Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.850 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:12

FeaR

In GoT we trust

ik222 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:53:
[...]
Je zou nog kunnen vragen wat het prijsverschil is met een 2MXM50M buitenunit. Die heeft een minimaal vermogen van 1,8 / 1,2 (koelen / verwarmen) en een maximaal vermogen van 5,4 / 5,9. Dat zit er dus een beetje tussenin en dan heb je nog steeds maar 1 buitenunit.
Gaat de 2,0 kW dan niet pendelen met de 1,8 minimaal van de 50?

Maar vragen staat vrij. Dus goede tip, done :)
Die 2MXM40M is gevoelsmatig aan de lichte kant voor een 2 plus een 3,5 binnenunit, al heb je uiteraard wel een extreem goed geïsoleerd huis dus het zal waarschijnlijk wel werken.
Gevoel is altijd een ding. Toen ik voor het eerst in deze reeks postte raadde haast iedereen 3,5 (of 3,6 afhankelijk van het merk) kW aan voor de woonkamer. Leek mij allemaal te klein en moest groter. Dan zie je om je heen (in gelijke woningen) nu toch overal 3,5 kW gemonteerd worden. Blijkt het toch te kunnen.

Bedankt voor het advies in ieder geval. Als ik de prijsopgaves heb laat ik het weten.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 06-03-2021 13:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

FeaR schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:37:
[...]

De 2,0 kW op de slaapkamer is dikke overkill. Zelfs met een Factor 50 heb ik daar nog te veel hangen maar er was niet kleiner.[...]
Van de perfera is we wel een 1,5. Maar dat is eigenlijk een 2,0 met andere software. Dat leidt wel tot een andere verdeling als er twee units tegelijk aan staan, maar voor wat betreft minimaal vermogen scheelt het niks.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FeaR schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Gaat de 2,0 kW dan niet pendelen met de 1,8 minimaal van de 50?

Maar vragen staat vrij. Dus goede tip, done :)
Als die unit alleen aan staat is die kans er natuurlijk. Van de andere kant zit de 2MXM40M ook al op 1,5 minimaal bij koelen en je huidige RXP20M op 1,3.

Verschillen zijn dus niet heel groot, en zodra de benedenunit ook tegelijk aan staat is zelfs het minimale vermogen per unit van de 2MXM50M nog lager dan dat van je huidige single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
flippy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:43:
[...]

voor de hoeveelheid geld die je ertegenaan gooit is het beter om de focus te leggen op een goed comfort per kamer.

een kamer ga je ook niet comfortabel warm houden als je de straalkachel in de gang zet. dat is wat je dus niet wilt doen. ook verbruikt het minder energie als je gerichter kunt koelen en verwarmen.

1 unit ergens anders hangen en die op volle toeren laten draaien om een beetje trek te rkijgen naar andere kamers is alles behalve comfortabel.
Vandaag is de "airco-man" langs geweest om te komen kijken (wat ik wel een goed teken vind).

Vanwege de beperkte afmetingen van beide kamers, en dan met name de werkkamer (rond de 25-30 m3) waar het meeste actief gekoeld moet worden overdag, en waar "gewoon" een schuin dak opzit, en een relatief laag plafond, gaf hij aan dat zijn voorkeur ging naar een 5W (Daikin) single-split unit in het trapgat/halletje.

Volgens zijn inschatting kon deze met gemak beide kamers dan koel krijgen en houden als je de deuren openzet, hij zei dat een binnen-unit in beide kamers echt overkill zou zijn vanwege de beperkte ruimte en ook omdat we niet verwachten de airco in de slaapkamer 's nachts aan te hebben.

Dit klinkt ook best aannemelijk vind ik.... lastig 2 tegengestelde adviezen.

Kortom: zijn hier nog meer mensen die ervaring hebben (goed of slecht) met zo'n setup van een single split unit in de hal en 2 kleine ruimtes die op die hal uitkomen (van ca. 30 en 40 m3 respectievelijk). Werkt de theorie van het "indirect" koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
olafmol schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Vandaag is de "airco-man" langs geweest om te komen kijken (wat ik wel een goed teken vind).

Vanwege de beperkte afmetingen van beide kamers, en dan met name de werkkamer (rond de 25-30 m3) waar het meeste actief gekoeld moet worden overdag, en waar "gewoon" een schuin dak opzit, en een relatief laag plafond, gaf hij aan dat zijn voorkeur ging naar een 5W (Daikin) single-split unit in het trapgat/halletje.

Volgens zijn inschatting kon deze met gemak beide kamers dan koel krijgen en houden als je de deuren openzet, hij zei dat een binnen-unit in beide kamers echt overkill zou zijn vanwege de beperkte ruimte en ook omdat we niet verwachten de airco in de slaapkamer 's nachts aan te hebben.

Dit klinkt ook best aannemelijk vind ik.... lastig 2 tegengestelde adviezen.

Kortom: zijn hier nog meer mensen die ervaring hebben (goed of slecht) met zo'n setup van een single split unit in de hal en 2 kleine ruimtes die op die hal uitkomen (van ca. 30 en 40 m3 respectievelijk). Werkt de theorie van het "indirect" koelen?
Het zal wel iets werken als hij dag en nacht aan staat maar het wordt nooit zo koel als de split in de ruimte hangt die gekoeld moet worden.

Zoek even door dit topic, is al vaker aan bod gekomen :)

Oh en die 5 kw is belachelijk. Een 2,5kw is meer dan genoeg. Weer zo'n typische installateur die een veel te zware unit op hangt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Vooral dit ja, de ruimtes zouden te klein zijn voor een eigen binnenuit maar vervolgens hang je wel maar liefst een 5kW unit op de overloop :?

Ik zou dan toch veel liever 2 x 2kW in de ruimtes hebben die ook gekoeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-09 16:53
Hello,

Behalve dat het garantie technisch wel zou moeten, vraag ik me af waarom onderstaande buiten unit met een 25A zekering in de meterkast gemonteerd moet worden. Zou 16A niet genoeg zijn:

https://www.google.com/ur...Vaw0zO9ZxSGJvyzcSFqQCMSxb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dennisvd1979 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:36:
Hello,

Behalve dat het garantie technisch wel zou moeten, vraag ik me af waarom onderstaande buiten unit met een 25A zekering in de meterkast gemonteerd moet worden. Zou 16A niet genoeg zijn:

https://www.google.com/ur...Vaw0zO9ZxSGJvyzcSFqQCMSxb
Een normale B16 automaat is inderdaad meer dan genoeg. Je hebt echt geen 25A groep nodig voor dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Een normale B16 automaat is inderdaad meer dan genoeg. Je hebt echt geen 25A groep nodig voor dat ding.
Dank voor je snelle reactie. Ook genoeg als ik er 3 binnenunits aan hang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dennisvd1979 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Ook genoeg als ik er 3 binnenunits aan hang?
Jazeker, het ding gebruikt dan maximaal 1300W, dat is 5,8A. En een hoge piekstroom bij het opstarten heb je ook niet meer met een dergelijke moderne inverter unit.

Je zou zelfs makkelijk 2 van die units op een 16A groep kunnen zetten zonder issues :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Jazeker, het ding gebruikt dan maximaal 1300W, dat is 5,8A. En een hoge piekstroom bij het opstarten heb je ook niet meer met een dergelijke moderne inverter unit.

Je zou zelfs makkelijk 2 van die units op een 16A groep kunnen zetten zonder issues :)
Nou, top man. Bedankt voor je info!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
olafmol schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:08:
[...]

[..]en ook omdat we niet verwachten de airco in de slaapkamer 's nachts aan te hebben.
Daar ga je waarschijnlijk héél snel op terugkomen ;)

Het zal je verbazen hoe snel het weer opwarmt als je de airco uit zet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:45:
Vooral dit ja, de ruimtes zouden te klein zijn voor een eigen binnenuit maar vervolgens hang je wel maar liefst een 5kW unit op de overloop :?

Ik zou dan toch veel liever 2 x 2kW in de ruimtes hebben die ook gekoeld moeten worden.
ok....heb je dan automatisch een 4kW buiten-unit nodig of kun je dan ook af met een 2,5kW buiten-unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:45:

Airco in de overloop koel je natuurlijk de hele gang erbij en dat is nog wel aardig groot in algemeen en vooral als je open trap hebt van zolder tot helemaal naar beneden dus 3 woon lagen.

Mja 5kw unit daar koel je zo beetje het hele huis mee maar een 3,5kw zou ik zeker wel nemen in een overloop.
of eigenlijk nog een tikje hoger, Een slaapkamer koelen is in algemeen een 1,5kw binnenunit al genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2021 17:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
olafmol schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:50:
[...]

ok....heb je dan automatisch een 4kW buiten-unit nodig of kun je dan ook af met een 2,5kW buiten-unit?
Je kunt een buitenunit onder dimensioneren, in de specificaties van elke buitenunit kun je zien met welke opstellingen binnenunits deze kan werken.

Maar als het twee slaapkamers betreft dan zul je die over het algemeen gelijktijdig aan hebben staan. Dus dan zou ik in dit geval ook gewoon een 4kW buitenunit nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Airco in de overloop koel je natuurlijk de hele gang erbij en dat is nog wel aardig groot in algemeen en vooral als je open trap hebt van zolder tot helemaal naar beneden dus 3 woon lagen.

