Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.706 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Menno1234 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Komende week krijg ik ook een aluminium kast geleverd (al besteld voor jouw ervaring). Unit staat op uitbouw, van de muur af. Wat zou - gelet op de nadelen - toch de optimale plaatsing zijn van de kast? Ruimte laten aan de voorkant of juist er strak tegenaan? Helpt het als de achterkant open is?
Als je het toch echt wilt doen zo strak mogelijk tegen de voorkant aan... En eigenlijk zou je dan met een schuimrubber ring of iets rond het uitblaasrooster de aansluiting tegen de voorkant compleet luchtdicht moeten maken. Het grote probleem is namelijk (althans bij de Evolar kast die ik had) dat de uitgeblazen lucht ging circuleren en dus voor een groot deel weer aangezogen werd. Achterkant was hier ook open (ca 8cm vrij van de muur) maar dat mocht dus niet baten.

Beste oplossing technisch gezien is annuleren / terugsturen en er vanaf zien. Maar ik weet uiteraard niet welke kast je exact besteld hebt en of die beter is dan de Evolar die ik had, misschien is jou kast slimmer gemaakt met minder beperkende lamellen en gaat het dan wel prima.

Als ik nu nog een behuizing zou kopen dan zou ik er een willen met in elk geval aan de voorkant voor het uitblaasrooster enkel en alleen schuin staande dunne aluminium plaatjes. Dus geen dichte stukken ertussen zoals bij de Evolar want dat is echt killing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:04
Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:48:
Tijdens de wat extremere perioden, zowel met koelen als met verwarmen, hoor ik best wat vibraties. De buitenunits hangen bij mij aan de muur, waarbij gebruik gemaakt is van standaard rubbers.

Iemand ervaring met andere, betere rubbers? Scheelt dat nog veel of valt dat allemaal wel mee?
Daar heb ik helaas ook last van, ik heb tussen de muur en de beugel rubber gedaan. Dit scheelt al aardig. Ik wilde de trillingen dempers gaan vervangen voor veren maar die krijg ik er niet mooi onder. Nu deze besteld, ben benieuwd of het wat is.

https://images.app.goo.gl/aa85xVsT2aVzi6jv9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Eind januari zijn bij ons twee airco's gehangen: Buitenunit MXZ-2F53VF icm MSZ-AP42VKG (begange grond) en MSZ-AP25VKG (zolder). Zie ook mijn eerdere post. Ik heb een Shelly plug er tussen gezet om het verbruik te monitoren.

Op de zolder werkt het perfect, de ruimte is snel warm en wordt makkelijk op temperatuur gehouden.
Over het verwarmen op de begane grond zijn we minder tevreden.
We merken dat tijdens koude dagen (temperaturen onder 7 graden). De airco de ruimte onvoldoende warm krijgt. We zetten dan CV aan. Dit vangt dan ook meteen de kou val bij de ramen op. Dit is voor ons geen probleem want we willen niet de airco's gebruiken om volledig van het gas af te gaan. Wel valt het me wat tegen dat de airco de ruimte niet geheel warm krijgt bij temperaturen onder de 7 graden. Vooral het opwarmen van de ruimte in de ochtend lukt niet zonder de CV aan te zetten. Wellicht moeten we nog wat meer testen welke instellingen werken.
Tijdens de sneeuwstorm (zondag t/m woensdag) heeft de airco uitgestaan omdat ik twijfelde of er schade kon ontstaan door de sneeuw. De dagen erna dat het stevig vroor (donderdag t/m zaterdag) heb ik geëxperimenteerd welke instellingen het beste werken (fan ventilatiestand en hoogte temperatuur). Daarvoor stond de fan op automatische stand en de temperatuur op 23 graden. Ik merk dat wanneer de ventilatie op stand 4 (van 5), de temperatuur op 24 graden en de CV de kou val bij de ramen opvangt, de ruimtetemperatuur behaaglijk is. Wel gebruikten we relatief veel gas (10-11m3 (incl SWW) toen de airco uitstond, 5-6m3 met airco aan).

Het grootste probleem wat we tot nu toe hebben ervaren is dat we op sommige momenten op de begange grond (en dus niet op zolder) een irritant bijgeluid horen. Dit is een soort van echoënd, ruizend geluid. Het lijkt wel of dit vanuit de leidingen komt. Vanuit de binnenunit op de begane grond lopen de leidingen door het plafond naar de kamer daarboven. Vanuit hier lopen de leidingen naar buiten naar de buitenunit. De buitenunit hangt op de 1e verdieping tegen de buitenmuur. Ook op deze kamer horen we dit geluid. Als ik het raam open zet en buiten luister, neem ik dit geluid bij de buitenunit niet waar. In eerste instantie dachten we dat dit de defrosts waren, alleen toen het zo koud was merkte we dat dan de lamellen omhoog gaan staan, het verbruik heel laag wordt en dit max 10 minuten duurt. Als de unit uit staat horen we het geluid niet meer. Ook is het geluid niet te horen op de zolder.

Het geluid is dusdanig irritant dat ik er vanochtend wakker van werd op onze slaapkamer, deze ligt naast de kamer waar de leidingen doorheen lopen (deuren staan open).
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Is dit normaal?

We hebben uiteraard de installateur al gemaild incl. geluidsbestanden. Tot op heden hebben we nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Notna schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Ja, dat scheelt enorm. Ik geloof dat meerdere Tweakers deze gebruiken (veervoeten):

https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/
Ik heb de soft dempers en die helpen al erg goed en zijn wat goedkoper. Koop ze zeker niet te hard, liefst de soft variant.
Is hier van veel gedreun naar bijna onhoorbaar gegaan. Enkel tijdens -10 kon ik heel zacht iets horen.

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 21-02-2021 12:37 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:01
Headshot_NL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb de soft dempers en die helpen al erg goed en zijn wat goedkoper. Koop ze zeker niet te hard, liefst de soft variant.
Is hier van veel gedreun naar bijna onhoorbaar gegaan. Enkel tijdens -10 kon ik heel zacht iets horen.
Misschien een stomme vraag maar er staat belasting: 15 kg - 35kg. Er zitten er natuurlijk vier onder, is dit dan belasting per demper of per vier? Staat er niet zo specifiek bij en de dempers worden natuurlijk niet alleen maar voor airco's gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door vinom op 21-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Notna schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Ja, dat scheelt enorm. Ik geloof dat meerdere Tweakers deze gebruiken (veervoeten):

https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/
Thanks. Die veervoeten lijken enkel van toepassing te zijn als je de unit hebt staan of zie ik dat verkeerd? Ik heb ze aan de muur hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW-jPqn_Vwu48xNtDySAjebxSnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiauyzIRNJPkolurmI6nhJey.jpg?f=fotoalbum_large

Net even gekeken en bij mij zitten er echt hard plastic ringen tussen. Moet idd veel beter kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUOGCMJWGzN4oOnkNDZvPTvjGRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JigvHvuXuu5jElAVFit9bQzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaf6G2kIO8LM0BAjDPbUplXY3Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUgRsr4ZknJY1iwnz9w6rELT.jpg?f=fotoalbum_large
Milas82 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Daar heb ik helaas ook last van, ik heb tussen de muur en de beugel rubber gedaan. Dit scheelt al aardig. Ik wilde de trillingen dempers gaan vervangen voor veren maar die krijg ik er niet mooi onder. Nu deze besteld, ben benieuwd of het wat is.

https://images.app.goo.gl/aa85xVsT2aVzi6jv9
Ben benieuwd, hoor graag hoe deze bij jou werken.
Headshot_NL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Top. Ik ga er ook eens mee aan de slag.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen.br op 21-02-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 17:01
Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Thanks. Die veervoeten lijken enkel van toepassing te zijn als je de unit hebt staan of zie ik dat verkeerd? Ik heb ze aan de muur hangen.

[Afbeelding]

Net even gekeken en bij mij zitten er echt hard plastic ringen tussen. Moet idd veel beter kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ben benieuwd, hoor graag hoe deze bij jou werken.
[...]

Top. Ik ga er ook eens mee aan de slag.
Ik heb ze ook aan de muur met softdempers, dus ik kan ze bij jou ook van harte aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Hier ook aan de muur met deze dempers.
Scheelt een dag en een nacht ivm die platte ringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w9khDUYqm5EJdBUOCFRSXD3Tl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jegI5yIziIHYBoJRDztOCZGr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramniv
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-02-2022
Beste mede forummers,

ik wil thuis een airco in de slaapkamer en heb al aardig wat gelezen en nagevraag, maar zit toch meer paar vragen en hopelijk kunnen en willen jullie even meedenken.
Ik wil in de slaapkamer (na advies) een 2,5kWh airco.
Nu zijn er via offerte 2 aangeboden aan mij en ik vroeg me af welke jullie zouden doen(of een hele andere).
Het prijsverschil tussen de offertes is 200 euro en dit is ook het verschil in prijs tussen de airco's.
Het zou eventueel gaan om een LG en Panasonic. De Panasonic is 200 euro duurder (900 om 700 euro)
Onderstaande een foto en link (geen idee wat gebruikelijk is) Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Dank voor het meedenken.....
https://re-techniek.com/p...irco-split-unit85m3-wifi/
https://www.warmteservice...045?origin=-tl006-22-161-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml7S6XmzsZEwLX-KyT6n9NLBGfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQP2e9cylxd5P2wIZGvxLx4s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_ITH9nYh2H2d9P-qVq-iiRi3X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAHpZIm8GFa7tO2nnvD7ozyG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ramniv schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:55:
Beste mede forummers,

ik wil thuis een airco in de slaapkamer en heb al aardig wat gelezen en nagevraag, maar zit toch meer paar vragen en hopelijk kunnen en willen jullie even meedenken.
Nu zijn er via offerte 2 aangeboden aan mij en ik vroeg me af welke jullie zouden doen(of een hele andere).
Het prijsverschil tussen de offertes is 200 euro en dit is ook het verschil in prijs tussen de airco's.
Het zou eventueel gaan om een LG en Panasonic. De Panasonic is 200 euro duurder (900 om 700 euro)
Onderstaande een foto en link (geen idee wat gebruikelijk is) Welke zouden jullie kiezen en waarom?
https://www.warmteservice...045?origin=-tl006-22-161-[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Panasonic is qua verwarmen iets zuiniger. Een scop van 4.6 tegenover de 4 van de LG. Qua koelen is het gelijk.
De LQ heeft een iets stillere binnenunit, of dat in de praktijk merkbaar is weet ik niet.
Het prijsverschil is niet groot en of je de Panasonic gaat terugverdienen is de vraag. Ga je er ook mee verwarmen?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramniv
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-02-2022
Verwarmen zal ik er naar alle waarschijnlijkheid niet mee doen.
Ik heb ook geen idee of het ene merk beter staat aangeschreven dan de ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ramniv schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:34:
Verwarmen zal ik er naar alle waarschijnlijkheid niet mee doen.
Ik heb ook geen idee of het ene merk beter staat aangeschreven dan de ander...
Panasonic zou over het algemeen toch wat beter moeten zijn.
Zelf heb ik 2 LG units die het prima doen. Ik gebruik ze als hoofdverwarming en uiteraard om mee te koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Headshot_NL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:15:
[...]

Panasonic zou over het algemeen toch wat beter moeten zijn.
Zelf heb ik 2 LG units die het prima doen. Ik gebruik ze als hoofdverwarming en uiteraard om mee te koelen in de zomer.
Mijn ervaring staat daar dan weer compleet haaks op. Bij een oud werkgever 6 binnen 3 jaar dood. De laatste werd afgeschreven omdat een lager van de binnenunit niet meer te krijgen was 8)7. 3 jaar!

LG minder ervaring mee maar de units die ik gezien heb nooit defecten. Wel redelijk wat roest gezien :+ Maar daar was de werking niet minder om :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
Om nog terug te komen op de trilling dempers. Die veren werken inderdaad heel goed. Ik heb ze er zelf na een week onder gezet.
Echter in januari heb werkt mijn verwarming niet meer. Alle koelgas eruit. De perskoppeling is gaan lekken. Dat komt omdat de hele buitenunit op de veren een beetje trilt. Maar de leidingen uit de muur zitten vast dus de trilling komt op de perskoppeling te staan. Na een half jaar trillen is die lek. Solderen was beter geweest, maar zou die dan later op een andere plek het begeven?

Een maand later weer een storing compressor start niet op. Conclusie is dat door oververhitting de lagers vast zijn gelopen. Zelf denk ik dat bij het lekken van het R32 ook te veel olie is verloren waardoor de lagers inderdaad vast zijn gelopen. Want als ik zoek op compressor problemen gebeurd dat altijd door een reden.
Op de compressor staat oil 900ml maar het is niet mogelijk om dit te meten.

Heb alles in Italië besteld dus installateur wil best helpen maar geeft uiteraard geen garantie, nieuwe compressor met inbouwen en risico dat er nog iets anders is is mij te groot. Heb een nieuwe unit bij mijn installateur besteld. Heb ik tenminste normale garantie.

Dus als je veren wilt plaatsen doe het niet zelf!

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Jeroen.br Toevallig heb ik vandaag deze set besteld Trillingsdemper Medium rubber draad M8 om ook te vervangen ivm vibraties van mijn muurbeugel. Met daarbij rubberen trillings mat. Deze stukken ga ik op maat maken om tegen de muurbeugel en muur te plaatsen. Want wanneer ik de buitenunit met de hand vast houd is meteen het vervelende trilling geluid helemaal weg.
Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:48:
Tijdens de wat extremere perioden, zowel met koelen als met verwarmen, hoor ik best wat vibraties. De buitenunits hangen bij mij aan de muur, waarbij gebruik gemaakt is van standaard rubbers.

Iemand ervaring met andere, betere rubbers? Scheelt dat nog veel of valt dat allemaal wel mee?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Ramniv Wanneer je er alleen maar mee gaat koelen zou ik gaan voor de LG. Heb zelf deze LG ook. Maar doe er de hele boven verdieping mee koelen van de zomer 100M3. 3x slaapkamers en overloop. De buiten unit hoor je echt niet. Je hoort alleen maar de wind geluid wat van de buitenunit af komt.

We hebben er afgelopen tijd ook mee verwarmt omdat het boven erg koud werd. Maar dat gaat ook zeer goed alleen minder zuinig. Want de LG heeft maar A+ bij verwarmen. Over panasonic kan ik helaas niks zeggen heb alleen ervaring op dit moment met LG & Daikin.
Ramniv schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:55:
Beste mede forummers,

https://www.warmteservice...045?origin=-tl006-22-161-[Afbeelding]

[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Dolbyadt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:44:
@Ramniv Wanneer je er alleen maar mee gaat koelen zou ik gaan voor de LG. Heb zelf deze LG ook. Maar doe er de hele boven verdieping mee koelen van de zomer 100M3. 3x slaapkamers en overloop. De buiten unit hoor je echt niet. Je hoort alleen maar de wind geluid wat van de buitenunit af komt.

We hebben er afgelopen tijd ook mee verwarmt omdat het boven erg koud werd. Maar dat gaat ook zeer goed alleen minder zuinig. Want de LG heeft maar A+ bij verwarmen. Over panasonic kan ik helaas niks zeggen heb alleen ervaring op dit moment met LG & Daikin.

LG buiteunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAb5YVcuyFvlbkbKyEu7pjgeZ9I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhGqxB8MWTk9js21EEDUTbku.jpg?f=fotoalbum_medium

LG Smart thinq app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ulOIFXgUh3znc1xrDqWu96XR0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMho3ExEiD06DzEujcPQCyms.jpg?f=fotoalbum_medium

Hele mooi en handige LG smart Thinq app. Waar je voldoende mee kunt instellen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@MarkV6 Toevallig heb ik vandaag deze set besteld Trillingsdemper Medium rubber draad M8 om ook te vervangen ivm vibraties van mijn muurbeugel. Met daarbij rubberen trillings mat. Deze stukken ga ik op maat maken om tegen de muurbeugel en muur te plaatsen. Want wanneer ik de buitenunit met de hand vast houd is meteen het vervelende trilling geluid helemaal weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Dolbyadt op 22-02-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dolbyadt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:19:
@MarkV6 Toevallig heb ik vandaag deze set besteld Trillingsdemper Medium rubber draad M8 om ook te vervangen ivm vibraties van mijn muurbeugel. Met daarbij rubberen trillings mat. Deze stukken ga ik op maat maken om tegen de muurbeugel en muur te plaatsen. Want wanneer ik de buitenunit met de hand vast houd is meteen het vervelende trilling geluid helemaal weg.
Ik denk niet dat dat je gaat helpen. De trillingen gaan alsnog via de bouten je muur in verwacht ik.

De truc is loskoppelen. Daarom hebben de goede rubbers twee losse bouten erin zitten ipv èèn lange. Dan is de unit losgekoppeld van de beugel wat metaal betreft :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

of gewoon veren OP rubbers zetten. iets met dubbel genaaid.... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Glashelder Ik heb deze Cilindrische trillingsdemper type A - 40 x 30 mm (M8)
Deze cilindrische trillingsdemper type A, 40x30 mm, is aan beide zijden voorzien van een uitwendig metrisch schroefdraad. Het toegepaste zachte NR rubber met een hardheid van 55 Shore A is elastisch, duurzaam en kan toegepast worden bij temperaturen van -30°C tot +70°C. De cilindrische trillingsdempers type A zijn uitstekend geschikt voor het absorberen van trillingen onder zowel druk- en/of afschuifbelasting.

Deze zijn zoals jij zegt een rubber met twee losse bouten erin. :)
Glashelder schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Ik denk niet dat dat je gaat helpen. De trillingen gaan alsnog via de bouten je muur in verwacht ik.

De truc is loskoppelen. Daarom hebben de goede rubbers twee losse bouten erin zitten ipv èèn lange. Dan is de unit losgekoppeld van de beugel wat metaal betreft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
@Dolbyadt en waar heb je die gekocht?

Installateur hier wilt bij plaatsing onderstaande dempers monteren op de muurbeugel:
https://www.cairox.be/pdf/BE/DS/out/BE-NL-J05.010.2C-A35.pdf

Is dit dan goed? Of kan ik maar beter ineens zeggen dat ze iets beters moeten installeren ipv die vermelde A35 dingen?

zijn dan deze wel uit twee stukken en beter dan het voorgestelde? : https://www.mijnklimaatsh...dium-rubber-draad-m8.html

[ Voor 1% gewijzigd door Leffunk op 22-02-2021 16:04 . Reden: foutje in link PDF ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Na mijn eerdere verhaal (BastiaanN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen") gisteren ook een andere installateur over de vloer gehad. Ik had er al een veel prettiger gesprek mee, iemand van een grotere organisatie en zowel dealer van ME,MHI,Daikin en LG. Deze installateur kon zijn verhaal goed onderbouwen en kwam er mee dat ik voor mijn woonkamer zelfs genoeg zou hebben aan een 2,5kw. Hij kwam daarom met de volgende combinatie:

- Daikin 3MXM52N buitenunit
- Daikin FTXM25R voor de woonkamer
- 2x Daikin FTXM20R voor de slaapkamers

Die FTXP25M heeft een max koelbereik van 3,2KW en een nominaal vermogen van 2,5KW. Verwarmen doet hij voor maximaal 4,7KW en nominaal 2,8KW. Er is voor koelen gerekend met een factor 35 en voor verwarmen met een factor 40. Is dat een beetje realistisch? Het duurt altijd wel erg lang voordat de warmte in de woonkamer zit op warme dagen (meerdere dagen). Het gaat dus om een tussenwoning uit 1996 met woonkamer van 91m3 met 1 buitenmuur op het zuiden met ongeveer 6m2 glas er in. Zelf zit ik een beetje tussen "moet kunnen" en "dat wordt krap" in.... :P

[ Voor 0% gewijzigd door BastiaanN op 23-02-2021 09:06 . Reden: typo in de typenrs ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:07

Freakie1NL

Grote Baas

Dat moet kunnen, al is een 3.5 daar ook wel gepast. Zou je altijd om kunnen vragen, zoveel extra kost dat niet.
Het is in elk geval een stuk beter advies dan die 5 kW knakker die bij je langs kwam.

Denk wel dat een goede installateur op locatie een veel betere inschatting kan maken dan dat wij via een forum kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Freakie1NL op 23-02-2021 09:09 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

BastiaanN schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:31:
Na mijn eerdere verhaal (BastiaanN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen") gisteren ook een andere installateur over de vloer gehad. Ik had er al een veel prettiger gesprek mee, iemand van een grotere organisatie en zowel dealer van ME,MHI,Daikin en LG. Deze installateur kon zijn verhaal goed onderbouwen en kwam er mee dat ik voor mijn woonkamer zelfs genoeg zou hebben aan een 2,5kw. Hij kwam daarom met de volgende combinatie:

- Daikin 3MXM52N buitenunit
- Daikin FTXM25R voor de woonkamer
- 2x Daikin FTXM20R voor de slaapkamers

Die FTXP25M heeft een max koelbereik van 3,2KW en een nominaal vermogen van 2,5KW. Verwarmen doet hij voor maximaal 4,7KW en nominaal 2,8KW. Er is voor koelen gerekend met een factor 35 en voor verwarmen met een factor 40. Is dat een beetje realistisch? Het duurt altijd wel erg lang voordat de warmte in de woonkamer zit op warme dagen (meerdere dagen). Het gaat dus om een tussenwoning uit 1996 met woonkamer van 91m3 met 1 buitenmuur op het zuiden met ongeveer 6m2 glas er in. Zelf zit ik een beetje tussen "moet kunnen" en "dat wordt krap" in.... :P
Ik heb even terug gelezen. Er komen kunststof kozijnen met HR++ glas, met zonwering en de hele poespas. Perfect dus als isolatie zowel zomers als ‘s winters. Ook kan je in een Siberische winter bijverwarmen met de CV. Dan lijkt mij de voorgestelde set prima. Belangrijkste in Nederlandse extreem hete zomers dat de vochtigheid uit de ruimte wordt onttrokken (dan is het al stukken aangenamer) en daarnaast een paar graden wordt gekoeld. Als de ruimte op temperatuur is, dan hoeft hij dat alleen nog bij te houden, wat hij met 2 vingers in zijn neus doet, zeker in jouw geïsoleerde huis.
Dus wat mij betreft: houden zo. En kijk eens voor de woonkamer naar een model dat een beetje toont, niet zo’n saaie plastic bak. Van Daikin de Stylish is echt mooi, de Emura idem (alleen stuk breder, toont vrij log en massief). Je betaalt iets meer maar je kijkt er wel minimaal 15 jaar tegenaan! ;)
Succes.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
Probleem met irritant bijgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Maandag1987 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:
Kan je die geluidsopname misschien ergens delen? Het is uit je omschrijving lastig op te maken wat je precies hoort...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maandag1987 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:
Is niet heel abnormaal. Mijn unit op zolder deed dit ook en daar zat teveel koudemiddel in. Er is toen wat uitgehaald en daarna was het wat beter. Maar helemaal weg is het niet. Vermoed dat je lange leidingen sowieso altijd wel een beetje hoort suizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
@Maandag1987 Als de airco bij buiten temperaturen van 7c de ruimte al niet warm krijgt is er iets mis mee, maar je moet er ook niet vanuit gaan dat je bijvoorbeeld van 16c naar 22c binnen 1 uur kan bereiken, het blijft een warmtepomp en dat kan wel 3 uur duren bij een grote ruimte.

Naarmate het kouder wordt verwarm ik niet meer ad-hoc maar ga ik naar nachtverlaging, met dit weer heeft nachtverlaging weer geen zin omdat de dagtemperaturen zo gigantisch snel stijgen, dan staat hij hier ook gewoon uit snachts.

Normaal gesproken draait de wamtepomp het hele winter door alleen bij dit uitzonderlijk weer even niet.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2021 12:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Leffunk Heb vandaag mijn bestelde onderdelen ontvangen om maximaal trillingen van de airco te verminderen. .

Trillingen demping buiten unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5QOMAeLuAhjbHKM8wSgDdhh2jw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLvQWK0cfOeOyNctkiCeRuYJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze bout is inderdaad 4cm dik rubber met 2x losse schroeven om maximaal trillingen te dempen..
Ik heb er alle vertrouwen in. Heb even met 2 tangen gekeken of de schroeven afzonderlijk kunt bewegen en dat ging inderdaad. Zitten dus los van elkaar met 4cm rubber er tussen. Ik ga het morgen avond na mijn werk monteren.

Trillings demping mat voor tussen muurbeugel en muur;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_CLQe9SQ4EDUo9Cc_CtMjIYqsQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IukInOmLtxBQqNTRIn1ShO2d.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze demping mat ga ik op maat maken en tussen muur en muurbeugel plaatsen om het brom geluid wat ik gehad heb tijdens de horror koude week van vorige week. De Airco heeft maximaal moeten werken i.v.m. -8 graden overdag was. Dat met gemiddeld om de 40 minuten een defrost. Dan was er wanneer ik in de keuken stond een aanwezige brom geluid. Dat hoop ik hiermee helemaal weg te krijgen.
Leffunk schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:03:
@Dolbyadt en waar heb je die gekocht?

Installateur hier wilt bij plaatsing onderstaande dempers monteren op de muurbeugel:
https://www.cairox.be/pdf/BE/DS/out/BE-NL-J05.010.2C-A35.pdf

Is dit dan goed? Of kan ik maar beter ineens zeggen dat ze iets beters moeten installeren ipv die vermelde A35 dingen?

zijn dan deze wel uit twee stukken en beter dan het voorgestelde? : https://www.mijnklimaatsh...dium-rubber-draad-m8.html

[ Voor 11% gewijzigd door Dolbyadt op 23-02-2021 20:52 . Reden: foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Dolbyadt schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:47:
@Leffunk Heb vandaag mijn bestelde onderdelen ontvangen om maximaal trillingen van de airco te verminderen. .

Trillingen demping buiten unit:
[Afbeelding]
Deze bout is inderdaad 4cm dik rubber met 2x losse schroeven om maximaal trillingen te dempen..
Ik heb er alle vertrouwen in. Heb even met 2 tangen gekeken of de schroeven afzonderlijk kunt bewegen en dat ging inderdaad. Zitten dus los van elkaar met 4cm rubber er tussen. Ik ga het morgen avond na mijn werk monteren.

Trillings demping mat voor tussen muurbeugel en muur;
[Afbeelding]

Deze demping mat ga ik op maat maken en tussen muur en muurbeugel plaatsen om het brom geluid wat ik gehad heb tijdens de horror koude week van vorige week. De Airco heeft maximaal moeten werken i.v.m. -8 graden overdag was. Dat met gemiddeld om de 40 minuten een defrost. Dan was er wanneer ik in de keuken stond een aanwezige brom geluid. Dat hoop ik hiermee helemaal weg te krijgen.

[...]
Klinkt goed. Ben benieuwd.
Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:39
Maandag1987 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:31:
Eind januari zijn bij ons twee airco's gehangen: Buitenunit MXZ-2F53VF icm MSZ-AP42VKG (begange grond) en MSZ-AP25VKG (zolder). Zie ook mijn eerdere post. Ik heb een Shelly plug er tussen gezet om het verbruik te monitoren.

[knip]

Het grootste probleem wat we tot nu toe hebben ervaren is dat we op sommige momenten op de begange grond (en dus niet op zolder) een irritant bijgeluid horen. Dit is een soort van echoënd, ruizend geluid. Het lijkt wel of dit vanuit de leidingen komt. Vanuit de binnenunit op de begane grond lopen de leidingen door het plafond naar de kamer daarboven. Vanuit hier lopen de leidingen naar buiten naar de buitenunit. De buitenunit hangt op de 1e verdieping tegen de buitenmuur. Ook op deze kamer horen we dit geluid. Als ik het raam open zet en buiten luister, neem ik dit geluid bij de buitenunit niet waar. In eerste instantie dachten we dat dit de defrosts waren, alleen toen het zo koud was merkte we dat dan de lamellen omhoog gaan staan, het verbruik heel laag wordt en dit max 10 minuten duurt. Als de unit uit staat horen we het geluid niet meer. Ook is het geluid niet te horen op de zolder.

Het geluid is dusdanig irritant dat ik er vanochtend wakker van werd op onze slaapkamer, deze ligt naast de kamer waar de leidingen doorheen lopen (deuren staan open).

We hebben uiteraard de installateur al gemaild incl. geluidsbestanden. Tot op heden hebben we nog geen reactie ontvangen.
Ook ik heb onlangs een multisplit laten plaatsen (MSZ-AP35VGK, MSZ-AP50VGK, MSZ-AP20VG op een MXZ-4F72VF3) en heb af en toe wat bijgeluiden. Ik vind het wat lijken op het geluid van water dat door buizen stroomt als er ergens een toilet wordt doorgetrokken (alleen als de lamellen omhooggericht staan, tijdens het verwarmen staan ze naar beneden). Lijkt dit wat op het geluid waar jij last van hebt?
Ik ben al lang aan het zoeken of dit normaal is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Jaspervl waarschijnlijk gaat hij in een defrost mode. Na een minuut of 10 gaan de lamellen weer open?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
evtje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:53:
@Jaspervl waarschijnlijk gaat hij in een defrost mode. Na een minuut of 10 gaan de lamellen weer open?
Ja dat klopt. Maar tegelijkertijd heeft de kamer ook de gewenste temperatuur (dus geen idee of het echt een defrost is). Het leek me alleen dat je met het huidige heerlijke weer (graad of 15C) geen defrost verwacht, of zit ik daar fout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
No way in hell dat je bij deze temperaturen een defrost kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ook ik heb onlangs een multisplit laten plaatsen (MSZ-AP35VGK, MSZ-AP50VGK, MSZ-AP20VG op een MXZ-4F72VF3) en heb af en toe wat bijgeluiden. Ik vind het wat lijken op het geluid van water dat door buizen stroomt als er ergens een toilet wordt doorgetrokken (alleen als de lamellen omhooggericht staan, tijdens het verwarmen staan ze naar beneden). Lijkt dit wat op het geluid waar jij last van hebt?
Dit geluid is vrij normaal en is geen defrost.Kleine notitie wel, het is normaal als de juiste vulling voor de leiding lengte er in zit. Ik heb zelf een MHI 2,5kw met 7 meter leiding, dan hoor ik soms ook wel eens het geluid of er water loopt, in de handleiding staat dat dit vrij normaal is. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Speedfightserv schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Dit geluid is vrij normaal en is geen defrost.Kleine notitie wel, het is normaal als de juiste vulling voor de leiding lengte er in zit. Ik heb zelf een MHI 2,5kw met 7 meter leiding, dan hoor ik soms ook wel eens het geluid of er water loopt, in de handleiding staat dat dit vrij normaal is. :)
Ah, dat is jammer. Toch wel redelijk irritant tijdens het tv kijken want het is behoorlijk luid. Het enige dat ik kon vinden in mijn handleiding was "sound of refrigerant flow may be heard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Ah, dat is jammer. Toch wel redelijk irritant tijdens het tv kijken want het is behoorlijk luid. Het enige dat ik kon vinden in mijn handleiding was "sound of refrigerant flow may be heard".
Ik heb hetzelfde. Ik ga binnenkort proberen of het beter wordt als je er geluids isolatie voor waterleiding omheen doet.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Dat is wel heel hard, ik hoor het alleen als ik in de nacht even naar de wc ga en het erg stil is.
Dan kan het zijn dat er te veel/weinig koudemiddel aanwezig is, wat je even kan doen is het op de koudste stand zetten en op de dikke leiding bij de condensor een stukje schilders tape plakken en met een infrarood temperatuur meter de temperatuur van die leiding meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Jeroen.br Bij aircosuper heb ik de trillings dempers & mat gekocht.
Jeroen.br schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Klinkt goed. Ben benieuwd.
Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Jaspervl Een defrost bij deze temperatuur zou eigenlijk niet mogelijk zijn. Dat gebeurd normaal pas rond de 2 graden buiten temperatuur.

Zoals jij het beschrijft dat dit alleen gebeurd wanneer de lamellen omhoog staan zo u het best kunnen dat de airco op automaitsch hebt staan. En hierdoor mogelijk i.p.v. verwarmen gaat koelen omdat je zelf aangeeft dat de lamellen dan naar boven staan. Normaal standaard bij verwarmen airco lamellen naar beneden gericht en met koelen gaat standaard de lamellen naar boven staan. Mogelijk dat de airco op dat moment gestopt is met verwarmen en dan gaat koelen omdat het te warm is geworden. Wanneer dit zou gebeuren kan het mogelijk zijn dat je dit geluid hoort. Omdat de airco veranderd van verwarmen naar koelen toe.

Mijn tip zet je airco even handmatig op verwarmen. (dus van automatisch af). En kijken of dan het geluid weg blijft. Hopenlijk is dan jouw probleem opgelost.
Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:44:
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 24-02-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Glashelder schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:45:
No way in hell dat je bij deze temperaturen een defrost kan krijgen.
Ik weet ook niet of het van vandaag was of van een week terug . Maar je heb gelijk bij deze temperaturen moet dat niet kunnen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
@Dolbyadt Mmm, helaas is dat het ook niet, staat netjes op alleen verwarmen.

Ik heb een mp3'tje geschoten van het geluid:
https://jaspervltmp.s3.us...onaws.com/airco+sound.mp3
wellicht komt het iemand bekend voor (telefoon lag even op de binnenunit, best lastig wat redelijks op te nemen).

Ondertussen wel wat stappen gezet om het met m'n smarthome te integreren (hubitat elevation), wel cloud maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:39
Ik kom er echt niet meer uit welke grootte buiten unit ik moet kiezen. Ik wil een 3.5 en 4.2 Daikin binnenunit aansluiten. Wil voorkomen dat ik een overkill heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYrAAeErJFSjIX1Cb5dItSiPI-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yz24za3UjKpCt9OGb3iwybib.png?f=fotoalbum_large

Het huis is goed geïsoleerd en de airco's zullen alleen op de achtergrond draaien, zelden tegelijkertijd.

Kan iemand iets zinnigs aangeven?

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Speedfightserv schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Dat is wel heel hard, ik hoor het alleen als ik in de nacht even naar de wc ga en het erg stil is.
Dan kan het zijn dat er te veel/weinig koudemiddel aanwezig is, wat je even kan doen is het op de koudste stand zetten en op de dikke leiding bij de condensor een stukje schilders tape plakken en met een infrarood temperatuur meter de temperatuur van die leiding meten.
Idem bij mij. Ik hoor het in de kruipruimte omdat ook alle leidingen daar bij elkaar komen, maar in huis lopen de leidingen in de muur (hout skeletbouw, dus was makkelijk te doen) of achter een eikenhouten schot met daarachter wat glaswol geduwd. Dan hoor je bij mij niks.

Lopen bij jou de leidingen op de muur? Zo ja is dat wellicht het verschil en is er misschien nog iets te doen met isolatie? Ik denk aan wat verwarmingsbuis isolatie en een houten aftimmering? Dwz als het je echt stoort. Uiteindelijk is het ook vaak gewoon wennen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PcPirate schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:57:
Ik kom er echt niet meer uit welke grootte buiten unit ik moet kiezen. Ik wil een 3.5 en 4.2 Daikin binnenunit aansluiten. Wil voorkomen dat ik een overkill heb.

[Afbeelding]

Het huis is goed geïsoleerd en de airco's zullen alleen op de achtergrond draaien, zelden tegelijkertijd.

Als ze zelden gelijktijdig draaien. Zou ik kiezen voor de 50. Als ze gelijktijdig draaien hebben ze niet het volledige vermogen beschikbaar maar een unit draait ook niet vaak op z'n max.

• Jaspervl
Armin schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 05:39:
[...]

Idem bij mij. Ik hoor het in de kruipruimte omdat ook alle leidingen daar bij elkaar komen, maar in huis lopen de leidingen in de muur (hout skeletbouw, dus was makkelijk te doen) of achter een eikenhouten schot met daarachter wat glaswol geduwd. Dan hoor je bij mij niks.

Lopen bij jou de leidingen op de muur? Zo ja is dat wellicht het verschil en is er misschien nog iets te doen met isolatie? Ik denk aan wat verwarmingsbuis isolatie en een houten aftimmering? Dwz als het je echt stoort. Uiteindelijk is het ook vaak gewoon wennen. O-)
Bij mij gaan ze meteen achter de unit naar buiten toe. Op zich kan ik er mee leven hoor. Maar vroeg me erg af of dit wel hoort, dus of de installatie goed verlopen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

[Afbeelding]

De 2MXM40N en de 3MXM40N vallen sowieso af omdat die de combinatie 3.5 + 4.2 niet ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Gister avond na mijn werk de trillings dempers gemonteerd om het brom geluid wat aanwezig was tijdens de horror koude week. Die week hoorde we voor het eerst in onze keuken een brom geluid wat ik graag wil proberen weg te krijgen. Daarom wat aanpassingen gedaan van de demping ten opzichte van de standaard demping wat meestal bij de muurbeugel aanwezig is.

Hier de verbeterde versie trillingsrubber gemonteerd.Cilindrische trillingsdemper type A - 40 x 30 mm (M8)
Deze cilindrische trillingsdemper type A, 40x30 mm, is aan beide zijden voorzien van een uitwendig metrisch schroefdraad. Het toegepaste zachte NR rubber met een hardheid van 55 Shore A is elastisch, duurzaam en kan toegepast worden bij temperaturen van -30°C tot +70°C. De cilindrische trillingsdempers type A zijn uitstekend geschikt voor het absorberen van trillingen onder zowel druk- en/of afschuifbelasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iB6pA5-UUdK7ChiEc9-QNJIHqA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shFi79ilg0AzeRn7qCrP39bP.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier een rubermat van 2cm tussen muur en muurbeugel geplaatst om trilling te dempen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLNkgamdnUryzJBxjF5C1sa8-vg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cfiRVgSBLOzerMiqrxHRpZD.jpg?f=fotoalbum_medium

Airco LG & Daikin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7CF9FVSl5wrqLIK2Hu8FSmH48=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qQvnbk8z0lmTRuk3okGbcV.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu weer wachten tot de Airco weer eens hard moet gaan werken en dan testen of het brom geluid verholpen is. Maar dat kan ik alleen testen wanneer de airco hard moet werken. Want bij normaal gebruik
hoor je helmaal niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Dolbyadt op 25-02-2021 10:35 . Reden: Foto's toegevoegd ]

• Dolbyadt
@PcPirate Je geeft zelf al aan dat je huis heel goed is geisoleerd. Waar wil je de 4.2 plaatsen?

Ik heb zelf een heel oud hoekhuis met alleen kunstof kozijnen met oud standaard dubbelglas. (120m3) en heb een Daikin Pefera hangen 3,5 Kwh.( FTXM35N - RXM35N model 2020). Deze heeft zonder enige problemen mijn woonkamer/keuken op temperatuur gehouden zonder dat de CV ketel overdag heeft moeten ondersteunen. De CV ketel heeft alleen een paar dagen moeten ondersteunen tijdens de horor koude week van vorige week. Dit omdat de Daikin gemiddeld bij -8 overdag om de 40 minuten bezig was met een defrost. Als ik dan even de horor week niet mee tel heeft de airco zonder problemen mijn woonkamer/keuken op temperatuur gehouden met verwarmen. Met koelen verwacht ik al helemaal geen problemen.

Het grote verschil qua 3,5 of 4,2 is dat de buiten unit meteen een maat groter word en meer db's kan maken. Daarom ben ik zelf gegaan voor de 3,5. De buiten unit voor de 3,5 heeft een A+++ en de vanaf 4,2 een A++ energie status. Dat heb ik ook meegenomen met mijn keuze. Omdat ik mee verwarm om mijn gas verbruik te verminderen. En dat is op dit moment aardig gelukt. (zie mindergas).

Mindergas verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qjxVpPz3pfPWY6lyFz75SKuW-Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/B2d13BVR52iZS6L2rGZcsJbW.png?f=fotoalbum_medium

Succes met je keuze.

[Afbeelding]

[ Voor 15% gewijzigd door Dolbyadt op 25-02-2021 10:31 ]

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:41:

wellicht komt het iemand bekend voor (telefoon lag even op de binnenunit, best lastig wat redelijks op te nemen).

Ondertussen wel wat stappen gezet om het met m'n smarthome te integreren (hubitat elevation), wel cloud maar ja.
Klinkt als stroomgeluid terwij expansieventiel opengaat. Is dat geluid er elke keer als hij aangaat? Ik hoor bij het inschakelen altijd wel een stroomgeluid in de leidingen dicht bij de buitenunit. Dat lijkt hier op.

Maarten

• Jaspervl
mwk schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Klinkt als stroomgeluid terwij expansieventiel opengaat. Is dat geluid er elke keer als hij aangaat? Ik hoor bij het inschakelen altijd wel een stroomgeluid in de leidingen dicht bij de buitenunit. Dat lijkt hier op.
Nee, dit is niet gecorreleerd aan het aangaan. Het is (na het aanzetten op "verwarm stand") alleen/voornamelijk als de kamer op temperatuur is en wanneer dan de airco automatisch naar "fan" lijkt te gaan (aangezien de lamellen niet meer naar onderen zijn gericht, maar naar voren en de lucht niet warm aanvoelt).
's Avonds kan dit wel 2 keer per uur, beetje het geluid alsof er een ouderwetse toilet (met zo'n bak water van boven) doorgetrokken wordt.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[Afbeelding]

Misschien iets meer info? Als je al spreekt over een 4.2 binnenuit, als achtergrond draaiend, dan ga je zeker een giga grote ruimte ermee bijverwarmen of bijkoelen. Óf je hebt jezelf of bent verkeerd voorgelicht. Vertel? Wat is de situatie?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Na wikken en wegen zit ik er toch aan te denken zelf een airco aan te schaffen. Leidingwerk zelf te boren en aan te leggen. En het koppelen van de leidingen + afpersen aan een installatiebureau over te laten.

Vraag alleen, waar haal ik een beetje een fatsoenljke 3,5KW daikin (sensira/comforma) splitunit vandaan? Ik dacht eerst aan aircovoordeel.nl. Maar die komt zeer slecht uit de bus. Kwam ook al bij Max Ombudsman (my god) voorbij, en zelfs aircotje.nl is van hun. Iemand een adres waar ik wel fatsoenlijk spul kan kopen zonder gezeur te krijgen met garantie? Goede aircoaanbieders lijken nogal schaars te zijn?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Speedfightserv
NeFoRcE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:38:
Na wikken en wegen zit ik er toch aan te denken zelf een airco aan te schaffen. Leidingwerk zelf te boren en aan te leggen. En het koppelen van de leidingen + afpersen aan een installatiebureau over te laten.

Vraag alleen, waar haal ik een beetje een fatsoenljke 3,5KW daikin (sensira/comforma) splitunit vandaan? Ik dacht eerst aan aircovoordeel.nl. Maar die komt zeer slecht uit de bus. Kwam ook al bij Max Ombudsman (my god) voorbij, en zelfs aircotje.nl is van hun. Iemand een adres waar ik wel fatsoenlijk spul kan kopen zonder gezeur te krijgen met garantie? Goede aircoaanbieders lijken nogal schaars te zijn?
Aircostunt.com

• Speedfightserv
Armin schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 05:39:
[...]

Je moet even @Jaspervl taggen ;)

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
PeepPeepPeep schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Misschien iets meer info? Als je al spreekt over een 4.2 binnenuit, als achtergrond draaiend, dan ga je zeker een giga grote ruimte ermee bijverwarmen of bijkoelen. Óf je hebt jezelf of bent verkeerd voorgelicht. Vertel? Wat is de situatie?
4.2 voor giga grote ruimte? Dat valt wel mee toch, als het meer dan 100m3 is en bijv veel glas op het zuiden dan lijkt het me niet zo gek?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nextnext schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:48:
[...]
4.2 voor giga grote ruimte? Dat valt wel mee toch, als het meer dan 100m3 is en bijv veel glas op het zuiden dan lijkt het me niet zo gek?
met 4.2 kan je practisch een compleet vrijstaande woning met een beetje deftige isolatie mee verwarmen.

als de ruimte zo groot is moet je 2 kleintjes ophangen om een comfortabele en egale kamertempratuur te krijgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Dolbyadt
@Jaspervl Ik krijg helaas geen geluid wanneer ik op de link klik.
Jaspervl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:41:

• Jaspervl
Dolbyadt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:27:
@Jaspervl Ik krijg helaas geen geluid wanneer ik op de link klik.

[...]
Mmmm, nu moet de file automatisch downloaden. Crappy hosting service ;)

• Jaspervl
Bij mij loopt alles rechtstreeks achter de binnenunits door de muur naar buiten en vervolgens naar beneden via de gevel naar de staande airco, dus isolatie of zo lijkt niet de oplossing (wil natuurlijk best gecorrigeerd worden).
Ik ben van nature niet erg zeikerig dus het is best wel luid ;)
(in ieder geval allen hartelijk bedankt voor het meedenken!)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08

In mijn zoektocht naar een multi-split systeem ben ik 123klimaatshop.nl tegengekomen. Had wat vragen en heb deze telefonische gesteld. Mijn indruk van de pre-sales support is alvast goed. Heb in overweging om daar volgende week een systeem te bestellen en ook inbedrijfstelling door hun te laten doen. Ik ben net als jij van plan om zelf te boren en de leidingen te leggen. Zelf doen Scheelt toch weer bijna 1000 euro.

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
flippy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:10:
[...]

met 4.2 kan je practisch een compleet vrijstaande woning met een beetje deftige isolatie mee verwarmen.

als de ruimte zo groot is moet je 2 kleintjes ophangen om een comfortabele en egale kamertempratuur te krijgen.
In de openingspost van dit topic (en deze formule vindt je overal) staat toch iets anders, dus ik begrijp het niet. Fomule: M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt)

Dus zeg een begane grond van 110 m3 x 40 (goed geisoleerd maar plat dak of zuidkant ramen etc) = 4400 watt. Een heel huis er mee koelen lijkt me dan toch overdreven?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nextnext schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:22:
[...]

In de openingspost van dit topic (en deze formule vindt je overal) staat toch iets anders, dus ik begrijp het niet. Fomule: M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt)

Dus zeg een begane grond van 110 m3 x 40 (goed geisoleerd maar plat dak of zuidkant ramen etc) = 4400 watt. Een heel huis er mee koelen lijkt me dan toch overdreven?
Ons nieuwe huis heeft een 5 kW warmtepomp. Voor verwarming van het hele huis.

Het hangt dus sterk van de isolatiegraad af en voor koelen ook van de hoeveelheid invallend zonlicht. Stap 1 is dan voorkomen van invallend zonlicht, en daarna pas koelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Snap het even niet.
Als je zelf de installatie doet, dan kan toch juist hetgeen waar het bij Max om ging (net voor de lol maar even gekeken, maar man man :X ) vermeden worden.

Bedoel in theorie zou als jij alles goed hebt aangelegd een app nog in bedrijf kunnen stellen en dan heb je een nette set.

Niets afdoende aan het verhaal van die mevrouw, want die installatie ziet er inderdaad niet uit. Al praat die expert ook onzin :) . Heb hier mijn airco's direct op 2 verschillende aardlekautomaten zitten. Dan is een werkschakelaar helemaal niet benodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Daikin 3MXM68N buitenunit is dinsdag kapot gegaan jammer genoeg. Vanmiddag met de installateur de diagnose gedaan.

Bij warmte of koudevraag stuurt de printplaat buiten schijnbaar willekeurig een klep aan waar het koudemiddel heen moet.

Dit getest door in de woonkamer kou te vragen. Dat ging de 1e keer goed. Daarna unit uit en weer koudevraag in de woonkamer. Nu werd het koudemiddel gestuurd naar de unit op de slaapkamer ( die uit/dicht was). Ventilator draaide wel in de woonkamer maar werd dus niet koud.

Serviceafspraak is gemaakt met Daikin, vermoedelijk moet de printplaat in de buitenunit vervangen worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Vervelend, die had je nog niet zo lang toch?

• Dolbyadt
@mkleinman Dat is vervelend om te horen. Jouw installatie is nog vrij nieuw toch. Van vorig jaar ergens toch?
mkleinman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:34:
Mijn Daikin 3MXM68N buitenunit is dinsdag kapot gegaan jammer genoeg. Vanmiddag met de installateur de diagnose gedaan.

Bij warmte of koudevraag stuurt de printplaat buiten schijnbaar willekeurig een klep aan waar het koudemiddel heen moet.

Dit getest door in de woonkamer kou te vragen. Dat ging de 1e keer goed. Daarna unit uit en weer koudevraag in de woonkamer. Nu werd het koudemiddel gestuurd naar de unit op de slaapkamer ( die uit/dicht was). Ventilator draaide wel in de woonkamer maar werd dus niet koud.

Serviceafspraak is gemaakt met Daikin, vermoedelijk moet de printplaat in de buitenunit vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dolbyadt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:59:
@mkleinman Dat is vervelend om te horen. Jouw installatie is nog vrij nieuw toch. Van vorig jaar ergens toch?

[...]
Klopt hij is van november 2020. Storing begon met een UH storing ( printplaat storing ). Daarna een A5 storing in binnenunit (filter/thermistor ).

Nu met mijn warmtebeeldcamera gekeken en de buitenunit stuurt letterlijk de kou/warmte naar een willekeurige binnenunit bij elke keer dat er koude/warmtevraag is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Speedfightserv
mkleinman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Klopt hij is van november 2020. Storing begon met een UH storing ( printplaat storing ). Daarna een A5 storing in binnenunit (filter/thermistor ).

Nu met mijn warmtebeeldcamera gekeken en de buitenunit stuurt letterlijk de kou/warmte naar een willekeurige binnenunit bij elke keer dat er koude/warmtevraag is.
Had jij ook niet een lek gehad? of was dat mkoskamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speedfightserv schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:13:
[...]

Had jij ook niet een lek gehad? of was dat mkoskamp?
Die van mij is ook lek geweest inderdaad, vrij snel na oplevering. 1 koppeling zat niet 100%. Dat is opgelost, opnieuw afgeperst en werkt sindsdien vlekkeloos.

De electronica buiten is denk ik in de war geraakt door een aantal korte stroomstoringen in de buurt. We zien onze lampen dan knipperen en even later lees je dan dat een deel van onze woonplaats zonder spanning zit.

In het verleden op deze manier ook onze CV ketel al eens overleden, daar moest toen een complet nieuwe aanstuurprint in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mkleinman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:34:

Gelukkig nog in de garantie iig!

Ik had hier ook een leuke deze week bij de mijne, ik liep 's-ochtends naar buiten en hij klonk bijna letterlijk als een oude diesel.

Wat bleek? De fan zat gewoon los op de motoras en tevens was de rubberen hoes van deze as helemaal doorgescheurd. Ik denk dat ie door de extreme temperatuurwisseling losgekomen is. Ik heb uiteindelijk de motor en fan maar weer goed vastgedraaid en hij blaast en klinkt nu wel weer redelijk normaal, maar niet zo stil als het hoort.

Het lager van de motor is alleen nu wel klaar geloof ik (al dan niet als gevolg van de losse fan), dus ik heb maar even opgevraagd wat een nieuwe motor en fan kosten, helaas hangt ie er al 6 jaar, dus geen garantie meer :'(

Motor zonder de fan:

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Freakie1NL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Snap het even niet.
Als je zelf de installatie doet, dan kan toch juist hetgeen waar het bij Max om ging (net voor de lol maar even gekeken, maar man man :X ) vermeden worden.

Bedoel in theorie zou als jij alles goed hebt aangelegd een app nog in bedrijf kunnen stellen en dan heb je een nette set.

Niets afdoende aan het verhaal van die mevrouw, want die installatie ziet er inderdaad niet uit. Al praat die expert ook onzin :) . Heb hier mijn airco's direct op 2 verschillende aardlekautomaten zitten. Dan is een werkschakelaar helemaal niet benodigd.
Dat is de functie van een werkschakelaar niet, werkschakelaar is bedoelt dat tijdens werkzaamheden niet iemand per ongeluk stroom erop zet, en staat volledig los van een aardlekschakelaar of andere zaken

Enige alternatief zie ik aardlek eruit en sleutel van meterkast aan monteur geven tijdens werkzaamheden, en niemand heeft een reserve sleutel.

• Thijs911
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 15:07
Heeft hier iemand ervaring met de Olimpia Splendid Nexya 12 Ik kan vrijwel niks vinden op het internet kwa reviews/ervaringen. Heeft iemand ervaring met dit merk?
Is Daikin of Mitsubishi zo veel beter dat ik daar voor moet gaan?

Airco is bedoeld om een slaapkamer te koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Thijs911 op 25-02-2021 16:34 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mr_evil08 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Dat is de functie van een werkschakelaar niet, werkschakelaar is bedoelt dat tijdens werkzaamheden niet iemand per ongeluk stroom erop zet, en staat volledig los van een aardlekschakelaar of andere zaken

Enige alternatief zie ik aardlek eruit en sleutel van meterkast aan monteur geven tijdens werkzaamheden, en niemand heeft een reserve sleutel.
Air conditioning

Denk aan het plaatsen van een werkschakelaar bij de airco, deze is verplicht om de installatie af te sluiten zodat het onderhoud op een veilige manier uitgevoerd kan worden. Wat je niet wilt, is dat opeens de airco aanslaat als je met je handen in het apparaat zit. De monteur moet daarbij toezicht kunnen hebben op de schakelaar tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, dus een stekker die loshangt in een kamer terwijl de monteur op het dak aan het werk is, is niet gewenst. Immers, een huisgenoot die net thuiskomt en niet weet van de werkzaamheden, kan zomaar het apparaat weer inschakelen.

Een goede oplossing is een werkschakelaar vlak bij de buitenunit, of een schakelaar in de meterkast (dit wordt vaak praktisch opgelost door een aparte automaat voor de airco).

https://www.switchgear.nl...in%20het%20apparaat%20zit.

De tekst spreekt zich zelf tegen met moet en dan vervolgens ook dit. Maar als mijn installateur vond een aparte ALAMAT prima. Je bent ook wel een sadistische eikel als je die vervolgens inschakelt.

Ergo om het nou direct een beunhaas te noemen als er geen werkschakelaar is vind ik te ver gaan. :+

• Maandag1987
Bedankt voor alle reacties. Vanochtend begon het geluid weer na iets meer dan een uur draaien. Ik heb de airco toen uitgezet en daarna weer aan. Het geluid bleef toen weg (aldus mijn vrouw, ik was zelf weg).
Ik probeer om een geluidsbestand te delen. Dit is het geluid op de kamer waar de leidingen door heen lopen. Het voordeel hiervan is dat het geluid van de ventilatie zelf afwezig is.

@Jaspervl Het geluid wat ik waarneem is anders. Het is constanter (ik hoor bij jou af en toe een onderbreking) en het is hoorbaar wanneer de unit gewoon warme lucht verspreid. Het geluid is harder dan het blazen van de ventilatoren en daardoor erg hinderlijk.

@Glashelder , @Dolbyadt De lamellen gaan af en toe omhoog staan en de ventilatoren draaien op zeer lage snelheid. Mijn airco lijkt een defrost te doen, alleen geluid van het omdraaien van het proces is afwezig.
Dit gebeurt dus ook de afgelopen week in de ochtend bij 10+ graden (rest van de dag staat de airco uit bij deze temperaturen). Wellicht staat de automatisch ventilatiestand dan aan en stopt ie met verwarmen omdat de ruimte op temperatuur is.
Ik zal dit uittesten komende dagen. We gebruiken de automatisch ventilatiestand steeds minder. De door de airco gemeten temperatuur is veel hoger dan de werkelijke temperatuur in de rest van de ruimte.
Hierdoor gaat de airco minder hard werken en is de rest van de ruimte onbehagelijk, zowel op de i-sense van de CV als op mijn Netatmo binnenmodule zie ik dan lage waardes.

Over een maand komt de installateur pas langs om te kijken. Ik zal tot die tijd proberen uit te vogelen wat het kan veroorzaken. Ik ben benieuwd wat jullie van het geluid vinden en enige idee hebben wat er misgaat.

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
banaliteit schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Punt 3 klopt ja. Ik heb toevallig zojuist geprobeerd om de R versie te koppelen met Home Automation. Volgens mij zou dat out of the box moeten werken, maar niet bij mij dus. Dus ik vermoed dat de API veranderd is. Zie ook andere berichten online.
Ik heb ook de nieuwe, ingebouwde controller (heet BRP069C4x). Die werkt met de Daikin Residential Controller (DRC) app. Die app is wel goed, maar ik wilde de Daikin's kunnen aansturen met m'n Loxone systeem en had dus voor Daikin gekozen vanwege de directe API.

Ik heb een link naar documentatie gevonden voor een OAUTH authenticatie maar die werkt dus mooi niet.

Aangezien de Daikin's een IP adres binnen mijn huisnetwerk hebben, ik via de Firewall niets open gezet heb, en de DRC app ook buitenshuis mijn Daikins kunnen besturen denk ik dat de Daikins bij een of andere server zich aanmelden zodat commando's doorgestuurd kunnen worden.

Wellicht kan een of andere Wireshark expert uitzoeken wat er gebeurt, en/of een Daikin medewerker nieuwe documentatie over het protocol en de authenticatie opleveren...

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• mr_evil08
pveatx schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik heb ook de nieuwe, ingebouwde controller (heet BRP069C4x). Die werkt met de Daikin Residential Controller (DRC) app. Die app is wel goed, maar ik wilde de Daikin's kunnen aansturen met m'n Loxone systeem en had dus voor Daikin gekozen vanwege de directe API.

Ik heb een link naar documentatie gevonden voor een OAUTH authenticatie maar die werkt dus mooi niet.

Aangezien de Daikin's een IP adres binnen mijn huisnetwerk hebben, ik via de Firewall niets open gezet heb, en de DRC app ook buitenshuis mijn Daikins kunnen besturen denk ik dat de Daikins bij een of andere server zich aanmelden zodat commando's doorgestuurd kunnen worden.

Wellicht kan een of andere Wireshark expert uitzoeken wat er gebeurt, en/of een Daikin medewerker nieuwe documentatie over het protocol en de authenticatie opleveren...
Hij maakt inderdaad verbinding met een server op internet anders kan het niet.
NAT in je router wat zo beetje elke consument heeft (ja je mag het geen firrewall noemen weet ik) houd dat standaard tegen zonder portforwarding weet je router niet waar het heen moet, daarom een server oplossing op internet.

De Daikin modules kunnen ook gewoon standalone werken als je dat liever hebt, tot nu toe kan dat nog altijd, met Openhab (home automation) bijvoorbeeld kon ik rechtstreeks commando,s heen sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2021 19:55 ]

• Jeroen.br
Dolbyadt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:10:
Gister avond na mijn werk de trillings dempers gemonteerd om het brom geluid wat aanwezig was tijdens de horror koude week. Die week hoorde we voor het eerst in onze keuken een brom geluid wat ik graag wil proberen weg te krijgen. Daarom wat aanpassingen gedaan van de demping ten opzichte van de standaard demping wat meestal bij de muurbeugel aanwezig is.

Hier de verbeterde versie trillingsrubber gemonteerd.Cilindrische trillingsdemper type A - 40 x 30 mm (M8)
[Afbeelding]

Hier een rubermat van 2cm tussen muur en muurbeugel geplaatst om trilling te dempen:
[Afbeelding]

Airco LG & Daikin:
[Afbeelding]

Nu weer wachten tot de Airco weer eens hard moet gaan werken en dan testen of het brom geluid verholpen is. Maar dat kan ik alleen testen wanneer de airco hard moet werken. Want bij normaal gebruik
hoor je helmaal niks.
Cool, ik ga er ook eens mee aan de slag.

Voor mijn beeldvorming, heb je nou ook nog zwarte rubbers tussen de moeren en de beugeldrager zitten (boven en onder)?

• Dolbyadt
@Jeroen.br Ja klopt ik heb de standaard rubbers die bij mijn muurbeugels erbij gedaan. Om maximaal trilling tegen te gaan.
Jeroen.br schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Cool, ik ga er ook eens mee aan de slag.

Voor mijn beeldvorming, heb je nou ook nog zwarte rubbers tussen de moeren en de beugeldrager zitten (boven en onder)?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

[Afbeelding]

Als je plaats hebt voor 2 buitenunits zou ik kiezen voor 2 single splits.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• olafmol
  • Nu online
FD2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Als je plaats hebt voor 2 buitenunits zou ik kiezen voor 2 single splits.
Waarom? Is dit beter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolbyadt
@olafmol Wanneer je de ruimte hebt zou ik ook gaan 2x singel split.

Voordelen van 2x singel split airco;

1. Vaak goedkoper bij aanschaf
2. Buiten unit kleiner van formaat en maakt minder DB geluid.(minder kans op overlast)
3. Qua stroom verbruik kunnen de singel split verder terug moduleren waardoor ze minder stroom verbuiken
4. Wanneer je er ook mee gaat verwarmen dat niet beide airco tegelijkertijd een defrost uitvoeren. Waardoor
je +/- 15 minuten geen warmte krijgt van de binnen unit. Dus meer comfort qua temperatuur.
5. Minder kans op geluid (ruis) van de airco leidingen. (hier op het forum al meerdere voorbij gekomen).
6. Wanneer er een storing zou optreden heb je nog een backup van de andere airco.
7. Wanneer je 2x unit zou nemen heb je beter comfort qua temperatuur verdeling ruimte. (wanneer je ze
in een grote ruimte zou plaatsen).

[ Voor 22% gewijzigd door Dolbyadt op 26-02-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:36
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
@olafmol Wanneer je de ruimte hebt zou ik ook gaan 2x singel split.

1. Vaak goedkoper bij aanschaf
2. Buiten unit kleiner van formaat en maakt minder DB geluid.(minder kans op overlast)
3. Qua stroom verbruik kunnen de singel split verder terug moduleren waardoor ze minder stroom verbuiken
4. Wanneer je er ook mee gaat verwarmen dat niet beide airco tegelijkertijd een defrost uitvoeren. Waardoor
je +/- 15 minuten geen warmte krijgt van de binnen unit. Dus meer comfort qua temperatuur.
En geen bleeding

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 17:25

JB

Cédric roelt!

Ligt het aan mij of zijn de Toshiba prijzen voor losse units “geheim”? Ik vind weinig prijzen die te plotten vallen op de NL markt voor Toshiba. Hebben de dealers dit mooi “binnenskamers” weten te houden of? Je komt meteen uit bij Climamarket die volgens mij uit Spanje alles voor 50% goedkoper levert. Inmiddels na wat inlezen weet ik dat het hier gewoonweg 2x zo duur is qua unit of geen hond wil m plaatsen.

Merken als Daikin en Mitsubishi lijk je makkelijker NL prijzen van te kunnen vinden of zoek ik niet goed?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
@olafmol
[...]

[...]
Die is natuurlijk niet helemaal waar, ja de individuele units zijn kleiner maar je hebt er dan dus ook 2 van staan. Ook geluid is maar zeer de vraag, als je er 1 tegelijk aan hebt staan misschien wel. Maar als je beide dan gelijktijdig aanzet maken ze waarschijnlijk juist meer geluid dan een enkele multisplit, vooral ook omdat de frequenties elkaar kunnen beïnvloeden als je pech hebt.

Met de rest ben ik het overigens wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
ik222 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Die is natuurlijk niet helemaal waar, ja de individuele units zijn kleiner maar je hebt er dan dus ook 2 van staan. Ook geluid is maar zeer de vraag, als je er 1 tegelijk aan hebt staan misschien wel. Maar als je beide dan gelijktijdig aanzet maken ze waarschijnlijk juist meer geluid dan een enkele multisplit, vooral ook omdat de frequenties elkaar kunnen beïnvloeden als je pech hebt.

Met de rest ben ik het overigens wel eens :)
ok... dus het enige voordeel van een dual-split unit is dat er 1 ipv 2 buitenunits zijn? Puur logistiek/cosmetisch dus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
[...]

ok... dus het enige voordeel van een dual-split unit is dat er 1 ipv 2 buitenunits zijn? Puur logistiek/cosmetisch dus?
Simpel gezegd is een multisplit vooral efficiënter voor de beschikbare buitenruimte om de unit te plaatsen. Verder hebben ze niet noemenswaardige voordelen tov een singlesplit.

Sterker nog, als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik mijn huiskamer + keuken op een single zetten ipv gecombineerd met de hoofdslaapkamer. Ik begin mij namelijk behoorlijk te storen aan de suizende leidingen én ik merkte met deze winter dat als je de boel in de nacht wilt laten draaien je gek wordt van de defrosts (ook als de slaapkamer unit uit staat).

Ik ben voornemens nog een unit te laten plaatsen in de kamer van mijn dochter; ik ga kijken wat de meerprijs is om de slaapkamer unit af te koppelen en op een multisplit te doen met de kamer van mijn dochter zodat de huiskamer op zichzelf staat.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@olafmol Ja eigenlijk wel. Ik zelf ben blij dat ik 2x single split airco heb genomen.Heb totaal geen last van geluid van de airco leidingen gelukkig.

Foto van Slaapkamer & woonkamer unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7CF9FVSl5wrqLIK2Hu8FSmH48=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qQvnbk8z0lmTRuk3okGbcV.jpg?f=fotoalbum_medium

Slaapkamer LG & Daikin woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium
olafmol schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 17:25

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Simpel gezegd is een multisplit vooral efficiënter voor de beschikbare buitenruimte om de unit te plaatsen. Verder hebben ze niet noemenswaardige voordelen tov een singlesplit.

Sterker nog, als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik mijn huiskamer + keuken op een single zetten ipv gecombineerd met de hoofdslaapkamer. Ik begin mij namelijk behoorlijk te storen aan de suizende leidingen én ik merkte met deze winter dat als je de boel in de nacht wilt laten draaien je gek wordt van de defrosts (ook als de slaapkamer unit uit staat).

Ik ben voornemens nog een unit te laten plaatsen in de kamer van mijn dochter; ik ga kijken wat de meerprijs is om de slaapkamer unit af te koppelen en op een multisplit te doen met de kamer van mijn dochter zodat de huiskamer op zichzelf staat.
Hoe zit het met onderhoud? Hier hangen straks 3 single split airco's die alle 3 onderhoud nodig hebben. Geen idee of dat nog een voordeel kan zijn, kijkende naar multisplit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs911
Welke airco vinden jullie het beste:
Daikin FTXC35B
Mitsubishi Heavy - SRK / SRC 35 ZSP-W

Ik vindt het lastig om een keuze te maken. Hij is bedoelt voor een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Thijs911 Heb je echt een 3,5Kwh airco nodig voor een slaapkamer. Dan moet je toch een hele grote slaapkamer hebben. Ik heb in mijn woonkamer (120M3) een 3.5KWh airco hangen namelijk.

Daikin FTXc35B
Geschikt voor ruimtes tot
Tot 120 m3
Energielabel
A++ / A+
BTU / Kilowatt (kW)
12000 BTU / 3,5 kW

Beide merken zijn goed. Denk dat dit een persoonlijke keus word.
Thijs911 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:34:
Welke airco vinden jullie het beste:
Daikin FTXC35B
Mitsubishi Heavy - SRK / SRC 35 ZSP-W

Ik vindt het lastig om een keuze te maken. Hij is bedoelt voor een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs911
In wil de gehele boven verdieping er mee koelen dat is 75m3. In de slaapkamer zijn 2 grote ramen waar de zon de hele dag lekker op staat de branden. Als ik een 2.5kw neem wat zijn daar de voordelen van behalve de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
mr_evil08 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:53:
[...]
De Daikin modules kunnen ook gewoon standalone werken als je dat liever hebt, tot nu toe kan dat nog altijd, met Openhab (home automation) bijvoorbeeld kon ik rechtstreeks commando,s heen sturen.
Nee, dat is het probleem nu net. De s/w op de ingebouwde Wifi module is compleet anders. De endpoints werken niet lokaal.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Thijs911 Het belangrijkste is om te kijken of je schaduw kunt creeren. Bijvoorbeeld met rolluiken en of zonneschermen. Want dat scheelt namelijk heel veel qua stroom verbruik om de ruimtes te koelen en vooral koel te houden.

Ik zelf heb een 2,5kwh airco voor de hele boven verdieping 100m3 te verkoelen. Wel heb ik op alle 3x slaapkamers rolluiken die ik dan de heledag dicht heb. Afgelopen zomer tijdens de langste hitte golf geen probleem gehad om de boven verdieping te verkoelen.

De meeste merken airco hebben de zelfde type buiten unit als je kijkt naar de 2,5Kwh & 3,5Kwh. Dus voor de buiten unit hoef je het niet te doen. De binnen unit zijn wel iets groter qua formaat wat binnen komt te hangen. De reden waarom je probeerd niet te zwaar te nemen heeft meer te maken dat je niet wilt dat je airco continu gaat pendelen. (airco steeds aan/uit springt). Hierdoor kunnen temperatuur schommelingen ontstaan wat minder comfort geeft.
Thijs911 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:48:
In wil de gehele boven verdieping er mee koelen dat is 75m3. In de slaapkamer zijn 2 grote ramen waar de zon de hele dag lekker op staat de branden. Als ik een 2.5kw neem wat zijn daar de voordelen van behalve de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizkobeatz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Beste mede-forumgebruikers,

Ik heb al een tijd problemen met mijn split-unit airco. Deze is geplaatst augustus 2019 op een plat dak voor mijn slaapkamerraam. Hij is geplaatst door iemand die bij een installatiebedrijf werkt maar in zijn eigen tijd. Ik kan hierbij dus niet aankloppen bij een bedrijf maar hoop dat deze persoon het voor mij oplost. Echter krijg ik niet de indruk dat hij weet waar het probleem in zit. De airco is uiteraard in 2019 niet veel meer gebruikt. Het betreft een Mitsubishi outdoor unit SRC20ZS-W en indoor unit Mitsubishi SRK20ZS-W.

Sinds 2020 geeft deze regelmatig geluidsoverlast(dus redelijk snel na gebruik). Te horen is een brom-toon die dusdanig luid is dat je er midden in de nacht van wakker wordt. De persoon die hem heeft geplaatst is nog een aantal keer terug geweest om te kijken wat het probleem is. Echter is er geen pijl op te trekken wanneer hij wel en niet dit geluid maakt. Soms een tijd niet, dan 10 minuten wel en dan weer niet....

Hij heeft mij gemeld contact opgenomen te hebben met de leverancier en die gaf aan dat er misschien teveel koudemiddel in zou zitten vanaf de fabriek. Hij heeft toen een deel koudemiddel eruit gehaald maar gisteren gaf hij toch weer lawaai. Het geluid lijkt achter de kast met de aan/uit knop vandaan te komen.

Bijgevoegd de volgende opname:

De volgende video is van gisteren:

De geluidsopname zijn van 2020 waarbij het geluid van 1 ik het vaakst hoor.
https://soundcloud.com/user-273659931/sets/geluid-airco

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr

Roy

[ Voor 6% gewijzigd door Dizkobeatz op 26-02-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Dizkobeatz Wat een vervelend geluid. Het geluid lijkt van de compressor af te komen. (maar opgenomen geluiden zijn erg moeilijk te beoordelen helaas).

Heeft de persoon niet een meeting gedaan om te checken of de waardes in orde zijn tijdens standby en in bedrijf stellen van de airco?

Hoe is er bepaald dat er te veel koudemiddel in zou zitten? Want er kan natuurlijk ook te weinig koudemiddel inzitten waardoor de waardes ook niet goed zijn en harder moet gaan werken.

Bij daikin kun je de compressor frequency uitlezen met een commando ik weet niet hoe dat zit bij een Mitsubishi.

Daikin:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=-3.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=4

Mogelijk dat wanneer je dit kan uitlezen meer kunt komen te weten over de compressor frequency.
Dizkobeatz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:10:

Ik heb al een tijd problemen met mijn split-unit airco. Deze is geplaatst augustus 2019 op een plat dak voor mijn slaapkamerraam. Hij is geplaatst door iemand die bij een installatiebedrijf werkt maar in zijn eigen tijd. Ik kan hierbij dus niet aankloppen bij een bedrijf maar hoop dat deze persoon het voor mij oplost. Echter krijg ik niet de indruk dat hij weet waar het probleem in zit. De airco is uiteraard in 2019 niet veel meer gebruikt. Het betreft een Mitsubishi outdoor unit SRC20ZS-W en indoor unit Mitsubishi SRK20ZS-W.

Sinds 2020 geeft deze regelmatig geluidsoverlast(dus redelijk snel na gebruik). Te horen is een brom-toon die dusdanig luid is dat je er midden in de nacht van wakker wordt. De persoon die hem heeft geplaatst is nog een aantal keer terug geweest om te kijken wat het probleem is. Echter is er geen pijl op te trekken wanneer hij wel en niet dit geluid maakt. Soms een tijd niet, dan 10 minuten wel en dan weer niet....

Hij heeft mij gemeld contact opgenomen te hebben met de leverancier en die gaf aan dat er misschien teveel koudemiddel in zou zitten vanaf de fabriek. Hij heeft toen een deel koudemiddel eruit gehaald maar gisteren gaf hij toch weer lawaai. Het geluid lijkt achter de kast met de aan/uit knop vandaan te komen.

[YouTube: Geluid Airco]

Gr

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
@Dizkobeatz is dit niet het resoneren van de behuizing?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Hij maakt inderdaad verbinding met een server op internet anders kan het niet.
NAT in je router wat zo beetje elke consument heeft (ja je mag het geen firrewall noemen weet ik) houd dat standaard tegen zonder portforwarding weet je router niet waar het heen moet, daarom een server oplossing op internet.

Volgens mij zit het zo (gebaseerd op diverse ervaringen hier en eigen ervaring met de beta residential controller):
Op de bestaande, losse wifi modules is een firmware update noodzakelijk om met de beta RC app te werken. Daarmee kan je dan communiceren met de nieuwe residential api/back-end bij daikin (redelijk betrouwbaar, duurt alleen 2-3 minuten voor ie ergens op reageert, net als de vorige cloud optie).

Dus die losse modules kunnen na de update met de RC, de oude Daikin Remote app en de lokale API werken, althans nóg wel tenminste.

Hij heeft de nieuwe, geintegreerde wifi-module, daar lijkt helemaal geen optie/code meer op te zitten voor lokale API toegang en/of de Daikin Remote app. Deze werken dus echt alleen nog maar met de nieuwe Residential Controller app.

Of daar ook lokale API toegang mogelijk is, is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zag in mijn homebridge-daikin-local plugin tbv homekit bediening wel een optie voor een lokaal token, maar ik heb geen idee of dat met de nieuwere wifi modules ook gaat werken. Je zou kunnen proberen of je iets met de stappen kan onder het kopje "HTTPS/Registerd Client Support" staan op deze pagina.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dizkobeatz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:10:

[YouTube: Geluid Airco]

Gr

Roy
Mijn Haier maakte in de afgelopen winterperiode ook zo'n geluid op een gegeven moment. Toen was er blijkbaar ijs onder de compressorbehuizing gekomen op een of andere manier, waardoor echt alle trillingen één op één doorgegeven werden aan de behuizing.

Heb je de kap er wel eens afgehaald?

Pagina: 1 ... 19 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic