Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Thijs911 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:34:
Welke airco vinden jullie het beste:
Daikin FTXC35B
Mitsubishi Heavy - SRK / SRC 35 ZSP-W

Ik vindt het lastig om een keuze te maken. Hij is bedoelt voor een slaapkamer.
Voor een slaapkamer is 2,5 kw meer dan genoeg. Dan heb je veel minder last van pendelen, vooral in de nacht ga je daar last van krijgen anders.

Ik hou met een Mitsubishi Heavy 2,5kw mijn hele verdieping koel. Slaap kamer wordt de ingestelde temperatuur, de rest ligt een paar graden hoger maar prima te doen. :)

Er wordt te snel een te grote unit geadviseerd.
Ik zie zelfs installateurs adviseren dat ze liever een maatje meer ophangen om geen berekening te hoeven maken. Daarbij vergeten ze dat die splitjes mega veel vermogen hebben waardoor het niet nodig is een te grote unit op te moeten hangen.

Betreft je merk keuze, ik zou voor een MHI gaan, ik zie meer Daikins uitvallen in dit topic dan MHI, maar misschien is dat gewoon een onterecht gevoel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 26-02-2021 15:13 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als ik me niet vergis is juist bij die MHI nauwelijks verschil tussen de 2,5 en 3,5 wat de onderwaarde betreft?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12
Speedfightserv schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Betreft je merk keuze, ik zou voor een MHI gaan, ik zie meer Daikins uitvallen in dit topic dan MHI, maar misschien is dat gewoon een onterecht gevoel :)
Dat komt ws omdat er (veel) meer mensen in NL/BE een Daikin hebben vermoed ik zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dizkobeatz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:10:
Beste mede-forumgebruikers,

Ik heb al een tijd problemen met mijn split-unit airco.......

Roy
Dit geluid laat me deels denken aan het probleem wat ik met mijn Tristar airco had. De plastic kap die de elektra en flarekoppelingen afdekt heeft bij mij afgebroken clips waardoor deze deels loszat en resoneerde met een vergelijkbaar geluid tot gevolg. Haal die plastic kap er eens eventueel af en kijk of dat probleem zich nog steeds voordoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
RonJ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:57:
[...]
Hij heeft de nieuwe, geintegreerde wifi-module, daar lijkt helemaal geen optie/code meer op te zitten voor lokale API toegang en/of de Daikin Remote app. Deze werken dus echt alleen nog maar met de nieuwe Residential Controller app.

Of daar ook lokale API toegang mogelijk is, is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zag in mijn homebridge-daikin-local plugin tbv homekit bediening wel een optie voor een lokaal token, maar ik heb geen idee of dat met de nieuwere wifi modules ook gaat werken. Je zou kunnen proberen of je iets met de stappen kan onder het kopje "HTTPS/Registerd Client Support" staan op deze pagina.
Correct. En dat https/registered client support werkt niet, want op die nieuwe controller staat alleen port 80 open, niet poort 443. Als je naar poort 80 gaat krijg je ook een heel andere lijst met software, en alle endpoints zijn er niet meer.

Op de github link die je gaf ben ik al aan het communiceren in de issues.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 09:52
Beste allen,

Ik lees al een tijd mee met dit topic omdat ik graag een airco wil laten plaatsen bij mijn thuis.

Mijn situatie is als volgt: Ik woon op de bovenste etage (4 hoog) met boven mij een plat dak die door een dakterras vrij toegankelijk is. Naast het dakterras is een stuk vrij waar ik denk dat de buitenunit geplaatst zou kunnen worden. Precies onder deze plek is de locatie waar de binnenuit geplaatst zou kunnen worden in de woonkamer. Lijkt mij dus niet een hele moeilijke installatie. Een 3,5kW model lijkt mij een goede keuze gezien de slechte isolatie en platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://davyfoks.nl/airco/locatie_buitenunit-small.jpgAfbeeldingslocatie: https://davyfoks.nl/airco/locatie_binnenunit-small.jpgAfbeeldingslocatie: https://davyfoks.nl/airco/plattegrond-small.jpg

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd en kreeg de volgende aanbiedingen (aanschaf, complete installatie, dakdoorvoer). Enkel condenspomp en model buitenunit worden door sommige niet benoemd. Ook wil de ene stroom op locatie, waarbij de aanleg hiervan bij de andere inclusief is:

- Daikin FTXM35R exclusief aanleggen stroompunt € 2.700,-
- Daikin FTXP35M inclusief aanleggen stroompunt € 2.600,-
- Daikin FTXS35S inclusief aanleggen stroompunt € 2.250,-
- Daikin FTXM35R exclusief aanleggen stroompunt € 3.400,-
- Daikin 3,5kW model vanaf € 2.900,- (deze aanbieder had extra informatie nodig)

Als ik het vergelijk met andere posts in dit topic best aan de dure kant, of dit tegenwoordig een normale prijs omdat de aanbieders niet om werk verlegen zitten? Onderhandelen jullie over de offerte?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Yvad schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:56:
Beste allen,

Ik lees al een tijd mee met dit topic omdat ik graag een airco wil laten plaatsen bij mijn thuis.

Mijn situatie is als volgt: Ik woon op de bovenste etage (4 hoog) met boven mij een plat dak die door een dakterras vrij toegankelijk is. Naast het dakterras is een stuk vrij waar ik denk dat de buitenunit geplaatst zou kunnen worden.

[...]
Mvg
Vraag uit interesse: Is het jouw dak? Vaak is er een VVE die eigenaar is van de hele opstal en heb je zelf een appartementsrecht (recht op uitsluitend gebruik van een deel van het geheel). En mag je dan ook een dakdoorvoer maken recht door het dak naar jouw appartement? Dat zou wel de kortste route zijn.
Verder moet je rekening houden met een condenspomp omdat je niet naar beneden kan afwateren.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Yvad schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:56:
Beste allen,

Mijn situatie is als volgt: Ik woon op de bovenste etage (4 hoog) met boven mij een plat dak die door een dakterras vrij toegankelijk is. Naast het dakterras is een stuk vrij waar ik denk dat de buitenunit geplaatst zou kunnen worden. Precies onder deze plek is de locatie waar de binnenuit geplaatst zou kunnen worden in de woonkamer. Lijkt mij dus niet een hele moeilijke installatie. Een 3,5kW model lijkt mij een goede keuze gezien de slechte isolatie en platte dak.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd en kreeg de volgende aanbiedingen (aanschaf, complete installatie, dakdoorvoer). Enkel condenspomp en model buitenunit worden door sommige niet benoemd. Ook wil de ene stroom op locatie, waarbij de aanleg hiervan bij de andere inclusief is:

- Daikin FTXM35R exclusief aanleggen stroompunt € 2.700,-
- Daikin FTXP35M inclusief aanleggen stroompunt € 2.600,-
- Daikin FTXS35S inclusief aanleggen stroompunt € 2.250,-
- Daikin FTXM35R exclusief aanleggen stroompunt € 3.400,-
- Daikin 3,5kW model vanaf € 2.900,- (deze aanbieder had extra informatie nodig)

Als ik het vergelijk met andere posts in dit topic best aan de dure kant, of dit tegenwoordig een normale prijs omdat de aanbieders niet om werk verlegen zitten? Onderhandelen jullie over de offerte?

Mvg
Dit lijken mij geen hele rare prijzen. Een dakdoorvoer kost aardig wat extra tijd bij installeren dus ik snap het wel. De dakdoorvoer kan ook niet direct aan de rand van het dak dus de leidingen zullen ook nog eerst een stuk over het plafond de kamer in gevoerd moeten worden. Ook is er een condenspomp nodig die de prijs ook nog weer wat opdrijft.
Een gat door het dak boren, waarschijnlijk beton dus met water is ook weer veel extra werk.
Of dit allemaal bij de prijs in zit is nog maar weer de vraag. Vaak worden dit soort dingen buiten de offerte gelaten en kan je later nog weer bij betalen.

Stroom kan makkelijk zijn als je een stopcontact op die muur hebt zitten wat ik vanaf de foto niet kan zien. Als deze uit de meterkast moet komen is dat ook wel weer aardig wat werk.

[ Voor 10% gewijzigd door rupsen op 26-02-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 09:52
mwk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Vraag uit interesse: Is het jouw dak? Vaak is er een VVE die eigenaar is van de hele opstal en heb je zelf een appartementsrecht (recht op uitsluitend gebruik van een deel van het geheel). En mag je dan ook een dakdoorvoer maken recht door het dak naar jouw appartement? Dat zou wel de kortste route zijn.
Verder moet je rekening houden met een condenspomp omdat je niet naar beneden kan afwateren.
Klopt inderdaad! Het dak zelf is eigendom van een VvE. Tijdens de ledenvergadering heb ik toestemming gevraagd en gekregen voor het plaatsen van de airco en het maken van de dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizkobeatz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:37:
@Dizkobeatz Wat een vervelend geluid. Het geluid lijkt van de compressor af te komen. (maar opgenomen geluiden zijn erg moeilijk te beoordelen helaas).

Heeft de persoon niet een meeting gedaan om te checken of de waardes in orde zijn tijdens standby en in bedrijf stellen van de airco?

Hoe is er bepaald dat er te veel koudemiddel in zou zitten? Want er kan natuurlijk ook te weinig koudemiddel inzitten waardoor de waardes ook niet goed zijn en harder moet gaan werken.

Bij daikin kun je de compressor frequency uitlezen met een commando ik weet niet hoe dat zit bij een Mitsubishi.

Daikin:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=-3.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=4

Mogelijk dat wanneer je dit kan uitlezen meer kunt komen te weten over de compressor frequency.

[...]
Volgens mij heeft de beste man geen metingen uitgevoerd. Hij is langsgeweest. Uiteraard maakte hij toen het geluid niet en moest hij af gaan op mijn geluidsopnamens. Ik vind het klinken als een compressor achtig geluid maarja ik ben maar een leek. Hij zei contact opgenomen te hebben met de leverancier en die had het advies gegeven om wat koudemiddel eruit te halen omdat er soms wat teveel in zat vanuit de fabriek en dat zou dit probleem kunnen veroorzaken.

Wat houd compressor frequency in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizkobeatz
VikeeVeekie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Dit geluid laat me deels denken aan het probleem wat ik met mijn Tristar airco had. De plastic kap die de elektra en flarekoppelingen afdekt heeft bij mij afgebroken clips waardoor deze deels loszat en resoneerde met een vergelijkbaar geluid tot gevolg. Haal die plastic kap er eens eventueel af en kijk of dat probleem zich nog steeds voordoet.
Ik kan het probleem niet "veroorzaken" dus die kap eraf laten lijkt me niet handig voor de elektronica. Dat maakt de oorzaak vinden ook lastig. Ik ga hem morgen zeker wel even eraf schroeven of ik zelf wat raars zie. Aan de hand daarvan laat ik hier nog wat meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Onlangs is bij mn ouders een split-unit geplaatst van Daikin. Nu heb ik toch even mijn vraagtekens bij hetgeen wat geinstalleerd is.

Zelf had ik overigens liever iemand van het GOT forum willen inschakelen voor de installatie maar mn ouders hadden een aannemer voor een verbouwing en die kon 't allemaal regelen volgens hun dus heb ik mn handen ervan af gehaald, ahwell

Het volgende is dus geïnstalleerd.
1x FTXP20M in de woonkamer/keuken van 130m3
1x FTXP20M in de slaapkamer van 63m3
en op het dak staat een 2MXM40M

Hiermee willen we de slaapkamer alleen koelen en de woonkamer verwarmen (en koelen) om zo de cv-ketel mogelijk buiten spel zetten.

Nu vraag ik mij af of de 2kw binnen-unit in de woonkamer wel voldoende is voor de 130m3 inhoud die wij willen verwarmen. De Daikin hangt tegen het plafond aan, begon vandaag om 7:00 met verwarmen (ingesteld op 21 graden en automatische ventilator stand) en 3a4 uur later was het ongeveer 19 graden in huis - gemeten op een temperatuurmeter midden in de kamer - en stond de ventilator van de Daikin nog op standje 2a3. Nog enige tijd later bereikte de temperatuurmeter 19,5e graad en stabiliseerde de temperatuur. Eigenlijk had ik wel verwacht dat na 3a4 uur de unit op de laagste stand zou draaien en sti(ler) zou zijn. Of verwacht ik te veel van de unit?

Heeft een tweaker hier ervaring met een 2kw unit op een inhoud van +-130m3?

Verdere info:

De woonkamer/keuken die we graag willen verwarmen beschikt over 3 grote raampartijen op Noord,Oost en Zuid (a 20 jaar oud dubbelglas) en tuindeuren die ook grotendeels uit glas bestaat. Verder wel later de spouwmuur geïsoleerd en de kruipruimte. Het dak is niet geisoleerd en op de bovenverdieping verwarmen we niet. Met de CV-ketel hebben we een jaarlijks gasverbruik van 1400a1600kuub voor het voornamelijk verwarmen van de woonkamer voor de gehele ochtend/middag/avond op +- 20 graden (badkamer,slaapkamer op zeer lage stand a 16 graden)

[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 01-03-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2kW lijkt me ook wel echt heel weinig voor 130m3, het feit dat je het nu al nauwelijks warm krijgt bevestigd dat ook wel natuurlijk.

Ik zou daar eerder aan een 3,5kW denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Dolbyadt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
@olafmol Wanneer je de ruimte hebt zou ik ook gaan 2x singel split.

Voordelen van 2x singel split airco;

1. Vaak goedkoper bij aanschaf
2. Buiten unit kleiner van formaat en maakt minder DB geluid.(minder kans op overlast)
3. Qua stroom verbruik kunnen de singel split verder terug moduleren waardoor ze minder stroom verbuiken
4. Wanneer je er ook mee gaat verwarmen dat niet beide airco tegelijkertijd een defrost uitvoeren. Waardoor
je +/- 15 minuten geen warmte krijgt van de binnen unit. Dus meer comfort qua temperatuur.
5. Minder kans op geluid (ruis) van de airco leidingen. (hier op het forum al meerdere voorbij gekomen).
6. Wanneer er een storing zou optreden heb je nog een backup van de andere airco.
7. Wanneer je 2x unit zou nemen heb je beter comfort qua temperatuur verdeling ruimte. (wanneer je ze
in een grote ruimte zou plaatsen).

[...]
Als obligate tegengeluid ;)

Of ze goedkoper zijn bij aanschaf zou ik gewoon bekijken. Bij mij was dat in ieder geval zeker niet zo. De kosten van de electricien maakt bijvoorbeeld ook uit als die X groepen/werkschakelaars moet maken. Het hangt vaak af van hoeveel de installatie kost en waar je die units wilt en hoe dus de afwatering, leidingen en stroom moet lopen.

Verder zijn multi-splits niet noodzakelijk minder stil. Ze zijn minder stil bij minimaal geluid omdat ze een grotere fan hebben, en uiteraard bij vollast ook meer lawaaiig. Maar je hebt er zoals eerder opgemerkt wel maar 1 van staan, dus je moet wel 2x tellen bij een single-split. Verder zijn multi-splits juist vaak stiller bij tussenlast juist vanwege de grotere ventilator. Ze zijn namelijk vrijwel altijd stiller bij gelijk luchtvolume. En laten units nu meestal op tussenlast draaien...

Als ik zo hoor wat die kleine single-splits Daikins produceren aan de hand van de YouTube videos is mijn ME multi-split veel en veel stiller.

Multi-splits hebben verder ook minder kans op defrost vanwege de grotere radiator (behalve als je een nep-zwaarder model hebt dat enkel qua pomp of software als zwaarder verkocht is.) indien je bepaalde binnen-units niet gebruikt of die minder last dragen. De overcapaciteit van de buiten-unit helpt je dan.

Defrosts duren trouwens zelden 15 minuten. Misschien bij bepaalde Daikin modellen, maar bij mijn ME ben ik met 2 a 3 minuten wel klaar. Uiteindelijk heb je ook niet meer onderbrekingen, maar enkel gesynchroniseerde.

Ruis in leidingen is merk- en model gebonden. Daikin schijnt het veel te hebben. Mijn ME geheel niet. Lijkt te maken te hebben met de capaciteiten van de pomp vs drukverschil in het eind-ventiel.

Verder verlies je bij storing inderdaad niet alles, maar hoe praktisch is dat als de huiskamer uitvalt maar de slaapkamer niet? Verder heb je natuurlijk ook twee keer zo veel kans op storing omdat je twee keer zoveel units hebt. Komt de monteur 3 keer per X jaar voor een kleine klus ipv 1 keer voor een grote zeg maar.

Plus natuurlijk dat zo'n batterij buiten-units aan de muur gewoon lelijk is 8)

Ikzelf heb twee multi-splits en zou bij herdoen, er 1 monster-unit van maken. Gewoon 5 op één buitenunit.

Mijn punt, veel van deze voordelen zijn meningen geen feiten of in ieder geval merk/model specifiek. O-)

Ikzelf zou het altijd vooral van de installatie af laten hangen. Zoals ik eerder aangaf, hoe lopen de leidingen, etc. En bij twijfel minder rommel aan de muur. Niet iedereen is een Tweaker die 'meer = beter' leuk vindt en met domotica hobbied. Voor velen zal juist 'minder = beter' gelden als je het ooit gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik bij mijn Daikin multisplit (3MXM68N) eigenlijk ook nauwelijks / geen last heb van ruisende leidingen.

Ik kan het enkel in de slaapkamers een heel klein beetje horen als het volledig stil is en de unit beneden in de ochtend net aangezet wordt. Maar dan moet je er echt naar luisteren en na 1 a 2 minuten is het helemaal weg en hoor je niks meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:29
@Waterkoker 130m3 en 2kw binnenunit koelen/verwarmen is simpelweg veel te weinig, begrijp ook niet dat de monteur dat heeft laten plaatsen.

Bij 130m3 verwacht je minstens 3,5kw maar eigenlijk wel 4,2kw unit.
Als het straks kouder wordt stook je wel iets hoger dan bij gewone CV, op moment is het huis redelijk opgewarmd massa vanwege de zon, hier doet de unit het op zijn sloffen deze periode, maar dat was 2 weken geleden wel anders.

Voor je beeldvorming hier 77m3 met 3,5kw (singlesplit) omdat de 2,5 vrijwel gelijk kwa minimaal vermogen was de 3,5 genomen maar zo overdreven veel heeft die ook niet over.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2021 13:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Mijn 2.5kW MHI doet een defrost in 5 min en de Daikin 7kW doet er 15 minuten over. De unit is 100x100x40cm. Het is niet de ventilator die het geluid geeft maar de bromtoon van de compressor. De compressor freq is volgens de app tussen de 60 en 480hz
Een kast er omheen zal ook nauwelijks helpen want de demping onder de 70hz is minimaal
Ruisende leiding hebben beide niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MarkV6 op 27-02-2021 13:49 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Thanks. Die veervoeten lijken enkel van toepassing te zijn als je de unit hebt staan of zie ik dat verkeerd? Ik heb ze aan de muur hangen.

[Afbeelding]
Hoe is het geluid als dit kwartet aan staat in de zomer? Hier komen er ook 3 op een rij te hangen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizkobeatz
Glashelder schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Mijn Haier maakte in de afgelopen winterperiode ook zo'n geluid op een gegeven moment. Toen was er blijkbaar ijs onder de compressorbehuizing gekomen op een of andere manier, waardoor echt alle trillingen één op één doorgegeven werden aan de behuizing.

Heb je de kap er wel eens afgehaald?
Vandaag de bovenste kap en de kap van de voorkant los gehaalt. Zie niks raars. De kap die voor het compressor gedeelte durfde ik niet los te halen voordat ik vanalles aanhaal wat ik niet meer terug krijg. Hele dag de airco aan gehad. Geen problemen en geen geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizkobeatz
Kire88 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:16:
@Dizkobeatz is dit niet het resoneren van de behuizing?
Zo klinkt het niet. Het klinkt als compressor geluid en het geluid lijkt ook van de compressor af te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53
De Daikin app geeft inzicht in het energieverbruik. Maar hoe krijg ik het energieverbruik in Home Assistant te zien? Of het het handiger een stekker te nemen zoals Hombli of TPlink?

Alles van Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:42
Ik heb hier iets aan gehad:
https://community.home-as...c-power-consumption/60434

Met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJG3beae76GD3_WNjXTE-FgNaZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm7sSvscqkbazaliIr2oDNF3.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@mr_evil08 @ik222
Bijzonder dat de installateur dan voor een 2kw heeft gekozen. Maandag ga ik even bellen en navraag doen wbt zijn keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Waterkoker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:01:
@mr_evil08 @ik222
Bijzonder dat de installateur dan voor een 2kw heeft gekozen. Maandag ga ik even bellen en navraag doen wbt zijn keuze
Ik vermoed alleen rekening gehouden met koelen, bij verwarmen is altijd vuistregel neem een stap zwaarder in dit soort ruimte,s zeker 130m3, ik lees dat de isolatie ook niet top is en gaat het heel spannend worden in de winter voor je, of de monteur ging ervan uit dat je het als bijverwarming gebruikt?
Maar eigenlijk was ik ook voor 2 (kleine)binnenunits gegaan vanwege comfort in dit soort grote ruimtes ivm warmteverdeling.

Nog een praktijk situatie vanuit mijn kant:
Mijn buitenunit zou bij -10 nog 2,1kw warmte leveren, toen het -10/-12 was in praktijk had ik vrijwel niks meer over de buitenunit liep richting 90-95%, maar ik stookte wel op 22c, die 2kw warmte was dus wel nodig.
Met dit weer zoals nu van de week stook ik met 2 vingers in de neus op fluisterstand dat komt door de zon wat overdag veel goed maakt.

Verwarmde ruimte is hier 77m3, tussenwoning, HR++ glas, muur en dakisolatie.
Hier lopen wel Tweakers rond met 100m3 ruimte maar die hebben ook allemaal 3,5kw of hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Menno1234 Je kunt op verschillende manier monitoren het is wat je zelf wilt.

Ik monitor met TP HS-110 smartplug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IiVHUJblIFPjzI9y2gEuoea5fs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joWHApiQPA7oDjW1XA7TV224.jpg?f=fotoalbum_medium

Home assitant met granafa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPrMvsUCeJnpFaCctA3_djqC36s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8UxEJk4pnlW2ajPvHB0lvrp.jpg?f=fotoalbum_medium

Home Assistant: tijdens een defrost zie compressor frequency:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SftH_n7ejvdtZruxEyvmemqavEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CST7rvyXEfpwmBf7GjFT8FDp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJnv77hwjpJfAZxNmakH5SndVLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp2oHHhuEGRhsjBJJfIq0U2i.jpg?f=fotoalbum_medium
Menno1234 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:38:
De Daikin app geeft inzicht in het energieverbruik. Maar hoe krijg ik het energieverbruik in Home Assistant te zien? Of het het handiger een stekker te nemen zoals Hombli of TPlink?

[ Voor 27% gewijzigd door Dolbyadt op 27-02-2021 22:56 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bizar vochtig trouwens buiten nu. Water komt echt met meerdere liters per uur uit de buitenunit zetten nu :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Glashelder schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:03:
Bizar vochtig trouwens buiten nu. Water komt echt met meerdere liters per uur uit de buitenunit zetten nu :o
Hier geen probleem: De WP is al sinds donderdag de 18e niet meer aan geweest. Warmte van personen, apparatuur (ca 10 kWh per dag) en zon zijn voldoende om het binnen op temperatuur te houden. Momenteel een mooie 20.9 graden, dus geen klachten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdecramer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-06-2024
Speedfightserv schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:12:
[...]
Voor een slaapkamer is 2,5 kw meer dan genoeg. Dan heb je veel minder last van pendelen, vooral in de nacht ga je daar last van krijgen anders.

Ik hou met een Mitsubishi Heavy 2,5kw mijn hele verdieping koel. Slaap kamer wordt de ingestelde temperatuur, de rest ligt een paar graden hoger maar prima te doen. :)

Er wordt te snel een te grote unit geadviseerd.
Ik zie zelfs installateurs adviseren dat ze liever een maatje meer ophangen om geen berekening te hoeven maken. Daarbij vergeten ze dat die splitjes mega veel vermogen hebben waardoor het niet nodig is een te grote unit op te moeten hangen.

Wellicht wordt bij mij eerstdaags voor recente woning een Daikin multisplit setup besteld (om te koelen):
35 (livingkeuken 120m3) + 20 (slaapkamer 31m3) + 20 (slaapkamer 27m3) (allen Perfera), gekoppeld aan een 68 buitenunit (waar installateur aanvankelijk een 80 voorstelde).
Loop ik met deze setup risico op het befaamde "pendelgedrag"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mdecramer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:42:
[...]

Wellicht wordt bij mij eerstdaags voor recente woning een Daikin multisplit setup besteld (om te koelen):
35 (livingkeuken 120m3) + 20 (slaapkamer 31m3) + 20 (slaapkamer 27m3) (allen Perfera), gekoppeld aan een 68 buitenunit (waar installateur aanvankelijk een 80 voorstelde).
Lijkt mij een prima setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zeer goede informatie en hulp in deze thread, dank alvast! Ik ben aan het onderzoeken wat de meest praktische airco setup is voor zowel koelen als verwarmen voor de volgende situatie:

Wij gaan onze zolder verbouwen zodat we daar een slaapkamer en een werkkamer krijgen. De slaapkamer is ca. 40m3 en krijgt een plat dak en zit aan de achterkant (waar ook het balkon is), de werkkamer is ca 30m3 met een schuin aflopend dak en zit aan de voorkant. Er is ook een halletje waar de trap naar boven komt da ca. 25m3 is.

De wens is om airco dus voor zowel koelen in de zomer, als verwarmen in de winter te gebruiken. De slaapkamer hoeft eigenlijk alleen maar 's avonds op een koele termperatuur te komen, 's nachts verwacht ik niet dat we daar actief gaan koelen.

De werkkamer zullen we overdag wel actief koelen in de zomer (ca. 18/19 graden schat ik), en in de winter actief te verwarmen (ca. 19,5-20 graden).

We hebben een relatief klein balkon aan de achterkant waar ik denk dat de meest logische plek is om de buiten-unit te plaatsen, maar daar dus niet echt de ruimte voor meer dan 1 unit schat ik zo in.

De grootste vraag waar ik nu mee zit: is het realistisch en praktisch om 1 binnenunit te gebruiken om de hele verdieping te koelen, en de werkkamer te verwarmen? En zo ja, kan die binnenunit dan het handigste in het halletje hangen, of in de werkkamer (waar het meeste actief verwarmd en gekoeld moet worden).

Ik ben van "minder is meer", gaat niet zozeer om kosten/prijs, maar meer wat het meest pragmatisch is.

Ik hoor graag jullie feedback/tips/vragen :) BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
mdecramer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:42:
[...]

Ik heb zelf dezelfde binnenunits als hierboven.
Echter op een 52 buitenunit.
Ik gebruik deze in hoofdzaak voor koelen.
En de 52 heeft meer koelvermogen dan de 60. Raar, maar waar.
De eerste installateur stelde ook de 80 voor.
Maar dat is meer dan mijn hele huis warmtepomp.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

olafmol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:34:
Zeer goede informatie en hulp in deze thread, dank alvast! Ik ben aan het onderzoeken wat de meest praktische airco setup is voor zowel koelen als verwarmen voor de volgende situatie:

Wij gaan onze zolder verbouwen zodat we daar een slaapkamer en een werkkamer krijgen. De slaapkamer is ca. 40m3 en krijgt een plat dak en zit aan de achterkant (waar ook het balkon is), de werkkamer is ca 30m3 met een schuin aflopend dak en zit aan de voorkant. Er is ook een halletje waar de trap naar boven komt da ca. 25m3 is.

De wens is om airco dus voor zowel koelen in de zomer, als verwarmen in de winter te gebruiken. De slaapkamer hoeft eigenlijk alleen maar 's avonds op een koele termperatuur te komen, 's nachts verwacht ik niet dat we daar actief gaan koelen.

De werkkamer zullen we overdag wel actief koelen in de zomer (ca. 18/19 graden schat ik), en in de winter actief te verwarmen (ca. 19,5-20 graden).

We hebben een relatief klein balkon aan de achterkant waar ik denk dat de meest logische plek is om de buiten-unit te plaatsen, maar daar dus niet echt de ruimte voor meer dan 1 unit schat ik zo in.

De grootste vraag waar ik nu mee zit: is het realistisch en praktisch om 1 binnenunit te gebruiken om de hele verdieping te koelen, en de werkkamer te verwarmen? En zo ja, kan die binnenunit dan het handigste in het halletje hangen, of in de werkkamer (waar het meeste actief verwarmd en gekoeld moet worden).

Ik ben van "minder is meer", gaat niet zozeer om kosten/prijs, maar meer wat het meest pragmatisch is.

Ik hoor graag jullie feedback/tips/vragen :) BVD!
gewoon de slaapkamer en werkkamer hun eigen unit geven. 2~2.5kW is meer dan genoeg.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
flippy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:58:
[...]

gewoon de slaapkamer en werkkamer hun eigen unit geven. 2~2.5kW is meer dan genoeg.
Dank voor je reactie! Heb je het gevoel dat een single unit op de werkkamer of in het halletje niet voldoet voor onze situatie en vereisten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

olafmol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Dank voor je reactie! Heb je het gevoel dat een single unit op de werkkamer of in het halletje niet voldoet voor onze situatie en vereisten?
voor de hoeveelheid geld die je ertegenaan gooit is het beter om de focus te leggen op een goed comfort per kamer.

een kamer ga je ook niet comfortabel warm houden als je de straalkachel in de gang zet. dat is wat je dus niet wilt doen. ook verbruikt het minder energie als je gerichter kunt koelen en verwarmen.

1 unit ergens anders hangen en die op volle toeren laten draaien om een beetje trek te rkijgen naar andere kamers is alles behalve comfortabel.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 28-02-2021 15:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
flippy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:43:
[...]

voor de hoeveelheid geld die je ertegenaan gooit is het beter om de focus te leggen op een goed comfort per kamer.

een kamer ga je ook niet comfortabel warm houden als je de straalkachel in de gang zet. dat is wat je dus niet wilt doen. ook verbruikt het minder energie als je gerichter kunt koelen en verwarmen.

1 unit ergens anders hangen en die op volle toeren laten draaien om een beetje trek te rkijgen naar andere kamers is alles behalve comfortabel.
Tnx, makes sense!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdecramer
biljoenblik schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:11:
[...]

Ik heb zelf dezelfde binnenunits als hierboven.
Echter op een 52 buitenunit.
Ik gebruik deze in hoofdzaak voor koelen.
En de 52 heeft meer koelvermogen dan de 60. Raar, maar waar.
De eerste installateur stelde ook de 80 voor.
Maar dat is meer dan mijn hele huis warmtepomp.
Hé? Kan je dat eens duiden? Dacht dat ik nu eindelijk alles had gehoord... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mdecramer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Sowieso bestaat er bij daikin geen 6,0 kW buitenunit, na de 5,2kW is de volgende de 6,8 kW. En die 6,8kW heeft toch echt meer vermogen dan de 5,2kW. Ik kan die opmerking dus ook niet goed plaatsen...

In de 2 + 2 + 3,5 opstelling doet de 3MXM52N voor koelen 1,9 / 5,2 / 7,2. De 3MXM68N doet daar 1,96 / 6,8 / 7,4.

Maximaal vermogen is weliswaar geen groot verschil maar dat komt vooral omdat de binnenunits dan de beperkende factor zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 28-02-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
mdecramer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Ik had puur naar de specs van de buitenunits gekeken. De 3mxm versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSHhI0-W1MG3nT39JXXJqK7KABc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8jdh3RIA1rJ3iqDNDyL1pDr.png?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:58
Zouden jullie eens mee willen denken met het volgende? Mijn toekomstige situatie ziet er als volgt uit.

De binnenunit komt aan de ene kant van de zolder te hangen, gericht naar de trap aan de tegenovergestelde kant van de kamer.
  • Doel is om de zolder te koelen. Koeling van benedenverdieping is extra winst
  • Afstand binnenunit <-> trap = 4 meter.
  • Zolder m3 = ~60m3
In hoeverre verwachten jullie dat de verdieping eronder (met slaapkamers) gekoeld zullen worden?
Zou een 3,5kw of 5kw nog verschil maken in koeling van de onderliggende verdieping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vrees dat daar gewoon echt niks zinnigs over te zeggen is. Wat wel vrij zeker te zeggen is is dat die 3,5 kW het vrij makkelijk koud weet te krijgen in de ruimte van 60 m3.

De rest is volledig afhankelijk van hoe de koude lucht naar beneden zakt en wat je verwachtingen zijn. Bij de een werkt het ‘prima’, bij de ander niet. We weten dan ook niet echt of het dan echt niet goed werkt of dat die persoon gewoon niet snel tevreden is :p

Hier werkte het in ieder geval niet. Zolder en eerste verdieping op vol vermogen: woonkamer bleef veel te warm. Bij mijn pa ook wel eens geprobeerd: airco eerste etage volle bak aan. Beneden: geen enkel effect. Op zolder volle bak aan: verdieping eronder, geen enkel effect. Die bliezen dan weliswaar niet naar een trapgat.. maar ik heb er zelf niet zoveel vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Nu online
Bijzonder genoeg merkten we hier wel een redelijk verschil afgelopen agustus tijdens die hittegolf. Ik heb hier een 2.5kW unit op m'n slaapkamer hangen, aan dezelfde muur waar als waar m'n deur zit. Tegenover de deur van de overloop is meteen het trappengat die rechtstreeks in de woonkamer eindigt en beneden konden m'n ouders de koudeval van mijn unit nog best goed merken. Uiteindelijk hebben we niet meer dan 25,5c gehad beneden wat nog prima uit te houden viel.

Ik moet wel zeggen, naarmate dat de hitte verder het huis in begon te trekken begon het steeds moeilijker te worden voor deze unit, logischerwijs. Je merkte de koudeval beneden minder en mijn kamer werd vaak warmer dan de ingestelde setpoint van 23c overdags, door vervolgens 's nachts te zakken naar rond de 21,5.

M'n ouders hebben nu ook een Daikin FTXF25C besteld voor in hun slaapkamer wat denk ik gigantisch kan gaan schelen in onze situatie. Hun deur zit meteen langs de mijne en komt de unit tegenover de deur in de kamer te hangen, daarbij ook zijn ze overdags niet in de slaapkamer aanwezig noch staan er computers oid zoals bij mij. Met mindere hittelast in de kamer lijkt het mij dat het merkbaar koelende effect beneden dan nog beter merkbaar zal worden.

[ Voor 18% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-02-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
chevchelios schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:27:
Zouden jullie eens mee willen denken met het volgende? Mijn toekomstige situatie ziet er als volgt uit.

De binnenunit komt aan de ene kant van de zolder te hangen, gericht naar de trap aan de tegenovergestelde kant van de kamer.
  • Doel is om de zolder te koelen. Koeling van benedenverdieping is extra winst
  • Afstand binnenunit <-> trap = 4 meter.
  • Zolder m3 = ~60m3
In hoeverre verwachten jullie dat de verdieping eronder (met slaapkamers) gekoeld zullen worden?
Zou een 3,5kw of 5kw nog verschil maken in koeling van de onderliggende verdieping?
Ik heb op iedere slaapkamer (3x) een 2.5 hangen. Afgelopen zomer alles aangezet om te kijken of ik de woonkamer er ook mee kon koelen.

De koedeval zou dan eerst de trap af moeten, om vervolgens een bocht te maken naar de woonkamer. Lukte nauwelijks. Uiteindelijk ventilators in de hal neer gezet zodat 'de bocht' gemaakt kon worden. Dat hielp wel wat.

Maar zelfs dus met 3 x 2.5 vond ik het tegenvallen. Maar ligt bij mij dus misschien ook aan de bocht die gemaakt moest worden.

Boven daarentegen was het echt koud.. Kon ook niet anders haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 09:11
In onze nieuwe woning willen wij op de begane grond een wandairco-unit plaatsen aan de achterzijde van de woning, geen probleem. Het enige is dat de buitenunit dan midden op het terras staat. Een flinke 5k-unit die wij het liefst ergens anders zien.

Mijn idee was om nadat de leidingen uit de buitenmuur komen direct de grond in te gaan om vervolgens de leidingen onder het terras door te leggen 5meter verder.

Nu kan ik eigenlijk nergens iets vinden over het ingraven van de leidingen behalve dan een enkel item over een daikin die half ingegraven is.

Hebben jullie ervaring met het ingraven van de leidingen of zou het überhaupt niet kunnen?

I take my twist with a shout !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

mr_evil08 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Ik vermoed alleen rekening gehouden met koelen, bij verwarmen is altijd vuistregel neem een stap zwaarder in dit soort ruimte,s zeker 130m3, ik lees dat de isolatie ook niet top is en gaat het heel spannend worden in de winter voor je, of de monteur ging ervan uit dat je het als bijverwarming gebruikt?
Maar eigenlijk was ik ook voor 2 (kleine)binnenunits gegaan vanwege comfort in dit soort grote ruimtes ivm warmteverdeling.
Ja, geen idee waar de monteur van uit ging. Maar voor 5000euro mag ik hopen dat er iets van logica in zit w.b.t. de keuze voor 2x FTXP20M en bijbehorende buiten-unit

Zelf had ik eerder als aanvulling opgemerkt dat mn ouders enorm overschot aan elektriciteit hebben en de woonkamer wel willen verwarmen met zo'n apparaat, en dat de cv ketel ook nog wel gebruikt wordt omdat andere ruimtes in huis (badkamer, hal, slaapkamer) ook warm moeten worden. Misschien dat hier verwarring is ontstaan oid.

Verder zag ik dat de buitenunit een deuk heeft, de gaten in de muur voor de leidingen van de binnen-units niet gedicht waren (de ruimte achter de binnenunit is ontzettend koud) dus die mocht ik zelf even dichtmaken omdat de unit veel te lage temp aangaf ivm koudetrek. En nog wat meer punten waarvan ik op mn achterhoofd krab.

had eerlijk gezegd verwacht dat er wel top of the bill spul opgehangen zou worden gezien op de factuur geen enkele modelnummer van binnen- en buitenunit opgegeven was.

Nog een vraag overigens, in de factuur staat dat door de R32 koelmiddel het systeem A+++ wordt bij zowel koelen als verwarmen. Nu zie ik op de site van Daikin bij de FTXP20M nergens A+++ voorkomen maar wel de volgende omschrijving 'Seizoensrendement tot A++ in koel- en verwarmingsmodus'. Kan de R32 het zodanig efficient maken dat het A+++ wordt?

Beetje teleurstellend al met al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
hydrah schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:09:
In onze nieuwe woning willen wij op de begane grond een wandairco-unit plaatsen aan de achterzijde van de woning, geen probleem. Het enige is dat de buitenunit dan midden op het terras staat. Een flinke 5k-unit die wij het liefst ergens anders zien.

Mijn idee was om nadat de leidingen uit de buitenmuur komen direct de grond in te gaan om vervolgens de leidingen onder het terras door te leggen 5meter verder.

Nu kan ik eigenlijk nergens iets vinden over het ingraven van de leidingen behalve dan een enkel item over een daikin die half ingegraven is.

Hebben jullie ervaring met het ingraven van de leidingen of zou het überhaupt niet kunnen?
Zolang je over de maximale lengte gaat en ze in een PVC buis doet lijkt het mij 0 probleem.

@rupsen ?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Waterkoker schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:19:
[...]

Nog een vraag overigens, in de factuur staat dat door de R32 koelmiddel het systeem A+++ wordt bij zowel koelen als verwarmen. Nu zie ik op de site van Daikin bij de FTXP20M nergens A+++ voorkomen maar wel de volgende omschrijving 'Seizoensrendement tot A++ in koel- en verwarmingsmodus'. Kan de R32 het zodanig efficient maken dat het A+++ wordt?

Beetje teleurstellend al met al
Tja labels...

https://nos.nl/artikel/23...scoort-vandaag-een-f.html

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26
Notna schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Zolang je over de maximale lengte gaat en ze in een PVC buis doet lijkt het mij 0 probleem.

@rupsen ?
Lijkt mij ook geen enkel probleem.
Je ziet warmtepompen in een rijtjeswoning toch ook achterin de tuin staan? Terwijl de rest van de installatie op zolder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 14:23
hydrah schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:09:

De leidingen zijn hier ingegraven (5 mtr) en tot op heden geen enkel probleem gehad (vanaf 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou er alleen wel voor zorgen dat de buizen droog blijven.

Mantelbuizen staan vol met water en dat zal niet goed zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Kan het eigenlijk kwaad om mijn single-split systeem (daikin) uit te zetten deze dagen met (kans op) nachtvorst? Het is niet perse nodig dat hij 's nachts draait terwijl het overdag warm en zonnig is, maar voor ik hem uit laat 's nachts wil ik zeker weten dat er niets stuk kan vriezen :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdecramer
ik222 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Sowieso bestaat er bij daikin geen 6,0 kW buitenunit, na de 5,2kW is de volgende de 6,8 kW. En die 6,8kW heeft toch echt meer vermogen dan de 5,2kW. Ik kan die opmerking dus ook niet goed plaatsen...

In de 2 + 2 + 3,5 opstelling doet de 3MXM52N voor koelen 1,9 / 5,2 / 7,2. De 3MXM68N doet daar 1,96 / 6,8 / 7,4.

Maximaal vermogen is weliswaar geen groot verschil maar dat komt vooral omdat de binnenunits dan de beperkende factor zijn.
Dus voor mijn specifieke opstelling kloppen de gegevens op de afbeelding van @biljoenblik niet?
=>1,8/5,2/7,0 (52MXM) tov 1,96/6,0/6,64 (68MXM)

Bedankt alvast voor jullie input allebei!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DeadLock schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:59:
Kan het eigenlijk kwaad om mijn single-split systeem (daikin) uit te zetten deze dagen met (kans op) nachtvorst? Het is niet perse nodig dat hij 's nachts draait terwijl het overdag warm en zonnig is, maar voor ik hem uit laat 's nachts wil ik zeker weten dat er niets stuk kan vriezen :).
Dat kan 0 kwaad :) Gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Dat kan 0 kwaad :) Gewoon uitzetten.
Ga er ook vanuit dat velen een airco voornamelijk in de zomer gebruiken. Die dingen staan allemaal langere tijd uit? In dat opzicht, wat is daar handig in? Een auto "stinkt" ook wel eens als de airco langere tijd uit heeft gestaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mdecramer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Dus voor mijn specifieke opstelling kloppen de gegevens op de afbeelding van @biljoenblik niet?
=>1,8/5,2/7,0 (52MXM) tov 1,96/6,0/6,64 (68MXM)

Bedankt alvast voor jullie input allebei!
Ik vind die tabel heel vreemd, ik heb hem wel eerder gezien maar zou zeggen dat die tabel simpelweg niet klopt en dat er een foutje in staat voor de 3MXM68N. Zeker ook omdat het puur voor koelen geldt, voor verwarmen zijn de waardes wel gewoon logisch.

Als je uitgebreide specificaties van specifiek de 3MXM serie opzoekt (http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf) dan heb je daar achterin de combinatietabellen. Daarachter zie je specifiek de waardes die horen bij een bepaalde combinatie van binnenunits. De getallen die je daar ziet staan lijken me ook veel logischer.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 01-03-2021 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Ga er ook vanuit dat velen een airco voornamelijk in de zomer gebruiken. Die dingen staan allemaal langere tijd uit? In dat opzicht, wat is daar handig in? Een auto "stinkt" ook wel eens als de airco langere tijd uit heeft gestaan.
Als je het alleen in de zomer gebruikt; na de zomer de binnenunit goed schoonmaken en een lekbak tabletje in de lekbak doen. Dat zal er voor zorgen dat je geen vieze geurtjes krijgt.

Buiten heb je geen probleem met vreemde geuren. Ik zou richting het einde van de zomer/elke dag dat je de unit uitzet, afhankelijk van het model en of deze dat niet automatisch doet, de unit even 15 minuten op enkel ventileren zetten. Op die manier verminder je de kans op eventueel schimmelopbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Laatst online: 13:33

tha_crazy

Mafketel

Wij zijn ondertussen om de zomer (en winter ivm verwarmen zolder) door te kunnen ook in een traject voor 2 airco's / LL-Warmtepompen

Ondertussen 2 offertes ontvangen, specificaties van de ruimtes waar ze komen te hangen:

Zolder (5x4.5x3.5):
  • 12 cm PIR isolatie dak
  • Rolluiken zonkant
  • Dubbel glas
Slaapkamer (4x3)
  • Gelegen op het zuiden
  • Geen rolluiken
  • Dubbel glas
Offerte 1:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte 2:
Members only:

Ik ben nog aan het wachten op een 3e offerte, maar aangezien deze nog langs moeten komen weet ik niet wanneer deze komt.

Op zich een aardig verschil dus wel, en ik neig daarom ook meer naar de Mitsubishi's.
Niet alleen vanwege het prijsverschil, maar een 3.5kw op de slaapkamer helpt ook bij het koelen van de rest van die verdieping zodra we de deuren open zetten.
Iemand hier toevallig wat advies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@tha_crazy Redelijke prijs hoor voor die MHI's, persoonlijk ben ik van de MHI (heb er ook zakelijk veel in gebruik genomen in COM rooms) en echt misschien 1x gezeur gehad met die modules.

Ik ben dus biased :+ en zeg MHI doen en je idee is goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@tha_crazy Wat een prijsverschil, gewoon meer dan 1K... Is dat dan op basis van montage of heeft de Daikin boer "het niet nodig"?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 01-03-2021 10:42 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Laatst online: 13:33

tha_crazy

Mafketel

Vorkie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:38:
@tha_crazy Redelijke prijs hoor voor die MHI's, persoonlijk ben ik van de MHI (heb er ook zakelijk veel in gebruik genomen in COM rooms) en echt misschien 1x gezeur gehad met die modules.

Ik ben dus biased :+ en zeg MHI doen en je idee is goed!
Ja op zich zou ik persoonlijk er ook weinig moeite mee hebben, Daikin staat natuurlijk wel bekend als het absolute topmerk. Maar MHI doet er volgens mij niet onder voor wat ik zo heb gelezen
JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:41:
@tha_crazy Wat een prijsverschil, gewoon meer dan 1K... Is dat dan op basis van montage of heeft de Daikin boer "het niet nodig"?
Het zijn 2 verschillende installateurs, 1 is een redelijk lokale partij (de goedkopere), en andere is een landelijke partij welke al wel direct kwam met op tijd reserveren want ze komen niet zo veel binnen.
Waar het exacte verschil in zit weet ik niet precies, echt een "offerte" was het namelijk ook niet te noemen

Members only:

Derhalve neig ik meer naar de lokale partij, veel minder druk, zei laat het maar weten en als je vragen hebt bel gewoon.
Kwam om eerlijk te zijn ook veel meer geïnteresseerd over als de landelijke partij.

[ Voor 8% gewijzigd door tha_crazy op 01-03-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@tha_crazy Ik ga ook voor lokaal, zo'n bedrijven moeten het ook hebben van mond op mond reclame en bij gezeur is dat vaak sneller/makkelijker schakelen. Zelfs als ze iets duurder zouden zijn, neig ik dan eerder naar lokale gunning :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
tha_crazy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:34:
Wij zijn ondertussen om de zomer (en winter ivm verwarmen zolder) door te kunnen ook in een traject voor 2 airco's / LL-Warmtepompen

Ondertussen 2 offertes ontvangen, specificaties van de ruimtes waar ze komen te hangen:

Zolder (5x4.5x3.5):
  • 12 cm PIR isolatie dak
  • Rolluiken zonkant
  • Dubbel glas
Slaapkamer (4x3)
  • Gelegen op het zuiden
  • Geen rolluiken
  • Dubbel glas
Offerte 1:

***members only***

Offerte 2:

***members only***

Ik ben nog aan het wachten op een 3e offerte, maar aangezien deze nog langs moeten komen weet ik niet wanneer deze komt.

Op zich een aardig verschil dus wel, en ik neig daarom ook meer naar de Mitsubishi's.
Niet alleen vanwege het prijsverschil, maar een 3.5kw op de slaapkamer helpt ook bij het koelen van de rest van die verdieping zodra we de deuren open zetten.
Iemand hier toevallig wat advies in?
Nette prijs voor de MHI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@DeadLock Dat zou geen kwaad moet kunnen. Ik heb zelfs 2 weken geleden toen we de horror koude week hebben gehad. s'nachts de airco uitgezet. En de volgende ochtend om 6:00 ging de airco weer aan via schema wat ik heb ingesteld.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Enige les die we denk ik wel geleerd hebben is dat uitzetten tijdens (een) sneeuw(storm) niet handig is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:23:
[...]

"stinken" komt door "slecht onderhoud" dan zit er schimmel in, veel mensen zetten de airco zo uit zonder even na te laten ventileren zodat de boel snel kan opdrogen, doe je dat wel even 30 minuten na ventileren dan heb je vrijwel nooit meer last ook niet na lange tijd uitstaan, zit de schimmel er eenmaal in dan lukt dat met naventileren haast niet meer en kan je de boel eerst gaan schoonmaken.

Gebeurd met auto airco,s ook vaak gaan stinken indien airco uit staat, heb ik altijd als ik een andere auto koop mensen gaan daar niet fatzoenlijk mee om, echter met climate control auto,s staat de airco altijd aan en merk je dat niet snel omdat airco ook de geuren wegneemt, maar zet de airco maar eens handmatig uit dan ruik je het heel goed.

Bij auto,s is het redelijk op te lossen door de kachel minimaal 30 minuten op stand sauna zetten en dus goed heet laten worden door even met de auto met open ramen te rijden, dit trukje voer ik altijd uit en nooit meer een stink airco, werkt alleen als je met de auto gaat rijden zodat de motor goed warm wordt en dus echt warme lucht kan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kan geen kwaad echter haal je de volledige stroom eraf kan dit bij sommige airco,s problemen opleveren omdat ze carter verwarming hebben, soort vorstbeveiliging klein mini element om crucial zaken niet te laten bevriezen.

Voor de levensduur zou het in theorie beter zijn om gewoon aan te laten zodat de lagers en andere zaken niet gaan afkoelen ipv in de ochtend volle bak te starten, echter in hoeverre dat relevant is weet ik niet.

In de winter laat ik hem gewoon aan met een nachtverlaging gezien kwa comfort het beter is dat het huis niet tever gaat afkoelen, in mijn geval maakte dat ook niet uit kwa energie in de winter aan/uit vs zachtjes aan laten dus ik laat hem gewoon aan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Bijzonder zo'n warmtepomp. Over heel Februari, inclusief die koude week, in totaal 70kWh minder verbruikt t.o.v. Januari. En dan heb ik de meeropbrengst van de panelen verrekend. Minder defrosts misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 01-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Helemaal stroom eraf is niet aan de orde. Wel opvallend dat 'uit' zetten (met de afstandsbediening) ervoor zorgt dat het verbruik 0W is, terwijl aan maar niet actief (doeltemperatuur bereikt) zorgt voor een standby verbruik van 14W.

Ik neem aan dat de carterverwarming wel vanzelf aanspringt indien het te koud wordt?

Er is momenteel niemand aanwezig in de leefruimte overdag, zonde om dat een hele nacht 'warm' te houden terwijl ik overdag en zonnewinsten heb en rechtstreeks opbrengsten van PV kan gebruiken om het huis weer op de gewenste temperatuur te krijgen. Dat laatste scheelt hier in Belgie toch behoorlijk nu de virtueel terugdraaiende meter afgeschaft is. Stroom direct verbruiken geeft een 'winst' van 21 cent (25 cent aankoop, 4 cent injectievergoeding).

In februari 123 kWh verbruikt. Valt nog goed mee, de hele koude week werd ruimschoots gecompenseerd door een week dat de verwarming gewoon uit is kunnen blijven :). Over het hele seizoen kom ik ook ongeveer uit waar ik gehoopt had. Binnenkort een nabeschouwing van het eerste seizoen verwarmen met L/L wp! :)

[ Voor 19% gewijzigd door DeadLock op 01-03-2021 12:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Trebbors schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:23:
Bijzonder zo'n warmtepomp. Over heel Februari, inclusief die koude week, in totaal 70kWh minder verbruikt t.o.v. Januari. En dan heb ik de meeropbrengst van de panelen verrekend. Minder defrosts misschien?
Februari is 3 dagen korter...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Februari was ook een erg warme maand wat opzich wel bijzonder was te noemen temperaturen waren richting 18c en vrijwel geen nachtvorst in combi met veel zonuren, vooral de laatste 2 weken heeft heel veel goed gemaakt waardoor de "winter des doods verbruik" in het niet valt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@DeadLock Hier een gemiddeld stroomverbruik bij de Daikin Pefera 4,5 a 5 watt per uur. En bij de LG standaard 2,5 watt per uur. Dat is wanneer airco uigeschakeld is.Zal het wifi verbruik zijn.

Home Assitstant airco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJnv77hwjpJfAZxNmakH5SndVLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp2oHHhuEGRhsjBJJfIq0U2i.jpg?f=fotoalbum_medium
DeadLock schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:38:
Helemaal stroom eraf is niet aan de orde. Wel opvallend dat 'uit' zetten (met de afstandsbediening) ervoor zorgt dat het verbruik 0W is, terwijl aan maar niet actief (doeltemperatuur bereikt) zorgt voor een standby verbruik van 14W.

Ik neem aan dat de carterverwarming wel vanzelf aanspringt indien het te koud wordt?

Er is momenteel niemand aanwezig in de leefruimte overdag, zonde om dat een hele nacht 'warm' te houden terwijl ik overdag en zonnewinsten heb en rechtstreeks opbrengsten van PV kan gebruiken om het huis weer op de gewenste temperatuur te krijgen. Dat laatste scheelt hier in Belgie toch behoorlijk nu de virtueel terugdraaiende meter afgeschaft is. Stroom direct verbruiken geeft een 'winst' van 21 cent (25 cent aankoop, 4 cent injectievergoeding).

In februari 123 kWh verbruikt. Valt nog goed mee, de hele koude week werd ruimschoots gecompenseerd door een week dat de verwarming gewoon uit is kunnen blijven :). Over het hele seizoen kom ik ook ongeveer uit waar ik gehoopt had. Binnenkort een nabeschouwing van het eerste seizoen verwarmen met L/L wp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-09 16:53
Hoi,

Is het mogelijk om een MiniBlue condenspomp te laten werken met 2 binnen units, bijvoorbeeldmet een t-stukje? Dit omdat deze ook een aanzuigende werking heeft. Ik heb 2 airco's op dezelfde verdieping in aansluitende ruimtes. Bij beide airco's gaat de afvoer vanuit de unit eerst 43cm omhoog en daarna een paar meter horizontaal naar buiten toe.

Kun je de condensslangen gewoon buiten aan de muur laten hangen of moeten deze weggewerkt worden?

Groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:58
Wij krijgen een nieuwbouwwoning van 3 verdiepingen, in totaal 210 vierkante meter, ergens in 2022 opgeleverd. We willen hier met name met een airco gaan koelen in verband met een tuin op het zuiden.

Nu hebben we na een eerste gesprek een mondeling advies gekregen om voor 1 krachtige airco in het trappengat op zolder te gaan, en natuurlijk heb ik even de FAQ gelezen waarin staat dat de koele luchtstroom nooit volledig zal doorstromen in de kamers of op de begane grond, maar deze installateur beweerde toch dat dit een prima resultaat zou geven en de temperatuur in het huis niet boven de 26 graden zal komen.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met een soortgelijke opzet, en dan met name de ervaringen op de begane grond. Deze installateur had het over een 6.5KW buitenunit en een 3.5 binnen (als ik het goed heb gehoord, zoals gezegd, alleen mondeling advies gekregen).

Iemand die een soortgelijke opzet heeft met 3 verdiepingen ? Hoe voelt het dan beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@JohnStaakke Persoonlijk advies Dit gaat zeker niet werken 3 verdiepingen verkoelen met 1x binnen unit die hangt in een trappengat op zolder. Koude lucht zakt inderdaad. Maar gaat geen haakse bochten maken.

Een buiten unit van 6,5Kwh en dan maar 1x binnen unit van 3,5KWh dat gaat volgens mij niet eens. Wanneer je een binnen unit zoekt krijg je normaal ook informatie welke buiten unit daar op kan worden aangesloten. Normaal gezien word een 3,5kwh binnen unit geplaatst in een woonkamer van gemiddeld 100m3. Hierbij is natuurlijk belangrijk de isolatie waarde van het huis en verduistering mogelijkheden aanwezig zijn (rolluiken, zonnewering). Om zoveel als mogelijk warmte buiten te houden.
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:00:
Wij krijgen een nieuwbouwwoning van 3 verdiepingen, in totaal 210 vierkante meter, ergens in 2022 opgeleverd. We willen hier met name met een airco gaan koelen in verband met een tuin op het zuiden.

Nu hebben we na een eerste gesprek een mondeling advies gekregen om voor 1 krachtige airco in het trappengat op zolder te gaan, en natuurlijk heb ik even de FAQ gelezen waarin staat dat de koele luchtstroom nooit volledig zal doorstromen in de kamers of op de begane grond, maar deze installateur beweerde toch dat dit een prima resultaat zou geven en de temperatuur in het huis niet boven de 26 graden zal komen.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met een soortgelijke opzet, en dan met name de ervaringen op de begane grond. Deze installateur had het over een 6.5KW buitenunit en een 3.5 binnen (als ik het goed heb gehoord, zoals gezegd, alleen mondeling advies gekregen).

Iemand die een soortgelijke opzet heeft met 3 verdiepingen ? Hoe voelt het dan beneden?

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 01-03-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Dolbyadt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:56:
@JohnStaakke Persoonlijk advies Dit gaat zeker niet werken 3 verdiepingen verkoelen met 1x binnen unit die hangt in een trappengat op zolder. Koude lucht zakt inderdaad. Maar gaat geen haakse bochten maken.

Een buiten unit van 6,5Kwh en dan maar 1x binnen unit van 3,5KWh dat gaat volgens mij niet eens. Wanneer je een binnen unit zoekt krijg je normaal ook informatie welke buiten unit daar op kan worden aangesloten.

[...]
Thanks! Kan ook zijn dat ik de eenheden niet goed heb onthouden hoor, deze jongen wilde niet echt wat op papier zetten omdat het nog zo ver weg is...wat ik ook wel begrijp, maar ja, ik wil wel weten waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@JohnStaakke Ik zou zeggen lees hier de ervaringen van mensen die het al hebben uitgevoerd. Wanneer je hier even goed doorleest kom je een heel eind. _/-\o_
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Thanks! Kan ook zijn dat ik de eenheden niet goed heb onthouden hoor, deze jongen wilde niet echt wat op papier zetten omdat het nog zo ver weg is...wat ik ook wel begrijp, maar ja, ik wil wel weten waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Maar waarom niet meteen per verdieping eea inregelen? Als het nieuwbouw is, kun je alles in 1x goed doen, dit is je kans :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Maar waarom niet meteen per verdieping eea inregelen? Als het nieuwbouw is, kun je alles in 1x goed doen, dit is je kans :)
Ja, ik begon dus ook mijn verhaal daarmee, maar werd door deze installateur netjes verwezen naar het verhaal van je huis koelen met 1 airco. Denk dat ik maar een tweede installateur ga vragen om een offerte en advies.
Dolbyadt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:01:

@JohnStaakke Ik zou zeggen lees hier de ervaringen van mensen die het al hebben uitgevoerd. Wanneer je hier even goed doorleest kom je een heel eind. _/-\o_

[...]
Thanks, heb ongeveer 200 reacties teruggelezen maar kon niet zo 1,2,3 iemand vinden die de ervaringen had die ik zocht, maar ik zal nog verder teruglezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@JohnStaakke er zijn nog meer delen :o

Het grote airconditioning topic
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:00:

op je 1ste verdieping zal de warmte er af gaan, verwacht geen wonderen.

ik zelf heb er 1 op de 1ste verdieping,een 2,5 kw.(hangt in de slaapkamer) andere slaap kamers komen niet boven de 25 op de 1ste verdieping.

Beneden met alle deuren open komt het niet boven de 26 graden.

Dit alles is op basis van de enorme hitte afgelopen zomer.

6,5kw heeft totaal geen zin, neem dan een 2,5 of 3,5 kw.

Vergeet niet dat als de temp rond de binnenunit bereikt is dat ding gaat terug schalen, hij houd dus geen rekening met de andere verdiepingen, daarnaast gaat de kou ook niet het hoekje om, dit kan je evt. met wat ventilators sturen.

Kan het? Ja, het zal iets schelen. Is het top? Nee, zeker niet maar haalt wel de ergste warmte er vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 01-03-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Speedfightserv schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:29:
[...]

op je 1ste verdieping zal de warmte er af gaan, verwacht geen wonderen.

ik zelf heb er 1 op de 1ste verdieping,een 2,5 kw.(hangt in de slaapkamer) andere slaap kamers komen niet boven de 25 op de 1ste verdieping.

Beneden met alle deuren open komt het niet boven de 26 graden.

Dit alles is op basis van de enorme hitte afgelopen zomer.

6,5kw heeft totaal geen zin, neem dan een 2,5 of 3,5 kw.

Vergeet niet dat als de temp rond de binnenunit bereikt is dat ding gaat terug schalen, hij houd dus geen rekening met de andere verdiepingen, daarnaast gaat de kou ook niet het hoekje om, dit kan je evt. met wat ventilators sturen.

Kan het? Ja, het zal iets schelen. Is het top? Nee, zeker niet maar haalt wel de ergste warmte er vanaf.
Top! Dank je wel voor je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:28
Ik wil op korte termijn airco laten plaatsen in onze slaapkamer en de slaapkamer daar recht boven. De buitenunit kan gewoon op het platte dak ernaast. Ik heb geprobeerd wat lokale aircoboeren te bellen (randstad) maar de meeste schepen me vrij snel af met 'wij zitten dit jaar al zo goed als vol'. Frustrerend.

Twee partijen wilden daarom niet eens een offerte uitbrengen. Twee anderen gaven ongezien een prijsopgave op van € 4.000 - 4.500 incl plaatsen en BTW. Is dat niet wat hoog voor twee binnenunits van 2.5kW van Mitsubishi? Of zijn dit inmiddels 'normale' tarieven?

Een buurman gaf me de 'tip' om een freelancer in te schakelen en dan de spullen zelf te kopen, maar daar zou ik eerlijk gezegd weinig zin in hebben. Ik wil voornamelijk dat het goed is en dat ik een aanspreekpunt heb qua garantie. Of zie ik dit verkeerd?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Met dat dilemma zat ik ook. Vanaf Mei reageren de webshops niet meer ze zitten vol.
In Italië zijn ze hier wel op ingesteld. Dus set besteld en was inclusief verzenden veel minder kwijt. Door een ZZp'er in bedrijf laten stellen.
Nu na 6 maanden is de compressor stuk, Daikin werkt allen via installateurs, dus die help niet. Er is vanuit Italië 3 weken geleden een nieuwe compressor beloofd, ik wacht nog steeds.
Mijn ZZP'er wil die wel inbouwen maar daar zit wel een prijskaartje aan.
Daar ik geen maand in de kou wil zitten heb ik een nieuwe buiten unit gekocht.
Als de compressor nog eens komt verkoop ik die wel.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MarkV6 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:06:
Met dat dilemma zat ik ook. Vanaf Mei reageren de webshops niet meer ze zitten vol.
In Italië zijn ze hier wel op ingesteld. Dus set besteld en was inclusief verzenden veel minder kwijt. Door een ZZp'er in bedrijf laten stellen.
Nu na 6 maanden is de compressor stuk, Daikin werkt allen via installateurs, dus die help niet. Er is vanuit Italië 3 weken geleden een nieuwe compressor beloofd, ik wacht nog steeds.
Dit is idd wel iets wat je op buitenlandse sites als waarschuwing mbt Daikin ziet: aftersales support schijnt redelijk beroerd te zijn, precies omdat ze idd alles via hun installateurs-netwerk doen. Daar schijnen andere merken (bv Mitsubishi) beter mee om te gaan. Zelf heb ik daar (nog) geen ervaring mee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:20

Freakie1NL

Grote Baas

acehighhugo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:36:
Ik wil op korte termijn airco laten plaatsen in onze slaapkamer en de slaapkamer daar recht boven. De buitenunit kan gewoon op het platte dak ernaast. Ik heb geprobeerd wat lokale aircoboeren te bellen (randstad) maar de meeste schepen me vrij snel af met 'wij zitten dit jaar al zo goed als vol'. Frustrerend.

Twee partijen wilden daarom niet eens een offerte uitbrengen. Twee anderen gaven ongezien een prijsopgave op van € 4.000 - 4.500 incl plaatsen en BTW. Is dat niet wat hoog voor twee binnenunits van 2.5kW van Mitsubishi? Of zijn dit inmiddels 'normale' tarieven?

Een buurman gaf me de 'tip' om een freelancer in te schakelen en dan de spullen zelf te kopen, maar daar zou ik eerlijk gezegd weinig zin in hebben. Ik wil voornamelijk dat het goed is en dat ik een aanspreekpunt heb qua garantie. Of zie ik dit verkeerd?

Je bent er voor dit jaar inderdaad al rijkelijk laat bij. Enige wat je kan doen is blijven Googlen op aanbieders, dan zou ik mij nu juist focussen op zakelijke aanbieders en die even bellen.

Hoewel ik niet in een drukke periode zat, heb ik juist via een zakelijk aanbieder een mooie deal ontvangen die ook binnen een aanzienbare tijd geplaatst is. Juist vanwege Corona is er zakelijk nu minder behoefte dus zitten die wat meer verlegen om klanten t.o.v. de particuliere installateur die heeft het nu met iedereen die thuis werkt drukker dan ooit.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@JohnStaakke Indien je voor Daikin kiest de 2.5 en 3.5 zijn vrijwel dezelfde ook kwa minimaal vermogen, zelf zou ik daarom nooit lager gaan dan 3.5kw als je die plaatst in een trappengat ook het prijsverschil is minimaal, doe het je niet aan om zo krap te gaan.

Met een 6.5kw buitenunit ga je het hele huis koelen naar zowat diepvries temperaturen dat is ook weer overdreven.

Bij Singlesplit zijn de buitenunit en binnenunit altijd gelijk, een 6.5kw buitenunit was naar alle waarschijnlijkheid een multisplit opstelling waarbij je meerdere binnenunits hebt.

Elke kamer een binnenunit is wel zuiniger en comfortabeler maar opzich wil het wel in een trappengat want warmte stijgt op en kou daalt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2021 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Freakie1NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Je bent er voor dit jaar inderdaad al rijkelijk laat bij. Enige wat je kan doen is blijven Googlen op aanbieders, dan zou ik mij nu juist focussen op zakelijke aanbieders en die even bellen.

Hoewel ik niet in een drukke periode zat, heb ik juist via een zakelijk aanbieder een mooie deal ontvangen die ook binnen een aanzienbare tijd geplaatst is. Juist vanwege Corona is er zakelijk nu minder behoefte dus zitten die wat meer verlegen om klanten t.o.v. de particuliere installateur die heeft het nu met iedereen die thuis werkt drukker dan ooit.
Volgensmij niet alleen Corona, iedereen weet nog de "zomer des doods" waarbij het snachts niet afkoelde beneden 30c dat zal zeker ook invloed hebben.

De tijd van "ach paar dagen warm weer geen airco nodig" is wel voorbij.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Nu online
-snip- antwoord al gevonden

[ Voor 94% gewijzigd door VikeeVeekie op 01-03-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verrassend, ik heb in februari (156kWh) minder verbruikt dan in januari (186kWh). Nu hebben de laatste dagen natuurlijk wel veel goed gemaakt 8)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 01-03-2021 22:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Februari was hier ook zuiniger dan januari, maar dat komt vooral door meer zon. De woning warmt daardoor beter op, ook al is het koud(er) buiten. Grote raampartijen op zuid hier. De zonnepanelen regelen de rest.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@MarkV6 Hiermee heb ik ookgezeten. Ik zelf heb toen toch maar gekozen om 300 euro duurder te zijn om een Daikin Pefera toch via NL te bestellen om dan toch garantie te hebben. Via Spanje kon ik de Daikin pefera kopen rond de 800 zonder transport kosten. En via nederland NLX-international heb ik de Daikin pefera voor €1300 gekocht. Ik durfde het niet aan om zo'n duur artikel te kopen zonder behoud van garantie.

Succes met je airco.
MarkV6 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:06:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Bekende verhaal van snel, goed, goedkoop, maar je mag er maar 2 kiezen.
Er worden inmiddels in rotterdam complete huizen ver- ge-bouwd met freelancers, dagloners,van straat geplukte mensen etc. Het is vaak de enige manier om binnen 12 maanden iets voor elkaar te krijgen.
En het wordt steeds gekker, "we" moesten vorige week wachten op een puincontainer, ze waren op :+

Vooral doen waar je jezelf prettig bij voeld, maar door bv een monteur in de wijk aan te spreken kan je het waarschijnlijk wel snel en goedkoper (en eventueel goed) krijgen, anders zou ik denk ik ingaan op 1 van de offertes.

En het einde is nog niet in het zicht, dus wachten zal het probleem vermoedelijk niet oplossen.
https://www.omgevingsweb....ergunningen-in-rotterdam/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedfightserv
revolution-nl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:23:
Verrassend, ik heb in februari (156kWh) minder verbruikt dan in januari (186kWh). Nu hebben de laatste dagen natuurlijk wel veel goed gemaakt 8)
februari is ook 3 dagen korter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:16
Jaspervl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Bij mij loopt alles rechtstreeks achter de binnenunits door de muur naar buiten en vervolgens naar beneden via de gevel naar de staande airco, dus isolatie of zo lijkt niet de oplossing (wil natuurlijk best gecorrigeerd worden).
Ik ben van nature niet erg zeikerig dus het is best wel luid ;)
(in ieder geval allen hartelijk bedankt voor het meedenken!)
Alright, de installateur heeft bevestigd dat dit niet normaal is. Toevallig ook een andere klant met hetzelfde systeem en probleem. Hij gaat ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Jaspervl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Alright, de installateur heeft bevestigd dat dit niet normaal is. Toevallig ook een andere klant met hetzelfde systeem en probleem. Hij gaat ermee aan de slag
Hetzelfde systeem? Specifiek model of is het de gekozen opstelling icm soort spouw waar eea aan verbeterd dient te worden? Fijn dat ze het in ieder geval erkennen.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 02-03-2021 09:49 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:16
JB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Hetzelfde systeem? Specifiek model of is het de gekozen opstelling icm soort spouw waar eea aan verbeterd dient te worden? Fijn dat ze het in ieder geval erkennen.
Ze hebben de fabrikant benaderd, dus ik denk het specifieke model. Zogauw ik meer weet zal ik het melden. Inderdaad erg blij dat ze het erkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

revolution-nl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:23:
d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Leuk filmpje over de werking van een airco/warmtepomp:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57

Als jij de installateur 2 rooien winst gunt voor een halve dag werk dan zou ik er zeker op in gaan.

Kom op zeg, dit gaat echt nergens over.

Ja je betaalt voor iemand die gecertificeerd is, die netjes werkt, alles driedubbel checkt, maar er zijn grenzen.
Ook al is het februari, even doorzoeken dan vind je echt nog wel een installateur die normale prijzen hanteert. Misschien hangt die dan niet in mei, maar dan maar wat later als je 1000 euro bespaart.

Wij hebben ze in oktober laten plaatsen. Twee keer een SRK35 van MHI, voor beduidend minder geld dan wat hier aan jou gevraagd wordt.
Ja ik lag dan nog wel eerst een zomer te zweten, maar daarna de hele herfst en winter honderden kubs gas beaspaard en deze zomer voor het eerst lekker een koel huis.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 12:22
revolution-nl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Je vroeg in een andere post welke unit het meest comfort gaat geven, voor jouw ruimte is een 5.0 echt overkill, persoonlijk vind ik pendelgedrag minder comfort geven ten opzichten van een unit die constant aan staat en een monotoom geluid produceert.

Als je dan toch voor een 5.0 wilt gaan kies dan de 5.0ZSX die kan tot 0.6kW terug i.p.v. de 1.3 van de ZS.
Uiteindelijk akkoord gegeven op een 3.5 ZS.
Voor gebruik als bijverwarming naast de CV en een niet al te hete woonkamer in de zomer durf ik het wel aan.
Meerprijs van de 5.0 ZSX was bijna 800 euro (incl. Wifi). Hoewel de installateur nette prijzen hanteert, heb ik dat (+50%) er niet voor over.

Installatie is begin mei. Had gehoopt op iets eerder obv offerte van vorig jaar. Dit jaar is het echter drukker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

Welke regio zit je? Wellicht dat ik of iemand anders een bedrijf weet :)

Pagina: 1 ... 20 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic