ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:35:
[...]
Je kunt een buitenunit onder dimensioneren, in de specificaties van elke buitenunit kun je zien met welke opstellingen binnenunits deze kan werken.
Maar als het twee slaapkamers betreft dan zul je die over het algemeen gelijktijdig aan hebben staan. Dus dan zou ik in dit geval ook gewoon een 4kW buitenunit nemen.
Tnx allemaal voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd!
Ik vind het wel lastig allemaal moet ik eerlijk zeggen. Het gaat nl om een kleine werkkamer (ca 25m3, aan de voorkant, die alleen in de ochtend zon vangt, en geen plat dak heeft, maar alleen een kleine dakkapel) die overdag gebruikt wordt als thuis-kantoor. Aan de achterkant zit de grote (ca. 40m3) slaapkamer, met plat dak, waar de zon ook het merendeel vd dag op valt.
Ik bergrijp van jullie dat je de binnenunit voor kleine kamers zo precies mogelijk gedimensioneerd wil hebben, zodat deze niet de hele tijd staat te pendelen en je een constante comfortabele temperatuur kunt aanhouden. Correct?
Voor de slaapkamer geldt dat deze voor het slapen gaan op een aangename temperatuur is gekomen, en dat dat tijdens de nacht ook zo blijft.
Ze zullen dus naar mijn verwachting beiden maar heel beperkt tegelijkertijd aan het werk zijn. Daardoor kan ik dus een buiten-unit met minder vermogen neerzetten, alleen lijken de kleinste energie-efficient en stille (voor ons belangrijke punten) dual-split buitenunits van Daikin direct alweer 4kW te zijn. We hebben ook niet de ruimte voor 2 buiten-units.
Ik ben er bang voor dat we straks in de werkkamer een binnenunit hebben draaien die, voor zo'n kleine ruimte, de kamer de hele tijd ijskoud knalt, en dan weer afslaat, etc. Als ik met 25m3 reken kom ik op een 1kW binnen-unit uit nl, maar die kan ik bijna niet vinden van de bekende merken als Daikin, die dan ook nog stil zijn en kunnen verwarmen.
Ik kijk nu qua merken in 1e instantie naar Daikin, en 2e optie is Mitsubishi Electric (vanwege lage geluidsdruk).
NB de deuren van de 2 kamers staan direct tegenover het halletje/trapgat waar de CV-man voorstelde om de binnenunit op te hangen, dus er hoeft niet echt "om het hoekje" geblazen te worden, maar wel door de deuren. Ook is het halletje erg klein, tis meer een trapgat, en gangetje naar de 2 kamers toe. Het zit allemaal op de bovenste etage, de zolder etage dus.
Ik begrijp de overweging vd CV-man dus wel, maar ik neig, net als jullie, ook naar de dual split oplossing, maar zoals hierboven gezegd: hoe zorgen we ervoor dat in de kleine werkkamer de binnenunit precies klein(!) genoeg is
Lastig hoor...