Mja 5kw unit daar koel je zo beetje het hele huis mee maar een 3,5kw zou ik zeker wel nemen in een overloop.
of eigenlijk nog een tikje hoger, Een slaapkamer koelen is in algemeen een 1,5kw binnenunit al genoeg.
Al koel je ook de buitenwereld ermee, als de kou niet snel genoeg de ruimte kan verlaten waar de unit hangt dan heeft meer vermogen geen enkele zin :)

Dan gaat ie terugmoduleren of afslaan. En dan had je net zo goed een maatje kleiner kunnen nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Twee offertes binnen, ik twijfel heel erg...
Onderstaande zijn niet de officiële offertes maar ik heb de werkzaamheden voor mezelf (en voor jullie :>) onder elkaar gezet.

Optie 1:
Plaatsen van een Daikin Stylish 3,5 kW naast de bestaande Daikin Perfera 2,0 kW (oftewel aan het einde heb ik één single split Dakin Perfera 2,0 kW en één single split Daikin Stylish 3,5 kW).
  • Plaatsen Daikin Stylish RXA35A buitenunit op dak aanbouw
  • Plaatsen Daikin Stylish FTXA35BT wandmodel binnenunit
  • Aansluiten
  • Incl. BTW, materialen en arbeid
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Optie 2:
Vervangen buitenunit voor multi split en monteren 3,5 kW Daikin Stylish (oftewel aan het einde heb ik één multi split 5,0 kW met daarop één Daikin Stylish 3,5 kW en één Daikin Stylish 3,5 kW).
  • Verwijderen en afvoeren RXM20N (Dainkin Perfera 2,0 kW buitenunit) op dak aanbouw
  • Plaatsen Daikin 2MXM50M buitenunit op dak aanbouw
  • Plaaten Daikin Stylish FTXA35BT wandmodel binnenunit (woonkamer)
  • Aansluiten Daikin Perfera (slaapkamer) en Daikin Stylish (woonkamer) op 2MXM50M (Multi-Split)[/i]
  • Incl. BTW, materialen en arbeid
Members only:

Waarbij ik nog moet zeggen dat bij Optie 2 de plek van de nieuwe buitenunit anders wordt dan waar deze nu staat. Huidige buitenunit staat onder het raam maar zal een meter of 1,5 naar links (tussen twee ramen) geplaatst worden. Optie 2 is dus aanzienlijk meer arbeid.

Ik twijfel vooral wegens de volgende punten:
+ looks
- minder vermogen totaal van één multi-split versus twee single-split
- rendement van twee single splits (A+++/A+++) versus rendement van één multi-split (A+++/A++)

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 23-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@FeaR Volgens mij heb je het aardig scherp. Puur technisch is 2 x single split het beste en bovendien dus goedkoper. Totaal vermogen zou ik me daarbij overigens geen zorgen om maken, nu met de 5kW buitenunit heb je dat meer dan genoeg. Grootste technische voordeel zit in het lagere minimale vermogen wanneer je één unit gelijktijdig gebruikt en het rendement.

De multi-split oplossing is een heel stuk mooier buiten en zal uiteraard ook uitstekend werken, de verschillen zijn ook weer niet heel groot. De keuze kun je uiteindelijk alleen zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:22:
De keuze kun je uiteindelijk alleen zelf maken :)
Je snapt toch wel dat ik bevestiging van jullie vraag? :P

Op papier lijkt de keuze makkelijk, looks leggen het af. Het voelt voor mij alleen anders. Alsof ik kan kiezen tussen (jaja, hier komt de eeuwige auto-vergelijking) een mooie sportwagen met 450 PK of een afgetrapt barrel met 500 PK. Dan neig je toch snel naar de looks met wat minder vermogen. Maar is het mij haast 30% meer waard, ergens kan ik dat voor mezelf echt niet goedpraten...

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 08-03-2021 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Je snapt toch wel dat ik bevestiging van jullie vraag? :P

Op papier lijkt de keuze makkelijk, looks leggen het af. Het voelt voor mij alleen anders. Alsof ik kan kiezen tussen (jaja, hier komt de eeuwige auto-vergelijking) een mooie sportwagen met 450 PK of een afgetrapt barrel met 500 PK. Dan neig je toch snel naar de looks met wat minder vermogen. Maar is het mij haast 30% meer waard, ergens kan ik dat voor mezelf echt niet goedpraten...
Om je wakker te schudden? :p

Ik ken de exacte getallen overigens niet maar nu de 4.0 een 5.0 geworden is is dat keus dat mij betreft makkelijker geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 08-03-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Glashelder schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:26:
[...]
Ik ken de exacte getallen overigens niet maar nu de 4.0 een 5.0 geworden is is dat keus dat mij betreft makkelijker geworden.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:22:
@FeaR Volgens mij heb je het aardig scherp. Puur technisch is 2 x single split het beste [..]
Dit wordt vaak geroepen, maar dat is dus niet altijd zo. Dat ligt helemaal aan de omstandigheden en het gebruik. Even een extreem voorbeeld om mijn punt te illustreren: stel je hebt een 2 units waarbij één unit z'n warmte niet kwijt kan, en de ander die vermogen tekort komt.

Als dit single splits waren geweest, dan had je 2 problemen gehad: 1 verschrikkelijk pendelende unit en 1 unit die volcontinu op volle toeren staat de draaien.

Met een duosplit heb je 0 problemen. De energie die de eerste unit maar mondjesmaat nodig heeft, gaat nu gewoon naar de tweede. Dus er is geen pendelgedrag meer en de tweede unit heeft nu bijna de dubbele hoeveelheid energie ter beschikking, mits de binnenunit zelf groot genoeg is natuurlijk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Je kunt een buitenunit onder dimensioneren, in de specificaties van elke buitenunit kun je zien met welke opstellingen binnenunits deze kan werken.

Maar als het twee slaapkamers betreft dan zul je die over het algemeen gelijktijdig aan hebben staan. Dus dan zou ik in dit geval ook gewoon een 4kW buitenunit nemen.
Tnx allemaal voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd!

Ik vind het wel lastig allemaal moet ik eerlijk zeggen. Het gaat nl om een kleine werkkamer (ca 25m3, aan de voorkant, die alleen in de ochtend zon vangt, en geen plat dak heeft, maar alleen een kleine dakkapel) die overdag gebruikt wordt als thuis-kantoor. Aan de achterkant zit de grote (ca. 40m3) slaapkamer, met plat dak, waar de zon ook het merendeel vd dag op valt.

Ik bergrijp van jullie dat je de binnenunit voor kleine kamers zo precies mogelijk gedimensioneerd wil hebben, zodat deze niet de hele tijd staat te pendelen en je een constante comfortabele temperatuur kunt aanhouden. Correct?

Voor de slaapkamer geldt dat deze voor het slapen gaan op een aangename temperatuur is gekomen, en dat dat tijdens de nacht ook zo blijft.

Ze zullen dus naar mijn verwachting beiden maar heel beperkt tegelijkertijd aan het werk zijn. Daardoor kan ik dus een buiten-unit met minder vermogen neerzetten, alleen lijken de kleinste energie-efficient en stille (voor ons belangrijke punten) dual-split buitenunits van Daikin direct alweer 4kW te zijn. We hebben ook niet de ruimte voor 2 buiten-units.

Ik ben er bang voor dat we straks in de werkkamer een binnenunit hebben draaien die, voor zo'n kleine ruimte, de kamer de hele tijd ijskoud knalt, en dan weer afslaat, etc. Als ik met 25m3 reken kom ik op een 1kW binnen-unit uit nl, maar die kan ik bijna niet vinden van de bekende merken als Daikin, die dan ook nog stil zijn en kunnen verwarmen.

Ik kijk nu qua merken in 1e instantie naar Daikin, en 2e optie is Mitsubishi Electric (vanwege lage geluidsdruk).

NB de deuren van de 2 kamers staan direct tegenover het halletje/trapgat waar de CV-man voorstelde om de binnenunit op te hangen, dus er hoeft niet echt "om het hoekje" geblazen te worden, maar wel door de deuren. Ook is het halletje erg klein, tis meer een trapgat, en gangetje naar de 2 kamers toe. Het zit allemaal op de bovenste etage, de zolder etage dus.

Ik begrijp de overweging vd CV-man dus wel, maar ik neig, net als jullie, ook naar de dual split oplossing, maar zoals hierboven gezegd: hoe zorgen we ervoor dat in de kleine werkkamer de binnenunit precies klein(!) genoeg is :)

Lastig hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:09:
[...]

Dit wordt vaak geroepen, maar dat is dus niet altijd zo. Dat ligt helemaal aan de omstandigheden en het gebruik. Even een extreem voorbeeld om mijn punt te illustreren: stel je hebt een 2 units waarbij één unit z'n warmte niet kwijt kan, en de ander die vermogen tekort komt.

Als dit single splits waren geweest, dan had je 2 problemen gehad: 1 verschrikkelijk pendelende unit en 1 unit die volcontinu op volle toeren staat de draaien.

Met een duosplit heb je 0 problemen. De energie die de eerste unit maar mondjesmaat nodig heeft, gaat nu gewoon naar de tweede. Dus er is geen pendelgedrag meer en de tweede unit heeft nu bijna de dubbele hoeveelheid energie ter beschikking, mits de binnenunit zelf groot genoeg is natuurlijk.
Waar hij op doelt is dat bij een multisplit de buitenunit doorgaans een hogere minimaal vermogen heeft waardoor die sneller gaat "pendelen".

Bij koelen gaat het in algemeen wel goed maar bij verwarmen wil bij een multisplit nog wel eens problemen optreden.

