Eind januari zijn bij ons twee airco's gehangen: Buitenunit MXZ-2F53VF icm MSZ-AP42VKG (begange grond) en MSZ-AP25VKG (zolder). Zie ook mijn eerdere
post. Ik heb een Shelly plug er tussen gezet om het verbruik te monitoren.
Op de zolder werkt het perfect, de ruimte is snel warm en wordt makkelijk op temperatuur gehouden.
Over het verwarmen op de begane grond zijn we minder tevreden.
We merken dat tijdens koude dagen (temperaturen onder 7 graden). De airco de ruimte onvoldoende warm krijgt. We zetten dan CV aan. Dit vangt dan ook meteen de kou val bij de ramen op. Dit is voor ons geen probleem want we willen niet de airco's gebruiken om volledig van het gas af te gaan. Wel valt het me wat tegen dat de airco de ruimte niet geheel warm krijgt bij temperaturen onder de 7 graden. Vooral het opwarmen van de ruimte in de ochtend lukt niet zonder de CV aan te zetten. Wellicht moeten we nog wat meer testen welke instellingen werken.
Tijdens de sneeuwstorm (zondag t/m woensdag) heeft de airco uitgestaan omdat ik twijfelde of er schade kon ontstaan door de sneeuw. De dagen erna dat het stevig vroor (donderdag t/m zaterdag) heb ik geëxperimenteerd welke instellingen het beste werken (fan ventilatiestand en hoogte temperatuur). Daarvoor stond de fan op automatische stand en de temperatuur op 23 graden. Ik merk dat wanneer de ventilatie op stand 4 (van 5), de temperatuur op 24 graden en de CV de kou val bij de ramen opvangt, de ruimtetemperatuur behaaglijk is. Wel gebruikten we relatief veel gas (10-11m3 (incl SWW) toen de airco uitstond, 5-6m3 met airco aan).
Het grootste probleem wat we tot nu toe hebben ervaren is dat we op sommige momenten op de begange grond (en dus niet op zolder) een irritant bijgeluid horen. Dit is een soort van echoënd, ruizend geluid. Het lijkt wel of dit vanuit de leidingen komt. Vanuit de binnenunit op de begane grond lopen de leidingen door het plafond naar de kamer daarboven. Vanuit hier lopen de leidingen naar buiten naar de buitenunit. De buitenunit hangt op de 1e verdieping tegen de buitenmuur. Ook op deze kamer horen we dit geluid. Als ik het raam open zet en buiten luister, neem ik dit geluid bij de buitenunit niet waar. In eerste instantie dachten we dat dit de defrosts waren, alleen toen het zo koud was merkte we dat dan de lamellen omhoog gaan staan, het verbruik heel laag wordt en dit max 10 minuten duurt. Als de unit uit staat horen we het geluid niet meer. Ook is het geluid niet te horen op de zolder.
Het geluid is dusdanig irritant dat ik er vanochtend wakker van werd op onze slaapkamer, deze ligt naast de kamer waar de leidingen doorheen lopen (deuren staan open).
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Is dit normaal?
We hebben uiteraard de installateur al gemaild incl. geluidsbestanden. Tot op heden hebben we nog geen reactie ontvangen.