Hallo allemaal
Ik zit ook nog steeds heel erg te dubben over mijn verwarming.
Mijn situatie is als volgt:
ik heb dit jaar een woning gekocht waar we met ons gezin van 4 in wonen.
De woning is best groot (175,5m² woonoppervlak). Dit grote oppervlak komt voor een deel ook omdat de 'garage' tijdens de bouw (1990-1991) als slaapkamer en 2e douche, 3e toilet e.d. is gebouwd).
De woning is hoe dan ook behoorlijk groot. De woonkamer is een L vorm, maar wel 6,85m breed bij ruim 10m lang.
De woning is halfvrijstaand, alleen de begane grond is geschakeld en een klein stukje op de 1e etage. Dus het dak heeft een eigen 'punt'. Qua verbruik bijna vergelijkbaar met een vrijstaande woning.
Een Funda plaatje van toen hij de verkoop in ging:
Nu ben ik qua verwarming best zuinig ingesteld. Boven de 18 graden is het mij al snel te warm. Overdag werken we beiden de hele dag, dus de kachel gaat dan uit. Ik heb gemerkt dat bij thuiskomst de woning niet warm te krijgen is als het buiten echt koud is. Zet ik de CV op 18 graden om 17:00, dan is het binnen al 14 graden geworden en dit trekt met heel veel moeite bij, waardoor als we 's avonds naar bed gaan de gewenste temperatuur nog niet eens bereikt is.
Ik kom van een nieuwbouw tussenwoning af, waarbij het letterlijk binnen 15 minuten op temperatuur is en er amper gas werd gebruikt, dus dit was wel even andere koek voor ons.
Die afkoeling heeft ook andere nadelen, zoals veel vocht in kozijnen, die daardoor gaan schimmelen. Hierdoor moet ik ook in die extra kamer stoken, terwijl we daar eigenlijk nooit komen.
De CV ketel is van 2004 en ik wil deze vervangen. De CV is nog het enige apparaat op gas, dus daar wil ik eigenlijk vanaf.
Ik heb op de woning 31 panelen gelegd van 335wp. Daarnaast heb ik nog 17 panelen van mijn oude woning paraat staan die binnenkort op de nog te bouwen overkapping komen. Alles bij elkaar is dit goed voor zo'n 13,5 kWp aan zonnepanelen. We verbruiken in ons huishouden zo'n 4000kWh per jaar inclusief koken op inductie.
Ik zou dus een flink overschot hebben die ik niet gebruik, maar aan de andere kant stook ik best het nodige gas weg. Zodra het eerste zonnestraaltje uit de lucht komt zetten ben ik al aan het terugleveren.
Nu ben ik zelf geen installateur, maar ik wil toch graag weten waar ik over praat en de juiste aanschaf te doen in dit huis.
Qua isolatie van de woning valt er ook nog het nodige te winnen, maar dat is iets wat ik ernaast wil doen. Met name de rubbers van deuren en kozijnen moeten na 30 jaar toch wel vervangen worden, maar dat gaat bij de volgende schilderklus allemaal al gebeuren.
Het huis hangt vol met radiatoren, ik heb er zo'n 15 of 16 geteld. Ik zou het op zich helemaal niet erg vinden om deze allemaal te verwijderen.
Ik heb echter een hoop vragen. Onze bijkeuken en berging zijn enkelsteens en worden flink koud. Hier treed snel een vochtprobleem op en ik weet niet wat er gaat gebeuren als ik hier geen radiator meer heb.
Een multisplit unit is leuk, maar dan zit ik al snel vast aan de woonkamer, overloop en logeerkamer begane grond vast. Dat betekent een koude doucheruimte, onvoldoende verwarming in de slaapkamers en zolder en vochtproblemen in de berging en bijkeuken vrees ik. Daarmee bevestig ik eigenlijk al dat ik niet zomaar van de radiators af kan.
Daarnaast heb ik ook nog warm tapwater nodig voor de kranen en douche.
Zijn er meer mensen met ervaring met een woning van 30 jaar oud en van het gas af stappen?
Zou in mijn geval een lucht/water warmtepomp praktischer zijn of is dat veel minder efficiënt? Alle radiatoren vervangen voor een moderne variant is ook een behoorlijke investering.