Het komt in praktijk wel eens voor dat je 1 binnenunit aan hebt ipv 2 dan loop je dus al heel snel tegen het minimaal vermogen aan, het redement van een singlesplit is in algemeen ook iets beter dan bij multisplit door de betere afstemming.

In algemeen om die reden gaat men de buitenunit ook "onderdemotioneren" en neemt een stapje kleiner dan de binneunits zijn omdat nooit de binnenunits op vol vermogen staan te stampen tegelijkertijd.

Bij koelen niet echt een probleem maar bij verwarmen een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Waar hij op doelt is dat bij een multisplit de buitenunit doorgaans een hogere minimaal vermogen heeft waardoor die sneller gaat "pendelen".

Bij koelen gaat het in algemeen wel goed maar bij verwarmen wil bij een multisplit nog wel eens problemen optreden.

Het komt in praktijk wel eens voor dat je 1 binnenunit aan hebt ipv 2 dan loop je dus al heel snel tegen het minimaal vermogen aan, het redement van een singlesplit is in algemeen ook iets beter dan bij multisplit door de betere afstemming.

In algemeen om die reden gaat men de buitenunit ook "onderdemotioneren" en neemt een stapje kleiner dan de binneunits zijn omdat nooit de binnenunits op vol vermogen staan te stampen tegelijkertijd.

Bij koelen niet echt een probleem maar bij verwarmen een groter probleem.
Ik weet wat hij bedoelde. Als tegenargument daarop zei ik dus dat het nadeel van een hoger minimaal vermogen kan worden opgeheven doordat je met een multi de ondervraag per binnenunit kunt verplaatsen naar een andere binnenunit die wel die vraag heeft, en je daardoor dus geen of minder pendelgredrag hebt met een multi, tov meerdere singles. Ook in verwarmingsmodus.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-03-2021 10:23 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Ik weet wat hij bedoelde. Als tegenargument daarop zei ik dus dat het nadeel van een hoger minimaal vermogen kan worden opgeheven doordat je met een multi de ondervraag per binnenunit kunt verplaatsen naar een andere binnenunit die wel die vraag heeft, en je daardoor dus geen of minder pendelgredrag hebt met een multi, tov meerdere singles. Ook in verwarmingsmodus.
Wat je dus eigenlijk voorstelt is om maar een "nutteloze" ruimte te gaan verwarmen/koelen wat niet gewenst is op dat moment bij een multisplit omdat je anders tegen het pendelprobleem gaat aanlopen.

Hetzelfde prencipe om maar een raam open te zetten tijdens koelen/verwarmen omdat anders de unit gaat pendelen...

Een single gaat ook uiteindelijk wel pendelen maar dan is de warmtevraag zo minimaal dat je haast niet meer hoeft te verwarmen en hem wel uit kan laten (tenminste hier).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 08-03-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Wat je dus eigenlijk voorstelt is om maar een "nutteloze" ruimte te gaan verwarmen/koelen wat niet gewenst is op dat moment bij een multisplit omdat je anders tegen het pendelprobleem gaat aanlopen.

Hetzelfde prencipe om maar een raam open te zetten tijdens koelen/verwarmen omdat anders de unit gaat pendelen...

Een single gaat ook uiteindelijk wel pendelen maar dan is de warmtevraag zo minimaal dat je haast niet meer hoeft te verwarmen en hem wel uit kan laten (tenminste hier).
Ik stel voor dat je mijn post nog eens aandachtig leest en me geen woorden in de mond legt.

Zoals ik eerder zei: dat ligt helemaal aan de omstandigheden en het gebruik. Het is prima denkbaar dat er een situatie is waarin een single split zou gaan pendelen, maar dat er elders een binnenunit is die nog wel vraag heeft, waardoor pendelen dus niet nodig is. Daarvoor hoef je echt niet nutteloos een ruimte te gaan verwarmen of een raam open te gaan zetten. Dat is je reinste drogredenering. Dat heb ik namelijk nooit gezegd noch geïmpliceerd.

Om nog maar een voorbeeld te geven: ik heb een 3,5kW in de woonkamer en 2x 2,0kW boven in 2 kleine ruimtes. Ik weet honderd procent zeker dat de unit op de kleinste kamer vaak heel hard zou gaan pendelen als het een single split was, puur omdat die ruimte zo klein is. Echter, omdat het een multisplit is, zal hij niet gaan pendelen, omdat de unit in de woonkamer alleen al genoeg warmtevraag heeft om de minimumafgifte van de buitenunit te overschrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:09:
[...]

Je hebt gelijk maar ik reageerde in dit geval specifiek op de case van @FeaR . In zijn geval lijkt me 2 x single-split technisch de beste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 08-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ik222 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:59:
[...]
In zijn geval lijkt me 2 x single-split technisch de beste oplossing.
Dat ga ik ook uit laten voeren :Y
Als ik alle specs van de twee single-splits naast die van de multi-split leg hebben de eerste alleen maar betere specs.

Thnx voor het wakker schudden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 23-03-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Iemand ervaring met resonantie dakkapel?

Buitenunit staat op dakkapel, verschillende trillingsdempers geprobeerd maar niets werkt.

Staat nu op bigfoot balken, kan je daar losse trillingsdempers op plaatsen?

Iemand ervaring met trillingsmaten met of zonder foam er tussen. Onder de balken?

Extra gewicht kan ik niet plaatsen, ik zit al tegen het maximaal berekend gewicht wat de dakkapel mag hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:23:
[...]

870 euro voor alleen de looks zou al te veel geld zijn maar het gaat verder dan de looks. Als ik alle specs van de twee single-splits naast die van de multi-split leg hebben de eerste alleen maar betere specs.

Thnx voor het wakker schudden ;)
Al doe je het alleen al omdat je dan geen last hebt van suizende leidingen; het is gewoon in alle opzichten de betere optie :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09
Voske89 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:43:
Iemand ervaring met resonantie dakkapel?

Buitenunit staat op dakkapel, verschillende trillingsdempers geprobeerd maar niets werkt.

Staat nu op bigfoot balken, kan je daar losse trillingsdempers op plaatsen?

Iemand ervaring met trillingsmaten met of zonder foam er tussen. Onder de balken?

Extra gewicht kan ik niet plaatsen, ik zit al tegen het maximaal berekend gewicht wat de dakkapel mag hebben.
Ik heb er veren tussengezet, dat heeft tot een reductie van 80/90% geleid op 't platdak beneden.
Deze, besteld via warmteservice chat: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Mijn 7kW Daikin lukt het prima om het hele huis te verwarmen. Tijdens vorst zie ik dat hij altijd aan is en ieder uur 15 minuten aan het ontdooien is. Alleen nu met 5º buiten is er een enorm pendel gedrag. Aan de stoom opname zie ik dat hij nooit minder dan 1kW trekt. Is er een field setting om lager te kunnen?
In de specs van de RZAG71 zie ik wel een nominaal maar niet wat de ondergrens is.

Temperatuur probe aan de kanaal unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6WNs0EL9fpt7CXKN4po_u8ZNpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPKpWcjLbhg72tYUrwr9UM0x.png?f=user_large

Het is niet erg maar als hij weer op gang komt voel je de koude lucht circulatie.

[ Voor 6% gewijzigd door MarkV6 op 08-03-2021 12:33 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
olafmol schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:10:
[...]

Tnx allemaal voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd!

Ik vind het wel lastig allemaal moet ik eerlijk zeggen. Het gaat nl om een kleine werkkamer (ca 25m3, aan de voorkant, die alleen in de ochtend zon vangt, en geen plat dak heeft, maar alleen een kleine dakkapel) die overdag gebruikt wordt als thuis-kantoor. Aan de achterkant zit de grote (ca. 40m3) slaapkamer, met plat dak, waar de zon ook het merendeel vd dag op valt.

Ik bergrijp van jullie dat je de binnenunit voor kleine kamers zo precies mogelijk gedimensioneerd wil hebben, zodat deze niet de hele tijd staat te pendelen en je een constante comfortabele temperatuur kunt aanhouden. Correct?

Voor de slaapkamer geldt dat deze voor het slapen gaan op een aangename temperatuur is gekomen, en dat dat tijdens de nacht ook zo blijft.

Ze zullen dus naar mijn verwachting beiden maar heel beperkt tegelijkertijd aan het werk zijn. Daardoor kan ik dus een buiten-unit met minder vermogen neerzetten, alleen lijken de kleinste energie-efficient en stille (voor ons belangrijke punten) dual-split buitenunits van Daikin direct alweer 4kW te zijn. We hebben ook niet de ruimte voor 2 buiten-units.

Ik ben er bang voor dat we straks in de werkkamer een binnenunit hebben draaien die, voor zo'n kleine ruimte, de kamer de hele tijd ijskoud knalt, en dan weer afslaat, etc. Als ik met 25m3 reken kom ik op een 1kW binnen-unit uit nl, maar die kan ik bijna niet vinden van de bekende merken als Daikin, die dan ook nog stil zijn en kunnen verwarmen.

Ik kijk nu qua merken in 1e instantie naar Daikin, en 2e optie is Mitsubishi Electric (vanwege lage geluidsdruk).

NB de deuren van de 2 kamers staan direct tegenover het halletje/trapgat waar de CV-man voorstelde om de binnenunit op te hangen, dus er hoeft niet echt "om het hoekje" geblazen te worden, maar wel door de deuren. Ook is het halletje erg klein, tis meer een trapgat, en gangetje naar de 2 kamers toe. Het zit allemaal op de bovenste etage, de zolder etage dus.

Ik begrijp de overweging vd CV-man dus wel, maar ik neig, net als jullie, ook naar de dual split oplossing, maar zoals hierboven gezegd: hoe zorgen we ervoor dat in de kleine werkkamer de binnenunit precies klein(!) genoeg is :)

Lastig hoor...
Nog even hierop aanvullend: als ik bij Daikin kijk zie ik bv de 2MXM40M buitenunit als kleinste, met 4kW, die kan tot 1,5kW terug. Icm met bv een Stylish of Perfera kleine binnen-unit (1,5 of 2kW) is het minimum vermogen altijd nog 1,3kW.

Bij Mitsubishi Electric heeft bv een MXZ-2F33VF buitenunit die een minimum van 1,1kW heeft. ME heeft binnenunits van bv 2kW, MSZ-AP20VG, die tot 0.6kW terug kunnen. De meer gangbare 2.5kW units van ME kunnen tot 0.9kW terug lijkt het volgens specs.

Zijn dit verwaarloosbare verschillen of maakt het echt wel uit voor het comfort en anti-pendel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
MarkV6 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:31:
Mijn 7kW Daikin lukt het prima om het hele huis te verwarmen. Tijdens vorst zie ik dat hij altijd aan is en ieder uur 15 minuten aan het ontdooien is. Alleen nu met 5º buiten is er een enorm pendel gedrag. Aan de stoom opname zie ik dat hij nooit minder dan 1kW trekt. Is er een field setting om lager te kunnen?
In de specs van de RZAG71 zie ik wel een nominaal maar niet wat de ondergrens is.

[Afbeelding]

Het is niet erg maar als hij weer op gang komt voel je de koude lucht circulatie.
Zou zomaar kunnen dat zo'n enorme VRF (relatief dan :+) gewoon niet lager kan dan 1kW opgenomen vermogen. Welke binnenunit(s) heb je erbij? Dat bepaald namelijk de vermogensondergrens in de specs/catalogus.

Hier is de meest overgedimensioneerde unit ook lekker aan het pendelen, vergeet niet dat de zon op dit soort dagen ook nog een hoop meedoet, ondanks de lage buitentemperaturen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Laatst online: 23-01-2023
I-King schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Ik heb er veren tussengezet, dat heeft tot een reductie van 80/90% geleid op 't platdak beneden.
Deze, besteld via warmteservice chat: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html
Hoe heb je deze vast gezet op de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09
Met bout, ringet en moer. Bout en ring die groot genoeg is, en dan met een moer (en kleiner ringetje) de airco vastgedraaid.

Edit: En dat kwam opdat ik die bestaande inserts niet voldoende had, maar die kun je evt ook bijbestellen: https://www.vanwalraven.c...31/groups/g+c+p+a+nr+view

[ Voor 53% gewijzigd door I-King op 08-03-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
HildeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:16:
[Afbeelding]

Hij zou dan tegen de muur van de kamer rechtsboven worden geplaatst. Maar als ik het goed begrijp kan ik mn hele huis koelen straks :)
Dit ben ik dus ook van plan voor 1 verdieping. De afmetingen zijn hetzelfde als in het plaatje van HildeR, met als verschil dat de slaapkamer wat kleiner is (grotere badkamer) en ze meer tegenover de binnenunit zouden zitten.

Members only:
flippy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:00:
[...]
dat ding in de overloop hangen is iets waar die aircoboeren eens mee moeten stoppen. het werkt niet.
De een zegt van wel, de ander van niet. Ik heb 2 installateurs over de vloer gehad en die vonden het wel een prima idee (ja het zal es niet :+ ). Ik hoef het niet bepaald koud te hebben, als het maar geen 28 graden met hoge luchtvochtigheid wordt zoals dat nu het geval is in de zomer. Als ik daar 5 graden vanaf kan tikken is het al prima. In deze nieuwbouwhut is het anders echt niet lekker meer. Ik heb het idee ik dat met een unit in het trapgat wel ga redden als ik hem op tijd aanzet en het uberhaupt niet zo ver laat komen.

Ik heb een offerte gehad van €3100 voor een Daikin 3.5kW systeem en een van €2200 voor een LG 3.5kW. Er zit wel wat arbeid bij i.v.m. verwerken van leidingen (totaal 8m) onder dakpannen en lastig bereikbare plek boven het trapgat. Wat vinden jullie daarvan? Voorkeur is overigens sowieso een Daikin ivm geluidsopbrengst.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
[...]
De een zegt van wel, de ander van niet. Ik heb 2 installateurs over de vloer gehad en die vonden het wel een prima idee (ja het zal es niet :+ ).
als ik door mee te gaan met jou wens/verhaal en daardoor geld van jou krijg kan je erop rekenen dat ik met jou verhaal meega.

dat jij er later achterkomt dat het in jou geval niet tof werkt en de unit staat zich een breuk de blazen en de gang is 15c en de kamers nog steeds 23 is dat niet het probleem van de installateur, die is immers al vertrokken met je geld.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
flippy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:30:
[...]
en de kamers nog steeds 23
ja dat geloof ik, maar die 23 is dus waar we naar op zoek zijn :P Het is misschien wat decadent maar dat ding hangt er zometeen voor die 7 dagen in het jaar waarin het gewoon net ff te warm is.

[ Voor 23% gewijzigd door leecher op 08-03-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom ben je dan gefocust op een stille unit? je zal de fan volluit moeten zetten om enigsinds de lucht in en weer uit de kamers zien te krijgen. dus stil gaat niet lukken met deze opstelling. en op vol vermogen is geen enkele unit stil. dus je moet dan niet kijken naar geluid maar naar hoeveel m3 de units kunnen verstouwen op volle toeren.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 08-03-2021 16:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Dit ben ik dus ook van plan voor 1 verdieping. De afmetingen zijn hetzelfde als in het plaatje van HildeR, met als verschil dat de slaapkamer wat kleiner is (grotere badkamer) en ze meer tegenover de binnenunit zouden zitten.

***members only***

[...]

De een zegt van wel, de ander van niet. Ik heb 2 installateurs over de vloer gehad en die vonden het wel een prima idee (ja het zal es niet :+ ). Ik hoef het niet bepaald koud te hebben, als het maar geen 28 graden met hoge luchtvochtigheid wordt zoals dat nu het geval is in de zomer. Als ik daar 5 graden vanaf kan tikken is het al prima. In deze nieuwbouwhut is het anders echt niet lekker meer. Ik heb het idee ik dat met een unit in het trapgat wel ga redden als ik hem op tijd aanzet en het uberhaupt niet zo ver laat komen.
Het ligt er ook een beetje aan of je een open of een gesloten trapgat hebt. Als het in open verbinding met de woonkamer staat, ben je min of meer je woonkamer aan het koelen, zo snel als de koele lucht zo naar beneden kan zakken dan.

Het helpt wel dat je de units recht tegenover beide deuren kunt bevestigen, als ik je goed begrijp althans. Aan de andere kant zul je wel de deuren ook 's nachts open moeten laten cq. accepteren dat het toch redelijk snel weer op gaat lopen. Op een gegeven moment is het namelijk zover dat de hitte de isolatieschil van je nieuwbouwhuis heeft verslagen, en vanaf dat moment zijn de stenen warm en werkt die isolatie tegen je. Je hebt nog nog heel veel energie in de stenen zitten die in de loop van de nacht gewoon vrijkomt.

Ik weet niet of de tweede kamer ook een slaapkamer is, maar zeker als dat echt een kamer is waar je overdag ook verblijft en je wellicht ook verwarming kunt gebruiken, dan zou ik het gewoon fatsoenlijk oplossen en een unit in elke kamer hangen. Dan verdien je dat namelijk gedeeltelijk terug door ook efficiënter en goedkoper te kunnen verwarmen.

Tenzij je al een L/W-WP hebt. Maar in dat geval zou ik eerst eens kijken of je daar niet al mee kunt koelen. Want die 5 graden eraf dan moet wel te doen zijn. De rest van het geld kun je dan investering in rolluiken of screens aan de buitenzijde van de ramen en een ontvochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
flippy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:49:
waarom ben je dan gefocust op een stille unit? je zal de fan volluit moeten zetten om enigsinds de lucht in en weer uit de kamers zien te krijgen. dus stil gaat niet lukken met deze opstelling. en op vol vermogen is geen enkele unit stil. dus je moet dan niet kijken naar geluid maar naar hoeveel m3 de units kunnen verstouwen op volle toeren.
Ook bij voluit blazen wil ik zo min mogelijk geluid dus dat is voor mij niet direct een tegenargument. M3 zal ik eens vergelijken.
HarmoniousVibe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan of je een open of een gesloten trapgat hebt. Als het in open verbinding met de woonkamer staat, ben je min of meer je woonkamer aan het koelen, zo snel als de koele lucht zo naar beneden kan zakken dan.

Het helpt wel dat je de units recht tegenover beide deuren kunt bevestigen, als ik je goed begrijp althans. Aan de andere kant zul je wel de deuren ook 's nachts open moeten laten cq. accepteren dat het toch redelijk snel weer op gaat lopen. Op een gegeven moment is het namelijk zover dat de hitte de isolatieschil van je nieuwbouwhuis heeft verslagen, en vanaf dat moment zijn de stenen warm en werkt die isolatie tegen je. Je hebt nog nog heel veel energie in de stenen zitten die in de loop van de nacht gewoon vrijkomt.

Ik weet niet of de tweede kamer ook een slaapkamer is, maar zeker als dat echt een kamer is waar je overdag ook verblijft en je wellicht ook verwarming kunt gebruiken, dan zou ik het gewoon fatsoenlijk oplossen en een unit in elke kamer hangen. Dan verdien je dat namelijk gedeeltelijk terug door ook efficiënter en goedkoper te kunnen verwarmen.

Tenzij je al een L/W-WP hebt. Maar in dat geval zou ik eerst eens kijken of je daar niet al mee kunt koelen. Want die 5 graden eraf dan moet wel te doen zijn. De rest van het geld kun je dan investering in rolluiken of screens aan de buitenzijde van de ramen en een ontvochtiger.
Het is inderdaad een open trapgat. De tweede kamer is een semi-werkkamer (nu wel iig :+ ). Klein huis dus de verwarming die daar zit is nog nooit gebruikt wegens niet nodig. Deuren zijn praktisch altijd open. Alleen de vloerverwarming op de BG is genoeg om de hele tent warm te stoken. Zonwering is overal aanwezig maar wat je zegt, op een gegeven moment is de boel warm. Niet gewoon warm, maar zeer oncomfortabel warm. Van oncomfortabel warm naar gewoon warm zou al winst zijn. Maar goed het is duidelijk dat dit een nogal suboptimale opstelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:38:
Het is inderdaad een open trapgat. De tweede kamer is een semi-werkkamer (nu wel iig :+ ). Klein huis dus de verwarming die daar zit is nog nooit gebruikt wegens niet nodig. Deuren zijn praktisch altijd open. Alleen de vloerverwarming op de BG is genoeg om de hele tent warm te stoken. Zonwering is overal aanwezig maar wat je zegt, op een gegeven moment is de boel warm. Niet gewoon warm, maar zeer oncomfortabel warm. Van oncomfortabel warm naar gewoon warm zou al winst zijn. Maar goed het is duidelijk dat dit een nogal suboptimale opstelling is.
Heb je boven ook vloerverwarming (of andere LTV)? Want dan zou je dus eventueel kunnen kijken naar koelen met de warmtepomp die je zelfs wellicht al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Zijn er nog mensen die binnenkort iets willen bestellen bij keroclima in Portugal en transportkosten willen delen? Omgeving Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Dat is dus niet waar. Je hebt kans dat de automaat niet ingeschakeld kan worden of eruit klapt na stroomuitval.
Als hij eenmaal draait is het geen probleem.
Met name de elektronica heeft een hele grote piek als alle units tegelijk inkomen.
Onlangs nog problemen gehad met een grote multisplit. Leverancier schreef een 32A voor in de montage handleiding, installateur had zijn berekeningen gedaan en 16A zou zeker genoeg zijn. Niet dus. Automaat met C-kar hielp niet, Zelfs automaat met D-kar klapte eruit (en werd de kabel kritisch).
Uiteindelijk halverwege de voeding tussen de units een traag opkomend relais gezet om gestaffeld in te schakelen.
Je mag gewoon een 20A automaat gebruiken na een 25A hoofdzekering, dus waarom risico lopen? Zelfs een 25A mag nog alleen is de selectiviteit kritisch.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MarkV6 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:31:

[Afbeelding]

Wat gebeurd er als je de ECO modus of stroombesparingsoptie op laag verbruik zet?
Zit die optie erop bij een kanaal airco ?

Wat je dan krijgt is dat de unit lager gaat opstarten en mogelijk langere runs maakt.

Deze singlesplit vertoond dat gedrag soms bij bijzondere omstandigheden, schakel ik dit in dan is het over en blijft de buitenunit op cmpfreq=12 lopen de laagst mogelijke stand, tijdelijk koude lucht circulatie heb ik gelukig niet de binnenunit start pas als de leidingen en wisselaar weer een beetje warm zijn.

@Pietje555 Deze unit kan volgens de papieren 1600 watt trekken maar dat gebeurd nooit in praktijk tenzij ik hem zelf bewust op maximaal trap en dan moet ik powerfull inschakelen anders gaat hij niet hoger dan 1000-1200 watt max.

Deze buitenunit start gewoon zacht hier, eerst met 200 watt en na 30 seconden ongeveer bouwt hij het op richting hoger en niet met een klap zoals vroeger bij aan/uit systemen ziet.

Ook een defrost gebeurd niet met een klap maar ook daar wordt het langzaam opgebouwd, echter bij een defrost wordt er ook maar 700 watt getrokken en geen 1600 watt bijvoorbeeld wat je zou denken.

Fabrikanten rekenen met een veilige marge met 16Ax220v=3,520watt, echter in Nederland hebben we vaak 235v dus dan heb je 3,760 watt.

Ik ben het wel met je eens dat je voldoende ruimte moet overhouden een 3000 watt unit bijvoorbeeld zou ik niet op een 16A zekering doen nee.

Edit: @ik222 Ik heb een 3,5kw unit maar die kan wel 1600watt trekken max.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 08-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Dat is dus niet waar. Je hebt kans dat de automaat niet ingeschakeld kan worden of eruit klapt na stroomuitval.
Als hij eenmaal draait is het geen probleem.
Met name de elektronica heeft een hele grote piek als alle units tegelijk inkomen.
Onlangs nog problemen gehad met een grote multisplit. Leverancier schreef een 32A voor in de montage handleiding, installateur had zijn berekeningen gedaan en 16A zou zeker genoeg zijn. Niet dus. Automaat met C-kar hielp niet, Zelfs automaat met D-kar klapte eruit (en werd de kabel kritisch).
Uiteindelijk halverwege de voeding tussen de units een traag opkomend relais gezet om gestaffeld in te schakelen.
Je mag gewoon een 20A automaat gebruiken na een 25A hoofdzekering, dus waarom risico lopen? Zelfs een 25A mag nog alleen is de selectiviteit kritisch.
We hadden het hier over een moderne 5kW inverter unit die maximaal 1300W uit het net trekt. Dat kan echt makkelijk op een normale B16 automaat, zelfs 2 van die dingen is nog geen probleem. Die grote piekstromen is ook echt iets van de oude (niet inverter) units, dat speelt bij een moderne inverter unit met soft start echt niet meer.

Ik weet niet over wat voor unit jij het hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@mr_evil08
Dat is het nominle vermogen, de spike bij inschakelen van spanning kan makkelijk een 6 voud zijn.
LED verlichting heeft hetzelfde probleem. Vermogen van de verlichting is niet zo hoog, maar de piek door de drivers is extreem waardoor de groepen er uit klappen.
Op het moment lopen we ook tegen PC's met flatscreens aan, zelfde elektronika pieken na spanningsuitval.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Ikk Juist de moderne hebben deze problemen. I had het over een moderne Misubish VRF. De warmte pomp zat op een eigen groep en de binnen units zaten op een eigen groep. Beide hadden problemen met inschakelen na spanninguitval.
Vaak gaat het goed, maar mijn ervaring is nu dat de waarden niet voor niets in de montage voorschriften gaat. Omstandigheden kunnen er toe leiden dat het soms niet werkt (bv lange voedingskabels).
Laat je in ieder geval niet leiden door het opgegeven maximaal vermogen.
Overigens ging het over twee units op een groep en wat als ik er 3 op zet?!? Eén 5kW zal geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
offtopic:
@Pietje555 Je bedoelt de condensators waarschijnlijk dat verhaal ken ik als je teveel computers in 1x aan stroom doet door de stekkerblok in 1x aanzetten met alles eraan, maar dat komt door de condensators wat in een computervoeding zit die dat doen(moeten even opladen), niet het scherm.

Ik hou hier wel eens een LAN party en 12 computers op 1 16B zekering niks aan de hand zolang je maar niet alles in 1x op stroom gooit maar gefaseerd doet is er niks aan de hand.

Bij computerschermen was dat vroeger vooral bij CRT schermen, LCD/TFT heeft dat probleem niet.
Het zou niet kunnen volgens de fabrikant maar toch gaat het goed in praktijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-03-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Na eerst en mono airco te hebben overwogen toch maar aandacht verlegt naar een split airco.

Situatie te koelen ruimte : Woonkamer , 90m3, groot glas oppervlak op het zuiden, zonnescherm aanwezig.

Buiten-unit op balkon op 1.70 aan de muur om ruimte te besparen ,alleen nog in overleg met VVE of dit nog bezwaarlijk zou zijn.

Vandaag 1e monteur langs geweest voor prijsopgaaf, incl Daikin Split Airco - FTXC35B, alle materialen (6m leiding) beugen enz totaal kosten €1250 (€650 airco)

Volgens de monteur hoeft stroompunt niet geaard te zijn.

Wat vinden jullie van het voorstel/prijs, klopt het dat stroompunt niet geaard hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:41:
@Ikk Juist de moderne hebben deze problemen. I had het over een moderne Misubish VRF. De warmte pomp zat op een eigen groep en de binnen units zaten op een eigen groep. Beide hadden problemen met inschakelen na spanninguitval.
Vaak gaat het goed, maar mijn ervaring is nu dat de waarden niet voor niets in de montage voorschriften gaat. Omstandigheden kunnen er toe leiden dat het soms niet werkt (bv lange voedingskabels).
Laat je in ieder geval niet leiden door het opgegeven maximaal vermogen.
Overigens ging het over twee units op een groep en wat als ik er 3 op zet?!? Eén 5kW zal geen probleem zijn
Nogmaals we hebben het hier niet over een uitgebreid VRF systeem maar om een simpele duo-split die maximaal 6A trekt...

En 3 units kan uiteraard niet, twee zal inderdaad ook wel kunnen al zei ik dat vooral om aan te geven dat die ene unit echt makkelijk kan.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 08-03-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ramrodwillem schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:56:
Na eerst en mono airco te hebben overwogen toch maar aandacht verlegt naar een split airco.

Situatie te koelen ruimte : Woonkamer , 90m3, groot glas oppervlak op het zuiden, zonnescherm aanwezig.

Buiten-unit op balkon op 1.70 aan de muur om ruimte te besparen ,alleen nog in overleg met VVE of dit nog bezwaarlijk zou zijn.

Vandaag 1e monteur langs geweest voor prijsopgaaf, incl Daikin Split Airco - FTXC35B, alle materialen (6m leiding) beugen enz totaal kosten €1250 (€650 airco)

Volgens de monteur hoeft stroompunt niet geaard te zijn.

Wat vinden jullie van het voorstel/prijs, klopt het dat stroompunt niet geaard hoeft te zijn?
Nette prijs. Zo laag zien we ze niet vaak.

Moet alleen wel geaard aangesloten worden. Als ik me niet vergis had @rupsen nog een storing opgelost afgelopen jaar veroorzaakt doordat de aarding niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
ik222 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Nogmaals we hebben het hier niet over een uitgebreid VRF systeem maar om een simpele duo-split die maximaal 6A trekt...

En 3 units kan uiteraard niet, twee zal inderdaad ook wel kunnen al zei ik dat vooral om aan te geven dat die ene unit echt makkelijk kan.
Gaat het bovenstaande over jouw antwoord op mijn vraag?

En met "3 units kan uiteraard niet" bedoel je buitenunits neem ik aan. Of kan de Mxs-3Ha50vf toch niet achter een B16 automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dennisvd1979 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:40:
[...]

Gaat het bovenstaande over jouw antwoord op mijn vraag?

En met "3 units kan uiteraard niet" bedoel je buitenunits neem ik aan. Of kan de Mxs-3Ha50vf toch niet achter een B16 automaat?
Ik had het daar over 3 buitenunits inderdaad. Die multi split kan echt zonder problemen op een B16 automaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
ik222 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:15:
[...]

Ik had het daar over 3 buitenunits inderdaad. Die multi split kan echt zonder problemen op een B16 automaat :)
Aah, top man. Nogmaals bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
- Moet alleen wel geaard aangesloten worden. Als ik me niet vergis had @rupsen nog een storing opgelost - -
-afgelopen jaar veroorzaakt doordat de aarding niet goed was.

Oh dus wel , bij 2 monteurs deze vraag met offerte aanvraag gedaan en beide zeiden dat aarde niet nodig was, vreemd .

Ik heb geen geaard stopcontact in de buurt , wat is de makkelijkste manier op de airco dan toch geaard te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 20:40
Nog een vraag uit interesse over defrosts. Zit er toevallig een tijdsafhankelijk regeling in die bepaald dat om de zoveel tijd een defrost plaats vind bij een bepaalde buitentemperatuur?

Hier een plaatje van de afgelopen 12 uur van de compressor frequentie. Deforst vinden nagenoeg op de minuut af om de 3 uur plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsGZ6l0GdcDs_r4fq6LDdFcIJxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lV4j9kBH9vqrQcrdHT86rtVo.png?f=user_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:14:
- Moet alleen wel geaard aangesloten worden. Als ik me niet vergis had @rupsen nog een storing opgelost - -

Oh dus wel , bij 2 monteurs deze vraag met offerte aanvraag gedaan en beide zeiden dat aarde niet nodig was, vreemd .

Ik heb geen geaard stopcontact in de buurt , wat is de makkelijkste manier op de airco dan toch geaard te krijgen?
van de Ongeaard een geaarde stopcontact maken een andere oplossing is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

Tuurlijk is er een andere oplossing.

Afhankelijk van waar je naar buiten gaat (als dat dicht bij de groepenkast is) dan gewoon met een YMVK naar buiten en daar aansluiten op werkschakelaar (als je wilt) of direct op buitenunit. YMVK zet je op een aparte ALAMAT.

Maarja als wij niet weten waar en hoe de airco van @ramrodwillem aangesloten word, kunnen we 0,0 nuttig advies geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 09-03-2021 09:49 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

@ramrodwillem een aardpen slaan misschien?

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FeaR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:23:
[...]
870 euro voor alleen de looks zou al te veel geld zijn maar het gaat verder dan de looks. Als ik alle specs van de twee single-splits naast die van de multi-split leg hebben de eerste alleen maar betere specs.
Net nog even met de installateur gesproken en die geeft ook aan dat één grote unit buiten puur voor de looks zou zijn en verder vooral nadeling. Hij gaf ook aan dat de prijs voor de installatie van de 3,5 kW Daikin Stylish (in Black Wood) erg scherp is. Dat weet ik, dus ik ben akkoord gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Tav aarde voor Airco, ik woon 3 hoog in een flat , stopcontacten 2x die in de buurt zitten van het balkon waar de buiten unit komt hebben beide geen aarde.

Op het balkon bevind zich wel een ijzeren hekwerk welke op een stenen balustrade staat, kan dmv van een draad aan de buiten-unit naar het ijzeren hekwerk eventueel een aarde worden gecreëerd? Of hoe anders ?

Stoppenkast bevind zich midden in de woning is geen echte optie ivm 13m aarde draad die door de woning zou moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:06:
Tav aarde voor Airco, ik woon 3 hoog in een flat , stopcontacten 2x die in de buurt zitten van het balkon waar de buiten unit komt hebben beide geen aarde.

Op het balkon bevind zich wel een ijzeren hekwerk welke op een stenen balustrade staat, kan dmv van een draad aan de buiten-unit naar het ijzeren hekwerk eventueel een aarde worden gecreëerd? Of hoe anders ?

Stoppenkast bevind zich midden in de woning is geen echte optie ivm 13m aarde draad die door de woning zou moeten lopen.
Je moet absoluut niet dingen gaan lopen aarden aan een hek.

Je kunt wellicht gewoon een aarde laten trekken van de centraaldoos naar de lasdoos achter één van de stopcontacten. Dan kun je meteen geaarde stopcontacten maken daar. En vanuit daar naar buiten boren om een kabel te trekken naar de buitenunit, al dan niet via een werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Je moet absoluut niet dingen gaan lopen aarden aan een hek.

Je kunt wellicht gewoon een aarde laten trekken van de centraaldoos naar de lasdoos achter één van de stopcontacten. Dan kun je meteen geaarde stopcontacten maken daar. En vanuit daar naar buiten boren om een kabel te trekken naar de buitenunit, al dan niet via een werkschakelaar.
Flatgebouw vs gebouwbeheer. Wellicht ook goed checken wat daar allemaal mag en kan. Wellicht moet gebouwbeheer wel zorgdragen voor aarding?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Kire88 Het lijkt inderdaad dat Daikin hiervoor een schema heeft gemaakt. Ik herken dit namelijk ook bij mijn Daikin & LG heeft ook zo'n patroon schema.

Patroon airco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lipg4_S_AEBkU0wpxEmv4cpo6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oC9QTbAbslufEzImZpWKuP8b.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kjc7PvUxxf5YfhZALErWT8-hYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbMKhYPaH4hEJ9jpUg8M5gVP.jpg?f=fotoalbum_medium

Homeassistant Daikin frequency:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulupbsYvfLHvHBssMFNdAriwjtA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CIiF6bg5oskS0n9huGJSEjM.jpg?f=fotoalbum_medium
Kire88 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:22:
Nog een vraag uit interesse over defrosts. Zit er toevallig een tijdsafhankelijk regeling in die bepaald dat om de zoveel tijd een defrost plaats vind bij een bepaalde buitentemperatuur?

Hier een plaatje van de afgelopen 12 uur van de compressor frequentie. Deforst vinden nagenoeg op de minuut af om de 3 uur plaats:
[Afbeelding]

[ Voor 44% gewijzigd door Dolbyadt op 09-03-2021 14:28 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Heb hier 4 binnenunits en 2 buitenunits van Daikin.

Wat me opvalt is dat bij 1 buitenunit waar 2 binnenunits zijn aangesloten een hoop geluid maakt en je trillingen voelt binnen wanneer beide binnenunits aan staat. Dit gebeurt na 5-10 minuten wanneer de 2e aan staat. Daarvoor en daarna hoor je de buitenunit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYvuvUZMemeKmood8k5GvprBa30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqOQVRlpO3Q52sGGb5unRYv3.jpg?f=fotoalbum_large
(Foto is tijdens installatie gemaakt)

Ik heb geprobeerd een geluidsfragment te maken om een idee te geven:

Normaal
Hoorbaar

Iemand een idee of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Compressorgeluid klinkt wel redelijk nornaal (wel wat hard en hoog in de toeren). Dat geschraap ken ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Op een flat? :-)

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
Glashelder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:32:
Compressorgeluid klinkt wel redelijk nornaal (wel wat hard en hoog in de toeren). Dat geschraap ken ik niet..
Geschraap is waarschijnlijk mijn voetstappen op het grind :)

Kan ik de harde en hoge toeren verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:57:
[...]

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Kan ik de harde en hoge toeren verminderen?
Het is een Daikin, dus wellicht de energiebespaarstand aanzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kire88
Glashelder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:32:
Klinkt mij ook redelijk normaal, de compressor lijkt inderdaad behoorlijk aan het werk te zijn.
Misschien is het een mogelijkheid om eens te kijken wat de compressor doet via de sensor info: http://192.168.x.xxx/aircon/get_sensor_info

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@ChiMan Wanneer je met je telefoon geluiden opneemt. is het helaas heel moeilijk om in te schatten wat er precies aan de hand is. Want wanneer ik een filmpje maak van mijn buiten unit. Dan hoor je tijdens de film opname heel veel geluid van de unit af komen. Maar wanneer je er naast staat is de unit heel erg stil en hoor je alleen maar de wind van de ventilator.
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:26:
Heb hier 4 binnenunits en 2 buitenunits van Daikin.

Wat me opvalt is dat bij 1 buitenunit waar 2 binnenunits zijn aangesloten een hoop geluid maakt en je trillingen voelt binnen wanneer beide binnenunits aan staat. Dit gebeurt na 5-10 minuten wanneer de 2e aan staat. Daarvoor en daarna hoor je de buitenunit niet.

[Afbeelding]
(Foto is tijdens installatie gemaakt)

Ik heb geprobeerd een geluidsfragment te maken om een idee te geven:

Normaal
Hoorbaar

Iemand een idee of dit normaal is?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Kire88 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Klinkt mij ook redelijk normaal, de compressor lijkt inderdaad behoorlijk aan het werk te zijn.
Misschien is het een mogelijkheid om eens te kijken wat de compressor doet via de sensor info: http://192.168.x.xxx/aircon/get_sensor_info
Moet ik de sensor info uitlezen wanneer de compressor weer luid is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Moet ik de sensor info uitlezen wanneer de compressor weer luid is?
Ja, dat zou dan in ieder geval duidelijkheid geven of de compressor hard moet werken op dat moment of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Dolbyadt schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:19:
@ChiMan Wanneer je met je telefoon geluiden opneemt. is het helaas heel moeilijk om in te schatten wat er precies aan de hand is. Want wanneer ik een filmpje maak van mijn buiten unit. Dan hoor je tijdens de film opname heel veel geluid van de unit af komen. Maar wanneer je er naast staat is de unit heel erg stil en hoor je alleen maar de wind van de ventilator.

[...]
Geluidsfragmenten heb ik gemaakt met een lineaire PCM-recorder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
JB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Flatgebouw vs gebouwbeheer. Wellicht ook goed checken wat daar allemaal mag en kan. Wellicht moet gebouwbeheer wel zorgdragen voor aarding?
Misschien mag je ook wel helemaal geen unit op je balkon plaatsen. Check VVE regelement ook goed.
Balkons willen nog wel eens heel goed trillingen doorgeven omdat ze aan de constructievloer vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Kire88 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Ja, dat zou dan in ieder geval duidelijkheid geven of de compressor hard moet werken op dat moment of niet.
Hier de gegevens van beide airco's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Airco #1
ret=OK,htemp=18.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=65
ret=OK,htemp=21.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=82
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=76
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=58

Airco #2
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=65
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=82
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=76
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=58

Bij cmpfreq=76 en 82 hoor en voel je de buitenunit binnen.
Moet mijn buitenunit te hard werken of klopt er iets niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:43:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Airco #1

Airco #2

cmpfreq van 82 met deze temperaturen? Die van mij komt echt niet boven de 21 met de meest recente temperaturen, misschien 27 als ik beide aanzet (FTXM 42 + FTXM 25 op een 2MXM50). Zelfs met dat harde vriezen buiten van een tijd geleden kwam het alleen bij 70 in de buurt als er een defrost aan zat te komen. Overigens zullen de cmpfreq van unit 1 en 2 identiek zijn als deze op dezelfde buitenunit zitten. Immers lezen beide dezelfde buitenunit uit ;) Ergo je hoeft er maar één te meten/controleren.

Welke combinatie aan units heb je? Het lijkt erop dat je teveel vraagt van beide kamers op een te kleine (buiten)unit.

Afgezien van dat: die trillingen komen van de compressor af omdat die flink staat te stampen. Dat los je alleen op met andere balken of rubbers. Maar die balken die je daar hebt zijn wat sneu; die kan je beter vervangen met Bigfoot balken als je last hebt van de trillingen

Verkeerd gekeken, dit zijn al bigfoots zo te zien. Houten constructie waar het op staat?

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:45:
[...]

cmpfreq van 82 met deze temperaturen? Die van mij komt echt niet boven de 21 met de meest recente temperaturen, misschien 27 als ik beide aanzet (FTXM 42 + FTXM 25 op een 2MXM50). Zelfs met dat harde vriezen buiten van een tijd geleden kwam het alleen bij 70 in de buurt als er een defrost aan zat te komen. Overigens zullen de cmpfreq van unit 1 en 2 identiek zijn als deze op dezelfde buitenunit zitten. Immers lezen beide dezelfde buitenunit uit ;) Ergo je hoeft er maar één te meten/controleren.

Welke combinatie aan units heb je? Het lijkt erop dat je teveel vraagt van beide kamers op een te kleine (buiten)unit.
- 4 x Daikin Perfera FTXM20N 2.0kW
- 2 x Daikin 2MXM40M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:50:
[...]

- 4 x Daikin Perfera FTXM20N 2.0kW
- 2 x Daikin 2MXM40M
En wat zijn de specs van de te verwarmen ruimtes? Inhoud, ligging, isolatiegraad etc.

Als dit alleen van tijdelijke aard is overigens (dus bij het net aanzetten van de 2de unit, komende vanaf 18 naar 22) kan ik er misschien nog inkomen. Maar toch: die 82 is erg aan de hoge kant. Wat doet de cmpfreq met één unit aan?

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 10:29

Shiro

Serenity

Shiro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:00:
Ik weet niet of het mag, maar anders via PM, maar heeft iemand nog aanbevelingen qua bedrijf/persoon die alleen airco's monteren met als werkgebied Zuid-Holland? Ik kan zelf de airco's wel aanschaffen, maar als iemand bij een bedrijf goede ervaring heeft die de units ook voor iets meer kan leveren dan bijv. Climamarket, vind ik het ook geen probleem, ik gun hun ook wel wat winst namelijk.

Uiteraard zelf al wel gegoogled, maar vorig jaar bij een bedrijf terecht gekomen die tegen de zomer ineens hun afspraken niet nakwamen, waardoor ik toch de hele zomer zonder airco zat. Vandaar de vraag hier met de hoop dat iemand nog wat suggesties heeft adhv positieve ervaringen, waarbij men een fair prijs vraagt en niet 1000 euro vragen voor alleen een airco monteren waarbij alleen een gat in de muur hoeft te worden gemaakt.

En een kleine check wat ik in gedachte had:
Two way split Daikin/Mitsubishi van 2* 2.5kW
Single split Mitsubishi 5kW.

Hoopte rond tussen 4.500 en 5.000 uit te komen, maar als dat onrealistische laag is, hoor ik dat ook graag.
Tijdje geleden deze uitvraag gedaan, 2 PM's gekregen, waarvan 1 tot niks leidde helaas en waardoor ik maar 1 offerte heb, ik zou graag wat meer vergelijkingsmateriaal willen. Ofwel ik sta nog open voor namen/bedrijven waar men goede ervaringen mee heeft in Zuid Holland.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:51:
[...]

En wat zijn de specs van de te verwarmen ruimtes? Inhoud, ligging, isolatiegraad etc.

Als dit alleen van tijdelijke aard is overigens (dus bij het net aanzetten van de 2de unit, komende vanaf 18 naar 22) kan ik er misschien nog inkomen. Maar toch: die 82 is erg aan de hoge kant. Wat doet de cmpfreq met één unit aan?
Huis uit de jaren 90 en goed geïsoleerd.

Airco #1
Slaapkamer - ligging oosten - 30m3

Airco #2
Studio (zolder) - ligging oost, west en zuid - 45m3

Op dit moment draait airco #2 met een cmpfreq=40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Huis uit de jaren 90 en goed geïsoleerd.

Airco #1
Slaapkamer - ligging oosten - 30m3

Airco #2
Studio (zolder) - ligging oost, west en zuid - 45m3

Op dit moment draait airco #2 met een cmpfreq=40
Als ik uitga van een factor 40 zit je goed, met een factor 50 zit je wel tegen het limiet aan te hikken. Cmpfreq op 40 voor een 2.0 unit met de huidige temperaturen vind ik aan de hoge kant. Dus of het is toch niet zo goed geïsoleerd als jij denkt of er is iets anders aan de hand. Moduleert de cmpfreq nog naar beneden na een 20 of 30 minuten oid als de kamer wat op temperatuur is? Hoe snel heb je deze metingen gedaan na starten van de unit?

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Notna schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Als ik uitga van een factor 40 zit je goed, met een factor 50 zit je wel tegen het limiet aan te hikken. Cmpfreq op 40 voor een 2.0 unit met de huidige temperaturen vind ik aan de hoge kant. Dus of het is toch niet zo goed geïsoleerd als jij denkt of er is iets anders aan de hand. Moduleert de cmpfreq nog naar beneden na een 20 of 30 minuten oid als de kamer wat op temperatuur is? Hoe snel heb je deze metingen gedaan na starten van de unit?
Op dit moment staat airco #2 aan en merk dat wanneer de binnunit verwarmt, de cmpfreg=40 voor zowel #1 en #2. Bij geen warmte uitgifte is cmpfreg=0.

Ook een test gedaan met #3 en #4 (eentje aan en daarna de andere). cmfreq=88 op een gegeven moment.
Maar de buitenunit was minder luid en geen trillingen.

Kan het aan de buienunit liggen? Iets niet goed vast gemaakt of geen goede dempers, etc.?

[ Voor 15% gewijzigd door ChiMan op 09-03-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Airco #1

Airco #2

Hier Daikin FTXM35M/RXM35M, cmpfreq 84 = vollast, bij 7c buitentemp rond cmpfreq 24-28, woonkamer 22c.
cmpfreq 66 gebeurd hier bij -10.

Het makkelijkst is monitor je energieverbruik actueel (watt) dan weet je hoe hard die draait.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
@ChiMan de vraag lijkt dus voornamelijk, waarom moet je buitenunit nagenoeg op zijn max werken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Kire88 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:08:
@ChiMan de vraag lijkt dus voornamelijk, waarom moet je buitenunit nagenoeg op zijn max werken nu.
Slaapkamers worden alleen 's avonds verwarmt. Vaak is dan de kamertemperatuur rond de 17-18 graden en moet het naar 20 graden.

Mijn woning vangt ook veel wind van beide kanten (oosten en westen), kan dat een oorzaak zijn dat de buitenunits harder moeten werken?

Of zijn de buitenunits niet goed afgesteld (te weinig vloeistof, etc.)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
De vraag is natuurlijk wel hoe lang de unit op een hoge cmpfreq blijft draaien en bij welke warmtevraag.

Ik heb hier een 3MXM68N met daarop 1 x een 4,2kW en 2 x een 2,5kW binnenuit. Als ik in de ochtend de woonkamer unit en een slaapkamer unit gelijktijdig aanzet dan moet de woonkamer bij de huidige temperaturen van 18 naar 21 opgewarmd worden en de slaapkamer van 17 naar 21 (thuiswerken). Ja dan loopt de buitenunit hier ook even op een hele hoge cmpfreq wat maar goed is ook omdat het dan snel warm wordt, er komt dan ook echt een serieuze bak hitte uit beide binnenunits. Echter al na 10 a 15 minuten begint hij snel terug te moduleren, nu actueel draait de buitenunit bijvoorbeeld slechts op cmpfreq 27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Airco #1

Airco #2

gegevens zijn herkenbaar...
hoge cmpfreq gebeurt alleen bij het opstarten en daarna constant 22
27-02-21 19:21 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=68
27-02-21 19:27 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=52
27-02-21 19:47 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=52
27-02-21 19:56 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=36
27-02-21 20:25 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=36
27-02-21 20:50 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=22

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
yingli405 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:05:
[...]

gegevens zijn herkenbaar...
hoge cmpfreq gebeurt alleen bij het opstarten en daarna constant 22
27-02-21 19:21 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=68
27-02-21 19:27 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=52
27-02-21 19:47 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=52
27-02-21 19:56 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=36
27-02-21 20:25 htemp=23.0 otemp=7.0 cmpfreq=36
27-02-21 20:50 htemp=22.0 otemp=7.0 cmpfreq=22
Op welke fan stand draait jouw airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Op welke fan stand draait jouw airco?
op auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB_cbRfpnMQKlK6E97jk5IIrbTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RsDFFnx30mxwDJ6Nz13OA6LL.png?f=fotoalbum_large
edit: heb Daikin Buitenunit Multisplit 3MXM52N met Perfera FTXM42N en Perfera FTXM20N, afgelopen koude periode begin februari prima doorstaan, tot op heden nul komma nul m3 gas verbruikt voor cv en totaal geen borrelende leidingen wat hier wordt beweerd.
pendelen en hoog verbruik? ken ik niet....

[ Voor 22% gewijzigd door yingli405 op 09-03-2021 20:00 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
yingli405 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:26:
[...]

en totaal geen borrelende leidingen wat hier wordt beweerd.
Niemand beweert ook dat je daar op zeker last van krijgt met een multi. Er zijn er hier alleen genoeg die die ervaring wel hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Mijn L/L warmtepomp is nog redelijk nieuw en ik ben deze een beetje aan het monitoren. Ik kan met dit model helaas enkel het totale stroomverbruik van de gehele airco installatie meten, er is nog een ondersteuning voor het uitlezen van deze units.

Het betreft een Daikin 3MXM52N met 2x2.5 en 1x3.5 unit. Wanneer ik deze alle drie aanzet, en ze ook aan het verwarmen zijn gaat mijn buitenunit pendelen. Bij de binnenunits merk ik er niks van, deze blazen gewoon door maar de buitenunit gaat constant tussen min en max (400-3000W stroomvraag) op en neer met wat ik veel geluid vind op de piek. Het pendelen wat in dit topic omschreven wordt is dat de units de warmte niet kwijt kunnen waardoor de binnenunits gaan pendelen, dit is bij mij niet het geval, de ruimten zijn ook nog niet op temperatuur. De buitenunit met inverter zou toch veel gelijkmatiger moeten kunnen draaien?

Wat is dit gedrag en hoe is het te voorkomen? Zie hier onder een grafiek met stroomverbruik, bij het vlakke omcirkelde gedeelte staat Economy mode aan, dan blijft hij wel rustig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW8ufzIUFu6iacUq_6murHrpwMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oco2Ib5WpsxHVZPP3uKfiCpz.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:14:

Als een installateur zegt dat het niet geaard hoeft te zijn zou ik het al sowieso niet door hen laten installeren ;w

Meestal kan je vanuit de kruipruimte wel naar buiten toe. Als je hoger op zit met je buitendele kan je vaak vanuit een centraal doos (meestal een lamp midden in de kamer) wel een aarde draad trekken naar een stopcontact

[ Voor 14% gewijzigd door rupsen op 09-03-2021 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Team-RiNo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:36:
Mijn L/L warmtepomp is nog redelijk nieuw en ik ben deze een beetje aan het monitoren. Ik kan met dit model helaas enkel het totale stroomverbruik van de gehele airco installatie meten, er is nog een ondersteuning voor het uitlezen van deze units.

Het betreft een Daikin 3MXM52N met 2x2.5 en 1x3.5 unit. Wanneer ik deze alle drie aanzet, en ze ook aan het verwarmen zijn gaat mijn buitenunit pendelen. Bij de binnenunits merk ik er niks van, deze blazen gewoon door maar de buitenunit gaat constant tussen min en max (400-3000W stroomvraag) op en neer met wat ik veel geluid vind op de piek. Het pendelen wat in dit topic omschreven wordt is dat de units de warmte niet kwijt kunnen waardoor de binnenunits gaan pendelen, dit is bij mij niet het geval, de ruimten zijn ook nog niet op temperatuur. De buitenunit met inverter zou toch veel gelijkmatiger moeten kunnen draaien?

Wat is dit gedrag en hoe is het te voorkomen? Zie hier onder een grafiek met stroomverbruik, bij het vlakke omcirkelde gedeelte staat Economy mode aan, dan blijft hij wel rustig.

[Afbeelding]
Het kan een bekend probleem zijn van Daikin. Veel andere gebruikers "klagen" ook en zetten de unit op eco. Dus wellicht is de regelsoftware van Daikin minder ideaal dan bepaalde andere merken?

Wat mogelijk ook niet helpt is dat je je meer vermogen binnen dan buiten hebt. De combo die je hebt mag, maar als ik kijk in de datasheet kan je buiten-unit niet genoeg vermogen leveren als alle drie tegelijk vol trekken. Het overdimensioneren is vooral handig voor situaties waar 1 of 2 units niet actief zijn of minder dan nominaal trekken. Verandert het gedrag wanneer de kamers eenmaal op temperatuur zijn? Of worden de kamers nooit warm? Is het dat laatste dan vrees ik dat de buiten-unit teveel op zijn tenen loopt.

Als units het structureel niet trekken gaan ze soms inderdaad gekke dingen doen, ook al zou je wellicht verwachten dat ze gewoon 'vol' blijven draaien. Maar die van mij (ander merk - ME) gaat dan ook een soort pendelgedrag vertonen, waarbij binnenunit uit gaan maar wel blijven blazen. Het is dan net alsof de unit moet herstellen, en daarna gaat die weer vol aan de bak. Maar mij mij is dat enkel als het heel erg koud buiten is, omdat ik geen overdimensionering hebt.

Wat gebeurd er in eco-modus? Wordt de kamer dan warm? Dan vrees ik dat het gewoon minder optimale regelsoftware is.

Wordt de kamer echter geheel niet warm, zou ik ook eens kijken of de zaak goed afgeperst is en er niet te weinig druk is of zo. Units gaan ook gek doen bij te lage druk.

Tenslotte als je 1 unit uit zet en er twee laat werken? Treedt het dan ook op? En wat als je de derde dan aanzet nadat de andere kamers op temperatuur zijn? Als het dan niet optreedt, en het is niet de druk, heeft het denk ik toch te maken met teveel vermogen vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Armin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Het kan een bekend probleem zijn van Daikin. Veel andere gebruikers "klagen" ook en zetten de unit op eco. Dus wellicht is de regelsoftware van Daikin minder ideaal dan bepaalde andere merken?
Misschien heeft dit ook te maken met de API van Daikin te maken waardoor een en ander beter inzichtelijk is?
Als je geen zicht hebt op compressor frequenties ed en je alleen de unit ziet blazen is er verder ook niet veel reden om na te gaan denken over het regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

yingli405 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:26:
[...]

op auto:
[Afbeelding]
edit: heb Daikin Buitenunit Multisplit 3MXM52N met Perfera FTXM42N en Perfera FTXM20N, afgelopen koude periode begin februari prima doorstaan, tot op heden nul komma nul m3 gas verbruikt voor cv en totaal geen borrelende leidingen wat hier wordt beweerd.
Welke app gebruik je daar voor de bediening?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1 ... 22 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic