Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:12

JB

Cédric roelt!

Hoe zit dat nu met ophangen? Ik zie allerlei beugelconstructies maar ik wil niets achter de units uit hebben steken. Heeft dat met gewicht te maken of is dat puur iets esthetisch dat deze wel/niet gebruikt worden?

Ik heb het dan over deze;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/29f313599b7c232aa24c50810c130eb805fc06ec/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FpfDivA4.png

-Junkiexp- in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:02
@JB Ik volg je even niet. Wat bedoel je met niets achter de units hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vinom schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:11:
@JB Ik volg je even niet. Wat bedoel je met niets achter de units hebben?
uit te hebben steken ;) De horizontale strip waar die beugels aan hangen vind ik geen porem als dat achter de unit uit komt, ik zie ook units hangen met 2x een losse beugel :?

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 02-03-2021 15:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 17:02
JB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:12:
[...]

uit te hebben steken ;) De horizontale strip waar die beugels aan hangen vind ik geen porem als dat achter de unit uit komt, ik zie ook units hangen met 2x een losse beugel :?
Ach zo, ja ik ben niet anders gewend. Die strip zit in de muur vast met vier flinke knoeperts voor het gewicht. Mijn unit weegt 47 kilo, dus ik ben maar wat blij dat het zo hangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vinom schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ach zo, ja ik ben niet anders gewend. Die strip zit in de muur vast met vier flinke knoeperts voor het gewicht. Mijn unit weegt 47 kilo, dus ik ben maar wat blij dat het zo hangt :P
Ja dat wil je uiteraard ook, maar als je de beugels zelf los langs elkaar met 2x2 knoeperts vastzet, kan dus ook of waarom wordt deze oplossing (ook) gebruikt? Meer gewicht te houden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:58
Kan zo'n ding niet op de grond dan? Dat zie ik ook nog wel eens voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

tha_crazy

Mafketel

JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:51:
@tha_crazy Ik ga ook voor lokaal, zo'n bedrijven moeten het ook hebben van mond op mond reclame en bij gezeur is dat vaak sneller/makkelijker schakelen. Zelfs als ze iets duurder zouden zijn, neig ik dan eerder naar lokale gunning :)
Heb er vandaag dan ook de klap op gegeven.
3e offerte konden ze pas over anderhalve week langskomen nadat ik 2 weken geleden al contact met ze had gezocht

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gemeld dat ik al 2 offertes had liggen en er deze week een klap op ging geven, helaas waren ze dus te laat.
En wat ik zo van hier de reacties heb gezien, was de prijs voor de MHI ook wel netjes dus dan geloof ik het ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

tha_crazy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Heb er vandaag dan ook de klap op gegeven.
3e offerte konden ze pas over anderhalve week langskomen nadat ik 2 weken geleden al contact met ze had gezocht

***members only***

Gemeld dat ik al 2 offertes had liggen en er deze week een klap op ging geven, helaas waren ze dus te laat.
En wat ik zo van hier de reacties heb gezien, was de prijs voor de MHI ook wel netjes dus dan geloof ik het ook wel :)
Precies! Er zijn altijd mensen die een betere deal (denken te) hebben ;) Als het goed voelt en je kunt eea toetsen qua capaciteit enz dan is het toch prima? :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik wil vóór de zomer een airco hebben in het trapgat op de midden etage zodat de slaapkamers gekoeld kunnen worden.
Met wat mazzel kan ik de benedenetage nog iets mee koelen.

Vorig jaar is er al iemand wezen kijken en die kwam, net als ik, op een 3,5Kw model.
Ik zit alleen een beetje te dubben over welk model ik wil.
Hij verkoopt MHI met wifi module. Maar die kan niet heel erg veel.
Zelf zie ik de Daikin Perfera wel zitten ivm koelen/verwarmen/reinigen of de Daikin Ururu Sarara ivm koelen/verwarmen/reinigen/bevochtigen/ontvochtigen.

Ik kan alleen niet heel veel vinden over de Ururu Sarara.
Werkt dit inderdaad goed? (be/ont-vochtigen)
Is het een goed ding, of kan ik beter de Perfera nemen?
Is ie inderdaad zo stil en zuinig?
Waar kan ik deze het goedkoopste kopen?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
JB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:08:
Hoe zit dat nu met ophangen? Ik zie allerlei beugelconstructies maar ik wil niets achter de units uit hebben steken. Heeft dat met gewicht te maken of is dat puur iets esthetisch dat deze wel/niet gebruikt worden?

Ik heb het dan over deze;

[Afbeelding]

-Junkiexp- in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Ik heb een vergelijkbare, van Rodigas oid en die kan allebei, met 4 bouten in de rail, of 2 bouten per beugel aan de achterkant direct aan de muur. Met de rail heb je wel wat stelmogelijkheid om m echt goed horizontaal te zetten en het dempt ook wat contactgeluid naar de buitenmuur toe. Als je gewoon de juiste maat/uitvoering pakt steekt ie ook niet zo ver uit, deze beugel is gewoon te groot voor de getoonde unit.

Je kan die rail meestal ook wel gewoon inkorten als je dat persé wilt, die is bij de zware uitvoering (zoals op jouw foto) wat breder zodat ook een multisplit erop kan, icm een kleine single split kan er prima nog een stuk af. Zorg dan wel dat je m weer ff aantipt met hammerite oid, anders roest 'ie vrij snel door.
HellStorm666 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:19:
Ik wil vóór de zomer een airco hebben in het trapgat op de midden etage zodat de slaapkamers gekoeld kunnen worden.
Met wat mazzel kan ik de benedenetage nog iets mee koelen.

Vorig jaar is er al iemand wezen kijken en die kwam, net als ik, op een 3,5Kw model.
Ik zit alleen een beetje te dubben over welk model ik wil.
Hij verkoopt MHI met wifi module. Maar die kan niet heel erg veel.
Zelf zie ik de Daikin Perfera wel zitten ivm koelen/verwarmen/reinigen of de Daikin Ururu Sarara ivm koelen/verwarmen/reinigen/bevochtigen/ontvochtigen.

Ik kan alleen niet heel veel vinden over de Ururu Sarara.
Werkt dit inderdaad goed? (be/ont-vochtigen)
Is het een goed ding, of kan ik beter de Perfera nemen?
Is ie inderdaad zo stil en zuinig?
Waar kan ik deze het goedkoopste kopen?
- Ontvochtigen doet elke airco prima, maar be-vochtigen, nee.
- Ik heb allebei en ik zou de volgende keer 3x een perfera nemen, evt. in combinatie met een losse luchtbevochtiger. Hier meer ervaringen, waaronder de mijne.
- Hij is inderdaad zo stil en zuinig, maar: Stil is ie wel echt alleen met ventilatie/bevochtiging uitgeschakeld. Zodra je dat wel aanzet maakt ie een behoorlijk hard uitblaasgeluid. Ook de flappen maken echt veel meer herrie dan de Perfera als je swing aan hebt staan.
- Hangt er vanaf, ga je m (grotendeels) zelf installeren? Wil je wel/geen garantie (tegen een prijs)? Of juist alles verzorgd door één bedrijf?

[ Voor 44% gewijzigd door RonJ op 02-03-2021 17:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
JohnStaakke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:28:
Kan zo'n ding niet op de grond dan? Dat zie ik ook nog wel eens voorbij komen.
Ja kan maar nadeel daarvan is vuil wat er tegenaan spettert, hier staat de unit op de grond omdat de muur van de buren is en daarom besloten om hem daar niet aan te hangen.

Ik houd de grond er omheen (bestrating dus) zo schoon mogelijk.

Persoonlijk vind ik het ook wel netter als de unit aan de muur hangt dat ziet er beter afgewerkt uit.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 02-03-2021 19:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kom net langs een informatief filmpje op YouTube over de werking van warmtepompen, een wat lang filmpje maar zeker leuk om naar te kijken. Hij laat ook goed zien wat een defrost doet en legt uit waarom.

Hert defrost deel zit ergens rond de 24:00 als ik het goed onthouden heb.

Hier is het filmpje:

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

RonJ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:33:
[...]

- Ontvochtigen doet elke airco prima, maar be-vochtigen, nee.
- Ik heb allebei en ik zou de volgende keer 3x een perfera nemen, evt. in combinatie met een losse luchtbevochtiger. Hier meer ervaringen, waaronder de mijne.
- Hij is inderdaad zo stil en zuinig, maar: Stil is ie wel echt alleen met ventilatie/bevochtiging uitgeschakeld. Zodra je dat wel aanzet maakt ie een behoorlijk hard uitblaasgeluid. Ook de flappen maken echt veel meer herrie dan de Perfera als je swing aan hebt staan.
- Hangt er vanaf, ga je m (grotendeels) zelf installeren? Wil je wel/geen garantie (tegen een prijs)? Of juist alles verzorgd door één bedrijf?
Ik wil zo veel mogelijk zelf doen. Ben best handig (al zeg ik het zelf). Enige dat ik dus niet kan is het afpersen aangezien ik de apparatuur niet heb.

Ontvochtigen heb je idd gelijk in.
Bevochtigen is leuk als het er in zit, maar geen must. Zeker niet als dat meer herrie oplevert.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdecramer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-06-2024
ik222 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Ik vind die tabel heel vreemd, ik heb hem wel eerder gezien maar zou zeggen dat die tabel simpelweg niet klopt en dat er een foutje in staat voor de 3MXM68N. Zeker ook omdat het puur voor koelen geldt, voor verwarmen zijn de waardes wel gewoon logisch.

Als je uitgebreide specificaties van specifiek de 3MXM serie opzoekt (http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf) dan heb je daar achterin de combinatietabellen. Daarachter zie je specifiek de waardes die horen bij een bepaalde combinatie van binnenunits. De getallen die je daar ziet staan lijken me ook veel logischer.
Ik merk nu dat op die vorige tabel de cijfers gelden in een situatie van 20+20+20=>Wellicht daarom dat de 6,8 dan nominaal maar 6kw dient te leveren...

Die combinatietabellen had ik nog nergens gevonden, bedankt!

1,39 1,39 2,43 bij 52 met max vermogen 7,2Kw =>betekent dit dat er nog 2kw te verdelen valt?
1,81 1,81 3,17 bij 68 met max vermogen 7,4Kw
1,66 1,66 3,48 bij 68 (met 4,2 living)

Mijn ruimtes (ruwe schattingen :9 ):
Beamerruimte (noordkant) 31m³ x 50 = 1,55 (beamer + max 4 aanwezigen)
Bureau (zuidkant) 27m3 x 50 = 1,35 (computer + 1/2 aanwezigen)
Living+keuken 121m3 x 30 = 3,63 (aanpalend wel open berging met droogkast, wasmachine, ijskast)

Vraagt blijft wel hoeveel men moet rekening houden met combinatie als je zelf nooit in meer dan 2 kamers tegelijk aanwezig zal zijn...Verder las ik ook nog iets van een voorrangsunit, die krijgt dan zoveel hij nodig heeft om nominaal te kunnen draaien veronderstel ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:18:
[...]

Ja kan maar nadeel daarvan is vuil wat er tegenaan spettert, hier staat de unit op de grond omdat de muur van de buren is en daarom besloten om hem daar niet aan te hangen.

Ik houd de grond er omheen (bestrating dus) zo schoon mogelijk.

Persoonlijk vind ik het ook wel netter als de unit aan de muur hangt dat ziet er beter afgewerkt uit.
Ik heb een een grindbed met daarin zelf een 30 cm dikke betonplaat gemaakt. Geen vuil dat opspat omdat het grind dus geen vuil heeft, alle condens loopt weg en geen ellende met vibraties op de muur. Uiteraard werkt dat alleen als je zat plek in de tuin hebt, en genoeg ruimte rondom de unit. Dus ik snap dat dat niet voor iedereen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 19:22

FeaR

In GoT we trust

Vorig jaar een airco laten hangen in de slaapkamer (Daikin Perfera 2,0 kW, zie FeaR in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") en dit jaar mag dan toch de woonkamer komen. Hopelijk heeft de installateur wat staaltjes of voorbeelden van de Daikin Stylish. Ik twijfel namelijk erg tussen drie kleuren. Althans, als de unit op de korte muur komt dan moet het wit worden aangezien die wand wit is. Echter is de korte wand ook waar de TV staat en denk dat dit te druk wordt. Dus dan de wand achter de bank (uit het zicht) maar wordt het dan zwart of zwart met houtlook. Van die laatste kom ik wel foto's tegen maar van egaal zwart niet. Achter de bank zou ook nog eens beter uitkomen qua afwatering.

Airco komt op de uitbouw dus ook qua doorvoer zijn er twee opties:
  1. Door het dak heen
  2. Over het randje van de uitbouw en dan de muur in
Optie 1 is zeker de mooiere maar ik vind het ergens wel eng om in mijn relatief nieuwe dak te laten knutselen. Ik heb verder ook een WTW systeem in de woning dus grote kans dat er ook iets van buizen lopen in/door het dak.

Het wordt sowieso een 3,5 kW Stylish die er komt te hangen. Moet afdoende zijn voor verkoelen in de zomer (huis uit 2018 met wel een grote raampartij maar ook zonnewering en rolluiken). Verwarmen zoals bij -12 vorige maand zal een dingetje worden maar ik heb mijn standaard CV installatie ook nog. Ik ga daarvoor in ieder geval geen 4,2 kW of grotere unit nemen. Naast dat de buitenunits vanaf dat vermogen fysiek groter zijn (en dus niet mooi matchen naast mijn 2,0 kW) wil ik ook wel bij de A+++ labels blijven.

Keep you posted :)

Edit:
Ik heb zo geen goede foto van de korte wand (TV), maar wel één van de andere wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/srAKtQFn7ObRxTgPm4OD3lcR.jpg

Binnenunit (duh :P ) zou dan bovenin naast het gordijn komen. Zwart (of houtnerf zwart) zou wel lekker wegvallen, maar denk dat het druk wordt...

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 09:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:58:

Optie 1 is zeker de mooiere maar ik vind het ergens wel eng om in mijn relatief nieuwe dak te laten knutselen.
Wij gaan ook door het dak, puur voor het esthetische. Eerst ook getwijfeld maar bang voor lekkage hoef je in ieder geval niet te zijn. Leidingwerk is natuurlijk wel een dingetje :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Armin Ik vind het persoonlijk een voordeel om de buiten unit aan de buitenmuur te monteren. Vooral omdat het op een plek komt te hangen waar niemand er last van heeft. Wanneer ik straks in de zomer lekker buiten in de tuin wil gaan zitten heb ik geen last van wind/geluid van de buiten unit.

Voordelen muurmontage:

1. Buiten unit neemt geen ruimte in beslag tuin.
2. Veiliger i.v.m. kinderen die spelen in de tuin. (kunnen niet bij de buiten unit komen).
3. Buiten unit hangt ruim boven de grond. Dus minder koud in winter periode hierdoor mogelijk
minder defrost nodig tijdens verwarmen dus meer comfort.

Nadelen muurmontage:

1. Minder goed bereikbaar voor onderhoud.
2. Kans op vibraties wanneer je geen goede trillingsdempers hebt gebruikt.
3. Buiten unit in het zicht voor overburen.

Buiten unit met goede trillingsdempers gemonteerd totaal geen last van trilling/ vibratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iB6pA5-UUdK7ChiEc9-QNJIHqA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shFi79ilg0AzeRn7qCrP39bP.jpg?f=fotoalbum_medium

Buitenunit met trillingsmat gemonteerd tussen muur en muurbeugel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLNkgamdnUryzJBxjF5C1sa8-vg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cfiRVgSBLOzerMiqrxHRpZD.jpg?f=fotoalbum_medium

Buiten unit op muurbeugel gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7CF9FVSl5wrqLIK2Hu8FSmH48=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qQvnbk8z0lmTRuk3okGbcV.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb zelf dus geen last van trilling/vibraties van de muurbeugel en of buiten units.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:08:
[...]
Wij gaan ook door het dak, puur voor het esthetische. Eerst ook getwijfeld maar bang voor lekkage hoef je in ieder geval niet te zijn. Leidingwerk is natuurlijk wel een dingetje :+
Als de ("mijn") installateur er is voor een offerte dan ga ik de optie wel zeker aanvragen. Aan de andere kant, een goot buiten is niet echt mooi maar het is bij mij toch al druk met een rolluik en zonnescherm. De witte kabelgoot zet ik toch in een antraciet wrap zodat de kleur bij de rest past.

En wederom plaatje voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Ix9iu2dCE4nGSJeCjYuNxcYc.jpg

Dat bedoel ik dus met "het is toch al druk". Extra gootje hier of daar maakt zo veel niet :+

Edit:
Op die foto is rechts de kant met de donkere wand van de andere foto. Die wand/kant zou dus beter uitkomen. Zit ook de regenpijp dus wordt wellicht wel druk maar doordat de regenpijp daar zit (en onder een stuk tuin) zit ik qua afwatering wel beter. Links liggen tegels, dat zou een natte boel worden als ik daar af laat wateren. Pompje ga ik namelijk niet aan beginnen.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@FeaR Aah ja in jouw situatie is natuurlijke afwatering vocht wel lastiger inderdaad. Pompje zou ik ook vermijden als het kan. Ik kan door de muur naar de garage vanuit de keuken en zet ‘m daar onder de wasbak erbij.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:24:
@FeaR Aah ja in jouw situatie is natuurlijke afwatering vocht wel lastiger inderdaad. Pompje zou ik ook vermijden als het kan. Ik kan door de muur naar de garage vanuit de keuken en zet ‘m daar onder de wasbak erbij.
Makkelijkste oplossing zou zijn de buitenunit op het terras plaatsen op de begane grond. Echter zie ik dat niet zitten als ik loze ruimte heb op het dak van de uitbouw. Het zijn maar kleine puntjes en allemaal op te lossen en grotendeels afhankelijk van mijn persoonlijke voorkeur. Voor de installateur maakt het niet uit natuurlijk of hij zijn PVC-tje legt tot de tegels of tot grond/aarde. Als de binnenunit rechts komt (waar ik wel op ga sturen) kan de afvoer ook in de regenpijp worden gedaan maar lees daar gemengde verhalen over. Van "werkt helemaal super" tot "horendol worden van het getik in de pijp".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@FeaR Dat is wel slim mbt regenpijp, dat kan inderdaad ook nog! Werkt prima denk ik, als je de slang schuin(er) afsnijdt zodat ie tegen de binnenkant van de regenpijp staat? Dan druppelt het niet lijkt me.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
Ik ben bezig om 3 buitenunits op een plat dak te plaatsen. Gezien de ervaringen die ik op dit forum lees over units op platte daken ga ik voor maximale demping door veel gewicht toe te voegen, rubberen matjes te gebruiken en veervoeten te monteren.

Het is hier vaker genoemd: de veervoeten maken de buitenunit wel erg bewegelijk. Dit kan slecht zijn voor de aircoleiding en dan met name op de plek van de koppelingen.

Hier een plaatje van de opstelling (hier staan er straks dus 3 naast elkaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wmnbq_SyS3_hYxerFyvklhKWqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGjVImopK8EzE2nKXu5ODYqu.jpg?f=fotoalbum_large

En een filmpje:

Ik ben aan het nadenken hoe ik de uitslag van de unit kan beperken, zonder daarbij in te boeten op de demping. Ik zou een koord kunnen spannen over de unit, die ik aan weerszijden bevestig aan het blok waarop hij staat. Dat voorkomt uitslag, maar wat zou dit doen met de demping? Of zou ik een soort elastiek moeten gebruiken, dat zou misschien ook dempen.

De installateur die het spul in bedrijf gaat stellen soldeert de leidingen niet, maar gebruikt gewoon de flares. Volgens mij zijn die juist kwetsbaar voor beweging op de leiding.

Iemand nog goede ideeën?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hallo allemaal :)

Ik zit ook nog steeds heel erg te dubben over mijn verwarming.

Mijn situatie is als volgt:

ik heb dit jaar een woning gekocht waar we met ons gezin van 4 in wonen.
De woning is best groot (175,5m² woonoppervlak). Dit grote oppervlak komt voor een deel ook omdat de 'garage' tijdens de bouw (1990-1991) als slaapkamer en 2e douche, 3e toilet e.d. is gebouwd).
De woning is hoe dan ook behoorlijk groot. De woonkamer is een L vorm, maar wel 6,85m breed bij ruim 10m lang.

De woning is halfvrijstaand, alleen de begane grond is geschakeld en een klein stukje op de 1e etage. Dus het dak heeft een eigen 'punt'. Qua verbruik bijna vergelijkbaar met een vrijstaande woning.

Een Funda plaatje van toen hij de verkoop in ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq2GfmsswN_S1rrfVp8XsTc61I4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KKcz4JAtPXwDIdFE1T1ELFW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu ben ik qua verwarming best zuinig ingesteld. Boven de 18 graden is het mij al snel te warm. Overdag werken we beiden de hele dag, dus de kachel gaat dan uit. Ik heb gemerkt dat bij thuiskomst de woning niet warm te krijgen is als het buiten echt koud is. Zet ik de CV op 18 graden om 17:00, dan is het binnen al 14 graden geworden en dit trekt met heel veel moeite bij, waardoor als we 's avonds naar bed gaan de gewenste temperatuur nog niet eens bereikt is.

Ik kom van een nieuwbouw tussenwoning af, waarbij het letterlijk binnen 15 minuten op temperatuur is en er amper gas werd gebruikt, dus dit was wel even andere koek voor ons.

Die afkoeling heeft ook andere nadelen, zoals veel vocht in kozijnen, die daardoor gaan schimmelen. Hierdoor moet ik ook in die extra kamer stoken, terwijl we daar eigenlijk nooit komen.

De CV ketel is van 2004 en ik wil deze vervangen. De CV is nog het enige apparaat op gas, dus daar wil ik eigenlijk vanaf.

Ik heb op de woning 31 panelen gelegd van 335wp. Daarnaast heb ik nog 17 panelen van mijn oude woning paraat staan die binnenkort op de nog te bouwen overkapping komen. Alles bij elkaar is dit goed voor zo'n 13,5 kWp aan zonnepanelen. We verbruiken in ons huishouden zo'n 4000kWh per jaar inclusief koken op inductie.

Ik zou dus een flink overschot hebben die ik niet gebruik, maar aan de andere kant stook ik best het nodige gas weg. Zodra het eerste zonnestraaltje uit de lucht komt zetten ben ik al aan het terugleveren.

Nu ben ik zelf geen installateur, maar ik wil toch graag weten waar ik over praat en de juiste aanschaf te doen in dit huis.

Qua isolatie van de woning valt er ook nog het nodige te winnen, maar dat is iets wat ik ernaast wil doen. Met name de rubbers van deuren en kozijnen moeten na 30 jaar toch wel vervangen worden, maar dat gaat bij de volgende schilderklus allemaal al gebeuren.

Het huis hangt vol met radiatoren, ik heb er zo'n 15 of 16 geteld. Ik zou het op zich helemaal niet erg vinden om deze allemaal te verwijderen.

Ik heb echter een hoop vragen. Onze bijkeuken en berging zijn enkelsteens en worden flink koud. Hier treed snel een vochtprobleem op en ik weet niet wat er gaat gebeuren als ik hier geen radiator meer heb.

Een multisplit unit is leuk, maar dan zit ik al snel vast aan de woonkamer, overloop en logeerkamer begane grond vast. Dat betekent een koude doucheruimte, onvoldoende verwarming in de slaapkamers en zolder en vochtproblemen in de berging en bijkeuken vrees ik. Daarmee bevestig ik eigenlijk al dat ik niet zomaar van de radiators af kan.

Daarnaast heb ik ook nog warm tapwater nodig voor de kranen en douche.

Zijn er meer mensen met ervaring met een woning van 30 jaar oud en van het gas af stappen?

Zou in mijn geval een lucht/water warmtepomp praktischer zijn of is dat veel minder efficiënt? Alle radiatoren vervangen voor een moderne variant is ook een behoorlijke investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:52:
@FeaR Dat is wel slim mbt regenpijp, dat kan inderdaad ook nog! Werkt prima denk ik, als je de slang schuin(er) afsnijdt zodat ie tegen de binnenkant van de regenpijp staat? Dan druppelt het niet lijkt me.
Opties genoeg in ieder geval. Een buis strak naast (wat dus semi achter de regenpijp wordt) vind ik ook niet heel erg. Als de installateur is geweest en het één en ander op papier staat laat ik het weten. Ben benieuw of er veel verschil zit met de prijzen van vorig jaar, had toentertijd een grove schatting gehad van een Daikin Stylish van 3,5 kW welke mij zeer goed leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
Ja je mag mijn veren overnemen. Die perskoppeling was na 6 maanden lek. Het werkte wel goed maar de hele unit trilt en de pijp is de overgang van vast naar trilling. Dus fixeer de koperpijp na de flare nog een keer aan de unit zodat daar de beweging niet op komt.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@MarkV6 @Scooper Ik zou voor de trillingsdemper gaan en niet de veren. Want de buiten unit beweegt veel te veel na mijn mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iB6pA5-UUdK7ChiEc9-QNJIHqA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shFi79ilg0AzeRn7qCrP39bP.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5QOMAeLuAhjbHKM8wSgDdhh2jw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLvQWK0cfOeOyNctkiCeRuYJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Goede trillingsdemping zodat de buitenunit stevig en stabiel staat zonder vibraties en trillingen.
MarkV6 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Ja je mag mijn veren overnemen. Die perskoppeling was na 6 maanden lek. Het werkte wel goed maar de hele unit trilt en de pijp is de overgang van vast naar trilling. Dus fixeer de koperpijp na de flare nog een keer aan de unit zodat daar de beweging niet op komt.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

En een tussenweg dan? Veren aan de kant waar de koppelingen niet zitten en rubbers aan de andere kant? Dan heb je toch extra demping en wat minder deining...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Scooper schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:55:
Ik ben bezig om 3 buitenunits op een plat dak te plaatsen. Gezien de ervaringen die ik op dit forum lees over units op platte daken ga ik voor maximale demping door veel gewicht toe te voegen, rubberen matjes te gebruiken en veervoeten te monteren.

Het is hier vaker genoemd: de veervoeten maken de buitenunit wel erg bewegelijk. Dit kan slecht zijn voor de aircoleiding en dan met name op de plek van de koppelingen.

Hier een plaatje van de opstelling (hier staan er straks dus 3 naast elkaar)
[Afbeelding]

En een filmpje:
[YouTube: Airco bewegelijk op veervoeten]

Ik ben aan het nadenken hoe ik de uitslag van de unit kan beperken, zonder daarbij in te boeten op de demping. Ik zou een koord kunnen spannen over de unit, die ik aan weerszijden bevestig aan het blok waarop hij staat. Dat voorkomt uitslag, maar wat zou dit doen met de demping? Of zou ik een soort elastiek moeten gebruiken, dat zou misschien ook dempen.

De installateur die het spul in bedrijf gaat stellen soldeert de leidingen niet, maar gebruikt gewoon de flares. Volgens mij zijn die juist kwetsbaar voor beweging op de leiding.

Iemand nog goede ideeën?
Die veren zijn wel erg bewegelijk, dit is heel slecht voor je leidingen, ik zou voor de rubberen variant gaan met 2 bouten. Daarnaast valt het resoneren met zware blokken beton er aan wel heel erg mee vind ik zelf. (die heb je nu)

Flares die goed zijn en op juiste moment zijn vast gedraaid zou goed moeten gaan maar ik zou het zelf nooit doen. Solderen en stekkoppelingen is veel sterker en minder kans op lekken. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Ik heb een paar vragen over het plaatsen van een airco in onze slaapkamer. Wij wonen in een maisonnette waarbij het in de slaapkamer boven erg warm wordt in de zomer.
Inmiddels hebben we meerdere offertes opgevraagd en zijn er 2 op maat gemaakt. Toch zit ik met nog wat vragen waar ik voor m'n gevoel geen goed antwoord op heb.

1. Helaas kan de airco niet recht boven het bed geplaatst worden, maar komt deze 'tegenover' het bed (aan het voeteneind) te hangen. Hoe erg is het dat je als het ware in de koude luchtstroom ligt? Is het met het richten van de luchtstroom goed genoeg te regelen? Dus scherp naar onder blazen bijvoorbeeld?

2. We hebben offertes ontvangen voor 2 merken airco's: Daikin Perfera(FTXM20R) en Mitsubishi(SRK20ZS). Daarbij is de Daikin echt wel een stukje duurder dan de Mitsubishi. Voordeel van de Daikin is een ingebouwde WiFi module, die komt er bij Mitsubishi nog bij á €140. Simpel gezegd weet ik niet of het de meerprijs van zo'n 3 a €400 waard is om voor de Daikin te kiezen?

3. Is het voor een 2kw model een must om een extra groep te laten monteren, of is het oké om deze aan te sluiten op een bestaande groep waar niet zoveel zware apparaten aan hangen? Dat het beter is kan ik me goed voorstellen, maar het scheelt wederom een hoop centen om de bestaande bekabeling te gebruiken. Aangezien het hier om slechts 2kw gaat.... Verkeerde zuinigheid is niet goed, maar vandaar de vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door stijnos1991 op 03-03-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
stijnos1991 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:46:
Ik heb een paar vragen over het plaatsen van een airco in onze slaapkamer. Wij wonen in een maisonnette waarbij het in de slaapkamer boven erg warm wordt in de zomer.
Inmiddels hebben we meerdere offertes opgevraagd en zijn er 2 op maat gemaakt. Toch zit ik met nog wat vragen waar ik voor m'n gevoel geen goed antwoord op heb.

1. Helaas kan de airco niet recht boven het bed geplaatst worden, maar komt deze 'tegenover' het bed (aan het voeteneind) te hangen. Hoe erg is het dat je als het ware in de koude luchtstroom ligt? Is het met het richten van de luchtstroom goed genoeg te regelen? Dus scherp naar onder blazen bijvoorbeeld?

2. We hebben offertes ontvangen voor 2 merken airco's: Daikin Perfera(FTXM20R) en Mitsubishi(SRK20ZS). Daarbij is de Daikin echt wel een stukje duurder dan de Mitsubishi. Voordeel van de Daikin is een ingebouwde WiFi module, die komt er bij Mitsubishi nog bij á €140. Simpel gezegd weet ik niet of het de meerprijs van zo'n 3 a €400 waard is om voor de Daikin te kiezen?

3. Is het voor een 2kw model een must om een extra groep te laten monteren, of is het oké om deze aan te sluiten op een bestaande groep waar niet zoveel zware apparaten aan hangen? Dat het beter is kan ik me goed voorstellen, maar het scheelt wederom een hoop centen om de bestaande bekabeling te gebruiken. Aangezien het hier om slechts 2kw gaat.... Verkeerde zuinigheid is niet goed, maar vandaar de vraag.
1. Het is niet ideaal maar het is goed te richten, boven het bed heeft de voorkeur.
2. Mitsubishi is een A merk net zoals Daikin. Als wifi je niet boeit zou ik lekker voor de Mitsubishi gaan.
3. Is geen must, kan prima op een bestaande groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Fairy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:56:
Hallo allemaal :)

Ik zit ook nog steeds heel erg te dubben over mijn verwarming.

Mijn situatie is als volgt:

ik heb dit jaar een woning gekocht waar we met ons gezin van 4 in wonen.
De woning is best groot (175,5m² woonoppervlak). Dit grote oppervlak komt voor een deel ook omdat de 'garage' tijdens de bouw (1990-1991) als slaapkamer en 2e douche, 3e toilet e.d. is gebouwd).
De woning is hoe dan ook behoorlijk groot. De woonkamer is een L vorm, maar wel 6,85m breed bij ruim 10m lang.

De woning is halfvrijstaand, alleen de begane grond is geschakeld en een klein stukje op de 1e etage. Dus het dak heeft een eigen 'punt'. Qua verbruik bijna vergelijkbaar met een vrijstaande woning.

Een Funda plaatje van toen hij de verkoop in ging:
[Afbeelding]

Nu ben ik qua verwarming best zuinig ingesteld. Boven de 18 graden is het mij al snel te warm. Overdag werken we beiden de hele dag, dus de kachel gaat dan uit. Ik heb gemerkt dat bij thuiskomst de woning niet warm te krijgen is als het buiten echt koud is. Zet ik de CV op 18 graden om 17:00, dan is het binnen al 14 graden geworden en dit trekt met heel veel moeite bij, waardoor als we 's avonds naar bed gaan de gewenste temperatuur nog niet eens bereikt is.

Ik kom van een nieuwbouw tussenwoning af, waarbij het letterlijk binnen 15 minuten op temperatuur is en er amper gas werd gebruikt, dus dit was wel even andere koek voor ons.

Die afkoeling heeft ook andere nadelen, zoals veel vocht in kozijnen, die daardoor gaan schimmelen. Hierdoor moet ik ook in die extra kamer stoken, terwijl we daar eigenlijk nooit komen.

De CV ketel is van 2004 en ik wil deze vervangen. De CV is nog het enige apparaat op gas, dus daar wil ik eigenlijk vanaf.

Ik heb op de woning 31 panelen gelegd van 335wp. Daarnaast heb ik nog 17 panelen van mijn oude woning paraat staan die binnenkort op de nog te bouwen overkapping komen. Alles bij elkaar is dit goed voor zo'n 13,5 kWp aan zonnepanelen. We verbruiken in ons huishouden zo'n 4000kWh per jaar inclusief koken op inductie.

Ik zou dus een flink overschot hebben die ik niet gebruik, maar aan de andere kant stook ik best het nodige gas weg. Zodra het eerste zonnestraaltje uit de lucht komt zetten ben ik al aan het terugleveren.

Nu ben ik zelf geen installateur, maar ik wil toch graag weten waar ik over praat en de juiste aanschaf te doen in dit huis.

Qua isolatie van de woning valt er ook nog het nodige te winnen, maar dat is iets wat ik ernaast wil doen. Met name de rubbers van deuren en kozijnen moeten na 30 jaar toch wel vervangen worden, maar dat gaat bij de volgende schilderklus allemaal al gebeuren.

Het huis hangt vol met radiatoren, ik heb er zo'n 15 of 16 geteld. Ik zou het op zich helemaal niet erg vinden om deze allemaal te verwijderen.

Ik heb echter een hoop vragen. Onze bijkeuken en berging zijn enkelsteens en worden flink koud. Hier treed snel een vochtprobleem op en ik weet niet wat er gaat gebeuren als ik hier geen radiator meer heb.

Een multisplit unit is leuk, maar dan zit ik al snel vast aan de woonkamer, overloop en logeerkamer begane grond vast. Dat betekent een koude doucheruimte, onvoldoende verwarming in de slaapkamers en zolder en vochtproblemen in de berging en bijkeuken vrees ik. Daarmee bevestig ik eigenlijk al dat ik niet zomaar van de radiators af kan.

Daarnaast heb ik ook nog warm tapwater nodig voor de kranen en douche.

Zijn er meer mensen met ervaring met een woning van 30 jaar oud en van het gas af stappen?

Zou in mijn geval een lucht/water warmtepomp praktischer zijn of is dat veel minder efficiënt? Alle radiatoren vervangen voor een moderne variant is ook een behoorlijke investering.
ik heb in mijn jaren 70 woning alles geïsoleerd, dat heeft heel veel goeds gedaan aan de comfort en vochtproblemen etc.
Dat is toch wel echt het eerste wat je moet aanpakken, anders zit je straks met te veel vermogen om te verwarmen/koelen als je daarna ga isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
Dolbyadt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:07:
@MarkV6 @Scooper Ik zou voor de trillingsdemper gaan en niet de veren. Want de buiten unit beweegt veel te veel na mijn mening.

[..]

Goede trillingsdemping zodat de buitenunit stevig en stabiel staat zonder vibraties en trillingen.

[...]
Net 150 euro uitgegeven aan die veervoeten (12x), ik hoop toch dat ik het daarmee goed werkend krijg, zou jammer zijn als ik nu nog moet investeren in nog weer andere demping.
Fairy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:15:
En een tussenweg dan? Veren aan de kant waar de koppelingen niet zitten en rubbers aan de andere kant? Dan heb je toch extra demping en wat minder deining...?
Helaas zit aan de kant van de leidingen de compressor. Ik denk dat dit niet voldoende gaat helpen.

Misschien kan ik de uitslag beperken door een lat met stootkussen te plaatsen. Dan heeft de veer zijn volledige functie nog, maar zal de unit bij wind worden opgevangen door het stootkussen. Moet dan alleen wel van materiaal zijn die tegen weersinvloeden kan.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Scooper zo dat is niet mis €150 voor de veren. Ik heb 12,95 betaald voor 4x rubberen trilllings dempters en die werken echt perfect.
Scooper schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Net 150 euro uitgegeven aan die veervoeten (12x), ik hoop toch dat ik het daarmee goed werkend krijg, zou jammer zijn als ik nu nog moet investeren in nog weer andere demping.

[...]

Helaas zit aan de kant van de leidingen de compressor. Ik denk dat dit niet voldoende gaat helpen.

Misschien kan ik de uitslag beperken door een lat met stootkussen te plaatsen. Dan heeft de veer zijn volledige functie nog, maar zal de unit bij wind worden opgevangen door het stootkussen. Moet dan alleen wel van materiaal zijn die tegen weersinvloeden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

[...]

Anders wat rubber tegels scoren, bijsnijden totdat ze er tussen kunnen staan en dan ophogen totdat je er net niet tegenaan zit (1mm er tussen ofzo). Wil hij dan een te grote uitslag krijgen dan komt ie tegen de rubbertegel aan.

Rubbertegels zijn ideale dingen. Ik heb er een berg gebruikt om mijn zonnepanelen op het EPDM dak te ondersteunen, zodat die metalen frames niet rechtstreeks tegen het dak aan konden komen.
Speedfightserv schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:04:
[...]

ik heb in mijn jaren 70 woning alles geïsoleerd, dat heeft heel veel goeds gedaan aan de comfort en vochtproblemen etc.
Dat is toch wel echt het eerste wat je moet aanpakken, anders zit je straks met te veel vermogen om te verwarmen/koelen als je daarna ga isoleren.
Beter isoleren staat wel op het lijstje, maar die CV ketel moet toch wel op redelijk korte termijn gaan gebeuren. Toch denk ik niet dat ik erg veel kan winnen qua isolatie. De woning is wat dat betreft op zich wel redelijk goed geïsoleerd, maar het zit hem vooral in de kieren, deuren e.d.

Ik heb een Flir One warmtebeeldcamera om problemen op te sporen en daar kom ik niet direct hele schokkende dingen tegen.

Aan de andere kant, wat ik wel vreemd vind, is dat de CO2 waarde in de woning toch wel redelijk vlot oploopt als we allemaal aanwezig zijn, dus dan zou je juist denken aan een tekort qua ventilatie.

Er zit geen mechanische ventilatie in de woning. Ik heb dit wel onderzocht, maar daar is de woning niet op ingericht. Er zit vanaf de WC wel een pijp naar het dak, daar heb ik een buisventilator in gezet voor extra trek, maar die gaat uit zodra het licht in de WC uitgaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 03-03-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
Dolbyadt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:10:
@Scooper zo dat is niet mis €150 voor de veren. Ik heb 12,95 betaald voor 4x rubberen trilllings dempters en die werken echt perfect.

[...]
Bij Ali, 12 suks voor 16,38 incl verzendkosten

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Dolbyadt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met welke maat rubberen dempers (hoogte / diameter) hebben jullie de beste ervaringen? Mijn buitenunit (Mitsubishi MXZ-2F42VF) weegt 37 kg en heeft gaten voor M8 bouten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

[...]

Als je leiding kapot is en het gas kwijt ben, ben je verder van huis.Als je pech heb draait je compressor ook nog eens in de soep, dan was die 150 euro peanuts :) wellicht kan je ze nog terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:43

m.i. zijn de WIFI modules van MHI best wel waardeloos. Je kunt er weinig mee.
De afstandsbediening kun je een hele hoop mee. Ik heb nog geen WIFI modules gemist in mijn twee SRK35 units.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
Veerdemper met alle een veer en geen begrenzing is niet de beste keuze.

Als je voor een veerdemper kies dan zo iets https://www.alibaba.com/p...etails.0.0.63c67ed1U751eQ

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:58:
Vorig jaar een airco laten hangen in de slaapkamer (Daikin Perfera 2,0 kW, zie FeaR in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") en dit jaar mag dan toch de woonkamer komen. Hopelijk heeft de installateur wat staaltjes of voorbeelden van de Daikin Stylish. ..........
Ik heb nu 2 weken in de woonkamer de stylish met nephouten front hangen en ben er ontzettend tevreden over. De inrichting is wat lichter bij ons (heel sfeervol overigens bij jou!) maar hij toont mooi en niet lomp of erg aanwezig. Met zwart front (was ook een keuze van ons) toont het naar mijn idee toch wat log massief, meer als een kastje. Door het front toont onze Stylish niet als een airco, dus ook een voordeel.

Ik zou zelf niet voor een saaie standaard witte gaan, hij moet shinen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFXgkGpGj5wBJKqpjHblC5i-K60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4T2hTH5xJ588YTQfqh1Symh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddlGDZsECaJOCRM8mauyc5x1Qzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbdoFhng6iousE7Hl16oAuwF.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

PeepPeepPeep schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Ik heb nu 2 weken in de woonkamer de stylish met nephouten front hangen en ben er ontzettend tevreden over. De inrichting is wat lichter bij ons (heel sfeervol overigens bij jou!) maar hij toont mooi en niet lomp of erg aanwezig. Met zwart front (was ook een keuze van ons) toont het naar mijn idee toch wat log massief, meer als een kastje. Door het front toont onze Stylish niet als een airco, dus ook een voordeel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thnx! Foto's die ik postte vallen iets donkerder uit, ook die van buiten. Maar toegegeven, het is bij mij thuis relatief donker. De versie met houtnerf, zoals jij ook hebt, kom ik in dit en andere topics vaker tegen maar de egaal zwarte niet. Ben gewoon benieuw hoe het er uit ziet. Het kan chique zijn maar ook zeer goedkoop ogen. Als ik niet overtuigd ben dan wordt het sowieso met nerf als ik zo deze foto (en andere) zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Thnx! Foto's die ik postte vallen iets donkerder uit, ook die van buiten. Maar toegegeven, het is bij mij thuis relatief donker. De versie met houtnerf, zoals jij ook hebt, kom ik in dit en andere topics vaker tegen maar de egaal zwarte niet. Ben gewoon benieuw hoe het er uit ziet. Het kan chique zijn maar ook zeer goedkoop ogen. Als ik niet overtuigd ben dan wordt het sowieso met nerf als ik zo deze foto (en andere) zie.
Zoals op de foto's hierboven te zien is, zijn alleen de 2 voorpanelen voorzien van die houtlook. De rest is hetzelfde matte zwart als bij de zwarte versie. Mocht je toch ooit spijt krijgen van je keuze of de boel verbouwen, deze frontjes (of zelfs de hele behuizing als je naar wit wilt) zijn ook los te bestellen door je leverancier bij Daikin.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Andrehj @wizzopa Ik heb deze trillingsdempers gekocht via https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-cylindrisch. Trillingsdempers cylindrisch 40x32(h)mm, M8. Cylindrische trillingsdempers M8; draagkracht 150 kg/set. Vandaag besteld morgen in huis.

Trillingsdempers cylindrisch, M8

Vibratiedempers voor vloer montage airconditioning buitenunits.
Per set van 4 met aan iedere zijde een draadeinde van M8 x 18mm geleverd inclusief plaatjes, moeren en ringen.

Demper ± 40 x 30 (h) mm.
Vorm: cylindrisch
Materiaal: rubber
Draagkracht: max. 150 kg/set.
Andrehj schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Met welke maat rubberen dempers (hoogte / diameter) hebben jullie de beste ervaringen? Mijn buitenunit (Mitsubishi MXZ-2F42VF) weegt 37 kg en heeft gaten voor M8 bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46

1: ik zou het nooit weer doen. Perfera hangt aan het voeteneind en ik heb er vorige zomer een handdoek over gehangen en ga dit jaar een plastic plaat aan de voorkant bevestigen. Zodat de koudeval recht naar beneden gaat.

2: dat kan prima, zelfs ideaal om een kWh meter er tussen te hangen. Je kunt de piekstroom beperken bij Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15

Let erop dat de aanduiding van het vermogen het afgegeven vermogen is. Omdat het om een warmtepomp gaat, is het opgenomen vermogen dus een stuk lager.

Ik heb zelf een 5,2kW 3-split op een bestaande groep aangesloten. Het maximale opgenomen vermogen was namelijk slechts iets van 1,5kW ofzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RonJ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:44:
[...]
Zoals op de foto's hierboven te zien is, zijn alleen de 2 voorpanelen voorzien van die houtlook. De rest is hetzelfde matte zwart als bij de zwarte versie. Mocht je toch ooit spijt krijgen van je keuze of de boel verbouwen, deze frontjes (of zelfs de hele behuizing als je naar wit wilt) zijn ook los te bestellen door je leverancier bij Daikin.
Dat geeft wel een stuk meer lucht qua keuze. Heb je een idee wat de frontjes lost kosten? Iets in mij denkt dat je daar wel een paar honderd euro voor aan kwijt bent?

Ik zit wel te twijfelen om de front van mijn Daikin Perfera (slaapkamer) een keer te demonteren en te laten spuiten. Afgooien bij een kunstenaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Idefix70 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:
[...]

1: ik zou het nooit weer doen. Perfera hangt aan het voeteneind en ik heb er vorige zomer een handdoek over gehangen en ga dit jaar een plastic plaat aan de voorkant bevestigen. Zodat de koudeval recht naar beneden gaat.

2: dat kan prima, zelfs ideaal om een kWh meter er tussen te hangen. Je kunt de piekstroom beperken bij Daikin.
Ik zou 'm dan juist niet wéér boven mn bed/kussen hangen, dan hoor je de fan en flappen weer teveel. Het is altijd een compromis...
FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Dat geeft wel een stuk meer lucht qua keuze. Heb je een idee wat de frontjes lost kosten? Iets in mij denkt dat je daar wel een paar honderd euro voor aan kwijt bent?

Ik zit wel te twijfelen om de front van mijn Daikin Perfera (slaapkamer) een keer te demonteren en te laten spuiten. Afgooien bij een kunstenaar ofzo.
Ik kan het zo snel niet precies meer terugvinden, maar de omkasting zelf (dus juist niet de frontjes, maar de onder/zijkanten, daar hadden we namelijk al een gat in gezaagd en toen besloot de directie dat de leidingen toch aan de andere kant moesten :+) was rond de 100 euro ex btw, inkoop.

Ik verwacht voor die 2 frontpanels net zoiets. Wil je echt van zwart naar wit dan moet je ook nog de flap onderin en nog wat kleine kapjes vervangen. Eea dus ook een beetje afhankelijk van wat je leverancier daar nog aan marge opgooit.

Die perfera moet je zo kunnen laten spuiten inderdaad, die is af fabriek ook al vrij mat dus ik zou daar na ontvetten dan direct op spuiten en niet teveel glad gaan plamuren. Er zijn ook zat leveranciers die ze bij montage in elke gewenste kleur laten spuiten door de lokale auto- of meubelspuiterij.

[ Voor 51% gewijzigd door RonJ op 03-03-2021 15:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Lijkt me prima mogelijk. Of wrappen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:27:
[...]
Lijkt me prima mogelijk. Of wrappen?
Wrappen zou zo kunnen. Heb ik met de kabelgoten aan de buitenzijde ook gedaan. Maar ik zoek iets wat niet iedereen heeft. Iets met kleur, tekening. Beetje in de richting van graffiti art. De wand waar de Perfera aan hangt in de slaapkamer is "wit" (RAL9001) en saai. Het idee was om een keer een artiest naar binnen te gooien, die iets moois van de muur te laten maken en dan de airco in het geheel te betrekken. Zodat het één geheel wordt. Kleiner gedacht, niet heel de muur maar alleen de airco is ook een optie. Het is puur een gedachtegang, mogelijk breng ik het niet uit in praktijk. Het is sowieso niet primair aangezien het alleen looks is. Primair is de Stylish in de woonkamer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
RonJ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:20:
[...]
Ik zou 'm dan juist niet wéér boven mn bed/kussen hangen, dan hoor je de fan en flappen weer teveel. Het is altijd een compromis...
Eens.... misschien is een vloermodel zo gek nog niet in de slaapkamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
PeepPeepPeep schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:06:
[...]

En de warme lucht blaast hij nu op je stellingkast. Hoe werkt dat in de praktijk, heb je daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Idefix70 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:
[...]
Ik heb op de slaapkamer de airco juist aan het voeteneinde laten monteren zodat ik een lichte bries met/van koude lucht voel. Toegegeven, airco hangt niet strak tegenover het bed maar iets meer het gangpad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Snel even twee foto's geschoten, het wordt hoe dan ook druk in de woonkamer:

Optie 1, lange wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY9V2-GqnO4ySCh9dzqXOdJzKtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCOLZ1lYRGcRqZP35CcMU8wG.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2, korte wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZMIwOfY9pBzr4rz8CBR3kQnHP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWkMov1Utrg1ZzDO6YpKjCqh.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 1 heeft de voorkeur. De ruimte tussen gordijn en schilderij is net geen meter, dus met een Stylish er tussen is er nog best wat ruimte over aan beide kanten. Schilderij hangt 45 cm vanaf de bovenkant dus mogelijk komt de Stylish wat verder naar boven dan ik geschetst heb. Ik weet niet precies hoe veel ruimte er moet zijn. Schilderijen zijn eventueel te verhangen of te vervangen. Optie 2 was eerst het primaire idee maar doet me minder en minder. Voor het beeld: de gordijnen en het TV meubel zit 60 cm tussen. Overlap over het TV meubel is dus al aanzienlijk. Nu nog niet zo erg maar ik heb nu nog een 65" TV die op zijn voet staat, dat wordt volgend jaar een 77"OLED die gemonteerd gaat worden. TV wordt dan dus aanzienlijk groter (breedte ongeveer gelijk aan gehele TV meubel) en tegen de wand dus dichter op de airco. Tel daarbij dat optie 1 de wand is die makkelijk af kan wateren en de keuze is eigenlijk wel gemaakt.

Er was ook nog Optie 3. De korte wand die te zien is op de foto van Optie 2. Echter moet ik dan met een fiks stuk kabelgoot in het zicht zitten. Tevens komt de airco dan voor het oog best ver naar voren. Wandmodel is ook nog aan gedacht maar idem, die steken snel 24 cm uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Idefix70 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:38:
[...]

En de warme lucht blaast hij nu op je stellingkast. Hoe werkt dat in de praktijk, heb je daar last van?
Nee totaal geen last van (nog) maar hoofddoel is koelen en indien nodig bij koude start dag bijverwarmen. Maar keren dat hij heeft verwarmt heb ik hem wat omhoog gericht, dus net over de kast heen. Mijn vrouw zit vaak op de bank in het verlengde ervan en vind die warme lucht wel aangenaam.

[ Voor 13% gewijzigd door PeepPeepPeep op 03-03-2021 18:17 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:

Optie 1, lange wand:
[Afbeelding]

Optie 2, korte wand:
[Afbeelding]

Optie 1 heeft de voorkeur. De ruimte tussen gordijn en schilderij is net geen meter, dus met een Stylish er tussen is er nog best wat ruimte over aan beide kanten. Schilderij hangt 45 cm vanaf de bovenkant dus mogelijk komt de Stylish wat verder naar boven dan ik geschetst heb. Ik weet niet precies hoe veel ruimte er moet zijn. Schilderijen zijn eventueel te verhangen of te vervangen. Optie 2 was eerst het primaire idee maar doet me minder en minder. Voor het beeld: de gordijnen en het TV meubel zit 60 cm tussen. Overlap over het TV meubel is dus al aanzienlijk. Nu nog niet zo erg maar ik heb nu nog een 65" TV die op zijn voet staat, dat wordt volgend jaar een 77"OLED die gemonteerd gaat worden. TV wordt dan dus aanzienlijk groter (breedte ongeveer gelijk aan gehele TV meubel) en tegen de wand dus dichter op de airco. Tel daarbij dat optie 1 de wand is die makkelijk af kan wateren en de keuze is eigenlijk wel gemaakt.

Er was ook nog Optie 3. De korte wand die te zien is op de foto van Optie 2. Echter moet ik dan met een fiks stuk kabelgoot in het zicht zitten. Tevens komt de airco dan voor het oog best ver naar voren. Wandmodel is ook nog aan gedacht maar idem, die steken snel 24 cm uit.
Optie 1 lijkt mij ook de beste. Ruimte boven unit moet minimaal 3 cm zijn maar ga maar voor zekerheid van minimaal 5 cm uit. Warme lucht gaat lekker over je heen en de koude airco wind gooit hij naar andere kant kamer.

Wij hebben de leidingen via de keuken naar de buitenunit lopen en de condens naar het fonteintje in de wc erachter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:55

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Om toch nog maar even terug te komen op onderstaand bericht.
Er is een nieuwe printplaat geplaatst en sinds die tijd doet hij het weer als een zonnetje :) Zelfs zo goed dat ik er nog maar twee heb genomen en nu dus elke verdieping van het huis heb voorzien van airco en daarnaast airco in mijn kantoor heb waar het helemaal nodig was. Als ik daar zat en het was 12 graden met een beetje zon was het binnen al gauw 22 graden. Te veel glas en te weinig ventilatie lijkt het.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:

Optie 1, lange wand:
[Afbeelding]

Optie 2, korte wand:
[Afbeelding]

Mijn ervaring met de airco boven de bank is dat je wel in een merkbare (koelere) luchtstroom zit als je onder de unit zit (wanneer je er mee verwarmt). De unit trekt immers koude lucht van onderin de kamer langs de bank omhoog. Nog niet in de zomer meegemaakt, maar ik vermoed dat je bij koelen een soort koude deken over je heen krijgt als je dan onder de airco zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:45
Sinds een paar dagen verneem ik wat resonantie in de buitenunit welke ik ook binnen hoor. Nu heb ik even snel de bovenkap eraf gehad en het lijkt te komen door rubbermatten die om de compressor heen zitten en die meetrillen. In het weekend zal ik het nog wat beter bekijken door ook de voorste kap er even af te schroeven.

Nu is mijn vraag, wat is het doel van deze matten? Is het geluidsdemping?

Edit:
Nog een videotje als toevoeging:

[ Voor 12% gewijzigd door Kire88 op 05-03-2021 08:14 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

TigerXtrm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Mijn ervaring met de airco boven de bank is dat je wel in een merkbare (koelere) luchtstroom zit als je onder de unit zit (wanneer je er mee verwarmt). De unit trekt immers koude lucht van onderin de kamer langs de bank omhoog. Nog niet in de zomer meegemaakt, maar ik vermoed dat je bij koelen een soort koude deken over je heen krijgt als je dan onder de airco zit.
En als je er direct onder zit, hoor je hem altijd. Ook op een lage stand, of de motortjes van de swing. Ik zou er liefst niet 1 meter onder zitten.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Kire88 Ik dacht altijd dat het zwarte wat om de compressor zit geen rubber was maar isolatie om de compressor te beschermen tegen de weersinvoeden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het rubber is. Want rubber maakt toch geen resonatie lijkt me. Zou het niet kunnen zijn dat er iets los is gekomen in de binnen unit?

Ik zou eens proberen wanneer de airco uit staat en van de stroom is geschakeld te controleren of mogelijk
de airco fan niet goed vast zit gemonteerd. Mogelijk dat hiervan het geluid af komt. Of dat bij de compressor zelf iets los zit waar het geluid van af komt.
Kire88 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:42:
Sinds een paar dagen verneem ik wat resonantie in de buitenunit welke ik ook binnen hoor. Nu heb ik even snel de bovenkap eraf gehad en het lijkt te komen door rubbermatten die om de compressor heen zitten en die meetrillen. In het weekend zal ik het nog wat beter bekijken door ook de voorste kap er even af te schroeven.

Nu is mijn vraag, wat is het doel van deze matten? Is het geluidsdemping?

Edit:
Nog een videotje als toevoeging:
[YouTube: Daikin vibration]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:45
Dolbyadt schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:00:
@Kire88 Ik dacht altijd dat het zwarte wat om de compressor zit geen rubber was maar isolatie om de compressor te beschermen tegen de weersinvoeden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het rubber is. Want rubber maakt toch geen resonatie lijkt me. Zou het niet kunnen zijn dat er iets los is gekomen in de binnen unit?

Ik zou eens proberen wanneer de airco uit staat en van de stroom is geschakeld te controleren of mogelijk
de airco fan niet goed vast zit gemonteerd. Mogelijk dat hiervan het geluid af komt. Of dat bij de compressor zelf iets los zit waar het geluid van af komt.

[...]
Misschien dat het niet exact rubber is, maar het lijkt een soort van mat te zijn. Isolatie/bescherming lijkt me ook een logische reden dat het er zit. Weersinvloeden toch niet zozeer, het lijkt me niet de bedoeling dat het daarbinnen nat wordt aangezien er ook een printplaat en verdere bekabeling zit?

Ik zal dit weekend eens beter kijken door ook de voorste kap eraf te halen zodat ik goed in de compressorruimte kan kijken. Hier komt het geluid wel zeker vandaan. Het is zeker niet de ventilator, dat het ik wel goed kunenn bekijken en horen toen ik de bovenste kap eraf had.

Het kan inderdaad zijn dat er iets ietwat los zit waardoor een en ander begint te trillen. Ik merkte wel dat toen ik die matten iets aandrukte het beter werd.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:58
Airco Daikin Comfora (FTXP35M + RXP35M) om mijn woonkamer van 100m3 te koelen en hopelijk wat van de slaapkamer in mijn appartement mee te nemen is gisteren geplaatst. Buitenunit op het dakterras.

Nu klaar voor de zomer. Zou dit flink in de kosten schelen tov stadsverwarming voor verwarming? Of hem alleen rustig in de zomer laten koelen.

Vind de Daikin Online controller app wel een beetje buggy aanvoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3nclWiYGAGXKcIlk4s_SWQhkwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfBUpIaHqkX790PvnhkM6teQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAHKhOio-G0U13Z_Xfdb-yuwOjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdss37PTR5LOvUjGKQpRX8mS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJDh0j8mEs_5J1DkriqwTfS_87k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G06ewThRsgqC1Kf2IZLYvLdN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
Bard1982 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:50:
Airco Daikin Comfora (FTXP35M + RXP35M) om mijn woonkamer van 100m3 te koelen en hopelijk wat van de slaapkamer in mijn appartement mee te nemen is gisteren geplaatst. Buitenunit op het dakterras.

Nu klaar voor de zomer. Zou dit flink in de kosten schelen tov stadsverwarming voor verwarming? Of hem alleen rustig in de zomer laten koelen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Airco is veel goedkoper dan stadsverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Speedfightserv schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Airco is veel goedkoper dan stadsverwarming :)
Hoe kun je dit voor jezelf een beetje berekenen? Als ik hier de kuubs gas omlaag kan krijgen in de winter, is dat wel leuk natuurlijk maar het kost je aan de andere kant ook extra kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 05-03-2021 10:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat kun je zelf in twee minuten uitrekenen aan de hand van de prijs per warmte-eenheid van je stadsverwarming, je stroomprijs en het rendement van je airco...

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2021 10:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:58
Andrehj schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Dat kun je zelf in twee minuten uitrekenen aan de hand van de prijs per warmte-eenheid van je stadsverwarming, je stroomprijs en het rendement van je airco...
Ik betaal bij Ennatuurlijk (Breda) in totaal 22,70 euro per Gj. Stroomprijs 21 cent. SEER = 6,62. SCOP = 4,64. Hoe reken je dat dan uit?

En misschien ook wat extra afschrijving van de airco meerekenen? Bij verwarmen staat de compressor vol te blazen, begreep ik van de installateur.

Edit: de afgelopen 2 maanden met veel thuiswerken en kou buiten, verbruikte ik 2,6 Gj per maand bij de stadsverwarming (inclusief warm water).

[ Voor 30% gewijzigd door Bard1982 op 05-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Bard1982 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Ik betaal bij Ennatuurlijk (Breda) in totaal 22,70 euro per Gj. Stroomprijs 21 cent. SEER = 6,62. SCOP = 4,64. Hoe reken je dat dan uit?

En misschien ook wat extra afschrijving van de airco meerekenen? Bij verwarmen staat de compressor vol te blazen, begreep ik van de installateur.

Edit: de afgelopen 2 maanden met veel thuiswerken en kou buiten, verbruikte ik 2,6 Gj per maand bij de stadsverwarming (inclusief warm water).
Beter opletten opletten bij natuurkunde op de middelbare school. 8)
1 GJ is 278 kWh. Dus je betaalt bij stadsverwarming 8.2 ct per kWh warmte (wat trouwens aardig overeenkomt met de gasprijs).
Op stroom verwarmen kost je (gemiddeld over het seizoen) 21/4.64 = 4.5 ct per kWh warmte. Scheelt dus bijna de helft. Verschil zal bij lage temperaturen minder zijn, doordat het rendement van je WP dan lager is. En bij hogere buitentemperaturen dus hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Aan de hand van wat ik op internet gevonden heb kom je met een airco op € 13,88 per GJ (https://www.klimaatexpert...warming-of-een-warmtepomp)

Afschrijving kan je meerekenen maar de compressor staat niet "vol" te blazen, het is een inverter dus hij past zichzelf aan :)

Als je het een 10tje per GJ scheelt, kan je zo uitrekeken wat je besparing is, denk dat je afschrijving dan wel meevalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 05-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
[...]

2,6 GJ staat gelijk aan 722 kWh als je puur resistief elektrisch, dus zonder warmtepomp zou verwarmen.

Je beraamde elektriciteitsverbruik met een SCOP van 4,64 zou dan ongeveer 722/4,64 = 155kWh zijn geweest. Waarschijnlijk wel wat meer, omdat de afgelopen 2 maanden flink benedengemiddeld koud waren en een warmtepomp dan minder efficiënt functioneert, ondermeer vanwege defrosts die hij moet doen. De weken daaropvolgend was het dan weer verrassend warm (overdag iig), dus misschien heft dat elkaar wel op.

Maar aangenomen dat het een gemiddelde maand was geweest, was het 155 * 0,21 = €32 per maand.

Dit tegenover je huidige kosten van 2,6*22,70 = €59.

Het is ook niet zo dat de compressor volle bak staat te draaien in verwarmingsmodus. Dat is klinklare onzin.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Scheelt enorm in de kosten ten opzichten van verwarmen met stadsverwarming, echt een no-brainer. Ik verbaas mij er over dat je l/l units niet massaal ziet in wijken met stadsverwarming.

Ik heb de stadsverwarming sinds de l/l wp niet meer aangehad, bevalt uitstekend, het gedrag van zowel de binnen als buitenunit is ook bij stevige kou erg rustig, voorwaarde is wel dat je amper of geen nachtverlaging toepast.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2021 11:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

277kWh verwarmen kost bij ennatuurlijk 22,70 met een SCOP van 4.6 kost dat met lucht/lucht 12 euro.
Heb je een overschot aan PV 6 euro.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Ik wil een airco in mn trappengat (bovenverdieping is 40m2) hangen en heb het aantal offertes teruggebracht naar 3, maar ik weet niet welke de beste deal is.

Mitsubishi srk/src35 25-W voor €1800
Daikin FTX-35 voor €2295
Panasonic KIT-TZ35-WKE voor € 1554,61

Wat zouden jullie adviseren? Ik kan maar weinig info/reviews/vergelijkingen vinden over bovenstaande airco's. Weet ook niet goed waar ik op moet letten :|

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Wil je koelen? De TZ is eenvoudiger maar voldoet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
I-King schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:43:
Wil je koelen? De TZ is eenvoudiger maar voldoet zeker.
Koelen en verwarmen (tot 18 graden ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

3.5kW? hoe groot is dat trappengat al wel niet?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
flippy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:32:
3.5kW? hoe groot is dat trappengat al wel niet?
inderdaad wel veel voor 40m2 denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
bie100 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:33:
[...]

inderdaad wel veel voor 40m2 denk ik
Dat bedoel ik dus dat ik er niet veel verstand van heb ;) Ze zeiden wel allemaal om de 3,5 te pakken omdat het voor een hele verdieping is. Als ik er in elke kamer 1 zou hangen dan adviseerden ze 2,5. Klinkt dat logisch?

Die van de Panasonic en Daikin zeiden dat als ik deur onderaan de trap open zou laten dat het beneden waarschijnlijk ook nog een paar graden kouder zou worden, maar dat konden ze niet garanderen. Voor mij is boven belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Dat bedoel ik dus dat ik er niet veel verstand van heb ;) Ze zeiden wel allemaal om de 3,5 te pakken omdat het voor een hele verdieping is. Als ik er in elke kamer 1 zou hangen dan adviseerden ze 2,5. Klinkt dat logisch?

Die van de Panasonic en Daikin zeiden dat als ik deur onderaan de trap open zou laten dat het beneden waarschijnlijk ook nog een paar graden kouder zou worden, maar dat konden ze niet garanderen. Voor mij is boven belangrijker.
het is niet dat ik er veel verstand van heb :) maar 40m2 is de hele bovenverdieping ? ik heb een 3.5Kw in mijn woonkamer van 74m2 maar die koelt de keuken en de gang ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

De Daikin Controller App is niet het beste inderdaad.
Afhankelijk van het model kun je ook de Residential Controller gebruiken, eventueel in Beta voor oudere airco modellen.

Als je echt wil besparen zul je de stadsverwarming moeten laten afsluiten, dan ben je ook van je vastrecht af. Moet je alleen wel iets voor warmwater (douche) verzinnen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqLEboecF2IiddFwkCs0e4e5iwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7feUMsWT6xddTVzg8IYN9AWi.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zou dan tegen de muur van de kamer rechtsboven worden geplaatst. Maar als ik het goed begrijp kan ik mn hele huis koelen straks :)

[ Voor 15% gewijzigd door HildeR op 05-03-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:16:
[Afbeelding]

Hij zou dan tegen de muur van de kamer rechtsboven worden geplaatst. Maar als ik het goed begrijp kan ik mn hele huis koelen straks :)
niet het hele huis alleen de bovenverdieping ;) je moet dan wel de deuren open laten

Panasonic KIT-TZ35-WKE Geschikt voor ruimtes tot 25-W v110 m3

Mitsubishi srk/src35 Geschikt voor ruimtes tot 105m3

Daikin FTX-35 Geschikt voor ruimtes tot 125 m3

dus ja koel zal je het wel hebben

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:59:
[...]

dat ding in de overloop hangen is iets waar die aircoboeren eens mee moeten stoppen. het werkt niet.

doe jezelf eens een lol en zetal je ramen eens een uurtje open en dan een straalkachel neerzetten in de overloop terwijl de cv uit is. ik weet 100% zeker dat het donders lekker is in de overloop na een uurtje of 3 maar je zal nog steeds machtig hard afniften in de hoeken van de kamers.

je moet de koeling/verwamring ophangen waar het nodig is. waarom hangt de radator altijd onder je raam en niet in de gang.... O-)

wwat je kan doen is een cassete op de overloop plaatsen en die met luchtkanalen naar de slaapkamers gaan. dan krijg je een verlaagt plavond in de gang en luchtroosters boven je deuren maar dat werkt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-03-2021 17:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
flippy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:00:
[...]

dat ding in de overloop hangen is iets waar die aircoboeren eens mee moeten stoppen. het werkt niet.

doe jezelf eens een lol en zetal je ramen eens een uurtje open en dan een straalkachel neerzetten in de overloop terwijl de cv uit is. ik weet 100% zeker dat het donders lekker is in de overloop na een uurtje of 3 maar je zal nog steeds machtig hard afniften in de hoeken van de kamers.

je moet de koeling/verwamring ophangen waar het nodig is. waarom hangt de radator altijd onder je raam en niet in de gang.... O-)

wwat je kan doen is een cassete op de overloop plaatsen en die met luchtkanalen naar de slaapkamers gaan. dan krijg je een verlaagt plavond in de gang en luchtroosters boven je deuren maar dat werkt wel.
Ik heb daar verschillende reacties over gehoord. Sommigen zeiden dat het niet ging werken maar deze 3 hadden er hele goede ervaringen mee. Het duurt wat langer maar als je het koeler maar niet koud wil hebben dan zou het een prima oplossing zijn op de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Als aanvulling op mijn vorige post nog even aan de installateur nagevraagd waarom bij mn ouders 2x2kW daikin opgehangen is. Het antwoord: omdat er buiten een 4kW is opgehangen.....

Hij gaf aan dat misschien een 3.5kW opgehangen kan worden maar dat zou niet veel uitmaken volgens de installateur.

Nu denk/hoop ik dat de 2kW op +-135m3 aan woonruimte (2 grote ramen op het zuiden, 1 grote raam op het westen, en een glazen overkapping op het zuiden tegen de buitenmuur aan) in de zomer wel koud te krijgen is. Nu is het wel zo dat er vaak mensen van binnen naar buiten gaan, deuren af en toe openstaan en men vaak gebruik maakt van de tuindeuren. Qua verwarmen merk ik al op dat het enkele uurtjes duurt om het warm in huis te krijgen. Vandaag van 16 naar 18 graden in 3.5 a 4uur tijd terwijl de daikin op 26 graden staat ingesteld.

Ja, wat moet ik hier nu mee.

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 05-03-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gewoon zeggen waar het op staat.

Dit is gewoon niet afdoende en een fatsoenlijke installateur had gewoon beter moeten weten. Kan ook zijn dat de oorzaak ligt bij de aannemer maar dan die aanspreken. Wanprestatie eerste klas.

Dit zijn typisch van die casussen die bij dat blad van eigen huis terecht komen. En dan klagen dat warmtepompen kut zijn :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Ik heb daar verschillende reacties over gehoord. Sommigen zeiden dat het niet ging werken maar deze 3 hadden er hele goede ervaringen mee. Het duurt wat langer maar als je het koeler maar niet koud wil hebben dan zou het een prima oplossing zijn op de overloop.
"Uiteindelijk werkt het" is niet iets wat je wilt bij zulke bedragen.

Deze manier van koelen is erg inefficient. Je moet de overloop ontiegelijk koud stoken wil je wat in de kamers krijgen. Nog afgezien van het feit dat de meeste koelte naar de hal beneden zal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HildeR
flippy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:00:
[...]

"Uiteindelijk werkt het" is niet iets wat je wilt bij zulke bedragen.

Deze manier van koelen is erg inefficient. Je moet de overloop ontiegelijk koud stoken wil je wat in de kamers krijgen. Nog afgezien van het feit dat de meeste koelte naar de hal beneden zal trekken.
Prima dat jij er anders over denkt maar daar ging mijn vraag niet over 😉.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Prima dat jij er anders over denkt maar daar ging mijn vraag niet over 😉.
Je vraag is al beantwoord maar als je het wat expecieter wilt beantwoord: nee dit werkt niet zoals het je is verteld dat het gaat werken. Deze oplossing is van het nivo "keukenraam opendoen om de slaapkamer af te koelen".

wil je het goed doen hang je in elke kamer een losse unit of je monteert in de overloop 1 plavondcasette die alle kamers voed.
de laatste oplossing is wel de goedkoopste maar houd in dat je een verlaagd plavond krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 05-03-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
Waterkoker schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:26:
Als aanvulling op mijn vorige post nog even aan de installateur nagevraagd waarom bij mn ouders 2x2kW daikin opgehangen is. Het antwoord: omdat er buiten een 4kW is opgehangen.....

Hij gaf aan dat misschien een 3.5kW opgehangen kan worden maar dat zou niet veel uitmaken volgens de installateur.

Nu denk/hoop ik dat de 2kW op +-135m3 aan woonruimte (2 grote ramen op het zuiden, 1 grote raam op het westen, en een glazen overkapping op het zuiden tegen de buitenmuur aan) in de zomer wel koud te krijgen is. Nu is het wel zo dat er vaak mensen van binnen naar buiten gaan, deuren af en toe openstaan en men vaak gebruik maakt van de tuindeuren. Qua verwarmen merk ik al op dat het enkele uurtjes duurt om het warm in huis te krijgen. Vandaag van 16 naar 18 graden in 3.5 a 4uur tijd terwijl de daikin op 26 graden staat ingesteld.

Ja, wat moet ik hier nu mee.
Je kan binnenunits gerust overdemotioneren met de buitenunit, dat gebeurd heel vaak want nooit zullen beide binnenunits op max vraag staan tegelijkertijd, of dat 1 binnenunit uitstaat komt ook gewoon voor niks raars aan.

Het voordeel met een 3,5 binnenunit in grote woonkamer was sneller opwarmen/koelen, maar het klopt wat hij zegt uiteindelijk zal je het wel warm/koel krijgen...

Dit is gewoon een gevalletje de monteur heeft geen zin om het te veranderen want dat kost hem geld.

Mijn buitenunit kan pas 2kwh leveren als het buiten -10 is dan heeft de monteur gelijk inderdaad en heeft een grotere binnenunit geen zin bij die temperaturen...

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2021 19:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Het ligt helemaal aan de situatie. Ik heb ze wel eens geïnstalleerd bij mensen op de gang waarbij de kamers waar het normaal 30 graden werd nu terug gekoeld werd naar 20.

Het is situatie gebonden en uiteraard nooit een garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aannemer aansprakelijk stellen. Hij heeft iets opgeleverd wat simpelweg niet werkt, dat mag hij gaan vervangen. Dat zal dan vanuit jullie kant wel bijbetalen worden voor duurder materiaal maar dat zou origineel ook al moeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Tsurany schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:16:
[...]
Dat zal dan vanuit jullie kant wel bijbetalen worden voor duurder materiaal maar dat zou origineel ook al moeten.
bovenop de 5k voor(2x2kw ftx-P, goedkoopste multisetje van Daikin volgens mij) nog meer bijbetalen voor wellicht een 3.5'er ipv 2.0? Dat worden wel hele dure units :X nooit meer zaken als dit uitbesteden aan een aannemer iig. Mn ouders dachten zo een beetje ontlast te worden in alle keuzes die gemaakt moesten worden.

Van mij mogen ze de handel van de muur afhalen vliegt door mijn gedachten :+ maar ik ga wel overleggen met de ondernemer/aannemer wat hierin handig is.

Tijdens het gesprek keken we ook naar Daikin Perfera i.vm. mooie kleuren/design. Maar dat raadde hij af, want erg duur en minder efficiënt. Als ik nu inmiddels kijk naar andere opgevraagde offertes hadden ze voor hetzelfde geld 2 mooie perfera's met de juiste kw's kunnen op laten hangen :+ ik denk dat meneertje mn ouders bewust naar het setje met de meeste marge op de plank heeft geluld

[ Voor 77% gewijzigd door AOC op 05-03-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Waterkoker dat worden inderdaad dure units. Maar dat krijg je als je met aannemers aan de gang gaat, de kans dat ze verstand hebben van zulke zaken is nihil en de kans dat je een goede prijs krijgt nog kleiner. In principe moet hij een fatsoenlijk systeem opleveren maar als daar duurdere units voor nodig zijn dan lijkt het mijn redelijk dat hij die doorbelast. Echter nu alles er af halen en een nieuw iemand invliegen zal nog duurder worden. als de units al hangen is het een kwestie van een nieuwe buitenunit plaatsen met een nieuwe binnenunit, kabel- en leidingwerk kan blijven liggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dolbyadt schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:00:
doorgaans is het neopreen. het houd de compressor warm en dempt ook het geluid wat. ;)

de compressor heeft geen berscherming nodig. ze hebben al een dikke laag poedercoating erop zitten. in sommige modellen (met name in amerikaanse modellen) staan ze zelfs open voor de regen. dit soort modellen zie je in nederland echter niet.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 06-03-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb op de slaapkamer nu een Daikin Perfera 2,0 kW. Enkele unit, geen multi split. Het idee was daarnaast een Daikin Stylish 3,5 kW te plaatsen voor de woonkamer, ook single split. Installateur biedt nu aan om de 2,0 kW buitenunit van de Perfera terug te nemen en daar één 4 kW multi-split neer te hangen. Op die ene 4 kW mutli kunnen dan zowel de 2,0 kW Perfera van de slaapkamer als de 3,5 kW Stylish van de woonkamer.

Ergens klinkt dat wel goed, slechts één unit op de aanbouw. Het is toch mooier als ik in de tuin zit en ik zie maar één buiten unit in plaats van twee. Formaat lijkt me ook gelijk? Google geeft mij de 2MXM40M voor de 4,0 kW buitenunit voor twee binnendelen. Enige is dat ik met twee losse twee keer A+++ heb staan en de 2MXM40M doet zo te zien A+++ voor koelen en A++ voor verwarmen. Het is mij bekend dat ik met twee losse buitendelen beide ruimtes tegelijkertijd maximaal kan verkoelen en eventueel de ene ruimte kan koelen en de andere verwarmen. Dat laatste doe je natuurlijk nooit.

Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 06-03-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zou even goed kijken of er wat minimale vermogens grote verschillen tussen zitten. Een 4.0 is niet veel zwaarder dan een 3.5, maar het kan zo een paar honderd watt schelen op het minimum.

Als daar weinig verschil tussen zit lijkt het me geen slechte deal.

Verder is er genoeg gesproken in dit topic over verwarmen en multi's. Maar met een 3.5 <> 4.0 moeten de verschillen wel klein zijn lijkt me.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FeaR schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:38:
Ik heb op de slaapkamer nu een Daikin Perfera 2,0 kW. Enkele unit, geen multi split. Het idee was daarnaast een Daikin Stylish 3,5 kW te plaatsen voor de woonkamer, ook single split. Installateur biedt nu aan om de 2,0 kW buitenunit van de Perfera terug te nemen en daar één 4 kW multi-split neer te hangen. Op die ene 4 kW mutli kunnen dan zowel de 2,0 kW Perfera van de slaapkamer als de 3,5 kW Stylish van de woonkamer.

Ergens klinkt dat wel goed, slechts één unit op de aanbouw. Het is toch mooier als ik in de tuin zit en ik zie maar één buiten unit in plaats van twee. Formaat lijkt me ook gelijk? Google geeft mij de 2MXM40M voor de 4,0 kW buitenunit voor twee binnendelen. Enige is dat ik met twee losse twee keer A+++ heb staan en de 2MXM40M doet zo te zien A+++ voor koelen en A++ voor verwarmen. Het is mij bekend dat ik met twee losse buitendelen beide ruimtes tegelijkertijd maximaal kan verkoelen en eventueel de ene ruimte kan koelen en de andere verwarmen. Dat laatste doe je natuurlijk nooit.

Zie ik nog iets over het hoofd?
Verschil in minimaal vermogen tussen de RXP35M single split buitenunit en de duo split 2MXM40M is minimaal. De single doet 1,3 minimaal bij zowel koelen als verwarmen waar de duo 1,5 bij koelen en 1,3 bij verwarmen doet als er een 2 + een 3,5 binnenuit aan hangen.

Grote verschil is inderdaad het maximale totaal vermogen. Daar zit de duo op 4,5 / 4,8 waar de 2 losse single splits op 6,6 / 8,3 zitten. Dat verschil is dus wel fors.

Of je dat nodig hebt is natuurlijk zo lastig te zeggen, hangt er vanaf hoe je ze gebruikt. Met name als je met beide ook met lage buiten temperaturen gelijktijdig wilt verwarmen zou de duo oplossing wellicht krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ik222 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:21:
[...]
Verschil in minimaal vermogen tussen de RXP35M single split buitenunit en de duo split 2MXM40M is minimaal. De single doet 1,3 minimaal bij zowel koelen als verwarmen waar de duo 1,5 bij koelen en 1,3 bij verwarmen doet als er een 2 + een 3,5 binnenuit aan hangen.

Grote verschil is inderdaad het maximale totaal vermogen. Daar zit de duo op 4,5 / 4,8 waar de 2 losse single splits op 6,6 / 8,3 zitten. Dat verschil is dus wel fors.

Of je dat nodig hebt is natuurlijk zo lastig te zeggen, hangt er vanaf hoe je ze gebruikt. Met name als je met beide ook met lage buiten temperaturen gelijktijdig wilt verwarmen zou de duo oplossing wellicht krap zijn.
Verwarmen zou alleen de woonkamer zijn en dan in korte blasts. Als in, om het in één keer sneller warm te krijgen dan de vloerverwarming dat kan. Verwarming heb ik in de woonkamer wel aan maar op de eerste etage is deze nog nooit aan geweest sinds ik hier woon. Ook het verdelen van de 4 kW over een 2,0 en 3,5 kW klinkt mij best als krap maar de 2,0 kW op de slaapkamer is overkill. Die ruimte is 36m³. Eigenlijk kan ik de hele tijd de woonkamer in gebruik hebben en als ik naar bed ga pas de airco op de slaapkamer aan zetten. Die trekt dat (voor het gevoel) koel in de tijd dat ik de tanden poets en me gereed maak voor bed.

Technisch gezien is voor elke ruimte los superieur. Optisch gezien is één unit de betere keuze. Als ik dan naar het gebruik ga kijken dan is het technische mogelijk wel leuk om te weten/te hebben maar als je het niet gaat gebruiken...

Ik had ook nog gevraagd de Perfera in de slaapkamer te wisselen voor een Stylish maar dat zou wel een duurder grapje worden :P

Edit:
Aangezien terug zoeken in deze reeks relatief wat werk is hier nog even het totale plaatje:
  • Huis uit 11-2018 met A-label, drie dubbel glas en zonnepanelen.
  • Woonkamer (104m³) met grote glas partij op het Oosten, knikarmscherm en rolluiken aanwezig.
  • Slaapkamer (36 m³) met relatief klein raam op het Oosten, rolluiken aanwezig.
De 2,0 kW op de slaapkamer is dikke overkill. Zelfs met een Factor 50 heb ik daar nog te veel hangen maar er was niet kleiner. Woonkamer zou ook goed moeten komen. Zoals gezegd is mijn hoofddoel niet gasloos te worden, dan moet er voor de wintermaanden een veel grotere unit komen om het rendement bij koudere temperaturen te compenseren.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 06-03-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FeaR schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Verwarmen zou alleen de woonkamer zijn en dan in korte blasts. Als in, om het in één keer sneller warm te krijgen dan de vloerverwarming dat kan. Verwarming heb ik in de woonkamer wel aan maar op de eerste etage is deze nog nooit aan geweest sinds ik hier woon. Ook het verdelen van de 4 kW over een 2,0 en 3,5 kW klinkt mij best als krap maar de 2,0 kW op de slaapkamer is overkill. Die ruimte is 36m³. Eigenlijk kan ik de hele tijd de woonkamer in gebruik hebben en als ik naar bed ga pas de airco op de slaapkamer aan zetten. Die trekt dat (voor het gevoel) koel in de tijd dat ik de tanden poets en me gereed maak voor bed.

Technisch gezien is voor elke ruimte los superieur. Optisch gezien is één unit de betere keuze. Als ik dan naar het gebruik ga kijken dan is het technische mogelijk wel leuk om te weten/te hebben maar als je het niet gaat gebruiken...

Ik had ook nog gevraagd de Perfera in de slaapkamer te wisselen voor een Stylish maar dat zou wel een duurder grapje worden :P

Edit:
Aangezien terug zoeken in deze reeks relatief wat werk is hier nog even het totale plaatje:
  • Huis uit 11-2018 met A-label, drie dubbel glas en zonnepanelen.
  • Woonkamer (104m³) met grote glas partij op het Oosten, knikarmscherm en rolluiken aanwezig.
  • Slaapkamer (36 m³) met relatief klein raam op het Oosten, rolluiken aanwezig.
De 2,0 kW op de slaapkamer is dikke overkill. Zelfs met een Factor 50 heb ik daar nog te veel hangen maar er was niet kleiner. Woonkamer zou ook goed moeten komen. Zoals gezegd is mijn hoofddoel niet gasloos te worden, dan moet er voor de wintermaanden een veel grotere unit komen om het rendement bij koudere temperaturen te compenseren.
Je zou nog kunnen vragen wat het prijsverschil is met een 2MXM50M buitenunit. Die heeft een minimaal vermogen van 1,8 / 1,2 (koelen / verwarmen) en een maximaal vermogen van 5,4 / 5,9. Dat zit er dus een beetje tussenin en dan heb je nog steeds maar 1 buitenunit.

Die 2MXM40M is gevoelsmatig aan de lichte kant voor een 2 plus een 3,5 binnenunit, al heb je uiteraard wel een extreem goed geïsoleerd huis dus het zal waarschijnlijk wel werken.
Pagina: 1 ... 21 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic