Dolbyadt schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
@
olafmol Wanneer je de ruimte hebt zou ik ook gaan 2x singel split.
Voordelen van 2x singel split airco;
1. Vaak goedkoper bij aanschaf
2. Buiten unit kleiner van formaat en maakt minder DB geluid.(minder kans op overlast)
3. Qua stroom verbruik kunnen de singel split verder terug moduleren waardoor ze minder stroom verbuiken
4. Wanneer je er ook mee gaat verwarmen dat niet beide airco tegelijkertijd een defrost uitvoeren. Waardoor
je +/- 15 minuten geen warmte krijgt van de binnen unit. Dus meer comfort qua temperatuur.
5. Minder kans op geluid (ruis) van de airco leidingen. (hier op het forum al meerdere voorbij gekomen).
6. Wanneer er een storing zou optreden heb je nog een backup van de andere airco.
7. Wanneer je 2x unit zou nemen heb je beter comfort qua temperatuur verdeling ruimte. (wanneer je ze
in een grote ruimte zou plaatsen).
[...]
Als obligate tegengeluid
Of ze goedkoper zijn bij aanschaf zou ik gewoon bekijken. Bij mij was dat in ieder geval zeker niet zo. De kosten van de electricien maakt bijvoorbeeld ook uit als die X groepen/werkschakelaars moet maken. Het hangt vaak af van hoeveel de installatie kost en waar je die units wilt en hoe dus de afwatering, leidingen en stroom moet lopen.
Verder zijn multi-splits niet noodzakelijk minder stil. Ze zijn minder stil bij minimaal geluid omdat ze een grotere fan hebben, en uiteraard bij vollast ook meer lawaaiig. Maar je hebt er zoals eerder opgemerkt wel maar 1 van staan, dus je moet wel 2x tellen bij een single-split. Verder zijn multi-splits juist vaak stiller bij tussenlast juist vanwege de grotere ventilator. Ze zijn namelijk vrijwel altijd stiller bij
gelijk luchtvolume. En laten units nu meestal op tussenlast draaien...
Als ik zo hoor wat die kleine single-splits Daikins produceren aan de hand van de YouTube videos is mijn ME multi-split veel en veel stiller.
Multi-splits hebben verder ook minder kans op defrost vanwege de grotere radiator (behalve als je een nep-zwaarder model hebt dat enkel qua pomp of software als zwaarder verkocht is.) indien je bepaalde binnen-units niet gebruikt of die minder last dragen. De overcapaciteit van de buiten-unit helpt je dan.
Defrosts duren trouwens zelden 15 minuten. Misschien bij bepaalde Daikin modellen, maar bij mijn ME ben ik met 2 a 3 minuten wel klaar. Uiteindelijk heb je ook niet meer onderbrekingen, maar enkel gesynchroniseerde.
Ruis in leidingen is merk- en model gebonden. Daikin schijnt het veel te hebben. Mijn ME geheel niet. Lijkt te maken te hebben met de capaciteiten van de pomp vs drukverschil in het eind-ventiel.
Verder verlies je bij storing inderdaad niet alles, maar hoe praktisch is dat als de huiskamer uitvalt maar de slaapkamer niet? Verder heb je natuurlijk ook twee keer zo veel kans op storing omdat je twee keer zoveel units hebt. Komt de monteur 3 keer per X jaar voor een kleine klus ipv 1 keer voor een grote zeg maar.
Plus natuurlijk dat zo'n batterij buiten-units aan de muur gewoon lelijk is
Ikzelf heb twee multi-splits en zou bij herdoen, er 1 monster-unit van maken. Gewoon 5 op één buitenunit.
Mijn punt, veel van deze voordelen zijn meningen geen feiten of in ieder geval merk/model specifiek.
Ikzelf zou het altijd vooral van de installatie af laten hangen. Zoals ik eerder aangaf, hoe lopen de leidingen, etc. En bij twijfel minder rommel aan de muur. Niet iedereen is een Tweaker die 'meer = beter' leuk vindt en met domotica hobbied. Voor velen zal juist 'minder = beter' gelden als je het ooit gaat verkopen.