Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.853 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Hallo heren,

Ik volg al een tijdje dit topic en de vorige, heb mij enorm veel zitten inlezen en ben op het punt om een keuze te maken.. echter heb ik graag nog even jullie expertise O-)

Ik wil graag een Daikin installatie. De vrouw des huizes wil in de woonkamer graag een Stylish en in de slaapkamer een Perfera vloermodel, ook ivm ons verlaagd plafond aldaar.

Er zijn 3 leveranciers over de vloer geweest die elk op hun beurt weer een ander advies afgaven; wel multisplit geen multisplit, 2 gemiddelde units in de woonkamer, 1 zware in de woonkamer, ga zo maar door. In het kader van less is more zouden we toch graag willen gaan voor een multisplit opstelling met 1 binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de slaapkamer. In de praktijk zullen we degene in de slaapkamer enkel gebruiken op hete zomerdagen aan het einde van de dag/begin van de avond om de temperatuur daar te matigen. De unit in de woonkamer zal doorgaans overdag koelen bij warme dagen. Verwarmen is geen prio of noodzaak.

Ik heb de volgende situaties:

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2HCxK2hvAahh4ikl0jBqoYv2RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIRFRQtY0Jlf9rK8vZdYRGlH.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhfohazvMPLWT3KkGk_s7w2TPtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4ltuPFByAfRrpycl2ydW6Sk.png?f=fotoalbum_large

Loop ik met een dergelijke setup risico op pendelen of onvoldoende vermogen? Ik hoef geen vrieskist maar heb wel veel ramen die het huis flink kunnen opwarmen in de zomer. We hebben voor de woonkamer dus een Stylish bedacht maar ben ik niet beter af met een Emura?

Specs:
- Buitenunit 3MXM68N (is dit teveel? is 52N voldoende?)
- Binnenunits: Stylish 5KW en een Perfera Vloermodel 2,5KW

Ontzettend bedankt alvast voor jullie tips/advies/reactie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:04:
[...]

Hier Daikin FTXM35M/RXM35M, cmpfreq 84 = vollast, bij 7c buitentemp rond cmpfreq 24-28, woonkamer 22c.
cmpfreq 66 gebeurd hier bij -10.

Het makkelijkst is monitor je energieverbruik actueel (watt) dan weet je hoe hard die draait.
Verbruik van airco #1 (c&c) en #2 (zolder) gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIMqMzF4lRVwTb_f1A2oee58Vuc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VvJOznDKG8DrWXrBJfOokanI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szomhgxfuMbb6MStpRGNHK9K0-0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lgrLqyzryY4vYiqgOrzo6Ovo.png?f=fotoalbum_tile

Airco #1 is om 16:00 aan geweest vanwege het testen. Gaat op dit moment elke avond rond 18:00 aan.
Airco #2 is bijna de hele dag aan vanwege thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillerd
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 17:27
Ik heb een offerte gekregen voor een Mitsubishi en een Daikin:

- MSZ-AP35VG(K) met buitenunit MUZ-AP35VG
- FTXM35N met buitenunit RXM35N

MSZ-AP35VG(K) MUZ-AP35VG
SEER SCOP Koelcapaciteit kW,-- Verwarmingscapaciteit kW
8,64,73.5 (1.1-3.8)4 (1.3-4.6)

Opgenomen vermogen set (koelen/verwarmen)
--0.991.03

In de specs ontlopen ze elkaar niet zoveel. Maar hoe zit het in de praktijk?
Iemand ervaring tussen het geluid van de buitenunit van deze twee modellen?
Of het geluid, van de buitenunit, van deze twee merken in het algemeen?
Klopt het dat de Daikin 200watt nominaal minder verbruikt bij verkoelen en 300 watt meer bij verwarmen?

Alvast bedankt!

[ Voor 28% gewijzigd door Skillerd op 17-03-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Darker schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:43:
Hallo heren,

Ik volg al een tijdje dit topic en de vorige, heb mij enorm veel zitten inlezen en ben op het punt om een keuze te maken.. echter heb ik graag nog even jullie expertise O-)

Ik wil graag een Daikin installatie. De vrouw des huizes wil in de woonkamer graag een Stylish en in de slaapkamer een Perfera vloermodel, ook ivm ons verlaagd plafond aldaar.

Er zijn 3 leveranciers over de vloer geweest die elk op hun beurt weer een ander advies afgaven; wel multisplit geen multisplit, 2 gemiddelde units in de woonkamer, 1 zware in de woonkamer, ga zo maar door. In het kader van less is more zouden we toch graag willen gaan voor een multisplit opstelling met 1 binnenunit in de woonkamer en 1 binnenunit op de slaapkamer. In de praktijk zullen we degene in de slaapkamer enkel gebruiken op hete zomerdagen aan het einde van de dag/begin van de avond om de temperatuur daar te matigen. De unit in de woonkamer zal doorgaans overdag koelen bij warme dagen. Verwarmen is geen prio of noodzaak.

Begane grond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]

Loop ik met een dergelijke setup risico op pendelen of onvoldoende vermogen? Ik hoef geen vrieskist maar heb wel veel ramen die het huis flink kunnen opwarmen in de zomer. We hebben voor de woonkamer dus een Stylish bedacht maar ben ik niet beter af met een Emura?

Specs:

maar van die begane grond een 2.5kW en hang nog 1 unit van 2.5 bij in de hoek linksonder bij de HWA.
dit zal een VEEL beter comfort opleveren en ook nog eens minder energieverbruik. een 5kW op die plek is nutteloos en als je denkt dat de rest van de woonkamer/keuken ook koel word op een comfortablee manier kom je voor een nare verassing te staan als de boel hangt en de zomer begint.

slaapkamer is goed maar focus heel erg op het minimale vermogen wat die kan leveren.
ik zou geen mutlisplit doen voor de slaapkamer. die kan niet laag genoeg voor alleen de slaapkamer dus dis zal constant aan en uit gaan enzij je de woonkamer op een laag pitje laat meekoelen/verwamen snachts.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-03-2021 12:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Armin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Het kan een bekend probleem zijn van Daikin. Veel andere gebruikers "klagen" ook en zetten de unit op eco. Dus wellicht is de regelsoftware van Daikin minder ideaal dan bepaalde andere merken?

Wat mogelijk ook niet helpt is dat je je meer vermogen binnen dan buiten hebt. De combo die je hebt mag, maar als ik kijk in de datasheet kan je buiten-unit niet genoeg vermogen leveren als alle drie tegelijk vol trekken. Het overdimensioneren is vooral handig voor situaties waar 1 of 2 units niet actief zijn of minder dan nominaal trekken. Verandert het gedrag wanneer de kamers eenmaal op temperatuur zijn? Of worden de kamers nooit warm? Is het dat laatste dan vrees ik dat de buiten-unit teveel op zijn tenen loopt.

Als units het structureel niet trekken gaan ze soms inderdaad gekke dingen doen, ook al zou je wellicht verwachten dat ze gewoon 'vol' blijven draaien. Maar die van mij (ander merk - ME) gaat dan ook een soort pendelgedrag vertonen, waarbij binnenunit uit gaan maar wel blijven blazen. Het is dan net alsof de unit moet herstellen, en daarna gaat die weer vol aan de bak. Maar mij mij is dat enkel als het heel erg koud buiten is, omdat ik geen overdimensionering hebt.

Wat gebeurd er in eco-modus? Wordt de kamer dan warm? Dan vrees ik dat het gewoon minder optimale regelsoftware is.

Wordt de kamer echter geheel niet warm, zou ik ook eens kijken of de zaak goed afgeperst is en er niet te weinig druk is of zo. Units gaan ook gek doen bij te lage druk.

Tenslotte als je 1 unit uit zet en er twee laat werken? Treedt het dan ook op? En wat als je de derde dan aanzet nadat de andere kamers op temperatuur zijn? Als het dan niet optreedt, en het is niet de druk, heeft het denk ik toch te maken met teveel vermogen vraag.
Met eco-modus zit er een hard limiet op ongeveer 1,3kW, daarmee wordt het ook wel warm maar dan zal het door de cap wel langzamer gaan. Hij blijft dan lang tegen de 1,3kW zitten en zakt terug als alles op temperatuur is.

Verder lijkt het mij wel een software issue, met een enkele unit zijn er geen problemen maar zodra er de 2e bijkomt er gaat het uiteindelijk mis en 2.5+3.5 moet makkelijk kunnen met deze buitenunit. Het lijkt er op dat de buitenunit niet goed een constante kan vasthouden en maar blijft pieken (wel iets lager dan met 3 units) om vervolgens door te veel warmte aanbod weer vrijwel uit te schakelen. Dit was vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEHlh1NmlKVRKrsA-Kn266rWgHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzQoNAZYdRAkZMevA2N2TDBX.png?f=fotoalbum_large

Dit overigens wel allemaal in auto modus, ik ga nog proberen of het zelf instellen van fansnelheid nog verschil maakt en ik wil testen of de 3.5 i.c.m. de andere 2.5 exact hetzelfde gedrag vertoont om uit te sluiten dat het aan één van de 2.5 units ligt (kan dat?).

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Glashelder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Het is een Daikin, dus wellicht de energiebespaarstand aanzetten?
Heb zojuist getest met econo mode en cmpfreq is max 70.
Daarna was het tussen de 0 en 40.

Kamers komen op temperatuur maar wel langzamer (wat te verwachten is).

Is er iets mis met de installatie van de buitenunit waardoor de freq. hoog is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:40
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Heb zojuist getest met econo mode en cmpfreq is max 70.
Daarna was het tussen de 0 en 40.

Kamers komen op temperatuur maar wel langzamer (wat te verwachten is).

Is er iets mis met de installatie van de buitenunit waardoor de freq. hoog is?
Volgens mij vroeg @Notna het eerder ook al. Wat gebeurd er precies met de frequentie zodra de kamer op temperatuur is. Zakt deze dan terug, of blijft deze constant hoog, ook zodra alles op temperatuur is?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Kire88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Volgens mij vroeg @Notna het eerder ook al. Wat gebeurd er precies met de frequentie zodra de kamer op temperatuur is. Zakt deze dan terug, of blijft deze constant hoog, ook zodra alles op temperatuur is?
Zodra het op temperatuur is dan is het 0 of 40.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Zodra het op temperatuur is dan is het 0 of 40.
Ik ga @vinom er even bijroepen, want die had een soortgelijk probleem. Hij vroeg mij toen ook de cmpqfreqs eens bij te houden voor mijn 2MXM40 en 2 x FTMX20 installatie (die hij ook heeft). Ik kwam toen op het volgende uit:

Meting 1:
Aan om 08.10. Ambient 17, setpoint 17. Fanstand 1, power savingmode op medium. 1 unit aan. Intervallen van 2 minuten

ret=OK,htemp=17.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=58
ret=OK,htemp=18.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=31
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=39
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=35
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=37
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=21
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=19
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=17
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=21
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=19
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=17
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=15
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=15
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=13
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=12
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=14
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=16
Meting 2:
1 unit aan sinds 08.10. Ambient 20, setpoint 16. Fanstand 1, power savingmode op medium. 2 units aan sinds 11.00 . Intervallen van 2 minuten. Start meting 13.20

ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=34
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=30
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=28
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=28
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=26
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=24
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=22
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=20
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=22
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=20
Hij reageerde toen met het volgende:
@vinom

Ik ben erachter, denk ik. Vandaag alles heel strak bijgehouden en kijken wat het gedrag is. Je ziet in het eerste stuk dat ie netjes terug moduleert. Dit was met 1 binnenunit op 18 graden. Eenmaal de kamer op temperatuur ging ie netjes terug. Maargoed, ambient temp was 21 graden. Te warm om in te slapen, dus ik verlaagde de temperatuur naar 17 graden. De unit kan niet verder terug en gaat uit. Nu zie je in het tweede stuk van de grafiek fout gaan met aan/uit gedrag. Hij gaat op 40% blazen en ipv terug te moduleren gaat ie uit, omdat de ambient 21 blijft en hij denk, dat verschil met de ingestelde 17 graden is te hoog dus ik ga uit. Dit herhaald zich een stuk of vier keer. Ik zet de unit weer op 18 graden, unit gaat aan en verrek hij moduleert terug omdat de stap tussen 21 ambient en de ingestelde 18 te halen is met een minimale cmpfreq. Dus sinds half vier vanmiddag tot nu draai ik hem met setpoint 18, ambient sensor van de unit zegt 20, en hij draait al die uren al keurig op cmpfreq 16.

Kortom, het lijkt gewoon pendelgedrag. Als de ambient temp en ingestelde temp te ver uit elkaar liggen, gaat ie uit. En dat is logisch, maar mijn single split beneden gaat daar net iets anders mee om. Die probeert tenminste nog zo laag mogelijk te moduleren, maar de multisplit doet dat niet en gaat gelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl7EfTxQmCkDgWdM_9KmgJAjFL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w54WQTzkay1XViRpDFe7HV0L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC0zDLX7mc3KmsSePmsPM79ycuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HV3ge7LPMxHMw6wrlf7M2yg2.png?f=fotoalbum_large
Of het nog steeds relevant is laat ik aan hem over.

De conclusie bleek toen te zijn dat de afstand tussen setpoint en wat de unit moest halen te groot was. Ik heb even niet gezien op wat voor instellingen jij je units zet, maar je zou er eens mee moeten spelen om te zien wat het doet. Dat hij naar een cmpfreq van 40 gaat is echter bijzonder te noemen. Als de unit snel op temperatuur komt en dan de hele tijd aan en uit gaat, is het pendelgedrag en komt het er op neer dat je een te grote unit voor de ruimte hebt. Dat kan, maar zou ik apart vinden voor de afmetingen die jij gegeven hebt.

Dingen om te proberen:

1. Debiet verlagen (dus de fan vast zetten op stand 1) en kijken wat er gebeurt
2. De temperatuur 1 graad verlagen
3. In de Daikin app de energysavingmode op LOW zetten en testen

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 10-03-2021 15:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Verbruik van airco #1 (c&c) en #2 (zolder) gisteren.
Dit doet mijn ftxp-m/FTXP20 van 2kW op een ruimte van 120m3. Gaat van 07:00 tot 12:00 op standje 26 graden en van 12:00 tot 21:00 op 20 graden icm verwarming van de cv-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCl2GAvKg3qcmaT0NxrZJBGGyag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBcrYoq4rEu0E0pJ2zDTlzMt.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of je het een met het ander kan vergelijken overigens. Maar voor het verwarmen is het onderbemeten iig

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 10-03-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
Hallo heren,

Begane grond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]

Specs:

Dank @flippy voor je reactie. Mochten er nog wat mensen een idee/advies hebben dan verneem ik het graag :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Offerte binnen gekregen voor airco woonkamer (120-130 m3) en twee slaapkamers (1e etage, 30 en 45 m3):

2x MHI SRK/SRC 20 ZS-W
1x MHI SRK/SRC 50 ZS-W

Inclusief volledige montage en WiFi modules +- 5500 euro.

1) Is dit een reëel bedrag? Ik krijg nog een andere offerte binnen binnen enkele dagen, maar van wat ik kan terugvinden is dit best een nette prijs.
2) Zijn die WiFi modules te gebruiken om de airco's aan een Homey te koppelen? Ik zie wel wat mensen die hier bezig zijn geweest met domotics, maar echt uitsluitsel vind ik niet. Het zou zonde zijn als ik die WiFi modules aanschaf, maar die uiteindelijk niet compatible zijn en ik toch iets anders nodig heb om e.e.a. te automatiseren (lees: het is >23 graden, ga aan en koel terug naar 22 graden, simpel voorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Kire88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Misschien heeft dit ook te maken met de API van Daikin te maken waardoor een en ander beter inzichtelijk is?
Als je geen zicht hebt op compressor frequenties ed en je alleen de unit ziet blazen is er verder ook niet veel reden om na te gaan denken over het regelgedrag.
Misschien maar zoals de OP aangeeft gaat het bij hem ook samen met geluid. En dat lijkt me logisch, want de compressor en fan gaat normaal ook harder werken in zo'n geval. Dus als je dat niet waarneemt, lijkt het mij niet dat je zo'n min-max zaagtand krijgt. Dat lijkt mij gewoon niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Team-RiNo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Met eco-modus zit er een hard limiet op ongeveer 1,3kW, daarmee wordt het ook wel warm maar dan zal het door de cap wel langzamer gaan. Hij blijft dan lang tegen de 1,3kW zitten en zakt terug als alles op temperatuur is.

Verder lijkt het mij wel een software issue, met een enkele unit zijn er geen problemen maar zodra er de 2e bijkomt er gaat het uiteindelijk mis en 2.5+3.5 moet makkelijk kunnen met deze buitenunit. Het lijkt er op dat de buitenunit niet goed een constante kan vasthouden en maar blijft pieken (wel iets lager dan met 3 units) om vervolgens door te veel warmte aanbod weer vrijwel uit te schakelen. Dit was vanmorgen:

[Afbeelding]

Dit overigens wel allemaal in auto modus, ik ga nog proberen of het zelf instellen van fansnelheid nog verschil maakt en ik wil testen of de 3.5 i.c.m. de andere 2.5 exact hetzelfde gedrag vertoont om uit te sluiten dat het aan één van de 2.5 units ligt (kan dat?).
Eens, als het met 2 units gebeurd is het geen overbelasting. Dan heeft die zat capaciteit.

Dan zou ik denken aan of niet goed afgeperst of inderdaad minder optimale regelsoftware.

Handmatig instellen kan dan helpen. Ook dat schijnen veel Daikin gebruikers te doen, dus misschien inderdaad een generieke Daikin eigenschap?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Notna schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Ik ga @vinom er even bijroepen, want die had een soortgelijk probleem. Hij vroeg mij toen ook de cmpqfreqs eens bij te houden voor mijn 2MXM40 en 2 x FTMX20 installatie (die hij ook heeft). Ik kwam toen op het volgende uit:

Meting 1:

[...]

Meting 2:

[...]

Hij reageerde toen met het volgende:

[...]

Of het nog steeds relevant is laat ik aan hem over.

De conclusie bleek toen te zijn dat de afstand tussen setpoint en wat de unit moest halen te groot was. Ik heb even niet gezien op wat voor instellingen jij je units zet, maar je zou er eens mee moeten spelen om te zien wat het doet. Dat hij naar een cmpfreq van 40 gaat is echter bijzonder te noemen. Als de unit snel op temperatuur komt en dan de hele tijd aan en uit gaat, is het pendelgedrag en komt het er op neer dat je een te grote unit voor de ruimte hebt. Dat kan, maar zou ik apart vinden voor de afmetingen die jij gegeven hebt.

Dingen om te proberen:

1. Debiet verlagen (dus de fan vast zetten op stand 1) en kijken wat er gebeurt
2. De temperatuur 1 graad verlagen
3. In de Daikin app de energysavingmode op LOW zetten en testen
@Notna @ChiMan
Yep, en eigenlijk speelt het nog steeds. Het lukt mij ook niet meer om hem terug te laten moduleren, zoals in de screenshot. Hij staat inderdaad in energiebespaardstand 'low' en daarmee lock je de cmpfreq op maximaal 24. Dit gaat ook niet lager naarmate de kamer op temperatuur is of als ik zelf de temperatuur lager zet. De unit gaat dan gewoon uit. Haal ik hem van de energiebespaardstand af, dan is het inderdaad 0 - 40 - 0 - 40 - 0 en zo maar door.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 10-03-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 20:40
Armin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Misschien maar zoals de OP aangeeft gaat het bij hem ook samen met geluid. En dat lijkt me logisch, want de compressor en fan gaat normaal ook harder werken in zo'n geval. Dus als je dat niet waarneemt, lijkt het mij niet dat je zo'n min-max zaagtand krijgt. Dat lijkt mij gewoon niet normaal.
Mee eens. Mijn opmerking was meer een potentiele verklaring waarom daikin gebruikers vaker met vragen/opmerkingen over het regelgedrag komen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Freakie1NL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Welke app gebruik je daar voor de bediening?
in windows 10 home kun je deze app downloaden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JkTz3AyN3VPOkYAzP-3NxTBHZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ScVqe7BoJKrFW3cLcYa9Lmu4.png?f=user_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
vinom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:25:
[...]

@Notna @ChiMan
Yep, en eigenlijk speelt het nog steeds. Het lukt mij ook niet meer om hem terug te laten moduleren, zoals in de screenshot. Hij staat inderdaad in energiebespaardstand 'low' en daarmee lock je de cmpfreq op maximaal 24. Dit gaat ook niet lager naarmate de kamer op temperatuur is of als ik zelf de temperatuur lager zet. De unit gaat dan gewoon uit. Haal ik hem van de energiebespaardstand af, dan is het inderdaad 0 - 40 - 0 - 40 - 0 en zo maar door.
Met energiebespaardstand 'low', bedoel je de econo mode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Met energiebespaardstand 'low', bedoel je de econo mode?
Nope, de econo stand is medium. Via de Daikin app kun je kiezen tussen low, medium, high.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Er is een "nieuwe" app. Daar kun je dat volgens mij instellen, maar ik kan die met de FTXM-N nog niet gebruiken, dus ik weet het niet zeker.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
BigSmurf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:48:
Offerte binnen gekregen voor airco woonkamer (120-130 m3) en twee slaapkamers (1e etage, 30 en 45 m3):

2x MHI SRK/SRC 20 ZS-W
1x MHI SRK/SRC 50 ZS-W

Inclusief volledige montage en WiFi modules +- 5500 euro.

1) Is dit een reëel bedrag? Ik krijg nog een andere offerte binnen binnen enkele dagen, maar van wat ik kan terugvinden is dit best een nette prijs.
2) Zijn die WiFi modules te gebruiken om de airco's aan een Homey te koppelen? Ik zie wel wat mensen die hier bezig zijn geweest met domotics, maar echt uitsluitsel vind ik niet. Het zou zonde zijn als ik die WiFi modules aanschaf, maar die uiteindelijk niet compatible zijn en ik toch iets anders nodig heb om e.e.a. te automatiseren (lees: het is >23 graden, ga aan en koel terug naar 22 graden, simpel voorbeeld).
Wij gaan ook voor MHI. Ik wil het gebeuren ook aan Homey knopen, maar de WiFi ondersteuning op MHI is toch wel een stuk minder. Heb de keuze gemaakt om geen WiFi modules te nemen, maar Sensibo of Tado (hebben we al voor de radiatoren) te gebruiken, maar neig naar Sensibo.

Maar als dit drie single splits zijn, lijk me het me geen verkeerde prijs. Overigens krijgen wij onderstaande voor net geen €4400 inclusief volledige installatie (elektra doe ik zelf).
- 1x MHI SCM 60 ZS-W
- 1x MHI SRK 25 ZS-W
- 1x MHI SRK 25 ZS-WB
- 1x MHI SRK 50 ZS-W

Configureer je installatie trouwens even bij 123klimaatshop.nl
Geeft wel een mooie richtlijn over aan welk bedrag je moet denken.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:33

FeaR

In GoT we trust

HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:16:
Er is een "nieuwe" app. Daar kun je dat volgens mij instellen, maar ik kan die met de FTXM-N nog niet gebruiken, dus ik weet het niet zeker.
Jezelf aanmelden voor de beta, dan kan je ook oudere, nog officieel niet ondersteunde, units toevoegen. Ik heb toevallig gisteren mijn Perfera gekoppeld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
FeaR schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Jezelf aanmelden voor de beta, dan kan je ook oudere, nog officieel niet ondersteunde, units toevoegen. Ik heb toevallig gisteren mijn Perfera gekoppeld.
Voegt het veel toe? Ik vind de huidige "Online controller" app wel fijn, in dat hij juist niet online hoeft te zijn. Alles lekker lokaal.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Voegt het veel toe? Ik vind de huidige "Online controller" app wel fijn, in dat hij juist niet online hoeft te zijn. Alles lekker lokaal.
Ik hoef ook niet online. Waarom moet je inloggen om je airco's te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb iets vaags met mijn Daikin Stylish. Die draait op een tijdschema via de Daikin app. Nu valt me op dat hij sinds gisteravond ca 20 minuten te vroeg op het nachtprogramma springt.

Ik ga in de Daikin app naar de unit > tandwieltje > tijd
Daar zie ik inderdaad de tijd 20 minuten voorlopen, stond om 21:45 op 22:05 in de app. Tijdzone = Amsterdam, DST is automatisch.

Kijk ik in ditzelfde scherm in de Perfera (bovenverdieping), staat wel alles goed.

Tijdzone een keer wijzigen lost het niet op. Toeval misschien, maar sinds gisteren een nieuw modem. Internet heeft er inderdaad ca 20 minuten uitgelezen (want moest ook een nieuw aansluitpunt komen). Maar dan had de andere Daikin hetzelfde probleem moeten hebben, niet?

Ik kan niet handmatig de tijd instellen. Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-03-2021 21:50 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:49:
Ik kan niet handmatig de tijd instellen. Iemand een idee?
Op de afstandsbediening de Daikin US kan ik de tijd ook niet instellen wanneer ik een start en stoptijd geprogrammeerd heb. Die moet ik dan weghalen en dan kan ik via het tijd-knopje wel de tijd instellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ZuinigeRijder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Op de afstandsbediening de Daikin US kan ik de tijd ook niet instellen wanneer ik een start en stoptijd geprogrammeerd heb. Die moet ik dan weghalen en dan kan ik via het tijd-knopje wel de tijd instellen 8)7
OK, dus tijdschema verwijderen > ouderwetse afstandsbediening opzoeken > batterijen zoeken > tijd instellen ;)

Ga ik proberen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:16:
In de nieuwe app kan je echter niet meer de verschillende powerstanden gebruiken. Of dat komt omdat de FTXM nog niet door de niet-beta app wordt ondersteunt is nog even afwachten

De nieuwe app heeft een stuk betere UX dan de oude, nogal Spartaanse, app. Het is zeker een vooruitgang, maar heeft wel implicaties mbt de API geloof ik en dus (van wat we nu kunnen zien) iig 1 functie minder.
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Ik hoef ook niet online. Waarom moet je inloggen om je airco's te bedienen?
Omdat ze het mogelijk maken om buiten de deur je airco te kunnen bedienen. Als je lokaal wat wilt doen zal je de boel moeten blokkeren (gen toegang tot internet, maar geen idee of de hele controller er dan mee ophoudt) en/of de AB moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Wij gaan ook voor MHI. Ik wil het gebeuren ook aan Homey knopen, maar de WiFi ondersteuning op MHI is toch wel een stuk minder. Heb de keuze gemaakt om geen WiFi modules te nemen, maar Sensibo of Tado (hebben we al voor de radiatoren) te gebruiken, maar neig naar Sensibo.

Maar als dit drie single splits zijn, lijk me het me geen verkeerde prijs. Overigens krijgen wij onderstaande voor net geen €4400 inclusief volledige installatie (elektra doe ik zelf).
- 1x MHI SCM 60 ZS-W
- 1x MHI SRK 25 ZS-W
- 1x MHI SRK 25 ZS-WB
- 1x MHI SRK 50 ZS-WB

Configureer je installatie trouwens even bij 123klimaatshop.nl
Geeft wel een mooie richtlijn over aan welk bedrag je moet denken.
Lijkt er inderdaad op dat MHI een beetje buiten de boot valt qua domotics. Melcloud van ME en Daikin werken beiden prima met Homey lees ik overal. Jammer, want ik wil eigenlijk wel graag die MHI airco’s.

Ik denk dat ik dan toch ook de WiFi controllers eraf laat halen dan en met een Sensibo ga testen. Kan ze altijd achteraf nog aanschaffen. Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
BigSmurf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:34:
[...]
Lijkt er inderdaad op dat MHI een beetje buiten de boot valt qua domotics. Melcloud van ME en Daikin werken beiden prima met Homey lees ik overal. Jammer, want ik wil eigenlijk wel graag die MHI airco’s.

Ik denk dat ik dan toch ook de WiFi controllers eraf laat halen dan en met een Sensibo ga testen. Kan ze altijd achteraf nog aanschaffen. Dank voor de tip.
Eerder in dit topic heeft iemand hier zelf een wifi oplossing voor mhi's gefixt. Hier komt er ook één komende week. Hier ga ik ook geen wifi module bij laten komen. Die ga ik zelf wel maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:17:
[...]

In de nieuwe app kan je echter niet meer de verschillende powerstanden gebruiken. Of dat komt omdat de FTXM nog niet door de niet-beta app wordt ondersteunt is nog even afwachten

De nieuwe app heeft een stuk betere UX dan de oude, nogal Spartaanse, app. Het is zeker een vooruitgang, maar heeft wel implicaties mbt de API geloof ik en dus (van wat we nu kunnen zien) iig 1 functie minder.
Huh? Ik kan juist in de "Online Controller" app maar 1 stand kiezen: de econo-modus. De UX is inderdaad wel kut met peren. Het vervelendst vind ik nog dat hij élke weer weer een nieuwe scan doet, die soms ook faalt. Als ik dat gewoon handmatig zou kunnen triggeren dan zou ik veel sneller met die app kunnen werken.
Notna schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Omdat ze het mogelijk maken om buiten de deur je airco te kunnen bedienen. Als je lokaal wat wilt doen zal je de boel moeten blokkeren (gen toegang tot internet, maar geen idee of de hele controller er dan mee ophoudt) en/of de AB moeten gebruiken.
De vraag is of het überhaupt nog wel lokaal werkt. Veel van die dingen werken echt alleen via een externe server. Dus als het internet eruit ligt, dan ben je de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Armin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Eens, als het met 2 units gebeurd is het geen overbelasting. Dan heeft die zat capaciteit.

Dan zou ik denken aan of niet goed afgeperst of inderdaad minder optimale regelsoftware.

Handmatig instellen kan dan helpen. Ook dat schijnen veel Daikin gebruikers te doen, dus misschien inderdaad een generieke Daikin eigenschap?
Ik ga het nog wel verder onderzoeken maar het zal nog een paar dagen duren voordat ik de werkelijke oorzaak heb. Het is niet voorgekomen vandaag met de combi 3.5 + de andere 2.5 maar de condities waren totaal anders na al een aantal uren runtime.

Maar tot nu toe:
3.5+2.5A = pendelfeest in mijn voortuin
3.5+2.5B = normaal, enkel piek bij start of na even uit geweest

Het enige verschil tussen 2.5A en 2.5B is leiding lengte, A zit op 2e verdieping en zal c.a. 10m leiding hebben en B zit op de begane grond met 3m leiding tot de buitenunit (3.5 zit overigens op de 1e verdieping met c.a. 6 meter leiding lengte).

Hoe kom jij er bij dat handmatig instellen een Daikin eigenschap is, uit dit topic? Ik zou dat overigens niet eens heel erg vinden als ik de unit kon bedienen met Home assistant maar helaas is wordt geïntegreerde BRP069C4x WiFi module nog niet ondersteund en moet alles handmatig gemicro managed worden in de Daikin residential controller app welke nog verre van af is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Kire88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Misschien heeft dit ook te maken met de API van Daikin te maken waardoor een en ander beter inzichtelijk is?
Als je geen zicht hebt op compressor frequenties ed en je alleen de unit ziet blazen is er verder ook niet veel reden om na te gaan denken over het regelgedrag.
Ik kan zelf niks uitlezen van de Daikin omdat mijn WiFi controller nog door geen andere tool dan de Daikin residential controller app benaderd kan worden. Wat ik meet is het actuele wattage van de totale installatie, dus buitenunit en 3 binnenunits. En dit issue is niet door het wattage aan het licht gekomen maar door het pendelen van mijn buitenunit. Daikin is over het algemeen stil maar niet wanneer mijn unit 2kW+ gaat verbruiken en dus maximaal draait bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
BigSmurf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:34:
[...]

De oudere Daikin's wel maar de huidige die met geïntegreerde BRP069C4x WiFi module komen nog niet! Die werken alleen nog maar met de Daikin residential controller app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Had van de week een monteur over de vloer die vertelde dat de API helemaal is uitgeschakeld op de nieuwste Daikin units vanwege één of ander privacy verhaal, maar ik durf niet te zeggen hoe kundig hij was op dat gebied :P

Iemand al vragen uitgezet bij Daikin zelf hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 00:23
TigerXtrm schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:14:
Had van de week een monteur over de vloer die vertelde dat de API helemaal is uitgeschakeld op de nieuwste Daikin units vanwege één of ander privacy verhaal, maar ik durf niet te zeggen hoe kundig hij was op dat gebied :P

Iemand al vragen uitgezet bij Daikin zelf hierover?
Dus vanwege de "privacy" mag je de boel niet meer lokaal bedienen in je eigen netwerk, maar wel alles via hunnie-de-cloud laten lopen. Wat een kulverhaal, maar ik ben niet verbaast. Je hebt ook weinig alternatieven om daar met je portemonnee tegen te stemmen, want bij de concurrenten is die wifi bediening al helemaal ruk.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 11-03-2021 11:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:21
Onze buitenunit wordt de RXM35R met afmetingen H550, B658, D275. Deze buitenunit wordt aan de buitenmuur bevestigd, zo hoog mogelijk direct onder het dakoverstek. Aangezien ons voetpad daarlangs loopt zijn we op zoek naar een muurbeugel waarbij de unit zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur wordt geplaatst, uiteraard moet er wel voldoende luchtcirculatie mogelijk zijn. De meeste muurbeugels die ik tot nu heb gezien hebben een diepte van 42cm. Zijn er beugels op de markt waarbij de diepte (veel) minder is dan deze 42 cm?

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r15CuUMaZbLHe7p5BAT-rmxftNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1qTE7kfgYFTUOW4nuW6U8u0w.jpg?f=user_large

Idealiter zal deze beugel max 40 cm zijn aangezien dit de afstand is van de muur tot het looppad.

[ Voor 6% gewijzigd door Droogtrommel90 op 11-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:18:
Onze buitenunit wordt de RXM35R met afmetingen H550, B658, D275. Deze buitenunit wordt aan de buitenmuur bevestigd, zo hoog mogelijk direct onder het dakoverstek. Aangezien ons voetpad daarlangs loopt zijn we op zoek naar een muurbeugel waarbij de unit zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur wordt geplaatst, uiteraard moet er wel voldoende luchtcirculatie mogelijk zijn. De meeste muurbeugels die ik tot nu heb gezien hebben een diepte van 42cm. Zijn er beugels op de markt waarbij de diepte (veel) minder is dan deze 42 cm?

Situatie:
[Afbeelding]

Idealiter zal deze beugel max 40 cm zijn aangezien dit de afstand is van de muur tot het looppad.
Volgens mij is 42 de kleinste bij de meeste leveranciers, de unit kan je hierin wat van voor naar achteren schuiven. Is het dan zo'n ramp als ze iets (275+100 afstand naar de muur = 375mm, dan steken ze 45mm uit) voor de unit uitsteken? Op deze hoogte loop je er immers gewoon onderdoor.

Als je echt bang voor hoofdwonden bent zou je de rand nog kunnen voorzien van een rubber U-strip.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 11-03-2021 11:28 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Dat is geen ramp, maar als het anders zou kunnen dan graag. Dit steekt dan ook gedeeltelijk uit over het looppad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:29:
Dat is geen ramp, maar als het anders zou kunnen dan graag. Dit steekt dan ook gedeeltelijk uit over het looppad.
Misschien kan er nog een stukje van de beugel af, maar je wil m natuurlijk wel goed borgen. Ik heb hier ook een RXM(-25M) op een 420 muurbeugel hangen, ik zal straks wel even een fototje voor je maken met de rolmaat erbij.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
Hallo heren,

Begane grond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]

Specs:

Zou nog iemand mij wellicht nog van aanvullend advies kunnen voorzien? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
RonJ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Misschien kan er nog een stukje van de beugel af, maar je wil m natuurlijk wel goed borgen. Ik heb hier ook een RXM(-25M) op een 420 muurbeugel hangen, ik zal straks wel even een fototje voor je maken met de rolmaat erbij.
Dat zou top zijn. Zaag liever niet in de beugel, daar wordt het niet fraaier van :)

[ Voor 10% gewijzigd door Droogtrommel90 op 11-03-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:18:

Situatie:
[Afbeelding]

Wellicht is op de grond bevestigen een mooiere optie? Kleine goot gespoten in een onopvallende kleur en dan op de grond een ombouw over de unit met aan beide kanten een plantpot? Dan valt hij denk ik een stuk beter weg dan als hij hoog aan de muur hangt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Dat zou top zijn. Zaag liever niet in de beugel, daar wordt het niet fraaier van :)
Bij dezen! Zoals je ziet steekt de montagevoet nog wat naar voren uit, dus je hebt eigenlijk geen enkele ruimte om de 420mm beugel nog verder in te korten als je de voorgeschreven 10cm naar de muur wil aanhouden. 1 centimetertje eraf zal t verschil ook niet maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PQqZrnyC3dtBkHsLbja3OPYKJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pVM2EVVlIS4Btd1pKUQkxR0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHw9PJZcATAlqo9KILFufUdPJkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6aSCvYppcvpo12bRAMTg3gU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVte8KMxHnQj0WolZ6J75OnqEPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAAxbhAEsMGxiqXWh0Kwa7oH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zelf toch voor een rubberen U-stripje gaan, of idd zoals @Tsurany zegt, 'm dichter op de grond plaatsen.
Hallo heren,

Begane grond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]

Specs:

Dit lijkt me nogal aan de ruime kant, zeker als je alleen wilt koelen en de units ook niet tegelijkertijd wilt gaan gebruiken. Een 52N is dan ruim voldoende, ik zou zelfs eerder neigen naar een 42 buitenunit in dit scenario. En dan icm een 3,5 en 2-2,5kW binnenunits.

Een Emura of Stylish maakt qua capaciteit niet zo heel veel uit, de Emura is iets goedkoper, maar een Stylish is wel een stukje zuiniger en compacter. Wat je mooier vind is dan weer een kwestie van smaak.

[ Voor 43% gewijzigd door RonJ op 11-03-2021 12:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
Zo'n Daikin Stylish met het 'coanda-effect' blaast die eigenlijk ook koude lucht naar links & rechts? Of alleen in 1 rechte stroom bovenlangs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Bedankt voor de foto's!

Jullie hebben me aan het denken gezet over deze buitenunit en ik wil deze denk ik verplaatsen naar het platdak. Qua leidinglengte is het dan ongeveer 15-18 meter, dat is volgens mij geen probleem met de RXM35R -  FTXM35R combinatie?

Kabelgoten kunnen mooi onder het overstek en boven de veranda langs naar het platdak.

Zijn er nadelen aan een langere leidinglengte? Vermogensverlies oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq2QCbXrDdcCFx43CbicC4eZisg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dIasOKhtaceGxrHhp0OtXtpB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRIQzKalvTD2vUa-Mngse0jrceI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GivjKbKQhrjaOLpzcQ4psQkS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:53:
Bedankt voor de foto's!

Jullie hebben me aan het denken gezet over deze buitenunit en ik wil deze denk ik verplaatsen naar het platdak. Qua leidinglengte is het dan ongeveer 15-18 meter, dat is volgens mij geen probleem met de RXM35R -  FTXM35R combinatie?

Kabelgoten kunnen mooi onder het overstek en boven de veranda langs naar het platdak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan inderdaad prima, maar dan moet er wel wat koelgas bij tijdens het inbedrijfstellen. De standaardvulling is genoeg tot 10m. Je zal altijd wel iets verliezen, die leidingen zijn niet voor niets ge-isoleerd, maar daar zou ik me alleen druk over maken als je er ook het hele jaar door mee gaat verwarmen.

Kunnen je leidingen dan niet door het overstek, ipv eronder? Dan zie je er helemaal niets meer van.
Darker schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:27:
Zo'n Daikin Stylish met het 'coanda-effect' blaast die eigenlijk ook koude lucht naar links & rechts? Of alleen in 1 rechte stroom bovenlangs?
Dat doet ie sowieso. Bij verwarmen blaast ie omlaag, bij koelen langs in het plafond. In beide gevallen kan je de horizontale flappen naar wens instellen voor de horizontale verspreiding.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 11-03-2021 13:05 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
RonJ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Dus vanwege de "privacy" mag je de boel niet meer lokaal bedienen in je eigen netwerk, maar wel alles via hunnie-de-cloud laten lopen. Wat een kulverhaal, maar ik ben niet verbaast. Je hebt ook weinig alternatieven om daar met je portemonnee tegen te stemmen, want bij de concurrenten is die wifi bediening al helemaal ruk.
Ik heb geen idee of het zo is, of dat hij het misschien over iets anders had. Hij had in ieder geval wel een verhaal dat ze klanten ook niet meer mogen helpen met het installeren van de apps, omdat ze daarvoor de apparatuur van de klant moeten bedienen en dan aansprakelijk kunnen worden gehouden voor van alles en nog wat als er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
RonJ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Dat kan inderdaad prima, maar dan moet er wel wat koelgas bij tijdens het inbedrijfstellen. De standaardvulling is genoeg tot 10m. Je zal altijd wel iets verliezen, die leidingen zijn niet voor niets ge-isoleerd, maar daar zou ik me alleen druk over maken als je er ook het hele jaar door mee gaat verwarmen.

Kunnen je leidingen dan niet door het overstek, ipv eronder? Dan zie je er helemaal niets meer van.
We willen er wel (zoveel als mogelijk) mee gaan verwarmen ivm overschot zonnepanelen (CV - vloerverwarming als backup). Is deze leidinglengte dan wel of niet aan te raden?

Je bedoelt de leidingen onder de schrootjes van het overstek? Dat kan, maar dan moeten de leidingen vervolgens ook de gehele punt van de woning door om naar het platdak aan de andere kant te komen? Dan komen we denk ik wel op 25 meter qua leidinglengte.

[ Voor 5% gewijzigd door Droogtrommel90 op 11-03-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Darker schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Zou nog iemand mij wellicht nog van aanvullend advies kunnen voorzien? ;(
Kan een Perfera wel op dezelfde buitenunit aangesloten worden als een Stylish? Anders zit je sowieso aan single splits. En dan heb je eigenlijk dezelfde situatie als hier: Stylish in de woonkamer, Perfera boven op kantoor/slaapkamer.

Hou er met Perfera rekening mee dat de zwaardere binnenunits ruim een meter breed zijn. Daarom ook hier de Stylish gekozen. Die mag bovendien iets dichter tegen het plafond gemonteerd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 11-03-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
[...]

We willen er wel (zoveel als mogelijk) mee gaan verwarmen ivm overschot zonnepanelen (CV - vloerverwarming als backup). Is deze leidinglengte dan wel of niet aan te raden?

Je bedoelt de leidingen onder de schrootjes van het overstek? Dat kan, maar dan moeten de leidingen vervolgens ook de gehele punt van de woning door om naar het platdak aan de andere kant te komen? Dan komen we denk ik wel op 25 meter qua leidinglengte.
Ja dat bedoel ik. Maar 25 meter kan helaas niet, 20 is de max voor deze units volgens de installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rii-2J3i2mPJHl23_EN4SzfO-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AUSm2HearGN6kz884iWtpnW7.png?f=user_large

Zolang je onder die 20m blijft zal het prima werken. Ik zou dan zelf nog wat extra isolatie toevoegen in de leidinggoten, maar het is formeel echt niet nodig. Zo heel veel verlies zal het ook niet zijn, bij mij is het bijna niet te zien met de warmtebeeldcamera. Alleen kost een beetje extra isolatie geen drol en bij jarenlang verwarmen tikken de kleinste beetjes toch nog best door.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 11-03-2021 13:40 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 21:16
Links en rechts voor zowel koude als ook warme lucht (en dan naar beneden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Kan een Perfera wel op dezelfde buitenunit aangesloten worden als een Stylish? Anders zit je sowieso aan single splits. En dan heb je eigenlijk dezelfde situatie als hier: Stylish in de woonkamer, Perfera boven op kantoor/slaapkamer.

Hou er met Perfera rekening mee dat de zwaardere binnenunits ruim een meter breed zijn. Daarom ook hier de Stylish gekozen. Die mag bovendien iets dichter tegen het plafond gemonteerd worden.
Perfera vloermodel is 75cm breed en mag op dezelfde buitenunit aangesloten worden als de Stylish (beiden op een 2 of 3MXM52N. Een 68N wordt gek genoeg niet ondersteund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerry
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:17
Volgens mij kan de 68n ook gewoon op de perfera en de stylish volgens deze sheet:

https://www.123klimaatsho...el-Daikin-Multi-split.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door blerry op 11-03-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
blerry schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:19:
Volgens mij kan de 68n ook gewoon op de perfera en de stylish volgens deze sheet:

https://www.123klimaatsho...el-Daikin-Multi-split.pdf
Zeker, dat is geen enkel probleem, draait hier ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
Excuus ik haalde een model door elkaar. De FVXM-A vloerunit die ik wil combineren met een Stylish kan blijkbaar niet op een 3MXM68N.. https://www.daikin.nl/nl_nl/products/fvxm-a.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wut8dS5NSyGcWntU26bUMv4q6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oo6hKDWQdl2gxDYLGGbYBrP5.png?f=user_large

Vreemd genoeg staat er in dat in elkaar geflanste A4'tje in die tabel idd wel dat een 68N ook kan met de FVXM.. "iets met bomen en bos".. |:( 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Darker op 11-03-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 22:18
Nolitecho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:19:
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
[Afbeelding]

Eerste verdiep
[Afbeelding]

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

[Afbeelding]

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.
Ik heb hierboven al eerder gepost. Na het langskomen van verschillende aircomannen kom ik nog op 2 mogelijkheden uit.

3 * Daikin Perfera CTXM15R 1,5kW binnenunit (slaapkamers)
1 * Daikin 3MXM40N buitendeel
1 * Daikin Perfera FTXM42R / RXM42R 4,2kW binnen- en buitenunit (living + keuken)

1 * Daikin Perfera FTXM42R 4,2kW binnenunit (living + keuken)
1 * Daikin 4MXM80N buitendeel

Het prijsverschil tussen beiden zal ongeveer 400-500 euro zijn. Ik woon in België en verwarm op aardgas. Waarom is dit belangrijk? Ik zie dat de Nederlandse en Belgische situatie (voorlopig?) verschillende is. In Nederland zijn de gasprijzen heel wat duurder dan in België. In België is elektriciteit een heel pak duurder dan gas. De eerste jaren gaan we dus zeker nog op gas verwarmen (we verwarmen enkel de living en keuken, boven nooit). In de toekomst zal gas zwaarder belast worden in Belgenland (glazenbol). Als warmtepompen 15 jaar meegaan wil ik misschien toch ergens toch een toekomstige beslissing nemen om op te kunnen bijverwarmen. Ik wil dit enkel doen mocht dit financieel verstandig is.

Wat zou, ondanks de vele onbekende, een verstandige beslissing zijn? De multisplit of toch alles op 1 buitenunit? Ik heb een beetje hulp nodig om de knoop door te hakken.

Kort gezegd: is het de 400/500 euro extra waard? In principe is dit bedrag geen probleem, maar ik probeer steeds verstandig met geld om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Nolitecho schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:02:
[...]

In principe is dit bedrag geen probleem, maar ik probeer steeds verstandig met geld om te gaan.
Haha zo'n vrouw heb ik ook :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update: Expert van Daikin is geweest en heeft geen gekke dingen aan mijn installatie kunnen ontdekken. Hele batterij aan testen gedaan en alles werkt zoals het zou moeten werken. Dus aardig frustrerend dat hij een storing heeft gegeven waar Daikin niets mee kan.

Wat ik wel interessant vond is dat bij het verwarmen de buitenunit eerst in koelmodus kan starten om al het koudemiddel in de buitenunit te krijgen. Pas daarna begint hij met verwarmen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
[...]

Ik heb hierboven al eerder gepost. Na het langskomen van verschillende aircomannen kom ik nog op 2 mogelijkheden uit.

1 * Daikin Perfera FTXM42R / RXM42R 4,2kW binnen- en buitenunit (living + keuken)

Het prijsverschil tussen beiden zal ongeveer 400-500 euro zijn. Ik woon in België en verwarm op aardgas. Waarom is dit belangrijk? Ik zie dat de Nederlandse en Belgische situatie (voorlopig?) verschillende is. In Nederland zijn de gasprijzen heel wat duurder dan in België. In België is elektriciteit een heel pak duurder dan gas. De eerste jaren gaan we dus zeker nog op gas verwarmen (we verwarmen enkel de living en keuken, boven nooit). In de toekomst zal gas zwaarder belast worden in Belgenland (glazenbol). Als warmtepompen 15 jaar meegaan wil ik misschien toch ergens toch een toekomstige beslissing nemen om op te kunnen bijverwarmen. Ik wil dit enkel doen mocht dit financieel verstandig is.

Wat zou, ondanks de vele onbekende, een verstandige beslissing zijn? De multisplit of toch alles op 1 buitenunit? Ik heb een beetje hulp nodig om de knoop door te hakken.

Kort gezegd: is het de 400/500 euro extra waard? In principe is dit bedrag geen probleem, maar ik probeer steeds verstandig met geld om te gaan.
Ik vind in je tweede offerte die 8kW wel heel flink. Dit kan sowieso ook makkelijk met een 6.8kW. Scheelt ook weer paar honderd euro.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 10:18
Helaas hebben mijn 2 mhi buitenunits vandaag tijdens de storm schade opgelopen .
1 unit is voorover gekukeld , en 1 is gekanteld . Resultaat : 2 beschadigde buitenunits (krassen , deuken , ingedeukte lamellen , deuk in dakbedekking en een gescheurde dakdoorvoer )
Best wel knullig , de units hebben al 2 stormen gehad , maar deze was net teveel .
Ik heb de installateur gebeld , die wil nu langere balken plaatsen.

Iemand hier ervaring met stormschade aan buitenunits?
De deuken zijn door de lak laag heen , ik voorzie dat met dat veel roest op gaat leveren . Lijkt me best zonde !

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Elahkneh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:13:
Helaas hebben mijn 2 mhi buitenunits vandaag tijdens de storm schade opgelopen .
1 unit is voorover gekukeld , en 1 is gekanteld . Resultaat : 2 beschadigde buitenunits (krassen , deuken , ingedeukte lamellen , deuk in dakbedekking en een gescheurde dakdoorvoer )
Best wel knullig , de units hebben al 2 stormen gehad , maar deze was net teveel .
Ik heb de installateur gebeld , die wil nu langere balken plaatsen.

Iemand hier ervaring met stormschade aan buitenunits?
De deuken zijn door de lak laag heen , ik voorzie dat met dat veel roest op gaat leveren . Lijkt me best zonde !
Je hebt meteen de schade gemeld bij de opstalverzekeraar?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 10:18
Idefix70 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:05:
[...]

Je hebt meteen de schade gemeld bij de opstalverzekeraar?!
Nog niet , ik moet meteen het schadebedrag + foto’s uploaden . En dan moet ik nu het dak op :)
Morgen maar even bellen , ik heb écht geen flauw benul wat ik voor herstel moet rekenen :/

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:10:
Update: Expert van Daikin is geweest en heeft geen gekke dingen aan mijn installatie kunnen ontdekken. Hele batterij aan testen gedaan en alles werkt zoals het zou moeten werken. Dus aardig frustrerend dat hij een storing heeft gegeven waar Daikin niets mee kan.

Wat ik wel interessant vond is dat bij het verwarmen de buitenunit eerst in koelmodus kan starten om al het koudemiddel in de buitenunit te krijgen. Pas daarna begint hij met verwarmen.
Maar is je probleem nu wel opgelost dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik222 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Maar is je probleem nu wel opgelost dan?
Tijdens het testen ( 2,5 uur ) deed alles het precies zoals het moet, zonder storingen, glitches, hickups, gekke zaken of wat dan ook. Dus niets kunnen constateren.

Ik moet hem gewoon weer gaan gebruiken en kijken of de storing weer op treed. If so dan wordt dan de print in de buitenunit vervangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Het coanda-effect blaast standaard naar beneden, maar (uit ervaring, ik heb er een kastje onder staan waarbij hij deels op het kastje zou blazen) je kan hem wat hoger (of zelfs naar het plafond) instellen. Dus geen probleem wat dat betreft.

Je kan standaard (bij warm en koud blazen) instellen dat hij heen en weer zwabbert. En naar boven en beneden (sowieso in koelstand, in warme stand heb ik nog niet geprobeerd maar zou niet weten waarom niet).
Verder zit er een intelligent oog op, die registreert waar jij je in de kamer bevindt. Dan kan je instellen dat hij zijn "straal" op jou mikt óf juist dat hij niet op je mikt.

Maar op YouTube zijn er zat (instructie)filmpjes over te vinden.

Maar: ik vind de Stylish geweldig :-)

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Ja, alleen dan zal de Stylish minder stil zijn (21 dB aan een multisplit, 19 dB aan een single split).

Uit de documentatie:
C/FTXA-AW/S/T - Wandmodel Stylish
*in Multi-split opstelling heeft het Stylish binnendeel een minimale geluidsdruk van 21 dB(A)

[ Voor 14% gewijzigd door PeepPeepPeep op 11-03-2021 21:11 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[...]

Als ik het zo lees en naar de plaatjes terug kijk: set 1 sowieso. De slaapkamerset zal alleen draaien als het echt nodig is, dus die hooguit 20 dagen per jaar dat het te klef warm is, en dan alleen nog in de avond/nacht. De living zal je ook overdag en avond koel willen hebben, dat is een andere insteek.

Als ik lees "zeer goed geïsoleerd" en als ik verzin dat koelen van de living belangrijkste is en de keuken niet persé net zo koel als de living moet zijn (maar wel handig als de keuken wat van de koelte en verlaagde vochtigheid meepakt) dan zou ik ook toch aan een 3,5 kW single split setje voor de living denken. Je hoeft niet van 35 graden naar 18 graden te koelen maar je wilt een paar graden koelen én de vochtigheid eruit halen. Dat pak je makkelijk met een 3.5 kW, en het zou me niets verbazen dat een 2,5 kW het werk ook aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Kan een buitenunit gewoon buiten op (balken op) de grond staan, als de binnenunit hoog aan de wand wordt bevestigd? Lijkt me toch geen probleem? Waarom worden dan buitenunits dan toch vaak aan de muur zelf bevestigd? Ruimtebesparing? Kortere leidingen? Of gaat het echt om ventilatie bij de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Tijdens het testen ( 2,5 uur ) deed alles het precies zoals het moet, zonder storingen, glitches, hickups, gekke zaken of wat dan ook. Dus niets kunnen constateren.

Ik moet hem gewoon weer gaan gebruiken en kijken of de storing weer op treed. If so dan wordt dan de print in de buitenunit vervangen.
Zul je altijd zien natuurlijk... Wel balen bij zo'n nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Droogtrommel90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:53:
Bedankt voor de foto's!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit met dezelfde situatie maar denk er over om de leidingen gewoon in een mantelbuis in de grond te leggen. Iemand hier ervaring mee?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:32:
Kan een buitenunit gewoon buiten op (balken op) de grond staan, als de binnenunit hoog aan de wand wordt bevestigd? Lijkt me toch geen probleem? Waarom worden dan buitenunits dan toch vaak aan de muur zelf bevestigd? Ruimtebesparing? Kortere leidingen? Of gaat het echt om ventilatie bij de buitenunit?
Sterker nog, dat is de meeste standaard opstelling, ook omdat je dan meteen een natuurlijk verloop voor condens hebt.

Een reden voor aan de muur plaatsen is dat je in de toekomst, bij het verhogen van een terras bijv. niet moeilijk hoeft te doen met de unit. Immers hangt deze dan gewoon aan de muur. Geen last van verzakkingen ook etc.

Er is verder geen technisch voordeel om het te doen. Soms leent de situatie zich er gewoon beter voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Sterker nog, dat is de meeste standaard opstelling, ook omdat je dan meteen een natuurlijk verloop voor condens hebt.

Een reden voor aan de muur plaatsen is dat je in de toekomst, bij het verhogen van een terras bijv. niet moeilijk hoeft te doen met de unit. Immers hangt deze dan gewoon aan de muur. Geen last van verzakkingen ook etc.

Er is verder geen technisch voordeel om het te doen. Soms leent de situatie zich er gewoon beter voor
Top! Duidelijk. Ik denk dat ik hem dan toch aan de muur wil hangen vanwege het terras. Maar er moet natuurlijk ook iets van ventilatie aan de achterkant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Top! Duidelijk. Ik denk dat ik hem dan toch aan de muur wil hangen vanwege het terras. Maar er moet natuurlijk ook iets van ventilatie aan de achterkant zijn.
Wanneer een installateur de boel op een beugel hangt, zal deze er (mag je hopen :P ) automatisch wat ruimte overlaten aan de achterkant. Sommige beugels worden ook op maat geslepen (de horizontale dragers) zodat ze niet teveel uitsteken. Als je uitgaat van de dimensies van de buitenunit + 10cm, dan kom je redelijk uit met hoe diep een unit wordt aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als de beugel hoog genoeg hangt, hoef je 's winters ook je buitenunit niet uit de sneeuw te graven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gladz0r
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 19:59
Gezien ik als inwoner van Vlaanderen binnen een korte termijn een digitale meter door mijn strot geramd krijg en bijgevolg energie van mijn zonnepanelen op het net zal plaatsen tegen een laag tarief ben ik op zoek naar manieren om alsnog te besparen.

Zo wil ik de benedenverdieping in de tussenseizoenen verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp en in de zomer het op een aanvaardbare temperatuur houden met de koel functie.
Mijn benedenverdieping is +- 160m3 en recent langs binnen geïsoleerd. Ik denk dat ik dus een 6400watt WP ga nodig hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGtk-TlypPaPv_kAaXXCrzUYNQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R08y9xf1679PEKYIdtfT2SjA.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast willen we boven op de slaapkamer voor de luxe ook een airco vooral om te koelen. Hier zou een 2,5kw airco voldoende moeten zijn.

Wat raden jullie aan van toestellen? Voorwaarde is dat ze aanstuurbaar moeten zijn via HomeAssistant (Wat bij Daikin het geval is als ik hier goed heb gelezen, bij Mitshubishi weet ik dit niet?)

Een eerste offerte van iemand die langskwam stelde het volgende voor:
Beneden: MSZ-LN60VG & MUZ-LN60VG
Boven: MSZ-LN25VG & MUZ-LN25VG
Dit kon hij installeren voor 4700 EUR . Ik kan niet inschatten of dit een realistische prijs is, dus graag ook feedback hierover :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:49:
Gezien ik als inwoner van Vlaanderen binnen een korte termijn een digitale meter door mijn strot geramd krijg en bijgevolg energie van mijn zonnepanelen op het net zal plaatsen tegen een laag tarief ben ik op zoek naar manieren om alsnog te besparen.

Zo wil ik de benedenverdieping in de tussenseizoenen verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp en in de zomer het op een aanvaardbare temperatuur houden met de koel functie.
Mijn benedenverdieping is +- 160m3 en recent langs binnen geïsoleerd. Ik denk dat ik dus een 6400watt WP ga nodig hebben?
[Afbeelding]

Daarnaast willen we boven op de slaapkamer voor de luxe ook een airco vooral om te koelen. Hier zou een 2,5kw airco voldoende moeten zijn.

Wat raden jullie aan van toestellen? Voorwaarde is dat ze aanstuurbaar moeten zijn via HomeAssistant (Wat bij Daikin het geval is als ik hier goed heb gelezen, bij Mitshubishi weet ik dit niet?)

Dit kon hij installeren voor 4700 EUR . Ik kan niet inschatten of dit een realistische prijs is, dus graag ook feedback hierover :-).
6.5 Kw? En dan ook nog alleen voor de 'tussen' seizoenen? Haha, doe normaal :+

niet meer dan een 4.2 doen. Ik doe 150m3 (hoekhuis uit 2008) met een 4.2 en dat is al eigenlijk overbemeten. Tenzij je in de zomer graag ijspegels aan je neus wilt met 30 graden buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 12-03-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gladz0r
Notna schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:58:
[...]

6.5 Kw? En dan ook nog alleen voor de 'tussen' seizoenen? Haha, doe normaal :+

niet meer dan een 4.2 doen. Ik doe 150m3 (hoekhuis uit 2008) met een 4.2 en dat is al eigenlijk overbemeten. Tenzij je in de zomer graag ijspegels aan je neus wilt met 30 graden buiten.
De vertegenwoordiger gaf aan dat het prijsverschil niet zo veel is en je dan beter over dimensioneert. Maar daarom dat ik dus hier wat advies van Tweakers kom inroepen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:05:
[...]

De vertegenwoordiger gaf aan dat het prijsverschil niet zo veel is en je dan beter over dimensioneert. Maar daarom dat ik dus hier wat advies van Tweakers kom inroepen :).
Ja dat zeggen al die installateurs. Meer marge en je weet zeker dat het echt nooit te koud gaat worden :+.

Ik vind het alleen niet heel erg nodig én het kan voor 'problemen' zorgen in het kader van 'irritatie punten' (pendelen). Dat is vrij persoonlijk overigens en MHI gaat anders om met de regelstrategie dan Daikin bijv.

6 is echt teveel; doe dan rond de 5 als jij je niet prettig voelt met 4.2

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 12-03-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Ja dat zeggen al die installateurs. Meer marge en je weet zeker dat het echt nooit te koud gaat worden :+.

Ik vind het alleen niet heel erg nodig én het kan voor 'problemen' zorgen in het kader van 'irritatie punten' (pendelen). Dat is vrij persoonlijk overigens en MHI gaat anders om met de regelstrategie dan Daikin bijv.

6 is echt teveel; doe dan rond de 5 als jij je niet prettig voelt met 4.2
Helemaal mee eens. Zoals ik eerder al eens schreef, een te grote unit zullen ze de klant niet over horen, hooguit dat het verbruik wat hoger uitvalt. Een te kleine unit kunnen ze voor eigen rekening gaan vervangen. Daarom gaan ze meestal nogal aan de ruime kant zitten.

De 2,5 voor boven is iig ruim voldoende. Mbt de woonkamer, als je de optie wilt hebben helemaal zonder gas te kunnen bij -15 dan zou ik een 4,2 nemen. Gaat het echt alleen om koelen in de zomerperiode en bijverwarmen in voorjaar en herfst en blijft dat de komende jaren ook zo, dan redt je dat met een 3,5 ook makkelijk en zal deze comfortabeler werken (minder gependel) en iets minder verbruiken.

De prijs lijkt me heel redelijk voor 2 sets single split met montage. Het is ook weer niet super goedkoop, maar dat ga je nu ook niet vinden nu de zomerperiode eraan komt en ze allemaal ramvol geboekt zitten. Als je een betrouwbare partij vindt die de boel voor een redelijke prijs nog voor de zomer ophangt mag je al heel blij zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 12-03-2021 14:39 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:49:

[Afbeelding]

Zoals al eerder vermeld is een 6 veel en veel te zwaar voor beneden. Een 3,5 is meer dan genoeg.
als je echt bang ben kan je voor een 4.2 gaan maar iedereen vergist zich er in hoeveel vermogen die apparaten hebben. 3,5 is meer dan genoeg. Trust me :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gladz0r
Ok bedankt al voor het advies :-)! Dan ga ik eens rondhoren voor nieuwe prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ter vergelijk: in onze nieuwbouw woning komt een 5 kW warmtepomp. Voor verwarming van het hele huis welteverstaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Ja, dat zei de autodealer ook toen hij mij een Ferrari aanraadde toen ik voor een Fiat 500 kwam kijken..... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@gladz0r ook die 2,5 op de slaapkamer lijkt me overkill, tenzij je echt een hele grote slaapkamer hebt.

Let er ook op dat hoger niet alleen maar beter is, zelfs als je het verschil in prijs negeert. Een unit met een forse capaciteit heeft vaak een idem minimaal afgiftevermogen. Dit betekent meer pendelen in plaats van lekker rustig doorkachelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:09
Vaak zitten de 2,0/2,5/3,5 met een gelijkaardige of zelfde ondergrens, dus dan zou ik ook kiezen voor een iets groter formaat, dan heb je wat capaciteit tot je beschikking. Dus kijk daar even naar!
En dan nog zeggen specs niet alles, mijn Panasonic zou een ondergrens hebben van 200W bij verwarmen, in de praktijk heb ik dat alleen nog gezien bij temperaturen rond de 0 graden, rond de 15 (waar je hoopt dat de grens juist lager is), komt hij niet lager dan 360W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor de beta-tester van de Daikin Residential Controller app:

Ik zag dat mijn versie vandaag of gisteren is bijgewerkt naar 1.8.0.5570 op IOS.

Zelf heb ik nog wel dat de unit's op 'offline' staan in deze app, terwijl ze met de oude Daikin app het wel doen (ik weet dat deze anders werkt, maar ze hebben dus verbinding met de wifi).
Heb hiervan een melding gemaakt, maar misschien zijn er meer die dit ervaren ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:01:
Voor de beta-tester van de Daikin Residential Controller app:

Ik zag dat mijn versie vandaag of gisteren is bijgewerkt naar 1.8.0.5570 op IOS.

Zelf heb ik nog wel dat de unit's op 'offline' staan in deze app, terwijl ze met de oude Daikin app het wel doen (ik weet dat deze anders werkt, maar ze hebben dus verbinding met de wifi).
Heb hiervan een melding gemaakt, maar misschien zijn er meer die dit ervaren ?
Nee, die ervaring heb ik niet. Het loopt allemaal geweldig synchroon. Standaard app, de nieuwe beta app, de IR afstandsbediening en Homey... kan allemaal door elkaar worden gebruikt, alles on-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
koelkast schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:32:
Is om netheid en eventueel smeer/regen wat vanuit de grond tegenaan spattert.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:29:
@gladz0r ook die 2,5 op de slaapkamer lijkt me overkill, tenzij je echt een hele grote slaapkamer hebt.

Let er ook op dat hoger niet alleen maar beter is, zelfs als je het verschil in prijs negeert. Een unit met een forse capaciteit heeft vaak een idem minimaal afgiftevermogen. Dit betekent meer pendelen in plaats van lekker rustig doorkachelen.
Maak wel een onderscheid tussen binnen en buiten. Binnenunits hebben dat vaak niet echt. Een 2.5 vs 2 op een slaapkamer zal weinig verschil maken qua afgifte als het uberhaupt al een verschil is. Bij mijn ME was de 2kW enkel een OEM variant en met software begrensde 3kW versie vertelde de installateur. Dus ik zou me minder druk maken om die 2.5. Tenzij een 2.5 fysiek groter is.

En als je door binnen kleine te kiezen, buiten een fysiek ook kleinere unit krijgt heb je wel meer kans op defrosts en moeilijker verwarmen bij die zeldzame echt koude dagen. Neem je een goed merk en tocht je huis niet zou pendelen geen probleem mogen zijn. Mijn eigen ervaring is dat de buiten-unit beter iestje groter kan zijn, dan ietsje kleiner. Stiller en minder gevoelig voor defrosts.

Ikzelf ben dus die uitzondering die de installateurs mening volgt en liever 1 maatje te groot neemt. Al erken ik dat 6kW hier inderdaad erg groot is en wellicht dus 2 maatjes te groot. :*) Ikzelf zou een 5kW nemen, maar waarschijnlijk dat een 4kW het ook trekt. Ik weet echter niet of een 4kW een kleinere fan heeft en daardoor harder moet blazen? Bij mij was het prijsverschil ook bijna niets en heb dus 1 maatje groter genomen. En geen spijt van gehad.

En dus zoals gezegd, als je binnen gaat terugschalen is er een kans dat de installateur met een fysiek kleinere buiten unit aan komt, en die daar hard moet toeren en eerder dichtvriest. Als ik zou kijk naar die Daikin buiten units van diverse Tweakers zijn die erug klein vgl met mijn Mitsubishi en mogelijk dat veel Tweakers hier daarom klagen over herrie en pendelen. Ook is de regelsoftware van Daikin inferieur aan anders dan Mitsubishi als ik hier zo de verhalen lees vgl met mijn eigen Mitsubishi. Gek gedrag met luchtstromen die uitvallen bij pendelen, borrelende geluiden en geen noodzaak om op eco stand te zetten. Daar heb ik allemaal geen last van, of wellicht ben ik gewoon heel tolerant 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Idefix70 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Nee, die ervaring heb ik niet. Het loopt allemaal geweldig synchroon. Standaard app, de nieuwe beta app, de IR afstandsbediening en Homey... kan allemaal door elkaar worden gebruikt, alles on-line.
Hier ook al vind ik de tekst in de nieuwe release notes van de Android versie wel zorgelijk.
Warning : When using the Daikin Residential Controller, after performing a firmware update, switching back to the Daikin Online Controller or Daikin Online Control Heating is not possible anymore.
Hoop niet dat dit betekent dat ze de lokale API gaan slopen.

/Edit: Heb ze hier uit voorzorg maar van internet afgesloten, gebruik die apps van Daikin toch nooit. Ik regel het altijd via Home Assistant.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 12-03-2021 19:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Armin schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Maak wel een onderscheid tussen binnen en buiten. Binnenunits hebben dat vaak niet echt. Een 2.5 vs 2 op een slaapkamer zal weinig verschil maken qua afgifte als het uberhaupt al een verschil is. Bij mijn ME was de 2kW enkel een OEM variant en met software begrensde 3kW versie vertelde de installateur. Dus ik zou me minder druk maken om die 2.5. Tenzij een 2.5 fysiek groter is.

En als je door binnen kleine te kiezen, buiten een fysiek ook kleinere unit krijgt heb je wel meer kans op defrosts en moeilijker verwarmen bij die zeldzame echt koude dagen. Neem je een goed merk en tocht je huis niet zou pendelen geen probleem mogen zijn. Mijn eigen ervaring is dat de buiten-unit beter iestje groter kan zijn, dan ietsje kleiner. Stiller en minder gevoelig voor defrosts.

Ikzelf ben dus die uitzondering die de installateurs mening volgt en liever 1 maatje te groot neemt. Al erken ik dat 6kW hier inderdaad erg groot is en wellicht dus 2 maatjes te groot. :*) Ikzelf zou een 5kW nemen, maar waarschijnlijk dat een 4kW het ook trekt. Ik weet echter niet of een 4kW een kleinere fan heeft en daardoor harder moet blazen? Bij mij was het prijsverschil ook bijna niets en heb dus 1 maatje groter genomen. En geen spijt van gehad.

En dus zoals gezegd, als je binnen gaat terugschalen is er een kans dat de installateur met een fysiek kleinere buiten unit aan komt, en die daar hard moet toeren en eerder dichtvriest. Als ik zou kijk naar die Daikin buiten units van diverse Tweakers zijn die erug klein vgl met mijn Mitsubishi en mogelijk dat veel Tweakers hier daarom klagen over herrie en pendelen. Ook is de regelsoftware van Daikin inferieur aan anders dan Mitsubishi als ik hier zo de verhalen lees vgl met mijn eigen Mitsubishi. Gek gedrag met luchtstromen die uitvallen bij pendelen, borrelende geluiden en geen noodzaak om op eco stand te zetten. Daar heb ik allemaal geen last van, of wellicht ben ik gewoon heel tolerant 8)
Het verschilt ook per situatie en hoe gevoelig je voor van alles bent, Daikin wordt sowieso heel veel gebruikt waardoor je daar relatief veel over leest.

Ik heb zelf een Daikin multi split (3MXM68N met 3 binnendelen). Als je sommige hier hoort zou dat zo ongeveer de horror moeten zijn met verwarmen maar ik heb er echt nul problemen mee. Geen last van borrelende of suizende leidingen en alles werkt gewoon goed en rustig op de automatische stand, ik stel enkel de temperatuur in en dat is het. Enige wat ik merk is dat ik als het heel koud is ik de target wat hoger moet zetten en als het relatief warm is juist wat lager om uiteindelijk dezelfde daadwerkelijke temperatuur te krijgen maar dat is wat mij betreft geen issue.

Verwarmen doe ik primair in de woonkamer, in theorie zou je dan met een relatief zware buitenunit veel gependel moeten krijgen maar dat valt nog reuze mee en vind ik ook niet heel storend. Grote voordeel is dat ook met de flinke kou vorige maand slechts om de paar uur een defrost had _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
ik222 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Het verschilt ook per situatie en hoe gevoelig je voor van alles bent, Daikin wordt sowieso heel veel gebruikt waardoor je daar relatief veel over leest.

Ik heb zelf een Daikin multi split (3MXM68N met 3 binnendelen). Als je sommige hier hoort zou dat zo ongeveer de horror moeten zijn met verwarmen maar ik heb er echt nul problemen mee. Geen last van borrelende of suizende leidingen en alles werkt gewoon goed en rustig op de automatische stand, ik stel enkel de temperatuur in en dat is het. Enige wat ik merk is dat ik als het heel koud is ik de target wat hoger moet zetten en als het relatief warm is juist wat lager om uiteindelijk dezelfde daadwerkelijke temperatuur te krijgen maar dat is wat mij betreft geen issue.

Verwarmen doe ik primair in de woonkamer, in theorie zou je dan met een relatief zware buitenunit veel gependel moeten krijgen maar dat valt nog reuze mee en vind ik ook niet heel storend. Grote voordeel is dat ook met de flinke kou vorige maand slechts om de paar uur een defrost had _/-\o_
Maar weet jij zelf ook wat je buitenunit doet? Ik heb zelf ook geen last van gependel binnen maar mijn buitenunit gaat wel constant tussen min-max als ik alles op auto zet. Wanneer ik econo zoals het in de Daikin residential controller app heet niet aan heb staan. En dat is gezien de unit in mijn voortuin staat en de omgeving hier wel een issue.

Ik los dit nu echter prima op nu door econo mode aan te zetten en dan wordt er max 1,3kW gebruikt waar 1,35kW nominaal is voor mijn 3mxm52n, wat mij betreft prima dus. Vreemd genoeg heb ik geen last van een pendelende buitenunit wanneer ik powerful aanzet, dan blijft het verbruik onder de 2kW. Het gaat wat betreft geluid en consumptie van mijn buitenunit alleen mis wanneer ik alles op auto laat, dan komt er regelmatig gependel tussen 400-3000w verbruik van mijn buitenunit. Lijkt mij een software instelling waar de buitenunit te snel reageert op de warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Team-RiNo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Maar weet jij zelf ook wat je buitenunit doet? Ik heb zelf ook geen last van gependel binnen maar mijn buitenunit gaat wel constant tussen min-max als ik alles op auto zet. Wanneer ik econo zoals het in de Daikin residential controller app heet niet aan heb staan. En dat is gezien de unit in mijn voortuin staat en de omgeving hier wel een issue.

Ik los dit nu echter prima op nu door econo mode aan te zetten en dan wordt er max 1,3kW gebruikt waar 1,35kW nominaal is voor mijn 3mxm52n, wat mij betreft prima dus. Vreemd genoeg heb ik geen last van een pendelende buitenunit wanneer ik powerful aanzet, dan blijft het verbruik onder de 2kW. Het gaat wat betreft geluid en consumptie van mijn buitenunit alleen mis wanneer ik alles op auto laat, dan komt er regelmatig gependel tussen 400-3000w verbruik van mijn buitenunit. Lijkt mij een software instelling waar de buitenunit te snel reageert op de warmtevraag.
Nee ik heb daar geen last van, buitenunit moduleert netjes.

Ik heb geen grafiek van puur de airco maar aan het totale stroomverbruik van het huis kun je goed zien dat het aardig stabiel is op een piek direct na het inschakelen na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pv-ircQcjGbQOBq2Ys8gy3CXzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oef0RhLCqHYTJtIxq2jQzKTX.png?f=fotoalbum_large

Overige pieken zijn vaatwasser, koffiezetapparaat, wasmachine, kookplaat etc. Half uurtje geleden is hij uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 12-03-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
ik222 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Nee ik heb daar geen last van, buitenunit moduleert netjes.

Ik heb geen grafiek van puur de airco maar aan het totale stroomverbruik van het huis kun je goed zien dat het aardig stabiel is op een piek direct na het inschakelen na.

[Afbeelding]

Overige pieken zijn vaatwasser, koffiezetapparaat, wasmachine, kookplaat etc. Half uurtje geleden is hij uitgezet.
Inschakelmoment ligt dan rond 06:15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Team-RiNo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Inschakelmoment ligt dan rond 06:15?
Ja vandaag toevallig wel, hij gaat hier aan zodra iemand beneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Laatst online: 23-01-2023
[quote]I-King schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:46:
Vaak zitten de 2,0/2,5/3,5 met een gelijkaardige of zelfde ondergrens,

[ Voor 63% gewijzigd door Voske89 op 04-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Idefix70
De eindafrekening na 1 jaar gasloos: EUR 7,14 ondanks thuiswerken en een krankzinnige februari week. Blij met de overstap :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wij gingen hier van 1500 euro naar 300. Ben ik ook al wel happy mee :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Idefix70 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:24:
De eindafrekening na 1 jaar gasloos: EUR 7,14 ondanks thuiswerken en een krankzinnige februari week. Blij met de overstap :)
Kan altijd beter. Betaal 0 en krijg eind van jaar 300 euro terug.
Pagina: 1 ... 23 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic