren naar boven de 700watt. (Niet uit geweest en geen defrost) na een paar minuten terug gelopen naar 524watt . Hij is nog een beetje aan het zoeken zie het weer oplopen naar 600Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcl90
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04-2023
Beste leden,

Ik heb sinds kort een haier 5kw airco om mee te verwarmen. Ik heb alleen het volgende probleem, als ik de airco een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte dan zie ik het aantal opgenomen watt stijgen. Dit meet ik via een externe stroommeter (wifi en app). Echter draait de airco maar een aantal minuten op hoger vermogen (+-2000watt) om vervolgens geleidelijk terug te zakken naar +-300-400watt. Na een aantal minuten neemt het vermogen weer toe en herhaalt dit proces zich. Betekent dit dat een airco tijdens het verwarmen niet langdurig op vol vermogen kan draaien? Op deze manier word de ingestelde temperatuur niet gehaald. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hiermee hebben?
Woonkamer is +-150m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mcl90 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:57:
Beste leden,

Ik heb sinds kort een haier 5kw airco om mee te verwarmen. Ik heb alleen het volgende probleem, als ik de airco een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte dan zie ik het aantal opgenomen watt stijgen. Dit meet ik via een externe stroommeter (wifi en app). Echter draait de airco maar een aantal minuten op hoger vermogen (+-2000watt) om vervolgens geleidelijk terug te zakken naar +-300-400watt. Na een aantal minuten neemt het vermogen weer toe en herhaalt dit proces zich. Betekent dit dat een airco tijdens het verwarmen niet langdurig op vol vermogen kan draaien? Op deze manier word de ingestelde temperatuur niet gehaald. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hiermee hebben?
Woonkamer is +-150m3
Geef eens wat meer info wat voor merk /type is het, met wat voor instellingen draai je (bijv. ECO mode /silent mode etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mcl90 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:57:
Beste leden,

Woonkamer is +-150m3
Ik heb ook zoiets

Ik denk dat hij gaat terug gaat moduleren omdat de retour temp te hoog is. als je je afgifte vergroot door de ventilator harder te zetten gaat het denk ik langer "goed"
maar opzich is dit wat je wilt. een rustig lopende wp met een lage ventilator stand,

Als ik mijn 3,5 KWchinees op de auto stand zet zal hij de ventilator ook zeker verhogen als ik veel vermogen vraag. op de verwamings stand met een lage ventilator stand heb ik ongeveer wat jij beschrijft.

maar misschien denk ik teveel L/W wp :P

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-02-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcl90
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04-2023
Beste, het gaat hier om een Haier Tundra 5kw. Fan op stand auto en geen eco aan. Zoals twain4me omschrijft gaat de fan bij veel warmtevraag automatisch harder draaien. Het probleem doet zich echter alleen voor als ik de temperatuur een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte. Ook valt mij op dat de airco terug moduleert naar 300-400watt de fan in de laagste stand gaat draaien. Vervolgens na een aantal minuten loopt het vermogen weer langzaam op en gaat de fan weer harder draaien. Ook door de fan handmatig op de hoogste stand te zetten blijft dit probleem zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
ik222 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:01:

Dat is ook één van mijn twijfels, maar ik denk dat met een paar ventilatoren het wel te verdelen is. En het blijft vast koeler dan nu zonder airco. ;)
Headshot_NL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:36:

Ik zou gaan voor de 3.5. Je moet wel alle deuren open laten staan en op de hete nachten misschien 's nachts ook wel. Ik heb de gehele bovenverdieping op een 2.5 en dat gaat prima. Bij mij hangt hij in de grootste slaapkamer en daar is het netjes 20 graden (ik wil koel slapen). De rest van de kamers zit op 22-24 graden.
Ik laat hem wel vanaf de ochtend rustig afkoelen. Maar ik heb dan ook een ouder huis en boven (nog) enkel glas.
Deuren open is geen probleem: zo slapen we eigenlijk altijd. Goed om te horen dat het bij jou zo koel blijft.
Zo te horen met 3.5 kW genoeg zijn. d:)b Dat scheelt weer een paar honderd euro.

Stel echter dat die paar honderd euro geen probleem is, zou een 5.0 kW dan naast de 1e verdieping ook meer van de andere verdiepingen mee kunnen pakken? Of krijg ik dan echt eerder last van pendel "problemen"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

marcdeparc schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:47:Stel echter dat die paar honderd euro geen probleem is, zou een 5.0 kW dan naast de 1e verdieping ook meer van de andere verdiepingen mee kunnen pakken? Of krijg ik dan echt eerder last van pendel "problemen"?
nee, zo werkt het niet. dat is alsof je met een verfbrander in de woonkamer bezig bent en dan afvraagt waarom de hal niet warm word.

meerdere kleine units over 1 grote heeft altijd de voorkeur. voor woontoepassingen zou ik zelfs liever 2x 2 a 2.5kW aan de muur schroeven dan eentje van 3.5~5kW.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 13-02-2021 21:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:27
Heeft iemand een idee hoe ik bereken wat het cutoff punt is voor efficientie van mijn Daikin 4MXM80N? In de handleiding staat alleen een SCOP van 4.6 en COP van 4 maar ik neem aan dat dit variabel is en het dus bij lage buitentemperaturen ergens om moet slaan? AFAICT zijn die aangegeven waardes bij +7C buitentemp.

Wil dynamisch kunnen kiezen tussen CV en airco verwarmen binnen Home Assistant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

in the technische handleiding staan als het goed is tabellen/grafieken met COP waardes met temperaturen.

maar volgens mij moet de COP wel HEEL erg kut zijn wil je goedkoper uit zijn met een gasbrander.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauri25
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-02 16:05
EnderQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 02:34:
[...]

Misschien moet hij bijgevuld of heb je een lek? Hoe oud is ie, nieuw dan kan iets niet goed zitten. > 4 jaar dan kan bijvullen nodig Zijn.
Hij is nog niet eens 2 jaar oud. Er staan hier 4 dezelfde airco's en 1 daarvan wil nu niet meer aan sinds dit koude weer.

Ik ga eens kijken of ik iets met garantie kan regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@infernix Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als het goed is als je zoekt op jouw airco bij handleidingen zou er een document moeten zijn waar dit instaat. Ik heb dit namelijk ook daarbij gevonden van mijn Daikin Pefera 3,5 Kwh. Dus bij -10 graden zou mijn airco nog een scop hebben van 5,10. (zie foto).

Scop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQK6Eei309N-EpMmG0Dvg7hDKug=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfZBUUGaWrBbKObPbcdY7JsU.jpg?f=fotoalbum_medium
infernix schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:45:
Heeft iemand een idee hoe ik bereken wat het cutoff punt is voor efficientie van mijn Daikin 4MXM80N? In de handleiding staat alleen een SCOP van 4.6 en COP van 4 maar ik neem aan dat dit variabel is en het dus bij lage buitentemperaturen ergens om moet slaan? AFAICT zijn die aangegeven waardes bij +7C buitentemp.

Wil dynamisch kunnen kiezen tussen CV en airco verwarmen binnen Home Assistant :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dolbyadt op 13-02-2021 23:33 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 08:25
marcdeparc schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Dat is ook één van mijn twijfels, maar ik denk dat met een paar ventilatoren het wel te verdelen is. En het blijft vast koeler dan nu zonder airco. ;)

[...]

Deuren open is geen probleem: zo slapen we eigenlijk altijd. Goed om te horen dat het bij jou zo koel blijft.

[...]

Zo te horen met 3.5 kW genoeg zijn. d:)b Dat scheelt weer een paar honderd euro.

Stel echter dat die paar honderd euro geen probleem is, zou een 5.0 kW dan naast de 1e verdieping ook meer van de andere verdiepingen mee kunnen pakken? Of krijg ik dan echt eerder last van pendel "problemen"?
YouTube: See the Dramatic Difference a Door Can Make

Vergeet het overdreven Amerikaanse commentaar, maar kijk het filmpje even voor de gein.

En qua koeling kan ik je uit ervaring vertellen dat het niet goed gaat werken met enkel 1 unit op de bovenverdieping.

Wij hebben namelijk boven in alle kamers airco, alleen van de zomer was 1 buitenunit kapot.
Hierdoor moesten we de bovenverdieping koelen met alleen de unit welke op de overloop hangt.
Helaas werkte dit voor geen meter.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wij koelen boven 1 ruimte met een 2,5 kW unit (Daikin). Afgelopen zomer hebben we 's avonds de deur van die kamer open gehad, en ook de deur van de tegenoverliggende slaapkamer (daartussenin een klein stukje overloop). De unit blaast ook precies in die richting, dus de lucht hoeft niet een hoekje om. Ik ga niet zeggen dat het in de tegenoverliggende slaapkamer koud was, maar een merkbaar verschil was er zeker.

Uiteraard is het verminderd efficiënt, want je moet hem kouder zetten en harder laten blazen. Maar het is goedkoper dan een extra airco unit.

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-02-2021 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
infernix schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:45:

https://energylabel.daikin.eu/eu/en_US/lot10.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Nou de "storm des doods" periode is wel afgelopen nu, hier staat de begrenzer er weer op omdat het gedrag van de warmtepomp dan rustiger verloopt.

Even terugblik de warmtepomp heeft het uitstekend gedaan en kon het huis prima op temperatuur houden, zelf heb ik wel 2c nachtverlaging gedaan, sochtends kwam het gewoon weer op temperatuur het duurde wel iets langer dan anders.

Toont toch wel aan dat lucht/lucht warmtepompen in algemeen overbemeten geplaatst worden, bij -12 / -14 kwam er nog steeds warme lucht vanaf, het verbruik liep wel op maar dit was ook erg uitzonderlijk weer in Nederland.

Enige issue was de sneeuw dat er steeds een flinke bak achter lag, maar dat heb ik gewoon dagelijks weggehaald verder ging het uitstekend, hier is ook wel 40cm gevallen en het plat dak van de buren en de wind stuwde nog even een extra bak sneeuw er tegenaan, geen last gehad van water problemen aan bevriezingen omdat ik redelijk op tijd de sneeuw weghaalde.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier is het ook goed gegaan. Ik heb wel de energiebesparing op 'hoog verbruik' gezet in de Daikin app. Ik heb het even met de middelste stand geprobeerd, maar de lucht die eruit kwam was domweg niet warm genoeg om het te trekken bij deze lage temperaturen.

Wel hier de vloerverwarming er zacht pruttelend bij aan gehad. Gewoon voor het comfort, maar ook omdat twee andere ruimtes anders wel erg koud worden bij -10 buiten.

Dik tevreden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
rupsen schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:26:
[...]

Bij een daikin kanalenunit regelt de afstandsbediening standaard op een combinatie van de retourlucht sensor en een sensor in de bediening.

Je kan hem instellen dat hij alleen op de bediening regelt. Dan moet je in de settings bij 'lijst lokale instellingen' 20-2 op 3 zetten
bij de madoka afstandsbediening moet je eerst de installateurs settings activeren. via de app bij settings - info en dan een paar keer op 'versie' klikken

let wel op, de bediening hangt normaal rond de 1.5M hoog en tussen het plafond en 1.5m kan een temperatuur verschil zitten, zeker met verwarmen
Hij moet inderdaad op 02 (en dat dan juist zodat ie NIET op de bediening werkt, maar alleen op de aanzuigtemp in de unit zelf, maar dat bedoel je vast ook) en dan moet je daarnaast ook nog optie 1C-01 op "01" zetten (zo werkt het goed bij een van de kanaalunits bij mn pa, die kon die Madoka ook niet goed plaatsen). Zie hieronder, uit dit document:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5iNuLX1RRc5p6s4tS2STn7ywq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGblzSLTnyk7OD9TEKoV3QJ3.png?f=fotoalbum_large

Nu gebruikt ie idd de temperatuursensor in de madoka en als je die dan niet goed plaatst maar op het rooster/uitblaasplenum legt snap ik wel dat het helemaal fout gaat ;).

--------

Nog even een crosspost van mezelf uit het "Winterklaar" topic, iemand nog andere ideeen over wat dit zou kunnen veroorzaken?

Hier geen vlekkeloze ervaring de laatste week helaas, omdat ik elke keer na een erg koude nacht behoorlijk wat ijsvorming onderin in de buitenunit voor de benedenverdieping had. De 5 vorige winters heb ik hier werkelijk nog nooit last van gehad. De unit heeft ook zat capaciteit zodra ik die ijsplak weer weghaal, dan draait ie op 400-800 watt. Maar zodra de afvoer dichtvroor tijdens de koude nachten vormt zich een steeds hoger wordende laag ijs onderin de unit, die de unit zelf dan ook niet meer wegkrijgt met een defrost. Het stroomverbruik loopt dan in stappen op naar het maximum rond 1800 watt, waarna ook de binnentemperatuur gaat dalen. Alleen een mm rond de coil smelt dan nog weg, waarna de boel eromheen weer een mm'tje hoger wordt, en repeat.

Hoe dan ook: Dagelijks met een emmer lauw water in de weer is niet mijn bedoeling. Ik ga daarom denk ik in het voorjaar bij de schoonmaakbeurt een vorstlint of warmtemat onder in de drain-pan plaatsen, zodat dit straks echt definitief opgelost is. Maar ik wil eigenlijk eerst snappen waarom dit gebeurd en wel alleen bij deze unit van de 3.

Plak ijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy3aWV0N5QY17MMO9Z1KpYAEKHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nATPsoecjyJD9iQIMN4t10xf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkiQJdsEeBHAIQOl265cq4WYuBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaN4PdWok34Q6PnjO3Q7h2fK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de afgelopen dagen iets opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death >:) is beland, hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen (en de unit naast m), maar gaat juist op standje turboprop doorblazen. Dus echt 2000rpm op de fan, 100hz op de compressor, en nog komt ie er niet uit

Filmpje van dit gedrag, let op je volume:

Dan ontdooit ie natuurlijk ook helemaal niet meer, want als je wat water lossmelt van de coil en er dan met een forse snelheid lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt het meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus |:(.

Normale regeling Defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6LIASLnCQ-W-VAciiBr5kap4Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IASH0Wo5DCwX8W0BlR63gejb.png?f=fotoalbum_large

Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net daarvoor al urenlang op vollast heeft gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVfWVtZynoqaRMvWiOeeOOpvSIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5IItkYVxARkUnQz68R5IPd3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).

Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om nog eens (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch opeens volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het ook oplost.

[ Voor 55% gewijzigd door RonJ op 15-02-2021 12:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
RonJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Hij moet inderdaad op 02 (en dat dan juist zodat ie NIET op de bediening werkt, maar alleen op de aanzuigtemp in de unit zelf, maar dat bedoel je vast ook) en dan moet je daarnaast ook nog optie 1C-01 op "01" zetten (zo werkt het goed bij een van de kanaalunits bij mn pa, die kon die Madoka ook niet goed plaatsen). Zie hieronder, uit dit document:

[Afbeelding]

Nu gebruikt ie idd de temperatuursensor in de madoka en als je die dan niet goed plaatst maar op het rooster/uitblaasplenum legt snap ik wel dat het helemaal fout gaat ;).
20-2 is dat hij de sensor in de bediening (controller) niet gebruikt. Hij wil juist op de bediening regelen omdat de retourlucht sensor in een kanalen unit niet representatief is voor de ruimte temperatuur.
20-3 is zodat hij alleen de sensor in de bediening gebruikt

ik neem aan dat @Pouillie de bediening op een retour rooster heeft geplaatst?
--------

Nog even een crosspost van mezelf uit het "Winterklaar" topic, iemand nog andere ideeen over wat dit zou kunnen veroorzaken?

Hier geen vlekkeloze ervaring de laatste week helaas, omdat ik elke keer na een erg koude nacht behoorlijk wat ijsvorming onderin in de buitenunit voor de benedenverdieping had. De 5 vorige winters heb ik hier werkelijk nog nooit last van gehad. De unit heeft ook zat capaciteit zodra ik die ijsplak weer weghaal, dan draait ie op 400-800 watt. Maar zodra de afvoer dichtvroor tijdens de koude nachten vormt zich een steeds hoger wordende laag ijs onderin de unit, die de unit zelf dan ook niet meer wegkrijgt met een defrost. Het stroomverbruik loopt dan in stappen op naar het maximum rond 1800 watt, waarna ook de binnentemperatuur gaat dalen. Alleen een mm rond de coil smelt dan nog weg, waarna de boel eromheen weer een mm'tje hoger wordt, en repeat.

Hoe dan ook: Dagelijks met een emmer lauw water in de weer is niet mijn bedoeling. Ik ga daarom denk ik in het voorjaar bij de schoonmaakbeurt een vorstlint of warmtemat onder in de drain-pan plaatsen, zodat dit straks echt definitief opgelost is. Maar ik wil eigenlijk eerst snappen waarom dit gebeurd en wel alleen bij deze unit van de 3.

Plak ijs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de afgelopen dagen iets opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death >:) is beland, hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen (en de unit naast m), maar gaat juist op standje turboprop doorblazen. Dus echt 2000rpm op de fan, 100hz op de compressor, en nog komt ie er niet uit

Dan ontdooit ie natuurlijk ook helemaal niet meer, want als je wat water lossmelt van de coil en er dan met een forse snelheid lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt het meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus |:(.

[Afbeelding]

Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net daarvoor al urenlang op vollast heeft gedraaid.

[Afbeelding]

Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).

Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om nog eens (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch opeens volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het ook oplost.
Warmtelint lijkt me inderdaad de enige juiste oplossing. Of extra gaten in de bodemplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
rupsen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:53:
[...]

20-2 is dat hij de sensor in de bediening (controller) niet gebruikt. Hij wil juist op de bediening regelen omdat de retourlucht sensor in een kanalen unit niet representatief is voor de ruimte temperatuur.
20-3 is zodat hij alleen de sensor in de bediening gebruikt

ik neem aan dat @Pouillie de bediening op een retour rooster heeft geplaatst?
Ik las 'm juist weer andersom, hij stuurt nu op de bediening (default) en dat werkt niet goed omdat die bovenop het aanvoerrooster of zelfs bovenop het plenum is geplaatst.

Als je m voor het retourrooster plaatst zou ie toch juist niet al teveel mogen afwijken van de sensor in de unit?

@Pouillie Kan je verduidelijken hoe dit nou precies geïnstalleerd is?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
RonJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Ik las 'm juist weer andersom, hij stuurt nu op de bediening (default) en dat werkt niet goed omdat die bovenop het aanvoerrooster is geplaatst.

Als je m voor het retourrooster plaatst zou ie toch juist niet al teveel mogen afwijken van de sensor in de unit?

@Pouillie Kan je verduidelijken hoe dit nou precies geïnstalleerd is?
Ligt er ook weer aan of het een vast aangesloten retour rooster is of een overstroom rooster welke vaker gebruikt worde n. Deze plaats je dan liever niet te dicht bij de unit zelf om geluid tegen te gaan. De sensor van de bediening hangt normaal op 1.5m hoog en heeft dus zeker wel een andere offset dan de retourlucht sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om nog eens (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch opeens volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het ook oplost.
dit gedrag krijg je als de onderkant van de condensor vol in het ijs zit en de rest van de condensor droog. dan denk hij dat hij weer een defrost moet doen maar als er geen ijs is om te ontdooien in de rest om het te laten smelten schieten de waardes weer omhoog en denk hij dat de defrost klaar is en gaat ie weer vol aan de bak omn weer meteen en de defrost te schieten. dat icm met de hoge temperatuur van de electronica die volluit staat te draaien waardoor de fan geforceerd aangaat krijg je dus dit fijne gedrag. een ouderwetse timer op de defrost voorkomt dit doordat je dan een vaste tijd draait en dan ook dat onderste laagje ijs wel wegsmelt. totaal niet effcient natuurlijk om zo te draaien maar het vooromt zulke loops van programmeringen.
een gieter met warm water erover had waarschijnlijk hem al wel uit die spiraal kunnen halen. al had de electronica gewoon moeten herkennen dat het fout gaat en de "Eco" programmering moeten laten zitten en gewoon lomp op tijd gaan ontdooien ipv op waardes. dit soort units zijn niet helemaal voorbereid op ons hollandse kutweer. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:13:
[...]

dit gedrag krijg je als de onderkant van de condensor vol in het ijs zit en de rest van de condensor droog. dan denk hij dat hij weer een defrost moet doen maar als er geen ijs is om te ontdooien in de rest om het te laten smelten schieten de waardes weer omhoog en denk hij dat de defrost klaar is en gaat ie weer vol aan de bak omn weer meteen en de defrost te schieten. dat icm met de hoge temperatuur van de electronica die volluit staat te draaien waardoor de fan geforceerd aangaat krijg je dus dit fijne gedrag. een ouderwetse timer op de defrost voorkomt dit doordat je dan een vaste tijd draait en dan ook dat onderste laagje ijs wel wegsmelt. totaal niet effcient natuurlijk om zo te draaien maar het vooromt zulke loops van programmeringen.
een gieter met warm water erover had waarschijnlijk hem al wel uit die spiraal kunnen halen. al had de electronica gewoon moeten herkennen dat het fout gaat en de "Eco" programmering moeten laten zitten en gewoon lomp op tijd gaan ontdooien ipv op waardes.
Dank voor je reactie. Dat is inderdaad precies wat er lijkt te gebeuren. Maar dat is dan een typisch gevalletje "Works as designed" en dus geen defect PCB van honderden euro's (antwoord van het niveautje auto dealer). En dan ga ik dit dus ook niet kunnen oplossen met een andere sensor oid.

De gieteroplossing, in mijn geval een emmer en een koffiekop, werkte verder wel prima, maar dit kon ik na elke nacht met strenge vorst opnieuw doen, dat is niet iets wat ik vaker wil doen of ooit mn huis mee aan een ander wil verkopen.

In dat geval komen er 2 dan simpele warmtelinten in de US units (Mn Perfera doet bijna niks, heeft het probleem ook niet en kan gemist worden). Aansturing ga ik dan doen via een Fibaro 2x1,5kW relay in de buitenverdelerkast eronder.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 15-02-2021 13:20 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

--------

Plak ijs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Filmpje van dit gedrag, let op je volume:
[YouTube: Daikin Ururu Sarara full fan speed during defrost]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van het voorjaar gaan hier ook warmtelinten op de bodem van de units. Mooi met tempsensor, dan kunnen ze ingeschakeld worden vanaf november tot maart. Ik heb, volgens mij, niet dergelijke taferelen gehad, maar het zou mij niets verbazen als we dit soort weer vaker gaan zien en dan wil ik goed voorbereid zijn.
Dit, en een ombouw maken van hout zoals ik in het vorige huis ook gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan een simpele temperatuurschakelaar op de bodem van de bak lijmen die aangaat zodra de bak 0 graden is bijvoorbeeld. dan hoef je er nooit meer naar om te kijken.

https://www.aliexpress.com/item/32369436039.html

zoiets als je de 5 graden versie pakt (wel opletten op de normally open/closed) gaat die vanzelf aan en uit als het koud word.

dit zijn dezelfde soort sensoren die in een (as)wasmachine zitten om de temperatuur te regelen of beveiligen.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 15-02-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:44:
je kan een simpele temperatuurschakelaar op de bodem van de bak lijmen die aangaat zodra de bak 0 graden is bijvoorbeeld. dan hoef je er nooit meer naar om te kijken.

https://www.aliexpress.com/item/32369436039.html

zoiets als je de 5 graden versie pakt (wel opletten op de normally open/closed) gaat die vanzelf aan en uit als het koud word.

dit zijn dezelfde soort sensoren die in een (as)wasmachine zitten om de temperatuur te regelen of beveiligen.
Dat is wel de meest goedkope oplossing denk ik. Maar ik doe niet aan 230v componenten van Ali en het lijkt me al helemaal geen goed idee om dit soort dingen zo los in of onder een bak te lijmen die gemaakt is om water te verzamelen.

Los daarvan, ik wil juist meer controle hebben over het in- en uitschakelmoment. Ik heb eerder nooit ijsproblemen gehad en ik wil dan niet de halve winterperiode dat ding aanhebben op 2x35w oid als dat verder nergens voor nodig is. Ik schat dat ie in mijn geval pas vanaf -3 of -5 nodig is en niet al onder de 5 of zelfs 0, dat is nogal overkill.

Ga er later nog eens verder induiken, die linten zijn nu toch overal uitverkocht of gaan 3x over de kop.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van de airco buitenunit aan de zijkant van een dakkapel?
Zoals hieronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob0fUUwpL8b8OpzNAo72iifMTC0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uYN20c5WBBOTDC712ZKC9yr.jpg?f=fotoalbum_medium

We hebben namelijk wel een dakkapel, maar die ligt al vol met zonnepanelen net als de rest van het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

RobKJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van de airco buitenunit aan de zijkant van een dakkapel?
Zoals hieronder?
[Afbeelding]

We hebben namelijk wel een dakkapel, maar die ligt al vol met zonnepanelen net als de rest van het dak.
Lijkt me niet dat je daar 30kg aan kan hangen.
Daarnaast denk ik dat de vibraties van die buitenunit flink in de dak kapel zullen doordringen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik zie het hier wel bij sommige huizen. Mooi is het niet, maar het kan kennelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:29

Shiro

Serenity

Ik weet niet of het mag, maar anders via PM, maar heeft iemand nog aanbevelingen qua bedrijf/persoon die alleen airco's monteren met als werkgebied Zuid-Holland? Ik kan zelf de airco's wel aanschaffen, maar als iemand bij een bedrijf goede ervaring heeft die de units ook voor iets meer kan leveren dan bijv. Climamarket, vind ik het ook geen probleem, ik gun hun ook wel wat winst namelijk.

Uiteraard zelf al wel gegoogled, maar vorig jaar bij een bedrijf terecht gekomen die tegen de zomer ineens hun afspraken niet nakwamen, waardoor ik toch de hele zomer zonder airco zat. Vandaar de vraag hier met de hoop dat iemand nog wat suggesties heeft adhv positieve ervaringen, waarbij men een fair prijs vraagt en niet 1000 euro vragen voor alleen een airco monteren waarbij alleen een gat in de muur hoeft te worden gemaakt.

En een kleine check wat ik in gedachte had:
Two way split Daikin/Mitsubishi van 2* 2.5kW
Single split Mitsubishi 5kW.

Hoopte rond tussen 4.500 en 5.000 uit te komen, maar als dat onrealistische laag is, hoor ik dat ook graag.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
JackBol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Daarnaast denk ik dat de vibraties van die buitenunit flink in de dak kapel zullen doordringen.
Ja dat is wel een goeie, het gewicht natuurlijk.
Qua geluid maakt het niet veel uit, de zolder is geen vaste slaapkamer.

Ik zal de installateur eens vragen wat mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24

m0nk

16-09-2003 15.15

Shiro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:00:
Ik weet niet of het mag, maar anders via PM, maar heeft iemand nog aanbevelingen qua bedrijf/persoon die alleen airco's monteren met als werkgebied Zuid-Holland? Ik kan zelf de airco's wel aanschaffen, maar als iemand bij een bedrijf goede ervaring heeft die de units ook voor iets meer kan leveren dan bijv. Climamarket, vind ik het ook geen probleem, ik gun hun ook wel wat winst namelijk.

Uiteraard zelf al wel gegoogled, maar vorig jaar bij een bedrijf terecht gekomen die tegen de zomer ineens hun afspraken niet nakwamen, waardoor ik toch de hele zomer zonder airco zat. Vandaar de vraag hier met de hoop dat iemand nog wat suggesties heeft adhv positieve ervaringen, waarbij men een fair prijs vraagt en niet 1000 euro vragen voor alleen een airco monteren waarbij alleen een gat in de muur hoeft te worden gemaakt.

En een kleine check wat ik in gedachte had:
Two way split Daikin/Mitsubishi van 2* 2.5kW
Single split Mitsubishi 5kW.

Hoopte rond tussen 4.500 en 5.000 uit te komen, maar als dat onrealistische laag is, hoor ik dat ook graag.
Ben ook wel geinteresseerd. Ik ben ook op zoek naar een installateur in Zuid Holland.
Gaat bij mij om 2 zolderkamers Oost en West (duo split) en een slaapkamer (west) op de eerste etage single split. Voor alle kamers zou 2,6kw voldoende moeten zijn.
Ik heb via werkspot 2 mensen laten langs komen afgelopen week:

De eerste leverancier zag op zolder wat problemen met leidingen en onze gevel. Uiteindelijk bedacht hij dat het het beste was om in de overloop zo hoog mogelijk naar de nok een 5kw single split op te hangen zodat deze via de gang het hele trappenhuis en alle kamers zou kunnen koelen (nadeel deuren open houden 's nachts). Op onze slaapkamer op de eerste zou dan een single split komen. Hij leverde alleen Carrier airco's.
Prijs was €4250,- incl installatie.

De tweede leverancier levert alleen Daikin en Mitsubishi. Zolder duo split met Mitsubishi SCM ZS-S type SCM 50ZS-S (deuren kunnen dan gewoon dicht). Leidingen konden direct naar het dak onder de dakpannen door. Zag geen probleem. Op de eerste etage een single split set Mitsubishi SRK ZS-W type SRK 25ZS-W. Deze leverancier rekent voor elk deel aparte installatie kosten en nog eens €200,- extra voor een gat door de muur op de eerste etage. Prijs: €6064,-

Vond de tweede offerte vrij fors, volgens mij moet dat wel lager kunnen.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
RobKJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
Zoals hieronder?
[Afbeelding]

Kan die niet gewoon aan de (zij)gevel? Op beide plaatsen zit de buitenunit namelijk net zo in het oog en aan de gevel waarschijnlijk nog beter beschut?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-02-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
ZuinigeRijder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Kan die niet gewoon aan de (zij)gevel? Op beide plaatsen zit de buitenunit namelijk net zo in het oog.
Plaatje is een voorbeeld :). In onze echte situatie zit de buitenunit compleet uit het zicht.

De buitenunit kan aan de gevel maar zit dan wel ter hoogte van de slaapkamers. En dan zit de unit in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
JackBol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Mmm, gaan die beugels die vb op een muur worden bevestigd dan ook mee vibreren? Dacht dat die niets zouden doorgeven aan de gevel mbt trillingen?
Heb immers een muur waarop die moet komen die al jaren een lange barst vertoont. Kan uiteraard niet bedoeling zijn dat die barst plots groter wordt doordat die airco daar tegen de muur komt te hangen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Leffunk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Mmm, gaan die beugels die vb op een muur worden bevestigd dan ook mee vibreren? Dacht dat die niets zouden doorgeven aan de gevel mbt trillingen?
Heb immers een muur waarop die moet komen die al jaren een lange barst vertoont. Kan uiteraard niet bedoeling zijn dat die barst plots groter wordt doordat die airco daar tegen de muur komt te hangen...?
Om te dempen moeten de rubbers meer meegeven dan waar de beugels aan gehangen zijn. Bij een muur is dat duidelijk dat de muur steviger is. Bij de zijkant van een dakkapel ben ik daar nog niet zo zeker van.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:26
Hallo mede-tweakers,

Ik volg dit topic al geringe tijd maar zou toch jullie advies willen. We willen voor de komende zomers en met de komst van een kleine een wat koelere eerste verdieping.

We hebben een budget voor één single unit en mijn idee was om deze te plaatsen op de overloop. Ik lees verschillende verhalen over een airco op de overloop, enkele tweakers zijn er tevreden over omdat het wel goed werkt op deze plek. Nu heb ik een offerte ontvangen van een lokale leverancier en die raadde het dus aan om er één te plaatsen op de overloop van 3,5 kW. Nu heb ik een andere offerte opgevraagd maar zij raden deze plek weer af.

Het idee is om de airco in het trappengat (het is een open trap uiteraard) richting zolder te plaatsen. In onderstaande plattegrond heb ik wat getekend. De blauw omlijnde kamers zouden we wat koeler willen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClhV-YH8RIpEMbWkTUruihUqlyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvVAOYWFosDakfeUn7NjPFIA.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Gaat dit werken of helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:25

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Interessante topic. Na lang research, is dit mijn actuele top 3 voor zowel verwarmen als koelen:
  1. Daikin Urura Sarara 2,5kw Rond € 3.000
 (?)
    +++ SCOP 5.9

+++ (S)EER 9,54
    +++ Merk goed bekend
    ++ Luchtventilatie (koudeval bij raamroosters verleden tijd)

+ Betrouwbaar (sinds 2012? op de markt)
    -- Slecht verkijgbaar?
  2. Panasonic Heatcharge VZ R32 NORDIC R32 INVERTER CS-VZ12SKE 
Rond €3000-3200

++++ SCOP 6.2 - Zelfs tot -35 operationeel en efficient!!

+++ SEER 10.5

++ Zeer stil 18dB
    + Zonnesensor voor ecomodus
    -- Slechte app reviews
    ---- Zeer slecht verkrijgbaar
  3. Mitsubishi SRK 25 ZSX-W (binnen) met SRC 25 ZSX-W (buiten)
 Rond €1.300

++++ Prijs
    +++ Merk goed bekend
    +++ SEER 10.3

++ SCOP 5.2

+/- App is oke
Misschien is het wel een idee om dit lijstje aan de TS toe te voegen.

Ik denk dat de combinatie van airco's met een kleine warmtepomp voor bijv. vloerwarming i.c.m. zonnepanelen een hele interessante investering is voor veel middel/grote woningen.

Zoektocht naar installateur blijkt nog een hele toer...

Edit: opmerkingen van mede-tweakers verwerkt
Edit 2021-02-16: opmerkingen voor Mitsubishi verwerkt

[ Voor 6% gewijzigd door ikbenmelle op 16-02-2021 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
renzo4000 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:47:
Hmm mijn buitenunit heeft de volle laag gekregen de afgelopen dagen (staat op het westen) en ik vermoed dat de fan is vastgevroren (ijsvorming). Als ik hem aanzet dan gaat ie eerst in defrost modus (ik zie het vermogen dan ook toenemen) maar schiet uiteindelijk in de beveiliging met error code ch 67 (wat duidt op een vastzittende fan).

Ik heb geen zin om het dak op te gaan hiervoor dus ik wacht wel even tot de dooi inzet. Tot die tijd staat de CV hier lekker te pruttelen. Dat zal wel een beetje bijbetalen worden met twee thuiswerkers en kinderen. Op zich geen probleem aangezien ik de airco's primair ook niet om te verwarmen gebruik maar dacht juist in deze periode "hybride" te kunnen verwarmen.
Vandaag heeft de dooi goed doorgezet en snorde de airco weer als vanouds. Was toch een vastgevroren fan van de buitenunit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@ikbenmelle Zo ver ik weet ben je een van de enige die zegt dat de Daikin app slecht is. Heb ik zelf nog nergens hier op het forum tegen gekomen namelijk.
ikbenmelle schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:53:
Interessante topic. Na lang research, is dit mijn actuele top 3 voor zowel verwarmen als koelen:
  1. Daikin Urura Sarara 2,5kw Rond € 3.000
 (?)
    +++ SCOP 5.9

+++ (S)EER 9,54
    +++ Merk goed bekend
    ++ Luchtventilatie (koudeval bij raamroosters verleden tijd)

+ Betrouwbaar (sinds 2012? op de markt)
    - Slechte app
    -- Slecht verkijgbaar?
  2. Panasonic Heatcharge VZ R32 NORDIC R32 INVERTER CS-VZ12SKE 
Rond €3000-3200

++++ SCOP 6.2 - Zelfs tot -35 operationeel en efficient!!

+++ SEER 10.5

++ Zeer stil 18dB
    + Zonnesensor voor ecomodus
    -- Slechte app
    ---- Zeer slecht verkrijgbaar
  3. Mitsubishi SRK25ZJ-S
 Rond €1.000

++++ Prijs
    +++ Merk goed bekend
    +++ SEER 10.3

++ SCOP 5.2

+/- App is oke
Misschien is het wel een idee om dit lijstje aan de TS toe te voegen.

Ik denk dat de combinatie van airco's met een kleine warmtepomp voor bijv. vloerwarming i.c.m. zonnepanelen een hele interessante investering is voor veel middel/grote woningen.

Zoektocht naar installateur blijkt nog een hele toer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Vandaag heeft de dooi goed doorgezet en snorde de airco weer als vanouds. Was toch een vastgevroren fan van de buitenunit.
Kan heel goed. Mijn zolderunit stond op 'standby' voor het geval het daar te koud zou worden gedurende afgelopen week. Die heeft dus niet gedraaid, maar toen ik de woonkamer unit moest ontdooien zag ik dat de gehele fan begraven was in sneeuw en ijs 8)7 . Kast was dus gewoon gevuld met sneeuw en ijs.

En ter info.. dit ding hangt 2 meter hoog aan een schuur :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:25

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Dolbyadt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:58:
@ikbenmelle Zo ver ik weet ben je een van de enige die zegt dat de Daikin app slecht is. Heb ik zelf nog nergens hier op het forum tegen gekomen namelijk.

[...]
Aangepast. Op basis van app reviews tot het minnetje gekomen, maar vraag me indd nu af of het terecht is. Heb het minnetje weggehaald.
Pagina: 1 ... 17 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic