Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.350.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De residential controller app van Daikin draait in beta, vind ik persoonlijk een stuk beter dan de oude.
Dus of je dit nog als minpunt ziet?
Maartenll schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:18:
Hallo mede-tweakers,

Ik volg dit topic al geringe tijd maar zou toch jullie advies willen. We willen voor de komende zomers en met de komst van een kleine een wat koelere eerste verdieping.

We hebben een budget voor één single unit en mijn idee was om deze te plaatsen op de overloop. Ik lees verschillende verhalen over een airco op de overloop, enkele tweakers zijn er tevreden over omdat het wel goed werkt op deze plek. Nu heb ik een offerte ontvangen van een lokale leverancier en die raadde het dus aan om er één te plaatsen op de overloop van 3,5 kW. Nu heb ik een andere offerte opgevraagd maar zij raden deze plek weer af.

Het idee is om de airco in het trappengat (het is een open trap uiteraard) richting zolder te plaatsen. In onderstaande plattegrond heb ik wat getekend. De blauw omlijnde kamers zouden we wat koeler willen hebben.

[Afbeelding]

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Gaat dit werken of helemaal niet?
Garanties kan hier niemand geven, ervaringen zijn wisselend.
Ben zelf blij met losse units, wil ook graag de deuren dicht hebben.
Als die eerste installateur het aanbiedt, vraag hem wat voor garantie hij afgeeft als het niet lukt om te koelen/verwarmen.

[ Voor 84% gewijzigd door ZeRoC00L op 15-02-2021 21:19 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:51
Kan je de residential app samen draaien met de oude app? Of werkt die dan niet meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:37
Beide apps werken prima samen naast elkaar en gelijktijdig ook op verschillende apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-07 15:35
@ikbenmelle Ik heb zelf een Daikin & LG maar ben zelf zeer tevreden over de Daikin app & LG app. Het enige wat ik op dit moment mis bij de daikin oude & nieuwe app. Je kunt niet handmatig de richting vast zetten wat je wel bij de LG ap kunt doen. Dat mis ik wel. Want nu moet je met de afstand bediening voor de unit staan en wachten tot de Daikin richting staat zoals je zou willen. en dan snel nog een keer op draai klikken zodat de richting vast blijft staan helaas. En op dit moment ben ik nog niet achter gekomen hoe ik meerdere programma's kan toepassen in de beta app. Op dit moment heb ik aangepast programma 1 staan. Maar ben er nog niet achter hoe ik meerdere kan maken.

LG app erg handig deze instelling deze mis ik bij de Daikin app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QanwcsBWfAb1cAHSST2RNHcTCIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin oude app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArAJ4aCKHGM509ofo00a5f3deas=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZncP256qCpM8QIAcxCPj3YS.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin oude app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaT-AW_APBRZz9E-MyhnXOfZVtI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMnoNE3huRtuWd0XK6nYm4Th.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin nieuwe beta app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL63yGKmhkcZSROitQ5PYsb8ZrU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stCumbJ9qkmZqAdtn21Bt1yE.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sMg3G6bV8FHCgYDAxTLj2wwfSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53hzmrHsSVmjULWCoDLpJoXo.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKEMytDGtLiKmViNWnza-eNz-g4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcxG9rOXvEqrDKPrg819PiiH.jpg?f=fotoalbum_medium
ikbenmelle schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Aangepast. Op basis van app reviews tot het minnetje gekomen, maar vraag me indd nu af of het terecht is. Heb het minnetje weggehaald.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dolbyadt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:07:
@ikbenmelle Ik heb zelf een Daikin & LG maar ben zelf zeer tevreden over de Daikin app & LG app. Het enige wat ik op dit moment mis bij de daikin oude & nieuwe app. Je kunt niet handmatig de richting vast zetten wat je wel bij de LG ap kunt doen. Dat mis ik wel. Want nu moet je met de afstand bediening voor de unit staan en wachten tot de Daikin richting staat zoals je zou willen. en dan snel nog een keer op draai klikken zodat de richting vast blijft staan helaas. En op dit moment ben ik nog niet achter gekomen hoe ik meerdere programma's kan toepassen in de beta app. Op dit moment heb ik aangepast programma 1 staan. Maar ben er nog niet achter hoe ik meerdere kan maken.

LG app erg handig deze instelling deze mis ik bij de Daikin app:
[Afbeelding]

Daikin oude app:
[Afbeelding]

Daikin oude app:
[Afbeelding]

Daikin nieuwe beta app:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Zit de stroombesparingsstand ook nog ergens verstopt in de residential app? Ik zie in je screens alleen powerful, maar niet de low/mid/high bij de oude. En die gebruik ik regelmatig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
vinom schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:36:
[...]

Zit de stroombesparingsstand ook nog ergens verstopt in de residential app? Ik zie in je screens alleen powerful, maar niet de low/mid/high bij de oude. En die gebruik ik regelmatig :)
Nee, die is verdwenen in de nieuwe app :N

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-07 13:42

mwk

Het verschil in buitentemperatuur is voor mijn gevoel al merkbaar. Afgelopen week hebben we af en toe de CV bijgeschakeld. De warmtepomp heeft echter ook verrassend goed gedraaid maar moest hard werken. Hij draaide wel continue in de woonkamer Het is nu buiten 3.4 graden hier en de 5kW unit in de woonkamer braakt weer warme lucht uit.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
ikbenmelle schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:53:
Interessante topic. Na lang research, is dit mijn actuele top 3 voor zowel verwarmen als koelen:
  1. Daikin Urura Sarara 2,5kw Rond € 3.000
 (?)
    +++ SCOP 5.9

+++ (S)EER 9,54
    +++ Merk goed bekend
    ++ Luchtventilatie (koudeval bij raamroosters verleden tijd)

+ Betrouwbaar (sinds 2012? op de markt)
    -- Slecht verkijgbaar?
  2. Panasonic Heatcharge VZ R32 NORDIC R32 INVERTER CS-VZ12SKE 
Rond €3000-3200

++++ SCOP 6.2 - Zelfs tot -35 operationeel en efficient!!

+++ SEER 10.5

++ Zeer stil 18dB
    + Zonnesensor voor ecomodus
    -- Slechte app reviews
    ---- Zeer slecht verkrijgbaar
  3. Mitsubishi SRK25ZJ-S
 Rond €1.000

++++ Prijs
    +++ Merk goed bekend
    +++ SEER 10.3

++ SCOP 5.2

+/- App is oke
Misschien is het wel een idee om dit lijstje aan de TS toe te voegen.

Ik denk dat de combinatie van airco's met een kleine warmtepomp voor bijv. vloerwarming i.c.m. zonnepanelen een hele interessante investering is voor veel middel/grote woningen.

Zoektocht naar installateur blijkt nog een hele toer...

Edit: opmerkingen van mede-tweakers verwerkt
Kloppen die waardes van de mhi wel? Ik zie op internet dat de eer/cop van 4.
Waarom vergelijk je twee van rond de 3000 en deze goedkope van 1000 euro? Deze is ook geen r32 en geeft meer geluid. Ik denk dat je beter de zs-w of nog beter de zsx-w op je lijst kan zetten met een eer/cop van ruim boven de 5.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Even mijn ervaring delen van afgelopen week.

In een appartement van 40-50m2 een Maxicool 3,5kW unit geïnstalleerd als hoofdverwarming gecombineerd met een warmtepompboiler voor de SWW.

De unit krijgt het appartement goed op temperatuur wanneer de buitentemperatuur > -2C is. Wanneer de buitentemperatuur verder zakt krijgt de unit toch wat meer moeite en merk ik dat temperatuurverschillen in het appartement beginnen te ontstaan.

Meetdata van de binnentemperatuur heb ik helaas niet, leuk projectje voor volgend vorstperiode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-07 16:55
evtje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:46:
[...]
Ik denk dat je beter de zs-w of nog beter de zsx-w op je lijst kan zetten met een eer/cop van ruim boven de 5.
Klopt het dat enige grote verschil tussen de zs-w en de zsx-w de (S)COP / S(EER) / energielabel is?

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd bij bijvoorbeeld de binnenunits?

Het prijsverschil is bij sommige winkels aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
klapjoker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:15:
De unit krijgt het appartement goed op temperatuur wanneer de buitentemperatuur > -2C is. Wanneer de buitentemperatuur verder zakt krijgt de unit toch wat meer moeite en merk ik dat temperatuurverschillen in het appartement beginnen te ontstaan.
Ik vermoed dat heel wat meer mensen dat wel hebben. Dat lijkt me onoverkomelijk met één punt waar warmte uitgespuwd wordt :p

Bij mij was dit de reden om bij de bank één radiator open te draaien en daarvoor de CV te starten. Niet dat het ondragelijk koud werd ofzo :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 15:56

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik had op de Daikin de energiespaarstand nog aan staan. Niet heel hoog, maar toch voldoende om bij die lage temperaturen het moeilijk te krijgen. Die stand heb ik uitgezet en toen ging het een stuk beter met verwarmen. Uiteraard tegen een iets hoger energieverbruik.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52

ikbenmelle

Front-end javascript developer

evtje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:46:
[...]

Kloppen die waardes van de mhi wel? Ik zie op internet dat de eer/cop van 4.
Waarom vergelijk je twee van rond de 3000 en deze goedkope van 1000 euro? Deze is ook geen r32 en geeft meer geluid. Ik denk dat je beter de zs-w of nog beter de zsx-w op je lijst kan zetten met een eer/cop van ruim boven de 5.
Qua vergelijking zijn deze units interessant vanwege de hoge SCOP / SEER waardes. Mitsubishi lijkt een goede aanbieding te hebben.

N.a.v. je opmerking heb ik het even opgezocht. ZSJ blijkt het oude model. :O De ZSX-W is de nieuwe met R32 als koelmiddel en is goed verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
marcdeparc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Klopt het dat enige grote verschil tussen de zs-w en de zsx-w de (S)COP / S(EER) / energielabel is?

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd bij bijvoorbeeld de binnenunits?

Het prijsverschil is bij sommige winkels aanzienlijk.
Er is wel verschil in de zs en zsx de zsx buitenunit is zwaarder en de binnenunit groter en gaat meer open zowel bij de inlaat maar ook uitblaas. En ik denk dat het als voordeel heeft minder pendel gedrag en hogere eer/cop. En ook nog een paar funkties die er meer op zit. Maar ik kan best begrijpen waarom mensen de zs willen . Die ziet er mooi uit en niet te groot en goedkoper in aanschaf . Het prijsverschil is Z.n 300 euro toen bij mij.
Edit
Hier nog even een link van het mhi boekje 2021.
http://www.mhi-mth.co.jp/...ang=en&contentsNumber=529

[ Voor 8% gewijzigd door evtje op 16-02-2021 13:29 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@vinom Klopt in de beta app ben heb ik geen mogelikheid tot nu toe om de eco stand in 3 standen te zetten laag, middel, hoog. Mogelijk dat dit nog terug komt wanneer het geen beta app meer is. Want mijn Daikin Pefera model 2020. Zou met de residential app nog niet werken. Maar omdat ik aan de beta mee doe hebben ze het wel beschikbaar gemaakt. Het zou best kunnen dat de mensen die een model 2021 hebben wel de opties hebben. Ik heb helaas het model 2020 waar het niet beschikbaar is op dit moment.
vinom schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:36:
[...]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Wat doet die stroombesparingsstand nou eigenlijk bij Daikin? Volgens de app "wordt gebruikt om het piekstroomverbruik van uw units te beperken". Dat is toch iets anders dan sec energiebesparen? Ik kan er niets over vinden in een handleiding of op internet. Wie weet het precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:10:
Wat doet die stroombesparingsstand nou eigenlijk bij Daikin? Volgens de app "wordt gebruikt om het piekstroomverbruik van uw units te beperken". Dat is toch iets anders dan sec energiebesparen? Ik kan er niets over vinden in een handleiding of op internet. Wie weet het precies?
Maximaal vermogen (en dus cmprfreq) wordt gedrukt. Zelf vermoed ik resp. low/med/high als 25/50/75 % van maximaal (opgenomen, dus hoeveel A de unit trekt) vermogen.

ECONO op de AB is gelijk aan stand 'med'

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 16-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Idefix70 Ik zelf draai eigenlijk altijd zonder de Eco mode aan. Ik persoonlijk laat de unit het zelf regelen. Heb zelf nu met het verwarmen nog niet meegemaakt dat de unit gaat pendelen. Mogelijk dat het in de zomer tijdens het verkoelen misschien een optie zou kunnen zijn wanneer de unit zou pendelen. Maar daar heb ik nu nog geen ervaring in. Heb de airco op dit moment alleen nog gebruikt voor verwarmen van de woonkamer.

Ik monitor de airco met daarbij de Compressor & frequency. Dus daar ga ik in de toekomst zeker mee testen wel of geen eco modes aan.

Grafana Daikin Pefera monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9warTgId3KzgOzoq6hC7IQYePGA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g53XvtrRmh8HxW5dEQATQndr.jpg?f=fotoalbum_medium

Home Assistant monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U20lnHVZOD5u43aT2U4fnwvlJw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdrDbsXAgdQ5FKsG7AEuM1Xs.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin commando:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=13.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=2

Hoe hard de Airco afgelopen week heeft moeten werken. Kan de airco nu op een heel zacht pitje draaien.
Idefix70 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:10:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik zie domweg het verbruik omlaag gaan, dus prima. Hij verwarmd momenteel prima, dus als dat kan bij een lager verbruik dan zet ik het gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Ok, helder. Helaas kan ik met Homey cmpfreq niet loggen, althans, ik zou niet weten hoe. Misschien toch eens Home Assistant gaan gebruiken (op een raspberry??).

Nog 1 vraag: wat doet de auto stand? Wat zijn de variabelen aan de hand waarvan hoog/middel/laag wordt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Idefix70 Na mijn mening doet de auto stand niks meer dan automatisch regelen volgens de airco qua snelheid ventilator & of de airco moet verwarmen of koelen. Ik persoonlijk zou het niet op auto zetten. Wanneer je aan het verwarmen bent. Op het moment dat de verwarmen boven de ingestelde waarde komt zou het zomaar kunnen zijn dat de airco gaat bij koelen omdat de temperatuur te hoog is met de ingestelde temperatuur. Dus ik persoonlijk tot nu toe gewoon handmatig zetten op verwarmen en of koelen.

De andere auto stand daarmee bedoel je de ventilator stand. Die heb ik zelf handmatig vast gezet op stand 3. Omdat de warmte dan goed verdeeld word en je hoort de ventilator niet. Die hoor je alleen wanneer het stil in huis is. De auto stand heb ik ook gehad in het begin. Maar het nadeel vond ik dat de unit dan soms de ventilator hoorbaar harder laat draaien en na een tijdje weer veel zachter waardoor het opvalt dat de airco aan staat. Daarom heb ik persoonlijk een vast stand van de ventilator gezet hierdoor heb ik een goede verdeling van de warmte en je hoort de ventilator niet.
Idefix70 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:38:
Ok, helder. Helaas kan ik met Homey cmpfreq niet loggen, althans, ik zou niet weten hoe. Misschien toch eens Home Assistant gaan gebruiken (op een raspberry??).

Nog 1 vraag: wat doet de auto stand? Wat zijn de variabelen aan de hand waarvan hoog/middel/laag wordt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Ik bedoelde geen van onderstaande maar de auto stand van de piekstroomlevering beperking....
Dolbyadt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:57:
@Idefix70 Na mijn mening doet de auto stand niks meer dan automatisch regelen volgens de airco qua snelheid ventilator & of de airco moet verwarmen of koelen. Ik persoonlijk zou het niet op auto zetten. Wanneer je aan het verwarmen bent. Op het moment dat de verwarmen boven de ingestelde waarde komt zou het zomaar kunnen zijn dat de airco gaat bij koelen omdat de temperatuur te hoog is met de ingestelde temperatuur. Dus ik persoonlijk tot nu toe gewoon handmatig zetten op verwarmen en of koelen.

De andere auto stand daarmee bedoel je de ventilator stand. Die heb ik zelf handmatig vast gezet op stand 3. Omdat de warmte dan goed verdeeld word en je hoort de ventilator niet. Die hoor je alleen wanneer het stil in huis is. De auto stand heb ik ook gehad in het begin. Maar het nadeel vond ik dat de unit dan soms de ventilator hoorbaar harder laat draaien en na een tijdje weer veel zachter waardoor het opvalt dat de airco aan staat. Daarom heb ik persoonlijk een vast stand van de ventilator gezet hierdoor heb ik een goede verdeling van de warmte en je hoort de ventilator niet.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 08:12

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Grappig hoe het tij kan keren. Vorige week liep de warmtepomp behoorlijk op zijn tenen en nu zou ik het bijna pendelen durven noemen. Afgelopen 24u maar liefst twaalf keer een aan/uit cyclus. De meeste 'runs' duurden ongeveer een uurtje, met uitschieter van eentje van maar een kwartiertje.

De power saving modus had ik weer op 'auto' gezet gisteren. Mogelijk is het toch tijd om het weer iets agressiever op minimaal vermogen te zetten. De vraag is natuurlijk waar de grens ligt bij dit 'pendelen' tussen wat geen probleem is en wat problematisch wordt naar slijtage toe. Ondanks dat ik behoorlijk verslaafd ben aan de dagelijkse cijfers en grafieken in grafana heb ik niet zo heel veel zin om de warmtepomp te moeten babysitten in functie van de buitentemperatuur een ander profiel kiezen bij de power-saving modus.

Aan het begin van de winter (november) had ik langere runs op deze manier op ~150W, nu lijkt het minimum vermogen ongeveer 200W te zijn. Er zijn vermoedelijk wel nog meer variabelen betrokken... :).

[ Voor 10% gewijzigd door DeadLock op 17-02-2021 08:30 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou me daar eigenlijk niet zo druk over maken. Vergeet niet dat de wereld al vele tientallen jaren aircosystemen gebruikt, maar pas sinds relatief (!) kort starten deze systemen met enige finesse omdat het invertersystemen zijn.

Oude A/C systemen draaien gewoon mee met de sinus van je lokale elektriciteitsnet, en knallen dus in de praktijk in NL van 0 Hz naar 50 Hz in een fractie. Daarbij zag je altijd alle lampen in huis even dimmen :+ Omdat ze alleen op vol vermogen konden draaien, gingen die dingen op een dag ontzettend vaak aan en weer uit. En die compressoren waren over het algemeen heel betrouwbaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Top, dan laat ik hem gewoon doen. Met de ventilator op auto is hij stil genoeg dat het mij verder niet stoort (het valt ook enkel op in de grafieken).

Nu de airco bijna een jaar in gebruik is wordt het toch tijd om eens een eerste onderhoud te doen. Had er iemand hier ooit al eens een goede handleiding/filmpje/oplijsting gemaakt specifiek voor de stylish? Ik zie er vooral tegen op om de fragiele plastieken kappen eraf te halen. Ik heb echt een hekel aan plastieken klemmetjes die potentieel kunnen afbreken :(.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:07
Voor de stylish is het vrij eenvoudig. Het staat ook in de handleiding beschreven.
Alleen de 3 clipjes bovenop achteraan zijn even lastig. De posities zijn te herkennen aan een aantal bolletjes op het plastic, daar zit een clipje waar je de kap omhoog moet krijgen.
Ik moet nu wel zeggen, dat de unit 5cm van het plafond hangt is het wel een crime om daar bij te kunnen. Met een platte schroevendraaier is het gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Dan ben ik toch wel weer blij dat mijn Stylish (ook al was dat niet de bedoeling) 30 cm ipv mm van het plafond hangt :) @DeadLock en @Lieuwe15 : kunnen jullie mooi wat filmpjes maken zodat ik e.a. het af kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
DeadLock schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:34:
Top, dan laat ik hem gewoon doen. Met de ventilator op auto is hij stil genoeg dat het mij verder niet stoort (het valt ook enkel op in de grafieken).

Nu de airco bijna een jaar in gebruik is wordt het toch tijd om eens een eerste onderhoud te doen. Had er iemand hier ooit al eens een goede handleiding/filmpje/oplijsting gemaakt specifiek voor de stylish? Ik zie er vooral tegen op om de fragiele plastieken kappen eraf te halen. Ik heb echt een hekel aan plastieken klemmetjes die potentieel kunnen afbreken :(.
@Notna heeft hier een Youtube video van gemaakt. Staat vast ergens een linkje in dit topic, en anders in het vorige deel :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vinom schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:00:
[...]

@Notna heeft hier een Youtube video van gemaakt. Staat vast ergens een linkje in dit topic, en anders in het vorige deel :)

Zal het ook in de TS opnemen. Als jullie nog meer hebben die relevant zijn: laat maar weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:07
Idefix70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:54:
Dan ben ik toch wel weer blij dat mijn Stylish (ook al was dat niet de bedoeling) 30 cm ipv mm van het plafond hangt :) @DeadLock en @Lieuwe15 : kunnen jullie mooi wat filmpjes maken zodat ik e.a. het af kan kijken :)
Ik heb de kap er net zaterdag vanaf gehad (en het gat dicht gekit) en ambieer het niet wekelijks te doen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Bedankt voor het delen. Ineens toch al eens voor het eerst de stoffilters van mijn Stylish even proper gemaakt, dat was ook urgent nodig. Zijn die er ook bij je ftx of heb ik erover heen gekeken in je filmpje?

Het lijkt hier dat de filters het gros van het stof opvangen. De lamellen en rol leken (zover ik het kon zien bij het turen in de unit) nog behoorlijk proper.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-08 09:35
Glashelder schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:32:
Vergeet niet dat de wereld al vele tientallen jaren aircosystemen gebruikt, maar pas sinds relatief (!) kort starten deze systemen met enige finesse omdat het invertersystemen zijn.
Je kunt ook overdrijven hoor ;)

Mijn eerste 3.5kW Daikin airco is in 2003 geplaatst en was al een inverter model.
Weliswaar alleen koelen,

Na 16 jaar trouwe dienst vervangen door een MHI SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rsbroer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Mijn eerste 3.5kW Daikin airco is in 2003 geplaatst en was al een inverter model.
Weliswaar alleen koelen,

Door een defect of i.v.m. upgrade?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Weliswaar alleen koelen,

Airconditioning met de 'rotary' compressor is in 1957 uitgevonden ;) Vandaar de 'relatief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DeadLock schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:52:
Bedankt voor het delen. Ineens toch al eens voor het eerst de stoffilters van mijn Stylish even proper gemaakt, dat was ook urgent nodig. Zijn die er ook bij je ftx of heb ik erover heen gekeken in je filmpje?

Het lijkt hier dat de filters het gros van het stof opvangen. De lamellen en rol leken (zover ik het kon zien bij het turen in de unit) nog behoorlijk proper.
Die zitten er in maar vermeld ik, volgens mij, niet expliciet in de video aangezien dat nogal recht toe, recht an is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
[...]

Weliswaar alleen koelen,

Ik dacht altijd dat inverter per definitie betekende dat je de koelcyclus ook kon omdraaien. I.e. dat je er ook mee kunt verwarmen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
revolution-nl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Door een defect of i.v.m. upgrade?
Defect, op een gegeven moment koelde hij niet meer of duurde het heel lang voor ie begon met koelen.
Nog laten vullen, maar de monteur merkte al bij het opvangen oude koelgas dat er best nog wel wat in zat.

Daarna nog weer even gewerkt maar al snel weer dezelfde issues dat het heel lang duurde voor er echt koude lucht kwam. Daarna kwam er een storings code Uxx geloof ik, wat neerkwam op een mismatch tussen gevraagde stroom of zo iets. Leek me na 16 jaar beter maar af te schrijven dan nog meer tijd, geld en ongemak te kosten.

De nieuwe MHI kan ook verwarmen nu, maar dat ga ik nooit en te nimmer gebruiken voor deze slaapkamer (2e verdieping, plat dak, groot raamoppervlak op zuiden, super heet in de zomer. Als het vriest buiten en de zon schijnt, wordt deze kamer gemakkelijk 21 graden zonder verwarming).

In de woonkamer vorig jaar een Daikin Perfera 3.5 laten plaatsen, primair voor koelen.
Deze gebruik ik nu ook als een bijverwarming naast mijn CV met gebooste convectors en verlaagde cv aanvoer temperatuur. Ik kan in mijn convector put mooi uitlezen wat de retour temp is (max 45) en probeer de Daikin zo in te stellen dat de cv retour niet boven de 40 komt. Staat de Daikin te hoog dan "dooft" de cv uit.
Blijft een beetje spelen met de temp instelling op Daikin, bij 10 graden buiten moet ik 'm niet boven de 18 zetten, anders gaat na verloop van tijd de kamertemp op CV thermostaat naar 22, cv staat op 21.5 normaliter.

Echter alleen de Daikin gebruiken voor verwarming woonkamer werkt ook niet echt, want dan blijven andere ruimtes als hal, slaapkamers 1e verdieping, badkamer onacceptable koud, en door de verlaagde aanvoer temp cv ketel zijn de (non boosted) radiatoren in de andere ruimtes eigenlijk al wat ontoereikend nu.

Mijn conclusie is ook dat naderhand een enkele LL warmtepomp plaatsen als hoofdverwarming in bestaande bouw niet echt handig is, je krijgt er een hoop andere problemen mee. Badkamer moet je dan eigenlijk al een IR straler (ik heb zo'n 500/1000/1500 kwartslamp straler geplaatst aldaar) gaan doen, of electrische vloerverwarming (verbouwen!), andere ruimtes hebben hun eigen binnen units nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
HarmoniousVibe schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Ik dacht altijd dat inverter per definitie betekende dat je de koelcyclus ook kon omdraaien. I.e. dat je er ook mee kunt verwarmen.
Nee, het zegt iets over de electrische aansturing met PWM, dat noemen ze inverter techniek.
Heel oude airco's hebben gewoon een aan/uit regeling met een thermostaat (vaak hoor je daar ook de relay schakelen).

Niets te maken met het omkeren van de koelvloeistof/gas medium flow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:37
Ik heb mijn beide SRK35 units sinds oktober staan. Eentje heeft sinds die tijd nagenoeg iedere dag gedraaid voor de verwarming van de benedenverdieping. De andere is voor boven en heb ik, op een paar keer proberen na, niet gebruikt. Ik verwarm boven eigenlijk nooit en ga hier dus vooral koelen in de zomer.
Die van beneden gebruik ik straks zo'n 75% van de dagen per jaar, die van boven enkel in de warmste maanden, misschien 30%.

Wat raden jullie aan als onderhoudsinterval van de binnen en buiten units?

Ik heb de video's bekeken voor schoonmaken van de buiten en binnenunit. Ik wou in ieder geval aan het eind van de zomer beide buitenunits schoonmaken.
Wat is handig voor de binnenunits? Eerst alleen de filters of haal je dat hele ding meerdere keren per jaar uit elkaar voor een grondige clean?
En draaien jullie nu in de overgang van winter naar zomer ook al het anti legionella programma?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb een probleem met mijn MHI ZSX 35.

Deze heeft ruim een jaar perfect gewerkt, maar recent vind ik deze soms spontaan aan, en dan kan ik via de Airconwithme app zien dat deze op 15C thermostaat staat. Terwijl ik dat handmatig niet eens kan doen via de app of via de afstandsbediening. Deze begint pas bij 18C. De kelder temperatuur is nu in de winter 16C dus ik denk dat die af en toe ook best opstart maar niet veel doet natuurlijk.

Ik gebruik dus de airconwithme app voor wifi bediening en ook een standaard afstandbediening, en heb voor stroomverbruik meting deze op een Hombli zitten.

Wat veroorzaakt dit probleem?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 16:56

Tazzios

..

pentaw1nz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:04:
...
Wat raden jullie aan als onderhoudsinterval van de binnen en buiten units?

Ik heb de video's bekeken voor schoonmaken van de buiten en binnenunit. Ik wou in ieder geval aan het eind van de zomer beide buitenunits schoonmaken.
Wat is handig voor de binnenunits? Eerst alleen de filters of haal je dat hele ding meerdere keren per jaar uit elkaar voor een grondige clean?
En draaien jullie nu in de overgang van winter naar zomer ook al het anti legionella programma?
Ik zou zeggen kijk 1x per 2 maanden hoe vies hij is en als je te laat kijkt begin je het wel te ruiken.
Van te voren een schoonmaak schema maken lijkt mij niet nuttig. Gebruik en omgeving is nogal bepalend in hoe vaak het nodig is, dit kan ook per jaar verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 16:14
Gerco-M schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:31:
Ik heb een probleem met mijn MHI ZSX 35.

Deze heeft ruim een jaar perfect gewerkt, maar recent vind ik deze soms spontaan aan, en dan kan ik via de Airconwithme app zien dat deze op 15C thermostaat staat. Terwijl ik dat handmatig niet eens kan doen via de app of via de afstandsbediening. Deze begint pas bij 18C. De kelder temperatuur is nu in de winter 16C dus ik denk dat die af en toe ook best opstart maar niet veel doet natuurlijk.

Ik gebruik dus de airconwithme app voor wifi bediening en ook een standaard afstandbediening, en heb voor stroomverbruik meting deze op een Hombli zitten.

Wat veroorzaakt dit probleem?
Die 15 graden wordt sowieso ingesteld bij de eco stand wanneer de unit geen beweging detecteert. Wellicht dat hij ook naar die stand springt bij vorst beveiliging?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

McMark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Die 15 graden wordt sowieso ingesteld bij de eco stand wanneer de unit geen beweging detecteert. Wellicht dat hij ook naar die stand springt bij vorst beveiliging?!
Ja ik heb de unit in de gaten gehouden wanneer ik er ben en dan gebeurd het nooit dus misschien inderdaad een te actieve bewegings sensor! Als ik de ruimte alvast wil verwarmen voordat ik er ben, of gewoon op temperatuur houden gedurende de dag.

Vorst beveiliging zal nu deze dagen niet meer het geval zijn maar ik ga even met de settings wat doen om te kijken of het aan de bewegings sensor ligt en die op de een of andere manier ingesteld is. Dank! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco-M op 17-02-2021 20:55 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand nog een goedkoop adresje voor een MHI, ik heb zojuist besloten dat ik de zolder zelf ga proberen te installeren :P Lagere kosten betekend immers een hogere WAF, de vrouw kwam al met allerlei chinese meuk aan ..

Ik zag bij climate king een doehetzelfset maar volgens mij kan het ook goedkoper, voordeel is wel dat de leidingen gesoldeerd zijn aan de binnenunit :P.

Moet persé MHI zijn, twee verschillende buitenunits vind ik geen porum, daarnaast houdt ik zowel binnenshuis als buitenshuis van dezelfde terugkerende elementen <3 :')

Het volgende heb ik opgenomen in mijn kostenverzicht, volgens mis ik zo niets.:

Materiaal:
- Bigfoot opstelbalken.
- 5 meter leiding
- 5 meter condens water afvoer
- 5 meter leidinggoot
- 3 meter 3x 2.5mm buitenkabel
- Bus PUR
- Installatie automaat

Optioneel:
-DIN-kWh + Youless voor aparte bemetering en monitoring

Arbeid:
- Gat boren (zie ik zelf niet zitten)
- Inbedrijfstellen

Heet iemand nog suggesties?
Weet iemand trouwens hoe het komt dat je buiten de benelux bijna geen MHI in webshops tegenkomt?
McMark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:31:
[...]

:?
Die kende ik nog niet, ik draai al vanaf oktober (waarbij koudere periodes 24/7) in ECO maar hij is nog nooit op 15c gesprongen

[ Voor 59% gewijzigd door revolution-nl op 17-02-2021 22:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03

B2

wa' seggie?

B2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:39:
Ik wil deze maand ook een aantal offertes op gaan vragen voor airco in onze woonkamer. Deze zal alleen in de zomer gebruikt worden om te koelen (verwarmen doen we middels een pelletkachel)
De woonkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 48m2, met een hoogte van 2.70m. Dus zeg maar 130m3.

De doorgang naar de keuken is wel open (enkele deur breedte), waardoor er feitelijk een ruimte van 65m2 en 175m3 ontstaat

De airco zou ik eigenlijk op de plek willen hebben welke ik op de plattegrond in het blauw heb aangegeven, en dan een vloermodel. Heb ik dan een 5kW nodig, of zou het met minder kunnen?

Het huis heeft een redelijke spouwisolatie, is geheel voorzien van zonwering en we hebben veel bomen rondom, waardoor er hoogzomer alleen in de ochtend en pas later in de middag directe zon inval is. Temperatuur loopt in de woonkamer ook niet snel op en is afgelopen zomer op het heetst misschien max 25/26 graden geweest.

[Afbeelding]
Ik ben inmiddels een aantal installateurs verder, en eigenlijk allemaal (op 1 na, die vond 3.5kW voldoende) raden ze een 5kW aan. In alle gevallen eigenlijk het nieuwe FVXM50A Perfera vloermodel. (Ik wil graag een vloermodel vanwege esthetische redenen.)

Echter ben ik ook wat verder gegaan met het eventueel koelen van de bovenverdieping (als losstaand systeem, niet icm woonkamer). Het betreft daar 2 slaapkamers van ongeveer 45m3 en een zolder van 55m3. Op de slaapkamers wil ik ook graag vloermodellen, en op de zolder komt dan een wandmodel. Ook hier een combinatie van Daikin Perfera modellen (2x FVXM25A en 1x FTXM35R) Die 2.5kW per slaapkamer zou bij lange na niet nodig zijn, maar het is de minste capaciteit die nodig is.

In eerste instantie zou dit op een Daikin 3MXM68N buitenunit komen, echter dit blijkt niet mogelijk met het aantal toegestane koelmiddel oid. Nu wordt een 3MXM52N voorgesteld. Dit zou prima moeten kunnen met de 3 voorgestelde binnenunits, enige is dat het wat langer kan duren voordat het koeler is.

Klopt dit een beetje? Ik heb geen idee hoe ik die vermogens bij elkaar op zou moeten tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom kan die 3MXM68N precies niet volgens de installateur? Volgens mij kan dat prima namelijk met 2 x 2,5 en 1 x 3,5. Lijkt mij persoonlijk ook logischer dan die 5,2kW buitenunit want dan krijg je wel heel veel overboeking.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 17-02-2021 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
revolution-nl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:25:
Weet iemand nog een goedkoop adresje voor een MHI, ik heb zojuist besloten dat ik de zolder zelf ga proberen te installeren :P Lagere kosten betekend immers een hogere WAF, de vrouw kwam al met allerlei chinese meuk aan ..

Ik zag bij climate king een doehetzelfset maar volgens mij kan het ook goedkoper, voordeel is wel dat de leidingen gesoldeerd zijn aan de binnenunit :P.

Moet persé MHI zijn, twee verschillende buitenunits vind ik geen porum, daarnaast houdt ik zowel binnenshuis als buitenshuis van dezelfde terugkerende elementen <3 :')

Het volgende heb ik opgenomen in mijn kostenverzicht, volgens mis ik zo niets.:

Materiaal:
- Bigfoot opstelbalken.
- 5 meter leiding
- 5 meter condens water afvoer
- 5 meter leidinggoot
- 3 meter 3x 2.5mm buitenkabel
- Bus PUR
- Installatie automaat

Optioneel:
-DIN-kWh + Youless voor aparte bemetering en monitoring

Arbeid:
- Gat boren (zie ik zelf niet zitten)
- Inbedrijfstellen

Heet iemand nog suggesties?
Weet iemand trouwens hoe het komt dat je buiten de benelux bijna geen MHI in webshops tegenkomt?

[...]

:?
Die kende ik nog niet, ik draai al vanaf oktober (waarbij koudere periodes 24/7) in ECO maar hij is nog nooit op 15c gesprongen
Aircostunt.com

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:08
Misschien ook rekening houden dat de 3mxm68n, met 2x 2,5kw en 1x 3,5kw, een min vermogen bij verwarmen heeft van 2,50.

De 3mxm52N heeft een min 1,50 vermogen bij verwarmen.
Dan is het verdeeld met 2 - 2 - 2,8 in bovenstaande configuratie.
Als je per slaapkamer die 2,5kw bij lange na niet nodig hebt zou dit toch meer dan voldoende moeten zijn. Vermoedelijk ook paar honderd euro goedkoper.

Deze configuratie ben ik op het forum tegen gekomen in mijn zoektocht.
3mxm52n met (2kw)(2kw)(3,5kw)

Laat volgende maand zelf een 3mxm40N monteren met 2x FTXM20R en 1x FVXM25A.

[ Voor 18% gewijzigd door Kingsolo op 17-02-2021 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@revolution-nl
Amazon zag ik wat .
Kijk eens op Comfortklimaat.

[ Voor 28% gewijzigd door evtje op 18-02-2021 00:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 12:46

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

ik222 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:48:
Waarom kan die 3MXM68N precies niet volgens de installateur? Volgens mij kan dat prima namelijk met 2 x 2,5 en 1 x 3,5. Lijkt mij persoonlijk ook logischer dan die 5,2kW buitenunit want dan krijg je wel heel veel overboeking.
Dit klopt, check de gegevens van Daikin (site en pdf), geldt i.d.d. bij vloermodellen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• ik222
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:22:
[...]

Dit klopt, check de gegevens van Daikin (site en pdf), geldt i.d.d. bij vloermodellen.
Ah oke, dat had ik gemist.

• B2

B2

wa' seggie?

PeepPeepPeep schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:22:
[...]

Ok, dank je. Toch goed om even te checken :) Zou het qua vermogen wel kunnen? Volgens de installateur heb ik de 2.5kW per slaapkamer lang niet nodig. Ik ga er met name mee koelen, niet zozeer verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
B2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Ok, dank je. Toch goed om even te checken :) Zou het qua vermogen wel kunnen? Volgens de installateur heb ik de 2.5kW per slaapkamer lang niet nodig. Ik ga er met name mee koelen, niet zozeer verwarmen.
De meeste slaapkamers zijn niet super groot en dus kan je vaak met een 1.5 of maximaal een 2.0 binnenunit af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Notna schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:04:
[...]

De meeste slaapkamers zijn niet super groot en dus kan je vaak met een 1.5 of maximaal een 2.0 binnenunit af :)
Klopt, echter is er bij de Daikin Perfera lijn geen kleinere capaciteit dan 2.5 in het vloermodel leverbaar.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
B2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Klopt, echter is er bij de Daikin Perfera lijn geen kleinere capaciteit dan 2.5 in het vloermodel leverbaar.
Ik kan geen enkele warmtepomp (buitenunit vinden) met een lagere capaciteit dan 2.0 of 2.5kwh volgensmij zijn ze er gewoon niet met 1 of 1,5kwh, binnenunits zijn er wel met 1,5kwh maar die horen aan een multisplit.

Waarom ze er niet zijn geen idee best jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2021 11:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• B2

B2

wa' seggie?

mr_evil08 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Ik kan geen enkele warmtepomp (buitenunit vinden) met een lagere capaciteit dan 2.0 of 2.5kwh volgensmij zijn ze er gewoon niet met 1 of 1,5kwh, binnenunits zijn er wel met 1,5kwh maar die horen aan een multisplit.

Waarom ze er niet zijn geen idee best jammer.
Ik ben ook niet op zoek naar een buitenunit, mijn initiele vraag was of 2x2.5 en 1x3.5 niet te veel was voor de 5.2 buitenunit. Maar als ik de posts zo een beetje concludeer moet dat lukken in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
B2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ik ben ook niet op zoek naar een buitenunit, mijn initiele vraag was of 2x2.5 en 1x3.5 niet te veel was voor de 5.2 buitenunit. Maar als ik de posts zo een beetje concludeer moet dat lukken in mijn situatie.
Nee lijkt mij ook niet aangezien die 2.5 units nooit volledig benut zullen worden. En volgens mij kan je tijdens het aansluiten aangeven welke gezien wordt als de hoofdunit (dus die krijgt dan de voorkeur voor het vermogen), alhoewel dat ook een hersenspinsel van mij kan zijn :+

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:15
Freakie1NL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:14:
Trouwens wel een nadeel van de nieuwe Daikin (beta) app. Zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik heb geen behoefte om mijn airco's op afstand te bedienen als ik niet thuis ben. Dus in de oude app had ik dat uit staan. In de nieuwe hangt hij altijd aan het internet.
Wat zijn de verbetering van de beta app t.o.v. de oude app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:24

Freakie1NL

Grote Baas

ChiMan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Voor de Stylish, naast de uiterlijk van de app, dat je horizontale en verticale uitblaasrichtingen kan bedienen. En dat je energieverbruik veel beter zichtbaar is.

Verder niet heel speciaal. Zit hem vooral in de gebruiksvriendelijkheid.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
ChiMan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Look and feel is echt prettiger, app is veel stabieler, je ziet de apparaten meteen (geen draaiende wieltjes). Nadeel: je ziet niet het verbruik van al je units in 1x maar enkel per unit. Nadeel is ook dat je de piekstroombesparing niet in kunt stellen. Overigens kun je de oude en nieuwe app prima naast elkaar gebruiken. Dat doe ik dagelijks zowel op IOS als Android en dat gaat allemaal prima.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:36
heb al een split in de woonkamer maar wil ook wat koelte in de slaapkamers hebben voor in de zomer

zou het voldoende zijn om een split in de overloop te plaatsen om de slaapkamers te koelen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Soms vraag ik mij af waarom we een TS met FAQ's maken of waarom er zo een mooie zoekbox staat bovenaan topics... :F
Ik wil graag mijn hele huis c.q verdieping verkoelen. Kan ik op zolder, in de overloop, een unit plaatsen en verwachten dat dit werkt?

Warme lucht stijgt, waarbij koude lucht daalt. In die zin is het plaatsen van een unit op de hoogste verdieping het meest logische om de verdiepingen eronder te verkoelen. Als je alle deuren open laat en de unit bijtijds aanzet, zal de algehele temperatuur dalen dan wel stijgen.
Echter; je zal temperatuurverschillen kunnen ervaren en de airflow is natuurlijk verre van ideaal. Je zal in sommige situaties noodgrepen moeten doen om de lucht goed over beter verspreid te krijgen. Denk aan het plaatsen van ventilatoren in de deuropeningen van kamers om de lucht aan te zuigen en de kamer in te blazen vanuit de gang etc.
Er zijn verscheidene Tweakers die met een dergelijke set-up prima resultaten halen. Maar als je dus in de nacht de deur van een slaapkamer dicht doet, zal die kamer onherroepelijk weer opwarmen/afkoelen. Het zal ook wellicht minder efficient zijn (zowel in verbruik als in ervaring) dan een unit in elke kamer. Maar het is nog altijd beter dan een mobiele airco :+

[ Voor 83% gewijzigd door Notna op 18-02-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Notna schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:17:
Soms vraag ik mij af waarom we een TS met FAQ's maken of waarom er zo een mooie zoekbox staat bovenaan topics... :F

[...]
ja gelezen sorry grote god mijn excuus zal niet meer voor komen hoop dat u mijn zal vergeven

en dat meen ik oprecht _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:17:

[...]
Misschien moeten we er maar zo’n irritante Clippie bot van maken.
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
[...]

ja gelezen sorry grote god mijn excuus zal niet meer voor komen hoop dat u mijn zal vergeven

*;

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 18-02-2021 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Ik ben veel dingen, maar een grote god niet :+

Enfin, ik moet ook niet zo snauwen. Maar soms word ik wel een beetje gaar van de standaard vragen. Die hebben we namelijk juist om die reden in de TS opgenomen :+

• bie100
Notna schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Ik ben veel dingen, maar een grote god niet :+

Enfin, ik moet ook niet zo snauwen. Maar soms word ik wel een beetje gaar van de standaard vragen. Die hebben we namelijk juist om die reden in de TS opgenomen :+
nee helemaal goed had er zelf ook overheen gekeken :/

de ene heeft er baat bij en een ander niet en het maakt het voor mij moeilijker zeg maar :9

kom er wel uit (y)

• Renzo89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10-2024
hey experts. Sinds vorig jaar hebben we een Hisense Comfort en wat ik ben ik blij dat hij ons de zomer doorgeholpen heeft. Echter was er een ding waar ik mij wel aan irriteerde, de lamel bij de lucht uitstroom trilt als je deze op en neer laat bewegen. Nou voelt die lamel ook echt super goedkoop aan en er zit ook duidelijk speling op. Heeft iemand toevallig dezelfde ervaring bij een Hisense? Of gebruiken jullie die allemaal niet ;)

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Advies gevraagd, de airco pendelt nu al met deze temp.

Kan ik dat proberen op 1 of andere manier te verkomen? Bijv ventilatie snelheid hoger/lager zetten of iets anders?

Ook zie ik dat de werkelijke temp. Ver door schiet.
19.5 a 20 ingesteld. 21.5 werkelijke temp/ wordt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is ongeveer de bandbreedte in prijs voor het koppelen en in bedrijf stellen van een installatie?
Voske89 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:01:

Kan ik dat proberen op 1 of andere manier te verkomen? Bijv ventilatie snelheid hoger/lager zetten of iets anders?

Ik heb het opgelost met extra ventilatieroosters open en de tussendeur naar boven open :+
Thanks voor de suggestie! Dat is helaas een ZSP-W , die binnenunit is 23dba wat ik teveel vind voor de slaapkamer. Het ziet er naar uit dat aircodruten de beste deal heeft

[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 18-02-2021 22:21 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met al dat thuiswerken ook maar besloten om dit jaar een airco te laten installeren. Vorig jaar wat installateurs over de vloer gehad maar uiteindelijk vanwege de onzekerheid van de baan van mijn partner het geld nog maar even op de spaarrekening laten staan. Inmiddels kan het er wel uit.

Situatie is de volgende:

Tussenwoning uit 1996 met goede isolatie. Kozijnen worden dit jaar in de gehele woning vervangen voor kunstof kozijnen met daarin HR+++ glas, waarbij de bovenverdieping ook wordt voorzien van screens aan de zuidkant.

De woning heeft aan de achterzijde een uitbouw waarop de (multisplit) buitenunit kan worden geplaatst. De uitbouw grenst aan de spouwmuur (geen beton) waarop in alle kamers waar we airco willen de airco kan worden geplaatst aan de binnenzijde. Bij de airco in de woonkamer zit een stopcontact waarop de buitenunit zou kunnen worden aangesloten.

Wensen:
- Koelen en verwarmen van woonkamer (ca. 91m3, grote raampartij aan zuidkant met zonnewering)
- Koelen van onze slaapkamer (ca. 30m3, zuidkant woning)
- Koelen van slaapkamer dochter (ca. 19m3, zuidkant woning)

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor 2x2kw gaan voor de slaapkamers en 3,5kw voor de woonkamer. Als de unit uit onze slaapkamer dan ook mijn werkkamer nog een beetje mee kan koelen (die grenst direct aan onze slaapkamer) dan is dat mooi meegenomen, desnoods met een ventilator om de luchtstroom een beetje te sturen.

Vandaag een installateur over de vloer gehad die direct al aangaf dat ik de woonkamer echt niet kan verwarmen met een unit van 3,5kw en raadde daarvoor minimaal een 5kw aan. Hij leverde alleen MHI. Als ik op internet een beetje rondzoek dan zou je voor verwarmen moeten rekenen met een factor 45 of 50 afhankelijk van de mate van isolatie van de woning. Na vervangen van de kozijnen durf ik best met 45 te rekenen en dan kom ik op 45*91=4,1Kw uit. Als ik dan kijk bij MHI en ik pak bijvoorbeeld ene SRK35ZS-W dan zie ik in de specs een capaciteit van 4.5kw. Een en ander zal wel afhankelijk zijn van de buitentemperatuur maar dan moet ik het voor het grootste deel van de winter toch gewoon kunnen redden? Op de hele koude dagen ( < 0c ) kan de c.v. eventueel gewoon wat bijstoken.

Daarnaast kwam hij met de oplossing om ook maar een dikke 5kw unit op zolder te hangen in het trapgat want die kon dan de zolder en de gehele bovenverdieping koelen en dat zou mij dan weer een unit schelen want met 3 units en een 6kw multisplit zou ik toch ook zeker rond de 6k gaan uitkomen. Dus als alternatief 2x5kw op een 7,1kw multisplit :?

Wellicht willen we in de toekomst de werkkamer verhuizen naar zolder en maken we daar dus een extra kamer. In dat opzicht is het misschien wel mooier om er eentje op zolder te hebben hangen maar ik vind vooralsnog de slaapkamers wat belangrijker en in het trapgat klinkt in alle opzichten een beetje als een halve oplossing....

Plattegrond ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w8Ff_kM8YF0ycxtN9CA6FlcJyg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/iMu1RbiydQMBbIesymRf1sBu.png?f=fotoalbum_small

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik zou even doorzoeken naar een andere installateur, je eigen plan klonk een stuk beter en realistischer als hetgeen deze installateur nu mee komt...

3,5kW in de woonkamer is echt voldoende, en ook boven zou ik liever 2 x 2,5kW in de slaapkamers hebben dan een enkel 5kW in het trapgat.

Eventueel kun je boven een 3 split buitenunit kiezen zodat je daar later nog een zolderunit bij kan hangen.

[ Voor 48% gewijzigd door ik222 op 18-02-2021 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:24

Freakie1NL

Grote Baas

Inderdaad snel verder. Hier ook zo'n gast; moest perse 5 kW zijn en dan ook nog afgezekerd op 20A.

Zeker in het jaar kruik blijven hangen. Heb hier de afgelopen dagen prima kunnen verwarmen met een 3,5. Want de meeste units kunnen inderdaad een stuk hoger, dan zit je met 4. Ruim zat

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 19-02-2021 00:06 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ik heb hier met dikke isolatie en triple glas de hele benedenverdieping kunnen doen met een enkele 2.5kW. als ik de deuren goed dichthou had ik zelfs nog over.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Debiet verlagen, dus fanstand op 1 en eventueel de setpoint 1 graad lager. In het geval van Daikin wil het instellen van de energiebespaarstand ook helpen (op low bijv.)

Dat doorschieten van de temp staat in de TS/ FAQ

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 19-02-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Notna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Debiet verlagen, dus fanstand op 1 en eventueel de setpoint 1 graad lager. In het geval van Daikin wil het instellen van de energiebespaarstand ook helpen (op low bijv.)

Dat doorschieten van de temp staat in de TS/ FAQ
Dank voor je bericht, maar het gaat hier om Panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Voske89 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:59:
[...]

Dank voor je bericht, maar het gaat hier om Panasonic
Dan is het enige wat je kan proberen het debiet dus te verlagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:04:
[...]

Dan is het enige wat je kan proberen het debiet dus te verlagen :)
Ik heb dat hier wel eens geprobeerd maar in de praktijk wordt er dan minder gependeld maar kost het wel méér energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Ik heb dat hier wel eens geprobeerd maar in de praktijk wordt er dan minder gependeld maar kost het wel méér energie.
Hey, ik heb nergens gezegd dat het de beste optie is :+

Maar dat is de realiteit van dit. Wil je langere runs, dan limiteer je de machine handmatig, maar die probeert dan nog steeds de setpoint te bereiken terwijl je het debiet (middels knijpen fanstand)verlaagt. Het gevolg is dus een hogere temperatuur uit de unit, wat meer stroom kost.

Nu kan je dat dus ondervangen (voor een deel) door bijv. die energiebespaarstand omdat je dan het vermogen verlaagt van de airco in zijn geheel. Als de airco dat als optie heeft. Maar anders is het dus kiezen voor langere runs met meet stroomkosten, of pendelen.

Ja of de temperatuur wat lager zetten, maar dat resulteert volgens mij meer dat de unit gewoon langer uitblijft dan iets anders.

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 19-02-2021 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Of je gaat voor de Tweakers optie, de unit zelf tweaken.. :+ wat ik dus gedaan heb.

Ik heb de temperatuursensor verplaatst zodat die in de aangezogen lucht zit en ik heb daar een stille fan op gezet. De unit pendelt nu nog steeds, maar wacht niet zo lang meer totdat die weer aan gaat :+. Gevolg is een veel stabielere temperatuur.

Vast wel een iets minder lange levensduur, maar boeiend, het is een Haier van 600 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
BastiaanN schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:31:
Met al dat thuiswerken ook maar besloten om dit jaar een airco te laten installeren. Vorig jaar wat installateurs over de vloer gehad maar uiteindelijk vanwege de onzekerheid van de baan van mijn partner het geld nog maar even op de spaarrekening laten staan. Inmiddels kan het er wel uit.

Situatie is de volgende:

Tussenwoning uit 1996 met goede isolatie. Kozijnen worden dit jaar in de gehele woning vervangen voor kunstof kozijnen met daarin HR+++ glas, waarbij de bovenverdieping ook wordt voorzien van screens aan de zuidkant.

De woning heeft aan de achterzijde een uitbouw waarop de (multisplit) buitenunit kan worden geplaatst. De uitbouw grenst aan de spouwmuur (geen beton) waarop in alle kamers waar we airco willen de airco kan worden geplaatst aan de binnenzijde. Bij de airco in de woonkamer zit een stopcontact waarop de buitenunit zou kunnen worden aangesloten.

Wensen:
- Koelen en verwarmen van woonkamer (ca. 91m3, grote raampartij aan zuidkant met zonnewering)
- Koelen van onze slaapkamer (ca. 30m3, zuidkant woning)
- Koelen van slaapkamer dochter (ca. 19m3, zuidkant woning)

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor 2x2kw gaan voor de slaapkamers en 3,5kw voor de woonkamer. Als de unit uit onze slaapkamer dan ook mijn werkkamer nog een beetje mee kan koelen (die grenst direct aan onze slaapkamer) dan is dat mooi meegenomen, desnoods met een ventilator om de luchtstroom een beetje te sturen.

Vandaag een installateur over de vloer gehad die direct al aangaf dat ik de woonkamer echt niet kan verwarmen met een unit van 3,5kw en raadde daarvoor minimaal een 5kw aan. Hij leverde alleen MHI. Als ik op internet een beetje rondzoek dan zou je voor verwarmen moeten rekenen met een factor 45 of 50 afhankelijk van de mate van isolatie van de woning. Na vervangen van de kozijnen durf ik best met 45 te rekenen en dan kom ik op 45*91=4,1Kw uit. Als ik dan kijk bij MHI en ik pak bijvoorbeeld ene SRK35ZS-W dan zie ik in de specs een capaciteit van 4.5kw. Een en ander zal wel afhankelijk zijn van de buitentemperatuur maar dan moet ik het voor het grootste deel van de winter toch gewoon kunnen redden? Op de hele koude dagen ( < 0c ) kan de c.v. eventueel gewoon wat bijstoken.

Daarnaast kwam hij met de oplossing om ook maar een dikke 5kw unit op zolder te hangen in het trapgat want die kon dan de zolder en de gehele bovenverdieping koelen en dat zou mij dan weer een unit schelen want met 3 units en een 6kw multisplit zou ik toch ook zeker rond de 6k gaan uitkomen. Dus als alternatief 2x5kw op een 7,1kw multisplit :?

Wellicht willen we in de toekomst de werkkamer verhuizen naar zolder en maken we daar dus een extra kamer. In dat opzicht is het misschien wel mooier om er eentje op zolder te hebben hangen maar ik vind vooralsnog de slaapkamers wat belangrijker en in het trapgat klinkt in alle opzichten een beetje als een halve oplossing....

Plattegrond ter verduidelijking:
[Afbeelding]
Heel snel een andere installateur zoeken. Wat een prutser :/ (MHI is dan wel weer heel goed ;) )
De gemiddelde woonkamer heeft meer dan genoeg aan een 3,5kw voor verwarmen, waarschijnlijk zelfs nog te veel.

Voor de slaapkamers is koelen per ruimte het meest ideaal.

Een 2,5 of 3,5 centraal ophangen kan in de zomer er voor zorgen dat dat het iets beter uit te houden is, ideaal is dat niet maar er zullen zeker een aantal graden er vanaf gaan :)

Dit soort gasten cashen liever door een grote unit op te hangen, dan hoor je hopelijk de klant niet klagen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Al dat tweaken is natuurlijk het leukste wat er is maar ik ben nu aan het testen hoe het werk met alles op auto.... beter voor de HAF, ik zit minder op telefoon en computer te neuzen :) en het is gewoon lekker op temperatuur en het verbruik is binnen de marges

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57

Wat nog wel eens wil helpen is energiespaarstand op laag verbruik zetten of Eco modus aan dan start de airco lager in praktijk is mijn ervaring en maak je langere runs.

Bij Daikin tenminste is het regelgedrag nog wel eens vreemd, dit zag ik zeer duidelijk terug in de logging, zodra het seizoen met minder warmtevraag aanbreekt schakel ik dat altijd in anders start de airco veel te hoog en heeft het te laat door dat het niet nodig was en valt inderdaad vrij snel weer uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-07 13:42

mwk

Hier ook. Ik heb ze allemaal weer een de econo stand gezet (dat gestippelde pijltje). De woonkamer graadje hoger gezet en de CV weer uit. De woonkamer (5Kw) blaast lekker door. De studeerkamers zijn in no time warm en dan pendelt hij inderdaad. In die zin dat hij maar heel af en toe aan gaat. De zon staat ook op die kant, dus continue verwarmen is niet meer nodig.

Het heeft me wel verrast hoe groot het verschil is nu het weer wat minder koud ks buiten. Vanmorgen was het hier 2,4 graden buiten, en dan hoeft de airco al minder hard te werken.
Ben wel benieuwd naar de zomer. Airco is in oktober geplaatst dus heeft alleen nog verwarmd.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier nooit gependel, maar is single split en dat schijnt net ff pendel-vriendelijker te zijn. Wel stopte de unit beneden voor het eerst in heel lange tijd uit zichzelf, ten teken dat de ingestelde temperatuur was bereikt (zon op de ramen doet veel). Pas twee uur later spring hij weer aan. Voorjaar is coming :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Beste forumspecialisten,

Gister en vandaag zijn bij ons de Daikin spullen geïnstalleerd en in werking gesteld. Mooi spul hoor! De Stylish in de woonkamer (de BT) is een plaatje, de Perfera vloerunit 2021 toont mooi en de installateur was er zelfs zeer lovend over. Echt heel blij mee dus!

Vraagje: ik heb de app Daikin Controller op Android gedownload, is dat de juiste? En zijn er nog andere tools nodig of aan te raden?

Natuurlijk nog bedankt voor alle adviezen, hierdoor heb ik naar mijn idee de beste keuze kunnen maken! _/-\o_

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@PeepPeepPeep Jij schrijft dat je het model 2021 hebt dan kun je de Daikin Residential Controller app downloaden. Is de nieuwst Daikin heb. Daarmee kun je mooi alles instellen zoals je het zou willen. Heel veel plezier met je keuze.
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:30:
Beste forumspecialisten,

Gister en vandaag zijn bij ons de Daikin spullen geïnstalleerd en in werking gesteld. Mooi spul hoor! De Stylish in de woonkamer (de BT) is een plaatje, de Perfera vloerunit 2021 toont mooi en de installateur was er zelfs zeer lovend over. Echt heel blij mee dus!

Vraagje: ik heb de app Daikin Controller op Android gedownload, is dat de juiste? En zijn er nog andere tools nodig of aan te raden?

Natuurlijk nog bedankt voor alle adviezen, hierdoor heb ik naar mijn idee de beste keuze kunnen maken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Dolbyadt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:59:
@PeepPeepPeep Jij schrijft dat je het model 2021 hebt dan kun je de Daikin Residential Controller app downloaden. Is de nieuwst Daikin heb. Daarmee kun je mooi alles instellen zoals je het zou willen. Heel veel plezier met je keuze.

[...]
Okee dan, dan ga ik die installeren! :) oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
Glashelder schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Oprecht niet bedoeld om de oude koe uit de sloot te halen, maar wat is dan je bezwaar tegen pendelen?
Immers Panasonic blijft toch doorblazen bij pendelen? En het is dus ook niet om het energieverbruik want dat neemt inderdaad logischerwijs toe als je de fan lager zet (omdat de temperatuur van het element als compensatie verhoogd wordt met als gevolg een lager rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nou ik heb volgens mij nooit gezegd dat ik pendelen ten kostte van alles wil voorkomen :+ Als ik het kan vermijden dan is dat fijn maar niet ten kostte van alles. Bijv. liever een beetje gependel dan méér energieverbruik (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Dus vandaar dat ik persoonlijk liever een single split gebruik die niet overgedimensioneerd is :). En overigens heb ik geen Panasonic maar een Haier. Die stopt wel met blazen bij verwarmen maar niet bij koelen. Dat gedrag kan je met een instelling overigens beïnvloeden, maar alleen bij koelen 8)7.

En wat ik ertegen heb: ik ben er sinds kort achter dat ik wat plekken heb in de keuken waar het tocht. Denk dat dat verklaard waarom hier de temperatuur relatief snel daalt als de unit uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:40

Pizzalucht

Snotneus.

Ik wil de komende maanden een multi-split airco (laten) plaatsen, het gaat om 2 ruimtes:
- Slaapkamer (goed geisoleerd, schuin dak, 30m3)
- Werkkamer (matig geisoleerd, schuin dak, 15m3)

Als ik de berekeningen erbij pak uit de OP dan kom ik op 900 en 600 watt. Dat klinkt als heel weinig als ik dit topic zo doorlees, het zijn dan ook kleine ruimtes, dan zou ik eigenlijk 2x de kleinste binnen-unit moeten hebben. Als ik een beetje online kijk zie ik dat de sets een veel groter vermogen hebben. Ik ben een beetje bang dat ik iets veel te zwaars neer zet. Het zou ook nog mogelijk zijn 1 iets zwaarder unit in de slaapkamer te hangen (single-split) en als ik de deur open laat daarmee ook de werkkamer koelen (het gaat me vooral om koelen).

Daarbij nog de vraag wat gebruikelijk is qua zelf plaatsen. Ik doe het liefste het meeste zelf maar zoals ik het lees is het niet verstandig zelf aan de leidingen te gaan beunen. Tot waar plaatsen jullie het zelf? Ik kan volgens mij prima de buitenunit plaatsen, elektra aansluiten, en voor de binnenunit het ophangen, elektra aansluiten en de afwerkgoten plaatsen. Maar in hoeverre kan je dan nog iemand vinden die even het laatste klusje voor je klaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pizzalucht schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:28:
Ik wil de komende maanden een multi-split airco (laten) plaatsen, het gaat om 2 ruimtes:
- Slaapkamer (goed geisoleerd, schuin dak, 30m3)
- Werkkamer (matig geisoleerd, schuin dak, 15m3)

Als ik de berekeningen erbij pak uit de OP dan kom ik op 900 en 600 watt. Dat klinkt als heel weinig als ik dit topic zo doorlees, het zijn dan ook kleine ruimtes, dan zou ik eigenlijk 2x de kleinste binnen-unit moeten hebben. Als ik een beetje online kijk zie ik dat de sets een veel groter vermogen hebben. Ik ben een beetje bang dat ik iets veel te zwaars neer zet. Het zou ook nog mogelijk zijn 1 iets zwaarder unit in de slaapkamer te hangen (single-split) en als ik de deur open laat daarmee ook de werkkamer koelen (het gaat me vooral om koelen).
Het zijn ook hele kleine kamertjes, dus je kan uit met een 1.5 kW unit per kamer. Ik weet van Daikin dat ze ala kleinste multisplit een 4.0 kW buitenunit met 1.5kW binnenunits. Ik zou voor het gemak dan een 4.0 buiten en binnen 2 x 2.0 nemen ala je niet voor 2 x singlesplit wilt gaan
Daarbij nog de vraag wat gebruikelijk is qua zelf plaatsen. Ik doe het liefste het meeste zelf maar zoals ik het lees is het niet verstandig zelf aan de leidingen te gaan beunen. Tot waar plaatsen jullie het zelf? Ik kan volgens mij prima de buitenunit plaatsen, elektra aansluiten, en voor de binnenunit het ophangen, elektra aansluiten en de afwerkgoten plaatsen. Maar in hoeverre kan je dan nog iemand vinden die even het laatste klusje voor je klaart?
Lastig. De meest willen alles of niets; er is maar een handjevol monteurs die alleen het laatste stukje willen doen (@koevlaas2 is bijv. helemaal niet zo lastig, maar werkt vooral in Noord en Midden Nederland)

Ik heb dan ook alles volledig laten plaatsen; alleen een gat in beton maken heb ik zelf gedaan (scheelt weer 250 euro). Je kan prima leidingen op maat laten maken en alles zelf aansluiten én vacuumeren, maar dat laatste zal je zelf moeten uitzoeken per de topic warning van voorgaande delen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 20-02-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Notna schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:17:
[...]
alles zelf aansluiten én vacuumeren, maar dat laatste zal je zelf moeten uitzoeken per de topic warning van voorgaande delen ;)
Nee dat kan en mag je zelf niet, er is echt wel wat kennis en ervaring nodig dat goed te doen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:40

Pizzalucht

Snotneus.

koevlaas2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Nee dat kan en mag je zelf niet, er is echt wel wat kennis en ervaring nodig dat goed te doen.
Dat was ik ook niet van plan te doen, alleen goten + gaten voor de leidingen. Of zou je zeggen dat van die kant & klare leidingen ook zouden kunnen? Of zeg je: als je toch iemand laat komen om 't laatste stukje te doen, laat die de leidingen dan op maat maken?

Bedankt voor je advies @Notna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:59
Pizzalucht schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Dat was ik ook niet van plan te doen, alleen goten + gaten voor de leidingen. Of zou je zeggen dat van die kant & klare leidingen ook zouden kunnen? Of zeg je: als je toch iemand laat komen om 't laatste stukje te doen, laat die de leidingen dan op maat maken?

Op maat gekocht met Stekkoppeling https://i.imgur.com/pydI1ue.jpg
De verdere installatie zelf gedaan incl aansluiten van de leiding. Afpersen en vacumeren door een een installateur.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:21
Is er hier ervaring met het lager plaatsen van de reguliere (binnen) wandunits? In de slaapkamer moet deze op een knieschot komen want dan hoeven er geen leidingen in het zicht. Nu zijn de vloermodellen blijkbaar minder gangbaar en zowat de helft duurder. Het is kamer van 4.5x3m met dus deels een schuin dak en volgens mij blazen die dingen hard zat om zo'n ruimte te koelen, waar je hem ook ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Pizzalucht schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Beste is opmaat gemaakt.
Ik haal altijd de knel koppelingen bij de binnenunit eraf en pers daar direct koppelingen op, want die lekken minder snel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 06:40
ik222 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Achterkant is open, kun je er optioneel bij bestellen voor als hij vrij staat. Verder staat hij stevig omdat er onder hoeken in zitten en hij daar ook vastgeschroefd is. Boven maakt de deksel hem stevig.

Maar....Hier is hij er al weer af en gaat retour morgen, hoewel mooi blijkt het namelijk toch compleet funest voor je rendement en werking überhaupt. Meteen na het opnieuw aanzetten van de airco ging de buitenunit naar maximaal vermogen met een cmpfreq van 72 (nog nooit eerder gezien). Temperatuursensor gaf ook ineens -8 aan terwijl het buiten maar -2 was en normaal geeft die altijd een juist iets hogere temperatuur aan. Even de deksel eraf gehaald en het issue was meteen duidelijk, lamellen zijn veel te breed en lucht wordt er tegenaan geblazen waardoor de koude lucht circuleert in de kast.

Ik raad het dus sterk af dit ding te kopen.
Komende week krijg ik ook een aluminium kast geleverd (al besteld voor jouw ervaring). Unit staat op uitbouw, van de muur af. Wat zou - gelet op de nadelen - toch de optimale plaatsing zijn van de kast? Ruimte laten aan de voorkant of juist er strak tegenaan? Helpt het als de achterkant open is?

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Tijdens de wat extremere perioden, zowel met koelen als met verwarmen, hoor ik best wat vibraties. De buitenunits hangen bij mij aan de muur, waarbij gebruik gemaakt is van standaard rubbers.

Iemand ervaring met andere, betere rubbers? Scheelt dat nog veel of valt dat allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:48:
Tijdens de wat extremere perioden, zowel met koelen als met verwarmen, hoor ik best wat vibraties. De buitenunits hangen bij mij aan de muur, waarbij gebruik gemaakt is van standaard rubbers.

Iemand ervaring met andere, betere rubbers? Scheelt dat nog veel of valt dat allemaal wel mee?
Ja, dat scheelt enorm. Ik geloof dat meerdere Tweakers deze gebruiken (veervoeten):

https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/

Pagina: 1 ... 18 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic