Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:15
Wij willen een airco voor op onze hoofdslaapkamer op zolder. Inhoud ongeveer 45 m3, enigszins geïsoleerd, dakkapel, pal op het zuiden. In de zomer wordt het ontiegelijk warm. Afgelopen jaar 36 graden en je krijgt het 's avonds ook niet afgekoeld. Met alle ramen open en zelfs ventilatoren ervoor kreeg ik er hooguit een graadje of 2 af. Ik heb al rolluiken laten hangen; dat heeft niet veel verschil gemaakt (het duurt hooguit 1-2 dagen langer voordat het daar ook echt warm wordt).

Naast de slaapkamer zit de voorzolder. Daarnaast/onder het plat dak van de garage waar de buitenunit op kan komen. Om de slaapkamer te bereiken moeten er dan wel aardig wat meters met de leiding gemaakt worden en zitten er wat bochten in. Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIvb7tgplEhsXghA1eOKSKLRLe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uO2hjoOJQe56l6uRdxFebFAX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaFi_FqaeWlleORhbBZqRTVGrE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rX2fEunM9QwQ8yYFth4WTy8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H_oezBBl5aQ6n32lUUSDKN2TH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzR9iAfe5yjAQeSFcEZoxXfk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl05Gd3atUMc3URZBLACdO8siVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgTVfm0qeq6YU5g1N4KDakf3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb al verschillende bedrijven langs laten komen, maar krijg ook totaal verschillende adviezen. 8)7

Mijn idee was de binnenunit in de slaapkamer en dan via het bochtige traject (dikke zwarte lijn op foto 2 en 3) naar buiten. Volgens 1 bedrijf kan dit niet vanwege teveel bochten. Een ander bedrijf zegt: geen enkel probleem, maar stelt als alternatief de stippellijn voor: recht over het plafond, dan naar beneden en over de vloer naar achteren. Heeft in ieder geval minder bochten en als voordeel dat je buiten laag uit komt, dus dat scheelt een stukje leiding op de buitenmuur. Weer een ander bedrijf zegt: doe het niet, hang de unit op de voorzolder (De blauwe optie 2). Iets zwaardere unit pakken (3kw ipv 2,5), deur van de slaapkamer open laten en dan krijgt die het daar makkelijk koel. Ik heb daar mijn twijfels bij, het lijkt mij dat de kou vooral door het trappengat naar beneden valt (2 open trappen onder elkaar). Bonus is dan wel dat ik daar alle deuren dicht kan doen, behalve die van de werkkamer die recht onder de slaapkamer zit en dat die wellicht ook nog wat afkoelt?

Voor de buitenunit heb ik nog even gedacht om die naast het raam te hangen ipv op het garage dak te zetten. Scheelt de lelijke leiding naar boven, maar maakt onderhoud lastiger.

Ik wil een goed merk, ik denk aan de Mitsubishi 25ZS-S of vergelijkbare Daikin (onbewust wat voorkeur voor de Mitsubishi). Leuk om te koppelen aan Home Assistant, dus met WiFi module. Een bedrijf (de duurste) levert alleen Fujitsu.

Offertes tot nu toe ook aardig uiteenlopend. Van zo'n €1400 tot €2200.

Hebben jullie nog input? Wat denken jullie van "teveel bochten" of de optie op de voorzolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Stiggy schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:44:
Wij willen een airco voor op onze hoofdslaapkamer op zolder. Inhoud ongeveer 45 m3, enigszins geïsoleerd, dakkapel, pal op het zuiden. In de zomer wordt het ontiegelijk warm. Afgelopen jaar 36 graden en je krijgt het 's avonds ook niet afgekoeld. Met alle ramen open en zelfs ventilatoren ervoor kreeg ik er hooguit een graadje of 2 af. Ik heb al rolluiken laten hangen; dat heeft niet veel verschil gemaakt (het duurt hooguit 1-2 dagen langer voordat het daar ook echt warm wordt).

Naast de slaapkamer zit de voorzolder. Daarnaast/onder het plat dak van de garage waar de buitenunit op kan komen. Om de slaapkamer te bereiken moeten er dan wel aardig wat meters met de leiding gemaakt worden en zitten er wat bochten in. Situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb al verschillende bedrijven langs laten komen, maar krijg ook totaal verschillende adviezen. 8)7

Mijn idee was de binnenunit in de slaapkamer en dan via het bochtige traject (dikke zwarte lijn op foto 2 en 3) naar buiten. Volgens 1 bedrijf kan dit niet vanwege teveel bochten. Een ander bedrijf zegt: geen enkel probleem, maar stelt als alternatief de stippellijn voor: recht over het plafond, dan naar beneden en over de vloer naar achteren. Heeft in ieder geval minder bochten en als voordeel dat je buiten laag uit komt, dus dat scheelt een stukje leiding op de buitenmuur. Weer een ander bedrijf zegt: doe het niet, hang de unit op de voorzolder (De blauwe optie 2). Iets zwaardere unit pakken (3kw ipv 2,5), deur van de slaapkamer open laten en dan krijgt die het daar makkelijk koel. Ik heb daar mijn twijfels bij, het lijkt mij dat de kou vooral door het trappengat naar beneden valt (2 open trappen onder elkaar). Bonus is dan wel dat ik daar alle deuren dicht kan doen, behalve die van de werkkamer die recht onder de slaapkamer zit en dat die wellicht ook nog wat afkoelt?

Voor de buitenunit heb ik nog even gedacht om die naast het raam te hangen ipv op het garage dak te zetten. Scheelt de lelijke leiding naar boven, maar maakt onderhoud lastiger.

Ik wil een goed merk, ik denk aan de Mitsubishi 25ZS-S of vergelijkbare Daikin (onbewust wat voorkeur voor de Mitsubishi). Leuk om te koppelen aan Home Assistant, dus met WiFi module. Een bedrijf (de duurste) levert alleen Fujitsu.

Hebben jullie nog input? Wat denken jullie van "teveel bochten" of de optie op de voorzolder?
Die voorzolder optie zou ik hoe dan ook niet naar kijken met een open trapgat. Maar is er een reden waarom je de buitenunit niet gewoon op de dakkapel zet? Minder gedoe, kortere route etc. Moet je alleen zorgen voor goede verzwaring c.q rubbers om trillingen te voorkomen.

Als je echt de buitenunit op de uitbouw wilt hebben; ik zie geen technisch probleem met teveel bochten (@rupsen misschien wel? ) maar het verdient geen schoonheidsprijs.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Notna schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Die voorzolder optie zou ik hoe dan ook niet naar kijken met een open trapgat. Maar is er een reden waarom je de buitenunit niet gewoon op de dakkapel zet? Minder gedoe, kortere route etc. Moet je alleen zorgen voor goede verzwaring c.q rubbers om trillingen te voorkomen.
Exact dat: de trillingen/geluid. Ik heb lang een minirooftop overwogen, maar aangezien ons bed recht eronder in de dakkapel staat ga ik daar toch maar niet voor. Toch te bang dat je dat te goed hoort, en de koudelucht-uitstroom zit dan ook te dicht op waar je slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Vraagje over AC Controller APP. Deze app is gratis en werkt ook op een Windows PC. De app is gemaakt door "KripelX" en heeft nog geen reviews. Ik kan er verder weinig over vinden. Is hier iemand die deze app gebruikt als alternatief voor de Daikin Controller?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
De_Sint schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Kan altijd beter. Betaal 0 en krijg eind van jaar 300 euro terug.
Als je maar genoeg PV op het dak gooit en daar forse bedragen voor neerlegt zul je idd niks hoeven te betalen doordat je fors teruglevert, daarom PV moet je los zien van een warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2021 12:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

mr_evil08 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:44:
[...]

Als je maar genoeg PV op het dak gooit en daar forse bedragen voor neerlegt zul je idd niks hoeven te betalen doordat je fors teruglevert, daarom PV moet je los zien van een warmtepomp.
Wie stelt deze regels op? Vorige melders hadden hun pv ook niet genoemd?

Forse bedragen valt ook wel mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb dezelfde situatie, wij gaan de unit voor de garage op het garage dak zetten naast de unit van de woonkamer.

Ik zie persoonlijk liever een leiding lopen dan dat je een unit aan het huis ziet hangen, de unit is op het dak van de garage bij ons amper zichtbaar vanaf de straat, daarnaast is het met onderhoud natuurlijk vele malen makkelijker.

Evt. kan je nog leidinggoten ook in specieke RAL kleuren krijgen zodat ze minder opvallen.
[...]

Wat bedoel je met forse bedragen? Dat valt echt heel erg mee als je een beetje je ogen openhoudt, als je het zelf kan installeren ben je helemaal spekkoper.

Mijn energierekening is overigens negatief :D

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 13-03-2021 12:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:56
@Stiggy en een mini kanaalairco op plaats 1? Dan sluit je een plenum met buis aan richting je slaapkamer.

Dan moet je denken aan een laag vermogen met lage statische druk. Zoiets als de:
Lg CL09R.n20.

Wij hebben zelf een Panasonic 6kw kanaalairco, maar dan voor het hele huis. Aangesloten op een buizenstelsel van 200mm waar ook de wtw op zit. Bevalt goed.
https://www.aircon.panaso...z25-s-6071pf3e-u-60pz2e5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
[...]
Als je maar genoeg PV op het dak gooit en daar forse bedragen voor neerlegt zul je idd niks hoeven te betalen doordat je fors teruglevert ...
Yup, zelfs als je dan nog een redelijke hoeveelheid Gas verbruikt hebt, kan je op een negatieve rekening komen. Mijn jaar afrekening van vorige week:

Na salderen is er toch nog netto 8072 kWh terug geleverd, dat brengt het totaal voor elektra met de vaste kosten en vermindering energie belasting op een rekening van € -1115.04

Gas verbuik was mede dankzij airco verwarming met buiten temperaturen boven de 10oC beperkt tot 1120 m3, inclusief vaste kosten en belastingen is dat € 1069.72

Dus in totaal een rekening van € -45.32 euro, ik krijg dat bedrag + alle betaalde voorschot bedragen terug.

Plus ik heb voor ongeveer € 1610.00 aan stroom direct van mijn panelen + gesaldeerd verbruikt waar ik niets voor betaal. Dus mijn panelen hebben afgelopen jaar € 2725.00 aan waarde gegenereerd wat de terug verdien tijd van de "forse bedragen die ik er voor neergelegd heb" op ~5 jaar brengt. 8)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
revolution-nl schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:49:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, wij gaan de unit voor de garage op het garage dak zetten naast de unit van de woonkamer.

Ik zie persoonlijk liever een leiding lopen dan dat je een unit aan het huis ziet hangen, de unit is op het dak van de garage bij ons amper zichtbaar vanaf de straat, daarnaast is het met onderhoud natuurlijk vele malen makkelijker.

Evt. kan je nog leidinggoten ook in specieke RAL kleuren krijgen zodat ze minder opvallen.
Mijn huis staat een beetje in een bocht; als je aan komt rijden zie je de hele zijgevel. Ook als de unit op het dak staat ga je hem wel zien. Mijn gedachte was dan: beter alleen de unit zichtbaar dan unit plus goot :)
Maar denk dat ik hem toch maar op het dak laat zetten.
Ik heb nu 4 bedrijven over de vloer gehad. Alleen geven ze aan dat de leidinggoten alleen in het wit te krijgen zijn, maar dat je ze wel kunt schilderen. Dat is ook nog een optie dan.

@Murkmans Een watte? :) Daar had ik niet aan gedacht. De voorzolder heeft een verlaagd plafond, dus daar zou dat ding dan wel mooi in kunnen. Maar helaas zijn die plafonplaatjes vastgelijmd. Ik heb ook weer geen zin dat plafond te gaan vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:16
De_Sint schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:48:
[...]

PV staat in de ondertekening. En het is geen wedstrijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Mijn huis staat een beetje in een bocht; als je aan komt rijden zie je de hele zijgevel. Ook als de unit op het dak staat ga je hem wel zien. Mijn gedachte was dan: beter alleen de unit zichtbaar dan unit plus goot :)
Maar denk dat ik hem toch maar op het dak laat zetten.
Ik heb nu 4 bedrijven over de vloer gehad. Alleen geven ze aan dat de leidinggoten alleen in het wit te krijgen zijn, maar dat je ze wel kunt schilderen. Dat is ook nog een optie dan.

@Murkmans Een watte? :) Daar had ik niet aan gedacht. De voorzolder heeft een verlaagd plafond, dus daar zou dat ding dan wel mooi in kunnen. Maar helaas zijn die plafonplaatjes vastgelijmd. Ik heb ook weer geen zin dat plafond te gaan vernieuwen.
Goten zijn prima te schilderen, hebben we hier ook gedaan, in ons geval in de kleur die ook de kozijnen en boeiborden hebben. Condensafvoeren zijn inmiddels overigens ook geschilderd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPykJLnssRrbjgIineJ0odI3YYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiB39KqvStnzsg3ripQsyx5F.jpg?f=fotoalbum_large

Kwestie van schuren, goede kunststof primer erop, weer schuren en aflakken. Bestellen in RAL kleur kan wel maar is belachelijk duur, geloof dat ik in plaats van amper 100 euro dan bijna 800 euro aan gootwerk kwijt zou zijn.

Een goede tip is om je installateur te vragen een paar weken voor installatie vast de goten en hulpstukken te leveren. Dan kun je ze vooraf schilderen wat het een stuk makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
De_Sint schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Gaat erom pv is niet relevant ook al zou ik het huis met convectorkachels stoken met ramen open als de installatie maar groot genoeg is kun je altijd in negatief energie rekening komen.

Dat moet niemand doen btw en alleen rekenen zonder pv, ik val je niet aan met pv krijg je vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 18:21
Na 2 hete zomers zijn wij thuis klaar met hitte in huis :r. Vooral de kinderen op zolder hebben het zwaar gehad afgelopen zomer. Daarom ook aan het rondkijken naar airco voor in de 4 slaapkamers. 2 op 1 hoog tegen de buitenmuur en 2 op zolder, ook tegen dezelfde buitenmuur.

Afgesproken met een bedrijf dat ik zelf zo veel mogelijk ga doen, ik ben een ervaren klusser :*) : gaten in de muur boren, leidinggoot op de muur plaatsen, elektra enz. Deden ze niet moeilijk over gelukkig. De multi-split unit komt buiten op de grond te staan en dan met 2 zwarte leidinggoten omhoog.

Offerte gehad voor een LG MU4R25 voor € 3.750. Binnenunits zijn 2x 2.1KW en 2x 1.5KW.

Ik lees hier veel over Diakin, dat kost € 700 extra voor een vergelijkbare opstelling. Is dat het waard?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BigEagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:04:
Ik lees hier veel over Diakin, dat kost € 700 extra voor een vergelijkbare opstelling. Is dat het waard?
Nee. Zeker niet nu Daikin zijn lokale API aan het afschaffen is zou ik die 700 in de eigen zak houden.

App van LG schijnt verder gewoon prima te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 13-03-2021 16:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Glashelder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Nee. Zeker niet nu Daikin zijn lokale API aan het afschaffen is zou ik die 700 in de eigen zak houden.

App van LG schijnt verder gewoon prima te zijn.
Goed om te horen. Bedankt!

Ik denk ook niet dat de LG een prut merk is of zo... ;)

Andere vraag nog: bestaat er een oplossing om de leidingen van de airco 2 meter veilig onder tuintegels te begeleiden? De buitenunit komt namelijk 2 meter van de buitenmuur af te staan. Geen idee of de leidinggoot die op de muur moet komen daar sterk genoeg voor is. Dacht er eerst aan om die te gebruiken... ;)

[ Voor 30% gewijzigd door BigEagle op 13-03-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Teveel bochten kan een issue zijn, maar niet bij de hoeveelheid die in dit systeem zou komen.
Bij ME uit mijn hoofd mag je 50 haakse bochten hebben.

Ik zou gewoon voor de eerste optie gaan (dikke lijn) alleen dan wel bij de unit recht naar achter en niet eerst omhoog. Dan heb je iig geen condens pompje nodig.

De blauw optie kan ook, dan kan je beneden inderdaad mee koelen, maar dan zou ik wel voor een 5Kw gaan. Dan weet je iig zeker dat je de slaapkamer ook koud krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@rupsen dat verschilt per model lijkt me?

Bij de ME die ik bij mijn pa geplaatst had waren het er meen ik max 10. Dit was daar relevant omdat ik tot 9 kwam en het van tevoren in de specs had opgezocht :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
BigEagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Andere vraag nog: bestaat er een oplossing om de leidingen van de airco 2 meter veilig onder tuintegels te begeleiden? De buitenunit komt namelijk 2 meter van de buitenmuur af te staan. Geen idee of de leidinggoot die op de muur moet komen daar sterk genoeg voor is. Dacht er eerst aan om die te gebruiken... ;)
LG is prima :9~

ik zou een pvc buis rond 75 oid nemen en ze daar doorheen leggen. Dat zijn de kosten ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Glashelder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:42:
@rupsen dat verschilt per model lijkt me?

Bij de ME die ik bij mijn pa geplaatst had waren het er meen ik max 10. Dit was daar relevant omdat ik tot 9 kwam en het van tevoren in de specs had opgezocht :p
Dat moet dan wel ja O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
rupsen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:43:
[...]

LG is prima :9~

ik zou een pvc buis rond 75 oid nemen en ze daar doorheen leggen. Dat zijn de kosten ook niet
PVC buis was inderdaad ook nog een optie, wist alleen niet welke diameter. Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[...]
Als de leidinggoten erop zitten kan ja altijd zelf een koof in iedere gewenste kleur en vorm erover (laten) maken.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:33
@Glashelder
Wat bedoel je met “daikin gaat zijn lokale API afschaffen”
Is daar meer over te lezen en Wat heeft dit voor gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
rupsen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Teveel bochten kan een issue zijn, maar niet bij de hoeveelheid die in dit systeem zou komen.
Bij ME uit mijn hoofd mag je 50 haakse bochten hebben.

Ik zou gewoon voor de eerste optie gaan (dikke lijn) alleen dan wel bij de unit recht naar achter en niet eerst omhoog. Dan heb je iig geen condens pompje nodig.

De blauw optie kan ook, dan kan je beneden inderdaad mee koelen, maar dan zou ik wel voor een 5Kw gaan. Dan weet je iig zeker dat je de slaapkamer ook koud krijgt.
Een paar monteurs gaven aan dat je met die bochten “daar later last mee krijgt” of dat het geluid behoorlijk toeneemt. Ik geloof het verder wel. Ik ga denk ik inderdaad voor de optie van de dikke lijn, thanks! De unit kan op de slaapkamer een stuk hoger komen te hangen (daar is geen verlaagd plafond), dus dan is er geen condenspompje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]
Ja best vreemd terwijl er zeker wel andere kleuren leverbaar zijn, wat is het motief hebben ze geen zin aan om te installeren?

9010 is zeker niet de enige kleur wat mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Ja best vreemd terwijl er zeker wel andere kleuren leverbaar zijn, wat is het motief hebben ze geen zin aan om te installeren?

9010 is zeker niet de enige kleur wat mogelijk is.
https://www.wasco.nl/arti...ggoot-2m-72x64mm/99TS1426

https://www.wasco.nl/arti...ggoot-2m-72x64mm/99TS1326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Nice, die zwarte vind ik al een stuk mooier!
Thanks, als ik een keuze voor de installateur gemaakt heb zal ik hem daar op wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

BigEagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Ik zou denken een ronde PVC pijp. Als er 4 sets door moeten zit je snel aan 80mm denk ik. Alleen hoe ga je zorgen dat die niet vol water loopt? Misschien met 2x een 90 graden bocht aan elke kant. Maar dan is het wel weer spannend om daar 4 sets leidingen door te krijgen. Zelfs als je eerst de leidingen er door haalt en dan de bochten op hun plek lijmt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
mwk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:22:
[...]

Ik zou denken een ronde PVC pijp. Als er 4 sets door moeten zit je snel aan 80mm denk ik. Alleen hoe ga je zorgen dat die niet vol water loopt? Misschien met 2x een 90 graden bocht aan elke kant. Maar dan is het wel weer spannend om daar 4 sets leidingen door te krijgen. Zelfs als je eerst de leidingen er door haalt en dan de bochten op hun plek lijmt.
Als je gaatjes in de buis boort kan het water ook weer weg uit de buis. 75 zal inderdaad een tight fit zijn. 80, 90 of zelfs 110 is ook nog een optie. Heb als ZZP-er gelukkig toegang tot enkele groothandels.

Ik zal eens horen wat de installateur in gedacht heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
fmrama schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:22:
@Glashelder
Wat bedoel je met “daikin gaat zijn lokale API afschaffen”
Is daar meer over te lezen en Wat heeft dit voor gevolg?
Nou Daikin is bezig met een nieuwe app waarbij de communicatie via de cloud loopt ipv lokaal.

Zoals ik het begrepen heb is de bedoeling dat op termijn de lokale api toegang daarmee vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:33
Ok! Als de unit dan nog maar benaderbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mwk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:22:
[...]
voor buiten gebruik je pvc buis met machet, dus rubber ringen ipv lijmen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
ik222 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Goten zijn prima te schilderen, hebben we hier ook gedaan, in ons geval in de kleur die ook de kozijnen en boeiborden hebben. Condensafvoeren zijn inmiddels overigens ook geschilderd :)

[Afbeelding]

Kwestie van schuren, goede kunststof primer erop, weer schuren en aflakken. Bestellen in RAL kleur kan wel maar is belachelijk duur, geloof dat ik in plaats van amper 100 euro dan bijna 800 euro aan gootwerk kwijt zou zijn.

Een goede tip is om je installateur te vragen een paar weken voor installatie vast de goten en hulpstukken te leveren. Dan kun je ze vooraf schilderen wat het een stuk makkelijker is.
Dacht even een foto van de plaatselijke kerk te zien........ 8)7

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik krijg "Page Not Found /common/basic_info" als ik die URLs probeer. Hij ziet dus wel dat er een service draait, maar ik krijg geen nuttige info terug.
Bij mijn Perfera’s krijg ik ook deze melding (page not found). Bij de Stylish units werkt het wel. Beiden afgelopen maand geïnstalleerd.

Meer mensen hier ervaring mee?

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
biljoenblik schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Dacht even een foto van de plaatselijke kerk te zien........ 8)7
Haha, tja de 3 binnenunits zitten waar ze moeten zitten en bovenaan zit de doorvoer naar de buitenunit op het inpandige dakterras. Dan is dit de resulterende vorm van het goten werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Nou Daikin is bezig met een nieuwe app waarbij de communicatie via de cloud loopt ipv lokaal.

Zoals ik het begrepen heb is de bedoeling dat op termijn de lokale api toegang daarmee vervalt.
Dus wat je zegt de controller niet meer updaten en de google play app ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Dus wat je zegt de controller niet meer updaten en de google play app ook niet.
Ik heb hier inderdaad alle apps uit voorzorg verwijderd en in pfSense de binnenunits afgesloten van internet. Lokale API is namelijk juist het enige wat ik gebruik, alles wordt door Home Assistant aangestuurd.

@Glashelder Heb jij trouwens ergens specifiek iets gelezen of gehoord over het uitzetten van de publieke API? Ik zie namelijk dat er vooral gesproken wordt over dat de oude apps straks niet meer werken, maar het kan natuurlijk in principr ook dat men het dan alleen over het online deel daarvan heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:05
is het gebruikelijk om Daikin buitenunit van stroom af te zetten, bijvoorbeeld als je op vakanties gaat? of is het schadelijk voor de unit als hij een paar weken geen stroom heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Er was iemand hier die Daikin gebeld had en daar was dat (volgens mij) aangegeven.

Maar wellicht is het wel allemaal een misverstand hoor. Dat communicatie via de cloud gaat verlopen wil niet perse zeggen dat lokale communicatie onmogelijk wordt (zie bijv. Hue, als je het mij vraagt hèt schoolvoorbeeld van hoe je zo’n systeem moet opzetten :Y) ).

Maar als je nu mensen ziet die 404’s krijgen.. :X
dimk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:43:
is het gebruikelijk om Daikin buitenunit van stroom af te zetten, bijvoorbeeld als je op vakanties gaat? of is het schadelijk voor de unit als hij een paar weken geen stroom heeft?
Niet Daikin specifiek maar het kan geen kwaad de stroom eraf te halen. Als het buiten heel koud is zou ik wel de stroom erop laten.

[ Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Glashelder schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:43:
Er was iemand hier die Daikin gebeld had en daar was dat (volgens mij) aangegeven.

Maar wellicht is het wel allemaal een misverstand hoor. Dat communicatie via de cloud gaat verlopen wil niet perse zeggen dat lokale communicatie onmogelijk wordt (zie bijv. Hue, als je het mij vraagt hèt schoolvoorbeeld van hoe je zo’n systeem moet opzetten :Y) ).

Maar als je nu mensen ziet die 404’s krijgen.. :X
Dat zou behoorlijk schandalig zijn om achteraf functionaliteit te verwijderen. Hier gebeurd de aansturing ook geheel buiten de app om (Domoticz).
Ik vind überhaupt dat veel airco producenten op een behoorlijke bijzondere manier add-ons die anno 2021 als redelijk normaal worden beschouwd de markt zetten, bv Mitsubishi die best wel veel geld vraagt voor een wifi unit en dat soort dingen.

Tegelijk gaan de meeste van die dingen wel behoorlijk lang mee, dus ze kunnen het best wel eens beschouwen als enige vorm van inkomsten naast de aanschaf.

Nou ja, worst case kunnen we gelukkig met bv een RM3 mini nog via infrarood bedienen. Ik ga in ieder geval onze Daikin app maar even niet gebruiken, enkele weken geleden wilde hij ook de firmware updaten, gelukkig niet gedaan nu ik dit zo lees. If it is not broken, do not try to fix it denk ik dan maar _/-\o_

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Ehh, wacht, wat zou er precies worden verwijderd?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Onlangs (begin januari 3x) heb ik met Daikin gebeld, serviceafdeling, iemand met een coordinerende rol. Die vertelde dat ze ipv met out of home via de oude app de bediening standaard via de cloud willen laten lopen. Dat doet de beta app dus. Hij heeft niet gezegd dat lokale bediening komt te vervallen. Noot: dat werkt ook nog steeds. Ik heb hem uitgebreid uitgevraagd wat ze precies gaan doen,veranderen, toevoegen etc. Echter, hij wist dat allemaal niet. Heb hem aangegeven dat velen de apparatuur bedienen middels domotica. Dat leek een ver van zijn bed show. Hij zou dat verder gaan uitzoeken/navragen maar ik heb niets meer van meneer vernomen.

We kunnen natuurlijk als beta testers proberen met de ontwikkelaars in contact te komen.... Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

@Stiggy kun je niet gewoon via het trappengat naar beneden? Ik wil buiten ook geen goot op de muur. Unit zie je altijd wel hangen van een meter of 20 (ook bij ons ligt het huis 45 graden gedraaid van de straat dus ik wil niet en/en... Ons trappengat naar de zolder is dicht met een deur dus daar kijk ik toch niet tegen de goot aan op de 1e verdieping. Wij slapen alleen niet op zolder maar je krijgt met je geprefereerde optie toch al goot in het zicht bij de voorzolder :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

De jaarafrekening is binnen. Na een jaar thuiswerken toch ruim 400 euro terug. Vanaf oktober gebruiken we de warmtepomp om te verwarmen. In de koude maanden flink wat stroom verbruikt. Af en toe ook de kachel als hulp bijgeschakeld in de koude dagen.
In totaal hebben we 2100Kwh verbruikt bovenop de opbrengst van de panelen (ongeveer 4800Kwh). Dat vind ik nog best stevig.
Echter door de hoge energieteruggaaf op stroom is de energiebelasting negatief. Dus per saldo hebben we alleen vastrecht voor stroom betaald.
Gasverbruik is 1000 kuub minder. Waarom ik dan niet nog meer terugkrijg ga ik nog even uitpuzzelen. Ik denk omdat ik netto geen teruglevering van stroom heb gedaan.
Huis is vrijstaand jaren '90 en ongeveer 580Kuub.
Installatie is 4MXM68 (5+2+2+2) en 3MXM40 (2+2).

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mwk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:15:
De jaarafrekening is binnen. Na een jaar thuiswerken toch ruim 400 euro terug. Vanaf oktober gebruiken we de warmtepomp om te verwarmen. In de koude maanden flink wat stroom verbruikt. Af en toe ook de kachel als hulp bijgeschakeld in de koude dagen.
In totaal hebben we 2100Kwh verbruikt bovenop de opbrengst van de panelen (ongeveer 4800Kwh). Dat vind ik nog best stevig.
Echter door de hoge energieteruggaaf op stroom is de energiebelasting negatief. Dus per saldo hebben we alleen vastrecht voor stroom betaald.
Gasverbruik is 1000 kuub minder. Waarom ik dan niet nog meer terugkrijg ga ik nog even uitpuzzelen. Ik denk omdat ik netto geen teruglevering van stroom heb gedaan.
Huis is vrijstaand jaren '90 en ongeveer 580Kuub.
Installatie is 4MXM68 (5+2+2+2) en 3MXM40 (2+2).
Wat is daar fors aan dan? het is hoog maar niet fors te noemen.

Stroom 2100kwh x 0.21 = € 441.
Gas 1000m3 x 0.71 = € 710 (1 van laagste gasprijzen in 2020,inmiddels is dat richting 0.78 m3).

269 euro besparing.
Hier heeft de warmtepomp volledig zelfstandig gedraait ook tijdens -12 buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
JB schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:13:
@Stiggy kun je niet gewoon via het trappengat naar beneden? Ik wil buiten ook geen goot op de muur. Unit zie je altijd wel hangen van een meter of 20 (ook bij ons ligt het huis 45 graden gedraaid van de straat dus ik wil niet en/en... Ons trappengat naar de zolder is dicht met een deur dus daar kijk ik toch niet tegen de goot aan op de 1e verdieping. Wij slapen alleen niet op zolder maar je krijgt met je geprefereerde optie toch al goot in het zicht bij de voorzolder :)
Nee, dat gaat niet lukken. Dan krijgen we binnen wel heel veel leiding en bochten.

Hmm, ik was er uit en wou voor de Mitsubishi SRK25ZS-W + WiFi module gaan. Maar zit nu de specs te vergelijken en dan in de Daikin Perfera toch een stuk beter? Kan 65m3 koelen (Mitsu 60) en max opgenomen vermogen is 560 W (Mitsu 750W). Dat laatste scheelt toch wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Waar al die paniek over de Daikin Residential Controller? Iedereen gooit maar alle apparaten als tv ontvangers, pc’s, laptops, telefoons (ook van bezoekers), tablets, etc. etc. op het eigen netwerk (met alle risico’s van dien als hackers, virussen, etc.) maar een app die verder helemaal niets bijzonders doet en nog een stuk extra functionaliteit toevoegt veroorzaakt een hoop paniek......

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:23:
Waar al die paniek over de Daikin Residential Controller? Iedereen gooit maar alle apparaten als tv ontvangers, pc’s, laptops, telefoons (ook van bezoekers), tablets, etc. etc. op het eigen netwerk (met alle risico’s van dien als hackers, virussen, etc.) maar een app die verder helemaal niets bijzonders doet en nog een stuk extra functionaliteit toevoegt veroorzaakt een hoop paniek......
De WiFi module voegt veel toe omdat het een warmtepomp is heeft het even tijd nodig om op te warmen.

Als ik vanuit het werk naar huis ga zet ik op afstand dus de verwarming alvast hoger (ja kan ook met tijdklok als je vast ritme hebt echter dat heb ik niet altijd), dat gehacked kan worden neem ik maar voor lief.

In Theorie kan het inderdaad dat je in een botnet komt maar praktijk valt dat reuze mee, de kans dat mijn smartphone gehacked wordt is dan wel 100x groter dan mijn smart tv bijvoorbeeld die weinig verzoeken naar het internet doet behalve Netflix app ik gebruik de browser daarop niet.

Gasten zitten hier gewoon op gasten WiFi(gescheiden vlan).
Virussen zoals vroeger kom ik bijna nooit meer tegen behalve cryptovirussen voor afpersing, of dat ze in een botnet hangen, voor de rest valt het wel mee wat heeft een hacker eraan of ze zien wat mijn verbruik is of dat mijn verwarming op 22c staat...

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 14-03-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:23:
Met de app kun je makkelijker, ook door andere niet tweakende huisgenoten, en meer bedienen. Ik kan niet (makkelijk) alles bedienen met Homey. Het is dus van belang dat de app werkt maar ook lokale bediening middels Homey (of andere systemen) te gebruiken blijft. Verder is mijn thuisnetwerk goed beveiligd, althans, ik heb mijn best gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Okee @mr_evil08 en @Idefix70 , ik begrijp het even niet. Uit jullie reacties begrijp ik weer het tegenovergestelde. Als ik op de pagina van Daikin naar de verschillen van de 2 apps kijk, dan doen die hetzelfde, alleen was de ene specifiek voor airco’s en de andere voor heatingsystemen. Dit tot 2020.

Ik heb in februari een Stylish, een Perfera wand en een Perfera vloer in huis en gelijk de beta Residental Controller in gebruik genomen. Doet wat de Online Controller ook doet (tenminste, begrijp ik uit de info op de Daikin site), misschien her en der een functionaliteit meer of minder maar daar is het een beta voor.

Dus wat is het probleem? Waarom poorten op je router dichtgooien en zo?

[ Voor 4% gewijzigd door PeepPeepPeep op 14-03-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Wat vinden jullie van deze installatie/afwerking?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eVxJGZHaSUS0dP9sruChSFRI9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZxTHLfchbnrYmYkRoQ6Uu3o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tb2zTBBn1z0YIaoBX95Z6EIyAqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnEwPungmq5s1vE6FY4com42.jpg?f=fotoalbum_tile

Het gat is verder niet afgedicht

Verder vroeg ik mij af of de ventilator van de buitenunit altijd wel iets uit balans is? Als ik focus op het midden van de ventilator, kijkende naar de as/moer, dan zie ik deze wat uit het midden zitten.

Grof gezegd zie je de ventilator in de richting van de rode pijlen oscilleren. Kan dat kwaad of hoort het beetje speling op te zitten? Je voelt de unit ook wat vibreren/trillen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HSGjSllg72a5Xi77vp0DMwFgeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3akkm0bxjGpgbXgENs9tZj0T.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 14-03-2021 13:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:45:
Okee @mr_evil08 en @Idefix70 , ik begrijp het even niet. Uit jullie reacties begrijp ik weer het tegenovergestelde. Als ik op de pagina van Daikin naar de verschillen van de 2 apps kijk, dan doen die hetzelfde, alleen was de ene specifiek voor airco’s en de andere voor heatingsystemen. Dit tot 2020.

Ik heb in februari een Stylish, een Perfera wand en een Perfera vloer in huis en gelijk de beta Residental Controller in gebruik genomen. Doet wat de Online Controller ook doet (tenminste, begrijp ik uit de info op de Daikin site), misschien her en der een functionaliteit meer of minder maar daar is het een beta voor.

Als je puur de apps gebruikt is er geen probleem. Waar het om gaat is dat de oude app kan werken middels een lokale API. De nieuwe app werkt puur via de cloud en in elk geval de nieuwe Perferra hebben voor zover nu bekend ook geen lokale API meer.

Die lokale API echter wordt ook gebruikt door domotica systemen zoals Home Assistant. Dus de angst hier is dat men met een software update ook op bestaande modellen de lokale API uitschakelt waardoor de units niet meer via die domotica systemen aanstuurbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Waterkoker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:49:
[Afbeelding][Afbeelding]

Verder vroeg ik mij af of de ventilator van de buitenunit altijd wel iets uit balans is? Als ik focus op het midden van de ventilator, kijkende naar de as/moer, dan zie ik deze wat uit het midden zitten.

Grof gezegd zie je de ventilator in de richting van de rode pijlen oscilleren. Kan dat kwaad of hoort het beetje speling op te zitten? Je voelt de unit ook wat vibreren/trillen
[Afbeelding]
Afwerking ziet er keurig netjes uit, hooguit zouden de koelleidingen nog getaped kunnen worden tegen de vogels.

Wat betreft trillen van de unit, dat doet elke unit en komt vooral door de compressor. Daarom zetten sommige mensen hem ook op dempers, anders kun je dat soms binnen horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:45:

Je kunt op twee manier een IoT-apparaat aansturen, of beide: lokaal via het lokale netwerk en/of via een online-account via het internet.

De "Online Controller" kan het op beide manier doen: lokaal via je LAN, door gewoon de API van de wifi-modules aan te spreken. Dus als je internet eruit klapt, dan kun je gewoon de app blijven gebruiken. Deze lokale API betekent ook dat domotica-apps zoals Home Assistant enzo makkelijk de unit kunnen blijven aansturen.

De online-functionaliteit wordt geboden door de Out-of-home-functie in de app. Die optioneel te gebruiken is als je dus buiten je lokale netwerk zit. Ik heb deze functionaliteit niet zelf geprobeerd, maar het is hoe heel veel IoT-devices werken, zoals mijn luchtzuiveraar- en bevochtiger.

Die nieuw app werkt wellicht dus alleen via de tweede manier. Wat zou betekenen dat het altijd via het internet gaat. Dit is een security & privacy concern, het levert wat extra delay op (wat in het geval van HVAC niet erg is), het werkt niet als je geen internet hebt en het wordt voor domotica-apps en hubs ineens veel moeilijker, zo niet onmogelijk om geïntegreerd die dingen aan te sturen met de rest van je domotica.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ik222 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:51:
[...]

[..] voor zover nu bekend ook geen lokale API meer.
Is dit proefondervindelijk al vastgesteld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Is dit proefondervindelijk al vastgesteld?
Nou in zoverre dat een aantal mensen met een Perferra uit de nieuwe serie hier al gemeld hebben dat de bekende API endpoints in elk geval niet meer beschikbaar zijn. De bekende domotica integraties werken vooralsnog dus ook niet met die nieuwe units. Wel lijkt het erop dat er nog steeds een webserver draait overigens op de nieuwe modellen, maar zonder lokaal werkende app is het heel lastig om te achterhalen wat de nieuwe endpoints zouden zijn als die er stiekem toch nog zijn.

Overigens heb ik hier mijn Stylish units een paar weken terug nog gekoppeld met de nieuwe Beta app na berichten hier dat dit veilig kon. Daarvoor kregen ze ook een firmware update naar 1.14.3 en daarmee is de bekende lokale API dus nog steeds beschikbaar en werken ze bovendien ook nog met de oude app. Alleen bij de release notes van de nieuwste update van de beta app staat ineens specifiek dat units na firmware update niet meer werken met de oude app, dus dat is voor mij de reden om alles vooralsnog eraf te gooien en van internet af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik krijg van 1 Daikin unit de wifi adapter niet meer zichtbaar in de out of home. Die in de Perfera werkt goed. Die in de Stylish niet (meer). Als ik aanmeld op Out Of Home, staat hij er niet tussen. Ik zie alleen de Perfera.

Ik heb op de instellingen in de app, de adapter al een keer uitgeschakeld voor Out Of Home, en weer aangemeld. Hij vraagt dan of ik die wil toevoegen aan het bestaande account: ja. Helaas komt hij er niet tussen.

Nu zou ik de adapter misschien kunnen resetten, en hem toevoegen als nieuwe adapter? Maar ik kan niet goed vinden hoe ik dat doe. In de handleiding staat alleen hoe je hem toevoegt.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:54:
Ik krijg van 1 Daikin unit de wifi adapter niet meer zichtbaar in de out of home. Die in de Perfera werkt goed. Die in de Stylish niet (meer). Als ik aanmeld op Out Of Home, staat hij er niet tussen. Ik zie alleen de Perfera.

Ik heb op de instellingen in de app, de adapter al een keer uitgeschakeld voor Out Of Home, en weer aangemeld. Hij vraagt dan of ik die wil toevoegen aan het bestaande account: ja. Helaas komt hij er niet tussen.

Nu zou ik de adapter misschien kunnen resetten, en hem toevoegen als nieuwe adapter? Maar ik kan niet goed vinden hoe ik dat doe. In de handleiding staat alleen hoe je hem toevoegt.
Ik zou eerst eens proberen de installatie een keer stroomloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Waterkoker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:49:
[Afbeelding][Afbeelding]

Het gat is verder niet afgedicht

[Afbeelding]
Dat hoort bij de fan en kan geen kwaad. Immers gaat die van zijn centraalpunt zoeken bij draaien, net als bij een wasmachine bijv.

Dat trillen is niet gerelateerd aan dit overigens; dat is de compressor.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
BeQuietAndDrive schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:54:

Dat resetten is wel te vinden online. Ik moest dat ook doen maar dat werkte niet. Stroomloos maken wel. Overigens, ik zie geen enkele unit meer na de update ivm betatesten in out of home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Idefix70 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Dat resetten is wel te vinden online. Ik moest dat ook doen maar dat werkte niet. Stroomloos maken wel. Overigens, ik zie geen enkele unit meer na de update ivm betatesten in out of home.
Thanks, gaan we dat eens doen. Ik gebruik nog gewoon de oude app, ik laat het beta-testen aan jullie over ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:25

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Inmiddels zijn wij een paar stappen verder in het offerte proces. Dit topic is echt een fantastische bron! Momenteel heb ik wat vragen o.b.v. een paar offertes, ik ben nieuwsgierig naar de praktijk ervaringen:

- Het gaat om een redelijk geisoleerde tussenwoning: is dit een aardige setup?
- Buiten unit Daikin 3MXM68N 6,8kw met Perfera binnen units:
1. Is deze buiten unit niet onnodig zwaar en levert het minimum verwarm vermogen van 2,0kw/u niet onnodig gependel op als de totale warmtevraag slechts 1kw/u is in de woonkamer, en zo ja, is dit storend?
- Woonkamer 3,5kw (ong. 65m2): FTXM35N
- Slaapkamer 1,5kw (ong. 20m2): CTXM15N
- Kantoor op zolder: 2,5kw (ong. 25m2): FTXM25N

2. Hoe zit het met de service van Daikin als er iets is, bijv. na 7 jaar een onderdeel stuk gaat? Zijn deze onderdelen dan nog leverbaar en hoe coulant is men dan? Hoe vergelijkt dit bijv. met LG of Mitsubishi?

3. Sommige installateurs raden ook andere merken aan, zoals Midea. Dit is een grote Chinese partij, die klaarblijkelijk naam wil maken in Nederland en op papier in elk geval zeer aantrekkelijk zijn. Daar lees ik in dit topic eigenlijk niets over. Zijn er hier mensen met ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenmelle op 14-03-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

mr_evil08 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Wat is daar fors aan dan? het is hoog maar niet fors te noemen.

Stroom 2100kwh x 0.21 = € 441.
Gas 1000m3 x 0.71 = € 710 (1 van laagste gasprijzen in 2020,inmiddels is dat richting 0.78 m3).

269 euro besparing.
Hier heeft de warmtepomp volledig zelfstandig gedraait ook tijdens -12 buiten.
Gas is inderdaad al duurder. Bestaat overigens voor groot deel uit belasting. De warmtepompen hebben hier ook gedraaid met -10 idd. Maar af en toe even de ketel erbij.
Het is hier nu 8 graden buiten en dan gebruiken we uitsluitend de warmtepompen. Dat gaat echt super.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

ik222 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Ik zou eerst eens proberen de installatie een keer stroomloos te maken.
+1
Ik had het omgekeerde probleem. 1 unit zag ik wel met out of home, maar niet met in home. Kon wel gewoon via de REST interface status opvragen. Router resetten hielp niet.
Poosje terug stroomstoring gehad in Deventer. Toen de stroom weer terug was, waren alle units weer zichtbaar in de app.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

BigEagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:38:
[...]

Als je gaatjes in de buis boort kan het water ook weer weg uit de buis. 75 zal inderdaad een tight fit zijn. 80, 90 of zelfs 110 is ook nog een optie. Heb als ZZP-er gelukkig toegang tot enkele groothandels.

Ik zal eens horen wat de installateur in gedacht heeft...
Maar een buis die in de grond ligt watert dan ook in als er gaatjes in zitten. Net als drainage buizen.
En denk dat de isolatie van de leidingen niet echt meer werkt als die helemaal nat is.

Andere optie is binnenlangs omlaag gaan en dan door de kruipruimte naar buiten boren.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
ikbenmelle schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:49:
Inmiddels zijn wij een paar stappen verder in het offerte proces. Dit topic is echt een fantastische bron! Momenteel heb ik wat vragen o.b.v. een paar offertes, ik ben nieuwsgierig naar de praktijk ervaringen:

1. Is deze buiten unit niet onnodig zwaar en levert het minimum verwarm vermogen van 2,0kw/u niet onnodig gependel op als de totale warmtevraag slechts 1kw/u is in de woonkamer, en zo ja, is dit storend?

2. Hoe zit het met de service van Daikin als er iets is, bijv. na 7 jaar een onderdeel stuk gaat? Zijn deze onderdelen dan nog leverbaar en hoe coulant is men dan? Hoe vergelijkt dit bijv. met LG of Mitsubishi?

3. Sommige installateurs raden ook andere merken aan, zoals Midea. Dit is een grote Chinese partij, die klaarblijkelijk naam wil maken in Nederland en op papier in elk geval zeer aantrekkelijk zijn. Daar lees ik in dit topic eigenlijk niets over. Zijn er hier mensen met ervaring?
Ik heb de FTXM35N en 2x FTXM20N op een 3MXM52N.
Ik denk dat jou systeem ook heel goed op een 52 unit kan.

De eerste instalateur wilde deze set aansluiten op een 80 unit. Ik heb vriendelijk bedankt.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
ik222 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Afwerking ziet er keurig netjes uit, hooguit zouden de koelleidingen nog getaped kunnen worden tegen de vogels.
Wat voor tape gebruiken jullie hiervoor? De leidingen zijn wit, kan het ivm zon/warmte kwaad om zwarte tape te gebruiken?

Alles van Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
[...]
Het laatste installatiebedrijf dat ik over de vloer had gaf aan dat Daikin maar 5 jaar gegarandeerd onderdelen levert (net als de meeste merken). Alleen Mitsubishi garandeerde 20 jaar, voor hem reden om Mitsubishi aan te raden (hoewel hij ook regelmatig de andere merken installeerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Menno1234 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Wat voor tape gebruiken jullie hiervoor? De leidingen zijn wit, kan het ivm zon/warmte kwaad om zwarte tape te gebruiken?
Dat maakt volgens mij weinig uit, het is vooral ook wat je mooi vindt.

Ik heb zelf zilveren ductape gedraaid om het stukje bij de buitenunit dat de installateur niet gedaan had. Het gaat er vooral om dat de vogels er vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Mijn buurman heeft vandaag een Mitsui 3.5KW geïnstalleerd gekregen voor een studio/biljartkamer. Lyrisch dat hij is over split-airco en dat het de toekomst is vanwege de hoge COP.
Hij moest 1500 euro inclusief installatie betalen. Zwart. Vond het nogal aan de prijs als ik zie dat je zo'n toestel voor 500-600 kon kopen maar OK hij was blij.

Sinds ik een renovatie woning heb gekocht en eerst aan vloerverwarming zat te denken, zit ik nu ineens aan een triple split unit te denken kosten 2300 euro inclusief installatie.

Gaat om een woning uit 1900 van ruim 300 kuub. Isolatie voor wanden/dak is R 4, en vloer isolatie is R2.25.

Zat te denken gewoon vloerverwarmingsleidingen in de dekvloer te gaan storten voor het geval verwarmen met airco niks is. En dan gewoon met een CW5 ketel te gaan verwarmen (+SWW).

Is airco goed te doen als hoofdverwarming, heb alle nadelen al wel gelezen maar vind het nogal een sprong in het diepe. De gast die het daar installeerde heeft zelf ook airco als hoofdverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jelle2503 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:08:
Mijn buurman heeft vandaag een Mitsui 3.5KW geïnstalleerd gekregen voor een studio/biljartkamer. Lyrisch dat hij is over split-airco en dat het de toekomst is vanwege de hoge COP.
Hij moest 1500 euro inclusief installatie betalen. Zwart. Vond het nogal aan de prijs als ik zie dat je zo'n toestel voor 500-600 kon kopen maar OK hij was blij.

Sinds ik een renovatie woning heb gekocht en eerst aan vloerverwarming zat te denken, zit ik nu ineens aan een triple split unit te denken kosten 2300 euro inclusief installatie.

Gaat om een woning uit 1900 van ruim 300 kuub. Isolatie voor wanden/dak is R 4, en vloer isolatie is R2.25.

Zat te denken gewoon vloerverwarmingsleidingen in de dekvloer te gaan storten voor het geval verwarmen met airco niks is. En dan gewoon met een CW5 ketel te gaan verwarmen (+SWW).

Is airco goed te doen als hoofdverwarming, heb alle nadelen al wel gelezen maar vind het nogal een sprong in het diepe. De gast die het daar installeerde heeft zelf ook airco als hoofdverwarming.
Ik ken je indeling niet, maar als je toch gaat renoveren kan je dan geen kanaal unit nemen? heb je alvast 1 nadeel minder (lelijk ding aan de muur) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
No offence maar er lopen hier genoeg mensen rond die het als hoofdverwarming gebruiken :+

Inclusief mijzelf, naar tevredenheid. Of ik mijn CV nu weg zou durven doen ben ik nog niet over uit. Met -10 gebruikte ik de CV nog wel voor een extra beetje verwarming. Of het echt nodig was: ik denk het niet. Een trui had ook prima gewerkt.

Ik denk dat ik dus op termijn voor VVW + L/W WP ga. Als je nu VVW kan leggen dan zou ik dat absoluut doen. Maar voor koeling heb je sowieso L/L nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
mwk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Maar een buis die in de grond ligt watert dan ook in als er gaatjes in zitten. Net als drainage buizen.
En denk dat de isolatie van de leidingen niet echt meer werkt als die helemaal nat is.

Andere optie is binnenlangs omlaag gaan en dan door de kruipruimte naar buiten boren.
Binnenlangs is geen optie. Heb ook de te maken met WAF :+.

De buis komt onder tuintegels te liggen, water zal meevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11

Ik denk dat vloerverwarming altijd comfortabeler is.
Kun je geen lucht/water monoblock unit kwijt buiten? Dan koop je er nog een warmtepompboiler op ventilatielucht bij (moet je wel binnen ergens ruimte voor hebben) en dan kan je het gas de deur uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
ASW1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat vloerverwarming altijd comfortabeler is.
Kun je geen lucht/water monoblock unit kwijt buiten? Dan koop je er nog een warmtepompboiler op ventilatielucht bij (moet je wel binnen ergens ruimte voor hebben) en dan kan je het gas de deur uit doen.
Moderne woningen hebben zo weinig warmtevraag dat de vloer niet echt meer warm wordt bij vloerverwarming, dus het verschil is weg.

Sterker nog er wordt door bouwers steeds vaker ook gebruik gemaakt van WTW om de niet-woonvertrekken te verwarmen. Dan verwarm je expliciet je huis met warme lucht afgezogen uit de huiskamer.

Het is ook soms een cirkel. Je hebt een stenen vloer, welke snel gevoelsmatig koud is tenzij je vloervwarming hebt. Maar heb je geen stenen vloer heb je ook geen vloerverwarming meer nodig.

Daarmee niet zeggen dat vloerverwaming niet erg lekker kan zijn, maar dan moet het wel flink warm zijn, anders merk je het evident niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Armin schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Moderne woningen hebben zo weinig warmtevraag dat de vloer niet echt meer warm wordt bij vloerverwarming, dus het verschil is weg.

Sterker nog er wordt door bouwers steeds vaker ook gebruik gemaakt van WTW om de niet-woonvertrekken te verwarmen. Dan verwarm je expliciet je huis met warme lucht afgezogen uit de huiskamer.

Het is ook soms een cirkel. Je hebt een stenen vloer, welke snel gevoelsmatig koud is tenzij je vloervwarming hebt. Maar heb je geen stenen vloer heb je ook geen vloerverwarming meer nodig.

Daarmee niet zeggen dat vloerverwaming niet erg lekker kan zijn, maar dan moet het wel flink warm zijn, anders merk je het evident niet.
Het is geen modern gebouw, het is bouwjaar 1900 met weliswaar goede isolatiewaarden maar een vloer die toch minder geisoleerd is dan de rest.
Die vloer hoeft helemaal niet heel warm, het doel is juist dat je met hele lage temperatuur van bijvoorbeeld een graadje of 30 kan stoken zodat je een hoge COP haalt. Qua comfort is dat altijd beter dan luchtverwarming al is het maar vanwege het gelijkmatig warm worden van de woning en dat je er geen lucht voor hoeft te verplaatsen. Een lucht/water monoblock kan je dacht ik ook nog subsidie op krijgen.
Een WTW zal er vast nog niet in zitten en dan is juist zo'n warmtepompboiler een mooie oplossing voor SWW.
Ben het dus met bijna niets eens wat je zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Notna schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Dat hoort bij de fan en kan geen kwaad. Immers gaat die van zijn centraalpunt zoeken bij draaien, net als bij een wasmachine bijv.

Dat trillen is niet gerelateerd aan dit overigens; dat is de compressor.
Goed om weten.

Toch voelt het wel wat onzeker aan voor mij omdat ik bij b.v. een luchtreiniger ook een soortgelijke ventilator had die oscilleert. Nadat ik deze gebalanceerd had - omdat deze fabriek af niet goed gemonteerd was - was het geluid en oscilleren vele malen minder.

Bij de daikin zie ik ik dat zwarte plastic flink op/neer gaan. Gaat dat op hogere toeren verder balanceren of blijft het wiebelig? Want dan moet ik het gewoon accepteren en er niet naar om kijken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb zelf een tegelvloer die met een gasketel wordt verwarmd. Daarnaast heb ik in bijna alle relevante ruimtes een LLWP. Naar mijn beleving is vloerverwarming (voor verwarming, koeling is een heel ander verhaal) bijna altijd comfortabeler dan luchtverwarming. Maar hoeveel hangt af van een aantal factoren.

Mijn luchtverwarming heeft een sensor die ervoor zorgt dat je nooit warme lucht in je gezicht geblazen krijgt. Behalve als je parallel aan de binnenunit loopt, dan is het onvermijdelijk dat je door een luchtstroom moet.

En ik heb een tegelvloer. Dat is de koudste vloer die je je maar kunt bedenken, dus dat maximaliseert het verschil in comfort tussen vloer en lucht. Daarom heb ik als het koud is, vaak ook mijn CV aan. Ik heb de watertemperatuur van de CV op 30 graden gezet en de thermostaat op 25 graden ofzo. Hierdoor blijft de vloer altijd warm, of wordt in ieder geval de kou eruit gehaald zodat ik er met blote voeten overheen kan lopen als ik zou willen, maar wordt het nooit warm genoeg om het setpoint van de ruimtethermostaat te halen. De ruimte zelf verwarmen doe ik dan ook met met mijn LLWP. De vloer warm houden (en SWW+koken) kost met gemiddeld 1,8 kuub per dag, dus als ik dat een half jaar doe, dan kost me dat ongeveer €250 per jaar variabel + 12 * €15 vast = €430 per jaar. Met dit verbruik wordt de terugverdientijd van nog een extra warmtepomp erbij wel heel erg lang, dus ik blijf zolang mijn ketel nog werkt sowieso op gas.

En ik denk als ik een warmere vloer had gehad, zoals hout, vloerbedekking (bah) of PVC, dan had ik prima met alleen luchtverwarming toegekund.

Let wel, hele continenten verwarmen op lucht. Voor de gemiddelde Amerikaan is central heating een kanalenstelsel met warme dan wel koude lucht. Logisch ook, omdat er meer gekoeld dan verwarmd moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 15-03-2021 00:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
Luchtverwarming wordt ook wel in huizen in Nederland gebruikt, onze woonwijk hebben heel veel huizen het, echter niet veel mensen waren tevreden ermee omdat ze het verkeerd gebruikte en het systeem ontregelt was dan gaat het tochten of geluid maken.

In mijn huis was het systeem ook niet goed ingeregeld doordat installateurs maar aanprutsen en het niet begrijpen, luchtverwarming kent veel factoren waardoor het fout kan gaan bij vloerverwarming of radiatorverwarming kom je daar vaak wel mee weg met een slecht ingeregeld systeem, hooguit een hoger energierekening maar niet direct invloed op comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 15-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utlover
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06-2022
Stiggy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:12:
[...]

Het laatste installatiebedrijf dat ik over de vloer had gaf aan dat Daikin maar 5 jaar gegarandeerd onderdelen levert (net als de meeste merken). Alleen Mitsubishi garandeerde 20 jaar, voor hem reden om Mitsubishi aan te raden (hoewel hij ook regelmatig de andere merken installeerde).
Daikin onderdelen zijn tot minimaal 10 jaar na aankoop van een installatie voorradig, dus het installatiebedrijf is niet helemaal op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Ik ben ook voornemens om een airco te gaan importeren via climamarket.eu. Echter aangezien airco's niet mijn kennisgebied is, heb ik een vraagje;

Graag zou ik een multi-split willen van Haier (dit merk, omdat ik al een multi-split in het verleden heb laten installeren).

De situatie is als volgt; Ik wil 2 units installeren in de woonkamer + (master) slaapkamer. Voor de woonkamer zou een 5KW volstaan, voor de slaapkamer een 2 of 2,5KW zelfs. Echter, als ik de product specificaties raadpleeg zou ik komen op het volgende (via http://airco.wasco.nl/wp-...o-Airco-Brochure-2019.pdf).

1x binnen deel slaapkamer met 2,6KW koel vermogen.
1x binnen deel woonkamer met 5KW koel vermogen.
1x buiten deel (bijv. 2u50s2sm1fa) met 5KW koel vermogen.

Nu twijfel ik of de het vermogen van beide binnen units bij elkaar moet optellen om zo het vermogen van de buitenunit daar op af te stemmen. Dat betekend dat in bovengenoemd voorbeeld de buitenunit onder capaciteit heeft wanneer beide units ingeschakeld zijn. Is mijn aanname correct? Dien ik de buitenunit hierbij dan op te schalen naar bijv. 7KW.

Is er iemand bekend met de diverse series binnen units van Haier? Momenteel heb ik zelf de Tundra 2.0?

Gaat volgens mij niet om een water/water warmtepomp dus verplaatst. Graag op letten de volgende keer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 15-03-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:59:
Luchtverwarming wordt ook wel in huizen in Nederland gebruikt, onze woonwijk hebben heel veel huizen het, echter niet veel mensen waren tevreden ermee omdat ze het verkeerd gebruikte en het systeem ontregelt was dan gaat het tochten of geluid maken.

In mijn huis was het systeem ook niet goed ingeregeld doordat installateurs maar aanprutsen en het niet begrijpen, luchtverwarming kent veel factoren waardoor het fout kan gaan bij vloerverwarming of radiatorverwarming kom je daar vaak wel mee weg met een slecht ingeregeld systeem, hooguit een hoger energierekening maar niet direct invloed op comfort.
Ah ok, ik heb het nog nooit gezien (wel in kantoren en grote hallen trouwens), maar het is prima mogelijk natuurlijk. Ook allemaal met luchtwarmtepomp of gewoon nog gasgestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Ah ok, ik heb het nog nooit gezien (wel in kantoren en grote hallen trouwens), maar het is prima mogelijk natuurlijk. Ook allemaal met luchtwarmtepomp of gewoon nog gasgestookt?
Van orgineel uit zat er een gasgestookte (hete)luchtverwarming in later door de vorige bewoners nog vervangen voor een indirect luchtverwarming op LTV werkt, die kan op dezelfde temperaturen functioneren als de lucht/lucht warmtepomp maar toch als ik die kast aanzet is het comfort wel hoger dat komt omdat het systeem over de vloer blaast en niet zoals de lucht/lucht warmtepomp van boven van 1 punt.

Met de lucht/lucht warmtepomp (airco) ben ik ook wel tevreden je moet hem gewoon eerder starten en zodra het huis goed opgewarmd is werkt het hetzelfde, de luchtverwarming hier kan met dikke 8-9 kw inblazen door meerdere buizen en met boost wel 16kw, dat kan de lucht/lucht warmtepomp niet natuurlijk(flinke rop aan de thermonstaat geven bij (hete)luchtverwarming wil je wel laten dan is het behoorlijk snel een sauna).

Hier in Nederland zie je dat heel veel in kantoor gebouwen en in woonhuizen in mindere mate maar toch zie je het tegenwoordig weer terug komen in huizen in vorm van balansventilatie, heteluchtverwarming was de voorloper van balansventilatie zeg maar.

Heb er wel naar gekeken daar een warmtepomp achter te gooien dat kon wel echter dan moet ik het huis dichtlaten en een WTW module erop zetten, anders zuigt die koude lucht vanuit de slaapkamer ramen aan die altijd open staan, warmelucht werd dan niet "gerecycled" en dus super onzuinig dan.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 15-03-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

[Deva] schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:31:
Ik ben ook voornemens om een airco te gaan importeren via climamarket.eu. Echter aangezien airco's niet mijn kennisgebied is, heb ik een vraagje;

Graag zou ik een multi-split willen van Haier (dit merk, omdat ik al een multi-split in het verleden heb laten installeren).

De situatie is als volgt; Ik wil 2 units installeren in de woonkamer + (master) slaapkamer. Voor de woonkamer zou een 5KW volstaan, voor de slaapkamer een 2 of 2,5KW zelfs. Echter, als ik de product specificaties raadpleeg zou ik komen op het volgende (via http://airco.wasco.nl/wp-...o-Airco-Brochure-2019.pdf).

1x binnen deel slaapkamer met 2,6KW koel vermogen.
1x binnen deel woonkamer met 5KW koel vermogen.
1x buiten deel (bijv. 2u50s2sm1fa) met 5KW koel vermogen.

Nu twijfel ik of de het vermogen van beide binnen units bij elkaar moet optellen om zo het vermogen van de buitenunit daar op af te stemmen. Dat betekend dat in bovengenoemd voorbeeld de buitenunit onder capaciteit heeft wanneer beide units ingeschakeld zijn. Is mijn aanname correct? Dien ik de buitenunit hierbij dan op te schalen naar bijv. 7KW.

Is er iemand bekend met de diverse series binnen units van Haier? Momenteel heb ik zelf de Tundra 2.0?

[mbr]Gaat volgens mij niet om een water/water warmtepomp dus verplaatst. Graag op letten de volgende keer :)[/mbr]
Je hebt vrijwel nooit full time vol vermogen nodig. Dus ik zou de buitenunit onderdimensioneren.
Ben wel benieuwd hoe bestellen bij Climamarket zich verhoudt tot de gereguleerde import van f-gassen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

1500 euro voor een 3,5 kw Mitsui, zwart? Dan hebben ze hem echt een poot uitgedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online

1. Welke binnendelen zullen vaak tegelijkertijd aanstaan?
2. daikin kan na 7 jaar zeker nog onderdelen leveren, net als de andere merken die je noemt
3. Midea is een B-merk uit China. Draait op zich wel mits vakkundig geinstalleerd. Hou wel rekening met de gebruikelijke nadelen bij dergelijke goedkope merken zoals een hoger energieverbruik, meer geluid, snellere veroudering (vergeeld kunststof bv, of lamellen die om niks afbreken...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
utlover schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Daikin onderdelen zijn tot minimaal 10 jaar na aankoop van een installatie voorradig, dus het installatiebedrijf is niet helemaal op de hoogte.
alle kwaliteitsmerken kunnen minstens tien jaar onderdelen leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
Heeft iemand een tip voor een goede airco installateur met verstand van zaken, die in/rond Utrecht stad werkt, en die (ook) Mitsubishi Electric doet? BVD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

te veel bochten lijkt mij niet zo´ń probleem. Vooral de leidinglengte is van belang, wat de maximale leidinglengte is voor een specifieke airco-unit of wanneer er extra koudemiddel in moet is altijd terug te vinden in de specificaties . De voorzolder-optie zou ik afraden, gewoon die kleinere unit in de slaapkamer is het beste. Alledrie de merken die je noemt zijn goed, mitsubishi zeker. Fujitsu is ook prima maar is goedkoper dan daikin dus waarom die dan de duurste offerte aanbiedt is mij niet duidelijk.

Ik zou zelf de buitenunit op het platte dak neerzetten, dan kun je er nog eens bijkomen als dat nodig is. Je kunt hem eventueel nog een kleurtje geven (net als de leidinggoot) of een behuizing omheen zetten zodat het allemaal minder opvalt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:16:
Heeft iemand een tip voor een goede airco installateur met verstand van zaken, die in/rond Utrecht stad werkt, en die (ook) Mitsubishi Electric doet? BVD!
koelplan werkt veel met mitsubishi electric, en werkt veel in de regio utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Steef777 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:31:
[...]

koelplan werkt veel met mitsubishi electric, en werkt veel in de regio utrecht
die nemen helaas geen particuliere opdrachten meer aan....

iemand nog wat andere suggesties? behoorlijk overspannen markt lijkt het, inclusief veel cowboys... dus alle advies is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 18:08

manon

het leven gaat niet over rozen

olafmol schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:54:
[...]

die nemen helaas geen particuliere opdrachten meer aan....

iemand nog wat andere suggesties? behoorlijk overspannen markt lijkt het, inclusief veel cowboys... dus alle advies is welkom!
Kouveld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
olafmol schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:16:
airco HP

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zucht. Zitten wij hier op Tweakers nou in een alternatieve realiteit? Als ik met airco-installateurs spreek, en ik leg uit dat ik relatief kleine ruimtes heb, en daardoor ook bijpassende kleine binnen EN buitenunits zoek, beginnen ze allemaal over dat het niets uitmaakt, en dat de airco's allemaal helemaal naar vermogen nul kunnen koelen, dat je gewoon de temperatuur instelt et voila, dat ie het allemaal zelf netjes op temperatuur houdt met minimale schommelingen.

Als ik dan vraag of het minimum vermogen van de buitenunit niet bepaald wat het minimum vermogen van een single binnen-unit is, wordt het allemaal al lastig.

Mis ik hier nou iets, of is dat "pendelen" met teveel mimimaal vermogen in een te kleine ruimte een issue dat door de airco monteurs niet bestaat? Dat ze daadwerkelijk geloven dat een airco-unit van 0 tot 100% kan koelen/verwarmen, zonder enig minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
olafmol schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:57:
Zucht. Zitten wij hier op Tweakers nou in een alternatieve realiteit? Als ik met airco-installateurs spreek, en ik leg uit dat ik relatief kleine ruimtes heb, en daardoor ook bijpassende kleine binnen EN buitenunits zoek, beginnen ze allemaal over dat het niets uitmaakt, en dat de airco's allemaal helemaal naar vermogen nul kunnen koelen, dat je gewoon de temperatuur instelt et voila, dat ie het allemaal zelf netjes op temperatuur houdt met minimale schommelingen.

Als ik dan vraag of het minimum vermogen van de buitenunit niet bepaald wat het minimum vermogen van een single binnen-unit is, wordt het allemaal al lastig.

Mis ik hier nou iets, of is dat "pendelen" met teveel mimimaal vermogen in een te kleine ruimte een issue dat door de airco monteurs niet bestaat? Dat ze daadwerkelijk geloven dat een airco-unit van 0 tot 100% kan koelen/verwarmen, zonder enig minimum?
voor de airco verkoper/installateur maakt het pendelen niet zoveel uit. Anders hebben ze geen/minder onderhoudt of eventuele reparatie binnen 15 jaar. En meestal haal je het minimum vermogen wel.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44

Dat ligt ook wel aan t merk. Pak even de MHI 2,5 en 3,5kw. Die hebben allebei ene minimaal vermogen van 0,9. Hier zit dus geen verschil in.

pak je de 2,5 en de 3,5 tegenover de 5.0 kw, die zit op minimaal 1,3 kw. die 5.0 zal sneller gaan pendelen ten opzichte van de 2,5 en 3,5.

terwijl het maximum vermogen van een 2,5 eigenlijk gewoon 3.1 is.
De 3,5 kw is 4,1.

Daarom is het verstandig een juiste afweging te maken, je wil niet dat die 5 aan de 1,2 komt, want dan gaat hij pendelen.

Bron: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf (let op, 35MB!)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 16-03-2021 13:08 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Speedfightserv schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Dat ligt ook wel aan t merk. Pak even de MHI 2,5 en 3,5kw. Die hebben allebei ene minimaal vermogen van 0,9. Hier zit dus geen verschil in.

pak je de 2,5 en de 3,5 tegenover de 5.0 kw, die zit op minimaal 1,3 kw. die 5.0 zal sneller gaan pendelen ten opzichte van de 2,5 en 3,5.

terwijl het maximum vermogen van een 2,5 eigenlijk gewoon 3.1 is.
De 3,5 kw is 4,1.

Daarom is het verstandig een juiste afweging te maken, je wil niet dat die 5 aan de 1,2 komt, want dan gaat hij pendelen.

Bron: https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf (let op, 35MB!)
Maar dit is precies wat ik bedoel, zo "praten" we hier op dit forum, maar als je dit voorlegt aan een airco-professional heeft ie OF geen idee wat je bedoeld, of hij doet het af als onzin.

Dat is toch vreemd, dat er zo'n groot verschil in meningen zit tussen de pro's en wat er hier wordt geroepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Das nogal een algemene vraag. Mijn installateur heeft in de combinatietabellen van Daikin gekeken toen hij de installatie uitrekende. Hij heeft inderdaad ook het terugmoduleren uitgelegd maar heeft het niet over pendelen gehad. De vraag is natuurlijk of een installateur zou moeten vinden dat dat een probleem is.
Op een gegeven moment heb je geen warmtevraag meer en kan hij uit. Een electrische kachel heeft vaak ook een thermostaat en kan aan of uit.

Ik heb ook een 2Kw in een kleine werkkamer hangen (hij staat in de econostand). De buitenunit kan terug tot 1,4 (is een 3MXM40). Met dit weer gaat hij al vrij vlot uit. En denk dat hij nu 2x per uur even aanslaat. Dat vind ik geen probleem. Ik verwacht niet dat een airco zo traploos regelbaar is naar 0 dat hij exact de stand vindt waarbij er evenveel warmte aan de ruimte wordt toegevoegd als warmte die de ruimte verlaat.

Of het veel uitmaakt hangt echt af van de betreffende units.

Een 2MXM40 multi kan terug tot 1,3. De Single 20N + 20N9 kan ook terug tot 1,3.
De 2MXM50 multi kan terug tot 1,8 voor koelen en tot 1,2 bij verwarmen. De single 50N + 50N9 kan terug tot 1,7 (koelen en verwarmen)

Kwestie van goed in de tabellen kijken wat voor jou een handige combinatie is.

Maarten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
olafmol schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Maar dit is precies wat ik bedoel, zo "praten" we hier op dit forum, maar als je dit voorlegt aan een airco-professional heeft ie OF geen idee wat je bedoeld, of hij doet het af als onzin.

Dat is toch vreemd, dat er zo'n groot verschil in meningen zit tussen de pro's en wat er hier wordt geroepen?
Maar wat/wie is een pro, iemand met een F-Gassen papiertje? Die krijgen alleen een opleiding hoe om te gaan met koudemiddelen, aansluiten etc.

Wij zijn tweakers, downloaden specificaties, zoeken alles tot op de bodem uit. Wij snappen elektronica, wat het kan etc.

Heel veel koelmonteurs zijn dozen schuivers, ik lees ook mee op andere koeltechniek fora's etc. daar zie ik nog wel eens voorbij komen "oh hang maar een maatje groter op, zijn toch de kosten niet" zonder enige onderbouwing.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
mwk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Das nogal een algemene vraag. Mijn installateur heeft in de combinatietabellen van Daikin gekeken toen hij de installatie uitrekende. Hij heeft inderdaad ook het terugmoduleren uitgelegd maar heeft het niet over pendelen gehad. De vraag is natuurlijk of een installateur zou moeten vinden dat dat een probleem is.
Op een gegeven moment heb je geen warmtevraag meer en kan hij uit. Een electrische kachel heeft vaak ook een thermostaat en kan aan of uit.

Ik heb ook een 2Kw in een kleine werkkamer hangen (hij staat in de econostand). De buitenunit kan terug tot 1,4 (is een 3MXM40). Met dit weer gaat hij al vrij vlot uit. En denk dat hij nu 2x per uur even aanslaat. Dat vind ik geen probleem. Ik verwacht niet dat een airco zo traploos regelbaar is naar 0 dat hij exact de stand vindt waarbij er evenveel warmte aan de ruimte wordt toegevoegd als warmte die de ruimte verlaat.

Of het veel uitmaakt hangt echt af van de betreffende units.

Een 2MXM40 multi kan terug tot 1,3. De Single 20N + 20N9 kan ook terug tot 1,3.
De 2MXM50 multi kan terug tot 1,8 voor koelen en tot 1,2 bij verwarmen. De single 50N + 50N9 kan terug tot 1,7 (koelen en verwarmen)

Kwestie van goed in de tabellen kijken wat voor jou een handige combinatie is.
tnx voor het meedenken. Mijn "frustratie" is dat ik dat precies doe, dat kijken in de tabellen en daar de meest efficiente en effectieve combi vinden, daarbij rekening houdend met benodigd vermogen, gebruikspatronen, geluid etc. Maar dat de "professionals" daarop reageren alsof je echt gek bent en er echt helemaal niks van snapt "want de moderne airco's slaan niet meer zomaar af maar regelen het allemaal dynamisch yadayadayada"
Pagina: 1 ... 24 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic